ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 28/07/2014

טענת לקוחות על מחירים מופקעים של חברת אל על, תוך ניצול החלטת חברות התעופה הזרות שלא לנחות בישראל

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לפניות הציבור
28/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 82>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, א' באב התשע"ד (28 ביולי 2014), שעה 9:00
סדר היום
<טענת לקוחות על מחירים מופקעים של חברת אל על, תוך ניצול החלטת חברות התעופה הזרות שלא לנחות בישראל>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר

דוד אזולאי
רוברט אילטוב
אורי מקלב
מוזמנים
>
אבי ירושלמי - מנהל אגף לתכנון מדיניות לטווח הארוך, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ישי דון יחיא - מנהל אגף קתב"ל, רשות התעופה האזרחית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רון חלפון - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אליהו ליפשיץ - עו"ד, מנהל מחלקה בכיר יעוץ משפטי, משרד התיירות

רקפת לוי - משרד התיירות

בניהו אליהו - סגן בכיר למנהל אגף, משרד מבקר המדינה

יהודית גריסרו - סמנכ"ל שירות, חברת אל-על

עומר שלו - עו"ד, היועץ המשפטי ומזכיר החברה, חברת אל-על

דורית מור - מנהלת נתיבים אל-על, חברת אל-על

אשר אדרי - יו"ר נציגות העובדים, חברת אל-על

אהוד פלג - מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

ד"ר ינון שביטאל - פונה

ביתן שמואל - פונה

חובב ינאי - המשמר החברתי

גאיה הררי - המשמר החברתי

משה ביבי - לוביסט (גורן עמיר) מייצג את חברת אל-על

יהושע זוהרי - לוביסט (גורן עמיר) מייצג את חברת אל-על
ייעוץ משפטי
ורד זילברמן-קירו
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים
<טענת לקוחות על מחירים מופקעים של חברת אל על, תוך ניצול החלטת חברות התעופה הזרות שלא לנחות בישראל>
היו"ר עדי קול
בוקר טוב. אני שמחה לפתוח את הישיבה של הועדה המיוחדת לפניות הציבור. אנחנו מתכנסים כאן בתקופה קשה של מבצע צוק איתן. אני רוצה לשלוח מכאן גם את תנחומיי למשפחות והחלמה לפצועים ולחזק את ידי חיילי צה"ל.

אנחנו מקיימים דיון בנושא קשה. אחת הטענות שנשמעו נגד הדיון הזה, שזו תקופה שלא יוצאים אחד נגד השני, אנחנו צריכים לחבק ולתמוך ולהיות מלוכדים. אין ספק שחברת אל-על התגייסה היום עם רכבת אווירית משמעותית להביא לכאן את האזרחים שנשארו מחוץ לארץ. עדיין, אנחנו נקיים היום שני דיונים. אנחנו נתחיל בשעה 09:00 עם דיון על טענות שעלו בפניות ציבור, טענות מאוד חמורות של אזרחים שהגיעו אלינו על העלאת מחירים נצלנית של "אל-על" בשבועות האחרונים. אני מחזיקה כמות גדולה מאוד של פניות. נתחיל עם העובדה שמדובר רק על שבוע ושאלו רק חלק מהפניות שהגיעו.

הועדה לפניות ציבור הפכה להיות כתובת לאזרחים ואזרחים מצאו בה אוזן קשבת, לכן אנחנו מתכנסים. עוד ועוד אנשים שפנו וטענו שברגע האחרון, תוך ניצול מצוקה מאוד חמור, "אל-על" הקפיצה מחירים. אני רציתי לתת ל"אל-על" את ההזדמנות להשיב בשידור חי ואל מול הפונים עצמם. אני אומר שבשעה 09:30 אנחנו נעבור לדיון נוסף, דיון שנעשה לבקשת חברות התעופה ולבקשת אזרחים נוספים ביחס למשבר בענף התיירות ובכלל בענף התעופה עקב המצב.
בשבוע שעבר אנחנו התכנסנו לדיון בעקבות של פנייה של ציבור מקבלי צווי 8 שביקשו לבטל חופשותיהם ושחלקם נענו בשלילה על ידי חברות התעופה. כשהתכנסנו לדיון אמרו חברות התעופה שהן במצוקה קשה והן ביקשו את עזרת המדינה להתחשב במצב. לכן אמרתי שאני יכולה לכנס דיון נוסף, גם לדבר על צו 8 וגם לדבר על המצב. נעניתי לבקשת החברות. ברגע שנעניתי לבקשת החברות מיד התברר שיש פניות נוספות. באמת פניות שמאשימות את חברת אל-על בניצול מצוקה. לכן אנחנו מקיימים את שני הדיונים האלה.

הוועדה לפניות הציבור היא ועדה ככל ועדה אחרת בכנסת. גם צופים בנו בערוץ הכנסת. אם יש אנשים שיש להם פניות בנושא הזה, אנחנו נעביר את כל הפניות ל"אל-על". אנחנו מזמינים לפנות אלינו לכתובת vz@knesset.gov.il או בפקס: 02-6408931, אנחנו נטפל בכל הפניות.
הועדה לפניות הציבור, היא ועדה קטנה ונשכנית. היום היא תהייה טיפה פחות נשכנית וזה עקב המצב, אבל אנחנו מייצגים את הציבור ובאים לתת לו מענה. לכן הדובר הראשון בוועדה הם תמיד ציבור הפונים.

אני רוצה לומר עוד דבר. הגיעו אלי בימים האחרונים הרבה פניות מ"אל-על" בבקשה לבטל את הדיון, לדחות את הדיון להגיד שהוא לא ראוי. אני חושבת שבתור התחלה "אל-על" צריכה לבוא נקיית כפיים ולענות לפניות שלנו. אנחנו העברנו אליכם את כל הפניות האלה וביקשנו תשובות. כולם עברו אליכם - - -
עומר שלו
>
קיבלנו פנייה אחת.
היו"ר עדי קול
אני יודעת בדיוק אילו הועברו. יש לנו אישורי פקס של שליחה ולא קיבלנו אפילו תשובה כשהתחייבת לענות עד אתמול בצהריים.
שלומית אבינוח
לא קיבלתם?
עומר שלו
לא קיבלנו ואנחנו נענה עליהן פה.
היו"ר עדי קול
לא. נתבקשתם לענות על השאלות עד אתמול בצהריים. אני חושבת שזה לא מכובד לוועדת כנסת שמתכנסת ושואלת אתכם שאלות ואתם לא עונים. החלטתם על דעת עצמכם לבוא לכאן ולענות.

אני מבקשת מהפונה דוקטור ינון שביטאל שהגיע אלינו מראש פינה. רק תחשבו את גודל מצוקתו, הוא קם בבוקר ביום עבודה והחליט לבוא לכאן מראש פינה לספר את סיפורו.
ינון שביטאל
אני נמצא כאן יחד עם חברי למסע, לטיול, שיצאנו לנורווגיה. אולי צריך לומר שאני נוהג לנסוע בחברת "אל-על", אבל מאחר ואין נסיעות לנורווגיה, נאלצתי לקחת את טיסת KLM. דרך החתחתים והייסורים שאנחנו עברנו, בעצם התחילה ביום ה-22 לחודש בבואנו לשער - - -
היו"ר עדי קול
KLM טסה ישיר?
ינון שביטאל
כן, דרך אמסטרדם. ברגע שהטיסה נסגרה לנו בפנים, התעשתנו מהר ועל פי הצגים ראינו שיש טיסת "אל-על". מיהרנו לדלפק של "אל-על", שם קיבלה את פנינו פקידה חביבת פנים בשם דוברינה, שדיברה רק אנגלית והולנדית, לא היה נציג שדיבר עברית ולא נציג "אל-על", אלא עובדת מקומית. אמרנו לה שאנחנו "פליטים" וכרגע אנחנו מבינים שעלינו לעשות דרכנו לארץ בעזרת "אל-על". היא מיד אמרה שיש להם הרבה מקומות, שמחיר הכרטיס הוא 488 יורו והוסיפה: "אני ממליצה לכם", יש לי כאן עדויות לכך כי "אל-על" טענה שלא נאמר הדבר הזה, "אני ממליצה לכם, תחזרו לחברת KLM ותנסו לעשות חיבור, העברה, של זכויותיכם אל הכרטיסים, כדי שלא תשלמו כסף". אמרתי לה מפורשות: "אנא ממך, רשמי את שמותינו ואת הדרכונים ותשמרי לנו את המקומות ואת המחיר". היא אמרה: "בבקשה", נטלה את הדרכונים, רשמה את שמותינו ואנחנו רצנו אצנו עד ל-KLM, מיד קיבלנו תשובה של סירוב מוחלט. דומני, בל אחטא בשפתיי, אולי שמונה דקות ושוב התייצבנו בדלפק אל-על ואמרנו ש- KLM סרבו. הגברת פונה אלינו ואומרת: 'כן, אבל המחיר עלה ל-840 יורו'. אז מתחיל הויכוח. אני רוצה לחסוך מכם את הויכוח שהיה באמת בכאב. אני אינני אדם תקיף ולא תוקפן ולא חסר נימוסים, אני אדם מנומס, אבל הבעתי בהמון כאב 'איך את עושה לנו את זה? היעלה על הדעת שתוך שמונה דקות אתם מעלים את המחיר כפול מ- 488 יורו'. היא לעטה ואמרה 'כך הם הדברים, זאת ההוראה של "אל-על".
בעוד אנו מתדיינים בינינו, אני מגיש לה את כרטיס האשראי ואני אומר כאשר אבדנו אבדנו, את הדיון נעשה בבית ולא כאן על אדמת אמסטרדם. הגברת לוקחת את הכרטיס שלי ומגהצת לי 1,079 יורו. תמהתי, אבל לא אמרתי דבר. אז כשמגיע שמואל חברי עם הכרטיס אשראי שלו, כשהוא אחרי גבי היא אומרת לו 1,709 יורו ומגהצת לו 1,709 יורו. אלה פני הדברים. כך עלינו למטוס חשוקי שיניים, רותחים מזעם. אם זו לא הפקעה, מהי הפקעה בימינו? הרי זו הפקעה בעליל. מול פנינו המחיר קופץ מ- 488 יורו, עוברות שמונה דקות הוא קופץ לי -1,079 יורו ולו קופץ המחיר ל-1,709 יורו.

תאמרו לי אתם בבקשה גבירותיי ורבותיי מה זה אם לא הפקעה, מה זה אם לא תחושה של הונאה ולהשתמש בנו במצוקה שלנו, כי באמת פניי הביעו מצוקה. אני יודע שפניי מביעות מצוקה, אם לא להשתמש בצורה צינית בפנים המביעות מצוקה שלי ולעלות את המחירים בצורה שכזאת, מול פנינו. עד כאן.
היו"ר עדי קול
תודה רבה לך. אני חושבת שהמחירים מדברים בעד עצמם. כאמור זו אחת הפניות. בפייסבוק הגיעו עוד עשרות פניות נוספות.
שמואל ביתן
סליחה, אני שמואל ביתן מכפר בלום. במטוס היו עדיין לפחות 30-35 כיסאות ריקים, כלומר האווירון טס עם כ-35 כיסאות ריקים, אני לא ספרתי.
קריאה
22.
היו"ר עדי קול
אני, כאמור, רוצה להאמין שלא מדובר בניסיון לנצל את מצוקתם של האזרחים. אני רוצה לתת ל"אל-על", את ההזדמנות להשיב על הדברים הללו. אחד הדברים שנכתבו בסופה של הפנייה, "יש אפשרות להשיב את הדברים לקדמותם". מדובר בסכומי עתק, אני לא צריכה לציין את המצב הכלכלי הקשה ששורר היום במשק. אני חושבת שאתם צריכים לתת את התשובה.
אשר אדרי
אני מקווה שנקבל גם את הדברים הטובים על "אל-על" בפייסבוק. את מה שאנחנו עושים, את הדרך שאנחנו מביאים אזרחים מחוץ לארץ שתקועים וחיילים שתקועים, אני מקווה שגם את זה מפרסמים.
היו"ר עדי קול
קודם כל תגיד לי את שמך.
אשר אדרי
אשר אדרי, יושב ראש וועד עובדי "אל-על" - - -
היו"ר עדי קול
כמו שאתה רואה, פתחתי ואמרתי שאני מעריכה את הרכבת האווירית ש"אל-על" הקימה ומביאה - - -
אשר אדרי
ולא רק זה.
היו"ר עדי קול
גברתי ואדוני, קודם כל רשות הדיבור ניתנת על ידי. דבר שני, מי שמדבר ולא אומר את שמו זה לא נרשם בפרוטוקול ולכן מי שמדבר אני מבקשת שיגיד מיהו. דבר שלישי, כל אחד שירצה לדבר יוכל לדבר ורק לא ביחד. אנחנו מנסים שזה יהיה דיון תרבותי.
אני פתחתי ואמרתי את זה, אני גם יודעת שאתם מנהלים עכשיו מסע עזרה לחיילים, אני יודעת את זה. אלו שתי טענות שונות לחלוטין. יש כאן טענה אחת שנאמרה מפי אדם, אני חושבת שצריך להתייחס לגופו של עניין ולא לטעון עכשיו לגבי שאר הדברים ש"אל-על" עושה. בבקשה.
עומר שלו
בוקר טוב. אני עורך דין עומר שלו, היועץ המשפטי ומזכיר של חברת אל-על. אני מודה לך על ההזדמנות לבוא ולדבר בפני הוועדה.

אנו היינו בוועדה הזאת בשבוע שעבר. התייצבנו בפני הוועדה, כהמשך לזימון והצגנו בדיון הייעודי שהיה, את העמדה הפרו-צרכנית של "אל-על" בכל הנוגע לביטולים ושינויים - - -
היו"ר עדי קול
לכן כל כך הופתעתי, כי שמעתי את הדברים כאן ושהייתה גישה. אני אבקש שתתייחס בבקשה לעובדה, שהוזמן מנכ"ל "אל-על" לבוא היום לדיון והוא סרב להגיע.
עומר שלו
מנכ"ל "אל-על" לא סרב להגיע, נמצאים איתי, אולי הייתי צריך לפתוח בזה, יהודית גריסרו שהיא סמנכ"ל הלקוחות והשירות של החברה, דורית מור מנהלת הנתיבים, אשר אדרי יושב ראש נציגות העובדים ואני. נמצאים כאן אנשים בכירים מהחברה, שיכולים לייצג את החברה. מנכ"ל החברה לא יכול היה להגיע, הוא לא סרב להגיע, הוא לא היה יכול להגיע. אני חושב שהעובדה שמנכ"ל לא משתתף, אבל הוא שולח נציגים בכירים מטעמו, לא צריכה לעמוד לרועץ לחברה שבאה ומתייחסת בכבוד. בדיון הקודם, שבו מי שהיה צריך להשתתף לא טרח להגיע, לא זכה לקיטונות של רותחין - -
קריאה
זכה.
עומר שלו
לא בוועדה ולא באמצעים הפומביים שהוועדה מפעילה. אנחנו, שהתייצבנו והצגנו את עמדתנו בצורה כל כך ברורה וכל כך צרכנית, חוטפים את הזימון הנוסף ואת ההתייחסות הזאת. אבל אני אתייחס לגופו של עניין.
היו"ר עדי קול
אני רוצה להזכיר, אחד הדברים שהרתיחו את הוועדה, הייתה העובדה שבדיון הקודם אתם באתם ואמרתם "תשמעו, המצוקה קשה באמת, אנחנו סופגים עלויות מאוד גבוהות ואנחנו צריכים עזרה. המדינה צריכה להתגייס ולעשות מהן העמלות ולהיערך לכל הדבר הזה'. ישבנו כאן ואמרנו 'אנחנו אתכם'. אני יצאתי במכתב. בעקבות בקשתכם פניתי למשרד התחבורה ורציתי לראות איך עוזרים לכם ואז באותו יום לקבל כאלה תלונות, אמרתי, רגע, משהו כאן לא מסתדר ולכן כינסתי את הוועדה באופן דחוף.
עומר שלו
אוקיי, אז בואו נתייחס גם לפרופורציות בין שני הדברים.

ראשית, בקמפיין התקשורתי שמתקיים בימים האחרונים כנגד "אל-על" קצת שכחנו את הדברים "ש"אל-על" עושה. אני כן אקדיש שתי דקות לעניין הזה.

"אל-על" כל הזמן שמרה על שמיים פתוחים. KLM הפסיקה לטוס והשאירה אותך באמסטרדם. "אל-על" המשיכה ונתנה שירות לכל לקוחותיה בכל מקום בעולם.

"אל-על" היא חברת תעופה ישראלית, הטייסים שלה לוחמים בעזה, העובדים שלה התגייסו למערכה הצבאית, יש לנו פחות עובדים. 200 ומשהו מהעובדים שלנו מגויסים עכשיו למערכה הצבאית האמיתית שלנו. לא פגענו בנוסעים שלנו, המשכנו לתת שירות של טיסות כל הזמן. לא רק זאת, הוספנו דברים. אני מייד אתייחס גם לנקודה הזאת. 4,500 נוסעים של חברות תעופה זרות נשארו ללא מענה. אותם 4,500 נקלטו אצלנו. אני מיד אתייחס למנגנון שהם נקלטו. קולם לא נשמע פה - - -
היו"ר עדי קול
בעלות נוספת?
עומר שלו
בלא עלות נוספת.
היו"ר עדי קול
מי מימן את הטיסות האלה?
עומר שלו
מי שהיה צריך לממן את זה אלו חברות התעופה שהיו צריכות למצוא פתרון. אני אענה לכל השאלות שלך היושבת ראש.
יהודית גריסרו
לא מדובר על הקבוצה מאתונה.
ינון שביטאל
אולי גם אנחנו נזכה לדורון הזה שאתה מציע?
עומר שלו
הדורון הזה היה בחברת התעופה בה בחרת לטוס. אגב, "אל-על" משווקת טיסות גם לנורווגיה.
היו"ר עדי קול
סליחה, אני מבקשת בלי דיאלוג. כל אחד מדבר בזמנו. אם אתה רוצה תבקש רשות דיבור והיא תינתן לך.
עומר שלו
תודה. רק בשבוע האחרון, משרד התחבורה, "אל-על" כמו שהזכרתי הפעילה רכבת אווירית של תשע טיסות לאתונה לחלץ את נוסעי חברות התעופה הטורקיות. "אל-על" לא יכלה לחלץ אותם מטורקיה מכוון שאנחנו לא יכולים לטוס לטורקיה. אין לנו אישור ביטחוני לכך. לכן במבצע התגייסה "על-על" ו-2,700 ישראלים נוסעי חברות טורקיות חולצו בסוף השבוע הזה בשיתוף משרד התחבורה לאתונה.

כמו שאמרתי "אל-על" כל העת הנהיגה מדיניות ליברלית של ביטולים ושינויים. מפרוץ המבצע אנחנו אפשרנו ללקוחות שלנו לבטל ללא דמי ביטול, לשנות לתקופה של שישה חודשים ללא דמי שינוי. זה לא עניין של מה בכך. מדובר במאות ובאלפים של לקוחות.

הוועדה הזאת שיש לה קול פומבי, היא משודרת בערוץ הכנסת, היא מופיעה בכל אמצעי התקשורת בחרה לתת לדיון הזה את השם: "טענת לקוחות על מחירים מופקעים של חברת אל-על תוך ניצול החלטת חברות זרות שלא לנחות בישראל" – שם חמור שמעיד על כך שזה פגיעה, לטעמנו, בשם הטוב שלנו. שם שמתייחס לטענות ומתעלם לחלוטין מהסיבה שבגללה אנחנו כאן. מי שהפקיר את אדון שבטיאל ומי שהפקיר את כל האלפים האחרים זאת לא חברת אל-על, אלו חברות תעופה זרות. למה להן לא קראת לבוא לפה? למה לא יושב כאן נציג KLM בישראל? למה לא יושב כאן נציג חברת טורקי'ש בישראל, יש להם כ-10 טיסות יומיות? למה הם לא יושבים פה?
היו"ר עדי קול
אני אגיד לך למה. חברות אחרות לא באו ואמרו 'אנחנו צריכים עזרה מהמדינה'.
עומר שלו
סליחה, החברות, אני אפנה את תשומת לבך - - -
היו"ר עדי קול
כמו שאתה אמרת לי לפני שבוע, 'אני צריך עזרה מהמדינה, אני צריך פטור מאגרות - - -
עומר שלו
החברות האחרות הפקירו את הנוסעים. אנחנו מדברים כאן על נושאים צרכניים. פניות הציבור, אלפי אנשים שנותרו - - -
היו"ר עדי קול
שם הדיון תיאר לחלוטין את הכותרת של פניית הציבור.
עומר שלו
של פנייה.
היו"ר עדי קול
של פניית הציבור. כל הדיונים שלנו מתכוונים לפי אותו דבר. אתה יכול לראות כל שבוע את אותו דבר.
עומר שלו
אבל אותה פנייה, אותה פנייה. במה הוא התחיל, הוא רק עבר על זה במהרה. הוא אמר חברת KLM פעם אחת לא טרחה לפטור אותנו - - -
היו"ר עדי קול
זה הנושא - - -
עומר שלו
זה לא הנושא כי לא יושב כאן נציג KLM להסביר לנו למה הם לא סיפקו לו טיסה חזרה לארץ.
היו"ר עדי קול
הנושא היה שחברות בינלאומיות החרימו את הטיסות לישראל.
עומר שלו
לא רק את הטיסות לישראל. הם החרימו את הנוסעים שלהן וזה פניות הציבור.
היו"ר עדי קול
נכון, אבל הטענה הייתה לא נגדן. הטענה הייתה - - -
עומר שלו
אבל הטענה המקורית היא נגדן.
שמואל ביתן
רק עלות הכספית של 1,709 יורו.
עומר שלו
אין לך טענה ל-KLM שלא טרחה. אתה יודע שאחרים שהיו איתך בטיסה טסו איתנו על חשבון KLM? אתה יודע את זה?
שמואל ביתן
מה הקשר?
היו"ר עדי קול
אדון ביתן, אני מבקשת, ראשית אני מנהלת את דיון ושנית אני לא רוצה שנגיע למריבה לא היום ולא אף פעם.

אתה יודע מה, אנחנו בעיקר רוצים לדעת את הסיטואציה הזאת. איך המחיר עלה תוך עשר דקות מ-488 יורו ל-800 יורו, ל- 1700 יורו. זאת השאלה שלנו. לכן אמרתי שזה דיון קצר של חצי שעה.
עומר שלו
דיון קצר של חצי שעה, זה דיון לא ממצא מבחינת המשתתפים בו.
אני רוצה שירשם בפרוטוקול, מי שהיה צריך להיות מוזמן בראש הרשימה לכאן היו חברות התעופה הזרות שלא מצאו פתרון ללקוחת שלהן. הן אלה שהיו צריכות להיות פה. אתה רכשת כרטיס טיסה בחברת תעופה מסוימת, היא זאת שהייתה צריכה למצוא לך פתרון ושחברה אחרת מתגייסת וכן מציעה לך פתרון, תכף נתייחס לנקודה הזאת, אבל עם כל הכבוד זאת הנקודה. חברות התעופה הטורקיות בכלל זנחו את הנוסעים שלהן והשאירו אותם הפקר בטורקיה.

אנחנו נמצאים בכנסת ישראל, אותה כנסת שרק לפני כשנתיים חוקקה חוק שנקרא "חוק שירותי תעופה" – פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, תשע"ב, 2012. החוק הזה מאוד ברור. הוא נעשה אחרי אין ספור דיונים. נמצאים כאן נציגי משרד התחבורה שהיו שותפים לו. החוק הזה - - -
היו"ר עדי קול
בגלל שהזמן קצר, אנחנו רוצים לעבור לנושא הדיון. הנושא שאתה מדבר עליו קשור לדיון השני. אני מבקשת לקבל את תשובתך לנושא. מיד בשעה 09:30 נעבור לדיון על ביטולים בטיסות ומה המשמעות של זה. אני יודעת שבנושא הזה אתם עמדתם בחוק אחד לאחד וקיימתם את כל הכללים שעל פי החוק. אני יודעת את "חוק טיבי". אני יודעת את זה. אני מבקשת תשובה נקודתית לשאלה. דיבר אדם, הוא לא היחיד, שאמר לי: 'הגענו לדלפק "אל-על, המחיר היה מחיר אחד, אחר כך קפץ למחיר שני, קפץ למחיר שלישי'. אני אשמח אם תשיב לשאלה הזאת. ביקשתי תשובה בכתב ועכשיו אמרתם שתתנו תשובה בעל פה, הנה זו ההזדמנות להשיב.
עומר שלו
התשובה לא יכולה להיות מלאה מבלי להבין. אני מגיע לזה בעוד שנייה, קיבלתי את הערת היושבת ראש.

"חוק שירותי תעופה" מחייב את חברת התעופה למצוא פתרון. אותה KLM שלא מצאה פתרון או שביטלה את הטיסה הסתכלה מן הסתם על רשימת הנוסעים שלה והייתה צריכה לדאוג להם. היא הייתה צריכה להביאם ליעדם הסופי, במקרה שלנו לישראל. חלק מהמקרים נעשו. איך זה נעשה? יש הסכם בין חברות התעופה למקרה הזה, הסכם שמאפשר לחברת תעופה אחת לרכוש במקרה כזה כרטיסים עבור הלקוחות בחברת תעופה אחרת. במקרה שלנו, אני רוצה לציין, 4,500 נוסעים מיעדים שונים במנגנון הזה קיבלו מענה. כלומר, חברת התעופה פנתה, על פי אותם הסכמים שיש לנו, באמצעות המסחר אצלנו עם חברות אחרות למקרים שנועדו בדיוק למקרים כאלה - - -
היו"ר עדי קול
וזה עם חברות מסוימות שיש לכם הסכמים איתן?
עומר שלו
לא. חברות שרצו להגיע כולל KLM כולל הטיסה של האדונים כאן, הם אמורים לפנות ל"אל-על" במנגנון קיים ללא עלות נוספת ללקוח. הלקוח לא אמור לשלם. ההתחשבנות היא בכלל לא כלפי "אל-על" מכוון שהוא לקוח של KLM. צריך להבין את זה, KLM צריכה לתת לו את הפתרון. אגב, זו הסיבה שבדלפק אומרים לו תנפה ל-KLM ואולי הם יצליחו למצוא לך פתרון. הרי אם היינו רוצים לגבות ממנו כספים לא היינו שולחים אותו לדלפק אחר.
ינון שביטאל
למה המחיר שלי הוכפל, בשם אלוהים למה הוא הוכפל? למה אתה לא עונה לזה כבר. אתה מדבר 20 דקות ולא מספר למה המחיר שלי הוכפל. לא יכול להיות שתתחמק מהאמירה - - -
עומר שלו
גם לא יכול להיות שאתה תתעלם ממי שהשאיר אותך באמסטרדם ואתה פונה רק למי שנתן לך בסוף את הפתרון.
ינון שביטאל
איתו יש לי בעיה משפטית. זה לא איתך. איתך יש לי בעיה למה הכפלת לי את המחיר.
היו"ר עדי קול
אדוני אני מבקשת, אני מבינה שזה כואב. עורך דין שלו, אני מבקשת ממך ואני אומרת לך, אני וועדת פניות ציבור ואני מזכירה שאני מייצגת את הציבור. כמו שאתה רואה הציבור נמצא כאן ודואב. אני מבינה את הטענה, אני מבינה את הטענה נגד KLM ואני מבינה ש-KLM היו אמורים למצוא לזה פתרון. הם לא מצאו פתרון והוא צריך לנהל מאבק משפטי מול KLM. אני בטוחה, אני משוכנעת ואם צריך נכנס דיון גם עם חברת KLM. אני רוצה לדעת איך קרה מצב שכרטיס, בשלושה שלבים מהשנייה שהוא הגיע אליו, יש שלושה מחירים שונים - -
ינון שביטאל
488, 1,079 ו-1,709. הנה החשבוניות.
יהודית גריסרו
אני יהודית ואני סמנכ"ל שירות ולקוחות ב"אל-על" וגם אני כמו עמיתי כאן מ"אל-על", מברכת על ההזדמנות. כעת אני אתאר את מה שקרה עם דוקטור שבטיאל בשמחה גדולה.
כמו שנאמר על ידי עומר, דוקטור שבטיאל בחר לטוס KLM. לא בחר לטוב "אל-על". בניגוד למה שצוין בדבריו גם אנחנו טסים לאמסטרדם וגם אנחנו יודעים לתת טיסות לנורווגיה. סגרתי את הסוגריים. הוא הגיע לדלפק, אגב, בדלפק פגשה אותו גברת, נכון הולנדית דוברת הולנדית ואנגלית, היא לא אמורה לדבר עברית. אנחנו חברה בינלאומית - - -
היו"ר עדי קול
לא. לא. לא. בבקשה - - -
יהודית גריסרו
תרשי לי בבקשה.
היו"ר עדי קול
אני ארשה לך, לא הייתה טענה שהיא לא דיברה עברית.
יהודית גריסרו
גברתי היושבת ראש, אני הקשבתי בקשב רב לכל. הגברת עדי קול אמרת שאתם תתנו לנו, אז תתנו לי לסיים את דבריי.
היו"ר עדי קול
בבקשה, בכבוד ולא להרים את הקול על חברי כנסת.
יהודית גריסרו
אני לא מרימה את הקול על איש, בינתיים מי שמרים את הקול אלו דוברים אחרים.
היו"ר עדי קול
אני רק רוצה לציין שהוא אמר 'גברת חביבה דוברת אנגלית והולנדית - - -
יהודית גריסרו
'שלא דוברת עברית'. גם לזה הקשבתי.
אשר אדרי
כולנו שמענו את זה.
יהודית גריסרו
אני מבקשת להגיב לכל הפרטים. בסוף בפנייה יש בה הרבה מאוד ניואנסים. אם אנחנו רוצים להשיב כאן כהלכה בעיניי צריך להתייחס לתמונה כולה.

דוקטור שבטיאל מגיע לאותה גברת, שאומרת לו 'אני מציעה לך, במקום שאני אגבה 480 יורו אני מציעה לך לגשת לדלפק של KLM', אגב, אם היה מקרה הפוך זה בדיוק מה שהיינו עושים מול הלקוחות שלנו, 'במקום לשלם מכספך תשתמש בהסכמים שיש לנו עם חברות התעופה, על מנת שתטוס חינם אין כסף'. אני חושבת שהיא עשתה לו שירות. בצדק היה טוען נגדנו דוקטור שבטיאל אלמלא היינו מסבים את תשומת ליבו שיש לו עוד אופציה לטוס איתנו. מגיע דוקטור שבטיאל ל-KLM, אגב KLM באותן דקות מעבירה אלינו עשרות נוסעים בשיטה עליה אנחנו מדברים וזאת לא תמורה, שאגב, זה מוכח. את דוקטור שבטיאל ואת חברו מר ביתן בוחרים להחזיר לדלפק של "אל-על", כשהם הולכים ל-KLM והם חוזרים נותרו במחלקת תיירים במטוס, שזאת המחלקה המדוברת, שלושה מקומות פנויים. אגב, אין שיקול דעת לגברת שיושבת שם בדלפק, אין לנו להלין, אגב זו לא המצאה של "אל-על", יש כאן שיטת תמחור. כשאתה קונה כרטיס בנובמבר לאוגוסט יש לו מחיר אחד וכשאתה קונה כרטיס באוגוסט לאוגוסט יש לו מחיר שני, כשאתה קונה כרטיס דקה לפני הטיסה יש לו מחיר שלישי וכשאתה קונה את שלושת המקומות האחרונים במטוס במחלקת תיירים, יש לו מחיר רביעי.
רק כדי לדייק בעובדות, המחיר הוא 845 יורו, אין מחיר של 1,079 יורו. המחיר 1,700 הוא מחיר לשניים. הגברת שהייתה בקופה שגתה ובמקום לחייב ב-1,790 היא חייבה ב- 1,079. אגב, אנחנו לא מלינים על כך, - - -
ינון שביטאל
לא, אבל - - -
יהודית גריסרו
דוקטור שבטיאל, אני משתדלת להתייחס לכל טענותיך בכבוד רב. אני מבקשת שגם בתגובות - - -
אשר אדרי
אמרת לפני דקה שאתה מנומס, שאתה תרבותי.
אורי מקלב
אם שמעתי טוב, יש מחיר מיוחד לשלושה מקומות אחרונים בכל חברות התעופה - - -
יהודית גריסרו
אני מציעה, יושבת לצידי - - -
אורי מקלב
זה לשלושה, ואם זה שניים אז המחיר עוד יותר? יש תעריף מיוחד - - -
עומר שלו
חבר הכנסת, אני אשיב. אין מחיר מיוחד, יש מחלקות - - -
אורי מקלב
יש מחיר רביעי חוץ מאוגוסט לאוגוסט? יש תעריף רביעי והוא לשלושת המקומות האחרונים?
עומר שלו
הכול פונקציה של כמות - - -
היו"ר עדי קול
וגם לאיזה כיסא, השלושה האחרונים, הארבעה, העשרה האחרונים?
אורי מקלב
השאלה, אם זה שוק, את זה אני רוצה לשמוע, האם יש תעריף לשלושת המקומות האחרונים כפי שאמרת?
יהודית גריסרו
אדוני חבר הכנסת אני אסביר. אני חושבת שבוועדה שהתכנסה לנושא מסוים קצרה היריעה לפרוס את המשנה כולה של התמחור ואיננו מסתירים שום דבר, ידינו פסוקות. אגב, שיטת התמחור בעולם התעופה היא לא המצאה של "אל-על". בעולם התעופה כל חברות התעופה נוהגות באותה שיטה. לו היה מקרה הפוך ומי שהיה מפסיק לטוס הייתה "אל-על" ואם היינו מגיעים לדלפק של KLM היינו פוגשים את אותו דבר. אין פה כל ניסיון להגיד שיש כאן ניצול של "אל-על" - - -
היו"ר עדי קול
לא היה מקום להתייחס באופן - - -
יהודית גריסרו
על זה אני רוצה להגיד את הדבר הבא.
אורי מקלב
יש ציפיות גדולות מחברת אל-על שהיא החברה הלאומית שבזמן מלחמה כשאנשים רוצים לחזור. יש אנשים שנהרגו בגלל שבאו ונתנו אוכל ודברים לחיילים. אנחנו מדברים על מצב כזה.
היו"ר עדי קול
קודם כל את שיטת התמחור אנחנו מבינים, עדיין אני מבקשת להבין מאיזה מספר ולקבל תשובה לטענה שלהם שהיו 30 מקומות ריקים, נשמע - - -
יהודית גריסרו
אגב, לא היו 30 מקומות במחלקת התיירות, היו שלושה מקומות במחלקת התיירות.
היו"ר עדי קול
השאלה המרכזית, אני חושבת של כולנו היא - - -
ינון שביטאל
אני הייתי במטוס.
היו"ר עדי קול
השאלה המרכזית אומרת, מדובר במצב של מלחמה, מדובר באנשים שצריכים לחזור לארץ, מדובר במצוקה. האם לא היה מקום להגיד רגע, פה אומנם יש שלושה מקומות אחרונים. אם הם לא היו טסים אתם הייתם טסים ריקים עם שלושת המקומות האלה, להגיד לכן אנחנו נותנים מחיר ששווה לכל נפש. אני מבינה שלפעמים זה יכול לעלות יותר - - -
עומר שלו
זה עלה הרבה יותר במקומות שהזכרנו קודם.
היו"ר עדי קול
לא בפעילויות, עומר - - -
עומר שלו
אני מדבר על הרחבת - - -
היו"ר עדי קול
שאלתי נקודתית, האם ביניכם לא היה ראוי להגיד נכון, עכשיו מלחמה, יש כאן ארבעה אנשים שאנחנו רוצים להחזיר, אנחנו נותנים להם - - -
עומר שלו
יש כאן אלפי אנשים, לא ארבעה.
היו"ר עדי קול
ולא משתמשים בשיטת ההקפצה של שלושת האחרונים.
עומר שלו
. גברתי זו שאלה מצוינת. אין דרך להתייחס בצורה פרטנית לחברה שמטפלת באלפי נוסעים. רק לשבר את האוזן כדי להבין מה זה אומר לעזור לנוסעים. הגדלנו 20 טיסות ומהי המשמעות, במקום מטוס קטן הוצאנו מטוס גדול. המשמעות לנו היא תוספת עלות משמעותית, אף אחד לא רואה את זה. זה נועד כדי להחזיר הביתה אלפי אנשים שטסו בחברות אחרות. הוספנו טיסות. אלו פעולות ברמת המקרו שאנחנו עשינו ועושים בצורה מאוד משמעותית כדי לחלץ את אותם נוסעים ולהחזיר אותם לישראל.

את מדברת על רמת המיקרו. מכוון שאנחנו מדברים על מערכות אוטומטיות למעשה, מערכות מחיר שאפשר לתת את המחיר מכל מקום, מכל תחנה של "אל-על", אין דרך להתערב בהם באמצע, אנחנו לא מדברת על תחנה אחת אמסטרדם וארבעה נוסעים שעכשיו טסים. אנחנו מדברים על אלפי נוסעים שמגיעים חלקם באופן עצמאי, חלקם בדרך המלך באמצעות החברות שהיו אמורות לטפל בהם. זאת הדרך ואין דרך אחרת. אתם בוחנים כרגע בצורה מאוד מאוד מעבדתית מקרה אחד. אגב, זה המקרה היחיד שהועבר אלינו על ידי הוועדה. אנחנו נשמח לקבל את כל הפניות. כל פנייה שמועברת אלינו אנחנו מטפלים ומגיבים.
היו"ר עדי קול
השאלה היא, האם תתנו מענה?
עומר שלו
בוודאי שניתן מענה. תמיד.
היו"ר עדי קול
אני ביקשתי מענה נקודתי. השאלה, מגיע אליך אדם ואומר שילמתי עכשיו מחיר שהוא פי שתיים ממה שאני אמור לשם. אתם יכולים להחזיר לו את כספו?
עומר שלו
KLM החזירה לך משהו? הוא שילם ל-KLM. הוא שילם ל-KLM כרטיס טיסה, הם הפרו את החוזה כלפיו, הם התעלמו ממנו פעם אחר פעם, למה אנחנו צריכים להשיב לו את כספו?
ינון שביטאל
המקרה שלי עם KLM יטופל. זה - - -
עומר שלו
והוא לא רלוונטי לערוץ הכנסת, נכון? הוא רלוונטי רק לך.
ינון שביטאל
אני אומר רק מילה אחת, כל מה שאני רוצה זה רק את החלק היחסי בין 488 - - -
עומר שלו
קיבלת פיצוי מ-KLM על פי "חוק שרותי תעופה"? קיבלת פיצוי? זה לוקח זמן אז הוא יקבל פיצוי מהחברה שהוא הזמין.
ינון שביטאל
אני מבקש לקבל חזרה את החלק היחסי.
עומר שלו
איזה יחס? כמה KLM החזירו לך? KLM החזירו לך את השאר?
אורי מקלב
חברת הכנסת, הישיבה היא בשביל 480 יורו?
יהודית גריסרו
ככה זה נשמע.
אשר אדרי
ברשותך, אני רוצה להשיב גם לחבר הכנסת.
רוברט אילטוב
אני ביקשתי את רשות הדיבור כי לדעתי קודם כל הדיון בנושא הזה צריך להיות בוועדת הכלכלה, וועדה שהיא ממונה על כל נושא התחבורה. שם זו האכסניה המקצועית לדיונים. גם הדיון כשהוא התחיל - - -
אורי מקלב
גם דיון בוועדה לפניות הציבור. אנחנו רואים זכות להשתתף בוועדה לפניות הציבור דווקא - - -
רוברט אילטוב
בסדר, עכשיו אני בזכות הדיבור ואני מבקש להגיד את עמדתי.
אורי מקלב
עם כל הכבוד. אני מגן על הכבוד, שלושה יושבי ראש יושבים כאן - - -
רוברט אילטוב
אני לא מנסה לפגוע בכבוד של יושבי ראש. כמובן אם הציבור מבקש אז צריך לדון, אבל אני רואה שיש כאן סדרה של דיונים בנושא תעופה וזה כבר לא אותו דבר. גם לפני זה היה דיון בנושא התעופה.
היו"ר עדי קול
זה הדיון השני ויהיה דיון המשך.
רוברט אילטוב
נושא התעופה הוא נושא מורכב, מקצועי ואני לא חושב - - -
אורי מקלב
הנשיא אומר שחוץ מהפצצות מאיראן על הכול אפשר לדון בוועדה.
רוברט אילטוב
את מוכנה לשמור על זכות הדיבור שלי?
אורי מקלב
אפשר לדון בכול חוץ מנושא - - -
רוברט אילטוב
אורי, אני מעולם לא הפרעתי לך גם לא בוועדה הזאת וגם לא בוועדות אחרות. אני מבקש ממך לתת לי את זכות הדיבור שלי ולהגיד את העמדה שלי.

מה גם שהדיון התחיל מאוד מגמתי. לא נראה לי שנכון לעשות לחברה לאומית שאכן עשתה הרבה מאוד מאמצים להחזיר את תושבי מדינת ישראל חזרה. שמעתי כאן הערה שהם קיבלו על זה כסף. זה לא כסף ובטח לא כסף שיכול לפצות אותם על כל הלוגיסטיקה היקרה שהחברה הזאת מוציאה על מנת להחזיר את תושבי מדינת ישראל הביתה.

אני גם שמעתי מה שאמר המתלונן, חשוב שהוא מעלה את הסוגיה הזאת, אבל צריך להבין שגם שמענו באותה שיחה שהוא ניגש לאותה חברה ממנה הוא רכש את הכרטיס והם פשוט שלחו אותו הביתה. הם לא התייחסו אליו. הוא בעצם הגיע לדלפק לא כמי שנפגע אלא כלקוח רגיל ברגע שהוא צריך לקבל. אגב, כפי שאני מבין לאותה חברת KLM יש הסכמים, גם שמענו כאן, אלו הסכמים שעל פיהם הלקוחות שלהם חזרו ולא ברור למה אותה חברת KLM גירשה את אותו בנאדם באופן שלא נתן לו פתרון, היא הייתה אמורה לתת פתרון מידי באותה מסגרת כמו כל אותם אנשים שהחזירו אותם באותה טיסה.

אני חושב שההערה של "אל-על" חשובה כאן. נציגי חברת KLM היו צריכים להיות כאן ולתת את התשובות למה הם לא הגיעו. כשהאדם הגיע כלקוח וכשיש תמחור רגיל, אז אין מה לעשות הוא צריך לשלם. אם יש כאן טעות בהקלדת המחיר ונגבה כסף מיותר בוודאי אמורים להחזיר את זה ללקוח. אני באמת חושב, שמי שבאמת היה צריך לטפל בנושא הזה זו החברה שגבתה ממנו את הכסף ושאמורה לפתור את הבעיה הזאת.

אגב, לגבי הנושא שהם כן לקחו טיסה ב"אל-על" או לא לקחו טיסת "אל-על", אין לזה שום קשר. אני חושב שקודם כל ל"אל-על" יש את הטיסות קונקשיין לכל היעדים בעולם ואפשר למצוא את הפתרון דרך "על-על", אבל אני בעד שמיים פתוחים ותחרות ולכן אין מקום להערה הזאת.

באופן כללי לדעתי מי שהיה צריך לתת כאן פתרון ולמצוא את הפתרון זו חברת KLM כדי שללקוח שלהם לא יהיו הוצאות מיותרות.
אשר אדרי
גברתי, אני מבקש לדבר בבקשה.
היו"ר עדי קול
שנייה, מאחר ויש לנו שני דיונים היום - -
אשר אדרי
אני מבקש להביע עמדה מטעם העובדים. שמי אשר אדרי יושב ועד העובדים של "אל-על". אני רוצה לומר כמה דברים ואנסה לנסח אותם בקצרה.

מאז תחילת המלחמה אצלנו מגויסים קרוב ל-200 עובדים. אני בתור יושב ועד עובדים בשיתוף עם ההנהלה נתנו הנחייה ברורה למלא את החסר של החברים שלנו שנלחמים היום בעזה. אנחנו עובדים שעות על גבי שעות.
היו"ר עדי קול
סליחה, משפט אחד כי הבטחתי לחבר הכנסת - - -
אשר אדרי
אני מבקש לסיים וגם רוצה להגיב. אנחנו בשעת מלחמה. גם במלחמת המפרץ הראשונה וגם היום אנחנו נותנים מענה לכל ישראלי וישראלי שתקוע בחו"ל ורוצה לחזור הביתה. אנחנו עושים את זה.
היו"ר עדי קול
סליחה, אני עוצרת אותך כי יש לנו דיון נוסף. יהיה לנו דיון על המצב - - -
אשר אדרי
לא. לא על המצב. אני מבקש לציין כאן דבר אחד, סליחה, כאן הכפישו 10 אלפים משפחות עובדי "אל-על" שנפגעו מפרסום לא נכון בגלל שניים-שלושה מקרים כאלה והשליכו אותם עלינו. אנחנו נפגענו. אנחנו 10 אלפים משפחות, אנחנו צריכים לייצג את מדינת ישראל היום ומחר ובכול מקום בזמן שכל חברות התעופה נטשו אותנו, ברחו מכאן. במקום לייצג אותנו ולתת לנו את החוסן הלאומי שלנו אתם בוחרים לתקוף אותנו בפייסבוק, בעיתונות, ככה לא עובדת חברה, ככה לא עובדת מדינה. פשוט מאוד בושה וחרפה שאנחנו צריכים לעמוד כאן בגלל שלושה-ארבעה מקרים כאלה ולתת דין על משהו שהוא שולי שבשוליים.
היו"ר עדי קול
אדוני אני מבקשת ממך לסיים את רשות הדיבור. חבר הכנסת דוד אזולאי וחבר הכנסת אורי מקלב, אנחנו צריכים לעבור לנושא השני של הדיון. מצב התיירות ומצב חברות התעופה בישראל לאור המשבר- זה נושא קשור. בבקשה בקצרה.
דוד אזולאי
גברתי היושבת ראש, קודם כל אני חושב שזה לא הוגן. דיון של חצי שעה הוא דיון לא ממצא. אני מניח שצריך להיות דיון הרבה יותר רחב. אני מאמין שתמצאי את הזמן על מנת לתקן את הדבר הזה.
אני חושב שחברת "אל-על", ראשית אקדים ואומר, אני לא אחד שנוסע בכל שבוע לחו"ל כך שלא יחשידו בי. למען גילוי נאות, אני ממעט מאוד מאוד לנסוע לחו"ל אלא רק כשאין לי בררה אני נוסע. אני חושב שבמקרה חירום אין הצדקה לעלות מחירים, אסור לנצל מצבי חירום ובמיוחד כשמדובר בחברה לאומית במדינת ישראל.

יחד עם זאת צריך לזכור ואסור לשכוח ש"אל-על" עשתה מעשה אציל, "אל-על" עשתה מעשה שצריך להוריד עבורו את הכובע בפניהם, להחזיר 4,500 נוסעים תוך 48 שעות ולהביא אותם ליעדים. האמינו לי, מי כמוני יודע כשאתה צריך להגיע הביתה חזרה אתה מוכן לשלם כל מחיר בשביל להגיע הביתה. לא מצדיק לנצל את המצב הזה. אנחנו צריכים להגיד מילה טובה ל"אל-על" וברגעים כאלה זאת ההזדמנות לפרגן לחברה, להגיד מילה טובה לחברה, עשו מעשה.

עם כל הכבוד אני מאמין שדוקטור שבטיאל, באיזה מקום נפגע אדוני, אני בהחלט לא בא להצדיק את זה. אני מאמין שפנייה - - -
אשר אדרי
שלא באשמתנו.
דוד אזולאי
סליחה, רק רגע. אני בטוח ש"אל-על" תענה בחיוב, אני לא מאמין שחברת אל-על תפגע ותנצל מצב כזה דווקא עם אזרח ישראלי. אבל, אבל, אני מסכם, אני אומר שעם הרע בדבר כשלקחו מחיר צריך להגיד מילה טובה. האנשים האלה עשו מעשים. אנשים שישבו בטורקיה צלצלו אלי, דיברו איתי וסיפרו באיזה מצב הם נמצאים שם, באיזה פחד, באיזו רעדה הם שם. מילה טוב מותר להגיד לאנשים האלה. כולנו בשעת חירום יודעים מה הן המשמעויות כשאנחנו נמצאים בארצות נכר.
אורי מקלב
תודה רבה חברתי יושבת הראש חבריי חברי הכנסת. קודם כל אני רוצה לחזק את ידייך. לא שיש לנו חילוקי דעות עם חבר הכנסת רוברט אילטוב, הוא אולי חשב שיש כאן כאילו כיוון של העברת ביקורת מבלי להשמיע את הצד של ההערכה על מה ש"אל-על" עשתה.

אני חושב שכן היה נכון לעשות את הדיון הזה בעת הזאת ולא לאחר זמן מכוון שציבור שלם, גם מופיעה בעיתונות ביקורת רבה שכאילו יש הפקעת מחירים מצד "אל-על". אני חושבת שהיושבת ראש עשתה לכם בדיון הזה שירות טוב כי נשמע כאן בעצם שיש שני צדדים. למטבע אין צד אחד, יש כאן שני צדדים. אני חושב שזה המקום להביע הערכה גדולה לפעילות שאתם עשיתם, אתם נתתם מענה כשבכל העולם גרמו לכך שאנשים לא יכלו לנסוע. באה חברה לאומית שנרתמה במסירות ועשתה את זה גם במקצועיות רבה. היא הצליחה להביא תוך זמן קצר.
אם פעם נשאלת השאלה למה צריכים חברה לאומית, הנה קיבלנו את זה כאן פעם בחמישים שנה. פעם בחמישים שנה קיבלנו את התשובה - - -
אשר אדרי
לא פעם בחמישים שנה. הרבה יותר.
אורי מקלב
חברת אל-על, עשתה את המקסימום שבמקסימום שהיה אפשר לעשות. אבל יש כאן שאלה ערכית יותר, האם חברת אל-על במצב כזה צריכה לבוא לקראת הנוסעים או שבחלק הזה אנחנו צריכים לתת את השירות. נותנים את השירות ונכנסים להוצאות גבוהות או שגם כאן אנחנו צריכים להוזיל מחירים ולא לגבות את המחירים הקיימים. זאת שאלה יותר ערכית שצריך בזמן כזה לדון בה. יכול להיות שהממשלה צריכה להיכנס לזה.

מצד שני יש כאן אזרחים שהם צריכים לשלם יותר כסף, הם משלמים מחיר גבוה מכוון שהם קנו כרטיסים זולים וכשהם רוצים לחזור הם צריכים לשלם תוספת. הם משלמים, הם רואים ב"אל-על" את הכתובת והם צריכים לשלם יותר כסף. השאלה מה קורה כאן עם אזרחי ישראל שנמצאים במצב חירום ויש להם עלות. מי צריך לשאת בנטל ובעול ההוצאה של המחיר הגבוה.
אשר אדרי
אתה יודע כמה עולה כרטיס לגמר המונדיאל? 15 אלף דולר ברגע האחרון. 15 אלף דולר.
היו"ר עדי קול
אדוני, זו לא ישיבת ועד עובדים. אני מבקשת - -
אשר אדרי
אתם תוקפים את העובדים שלנו בפייסבוק, אתם פוגעים בנו, אתם עושים פופוליזם. מה שאתם עושים עכשיו זה לפגוע בי ובעובדים, את האנשים שיושבים עכשיו בעזה, זה מה שאתם עושים למדינת ישראל וחיילי מדינת ישראל. אתם עושים בפייסובק שאני רואה. שם בפייסובק לא עושים דיון, דיון עושים כאן ולא בפייסבוק. אני לא אתן שיפגעו בעובדי "אל-על".
אורי מקלב
העובדים של "אל-על" יותר עדינים.

אני רק אבקש ממך לעשות עוד דיון שימצא את כל נושא המחירים כדי שנוכל, לא בציר הזמן הזה, לקבוע מדיניות האם הממשלה צריכה לקבוע. זה הכול.
היו"ר עדי קול
אתה תעשה את זה בוועדת הכלכלה, אני אעשה את זה כאן.
אשר אדרי
לא התכוונתי אליך אדוני, סליחה.
היו"ר עדי קול
אני רוצה קודם כל להסביר. פתחתי את הדיון ואמרתי שאני מאוד מעריכה את הצעדים ש"אל-על" עשתה גם עם הרכבת האווירית, גם בעזרה לחיילים וגם בהתגייסות במצב הזה. משום מה שומעים רק את החלק השני של הדברים שלי. אני חוזרת ואומרת את זה שוב. אני קבעתי דיון של חצי שעה לא כי אני חושבת שהנושא לא חשוב אלא כי רציתי לתת ל"אל-על" הזדמנות להגיב לפנייה אחת שמייצגת מולה את תשובתה של "אל-על". אני חושבת שהדיון התארך כי התשובה של "אל-על" הייתה ארוכה ולא נגעה נקודתית בדברים.

אני מבינה שלא הייתה מגמה לעלות מחירים ומגמה לנצל את המצב ואת המצוקה. אני מבינה שזה מצב בו קונים כרטיסים ברגע אחרון. עדיין אני חושבת שאם היה לנו זמן יותר ארוך היינו מנסים להבין איך נקבעים המחירים בדקה האחרונה ואיך מחירים עולים מרגע לרגע. בכול זאת אני קוראת לכם לקחת בחשבון ולענות לפניות אישיות. מדובר באנשים שהוציאו ממיטב כספם כדי לחזור לארץ. הם כמובן ימצו את ההליכים המשפטיים שלהם אל מול החברות ממנה קנו את הכרטיסים. הם יודעים את זה ועדיין יש את התחושה הקשה איתה הם יצאו כי הם שלימו מחיר כרטיס כל כך גבוה ל"אל-על". אני מבקשת שתתנו מענה באופן אישי לפונים שנמצאים כאן ולפונים שאת פניותיהם נעביר אליכם וגם לפונים נוספים.

אני מודה לכם על הדיון הזה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 09:50.>

קוד המקור של הנתונים