פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכספים
12/08/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 411>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט"ז באב התשע"ד (12 באוגוסט 2014), שעה 10:00
סדר היום
<שינויים בתקציב לשנת 2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
ניסן סלומינסקי – היו"ר
מיכל בירן
זהבה גלאון
משה גפני
בועז טופורובסקי
יצחק כהן
זבולון כלפה
יעקב ליצמן
אראל מרגלית
שמעון סולומון
חמד עמאר
עיסאווי פריג'
עפר שלח
סתיו שפיר
קארין אלהרר

יעקב אשר

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

רות קלדרון
מוזמנים
>
יובל טלר - רפרנט שיכון, משרד האוצר

מיכל גלברט-רעות - רפרנטית אנרגיה ומים, אג"ת, משרד האוצר

דניאלה פרתם - אגף התקציבים, משרד האוצר

איתי טמקין - אגף התקציבים, משרד האוצר

לילי פיינטוך - אגף תקציבים, משרד האוצר

שרון קדושים - ראש חטיבת תקציבים ברח"ל, משרד הביטחון

שאול אהרון - ס' בכיר רח"ל, משרד הביטחון

ששי דקל - שלטון מקומי, משרד הפנים

דוד נחום - מרכז בכיר תקציבים, המשרד לשירותי דת

יחזקאל כהן - מנהל אגף בכיר תכנון ותקצוב, המשרד לשירותי דת

בנצי ליברמן - מנהל רשות מקרקעי ישראל

רמזי חלבי - יועץ אסטרטג, מרכז השלטון המקומי

רונן סולומון - איגוד לשכות המסחר

בני שדה - פעיל, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<שינויים בתקציב לשנת 2014>
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
דניאלה, ביקשתם שנתחיל אתכם, אז נתחיל אתכם.
משה גפני
אני מבקש הצעה לסדר.

אדוני היושב ראש, אני לא זוכר תקדים כזה של הכנסת שבאמצע הפגרה מביאים הצעת חוק שלא הצליחו להעביר אותה במושב הקיץ, ולא ממתינים למושב החורף. אני לא זוכר דבר כזה שמכנסים את הוועדה בבהילות כזאת, מכנסים, ועדת הכספים צריכה להתכנס על דברים חשובים שהם אינם סובלים דיחוי, והם מתקיימים באופן קבוע בוועדה. אני לא זוכר הצעת חוק שלא הצליחו להעביר אותה במושב הקיץ כפי שאמרתי, ומתחילים לקיים דיון מרתוני תוך כדי הפגרה - אני כבר לא מדבר על העובדים. לא היה דבר כזה אף פעם, אבל חמור מכל, אנחנו מדברים על התקופה של המבצע בעזה שבאים ומדברים על 18 מיליארד שקל שתהיה עלות המלחמה כפי שהיום משרד הביטחון דורש ממשרד האוצר, ופה הולכים לזרוק 20 מיליארד שקל ל-7 שנים, או יותר נכון קרוב ל-3 מיליארד שקל לעכשיו, לשנה הקרובה לחוק שכולנו יודעים מהדיונים כאן בוועדה.

כולנו יודעים, כל הכלכלנים ללא יוצא מן הכלל אומרים שזה נזק לשוק הנדל"ן, זה נזק לנושא של הדיור. זה נזק חמור לכל מה שהמדינה עושה, בוודאי שזה יוצר ספק שאותו אסור לעשות היום.

אני לא חושב שראוי לעשות דבר כזה. לא ראוי לעשות את זה לא מבחינת הפגרה, לא ראוי לעשות את זה מבחינת העיתוי שעליו אנחנו מדברים היום. יש איש אחד שרוצה להעביר את זה מכיוון שהוא נכנס לאמביציה, כולם יודעים את זה. ראש הממשלה לא תומך בזה. שר השיכון לא תומך בזה. שר השיכון הוא פשוט בן ערובה אצלו. הוא בן ערובה מכיוון שהוא מודיע לו שאם - - -
יעקב ליצמן
גם שר אוצר לא תומך בזה. הוא רק נגדנו, הוא לא תומך בחוק.
משה גפני
שר השיכון נתון בידיו, מכיוון שאחרת הוא לא מאשר לו את מחיר המטרה. קראתי שגם אתה אומר שצריך לדחות את זה בשנה, שנה וחצי. שאתה אומר, גם אתה בניגוד לכל האחרים אתה בעל הבית, אתה יושב ראש הוועדה, אלא אם כן קונים אותך ב-10, 20 מיליון שקל, אחרת אתה בעל הבית, אתה יכול להחליט, אתה יכול להגיד כמו שאמרת שזה לא העיתוי, זה לא הזמן. זה כמו ילד בגן ילדים שהגננת לא נותנת לו את המשחק, והוא אומר בסדר אני ברוגז, אני מפרק את הקואליציה. ומה השתנה אצל ראש הממשלה פתאום? מה שהשתנה אצל ראש הממשלה באחד הערבים הקודמים זה שהוא איים עליו, זה הכול. ככה מתנהלת המדינה. הוועדה מתכנסת, יושבת לדון על כל הנושא הזה עכשיו - בושה לכנסת, בושה לוועדה, בושה למדינה הצורה הזאת. חושבים שהחוק הזה הוא חשוב שיביאו את זה. אני הולך לדבר הרבה היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תדבר כמה שיתנו לך.
משה גפני
כמה שיתנו לי, וכמה שלא יתנו לי אני אקח לבד, מקסימום תוכל להוציא אותי ולגמור את הכול. תוכל להוציא את כולנו, את כל חברי האופוזיציה. אני מדבר מקצועית לגמרי. ההתנהלות הזאת היא התנהלות לא ראויה, צריך לעצור אותה. היא פשוט יוצרת תקדים נורא. תדע לך, אתה יודע, אתה היית פה, הבניין הזה הוא עגול, הוא לא כמו שהוא נראה מבחוץ. אל תחשוב שזה יעבור לכם בשקט, באמת. המציאות הזאת שבה אנחנו מתנהלים, ממלכתית, והכול בסדר. כשאני הייתי יושב ראש ועדת הכספים העברתי במהירות את החוק של מפוני גוף קטיף. העברתי את כל הנושא של מיגון ביהודה ושומרון. שהעברתי מאות מיליוני שקלים על צרכים שהם היו צרכים אמתיים. אל תחשוב שהכול יהיה מובן מאליו בהמשך. אתה מתעלם לחלוטין מציבורים גדולים במדינת ישראל. כל ההתנהגות שלך, וגם ההתנהגות של היום היא לא תעבור בשקט. אני מאוד מקווה שלא תצליח להעביר את זה ביומיים האלה.

אנחנו נערכים לעניין, יש לנו הרבה הסתייגויות. אנחנו ננמק כל הסתייגות, תעביר את זה, תעביר, אני מכבד את הדמוקרטיה, יש פה רוב ומיעוט. אנחנו נעשה את כל הכלים החוקיים, נשתמש בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו. אני מציע לך לעצור כאן. תעשה את העברות התקציביות, תעשה את מוסדות הציבור, מה שמופיע בסדר היום. אל תתחיל את המע"מ אפס, זה חוק בעייתי, קשה, סבוך, תשאיר אותו לחורף, אם בכלל. אני הייתי מציע לא להביא אותו בכלל, הוא חוק רע, הוא עושה נזק, הוא יעלה את מחירי הדירות. הוא מוציא כסף של מדינת ישראל שאין לה שהיא צריכה בשביל הסוחרים בדרום, היא צריכה את זה בשביל אנשי הדרום. היא צריכה את זה בשביל הטיפול במנהרות. היא צריכה את הכסף הזה בשביל המחקרים על הנושא של פתרון המנהרות. לוקחים את זה לגחמה של ילד בגן ילדים, ואתה נותן לו יד תמורת 20 מיליון שקל.
סתיו שפיר
הצעה לסדר נוספת בבקשה.

כבוד היושב ראש, ועדת כספים צריכה להתכנס במהלך הפגרה כדי לדון בעניינים חשובים של סדר היום, למשל, בפיצויים לדרום, ואיך אנחנו עוזרים כרגע לעובדים בדרום שאיבדו כספים רבים. איך אנחנו פועלים למען הסטודנטים ביישובי הדרום ובעוטף עזה. איך אנחנו מסדירים את הביטחון האישי שלהם, ואת הביטחון הכלכלי של אותם יישובים בחודשים הקרובים. אלה נושאים שעליהם ועדת הכספים חייבת להתכנס ולדון בהם, ואם צריך גם לכנס מליאה כדי להעביר הצעה לסדר, או חוק כזה או אחר שיעזור לאותם תושבים, זו המחויבות שלנו בימים אלה.

העובדה שאנחנו נפגשים היום על מנת לקדם הצעת חוק שלה ולסיוע לאותם תושבים אין שום דבר במשותף, שיותר מזה, היא הוצגה במסיבת העיתונאים של לפיד כאילו היא עוזרת לחיילים המשוחררים. כמה מהחיילים המשוחררים יש להם ביד מיליון וחצי שקל כדי לקנות דירה? מעטים מאוד. כולם הולכים לשלם את המס על אותה הטבה, כולם, למרות שרק מעטים ייהנו בסוף מהטבת המס הזאת.
מיכל בירן
או שהיא סתם שאלה אם הדיון אידיאולוגי, והם פשוט שיכנעו אותם...
יעקב ליצמן
אדוני היושב ראש, אגיד מספר מלים למה שנאמר קודם. בכל העברה היום בוועדת כספים יש מנהרה, בכל מנהרה יש כמה פירים. המנהרה הזאת זה עבור מה שמקבלים מפלגות אחרות, כל פיר יש לו למשהו אחרת. תפקידנו לפוצץ את כל המנהרות. תפקידנו לפוצץ את כל הפירים. כמו בעידן היום שיש במלחמה, גם אנחנו צריכים לעשות את זה. רצית לגייס אותי, הנה גייסת אותי.
עפר שלח
הליך הגיוס עושה את שלו, ליצמן.
יעקב ליצמן
גייסת אותי, ואני הולך להיות חייל נאמן, תתפלא לשמוע, ולפוצץ כל מנהרה וכל פיר שיש כאן, ויש כאן. אגב, אני תומך בסתיו בכל מלה שכל העברה כאן לא שקופה, ויש מנהרות ופירים. לעצם הדבר, אני פניתי ליועץ המשפטי.
עפר שלח
מי אמר שלא מחרפים נפש?
יעקב ליצמן
אתם אמרתם, אנחנו מחרפים, גם אם מנסים להרוג אותנו בסוף.

אני פניתי ליועץ המשפטי של הכנסת, הזכרתי לו שבזמנו כשהתחיל החוק, פניתי אליו, ואמרתי לו שצריך לגלות את מקורות המימון של החוק הזה. אז איילת מבורך של אגף התקציבים אמרה כאן, שבינואר, פברואר, מרץ הייתה גבייה גדולה מעל המצופה של מסים, זה נכון, היא לא פירטה כאן, שהעלייה הייתה בכלל סיבה מסוימת שהיה להם הכנסה - סוף 2013, שנכנס 2014.
אני טענתי נגדה שבאפריל, מאי, יוני, יש ירידה דרמטית בהכנסות, היא הסכימה. אתה קיבלת את העמדה שלה שהיות שהייתה עלי, זה כאילו שמגלים את המקורות - זה היה טוב אז בזמנו. היום, בעקבות מלחמה, זה לא יכול להיות המצב הזה, וזה לא נכון גם לעשות את זה, קל וחומר שאנחנו שמענו היום, החודש לבד הירידה בהכנסות המדינה, חודש יולי - 2.9 מיליארד שקל, החודש, זאת אומרת, זה משהו שהוא מפולת ממש בכל הגביה, זה לפני שמבקשים כסף עבור המלחמה, לפני שמדברים בכלל על זה.

לכן שני דברים יש לי כאן. אני חושב שצריך להזמין אותה עוד פעם כשאנחנו ממשיכים את הדיון, שהיא תבוא, שהיא שתגלה לנו אולי יש לה מקורות נוספים, כי המקורות שהיא גילתה לנו אז לא יכול להיות, זה לא מקור, היום זה לא רלבנטי. שנית, אני מגיש את זה כהסתייגות בהמשך עוד, רק להגיד את הכותרת - הממשלה חייבת להתחייב, גם אם החוק יעבור, אני מאוד מקווה שלא, גם אם החוק יעבור, אני לא יודע, אני מאוד מקווה שלא, אנחנו נעשה את הכל שלא יעבור. אבל גם אם החוק יעבור, שר האוצר בחוק חייב להתחייב שלא יעלה מע"מ ב-2014, 2015.
סתיו שפיר
ושלא יהיו קיצוצים בשירותים חברתיים.
יעקב ליצמן
הדבר השני שצריך להיות – להתחייב שלא יהיו קיצוצים, אני כתבתי גם בשלושה משרדים - רווחה, בריאות וחינוך. אני מסכים להפוך את זה כפי שסתיו אמרה לגבי חברתיים, כי זה יכול להיות במקומות אחרים גם כן. זה יהיה ההסתייגות שלנו בכל הקבוצה. לפני ההסתייגות, אני רוצה לשמוע התחייבות, היות ששר האוצר בכלל אומר שלא יעלה מסים, אבל בכדי להיות בטוח ששר האוצר - הרי אני בטוח שעד סוף שנה הוא כבר לא יהיה שר אוצר, יהיה מישהו אחר וינסה לא לקיים את ההבטחות, גם הוא ינסה לא לקיים את ההבטחה שלו, אבל לא משנה כרגע, אנחנו רוצים התחייבות מבחינת החוק.

הצעה קונקרטית לסדר היום, אני מבקש ממך, אדוני היושב ראש, זה לא פיליבסטר, זה באמת רציני. אני רוצה שתזמינו את יעל מבורך לדיון היום, היא תבוא ותגיד לנו, יש לכם מספיק זמן, בוא נראה בדיוק מה היא אומרת ונתווכח איתה, יכול להיות שתשכנע אותנו.
מיכל בירן
חבר הכנסת שמעון אוחיון פה חושב - - -
יעקב ליצמן
הוא אמר לי ביבי משתדל מאוד שהחוק יעבור, היה לי בחלום לילה, תתארי לעצמך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סליחה.
יעקב ליצמן
היא שאלה שאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אם היא שאלה.
יעקב ליצמן
הקואליציה שאלו את השאלות האלה, לא רק אופוזיציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי היא עברה לקואליציה, אני לא יודע...
יעקב ליצמן
יכול להיות שאתה מתבלבל מי בקואליציה מי באופוזיציה...
מיכל בירן
יש ישיבות פה שזה מאוד מבלבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו נעבור כרגע להעברות כספיות, אחר כך כשנגיע למע"מ אפס אז ידובר עליו.

אנחנו נעבור למספר 19 אצלנו. פנייה 188-193 העברה כספית של הביטחון.
דניאלה פרתם
פנייה זו נועדה להקצות את תקציב הביטחון - - -
משה גפני
יש משהו שאנחנו לא יודעים?
מיכל בירן
בעניין של שקיפות.
משה גפני
למה הם ראשונים?
יעקב ליצמן
היא לא יכולה להביא את זה לכאן.
טמיר כהן
ביקשו בגלל שיש להם המשך יום עמוס.
משה גפני
גם לנו יש המשך יום עמוס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, היא קיבלה זכות דיבור.
משה גפני
שאלתי שאלה, מותר לי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אם תקבל אישור.
משה גפני
למה לא? יש סדר יום, אני מאוד מכבד אותם. אני רק רוצה לדעת מה הולך להיות בהמשך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם תקבל אישור. פתחתי והסברתי, אתה לא שומע.
משה גפני
לאן הם ממהרים?
יעקב ליצמן
אדוני היושב ראש, היא לא יכולה להביא את זה כאן, כי היא לא יכולה לתת לנו פירוט על מה הולך הכסף. אני צריך להצביע, אם היא לא נותנת לי את הפירוט, כי היא לא יכולה לפרט בוועדת הכספים את הפירוט, רק בוועדה המיוחדת היא לא יכולה להביא את זה - איך אתה רוצה שאני אצביע על זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא פעם ראשונה שאתה עושה את זה, ואתה בקיא ויודע את זה.
יעקב ליצמן
אני מפחד מוועדת חקירה שיחקרו אותי למה תמכתי בזה שלא ידעתי על מה אני מצביע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא חייב להצביע.
משה גפני
את מי מיניתם להיות - - -
יעקב ליצמן
אסור לנו להצביע, אני רוצה יועץ משפטי כאן. איפה יועץ משפטי כאן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אתם תאנסו אותי לפעול בדרך שאני לא אוהב לפעול.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותו החוצה עד שיירגע. אני מבקש שוב, אל תאנסו אותי לעשות את זה.

דניאלה, בבקשה. בסוף אני אעשה, לא תהיה לי ברירה.
משה גפני
בטח שלא תהיה לך ברירה.
יעקב ליצמן
אי אפשר להצביע על העברה.

אתה לא חושב שזה עונש לשבת כאן. אני רוצה יועץ משפטי להסביר לנו למה אנחנו יכולים להצביע בעד החוק. אי אפשר להצביע בעד העברה תקציבית אם לא מפרטים לנו.
מיכל בירן
ניסן, איפה היועץ המשפטי?
יצחק כהן
איפה היועצים המשפטיים?
סתיו שפיר
איפה היועץ המשפטי בדיונים האלה?

ניסן, יש יועץ משפטי או אין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם לא חייבים.
יצחק כהן
מה זה לא חייבים? אין דבר כזה.
יעקב ליצמן
איזה מין דבר זה.
סתיו שפיר
מי אמור לייעץ לנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בהעברות כספיות הם לא חייבים להיות פה.
יצחק כהן
מה אתה אומר?
סתיו שפיר
עם מי אנחנו אמורים להיוועץ? אם אין יועץ משפטי, זה אומר שחברי הכנסת צריכים ללכת ללוביסטים להתייעץ על עניינים משפטיים, ברצינות, אי אפשר לדון בזה בלי יועצים משפטיים.
דניאלה פרתם
- - - של מיליארד שקל לתקציב הביטחון עבור - - -
משה גפני
- - -
יעקב ליצמן
אי אפשר, אנחנו לא מוכנים לשמוע עד שיגידו לנו אם יצביעו, אם מותר להצביע עבור זה שלא מפרסמים על העברה, היא לא יכולה לפרט את הפרטים.
מיכל בירן
אנחנו רוצים להקשיב לך. אנחנו פשוט חייבים לוודא שיש פה קודם יועץ משפטי, זה לא רציני.
סתיו שפיר
אי אפשר להמשיך לדון על זה. ניסן, לנו יש שאלות משפטיות עכשיו, עם מי אנחנו אמורים להתייעץ?
שמעון סולומון
בבקשה, זה חוזר כבר כמה פעמים. מהרגע שנתת את זכות הדיבור לנציגים, אני מבקש ממך, תן להם הוראה שימשיכו לדבר גם אם יש הפרעות. לא יכול להיות שלא יהיה - - -
סתיו שפיר
שמעון, בעיניך זה בסדר שלא יהיה פה יועץ משפטי? יש עתיד הם לא רק נגד הכלכלנים, הם גם נגד המשפטנים עכשיו? זה נראה לך הגיוני?
קריאות
- - -
סתיו שפיר
שמעון, ברצינות, נראה לך הגיוני בדיוני ועדת כספים לא יושב יועץ משפטי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
דניאלה, בבקשה תתחילי.
דניאלה פרתם
- - - מתוך סכום ההוצאה בסך של - - -
סתיו שפיר
אני באמת שואלת, זה נראה לכם הגיוני? פוליטיקה חדשה, אתם בוחרים בסיסמת בחירות שלכם?

פוליטיקה חדשה, זה בלי יועצים משפטיים, זה בלי דיון, זה בלי שקיפות.
דניאלה פרתם
- - - עבור עלויות - - - ישירות, בהתאם לדיונים שוטפים לתיאום מלא שאנחנו מקיימים משרד הביטחון - - -
סתיו שפיר
אני לא שמעתי מלה ממה שדניאלה אמרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא תצטרכי לשמוע.
סתיו שפיר
סליחה, אנחנו לא - - -

אני אמורה להבין על מי אני מדברת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את אמורה להיות בשקט כדי לשמוע.
סתיו שפיר
אני שאלתי איפה היועץ המשפטי ואתה לא ענית לי, ואני המשכתי לשאול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את שאלת מזמן.
סתיו שפיר
לא, זה לא נגמר בשאלה. ככה זה עובד, שואלים שאלות, ואתה אמור לענות תשובות. או שתענה ושהיא תדבר, כשאנשים מקשיבים זה פשוט חוצפה, מה יש? מה היא עושה עכשיו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, דניאלה, תמשיכי.
סתיו שפיר
אף אחד לא שמע אותך.
דניאלה פרתם
אז אני אחזור על זה.
דניאלה פרתם
פניה זו נועדה להעביר לתקציב הביטחון את הסכומים הבאים.
יעקב ליצמן
אי אפשר להצביע על זה, אדוני היושב ראש. היא לא יכולה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה קודם כל תבין.
יעקב ליצמן
היא לא יכולה להסביר לנו, אסור לה, ולכן אסור על פי חוק להצביע כאן היות שהיא לא מפרטת מה ההעברה התקציבית. אסור לה להביא את זה לכאן לוועדה, היא מעבירה את זה לוועדה משותפת, ולכן זה סתם - - - אסור להצביע על זה. זה ביטחון, אסור להצביע. איך אתה רוצה שאנחנו נצביע?
אראל מרגלית
זה לא צריך להיות קודם בוועדה משותפת?
יעקב ליצמן
אנחנו לא יכולים להצביע.
סתיו שפיר
לא, אין סיבה גם שזה יעבור לוועדה משותפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעקב, אתה יודע את הנוהל טוב מאוד, ואתה השתמשת בו הרבה פעמים.
יעקב ליצמן
בסדר, זה נוהל לא טוב, אז מה אתה רוצה? אני לא מוכן לוועדת חקירה למה הצבעתי על דבר שאני לא יודע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אל תצביע.
יצחק כהן
ובלי יועצים משפטיים. אני מבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מציע את הנוהל שאנחנו - - -
יעקב ליצמן
זה לא חוקי, אתה מבלבל לי את הראש, זה לא חוקי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה פעלת לא חוקי כל הזמן?
יעקב ליצמן
יושבים כאן חברי ועדת כספים, הולכים להצביע על דבר שהיא לא הולכת להסביר כאן כי אסור לה. היא מסבירה את זה בוועדה. זאת אומרת, אנחנו מצביעים על דבר שאנחנו לא יודעים על מה מצביעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אתה מצביע רק על המקורות.
יעקב ליצמן
לא משנה, אסור לי. אני לא מוכן להצביע על דבר שאני לא יודע איפה הולך הכסף, מאיפה בא הכסף, ואת המקור, כמה מנהרות, כמה פירים יש כאן, כמה מועבר לבית היהודי, אני רוצה לדעת את הכול.
מיכל בירן
זה המינימום, שיהיה לנו יועץ משפטי.
יצחק כהן
זה גם עובר בתשלומים שמענו, חצי עכשיו, חצי אחר כך.

התייעצות סיעתית על היועצים המשפטיים אנחנו רוצים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך, אני אעשה את ההצבעה.
יעקב ליצמן
אסור זה פלילי, זה נגד הבג"צ.
סתיו שפיר
ניסן, לי יש שאלות לדניאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נלך לבג"צ, בסדר גמור.
יעקב ליצמן
כמה כסף קיבלת בעבור זה. בוא נתחיל כאן, כמה מנהרות יש כאן, כמה פירים יש כאן?
סתיו שפיר
ניסן, יש לי שאלות על המקורות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז תשאלי. יש לך שתי דקות.
סתיו שפיר
אני שואלת.

יש לי שאלות על המקורות. דניאלה, אני רואה במקורות תחבורה ציבורית, אני רואה גם משק המים. אני לא יודעת אם זה שאלה לדניאלה, זאת צריכה להיות שאלה למשרד התחבורה מדוע מקצצים 125 מיליון שקלים בתחבורה ציבורית? האם משרד התחבורה מאפשר את זה?
יצחק כהן
200 מיליון לפיתוח מקורות מים.
סתיו שפיר
תחבורה ציבורית זה כבר לא פעם ראשונה שמקצצים שנה. היה לנו לפני חודש - - - תחבורה ציבורית – אנחנו נגד תחבורה ציבורית?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, תשאלי את כל השאלות.
סתיו שפיר
אני רוצה תשובה, ואחר כך יהיו לי עוד שאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, תשאלי את כל השאלות, ואחר כך תקבלי תשובה.
סתיו שפיר
בהתאם לתשובותיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא בהתאם.
סתיו שפיר
ניסן, לא, די, ברצינות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברצינות, תשאלי את השאלות שלך, ואחר כך - - -
סתיו שפיר
ניסן, יש לי ממש תחושה שכאשר מדובר בדברים שבחדר הרבה יותר נוח לך לתת להם זמן דיבור, מאשר כשמדובר בי. תן לי עכשיו לשאול את השאלות, לקבל ממנה תשובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתתי לך לשאול את השאלות. נתתי לך, את הראשונה אם את לא שמה לב ששאלת את השאלות.
סתיו שפיר
125 מליון שקלים מקוצצים ממשרד התחבורה, אני רוצה לראות פה נציג של משרד התחבורה, עם כל הכבוד, לא נציג של האוצר שיסביר לי האם זה על דעתם, האם בכלל שאלו אותם, איפה הם חושבים שצריך לקצץ. זה לא קיצוץ ראשון בתחבורה ציבורית, אולי תסבירי לנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שאלה שנייה.
סתיו שפיר
סליחה, מה אתה מכוון אותי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא תענה לך על כולם ביחד.
סתיו שפיר
תהיה רגע בשקט, ואני אשאל אותה את כל השאלות, אל תדאג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשאלי, בבקשה.
יצחק כהן
ביקשתי התייעצות סיעתית. איפה היועצים המשפטיים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, התייעצות תהיה לפני ההצבעה אם תרצה, אבל אחר כך אנחנו מסבירים.
יצחק כהן
אין יועצים, תעשה - - -
סתיו שפיר
ניסן, כל זמן שאתה מפריע לי, אני מבקשת עוד דקה. כמה קוצץ מתחבורה ציבורית בסך הכול בכלל השנה? היו פה קיצוצים רבים, אז בבקשה אם תוכלי לענות לנו על זה, בלי תשובה זה קצת מוזר להוריד משמות 125 מיליון שקלים, זה היה יכול להביא לסבסוד של תחבורה ציבורית שהיה מוזיל עלויות לאנשים שמאוד זקוקים להם. קיצוץ שני של 300 מיליון במפעלי מים. 200 מיליון מפיתוח מקורות מים, 100 מיליון מסיוע לתאגידי מים ולביוב, מה הקיצוץ הזה אומר? האם זה אומר העלאה של עלויות לצרכן? יש לכם תשובות על זה?
ניסן, באמת, אנחנו יושבים בדיון, אין פה לא יועצים משפטיים, ולא נציגים של משרד התחבורה, ולא נציגים של רשות המים, על מה מדובר?
יצחק כהן
הייתה עסקה, את צריכה להבין שפיר. הייתה עסקה בין ניסן ללפיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את סיימת את השאלות?
סתיו שפיר
סליחה, להתנהל בכבוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מתנהג בסופר כבוד, תאמיני לי, בסופר כבוד.
מסתיו שפיר
מאוד לא מכובד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תאמיני לי בסופר כבוד.
סתיו שפיר
אתה, נוח לך עם קיצוץ בתחבורה הציבורית?
היו"ר ניסן סלומינסקי
נשמע את התשובות, קודם כל, סיימת את השאלות?
סתיו שפיר
אם זה היה קיצוץ בתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון, זה גם היה בסדר? או פשוט בגלל שזה בארץ, אז זה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בינתיים דניאלה תרשמי את השאלות, ועוד מעט תעני תשובות.
משה גפני
אדוני היושב ראש, דניאלה, העלה קודם - - -
סתיו שפיר
אגב, רק כדי שזה יהיה בפרוטוקול, לא ניתנה לנו הזדמנות לשאול שאלות מראש את משרד האוצר הפעם, זה הגיע בהתראה קצרה מדיי, ולא קיבלנו מהם תשובות על השאלות. אנחנו ביום שני, אנחנו דיברנו על נוהל שאומר שבוע מראש אפשר לקבל הזדמנות לשאול שאלות את האוצר ולקבל תשובות. שבוע מראש בנוהל זה כתוב, לא קיבלנו על זה. כתוב בהודעה לעיתונות שלכם מלפני שנה, אני יכולה לחפש אותה. קיבלנו אותם ביום חמישי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז היה לך זמן.
סתיו שפיר
לא קיבלנו תשובות, קיבלתי תשובה על שאלה אחת ותשובה מאוד חלקית על שאלה אחת. אנחנו כבר חודשים מקבלים את התשובות בבוקר של הוועדה במקום לקבל אותן מראש.
יצחק כהן
את יודעת למה לא קיבלת? כי באוצר לא משקרים, הם לא רוצים לשקר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, סליחה.
משה גפני
העלה חבר הכנסת ליצמן מקודם, הוא העלה את זה גם בישיבה הקודמת את הנושא של המקורות. זאת אומרת, אנחנו מתחילים לראות את המקורות, רק לא אומרים לנו את האמת. מאיפה לוקחים את הכסף?
יצחק כהן
המקורות זה זעזוע, והשיבושים זה עוד יותר זעזוע.
משה גפני
האמת שהיה צריך לבוא ולהגיד מה שאמרה חברת הכנסת סתיו שפיר, כאשר יש קיצוץ בתאגידי המים, מה המשמעות של העניין? מה זה הקיצוץ הזה בתאגידי המים, את לא מוסמכת גם לענות על זה, בגלל שמי שצריך לענות על זה רשות המים, הם צריכים להגיד, האם כתוצאה מזה שמעבירים כסף לביטחון, האם האזרחים ישלמו יותר כסף לתאגידים. אני לא מדבר כבר על הכבישים, הכבישים הבינעירוניים, והכבישים הרגילים. כאשר אנחנו נמצאים במצב של תאונות דרכים קשות, שאנחנו לוקחים מזה כסף, מאות מיליונים, סתיו פירטה את כל הדברים הללו, אנחנו לוקחים מכאן כסף, ואנחנו מעבירים את זה לביטחון, שלכל הדעות הנושא של הביטחון הוא נושא שהצטרכו להעביר לו כסף. כמה מגוחך יהיה, אדוני היושב ראש, כמה מגוחך יהיה, כשאנחנו מורידים כאן, אנחנו מורידים כסף מהדברים הכי חיוניים לאזרחים, הנושא של מקורות מים, הנושא של תאגידי מים, הנושא של כבישים, של כבישים בינעירוניים.
יצחק כהן
כבישים אדומים.
משה גפני
כן, שירותים חיוניים לאזרחי מדינת ישראל על כל סוגיהם. שאלה – לכן אני סבור שפשוט משקרים אותנו כשאומרים לנו על מקורות המימון, מכיוון שברגע שזה מגיע, ואנחנו יודעים שמקורות המימון מגיע בהעברות תקציביות, הנה אנחנו רואים את מקורות המימון. אנחנו מתחילים עם משרד התחבורה עם הכבישים, אנחנו ממשיכים עם מקורות המים, וזה יגיע לעוד הרבה מקומות.
יצחק כהן
זה הכבישים האדומים.
משה גפני
הכבישים האדומים, ואנחנו נגיע להרבה מקומות כאלו.

צודקים חבריי שהם טוענים שצריך כאן יועץ משפטי, בגלל שמדובר על העברה שהיא העברה ברורה של 20 תקני כוח אדם במשרד הביטחון, זה לא איזה העברה עלומה שאנחנו לא יודעים גם את הפירוט, הם יידעו להגיד לנו את הפירוט לגבי מה שנשאל כאן על תאגידי המים ועל משרד התחבורה, הם יידעו להגיד את הפירוט על 20 תקני כוח אדם במשרד הביטחון, למה לוקחים את הכסף הזה? הם לא יודעים להגיד את הפרוט הזה. אז השאלה האם אנחנו יכולים להצביע על דבר שאין לך אפילו מושג ירוק בעניין.
יצחק כהן
התשובה היא לא.
אראל מרגלית
ואני חושב שזה הזמן לדבר.
משה גפני
אלא אם כן יש בהעברה הזאת כסף מוחבא שאנחנו לא יודעים איפה שאתם מקבלים ממנו, בגלל שתמיד מצאנו בדיעבד - - -

אני שואל אותך האם יש פה כסף לבית היהודי? האם יש דרישות שלכם שבתוך הכסף הזה יש גם כסף עבורכם בכל מקרה - - -
יצחק כהן
אני אפרט, יש פה עסקאות אפלות.
משה גפני
לכן בכל מקרה, אני מבקש לדעת דניאלה, האם את יודעת מאיזה כסף יורד הנושא הזה של תאגידי המים?
יצחק כהן
אתם מושחתים לא לאור היום.
יצחק כהן
באיזה אופן זה הולך - - -
יצחק כהן
של חושך ואפלה.
משה גפני
מה זה 20 תקני כוח אדם? איזה כבישים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב משה, אתה שואל את זה כבר שלוש פעמים. לא, אתה חוזר כבר שלוש פעמים.
משה גפני
דניאלה, והאם מוחבא פה כסף גם לבית היהודי? על זה אני רוצה לדעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.

בבקשה, חבר הכנסת יצחק כהן.
יצחק כהן
השאלה אליך, האם כל הדיון הזה מתקיים היום כתוצאה מסיכומים שיש לך עם לפיד, עם שר האוצר? לפרוטוקול אני שואל, כי זה יגיע לבג"צ. האם הדיון מתקיים כתוצאה מסיכומים שיש לך עם לפיד, גם על ה-40 מיליון, האם חילקתם אותם לשתיים – 20 היום, ו-20 כאשר תספק את הסחורה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שאלת, בסדר.
יצחק כהן
רוצה לשמוע תשובה. ועוד שאלה, איפה אנשי הליכוד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנשי הליכוד בינתיים בחו"ל לצערי.
סתיו שפיר
מה, הליכוד לא בא לעזור - - -
משה גפני
למה לצערך, הוא צודק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשיהודי נוסע לחו"ל זה לצערי.
יצחק כהן
אני רוצה תשובות על השאלות שלי.
משה גפני
לכן אתה שמח איתי שאני לא נוסע לחו"ל? או שהיית רוצה שגם אני אהיה בחו"ל. ליצמן שאל שאלה, למה לצערך? אתה נגד החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יהודי נוסע לחו"ל - - -
משה גפני
אוי באמת.
אראל מרגלית
לגבי חו"ל, אני רוצה להגיד משהו לפרוטוקול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אל תגיד. יש לך שתי דקות.
אראל מרגלית
קודם כל דוד המלך והעיר ירושלים שלא הייתה בתוך הממלכה, הכיר את היבוסים בצורה הרבה יותר טובה, ובזכות ההיכרות שלו וההסתובבות שלו פה באזור גם אצל הפלישתים, וגם אצל היבוסים בירושלים.
עפר שלח
- - - אותו דבר עם הגרגשי?
אראל מרגלית
אתה צוחק אולי, אבל אני רוצה להגיד לך עפר, כי אתה נמצא כחלק מקואליציה בממשלה שלא ידעה על המנהרות. יואב ידע על המנהרות ולכן הוא נכנס לכבוש את ירושלים בלי מלחמה. אני רוצה לומר, שבלי היכולת של דוד המלך להכיר את האזור ברמה הבינלאומית זה היה קשה מאוד. ולכן אני אומר, אי אפשר לקחת אנשים שנוסעים לחו"ל ולהגיד שזה - - -

יש לי עוד דקה. אני מוכן בהזדמנות להסביר לכם את הטעות בתנ"ך לגבי ירבעם, כי הוא הראשון שעשה - - -
יעקב ליצמן
יש ירבעם בן נבט גם היום.
סתיו שפיר
תסביר, אבל למה בהזדמנות?
אראל מרגלית
זה היה הפעם הראשונה שעשו מרד חברתי בלי מלחמה. אני יש לי תפיסה אחרת לגבי ירבעם.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דניאלה, דניאלה.
אראל מרגלית
חבר'ה, אני רוצה לשאול לגבי הנוהל. למה הנוהל הוא כזה? הרי אנחנו יש לנו ועדה משותפת בכספים וביטחון. יש לנו ועדה משותפת, ושם אנחנו יכולים לדון בדברים בצורה יותר פתוחה. אז למה הנוהל הזה הוא הפוך? למה אנחנו לא דנים קודם בוועדה, ואז רואים את ההמלצות, שוקלים, שואלים, וכו', ובאים הנה עם המלצה יותר מסודרת, אני רוצה לשאול לגבי הנוהל עצמו.
משה גפני
שאלה מצוינת.
חמד עמאר
השאלה אחרת, אם הועדה המשותפת יכולה לבטל את העברה אם אנחנו מעבירים?
סתיו שפיר
לא, אבל זה לא חייב, נעשה בצורה לא שקופה - - -
משה גפני
רגע, אתה לא נותן לדבר לעפר שלח לגבי הגרגשי? הוא דיבר על העניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יהיה אחרי השעה שש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דניאלה, בבקשה.

דניאלה תסביר פעם אחת, ואנחנו הולכים להצבעה.
יעקב ליצמן
אתה לא יכול להצביע, אני מבקש יועץ משפטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. דניאלה תסביר פעם אחת, ואחר כך אנחנו נצביע. דניאלה בבקשה.
סתיו שפיר
אנחנו צריכים דיון סיעתי על העניין, אין פה יועץ משפטי. דיון סיעתי על זה שאין פה יועץ משפטי, ואנחנו לא יכולים להצביע - - -
איתי טמקין
עד סוף השנה כחלק מההליך למעקב אחרי התקציב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, רק תגיד לפרוטוקול.
איתי טמקין
איתי טמקין, צוות מאקרו באגף תקציבים.
סתיו שפיר
למה שוב זה רק אוצר ולא נציג של תחבורה?
איתי טמקין
מתחת ליעל מבורך שהזכרת קודם.
סתיו שפיר
למה אין פה נציג של תחבורה? מה זה העניין הזה שיושבים פה רק אנשים של - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, אני רוצה לשמוע אותו.
סתיו שפיר
אתה מקצץ 125 מיליון שקלים לתחבורה הציבורית, צריך לשבת פה נציג ממשרד התחבורה, ולהסביר אם הדבר הזה מתקבל על הדעת. למה אנחנו יושבים תמיד רק עם האוצר? מה קורה פה? האם בעיניך - - - ממשרד התחבורה ויסביר לנו מה זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש. בבקשה. דבר.
אראל מרגלית
כמות האנשים שנהרגו בתאונות דרכים בשנה האחרונה היא - - -
סתיו שפיר
לא, אבל זה לא מעניין אותם, הם מקצצים עוד ועוד, ומשרד התחבורה אפילו לא נוכח פה.
איתי טמקין
לגבי תקציבי התחבורה והמים - - -
משה גפני
מי משיב על השאלות?
איתי טמקין
- - -
סתיו שפיר
אני מבקשת לקרוא לאייל הינון, זאת אומרת, אי אפשר להמשיך את הדיון הזה בצורה כזאת. מביישים את הכנסת.
מיכל בירן
אבל סתיו כן שאלה שאלה עניינית למה אין פה נציג של משרד התחבורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איתי, אני מבקש לדבר.
איתי טמקין
לגבי תקציבי המים והתחבורה שחברי הכנסת שאלו עליהם. מדובר בתקציבים שמבוססי הרשאה, שהמזומן בא לממן הרשאות עבר שניתנות, אני אתן דוגמה.
משה גפני
רגע, בעברית קלה.
מיכל בירן
זה בגלל שלא למדת ליבה.
משה גפני
אני רוצה לדעת תשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש. הרב משה, פעם אחרונה. אחרי שהוא יגמור, אם לא תבין, תוכל לשאול.
סתיו שפיר
למה בתחבורה ציבורית ב-2013 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי.
סתיו שפיר
ניסן, בטח יעניין אותך. בוודאי יעניין אתכם שב-2013 היה קיצוץ – זה לא יפה שאתה מדבר – ממש לא יפה שאתה מדבר בזמן שחברי הכנסת מדברים. תכבד את הוועדה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתיו, אני מבקש ממך. סתיו, מאחר - - -
סתיו שפיר
- - - כל חברי הכנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך לצאת עוד דקה.
סתיו שפיר
לא, יש לי ועדה חשובה.
משה גפני
אין ועדה בלעדיה.
סתיו שפיר
יש לי הצעה לסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נתתי לך לדבר.
סתיו שפיר
לא, אבל זה הערה חשובה.
סתיו שפיר
אתה יודע שהיה קיצוץ של 14%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סלח לי, אתה מוכן - - -
סתיו שפיר
אתה מוציא אותי מהוועדה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותך מהוועדה, כן.
סתיו שפיר
- - - אתה לא רוצה לשמוע את העמדות.
מיכל בירן
היא שואלת שאלות ענייניות.
סתיו שפיר
- - - שהיה קיצוץ של 14% בתחבורה ציבורית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את תמשיכי, אני מוציא אותך מהוועדה, נקודה, פעם אחרונה.
סתיו שפיר
ניסן, היה קיצוץ ב-2013 של 14% לתחבורה ציבורית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא קיבלת - - -
סתיו שפיר
זה לא מעניין אותי שלא קיבלתי אישור לדבר. 14% אתה קיצצת בתחבורה ציבורית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סלח לי, אתה מוכן להוציא אותה?
מיכל בירן
ניסן, היא שואלת שאלות ענייניות.
סתיו שפיר
תסביר לי, איך זה יכול להיות שאתה מקצץ 14%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תצאי החוצה.
סתיו שפיר
אני לא יוצאת החוצה. תוציא אותי בעצמך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תצאי.
סתיו שפיר
אתה רוצה גם שאני אעמוד בפינה? מה זה תצאי החוצה? לא יוצאת החוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תצאי החוצה בבקשה לחמש דקות, ואחר כך תוכלי לחזור.
סתיו שפיר
לא, ממש לא יוצאת החוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה תצאי החוצה.
קריאות
לא - - -
מיכל בירן
היא שואלת שאלות ענייניות.
סתיו שפיר
היה קיצוץ של 14% בתחבורה ציבורית, או שאתה מסביר למה היה את הקיצוץ הזה, או שתזמין לפה יועץ משפטי שיגיד אם אפשר להצביע על העברה הזאת.
קריאות
- - -
משה גפני
לא, צריך להביא סדרנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה תצאי החוצה.
משה גפני
לא, אל תצאי.
סתיו שפיר
אני לא יוצאת החוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יוציאו אותך בכוח.
סתיו שפיר
איך - - -
מיכל בירן
היא שואלת שאלות ענייניות, ניסן, פשוט אין שיענו לה.
סתיו שפיר
אין נציג של משרד התחבורה שמסביר את הקיצוץ הזה.
קריאות
בואו נרד מזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נרד מזה כי היא לא יורדת משום דבר.
סתיו שפיר
לא נוח לך לשמוע אותי?

תסביר לי למה אנחנו מצביעים עכשיו על קיצוצים בשירותים חברתיים אחרי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יבואו סדרניות ויוציאו אותה.

בבקשה.
משה גפני
למה? אתה נגד נשים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
איתי, בבקשה.
סתיו שפיר
ברור שהוא נגד נשים.
איתי טמקין
לגבי תקציבי המים והתחבורה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את תצאי החוצה בבקשה לחמש דקות.
יעקב ליצמן
גם אתה תצא החוצה.
סתיו שפיר
לא באמת, כן, אם מישהו צריך לצאת מפה זה אתה עם כל הכבוד.
איתי טמקין
לגבי העברות שמבוצעות מתקציבי המים.
קריאות
- - -
סתיו שפיר
לא דיברת עדיין על תחבורה.
יעקב ליצמן
בושה וחרפה, אסור להצביע על העברה הזאת.
סתיו שפיר
תסביר לנו מה זה הקיצוץ הזה בתחבורה של 14 אחוזים ב-2013, קיצוצים של מאות מיליונים בשנה הזו, תסביר מאיפה זה בא, ועדיף שיגיע לפה נציג של משרד התחבורה ויסביר את זה.
איתי טמקין
אני אענה על מה שאני יודע ברשותכם, ומה שלא, אני אשתדל להעביר תשובות לוועדה בהקדם.
סתיו שפיר
אז לא מצביעים, מה זאת אומרת?
יעקב ליצמן
לפני ההצבעה, אי אפשר להצביע על זה.
מיכל בירן
אנחנו צריכים את הנתונים לפני שאנחנו מצביעים ולא אחרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה תמשיך.
איתי טמקין
לגבי מים ותחבורה, סכומים, העברות שמבוצעות מתקציבי המים והתחבורה הם מקורות שהתפנו בתקציב עקב כך שנדחו פרויקטים, כלומר, המזומן, הכסף שמועבר, הפך להיות חסם לא אפקטיבי בעצם. במצב בו פרויקט מתעכב, המזומן הופך להיות בעצם מקור פנוי. מה שקרה, שבנו את התקציב לשנים 2013 - - -
משה גפני
מאיפה יחזירו את הכסף?
איתי טמקין
כשבנו תקציב 2013-2014, היתה הארכה לגבי הביצוע שיבצע בגין פרויקטים שכבר יצאו, בגין פרויקטים שייצאו בשנת 2014.
סתיו שפיר
איפה הייתה לפני שבועיים כאשר דיברנו על מסקנות ועדת אללוף, אמרת שאין כסף לממן את המסקנות של הועדה למלחמה בעוני – איפה הייתם?
איתי טמקין
מדובר בהארכות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מוציא אותך לחמש דקות.
סתיו שפיר
אתה באמת מוציא אותי מהוועדה?
משה גפני
לא, אתה לא יכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאת תצאי בבקשה - - -
סתיו שפיר
תצא אתה מהוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה תצאי.
סתיו שפיר
תוציא את כל האופוזיציה.
משה גפני
לא יכול.
יעקב ליצמן
תוציא גם את היושב ראש.


(סתיו יוצאת מהוועדה)
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה תצאי. את יכולה בעוד חמש דקות כאשר תירגעי להיכנס.
יעקב ליצמן
תוציא גם את היושב ראש, אני חושב שזה עוול איך אתה מנהל את זה. במקום להזמין יועץ משפטי לבדוק את זה משפטית - - -
משה גפני
אי אפשר בדרך הזאת, זה לא יכול להיות, אתה לא יכול להוציא אותה, למה, בגלל שהיא מפריעה?
מיכל בירן
ניסן, היא שאלה שאלות ענייניות, חבל שלא ענו לה במקום להוציא אותה.
משה גפני
לא היה דבר כזה בוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ממש לא.
משה גפני
לא היה.
אראל מרגלית
אנחנו רוצים התייעצות סיעתית בגלל הפגיעה במעמדנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשנגיע לפני ההצבעה תבקש ותקבל. בבקשה.
מיכל בירן
בעקבות זה שחברת סיעה שלנו, אנחנו צריכים להתייעץ - - -
איתי טמקין
כדוגמה, אם אני אקח את תקציב משרד התחבורה, משרד התחבורה תוקצב בשנת 2014 ב-18 מיליארד שקלים. הסיבה שהוא תוקצב ב-18 מיליארד היא בין היתר - - - לגבי ביצוע התקציב של 2014.
משה גפני
למה אמרתם שאין לכם כסף למסקנות ועדת אללוף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
משה בבקשה.
משה גפני
הם אמרו שאין כסף, הנה יש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משה, בבקשה, תדבר כשיהיה לך רשות. תמשיך.
יעקב ליצמן
למה אתה לא מוציא אותנו גם כן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט, לאט, חכה.
יעקב ליצמן
לא כבוד גדול לשבת כאן.
איתי טמקין
מאחר שבפועל גם במים וגם בתחבורה הביצוע של הפרויקטים מתעכב לעומת מה שהיה מתוכנן בעת בניית התקציב, התפנה בעקבות כך מקור תקציבי שאותו אנחנו מציעים להעביר בפנייה התקציבית למשרד הביטחון.
משה גפני
למה לא יכולתם לעשות את זה בוועדת אללוף, היה כסף?
יעקב ליצמן
איך אפשר להצביע על דבר שאנחנו לא יודעים על מה מצביעים. הם לא יכולים לתת לנו פירוט, ואסור לנו להצביע על פי חוק, אסור להצביע, זה פלילי. אני אומר לחברי הכנסת - אתה לא יודע על מה אתה מצביע. אתה הולך להרים יד שאתה לא יודע על מה אפילו, איך אפשר? אני רוצה ייעוץ משפטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מאחר ואנחנו עושים את זה תמיד - - -
יעקב ליצמן
לא משנה, זה אסור על פי חוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה לא אסור. זה הנוהל.
יעקב ליצמן
אני לא מוכן לשבת בוועדה להצביע על דבר שאני לא יודע על מה אני מצביע. או שיפרטו לנו מה שאנחנו צריכים לדעת, או שנדחה את ההצבעה.
מיכל בירן
אני מבקשת, בעקבות העובדה שהשלכת מכאן את חברת הוועדה סתיו שפיר, אני וחבר הכנסת אראל מרגלית רוצים התייעצות סיעתית.
משה גפני
אנחנו מבקשים את זה כולנו.
מיכל בירן
התייעצות סיעתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחר ואנחנו עומדים להצביע, תקבלו 5 דקות התייעצות סיעתית. בבקשה.
משה גפני
יש לי שאלה שלא קיבלתי תשובה. מה זה 20 תקני כוח אדם? אני לא אקבל תשובה על האלה הזאת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי הוא אמר, ואתה אפילו לא שמעת.
משה גפני
לא, הוא לא אמר.

<(הישיבה נפסקה בשעה 10:50 ונתחדשה בשעה 10:55.)>
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני פותח את הישיבה.
סתיו שפיר
ניסן, תתבייש לך, פשוט תתבייש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תמשיכי ככה זה יהיה עוד פעם.
סתיו שפיר
אם תמשיכי ככה אז מה, אולי מכות בפעם הבאה? מה זה האיומים האלה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תלמדי להיות כמו כל חבר כנסת אחר.
סתיו שפיר
אני מספרת את האמת לציבור, ואתה מנסה לשקר לציבור. ואם מה שאתה רוצה זה לגרש אותי בכל פעם שאני אספר לציבור מה אתה עושה בכספי המסים שלו, אז בבקשה, תנסה להמשיך לגרש אותי באלימות, בבקשה.
משה גפני
זה לא כבוד להוציא את סתיו שפיר.
סתיו שפיר
אתה מונע מהציבור - - -
יצחק כהן
אנחנו מזועזעים, אדוני היושב ראש. אני מזועזע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותך כל פעם אם תפריעי, אני אוציא אותך, בלי קשר - - -
סתיו שפיר
אז מה? תוציא מפה את כל האופוזיציה, למה רק אותי? תעשה דיונים רק עם יש עתיד ועם האוצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם עם מישהו אחר. הזהרתי גם את הרב משה, אז הוא זהיר, יודע להיות זהיר.
סתיו שפיר
זו הייתה הערה מאוד לא יפה – אני הייתי נעלבת במקום גפני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני גם אוציא אותו.
משה גפני
לא, הוא אמר דבר חמור.
סתיו שפיר
אמירה מאוד מעליבה.
משה גפני
הוא איים עליי שהוא יוציא אותי.
סתיו שפיר
ממש היה מעליב שאתה אומר שגפני - - -
אראל מרגלית
אני מרגיש קצת מקופח שלא - - -
משה גפני
אני יכול לדעת למה עשית את זה עכשיו?
קריאות
- - -
יצחק כהן
אבל לא יהודייה, יהודי מגרש יהודייה.
סתיו שפיר
תשמע מה היה, אני שאלתי שאלה לגיטימית - - -
יצחק כהן
יהודי לא מגרש יהודי, אבל יהודי מגרש יהודייה.
סתיו שפיר
היום היה - - - של 14% בתחבורה ציבורית -- - 300 מיליון במשק המים - - -
קריאות
- - -
סתיו שפיר
- - - שלא יספקו לי תשובות, לא על זה, לא על למה לא ישבו פה יועצים בכירים, לא למה אין פה נציג של משרד התחבורה, בשביל שלא לשמוע את התשובות, אתה גירשת אותי מהחדר, זה מה שעשית.
יצחק כהן
לדעתי, כדאי לפזר את הישיבה. פעם ראשונה בהיסטוריה שהוציאו חבר מהוועדה.
סתיו שפיר
אין קיצוץ של 125 מיליון שקלים לתחבורה ציבורית, אתה אומר שזה שקר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאם תמשיכי להפריע, אני אוציא אותך.
סתיו שפיר
אין דיר פוליטי בינך לבין יש עתיד שמעביר כספים להתנחלויות - - - אם זה שקר, אז בבקשה תתכבד, ותגיד לפרוטוקול שלא הייתה שום קומבינה ושום הסכם קואליציוני.
יצחק כהן
הייתה.
יעקב ליצמן
20 מליון שקל הוא קיבל עכשיו - - -
יצחק כהן
20, וכאשר יספק את הסחורה עוד 20 – 20, שתי תשלומים. 20 עכשיו ועוד 20 בסוף.
סתיו שפיר
את מי שצריך להוציא אותו מהוועדה ניסן, זה אתה. אתה משקר פעם אחר פעם לציבור הישראלי, פשוט משקר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תמשיכי להתחצף - - -
סתיו שפיר
לשקר זה - - -
קריאות
- - -
סתיו שפיר
- - -
יצחק כהן
היא לא מתחצפת, היא אומרת דברי אמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תגידי ליושב ראש הכנסת משקר, תוך דקה יוציא אותך החוצה.
סתיו שפיר
תגיד לפרוטוקול עכשיו שלא היה שום דיון פוליטי בינך לבין יש עתיד שהיו מעורבים בו כספי המסים של הציבור הישראלי בתמורה להעברת החוק הזה, תגיד. אם תגיד אני - - - לא יהיו לי טענות.
יעקב ליצמן
20 מיליון שקל - - -
יצחק כהן
20 מקדמה לפתיחת הדיונים, ו-20 עם אספקת הסחורה. החלפת מזוודות ברכבת צפון.
סתיו שפיר
תגיד שאין שום העברה כספית שניתנה לך בתמורה להעברת חוק המע"מ - למה אתה מפחד להגיד את זה לפרוטוקול?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו מחדשים את הישיבה.
סתיו שפיר
אתה דובר אמת, למה אתה מפחד להגיד את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך לדבר כשיש לך אישור, נקודה.
סתיו שפיר
אם אתה דובר אמת, למה אתה חושש להגיד את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותך ואל תהפכי את - - -
יצחק כהן
אתה לא תוציא אותה.
סתיו שפיר
תוציא אותי כל היום, לא איכפת לי. תוציא אותי אני אחזור, תוציא אותי אני אחזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא חברה בוועדה בכלל, ואני מבקש ממך.
יצחק כהן
היא חברה.
סתיו שפיר
גם גפני לא חבר בוועדה, אולי תוציא גם את גפני.
משה גפני
לא, אני בשקט הוא אומר, זה פשוט לא יאומן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפני שאנחנו הולכים להצביע.
סתיו שפיר
למה להצביע - - -? סליחה, בזמן שלא הייתי פה הסבירו אתה קיצוץ הזה בתחבורה ציבורית?

מישהו מחברי הכנסת הבין למה יש קיצוץ בתחבורה הציבורית?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ליצמן ביקש להבהיר את הנקודה - - -
סתיו שפיר
קרה משהו בזמן שאני גורשתי מהחדר?
יצחק כהן
לא.

150 מיליון מורידים מהתחבורה הציבורית לטובת העברה – למה? יש לך הסבר. את מי אני אשאל, אף אחד לא עונה. אולי נשאל את אוחיון, למה אתם מורידים 150 מיליון, מה התשובה?
קריאות
- - -
משה גפני
אני לא מפריע. רגע. אני רוצה לשמוע.
יעקב ליצמן
לא שומעים, דבר אל הקיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
משה גפני
מה זה 20 תקני כוח אדם במשרד הביטחון לג'ובים של הבית היהודי? תגידו מה זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, תסבירו.
דניאלה פרתם
20 תקני כוח האדם הם בגין מספר נושאים.
משה גפני
בבקשה, אם אפשר יותר בקול, בגלל שמפריעים לי פה.
מיכל בירן
עכשיו אנחנו יכולים להקשיב לך, יש פה יועצים משפטיים.
דניאלה פרתם
4 תקנים עוברים למשרד ראש הממשלה לצורך טיפול בנושא רעידות האדמה שעובר משרד ראש הממשלה למשרד הביטחון.
משה גפני
לא מאמין למשמע אוזניי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, לא להפריע.
משה גפני
לא מפריע, אני מפחד.
יעקב ליצמן
רעידות אדמה פוליטיים.
משה גפני
4 תקני כוח אדם למשרד ראש הממשלה רעידות אדמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב משה, אני מבקש.
משה גפני
אני מפחד.
דניאלה פרתם
6 תקנים עוברים לרשות המעברים בשל איזרוח מעברים.
יעקב ליצמן
אבל סגרו, איזה מעברים?
מיכל בירן
איזרוח מעברים, שימו לב למושג המכובס שמטרתו הפרטה.
דניאלה פרתם
4 תקנים עוברים לטיפול בנושא מעבר צה"ל לנגב גם בגין סיכום בין המשרדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.
סתיו שפיר
עדיין לא התקבלה תשובה על תחבורה ציבורית ועל משק המים. תסבירו לנו מדוע היה קיצוץ של 14% לתחבורה הציבורית. קודם אמרת שלא צריכים להיות פה יועצים משפטיים, עכשיו אתה מעדיף שיועצים משפטיים ידברו ולא חברי כנסת. תענה על השאלה של למה קוצצו 14% מתקציב תחבורה ציבורית? אם האוצר לא עונה תענה אתה, כנראה שאתה יודע יותר טוב.
יצחק כהן
רק רגע, שלומית אתם לא צריכים להיות בדיונים של העברות? למה לא הייתם בדיון הקודם?
שלומית ארליך
בעניין הדיון הקודם לא נכחנו בוועדה כיוון - - -
יעקב ליצמן
האם שמעת את השאלה?
משה גפני
אדוני היושב ראש, אתה ידעת על - - - ש-4 עוברים למשרד ראש הממשלה, ועל רעידות אדמה, ועל העברת - - - ידעת או לא ידעת?
עיסאווי פריג'
למה אתה בורח מזה? תענה, אלה דברים מאוד חשובים.
משה גפני
ידעת או לא ידעת? אנחנו ידענו כל הזמן ביטחון. איך הגיע רעידת אדמה עכשיו?
עיסאווי פריג'
עכשיו דווקא בתקופה של מלחמה - - - רעידת אדמה.
משה גפני
איך הגיעה רעידת אדמה לכאן?
יצחק כהן
ועדת הכספים זה רעידת האדמה. למה לא הייתם בדיון הקודם?
שלומית ארליך
לעניין שאלתו של חבר הכנסת איציק כהן, לגבי הנוכחות שלנו בוועדה, הסיבה שלא היינו בוועדה הייתה כיוון שאתמול בלילה קיבלנו נוסחים חדשים של מע"מ אפס שעליהם רצינו לעבור לפני הדיון היום.
יעקב ליצמן
לא מאמין.
יצחק כהן
אז רגע, נושא חדש.
משה גפני
איך הגיע נוסחים חדשים אתמול בלילה?
סתיו שפיר
אנחנו לא קיבלנו נוסחים חדשים.
שלומית ארליך
לעניין השאלה - - -
אראל מרגלית
איך יכול נוסחים חדשים אם אנחנו לא ראינו?
חמד עמאר
נגיע למע"מ הם יסבירו.
יעקב ליצמן
לא נגיע למע"מ.
סתיו שפיר
מה הם שינו - - -
משה גפני
לא נגיע למע"מ.
יצחק כהן
העיסקה לא יוצאת לפועל.
עיסאווי פריג'
זה מאוד מעניין.
יצחק כהן
לא הייתם צריכים להיות בדיון הקודם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, שלומית תסביר ואנחנו נצביע. מי שלא ישמע את שלומית יפסיד.
סתיו שפיר
אבל עוד לא קיבלנו תשובות על העברה הזאת.
קריאות
- - -
שלומית ארליך
לעניין הליך ההצבעה על - - -
משה גפני
אפשר לקבל את הנוסח החדש?
יצחק כהן
חייבים לקבל.
עיסאווי פריג'
אולי מתבטל חוק מע"מ אפס ולא ידענו.
שלומית ארליך
לעניין שאלתו של היושב ראש. ההליך כמו שהוא נהוג לעניין העברה של כספים לסעיף תקציב הביטחון עם המדינה שזה העניין, בעצם - - -
סתיו שפיר
זה לא, אנחנו מדברים על קיצוצים גם בשירותים חברתיים.
משה גפני
איזה תקנה יש פה?
יצחק כהן
רעידות אדמה, יש פה ביוב, יש פה מים, יש כבישים, כבישים אדומים.
משה גפני
איזה ביטחון?
יעקב ליצמן
איפה כבישים, כבישים אדומים? הרמזור בטייבה.
עיסאווי פריג'
רעידות אדמה...
משה גפני
העברת תקנים שלא נוגע לביטחון - על זה אפשר להצביע בעד או נגד.
יצחק כהן
שאלתי איפה אנשי הליכוד, אין אף אחד מהליכוד פה.
משה גפני
יש פה 4 תקנים שעוברים למשרד - - - עבור רעידות אדמה. יש 10 תקנים שעוברים על העברת צה"ל לנגב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, הרב משה.
עיסאווי פריג'
למה עכשיו נזכרים בתקנים אלו, למה עכשיו?
קריאות
- - -
שלומית ארליך
ממה שאני הבנתי, השאלה היא לא עניין התקנים שהוסברו פה בנפרד.
יעקב ליצמן
הנחיה של יושב ראש הוועדה, שהיועצת המשפטית תדבר לעצמה.
שלומית ארליך
ממה שאני מבינה, עניין התקנים הוסבר בנפרד. אני שאלתי לגבי שאלה של העברה מסעיפים שונים לסעיף תקציב הביטחון.
סתיו שפיר
שכוללת קיצוצים בשירותים חברתיים. קיצוצים מאוד גדולים של 300 מיליון שקל במים, 125 מיליון שקלים לתחבורה ציבורית. הם לא הסבירו את זה, זה לא נכון. צריך לנהל שוב את הדיון מחדש כי אתם לא הייתם, היועצים המשפטיים לא יכולים לדבר מפני שלא היו. נתחיל את הדיון מחדש, ואז היועצים המשפטיים יוכלו לענות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי את זה והם שוב ימשיכו, גם כך הם ימשכו את זה כל הזמן. זה לא - - -
שלומית ארליך
הליך של העברה מסעיפים שונים בתקציב המדינה לתקציב הביטחון נעשה דרך סעיף הרזרבה, כשהוא נעשה בעצם בשני חלקים. החלק הראשון זה החלק שמאשרת ועדת הכספים, זה העברה מהסעיפים השונים אל סעיף הרזרבה.
עיסאווי פריג'
רוצה להבין מה הסעיפים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עיסאווי בבקשה.
שלומית ארליך
זה בעצם מה שקורה לו יושב ראש הוועדה המקורות.
משה גפני
שלומית, זאת לא הייתה השאלה.
שלומית ארליך
החלק השני של העברה מסעיף הרזרבה לסעיף תקציב הביטחון הוא סעיף שבעצם אושר בוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החוץ והביטחון, ולכן זה החלק שעליו - - -
יעקב ליצמן
איך אנחנו יכולים להצביע אם אנחנו - - -
סתיו שפיר
זו לא השאלה, אני רוצה לחדד את השאלה. פה אני לא מסכימה איתכם ניסן, זו לא השאלה, אתה לא תענה בשמי, עם הכבוד לך, ממש, ובעיקר לא עכשיו אחרי שגירשת אותי מהוועדה.
יעקב ליצמן
איך אפשר להצביע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשי לי טובה - - -
סתיו שפיר
ואני חשבתי שיהודי לא מגרש יהודי. יהודייה כן אפשר לגרש, רק יהודי לא צריך לגרש. אבל אם היא יהודייה זה בסדר.
יעקב ליצמן
יש כאן העברה של מיליארד שקל לשימוש מערכת הביטחון. עכשיו הרפרנטים של האוצר אסור להם להסביר מה המטרה על העברה הזו, לאיפה זה הולך, לתתי סעיפים, כי זה הם מסבירים בוועדה משותפת של חוץ וביטחון. איך אנחנו יכולים להצביע על דבר שאנחנו לא יודעים על מה מצביעים?
עיסאווי פריג'
לא, זה לא מעניין.
יעקב ליצמן
אנחנו נגיש בג"צ, אי אפשר להעביר כאשר לא מסבירים למה.
משה גפני
למה לא נותנים לליצמן תשובה לשאלה?
אראל מרגלית
אנחנו בשלב השאלה הזהה לשאלה הקודמת. אני רוצה לומר שהשנה השאלה זהה לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו הולכים להצבעה.
יעקב ליצמן
לא קיבלנו הסבר.
סתיו שפיר
סליחה, על מה ההצבעה? לא היה הסבר פה על תחבורה ציבורית, ולא היה הסבר פה על - - -

אי אפשר להצביע על זה, על מה אתה מדבר? ניסן, מה אתה תגיד לבוחרים שלך על זה שהיה קיצוץ בתחבורה הציבורית? או שהם לא הבוחרים שלך.
אראל מרגלית
אני קורא לזה תקציב הטרמפים.
יצחק כהן
תקציב הקומבינות.
סתיו שפיר
לפני חודש באת ואמרת חייבים להוסיף תוספת תקציב כדי שילדים לא ייסעו בטרמפים. אבל כנראה שילדים בתוך הארץ שנוסעים בטרמפים זה בסדר, החיים שלהם לא בסכנה.
שלומית ארליך
אבל - - - בוועדה משותפת, לכן גם - - -
סתיו שפיר
מה שבאמת מרתיח פה, זה שהקיצוץ הזה פוגע הכי הרבה בחלשים, הכי הרבה. ועכשיו אתה בא לפה חודש אחרי שישב האוצר ואמר שאין לו מקורות תקציבים כדי לממן את מסקנות ועדת אללוף במלחמה בעוני, ועושה עוד קיצוץ על חשבון העניים. זה פשוט לא ייאמן – 125 מיליון שקלים, ועוד 300 מיליון שקלים על חשבון העניים כשלמשרד האוצר אין כסף. אבל פתאום על חשבונם – איך אתם לא מתביישים לבוא ולבקש את זה? ואיך אתה לא מתבייש שאתה לא עונה לשאלה הזאת שאתה רוצה לאשר את זה איך? אין לכם בושה?
עיסאווי פריג'
חוק מע"מ אפס מתבטל? שנבין, מקור הכסף בא משם.
יצחק כהן
ממה הוא מתבטל? אין דבר כזה, לא היה לא יהיה.
יעקב ליצמן
שלומית, תקשיבי טוב, יושב על ידי חבר הכנסת יצחק כהן, הוא חבר בוועדת הכספים, חבר מכובד, סגן שר האוצר לשעבר, שר הדתות לשעבר, יש לו הרבה תארים, וגם יושב ועדת האתיקה של הכנסת. הוא אמור להצביע - - -
עיסאווי פריג'
בוא נשאל אותו, מבחינה אתית הדברים מתנהלים נכון?
יצחק כהן
ממש לא. באופן קיצוני לא.
יעקב ליצמן
הוא אמור להצביע על העברה תקציבית. הוא בא לסעיף 1, הוא שואל מהאוצר תגידו לי למה הכסף הולך? זכותו כיושב ראש, לא רק זכותו, זה חובתו, הוא חייב גם לשאול לפני שהוא מצביע, לדעת לכל דבר, לכל פרט איפה עובר, לכל העברות התקציביות הוא מקבל תשובה.
זהבה גלאון
חבר הכנסת ליצמן, רק חבר הכנסת כהן צריך להבין, ומה איתי?
יעקב ליצמן
אז בכל העברה תקציבית, אם הוא לא מקבל תשובה, הוא לא מצביע, אז היושב ראש אומר לא קיבלתי תשובות, לא יודע, זה חזקה, זה מה שהוועדה עושה. כאן יש העברה תקציבית שבהכרזה, לא סתם, הם אומרים לכם אני לא רוצה להגיד לאיפה הכסף הזה הולך, אסור לי, אבל מה, הוא מחייב אותם להצביע. בא יצחק כהן, ואומר, מצפוני לא נותן להצביע על דבר שאני לא יודע מה הולך כאן, אסור לי על פי חוק, זה פלילי כאן, זאת השאלה, על זה לא קיבלתי תשובה.
שלומית ארליך
בעצם ההליך פה נחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא החלק שמדבר על העברה מסעיפים השונים אל סעיף הרזרבה.
עיסאווי פריג'
אני רוצה להבין, זה לא הוגן. מאיפה זה בא.
משה גפני
זה ליבת העניין.
שלומית ארליך
מהם הסעיפים השונים, חבר הכנסת עיסאווי, מהם הסעיפים השונים, כן צריכים להיות מפורטים בפניכם. מהם הסעיפים שמהם מועברים הכספים לרזרבה, זה אני הבנתי, אבל בכל אופן זה משהו שצריך להיות מפורט.
עיסאווי פריג'
זה מה ששאלתי, מאיפה זה בא. המיליארד שקל מאיפה סעיפים זה בא, זה מה שרציתי להבין.
יצחק כהן
לא, כשאתה אומר ביוב ומים, מה בתוך הביוב והמים? את אומרת כבישים, איזה כבישים אתם מקצצים? זה חשוב לדעת.
עיסאווי פריג'
תגידו את הסעיפים האלו, מה העניין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
עיסאווי, אתה לא היית כאן, הסבירו את זה חמש פעמים. נקודה.
יצחק כהן
הוא צודק, ניסן. הוא רוצה לדעת לאיזה מחלפים, לאיזה כבשים, מאיפה זה מקוצץ, הוא רוצה פירוט.
עיסאווי פריג'
מזה חמישה חודשים אני נלחם לחצי מיליון שקל לכפר קאסם שישחקו כדורגל, ואני לא מצליח, תגידו לי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש, אני לא רוצה לחזור עוד פעם, אבל אם לא תהיה ברירה - - -
יצחק כהן
הוא צודק, הוא מדבר מדם ליבו.
סתיו שפיר
גם את עיסאווי תגרש מפה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיכי את החצי השני. מי שלא ישמע, לא ישמע.
עיסאווי פריג'
ליבו שותת דם, אתה לא עונה לו.
עיסאווי פריג'
הליגה בכפר קאסם לא תיפתח, 17 קבוצות 17 לא יכולים לשחק - - -
קריאות
- - -
יצחק כהן
עיסאווי, תעביר את הליגה להתנחלויות, יאשרו את זה.
אראל מרגלית
אני רוצה החלטה בוועדת כספים להעביר את כפר קאסם לליגה אל"ף.
יצחק כהן
לא לליגה אל"ף, להתנחלויות, שהוא יקבל את הכסף.
חמד עמאר
עכשיו עופר אמר קיבלת - - - לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אני מעלה להצבעה - - -
יצחק כהן
מה עם החצי מיליון של עיסאווי? - - -
סתיו שפיר
אני רוצה הצבעה שמית לדבר הזה. הצבעה שמית.
יעקב ליצמן
אסור להצביע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מעלה להצבעה.
סתיו שפיר
אני ממליצה לקואליציה שתומכת - - - לא להצביע על הקיצוצים הנוראים האלה.
יצחק כהן
התייעצות סיעתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצבעה עד 193. מי בעד ירים את ידו?
סתיו שפיר
לא, הצבעה שמית.

הצבעה

בעד – 8
נגד – אין

העברה עד סעיף 193 אושרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
העברה אושרה.
סתיו שפיר
חצופים ושקרנים.
יצחק כהן
ביזיון, שחיתות.
סתיו שפיר
פשוט שקרנים.
יעקב ליצמן
ועדה לסתימת הפיות.
עיסאווי פריג'
אם הליגה לא תיפתח, 17 קבוצות מאיימות לא לפתוח את הליגה, אין מגרש בעיר של 22 אלף תושבים - זאת המציאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, חברת הכנסת גלאון.
זהבה גלאון
אדוני היושב ראש, אני חברה בוועדה המשותפת, ואני רוצה להגיד לך שיש כאן ממש הליך לא תקין, באיזה מובן? יושבים כאן חברים, הם מצביעים כמו חותמת גומי על העברות תקציביות. יש רזרבה למשרד הביטחון, למה לא יושבים כאן בוועדה ואומרים מה הרזרבה של משרד הביטחון? במקום לעשות עכשיו העברה כזאת לוועדה המשותפת, כל אחד שמצביע פה, הוא מצביע כמו חותמת גומי, אין לו מושג על מה הוא מצביע, אין לו מושג למה צריך להעביר עכשיו את הכסף הזה, זה יבוא על חשבון החינוך, הבריאות, הרווחה, למה, חברי הכנסת הם בובות, אני לא מבינה את זה? מה הם לא צריכים לדעת?
סתיו שפיר
תלוי מאיזה מפלגה.
זהבה גלאון
שתבוא המערכת, תגיד, יש לנו רזרבות, לא צריך את העברות האלה, לא צריך את הקיצוצים האלה, לפחות שיידעו על מה הם מצביעים, איזה התנהלות זאת בכלל? איפה היה כדבר הזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחר ואת ותיקה בכנסת.
זהבה גלאון
נכון, בגלל זה אני מעירה את ההערה שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את יודעת שזה הליך שקורה כל הזמן, לא צריכים לעשות את זה דווקא היום כדי למשוך את הזמן.
זהבה גלאון
לא, זה לא נכון, זה הליך קלוקל להעביר סכום כזה בלי שחברי כנסת יידעו.
סתיו שפיר
היא אומרת דברים נכונים, למה אתה עוצר אותה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה לא דיברת על זה.
זהבה גלאון
אני תמיד דיברתי, ויש לי חדשות בשבילך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תמיד דיברת, אז זה בסדר.
סתיו שפיר
ניסן, איזה מין תגובות אלה?
עיסאווי פריג'
כשנהיה בקואליציה ננהג אחרת.
זהבה גלאון
העברה בסדר גודל - מעולם לא הייתה העברה בסדר גודל כזה של מערכת הביטחון בלי שיודעים על מה מדובר, גפני היה היושב ראש - - -
משה גפני
אדוני היושב ראש, יש לי הערה לגבי העניין הזה. תחת הכיסוי של העברת ביטחון לנושא של ועדה משותפת, מעבירים דברים אחרים שאינם ביטחון. מעבירים את רעידות האדמה, מעבירים תקנים למשרד ראש הממשלה, אין לזה קשר לתקציב הביטחון. מכניסים את זה תחת אותו כיסוי שעליו דיברנו. היה דבר כזה פעם? מותר שיהיה דבר כזה?
סתיו שפיר
לא, וגם איך לא מגדירים את זה כנושא חדש?
משה גפני
צריך להכניס תחת הסעיף - - -
סתיו שפיר
איך יכול להיות שאומרים לנו בדברי ההסבר דבר אחד, ואז אנחנו מדברים - - - דבר אחר לגמרי.
משה גפני
לא הקשבת לי בכלל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, נו, מה אני אעשה?
משה גפני
מה אתה יודע?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קורה לפעמים, מה אני יכול לעשות.
משה גפני
אצלי לא היה דבר כזה שמעבירים בתוך הסעיף של הביטחון גם דברים אחרים בלי דיון.
זהבה גלאון
לא היה דבר כזה בלי שיודעים על מה מדובר.
סתיו שפיר
אולי תעבירו את כל העברות התקציביות לוועדה - - - כדי שבכלל לא נוכל - - -
יצחק כהן
מעולם לא היה.
עיסאווי פריג'
אז איך היה - - -
סתיו שפיר
יש לי שאלה נוספת ליועצים המשפטיים. האם - - - לעשות העברה כזאת שכולם - - - בלי שתהיה נוכחות של - - -
משה גפני
מה אתה עונה לי? אני לא ארדם בלילה אם לא תענה לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
העברה מספר 179-181. אני הולך אחורה, נו מה אני אעשה?
משה גפני
למה אתה הולך אחורה, תלך קדימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
העברה מס' 11.
משה גפני
אנחנו לא יודעים איפה זה, איפה העברה?
יצחק כהן
אתה אומר שיכון, אתה אומר התנחלויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אתה הולך לשם, למה אתה לא הולך לפי הסדר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
התחלתי מ-19, אז אני הולך אחורה עכשיו.
יצחק כהן
לך לאחד.
יעקב ליצמן
- - - יש אחד שלא עברת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עמוד 15, סליחה.
משה גפני
אז למה אתה לא הולך לפי הסדר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
עמוד 15 – העברה מס' 183-185.

מי מציג את זה?
יובל טלר
אני רפרנט המשרד לשירותי דת באגף תקציבים במשרד האוצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אני מבקש מכולם להירגע.
עיסאווי פריג'
זה תלוי בך, ניסן, לא בנו.
סתיו שפיר
אני מבקש מכם להירגע בזמן שאני ממשיך לשקר לציבור הישראלי, זה מה שניסן אומר בתרגום חופשי. אל תפריעו, תפסיקו לשאול שאלות. הבעיה שחברי הכנסת שואלים שאלות, אז - - - שאלות מהוועדה, זה מה שניסן אומר.
יצחק כהן
זה ספיישל לבית היהודי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שסתיו עשתה את ההצגה לתקשורת - - -
סתיו שפיר
מי עשה את ההצגה? אני, או אתה שהחלטת לגרש אותי מפה?
משה גפני
נתת לה הצגה עם תמונות.
סתיו שפיר
אתה חצוף, ניסן, אתה חצוף. ההתנהגות שלך מכוערת, זה מה שזה. התנהגות מבזה, היא מבזה את הכנסת, היא מבזה את חברי הכנסת שיושבים פה, זה לא בפעם הראשונה. היום אתה הגעת לשיא, וגם ממש גירשת אותי מפה, זה ממש לא הפעם הראשונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בינתיים את היחידה שמבזה את הכנסת. התקשורת נמצאת אז - - -
סתיו שפיר
יאללה, כאילו שהדיונים האלה לא מתקיימים כשאין פה תקשורת, תמשיך, זה התירוץ שלך, זה התירוץ שלך תקשורת. אתה לא יכול לענות תשובה אחת - - - לפרוטוקול. תגיד פעם אחת לפרוטוקול שלא היה הסכם בינך לבין יש עתיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היחידה שמבזה זו את.
יצחק כהן
אנחנו גאים בך, סתיו.
סתיו שפיר
- - - למה אתה לא אומר? תגיד משפט אחד לפרוטוקול ואני אשתוק, פעם אחת תגיד. תגיד, לא היה הסכם בינך לבין - - - תגיד, רק תגיד את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא רוצה, אני אוציא אותך שוב.
סתיו שפיר
- - - תאיים עליי כבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך פעם שנייה.
סתיו שפיר
ניסן, אנחנו לא בגן ילדים, אתה תפסיק. תוציא לי כרטיס אדום, דיי, אתה עושה צחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך פעם שנייה, ואני אוציא אותך.
יצחק כהן
לא, אל תוציא אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותה. היא לא חברה, היא לא מצביעה.
יצחק כהן
היא חברה.
סתיו שפיר
תוציא את כולם.
יצחק כהן
היא חברה. זה הכללים של הוועדה, כל אחד מחברי הוועדה הוא חבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותה ואחזיר אותה אחרי חמש דקות.
סתיו שפיר
אני יושבת בוועדה הזו - - - ואין לך זכות להגיד את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך פעם אחרונה להיות בשקט.
סתיו שפיר
תחזור בך, תחזור בך על הדברים שאמרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך פעם אחרונה - - -
סתיו שפיר
תחזור בך, תחזור בך על הדברים שאמרת, והיה נחמד גם אם היית מסוגל להתנצל פעם אחת על היחס שאני זוכה לו פה בוועדה כשאני שואלת שאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יחס שאת זוכה עם המלים המעניינות. בבקשה.
יובל טלר
הפנייה נועדה לתקצוב הוצאה בסך כ-24 מיליון שקלים בתקציב המשרד לשירותי דת - - -
סתיו שפיר
מי מדבר ואת מי אתה מייצג?
יצחק כהן
למה זה? יש לי הרבה שאלות פה ניסן. יש לי המון שאלות פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא תענה לאף אחד, רק מי שאני אתן לו לשאול.


הוא יסביר, ואחר כך מי שיבקש, אני אתן לו לשאול.
משה גפני
כולנו ביקשנו. יש לנו שאלות.
יובל טלר
לצורך הפנייה, תיקצוב הוצאה בסך כ-8 מיליון שקלים לצורך תגבור פעולות המשרד, כגון: ארגון מבני דת.
יעקב ליצמן
לא שומעים.
יובל טלר
הפנייה נועדה לתקצוב הוצאה בסך כ-24 מיליון שקלים בתקציב המשרד לשירותי דת באופן הבא:


תקצוב הוצאה בסך כ-8 מיליון שקלים לצורך תגבור פעולות המשרד.
משה גפני
לא, מה שכתוב אנחנו יודעים. לא, שלא יקרא.
יצחק כהן
כל סעיף - - - 8 מיליון.
מיכל בירן
סליחה, זה לא בסדר, אני שמחה שהוא קורא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסביר את הדברים. בבקשה.
יובל טלר
בתוך הפעולות כלולות מיגון מבני דת, פיתוח בתי עלמין, מתן מענה לקבורה חילונית והיערכות לשנת שמיטה. בנוסף, תקצוב הוצאה בסך 7 מיליון שקלים לצורך תגבור פעולות מועצות דתיות.
יצחק כהן
אתה יכול לפרט כמה לכל דבר, כמה למיגון וכמה זה לשמיטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא יענה, אלא אם אני אתן לך אישור לדבר, אז בבקשה.
יצחק כהן
אני ביקשתי רשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד לא נתתי לך.
יצחק כהן
אני מודה לך מאוד.
יובל טלר
כמו כן, תקצוב הוצאה בסך 5.35 מיליון שקלים לטובת תגבור השתתפות המשרד לשירותי דת בתקציב השוטף של המועצות הדתיות באזור הפריפריה על פי החלטת ועדת הכספים, וכן תקצוב הוצאה בסך כ-3.5 מיליון שקלים לצורך העברת האחריות על המרכז למקומות הקדושים ומשרד התיירות למשרד לשירותי דת. כמו כן, הפנייה נועדה לתקצוב בהרשאה למתחייב בסך 45 מיליון שקלים לצורך ביצוע פרויקט מיחשוב במועצות הדתיות.
יצחק כהן
45 מיליון שקלים.
יעקב ליצמן
מה זה קבורה חילונית? מה, לא קוברים באדמה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב יעקב, בבקשה.
יעקב ליצמן
לא, אני רוצה לדעת מה זה קבורה חילונית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן לך לשאול, אבל בבקשה.
משה גפני
אני רוצה לדעת מתי הוכנה הפנייה הזאת. זאת אומרת באיזה שלב, הרי זה לא היה בפניות קודמות.
יובל טלר
זה כבר היה אמור לעלות בוועדה לפני - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אתה תרשום את השאלות ואחר כך תענה.
משה גפני
אני רוצה לדעת מתי, הרי משרד האוצר מכין את הפנייה. את הפנייה הזאת הוא מכין על פי בקשתם של אנשי המשרד לשירותי דת. אני רוצה לדעת מתי, לא מתי הם ביקשו. מתי אתם העליתם את הפניה הזאת, ומתי הכנתם אותה והבאתם אותה לכאן, מתי זה היה? לפני חוק מע"מ, אחרי חוק מע"מ, לא משנה, זה הקודים שאני אעשה לעצמי, אני רוצה לדעת מה התאריך שאתם - - -
יעקב אשר
כן, אבל לא קשור לחוק מע"מ.
משה גפני
אני רק רוצה לדעת את התאריך מתי זה הובא.

אני מבקש לדעת לגבי הסעיף של מיגון מבני דת, פיתוח בתי עלמין, מתן מענה לקבורה חילונית והיערכות לשנת השמיטה, כמה כסף לכל אחד מהסעיפים האלה? כמה ניתן לכל אחד מהפעולות שעליהן מדובר. הנושא של מיגון מבני דת, איפה המיגון הזה, האם המיגון הוא בדרום? אם המיגון הוא בדרום כבר הייתה החלטה מזמן שיהיה מיגון של מבני דת, ולא נעשה עד היום שום דבר, מה קרה עכשיו, ובסעיף הזה כמה כסף ניתן למיגון.

לגבי 7 מיליון שקל לפעילותן של המועצות הדתיות ולצורך מתן ייעוץ חשבונאי, אני רוצה לדעת מה זה תגבור פעילותן של המועצות הדתיות, איזה מועצות דתיות. האם בראשות המועצות הדתיות האלה עומדים אנשי הבית היהודי, לא, זה לא בשאלה שלי, אני רק רוצה לדעת איזה מועצות דתיות, וכמה כסף זה מתן ייעוץ חשבונאי.

הנושא של מתן תגבור של תקציבן השוטף של המועצות הדתיות באזור הפריפריה, על פי החלטת ועדת כספים, פעם ראשונה אני רואה שיש דבר כזה. על פי החלטת ועדת כספים מעבירים העברה תקציבית של הרשות המבצעת - - -
יעקב אשר
ועדת כספים תחליט מה זה פריפריה. אופקים, אתה זוכר את אופקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
משה גפני
מה זה החלטת ועדת הכספים, איזה מועצות דתיות באזור הפריפריה נותנים להם תגבור השתתפות שלהם הולך ה-3 מיליון ו-350 אלף. תקצוב של 5 מיליון ו-350 אלף, מי החליט שמעבירים את המרכז למקומות הקדושים שמעבירים אותו - - -
אראל מרגלית
ממשרד התיירות למשרד הדתות - למה?
משה גפני
מי החליט על זה?
עיסאווי פריג'
כועסים על ישראל ביתנו.
יצחק כהן
הליכוד לא פה, ביתנו פה.
משה גפני
אני מבקש לדעת מי החליט על העברת המרכז למקומות הקדושים שמעבירים אותו ממשרד התיירות למשרד לשירותי דת.
יצחק כהן
כבר העבירו אותו פעם אחת מפה לפה.
משה גפני
כן, הרי העבירו אותו. למה צריך כסף כדי לעשות העברה? האם זה התקצוב של המרכז למקומות הקדושים? מי החליט על זה? לפני שהכנתם את זה, האם זה היה סיכום בין שר הדתות לבין נפתלי בנט שר הכלכלה, שר הדתות, שבתמורה לזה הם יתמכו במע"מ אפס, זה לא השאלה אליך. טעיתי, אני רוצה לדעת מי החליט שמעבירים ממשרד התיירות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חזרת על זה כבר שש פעמים.
משה גפני
אמרתי שהיה סיכום בין שר האוצר לבין שר הכלכלה. מה זה 45 מיליון שקל?
אראל מרגלית
ממיחשוב – מה זה, תוקפים את משרד הדתות בתקיפות סייבר?
יצחק כהן
45 מיליון...
יעקב ליצמן
את הפנטגון, לצערי.
משה גפני
45 מיליון שקל שניתן למיחשוב המועצות הדתיות, האם זה נראה סביר הדבר הזה? זאת אומרת, 45 מיליון שקל למיחשוב המועצות הדתיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה.

עיסאווי, בבקשה.
עיסאווי פריג'
חברים, כפי ששלומית אמרה, יש שני תהליכים. אל"ף, תהליך שמעבירים את הכסף מסעיפים אחרים לצורך הביצוע, ואחרי עוד העברה נוספת. שימו לב, אני שואל ומבקש את ההסבר הזה. 23 מיליון שקל שמועברים מסעיף 13 בהוצאות שונות, אני מתחיל בהתחלה. בסעיף 13 וסעיף 83 הוצאות פיתוח אחרות, דהיינו, 23 מיליון שקל באים מסעיף 13 וסעיף 83 מועברות למשרד האוצר. שם הסעיפים האלו מוגדרות סעיפים שונות. אני שואל את השאלה, האם זה במתכוון אני מגדיר אותם שונות ביום הדין במהלך השנה שאני אעביר אותם לרזרבה, והרזרבה הולכים לכל הקומבינות שאנחנו מדברים עליהם עכשיו, זאת אחת השאלות.

דבר שני, כשאני רואה, מדובר ב-23 מיליון שקל, ו-45 מיליון שקל שאני מעביר למשרד הדתות. זה לא סוד, משרד הדתות זה משרד תחת חסותו, ובאחריותו של הבית היהודי - אלו עובדות. עכשיו בזמן מלחמה כל משרד קופץ, וצריך לתת למיגון. עכשיו הגיע הזמן גם לתת מיגון למשרד הדתות, והמיגון מתחלק בכמה אלמנטים. מיגון מפני סייבר שאני צריך 45 מיליון.
אראל מרגלית
בזמן מלחמה 45 למיחשוב משרד הדתות?
עיסאווי פריג'
הוחלט עכשיו, וצריך להגיד את זה, לתת 45 מיליון שקל סייבר למשרד הדתות, זאת העובדה. תסתכל על זה, אדוני היושב ראש, איך שאתה רוצה.
בעיניך זה נראה נאום שיהיה נאום. הסעיף הראשון 8 מיליון שקל, החבר ממשרד האוצר ציין את זה, המיגון, והיערכות לשנת השמיטה. תזכיר לי, באמת, לפני 3 חודשים דנו כאן על שנת השמיטה, והעברנו חתיכת כסף לשמיטה וזה לא נגמר. אני שואל. אני מבקש מהאוצר, כל הכספים שהעברתם בגין ובגלל שנת השמיטה, תרכזו לנו אותם. זאת לא העברה ראשונה לשנת שמיטה, זה מאוד חשוב לדעת את זה. אני זוכר את הדיון שהיה.
סתיו שפיר
כמו שאת כל הקיצוצים בתחבורה הציבורית הם לא - - - אלא הפרידו ביניהם, שלא נדע.
עיסאווי פריג'
והשאלה השלילית שאני שואל את זה, אדוני היושב ראש, ואתה היית צריך להיות מעורב ומעודכן בה. עצם העברת הכסף 3.3 מיליון ממשרד התיירות למשרד הדתות, רק לביצוע פרויקט זה תמוה ומעלה הרבה סימני שאלה. אם אותו פרויקט היה אפשר לבצע אותו במשרד התיירות, למה הוחלט לעשות את זה במשרד הדתות? למה? איזה קומבינה יש שם? אני שואל. אנחנו נמצאים במצב של השאלות שצצות ועולות, ואין לנו תשובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.
יצחק כהן
תודה, אדוני היושב ראש, כמי שעמד בראש המשרד הזה, כל ה-70 מיליון האלה, איך שאני רואה אותם, הם קומבינה אחת גדולה. אתם אני מתפלא עליכם. למה? אתה לוקח סכום של 8 מיליון, ואתה מכניס לו אלף מטלות, זה קשקוש. לא, בין שמיטה לקבורה חילונית, לפיתוח מבני דת, הלא 8 מיליון הזה, לא יספיק לאחד חלקי 10.
עיסאווי פריג'
20 מטרות, מטרה תתפוס.
יצחק כהן
לא, רוצה למרוח אותך, אז הוא עשה לך הרבה סעיפים, אחד מהם תפגע בול. קודם כל זה סעיף שהוא קומבינה מתחילתו ועד סופו. תקצוב 7 מיליון, מה זה תגבור פה, איזה תגבור. הם מתוקצבים, פה בוועדה בהקשר לתקצוב הדיפרנציאלי.
אראל מרגלית
למה הם צריכים ייעוץ חשבונאי?
יצחק כהן
נגיע לזה. כי יש כמה רואי חשבון שצריכים כסף מבחוץ, שייכים לאיזה מפלגה.
משה גפני
ג'ובים.
יצחק כהן
תגידו מה התגבור, איזה קושי היה להם, באיזה מועצות, מה מתגברים אותם. אני מאוד מתפלא עליכם, חברי אגף התקציבים, אני מאוד מתפלא עליכם.
משה גפני
מה אתה רוצה שהם יעשו?
יצחק כהן
שאמיר לוי לא יחתום על דבר כזה – 70 מיליון למשרד אזוטרי, שלא יחתום על דבר כזה. אני מצפה ליושרה, ליושר אינטלקטואלי, למקצוענות, לרקורד – מה זה?

5.5 מיליון לתקציב, עוד פעם, מה זה תגבור – לא מובן לי, ממש לא מובן לי.
משה גפני
אבל תגברו אותם קודם.
יצחק כהן
משרד התיירות במקומות הקדושים עושה עבודה יוצאת מן הכלל, למה לקלקל, תשאירו את זה שם. עוד כמה ג'ובים לבית היהודי. הדבר התמוה ביותר, זה 45 מיליון שזה סכום עתק במיחשוב, למה? פרוייקט יישום - הפרויקט הזה כבר בוצע, ובוצע טוב, ויש שם מערכת מחשוב מצוינת, ולא צריך להחליף אותה, סתם פה רבותיי.
אראל מרגלית
למה במשרד הדתות משתמשים עדיין ב"דוס"?
יצחק כהן
מי הקבלנים שהולכים לזכות בעשרות מיליונים האלה? יש פה דבר מאוד תמוה, לא צריך להחליף את מערכת המיחשוב. אני מודיע לכם, אנשי אגף התקציבים, אתם החסכנים הגדולים, לא צריך להחליף, היא מערכת מחשוב מצוינת, מערכת מחשוב טובה, יש פה תרגיל מאוד מסריח. כל ה-70 האלה זה נראה העברה מאוד מסריחה, תגיד לאמיר לוי שאני מתפלא על שהוא חתם על דבר כזה, לא ייאמן לאיזה גבול אפשר לרדת, לאיזה תהומות אפשר.
משה גפני
שוחד.

העיקר שיעביר את מע"מ אפס.
יצחק כהן
אני אומר לך בתור מי שעמד בראש המשרד הזה.
משה גפני
לא, זה חמור מה שהוא אמר.
עיסאווי פריג'
באמת, ניסן, מה שאתה שומע, בדקת, שאלת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוודאי.
יצחק כהן
מה שאתה שומע זה הקומבינה שהוא עשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא היה - - -
משה גפני
לא, זה תמורת מע"מ אפס, זה השוחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, סתיו.
עיסאווי פריג'
אתה אומר דברים חמורים מאוד.
יצחק כהן
כל העברה הזו חמורה מאוד, רבותיי. אני מזהיר אתכם חברי ועדת הכספים, מי שיצביע בעד העברה, מצביע בעד העברה פלילית חד משמעית.
משה גפני
שוחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בקטן. העברה הקודמת של המיליארד זה השוחד, גם את זה הם ניסו.
משה גפני
זה שוד. אתה יודע מה, שיתבעו אותי לדין שאני אומר שזה שוחד.
עיסאווי פריג'
אתה אומר דברים מאוד חמורים - - -
יצחק כהן
שיבואו לחקור את זה, אני רוצה שיחקרו את זה.

אני כבר מודיע לך, העברה הזאת תעבור לוועדת ביקורת המדינה, אני מודיע לכם.
עיסאווי פריג'
אתה אחראי לכל מלה שאתה אומר?
יצחק כהן
לגמרי. העברה הזאת תעבור לוועדת ביקורת המדינה.
משה גפני
הוא לא היה מביא את המע"מ אפס בפגרה אם לא השוחד.
סתיו שפיר
אלה ימים בהם אנחנו היינו צריכים להעביר כסף לטובת הרבש"צים בעוטף עזה. היינו צריכים להתכנס לפה כדי להעביר את הרבש"צים לעוטף עזה. היינו צריכים להעביר כסף ליישובי הדרום לטיפול בטראומה של הילדים. כסף לאשקלון ולשדרות, ולעובדים, ולנחל עוז שלא חוזרים עדיין לבית, ובמקום זה אנחנו מתכנסים כדי להעביר כסף לבית היהודי.
ב-2013, העברה למשרד לשירותי דת גדלה, הגדילה את התקציב שלהם ב-250 מיליון שקלים. ב-2014, העברות למשרד לשירותי דת הגדילו את התקציב שלהם, ועוד לא סיימנו את 2014, כבר בכמעט 300 מיליון שקלים, וזה לא כולל את העברה הזו. התמיכה בשירותי דת בתוך העברה הזאת התנפחה ב-2014, ושוב, עוד לא סיימנו את השנה כבר ב-530%. עכשיו מה מסתתר בתוך התקנה הזאת 046202 של המשרד לשירותי דת? מסתתרת שם הדבר הנחמד הזה שנקרא המצאה הזאת של נפתלי בנט שנקראת מנהלת הזהות היהודית. ומה מינהלת הזהות היהודית עושה לפחות לפי הפרסומים, כי עדיין לא התפרסם שום דבר רשמי, אבל זה מהודעות לעיתונות. זה בשמונה ספרות, אתה לא רואה את הפרוט של השמונה ספרות. מופיע בתוך מנהלת הזהות היהודית, היא עושה פעילות מסיונרית בבתי ספר במטרה להכשיר את הילדים הזכים במה זה זהות יהודית, אורתודוקסית, שמאמינה בארץ ישראל השלמה, שמתנגדת - - - וכל הסכם שלום וכו' - אמונותיו של נפתלי בנט. אבל מי גם העמותות שדרכן מסופק החינוך מחדש הזה לילדי ישראל? עמותות שכמעט כולן מקורבות - - -
זבולון כלפה
עזבי, סתם - - -
סתיו שפיר
אתה לא תפריע לי, חבר הכנסת זבולון כלפה.
עיסאווי פריג'
היא נגעה בנקודה - - -
סתיו שפיר
למה אתה מפריע, כי זה לא נכון? אתה מפריע כי אתה לא רוצה שישמעו את האמת?
זבולון כלפה
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זבולון, לא להפריע בבקשה.
סתיו שפיר
עמותות שבראשן עומדים מקורבים לבית היהודי. והשאלה האם זה הדיל, או חלק מהדיל, כי אני בטוחה שנגלה עוד סביב העברת חוק המע"מ. איך משרד האוצר לא מתבייש לבוא לפה ולהעביר כזאת העברה? בימים שבהם צריך להעביר כסף ליישובי הדרום, אתם, כל מה שמעניין אתכם, זה לספק את הבוחרים שלכם, ואת החברים שלכם, ואת המקורבים שלכם בבית היהודי, ולהעביר כסף לזהות היהודית.
זבולון כלפה
את דואגת ליישובי הדרום, את דואגת להם. למי את דואגת?
סתיו שפיר
כן, אני דואגת להם.
זבולון כלפה
את דואגת?
סתיו שפיר
אתה שלא היית פה לפני רגע כשהצבענו על קיצוץ בתחבורה ציבורית לא דואג להם, אתם רק מדברים. אתם באים לפה כדי לדבר.
עיסאווי פריג'
נגעה בנקודה מאוד רגישה. נגעה באמת.
סתיו שפיר
כשמדובר בהעברות של כסף, את הכסף אתם מעבירים - - - הפוליטיים שלכם. עוסקים בקומבינות, קומבינה, קומבינה, ומאפשרים פשוט שחיתות, זה מה שאתם מאפשרים פה. דאגה לתושבי הדרום, ממש מעניין אתכם הדרום, דבר אחרון שמעניין אתכם. מעניין אתכם יהודה ושומרון, חוץ מזה מדינת ישראל לא קיימת בשבילכם, תתביישו לכם. קוראים לעצמכם ציונים, כל מה שמעניין אתכם זה מה שקורה בשטחים, זהו. ישראל לא קיימת, שדרות מבחינתכם לא קיימת. נחל עוז, לא מעניין אתכם מה יקרה להם.
זבולון כלפה
- - - שקרים, מלה אחת לא אמת, מלה אחת לא אמת.
סתיו שפיר
ניר עם לא מעניין אתכם מה יקרה להם, זה הכול. שקל אחד לא העברתם לדרום היום, שקל אחד. שקל אחד לא עובר היום ליישובי הדרום באשמתכם, כי אתם את הדיל הפוליטי שלכם לא עושים לטובת יישובי הדרום.
קריאות
- - -
סתיו שפיר
את הדיל הפוליטי שלכם אתם עושים אך ורק לטובת מפלגת הבית היהודי. זה כל מה שמטריד אתכם כל היום. תתבייש לך שלא אמרת פה שהיום יעברו כספים, כל הכסף הזה היה צריך להעביר לדרום. תתבייש.
יעקב אשר
- - -
יצחק כהן
אני מבין שכולם רבים על התפקיד יושב ראש הבית היהודי.
יעקב אשר
מאיפה אתה יודע? מאיפה אתה מכיר את ההעברות האלה?
סתיו שפיר
אתה מפריע לי, רק כי אתה יודע שזה נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק אני רוצה להראות לכם דוגמה של שקר בעזות מצח שעל זה בונים.
סתיו שפיר
של שקר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין כאן שום דבר שקשור לזהות יהודית, אבל את בנית על זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את בנית על זה, וכבר - - - והכול זה.
סתיו שפיר
תיכנס, קדימה, תפרט, אני רואה את זה בתוך התקנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא רואה את זה בתוך התקנה, את לא מבינה.
סתיו שפיר
אז תשלח לכולם את החשבון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אותה דרך שאת עובדת כל הזמן.
סתיו שפיר
תשלח לכולם את הפירוט, תוכיח, ניסן, הכי קל, תוכיח, תפתח את התקציב, תראה לנו. כשהתקציב לא שקוף- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מתחילה לדבר, ואת לא נותנת לאף אחד לדבר, אז חבל על הזמן.
סתיו שפיר
לא, כי אתה טוען עליי שאני משקרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאת משקרת - - -
סתיו שפיר
אתה טוען עליי שאני משקרת, בשעה שאתה קודם גירשת אותי מהוועדה, כדי שאני לא אכתוב את השקרים שלך ברוב חוצפתך. שים עצמך בוועדה - - - ושזה אתה אומר פה, אתה משקר פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, בנית הכול על זהות יהודית, אומר לך האיש אין כאן אף מלה - - -
סתיו שפיר
תוכיח לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא ידבר עוד מעט.
קריאות
- - -
סתיו שפיר
קדימה, תסיים, אני מבטיחה לך שאני אשתוק ברגע שתגיד - - -
יצחק כהן
כל ה-70 מיליון האלה זה שחיתות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הייתי לוקח אותך ללוויות שלנו שלא - - -
סתיו שפיר
איזה חוצפה, אני לא מאמינה שאתה אומר את זה, ללוויות? זה מה שאתה אומר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת שלא מעניין אותנו כלום בדרום?
סתיו שפיר
אתה רוקד על הדם? משתמש עכשיו בדם של חיילים שנהרגו למען המדינה כדי - - - העברה כספית לבית היהודי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תגידי לי, את השתגעת לגמרי? מה את אמרת לפני דקה? שלא מעניין אותנו הדרום, לא מעניין אותנו שום דבר?
סתיו שפיר
אם היה מעניין אותך הדרום, היום היית מעביר לדרום כסף. תפסיקו כבר לרקוד על הדם ולהשתמש במלחמות ובהקרבה של החיילים שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תפסיקי לבלבל את המוח, את לא מבינה - - -
יצחק כהן
סתיו, דברי על ה-70 מיליון האלה, כל זה שחיתות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - להעביר לך את זה כל הזמן, את לא מבינה כלום, חוץ מדבר אחד.
סתיו שפיר
זה שחברי הוועדה יכולים להמשיך לדון שמה שקורה פה זה פשוט ביזיון. אתה מבזה את חיילי צה"ל בשביל לעשות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ככה את נכנסת, אני מבזה אותם אה?
סתיו שפיר
אין לך שום בושה. חיילי צה"ל כדי להעביר את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבזה אותם? את לא מתביישת? את לא שומעת מה שאת אומרת.
סתיו שפיר
הלוויות אתה אומר לי, הלוויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מעניין אותנו הדרום, לא מעניין אותנו - - -
יצחק כהן
זה שימוש ציני מה שעשית, ניסן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאת אומרת? זה בושה שאת אומרת, מכניסה שקר כמו בכל דבר, זהות יהודית, ועל זה בנית הרצאה שלמה שאין כאן שום דבר מזהות יהודית, ושום דבר - - -
סתיו שפיר
ניסן, אתה עשית לעצמך את השרות הכי טוב, קדימה, תחליף את השרות הכי טוב לעצמך. תמשיך לרקוד על הדם במקום לענות לשאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הדרך שלך כל הזמן, וחבל. אני משתדל לא להתייחס לזה, הכול שקר אצלך, אבל לפעמים זה עובר כבר את הגבול.
סתיו שפיר
במקום לענות לשאלות, במקום לספר את האמת, תמשיך את הציניות הזו, פשוט. תמשיך, הכי טוב.
יצחק כהן
העברה הזאת היא בעצמה קטסטרופה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, זה משהו אחר.
עיסאווי פריג'
העברה הזו על הדרך. אנחנו בזמן מלחמה אפשר להעביר על הדרך - - -
יצחק כהן
2 מליון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, ליצמן.
יעקב ליצמן
אדוני היושב ראש, נתחיל מדבר כללי לכל העברות. אנחנו שאלנו כאן הרבה שאלות, ברוב התשובות שקיבלנו מפקידי האוצר.
זבולון כלפה
יותר נכון לא קיבלנו.
יעקב ליצמן
ברוב התשובות שקיבלנו מהם שיעבירו לנו את הנתונים. אני יכול להעיד לך, מאז שאני כאן בוועדת כספים, מעולם לא קיבלתי נתונים מהשאלות שקיבלתי מהם. אז או שהם לא שולחים, או שהם שולחים אליך ואני לא מקבל, עובדה שלא קיבלתי מעולם שום העברות, שום העברות לכל הדברים. אני מוחה על זה, ואני רוצה שיהיה כאן מובן חד משמעי לא מקבלים.

אני אשאל שאלות, אני יודע שיגידו לי עוד מעט שהעבירו לנו. אני אומר לך באחריות עד לרגע זה, אני אשמח מאוד שבישיבה הבאה מחר, אני אקבל את התשובות.

שנית, אני רוצה לדבר איתך על עצם הדבר. מיגון מבני דת, איזה מבני דת, איפה מבני דת, אני רוצה לדעת איזה מבנים, לא הערים, גם לא הערים, לא מעניין אותי. אני רוצה לדעת איזה מבני דת הם הולכים למגן. אני רוצה לבוא, לפרסם בריש גלי שאני יודע לתבוע מהם עוד חצי שנה לגבי המיגון. אני יכול להגיד לך שניהלתי בזמנו את המאבק באשקלון על בית החולים, אני רציתי להביא 28 מיליון שקל למיגון ומנהל בית החולים אז התנגד, וחשב אני לא רוצה בגלל הקברים, באמת לא רציתי לעקור את הקברים. הייתי בסיור שם לפני שלושה, ארבעה שבועות באמצע המלחמה. אני יכול להגיד לך שחצי מבית החולים עדיין לא מוגן, אמרו לי שתוך שנתיים ויהי מוגן. בית החולים עומד בבנייה זה שש וחצי שנים מאז, ועוד מעט זה ייקח לדעתי עוד שנה וחצי, עוד שלוש שנים, לא יודע כמה. בית החולים היה צריך לפנות אותו חצי בגלל שלא היה מיגון, בגלל הכבוד של מנהל הקודם של בית החולים. זה מראה לך שגם על הנושא הזה שמבטיחים מיגון – אני רציתי להביא 28 מיליון למגן. אני רוצה לדעת איפה המגנים, על איזה מקומות, ואני רוצה לדעת את זה עד מחר.

עכשיו גם פיתוח בתי עלמין. אתה אומר ככה, אני שאלתי אותו אם הוא יודע מה זה קבורה חילונית. אני רוצה שהוא יסביר לי מה זה, אני לא יודע. לא קוברים באדמה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, שאלת שאלה ותקבל תשובה.
יעקב ליצמן
אני מדגיש, אדוני, אני אבקש שהוא יסביר לי. הוא מקבל כרגע תדריך מה זה חילונית. לא, אל תדריך אותו, תן לו.
יצחק כהן
תפרט מה-8 מיליון כמה לכל דבר הולך. כמה שקלים הולכים למיגון - - -
יעקב אשר
ודאי, יש פירוט מלא.
יעקב ליצמן
אני מדבר בעיקר כרגע לסתיו. את יודעת, תבדקי את כמה כסף העבירו למיחשוב מתי? אני אשאל אותם בעצם, אבל גם לא נקבל תשובה.

מתי בפעם האחרונה העברתם למשרד הדתות עבור מיחשוב – לפני שנה, חצי שנה, תבהירו לי מתי העברה, ואני מבקש, אם את יודעת להגיע לזה כי הם לא יתנו לי תשובה.
45 מיליון שקל, אני אומר לך, האיש שהיה ממונה על משרד הבריאות, שזה טיפה כוח אדם אחד יותר ממשרד הדתות, אני יכול להגיד לך זה בפחות מכסף השתמשתי לכל משרד הבריאות על מיחשוב, לכן לא יודע מה זה הסיפור הזה. הדבר האחרון שעני מצטרף לכל השאלות, שיגידו לנו, הכסף שקיבלנו עבור שמיטה שעבר כאן – זבולון, כמה?
זבולון כלפה
100.
יעקב ליצמן
האם הכסף הזה מצטרף לכסף שהועבר אליך, או זה קופה נפרדת שאנחנו לא יודעים מה עם הכסף הזה. אם זה היה בדיוק הכסף הזה שזבולון קלפה בוועדה, לא אישי, בוועדה.
משה גפני
זה הוועדה בראשותך.
יעקב ליצמן
זה כבר אמרנו. עכשיו אנחנו מדברים על הכסף הזה, לכן אני רוצה לדעת מה התקציב בכלל. כמה כסף יש בשמיטה, והאם יש בדעתכם עוד חודשיים, עד השמיטה, להעביר עוד כסף נוסף לוועדה. תודה.
יצחק כהן
רק שתדע לך, בראשות המסים מערכת גיבוי פחות מרבע מהסכום הזה.
אראל מרגלית
אני רוצה לעשות קורלציה.
משה גפני
מה שאומר מכל השאלות האלה שזה שוחד, שוחד שקיבלתם.
אראל מרגלית
תראו, רבותיי, הייתי אתמול במכללת ספיר, והיום נפתח שם סמסטר קיץ, זה מרגש. יושבים שם 7,000 סטודנטים מכל הארץ, חוזרים ללמוד, הולכים וגרים באותם קיבוצים ליד, באמת זה מרגש. מקום אחרי מקום, אני דווקא אתמקד בספיר. בכל מקום ברור לחלוטין שצריכים איזושהי עזרה, מעבר לעזרה שאנחנו נתנו ונתנו מהר, צריכים עזרה. אני אתן לכם דוגמה. סטודנטים שגרים ההכנסה הגדולה של חלק מהקיבוצים של ניר עם ואחרים מעבר לכביש זה מהשכירות, ויש שם 150, 130, 50 סטודנטים שזה הרבה מאוד מהאחריות. הסטודנטים בקיץ כמעט לא הרוויחו כסף מהעבודות שהיה להם שם בדרום, כי הרבה מאוד מהסטודנטים האלה הם סטודנטים בעבודות זמניות. אז ברגע שאתה עובד והעסק הקטן, בעצם, המחזורים היו מאוד קטנים, אז שיחררו את החבר'ה שהם העובדים הזמניים מהסטודנט וכו'.
מיכל בירן
הוא מדבר לעניין, תן לו לסיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מדבר לעניין, אבל - - -
אראל מרגלית
אני נותן את הדוגמה. הם זקוקים לכסף, לעזרה קלה. היינו יכולים לעזור להם עכשיו כדי שאפשר יהיה לשלם את שכר הדירה כדי שיגורו שם. אם הם יגורו שם ויחזרו לסמסטר, ויחזרו לעבוד, ויחזרו ללמוד ויחזרו לעשות את הדברים המדהימים שהם עושים, זה מבחינתנו לא פחות גדול משום ניצחון צבאי אחר, זה דבר אחד.

אני עברתי נושא נושא, בית ספר, בית ספר, מקום, מקום, מתנ"ס – המתנ"ס שם, אתם יודעים המתנ"ס בשדרות זה מתנ"ס שעכשיו חזר המנהל שהיה והחזירו אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היית במכללת חמדת הדרום?
אראל מרגלית
לא, לא הייתי, אני הולך לכל מקום. מי שמזמין אותי אני בא.

באמת, הם נמצאים בגרעון מטורף. עכשיו מה הם עושים שם?
משה גפני
אתה מדבר על ישיבת ההסדר? אני העברתי להם כשהייתי יושב ראש ועדת הכספים המון כסף, מה שאתה בחיים שלך לא עושה - - -
זבולון כלפה
- - -
אראל מרגלית
זבולון, אתה עושה גדולות - - -
משה גפני
בחיים, לוקחים הכול לעצמכם. כמה כסף שאני העברתי לישיבת ההסדר הזאת...


לא מה שהם עושים לנו.
אראל מרגלית
אתה עושה גדולות בדרום ולמגזר החקלאי בהרבה מקומות. אבל אני שואל, ניסן, לא בקנטרנות, אני שואל באמיתיות, אם בעת זו אנחנו צריכים לקחת עודף אחרי עודף, ולמשל, ללכת על 45 מיליון למחשוב משרד הדתות במקום לתת את העזרה למרכז ספיר.
סתיו שפיר
לא בהנחה שזה - - -
אראל מרגלית
לתת את העזרה לאותו מתנ"ס יחיד שיש שם בשדרות שעובד ונמצא בגרעון מטורף. חזר לשם המנהל, יושב – אתה מסתובב שם בפעילויות החברתיות, מדהים. הוא בגרעון משוגע, לא יודע המדינה – נושא אחרי נושא, יישוב אחרי יישוב, חקלאי אחרי חקלאי זקוקים לעזרה. זה הזמן להביא למשרד הדתות את כל הכספים האלה שאני לא יודע – אתה יודע, להיכנס לפרויקט מחשוב של 45 מיליון שקל במשרד הדתות, היינו בכמה פרויקטים מחשוב בחיים. זה נראה כאילו סדרי עדיפויות שלנו השתבשו לחלוטין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רק רוצה להזכיר שהמדינה – שוב, אני לא יכול להיות הפטרון של המדינה - הולכת בשלושה מעגלים שונים, נותנת פתרונות למה שאתה אומר גם בנושא של הנזקים.
סתיו שפיר
איזה פתרונות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
נזקים עקיפין.
אראל מרגלית
כל כך הרבה אנשים נשארים בלי פתרון. הם גם קצת נעלבים, הם נעלבים מהאופן שבו רשות המסים מתייחסת אליהם. אני אומר לך, ישבתי עם קבוצה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רק אישרנו את זה הרי בשבוע שעבר. דבר שני, המדינה החליטה לתת לרשויות סדר גודל של 420 מיליון רק לרשויות שם.
אראל מרגלית
זה תקנה 1846.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וחוץ מזה שר האוצר החליט גם לקצץ - - -
סתיו שפיר
זה לא נכון, זה לא סכום חדש, זה עבר גם בשנה שעברה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוץ מזה, שר האוצר החליט גם לחזק את מוסדות החינוך, את המכללות ספיר וכל אלה.
סתיו שפיר
בכמה כסף? 6 מליון שקלים. 6 מיליון עברו לכל המוסדות, מוסדות החינוך בדרום, ופה אתה רוצה להעביר עשרות מיליונים זה הפרופורציה שלך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לי פרופורציה.
סתיו שפיר
אתה זורק כמה שקלים לדרום כדי להגיד שאתה דואג להם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש התייחסות לנושא.
סתיו שפיר
יש התייחסות כמה שקלים לדרום, ועשרות מיליונים יעברו למועצות הדתיות ולמינהלת הזהות היהודית.
משה גפני
אתה מביא את הכסף הזה עכשיו לאישור בתור שוחד. שוחד כדי להעביר את המע"מ אפס שאתה לא מאמין בו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
משה גפני
מה טוב? למה הזכרת את הישיבה בשדרות בשביל לעצבן אותי? לא, בשביל לעצבן אותי שאני העברתי לשם כסף? הפכתי את הישיבה שם למבצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סלח לי, אני לא רוצה להזכיר לך מאיפה הגיע הכסף הזה.
משה גפני
באמת? אני אביא את העברות מה שהיה פה מאיפה הגיע הכסף. אתם כופרים לטובתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כופרים לטובתך.
משה גפני
כן כופרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני משבח אותה.
משה גפני
אתה לא משבח שום דבר. אתם הבאתם את הכסף. הייתם באופוזיציה לא היה לכם שקל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך כתוב? "חבל שזיקנתו ביישה את בחרותו". אתה מכיר את הברייתא.
משה גפני
היו נותנים לך מיליון שקל ומשתיקים אותך כמו היום. אני העברתי את הכסף, אתם לא מכירים בטובה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מכירים מאוד.
משה גפני
אתם תשלמו את המחיר הזה. אתם הבאתם כסף לישיבה בשדרות? באמת, כל הכספים שקיבלתם, אתם לא מכירים בטובה הזאת. קונים אותך בכמה שקלים. מע"מ אפס, אתה מאמין בחוק הזה שאתה הולך להביא היום? זה נכון שאני גבר אז אני פחדן, והיא אשה והיא אמיצה.
חנא סוייד
אדוני היושב ראש, יש לי שאלה, אולי היא רטורית, אבל אשמח שנקבל עליה תשובה גם. אין ספק שהדיון שמתקיים עכשיו, מתקיים בצל של חוק מע"מ אפס. חוק מע"מ אפס זה חוק שבא להיטיב ולתת מענקים בנושאי דיור למשפחות שונות וזה טוב. כשאני רואה שבהעברות התקציביות בסעיף 42, מעבירים מסעיף מענקי בינוי ושיכון, עכשיו כשרוצים לתת הטבות ומעניקים בחוק אחר שהוא סיפור על העץ, מוציאים מה שיש מסעיף תקציבי שנקרא מענקי בינוי ושיכון. עכשיו החכמה הטריוויאלית, אדוני היושב ראש, החכמה אומרת שאם אתה תופס שאתה נמצא בבור, קודם כל תפסיק לחפור. מה שעושים כאן לדעתי זה טיפשות. הכסף שישנו כאן, ושאפשר לתת אותו כמענקי בינוי ושיכון, מעבירים אותו למטרות אחרות כאשר שמים את יהבכם על חוק שכמעט ודאי שהוא לא יעבור, כי הוא לא הגיוני לחלוטין. לכן אני רק רוצה להראות מה הפרדוקס שאנחנו נמצאים כאן פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יפה מאוד, תודה רבה על הנעימות ועל הזמן.
תשובות, רבותיי, מי ששאל וגם מי שהשאלות הדאיג אותו אז יש תשובות. בבקשה.
משה גפני
יש פה גם נציג של המשרד לבטחון פנים לגבי השוחד?
יובל טלר
ה-8 מיליון שנועדו לתגבור פעולות המשרד מחולקים באופן הבא.
משה גפני
השאלה הראשונה הייתה מתי זה הוכן. מתי הכינו את זה?
יובל טלר
הפנייה הוכנה כבר לפני כחודש, ונשלחה לוועדה.
יעקב ליצמן
היו שינויים בינתיים?
יובל טלר
לא היה שינוי, ונשלחה לוועדה לפני כשבועיים.
משה גפני
למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
יובל טלר
מבחינת התקצוב הוצאה של ה-8 מיליון. מיליון וחצי שמיועדים לקבורה חילונית, ומתן תמיכות לקבורה אזרחית, קבורה חילונית. 1.2 מיליון שמיועדים למיגון מבני דת. 3.3 מיליון שקלים שמיועדים לפיתוח בתי עלמין. מיליון שקלים שמיועד לשמיטה, ועוד מיליון שקלים לביקורת פנימית בחשבות.
יצחק כהן
זה לא כתוב החשבות.
יעקב ליצמן
כמה השמיטה?
יובל טלר
מיליון שקל.
יעקב ליצמן
וכמה קבורה חילונית?
יובל טלר
קבורה חילונית מיליון וחצי.
יעקב ליצמן
אין שמיטת קרקעות על החילונים? הוא לא הסביר לי מה זה חילוני.
יובל טלר
תגבור של הפעולות המועצות הדתיות.
משה גפני
בסעיף הראשון אתה תסביר לנו מה זה שמיטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אל תסביר מה זה שמיטה ומה זה חילונית.
יעקב ליצמן
לא, סתימת פיות עוד פעם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, סתימת פיות.
יובל טלר
7 מיליון שמיועדים לתגבור פעילות המועצות הדתיות.
משה גפני
אנחנו מבקשים פירוט למה הולך המיליון שקל - - -
יצחק כהן
החשבות לא מופיע, הוא אמר חשבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא נותן לך את התשובות.
יעקב ליצמן
הוא לא עונה.
יצחק כהן
לא כתוב העברה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא כן עונה.
יעקב ליצמן
אני שאלתי אותו מה זה קבורה חילונית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא עונה מה שהוא עונה.
יצחק כהן
חשבות זה נושא חדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, הרב יצחק.
יצחק כהן
לא, אתה בבקשה. החשבות לא מופיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמענו אותך, נקודה.
יצחק כהן
לא, אני רוצה שהוא ייתן לי תשובה על זה, נו, אז מה אם שמעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמענו אותך, נקודה, דיי.
יצחק כהן
החשבות לא מופיע, זה נושא חדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, נושא חדש.
יובל טלר
ה-7 מיליון שמיועדים לצורך תגבור של המועצות הדתיות - - -
משה גפני
לא, אבל למה אתה לא עונה לי?
יצחק כהן
לא, אתה בבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב משה, אני אעצור אותו באמצע ואני אצביע.
יעקב ליצמן
אתה חייב להוציא תשובות.
משה גפני
- - - מיליון שקל.
יצחק כהן
חשבות, איפה מופיע חשבות בסעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
אראל מרגלית
החשבות, האם מתכוון לייעוץ חשבונאי, אני רוצה להבין, אני בא לקראתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לו שהוא יסביר.
יובל טלר
7 מיליון שקלים שמיועדים למועצות הדתיות, מתוכם 2.5 לתגבור הפעילות שעליהם שאלתם שמדובר בקנייה של פילטרים ומסננים למקוואות, ולשיפוץ של מקוואות ולמערכות חימום למקוואות. ובנוסף ל-4.5 למתן ייעוץ חשבונאי למועצות הדתיות.
יצחק כהן
מה זה?
אראל מרגלית
זה החשבות.
יובל טלר
לחשבים מלווים. נמצא אתנו סמנכ"ל מנהל אגף תקציבים.
יחזקאל כהן
אני מנהל אגף בכיר לתקצוב ותכנון המשרד לשירותי דת. ה-4.5 שאתם רואים לייעוץ חשבונאי, לתוך ה-7 מיליון שקל מיועדים לחשבים מלווים, ליווי תכניות הבראה במועצות הדתיות.
משה גפני
כמה כסף?
יצחק כהן
מי החשבים? אתה יכול להגיד לי מי החשבים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
סתיו שפיר
אלה עובדי המשרד, או שזה עובדים חיצוניים?
יצחק כהן
מי זכה במכרז?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
סתיו שפיר
מי זכה במכרז זו שאלה לגיטימית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה.
סתיו שפיר
מה זה הלאה? מי זכה במכרז?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אז הוא יעביר לך את זה בכתב.
סתיו שפיר
לא - - - כי תמיד אתה אומר בכתב, ובסוף אין בכתב.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה, בבקשה.
סתיו שפיר
מה זה יאללה, מי זכה במכרז?
יובל טלר
אנחנו לא יודעים מי זכה במכרז.
סתיו שפיר
אתם לא יודעים מי זכה במכרז?
יצחק כהן
היועץ האסטרטגי.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דיי, מספיק כבר.
סתיו שפיר
אתה דובר משרד האוצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מספיק כבר לבזבז זמן, תפסיקי עם זה כבר, דיי.
סתיו שפיר
אני רוצה להבין מי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יעביר לך את הנתון.
יעקב ליצמן
לא מעבירים לנו שום נתונים, ניסן.
סתיו שפיר
כל התקופה שלנו בוועדת כספים, העבירו לי רשימות חמש פעמים אולי מכל השאלות ששאלתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, שיעביר לך את זה גם.
סתיו שפיר
חמש פעמים על כל השאלות ששאלתי. אחר כך אתה אומר שאני משקרת כשזה עובר למקומות שלכם. אם זה כזה שקר, למה אתה מפחד שהוא יגיד את האמת?
יובל טלר
- - - בעקבות דיון שהיה בוועדת הכספים - - -
סתיו שפיר
אתה מקבל תוספת שכר על זה שאתה מדבר את משרד האוצר?
יובל טלר
המועצות הדתיות מתוקצבות בחלקן על ידי הרשויות המקומיות, ובחלקן על ידי המשרד לשירותי דת. פעם בשנה נקבעים הקריטריונים לשיעור התקצוב על ידי השר לשירותי דת ועל ידי שר האוצר, והקריטריונים באים לדיון בוועדת הכספים. הקריטריונים יובאו לדיון, וועדת הכספים החליטה על הרחבה של הקריטריונים כך שתתוגבר ההשתתפות של המשרד לשירותי דת בתקציב של מועצות דתיות שנמצאות באשכול חברתי ארבע, ונמצאות באזורי הדרום - זה בנושא של ההשתתפות של המשרד לשירותי דת.
יעקב ליצמן
לא, קבורה חילונית לא הסברת מה זה.
יובל טלר
אני אגיע. העברת אחריות על המרכז למקומות הקדושים. העברת האחריות תתבצע כבר בתחילת השנה, זה לא משהו שקרה עכשיו. העברת התקציב - - -
אראל מרגלית
למה זה התבצע?
יעקב אשר
מי החליט על זה?
יובל טלר
זו החלטת ממשלה על העברת האחריות בין המשרדים.
יצחק כהן
מה זה פינג פונג פעם פה, פעם פה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, בבקשה.
יובל טלר
הנושא של תקצוב הרשאה להתחייב בסך 45 מיליון שקלים.
אראל מרגלית
בוא, תסביר את זה, בחייך.
יובל טלר
תקצוב ההרשאה התחייב בסך 45 מיליון שקלים, זה תקצוב שניתן כבר בשנה שעברה. המשרד לשירותי דת התחיל את ההליך של המכרז, המכרז לא הושלם, ולכן הוחלט על תקצוב חוזר של ההרשאה הזאת. ההרשאה לא השתמשו בה בכלל בשנה הקודמת.
יעקב ליצמן
זה לא נרשם?
אראל מרגלית
לא הוצא כסף שנה קודמת?
יצחק כהן
למה לא הוצא?
יובל טלר
לא חויבה ההוצאה.
יעקב ליצמן
שאלתי אם נרשם.
יובל טלר
לא חויבה ההוצאה הזאת, ולכן זה לא מועבר כעודף מחויב.
אראל מרגלית
משרד הדתות רוצה לחזור לדוס.
יובל טלר
המטרה היא ביצוע של תיקצוב המועצות הדתיות, שם מערכות המיחשוב, הם ברמה ובאיכות מאוד ירודה. הנושא של מיגון מבני דת, פיתוח בתי עלמין קבורה חילונית והביקורת הפנימית, מדובר בתקנות של תמיכות שמועברות - - -
אראל מרגלית
סליחה, אז 45 מיליון שקל, זה המכרז שהיה צריך להיות שנה שעברה שלא בוצעה, משום מה זה התעכב. עכשיו זה מכרז למה? למיחשוב מחדש של משרד הדתות על מערכת - - -
יובל טלר
זה לא של משרד הדתות, מדובר במיחשוב של המועצות הדתיות. יש 131 מועצות דתיות שפזורות ברחבי הארץ, 45 מיליון מיועדים לשדרוג מערכות המיחשוב במועצות הדתיות.
יצחק כהן
זה מאה אחוז מימוש למשרד.
אראל מרגלית
אנחנו מביאים להם חשב מלווה ושמים אותם על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שיש להם מיחשוב, ברוך השם, הגיע הזמן.
יצחק כהן
יש להם מיחשוב.
יובל טלר
- - - צורך אמיתי. בנושא של מיגון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי.
יובל טלר
פיתוח בתי עלמין ומתן מענה לקבורה חילונית, מדובר בשלוש תקנות של תקנות תמיכות שמשרד לשירותי דת על בסיס התקציב שמועבר מפרסם קולות קוראים, מניסיון העבר הדרישה לתמיכות האלה היא דרישה שעולה בערך פי 4-5 - - -
יעקב ליצמן
תסביר לי מה זה קבורה חילונית.
יובל טלר
קבורה חילונית, מדובר בקבורה לחסרי דת, קבורה של אנשים שלא רוצים להיקבר במסגרת ההלכה היהודית.
משה גפני
למה הכסף?
יעקב ליצמן
זה לא אותו אדמה?
יובל טלר
מדובר באזורים נוספים, בשטחים נוספים.
יעקב ליצמן
לא הבנתי מה זה עולה כסף, זה אותו הקרקע, תסביר לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, נו, באמת, עזוב אותו. מה אתה רוצה מרפרנט על הנושא? יש לנו ויכוח עקרוני.
יעקב ליצמן
אני רוצה לדעת למה עולה פי שתיים כסף, ולא הסבירו לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו הולכים להצביע.
משה גפני
היה תשובה על השמיטה?
סתיו שפיר
לא, לא הייתה.
יובל טלר
לשאלתה של חברת הכנסת שפיר, העברות הגידול בתקציב המשרד לשירותי דת היה הרבה יותר קטן. אני מכיר מספרים הרבה יותר נמוכים, אני יכול לבדוק את זה.
סתיו שפיר
אני שואבת את המספרים מהאתר של משרד האוצר, אז יכול להיות שאתם מטעים במספרים. אבל הגידול של 533% רק ב-2014. ב-2013, אגב, זה היה גידול של 1,400.
יובל טלר
גידול בתקציב הוא גידול שנוגע בהעברת עודפים של תקציבים שמדובר בתקציבים מחויבים שמועברים - - -
סתיו שפיר
אוי, דיי, אני לא יכולה לשמוע את התקציבים המחויבים האלה עוד פעם. אנחנו חייבים להפסיק להשתמש בטרמינולוגיה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אני מעלה להצבעה.
קריאות
- - -
משה גפני
למה בשמיטה, להיתר המכירה, למה זה הולך?
סתיו שפיר
סליחה, תפרט מה קורה בתוך התקנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, העברה מס' 183-185.
משה גפני
אני מבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חמש דקות. הכוונה ב-12:17 דקות אנחנו מיד מצביעים.
משה גפני
יש לי הרבה סעיפים.
יצחק כהן
מתי דנים במע"מ אפס?
משה גפני
אני רוצה להתייעץ עם החברים שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מעט.
יצחק כהן
מע"מ אפס - קיבלת מקדמה 20 מיליון ו-20 מיליון עם אספקת הסחורה, אין שוטף 30.
משה גפני
מה זה קרן הקהילות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברים, עוד חמש דקות.

<(הישיבה נפסקה בשעה 12:17 ונתחדשה בשעה 12:22.)>
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנחנו ממשיכים. נגמרה ההתייעצות הסיעתית.
משה גפני
אתה מחדש את הישיבה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
משה גפני
אני רוצה להגיד לך מה סיכמנו בהתייעצות הסיעתית. אנחנו סבורים שאנחנו עושים עוול לבית היהודי. בהתייעצות הסיעתית דיברנו על העניין הזה שאנחנו עושים עוול לבית היהודי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ולכן?
משה גפני
בהתייעצות הסיעתית דיברנו על זה שיכול להיות שאנחנו עושים עוול לבית היהודי ואני אומר לך מה אנחנו חושבים שצריך לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קצר.
משה גפני
בסדר. קצר. אני לא מדבר שעה אלא רק חצי שעה. על כל פנים, אנחנו סבורים שאנחנו עושים עוול לבית היהודי ולכן אנחנו סבורים שכל מה שנעשה כאן עם השוחד ועם הכול, קודם כל צריך להאשים את יש עתיד. יש עתיד אמרו לבוחרים שלהם שהם לא נותנים להתנחלויות, לא נותנים לדברים הדתיים ולא נותנים לכל הדברים האלה. אנחנו החלטנו למקד את הביקורת שלנו בכל העניין הזה במי שנותן את השוחד ולא במי שמקבל את השוחד. גם מי שמקבל את השוחד.
יצחק כהן
מי נותן ומי מקבל?
משה גפני
יש עתיד נותנת את השוחד והבית היהודי מקבל. לכן סיכמנו ש-יש עתיד נותנת כסף להתנחלות.
יצחק כהן
מה היא מקבלת בתמורה?
משה גפני
היא נותנת כסף לנושא הזה. בתמורה לכך מעבירים להם את מע"מ אפס. הביקורת הראשונה היא על יש עתיד. גם אתם מקבלים שוחד אבל הם נותני השוחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד אישור פניות 183 עד 185?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 3
פניות מספר 183 עד 185 אושרו
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפניות אושרו.
יצחק כהן
רביזיה. בשם הקבוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פניות ממספר 179 עד 181.
משה גפני
אדוני היושב ראש, אתה הבנת מה אני אומר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי.
משה גפני
עשינו לכם עוול כי דיברנו רק על מקבלי השוחד. היה צריך לדבר על מי שנותן את השוחד. יש עתיד נותנת את השוחד, היא נותנת לכם כסף להתנחלויות, העיקר שתעביר את מע"מ אפס.

סתיו, כשלא היית כאן אמרתי שבהתייעצות הסיעתית החלטנו שצריך לדבר על יש עתיד שנותנת להתנחלויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פניות ממספר 179 עד 181 בעמוד 11.
יובל טלר
מרכז המיפוי ישראל . אגף התקציבים במשרד האוצר. הפנייה נועדה להעברת סכום של כ-13 מיליון שקלים ולתקצוב הרשאה בסך של כשלושה מיליון שקלים למרכז למיפוי ישראל, באופן הבא: תקצוב הוצאה בסך 4.2 מיליון שקלים לצורך שיפור מערכת המידע הגיאוגרפי ושיפור מערכת המחשוב של המרכז.
יצחק כהן
של הקו הירוק.
יובל טלר
תקצוב הרשאה לצורך הוצאות תפעול שעיקרם בינוי. העברה של 1.1 מיליון שקלים ממשרד התרבות והספורט לצורך ביצוע סקר מתקנים לצורכי המשרד. תקצוב הרשאה להתחייב בסך 3.29 מיליון שקלים לביצוע עבודות מיפוי עבור הרשות למקרקעי ישראל.
יעקב ליצמן
שאלה. אולי תסביר לי. משרד המדע, החלל והתרבות. זה שם המשרד? לא תרבות.
משה גפני
כאן זה רשום יחד. הם מקווים שזה יתאחד.
יעקב ליצמן
כתוב התרבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה השם שהיה בעבר.
יעקב ליצמן
אני יודע. זה תרבות וחלל.
אראל מרגלית
זאת תרבות חילונית בחלל.
יעקב ליצמן
למה אתה מוריד מיליון ואלף שקלים מהספורט?
יצחק כהן
באמת לא בסדר.
יעקב ליצמן
בסוף כתוב תכנית מעבר רזרבה כללית. כמה יש לך שם? מה זה שתיים? מה זה השתיים הזה?
יובל טלר
עודף של אלפיים שקלים. נותר עודף בתכנית מעבר של הרזרבה.
יעקב ליצמן
זאת אומרת, מכל הרזרבות, זה רק אלפיים שקלים.
יובל טלר
מדובר בתכנית מעבר. לא מדובר ברזרבה.
יעקב ליצמן
שאלתי מה המצב ברזרבה כשאתה כותב אלפיים שקלים.
יובל טלר
זאת לא הרזרבה.
יעקב ליצמן
הרזרבה היא בסך הכול אלפיים שקלים. תסביר לוועדה.
יובל טלר
אני מסביר שלא מדובר ברזרבה אלא מדובר בתכנית שהיא תכנית מעבר להעברה בין משרדים. משרד התרבות והספורט מעביר.
יעקב ליצמן
על איזה סעיף אתה מדבר?
יובל טלר
אני אומר. משרד התרבות והספורט מעביר מתקציב המשרד לתכנית המעבר ואנחנו מעבירים מתכנית המעבר לסעיף תקציבי של המרכז למיפוי ישראל.
יצחק כהן
מה אלה האלפיים שקלים האלה?
יובל טלר
כנראה זאת טעות.
יעקב ליצמן
לא יכול להיות שמביאים לנו פניות עם טעויות.
יובל טלר
לא מדובר בטעות בפנייה. מדובר בטעות בתקנה עצמה.
יעקב ליצמן
מה זה משנה? זאת טעות דפוס. אתה לא יכול להביא לנו עם טעויות ואנחנו לא יכולים להצביע בוועדה.
יובל טלר
כשאני אומר טעות, אני מתכוון לזה שכנראה העבירו מהרזרבה סכום מסוים והשאירו שם בטעות אלפיים שקלים. הטעות תתוקן.
יצחק כהן
מה תתוקן? תביא נייר מתוקן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר.
יצחק כהן
לגבי רשות מקרקעי ישראל. 3,290 מיליון שקלים. מה זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא ירשום ובסוף ייתן תשובות. יש עוד שאלות?
משה גפני
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נרשמת.
משה גפני
אני מתנצל שלא נרשמתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפנים משורת הדין.
משה גפני
לא לפנים משורת הדין. לאן אתה ממהר? אנחנו בפגרה.
יצחק כהן
סתיו, אין לך שאלות?
אראל מרגלית
לי יש שאלות.
משה גפני
אני רוצה להבין האם באמת יש כוונה לפגוע בתכניות הספורט מכיוון שקודם הבנתי מעיסאווי פריג' שאתה נגד הקמת מגרש כדורגל בכפר קאסם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפוך. אני בא לשחק שם.
אראל מרגלית
אני לא מבין למה כפר קאסם בליגה ב'. לדעתי זאת אפליה.
משה גפני
למה אתה נגד מגרש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני נגד מגרש? למה אני נגד מגרש?
יצחק כהן
בכל מקרה אני אבקש התייעצות סיעתית.
משה גפני
למה אני שואל את זה?
אראל מרגלית
למה אתה שואל את זה?
יצחק כהן
יותר טוב שלא תשאל.
משה גפני
ראשית, אני רוצה להגיד לך שכאשר ליצמן היה יושב ראש ועדת הכספים וכשאני הייתי יושב ראש ועדת הכספים, היה בא אלי חבר ועדה והיה אומר שצריך מגרש כדורגל בכפר קאסם, היינו עוזרים לו בזה. ודאי לא היינו מורידים לו. עכשיו, מה אתה הולך לעשות? אתה הולך להוריד מהספורט, אתה הולך להוריד מיליון ומאה אלף שקלים מהספורט. זאת אומרת, לא יעשו מגרש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם פריג' יבקש ממני, אנחנו נעזור לו.
יצחק כהן
אני מבקש התייעצות סיעתית.
חמד עמאר
ניסן, אני מבקש ממך, אם אתה יכול לתת לי מגרש כדורגל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אמרתי שאני יכול. אמרתי שאני אעזור.
יצחק כהן
אתה לא הבית היהודי. אתה לא תקבל. תהיה הבית היהודי, תקבל.
משה גפני
אנחנו באמת נצטרך לעשות התייעצות סיעתית.
אראל מרגלית
זה בגלל כמות המדליות. החלטנו להוריד.
משה גפני
אתה אמרת שאתה תיתן כסף למגרש הכדורגל בכפר קאסם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אמרתי שנשתדל לעזור לו.
אראל מרגלית
אני גם רוצה כסף למגרש בקטמון ט'.
משה גפני
הנה עיסאווי הגיע.
עיסאווי פריג'
ניסן, אתה מסתכל על זה בצחוק. 17 קבוצות בכפר קאסם.
אראל מרגלית
ליגה ב'.
עיסאווי פריג'
עשרות ילדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה בצחוק? מה אני אמרתי?
עיסאווי פריג'
לא יפתחו את הליגה וזאת עיר של 22 אלף אנשים. אין מגרש כדורגל במקום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני בסך הכול אמרתי שאם תבקש, אני אשתדל לעזור לך.
עיסאווי פריג'
אני ביקשתי מבעל הבית.
יצחק כהן
מי זה?
עיסאווי פריג'
עפר שלח. הוא גילה נכונות ויעשה את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך, זה בסדר. אם הוא מטפל, זה בסדר.
עיסאווי פריג'
ניסן, אתה מתנחל. לי עדיף לעשות את זה אתם.
יצחק כהן
אתה צריך להיות מתנחל כדי לקבל.
משה גפני
אדוני היושב ראש, חבר הכנסת פריג', אתה לא היית כאן. אני שאלתי למה הוא מתנגד למגרש כדורגל בכפר קאסם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משה, די. יש לך שתי דקות נגמרו.
משה גפני
אמר היושב ראש לפרוטוקול שאם אתה מבקש ממנו, יש מגרש.
עיסאווי פריג'
זה נרשם בפרוטוקול?
משה גפני
אחר כן הוא אמר שהוא יעזור.
אראל מרגלית
אני שאלתי למה הם בליגה ב'.
משה גפני
נכון. גם זאת שאלה שנשאלה.
חמד עמאר
גם אני רוצה מגרש.
עיסאווי פריג'
תתנה את ההצבעה שלך. נראה אותך.
חמד עמאר
תסביר לי לאט לאט כדי שאני אבין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי 6:00 הוא יסביר לך. אחרי 6:00 תהיה רבע שעה של הסברים.
סתיו שפיר
אחרי שסוגרים את הוועדה, לא נותנים הסברים, עם כל הכבוד.
משה גפני
אני שואל למה מורידים מיליון ומאה אלף שקלים מהספורט והאם השרה לימור לבנת יודעת על העניין הזה. כמובן השאלה למה אתם לא מפרידים בין המשרדים, אלה משרדים שונים ונראה כאילו מורידים במדע ואני כיושב ראש ועדת המדע בוודאי לא מסכים לזה.
אראל מרגלית
ואני כחבר.
משה גפני
כחבר אתה לא יכול להסכים לזה. מתברר שאתם פשוט נגד הספורט. מורידים מיליון ומאה אלף שקלים. יכול להיות שזה היה מגרש לדרוזים. יכול להיות.

שאלה שנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אחרונה.
חמד עמאר
אם זה מגרש לדרוזים, אני כאן.
משה גפני
שאלה שנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הזמן שלך מסתיים.
אראל מרגלית
הייתי השבוע במג'דל שאמס, איך אתה יכול לשחק שם כדורגל?
משה גפני
השאלה השנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גפני, עבר זמנך.
משה גפני
אתה לא נותן לשאול שאלות. תן לי לשאול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אתה לא שואל.
משה גפני
אני שואל. שאלתי שאלה אחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שאלה אחת בשתי דקות? באמת.
משה גפני
עם כל הכבוד, התברר כאן שיש בעיה עם הדרוזים.
עיסאווי פריג'
זאת המהות.
משה גפני
השאלה השנייה. מה זאת ההפחתה של מענקי בינוי ושיכון? הביאו אותנו לכאן היום כי רוצים לעזור בנושא של הדיור.
יצחק כהן
מע"מ אפס.
משה גפני
נכון.
יצחק כהן
כאן מתחיל הדיון.
משה גפני
בדיוק. בינתיים אתם מפחיתים 12 מיליון שקלים במענקי בינוי ושיכון ואנחנו יודעים שבסופו של דבר משרד האוצר יצטרך כסף כי יצטרכו לתת 18 מיליארד שקלים לביטחון. מאיפה ייקחו את זה? כל מה שתענה לנו בעניין הזה, בסוף יגלגלו את זה על האזרח הקטן שירצה לקנות דירה והדירה תעלה יותר כסף.
אראל מרגלית
והשנה האזרח הקטן קטן במיוחד.
משה גפני
נכון. זאת שאלה שנייה. לגבי הספורט שאלתי, לגבי המיליון ומאה אלף שקלים.
אראל מרגלית
אנחנו נרחיב על זה בהמשך.
משה גפני
אני רוצה לדעת מה זה שכר ותפעול במרכז למיפוי ישראל. מקבלים עובדים חדשים? הבית היהודי גם לשם הביא ג'ובים?
יעקב אשר
הולכים למפות היכן נמצאות ההתנחלויות.
משה גפני
כן. לגבי הנושא של מערכות ופרויקטים. מה זה מערכות ופרויקטים? כאן יש משהו שאני יודע ולכן אני לא שואל לגביו.
יעקב אשר
בכל זאת תשאל.
משה גפני
לא. אין צורך. לגבי 38 אלף שקלים לשכר, מה הכוונה? מי מקבל שכר של 38 אלף שקלים? זה גם מישהו מהבית היהודי? אולי מישהו מ-יש עתיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. סתיו.
סתיו שפיר
תודה. לפני כמה חודשים הגיע לכאן משרד האוצר וביקש לקצץ סכום של, אם אני זוכר נכון, 24 מיליון שקלים בסיוע למחוסרי דיור. היום אנחנו רואים קיצוץ של 12 מיליון שקלים, עוד פעם במענקי בינוי ושיכון לניהול הסיוע. כל זה - והזכיר את זה חבר הכנסת גפני בצורה נכונה – בזמן שאמור לעבור כאן היום חוק שמטרתו לכאורה, עם דגש על הלכאורה, לעזור בענייני הדיור אבל נראה שהחלשים שוב ושוב נשכחים. קודם כל באתם ואמרתם שאין תקציב אפילו לא למסקנות הדיור של הוועדה למלחמה בעוני. מימון מלא של מסקנות הדיור של הוועדה למלחמה בעוני יעלה לנו 1.5 מיליארד שקלים. זה הסכום. את זה אין לכם. לעומת זאת קיצצתם היום 125 מיליון שקלים מתחבורה ציבורית, מה שמשרת כמובן את האנשים שאין להם רכב, כלומר החלשים יותר ומעמד הביניים. קיצנו 300 מיליון שקלים במשק המים, מה שעלול לגלגל עלויות נוספות על הצרכן ושוב מוריד את התמיכה לחלשים ביותר. עכשיו אתם מקצצים גם בסיוע במענקי דיור.

אני פשוט מנסה להבין את הרציונל של משרד האוצר ואם אפשר גם שנציגי משרד השיכון יואילו ויסבירו לנו האם הקיצוץ הנוסף הזה הוא על דעתם, ושוב, אני מזכירה שאין כאן נוכחות של המשרדים אלא אך ורק של האוצר, וזה פעם אחר פעם. האוצר מנהל את המדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שיכון מלא כאן.
סתיו שפיר
זה המינהל ולא השיכון. יש כאן שיכון? המינהל מייצג את השיכון? למה אתה אומר מלא?
יצחק כהן
קבוצות הרכישה כאן.
סתיו שפיר
אתה צריך להביא לכאן את נציגי משרד השיכון כדי להבין מה פשר הקיצוצים האלה או האם יש לנציג האוצר איזה שהם הסברים. אגב, אני מזכירה לכם שב-2013 הבטחתם לנו של-2014 ייכנס מחדש הסכום שעמד כמעט על 30 או על 42 מיליון שקלים למענקי סיוע. זאת הייתה ההבטחה שלכם עת עשינו כאן את ההעברה התקציבית, ואם צריך, אנחנו נבדוק בפרוטוקול.

אתה מר סלומינסקי אמרת והתחייבת שהכסף הזה ייכנס בחזרה לחשבון. אני עוד לא ראיתי העברה כזאת שמחזירה את הסיוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או-קיי.
סתיו שפיר
מה או-קיי? זאת הייתה התחייבות שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההתחייבות הייתה של ידידנו דב חנין שדיבר אתו.
סתיו שפיר
אתה לא בקשר עם אורי אריאל?
אראל מרגלית
אני רוצה להתעכב על דבריו של הרב גפני בנושא של הספורט ואני רוצה טיפה להתעמק בנושא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך שתי דקות.
אראל מרגלית
אני רוצה לשאול איך במדינת ישראל לוקחים מתקציב הספורט שמ-1970 לא הגענו למונדיאל. אני רוצה להבין איפה אנחנו בעולם על מפת האתלטיקה הקלה. אני רוצה להבין במה אנחנו מצטיינים בענף הספורט חוץ משיט וג'ודו.
יעקב ליצמן
מה זה המונדיאל?
מיכל בירן
בזכות הפיליבסטר, אנחנו לא רואים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מצטיינים גם בשח-מט.
אראל מרגלית
זה ספורט אירובי. זה לא נחשב. אני רוצה להגיד משהו. גאווה לאומית, ואנחנו ראינו את זה במונדיאל.
יעקב ליצמן
מה זה המונדיאל הזה?
אראל מרגלית
לפעמים אגרסיות של מדינות והצורך של מדינות להתחרות אחת בשנייה, אפשר לטפל בהן בכל מיני צורות. לפני מאה-מאתיים שנים זה היה בצורות מלחמה והיום זה בעיקר במגרש הספורט. אני רוצה לומר שאם ישראל הייתה מתנהלת באופן כללי כמו שהיא מתנהלת בספורט, אנחנו היינו יכולים למכור את זה וללכת הלאה. אני לא מבין למה מזלזלים כאן בספורט ולוקחים לו עכשיו כסף. הספורט לדעתי צריך לעמוד כאחד ממרכזי המאמץ הלאומי בשנים הקרובות כי אם יהיו לנו הישגים, נגיע לאיזשהו מקום באולימפיאדה ונגיע סוף סוף למונדיאל.
חמד עמאר
איך תגיע אם אין לך מגרש בכפר קאסם.
אראל מרגלית
אם יהיה לנו מגרש בכפר קאסם. אני חושב שסוף סוף הרבה מאוד מהאנרגיות התחרותיות שלנו יופנו לאפיקים קונסטרוקטיביים.

את זה אני אומר כרכז של הפועל ירושלים.
יצחק כהן
אדוני, אני ביקשתי התייעצות סיעתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא עשינו? הוא ייתן תשובות ואז נעשה.
יובל טלר
בנושא של משרד התרבות והספורט מדובר בפנייה של משרד התרבות והספורט שביקש המרכז למיפוי ישראל יבצע עבורם שירות.
יצחק כהן
השרה ביקשה להוריד לה.
יובל טלר
לא ביקשה להוריד. היא ביקשה לעשות את הביצוע דרך המרכז למיפוי ישראל. זה שירות שמשרד התרבות והספורט לא יכול לעשות.
יצחק כהן
מה הקשר בין שני הנושאים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. תנו לו להשיב.
אראל מרגלית
למה זה קשור להעברות תקציב?
יצחק כהן
למה היא צריכה את זה?
יובל טלר
לצורך ביצוע של סקר מתקנים. סקר של צרכים בנושא של מתקני ספורט.
אראל מרגלית
מיליון ומאה אלף שקלים. האם סקר המתקנים כולל את כפר קאסם? ואם לא, למה זה לא כולל את כפר קאסם?
משה גפני
המרכז למיפוי ישראל עושה את הסקרים האלה?
יובל טלר
הוא עושה את הסקר.
משה גפני
למה המשרד לא יכול לעשות?
יובל טלר
ההעברה לרשות מקרקעי ישראל, הזמנת עבודה בנוסף של רשות מקרקעי ישראל, עבודה בשווי של 3.29 מיליון שקלים לביצוע של עבודות מיפוי שמרכז למיפוי ישראל עושה.
עיסאווי פריג'
על מה אתה מדבר? לא, זה לא נכון. מיפוי הצרכים נעשה דרך המועצה להסדר ההימורים בטוטו.
משה גפני
הוא צודק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא כבר עבר לסעיף אחר.
יעקב ליצמן
האם היה מכרז? למה אתה לא עונה? האם היה מכרז?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא יענה.
יעקב ליצמן
אם הוא לא יענה, אני לא אפסיק. האם היה מכרז? הוועדה לסתימת פיות. תענה אם היה מכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
יעקב ליצמן
מי החליט מי יעשה את זה?
משה גפני
היה מכרז?
יעקב ליצמן
תענה האם היה מכרז. האם היה מכרז?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
סתיו שפיר
מה זה תמשיך? אי אפשר לשמוע אותו.
יעקב ליצמן
האם היה מכרז? למה אתה לא עונה? למה אתה מפחד לענות ולומר האם היה מכרז?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיך הלאה.
משה גפני
האם היה מכרז?
עיסאווי פריג'
נמצא כאן מנהל רשות מקרקעי ישראל.
יעקב ליצמן
אתה יכול להמשיך הלאה ולעשות מה שאתה רוצה. תדבר אל הקיר. זה כמו לדבר אלינו. אתה לא עונה על שום דבר. אתה לא עונה על השאלות ואתה מחפה על שחיתויות. תענה לעניין. אם אתה לא יודע, תצא מכאן. עם כל הכבוד. אני רוצה תשובה האם היה מכרז. האם הייתה שם שחיתות? אני רוצה לדעת תשובה. אל תבלבל לי את הראש. תענה לעניין. היושב ראש מחפה את שחיתויות כאן. האם היה כאן מכרז? אם אתה לא רוצה לענות כאן, אתה לא עונה תשובות. תוציא אותי גם כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא אותך.
יעקב ליצמן
בסדר. שחיתות. יש גבול איך אתה מנהל את הוועדה כאן. מי שלא מוצא חן בעיניו, הוא מוציא. תוציא, תוציא. אני רוצה לדעת האם היה מכרז כאן. אני רוצה לדעת אם אתם לא מושחתים. האם היה מכרז? תענה כן או לא.
עיסאווי פריג'
מה הבעיה לענות?
יעקב ליצמן
היה מכרז או לא היה מכרז? האם הוא עשה מכרז. הוא לא פטור. הוא חלק ממשרד ממשלתי.
יובל טלר
מפ"י לוקחים שירותים מגופים אחרים ומוציאים מכרז.
יעקב ליצמן
מי זכה במכרז?
יובל טלר
רמ"י היא זאת שפנתה למרכז.
יעקב ליצמן
מי זכה במכרז?
יובל טלר
באיזה מכרז. אני לא מבין במה מדובר. במכרז של רמ"י?
משה גפני
הסקר עליו אתה מדבר. על מה הכסף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בגלל שאתה כל הזמן צועק, אתה לא שומע את התשובה שלו.
יעקב ליצמן
הוא לא עונה לעניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא עונה לך לעניין ואתה לא שומע.
משה גפני
הוא לא ענה.
יעקב ליצמן
הוא אמר שהיה מכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אפילו לא שמעת אותו.

ניתנו התשובות.
משה גפני
לא ניתנו התשובות. שאל עיסאווי למה לא עושה את זה המרכז להימורים. למה?
עיסאווי פריג'
הוא עשה את זה.
יעקב ליצמן
מי עשה את המכרז? הוא לא עונה על זה.
משה גפני
אתה לא נותן שיענו תשובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איציק, רצית התייעצות?
משה גפני
לפני ההתייעצות, שיענה על השאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רצית התייעצות סיעתית?
יצחק כהן
כן.
סתיו שפיר
אני עוד לא קיבלתי תשובה לעניין הדיור.
יצחק כהן
התייעצות אחרי התשובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נגמרו התשובות.
סתיו שפיר
לא. לא היו תשובות. עם כל הכבוד ניסן, כשאני לא מתפרצת הם לא נותנים תשובות, וכשאני כן מתפרצת אתה אומר לי לצאת החוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה ענית תשובה לסתיו?
משה גפני
גם אני שאלתי את השאלה הזאת. אם אתה מוציא אותה, תוציא גם אותי.
יובל טלר
עניתי על הנושא.
סתיו שפיר
לא הייתה תשובה לגבי מחוסרי הדיור. מה הייתה התשובה? מישהו כאן זוכר מה הייתה התשובה איך אף אחד לא שמע?
משה גפני
לא. הוא לא ענה.
סתיו שפיר
הייתה תשובה לעניין הסיוע למחוסרי דיור?
משה גפני
לא. לא הייתה.
סתיו שפיר
בבקשה תענה לי שוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן תשובה על זה ונגמור.
יובל טלר
בנושא של העברה ממענקי בינוי ושיכון, כמו שאמרתי קודם לא מדובר בקיצוץ במענקים, לא מדובר בקיצוץ בקצבאות אלא מדובר בהעברה מעמלות ניהול הסיוע. עמלות ניהול הסיוע אלה עמלות ניהול שמשולמות לחברות משכנות.
עיסאווי פריג'
אתה שלם עם מה שאתה אומר?
סתיו שפיר
מה זה אומר שמורידים את עמלות הניהול לחברות משכנות?
יובל טלר
נוצר עודף. במצב הביצוע כיום וצפייה לקראת סוף השנה נשאר עודף בתכנית של עמלות ניהול הסיוע.
סתיו שפיר
באיזה חברות מדובר? עמידר? עמיגור? ממי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, חמש דקות התייעצות סיעתית.
סתיו שפיר
רגע. לא קיבלתי תשובה. מאיזה חברות העמלות קוצצו? מה זה אומר שמקצצים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא קיצצו מהחברות. מהעמלות.

ביקשתם התייעצות סיעתית.
סתיו שפיר
איך אתה לא מתבייש לקצץ שוב ושוב מהעניים? אנחנו לפני הצבעה על חוק המע"מ. איך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוזרים מהתייעצות סיעתית ב-12:55.

<(הישיבה נפסקה בשעה 12:50 ונתחדשה בשעה 13:00.)>
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מחדשים את הישיבה. כל מי שיצא להתייעצות, מוזמן לחזור.

מי בעד אישור פניות ממספר 179 עד 181?
סתיו שפיר
ניסן, אמרת שיש כאן נציגי של משרד השיכון. איפה הם? לפני ההצבעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד אישור פניות ממספר 179 עד 181?
סתיו שפיר
אני דורשת לקיים דיון על הקריטריונים כדי להבין מדוע הסכומים האלה לא מנוצלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי נגד?

הצבעה

בעד – 7
נגד – מיעוט
הפניות ממספר 179 עד 181 אושרו
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפניות אושרו.
משה גפני
הן לא אושרו. יש רביזיה.
יצחק כהן
רביזיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פנייה מספר 177 ו-178.
יעקב ליצמן
הצעה לסדר.
משה גפני
אני רואה שאתה נגד חסידי גור. הוא ביקש הצעה לסדר.
יעקב ליצמן
אדוני היושב ראש, לאור העובדה שאנחנו יושבים כאן מ-10:00 עד 1:00, שלוש שעות, והצלחת להעביר ארבע העברות תקציביות, דבר המהווה הספק אדיר, שיש עליהן רביזיה, האם אדוני מוכן להודיע לנו עכשיו - שיש לך עוד שלוש-ארבע מה שלפי הערכתי יכול לקחת עוד שלוש-ארבע שעות – שהאנשים שהגיעו לכאן לדיון על מע"מ אפס יכולים ללכת הביתה ולבוא מחר? למה שישבו כאן עכשיו? שלוש שעות לקח להעביר ארבע העברת תקציביות
יצחק כהן
והן ברביזיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.
יעקב ליצמן
הספק אדיר של ועדת הכספים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פנייה מספר 177 ו-178.
יעקב ליצמן
אפשר לקבל תשובה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נמשיך. יש לנו זמן היום לדון במע"מ אפס בעזר השם.
יובל טלר
הפנייה נועדה לתגבור תקציב הוצאות חירום אזרחיות בסך של 42 מיליון שקלים לצורך הקמה ושדרוג מרכז הפעלה ברשויות המקומיות, מרכזי הפעלה ברשויות המקומיות ורכישת ציוד חירום ברשויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסביר שוב כי היה קצת רעש.
יובל טלר
הפנייה נועדה לתגבור תקציב הוצאות החירום האזרחיות בסך של 42 מיליון שקלים לצורך הקמה ושדרוג מרכזי הפעלה ברשויות המקומיות.
יעקב ליצמן
להקריא גם אנחנו יודעים. מה זה חירום ומה זה ציוד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מישהו רוצה לשאול?
יצחק כהן
כן, בטח.
סתיו שפיר
גם אני.
משה גפני
כמה חברים יש ל-יש עתיד בוועדת הכספים?
יצחק כהן
ארבעה.
רות קלדרון
אנחנו משקיעים.
יצחק כהן
כולם מגויסים.
משה גפני
מי מצביע מטעם יש עתיד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשנגיע להצבעה, הם יאמרו.
יעקב ליצמן
שיגידו קודם מי מצביע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יצחק, רצית לשאול שאלה.
יצחק כהן
מה אתם משדרגים? איזה מרכזים, איזה מהם חדשים ואיזה מהם אתם משדרגים. תן לנו הסבר. מה זה המרכזים האלה?
יובל טלר
נמצא אתנו סגן ראש רח"ל.
משה גפני
רגע. יש שאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
משה גפני
אני לא יודע מה פתאום שלחו אותך לחזית הזאת. אני מבקש לדעת מה זה הקיצוץ שנעשה במשרד החינוך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתיו, את רצית לשאול?
משה גפני
רגע. אני שואל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא קודם כל שואל ואחר כך הוא מחפש על מה.
משה גפני
סתם אמרת את זה. תעשה לי טובה, תתייחס אלי בכבוד כי אחר כך אני נעלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מתייחס מאוד בכבוד.
יצחק כהן
אל תיעלב. תשקול להיעלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גפני, הזמן שלך רץ.
משה גפני
אני שואל שאלה. יש הפחתה של שישה מיליון שקלים ו-23 אלף שקלים מהחינוך היסודי.
יצחק כהן
משה, אנחנו בעמוד 8.
עיסאווי פריג'
איפה זה? בעמוד 8 יש מלל.
יצחק כהן
לא. תהפוך אותו.
משה גפני
זה לא בסדר. עושים ממני צחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. אתה עושה מעצמך עכשיו.
משה גפני
אני עושה מעצמי? תכף תראה אם אני עושה מעצמי. בעמוד 8 אתה הבאת את ההעברה מספר 177 ו-178 להוצאות חירום אזרחיות. הבאת?
יובל טלר
כן.
משה גפני
זה נושא הדיון?
יובל טלר
כן.
משה גפני
מאיפה יש את הכסף? בהעברה, תסתכל בהמשך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשאל את השאלה. הזמן שלך רץ.
עיסאווי פריג'
גפני, איפה זה? אני רוצה להבין.
יצחק כהן
איפה הנייר? אתה מדבר על משרד החינוך והוא מדבר על רח"ל, רשות חירום לאומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתיו, את רוצה לשאול?
סתיו שפיר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עיסאווי, בבקשה.
עיסאווי פריג'
בסעיף הזה 42 מיליון שקלים. שאלה ראשונה היא לגבי מכרה הזהב של סעיף הוצאות שונות. אני רוצה לקבל את הרשימה בכמה הסעיף הזה התחיל ועל כמה הוא עומד היום, ולאורך כל זה לקבל כרטסת מה יצא מהסעיף הזה. אני מבקש לקבל את זה.
אורי מקלב
ממה אתה חושש?
עיסאווי פריג'
אדוני היושב ראש, בקשתי נרשמה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
נרשמה.
יעקב ליצמן
והוא גם יקבל את זה? אנחנו לא מקבלים.
עיסאווי פריג'
אני עובר לשאלה השנייה. אני רואה הוצאות חירום אזרחיות, מרכזי הפעלה וכדומה. כמה מתוך הסכום הזה הולך לרשויות הבדואיות בדרום שהיו חשופות לאיום הטילים? אני מבקש את התשובה של החלוקה של ה-42 מיליון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתיו, בבקשה.
משה גפני
אתה לא נותן לי להשלים את השאלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סתיו מדברת עכשיו.
משה גפני
בסדר. אני אחריה.
סתיו שפיר
אני העברתי שאלות בעניין ההעברה הזאת וקיבלתי תשובות חלקיות בלבד. השאלה הראשונה שלי הייתה לקבל את רשימת כל הישובים שמתוקצבים במסגרת ההעברה הזאת לפי סכום, כמה מקבל כל אחד ולהבין האם מדובר בצרכים חדשים שהגיעו בעקבות המבצע או במשהו שתוכנן מראש. אם תוכנן מראש, מתי הוא תוכנן ובאיזה שלב. לא קיבלתי תשובה על השאלות האלה. קיבלתי תשובות רק לגבי הקריטריונים שלכם אבל לא מי יקבל. ברגע שיש לכם את הקריטריונים, אתם גם צריכים לדעת מי מקבל מה.
משה גפני
מאיזה סכום יורד הכסף של הוצאות שונות? מה זה ההוצאות השונות עליהן מדובר? איזה סעיף תקציבי ייפגע כתוצאה מהעברת הכסף הזה?

שאלה שנייה היא לגבי העורף הלאומי, חיזוק העורף הלאומי. האם זה נמצא בתכנית הגדולה של העברה לנושא של הביטחון או שזה כסף נוסף? אם זה כסף נוסף שצריך להביא, זאת אומרת שאנחנו מדברים כבר על למעלה מ-18 מיליארד שקלים שצריך להעביר לנושא הביטחון. במקרה הזה, הוצאות חירום אזרחיות – לאן זה הולך והאם זה רק לדרום או למקומות אחרים אם כן, אולי בגלל זה לא יביאו את המע"מ אפס כי אז מתברר שבאמת אין כסף.
סתיו שפיר
אני לא הבנתי. אתה הרפרנט של מה?
יצחק כהן
של הכול.
יובל טלר
הרפרנטית הרלוונטית יולדת בשעות אלה.
יצחק כהן
מזל טוב.
יעקב ליצמן
יכולת להגיד את זה בבוקר. לא היו תוקפים אותך.
סתיו שפיר
אבל יש לך תשובות לשאלות האלה?
יובל טלר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד שאלה אחרונה של אורי.
משה גפני
אתה רפרנט של מה?
יובל טלר
שיכון.
אורי מקלב
לצורך הקמה ולצורך שדרוג. האם אפשר לדעת מה העלות של הקמה של אותו מרכז חירום, בכמה הקמות אנחנו מדברים וכמה הולך לשם?
יצחק כהן
ואני שאלתי מה משדרגים.
אורי מקלב
מה הסכום שהולך לשדרוג? האם בא לידי ביטוי מה שקרה בחודש האחרון כשהתברר שיש ערים מסוימות שם היו יותר בעיות ויותר פגיעות ואנחנו רוצים לתת דגש בעקבות איזה סקר או עבודה מקצועית שנעשתה בעקבות מה שקרה עכשיו, או שאנחנו מדברים על דברים ישנים שבכלל לא קשורים למערכה האחרונה.

דבר נוסף שאני רוצה לדעת הוא האם זה בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי או שרח"ל נתנה את זה בלי שום דבר.

כמה עולה הקמה של מרכז כזה עליו אנחנו מדברים? השדרוג, האם הוא נעשה באופן שוויוני לכולם או שאנחנו מדברים על כך שיש איזה שדרוג.
יצחק כהן
ומי החליט על המיקומים שלהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה. עכשיו תענה.
אורי מקלב
כמה מהסכום הזה עובר לערי גוש דן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשובות בבקשה.
משה גפני
הוא הרפרנט של השיכון. איך הוא קשור להוצאות חירום אזרחיות? מי הרפרנט באוצר על הוצאות חירום אזרחיות?
יובל טלר
היולדת.
משה גפני
יש רגע משמח. תוכלו למסור לה בשמנו מזל טוב?
יובל טלר
כן. בוודאי.
שאול אהרון
סגן ראש רח"ל. תפיסת היסוד של רח"ל היא לחזק את הרשויות המקומיות.
יעקב ליצמן
מי זאת רח"ל?
קריאה
היולדת.
שאול אהרון
תפיסת היסוד היא לחזק את הרשות המקומית כי בעצם הרשות המקומית היא אבן היסוד. הרשות המקומית צריכה להיות מחוזקת וככל שהמצב הוא מצב יותר חירומי, הרשות המקומית צריכה להיות יותר חזקה.
עיסאווי פריג'
את זה אנחנו יודעים. כן.
שאול אהרון
התכנית שלנו היא תכנית התחילה משנת 2013, היא תכנית לארבע שנים כשבעצם אנחנו עוברים את כל הרשויות המקומיות במדינת ישראל, אנחנו דואגים להקים מרכזי הפעלה בכל הרשויות המקומיות במדינת ישראל ולחזק את כל הרשויות המקומיות.
עיסאווי פריג'
יש מרכזי הפעלה במגזר הערבי.
שאול אהרון
כן. גם אצלכם. גם בכפר קאסם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תענה לשאלות שלא קיבלו אישור.
יעקב ליצמן
הוועדה לסתימת פיות.
משה גפני
כדי למנוע שאלות, תפרט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה תפרט כמה שאתה מרגיש.
משה גפני
שייתן לנו פירוט. תפרט באריכות.
שאול אהרון
חיזוק הרשות המקומית מוסיף לחוסן האוכלוסייה ברשות המקומית. אנחנו מחזקים את הרשות המקומית.
משה גפני
בכמה רשויות יש את זה?
שאול אהרון
בסוף נגיע לכל הרשויות המקומיות.
משה גפני
כמה היום?
יעקב אשר
כמה היו בשנה שעברה?
משה גפני
כמה היום?
שאול אהרון
התכנית היא מ-2013 עד 2017. ב-2017 אנחנו גומרים את כל הרשויות.
משה גפני
כמה היום?
יעקב אשר
כמה היו ב-2013? מה היה התקציב ב-2013?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך, אתה עונה רק למי שקיבל אישור. כרגע לא אחד לא מקבל אישור.
סתיו שפיר
אולי גם אותו תעמיד בפינה.
משה גפני
מה התפקיד שלך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אל תענה. תמשיך עם התשובות.
עיסאווי פריג'
הוא לא יכול להגיד מה התפקיד שלו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם ידברו ואתה תמשיך.
משה גפני
אנחנו שואלים מה התפקיד.
סתיו שפיר
היושב ראש לא נותן לך להגיד לפרוטוקול מה התפקיד שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תציג את השם ואת התפקיד שלך לפרוטוקול.
שאול אהרון
שאול אהרן סגן ראש רח"ל, רשות חירום לאומית במדינת ישראל.
משה גפני
כמה יש ברשויות המקומיות היום ולא מה יהיה ב-2017?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תענה.
משה גפני
מה זה אל תענה? שאלתי אותו על היולדת? שאלתי אותו על רח"ל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש ממך, תענה רק על השאלות.
שאול אהרון
בשנת 2014-2015 עיקר המאמצים שלנו ועיקר העבודה שלנו היא בעיקר אפס עד ארבעים בדרום ואפס עד ארבעים בצפון. שם אנחנו שמים את הדגש. העבודות שלנו כוללות הקמת מרכז הפעלה וציוד חירום. ציוד חירום, הכוונה לחילוץ, ציוד תאורה, גנרטורים. מרכז ההפעלה משתנה מרשות לרשות. הקמת מרכזה הפעלה יכולה להיות הקמה שעולה 300 אלף שקלים, 400 אלף שקלים, 700 אלף שקלים והיא יכולה להיות גם מאה אלף שקלים. זה תלוי במקום בו הרשות מחליטה להקים את מרכז ההפעלה.
משה גפני
זה קשור עם הרשות המקומית?
עיסאווי פריג'
אפס עד ארבעים קילומטר?
שאול אהרון
זה לא רק אפס עד ארבעים אלא זה בכל הארץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש שאלות ששאלו אותך ולא נתת תשובה?
סתיו שפיר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שואל אם קודם שאלו אותך שאלות ולא נתת תשובות.
סתיו שפיר
כן. יש שאלות כאלה. מה הייתה התשובה שלו לשאלה שלי?
עיסאווי פריג'
אני שאלתי מה לגבי הבדואים בדרום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה לגבי המגזר הערבי?
שאול אהרון
אמרתי כל הרשויות במדינת ישראל, כל הרשויות המקומיות במדינת ישראל.
עיסאווי פריג'
עזוב אותי מתשובת המקרו, תשובת המריחה.
שאול אהרון
כולל הבדואים.
עיסאווי פריג'
לא קיבלתי תשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא אמר לך שזה יהיה בכולן.
משה גפני
כמה היום?
עיסאווי פריג'
מה-42 מיליון שקלים אלה, כמה יקבלו הבדואים בדרום למיגון, לחירום, להפעלה? למה אין לך תשובה?
משה גפני
שאלה טובה.
סתיו שפיר
ממש טובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה יודע לפרט את ה-42 מיליון השקלים האלה?
שאול אהרון
42 מיליון השקלים האלה הם לכל התכנית. אני שוב אומר, אנחנו מגיעים לרשות מקומית. תלוי מה הרשות המקומית נותנת לנו, את המקום להקים בו את מרכז ההפעלה. היינו ברשויות בדואיות שנתנו לנו למשל מקלט להקים מרכז הפעלה. היכן שאין מקלט, התכנית שלנו היא להביא לשם מבנים מוגנים, לשים להם מבנים מגונים ולהפוך אותם למרכזי הפעלה.
עיסאווי פריג'
תבנה מבנים מוגנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עיסאווי, הוא נתן לך תשובה.
עיסאווי פריג'
אני רוצה לחזור על הדברים שיושב ראש רח"ל אמר.
שאול אהרון
אני לא יושב ראש רח"ל.
משה גפני
הוא הסגן.
עיסאווי פריג'
הסגן. אתה אמרת את זה במלים עדינות, מלים של מריחה. אתם לא מתכוונים להשקיע ביישובי הבדואים בדרום. זה מה שאמרת.
שאול אהרון
אדוני היושב ראש, אני לא אמרתי את זה.
עיסאווי פריג'
אתה אמרת את זה במלים שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו ניגשים להצבעה.
יעקב ליצמן
הייתה בקשה להתייעצות סיעתית.
עיסאווי פריג'
למה הוא לא מתחייב? למה אתה לא מתחייב להקים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
חמש דקות הפסקה להתייעצות סיעתית. בשעה 1:23 לפי השעות שלנו אנחנו מצביעים.

<(הישיבה נפסקה בשעה 13:18 ונתחדשה בשעה 13:23.)>
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מחדשים את הישיבה.

מי בעד אישור פנייה מספר 177 ו-178? מי נגד?
סתיו שפיר
הצבעה שמית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר.

הצבעה

בעד – 7
נגד – 3
פניות מספר 177 ו-178 אושרו
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפנייה אושרה.
יעקב ליצמן
רביזיה.
סתיו שפיר
של כולנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו אנחנו יוצאים להפסקה לחצי שעה. שכל אחד ייקח בחשבון שאנחנו מסיימים לפחות ב-6:00. כבר לא יהיה מזנון, כך שכדאי שכל אחד יאכל עכשיו. בשעה 2:00 אנחנו ממשיכים.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:30.>

קוד המקור של הנתונים