ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 26/05/2014

מדיניות תכנון ואכיפת חוקי התכנון והבניה בגני ארועים

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
26/05/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 293>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ו באייר התשע"ד (26 במאי 2014), שעה 13:45
סדר היום
<מדיניות תכנון ואכיפת חוקי התכנון והבניה בגני ארועים>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
מוזמנים
>
בינת שוורץ - מנהלת מינהל התכנון, משרד הפנים

דוד יונה הכהן - היחידה הארצית לפיקוח בנייה, משרד הפנים

בת-אור כהנוביץ - עו"ד, ממונה על אכיפת דיני מקרקעין, פרקליטות המדינה

נועה עמירב-פטאל - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אוסנת חיטרון - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאת הפלינג-חפץ - מתמחה, משרד המשפטים

שירה תם - עו"ד חטיבת שמירה על הקרקע, רשות מקרקעי ישראל

איציק טייב - יו"ר, התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים

יהודה כהן - מנכ"ל, התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים

פיני קבלו - סמנכ"ל, מרכז השלטון המקומי

רות דיין - ראש תחום רווחה, מרכז השלטון המקומי

איתן עמרם - עו"ד, לשכת עורכי הדין

איתן אלון - לוביסט, "גלעד" - עיריית ירושלים
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<מדיניות תכנון ואכיפת חוקי התכנון והבניה בגני ארועים>
היו"ר מירי רגב
חברים, בוקר טוב לכולם.
יהודה כהן
צהרים טובים.
היו"ר מירי רגב
צהרים טובים לכולם. אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון המשך בסוגיית מדיניות תכנון ואכיפת חוקי התכנון והבנייה בגני אירועים. נמצאת אתנו פה בינת שוורץ, ואני יודעת שישבה עם איציק והצוות שלכם ויהודה. אני רוצה לשמוע איפה זה עומד, לשמוע גם התייחסות מהיועמ"ש וממשרד השיכון.

זה לא סוד שסיימנו עכשיו דיון לא פשוט, וארז הדגיש שזה שאנחנו מנסים להכשיר מבנים בלתי חוקיים לא בא להגיד שאנחנו חס וחלילה מנסים להגיד שהחוק לא חשוב ושאנחנו לא מנסים לפעול לפי החוק, רק שהחוק שאנחנו קובעים קובע גם כללים מאוד ברורים למוסדות התכנון, זמנים למוסדות התכנון, וכשהם לא מבצעים את החוק, נוצר מצב שהממשלה, הרגולטור שאמור לאפשר לאזרחים לחיות כיאה או על-פי מה שהם רוצים, מונע את זה מהם, ואז נוצרות פגיעות בלתי חוקיות כמו שיש היום, במגזר הדרוזי, לדוגמה, ובמגזר הלוא יהודי, וצריך לפתור אותן. מה לעשות, צריך לפתור אותן, ואנחנו נפתור אותן. אותו דבר פה בנושא גני אירועים. בואו נודה על האמת, לא היתה תוכנית מסודרת בעניין גני אירועים. לא היתה.
יהודה כהן
לא אולמות ולא גני אירועים.
היו"ר מירי רגב
אפשר לחשוב שאנשים מתחתנים במרתפים, אבל אני חייבת להגיד שבדרום תל-אביב לא הורסים שום אולם אירועים שלהם, שם מותר להם לעשות את זה בכל שעה שהם רוצים וכמה אנשים שהם רוצים, ואני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו.

אנחנו צריכים להגיע להסדרה, כשברור לחלוטין שבהסדרה הזאת חלק מהאולמות וגני האירועים יצטרכו להיהרס, אבל חלק, שאנחנו יודעים שהולכים לאשר להם את המקום, אין שום סיבה שייהרסו, אלא צריך להכשיר את זה ולראות איך פועלים כדי לטפל בסוגיה הזאת, ולכן אני מבקשת קודם כול מאיציק או מיהודה, שייתנו לנו פתיח ראשוני, איפה אתם נמצאים מהדיון הראשון שעשינו – עשינו כבר כמה דיונים – לאחר מכן בינת תעדכן ולאחר מכן גורמי המשפט והגורמים השונים שנמצאים פה.
איציק טייב
קודם כול, שלום לכולם, אני חושב שנעשתה פה כברת דרך מאז הדיון הראשון שדנו בוועדת הפנים, והפגישה שהיתה עם בינת שוורץ היתה מאלפת - -
היו"ר מירי רגב
אל תגזים.
איציק טייב
- - היה רצון טוב והיו קשובים לנו ולבעיות האמיתיות. אני חושב שהעלינו בפניהם את הבעיות האובייקטיביות ועד כמה הן עמוקות ושורשיות.

בד בבד הגשנו לבינת שוורץ ולצוות שלה, שהיא הנחתה אותם לטפל בנושא – הגשנו נייר עמדה שלנו בשאלה איך היינו רואים את האישורים ואיך היינו רוצים לתכנן את גני האירועים כמו הנקודה הזאת של מה שהעלית קודם לגבי האי-סדר שקיים בענף הזה.
האמת, היתה אמורה להיות גם בהנחיית הוועדה שלכם ועדה בין-משרדית שתדבר על זה. לא קיבלנו תשובה לא מבינת ולא מהמשרד, אבל אני מתאר לעצמי מהמסמכים שעולים גם בדיון שהיה אתם, עוד בטרם שהיא קיבלה את המכתבים שלנו וההערות שלנו, וגם אחרי שהיא קיבלה את ההערות, אני מאמין ומקווה שהכיוון הוא ללכת להסדרה אמיתית, שורשית ולבוא ולהעמיד את הענף הזה סוף-סוף על דרך המלך ולתת לו איזה ביטוי כמו שאר הענפים במדינה הזאת.
זה מה שיש לי להגיד. אני אשמע את בינת, ואם יהיה צורך להגיב, אני אגיב, אבל אני מאמין שאנחנו באותו צד במקרה הספציפי הזה.
היו"ר מירי רגב
בינת. אתה רוצה להוסיף משהו, יהודה?
יהודה כהן
אולי יותר מאוחר.
בינת שוורץ
ההבנה שלנו היא שהבעיה העיקרית, אם אני מנסה לפנות את כל הרעשים שמסביב – הבעיה הכי חמורה היא שגם כאשר אולם אירועים רוצה להוציא היתר, למשל באזור תעשייה – אנחנו אומרים שזה מאוד ראוי ונכון תכנונית – הוא לא יכול להוציא היתר, כי בתוכנית לא רשום שמותר גן אירועים או לא רשום שמותר מסחר. גן אירועים נחשב תחת רובריקה של מסחר. אני חושבת שזאת הבעיה הכי חמורה, ויחסית קל לטפל בה.
היו"ר מירי רגב
קלה לפתרון.
בינת שוורץ
בדיוק. קל לטפל בה.
היו"ר מירי רגב
הכול אצלך.
בינת שוורץ
עשינו פגישה ראשונה כדי להבין את הבעיות, אחר-כך הצוות ישב בלעדי. נגעתי רק בבעיה אחת, אבל יש עוד כמה בעיות שהן יותר פשוטות. אולי הבעיה היותר גדולה זה גני אירועים בשטח פתוח, באמצע שום מקום, שזה מאוד קסום, אבל זה סותר את מדיניות התכנון.
היו"ר מירי רגב
במה?
בינת שוורץ
התפיסה הבסיסית במדינת ישראל שכל פיתוח נוסף, רצוי שהוא יהיה צמוד דופן, בקרבה לתשתיות, לשטחים בנויים קיימים, כי הרעיון הוא להפריד, לעשות מרקם - - -
תומר רוזנר
לשמור על שטחים פתוחים, למרות שקשה להגיד את זה.
בינת שוורץ
הרעיון כידוע מקודש.
חשבנו האם נכון לעשות את זה באמצעות תוכנית מתאר ארצית שתוחל על כל הארץ או לעשות את זה באמצעות שינוי לתוכניות המתאר המחוזיות, ויש הרבה דרכים. בסופו של יום מה שנראה לנו הכי נכון זה להכין מסמך מדיניות של שניים-שלושה עמודים שאומר שבכל מקום בו תוכנית, בין אם תוכנית מתאר מחוזית, בין אם תוכנית מפורטת, כולל ייעוד לתעסוקה ו/או למסחר ו/או שילוב כזה או אחר שלהם, מלאכה תעשייה – הניסיון לעשות שם גם גן אירועים. מותר ורצוי.

במסמך המדיניות גם יהיה מומלץ, שככל שיש שטחי חניה, גם אם הם פרטיים, ככל שבעל האולם מגיש הסדר ואומר שיש לו הסדר עם החניה של המשרד לידו, לא צריך לדרוש ממנו שטחי חניה נפרדים, כי הוא לא יכול להביא אותם.

את המסמך הזה נרצה להביא להחלטה של המועצה הארצית, ומרגע שהמועצה הארצית מחליטה על זה כמדיניות, זה מחייב גם את הוועדות המחוזיות וגם את הוועדות המקומיות. אני מקווה שזה ישחרר חלק מהבעיות. זה לא יפתור את כל הבעיות, אבל זה ישחרר חלק מהבעיות, את המקרים שבהם זה טוען מדיניות תכנון ואפשר להכשיר בצורה כזאת או אחרת.
היו"ר מירי רגב
קודם כול, המדיניות, זה נראה לי דבר מאוד נכון להגדיר. אני חושבת שגם נכון להגדיר את המסמך עם הסעיפים, כדי לפתור את הבעיה. נשמח שתציגו את זה פה עוד לפני המועצה הארצית, כי יכול להיות שגם אנחנו נרצה לתת היבטים שלנו לעניין הזה, או שתעבירו לנו את זה במסמך, ונשמח להביע את עמדתנו לגביו. האם המסמך הזה מתואם עם איציק ועם יהודה?
בינת שוורץ
קודם כול, המסמך הזה עוד לא קיים.
היו"ר מירי רגב
ברור.
בינת שוורץ
אחרי שישבנו אתם ואחרי שישב הצוות לבד נתחיל לשלוח. זה יהיה מתואם כמה שאפשר.
היו"ר מירי רגב
בסוף המסמך הזה נולד – בואו נודה על האמת – לא ביוזמתכם. מהיוזמה של גני האירועים והאולמות שפנו אלינו ואמרו שיש בעיה. הם לא הצליחו לעבור את הגופים המסודרים, הם היו חייבים ועדה בשביל זה. אתם מצאתם לנכון ואת מצאת לנכון לטפל בזה בצורה ממוקדת. הבנת שיש כאן בעיה וצריך לטפל בה בצורת מסמך של מדיניות או בצורה אחרת, לא משנה מה. הבנת קודם כול שיש בעיה וצריך לטפל בה, ואני שמחה על כך. לכן זה צריך להיות בתיאום בסוף עם הלקוח, לראות איך אנחנו בונים מערך שמצד אחד תואם את המדיניות של תכנון ובנייה, ומצד שני גם נותן מענה לצרכים שעלו מהשטח, ומצד שלישי, כמובן, הוא לא סותר את החוק, אבל באותם מקומות שאפשר להכשיר, אנחנו מכשירים. אני רוצה להבין איפה יש בעיות ופערים שלדעתכם המסמך של בינת לא התייחס אליהם.
איציק טייב
אני לא יכול להגיד שהמסמך של בינת לא התייחס אליהם. גם בהתייחסות שלה כרגע היא התייחסה לכל מה שדיברנו ואלה דברים שעלו וחלק מהם גם שמנו על השולחן וביקשנו התייחסות על זה. כן, יש פה התייחסות כמעט מלאה לכל העניין הזה של איך התכנון העתידי אמור להיות, ואני שמח על ההקשבה ועל תשומת הלב שניתנה גם בפגישה הקודמת. מאידך, יש פה עניין שאי-אפשר להתעלם ממנו, ואני מבקש מהוועדה להביא את העניין הזה בחשבון. יש מספר גני אירועים ואולמות שעומד כנגדם כרגע צו סגירה והם עומדים להריסה. טענתי בישיבות הקודמות בוועדת הפנים שמי שאין לו ולא יהיה לו שום סיכוי לקבל אישור – והעליתי גם אז בפניך, בינת, את העניין הזה – מסיבה כזאת או אחרת, כי הוא לא עומד בקריטריונים, כשמינהל התכנון גם לא ייתן להם את האפשרות – היא נגעה רק בקצה הבעיה – נגאל אותם מייסוריהם.
היו"ר מירי רגב
שייהרסו.
איציק טייב
זה כמו אותו חולה סרטן שהוא חולה סופני, אז נגאל אותו מייסוריו וגם נעזור לסובבים אותו. מאידך, יש גני אירועים ואולמות שהכתובת כתובה על הקיר, רק מישהו צריך לתת את האוקיי ומייד יש לו היתר לרישיון עסק.
היו"ר מירי רגב
האם זה בוועדות מחוזיות?
איציק טייב
כן. בואו ניתן להם את האישורים הרלוונטיים.
היו"ר מירי רגב
זה בדיוק כמו טופס 4. צריך התערבות של השר פה בעניין הזה?
איציק טייב
זאת בעיית הבעיות, בינת, ובגדול, גם ציינתי את זה בישיבה.
היו"ר מירי רגב
האם אתה יודע לפרט מי הם גני האירועים שעומדים בקריטריונים והוועדות המחוזיות, ועדות התכנון, יאשרו אותם?
יהודה כהן
את זה נדע ממנה. כאשר נקבל את העמדה, נדע. מה שאני מבקש כרגע מהפרקליטות כרגע להמתין תקופה, נקבל את המסמך, נציב את המפה. ברגע שנראה את המפה, נוכל להתייחס לפה ולשם. להרוס עכשיו ואחר-כך להגיד: לא, הוא היה צריך להיות מאושר, זה כבר הרגשה לא נעימה.
היו"ר מירי רגב
זה עושה שכל.
שירה תם
ברשותך, אני מבקשת להוסיף עוד היבט שצריך להיות כאן על השולחן והוא ההיבט הקנייני. אני לא מדברת כאן על קרקעיות פרטיות, אני מדברת על קרקעות שבניהול שלנו, בניהול רשות מקרקעי ישראל, וכאן יש היבט נוסף מעבר להיבט התכנוני. הקרקע ניתנה לרוב בפטור ממכרז באזור תעשייה, למטרת תעשייה, שזו המטרה - - -
היו"ר מירי רגב
אז מה? תקשיבי, שירה, זה לא קשור. דיברתי עם בנצי לפני שבוע. הוא מבין שיש התנהלות כזאת או אחרת במינהל שצריך לשנות. הרי אתם לא הולכים להדליק את המשואה השנה ביום העצמאות. אם תשתפרו, אולי זה יקרה. יש דברים שגם המינהל צריך לשנות את ההתייחסות שלו לגביהם. אם בסופו של דבר אותו אולם יקבל אישור מוועדות התכנון, כמו שאת אומרת, במקום של תעשייה, למה להרוס אותו עכשיו?
שירה תם
אני חוזרת, אלה קרקעות שניתנו בפטור. זה עניין של מדיניות. אני מדברת על המדיניות שקיימת היום. משהו שיהיה בעתיד, זה לא משהו שאני כרגע יכולה לייצג. הסיטואציה שאנחנו מדברים עליה כיום אלה קרקעות שניתנו בפטור לאדם ספציפי, מיוחד, בגלל ההעדפה שלו על פני כל השאר, לצורך הקמת מפעל תעשייה שנבחר, אם זה מכבסה, אם זה שימוש אחר.
היו"ר מירי רגב
הבנתי.
שירה תם
יש גני אירועים מאושרים שניתנו במכרז, היו פתוחים לכל המציעים, אבל ההיבט הקנייני זה משהו שצריך לשים פה על השולחן, זה לא ייפתר מבחינת התכנון.
יהודה כהן
אני רק רוצה להגיד לך, אם תבדקי מכל 700 האולמות וגני האירועים, תראי שזה מקרה בודד. האם על המקרה הזה בונים מדיניות שלמה?
היו"ר מירי רגב
המקרה הבודד זה מובן לי.
יהודה כהן
לא תמצאי עוד.
שירה תם
הרבה מאוד.
יהודה כהן
תאמיני לי שאני מכיר את השטח - - -
שירה תם
גם אני.
יהודה כהן
תאמיני לי שאני מכיר את השטח, זה מקרה בודד, והוא צעק עד לב השמים. צעקתו נשמעה עד לב השמים, וצריך לחשוב על זה, אבל זה מקרה בודד.
שירה תם
יש כמה מקרים שאני מכירה. אם אין היבטים קנייניים - - -
איציק טייב
לענייננו. לענייננו. בואו נהיה יותר פרקטיים.
היו"ר מירי רגב
השאלה היא כזאת. חבל שארז הלך - - -
נועה עמירב-פטאל
בת-אור תוכל להתייחס לכל ההיבטים.
היו"ר מירי רגב
האם יש אופציה כרגע, עד שהעבודה תסתיים כדי להחליט על המדיניות החדשה – משהו די דומה למה שאנחנו כרגע מנסים לעשות עם המגזרים האחרים, כדי לעשות סדר – שנקפיא רגע את העניין, ניתן גם דד-ליין, לא נשאיר את זה עכשיו עד אין-סוף, שבינת תבוא עם המדיניות הזאת שתאושר במועצה הארצית, ומרגע זה כולם מתיישרים לימין? מי שנמצא במדיניות, על הכיפאק, הרוויח. מי שלא, צריך לפעול על-פי החוק ועל-פי מה שהחלטנו.
בת-אור כהנוביץ
אני אקדים ואומר: קודם כול, כמו שאמרתי גם בישיבות הקודמות, זה שהיתה אולי תחושה של חוסר סדר, זה לא אומר שלא היו גנים שפעלו עם היתרים, כי מי שרצה יכול היה לפעול ופעל עם היתרים. השאלה שעלתה כאן היא לגבי הליכים פליליים שהסתיימו וניתנו בהם צווי בית משפט. אני לא יכולה ביוזמתי - - -
היו"ר מירי רגב
ההליכים הפליליים האלה שהסתיימו, בת-אור, הם הסתיימו בהתאם למדיניות שנקבעה אז על-ידי המדינה.
איציק טייב
אם יש צו של בית משפט, לא ביקשנו להפר צווים של בית משפט. אנחנו מבקשים - - -
בת-אור כהנוביץ
אם אני אוכל לסיים את הדברים, אני אשמח להתייחס לכל הדברים.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
בת-אור כהנוביץ
מדובר בתיקים שיש בהם צווי בית משפט, שנקבע בהם מועד לביצוע הצו. אני לא יכולה להקפיא צו של בית משפט. יש מסלול שנקבע בחוק. הנשפטים יכולים להגיש בקשה לבית המשפט, יש פסיקה שקובעת מתי אפשר להיענות לבקשה להקפאת מצב או לדחיית המועד לביצוע הצו, וכל מקרה ייבחן, גם מול מינהל התכנון, לראות איפה הוא עומד מול הקריטריונים, וגם מול המקרה הספציפי.
יהודה כהן
אנחנו נבקש מהיושבת-ראש - - -
היו"ר מירי רגב
מה שאומרת כאן בת-אור זה דבר מאוד ברור. קודם כול, מה שבית המשפט כבר החליט, בית המשפט החליט. מה שכרגע עומד על הפרק, ייקחו נושא-נושא ויראו. ייקחו גן אירועים – גן אירועים או אולם - - -
בת-אור כהנוביץ
גן אירועים שיש לו צו הריסה לעוד חודשיים, יגיש עכשיו בקשה מסודרת לבית משפט על-פי החוק, לפי סעיף 207 לחוק התכנון והבנייה. הבקשה הזאת, לפי התקנות שתוקנו, צריכה לכלול פירוט של המהנדס ותצהירים של איפה עומד המצב התכנוני. הדברים האלה ייבחנו, אין עמדה אוטומטית שצריך להרוס ומייד.
היו"ר מירי רגב
בפני מי הם ייבחנו?
בת-אור כהנוביץ
הדברים האלה ייבחנו לפי הקריטריונים מול מינהל התכנון.
היו"ר מירי רגב
המינהל והתכנון עדיין לא סגרו - - -
בת-אור כהנוביץ
יש בינינו שיח ושיג ואנחנו יכולים לדעת את הדברים גם באופן כללי ויראו איפה הדברים עומדים. יש פסיקה של בית המשפט העליון בשאלה עד כמה אפשר לדחות צווים. אני מזכירה שהכוונה של המחוקק היא שמקום שבו בוצעה בנייה בלתי חוקית היא תיהרס גם אם היא תוכשר לאחר מכן.
היו"ר מירי רגב
זה ברור, על זה דיברנו גם בדיון הקודם.
בת-אור כהנוביץ
יש פסיקה לגבי דחיות מועדים של ביצוע צווים והפסיקה הזאת מחייבת. נבדוק כל מקרה - - -
היו"ר מירי רגב
היא מחייבת, אבל הפסיקה הזאת בסוף באה, אני אומרת שוב, על אותם תחומים שהחוק לא היה ברור או שהמדינה לא יישמה את החוק או שמוסדות התכנון בעצמם לא פעלו על-פי החוק ועל-פי קצבי הזמן שהחוק קבע. לא ניקח את כולם לבית משפט. אנשים צריכים לחיות, להתפרנס, אז הם עשו, הם עבדו, זה בנה בנייה בלתי חוקית ליד הבית של אבא שלו, כי אין לו מה לעשות, הוא השתחרר מהצבא והוא צריך לבנות בית, ולכן הוא התחבר לחשמל באופן בלתי חוקי, וזה בנה גן אירועים כי הוא חשב שזה יאושר. החוק צריך להיות מעל הכול, אבל החוק בסוף הוא אמצעי להגיע למטרה, למטרה של סדר, של רווחה, של צדק, לעשות את הדברים נכון ובשכל ישר.
בת-אור כהנוביץ
אין בעיה, אם הדברים האלה יעלו בקנה אחד עם הכיוון התכנוני, אז העמדה - - -
היו"ר מירי רגב
לאותו אולם או גן אירועים, שאת מגישה לו צו הריסה לעוד חודשיים, האם יש מישהו שבחודשיים האלה, מבחינת מוסדות התכנון וכל הגורמים הרלוונטיים, יכול לתת לו את אותו מידע שהוא צריך בחודשיים האלה?
קריאה
לא.
היו"ר מירי רגב
זאת השאלה. מה את עושה? את שמה מקל בפני עיוור, כי את אומרת שבחודשיים האלה הוא ממילא לא צריך להביא לך את מה שהוא צריך. איך הוא יביא לך את זה? הוא רוצה להביא לך את זה.
דוד יונה
אלו לו גנים שעובדים המון-המון שנים.
היו"ר מירי רגב
עזוב, הכול בסדר.
דוד יונה
- - - היה מרווח זמן.
היו"ר מירי רגב
אנחנו עכשיו מנסים להסדיר. גם מינהל מקרקעי ישראל היה אחראי על האדמות הרבה-הרבה שנים, והוא שיווק אותן, ועד היום אנחנו לא יודעים מה קרה אתן. אפילו ראש מינהל מקרקעי ישראל מבין שהיתה בעיה, אז בוא לא נחזור על הדברים שיש לי מה להגיד על הארגון הזה, מה הוא היה צריך לעשות ומה הוא לא עשה, ומה קרה לאותם אנשים שיושבים שנים בתפקידים ולא קרה אתם כלום. על זה אני לא רוצה לדבר כרגע.
דוד יונה
בגדול - - -
היו"ר מירי רגב
תקשיב, אני מנסה להגיע לפשרות. אני מנסה לראות איך מצד אחד נעמוד בהתאם למה שבת-אור אומרת כאן בעניין פסקי הדין, ומצד שני אני מנסה לחכות שבינת שוורץ תכין את העניין של המדיניות. באמת יש להם עומס גדול. מה שכבר ניתן לגביו צו בית משפט, אנחנו לא מתערבים. כמה אולמות או גני אירועים יש עליהם כרגע צו הריסה? כמה, 50? סתם תתנו מספר.
בת-אור כהנוביץ
לדעתי הרבה פחות.
שירה תם
לכן זה לא נכון לקבל החלטה רוחבית. כל תיק ייבחן - - -
היו"ר מירי רגב
יפה, אבל למה אני כן רוצה להגיע?
דוד יונה
יש כרגע 65 גנים לא חוקיים ברחבי הארץ.
היו"ר מירי רגב
יפה. 65 גנים לא חוקיים. עכשיו אנחנו מחכים למדיניות של בינת, ואז יוחלט האם הם נכנסים לזה. אם המדיניות של בינת באה רק אחרי שנהרוס את ה-65 לא חוקיים מה שאנחנו עושים פה, קודם כול בינת עצמה משקרת לוועדה. קודם כול. את זה צריך לדעת. קודם כול, בינת משקרת לוועדה. פה אני מתחילה להתעצבן, כי אני שונאת שעובדים עלי, כי גם אני רוצה צדק לא רק אתה. כל הטיפול הזה התחיל מזה שאין הסדרה, ואם צריך להביא את השר לזה, אני אביא את השר לזה, שאין ולא היתה הסדרה בעניין גני אירועים ואולמות, ואנחנו עומדים במקום שלא היתה הסדרה כי המדינה אשמה והאזרח התגלגל. אני לא מסכימה עם זה, אבל זו תוצאה שכולם אשמים בה. עכשיו אנחנו מנסים לפתור אותה בדרך שתהיה מקובלת על כולם. מה שכבר ניתן צו בית משפט, ניתן על ה-65 האלה, אמורה היתה בינת שוורץ אתמול להכין מדיניות והיא לא הכינה. עם ה-65 האלה אנחנו צריכים להמתין ולראות מה המדיניות של בינת, מה נכנס לתוך המדיניות ומה לא. מה שנכנס, על הכיפאק, מה שלא, אתמול שיהרסו לו את זה.
שירה תם
ומה הזכויות הקנייניות כמובן.
היו"ר מירי רגב
ברור. אני לא נכנסת עכשיו לזכויות קנייניות או לא זכויות קנייניות.
תומר רוזנר
זו שאלה לא פחות חשובה. מה שנציגת הרשות מנסה לומר שגם במצב שהבעיה של גן אירועים תיפתר מבחינה תכנונית, עדיין תישאל השאלה האם הוא קיבל את הקצאת הקרקע כדין, במובן הזה שהוא קיבל הקצאת קרקע לגן אירועים. ואם לא, עדיין הוא יהיה בבעיה.
היו"ר מירי רגב
בסדר.
שירה תם
לכן השאלה למה להעדיף אותו על פני כל האחרים.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. בואו נראה על כמה כאלה מדובר. אם נראה שיש כאן באמת עניין של תופעה, אני אערב את בנצי, בשביל זה יש מקבלי החלטות. היועצים המשפטיים עדיין לא מנהלים אותנו, הם רק אומרים מה צריך לעשות ומה לא ובסוף בג"ץ יחליט. בשביל זה יש מקבלי החלטות. חבל, ישבתי בשבוע שעבר עם בנצי לשיחה ואת הנושא הזה לא העליתי. בואו נראה בכלל אם זו תופעה או לא, נראה אם מדובר באחד או שניים, בואו נראה על מה מדובר.

יש צווי הריסה. בגלל שאנחנו מנסים עכשיו לעשות סדר בעניין וצווי ההריסה האלה הם לעוד חודשיים, נניח, ואנחנו יודעים, גם אתה, האיש הכי מסודר והכי ישר, שלא תצליח בחודשיים להביא את מה שהמדינה אומרת, אז מה שאתם עושים פה לא תקין.
דוד יונה
על גדר של 50 ס"מ שפכו את דמי בעירייה מסוימת.
היו"ר מירי רגב
סתם הבאתי דוגמה, לקחתי את עצמי. בואו נראה איך אנחנו נותנים משך זמן כזה, שאדם סביר, והוא יודע את זה, יצטרך להביא את כל האישורים שצריך, ואז, כמו שאמרה בת-אור, תבדקו את זה לגופו של עניין. לוקחת בת-אור את הסוגיה של גן אירועים X במקום Y ובודקת אותו מול בינת.
דוד יונה
כך עובדים היום בכל התיקים. בכל התיקים כך זה עובד.
היו"ר מירי רגב
מצוין, אבל אם היא נותנת לו חודשיים, ובחודשים האלה הוא לא מצליח להביא את כל המסמכים, לא בגלל שהוא לא רוצה, כי הממשלה לא מצליחה להמציא לו חלק, כי ועדות התכנון לא הצליחו להביא לו חלק, אז בואו נלך לקראתו - - -
דוד יונה
תאמיני לי שאם מוכיחים בבית משפט שיש אור בקצה המנהרה, שהאדם התחיל תהליך ויש סיכוי סביר למתן היתר – קחי למשל את יער הפקאן, הנושא שדנו בו בישיבות הקודמות - - -
היו"ר מירי רגב
הוא מפורסם. אפילו לא הייתי שם פעם אחת, אבל עשו מיער הפקאן, כולל היועץ המשפטי לממשלה, כותרת על העניין הזה.
דוד יונה
הוא ניגש בפעם העשירית לבית המשפט והוא קיבל ארכה של כמעט עוד שנה. אולי בכל זאת הוא יקבל היתר.
בת-אור כהנוביץ
אבל הוא הפסיק שימוש בינתיים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
יהודה כהן
הוא סגור. לא עובד. אז מה עשינו?
היו"ר מירי רגב
אבל הוא לא נהרס.
דוד יונה
הוא לא נהרס.
היו"ר מירי רגב
לא משנה, אני לא נכנסת לזה. זו החלטה של בית המשפט.
איציק טייב
חברים, אתם לא מבינים איזה הרס אתם גורמים בעצם קבלת החלטה שגויה שמלכתחילה אפשר היה למנוע אותה. זה לא מתבטא רק בהרס של גן אירועים כזה או אחר, זה מתבטא בהרס של משפחות שלמות - -
דוד יונה
אנחנו מודעים לכול, תאמין לי.
איציק טייב
- - זה מתבטא בהרס של מקומות עבודה לציבור שלם. זה מתבטא על כל המשתמע מכך, על כל אלה שנותנים שירות מסביב – ספקים - - -
היו"ר מירי רגב
עזוב, זה לא מעניין. אני אעלה את זה לרמת שר. עד עכשיו ניסיתי לפתור את זה במצב הזה בצורה מסודרת על-ידי מדיניות עם בינת. אם אני רואה שזה לא הולך, נביא לפה את כל בעלי האולמות, את כל בעלי גני האירועים, יגיע לכאן השר ונטפל בעניין הזה.
65 גני אירועים כרגע נמצאים בסכנת סגירה או הריסה - - -
דוד יונה
הם נמצאים בהליכים משפטיים כאלה ואחרים.
היו"ר מירי רגב
בסכנת סגירה או הריסה למרות שלא היתה מדיניות ברורה של הממשלה בעניין הזה.
בת-אור כהנוביץ
רגע, אני רוצה לחדד.
היו"ר מירי רגב
תסבירי מחדש. תסבירי לאט, שאני אבין.
בת-אור כהנוביץ
65 גני אירועים הם גני אירועים לא חוקיים, לגבי חלקם הסתיימו ההליכים וניתנו צווים, לגבי חלקם יש הליך פלילי תלוי ועומד, ועדיין לא ניתן צו. העובדה שיש פה עבירה וצריך לטפל בה. יכול להיות שכאשר יגיעו למועד גזר הדין, מראש נבקש מועד דחוי, אם זה יעלה בקנה אחד עם המדיניות. צריך להפריד פה בין שני דברים.
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך כרגע, בגלל שאין עדיין מדיניות ומסמך המדיניות לא יצא לפועל, ואמורה בינת שוורץ להכין – תיכף נקבע גם זמנים לעניין הזה – למה אתם לא משהים? הרי אתם, המדינה, תבעתם, אתם, המדינה, הוצאתם את הצווים.
בת-אור כהנוביץ
אני מפנה לתשובה של היועץ המשפטי לממשלה שנשלחה ליושבת-ראש הוועדה שכתב שאין מקום לעיכוב גורף של הליכים פליליים.
היו"ר מירי רגב
אין מקום לעיכוב גורף, נכון, אבל כשאין מדיניות, אתם צריכים לתת פתרון.
בת-אור כהנוביץ
כן נבחן באופן ספציפי את הנתונים של כל מקרה. עוד לא הביאו בפני מקרה שאמרו לי: ניכנס בטוח במדיניות ואתם סתם מתנגדים. בואו נראה על איזה מקרה אנחנו מדברים. עוד לא ראיתי שיש בפנינו בעיה כרגע. בתי המשפט נענים לבקשות להארכות מועד.
יהודה כהן
אם היא לא נתנה שום מדיניות, אני לא יכול להצביע. אני לא יכול.
תומר רוזנר
אם יש גן אירועים או אולם שנמצא בלב השטח הפתוח, במרחק של עשרות קילומטרים מכל יישוב, ברור שהוא לא יוכשר.
יהודה כהן
אין לי בעיה.
תומר רוזנר
יפה, המדינה יכולה להמשיך לנקוט בהליכים. לעומת זאת, אם יש לנו גן אירועים או אולם בלב אזור תעשייה, שאנחנו יודעים שהוא הוקצה על-ידי רשות מקרקעי ישראל כדין, במכרז, ורק בגלל שרשות התכנון מפרשת את זה כתעשייה שלא כוללת מסחר, אז לא נתנו לו היתר לשימוש כגן אירועים, או בגלל שאין לו מספיק חניות, לא נתנו לו היתר וכו' וכו', שזה המקרה המובהק השני - - -
יהודה כהן
נמשיך אתך. מוסך ליד הנחל. איך יהיה? מותר או לא מותר.
בת-אור כהנוביץ
שטחים פתוחים ליד נחל.
תומר רוזנר
אם זה שטח פתוח וזה רחוק מיישוב, אז לא.
יהודה כהן
לא, לא. דקה.
תומר רוזנר
מה זה "לא"? זה מה שאמרו.
יהודה כהן
לגבי המדיניות לגבי החוף?
תומר רוזנר
על החוף ודאי שלא.
יהודה כהן
למה לא? אם לבית מלון מותר באותו מקום, ויש שם מקום - - -
תומר רוזנר
כי החוף שייך לכולם.
יהודה כהן
לא משנה. עוד לא דנו אתם בנושא הזה. עוד לא דנו.
איציק טייב
המלון שייך לכולם? לא.
יהודה כהן
במלון יש אולם אירועים.
תומר רוזנר
למלון יש היתר בנייה.
יהודה כהן
למה לא ייתנו לנו?
תומר רוזנר
הוא השתלב במדיניות.
היו"ר מירי רגב
אם ייתנו לו אישור כדין?
תומר רוזנר
מי ייתן לו אישור?
איציק טייב
במה בתי המלון שונים מאתנו?
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה. זוג רוצה להתחתן במקום פתוח ליד נהר, ליד נחל זורם, אסור לו?
תומר רוזנר
היא אמרה שזו המדיניות של מינהל התכנון.
היו"ר מירי רגב
אם כך, המדיניות הזאת צריכה להגיד שגם אין שם בתי מלון. דין אולם כדין מלון. יצטרכו לבוא ולהסביר - - -
יהודה כהן
במכמורת היה גן אירועים על החוף, הוא היה בשטח מוגדר של מלון, אז הרסו במכמורת. למה? כי הוא נמצא על החוף. אבל אם בית מלון היה בונה אולם אירועים עם חמישה חדרים, זה מותר, זה לגיטימי.
תומר רוזנר
זה מה שמותר לו.
היו"ר מירי רגב
צריך לעשות פה סדר.
יהודה כהן
ביער מותר או אסור?
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות שהעיקרון הוא שביער אסור שיהיה גן אירועים, לא יכול להיות, כשמותר שיהיה מלון כמו מצפה הימים או כמו מלון אחר.
יהודה כהן
יערות הכרמל.
בת-אור כהנוביץ
מצפה הימים נבנה בהרבה מאוד עבירות והוא הועמד לדין.
היו"ר מירי רגב
אז תבטלי אותו, אז תהרסי אותו. אין לי בעיה עם זה.
שירה תם
יש גם צימרים וגם בתי מלון שבהם אנחנו מטפלים.
היו"ר מירי רגב
תהרסו את זה. אין לי בעיה. תהרסו את כל היכולת של תושבי הצפון להתפרנס ממשהו, זה בסדר, נעבור כולנו למרכז הארץ. אבל זאת לא השאלה כרגע. אני שואלת שאלה פשוטה. מי קבע את העיקרון שבמקום פתוח אסור שיהיה אולם? מי קבע?
בינת שוורץ
תוכנית המתאר זה שנים רבות.
היו"ר מירי רגב
אפשר גם את זה לשנות.
בינת שוורץ
גברתי היושבת-ראש, כדאי מאוד שלא נשלה את עצמנו. א', את המדיניות הזאת לא מאשרת בינת שוורץ, מאשרת, אם בכלל, המועצה הארצית - -
היו"ר מירי רגב
ברור.
בינת שוורץ
רק שנייה.

- - ושם, כידוע לכולנו, יש כוחות רבים שמושכים לכיוונים שונים, ואת רובם הגדול ממש לא מעניין אולמות אירועים והצרות שלהם, הרבה יותר מעניין אותם שטחים פתוחים ודברים מהסוג הזה. פחות כלכלה, יותר סביבה, אפילו לא חברה.
עם מה ניכנס לדיון, אני יכולה לדעת, איך נצא מהדיון הזה, יותר קשה לדעת. מה שדי ברור שאמירה גורפת שבכל מקום שבו - - -
תומר רוזנר
חשקה נפשו.
בינת שוורץ
- - יש נוף יפה ויש גישה, אז אפשר יהיה לבנות, ברור שלא.
היו"ר מירי רגב
זה לא אמרתי. אבל ברור שהמדיניות צריכה לאפשר את זה במקומות מסוימים. להגיד לך שבכל מקום? לא.
בינת שוורץ
אם זו היתה מדיניות שתואמת המדיניות הקיימת, בכלל לא היינו פה בדיון הזה, נכון? כי כל מה שתואם את המדיניות הקיימת לכאורה יכול להתקדם עם תוכניות שיוגשו למוסדות התכנון. אנחנו מנסים לחשוב היום בצורה יצירתית על משהו שהוא קצת יותר מעוגל מהמדיניות הקיימת, שהיא מאוד נוקשה וברורה, אבל זה לא רחוק ממנה מרחק שנות אור.
איציק טייב
בינת, לא היתה מדיניות בכלל.
בינת שוורץ
איציק, המדיניות מתבטאת בתוכניות. זאת המדיניות. זה הכלי של מוסדות התכנון.
איציק טייב
אם אני שומע באמצע דיון שלבית מלון מותר להקים בקו החוף ולגן אירועים אסור. איך זה מסתדר עם מדיניות?
היו"ר מירי רגב
עכשיו לבית מלון אסור להקים בקו החוף.
בינת שוורץ
זה מסתדר באופן הבא: יש תוכנית - - -
איציק טייב
אני אגיש אחלה תוכניות, כל מה שמתבקש.
בינת שוורץ
יש תוכנית שמאושרת וסימנה בית מלון באזור מסוים. באותו מקום, ברור שאם מישהו יבנה שם רק גן אירועים, זה לא תואם את התוכנית.
איציק טייב
השאלה, לאיזו הגדרה אנחנו לוקחים את עצמנו? אם לבידור ופנאי, אם גם בידור ופנאי ונופש. גם בבידור, גם בפנאי וגם בנופש. מה ההגדרה?
היו"ר מירי רגב
צריך בתוכניות לאפשר במקומות מסוימים על החוף לבנות אולמות.
תומר רוזנר
זה משהו אחר.
היו"ר מירי רגב
הם צריכים לאפשר בתוכניות שלהם - - -
איציק טייב
זה מקומם. את יודעת כמה זוגות רוצים להתחתן על חוף הים, ואני לא יכול לתת להם את האפשרות הזאת?
היו"ר מירי רגב
צריך להגיד כמה מטר מהחוף.
תומר רוזנר
הם הרי רוצים על המים, אנחנו יודעים.
יהודה כהן
במגורים – אסור לנו, בתעשייה – אסור לנו, על החוף – אסור לנו - -
תומר רוזנר
בתעשייה היא תיתן לך.
יהודה כהן
- - ליד הנחל – אסור לנו, שטח מטרופולין – אסור לנו, בגן לאומי – אסור לנו. הבעיה היא, והסברנו, שבכל המקומות אסור. כשאני מחפש איפה מותר לי, בכל שטח אסור לי, מותר לי רק באזורי תעשייה כשזה שימוש חורג, הכול שימוש חורג, והתוכנית החדשה הולכת לבטל את כל השימושים החורגים, ואז אני מוציא את כולם מהגנים. איפה כן נשאר?

אני שואל את עצמי – פה אסור, פה אסור, פה אסור – איפה כן? זו תעשייה שמחזיקה ענף שלם. זה 15-14 מיליארד שקל, זה עשרות אלפי אנשים.
אני חוזר, זו המדינה היחידה בעולם שיש ברית, יש בריתה, יש בת מצווה, יש בר מצווה, יש אירוסים ורק אחר-כך החתונה. אין תופעה כזאת בעולם. אלה צרכים שאת צריכה לספק לתושבים.
היו"ר מירי רגב
מינהל התכנון צריכים לקבוע - - -
יהודה כהן
תסתכלי מה קרה בתל-אביב, רחוב המסגר היה כולו אולמות, הם נדדו, עכשיו כל האולמות חוזרים לתל-אביב, כי הציבור דורש את זה. הוא לא יכול לנדוד קילומטרים. לכן צריכה להיקבע מדיניות. ישבנו, הצגנו, ואני רוצה שיתחשבו והמתכננים גם יראו את הדברים האלה. נכון, אנחנו לא יכולים להיות באזורי תעשייה, כי יש מוסך פה, וגראז' פה, ומשחתות פה, את לא יכולה להציף את המקומות האלה. את הולכת בירושלים היום, באזור התעשייה בתלפיות יש לפחות 15 אולמות, זה קטסטרופה, זה כניסה של 20,000 כלי רכב, זה טירוף.
היו"ר מירי רגב
האם מישהו עשה את האפיון של ה-65 הלוא חוקיים?
בינת שוורץ
מיפינו אותם.
בת-אור כהנוביץ
צריך לדבר על מאות האולמות והגנים החוקיים שפועלים ברישיון.
יהודה כהן
רובם נמצאים באזורי תעשייה בשימוש חורג, כשאת לא נותנת לי מענה של מגרשי חניה, ואת גובה ממני כופר חניה.
היו"ר מירי רגב
זה נכון, זה לא הוגן.
יהודה כהן
אני משלם כופר חניה ואת אומרת לי שהוא בהיתר. הוא לא בהיתר. הוא לא בתכנון.
רות דיין
איך את יכולה להגיד את זה כשאת מאשרת את זה כשימוש חורג? זה לא הגיוני. לא הגיוני שהמדינה לא מאשרת מדיניות - - -
יהודה כהן
80% כשימוש חורג.
היו"ר מירי רגב
זה לא הוגן השימוש החורג.
בינת שוורץ
שימוש חורג זה גם שיקול של הרשות המקומית. גם אם תהיה מדיניות תכנון, בסוף התשלום בגין כופר חניה זו זכותה של רשות מקומית לקבוע.
היו"ר מירי רגב
אבל לא שימוש חורג.
בינת שוורץ
שימוש חורג זה גם - - -
היו"ר מירי רגב
לא נכון. סליחה, זה לא נכון. אם תגדירי במדיניות שלך ששימוש חורג זה חלק מהעניין ששם הם יכולים להיות, אז זה לא שימוש חורג. באמת יש גבול. בשימוש חורג צריך לטפל, זה לא הוגן שהם צריכים לשלם על שימוש חורג, וזה צריך להדאיג אותך לא פחות מאותי, כמי שמגנה על החוק ועל הצדק, כמו שזה הדאיג את היועץ המשפטי שלי.
בת-אור כהנוביץ
יש הרבה מקומות שאישרו תוכניות.
היו"ר מירי רגב
מה שיש - - -
בת-אור כהנוביץ
אני זועקת גם את צעקת הצדק.
היו"ר מירי רגב
הבנתי את צעקת הצדק. את לא יותר מחפשת צדק מאתנו.
בת-אור כהנוביץ
נכון, אבל גם לא פחות.
היו"ר מירי רגב
בסופו של דבר כל אלה שעושים את כל הדברים, כשיש בעיה, הם פונים ישירות אלינו. לא משנה, אתמול נתנו לי כמה דוגמאות על יועצים משפטיים שהתפוצצנו מצחוק עליהם. תנו לי את המיפוי של ה-65. תנו לי את המיפוי על מה הם לא חוקיים.
בת-אור כהנוביץ
מרביתם בשטחים פתוחים.
יהודה כהן
לא כולם.
בת-אור כהנוביץ
לא אמרתי "כולם", אמרתי "מרביתם".
יהודה כהן
לא "מנגינות" שנמצא בשטח פרטי - - -
בת-אור כהנוביץ
זה אומר שאין מדיניות לגבי שטחים פתוחים.
יהודה כהן
אין מדיניות.
תומר רוזנר
יש מדיניות שאסור.
יהודה כהן
אין מדיניות בכלל. זה פרטי.
תומר רוזנר
יש מדיניות שאסור. אני בבית הפרטי שלי לא יכול לבנות מגדל, מה לעשות, כי יש תוכניות שאומרות מה מותר ומה אסור.
היו"ר מירי רגב
חד וחלק, לא תעשו פה מה שאתם רוצים. חד וחלק, לא הכול מותר. במה לא חוקיים ה-65?
דוד יונה
רובם ככולם נמצאים בשטחים פתוחים.
בת-אור כהנוביץ
בייעוד חקלאי. חלקם בשטח לשימור משולב.
היו"ר מירי רגב
והשאר?
דוד יונה
אין לי פה החתך. במחוז חיפה, אצלי, יש 15 גני אירועים, כמעט כולם בשטחים פתוחים.
היו"ר מירי רגב
מה זה "שטחים פתוחים"?
דוד יונה
שטח חקלאי – בשדה, בנחל.
שירה תם
כמובן גם צריך דרישות של המינהל, שאנחנו תובעים סילוק יעד. התביעות הן משולבות. אני קצת חוזרת על עצמי, אבל גם אם ייפתר הנושא הזה, גם לנו יש תביעה.
היו"ר מירי רגב
באופן עקרוני היום במושבים אי-אפשר - - -
שירה תם
לא. בנחלה אתה לא יכול לעשות גן אירועים.
היו"ר מירי רגב
במושבים ובמועצות אזוריות – שווה לחבר לזה את ראשי המועצות האזוריות – כשרוצים להקים מרכז אירועים, הם לא יכולים לעשות?
בינת שוורץ
הם יכולים, לא על קרקע חקלאית. אם היום הם רוצים בלי לשנות תוכנית, אולי, אולי, יש - - -
רות דיין
אי-אפשר.
היו"ר מירי רגב
שנייה. ביקשתי את התשובה שלך? ביקשתי ממנה תשובה. כמו שהיא הבינה שחלק מהתעשייה היא צריכה לתת לטובת המסחר, יהיה צריך להבין שחלק מהשטח החקלאי צריך לתת לטובת מסחר. אין מה לעשות. היום כל המושבניקים צריכים להתחתן בעיר.
בינת שוורץ
התוכניות, כפי שאני מכירה אותן – אני לא מכירה את כולן – אלה שאני מכירה, ברוב המושבים אין שימוש מסחרי בתוכנית שלהם. יש תוכנית שמאפשרת מגורים, מאפשרת חקלאות, מאפשרת מבני ציבור, אולי מבני משק, וזה נחשב, כמו שאמרתי, תחת שימוש מסחרי. בדרך כלל אין. הם יצטרכו להגיש תוכנית.
היו"ר מירי רגב
את היום מבינה את כל הבעיות שיש עם גני אירועים. את אומרת: אני צריכה לקבוע מדיניות מסודרת. איך הציעו פה? שילכו לתמ"א מסודרת בנושא הזה. תמ"א זה ייקח הרבה זמן, לכן את הולכת על שני מסמכים של מדיניות. אני שואלת אותך, האם נראה לך הגיוני שיהיו כמה מושבים במרכז הארץ, בצפון הארץ, בדרום הארץ, שכאשר אנשים רוצים להתחתן במושב, שאפשר יהיה לעשות שינוי ייעוד מסודר, מטופל, שינוי ייעוד מחקלאות למסחר?
בינת שוורץ
אם את שואלת אותי, דווקא לא הייתי הולכת למושב.
היו"ר מירי רגב
את לא, אבל אני רוצה להתחתן שם.
בינת שוורץ
זה מייד נכנס לקונפליקט עם התושבים. בכל מקום שאתה נכנס לקונפליקט, זה רע. זה רע לעסקים, זה רע לתושבים. זה בסוף נפסק. לכן הלכנו לכיוון של אזור תעשייה. יכול להיות שאנחנו יכולים גם לחשוב על כיוון שבו גן אירועים הוא צמוד דופן למקום - - -
תומר רוזנר
צומת בילו כזה.
בינת שוורץ
אבל צמוד דופן לבית מלון. אם יש בית מלון במקום נורא יפה, אין בעיה שיהיה צמוד דופן אליו. ואז אתה נותן את אלה שהם יותר מוטי נוף ורוגע ואלה שהם יותר אינטנסיביים.
היו"ר מירי רגב
האם את מתכוונת לחשוב על זה במסגרת המדיניות שאת מתכננת כרגע?
בינת שוורץ
ודאי, אנחנו נחשוב על זה, אבל אני כבר אומרת: זה מאוד-מאוד שקשה.
תומר רוזנר
זה לטווח ארוך, צריך להגיד את זה.
בינת שוורץ
בדיוק. זה לא יהיה מחר בבוקר. אנשים יצטרכו להגיש תוכנית וזה לוקח זמן. אני לא יכולה להבטיח כלום, כי אני חושבת שהיום במוסדות התכנון אנחנו מאוד-מאוד נוקשים ודוגמטיים בחשיבה שלנו.
תומר רוזנר
עוד דבר שצריך להוסיף לדברים שאומרת הגב' שוורץ, וגברתי יודעת זאת מהחוק לעידוד הדיור הלאומי, מצבים של שינוי ייעוד, במצבים כאלה בעלי הקרקע ייאלצו להחזיר את הקרקע למינהל מקרקעי ישראל - -
היו"ר מירי רגב
ברור.
תומר רוזנר
- - והם לא יוכלו לבנות בעצמם, אלא יהיה מכרז.
היו"ר מירי רגב
זה ברור. זה אני מבינה.

שטחים פתוחים – מה עוד יש מה-65 הלוא חוקיים?
דוד יונה
לא הבנתי.
היו"ר מירי רגב
איזה עוד דברים יש?
תומר רוזנר
יש כאלה שהם באזורי תעשייה והם - - -
שירה תם
לנו יש תביעות.
בת-אור כהנוביץ
לא רבים, אבל יש.
היו"ר מירי רגב
האם את אלה של אזורי תעשייה, שאנחנו יודעים שיש כוונה לאפשר מסחר באזורי התעשייה – האם הולכים לקראת אלה?
בת-אור כהנוביץ
אני לא יכולה לתת לך תשובה כללית כי לא בדקתי תיק-תיק, אבל בהחלט יש שיקול דעת ומפעילים שכל ישר בכל תיק ומסתכלים על המכלול, וגם נראה באיזה שלב אנחנו נמצאים מבחינת ההליך השיפוטי עצמו.
היו"ר מירי רגב
אם הייתם חושבים על זה לפני, הוא בכלל לא היה מגיע לשלב הזה.
דוד יונה
זה עובד כך כל הזמן.
בת-אור כהנוביץ
אני אחדד. הוא בהחלט היה מגיע לזה, כי אדם שפועל שלא כדין, גם אם הוא נתקל בקשיים מול מוסדות התכנון והיו לו הבטחות מכל מיני ראשי רשויות מקומיות, עדיין צריך לפעול כדין. עצם נקיטת ההליך הפלילי היתה מוצדקת בלי שום קשר לשאלה אם בסופו של דבר יסדירו את זה או לא יסדירו את זה. התכלית של ההליך הפלילי היא שונה ולא רק לוודא את ההסדרה ואת ההריסה.
היו"ר מירי רגב
אני מדברת על ההסדרה, לא על ההליך הפלילי.
תומר רוזנר
האם יש נכונות מבחינת האגף לאכיפת דיני מקרקעין וכו' להוציא הנחיה לפרקליטויות השונות ולמי שמטפל כמובן, ועדות התכנון, שבמקרה כזה שיש לנו גן אירועים, שתצא הנחיה שאומרת – כמובן לא כל פרקליט בכל פרקליטות מחוז ובכל ועדה מקומית מודע לדיונים של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אם כי אני בטוח שכולם צופים בנו בדרך כלל, היום הם לא יכולים לצפות, כי יש תקלה – האם יכולה לצאת הנחיית מדיניות שאומרת שבמצב כזה, כשיש לנו תיק כזה תלוי ועומד, הפרקליט יונחה לפנות ולקיים בדיקה עם מינהל התכנון ולבחון אם על פני הדברים יש היתכנות שעל-פי המדיניות המתגבשת יהיה שינוי במדיניות האכיפה לגבי אותו גן אירועים או אולם, ובמצב כזה הפרקליטות עצמה היא זו שתיזום הודעה לבית המשפט שקיימת אפשרות על פני הדברים, בלי להתחייב וכו' וכו', והכול תלוי במועצה הארצית וכו' וכו', אבל במצבים האלה יש לנו נכונות להקפיא את ההליכים באותם מקרים?
בת-אור כהנוביץ
אני אפתור את הבעיה. אני חושבת שאין בעיה. כל הנושא של האכיפה בתכנון ובנייה מרוכז אצלנו במחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, ויש תביעות של הוועדות הקודמות.
בנושא של גני האירועים, כבר משנת 2007 בערך מונחים כל התובעים ליידע אותנו, כי תיקים של גני אירועים ככלל מנוהלים על-ידי המדינה. מספר התובעים שמטפלים בזה הוא מצומצם וכולם בהנחיה ישירה של המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין. כל הדברים שאתה אומר נעשים באופן שגרתי, בבדיקה של כל תיק שמוגשת בו בקשה לדחיית מועד הביצוע של צו ההריסה, נבדקים ההיבטים התכנוניים ומגובשת עמדה בכל תיק לגופו, ובלא מעט מקרים גם גני אירועים וגם דברים אחרים, אנחנו בהחלט מודיעים לבית משפט על - - -
תומר רוזנר
מצוין. האם מר אילוז יכול להוציא הנחיה ברורה וכתובה למעט מזעיר הפרקליטים המטפלים בתיקים האלה, שלאור הודעת מינהל התכנון שבכוונתו ליזום החלטת מדיניות כזאת וכזאת, ייבדקו המקרים הפרטניים מול - - -
בת-אור כהנוביץ
אין צורך להוציא את ההנחיה, כי זו דרך הפעולה בשגרה. אנחנו מיידעים את כל התובעים.
תומר רוזנר
אני שואל אותך שאלה עובדתית. האם כל אחד ואחד מהפרקליטים המטפלים בתיקים האלה יודע על ההצהרה של הגב' שוורץ בפני הוועדה כאן, שמינהל התכנון עומד ליזום החלטת מדיניות במועצה הארצית, שיש הסדרה של לפחות חלק מהתיקים?
בת-אור כהנוביץ
עדיין לא, כי קיבלתי - - -
בינת שוורץ
זה יגיע למועצה הארצית, ואז היא תודיע. חבל, זה להודיע - - -
היו"ר מירי רגב
זה ממש לא נכון.
בינת שוורץ
- - - נחכה לחמור הלבן, הוא יבוא...
תומר רוזנר
בינתיים יש צווי הריסה.
היו"ר מירי רגב
זה לא הוגן.
בת-אור כהנוביץ
הפרקליטים במחלקה, כולם, מכירים את המצב ומעודכנים גם בפרוטוקול של ישיבת הוועדה. הם אלה שמנחים במישרין והם ערים למצב. במובן הזה אין בעיה של העברת מידע.
היו"ר מירי רגב
הפרקליטים צריכים - - -
בת-אור כהנוביץ
אנחנו מדברים בסך הכול על ארבעה פרקליטים ועוד חמישה תובעים.
דוד יונה
יתרה מזו, השופטים בכל המשפטים שישבתי, הם מכוונים בעצמם לנושא הזה, שאם יש אור בקצה המנהרה, אם אדם מציג שהוא הגיש בקשה ויש אופק תכנוני, השופטים עצמם נותנים ארכות.
יהודה כהן
התכנון עדיין לא בא לידי ביטוי, אז הוא לא יכול לבוא.
היו"ר מירי רגב
מה שאמר פה היועץ המשפטי, שמה שתעשו – לאור ההחלטה גם נוציא סיכום מסודר – תוכלו לקחת את הסיכום שלנו ולהעביר את זה לכל 65 האנשים שנמצאים כרגע בתהליך מול המדינה, שהיועצים המשפטיים שלהם, מי שמייצג אותם, ידע לעמוד מול השופט ולהגיד לו את זה, כי יכול להיות שהמדינה שכחה להגיד את זה בתיק כזה או אחר או משהו קרה שם בדרך.
שירה תם
צריך לזכור שהיתר בנייה הם לא יקבלו.
בינת שוורץ
- - -
היו"ר מירי רגב
זה ממש לא אמור להקשות, זה אמור להביא למצב שימצאו את הפתרון הנכון.
בינת שוורץ
הסיטואציה שכבוד המועצה הארצית תגבש מדיניות בגלל שיש בעיה ל-65 גני אירועים היא לא סיטואציה בריאה.
היו"ר מירי רגב
לא בגלל זה.
בינת שוורץ
את מחזקת עכשיו את הקשר הזה, גברתי היושבת-ראש.
היו"ר מירי רגב
לא, הסיטואציה שהיא צריכה לעשות את זה, כי היא לא עשתה את זה עד עכשיו.
בינת שוורץ
אל תוציאו שום מכתב, אני לא חושבת שזה - - -
היו"ר מירי רגב
היא לא עשתה את זה עד עכשיו, מה לעשות.
בינת שוורץ
זה מקשה.
היו"ר מירי רגב
היא לא עשתה את זה עד עכשיו, מה לעשות. המועצה הארצית לא עשתה את זה עד עכשיו, היא היתה צריכה לעשות מזמן. היא היתה צריכה להוציא תמ"א מסודרת לגני אירועים ולאולמות. למה לא?
בינת שוורץ
אין תמ"א לגני אירועים, כי זה לא הנושא של תוכנית מתאר ארצית בשום קנה מידה ובשום קריטריון.
היו"ר מירי רגב
אתם הייתם צריכים לתת לזה פתרון. את, במסגרת שלך, כלפי מטה בוועדות מחוזיות. את אומרת מצד אחד, המועצה הארצית, כשאני אומרת בתמ"א, את אומרת שזה לא עניין של המועצה הארצית. אם זה לא המועצה ארצית, אז את כלפי מטה, וגם את זה לא עשית. בגלל שאין הסדרה כזאת, עכשיו 65 אנשים והסביבה שלהם, שהם בנו לא חוקי, אבל הם בנו לא חוקי כי אין הסדרה - - -
בינת שוורץ
הם בנו לא חוקי כי הם לא הגישו תוכנית. הם החליטו לא להגיש תוכנית.
בת-אור כהנוביץ
אפשר היה גם לפעול כחוק. כמו הרבה אחרים יכלו גם לפעול כחוק.
תומר רוזנר
נכון, והם יודעים שזה שטח חקלאי - - -
בינת שוורץ
אלה בשטח חקלאי, זה הכי צועק ובולט.
תומר רוזנר
בשטח חקלאי הם ידעו שאסור לעשות שם.
שירה תם
גברתי, צריך לזכור שהם קיבלו את הקרקע למטרה מסוימת - -
תומר רוזנר
לחקלאות, נכון.
שירה תם
- - הם קיבלו או לחקלאות או לתעשייה. הם ניגשו במטרה לממש את זה, ואחר כך ראו שיותר כדאי כלכלית לעשות משהו אחר.
היו"ר מירי רגב
תומר, אתה תנסח את הסיכום, שמצד אחד לא יסבך את המועצה הארצית, ומצד שני יציג את הבעיה שלא היתה הסדרה לנושא של גני אירועים ואולמות, שלפחות האנשים שמייצגים את 65 האולמות האלה וגני האירועים, שידעו מה להגיד כשהם עומדים בפני בית המשפט.
איציק טייב
הייתי רוצה איזה דד ליין למינהל התכנון להגיש בפנינו את - - -
בינת שוורץ
אני חושבת שאפשר לסכם על חודשיים-שלושה עד שנבשל את זה לקראת הדיון במועצה הארצית. נעשה את זה מולכם, מול משרדי ממשלה אחרים, כמו שצריך.
היו"ר מירי רגב
חודשיים-שלושה זה אומר - - -
איציק טייב
אוגוסט.
היו"ר מירי רגב
אנחנו בפגרה. רק בנובמבר אנחנו חוזרים מפגרה. אני רוצה לראות שיש מסמך כזה מסודר.
דוד יונה
אני חושב שצריך לשים דגש, בעיקר לבינת אני פונה, על המגזר הערבי, ששם הבעיה לא פחות חמורה.
היו"ר מירי רגב
אני מתארת לעצמי שאתם הורסים במגזר הערבי ובמגזר היהודי כאחד. לא מעדיפים להרוס רק ליהודים או רק לערבים. רק בירושלים הורסים בתים של יהודים שנבנים לא חוקי.
דוד יונה
בכפרים שלמים אין איפה לחתן והם מחתנים בשדות. אין אולמות בכפרים, ואז סוגרים רחובות, עושים חתונה באמצע החצר.
היו"ר מירי רגב
על מי אתה מלין?
דוד יונה
אני לא מלין, אני אומר לבינת, שזאת נקודה שצריך להביא בחשבון.
היו"ר מירי רגב
טפלו בזה. אתם נוקשים. יש צוות רציני במשרד היועמ"ש ובמשרד המשפטים שמטפל בזה מאוד ברצינות, שיאכוף את זה. סוף יולי אני רוצה שזה יוצג. בסדר?
בינת שוורץ
לא. גברתי, זה בלתי אפשרי.
היו"ר מירי רגב
אמרת חודשיים.
בינת שוורץ
אנחנו ביישום תיקון 101 לתקנות התכנון והבנייה. זה קצת לחוץ. אם אפשר בתחילת המושב הבא, זה יהיה עדיף. אנחנו נעשה הכול שזה יהיה מהיר ואפשרי, אבל אני לא רוצה להתחייב.
איציק טייב
אפשר לקבל הודעה כדי שניידע את הקהל?
היו"ר מירי רגב
אנחנו נודיע עכשיו, ובמסמך שנוציא אליכם - - -
איציק טייב
לא במסגרת הוועדה, במסגרת העבודה בינינו, בשיתוף הפעולה שקיים בינינו, האם תוכל לצאת הודעה מצדך, מטעם מינהל התכנון, שאלה הדברים שיעלו על הפרק גם אם יהיו חילוקי דעות כאלה ואחרים?
היו"ר מירי רגב
הם צריכים לעבוד אתכם על זה.
בינת שוורץ
יצא סיכום דיון וכתוב בסיכום הדיון: מספר כיווני פתרון אפשריים. זה הוגדר ככיווני פתרון ראשוניים, ואפשר להשתמש בזה. ככל שנתקדם, ברור שתהיו הראשונים לקבל את המסמכים.
איציק טייב
מצוין.
תומר רוזנר
יש לכם סיכום דיון. מה אתם רוצים יותר מזה?
יהודה כהן
זאת היתה הצעה, אבל היא צריכה לבוא עם - - -
היו"ר מירי רגב
גם ההצעה שהיא תעביר לכם, חייבת להיות מאושרת על-ידי המועצה הארצית. גם אם היא תעביר לכם, זה טיוטה והצעה.
בינת שוורץ
זה לא משהו להפיץ לכולם להשתמש בו.
היו"ר מירי רגב
הם יכולים להפיץ, כדי לקבל חוות-דעת של האנשים שלהם, אין שום בעיה. כמו שאני מפיצה נייר עמדה, לא רק לשלטון המקומי בעניין תאגידי המים, אלא לכלל ראשי הערים. יבואו כולם, יציגו את עמדתם. זה לא אומר שאם יש עמדה כזאת היא גורפת או שהיא עולה על עמדה אחרת. אתם יכולים בהחלט לקחת את ההצעה שלה, להעביר את זה בין כל החברים שלכם, לעשות עבודת מטה מסודרת, לא דרך הוועדה, דרככם, מולם.
איציק טייב
אני אשמח מאוד. התחלנו לעבוד, ואני שמח מאוד לעבוד אתם.
יהודה כהן
אנחנו כל היום בפגישה עם דרוקמן כדי לתאם את ההמשך. אנחנו מאמינים שיהיה המשך.
היו"ר מירי רגב
סיכום – עם פתיחת המושב, בתחילת נובמבר, יוצג על-ידי בינת שוורץ מסמך המדיניות לגני אירועים ואולמות, דבר שלא היתה לו הסדרה מסודרת בכל סוגיית התכנון והבנייה, והיה צריך לתת לזה מענה. לצערי המענה המאוחר הזה יוצר מצב שאנשים בנו באופן בלתי חוקי, למרות שחלקם, אני מקווה, כפי שאמרה כאן עו"ד בת-אור ממשרד המשפטים, אלה שבנו באופן לא חוקי באזורי תעשייה, משום שחלק מהמדיניות אומרת שהם ישנו שינוי ייעוד לטובת מסחר - - -
תומר רוזנר
הם יכללו את הייעוד, לא ישנו.
היו"ר מירי רגב
יכללו את הייעוד של מסחר. אני מקווה שלאותם אנשים לא יהרסו את האולם, כשאת בודקת כל דבר לגופו של עניין.
בת-אור כהנוביץ
לא נתתי שום התחייבות גורפת, נבדוק כל תיק לפי הנתונים שלו ולפי הפסיקה.
היו"ר מירי רגב
דבר נוסף, אני רוצה לקבל ללשכת הייעוץ המשפטי של הוועדה את התיקים שמטופלים אצלכם ועל איזה נושאים. הייתי רוצה לדעת מה החריגות. הייתי רוצה שזה יגיע ללשכה של היועץ המשפטי, ואז נדבר על זה.
בנובמבר, כפי שאמרתי, תוצג המדיניות. אני מבקשת בתוך המדיניות שתשקלו אולי בסמוך למלון, כמו שאמרת, שיהיה גן אירועים ואולם סמוך לחוף ים, לאפשר לאנשים מגוון של מקומות שהם יוכלו להתחתן שם.
בינת שוורץ
חוף הים זה בלתי אפשרי.
היו"ר מירי רגב
זה קשה, אני יודעת שזה קשה. עשינו ועדה רק בשבוע שעבר לשמור מקו הגאות ומקו הים, והם יכולים לשים מגבות וכיסאות, אבל בכל זאת צריך לראות אזורים עם מים, שאנשים בארץ לא יצטרכו לנסוע ליוון כדי להתחתן, לאפשר להם גיוון של מקומות, ואפשר למצוא. אם אתם צריכים, תומר, אולי תעזור להם.
תומר רוזנר
יש מספיק קיימים, לא צריך להוסיף.
בת-אור כהנוביץ
בישיבה הראשונה בנושא ד"ר עמרני, מנכ"ל משרד הפנים היום, הציג את מסמך המדיניות שיצא כבר ב-2008 במחוז מרכז. רק לדייק את המשפט, לא היתה שום התייחסות של גופי התכנון. אני לא במשרד הפנים, אבל ראוי להעמיד דברים על דיוקם.
יהודה כהן
אם הייתי מציג את המסמך הזה, כמו שאמרתי לה – פה אסור, פה אסור ופה אסור. יש לי פה המסמך.
תומר רוזנר
בכל זאת קמו 630 גני אירועים כדין.
היו"ר מירי רגב
רוצים לקום עוד וצריכים לקום לפי מדיניות.
יהודה כהן
לא הצגתי את המסמך הזה, רק אמרתי שיש פה כיוון חיובי.
היו"ר מירי רגב
הנושא של שימוש חורג, צריך לבדוק את זה.
תומר רוזנר
זה חלק מאותו עניין. בגלל שהם בתעשייה הם משלמים על שימוש חורג.
היו"ר מירי רגב
צריך לפתור את זה. אם מראש יודעים שהולכים להכשיר את העניין הזה, שלא ישלמו פעמיים. בקיצור, צריך לפתור את העניין של השימוש החורג.

אני רוצה לדעת במיפוי כמה אולמות הם בפטור ממכרז, מינהל מקרקעי ישראל.
תומר רוזנר
שקיבלו למטרת חקלאות.
היו"ר מירי רגב
כן, למטרת חקלאות.
תומר רוזנר
ותעשייה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לדעת כמה מתוכם. מעניין אותי לדעת. האם יש עוד משהו שסגרנו כאן? – לא. בנובמבר אני מקווה שיהיה לנו כאן מסמך מסודר בכל הסוגיה של הסדרה של גני אירועים ואולמות. תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:49.>

קוד המקור של הנתונים