ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/07/2014

הצגת דו"ח נציב קבילות שוטרים וסוהרים לשנת 2012-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
08/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 336>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י' בתמוז התשע"ד (08 ביולי 2014), שעה 13:00
סדר היום
<הצגת דו"ח נציב קבילות שוטרים וסוהרים לשנת 2012-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – מ"מ היו"ר
מוזמנים
>
אלי גביזון - סגן נציב שב"ס, המשרד לבטחון פנים

קובי יעקבי - ע' מנכ"ל, המשרד לבטחון פנים

גילה גזיאל - סגן ראש אמ"ש - משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

דני קריבו - ר' את"ב, המשרד לבטחון פנים

ירון בארי - ר' אמ"ש, המשרד לבטחון פנים

ניר כרמלי - ע' ר' אמ"ש, המשרד לבטחון פנים

חנה פסובסקי - נציבת קבילות שורים וסוהרים, המשרד לבטחון פנים

אלונה זרז'בסקי - ק' בירור קבילות סוהרים, המשרד לבטחון פנים

יוכי בועז - ק' בירור קבילות שוטרים, המשרד לבטחון פנים

הדס שפי - ק' בירור קבילות שוטרים, המשרד לבטחון פנים

דורית בן-מאיר - ק' בירור קבילות שוטרים, המשרד לבטחון פנים

אביגיל שררה - מנכ"לית הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר (נשות השוטרים הסוהרים)

אבי ארבל - חבר ועד, הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר (נשות השוטרים והסוהרים)

רות שרון - מתנדבת בארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר (נשות השוטרים והסוהרים)
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
<הצגת דו"ח נציב קבילות שוטרים וסוהרים לשנת 2012-2013>
היו"ר דוד צור
בוקר טוב. המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, שב"ס, אתם רואים שהדוח הזה מעורר עניין ציבורי רב. אל תתרשמו ממה שאתם מסתכלים מסביבכם. הוא משודר בשידור חי. נציבת הקבילות, אתם מוסרים לנו את הדוח?
חנה פסובסקי
כן.
היו"ר דוד צור
תודה. תגידי לנו את עיקרי הדוח, אחרי זה נעשה איזה סבב.
חנה פסובסקי
זה יום לא קל, בעיקר עבור תושבי הדרום. אני מחזקת את ידיהם ואת ידי כוחות הביטחון. עלינו להמשיך בשגרה. אנחנו נציג עכשיו את הדוח, כפי שהיינו אמורים לעשות. יושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, חבר הכנסת דוד צור, מכובדי כולם, אני מתכבדת להציג לכם את הדוחות השנתיים של נציבות קבילות השוטרים והסוהרים לשנות העבודה 2012 ו-2013, ולהביא בפניכם את עיקרי העשייה של הנציבות בשנים אלו.

אוכלוסיית השוטרים והסוהרים מנועה מלעשות שימוש בחירות ההתאגדות. במצב דברים זה, ועל מנת לאזן את הפגיעה שבשלילת הזכות, הוחלט להקים במשטרה ובשב"ס נציבות קבילות, שתפקידה לשמש אוזן קשבת ולברר את עניינו של הפרט במערכת כאשר הוא חש עצמו נפגע ממעשה שנעשה לגביו על ידי לובש מדים, פוגע בו במישרין, נוגד חוק , תקנה, פקודה, הוראה, אינו מתיישב עם מינהל תקין או שיש בו שרירות או אי צדק בולט. בשנים האחרונות נפתחו ערוצי תקשורת, הן במשטרה והן בשב"ס, כגון מפכ"ל נ"ט, נציב נ"ט וכיוצא באלה.
נציבות הקבילות מהווה עבור השוטרים והסוהרים כתובת לפנייה במישרין לגוף עצמאי ובלתי תלוי שהחלטותיו הן סופיות. בכך חשיבותו הרבה. תשומת הלב והאזנה למצוקות השוטר והסוהר הן לכשעצמן יעד חשוב. לפני מספר ימים פנה אלי שוטר וטען שהוא שרוי במצוקה וכי מתנכלים לו ביחידה. הוא אמר לי כי מה שמקל עליו היא העובדה כי הוא יודע שיש כתובת לפנות אליה שיכולה לסייע לו, שזאת נציבות הקבילות. אין הוא היחיד שאומר זאת. בהקשר הזה אני מבקשת להדגיש את המדיניות שהותוותה על ידי השר לביטחון הפנים, ששמה בין היתר דגש על שיפור מעמדם ותנאי השירות של השוטרים והסוהרים. אף אנו תורמים ליישום מדיניות זו.

יש להדגיש כי חשיבות נציבות קבילות היא לא רק בכך שאנו מטפלים בפניות ספציפיות של שוטרים וסוהרים, אלא גם בתרומתנו לארגונים עצמם בכך שאנחנו משקפים את התחושות של ציבור המשרתים בהם. במסגרת בירור הקבילות אנו מאתרים לעיתים ליקויים מערכתיים. לא פעם מסייעת הנציבות בהצפת נושא הדורש טיפול, מסבה את תשומת לב המערכת לתיקון הנדרש ומסייעת בכך.

איננו באים להחליף את המפקדים לרמותיהם השונות. איננו שמים את שיקול דעתנו תחת שיקול דעתם. עיקר הטיפול במשרתים בארגונים מוטל על מפקדיהם. לעיתים אנו ממליצים לפונים אלינו למצות את ההליכים בתוך המערכות. ישנם גם מקרים בהם אנחנו הם אלה שפונים למפקדים, מביאים לידיעתם את העניין שהועלה בפנינו ומבקשים כי יבדקו את הנושא. שוטר חובה שטען בפנינו כי מפקדיו מזלזלים בו הוא מקרה מובהק של טיפול פיקודי, על כן ביקשנו ממפקד היחידה כי יזמן את הפונה ויבחן כיצד לסייע לו. כך נעשה.

מתוך רצון להגביר את מודעות הסוהרים לזכותם להגיש קבילה, ובמסגרת מדיניות השר להנגיש את נציבות הקבילות לשוטרים ולסוהרים, הגברנו בשנתיים האחרונות את הביקורים ביחידות ואת מתן ההרצאות. אנו מנצלים את הביקורים כדי לשוחח עם המפקדים, עם השוטרים והסוהרים, להקשיב להלכי הרוח, לייעץ לפונים אלינו. אנו מפרסמים בנוסף ידיעון שנקרא "קבל עם" המופץ לכלל השוטרים והסוהרים, שבו מביאים לידיעתם מהנעשה בנציבות, וכן דוגמאות לקבילות אשר טופלו על ידנו ואשר יש בהן עניין וחשיבות לכלל המשרתים.

עתה לדוחות גופם. הנתונים מפורטים בדוחות עצמם. אני אתייחס לנתונים העיקריים. בשנת 2013 הייתה עלייה במספר הפניות לנציבות הקבילות לעומת שנת 2012. היו 1223 פניות לעומת 1041 בשנת 2012. הפניות אלינו הן משני סוגים: קבילות פורמליות והתייעצויות. ההתייעצויות אליהן אנחנו מתייחסים הן בעניינים מהותיים. במספר הקבילות חלה ירידה, בעוד שבמספר ההתייעצויות חלה עלייה ניכרת.

לעניין ההתייעצויות. במסגרת שיפור השירות לשוטר ולסוהר פתחה נציבות הקבילות בשנים האחרונות ערוץ נוסף של פנייה אליה. מדובר בפנייה על דרך התייעצות. הטיפול בהתייעצות אינו שונה במקרים רבים במהותו מבירור קבילה. כאשר נושא הפנייה מצריך טיפול דחוף כדי לתת מענה לפונה בנושאי רפואה, חופשות, פגרות, יציאה לקורס, העברה מתפקיד, ישנם מקרים בהם אנחנו מייעצים לפונה כיצד לנהוג, תוך כדי שאנחנו מתעדכנים בעניינו. אנחנו מתייחסים לפניות אלינו כאל מכלול ובוחנים את ההיתכנות של ניתוח ופילוח ההתייעצות. על פי הנתונים בדוחות אנחנו ניתחנו את הקבילות בלבד.

מה הם הנושאים שמובילים בפניות השוטרים והסוהרים? עבור מרבית השוטרים והסוהרים, בשונה מחיילים, המשטרה ושב"ס הוא מקום עבודה קבוע. מטבע הדברים הנושאים שמעסיקים אותם הם בעיקר נושאי שכר ותנאי שירות. בנוסף לשני נושאים אלו הנושא המרכזי הוא יחסי מפקד פקוד.
בשנת 2012 הנושא המוביל במשטרה היה תנאי השירות, בשנת 2013 - שכר. בשנת 2012 הנושא המוביל בשב"ס היה שכר, ובשנת 2013 – תנאי שירות. מי האוכלוסייה הקובלת? אוכלוסיית המשרתים במשטרה ובשב"ס אינה הומוגנית. יש בה משרתי קבע, חובה, קצינים ונגדים. קבילות מוגשות על ידי כל סוגי המשרתים, החל משוטרי חובה, סוהרי חובה, עד לדרגות הבכירות ביותר, למשל גנ"מים בשב"ס ותתי ניצבים במשטרה. אחוז משרתי הקבע במשטרה הוא כ-80% , משרתי החובה כ-20%. אחוז הקבילות של אנשי הקבע הוא קצת מעל 93%, של משרתי החובה כ-7%.
היו"ר דוד צור
זה כולל חיילי מג"ב?
חנה פסובסקי
כן. למעלה מ-70% מהפונים אלינו הם נגדים במשטרה, כ-15% קצינים. בשב"ס אחוז משרתי הקבע הוא כ-90% וכ-10% סוהרי חובה. הקובלים הם כ-99% סוהרי קבע ואחוז אחד סוהרי חובה. מבחינת התפלגות הדרגות, 76% מהקובלים הם נגדים ו-19% קצינים.

ההתפלגות על פי יחידות שירות. מצאנו במשטרה כי אחוז הקבילות הגבוה ביותר בשנים 2012 ו-2013 הוא של שוטרי מג"ב. ההסבר לכך הוא שמספר המשרתים במג"ב הוא כרבע מכלל המשרתים, שזה האחוז הגבוה ביותר, אופי הפעילות שלהם והעובדה כי כמחצית מהמשרתים הם שוטרי חובה. בשנים 2012 ו-2013 אחוז הקבילות הגבוה ביותר בשב"ס הוא במחוז צפון על אף שהוא השלישי בגודלו – כ-30% מכלל הקבילות. לא מצאנו כי קיימים מאפיינים מיוחדים הגורמים למספר קבילות רב יותר דווקא במחוז זה. הנושאים בגינם קבלו במחוז זה הם נושאים מגוונים בדומה לשאר המחוזות. גם לא מצאנו כי קיימות במשטרה או בשב"ס יחידות, כגון תחנות משטרה, פלוגות מג"ב או בתי סוהר, בהן הוגשו יותר קבילות מאשר ביחידות אחרות, או שהסתמנה בעיה ביחידה מסוימת, למעט מקרה אחד בו מפקד יחידה מסוימת הביע תרעומת כאשר נודע לו כי פקודיו פנו לעזרת נציבות הקבילות בתלונה על תנאי שירותם. משנודע הדבר פנינו לאותו מפקד, הבהרנו לו כי עליו לכבד את הזכות להגיש קבילה. מאז אכן השתנה יחסו לקובלים. בעבר נתקלנו ביחידות בעייתיות, למשל פלוגה במג"ב בה שררו יחסים קשים והפיקוד בה הוחלף.

לגבי הנקבלים. אחוז הנקבלים הגבוה במשטרה הוא במטה הארצי, בשב"ס - מטה הנציבות. ההסבר לכך הוא שאחוז ניכר מן הקבילות אינו אישי אלא מופנה לגורמים מערכתיים, כגון אמ"ש, מש"א, חשבות וכיוצא באלה. בדקנו האם קיימים קצינים נגדם קיימות קבילות חוזרות. לא ניתן להצביע על תופעה של קצינים נגדם קיימות קבילות חוזרות. יש לומר כי בסופו של דבר דמותו של המפקד היא המכריעה בתפקוד היחידה ובשביעות רצון המשרתים בה. אם ביחידה קיים מפקד ערכי, קשוב לצרכי פקודיו, בעל נורמות וערכים הנותן דוגמה אישית, אז גם אם תנאי העבודה בה קשים הפקודים לא יתלוננו. כשהמפקד אינו כזה יש לכך השפעה על כלל המערכת.


תוצאות הבירור של הקבילות. קבילות מוצדקות במשטרה בשנת 2012 -37%, בשנת 2013 – 40%. בשנת 2012 בשב"ס– 26%, בשנת 2013 – 23%. לא מצאנו כי לקבילות המוצדקות יש מאפיינים מיוחדים. מדובר בקבילות בכלל הנושאים. שיעור הקבילות המוצדקות מלמד כי קיימים ליקוים והתנהגויות בלתי ראויות וכי המלאכה המוטלת על הארגונים עדיין לא תמה.

באשר לתלונות הבלתי מוצדקות. קיים ערך מוסף גם לתלונות אלו, הן בהקשר של הקשבה לקובל ועל ידי כך עקירת תסכול או אי שביעות רצון, והן בכך שגם קבילות שנמצאו בלתי מוצדקות בעניינו של מי שפנה אלינו העלו לעיתים בעיה ארגונית שיש לפתור. כך למשל בשב"ס. בעקבות קבילה בנושא נופש ותיקים מצאנו כי קבילתו של הפונה אינה מוצדקת, אך המלצנו להביא לידיעת הסוהרים את הקריטריונים המזכים בנופש זה. במקרה נוסף נמצא כי קבילתו של הסוהר אינה מוצדקת, אך עלה כי בנושא העברה ממקצוע למקצוע קיימת אי בהירות. לפיכך תוקן נוהל בקרת תיק סוהר ונקבעו נהלים ברורים לעניין זה.


החוק מסמיך את נציב הקבילות להצביע על הצורך בתיקון ליקוי או עוול שהעלה בירור הקבילה ולהמליץ על הדרך לתיקון. המלצה אינה בבחינת פסק דין, אבל עם זאת היא בעלת תוקף. רק במקרים מעטים אנו נזקקים להפעלת סמכות המלצה, וזאת בשל העובדה כי דעתנו מתקבלת בדרך כלל. אנו זוכים לשיתוף פעולה של הארגונים ונכונות לתקן את הליקויים עליהם אנחנו מצביעים.


הפניות אלינו הם בנושאים רבים ומגוונים. אני אתייחס לנושאים המרכזיים שהעסיקו את השוטרים והסוהרים בשנתיים האחרונות. נושא השכר הוא נושא מרכזי, הן בשב"ס והן במשטרה. מדובר בגמול השתלמות, תוספת שיטור חדש, פעילות א', מענק יובל, מענק חתימה, תוספת מפקד לוחם, תמריץ בכיר. בנושא זה האפשרות להתערבות אינה רבה. אנו בודקים האם פועלים בהתאם לסיכומים עם משרד האוצר, בהתאם לנהלים, פקודות והחלטות הגורמים המוסמכים.

נושא הקשור לשכר בו טיפלנו הינו רמות פעילות. בשנת 2012 חל שינוי ברמות הפעילות בהן מתוגמלים שוטרים וסוהרים. הדבר גרר בעקבותיו פניות של שוטרים אשר נפגעו ברמת הפעילות בה הם מתוגמלים. פניות אלו נבחנו על ידי הגורמים. בהתערבותנו חלק באו על פתרונם, חלק עדיין מצוי בבחינה, כמו לדוגמה חוקרי הזירה במחוז ש"י אשר טבלת השקילה החדשה הורידה את תוספת הפעילות שלהם. עתה הם מקבלים תוספת פעילות א'.
היו"ר דוד צור
הם היו א' פלוס?
חנה פסובסקי
לא. בטבלת השקילות החדשה הם גם לא היו א'. עכשיו הם מקבלים א'.
ירון בארי
א' עד לבירור העניין.
חנה פסובסקי
משל"ט הנציבות בשב"ס לא תוגמל ברמה ב' כמו המשל"טים החוזיים. לפיכך פנו אלינו סוהרי המשל"ט וטענו כי עבודתם זהה לזו של סוהרי המשל"טים המחוזיים. בעקבות התערבותנו אף הם מתוגמלים ברמה ב'.
עבודת נשים. נוכח עליית מספרן של נשים בתפקידי לוחמות עולות שאלות בנושא העסקתן ותנאי שירותן, זאת בשים לב לעובדה כי יש חוקים שמטיבים עם נשים, כאשר מצד שני קיימים צרכים מערכתיים. בשב"ס יש את לוחמות נחשון. מדובר בסוהרות שהתגייסו בדרך כלל כרווקות. הן התחייבו בעבודה שכרוכה בשעות עבודה ממושכות, משעות בוקר מוקדמות ועד לשעות הערב. כאשר סוהרות אלו משנות סטטוס משפחתי מתעוררת מצוקה רבה. בעניין זה היו פניות רבות לנציבות הקבילות. הנושא הובא לידיעת היחידה ומינהל מש"א. הוקם צוות עבודה אשר מנסה למצוא דרכי פתרון.

בהקשר של עבודת נשים יצוין נושא נוסף. בעקבות קבילה התברר כי למרות תיקון שנעשה בחוק ביטוח לאומי, זכותה של אישה לקבל גמלת שמירת היריון ולא להעדר בשל מחלה לא עוגנה בנהלים ובפקודות. בעקבות התערבותנו תוקן הדבר.

נושא ששב ועולה הוא פגרות ואופן העסקה של שוטרי קבע ושוטרי חובה במג"ב, בעיקר באשר לאלה המשרתים במג"ב איו"ש ועוטף ירושלים. שוטרים המשרתים ביחידות שונות במג"ב מלינים על כך שאינם מקבלים פגרה כאשר הם נדרשים להישאר ביחידה למשך 24 שעות ויותר, זאת בניגוד להוראות נוהל אמ"ש ובניגוד לנהוג ביחידות אחרות. הנושא הזה סבוך ומורכב. אין להתעלם מצורכי המערכת והקושי במתן פגרות. יחד עם זאת, חוסר האחידות בין היחידות השונות עורר תרעומת בקרב השוטרים. מאחר שמצאני כי קיימת אי הלימה בין הפקודה שמסדירה את נושא הפגרות לבין נוהל אמ"ש, פנינו בעניין זה למפקד מג"ב ולראש אמ"ש. במפקדת מג"ב מונתה ועדה לבדיקת הנושא. לאחרונה הוא נבחן על ידי ראש אמ"ש ומצוי בהסדרה על ידי הבהרת הנהלים. בשב"ס עלה עניין הפגרות בנוגע לבעלי מוגבלויות רפואיות. לגבי סוהרים בעלי מוגבלויות אשר אינם עושים תורנות לילה ונדרשו לבצע תורנות ביום שישי במהלך היום, עלתה השאלה אם הם זכאים לפגרה בגין אותה תורנות ביום שישי. ניתנה החלטה גורפת שהם אינם זכאים לפגרה.


הערכות תקופתיות. הנושא עלה במשטרה בשני היבטים. להערכה תקופתית יש השלכה בהיבטים רבים, בעיקר על קידומו של שוטר וסוהר. היו טענות על הערכה נמוכה מידי שאינה משקפת את טיב התפקוד לטענת הקובל. ההיבט השני הוא סחף שחל ברמת הציונים במובן זה שלא הייתה התפלגות סבירה בציונים שניתנו. הנושא הועלה בפני גורמי אמ"ש. נעשתה עבודה בנושא, גם בשל פניות שלנו. לאחרונה נכנס לתוקפו אופן הערכה חדש במשטרה. נציין כי בנושא הערכה תקופתית איננו שמים בדרך כלל את שיקול דעתנו תחת שיקול דעתו של המפקד, אלא במקרים חריגים. כך, למשל, במקרה בו ניתנה הערכה נמוכה מאוד לשוטר אשר מפקדו ציין בהערכה כי בחודשיים האחרונים חלה הידרדרות בתפקודו. קודם לכן הוא ציין בראיונות כי השוטר הוא שוטר מעולה. מאחר שהערכה תקופתית אמורה לשקף תפקוד במשך שנה שלמה, סברנו כי ההערכה אינה הוגנת. עמדתנו התקבלה. ההערה הוצאה מתיקו האישי.
קצובת נסיעה. עקב ריבוי פניות בנושא קבוצת נסיעה, בעיקר במחוז צפון של שב"ס, הועלה הנושא בפני גורמי מש"א בשב"ס. בעקבות הפנייה הוקם בשב"ס צוות במטרה לגבש המלצות באשר לנוהל קצובת נסיעה. הצוות, שבחלק מדיוניו השתתפה קצינת בירור, גיבש המלצות לשינוי נוהל קצובת נסיעה. על פי המלצותיו אכן שונה הנוהל.

יחסי מפקד פקוד. מדובר בקבילות בגין טענה של התנכלות, אי הענות לבקשות, מפקדים הפועלים מתוך שררה. בעניין זה אנחנו מטפלים בכל מקרה לגופו בניסיון למצוא פתרון למקרה הפרטני. במקרה הצורך מעירים למפקדים, כמו למשל בראיון אזהרה, ושמים דגש כאשר אנחנו מבקרים ביחידות ובעת מתן ההרצאות על הנחלת ערכים ונורמות באשר לאופן ההתייחסות של מפקדים לפקודיהם. נקטנו גם הליך של גישור על מנת לשפר יחסים בין אישיים במטה של יחידה. בסיומו של הליך זה אנשים שלא דיברו זה עם זה תקופה ארוכה יצאו לבילוי יחידתי.
נושא נוסף שמעסיק רבות שוטרים וסוהרים הוא בקשות העברה לשירות בצפון הארץ. שוטרים וסוהרים רבים המתגוררים בצפון הארץ ומשרתים במקומות מרוחקים ממקום מגוריהם, מבקשים לעבור ולשרת בסמוך למקום מגוריהם. מטבע הדברים המערכות לא יכולות להיעתר לרוב הפניות. אנחנו מנסים לסייע במקרים בהם נדרשת התערבות, כמו למשל כאשר ברקע בקשת ההעברה עומדים טיפולי פוריות, מחלות קשות של בני משפחה וכיוצא באלה.
הליך הקידום לרנ"ג. רנ"ג היא הדרגה הבכירה הניתנת במשורה. היו בנושא זה קבילות לא מעטות. התהליך כולו עוגן בנהלים, לרבות קביעת טבלת ניקוד לצורך שקלול הנתונים של כל שוטר וסוהר. הגורמים שדנים בנושא נדרשים עתה לערוך פרוטוקול לשם השקיפות, כך שניתן לבדוק שההליך אכן תקין.
מינויי רוחב. קבילות בנושא זה על ידי קצינים במשטרה בדרגת רפ"ק הביאו לפניית נציבות הקבילות לגורמי אמ"ש במשטרה, אשר בעקבותיו תוקן הנוהל באשר לאופן בו מבוצעים מינויי רוחב.
חשש מהגשת קבילות. קיים חשש להגשת קבילות. הנושא עולה בשיחות עם פונים וכן במפגשים ביחידות. יש עדיין מקום להעמקת החינוך בכל הקשור לתרבות ארגונית ראויה בנושא זה. אנו שמים דגש על כך במפגשים עם שדרת הפיקוד, בביקורים ביחידות השונות, בקורסים למפקדים, הכל במטרה להטמיע בקרב המפקדים את זכותו של כל סוהר ושוטר להגיש קבילה, להעלות עניינו בפני נציבות קבילות. המפקדים אמורים לכבד זכות זו ולגלות יתר פתיחות לביקורת.
ברצוני להודות לפיקוד המשטרה ולפיקוד שב"ס על שיתוף הפעולה. ניסיוננו מלמד שגורמי הפיקוד בארגונים מתייחסים בכובד ראש להמלצות ולהערות שלנו. כולנו שותפים לרצון לשפר את תפקוד הארגונים ואת תנאי המשרתים בהם. אני סמוכה ובטוחה כי שיתוף הפעולה יימשך אף בעתיד, וכי פיקוד המשטרה ופיקוד שב"ס ימשיכו להדגיש את הצורך בקיום מסר ברור וחד משמעי כי יש לכבד את הזכות של כל שוטר וסוהר לפנות לנציבות קבילות ללא כל חשש כי יבולע לו בשל כך בדרך זו או אחרת. תודה לקצינות הבירור על עבודתן. קצינות הבירור הן בעלות כישורים מקצועיים מעולים, אבל יותר מכך הן בעלות רצון אמיתי לעזור לפונים לנציבות הקבילות. על כך נתונה להן התודה.
היו"ר דוד צור
תודה רבה לך, חנה, על הסקירה הממצה. האם שקלתם להוסיף גם את הכבאים? דני, זו אולי שאלה בשבילך. האם יש איזו דרישת סף או דרישה מקדימה שהמהלכים יבוצעו בתוך היחידות לפני שקובלים, או שגם אם אדם לא מיצה את הבדיקות בתוך היחידות הוא יכול לקבול?
חנה פסובסקי
באשר לכבאים אנחנו פועלים לפי חוק המשטרה. כמובן שהוספת הכבאים כרוכה בשינוי החוק. הכבאים הם גוף שונה לחלוטין מחוק המשטרה ופקודת בתי הסוהר. הכבאים הם גוף שונה לחלוטין מאשר שוטרים וסוהרים.
היו"ר דוד צור
הם תחת המטריה של המשרד.
חנה פסובסקי
יש זכויות שאין לשוטרים ולסוהרים.
דני קריבו
כמו שחנה ציינה בהתחלה, על שוטרים והסוהרים חל האיסור של התארגנות. זה שונה מהותית מהכבאים. זה השוני המהותי הראשון שמוביל אותנו למסקנה שהם לא צריכים להיכנס לשם.
היו"ר דוד צור
ולגבי מיצוי הליכים?
חנה פסובסקי
כמובן שכל מקרה לגופו. יש מקרים שאנחנו רואים שהפנייה אלינו מוקדמת מידי, הקובל לא פנה לגופים שאמורים לטפל בעניינו במערכת. אם מדובר בתנאי שירות זה לקצין רווחה או למפקד האישי שיש לו בעיה אישית שהמפקד אמור לפתור אותה. במקרים כאלה אנחנו אומרים לפונה למצות תחילה את התהליכים בתוך המערכת, כאשר רק לאחר מיצוי ההליכים שיפנה אלינו. הדרך הנכונה היא כמובן למצות את התהליכים בתוך המערכת כי לשם כך יש גורמים מערכתיים ולשם כך יש מפקדים. רק כאשר הקובלים נואשים הם פונים אלינו. הדרך הנכונה ודרך המלך היא למצות את כל ההליך בתוך המערכת.
ירון בארי
אני מודה על הדוח, מודה על שיתוף הפעולה. אנחנו עובדים בשיתוך פעולה. אני חושב שמוסד נציבות הקבילות חשוב לנו ומהווה עוד נדבך בטיפול בשוטרים. אם מסכלים במקרו על כמות הקבילות המוצדקות ועל ארגון של 30 אלף איש מאוד דינאמי, מאוד משימתי, מאוד עמוס, אני חושב שזה מספר סביר, כמו שאני מסתכל עליו. אגב, הקבילות עצמן בירידה. אופי הקבילות מצטרף למאמץ מאוד גדול שאנחנו עושים ב-3 השנים האחרונות במשטרה, שהבסיס שלהן הוא שהשוטר במרכז. כך קבע המפכ"ל. חיברנו לזה את תכנית "חושבים אנשים", שקשורה להרבה מאוד טיפול. אחד, בתנאי השירות של השוטרים, בתנאי השכר. אגב, 12 אלף שוטרים עלו בשכר בצורה משמעותית. 500 ירדו. כנראה שיש קבילות על אלה שירדו. אגב, לא ראיתי קבילה של מי שעלה בשכר, אפילו בקרב השוטרים. זה קשור להרבה מאוד הסדרות בתהליך הגיוס למשטרה, בהעלאת האיכות בגיוס למשטרה. חלק מאוד חשוב זה הפתיחות והשקיפות. אנחנו מנהלים שיח מאוד ישיר ופתוח עם השוטרים. מעבר למפכ"ל נ"ט וניצב נ"ט, יש לנו אתר אינטרנט ודף בפייסבוק שחברים בו 8000 שוטרים. זה כלי נהדר לקבל מידע מהשוטרים ולהעביר מידע מהשוטרים. זה עובד מצוין. ההוכחה הכי טובה שכל הדברים האלה עובדים זה סקר אחד שעשינו בשנת 2012 וסקר שני ב-2014, שבא לבדוק את ההזדהות של השוטרים ואת שביעות הרצון שלהם. ב-2012 התוצאות היו מצוינות. אנחנו לא נלאה אתכם במספרים. ב-2014 הייתה אפילו עלייה נוספת בשביעות הרצון, בהזדהות של השוטרים. אם לא מספיק הסקר, אז יש לנו תוצאות אמיתיות. יש ירידה, למשל, בכמות ימי מחלה. אם אני מתרגם את זה לתקנים, אז הוספנו 124 תקנים למשטרה. אתם מבינים כמה קשה להשיג את התקנים האלה. השוטרים יותר מרוצים. כשהשוטרים יותר מרוצים הם פחות קובלים. אני לא מסתכל על כמות הקבילות, אלא על המהות, על מה קובלים. אני חושב שעשינו איזה שהוא צעד. יש עוד הרבה מה לעשות בטיפול בשוטרים. אני מודה על ההזדמנות.
היו"ר דוד צור
האם יש איזה מדד או פרמטר לקידום או לסוג של הערכת מפקדים במקום שבו רואים הצטברות של קבילות או תופעה ביחידה?
ירון בארי
אם יהיה לנו קצין שקובלים עליו הרבה ונגיע למסקנה שהקבילות צודקות, לא יהיה צריך לחכות בטיפול בו כשהוא מתקדם אלא לפעול בשוטף.
היו"ר דוד צור
אתה אומר שתופעה כזאת לא צפה לכם.
ירון בארי
לא צפה לנו. בשיקולי הקידום שלנו יש מדד מאוד ברור של הטיפול בשוטרים. הוא מונח לנגד עינינו כאשר אנחנו מקדמים שוטרים.
אלי גביזון
גם אנחנו נותנים התייחסות רצינית לסוהרים, לנגדים ולקצונה. אני חייב להגיד שבשנים האחרונות גם לחיילי חובה. זאת תופעה שאנחנו לומדים אותה בשנים האחרונות.
היו"ר דוד צור
כמה יש כאלה בשב"ס?
אלי גביזון
בתקנים יש 900. הלכה למעשה יש לנו בערך 620,630. כפי שנאמר, הנציב משמש כתובת לפניות באופן ישיר. אנחנו משתדלים לתת מענה והתייחסות מידית לכל פונה, לא חשוב באיזה נושא. אחרי שאנחנו מגבשים תשובה אנחנו מעבירים אותה ישירות. יש התייחסות לנושא וטיפול בכוח אדם ברמת מחוז, ברמת יחידה. מענה שסוהר לא מקבל ברמת יחידה או ברמת מחוז אנחנו מנסים לטפל ברמת הנציבות. יש חלוקה ביני ובין הנציב. אני מטפל בדרך כלל בנגדים. הוא מטפל בדרך כלל בקצונה הבכירה ובקצונה בכלל. אנחנו משתדלים לתת מענה לאותו פונה ולפתור את הבעיה. גם תשובה שלילית היא תשובה שהוא מקבל. אני מבין שהיו סך הכל ב-2013 245 קבילות. יש עלייה יחסית ל- 2012. במספר הקבילות שהתקבלו יש ירידה של 37%.
היו"ר דוד צור
בשב"ס יש ירידה לפי מה - -?
אלי גביזון
לא. יש עלייה במספר קבילות.
חנה פסובסקי
לא.
היו"ר דוד צור
בקבילות המוצדקות יש ירידה, לא?
אלי גביזון
כן. יש ירידה משמעותית במספר הקבילות שהתקבלו. אני תיכף אתייחס לנתונים האחרים. ב-2012 התקבלו 26%, ב-2013 התקבלו 23%. בסך הכל התקבלו 25%.
חנה פסובסקי
אני מקווה שהן מוצדקות.
אלי גביזון
כן. לגבי ההתייחסות ללוחמות יש ועדה. אנחנו ממתינים לתוצאות. אני רק אציין שבית סוהר נווה תרצה מתוקנן בשונה מהמתקנים שאנחנו מחזיקים בהם אסירים. אם בדרך כלל התקורות בבית סוהר של גברים הם 20%, בנווה תרצה הוא 30%, כדי לתת מענה לבעיות החריגות שאנחנו מזהים אצל נשים. זה גם עוזר לנו יחסית לפתור את הבעיות שיש לנו עם הלוחמות בנחשון או בכלל עם סוהרות ביטחון שאנחנו צריכים למצוא להן פתרון.
בקשת העברה לצפון היא בעייתית מבחינתנו. הצפון הוא המחוז הקטן ביותר אצלנו. מספר המשרתים במחוז הצפוני הוא כמובן הקטן ביותר. אם יש בעיה אישית כזאת או אחרת אנחנו משתדלים לפתור אותה בהעברתו של אותו פונה למחוז צפון. סך הכל אנחנו נלמד את הדוח הזה ונטפל. גם אני מודה על הדוח שנעשה.
דני קריבו
אני בוודאי לא אעבור על נתונים, זה כבר הוצג. אני רוצה להתנצל בשמו של השר והמנכ"ל שמתוקף צו השעה לא התאפשר להם להשתתף בדיון. כפי שהוצג, מדובר בגוף קטן אבל חשוב לשוטרים ולסוהרים ולארגונים עצמם. זו הכתובת לפרט להעלות דברים. במקומות אחרים יש מנגנונים אחרים לעשות את זה שאין אותם במשטרה ובשב"ס. שיתוף הפעולה בין נציבות הקבילות והארגונים, ההידברות הפתוחה מול השוטרים והסוהרים והמנגנונים של ההתייעצות נכנס לוואקום שאי אפשר להשאיר אותו וואקום. במובן הזה הנציבות ממלאת תפקיד חשוב במשבצת הכוללת של טיפול בכוח אדם בארגונים לא קטנים. לא מדובר פה בארגונים של 50 איש שאפשר לנהל אותם בפנקס. כפי שבא לידי ביטוי בדוח, הנציבות נכנסת לתחום הזה ומקדמת את הנושאים שלעיתים יכולים ליפול בין הכיסאות במרתפים
אביגיל שררה
דני אמר שהם גוף קטן. אני אגיד שהם גוף קטן עם לב הגדול. זה אחד הדברים שחשובים לי להגיד. אני רואה שאנחנו זוכים בתביעות בבית הדין לעבודה בזכות המסקנות של קבילות השוטרים והסוהרים. המסקנות שלהם או ההמלצות הן כמו חוות דעת של שופט מחוזי. כך אמר השופט רובינשטיין, אם אני לא טועה. הרבה שוטרים וסוהרים זכו בתוספת שכר בזכות העבודה המצוינת שלהם. אנחנו מחברים בין נשות השוטרים והסוהרים שפונות אלינו לנציבות. הבעיות של הבעל מגיעות הביתה, לא יעזור שום דבר. אנחנו עושים חיבורים בינם ובין הבנות הנפלאות האלו. אני אומרת בנות כי הן קשובות כל הזמן בכל בעיה. זה הדבר הכי טוב שיכול להיות. לא יכול להיות יותר טוב מזה, למרות שאני יודעת שאומרים שהם גוף שהוא לפעמים לא אובייקטיבי, אומרים שמפחדים שהמפקד יתנקם. יש את זה, אין ספק. אני רואה את זה. אנחנו גם מקבלים פידבקים מזה. העבודה שלהן גורמת לזכות בדיונים משפטיים. בזה שהבעיה נפתרת יש שקט בבית לבעל ולאישה. אני יכולה להגיד בשם כל משפחות השוטרים, הסוהרים וגם הגמלאים שפונים אלינו בכל מיני בעיות, תודה רבה על כל מה שאתן עושות.
היו"ר דוד צור
תודה לחנה על הדוח הממצה. המוסד הזה הוא מוסד חשוב. הוא אחד השסתומים אולי המשמעותיים ביותר בתחום הזה. לאנשים שמרגישים שקופחו, לא קיבלו את זכויותיהם או לא מיצו אותן מול מפקדיהם יש אפיק אובייקטיבי שאפשר לפנות אליו. טוב שהוא קיים. המוסד הזה קיים שנים בצבא. במשרד העתיקו אותו לא לפני שנים רבות.
חנה פסובסקי
ב-1980.
היו"ר דוד צור
הוא מוכיח את עצמו. בעיני קצת מוזר העניין של הכבאים. אני מודה שאני לא בקיא בכל החוק. אני מודע לכל הרגישויות שהיו במעבר שלהם למשרד לבט"פ שמצד אחד הגדיר אותם כרשות ביטחונית כדי להימנע מאותן תקלות שהיו בעבר, ומצד שני הותיר בידיהם את זכות ההתארגנות. זאת זכות חשובה ומוקנית. אני לא בטוח שהם לא מקופחים דווקא מהזכות הזאת. אני לא אומר את זה מתוך ידיעה, אני אומר את זה מתוך הערכה. שווה לבדוק אם אין התנגשות בין הזכות הזאת. צריך לראות אם הם יכולים להיות מטופלים בעניין הזה. אני חושב שמהדברים של שניכם - גם של ירון וגם של גביזון - המערכות לוקחות לתשומת לב גבוהה את הנתונים האלה. אם הייתי מפקד ביחידה שלי והיו מוגשות קבילות, הייתי מרגיש באיזה שהוא מקום פספוס שלא הצלחתי לתת מענה בתוך היחידה שלי לפני שהוא עלה לגורם אחר. כך צריך להסתכל על הדברים, בלי קשר שהאפיק הזה צריך תמיד להישמר פתוח. צריך להעביר מסר למפקדים שיש מקומות שאפשר. יש מקומות שהמפקדים היו אומרים לקבול כי זה עניין עקרוני שאולי דרכו אפשר לפתוח צווארי בקבוק ארגוניים. תודה רבה לכם. אנחנו נקרא את הדוח הזה. אם יהיו דברים מסוימים שנחשוב שאנחנו צריכים להפנות כשאילתות לארגונים אנחנו נעשה את זה. תודה.
<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים