ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 28/07/2014

נוהל חיבור בניין לחשמל ומים ברשויות הדרוזיות שיש בהן תוכניות בניה של 50 יחידות דיור לפחות

פרוטוקול

 
PAGE
20
ועדת הפנים והגנת הסביבה
28/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 364>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, א' באב התשע"ד (28 ביולי 2014), שעה 13:15
סדר היום
<נוהל חיבור בניין לחשמל ומים ברשויות הדרוזיות שיש בהן תוכניות בנייה של 50 יחידות דיור לפחות>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
חמד עמאר

עמר בר-לב

איציק שמולי
מוזמנים
שר הפנים גדעון סער
ד"ר שוקי אמרני - מנכ"ל, משרד הפנים

אורי אילן - ממונה מחוז צפון, משרד הפנים

יוסף משלב - ממונה מחוז חיפה, משרד הפנים

בינת שוורץ - מנהלת מינהל התכנון, משרד הפנים

עו"ד יהודה זמרת - היועץ המשפטי, משרד הפנים

ערן דוידי - ראש מטה השר, משרד הפנים

מירי כהן - יועצת השר, משרד הפנים

איסמעיל סאהר - יועץ השר, משרד הפנים

אמציה בר משה - יועץ השר, משרד הפנים

הלל חלבי - יועץ לאיכות הסביבה במגזר הדרוזי, המשרד להגנת הסביבה

סימונה טסטה - סגנית מנהלת אגף פרוגרמות, משרד הבינוי והשיכון

עו"ד כרמית יוליס - ממונה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד שבתי אלבוחר - עוזר ראשי ליועץ המשפטי, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

איגור סטפנסקי - סגן מנהל מינהל החשמל, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

יונתן ריכטר - מנהל תחום פרויקטים, סגן מהנדס ראשי ביחידת הממונה על תאגידי מים וביוב, רשות המים

איתי אזולאי ריכטר - בנו של יונתן ריכטר

יפתח רון טל - יושב-ראש חברת החשמל

אורן הלמן - סמנכ"ל רגולציה, חברת החשמל

אברהם פל - מנהל מחוז חיפה, חברת החשמל

חנן לנדסמן - מנהל לוגיסטיקה מחוז חיפה, חברת החשמל

עו"ד ארז סרי - הלשכה המשפטית, חברת החשמל

אבי הרוש - חברת החשמל

רמזי חלבי - יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי

נביה נסראלדין - מנהל תחום המגזר הדרוזי, מרכז השלטון המקומי

רפיק חלבי - ראש המועצה המקומית דליית אל כרמל, מרכז השלטון המקומי

רפיק חלבי - המועצה המקומית דליית אל כרמל, מרכז השלטון המקומי

וג'יה כיוף - ראש המועצה המקומית עוספיה, מרכז השלטון המקומי

עלי פריד - עוזר ראש המועצה המקומית עוספיה, מרכז השלטון המקומי

ג'בר חמוד - ראש המועצה המקומית סאג'ור, יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזים והצ'רקסים בישראל, מרכז השלטון המקומי

מעדא חסבאני - ראש המועצה המקומית יאנוח-ג'ת, מרכז השלטון המקומי

מאגד עאמר - ראש המועצה המקומית חורפיש, מרכז השלטון המקומי

רני עמאר - בנו של מאגד עאמר, חורפיש

מופיד מרעי - סגן ומ"מ ראש המועצה המקומית חורפיש, מרכז השלטון המקומי

והיב חביש - ראש המועצה המקומית ירכא, מרכז השלטון המקומי

זהראלדין מועדאד - ראש המועצה המקומית עין קיניה (ברמת הגולן), מרכז השלטון המקומי

אורלי בן שמאי - לוביסטית, חברת החשמל

ד"ר שמואל חן - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
נמרוד ארצי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת
<נוהל חיבור בניין לחשמל ומים ברשויות הדרוזיות שיש בהן תוכניות בנייה>
של 50 יחידות דיור לפחות
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בהשתתפותו של שר הפנים, שהוא חבר באמת קבוע שמגיע לוועדה. שלום יפתח רון טל, למען האמת מגיעה לך מילה טובה. שר הפנים מגיע לפה לכל נושא שמתבקש על-ידי הוועדה, גם נושאים שיותר נוחים לנו וגם נושאים שפחות נוחים לנו, מגיע ותמיד מסייע. אני שמחה על כך, ותודה רבה לך, כבוד השר. נמצא כאן גם המנכ"ל, שוקי אמרני, ברוך הבא. בינת שוורץ, שלום. יוסף משלב הממונה על מחוז חיפה נמצא כאן אתנו, שלום. אורי אילן הממונה על מחוז צפון שאותו פחות פגשתי בוועדה הזאת, את מר משלב פגשתי יותר. כל ראשי המועצות המקומיות שהוזמנו לכאן. מר יפתח רון טל, שלום לך. וכמובן חברי חברי הכנסת, והמוביל בעניין הזה חבר הכנסת חמד עמאר ידידי.
אין זה סוד, נושא טופס 4 הגיע אלי ביוזמתו של יפתח רון טל, אני צריכה להגיד את זה חד וחלק. כפי שאנחנו יודעים, לכולם יש אינטרסים כמובן, אבל זה בסדר, כל עוד יש אינטרסים תואמים וכולם מרוויחים זה על הכיפק. יפתח רון טל פנה אלי ואמר לי: יש נושא שהוא נכון, שהוא חשוב, שייתן פתרון לרבים מן היישובים במגזר וחשוב לנו לעשות את זה, בואו נראה איך אנחנו מביאים את זה לידי ביטוי. חשבנו איך לעשות את זה. ברור שצריך לקדם איזה תיקון חקיקה, ואנחנו יודעים מה זה תיקון חקיקה. תיקון חקיקה אורך זמן וכרוך בבירוקרטיה. אמרנו: נמצא לזה פתרון אחר.

הבנו שמי שיכול לסייע לנו בזה הוא שר הפנים, בלי שום תיקוני חקיקה. זה במסגרת סמכותו. לכן פניתי אל גדעון סער וכאשר הוא שמע שזה נמצא תחת אחריותו וסמכותו הוא מייד ביקש לבדוק את הנושא הזה מול היועץ המשפטי של משרד הפנים ומול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. במקביל ניסינו למצוא פתרון לסוגיה של טופס 4 כי כולנו מבינים, אף אחד לא רוצה להגיע למצב שניתן אישור לבנייה לא חוקית, אנחנו לא רוצים להגיע לדבר כזה, בוודאי לא הוועדה הזאת, בוודאי לא משרד הפנים שבראשו עומד גדעון סער. אנחנו מובילים ומנסים לעשות כל שניתן כדי לקצר ולייעל את תהליכי התכנון, אבל בוודאי אנחנו לא רוצים שייבנו ללא אישור.
מאידך גיסא, ברור לנו שלאורך שנים אנשים בנו ללא אישור משום שהיתה כאן בעיה אמיתית במוסדות התכנון, בואו נודה על האמת, ולא טיפלו נכון במגזרים השונים לאורך שנים, לא טיפלו נכון במגזר הדרוזי ולא טיפלו נכון בגידול האוכלוסייה. צריך לסייע להם, על-פי מאפייני היישוב שלהם, כדי שהילדים יחזרו הביתה ושלאותם חיילים משוחררים יהיה היכן לגור ולאן לחזור. לאורך שנים המדינה לא טיפלה בזה בצורה ראויה.

אני שמחה שניסינו למצוא לזה פתרון. זה לא הפתרון האידיאלי. אנחנו גם לא מוותרים בפתרון הזה ואומרים שזה הפתרון ואין בלתו. קיבלתי את מה שהשר אמר וביקש. הוא אמר לי: זה כרגע מה שיכולנו להביא, אחרי דיונים רבים עם היועץ המשפטי לממשלה. אני רוצה גם להגיד פה איזו מילה. נמצאת פה כרמית יוליס, העוזרת של ארז קמיניץ. בואי תשבי פה ליד השולחן. היה קשה להעביר את מה שאנחנו הולכים להציג לכם פה אצל היועץ המשפטי לממשלה, זה לא היה פשוט, הם לא אוהבים את זה. אבל ארז קמיניץ הלך אתנו בעניין הזה וצריך להגיד על כך מילת תודה. זה לא סוף הדרך מבחינתנו, כרמית יוליס. אנחנו מתכוונים שזה יגיע לאפס, זו המטרה שלנו.
תומר רוזנר
לאחד. לא לאפס. אפס לא מועיל.
היו"ר מירי רגב
היועץ המשפטי של הוועדה אמר "אחד". אני מקבלת את מה שהוא אומר. בסדר, בית אחד.
אני רוצה שבאמת נצליח להסיר את בעיית החיבור של טופס 4, שבאמת כל בית יוכל לעשות את זה. אבל כרגע במאמץ משותף הגענו ל-50 יחידות. זה מה שהצלחנו להגיע אחרי ניסיונות חוזרים ונשנים, גם שלי, גם של חבר הכנסת עמאר, שהוא יושב-ראש ועדת משנה שמיניתי לנושא הדרוזים, וגם של השר, כמובן, שמוביל את כל העניין הזה. הגענו למספר 50. אני לא אוהבת את זה. רציתי, דרך אגב, לא לקיים את הדיון היום עד שנגיע להמשך הורדת הידיים, אבל השר אמר: לא, יש לנו כרגע הישג, בואו נביא את ההישג הזה. נכון שזה לא ההישג הרצוי מבחינתנו אבל נביא את זה ונמשיך לעבוד כדי לנסות להוריד את ה-50.

אני מבקשת לאפשר לשר לפתוח את הדיון ולהבהיר גם הוא את העניין, ולאחר מכן היועץ המשפטי של הוועדה, נציגת היועץ המשפטי לממשלה, חבר הכנסת עמאר ונפתח את הדיון. כבוד השר, בבקשה, ושוב תודה לך.
שר הפנים גדעון סער
תודה, יושבת-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה. אני רוצה בראשית הדברים להודות לך על המעורבות שלך בנושא. ללא ספק במערכות היחסים כפי שקיימות היום בין הוועדה לביני ולבין המערכת שאני עומד בראשה הצלחנו להגיע למענה, שמעולם – ואני בדקתי את ההיסטוריה – לא קרה. אסביר את הדברים.

סעיף 157א רבתי לחוק התכנון והבנייה קובע את הכלל של החיבור לחשמל, מים וטלפון רק לאחר אישור הרשות המקומית שהמבנה נבנה בהתאם להיתר בנייה, והדבר ברור ולא דרוש הסבר, זה הכלל הנורמטיבי הנכון.
יש חריג בחוק, סעיף 157א רבתי (ח)(1), שמקנה סמכות לשר הפנים, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית הנוגעת בדבר. לפי אותו חריג השר רשאי לקבוע שהוראות סעיף זה לא יחולו בשטח כלשהו ובלבד שמתקיימים שני תנאים, שמנויים גם בחוק. התנאי הראשון, שהשטח כלול בתוכנית שהופקדה שמתירה בנייה בו. התנאי השני, שהרשות המאשרת חיוותה את דעתה שאחרי אישור התוכנית לא תהיה מניעה לקבלת היתר בנייה. כלומר, המשמעות היא להקדים את החיבור לחשמל, מים ולטלפון בתקופת הביניים שבין ההפקדה ובין אישור התוכנית, שלאחריה ייצא היתר בנייה כנדרש.

אנחנו יודעים שהסעיף הזה למעשה כמעט לא נעשה בו שימוש. נעשה בו שימוש פעמיים, ב-2006 וב-2008, לפי הבדיקה שלי, לא לצורך בתים, דרך אגב, אלא לצורך מתקני תשתיות.
היו"ר מירי רגב
זה תקדים, כבוד השר.
שר הפנים גדעון סער
פעם אחת היה מדובר על מתקן שפכים ועוד פעם אחת היה מדובר על מתקן תשתית אחר.

המצב בשטח, שיש בתים רבים שנבנו ללא היתר ואין להם חיבור לחשמל ולמים, וכמובן יש בתים רבים שחוברו באמצעות חיבורים פירטיים או באמצעות גנרטורים והדבר הזה כמובן מהווה סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה.

אם אציג הקשר שבו בעצם התחלתי את הקדנציה, בדגש על הרשויות המקומיות הדרוזיות, אבל לא רק על הרשויות המקומיות הדרוזיות אלא על המגזר הלא יהודי בכלל, פנינו למאמץ של תכנון מתארי ושל תכנון מפורט, שהתקדם בהרבה מאוד רשויות מקומיות – גם פירטתי את הדברים הללו בוועדה בעבר – כדי להכשיר מבנים שנבנו, לייצר מסגרת ברורה לתכנון היישובים ולמנוע תופעה רחבה של בנייה ללא היתרים.

במקביל, אתמול חתמתי על נוהל לחיבור מבנים ללא היתר לחשמל ולמים, מבנים שמצויים בתוכנית מופקדת, על בסיס הסמכות שיש לי בחוק התכנון והבנייה. הנוהל, כפי שאמרה היושבת-ראש, נקבע אחרי התייעצויות, גם עם הדרגים המקצועיים במשרדי, גם עם משרד המשפטים, בדגש על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ. בעצם דנו בנושא הזה בישיבה הקודמת פה בוועדה.

אם אני יכול לתמצת, מאז חלו שני שינויים עיקריים.

הראשון, שבעצם הנוהל יחול על חיבור יחידות דיור שנבנו לפני 27 ביולי 2014, דהיינו אתמול, ביום שחתמתי על הצו. התאריך במקור היה 2011, זה היה התאריך ההיסטורי שאז התחילו לדון. אני עדכנתי את התאריך בעצם לתאריך חתימת הצו, כלומר אתמול.

השני, שמגבלת יחידות הדיור שעמדה בדיון הקודם על 200 תשתנה. כך נקבע לאחר דיונים שהתקיימו שגם יושבת-ראש הוועדה ונדמה לי שגם חבר הכנסת עמאר ידידנו, שגם עסק בנושא הזה, היו שותפים להם, שיתפנו אותם במעגל ההתייעצויות.
היו"ר מירי רגב
הוא יושב-ראש ועדת המשנה לנושא המגזר הדרוזי.
שר הפנים גדעון סער
כאמור, האחריות היא עלי. כל מי שתוקף, האחריות היא עלי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו לא תוקפים.
שר הפנים גדעון סער
אנחנו שיתפנו פעולה. קיימנו את ההתייעצויות עם הדרג המקצועי וגם עם הדרג הפרלמנטרי שעסק בנושא, שמענו גם את דעתו.

בסופו של דבר פעלנו על-פי הסיכום שהושג עם נציגו של היועץ המשפטי לממשלה, עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שהוראות הסעיף יחולו רק על שטח שכלול בתוכנית מופקדת מפורטת שנעשתה ביוזמת המדינה, רשות מקומית או ועדה מקומית, שהוגשה על-ידי מי מהם וכוללת 50 יחידות דיור לפחות.
כולכם יודעים שהיועץ המשפטי לממשלה, על-פי פסיקת בג"ץ, הוא הפרשן המוסמך של הדין עבור הרשות המבצעת. הייתי מחויב להגיע לכלל הבנה בנושא הנוהל עם היועץ המשפטי לממשלה. חשבנו שניתן אולי להגיע למספר נמוך יותר של יחידות דיור.
היו"ר מירי רגב
עוד לא הרמנו ידיים, נכון, השר? אנחנו עוד נפעל בעניין.
שר הפנים גדעון סער
אני אדם פרגמטי. אני אומר שבחיים יש בעיות שנמשכות זמן רב. אפשר להמשיך את כל הבעיות בהיקף שלהן, אבל אפשר להגיע לפתרונות הדרגתיים.

זאת ההבנה כרגע. אני רוצה להבהיר את מי היא כוללת על-פי הבדיקות שלנו. יש תוכניות בשלב מתקדם, שמתכננות יותר מ-50 יחידות דיור, שיוכלו להשתמש בנוהל כבר בחודשים הקרובים בדליית אל כרמל, בעוספיה, ביאנוח-ג'ת, בחורפיש, בשפרעם ובירכא. אני מדבר כרגע על המגזר הדרוזי. במגזר הערבי יש תוכניות שעונות על אותם קריטריונים, לפי הבדיקה של הדרגים המקצועיים במשרד הפנים, בלוד, אום אל פחם, זמר, טמרה ודיר חנא.

מעבר לכך, יש בטיוטת הנוהל קריטריונים נוספים, כמובן קבלת עמדת הוועדה המחוזית, תנאים להגשת בקשה לחיבור. יש מספר תנאים להגשת הבקשה לחיבור: התחייבות בכתב של המבקש להגיש בקשה להיתר בנייה, הפקדת ערבות בנקאית להבטחת האגרות, ההיטלים, התשלומים השונים שצריך לשלם עבור אותה יחידת דיור, וכמובן היעדר צווים שיפוטיים או מנהליים להריסה לגבי אותם מבנים רלוונטיים.
חמד עמאר
הסעיף הזה בעייתי.
שר הפנים גדעון סער
יכול להיות שהסעיף הזה בעייתי.
חמד עמאר
הוא נותן ביד שמאל ולוקח ביד ימין.
שר הפנים גדעון סער
יכול להיות שהסעיף הזה בעייתי אבל בשלב זה, זה הסעיף שנמצא במתווה כפי שהוא גובש. אני לא יכול לגבור בהנחיה על צו שנותן בית-המשפט, עדיין את הכוח הזה אין לי.
קריאה
אז שיהרסו את המבנה, כולל החיבור לחשמל. מה הבעיה? זה לא מונע מהם צו הריסה.
שר הפנים גדעון סער
אני כרגע בא לדווח. כמובן כל אחד אחר-כך יביע את דעתו ונשמע את הדעות. לפי מה שהבנתי מאנשי המקצוע במשרדי, ההחלטה כפי שהיא, או המתווה כפי שהוא נותן מענה להיקף רחב למדי של בנייה. הוא לא נותן מענה, וגם לא יכול לתת מענה, לכלל הבנייה הבלתי חוקית שקיימת במגזר. אולי גם לא נכון לעשות את זה באופן גורף, מבחינות שונות. הוא נותן מענה לציבור רחב למדי ואני משוכנע שביחד עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, הממונים על המחוזות, המנכ"ל, כל הדרגים – אני מבקש את ההתגייסות שלהם בתקופה הקרובה, לראות איפה ניתן לממש את הנוהל כדי לפתור לציבור רחב סוגיה מטרידה מאוד. אני אומר את הדברים, במקביל לקידום התוכניות. מצד אחד מקדמים את התוכניות, מצד אחר מיישמים את המתווה הזה. אנחנו בוודאי נפיק מסקנות מהיישום של הנוהל ונראה.
היו"ר מירי רגב
תוך 4-5 חודשים נקיים התייעצות נוספת.
שר הפנים גדעון סער
זה יהיה במושב החורף של הכנסת.
היו"ר מירי רגב
כן, בעזרת השם.
שר הפנים גדעון סער
תזמיני אותנו. אנחנו בוודאי נעשה את העבודה שלנו בתוך משרד הפנים. בהחלט יש פה, כפי שאומר היועץ המשפטי של הוועדה, היקף רחב למדי של יחידות דיור שיש להן מענה בנוהל הקיים.

עד כאן, גברתי, הצגת הדברים.

אני שוב רוצה להודות גם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה שהשתתף אתנו, גם לדרגי המקצוע, לממונים על המחוזות במשרד הפנים ולמנכ"ל, וגם לכם בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותך, שהייתם שותפים להצבת הנושא בקדימוּת, כי קשב ניהולי הוא תמיד מוגבל, יש הרבה מאוד בעיות, יש הרבה מאוד סוגיות. הגענו למקום. כמובן בעתיד נוכל לראות האם אפשר לעשות יותר מעבר למה שנעשה כאן.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, כבוד השר. אני רוצה לפתוח את הדיון להתייחסויות ולאחר מכן לשמוע גם את חוות דעת היועצים המשפטיים. חבר הכנסת עמאר, לאחר מכן רפיק חלבי ביקש לדבר. בבקשה.
חמד עמאר
גברתי היושבת-ראש, קודם כול אני רוצה לברך את ראשי הרשויות המקומיות שהגיעו מהצפון, את חברי הכנסת, ולהודות לשר על כל העשייה שלו למען קידום חיבורי החשמל והוצאת הצו, ולהודות ליושבת-ראש הוועדה, שבאמת לקחה את הנושא לידיה. בכנסת השמונה-עשרה קיימנו עשרות דיונים בנושא. ראשי הרשויות המקומיות התייאשו ואמרו לנו: למה לנו להגיע מהצפון? הרי מקיימים עוד דיון ועוד דיון ולא יוצא כלום. אני מקווה שעם הצו החדש שהוציא השר ייצא משהו. לכן אני באמת רוצה להודות לכם, גם לשר וגם ליושבת-ראש הוועדה, על כל התמיכה.
קיימנו מספר דיונים, וגם אני קיימתי דיונים עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. רציתי, כפי שאמרה יושבת-הראש, מהדירה הראשונה. לא הצלחתי, זה לא יצא לפועל, אבל קיבלתי את ההמלצה של היושבת-ראש ושל השר, שנלך על 50 יחידות דיור ונראה אם זה עובד, אם זה מתקדם, אם זה נותן פתרון. לפי מה ששמעתי מאנשי המקצוע, זה נותן פתרון ליותר מ-90% מהבתים הקיימים. נכון שלגבי מי שחל עליו צו הריסה עדיין לא קיבלתי נתון מדויק, על כמה בתים מדובר.
היו"ר מירי רגב
על זה אולי מר משלב יוכל לדווח.
חמד עמאר
אני מבקש לקבל נתונים מראשי המחוזות, גם של הצפון וגם של חיפה, על כמה בתים חל צו הריסה. אם כאן, מצד אחד, אנחנו עושים דבר טוב, ומצד שני, לא נוכל להוציא אותו לפועל, אז לא יהיה שווה כל המאמץ שעשינו. לכן אבקש תשובה לשאלה שלי, כי אם נקבל דיווח שאין בתים רבים שחל עליהם צו הריסה וזה יכול לתת פתרון, כפי שנאמר, ל-90% מן המבנים, אני עוד פעם מברך על זה.

זה נושא כואב. אני לא רוצה לחזור על דברים שאמרתי על כל מה שקורה באשר לחיבורי חשמל, שאנשים חיים בלי חשמל. אני לא רוצה לחזור על זה. אני רוצה להתקדם קדימה ולראות, אם הצו הזה נותן לנו פתרון אנחנו מברכים ומקדמים. אבל בכל מקרה אמרנו, נקיים ניסיון של 6 חודשים ונראה איך זה מתקדם ואיך אנחנו יכולים להגיע לפתרון.

תודה לכל מי שהגיע, ואני מקווה לתוצאות טובות.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. יפתח רון טל, בבקשה, ולאחר מכן רפיק חלבי.
יפתח רון טל
לדעתי זה התקדמות מאוד-מאוד משמעותית שאני מברך עליה. אני חושב שנעשה כאן מהלך שיסייע מאוד. אנחנו נמצאים פה עם ראשי הרשויות המקומיות הדרוזיות, שם עיקר הבעיה, אבל לא רק. זה יסייע מאוד לראשי העיריות.

קשה לנו עם מצב שבו יש בית, גרים בו אנשים והחשמל בו מאולתר. זה מצב בלתי הגיוני. אנחנו לא יכולים לחבר אותו בגלל שאין טופס 4, וטופס 4 אי אפשר להביא בגלל שיש תהליך שלפעמים מתמשך ולפעמים גם לא יסתיים אף פעם. לכן ההחלטה הזאת של שר הפנים מאוד-מאוד משמעותית.

אנחנו "נסתער" על המשימה הזאת ככל שיתאפשר מבחינת המקומות שניתן יהיה לחבר אותם.

אני מזכיר שמדברים בסך הכול במדינת ישראל על כ-50,000 בתים כאלה ואחרים, בכל מיני מצבים, שלא מחוברים לחשמל באמצעות חיבור רגיל.
שר הפנים גדעון סער
תתייחס גם למגזר הבדואי בדרום בעניין הזה. כמה אחוזים שם?
יפתח רון טל
מתוך 7,000 מבנים בעדה הדרוזית, זה פחות או יותר המספר, אני לא יודע כמה נכללים בהסדרה הזאת, אולי כדאי לשמוע. להערכתי סדר גודל של 50%, כך אני מקווה, אני לא יודע אם יותר. אחרי שהמהלך הזה ייצא לדרך חייבים לעשות לא רק מעקב איך זה מתקדם, גברתי יושבת-ראש הוועדה, אלא לנסות לקדם גם פתרונות נוספים כדי שבגדול, לפי עניות דעתי, כל מי שגר בבית, לא כעבריין, אלא גר בבית מעצם זה שהבית נמצא באיזשהו תהליך והוא לא נכלל בהסדרה הנוכחית, ניתן יהיה לתת לו פתרון. אסור לנו להפסיק את זה.
היו"ר מירי רגב
אני מקבלת את ההמלצה. גם אסכם את זה. בעוד 6 חודשים נקיים דיון מעקב אחרי העניין הזה עם כל הרשויות ונראה איך אפשר לקדם את זה.
יפתח רון טל
עוד דבר אחד. אנחנו בעניין הזה, לפחות אני בשנים האחרונות ביחד עם מר משלב בתיאום יוצא מן הכלל. אני בכלל רוצה להגיד מילה טובה על האופן שבו המחוז הזה מתנהל. אני מכיר אותו, אבל יכול להיות שכך פועלים גם במחוזות אחרים. ניסינו לפתור באמצעים יותר יצירתיים – לפעמים טוב יותר ולפעמים טוב פחות – אבל אין ספק שהמהלך הזה ייתן תנופה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. רפיק חלבי, בבקשה, ביקשת לדבר, לאחר מכן חבר הכנסת איציק שמולי.
רפיק חלבי
אתחיל בחדשות הטובות ואעבור אחר-כך לחדשות הרעות. קודם כול, עצם ההתגייסות של השר ושל יושבת-ראש ועדת הפנים ועצם ההתנהלות הזאת בחודשים האחרונים ראויה להרבה מאוד ברכה והרבה מאוד תודה. כל הכבוד, תודה רבה לכם.
אבל אני חייב לומר שיש כאן כמה דברים בעייתיים מאוד. אנחנו מאוד רוצים לתכנן והתחלנו בהליכי תכנון של כל השכונות, תוכניות מפורטות, ואנחנו תקועים כל הזמן בגלל שלא מעבירים את הכסף. בגלל מאבקים בין משרד הבינוי והשיכון לבין משרדי ממשלה אחרים הכסף לא מגיע ואנחנו לא מצליחים להתקדם בכלל. הכסף תקוע, אני אומר לכם, ואנחנו לא מתקדמים. יודע את זה חבר הכנסת חמד עמאר, יודע את זה הממונה על המחוז. בעוספיה ובדליית אל כרמל אנחנו פשוט תקועים ולכן יש "עבריינות" (במירכאות).
שר הפנים גדעון סער
מה אתה מציע, מר משלב, בעניין הזה?
היו"ר מירי רגב
הרי אנחנו ביקשנו שנעביר את זה ממשרד הבינוי והשיכון.
וג'יה כיוף
שהתכנון המפורט יהיה במשרד הפנים.
היו"ר מירי רגב
נכון, אמרנו את זה כבר אז. ביקשנו להעביר את זה להחלטת הממשלה – להזכירך כבוד השר.
שר הפנים גדעון סער
אני זוכר היטב. יחד עם זאת, לא כל הרצונות שלי מתגשמים במהירות, בעיקר כאלה שנוגעים ללקיחת סמכויות ממשרדים אחרים.
וג'יה כיוף
זה לא רצונות של השר. זה הצורך של המינהל התקין.
חמד עמאר
כך גם הובטח על-ידי שר הבינוי והשיכון וגם על-ידי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.
היו"ר מירי רגב
כבוד השר, יש כאן יכולת לעשות מהלך בין כל סיעות הבית מול "הבית היהודי" ולבקש העברה. באמת אני מבינה את מה שאתה אומר אבל אמרתי לך גם אז- - -
חמד עמאר
אבל זה לא קשור בכנסת, זה החלטת ממשלה.
היו"ר מירי רגב
אבל אנחנו יכולים להעביר את זה בצורה מסודרת, אתה חמד עמאר מול השרים שלך, אנחנו מול השרים שלנו ולבקש העברה ממשרד הבינוי והשיכון בראשות שר של "הבית היהודי" למשרד הפנים, לתוכניות מפורטות.
חמד עמאר
זה לא "הבית היהודי". זה משרד הבינוי והשיכון מול משרד הפנים.
רפיק חלבי
לידיעתכם, 5 חודשים אנחנו פשוט עומדים במקום.
בינת שוורץ
גברתי, אולי רק נבהיר. כאן מדובר בתוכנית שהוועדה המקומית מקדמת. לא משרד הבינוי והשיכון אלא הוועדה המקומית מקדמת, וזה הסיכום. היא תקדם, וטוב שהיא תקדם, זה נכון, לא משרדי הממשלה.
היו"ר מירי רגב
אז מה הבעיה?
בינת שוורץ
הבעיה שהציג ראש הרשות המקומית היא שהכסף "תכלס", למרות שהוא קיים הוא לא מגיע לוועדה המקומית. בפעם האחרונה שביררתי זה היה במעבר בין משרד ראש הממשלה למשרד הבינוי והשיכון. נדמה לי שאפילו היה צריך איזה אישור של ועדת הכספים, או משהו טכני כזה, וזה הכול. אין כאן עניין של סמכויות בין-משרדיות.
היו"ר מירי רגב
בקיצור, אנחנו צריכים להזמין למפגש הבא שלנו עם ראשי הרשויות המקומיות את השר אורי אריאל. אין דרך אחרת. הדברים האלה תקועים.
חמד עמאר
דווקא באשר לדליית אל כרמל ועוספיה הכסף קיים. אני לא יודע איפה הוא תקוע. אני מדבר עם השר, הוא אומר לי שהכסף עבר. אני מדבר עם המנכ"ל, הוא אומר לי שהכסף עבר. אני בא למר משלב והוא אומר לי: אין כסף.
היו"ר מירי רגב
נציגת משרד הבינוי והשיכון, איפה הכסף?
סימונה טסטה
לא ברור לי, עם כל הכבוד. שום אינפורמציה לא הגיעה למשרד הבינוי והשיכון בצינורות המקובלים שבאמצעותם מעבירים 8 מיליון שקלים ליישוב X או ליישוב Y. בדרך אגב אנחנו מקבלים מידע שחבר הכנסת הודיע שמגיע כסף.
חמד עמאר
לא חבר הכנסת. זה לא נכון. דיברתי עם מר משלב ואמרתי שאני לא מושך את הרביזיה עד ששר הפנים ידבר עם משרד הבינוי והשיכון. זה לא נכון, את לא מדייקת.
שר הפנים גדעון סער
יש לי סיסמה שהשתמשתי בה אחרי שעיריית תל-אביב שינתה את חוק העזר בנושא השבת. הם תקפו אותי ואמרו שהם יפנו לבית-המשפט, אבל הם לא פנו לבג"ץ, הם הלכו לתקן את חוק העזר, אז כנראה שצדקתי בהתחלה. ואז טבעתי את הסיסמה: "מי שצועק לא בהכרח צודק". לא צריך לצעוק. אני מבקש ממנכ"ל המשרד להיכנס לעובי העניין הזה, אף-על-פי שזה לא התחום שלנו, לא חשוב. תיכנס לזה מול משרד ראש הממשלה ומול משרד הבינוי והשיכון, תבדוק איך משחררים את הדבר הזה במהירות הכי רבה. אתה מכיר את הצנרת. תהיה בקשר עם ראשי הרשויות המקומיות בסוגיה הזאת. בסדר? יש לנו אינטרס בעניין הזה.
היו"ר מירי רגב
נביא את זה גם לדיון כאן בנוכחות השר אורי אריאל. זה לא לעניין.
שר הפנים גדעון סער
מעבר לזה, נבדוק איך אנחנו משנים את המקום של התקנה כדי שזה "יחנה" אצלנו כי לפי דעתי זה נכון יותר.
היו"ר מירי רגב
על זה בדיוק דיברנו בעבר.
שר הפנים גדעון סער
נכון. אבל זה מתנהל כרגע ברמה של עוזרים ועדיין לא התקדם. אנחנו נאיץ את זה. אבל כרגע, לפני שעושים את השינוי הגדול צריך לפתור את ה"פלונטר" הזה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה.
רפיק חלבי
עוד לא סיימתי. המשפטים הבאים קשים יותר...

לכן אנשים בונים, אדוני השר וגברתי היושבת-ראש, בלית ברירה במקומות שיכולים להיות מתוכננים, עם אישורים ועם היתרים, אך הם בונים ללא היתרים.

כל הבתים האלה מחוברים לחשמל, אני אומר לכם את זה. יודע את זה אברהם פל, יודע את זה יפתח רון טל, יודעים את זה כל החברים האחרים, יודעת את זה בינת שוורץ שלקחתי אותה לבקר שם. רואים את החיבורים הפירטיים הקשים, הבעייתיים, הלא בטיחותיים, שהם פשוט סכנת נפשות. אני אומר לכם שיום אחד, חלילה וחס, מישהו יעלה שם על כבל חשמל שמונח על השביל סתם בתוך היער ואנשים עלולים להתחשמל למוות לצערי הרב. זה בעיה קשה מאוד ואקוטית.

הבעיה שלי עם הצו של השר, עם התיקון של השר, היא עם המושג "הליכים שיפוטיים".
היו"ר מירי רגב
אנחנו נבדוק את זה. "צו להריסה".
יהודה זמרת
זה רק צווים, זה לא הליכים. אם בית-המשפט מורה לי שאסור לתת אישור לבניין איך אני יכול לחבר בניין?
היו"ר מירי רגב
אני מזכירה לכולם שבית-המשפט פועל על-פי החוקים הקיימים. אם אתם אומרים היום לבית-המשפט: אנחנו, המדינה, טעינו לאורך שנים, יצרנו כאן בעיה, לא טיפלנו בזה בצורה נכונה. אפנה את זה ליועץ המשפטי לממשלה, אבל גם אתה, עם כל הכבוד, יכול לעזור לנו מול היועץ המשפטי לממשלה. לא כל דבר צריך להיתקע אצלכם.
יהודה זמרת
זה מול התביעה הפלילית.
היו"ר מירי רגב
אתה גם יכול לעזור לנו, היועץ המשפטי של משרד הפנים.
רפיק חלבי
המשפט האחרון מתייחס ליחסים שלנו עם חברת החשמל. הם עושים עבודה יוצאת מן הכלל, הם שומרים על החוק, הם בסדר גמור, אין לי בעיה איתם, אבל יש בקשות שחתום עליהן הממונה על המחוז, של עשרות בתים שצריך לחבר אותם, והם לא מתחברים.
היו"ר מירי רגב
למה?
רפיק חלבי
אני לא יודע.
היו"ר מירי רגב
למה, מר משלב, האלוף במיל', מפקדי? למה?
יוסף משלב
אני לא חברת החשמל.
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך למה חברת החשמל לא מחברת את הבתים. האלוף במיל' יפתח רון טל, לא היית מפקדי.
יפתח רון טל
אני מניח שהכוונה לפיצולים. אגיד כך, אין יושב-ראש שנחוש יותר ממני לחבר היכן שאפשר לחבר. היכן שלא ניתן לחבר זה או בעיית בטיחות או בעיה משפטית שבגינה אנחנו לא יכולים לחבר, והבעיות המשפטיות לא מתמצות באזור המחוז רק. אם אתם רוצים פירוט רב יותר על כל דירה ודירה תקבלו אותו בכתב.
היו"ר מירי רגב
בסדר, מר משלב יעביר לנו את המכתב המסודר שהועבר אליכם.
יפתח רון טל
אם תחפשו עכשיו יושב-ראש חברת חשמל שיעשה את זה טוב יותר, אני מניח שהוא עוד לא נולד.
היו"ר מירי רגב
תיכף נסכם את זה. הבנתי את מה שאתה אומר. חבר הכנסת איציק שמולי ולאחר מכן ראש המועצה המקומית ירכא.
איציק שמולי
תודה רבה, גברתי יושבת-הראש. גם אני רוצה לקדם בברכה את כל ראשי הרשויות המקומיות ולהגיד מילה טובה לשר הפנים וליושבת-ראש הוועדה, וכמובן ליפתח רון טל שהרים את העניין הזה.

אני חושב שלא מובן מאליו, כבוד השר, ואני אומר את זה דווקא ממקומי באופוזיציה, שלקחת על עצמך את המשימה הזאת, שהיה לכולם יותר מדי שנים נוח להסיט את המבט ולסתום את האוזניים, לא להסתכל לכיוון הזה בכלל, וגם אם התוצאה הסופית לא מושלמת היא בוודאי מעידה על התקדמות מאוד משמעותית שיכולה לבשר גם על הבאות. על כן אני סבור שכל בעלי העניין, כל מי שמנסה כבר לא מעט זמן לפתור את העניין הזה, חייב להגיד את האמת כפי שהיא. מגיעה לך בהחלט מילה טובה.

אני חושב שהמפתח – מירי רגב, אמרת את זה קודם בין השורות – בעיקר לאור התהיות שמעלים ראשי הרשויות המקומיות, הוא בקבלת דיווח בעוד כמה חודשים כדי לראות האם הצעד הזה באמת מצליח להקל על התושבים.
שר הפנים גדעון סער
כולנו צריכים להירתם כדי שהדבר הזה יצליח – גם השטח, גם ראשי רשויות מקומיות, גם ראשי הוועדות המחוזיות – להעביר את התהליכים האלה כדי שיהיה להם גם משקל.
איציק שמולי
והערה אחרונה לאור מה שאמר ראש מועצת דליית אל כרמל חברי. אני מזמין אתכם להשתמש יותר ביכולות ובכוונות הטובות של חלק מחברי הכנסת כדי לפתוח את הסתימות שאתה מדבר עליהן כאן. נכון שבסוף הסמכויות נמצאות במקום אחר, אבל אף פעם לא מזיק שגם חבר כנסת אחד או שניים יוכלו להביע עניין ולהפעיל לחץ משל עצמם כדי לסייע לכם במשימות, אם בחיבורי החשמל, ויש עוד אלף ואחת בעיות שאנחנו יכולים לעזור בהן, ואנחנו מעוניינים לעזור בהן, כדי לסייע לקידום רווחת האזרחים והתושבים שלכם.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. ראש מועצת ירכא, לאחר מכן חבר הכנסת עמר בר-לב וראש מועצת סאג'ור ואז נסכם את הדברים, אלא אם כן מר משלב ירצה להגיד כמה דברים לסיום.
והיב חביש
אני גם רוצה להצטרף לכל הברכות שאמרו קודמיי, על האומץ, היוזמה והתעוזה של שר הפנים, ביחד עם כל הצוות שלו, ליושבת-ראש הוועדה, לחברי הוועדה כולם אחד-אחד וגם למשרדי הממשלה, לחברת החשמל, למשרד התשתיות, שכולם בכל הישיבות שהשתתפנו תמכו וניסו לקדם את הנושא. זה באמת החלטה חשובה מאוד.

אני חושב שאם כבר מקבלים את ההחלטה, בואו נעשה אותה כפי שצריך, שתביא תועלת, כי כל התושבים מחכים להחלטה הזו ומברכים עליה. אסביר בדקה אחת איך זה עובד. כל מי שבונה בניין לא חוקי ועדת התכנון והבנייה מגישה נגדו כתב אישום. השופט מטיל עליו קנס בדרך כלל ונותן לו ארכה, שנה או שנתיים או שלוש, זמן לקבלת היתר, ואם במשך הזמן הזה הוא לא מקבל את ההיתר אז מוגש נגדו צו הריסה.
היו"ר מירי רגב
נכון. זה לא הוגן.
והיב חביש
למעשה כל מי שבנה בנייה לא חוקית, נותנים לו ביד ימין ולוקחים ביד שמאל, או נאמר כך: הניתוח הצליח אבל החולה מת. לדעתי אם אנחנו מדברים על בית שמחובר לכל התשתיות – מים, ביוב, תקשורת והכול – ונשאר עוד חיבור החשמל, אז אם יוצא לאותו בית צו הריסה האם חיבור החשמל ימנע את ההריסה? זה לא ימנע. זה דבר אחד.
דבר שני, מעולם לא התבצעה הריסה בכפרים הדרוזיים. עוד לא התבצעה בכפרים הדרוזיים הריסה אחת אפילו. אין כזה דבר, המונח הזה לא קיים. אנחנו באים לעזור. אני מבין את הרצון של כולם, אז בואו נעשה את זה כפי שצריך.

אני רוצה להגיד לכם משפט אחד. שלושה מהנדסים במדינת ישראל קיבלו פרס על כיפת ברזל, אחד מהם מירכא, רב-סרן מ'. הוא הראשון שהתקשר אלי ושאל האם הוא יכול לקבל היתרים לבית שלו.
היו"ר מירי רגב
גם לבית שלו הוצא צו הריסה?
והיב חביש
כן.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. חבר הכנסת עמר בר-לב, בבקשה, ואחריו ראש מועצת סאג'ור,
עמר בר-לב
ראשית, באמת כל הכבוד לשר הפנים על הפעולה ועל היוזמה. כפי שאמרת: בהתחלה להבין שיש בעיה, אחרי זה להקשיב ואחרי זה למצוא את הפתרון. אני גם בהחלט מבין ומסכים לכך שבמידה מסוימת עוולות של עשרות שנים אי אפשר ביום אחד לתקן, לא רק בתחום הזה, גם בתחומים אחרים, אבל עכשיו בתחום הזה בוודאי. זה השלב הראשון, זו באמת מעין מדרגה ראשונה שעליה, כפי שאמרת מירי רגב, יושבת-ראש הוועדה, צריך להתחיל לדבר על הצעדים הבאים. אני בהחלט מעודד אותך "לחמֵר" בכולנו, שלא נחכה זמן רב לצעדים הבאים. אני גם מברך על כך שכבר בצו הזה מדובר גם על היישובים הדרוזיים וגם על יישובים ערביים.
היו"ר מירי רגב
בוודאי, כל היישובים הלא יהודיים.
עמר בר-לב
הדבר היחיד שמפליא אותי, אבל זה כנראה בגלל שאני לא מתמצא בפרטים, שמספר היישובים שהוזכר כאן, גם הדרוזיים וגם הערביים, הוא מספר קטן מאוד. כפי שאני יודע, הבעיה חוצת גבולות. אבל שוב, אולי זה בגלל שאני לא מכיר בדיוק את הפרטים, אבל אני יודע שיש המון סוגי בעיות, החל במבנים שנבנו תחת היתר ואז הוספה מרפסת ואז בגלל המרפסת שסגרו אותה לחדר, כפי שקיים הרבה במגזר היהודי, לא נתקבל היתר ויש כנגד זה צו הריסה.

כאן באה הצעה אופרטיבית. את אמרת שבעוד 6 חודשים ייערך דיון נוסף בנושא. אני מציע שבטווח המיידי, לא בעוד 6 חודשים, תקבלי דיווח על 7,000 המקרים שמר רון טל הזכיר, כמה באמת עומדים בקריטריון הזה. אם בקריטריון הזה עומדים 10 מקרים אז באמת, עם כל הכבוד, לא עשינו הרבה. אם מתוך ה-7,000 עומדים 1,000 בקריטריון אז אני חושב שזה צעד מאוד משמעותי. בעניין זה אני ממליץ לא לחכות 6 חודשים אלא לבקש את זה באופן מיידי ולאור זה לראות האם באמת השלב הבא הוא בעוד 6 חודשים או בעוד שבועיים. תודה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, אנחנו נקבל את המידע הזה בוועדה. תודה רבה. ראש מועצת סאג'ור, בבקשה. עוד שני דוברים ואז ניגש לסיכום כי יש לי דיון נוסף.
ג'בר חמוד
אדוני השר, אני יושב-ראש פורום ראשי הרשויות הדרוזים והצ'רקסים. אנחנו מרגישים את השינוי בכוונות, ברצון העז, גם של משרד הפנים, בכלל, לא רק בתחום הזה, וגם של ועדת הפנים והגנת הסביבה וגם של מנכ"ל משרד הפנים וכל הצוות המקצועי שמסביב, וגם של חבר הכנסת חמד עמאר שמוביל. אנחנו בהחלט מרגישים את השינוי ואת הכיוון להוביל את העדה הדרוזית, בכל התחומים, לא רק בתחום חיבורי החשמל, להישגים בכלל הנושאים.
אני גם רוצה להודות באותה הזדמנות לגברת בינת שוורץ, שמלווה אישית את הרשויות המקומיות בעניין התכנון, והתקיימה לא מזמן ישיבה עם כלל ראשי הרשויות המקומיות, ונכנסת ממש לפרטי פרטים. הכוונות והרצון הטוב מורגשים בשטח ויש שינויים רציניים מאוד.

בשם הפורום בהזדמנות זו אנו מאחלים הצלחה לממונה על המחוז שבו נמצאת רוב העדה הדרוזית, כ-13 ראשי רשויות מקומיות. בשם כולם אנחנו מאחלים לך הצלחה. הצלחתך היא הצלחתנו.
לגבי החלטת הממשלה ומה שצוין כאן לגבי תקציב תכנון, גיבשנו לאחרונה טיוטה להחלטת ממשלה חדשה. הרי ידוע שההחלטה הקיימת נכון להיום פגה ב-2014. הכנו טיוטה, נפגשנו כבר עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ואנחנו ממתינים ביחד עם מר סאהר, שמוביל את העניינים ונמצא בתמונה, לפגוש את אדוני כדי להציג לו בהקדם את הטיוטה להחלטת ממשלה.
שר הפנים גדעון סער
אתם מבקשים לפגוש אותי?
ג'בר חמוד
כן, ביקשנו להיפגש אתך כדי להציג לך את הטיוטה להחלטת ממשלה שאנחנו מגבשים.
שר הפנים גדעון סער
באיזה נושא?
ג'בר חמוד
הרי הדרוזים מטופלים במשרד ראש הממשלה בהסתמך על החלטת ממשלה. ההחלטה הנוכחית, מספר 2861, מסתיימת ב-2014. גיבשנו עכשיו טיוטה. למדנו את הלקחים של העבר, בין היתר בנושא העברות תקציב מפורטות למשרד הבינוי והשיכון, כן או לא. הפקנו את כל הלקחים מההחלטה ומן הבעיות שהיו בהחלטה הקודמת וגיבשנו טיוטה חדשה ועדכנית. על-פי הנחיית מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמורים לסיים את העבודה עם הצוות המקצועי שלו בשבוע-שבועיים הקרובים, אבל אנחנו בהחלט רוצים להציג בטרם עת גם לאדוני את הטיוטה לפני אישור תקציב המדינה.
שר הפנים גדעון סער
איסמעיל סאהר, אני מבקש לקבוע פגישה באופן מיידי. אפשר משבוע הבא לעשות את זה.
ג'בר חמוד
מר רפיק חלבי דיבר על החלטת ממשלה מספר 1539, יתרת תקציב. צריך לזכור שהיו שתי החלטות, אבל לא ניכנס לסוגיה הזאת.

לגבי היועץ המשפטי לממשלה, זה עוד עדכון שחשוב לי שהשר ישמע.
שר הפנים גדעון סער
אני שומע.
ג'בר חמוד
ישבנו עם היועץ המשפטי לממשלה, נציגי הרשויות המקומיות הדרוזיות, והצגנו את המצוקה שבעקבותיה נקלענו למצב שנקרא בנייה בלתי חוקית. הצגנו שם חלופה לפתרון והקפאת הליכים בתנאים מסוימים. היועץ המשפטי לממשלה, בנוכחות כל הצוות המקצועי שלו, אמר: בהחלט הפתרון נשמע לי הוגן.
היו"ר מירי רגב
נכון, אני גם שלחתי מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בעניין זה.
ג'בר חמוד
הוא הנחה את הצוות המקצועי שלו להיפגש עם הצוות המקצועי במשרד הפנים כדי לנסות לגבש איזו טיוטה או איזו הצעה להקפאת הליכים על-פי קריטריונים מסוימים. נשמח אם אדוני השר יחליף מילה עם היועץ המשפטי לממשלה בנושא הזה.

לגבי חיבורי החשמל – הכוונות והרצון מבורכים, אבל יושב פה יושב-ראש חברת החשמל והוא אמר שבסך הכול מדובר על 7,000 בתים במגזר הדרוזי. הייתי שמח אם היינו מקבלים נתון, כמה מתוכם כלולים בתוך המתאר ובשל סיבות תכנוניות או אחרות לא מחוברים לחשמל. אגב, לחלק מן הבתים יש היתרי בנייה והם לא מקבלים טופס 4. המענה שנתתם פה הוא מבורך וטוב לחלק מן הישובים אבל אם רוצים להמשיך את המהלך אשמח להתייחס ולטפל בנושא באופן יותר כולל. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. ראש מועצת עוספיה, בבקשה. אני מבקשת לדבר בקצרה. אני חייבת לסיים את הדיון.
וג'יה כיוף
אני חושב שבמדינה יש שני חוקים: יש חוק תכנון ובנייה משנת 1965 ויש חוק בנייה ותכנון. אני חושב שאין זו אשמתנו שאנחנו בחוק בנייה ותכנון כי היכן שאין תכנון יש בנייה. זה דבר אחד.
טוב שהגיע הזמן שיש אנשים אנושיים שרואים את בני האדם מעבר לחוק – זה השר, זה מר משלב, זה בינת שוורץ, וזה חמד עמאר.

אני רוצה להגיד לך, אדוני השר, שאתה פתחת אשנב חשוב מאוד. אנחנו תכננו את השכונות שיש בהן 200 בתים כי ידענו שגם אם אנחנו הולכים לתכנון מפורט לא נקבל חשמל, כי נקבע שזה 50 בתים. עכשיו יש לי 5 שכונות שיש בהן 50 ו-70 ו-60 בתים ואני מבקש מכבודו, גם ממר משלב וגם מבינת שוורץ וגם מהמנכ"ל ומכולם, אנחנו רוצים לסיים את הסוגיה הזאת. אנחנו מבקשים מכם, אולי תמצאו לנו גם כן תקציבים ל-5 השכונות שהן במגדר שאתה קבעת, שכוללות 50, 60 ו-70 בתים. הלכתי על שכונת הזיתים עם 800 בתים, רפיק חלבי הלך על 700 בתים. עכשיו יש לנו את ה-50 בתים, לכן פתחת בפנינו את התקווה הזאת ואנחנו מבקשים שלצד התקווה הזאת יהיה תקציב. היא תישאר תקווה סתמית אם לא יהיה תקציב לצדה. תודה.
היו"ר מירי רגב
אחרון הדוברים מר משלב, אחריו השר ואני אסכם. בבקשה.
מועדאד זהראלדין
אני ראש מועצת עין קיניה ברמת הגולן. אני מסתכל פה ורואה שאני הנציג היחיד מרמת הגולן. כבוד השר, אנחנו מודים לך מאוד על הכוונות שלך לפתור לנו את הבעיות. הרי אנחנו ברמת הגולן חיים במצוקה לא קלה בכל הנוגע לחשמל. מאז ומתמיד לא היה טופס 4 והרשויות המקומיות לוקחות את הנטל הכבד של חלוקת החשמל לתושבים. זו סוגיה מסוכנת, שונה ומשונה. הנושא עלה לא פעם בישיבות. אנחנו מבקשים פתרון שיינתן על-ידך כי אם נסמוך על חברת החשמל היא לא תקדם. חייבים הנחיה מלמעלה על מנת שחברת החשמל תניע את השינוי שיביא לפתרון הבעיה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מר משלב, בקצרה, בבקשה, ואחר-כך השר.
יוסף משלב
המטרה היא קידום התכנון והבנייה במגזר הדרוזי. זאת האסטרטגיה ואנחנו פועלים בהתאם להנחיה של השר. אני חייב להגיד שהקנקן רובו מלא ומיעוטו חסר, למרות הרושם שעולה כאן.

בעוספיה התקבלה החלטה להפקיד תוכנית מתאר. כרגע זה נמצא במילוי תנאים להפקדה. בינת שוורץ עזרה לנו להיחלץ מאיזו בעיה.

אתמול התקיים דיון לגבי תוכנית המתאר בדליית אל כרמל. אנחנו נכנסים לקדם בלוח זמנים קצר את התוכנית. זה הסטטוס של התכנון בשתי הרשויות במחוז שלי.
תכנון מפורט –

עמק הזיתים א' – 2,000 יחידות דיור, מתוכן 350 בנויות. ביום חמישי התוכנית תופקד. כלומר בעוד חודשיים השר יוכל להפעיל את המתווה ו-350 משפחות יוכלו ליהנות מהחשמל.

בוואדי אלפש בדליית אל כרמל – 3,300 יחידות דיור, מתוכן 650 בנויות. אני מקווה מאוד שבאוקטובר אפקיד את התוכנית. זאת אותה תוכנית שהתעכבה, לא היה כסף ועשינו קיצורי דרך. נפגשתי עם שלמה בן אליהו, מצאנו איזה אלתור פנימי וחילצנו את העגלה הזאת זמנית ובסוף השנה תוכל להפעיל את המתווה ועוד 650 משפחות יתחברו לחשמל.

עז עיז – תוכנית ל-4,000 בתים. הוועדה המקומית דנה בזה בשבוע שעבר.

לב הכרמל – תוכנית שהוחלט לאשר ברמה המחוזית.

הזמן קצר ואני אקצר בדברי. יש פה "ארסנל" גדול מאוד של יחידות דיור. לא סיסמאות, לא אמירות כלליות אלא עובדות. עדיין נשארו בדליה ובעוספיה, בכל רשות כמה מאות תוכניות. סיכמנו עם חמד עמאר והוא מהתקציב שלו עדכן אותי והעביר בכנסת למשרד הבינוי והשיכון 8 מיליון שקל.
חמד עמאר
זה לא תקציב שלי. אין לי תקציב.
יוסף משלב
מפה אני הולך למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.
היו"ר מירי רגב
הולך, אבל בינתיים הם אומרים שאין להם כסף אז צריך לטפל בזה.
יוסף משלב
אני רוצה לסכם, ברשותך. כדי לממש את האסטרטגיה, אל"ף, את הסעיף על ההליכים המשפטיים אני רואה לראשונה. יש לנו 80 צווי הריסה ברכס הכרמל שההורס הוא הבונה ועוד 11 על-ידי המדינה, בסך הכול 91 צווים. אלה הנתונים. בכדי לממש את המהפכה התכנונית, השר, ביקשתי להקים ברכס הכרמל ועדה מיוחדת. אני רוצה להתחייב בשמך שתוך שנתיים כל אזרח יוכל לקבל היתר. אם זה יקרה, אם תהיה לי ועדה – בסדר. אם לא, עד אז בעזרתך ובעזרת בינת שוורץ תסמיכו את הוועדה, לפחות תאיץ את התהליכים הקיימים.
שר הפנים גדעון סער
מה תלוי בי?
יוסף משלב
להסמיך את הוועדה.
שר הפנים גדעון סער
כלומר ועדה עצמאית. איפה זה עומד?
בינת שוורץ
זה בבחינה. הבעיה העיקרית של רכס הכרמל כרגע היא המפקחים. כרגע אין לנו חוות דעת חיובית של היחידה במשרד המשפטים.
שר הפנים גדעון סער
אפשר לקבל עזרה מכם? את יודעת במה זה קשור. תראו איך אתם יכולים לעזור.
בינת שוורץ
צריך לטפל במפקחים שם ואז אפשר יהיה להתקדם.
רפיק חלבי
זה כבר באמצע הטיפול, בינת שוורץ, את יודעת, זה כבר הולך ומתממש.
בינת שוורץ
מר משלב עדכן שזה מתקדם. ברגע שזה יוסדר- - -
היו"ר מירי רגב
אדוני השר, בבקשה.
שר הפנים גדעון סער
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש. אנחנו נמצאים בתהליך והתחלנו לשנות את המציאות. אמרתי גם כשהייתי בחג במגזר הדרוזי שנושא תכנון ובנייה, בעזרת השם, בעיקר אם הקדנציה תהיה באורך סביר, יהיה שונה בסוף הקדנציה.

אנחנו בעצם "רצים" בשלושה מישורים. מישור ראשון, תוכניות המתאר. יש לנו התקדמות יפה, אבל צריך לשים את הרגל על הגז כל הזמן. מישור שני, הוועדה בראשות השופט גורן. מישור שלישי, מה שאנחנו דנים בו היום, יישום הנוהל של חיבור לחשמל ומים. זו צעקה שנשמעת שנים. גברתי היושבת-ראש, הייתי מגיע תמיד לכפרים הדרוזים כחבר כנסת וכשר חינוך. אמרו לי: בסדר, אתה במשרד החינוך, אבל יש לנו את הבעיה הזאת. לא פשוט לשנות מציאות שנמשכת כל-כך הרבה עשרות שנים, אבל נעשה את זה כי זה חשוב מאוד.
אני חושב שהבשורה היום – מר משלב אמר: חצי הכוס היותר מלאה, ומישהו הציג את הקשיים. בסופו של דבר מה שאפשר לומר לציבור היום, שצעק שנים רבות, שהצעקה הזאת נשמעה ופועלים כדי לתת מענים.

כמובן לא נרפה מהנושא בכל ההקשרים שלו. אני מנחה את כל הצוות שנמצא פה – המנכ"ל, מנהלת מינהל התכנון, היועץ המשפטי, שני הממונים על המחוזות הרלוונטיים – להקדיש לנושא הזה כמה זמן שרק צריך כדי שתהיה תחושה בשטח שיש שינוי. זה דבר בעל חשיבות גדולה מאוד, להחזיר את האמון של הציבור במדינה ובמוסדות של המדינה.

עלה כאן על-ידי רפיק חלבי נושא התקצוב לתכנון. אם זה על אדמות מדינה – כאשר זה על אדמה פרטית זה יותר מסובך – אז אנחנו יכולים אולי משהו להקצות, או ברזרבת שר מוגדלת או ברזרבת מנכ"ל לפיתוח מוגדלת, לתת לזה מענים. אפשר לעשות איזו סריקה – איסמעיל סאהר, תיקח את זה על עצמך – לגבי אותם מקומות שצוינו פה על-ידי הממונה על מחוז חיפה ולראות אם אנחנו יכולים לתת מענה כדי לסייע גם תקציבית במה שאנחנו יכולים. גם האפשרויות שלנו מוגבלות. אני מוכן. אם זה אדמת מדינה, אומר לי המנכ"ל, זה יותר פשוט.

תהיה פגישה מיידית עם ראשי הרשויות המקומיות הדרוזיות כבר בתחילת חודש אוגוסט.

הסוגיה המשפטית, אציף אותה מול היועץ המשפטי לממשלה. מירי כהן, קחי על עצמך את העניין הזה. צריך לראות גם מה הזיקות למה שדנים בוועדת גורן, אבל באופן עקרוני אם היועץ המשפטי לממשלה פתוח ואפשר לעשות שם שינוי צריך לממש את זה.

עד כאן, ושוב תודה ליושבת-ראש הוועדה על כל הרצף, לא רק על הדיון היום, על כל הרצף של העיסוק בנושא הזה שסייע לנו גם להגיע עד כאן.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך כבוד השר.
קריאה
ליושבת-ראש ולחמד עמאר, לדעתי מגיע לכם "שאפו" גדול.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. אני מבקשת לסכם.

קודם כול, אני מבקשת לחזק את ידי צה"ל ומערכת הביטחון שעסוקים בימים אלה בלחימה מול החמאס, ארגון טרור רצחני. אני רוצה לחזק את ידי מח"ט גולני, שהוא אחד הלוחמים האמיצים שלנו, מח"ט אמיץ שחזר ללחימה ממיטת חוליו ולא היה מוכן לוותר אלא התעקש להיות עם לוחמיו בשטח. סיימתי לפני מספר דקות דיון קשה מאוד על סוגיית ההסתה, גם בקרב חברי כנסת. הנושא של מח"ט גולני, כל מה שכתבו נגדו ברשתות החברתיות – אני יודעת שגוף ה"סייבר" במשטרה פועל בעניין הזה, כולל היועץ המשפטי לממשלה. השתתף בדיון הזה רז נזרי. נעשה כל שניתן כדי לשמור על כבודם של חיילנו שעושים יום וליל כדי לשמור על המדינה שלנו.
לגבי הסוגיה הדרוזית, כפי שאמר כאן השר, שיתוף הפעולה בין משרד הפנים לוועדת הפנים והגנת הסביבה, בין השר לבין חברי הוועדה הוא שיתוף פעולה רציף, לא רק בנושאים האלה, בנושאים רבים שמשרד הפנים אמון עליהם. גם היום משרד הפנים אמון על כל נושא העיריות בחירום ועל טיפול העיריות בחירום ובכל זאת מצאנו את הזמן לשבת פה ביחד אתכם לפני שהמושב נגמר, כי אמרנו שעד שהמושב ייגמר אנחנו נביא איזו בשורה בנושא טופס 4. אמרתי את זה עוד בדיונים הקודמים, ולמרות שיש לנו באמת נושאים רבים לעסוק בהם חשוב היה להיות פה. אני מודה לשר שהגיע לכאן כדי להגיד את אמירותיו הברורות בעניין הזה, זה היה חשוב לכולנו. אני מודה גם לחבר הכנסת חמד עמאר, שתיכף תוטל עליך משימה שעוד נסכם אותה כאן בוועדה.

הדבר הראשון שאני מבקשת זה לדעת כמה בתים מיועדים להריסה בשני המחוזות. חבר הכנסת עמאר, אתה תכין מסמך מסודר בעניין הזה. אתה יושב-ראש ועדת משנה שמיניתי בעניין הזה. תכין לי מסמך מסודר עכשיו, לא לעוד 6 חודשים, כדי שנראה באמת עד כמה האמירה שלנו כאן, שהיא תקדימית ללא ספק, שלא יהיו פה אי-הבנות, האמירה וההחלטה של שר הפנים היא תקדימית, אבל בואו נראה בכלל כמה אפשר ליישם. אני רוצה לדעת כמה בתים מיועדים להריסה. זה דבר אחד.
הדבר השני, לגבי הכסף שתקוע ולא עובר ממשרד הבינוי והשיכון – השר מינה את מנכ"ל משרדו לטפל בזה. תעביר לנו תמונת מצב מסודרת ובעוד 6 חודשים נזמין גם את השר אורי אריאל לדיון פה בוועדה.

הדבר השלישי, לגבי הפיצולים, הבקשה של מר משלב, שחברת החשמל לא מחברת. אני מבקשת להעביר אלינו את המסמך על הפיצולים. אני מבקשת לקבל תשובה ברגע שהמסמך יגיע אלינו מחברת החשמל, ויפתח רון טל אמר שייתן לנו תשובות מסודרות בעניין הזה.

הדבר הרביעי, אני מבקשת לקבל עדכון מחברת החשמל בעוד 3 חודשים, בעקבות ההחלטה של השר שהוחלטה בצו כמה חוברו לחשמל.
שר הפנים גדעון סער
בעוד 3 חודשים זה מוקדם מדי.
היו"ר מירי רגב
למה?
יהודה זמרת
התוכנית הראשונה היא לעוד חודשיים.
שר הפנים גדעון סער
הסביר פה הממונה על המחוז כמה תוכניות בשלות וכולי. אני חושב שדיון סטטוס צריך להיות בתחילת ינואר, עוד כחצי שנה.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אני חוזרת בי מהעניין הזה.

בעוד 6 חודשים נקיים דיון סטטוס. קודם כול חברת החשמל תציג כאן כמה חוברו ויציג משרד הפנים, ודבר נוסף, אני מבקשת להזמין את אורי אריאל לגבי תוכניות מפורטות ומדוע התקציב תקוע בעניין הזה. אני מבקשת גם שהיועץ המשפטי לממשלה, או נציגו המשנה ליועץ המשפטי, יגיע לדיון.

אני מבקשת לדעת מדוע היועץ המשפטי לממשלה לא יכול להקפיא הליכים כרגע. הרי לאורך הזמן, כפי שאמר כאן ראש מועצת ירכא, הם מקבלים צו הריסה לא כי הם לא פעלו כדין אלא משום המציאות, משום שלוועדות התכנון לוקח זמן.
תומר רוזנר
לא בהכרח.
היו"ר מירי רגב
אצל חלקם זה העניין. משום שהמדינה עצמה פעלה לא כדין בעניין אישורי התוכניות אז המדינה עצמה צריכה להקפיא כרגע את ההליכים ולראות איך אפשר ללכת לקראת המגזר. שוב, אנחנו לא רוצים לעודד בנייה בלתי חוקית, אין לנו שום כוונה כזאת, אבל נעשה כאן מהלך. לא סתם בא השר ואמר: אני נותן עדיפות פה בעניין של המתאר. אנחנו צריכים לעשות כאן כמה שיותר בעניין תוכניות למגזר הלא יהודי. בואו נראה גם איך המערכת המשפטית יכולה לגבות אותנו בעניין הזה, כן ללכת לקראתנו ולא להרוס כאן בתים שיש להם אופק תכנוני ויש להם אופק של פתרון.
תומר רוזנר
זה נקודת המפתח, כי אם בנו באמצע השמורה – זה דבר אחר.
כרמית יוליס
ההנחיה של האכיפה היא כזאת.
היו"ר מירי רגב
תבדקו את העניין הזה ובעוד 6 חודשים גם היועץ המשפטי לממשלה יגיע לדיון וגם אורי אריאל יגיע וכמובן שר הפנים מגיע תמיד.
תומר רוזנר
היא אומרת שהנחיית האכיפה קובעת שאם יש אופק תכנוני לא הורסים.
שר הפנים גדעון סער
לא הורסים, לא מבצעים, נכון. לא מדובר על ביצוע האכיפה או לא, אלא מדובר על החיבור לתשתיות.
יהודה זמרת
שבית-המשפט אסר עלי להשתמש בו.
היו"ר מירי רגב
יהודה זמרת, אתה כל-כך הרבה זמן עסוק בעניין הזה. אפשר להיות "ראש נצנץ" ואפשר להגיד איך אתה במשרד הפנים רוצה לסייע ולתת ביטוי להחלטת השר.
יהודה זמרת
אדבר עם נציגי היועץ המשפטי לממשלה. אמנם המישור הוא מישור אכיפתי פלילי שהוא לכאורה לא בתחום סמכותי אבל אדבר איתם כי יש פה איזו נקודה.
היו"ר מירי רגב
זה בסמכות המשרד ולשר יש סמכות לעשות את זה. יהודה זמרת, כרמית יוליס, הבנתם את מה שאני אומרת. אנסח את זה כפי שצריך לנסח בסיכום. אני רוצה שאתם גם תתאמצו קצת ותנסו לסייע לנו לתת פתרון אמיתי לאותם אנשים להתחבר לטופס 4 ולזרז את תהליכי התכנון בוועדות השונות.
תומר רוזנר
צריך לזכור שמתן הצו על-ידי שר הפנים בהקשר הזה עשוי לשנות את התמונה מבחינת אינטרס האכיפה של המדינה.
היו"ר מירי רגב
יפה, היועץ המשפטי של הוועדה "הרים לכם להנחתה".
יהודה זמרת
זה לגבי בניינים שעוד לא הוצא לגביהם צו הריסה.
היו"ר מירי רגב
חברים, תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:20.>

קוד המקור של הנתונים