ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/07/2014

מימצאים ולקחים להיערכות לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון

פרוטוקול

 
PAGE
4
ישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

לטיפול באתר קבר הרשב"י והילולת ל"ג בעומר

08/07/2014


הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה
לטיפול באתר קבר הרשב"י והילולת ל"ג בעומר
יום שלישי, י' בתמוז התשע"ד (08 ביולי 2014), שעה 14:30
סדר היום
<הממצאים והלקחים לנושא היערכות המדינה לחגיגות ל"ג בעומר במירון>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – היו"ר

ישראל אייכלר – מ"מ היו"ר
מנחם אליעזר מוזס

אורי מקלב
מוזמנים
>
דרור גנון - מנהל אגף בכיר, תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יוסף שוינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

עו"ד אליהו ליפשיץ - יועץ משפטי, משרד התיירות

ברכה כהן - נפת צפת, משרד הבריאות

ד"ר חיים רוטברט - רופא נפת צפת, משרד הבריאות

ניצב משה אדרי - ראש אגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק פנחס אזרזר - ראש ענף אבטחה ורישוי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברציק - דובר המגזר החרדי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

אריאל טויטו - ועדה מחוזית צפון, משרד הפנים

הרב יוסף שווינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

ישראל דרעי - הממונה על המקומות הקדושים בצפון, המחלקה למקומות הקדושים

ישראל אוחנוב - עוזר יו"ר החברה ממשלתית לניהול קבר הרשב"י ומורשתו

ראובן אדרי - מנהל מרחב צפון, נתיבי ישראל - החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ

יואב שושה - פרמדיק, מפקח אגף רפואה במרחב ירדן, מד"א

יוסי ורצברגר - יועץ למנכ"ל רשות הטבע והגנים הלאומיים

זאב קשש - יו"ר איחוד הצלה

שרגא הופמן - סמנכ"ל איחוד הצלה

שחאדה סמואל - נתיב אקספרס

יעקב האני - נתיב אקספרס

נאיף דעקה - נתיב אקספרס

דוד דהאן - יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים
<הממצאים והלקחים לנושא היערכות המדינה לחגיגות ל"ג בעומר במירון>
היו"ר דוד צור
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את הדיון הראשון של ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה. הועדה מונתה לטפל וגם להפיק לקחים וגם בראיה קדימה לאירוע המשמעותי של אתר הרשב"י (רבי שמעון בר יוחאי), והילולת ל"ג בעומר. האירוע הזה שמנתב אליו מספר גדול מאוד של אנשים, אני מודה שאני לא הייתי שנים רבות לפני הפעם האחרונה שהגעתי להר. מתוקף תפקידיי הקודמים באתי לא פעם ולא פעמיים למירון, לא זכרתי את האירוע כפי שראיתי בפעם האחרונה שהייתי.
אני לא מתייחס האם האירוע עבר באופן מיטיבי או לא, אני מתייחס בעיקר לווליום שלו. זכרתי אותו כאירוע הרבה יותר מינורי ממה ראיתי בפעמים האלה. צריך לומר שלפחות ביממה הראשונה, מתוך התרשמותי שלי, עד לשעות הבוקר המוקדמות ראיתי שהאירוע זורם ועובד יפה למעט תקלות מסוימות עליהן נשמע. אני מקווה שסיימתם את כל התחקירים. נשמע כאן את עיקרי התחקירים. ביממה שלאחר מכן הדברים נראו כבר אחרת.
אני מוכרח לציין, אמרתי את זה באחד הסיכומים שעישנו בתום האירוע הזה, אותי יותר מעניין עניין התנועה, אין ספק שזה שהאירוע בראש ובראשונה בטיחותי בסדר העדיפות ולאחר מכן זה אירוע של הזרמת תנועה ואירוע של תנועה. לפעמים זה תופס אולי מצב הפוך, עם כל זה שהשנה עשו הכנה לתשתית שהבטיחה אולי את נושא הבטיחות יותר משנים קודמות. למשל, הבמה שהייתה ראויה לציון. כפי שהיא שנעשו הטריבונות/רמפות שהיו יוצאות מהכלל, עדיין העדר תשתיות ראויות בדרך לשם, ממש סמוך לישוב, אוהלים, תינוקות, ילדים שמוסעים בעגלות, אפילו מכוניות שעדיין מורשות לנסוע שם, אנשים ישנם באוהלי סיירים קטנים על השבילים עליהם נעות מכוניות.
זה נראה משהו שהוא ברמה לא סבירה. זה שסיימנו את האירועים האלה ללא נפגעים בנפש, אני מקווה שמצאו את כולם, לא בטוח שעד היום ספרו כולם את כולם, עד עכשיו לא ידוע לנו על כאלה. כנראה שבכל זאת, יסלח לי הרב אייכלר, אני אומר לכם כאדם חילוני, אפיקורס, כנראה שיד אלוהים בכל זאת שם ואיך שהוא הצליחה לנתב את הדברים.
יסכים איתי הרב אייכלר שאלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו, אנחנו חייבים לסיים כאן התחקיר ולראות שאנחנו כמובן לא מחליפים את התחקירים של היחידות. אנחנו רוצים לשמוע עליהם ולהפיק לקחים ומכאן להתקדם. אני אתן לידידי חבר הכנסת ישראל אייכלר לומר כמה דברי פתיחה ולאחר מכן נשמע את גופי המשטרה, את גופי החירום האחרים ואת משרדי התיירות והדתות. בבקשה.
ישראל אייכלר
אני מבקש להצטרף לרוח שהתחיל היושב ראש חבר הכנסת דוד צור ולדבר תחילה על הכוס המלאה, הייתה כוס מלאה בשפע גדול, "ושאבתם מים בששון" שהיא כמו כוס הבדלה ששופכים יין מעבר למה שהיה. בלי עין הרע היה קהל כל כך גדול ובורך ה' כולם שבו בשלום.

הושקעו המון השקעות גם בבמות שבשנה שעברה המשטרה כמעט אסרה את האירועים האלה. השקיעו ובנו רמפות וטריבונות וזה היה בסדר גמור. היו גם הרבה שיפורים, אנשי המשטרה, אנשי הצלה ואנשי מד"א, איחוד הצלה וכל הגורמים. אפשר לומר שהאירוע עבר בהצלחה יחסית גדולה מאוד. כמובן התחבורה ברוב שעות היממה עבדה. אבל, עכשיו למים שנשפכו מעבר לכוס.

יש מחסור כרוני, אני מיד ניגש לעניין הפתרון שהשר לביטחון פנים מדבר עליו כמה שנים ובצדק. חייבים למצוא, ישנם שם 50 דונם לפחות של שטחי חנייה נוספים. זה הפתיח וזה הסיום של ההצלחה של התחבורה. אתה לא יכול להטיל על השוטרים להכניס כל כך הרבה אוטובוסים ומכוניות בשטח שלא מספיק להחנות את הרכבים וגם להפנות וגם להזרים את התנועה.
אנחנו חייבים למפות את השטחים שם, למי זה שייך בכלל, מיהם הבעלים, אולי מדובר כאן בקרקעות של מינהל מקרקעי ישראל שמותר להפקיע לצורכי חנייה לשבוע ימים של ל"ג בעומר? האם מישהו צריך דווקא לטעת גפנים באותם שטחים בתוך מעגל התנועה כדי להוציא ממישהו שכירות גבוהה יותר. מצידי שישלמו להם שכירות, לי אין שום בעיה עם זה, אבל השטח חייב להיות פנוי לחנייה. אם אין מספיק בתוך המעגל אז צריך למצוא חניונים באזורים קצת יותר מרוחקים ואם למכוניות פרטיות צריך חניונים אחרים אז שיהיו במרחק כל שהוא, צריך להכין חניונים ולהסיע בשאטלים.

בנושא השאלטים אני אומר שרעיון השאטלים מתאים למקומות שבהם יש מעט קהל עם הרבה אוטובוסים. בכזה קהל אין סיכוי ששאטלים יעבדו בצורה מסודרת. חייבים למצוא את החניונים הכי קרובים. אם הצלחנו להעביר במשך כמה שעות בשאטלים על ידי המעטת מספר הבאים, בעיניי, זה לא נקרא הצלחה. יש לי ויכוח עם כל אלה שאומרים שהייתה הצלחה בכך שהגיעו פחות אנשים, בעיניי התקדים של קבר רחל שפחדנו בשנה שעברה, קרה השנה במירון, פשוט הפחיתו את מספר הבאים. בשביל המשטרה ובשביל הגורמים המקצועיים זו הצלחה. לא באו, היה בסדר גמור. זה כמו בחתונה שמישהו אומר 'במקום שנזמין 400 איש נזמין 30 חברים'. יש אנשים שעושים כך חתונה, 'נזמין 40 חברים ושכל אחד יוכל לשבת ברוחק' - - -
היו"ר דוד צור
כמה פחות הגיעו?
ישראל אייכלר
לא ספרתי ואני לא רוצה להישמע לא מקצועי, אבל עשרות אחוזים פחות מהשנה שעברה. יש כאלה שאומרים 30% פחות, יש אומרים 40% פחות, עשרות אלפים של אנשים שנבהלו ולא באו. הסיבה הראשונה, בגלל שציבור גודל מאוד של אנשים שלא היו רגילים לנסוע באוטובוסים, אומנם ועדת הפנים בשבועות האחרונים יחד עם השר והגורמים המקצועיים ניסו לעשות בכרמיאל, צפת ובכל מיני מקומות וזה לא עבד, אנשים עמדו שעות והשאטל לא הגיע, לא באשמת הנהג ולא באשמת "אגד" אלא בגלל שהדרך הייתה חסומה. לכן החניונים צריכים להיות במקומות קרובים, לא בכרמיאל ולא בצפת, אלא בכפרים ומושבים שישמחו להחכיר לכמה ימים את השטחים שלהם. אולי בשטחים ששייכים לרשות מקרקעי ישראל או לקק"ל (הקרן קיימת לישראל), שאפשר לקחת אותם. אנחנו רוצים תשובות על הדברים האלה, מה מתכוונים לעשות ועוד כמה תשובות.
לפי הפניות שקיבלתי בשטח מהאנשים, השוטרים לא היו מספיק מתודרכים, לא תמיד השוטר ידע מה הוא צריך לעשות. התחבורה הציבורית לא הגיעה לשערי מירון מלבד "אגד" וזה למרות שהובטח מהשר שלפי המצב בשטח יזרימו גם את החברות האחרות, זה לא עבד - - -
היו"ר דוד צור
אוטובוסים פרטיים?
ישראל אייכלר
כן. אוטובוסים פרטיים שהם 900 אוטובוסים, זה לא איזה מישהו פרטי שבא מהבית. בסוף ל"ג בעומר היה מחדל, יוסי בוודאי ירחיב על זה, כמה אוטובוסים שכן נכנסו יצרו בלגן גדול כי זה לא היה מאורגן. אנשים אמרו לנו שמוקד המידע המיוחד לא תפקד כראוי, לא היה תיאום בין המידע שקיבלו הנהגים להוראות שנתנו השוטרים בשטח. השאלה אם מערך ה-SMS שהיה לשוטרים בסדרי התנועה היה טוב.

אני חוזר שוב על ההצעה שהצענו בשנה הזאת, לעשות את מעגל התנועה הרבה יותר גדול לפי התכנית שהגשנו לשר לביטחון פנים, שיהיה 45 ק"מ. במשפט אחד אני אומר לכל האנשים המקצועיים שיושבים כאן שיהיה להם ברור, שזה יהיה חד-סטרי ממירון צומת 7, צומת עמיהוד, קדרים, אליפז, צפת, עין הוזים, צומת סאסא עד מירון. מעגל גדול מאוד שיהיה חד-סטרי ברוב השעות למעט רכבי הצלה ומשטרה ולאלה שצריכים להיות על השטח. זה יכול לפתור המון המון בעיות. בתוך המעגל הזה אפשר למצוא המון שטחי חנייה גם לרכבים פרטיים, גם לאוטובוסים פרטיים וגם לאוטובוסים ציבוריים. הכנו מפה והגשנו אותה למשטרה כדי שיעשו את זה. אני מקווה שבשנה הבאה יוכלו לחשוב על זה שוב. תודה רבה.
היו"ר דוד צור
הרב מוזס, יש לי הצעה שקיבלתי מחבר הכנסת גילאון כשהגעתי לכנסת. הוא הציע שידברו חבר כנסת ואורח. בבקשה.

אני אבקש לפתוח דווקא עם משרד התחבורה, עשיתם לעצמכם את התחקיר כבר?
דרור גנון
כן עשינו את התחקיר.
היו"ר דוד צור
נשמע קודם את המשטרה וגם את המחוז הצפוני ואחרי זה נשמע את הרב מוזס, לאחר מכן נשמע את משרד התחבורה.
משה אדרי
ברשותך, אני אתן למופקד על המצב, אני נכנסתי לשמוע וגם להשמיע את הדברים. אני אשמיע את הדברים של אגף התנועה, נמצא כאן פיני, פנחס מהמחוז, המבצע הכולל הוא של מחוז צפון. אני ת"פ (תחת פיקוד) המשימתי של התנועה שהיא המאסה העיקרית ואני אתייחס לדברים.

אני אגיד את הדברים כפי שאנחנו ראינו אותם, בדרך שאנחנו ראינו אותם יחד עם הנתונים אנחנו יכולים להגיד מה קיים, מה נמצא. אני באמת רוצה להודות גם על הפקת הלקחים המהירה שאנחנו עושים כדי שלא נעשה אותם לקראת האירוע ולהגיד אי אפשר לעשות את התשתיות.

דבר נוסף, אני רוצה להגיד לכל השותפים ממשרד התחבורה דרך חברות ההסעה, חברי הכנסת החרדים שסייעו, שהאירו, שנתנו עצה ועזרו לנו לבנות את התכנית הכי טובה שראינו לנכון כדי להביא את מספר האנשים בדרך המהירה, הטובה, אני יכול להגיד גם בדרך המקצועית שנעשתה. אני לא נותן לעצמי, לא לי ולא לאנשים ציונים להגיד שהיא טובה. אני יכול להגיד שיש הרבה מאוד לקחים מהאירוע הזה.

ההערכה שלנו מהנתונים הקיימים, אנחנו מדברים על בערך 225 אלף איש שהגיעו מיום שישי עד מוצאי יום ראשון - - -
אורי מקלב
כמה היו בשנה שעברה?
משה אדרי
אני לא יודע. אני יכול להגיד שבפעם הראשונה השנה יש לנו מספרים מוחלטים שאנחנו יכולים לדבר עליהם. אפשר להגיד מיליון, חצי מיליון - - -
אורי מקלב
מה היו הנתונים של המשטרה משנה שעברה?
היו"ר דוד צור
הרב מקלב, זה כמו שהיו 400 אלף בכיכר, בכיכר רבין גם אם תשים אחד על השני כנראה לא נכנסים יותר מ-80 אלף או מספר כזה. אתה יודע, אגדות יש.
משה אדרי
בטכנולוגיה קיימת אני יודע לספור מה היה ואיך היו הדברים גם מבחינת אוטובוסים, כלי רכב פרטיים שראינו, כל זה נותן לנו את ההערכה להגיע למספר של 250 אלף איש. אני אמסור קצת נתונים כדי לסבר את האוזן.

אגף התנועה היה עם 1,580 שוטרים שהיו לאורך כל הדרך. האירוע התחיל מיום שישי והסתיים ביום ראשון בשעה 03:00. חשוב שידעו שהיו שני פיקים גדולים מבחינת מספר האנשים שהגיעו. המספר הגדול הגיע בין השעה 06:00 ל- 08:00 של יום ראשון עם 30 אלף איש שיצאו בנקודת הזמן הזו. הפיק השני הגדול והמשמעותי היה בין 11:00 ל- 0:300 לפנות בוקר של היום השני. בפיק הזה ירדו 70 אלף איש תוך 4.5 שעות, זה היה מצב של 23 אלף איש לשעה שאנחנו מוציאים מהאתר. זה אומר שאנחנו מוציאים מאסה של 70 אלף איש בנקודת זמן זו. בין השעות 11:00 ל-03:00 לפנות בוקר הייתה המאסה המשמעותית שבו היו צריכים להוציא מספר גדול של אנשים מהאזור הזה. סך הכול היו 2,458 אוטובוסים שנעו במעגלים, הלכו חזרו. אני לא סופר את השאטלים שהלכו וחזרו. בשנה הבאה גם לזה ניתן את הפתרון ונדע לספור אותם.
אני אתן דוגמה, רק במחסום עין הוזים היו 1,030 אוטובוסים שהיו בחניון הזה, נכנסו ויצאו, נכנסו ויצאו. יש לנו את 'צבעון' ששם היו 505 אוטובוסים. אנחנו יודעים למספר, אנחנו יודעים להגיד.

מספר האנשים, חצי ממספר האנשים, שהיה בסביבות ה-100 אלף איש, שהה על ההר 4.5 שעות. אנחנו יודעים, בערך שעתיים הגעה, 4.5 שעות היה אדם על ההר בממוצע ולאחר מכן חזר בחזרה לנסיעה שלו לכל מקום בארץ.

61% מהאנשים שהגיעו הגיעו משישה ישובים מרכזיים: ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עלית, מודיעין עילית ואשדוד. כל השאר הגיעו בפריסה מכל הארץ. אני אומר במספרים קטנים, אבל זאת המאסה העיקרית שהגיעה לשם. גם את זה אנחנו יודעים. בסופו של דבר הגיעו 285 אלף איש בתחבורה ציבורית ורכבים פרטיים. זה מה שיצא מתוך הישובים והגיע - - -
ישראל אייכלר
יש לי כאן בעיה בחשבון, כי אם 2,500 אוטובוסים כפול 50 איש באוטובוס זה 125 אלף בלבד.
משה אדרי
אני יודע. השאר הגיעו ברכבים פרטיים, עלו לישובים והגיעו בשאטלים.
ישראל אייכלר
עוד 100 אלף איש ברכבים פרטיים?
משה אדרי
כן. כן. כן. מרכבים פרטיים. אנחנו רואים את הסלולר של כולם, אנחנו רואים את ההגעה שלהם, אנחנו רואים את היציאה, אנחנו רואים מי היה ביום שישי ונשאר עד יום ראשון. אנחנו רואים את הכול החל מי היה, מה נמצא. אנחנו רואים את הכול ואם תרצו את המידע גם את זה ניתן לכם, הכול באדיבות משרד התחבורה - - -
ישראל אייכלר
אבל אתם לא מאזינים לאנשים.
משה אדרי
חס וחלילה.
אורי מקלב
אני יכול לומר באחריות מקצועית כי 25% מאלה שבאו למירון לא היו להם בכלל טלפון נייד. 25%.
משה אדרי
שכל אחד יוסיף את מה שהוא רוצה. חבר הכנסת מקלב, אני מזכיר שגם אצלכם יש אנשים עם שני מכשירים ניידים, אחד כשר ואחד לא כשר. אני לא רוצה להיכנס לזה. אני אומר מהם המספרים המוחלטים. אנחנו יודעים לחשב את הכול. כל אחד יעשה את הממוצע שלו.
אורי מקלב
בתוך עמי אני יושב, אנחנו יודעים - - - -
משה אדרי
אני יכול להגיד שהתכנון אל מול הביצוע של תשתיות, כמעט הכול עבד לנו גם בנושא של הסד"כ (סדר כוחות) שוטרים, גם בתשתיות שנבנו כל מה שביקשנו. אני אומר את זה כאן, החבר'ה עשו עבודת קודש ומהר וגם בטיחותי. כל נושא הגידור, כל נושא השאטלים, הקמת גשר הולכי הרגל, שילוט שנעשה, אומנם הוא לא היה טוב ואנחנו נטפל בזה, כל נושא החניונים וההכשרה שלהם כולל החניונים בערים שהיינו צריכים לטפל בהם מהר. מי שהגיע בתחבורה ציבורית נסע יחסית טוב מבחינת זמנים. מי שהגיע ברכב פרטי לא היה לו נעים. אני אגדיר ואומר שגם בהגעה שלו, גם בחניון - - -
ישראל אייכלר
אתה מדבר על 100 אלף איש לפי החשבון שלך. 100 אלף איש לא היה להם נעים.
משה אדרי
לא היה להם נעים למרות שאמרנו וביקשנו ונתנו. בעניין הזה מי שהגיע בשאטל, אנשים שיצאו מירושלים תוך שעתיים וחצי הגיעו, היו 4.5 שעות בתוך האירוע וחזרה – זה שירות שהבטחנו וקיימנו ונתנו. היו מספר בעיות ותובנות שאנחנו צריכים להתייחס אליהן. אני מזכיר שהנחות היסוד שהשנה הבאה לא תהיינה אותו דבר, זה לא יהיה במוצאי שבת אלא באמצע השבוע, קרי, רביעי, חמישי, שישי וזאת התייחסות אחרת לגמרי.
היו"ר דוד צור
יותר טוב או פחות טוב?
משה אדרי
יותר טוב בפריסה, אבל יותר אנשים.
ישראל אייכלר
יוכלו להגיע מהצהריים שלפני, זה יתפרס ליותר זמן.
משה אדרי
הדבר השני הוא נושא הדלקות המדורות. הצפיפות בסוף ההדלקות של היום הראשון יוצרת לנו בעיה, נצטרך לטפל בשנה הבאה בעזרתכם, לפיזור ההדלקות בצורה הטובה ביותר.
היו"ר דוד צור
בין החסידויות השונות.
משה אדרי
בעיקר "תולדות אהרון" ואברהם. זה משהו שצריך להתייחס אליו.

הנושא השני, כדי שנפזר את זה אנחנו צריכים לחלק את החניונים עליהם דיבר חבר הכנסת ישראל אייכלר - - -
היו"ר דוד צור
אולי כדאי להגיד מילה, למרות המצב אנחנו מקיימים את הדיון, ליבנו כולנו עם אנשי הדרום. אנחנו מקווים שנעבור את הימים הקרובים ללא נפגעים בנפש, מאחלים כמובן גם לחיילי צה"ל שעושים בדרום להשבת הביטחון לכולנו - - -
ישראל אייכלר
בזכות רבי שמעון בר יוחאי.
היו"ר דוד צור
גם בזכות רבי שמעון בר יוחאי ואפילו גם בזכות אלה שמתגייסים, שישובו כולם בשלום.
ישראל אייכלר
אלו שתי מערכות: זכויות רוחניות – רבי שמעון בר יוחאי, זכויות מעשיות אלו האנשים שבשטח. אלו שני עולמות, עולם הבא והעולם הזה.
היו"ר דוד צור
למרות הכול אנחנו מקיימים את הדיון הזה כי חייבים לקיים את השגרה שלנו. אנחנו מבינים שמדי פעם הוא ירצה לדבר בענייני היום. אני ארצה לשמוע את המחוז הצפוני כדי להשלים את תמונת המשטרה ואחר כך נחזור לשמוע את ההמשך.
פנחס אזרזר
אני אתחיל עם מטרת המבצע. מטרת המבצע הושגה, שלום הציבור נשמר. לא היו לנו נפגעים בנפש, באמת תודה לאל. סך כל הסד"כ שהפעלנו במחוז הצפוני לטובת המבצע הזה עמד על 3,889 שוטרים לאורך שלושה ימים. האירועים החריגים שהיו לנו בתחום האירוע היה שרפת קוצים בסיום ההילולה.
משה אדרי
הדבר הנוסף שהקשה עלינו היה נושא של הכוונת הולכי הרגל. מדובר על ירידת מאסה של אנשים ללא הכוונה. לנו היה קשה גם לתקשר עם האוכלוסייה ובעיקר עם נשים וילדים, זה משהו שנצטרך לטפל בו בשנה הבאה עם סדרנים מהמגזר החרדי שייתנו מענה בצורה מסודרת לאורך כל הדרך.

מספר אנשים מול אוטובוסים, אם היו לנו במחסנית כל הזמן אוטובוסים היינו מצליחים להתגבר על - - -
היו"ר דוד צור
היו חסרים?
משה אדרי
לדוגמה, בין השעות 06:00 ל-08:00 בבוקר היינו חסרים בסביבות 120 אוטובוסים כדי להוציא אותם בזמן סביר. בלילה כמובן שהייתה בעיה גם בתנועת המעגל שנתקעה לנו וגם מספר האוטובוסים בעיקר בהחזרת מאסת הגדולה של השאטלים לכרמיאל, צפת וראש פינה. שם הייתה לנו איזו בעיה, בהמשך נתייחס אליה. אנחנו בבסיס התכנית רוצים לייצר אזור של ערים קרובות, ערים רחוקות ושאטלים. גם לזה נתייחס. כמובן שאם נצא בתכנית מאורגנת עם כולם בנושא תשתיות כולל נושא בורמה א' ובורמה ב' אליו צריך לתת גם לזה התייחסות.

אם היה משהו שהתפללתי עליו במשך כל התהליך הזה הוא שלא יקרה לנו אסון המוני. לחלץ את זה דרך ציר א', בורמה א' או בורמה ב', היינו בבעיה. זה משהו שהיינו צריכים להתייחס אליו בהרחבה שלו. בלי לשים לב הכנסנו 1,800 אח"מים ( אנשים חשובים מאוד) דרך ציר בורמה. הם פקקו את הציר ואם היה קורה משהו היינו לצערנו - - -
ישראל דרעי
כמה?
משה אדרי
1,800.
ישראל דרעי
תוריד אפס אחד.
משה אדרי
אל תחלוק עלי, אני מבקש, קצת אמינות ובצניעות. אני אחראי להכניס את האנשים. בעניין הזה אני יכול להגיד מה נכנס - - -
ישראל דרעי
הגשנו רשימות מסודרות.
משה אדרי
הרשימה השתנתה בצורה מאוד מאוד רבה. תן לי את הקרדיט.
משה אדרי
שלא יתפרש שנכנסו - - -
קריאה
לא כולם פנו דרכם. חלקם פנו ישירות.
משה אדרי
אם תראה את המספר, יש לי רשימה מסודרת, מאורגנת.
ישראל דרעי
לא שלנו.
משה אדרי
לא בהכרח שלכם. זה בסך הכול מה נכנס, אין שלנו ויש שלכם. זה אירוע שהיה. אני מדבר מנתונים מוחלטים.
ישראל אייכלר
יש לכם לקח להרחיב את הפינוי?
משה אדרי
אני מיד אתייחס. יש בעיה עם הפרדת סוגי השאטלים, גם עם זה הייתה לנו בעיה.

יש לנו לקחים מעבודת המטה דרך האירוע עצמו בכל אחד מהפרמטרים כולל התחבורה הציבורית. אנחנו עשינו תחקיר יחד עם משרד התחבורה, קיבלנו את הלקחים של "אגד" ושל החברות הנוספות. שמענו את כולם ומיד נשב גם עם המנהלת, עם אלכס. אנחנו נתייחס לכל נושא הדוברות, להבנה מי הגיע ומי שמע אותנו. גם לזה יש לנו התייחסות.

ההמלצות שלנו, לזה אנחנו נערכים, הקמת צוות תכנון מחדש על בסיס הלקחים שהיו למירון 2015 בשילוב כל הגורמים המקצועיים. אני אשמח שכל אחד ייתן את דעתו. אנחנו גם לקחנו את התכנית המבצעית שהציע חבר הכנסת ישראל אייכלר וגם אותה בחנו וראינו שמהרגע לרגע אי אפשר להתייחס לזה. צריך לתת לזה מענה. בשנה הבאה כשהאירוע יתרחש באמצע השבוע צריך לתת התייחסות לישובים הכלואים ולישובים הסובבים. בנאדם שרוצה לנוסע שלא יעשה את כל המעגל התנועה הזה. אנחנו צריכים לחשוב על זה ולתת לזה את המענה. כל הנושא צריך להיות מגובה בתקציב. אי אפשר, אני חוזר שוב, אי אפשר להגיע לנקודת הקצה ולעמוד בפתח על איזה שקל אחד או שניים בדברים שאנחנו רוצים לעשות. תשתיות, זה צריך להיות מגובה. לחלק מהדברים אנחנו יכולים לתת כבר את העלויות, אפשר להריץ את זה בצורה מסודרת, אבל זה חייב להיות מגובה בתקציבים. אי אפשר שבכל דבר להביא אותנו לקצה.
העיקרון על פיו פעלנו הוא עיקרון הפרדת הולכי הרגל מכלי הרכב. העיקרון השני, אי הגעת כלי רכב פרטיים הוא עיקרון נכון שצריך לתת לו מענה. למי שמגיע עם רכב פרטי צריך לתת לו מענה טוב יותר. אני אומר שהעיקרון הזה להזרים את המעגל השני והשלישי בצורה טובה. כל הגידור, כל ההתייחסות, כל ההגעה, תזכרו, מדובר כאן במאות אלפי אנשים שמגיעים לנקודת קצה ויורדים ממנה. הם 4.5 שעות על ההר. בסופו של דבר גם לסבלנות שלהם יש את נקודת הקצה. תראו מה היה קורה אם היינו מכניסים כלי רכב פרטיים, אם היינו מכניסים תחבורה ציבורית, אגב, ניסינו את זה.
בתחילה זה יצר לנו ברדק בחזרה של האנשים כי בנאדם שירד לא ידע עם איזה שאטל לאן הוא מגיע, לצבעון, לפרוד, למקום אחר. זה ייצר לנו בעיה כי אנשים לא ידעו לאן ללכת. זה משהו שהפסקנו אותו אחרי שניסנו את הפעם הראשונה. להכניס לתוך המעגל לא הייתה שהוא בעיה, אבל מה הוא עושה בחזרה שלו. לכן מי שמגיע עם השאטל שידע לאן הוא מגיע ויודע לאן הוא הולך.
בבחינה שעשינו, גם אתה הייתה וגם אנשים שהתלוו אלינו, לשאטל לקח 5.5 דקות מהרגע שהרכב מגיע הוא מחנה, עולים לשאטל ומגיעים להר. השעות - - -
ישראל אייכלר
כשהתנועה זרמה, בוודאי, כשהתנועה נתקעה אז כולם - - -
משה אדרי
התנועה זרמה ב-95% מהזמן.
היו"ר דוד צור
מה לגבי האוטובוסים הפרטיים?
משה אדרי
אמרתי, טיפלנו בזה - - -
היו"ר דוד צור
הלקח לשנה הבאה לגבי האוטובוסים הפרטיים.
משה אדרי
זאת ההמלצה שלנו, כי אם הוא מגיע, האדם צריך לדעת בסוף לאן הוא חוזר.
ישראל אייכלר
הוא יודע את המספר, נותנים לו ביד כרטיס שהוא חוזר למקום זה וזה.
משה אדרי
הם קיבלו פתקים. רצינו לתייג אותם עם גומיות, ניסינו את הכול ובסוף הבנאדם מגיע וחוזר והוא צריך לחפש את האוטובוס שלו. זו תנועת הולכי רגל שמייצרת בעיה, זה לא משהו שהוא מסודר, שכולם מגיעים לאותו חניון ומשם האוטובוסים יוצאים לעיר מסוימת. צריך לדעת להתייחס גם לדבר הזה.

מבחינתנו הגדרת תחומי האחריות בין הארגונים היא ברורה. משרד החינוך צריך להתייחס לנושא כבר עכשיו. אם זה יום שבתון שהאוטובוסים שלהם עכשיו יתארגנו ולא בנקודת קצה.
קריאה
זה היה במוצאי שבת.
משה אדרי
זה לא משנה כי הלימודים הם ביום שבתון. בנושא של התחבורה ציבורית חייב שאני לא אתעסק בזה. יש משרד התחבורה, הוא צריך להקים מרכז שליטה, שידע להגיד לי כמה יש בנקודת הזמן הזאת. אני לא צריך לדבר עם חברת האוטובוס, הוא צריך להגיד לי כמה אוטובוסים יש לו וכמה מגיעים לאן. אנחנו צריכים להתייחס לאזורים.
היו"ר דוד צור
מיד נשמע אותו כי הייתה בעיה באזורים.
משה אדרי
נושא של שילוב מערכי ההנדסה והתשתיות – הייתה להם בעיה בבניית התשתיות, זה משהו שנצטרך להתייחס אליו. בשנה הבאה אנחנו נגביר עוד יותר את השימוש בטכנולוגיה, אנחנו נשים גם LPR, סלולר, WAZE, גם אפליקציות שירות לאזרח. היום אזרח ידע אם הוא VIP הוא יכול לעבור, הוא מקיש את המספר שלו ורואה אם יש לו אישור מעבר, בכך הוא לא הקשה עלינו במעברים. זה משהו שנכין ונשכלל אותו לפעם הבאה.

שיתופי הפעולה עם כל מי שהיה, אני באמת חייב לציין את זה. השילוב שלנו, של שוטרות, יהיה כי נוצרה לנו בעיה בפיזור בשעה הקשה של הלילה או בשעת הסיום. היו לנו עם זה בעיות ואני מקבל את זה שזה משהו שלא נערכנו אליו. אני אוכל להגיד שהצוות שנקים עד סוף ספטמבר הקרוב יגיש את התכניות ואת ההמלצות. ברשותכם נזמן את כל מי שירצה ולהשמיע את דעתו ונתייחס אליו בצד המקצועי.

אני מאוד מקווה שלשנה הבאה נשכלל את עצמנו ונהייה טובים יותר מהשנה.
ישראל אייכלר
אבל לא שמענו שום דבר על מה שקרה בסוף היום, אירוע שבגלל ששמתם מחסומים לאנשים - - -
היו"ר דוד צור
תכף נשמע את זה מהמחוז הצפוני, לא ממנו.
ישראל אייכלר
הצורך להכניס סוסים.
משה אדרי
אני אגיד את זה בצורה מאוד ברורה. הפיזור, אם לא היינו לנו את הסוסים, לצערי, היינו מקבלים אסון. אנשים היו נדרסים. האנשים בסופו של דבר רצו לעלות על השאטלים ולאוטובוסים אחרי 4.5 שעות. אימהות עם ילדים ועגלות, אותם לא עניין דבר, הדבר הראשון שהם רצו זה לצאת מהמהלך, אם לא היינו עושים את זה היינו מקבלים הרבה מאוד אירועים עד פגיעה בחיי אדם.
לכן לא הייתה לנו את הברירה ומי שהיה איתנו שם ראה כמה קשה היה להחזיר את האנשים. בשנה הבאה אנחנו לא ניתן להם כי השאטלים התערבבו עם הערים הקרובות ועם הערים הרחקות הם היו במקום אחד. תזכרו, 70 אלף איש שאין להם סדר, אין להם כיוון, אין להם דרך, אין להם שילוט, הם יוצרים בעיה. לא אהבתי את זה, אבל לא הייתה לי בררה. ההחלטה הייתה שלי ושל מפקד המחוז. אנחנו חושבים שאנחנו צריכים לטפל בזה בצורה - - -
ישראל אייכלר
בכל אירוע שיש לך 50 אלף איש כמו אירוע של זמרים או משחקי ספורט האנשים מגיעים לאוטובוסים. כאן שמת גדר כזאת - - -
היו"ר דוד צור
הרב אייכלר, עם כל הצניעות במקרה הזה דווקא יש לי ניסיון. זה המקצוע שלי. יש מה שנקרא 'ניהול קהל'. בנושא של אצטדיונים עם 100 אלף איש, אולימפיאדה, מונדיאל, ראשית האצטדיונים כמו שאתה יודע בנויים עם הרבה מאוד כניסות. פה הכניסה היא דרך ציר אחד בפיק אחד. היציאה די קרובה לציר הזה ואולי יש קצת מהצדדים, אבל הכול מרוכז במקום אחד.
ישראל אייכלר
אולי צריך לפזר.
היו"ר דוד צור
הגיאוגרפיה קצת בעייתית, התשתיות אחרות ולכן צריך לטפל בזה.
משה אדרי
לכן בתכנון שלנו - - -
היו"ר דוד צור
לכן אני אומר שלעשות השוואה לאצטדיון או אפילו לפארק הירקון - - -
ישראל אייכלר
אני רוצה לקחת פתרונות משם ולעשות פה.
משה אדרי
אנחנו נעשה. אנחנו יודעים לעשות את זה וגם להוריד את זה.
היו"ר דוד צור
יש פיסיקה של המקום.
משה אדרי
אני אוכל להגיד שלצערי בכל האירוע הזה, ילד בן 10 הוא הפצוע הקשה. לשמחתי בכל האירוע כל האנשים שיצאו חזרו בתנועה ובצירים ללא תאונה. זה מהלך יפה מאוד וראוי שגם לזה יש להתייחס.
היו"ר דוד צור
>
צ'יקו, תתייחסו או שאתה תתייחס. המחוז הצפוני לא נכנס לא רק לגידור אלא לעובדה שאנשים שמגיעים יומיים-שלושה לפני, הם פשוט מתנחלים בצירים.
משה אדרי
זה לא מפריע לנו, זה לא הפריע לנו. הם נמצאים באזור מתוחם ומגודר. זה שאנשים נמצאים שם מבחינתי זה מהלך ראוי - - -
היו"ר דוד צור
אני מדבר שזה היה לאורך הצירים. אנשים עם אוהלי סיירים היו ממש על השבילים.
משה אדרי
לנו זה לא הפריע, זה משהו שלא פגע בנו לא בחירום ולא בשגרה.
היו"ר דוד צור
לא הפריע?
משה אדרי
אתה מתכוון בפנים, בתוך ההר ?
היו"ר דוד צור
אני לא מדבר על הצירים המרכזיים, אני מדבר על השבילים שעלו למעלה.
קריאה
ציר 866 היה מלא כולו בדוכנים משער בזק ועד לתחנת הדלק. זה כן מפריע.
היו"ר דוד צור
על זה אני מדבר.
משה אדרי
לא יהיה. אחד מהלקחים שלנו לשנה הבאה הוא לבנות תשתית מסודרת. זה לא יהיה לא בתחנת הדלק. חייבים לעשות את השביל המקביל לכביש מ"האור הגנוז" ועד למירון, זה סכנה. לקחנו שאטלים העמסנו ולקחנו אותם.

לגבי משרד התחבורה אני אבקש להתייחס בנושא של תשלום לשאטלים. זה משהו שצריך לזכור אותו - - -
היו"ר דוד צור
מה, אנשים שילמו?
משה אדרי
היו חלק שהיו צריכים לשלם ולכן הוא לא זז עד שלא שלימו לו. בסופו של דבר נתנו הנחייה - - -
היו"ר דוד צור
כמה לקחו?
משה אדרי
אני לא יודע. זה משהו שצריך להתייחס אליו ,וגם התייחסו אליו.
יוסף שווינגר
על איזה שאטלים אתה מדבר?
משה אדרי
מצפת, ממהרים.
קריאה
צפת, כרמיאל, ראש פינה.
משה אדרי
לכן ביציאה חזרה זה ייצר לנו בעיות. או שקונים הלוך חזור או שלא קונים בכלל, אבל אי אפשר לעצור אוטובוס - - -
היו"ר דוד צור
תנצור את השאלה הזאת.
משה אדרי
אנחנו עדיין בתהליך הפקת הלקחים המלא. אם נצא מפה בהחלטה שמקימים, מקבלים ויודעים מה התקציב איתו אנחנו מתמודדים זה יקל על כולם לצאת בשנה הבאה בצורה טובה יותר.
היו"ר דוד צור
תודה. המחוז הצפוני בבקשה.
פנחס אזרזר
אני לא אחזור על מה שאמרתי. אני הפסקתי באירועים החריגים. הייתה לנו שרפת קוצים בציר המהדרין שהפך להיות כמעט אסון. זה ציר קטן שאני אדבר עליו בהמשך.

מבחינת הלחץ והעומס בפיזור, צ'יקו אמר ואני לא אחזור על הדברים. יש לנו כבר את התובנות מכך. אנחנו נפזר יותר חניונים, זה המקום ואי אפשר לשנות אותו - - -
היו"ר דוד צור
יש מקומות שאתם יודעים כבר איפה החניונים האלה אמורים להיות? סימנתם?
פנחס אזרזר
שוב, אלו עליות, תקציבים - - -
ישראל אייכלר
אז אפשר לשנות אותם. זה עניין עלויות.
ראובן אדרי
אנחנו עשינו מיפוי לפני חמש שנים - - -
היו"ר דוד צור
מדובר בשדות נטושים?
ראובן אדרי
גם שדות. מרבית המקומות שמופו הם שטחי מינהל, אבל כשאתה בא להכשיר את החניון של האוטובוסים למשל זה היה להקיז דם עד שעקרנו 70 עצים. זה היה לפני שלוש שנים. אם היו מאשרים במעגל הקטן איפה שכל התחבורה הציבורית מגיעה, שם יש שטחים., כדי להרחיב את השטח, אם היו מאפשרים לעקור עצים ולנטוע אותם במקום אחר, היה אז די מקום.
היו"ר דוד צור
מי הם, קק"ל?
ראובן אדרי
קק"ל, רשות הגנים, המינהל, ברוך ה' לא חסר.
פנחס אזרזר
יש ועדה שהוקמה לפני כשנה על ידי קק"ל בשיתוף איתנו. הינו בסיור לפני שבועיים לאיתור חניונים הנוספים. אנחנו הצענו להם גם שטחים שהם לא ידעו הצענו להם עוד חניונים שתואמו מראש עם אגף התנועה. אלו שטחים שיכולים לתת פתרון טוב. השאלה היא שאלה של זמן. בוודאי עם רשות מינהל מקרקעי ישראל זה ייקח זמן, זה לא עניין ל-2015. במקביל מה שראובן אמר זה משהו שנתקל בבעיה והוא תקוע. מדובר בלהפקיע את השטחים של מושב מירון, זה לא כל כך פשוט, זה הועלה בדיון וכעת בודקים את זה. לא נראה שזה יהיה גם בשנת 2016.
ישראל אייכלר
>
מנהל האתר ישראל דרעי, למה אתה חושב שרשות מינהל מקרקעי ישראל לא תוכל לתת תשובה עד שנת 2015?
ראובן אדרי
זה תהליך של הפקעת שטחים, - - - -
קריאה
זה בית משפט. הם מתנגדים.
ראובן אדרי
אבל לא צריך להפקיע, צריך לקבל אישור להעתיק עצים ואתה עושה את זה.
פנחס אזרזר
זה הועלה בוועדת איתור של המינהל, הם בודקים את זה.
ישראל אייכלר
אבל זה היה חניונים במשך 50 שנה.
פנחס אזרזר
לא. לא. לא. אני מדבר על החלק הראשון שקרוב לציר 866.
ישראל אייכלר
ישראל, מתי התחילו לטעת שם את הכרם? כשאני הייתי ילד לא הייתה שום גפן. אולי בעשר שנים האחרונות. אני מדבר על השטח שראובן הזכיר בתוך המעגל הקטן. כמה זה צריך לעלות וכמה זמן צריך לקחת כדי לנקות אותו שיהיה מקום לאוטובוסים ושאנשים לא ידחסו? אפשר להעביר אותם למקום אחר. הרי הכרמים האלה נטעו רק בשנים האחרונות כדי למנוע מהאוטובוסים לעמוד שם. מה אני תמים כל כך? אני אומנם בכנסת שיושבים אנשים תמימים.
ראובן אדרי
זה לא שייך לאף אחד, זה שייך למדינה. להעתיק את האלונים במקום להפקיע שטחים של אנשים פרטיים.
ישראל אייכלר
את האלונים אתה כן יכול?
ראובן אדרי
בוודאי שאפשר.
ישראל אייכלר
אז מה הבעיה? למה לא עושים את זה עד 2015?
ראובן אדרי
תאשרו את זה.
פנחס אזרזר
היה תיאום מלא מול כל הגורמים כולל המנהלת, "המקומות הקדושים", אפילו מול החצרות. השנה ניסינו שיטה חדשה, לנהל את כל האירועים כמו בשיטת הכדורגל. מינו שם מנהל לכל הדלקה וזה עבד.

כמו שאדוני דיבר בתחילת הדברים בעניין הטיפול בכול והבטיחות. הרב אייכלר מדבר להביא יותר אנשים, רק לסבר את האוזן. המקום הזה יכול להכיל בו זמנית משהו כמו 20 אלף איש, הוא מכיל 70 אלף ו-80 אלף איש. עם יותר אנשים תהייה לנו קריסה ויהיה לנו שם חס וחלילה אסון. יש לנו שם בעיה בדרכי מילוט, יש חוסר בדרכי מילוט. יש לנו דרך אחת שלמעשה ממלאת את מרר. אנחנו כמובן ממליצים שלשנה הבאה לפתוח עוד דרכי מילוט. ישראל יודע שיש תכניות. זה נתקע בתקציב לא תקציב. לא הספקנו לעשות את זה השנה. אנחנו מבקשים לעשות את זה לשנה הבאה.

הקמת גשר מעל המנהרה – המנהרה הפכה להיות מקום מסוכן ודחוק. כמעט והיה לנו אסון שם. אנחנו מבקשים עוד גשר אחד, כלומר שיהיה אחד ליציאה ואחד לכניסה, זה יווסת את הלחץ.

חיבור מערכת הביוב והתיעול - הביוב גולש כל שנה וזה הופך להיות מטרד בכל האתר הזה. צריך סוף סוף לחבר אותו לתשתיות קיימות - - -
ישראל אייכלר
אני חושב שיש למנהלת תקציב לזה.
ראובן אדרי
התחילו לעבוד בנושא הזה, זה יסתיים.
פנחס אזרזר
דרך בורמה א' וב' – צ'יקו התחיל לדבר עליה, היא חייבת לקבל שני נתבים לכל כיוון, זאת הדרך היחידה. אנחנו נתקלים בבעיות מטעם רט"ג (רשות הטבע והגנים), קק"ל, רשות העתיקות. הם פשוט מונעים מאיתנו להרחיב את הדרכים הללו. אם הדרך הזאת תקום ואם חלילה יהיה לנו שם אסון יהיה לנו מקום לפנות את האנשים. כרגע הדרך הזאת אינה עבירה, היא עבירה רק לרכבים גדולים וחבל.

מערכת כריזה מרכזית – לאתר אין מערכת כריזה מרכזית. אנחנו כל שנה מנסים לאלתר ולא מצליחים. חובה לעשות גם מערכת כריזה גם לחניון המזרחי של התנועה וגם לאתר, מערכת כריזה מרכזית שיודעת לפרוץ את כל המערכות, להפסיק את כל המוסיקה ולתת התראות.
קריאה
אתה מדבר על המערכת המרכזית.
פנחס אזרזר
היא לא טובה, לא שומעים. היא קיימת והיא לא טובה. היא לא פורצת וגם לא יודעת לפרוץ - - -
ישראל דרעי
היא נבנית לצורך האירוע וזה צריך לעבור בדיקה.

המתחמים – צריך להגדיל את המתחמים עד גבול התב"ע (תכנון בניין ערים). הגשנו את זה כבר לפני שנתיים, זה מתמהמה. זה יגדיל את מספר האנשים שיכולים להיות על ההר.

שילוט – השנה גם בפיזור הייתה לנו בעיה עם השילוט. לא היה שם שילוט. שילוט ההכוונה היה קטן ואנשים התבלבלו וירדו למעגל, זה עשה את כל הבעיה.

חשמל – ציר העלייה, כל שנה הוא או עבד או לא עבד. מורידים את השלטר ומפסיקים את החשמל לצורך - - -
ישראל אייכלר
מי מוריד?
ישראל דרעי
תבין, בעיות עם מושב מירון.
קריאה
מפסיקים את המים, מורידים את החשמל.
היו"ר דוד צור
מי סוגר את השלטר?
פנחס אזרזר
בשנה שעברה היה זה ועד המושב - - -
היו"ר דוד צור
אתם יכולים לנקוט נגדם בהליכים? אתה גם משטרה, אתה לא רק מנהל את המבצע במירון.
פנחס אזרזר
יש שם מחלוקת כספית. הם טוענים שה"המקומות הקדושים" לא מעבירים להם כסף על השימוש - - -
היו"ר דוד צור
אתה בכתב ההגנה עליהם? מה זאת אומרת, אתה משטרה, אתה צריך לאכוף.
פנחס אזרזר
אין לי את הזמן בזמן האירוע.
היו"ר דוד צור
אתה לא הסנגור של מושב מירון. זכותם של תושבי מירון לדרוש ממשרד התיירות, הדתות, מהכנסת, מהרב אייכלר, מהרב מוזס ומהרב מקלב יחד שיעשו מגבית וישלמו מיליון דולר בכל שנה. הצליחו, על הכיפאק, לא הצליחו, בשום ואופן לא. עבירה על חוק בטיחות להוריד שאלטר, לעשות תקלה באמצע אירוע. לכן, תבהיר להם, לאותם חכמים, זה לא איזה איגוד מקצועי שעכשיו מכריז עיצומים והולך ומוריד שאלטר. יש כאן בעיה. כמשטרה אתם האוטוריטה לאכוף דבר כזה.
מנחם אליעזר מוזס
הם גם הפסיקו את המים.
היו"ר דוד צור
שוב, אתם יכולים להשתמש בסמכות שלכם, להזהיר אותם לא לעשות את הדברים האלה. נקודה.
פנחס אזרזר
אתה רוצה להאמין שקיימתי איתם ישיבות, חצי שנה - - -
היו"ר דוד צור
זה לא משנה לי, תביאי מישהו לדין.
פנחס אזרזר
אני ישבתי שם חצי שנה והגעתי איתם להסכמות ולהבנות, ביום האירוע מישהו בא, אני לא יודע מי, הוריד את החשמל.
היו"ר דוד צור
אתם יודעים מי? אתם יכולים לחקור? תעמידו מישהו לדין.
פנחס אזרזר
אבל אפשר למצוא חלופה אחרת, אפשר לעקוף את זה.
ראובן אדרי
היו תקלות, היו הרבה תקלות ואנחנו עקפנו אותן.
היו"ר דוד צור
אני משבח אתכם על פענוח רצח שלי דדון. זה צח"מ (צוות חקירה מיוחד) ראוי. הצח"מ הזה לא מעניין אותי, אותי מעניין לא זה, זה הגפנים, זה חוסר שיתוף הפעולה עד כדי חבלה מכוונת של הישוב מירון בקיומו של האירוע. זה כנראה לצנינים בעיניהם למרות שמחירי הצימרים במירון האמירו פי אלף, אני לא יודע בכמה באותו סוף שבוע, אבל הם לא אוהבים את האירוע הזה. מה לעשות? אגב, גרתי בגבעתיים על נחלת יצחק, החלון של שני הבנים הקטנים שלי הוא מול השכנים הכי הכי שקטים שיש, זה בית הקברות נחלת יצחק, יום אחד גילו פתאום את קבר הרב משטפנשט, מאותו יום הרחוב שלנו, השקט הזה שבחיים ציפורים לא מצייצות, יום אחד בשנה כובשים אותו. אני כמפקד מחוז הייתי צריך לסגור את המחוז, לארגן אותו. המשפחה שלי ממש רצתה לירות בי, אבל זה היה בכיף יום אחד בשנה. צריך לדעת גם לעשות את זה.
פנחס אזרזר
האתר הוכרז ב"חוק להבטחת הביטחון", הוא מופיע בחוק - - -
היו"ר דוד צור
כדי שיהיה אפשר לקצר הליכי בנייה.
פנחס אזרזר
כן, וגם למנות ממב"ת למקום ולגדר את המקום, להקים שערים במקום ושזה יהיה מפוקח. המקום הזה כבר שנה ב"חוק להסדרת ביטחון". טרם מינו מנב"ט (מנהל ביטחון) למקום הזה. צריך להאיץ את זה.

דליקות – דיברנו, צריך לדרג את הדליקות על מנת להוריד את העומס.
ישראל אייכלר
המשפט הזה שהוא אמר מאוד חשוב לך. אתה יכול לבצע את זה. כל שטח שהוא לא מספיק גדול שאפשר להרחיב והוא ממתין לכל מיני גורמים, אתה יכול לעשות את זה בפועל.
היו"ר דוד צור
השאלה, עד כמה התחום מסביב מוגדר ככזה.
ישראל אייכלר
כל האזור.
היו"ר דוד צור
כולל החניונים?
פנחס אזרזר
יש מפת תב"ע- - -
ישראל דרעי
אתה יודע כמה שנים מפת התב"ע תקועה?
ראובן אדרי
יש תכנית על ידי המנהלת. חבל שאלכס לא נמצא כאן, נמצא כאן העוזר שלו. יש תכנית, עוד השנה הייתה לנו כוונה להרחיב את כל המתחמים כולל שירותים חדשים. לצערי הרשויות השונות לא נתנו לנו.
קריאה
משרד הפנים לא אישר. לו אין סמכות.
ישראל דרעי
הוא דיבר על מושב מירון ועל דרכי ההגעה. היו לנו תכניות למצב חירום בתל המערבי דרך הכוהנים, להקים שטחי התקהלות ושירותים. שם זה לא שייך למושב מירון.
ישראל אייכלר
אבל זה בסעיף שאתה הזכרת. יש לכם סמכות לעשות את זה?
ראובן אדרי
זה משהו אחר.
היו"ר דוד צור
מבקר המדינה – יש שתי המלצות של מבקר המדינה שעדיין לא מומשו. הגשת בקשה לאירוע תחת כיפת השמיים על מנת לקבל תנאים, זה דבר שלא קורה. הדבר היותר חשוב, מינוי מפיק מקצועי לאירוע הזה. בכל ועדה שאנחנו יושבים אנחנו מדברים על זה ואף אחד לא עושה כלום.
אליהו ליפשיץ
מי שצריך להגיב על זה? משרד התיירות?
ישראל אייכלר
התגובה שלכם היא תמיד שאתם לא אחראים.
אליהו ליפשיץ
זה לא שאנחנו לא אחראים אלא הבקשה של המשטרה היא פשוט לא נכונה. אנחנו לא מדברים על אירוע שמשרד התיירות הוא מאן דהוא.
היו"ר דוד צור
אני גם שואל מי האחראי.
ישראל אייכלר
התשובה שלכם לשאלה תמיד היא שאתם לא אחראים.
אליהו ליפשיץ
זאת לא התשובה - - -
היו"ר דוד צור
אבל לא המשטרה, כאן אני רוצה להגיד, הוא ציטט מדוח מבקר המדינה, אתה יכול להגיד שמבקר המדינה לא יודע על מה הוא מדבר. גם את זה אפשר להגיד.
אליהו ליפשיץ
אני אסביר גם לגבי מבקר המדינה, כך הגענו למבקר המדינה. יש דבר שנקרא 'נוהל אירוע תחת כיפת השמיים'. כאשר 'נוהל האירוע' נכתב על ידי המשטרה, אם תרצו, נוהל שנתכתב בדם. הוא נוהל ראוי שאינו קשור לאירוע הזה כי אנחנו לא מבקשים אירוע ואף אחד לא מבקש אירוע. מדובר ביום שהוא ל"ג בעומר. יש אירוע במירון שלא קשור לאף אחד שמבקש אותו, כל משרדי הממשלה אחראים לקיום האירוע, כל אחד בתחומו. זה נכון שצריך מישהו שירכז את כל הפעולות שנדרשות לצורך האירוע. מי שמרכז את זה הוא משרד התיירות על ידי זורע ביצוע. בשנה הזאת ובשנים שעברו זה היה המרכז בחברה לפיתוח המקומות הקדושים. החל מהשנה הבאה מדובר בחברה הממשלתית החדשה שנוצרה והיא 'הקרן לפיתוח קבר רשב"י'.
היו"ר דוד צור
פנחס סיימת? אני חייב לתת לנציג משרד התחבורה כי הוא חייב לצאת למשימה דחופה.
דרור גנון
משרד התחבורה נערך השנה בעקבות ההחלטה להפסקת מעגל הרכבים הפרטיים, או לפחות איסור הגעת רכבים פרטיים, עם מערך תחבורה ציבורית מוגבר ומתוגבר יותר והרבה יותר משומן מבחינת הפעילות שלו.

אני רוצה לומר שההחלטה לא לאפשר לרכבים פרטיים להגיע ולהודיע להם לא להגיע הייתה נכונה והוכיחה את עצמה. מבחינת האוטובוסים לאורך הצירים בהגעה לכיוון מירון וגם בהתנהלות עצמה, בצמתים שהמשטרה סגרה בצורה כזאת או אחרת התנועה זרמה והייתה טובה מאוד תוך כדי מתן העדפה לתחבורה הציבורית.
ההחלטה לפנות את החניונים המרוחקים, עין הוזים וספסופא לאוטובוסים בלבד וגם את חניון פרוד לעזר מציון הייתה גם היא נכונה. ראינו שהיא פעלה בצורה טובה - - -
ישראל דרעי
כל שנה.
דרור גנון
כן, אבל השנה בלי הרכבים הפרטיים זה גם עבד נכון. קריסת המעגל בשנה שעברה בעקבות כניסת הרכבים הפרטיים שהגיעו מלמטה לא קרתה השנה. אפשר לראות שזה הלקח המרכזי מכל הסיפור של מירון. בכל זאת אנחנו כאן בעקבות הקריסה בשנה שעברה.
ישראל דרעי
אבל הקריסה קרתה בערים הגדולות, ראש פינה, כרמיאל, צבעון, שם חיכו שעות לאוטובוסים.
דרור גנון
זה לא שחיכו שעות לאוטובוסים. כולם מכירים את זה, יש סירקולציה של אחת למספר שנים של"ג בעומר נופל במוצאי שבת. כשהוא נופל במוצאי שבת יש במכה אחת עלייה במספר הנכנסים להר. כלומר, כולם יוצאים בנקודת זמן אחת. צריך להבין שהשנה רבים החליטו ללון או לשהות בצורה כזאת או אחרת באזור צפת. מיד עם צאת השבת כל אותם אנשים שכבר חיכו רצו לצאת והם הגיעו בבת אחת לתחנה המרכזית. המצב הגיע לכך שאלפי אנשים במכה אחת שחסמו את יציאת האוטובוסים מתוך התחנה. מרוב שהיה מספר אדיר של אנשים לא אפשרו להפעיל את השירות.
ישראל אייכלר
היו מספיק אוטובוסים?
דרור גנון
היו מספיק אוטובוסים בצפת. לראייה, ברגע שהמשטרה הגיעה ועשתה סדר במקום יכולנו להוציא את השירות ופינינו את כל המערכת הזאת תוך 45 דקות.
ישראל אייכלר
אנחנו הצענו לכם לפני ל"ג בעומר לעשות שני מוקדים, אחד בתחנה המרכזית ואחד מאחורי בית הקברות של האר"י.
דרור גנון
נכון. זה אחד מהלקחים. היו שני מוקדים ואנחנו הצענו להציב מוקד שלישי, לפזר במוקד שלישי.
אורי מקלב
דרור, אתה מודע לכך שגם בכרמיאל במוצאי שבת היה פיק שבו חיכו הרבה זמן לאוטובוסים?
דרור גנון
הרב מקלב, אני הייתי בכרמיאל בחנייה. החניות לא היו מוסדרות. ההפניה לחניונים הייתה כתוצאה מכך שבכל זאת הגיעו רכבים פרטיים והיה צריך להסדיר אותם. הסדרת החניונים לא הייתה ערוכה. אני אגע בזה כשאדבר על הלקחים וגם על היישום בשנה הבאה.
התחבורה הציבורית עבדה בשני מעגלים, מעגל אחד של הקווים שהגיע מערי כל הארץ ומעגל שני שהיה אמור להיות מצפת, ראש פינה והאזור הקרוב למירון. כל הפעילות של המעגל המרוחק עבדה בצורה מסודרת ולמופת: מירושלים, מאלעד, מבני ברק, הוצאנו יעדים חדשים מקריית גת, בית שמש, טבריה - הכול עבד בצורה יפיפייה ואפילו היה גידול. תוך כדי עבודה הוספנו נסיעות. למשל, בקריית גת היו לנו הזמנות לאוטובוסים בסדר גודל של 15 ובפועל יצאו 40 שזה פי שתיים וחצי, המפעיל נתן שם את המענה. מאלעד יצאו 60 אוטובוסים. מאשדוד יצאו השנה 120 אוטובוסים כ-30 יותר מהשנה שעברה. בית שמש, 90. כלומר, הייתה פעילות יותר ערה. כשאני אומר 90 אוטובוסים זאת אומרת 90 אוטובוסים שהלכו וחזרו כל הזמן. את זה חשוב להסביר.
לקחים בנושא של תפעול – ביצענו הערכות מוקדמת. העניין של אי הגעת רכבים פרטיים והאופציה להגיע לחניונים הייתה אופציה חדשה שלנו השנה, בעבר לא הייתה לנו הערכות כזאת. למדנו אותה. אנחנו יכולים לומר שעיקר הלקחים שלנו מהשנה מתבססים, א' בנושא התשתיות – אנחנו רוצים שתהייה הסדרה בשנה הבאה לחניונים כי בכל זאת יגיעו. בניינו מודל איך להראות חניון כולל הסדרת תשתית, הגעת האוטובוסים לתוך החניון.
ישראל אייכלר
תחנות עלייה לאוטובוס.
דרור גנון
נכון. הסדרה של מסלולי עלייה לאוטובוס של נוסעים שמגיעים. אנחנו רוצים שיהיה אחראי חניון, מישהו שיתקשר ויתכלל את כל הנושא הזה - - -
היו"ר דוד צור
מדובר כאן על הגדלת כמות החניונים.
דרור גנון
הגדרת כמות החניונים, אם אנחנו רוצים למנוע את הכניסה של הרכבים הפרטיים צפונה אני לא בטוח שהיא כל כך נכונה. של האוטובוסים כן. כרגע אני מדבר על החניונים של הרכבים הפרטיים, לאט לאט אני נכנס לכיוון ההר.

משרד התחבורה, הלקח המרכזי – אנחנו נתפתח בשנה הבא חמ"ל (חדר מלחמה) שלנו. אנחנו ניקח את האחריות ברמת משרד התחבורה. זה אומר שכל נושא התשתיות יעבור אלינו. אנחנו ננהל את נושא התשתיות. אנחנו נבקש לעשות תכניות הנדסיות מראש של כל התנועות עצמן. כמובן שנעשה את זה בשיתוף מלא ובלווי ובאישור של משטרת ישראל ושל המנהלת. יש לנו פגישה גדולה גם עם המנהלת בעניין הזה. כל הנושא של ההכנות התפעוליות והעבודה מול ההכנות התפעוליות גם יקבל טיפול.

השנה הפעלנו 180 שאטלים בהר. 180 שאטלים האלה הם 180 אוטובוסים שהעלו מלמטה, מהחניונים של האוטובוסים הפרטיים, למעלה.
היו"ר דוד צור
בתשלום?
דרור גנון
לא. ללא תשלום. משרד התחבורה ממימן את זה מתקציבי הסובסידיה.
היו"ר דוד צור
ציקו, זה סותר את מה שאמרת או שאתה מתכוון - - -
דרור גנון
לא סותר. השאלה לגבי ה-180 הם הטענה של צ'יקו.
קריאה
התשלום זה מהערים. תחבורה ציבורית זה מי שרוצה להגיע מצפת. הם עלו - - -
דרור גנון
הרעיון הוא לכנס לשנה הבא את מפעילי התחבורה הציבורית - - -
ישראל אייכלר
זה להעניש את בעלי הרכבים הפרטיים בכפול, גם השאטל עולה כסף וגם - - -
דרור גנון
השאטל הוא בחינם, הוא ללא תשלום.
ישראל אייכלר
לא. מכרמיאל ומטבריה.
דרור גנון
הוא היה בחינם.
ישראל אייכלר
אז איפה הוא היה בתשלום?
דרור גנון
לא היה. שאטלים לא עלו כסף.
ישראל אייכלר
נציג המשטרה אמר כאן שהיה תשלום.
קריאה
עד שנתנו הנחיה עם מאיר - - -
ישראל דרעי
אבל נהגים כן עיכבו את הנסיעה עד שלקחו.
היו"ר דוד צור
הנה עוד נושא לחקירה למחוז הצפוני. החליט מישהו לעשות קופה מהצד.
קריאה
לומדים את הבעיה.
דרור גנון
במקור היה מתוכנן לקחת כסף, אבל לאחר שהתחילה הפעילות וראינו את מספר הנוסעים ואת האוטובוסים קיבלנו החלטה בשטח שלא לגבות תשלום אלא להעמיס את האנשים ולעלות אותם להר. בשנה הבאה כל המרכיבים האלה יצטרכו לקבל ביטוי תקציבי. בסוף מישהו צריך לכסות את זה מבחינת עלות. אנחנו נפעל וננסה לקבל את התקציב הראוי. אני מאמין שזה יעלה עוד פעם בוועדות בכנסת. אנחנו נציג את זה בצורה ראויה בכנסת. יש לנו כרגע להיערך עם כל המרכיבים כולל התשתיות שיהיה צורך עבורם בתקציב מסודר, כולל האישורים וכל המרכיבים.

אנחנו מתכוונים לקחת את מפעילי התחבורה הציבורית ולחלק אותם לשניים. באזור הכבל להפוך את כל מפעילים למפעיל אחד שמשרד התחבורה ינהל ברמת התפעול מול מנהלי התפעול של החברות. לא תהייה חברה מול קו אלא כל החברות תפעלנה לכל היעדים בלי קשר לסוג המפעיל או סוג האוטובוסים. אנחנו מתכוונים להפעיל יותר אוטובוסים עירוניים באזור הזה כדי לתת מענה לכל נושא ההגעות וכן הלאה.
נושא הפרסום וכל נושא מכירת כרטיסים מקודמת – לטעמנו, זה לקח כלפי עצמנו, זה לא היה מספיק. בשנה הבאה אנחנו רוצים לעשות פרסום נרחב ומוקדם יותר. לקרוא לציבור כן לרכוש כרטיסים להסעות. הנושא של מכירת כרטיסים הוכיחה את עצמו. ב"אגד" נסעו כמעט 40 אלף נוסעים מירושלים. תבינו על מה אנחנו מדברים. זה מספר אדיר. זה עבד מסודר ומצוין.
אורי מקלב
הייתה החלטה להוציא את האוטובוסים רק מכביש 6. הייתה החלטה ביום ראשון בבוקר בשונה מכל השנים הקודמות - - -
ישראל אייכלר
זה על הגזרה של משרד החינוך.
דרור גנון
בסוף האוטובוסים היו צריכים לתפקד גם בהסעות של תלמידים. זה אחד הלקחים הגדולים ביותר. אם לא תתבטל ההוראה של משרד החינוך לקיים לימודים ביום ל"ג בעומר, בשנה הבאה אנחנו נהייה בבעיה קשה יותר. אתם חייבים לפעול, הכנסת צריכה להסביר לשר החינוך. אני לא יודע, כרגע הוא שינה את ימי החופשה, זה לקח.

בירושלים כנראה אנחנו נוציא מוקד נוסף מבנייני האומה לכל החניונים שרוצים להגיע וקשה להם להגיע לאזורים החרדים בירושלים.
ישראל אייכלר
מי שנוסע לרבי שמעון בר יוחאי הוא לא חילוני.
דרור גנון
חבר'ה, יש תושבים בירושלים שרוצים לנסוע מבנייני האומה. יהיה מוקד נוסף שיצא מבנייני האומה.

טרמינל מרכזי – עבור כל יעד יבנה רציף אחד של עלייה והורדה. אנחנו כמשרד התחבורה נעשה הסדרה של העלייה והירידה של הנוסעים. אנחנו רוצים שבצד השני של המעגל, איפה שהיו חפ"קים (חבורת פיקוד קדמית), להגדיל את זה לטובת חנייה תפעולית נוספת של אוטובוסים. יש לנו תכנית להגדיל גם את מספר האוטובוסים וגם לנהל את התהליך של שעות הבוקר או שעות הערב המאוחרות. אנחנו נצטרך תקציב, אנחנו נשב עם המנהלת גם בעניין זה.

הסברה בתחום הר מירון – בכל הנושא הזה חשבנו לבנות עמדת הסברה גבוהה מהכיוון של הירידה, עמדה שתחלק חומרים וגם תכוון את הנוסעים למקום הנכון כך שיוכלו להיכנס לנקודת היציאה הנכונה של האוטובוסים. מה שקרה הוא שכולם הגיעו במכה אחת וכל אחד התחיל לחפש לאן הוא צריך לעלות. גם אם תשים שלט זה לא מספיק טוב. הכוונה שתהייה הכוונה נכונה ומסודרת וזה יוחל. יש כל מיני רעיונות.

תדרוך נהגים – אנחנו נתדרך את הנהגים בצורה כוללת כדי שנהגים ידעו לנסוע לכל היעדים. כלומר, גם אם הוא מפעיל מחברה אחרת, כשאני אגיד לו 'סע לראש פינה' הוא ידע לנסוע לראש פינה, 'סע לצפת' הוא ידע לנוסע לצפת ולא רק לנקודות קבועות מראש.

צוות סדרנים – אנחנו נפעיל באמצעות מפעילי התחבורה הציבורית צוות סדרנים מיומן ומקצועי - - -
מנחם אליעזר מוזס
חרדי.
דרור גנון
אני לא יודע - - -
מנחם אליעזר מוזס
שמכיר את הציבור, שיודע לדבר עם האימא, שיודע לדבר עם הילדים. לנו יש מספיק ציבור, למה שלא תעסיק אותם? יודעים לדבר, יודעים להסביר.
היו"ר דוד צור
אלו מתנדבים?
דרור גנון
יכול להיות שהסדרנים מכירים יותר את אופי הפעילות של המגזר החרדי, אבל בסדר, אני לא רוצה להיכנס כרגע לעניין..
היו"ר דוד צור
רעיון טוב.
מנחם אליעזר מוזס
להעמיד שם סתם אנשים מבולבלים, סלח לי הם לא יודעים מהחיים שלהם.
דרור גנון
תכנון חניון – איתור חניונים והכנת תכנית חניון עם תחנת פריקה וטעינה וכל העניינים האלה נפרדת. משרד התחבורה עם כל הסיפור של ההגעה לתוך המעגל של "תולדות אהרון" שנכנסו, הם פקקו לנו את המעגל בערב השני. הם גרמו לפקק במעגל בערב השני. צריך לחשוב מה עושים עם זה - - -
האני דעקה
זה לא הם, זה אנחנו. זו תקלה שלנו.
דרור גנון
כדאי שזה לא יקרה.

אנחנו נעשה גם הפרדה בין העירוני לבינעירוני כפי שנאמר כאן על ידי המשטרה. אנחנו חושבים שעירוני לטובת העניין הזה הוא הקרוב והבינעירוני זה המרוחק, כך שיהיה אפשר לשלוט בכל התהליכים. אנחנו נעשה גם יציאות של תחנות מתחלפות, כלומר, אנחנו נשנה בהתאם לעומסים את כמות הפתיחה לאותו יעד. למשל צפת, כמו שנאמר על ידי צ'יקו, היה לנו לחץ אדיר בנקודת זמן כשאנחנו בכלל נערכנו להחזרה לירושלים. היינו צריכים לפנות לשם את כל הפעילות. יש לנו גם לקח בעניין הזה.

אני חושב שזה הרבה. אנחנו הולכים להוסיף את כל התהליכים האלה. בנוסף אנחנו בוחנים פתיחה של עוד יעדים: ביתר עילית וערים נוספות שהגענו למסקנה שאולי כן יש מקום לפתוח מהם נסיעות. משרד התחבורה יאסור מכירת נמ"קים (נסיעות מיוחדות) באמצעות מפעילי תחבורה ציבורית שמשרתים בקווי שירות, כך שכל גלגל פנוי ילך אך ורק לתחבורה ציבורית. כל המפעילים הפרטיים יצטרכו להתמודד רק עם השוק הפרטי. תחבורה הציבורית לא תיתן אוטובוסים שהם לא לתחבורה ציבורית בלבד.
ישראל אייכלר
יש לי שאלה, שמעתי שתגבור של אוטובוסים בתחנות מלאות זה על חשבון המפעיל והוא לא מקבל את הסבסוד של משרד התחבורה. יכול להיות דבר כזה?
דרור גנון
לא.
ישראל אייכלר
"נתיב אקספקס" טוען שהוא מתגבר את האוטובוסים להר מירון במשך כל ימות השנה כשאנשים מחכים כי אמרו להם שאם הם מוסיפים יותר מאוטובוס אחד זה על חשבונם.
קריאה
הוא מקבל 60%.
ישראל אייכלר
זה נכון שאמרתם את זה?
קריאה
לא.
אורי מקלב
אתם מקבלים רק 60%.
האני דעקה
זה התחשבנות בינינו לבין משרד התחבורה בהסכם. אין מצב כזה שמוציאים אוטובוס - - -
ישראל אייכלר
אז למה אתם לא מתגברים את האוטובוסים למירון? רצינו לברר את זה עם משרד התחבורה.
האני דעקה
זה לא צריך לעניין את ציבור הנוסעים. זה עניין בינינו לבין משרד התחבורה.
ישראל אייכלר
אבל דרור אומר שזה לא נכון.
האני דעקה
לא היה ולא נברא.
דרור גנון
את הבעיה הזאת בעיקרון, אתם יודעים שהמספר שמגיע הוא לא בהתאם לצפיות ויש צורך בתגבורים. משרד התחבורה - - -
ישראל אייכלר
ומה אז קורה, משרד התחבורה מעניש את החברה?
דרור גנון
משרד התחבורה לא העניש ולא מעניש אף אחד.
אורי מקלב
יש כמות של ארבעה אוטובוסים, מוציאים אוטובוס אחד?
היו"ר דוד צור
אם זה עולה כנראה שיש בעיה. אני מציע שתיקחו את זה לתשומת לבכם ותטפלו בזה.
דרור גנון
אין בעיה ואם יש בעיה תפנו בנקודתית, בוודאי שאנחנו יודעים לטפל. אנחנו תמיד עומדים לרשותכם בדברים האלה ואנחנו יכולים לתת מענה.
היו"ר דוד צור
רבותיי, יש לי בשורה אחת טובה ואחת רעה. אני לא יודע להגדיר מה זה מה. קודם כל לא כולם יצליחו לדבר, אני לא יודע אם זה טוב או רע. הדבר השני, זה לא יהיה הדיון האחרון, כך שכל מי שלא ידבר עכשיו ידבר בהמשך. יהיו עוד שניים-שלושה דיונים כדי שנוכל למצות את הנושא. כרגע נתתי לדרור לדבר, הוא חייב ללכת לכן א יש למישהו שאלה ספציפית לדרור לפני שהוא הולך, תפנו אותה עכשיו בלי שום קשר שהרב מוזס הוא בזכות דיבור. אם יש למישהו שאלה לדרור בבקשה.
ראובן אדרי
חברת נתיבי ישראל כל שנה שורפת 600 אלף שקל על תאורה בין ספסופא לצומת מירון. הגיע הזמן שהנושא הזה יתוקצב ושתהייה תאורה קבועה. אם משרד התחבורה הולך לקחת את כל נושא התשתיות והחניונים, זו הבשורה הכי טובה ששמעתי.
דרור גנון
כמובן שהכול כפוף לתקציב. אנחנו נעשה את התכנון שיהיה תואם תחבורה ציבורית, במאה אחוז מבחינת אוטובוסים.
היו"ר דוד צור
הוא מעלה נקודה נכונה כי זה אזור שממילא יש לך. בכביש 6 או כביש 1 בכל 20 מטר יש תאורה שלא ברור למה צריך. שם הפוך לגמרי.
דרור גנון
אני אמסור את הבקשה של ראובן אדרי ליושב ראש ולמנכ"ל נתיבי ישראל. אני אעלה אותה בפניהם ואגיד. אולי שכדאי אתם תבקשו מהקרן - - -
היו"ר דוד צור
בבקשה הרב מוזס.
מנחם אליעזר מוזס
אדוני היושב ראש, אני אדבר טלגרפית. אדוני דרור גונן, אני אשאיר לך טלפון, תתקשר בחזרה. דרור אתה שומע, אני אפנה אליך טלפונית ותחזור מיד. בבקשה.

אדוני היושב ראש, קודם כל אני רוצה לשבח את כל אלה שיושבים כאן על השולחן. כל אחד תרם את חלקו בהצלחת אירועי ל"ג בעומר ולכל אחד יש חלק. אנחנו צריכים לברך את אלה שנמצאים בדרום, שהמבצע יצליח בפרט שאמרו שזה ייקח עוד הרבה זמן. אני לא יודע למה קוראים לזה מבצע. זה בכלל לא מבצע, זה הולך להיות סיפור בהמשכים, כך אני מבין מכל הדברים האלה.

קודם כל אני מצטרף לדברי אדוני היושב ראש כל הזמן אתה מדבר על הקרקעות מסביב. באמת, לקרקעות איפה שנטעו כרמים, לא לזה אנחנו מתכוונים. אף אחד לא הולך לקחת מאנשי מירון, אבל יש כל כך הרבה קרקעות מסביב ששייכות למינהל ולאו דווקא במעגל הראשון אלא גם במעגל השני. צריכים להרים קצת סלעים. כבר שמעתי את התירוץ שעולה המון כסף להרים את הסלעים. זה עולה פי חמש כי זו קרקע מסולעת. מה יותר חשוב, סלעים או אנשים? צריכים למצוא את הדרך.
אני מבקש לומר משהו לגבי מוצאי ל"ג בעומר כי הייתי במקום וצ'יקו יעיד על כך. היו 70 אלף איש על ההר משעה חמש עד תשע. משעה חמש עד השעה תשע מכיוון שהדליקות היו מדרגות ירדו 30 אלף איש, כולם עלו לאוטובוסים ותוך שעתיים וחצי היו בבית. בשעה תשע אחרי ההדלקות הגדולות שהיו במרוכז, פתאום ירד בום, נחל של אנשים שאני ממש התפעלתי מאיפה כולם ירדו. כולם על אותו השביל, כולם מאותו השער, כולם מאותו מקום. נפלו על הגדרות, הגדרות היו כבר על הכביש. אנשים יצאו אליו הכביש, כל אוטובוס שבא רצו אליו, הוא רוצה להיות הראשון. התחילו להידחף, כמובן שאנשים שהיו כבר קודם עם ילדים, כולם הרגישו הרגשת חנק האחד מהשני חלילה להידרס או להיסחף . אני לא יודע אם הנושא של הפרשים היה במקום, היו אמצעים אחרים וזה היה נורא ואיום. זה היה מצב זוועתי. המעגל לא יכול לפעול.
אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך שבמשך היום עמדתי למעלה וראיתנו שכל הסיפור של המעגל עבד בצורה מדהימה, אבל הייתה כאן עוד פאשלה שאסור לדבר עליה. במוצאי ל"ג בעומר פתאום החליטו לעשות ניסוי, לתת לאוטובוסים גם לעלות, גם לעלות. הרי כל הרעיון היה לרדת ופתאום העמידו אוטובוסים לעלייה. כמה אוטובוסים כאלה היו? 25-30-40, כולם התנפלו, לא ידעו אן כן לנסוע, האם זה האוטובוס בשבילי. אתה לא יודע מה שהלך שם. אסור שיקרו דברים כאלה, המקום הזה, המעגל הזה הוא לירידה בלבד ואין עלייה לאף אחד. לא עושים ניסויים עם ציבור.

עיקר העיקרים - - -
היו"ר דוד צור
של מי הייתה ההחלטה לעלות?
מנחם אליעזר מוזס
אני לא יודע עד היום.
משה אדרי
היה הסכם , עם "תולדות אהרון" שאני לא ידעתי עליו. הכניסו אותם בלי ידיעתי והם אלה שיצרו את הבעיה. תבינו עם אוטובוסים זו בעיה כל שכן עם רכבים פרטיים.
מנחם אליעזר מוזס
באו ורצו לאוטובוס, הורידו אותם בכוח 'אתה לא שייך לכאן'. אתה יודע מה שהלך?
ישראל אייכלר
כי אין מסוף מסודר. אם היה מסוף מסודר - - -
מנחם אליעזר מוזס
כן, אבל מה צריך בסוף? צריך עוד שביל ירידה, אתה לא יכול להוריד את כולם באותו שביל אחד. אתה מוריד נחל, נחל של אנשים, זה כמו לשים סכר על נהר סוחף.
קריאה
תרחיב ברשותך את הבעיה של פתחי הכניסה והיציאה להר מירון עם הבעיות של ועד המושב. זה המקום להגיד את זה.
מנחם אליעזר מוזס
לא יכול להיות שיחליט המושב 'אני לא פותח עכשיו, אני כן פותח שער, את שער יהודה אני לא פותח, את שער יהודה אני כן פותח'. זה ממש זוועות הדבר הזה. איך אפשר להיות כך כפופים? זה כמו להפסיק את המים - - -
היו"ר דוד צור
זה ראש המועצה.
ישראל דרעי
המועצה לא מתערבת.
אורי מקלב
זה ראש הועד.
היו"ר דוד צור
אני שואל לגבי ראש המועצה האזורית. אתם בקשר איתו?
ישראל דרעי
אנחנו בקשר איתו, אבל הוא נמצא בפלונטר בין שני הועדים.
היו"ר דוד צור
זה לא נעים מול ועד היושב וכן הלאה, אבל אי אפשר להיות נחמדים לכולם כל הזמן.
מנחם אליעזר מוזס
מכאן אני מגיע לעוד שלוש נקודות שטלגרפית אני רוצה לומר. על הפסקת החשמל – דיברנו. הפסקת המים הוא פשע בל יכופר, פשע בל יכופר. מפסיקים לך את המים. הפיכת מירון בשעות הצהריים למדמנה של ביוב, כל השירותים הכול - - -
ישראל דרעי
רבותיי, זו לא בעיה בטיחותית, זו בעיה משפטית. לא הייתה לכם בעיה בטיחותית או ביטחונית איתו.
מנחם אליעזר מוזס
אם לא יהיו כמה פתחים וכמה ירידות לא עשינו שום דבר, אנחנו עוד נשב בוועדה ונדון. אני רוצה להעלות את נושא המים והתיעול. אין שום ספסל וברזיה בעלייה למעלה. עשו פעם ספסלים, אבל אין תחנת משטרה קבועה. אם אין לך תחנת משטרה קבועה כל אחד לוקח את הספסל הביתה ואת הברז הביתה. סלח לי, כן ככה זה נראה הסיפור שם, זה ממש הפקרות מוחלטת. הפקרות מוחלטת. יש תכנית לתחנת משטרה, אני מביא לך את דברי הכנסת מלפני שש שנים. אומר שר המשטרה שתוך שלושה חודשים מתחילים את תחנת המשטרה. עד עכשיו זה לא התבצע כי התב"ע - - -
היו"ר דוד צור
באיזו תקופה זה היה? בזמן השר דיכטר או השר אהרונוביץ?
מנחם אליעזר מוזס
ארבעה שרים הבטיחו, יש תחנה ויש תקציב ויש הכול.
קריאה
יש שוטרים, הם בצפת רק אי אפשר לשים במקום שאין בו - - -
קריאה
אני הייתי יחד עם מפקד המחוז עם התכניות, רשות העתיקות לא אפשרה. נקודה.
ישראל אייכלר
לא אפשרה לבנות תחנה?
קריאה
נכון.
מנחם אליעזר מוזס
את כל זה אני מבקש לרשום.
היו"ר דוד צור
הכול נרשם.
מנחם אליעזר מוזס
עכשיו על העלטה בחניונים. החושך והעלטה בחניונים זה מצב בלתי נסבל. בספסופא לא היה מספיק אור. בחניונים לא היה מספיק אור.

(היו"ר ישראל אייכלר)
היו"ר ישראל אייכלר
היושב ראש ביקש כעת לתת את זכות הדיבור לרב דרעי. בבקשה תמשיך הרב מוזס.
מנחם אליעזר מוזס
אני רוצה לסיים ולומר שלכל אחד שתרם את חלקו להצלחת מבצע ל"ג בעומר, אנחנו מודים ובשנה הבאה נצליח עוד יותר ונלמד את הלקחים. זאת תהייה המסקנה. אני רואה בזה ממש התחלה של דרך טובה.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב יוסף שווינגר, הרשות למקומות הקדושים, בבקשה.
יוסף שווינגר
כל האירוע הזה קם ונופל על סדר תנועה ואבטחה. אני חוזר על הדברים האלה. אני עברתי שבעה שרים במשרד התיירות. היום אנחנו כבר לא במשרד התיירות, אלא במשרד הדתות. היה שר אחד שאמר לי 'אף פעם אל תסכים להיות מפיק של האירוע הזה, אני אומר לך את זה כאיש משטרה. הכול קם ונופל על תנועה וסדר'. שר התיירות הזה היה שר מוצלח, יצחק אהרונוביץ. אני לא יכול להאמין שזה אותו יצחק אהרונוביץ שהיום צועק 'מפיק' ואז הוא אמר לי בשום בפנים, אלא יש שני יצחק אהרונוביץ. עם כל הכבוד, גם מבקר המדינה לא גאון גדול. אני לא הייתי מציע ללובש מדים לחלוק על השר בפומבי.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אירוע במדינה יש מישהו שהוא המפקד העליון.
יוסף שווינגר
אני אומר את מה שאמר לי השר, אני לא מערער על דברי שרים, זה ממש דברי אלוקים חיים.

לגבי האח"מים, אנחנו הגשנו רשימה מסודרת של 200. ה-1,800, היו עשרות שסירבנו להם, דחינו אותם והגיעו דרך גורמים אחרים. אם תלחצו עלי אני אגיד לכם גם מי הם הגורמים.
כל שנה אנחנו מתריעים על הצבת עשרות דוכנים לא חוקיים על ידי המועצה. זה מעכב את הדרך, זה מעכב את הגישה, זה מעכב את החזרה. מתריעים למועצה, יש סיכומים עם המועצה, שום דבר לא מתבצע. מביאים כוחות יס"ם (יחידת סיור מיוחדת) מיוחדים שיפנו ושלא יתנו. בשורה האחרונה קוראים לזה 'נאדה'.

שערי המושב מירון – כל שנה מחכה לנו יומיים לפני הילולה כל ההתחשבנות, מנסים ממש עם אקדח לרקה ולכן לא הסכמנו. מכאן אני אבקש שישראל דרעי ימשיך.
אגב, הייתה ירידה של 25% במספר המשתתפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שהפרוטוקול ישמע את מה שאמר הרב שווינגר. הוא אמר משפט כשהפעמון צלצל, כמה הייתה הירידה.
יוסף שווינגר
הייתה ירידה של לפחות 25%-30% לפי הערכה שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
ירידה במה? ירידה של מספר הבאים למירון?
יוסף שווינגר
אני בהר הזה כבר 14 שנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ירידה במה? במספר הבאים לל"ג בעומר למירון?
יוסף שווינגר
מספר הבאים להילולת הרשב"י.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב דרעי בבקשה.
קריאה
איך אתה יודע?.
יוסף שווינגר
אני אענה לכם. עשרות אלפי רכבים לא הגיעו ולכן עשרות ואלפי אנשים לא הגיעו. יש לנו לפי פירוט הרכבים.
היו"ר ישראל אייכלר
הפירוט יהיה בדיון הבא.
קריאה
כמה היה בשנה שעברה?
יוסף שווינגר
היו 350 אלף ויותר.
ישראל דרעי
ברור לכולם שכל הכנת האירוע לא נעשית על ידי אדם אחד ולא על ידי החלטה של אדם זה או אחר אלא בשיתוף פעולה. האירוע מוכן בעיקר ובעיקר בהכנה על פי דרישות המשטרה שמגיעות כמה חודשים לפני כן.
אני חייב לציין, גם מקווה, שאף אחד לא חולק עלי בנושא הזה, לא שהשנה באו יותר לקראת, במיוחד השנה כל דרישות המשטרה יושמו אחת לאחת בין אם זה דרישות בטיחות, תשתיות וגם מה שהיה ברגע האחרון.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב דרעי, תפרט בדיון הבא, עכשיו תציין את הדברים הכלליים ואת הפירוט בדיון הבא. מהם הנושאים הכלליים?
ישראל דרעי
כדי שכולם ידעו חשוב לציין, הדרישות מצד מארגני האירוע, הגוף המתאם, הכול יושם. לכן אם יש תקלה או תקלות הן לא אמורות להיות מופנות אלינו כלל וכלל. הן צריכות להיות מופנות לאותו אדם שמנהל את אותו אירוע ספציפית.

אני אתייחס לכמה שיפורים שנעשו השנה ביוזמתנו ובשיתוף פעולה. דיברו כאן על ברזיות, על ספסלים, קצת מפליא כי כנראה לא מודעים. אנחנו עבדנו מול משטרת התנועה, אל מול ראש האגף אמנון, הם יכולים להעיד שהשתדלנו לשים שתייה קרה בכל החניונים, בעין הוזים, בפילון ובמעגל המרכזי. גם כשהיה פיק קטן בצהרי היום התקשר ראובן אדרי וביקש ותוך כמה דקות נשלחה כמות אדירה מאוד של בקבוקי מים. למה אני אומר זאת, היו טענות של אנשים פרטיים, אני לא רוצה להזכיר את שמם כאן, אנשים שאין להם שום חלק באירוע, אין להם שום השקעה באירוע, יש להם עסק רק עם אלה שהפסיקו לנשום, הם אלה שבאו בטענות. חשוב שהציבור ידע שעשינו דברם טובים בשיתוף עם המשטרה.

אני חייב להדגיש נקודה עליה דיברו כמה פעמים, הדוכנים הן באתר והן מחוץ לאתר והן בדרכים המובילות, זה לא רק שזה מפריע בטיחותית, זה מפריע להולכי רגל עד לסכנת נפשות. מדובר גם בסכנות רוחניות. אומר לך אדוני, מעל עשר שנים אנחנו מדברים בנושא הזה ועדיין הנקודה לא הגיעה לפתרון סופי. צריך למגר את התופעה המכוערת הזאת שהיא הדוכנים.

דבר אחרון, מושב מירון. יש כאלה שאולי קצת חוששים לדבר על כל הבעיות שמושב מירון מייצר לנו בזמן האירוע עצמו וגם בזמן ההכנות לאירוע. אני אומר לכם שזו בעיה שחייבים לפתור אותה. זה לא עניין של כסף כי כסף הם מקבלים על פי פסק בית המשפט והצ'יקים שלהם מוכנים. הם יקבלו, אנחנו לא מנסים להתעלם מכך. הבעיה, כמו שאדוני היושב ראש אמר, יש להם בעיה עם האירוע הזה. חייבים להגיע איתם לפתרון ולא ברגע האחרון אלא על פי חוק או בדרכים יותר משמעותיות.

(היו"ר דוד צור)
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת אורי מקלב, אני מבקש ממש בקצרה כי אנחנו חורגים בזמן.
אורי מקלב
תודה לזמן הקצר. אני אשתדל במקסימום לקצר ואפילו בדברי הערכה שיש לי לך אדוני היושב ראש. אתה מנהל את זה מקצועית. אנחנו סומכים ותולים בך הרבה תקוות בדיוני הפקת הלקחים. במשך כמה שנים אנחנו דנים פה לפני ודנים לאחר מכן, אנחנו כמעט עושים את אותו דבר מבלי שאנחנו רואים שינוי. אתה רואה שאנחנו נותנים בך אמון בזה שלא לחצנו עליך לקיים את הדיון מיד. מבחינתנו עברה כמעט שנה, אומנם בפועל זה רק חודשיים, אבל מבחינתנו זה כמעט שנה. אני אפילו לא ידעתי איפה כתבתי את הפקת הלקחים. עכשיו אצלי הכול בראש, אין לי נייר מסודר ואפילו לא חיפשתי אותו. לא מצאתי אותו.

לפני שאשכח ושלא יהיה זמן, תודה. אנחנו באמת מודים לכל הרצון ועל כל ההשקעה ועל רוב רובה של התוצאה. אנחנו יודעים שבסופו של דבר שהיה איזה אחוז קטן שיצא מהאירוע הזה מותש, אולי אפילו מפוחדים, אולי מושפלים. אני מקווה שלא מדובר באחוזים גדולים.
משה אדרי
גם לנו צר. אנחנו מצטרפים לדברים.
אורי מקלב
בשתי דקות אומר לך אדוני היושב ראש. באירוע הזה היה שלב תכנון ושלב הביצוע. בשלב התכנון אגע בשלוש נקודות, לא שהייתה לנו מחלוקת, אבל כן היו שינויים מרכזיים שהיו בתכנון השנה. הדבר הראשון והכי גדול, לא נתנו למכוניות פרטיות להיכנס בכלל לכל האזור. יחד עם זאת וכדבר משלים, לא הקימו חניונים לרכבים הפרטיים ולא נתנו להיכנס. גם בתכנון הראשוני לא נתנו להיכנס למעגל כמו בכרמיאל. הדבר הנוסף, לאוטובוסים הפרטיים לא נתנו להיכנס לחניונים - - -
ישראל אייכלר
>
900 אוטובוסים.
אורי מקלב
בנוגע למכוניות הפרטיות, אנחנו רואים בזה הפקת לקחים, יכול להיות שזה היה טוב לתחבורה הציבורית, אבל אנחנו רואים בזה כאחד הדברים שלכך שציבור קטן יותר הגיע. לא כולם יכלו להגיע. בנוגע לרכבים הפרטיים כן ראינו שזה היה מועיל. חניון כרמיאל, הרכבים חנו במתחם "ביג כרמיאל" שהוא לא היה מספיק מסודר. אני חושב שהפקת הלקחים שלנו הוא שצריך יותר למסד את החניונים האלה כדי לאפשר. זה לא גורם לעומס - - -
היו"ר דוד צור
>
אמר דרור שיש לפצל את נקודות העלייה.
אורי מקלב
המסקנה בעניין לגבי האוטובוסים הפרטיים,הגיעו גם תלונות מאנשים, חלק גדול משעות היום הכבישים היו ריקים. כאן בוועדה היה לנו סיכום עם המשטרה שבזמנים שלא יהיה לחץ יאפשרו. אנחנו לא ראינו שנתנו. בעצם, לאורך כל יום האירוע לא נתנו לאוטובוסים הפרטיים בכלל להגיע קרוב יותר וכולם היו צריכים שוב להיטלטל לשאטלים. לא נתנו בכלל. בסיכום הוחלט שבזמן שיהיה - - -
משה אדרי
>
התחלנו לתת, הייתה בעיה והפסקנו.
אורי מקלב
הביצוע, אני אתחיל עם הנושא הפחות עקרוני. אני אתחיל בנושא של הכנת החניונים. אני חולק עליך, אני מאוד מעריך אותך ישראל דרעי. בחניונים כמו עין זיתים, היו מים וחוץ ממים לא היו שירותים, לא היה שום ספסל. תאר לעצמך שאנשים חיכו ולא היה שום דבר. אני לא מדבר על עין זיתים אלא על המקום ממנו יצאו השאטלים שהוא המעגל המרכזי, בסופו של דבר חיכו בסוף היום וגם בעין זיתים.
ישראל דרעי
אני אביא לך תמונות של שירותים ותמונות של ברזיות שהיו ושכן היה מים.
אורי מקלב
אם היה יותר זמן הייתי מאריך בדברים.

הזכירו בחלק של הביצוע את מוצאי שבת שהיה פיק מאוד גדול ושחיכו הרבה מאוד זמן, כל אלה שהיו בצפת לא יכלו להגיע. הפיק הנוסף היה כתוצאה מהחסימה לרכב פרטי בראש פינה למרות הפרסומים שברכב פרטי יהיה אפשר להיכנס לראש פינה. לקח זמן רב עד שהתערבתם. בכרמיאל היה העניין של האוטובוסים.
משה אדרי
תזכיר את טבריה, לשם הגיעו, היה מסודר והיו מספיק אוטובוסים.
אורי מקלב
הנושא האחרון הוא הנושא של הקריסה בסוף היום האחרון. תגידי לי מה המסקנה לגבי האוטובוסים בכניסה של "תולדות אהרון"? היה עוד דבר שיכול לפתור את זה ושלא היה מעצים את הבעיה לממדים להם היא הגיע. אם האוטובוסים היו בחניונים המקוריים כמו שאנחנו רצינו, הם היו הולכים ברגל למקומות האלה ואז זה לא הייתה נוצרת הבעיה. אני ביקשתי את האוטובוסים הפרטיים בגלל זה, אבל כשלא נתנו את זה האנשים הלכו ברגל מרחקים הרבה יותר גדולים. בסוף זה ללכת לעין זיתים ברגל. בסוף היום האנשים עייפים, ילדים, עגלות.
משה אדרי
כי אין חניונים קרובים. אי אפשר לייצר מעגלים. חבר'ה - - -
ישראל אייכלר
בזה זה מתחיל ובזה זה מסתיים.
אורי מקלב
אני רוצה שגם עם שר המשטרה לדבר עכשיו. בסופו של דבר אנשים באו לאירוע להתפלל, הם עם ילדים קטנים, חלקה. בסופו של דבר מבלי שרציתם הם נדחפו על ידי פרשים, הופחדו על ידי הפרשים, אכלו אבק בתוך החניון. אני צריך להתנצל בפניהם בשם כולם, לומר שאנחנו מפיקים את הלקחים האלה שידעו האנשים האלה שהם סבלו אבל לכל הפחות אחרים לא יסבלו. תודה.
היו"ר דוד צור
תודה. הרבה יד עוד נושאים לדבר, אם הייתי נותן לכולם לדבר לא הייתם חוזרים אלי לדיון הבא. לכן אני לא נותן לאף אחד, כולכם תחזרו אלי לדיון הבא. אני מבקש שתחזרו לדיון הבא. אני מבטיח שאתן זכות דיבור לכל מי שלא דיבר.

אני אבקש שתשלחו לוועדה את החומרים. תשלחו את התחקירים שלכם ובעיקר את הממצאים והלקחים.

אני לא מסכם כרגע כי יש כאן הרבה נקודות שעלו. אנחנו נסכם אותם בתום הדיונים. כן אציין שתיים-שלוש נקודות עקרוניות.
משה אדרי
סליחה, לפני שאתה מסכם. הנושא של התקציב, מי - - -
היו"ר דוד צור
אני מיד אתייחס אליו כי יש כאן שתיים-שלוש נקודות עקרוניות שאני אבקש לדבר עליהם.



היא מתחילה שם ונגמרת שם, עניין האחריות. זה אירוע ענק. דיברנו עליו גם לפני קרות האירועים. זה אירוע ענק שמשולבים בו כמעט כל המשרדים הרלוונטיים. בסך הכול, בסוף, לכל אחד יש לו גזרת אחריות ואין גורם אחראי שעליו אפשר לומר 'הוא הגורם האחראי על האירוע הזה'. משרד התיירות שהוגדר ככזה עדיין יש פה מחלוקת כי הוא בעצמו לא רואה את עצמו ככזה.




אגב, הייתי בוועדת המשנה לעניין הר הבית, גם נושא, אומנם לא כמו מירון, אבל גם נושא שיש לעשות עליו דיון. אחד הדברים שמצאתי, שוב, משטרת ישראל אחראית על הביטחון, משרד הדתות אחראי רק על השילוט, משרד התיירות אחראי להביא את האנשים לעלות. כל אחד אחראי על משהו ובסוף כל אחד אחראי על האחריות ואין אחד שאתה אומר שהוא האחראי ושאליו גם נפנה תקציבים, נביא את כל הגורמים שיחליטו מי עושה מה. אז עם כל הכבוד לוועד הישוב מירון, צריך להכניס אותו. או שהם יקבלו את מה שהם צריכים לקבל כי כנראה הם מרגישים מתוסכלים מהיום וחצי הזה שמשתלטים עליהם כל העולם ואחותו - - -
יוסף שווינגר
זה לא שמשתלטים. הם לא עושים מספיק כסף על המקום הזה.
היו"ר דוד צור
זאת תחושתם ולכן יש פה איזה צד של בריונות. אני כן מבקש לזמן לדיון הבא את אנשי ועד הישוב מירון, את ראש המועצה. הם אזרחי מדינת ישראל. נשמע את הצד שלהם. יכול להיות שיש להם טענות, נשמע אותם ונגיע להבנות איתם בפעם הבאה. אני לא רוצה ללכת איתם ראש בראש. אני אומר גם לכם אנשי המשטרה וגם לכם משרד התיירות ואדון דרעי, יש לכם מנופים גם לגבי הישוב מירון. יש שם בעיה אחת מרכזית. זה הנושא השני והוא הנושאי התשתיות.


אי אפשר עם פיזיקה פשוטה של מקום, על ציר של זמן ומספר אנשים, אי אפשר כנראה להגיע למקסימום, אפשר אולי להיטיב בשוליים, אבל בסוף אי אפשר לקצר כאן בזמנים ובבטיחות,בעיקר אם לא נשנה את הפיזיקה של המקום. המשמעות: עוד חניונים, עוד כניסה ויציאה של הולכי רגל. המצב הוא קטסטרופה כשעולים כולם מאותו מקום ויורדים כולם לאותו מקום, הדבר הנהדר הזה שלא פותר את בעיית הולכי הרגל במאסות כפי שזה מתנהל. אפשר לנסות בשוליים כמו למשל לתזמן את נושא של ההדלקות, אבל זה לא יהיה דרמטי כי עדיין יש אנשים שבאים ומתנחלים במקום מסוים. אם לא תהיינה תשתיות טובות יותר, המצב הזה יהיה כל הזמן בעייתי. יש תשתיות שהן יותר קריטיות, כמו שאמרתי קודם שתהייה יציאה וכניסה של הולכי הרגל. אולי יש תשתיות שהן פחות קריטיות וכדאי לתת עליהן את הדעת. קודם ציין כאן ראובן שתהייה שם תאורה קבועה ולא כל פעם מחדש יקימו אותה.

עם כל מה שאמרתי, האחריות, התקציב, הפקת הלקחים ברמות הטקטיות של תנועה. אמרנו, האם יש יותר צורך בשאטלים מאזורים מסוימים, אין ספק, נקודות שכן עלייה נוספות. אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו כאן. נעשה את הסיכום בסוף ונוציא את הלקחים.

דבר שלישי שכדאי לומר, אנחנו נסיים את דיוני ועדת המשנה הזאת, אני אמליץ מאוד ליושבת ראש, אם היא תרצה אני אעשה את זה ואמשיך להוביל הנושא. אנחנו נקיים את התכנית להערכות לאירוע הבא הרבה מאוד זמן לפני. לדוגמה, לפני תחילת המושב הבא נקיים כבר את התכנית העקרונית לפעם הבאה כדי שיהיה אפשר להשלים פערים בדברים שאפשר. פה ושם יהיו עדיין מה לסגור, אבל שלא נגיע למצב כפי שהגענו הפעם. ביום-יומיים האחרונים תמיד יהיו השלמות אחרונות, אבל את התכנית המקורית, ממש כפי שציין כאן צ'יקו וגם נאמר פה על ידי המחוז הצפוני וממשרד התחבורה, את כל הלקחים שנוכל ליישם לתכנית אחת שתהייה תכנית הוליסטית ושאיתה יהיה אפשר להתקדם.
קריאה
>
נושא הבריאות לא עלה.
היו"ר דוד צור
עלו הרבה מאוד נושאים. אני אתן לכולם לדבר. בהחלט נדבר על כל הנושאים.

<הישיבה ננעלה בשעה 16:10.>

קוד המקור של הנתונים