ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 03/11/2014

חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
03/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 304>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י' בחשוון התשע"ה (03 בנובמבר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון - הפרת חובת דיווח ופרסום החלטות ועדת המשמעת), התשע"ד-2014, של חה"כ מרב מיכאלי, חה"כ אורלי לוי אבקסיס (פ/2267)>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
אורלי לוי אבקסיס

מרב מיכאלי
מוזמנים
>
עו"ד טלי שטיין - ממונה על תחום הבריאות, משרד המשפטים

יובל בלינקי - סגן מנהל פסיכולוגיה, משרד הבריאות

עו"ד שרונה עבר הדני - יועצת משפטית, משרד הבריאות

עו"ד ברוך אברהמי - יועץ משפטי של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, הסתדרות הפסיכולוגים

אורי מיכאל - דובר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
ורד קירו
איילת וולברג (מתמחה)
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון - הפרת חובת דיווח ופרסום החלטות ועדת המשמעת), התשע"ד-2014, של חה"כ מרב מיכאלי, חה"כ אורלי לוי אבקסיס (פ/2267)>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, שבוע טוב. יום שני בשבוע, י' בחשוון, ה-3 לנובמבר 2014. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון – הפרת חובת דיווח ופרסום החלטות ועדת המשמעת), של חברת הכנסת מרב מיכאלי וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס – הכנה לקריאה הראשונה.
בבקשה, גברתי.
מרב מיכאלי
תודה רבה, אדוני. מדובר בתיקון שנדרש לאחר שנחשפו כמה מקרים. האמת היא שצריך לתת קרדיט לצ'יקו מנשה מרשת ב' שהיה הראשון שהביא לעין הציבורית מקרה של אב שהיה בטיפול פסיכולוגי לאורך חמש שנים וסיפר למטפל שלו שהוא מתעלל בשתי בנותיו, והמטפל חשב שטובת הטיפול מחייבת לא לדווח על ההתעללות הזו בבנות.

אני חושבת שכנראה לכל אחד ואחת, חוץ מאשר שני הנוגעים בדבר שהיו מעורבים בסיפור הזה - ואגב, צריך להגיד, גם יו"ר אגודת הפסיכולוגים חשבה משום מה שהיה ראוי לא לדווח - שבאמת לא צריך להשאיר כנראה את העניין הזה לשיקול דעת של אף אחד ואף אחת.

חובת הדיווח בעיקרון קבועה בחוק באופן חד-משמעי כעבירה פלילית, ומן הראוי לוודא שבאמת חובת הדיווח מתקיימת כי מדובר בטובתם של קטינות, קטינים, חסרי, חסרות ישע.

אדוני, אגב, צריך להגיד שאחרי שפורסם הסיפור הזה ואני דיברתי עליו בציבור ניגשו אליי ממש מילולית ברחוב נשים מבוגרות שהיו חשופות לפגיעה מינית במהלך טיפולים ולא העלו מעולם בדעתן להתלונן משום שהיה ברור להן שהדבר לא יטופל. אז אין ספק שהחובה שלנו היא להגן על מי שנמצאים במצב כל כך שברירי ונתונים באופן כל כך מוחלט לחסות של בעל מקצוע שנותנים ונותנות בו אמון. אנחנו צריכות וצריכים לוודא שאם מתקיימת כזו פגיעה אז המטפל, מטפלת תדווח עליה.

אני רוצה להגיד לפרוטוקול שלחוק היו שני חלקים: החלק הראשון – אנחנו ביקשנו לקבוע בצורה מפורשת בחוק שחובת הדיווח יש עליה לא רק סנקציה פלילית אלא גם סנקציה משמעתית. זאת אומרת שאי-דיווח הוא גם עבירה משמעתית ולא רק עבירה פלילית.

המשרדים התנגדו משום שהם אמרו שזה מובן מאליו בחוק ואני אשמח אם הם יציינו את זה לפרוטוקול כי הסעיף הזה לא נכלל בתיקון שלפנינו. אני אשמח שאתם תציינו לפרוטוקול שאכן אי-חובת דיווח היא גם עבירה משמעתית ולא רק עבירה פלילית. האומנם?
היו"ר חיים כץ
אחר כך בבית משפט בתשובות של זה הוא יענה. עכשיו הוא לא. אם הוא ידבר הוא יגיד: האומנם, לא אומנם – בסדר.
מרב מיכאלי
כי חשוב שייאמר לפרוטוקול בדיוק בשביל שלא יהיה הסדר שלילי – זה דבר אחד.
היו"ר חיים כץ
אמרת את דברייך.
מרב מיכאלי
הדבר השני הוא מה שעומד לפנינו וזה פרסום מסקנות, בעצם החלטת ועדת המשמעת כשיש עבירה משמעתית או גם אם הוחלט אגב שאין עבירה משמעתית, בשני המקרים יש חובה לפרסם את החלטת הוועדה לפי שיקול דעתה עם שם המטפל, בלי שם המטפל.
היו"ר חיים כץ
למה צריך לפרסם אם אין עבירה?
מרב מיכאלי
אני חושבת שמגיע למטפל אם היתה תלונה נגדו והוחלט שלא היתה עבירה - - -
היו"ר חיים כץ
ומי יודע שהיתה תלונה נגדו?
מרב מיכאלי
זו שאלה מי היה.
היו"ר חיים כץ
יום שישי אחד אני שוכב לתומי אחרי שאני מגיע מהכדורגל כשהייתי ילד צעיר ועוד שיחקתי כדורגל בימי שישי, ואני קורא בעיתון שאנחנו, חברי הכנסת שצריכים להחליט בעניין הבנקים – איך אנחנו יכולים להחליט? עיתון הארץ, צבי זרחיה ועוד עיתונאי מידיעות שהגיע לשם. שם אני קורא עליי שיש לי שבע מכוניות משועבדות ושתי דירות משועבדות.

אני מצלצל לצבי זרחיה ואני אומר לו: תשמע, אין לי אף אוטו. דרך אגב, הדירות הן באזור טוב? לפחות שאני אדע. אני אומר לו: אין לי אף אוטו. יש לי אוטו של הכנסת, לאשתי יש אוטו בבעלותה. שנינו גרים לבד, הילדים פרחו מהקן. אין לנו מכוניות, מאיפה הבאת שבע מכוניות? הוא אומר לי: אני אבדוק.
הוא חוזר אליי ואומר לי
יש לך. אמרתי לו: מאה אחוז, ביום ראשון אני הולך ומגיש תביעה נגדך על שקל לבית דין לתביעות קטנות שאתה לא עיתונאי טוב.במוצאי שבת צלצל אליי ואמר לי: התברר לנו שטעינו. ביום ראשון שמו תמונה עם התנצלות שלזה אין שבע מכוניות, אין לו זה, אין לו זה וזה.

אלה שקראו ביום שישי ולא קראו ביום ראשון אמרו: וואלה, זה מושחת – שבע מכוניות, סוחר רכב, גם חבר כנסת, דירות, גנב. אלה שקראו ביום ראשון ולא קראו ביום שישי אמרו: וואלה, זה מאפיונר. אם היה כתוב ביום שישי וכבר מתנצלים עם תמונה – מאפיונר. זה לא מוסיף כלום.

אם הוא יצא זכאי שלא יפרסמו אותו. אם הוא יצא אשם שיפרסמו אותו. אם הוא יצא זכאי, עזבי אותו, שלא ינברו לו בחיים. הוא רוצה את האנונימיות שלו, הוא רוצה לעסוק במקצוע שלו – עזבי אותו. אשם – אני איתך.
נעה בן שבת
לפי מה שמוצע פה זה שאם נמצא שהתלונה לא מוצדקת אז הפרסום הוא בעילום שם הפסיכולוג - -
היו"ר חיים כץ
אה, בעילום שם – לא מעניין.
נעה בן שבת
--אלא אם כן הוא ביקש ששמו יצוין. למשל, אם יש שמועות או רכילות שרצה.
היו"ר חיים כץ
הוא לא יבקש – בסדר.
מרב מיכאלי
היה שווה לשמוע את הסיפור היפה.
היו"ר חיים כץ
אבל זה סיפור מהחיים.
מרב מיכאלי
שיהיה גם בפרוטוקול של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שאין לך אף אוטו וגם הדירות לא באזור מי יודע כמה.
היו"ר חיים כץ
לא, לא היתה לי אף דירה ממושכנת. רציתי לדעת אם יש לי אז דירות ממשוכנות. לא שאין לי היום, אבל אז לא היה לי ורציתי לדעת אם הן ממושכנות, לפחות אם יש לי דירות אם הן באזור טוב.
מרב מיכאלי
בכל מקרה יש לוועדה סמכות לא לפרסם כל מיני פרטים מטעמים שיירשמו על ידה כשהיא מוצאת לנכון. כמובן אנחנו מעלימים. זאת אומרת, מכסים את שמו ופרטיו של המטופל או המתלונן, מתלונת. אבל גם פרטים אחרים ככל שהיא מוצאת לנכון בשביל להגן היא יכולה לחסות.
היו"ר חיים כץ
אוקיי, תודה רבה. האם אתה רוצה להעיר משהו? אורלי אחריך. אורלי תקבל פה את רשות הדיבור. אפילו ציינתי את שמה לחוק למרות שהיא לא היתה פה. אני באופן קבוע – מי שאיננו פה בהצעת חוק שלו, לא מפרסם את שמו ואותך פרסמתי.
אורלי לוי אבקסיס
אתה יודע מה זה לבוא בגשם הזה דרך הבקעה בכבישים לא מי יודע מה? אין לך מושג איזה גשם תפס אותנו בבוקר בצפון.
היו"ר חיים כץ
ברכה, תענוג – וואלה שירבו הימים האלה.
אורלי לוי אבקסיס
אמן. כשאתה נוהג לבד זה לא כל כך תענוג.
היו"ר חיים כץ
מאחר ואני מפרגן לך ואת ראויה, וזה לפרוטוקול, אני חושב שאת חברת כנסת מעולה ואת עושה את עבודתך נאמנה בצורה מקצועית, אז בניגוד לאיך שאני מתנהג פה בוועדה, פרסמתי שאת חתומה על הצעת החוק ובטח תוכלי לדבר.

אדוני, בבקשה.
ברוך אברהמי
שמי עו"ד ברוך אברהמי. אני היועץ המשפטי של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל. אני רוצה להשתמש גם בהזדמנות הזו כדי להגיד שאנחנו בעד חובת הדיווח. הפסיכולוגים בעד חובת דיווח, מכבדים את חובת הדיווח, מקיימים את חובת הדיווח. אם יש מקרה מצער כזה או אחר אז הוא חריג שהוא לא מעיד על הכלל. הוא יוצא מהכלל שמצער מאוד ואומלל מאוד אם זה קורה ואסור שהדברים יקרו. במקום שיש הפרה של חובת דיווח אז זה כן עבירת משמעת – זה המצב.
אני רק רוצה להגיד עוד שני דברים. חובת הדיווח היא לא רק על פסיכולוגים, אלא היא על שורה מקצועות: עובדי חינוך, אחיות, עובדים סוציאליים, קרימינולוגים, עובדי מעונות, מקומות שעשויים להיות בעייתיים לא פחות, מקצועות פרא-רפואיים. אני חייב להגיד שאני מרגיש מאוד לא נוח מדוע ההוראות מהסוג הזה פוסחות על כל המקצועות כולם שיש בהם חובת דיווח.
אורלי לוי אבקסיס
חכה, חכה. איך אמר היושב ראש? זה לשים את הרגל בדלת.
היו"ר חיים כץ
אדוני, בוא תגיד את מה שיש לך להגיד לענייננו. עצות בהזדמנות אחרת.
ברוך אברהמי
אדוני היושב-ראש, כן, כן. במידה ויש בכלל צורך בהוראה הזו יש בה צורך לכל המקצועות ולא לפסיכולוגים בלבד.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה, אדוני.

האם רציתם להגיד משהו?
שרונה עבר הדני
עו"ד שרונה עבר הדני מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. הנוסח המונח בפני הוועדה הוא מוסכם. הסעיף הראשון הושמט מטעמים שונים, חלק מהם הוזכרו על-ידי עו"ד אברהמי. הסעיף השני סוכם ומוסכם.
מרב מיכאלי
הוא מועתק. לא מדובר פה בסעיף מיוחד לפסיכולוגים. הוא לקוח כלשונו מסעיף הסדרת החובה של כל עובדי מקצועות הבריאות. הוא עכשיו יחול באופן מפורש גם על הפסיכולוגים. אין פה שום החרגה לרעה של הפסיכולוגים.
שרונה עבר הדני
לגבי פרסום.
ברוך אברהמי
אינני בטוח. אולי עו"ד בן שבת, איפה זה - - -?
היו"ר חיים כץ
סלח לי, אדוני. היא חברת כנסת היא יכולה.
שרונה עבר הדני
חוק הפסיכולוגים הוא חוק ותיק, הוא משנות השבעים. חוק הסדרת הבריאות חוק חדש - אמת. ההוראות שלו הן בעצם הועתקו לכאן בתיאום מוחלט בינינו ומתוך ראייה שאכן ההוראות החדשות יותר שנדמה לי שאושרו על-ידי הוועדה הזו לפני כמה שנים הן מתאימות יותר לפרסום הליכי משמעת ולא ההוראה המיושנת שמופיעה בחוק - - -
היו"ר חיים כץ
אורלי, את רוצה לדבר או רוצה להצביע?
אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה להצביע ואעשה זאת באמת בקצרה. קודם כל, חברתי חברת הכנסת מרב מיכאלי שמה על השולחן באמת נושא כל כך כאוב. רק לאחרונה שמענו את הנושא של הפסיכולוגים המתקנים נטיות, ושם הסתבר שהיו מספר תלונות שלא הגיעו לידיעת הציבור והנזקים שאנחנו מדברים על נפש, בעיקר של נערים וילדים, יכולים להיות באמת מרחיקי לכת וקבועים. לכן, הנושא הזה של השקיפות הוא כל כך חשוב לנו. אני לא אאריך בדיבור וניגש להצבעה.
מרב מיכאלי
לפני ההצבעה ברשותך, אדוני, אני אשמח שעו"ד שרונה עבר הדני - - - היא דווקא נמנעה מלעשות את מה שאני ביקשתי ולהגיד לפרוטוקול שאכן אי-קיום חובת הדיווח הוא עבירה משמעותית באופן מפורש וחד-משמעי.
שרונה עבר הדני
סעיף 33 לחוק הפסיכולוגים המיושן קובע שלוש עבירות משמעת שרלוונטיות למצב של הפרת חובת דיווח ולעניין זה של ביצוע עבירות פליליות אחרות, ואני מקריאה: אחד, התנהגות בדרך שאינה הולמת את המקצוע של הפסיכולוג, שלוש, גילה חוסר יכולת, חוסר אחריות או רשלנות חמורה במילוי תפקידיו כפסיכולוג, וחמש, הורשע בעבירה שיש בה כדי להראות שהוא חסר אחריות הדרושה לעסוק בפסיכולוגיה.
בהתאם לסעיפים האלה, רק כדי להדגים כי הם סעיפי סל שהם מתאימים לנסיבות שונות והתגמשויות, בהתאם לסעיפים האלה לפני מספר שנים די גדול הורשע בעבירת משמעת פסיכולוג שקיים יחסי מין עם המטופלת שלו.
אורלי לוי אבקסיס
ומאז כבר תיקנו את החוק הזה ולגבי יחסים - - -
שרונה עבר הדני
אבל חוק הפסיכולוגים השאיר את אותן עבירות, אבל היה בו את הגמישות שאפשרה לכלול את ההתנהגות האמורה שאז אפילו לא היתה עבירה פלילית.
אורלי לוי אבקסיס
העניין היחידי - אני חושבת שמה שלא קיבלנו פה זה עניין הסנקציה, היה ולא יקיימו את ההוראות שהכנסנו פה בחוק. לצערנו, זה - - -
היו"ר חיים כץ
תשמעי מה אני אומר לך, תעבירי ראשונה.
אורלי לוי אבקסיס
מקבלת את המלצת היושב-ראש, נכון.
שרונה עבר הדני
ולטעמנו, הפרה של חובת הדיווח על-ידי פסיכולוג יכולה לעלות כדי עבירת משמעת בהתאם לנסיבות. בוודאי שקודם כל הוא צריך להיות מורשע בעבירה אם את רוצה שעצם העבירה - - -
מרב מיכאלי
את אומרת שרק אם הוא הורשע בה כעבירה פלילית היא - - -?
שרונה עבר הדני
אם הוא לא הורשע בעבירה אז זה לא סעיף חמש, אבל זה בהחלט יכול להיות אחד ושלוש.
אורלי לוי אבקסיס
שזה סעיף סל כזה שיכול לקבל פנימה כל מיני.
שרונה עבר הדני
בדיוק. סעיף חמש מחייב הרשעה. סעיף אחד ושלוש כוללים התנהגויות, אין חובה של הרשעה. אבל אז צריך לבדוק את הנסיבות ומה העובדות בכל מקרה ומקרה.
מרב מיכאלי
תמיד העבירה היא רק אם מתקיימים בה היסודות והאם באמת נעבירה עבירה, זה לא הנקודה. השאלה היא האם בהנחה שהתקיימה כזו עבירה, האם היא עבירה משמעתית, לא רק עבירה פלילית?
שרונה עבר הדני
לכאורה, כן.
מרב מיכאלי
לפי מה שאת אומרת עכשיו את אומרת לא בטוח, תלוי בנסיבות.
שרונה עבר הדני
גם הרשעה פלילית תלויה בנסיבות.
מרב מיכאלי
נכון, חד-משמעית. לכן אני אומרת, מה שתלוי בנסיבות הוא האם התקיימה או לא התקיימה העבירה, זה מה שתלוי בנסיבות, ולא אם התקיימה עבירה, איזו מין עבירה זו?
שרונה עבר הדני
לגישתנו, בדומה לגישה של הפ"י, והפ"י זה גוף נפרד ממשרד הבריאות, זו עבירת משמעת.
ברוך אברהמי
חברת הכנסת מיכאלי, זו עבירה וזו עבירת משמעת – בהחלט, ככה זה.
שרונה עבר הדני
והראייה שגם הגשנו דין משמעתי.
היו"ר חיים כץ
אוקיי. נעה, בבקשה.
נעה בן שבת
אני רק רוצה לציין שההוראה היא באמת מותאמת עם ההוראה שיש בחוק הסדרת העיסוק במקצועות בריאות, אבל יש פה עניין אחד וזה עילום שמו של המטופל שעילום שמו של המטופל מופיע כאן כהוראה. הוא לא מופיע בהוראות אחרות בחוקים אחרים שמדברים על פרסום של הוראות - - -. גם שם על העילום שם כי יש פה את מערכת היחסים היותר מורכבת של הפסיכולוגים.

"הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון -פרסום החלטות ועדת המשמעת), התשע"ה-2014,
תיקון סעיף 46. בחוק הפסיכולוגים, התשל"ז – 1977 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 46, במקום סעיף קטן (א) יבוא:

"(א) מצאה ועדת המשמעת כי פסיכולוג עבר עבירת משמעת והחלטתה הפכה סופית, יעמיד המנהל את דבר החלטת ועדת המשמעת, בציון שמו של הפסיכולוג ותוך עילום שמו ופרטיו של המטופל או המתלונן, לעיון הציבור באתר האינטרנט של משרד הבריאות ובכל דרך נוספת שיורה ויאפשר למעוניינים בכך לקבל העתק ממנה, אלא אם כן הורתה ועדת המשמעת על עילום שמו של הפסיכולוג או הורתה אחרת לעניין העמדת ההחלטה לעיון, מטעמים מיוחדים שיירשמו על ידה."
זאת אומרת, יש לה פה עדיין שיקול דעת, אבל צריכה טעמים מיוחדים.
"(א1) מצאה ועדת המשמעת כי הפסיכולוג לא עבר עבירת משמעת, והחלטתה הפכה סופית, יעמיד המנהל לעיון הציבור באתר האינטרנט של משרד הבריאות ובכל דרך נוספת שיורה את נוסח ההחלטה שוועדת המשמעת התירה לפרסום ויאפשר למעוניינים בכך לקבל העתק ממנה; ועדת המשמעת תקבע את הנוסח שיותר לפרסום, תוך עילום שם הפסיכולוג והמטופל או המתלונן והשמטת פרטים שיש בהם כדי לזהותו, אלא אם כן הורתה אחרת מטעמים מיוחדים שיירשמו על ידה. לבקשת הפסיכולוג, תפרסם הוועדה את החלטתה בציון שמו.

2. תחולה - חוק זה יחול על החלטת ועדת המשמעת שניתנו מיום תחילתו של חוק זה ואילך."
היו"ר חיים כץ
מרב, את רוצה שנצביע היום?
מרב מיכאלי
אדרבא.
היו"ר חיים כץ
רצינית? מה אכפת לך שיהיה ביום רביעי?
מרב מיכאלי
איך שנוח לאדוני כמובן.
אורלי לוי אבקסיס
לא, לא – היום. אל תנסי את חיים.
היו"ר חיים כץ
אחרי שהקראנו את הצעת חוק הפסיכולוגים נעבור להצבעה.

מי בעד ירים את ידו? תודה רבה. את מצביעה במקום מיקי רוזנטל.

הצבעה
בעד – פה אחד

הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון - הפרת חובת דיווח ופרסום החלטות ועדת המשמעת), התשע"ד-2014, אושרה להעלאה לקריאה ראשונה.
היו"ר חיים כץ
הצעת החוק התקבלה בפה אחד של כל הנוכחים והם שלושה במספר.
תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:20.>

קוד המקור של הנתונים