ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/07/2014

יוקר המוצרים במסעדות ובבתי הקפה במתחם רשות שדות התעופה- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 24.6.2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לפניות הציבור
08/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 78>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שלישי, י' בתמוז התשע"ד (08 ביולי 2014), שעה 11:45
סדר היום
<יוקר המוצרים במסעדות ובבתי הקפה במתחם רשות שדות התעופה – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 24.6.2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר
מוזמנים
>
יורם שפירא - סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי

עו"ד ענת סתיו - יועמ"ש
מזכירה בכירה בוועדה
מרב שמעון
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
<יוקר המוצרים במסעדות ובבתי הקפה במתחם רשות שדות התעופה – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-24.6.2014>
היו"ר עדי קול
שלום, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה המיוחדת של הוועדה לפניות הציבור. אנחנו בישיבה אינטימית. דבר ראשון שאומר לפרוטוקול – אני מתרשמת שהייתי נחמדה מידי בדיון הקודם כי הדרישה שלי לקבל תשובות תוך שבועיים, שנגמרו אתמול, לא נענתה, ולכן קיימתי את הדיון. חבל שאני צריכה לקרוא את התשובות בתקשורת. אני חושבת שזה לא מכבד את הוועדה, לא מכבד את הכנסת. אנחנו מבקשים שתי בקשות מאד ספציפיות – אחת, לראות את החוזים, כפי שהבטחתם, אמרתם באותו יום שתעבירו אלינו, והם לא הועברו עד היום, והדבר השני – לקבל תשובה ראויה, משום שהיה לנו מרדף של חתול אחרי עכבר, אחרי הלשכה שלכם, הלשכה של יו"ר הרשות. אני חושבת שזה לא מכבד ולא ראוי, לא את מעמדכם ובטח שלא את מעמד הכנסת והוועדה. מקובל שכאשר אנשים מבקשים תשובה – לקבל תשובה. חבל שאני צריכה לקיים דיון בשביל זה. הבטיחו לנו ביום ראשון להעביר את התשובה עד 12:00 בצהריים, אחר כך – ביום שני עד 12:00 בצהריים. היום אני יכולה להגיד שקיבלנו את זה ביום שלישי, לפני 12:00 בצהריים. אני חושבת שזה לא ראוי, ומקווה שההתקשרויות העתידיות שלנו יהיו אחרות. אני אשמח אם תציגו לפרוטוקול את התשובה.
יורם שפירא
צהריים טובים. קודם כל אני חייב לציין שהיית מקבלת תשובה גם בלי לזמן את הישיבה.
היו"ר עדי קול
רק לא בזמן.
יורם שפירא
זה היה צריך להיות בדיוק אתמול. אנחנו היינו ערוכים אתמול. אבל חבל לנהל סביב זה דיון.

קודם כל אני חייב לציין שהיתה מערכת דיונים ענפה בתוך מועצת הרשות, הנהלת הרשות והחברות הרלבנטיות, ולאחר דיונים בהנחיות של מועצת הרשות – זה כתוב לך פה – קיבלנו את ההחלטות הבאות: 1. קודם כל אנחנו מודעים ומקבלים את כל הדרישות של הציבור, וזה חלק מהמטרות המרכזיות של רשות שדות התעופה, לתת שירות לציבור. החלטנו את הדברים הבאים. 1. מידית, כבר ביום שני שעבר, הצבנו אוטומטים חדשים במחיר מוזל של 7 שקלים לרוב סוגי הקפה, או 6 שקלים. זאת אומרת, זה נע בין 6 ל-7 שקלים, כאשר הקפה היקר ביותר הוא 7 שקלים. היום, לפני חמש דקות הוצבה מכונה נוספת לכריכים, בטרמינל. לוקח זמן לאוטומט להתקרר, ויפעילו אותה. באולם היוצאים תוצב מכונה במחירים מוזלים, כשהמחיר המרבי יהיה 14 שקלים לכריך, לכריכים מסוגים שונים. דבר שלישי – הכנו מערכת ארוחה אישית בטרמינל 1 לטיסות ה low cost, הצ'ק אין של רוב הטיסות האלה הוא מטרמינל 1. נוסעים יוכלו לקנות שם ארוחה אישית במחיר של 22 שקלים, שזה כולל כריך ושתיה קרה או חמה שאפשר יהיה לקחת למטוס. בנוסף- שני חוזים של שלוש נקודות בתי קפה, שאחד מהם מסתיים לקראת סוף שנה זו והשני מסתיים במאי בשנה הבאה - - -
היו"ר עדי קול
איזה רשתות?
יורם שפירא
אחד – ארקפה, והשני – סי אספרסו, ארקפה מסתיים בדצמבר שנה זו, את יכולה לראות את זה ברשימה, כמובן, וזה הולך פה לפי אולמות אז את יכולה לראות מה יש בכל אולם – ארקפה הוא מספר 13, מסתיים ב-3 לדצמבר. אנחנו החלטנו לא לממש את האופציה בחוזה, כי האופציה היא של רשות שדות התעופה, ואנחנו הוצאנו מכרז, שבתוך המכרז יהיה סל עם "מוצרי יסוד", נקרא לזה, לצורך האמירה, כאשר זה יהיה חלק מההליך של המכרז. בכל מצב, לא נאפשר שהמחיר יהיה גבוה ממחיר השוק, ואף נשאף שהוא יהיה נמוך מהמחיר הממוצע.
היו"ר עדי קול
איפה נמצא קפה שחקים, היום?
יורם שפירא
באולם שחקים – זה בין הצ'ק אין לבין ביקורת הגבולות, ולפני הביטחון.
היו"ר עדי קול
זאת אומרת שאנחנו לא פותרים את הבעיה פנימה.
יורם שפירא
קודם כל פתרנו כבר את הבעיה של פנימה.
היו"ר עדי קול
אם היית רואה את התגובות שקיבלתי אתמול, בפייסבוק. אנשים אמרו שהשינוי היחיד שגרמתם הוא שלדבר הזה שיוצא מהמכונות קוראים "קפה", כי אף אחד לא מגדיר את זה כקפה.
יורם שפירא
דרך אגב, ניתן היום, מאז ומתמיד לקנות קפה ב-10 שקלים באולם היוצאים. את יודעת, לקחת את המחיר הגבוה ולהגיד שזה המחיר בנתב"ג, זה לא בדיוק נכון. אבל לא משנה. כן ניתן לקנות היום ב- 10 שקלים קפה מצוין. כן ניתן לקנות ב-10 שקלים באולם היוצאים. יש מגוון רחב של מחירים.

המכרז השני שאנחנו יוצאים אליו זה מכרז של סי אספרסו, שאת יכולה לראות אותו בקבוצה הראשונה. מספר 2 ברשימה, שיש לו שני בתי קפה – אחד בשחקים, ואחד – במרכז אולם היוצאים, ואנחנו יוצאים אליו למכרז. גם כאן החלטנו שלא להפעיל את האופציה, וגם בו נכניס את אותו סל - - -
היו"ר עדי קול
שזה 3 למאי.
יורם שפירא
נכון. אלה הדברים שעשינו.
היו"ר עדי קול
אתה אומר שיהיה סל מוצרים כזה, אתה אומר שהוא יהיה במחיר השוק.
יורם שפירא
לא יותר ממחיר השוק. יכול להיות שזה יהיה אפילו נמוך ממחיר השוק. עוד לא ניהלנו את הדיון הספציפי על זה, אבל זה - - -
היו"ר עדי קול
אם אתם יכולים לעשות בטרמינל 1, בטיסות ה low cost, כבר מעכשיו, למה אי אפשר לעשות בטרמינל - - -
יורם שפירא
כי הזכיין הסכים. דיברנו עם הזכיין. אני גם אגיד לך שניפגש גם שם עם הזכיינים. קודם כל, עשינו מה שנקרא "פעולה כירורגית מהירה",, כדי לתת פתרון ולבוא לכאן עם פתרונות, לא לבוא עם סיפורים. בגלל זה גם קצת התעכבנו. דבר שני – אנחנו ניפגש גם עם שאר הזכיינים ונדבר אתם, גם עם האחרים. אנחנו צריכים את ההסכמה שלהם.
היו"ר עדי קול
נכון. זו היתה הבקשה שלי. הבקשה שלי היתה לבדוק אם אפשר למצוא זכיין שיסכים כבר מהקיץ הזה, כי כבר יצאנו לדרך עם מירוץ הטיסות של הקיץ. השאלה היא מתי נוכל לקבל תשובה אחרי הדיאלוג שקיימתם.
יורם שפירא
אנחנו נקיים שיחות במהלך השבועיים שלושה עם כל הזכיינים. אני מקווה שחלק מהם יסכימו. אני לא יכול להבטיח.
היו"ר עדי קול
ואני יכולה לקבל מכם בעוד 3 שבועות תשובה לגבי הזכיינים הנוכחיים?
יורם שפירא
כן. אני באופן אישי אתקשר אליך.
היו"ר עדי קול
אני אפתח שוב, ואחזור על הדברים: כינסתי את הדיון כדי לקבל את התשובות באופן מרוכז ואני מאד שמחה שרשות שדות התעופה עשתה תהליך, כינסה את מועצת המנהלים שלה ונתנה לנו תשובות. אני מיד אבקש ממך לתת שוב את התשובות. אני שמחה מאד שאתם כן מודעים למצוקה של הציבור. נכון, אנשים טענו בשבועות האחרונים שאנחנו מדברים על צרות של עשירים. מי שכבר מגיע לשדה התעופה ורוצה לשתות קפה, למה אנחנו נאבקים על זכותו, כאשר יוקר המחיה הוא כל כך גבוה. אני חושבת שאנחנו נאבקים על יוקר המחיה גם במובן הזה, ובעיקר על הפגיעה, התחושה של הציבור שמנצלים אותו, שעושקים אותו, שהוא נמצא בתוך מתחום סגו, שאין בו אופציות אחרות, ומנצלים את המצוקה שלו ודורשים מחיר גבוה. לכן יצאנו למאבק הזה, ואנחנו שמחים שנעניתם ואתם נותנים את המענה. המענה, כמו שהוגדר, הוא גם מענה במכונות אוטומטיות, גם, המענה החשוב ביותר, אחד הדברים שעלה בדיון, זה אפשרות ליצור low cost, כמו שיש בטיסות, גם במזון. אני שמחה לבשר שבטרמינל 1, המקום ממנו יוצאות טיסות ה low cost תהיה אפשרות לקנות ארוחה שהיא low cost.
יורם שפירא
יש כבר.
היו"ר עדי קול
ממתי?
יורם שפירא
מאתמול.
היו"ר עדי קול
מאתמול – ארוחה של 22 שקלים, ארוחת low cost שאפשר יהיה לקחת אותה לטיסה. בנוסף, אפשר יהיה לקנות מהיום קפה וגם כריכים במכונות אוטומטיות, ושני חוזים עתידיים שייפתחו – אחד בחודש דצמבר והשני בחודש מאי, שבהם יהיה סל מוצרים שיכלול קפה, מאפה, כריך וקוראסון שיהיה במחיר השוק, לא יותר גבוה ממחיר השוק. זו בשורה. בעיניי, לא בשורה מספיק משמחת, כי אני חושבת שהציבור רוצה תשובה עכשיו. אנחנו מתחילים את עונת הקיץ, בקיץ הרבה אנשים עוברים בנתב"ג, והציבור רוצה לדעת שהוא יוכל כבר בשלב המידי לקנות את סל המוצרים הזה. לכן פניתי לרשות וביקשתי להיכנס לדין ודברים עם הזכיינים כדי לבדוק את האפשרות – בהסכמה, כיוון שהחוזים כבר חתומים – בהסכמה, להגדיר מחירים זולים יותר, שיהיו נוחים יותר לאזרחים ונוחים יותר לציבור הנוסעים. אני אתן לך את רשות הדיבור כדי שתפרט את הצעדים שעשיתם וגם שתוכלו לעשות.
יורם שפירא
תודה רבה. כפי שאת אמרת, הנושא נדון – הן במועצת המנהלים של רשות שדות התעופה והן בהנהלת הרשות, ועל פי הנחיות המועצה, בדיון שנערך בשבוע שעבר, התבקשנו לבוא עם פתרונות ולתת תשובות בהתאם לבקשות שלך, וגם לפניות של הציבור בנושא הזה. לאור זה, נערכו דיונים והגענו להחלטות הבאות. הדבר הראשון, שבוצע מידית – בוצעו מספר מהלכים. דבר ראשון, הוכנסו אוטומטים למכירת שתיה באולם היוצאים, במחיר 7-6 שקלים למשקאות חמים לסוגיהם השונים – מתה עד קפה לסוגיו השונים, באמת, במחיר ששווה לכל נפש. בנוסף, עשינו ארוחה אישית בטרמינל 1, שמשמש את טיסות ה low cost, לאלה שטסים בהם – במחיר 22 שקלים שזה כולל כריך, שתיה חמה או שתיה קרה. זה הופעל כבר אתמול. המכונות האוטומטיות לשתיה הוכנסו והופעלו כבר לפני שבוע, והיום הוכנסה כבר מכונה לכריכים באולם היוצאים, שתופעל כבר היום אחר הצהריים. היא כרגע בתהליכי הכנה להפעלה.
בנוסף, התקבלו ההחלטות הבאות
1. לא לממש את הזכות הקנויה לרשות לאופציה להארכת החוזים – לארקפה בשחקים, בית הקפה בשחקים, אלא לצאת למכרז, שההפעלה שלו תהיה ב-3 לדצמבר, שנה זו, ולסי אספרסו, שמפעיל שני בתי קפה – אחד, בשחקים ואחד באולם היוצאים, ותחילת ההפעלה היא במאי 2015. שלושת בתי הקפה האלה יוצאים למכרז.
היו"ר עדי קול
מכרז שבו תגדירו מחיר.
יורם שפירא
מכרזים. מכרז שבו יוגדר סל מוצרי יסוד - - -
היו"ר עדי קול
מוצרים שביקשתי: קפה, מאפה, כריך ושתיה קרה.
יורם שפירא
שיהיו מקסימום במחירי השוק או פחותים מכך, כפי שנהוגים בכל אחת מהרשתות שתזכנה במכרז. זה היה לביצוע מידי ואכן ביצענו, בהתאם להנחיית המועצה.

הדבר הבא – אנחנו ניפגש עם בעלי ההרשאה בתחום ההסעדה ונבקש את הסכמתם להפחתת מספר מוצרים, אחד או יותר, כדי שתינתן תשובה גם למוצרים האיכותיים יותר. אני רק רוצה לציין שבנתב"ג ניתן למצוא מ-7 שקלים עד 18 שקלים, קפה לסוגיו השונים.
היו"ר עדי קול
יש שיגידו שגם 7 שקלים זה מחיר מאד גבוה, כאשר ניתן למצוא ברחבי תל אביב קפה במחיר זול יותר.
יורם שפירא
אני לא רוצה להיכנס עכשיו לדיון שהיה בפעם הקודמת מה זה נתב"ג ומה זה שוק אחר, אבל אני חושב שמחיר בשדה תעופה, ברמת השירות שניתנת בנתב"ג ב-7 שקלים עד 18 שקלים, תלוי בסוג הקפה ובגודל הכוס, הוא מחיר מצוין.
היו"ר עדי קול
בתוך כמה זמן נוכל לקבל תשובה לגבי ההתנהלות שלכם מול הזכיינים כדי נוכל לדעת אם אנחנו נותנים מענה כבר בקיץ הקרוב?
יורם שפירא
אמרתי – עד שלושה שבועות. נחזור אליך בטלפון ונקווה שהזכיינים או חלק מהם ייעתרו לבקשתנו, אבל אנחנו לא יכולים להכריח אותם. אבל בכל מצב, אנחנו כן מפקחים ומוודאים שהמחירים לא יחרגו ממה שמותר לכל אחד לפי החוזים שלו. אין שום חריגה כיום, באף אחד מבתי הקפה - - -
היו"ר עדי קול
זה כבר היה בדיון הקודם, אנחנו מצאנו חריגות גדולות.

אני רוצה להגיד כמה דברים. התחושה של הציבור במקרה של רשות שדות התעופה היא קשה, והיא נעשית קשה יותר בשבועות האחרונים, כשעולה בכותרות עניין המשכורות הגבוהות, החוזים השערורייתיים כביכול, שאותם ביקשתי להציג. אני אעבור על החוזים האלה. גם דמי שכירות מאד גבוהים וגם רווחים מאד גדולים, כביכול – רווחים תפעוליים מאד גדולים של הרשות. התחושה של הציבור היא שמנצלים אותו.

תפקידה של הוועדה לפניות הציבור להתמודד עם התחושה הזו ולתת מענה לציבור בכל סוגיה. אני מרגישה שהיום התקדמנו צעד אחד. אני ד"ר למשפטים ואומרים במשפטים – תנאי הכרחי אך לא מספיק. אנחנו שמחים שהתקדמנו, שמחים שיהיו מכונות, שמחים שהבנתם את הצורך בארוחות low cost, ועדיין אנחנו רוצים לראות את הצעד שהרשות עושה לקראת הציבור, גם בקיץ הקרוב, ממש מידית, עוד 3 שבועות. באוגוסט חם, וכל מי שיכול להרשות לעצמו נוסע לחו"ל. אנחנו מקווים שתתנו מענה גם לציבור הנוסעים, בשלב הזה.
יורם שפירא
אל"ף- כן, ובי"ת, היות וכבר הזכרת את תחושות הציבור, אני חייב לציין, היות ואנחנו בפגישה פורמאלית – רשות שדות התעופה מעבירה את כל הכספים בחזרה לציבור. השקעה של למעלה מ-5 וחצי מיליארד שקל במהלך ה 5-4 שנים האלה, גם בעבר וגם בהווה, משדרוג הבטיחות - - -
היו"ר עדי קול
אני גם הייתי מוסיפה – משכורות מאד גבוהות, ועד עובדים מאד גדול. זה הפך להיות מין דוגמה, גם בתקשורת, לאחרונה, לגוף שעובד בצורה מתירנית.
יורם שפירא
אז אני חושב שהגוף שלנו לא עובד בצורה מתירנית. הגוף שלנו עובד 24/7 וכשאנשים הולכים ומבלים בחו"ל, אנשים שלנו עובדים בטמפרטורות של 39 ו-40 מעלות, מעמיסים ופורקים מזוודות, נותנים שירות נהדר.
היו"ר עדי קול
זה חלק מהעבודה, השאלה היא כמה מרוויחים והאם התחושה של הציבור שהמשכורות גבוהות, שמקורבים נכנסים, שיש תהליך פוליטיזציה מאד גדול של הרשות – זה לא נושא הדיון, אבל אני חושבת שגם לזה תצטרכו לתת מענה.
יורם שפירא
אני אשמח אם רוב הגופים במדינת ישראל, לפחות ציבוריים, ממשלתיים וממלכתיים – יתנהגו כמו שמתנהגת רשות שדות התעופה בכל מערך כוח האדם שלה והשירות שהיא נותנת לציבור.

<
היו"ר עדי קול
אני מקווה שלא. אין נוכחים שרוצים לשאול שאלות ולכן אני אסגור את הדיון. יש בשורה, בשורה חשובה, בעיניי, לציבור הנוסעים. לא מספיקה, אנחנו נמשיך לעקוב ולקיים שיחות בשבועות הקרובים ומקווה שנוכל לצאת בבשורה נוספת. תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:05>

קוד המקור של הנתונים