ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 29/07/2014

חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 20), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
29/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 368>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, ב' באב התשע"ד (29 ביולי 2014), שעה 10:50
סדר היום
<הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 21) (איסור קבלת תמורה בעד עריכת נישואין), התשע"ד-2014 (פ/799), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי – בקשה לדיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת >
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – מ"מ היו"ר

ישראל אייכלר

משה זלמן פייגלין

שולי מועלם-רפאלי

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

עדי קול

פנינה תמנו-שטה
מוזמנים
>
דוד דהאן - יו"ר הארגונים החברתיים בכנסת

ד"ר שמואל חן - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
רוני טיסר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת
<הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 21) (איסור קבלת תמורה בעד עריכת נישואין), התשע"ד-2014 (פ/799) – בקשה לדיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת>
היו"ר דוד צור
רבותי, אני פותח את הדיון רק על הרביזיה. אתם רואים שיש פה קהל רב שבא לדיון הבא בכלל. אפילו חברת הכנסת עדי קול באה לרביזיה של חברת הכנסת מועלם. יש לנו שלוש רביזיות של חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, של חבר הכנסת אורי מקלב ושל חבר הכנסת דוד אזולאי.
חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, לרביזיה שלך.
שולי מועלם-רפאלי
אני מושכת אותה.
היו"ר דוד צור
יפה. אז אנחנו דנים רק ברביזיה של חברי הכנסת מקלב ואזולאי. מי מצביע בשם פנינה תמנו-שטה, עדי קול? בואי. חבר הכנסת אזולאי לא פה. חבר הכנסת מיכאלי מצביע במקומו. חבר הכנסת מקלב, תנמק את הרביזיה, בבקשה.

צריך להצביע קודם כול על פתיחת הדיון?
רוני טיסר
קודם לנמק למה הוא רוצה לפתוח את הדיון.
היו"ר דוד צור
בבקשה, למה אתה רוצה לפתוח את הדיון אחרי שקיימנו דיון ארוך וכמעט שכנענו אותך?
אורי מקלב
אל תחשוב שאנמק את זה בקצרה. כבר מיצינו את הדיון, כבר דיברנו על כך. אפתח במה ששאל חבר הכנסת אייכלר, האם שופטים או פקידים אחרים יכולים לעבוד בעבודה נוספת? התשובה היא כן, באישור, כמקובל, הם יכולים לעבוד בעבודה נוספת, מה שכאן לא מאפשרים לרבנים.
היו"ר דוד צור
החוק מאפשר.
אורי מקלב
אבל בהסתייגויות שהם לא יכולים לעמוד בהן.

אני רוצה לפתוח בזה שהדימוי של החוק, כפי שמתקבל, לא רק הכוונה של המחוקקים אבל בסופו של דבר כולנו צריכים להודות שיש בחוק הזה דימוי שלילי לרבנים, כאילו הרבנים לוקחים כסף.
ישראל אייכלר
זו מטרת החוק.
אורי מקלב
כאילו בלי כסף לא מסדרים קידושין. יש כאן איזה נושא של מעטפות, מעל השולחן ומתחת לשולחן. יש דימוי מאוד-מאוד לא נכון, מאוד מקומם. מה שאנחנו עושים בחוק הזה, לאחר ההסתייגות שהתקבלה, שעד שלא יהיו תקנות החוק הזה לא יוחל, פוגע באופן אמיתי בהתנהלות ובעבודת הקודש תרתי משמע שעושים הרבנים באופן כללי, וגם בנושא של עריכת חופות.

בנוסף לעניין הזה, חלק גדול מהרבנים עובדים במשרה חלקית. יש עבודה רבה סביב תפקידו של הרב. אי אפשר לעמוד בכל המטלות, וחוץ מעצם הרישום רב גם לא מחויב אחרי כן לנסוע ולערוך את החופה, לחכות, להמתין, לנסוע מחוץ לעיר.

אנחנו חושבים, ואנחנו בטוחים גם בעניין הזה, שהחוק הזה יקשה מאוד על המועצות הדתיות לתת את השירות של עריכת חופות באופן מעשי, לא רק הרישום.
היו"ר דוד צור
כל זה המבוא?
אורי מקלב
בזה אני מסיים. התוצאה של החוק הזה תהיה שגופים אחרים פרטיים, שאין להם שום הגבלה חוקית לקחת כסף ולגבות הוצאות, יהיו דומיננטיים בתחום הזה.
ישראל אייכלר
זאת המטרה השנייה.
אורי מקלב
לכן ביקשנו רביזיה ואנחנו מבקשים לקבל את ההסתייגויות שלנו.
היו"ר דוד צור
מי בעד פתיחת הדיון?
רוני טיסר
אם מצביעים בעד – הדיון נפתח מחדש, אם מצביעים נגד – הדיון לא נפתח מחדש.
ישראל אייכלר
אנחנו רוצים שהוא ייפתח.
משה זלמן פייגלין
אני מבקש להעיר משהו. אני חייב משום שאני מרגיש קצת לא בנוח. אני אצביע כאן עם הקואליציה ואני נגד פתיחת הדיון, אבל אני חושב שהטיעון שמושמע כאן צודק בבסיסו. לכן אחרי שאנחנו מסדירים את הנושא הזה, של מתן שכר לרבנים, אנחנו צריכים להסדיר באותה חומרה מקרים חריפים וחמורים הרבה יותר גם בנוגע לנושאי משרות תאומות אחרות מתחום המשפט ומתחומים נוספים.
ישראל אייכלר
למשל, שופט יכול ללכת להרצאות, למכירת ספרים, לכינוסים.
רוני טיסר
אני יכולה לענות משפטית על השאלה הזאת.
היו"ר דוד צור
לפני שתעני משפטית, אני מקבל כעיקרון את דבריו של חבר הכנסת פייגלין על אותם מקומות שבהם הנושא לא מוסדר ויש בהם לקונה, שבעיקר אמורים להיות מוסדרים על-ידי המדינה בנהלים פנימיים או בחקיקה. למשל, משרד הבריאות עדיין מנסה לעשות סדר בכל הקשור לשר"פ. זה נכון לגבי רופאים או שופטים או אחרים שהוזכרו. כעיקרון זה תחום שלא נגעו בו וחברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי עשתה הסדרה נכונה.
ישראל אייכלר
למה דווקא בנושא הזה?
היו"ר דוד צור
לא דווקא. ההסדרה קיימת גם במקומות אחרים.
ישראל אייכלר
היא לא כתבה שלשופט אסור למכור ספרים ולהתעשר מהרצאות.
היו"ר דוד צור
חבל לקחת את זה למקום המפלג. יש פה חוק שעושה הסדרה של העניין. לכן, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 2
נגד – 4
נמנעים – אין

ההצעה לפתוח מחדש את הדיון בנושא הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 21) (איסור קבלת תמורה בעד עריכת נישואין), התשע"ד-2014, לא נתקבלה.
היו"ר דוד צור
2 בעד, 4 נגד. הדיון לא ייפתח מחדש.
רוני טיסר
עלתה כאן השוואה אל מול שופטים. אני רוצה להבהיר. ההסדרה כאן נעשית רק לגבי עבודה שבמסגרת תפקידם של אותם רבנים. זאת אומרת, עריכת חופות. אם אני משווה את זה למקרה של שופטים, ההסדרה הכללית החלה לגבי עובדי ציבור, שהם לא יכולים לעשות בכלל, יש איסור מוחלט על עבודה פרטית במסגרת תפקידיהם. שופטים לא יכולים לשפוט בתיקים בדרך פרטית ולקבל על כך כסף. זה לא ששופט יוכל להגיד: אני עובד מ-8 ועד 4 ושופט בתיקים, ואחרי 4 אני שופט באופן פרטי.
ישראל אייכלר
זה השוואה לדיינים בתיקי גירושין. אבל עריכת טקס נישואין היא כמו עריכת טקס אחר. את משווה דיינים מול שופטים, וזה נכון לגבי גט, לגבי דיני ממונות, אבל לא לגבי עריכת טקס.
שולי מועלם-רפאלי
במסגרת התפקיד של רב הוא עורך חופות. לשופט אין אישור להקים עכשיו בית-משפט ולשפוט באופן פרטי.
היו"ר דוד צור
הדיון נעול.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים