ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 27/10/2014

סקירת השר לבטחון פנים בנושאים הבאים: א) מצב הביטחון האישי במזרח ירושלים ב) מרחב קדם ג) התייחסות להמלצות ועדת המשנה בסוגיית הר הבית

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
27/10/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 386>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, ג' בחשון התשע"ה (27 באוקטובר 2014), שעה 12:00
סדר היום
<סקירת השר לביטחון הפנים בנושאים הבאים: א) מצב הביטחון האישי במזרח ירושלים ב) מרחב קדם ג) התייחסות להמלצות ועדת המשנה בסוגיית הר הבית – בהשתתפות השר לביטחון הפנים ח"כ יצחק אהרונוביץ'>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
טלב אבו עראר

דוד אזולאי

ישראל אייכלר

תמר זנדברג

משה זלמן פייגלין

דוד צור

יפעת קריב

נחמן שי
עפו אגבאריה
עמר בר-לב

מסעוד גנאים

<ניצן הורוביץ>
דב חנין
מרדכי יוגב

יצחק כהן

יעקב ליצמן

מנחם אליעזר מוזס
מרב מיכאלי
מוזמנים
>
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'

נצ"מ אבי ביטון - ממ"ר דוד, המשרד לביטחון הפנים

יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון הפנים

ניצב משה אדרי - ממ"ז ירושלים, המשרד לביטחון הפנים

ניצב ניסים מור - סמפכ"ל, המשרד לביטחון הפנים

רותם פלג - מנכ"ל, המשרד לביטחון הפנים

רז נזרי - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

יפעת רווה - משרד המשפטים

נורית ליטמן - מנהלת מחלקת ערערים, פרקליטות המדינה

מיכאל מרש - סגן מנהל אגף בכיר חירום בטחון, משרד הבינוי והשיכון

אורנה מזרחי - רח"ט מדיניות חוץ במל"ל, משרד ראש הממשלה

ניר ברקת - ראש העיר, עיריית ירושלים

מאיר תורג'מן - סגן ראש העיר, עיריית ירושלים

משה גמיש - עוזר סגן ראש העיר, עיריית ירושלים

אמנון מרחב - מנכ"ל עיריית ירושלים, עיריית ירושלים

מיכל שלם - ראש הסגל, עיריית ירושלים

דוד קורן - יועץ רה"ע לענייני מזרח העיר, עיריית ירושלים

דב קלמנוביץ - משנה לראש עיריית ירושלים, עיריית ירושלים

רמי לוי - יו"ר קואליציה, עיריית ירושלים

רחל עזריה - סגן ראש העיר, עירית ירושלים

פפה אללו - עיריית ירושלים

מתתיהו הכהן דן - יו"ר עמותת עטרת כהנים, עטרת כהנים

מאיר טל - קצין ביטחון, עטרת כהנים

יהודה גליק - יו"ר הקרן ומנכ"ל הליבה המיזם לחופש יהודי בהר הבית, הקרן למורשת הר הבית

עו"ד אשרת מימון - מנהלת פיתוח מדיניות, עמותת עיר עמים

מאיר אינדור - ארגון נפגעי טרור ואיבה בישראל

מאיר דויטש - תנועת רגבים

דוד דהאן - עיתונאי ומשפטן, יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת

ג'ף דאובה - חבר הוועד להגנת הר הזיתים

הרווי שוורץ - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

אביעד ויסולי - יו"ר המטה למען א"י

רבקה שמעון - תנועת נשים למען המקדש והר הבית

יעל קביליו - תנועת נשים למען המקדש והר הבית

רונית גל - דוברת ועדת הפנים והגנת הסביבה

עומרי שיינפלד
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
עידו בן-יצחק
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

<סקירת השר לביטחון הפנים בנושאים הבאים: א) מצב הביטחון האישי במזרח ירושלים ב) מרחב קדם ג) התייחסות להמלצות ועדת המשנה בסוגיית הר הבית – בהשתתפות השר לביטחון הפנים ח"כ יצחק אהרונוביץ'>
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם. חברים, צהריים טובים. הכנסת פתחה היום את מושב החורף, מושב התקציב, מושב שמן הסתם יעלה סוגיות רבות גם לדיון ציבורי, גם לדיון פרלמנטרי. אני מאחלת לכל חברי הכנסת שנמצאים פה, ובכלל לכנסת שתעבור את המושב הזה בשלום.

אני רוצה להודות לשר לביטחון הפנים שנמצא פה היום. אני יודעת שביטלת את טיסתך לחו"ל כדי להיות פה היום, אני שמחה על כך. צר לי שהמפכ"ל לא הצליח לעשות זאת, אבל הבנתי שהוא באמת לא יכול היה להימנע. הוא הוזמן לאיזשהו טקס הוקרה עם המקבילים הפלסטינים והוא לא היה יכול להימנע מכך. הוא יגיע לוועדה מן הסתם בשבועות הקרובים. אני שמחה שאתה נמצא פה היום.

נמצא פה הסמפכ"ל, מנכ"ל המשרד. אני רואה פה את קצינך ועוזריך, מפקד מחוז ירושלים הנכנס – צ'יקו. האמת היא שאני ממש התבעסתי שמינית אותו לממ"ז ירושלים, למה? כי אני אוהבת אותו ואני עכשיו צריכה להתחיל לריב איתו וזה לא בסדר. אני מקווה שאנחנו לא נריב ואני מקווה שאנחנו נמשיך במערכת היחסים כפי שהיא היתה עד עכשיו. בסך הכול צ'יקו הוא קצין מצוין ואני שמחה על המינוי שלו. אני מאחלת לך בהצלחה.

עם המפכ"ל סגרתי שגם נעשה פרידה מסודרת מממ"ז ירושלים - פריינטה - שבסך הכול פעם ועשה והשקיע למען הביטחון בירושלים, וצריך גם לו להגיד תודה. אני מקווה שאנחנו נעשה את זה כשהמפכ"ל יחזור בצורה מסודרת, גם בין הממ"ז הנכנס לממ"ז היוצא.

בהזדמנות זו אני גם רוצה להודות. נמצא פה גם אבי, נמצא פה גם ממ"ז עיר דוד, ואנחנו מן הסתם נפגשים רבות פה בוועדה ובשטח. תודה שגם אתה הגעת. אני מאחלת באמת לכולם בהצלחה.

אני מודה גם לראש עיריית ירושלים ניר שהגיע יחד עם כל הצוות שלו, סגנו תורג'מן, חברי מועצת העיר רמי, סגנו והמשנה. מי המשנה ומי הסגן?
ניר ברקת
יש פה שני סגני ראש עיר: רחל עזריה וגם יאיר תורג'מן, וגם המשנה לראש העיר קלמנוביץ, ורמי לוי יושב ראש הקואליציה, המנכ"ל, וראש הצוות.
היו"ר מירי רגב
סליחה שהצגתי רק את תורג'מן - אז גם הנוספים שנמצאים כאן. ברוכים הבאים לכל הצוות מהעיר ירושלים שהגיעו לכאן. כמובן לרז נזרי. יש לכם הרבה צרות ביועמ"ש עכשיו, ובכל זאת הגעת לפה – אני שמחה.
רז נזרי
איתך תמיד נעים להיות.
היו"ר מירי רגב
אני שמחה שהגעת לפה. בכל זאת צריך לתת כאן כמה תשובות לא פשוטות פה בוועדה הזו. ברוך הבא לוועדה, ובאמת כל חברי הכנסת ולכל מי שהגיע לכאן היום לדיון.

הדיון היום יתרכז בסוגיית הביטחון בעיר ירושלים. בחודשים האחרונים ראינו את הגברת גל האלימות בעיר ירושלים. אני אומרת "העיר ירושלים" כי מזרח ירושלים הוא חלק מהעיר ירושלים – למי שעדיין לא קלט את זה. העיר ירושלים, מבחינתי, מזרח, מערב, מרכז – זה עיר אחת. זו ירושלים בירתנו ואנחנו צריכים לשמור שהאזרחים יהיו שומרי חוק, בין אם הם יהודים ובין אם הם ערבים. כולם ישמרו על החוק, אין אף אחד מעל החוק. מי שמתפרע במזרח ירושלים, בטייבה, בתל אביב – לכולם צריכים להתייחס על-פי החוק. אין כאן כאלה שברצותם פועלים X וברצותם פועלים Y, ותיכף אסביר למה אני מתכוונת.

צר לי על האמירה האומללה של ראש עיריית תל אביב שהוא לא ישלח את תלמידיו לסייר בעיר. זו אמירה אומללה משום שאנחנו נמשיך לשלוח את התלמידים לבקר בירושלים ונמשיך כולנו לסייר בירושלים ונשמור על הביטחון של כל מי שמגיע לירושלים כי זה תפקידה של המשטרה. הכי קל זה שלא יהיו יהודים בירושלים. אני מתארת לעצמי שזה לא התפקיד של המשטרה לרצות שלא יהיו יהודים בירושלים כדי לשמור על הסדר הציבורי. לכן, גם יהודים וגם ערבים יהיו בירושלים, במזרחה, בהר הבית, ותפקיד המשטרה הוא לשמור על השקט בירושלים.

אני מתארת לעצמי שהיום השר אהרנוביץ' בוודאי יציג את עיקרי התוכנית שהבנתי מראש הממשלה שכינסתם דיון. דיבר איתי אתמול לוקר, דיבר איתי גם מנכ"ל המשרד. דיבר איתי אבי מנדלבליט ואמר לי שקיבלתם החלטות כאלה ואחרות ומן הסתם תציג את זה כאן היום.

אנחנו גם נשמע מה עושה המערכת המשפטית. אחרי שהמשטרה עושה מאמצים כל כך רבים לתפוס כבר את אותם מיידי אבנים ואת אותם מפגינים, מה היא עושה איתם כדי שלא נראה אותם אחרי שעתיים שותים קפה בקניון במלחה. גם פה זו מערכת שצריכה להיות מערכת תומכת ולא מערכת שמפילה את כל החוק והסדר רק על המשטרה כאילו שלמערכת המשפט אין מה לעשות פה. אז יש מה לעשות פה ונשמע מה אתם מתכוונים לעשות פה.

זה לא סוד שוועדת הפנים כבר שנה וחצי, מאז שהתמניתי, כולל זה שהיה לי ויכוח כאן לא נעים עם השר שאני מעריכה ומכבדת אותו. היה ויכוח לא פשוט על המצב הביטחוני במזרח ירושלים ובהר הבית. זה לא סוד שאמרתי לא פעם שיש אוזלת יד במשך שנים של משטרת ישראל והגופים האוכפים ועל המציאות העוגמה במזרח ירושלים ובהר הבית, משום שכשאנחנו מתחילים לחשוש להיכנס לעיסאוויה אז מחר לא ניכנס גם לתל אביב, וכשאנחנו לא מסבירים שאם הר הבית ייסגר ליהודים בגלל התפרעות של מוסלמים אז הר הבית ייסגר ליהודים ולמוסלמים כאחד. אנחנו צריכים להבין שחוק זה חוק ואין חוק במערב ירושלים ובמזרח ירושלים. כשאומרות לי סטודנטיות בביקור במזרח ירושלים שהן חוששות לצאת מהאוניברסיטה כי חוששים שיטרידו אותן, זו בעיה, וכשזורקים אבנים על הרכבת הקלה זו בעיה, וכשתושבים בפסגת זאב מרגישים שהם לא יכולים ללכת ולא יכולים לחיות בבטחה בירושלים זו בעיה.
אז אפשר להסתתר ולהגיד
לא קרה כלום, הכול בסדר, ואפשר לעמוד מול המציאות ולהגיד: עד כאן. יכול להיות שעשינו מעשים מסוימים, התנהלנו בצורה כזו או אחרת - הבנו, חוק וסדר יחזור לירושלים, וגם השקט לכל אזרחי ירושלים, בין אם הם יהודים ובין אם הם ערבים. תהיה גם יד קשה מול אלימות, בין אם היא מהצד היהודי ובין אם היא מהצד הערבי, גם של המשטרה וגם של בתי המשפט, הפרקליטות והיועמ"ש – כולם כאחד. אף אחד לא מעל החוק.

יכולנו לצפות את הפיגועים שהיו. אני אומרת לכם את זה עם כאב גדול וגם למשפחתה של התינוקת ולמשפחתה של הנערה, יכולנו לצפות את הפיגועים שהיו. אמרנו פה: חברים, תתייחסו ביד קשה לכל אלימות, בין אם זה יהודי ובין אם זה ערבי. אל תאפשרו לאלימות, לא במרכז ירושלים ולא במזרח ירושלים. אל תיתנו למסיתים ולערבים מוסלמים קיצוניים להחליט מתי הר הבית ייפתח ומתי הר הבית ייסגר. תיכנסו לעיסאוויה ולשכונות אחרות כי יהודי יכול להסתובב בכל מקום בארץ הזו כמו שערבי יכול להסתובב בכל מקום בארץ הזו.

אז אמרו שאני קיצונית. אז עכשיו כשרובי ריבלין אומר את זה וראש הממשלה אומר את זה, אני מקווה שעליהם לא אומרים שהם קיצוניים כי ליברמן הוא בוודאי קיצוני. אני לא מצפה שהמשטרה תיתן חוות דעת על פוליטיקאים אלא שהמשטרה תבצע את תפקידה להגן על אזרחי המדינה הזו. אם המשטרה לא מסוגלת לעשות את זה אז יבוא השר לביטחון הפנים לראש הממשלה ויחשבו על פתרון אחר.
טלב אבו עראר
זו הרצאה או מה?
היו"ר מירי רגב
לא, זה פתיחה.
טלב אבו עראר
זו הרצאה.
היו"ר מירי רגב
זו פתיחה. אפס סובלנות לטרור בירושלים, אפס סובלנות לטרור ואלימות בכל מקום בשטח מדינת ישראל.

אני אומרת את זה גם לך, רז. המערכת המשפטית לא נותנת גיבוי למשטרה.
רז נזרי
זה בתחילת הדיון או בסוף הדיון?
היו"ר מירי רגב
אני אומרת את זה בתחילת הדיון. בוודאי אני אגיד חלק מזה - - -
רז נזרי
אולי בסוף הדיון זה ישתנה.
היו"ר מירי רגב
אולי, הלוואי. אתה יודע מה? אני אמליץ עליך להדליק את המשואה ביום העצמאות. הלוואי וזה יקרה. יש לנו כוונה שזה יקרה.
רז נזרי
לא, לא. אני לא מתחרה בך.
היו"ר מירי רגב
לא, לא הצעתי את מועמדותי עדיין. יכול להיות שזה יקרה בעתיד, לא בשלב זה.

אנחנו מצפים שהמערכת המשפטית תיתן גיבוי למשטרה, וכשהמשטרה תופסת ועוצרת. ואני יודעת, אני הייתי עם פריינטה, ואני הייתי איתו אומנם לילה אחד, אבל אני מסתובבת הרבה במזרח ירושלים וראיתי מה עושים השוטרים. אין לי מילה רעה על השוטרים. מילה רעה אין לי להגיד על השוטרים, רק על דרך קבלת ההחלטות של המפקדים. מילה רעה אין לי על השוטרים. תיכף נשמע פה ונראה כתבה קצרה של חיילי מג"ב ומשטרה שאומרים: ידינו כבולות. אנחנו רוצים לעשות. הבעיה שלי היא לא עם השוטרים ולא עם הלוחמים. הם לוחמים מצוינים, הם אמיצים. הבעיה היא אל מקבלי ההחלטות – שיקבלו את ההחלטות הנכונות.
כשיש החלטה של ממשלת ישראל שיהודים יעלו להר הבית, ואני לא מדברת על שינוי הסטטוס-קוו, לא מדברת על תפילת יהודים בהר הבית אלא על זה שיהודים יעלו להר הבית אז שיהודים יעלו להר הבית. ההר נסגר כי יש התפרעות על ההר. ומה אומרים לי במשטרה? אנחנו צריכים לשמור על הסדר הציבורי. אז כדי לשמור על הסדר הציבורי לא יהיו יהודים על ההר. זה לא הפתרון, הפתרון הוא שכשיש התפרעות על ההר ההר ייסגר ליהודים ומוסלמים כאחד.

הקמנו ועדת משנה. לא שמתי שם את פייגלין וגם לא את עצמי, אלא את צור. צורי, זה עושה לך רע בבחירות. תעבור אחר כך למפלגה אחרת. שמתי שם את צורי, את נחמן שי, את זבולון. הם היו בוועדה והם הביאו המלצות. הם הציגו את זה בפני ועדת הפנים. ועדת הפנים קיבלה את ההמלצות ועדיין לא קיבלנו, ואני מקווה שהיום נשמע מהשר, ונשמע את זה בוודאי אחר כך מהמפכ"ל, מה הם מקבלים ומה לא מהמלצות של ועדת המשנה. כיצד אנחנו יכולים לבוא עם תפיסה שונה של העברת מסר שחוק וסדר במדינת ישראל נכון למזרח ירושלים ולמרכזה. לא ירביצו לשוטרים ולא יזרקו אבנים על שוטרים ולא יקללו שוטרים. תראו איך מתנהגים בעולם לשוטרים. אני לא אומרת שהשוטרים שלנו לא עושים טעויות, עושים טעויות. אבל נגן על השוטרים ונשמור על כבודם. כן, תפקיד השוטרים זה להגן על אזרחי המדינה הזו.

קראתי הבוקר על מספר נושאים, וגם דיברתי על זה עם לוקר ועם אבי, שהממשלה מתכוונת להביא. השר, אתה תתייחס לנושא שהוצג היום בכלי התקשורת אז אני לא אחזור על זה. הוא דיבר על הנושאים המשפטים, על הנושאים המבצעיים, על הנושאים שראש עיריית ירושלים גם הוא בוודאי ירצה להתייחס. אני לא אציג את זה כאן כדי לתת לכם באמת להתייחס לעניין הזה.

אני באמת מתכוונת שנצא מהישיבה הזו עם אמירות ברורות. השר, אני שמחה - אומנם שמעתי קלטת שהוציאו מתוך דיון סגור שלך - שמעתי מה אמרת לשוטרים ומה אמרת למפקדים. כי כשאני באה למשטרה הם אומרים לי: מדיניות השר היא שלא נגיע ונחתור למגע. אז באתי בטענות לשר: מה המדיניות הזו? מאיפה באה המדיניות הזו? האם מראש הממשלה? האם מיושב ראש המפלגה? האם מהשר? אומר לי השר: אני לא יודע על מה את מדברת. כבר לא ידעתי למי להאמין. מזל ששמעתי את הקלטת. שמעתי מה השר אומר למפקדים בהערכת מצב: תממשו את החוק והסדר במזרח ירושלים כמו בכל שטח מדינת ישראל. שמחתי לשמוע את זה, כבוד השר. צריך לוודא שאכן המשטרה מבצעת זאת. יגיע המפכ"ל והוא יסביר האם הוא מבצע או מיישם את החלטת השר או לא.

אני רוצה להראות בבקשה בקצרה את הכתבה, אני רוצה להכניס את האנשים לקונספט.
טלב אבו עראר
האם אפשר לשאול מי הזמין את האורחים הנכבדים כאן?
היו"ר מירי רגב
מה זאת אומרת?
טלב אבו עראר
הכוונה - אני לא רואה ביניהם ערבים, מוסלמים.
היו"ר מירי רגב
כל מי שרוצה להגיע מגיע.
טלב אבו עראר
ועדת הפנים הזמינה - - -?
היו"ר מירי רגב
אנחנו לא מזמינים אף אחד, כל מי שרוצה מגיע.
קריאה
הערבים עסוקים בלזרוק אבנים.
טלב אבו עראר
שאלתי – ועדת הפנים הזמינה?
היו"ר מירי רגב
כל מי שרוצה להגיע לוועדת הפנים מגיע. את מי אתה רוצה שאני אזמין ולא הזמנתי?
טלב אבו עראר
בכלל כל האורחים היושבים מול - אין ערבים, אין מוסלמים. אין אף אחד.
היו"ר מירי רגב
תגיד לי את מי אתה רוצה אני אזמין.

אנחנו נראה עכשיו את הסרטון, בבקשה.

(הקרנת סרטון מתוך התוכנית "צינור לילה" האינתיפאדה מעמדת השמירה, האינתיפאדה השקטה)

עד ששוטרים ייהרגו הם יקבלו אישור להגיב. כדי שנבין - יורים על חיילים, על מג"ב, ואין להם אישור להגיב. אלו אזרחי מדינת ישראל בירושלים.

תודה. קודם כל, אני רוצה לחזק את השוטרים ואת החיילים. אני באתי מהצבא ויש הוראות פתיחה בירי. כלומר, מה לעשות אם יורים עליך כדי להרוג. מה לעשות, אבן הורגת וסוף סוף הבינו את זה במערכת המשפטית.
קריאות
נכון מאוד.
היו"ר מירי רגב
סוף סוף תגיע הצעת חוק שאבן הורגת וישבו בכלא. הנה דוגמא למה שקרה – אבן הורגת. חיילי מג"ב ושוטרים צריכים לעמוד חשופים לבושה ולביזיון כזה ולא יכולים להגיב. זה מצב שלא יכול להיות.
קריאה
כי לא מתקנים את החוק.
רז נזרי
איזה חוק?
היו"ר מירי רגב
זה לא קשור לחוק, אין כאן חוק. מי שיורה עליך במטרה להרוג, צריך לירות לכיוון רגליים. כך אני יודעת, כך זה בצבא.
טלב אבו עראר
את היום סוערת.
היו"ר מירי רגב
לא, לא סוערת. המצב הוא סוער, ולכן צריך להגיד את האמת.
טלב אבו עראר
- - -בפתיחה כדי באמת לצבור נקודות, בגלל זה את - - -
היו"ר מירי רגב
חברים, המציאות הזו לא יכולה להימשך. אני שמחה שראש הממשלה אמר שנחזיר את השקט
טלב אבו עראר
- - - תירגעי - - -
מאיר אינדור
אולי תרגיע את החברים שלך.
היו"ר מירי רגב
הרי לא אתן לך תמונה שאני מוציאה אותך מהוועדה.
טלב אבו עראר
הרי כולם כך, כבר הכירו אותך – סוערת, רועשת. על מה?
רמי לוי
מה אתה עושה עכשיו? לא פרובוקציה? מה שאתה עושה עכשיו זה לא פרובוקציה?
טלב אבו עראר
סתום את הפה שלך. מי מדבר כאן? מי אתה?
רמי לוי
אני רמי לוי.
טלב אבו עראר
תסתום את הפה שלך.
רמי לוי
אתה תסתום את הפה שלך.
טלב אבו עראר
סתום את הפה - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע, אני מבקשת.
מאיר תורג'מן
מי אתה?
יהודה גליק
אפס סובלנות לאלימות.
היו"ר מירי רגב
אפס סובלנות לאלימות – נכון.
מאיר תורג'מן
זאת הדוגמה, זאת הדוגמה.
היו"ר מירי רגב
סגן ראש העיר, בבקשה. אני מבקשת שיהיה פה רגע שקט.
הדיון היום הוא דיון ראשון בסדרת דיון שאנחנו נעשה. ועדת הפנים לא תרפה מהמציאות במזרח ירושלים. כל שבוע נזמן את הבכירים עד שיהיה שקט במזרח ירושלים ובהר הבית.

אנחנו עוברים עכשיו לסקירת השר, לאחר מכן ראש עיריית ירושלים, נעבור לחברי הכנסת, וכמובן גם אליך רז נזרי. כבוד השר, בבקשה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
שלום לכולם, גברתי היושבת-ראש, אדוני ראש העיר, חברי הכנסת שנמצאים פה, לסמפכ"ל, למפקד מחוז ירושלים, מכובדי כולכם. אני רוצה לפתוח באמת בתנחומים למשפחת הילדה חיה זיכרונה לברכה, ואני ביקרתי את המשפחה, את ההורים, והתיירת קרן ימימה שנפטרה אתמול כתוצאה מדריסה של מחבל ברכבת הקלה מול המטה הארצי. אני הייתי באירוע, ראיתי את הפיגוע עצמו. מחבל רצח שני אנשים, פצע אנשים. טוב עשה חוקר מימ"ר ירושלים שהרגו. זו היתה תגובה טובה, מקצועית, נכונה, וכך אני מצפה מכל שוטר ומכל לוחם משמר הגבול.

אני באמת רוצה לנצל גם את ההזדמנות לאחל לך בפתיחה של המושב. ועדת הפנים פותחת ככה קצת בסערה, אבל היא פותחת. אני מכיר את מירי הרבה שנים ויש לה באמת את האמירה. אני באמת אשתף פעולה. אמרתי - כמו תמיד כשתזמיני אותי אני אבוא. אני אשתדל להגיע למרות עיסוקיי הרבים.

אני באמת רוצה מילה טובה ליוסי פריינטה שעבד מאוד מאוד קשה במחוז ירושלים ופרש, וכמובן לאחל לצ'יקו אדרי הרבה הצלחה. אני מכיר אותו, מכיר את שניהם. שניהם עבדו איתי באופן צמוד, ובהחלט קצינים ראויים, טובים. לכל אחד יש את היכולות.

חשבתי לפתוח דווקא בכל הנושא התקציבי אבל אני שם אותו כרגע, ברשותך מירי, בצד כי על זה אולי נעשה דיון אחר. זה לא הפורום פה. אני רואה שהפורום הוא יותר על ירושלים ואני רוצה להתמקד על ירושלים ובהזדמנות אחרת נדבר על הדברים, על התקציב, ועל עוד כמה דברים נוספים של המשרד. זה לא הזמן.

ירושלים כמו לכולנו היא באמת חשובה לנו כעיר הבירה ואנחנו נותנים לה את כל מה שצריכים. אני מדבר על המשרד מבחינתי כשר, ושר לא בקדנציה ראשונה אלא קדנציה שנייה. באמת נותנים את כל מה שצריך. ירושלים תמיד היתה וכנראה גם תהיה בעין הסערה בעניין הלאומי והבין-לאומי. אנחנו רואים את זה כמעט יום יום.

הנושא של הסכסוך הפלסטיני-יהודי, הערבי-פלסטיני, והבין-לאומי בהחלט שואב הרבה אנרגיות לכיוון ירושלים ואני צריך לפעול בתבונה רבה ולעשות באמת את הטוב ביותר שאני יודע לעשות עם הניסיון שצברתי.

ירושלים מוסתת. אני אומר, העיר ירושלים, אבל לא רק, מוסתת בצורה רציפה, ואני רואה את החומרים, על-ידי הרשות הפלסטינית בצורה אמיתית, יום יומית, על-ידי יושב ראש הרשות ואנשיו, על-ידי החמאס ועל ידי התנועה האסלמית. אנחנו רואים את הצבר הזה של הדברים.
טלב אבו עראר
ועל ידי גם גורמים יהודים קיצוניים, תגיד את זה. יש גם גורמים יהודים קיצוניים.
היו"ר מירי רגב
אל תפריע לשר, סליחה. טלב, אתה רשום לדיבור.
מאיר אינדור
בינתיים הם הורגים בנו, בינתיים הערבים הורגים בנו – זה ההבדל.
טלב אבו עראר
את יכולה להגן עליי מפני אלה?
היו"ר מירי רגב
אני יכולה, אבל מי יגן על השר?
טלב אבו עראר
תעשי לי טובה, כשאני מדבר שהוא לא יפריע לי.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני אומר לכם, ההסתה והתעמולה היא רבה מאוד ברשתות החברתיות, בטלוויזיה, בעיתונות, והכול מרוכז כדי להביא לאי-סדר בירושלים ובלב ליבה של ירושלים בהר הבית. אני כמובן אתייחס להר הבית בכמה מילים. אני עושה את הכול באמת בשיקול דעת כדי לעשות את הכול כדי להפסיק את האירועים בירושלים. אני אומר, אין שום הצדקה לאבן, לבקבוק תבערה, לזיקוקים או להפרות סדר. אין שום הצדקה ואני לא מקבל שיהיו אירועים כאלה בירושלים.
אבל מאחר ויש לי קצת היסטוריה ואני מכיר את ירושלים לא מהיום, לעולם לא היה יום או שבוע שלא היה אירוע פה ואירוע שם, וחסימה פה וחסימה שם. זה שאני מקבל את זה? אני לא מקבל, אבל צריך להגיד את כל האמת. בהיסטוריה של ירושלים בשנים האחרונות יש רצף. יש עליות, יש ירידות, אבל יש רצף של אירועים, בעיקר אני אומר באזור התפר. גם בהר הבית. מפה צריך לראות איך אנחנו מטפלים בנושא הזה.

לגבי ההסלמה שהיתה - למעשה, היא התחילה מ"שובו אחים". זאת אומרת, ההסלמה האמיתית, כי היו גם לפני כן. מירי צודקת, גם לפני שנה וגם לפני שנה וחצי היו אירועים. צריך לומר את הדברים האלה, זה לא שלא היו אירועים. ההסלמה האמיתית של כמות ונפח האירועים – "שובו אחים". ואז יש לנו את רצח הנער הערבי ואז יש לנו אחר כך את "צוק איתן" ואחר כך כל נכנסים כל האירועים בהר הבית שהיו כל הזמן – כן סגירות, לא סגירות, כן דילול, לא דילול, ואנחנו נכנסים לחגים, לחגי תשרי, ואנחנו רואים פה אירועים בכמות די גדולה.

אני אומר לכם שכשאני מסייר גם בשכונות, גם בכוחות, גם במחוז ירושלים ושומע את הדברים - אין, ואם תשמיעו לי פעם אחת, פעם אחת, הנחיה שנתתי לא להיכנס לכפרים, לא לבצע מעצרים, לא יקבלו גיבוי, פעם אחת תשמיעו לי קלטת בקולי, לא שוטר משמר הגבול, או שוטר אמר או משהו כזה, שנתתי הנחיה לא לעשות את הפעולה. אדרבא, להיות בתוך הכפרים, לבצע את המעצרים, לעשות את כל מה שנדרש כדי להחזיר את השקט לירושלים.
קריאות
גם באל-אקצה?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא הפרעתי, אחר כך תשאלו את כל השאלות.

הדברים האלה - מבחינת הנחיית הדרג המדיני, ואני אחד מהם, ולא מראש הממשלה חלילה וחס, אני אומר, אין הנחיה כזאת. שיקול הדעת בהפעלת הכוח הוא של המשטרה, שיקול דעת מה לעשות, איך לעשות, באיזה אמצעים לעשות. אין דברים מבחינת ההנחיה שחלילה, ואני לא מסתתר מאחורי שום דבר. אני אומר לכם, הכול פנוי. היא דיברה על הקלטת – אני אומר לכם, לא צריך קלטת. יש עשרים קלטות כאלה. הכול פתוח, ואני אומר לכם את זה בצורה הגונה מיתית. אין בעיה. מה שצריך לעשות תעשו, והם יודעים לעשות.
מאיר אינדור
אבל בפועל הם לא נכנסים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אנחנו מדברים שבתקופה הזו קרוב ל-800 אולי 900 עצורים. צריך לראות, אולי קרוב ל-300 כתבי אישום. כלומר, גם בעצורים בסוף מגיעים לכתבי אישום. עוד מעט נגיע לבית המשפט ורז בטח ידבר על השפיטה וכמובן על התביעה שבאה לפני כן. אני מדבר כרגע על ההנחיות. מבחינתי, צריך לעשות.

הכוחות שזרמו, ואני עברתי עוד פעם על הרשימות, כמות הכוחות שזרמו לירושלים אני מדבר איתכם בעשרות אלפים איש. לא בפעם אחת, אני מדבר במשך. מתגברים את ירושלים כמעט יום יום, שישי, שישי מתגברים. חגים אני כבר לא מדבר. כלומר, יש כוחות. הדברים האלה זה לא פתאום, זה דברים שמתמשכים ואנחנו רואים את העלייה. כתוצאה מהפעילות הזו בכמות כזו גם היו פצועים אצלנו, אצל המשטרה. קרוב ל-120 שוטרים גם נפצעו במגעים עם המתפרעים.

הנושא שצריך להמשיך להתעסק איתו הוא הנושא של זריקות אבנים, בקת"בים, אמרתי זיקוקים מאוד מטרידים.

מה נעשה לפני כן, לפני שאנחנו מדברים על שלושה-ארבעה חודשים האלה? חמישים כוחות, כוח מסודר מאורגן, חמישים יס"מ כבר שמנו, קיבלו מחוז ירושלים לפני כשנה. דיברנו על כל מיני שכונות – כבר קיבלו אותם. חמישים כוחות יס"מ, שוטרים לתפקידים מיוחדים. שמנו כרגע עוד מאה בהחלטה האחרונה של ראש הממשלה שקידם לי אותם. הדרישות היו כבר לפני כמה חודשים וקידם אותם, את המאה שוטרים. גם כוחות יס"מ נתן כבר. האוצר אישר כבר ויש לנו את האישור, יוצאים לדרך.
טלב אבו עראר
הם מיועדים רק לערבים או לבכלל?
היו"ר מירי רגב
זה לדאוג לביטחון גם של הערבים וגם של היהודים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
לכולם, לכולם. טלב, כולם – יהודים, ערבים - לטובת מחוז ירושלים.
ניר ברקת
בעיקר איפה שיש הפרות סדר.
היו"ר מירי רגב
משרד האוצר, בוא בבקשה לפה. אני רוצה שתתייחס לתקציב במרחב קדם.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
הדבר השלישי – נקודת משטרה בהר הזיתים. הר הזיתים זו נקודה שביקרתי כמה פעמים. יש שם גם אירועים וניפוץ של מצבות וכניסה. גם בהר הזיתים שמנו נקודת משטרה גם לפני שנתיים.
מאיר אינדור
אדוני, אני נפצעתי על הציר. השוטרים לא מסיירים על הציר.
היו"ר מירי רגב
תיכף נדבר על הבעיות שיש.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מבט קדם – היתה תוכנית יחד עם ראש העיר. בנינו תוכנית מאוד מסודרת, קרוב ל-92 מיליון. כבר לפני מספר חודשים אושרה. היא יוצאת לדרך, עכשיו בשלבי תכנון. אני מקווה שבתחילת השנה אנחנו כבר נראה מצלמות, גדרות, כל מיני אמצעים טכנולוגיים, בלונים באוויר, שוטרים. כל נושא הר הזיתים מקבל שינוי. זה כבר אושר לפני האירועים עצמם.

למעשה, הדברים האלה מביאים אותנו לגבי ההמשך. הקמנו מרחב חדש לפני חצי שנה, שמונה חודשים. - - - שהתעוררנו מאוחר. לפני שמונה חודשים לקחנו את כל התפר. בנינו מרחב חדש, מרחב קדם, עם מפקד – עוד מרחב לירושלים.
היו"ר מירי רגב
אבל אין לו כוחות. הוא מסכן, הוא לבד. מה הוא יעשה? הוא ירוץ ממקום למקום?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
קיבל, קיבל כוחות. סך הכול אני אומר נעשו דברים.

לגבי ירושלים - אנחנו ראינו שהדברים האלה עדיין ממשיכים. החלטנו להגביר את הכוחות. הכנסנו בסוף שבוע, תחילת השבוע, עוד אלף שוטרים של היחידות המיוחדות. עוד אלף שוטרים נמצאים כבר בעיר, מחולקים. ראיתי אותם בעבודה, בסיור, במארב, בפעילות.

הנושא הבא הוא נושא הזיקוקים. יש לנו בעיה לא פשוטה וזה הזיקוקים, הכוורות האלה שיורים גם בתוך הר הבית וגם על הכוחות ושומעים את זה. זה מאוד מפחיד את האזרחים, ובצדק. גם על זה אנחנו כרגע במשא ומתן משפטית עם משרד התמ"ת כדי לא לייבא אותם. לא את הזיקוקים הרגילים של יום העצמאות, את הכוורות האלה, להפסיק לייבא אותן. כל מה שאנחנו תופסים, מחסנים, מה שיש חיפושים, אבל גם בייבוא שמגיע מהמזרח צריך לטפל.

דרשתי מראש הממשלה לגבי הקטינים. הקטינים - זו בעיה לא פשוטה. יושב פה רז. אמרתי לראש הממשלה: אי-אפשר בדברים האלה. חלק מהקטינים האלה מבצעים. ראינו שחלקם מסוערבים, זורקים אבנים על הרכבת הקלה. מוצאים גם את הקטינים האלה. מגיעים לבית המשפט ובית המשפט משחרר אותם. אמרתי: בואו נטיל קנס על ההורים. אומר לי: תבדקו את זה. בטח רז יתייחס לזה. זה אושר, רז ידבר על זה. גם שם צריך לראות. רק פגיעה כלכלית בהורים תרסן את הילדים. אין מה לעשות, עם הילדים האלה אין פתרון אחר.
תמר זנדברג
בכל ישראל אתה מציע לעשות את זה?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בכל ישראל, בכל ישראל. ילדים שזורקים אבנים זה כל ישראל.
היו"ר מירי רגב
בכל מקום שילד קטן. אגב, זה חלק מההמלצות ועדת הפנים שהיתה במזרח ירושלים יחד עם פריינטה. כל מי שזורק אבנים.
תמר זנדברג
כן, כן – אני יודעת. אני רק שואלת מכיוון שהחוק הישראלי הוחל על מזרח ירושלים, האם בכל מקום שבו יש ריבונות ישראלית אנחנו - - -
מאיר אינדור
איפה שיש טרור, זה טרור. אנחנו מדברים על טרור.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
הדבר הבא זה הנושא של הענישה, של רמת הענישה. גם שם כתבתי מכתב לפני כמה חודשים ליועץ המשפטי לממשלה שאנחנו צריכים להתמודד עם רמת הענישה. גם פה יש התקדמות. כבר ביום ראשון הקרוב - ואולי אני גונב לך את ההצגה, רז - ועדת שרים לחקיקה לגבי אותם עונשים של החמרת הענישה לגבי אלה שזורקים אבנים. רז יתייחס לזה גם לגבי ההמשך.

רבותי, הר הבית. הר הבית, אתם שומעים אותי לא בפעם הראשונה. אני מציע לכולם לא להתעסק עם הר הבית. תשאירו לי, תשאירו למשטרה. יש לי אחריות. אני לא אשנה את הסטטוס-קוו בהר הבית, נקודה.
היו"ר מירי רגב
אל תשנה, רק תיישם את הסטטוס-קוו כיום. אל תשנה, רק שיהודים יעלו להר הבית.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
היחידים שיכולים להתפרץ פה זה חברי הכנסת.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
רבותי, אני אומר את הדברים ואני אתן גם נתונים.
טלב אבו עראר
מירי רגב תגן על השר שידבר חופשי, הם מפריעים. - - - זה מפריע כל הזמן.
היו"ר מירי רגב
הגנתי עליו.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
נושא הר הבית – הר הבית צריך להיות פתוח גם ליהודים וגם למוסלמים וגם לנוצרים, לכל מי שעולה, לכולם.
טלב אבו עראר
מה ליהודי לעשות שם?
היו"ר מירי רגב
מה זה מה יהודים יעשו שם?
מרדכי יוגב
בית המקדש שלנו היה שם אלף שנה לפני שהיה שם מסגד ויהיה שם בעוד כמה עשרות שנים אחרי שיהיה שם מסגד. לכם אין מה לחפש שם. הר הבית הוא המקום המקודש ביותר ליהודים, בקושי המקום השלישי שלכם. אתם משתחווים למכה, לא לירושלים. אתם תעופו מהר הבית גם אם נחמם את הגזרה.
טלב אבו עראר
הוא למוסלמים, אין מה ליהודים לעשות שם. אתה תעוף שם.
מרדכי יוגב
לא תהיו שם. הר הבית הוא מקום בית המקדש של עם ישראל ואתם אלימים. יתפללו שם גם יהודים וגם ערבים כרגע.
טלב אבו עראר
רק למוסלמים.
מרדכי יוגב
מוסלמים לא יהיו - - -
טלב אבו עראר
יהיו שם ועוד איך.
היו"ר מירי רגב
מוטי וטלב, אני אוציא את שניכם. יהודים ומוסלמים יעלו להר הבית על אפך ועל חמתך, מר טלב.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
רק כמה נתונים לגבי הר הבית. במהלך השנה, 2014, 14 סגירות חלקיות, לסגור את הר הבית חלקי, 22 סגירות מלאות, 41 דילולים. כשאני אומר "דילול" זה סגירה למוסלמים. אם אתם לא מבינים את זה אני אפרש את זה - זה סגירה למוסלמים מגיל מסוים, מגיל 40, מגיל 50, מגיל 55. אף מוסלמי לא נכנס מתחת לגיל הזה. כשאומרים לסגור גם ליהודים וגם למוסלמים זה הדילולים.
היו"ר מירי רגב
לא, דילול זה לא הסגירה למוסלמים. סגירה למוסלמים זה כשהם זורקים אבנים אף אחד לא נכנס, לא מוסלמי ולא יהודי, ולא מעניין אם הוא בן 50, בן 70 או בן 14. זה הסגירה למוסלמים. מה זה דילול?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
דילול זה פחות מגיל 40 או 50 לא נכנסים להר. תראו כמה סגירות, תראו גם את האיזונים.
היו"ר מירי רגב
מה 40 פלוס לא זורקים אבנים?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
הדבר השני, מבקרים. רבותי, כמה עלו להר הבית מתחילת השנה? סך הכול מעל 200,000 עלו להר. ביקורים – 200,000, מתוכם קרוב ל-200,000 תיירים, 8,381 או 78 ישראלים ועוד 1,150 חיילים. זה הר הבית סגור? זה הר הבית פתוח, וצריך להגיד את הנתונים האלה. רק בסוף השבוע, רק אתמול ורק הבוקר, כמה עלו? אלפים נכנסים, מאות נכנסים. אז לבוא ולהגיד לא נכנסים? יש החלטה, ואני חוזר עליה, שיקול דעת של מפקד מחוז, של המפכ"ל בלבד, וגם לא שלי.
היו"ר מירי רגב
נכון, אתה צודק. הם רוצים לסיים את הקדנציה שלהם בשקט. המפכ"ל והממ"ז רוצים לסיים את הקדנציה שלהם בשקט, ולכן הכי טוב שלא יהיו יהודים על ההר – זה הכול.
נחמן שי
מירי, לא ניתן לך להשתלח במשטרה. זה לא יעזור לך. את לא תשתלחי במשטרה.
היו"ר מירי רגב
אני אגיד את מה שאני חושבת.
נחמן שי
את יכולה להגיד, אבל אל תפגעי במשטרה.
היו"ר מירי רגב
אני לא פוגעת במשטרה, אני אומרת את מה שאני חושבת על מפכ"ל ועל ממ"ז שמקבלים החלטה בשינוי ממדיניות הממשלה להעלות יהודים להר הבית ולסגור את ההר כשיש התפרעויות. כשיש התפרעויות סוגר את ההר ליהודים ומוסלמים כאחד.
דוד צור
אבל אומר לך השר שהוא מייצג את המדיניות של הממשלה. למה להפיל את זה כל הזמן על לובשי מדים?
היו"ר מירי רגב
הוא אומר לך. סליחה, השר אמר: לא שואלים אותי, הערכת מצב של המשטרה.
דוד צור
הערכת המצב של לובשי המדים קשורה ליכולת שלהם לאבטח או לא לאבטח, אמרנו את זה גם בוועדת המשנה. מדיניות הממשלה לא לשינוי הסטטוס-קוו ודרך לובשי המדים הולכים לשנות סטטוס-קוו?
היו"ר מירי רגב
לכן, אין בעיה עם הממשלה.
נחמן שי
הבעיה היא עם הממשלה, לא המשטרה.
דוד צור
אומר לך השר שכמות העולים להר הבית גדלה בהרבה. אני מסכים שצריך לאפשר להם גם כשהם עולים שלא יגדפו אותם, יזרקו עליהם אבנים וביטחונם יישמר. כמות העולים עולה כל הזמן משך כל השנים והמשטרה מאבטחת את זה.
היו"ר מירי רגב
הרי מה אומר כאן השר? השר אומר בדיוק הפוך ממה שאומרים בשטח. השר אומר: יש הנחיה. ההנחיה היא שהיהודים יוכלו לעלות, לא להתפלל, לעלות להר הבית X שעות ביום. אני לא יכול להתערב בהערכת מצב המשטרה. אם המשטרה אומרת שעכשיו בהערכת מצב יהודים לא יכולים לעלות הם לא יעלו. מה עושה המשטרה? המשטרה – בסוף הם צריכים לסיים את התפקיד בשלום.
נחמן שי
זה לא נכון. רק ארבעה ניצבים לא סיימו - - -
היו"ר מירי רגב
אני אומרת לך חד וחלק כי כשבהר יש התפרעויות ההר נסגר ליהודים בלבד. הוא צריך להיסגר ליהודים ולערבים כאחד.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
רבותי, תנו לי לסיים. מה שאני בא ואומר, שההר פתוח. ישנם ימים, אירועים, שגוררים או מחייבים את סגירת ההר. השיקול הוא בידי המשטרה על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה ויש להם את השיקול ויש להם את הגיבוי שלי לדברים האלה, אני אומר את הדברים האלה בצורה ברורה. ולכן, צריך לראות אם יש סכנה לשלום הציבור, לנפש, אז בסמכות מפקד מחוז, מפכ"ל, לסגור והם מקבלים מבחינתי את האישור לכך או לא את האישור, את ההסכמה לכך כי מבחינתם הם רשאים פשוט לסגור או לפתוח.
היו"ר מירי רגב
זה לא נשמע לי הגיוני שדרג נבחר אין לו יכולת לממש מדיניות.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מעבר לזה, עוד נתון אחד – מורחקים על-ידי צו. מורחקים – כרגע יש 41 מורחקים מוסלמים מהר הבית. מורחקים יהודים - עוד חמישה מנועי כניסה ועוד שלושה מורחקים על-ידי בית המשפט. רבותי, אלה למעשה אותם צווים שאנחנו מפקחים על ההר כדי באמת שההר הזה יישאר פתוח לכולם - זאת הכוונה - ולשמור על הסטטוס-קוו ליהודים, למוסלמים לנוצרים. כך אנחנו רוצים שכך ההר יהיה.
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא קורה, הלוואי וזה יקרה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
עברנו את החגים, אני רואה את ההר - עולים. ביום שישי הייתי שם וראיתי את העלייה לשם למרות ההגבלה של גיל 40. רבותי, כשיש סכנה יש החלטה שמקבלת המשטרה, ובצדק.

לסיכום רבותי, אנחנו עדיין לא סיימנו את האירועים בירושלים. לא סיימנו, עדיין יש אירועים. יש אירועים. אני אמרתי – זה לא ייגמר ביום ולא ביומיים ולא בשבוע.
מאיר אינדור
רק שאלת ביניים - שקלתם הכרזה של מצב חירום כמו בלוס אנג'לס?
היו"ר מירי רגב
לא, לא. אין שאלות ביניים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני אומר, זה לא ייגמר. אנחנו חייבים. הכוחות יימצאו שם בירושלים, התגבורים, עד להודעה חדשה ללא הגבלת זמן. כמה שיצטרכו יישארו שם כוחות. ואם נצטרך להעלות עוד כוחות נעלה עוד כוחות. ניתן את המענה לתושבי ירושלים. זו המשימה, כך הגדרתי אותה, ככה מבין מפקד המחוז והמפכ"ל את ההנחיה שלי. אנחנו נחזיר את השקט לירושלים. השקט יחזור לירושלים, אין לי שום ספק שהוא יחזור. אני לא מבטיח שלא תהיה פה אבן, שם אבן, אבל השקט. אנחנו מחויבים להחזיר את השקט.

מילה אחרונה - בשיתוף הפעולה בין ראש העיר לביני למשטרה אין לי שום טענה. כל אחד רואה את הדברים בראייה אחרת, אבל ההסכמה בליבת העבודה היא משותפת ואני מברך על כך. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מן הסתם, השר עוד ישיב לשאלות בסיום הדיון הזה. ראש העיר ירושלים, בבקשה ממש רק על הסוגיות המרכזיות.
ניר ברקת
קודם כל, אדוני השר לביטחון הפנים השר אהרונוביץ', מירי, חברת הכנסת ויושבת-ראש הוועדה, חברי כנסת נכבדים, חברי בהנהלת העיר, סגני ראש העיר והדרג המקצועי, צ'יקו – מזל טוב לתפקיד החדש. זה באמת הזדמנות מצוינת לומר ליוסי פריינטה תודה רבה בשם העיר ירושלים. ליוסי יש זכויות רבות מאוד בעיר ירושלים. אנחנו עוד נגיד לו על כך תודה ואיחולי הצלחה. אני חושב שצ'יקו נכנס ברגל ימין לתפקיד החדש שלו.

מכובדי, זה לא סוד שעוד לפני "צוק איתן" מצבה של ירושלים בנושא זריקות אבנים והפרות סדר ואכיפה בשכונות הערביות בירושלים היה מתחת לכל ביקורת. אנחנו מדברים על למעלה מ-200 מקרים של אירועי זריקות אבנים. זה לא 200 אבנים, זה 200 אירועים של זריקות אבנים. לפני "צוק איתן" היה דיון בקבינט בראשות ראש הממשלה על האמצעי ושינוי תפיסת העולם שירושלים צריכה לעבור בשביל להחזיר את שלטון החוק שאגב מי שמתלונן עליו זה לא פחות הערבים מהיהודים בשכונות הערביות במזרח העיר.

הגיע אז "צוק איתן" והמצב הפך מבלתי מתקבל הדעת לבלתי נסבל. קפצנו מסדר גודל של 200 אירועים ל-5,000 אירועים. טוב, זה מלחמה בדרום, במקומות אחרים, ולצערנו הרב הפרות הסדר של זריקות אבנים על רכבים שזה סכנת נפשות, בקבוקי תבערה על קו התפר, על בתי יהודים שגרים בשכונות ערביות, ובכל הזדמנות אחרת. לצערי הרב, אנחנו מדברים על מסה אדירה של הפרות סדר. אני חייב לומר משהו על משטרת ירושלים. היא נפרסה בכוחות ובמשימות שהיו לה בגדול במתכונת דומה למה שהיה בעבר כהגנה, הגנה על מבני היהודים, על התושבים היהודיים, הגנה על קו התפר. כולנו מבינים שזה לא יכול להימשך כך.

אני חושב שהגענו יחסית מהר למתווה שהוא יחסית עוד מוסכם על כלל הגורמים. ברשותכם, אני רוצה להציג רק את חמשת הסוגיות העקרוניות שאני טוען שאנחנו צריכים לעבור מאתמול למחר. אני אדגיש את הפער או את השוני ממה שהיה אתמול למחר. ראשית ובמרכז, פריסת כוחות משטרה איכותיים באופן קבע בשכונות במזרח העיר. אני שם את הדגש על אורך קבע לזמן ארוך, לנצח, מבחינתי. זה נדרש בכל שכונה. בלי פריסה של שוטרים בתוך השכונות הערביות, וזה לא היה המצב. אדוני השר, אני לא מדבר על כניסה. נכון, כל כניסה לשכונה - - -
טלב אבו עראר
יש משטרה. ראש עיר מציע למשטרה מה לעשות? ממש מוזר.
ניר ברקת
התשובה היא כן.
היו"ר מירי רגב
טלב, אתה שם לב שאתה היחיד שמפריע כל הזמן.
טלב אבו עראר
זה כאילו פגיעה בשר עצמו. אתה כאילו מלמד אותו איך לטפל.
ניר ברקת
אני לא מלמד.
טלב אבו עראר
מוזר, מוזר. ראש עיר מציג תוכנית איך לטפל באלימות.
היו"ר מירי רגב
כן, מותר לו. הוא צריך לעשות את זה. לראש העיר יש אחריות כלפי התושבים שלו, מה לעשות?
מרדכי יוגב
- - -את תפקידך, זה לא משנה. אבל אתה מעודד אלימות.
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
חברים, מוטי. צריך להפריד בינכם. אתה לא מפריע, הוא מפריע. איך בסוף הוא מפריע?
מאיר אינדור
ראש עיר גם באמריקה הוא אחראי על ביטחון אזרחיו. אם יש לו השגות הוא מגיש תוכניות.
עפו אגבאריה
אבל על כל אזרחיו, לא רק על אזרחיו מאיזושהי קבוצה אחת. צריך להיות על כל אזרחיו ולא להכניס לגטאות צד אחד וצד שני לעודד אותו.
קריאה
משטרה זה לא גטאות.
מרדכי יוגב
אתם מעודדים טרור. - - - היתה שכנות טובה עם הערבים בירושלים.
עפו אגבאריה
איתכם לא היתה שכנות טובה. אתם תמיד - - -
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
עפו, אני אומרת לכם, אתה וטלב לא תדברו היום בדיון. אתם דיברתם כל הדיון, לא תדברו.

ניר, בבקשה.
ניר ברקת
חברים, אני מציג את התנאי ההכרחי להשלטת סדר במקומות שיש בהם הפרות סדר ואני מניח שכל אחד יסכים. אני רוצה לומר שזה לא משהו שהוא לא מוסכם לא על השר ולא על ראש הממשלה ולא על המשטרה. אני מציג כאן איזושהי תפיסה הוליסטית של הפעולות שאנחנו צריכים לעשות שלא נעשו בעבר.

שנית, ואני הולך למשבצת השמאלית העליונה – יצירת כוחות משימה משולבים: משטרה, עירייה, וכל גורמי האכיפה. מה הרעיון? אני רוצה שבכל שכונה שבה יש הפרות סדר יהיה כוח שיטור קבוע, מתמחה בשטח, מכיר איפה יכולים להיות עבריינות בנייה, איפה יכולות להיות הפרות סדר, היכן הפיקוח העירוני צריך לפעול.
עפו אגבאריה
ותג מחיר?
ניר ברקת
הוא לא פועל שם. תג מחיר יטופל ביד - - -
היו"ר מירי רגב
עפו, אני מבקשת לתת לראש העיר לדבר. האמת היא - אתה צודק. תג מחיר יש רק לתינוקות של יהודים? רק עכשיו אנחנו קברנו תינוקת ונערה.
עפו אגבאריה
וגם תינוקות של ערבים. תג מחיר הזה נבע מיהודים ולא מערבים. תדברו פעם באופן רציף ושוויוני.
ניר ברקת
אדוני, אני מסכים איתך לחלוטין בתג מחיר. אין פה אחד בחדר שלא מסכים בכל העוצמה שלנו להילחם בתג מחיר, ותסכים איתי שצריך גם לעשות את זה.

יצירת כוחות שפועלים בשטח – צריכים להגיע, ויש לנו לצערנו הרב ואסביר מה קרה לנו בשנים האחרונות, אני ראיתי מה קרה. לא מזמן הלכתי ברגל לארמון הנציב, ג'בל מוכבר. קבוצה של ילדים מסיימת בית-ספר, הולכת באין מפריע. באין כוחות שיטור, מתארגנת להפגנה, בוחנת איפה אין משטרה ושם זורקת אבנים. ברגע שמגיעה משטרה הם כבר מזמן לא במקום. את זה צריך למנוע מהיסוד. המשטרה צריכה לשבת בתוך השטח, להתמחות בתהליכים, וכשהיא מכירה, וחלילה אם יש הפרת סדר, להיות שם במקום.

שלוש, פיתוח אמצעים טכנולוגיים. אנחנו הרמנו לאחרונה בלוני תצפית שנותנים היבט על התראה, הרתעה ויכולת לסייע למשטרה שפועלת בקרקע און-ליין. זה תו"ל חדש. תורת העבודה החדשה משולבת משטרה-עירייה. לעיתים המשטרה נמצאת אצלנו בחמ"לים, לעיתים אנשי החמ"ל שלנו נמצאים במשטרה. כל המידע נועד למערכות האכיפה ושלטון החוק, ופועלות כמובן בתיאום לחוק, ביחד, במטרה להשקיט את הסדר.

אני חייב לומר לכם שהסתובבתי בג'בל מוכבר, אני מסתובב בעיסאוויה, אני מסתובב בשכונות. התושבים באים אליי ומבקשים מאיתנו לסייע, להביא את המשטרה, כי הם סובלים יותר מכל אחד אחר. לכן, התהליך הזה של פיתוח אמצעים חדשים להרתיע, לא לאפשר התפתחות של הפרת סדר, שם אנחנו צריכים להשתדרג ולעזור לכולנו.
נחמן שי
אתה מציע אמצעים שקיימים ושהמשטרה לא מפעילה אותם בירושלים?
ניר ברקת
בלוני הצפייה, למשל, אנחנו הרמנו עכשיו. לטובת העניין אנחנו יודעים לעבוד יותר מהר. בשיתוף המשטרה הרמנו אותם עירוניים. אנחנו מפתחים. זה כלי שלא היה לפני כן בממדים. אני רוצה אותם 7/24. זה משנה את תו"ל העבודה, את שיטת העבודה. לשמחתי הרבה, אני רואה שמשטרת ירושלים מגיבה מצוין. אנחנו מגיבים אחד לשני. הם מאתגרים אותנו - אדוני השר, אתה צודק - ואנחנו מאתגרים אותם. כולנו מחויבים להביא את השקט והסדר לירושלים.
נחמן שי
האם יש אמצעים שהמשטרה יכולה להגיע אליהם שאתה יודע עליהם ושהם לא זמינים בידם? זו השאלה, צריך להיות פרקטיים.
ניר ברקת
אני לא אמנה את כולם, זה לא הפורום. אבל בהחלט מדובר, וזה הנושא השלישי של מדיניות בית שמאי עם מפרי הסדר. אכן המדינה ושרת המשפטים מביאה כבר ביום ראשון הקרוב, כמדומני, לוועדת הכנסת סדרה של שינויים שמטרתם הרתעה ולהיות אפקטיבי בענישה. כל עוד הענישה לא אפקטיבית אז הדלת המסתובבת ממשיכה.

שנית, אנחנו בהחלט רוצים לראות, וישבנו אתמול בלילה בעיריית ירושלים, כל גורמי האכיפה שיש להם רשימות מאוד מאוד ארוכות של מפרי סדר, שבלי פעילות משטרתית קבועה בתוך השכונות נשארים עם הרשימה ביד. אנחנו נרצה לנצל את ההזדמנות שיש לנו משטרה בשטח ולהניע את שלטון החוק חזרה לתוך השכונות. זה אל"ף-בי"ת. אין לי ספק שיש קשר ישיר בין הפרות סדר ללקיחת החוק לידיים לבין אכיפה ונוכחות משטרתית קבועה.

לבסוף, אני רוצה להישאר בנושא החמישי במענה לחברי הכנסת הערביים. אני אומר לכם, זה בא לליבי ובהסכמה מוחלטת של כל חברי מועצת העיר ירושלים – 31 במספר. כולנו מחויבים לשדרג את איכות החיים של תושבים במזרח העיר. התושבים - כולם ילדינו. אנחנו משקיעים משנה לשנה בערך מוחלט ובאחוזים, תבדקו אותנו. המשאבים שאנחנו משקיעים בעיר ירושלים הולכים וגדלים. גם כשבאנו בדרישה לשדרג את הביטחון האישי של תושבי העיר ממשלת ישראל שמה לבקשתנו ללא עוררין 300 מיליון שקל כש-100 מתוך זה הולך לשדרוג הביטחון האישי ו-200 מיליון שקל להשקעה בשדרוג איכות החיים של התושבים, מה שהולך להיות מושקע בשלוש השנים האחרונות.

לסיום דבריי, אני רוצה שני דברים נוספים. אני מבקש את כל חברי הכנסת, יהודים וערבים כאחד, להירתם להחזיר את שלטון החוק לצד הרחבת ההשקעות בירושלים.
שנית, היתה פה איזושהי אמירה שלכאורה ירושלים לא בטוחה. אני רוצה לספר לכם שאין הקרנה של הפרות הסדר שיש לנו בקו התפר ובשכונות במזרח העיר למערב העיר. העובדה שאם אנחנו לוקחים את סך הכול אירועי האלימות שיש בירושלים המערבית לטובת העניין, ולשם אני רוצה גם להביא את ירושלים המזרחית, הם פי שלושה פחות מתל אביב. תושב שבא לבקר מתל אביב לירושלים הסבירות שהוא יהיה בטוח יותר היא פי שלושה מנתוני משטרת ירושלים, ממשטרת ישראל.
לכן, אני קורא כאן לכולם לא להיכנע לטרור, לא להיכנע לאלימות. אם חלילה היה מסוכן בירושלים משטרת ירושלים, ראש הממשלה, השר, היינו אומרים לתושבים: מסוכן כרגע, אל תבואו לירושלים. ההיפך הוא הנכון. כל תושב שמגיע מהמדינה לירושלים מחזק את ירושלים.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ורק לומר תודה לראש הממשלה. אני אהיה על המשמר, לא יעזור לכם.
היו"ר מירי רגב
גם הוועדה הזו תהיה על המשמר.
ניר ברקת
אני בהחלט רואה שאנחנו במגמה הנכונה. אני רק מבקש מכולם לעשות יותר שהשקט יגיע יותר מהר לירושלים. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לראש העיר.
עפו אגבאריה
אבל מהתוכנית של ראש העיר אני לא ראיתי אפילו מילה אחת של הידברות. איך להוסיף כוח ועוד כוח ועוד שיטור, אבל להידבר עם האנשים.
ניר ברקת
אפס הידברות עם אלימות.
קריאות
זורקים אבנים ובקבוקי תבערה. לא רוצים לדבר.
היו"ר מירי רגב
מי שזורק אבנים שילך לכלא.
רז נזרי, בוא תאיר את עינינו. בוא תראה לנו איך מערכת המשפט, איך שרת המשפטים, התעוררה סוף סוף והבינה שאבן הורגת. איך היא הבינה שצריך להעניש קטינים שזורקים אבנים. הם לא יכולים לעצור אותם וסוף סוף קיבלתם החלטה להעניש את ההורים שלהם. בוא תסביר לי מדוע היועץ המשפטי לממשלה נותן גיבוי למפכ"ל ומוציא את השר החוצה מעניין קבלת החלטות. עוד לא ראיתי כזה דבר לא במערכת הביטחון, לא עם חיילים, לא עם הרמטכ"ל, לא עם שר הביטחון.
רז נזרי
לא שמעתי שהשר אמר את זה.
היו"ר מירי רגב
אז בוא תסביר לי מדוע המפכ"ל יכול לקבל החלטות בעניין הר הבית או מזרח ירושלים על-פי הערכת מצב שלו שתהיה נוחה לו, שתהיה קלה לו, והשר הוא לא שותף בהם.
דוד צור
זה לא מה שאמר השר.
היו"ר מירי רגב
אז אני לא הבנתי נכון אז היועמ"ש יסביר מחדש את מה שהוא אמר.
דוד צור
אני לא פרשן לשר, אבל פקודת המשטרה אל מול סמכויות המשרד לביטחון הפנים. אני אסביר.
היו"ר מירי רגב
אני מבינה שהסמכות היחידה להערכת מצב לסגירת הר, פתיחתו, היא של המשטרה. זאת אומרת שאם השר עושה הערכת מצב יחד עם המפכ"ל וחושב שההר צריך להיות פתוח ליהודים וערבים כאחד, והדילול הזה, עלה התאנה של הדילול, זה לא התשובה לאלימות על ההר, בעצם היועץ המשפטי לממשלה מגבה את המפכ"ל ולא את השר.
השר, אני הבנתי נכון את מה שאמרת לגבי הגיבוי שהיועץ המשפטי נותן למפכ"ל?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני אסביר. לגבי סגירת ההר, מתי לסגור, איך לסגור, ובגלל הערכת מצב שמבצע מפקד המחוז, כמובן בשיתוף עם המפכ"ל, אם לסגור או לדלל או כל דבר, היא בהחלטה מבצעית ולא החלטה מדינית. זה מה שאני אומר.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שאתה אומר שגם היועץ המשפטי לממשלה - מה אמרת? - נתן גיבוי, נותן.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
לא. היועץ המשפטי לממשלה אמר שההחלטה היא בסוף מי סוגר ומתי לסגור זה בהחלטת הדרג המבצעי. לא הדרג המדיני הוא המחליט לסגור או לפתוח פר נקודה.
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה. אני יודעת שנכנסים לעזה זו החלטה של שר הביטחון וראש הממשלה, זה לא של הרמטכ"ל.
דוד צור
כפיפות הרמטכ"ל לשר הביטחון שונה מכפיפות המפכ"ל לשר לביטחון הפנים, זה משהו אחר.
עפו אגבאריה
אז אם מתייחסים להר הבית, כמו שאת אומרת לאל-אקצה, כמו לעזה תגידי את זה מעכשיו.
דוד צור
את לא יכולה לשנות סדרי פעולה בנושא כפיפות דרך - - -
היו"ר מירי רגב
היא יכולה כי לדרג נבחר יש מדיניות - - -
עפו אגבאריה
- - -כל המתקפות והפרובוקציות - - -
דוד צור
- - -פתיחה בחקירה או לא פתיחה בחקירה שהשר לביטחון הפנים יורה את המפכ"ל לפתוח בחקירה או לא לפתוח בחקירה היא בדיוק בגלל זה השוני בכפיפות מפכ"ל אל השר לביטחון פנים, להבדיל מכפיפות הרמטכ"ל לשר הביטחון או לממשלה. זה משהו אחר.
היו"ר מירי רגב
אתה מבין שהסדר בהר הבית לעולם לא יהיה כי מפכ"ל רוצה לסיים את תפקידו בשלום?
קריאות
זה לא נכון.
נחמן שי
עוד פעם היא חוזרת על זה - - - בסוף נצטרך להגן על - - -
היו"ר מירי רגב
רז נזרי, בבקשה.
רז נזרי
אחרי הפתיחה הזו אני קודם כל רוצה להבהיר שמשרד המשפטים פה לא על ספסל הנאשמים. אנחנו המאשימים בדרך כלל.
היו"ר מירי רגב
כן, אנחנו יודעים. לכן, כשסוף סוף אנחנו כאן אנחנו - - -
רז נזרי
אנחנו בעמדת המאשימים ואני לא מתכוון להיות פה על ספסל הנאשמים שסוף סוף הבנו, סוף אנחנו עושים ולמה אנחנו לא מגבים וכו'. ככל שרוצים לשמוע אני מתכוון להשמיע מה עשינו ואנחנו מתכוונים לעשות.
מאיר אינדור
אדוני לא מתכוון שהוא חסין ביקורת.
היו"ר מירי רגב
אלמגור, אלמגור. סליחה רגע, אתם מאלצים אותי להוציא אתכם החוצה.
תמר זנדברג
יש חברי כנסת חדשים בבית הזה? אני לא מבינה, מה זה הדבר הזה?
ישראל אייכלר
אני רוצה להבין רגע, אתם המאשימים של חברי הכנסת?
רז נזרי
גם את זה אני אמרתי, חבר הכנסת?
ישראל אייכלר
אני שמעתי משהו שאתם המאשימים?
רז נזרי
לא, אני אמרתי שאנחנו - - -
ישראל אייכלר
רק מי שנופל לידיים שלכם אתם המאשימים. אנחנו לא בידיים שלכם.
רז נזרי
אבל איפה שמעת את זה, אדוני?
ישראל אייכלר
בינתיים אנחנו נבחרי ציבור ואתם פקידים שמקבלים משכורת מאיתנו, מהציבור.
היו"ר מירי רגב
רז, לא אנחנו מאשימים, לא אתם מאשימים. אתם בסוף אמורים ליישם החלטות דרג מדיני, לא לקבוע אותם. בוא תגיד לנו מה אתם עושים.
רז נזרי
חבר הכנסת אייכלר, אמרתי שאנחנו, משרד המשפטים, זה נקרא מאשימים. יש כתב אישום, יש מאשימים כנגד זורקי האבנים, לא כנגד חברי הכנסת. כשיש חבר כנסת שעשה גם אותו מאשימים. אמרתי את זה כפתיח לאור כל הדברים שנאמרו שמשרד המשפטים לא עשה וכן עושה. אמרתי, אני לא על ספסל הנאשמים פה.
ישראל אייכלר
טוב שאתה מבהיר את זה. זה היה נראה שאתה אומר: אני לא יושב פה על תקן נאשמים אלא מאשימים. יש פה שני צדדים.
רז נזרי
מאשימים – לא אתכם. מאשימים - כלומר, בסיפור הזה. זו הכוונה.
היו"ר מירי רגב
רז נזרי, בוא תתייחס עניינית לנושאי האכיפה.

קרה משהו בירושלים שאנחנו צריכים לדעת?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
כן. אני חייב לקבל החלטה תוך דקה. תמשיכו.
היו"ר מירי רגב
יש לכם פה חדר צדדי והוא לא מצולם. קבלו החלטה נכונה.
קריאה
אתם רוצים שנעזור לכם אולי?
טלב אבו עראר
אני אצא.
היו"ר מירי רגב
מה שאתה רוצה תחליט.
טלב אבו עראר
כל המוזמנים הם גורמים קיצוניים לרוב. בנוסף לכך, מי שמזמין אינתיפאדה זה אתם.
קריאה
מנצל את זה שאין שוטרים.
קריאה
כי אתם זורקים אבנים ואין לכם זמן לבוא לפה.
היו"ר מירי רגב
סליחה, עוד אמירה אחת של אזרחים הוא יצא החוצה.
טלב אבו עראר
- - - אף ערבי, לא מוסלמי. אתם עומדים לא מול הערבים הפלסטינים, מול מיליארד חמש מאות מיליון מוסלמים - - -
היו"ר מירי רגב
בבקשה, רז.
רז נזרי
גברתי היושבת-ראש, חברי הכנסת הנכבדים, אני אסביר מה אנחנו עשינו, מה אנחנו מתכוונים לעשות בתקופה הקרובה בשני מישורים עיקריים: גם במישור החקיקה וגם במישור האכיפה.

לפני כן צריך לומר כפי שכבר דיבר השר לבט"פ, דיבר ראש העיר, וזה אכן נראה לי סדר נכון שקבעת: בט"פ, ראש העיר ואנחנו, כי יש פה שלושה מישורים: קודם כל, המישור של המשטרה. המשטרה עשתה, עושה והמשטרה תעשה, תשפר את עבודתה ועושה כבר היום ועוד דברים כפי שהוצג. ראש העיר, וגם בסיוע שלנו, צריך לומר, בהחלטות שהתקבלו גם בהקשרים של תשתית אזרחית שגם אותה צריך לחזק ונמצאת פה עו"ד יפעת רווה שגם כן עסקה בזה. אנחנו חשבנו שחלק מהטיפול בנושא הזה זה לא רק המקלות אלא גם הגזרים של חיזוק התשתית האזרחית. והמישור השלישי זה המישור שלנו, הנושא של החקיקה והחמרת ענישה והגברת אכיפה בכל מיני הקשרים. ושוב, הכול תחת הכותרת של שיפור וייעול קיים. גם היום וגם לפני הדבר הזה מגישים כתבי אישום ומגישים גם ערעורים לבתי משפט כשאנחנו חושבים שבתי משפט מקלים לפעמים.

אנחנו בחודשים האחרונים, אגב, עוד לפני האירועים האחרונים, זה התחיל כפי שראש העיר ציין קצת לפני "צוק איתן", מקדמים שני דברים: נושא ראשון, נושא החקיקה – הצעת חוק שעתידה להגיע לוועדת שרים לחקיקה ולאישור ביום ראשון הקרוב ששמה על השולחן באופן ספציפי עבירה שכיום אין במובן הפורמלי שלה של יידוי אבנים. יש הרבה עבירות אחרות שאיתן התביעה המשטרתית והפרקליטות מגישה כתבי אישום, אבל חשבנו שיהיה נכון לאור קשיים שעלו גם מישיבות שעשינו עם הפרקליטות וגם מול בתי המשפט לראות איך לעשות את זה, גם לומר ברחל בתך הקטנה שתהיה עבירה ספציפית של יידוי אבנים עם מדרגות עונשיות מסוימות: עבירה בסיסית של עשר שנים, עבירה בנסיבות מחמירות יותר כאשר יש כוונה של עשרים שנה. המטרה של סעיפי החוק האלה היא לאפשר בידי הפרקליטות כלי חקיקתי נוח יותר ומתאים יותר להתמודד עם התופעה החמורה הזו של יידוי אבנים שאני לא חושב שצריך להכביר מילים על חומרתה. זה לגבי מישור החקיקה, וכפי שאמרתי, זה יגיע ביום ראשון לממשלה, לוועדת שרים, ואחרי זה נקווה שיקודם במהירות בכנסת.
הנושא השני הוא נושא מדיניות אכיפה. הנחיית פרקליט מדינה גובשה והפרקליטות כבר בחלק הדברים נוהגת כבר לפי הדבר הזה. היא עוסקת למעשה בכל שלוש שלבי ההליך הפלילי שנמצאים בידנו. בסופו של דבר, יש בתי משפט, אבל יש שלושה שלבים שהם בידינו, החל משלב המעצר, המשך בשלב העמדה לדין באיזה עבירות, וכלה בשלב הטיעון לעונש. בכל אחד משלושת השלבים האלו של המעצר, העמדה לדין, בחירת הסעיפים החמורים באיזה מקרים הם מתאימים והטיעון לעונש שלנו גם ברמה הראשונית של הטיעון לעונש וגם ברמה של ערעור כשצריך כשהעונש נראה לנו נמוך מדי, בכל אחד מהשלבים האלו עוסקת ההנחיה ומגדירה שיקולים וקריטריונים שונים. בגדול, הגישה היא כמובן בגלל הנסיבות והעיתוי הנוכחי והיקף התופעה שהתרחב, להחמיר עם זה, לבקש מעצרים עד תום ההליכים.
נחמן שי
הוצאתם הנחיה כזאת? ממתי?
רז נזרי
כן. קודם כל, פרקליטות המחוז פועלת כבר בשבועות האחרונים בהקשר הזה. אתמול גובשה סופית הנחיית פרקליט המדינה בהקשר הזה והיא תצא בצורה פורמלית בימים הקרובים. כבר הפרקליטות פועלת לפיה.
נחמן שי
זה עוד לא נעשה.
רז נזרי
לא, זה נעשה כי הדיונים בבתי המשפט לא מחכים להנחיה שתצא. פרקליטת המחוז גם נמצאת פה.
נחמן שי
בדיונים עצמם כבר הטיעונים הם בהתאם לקו הזה.
רז נזרי
בהתאם לקו הזה שלא נכנס לפרטים. אבל הרעיון הוא בכל אחד מהשלבים, ושוב, צריך לתת כמובן אבחנה בין בגירים, בין קטינים, בתוך הקטינים, האם יש עבר פלילי, אין עבר פלילי, ועל נסיבות המקרה. משפט זה לא מדע מדויק ותמיד צריך לתת גם בתוך הכותרת הכללית שאנחנו רוצים להחמיר, בתוך זה יש רזולוציות שונות. זה לגבי העניין של ההנחיה.
לגבי הנושא של קטינים ששאלת ומה שהוצג - - -
היו"ר מירי רגב
גם הוצג וגם ביקשנו. בסיור של הוועדה במזרח ירושלים הנושא הזה עלה, של ענישה להורי קטינים

מבחינה כלכלית.
רז נזרי
אתייחס לכך. קודם כל, כשאנחנו מדברים על חקיקה אין חוק לקטינים ואין חוק לבגירים בהקשר הזה של מה סעיפי העבירה כמו שאין חוק למזרח ירושלים ואין חוק לתל אביב ולעכו. החוק הוא חוק שחל כמובן בכל תחומי ישראל. מזרח ירושלים לפי החלטת הכנסת היא חלק מישראל לכל דבר.
תמר זנדברג
כלומר, גם ברחוב הנביאים לצורך העניין.
רז נזרי
לכל דבר ועניין, גם ברחוב הנביאים וגם בקיסריה וגם במשרד המשפטים שנמצא במזרח ירושלים. בכל מקום החוק הוא אותו חוק. אבל בהקשר הספציפי של קטינים, מצד אחד, אסור לשכוח שהנושא של קטינים יש חוק הנוער דרכי טיפול וענישה שמדבר על עיקרון השיקום שכלפי קטינים ונוער לפני שאתה מעניש אתה מנסה קודם כל לבחור בנושא של שיקום. לפני שקופצים אני רוצה להגיד עד הסוף, זו אמירה כללית שיש – לא משנה, גם כלפי נוער עבריין עושה עבירות, מצד אחד. מצד שני, צריך גם לזכור, כפי שגם אמר בית המשפט העליון, שכשאבן נזרקת על-ידי מישהו ופוגעת בראשו או במכונית של מישהו לא משנה למי שנפגע אם מי שזרק אותה זה בחור בן 14 או אדם בן 20. פגיעתה הרעה של אבן היא אותה פגיעה רעה והסכנה החמורה שיש בה שעלולה להביא עד לכדי מוות, וזה לא עלולה להביא, היו דברים מעולם, לצערנו, והיו אנשים שנהרגו מאבנים ונפצעו וכל הכרוך בזה, הדבר הזה גם אם זה נזרק על-ידי קטינים אז זה כמובן חמור דיו כדי שנטפל בזה. אכן במסגרת ההנחיה אנחנו נותנים את הדעת, מצד אחד, כפי שאמרתי, לעקרונות השונים של קטינים ויש רזולוציות שנעשה בתוך ההנחיה בין קטינים שבין גילאי 12 עד 14. 12 זה גיל האחריות הפלילית, רק אחרי גיל 14 אפשר להיכנס למעצר. יש אבחנה בתוך הגילאים האלו. יש מקרים שבהם יינקטו סנקציות כלכליות כנגד הורים כאשר אי-אפשר יהיה לנקוט - - -
נחמן שי
זה אפשרי יהיה להעניש את ההורים בגלל התנהגות הילדים?
רז נזרי
ככותרת זה מורכב. לפי החוק הקיים כאשר אין הרשאה, כאשר יש דרכי טיפול, החוק הקיים מאפשר. זה לא נעשה עד היום אומנם, וזה חלק מהמדיניות שאולי תשתנה שאנחנו נשתמש בכלי הקיים, בחוק הקיים, עוד לפני תיקון חוק שמאפשר במקרים מסוימים להטיל סנקציות כלכליות. סנקציות כלכליות זה לא להעניש את ההורה, לפעמים זה יכול להיות פיצוי שישולם על-ידי ההורה. זה יכול להיות התחייבות של הורה שהקטין לא יחזור על מעשיו ואם הוא יחזור ההתחייבות תמומש. וזה גם יכול להיות במקרים מסוימים יותר מוגדרים ויותר בעייתיים וחמורים שיהיה קנס, וכל הדברים האלו מפורטים בהנחיה. וגם כלפי הקטינים עצמם כאשר הם כן מורשעים אפשר גם לבקש, וזה חלק מההנחיה, שיהיה קנס כחלק מהעונש. זה כלפי הקטינים עצמם כאשר הם מורשעים. כפי שאמרתי, כל המסגרת הזו אלו דברים שנועדו לשפר את יכולת מערכת המשפט לפעול בהקשר הזה, להעביר מסר של הרתעה כנגד תופעה שמחמירה.
זה לא שאנחנו קמנו עכשיו. הדברים האלה – פרקליטות מחוז ירושלים, פרקליטת המחוז פה, אם תרצי נתונים - כל השנים ביחד עם המשטרה מעמידים לדין. יש לפעמים תקופות שבהן המצב נהיה יותר בעייתי ומטבע הדברים מבקשים מבתי המשפט גם להחמיר. אגב, גם כשבית המשפט קובע עונש מסוים ויש לנו מחשבה שהעונש הזה היה מקל מדי אנחנו מגישים ערעור. אנחנו עושים את תפקידנו, בית המשפט עושה את תפקידו. כל צלע פה עושה את תפקידה, אבל אנחנו חושבים שבהחלט ראוי לשדר כרגע מסר של החמרה וגם לבקש החמרה, הכול תוך איזון מתאים. כפי שאמרתי, כשמדובר בקטינים צריך לתת את הדעת לכך שמדובר בקטינים ולעיקרון השיקום שהוא העיקרון המנחה ביחס לקטינים, מצד אחד. מצד שני, עדיין לא לגרום לדבר הזה שינצלו אותם קטינים כדי להמשיך את התופעה החמורה הזו. זה בגדול הדברים ואני מקווה ומניח שאחרי שאמרתי את זה, מה שאמרה גברתי היושבת ראש בתחילת הדיון שאנחנו עושים לא שום דבר ישתנה בסופו של הדיון.
היו"ר מירי רגב
אני מקווה. בינתיים אתם לא.
רז נזרי
אמרת את הדברים לפני ששמעת. אני מקווה שאחרי ששמעת בלב פתוח ונפש חפצה אז גם תתייחסי אחרת לדברים.
היו"ר מירי רגב
קראתי בעיתון ואני מקווה שבאמת המסר הזה ירד כלפי מטה ונסכם את זה.
דוד אזולאי
האם אפשר לקבל נתונים כמה כתבי אישום?
רז נזרי
פרקליטת המחוז נמצאת פה. ככל ש- - -
היו"ר מירי רגב
לא, לא. חבר הכנסת אזולאי, אתה תיכף תדבר. יש המון חברי כנסת וכולם רוצים לדבר וגם אזרחים. כדי שנכבד אחד את השני כל אחד ידבר רק על נושא אחד שהוא הכי חשוב לו כדי שגם השר יענה ונוכל להתייחס לזה. חבר הכנסת ליצמן, בבקשה שתי דקות.
יעקב ליצמן
קודם כל, אני מודה ליושבת-ראש על הדיון. אני גם מברך את השר על המינוי של ממ"ז חדש. אני חוש שצ'יקו הוא מאוד ראוי, אני מכיר אותו הרבה שנים. צריך גם לברך את יוסי שהיה עד היום. עשו עבודה טובה.

השר אמר קודם שהוא לא רוצה להתייחס לתקציב ושזה יהיה פעם אחרת, אני חושב שיש טעות בדבר.

אני רוצה להתייחס לנושא הר הזיתים. בהר הזיתים יש כל יום ונדליזם וכל יום ילדים ערבים או לא ילדים – אני לא יודע מי זה - עושים שם שמות. הם שוברים קברים, פורצים למערות. צריך להיזהר שלא לנגוע בכל קבר, וקל וחומר כשמדובר בקבריהם של צדיקים ואדמו"רים. כל העולם מסתכל עלינו. אם זה היה קורה באירופה אנחנו היינו עושים כאן אין ספור הצעות לסדר יום למה שותקים. אבל כשזה קורה כאן זה נהיה פתאום: אה, עוד דיון. המצב הזה לא יכול להיות.

מי שחסר לי כאן בדיון הזה הוא משרד השיכון. למשרד השיכון יש תקציב לכל הדברים האלה. אני לא רואה את נציג של משרד השיכון כאן. אני אשמח לדעת אם הוא נמצא כרגע.
היו"ר מירי רגב
בדרך כלל הוא מגיע. הנה, מיכאל כאן. הוא מלווה אותנו בכל הדיונים. מיכאל, תרים את היד כדי שיראו מי אתה.
יעקב ליצמן
יש לו כסף. אם אין לו כסף הוא צריך להביא כסף. יש תקציב לעיר העתיקה ולהר הזיתים במשרד השיכון. אני רוצה לדעת האם הם מעבירים. למשל, המצלמות עד לרגע זה שבורות שם כל הזמן. אני רוצה להבין האם יש כסף לתקן? ואם יש כסף למה לא מתקנים? אם אין כסף למה אין כסף? מה עושים בשביל לתקן ושיהיה כסף? כל הדברים האלה צריכים להתברר בדיון בוועדה. לצערי, לא עושים את העבודה הנכונה. המצלמות האלו היו צריכות להיות - - -
היו"ר מירי רגב
נקיים דיון רק על נושא הר הזיתים עם כל הגורמים הרלוונטיים.
יעקב ליצמן
אבל עד שתעשו דיון נוסף - - -
היו"ר מירי רגב
אל תדאג, שבוע הבא. אנחנו עושים דיונים מהירים.
יעקב ליצמן
אתמול בלילה פרצו לקברים ושברו.
היו"ר מירי רגב
אני יודעת. הבעיה היא לא משרד השיכון, תאמין לי.
יעקב ליצמן
יש לך איזה הסכם איתם שלא יעשו הלילה?
היו"ר מירי רגב
לא. הבעיה היא לא משרד השיכון, הבעיה היא שהמשטרה צריכה לשים שם כוחות יותר ניידים ולא ניידים.
יעקב ליצמן
למשרד השיכון יש כסף והוא לא מעביר והוא לא מתקן את המצלמות. אני מאשים אותם במפורש.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה. מוטי, זה לא הרצאה. יש ממש הרבה אנשים שרוצים לדבר אז שתי דקות. לאחר מכן דוד צור ופייגלין אחריו.
מרדכי יוגב
ראשית, באמת להגיד תודה גם ליושב ראש על כל דברייך, וגם לממ"ז הנכנס בהצלחה רבה וליוצא בהערכה רבה. אני גם אומר לשר ולכל כוחות המשטרה. אני חושב שהתמודדות שלהם היא לא קלה. אני חושב שצריך למצוא את הדרכים לגבות את שוטרי ירושלים גם בתוספת שכר, בעיקר את מרחב קדם, וגם לאמץ אותם על-ידי עיריית ירושלים עם חטיבת הנח"ל.
אני רוצה להתמקד במרחב קדם או באיך לקדם את ההתמודדות. אני גם שמח על הדברים של רז נזרי., ולא ארחיב בזה כי אמרת לי נקודה אחת, כי הרגלים הן ארבע: המודיעיני, המבצעי, העירוני והמשפטי. אני חושב שעם ארבעת הרגליים יחד נוכל להתגבר על הטרור.

מרחב קדם – אני חושב שצריך לזרז מאוד את הקמתו. ההחלטה התקבלה. הוא היום אחראי על מרחב אוכלוסייה של כמעט 230,000 נפש. תחנת שלם - אם לקחת תחנה אחת ולהגיד על מה היא אחראית - רב פקד אחד על ואדי ג'וז, על שמעון הצדיק, על - - - המזרחי, סולטן סולימן, ראס אל עמוד, סילוואן, מעלה הזיתים, קדמת ציון. הייתי נותן את קדמת ציון לזיתים, אבל זו כבר החלטה שלך. מרחב קדם, אם נזכור, תחנת שלם - 14 שוטרים, שני ג'יפים, על כל הדבר הזה. זה בלתי אפשרי, את מנית את זה.

יש לי עוד הרבה נקודות אבל אדבר על נקודה אחת כי ביקשת ואכבד את זה. צריך לזרז וזה בהחלטת הממשלה, להביא את זה לידי מימוש תוך שנתיים עם הכסף ועם הכוחות, ואדוני השר, הסמפכ"ל, ככוחות קבועים כפי שראש העיר הציג. אתה הסתובבת, אני מסתובב שם גם פעם-פעמיים בשבוע. אתמול במקרה הייתי בדרך לקדמת ציון. צריך שם כוח קבוע בנקודות הפיגוע הקבועות, כוח שמכיר את מקומו, כוח שיודע, כוח שמכיר את התושבים, כוח שיודע להתנהל. כוחות התגבור הם בסדר, אבל צריך ליצור כפי שאמר ראש העיר לא תגבור זמני אלא יחידות קבועות, מרחב שיש לו את הכוחות ושבכל נקודה כזו יש תחנה, יש לשכת מודיעין, לשכת חקירות, והיא מסוגלת לעבוד. אין לי ספק שירושלים זקוקה לזה, לאותה הגדרת צרכים, לאותה עבודה משולבת גם עם העיר, גם עם הצד המשפטי, וגם עם שירות הביטחון הכללי.
היו"ר מירי רגב
זה גם המקום להגיד שאנחנו הולכים לקיים ועדת משנה חסויה משותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת הפנים בעניין מזרח ירושלים בשיתוף השב"כ. חבריה ייקבעו על-ידי ועל ידי אלקין. היועצת המשפטית מירי תלווה מן הסתם את הוועדה הזו ואנחנו נפעל. אנחנו ניפגש כבר בשבוע הבא. אמרתי לכם, מבחינתי, מזרח ירושלים על הכוונת עד שיהיה שקט.
מרדכי יוגב
בהחלט, ואני שמח על דבריה של היושבת-ראש ולא ארחיב. אדגיש את מרחב קדם - מה שיותר מהר תוך כדי התגבור אפילו. להביא לשם את השוטרים הטובים ביותר, את המפקדים הטובים ביותר ואת ההיערכות הנכונה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מוטי, רק כדי לתת את המספרים הנכונים – מרחב קדם 350 איש נכון לרגע זה, בלי התוספות שהם מקבלים.
מרדכי יוגב
אבל נתתי לך תחנת שלם – 14 שוטרים, שני ג'יפים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בסדר, בסדר. צריך לתגבר.
מרדכי יוגב
איש יקר רב פקד - - -, אבל הוא לא יכול להגן - - -
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בשביל זה אני מביא עוד כוח מיוחד של מאה איש תוספת.
מרדכי יוגב
דבר אחרון, אדוני השר - אני לא אומר את זה בכדי לפגוע במשטרה, ועשינו את זה בעבר, אם לפרק זמן תגבורים של יחידות מיוחדות של צה"ל כמו דובדבן או אחרים. היינו שם, עשינו את זה. להיפך, צה"ל עוזר למשטרה והמשטרה עוזרת לצה"ל. חטיבת המבצעים נכונה לכך. אם יש צורך כזה - לקבל ת"פ לפרקי זמן. אני לא אומר כדבר קבוע. אין לי ספק שביחד נדע להחזיר את הביטחון לירושלים.
היו"ר מירי רגב
ועדת המשנה המיוחדת שהוקמה עם שני הצוותים תבוא עם הצעה מסודרת.

חבר הכנסת צור, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת פייגלין.
משה זלמן פייגלין
אנחנו התחלפנו.
היו"ר מירי רגב
יש לך נשיאות?
משה זלמן פייגלין
יש לי כמה דברים.
היו"ר מירי רגב
תאשר את ההצעה לסדר בעניין מזרח ירושלים.
תמר זנדברג
מירי את ב-delay. הנשיאות כבר היתה, כבר הכול אושר. אל תבזבזי את הטובה מפייגלין, תישמרי את זה למשהו אחר.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. מקבלת את המלצתך, חברתי תמי.
תמר זנדברג
זה היה כבר בשתים-עשרה, מה קורה לך? את פשוט תקועה פה בדיונים יותר מדי.
היו"ר מירי רגב
את צודקת. פייגלין, בבקשה.
משה זלמן פייגלין
רבותי, אני לא רוצה עוד שוטרים בירושלים. אני רוצה פחות שוטרים בירושלים. הוא לא כאן ואף אחד לא מקשיב, אני רוצה לומר לך, ניר, שהזדהיתי במידה מסוימת עם קריאת הביניים של טלב שהוא אמר לך: מה אתה מתעסק לי עם ביטחון? אתה ראש העיר.
מי שזורק אבנים ובקבוקי תבערה בירושלים ובהמשך נכנס למכונית ואחר כך זורק בקבוקי תבערה על בתי יהודים בירושלים, נשפט לשנה וחצי בסך הכול, ובהמשך כמובן מבצע את הפיגוע כשהיום הייתי בשבעה של התינוקת חיה זיסל, השם ייקום דמה, מי שמבצע את הדברים הללו לא עושה אותם בגלל שלא מפנים את האשפה בתדירות ראויה במזרח העיר, מישהו ניסה לטעון כאן טענה כזו, או כי העירייה לא מקצה מספיק משאבים. אני לא אומר שלא צריך להקצות משאבים ולפתח את העיר כולה ולתת שירות שווה לכל אזרחיה, זה לא מה שאני מנסה לטעון.

אבל כולנו טומנים כאן את הראש בחול ובאים עם פתרונות טכניים משל היינו כוח של האו"ם או כוח שיטור, ובכלל יש פה איזשהו סכסוך שכנים שצריך לנהל אותו ולא מאבק לאומי שצריך לנצח אותו. כולנו מתחמקים כאן מהעניין המהותי אל הפתרון הטכני של עוד שוטרים ועוד בלונים ועוד כוחות כאלה ואחרים. כולנו נשאבים אל תוך השאלות הטכניות, המבצעיות כביכול. אבל השאלה כאן היא בכלל לא מבצעית. שורש הבעיה הוא בכלל לא מבצעי והוא גם לא אצל הערבים. שורש הבעיה הוא כל כולו אצלנו, אצל היהודים, כל כולו אצלנו, אצל ממשלת ישראל. אני אתלה פה באילן גבוה שהוא לא כל כך כוס התה שלי, אני מוכרח לומר, הוא מהצד השני של הקשת הפוליטית, וזה מי שהיה מפקד מחוז ירושלים אריה עמית. יצא לי להתעמת איתו לא מעט משום שאני באותה תקופה הקמתי את תנועת "זו ארצנו" והתנגשנו זה בזה. שמעתי אותו מתראיין. הוא אומר: לכל הרוחות רבותי, תחליטו ירושלים שלנו או לא שלנו. ואם היא שלנו, ואת זה אומר איש שמאל, כך הוא מזהה את עצמו היום אחרי שהשתחרר, עם המון ניסיון, גם הוא טיפל קצת בירושלים וגם הוא לבש קצת מדים, הוא אומר: אם היא שלנו לא יכול להיות שיהודי לא יכול להתפלל בהר הבית. ההחלטה של משה דיין שבכלל התכוונה למקרה ספציפי עם הרב גורן פתאום הפכה להיות איזה משהו מקודש.
אדוני השר, הסטטוס קוו שאתה מנוסס בשמו הוא סטטוס-קוו רצחני. שרשרת המזון היא כזו – כשיהודי לא יכול להתפלל במקום המקודש ביותר לעם ישראל בהר הבית מדינת ישראל אומרת: זה לא שלי. וכשאתה אומר שלב ליבה של בירתך לא שלך אתה מצדיק את האלימות נגדך, ומשם זה גולש לירושלים. ולא נכון, אדוני ראש העיר, זה גולש לכל הארץ. זה גולש לכל הערים המעורבות, זה גולש לכל מקום. זה גולש גם לעזה. יש קשר הדוק בין הדברים. הכול מתחיל לא כי אין מספיק שוטרים ולא כי אין מספיק בלונים, כי לא נותנים ליהודי ללחוש תפילה בהר הבית .תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
עזוב ללחוש תפילה, שיעלה קודם להר אחר כך שיתפלל. קודם כל, שיעלה להר, שלא ייסגר ההר בפני עשרות אנשים שבאו מכל הארץ בסוכות. רוב סוכות ההר היה סגור ליהודים.
משה זלמן פייגלין
אני מתעקש על הדבר הזה, לא יכול להיות. גברתי, אני בכוונתי אמרתי. אבל זה המשך שרשרת המזון.
נחמן שי
אתם רוצים שקט או שאתם רוצים שהשמחה הזאת תימשך?
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה לקנות שקט. זה בדיוק מה שקרה – שלאורך שנים המשטרה קנתה שקט על ההר.
נחמן שי
כשהשד יצא מהבקבוק אף אחד לא יחזיר אותו.
היו"ר מירי רגב
אתה יודע מה? שיצא השד מהבקבוק. הגיע הזמן שיצא השד מהבקבוק ופעם אחת ולתמיד תגיד מה ירושלים בשביל העם היהודי.
נחמן שי
במקום לדון פה בבעיות הביטחון אתם דנים איך להחריף את בעיות הביטחון של ירושלים.
היו"ר מירי רגב
דוד צור, בבקשה. לאחר מכן תמר זנדברג.
דוד צור
מכיוון שאין לנו מספיק זמן לכסות את כל הנושאים שעלו כאן - - -
היו"ר מירי רגב
מן הסתם ניקח את זה ונגזור את זה לתתי-סוגיות ונקיים על זה דיון.
דוד צור
אני רוצה לומר שני דברים: ראשית, קודם כל, לברך באמת את הממ"ז היוצא, את פריינטה, שעשה עבודה מצוינת. הוא גם היה חבר פה כמעט בוועדה בתכיפות שהיושבת-ראש מכנסת את הדיונים בנושאים האלה.
נחמן שי
הוא עוד יכול להיות.
דוד צור
אני רוצה גם לברך את צ'יקו. גם האיש הנכון והראוי בזמן הנכון. כיושב ראש ועדת המשנה גם בנושא בטיחות בדרכים, אדוני השר, חשוב מאוד שיהיה ראש את"ן, ומהר, כדי שנוכל גם לדון בנושאים האלה. אני בטוח שזה ייעשה.
היו"ר מירי רגב
בהזדמנות הזו גם נברך את השר שהוא הודיע שהמפכ"ל יהיה מתוך שורות המשטרה והעביר מסר מאוד חשוב לממ"זים שמי שיכול להיות ממ"ז יכול להיות בסופו של דבר גם מפכ"ל וזה חשוב לארגון.
נחמן שי
כל סגל הפיקוד הבכיר, לא רק הממ"זים. ניצבים, ניצבים.
היו"ר מירי רגב
לכל הפיקוד, לכל הניצבים. צודק חברי, נחמן.
דוד צור
אני רוצה לומר משהו כללי שהוא דווקא בסוגיה של ביטחון הפנים. אני חושב שבפיקים של אירועים שקורים, בדרך כלל ההתייחסות לנושאים ביטחוניים היא תמיד לוקחת נתח גדול מאוד מההתייחסות התקציבית, המחשבתית, התקשורת, ולמעשה אנחנו מוצאים את עצמנו מדברים תמיד בפיקים מאוד מסוימים, כמו למשל, גל האלימות הגדול הזה או ארגוני פשיעה בפעמים אחרות, וכן הלאה. הוועדה הזו דנה בנושאים של מקומה של המשטרה בכלל בשמירה על ביטחון הציבור והדמוקרטיה בישראל ואני חייב להגיד שאני שמח על הדיון הזה. נאמר פה, וזה רק צד אחד של העניין, באמת התוספות של השוטרים שמגיעים לירושלים. אני לא רוצה להיכנס פה לכל הסוגיות הטקטיות. אני מאוד מברך, אגב, על המעורבות של ראש העיר, בניגוד למה שנאמר פה גם על-ידי טלב וגם על-ידי חברי פייגלין. אני חושב ששיתוף הפעולה הזה בין ראש עיר לבין מחוז, מרחב, בכל מקום הלוואי והוא יהיה כמו שהוא בירושלים. אני בטוח שהם ידעו להכיל את האירועים.

אני רוצה להגיד מילה לגבי העניין של ההכלה. אני לא אוהב את המילה הזו. אני חושב שהכלה היא נכונה שהיא לא תגלוש לשטחי איו"ש. אבל החיכוך הנדרש בין שוטרים לתוך השכונות המזרחיות בירושלים, כולל בהר הבית, הוא לדעתי המפתח בסופו של דבר לדיכוי האירועים האלה. צריך לדכא אותם כי אלה אירועים אלימים, הפרות חוק קשות וצריך לדכא אותם.

מילה לגבי הר הבית – אני לא מסכים לא עם פייגלין וגם לא עם האמירות לעניין הריבונות והלחימה על הנרטיב כל הזמן בנושא הר הבית. ישנו סטטוס-קוו שאפשר להתווכח עליו לכאן ולכאן. אנחנו חייבים לראות שזכות היהודים לביקורים בהר הבית כפי שוועדת המשנה שלנו גם קבעה תוך איונים נכונים, תוך - - -
היו"ר מירי רגב
הוועדה המליצה, ועדת הפנים קיבלה.
דוד צור
ועדת המשנה המליצה לוועדה והוועדה קיבלה וגם המשטרה קיבלה. אני חושב שמדובר שם גם על שעות, גם על פתיחה של יום נוסף, גם על הדרך שאפשר לעשות את זה בצורה מכובדת, וזה עיקר העניין. גם בהידברות. ההידברות היא חשובה בעניין הזה ולא להלהיט את הרוחות. גם השיח צריך להיות יותר ענייני ופחות מתלהם כי בסופו של דבר לא היינו רוצים עם כל האיומים של טלב שהצהיר מה שהצהיר והלך, שבסוף הסכסוך שקיים במזרח התיכון ובישראל יהיה דרך הפריזמה של הר הבית בלבד, כי בסופו של דבר יש בסכסוך גם אלמנטים דתיים, אבל אנחנו חייבים - - -
היו"ר מירי רגב
אבל בוא לא נדבר על הסכסוך. מה שאתה אומר הוא שאתה מצפה שיישמו את האפשרות שהיהודים יוכלו לעלות להר הבית, זה הכול.
דוד צור
ודאי. זה קורה.
היו"ר מירי רגב
זה לא קורה, לצערי.
דוד צור
זה קורה. במעקב שלנו, זה קורה. זה נכון, אף אחד מאיתנו לא מרוצה מהצורה שבה זה נעשה, בחטף, תוך צעקות, תוך הסתה.
היו"ר מירי רגב
קללות של נשים בשחור שממומנות על-ידי התנועה האסלאמית ולא קורה עם זה כלום.
דוד צור
אז הדברים האלה דורשים טיפול. אי-אפשר לומר שההר סגור למתפללים. אני בעד מדיניות הדילול, אני חושב שהיא מדיניות נכונה. היא לא ענישה, היא מדיניות שבאה למנוע אלימות. אני חושב שהמשטרה בעניין הזה היא לא הכתובת כל הזמן לביקורת כי המשטרה בסך הכול נמצאת פה בתווך.
היו"ר מירי רגב
רק הכתובת. אומר לך השר: אני לא יכול להתייחס מתי הוא נסגר ומתי הוא פתוח.
דוד צור
את מתייחסת למשהו אחר שאני מציע לך פעם לעשות דיון משפטי בעניין כפיפות המפכ"ל לשר לביטחון הפנים. זו סוגיה אחרת לגמרי. זה לא מה שהוא אומר.
היו"ר מירי רגב
אני אעשה, אני הולכת לעשות על זה דיון כי אני רוצה להבין את הכפיפות הזו. אם השר – אין לו מה להגיד על הר הבית אז הוא לא צריך להשיג עוד שוטרים, שהמפכ"ל ילך לבד להשיג שוטרים.
דוד צור
היא לא דומה לכפיפות של הרמטכ"ל לשר הביטחון, אמרתי לך את זה.
היו"ר מירי רגב
אני אלמד את העניין הזה, בסדר. אני צריכה פעם אחת ולתמיד להבין. אם לשר אין say על נושא הביטחון האישי בירושלים, בתוך זה בהר הבית - - -
דוד צור
יש לו במדיניות. הוא לא מתערב בנושאים הטקטיים.
היו"ר מירי רגב
מה זה "מדיניות"? הרמטכ"ל יחליט לתקוף בעזה בלי שהשר יאשר את זה?
דוד צור
אבל אני מסביר לך שהכפיפות של הרמטכ"ל היא שונה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להבין את זה, אני רוצה להבין מה מערכת היחסים. אם השר נמצא חסר אונים, והממשלה חסרת אונים ביישום המדיניות שלה מול חבורה של לובשי מדים שרוצים לשמור על הסדר ובשביל זה עדיף שהיהודים בכלל לא יעלו על ההר אז זה רע מאוד. הבנתי את מה שאמר ולכן אני רוצה ללמוד את הסוגיה הזו.

תודה רבה, צורי. חברת הכנסת תמר זנדברג, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת אייכלר.
תמר זנדברג
תודה, גברתי היושבת-ראש. קודם כל, אני רוצה להצטרף לברכות למפקד המחוז החדש. אני מאחלת לך שבתקופת הכהונה שלך אנחנו נדע שקט ושלום פה במרחב, בעיר ובמדינה.
אני רוצה להצטרף להתחלת של הדברים פייגלין באופן שיפתיע אתכם אולי. ירושלים בוערת. קראו לזה אינתיפאדה שקטה, אחר כך ראינו פיגוע טרור, רצח מחריד ושפל ונתעב בשבוע שעבר. באנו לכאן כדי להבין יותר את מכלול הגורמים. שמענו מהתחלת הדיון על כפיפות מפכ"ל, רמטכ"ל, כוחות, כוח מיוחד, תוספת כוחות, דיכוי. אני מצטטת את כל הדברים שאמרו לפניי ויש כמה אמירות שיש להן קשר. דווקא בסוף דבריך, אדוני ראש העיר, התחלנו לשמוע טיפה, אבל ככה הבלעת את זה בדברים.

אני רוצה להוסיף שלוש נקודות מרכזיות שלא עלו כאן בכלל ובלעדיהן אנחנו לא נצליח, כמו שאמר חבר הכנסת פייגלין, לקיים דיון מהותי, ואנחנו נישאר בדיון שאנחנו כל הזמן מה שלא עבד בכוח, נוסיף עוד כוח ועוד אמצעים משפטיים ועוד כוחות ועוד דיכוי. זה לא יעבוד ולא נצליח להבין למה זה לא עובד. שלושת הגורמים הם: אחד, שוב, שמענו על כוחות, דיכוי, הפרות סדר וכו' וכו'. לא שמענו על למעלה מ-80% ילדים מתחת לקו העוני. לא שמענו על הריסות בתים ואישורי בנייה שלא ניתנים. לא שמענו על ילדים שלא לומדים באף מסגרת. לא שמענו על כיתות חסרות, על נשירת תלמידים, על היעדר מסגרות לנוער בסיכון, על לשכות רווחה.
דוד צור
על זה הם זורקים אבנים?
תמר זנדברג
כן, צורי – גם.
דוד צור
הם יוצאים מהכיתות וזורקים אבנים.
תמר זנדברג
צורי, אתה יודע בכל נושא אחר אתה יכול להבין, ואנחנו מנהלים דיונים אחרים בוועדות אחרות גם, למה כשאין מסגרות לנוער בסיכון קיימת אלימות. פתאום כשמדובר בערבים לא יכולים להבין, למה? כי ערבי קם בבוקר לזרוק אבנים, נכון? הוא לא קם ללכת לבית-ספר, הוא לא קם לקבל זכויות שוות.
דוד צור
גם ביפו חסרים. גם בבאר שבע חסרות כיתות וגם באשדוד.
תמר זנדברג
נכון, וגם במקומות האלה - - -
מאיר אינדור
הוא זורק על יהודים, הוא לא זורק סתם.
תמר זנדברג
לא שמענו אף מילה שהיתה כאן ואנחנו יודעים וראינו, קראנו בעיתונים, שיש לנו כאן מציאות. מאז רצח מוחמד אבו חדיר חלה עלייה תלולה מאוד מאוד מאוד. שמענו את זה בתחילת הדברים, אבל לא שמענו מה קרה בתקופה הזו בהתמודדות עם אלימות מהצד השני, עם אלימות נגד פלסטינים שכפי שאמר כאן קודם הולכים ונכלאים בגטאות.
ניר ברקת
העבריינים שתפסו אותם יושבים בכלא.
תמר זנדברג
כן. אבו חדיר – בהחלט. אבל מה עם שריפת מסגדים?
היו"ר מירי רגב
שריפת תחנת דלק, שריפת ה- - -
קריאה
מהמסגדים זורקים אבנים.
תמר זנדברג
מאה אחוז, על זה שמענו הרבה, אבל יש כאן מציאות שהיא מציאות הדדית ועל הצד השני לא שמענו.

נקודה אחרונה שלא שמענו עליה והיא אולי כאן המרכזית ביותר. שמענו עליה מחוץ לכאן. לא שמענו על הפרובוקציה המפחידה והמסוכנת של ההתנחלות בסילוואן, בגבעת המטוס, של שר בממשלה שמודיע לנו שהוא הולך במו ידיו להבעיר את השטח.
היו"ר מירי רגב
רגע, ערבים יכולים לקנות בית בכל מקום בארץ הזו? גם יהודים יכולים לקנות בית בכל מקום בארץ הזו. מה את אומרת? מה קרה? יהודי לא יכול לגור בסילוואן?
ניר ברקת
על איזה חוק בדיוק הם עוברים?
קריאה
החוק הבין-לאומי.
קריאה
חובת התום לב בחוזים.
תמר זנדברג
את יושבת-ראש הוועדה או מה?
היו"ר מירי רגב
אני רוצה שיהודי וערבי יוכלו לקנות בית בכל מקום במדינת ישראל.
תמר זנדברג
חברות וחברים, גם בגדה המערבית אתם מחילים. פתאום ההיתממות הזאת של להסתכל על החוק, על דיני נדל"ן וקניין, ולא להסתכל על המצב הפוליטי שאתם מבעירים, ואחר כך אתם חוקרים ושואלים: למה יש אלימות, למה ירושלים נמצאת במצב שהיא נמצאת. בין היתר, זאת הסיבה - - -
ניר ברקת
לפי החוק הבין-לאומי לבן אדם מותר לגור איפה שהוא רוצה.
תמר זנדברג
קודם כל, זה לא נכון. אבל זה לא העניין. אל תגלגלו עיניים לשמיים לשאול למה ירושלים נמצאת במצב שהיא נמצאת כשיש כזאת דחיקה, כשיש כזאת אפליה, כזאת הזנחה וכזאת התייחסות לא שוויונית לאלימות.
ניר ברקת
תבואי לבקר פעם בירושלים, תשני את דעתך.
היו"ר מירי רגב
תמר, תודה רבה. יהודים וערבים יחיו בכל מקום בארץ ישראל.

חבר הכנסת ישראל אייכלר, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת נחמן שי.
ישראל אייכלר
כבוד היושב-ראש, כבוד השר, אדוני ראש העיר, מפקד המחוז החדש. ברכות למשה אדרי שהצליח מאוד באגף התנועה. נקווה שהיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד. התחלת את התפקיד שלך בפרשת הרכבת ונקווה שלא תדע צער ושיהיה לך המון זמן פנוי.

אני רוצה שהשר ויושבת הראש ישמעו את דבריי. אני רוצה לספר לכם שהלילה הזה נקברה בשקט ובלאט הגיורת מאקוודור קרן ימימה רסקה שנרצחה ונהרגה. אני חושב שאין סטטיסטיקאי בעולם שיכול לעשות חישוב כמה אחוז יכול לקרות במקרה שבחורה מאקוודור תיהרג בירושלים. זה ממש דברים נשגבים מבינתנו.

אבל הייתי מעורב במשהו מצער מאוד באותו הלילה. אדוני השר, ביקשו ממני שאני אשתדל בחברה קדישא שיוכלו לקבור אותה בהר המנוחות כי אם יקברו אותה בהר הזיתים אף אחד לא יבוא לבקר את המסכנה ולהגיד פרק תהילים על הקבר שלה. אתה מבין לאן הגענו? הצטמררתי מזה שהבחורה נהרגה, מזה שהיא נפטרה, מזה שאימא שלה המסכנה באה ובכתה ואמרה שהיא רצתה כל כך להיות יהודייה בירושלים ומבקשים ממני לא לקבור אותה בהר הזיתים שמא אף אחד לא יבוא אליה.

לפני שבוע הייתי בהר הזיתים עם המשטרה. ראיתי שלא רק שלא מפחדים מהמשטרה אלא שכשהם ראו את השוטרים ואת אנשי משמר הגבול הם זרקו זיקוקים על הכביש, על הסמטה, בתוך הר הזיתים. השוטרים נותנים באמת את כל החיים שלהם שם, אבל הם אומרים: אנחנו פה שישה שוטרים פה בהר, אנחנו לא יכולים לעשות כלום.
רבותי, מה שמתחיל במצבות מנופצות ממשיך באבנים בדרך ובבקת"בים על בתי יהודים ומסתיים בדריסה אכזרית בתחנת רכבת, והשם ישמור מה עוד. אם היינו מקבלים את הצעת היושבת-ראש בסיור שהיה לנו לפני החגים ושל כמעט כל האנשים שיושבים פה, ואם את אותו תגבור שעשית היום, אדוני השר, הייתם עושים לפני החגים אולי המצב היה שונה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
חבר הכנסת אייכלר, אתה בא בדקה התשעים. אתה לא שומע מה דיברתי ואתה עכשיו מדבר דברים שלא אמרתי. אני תגברתי ואני אסביר.
ישראל אייכלר
אני יודע שאתה תגברת. היית עושה את זה לפני חודש כשמירי רגב ועוד אנשים ביקשו את זה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
לא לפני חודש, לפני שנה תגברתי. אני אומר לך, הצגתי פה בסקירה שנתתי כמה תגבורים הכנסתי לירושלים. בשבוע האחרון הוספתי עוד אלף – זה מה שאמרתי. זה לא פתאום התעוררנו יום אחד.
ישראל אייכלר
זה ברור, אנחנו רואים שיש תגבורים. אבל זה לא עומד במבחן התוצאה. אם יכול לבוא מרצח בתוך העיר עם רכב להיכנס לתחנת רכבת, וזה בחור שישב בבית-סוהר, זה לא מישהו שלא יודעים מי זה. הוא זרק בקת"ב.

אדוני השר, אני רוצה להגיד לך בצער, צבא הקטינים הפלסטיני כובש את מזרח ירושלים ואנחנו חסרי אונים.
קריאה
- - - צבא הקטינים, מה זה הביטויים האלה שאתם ממציאים?
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. חבר הכנסת נחמן שי ולאחר מכן אחרון הדוברים חבר הכנסת דוד אזולאי, התייחסות השר, רז נזרי אם יש לך משהו להגיד, נסכם. נקיים דיון נקודתי על כל אחד מהנושאים שעלו פה. תאמין לי, יהודה.
נחמן שי
תודה רבה. אני באמת רוצה לברך את מפקד המחוז הנכנס. לפי דעתי, זה המחוז הכי מסובך של משטרת ישראל והתפקיד הכי קשה שיש בה, ושלא ייעלב אף ניצב אחר. אני מקווה שהוא יצליח באמת להרגיע את הרוחות.

אני חושב שהמדיניות שהציג פה היום השר לביטחון הפנים היא מדיניות נכונה כי היא מכוונת להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט לירושלים. זה מה שאנחנו צריכים, אנחנו לא צריכים יותר מזה. לא הוועדה הזו היום, ולא ממשלת ישראל היום, יודעת, אני גם לא בטוח שהיא רוצה, לפתור את מכלול הבעיות בינינו לבין הפלסטינים. לא, אנחנו לא יכולים. אנחנו רוצים אבל אנחנו לא יכולים כרגע. הכי רע מבחינתנו זה בסוף שבפצע המדמם הזה של ירושלים שבו מתמקדות גם הבעיות הדתיות, גם הבעיות החברתיות, גם הבעיות הלאומיות, גם הבעיות הכלכליות של שתי הקבוצות האלה חיות ביחד, הכול בירושלים ושפה נתחיל לעשות את הסדר. לא במקרה משאירים תמיד את ירושלים לסוף, לא במקרה. לכן, אני אומר גם לראש העירייה, והוא יודע כמה ירושלים יקרה לי ולקבוצה מאוד של חברי כנסת, בוא ניזהר שלא נפעיל כוח יתר. אני מבין את הרצון שלך וגם אמרת לי. יצא העניין כבר לדרך, מוכרחים לעצור את זה. אבל בואו ניזהר שלא נגיע לתוצאות שלא נוכל אחר כך להחזיר את הדברים למקומם. צריך לנהוג בירושלים בכפפות של משי, בזהירות יתרה, בכל דבר ודבר שקורה פה.
ניר ברקת
למעט, אלימות. אלימות לא בכפפות של משי.
נחמן שי
הכפפות הן כפפות ושים עליהם משי כדי לטפל בהן. גם אני לא רוצה לראות אלימות.
היו"ר מירי רגב
אגב, זה מה שיביא לאינתיפאדה. אתה קונה את השקט.
נחמן שי
זה לא יביא לאינתיפאדה. מירי, זה ירגיע. אנחנו מוכרחים. את רוצה אינתיפאדה? תבחרי, איפה שאת רוצה אינתיפאדה, רק לא בירושלים, רק לא בירושלים. נכריז ונאמר, נשאיר בסוף את הביצוע בידי מפקדי משטרה ובידי השוטרים שלהם על-פי המדיניות של המשטרה בזהירות יתרה ולהימנע מנפגעים ומהרוגים כי כל הרוג כזה זה ממש שמן בגלגלי הפעילות, זה ממש שמן.
היו"ר מירי רגב
תראה לאן זה מגיע, השארנו את זה בידי המשטרה.
מרדכי יוגב
זה בגלל שאתה מגדיר כך את החשש שלך. לא שאני מחפש הרוגים, אבל לא צריך להתנצל.
נחמן שי
לכן אני אומר, צריך להשקיע כל מאמץ שאנחנו יכולים באמצעים, ולכן שאלתי ושאלתי. אין ולא צריך להיות גבול לאמצעים שמשקיעים בירושלים. אם נוכחות יכולה להרגיע אז שתהיה נוכחות יותר גדולה. אם יש אמצעים טכנולוגים לא ידועים תביאו אותם. אם יש המצאות שהמציאו באיזשהו מקום בעולם כדי לפגוע במפגינים ולרסן אותם, לעשות את זה בירושלים. אבל לשמור בסוף על ירושלים כעיר פעילה, כעיר חיה, כולל השכונות. אנחנו רוצים שיבואו אנשים לירושלים, אנחנו רוצים שיעשו עסקים עם ירושלים. אנחנו רוצים להגדיל את ירושלים, אנחנו רוצים לבנות בירושלים, אם מישהו לא מבין מה שאני אומר. לא לתקוע עשר משפחות לתוך שכונה ערבית – זה לא מביא לנו שום תועלת. להגדיל את ירושלים, אבל לעשות את זה כל הזמן מתוך הבנה שאנחנו עוסקים בעיר הכי מסובכת בעולם. ניר, אתה יודע את זה טוב מאוד. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. חבר הכנסת דוד אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
אדוני השר, גברתי היושבת בראש, ראשית, אני רוצה להצטרף לברכות למינוי החדש של הממ"ז. אני באמת מאחל לו תקופה קלה יותר מכפי שהיתה לקודמו. אנחנו שמענו פה הרבה דברים, אבל אני חושב שצריך לזכור דבר אחד והוא שהשוטרים מן השורה הראשונה עושים עבודת קודש וצריך להגיד להם מילה טובה. הם הראשונים בחזית, הם הראשונים שחוטפים. אני חושב שאת זה לא שמעתי ומן הראוי שנזכיר ונגיד את זה. כל הכבוד לאותם שוטרים שעושים עבודה במסירות נפש תוך כדי סיכון עצמי לא פעם, לא פעמיים, בכל פינה ואתר, והכול על מנת לתת לאזרחים את הביטחון.
יחד עם זאת, אדוני השר, ופה אני מפנה אליך שאלה ישירה. כיושב ראש ועדת הפנים בזמנו ביקרנו במזרח ירושלים ולאחר מכן בחגים ביקרנו עם היושבת ראש הנוכחית מירי רגב. אני רוצה להגיד לך שראיתי את ההבדלים. כשאני ביקרתי עם הוועדה באמת היו פחות כוחות שליוו אותנו, פחות שטחים סטריליים. הלכנו כמעט חופשי לכל מקום שרצינו. בניגוד לפעם ההיא, הפעם הזאת, ויעידו על כך חבריי שהיו בסיור הזה ויושבים פה חלק מהחברים, קיבלנו ליווי כבד ביותר ולא יכולנו להגיע לכל מקום. בעניין הזה זה הדליק אצלי נורה אדומה.
אדוני השר, אני שואל, האם ישנה איזושהי מדיניות של המשטרה או של הממשלה להגביל את הכוחות בפעילות שלהם בירושלים? כי יש תחושה שסוגרים להם את הידיים ולא נותנים להם לפעול בצורה חופשית. יכול להיות שאני טועה. אדוני השר, אשמח לשמוע ממך את הדברים האלה.

נציג היועץ המשפטי אדוני מר נזרי, אני רוצה להגיד לך ששמעתי ואני מברך על כך שיש שינוי חקיקה. אבל אתה יודע שיש כבר חידוש. אתה מדבר על זריקת אבנים ואתם הולכים לחוקק חוק על זריקת אבנים. אנחנו פה מדברים על זיקוקים ועל כל מיני פצצות אחרות. האם אתם הולכים להתייחס לזה בחקיקה שלכם או שתחכו עד שזה יקרה במסה כזו גדולה ותבואו לפה ועוד הפעם לחפש חקיקה? אני מציע לך אדוני, אתם כבר נמצאים בהליך החקיקה. בואו תכניסו גם את הנושא הזה.
הייתי מבקש גם לשמוע מנציגת הפרקליטות אם יש כתבי אישום שהוגשו, כמה כתבי אישום הוגשו, כמה אנשים נשפטו ויושבים בעקבות אותם כתבי אישום. תודה.
היו"ר מירי רגב
רז, אתה תענה לאחר מכן.

חברים, הדיון היום היה דיון גם כדי לשמוע את הממשלה. אנחנו מכירים את הבעיות בהר הבית.
יהודה גליק
הם לא שומעים אותנו.
היו"ר מירי רגב
הם שומעים אתכם והם יודעים מה אתם הולכים להגיד.
יהודה גליק
לא, השר מעולם לא הסכים להיפגש איתנו וגם לא הפרקליטות וגם לא היועץ המשפטי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו יודעים שהר הבית סגור ליהודים, זה לא סוד. אפשר להגיד מה שרוצים אבל אנחנו יודעים מה קורה.
יהודה גליק
מירי, משפט אחד עם נושא שעלה פה הרבה פעמים וחיכינו לתשובה של רז נזרי.
היו"ר מירי רגב
באיזה נושא?
יהודה גליק
בהר הבית הבעיה היא לא רק האלימות. הבעיה היא ההתקהלויות הבלתי חוקיות. אמרו לנו השוטרים שהיו פה בפעמים הקודמות שאם זועקים: אללה הוא אכבר, אין כלי משפטי לעצור אותם. אדוני השר הזכיר פה 8,000 יהודים שביקרו בהר הבית. 100% מהם סבלו גידופים, קללות, התקהלויות. יש חוק עונשין – התקהלות בלתי חוקית עונשה שנתיים, על רקע גזעני - ארבע שנים. אדון נזרי, אם אתה כובל את ידי השוטרים בתחום הזה למה אי-אפשר לטפל באותם מפרי סדר-יום יום בהר הבית? את רצית שקט במזרח ירושלים? אז האלימות במזרח ירושלים מתחילה מאותה הסתה בהר הבית.
היו"ר מירי רגב
יהודה, תודה. רז נזרי, אני אשמח שתענה גם על העניין הזה של המגדפים.
רז נזרי
הר הבית שהוזכר פה קודם, והתייחסת, גברתי היושבת-ראש, לעניין השר והמפכ"ל וכו', ההחלטה אם יעלו יהודים להר הבית או לא יהודים להר הבית, אם יתפללו יהודים אל הר הבית או לא יתפללו יהודים בהר הבית, היא החלטה של דרג מדיני. אפשר לעטוף את זה ב-200 עטיפות ולהפנות את זה לכיוון המשפטי מכאן ומשם. אני לא מתכוון לתת למי שצריך להוציא את הערמונים מהאש דרכנו.
אביעד ויסולי
השר אמר הפוך.
היו"ר מירי רגב
השר באמת אמר הפוך.
רז נזרי
הוא לא אמר הפוך. השר יתייחס ואנחנו עדיין פה. ההחלטה אם עולים להר הבית או לא ברמה המדינית בגלל הרגישות ובגלל - - -
היו"ר מירי רגב
ניתנה, ההחלטה הזו ניתנה. היה שר אמיץ אחד, צחי הנגבי, שאמר: יהודים יעלו להר הבית, נקודה. מאז הממשלה אישרה ויהודים אמורים לעלות להר הבית. השאלה עכשיו היא מדוע המשטרה לא מיישמת את החלטת הממשלה – זה הכול.
רז נזרי
קודם כל, אמרתי את האמירה העקרונית האם עולים או לא עולים כפי שאת אמרת בעצמך השר בשעתו החליט אחרי שהיו כמה שנים שלא עלו להר הבית. דומני זה היה באוקטובר 2000 כשאריאל שרון עלה היתה הפסקה בגלל שיקולים מדיניים כי המקום הזה בגלל נפיצותו ורגישותו כי הוא קדוש למספר דתות אז הדבר הזה במספר הקשרים זה רק בהחלטה של ראש ממשלה, דרג מדיני רלוונטי. אם עולים או לא עולים זה בהחלטה של דרג מדיני.

איפה המערכת המשפטית נמצאת פה אם נמצאת פה? היא נמצאת פה בכמה מישורים. קודם כל, המשטרה היא זו שאחראית לסדר הציבורי לפי פקודת המשטרה בכל מקום ולא רק בהר הבית. ודאי בהר הבית, אבל גם ברחביה וגם בתל אביב וגם בראש העין וגם בגבעת שמואל. היא אחראית בכל מקום. בסופו של דבר, המשטרה - אם המפקד הרלוונטי חושב שיש לו מידע מודיעיני שמצדיק סגירת המקום בגלל חשש לחיי אדם סמכותו לפי פקודת המשטרה של מפקד המשטרה להחליט על סגירת מקום בכל מקום.
כשאמר השר לוועדה, מה שאני הבנתי, ולכן זה לא סותר, שבגיבוי היועץ המשפטי לממשלה זה לא העניין האם יתפללו או לא יתפללו. היועץ המשפטי לא מקבל את ההחלטה אם יתפללו או לא יתפללו. זה לא ההחלטה שלנו.
היו"ר מירי רגב
אני יודעת, אנחנו יודעים.
רז נזרי
ההחלטה היא - - -
היו"ר מירי רגב
לסגור את ההר או לא לסגור.
רז נזרי
לא. גם כאשר המפכ"ל או מפקד המשטרה בשטח מחליט לסגור את ההר הוא לא מרים טלפון ליועץ או למשנה. מה כן נעשה? מאחר והדברים האלה תמיד מותקפים בעתירות לבג"צ, בין אם רוצים לעלות נאמני הר הבית, ובין אם פלוני או אלמוני רוצה לעלות, בסיטואציות מסוימות כאשר רוצים לקבל החלטה עקרונית עכשיו נגיד בסוכות יסגרו כי יש מידע, או בתשעה באב יש מידע שערבים יעלו, או שלהיפך, כמו שסוגרים את ההר לערבים בגלל שיש מידע מודיעיני, הדברים האלה נעשים בהתייעצות לפעמים עם משרד המשפטים. למה? כדי שתיוצג התשתית המודיעינית שיש למשטרה שמי שצריך לקבל את ההחלטה זה בעצם הסמכות של הדרג המקצועי במשטרה. הוא מציג כמו בכל דבר ועניין. מאחר וזה אמור להיות מותקף בבג"צ מציג את זה לגורם המשפטי שאמור להגן על זה. זה נעשה בהתייעצות ובדרך כלל מקבלים את העמדה כי מומחי המודיעין והשטח והתוכן זה אנשי המשטרה ולא אנחנו.
מה עוד אנחנו עושים? כאשר יש בקשות ספציפיות למניעת כניסה להר הבית של גורמים שיש מידע מודיעי כזה או אחר והשר הזכיר את זה, השר הזכיר על השלילה ועל דילול וכו', הדברים האלה – כאשר יש מידע בעיקר על גורמים פלסטינאים שיש מידע כזה או אחר שמתסיסים, באים אלינו למחלקת הבג"צים. וחלק מהדברים גם מגיעים ליועץ, מאשרים את הדבר הזה. למה מאשרים? כי כל דבר כזה יש עתירה לבג"צ ואנחנו צריכים להגן על זה בבג"צ. לכן, בסופו של דבר, לא היועץ המשפטי לממשלה ולא המשנה מחליטים או לא מחליטים מה יעשו בהר הבית. אנחנו נותנים גיבוי משפטי כשצריך כי זה תפקידנו להחלטות של דרג מקצועי שלפי פקודת המשטרה מפכ"ל וקצין משטרה רלוונטי בכל מקום מוסמך לסגור מקום, גם אם יש התקהלות במקום אחר. לכן, לא לחפש. אני יודע שיותר נוח לגלגל את הכדור הזה. לא עלינו.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. זה לא נכון. אני רק אומרת שהמשטרה עושה שימוש בעניין הזה של הסדר הציבורי יותר מדי. היא סוגרת את ההר יותר מדי.
יהודה גליק
לא הגבת לגבי ההתקהלויות.
רז נזרי
אני יודע גם שהמשטרה עושה הרבה מאמץ שיעלו. אני יודע שהרבה עלו.
היו"ר מירי רגב
הכי נוח שלא יהודים על ההר. אולי נסגור באמת, אולי בכלל לא יהיו יהודים בירושלים וזהו. זה יהיה הכי קל למשטרה. לא תהיה בעיה של סדר ציבורי. המשטרה לא תצטרך לפעול שם וגמרנו. אני רואה סדר ציבורי בזה שהמשטרה אומרת: דווקא ברגע שהממשלה קבעה את זה המוסלמים לא ייקבעו לי אם לפתוח או לסגור, וכשיש שעות היהודים יעלו בשעות האלה אל ההר. כשהיא לא עושה את זה, המשטרה בעיניי לא מבצעת את תפקידה. ואז מה עלה התאנה שלה? הערכת מצב.
רז נזרי
אני לא דובר המשטרה.
היו"ר מירי רגב
הבנתי, ולכן נעשה על זה דיון ספציפי.
רז נזרי
זה שיש נתונים על אלפי יהודים שעולים זה כנראה - - -. הרי אם לא היתה שם משטרה יש אפשרות להניח שיהודי אחד לא היה יכול לעלות כי הוא היה מיד יורד כנראה לא בצורתו הראשונית.
היו"ר מירי רגב
למרות המשטרה אלפי יהודים עולים.
רז נזרי
זה למרות המשטרה? אני לא יודע. אני לא מציע לאף אחד לנסות לעלות להר הבית בלי משטרה. לדעתי, המשטרה היא זו שמאפשרת.
יהודה גליק
לא התייחסת להתקהלויות.
היו"ר מירי רגב
ההתקהלויות והמגדפים על ההר.
רז נזרי
המגדפים על ההר - אדוני, אני לא מכיר את הדבר הזה.
היו"ר מירי רגב
מה אתה לא מכיר? הממ"ז פריינטה אמר שיש שם נשים בשחור, כולל - -
יהודה גליק
תבוא להר הבית אתה תכיר, תאמין לי.
רז נזרי
אני לא נוהג לעלות להר הבית.
היו"ר מירי רגב
- - כולל אבי ביטון שאמר שיש שם נשים בשחור שהן ממומנות על-ידי התנועה האסלמית ועכשיו זה צריך להיות בטיפול היועמ"ש.
רז נזרי
אני מצטער שאני לא מכיר כל משפט שאומר בכל רגע נתון הממ"ז. אני אשתדל לשפר את זה. אני לא מכיר את הדבר הזה כעובדה. מה שאני כן מכיר, לא מזמן היתה עבודה מולנו של משרד הבט"פ והמשטרה לגבי נוהל עבודה - והנה, הממ"ז החדש מכיר את זה - נוהל טיפול בהפרות חוק בהר הבית. הדבר הזה בשבועות האחרונים אושר על ידינו. המשטרה הציגה בעיות שיש. נתנו כלים משפטיים גם ברמת העבירות הרלוונטיות, גם ברמת סמכויות, גם במישור הפלילי וגם במישור המינהלי של מניעת גישה וכו'. זה מה שאני מכיר ואני רואה שהממ"ז מכיר את זה גם כן. נושא של התקהלויות, עבירות ספציפיות, לא מוכר.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעביר את זה.
רז נזרי
ככל שזה יופנה אלינו הייעוץ המשפטי ולפרקליטות הדבר הזה ייבחן וניתן את הדעת. אנחנו כמובן רואים את תפקידנו כלתת את הגיבוי המשפטי להחלטת ממשלה. הממשלה החליטה שיהודים יעלו להר הבית, זכותנו לממש את הזכות הזו. גם במישור המשפטי, אגב. חופש הפולחן זה גם ליהודים, לא רק ערבים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, זה מה שאנחנו רוצים לדעת. זה מה שאני רוצה שהממ"ז ישמע והמפכ"ל, שאתם תאפשרו לממש את זכותם של היהודים לעלות להר הבית.
אביעד ויסולי
תעביר את זה למשטרה. הם לא שמעו על זה.
רז נזרי
המשטרה יודעת את זה. מר ויסולי, חופש הפולחן הוא גם ליהודים. כפי שאמרתי, המשטרה היא זו שמאפשרת ליהודים לעלות להר הבית. נו באמת - אתם חושבים שיעלו יהודים להר הבית בלי המשטרה?
היו"ר מירי רגב
הבנתי את תשובתו של המשנה היועמ"ש. יש כאן שני נושאים: אחד, הוועדה מבקשת התייחסות של המשנה ושל היועמ"ש לעניין הפרות הסדר והנשים בשחור על ההר ועל המגדפים, על מה שקורה שם. המשנה ליועמ"ש אמר מאוד פשוט שהוא רוצה שחופש הפולחן יהיה למוסלמים וליהודים כאחד. מי שאמור לממש את המדיניות הזו זה המשטרה, נקודה.

ניסים הסמפכ"ל, בבקשה.
ניסים מור
תודה. קודם כל, לטעמי המאמץ כרגע זה להחזיר את השקט ואת הביטחון וצריך שכולם יירתמו לטובת המאמץ הזה.
אני אומר שהמשטרה יודעת להתמודד עם האירועים מהסוג הזה. יש לה מפקדים מנוסים, יש לה יחידות ושוטרים מנוסים. אנחנו כבר נדרשנו בעבר לאירועים מהסוג הזה. המשטרה לא נשענת על אדם כזה או אחר והיא יודעת להתנהל במצבים האלה.

בזמן האחרון או בימים האחרונים יש המון פניות גם אלינו לגבי עלייה לירושלים. אני אומר באופן חד-משמעי, אפשר לעלות לירושלים. יש שוטרים שייתנו ביטחון לכל מי שעולה. אני חושב שכאן על השולחן הזה צריכות להצטרף אמירות לגבי העלייה לירושלים כי אנחנו נבטיח את שלומם וביטחונם של כולם.

אני רוצה לומר שאנחנו כל הזמן בודקים ובוחנים את עצמנו. אנחנו לא מתביישים כשיש תקלות וכשיש בעיות.

הנושא של הקמת מרחב קדם והטכנולוגיות – זה לא משהו שאירע אתמול בבוקר. אלו דברים שנעשים בשוטף מתוך הבנה של הרגישות והחשיבות של ירושלים.
אני רוצה לומר כמה דברים שמנחים אותנו ועלו כאן לגבי ירושלים. קודם כל, אנחנו עובדים ומתנהלים על-פי שיקולים מקצועיים, נקודה. אני לא יודע מאיפה כל האמירות של השפעות מגורמים חיצוניים. כל השיקולים הם שיקולים מקצועיים על-פי חוק ועל פי דין.

שנית, אנחנו ערניים ורגישים בירושלים יותר מכל מקום אחר. המפקדים בירושלים, ובייחוד במקומות המרכזיים, נבחרים בקפידה מתוך הבנת הרגישות, כך שבהחלט ירושלים תמיד נמצאת אצלנו בקשב ובהתייחסות.

כעת המשטרה כולה רתומה לטובת המאמץ. אני מאמין שאנחנו נעמוד במשימות שעומדות בפנינו. אנחנו עשינו את זה בעבר ונעשה את זה בשום שכל כמו שעשינו גם בפעמים הקודמות. תודה לכם.
היו"ר מירי רגב
תודה לך, הסמפכ"ל.
מאיר אינדור
אפשר שאלה קצרה?
היו"ר מירי רגב
לא, לא.

השר, בבקשה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
חבר הכנסת אזולאי, נדמה לי שלא היית פה אבל אני אחזור על זה. אתה שואל: איפה המדיניות? המדיניות שלי היא ברורה: אכיפת חוק בכל חלקי העיר – יהודים, ערבים – כמו בתל אביב, כמו בשדרות. אכיפת חוק שוויונית ואין פה מדיניות של או תיכנסו או לא תיכנסו. אמרתי את זה כמה פעמים. המדיניות שלי היא ברורה, חדה, וחבל לדבר עליה פעם שנייה.

דבר שני, אני גם קורא פה לבוא לבקר בירושלים. מאוד חשובה לי ירושלים. ראיתי את העיר העתיקה ביום שישי וראיתי אתמול בלילה את הרכבת הקלה. אנשים נמצאים שם. ליצור באמת תמונה לא נכונה לתושבי ירושלים או לעיר ירושלים זה לא נכון. הקריאה שלי היא לבוא ולבקר ואבטחה תינתן בעת הצורך.
דוד אזולאי
אדוני השר, כולל הר הזיתים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בוודאי, בוודאי.

הדבר השלישי, צריך להגיד מילה באמת טובה ומקצועית לירושלים, למחוז ירושלים. נכון לרגע זה אפס הרוגים. אחרי אירועים קשים, מורכבים, אפס הרוגים. אני לא צריך להגיד לכם מה זה הרוג ואיפה זה יכול להביא אותנו.
אביעד ויסולי
שתי הרוגות בטרור, זה אפס הרוגים?
מאיר אינדור
אפס הרוגים? אה, אתה מתכוון אצל אלה שזורקים אבנים.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אלמגור, לגבי הנושא – פתחתי בהשתתפות בצער לגבי השניים אז אל תגידו לי דברים. אני אומר לגבי הכוחות שמתמודדים עם אירועי הפרות הסדר. לגבי השניים – אני כבר גיניתי ואמרתי, וגם אמרתי אם צריך להרוס את הבית או לאטום אני בעד. גם את זה אמרתי.
הדבר האחרון, אני רוצה להגיד מילה טובה לשוטרי המחוז, ללוחמי משמר הגבול, למתנדבים, ולכל מי שנוטל חלק. מגיעה להם מילה טובה והכרעה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה. אני מבקשת לסכם את הדיון.
מאיר אינדור
אפשר, בבקשה, שאלה אחת.
היו"ר מירי רגב
אלמגור, לא. תאמין לי שנעשה עכשיו דיונים.
מאיר טל
מירי, בנושא התקציב של קדם.
מאיר אינדור
אז אולי שמתי דן ידבר וישאל את השאלה.
היו"ר מירי רגב
לא סיימנו את הדיונים על מזרח ירושלים.
מאיר טל
אמרת שתדברי עם האוצר על התקציב.
היו"ר מירי רגב
קודם כל, אני שמחה על האמירות על לשמור על השקט. חשוב לשמור על השקט, אבל אסור לקנות את השקט. אסור שהשקט יהיה עלה תאנה שלנו כדי לא להתמודד עם הבעיות האמיתיות במזרח ירושלים ובהר הבית. לשמור על השקט זה עם התמודדות עם הבעיות ולהגיד: לא לאלימות, לא לצד המוסלמי ולא לצד היהודי. כשאומרים שאנחנו רוצים שקט אבל קונים שקט זה המצב.

השר, אני היום הולכת לראש הממשלה בסוגיות האלה עם הצעה שלנו יש שלא שיתפתי אותך בה על איך אנחנו חושבים שצריכה להיות תפיסת הביטחון במזרח ירושלים ובהר הבית. כבוד השר, אני אומרת לך שדווקא הרצון שלנו לנסות לעשות כאילו שיהיה בשקט ונסגור את ההר ונדלל את ההר, כל הדברים האלה בסופו של דבר יביאו לנו למצב שאנחנו לא רוצים שיהיה, לאינתיפאדה בירושלים. האינתיפאדה תחזור מצד היהודים והערבים כי אין צדק בין היהודים והערבים. הצדק - זה אומר לא לאלימות לא מצד היהודים ולא מצד הערבים. הצדק אומר: יהודי יכול לעלות להר הוא יעלה על ההר ולא יסגרו לו את ההר ויגידו לי מדללים. לא מעניין אותי הדילול. אותי מעניין שבשעתיים שהוא צריך לעלות הוא יעלה להר – זהו. אין מה לעשות, זה הצדק - חופש הפולחן ליהודי ולערבי כאחד.
אני אישית לא צריכה לעלות על ההר. יש לי יכולת לדבר עם הקדוש ברוך הוא ישירות, בלי לעלות על ההר, בלי ללכת לכותל, בלי לעשות שום דבר. אבל מי שרוצה לעלות להר צריך לעלות להר. מזה מתחילות הבעיות שלנו, מהיכולת שלנו להיכנס באופן יזום לעיסאוויה ולשכונות הערביות ולנקות שם את הנשק בלתי חוקי, להגיע לחתירה למגע - בדיוק מה שאתה אמרת לשוטרים ולמפקדים. זה היכולת שלנו להחזיר את השקט, ולא להגיד: לא ניכנס לעיסאוויה עכשיו כי עכשיו שקט בעיסאוויה. אין שקט בעיסאוויה, הם מתכננים את ההתפרעות הבאה. לכן, הערכת המצב שצריכה להיות כאן היא לא הערכת מצב כעלה תאנה, אלא הערכת המצב שצריכה להיות זה כניסה יזומה, חתירה למגע. כן, שקט תמורת זה שערבים ויהודים יתנהגו על-פי החוק ונאכוף את החוק בכל השכונות.
יהודה גליק
שלא ישרפו תחנות משטרה בהר הבית.
קריאה
וגם לא מסגדים.
היו"ר מירי רגב
תודה.

המתווה של תגבור כוחות, כניסה יזומה, טכנולוגיה, יוצג גם על-ידי אבי מנדלבליט פה בוועדה. יוזמן כדי לשמוע ממנו כמה כסף הם מוסיפים ומתי הכסף מגיע.
כל סוגיית הענישה והחמרת הענישה – אני שמחה שהצגת פה את מה שהצגת, רז. אני רק מקווה שזה יבוא לידי יישום וביטוי.
רז נזרי
זה כבר בא ומגיע. פרקליטות המחוז נמצאת פה.
היו"ר מירי רגב
מצוין.
מאיר טל
מירי, למה לא עוצרים את ראשי הארגונים של פת"ח וחמאס?
קריאה
ולהב"ה.
היו"ר מירי רגב
סליחה. אנחנו נקיים ועדה משותפת, כמו שאמרנו, לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הפנים בנושא מזרח ירושלים בשיתוף השב"כ ונראה כיצד אנחנו מביאים לידי ביטוי ומפקחים על פעילות המשטרה והשב"כ.

מנהלת הוועדה, אנחנו נקיים נקודתי – אחד, הר הזיתים. שתיים, מרחב קדם, שלוש, קדמת ציון, ארבע, הר הבית, כולל התייחסות של היועמ"ש בעניין ההפרעות והנשים בשחור על ההר. אלה הם הנושאים שעליהם נקיים דיונים נפרדים.
מאיר אינדור
אבטחת קו הרכבת – תוסיפי את זה.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת להודות לשוטרים ולוחמי מג"ב שעושים עבודה מצוינת. אני יודעת שהלוואי והיו לנו יותר שוטרים ויותר כוחות משטרה ויותר מג"בניקים. אני יודעת שהם אמיצים והם רוצים לפעול. ראינו את התוכניות וזה מראה שהם לא רוצים להיות בידיים כבולות. הם כן רוצים לפעול.

השר, אני מקווה שההנחיות שלך למטה המשטרה ולמפכ"ל - הם מקשיבים והם שומעים וגם היועמ"ש שומר. אין כאן עלה תאנה. אנחנו צריכים לאפשר את יישום הנחיות הממשלה.

בהזדמנות זו אני רוצה שוב להודות לממ"ז ירושלים היוצא יוסי פריינטה על עשייתו ולברך ולאחל הצלחה לממ"ז הנכנס מתוך תקווה שנחזיר את השקט לירושלים.

ירושלים היא בירתנו המאוחדת לנצח נצחים. יש לשמור על מקומה ועל השקט בה.

תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:20.>

קוד המקור של הנתונים