ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/06/2014

סקירת סגן שר הדתות בסוגיות של רפורמה במועצות דתיות, תשלום דמי קבורה, רבני ערים

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
25/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 323>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, כ"ז בסיון התשע"ד (25 ביוני 2014), שעה 9:00
סדר היום
<סקירת סגן שר הדתות בסוגיות של רפורמה במועצות דתיות, תשלום דמי קבורה, רבני ערים.>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
זבולון כלפה – מ"מ היו"ר
דוד אזולאי
דב חנין
דוד צור

משה גפני
אלעזר שטרן
מוזמנים
>
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אלחנן גלט - מנכ"ל המשרד לשירותי הדת והרבנות הראשית, המשרד לשירותי דת

אלישע קיפניס - ראש ענף באגף השכר, משרד האוצר

עמית קצין - עוזר מנכ"ל דת

מאור מויאל - רמ"ט סגן שר

איגי פז - משפטן, משרד המשפטים

שלמה תנעמי - יו"ר חבר המועצות הדתיות, ארגון המועצות הדתיות

נתן נתנזון - חבר מועצות דתיות, ארגון המועצות הדתיות

עירית ורונין - ע. יועמ"ש מש"מ, מרכז השלטון המקומי

חיים צורי - ראש העיר, עיריית קריית מוצקין, מרכז השלטון המקומי

יצחק פלח - מנכ"ל, פורום חב' קדישא

עקיבא וייץ - מנכ"ל, פורום חב' קדישא

זאב רוזנברג - מנכ"ל, פורום חב' קדישא

אלמליח שמעון - הרב הראשי של עתלית, ועד הרבנים

הרב יוסף יצחק שלוש - ועד הרבנים

הלל הורוביץ - רב מועצת בתי עלמין, מועצת בתי העלמין

מתתיהו הכהן דן - יו"ר העמותה, עטרת כהנים

דביר הורן - עטרת כהנים

אביעד גוטמן - עוזר ליו"ר, עטרת כהנים

אריאל פינקלשטיין - המכון לאסטרטגיה ציונית

יריב גסר - מנכ"ל עיריית מוצקין

עדי רוכמן - עוזר רה"ע עיריית מוצקין

שאול פרבר - יו"ר עתי"ם
ייעוץ משפטי
רוני טיסר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון
<סקירת סגן שר הדתות בסוגיות של רפורמה במועצות דתיות, תשלום דמי קבורה, רבני ערים>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב, שלום לכולם, אחרי הדיונים הסוערים של השבוע, אולי יהיה לנו דיון רגוע יותר. אחרי ההזנה בכפייה, ואחרי הר הבית, ואחרי הכותל הקטן, תיכף, גם אתה סגן השר תצטרך להתייחס לזה. אני מברכת אותך על כך שהגעת לוועדה סגן השר. כחלק מהמפגשים והסקירות שלך לוועדה בנושאים שונים, כפי שאמרתי לך הוועדה רואה חשיבות שמשרד הדתות ייתן בעצם שירותי דת לכל אזרח, ובוודאי לכל יהודי במדינת ישראל בצורה הטובה ביותר על-פי אמונתו ועל פי דרכו. אני בהחלט חושבת שאנחנו רואים הרבה מאוד שינויים שנעשו בנושאים של כל מה שקשור לשירותי הדת מאז שאתה נכנסת למשרד, ואני רוצה לברך אותך על כך. עם זאת, יש כמה נושאים שאני בהחלט חושבת שהמקום הנכון לתת את הסקירה ואת הדיון עליהם זה במהלך הוועדה.
שלושה נושאים, הייתי רוצה לשמוע את סקירתך, כמובן תוכל להרחיב בנושאים אחרים, בעצם ארבעה נושאים. הנושא הראשון - כל סוגיית הרפורמה במועצות הדתיות. מנהלת הוועדה, זה נושא שנצטרך גם לשלוח מכתב לכל ראשי הערים, ולכל ראשי המועצות האזוריות שמרגע הבחירות אם במהלך שנה לא נבחר ראש מועצה בהסכמה, שר הדתות יכול למנות אדם, להיות בעצם ראש מועצה ממונה. אני לא רוצה להגיע למצב הזה, אני רוצה שכל ראשי הערים, וראשי המועצות שיש שם בעיות בבחירת ראש מועצה או שאין הסכמות בין ראש העיר ומשרד הדתות, אני רוצה לדעת את זה, וזה יבוא לפה לוועדה. אני רוצה שכמה שפחות יהיו אנשים ממונים, אני רוצה שיהיו אנשים מקובלים על ראש עיר משום שבסופו של דבר לראש עיר יש אחריות כוללת על כל השירותים שהוא אמור לתת לאזרחים שלו. אני רוצה לשמוע איפה יש לנו בעיות, באיזה מקומות, ולשמוע היכן עומדת הרפורמה.

הדבר השני, זה לא סוד שאמרתי מתחילת דרכי כיושבת ראש הוועדה. לא יכול להיות שאנשים צריכים לקחת משכנתא כדי להיקבר. דמי הקבורה הם יקרים מאוד במדינת ישראל. אנחנו צריכים שיהיה לנו פיקוח על כל מה שקשור לקבורה. לא יכול להיות שיש כאן מונופול של חברה קדישא. יש ערים, כמו במודיעין - כך עשה הרב הראשי הרב לאו, שהיה בזמנו הרב של מודיעין, וכך עושה גם הרב של צפת, שכל אחד עושה הסדרים עם חברות כאלה ואחרות, אבל אנחנו צריכים שיהיה לנו רגולטור ברור ומסודר לכל מה שקשור לפיקוח על מחירי הקבורה.
דבר נוסף – רבני ערים. רבני ערים הסוגיה הזאת עלתה בצורה מאוד צפופה דווקא בעקבות חוק של חברת הכנסת שולי מועלם, עם מספר חברי כנסת שבמהלך הדיון היא העלתה סוגיה מאוד נכונה, שרב לא צריך לקחת כסף על עריכת נישואין. זוג שמתחתן יש עליו גם כך הוצאות גדולות מאוד, והוא משלם 700 שקלים אגרת נישואין. עכשיו מגיע אליו רב, וכל רב אומר כמה שאתה רוצה. מה זה כמה שאתה רוצה? אז עכשיו הוא צריך לשלם לרב. עכשיו, כשאתה משלם לרב, אז עכשיו כל אחד יכול, זה הופך להיות למשהו מי מבקש יותר כסף, ולמי משלמים יותר, במצב הזה הוא לא יכול להיות. בחלק מהדיון עלתה כל סוגית רבני ערים, תפקידם של רבני ערים, מה משך הכהונה של רבני ערים, מה חלוקת האחריות והעבודה בין רבני ערים לרבני שכונות. עלתה גם סוגיית "צוהר", רבני "צוהר" שאני מאוד מכבדת את ארגון "צוהר". אבל עם כל הכבוד, צריך לעשות סדר גם עם ארגון צוהר. יש רבנות ראשית, ויש רבנים שנבחרו לטובת או מונו, ויש רבני צוהר, ופה צריך לעשות סדר, ואני אעשה סדר. אני אעשה סדר אם זה באמצעות החוק של חברת הכנסת שולי מועלם וחבריה.
אלעזר שטרן
אבל לפי הסדר הזה היושבת ראש, קודם רבנות ראשית, אחרי זה רבני "צוהר".
היו"ר מירי רגב
אתה צודק, אבל בעניין של רבני צוהר אני רוצה להגיד לך, אני הופתעתי מהדברים שנאמרו בדיון, אני מאוד מכבדת את הארגון הזה כארגון מגשר, אבל לא יכול להיות שיהיו כאלה פערים בגביית שכר, ובכלל תשלום עבור עריכת נישואין. אני בטוחה שזה גם מקובל עליך, חבר הכנסת שטרן.
אלעזר שטרן
בכל ארגון יש רבני צוהר במשרה מלאה, ספרדים מצוהר, אשכנזים מצוהר.
היו"ר מירי רגב
אני לעניין של אשכנזים, ספרדים כבר לא נכנסת, ואחרי החוק הבנתי שהחצרות פה הרגו אותי, אז לזה אני כבר לא נכנסת, אני נכנסת לעניינים העקרוניים שמתפקידו של הרגולטור להתערב בהם ולעשות סדר בהם, וגם בזה נעשה סדר.
אני יודעת על היוזמה שלך, אתה תעדכן את הוועדה בעניין ועדת בירור על רבני ערים, אני חושבת שזו יוזמה נכונה, יוזמה ברוכה ונשמע אותה פה.

הדבר האחרון שאני רוצה להעלות זו סוגיית הכותל הקטן. כולנו כאן יהודים מאמינים, לכולנו ברור אומה שלא שומרת ולא מכבדת את ערכי המסורת שלה, את המקומות הקדושים שלה, זה בעוכריה, ותפקידנו לשמור על המקומות הקדושים שלנו. בסוגיית הר הבית אני לא מדברת איתך, זו סוגיה אחרת, זה מחוץ לטריטוריה של - - -.
שלום לך, חבר הכנסת צור, אתה רשום לזכות דיבור ואתה תדבר. אני רוצה דווקא להעלות את הכותל הקטן, משום שאתם קיבלתם בחקיקה את הסמכות להיות אחראים על המקומות הקדושים, ומשום שהכותל הקטן מוגדר הוא חלק מהכותל המערבי. הכותל המערבי לפחות בזה אין ויכוח, הוא מקום קדוש ליהודים. הכותל המערבי וחלקו הכותל הקטן, אני רוצה להבין מדוע אתה לא מממש את אחריותך כלפי הכותל הקטן, אז אולי תאיר את עיניי. יש חוק, האם אתה פועל בניגוד לחוק? אני יודעת שמי שפועל בניגוד לחוק הוא עבריין, ואתה לא כזה. אז אני רוצה לדעת האם אתה פועל בניגוד לחוק? האם אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים? האם הוועדה יכולה לסייע במשהו? אני אעשה סדר בעניין הכותל הקטן, על הכותל הקטן לא ישתינו, על הכותל הקטן לא יזרקו זבל. לא יכול להיות שאנחנו לא נכבד את הכותל הקטן בדיוק כמו הכותל המערבי. דרך אגב, אני לא מוכנה כל מקום קדוש, בין אם הוא ליהודים, בין אם הוא למוסלמים, בין אם הוא לדרוזים, אנחנו צריכים לכבד אותו, גם בעניין הזה אני אבקש את תשובתך.
נפתח את הסקירה שלך. אני רוצה לברך את חברי הכנסת שהגיעו. לברך את ראש עיריית קריית מוצקין, חיים צורי שהגיע לכאן, ברוך הבא. גם אתה כמובן נרשמת לזכות דיבור, כמובן גם תוכל להתייחס. המנכ"ל של המשרד שלום לך, היועצים המשפטיים, ובכלל סגל המשרד שמלווה אותנו בדיונים השונים. המכובדים השונים שהגיעו, ונמצא פה גם אורח מחו"ל בוב, שלום, תורם גדול למדינת ישראל, עוזר, אוהב את ירושלים, אוהב את העיר העתיקה, ברוך הבא, ותודה לכם על המאמצים שיהודי ארצות הברית עושים כדי לשמור על המדינה שלנו, ועל המקומות הקדושים של העם היהודי כולו, לא רק מי שנמצא פה, אלא בעולם כולו, אז ברוך הבא.

מתי, תודה לך שאתה עוזר לי ומסייע לנו להבין את כל המורכבות של סוגית הכותל הקטן והר הבית.

כבוד סגן השר, בבקשה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בוקר טוב לכולם, גברתי היושבת ראש, אני הכנתי מצגת. נעבור עליה במהירות, ואציג את הדברים. אחר כך נשמע אם ירצו לשאול שאלות.

כפי שאתם רואים, אלה הנושאים המרכזיים שעומדים לנגד עינינו בשירותי דת.
ייעול ושיפור תהליכי עבודה, שיפור איכות כוח אדם במשרד. חיזוק יכולת הבקרה והפיקוח.
אני אדבר על תהליכי השינויים במועצות הדתיות, ותחום הקבורה כפי שגברתי היושבת ראש, ביקשת שאני אכין. תהליכי השינויים במועצות הדתיות – התהליך הראשון נושא של איחוד מועצות דתיות, יש היום 132 מועצות דתיות, ביניהם יש מועצות דתיות לא מעטות, קטנות מאוד, ביישובים שיש להם 2,000, 3,000 תושבים או קצת יותר. בכל מקרה, מדובר במועצה דתית קטנה, שהיקף הפעילות שלה הוא לא גדול. מנגד, עדיין יש לה תקורות, יש לה כוח אדם מינימלי שמחזיק אותה. יש לה מבנה שמשרת אותה, ואנחנו חושבים שהדרך הנכונה היא לאחד בין מועצות דתיות בעיקר גדולות עם קטנות, כדי שמצד אחד אנחנו נייעל וניתן שרות טוב יותר כי למועצה דתית גדולה יש צוות יותר גדול, יותר רחב.
היו"ר מירי רגב
זה נעשה בתיאום עם השלטון המקומי? אני רק רוצה להבין.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בוודאי. מייד אני אגיד את התהליכים. בעצם יש פירוט, אני אפרט. נושא שני, מינוי ממונים מקצועיים במועצות הדתיות, פתיחת אזורי רישום שזה דבר שכבר נעשה, ומקדם מאוד את השירותים שנותנת המועצה הדתית בכל רחבי הארץ.

תכנית מחשוב, אנחנו סיימנו מכרז גדול מאוד למחשוב המועצות הדתיות, מחשוב כל תהליכי העבודה והאחדה שלהם, וקישור בין כל המועצות הדתיות שמהוות למעשה סניף של המשרד האחדה למשרד הראשי, והדרכה של נותני השרות במועצות הדתיות.

<(היו"ר זבולון כלפה, 09:17)>
היו"ר זבולון כלפה
בנושא של המחשוב זה ביחס לתושבים, ביחס בינם לבין המשרד?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הכול.
איחוד מועצות דתיות. כפי שהתחלתי לומר, שיש לנו מועצות דתיות קטנות, אין ערך גדול באחזקתן, ואפשר לחבר אותן עם מועצות דתיות יותר גדולות סמוכות שיתנו את אותו שירות, אפילו שרות יותר טוב כיוון שלמועצה דתית גדולה יש כוח אדם גדול יותר, מכוון יותר. היתרון החשוב כאן הוא, שאנחנו נוכל לשמר את התקציב שייחסך לטובת הרחבת סל שירותי הדת. יש לנו הסכמה עם משרד האוצר, שכל תקציב שייחסך בגין - - -
היו"ר זבולון כלפה
- - - של מועצה דתית קטנה שנסגרת.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
כן. כל התקורה של המשרד עצמו – ארנונה, שכירות, מים, חשמל, הכול, כל מה שייחסך יישאר לטובת שירותי הדת, ושירותי הדת יוכלו לתת סל יותר גדול, יותר רחב של שירותי הדת בשני המקומות. הממשלה אישרה את התכנית שלי לפני כשנה, אנחנו במהלך השנה האחרונה עבדנו עם כל הגופים שנוגעים בדבר, עם השלטון המקומי, עם משרד הפנים, עם משרד האוצר על כמה אגפיו. עם משרד המשפטים, עם חבר המועצות הדתיות, הכנו טיוטת הצעת חוק שהיא מבחינתנו, מבחינת המשרד סיימנו את הנוסח. הנוסח מוגש ממש בימים הקרובים למשרד המשפטים, ואנחנו מקווים שמשרד המשפטים יאשר את הנוסח, ויפעל בזריזות יותר מבחינתנו, ויאשר לנו את הנוסח.
אלעזר שטרן
שנה לקח לכם, מה אתה רוצה ממשרד המשפטים?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
משרד המשפטים אין לו מה לעשות, זה הכול גמור.
אלעזר שטרן
אין לי בעיה, אבל זה לקח שנה.
היו"ר זבולון כלפה
חבר הכנסת שטרן, זה מהמפלגה שלך משרד המשפטים?
אלעזר שטרן
לא קשור, גם משרד הדתות זה כאילו מהמפלגה שלנו.
היו"ר זבולון כלפה
מה זה כאילו? זה מהמפלגה שלנו.
אלעזר שטרן
משלנו, אבל שנה לוקח? עכשיו רוצים זריזות, באמת?
דוד צור
זה לא של כולנו?
היו"ר זבולון כלפה
לא, זה תהליכים שבכל מקרה, תמיד הרי - - -
אלעזר שטרן
דוגרי, אני אומר לך, בלי קשר, זה קצת מפתיע אותי שהחלטת ממשלה ממאי לפני שנה, עכשיו פתאום מבקשים ממשרד המשפטים זריזות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
קודם כל למה לא?
איגי פז
בוודאי אנחנו נעשה כל דבר בזריזות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני שואף אם נוכל להביא את החוק הזה כבר לקריאה ראשונה במושב הזה, מבחינתי זה יהיה הישג גדול. אני מאוד אשמח.
אלעזר שטרן
יחד עם כל החוקים שחוסכים בהוצאות הדתיות, הם יישארו בתוך הכספים.
איגי פז
קודם שיגיעו אלינו, עדיין לא הגיע אלינו שום דבר.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
חבר הכנסת שטרן, אני לא אענה לך עכשיו.
אלעזר שטרן
אני מאוד שמח ממה שסגן השר מציג פה, ואני מאוד מכבד את זה, על חסכון, שהכסף יישאר בשירותי דת.
היו"ר זבולון כלפה
התייעלות.
אלעזר שטרן
גם זה אני בעד. אני התפלאתי למה אתם תוקעים רב אחד לעיר כל כך הרבה חודשים? זה כאילו בזבוז, אני לא יודע מה. עם ערכים כאלה באמת למה יש שני רבנים? למה אתם מתנגדים לחוק הזה? נדבר על זה עוד מעט, אני בטוח שיש תשובה מצוינת לזה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
נושא השני, מינוי ממונים מקצועיים. גם פה הממשלה אישרה לפני שנה את ההחלטה למינוי ממונים מקצועיים. אכן, התהליך לקח זמן רב, כי תהליכי העבודה בתוך הממשלה הם באמת לוקחים זמן רב. אני רוצה רק להסביר בכמה מלים במה מדובר.
היום מועצה דתית מוקמת על ידי שלושה גופים. גוף ראשון, רשות מקומית, והגוף השני, המשרד לשירותי דת. הגוף השלישי, הרבנות המקומית. לצערי, כל גוף משלות הגופים יכול לעכב את שני הגופים האחרים, וקורה לא מעט פעמים ששני הגופים מתוך השלושה מגיעים להסכמה, ועדיין אחד הגופים מתנגד ולא נותן את הסכמתו. במקרים האלו מוקמת ועדת שרים. אני כבר לפני כחודש פניתי למזכיר הממשלה להקים ועדת שרים למועצות הדתיות כדי שתפתור את המקרים בהם יש חילוקי דעות. אבל כפי שאתם מבינים, התהליך הוא תהליך ארוך, מסורבל, רווי בהרבה מאוד עניינים פוליטיים, לא תמיד הנקיים ביותר.
כיוון שכך, אני רוצה לנתק את הפוליטיקה ממינוי של הרכבי מועצות דתיות, ולכן אנחנו הגשנו תכנית לממשלה כפי שאמרתי שאישרה אותה, שברגע שהתכנית תתקבל, ראש מועצה דתית ייבחר במכרז ולא בדרך של קוניוקטורות פוליטיות, לא במסגרת של הסכמים, אלא יהיה מכרז מקצועי שיהיו שותפים בו כל הגופים שמרכיבים את המועצה הדתית. ייבחר אדם עם ניסיון מקצועי, עם יכולות מקצועיות מוכחות כדי שיוכל להצעיד את המועצה הדתית למתן שירותי דת מקצועיים ותואמים את המאה ה-21 שלא כמו לצערי הרב, שיש היום לא מעט מועצות דתיות שנמצאות במסגרת תכנית הבראה כי הם צברו חובות גדולים.
היו"ר זבולון כלפה
במקרה של מחלוקת בין שלושת גופים הסמכות לא בידיים שלך?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
לא, אם יש מחלוקת צריך להביא את זה בפני ועדת שרים, ועדת שרים מיוחדת שעומד בראשה ראש הממשלה, שר הפנים והשר לשירותי דת, בדרך כלל, זה נציגים או שממנה את נציגו. שר הפנים ממנה את נציגו, שר הדתות ממנה את נציגו, ואז הנציגים יושבים יחד ומכריעים בחילוקי הדעות שיש בין כל הגופים. מבחינתנו סיימנו את העבודה המקצועית שהייתה כאן בנושא מינוי ממונים מקצועיים, וגם זה הצעת חוק שתועבר בימים הקרובים, או כבר הועברה, אני לא יודע.
איגי פז
לא הועברה, אבל צריך לכנס את הצוות. צריך להגיד פה שבעוד שבועיים הצוות הולך להתכנס.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
יש צוות מקצועי של משרדי הממשלה שהתכנס, ואני מעריך הצוות יאשר את טיוטת הצעת החוק שאנחנו הכנו כי זה נעשה בתיאום איתם, ואז ההצעה תועבר אליכם כדי שתוכלו לאשר לנו להפיץ אותה כתזכיר חוק, נשמח גם פה אם נוכל להביא אותה לקריאה ראשונה.

<(היו"ר מירי רגב, 09:25)>
דוד צור
יש חשיבה בעניין הקדנציות או שזה נשאר?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
כן. בממונים מקצועיים?
דוד צור
לא, בעניין של הרבנים עצמם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
עוד לא הגענו, מייד נגיע.

לגבי ממונים מקצועיים, כן. ממונים מקצועיים יהיו במסגרת קדנציות כמו בשרות הציבורי כולו, דהיינו, ארבע ועוד ארבע.


יש לנו נושא נוסף שאני רוצה להציג בפניכם, נושא שלצערי לא טופל, הוא בהחלט נושא בעייתי מאוד. כפי שאתם רואים, יש לא מעט מקומות, 23 מועצות אזוריות, 5 מועצות מקומיות ו-3 עיריות שאין בהן מועצה דתית. שירותי הדת בכל המקומות הללו אינם שירותי דת טובים, אינם מובטחים. הם מותנים הרבה מאוד ברצונו הטוב של ראש הרשות, או בהסכמים הקואליציוניים שהוא עשה עם המפלגות הדתיות, למרות שאין מפלגות דתיות, אז הכול תלוי ברצונו הטוב של ראש הרשות.

אנחנו חושבים שהמצב הוא לא נכון, הוא לא טוב. אנחנו במשרד ביקשנו מהצוות המשפטי, הלשכה המשפטית שלנו להכין את הדרך שבה אנחנו נפעל כדי לחייב את ראשי הרשויות להקים מועצות דתיות, מכיוון שהמצב הזה שבו אין מועצה דתית הוא מצב לא בריא, לא טוב. יחד עם זאת, עד שהתהליך התבצע, אנחנו חושבים שמן הראוי שנבצע הסדרה בשלב הביניים, הסדרה למתן שירותי דת ביישובים בהם אין מועצות דתיות, כשהרעיון הכללי שמתגבש אצלנו במשרד, הכוונה היא שמועצה דתית סמוכה תאמץ את הרשות שבה אין מועצה דתית, והיא תסייע במתן שירותי דת במקום שבו אין מועצה דתית, כשהמגמה המרכזית שלנו כפי שאני אומר זה להגיע למצב שבו יוקמו בכל רשות מקומית שבה אין מועצה דתית גם מועצה דתית.
אלעזר שטרן
מה יוקמו במקום שאין?
היו"ר מירי רגב
מועצות דתיות. בכמה ערים או יישובים?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
למעלה מ-30.
זבולון כלפה
31.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
31. 23 מועצות אזוריות, 5 מועצות מקומיות ו-3 עיריות, ערים שבהם אין מועצה דתית מהרבה סיבות. יש כאלה מסיבות בכיוון הזה, ומסיבות בכיוון ההוא, זה דבר שאנחנו צריכים לפתור אותו. אני חושב שפה הוועדה תוכל לעזור לנו מאוד כי זה מצב לא סביר ששירותי הדת תלויים ברצונו הטוב של ראש הרשות.

פתיחת אזורי רישום לנישואין. חוק שכבר עבר בכנסת.
היו"ר מירי רגב
אתה מתכוון שנביא את זה בתיקון חקיקה?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אנחנו בודקים את זה.
היו"ר מירי רגב
השאלה הנשאלת פה בעניין הזה, רק פשוט חשוב לשמוע. אתם בקשר ישיר עם השלטון המקומי, אתם עובדים בשיתוף שלטון המקומי בעניין הזה של כל המועצות הדתיות? כן, הקמת מועצות דתיות, הרכבן של המועצות הדתיות, הרפורמה של המועצות הדתיות. אתם בקשר עם ראשי הערים, אתם בקשר עם המועצות השלטון המקומי.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בוודאי. אין דרך להקים מועצה דתית ללא שיתוף פעולה מלא עם הרשות המקומי, בוודאי. הרשות המקומית עם ראש הרשות וגם עם המועצה, כי בסופו של דבר מי שמאשר את הרכב המועצה הדתית, זה חברי מועצת העיר.
אלעזר שטרן
כמה אתה אומר, 30?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
כן. 31 מקומות שבהם אין מועצה דתית.
אלעזר שטרן
וכמה לפי הקריטריונים שלכם יש מיותרות?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
משהו כמו 50.
היו"ר מירי רגב
עוד יהיה לנו עודף תקציבי להעביר לרבני שכונות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
זה לא מדויק.
אלעזר שטרן
הוא היחיד שהוא אפקטיבי.
היו"ר מירי רגב
נכון, לא יודעים אם הוא היחידי, אבל הוא אפקטיבי והוא לא מקבל תגמול מתאים לעבודה שלו.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
פתיחת אזורי רישום לנישואין. זה חוק שכבר עבר בכנסת בתמיכה שלנו. בישראל נרשמים לנישואין למעלה מ-40 אלף זוגות בכל שנה. החוק מאפשר היום לזוג לבחור את המקום שבו הוא ירצה להירשם לנישואין, שזה מבחינתנו יצר מציאות חדשה, זה גרם לכך שכל מועצה דתית זה מאלץ אותה להפוך להיות יעילה יותר, נותנת שירותים בצורה טובה יותר, כי אחרת יעזבו אותה ויעברו לרשות סמוכה. מי שמרוויח מזה הכי הרבה זה האזרח הקטן.
אנחנו רואים כבר היום לשכות לרישום נישואין שפתחו את הלשכה גם בשעות הערב, מה שלא היה קיים קודם. פתחו בימי שישי כדי להקל על אנשים שלא הצטרכו להפסיד יום עבודה, והכי חשוב, פיתחו אפליקציות מיחשוביות שמאפשרות את הרישום הראשוני לבצע דרך מחשב, אפילו לא צריכים להגיע ללשכת רישום הנישואין. כל אדם יכול להוריד את הטופס הראשוני שהוא הטופס המרכזי לרישום נישואין, טופס שמכיל פרטים רבים למלא את הטופס, ולשגר אותו חזרה אל לשכת רישום הנישואין, כך שכאשר בני הזוג מגיעים לפגישה עם הרב, רושם הנישואין, כבר בפניו יש את כל הנתונים של בני הזוג, הוא יודע אם יש קושי או אם אין קושי, אם יש בעיה, אם אין בעיה, וככה שהזמן שבו הם נמצאים הוא קצר יותר.
מלבד זה, אנחנו במשרד פיתחנו מערכת מיחשוב שנותנת תמיכה בתהליך הזה של רישום מערים שונות, כדי שלא תהיינה תקלות, שלא יהיה מצב שמישהו ינסה ללכת למקום מסוים ולהטעות את הרב, או אם התברר לו שפתאום יש איזה קושי ברישום שלו, אז הוא יעזוב את המקום, יילך למקום אחר, זה למנוע תקלות מהסוג הזה. אנחנו פיתחנו מערכת שתומכת בכל התהליך. כפי שאמרתי היום בכל המקומות בארץ, אזורי הרישום כבר פועלים.
אלעד קפלן
עדיין מבקשים תעודות רווקות מלשכת הרישום במקום הנישואין.
היו"ר מירי רגב
כל מי שמבקש לדבר, חוץ משני הדוברים שרשמתי שנרשמו כבר חיים צורי, ראש עיריית קריית מוצקין ומתי דן, חוץ מחברי הכנסת כמובן, נא, בבקשה, להירשם אצל מנהלת הוועדה. היחידים שיכולים להתפרץ במהלך הסקירה זה חברי הכנסת.
אלעזר שטרן
נעשה יחד כדי שיהיה קצר, לא רוצה להפריע כל פעם, למרות שהיושבת ראש נתנה לי את הרשות. הרעיון הזה של הפתיחה, אני כמובן מברך אתכם על זה. אני חושב שזה רעיון מאוד חשוב שהיה חשוב שייעשה מזמן. אבל מה עם פתיחה בנושא גיור ובנושא כשרות, למה את הגיונות לא מפעילים גם שם?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בנושא גיור, מי שמעכב את זה, זה חבר כנסת אחד שקוראים לו אלעזר שטרן, שלא מסכים איתי, והוא מעכב את פתיחת אזורי הרישום לגיור.
אלעזר שטרן
הרב, אתה מוכן להגיד את זה לפרוטוקול?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני אומר את זה לפרוטוקול.
אלעזר שטרן
הרב דרוקמן גם קורא את זה? שהוא ישמע מי מעכב את זה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
פתיחת אזורי כשרות.
אלעזר שטרן
למה אתה לא מגיש הצעה לפתוח?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הגשתי הצעה.
אלעזר שטרן
לא, לא לפתוח לגמרי, זה לא נכון.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני הגשתי הצעה. פתיחת אזורי כשרות – אני מתנגד להצעה. אני חושב שזו הצעה לא נכונה, ההצעה תיצור אנדרלמוסיה גדולה בכל מערכת הכשרות. במקום זה, אנחנו הכרזנו על רפורמה מקיפה בנושא כשרות.
אלעזר שטרן
את ההכרזות אני מכיר.
היו"ר מירי רגב
רגע, אתה רצית לדבר על רווקות. עכשיו נכנסת לנושא אחר, אז יש לך זכות דיבור, אתה רשום לזכות דיבור. תמשיך את סקירתך, ואז נפתח את הישיבה לדיון.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הנושא הבא, כפי שאמרתי, חיזוק התשתית הניהולית של המועצות הדתיות. אנחנו יצאנו במכרז למיחשוב המועצות הדתיות, מה שעד היום לא היה, אין מערכת מיחשוב אחידה. כל מועצה דתית בנתה לעצמה מערכת מיחשוב משלה. בסיום התהליך לכל המועצות הדתיות יהיה מערכת אחת, כולם יעבדו רק איתה. זאת היא המערכת שבו המשרד גם יעבוד, וכך המשרד יתקשר עם המועצות הדתיות. צריך להבין שבסופו של דבר המועצות הדתיות הן הזרוע הביצועית של המשרד, והקשר בינם לבין המשרד הוא קשר יום יומי, וברגע שהקשר יהפוך להיות קשר מיחשובי, השרות שהמשרד נותן למועצות הדתיות יהיה טוב יותר, וממילא מה שהמועצות הדתיות תיתן לאזרח הקטן יהיה שרות טוב יותר.
אנחנו סיימנו את התהליך. המכרז הסתיים. נדמה לי תחילת שבוע הבא עומדים להכריז על החברה הזוכה ולחתום איתם על חוזה. כפי שאתם רואים כאן, מדובר באפריל 2015, כבר הושק האפליקציה הראשונה של עבודה ממוחשבת של המועצות הדתיות. התקציב הוא תקציב גדול, מדובר בפרויקט של 45 מיליון שקל, אבל הוא ישנה לחלוטין את צורת העבודה של המועצה הדתית מבחינת היעילות, מבחינת מתן שרות לקהל, מבחינת הקשר בין המועצות הדתיות עצמן ובינם לבין המשרד, כך שאנחנו מאמינים שבסופו של תהליך ההשקעה תהיה שווה כל אגורה בה.
אלעזר שטרן
הרב, יש לי שאלה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, אני רוצה שיסיים את הסקירה שלו, ואז נעבור לשאלות ולתשובות.
אלעזר שטרן
אני חושב שצריך הרבה פחות מועצות דתיות לאור ההתבוללות שמתרחשת פה.
זבולון כלפה
ההיפך זה אחד האתגרים.
היו"ר מירי רגב
תיכף תדבר על המועצות הדתיות, וכמה צריך, ומה הם צריכים לעשות.
אלעזר שטרן
אנשים לא רוצים להתחתן במועצה הדתית, לא ברבנות, למה צריך כל כך הרבה? הם לא יכולים - דרך אגב, גם אם הם רוצים הם לא יכולים.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
לא הכול זה פריזמה של הגיור.
אלעזר שטרן
אני מדבר על נישואין, לא מתחתנים, מתחתנים פחות ברבנות, אנחנו יודעים את זה.
זבולון כלפה
40 אלף זוגות - - -
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
פתחנו במערך גדול של הדרכת נותני השרות במועצות הדתיות. אנחנו מתאמים מערך שלם של הדרכה כדי לייעל את העבודה שלהם. המערך הוא חוצה את כל התפקידים במועצות הדתיות, אני לא רוצה להיכנס לפרטים, בלניות, מזכירים, אבל הרעיון הכללי הוא לייעל ולשפר את העבודה.
היו"ר מירי רגב
אם הזכרת בלניות, אם ככה, להרים להנחתה שצריך גם לשלם להן יותר, אבל נדבר על זה בהזדמנות אחרת.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בעניין הזה אני יותר מאיתך.
היו"ר מירי רגב
יכול להיות שנוריד להם את המיחשוב - - - לבלניות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הלוואי ונוכל לכופף את האוצר בעניין הזה.
יש לנו תכנית הדרכה גם לעובדי חברות קדישא בשיתוף עם אוניברסיטת אריאל שלראשונה מתקיימת פה תכנית שלמה להדריך עובדי חברות קדישא.

הנושא הבא, הנושא של הסדרת תחום הקבורה במדינת ישראל. כפי שאמרה גברתי, אכן, הנושא הזה הוא נושא שרבה בו "הבוקה והמבולקה", שנים רבות לא נעשה בו סדר, אנחנו אחרי עבודה של שנה במשרד, הולכים להביא הצעת חוק שתסדיר את הנושא, אני מייד אדבר עליו. רק קצת רקע - יש כ-35 אלף נפטרים, תראו כמה בתי עלמין 1,250 600 גופי קבורה שאנחנו נותנים רשיון, זה כמות עצומה.
היו"ר מירי רגב
מי נותן להם את הרשיונות אתם?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אנחנו. כמות עצומה של גופים שצריך לפקח עליהם, לבדוק אותם.
אלעזר שטרן
גם פה אין יותר ויותר שהולכים לקבורה פרטית?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
לא.
אלעזר שטרן
בסדר, אנחנו עיוורים, לא רואים טוב כאילו. אם מזמינים אותך ללוויות וכאלה סימן שאתה חולם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
רק אתה מוזמן להלוויות האלה...

צריך לדעת שהמשרד כפי שאמרתי מכין הסדרה כוללת בתחום הקבורה. אני אפרט במה מדובר. נושא של תעריפי הקבורה. המשרד במסגרת החוק יקבע תעריפים מקסימליים לבחירת חלקות קבר מחיים, וחלקות חריגות בבתי עלמין סגורים. אנחנו נסדיר את העניין כדי שהדברים יהיו ברורים. כל אדם יוכל לדעת מהם הזכויות שמגיעות לו, מה בחינם, למה הוא צריך לשלם וכו', ותעריף מכירות חלקות נפטרים בחוץ לארץ.
היו"ר מירי רגב
מתי הצעת החוק הזאת תגיע?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מבחינתנו היא הסתיימה, היא מועברת גם למשרד המשפטים, אני מניח בימים הקרובים.
היו"ר מירי רגב
מי נציג משרד המשפטים? אתה מכיר את הצעת החוק הזאת?
איגי פז
עוד לא הועבר אלינו שום דבר בינתיים.
היו"ר מירי רגב
אני כבר מודיע לך, כדאי שתתקדמו עם זה. הנושא הזה הוא נושא שיש לי עליו הרבה מאוד תלונות מהציבור. במושב הבא אני מתכוונת לקיים דיון בעניין הזה של סוגיית הקבורה, תעריפי הקבורה והפיקוח גם על אותם גורמים שמוכרים מוצרים בבתי עלמין. זה יהיה דיון נקודתי בעניין של קבורה במושב הבא.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
נושא נוסף שאנחנו מסדירים בחוק, זה הנושא של קבורה אזרחית. נחקק חוק קבורה אזרחית, אבל למרות שנחקק חוק, לא ניתנו למשרד שום כלים להכרזה על חלקות קבורה אזרחיות. יש קושי גדול לקבלת חלקות נוספות מול מינהל מקרקעי ישראל, וגם מול רשויות מקומיות. רשויות מקומיות לא רוצות להקצות מחלקן בבתי העלמין לקבורה אזרחית, מכיוון שקבורה אזרחית היסוד שלה הוא שמדובר במספר מקומות לא גדול, והם נותנים שירותי קבורה אזרחית לאזור שלם. כל ראש עיר אומר בצדק מבחינתו, אני יש לי חלקה, אני רוצה לדאוג לתושבים שלי. מי שרוצה קבורה מתושבי עירי בבקשה.
היו"ר מירי רגב
כרגע החוק קיים, אבל כרגע החוק בעצם לא נותן לך סמכות לגבי קבורה אזרחית מול השלטון המקומי או מול ראשי ערים.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
נכון. הייתה ועדת שרים לפני שלושה חודשים בראשות השר גדעון סער, שוועדת השרים המליצה למנות ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל לשירותי דת, שיכין הצעה לטיפול בנושא של קבורה אזרחית. ועדת המנכ"לים הגישה א מסקנותיה לשיפור כל הנושא של קבורה אזרחית, וכל המסקנות של הוועדה יוכנסו גם הם לחוק שאני מדבר עליו, חוק גדול, רחב, שיסדיר את זה.
היו"ר מירי רגב
נדון גם בנושא הזה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
משפט אחד לגבי קבורה. אנחנו צריכים לדעת את זה. הבעיה המרכזית בנושא קבורה מלבד ירושלים, הבעיה היא הקצאת קרקע. מדינת ישראל לא מספיק נותנת את דעתה להקצות קרקעות.
היו"ר מירי רגב
שר השיכון והבינוי לא מהמפלגה שלך?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
גם הוא קשה לו, יש לו כללים לא פשוטים. מה שיותר גרוע, שגם הפיתוח של השטח - - -
נתן נתנזון
הקצאת קרקע זה משרד הפנים, למה משרד השיכון?
היו"ר מירי רגב
זה קרקעות מדינה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הכול משרד הפנים. אבל מה שיותר גרוע, זה עלויות הפיתוח. המדינה איננה נוטלת חלק כמעט בעלויות הפיתוח, ועלויות הפיתוח הן מוטלות על החברות קדישא. זאת הוצאה כבדה שגורמת - - -
קריאה
במיוחד על בנייה רווייה שם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
זאת הצעה כבדה שמוטלת על חברות הקדישא, בעיקר חברות הקדישא הגדולות שזה יוצר כמובן הוצאה גדולה מאוד בתקציב הכללי של החברות קדישא.


רבני ערים. אני רוצה להסביר איך רבני ערים נבחרים. רב עיר נבחר, התהליך מתחיל מזה שאם אין רב עיר בכלל, אז שר הדתות יכול לקבוע שצורך במינוי רב רק מפרסם ברשימות. אם יש כבר רב עיר אחד כדי לבחור רב עיר שני, צריך שני תנאים – שהעיר תהיה גדולה מ-50 אלף תושבים. דבר שני, החלטה של מועצת העיר, חברי מועצת העיר ברוב שמועצת העיר מעוניינת במינוי של רב עיר שני, כששני התנאים האלה במצטבר מתקבלים, מגיעים אלינו, אז השר יכול להכריז גם על בחירת רב עיר שני.
הרכב הוועדה הוא חמישה אנשים, זאת ועדת הבחירות שהיא מנהלת את הבחירות, רב עיר שממונה על ידי מועצת הרבנות הראשית. נציג ראש העיר, חבר, נציג מועצת העיר, חבר, ונציג השר חבר, 5 חברים שהם מנהלים את הבחירות. כמובן, הוועדה הזאת גם בוחרת את האסיפה הבוחרת שהיא בוחרת את רב העיר. האסיפה הבוחרת יכולה להיות מ-16 בערים הקטנות, עד ל-48 בערים היותר גדולות.

משך הכהונה, אני רוצה רק שתדעו, כל אלה שמונו כרבני ערים עד שנת 1974, יש לנו מספר מועט של רבנים, הם ממונים עד 120 שלהם. ב-74' שונו התקנות כך שהוגבלה הכהונה, ועד גיל 75 עם אפשרות הארכה לחמש שנים. לכן מי שמונה מ-74' עד 2007, משך כהונתו עד גיל 75, עם אפשרות הארכה של מועצת הרבנות הראשית.
היו"ר מירי רגב
בקיצור רב לא מתחלף.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מתחלף מאוד.
היו"ר מירי רגב
כל החיים לא מתחלף. כולנו מתחלפים, כולנו נבחרים, רב זה כמו יועץ משפטי וגזבר של עירייה. דרך אגב, בוא יבוא חוק, אנחנו נעשה חוק. מה זה רב לא מתחלף?
זבולון כלפה
איך אפשר לוותר על כל הניסיון שהוא צבר כל השנים והידע, זה לא דבר של מה בכך.
אלעזר שטרן
והשחיתות....
קריאות
- - -
אלעזר שטרן
אני לא רציתי להפריע.
דוד אזולאי
באווירה שיוצרת הבית היהודי - - -
היו"ר מירי רגב
חברים, שקט, חשבתי שהיום נעשה דיון יותר רגוע אחרי השבוע האחרון.
זבולון כלפה
אני חשבתי שאתה באת לעזור.
היו"ר מירי רגב
בבקשה. אני שואלת שאלה פשוטה, האם היום יש משך זמן קבוע לרב?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
עד גיל 70.
היו"ר מירי רגב
כמה זמן משך כהונה? כמה זמן הוא יכול להיות בתפקיד?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
עד גיל 70.
היו"ר מירי רגב
פעם אחת, זה משהו שאנחנו צריכים לטפל בזה.
זבולון כלפה
אני מציע שנתחיל עם השופטים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מתחילים עם הגזברים בעיריות, עם היועצים המשפטיים בעיריות, ועם הרבנים. אלה כולם צריכים להיות עם משך קצוב. אתה חייב לי גם תשובה לגבי הכותל.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בעניין הזה אני רוצה לומר שאנחנו בעזרת השם היינו אמורים להביא לקריאה ראשונה ביום שני האחרון, אבל, לצערנו, השתבש סדר היום. ביום שני הקרוב תובא הצעת חוק שלנו שקובעת שתהיה סמכות למנות ועדת בירור, מקרים בהם יש בעיות תיפקודיות של הרב, לא בעיות משמעת. הצעת החוק הזאת הוכנה בשיתוף פעולה ובהסכמה של הרבנים הראשיים, ובשיתוף עם איגוד רבני ישראל, כשהרעיון הוא שהוועדה תוכל לבדוק את הטענות שיש כלפי בעיות תיפקודיות של הרב, והצעד הקיצוני ביותר הוא, שאם הוועדה תגיע למסקנה שרב לא יכול להמשיך בתיפקודו, תהיה מוסמכת להעמיד בפני השר לסיים את כהונתו.

הצעת חוק חדשה, חשובה מאוד, כי עד היום לא היה שום כלי לסיים כהונה של רב עיר. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תשובה בעניין הכותל הקטן. האם חוק מקומות הקדושים מסמיך אותך באחריות על הכותל הקטן?
דוד צור
גם אולי על הרחבה נשות הכותל, אם אפשר להסביר.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בנושא הכותל הקטן, אני באופן אישי, אני חושב שגם המשרד שלנו ישמח מאוד לקבל את האחריות בטיפול בכותל הקטן, ובכל מה שנוגע אליו.
היו"ר זבולון כלפה
אצל מי היום האחריות?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
היום לפי עצה משפטית שקיבלתי, לפי העמדה של היועצים המשפטיים של המשרד, אחריות לכותל הקטן מוטלת על מי שהאחריות של הכותל המערבי מוטלת. מכיוון שממשלת ישראל קבעה שמי שאחראי על תפעול הכותל המערבי והקרן למורשת הכותל, לכן היא גם זאת שאחראית על הכותל הקטן.
זבולון כלפה
בעצם משרד ראש הממשלה בגדול.
היו"ר מירי רגב
נכון, משרד ראש הממשלה. בעצם הקפיאו לו את זה, למרות שאנחנו גם מבחינת החקיקה, והציג לי פה מתי דן את כל המסמכים.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מבחינתי, אני אשמח שהוועדה תפנה ליועץ המשפטי לממשלה, תבקש הבהרה, שהיועץ המשפטי יכריע מיהו השר הממונה על הטיפול הן בכותל המערבי.
איגי פז
יש החלטה אבל. יש החלטה על העברה לסמכות, לסמכות של השר לשירותי דת.
היו"ר מירי רגב
לא, סליחה, אתה נציג משרד המשפטים, אתה בוודאי מכיר היטב את החוק. החוק אומר כך: "האחריות העליונה לכלל המקומות הקדושים במדינת ישראל מוטלת על השר לשירותי דת מכוח עצם תפקידו כשר הדתות ומכוח היותו ממונה על ביצוע חוק ושמירה על מקומות הקדושים"... "למעט הסמכויות הקשורות לטיפול בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון", זה הכול, מה, הכותל הקטן זה רבי שמעון בר יוחאי, או שאתה לא יודע איפה זה נמצא.
איגי פז
זה בדיוק מה שאנחנו אומרים, שזה בסמכות השר לשירותי דת, מלבד קבר רשב"י, שזה בסמכות משרד התיירות.
היו"ר מירי רגב
לצערי, או שהיועץ המשפטי של משרד הדתות נמצא כל הזמן בתפילה, או שמשהו כאן קרה, צריך להעיר אותו.

נא, בבקשה, לעשות סדר אצלכם בבית, לפני שאני אבקש את הפרשנות של החוק מהיועץ המשפטי לממשלה. אני לא רוצה להביך את משרד הדתות. יש חוק ברור, הכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי. הכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי, וככזה הוא מקום קדוש. וכמקום קדוש לא משתינים על הקיר של מקום קדוש, לא על מסגד, וגם לא על הכותל, וזה אחריותך, אחריות של השר.

נא, בבקשה, להבהיר את העניין הזה, תמונת המצב הזאת, זה גם מה שאמרו לי מלשכת רוה"מ, אבל משום שבמשרד הדתות כנראה לא הבינו את החקיקה, אז נא לעשות הבהרה של זה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
<
סליחה, איגי, מי אחראי על הכותל המערבי היום? אתה.>
איגי פז
השר לשירותי דת.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אתה. ומי ממנה את הקרן למורשת הכותל, ומי אחראי עליה? ומי נתן לה את הזכות לתפעל את הכותל?
איגי פז
הסמכות לפי חוק מקומות קדושים.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני מציע שתבדוק את זה שוב.
היו"ר מירי רגב
נציג משרד המשפטים, אני מבקשת שיהיה פה שקט.
דוד צור
רב הכותל הוא כפוף לשר הדתות?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
- - - הוא כפוף אליי? מערות הכותל כפופים אליי?
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תנו לו לענות.
איגי פז
חוק המקומות הקדושים הוא חוק כללי. הוא חוק שחל על המקומות הקדושים לכל הדתות. ב-2003 עם פירוק משרד הדתות, הסמכות הזאת עברה למשרד ראש הממשלה, בפיצול של קבר רבי שמעון בר יוחאי עבר למשרד התיירות. עכשיו תקנת תקנות היה בסמכות שר הדתות, בהסכמת שר המשפטים. ב-2013, יש החלטה וגם ישראל יודע את זה, הוא יודע את העמדה המשפטית הזאת, הסמכות הזאת חזרה למשרד לשירותי דת למעט קבר רבי שמעון בר יוחאי שנשארה בסמכות משרד התיירות.
דוד אזולאי
אז מה הבעיה, אלעזר שטרן יכול לעזור לך אם אתה רוצה?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אתה ממש טועה, איגי.
היו"ר מירי רגב
חברים, משום שיש כאן או הבנת הנקרא, אני מבינה את החוק בדיוק כמו שמציג אותו נציג משרד הדתות. כבוד סגן השר, יש לך האחריות והסמכות לטפל בכותל המערבי ובכותל הקטן, וזו זכות גדולה להיות אחד שיש לו אחריות וסמכות כזאת.
דוד אזולאי
מה זה יש לו סמכות, אם לא נותנים לו את הסמכות? אני מציע שהאחים התאומים יטפל בנושא הזה.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
מה קורה פה? אנחנו נעביר את זה, נציג משרד המשפטים, אנחנו נעביר את זה במשרד מסודר במכתב. אבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה, ליועץ המשפטי לממשלה שיבהיר באופן ברור למי יש את האחריות הכוללת על הכותל הקטן כחלק מהכותל המערבי שהוגדר כמקומות קדושים, וגם כמובן הכותל הדרומי.
איגי פז
הכותל הקטן הוא לא חלק מהתקנות.
היו"ר מירי רגב
שקט בבקשה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני מוכן גם על הכותל הדרומי.
נתן נתנזון
הכותל הקטן כרגע עוד לא מוכרז כמקום קדוש.
היו"ר מירי רגב
אתה טועה. הכותל הקטן הוא חלק מהכותל הגדול.
נתן נתנזון
רשום בתקנות הכותל המערבי ורחבתו וכל מקום שהכניסה אליו מתוך הרחבה. הכותל הקטן, הכניסה אליו היא אחרת.
היו"ר מירי רגב
אני לא יודעת מה זה אחרת. אני יודעת שהרב רבינוביץ היה בדיון - - -
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
את כל הקרן למורשת הכותל מי מנהל אותה, מי מתקצב אותה, מי אחראי עליהם, מה קרה לך?
אתה חי בירח?
היו"ר מירי רגב
ברור שצריך לעשות פה דיון נקודתי בנושא הכותל הקטן.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מה, הממשלה לא יודעת לשמור חוק?
דוד צור
זה מדהים שבסוף צריך להגיע לוועדת הפנים, מתנהל בסוף דיון - - - ומי אחראי על מה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעשה את זה, כי זה זכות גדולה לוועדת הפנים לעשות את זה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני מסכים הלוואי ויהיה.
דוד צור
אל הנושא הזה, הרי זה מדהים מה שקורה פה. יושבים פה בעצם שני נציגי ממשלה, סגן שר, ופקיד ממשלתי בכיר, ובעצם מדברים על האם הכותל הקטן, האם הכותל הוא בכלל באחריות השר או לא, זה דבר מדהים. בוועדת המשנה שלי לדוגמה, אני פניתי לשלושה שרים נפרדים, וכל אחד אמר לי זה לא בסמכותו, וכולם ניקזו אותי ללשכת ראש הממשלה. אז ברור שראש הממשלה הוא הגדול מכולם, ראשון בין שווים, אחראי על הכותל, אבל יש פה דבר מוזר מאוד.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת צור אתה צודק. חבר הכנסת צור מונה לוועדת משנה בכל מה שקשור להר הבית, אבל בכלל זה התייחס גם לנושא הכותל הקטן, עושה עבודה מצויינת, הציג את זה יחד עם זבולון כלפה ונחמן שי. יש כאן בעיה אמיתית שצריך לפתור אותה. זה כמו שלושת הקופים – לא ראינו, לא שמענו, לא ידענו. אבל אני אומרת לך, אילו אני הייתי שר הדתות, הייתי הופכת כל אבן שהאחריות תהיה שלי על הכותל הקטן כחלק מהכותל המערבי כמקום קדוש.
דוד אזולאי
לא סופרים אותם.
היו"ר מירי רגב
אל תדאג, אנחנו נקיים על זה דיון, ונעשה סדר, ונדאג שיטפלו בכותל הקטן, ושיהיה סדר פעם אחת ולתמיד בין כל המשרדים. רוה"מ אומר אתה אחראי, אתה אומר הוא אחראי.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הלוואי ויגיד את זה.
היו"ר מירי רגב
החוק אומר את זה.
דוד אזולאי
גברתי היושבת ראש, יש לי הצעה בשבילך. קדימה סגן השר, תוך חודש ימים בואי נראה מה הוא עושה בעניין הזה.
אלחנן גלאט
תתחיל מהסיפור של המשרד לשירותי דת עד היום בקדנציה הקודמת.
דוד אזולאי
מי אתה בכלל שנדע?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מנכ"ל המשרד.
דוד אזולאי
תגיד לנו שאתה המנכ"ל, טוב לדעת שאתה מתערב בפוליטיקה. בסדר.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת, ידידי, דוד אזולאי, אנחנו פותחים את הישיבה לדיון, יש לנו סוגיות מאוד עקרוניות לדבר עליהן. ראשון הדוברים הוא חבר הכנסת שטרן, לאחר מכן ראש עיריית מוצקין חיים צורי.
אלעזר שטרן
אני מודה גם על המצגת וגם כמובן על רוח הדברים. מה שמפריע לי זה באמת הדברים שאני לא מבין איפה נעצר ההיגיון הזה של התייעלות, של פתיחות, של הנגשת השירותים, של חסכון בתוך שירותי הדת. אני רוצה לומר אולי במשפט אחד שאפשר להתווכח עליו. אני חושב שמערכת שירותי הדת במדינת ישראל בשנים האחרונות לא קירבה אנשים ליהדות, אלא הרחיקה בהקשרים האלה.
דוד אזולאי
כמה התקרבו בשנה האחרונה?
אלעזר שטרן
אני לא אבוא עם מספרים. אני אומר שבסך הכול - - -
דוד אזולאי
אחרי שנה אתה לא יכול להביא לנו נתונים כאלה?
היו"ר מירי רגב
זה לא סוד שדיברנו על מוסד הרבנות כמנותק מהשטח.
אלעזר שטרן
אני מדבר לאורך שנים.
היו"ר מירי רגב
זה לא סוד שדיברנו על הרבנות הראשית, לא רק על זה, הרבה מאוד דברים בתוך משרד שירותי הדת שצריכים לקרב. דרך אגב, לא את הדתיים, הדתיים כבר קרובים, את החילוניים, את המסורתיים, אותם לקרב.
משה גפני
הגיע הזמן גם שיקרבו אותנו. אבל מעניין אותי כמה רשות המסים קרובה לציבור. אולי יקרבו אותנו קצת, ולא ייקחו את כל המשרות לעצמם.
היו"ר מירי רגב
אני אתך. נטפל במנויים האחרים.
משה גפני
שיקרבו אותנו למשרד, למנויים. כמה רשות המסים קרובה לציבור?
אלעזר שטרן
אני מודה לך שהטבת לתאר את מעמדם של שירותי הדת בישראל כאשר השווית אותם לרשות המסים, ושני שירותים שהאזרחים מאוד אוהבים באותה מידה כנראה, טוב שהשווית.
משה גפני
יש עוד דברים.

מה עם משרד הקליטה?
זבולון כלפה
תיכף גם את שירות בתי הסוהר.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, שקט.
אלעזר שטרן
אני חוזר עוד פעם, אני שאלתי באמת, אם הדברים הם כל כך חשובים, אז איך זה בעיר כמו ירושלים, אמרתי בירתנו לנצח נצחים השלמה, המאוחדת, כל מה שאתם רוצים להגיד, תגידו הכול, רק לא מאוחדת מבחינת היהדות שבה, אבל נגיד שבכול היא מאוחדת, איך שם 11 שנים אין אף רב? לפי מה ששמענו עכשיו, סמכותו של שר הדתות, לא משנה מיהו, למנות - - -

ואם רב עיר זאת משרה כל כך חשובה, אז איך באמת שרי דתות לדורותיהם יכולים לחיות 11 שנים בלי רב. אני מזכיר גם לסגן השר, שהוא כבר בתפקיד כמעט שנה וחצי. ואם העניין הוא שצריך אפילו שני רבנים, אז מדוע אחד שהחוק מתיר למנות, אנחנו לא ממנים. זאת שאלה ראשונה.
משה גפני
כמה זמן לא היה יושב ראש ועדת חוץ וביטחון?
אלעזר שטרן
אני הרבה פחות מאשר לא רב עיר.
משה גפני
- - - למנות, נגיד בנק ישראל, למנות, לא גוף בוחר. ירושלים ערים סביב לה, פה היה אפשר למנות.
אלעזר שטרן
מדובר פה על רבנים, זה משהו הרבה יותר חשוב.

לצערי הרב, אני יכול להזכיר גם את עיריית פתח תקווה כמה שנים לא היה שם רב, אף שעשו חלוקת מקומות פוליטית על הג'ובים שבעניין הזה, ועם ישראל הסתדר. אני קודם לא אמרתי את זה בצחוק.


אני חושב שהנושא שעובר פה בין הדברים האלה אם אנחנו מביאים לידי ביטוי גם את הקבורה האזרחית עם חוק שקיבלה הממשלה בלי קשר לזה אם היא קבורה דתית או לא, אני רק מבקש למי שלא יודע, רק להבהיר שיש מקומות בקבורה פרטית שמתבצעת קבורה כדת משה וישראל לכל דבר ועיקר בהקשרים האלה, זה על פי בחירה, וזה לא אוטומטי שמי שבוחר בקבורה במקום אזרחי בגלל שהוא לא רוצה קבורה דתית, ויש סיבות אחרות.
היו"ר מירי רגב
תגיע לעניין. אנחנו לא רוצים לקחת משכנתא כדי למות, רוצים לחיות עם המשכנתא.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
30 אלף שקל על כל קבורה.
אלעזר שטרן
אני לא רוצה להגיד לך כמה עולה קבורה במקום אחר, שאתה מקבל שם הרבה פחות, את אותם סכומים רק בדולרים, תבדקו, אתם יודעים את זה. אם לא, תשאל את המנכ"ל שלך, כשמישהו רוצה להיקבר במקום מסוים לפני שהוא נפטר כמה עולה בקבורה נכונה, וכמה עולה בבתי קברות שלנו. אני אומר לך, שמה שבקבורה נכונה, כנראה, אני לא בדקתי, ובעזרת השם אני גם לא אבדוק, אבל מה ששם בשקלים, במקומות של חברות קדישא אחרות בדולרים, אבל זאת לא השאלה המרכזית שלי, אם השר אומר שהוא יבדוק אני סומך עליו. אני שואל על רבני ערים. נתתי את הדוגמה של אין אף רב, אני רוצה להבין באמת את ההתנגדות של משרד הדתות.
היו"ר מירי רגב
רב ירושלים.
אלעזר שטרן
על ירושלים שאלתי ולא רק, בתל אביב יש אחד, כבר אמרנו שהשני תלוי במועצת העיר, ואני מבין את עיריית תל אביב למה היא לא רוצה עוד אחד בהקשר הזה, זאת אומרת, היא לא רוצה אף אחד אבל יש רב אחד שאנחנו יודעים.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אבינו שבשמיים...
אלעזר שטרן
באמת, הכי קרוב אליו.

רבנים ערים, אני מצטט את מה שאמר השר – "שכל תקציב שייחסך מביטול מועצה דתית קטנה יישאר לטובת שירותי הדת". אני חושב שהדברים האלה הם נכונים לא רק מביטול אותו הגיון צריך להיות נכון, לא רק מביטול מועצות דתיות מיותרות, אלא גם משרות רבני ערים מיותרים. אני חושב בכלל שהתפקיד הכי חשוב, ושם הייתי שם את הדגש זה על רבני שכונות.
היו"ר מירי רגב
אני איתך בעניין הזה, גם על רבני צוהר.
אלעזר שטרן
אני חושב שרבני שכונות, רבני יישובים, אני חושב שהדברים האלה הם דברים חשובים, ולצערי הרב, לו היה מתפנה באמת תקציב הגיוני, ולא מזמן התפרסמו גם נתונים על רבנים, נכון שמהדור הישן והמשכורות שם היום הם יותר נמוכות, הרבה יותר נמוכות, אני מקבל את העניין הזה. אני לא מבין למה עדיין צריכים להתעקש על שני רבנים לעיר, במיוחד שאנחנו יודעים שבהגדרה של מה שאמר פה השר, שהתקציב שייחסך יישאר בתוך מערכת שירותי הדת, אם השר יוכל לענות לי.
שאלה אחרונה, אני חושב שהרעיון הזה של פתיחת האזורים כפי שבא לידי ביטוי ברישומים בנישואין, יש לי בעיה עם הנושא של תעודת רווקות בגלל שהוא למעשה קצת מעקר את הרעיון הזה של הפתיחה. אבל הרעיון של פתיחת האזורים לשירותי הדת במדינת ישראל בעיניי הוא רעיון מאוד חשוב, אני חושב שנכון היה ליישם אותו גם בנושא הכשרות וגם בנושא הגיור. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך.

חיים צורי, בבקשה, לאחר מכן זבולון כלפה.
חיים צורי
אני שמח על הדיון הזה. אני שמח שמשהו מתחיל אולי לזוז. אני חייב לספר שתי סיפורים קטנים בקשר למועצות הדתיות.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להגיד לכם משהו לגבי חיים צורי. אני בכנסת הרבה מאוד שנים, אני מעולם לא ראיתי אותו בכנסת מגיע לוועדות, אז הנושא הזה כנראה - - -
משה גפני
היה.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת גפני, אני נמצאת פה בוועדת הפנים, במקום שכל ראשי הערים תמיד הדלת פתוחה פה, אם הוא הגיע, זה דבר נדיר ולכן בירכתי אותו.
משה גפני
זה בגלל שאתה מכבד את מירי רגב.
היו"ר מירי רגב
ברור.
חיים צורי
לא, בגלל שעומד לי משהו בגרון. אני גם מכבד את מירי.
היו"ר מירי רגב
עכשיו אנחנו נוציא לך אותו, אותך לא נזין בכוח....
חיים צורי
דיברתם על מועצות דתיות, אני חייב לספר לכם סיפור. כשאתה אלעזר, אמרת משהו בקשר לשחיתות אז כולם צעקו עליך, אז אולי זה קשור למה שאני הולך להגיד.

לנו יש ממונה על המועצה הדתית שנבחר בקדנציה שעברה, זה לא ממונה מועצה דתית שגר בקרית מוצקין, גר באחד הקריות. הוא גר בתל אביב, הוא לא מופיע אף פעם לשום דיון ולשום כלום. בהתחלה הוא הופיע לקבל בסוף החודש את תלוש המשכורת שלו, וגם את זה הוא הפסיק, הוא מצלצל לפקידה וקובע איתה בעזריאלי, היא נוסעת ברכבת לעזריאלי, היא נותנת לו את מה הוא צריך לחתום, היא נותנת לו את הצ'ק של המשכורת שלו .
היו"ר מירי רגב
הוא לא נמצא בעיר.
חיים צורי
הוא לא נמצא בעיר בכלל, הוא גר בתל אביב, אין לו קשר לעיר, אין לו קשר לכלום.
היו"ר מירי רגב
מי מינה אותו? למה - - -
חיים צורי
השר הקודם.
נתן נתנזון
בטח...
דוד אזולאי
אני מציע לכם שתחזרו בכם מהעניין הזה, ואל תגידו השר הקודם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הוא אמר, מאיפה אני יודע?
דוד אזולאי
גם הוא שיבדוק מי מינה אותו.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מי מינה אותו?
חיים צורי
השר הקודם.
היו"ר מירי רגב
סליחה, לא משנה מי מינה אותו.
דוד אזולאי
מי ששלט במשרד הדתות, זה לא השר שלנו, אתה יודע את זה.
חיים צורי
זה משהו אחר.
דוד אזולאי
אתה איש הליכוד, ואתה מכיר איך היו המינויים באותה תקופה.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
לא משנה מי מינה אותו, בקיצור יש לך רב עיר ממונה, כמה זמן הוא ממונה?
חיים צורי
ממונה כמעט 4 שנים.
היו"ר מירי רגב
4 שנים ממונה, והוא לא נמצא בעיר.
חיים צורי
ויותר מזה, ועכשיו התברר לי שממונה זה כמעט ברמה - - -
אלעזר שטרן
אין שחיתות אני סתם דיברתי.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אתה יודע מה אני עושה בשבילו? למה אתה סתם מדבר, למה אתה מאשים? אתה יודע למה אני נלחם נגדו?
היו"ר מירי רגב
לא צריך להילחם נגדו, צריך פשוט להגיד לו סיימת את תפקידך.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אלעזר, באמת.
אלעזר שטרן
הרב, אני לא האשמתי אותך.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אתה יודע כמה מלחמות - - -
אלעזר שטרן
אני לא האשמתי אותך, אמרתי לך שלמערכת הזאת יש שחיתות ואני אומר את זה עוד פעם.
דוד אזולאי
חיים, אתה דאגת כל חודש לשלוח לו את התלוש. אתה ראש העיר - - -
חיים צורי
אז אתה יודע מה, אז בבקשה, אז אני לא משלם עכשיו למועצה הדתית את חלקי - - -
דוד אזולאי
לא מועצה דתית, סליחה. תעכב לו את השכר שלו, בוא נראה אותך, אתם חכמים - - -
חיים צורי
אבל אני לא שולט בשכר שלו.
קריאות
- - -
דוד אזולאי
אתה שולט בחלק גדול - - -

אני יודע כמה אתה שולט במועצה הדתית - - -
חיים צורי
לא, ממש לא.
דוד אזולאי
יש לך תקציב בוא תעצור אותו, לא שירותי הדת, את המשכורת תעצור.
היו"ר מירי רגב
רבותיי, בשעה אחת עשרה אלי בן-דהן צריך להיות במליאה לענות על שאילתה. אני מבקשת מכם. תמשיך בבקשה.
חיים צורי
אני אקצר כדי שלא התרגזו פה אנשים.

מה שהתברר לי רק היום, שהממונה הוא כמו ברמה של רב, ממנים אותו עד שאני לא יודע מה.
היו"ר מירי רגב
עד שימצאו לו תפקיד בכיר.
חיים צורי
נאמר בקדנציה שהתחלף עם ממונה אחר אפילו לא, זה לא.

אני כמעט 25 שנה ראש עיר. יש לנו שני רבנים, אחד שפעיל ועובד, ואחד שבכלל לא ידעתי שהוא נמצא בעיר. מתי נודע לי שהוא נמצא בעיר, הרי הוא לא מכיר בטקסי זיכרון, הוא לא משתתף בשום ארוע של העיר. הוא מסרב לשבת בבית במועצה הדתית, הוא יושב אצלו בבית, כתוצאה מזה ברור לכם שהקהל לא יכול לבוא אליו הביתה מתי שהוא רוצה. אני רק רוצה להגיד לכם, עשיתי טעות איומה, ביום הזיכרון בתפילה של חללי צה"ל. דרך אגב, פעם הוא היה לפני 15 שנה, ברגע שהתחילו להקריא את חללי צה"ל הוא קם והלך. בפעם האחרונה, בשנה האחרונה – קודם כל יש לי פה מלא כתבות, אבל לא אלאה אתכם - - -
היו"ר מירי רגב
רק תגיד איך אנחנו יכולים להתערב בעניין הזה.
חיים צורי
אני רוצה שתראו מה הוא אמר עליי, ואחר כך אספר לכם למה.
אלעזר שטרן
גם תראה מה הוא אמר עלי.
חיים צורי
"בריון, אדם שפל, פועל בשיטות של מאפיה, חצוף, לא אינטליגנטי, וזה רק חלק מהכינויים – למה? כי בתפילה בבית הכנסת, שהוא דרך אגב לא מתפלל בבית הכנסת הזה, יש לו איזשהו מקלט, שאני המטומטם נתתי לו לפני 20 שנה, שם יש לו את אנשי החב"ד שלו, הוא לא בא לבית הכנסת הגדול. ומה הטעות שלי הייתה? שבתפילה בטעות ישבתי לו על הכיסא, זה כל הטעות שלי הייתה. אבל אם זה רב, והוא כל כך נפגע, והיה מרים לי טלפון והיה אומר לי תשמע - - -
דוד אזולאי
גברתי היושבת ראש, זה לא הוגן מה שנעשה כאן. אני מכיר את הרב דרוקמן - - -
חיים צורי
אתה מכיר? בוא תראה כמה כתבות - - -
קריאות
- - -
דוד אזולאי
אם אתה רוצה לקיים דיון על הרב דרוקמן, בוא לפה, נקיים דיון, נזמין אותו ונשמע - - -
אתה לא תשב כאן ותשמיץ - - -
חיים צורי
לא, אני לא משמיץ, זה קטעי עיתון, זה לא אני משמיץ.
היו"ר מירי רגב
חיים, עזוב.
חיים צורי
אין בעיה, אבל זה קטעי עיתון, זה לא אני ממציא.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
חיים, בוא נגיע לעניין, מה אתה בעצם מבקש?
דוד אזולאי
לא יכול להיות.
חיים צורי
יש לי בקשה אחת, אמר סגן השר שעד גיל 70 מי שהתמנה בתאריך מסוים עד גיל 70 הוא יכול לשרת, ואחר כך הרבנות יכולה להאריך לו בעוד 5 שנים.
היו"ר מירי רגב
מתי אמורים להאריך לו?
חיים צורי
עזבי אותו, אסור לדבר עליו פה. אני מדבר באופן כללי.
דוד אזולאי
אני מציע לקיים דיון בנושא הזה יחד איתך.
חיים צורי
אני עכשיו מדבר באופן כללי. אני חושב שגם כשרוצים להאריך למישהו אחרי גיל 70 את הכהונה בעוד חמש שנים, לפחות להתייעץ עם מועצת העיר, עם הציבור - - -
היו"ר מירי רגב
לא, זה לא יכול להיות, זה חייב לבוא בתקנות - - -
חיים צורי
ולא באופן אוטומטי להאריך לו את הכהונה כאילו ששום דבר לא קרה.
משה גפני
אני מציע לקיים דיון על קריית מוצקין בנפרד, זה נראה לי - - -
דוד אזולאי
נכון, אני מקבל את זה. אני מוכן ליזום דיון בוועדת הפנים על כל נושא שירותי הדת שאתה נותן, שהמועצה נותנת והרבנים, אז נזמין את כולם.
חיים צורי
אני בעד.
דוד אזולאי
תזכיר שמות מה - - - וכולם שותקים.
חיים צורי
כי הוא נותן יד עכשיו, בגללו לא משנים את המועצה הדתית, הוא נותן יד לזה מתל אביב, הוא מאותו מפלגה שלו, אתה יכול להזמין - - -
היו"ר מירי רגב
חיים אתה צודק, זה יטופל.
דוד אזולאי
החברים שלך בשלטון, תפעל, תעשה, אבל לא בדרך הזאת. חיים, אני אומר לך, אני מכיר אותך רב פעמים, שנים רבות ראש עיר, לא מתאים ולא הוגן לעשות מה שעשית.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נתקן את החקיקה.
חיים צורי
מה עשיתי? יש קטעי עיתון שהוועדה תזמין אותו, אני צריך להזמין אותו?
היו"ר מירי רגב
אני אזמין אותו.
חיים צורי
חבר הכנסת אזולאי, תדע לך שרק בגללו אין לנו מועצה דתית, כי הוא אוהב את זה שנמצא בתל אביב ומקבל משכורת - - -
דוד אזולאי
אני חס על שירותי הדת, אנחנו נעשה את זה בצורה מסודרת, אתה מכיר את הנהלים, לא צריך- -
חיים צורי
איזה נהלים? הלכתי לבג"צ, אני ארבע שנים בבג"צ, מסובבים אותנו ככה, כמו אני לא יודע מה.
דוד אזולאי
היית יושב ראש ועדת הפנים, מתי פנית אליי בעניין הזה, אתה זוכר? אף פעם לא.
קריאות
- - -
חיים צורי
חבר הכנסת אזולאי, אתם, שר הדתות לשעבר מינה אותו.
דוד אזולאי
ראש הממשלה שלך והמפלגה שלך מינה אותו, אל תגידו לי. שכחת שהוא היה בליכוד פעם.
היו"ר מירי רגב
אני אקיים דיון נקודתי על קריית מוצקין.
דוד אזולאי
אין בעיה, בשמחה רבה.
היו"ר מירי רגב
דרך זה אני אראה את כל הסיפור של מועצות דתיות, ונטפל בעניין של מועצות דתיות. אני אמרתי את זה גם לרב בן דהן קודם.
אני אומרת לך חיים, גם צריך להביא את חיים ביבס. צריך לעשות עכשיו מהלך שבכל המקומות שאין הסכמה על מועצה דתית מוסכמת, לא נגיע לשנה שבן דהן יוכל לקבוע ממונה, אנחנו נמנע את זה. אנחנו נמנע את זה, אנחנו נטפל בזה כדי שזה שלא יקרה. לא יכול להיות שראשי ערים נמצאים שבויים עם שלושה תפקידים שם, עם יועץ משפטי שיכול להיות 100 שנה, עם גזבר שיכול להיות עד 200 שנה, ועם רב שיכול להיות עד שהוא יחליט שהוא אולי התמנה לרב הראשי. זה לא הולך ככה, בסוף ראש עיר נבחר כדי לנהל את ענייני העיר שלו, חלק מענייני העיר שלו זה גם שירותי הדת, וצריך להגיע להבנות. לא נגיע להבנות, בשביל זה יש את הרגולטור, זה הכול, זה לא יכול להיות מצב כזה.

אומרת לי כאן גם היועצת המשפטית של הוועדה, זאת סוגיה רוחבית בכמה ערים העניין של גיל 70, ואנחנו צריכים לתקן את החוק. ואני אומרת לך, המושב הזה מסתיים מהר. תביא את החוק הזה שבוע הבא, זה חוק שאני אעביר אותו במושב הזה, של גם ועדת בירור לרבני ערים, וגם הקצבה של כהונה.
משה גפני
יש ועדת ערער לכל האחרים, לשופטים? אני רוצה לדעת – אין.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
יש.
היו"ר מירי רגב
אני אקיים דיון על קריית מוצקין.
משה גפני
מה שיהיה על שופטים יהיה אצל רבנים.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת דוד אזולאי בבקשה, לאחר מכן יוסף שלוש.
דוד אזולאי
גברתי היושבת בראש, אדוני ראש העיר, שכן שלי, אתה יודע שאני מכבד אותך. אני אומר לך, היום נעשה מעשה לא ראוי, אני אומר כאדם שמכיר אותך. לא הייתי מכיר אותך, הייתי עובר לסדר היום. אני חושב שזה לא הוגן. יש ליקויים, צריך לטפל בהם, אנחנו לא נגד. לבוא פה ולזרוק שמות של אנשים שאנחנו לא יודעים מי מינה אותם, ולהגיד השר הקודם מינה אותם, אנחנו יודעים מה היה אז. אבל לבוא להכפיש פה רב, אני מכיר את הרב דרוקמן. יש לך משהו נגד הרב דרוקמן, בוא נקיים פה דיון כפי שהיושבת ראש אמרה. נקבע דיון על כל מה שקורה בקריית מוצקין, נזמין את הרב דרוקמן, נזמין אותך, כל אחד יגיד את שלו, והאמן לי, שאנחנו נשמע אתכם. אבל כשצד אחד אומר את מה שהוא רוצה פה, עם כל הכבוד לתקשורת, התקשורת זה ממש שולחן ערוך, עם כל הכבוד, אבל צריך לדעת לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות.

גברתי היושבת בראש, כולנו יודעים פה, יושבים ראשי מועצות דתיות, יושבים פה אנשים מכובדים, ואדוני סגן השר, אתה יודע, שלצערי הרב, תקציבי המועצות הדתיות הולך ופוחת. כל המועצות הדתיות במדינת ישראל רוב התקציב שלהן הולך על משכורות ופנסיות. 10%, 15% במקרה הטוב על פעולות. אם יש פה ראש מועצה דתית שהוא נותן יותר בשביל פעולות, שיקום ויגיד את זה. ומה השרות שהם נותנים? אין כמעט אזרח במדינת ישראל שבסופו של יום לא זוכה לקבל שירותי דת, אם זה כשרות, קבורה, ברית, חתונה והיד עוד נטויה. התקציב שלהם, לצערי הרב, במשך שנים, לא רק שהוא לא גדל, הוא מדלדל. אני יודע, עוד מעט יישב פה המנכ"ל שלך ויגיד לי, מה היה בשנים הקודמות? בסדר, אז מי אומר שאם הם טעו, ולא עשו מה שצריך, אתה צריך להמשיך באותה דרך? והמנכ"ל עוד יגבה אותך, יגיד לך הם לא עשו, תבין, זה המנכ"ל, יפה, כל הכבוד למנכ"ל, אני שמח לשמוע.

אני אתייחס לדברי המנכ"ל כי הוא נמצא פה, אם לא היה פה, לא הייתי מדבר על המנכ"ל.

הנושא שאני רוצה לדבר עליו זה נושא השכר, אדוני סגן השר. שכר של רבני השכונות והבלניות. אני רוצה שנדע, כשאנחנו מדברים פה על בלניות, ורבני שכונות, מה השכר שלהם? יש מקרים שהם מקבלים שכר מינימום, 4,000 שקל, 4,500 שקל, זה השכר של רבני שכונות, רבני התיישבות. הבלניות עוד יותר מזה, כמה בלניות עובדות במשרה מלאה, ומי שיודע, יודע איזה מסירות נפש. בלנית, גם אם היא חולה, וגם היא יחידה ביישוב, והיא לא מקבלת משכורת, היא מתייצבת במקום עבודתה, דבר שאין לו תקדים בשום סקטור.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בליל הסדר.
דוד אזולאי
אמרתי, למה לפרט? כולנו מכירים את זה, יודעים את המלאכה.
נתן נתנזון
לא יודעים שזה גם שבתות וגם חגים.
דוד אזולאי
אלעזר שטרן אחר כך ילמד אותם, הוא יודע לעשות את המלאכה הזאת. הוא יודע מה תפקידן של הבלניות, והוא יספר לחברים שלו גם ביש עתיד.
היו"ר מירי רגב
כולנו מסכימים שצריך להעלות את השכר של הבלניות, לא שמעת מלה משטרן על זה, אף אחד לא התנגד לזה. אלה שתי אוכלוסיות שצריך טפל בהן.
דוד אזולאי
אני מעריך את זה שהשגתם 45 מיליון למחשב את המערכת הזאת של משרד הדתות. זה חשוב, התקדמנו, מתקדמים וזה בסדר. באותה מידה הייתי מצפה לראות כאן על המצגת הזאת שמשיגים עוד 45 מליון, עוד 100 מליון לטובת אותם רבני שכונות, לטובת אותם רבני התיישבות, לטובת אותן בלניות שעושות עבודת קודש, זה עדיין לא ראיתי.

דבר נוסף, אדוני סגן השר, נושא הקבורה. עבדכם הנאמן, יחד עם הרב גפני, השקענו פה שעות, ולא רק שהשקענו, חטפנו מכל הכיוונים, מכל הזרמים, גפני כמעט שילם בכיסאו.
משה גפני
לא בכיסי.
היו"ר מירי רגב
אני מוכנה שישלם בכיסו רק עבור אדם אחד – ליצמן...
משה גפני
יש כבר אחרים, תתקדמי.
דוד אזולאי
הייתה תקופה שהייתה הפקרות, היום הנושא הזה קצת יותר מסודר. אבל הזכירו כאן כל הנושא של הפיתוח של חברות קדישא. מי שמכיר קצת את הבנייה הרוויה יודע למה אני מתכוון, זה פשוט בניינים, זה יסודות, זה יציקות, הכול על חשבון מי? על חשבון החברה קדישא.
היו"ר מירי רגב
על חשבון המת, לא, מגלגלים את זה מה אתה חושב? כמו הקבלנים מקדמים את זה לאזרח.
דוד אזולאי
לא, זה על חשבון חברות קדישא. אני אומר, הגיע הזמן שמדינת ישראל שאומרת שיש לה בעיה בקרקע, והיא מעודדת קבורה רוויה, למה המדינה לא דואגת להוזיל את מחירי הקבורה הרוויה כדי לעודד את הקבורה הרוויה? הרי אדם שיש לו את האפשרות בין זה לבין זה, למה שהוא לא יעשה את זה? אדוני השר, יש לך כמה משימות, עזוב את הפוליטיקה, עזוב את כל הדברים האלה יש דברים חשובים, תאמין לי שאתה צריך לעשות. אל תקבל עצות רק מהמנכ"ל שלך, קבל גם ממני, יש לי מה להגיד לך בעניין הזה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
תנוח, די.
דוד אזולאי
קיבלתי, שכחתי.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אני איתך יותר מה שאתה רוצה, אתה לא יודע כמה אני נלחם על זה.
דוד אזולאי
סגן השר, מה שאני מציע, בוא נסתכל על העבר. ברוך השם זכיתם לא רק לאחים תאומים, יושבים בממלכה, בלעדיכם אין ממשלה – תנצלו את זה.
היו"ר מירי רגב
בינתיים ראינו שאתם קבעתם מי יהיה נשיא המדינה...

נעבור לרב שלוש. בבקשה.
הרב יוסף יצחק שלוש
יש לי מספר דברים לדבר.
משה גפני
סליחה, הרב, אני לא שמתי לב שהיא אמרה את זה, אם הייתי שומע הייתי מוחה. לא, אבל מירי מכבדת רבנים, שתדע.
הרב יוסף יצחק שלוש
כן, אני יודע, הגברת מירי רגב, אשה יקרה מאוד.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. סליחה, כבוד הרב, הרב בבקשה.
הרב יוסף יצחק שלוש
אני רוצה לומר מספר דברים קצר, באמת קצר, אני אשתדל לקצר.
1. הנושא של בחירת רבני עיר. אני חושב שהנושא הזה הוא בושה וחרפה לכולנו, לכל המפלגות. הסיבה היא, בגלל כפי שאמר, וכאן אני מתחיל להתחבר עם אלעזר שטרן, ואני אלך בדרך אחרת. 11 שנים אין בירושלים רב עיר, ובכל רבני הארץ יושבים הרבה רבני עיר שחסרים. אבל צריך לזה פתרון לדעתי גם יצירתי וגם מעשי לדעתי, יש לי מספר רעיונות, אני העליתי את זה פעם בינינו לא בצורה רשמית לסגן השר.

צריך להיות הקצבה. מאז שרב פורש לגימלאות, יוצא, או שנפטר חלילה, צריך להיות הקצבה של זמן 6 חודשים, 8 חודשים, 10 חודשים. כל הפוליטיזציה סביב זה מי ייקח את "ה", זה צריך להיות תקנות בחוק, או חוק מסודר 6 עד שנה גג, לא יכול להיות דבר.
אני חושב שכשם שיש בחירת מועצת הרבנות הראשית לישראל, ובחירת רבנים ראשיים לישראל, שם יש אנשים קבועים בחוק. גם פה צריכים להיות אנשים קבועים לא משתנים. למשל, אני זרקתי הצעות. העירייה כולה, מועצה דתית כולה, מועצת הרבנות הראשית לישראל כולה, צריך להיות משהו מסודר, קבוע בתוך זמן קצר כדי שנסיר את החרפה הזאת של אין ספור בג"צים. אמר פעם השר מרגי – "יותר קל לבחור רמטכ"ל מאשר לבחור רב עיר שזה לוקח 8 בג"צים בדרך לכל רב עיר".
משה גפני
גם רמטכ"ל לא.
הרב יוסף יצחק שלוש
ולכן, חייב לשים לזה סוף, כיוון שהיה על סדר היום בחירת רבני עיר, לזה באתי. אני אוסף עוד מלה, שתיים, להתייחסות.

בנושא של מועצות אזוריות שאני שייך לזה, אני יושב ראש ארגון רבנים בהתיישבות. אני רוצה לומר שאין 23 כפי שהשר אמר, אין מועצות דתיות. איפה שאין מועצות דתיות, שלא יהיה, ואנחנו מעדיפים בלי מועצות דתיות. איפה שיש שיישאר, איפה שאין, שלא יהיה, והסיבה שאין עד היום מועצות דתיות, בגלל שרוב האופי של רוב היישובים כמו לב השרון, חוף השרון, דרום השרון, האופי החילוני ברובו, לא צריך להכניס פוליטיזציה של מועצות דתיות באופי של חילוני גמור. מה שיש יש, מה שאין אין, מה שאין זה מכוון שאין. בנוסף לכך, להכניס את המועצה האזורית לתוך מועצה דתית סמוכה, זה חמור מבחינתנו, התנגדנו לזה בעבר, והסיבה לכך שאנחנו נהיה נספחים לכל מועצה אזורית שאין לה מועצה דתית ותספח למועצה דתית, לידה היא תיספח בתרתי משמע גם ספיחה, וגם שלא התייחסו אלינו בדרגה ב'.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת זבולון כלפה, בבקשה.
זבולון כלפה
תודה רבה, גברתי היושבת ראש, אז קודם כל אני רוצה לפתוח בשבח השירות. אני חושב שבאמת, עם כל הכבוד, זה שיש ביקורת אני שומע, אני מודע לזה. אבל מצד שני, יש גם לא מעט דברים חשובים וטובים שקורים פה במהלך השנה וקצת, שהרב אלי בן דהן נמצא בתוך המשרד הזה, יחד עם כל הצוות שנמצא איתו פה.

אני רוצה להזכיר לכל הנוכחים פה, שמזה שנים ארוכות, קרוב למעלה מעשר שנים, אולי אפילו כמעט שתים עשרה שנים שלא מונו רבנים בהתיישבות. עכשיו לפני שבועות ספורים, הושלם מהלך ראשון של מינוי 69 רבנים בהתיישבות.
דוד אזולאי
זה בגלל השר הקודם.
זבולון כלפה
הבנתי, הכישלונות שייכים לחדש, הצלחות שייכים לקודם.
אני עונה לך, זה בגלל המשרד הנוכחי, בגלל השר הנוכחי, בגלל הסגן אלי בן דהן, שראה את זה כדבר חשוב.
אני רוצה להצביע לך על עוד כיוון מסוים, שאני יודע שאתם עסוקים בו. דיברו פה על רבני שכונות כדבר חשוב. אני אומר, נוצרה היום במציאות הישראלית עוד רובד נוסף שהוא לא מקבל ביטוי. אצלכם במשרד יש לזה חשיבה כבר. אני מבקש לזרז את המזורזים מה שנקרא רבני קהילות. ההכשרה שלהם וגם התמיכה בהם על ידי המשרד בצורה מסודרת. רבני קהילות זה חוליה משמעותית, היום יש שכונות של עשרות אלפי אנשים, רב שכונה אחד לא מכסה את הכול, לעומת זאת, רבני קהילות באמת מגיעים לקהל גדול, רחב מאוד.
הרב יוסף יצחק שלוש
המשכורת תהיה חצי.
זבולון כלפה
גם רבני שכונות וגם רבני קהילות.
משה גפני
אבל קודם שיהיה רבני שכונות.
אלעזר שטרן
- - - אין לנו מספיק ג'ובים לשירותי דת בישראל, למה שלא יהיה עוד? יש לנו המון כסף גם.
זבולון כלפה
האמן לי אלעזר, זה יהיה הרבה יותר טוב מאשר מוקד 100, או מוקד שירות בתי הסוהר. דיברנו על זה בבוקר לא מעט.
אלעזר שטרן
- - - רבנים ותפקידים.
היו"ר מירי רגב
אלעזר שטרן, אתה בוודאי רוצה לשמוע תשובות. בבקשה.
אלעזר שטרן
בית חרושת לג'ובים.
זבולון כלפה
אני מציע לא להסתכל על זה כך, להסתכל על זה בצורה אחרת.

נקודה נוספת זאת סוגיה של השכר. חלק מהמציאות שבעצם אנחנו נתקלים במציאות העגומה, כי התחום בנושא הזה של שירותי הדת, השכר פה בכלל נותני השרות הוא מאוד עגום. בסוף, חכמת המסכן בזויה, לא יעזור שום דבר. אי אפשר להתעלם מזה, הדבר הזה חייב להיות נר לרגלנו.
אני מציע ומבקש, גברתי היושבת ראש, במסגרת הוועדה פה, לקחת את הנושא הזה, לאחוז את השור בקרניו יחד עם ועדת הכספים, ולדאוג לכך שהנושא הזה ישונה.
נקודה נוספת, מבחינתי אחרונה, ואני יוצא מפה כי אני יוצא לדיון בחוץ, הסוגיה של הכותל הקטן, בכלל הכותל. אני חושב שתוך כדי הדיון פה שראינו פה את הדברים, יש פה פערי עמדות ודעות מאוד גדולים. אני חושב שהגיע הזמן להושיב את כולם פה סביב השולחן פעם אחת ולתמיד, לקבל תשובות ברורות, ואז לאחר מכן נדע לאן הולכים גם כן. אבל הגיע הזמן להסיר את החרפה מעל המקום הזה.
היו"ר מירי רגב
זה מה שאני אעשה. תודה רבה.
אלעד קפלן
אנחנו בעמותת "עתים" מלווים מדי שנה אלפי זוגות בהליך רישום הנישואין.
אני רוצה להחזיר רגע את הדיון לרמת הציבור ומקבלי השרות. אזורי הרישום נפתחו כבר לפני יותר משנה וחצי. בזוגות שאנחנו מלווים, אנחנו נתקלים שוב ושוב במועצות דתיות שדורשות שהזוגות יביאו תעודת רווקות מלשכת הרישום במקום מגוריהם. כלומר, זוג שמתחתן בקריית שמונה וגר באילת, צריך לטוס, לנסוע כל הדרך לאילת כדי להוציא תעודת רווקות. כל המוסד הזה של תעודת רווקות, זה מוסד ארכאי שיוצא מתוך תפיסה שאם אני גר בירושלים, הרב של ירושלים מכיר אותי, וצריך לחוות עליי דעה לפני שאני נרשם לנישואין. כל עוד הזוגות צריכים להביא תעודת רווקות, בעצם איזורי הרישום הם לא פתוחים, כי בתוך תעודת הרווקות צריך לעבור דרך לשכת רישום מקום מגורים, להביא את כל המסמכים הנדרשים, או את רובם שצריך בלאו הכי להביא לעניין הרישום. כרגע זה קורה בבאר שבע, באילת, בירושלים, בחולון, בטבריה, במצפה רמון. רק לפני מספר חודשים, הרב הראשי של באר שבע צוטט בתקשורת שאומר שאנחנו לא נכבד את החוק של פתיחת אזורי הרישום, ועדיף שיבטלו את החוק, כי אנחנו לא נכבד אותו. עד שלא אוכפים את הנושא הזה, ונותנים לזוגות להירשם לנישואין, במקום שהם בוחרים בכל אזורי הרישום מבלי - - -
היו"ר מירי רגב
הבנתי, אני אבקש אחר כך מחבר הכנסת שטרן גם בסיכום שיציע לוועדה איזושהי דרך להתמודד

עם הסוגיה הזאת.
הרב יוסף יצחק שלוש
אבל זה הוראת הרבנות הראשית לישראל.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לבדוק את העניין.

חבר הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני
אני מברך אותך על הדיון הזה, הוא דיון חשוב. אדוני סגן השר, אדוני המנכ"ל, גם בהיותי חבר כנסת, וגם בהיותי יושב ראש ועדת הכספים, אני מכיר כיצד פועלת המערכת הציבורית, כמה עובדים ומה השכר שלהם במשרדים אחרים.

אני הייתי יכול פעם אחת לפרט כדי שחבר הכנסת אלעזר שטרן, סתם אמרתי את השם שלך כדי שיהיה מעניין. כדי שחבר הכנסת אלעזר שטרן יידע איפה יש שחיתות, איפה יש יותר, איפה יש משכורות עתק שאת לא יודעת על מה האנשים האלה בכלל נמצאים, אף אחד לא תוקף אותם, אף אחד לא מקיים עליהם דיונים. מקיימים דיונים על התקציב של שירותי הדת, של הבלניות, של רבני ערים, נבחרו 5 רבני ערים במשך 15 שנה לא נבחר רב אחד, היה לנו פה מליון שאילתות על העניין הזה, רב אחד לא נבחר. תדע לך שיש אנשים במדינת ישראל - - -
אלעזר שטרן
אני יכול לענות.
היו"ר מירי רגב
לא.
משה גפני
המציאות הזאת שבה כל הזמן חובטים בשירותי הדת, שם יש מערכת מושחתת, שם אין מערכת מושחתת, עם כל הכבוד. יש מערכת מושחתת, אני אגיד לכם איפה. כשמדברים על מינוי רמטכ"ל, ראינו איפה יש חקירות פליליות עם כל הכבוד. זאת מערכת שחייבת תיקון כל השנים.
היו"ר מירי רגב
תכבד את הרמטכ"ל, אמרתי לך, זה רק עניין של זמן. תכבד את מוסד הרמט"כלות כי אחרת - - -
משה גפני
אני מכבד את כל המוסדות במדינת ישראל, בוודאי את הרמטכ"ל. פעם הייתי חבר שלו, וגם אז עם תקציב הביטחון עזרתי לו מאוד. אני רק אומר, תפסיקו לדבר על מערכת שירותי הדת. זה נכון שיש שם גם דברים מושחתים, פחות ממה שיש בכל משרד אחר, ופחות תקציבים ממה שיש בכל משרד אחר. ושרב עיר מקבל משכורת של 5,000 שקל, ומותקף בעיתונות החילונית על זה.

אני לא מקבל את הדבר הזה, הרב דרוקמן הוא חב"דניק, הוא לא מדגל התורה. אני לא הולך לעשות פה משהו פוליטי. אבל לא יכול להיות דבר כזה שתוקפים פה את הממונה, את הרבנים על דברים שהם לא נמצאים פה. אני קיבלתי מהם תשובות ב-אס-אם-אס.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נקיים דיון ספציפי בעניין הזה.
אלעזר שטרן
לפחות תשמור על כבודם, תגיד את התשובות שקיבלת.
משה גפני
נורא ואיום, ועדיף לא להגיד אותם. בגלל שיש שם דברים אישיים, אני לא רוצה להיכנס לעניין הזה. אמרה לי מירי, דיברתי איתה קודם בשקט, היא אמרה שהיא תקיים על זה דיון, אז היא תזמין את האנשים, את החלק הזה הורדנו.

לגבי הקבורה, אנחנו העברנו חוק, שאני שילמתי על זה מחיר, לא מחיר פוליטי, אבל שילמתי על זה מחיר, אני רבתי עם ראשי חברות קדישא שחלקם הם גם חברים שלי. מתברר היום שיש תעריפים שעבור נפטר תושב האזור משלמים 25 אלף שקל, שהוא נפטר, אם רוצים להזיז אותו, המשפחה מבקשת לשים אותו במקום שונה קצת, ועבור נפטר שאיננו תושב האזור 40 אלף שקל, כשהמחיר המקסימלי על קבורה להזמין קבר עולה 10,000 שקל, זה לא יכול להיות.
היו"ר מירי רגב
אני אעשה בזה סדר. נעשה שלושה דיונים ממוקדים ונטפל.
משה גפני
הרב בן דהן, היה לי איתך נסיון טוב לגבי תעריף במקוואות, אז אני מקווה - - -

אני רוצה לדעת אם אתה ממנה מנכ"ל הרבנות הראשית, האם אתה עושה את זה בתיאום עם הרבנים הראשיים. אני מבין לפי מה שהממשלה החליטה, הכול בידיים שלכם.
אלעזר שטרן
זה לא קשור, זה לא הדיון, אבל יש שאלות קודם. צריך להגן על סגן השר...
משה גפני
אני מבקש לדעת האם מינוי מנכ"ל הרבנות הראשית ייעשה בתיאום עם הרבנים הראשיים, זאת שאלה לגיטימית, אפילו שאלעזר שטרן לא איכפת לו מזה.
יש בעיה עם רבני שכונות. אני מתנגד לעניין של רבני קהילות עד שאתה לא פותר את הבעיה. צריך שזה יהיה תחת המערכת הממלכתית, אתה לא יכול פתאום ליצור משהו חדש כשלא נפתרה הבעיה. אני נזקק לשירותי רב שכונה, אני הולך אליו לשאלות, אני אפילו לא יודע אם הוא בכלל מקבל כסף ממשרד הדתות. אני בעד רבני שכונות, ואני רוצה לדעת האם זאת עמדתך.
נתן נתנזון
קצר. אני מצטרף לברכות של הרב גפני ומשרד הדתות על כל השינויים החיוביים. יחד עם זאת, אנחנו כמועצות דתיות מאוד היינו שמחים להיות שותפים גם בנושא איחוד המועצות הדתיות, וגם בנושא הממונים המקצועיים, בינתיים עוד לא, אבל אני מניח שלקראת הסיום לפחות כן, גם בנושא הממונים המקצועיים. בכל זאת, אנחנו עם נסיון של הרבה שנים בעניין וכדאי להשתמש בעניין הזה כדי למנוע טעויות בהמשך.
דבר נוסף, דיברו פה קודם על השכר ועל השחיתויות במועצות הדתיות. אני חושב שמן הדין לשנות את השיח. שום ראש מועצה דתית לא נחקר במשטרה ולא נעצר בפלילים ולא שום דבר, אז בואו, נדבר בשפה אחרת.
דוד אזולאי
תחזור על המשפט האחרון כי שטרן לא שמע את זה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה להמשיך.
נתן נתנזון
גם בעניין הזה צריך לזכור שבמשך 15 שנה שהממונה על השכר נותן דוחות על השכר הציבורי, תחתית השכר הציבורי ב-15 השנים האחרונות על פי פרסומים של הממונה על השכר, זה עובדי המועצות הדתיות, זה בלתי אפשרי הדבר הזה.

אני אמרתי עובדי המועצות הדתיות, תאמין לי, אני יודע על מה אני מדבר. בעניין הזה אני מציע שהוועדה תטפל בעניין הזה, אי אפשר להמשיך להתייחס בצורה כזאת.
דבר אחרון שאני רוצה לומר לגבי הסיפור של המועצות הדתיות והטריטוריה שלהם. אם נוציא את אותם 23 מועצות אזוריות שבאמת ברובם זה יישובים חילוניים שבהם אין מועצות דתיות, והם אם כן יקבלו, להבדיל ממה שהרב שלוש אמר, אני חושב הפוך, אני חושב שכן חשוב לעשות את האימוץ הזה בין מועצה דתית אזורית קיימת למועצה אזורית שאין בה מועצה דתית, זה ייתן אחריות.
היו"ר מירי רגב
סליחה, אנחנו לא מתווכחים פה. יהיו דיונים נקודתיים ספציפיים.
נתן נתנזון
זה ייתן את האחריות על הקופה הציבורית הזאת, על גביית האגרות שדנו בפעם שעברה שאין לה פתרון משפטי נכון.
היו"ר מירי רגב
אני מבטיחה לך שבדיון על רבני ערים, אתה תהיה ראשון הדוברים.
שמעון אלמליח
תודה. אני מצטרף לדברים שנאמרו בקשר לפעילות במשרד, דברים חיוביים. באשר לרבני ערים. מי ששם לב בתקופה האחרונה, מספר החוקים שמוצעים פה בכנסת בנושא רבני ערים, הגבלת זמן כהונה, בחירה כזאת ובחירה אחרת, חושב שיש לפחות 3.000 רבני עיר בישראל. בפועל, יש 120 רבני עיר בישראל, שעכשיו לאחר שינוי התקנות כפי שהזכיר השר, שרק בעיר שיש לה 50 אלף תושבים יהיו שניים, אז זה יילך ויפחת, ואולי יגיע ל-70 או 80. יש כיום קרוב ל-7, 8 חוקים בקשר לרבני עיר. אני מציע לסגן השר, לח"כים, לוועדה, לכל מי שיכול ליזום חקיקה ראשית אחת ברורה לגבי רבני עיר, מה זה רב עיר, מה תפקידו, מה הגדרות תפקידו, מה זכויותיו, מה הפנסיה שלו, וכן על זה הדרך, ולא צריך 70 חוקים שכל אחד פוגע באנשים אחרים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אשתדל לענות במהירות. קודם כל, חבר הכנסת שטרן, על השחיתות ועל הבעיות בשירותי הדת. רק אתמול פורסם דוח נציב תלונות הציבור על השרות הציבורי. והנה פלא מעניין מאוד, כמה תלונות אתם חושבים שלמועצות הדתיות? הרי זה היה גוף מושחת, מלא תלונות, אתם יודעים כמה? אף אחד לא יודע, תלונה אחת בלבד. אני לא רוצה לספר כמה תלונות אצל המשטרה, ועל הביטוח הלאומי, וכמה על גופים שאתה מכיר - - -
נתן נתנזון
שלטון מקומי.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
חברים, בבקשה קצת להירגע. האווירה וה"עליהום" צריכה להיות ממוסמכת, אם אין לה תמיכה של מספרים לא אצל מבקר המדינה, לא אצל הממונה על השכר, ולא אצל נציב תלונות הציבור, אני מבקש לשים את הדברים במקומם.
משה גפני
מה שיפה כשאתם בשלטון אתם נואמים את הנאום הזה, כשש"ס בשלטון הם נואמים את הנאום הזה, אני נואם את זה כל הזמן.
נתן נתנזון
אתה אף פעם לא בשלטון.
היו"ר מירי רגב
נסכם שגפני ידליק את המשואה השנה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
11 שנים אין רב בירושלים, אני מסכים, זה חרפה, זה לא בסדר. חבר הכנסת שטרן יודע, מהיום שאני נכנס אני נלחם על זה. אני מעיף את התהליכים.
אלעזר שטרן
לא ידעתי שיש לך סמכות. מה שלמדתי כאן, שיש לך סמכות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
כבר אמרתי קודם, אני מאיץ את התהליכים. אני רוצה שתדעו, כבר מתקופת כהונתי הקצרה, נבחר רב בעקרון, נבחר בירוחם, שני רבני ערים שנבחרו, עכשיו בימים הקרובים, מתחיל תהליך, בירושלים אנחנו באמצע, מתחיל תהליך באריאל, בטבריה, בראשון לציון, בבת ים, בנשר, בקריית מלאכי, בקריית ביאליק. כל הערים הללו מתחיל תהליך מבחינת רבני עיר, אני מקווה שתוך חצי שנה, בכל המקומות שאמרתי, בעזרת השם יהיו רבני ערים.
היו"ר מירי רגב
חקיקה מסודרת תפתור את זה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
צורי לא נמצא פה, אני לא אענה לו. לצערי הרב הוא צודק, ממונה מועצה דתית הוא מסמר בלי ראש, הוא בעייתי.
משה גפני
לא, אבל משתמע ממך כאילו בטענות המקומיות - עזוב את המועצות המקומיות.
היו"ר מירי רגב
תשמע, יש כאן בעיה, ראש עיר לא יכול לתפקד, לא יכול להקים מועצה דתית, זה לא הגיוני.
משה גפני
לא, אבל הוא העלה טענות ספציפיות - - - צריך לשמוע את הצד השני.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
יש לי בהחלט טענות תיפקודיות על הממונה על המועצה הדתית שבאמת מגיע פעם בחודש. לצערי, אין לי סמכות לפטר אותו.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נתקן את החוק הזה ומהר, תאמין לי.
אלעזר שטרן
אז או.קיי. נדבר על ההגדרות, בעיניי זאת שחיתות - - - כהונה כתובה.
היו"ר מירי רגב
נתן, זה לא יכול להיות מצב כזה שראש עיר לא יכול להיות ממונה בגלל - - - עם כל הכבוד.
נתן נתנזון
שיעשה הרכב אנחנו בעד זה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אנחנו בעד, גם אני בעד.
היו"ר מירי רגב
תעזרו לו, תפתרו את הבעיה ומהר, לפני שאני אתערב בזה כוועדת הפנים, אחרת אותו אחד - - -.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
מירי, לפחות תביני איפה הבעיה. ההרכב כרגע מעולה, אנחנו מציעים הקמת ועדת שרים למועצות דתיות, אני ממתין להחלטת ראש הממשלה. ברגע שראש הממשלה יאשר לנו, תוקם ועדת שרים לענייני מועצות דתיות, וגם קריית מוצקין עניינה - - -
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת שטרן, אני יכולה לקבל את אישורך בסיכום להפיל עליך תיק בעניין תעודת רווקות, להביא לנו איזה הצעה, איזה מודל לפתרון טוב יותר, אז אתה תציג את זה בפני הוועדה.
משה גפני
לא, הוא לא לבד.
היו"ר מירי רגב
לא לבד, אל תדאג, מה אתה חושב שדוד אזולאי לא יהיה בתוך זה? אני יכולה לעשות משהו בוועדת הפנים בלי דוד אזולאי בנושא שירותי דת?
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
80% מהמועצות הדתיות בארץ אינן נזקקות לתעודת רווקות, מכיוון שהן מקבלות דבר יותר מתעודת רווקות, וזה עדות על רווקות. עדות פירושו דבר שכל אחד מבני הזוג מביא שני עדים שמעידים על הרווקות שלו, ולכן לא צריך להביא תעודת רווקות ממקום מגורים, כך נוהגים 80% מהמקומות.
היו"ר מירי רגב
רעיון טוב, זה פתרון יפה, רק צריך לוודא לכולם. אתה מבין, הרבנות הראשית היא הקובעת, לא יכול להיות דבר כזה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
לגבי 20% הם צודקים. הרבנות הראשית לפחות כרגע מתנגדת.
אלעד קפלן
יש חוק.
הרב יוסף יצחק שלוש
החוק לא קובע תעודת רווקות. אל תיקחו מהרבנות הראשית את הסמכויות שלה.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
בנושא השכר, הן של עובדי מועצות דתיות, הן של ראשי מועצות דתיות, בלניות ורבנים, אני מסכים שצריך לטפל בו טיפול רציני. אגיד יותר מזה, גם הסכמי השכר איתם הם הסכמי שכר ישנים. אני חושב שהמודל צריך להיות שעובד מועצה דתית צריך להרוויח כמו עובד מקביל לו ברשות המקומית של המועצה הדתית, זה המודל שצריך להגיע אליו, זה לא בשמיים. אני כבר התחלתי את המהלך, אני רוצה איתכם, תעזרו לי, אנחנו נגיע לזה, זה דבר שניתן לפתרון.

הרב גפני, אני כבר חודשים פועל עם הרבנים בתיאום, הבעיה שהרבנים הראשיים לפעמים, או חלקם, או העוזרים שלהם, חושבים שבתיאום כשהם יחליטו את מי הם רוצים, אני צריך להגיד אמן. זה לא כך הדברים. אני יכול לומר לך שנתתי להם הצעה של מספר שמות.
משה גפני
מה נקרא אצלך תיאום, אני יודע על מה אני מדבר. יש לך עוזרים ומנכ"ל.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הצעתי להם להיות שותף בבחירת ועדת האיתור. לצערי הרב, הרבנים לא הסכימו.
משה גפני
3 שלכם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
סליחה, אתה טועה. אתה לא יודע את הנתונים, חבל. תשמע את העובדות. העובדות הן שאני הצעתי להם שביחד נבחר 3 נציגים, הם לא רצו, לא חשוב.
משה גפני
לא.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
אל תגיד לא. יותר מזה, אני נתתי לרבנים הראשיים רשימה של שמות שבעיניי אנשים ראויים להיות מנכ"ל, אמרתי להם, רבותיי, תבחרו אתם כפי שאתם רוצים מתוך הרשימה.
משה גפני
לא התנגדתי, אף אחד לא חרדי מביניהם.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
נתתי להם רשימה של שמות, הסכמתי שהם יבחרו מתוך הרשימה. אני מחכה שיבחרו.
משה גפני
לגבי רבני שכונות.
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן
הרב גפני אולי לא מספיק מודע. לצערי הרב, בגלל בג"צ שהוגש נגד מינויים של רבני שכונות, שרי הדתות שקדמו לי, יכול להיות שגם אני הייתי נוהג כך. הודיעו לבג"צ, התחייבו לבג"צ, שלא ימנו יותר רבני שכונות. היום כל נושא של רבני שכונות – מה זה היום – כבר 5, או 6 שנים יש הקפאה במינוי רבני שכונות, בגלל התחייבות של שרי דתות לבית המשפט העליון, אמרו, כיוון שהוטל בג"צ לבחור רבנים מהקהילה הרפורמית, אמרו לשר הדתות, גם לי, גם לך לא יהיה, התחייבו לבג"צ, לא יהיו יותר רבני שכונות, זה המציאות. זאת בעיה משפטית סבוכה, אני פועל בה.
נתן נתנזון
החוק יכול לשנות את זה.
משה גפני
מה צריך חוק כזה?
נתן נתנזון
אם יש לך החלטה של שרים מה אתה יכול לעשות.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להודות לך על הפתיחות ועל הסקירה הזאת. אני שוקלת להקים, אני אתייעץ עם חברי הוועדה, ועדות משנה לגבי שלושה נושאים שהוועדה תתעסק איתם בדיון ממוקד. 1. נושא מועצות דתיות. 2. סוגיית הקבורה. 3. סוגיית רבני ערים. אלה 3 נושאים, רבני ערים ושכונות, אני מקבלת את מה שאמרו פה, צריך ללכת פה למשהו אחד מסודר עם שכר, עם פעילות, עם כל מה שזה אומר.
דבר נוסף, אנחנו נביא תיקון של הצעת החוק, היועצת המשפטית, תיקון הצעת החוק של גיל 70, אני מקבלת פה גם את מה שאמר חיים צורי, וגם מה שאמר בן דהן. אנחנו נביא לכאן גם שינוי חקיקה, וגם נביא דיון ממוקד בעניין הזה.

הדבר הנוסף, שכר הבלניות ורבני שכונות, אנחנו נעשה פה שילוב עם ועדת כספים, יש פה חברים שהם בשתי הוועדות, ואנחנו בחוק ההסדרים הקרוב נעשה משא ומתן ונראה איך אנחנו עושים את זה. הכותל הקטן, נקיים דיון נקודתי יחד עם המשנה ליועץ המשפטי לראש הממשלה, האחראי על זה משרד המשפטים, משרד הדתות. הרב רבינוביץ, משרד ראש הממשלה, ופעם אחת ולתמיד, נעשה סדר למי יש אחריות על הכותל הקטן, זה בושה מה שקורה שם.
דוד אזולאי
גם משרד התיירות בעניין הזה.
משה גפני
מה עם קבורה?
היו"ר מירי רגב
נעשה דיון ממוקד, ונעשה גם ועדת משנה.
משה גפני
אני אהיה בוועדה?
היו"ר מירי רגב
אני לא יודעת אם אתה יכול, אתה לא חבר בוועדה, אתה תהיה אולי יועץ של הוועדה.
משה גפני
אני יועץ מקצועי גם בנושא של תעודת רווקות...
היו"ר מירי רגב
דוד אזולאי, אני מבקשת שיכין מסמך לוועדה על נושא תעודת רווקות בשיתוף עם שטרן. בבקשה.

תן לי עצה בעניין הזה. העלינו את כל הנושאים. תודה רבה המנכ"ל, תודה רבה לכולם.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים