ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 02/07/2014

פיצוצי טלפונים ניידים של חברת סמסונג

פרוטוקול

 
PAGE
34
הוועדה לפניות הציבור
02/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 76>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום רביעי, ד' בתמוז התשע"ד (02 ביולי 2014), שעה 8:30
סדר היום
<פיצוצי טלפונים ניידים של חברת סמסונג
>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר

מאיר שטרית
מוזמנים
>
נתי שוברט - סמנכ"ל בכיר ספקטרום ותדרי רדיו, משרד התקשורת

רועי ברית - הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

גריגורי גרוזמן - מנהל תחום בכיר, משרד הכלכלה

יובל אביעד - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הכלכלה

אביבה בן משה - ראש צוות נפט, קמעונאות וטקסטיל- מחלקת תאגידים, רשות ניירות ערך

פרופ' דורון אורבך - אוניברסיטת בר אילן

פרופ' יאיר עין אלי - הטכניון

יואל בר גיל - מנהל המעבדה לאלקטרוניקה, מכון התקנים הישראלי

דרור ברזילי - דירקטור חיצוני, חברת סקיילקס

יהל שחר - מנכ"ל, חברת סקיילקס

יצחקי בנצוני - ממלא מקום מנהל הפעילות הסלולרית, חברת סקיילקס

איה יופה - יועצת משפטית, חברת סקיילקס

עידו רוזנברג - משנה ליועמ"ש וממונה על קשרי ממשל, חברת פלאפון

דורי צ'יקו - מנהל תחום ממשל - רגולציה, חברת סלקום

איתמר ברטוב - סמנכ"ל רגולציה, חברת סלקום

ג'ונג באם לי - מנהל בכיר עסקי, סמסונג ישראל

אורי ויטנר - מנהל מחלקת רגולציה, פרטנר תקשורת

לי סונג חוי - מנהל בכיר הנדסת המוצר, סמסונג ישראל

זאב ינאי - יועץ תקשורת לסמסונג ומנכ" שטרן אריאלי ינאי, סמסונג ישראל

הלל איש שלום - יועץ משפטי, סמסונג ישראל

אביגיל בן ארויה כהן - יועצת משפטית, סמסונג ישראל

רועי קובובסקי - יועץ משפטי, סמסונג ישראל

היאן ג'ו ג'י - מתורגמנית, סמסונג ישראל

יונגיו פארק - מתורגמן, סמסונג ישראל

אילן בן-דב - דירקטור ויו"ר לשעבר של חברת סקיילקס

אבי יוסוביץ' - מנהל האגף הטכני, חברת הוט מובייל

אהוד פלג - מנכ"ל, המועצה הישראלית לצרכנות

ירון לוינסון - מנכ"ל הרשות, רשות ההסתדרות לצרכנות

תמר אברמוביץ - לוביסטית פוליסי, מייצגת את סלקום

עידית שבתאי סידיס - לוביסטית פוליסי, מייצגת את פרטנר
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<פיצוצי טלפונים ניידים של חברת סמסונג>
היו"ר עדי קול
בוקר טוב. אנחנו היום ננסה לענות על השאלה שמטרידה אותי יותר מכול, האם הציבור מוגן כאשר הוא משתמש בסוללות של מכשיר הטלפון סוג גלקסי S4. התפרסמו בתקשורת מספר מקרים של התפוצצות של הסוללות הללו ואנחנו רוצים להבין האם הסוללות האלה הן חשודות, אם חשודות, מה נעשה כדי להגן על הציבור מפניהן. כיושבת ראש הוועדה לפניות הציבור התפקיד שלי הוא בראש ובראשונה להגן על הציבור ולייצג את עמדותיו, אני לא רוצה ולא אכנס לסכסוכים עסקיים כאלה ואחרים שנמצאים סביב השולחן ולכן אני מודיעה לכם כבר מראש שאין לי שום כוונה לעסוק בהם. כל מה שחשוב לי זה לענות על מספר שאלות. קודם כל השאלה המרכזית, האם הסוללות תקולות? שאלה שנייה, אם הן תקולות, האם הן מסוכנות לשימוש? אם הן מסוכנות לשימוש, מה נעשה כדי להגן על הציבור? האם הודיעו לציבור על כך, האם ביקשו מהציבור לבוא ולהחליף את הסוללות האלה? ושאלה מרכזית, אם הסוללות תקולות מדוע החברה לא יוצאת בקריאה לציבור כדי לומר להם 'יש פה תקלה, תיזהרו, בואו תחליפו את הסוללות שלכם'? שאלה אחרונה, כחברת כנסת, שתפקידי לפקח על רשויות הממשלה, אני רוצה לדעת מי הן רשויות הממשלה שאחראיות להגן על הציבור מפני תקלה בסוללות שכאלה. מבדיקה שערכנו הבנו שיש באמת שני משרדים רלוונטיים, משרד התקשורת ומשרד הכלכלה, ולא ברור מי מביניהם אחראי ובאיזה אופן. גם את זה נרצה לברר בנושא הזה.
במהלך היממה האחרונה ניהלתי שיחות ארוכות עם שני פרופסורים, פרופ' אורבך ופרופ' עין אלי, שניהם פרופסורים שמתמחים בתחום הזה, הם מומחים עולמיים בתחום של הסוללות ושניהם העלו חשד לגבי התקינות של הסוללות ואמרו באופן נחרץ שיש סכנה. הם לא נמצאים כאן היום ולכן סיכמתי איתם שאני אתקשר אליהם בטלפון ואנחנו נעלה אותם לשיחה. אני רוצה לשאול אותם את השאלות האלה, כדי שהם יוכלו להגיד בפיהם, בעקבות בדיקה של הסוללות, מה עמדתם.

דורון, אתה שומע אותי?
דורון אורבך
כן, בהחלט.
היו"ר עדי קול
קודם כל אתה נמצא כאן בוועדה לפניות הציבור, פרופ' דורון אורבך, אתה נמצא בשידור בערוץ הכנסת. פתחתי והצגתי את הבעיה ולכן אני שואלת אותך, השאלה שלי היא פשוטה, האם הסוללות תקולות והאם הם מסוכנות לשימוש?
דורון אורבך
כל סוללת ליתיום נטענת וכל סוללה בכלל שמפתחת לחץ פנימי היא נחשבת כסוללה מסוכנת. סוללה נפוחה זאת עדות שהסוללה פיתחה לחץ פנימי ולכן הנחת העבודה צריכה להיות שסוללה נפוחה או סוללה שעלולה לפתח לחץ פנימי היא סוללה מסוכנת לשימוש, צריך להוציא אותה מהשימוש מיד.
היו"ר עדי קול
האם אתה יודע שהסוללות שנמצאות עכשיו בשוק הן סוללות עם חשד להתנפחות, עם סיכוי להתנפחות, סיכוי גבוה?
דורון אורבך
קודם כל צריך להבין, שמייצרים מיליונים של סוללות ליתיום נטענות והייצור הוא ייצור תקין עם סטנדרטים, החברות שאמונות על זה יודעות את העבודה, אבל מדי פעם בפעם יכולות להיות תקלות בקו הייצור ואז יכול להיות מצב שבגלל חימום פנימי יש תגובות צדדיות בסוללות והתגובות הצדדיות האלה מפתחות לחץ. אני יודע שיש סוללות כאלה בשוק, אני גם יודע שהדברים הם תחת שליטה ומעקב.
היו"ר עדי קול
רגע, אתה יודע שיש מספר סידורי של סוללות שיוצרו בתקלה מסוימת בפס הייצור ולכן הן מסוכנות יותר?
דורון אורבך
כן. צריך להבין, אנחנו מדברים על מקרה מאוד ספציפי. חברת סמסונג, אחת החברות החשובות בעולם בנושאים רבים, חברה מאוד רצינית, אחראית, עם תשתית מדעית מעולה, החברה מצאה שהייתה תקלה בקו ייצור מסוים, למיטב הבנתי וידיעתי יש מעקב מלא אחרי הסוללות הבעייתיות, וגם למיטב ידיעתי החברה לוקחת אחריות עליהן, גם החברה וגם בהתאם לכך היבואנים שלה בארץ.
היו"ר עדי קול
אבל החברה לא קראה למחזיקי הסוללות האלה לבוא ולהחזיר את הסוללות ולהחליף אותן.
דורון אורבך
אני לא בטוח.
היו"ר עדי קול
טוב, זו לא עמדתך המקצועית. עמדתך המקצועית היא שיש סכנה, כשהסוללות האלה מתנפחות יש סכנה של פיצוץ.
דורון אורבך
עמדתי המקצועית היא שכל סוללה שחשודה שהיא עלולה לפתח לחץ פנימי, בגלל תקלות בקו הייצור, בגלל סיבות שהיצרנים אמורים לדעת, סוללות כאלה צריך להוציא משימוש.
היו"ר עדי קול
חבר הכנסת מאיר שטרית רוצה לשאול אותך שאלה גם הוא.
מאיר שטרית
פרופ' אורבך, שאלה אחת, מה שאתה אומר הוא נכון לגבי כל סוללות הליתיום, זאת אומרת בעצם כל המכשירים שעובדים על סוללות ליתיום, זה כל הפלאפונים, פלוס אייפדים וכו', אם יש סוללה נפוחה הם מסוכנים.
דורון אורבך
אבל זה נכון לכל סוללות ליתיום. כל סוללה סגורה שמגיעה במיכל סגור, כשהיא מפתחת לחץ פנימי היא מסוכנת, כי עלול להתפתח מצב של קצר פנימי, קצר פנימי זה ממש סכנת נפשות.
מאיר שטרית
מה הסימנים שאזרח יכול לדעת שהוא צריך להוציא את הסוללה שלו ולהחליף אותה? הרי הסוללה בתוך הטלפון, אתה לא רואה את הסוללה. אם הטלפון מתחמם, למשל, זה אומר שהסוללה לא בסדר?
דורון אורבך
יש כמה אספקטים. קודם כל צריך לוודא שהסוללות נטענות במטענים הנכונים והסטנדרטים. יש לצערי הרב הרבה מאוד מטענים לא סטנדרטיים ואנשים מכניסים מטענים, לכל סוללה יש משקל טעינה תקני ידוע ולכן הנושא של טעינת סוללות ושימוש במטענים תקניים שמתאימים לכל סוללה וסוללה, הנושא הזה הוא מאוד מאוד חשוב.
היו"ר עדי קול
אני רוצה לחדד את השאלה. מה ההבדל בין הסוללות האלה לכל הסוללות? אם אתה אומר שכל סוללה, יש סיכוי שתתנפח ותתחמם, מה ההבדל בין הסוללות שאנחנו עכשיו מדברים עליהן?
דורון אורבך
סוללות ליתיום לא אמורות להתנפח, ושום סוללה לא אמורה להתנפח. כשמייצרים סוללות, כשמביאים סוללות לייצור זה אחרי שנעשתה הרבה מאוד עבודה טכנית, סוללות לא אמורות להתנפח.
היו"ר עדי קול
אז אם יש סדרה שמתנפחת, סימן שיש איזה שהיא בעיה בסדרה הספציפית.
דורון אורבך
אם יש סדרה שמתנפחת ויש אחוז גבוה מדי של סוללות מתנפחות, סימן שהייתה בעיה בקו ייצור ולמיטב ידיעתי לחברות, בטח לחברה כמו סמסונג, יש שליטה וידיעה על כך. חברת סמסונג היא חברה מאוד רצינית ומאוד אחראית - - -
היו"ר עדי קול
אני עוצרת אותך כי אנחנו שומעים לא טוב ויש כאן נציגים של חברת סמסונג ואני אתן להם מיד לדבר. אני מודה לך מאוד על ההשתתפות, תודה רבה.
דורון אורבך
כל טוב, להתראות.
היו"ר עדי קול
טוב, קודם כל תודה רבה לפרופ' אורבך, אני רק אחזור למקרה שאתם לא שומעים כל כך טוב את השיחה. פרופ' אורבך טוען שיש סדרה של סוללות שיש לה נטייה להתחמם ולהתנפח וברגע שסוללה מתנפחת, יש סיכוי גדול שהיא תתפוצץ. הוא הסביר לי בשיחתנו בטלפון שמדובר בעלייה של רף האנרגיה ולכן יש סיכוי שהסוללה תתפוצץ, מה שגרם לי לחשוש ולחשוד שיש בעיה, שיש סוללות שנמצאות בשוק, שאנחנו יודעים שיש להן נטייה להתנפח וקודם כל לא הזהרנו את הציבור, לא קראנו להחזיר את המכשירים ודבר שני, נתקלנו בכמה מקרים של התפוצצות שאנחנו לא יודעים את מקורה.

אני אשמח לתת את רשות הדיבור למר אילן בן-דב, בבקשה.
אילן בן-דב
בוקר טוב. ראשית אני מצטרף לתנחומים למשפחות שקברו את בניהן אתמול. זה רגע עצוב לכולם ואני משוכנע שכל מי שיושב כאן סביב השולחן מרגיש אותו דבר.

אני מגיע אליכם היום לא כנציג החברה. החברה הורתה לי לא להיות פה. אנחנו עוסקים פה בנושא מאוד מאוד רגיש והחברה הורתה לי לא להיות פה. למרות שהיא הורתה לי לא להיות פה והיא איימה עליי במפורש בעל פה ובכתב אני נמצא פה, כי זו היא חובתי להיות כאן, חובתי כאדם, חובתי כאזרח, חובתי כבעל חברה לשעבר, כיושב ראש לשעבר, חובתי כמי שבעצם ייסד את כל התחום של טלפונים סלולריים של סמסונג בישראל.
היו"ר עדי קול
אילן, אני אשאל אותך את השאלה הקשה שכולם רוצים לשאול - - -
אילן בן-דב
ברשותך שלוש דקות.
היו"ר עדי קול
לא, קודם כל זה חלק מהאופי של הוועדה הזאת, אין פה נאומים, יש פה דיאלוג, אנחנו נקיים את הדיאלוג הזה. אני אשאל אותך את השאלה שכולם רוצים לשאול. יש כל מיני סברות לגבי ההתפוצצות של הסוללות, זה באמת יכול להיות מטענים לא תקניים, זה יכול כל מיני סיבות, זה יכול להיות סוללות אחרות, אני רוצה לדעת למה אתה מרגיש שיש סכנה לציבור?
אילן בן-דב
אני קיבלתי מסמכים. אני מבין כלום, אפס, אני לא מבין, לא באלקטרוניקה ולא בכימיה, מה שאני מבין זה לקרוא מילים מאוד ברורות באנגלית. כשאני מקבל חוות דעת מפרופ' עין אלי, שאני מקווה שיעלה קודם, שאומר לי in order to eliminate any risk for human life, ויש פה אנדרליין מתחת ל- risk for human life, כשאני קורא שפרופ' אורבך, שעלה קודם, אולי במאמר מוסגר, הוא צנוע מאוד אבל אומרים עליו, הוא אומר את זה בצנעה, הוא כנראה גדול המדענים בעולם, פרופ' אורבך השנה, ב-2013, קיבל פרס על מפעל חיים מאיגוד התעשיות - - -
היו"ר עדי קול
אבל פרופ' אורבך לא אמר שום דבר לגבי הסוללות הספציפיות האלה, הוא אמר שכשסוללות מתנפחות יש סיכוי שהן יתפוצצו.
אילן בן-דב
אז אני אחזור חזרה ואני אתן לך תשובה מאוד מהירה. פרופ' אורבך דיבר על שלושה שלבים בעצם, חשודות, מתנפחות - - -
היו"ר עדי קול
רגע, תגיד לנו מתוך מה אתה מקריא.
אילן בן-דב
הכול מסמכים שיש לי כאן.
היו"ר עדי קול
מסמכים שקיבלת איך?
אילן בן-דב
מסמסונג.
היו"ר עדי קול
אני חייבת להגיד, אני אומרת את זה פה לפרוטוקול, אני ביקשתי לראות את המסמכים האלה וביקשתי לראות את חוות הדעת של הפרופסורים ולא יכולתי לקבל כי נאמר שיש הסכם סודיות. כל הדבר הזה, סביב כל מה שקורה פה יש מעטה סודיות אחד מאוד מאוד גדול. אזרחים שנפגעו הוחתמו על הסכם סודיות, אסור להם לדווח על כך לצד שלישי. גם הפרופסורים הוחתמו על הסכם סודיות. אני חושבת שזה דבר כשלעצמו מאוד מטריד, פרופסורים שבדקו את הסוללות, כתבו דוחות ולא יכולנו, הוועדה, לראות אותם כי הם חתמו על הסכם סודיות מול החברה. אני חושבת שזו לא התנהלות ראויה.
אילן בן-דב
אז אני רוצה לומר לך, כמי שיצר את הקשר עם הפרופסורים, פרופ' אורבך למיטב ידיעתי לא חתם על הסכם סודיות, אבל החברה הזהירה אותו והחברה זה לא אני. אני לא החברה. נשארתי עדיין דירקטור ורוב האנשים שחושבים פה סביב השולחן היו עובדים שלי, או שותפים שלי. צריך להבין את הנקודה, הם כולם פה, או היו עובדים שלי או שותפים שלי ואני אומר פה, הפרופסורים הוזהרו שלא לדבר. פרופ' אורבך לא הוחתם, מי שיצר את הקשר איתו זה אני, עבדכם הנאמן, אבל אני רוצה לתת לך תשובה מאוד פשוטה. כל הדיון הזה מתייתר כי לי יש מסמך שכתוב פה שסמסונג מודה שחלה תקלה בקו הייצור. אין דיון על זה בכלל. כתוב, באנגלית. אין דיון, אין ויכוח, השאלה מה המשמעות של התקלה. הם גם כותבים שזה יפגע ב-0.1% מהסוללות. הם גם מציינים סדרות ספציפיות. אנחנו יודעים בדיוק.

ותשאלי את השאלה הנכונה, אז למה רק עכשיו? זה היה לפני מספר חודשים. כי לא ידעתי, ואני ניהלתי את העסק ולוקח אחריות מלאה, לא ידעתי את הסכנה. עד שלא התגבשו חוות הדעת של הפרופסורים עין אלי ולאחר מכן אורבך אני לא ידעתי, מעטים במדינת ישראל יודעים ומבינים בכלל את מה שאנחנו אומרים. אבל אין ויכוח עקרוני שחלה תקלה.
מאיר שטרית
בזמן שניהלת את החברה אתה קראת לציבור להחליף את הסוללות?
אילן בן-דב
לא.
היו"ר עדי קול
למה?
אילן בן-דב
מכיוון שלא התגבשה דעתי שאכן זה מסוכן. עשיתי כל מה - - -
היו"ר עדי קול
אבל כשאמרת שהגיע מכתב מסמסונג שאומר שהסוללות האלה תקולות, למה לא קראתם אז לציבור לבוא להחליף אותן?
אילן בן-דב
מכיוון שהגיעה משלחת של סמסונג שנפגשה איתנו, היא נפגשה עם המפעילים הסלולריים, הציגה שהייתה לה בעיה, מבחינתי באותה עת זו הייתה בעיה, כמו הרבה בעיות שהיו לנו קודם והם כותבים במפורש it is safe. עכשיו צריך להבין, אנחנו עובדים פה מול תאגיד מהגדולים בעולם, חברה מספר אחת בעולם, הרמה הטכנולוגית הכי גבוהה, והיא כותבת, באותו מסמך שהיא אומרת 'הייתה לנו תקלה', היא מסבירה, '- - - batteries safe'. אגב, הם עדיין עומדים על דעתם, אני חייב לומר.
היו"ר עדי קול
ולמה החלטת להאמין לעמדות של פרופ' אורבך ועין אלי ולא לעמדה של סמסונג? כמו שאמרה, חברה בינלאומית, ידועה, שמן הסתם לא רוצה לסכן את שמה הטוב בציבור, בטח שלא בישראל, גם לא בעולם. למה בחרת להאמין לעמדות האלה? אני מבינה, אין ויכוח על זה שיש סוללות שיש להן נטייה להתנפח, השאלה אם החברה גם למשל קראה לציבור ואמרה 'אם הסוללות שלכם מתנפחות, בואו אני אחליף לכם את הסוללות'.
אילן בן-דב
אני ניסיתי ליצור את זה, סמסונג איימו שלא נעשה את זה, בכתב. אני עשיתי כל מה שאני יכול לשכנע את דירקטוריון החברה, ואני כרגע מנודה. צריך להבין, יושבים פה אנשים שהם עובדים שלי, הם לא מסתכלים לי בעיניים. יש פה מסורת, מי שייכנס לפרוטוקולים של החברה, ואני מזמין את הרשות הנכונה, לבדוק, יהיה בשוק.
היו"ר עדי קול
מתי אתה גיבשת את דעתך שיש בעיה?
אילן בן-דב
ממש סופית? בחודש האחרון, אחרי שחזרתי מקוריאה. צריך להבין, אני קיבלתי את חוות הדעת של עין אלי, אני הייתי מחויב לבדוק, נסעתי לקוריאה וישנם אנשים מועטים בעולם שמסוגלים בזמן קצר לפגוש את נשיא סמסונג, מספר 2, האחראי על הייצור העולמי. אני הייתי שבוע, ישבתי בשלוש פגישות, כל אחת כמה שעות. כשישבתי עם האחראים על הייצור הם אמרו שהם מבינים את הבעיה, הם מכירים את הבעיה, הבעיה היא אפידמית, זה עשרות אחוזים, אין ויכוח על זה, וכשחזרתי מקוריאה ההבנה הייתה שאנחנו הולכים לעשות ריקול.
היו"ר עדי קול
ומה עשית כשהבנת שצריך לעשות ריקול?
אילן בן-דב
צריך להבין, היכולת שלנו כיבואן לעשות ריקול היא מוגבלת, אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של היצרן ושל המפעילים הסלולריים. כי אם אני אעמוד ברחוב או שעיתון כזה או אחר יכתוב, זה לא עוזר. מה שצריך לעשות, לכל סוללה יש טלפון סלולרי עם מספר זהות אלקטרוני, לנו אין את זה, אני ביקשתי מסמסונג, הם לא העבירו לנו את זה. בקיצור, לענות לשאלה האחרונה שלך, נכון להיום - - -
היו"ר עדי קול
כדי שאני אוכל לפרסם בציבור, אנחנו משודרים בערוץ 99, אני רוצה לדעת להגיד איזו סוללה מסוכנת ואיזו סוללה לא מסוכנת. אתה יכול להגיד לי היום איזה סדרה, להגיד לאנשים להסתכל על מספר המק"ט וללכת ולבוא להחליף את הסוללות? יש אפשרות כזאת?
אילן בן-דב
יש אפשרות כזאת.
היו"ר עדי קול
אז למי יש את המספרים?
אילן בן-דב
קודם כל לחברה יש. אני זוכר אותם בעל פה, יש LD1D ו-LC1C. אלה שני מספרים סידוריים, מי שפותח את הסוללה - - - אני חייב לציין שמדובר על סוללות שיוצרו לפי סמסונג עד ספטמבר, לפי מה שהם מסרו לנו, אבל אני לא סומך את ידי. אנחנו בדקנו את עצמנו וכל המכשירים שהגיעו אלינו החל מדצמבר כללו סוללות שיש בהן 0 תקלות.
מאיר שטרית
אתה יכול להגיד שהסוללות שהתפוצצו או התנפחו הן באמת באות מהסדרות האלה?
אילן בן-דב
כן.
מאיר שטרית
כי יש גם סוללות מזויפות בשוק. אז יודעים להגיד שהסוללות בארץ - - - הבנתי שבארץ היו 16 מקרים מתוך 500,000 סוללות. האם באמת מצאו שאלה הסוללות שהתפוצצו?
אילן בן-דב
לחברה יש נתונים לגבי כל - - -
היו"ר עדי קול
רק תגיד, כשאתה אומר חברה אתה אומר סמסונג או אתה אומר סקיילקס?
אילן בן-דב
סקיילקס. גם לסמסונג, כי סקיילקס מעבירה לסמסונג. בוא נאמר לחברות, יש נתונים ספציפיים על כל אירוע שאנחנו מכירים, יש תיאור המקרה, יש תמונות. אפשר לפזר את זה, חבר הכנסת שטרית, ולהגיד תשתמשו כזה או כזה, התשובה היא שכל המקרים שאני מכיר השתמשו בסוללה מקורית, סוללה פגומה, מתקופות הייצור החשודות, עם מטען מקורי.
מאיר שטרית
מהסדרות האלה שאתה ציינת?
אילן בן-דב
חלק מהסוללות, כדי לענות לשאלה שלך, לא ניתן לעשות - - - ברשותכם, אני אראה לכם איך נראית סוללה אחרי פיצוץ. דבר כזה אתה לא יודע מאיזה סדרה זה, ככה נראית סוללה אחרי פיצוץ.

אני רוצה לגרום לכם לשוק, ברשותכם, ככה נראה מכשיר אחרי פיצוץ. הוא נראה כמו מוצר שמז"פ צריכים לעסוק בו. ככה זה נראה. זה המוצר.
היו"ר עדי קול
אילן, אני אשאל אותך את השאלה הקשה, אתה חזרת מקוריאה - - -
אילן בן-דב
אני חוזר מקוריאה בידיעה שאנחנו הולכים לעשות ריקול. כן, את מחזירה לי?
היו"ר עדי קול
כן.
אילן בן-דב
אני אגיד לך למה, כי כשהייתי בקוריאה היה לי את זה והחבר'ה שיושבים פה רצו לקחת לי את זה.
מאיר שטרית
נחזיר לך.
אילן בן-דב
לא, אתה, אני סומך עליך.
היו"ר עדי קול
כן, רצית לעשות ריקול, מה קרה?
אילן בן-דב
אני חייב להעלות פה סוגיה לא פחות חשובה. יש לנו שני סוגים של תקלות. תקלה אחת זה הסוללות שדיברנו עליהן, התקלה השנייה היא שקר הטעינה של המכשיר. השקר הזה. ידוע לנו על 25 - - - ידועים לי, סליחה, אני לא מעודכן כבר בערך חודש, לדעתי, אולי יותר, על 25 עד 30 מקרים של שריפת המכשיר כתוצאה מתקלה - - -
היו"ר עדי קול
שנייה, אני עוצרת אותך. אני רוצה לדעת, חזרת, אמרת 'אני מרגיש שיש פה סכנה, לא מסכימים איתי בסמסונג, אני רוצה לעשות ריקול', מה עשית?
אילן בן-דב
חזרתי - - -
היו"ר עדי קול
הטענה אומרת, בחודש שלם מדובר, עבר כבר חודש ואתם לא עשיתם שום דבר. אתה כבר לא בתפקיד שבוע, אבל עבר חודש שלם, מה קרה?
אילן בן-דב
חזרתי ובעקבות הלחצים הגדולים שהפעלתי הגיע צוות של מהנדסים קוריאנים לישראל. המטרה של הצוות, כפי שאני הבנתי אותה, היה לעשות ריקול מסודר. ריקול מסודר זה ריקול שמחבר בין מכשיר, סוללה, מספר טלפון של לקוח, שזה אנחנו לא מסוגלים לעשות. אנחנו יודעים מספר סידורי של סוללה, אנחנו לא יודעים מי מחזיק במכשיר. הריקול היעיל ביותר זה אם מרימים טלפון ללקוח ואומרים לו, 'אדוני, תבוא ותחליף - - -
היו"ר עדי קול
מה קרה? למה לא עשיתם?
אילן בן-דב
התחילו לדבר על תהליך של ריקול, אני לא הייתי בשיחות, ובהזדמנות הזאת, אני מתנצל שאני כל הזמן מכניס רעשי רקע, אבל אני חייב להכניס אותם, מי שניהל את התהליך זה בחור בשם אליאס, שהוא הסמנכ"ל הטכני. נכון להיום כל מי שעסק בתחום או בנושא של סוללות ומכשירים שנשרפים לא נמצא בחברה. אליאס - - -
היו"ר עדי קול
שוב, אנחנו לא רוצים להיכנס לסכסוכים העסקיים, אנחנו לא יודעים מה המקורות שלהם, אנחנו לא יודעים מאיפה זה הגיע - - -
אילן בן-דב
חברת הכנסת קול, זה מהותי, מכיוון שאליאס היה אמור להציג את זה, הוא אמור היה להגיע, הוא זומן ואתמול או שלשום הנהלת החברה, דירקטוריון החברה אסר עליו להגיע.
היו"ר עדי קול
אז מי עצר את הריקול?
אילן בן-דב
הגיע צוות, ישב עם האנשים שלנו והתחילו לדבר על ריקול כאשר השאלה הייתה האם עושים גם ריקול על שקע האופציות, ככה אני הבנתי, כי אני דרשתי בקוריאה ריקול גם על שקע אופציה. למה דרשתי? כי החליפו אותו. למה החליפו אותו? יש לי דוקומנטים, כששאלתי בקוריאה למה החלפתם אמרו לי preventive, אמרתי preventive from what?
היו"ר עדי קול
אז למה אנחנו לא עושים preventive לסוללות שעלולות להתנפח?
אילן בן-דב
בשביל זה אנחנו נמצאים פה. מה שחשוב לומר זה שהתחיל התהליך ופתאום הם שינו כיוון ואמרו רק silent recall, מה זה silent recall? הם גם כותבים את זה, silent recall אומר שאם באת עם סוללה נפוחה נחליף לך.
היו"ר עדי קול
הבנתי, זה אומר שבשום מקום לא פרסמו את העובדה שאם יש סוללות נפוחות אנשים צריכים לבוא ולהחזיר, או שיש חשש מהתנפחות של סוללות.
אילן בן-דב
נכון.
היו"ר עדי קול
אני עוצרת אותך, אני אחזור אליך. ביקשו מהמועצה לצרכנות, כיוון שהוא צריך לצאת. אהוד, בבקשה.
אהוד פלג
יש מצבים שבהם ציבור הצרכנים נזקק להגנת המדינה, כנראה שפרשת הסוללות המתנפחות והמתלקחות יהיה אחד מהם. כשאני מטעין את מכשיר הסלולר שלי, פעולה יומית רגילה, או לילית רגילה, ואני עלול להתעורר עם מכשיר מתלקח או בית מתלקח, אני צריך את הגנת המדינה. למדינה יש שלושה כלים שבהם היא יכולה להגן עליי, האחד, לדאוג לבדיקה של כל המכשירים שחשודים כמסוכנים ונכנסים לארץ, שתיים, לכפות ריקול כאשר יש ידיעות שיש מכשיר מסוכן כזה והוא כבר הופץ בשוק, ושלוש, לדאוג להפסקת השיווק של כל הסוללות האלה עד לבדיקת בטיחות שתיעשה.
אם הפרסומים נכונים הרי שיש לנו פה מצב עוד יותר גרוע, משום שפורסם שהיו ניסיונות להשתיק מידע שהיה קיים. אני רוצה פה רק לציין שבחוק הגנת הצרכן, בסעיף 2, מוגדרת הטעיה, שהיא עבירה פלילית כמעשה או מחדל העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה, לרבות הסיכון שכרוך בשימוש במכשיר. כאן, אם הפרסומים נכונים, אין ספק שיש לנו חשד כזה, או יותר מחשד כזה, אם לשפוט על פי הדוגמאות שראינו והדברים של אילן בן-דב, והדבר הזה, אחת, לא פורסם לציבור, ושתיים, אפילו נעשה ניסיון להשתיק את המידע, על פי הפרסומים, שוב.
מאיר שטרית
אתם קיבלתם תלונות מהציבור על זה?
אהוד פלג
אנחנו לא קיבלנו תלונות על הדברים האלה, אבל הדברים האלה שפורסמו מדברים כאלף עדים.
היו"ר עדי קול
חשוב להגיד שמי שהתלונן קיבל פיצוי והוחתם על הסכם שלא יוכל לדבר על זה בציבור.
מאיר שטרית
מי המשרד האחראי בעיניך?
אהוד פלג
יש עיקרון, ופה אני רוצה להדגיש, שחל במקרים האלה, העיקרון הזה נקרא עקרון הזהירות המונעת. כשיש ספק אין ספק. על רשויות המדינה מוטל התפקיד של הגנה על הציבור. כמו שמניתי פה, יש כלים, יש כלים לעשות את זה.
מאיר שטרית
מי?
אהוד פלג
המועצה הישראלית לצרכנות פנתה למשרד התקשורת, שנותן את אישור הסוג למכשירים כאלה וביקשה ממנו להיכנס לעניין ולעשות את הפעולות הנדרשות כדי להגן על הציבור. יתרה מכך, המועצה הישראלית לצרכנות פנתה גם לרשות לסחר הוגן, יש פה לכאורה עבירה על חוק הגנת הצרכן, הרשות האוכפת צריכה לדאוג לכך, ויש לה סמכויות לכך, שהפגיעה הזאת בצרכנים תיפסק. תודה רבה.
היו"ר עדי קול
שלום.
יאיר עין אלי
בוקר טוב.
היו"ר עדי קול
אנחנו נמצאים פה בשידור בערוץ הכנסת ובוועדה לפניות הציבור.
שלומית אבינח
פרופ' יאיר עין אלי על הקו.
היו"ר עדי קול
אנחנו הבנו שאתה עשית בדיקה של הסוללות ואתה חושב שהסוללות האלה מסוכנות לשימוש, אתה יכול להגיד לנו את עמדתך?
יאיר עין אלי
רק תיקון. אני לא עשיתי בדיקה, אני עשיתי אבחון, בדיקה מעבדתית לא נעשתה, אני אבחנתי את הסוללות לאחר הפגישה בחודש פברואר עם נציגי חברת סקיילקס ואמרתי להם שהסוללות מסוכנות אחרי שהם הביאו לי דוגמה.
היו"ר עדי קול
אחרי שראית סוללה שהתפוצצה, אבל לא בדקת את זה במעבדה.
יאיר עין אלי
לא, לא ראיתי סוללה שהתפוצצה, ראיתי סוללות נפוחות.
היו"ר עדי קול
אתה אומר שהסוללות הנפוחות, יש סיכוי גדול שהן יתפוצצו.
יאיר עין אלי
תרשי לי להרחיב, כל סוללה נפוחה באשר היא, גם אם היא ליתיום או לא, היא מסוכנת. אני אקח שתי דקות מזמנכם, אני יודע שהזמן שלכם יקר, סוללת אלקליין, כשהיא נפוחה היא נוזלת ואז יש קורוזיה בצעצוע, או במה שלא יהיה ואנחנו אומרים אוי וויי או יש לנו צריבה קלה בכף היד.
היו"ר עדי קול
לא, אני עוצרת אותך רגע, כי כבר דיברנו עם פרופ' אורבך והוא הסביר לנו את הדבר הזה. אני רק רוצה להבין, אנחנו מבינים שסוללות נפוחות מסוכנות, השאלה אם אתה יודע, אם יש לכם ידיעה, שיש סדרה של סוללות שיש לה נטייה להתנפח.
יאיר עין אלי
אז כמו שאני הבנתי ומבין עדיין מהתקשורת ומהפרסומים בעיתונים, הסוללות האלה הן נפוחות והן שייכות לסדרה מסוימת, על פי מה שכתוב בעיתון, אני לא ידעתי את זה, והן מסוכנות אם לא אוספים אותן כולן, עד הפרט האחרון. דרך אגב, חשוב להדגיש את זה, ביממה האחרונה אני הכנתי את עצמי לפגישה הזאת, בקוריאה היה אותו מקרה עם סוללות ל-S3 גלקסי, בקוריאה, שסופקו על ידי חברה יפנית, איטאצ'י, מועצת הצרכנות הקוריאנית הכריחה את החברה לאסוף את כל הסוללות ולהחליף אותן. זה כתוב בעיתון הקוריאני, שאתמול נתקלתי בו.
היו"ר עדי קול
בסדר גמור. אני עוצרת אותך, כי אני רוצה להבין מי פה אחראית לכפות את הריקול הזה, את ההחלפה הזאת. תודה רבה לך ואנחנו מעריכים את זה.
יאיר עין אלי
בבקשה, יום טוב.
היו"ר עדי קול
לפני שאני אעבור לסקיילקס, מי מדבר בשם סמסונג?
אילן בן-דב
אני רק רוצה ברשותך להוסיף, הגיע אליי מסמך לאחרונה של רשות - - - השאלה מי אמור לעסוק בזה, אני באמת מחוקק קטן מאוד, למרות שיש לי זכויות בבית הזה. עין אריאל זו רשות אמריקאית, שנקראת national laboratories of US department of energy. אני רוצה להקריא לכם משפט שהיא כותבת בכל מה שקשור בהוראות בטיחות עם סוללות: כשסוללה מתנפחת צריך לפתוח - - -
היו"ר עדי קול
אין צורך להוסיף. אני אגיד משפט אחד, אין צורך להוסיף דרמה. ראינו כולנו את הסוללות המתפוצצות, אנחנו מבינים את הסכנה, אני חושבת וחשוב להגיד, יש סכנה לציבור אם סוללות מתנפחות. השאלה היא אם יש סדרה שיש חשש להתנפחות והשאלה הגדולה היא האם אפשר לזהות את הסדרה הזאת ולמה אנחנו לא עושים עם זה שום דבר.

אז אני פונה לנציגי סמסונג, אני לא יודעת מי מדבר בשמם ואני רוצה לשמוע האם יש סדרה שיש בה חשש שתתנפח. אין לי שום ספק שסוללה מתנפחת, יש סיכוי שהיא תתפוצץ. אין לי ספק, אני חושבת שלמומחים אין ספק, אני חושבת שלאף אחד מסביב לשולחן, האם יש סדרה שיש סיכוי שתתנפח?
הלל איש שלום
בוקר טוב לכולם. שמי עורך דין הלל איש שלום ממשרד שבֹּלת ושות' ואני מטעם סמסונג. סמסונג מכבדת את כנסת ישראל והגיעה לכאן, למרות שיש בעיה מסוימת בדיון כאן. יש מחלוקות מסוימות מול מר בן-דב - - -
היו"ר עדי קול
שלא קשורות לענייננו.
הלל איש שלום
שלא קשורות לענייננו, ויש דבר נוסף, ישנם הליכים משפטיים תלויים ועומדים.
היו"ר עדי קול
גם זה לא קשור לענייננו.
הלל איש שלום
רק אני רוצה לציין את זה - - -
היו"ר עדי קול
ציינת את זה ועכשיו אתה יכול להמשיך הלאה לשאלה, אני שאלתי שאלה מאוד ספציפית.
הלל איש שלום
אני רק רוצה לציין לפרוטוקול, גברתי - - -
היו"ר עדי קול
לפרוטוקול ציינת.
הלל איש שלום
יש שלושה מבקשים שביקשו להגיש תביעות ייצוגיות - - -
היו"ר עדי קול
אני מבקשת אותך, זה לא קשור לענייננו. אני שאלתי שאלה. קודם כל השאלה שלי היא למה העורך דין מדבר ולא נציגי החברה.
הלל איש שלום
להיפך, אני עכשיו רוצה לתת - - - אחרי ההקדמה הזאת, שהעניין עומד ותלוי בבית המשפט - - -
היו"ר עדי קול
זה לא קשור.
הלל איש שלום
נמצא פה מר לי, שהוא נציג טכני מטעם סמסונג והוא יסביר את הנושא הזה, שאין לפי מומחי סמסונג, לרבות מעבדות בינלאומית בלתי תלויות, אין סיכון בטיחותי בסוללות סמסונג ואני מפנה את רשות הדיבור.
היו"ר עדי קול
קודם כל מי מתרגם?
שלומית אבינח
לידו.
היו"ר עדי קול
אני שאלתי שאלה מאוד ספציפית, אני רוצה לקבל תשובה עליה, האם יש סדרת סוללות שיש סיכוי שיתנפחו, שיש חשש להתנפחות שלהם?
יונגיו פארק
אני מתרגם מה שהוא אומר עכשיו.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): בתקופה מסוימת וגם ספציפית היו לנו התנפחות וכולל ההתנפחות, בעיות, אבל החל מאוקטובר 2013, בשנה שעברה, אנחנו דיברנו על הנושא עצמו עם סקיילקס וגם אנחנו נמשיך. עם המהנדסים בסקיילקס אנחנו הלכנו לכל האופרטורים וטיפלנו בנושא עצמו.
מאיר שטרית
מה זה אופרטורים? כל מי שמוכר טלפונים של סמסונג?
היו"ר עדי קול
המפעילים.
יונגיו פארק
המפעילים, סלקום, פלאפון.
היו"ר עדי קול
מתי עשיתם את זה?
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): החל מאוקטובר 2013 אנחנו דיברנו עם סקיילקס וגם טיפלנו עם סקיילקס בעניין עצמו, כי אנחנו מאוד מאוד חושבים על הלקוחות בישראל, כי זה הכי חשוב בשבילנו, אז אנחנו עבדנו על העניין עצמו מאוד עם רגש.
היו"ר עדי קול
אבל למה סירבתם לעשות ריקול?
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): - - - כולל המתנפחות אין קשר לבטיחות, אז אנחנו כרגע מטפלים בעניין עצמו, אבל בטוח אין קשר לבטיחות למתנפחות.
היו"ר עדי קול
אתה יכול להגיד לו שאנחנו לא בטוחים שאין קשר בין ההתנפחות לפיצוץ, ודבר שני, אני רוצה לשאול האם במדינות אחרות נעשה ריקול והאם חויבתם לעשות ריקול בקוריאה או במדינות אחרות?
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): לפי הבדיקות שלנו הסוללות המתנפחות אין קשר ל - - - גם לפי הבדיקות שלנו - - - מגיעה ממקור חיצוני או חום חיצוני או משתמשים בסוללות מזויפות. גם אנחנו יודעים מאוקטובר 2013 שבסקיילקס כבר התחלנו להחליף כל הסוללות המתנפחות ללקוחות בישראל. במדינות אחרות אנחנו החלפנו את כל הסוללות המתנפחות, במקרה של נזק ללקוחות, אבל זה לא היו מקרה של - - -
היו"ר עדי קול
לא היה ריקול אקטיבי, רק silent.
יונגיו פארק
זה להחליף סוללות.
אילן בן-דב
קוריאה, מרץ, S3, המועצה לצרכנות.
מאיר שטרית
אני מבקש לשאול אותך שאלה. אנחנו רוצים למנוע שום סכנה לציבור, המטרה של כל הישיבה הזאת היא לגרום לכך שלציבור לא יהיה מצב שיקרו עוד תקריות שבהן סוללות מתנפחות יתפוצצו ויגרמו נזק חלילה, לכן השאלה שלי, האם אתם יודעים שיש איזה שהיא סדרה, כמו שציין מר בן-דב, שבה יש חשש לתקלות בסוללות האלה, ואם יש דבר כזה האם סמסונג מוכנה לפרסם בציבור, הודעה בעיתון, ולהגיד 'אנחנו פונים לכל בעלי טלפוני סמסונג, מי שיש לו סוללה שיש עליה מספר סידורי כזה וכזה - - -
היו"ר עדי קול
LD1D או LD1C.
מאיר שטרית
כן, בדיוק, מי שיש לו סדרה כזאת, נא לבוא לאופרטור להחליף סוללה. אני חושב שאם סמסונג יעשה את זה אז הוא ימנע בעצמו, יהיה גורם פעיל, אם אף משרד ממשלתי, לצערנו, לא עושה את זה, סמסונג יכול ליזום בעצמו את הפעולה הזאת ולמנוע חלילה שתהיה בכלל סכנה נוספת לאף אחד.
היו"ר עדי קול
אני אוסיף עוד משפט. אנחנו לא יכולים לחייב אתכם, אנחנו מבקשים אתכם, אנחנו פונים אליכם בבקשה לפרסם את ההודעה הזאת לציבור. אנחנו מבינים שאתם מסכימים להחליף את הסוללות, אנחנו מבקשים שתצא הודעה שמפרסמת את הסדרות, שתקרא לציבור לבוא ולהחליף אותן.
מאיר שטרית
כדי למנוע חלילה סכנה.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): אנחנו בסמסונג ישראל התחלנו באוקטובר 2013 להחליף סוללות מתנפחות של S4 ללא תשלום ובלי כל קשר לתקופת האחריות של הסוללה.
היו"ר עדי קול
את זה הבנו, אבל לא הודעתם את זה לציבור.
היאן ג'ו ג'י
הוא לא סיים.
היו"ר עדי קול
הוא לא סיים, אבל תסבירי שאנחנו מבקשים מהם להודיע לציבור עכשיו שיש סדרה מסוימת שהיא בסכנה ולהחזיר אותה.
אילן בן-דב
היה כבר באוקטובר - - -
היו"ר עדי קול
סליחה, שאלתי אותו. באוקטובר 2013 הם החליטו, מעולם לא פורסם בציבור.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): אנחנו בסמסונג כן הודענו ללקוחות שלנו ולקוחות שהרגישו נפיחות או אי נוחות אנחנו כן החלפנו להם בטריות.
היו"ר עדי קול
הודעתם בתקשורת?
אילן בן-דב
חברת הכנסת קול, אני חייב לעזור במשהו. שימו לב, הפרופסורים בחוות הדעת המלאות שהחברה לא מוכנה להוציא, אבל יש לי אותן פה ואני אחשוף אותן - - -
היו"ר עדי קול
דיברנו עם הפרופסורים, שמענו מה הם - - -
אילן בן-דב
אבל יש נקודה מאוד חשובה שלא - - -
היו"ר עדי קול
אילן, אני מבקשת - - -
אילן בן-דב
משפט. סוללה מנופחת משחררים גזים שהם מסוכנים.
היו"ר עדי קול
את זה הבנו, אני מבקשת שתדבר מעכשיו רק ברשות דיבור. אני מבקשת מעכשיו קדימה, עזבו אותי רגע ממה שהיה אחורה, לא הולכת אחורה, הולכת קדימה. אני רוצה עכשיו שיהיה פרסום שאומר שיש סדרה, LD1D, LD1C, יש חשש שהם התנפחות, בואו תחליפו, preventive, מניעתי, לפני שמתנפח. לא 'אם התנפחו לכם בואו נחליף לכם. יש חשש בסוללות האלה, בואו ותחליפו'. אני לא רוצה להגיע למצב שהן מתנפחות.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): אנחנו מבקשים לנצל את הבמה הזאת בשביל להדגיש שוב שאין כל קשר בין סוללות מתנפחות לבין - - -
היו"ר עדי קול
בעיניכם, אנחנו קיבלנו חוות דעת אחרות. אני מבקשת תשובה לשאלתי.
מאיר שטרית
זה לא חשוב העניין הזה, מה שחשוב הוא האם אתם מוכנים - - -
היו"ר עדי קול
השאלה שנשאלת, האם אתם מוכנים עכשיו לפרסם?
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): - - - למה שפה חוויית המשתמש, החלטנו להרחיב את פעילות החלפת הסוללות למכשירי S4 שהתנפחו, ואנו פונים באופן אקטיבי ללקוחות על ידי שליחת מסרונים ועל ידי פרסום באתרי אינטרנט כשאנחנו מוודאים שהם יודעים על הקמפיין.
היו"ר עדי קול
ממתי תעשו את זה?
אילן בן-דב
לא, הם מדברים רק כשהן מתנפחות.
היאן ג'ו ג'י
לא נכון.
היו"ר עדי קול
אילן - - -
קריאה
אילן, אתה אל תדבר בשם אף אחד אחר.
אילן בן-דב
סליחה.
היו"ר עדי קול
עכשיו אתם החלטתם להרחיב את זה ולהגיד לאנשים שהם יכולים לבוא ולהחליף את הסוללות עוד לפני שהן מתנפחות.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היו"ר עדי קול
אני רק אגיד שאנחנו כולנו יושבים במתח ומחכים לתשובה. אני אפרשן את התהליך.
אילן בן-דב
לכן אמרתי לך ש - - -
היו"ר עדי קול
אילן, אתה לא קיבלת רשות דיבור.
היו"ר עדי קול
אנחנו עכשיו מחכים לתשובה של הקוריאנים האם הם מוכנים לפרסם את ההודעה המניעתית.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): כל הבטריות שמדוברות, אין באופן שוטף שיש להן תקלות, אבל אנחנו כן נודיע ללקוחות שמחזיקים מכשיר כזה. למרות שאין סכנה לציבור ולמרות שבמוצר אין פגם, אבל אם הלקוחות מתלוננים אנחנו כן מחליפים.
היו"ר עדי קול
לא, לא אם מתלוננים, אני ביקשתי באופן מניעתי. זאת אומרת שעכשיו כל מי שמחזיק בסדרה מסוימת, אתם תודיעו לו שהוא יכול להחליף את הבטרייה עוד לפני שהתנפחה. לא אחרי שהתנפחה, לפני שהתנפחה. להודיע עכשיו לציבור. גם זה משודר ואנחנו מודיעים לציבור, אני רוצה עכשיו שתודיעו את זה לפני שהבטריות מתנפחות.
מאיר שטרית
אתם יכולים לפרסם מודעה לציבור בעיתון שאומרת 'אנחנו פונים לציבור הצרכנים של סמסונג, מי שיש לו טלפון שיש לו סדרה איקס-וואי, נא לבוא לאופרטור להחליף את הסוללה', מה מסובך?
היו"ר עדי קול
נמכר לפני דצמבר 2013, לפני ספטמבר, לא יודעת את התאריך.
מאיר שטרית
מי שקנה טלפון עד תאריך זה וזה. תפרסמו הודעה כזו.
אילן בן-דב
מדובר על כ-200 עד 220 - - -
היו"ר עדי קול
זה הכול, מספר מצומצם. כמות מאוד קטנה.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): כן, אנחנו נבצע את זה באופן מיידי.
היו"ר עדי קול
תודה רבה.
אילן בן-דב
מעולה, תודה רבה.
היו"ר עדי קול
אז קודם כל לטווח הקצר אנחנו נבצע את זה ואני מאוד מודה לכם, ועכשיו השאלה הגדולה בעיניי שמטרידה אותי עוד יותר, משרדי הממשלה. אז יש פה חשש ויש פה חשד ואני מבינה שגם שני הפרופסורים שדיברתי איתם לא העבירו את הסוללות עצמן בדיקת מעבדה. מי אחראי להגן על הציבור, משרד התקשורת, אני שואלת אתכם, מפני הסוללות?
מאיר שטרית
גם משרד הכלכלה, אני רוצה לציין, וגם מכון התקנים מפנה את הבעיה למשרד התקשורת. הם אומרים 'אנחנו לא אחראים', משרד הכלכלה אומר, 'זו לא אחריות שלנו, זה משרד התקשורת', ומכון התקנים שבעצם אין לו סמכויות לעשות בדיקה, הוא לא יכול לחייב את אף אחד. יש פה מישהו ממשרד התקשורת?
היו"ר עדי קול
יש. קודם כל אני רוצה להודות לכם שבאתם מקוריאה במיוחד לכאן וגם אנחנו מודים לכם כמובן על הבשורה.
אילן בן-דב
יש רק אחד שהגיע מקוריאה. כל השאר נמצאים פה.
היו"ר עדי קול
אז מי שהגיע מקוריאה, אנחנו מודים לו. מי שהגיע מקוריאה שירים את ידו ואני אודה לו.
אילן בן-דב
הוא ישב איתי בקוריאה על הריקול.
היו"ר עדי קול
אילן, אתה דיברת שוב ללא רשות דיבור.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): בשוק כרגע יש סוללות מזויפות וקל לקנות ולהגיע לסוללות מזויפות בשוק. לפי דיווחים מסקיילקס יש כמה מקרים בגלל שהשתמשו בסוללות מזויפות. מקרים כאלה בגלל סוללות מתנפחת, אי אפשר לסגור כיסוי לטלפון - - -
היאן ג'ו ג'י
ואי אפשר להטעין גם.
היו"ר עדי קול
אז אלה מקרים שאנחנו יודעים, אם יגיעו ויבקשו להחליף, אנחנו נבין שזו סוללה מזויפת ולא בהכרח תהיה אחריות על זה. אנחנו מבינים שמדובר באחריות על סוללות מקוריות. בסדר.
לי סונג חוי
(מדבר בקוריאנית).
יונגיו פארק
(מתרגם): חוץ מהסוללות המזויפות אנחנו יכולים להחליף.
היו"ר עדי קול
בסדר גמור, זה מה שאמרתי.
מאיר שטרית
תגיד לו שאנחנו אומרים תודה.
היו"ר עדי קול
אנחנו מאוד מודים ואנחנו כמובן לא מדברים על החלפה של סוללות מזויפות, אלא רק סוללות מקוריות.

אנחנו חוזרים למשרד התקשורת. אני אגיד לכם, העמדה שאנחנו גיבשנו בימים האחרונים מול היועצים המשפטיים אומרת שכשמגיע הטלפון הסלולרי אתם צריכים לתת לו איזה שהוא אישור סוג ואתם לא נותנים אישור סוג לסוללות. מי אחראי לתת אישור לסוללות ואם יש תקלה כזאת, מי אחראי על זה? מי אמור להגן על הציבור?
נתי שוברט
אני רק רוצה לתקן את העובדה. שמי נתי שוברט, אני סמנכ"ל ספקטרום במשרד התקשורת שנושא הטלפונים הסלולרים נמצא באחריותי המקצועית. אני רוצה לתקן, אנחנו לא נותנים אישור סוג למכשירי סלולר, מאז חודש ספטמבר 2012 פטרנו מכשירים שעומדים בתנאים מסוימים שפרסמנו בצו תקשורת לעניין הזה מצורך בקבלת אישור סוג. עם זאת במסגרת - - -
היו"ר עדי קול
השאלה שלי המשפטית היא מאוד חשובה. אני קיימתי דיון השבוע בנושא נוסף על תקלות בממירים של הוט, שכשאתם פוטרים מאישור סוג האם עדיין נשארת לכם הסמכות לפקח?
נתי שוברט
יש בידינו סמכויות שמוגדרות באותו צו שהן אומרות שאנחנו יכולים לפנות או לדרוש ממי שעוסק בסחר בציוד הזה לקבל כל ידיעה או מידע שקשור - - -
היו"ר עדי קול
וקיבלתם ידיעה במקרה הנדון?
מאיר שטרית
דרשתם?
נתי שוברט
אנחנו אכן פנינו - - -
היו"ר עדי קול
מתי?
נתי שוברט
בשבוע שעבר.
היו"ר עדי קול
אבל זה מאוקטובר 2013.
נתי שוברט
לנו נודע על כל העניין הזה ממש לפני עשרה ימים.
היו"ר עדי קול
אין להם חובת דיווח כלפיכם?
נתי שוברט
לא.
היו"ר עדי קול
למי החברות אמורות - - -
מאיר שטרית
אולי אפשר לחייב את החברות לדווח לכם על כל מקרה, על מקרים שבהם יש תופעות כאלה? לדווח למשרד התקשורת ואז תדעו יותר מוקדם ותוכלו למנוע את זה.
רועי ברית
אם אפשר להתייחס לזה. אני רועי ברית, מהלשכה המשפטית של משרד התקשורת. הסמכויות שיש לנו כיום הן סמכויות שגם היו קיימות לפני 2012, אלה סמכויות גם לפי חקיקה רלוונטית, חוק התקשורת, חקיקה מכוחו או חקיקה בפקודת הטלגרף האלחוטי.
היו"ר עדי קול
מה הסמכויות?
רועי ברית
אלה סמכויות לדרוש מידע, אלה סמכויות לעשות בדיקה בציוד ומדידות.
היו"ר עדי קול
אז אי אפשר לעשות דרישת מידע קבועה, שאומרת ש'ברגע שיש תקלות כאלה, יש חשש, אתם תדווחו'?
רועי ברית
כיום לא קבועה דרישה כזאת.
היו"ר עדי קול
אנחנו דורשים אותה. אני אזכיר לכולם, תפקיד חברי הכנסת לפקח על רשויות הממשלה, אתם רשות ממשלתית, אנחנו מרגישים שאין לכם מספיק מידע כדי להגן על הציבור. במקרה הספציפי הזה נודע לכם לפני חודש ונודע לכם מהתקשורת כשמדובר על תהליכים שהתחילו באוקטובר 2013. זאת אומרת שכבר באוקטובר 2013 אפילו מסלקום נאמר שיש בעיה בסוללות, שהסוללות מתנפחות ואפשר לעשות silent recall ואתם לא ידעתם על זה.
נתי שוברט
לא, לא ידענו - - -
היו"ר עדי קול
לא, אני שואלת את היועץ המשפטי מה צריך לעשות כדי לתקן את ה - - - קודם כל בעובדה שאתם יכולים לדרוש מידע, יש לכם סמכות.
רועי ברית
יש לנו בהחלט סמכות - - -
היו"ר עדי קול
למה לא עשיתם - - -
רועי ברית
לדרוש מידע ואנחנו גם עשינו בה שימוש, אנחנו פנינו ל - - -
היו"ר עדי קול
רק בדיעבד, רק כששמעתם מהתקשורת. לא ביקשתם מידע באופן שוטף על התפוצצויות או על תקלות בסוללות?
רועי ברית
לא, לא קבועה כיום דרישה כזאת, ואני גם רוצה להגיד שכיום, במשטר הקיים, שהוא משטר רישויי מאוד מקל, שהוא מבוסס על פטור, לא קבועה בו כיום - - -
היו"ר עדי קול
סליחה, סליחה, אני מבינה, דקה - - -
מאיר שטרית
אנחנו לא נגד משטר מקל.
היו"ר עדי קול
אנחנו הבנו את משטר הרישוי, הבנו שהמטרה הייתה לעודד תחרות ועדיין, אפשר להקל על הרישוי בלי לאבד את הפיקוח. לכם יש אחריות כאן על הציבור ועל טובתו ועל שלומו וכאן היו מקרים - - - תראו, אם ב-2013 הייתם יודעים שיש סכנת התנפחות אולי אז הייתם מתערבים והייתם דורשים שכן יהיה ריקול ולא היינו מגיעים לפיצוצים האלה. אנחנו כרגע, חברי הכסת שנמצאים פה ואנחנו מייצגים את הציבור, שוב, זה מה שאנחנו עושים כאן, דורשים מכם לבקש מהחברות לדווח באופן אקטיבי ובאופן שוטף כשיש תקלות.
רועי ברית
בהחלט אפשר לבחון לקבוע הוראה כזאת ואם זה לא אפשרי על פי החקיקה הקיימת אז - - -
היו"ר עדי קול
אז אפשר לתקן חקיקה ואנחנו מבקשים מכם, אחת הקריאות מהוועדה הזאת תהיה לקבל תשובה תוך חודש ימים איך אתם הולכים לטפל בנושאים כאלה בעתיד.
מאיר שטרית
בדיוק. אפשר להכין הצעת חוק, אנחנו לא מעוניינים, אנחנו מעוניינים לפתור את הבעיה.
רועי ברית
אנחנו בהחלט נבחן את ההצעה הזאת.
היו"ר עדי קול
תוך חודש נקבל הודעה האם אתם מוכנים - - - או אם צריך לשנות את התקנות, ואם לא, להוציא דרישה עכשיו על דיווח שוטף. אני מחפשת שני פתרונות, פתרונות בטווח הקצר קיבלנו, קיבלנו אפשרות לקרוא חזרה לציבור ולהחליף את הסוללות האלה, עכשיו אני מדברת על פתרון לטווח הארוך. לטווח הארוך אני רוצה שיהיה פיקוח שוטף על הסוללות האלה. היום אזרח, כל אזרח בישראל, יש לו טלפון סלולרי, יש לו מטען, יש לו טלפון והוא טוען אותו באופן שוטף. ילדים, זקנים, נשים, אנשים שלא יכולים לבוא ולהגיד 'אה, רגע, התנפח לי, עכשיו אני הולך להחליף', אנשים שצריך להגן עליהם, מניעתית. לכן אני מבקשת שאתם כמשרד התקשורת תעשו את זה.
רועי ברית
אנחנו בהחלט מפעילים משטר פיקוח וזה מתבסס, בין היתר, על תלונות שמגיעות מהציבור. למיטב ידיעתי לא הגיעו תלונות במקרה הזה.
רועי ברית
אלינו למשרד - - -
היו"ר עדי קול
אני חוזרת ואומרת, היה פה הסכם סודיות ולכן אף אחד לא יכול היה להתלונן. הם פנו לחברה, קיבלו פיצוי וחתמו על הסכם סודיות. אף אחד לא יכול היה להגיע, לא אליי ולא אליכם.
אילן בן-דב
גם אף אחד לא ידע שסוללה נפוחה היא מסוכנת.
היו"ר עדי קול
דיברת שוב, אתה תאבד את רשות הדיבור שלך בסדר הנכון.
נתי שוברט
אנחנו, גם במשרד התקשורת, הגם שאנחנו רשות מבצעת, אנחנו גם דואגים לשלום הציבור ובהחלט אנחנו בוחנים עכשיו לאור המידע שאנחנו אוספים האם אנחנו צריכים לשנות משהו, בין בחקיקה ובין אם בדרישה שהיא כבר בסמכותנו, ובהחלט זה מקובל שאנחנו נשקול את זה ונדווח לוועדה המכובדת הזאת תוך הזמן שנקבת.
היו"ר עדי קול
חודש ימים, תודה רבה.

משרד הכלכלה, יש לכם יד ורגל בעניין, אפשרות להגן על הציבור?
גריגורי גרוזמן
שלום לכולם, שמי גרגורי גרוזמן, אני מנהל תחום בכיר במינהל תקינה במשרד הכלכלה ואני אחראי על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה במינהל שלנו. קודם כל אני רוצה להגיד שלא קיבלנו שום מידע ושום תלונות לגבי הסוללות המסוכנות האלה וידענו על כל הסוגיה הזאת רק מכלי התקשורת, כלומר לפני עשרה ימים, שבועיים.
היו"ר עדי קול
אנחנו שמחים שיש כלי תקשורת שהציפו את הסוגיה הזאת, כי לא הייתה דרך אחרת שנדע עליה. כמו שאתם מבינים, היה הסכם סודיות גורף לכל מי שמעורב.
גריגורי גרוזמן
בעצם לפי החוק שעליו מבוססת העבודה שלנו יש לנו סמכויות די רחבות לדרוש בדיקות, ריקול וכו' וכו' וכו', אבל הסמכויות שלנו מתייחסות למוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים בלבד. אם על המוצר לא חל תקן בכלל, או תקן לא רשמי, הסמכויות שלנו נגמרות בנקודה הזו.
היו"ר עדי קול
לסלולרי יש תקן ולסוללות אין תקן?
גריגורי גרוזמן
לסלולרי יש תקן ובצו, שזה מסמך שלנו, למכס, לגבי הגבלות ביבוא, יש דרישה לקבלת אישור תקן ממכון התקנים לטלפון הסלולרי עצמו, אבל אין תקן רשמי שחל על הסוללות, וזאת אומרת שלסוללות אנחנו לא עושים שום דבר כי - - -
היו"ר עדי קול
ואתה חושב שצריך שיהיה תקן ישראלי לסוללות.
גריגורי גרוזמן
יש תקן ישראלי לסוללות - - -
היו"ר עדי קול
והוא לא רשמי?
גריגורי גרוזמן
דף ראשון אני הדפסתי, זה הדף שמסביר את חלות התקן, על מה הוא חל, אבל התקן הזה הוא לא רשמי, זאת אומרת אין לנו סמכות - - -
היו"ר עדי קול
ומה צריך לעשות כדי להפוך תקן לרשמי?
גריגורי גרוזמן
יש לנו תהליך, השר שלנו רשאי להכריז על התקן כרשמי ויש תהליך מסוים, שם התייעצות וכו' וכו'.
מאיר שטרית
אתם בדרך לשם?
גריגורי גרוזמן
לא, בינתיים אנחנו לא התחלנו שום דבר, כי, שוב אני אומר, אנחנו קיבלנו את המידע הזה לפני עשרה ימים.
היו"ר עדי קול
אוקיי, אז אחת הפניות שאנחנו נצא מפה, פנייה לשר הכלכלה לבחון את האפשרות להכריז על התקן הסלולרי כתקן רשמי - - -
מאיר שטרית
תקן לסוללות.
היו"ר עדי קול
סליחה, הסוללות, לא הסלולרי.
גריגורי גרוזמן
יש עוד נקודה אחת, שיש תקן שלנו שהוא מבוסס על תקן אמריקאי, אבל יש גם תקנים זרים שאולי קודם צריך לאמץ את התקנים האלה, אולי בתוך תקן אחד, או בתוך כמה תקנים. יש רגולציה, דרךל אגב, בחו"ל.
היו"ר עדי קול
אנחנו נבקש משר הכלכלה לתת לנו תשובה לגבי התקינה של נושא הסוללות בישראל, בין אם על ידי אימוךץ של תקן זר ובין אם על ידי אימוץ של התקן הישראלי כתקן רשמי. תודה.

כן, בבקשה, אני הפסקתי אותך.
נתי שוברט
בהקשר הזה אני רוצה לציין שבאותו צו שפוטר מהחובה באישור סוג כן יש חובה שסוללות ליתיום שמתלוות עם המכשיר תעמודנה בתקנים בינלאומיים שאחד מהם, ה-US, שזה תקן אמריקאי, שהתקן הלא רשמי של מכון התקנים מתבסס עליו וגם על תקן בינלאומי נוסף. זאת אומרת מי שמייבא לארץ ציוד סלולרי שיש בו סוללות ליתיום חובתו, וזו החובה שלו הרגולטורית, שהסוללות יעמדו בתקן הזה.
היו"ר עדי קול
ואם הייתה סדרה פסולה, איך אנחנו אמורים לדעת על זה?
נתי שוברט
זה סיפור אחד, אני גם לא בטוח שאפשר היה - - - אני לא יודע, אני לא מומחה לסוללות, אבל לא ברור לי, מכל מה ששמעתי עד היום, גם אם היו עוברים את הבדיקה של התקן הישראלי, אם אכן היו מגלים שבסוללות האלה חלה תקלה בתהליך הייצור.
מאיר שטרית
כן, אבל אם תהיה חובת דיווח על תקלה, אז אתם תקבלו את הידיעה ואז תוכלו לפעול.
נתי שוברט
נכון.
היו"ר עדי קול
אני רוצה לפנות ל - - - אתם נחשבים המשווקים? המפעילים. אנחנו פנינו למשרד התקשורת בבקשה לדרוש מכם דיווחים, השאלה אם אתם באופן יזום יכולים להתחייב על דיווח במקרים של תקלות, כי אתם בעצם אלה שמגיעות אליהם הפניות. כשהגיעו אליכם הפניות הנוכחיות מה עשיתם, למי דיווחתם והאם אתם מוכנים להתחייב לדווח למשרד התקשורת? יש פה סדר, אחד אחרי השני.
שלומית אבינח
פלאפון, סלקום ופרטנר.
מאיר שטרית
האם בכלל קיבלתם תלונות?
עידו רוזנברג
אני עידו רוזנברג, חברת פלאפון, משנה ליועץ המשפטי, אחראי לנושא רגולציה. אנחנו קיבלנו פניות, הגיעו אלינו לקוחות עם סוללות מתנפחות. כמו כל חברה אחרת שמוכרת מכשירים סלולריים, כל חנות, לצורך העניין, אנחנו העברנו את הנושא לסקיילקס, היבואן, סקיילקס העבירו את זה ליצרן, לסמסונג.
היו"ר עדי קול
האם אנחנו יכולים לבקש מכם להעביר את הפניות האלה גם למשרד התקשורת?
מאיר שטרית
מתי זה קרה, אגב?
עידו רוזנברג
זה קרה החל מרבעון שלישי 2013. כמו כל גורם אחר שמשווק מוצר, ברגע שנתגלתה בעיה כלשהי במוצר, הוא פונה אחורה ליבואן, מיידע אותו והיבואן/היצרן מבצע את הבדיקות. ליידע את משרד התקשורת? אני באופן אישי לא רואה את הטעם בכך, כי אני לא חושב שלמשרד התקשורת יש את היכולת להתמודד עם כל פנייה - - -
היו"ר עדי קול
בנוסף, לא במקום. אני מבקשת יידוע נוסף. יש להם אפשרות לקרוא לבדיקות וכן לעשות פיקוח ולכן אנחנו רוצים להציף את זה מהשטח.
עידו רוזנברג
את שואלת אותי לעמדתי.
היו"ר עדי קול
כן, עמדתך, אם אתה מוכן. לא עמדתך, האם אתה חושב שזה - - -
עידו רוזנברג
כמובן שאנחנו מוכנים, אין לנו התנגדות לדווח כזה דבר, אני לא סבור שלמשרד התקשורת יש את הכלים לאסוף ולכמת את המשמעות של פניות כאלה, כי פניות יש רבות ומכל מיני סיבות, כמו שאמרו פה אנשים מכובדים אחרים.
היו"ר עדי קול
כן, אבל אתם לא מדווחים על כל תקלה, אתם מדווחים כשאתם רואים שיש איזה שהיא תופעה. אם יש תופעה של התנפחות אתם מדווחים עליה. אנחנו מבקשים לדווח על תופעות.
עידו רוזנברג
אז זו שאלה בסופו של דבר מה ייקבע, אם ייקבע על ידי משרד התקשורת, איך תוגדר אותה פנייה, מתי יוגדר שפונים, מתי יוגדר שהפנייה ליבואן מספקת. בסופו של דבר צריך להחליט, כי המטרה היא הרי לא להעמיס על משרד התקשורת בכל פנייה של כל לקוח על כל בעיה.
היו"ר עדי קול
המטרה היא קודם כל להגן על הציבור. לפני שאנחנו צריכים להגן על משרד התקשורת המטרה היא להגן על הציבור, ולכן אם יש תופעה - - - אני יודעת שכשאתם מרגישים שיש תופעה של התנפחות אתם מעבירים את המידע. הרי לא כל תקלה שמגיע האזרח ואומר שהייתה לו תקלה בטלפון ולכן אני מבינה שאתם יודעים מתי יש תופעות שאתם מעבירים הלאה. כשאתם מעבירים הלאה, אנחנו נשמח אם גם משרד התקשורת יידע על זה.
עידו רוזנברג
בהחלט. בסופו של דבר יצטרכו להיקבע, בהנחה שהמשרד יחליט כך, איזה שהן אמות מידה למתי מדווחים על מנת באמת להגיע למטרה שעליה את מדברת.
מאיר שטרית
מה עם קומונסנס? תקלה אחת לא מדווחים, עשרות תקלות יש בעיה ומדווחים.
עידו רוזנברג
רצוי בדרך כלל לקבע את הקומונסנס כדי שהוא יהיה ברור לכולם.
היו"ר עדי קול
נציג סלקום?
דורי צ'יקו
קודם כל כמו שאמרו, אנחנו גם יידענו, גם ציינו את זה בוועדה, גם את סקיילקס וגם את סמסונג. ספציפית לשאלה, אין לנו שום בעיה ומניעה ליידע את משרד התקשורת שיש תופעה שאנחנו רואים בה עניין.
היו"ר עדי קול
תודה רבה.
אורי ויטנר
שלום, שמי אורי ויטנר, מפרטנר. כמובן שאין לנו התנגדות.
היו"ר עדי קול
הוטמובייל? לכם יש התנגדות נחרצת?
אבי יוסוביץ'
לא, ממש לא. להיפך. אנחנו גם הודענו לסקיילקס בעבר. אנחנו פנינו אליהם, דרך אגב, מעולם לא קיבלנו פנייה רשמית מסקיילקס לגבי איזה שהיא תקלה. לאחר מכן ברגע שפנינו אז בעצם קיבלנו כמות קטנה של סוללות, רק להחליף תקלות ספציפיות. בגלל זה אני אומר, ברמה האופרטיבית, ברגע שנכנסים לעניין הזה חשוב שקודם כל יציידו את האופרטורים בסוללות מספיקות כדי לספק אותן בסופו של דבר ללקוחות.
היו"ר עדי קול
אז אני רוצה לשאול, האם נמצאות מספיק סוללות בארץ כדי שאפשר יהיה להחליף את המקרים האלה?
אילן בן-דב
התשובה היא כן. אני הכנתי מבעוד מועד, יש למעלה מ-50,000 סוללות שמוכנות במחסנים שלנו. וממה שקראתי בעיתון, ודאי אפשר יהיה לשאול את המפעילים, יש עשרות אלפי סוללות בידי המפעילים שסמסונג העבירו להם, אבל בסקיילקס יש למעלה מ-50,000 יחידות שהכנו מבעוד מועד.
ירון לוינסון
שמי עורך דין ירון לוינסון, אני מרשות ההסתדרות לצרכנות. לקראת הדיון אני הסתכלתי פה על הנושא קצת ואני ראיתי שעל אותו נושא בדיוק, לפני עשר שנים, כאן בכנסת ישראל, בוועדת הכלכלה, היה דיון שהכותרת שלו היא 'בטיחות מכשירי הטלפון הסלולרי ואביזריהם', ואתם יודעים למה היה הדיון הזה? כי התפוצצה סוללה. יש פה 15 עמודים של כל מה שאנחנו מדברים עכשיו, תקן, לא תקן, אחריות, איך - - - כמו שהשפה הקוריאנית, לא הבנו אותה כלום, מי שאחראי, את קוראת את זה ואת לא מבינה גם כלום. פשוט לא ייאמן. אותו דבר, רק להעביר את השמות של זה לפה. ההחלטה הייתה, אומר חבר הכנסת - - - לא נקריא שמות אבל רשלנות פושעת, אין תקן, אין מי שיפקח, הציבור בסכנה, סוללה שהתפוצצה - - -
היו"ר עדי קול
קודם כל אני חייבת להגיד, נעשה תהליך מאוד ארוך, יש תקן והוא לא רשמי - - -
ירון לוינסון
עשר שנים.
היו"ר עדי קול
בסדר.
ירון לוינסון
'אני מסכם', אומר יושב ראש ועדת הכלכלה דאז, 'אני מתחיל עם הבעיה היותר קשה של הסוללות ואני חושב שאנחנו שמענו את העובדה שיש ירידה דרסטית בבטיחות של הסוללות הסלולריות ועל כן אנחנו מבקשים משר התמ"ת', היום זה כלכלה, 'באופן דחוף לאמץ את התקן כמה שיותר מהר והוא אמור להופיע במהלך החודש בוועדת הכלכלה ואני אשמח אם באותו יום הוא יודיע שהוא מאמץ את התקן ומגביר את הפיקוח על - - -'. כך וכך, לפני עשר שנים, סוללה שהתפוצצה ואנחנו היום נמצאים ו - - -
היו"ר עדי קול
אני חייבת להגיד, יש תקן, אמנם לא רשמי, יש בעיה עם הפיקוח, אני מסכימה. שוב, אנחנו כמובן שלא ניתן דין וחשבון על דברים שקרו כאן לפני עשר שנים, אבל אנחנו נתעקש שהדברים האלה ייקרו.
ירון לוינסון
את פה שאלת מי אחראי, מה אחראי, אז גם לא ידעו מי אחראי ומה אחראי. אני קראתי את הכול, היה ויכוח אם משרד הכלכלה אחראי, משרד התקשורת, גם היום חלוקת הסמכויות היא לא ברורה, היא מטושטשת לחלוטין.

כאן אני מגיע לעניין שלנו. אותי מעניין הצרכן, לא מעניין אותי כרגע מי אשם, לא אשם. אנחנו רוצים הגנה על הצרכן, נקודה. לא אכפת לנו מה. עם המחירים הייתה הוזלה יפה וזה יפה, משרד התקשורת מוזיל, כל הכבוד, למרות שהוא התחיל גבוה הוזיל. החבילות, שהיו קנסות על יציאות, בזמנו גם איכשהו טופל וסודר העניין לטובת הציבור. נושא הבטיחות, נושא האחריות, נושא הריקול, מי אחראי על הכול, עד היום זה נשאר פתוח לחלוטין, יש פשוט שוק פרוץ גם של החנויות, גם של - - -
מאיר שטרית
תזכור רגע שזו גם אחריות של אזרחים. אם אזרח קונה סוללה מזויפת ושם אותה בטלפון שלו, הוא מסכן את עצמו. זה לא תמיד החברות.
ירון לוינסון
מסכים לחלוטין. זה חייב להיות ברור. תשמע, מי שקונה וחוסך, אני לא אומר, אבל עדיין תראה מה קרה פה. יכול להיות, פה הנושא היה בשקט, אולי יש חברות אחרות שקרו אותן תופעות והשקט נשמר ולא יודעים? מי יתקע לנו שזה לא כך הדבר? אני לא יודע מה היה, לא נאמר. בקיצור, מה שאני רוצה להגיד, שהרגולציה - - - יש היום מדיניות של שר הכלכלה להוריד את הרגולציה, לפתוח, לפתוח. אוקיי, להוריד את המחירים, מצוין, אבל - - -
היו"ר עדי קול
לפתוח בלי לאבד את הכוח.
ירון לוינסון
בדיוק, אבל מה שקורה פה, יש פה איבוד של הפרופורציות, איבוד של הפיקוח שיכול להיות שהוא יכול לווסת ולהגן. הגנה על הציבור זה לא רק הגנה על המחיר, זה גם על המוצר וגם על הבטיחות והגיע הזמן שאולי מכאן ולהבא אנחנו נוכל להגיע, כמו שאמרת, להנחיות ברורות למשרדים הרלוונטיים שלא עושים את עבודתם נאמנה בעניין הזה.
היו"ר עדי קול
תודה.
יובל אביעד
גברתי, שלום. עורך דין יובל אביעד, אני מהלשכה המשפטית של משרד הכלכלה ואני רוצה לומר כמה דברים. דבר ראשון שאני רוצה לומר, אני לא הייתי פה לפני עשר שנים, זה בטוח, אבל אני חושב שיש הסדרה רגולטורית שכבר קבועה בדין. יש את צו התקשורת שמסדיר ומתייחס גם לתקן בטיחות מסוים, כזה או אחר, אבל הוא מסדיר את זה.
היו"ר עדי קול
ממתי יש את הצו הזה?
יובל אביעד
הצו הזה מסדיר את זה משנת 2012 - - -
היו"ר עדי קול
אז קודם כל כן הייתה התקדמות.
יובל אביעד
עכשיו יכול ונכון שגברתי צודקת שמשרד התקשורת צריך אולי לשקול את הרחבת הסמכויות שלו, כפי שאנחנו עשינו בחוק התקנים כאשר הורדנו את הנטל הבירוקרטי בענייני יבוא אבל הגברנו את האחריות של האכיפה של הממונה ויצרנו גם כלים של אחריות על עוסקים יבואנים, קרי יבואנים מהצד השני, כדי לאזן את המשוואה. זה דבר שהם יכולים לשקול והם יכולים לעשות את התיקון הנדרש.

אבל מאוד חשוב לי לומר, כשבמקום שיש רגולציה והיא רגולציה כפולה, בדרך כלל ההכרזות הרשמיות של שר הכלכלה הן לא - - - יש כמה דרכים להפוך תקן לתקן מחייב במדינת ישראל. דרך אחת זה באמת באמצעות סעיף 8 לחוק התקנים, ששר הכלכלה מכריז רשמית על תקן. מצד שני יש אפשרות לחייב עמידה בתקן מכוח רגולציה שהיא לא של משרד הכלכלה, דוגמה, תקנות תכנון ובנייה מאמצות הרבה תקנים שהם אינם תקנים רשמיים ובכך הופכים אותם לתקנים מחייבים. אני חושב שבצו התקשורת יש התייחסות לתקן בטיחות סוללות, אולי לא לתקן הישראלי עצמו, אבל יש רשימה של תקנים שכן קיימים בתוך הצו עצמו ולכן במקום שיהיה כפילות, כפל של רגולציה, חשוב לי לומר שגם שר הכלכלה ייקח את זה בחשבון כאשר הוא יבוא ויבחן האם יש מקום לאמץ תקן רשמי.
היו"ר עדי קול
תודה רבה.
נתי שוברט
אפשר רק להוסיף נתון מספרי כלשהו? בשבוע האחרון, אחרי שפנינו לכל מי שידוע לנו שהוא מייבא ציוד מהסוג הזה, של סמסונג S4, אז לפי המידע שהצטבר נכון לאתמול בערב, סדר גודל של מעט יותר מ-200,000 מכשירים שדווח לנו ששווקו ללקוחות שמשתמשים בהם, דווח לנו על סדר גודל של קצת פחות מ-8,500 סוללות שכבר הוחלפו. זה אומר בערך 4% ומשהו, ולפי מה שלפחות אמרו, אם הבנתי נכון, נדמה לי המפעילים בסקירה שלהם, או תוך כדי הדיבורים, או מישהו אחר ציין, או אילן ציין את זה, שמאז דצמבר 2013 כבר - - -
היו"ר עדי קול
אנחנו מבינים שעוד לא הסתיימו - - - התחילה ההחלפה ולא הסתיימה ויש עוד מכשירים בשטח. אני שאלתי ואני רוצה לשאול, אני חוזרת לסמסונג, לא הבנו, האם אתם הולכים לקרוא לסדרה מסוימת לבוא ולהחליף את המכשירים, או למכשירי סמסונג S4?
ג'ונג באם לי
(מדבר בקוריאנית).
היאן ג'ו ג'י
(מתרגמת): אנחנו נודיע דרך המפעילים של סמסונג כן ללקוחות שהם מחזיקי מכשיר S4 ובמידה שהם מחזיקים במכשירים של סמסונג ולא מכשירים מזויפים או בטריות מזויפות אנחנו כן נבצע החלפה.
היו"ר עדי קול
תודה רבה.

לפני שאני מסיימת אני רוצה לפנות לחברת סקיילקס. ישבתם בשקט, כי לא פניתי אליכם. אני מודה לכם שישבתם בשקט. מטריד אותי, אני חייבת לומר, מטרידה אותי ההשתקה, מטרידה אותי העובדה, שמענו דיווחים בתקשורת שהגיעו הביתה אנשים בכירים מהחברה להחליף את הטלפונים ולהחתים על הסכם סודיות, מטריד אותי שאם לא היינו יודעים את זה בדרך כזו או אחרת מהתקשורת לא היינו יודעים. איך אני יכולה לסמוך על זה שאתם כיבואן, שוב, אנחנו כמובן נרצה להגביר את הרגולציה, אבל שאתם כיבואן לא מונעים מאיתנו מידע? הסכם הסודיות עם הפרופסורים מטריד אותי עוד יותר.
יהל שחר
אני אתייחס לכל מה שאמרת. קודם כל דבר ראשון מתחילת הדרך, גם אילן הוביל את רוב הדרך, אנחנו בקשר רציף ואינטנסיבי עם סמסונג, שסמסונג הוא היצרן. כל דבר אנחנו עושים איתם בתיאום, הקשר הוא אינטנסיבי וכולל הגעות של משלחות טכניות משם. דבר שני, גם בצורה עניינית, ואני אומר במקביל - - -
היו"ר עדי קול
אני מוסיפה שאלה, אין לכם חובה לדווח לרשות לניירות ערך?
יהל שחר
אנחנו ממלאים את כל החובות שלנו לדיווחים לרשות לניירות ערך, גם את זה בחנו ועד היום מילאנו את כל החובות שלנו, לדעתנו כדין. אחת. שתיים, גם בצורה עצמאית אנחנו, בדירקטוריון שלנו, במקביל לכל התשובות שקיבלנו מסמסונג, אנחנו עשינו ועדיין עושים בדיקה עצמאית מול המומחים שהם - - -
היו"ר עדי קול
נכון וקיבלתם חוות דעת שאנחנו כולנו שמענו אותה.
יהל שחר
אנחנו קיבלנו חוות דעת ראשונית מפרופ' אורבך. חוות הדעת הראשונית היא ללא בדיקה טכנית עדיין, אני מזכיר שחוות הדעת הראשונית הזאת עדיין כפופה להרבה מאוד שאלות, כולל זה שלידיעתך פרופ' אורבך הוזמן אתמול או שלשום ונפגש עם נציגי סמסונג - - -
היו"ר עדי קול
נפגש עם הקוריאנים, אני יודעת. דווח לי.
יהל שחר
הכול בשיתוף פעולה וכו'. אז אנחנו עושים - - -
היו"ר עדי קול
סליחה רגע, אני רוצה לשאול שאלה. אתה ישן בשקט בלילה?
יהל שחר
אני ישן בשקט כשאני מקבל את כל הנתונים מהמומחים שלי - - -
היו"ר עדי קול
אבל אתה אומר לי שעוד לא קיבלת, אתה ישן בשקט?
יהל שחר
התשובה היא כן.
היו"ר עדי קול
אתה מרגיש שזה בסדר? הסוללות מתפוצצות והכול בסדר?
יהל שחר
התשובה היא שאני שואל את השאלות, גם את היצרן וגם את המומחים שלי, אני נמצא במהלך בדיקה, אני לא עושה דברים פזיזים, כמו שיכול להיות שאחרים היו רוצים שנעשה, אני עושה את התהליך בצורה סדורה, כמו שנדרש לפי התקינה. אחת.

לגבי הסכם הסודיות, זה נהוג בכל מגזר שהוא לעשות הסכמים ברגע שיש לקוחות שבאים ומתלוננים ואתה בא ועושה איתם הסדר. זה נהוג בכל מקום וגם במקומות אחרים - - -
היו"ר עדי קול
אבל אתה מבין שאם אילן לא היה יוצא עם זה לתקשורת, או מי שלא יצא עם זה לתקשורת, אנחנו לא היינו יודעים על זה? אתם השתקתם ומה שאנחנו עכשיו מגיעים זה למצב שאנחנו כן עושים ריקול בעקבות הפנייה הזאת, אחרת לא היינו יודעים על זה.
יהל שחר
אני לא אכנס למניעים של אילן - - -
היו"ר עדי קול
בסדר, נכון. צודק.
יהל שחר
לא, אני רוצה להגיד את זה, כיוון שגם את פתחת ככה, גם אני לא רוצה להיכנס למניעים של אילן וזה דיון אחר והוא לא לענייננו.
היו"ר עדי קול
לא קשור למניעים, איך היינו יודעים על התקלות האלה?
יהל שחר
אז אני אומר, אנחנו מהרגע - - - אנחנו זה גם אילן, דרך אגב, בהתחלה, ואנחנו ממשיכים, מהרגע שזה עלה אנחנו פעלנו כל הזמן בצורה מאוד מאוד אינטנסיבית מול סמסונג ובמקביל ובמהלך הבדיקה הזאת וברגע שאנחנו נסיים את הבדיקה - - -
מאיר שטרית
כשתיגמר הבדיקה אתם תעבירו את התוצאה לידיעת הוועדה?
יהל שחר
כמובן.
היו"ר עדי קול
בסדר גמור.
מאיר שטרית
תודה רבה.
היו"ר עדי קול
לפני שאני מסכמת, אתה רוצה לומר?
מאיר שטרית
אני רוצה לומר שלוש מילים. קודם כל אני מברך את היושבת ראש על היוזמה, אני חושב היא חשובה ביותר, להבטיח את בטחון הציבור ואין שום כוונה פה לתקוף אף אחד, הכוונה שלנו למנוע חלילה סכנה מהציבור ועדיף, איך אומרים? כל הנזהר מונע אסון. בעניין הזה אני גם מודה באמת לחברת סמסונג על זה שנענו לקריאה של יושבת ראש הוועדה ושלי לצאת בקריאה לאנשים להחליף ולהודיע לאנשים שהם יכולים להחליף. אני חושב שזה דבר חשוב לעשות.
זו המטרה ואני חושב שהוועדה היום השיגה באמת כמה תכליות, גם החלפת הסוללות שעלולות חלילה להתנפח, אז עדיף ללכת בדרך הבטוחה ולא להסתכן בשום דבר, וגם משרדי הממשלה, גם משרד התקשורת וגם משרד הכלכלה, אני מקווה באמת שיעשו פעולה. אני מציע, גברתי יושבת הראש, לא לחכות עשר שנים עד שנדע אם יש תוצאות, אלא לעשות עוד איזה דיון עם חברי הממשלה הרלוונטיים בעוד חודש-חודשיים לברר האומנם נעשו הפעולות שנאמרו פה.
היו"ר עדי קול
תודה רבה.

אתה רוצה דברי סיכום?
אילן בן-דב
לא סיכום. תודה.
היו"ר עדי קול
אני רוצה לסכם. קודם כל אני מודה לחבר הכנסת שטרית ולכל המשתתפים בדיון, שהגעתם השכם בבוקר לירושלים.

אני רוצה להגיד מספר דברים. לא נחה דעתי. אני מבינה שמנכ"ל סקיילקס ישן טוב בלילה, אני לא אישן טוב בלילה עד שאני לא ארגיש שכל התהליך הזה הסתיים והוחלפו הסוללות, ולכן אני רוצה להודות לחברת סמסונג שהסכימו לעשות את התהליך הזה, אין צורך לקרוא לו ריקול, אבל לקרוא להחלפה של מחזיקי המכשיר S4 והחלפה של הסוללות, החלפה מניעתית, כדי שנמנע את ההתנפחות העתידית. אני מאוד מעריכה את זה ואני מודה לכם.

אנחנו נפנה מכאן גם למשרד התקשורת לבקש לשקול את האפשרות להרחיב את הפיקוח על הסוללות ולדרוש באופן קבוע דיווח שוטף של תופעות חוזרות ונפוצות ולא תופעות יומיומיות. אנחנו מרגישים שברגע שוויתרנו על אישור הסוג, אמנם הוספנו את התחרות והקלנו על תהליך היבוא, אבל אולי פגענו בציבור באובדן יכולות פיקוח ואני חושבת שצריך לשקול את האפשרות להרחיב אותן בדרך כזאת. אני מרגישה שיש לכם היום תחת הצו הנוכחי את האפשרות לדרוש מידע באופן שוטף ואתם יכולים ליישם אותו ואני אבקש לקיים דיון נוסף בעוד חודש ולשמוע מה נעשה בנושא של הסוללות.

אותו דבר למול משרד הכלכלה. אנחנו נפנה לשר הכלכלה ונבקש לאמץ את התקן הרשמי או לבחון את האפשרות לאמץ תקנים מחמירים יותר כדי שתהיה דרך לפקח על הסוללות. אני מרגישה שאם לא היה פה, קוראים לזה whistleblower, אם לא היה מי שידווח על התהליך הזה לא היינו יודעים והייתה פה השתקה והיינו מסכנים את שלום הציבור וזה חבל. כאמור, התפקיד של הוועדה הזו לייצג את הציבור וזה מה שהיא מנסה לעשות.

אני מודה לכולם ואנחנו נתכנס פה שוב בעוד כחודש לדיון נוסף, לשמוע פרטים גם ממשרד הכלכלה וגם ממשרד התקשורת. תודה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:50.>

קוד המקור של הנתונים