ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 21/07/2014

חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 13), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
21/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 226>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ג בתמוז התשע"ד (21 ביולי 2014), שעה 12:45
סדר היום
<הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
קארין אלהרר

משה מזרחי

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק

עדי קול

אלעזר שטרן
מוזמנים
>
מאיה לדרמן - סגנית היועמ"ש לרשות, הרשות לאיסור הלבנת הון

שלומית ווגמן - יועמ"ש, הרשות לאיסור הלבנת הון

לילך וגנר - משרד המשפטים

שריג דמארי - יו|"ר ועדת איסור הלבנת הון, לשכת עורכי הדין

חוה מרצקי - יו"ר המועצה הארצית, לשכת עורכי הדין

אפרת ברזילי - עו"ד, לשכת רואי החשבון

הדר שקולניק - עו"ד, לשכת רואי חשבון

יעל גרוסמן - יו"ר ועדת איסור הלבנת הון, לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים
<הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), התשע"ב-2012>
היו"ר דוד רותם
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-היום: הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), התשע"ב-2012.
חבר הכנסת מיכאלי, ביקשת רביזיה. תסביר מה אתה רוצה.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב ראש. נכון שנכנסתי באמצע הדיון הקודם בגלל שהייתי בדיון אחר. באתי הנה אחרי שראיתי שהנוסח החדש של משרד המשפטים הוא אכן שונה מהדיונים הקודמים שבהם הוועדה דנה. אני לא מבין למה אנחנו צריכים כל הזמן להעביר חוקים מהותיים כאלה והם חוקים מהותיים? מדובר פה בהטלת חובות על שני מגזרים גדולים במשק, שמה לעשות, אוהבים אותם או לא, הם היום זרוע ארוכה וחשובה של השלטון ושל הכלכלה במדינה. אתם באים בחיפזון, בגלל שמשרד המשפטים החליט שנוסח לו נוסח כזה או נוסח אחר. איפה הדיון פה?
היו"ר דוד רותם
בנוסח הזה ישב אלעזר שטרן היועץ המשפטי.
אברהם מיכאלי
סליחה, היועץ המשפטי הוא לא הכנסת, בכל הכבוד.
היו"ר דוד רותם
הוא לא הכנסת. הוא בא, ישב איתם והגיע להחלטות.
אברהם מיכאלי
מותר לנו ככנסת לדון בזה? מה החיפזון הזה? מי לוחץ עליך היום, אדוני היושב ראש, שהתיקון הזה יעבור היום?
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להעביר אותו היום.
אברהם מיכאלי
מה זה יעבור היום? אתה רוצה בגלל מה? לעשות וי במליאה שיש עתיד קיבלו חוק? מה קרה?
היו"ר דוד רותם
לא יש עתיד קיבלו חוק, הקואליציה קיבלה חוק.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב ראש, החוק הזה הוא חוק מאוד משמעותי. אני חושב שאנחנו נותנים פה מכשול בפני בעלי מקצוע, גם עורכי דין וגם רואי חשבון. הם ייכשלו בביצוע של חוק מעורפל כזה. החוק הזה לא ברור מספיק. גם כללי האתיקה שחלים על שני הגופים הגדולים האלה, הם לא גובשו עדיין מבחינת איך להדריך מחר את החברים בלשכות האלה. למה אנחנו צריכים לשנות דברים בן לילה? לא הבנתי. אם זה הנוסח שאתה דן בו כבר שנתיים אז הייתי אומר שאין מה לעשות. אבל למה תיקון של אתמול בלילה צריך לבוא הנה בחיפזון?
היו"ר דוד רותם
שום דבר לא בחיפזון.
אברהם מיכאלי
אני רוצה שנדחה את הדיון הזה לעוד שבוע. שום דבר לא בוער. אף כלל לא מחייב אותנו שהחוקים האלה יעברו במושב הזה. את הנימוקים שלי לרביזיה, יש לי מלא נימוקים למה החוק הזה לא טוב. אבל כרגע אני מבקש רביזיה כדי שנדון בחוק הזה עוד שבוע. לא קרה שלום, אז לא יעלה במליאה במושב הזה.
מתי חוששים מ-OECD? רק שזה מגיע להלבנת הון? מה עם העוני? מה עם הצרות החברתיות שיש לנו במדינה? שם זה פתאום לא מטריד את אף אחד, שאנחנו מקום אחרון מבחינת הישגים, במובן שלילי.

לכן אני מבקשת ממך, אדוני היושב ראש, שתתייחס לבקשה שלנו, שאנחנו לא נגד החוק הזה. אנחנו לא נגד רשות הלבנת הון. אפילו נרמז לי היום שדוקטור לנדס לא בדיוק תומך בתיקון הזה. הוא אמר שמשרד המשפטים רוצה את זה. עם כל הכבוד למשרד המשפטים, שיתכבד ויביא לנו תיקון בזה. נדון בזה ואחרי זה נחליט אם לאשר או לא.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת מקלב, בקשה.
אורי מקלב
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. אני חושב שגם אתה יודע שלא רואים את בקשת הרביזיה הזאת כבקשות רביזיה אחרות. בקשות רביזיות אחרות באות לפעמים להביע מורת רוח או לחדד את אי ההסכמה. זה על דברים שלובנו, דברים שכל אחד אמר את עמדתו ובסופו של דבר קיבלו החלטה ומבקשים רביזיה.
במקרה הזה, אני חושב שבאופן ברור, התשובות לתהיות ולדברים שאנחנו העלינו, לא קיבלנו תשובות מספקות, כולל מהייעוץ המשפטי. אני מופתע שהייעוץ המשפטי הסכים, יכול להיות שזה מחוסר ברירה. גם הייעוץ המשפטי, לפי המסמכים שהובאו בפנינו, גם לפי הדברים שנאמרו כאן בוועדה, אנחנו הרגשנו וגם היום ברור שזאת בעצם פגיעה בחופש העיסוק, בחופש המקצוע של עורכי הדין ורואי החשבון. זה ניצול ציני, זה ניצול אגרסיבי, גם של משרד המשפטים וגם יכול להיות של הרשות להלבנת הון, של החולשה שיש בלשכות עורכי הדין. אני אומר את זה כאן על השולחן ואמרתי את זה גם בדיון. יש חולשה בין הלשכות בגלל בעיות פנימיות ומחלוקות פנימיות מה שהביא לכך שהם לא ליוו את הדבר הזה באופן אמיתי. לא כול להיות שתהיה פגיעה, כפי שגם אנחנו מזהים אותה ושגם נאמרה פה, באמון שצריך להיווצר בין הלקוח לבין בעל המקצוע החופשי, בין אם רואה חשבון ובין אם זה עורך-דין. הפחד והמורא שרוצים להטיל פה על בעלי המקצוע האלה ומשאירים את הדברים האלה בניסוחים לא ברורים, שתמיד הוא יצטרך לחשוש. תמיד זה רק בהסברים שניתנים פה בוועדה ולא הסברים שאחרי זה ניתנים לאפשרות. כל הניסוחים האלה, בסופו של דבר הם יינתנו לפרשנויות של משרד המשפטים. אתם באופן אמיתי נושאים את המלחמה בהלבנת הון לשווא. במקום שצריכה להיות מלחמה אמיתית, מנסים בסיטואציות ובקונסטלציות כאלה לנצל אותם ולקבל שליטה, כמו מדינה שמנצלת ושולטת גם על בעלי המקצועות החופשיים האלה. בולשביקים אמיתיים, כך נראים הדיונים פה וכך מתקבלת ההחלטה.
אני לא מדבר על הכיפה שיש על הראש שלי. גם הניסיון שלכם, להגיד שמי שמדבר נגד החוק הזה ומי שמתבטא נגדו בא להגן על עבריינים?
אברהם מיכאלי
מפחידים אותנו. כל עורכי הדין עבריינים.
אורי מקלב
זה בא להגן על דבר מינימלי שצריך להיות במדינה דמוקרטית, גם את זה אתם לוקחים? אתם מנצלים עכשיו חולשות וכל מיני קונסטלציות שיש עכשיו ואתם בזה פוגעים בלקוח, אתם פוגעים בכושר וביכולת הייצוג של לקוחות, בייעוץ, בהטלת מורא ופחד על בעלי המקצועות האלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

מי בעד הרביזיה ירים את ידו?
הצבעה

בעד הרביזיה – 2
נגד – 6
נמנעים – אין

הרביזיה לא התקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, הרביזיה לא התקבלה והחוק אושר.
הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:52.>

קוד המקור של הנתונים