ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 13/08/2014

הערכות המשטרה לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
13/08/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 376>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, י"ז באב התשע"ד (13 באוגוסט 2014), שעה 14:00
סדר היום
<הערכות המשטרה לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
משה זלמן פייגלין

דוד צור

נסים זאב

מרדכי יוגב
מוזמנים
>
חיים שמואלי - סממ"ר דוד, המשרד לביטחון פנים

אבשלום פלד - סממ"ז ירושלים, המשרד לביטחון פנים

גבריאלה פיסמן - ממונה, ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

עדי ליברוס - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חגי אברהמי - ממונה יועץ משפטי, המשרד לשירותי דת

ירון קטן - יועץ משפטי, המשרד לשירותי דת

טוביה ישראלי - אגף מזרח תיכון, משרד החוץ

אלי ליפשיץ - מנהל מחלקה משפטית, משרד התיירות

צחי חנוכה - קב"ט מוסדות ומתקני עירייה, עיריית ירושלים

יהודה גליק - יו"ר הקרן ומנכ"ל הליבה המיזם לחופש יהודי בהר הבית, הקרן למורשת הר הבית

ישראל מידד - הקרן למורשת הר הבית

מתתיהו הכהן דן - יו"ר העמותה, עטרת כהנים

אביב טטרסקי - תחקירן, עמותת עיר עמים

אלישע מנדלסון - פעיל

ברית יעקובי - ראש דסק, מכון על משמר הכנסת

משה פרבר - אזרח

אורן כהן - אורן כהן

הדסה כהן - הדסה כהן

יהודית דסברג - נשים למען המקדש

דוד דהאן - יו"ר ודובר

אביעד ויסולי - יו"ר המטה למען א"י

אורלי בני דוויס - התנועה לקינון המקדש

שמשון אלבוים - הליבה, התנועה לכינון המקדש

רחל אלבום - נציגה

חגי יקותיאל



יעל קביליו




אוריאל כוכב



יוסף מנטיבנד



נעמה כרמל



נחמיה אלבום



שלמה אלבום



חיים אלבום



יעקב הימן
ייעוץ משפטי
עידו בן-יצחק
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
<הערכות המשטרה לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי>
היו"ר מירי רגב
אני פותחת את ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון בסוגית היערכות משטרת ישראל לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי. אני רוצה לפתוח ולהגיד שאני מאוד מאוד מרוצה מפעילות משטרת ישראל ביכולת שלה להכניס יהודים להר הבית, להעלות יהודים להר במהלך תשעה באב. בערב תשעה באב הצטרפתי לממ"ז ירושלים, פגשתי את כל הכוחות פרוסים לאורך כל הגזרה באותם מקומות חיכוך. צר לי שהכותל לא היה מלא כמו שאנחנו רגילים לראות בתשעה באב. זה היה בגלל שני הפיגועים שקרו באותו יום. הרצון והנחישות של ממ"ז ירושלים לאפשר ליהודים לעלות לראשונה להר הבית בערב תשעה באב היו טובים וחשובים. אני גם כתבתי מכתב לכולם. כשצריך להגיד מילים טובות, צריך להגיד אותן, לא להשאיר אותן ביני לבין מישהו. זה רק מראה שכשיש נחישות ויש רצון, יהודים יכולים לעלות להר הבית. ראיתי גם את הסרטון שהראה לי ממ"ז ירושלים לאחר הסיור, אותו סרטון שהמוסלמים זורקים מתוך המסגד אבנים, כיסאות, חפצים שונים על שוטרי משטרת ישראל. גם פה חשבתי שנכון לטפל אחרת בעניין הזה. אני חושבת שבאותו רגע צריך לסגור את ההר לכולם, כאשר מי שזרק את האבנים הולך למעצר. ככה כל מדינה נורמלית פועלת כדי להגן על שוטריה ולהגן על אזרחיה. כל פעם כשהם במסגד הם זורקים את האבנים, זורקים ואת הכיסאות. צריך לשים שם דלת רחבה יותר שאפשר לנעול אותה, לא כל הזמן להיות איתם בעימות עד שאתה סוגר את הדלתות. זה דבר שלא יעלה על הדעת. דרך אגב, ראיתי את זה פעם ראשונה. אני אומרת לכם שאפשר לעשות את זה אחרת מבחינה מבצעית כדי להגן על השוטרים שלנו.
אני רוצה להגיד תודה רבה. אני מאמינה שאם נפעל בנחישות הזאת באותם מועדים שממשלת ישראל קבעה שיהודים יכולים לעלות להר - - אני לא מדברת על תפילה. זאת סוגיה אחרת. אמרתי לכם שאני יותר ציבורית, יחד עם חברי כנסת נוספים ובית המשפט העליון, בעניין של התפילה. זה לא שייך למשטרת ישראל. מה שאני רוצה הוא שמשטרת ישראל תעשה שבשעות ובימים שמותרת עלייה להר, יהודים יוכלו לעלות להר. שהמוסלמים יבינו שהם לא יכולים למנוע את הכניסה של היהודים להר. הם ייענשו על זה בדיוק כמו שהיהודים נענשים על זה שהם לא יכולים כרגע לעלות להר.
אני מבקשת שמי שיציג את הנושא הזה יהיה מי שמוביל את הנושא הזה, מרכז את הנושא ומעדכן את ועדת המשנה לנושא הר הבית. אני מעדכנת את כל העדכונים שלך, הרב גליק, את הממ"ז, את השר. אני מעדכנת בדברים הטובים ובדברים הפחות טובים.
יהודה גליק
אני מצטרף למילים הטובות שבהן פתחת את הדיון. אני חושב שבתשעה באב ראינו משטרה שיודעת לתפקד כמשטרה. אני רוצה לתת פה את התמונה הכוללת של החודש האחרון. ב-25 ביוני הוגשו מסקנות הוועדה. אני רוצה להתייחס לדוח של מה שקרה בהר הבית - אנחנו היום בי"ז אב - מי"ז בתמוז, שהוא תאריך מאוד משמעותי להר הבית, עד י"ז אב, שהוא גם תאריך מאוד משמעותי להר הבית. אני רוצה לתת תמונת מצב של מה שקרה בהר הבית בתקופה הזאת. חודש תמוז השנה היה מקביל עם חודש הרמדאן. י"ז בתמוז עד תשעה באב הם ימים שבהם יש ביקוש גדול של יהודים לעלות להר הבית. אלה הימים שאנחנו מתאבלים על חורבן הבית.
בימי בין המצרים, שזה 3 שבועות מי"ז בתמוז עד תשעה באב, הר הבית היה סגור במשך 13 ימים רצופים ליהודים. יומיים בלבד מתוך כל התקופה שאנחנו מדברים הוא היה פתוח בשעות אחר הצהריים. לכל בן אדם שפנה, שהתקשר למשטרת הר הבית, נאמר שההר סגור. כשפנינו למפקד המחוז ולמפקד המרחב, אמרו לנו שכל יום הם בוחנים מחדש. לא קיבלנו תשובות, לכן אנשים באו. מיום כ' תמוז, 18.7, יום שישי, כבר זיהינו שהולך להיות שמח. הר הבית הפך להיות מרכז פעיל של החמאס. במהלך אותו יום שישי היו הפגנות בוערות. אני לא אלאה אתכם בכל מה שקורה שם. היו דגלים של החמאס, התפרעויות קשות מאוד של החמאס בתוך ההר. זה המשיך עד אותו ליל שבת. היו צעקות בנוסח של "ברוח ובדם נפדה את עזה". אנחנו מדברים על עיצומו של מבצע צוק איתן. היו צעדות בכל ההר. זה היה ב-10 הימים האחרונים של הרמדאן. אני לא צריך לשמוע את כל הקולות. אנחנו מבחינתנו פנינו למשטרה, שאלנו אם הר הבית יהיה פתוח. נאמר לנו שטרם התקבלה החלטה סופית. כשבאנו בבוקר מצאנו שער נעול. אף אחד לא הודיע לנו שום דבר. אין איש, אין הודעה. אנחנו לא יודעים אם ייפתח או לא ייפתח. אנשים מגיעים כל יום מחדש, צופים מרחוק ולא יכולים להיכנס. אמרו לנו שההר מלא בהמון מוסלמי. צילמנו מבפנים. למרות שההר היה די ריק, הייתה החלטה לסגור את ההר. לא חשפו את אותה החלטה בפנינו. יום חמישי היה בשבילי היום הכי עצוב. אני לא אומר את זה בגלל אי עליית יהודים. זה היה לילת אל-קאדר. באותו לילה היה פוגרום בהר הבית. רעולי פנים מתפרעים, זורקים זיקוקים על השוטרים בשערי הר הבית, פורצים את השערים. השיא היה שריפת תחנת המשטרה בהר הבית. נשרפת התחנה עד תום. הכל שרוף מבפנים. פורעים נכנסו, גנבו את המחשבים, שברו את כל מה שהיה, גנבו מסמכים. הכל שרוף, הרוס הרס טוטאלי, מלא בכתובות גרפיטי על כל הקירות. אתם יכולים לראות איך נראית האש מבפנים. המקום בוער. המשטרה בורחת משם. על השערים יש גרפיטי עם שמות הקסאמים ושמות כל הטילים שנפלו מעזה. זה מה שקורה בהר הבית. כל זה מתרחש. דגל פלסטין בראש תחנת המשטרה. הכל שרוף עד תום. יש פה תמונות מכל הכיוונים. קשה מאוד בעיני. אני לא רוצה להיכנס לדבר הזה. הערבים לקחו לעצמם ציוד משטרתי. אנחנו רואים מגינים מקושקשים שכתוב עליהם "משטרה". פגיעה קשה מאוד בריבונות. הנה יש פה בחור עם מסכה של המשטרה. מסמכים מסווגים נבזזו. שריפה טוטאלית של כל הציוד שמצאו.
היו"ר מירי רגב
כל זה קורה בהר? סממ"ר, איפה המשטרה?
יהודה גליק
אנחנו רואים פה ציוד משטרתי. שימו לב, איש מטפס על הגג של המשטרה. המשטרה כבר איננה. דגל פלסטין בראש תחנת המשטרה. התקשורת הישראלית התעלמה לחלוטין מהאירוע הזה. שימו לב, ככה נראית התחנה לפני שהורידו את השלט. לאחר מכן, עיד-אל פיטר, שלושה ימים של הפגנות תמיכה בחמאס, בדאעש. הכל בעיצומו של מבצע צוק איתן. ילדים עם חולצות שכתוב עליהן שאלוהים אוהב את השהידים. שימו לב, אלפים עם חולצות תמיכה בשהידים מעזה, עם שלטים, עם דגלים של פלסטין ושל דאעש, צעיפים של דאעש. בסיום עיד אל-פיטר ביום חמישי הר הבית נפתח לראשונה לאחר שהיה סגור שבועיים. המשטרה פעלה. הוא היה סגור בצהריים, פתוח רק בבוקר. בתשעה באב הר הבית פתוח בבוקר. אני רוצה לציין הרבה מאוד בזכות הוועדה שחבר הכנסת צור עמד בראשה, הרבה מאוד בזכות הפעילות שלך, מירי. שני חברי כנסת עלו להר הבית באותו יום. אחרי 3 שנים הר הבית פתוח ליהודים בתשעה באב. ככה זה נראה. משטרה בכל מקום מונעת מהפורעים להתפרע. באתו יום בצהריים כבר אין כוח, המשטרה סוגרת את ההר. כנ"ל ביום למחרת. הנה חברת הכנסת שולי מועלם עולה להר הבית. אחר הצהריים אנשים מגיעים. 100 יהודים שמגיעים מוצאים את הר הבית סגור אחרי הצהריים. למחרת כבר מתברר שיש חוקים חדשים. בתוך הר הבית לא נותנים לנו לשיר בדרך כלל, לא נותנים להתפלל. מחוץ להר הבית אנחנו תמיד שרים. באותו יום יש כלל חדש. קבוצה של יהודים יוצאת החוצה מהר הבית, כפי שאתם רואים, וכשהיא מגיעה מחוץ להר הבית, למקום שבו אנחנו רגילים לשיר, דוחפים אותה אחורה. ממשיכים לדחוף אותה. היא ממשיכה לעבור אחורה ככל שדוחפים אותה, כפי שהמשטרה מציינת, עד שבשלב מסוים אחד הבחורים נעצר. למה הוא נעצר? כי הוא רקד מחוץ להר הבית. למחרת אישה, אימא ל-9 ילדים ובהריון, נעצרת בחשד לתפילה . יהודי נוסף שהתכופף לצלם - נעצר. האישה, ציפורה פילץ, מראשי העולים להר הבית, נעצרה. הנה היא עצורה בתוך תחנת המשטרה. אנחנו מרגישים שיש חיכוך מאוד גדול בתוך ההר, לכן יש הוראות חדשות. המשטרה אומרת לנו לא לצלם את המגדפים, לא לעלות לרמה המוגבהת. אני לא מדבר על להיכנס לתוך כיפת הסלע. משבוע שעבר יש הוראה שאסור ליהודים לעלות לרמה המוגבהת. תיירים מסתובבים שם.
היו"ר מירי רגב
גם תיירים יהודים?
יהודה גליק
תיירים שלא נראים כמו יהודים דתיים עולים להר. בתור ההר אנחנו רואים צעקות והתפרעויות של אנשי ווקף שמקללים אותנו. שימו לב, האיש הזה צועק לעברנו שאנחנו רוצחי ילדים בעזה. על האיש הזה התלוננתי 3 פעמים. כל פעם שאנחנו עולים להר הבית זאת קבלת הפנים שאנחנו מקבלים ממנו. מדובר באיש ווקף.
היו"ר מירי רגב
אצבע משולשת?
יהודה גליק
זאת האצבע המשולשת שלו. חברו מסמן לנו את אותה תנועה. זאת קבלת הפנים. אומרים שהם לא עושים פרובוקציה, שהם לא עושים שום דבר בהר הבית. זאת קבלת הפנים שאנשי הווקף מקבלים אותנו בהר הבית.
אביעד ויסולי
זה הסטטוס קוו.
משה זלמן פייגלין
חוסר הפרופורציה בין התגובה המשטרתית לעפעוף הלא נכון, לנשימה הלא נכונה או להתעטשות הלא נכונה של יהודי, לעומת ההתעלמות המוחלטת מכל פרובוקציה שמאוד מהר נגררת לאלימות פיזית, לזריקת אבנים מהצד הערבי, צועק לשמיים. תחליטו. החלטתם שאתם מהאו"ם. אתם לא משטרה של מדינת ישראל, אתם המשטרה של האו"ם. בסדר, הבנו, אבל גם המשטרה של האו"ם אמורה להתייחס באופן פרופורציונאלי, שווה לשני הצדדים.
יהודה גליק
מה שאמר חבר הכנסת פייגלין הוא נכון. זה פן מאוד כואב. שני יהודים נעצרו שלשום באשמת הזזת שפתיים.
היו"ר מירי רגב
על זה הם הואשמו? ככה היה כתוב באשמה?
יהודה גליק
כן, הזזת שפתיים.
היו"ר מירי רגב
כשהם נעצרו, מה היה כתוב?
יהודה גליק
חשד שאולי הם התפללו.
אביעד ויסולי
קוראים לזה חשש להפרת שלום הציבור. זה מן סעיף סל שאפשר לעצור כל אדם שיושב פה כרגע. אין מגבלה.
יהודה גליק
בט"ו באב, שלשום, זורקים על הרב אלבויים, יהודי מבוגר עם זקן לבן, אבנים. זאת האבן שנזרקה עליו. אמנם זה לא סלע, זו אבן, אבל השוטר ראה את זה. כשהרב אלבויים התכופף להרים את האבן, השוטר צעק עליו על כך שהוא לוקח אבן מהר הבית. זאת הפרופורציה. הנה חתן שעולה להר הבית בפעם הראשונה בחיים שלו ומגרשים אותו. מאות אלפי אנשים מקיפים. זה קורה בשבועות האחרונים. המשטרה, לא רק בתשעה באב, עושה צעדים מדהימים. בבקרים היא מגבילה כניסה של פורעי חוק. בדרך כלל בבקרים זה עובר יחסית בשקט. אחר הצהריים, כשיש קהל גדול של מוסלמים בתוך ההר, אנחנו יכולים להיכנס שעה. בשעה הזאת מאות אנשים מקיפים אותנו, צורחים לעברנו, מקללים אותנו. המשטרה מרחיקה אותנו, אומרת לנו לצאת מההר כי אנחנו גורמים לפרובוקציה בהר. אפשר לראות פה את החגיגה שהייתה אתמול בהר הבית לרגל נצחונו של ארדואן.
היו"ר מירי רגב
למה למוסלמים מותר להכניס דברים כאלה?
יהודה גליק
שלטים, דגלים.
היו"ר מירי רגב
למה מאשרים להם להכניס דברי הסתה לתוך ההר?
יהודה גליק
שימו לב, אנחנו מתקבלים בקריאות "בדם ואש", מתקבלים בקריאות "ח'ייבר אל-יהוד". כל פעם שזה קורה המשטרה סוגרת את הר הבית.
אביעד ויסולי
ח'ייבר אל-יהוד זאת הקריאה שמותר לרצוח יהודים שבאים לשלום.
היו"ר מירי רגב
דרך אגב, זו הסתה לכל דבר.
יהודה גליק
ודאי שזו הסתה.
היו"ר מירי רגב
רק על נאום השהידים של טיבי הגשתי תלונה למשטרה. דיברתי עם מני יצחקי על כך שהוא אמר שמותר להיות שהיד וצריך להיות שהיד בתוך מדינת ישראל. זו בוודאי הסתה. לא צריך שם את יחידת הסייבר של המשטרה.
יהודה גליק
זה דבר של יום ביומו. אנחנו לא מגיבים. אנחנו עומדים בשקט. כשאנחנו יוצאים החוצה אנחנו מוקפים מאות אלפים. כל פעם המשטרה מוציאה אותנו החוצה כדי לא לחמם את המצב. אנחנו ממושמעים להוראות המשטרה. שימו לב, חוק העונשין קובע שהתקהלות אסורה שמטרתה הפרת השלום זאת התפרעות, כאשר המשתתף בהתפרעות, דינו – מאסר שנתיים. אם זאת עבירה מתוך גזענות – כפל העונש. בימי בין המצרים, שאלה 3 שבועות שבהם העם היהודי מתאבל על בית המקדש, הר הבית פתוח ליהודים במשך 6 ימים, כאשר מתוכם יומיים בצהריים. בשעות שהר הבית פתוח בצהריים המשטרה לא מצליחה למנוע את הפרות הסדר ההמוניות, המכוונות, בגלל הנוכחות המוסלמית המוגברת בשעות האלו. בדרך כלל תגובת המשטרה במקרים האלה היא להוציא אותנו, לא פעם תוך הטלת אשמה על הפרת הסדר דווקא מצד היהודים המותקפים. אני אומר באופן מאוד ברור שהמציאות בה אדם מבקר בהר הבית וסופג צעקות, קללות, גידופים ונאצות הוא בלתי נסבל במדינה דמוקרטית. ידה של המשטרה, לצערי, קלה מאוד על הדק המעצרים כשמדובר ביהודים - מספיק חשד להנעת שפתיים - בו בזמן שעשרות פורעים מוסלמים נוהגים באלימות כנגד עיני השוטרים שנמנעים מלאכוף את החוק מולם. כשהמשטרה חוסמת את האספסוף המתפרע, כמו שראינו בתשעה באב, הסדר הציבורי נשמר ולא פורצת מלחמת עולם שלישית.
היו"ר מירי רגב
ראינו את זה בתשעה באב.
יהודה גליק
תשעה באב מחייב את המשטרה כפל כפליים.
היו"ר מירי רגב
פשוט להצדיע למשטרה.
יהודה גליק
אני ממליץ למצוא זמנים לכניסת יהודים בהם יש מינימום חיכוך עם המוסלמים. למה 13:00 עד 14:30, שזאת השעה שיש הרבה מוסלמים, צריכה להיות השעה של כניסת יהודים?
היו"ר מירי רגב
מי קבע את השעה הזאת? הממשלה.
יהודה גליק
למה שהכניסה ליהודים לא תהיה מ-16:00 עד 19:00 או מ-16:00 עד 18:00, שאז אין הרבה מוסלמים בהר הבית? אני באופן אישי סופג מידי יום איומים על חיי בפייסבוק שלי, בטלפון שלי. המשטרה מודעת לזה. אנחנו כל הזמן מאוימים. המציאות הזאת היא מציאות לא נורמאלית. לצערי, היא עלולה להגיע למצב של שפיכות דם. חלק מהדבר הזה נובע מזה שמה שקדוש בהר הבית הוא רק דבר אחד: הסטטוס קוו. אגב, הסטטוס קוו שונה. בעבר הר הבית היה פתוח אחר הצהריים מ-13:00 עד 16:00. למה ההר צריך להיות פתוח בדיוק כשיש כל כך הרבה מוסלמים? בואו נפתח את ההר בשעה שאין מוסלמים. נזיז את זה. במקום 13:30 עד 15:00, יהיה מ-16:00 עד 18:00. אלו אותן שעות. הכל בסך הכל כדי למנוע את החיכוך. בבקרים המשטרה עושה עבודה נהדרת בזמן האחרון, כמו שהיא עשתה בתשעה באב. אני מאוד מודה על כך. הכל בזכות ועדת המשנה של דוד צור, בזכותך, מירי, שאת לא מרפה מהנושא הזה, ובזכות עבודת המשטרה, מפקד המחוז ומפקד המרחב שפועלים בנחישות. בשעות הקדושות שיש המון מוסלמי, ההמון המוסלמי מוסת וגורם להר הבית להיסגר בצהריים.
היו"ר מירי רגב
מתי המוסלמים מגיעים להר?
אביעד ויסולי
הר הבית היה סגור בשנתיים האחרונות בתשעה באב. הטענה שלנו שנה אחר שנה הייתה שהם לא מביאים מספיק שוטרים להר הבית. השנה החלטנו שאנחנו עושים מעשה ותבענו את המפכ"ל והממ"ז. התברר שבתשעה באב הנוכחי היו פי 3 יותר שוטרים בהר הבית. כשהיו פי 3 יותר שוטרים בהר הבית - - ברוך השם, היה לי השנה כבוד לעלות להר הבית. אני הייתי האחרון בתשעה באב שעזב את הר הבית. למראה שראיתי אין שום קשר לסטטוס קוו. אם היה אי פעם סטטוס קוו בהר הבית, זה לא כולל עשרות ערבים שעוקבים אחרי כל קבוצה של יהודים וצועקים "אללה אכבר", "אבן כאלב אל-יהוד", "רוצחי ילדים" וקריאות גזעניות. באצטדיון טדי כל שוטר עוצר את כל מי שצועק "מוות לערבים". כשהוא צועק "מוות ליהודים" בהר הבית, יש לו חסינות. אני לא מבין את האכיפה המפלה והגזענית של המשטרה כנגד יהודים בהר הבית. זה דבר שלא יעלה על הדעת. זה דבר שחותר תחת שלטון החוק. נכון, היו התפרעויות של ערבים בתשעה באב בהר הבית. עלינו וראינו דבר הזוי. היו ערבים שזרקו. ברגע שהוא היה מוציא את היד מתוך אל-אקצא, היו זורקים עליו רימוני הלם. עמדו איזה 100 שוטרים מסביב לאל-אקצא. כשהם התפרעו, עברנו ועשינו את הסיורים.
עם כמות שוטרים מספקת ניתן לאפשר ליהודים לעלות להר הבית בכל השעות. אותו סטטוס קוו מקודש נשבר מידי כמה חודשים או כמה שבועות. המוסלמים מסלימים את המצב בהר הבית. המשטרה לא מגיבה בנושא הזה. אם נשמור על סטטוס קוו, בבקשה, להגדיר את הפרמטרים של הסטטוס קוו בצורה שווה ליהודים וערבים, לשמור ולאכוף אותם בצורה שווה. לא ייתכן שתגידו לנו "סטטוס קוו" ותעצרו את האנשים שלנו שמניעים שפתיים. בג"ץ קבע במפורש שיהודי רשאי להתפלל בהר הבית, להניע שפתיים. בעניין של יהודה עציון הוא קבע שאפילו להתפלל בקול רם מותר. המשטרה לא רואה את בג"ץ ממטר. המשטרה מחליטה שזאת בשבילה הפרה של הסטטוס קוו. היא קובעת סטטוס קוו סודי. אף אחד לא יודע מה הסטטוס קוו. אני לא יודע כמה פורומים משפטיים אמרו למשטרה לקבוע את הקריטריונים בהר הבית ולאכוף אותם בצורה שוויונית.
חגי יקותיאל
הייתי אתמול בהר הבית. ירדתי מהביקור שלי בהר הבית בתחושה מאוד מאוד עמוקה שממש גובלת בוודאות שהתחיל עידן חדש בהר הבית. אני עולה להר הבית כבר 20 שנה. לפני 20 שנה עליתי פעם ראשונה להר הבית עם יהודה גליק שהיה חברותא שלי בישיבה. אני הראשון ממדריכי הקבוצות בהר הבית. אתמול התחיל עידן חדש. מה הוא אותו עידן חדש? המשטרה הוכיחה אתמול שיהודי יכול להתפלל בהר הבית, לא כמו שמירי רגב, חברת הכנסת המכובדת, אמרה לפני כמה דקות שאנחנו לא מתעסקים בתפילה. אתמול משטרת ישראל הוכיחה שיהודי יכול לעמוד בתפילה את כל השמונה עשרה והכל בסדר. היהודי הזה הוא יהודה גליק. משטרת ישראל הוכיחה שגם יהודי ששמו חגי יקותיאל יכול לעמוד ולקרוא את כל פרקי תהילים.
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה לעסוק פה בתפילות.
חגי יקותיאל
בסדר גמור.
היו"ר מירי רגב
אמרתי בתחילת דבריי שאעתור כעותרת אזרחית נגד מדינת ישראל בעניין התפילה. אני רוצה לעסוק במדיניות. הממשלה קבעה x שעות שיהודים יכולים לעלות להר הבית. האם זה קורה או לא קורה? אם זה לא קורה, למה?
חגי יקותיאל
בעידן החדש הזה בהר הבית יש מרכיב חיובי מאוד. זה מה שציינתי עד עכשיו. במהלך הביקור שלי התפללתי אתמול בקול רם הרבה פעמים. לא רק אני, גם האדם הנוסף שהיה איתי. השוטרים לא רק שלא ניסו לעצור אותי, הם גם לא ניסו לעצור את מאות המגדפים והמגדפות שהצטופפו שם. הם לא ביקשו ממני לקצר את המסלול או לעשות איזה שהוא שינוי אחר.
כאן אני מגיע לחלק שדורש תיקון. המציאות בהר הבית של הזכויות המותרות ליהודים הייתה זהה למציאות גם לפני 20 שנה. אם לפני 20 שנה אנחנו בתנועת המקדש קבענו את המומנטום של סיור בהר הבית, היום אנחנו נעשה סיור בהר הבית ותוך כדי הסיור כל אחד יוכל לחשוב בלב איזו תפילה שהוא רוצה. אין שום אדם שיכול למנוע ממנו את זה, אפילו לא מדינה שמתנהגת כמדינת עולם שלישי. אתמול נקבע עידן חדש בהר הבית. זה נקבע כבר בערב תשעה באב. אתמול ראינו בבירור שאי אפשר לקיים סיורים מודרכים בהר הבית אם אתה יהודי שומר מצוות, מפני שבכל נקודה שעמדתי בה כדי לתת הסבר - - הנקודות הן נקודות קבועות שקבועות כבר 15 שנה בנתיב של העולים להר הבית. כשמשטרת ישראל פתחה את הר הבית מחדש עם ממשלתו השנייה של אריק שרון, זכרונו לברכה, כשצחי הנגבי היה שר המשטרה, המשטרה לקחת את אותן נקודות שסימנו כנקודות ההדרכה וסימנה שרק בהן מותר לנו לעצור. עכשיו התחיל עידן חדש. אני נעצר. אומרים לי: לא, פה נמצאים המגדפים, לך תעמוד בשמש. כשאני הולך לעמוד בשמש כדי לתת את ההסבר, מיד המגדפים קמים על רגליהם ופוצחים בריצה קלה לכיוון שלי. אז השוטר אומר לי שמתפתח אירוע ושאמשיך ללכת. כשאני אומר לו שאני רוצה לתת הסבר, הוא אומר לי: לא, אתה תקשיב לבקשות השוטרים כי אחרת תסתלק מכאן. כשאני מגיע לתחנה החמישית שלי ואני רוצה לתת הסבר, כמובן שהתחנה כבר מאכלסת לא רק את 20 המגדפים שמחכים לי שם, גם את כל ה-200 שהצטרפו אליהם מכל פינות ההר. הסרטון נמצא פה. ראיתם את החלק האחרון שלו כאן. את הדבר הזה אנחנו מבקשים ממשטרת ישראל לעצור. יש לנו נקודות קבועות שידועות למשטרה. אנחנו מבקשים בנקודות האלו לא לתת למגדפים ולמגדפות להתיישב. יש להם 5 דונם בהר הבית שהם יכולים להתיישב בהם.
אביב טטרסקי
אני חושב שיהודה השמיט בתיאור שלו את העובדה שמאז 23 ביוני הוא מספר בשמחה רבה לאנשים שעוקבים אחרי פעילותו שאפשר להתפלל בהר הבית. שוב ושוב אתה מעלה סרטונים ומראה תפילות שאתה נושא. אני לא חושב שזה צעד כל כך נבון ומוצלח. הצגת הדברים מצידך מבחינת היחס המשטרתי ליהודים שעולים להר הבית לא לגמרי מדויקת. מאז שוועדת המשנה הגישה את ההמלצות שלה יש עלייה רבה, עלייה חריפה במניעת כניסה של מוסלמים להר הבית, או לח'ראם אל-שריף מבחינתם. אם מדובר על כל ימי שישי של הרמדאן, כולל יום שישי אחד אחריו, כלומר 5 ימים ברציפות, אנחנו מדברים, לפי מה שהמשטרה אומרת, על כך שמגבילים את גיל הכניסה. זה אומר ש-35 אלף בני אדם פלסטינים לא יכולים להיכנס למקום התפילה שלהם. ב-10 הימים האחרונים, מאז יום חמישי שהר הבית נפתח בחזרה לכניסת יהודים, יש מניעה גורפת בשעות הבוקר של כניסת נשים. 10 ימים ברציפות.
היו"ר מירי רגב
ראית מה הנשים עושות שם? הן מקוננות ומגדפות. אני בעד שמי ששומר על זכויות האדם, ישמור על זכויות האדם משני הצדדים כך שגם מוסלמים וגם יהודים יוכלו לעלות להר הבית. אם היינו עושים את זה, היינו מגיעים למצב כמו במערת המכפלה.
אביעד ויסולי
הוא מייצג את זכויות האדם של הערבים.
אביב טטרסקי
אנחנו יודעים שלפני חודשים התחילו להגביל כניסה של נשים וגברים לפי תעודות זהות, לפי ידיעה של האנשים שהיו מעורבים בפעילות של גידוף.
דוד צור
לכן המלצות הוועדה.
אביב טטרסקי
נכון, אבל המלצות הוועדה לא היו מניעה גורפת של כניסת נשים.
דוד צור
אם אלו הנשים המגדפות, אז כן.
אביב טטרסקי
אני מדבר על מניעה גורפת של כל הנשים. אני לא בא להצדיק גידופים או אלימות, אלא להציג את התמונה השלמה. כשהרב יהודה גליק מדבר במאהל מחאה של תנועת חוזרים אל ההר מתחת כרזה שאומרת שצריך להסיר את כיפת הסלע, וכאשר חבר הכנסת משה פייגלין מודיע שביום שהוא יהיה ראש ממשלה הוא יעלה להקריב קורבן בהר הבית ולאחר מכן יתחיל לבנות את בית המקדש, אפשר להבין למה יש אנשים בצד המוסלמי שחושבים שהביקור הוא לא ביקור תמים.
אביעד ויסולי
אתה מצדיק את - -?
אביב טטרסקי
אמרתי שאני לא מצדיק. מילה ישירות אליך, יו"ר הוועדה. כמו שמר גליק תיאר שמצד הפלסטינים והמוסלמים ההתרחשויות בהר הבית נקשרות לעזה, אותו דבר קורה גם בצד היהודי, כאשר במהלך מבצע "צוק איתן" המון דיבור על זה שמה שקורה בהר הבית זה מה שקורה בעזה, שבלי שליטה בהר הבית לא ננצח בעזה וכו'.
היו"ר מירי רגב
מי אמר את זה?
אביב טטרסקי
מר פייגלין ומר גליק. אני לא מביע ביקורת, אני רק אומר שכשרואים שהסוגיה של מה שקורה בהר הבית הולכת ונהיית יותר אלימה, יותר נפיצה - -
היו"ר מירי רגב
דרך אגב, זה יהיה יותר אלים. אתה יודע למה זה יהיה יותר אלים? אם מדינה לא יודעת לקבל החלטות ולאכוף אותן, כל המצב נהפך ליותר אלים.
אביב טטרסקי
אני דווקא חושב שבחודשיים האחרונים רואים את האכיפה של המדינה בדרך מאוד מסוימת. זה לא הולך בכיוון מועיל.
היו"ר מירי רגב
איך מתייחסים להתקהלויות, לגידופים ולהסתה בתוך מתחם הר הבית? מה משרד המשפטים אומר על זה?
קריאה
מה משרד הדתות אומר על זה?
היו"ר מירי רגב
משרד הדתות לא רלוונטי, כי הוא לא מטפל בנושא הזה.
משה זלמן פייגלין
אני מבקש להודות בכל האשמות שהוטחו פה נגדי. אני מאוד רוצה לבנות את בית המקדש כמו אבות אבותיו של הדובר שלפניי. הם התייחסו לעיר לא כאל עיר עמים אלא כאל עיר דוד, כאל עירו של עם ישראל. המצווה להקריב קורבן פסח היא מצווה שקיימת היום גם ללא בית מקדש. זאת מצוות עשה מהחשובות ביותר. לא צריך לחכות שאני אהיה ראש ממשלה כדי לקיים אותה. העובדה שכבודו חושב שרצוני לקיים את מצוותי כיהודי הן סוג של הסתה או מה שלא יהיה, היא בעיה שלך, לא של אף אחד אחר. אני מציע שתבדוק את עצמך. מי שרואה בכך שיהודי מתפלל הסתה, בהמשך גם יראה את העובדה שאנחנו עושים ברית מילה כסוג של הסתה. אולי גם את זה נפסיק לעשות. זה עלול מאוד להרגיז, אולי כבר מרגיז כל מיני אנשים בעולם וגם יהודים טובים כאן בארץ. אולי נפסיק עם ההסתה הנוראית הזאת למול את ילדנו.

אני רוצה לומר לכם, נציגי המשטרה, שהדרך בה אתם פועלים תוביל לרצח. הפעם האחרונה שעליתי להר הייתה לפני כחודש. אני מתכוון לעלות שוב ביום ראשון. שלחתי מכתב למפכ"ל, לממ"ז ולכל מי שצריך בעניין הזה. בשיטה הזאת שבה אתם, השוטרים, מפקדי המשטרה, מאפשרים לאירועים להתפתח, אתם בעצם אומרים בשפת הגוף שלכם לפורעים הערבים שעד שאין נפגעים הכל מותר. אתם מאפשרים לקללות לעבור בשקט, אתם מאפשרים להתקהלויות לעבור בשקט. אחר כך אתם מאפשרים זריקות אבנים שאתם מתעלמים מהן. אתם מאפשרים להמון שמפמפם את עצמו, מסית את עצמו ומביא את עצמו לאקסטזה אלימה שכזו, להגיע לשלב של נגיעה ממש ביהודים שעולים. אני מדבר איתכם מניסיוני שלי. כחבר כנסת, כסגן יושב-ראש הכנסת, חוויתי את החוויה הזאת, על אחת כמה וכמה אני מתאר לעצמי מה קורה ליהודי פשוט שמן הסתם מקבל פחות הגנה ממני. השלב שבו אחת מאותן "מקוננות" שעטויות בשחורים מלמעלה למטה – - מי יודע, אולי זה מחבל עם קלצ'ניקוב מתחת לשמיכה השחורה הזאת. זה בהחלט יכול להיות. אין לכם בידוק מן הסוג שאתם בודקים את היהודים בכל השערים. אולי יש מישהו עם סכין. הם מגיעים לטווח אפס. אני מודיע לכם כאן שהשאלה היא לא אם זה יקרה, השאלה מתי זה יקרה. כאשר זה יקרה תבינו סוף סוף שאין סטטוס קוו בהר הבית. אין שום סטטוס קוו בהר הבית. אתם מזמינים את הרצח בהר הבית. אני אומר לך את זה כאן, גברתי, בוועדה. המשך הנוהל הזה של ההתעלמות מהאלימות הערבית, ההתנהלות הרופסת הזאת שמזמינה את אקסטזת האלימות וההסתה תוביל לרצח. אין בכלל שאלה, רק שאלה של מתי.
אני רוצה להגיד לכם, נציגי המשטרה וכל הפיקוד הבכיר. על כל התשבחות שקיבלתם כאן על ההתנהלות במהלך החודש האחרון אני חותם. העובדה שהצלחתם להביא לכך שבתשעה באב יעלו יהודים היא מבורכת. העובדה שהחלטתם, בתאריכים מסוימים, לאפשר ליהודים לעלות ולהתנהל היא מבורכת ומגיע לכם כל הכבוד, אבל כאנשים מקצועיים ובוגרים אתם צריכים להבין שכאשר אתם מקבלים צל"שים על מה שאמור להיות מובן מאליו, אתם בבעיה. זה היה צריך להיות בשגרה. מה שיהודה, אני ואחרים מברכים אתכם, ובצדק, אמור להיות שגרה. החתירה שלכם שיהודי יוכל לעלות להר הבית, לפחות בזמנים שמאפשרים לו ,צריכה להיות חתירה למצב שבשגרה, לא יוצא דופן שאחר כך באים ומשבחים אתכם כדי לשמור אתכם על קשר עין.
לסיום אני רוצה לחזור ולהיות פרקטי. אם לא תובילו מהלך - אני מדבר איתכם על הרובד המבצעי - - אני מודיע לכם שלא באמת אתם הבעיה, למרות שישנה דיאלקטיקה בין דרג המדינה לדרג הביצוע. זה לא רק הממשלה אשמה, גם אתם, המשטרה, במובן מסוים משתפים פעולה עם המציאות הזאת. לפתחכם רובצת אשמה מסוימת על התקבעותו של המצב הקיים. אני רוצה לדבר איתכם רק ברובד המבצעי. כאשר יהודים עולים להר הבית ואתם לא יוצרים חיץ של 100 מטר ויותר, לא מטר, לא חצי מטר, בין הערבים ליהודים, אתם מזמינים את הרצח הבא. תדעו לכם, יהודים ימשיכו לעלות ובמספרים הולכים וגוברים. את המציאות הזאת אף אחד לא יוכל לשנות, ברוך השם, אפילו לא הבחורצ'יק החביב כאן שרק רצה לאזן את התמונה, כאילו לא ברור מה קורה בהר הבית. איזו עזות מצח לראות את המשטרה שרופה ולרצות לאזן את התמונה, כאילו היהודים באים כדי להשתולל והערבים מסכנים. נעזוב את הקשקוש הזה. אם אתם רוצים שהמציאות שתיארתי לא תקרה בהר הברית - אם לא תעשו מה שאני אומר לכם, יהיה רצח בהר הבית - אתם צריכים לייצר חיץ של לפחות 100 מטר. הר הבית הוא שטח גדול מאוד. יש בו הרבה יותר מ-100 מטר. 100 מטר בין יהודי שעולה לכל האספסוף הערבי, אלא אם כן אתם חותרים לפתרון של מערת המכפלה – זמנים ליהודים, זמנים לערבים. כשיהודים עולים אין ערבים בהר הבית. לא דילול , לא רק מגיל מסוים, אלא אין ערבים בהר הבית, כפי שאין ערבים במקומות שאליהם נכנסים במערת המכפלה. מבחינתי, זה הפתרון הנכון שצריך לחתור אליו.
יהודה גליק
כמו שאין יהודים בשבת.
משה זלמן פייגלין
נכון. אם אתם, משום מה, מקבלים הנחיות אחרות מהדרג המדיני, ואני מבין שאתם מקבלים הנחיות כאלו, אז השיטה המבצעית צריכה להיות חיץ כזה שהקריאות לא עוברות אותו, שהתנועות המגונות לא נראות על ידי מי שעולה. לא יכול להיות שאזרחים ישראלים שומרי חוק שעולים להר הבית חוטפים גידופים כאלה כדבר שבשגרה, מרגישים מאוימים, חוטפים אבנים, כאשר הכל תחת ניהול ופיקוח של המשטרה. תסתכלו על עצמכם. תסתכלו בראי. ככה אתם נראים.

אני הולך להיות ביום ראשון הקרוב בהר הבית. ב-07:30 בבוקר אני הולך להיות שם. שלחתי מכתב למפכ"ל, יידעתי את מי שצריך. אני לא יודע אם קיבלו או לא קיבלו. תודיעו להם. הכל יהיה מצולם, כפי שאני תמיד מצלם. ניתן יהיה לראות אם כל מה שתיארתי עכשיו משודר בשידור חוזר למרות הדיון הזה, אם כל הדיון הזה הוא חסר משמעות או לא. אני מבקש להתארגן בהתאם, לא רק כלפיי, אלא כלפי כל העולים.
דוד צור
משטרת ישראל, על אף שתקופת בין המצרים כל כך רגישה, עדיין הצליחה להכיל את האירועים. אני חייב לומר לך, מר טטרסקי, שהיתי רוצה לקחת לעצמי את הקרדיט, אבל כנראה שזה לא הקרדיט לעניין דוח ועדת המשנה, אלא שינוי המדיניות של המשטרה בעניין הזה. קרו פה עוד כמה אירועים בחודש וחצי האחרונים שהשליכו על הערכת המצב המשטרתית שכתוצאה ממנה המשטרה תגברה את כוחותיה בהר כדי לאבטח את עליית היהודים להר. לא רק שם, אלא גם במזרח ירושלים. אני מאוד שמח שבתקופת בין המצרים הייתה כמות העולים השנה גדולה ללא שיעור מזו שהייתה בשנים הקודמות.

שריפת הנקודה, לצערי, לא פעם ראשונה קורית. זה אירוע חמור ביותר. חשוב לשמוע מהמשטרה מה היו השיקולים לא להיות שם. אני מבין ומכיר אותם. היו שנים שהוחלט אחרת. דבר חשוב יותר בעניין הזה הוא לדעת אם נעשו מעצרים של השורפים והפורעים, האם הם הובאו לדין, נושא הדילול ומניעת הכניסה שמר טטרסקי ציין. זה מצוין. אני חושב שזה אחד הכלים היותר מידתיים כדי למנוע מהומות בהר הבית. דיברנו על זה. הדוח שלי ציין בפירוש את אותן נשים מקוננות שמשלמים להן מהתנועה האיסלאמית כסף כדי לבוא לשם ולהתפרע. הן פרובוקטוריות בתשלום. אם הן ימשיכו את זה, צריך יהיה למנוע מהן להיכנס. כנ"ל לגבי מי שבא להתפרע בהר. כפי שאמרה יושבת-ראש הוועדה, היא לא מינתה את הקיצוניים מהצד הזה של המפה או מהצד האחר של המפה לדון בנושא הזה. ההבנה שלנו שההר צריך להיות מקום תפילה, מקום עלייה לביקורים, כל אחד לפי פרשנותו הוא - עו"ד ויסולי, קיבלתי את המסמך שלך אחד לאחד. אתה בדרך כלל נוהג לדייק. אני נצמד לדברים - לא למקום של התפרעויות, מגרש כדורגל או התנהגות של הסתה.
משרד המשפטים צריך להתייחס לעניין של הווקף, בעיקר המואזין והדרשות שנעשות בהר שמסיתות לאלימות. אלה דברים שאפשר וצריך לטפל בהם. המשטרה יודעת לטפל בהם. ההצעה של גליק לעניין השעות שווה בדיקה. אני מודה שזה לא נושא שבחנו אותו. אני מציע שהמשטרה תעשה בחינה של העניין. אני מציע לך, יושבת-ראש הוועדה, לסכם ולהמליץ שאנחנו נבחן את התקיימות התהליכים כפי שציינו בדוח לעניין שינוי השעות של אחרי הצהריים באופן שיקטינו את החיכוך למינימום. יכול להיות שלמשטרה יהיה נוח בעניין הזה. אני חושב שאפשר ללכת לזה, כולל דברים אחרים, כמו עלייה בשבת וכן הלאה. אני נגד, כמו שהציע חבר הכנסת פייגלין, העניין של סידורי תפילה בנפרד כמו במערת המכפלה. המשמעות של הדבר הזה היא הפרה בוטה של הסטטוס קוו. אתם לא אוהבים לשמוע את המילה הזאת. אני חושב שזאת הפרה בוטה של הסטטוס קוו. סגירת ההר למוסלמים בשעות מסוימת ופתיחתו רק ליהודים זה לא דבר שצריך לעשות. זה דבר שיחרוג באופן משמעותי מהמדיניות.
משה זלמן פייגלין
מה לגבי ההפרדה הברורה כשיהודים עולים?
דוד צור
מהבחינה הזאת, וזה גם חלק מההמלצות, אני מסכים. הקטנת החיכוך זה עניין נכון. לא צריך לאפשר את ההתקרבות. זה משהו מבצעי נטו.
היו"ר מירי רגב
יש דפוס מבצעי שצריך להשתנות בהר הבית.
דוד צור
אין פה שאלה בכלל. זה לא דבר שצריך לייצר לכם קושי. לא צריך לתת להם להתקרב. אתם רוצים לשמור על הסדר הציבורי. אני מסכים עם זה שצריך להרחיק. אני לא אומר 100 מטר חיץ, אבל - -
משה זלמן פייגלין
הבעיה שהמשטרה מתייחסת לערבי כבעל הבית וליהודי כמטרד שצריך - -
דוד צור
אני לא מקבל את זה.
משה זלמן פייגלין
זאת המציאות.
דוד צור
כמות הפריצות האלימות של המשטרה, וציינתי את זה בדוח, לתוך ההר הן ללא שיעור ממה שהיו בשנים קודמות.
משה זלמן פייגלין
אם הגישה מלכתחילה הייתה שונה, לא היה צורך. אם הגישה מלכתחילה הייתה שאנחנו בעלי המקום, לא היינו מגיעים לזה אף פעם.
שלמה אליהו
אני משמש כחבר מועצת הרבנות הראשית. אני עונה כל יום על יותר מ-100 שאלות הלכתיות מכל הארץ. זה רלוונטי למה שאני רוצה להגיד בהמשך. התודעה של העלייה של יהודים להר הבית הולכת ומתרבה. הכמות של האנשים שעולה להר הבית הולכת וגדלה . אין כמעט יום שאני לא מקבל שאלות האם מותר לעלות, האם אסור לעלות, האם יכולים לעלות גברים במצב כזה או אחר. זה מלמד שישנה התעוררות בנושא הזה בכל הארץ. גם בשולחן השבת בשבת האחרונה. כשכל המשפחה מתכנסת יש ויכוח בין הבנים, בין הבנות. חצי עולים, חצי לא עולים. זה בסדר.
קריאה
יש פסק - -
קריאה
צריך לבנות בית כנסת בהר הבית.
שלמה אליהו
אני מספר לכם את העובדה. העובדה היא שזאת תופעה הולכת ומתרחבת. כשהוועדה או המשטרה מקבלות החלטות, הן צריכות לדעת לצפות את הבאות. יש את החוויה שהבנים מספרים. יש את העוצמה הרוחנית הגדולה שכל מי שעולה מרגיש, אבל מצד שני, יש גם את הביזיון. יש לי בקשה ממפקדי המשטרה הבכירים שנמצאים פה. אנא, תשמרו על הילדים שלי. הילדים שלי עולים, התלמידים שלי עולים. אני עוד לא זכיתי. אני מחכה ליום. כל פעם כשהם חוזרים מהעלייה להר אני שומע את שני הדברים, גם את ההתרגשות הגדולה, שהיא מדבקת, וגם את הביזיון הגדול. אנא, תמנעו מהם את הביזיון, תשמרו עליהם.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת תשובות מהמשטרה וממשרד המשפטים בכמה דברים. אחד, כל מה שקורה בעניין האירוע שהציג פה הרב גליק, כל השריפה הזאת. איפה הייתה המשטרה באותו רגע? מה נעשה עם הפרובוקציה של הצד השני? משרד המשפטים, מה קורה עם פרובוקציה של מוסלמים על ההר? מה צריך לעשות עם זה? האם זה לפי חוק העונשין? מה עושים עם התקהלות אסורה? אמר כאן חגי יקותיאל שיש מסלול מסודר. למה לא מאפשרים שהמסלול הזה יהיה מסלול סיור בלי שתהיה הפרעה של הצד המוסלמי בעניין הזה? איך אתם נערכים לחגים?
קריאה
גם השעות.
היו"ר מירי רגב
את נושא השעות אני אסכם. גם השר יהיה כאן.
אבשלום פלד
אני אייצג את עמדת מחוז ירושלים כעמדת המשטרה. יושבים איתי כאן חיים שמואלי, סגן מפקד מרחב דוד, ואפי, שהוא מפקד מרחב קדם. הוא לדיון הבא.
היו"ר מירי רגב
קדם זה אחר כך.
אבשלום פלד
לראשונה אני יושב בוועדה. זה מעניין לשמוע את האנשים. יש לי כמה תובנות שאני יוצא מכאן איתן. אני רוצה להתחיל בנושא של ההיערכות לחגים. אלו אמירות קצת כלליות, אבל הן נכונות לכל היערכות לחגים. לנו ברור - אני כסגן מפקד מחוז, סגנו של פריינטה - לגמרי שהמדיניות והנחת העבודה היא שיהודים מבקרים בהר הבית. זה ברור לחלוטין.
היו"ר מירי רגב
אבל?
אבשלום פלד
אין אבל.
היו"ר מירי רגב
יש אבל, כי זה לא קורה. יותר מדי זה לא קורה.
אבשלום פלד
הנחת העבודה היא שיהודים מבקרים בר הבית. אנחנו משטרה. אנחנו צריכים לראות את הראייה הכללית. חלק מהתפקידים שלנו זה לשמור על שלום הציבור. שלום הציבור זה שלום הציבור בכללותו. פתיחת הר הבית לביקורים כפופה לשיקולים של ביטחון הציבור. איננו נביאים ובני נביאים. אנחנו מייצרים תמונת מצב על ידי הערכות מצב שאנחנו עורכים. במקרים שעולה חשש לשלום הציבור, ויש לנו אחריות כלפי הציבור כפי שאתם יודעים, אנחנו לא מאפשרים ביקורים בהר הבית. צריך לומר שאנחנו משקיעים מאמצים גדולים וכוחות רבים. תיכף אני אגיד מילה על הכוחות, כי חילקו לנו צל"שים על הכוחות של תשעה באב ושל החודש האחרון. אנחנו משקיעים כוחות גדולים ומאמצים רבים מאוד בסוגית הר הבית כדי שיהודים יעלו ויבקרו בהר. מאמצים גדולים מאוד. המאמצים האלה כוללים כוחות שמוצבים בהר הבית, ביניהם כוחות תגבור ארציים. לא קל לנו לקבל בתקופה האחרונה כוחות בגלל כל המאורעות - המערכה בעזה, החטיפה של הילדים שלנו, הרצח של הנער הערבי ומה שקרה בעקבות זה. בשגרה, לצערי, יש אתגרים נוספים למשטרת ישראל. הכוחות שמגיעים לתגבור מגיעים ממחוזות אחרים שגם בהם יש אתגרים. לא תמיד אנחנו מקבלים את הכוחות. תמיד אנחנו נערכים בכוחות מתוגברים. אלה חלק מהמאמצים שאנחנו משקיעים. מאמצים נוספים שאנחנו משקיעים כדי לקיים ביקורי יהודים בהר הבית ולקיים את הסדר בהר הבית זה מעצרים. תיכף אני אתן קצת מספרים. אנחנו מונעים כניסה של מתפרעים להר הבית. אגב, אם תיקחו במספרים מוחלטים, אתם תראו שאנחנו מונעים מיותר מוסלמים להיכנס להר הבית מאשר יהודים.
נסים זאב
הכניסה היא רק למוסלמים.
אבשלום פלד
חלק מהמאמצים שלנו, שזה מה שעלה פה, זה הנושא של דילולים. אני חושב שזאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שבתפילות יום השישי של הרמדאן קיבל החלטה מפקד המחוז, יוסי פריינטה, בגיבוי המפכ"ל, בגיבוי השר, לא להכניס מתפללים אלא מגיל מסוים, מגיל 50 ומעלה. ליל אל-קאדר , אותו לילה שנשרפה בו הנקודה, זה לילה שהוא לילה דרמטי. ממה שאני מבין בתרבות המוסלמית, ליל אל- קאדר זה הלילה החשוב ביותר ברמדאן. זה איזו שהיא מקבילה לשערי שמיים פתוחים. זה היה לילה קשה מאוד. עמדנו בכוחות מתוגברים מול התקפות של ממש, מול הניסיון שלהם להגיע. זה היה ליל קרב שבתוכו גם נשרפה הנקודה. אני רוצה לומר שאנחנו משקיעים מאמצים גדולים מאוד בקיום ביקורי יהודים. אני שומע את מר גליק, אני שומע את חבר הכנסת פייגלין. אני מבין שזה לא תמיד לרוחם של אלה שרוצים להתפלל, אולי גם לא תמיד לרוחנו, אבל אנחנו תמיד מנסים לממש את האחריות שלנו לשלום הציבור, לא להיות פזיזים, לא לסכן שערה משערות ראשו של אף אחד.
קיבלתי בתודה את הברכות והצל"שים, כפי שאמר חבר הכנסת פייגלין, על תשעה באב. אני חושב שזה תפקידנו. נעשו מאמצים. יש מדיניות מפקד מחוז. אני מניח שגם בחגים הקרובים נעשה כל מאמץ כדי שיהודים יעלו להר הבית.
היו"ר מירי רגב
תתייחס לשריפה. למה משטרת ישראל לא עשתה עם זה כלום?
אבשלום פלד
יש מכתב שהפנינו אליך בעניין הזה. בציר העובדות יש כמה דברים שצריך לתקן. את פנית בתלונה על ההנחיה לכאורה לנטוש את נקודת הר הבית בליל אל-קאדר, לאפשר לפורעים הערבים להשתלט על הנקודה. ברור שזה אירוע חמור מאוד. אנחנו רואים אותו בחומרה מאוד גדולה. השוטרים לא נטשו את נקודת הר הבית. יש החלטה. יש סוג של נוהל – זה כבר 20 שנה - שבליל אל- קאדר ובארבעת ימי השישי של הרמדאן נועלים את הנקודה ועוזבים אותה. בנקודה אין ציוד רגיש. המבנה עצמו שייך לווקף, זה לא מבנה ששייך למשטרת ישראל או למדינה. המשטרה לא משתמשת בו כתחנת משטרה, אלא כנקודת משטרה. 5 פעמים בשנה המבנה הזה נסגר כחלק מהנוהל עם הציוד שיש בו. אף אחד לא נטש את המקום הזה. זאת החלטה מראש שלא לאייש.
היו"ר מירי רגב
תעזוב את זה. אני שואלת אותך לגבי השריפה. מה עשיתם עם השריפה? זה מכתב ששלחתי לשר. על הר הבית שורפים דברים. אנשים מרימים ומניפים דגל פלסטין. מה אתם עושים? למה אתם מאפשרים את זה? מחזיקים שלט של ארדואן. כשאתם מאפשרים את זה, אתם מאפשרים את הרצח הבא על ההר.
יהודה גליק
דגלי חמאס, דגלי דאעש.
אבשלום פלד
בעקבות השריפה יש עצורים רבים. עובדים על עצורים נוספים.
היו"ר מירי רגב
כתבי אישום יש? מה הפרקליטות עושה עם זה? העברתם את זה לפרקליטות, או שעוד פעם שי ניצן אשם? יש מעצרים? האם העברתם, חקרתם? איפה הדבר הזה של השריפה נמצא?
אבשלום פלד
בנקודת המשטרה בהר הבית יש עצורים וכתבי אישום. סך כל העצורים בחודש האחרון של ההתפרעויות של הערבים במזרח ירושלים ובהר הבית, נכון להבוקר, 492, מתוכם 188 כתבי אישום ותום הליכים. עברנו לילה של מבצע מעצרים מתוכנן. רק הלילה נעצרו במזרח ירושלים, שזה במרחבים של אפי ושל חיים, 57 עצורים. כולם כרגע בטיפול של יחידות ארציות שמשתפות פעולה. מה שעשינו זה פנינו למפכ"ל.
היו"ר מירי רגב
בעוד שבועיים יש לנו סיור במזרח ירושלים. אני מקווה שלא יהיה משהו שיבטל אותו. נדבר על כל תפישת ההגנה במזרח ירושלים. מדוע אנשים עם דגלים, עם שלטים נמצאים על הר הבית? לא צריך לאפשר ליהודים ולמוסלמים לעלות עם אותן פרובוקציות. למה אתם מאפשרים את זה?
אבשלום פלד
כל מי שמזוהה בעין או מצולם עם חומרים אסורים - נעצר. זה יכול להיות שהוא נעצר בזמן אמת, זה יכול להיות - -
היו"ר מירי רגב
התמונה הזאת שעכשיו הציג פה יהודה, אם אני אעביר לכם מהוועדה - -
דוד צור
ארדואן זה לא הסתה.
יהודה גליק
דגלי חמאס ודגלי דאעש.
היו"ר מירי רגב
דגלי חמאס ודגלי דאעש בהר הבית זאת הסתה.
דוד צור
זה משהו אחר. את זה צריך לבדוק.
היו"ר מירי רגב
אני לא יכולה להיכנס עם דגל המדינה.
אביעד ויסולי
זה תמיכה בארגון טרור.
היו"ר מירי רגב
דווקא ציפי אמרה שלא מדברים עם החמאס. היא מבינה שחמאס הוא ארגון טרור. בוודאי שהיא לא תרצה שארגון טרור יניף על הר הבית את דגל חמאס, נכון?
משה זלמן פייגלין
תחליטו מה מדיניות הממשלה.
דוד צור
יש הבדל בין מה לא אוהבים ובין רף פלילי. השאלה אם יש עצורים בעניין של ההצתה.
אבשלום פלד
בטח. יש עצורים. יש פעילות מתמשכת.
היו"ר מירי רגב
משרד המשפטים, האם מותר להניף דגל חמאס בהר הבית?
גבריאלה פיסמן
מדיניות העמדה לדין נקבעת על ידי פרקליטות המדינה ופרקליט המדינה.
היו"ר מירי רגב
בשביל זה אני לא צריכה שתבואי לפה. האם להניף דלק של דאעש - -?
משה זלמן פייגלין
האם מותר על פי החוק או לא?
יהודה גליק
האם אלף הילדים שבאו עם החולצות האלו שכתוב עליהן "תומכים בשהידים בעזה" זאת הסתה או לא הסתה?
אביעד ויסולי
זאת תמיכה בארגון טרור.
היו"ר מירי רגב
משרד המשפטים, האם להניף דגל חמאס, דגל של דאעש או ללכת עם חולצות של שהידים בהר הבית זה מותר או אסור?
גבריאלה פיסמן
אני לא יכולה להשיב על השאלה. על פניו יש כאן נסיבות שמקיימות את יסודות העבירה. אני חושבת שראוי שפרקליטות המדינה תתייחס לשאלה הזאת.
היו"ר מירי רגב
שפעם הבאה תבוא פרקליטות המדינה לפה. אם אתם לא מסוגלים לענות על תשובות, אל תבואו. חבל. זה בזבוז זמן שלך ושלנו.
גבריאלה פיסמן
הדיון לא הוגדר כדיון - -
היו"ר מירי רגב
הדיון על ההיערכות לקראת החגים הוא על מה שעשו בעבר ומה שעושים עכשיו.
משה זלמן פייגלין
מחוץ להר הבית זה מותר? ברחוב אלנבי זה מותר?
גבריאלה פיסמן
מדיניות התביעה - -
משה זלמן פייגלין
לא מדיניות. מה אומר החוק?
גבריאלה פיסמן
מדיניות התביעה היא מדיניות תביעה כללית, היא לא נקבעת פר אזור גיאוגרפי כזה או אחר.
משה זלמן פייגלין
לכן אני שואל. אני מנסה להקל עלייך. תגידי, האם מותר או אסור?
נסים זאב
הייתה תביעה בעבר?
משה זלמן פייגלין
יש כאן שוטר שצריך לקיים את החוק. מה החוק?
נסים זאב
על ההיסטוריה מדברים, על העבר. האם היה כתב אישום?
גבריאלה פיסמן
אני לא מייצגת את הפרקליטות.
היו"ר מירי רגב
נקבל תשובה במושב הבא.
נסים זאב
אני אומר לך שלא.
גבריאלה פיסמן
אגב, יש גם דברים שנמצאים באחריות התביעה המשטרתית. יש חלוקת עבודה בין התביעה המשטרתית לפרקליטות. יכול להיות שיש שאלות שניתן לקבל גם מענה משטרתי ביחס אליהן.
משה זלמן פייגלין
האם מותר או אסור?
אבשלום פלד
תלכי ותבדקי אם הוגשו כתבי אישום.
היו"ר מירי רגב
אני שמחה.
אבשלום פלד
יש כמות אדירה. זה בלי המבצע שהתחלנו היום של מעצרים. צריך להבין שאין רק רצון בקרב השוטרים, יש גם נחישות בקרב השוטרים.
משה זלמן פייגלין
אתה מוכן להתייחס לעניין של שמירת מרווח?
אבשלום פלד
אני אבדוק.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לשאול את חיים על זה.
יהודה גליק
השעות.
היו"ר מירי רגב
למה נמצאים על ההר פלסטינים עם דגלים שמסיתים, אותן מקוננות ואותם אלה שמשלמים להם כסף לבוא ולעשות פרובוקציות? למה לא מוציאים אותם מההר עד שהם יירגעו, ישתו מים ויחזרו בלי לעשות פרובוקציה? אותה מדיניות צריכה להיות לגבי מוסלמים ולגבי יהודים. לא פרובוקציה מיהודה גליק וגם לא מהמוסלמים.
אביעד ויסולי
המגדפים והמגדפות.
חיים שמואלי
קודם כל, לגבי המדיניות שלנו בשמירה על הסדר הציבורי בהר הבית. ההתייחסות שלנו היא לשני הצדדים באותה מידה. אנחנו עושים את זה יום יום, מפתיחת ההר למבקרים, עד שאנחנו סוגרים את ההר גם למוסלמים.
היו"ר מירי רגב
מה זאת אומרת? נניח שיש עכשיו יהודי שבגלל שהוא הניע את שפתיו ואמר "שמע ישראל" בשקט הוא נמצא במעצר. האם יש מצב שגם מישהו שרק הרים את הדגל נמצא במעצר, או שרק כשהוא מניף את הדגל הוא נמצא במעצר? איך זה הולך? אם זה מידתי, צריך להסביר איך זה מידתי.
חיים שמואלי
אנחנו פועלים בתחום האכיפה, אם זה בתחום מעצרים, אם זה בתחום המניעה אל מול האנשים הדומיננטיים, אלה שמובילים אותם אל ההר, עם הרחקות על ידי משטרה או על ידי בתי משפט. במקרים קיצוניים גם הרחקה מינהלית, שזה יכול להיות גם לחצי שנה. יש לא מעט אנשים כאלה או פעילים שמטופלים בפן הפלילי או בפן המינהלי. הדגלים שאתם רואים זה לא דגלים שכל יום אתם רואים בהר הבית, אלא דגלים שהיו באירועים כשלא היו מבקרים והמשטרה לא כל כך הייתה בהר הבית.
היו"ר מירי רגב
זה לא צריך להיות כשאין מבקרים וגם כשיש מבקרים.
אבשלום פלד
כשיש ראיות כאלו פועלים מיד.
חיים שמואלי
כדי להגיע לאותם אנשים אנחנו צריכים לאתר אותם ביציאה מהר הבית.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעזור לך לאתר חלק מהאנשים.
יהודה גליק
האיש הזה עומד ואומר: "אתם רוצחי ילדים בעזה".
אביעד ויסולי
עומדים 20 אנשים וצועקים עלינו "אללה אכבר". אותם אתם צריכים לאתר? הם עומדים מולי.
חיים שמואלי
דרך אגב, לצעוק אללה אכבר בהר הבית זו לא עבירה. זה נבחן בבית משפט. יש החלטה של בית משפט.
קריאה
אם נעמוד קבוצה של נשים שתשיר את זה - -?
אביעד ויסולי
להניע את השפתיים - -
חיים שמואלי
עו"ד ויסולי, אתה יודע שזאת לא עבירה. זה נבחן בבית משפט. יש החלטה בעניין. אתה יכול לראות אותה. אנחנו לא נפעל נגד אנשים, אלא אם כן הם מתפרעים. כשהם מתפרעים, גורמים נזק או זורקים אבנים, אם זה באמצעות תיעוד או על סמך מידע, האנשים האלה מטופלים.
היו"ר מירי רגב
מה בעניין ההפרדה והשעות?
חיים שמואלי
אנחנו משתדלים, בהתאם לכוחות שאנחנו מקבלים, בהתאם לכוחות שיש לנו באותו יום ועל סמך הערכות מצב. הסממ"ז התייחס לזה. אין יום דומה לאחר. כל יום אנחנו רואים את האיומים, בוחנים את האיומים, בוחנים מה יש לנו על הפרק, איזה כוחות עומדים לרשותנו. בהתאם אנחנו מחליטים אם לאשר ביקורי יהודים, אם לתת את האבטחה הנדרשת.
היו"ר מירי רגב
אנחנו שואלים אותך על ההפרדה.
חיים שמואלי
אנחנו נערכים עם כוחות גם לביקורו של חבר הכנסת פייגלין ביום ראשון.
היו"ר מירי רגב
למה אין הפרדה? יש נקודות סיור קבועות על ההר.
חיים שמואלי
מה שמנסים לצייר כאן זה שמשטרת ישראל תייצר הפרדה לאורך כל הר הבית, לאורך כל המקום הגדול והענק הזה. אנחנו לא יכולים לשים שוטר בכל נקודה.
היו"ר מירי רגב
נכון, אבל אתם גם לא יכולים כשהם עולים ומתחילה להיות התפרעות, להגיד "אנחנו סוגרים את ההר, תרדו".
חיים שמואלי
אנחנו מלווים את אןתן קבוצות של מבקרים לאורך כל הר הבית. כל חבריי שמבקרים בהר הבית מכירים ויודעים את זה. אנחנו מלווים אותן. כשיש התפרעות או כשיש חבר'ה מ"המוראביטון" או מהפועלים שמתקרבים יותר מידי למבקרים, אנחנו מרחיקים אותם. חלק מהם אנחנו עוצרים. ממש לפני כמה דקות הראיתי לסממ"ז אדם שנעצר רק על הסוגיה הזאת. אנחנו פועלים באותה מידה הנדרשת אל מול אותם פעילים. לבוא ולעצור את אותם פעילים במכה אחת בהר הבית זה לא מעשי.
היו"ר מירי רגב
אני אגיד לך מה כן מעשי. מעשי זה לסגור את ההר. תשנה את התפישה המבצעית שלך. אל תגיד שמה שהיה זה מה שיהיה. תסגור את ההר באותו רגע כך שלא יהודי נכנס ולא מוסלמי נכנס במשך יום, יומיים שלושה. תביא את הווקף, תביא את השגריר הירדני, תביא את מי שצריך. תגיד, חברים, אתם בירדן מוכנים שירביצו לשוטר? לא. גם אנחנו לא מוכנים שזה יהיה. תהיו כאן עכשיו 4,5,6 ימים עד שכולם יצאו מהמסגד. מאותו רגע תטפלו בהם. בגלל שאנחנו לא יודעים לכבד את עצמנו, אף אחד לא יכבד אותנו.
חיים שמואלי
אנחנו מאוד מכבדים את עצמנו. ההחלטה הגורפת, כמו שמגדירים אותה, למנוע כניסה של מוסלמים זאת לא החלטה בידי משטרה.
היו"ר מירי רגב
זו כן החלטה של משטרה. כשזורקים עליך אבנים זאת החלטה של משטרה. יבוא לפה פרקליט המדינה. בדיון הבא על הר הבית יבוא לפה פרקליט המדינה כדי לקבל התייחסויות. אני רוצה ששי ניצן יגיד אם הוא חושב שזה הגיוני - אני אראה פה את הסרטון שהממ"ז הראה - שעשרות כיסאות נזרקים לעבר שוטרים, כאשר מה שאנחנו עושים זה לסגור את שתי הדלתות הירוקות כאילו לא קרה כלום. האם זה הגיוני במדינה ריבונית?
אבשלום פלד
אנחנו סוגרים את ההר.
חיים שמואלי
אנחנו מונעים כניסה של מתפרעים ושל מתפרעות לאורך זמן, כמו שהוגדר ב-10 הימים האחרונים, מתוך כוונה - - אני חושב שזה מאוד מידתי.
היו"ר מירי רגב
חיים , זה עניין של תפישה אחרת. באותו רגע שזורקים ומתנהגים ככה אל השוטרים - נסגר ההר. 3,4 ימים, מבחינתי, אין כניסות ויציאות להר. סוגרים את ההר. עכשיו הם יוצאים לאט לאט. בסוף הם צריכים לשתות, לאכול, משהו הם צריכים לעשות. לוקחים את כל מי שהיה שם לתשאול, מטפלים בו. תאמין לי, מחר ומחרתיים זה לא יקרה. תשמעו, לא יכול להיות מצב שאנחנו לא רוצים לחתור למגע ולעשות את הדברים נכון. לא יכול להיות מצב כזה. זה ישנה את כל תמונת המציאות בהר.
אבשלום פלד
אין אירוע שבו המתפרעים במסגד לא מגיעים להישפט.
משה זלמן פייגלין
חיים, יש לי שאלה אליך. מה היה המשפט האחרון של החוטף שהטיס את המטוס במגדל התאומים? מה הוא אמר? יש לך ספק מה הוא אמר? אין לך ספק. הוא אמר "אללה אכבר". לבוא בגישה כזאת מיתממת ולהגיד "מצטערים, בית המשפט אמר - -
אבשלום פלד
זה לא בידי המשטרה.
משה זלמן פייגלין
אני לא מקבל את מה שאתה אומר עכשיו.
אבשלום פלד
עצרנו אנשים.
משה זלמן פייגלין
יש קריאת "אללה אכבר" נחמדה ותמימה מהמסגדים בשעת התפילה. צריך להבין, הקריאות "אללה אכבר" המסוימות האלו, בתור מי שעולה באופן קבוע להר - בתור שוטר ותיק אתה ודאי תסכים איתי - הן קריאות קרב, הן לא תפילה.
יהודה גליק
כמו שכתוב בהגדרה.
משה זלמן פייגלין
אם החלטתם כלפי עצמכם להחמיר בעניין הזה ולאפשר לאויב במקרה הזה להתגודד, להשמיע את קריאות הקרב שלו ורק כאשר הוא יניף את הסכין להיות שם, אז גם שם אתם לא תהיו. חייבים להתייחס לסיטואציה.
נסים זאב
הנושא מחולק לשניים. יש את האיסור ההלכתי שאסור ליהודים לעלות להר הבית.
יהודה גליק
היה פה רב ראשי שאמר שמותר.
נסים זאב
זה דעת גדולי ישראל - הרב עובדיה, הרבנים הראשיים. בין זה לבין ההפקרות ששוררת בהר הבית - - אנחנו מדברים על סטטוס קוו. מה זה סטטוס קוו? תראו בעזה מה קורה. יש סטטוס קוו. עוטף עזה כבר רגיל בשגרת חיים לחטוף את הטילים ואת הרקטות. זה נקרא סטטוס קוו. אנחנו התרגלנו למצב שיכולים לזרוק כיסאות, יכולים לזרוק גרזנים על מתפללים, כאשר אנחנו רק סוגרים את הדלתות ובזה אנחנו יוצאים ידי חובה. תפקידה של משטרת ישראל זה בנושא ההרתעה. אם המוסלמים שבאים להתפלל שם יקבלו עונש קולקטיבי – - כשאני אומר קולקטיבי אני לא מתכוון לבתי סוהר, אני מתכוון לכך שלפחות ידעו שמספר ימים אין תפילות בהר הבית.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לפתוח ולהגיד שוב שאני מאוד מאוד מעריכה את עבודת המשטרה, את המאמצים שנעשים כדי לאפשר ליהודים לעלות להר הבית. עם זאת, הערכת מצב ושמירה על סדר ציבורי זה לא עלה תאנה של המשטרה, כי אחרת לא היינו נכנסים לעזה כי החיילים אמורים להיהרג שם. אולי גם לא הייתה מדינה, כי כדי לבנות מדינה חיילים נהרגים. אם נשמור על סדר ציבורי שיהודים לא יעלו לשם, זה יהיה אחלה סדר ציבורי. יהודים לא ייפגעו, מוסלמים לא ייפגעו, רק המוסלמים יעלו על ההר. זה אחלה דבר. לא בשביל זה קיימת המשטרה. המשטרה קיימת כדי לשמור שהנחיות הממשלה יבואו לידי ביטוי. אם החלטת הממשלה אומרת שיהודים יעלו להר בין שעה כזאת לשעה כזאת, התפקיד שלך לדאוג שזה יקרה עם סדר ציבורי. בזה שתגיד הערכת מצב והם לא עולים לא עשית כלום. הערכת מצב, בעיני, זה עלה תאנה. אתם חייבים לדאוג שיהודים יוכלו לעלות להר הבית. זה לא יקרה בטוב, זה יקרה ברע. אנחנו הולכים לשם.
ברמה האישית אין לי שום עניין לעלות להר הבית. להתפלל אני יכולה בשקט ובכל מקום. אני מעלה את עיני לשמיים ומבקשת. אני לא צריכה לעלות להר הבית. למי שרוצה לעלות להר הבית צריך לאפשר לעלות. המציאות הנוכחית של היום שיהודי לא יכול לעלות להר הבית כי המקוננות מתחילות והילדים מתחילים לצעוק, יביא לאיזה שהוא חיכוך שבסוף יעלה לכולנו יותר יקר. למה זה יעלה יותר יקר? כי לא מצאנו את הפתרון הנכון. מי צריך למצוא את הפתרון הנכון? דווקא אתם צריכים לבוא לממשלה ולהמליץ מה הפתרון הנכון. לא מאוחר לעשות את זה היום. אני אבקש לשמוע את חוות דעתו של שי ניצן אם יכולה להיות התקהלות של אנשים במסגד שזורקים אבנים על המשטרה והכל כאילו כלום לא קרה. כן לסגור את ההר, כן לתאם את זה עם ירדן אם צריך. אני לא רוצה להפיל את מלך ירדן. כן לשאול את מלך ירדן אם הוא מוכן שיירו על השוטרים שלו, אם הוא מוכן שיזרקו אבנים על השוטרים שלו. אם הוא מוכן, גם אנחנו מוכנים. אם הוא לא מוכן, שייתן לנו גיבוי. סוגרים את ההר פעם, פעמיים, שלוש. בפעם הרביעית מבינים. לא מבינים במוח, יבינו בכוח. לא יכול להיות מצב כזה. המציאות שראיתי שם היא מציאות בלתי אפשרית. היא נוצרת כתוצאה מזה שאין דרך מבצעית נקודתית שאומרת שאנחנו חותרים למגע, שאנחנו ניישם את החלטת הממשלה ונשמור על סדר ציבורי. אני רוצה שגם מוסלמים וגם יהודים יוכלו להתפלל בהר הבית. כל אחד במקום הקדוש לו. אני לא רוצה להיכנס למסגד אל-אקצא, אף אחד מהיהודים לא רוצה להיכנס למסגד אל-אקצא. הוא רוצה לעלות לרחבה. זה מה שהוא רוצה. מה קורה? המוסלמים מצליחים. כל פעם שאנחנו עולים והם מתפרעים, מוציאים את היהודים. הם אומרים, וואלה, שיחקנו אותה. אנחנו חייבים למצוא דרך אחרת, להגיד, אתם תהיו וגם היהודים יהיו. את הדרך הזאת אתם צריכים למצוא, כי אם אתם סוגרים את ההר רק ליהודים, לא עשינו בזה כלום. צריך לסגור את ההר גם ליהודים וגם למוסלמים. כשיש התפרעות כזאת מהמסגד על השוטרים, סוגרים את ההר לכולם עד שהם יצאו מהמסגד ונראה מה עושים עם האנשים, אחרת לא נצליח להביא לידי ביטוי את הסדר הציבורי ואת החלטת הממשלה להעלות את היהודים להר הבית. בסוף יכפו עלינו החלטות הרבה יותר קשות.
אני רוצה לקבל תשובות על כמה דברים לקראת הדיון שנערוך. אני מקווה שאני לא אצטרך לעשות כאן דיון בין ראש השנה, יום כיפור וסוכות, מתוך הבנה שהמשטרה תעשה כל מה שניתן שהיהודים יעלו להר הבית בחגים שלהם. אנחנו מכבדים את הרמדאן ומאפשרים להם לעלות. אין לי שום בעיה עם זה. אני רוצה שהם יתפללו ויעשו את החגים שלהם בשקט ובכיף, אבל אני רוצה שהם לא יפריעו לנו. אני רוצה שיהודים לא יפריעו לערבים וערבים לא יפריעו ליהודים. הלוואי ויכולנו להגיע להסדרים שיש במערת המכפלה. יכול להיות שאם לא תהיה ברירה, לזה יגיעו בסוף. עכשיו הכל נפיץ. אי אפשר לקחת את הנפיצות הזאת של הר הבית ולהפוך אותה להערכת מצב שלא מאפשרת ליהודים לעלות להר הבית. זה מצב שהוא בלתי אפשרי. אני מקווה שאני לא אצטרך לעשות דיון בין ראש השנה - -
יהודה גליק
יש איזה חג מוסלמי באותה תקופה?
אביעד ויסולי
עיד אלאצ'חא זה בתחילת אוקטובר.
היו"ר מירי רגב
אני מקווה שאני לא אעשה על זה דיון נוסף. המדיניות היא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית כל הזמן, בוודאי בחגים כשאנשים בחופשה. לא שיגיעו קבוצות של ילדים ונשים מכל הארץ, יעמדו שעות ובסוף לא יכניסו אותן כי כמה מקוננות החליטו לעשות רעש. המשטרה לא רוצה לריב עם המקוננות. זה לא עניין שהמשטרה רוצה או לא רוצה. המשטרה צריכה לקחת את כל המקוננות, להוציא אותן החוצה ולהעלות את היהודים. אתם רוצים להיות על ההר? תשמרו על שקט. אתם לא רוצים לשמור על שקט? אתם רוצים אלימות? תצאו החוצה. זה מה שצריך לעשות, אחרת לא נתקדם עם העניין הזה.
אחד, ההיערכות שלכם לקראת עליית יהודים להר הבית בחגי תשרי. הדבר השני הוא עניין ההפרדה, נקודות החיכוך. נכון שהר הבית הוא מקום גדול, אבל הוא לא עד כדי כך גדול. אתה יכול להחליט באיזה מסלולים עובר הסיור. באותם מסלולים שמים חיץ . אלו שיורקות ירקו על הגדר כי לא יהיה שם יהודי שהן יוכלו לירוק עליו. אז נמנע את אותו חיכוך שגם המשטרה צריכה להיות בפנים ולך תוציאו את כולם. זה חיכוך מיותר. הדבר השלישי זה השעות. אם בצהריים זו התפילה של המוסלמים – אנחנו לא רוצים להפריע למוסלמים להתפלל, אנחנו רק רוצים שיהודים יעלו להר הבית - תביאו שעות שבהן המוסלמים לא מתפללים. אז לא יהיה שם קהל כל כך גדול. אז היהודים יוכלו לעלות בשעות יותר נוחות. זה לא משנה ליהודים אם הם יעלו ב-07:00 בבוקר. הם הרי לא יכולים להתפלל על ההר. מבחינת היהודים זה לא משנה. תגידו לו מתי הוא יכול לעלות, רק שיעלה בשקט בלי שיפריעו לו. כשהמוסלמים יסיימו להתפלל ויצאו, רק אז יגיעו היהודים. תראו, צריך למצוא לזה פתרון.
אני מכירה את היכולת שלי לזהות נושאים שאני לא מרפה מהם. זה לא בגלל שאני רוצה לעשות דווקא, אלא בגלל שאני מאמינה בצדקת הדרך הזאת. זה אחד הנושאים שאני מאמינה בצדקת הדרך הזאת. תמצאו פתרון. בקטע הטקטי – תעזבו את הקטע המדיני – אתם יכולים למצוא לזה פתרונות, אם בשעות, אם בדרך של הפרדה. אפשר לעשות את זה. עובדה שהיה שר אמיץ אחד, השר צחי הנגבי, שנתן הנחיה והמשטרה עשתה. השמיים לא נפלו. אפשר לעשות את זה. תעשו מהניסיון שלכם את אותו דבר. לא כדי לגמור את הקדנציה בשלום בירושלים, אלא כדי לבצע את הנחיות הדרג הממשלתי.
יהודה גליק
אולי שההנחיה תהיה גם לדרג המדיני.
היו"ר מירי רגב
הנושא של ההפרדה ושל השעות יעלה כסיכום. אם אני אראה שבראש השנה וביום כיפור העליות להר לא נעשו כראוי, אני אעשה בין לבין דיון לקראת סוכות. אני מקווה לא לעשות את זה. אם לא תהיה ברירה, אני אעשה דיון לקראת סוכות. את הדיון עם השר אני רוצה בנובמבר. השר צריך לבוא. הוא הבטיח להתייחס למסקנות של ועדת המשנה. אני לדיון הזה אבקש את פרקליט המדינה. נראה אותו גם פה מידי פעם. שיבוא שי ויגיד לנו – אנחנו נראה לו את הסרטים – אם זה נראה לו הגיוני שככה מתנהגים בהר כלפי שוטרים ואם במקום אחר בעולם זאת היכולת שלנו להגיד שככה מתנהגים לשוטרים. לא יכול להיות מצב כזה. אין מדינה בעולם שתאפשר להתנהג ככה לשוטריה. גם אנחנו לא נאפשר. ההיפך הוא נכון. אני לא רוצה להגיד מה קורה לאותם אנשים שמתנהגים ככה לשוטרים במדינות אחרות.
קריאה
אני לא מבינה איך לא התיזו מים ממזמן על כל אלה כמו במדינה אחרת.
היו"ר מירי רגב
עם שגריר ירדן אני אקיים דיון בנפרד. אני אעשה איתו פגישה בנפרד. המצב הזה יוביל אותנו למצב שכולנו נשלם מחיר יקר יותר. צריך להגיע למצב שכל אחד יוכל להתפלל במקום הקדוש לו, בין אם זה נוצרי, דרוזי או יהודי. יהודים לא רוצים להיכנס למסגד אל- אקצא, אין להם עניין להיכנס למסגד אל-אקצא. הם רוצים להיכנס לרחבת הר הבית. אם נעשה את זה נכון ותהיה יד חזקה ואכיפה, זה יקרה. אם לא תהיה יד חזקה ולא תהיה אכיפה, אוזלת היד של המשטרה תביא אותנו לבעיה בסדר ציבורי. חברים, שיהיו בשורות טובות. תודה רבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 15:45.>

קוד המקור של הנתונים