ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/06/2014

חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 13), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
24/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 205>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ו בסיון התשע"ד (24 ביוני 2014), שעה 12:00
סדר היום
<הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
משה מזרחי

אורי מקלב

נסים זאב

רינה פרנקל
מוזמנים
>
עמית מררי - ייעוץ וחקיקה פלילית, משרד המשפטים

לילך וגנר - ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

עינת גדעוני - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אליק מושקוביץ - מתמחה, משרד המשפטים

איתי קזאז - ר' חו' אוכלוסיות מיוחדות, המשרד לביטחון פנים

שלומית ווגמן - יועצת משפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון

תמר וולדמן - מחלקה משפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון

מאיה לדרמן - מחלקה משפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון

יעקב יוסף - מתמחה, הרשות לאיסור הלבנת הון

שרה קנדלר - מנהלת מחלקת חקיקה. משנה ליועמ"ש, רשות לניירות ערך

שרון פרידמן - עוזר למשנה לפרקליט המדינה אכיפה כלכלית, פרקליטות המדינה

רונן ניסים - יועץ ליועמ"ש, בנק ישראל

דוד גולדברג - נשיא לשכת רואי החשבון בישראל

אפרת ברזילי - יועצת משפטית, לשכת רואי החשבון בישראל

הדר שקולניק - יועצת משפטית, לשכת רואי החשבון בישראל

עדי גרינבאום - לשכת רואי החשבון בישראל

שריג דמארי - עורך דין, לשכת עורכי הדין

רעות לוי - דוברת לשכת עורכי הדין

יעל גרוסמן - עורכת דין

רועי קירשנר - יועץ עצמאי
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי
<הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), התשע"ב-2012>
היו"ר דוד רותם
שלום. אני פותח את הישיבה. אנחנו נעסוק היום בהצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 11) (נותני שירות עסקי), ונתקדם בהכנתו לקריאה השנייה והשלישית. אדוני היועץ המשפטי, אני ביקשתי לעשות עבודת הכנה. למה הגעתם, לאיזה הסכמות?
אלעזר שטרן – הלשכה המשפטית
הנוסח שמונח על שולחן הוועדה משקף את המתווה שהיושב-ראש דיבר עליו בדיון הקודם. כמה נקודות נוספת שלא נאמרו בדיון, אבל נעשה אחר-כך בירור עם היושב-ראש לגבי דעתו – אני אומר את העקרונות שהוכנסו לתוך הנוסח. לגבי חלק מהעקרונות, כפי שאפשר יהיה לראות בנוסח, יש הערות של גורמים שונים, בעיקר של משרד המשפטים, שמתנגד לחלק מהדברים, הציע חלופות לחלק מהדברים. אני מציע שאני אגיד את הדברים בצורה כללית, את העקרונות, ואחר-כך נעבור סעיף-סעיף. הנקודה הראשונה שהיושב-ראש הדגיש, היא מופיעה גם בנוסח של הצו, שיש הבהרה שכל המתווה הנוכחי לא פוגע בחיסיון עורך-דין לקוח לפי פקודת הראיות. זו נקודה אחת. נקודה שנייה, החובות שיוטלו בחוק על עורכי הדין ורואי החשבון הם רק חובות של זיהוי והכרה של הלקוח. לא חובות של בקרה שוטפת או של מעקב אחרי הפעולות של הלקוח, אלא זיהוי של הלקוח, להבדיל מהפעולות שלו.
נקודה נוספת היא לגבי הסמכויות להיכנס למשרד של עורכי דין שנותן שירות עסקי. כשאני אומר עורכי דין, אני מתכוון כמובן גם לרואי חשבון. העקרונות שהיושב-ראש התווה הם שזה יהיה רק כאשר יש חשש של המפקח להפרה של הוראות החוק או הוראות הצו; ושלדבר הזה יהיה עיגון בחוק במובן הזה שכדי לשנות את העילות לכניסה של משרדים, של הפעלת הסמכות על-ידי המפקח, צריך לעבור דרך הכנסת, בין אם בשינוי של החוק, ובין אם בשינוי של צו או חקיקת משנה שתקבל את אישור הוועדה. נקודה נוספת היא שהנושא של איסור השימוש במזומן במסגרת הצעת חוק זו יורד מהפרק.
היו"ר דוד רותם
אני חושב שצריך להוריד את זה. זה נמצא בעניין אחר. כששם יקבלו החלטה, זה יחול גם על עורכי הדין ורואי החשבון.
עמית מררי
אנחנו נתייחס לזה.
אלעזר שטרן – הלשכה המשפטית
>
נקודה נוספת שלא נאמרה בדיון הקודם, אבל הוספתי אותה אחרי בירור עם היושב-ראש היא לגבי פטור או הקלות לעורכי דין, שלא יצטרכו לעשות הליך של זיהוי והכרת הלקוח לגופים ציבוריים שונים שהחשש בהם להלבנת הון הוא נמוך.
היו"ר דוד רותם
מה קורה במקרה של עורך דין של עירייה, הוא צריך לעשות הכרת לקוח?
לילך וגנר
לא, לא, לא. עורכי דין שכירים - - -
אלעזר שטרן – הלשכה המשפטית
>
לא, עורכי דין שכירים הוצאנו, אנחנו מדברים על עורכי דין חיצוניים.
היו"ר דוד רותם
עורך דין חיצוני שעובד עבור העירייה.
עמית מררי
אפשר לתת הקלות מסוימות, זה מקובל. הסיכון הוא סיכון נמוך. אבל העמדה שלנו היא שהדבר לא צריך להיות במסגרת החוק, אלא במסגרת הצו. הפטור לא צריך להיות פטור גורף.
לילך וגנר
הצענו מתווה מידתי, הקלות מידתיות - - -
אלעזר שטרן – הלשכה המשפטית
>
אדוני, אלה הם העקרונות. אני מציע שנתחיל לקרוא את הדברים ואז נעבור נקודה-נקודה. אחרי שנעבור על החוק נגיע גם לצו ולעקרונות שנמצאים בתוך הצו. להתחיל?
היו"ר דוד רותם
כן.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
"הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' )" – מה שזה לא יהיה – "התשע"ב-2012 –
1.
בחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000, אחרי סעיף 8א. לחוק יבוא:
סימן ג' – חובות המוטלות על נותן שירות עסקי –
8ב.
הטלת חובות על נותן שירות עסקי –
(א)
בפרק זה" – תיכף אני אקרא. זו בדיוק הנקודה האחרונה שממנה יצאנו. יש פה שלוש הגדרות, שאני תיכף אקריא אותן, שנועדו בדיוק בשביל ליצור רשימה של גופים שלגביהם אמור להינתן פטור או הקלות. תיכף נדון בנקודה.
עמית מררי
שוב, זו העמדה של היועץ המשפטי.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
כן. הגדרה ראשונה: ""גוף מדווח" – גוף החייב בדיווח לפי פרק ג'" – מדובר על בנקים, חברות ביטוח, נותני שירותי מטבע, מנהלי תיקים וכולי. ""מוסד ציבורי" – כל אחד מאלה: גוף מדווח, המוסדות הלאומיים ורשויות מקומיות; לעניין זה, "המוסדות הלאומיים" – ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד – המגבית המאוחדת לישראל". אני אסביר את הרציונל, ויש פה את ההערה של משרד המשפטים, שהם יסבירו את התנגדותם. הצעת החוק הממשלתית כוללת בתוכה פטור שבו על עורך הדין ועל רואה החשבון לא חלים חובות הזיהוי לגבי פעולות שהם עושים בעבור המדינה או בפיקוח בית המשפט. הרציונל לזה שנאמרו בדברי ההסבר הם שהגופים האלה הם גופים שמעצם מהותם וטבעם החשש שהם ינסו לעשות שימוש בעורך הדין או ברואה החשבון לצורך הלבנת הון הוא חשש קטן עד לא קיים. לאור הרציונל הזה, אנחנו חשבנו שנכון להוסיף גורמים נוספים שבהם מתקיים אותו רציונל, שבהם החשש לשימוש בעורך הדין לצורך ביצוע הלבנת הון הוא חשש נמוך עד לא קיים.
היו"ר דוד רותם
או מימון טרור.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
או מימון טרור, כמובן. נמוך עד לא קיים. ובהקשר הזה אנחנו תיארנו שלושה סוגים של גופים. אחד זה רשויות מקומיות, שהן רשויות שלטוניות. שלטון מקומי אמנם, אבל רשויות שלטוניות. השני זה גופים מדווחים, אלו הגופים שחלה עליהם רגולציה – גם רגולציה כללית וגם רגולציה ספציפית בתחום הלבנת ההון. הגורם השלישי הם המוסדות הלאומיים, שבהקשרים שונים בחוק יש להם סממנים דו-מהותיים, וגם בצווים אחרים של הרשות לאיסור הלבנת הון ניתנו לחלקם פטורים והקלות ממינים שונים.
לילך וגנר
העמדה שלנו היא שאכן צריכים להינתן פטורים, וחלקם פטורים משמעותיים מאוד, לגופים בהם הסיכון להלבנת הון ומימון טרור הוא נמוך. המתווה שאנחנו הצענו, כפי שציין אלעזר, קיים בצווים אחרים, הוא פטורים בצו. גם הנחנו את טיוטת הצו בפני הוועדה כדי שיהיה ברור מה עקרונות המתווה שיוצע. כמובן שיהיה דיון בנפרד על הצו ועל כל ההסדרים הפרטניים. אבל בגדול, אנחנו מציעים קטגוריות שונות. קטרוגיה אחת מתייחסת לרשויות מקומיות ומוסדות לאומיים וקטגוריה נוספת מתייחסת לתאגידים ציבוריים וגופים מדווחים.
היו"ר דוד רותם
למה שזה יהיה בצו ולא בחוק? תעתיקו את הסעיף.
לילך וגנר
אנחנו סבורים שהפטורים צריכים להיכנס לרזולוציה של איזה פטור צריך לתת לאיזה גוף בהתאם לסיכון להלבנת הון ומימון טרור הנלמד ממנו. הרזולוציה הזאת לא צריכה לבוא לידי ביטוי במסגרת החוק. אני מסכימה שבהצעת החוק הממשלתית אנחנו התייחסנו למשרדי הממשלה. ההתייחסות המפורשת הזאת בחוק נבעה משני שיקולים מרכזיים. האחד, בהמלצות ה-FATF – שהלכנו לפיהן בעקבות הביקורות הבינלאומיות והרצון של ישראל לעמוד בסטנדרטים – מופיע הנושא הזה באופן מפורש. אנחנו לא רצינו ללכת מעבר למה שההמלצות דורשות. זה שיקול אחד.
היו"ר דוד רותם
אבל ההמלצות לא קובעות אם זה יהיה בחוק או בצו.
לילך וגנר
נכון, אבל לא רצינו בחוק להרחיק לכת מעבר למה שקבוע בהמלצות.
עמית מררי
במחשבה שנייה, אפשר היה לעשות אחרת. אולי נכון היה לעשות אחרת.
לילך וגנר
נכון, אפשר היה לעשות את זה בצו. יכול מאוד להיות שאם היום היינו חושבים על זה, היינו עושים את זה בצו ומציעים מתווה דומה. כרגע אנחנו לא מבקשים לסגת מהצעת החוק, אנחנו חושבים שבמתן שירות עסקי למשרדי ממשלה הסיכון הוא נמוך מאוד ויש מקום לפטור הזה. לפיכך מקובל עלינו הנושא של הפטור.
היו"ר דוד רותם
מי ייתן את הפטור?
לילך וגנר
כרגע זה בחוק, הנושא של משרדי ממשלה. בנוגע לרשויות מקומיות ומוסדות לאומיים כהגדרתם בהצעה שהונחה בפני הוועדה, אנחנו סבורים שיש סיכון נמוך, ולגביהם הדרישות שלנו הן מאוד מינימליות. נותן שירות עסקי צריך לוודא כי מי שפנה אליו מוסמך לייצג את אותו מוסד לאומי או רשות מקומית וכי יש אישור של היועץ המשפטי באותו גוף לפעולה. לא צריך הכרת לקוח וזיהוי, הוא צריך את שתי הדרישות האלה.
משה מזרחי
מה זה קשור לחוק? למה זה צריך להיות קשור לחוק? מה זה רלוונטי?
לילך וגנר
מבטיחים שהפעולה הזאת לא נגועה בחשש כלשהו להלבנת הון.
משה מזרחי
אז את זה תכניסו בצו למשל.
לילך וגנר
נכון, אנחנו רוצים את זה בצו.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה את זה בצו. אני רוצה את זה בחוק, כי הם יכולים לשנות את הצו בכל יומיים.
לילך וגנר
הצו הוא באישור ועדת חוקה, אני אזכיר, ולא משנים אותו בכל יומיים.
היו"ר דוד רותם
אני יודע שהצו הוא באישור ועדת חוקה.
משה מזרחי
בלי לשנות את ההגדרות האלה.
היו"ר דוד רותם
אתם לא תוכלו לשנות שום צו אם זה יהיה באישור ועדת חוקה.
עמית מררי
נכון. לכן אנחנו רוצים - - -
לילך וגנר
הצו הוא באישור ועדת חוקה.
משה מזרחי
זה לא קשור למוסדות האלה עם הפטור. אז אני אומר, במקום שייקחו את זה לצו, זה נשאר בחוק, ומה שהיא אומרת, להגן ולעשות את המינימום מול המוסדות האלה שנדרש – את זה תשימו בצד. אנחנו לא צריכים להכניס את זה לחוק. רק את זה. רק את הנקודה הזאת.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
אני שם את זה כמו משרדי הממשלה, הפטור שלהם מופיע בחוק ולא בצו.
משה מזרחי
לא, לא, זה נשאר כמות שזה.
עמית מררי
אפשר - - - להעביר את מכרזי הממשלה.
לילך וגנר
אפשר להכניס גם את זה לצו.
משה מזרחי
הם רוצים לתבוע איזה משהו מינימלי. תחזרי על המשהו המינימלי הזה. הם רוצים לגבי מוסדות לאומיים ורשויות מקומיות, שזה לא משרד ממשלתי, להוסיף עוד איזה פיקוח קטן, נוסף, מינימלי, שאני לא חושב שהוא צריך להיות בחוק. אם הם רוצים, למה לא לתת להם ולהגדיר את זה בצו? עכשיו תסבירי מה אתם רוצים, רק את הנקודה הזאת.
לילך וגנר
שוב אני אחזור. אנחנו רוצים שהבן אדם שמגיע מטעם אותו מוסד לנותן השירות עסקי, נותן השירות העסקי יוודא שהוא מוסמך לפעול בשם אותו מוסד ציבורי, וכי יש אישור של היועץ המשפטי הפנימי של אותו גוף לפעולה. כמובן, מדובר רק על הפעולות הפיננסיות האלה שהחוק חל עליהם.
משה מזרחי
נהלים. זה לא צריך להיות בחוק.
לילך וגנר
אני רק רוצה להשלים בנוגע לגופים מדווחים ותאגידים ציבוריים אחרים. אנחנו חושבים שההסדר צריך להיות דומה להסדר שבצו הבנקים, שזה פטור כמעט מכל הליך הזיהוי, הצהרת נהנה, בעלי שליטה וכולי. נשארים עם שלושה עניינים שמופיעים בטופס: מקור הכספים, מטרת הפעולה וסוג הפעולה. זה בעינינו ההסדר. כמובן שאפשר לעשות דיון מקיף יותר בנוגע למהות הפטורים כשהצו יבוא לדיון בפני הוועדה. זה בגדול ההסדר שאנחנו חושבים שהוא ראוי.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, משפט אחד. אני התחלתי בדברים בדיון הקודם, ואני רוצה גם עכשיו. כמעט שרטתי את עצמי – האם אני באמת מבין את מה שאתם מבקשים, והאם אני נמצא בדיון הנכון? אני רוצה להבין, מגיע יושב-ראש הסוכנות היהודית לעורך דין, והוא מבקש ממנו להזדהות. אני רוצה להבין, את זה אתם מבקשים?
לילך וגנר
- - -
אורי מקלב
לא משנה, בצורה כזאת או בצורה אחרת. אני פשוט לא מבין.
משה מזרחי
לא, תן לי להסביר את זה.
אורי מקלב
לא, אני רוצה קודם להבין. לא משנה איזו הזדהות או תהליך של הזדהות בכל העניין הזה? אני לא מבין בכלל – אפילו עמותה שהיא רשומה, כל עמותה שהיא רשומה ברשם העמותות, גם הם צריכים להזדהות? הרי יש מסגרות קיימות, שמפקחות, שנמצאות. מה אתם רוצים? למה מטרת החוק. אני יכול להבין שרוצים שעורך דין לא ייצג משפחות פשע, הלבנות הון, בצורה מתוחכמת.
לילך וגנר
החוק לא נוגע לייצוג, הוא נוגע לביצוע פעולות פיננסיות.
אורי מקלב
לא משנה. זה כן ייצוג, לא ייצוג. מה זה ייצוג? זה כן נקרא ייצוג, למה זה לא נקרא ייצוג?
לילך וגנר
לא, חלילה.
אורי מקלב
זה שיח, זו התייעצות, זה לא משנה.
עמית מררי
זה לא חל על זה.
לילך וגנר
זו לא התייעצות, אנחנו מדברים רק על פעולות פיננסיות.
אורי מקלב
פעולות פיננסיות. מה זה משנה? הוא מייצג אותו.
לילך וגנר
למשל קניית נדל"ן עבורו. לגבי הסוכנות, כמו שהדגשנו קודם, לא נדרש הליך של זיהוי. נדרש לוודא שאותו נציג – יו"ר הסוכנות לא יבוא בעצמו לעורך דין ויבקש - - -
אורי מקלב
למה לא? הוא קורא לו. הוא לא בא, הוא קורא לו אל החדר שלו. ראש עיר קורא לעורך דין, מה יקרה אז?
עמית מררי
שוב, לא מדובר על עורכי דין שהם - - -
לילך וגנר
לא, לא עורכי הדין השכירים, אלא מי גורם רשמי - - -
אורי מקלב
מה זה לא מדובר? יש חוק. אני לא יודע מה זה לא מדובר. יש חוק, החוק צריך להגדיר דברים. יהיה בסדר זה לא בחוק.
לילך וגנר
חבר הכנסת מקלב, החרגנו את היועצים המשפטיים של אותם גופים. כמובן, הייעוץ המשפטי יוכל להרחיב לך על העניין הזה. החרגנו, הסכמנו. מדברים - - -
אורי מקלב
כל יושב-ראש עמותה שמבקש ייצוג פיננסי כזה או אחר מעורך דין צריך להזדהות? למה אתם חוששים ממנו? יש לכם מספיק רגולציה ומספיק מסגרות ששם אתם מבקרים ומפקחים על אנשים. אני לא מבין מדוע, אדוני היושב-ראש – יושב-ראש עמותה, מכל אלפי העמותות שרשומות במדינת ישראל, בשולחן הזה אנחנו דנו, הכבדנו, הרחבנו, העמקנו את הביקורת עליהם, את הפיקוח עליהם. עכשיו יש ייעוץ, אני צריך לומר עכשיו - - -
נסים זאב
עכשיו זה תכנית החיסול, זה לא מספיק להעמיק בביקורת. זה רק שלב ביניים.
עמית מררי
- - - את המסגרת שאנחנו מדברים עליה כאן.
אורי מקלב
מסגרת של ייצוג כזה או אחר לרוצח – עורך דין צריך לפקח או לבקש ממנו חובת הזדהות? זה אחד שבא להתייעצות.
עמית מררי
לא, זה לפעולות פיננסיות. זה לא רוצח.
משה מזרחי
למה אתן לא מסבירות את זה שוב כמו שצריך?
לילך וגנר
בסדר. שוב ניתן את המסגרת המשפטית להצעת החוק. יצאנו מנקודת הנחה - - -
אורי מקלב
לא הנחה. את חושבת שאני - - -
משה מזרחי
תן להן להסביר. יש לי הרגשה שיש אי-הבנה. עכשיו כשאני מקשיב לו, גם אני פחות מבין, אז תסבירו לנו למה אתם מתכוונים ומה הקשר של זה בכלל לחוק הזה.
לילך וגנר
מאה אחוז. אתם צודקים, נקדים ונאמר מה התכלית של ההצעה הזאת.
משה מזרחי
אלה דברים שנתבעים, חברו לנו את זה, זה הכול. מה הקשר?
לילך וגנר
בסדר. שלומית, היועצת המשפטית של הרשות לאיסור הלבנת הון תפרט את הרציונל.
שלומית ווגמן
המטרה של החוק הזה – אנחנו מדברים על גורמים שהם לא מוסדות פיננסיים, אבל הם עדיין משמשים כסוג של מתווכים, נותני שירות עסקי שמאפשרים לעשות פעולות פיננסיות ללקוחות. לא מדובר בהכרח בפעולות שעורך דין עושה כעורך דין, כלומר, ייצוג לקוח בבתי משפט לא נכנס בכלל לתחום הזה. נושאים שחל עליהם חיסיון לא נכנסים לכאן. אנחנו לא מדברים על - - -
משה מזרחי
לא מה לא.
שלומית ווגמן
אבל חשוב להגיד על מה זה לא חל. זה לא חל על ייעוץ ללקוח, זה לא חל על ייצוג בבית משפט.
משה מזרחי
תתרגמי את זה לשפת העם. אנחנו לא מומחים. תני דוגמה, קחי רשות מקומית, תגידי מה נדרש ממנה, מול מה, ואיזו פעולה. דוגמה פשוטה לעם.
שלומית ווגמן
בשמחה. המטרה כאן היא למנוע מצב שבו ישתמשו בעורך הדין התמים או ברואה החשבון כדי להלבין הון או לממן טרור באמצעותם. המטרה היא ליצור מצב שבו עורך הדין או רואה החשבון יבינו טוב יותר מה מתבקש, איזו פעולה מתבקשת מהם, פעולה פיננסית, והכוונה היא לשורה סגורה ומצומצמת של פעולות פיננסיות. לדוגמה: קנייה או מכירה של נדל"ן, הקמת חברות, קנייה או מכירה של עסק, ניהול נכסים עבור הלקוח.
משה מזרחי
רשות מקומית.
שלומית ווגמן
חלק חל, חלק רלוונטי וחלק לא. אם רשות מקומית לא מגיעה לעורך דין ומבקשת ממנו לפתוח עבורה חברה, זה לא חל.
משה מזרחי
מה אתם דורשים - - -
שלומית ווגמן
נושא שהוא חשוב מאוד הוא ניהול נכסים עבור הלקוח, הקמת נאמנות עבור הלקוח. פעולות שבהן עורך הדין עשוי לקבל כספים או להעביר כספים עבור הלקוח שלו, ויש חשש שהלקוח יבקש להשתמש בשמו הטוב והממורק של עורך הדין או של רואה החשבון כדי להסוות פעילות כזו.
משה מזרחי
אבל אנחנו מדברים על מוסדות. לא להיסחף.
אורי מקלב
סליחה, אני רוצה להבין, לא לעניין מכירה - - -
משה מזרחי
הדוגמה לא טובה. את רואה רשות מקומית לקחת עורך דין תמים ומנסה להלבין הון דרכו?
שלומית ווגמן
בוודאי, הנושא הזה קיים, זה קורה.
קריאה
בוודאי שזה קיים.
משה מזרחי
אני שואל. יש לנו דוגמאות כאלה?
קריאה
כן.
שלומית ווגמן
הפרקליטות תוכל להרחיב על זה.
משה מזרחי
לא ראשי עיר שמלבינים את מה שהם לוקחים מהצד, אני מדבר על - - -
נסים זאב
כמה אחוזים יש? להשכלה כללית, כמה מוסדות מצאתם שמלבינים הון בדרך הזאת? אם יש מקרה אחד, האם צריכים לגזור גזירה על הציבור?
שלומית ווגמן
עוד לפני הדוגמאות, אני חייבת לומר שכאן אנחנו נמצאים ברמה של סטנדרט בינלאומי, שגם אם כאן קונקרטית אנחנו לא – הכוונה היא לא לגורם כזה או אחר, אלא כקונספט שבו שימוש בעורכי דין ורואי חשבון עשוי להוות אמצעי להסתיר את הפעילות הזו. והכוונה היא לא להתייחס לעירייה זו או אחרת, אלא לקונספט שהוכר בסטנדרטים הבינלאומיים, ובהיבט הזה מדינת ישראל צריכה לתת לזה מענה. כמובן, כמו שביתר הצווים כשיש סיכון נמוך – ואני מסכימה שעירייה, ככלל, זה דבר בסיכון נמוך – יש לזה מענה בצווים, כמו שיש לנו היום בצו הבנקים. ישנם שורה של פטורים למוסדות ציבוריים כאלו ואחרים שכשהם מגיעים לבנק הם לא צריכים לעבור את כל התהליך. לצורך העניין, אם זו חברה ממשלתית, היא לא צריכה לבוא להציג את מסמכי הקמת החברה, אלא מספיק להסתמך על דבר החיקוק שמכוחו זה חוקק. לא צריך לתת הצהרת נהנה, כי ברור לנו כאן מי הנהנה.
הדבר מקובל וקיים היום בכל יתר הצווים, שיש שורה של פטורים שמתאימים למצבים בסיכון נמוך יותר. וזאת הכוונה גם כאן. במצבים שבהם הסיכון הוא נמוך יותר, לא לתת איזשהו אישור לעורך דין כשמדובר בגוף עם אפס סיכון ולא משנה מה, כי זה לא הדבר. ההמלצות הבינלאומיות מתייחסות לכך רק לגבי שירות עבור מוסד ממשלתי פר-אקסלנס, אבל לא לגבי יתר הגופים שלא ברורה מידת הפיקוח שלהם ואם הם מפוקחים ומבוקרים על-ידי גורם זה או אחר. ההצעה שהגענו אליה כאן היא להכיר בכך שמדובר בגופים עם סיכון נמוך משמעותית, ובהתאם, לתת להם פטורים רחבים מאוד מדברים שצריך לברר. יחד עם זאת, אנחנו לא רוצים לשדר את המסר שלעורך דין יש אישור - - -
נסים זאב
למה שזה לא יהיה ההיפך?
שלומית ווגמן
- - שכל מה שקשור לגופים האלה או לעמותות למשל - - -
נסים זאב
כשיש לכם חשדות. זה צריך להיות ההיפך. כשאני חושד בגוף מסוים שאולי הוא מלבין כספים, אולי הוא גורם עוין, אז אותו תחקרו לעומק, כמו שפה, ברוך ה', עושים עומק ורוחב, שנתיים מטרטרים גופים, פשוט ביזיון למדינה הזאת. אני מרגיש שמתעללים בגופים הציבוריים. מתעללים. רוצים למחוק אותם. תגידו שאתם רוצים למחוק גופים וולונטריים, וזה מה שהולך לקרות, אני אומר לך את זה. לכן אני אומר, צריך ללכת בכיוון ההפוך. זאת אומרת, כשאני חושד ויש סבירות לחשד כזה או אחר, אני בעד לחקור כמה שיותר לעומק. אבל סתם גופים ציבוריים וולונטריים שעוזרים ומסייעים, אני לא חושב - - -
אורי מקלב
כמה דרכים יש לכם מול אותם גופים ציבוריים כשיש לכם חשד להלבנת הון? כל הגופים הציבוריים האלה שמאוגדים – אתם יודעים כמה דרכים יש לכם להיכנס בביקורת כזאת או בביקורת אחרת, לתפיסת מסמכים? חסר לכם? אתם רוצים לעשות את זה דרך עורך דין? קודם כל, אני מופתע – וסלחו לי אתם, לשכת עורכי הדין – זה נראה שאתם מסרתם, או שאתם לא מבינים על מה - - -
משה מזרחי
יש לי תשובה בשבילך, כי חצי מהמוסדות האלה לא מפוקחים ולא מבוקרים.
אורי מקלב
- - אין דבר כזה. אתם לא שומרים על הכבוד של המקצוע שלכם. אתם לא מבינים - - -
משה מזרחי
אל תהיו - - - בהלבנת הון. קודם שהמוסדות האלה יהיו פתוחים גם לציבור וגם לביקורת, ואז אנחנו נדע. אבל גם אני לא הבנתי – סליחה שאני קוטע אותך, כדי שנהיה ממוקדים – מה אתם מצפים? אני לא מכיר רשות מקומית שלוקחת עורך דין להשקיע באיי קיימן ולפתוח שם כדי להחביא חלק מהתקציב שלה. לא צריך ללכת רחוק. אם יש לכם דוגמאות כאלה, תגידו לנו, אבל אל תיסחפו. אני הבנתי שאתם רוצים ליצור מנגנון טכני כדי להבטיח שגם אם יש 0.0 מחשבה שזה קורה, שזה לא יקרה. מה המנגנון הזה?
אורי מקלב
בכל זאת, הוא קטע אותי באמצע, אז תענו לכולם ביחד. אני מנסה לדמיין לעצמי סיטואציות. מגיע בנק – אתם דורשים מבנקים, ממוסדות ציבוריים. זו בושה, הוויכוח שהיה לכם לגבי המוסדות הלאומיים, המוסדות הציוניים. על זה הוויכוח, אם הוא חייב להזדהות או לא, אתם מוכנים להקל על גופים מסוימים בעסקאות פיננסיות. אני רוצה להבין, כשראש הסוכנות נפגש עם עורך דין, הוא צריך לשאול את עורך הדין: לגבי מה אתה רוצה להיפגש איתי עכשיו, על עסקה, על מכירת נכס? אז אני רוצה קודם כל לזהות אותך ואני רוצה לזהות עם מי אני מדבר. הוא יזהה אותו, הוא יושב ליד השולחן. הוא צריך לשבת ליד על השולחן, לחבוש את הקסקט ואז הוא יזהה אותו בעניין הזה.
משה מזרחי
הוא שואל את אותה שאלה שאני שאלתי אותך. איך שלא יהיה - - -
שלומית ווגמן
היו מקרים - - -
אורי מקלב
איך אתם יודעים? היה כאן דיון על הנש"מים, על כל השלוחות האלה של המרת מטבע. הם נאבקו על העצמאות שלהם הרבה יותר מאשר אתם כלשכות עורכי הדין נאבקים על העצמאות שלכם מול לקוחות. ממה נפשך – אם החלטתם שאתם לא פוגעים – אני מבין שהיושב-ראש עמד על כך. עמדת על כך ביושר, לא רק בגלל שאתה עורך דין, שזה לא יפגע בחיסיון של הלקוח, אז אין בזה שום תועלת. מה אתם רוצים שירשמו? זה מבזה את המקצוע, זה חוסר אמון במוסדות. או שאתם לא יכולים להגיע לשום דבר ואתם עושים - - -
היו"ר דוד רותם
זה חוסר אמון בעורכי הדין.
אורי מקלב
זה מסע הפחדה שיש מול עורכי הדין - -
עמית מררי
זה בדיוק הפוך. עורך דין עבריין - - -
אורי מקלב
- - - אתם צריכים לרשום, אם אנחנו נרצה להתמקד בך, אנחנו נוכל להתמקד בך, אם עשית או לא עשית.
שלומית ווגמן
החוק לא חל עליו.
אורי מקלב
איפה נשמע דבר כזה, שמדינה מתוקנת עובדת ככה מול גופים מסודרים?
משה מזרחי
נפל לי האסימון למה מקלב נזעם. הוא חושב שאתם רוצים להתגנב בדלת האחורית למוסדות הלא שקופים האלה.
אורי מקלב
לא, הם לא יצליחו. אם הם יעשו את המשחקים האלה, הם לא יצליחו גם עם עורכי הדין.
לילך וגנר
מוסד כזה שפותח חשבון בנק - - - כל החובות. אין פה החרגה.
משה מזרחי
תסבירו מה אתם דורשים.
לילך וגנר
הטענות האלה כאילו נכונות במקרה - - -
אורי מקלב
אי-אפשר להבין את מה שאתם מסבירים. אתם מסבירים במילים בלי קשר למציאות. איך יעבוד העסק הזה?
משה מזרחי
אין הצבעה היום.
נסים זאב
אין הצבעה?
היו"ר דוד רותם
אין.
אורי מקלב
איזה הצבעה? צריך למחוק את כל החוק הזה.
שרון פרידמן
חבר הכנסת מקלב, אפשר לנסות להפיס את דעתך?
אורי מקלב
אני לא הקובע. ביקשתי מעורכי הדין.
שרון פרידמן
חבר הכנסת מקלב, אני אנסה להפיס את דעתך, למרות שאני רואה שזו לא משימה קלה.
אורי מקלב
רק אם זה יהיה הגיוני וסביר.
שרון פרידמן
המטרה היא לא לנסות ולמחוק שום מקצוע, ואין קשר בין הנש"מים שהחובות שלהם מול החובות של עורכי הדין הם הרבה יותר רחבים, והרבה יותר דקדקניים. חובות דיווח אין בכלל על עורכי דין.
אורי מקלב
אתם הבאתם אותו דבר והיושב-ראש לא הסכים. אל תתיימר מדי. אתה הבאת וראית אותם כמו הנש"מים. זו נקודת החשיבה שלך וזו נקודת ההתחלה שלך.
שרון פרידמן
כי כך אני חושב שראוי. כי כך אני חושב שראוי.
אורי מקלב
בוא נבין איפה הוויכוחים בינינו.
שרון פרידמן
נכון, כך אני חושב שראוי, ואנחנו התפשרנו לאור עמדת הוועדה.
אורי מקלב
אתה רואה את הבנקים ואת כל הגופים האלה כמו הנש"מים.
שרון פרידמן
נכון. לגבי שאלתך - -
אורי מקלב
אז איך תצליח לשכנע אותי? איך תצליח?
שרון פרידמן
- - לא חושדים באף אחד, כמו שכשמטילים חובות על הבנקים לא חושדים בכל הבנקים, וכמו שכשמטילים על הנש"מים לא חושדים בכל הנש"מים. חוששים מהניסיון שייעשה לניצול אותם מוסדות. כשבן אדם הולך לעורך דין ואומר לו תנהל לי את הכספים, מבחינה מהותית, מה ההבדל אם הוא ילך לבנק ויאמר לו תנהל לי את הכספים, ואז יש חובות דיווח מוגברות, מאשר שהוא הולך לעורך דין ואומר לו תנהל לי את הכספים? במקרה כזה, רצינו לפחות את המינימום של חובת זיהוי.
אורי מקלב
אבל איך עורך הדין מנהל את זה? דרך הבנקים, שם יש את הביקורת.
שרון פרידמן
לא בהכרח. לא בהכרח, ואני יכול לתת לך מספר תיקים שזה לא דרך הבנקים.
משה מזרחי
של מי החובה תהיה, של עורך הדין או של המוסד?
שרון פרידמן
למשל, תיק אולמרט לא היה באמצעות הבנקים.
אורי מקלב
מה זה תיק אולמרט? יש לו כמה תיקים. אני לא יודע על איזה תיק אתה מדבר.
שרון פרידמן
זה תיק שכבר היה. זו דוגמה. אדוני שאל גם על המלכ"רים. לשאלתך, בפרקליטות אנחנו מתעסקים הרבה עם מלכ"רים, ששם עורכי דין של מלכ"רים נוצלו על-ידי מלכ"רים וקנו מקרקעין במיליונים לא על השמות האמתיים. אדוני שאל על המלכ"רים, אז אני משיב לו על המלכ"רים. המטרה היא לא לחפש את עורך הדין, אלא לחפש את מי שבא לשירותיו של עורך הדין ומנסה לנצל את עורך הדין כדי שעורך הדין ייתן שירות לא למי שהוא חושב שהוא נותן שירות.
אורי מקלב
יש לכם מספיק כלים לקחת את אותם - - -
שרון פרידמן
אין לנו כלים.
אורי מקלב
יש לכם.
שרון פרידמן
אין כלים. כשאדם עושה את זה באמצעות עורך דין - - -
אורי מקלב
יש לכם ביקורת כזאת וביקורת אחרת - -
שרון פרידמן
איזה ביקורת?
אורי מקלב
- - ורואה חשבון - -
שרון פרידמן
איזה ביקורת יש - - -
אורי מקלב
בכל הגופים האלה, בכל המלכ"רים, אתם יכולים לקחת גופים חיצוניים, אישרנו להם. סמכויות פיקוח, סמכויות תפיסה.
שרון פרידמן
אני מנסה להשיב, אדוני. אין שום סמכות תפיסה. איזה סמכות תפיסה?
אורי מקלב
ודאי, של מסמכים. אנחנו אישרנו פה, על השולחן הזה, את הכול.
שרון פרידמן
כשאדם הולך לעורך דין ואומר לו תקנה לי נכס באיי קיימן - - -
אורי מקלב
- - -
שרון פרידמן
אני עונה לאדוני. כשאדם הולך לעורך דין ואומר לעורך הדין תקנה לי נכס באיי קיימן ב-20 מיליון שקל עם מניות למוכ"ז, איזה כלים יש לנו? כלום, אפס כלים.
אורי מקלב
אז מה אתם רוצים עכשיו? האם - - -
שרון פרידמן
אנחנו בסך הכול רוצים שעורך הדין יגיד - - -
אורי מקלב
אם הוא עשה עסקה כשרה - - -
שרון פרידמן
אדוני שאל. אנחנו בסך הכול רוצים שעורך הדין ישאל אותו עבור מי הנכס, מה הם המקורות הכספיים, נקודה. לא דיווח לאף אחד כמו שיש על הנש"מים, אדוני. נש"מים צריכים לדווח על פעולה רגילה, על פעולה לא רגילה. על עורך דין אין שום חובות דיווח.
אורי מקלב
לכן ביקשתם מהמוסדות הלאומיים, בגלל הדבר הזה. מבנקים. על מה אתם מדברים?
שלומית ווגמן
מדובר בעורכי דין חיצוניים.
שרון פרידמן
עכשיו אדוני עובר למוסדות הלאומיים.
אורי מקלב
אתה מביא את מקרי הקיצון, שגם לזה יש פתרון. אתה רוצה להחיל כלל על כל המערכות.
שרון פרידמן
אני מכבד מאוד את אדוני, ולכן על כל שאלה אני אנסה לענות לו תשובה.
אורי מקלב
זה משהו לא נורמלי.
שרון פרידמן
אני מכבד את אדוני, ולכן על כל שאלה אני אנסה להגיב תשובה. אדוני שאל לגבי מוסדות לאומיים. לא באנו על מוסדות לאומיים, אלא ביקשו להוציא אותם. מלכתחילה, אנחנו לאו דווקא סימנו אותם.
אורי מקלב
אבל החלתם את זה גם עליהם.
שרון פרידמן
כשביקשו להוציא, אמרנו דבר אחד נברר, כשבא אליך מישהו, תברר אתה עורך הדין שבאמת בא אליך המוסד הלאומי, זה הכול.
אורי מקלב
אם הוא באמת שרנסקי או לא שרנסקי.
שרון פרידמן
נגיד שאני בא מחר לעורך דין ואומר לו תקנה לי באיי קיימן נכס, אני עושה את זה עבור מפעל ציבורי. כל מה שהוא צריך לברר, שאכן המוסד הלאומי ביקש ממנו, מה לא בסדר בזה?
אורי מקלב
עורכי הדין התמימים האלה. אתם עושים צחוק מהאינטליגנציה שלנו ומהאינטליגנציה שלכם. עכשיו נשמע את לשכת עורכי הדין.
שלומית ווגמן
שהפעולה מאושרת על-ידי עורך הדין הפנימי של החברה. מדובר במקרה של עורכי דין חיצוניים לחברה.
אורי מקלב
מה זה משנה?
שלומית ווגמן
כשמדובר בעורך דין חיצוני שעובד - - -
אורי מקלב
ודאי, זו לא מסגרת הפעילות הרגילה שלו, הוא מתעניין. הוא בסך הכול בא להתייעץ, הוא עוד לא עשה עסקה.
שרון פרידמן
ייעוץ לא נכלל בצו הזה.
משה מזרחי
לא נכנס.
אורי מקלב
לא, אבל הוא צריך לשאול אותו. הוא צריך לשאול אותו למה הייעוץ הזה, למה אתה רוצה להגיע?
שרון פרידמן
לא. לא. אם הוא קונה נכס הוא צריך לשאול אותו.
אורי מקלב
איך הוא יודע בסוף? עד ההסכם עצמו, הוא יכול לייעץ לו? מה הרווחת? אני שואל אותו, עד הייעוץ עצמו, עד ההסכמה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
לא בטוח. לפי ההצעות שלכם בצו, זה לא בטוח.
לילך וגנר
אם הוא נותן לו ייפוי כוח לפני לבצע פעולה מסוימת, זה יחול.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
כרגע הוא נותן לו ייפוי כוח כללי, והוא רק מתייעץ. הוא חותם אתו על הסכם שכר טרחה.
לילך וגנר
שוב, אני אקדים ואומר, גם הדיונים האלה, לדעתנו, הם קצת מוקדמים. גלשנו לשאלה של מועד ביצוע הכרת הלקוח, שגם בנושא הזה הסכמנו שתהיה הסמכה לקבוע את המועדים האלה בחקיקה הראשית.
אורי מקלב
זה משקף את האבסורד שלכם. זה משקף את האבסורד.
לילך וגנר
הצענו מתווה בצו מתי יהיו המועדים האלה וחלופות, לאחר שהתייעצנו עם נותני השירותים.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
מה שניסיתי להבהיר, שלפי שאלתו של חבר הכנסת מקלב, יכול להיות מצב – אם אני עורך דין והדבר הראשון שאני עושה כשבא אלי לקוח הוא מחתים אותו על הסכם שכר טרחה או על ייפוי כוח כללי, בשלב הזה, אפילו שזה רק ייעוץ - - -
עמית מררי
הכוונה היא להחריג ייעוץ.
לילך וגנר
בדיוק. אנחנו לא התכוונו - - -
היו"ר דוד רותם
שנייה אחת. רק רגע, סליחה. יעל גרוסמן, בבקשה.
יעל גרוסמן
אדוני, תודה על רשות הדיבור. אני חושבת שמה שקורה כאן הוא בעייתי מאוד. אני מסכימה עם חברי הכנסת שעורכי הדין לא מבינים מה הולך לקרות. הם ישנים. כשהם יתעוררו ויבינו מה קורה כאן, הם לא יאמינו למראה עיניהם. יש פה אי-אמון במקצוע עריכת הדין. לגוף העניין, יש פה חוק, שההגדרות בו – עוד לפני שהגענו לשאלה מיהם הגורמים שמקבלים פטורים, שזאת השאלה שהתחלנו ממנה משום מה, בשעה שהשאלה הראשונה היא על מי חלות החובות ולא על איזה גורמים חלים - - -
אורי מקלב
אני ניסיתי להשחיל את הדברים האלה משם. זו הייתה האפשרות היחידה שלי, להשחיל משם. לא התכוונתי לזה.
יעל גרוסמן
היכן חלים הפטורים. אם אנחנו שואלים את עצמנו באילו סיטואציות חלות החובות, שזה מוגדר פה בחוק – א', מוגדר פה מיהו לקוח, וב', מוגדר פה מיהו נותן שירות עסקי. אנחנו מבינים שאי-אפשר להבין באיזה סיטואציה עורך הדין צריך לזהות את הלקוח. ראשית, אנחנו לא תמיד יודעים מי זה לקוח. אבל הרבה יותר גרוע מזה, אם אנחנו מסתכלים כאן בהגדרה מיהו נותן שירות עסקי לא ניתן להבין את ההגדרה הזאת, זאת הגדרה שמתורגמת מההמלצות הבינלאומיות, ושום עורך דין לא מסוגל לפרש היום את ההגדרות המוזרות האלה. מה זה נקרא? האם עורך דין שרק מקים חברה במובן של רישום שלה ברשם החברות הוא עורך דין שמקים חברה? ואם כן, למה הוא צריך לעשות חובת זיהוי? הרי בכלל לא עובר דרכו כסף. אם מדובר בעורך דין שמקבל פיזית כסף ליד, בבקשה לרשום את זה, כדי שנבין על מה מדובר. גם אז הפתרון, כפי שנאמר על-ידי חבר הכנסת מקלב הוא שממילא הכסף הולך לבנק, וממילא הבנק כבר עושה את הזיהוי. אבל לפחות נבין מיהם עורכי הדין ומהן הסיטואציות שבהן חלות החובות בשעה שההגדרות כאן הן כל כך מעורפלות, ששום אדם סביר לא יכול להבין בכלל מתי הן חלות.
לגוף העניין, אחרי שנעבור את ההגדרות המעורפלות האלה – ואחת-אחת הן פגומות ולא מובנות, כולל כשחברה צריכה לזהות מיהו בעל שליטה. להגדרה מי הוא בעל שליטה – שולחים אותנו לחוק ניירות ערך. בחוק ניירות ערך ההגדרה של בעל שליטה היא הגדרה מורכבת מאוד. כל אחד מהנושאים פה הוא נושא שאין ממנו מוצא. אבל נניח שעברנו את כל זה, ונניח שהבנו את כל ההגדרות, ונניח שאנחנו יודעים באיזה סיטואציה עורך הדין צריך לדווח, יש לנו כאן דבר הרבה יותר בעייתי והרבה יותר ראשוני, ואת זה היושב-ראש ניסה לפתור על-ידי כך שהוא אמר שניתן יהיה להיכנס למשרדו של עורך הדין ולדרוש הצגה של המסמכים רק כשיש חשש להפרה של הצו. אנחנו מכירים את זה מצווים אחרים. מה הפירוש שיש הפרה של הצו? כל הפרה הכי קטנה היא הפרה של הצו. זאת אומרת שאם עורך הדין – אפילו בטעות, בגלל שהוא לא הבין – זיהה את הלקוח באמצעות המסמך הלא נכון, שלא לדבר על כך שהוא לא הבין בצורה מהותית יותר - - -
היו"ר דוד רותם
אנחנו נקבע שיהיה טופס שהלקוח יצטרך למלא. לא עורך הדין יעשה חקירה.
אורי מקלב
אבל הוא צריך לזהות.
יעל גרוסמן
אדוני, הטופס הזה הוא טופס מאוד מורכב להבנה.
היו"ר דוד רותם
את עושה את עורכי הדין מטומטמים?
יעל גרמן
לא אדוני, בתוך עמי אני יושבת, ואני יודעת שכאשר הצו הזה יגיע לביצוע הוא יעורר אין ספור בעיות. הוא יאפשר לרשויות להיכנס למשרדי עורכי הדין בטענה שהם הפרו את החובות על-פי הצו הזה, ומקצוע עריכת הדין יינזק נזק שלא ניתן יהיה לתיקון.
היו"ר דוד רותם
לא יינזק.
אורי מקלב
יש לי שאלה לעורכת הדין גרוסמן. נניח שהכול יתקבל כפי שהם רוצים היום במצב הזה, כולל ההגבלה שזה לא מפר חיסיון לקוח עורך דין או רואה חשבון לקוח, באופן מעשי, אותם עורכי הדין המתוחכמים שיחתמו – אין לזה שום משמעות. זה - - - בזה נגמר הסיפור.
יעל גרוסמן
בוודאי אדוני. הרי כאשר רוצים להעלים עין מהשאלה מיהו הלקוח ולצורך מה הוא מבצע את הפעולה, שום טופס שממלאים ושום שאלה ששואלים לא תסייע על מנת להימנע מכך. כאשר עורך הדין רוצה להעלים עין, הוא יעלים עין, וכאשר הלקוח רוצה לרמות אותו, הוא ירמה אותו. כאשר עורך הדין רוצה לחשוד ובכל זאת לבצע את הפעולה, הוא יעשה אותה. כל המערך הזה שהולך לענות את כל ציבור עורכי הדין, להקשות על מתן השירות המקצועי ולערער את האמון של הלקוחות בעורכי הדין, כל המערך הזה לא יועיל כהוא זה.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, כעורך דין פלילי לשעבר – במסגרת מלביני ההון למשפחות הפשע, יש שם גם מסגרת של חיסולים, לא רק הלבנות הון. אני מניח שיש ייעוץ לפני זה, לאותם אנשים של אותן משפחות, אותם מתוחכמים, אותם החיסולים המתוחכמים והמסועפים, ושליחים שלהם – אני מניח שיכולה להיות בצורה כזו או אחרת התייעצות עם עורכי דין במסגרת של מה יהיה לי ואיך יהיה לי.
היו"ר דוד רותם
זה לא קשור לעניין של הלבנת הון.
אורי מקלב
למה לשם הם לא נכנסים? למה בדברים האלה לא צריך להיות - - -
שלומית ווגמן
זה חיסיון עורך דין לקוח.
קריאה
אלו לא עבירות פיננסיות, זה לא קשור לייעוץ.
אורי מקלב
מה חיסיון לקוח? מה זה? אלו דברים של נפשות, שחיי אדם תלויים בו. היית צריך להקשות, היית צריך להזדהות אם אתה לא קשור למשפחות האלה, ואז אתה צריך לרשום את זה. מדוע? למה בעניינים הכספיים - - -
עינת גדעוני
ברגע שעורך הדין מעורב בעבירה, מעורב - - -
אורי מקלב
הוא לא מעורב בעבירה, בא - - -
עינת גדעוני
- - כשבאים להתייעץ אתו על - - -
אורי מקלב
לא באים להתייעץ אתו ממש. שואלים שאלות – מה קורה כך - - -
עינת גדעוני
לא משנה, ברגע שהשיח הוא לצורך אחת המטרות שאתה אמרת, לא חל חיסיון. חיסיון הוא על שירות עורך דין לגיטימי, לא על שירות לא לגיטימי.
אורי מקלב
נכון, אבל הוא בא להתייעץ אתו. למה שהוא לא יזהה אותו?
היו"ר דוד רותם
לא, סליחה, אם אני באתי לעורך הדין ואני מספר לו מה עשיתי - - -
עמית מררי
זה משהו אחר.
עינת גדעוני
זה משהו אחר. זה לפני הפעולה, זה משהו אחר.
היו"ר דוד רותם
זה נכנס לתוך החיסיון.
עמית מררי
זה משהו אחר, אבל ייעוץ לפני עשיית פעולה שהיא עבירה - - -
היו"ר דוד רותם
לא, זה לא.
אורי מקלב
בסדר, בדברים האלה, למה שם לא אכפת להם? שם תפעילו את הרגולציה שלכם, שצריך לזהות. יש שם הרבה סעיפים עד שמגיעים לשלב הזה. שם אתם לא נמצאים. אלו אותן משפחות פשע, אותה הלבנת הון.
שריג דמארי
אני רוצה להוסיף עוד על הנקודות שעלו, גם מהזווית של הלשכה, כדי שיהיה ברור עד כמה הנושא הזה הוא סבוך ועד כמה הוא כן נידון, ועד כמה הוא מובן, גם מהזווית שלנו. יש קושי נוסף. הלא מטרת כל העניין הזה היא ליצור הליך שאינהרנטית – ואת זה העלינו כבר בישיבה הקודמת ולפני שנתיים אפילו, יותר. החיסיון, גם אם שמים אותו בצד, כי הוא מוגן – גם על זה יש סימני שאלה – כל התחקור והתשאול של הלקוח הוא בעייתי. זאת אומרת, עוד מעבר לאבסורדים שהעלה חבר הכנסת מקלב על זיהוי דמות מוכרת ומכובדת יש גם קשיים כשבא לקוח להתייעץ. הלא אף פעם לא בא לקוח ואומר רק פעולה אחת. בישראל זה יותר נפוץ מאירופה, ולכן ייבוא הדינים האירופיים הוא קצת מעוות – השירות בישראל הוא רחב יותר. אין עורכי דין שהם משרד משפחה שנותן רק שירותים פיננסיים. עורך דין כאן תמיד מייצג. במסגרת אותה סוגיה, תחקור ותשאול, יש לנו קושי שהוא פוגע במרקם, שמשרד המשפטים, למרות הישיבות שעשינו אתם, עדיין חשים שלא צריך להגן עליו כפי שאנחנו רואים.
זאת אומרת, מעבר לשאלות החיסיון, אנחנו רוצים להגן גם על מערכת היחסים, וזה האינטרס שנדחק הצדה בטיוטת הצו שעומדת. זה אינטרס שנדחק הצדה בוודאי בחוק, וזה אינטרס שלמרות שהשמענו טענות, דחו אותן. זה לא מוסכם עלינו. ולכן זה רק מחדד את הקשיים שתשאול ותחקור הלקוח אינהרנטית פוגע במערכת היחסים. ויותר מכך, דורשים מאתנו בחוק – וגם זאת נקודה שהועלתה על-ידנו וגם נדחתה – לבצע איזשהו סוג של אימות לנתונים שאנחנו מקבלים. נכון שהאימות עכשיו הוא מרוכך יותר מהגרסה הראשונית, אבל עדיין, הוא נמצא שם. אימות שעורך דין צריך לעשות באמצעים סבירים זה משהו שאנחנו לא יכולים להסכים לו. אנחנו לא יודעים מה זה אמצעים סבירים. אנחנו לא יודעים מה המשמעות אם הוא לא אימת את זה נכון. ולכן על הקשיים האלה רק מחדדים את העניין שאנחנו צריכים לעשות ליבון אמתי. שמעתי מהרשויות, ושמעתי שני אנשים שאומרים זאת, שהם התייעצו עם הגורמים המוסמכים, זאת אומרת, גם עם לשכת עורכי הדין. אבל התוצאה היא שדוחים את הטענות שלנו. אם לכאורה זה משקף את העמדות שלנו, אז אנחנו רוצים להבהיר חד-משמעית שזה לא נכון.
אורי מקלב
אבל אתם אומרים שבכלל לא קיימתם דיון רחב אצלכם בעניין.
שריג דמארי
אנחנו קיימנו דיון.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה את הכלל האתי. אני מבין שמחר מתכנס הוועד המרכזי, ובתחילת יולי מתכנסת המועצה הארצית.
שריג דמארי
זה התכנון.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להיות בטוח, כי אם אתם לא תאשרו את הכלל האתי ותביאו אותו אלינו, אז אני אחוקק את זה ואתם תקבלו את הכול דרך צו.
שריג דמארי
זה מובן. אדוני גם לא ראה מכתב כי הוא נשלח באיחור. יש מכתב לאדוני - - -
היו"ר דוד רותם
קיבלתי אותו.
דורית ואג
בזה הרגע קיבלנו אותו.
שריג דמארי
יפה. אז אם כך, אני מתנצל. זה נכון, זאת הכוונה, ואנחנו עמלים על כך. המטרה הערכית – זה עלה בישיבה הקודמת כאן – מבחינת הרשויות – וזאת מטרה מבורכת – הם רוצים לחנך ציבור שומרי חוק. החוק הזה לא בא להתמודד עם העבריינים ועם אלה שמתחכמים. מטרתו של החוק הזה היא לחנך – כך טוענים אנשי הרשויות. יש קושי רב לחנך באמצעות החוק, ואדוני צודק מאוד. מה שאדוני העלה, אנחנו ניקח בתשומת לב רבה את הערתו של אדוני, ואני מקווה שיהיו לנו בשורות בקרוב בעניין הזה.
היו"ר דוד רותם
כדאי שיהיו לכם בשורות, כי אני מודיע לך, אני אקבע ישיבה לשבוע הראשון של יולי.
שריג דמארי
אני אסביר לאדוני, המועצה אמורה להתכנס – כך התכנון.
דורית ואג
מה זה אומר תחילת יולי?
שריג דמארי
תחילת יולי.
היו"ר דוד רותם
אני אגמור את החוק הזה עוד במושב הזה, לפני הפגרה.
שריג דמארי
בסדר גמור. סדר הדברים, כפי שהוסבר לי, כדי שיובהר גם לאדוני, לאחר כינוס המועצה – ששם הכוונה לאשר את המתווה – זה עובר לוועדת רביזיה בלשכה, שגם שם נאיץ את זה. הם מנסחים, ואז זה חוזר לאישור המועצה. ואז הכלל מוחל.
היו"ר דוד רותם
תעשו את הכול עד לתחילת יולי.
שריג דמארי
המועצה מתכנסת להתייעצות ראשונית בתחילת יולי. זה בלתי אפשרי בתחילת יולי. ההערכה שאני שמעתי מדברת על סוף התהליך – חודשיים-שלושה מהיום. סוף התהליך.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, זה לא ייקח חודשיים או שלושה כי אני כבר אומר לכם שבמחצית יולי אני אחוקק את החוק הזה, ואז אתם תיתקעו עם הצו שלהם.
אורי מקלב
אתם יכולים להסביר לאנשים פשוטים שאינם משפטנים מה זה הכלל האתי?
שריג דמארי
כמובן אדוני, ניקח זאת לתשומת לבנו.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
לבקשת חבר הכנסת, אני אסביר. יש הבדל בין המתווה הראשוני שהצעת החוק הממשלתית באה אתו לבין המתווה שכרגע מונח על השולחן. במתווה הראשוני, עורך הדין היה צריך להיות כמו כל אחד מהגורמים האחרים, ולא רק לזהות את הלקוחות שלו, אלא גם לדווח עליהם לרשות לאיסור הלבנת הון. בעקבות ההערות של הוועדה הגיעו לפשרה בנקודה הזאת. לפי הפשרה הזאת, חובות הדיווח יורדות, אבל מה כן נשאר? יש פה משהו משולב. מצד אחד, עורך הדין נדרש לזהות את הלקוחות שלו, ולזהות במובן הרחב. זאת אומרת, לא רק זיהוי טכני של מספר תעודת הזהות שלו, אלא להכיר מיהו, מה הוא מבקש לעשות אצלו, מאיפה הכסף, וכולי. מה שנקרא הכרת הלקוח. זה בפן של הצו. מצד שני, את הצו הזה ישלים כלל אתי שיחוקק על-ידי המועצה הארצית ללשכת עורכי הדין שיאמר אם אתה, עורך הדין, חשבת שפעולה מסוימת שהלקוח שלך מבקש ממך לבצע היא פעולה בסיכון גבוה, פעולה שמרחבת מעליה עננה של חשד להלבנת הון, אל תבצע את הפעולה. איך עורך הדין אמור לדעת אם זו פעולה שמרחף מעליה חשש להלבנת הון? זה חלק מהעסקה, בין היתר, על-ידי הזיהוי של הלקוח, על-ידי הכרה שלו. ככל שהוא יכיר אותו יותר, ידע מיהו ומהו, מה המטרות שלו ומאיפה הכספים שלו, לפי התפיסה של המתווה הזה, הוא יוכל להבין טוב יותר מה טיב הפעולה שמבוקשת ממנו לבצע, ולפי זה להחליט אם לבצע את הפעולה או לא. הכלל האתי הוא המשלים של המתווה הזה.
שריג דמארי
רק כדי להבהיר – וזאת נקודה שיש הבדל מהותי, למרות שהיא נשמעת אותו דבר - - -
היו"ר דוד רותם
אתם ראיתם את הכלל האתי שהם רוצים להעביר?
לילך וגנר
הועבר אלינו מסמך שגם הועבר לוועדה עם המתווה הכללי של הכלל האתי.
היו"ר דוד רותם
זה מקובל עליכם?
עמית מררי
בגדול, מקובל עלינו.
שלומית ווגמן
ובינתיים נאמר לנו שיהיה מתווה אחר. אנחנו לא מכירים אותו.
שריג דמארי
אני אסביר אדוני. אנחנו מדברים על מתווה מעודכן יותר, כי הקושי האמתי הוא שאם עורך הדין נדרש לתחקר את הלקוח, להבדיל מלקבל את האינפורמציה, כי הוא מקבל אותה ממילא, התחקור הוא בעייתי. זה משהו שהוא קשה מאוד. אפשר להרחיב, אני לא ארחיב עכשיו. ולכן במתווה שאותו אנחנו מגבשים יהיה שיקוף של פעולה שממילא עורך דין עושה. עורך דין ממילא עושה אנליזה כלפי עצמו וכלפי הלקוח עד כמה הפעולה הזאת היא בעייתית כשמדובר בפעולה פיננסית. הוא לא מתנדב לסכן את עצמו. במסגרת אותה פעולה שהוא ממילא עושה, יחולו עליו חובות שאנחנו יכולים לחיות איתן בשלום. אני לא יכול עוד להציג, כי זה עוד בבישול וזו עוד לא עמדה רשמית של הלשכה. אני חייב לציין את עמדה הרשמית של הלשכה. אני מקווה מאוד, וכך אני מאמין, שבתחילת יולי כבר יהיה לנו את המתווה בצנרת, ואז נדע גם באיזה תאריך הוא אמור להיות מאושר, גם אם זה לא יהיה בלוחות הזמנים הצפופים שנקבעו. אבל אנחנו נדע - - -
היו"ר דוד רותם
כדאי לכם שזה יהיה בלוח הזמנים שאני אומר לכם, משום שבתחילת חודש יולי אני מתכוון לאשר את החוק הזה, ואז מה שיקרה, לא יהיה בצו האתי, את הכול תקבלו בצו שלהם.
שריג דמארי
הישיבה של המועצה אמורה להיות בתחילת חודש יולי. אני מקווה שאדוני ייתן לנו את הארכה לפחות לקיים את הישיבה הזאת לפני הישיבה של אדוני. זה יסייע מאוד.
דורית ואג
תודיע לנו בבקשה מה התאריך.
היו"ר דוד רותם
כן, רק תודיעו לי את התאריך.
שריג דמארי
כשאני אדע, אני אעביר. אני בעצמי עוד לא יודע את התאריך. ברגע שנדע, נעביר את זה מידית.
היו"ר דוד רותם
אדוני, יושב-ראש רואי החשבון.
דוד גולדברג
תודה ליושב-ראש. כמה מילים אני אומר בקצרה. לשכת רואי החשבון בדעה – ואמרתי את זה בישיבה הקודמת – שבהחלט חשוב מאוד למסד את הנושא הזה על מנת שלא נהיה בפער מול העולם, מול מדינות אירופה, מול Moneyval, מול ה-OECD. אני חושב שחשוב מאוד להסדיר את הנושא. דבר שני, אני אתחייב ואומר, יש לנו טיוטה של כלל אתי. אנחנו נעביר את הכלל האתי במוסדות הלשכה. אנחנו פשוט ממתינים לראות את הכלל האתי של עורכי הדין, כי אני חושב שאנחנו צריכים להיות זהים בגדול עם כלל אתי שיהיה די זהה. אבל יש לנו טיוטה, ואנחנו נעביר אותו במוסדות. יהיה כלל אתי ללשכת רואי החשבון, מתחייב אני. אין שום בעיה.
היו"ר דוד רותם
אתם העברתם להם?
דוד גולדברג
עדיין לא, כי זה עוד לא עבר במוסדות הלשכה. אני רוצה לומר מילה נוספת. יש כאן חוק, ישנו צו וישנו נוהל שיהיה או לא יהיה. הדברים שזורים אחד בשני. השקענו משאבים אדירים בשבוע האחרון, מהישיבה הקודמת להיום על מנת לקדם את הדברים. הדברים עדיין לא סגורים, ואני אומר לצערי. כי החוק קשור בצו, בנוהל. חלק מהדברים נעים בין הנוהל לצו, עדיין לא סגורים. אני מבקש מאוד לעשות את המאמץ. מבחינת לשכת רואי החשבון, נעשה את כל המאמצים על מנת לראות גרסה סופית אחת של שלושת הדברים כי הם שזורים אחד בשני, כולל הכלל האתי שאנחנו מתחייבים אליו. לכן אני חושב שצריך לעשות את המאמץ ולקבל ממשרד המשפטים, מהוועדה, נוסח סופי, להגיע להבנה והסכמה. לשכת רואי החשבון תעשה את כל מה שנדרש יחד עם לשכת עורכי הדין – אני מדבר בשם לשכת רואי החשבון – ככל שנידרש לשבת ביחד. אני מציע לעשות ישיבת מרתון שבה אנחנו מסיימים את הדברים אחת ולתמיד, ונגיע לכאן לוועדה מוכנים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו לא נוכל לעשות לכם ישיבות מרתון מסיבה אחת פשוטה, הכול צריך לעבור במוסדות הלשכה ובמוסדות לשכת עורכי הדין.
דוד גולדברג
אבל ברגע שנגיע להבנות, נעביר את ההבנות במוסדות, אין שום בעיה.
היו"ר דוד רותם
אז אתם תגיעו להסכמות בבקשה עם משרד המשפטים, עם עמית מררי, ואז אפשר יהיה להעביר.
אורי מקלב
אנחנו לא מתחייבים להסכים עם כל הקודים האלה.
דוד גולדברג
אין שום בעיה.
אורי מקלב
אתה רוצה לשמוע מאתנו ולפי זה לקבוע. תקבעו אתם מה שבעיניכם נראה סביר, מה שלכם נראה מקצוע. אחר כך זה מגיע לוועדה. גם לא מה שמגיע מלשכת עורכי הדין. במיוחד כשהלשכה חלשה מאוד.
דוד גולדברג
כשמגיע חוק, צו ונוהל מגובשים ושזורים זה בזה, עומדת לפנינו פלטפורמה שאפשר לדון בה ולחשוב – כבודכם במקומכם, תעירו את הערותיכם, אבל צריך להגיע משהו מגובש. הזמן דוחק וחשוב מאוד לצאת עם זה. לכן אני חושב שצריכים לשבת ולפתור את הסוגיות ולהגיע לידי ניסוח מוסכם. על דבר אחד יש לי בקשה, בין ה7 ל-10 ביולי כולנו בכנס רואי חשבון באילת, זו הבקשה היחידה, ולכן לא נוכל להגיע ביום ג'.
היו"ר דוד רותם
אפשר לא לקיים את הכנס הזה, הוא לא כל כך חשוב.
דוד גולדברג
כבוד היושב-ראש, 32 שנים – השנה היא ה-32 – הכנס מתקיים. הוא חשוב ומכובד. תודה רבה.
יעל גרוסמן
אני רק רוצה לבקש מחברי הוועדה, גם אם המוסדות הללו יגיעו להסכמות כאלה ואחרות, אני חושבת שחברי הוועדה – אני אומרת את זה במלוא הצניעות – צריכים לתת את דעתם על החשיבות, לפחות ביחס למקצוע עריכת הדין. זה מקצוע שהחשיבות שלו היא עקרונית לדמוקרטיה ולמערכת המשפט. הדברים שנקבעים כאן יקבעו את פני המקצוע לשנים הבאות. אני חושבת – ואני שוב אומרת את דעתי האישית – שמה שמוסכם כאן יגרום לפגיעה חמורה מאוד באמון שבין עורכי הדין ללקוחות. הנימוקים שהובאו כאן, הדוגמאות שהובאו כאן, לסיטואציות שבהן כביכול עורך דין מבצע עסקה פיננסית והיא לא עוברת דרך גוף פיננסי הן דוגמאות אזוטריות וגם לא נכונות. הדוגמה של אולמרט – כמובן, לא היה שם שום עניין של נותן שירות עסקי, היא לא רלוונטית. הדוגמה של אותו אדם שפונה לעורך דין בבקשה ל-20 מיליון מניות למוכ"ז במדינה זרה – סיטואציה כזו ממילא זועקת על פניה בעייתיות, ועורך הדין לא צריך להסכים לבצע אותה. מה שנדרש פה זה שהוא לא יבצע אותה.
שרון פרידמן
ביצע גם ביצע.
יעל גרוסמן
לא שלא יתייעצו אתו, אלא שהוא לא יבצע.
אורי מקלב
זה יכול להיכנס לקוד האתי?
יעל גרוסמן
אם הוא מבצע, זו עבירה פלילית.
אורי מקלב
זה יכול להיכנס אני חושב. הדוגמה הזאת יכולה להיכנס.
יעל גרוסמן
אדוני, אם הוא מבצע את זה, זו עבירה פלילית, אין צורך - - -
שרון פרידמן
למה זו עבירה פלילית? מה עבירה פלילית?
שריג דמארי
במתווה הכוונה היא להדריך את עורכי הדין - -
שרון פרידמן
איזו עבירה פלילית זאת?
שריג דמארי
- - שאם הם מזהים סיכון גבוה, לשאלתו של חבר הכנסת מקלב, אז הם לא מבצעים. זו תהיה עבירה משמעתית.
אורי מקלב
זה יענה לסיטואציה הזאת.
שריג דמארי
נכון, בדיוק. זה המתווה העדכני שאנחנו עובדים עליו.
אורי מקלב
בשביל זה אתם רוצים לעשות את המתווה האתי.
שריג דמארי
נכון, שאם עורך הדין מזהה סיכון, שהוא ידע גם איך לזהות. זה יהיה הכלל האתי, לא בחוק ובצו.
שלומית ווגמן
אני רוצה לציין לגבי הנושאים שהועלו, משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון ניהלו סדרה ארוכה מאוד, מאות שעות של פגישות עם הגורמים הרלוונטיים כדי להגיע לנוסח שיהיה מיטבי עבור הגורמים הללו. ואנחנו מצפים בקוצר רוח שיועבר כלל אתי. אנחנו חושבים שצריך להפריד את הדיון. יש את הנושא של החוק שקובע קווים כלליים, שמותנה בעסקת החבילה הזו שגובשה בהובלת ועדת חוקה. הוסרו חובות הדיווח על מנת לאפשר לעורכי הדין ולרואי החשבון לתת פתרון אלטרנטיבי בדמות כללים אתיים. הנושא נדון בדיוק במסגרת הקונקרטית של איך זה ישפיע על הנוסח, צריך להיות לדעתנו בצו. מכיוון שאת החוק ניתן להעביר במסגרת המתווה הכללי בצורת - - -
היו"ר דוד רותם
אני לא אעביר שום חוק בלי שיש לי צו סגור.
לילך וגנר
אנחנו העברנו טיוטה של צו עם כל העקרונות - - -
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול להעביר את הצו הזה מסיבה אחת פשוטה. בלי שיש לי את הכלל האתי, אני לא אעביר את זה.
אורי מקלב
אני יכול להעלות הצעת ייעול לכל הדיונים האלה? בימים רגילים הייתי מציע את זה, ואני שואל אולי גם עכשיו. לשכת עורכי הדין, אתם הוכחתם עכשיו רפיסות בכל העניין ולא שמענו את קולכם. הייתי אומר שהם צריכים לקיים את הדיונים שלהם, לשבת עם משרד המשפטים, ולבוא אלינו עם כל הדברים האלה יותר מגובשים. אני רוצה להגיד לכם שבימים רגילים, אם הייתה הסכמה בלשכת עורכי הדין, הייתי חותם על זה ולא הייתי מתערב בעניין הזה.
עמית מררי
אז הנה, יש לנו הסכמה.
אורי מקלב
לא, אין שום הסכמה בעניין הזה. ההסכמה שלהם לא סבירה.
עמית מררי
- - -
אורי מקלב
גם בלי - - -
היו"ר דוד רותם
אני אגמור את החוק הזה לפני - - -
אורי מקלב
וגם בלי איומים – תקבלו את הצו, תקבלו את הצו. אתם צריכים לבוא משוחררים מכל האיומים שיהיה בצו. שיהיה בצו, אתם צריכים לתת את העמדה שלכם, עמדה מקצועית, ברורה, שגם לא תפגע במקצוע שלכם, בחופש המקצוע שלכם, ובמהות המקצוע שלכם. זה מהות המקצוע שלכם.
שרון פרידמן
להיפך, אדוני, זה מחזק את המקצוע.
לילך וגנר
מקובל עלינו, ככל שאנחנו עומדים במסגרת הזמן שיושב-ראש הוועדה קבע – מה שהיינו שואלים, האם עכשיו אפשר להתקדם בנושאים אחרים, מחלוקות אחרות שאינן נוגעות לנוסח הספציפי של הצו, כדי שנוכל להגיע לדיון הבא עם הנושאים הסופיים לסיכום?
היו"ר דוד רותם
כן.
שלומית ווגמן
אני שוב רוצה לציין, אנחנו נמצאים כאן במצב שבו אנחנו - - -
היו"ר דוד רותם
רק תיקחי בחשבון שבעוד עשר דקות אני נועל את הישיבה.
שלומית ווגמן
חשוב לנו לציין שככל שלא יועבר כלל אתי כלשהו, אנחנו נהיה חייבים להתקדם עם המתווה שיש.
היו"ר דוד רותם
אם לא יעבירו כלל אתי, אני אצביע על החוק ועל הצו, ובזה ייגמר הסיפור.
אורי מקלב
זאת אומרת שהם צריכים כבר היום לנסח מתווה אתי כפי שאתה רוצה. הם חופשיים לעצמם.
היו"ר דוד רותם
כן, הם יודעים בדיוק מה אני רוצה מהם.
שלומית ווגמן
חבר הכנסת, קיימנו איתם עשרות פגישות בנושא.
אורי מקלב
הם חופשיים לעצמם, שיעשו - - -
דורית ואג
את הכלל מאשרת שרת המשפטים.
אורי מקלב
את המתווה שלהם?
דורית ואג
את הכלל האתי, בוודאי. רק שתדע.
אורי מקלב
יש לה מקצועיות שהיא צריכה לאשר או לאשר את המתווה האתי שלהם מול החוק הממשלתי הזה. גם שם צריכה להיות הגינות בדבר הזה. אם הם חושבים שהמתווה האתי צריך להיות כך, הם צריכים להביא את זה, לא בחשש שאם לא, הם יקבלו את זה דרך הצו. לשמור על המקצועיות שלכם, לתת את המתווה האתי שאתם חושבים שהוא ראוי מול המקצוע שלכם. זה שכן או לא יחוקק חוק כזה, זו כבר בעיה של המחוקקים, זו כבר בעיה שלנו. זו תיהפך לבעיה שלנו. אתם יכולים לצרף את - - -
היו"ר דוד רותם
שריג, אני מבקש - - -
אורי מקלב
- - כמייעצת חיצונית לדיונים שלכם. אתם צריכים חיזוק, נראה לי. אולי תזמינו אותה לדיונים? הדברים שנאמרים פה לא - - - אני מציע הצעה פרקטית.
עמית מררי
אני חושבת ששרון פרידמן לא סיים את ההסבר שלו.
שרון פרידמן
סיימתי. רק במענה לחברתי יעל, כשאני ניהלתי תיקים, פנו אלי כמה עורכי דין ואמרו לי – שכה אחיה – מתי תקבעו כבר כללים ותנו לנו אותם? אני רוצה לדעת שאני עושה מה שצריך לעשות, ואם עשיתי את זה, אין עלי – היום הם פועלים בחשש. אם יהיו להם כללים מוסדרים – פנו אלי עורכי דין מהשוק הפרטי ואמרו תגידו לנו מה אתם רוצים, שזה יהיה ברור וחד, ותעזבו אותנו.
אורי מקלב
שיפנו ללשכה. תפנה אותם ללשכה.
שרון פרידמן
זה במענה לחברתי יעל.
שריג דמארי
זה בגלל בעיית נוסחים עמומים, לא בגלל בעיית חוסר ידיעה.
שרון פרידמן
לא, הם רצו שיהיה להם טופס מה הם צריכים לעשות.
שריג דמארי
אבל המטרה היא זהה וברורה. העבודה, חבר הכנסת מקלב, היא מאוד יסודית, מאוד מקצועית. כל תרומה מבורכת. יש גם צוות ייעודי בנושא, חברים בו מספר חברים, כולל עורכת הדין גרוסמן, כולל פרופסור ליבאי.
יעל גרוסמן
לא, סליחה, אדוני, אני לא חברה בצוות הייעודי בשום אופן. אני הייתי חברה בישיבה הראשונה ואחרי כן הוצאתי מתוך הצוות. ארבע שנים הישיבות האלה מתקיימות שלא בנוכחותי. אני מציעה לומר את האמת.
שריג דמארי
אני לא חושב שאי פעם אני סיננתי אדם כלשהו, וגם לא פרופסור ליבאי. אנחנו מקדמים את העניין וזה ברור.
היו"ר דוד רותם
קידמתם את העניין עד לאן?
שריג דמארי
עד להגעה לנוסחים. בנושא של הכלל האתי והמתווה החדש אנחנו כבר די מיושרים. אני מקווה שזה יעבור. לכנס מועצה ולהעביר כלל אתי בתקופה של פחות מחודש, אומרים לנו שזה שיא ארצי שעוד לא נשבר.
לילך וגנר
אולי אפשר לדון, כמו שהייעוץ המשפטי של הוועדה הציע, בנושאים שלא קשורים לעניין הזה, למשל בנושא של הסמכה להכרת הלקוח, נושא שעלה פה לדיון. יש לנו גם את נציגי הרגולטורים. יש השלכה בתיקון בנושא הזה גם על הצווים שלהם, ועל זה אפשר לקיים כרגע דיון קצר לפני שנגמר הדיון.
היו"ר דוד רותם
למה לנו להתחיל את זה? אנחנו יודעים כמה זה ימשוך את זה. אנחנו לא נגמור בחמש דקות את הדיון הזה. אנחנו נקיים עוד ישיבה ובה אנחנו נגמור את הכול. בישיבה הבאה אנחנו נגמור את הצו, את החוק, את כל מה שיש. תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 13:05.>

קוד המקור של הנתונים