ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/06/2014

חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 111), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
23/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 294>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ה בסיון התשע"ד (23 ביוני 2014), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הודעה בדבר נקודות), התשע"ג-2013, של חה"כ אמנון כהן (פ/1059/19)
נכחו
חברי הוועדה: >
יצחק וקנין – מ"מ היו"ר
חנא סוייד

אמנון כהן
מוזמנים
>
חנן אהרון - סגן מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חוה ראובני - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

סימונה זילבר - רפ"ק, ראש תחום יעוץ וחקיקה אגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

ג'ורג' קיווקריאן - עוזר ליועמ"ש, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

חיים אמיגה - עוזר ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

אבשלום לביא - ראש יחידת מחשוב תנועה, המשרד לביטחון פנים

רוית הופמן - קצין מדור תביעות באגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

יפעת רווה - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אושרת דיין - יועמ"ש, המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגביה

ליז אזב מלסה - הלשכה המשפטית, המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגביה

מרדכי פדר - יו"ר חיים בדרך – מתונה

דני קדרון - יו"ר ועדת הביקורת, עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים
ייעוץ משפטי
אביגיל כספי
ענבל דגן (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הודעה בדבר נקודות), התשע"ג-2013, של חה"כ אמנון כהן (פ/1059/19)>
היו"ר יצחק וקנין
בוקר טוב לכולם, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הודעה בדבר נקודות), התשע"ג-2013, של ידידנו, חבר הכנסת אמנון כהן.
הבנתי, אמנון, שאתה - -
אמנון כהן
פחות או יותר.
היו"ר יצחק וקנין
- - ניהלת משאים ומתנים עם הגורמים הנוגעים בדבר. אם אתה רוצה, תיתן לנו דברים כלליים ואחר כך ניכנס לגופו של עניין.
אמנון כהן
תודה, אדוני היושב-ראש, תודה למנהלת הוועדה שביחד שמתם את זה על סדר יומה של ועדת הכלכלה, בראשות חבר הכנסת ברוורמן. יש לכם חוקים רבים וטובים והגיע גם תורנו לקדם הצעת חוק שעברה בקריאה הטרומית - - -
חוה ראובני
טובה.
אמנון כהן
תודה. היא עברה בקריאה הטרומית בתמיכת הממשלה וכרגע אנחנו צריכים להכין אותה בהכנה לקריאה הראשונה.
החוק מדבר על כך, אדוני היושב-ראש, שניתן שקיפות בנושא של נקודות שצוברים האזרחים. אזרחי מדינת ישראל, אם שוטר תופס אותם על עבירה מסוימת, יש שיטת ניקוד מעבר לעבירה – יש עבירה ושיטת ניקוד – ואף פעם אזרח לא יכול לדעת כמה ניקוד הוא צבר, אפילו שזה משפיע מאוד על חידוש רישיון, זה משפיע מאוד אם הוא צריך לעשות מבחנים נוספים. אין אלמנט הרתעתי, כי בכל שנתיים זה נמחק. אתה אומר: אני כבר על הקשקש וחבל לי לעשות נהיגה מונעת ואני אזהר. אנחנו לא רוצים שיעשו עבירות בכלל, אבל כל שיטת הניקוד זה אלמנט הרתעתי לכולם.

הבעיה היא, אדוני היושב-ראש, שכאשר אזרח רוצה לקבל אינפורמציה, יש היום מוקד טלפוני, ואזרחים התלוננו עליו. איך נולד החוק? החוק נולד מתלונות של אזרחים. היו כאלה שחיכו 40 דקות למענה הקולי כדי לדעת כמה ניקוד יש להם, אבל זה לא סביר. בדקו אצלי בלשכה, לקח לאחד 12 דקות, לאחד 18 דקות. כנראה היה אזרח שהגיע מתוך התסיסה שלו – 40 דקות אני צריך לחכות בשביל לקבל אינפורמציה? זה דבר אחד.
דבר שני, הכנסת התגייסה בנושא של נכויות, לשלב אנשים עם נכויות בעבודה. גם אנשים כבדי שמיעה לא יכולים להשתמש בשירות הטלפון הזה, הם גם אזרחים בתוכנו. אומנם זה אחוז מסוים, אבל גם הם צריכים לקבל את השירות.
הצעת החוק שלי מטפלת בשלושה רבדים: לתת שקיפות – אין לנו מה להסתיר. המטרה שלנו שאזרח ידע מה הוא עשה – זה העבירות שעשית, זה הניקוד שקיבלת, לכן אתה צריך להיזהר. אחת הדרכים שאני רוצה שברגע שאזרח ביצע עבירת תנועה, כשזה כבר מצטבר לנקודות הנוספות שלו, שהשוטר שעוצר אותו, כשהוא מזין את מספר הרישיון ותעודת הזהות, הוא ישר קולט מיהו, ושם גם יופיע אם יש לך רישיון בתוקף, אין לך רישיון בתוקף, אם אתה בשלילה או לא בשלילה.
דרך אגב, אם אתה עריק בצבא, היום שוטר יכול לדעת באותו רגע, לא צריך שמשטרה צבאית תבוא אליך בלילה. תפסו על עבירת תנועה פשוטה, לפעמים אפילו הולך רגע שעבר באדום, תפסו אותו, שוטר מזין את הפרטים שלו והוא אומר: אדוני, אתה עריק, תיכנס לניידת, כבר מודיע למשטרה צבאית ויש להם חיבור. זה דבר גדול, מצוין. אנחנו רוצים ממשקים.
פה רציתי להגיד באותו נושא שברגע שהוא מקיש את העבירה שלו, אם קיבלת בגין העבירה 2 נקודות, זה מצטבר ל-4 הנקודות הקודמות שלך – דע לך, סך הכול יש לך 6 נקודות. זה השקיפות שאני רוצה.
הדרך השנייה היא בעת חידוש הרישיון. היום זה פעם בעשר שנים. אזרח טוב, אחד שלא עושה עבירות, צריך לדעת שהוא עשה עבירה. בחידוש הרישיון יגידו לו: אדוני, רק תדע, בתקופה האחרונה שבדקנו, לפני שהנפקנו לך את הרישיון, היו לך 4 נקודות או 6 נקודות. אם אתה עובר מעבר לזה, אתה כבר נכנס לנהיגה מונעת ואפילו לשלילה.
לאה ורון
בעת חידוש הרישיון שהמידע יישלח לביתו ביחד עם הרישיון?
אמנון כהן
כן, המידע. יהיה כתוב: דע שעד תאריך זה וזה צברת כך וכך נקודות.

הדבר השלישי, כמו שרצינו כולם – עידן האינטרנט – גם החירשים יוכלו להשתמש בזה, שיטפלו בנושא האינטרנט ויעשו אותו נגיש, כי הוא כיום לא קיים. בתקופה שהעברתי בקריאה הטרומית אמרו שזה לא קיים. דיברתי עם השר, השר אמר: אם זה לא קיים, צריך להקים אותו. זה שירות לאזרח, אנחנו כמדינה צריכים לתת לו את השירות הזה. זה יחסוך גם מהשוטר אולי בעתיד. גם בכלים של היום אזרח יכול בכל רגע נתון להיכנס לפרטים שלו. הוא נותן את הקוד הסודי שלו, מה שהוא צריך לתת, ואז כתוב לו כך וכך. לא צריכים לחכות כמו שעכשיו ניסתה - - -
יפעת רווה
ארבע דקות.
אמנון כהן
נציגת משרד המשפטים – ארבע דקות.
לאה ורון
אתה אומר: באינטרנט, תוך שמירה על פרטיותו של הנהג.
אמנון כהן
הוא מקיש את הנתונים שלו, לא שהשכן שלו יבדוק עליו. אני רוצה לדעת, אז יהיה לי קוד זיהוי. כמו שבישראכרט אומרים לך מספר כזה, מספר אחר, ואתה עושה איזו עסקה, שידעו שזה אני, ואז אומרים לך: לטובתך או לרעתך, יש כך וכך נקודות.

אלה שלוש הנקודות שהייתי רוצה לתת להן מענה לתושבי מדינת ישראל, שידע כל אחד איפה הוא עומד.

נפגשתי עם משטרת ישראל – הנציגים שלהם יושבים פה – והם אמרו שבממשק הזה שקיים בין משרד התחבורה למשטרת ישראל יש קושי. הם לא אחראים, משרד התחבורה צריך להנפיק להם את הנקודות של האזרח והוא רואה את האינפורמציה. המשטרה לא יכולה לחפש מה יש לו, כי זה נמצא במאגרים של משרד התחבורה.
היו"ר יצחק וקנין
מה זאת אומרת? אני קיבלתי דוח. הדוח משטרתי בדרך כלל. למה אין למשטרה המאגר?
אמנון כהן
הוא ייתן לך על העבירה של עכשיו, אבל אם אני רוצה נתונים קודמים, הוא צריך לקבל את הנתונים ממשרד התחבורה. לכן זה צריך להיות גם באחריות משרד התחבורה, שמרכז את כל נושא הנהיגה.

הם העלו את הבעייתיות. דיברתי עם מנכ"ל משרד התחבורה, מר יצחקי, לפני הצעת החוק. הוא אומר שהוא יכול - - -
חנן אהרון
צריך להבין שהמשטרה - - -
אמנון כהן
מה שהבנתי מהמנכ"ל שהם עובדים על זה, זו האחריות של משרד התחבורה והם צריכים להעביר את הנתונים למשטרת ישראל. הם גוף שמסתמך על משהו, כי הם לא רוצים לעמוד מול התביעות – אמרת שיש לי 4 נקודות, פתאום יש לי 3 נקודות, או 7 נקודות. אנחנו לא רוצים להכניס את המערכת לסרבול כזה שמחר יהיו תביעות. אנחנו לא רוצים להגיע לזה. אני רוצה לפשט את זה כמה שאפשר. נשמע מגופים מקצועיים וגם ביקשתי שאיש מחשבים יבוא ויגיד מה הממשקים, איך זה מגיע לכל ניידת, ששוטר לא יסתבך. אנחנו גם רוצים ששוטר לא יתעכב, אני לא רוצה ששוטר יתחיל לחפש נקודות עכשיו.
היו"ר יצחק וקנין
אמנון, אם תקצר, אני אגמור את החקיקה מהר.
אמנון כהן
אנחנו רוצים שיהיה חוק טוב, שאפשר יהיה ליישם אותו. זה מה שחשוב. מעכשיו, אדוני, הבמה רק שלך. תגיד לי מתי מצביעים, אני חוזר...
היו"ר יצחק וקנין
התייחסות של משרד התחבורה. הייתי רוצה גם לשמוע את המשטרה ועוד גורמים שיושבים פה ורוצים להביע את דעתם. אני אשמח לשמוע.
חוה ראובני
בוקר טוב, אדוני, אני לא אתייחס לקשיים של המשטרה, אומר רק על עצם הטענה שמידע על נקודות זה מידע של משרד התחבורה. משרד התחבורה נותן את הנקודות, משרד התחבורה מטיל אמצעי תיקון היה שמצטבר מספר כזה. זה מידע שלנו. לפיכך, ככל שרוצים שהמשטרה תיתן מידע כזה לאזרחים בדרך כזאת או אחרת, בהזדמנויות כאלה או אחרות, דוח או מצב אחר, זה מידע שצריך לעבור למשטרה ומהמשטרה לרמת השוטר בשטח. אני אתן להם להסביר על היכולת שלהם לעשות את זה.

אני אדבר רק מנקודת הראות שלנו. אמצעי גישה היום לניקוד: האחד, דרך המענה הקולי. אם היה מי שהמתין 40 דקות או אפילו 20 דקות, זה לא בסדר, כי החברה שנותנת לנו את שירותי הקול, "קול סנטר" מחויבת מולנו חוזית על קצב מענה.
אמנון כהן
אם היא לא עומדת בחוזה, מה אתם עושים?
חוה ראובני
יש קנסות. אני לא מנהלת את זה.
לאה ורון
מה שמה של החברה?
חנן אהרון
חברת "טלאול".
אמנון כהן
מי מפקח עליה?
לאה ורון
הנציגים שלה פה? האם ביקשתם שהיא תגיע?
חנן אהרון
זה המענה הקולי, הטלפוני, של משרד התחבורה. טלאול זכתה במקום הראשון בשלוש השנים האחרונות, מקום שני אפילו לפני שנתיים. זאת אומרת, השירות מצוין. מעל שני מיליון פניות בשנה. יש מקרים שצריך לבחון.
אמנון כהן
מי בחן אותה? יהיו 10 מיליון פניות או 100 פניות. חברי הכנסת צריכים לדעת שהם נותנים שירות טוב. מי שבודק אם השירות טוב זה האזרח.
חנן אהרון
אנחנו.
אמנון כהן
אני לא יודע מי בודק. אני לא יודע אם אותו אזרח שפנה אלי אם הוא פנה למשרד התחבורה. אולי הוא פנה אליכם ולא התייחסתם. זה בא לחברי הכנסת. אני מברך, הלוואי שיזכו בפרסים. המטרה שלנו לייעל ולתת שירות מהיר עד כמה שניתן.
חוה ראובני
מקובל.
היו"ר יצחק וקנין
הדברים ברורים.
חוה ראובני
זה לגבי השירות הטלפוני. לגבי האינטרנט – היום זה לא קיים. הבוקר בדקתי, יש עניין של לוחות-הזמנים וכו', אבל אין שום בעיה טכנית או עקרונית לבקש אותו שירות דרך האינטרנט. זאת אומרת, אדם יכול להיכנס לאתר משרד התחבורה, להזדהות ולבקש שיישלח אליו הביתה. תיכף אתייחס בנפרד לנושא ההזדהות.

אפשרות שלישית זה לפי תוכנית לוחות-הזמנים ותוכנית העבודה. אני מקווה שהיא תתממש כמתוכנן. החל באוגוסט אפשר יהיה לקבל תדפיס ניקוד דרך 50 עמדות שירות שפרוסות ברחבי הארץ. אדם ניגש לעמדת שירות כזאת, חלקן במשרדי הרישוי ורובן בסניפי סופרפארם בפריסה ארצית. יש שם עמדות שירות, מכונות שירות כמו כספומטים. אתה מעביר כרטיס אשראי, משלם אגרה של 10 שקלים, שכבר נקבעה, ומקבל במקום תדפיס עם הפירוט של הניקוד. אלה אמצעי הנגישות הקיימים או המתוכננים לזמן הקרוב ביותר.
לגבי ההזדהות, אנחנו לא מנהלים מערך סיסמאות. זה כבד - - -
אמנון כהן
איך שתקבעו. העיקר שזה יהיה באמות המידה. מה המטרה? שמי שלא אוהב אותי, רוצה לחפש אותי, שלא יתחיל להציק לי.
חוה ראובני
אנחנו צריכים מה שאני מכנה "זיהוי חזק", כיוון שיש כאן מרכיב של מידע מן המרשם הפלילי.
אמנון כהן
כרטיס אשראי זה מספיק טוב.
חוה ראובני
כרטיס אשראי זה טוב, אבל דרך האינטרנט למשל אני לא יכולה שבמקום הוא ידפיס במדפסת הביתית שלו, כי אז אני לא יודעת מי נכנס. המעסיק שלי יודע גם את תעודת הזהות שלי, גם את מספר רישיון הנהיגה שלי, גם את תאריך הלידה שלי, גם את הכתובת שלי וגם את כל מספרי הטלפון.
היו"ר יצחק וקנין
נניח אני רוצה לחסל חשבונות עם מישהו בבחירות. אם אני יודע את כל המאגר ויש מישהו שאני מחפש אותו, ודאי את צודקת.
חוה ראובני
גם מועדון הלקוחות בסופר. הרי כולם אוספים מידע, למרבה הצער. גם כדי להצטרף למועדון לקוחות של חנות בגדים, כדי לקבל את ההנחות שהם נותנים כאילו רק לחברי מועדון, מבקשים ממך מספר תעודת זהות, תאריך לידה מדויק והכול. לכן ההגנה שאנחנו נותנים זה שמי שמזמין, מזהה את הנהג, אבל זה יגיע לנהג. זה נשלח בדואר לכתובת של הנהג שרשומה אצלנו. לכן זה לא בשליפה במיידי. זה לעניין הזיהוי. אם משרד המשפטים ירצה להוסיף, הוא יוסיף.

לגבי ההוספה לרישיון נהיגה, וזה נכון אגב לגבי כל הדברים. מספר הנקודות התקפות – חשוב לדבר על נקודות תקופת ולא על נקודות, כי ככל שאנחנו מתרחקים מנקודת ההתחלה של שיטת הניקוד ב-2003, גם הנהג הכי נורמטיבי עושה עבירה בשנתיים, זה צומח ופתאום יש נקודות. בשנת 2020 כבר יהיו לו נקודות מלפני 17 שנה. מה זה רלוונטי בכלל?
היו"ר יצחק וקנין
שיטת החישוב היום קובעת - - -
אמנון כהן
כל שנתיים נמחק.
חוה ראובני
לא הכול נמחק בכל שנתיים. זה מאוד מורכב, זה בדיוק מה שאני מסבירה. התקנות מדברות על נקודות תקפות, לכמה זמן הן תקופות ובאיזה תנאים הן חדלות להיות תקופת, וזה דבר מאוד-מאוד דינמי וזה משתנה בדרמטיות מהיום למחר.
היו"ר יצחק וקנין
למה זה משתנה?
חוה ראובני
אני אביא דוגמה. נניח מתממש החזון של המציע והשוטר נותן דוח ואומר שיש לך היום 22 נקודות תקופות. עם 22 נקודות תקופת התוקף היא ארבע שנים, למחרת מגיע ביטול של 2 נקודות בלבד, עבירה שבוצעה חודש קודם, ביקש להסב, לא אני נהגתי ברכב, הסב, העבירה הוסבה, ירדו 2 נקודות. ירדו 2 נקודות, הגענו ל-20 נקודות. 20 נקודות לפי התקנות תקופת התוקף היא רק שנתיים, לא ארבע שנים, אז אוטומטית ירדו עוד 12 נניח. היום השוטר כתב 22 ומחר זה 8. יכול לקרות גם הפוך, קפיצות מן הסוג הזה, שלמישהו יש היום 14 נקודות תקפות ולמחרת מגיע דוח על עבירת מהירות שבוצעה עוד לפני השוטר שנתן לך את הדוח הנוכחי, עבירה לפני חודשיים, נרשמות עוד 8 נקודות והגעת לסף של 22, הפכנו לתקופת תוקף של ארבע שנים, אז אנחנו כבר לא ב-22, פתאום אנחנו אולי ב-40 כי יש עוד 18 נקודות ישנות.

מה שאומר שהמידע לעולם, צריך לזכור – באיזה דרך שלא תהיה, זה נכון גם לגבי התדפיסים שלנו – המידע הזה נכון ליום ושעה. אפילו צריך לשים שעה, כי זה כל הזמן משתנה. זה מאוד-מאוד דינמי והחשש הגדול שלי הוא, שככל שאני אתן בנקודות זמן קבועות מראש, המידע הזה עלול להטעות. אדם יעריך את "הסיכונים שלו" על בסיס מידע שמחר יכול להיות לא נכון ולא רלוונטי. צריך להבין את זה.
היו"ר יצחק וקנין
היא מעלה פה בעיה חשובה - - -
חוה ראובני
אני יכולה להביא עוד הרבה דוגמאות.
אמנון כהן
האם שיטת הניקוד נכנסה ב-2003?
חוה ראובני
כן.
אמנון כהן
האם מישהו בחן אם בכלל צריך, אם היא עשתה משהו, אם היא חינכה את כל ישראל?
חוה ראובני
ממש לאחרונה התפרסם קול קורא של המדען הראשי למחקר.
אמנון כהן
לא צריך את החוק אם אתם מבטלים את הניקוד.
חנן אהרון
אם אתה בוחן את הנתונים - - -
אמנון כהן
האם זה עשה משהו?
חנן אהרון
אני אומר. אם אתה בוחן את הנתונים היום עשינו כמעין משפך, כדי לראות כמה נהגים יש להם נקודות ואם זה מתקן אותם. מסתבר שעד 10 נקודות יש קרוב ל-500,000-400,000 נהגים, ואחר-כך זה הולך ויורד. כשאני מגיע ל-36 נקודות זה בערך 60,000. כשאתה מגיע ל-72 נקודות ויותר יש שם קרוב ל-6,000 ומשהו.
אמנון כהן
בטח לנהגים מקצועיים, לנהגי משאיות, לנהגי רכב ציבורי.
חנן אהרון
לאו דווקא. אתה רואה שהשיטה הזאת עובדת. איך אתה רואה שהיא עובדת?
אמנון כהן
השאלה אם היא מחנכת.
לאה ורון
איך יודעים שהיא עובדת? לא הבנתי.
חנן אהרון
הסברתי שלקחנו את הנתונים - - -
אמנון כהן
אתה הולך לנתונים. אתה לא אומר לי שלפני עשור, לפני שהיו נקודות זה היה א', אחרי שיש נקודות זה ב'.
חנן אהרון
לפני שיצאנו לשיטה הקיימת עכשיו. עשינו תיקון ב-2011, והסברתי גם בפעם שעברה שעשינו את כל הקורסים בשיטה אחרת, הקורסים עצמם. הם פעם היו בשיטה אחרת, לא משהו.
אמנון כהן
איזה קורס? נהיגה מונעת?
חנן אהרון
המטרה של הקורס, המטרה של שיטת הניקוד בכלל היא לתת כלים מדורגים בידי הנהג לחזור למוטב. לא באים אליו ביום הראשון שהוא עשה 10 נקודות ועבר ברמזור אדום ואומרים לו: יש לך פסילה של שלושה חודשים. השיטה מדורגת גם לתת לו כלים. אנחנו אומרים: צברת 12 נקודות, לך תעשה קורס. בקורס אתה צריך ללמוד – גדול התלמוד שמביא לידי מעשה. למדת, יכול להיות שתתקן את דרכיך. אם לא, יש לך קורס ייעודי, זה לנהגים רצידיביסטים שחוזרים על עצמם. אם בכל זאת לא עזרו לך הקורסים ולא היטבת את נהיגתך, יש לך בסוף פסילת רישיון נהיגה ואם שלושה חודשים תיסע באוטובוסים, יכול להיות שתלמד כדי לשמור על הרישיון ועל חוקי התנועה.

איך אתה רואה שזה עובד? מה הראיה? הולכים לנתונים. אנחנו בודקים. אם אתה רואה שעד 10 נקודות יש קרוב ל-400,000, 500,000, 600,000 נהגים, כל התקופה הזאת, אני אומר עד לפני שנה, ואז אתה רואה שעד 22 נקודות יש כבר פחות, פסולי רישיון יש בערך 60,000 לתקופה, שזה 36 נקודות. 72 נקודות יש כ-6,000 נהגים. זאת אומרת, המשפך מוכיח את עצמו. אתה רואה איך שזה הולך, אנשים לומדים. אנשים יושבים בקורס ולומדים. בשלוש השנים האחרונות, מ-1 במאי 2011 עד היום, הרי עשינו ממש רביזיה, מהפכה בתחום הזה, אני לא אומר סתם, ישבנו שנתיים, אני כיושב-ראש ועדה, הכנו תוכניות לימוד חדשות, מערכי שיעור חדשים, שמכוונים לעבירות תנועה שנהגים עושים. לשבת בקורס כמו פעם וללמוד על כל חוקי התעבורה, לא נתן הרבה. לקחנו את גורמי התאונות המרכזיים ביותר ואמרנו: בואו נלמד את הנהגים את הדברים האלה. אם זה מירב העבירות שהם עושים, בואו נלמד אותם איך לנהוג נכון. זה מה שעשינו. יצרנו גם מערכי שיעור בצורה של ניתוח אירועים אמיתיים בתאונות עם מולטימדיה בשיטת דיון. אתם צריכים לבוא. אני מזמין אתכם לבוא בזמנכם החופשי, בלי נקודות – לבוא לקורסים האלה היום ברחבי הארץ ותראו איך שזה עובד. בסוף הקורס, כשאנחנו באים לשמוע את הנהגים - - -
היו"ר יצחק וקנין
הייתי מציע לכם הצעה. אני יודע שאז בזמנו משרד המשפטים לא כל-כך היה בעד המהלך. כשעשינו את חוק הטיס ניסינו לעשות עוד כמה מקבילות של הדוגמה שעובדת בחוק הטיס, לקחת את זה למקומות אחרים, כמו ברפואה, כמו בתאונות, דברים שהם מאוד שכיחים.
אני חושב שההוכחה הגדולה ביותר שבטיס הורידו את זה לרמות שאי-אפשר להכיר. יש חסינות מוחלטת לטייס, כאשר הוא צריך לדווח על כל תקלה, על כל פשלה שהוא עושה. בצבא למשל היו כ-25 תאונות אוויר בשנה, זה ירד לשתי תאונות כיוון שנתנו חסינות מלאה עד כדי כך שזה אפילו לא קביל בבית משפט. פה היה לנו ויכוח קשה עם משרד המשפטים, כשהעברתי את חוק הטיס.

אני חושב שאם ייקחו את הנושא הזה, גם ברפואה, אני מודיע לכם שיחסכו חיי אדם ברמות גבוהות מאוד. הייתי אומר למשרד המשפטים לחשוב על התהליך הזה.
כשרופא עושה טעות, הוא צריך לכתוב: טעיתי – אחת, שתיים, שלוש, ארבע. היום רופא מחפש כיסוי. על ימין ועל שמאל יש טעויות ואני קרוב לדבר הזה, קרוב מאוד לנושא הרפואה, ולצערי הרב אני שומע דברים שאני משתומם עליהם.
אפשר לקחת חלק מהדברים ולנסות ליישם אותם כמו שעושים ברמה שיש סכנה גדולה מאוד בטיס, שנותנים לטייס את כל החסינות, כולל שהמידע בקופסה השחורה לא קביל, גם אם הוא יכתוב משהו זה לא ישמש כראיה נגדו. ואני זוכר את הוויכוחים שהיו לנו פה עם המערכת.
אמנון כהן
מה אתה מציע פה, אדוני?
היו"ר יצחק וקנין
לגופו של החוק, זה לא שייך כל-כך. לגופו של עניין, של התחבורה בכלל, שזה גובה מאתנו 400-350 שבכל שנה נהרגים ועוד אלפי פצועים, אני חושב שזה יכול לחסוך בחיי אדם. הרקע של התחבורה קצת קרוב אלי, כי אני בוחן רכב, אז אני קצת מכיר את הדברים. אני חושב שאפשר גם פה לעלות בדרגה.
אני אומר, אמרתי את זה כמה פעמים, אבל מישהו כנראה לא מנסה לשמוע, יש פה אמוציות אישיות במשרד התחבורה מול החוקר הראשי, ואני לא צריך להגיד שבישיבה האחרונה שהייתי צריך אותו פה בנושא של תקנות הטיס, אפילו לא טרחו להזמין אותו. ביקשנו שיזמינו אותו, לא הזמינו אותו. הכול זה מערכת אישית. כשנסגרים דברים כאלה במערכות אישיות, לצערי הרב זה הביא אותנו למצב שאני לא יודע לאן זה יגיע בסופו של יום.

אם אנחנו רוצעים לחסוך בחיי אדם, זאת המטרה המרכזית שלנו, וכמה שפחות נפגעים, גם ברפואה, גם בתחבורה, גם בעבודה, גם בכל דבר, עשית פשלה, תגיד מהי, תיתן לי כמה שאפשר ליהנות מחסינות מסוימת כשאין הרוגים. תן לי להגיד מה שעשיתי, איפה הטעויות שלי. מזה לומדים. כך עשו בטיס. אני אומר לכם, זה מגיע ברמה עולמית.
אמנון כהן
מה הוא יגיד? שתיתי שיכר ועשיתי תאונה? מה הוא יגיד? פה זה בית סוהר להרבה שנים. יש כאלה שבגלל זה בורחים, באים אחרי יומיים-שלושה, הכול בסדר, ואז עוד פעם.
היו"ר יצחק וקנין
אני אומר לך, שכאשר הנושא הזה היה פה, הדברים האלה עלו, כולל מה שאתה אומר, כולל ללכת לישון. בפעם האחרונה אמרו שהוא יכול ללכת לישון והטייס האוטומטי עובד. ברכב זה לא זה. אני לא יכול לעשות את המשוואות בדיוק, אבל אני חשוב שאפשר לעלות בדרגה בדבר הזה.
חנן אהרון
מה שהסברתי שעלינו בדרגה. אני אחראי על זה אישית ואני לא אומר את זה סתם, אני מבקש שתבדקו את זה. אתמול הסתכלתי על המספר, אני רואה את זה יום-יום – 583,000 נהגים מ-1 בנובמבר בשלוש השנים האחרונות, בשיטה החדשה הזאת, בכיתות קטנות, עם מרצים - - -
לאה ורון
מ-1 בנובמבר 2012 או 2013?
חנן אהרון
סליחה, השיטה החדשה מ-1 במאי 2011 ועד היום, אחרי שהכשרנו את כל המרצים מחדש.
לאה ורון
583,000 נהגים עברו את הקורס?
חנן אהרון
סיימו את הקורס הזה בשיטה - - -
היו"ר יצחק וקנין
על-פי החוק מתי אתה לוקח אותו ללימוד נהיגה בפעם הראשונה?
חנן אהרון
ב-12 נקודות.
לאה ורון
איך נקרא הקורס, "קורס לנהיגה מונעת"?
חנן אהרון
יש קורס לנהיגה בסיסי ויש קורס ייעודי ויש קורס לנהגים חדשים. בסופו של דבר כמעט כל הנהגים החדשים עושים את הקורס הזה. 583,000 זה מספר באמת גדול, לעשות להם קורסים בשיטה כזאת בכיתות קטנות. זה מוכיח את עצמו. יש גם נתונים של הלמ"ס, שלא הבאתי אותם, אבל מדברים שם על ירידה של קרוב ל-16%, יש אלה שאומרים 20%, של אלה שהיו בקורסים.
אמנון כהן
האם שיטת הניקוד היא טובה, היא בסדר?
חנן אהרון
אני אומר משהו אחר, ואני אומר את זה פה. ניסו לעשות את זה פעם. אני חושב שצריך לגלגל את זה עוד פעם. הנהגים שיושבים שם בקורס אומרים בסוף ותבוא לשמוע אותם: למה צריך לחכות שאני אעשה את העבירות ותקראו לי? תלמדו אותי לפני כן.
אמנון כהן
אולי אפשר פעם בחמש שנים לעשות ריענון.
חנן אהרון
אנחנו מדברים על פעם בעשר שנים.
אמנון כהן
לפני חידוש הרישיון?
חנן אהרון
בחידוש הרישיון, פעם בעשר שנים.
אמנון כהן
קורס של שעתיים.
חנן אהרון
כבודו יודע, אני תמיד אומר את זה בקורסים, שבהלכות שחיטה למשל מביאים את השוחט פעם בשלוש שנים, בודקים לו את הסכין והכול. שם מקסימום יכול להיות - - -
היו"ר יצחק וקנין
שם זה הפוך. טבח שלא מראה את סכינו, אני לא רוצה להגיד לך מה אומרת ההלכה. טבח זה שוחט, רבותי.
חנן אהרון
אני אומר: מקסימום התרנגול התנבל, יהיה נבלה. בסדר.
היו"ר יצחק וקנין
הוא צריך להראות את הסכין, הוא לא צריך לחכות שמישהו יבדוק לו את הסכין.
חנן אהרון
שם פעם בשלוש שנים בודקים אותו. פה זה חיי אדם. אנשים מקבלים רישיון, 80-60 שנה הוא נוהג. יש דברים חדשים - - -
אמנון כהן
הוא נהג בסדר. לא עשה עבירות. מה אתה רוצה ממנו?
חנן אהרון
אין בסדר. גדול התלמוד. אם אתה לא לומד, אין מעשה.
אמנון כהן
זה בחקיקה. אם אתה רוצה, אני מוכן להכניס את זה לפה.
חנן אהרון
פעם בעשר שנים - - -
אמנון כהן
לא, לפני חידוש רישיון יעשו שלוש שעות הכשרה.
חנן אהרון
ארבע שעות, שלוש שעות, לא משנה. אני אומר לכם, זה עוזר. אנשים שלומדים, זה עוזר. אף אחד לא יוצא בבוקר, לוקח את האוטו והולך להרוג אנשים בכבישים. עושים את זה בדרך כלל גם מחוסר מידע, הם לא מבינים את הנהיגה המונעת, את ההשלכות, את כל הדברים. אנחנו רואים את זה בקורסים, לפי השאלות.
אמנון כהן
לגבי החוק שלי עכשיו. מה העניינים? הלכנו לכל העולמות – למשחתות הלכנו, לטיס. יאללה.
חנן אהרון
חבר הכנסת אמנון כהן, תראה איך הגענו לחוק שלך. בשביל להגיד שהחוק שלך מצוין היינו צריכים להגיד את כל מה שאמרנו. למה? כי זו ההגדרה. הרקע שהיה הוא להסביר למה חשוב שהנהגים ידעו כמה נקודות יש להם, כי זה יעזור, כי השיטה הזאת עוזרת. יש פה משטרה, והם יגידו לך שכאשר השוטר עוצר את הנהג, הם לא שואלים כמה כסף, הם לא שואלים כלום, שואלים כמה נקודות על העבירה הזאת. זה אומר משהו. לכן אנחנו אומרים שהחוק מצוין. צריך שהמידע הזה יגיע לנהגים האלה.
אמנון כהן
לכן אתם תומכים בשתי ידיים?
חנן אהרון
החוק מצוין. איך עושים את זה? צריך לדבר על הניסוח.
אמנון כהן
איך הם מקבלים אינפורמציה?
חנן אהרון
זו גם בעיה קצת. היום באמצעות - - -
אמנון כהן
ביקשתי שהמנכ"ל ישלח איש טכני, איש מחשבים.
חנן אהרון
באמצעות מכונות זה פתרון מצוין, דרך אגב.
אמנון כהן
מה זה מכונות?
חנן אהרון
יש היום מכונות שירות. יש היום מכונות שירות ב-51 אתרים ברחבי הארץ - - -
אמנון כהן
אני עוד לא יודע אוגוסט, מה אוגוסט. אנחנו צריכים לחיות עד אז.
חנן אהרון
אוגוסט זה בעוד חודש.
אמנון כהן
שנייה, ידידי. על החוק שלי מדברים עכשיו. החוק שלי – איך שוטר מקבל אינפורמציה שהוא לא מתעכב, וזאת האחריות שלך. זה מה שאני צריך. הוא הדפיס עכשיו עבירה, פלוני בן פלוני, מספר רישיון זה וזה - -
חנן אהרון
אני לא איש מחשבים.
אמנון כהן
שנייה. אני מסביר את עצמי.

- - העבירה הנוכחית 2 נקודות, מצטברות לו עוד 6 נקודות. הוא אומר: נכון לתאריך – כמו שנאמר, יש פה אילוצים, בכל שעה זה משתנה – לפני שבוע-שבועיים. איך זה מתעדכן? אני לא רוצה לסבך את השוטר. הוא עושה את שליחותו, הוא צריך להביא אינפורמציה ממך. זה מה שאני צריך.
היו"ר יצחק וקנין
יש לי עוד הערה למה שאמרת, עו"ד ראובני. יש בעיה מסוימת היום, כאשר אתה עובר במהירות – עברת עבירת מהירות, במיוחד שהתקינו כל-כך הרבה מצלמות במדינת ישראל בכל פינה, לוקח זמן עד - - -
אמנון כהן
הם אמרו שזה באותו יום עובר. כששמו את המצלצות - - -
חנן אהרון
לא אלינו.
אמנון כהן
כששמו את המצלמות אמרו שבאותו יום - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, לנהג שעבר את העבירה, זה מגיע לפעמים אחרי שלושה וארבעה חודשים אם לא יותר.
אמנון כהן
כששמו את המצלמות, אמרו שהפעם זה יגיע צ'יק-צ'ק.
חוה ראובני
שתי השאלות שהועלו כאן, הן השאלה של מסירת הדוחות והן השאלות של הטכניקה - - -
היו"ר יצחק וקנין
זה שייך למשטרה, כיוון שזה מאגר משטרתי.
חוה ראובני
אני יכולה להעביר מידע למשטרה כגוף, לאגף התנועה. מה המשטרה עושה עם זה - - -
היו"ר יצחק וקנין
זה עונה על מה שאמרת, ואת צודקת, כי אם אדם עבר עבירה לפני ארבעה חודשים וקיבל את הדוח אחרי ארבעה חודשים - - -
חוה ראובני
זה לא העניין שהוא מקבל את הדוח. הוא יקבל את הדוח נניח בזמן אמת. שוטר עצר אותו, כתב לו את הדוח, הנקודות באות בעקבות הרשעה, ויש לאדם 90 יום לשלם את הדוח. זאת אומרת שגם אם הוא קיבל את הדוח בזמן אמת, הנקודות נרשמות חודשים אחר-כך.
אמנון כהן
רק אחרי שהוא שילם, כשהוא מודה, או אחרי בית משפט.
חוה ראובני
גם אם הוא לא שילם והוא לא עשה כלום. גם אם הוא לא שילם, יש לו חוב, אבל הרשעה יש.
אמנון כהן
כבר יש הרשעה?
חוה ראובני
כן. כן.
אמנון כהן
אם הוא הולך לבית משפט, למה הרשעה?
חוה ראובני
אם הוא הולך לבית משפט - - -
היו"ר יצחק וקנין
זה משהו אחר, אמנון.
אמנון כהן
בתוך 90 יום את אומרת לו, או לשלם או ללכת לבית משפט. הוא הולך לבית למשפט - - -
חוה ראובני
הלך לבית משפט, אין הרשעה.
אמנון כהן
למה את כבר מוסיפה את הנקודות?
חוה ראובני
אין. הוא לא יקבל. רק אם הוא לא עשה כלום, עשה מהדוח טיארה - -
אמנון כהן
אחרי 90 יום, את אומרת.
אמנון כהן
- - אחרי 90 יום אני ארשום לו הרשעה.
אמנון כהן
הבנתי. או אם קיבלת פנייה שבית משפט קבע דיון שלושה חודשים אחרי זה - - -
חוה ראובני
זה לא אני עושה, המשטרה מעדכנת אותי.
אמנון כהן
אם יש בית משפט, אין הרשעה.
חנן אהרון
אני רוצה להסביר איך זה עובד בפועל. קובץ ההרשעות עובר אלינו ממשטרת ישראל. כשאנחנו מקבלים את קובץ ההרשעות, יכול להיות שאדם שלוש שנים היה במשפט, ורק אחרי שלוש שנים יש עדכון. יש לנו מקרים כאלה שנהגים אחרי שלוש שנים - - -
אמנון כהן
רק אז אתה מעדכן.
חנן אהרון
רק אז אני מעדכן. זה קובץ ההרשעות.
חוה ראובני
בתוקף ליום ביצוע העבירה.
אמנון כהן
לי חשוב הממשק. אני לא רוצה לסבך את השוטר.
היו"ר יצחק וקנין
מי כבודו?
חיים אמיגה
אני מהמשרד לביטחון פנים, מהלשכה המשפטית.
אמנון כהן
מישהו מהשטח אני צריך, לא מהלשכה המשפטית. משפטים, רק משפטים, כל הזמן משפטים.
היו"ר יצחק וקנין
אמנון.
חיים אמיגה
אני אדבר בקצרה.
היו"ר יצחק וקנין
אני אתן לך. האם יש מישהו מהרשות לבטיחות בדרכים פה? – לא. אין לנו אף אחד.
אמנון כהן
הם מסכימים עם החוק.
היו"ר יצחק וקנין
כבודו רצה לדבר.
חיים אמיגה
סעיף 69א לפקודת התעבורה מקים פה שתי חובות להעברת מידעים שונים. חובה אחת היא על שר התחבורה לנהל את כל מרשם העבירות, סך כול הנקודות שנצברו בשיטת הניקוד וכו' וכו', שזה מרשם שרשות הרישוי מנהלת. החובה השנייה היא על השר לביטחון פנים, שהוא צריך לדאוג שמספר נקודות לעבירה ספציפית תובא לידיעת הנהג.
גם מדברי ההסבר להצעת החוק עולה שבכל מה שקשור לחובות של השר לביטחון פנים אין בעיה. היום נהג שעובר עבירה, מקבל במקום את הדוח מהשוטר, מספר הנקודות בגין אותה עבירה שהוא ביצע. הבעיה מתחילה, לפי מה שאנחנו מבינים מדברי ההסבר, בכל מה שקשור למידע שמגיע אליו על סך כול העבירות.
תקנות התעבורה קובעות את כל המארג הזה, איך מתנהל מרשם העבירות, שהוא באחריות משרד הרישוי ושר התחבורה. להטיל עכשיו על גוף אחר, שזה המשטרה, להעביר מידע, כשמי שאחראי על הניהול שלו בהתאם לחוק זה משרד הרישוי, זה יוצר שתי בעיות: הבעיה המרכזית, כמו שגם חוה ציינה, זו בעיית האמינות של המידע. יש למשל נקודות שמתעדכנות און ליין. לצורך העניין הוא הגיש ערעור, הוא ביקש להישפט, הוא ביקש הסבה - - -
אמנון כהן
זה אחוז קטן.
חיים אמיגה
זה קיים.
היו"ר יצחק וקנין
אמנון, אל תטעה. יש הרבה.
חיים אמיגה
אני רוצה לציין בהקשר הזה, אדוני, את חוק מרשם ניהול מאגר פסולי הרישיון שנדון היום בוועדת ביקורת הציבור, חוק מ-2006 שפשוט אי-אפשר ליישם אותו. הוא הטיל חובה פחות או יותר דומה על המשטרה, לנהל מאגר של פסולי רישיון, והמשטרה בזמנו גם אמרה: אנחנו לא נהיה מסוגלים לעשות את זה, והתברר למפרע שאת החוק אי-אפשר לקיים, כי המידע משתנה כל הזמן, און ליין. זאת אומרת, אי-אפשר להעביר מידע אמין מספיק כפי שהחוק חייב את המשטרה לעשות.
לאה ורון
במקביל היא נתנה מועדים מתי היא כן תוכל ליישם את מה שנקבע בחוק.
יפעת רווה
עובדה שאנחנו ב-2014 וזה לא מיושם. זו צרה צרורה.
חיים אמיגה
בדיוק. ככל הנראה החוק הזה הולך להתבטל, משום שהוועדה לביקורת המדינה הבינה את מה שהמשטרה אמרה ב-2006, שהיא לא תוכל ליישם את החוק. זה בלתי אפשרי ליישם את החוק, זה לא בגלל חוסר רצון טוב. הנקודה השנייה זה העלות התקציבית.
אמנון כהן
זה לא אותו מצב, אל תשווה את החוק הפשוט הזה לפקודה ההיא.
חיים אמיגה
זה אותו רעיון, כי מספר הנקודות זה גם משהו שמתעדכן און ליין.

אני רוצה גם לגעת בנקודה התקציבית, שהיא גם חשובה, אדוני. נציגי המשטרה יפרטו מייד. מדובר בעלות מוערכת, בהערכה קצרת טווח שעשו במהירות, של כ-2 מיליון ש"ח.
היו"ר יצחק וקנין
על החוק הזה אתה מדבר?
חיים אמיגה
כן, על החוק הזה.
היו"ר יצחק וקנין
הבנתי שהודיעו שאין עלות תקציבית.
חיים אמיגה
על מי? על משרד התחבורה?
אמנון כהן
יש עד 5 מיליון אולי.
היו"ר יצחק וקנין
דיברתי עם מנהלת הוועדה לפני הישיבה בנושא הזה ושאלתי אותה אם יש עלות תקציבית או אין. היא אמרה שמה שאמרו לה שאין. קצת התפלאתי על התשובה, כי לדעתי חייבת להיות עלות תקציבית, כי מישהו צריך לעדכן נתונים.
חיים אמיגה
יש עלות תקציבית ואפילו משמעותית. אנחנו מדברים על הערכה ראשונית של משהו כמו 2 מיליון ש"ח. השאלה, אדוני, האם נכון לבוא לגוף כמו המשטרה, שלא אחראי על ניהול המאגר הזה. זה לא מידע שהיא צריכה לספק לאזרח, זה גם לא מסוג המידע אם הביאו לפה את הדוגמה של עריקים וכו', מידע כזה קשור לפן התפקודי של המשטרה. היא חייבת לדעת האם האדם הזה מסוכן, אם הוא חייב להיות במעצר. מידע כזה של כמה נקודות הוא צבר, עוד מעט יבקשו מאתנו גם להעביר כמה הוא צבר בהוצאה לפועל או כמה הוא חייב בהוצאה לפועל.
היו"ר יצחק וקנין
לאה, מי אמר לך שאין עלות תקציבית?
לאה ורון
הנציגים של האוצר, אני תיכף אומר לך מי.
היו"ר יצחק וקנין
הם שלחו את זה בכתב.
יפעת רווה
גם למאגר הפסולים הם אמרו בזמנו שאין עלות.
חיים אמיגה
כנראה שהם לא מעודכנים. נשמח מאוד לעדכן אותם.
לאה ורון
מורן מזור, רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, מוסר כי אין עלות תקציבית להצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (הודעה בדבר נקודות).
חוה ראובני
אין כנראה עלות תקציבית לאוצר, הוא חושב שנעשה את זה מהתקציבים שיש לנו.
יפעת רווה
לאוצר אין עלות תקציבית...
לאה ורון
גם אני הופתעתי כשראיתי את ההתייחסות של האוצר, אני מודה ומתוודה.
חיים אמיגה
אגף תכנון ובקרה אצלנו במשרד, הוא כבר פועל מול משרד האוצר ומעדכן אותו בנתונים האלה. אתה רואה, גם זה מתעדכן און ליין.

השאלה אם באמת נכון לקחת עלות תקציבית שמוערכת במספר מיליוני שקלים - - -
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, אני שומע דברים. אנחנו צריכים לתת שירות לאזרח, כל אחד שיעשה את עבודתו. אמרנו שמשרד התחבורה צריך לתת להם את הנתונים. הם סתם אומרים כרגע נתונים. זה לא עולה כסף, אפילו שקל אחד.
חיים אמיגה
לא נכון.
אמנון כהן
אתם צריכים לעשות התאמות. התאמות צריך לעשות. יש לך מערך מחשובי בתוך המערכת, הוא מקבל משכורת, מקבל תקציב, בתוך זה הוא עושה עוד לינק אחד כמו שצריך. איש מחשבים יש פה?
סימונה זילבר
כן.
אמנון כהן
בבקשה, אדוני. אני רוצה לשמוע. להגיד סתם דברים? אני אביא מומחה, הוא יגיד שזה לא עולה כסף.
חיים אמיגה
בגלל זה יש איש מחשוב שיסביר.
אמנון כהן
אני אביא מומחה.
חיים אמיגה
רק נקודה אחרונה, אדוני, אני אשלים את דברי. אני מדלג כרגע על הפן התקציבי.
אמנון כהן
אני אביא מומחה, אדוני. הנציג של המשרד לביטחון פנים ידבר.
חיים אמיגה
אם אני יכול להשלים רק נקודה אחרונה - - -
היו"ר יצחק וקנין
בוודאי, אתה יכול להשלים.
חיים אמיגה
אני בטוח שחבר הכנסת אמנון כהן גם יסכים לנקודה הזאת.
אמנון כהן
לא בטוח עכשיו. אני לא בטוח שאני אסכים.
חיים אמיגה
זה משהו לטובתך. תיקון טכני. בהצעת החוק, בסעיף קטן (1), כתוב, "ואחרי 'או נוספות' יבוא 'לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני'". שוב, יש בלבול בין החובה של השר לביטחון פנים לעדכן כמה נקודות הוא מקבל פר אותה עבירה לבין החובה הכללית של שר התחבורה או רשות הרישוי לנהל את מאגר הרישוי. הסעיף הזה שמבקשים לתקן פה מדבר על הנקודה שהוא מקבל פר עבירה, וגם בדברי ההסבר של הצעת החוק וגם המשטרה תוכל להגיד שבזה אין בעיה היום. זאת אומרת, השוטר רושם לו דוח, הוא מציין כבר בדוח כמה נקודות הוא מקבל פר אותה עבירה.
אמנון כהן
זה קיים.
חיים אמיגה
מה שאדוני מבקש פה, הוא מבקש לחייב את השר לביטחון פנים, כשהחובות לשר לביטחון פנים קשורות פר עבירה, לא קשורות לכמה נקודות הוא כבר צבר.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה. הבהרה. זה אם שוטר עצר אותך. אם צולמת במצלמה, האם זה מופיע לך בדוח שאתה מקבל הביתה?
סימונה זילבר
מה מופיע?
חיים אמיגה
כמה נקודות הוא קיבל בגין אותה עבירה.
סימונה זילבר
בוודאי.
לאה ורון
בגין אותה עבירה, לא סך כול הנקודות שיש.
חיים אמיגה
זו החובה שמוטלת על השר לביטחון פנים, על המשטרה.
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, אני יכול להגיד משפט?
היו"ר יצחק וקנין
ודאי. אני אפילו לא מצליח לעצור אותך.
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, אני מציע ואני גם דיברתי אתם שאנחנו באמת לא רוצים להטיל על גופים חוק שאי-אפשר לעמוד בו, ולכן את הסוגיה של המחשוב אני רוצה לבחון. תיאמתי אתם שנעביר את הקריאה הראשונה איך שהיא ונעשה עבודת מטה ביחד.
לאה ורון
יצוין בדברי ההסבר בהכנת החוק.
אמנון כהן
כן, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, לפני שזה יגיע לכאן. נשב עם אנשי מחשוב, גם איש חיצוני אני רוצה להביא, כי אנחנו לא מבינים הרבה במחשב, אבל אני רוצה לדעת אם יש עלויות, אין עלויות.
היו"ר יצחק וקנין
אמרתי לפני כן, אמנון, לעניין הזה. בכל זאת זה מאגר שקיים במערכת. המאגר הזה קיים. אם יש לך דוח, מישהו רשם אותו במאגר כדי לדעת כמה צברת. המערכת הזאת רושמת את כל העבירות שקיימות לגבי כל נהג ונהג. יש מידע שקיים ונאגר במערכת או של משרד התחבורה או של המשרד לביטחון פנים.
אמנון כהן
האם יש לכם איש מחשבים?
חנן אהרון
לא הבנו. אמרנו שדיברנו עם איש המחשבים.
אמנון כהן
אני רוצה להיות מעורב, כי הבטחתי. אני לא אוהב להטיל משהו שלא יכולים לעשות אותו. לכן, אדוני היושב-ראש, נעביר לקריאה הראשונה וכבר נקבע בעוד שבוע או עשרה ימים שנשב עם איש מחשבים שלכם ונביא גם מישהו חיצוני. תציע לי אתה מישהו חיצוני שיסתכל בפרספקטיבה הכללית. אם יש עלות תקציבית, צריך להביא להם תקציב. אם אין עלות תקציבית, אז לא. אם עכשיו לא יכולים ליישם, יש בעיה. אני לא רוצה חוק כמו ב-2007 שלא יכולים ליישם. אני לא רוצה חוק כזה, אני רוצה חוק שאפשר יהיה ליישם, ובזה נגמר.
היו"ר יצחק וקנין
גברתי. גם גברתי ממשרד המשפטים ביקשה, מייד אחריה אני אאפשר לך.
סימונה זילבר
אני ראש תחום ייעוץ וחקיקה באגף התנועה. קודם כול, חשוב להבהיר שאנחנו מברכים על היוזמה להנגיש את המידע לציבור הנהגים.
להצעת החוק אני אתייחס רק לחלק שמתייחס למשטרה, וזה החלק שמציע שכל נהג במסגרת הודעת תשלום קנס על עבירה יקבל גם עדכון על מספר הנקודות הכולל שנצבר לחובתו עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס. לעניין הזה שמענו ממשרד התחבורה, ואני מבקשת לחדד שוב, כמו שמשרד התחבורה אמר, אופי המידע הוא כזה שהוא נכון ליום ולשעה, ולכן יש לנו קושי למסור מידע לאזרח בנקודת מפגש, כשהמידע לא בהכרח מעודכן אצלנו.

בנוסף, אני מבקשת להביא לידיעתכם, שהממשק שקיים היום – קיים ממשק בין משרד התחבורה למשטרה – לא מאפשר כרגע את יישום ההצעה הזאת. הממשק הוא חד-כיווני. המשטרה היא זאת שמעבירה נתונים למשרד התחבורה, דיווחים על הרשעות נהגים, ומתוך הדיווחים האלה הם מעבדים את המידע על הניקוד לצורך המאגר שלהם.

כדי ליצור ממשק כזה אנחנו צריכים השקעה של זמן ומשאבים לבנייה ולשדרוג של מערכות, גם להקמה של מאגר אצלנו שיקלוט לכיוון השני את הנתונים מהמאגר של משרד התחבורה וגם העברה מתוך המאגר שלנו אל כלל היישומים בשטח. לצורך הזה וכדי לסבר את האוזן הבאנו אתנו, לבקשת חבר הכנסת אמנון כהן, את איש המחשוב שלנו, שהוא ראש יחידת מחשוב תנועה, ואני אבקש שתשמעו אותו.

עוד דבר שאני מבקשת להביא לתשומת לבכם, שזה יחייב לא רק פעולות ברמת השוטר בניידת, אלא כמו שאמרת ובצדק, כל מערכת האכיפה האוטומטית, ה-א'3, המצלמות שמתעדות עבירות ונשלחות הודעות לאנשים הביתה, זו גם הודעת - - -
היו"ר יצחק וקנין
למה זה לוקח כל-כך הרבה זמן?
סימונה זילבר
זה לא לוקח הרבה זמן.
היו"ר יצחק וקנין
כמה זמן זה לוקח היום?
אמנון כהן
כשאישרנו את זה, אמרו "24 שעות".
סימונה זילבר
זה עניין של ימים ספורים ולא של כמה חודשים.
היו"ר יצחק וקנין
כמה זמן זה לוקח היום?
אבשלום לביא
בתוך שלושה ימים המכתב יוצא לבית הדפוס, משם בתוך יום נוסף זה מגיע - - -
היו"ר יצחק וקנין
זאת אומרת, אדם עבר עבירה ביום ראשון, אתה אומר שמקסימום באמצע השבוע שאחריו הוא יקבל את הדוח.
סימונה זילבר
לפני.
אמנון כהן
לא, באותו שבוע.
היו"ר יצחק וקנין
ממתי זה?
אבשלום לביא
מאז שהמערכת קמה. בדוחות א'3. פעם, במצלמות הישנות, זה באמת היה כמו שאתה אומר, שלושה-ארבעה חודשים, היה צריך ללכת ולהוריד - - -
אמנון כהן
שדרגתם גם את הישנות?
אבשלום לביא
ביטלנו אותן לגמרי. הבעיה היא לפעמים לאתר את האזרח. לפעמים לאתר את האזרח לוקח יותר, זה יכול לקחת חצי שנה, כי אזרח עבר ממקום למקום ולא עדכן את הכתובת. אנחנו מנסים לאתר אותו עד שחוזר הדוח בחזרה ולא נמסר, ואז מנסים לאתר אותו בכתובות אחרות.
סימונה זילבר
זה חריג.
אמנון כהן
בגדול, זה ארבעה-חמישה ימים.
אבשלום לביא
מי שלא מעודכן, החוק מאפשר לנו ברגע שהוא לא עדכן את הפרטים, וזה מה שמופיע במרשם התושבים – החוק מאפשר לנו להגיד כאילו שזה נמסר ביד.
אמנון כהן
בגדול, אדוני היושב-ראש, ארבעה-חמישה ימים.
היו"ר יצחק וקנין
אני מדבר במלוא הרצינות. אני מדבר עלי עכשיו, למה על מישהו אחר? נסעתי ברכב שלי. אני לא יודע מי נסע ברכב, זה בא אחרי ארבעה חודשים. אני צריך להתחיל להתחקות אחרי מי שנסע ברכב שלי? זה רכב ליסינג. שלך אותו דבר, של כל חברי הכנסת, כל מי שמקבל רכב מחברה.
חוה ראובני
גם רכב משפחתי. באוטו שלי יש שלושה נהגים.
היו"ר יצחק וקנין
אני כמעט ולא נוהג באוטו הזה.
אבשלום לביא
חברות ליסינג זה בדיוק הנושא של החריגים. נכון שהם חריגים מאוד גדולים - - -
חנן אהרון
60% היום זה ליסינג.
היו"ר יצחק וקנין
זו בעיה. על מי תפיל את הדוח הזה?
אבשלום לביא
אני אסביר. החוק מחייב אותנו לשלוח את הדוח לבעל הרכב.
אמנון כהן
הוא שולח לחברה, החברה מחפשת של מי זה, למי זה שייך - - -
היו"ר יצחק וקנין
אני אומר לך, זה הגיע כמעט חמישה חודשים אחרי הזה. לך תחפש. אני לא יודע על מי להפיל את הדוח.
אמנון כהן
יש לך יומן, תסתכל ביומן מי נהג.
היו"ר יצחק וקנין
היום אני מנהל ספר בעקבות זה. אני אומר לך ברצינות, אני מנהל ספר כמו בצבא, מי נהג, מאיזה שעה עד איזה שעה. אין לי ברירה - -
אמנון כהן
בצבא עושים את זה.
היו"ר יצחק וקנין
- - בפעם האחרונה לקחתי את הנקודות עלי, לא היתה לי ברירה. אני לא אפיל עליו או אפיל עליו. הבת שלי נהגה או הבן. רבותי, אני לא זורק את זה על מישהו אחר, אני מדבר עלי עכשיו.
אמנון כהן
יצחק, הבעיה שזו חברת ליסינג, זה הולך לחברה - - -
היו"ר יצחק וקנין
אתה חייב לנהל ספר נהיגה. במצב כזה אתה חייב לנהל ספר נהיגה, אחרת אתה לא יודע על מי להפיל את הדוח הזה.
אמנון כהן
איש המחשבים, בבקשה תמשיך.
אבשלום לביא
התבקשתי לסקור את המשמעויות. קודם כול, אני חייב להגיד שמבחינת יישום החוק - - -
אמנון כהן
אם תקבל את הנתונים ממשרד הרישוי, תוכל - - -
אבשלום לביא
היום יש לנו ממשקים מול משרד הרישוי. אני לא יכול לדבר בשמם, אבל לא נראה לי שיש להם בעיה להעביר לנו את הנושא של הנקודות. היום אנחנו מקבלים את כל קובץ הנהגים ברמה שבועית אלינו, לתוך המערכות שלנו.
הבעיה שלנו מתחילה בזה שהמערכות שלנו, ספציפית המערכת הזאת, שהיא "מערכת נהגים", היא מערכת מאוד-מאוד ישנה, זו מערכת mainframe, כתבתי לי אפילו את הגרסה, זה VSC 4.2 - - -
אמנון כהן
אתם צריכים לשדרג, אתם לא המשטרה של פעם, אתם משטרה מתקדמת, רק לא על גבי החוק שלי, תעשו את השדרוגים שלכם בשוטף.
אבשלום לביא
אין בעיה. זה מה שאני רוצה להסביר. משטרת ישראל כבר שנים לא נוגעת במערכות האלה, אנחנו מבצעים רק תחזוקת שבר למערכות האלה מסיבה אחת פשוטה, כי יש להן החזקה מאוד גבוהה, ואנחנו לא יכולים אפילו לשדרג אותן כי העלויות מאוד-מאוד גבוהות. לכן משטרת ישראל בהדרגה מבצעת הגירה של כל המערכות, מהעולם הזה של ה-mainframe למה שנקרא אצלנו "הסביבה המבוזרת". נשארו לנו בערך שלוש-ארבע מערכות שאנחנו צריכים עדיין לשדרג, אחת מהן זו "מערכת נהגים" שאנחנו אמורים לשדרג, ולכן הקושי שלנו.
צריך להבין שהמערכות האלה כל-כך ישנות שהיום אנחנו - - -
אמנון כהן
בתוכנית העבודה שלכם מתי אתם הולכים לשדרג?
אבשלום לביא
מייד אני אגיע לתוכנית העבודה, מתי אנחנו הולכים לשדרג.
אמנון כהן
תשדרגו אותה קודם. תעשו סדר עדיפויות.
אבשלום לביא
ברור. נשנה את כל תוכניות העבודה. משטרת ישראל היום, כדי לקבל את קובץ הנהגים, אנחנו מקבלים את זה באמצעות כספות, אבל הקובץ מועבר באמצעות דיסקט בגלל בעיות טכניות שיש עם המערכות האלה. אנחנו מעבירים באמצעות דיסקט, ולכן חשוב לנו לשדרג את המערכות האלה. זה יצעיד אותנו גם מבחינה טכנולוגית למקום אחר וכו'.
תוכנית העבודה שלנו לבצע את השדרוגים האלה – בתחילת 2016 נתחיל את השדרוג. זה אומר שעד סוף שנת 2016 נסיים את השדרוג של המערכת.
נתבקשתי גם לתת הערכות של עלויות, מה המשמעויות – סדר גודל של הסבה של מערכת כזאת - - -
אמנון כהן
שלכם. בעבודה שלכם. זה לא קשור לחוק שלי.
אבשלום לביא
איך שתקרא לזה.
לאה ורון
מה נותנת המערכת, את שמות כל אלה שיש להם רישיונות נהיגה? מערכת קובץ הנהגים, מה יש בה?
אבשלום לביא
כל רישיונות הנהיגה של האזרחים, שכוללים דרגת רישיון, האם הוא פסול רישיון. חלק מהנתונים שאנחנו רוצים להכניס שם זה הנושא של כמה נקודות יש לאזרח ונכון לאיזה תאריך.
לאה ורון
היום זה לא מצוי?
אבשלום לביא
שני הנתונים האלה לא קיימים לנו במאגר.

המשמעות מעבר לשדרוג הזה שאנחנו מדברים עליו, כדי שנוכל ליישם את החוק, שאנחנו צריכים לשדרג לא מעט מערכות במשטרה כדי שאפשר יהיה ליישם את החוק. "|מערכת אדם" זו מערכת שנותנת פרטים על האזרח מכל ההיבטים, דמוגרפי וכו', וחלק מהנתונים כמובן זה נתונים שמתקבלים מתוך "מערכת נהגים".
"מערכת דותן" זו מערכת דוחות תנועה, שמרכזת את כל דוחות התנועה של משטרת ישראל. פה יש שינויים שאנחנו צריכים לעשות מקצה לקצה. אלה ממשקים מול בית הדפוס. צריך להכין את המבנים החדשים של הדוחות שאנחנו שולחים לאזרחים וכו', ועוד דברים במערכת.
"מערכת הד"ס" זו מערכת שהיום השוטר רושם את הדוח, אני לא יודע אם אתם מכירים. היום השוטר רושם דוח בניידת, הוא כבר כמעט לא מסתובב עם נייר. צריך לשדרג גם את המערכת הזאת. אלה ממשקים שעוברים דרך הסלולר, מהניידת לכיוון המשטרה לתוך המאגר.
"מערכת א'3", שזאת מערכת שמנהלת את כל דוחות המצלמה.
"מערכת שירת הסירנה", "מערכת מוקדים" – אלה שתי מערכות שנותנות מענה לסייר בשטח. "מערכת מוקדים" משמשת את המשל"טים. למה צריך את המערכות הפנימיות האלה? אני אסביר. לא לכל השוטרים יש נגישות למערכת מידע. זה אומר למשל שמתנדבים, אין להם הרשאות למערכות המשטרתיות, גם למחשב בניידת אין להם הרשאה לגשת.
היו"ר יצחק וקנין
הייתי מציע לכם שתורידו את כל המתנדבים האלה ממערכת אכיפת התנועה.
אבשלום לביא
זה לא ישים כשהם מהווים כוח - - -
היו"ר יצחק וקנין
אני יודע, אתם חוסכים בכוח-אדם, אבל הם לא מקצוענים, הם לא מכירים את המערכת. כמה פעמים בדיונים פה העליתי את הנושא הזה. זו בעיה מאוד לא פשוטה.
אמנון כהן
הוא חייב להיות עם שוטר. בצדק, אני לא רוצה שהוא ייגע במחשב.
היו"ר יצחק וקנין
תמיד חייב להיות שוטר.
אמנון כהן
לא, לפעמים שולחים אותו לבד.
היו"ר יצחק וקנין
לא נתקלתי בזה - -
אבשלום לביא
אני איש מחשוב, תנו לי להתרכז בהיבטים המחשוביים.
היו"ר יצחק וקנין
- - לפחות בדיונים שהיו פה, כשהעלינו את הדברים. בדרך כלל בדיונים אמרו לנו שתמיד חייב להתלוות לו שוטר בנושא תנועה, אני לא יודע בנושאים אחרים.
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, אני חושב שמשטרת ישראל רוצה לשנות את כל מערך המחשוב על חשבון החוק הקטנצ'יק שלי. הם צריכים לשדרג את המחשוב שלהם, אבל לא על חשבון החוק שלי. החוק שלי ייכנס לתוקף ותיערכו בתקציב שלכם, תשדרגו את עצמכם.
היו"ר יצחק וקנין
איך אמרו? לבנק, פינטו. לבנק.
אמנון כהן
אדוני, אפשר לקרוא את הצעת החוק?
היו"ר יצחק וקנין
משרד המשפטים, ואז נקרא.
אבשלום לביא
דבר נוסף. מערכת מחשוב הניידות שקיימת היום, הגרסה האחרונה יצאה במאי. אין למשטרת ישראל שום תוכניות לשדרג אותה, זו היתה גרסה אחרונה. מדצמבר 2015 תצא המערכת החדשה של מחשוב נייד, ובמסגרת המחשוב הנייד אפשר יהיה להעביר את המידע הזה, אבל במערכת הנוכחית שקיימת היום בניידות אי-אפשר יהיה ליישם את זה.
היו"ר יצחק וקנין
משרד המשפטים.
יפעת רווה
יש לי שתי הערות שהן לא רלוונטיות אם זה מידע שנשאר אצל משרד התחבורה. זה רלוונטי רק אם הדברים נעשים גם דרך המשטרה.
עשיתי ניסוי בתחילת הדיון, התקשרתי למוקד, ענו לי בתוך ארבע דקות. ניסיתי לעשות תרגיל וביקשתי אם הם יכולים לשלוח לי לכתובת אחרת, הם לא הסכימו ואמרו: רק לכתובת של הבית. זאת אומרת, בדרך הזאת יש הגנה כמו שצריכה להיות על המידע הזה.
אמנון כהן
מצוין.
יפעת רווה
אם זה באמת נשאר במשרד התחבורה, כמובן כדאי, אם אפשר, לשפר אם יש בעיה עם מועדים, ואם אפשר להנגיש את זה באינטרנט לאנשים כבדי שמיעה זה בוודאי נכון וראוי. לעומת זאת, אם זה עובר למשטרה יש שתי בעיות אפשריות: האחת, חלק ניכר מהדוחות הרי נשלח, ואז בדיוק נוצרת הבעיה שהמידע הזה יכול להגיע - - -
היו"ר יצחק וקנין
לגורם אחר.
יפעת רווה
כן, לגורם אחר. בדיוק הבעיה ששניכם העליתם חוזרת למקומה, ואני לא רואה את הפתרון לזה.

הבעיה השנייה, אני כבר הייתי בסיפור של מאגר פסולים. אני מרגישה עכשיו ממש דז'ה וו. אני זוכרת ששמעתי אז שאומרים שאין לזה שום עלות תקציבית ועשרות אלפי דיונים עשינו בניסיון ליישם את זה. אמרו למשטרה: תעשו את זה מהתקציב שלכם ועד היום אין מאגר פסולים. התוצאה הזאת שיש חוק והוא לא מיושם. אם יש בעיה כזאת, שלא תחזור על עצמה.
לאה ורון
הוא לא מיושם על-ידי משטרת ישראל. חוק של מדינת ישראל שאיננו מיושם על-ידי המשטרה.
יפעת רווה
אני לא עושה ועדת חקירה מי אשם. העובדה היא שיש חוק. אני זוכרת את הדיונים, משטרת ישראל מההתחלה אמרו: לא נצליח ליישם, לא הקשיבו להם, והתוצאה, בלי שאני עושה ועדות חקירה, שזה מה שקרה. אני לא רוצה שזה יהיה שוב ובגלל זה אני מתריעה.
לאה ורון
אולי היא ממליצה להם לבוא לכנסת ולבקש שהחוק יבוטל.
יפעת רווה
כן. בשלב הזה. ניסינו קודם למצוא לזה חלופות ובשלב הזה זו ההמלצה שלנו, בהחלט. שוב, הבעיות האלה לא קיימות אם זה נשאר כמאגרים במשרד התחבורה, כשמשרד התחבורה לפי בקשה ייעל ככל שצריך וייתן את המידע הזה.
היו"ר יצחק וקנין
שמונה שנים עברו ואי-אפשר ליישם את זה. כנראה שגם אז טענו שאין עלות תקציבית.
יפעת רווה
אני זוכרת ועדת שרים שנאמר בה שאין לזה עלות.
חיים אמיגה
אי-אפשר לנהל מאגר מידע כשהמאגר מתעדכן בכל פעם ואין לך סנכרון בין הנתונים. זאת אומרת, אם מישהו למשל, לצורך העניין – אני מדבר על מאגר פסולי נהיגה – הגיש ערעור על ההחלטה, יש עדכון בהחלטה. אלה דברים שכל הזמן מתעדכנים.
מרדכי פדר
אם זה מתעדכן כל הזמן איך האזרח אמור לדעת איפה הוא עומד? זה לא מתקבל על הדעת בשום פנים ואופן.
יפעת רווה
סליחה. במקרה הזה מה שאני אומרת שאצל משרד התחבורה קיים המידע, ואם הוא נותן, אין בעיה.
מרדכי פדר
אם המידע קיים, שייתנו את המידע. הוא לא ישלח את זה בדואר, שייתן לו.
היו"ר יצחק וקנין
אדוני, ביקשת רשות דיבור ועכשיו אני אתן לך.
מרדכי פדר
אני מודה לך מאוד.
היו"ר יצחק וקנין
תגיד את כל מה שעל לבך.
מרדכי פדר
כל מה שעל לבי, אין לנו זמן.
אמנון כהן
מי אדוני?
מרדכי פדר
אני יושב-ראש ארגון "מתונה", זה ארגון לבטיחות בדרכים. אני רוצה לברך את חבר הכנסת הרב אמנון כהן על קידום הצעת חוק חשובה זו בתהליך חקיקה.
אנחנו ב"מתונה" תומכים בחום בכוונת ההצעה, במה שעומד מאחוריה, קרי, הגברת הנגישות למידע על נקודות ומצב פסילת רישיון, בגלל שזה בא במקשה אחת, כדי שיותר נהגים יכירו בעובדה שהם בפסילה או אמורים להגיע לפסילה ויפסיקו לנהוג, וזאת כדי להגביר את הבטיחות. ברם, "מתונה" כתבה נייר עמדה בנושא זה לפני יותר משלוש שנים, שמטרתו להעביר את האחריות מהרשויות להודיע לנהג. השיטה המיושנת הנהוגה היום מחייבת את הרשות להודיע לנהג על פסילה ועל הנקודות, ואז עליו להפקיד את הרישיון במשרד הרישוי אם הוא בפסילה. השיטה המודרנית אומרת: תסתכלו על הרישיון הפיזי הזה בתור משהו וירטואלי, מה שבמחשב זה מה שקובע. לא צריך להפקיד את הרישיון, אבל צריך שתהיה לאזרח נגישות כמעט און ליין על המצב שלו בנקודות או בפסילה.

אני שומע פה אנשים אומרים: אי-אפשר לעשות את זה, המידע משתנה כל הזמן. מה האזרח אמור לדעת? הוא כן? הוא לא? מחר? מחרתיים? זה לא מתקבל על הדעת. זה לא מתקבל על הדעת.
אלה שאומרים שאי-אפשר, רבותי, עם ניסיון של 25 שנים בנושא של הטמעת שינויים בחברות אני יכול להגיד לכם שאין דבר כזה "אי-אפשר". אני אומר את זה גם בתור איש מחשבים לשעבר.
אמנון כהן
האם יש לך מומחה בתחום הזה שאני יכול להתייעץ אתו?
מרדכי פדר
יש. אני אישית איש מחשבים לשעבר.
אמנון כהן
אני צריך איש עכשווי, שיודע עכשיו.
מרדכי פדר
אם אדוני רוצה, אני אביא.
אמנון כהן
אני רוצה מאוד. אנחנו רוצים לשבת עם האנשים האלה.
מרדכי פדר
בסדר. ההצלחה בפועל של ההצעה של חבר הכנסת תלויה בפרטים ובפרטי פרטים, ומשרד התחבורה וכנראה משרדים אחרים מסוגלים להיתלות בקוצו של יו"ד כדי לטרפד את יישומה, חלקית או לגמרי.
חוה ראובני
אני מוחה על זה. זה ממש לא איך שהתבטאנו.
מרדכי פדר
סליחה, גברתי, זה מה שאני אומר.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, אדוני. סליחה.
אמנון כהן
הם תומכים בחוק.
היו"ר יצחק וקנין
עם כל הכבוד - - -
מרדכי פדר
רגע אחד. תנו לי - - -
חוה ראובני
הוא הכין נאום מראש.
חנן אהרון
לפי מה שהוא אמר הוא לא היה בדיון. הוא כתב את זה מראש.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה.
מרדכי פדר
אני לא דיברתי כשאתה דיברת.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, אדוני, אני חייב להפסיק אותך. לא שמעתי ממשרד התחבורה שהם רוצים לטרפד את החוק הזה.
מרדכי פדר
הם רוצים לטרפד, הם אומרים שזה בלתי אפשרי, אדוני.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, אל תזרוק פה - - -
אמנון כהן
הם תומכים בשתי ידיים.
חנן אהרון
אמרנו שזה חוק מצוין.
אמנון כהן
גם השר אמר, גם המנכ"ל אמר.
היו"ר יצחק וקנין
עם כל הכבוד, מותר לך לומר דברים, אבל תכבד גם את מי שיושב מולך.
חוה ראובני
גם אמרנו: זה אפשרי וזה אפשרי, וזה יהיה בעוד חודש.
מרדכי פדר
הדרישה להציג את מספר הנקודות בכל דוח שכותב שוטר, בהחלט קשה ליישום, בהתחשב במצב הנוכחי של מערכות משרד התחבורה. מה שאנחנו מציעים שבשלב הראשון יונגש המידע און ליין לאזרח בטלפון ובאינטרנט, כמו שאדוני הציע, עם קוד בזמן אמת. לא במשלוח הדואר, כי אדם שלא גר בכתובת שרשומה במשרד הפנים, לא יכול לקבל את המידע הזה, והוא גם לא יבקש את המידע הזה, כי הוא יודע שזה יגיע למקום שהוא כבר לא גר בו אם הוא לא עדכן את הכתובת שלו במשרד הפנים. זה מה שאמרה גברתי, שהיא ניסתה כתובת אחרת ואי-אפשר לקבל את המידע. אין שום סיבה שהוא לא יוכל לקבל את המידע און ליין.

מה שאנחנו מציעים שברגע שמישהו מקבל דוח, שהאחריות לבדיקת מספר הנקודות תועבר אליו. זאת אומרת שעל הדוח יהיה כתוב משהו בסגנון: הנך אחראי לעקוב אחרי מספר הנקודות שלך כדי שלא תנהג בפסילה ללא ידיעתך, הנך יכול לבדוק את מספר הנקודות שלך בטלפון כך וכך או באינטרנט.
אמנון כהן
הם הציעו לי. עוד לא קיבלתי את זה.
סימונה זילבר
כבר היום בדוחות יש הפניה למספר הטלפון של המענה.
מרדכי פדר
אבל עדיין אי-אפשר לקבל את זה.
אמנון כהן
בחיים שלי לא חוקקתי משהו שכבר יש, אני רוצה לחוקק מה שאין.
מרדכי פדר
מה שאין זו הגישה און ליין באינטרנט.

לסיכום, הייתי רוצה ברשות היושב-ראש להמשיך את המסורת של סיום עדות בוועדה הזאת בשיר קטן. אני מציע היום משהו בסגנון ההייקו המינימליסטי היפני, שזה מוגבל לשלוש שורות, 17 הברות – קוראים להברה ביפנית, און – וזה בפורמט של 5-7-5 הברות ומדבר על ניגודים.
נקודות מבט/ בכדורגל יותר/ בכביש פחות./

תודה רבה לכם.
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, ברשותך, אני רוצה שיר למעלות למען החטופים שיחזרו הביתה.
היו"ר יצחק וקנין
זה אתה תמיד יכול.
אמנון כהן
זה לא סיני ולא יפני, זה של עם ישראל, בספר הספרים.
היו"ר יצחק וקנין
זה יכול רק להוסיף.
אמנון כהן
אנחנו רוצים לבקש מהקדוש ברוך הוא שהבנים יחזרו הביתה בריאים ושלמים.
היו"ר יצחק וקנין
אמן.
אמנון כהן
בעזרת השם בימים הקרובים נשמע בשורות טובות.
היו"ר יצחק וקנין
אמן.
אמנון כהן
ובכלל זה מי שיודע יכול לשיר שיר למעלות. "אשא עיני אל-ההרים, מאין יבא עזרי. עזרי, מעם ה', עושה שמים וארץ. אל יתן למוט רגלך; אל ינום שומרך. הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל. ה' שומרך ה' צלך על-יד ימינך. יומם השמש לא יככה וירח בלילה. ה' ישמרך מכל-רע ישמור את-נפשך. ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם." הקדוש ברוך הוא יחזיר הביתה את כל הבנים שלנו. אלה בנים של כולנו.
חיים אמיגה
רק הערה קצרה לגבי - - -
אמנון כהן
אחרי ספר תהילים אין הערות, קוראים את החוק. נגמר.
חיים אמיגה
רק הערה קצרצרה לגבי האון ליין. המידע היום נמצא ברשות הרישוי, היא מנהלת את המאגר. כל הסיפור של האון ליין מתחיל להסתבך ברגע שרוצים להעביר את המידע לגוף אחר כמו המשטרה ורוצים שהוא זה שיעביר את המידע לאזרח. שם מתחיל הסיבוך בין הדטה שמתעדכן בינתיים און ליין במשרד הרישוי ומידע שעובר למשטרה, פער הזמנים הזה. המידע נמצא ברשות הרישוי, היא יכולה להעביר אותו לאזרח - - -
היו"ר יצחק וקנין
בסוף ייקחו את אגף התנועה ומשרד הרישוי שיהיו ביחד, כמו שעשו לכיבוי אש.
חנן אהרון
נעשה רשות עם כל היחידות האלה בפנים.
חוה ראובני
אפשר להציע הצעה פרקטית, למרות שקצת קשה המעברים האלה. אני חושבת שמסתמנת פה הסכמה ברורה להנגשת המידע דרך רשות הרישוי, להגביר את הכלים. יש דברים שאנחנו כבר עושים. יש דברים שהודענו שאנחנו מסכימים לעשות, כדי להגביר את הנגישות. הבעיה כנראה שכל הצעת החוק הזאת מעוררת זאת בעיית המידע לכיוון המשטרה. אפשר לעשות את זה בשתי דרכים. אפשר לעשות כמו שמציע חבר הכנסת אמנון כהן, להעביר את זה בקריאה הראשונה ולשבור את הראש אחר-כך, איך ומה עושים. לחילופין אפשר לא לכלול את זה כרגע – זה מה שאני מציעה – כיוון שיש משהו שיש כל-כך הרבה הסתייגויות לגביו וכל-כך הרבה ספקות לגבי היישום שלו – להשאיר אותו דווקא בחוץ, כדבר שייבחן רק לקראת ההכנה לקריאה השנייה והשלישית - -
אמנון כהן
לא. לא.
חוה ראובני
- - ונכתוב בדברי ההסבר שלא ייטען נושא חדש. ברגע שהצעת החוק עברה בקריאה הראשונה בתחושה שלי שהסוס הזה כבר ברח מהאורווה, ויש כאן, אני שומעת, חששות מאוד-מאוד עמוקים.
אמנון כהן
אני ותיק בכנסת ולא עשיתי שום חוק שאי-אפשר לעמוד בו, לא שלפתי כלום. סיכמתי שאנחנו מעבירים את זה כרגע לקריאה הראשונה, ובהכנה לקריאה השנייה והשלישית כבר כתבתי את מי אנחנו מזמנים. אנחנו נשב, נלמד, נזמין מומחים. אין לי מטרה להטיל גזרה שאי-אפשר לעמוד בה. אני מאמין בזה.
חוה ראובני
אני מאמינה לכל מילה.
אמנון כהן
אנחנו מאמינים בזה, לכן לא יכול להיות שאני אטיל משהו על משטרת ישראל שהיא לא תוכל לעמוד בו, אלא אם כן בזכות החוק שלי הם ישתדרגו ובזכות החוק שלי הם יהיו יעילים יותר, יהיה להם מחשוב טוב, אז יכול להיות שהחלק הזה ייכנס לתוקף בעוד שנה, כי הם רוצים לשדרג. יכול להיות. שני אלה נעשה דחוף, אתם תגידו מתי, בתוך חודש, 60 יום, והנושא של הנתונים און ליין, אחרי שנסגור את כל הפרצות, כמה זמן לוקח - - -
חיים אמיגה
הבעיות התקציביות.
אמנון כהן
לתקציבים נציג האוצר יבוא. אם אנחנו רואים וגם אתם שהיישום לא יכול להיות בעוד חודש-חודשיים, כי אנחנו צריכים פרק זמן נוסף, אז לסעיף הזה ניתן יותר זמן. אם נראה חס וחלילה כמו שאת, חוה, אומרת שאי-אפשר, אין לי עניין להטיל גזרה שאי-אפשר לעמוד בה, לכן נכתוב בדברי ההסבר שנקיים עבודת מטה, ומה שנחליט שם, זה מה שיהיה בסופו של דבר.
היו"ר יצחק וקנין
נלך על הגישה שלך, כיוון שאתה אומר פה לפרוטוקול - - -
אמנון כהן
גם תיאמתי את זה.
היו"ר יצחק וקנין
כשהעברת את הצעת החוק, אני זוכר – במקרה ניהלתי את הדיון – אמרת שאתה מתחייב בכל המגבלות שהטילה עליך ועדת השרים - -
אמנון כהן
היא לא הטילה עלי מגבלות, שום מגבלות – החוק מצוין, תעביר.
היו"ר יצחק וקנין
- - שאתה לא תקדם את החקיקה ללא תיאום עם הגורמים הנוגעים בדבר.
אמנון כהן
בתיאום, בוודאי.
היו"ר יצחק וקנין
לכן נאשר את הדברים.

הייתי רוצה עוד דבר אחד. כיוון שהיה לנו פה מידע שאין עלות תקציבית לחוק הזה, ומצד שני אנחנו שומעים שיש עלות תקציבית לחוק הזה, בכל מקרה הייתי רוצה שהנושא הזה ייבדק. אם הם אומרים שני מיליון שקל, יכול שהעלות היא מיליון שקל, יכול להיות שהיא חצי מיליון שקל.
אמנון כהן
ייבדק. כתבתי.
היו"ר יצחק וקנין
גם הנושא הזה צריך לבדוק לעומק, לראות אם יש עלות תקציבית או אין עלות תקציבית, על מנת שהפרופורציות יהיו על השולחן, כולם ידעו את כל הנתונים. אני מציע שנקרא את הצעת החוק, נאשר אותה בקריאה הראשונה, בהתאם לאותן מגבלות שאמרנו, שקידום החקיקה יהיה בתיאום מלא אתכם, לא נביא לקריאה השנייה והשלישית עד שלא תגיעו להסכמות הראויות בכל הדברים.
אני מבין שיש פה מספר בעיות שצריך להתמודד אתן. אין מטרה לחוקק חוק על מנת שיירשם עוד חוק. זאת לא המטרה, רבותי. לדעתי חוק שלא מיושם, עדיף שלא יבוא לעולם בכלל, זה יותר מזיק מאשר מועיל. ולכן אני מאמין שבחקיקה, ברציונל של חבר הכנסת אמנון כהן, יש הרבה דברים שהם לטובת האזרח, לטובת הציבור, כמידע כללי וכמידע אישי לכל אחד ואחד לדעת באיזו מציאות הוא נמצא כרגע.
חיים אמיגה
שתי הערות נוסח לפני הקראה.
אמנון כהן
גם נוסח נשנה לקראת הקריאה השנייה והשלישית. תעזוב את זה כרגע.
חיים אמיגה
ממש הערות קטנות.
אמנון כהן
בסוף. בסוף.
חוה ראובני
החוק לא אומר מה שאדוני מסביר. הנוסח שמוצע לא אומר מה שאדוני מסביר.
לאה ורון
ממילא צריך לקרוא את סעיפי הצעת החוק. תאפשרו לקרוא את סעיפי הצעת החוק, וכשתהיינה הערות לסעיפים, תאמרו את ההערות שלכם.
היו"ר יצחק וקנין
תגיד לי הערות על הסעיפים, ואם נצטרך לתקן, נתקן את זה פה.
אביגיל כספי
לגבי מה שהזכיר היושב-ראש לעניין העלות התקציבית, אני רק רוצה להעיר שיש פה גם עניין של לוח-זמנים. אני אקרא רגע את הסעיפים של התקנון, ואני אסביר.
התקנון אומר - - -
לאה ורון
באיזה סעיף מדובר?
אביגיל כספי
סעיף 93.

"בהכינה הצעת חוק שאינה הצעת חוק ממשלתית" – שזה המקרה שלנו, של הצעת חוק פרטית – "לקריאה הראשונה, וכן לקריאה השנייה ולקריאה השלישית, תזמין ועדה לדיוניה את שר האוצר או את מי שהוא הסמיך לכך (בסעיף זה – השר), כדי לברר את הערכתו בדבר העלות התקציבית", שזו הערכה שנשלחה, של האוצר, וזה משפיע אחר-כך על דברי ההסבר או אם זו הצעת חוק תקציבית - - -
אמנון כהן
כרגע אנחנו מסתמכים על המסמך שהם שלחו.
היו"ר יצחק וקנין
ודאי. ודאי.
אביגיל כספי
סעיף קטן (ב) אומר שחבר הכנסת רשאי להציע לוועדה לקבל הערכה אחרת בדבר העלות התקציבית. הערכה אחרת תוגש בדרך כלל על-ידי הממ"מ. הוגשה הערכה אחרת, תאפשר הוועדה לשר להגיב עליה.
אמנון כהן
אנחנו לא צריכים את הממ"מ. אנחנו יושבים ביחד.
לאה ורון
אתה לא מבקש להגיש הערכה אחרת בשלב הזה, אני מניחה, אתה מסתמך על ההערכה של האוצר.
אמנון כהן
כן.
אביגיל כספי
זו היתה השאלה, כי היושב-ראש דיבר על עניין - - -
היו"ר יצחק וקנין
אמרתי - - -
חיים אמיגה
אתה מסתמך על משרד האוצר כרגע שאין עלות - - -
אמנון כהן
זה התקנון קובע. אתה יכול להגיד גם 20 מיליון - -
חיים אמיגה
אני יכול להביא הערכה אחרת.
אמנון כהן
- - אתה יכול להגיד גם 30 מיליון, זה לא משנה. כרגע זה המצב.
היו"ר יצחק וקנין
הבהרתי את דברי בצורה הברורה ביותר. מאחר שאתם טוענים שיש עלות תקציבית - - -
חיים אמיגה
נעביר מסמך מפורט לוועדה.
היו"ר יצחק וקנין
ודאי. תביאו אותו לישיבה הבאה.
אמנון כהן
לא לישיבה הבאה, לישיבה הפנימית כשנשב עם האוצר.
היו"ר יצחק וקנין
אני מציע שתהיה התדיינות מקדימה לפני שהחוק הזה יגיע להליכים הבאים שלו בחקיקה. תשבו מול המציע, מול משרד המשפטים, מול משרד התחבורה, מול המשרד לביטחון פנים, תנהלו את הדברים. אני מאמין שהדיון הפנימי שלכם אתו אפילו יותר חשוב מהדיון בוועדה, כי אז תוכלו גם להגיע אתו להסכמות ואני חושב שהדיון יהיה יותר פורה. זאת דעתי.
לאה ורון
אדוני היושב-ראש, אני מבקשת מנציגי המשרדים להעביר לוועדה מסמך לגבי העלות התקציבית בלי קשר להצעתו של חבר הכנסת אמנון כהן. אני חושבת שזו הזדמנות טובה לבדוק את משלוח המכתבים ששולח האוצר לגבי הצעות חוק שונות. זה איננו המקרה הראשון שהנציג של האוצר אינו מגיע ומסתפק במשלוח שורה וחצי ויוצא בכך ידי חובתו. זו תהיה הזדמנות טובה לבדוק את זה.
חיים אמיגה
כל הדברים שצריך לבדוק יצוינו בדברי ההסבר, אני מניח, בהצעת החוק שמופיעה כרגע לקריאה הראשונה.
אביגיל כספי
לא. בדברי ההסבר אנחנו מציינים שהצעת החוק היא תקציבית ומה העלות התקציבית - - -
חיים אמיגה
מעבר לנושא התקציבי, כל הבעיות הטכניות, האם זה אפשרי. כל הדברים שדיברנו עליהם היום בוועדה, לכתוב אותם בדברי ההסבר.
אמנון כהן
יש פרוטוקול.
היו"ר יצחק וקנין
כל מה שאמרתם קיים, נרשם בפרוטוקול, הפרוטוקול נגיש, אין שום בעיה, היום הכול באינטרנט. דרך אגב, אתה יכול להיכנס לאתר הכנסת, תקבל כל מה שאתה רוצה לגבי הדיון הזה.
לאה ורון
בדברי ההסבר להצעת החוק יש חובה לכלול מה ייבדק לקראת הקריאה השנייה והשלישית. עו"ד כספי ודאי תאיר את עיני הוועדה בנושא.
חיים אמיגה
סעיף קטן (1) בהצעת החוק צריך להיבחן לקראת הקריאה השנייה והשלישית, שם המקור.
יפעת רווה
אני מציעה אם אפשר לקבל הערות לפני הפרסום.
אביגיל כספי
ברור שנשלח את הנוסח להערות לפני הפרסום.
היו"ר יצחק וקנין
נתחיל בהקראה.
אביגיל כספי
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הודעה בדבר נקודות), התשע"ג–2013
תיקון סעיף 69א
1.
בפקודת התעבורה, בסעיף 69א –



(1)
בסעיף קטן (ד), אחרי "אותו אדם אם יורשע בעבירה" יבוא "וכן מספר הנקודות הכולל שנרשמו לחובתו של אותו אדם עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס", ואחרי "או נוספות" יבוא "לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני";
חוה ראובני
הערות לנוסח.
היו"ר יצחק וקנין
הערות, ודאי.
חוה ראובני
שני דברים, אם אפשר. דבר אחד, אני חושבת שצריך להוסיף את הנקודות התקפות כמשמעותן, אולי להוסיף לזה הגדרה, כי יש לזה הגדרה בתקנות. אנחנו לא מדברים על סך הנקודות הכולל. בעוד 30 שנה החוק יישאר, והנקודות ההיסטוריות כבר יהפכו להיות לא רלוונטיות.
דבר שני, הנוסח – זו ההערה, אני מניחה, שגם חיים רוצה להעיר – התיקון בסעיף קטן (ד) מדבר על מתן מידע על מספר נקודות בשל הרשעתו בעבירת תעבורה. זה מדבר על העבירה הספציפית. הנוסח הזה מציע הרחבות לגבי העבירה הספציפית ולא על מספר הנקודות הכולל. צריך לנסח את זה אחרת ולומר: מתן מידע בשל הרשעתו בעבירות תעבורה ובשל מספר הנקודות התקפות הכולל הרשומות לחובתו באמצעות אינטרנט, מוקד טלפוני וכל היתר.
חיים אמיגה
גם לי יש שתי הערות לנוסח. האחת, כמו שאמרנו בדיון, כיוון שהמידע נמסר לנו מרשות הרישוי, אנחנו לא יכולים לקחת אחריות עליו. אנחנו מבקשים "עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס, כפי שנמסרו מרשות הרישוי". מי שמנהל את כל המאגר זו רשות הרישוי, ואני מוסר לאזרח מה שרשות הרישוי אמרה לי למסור או מה שמופיע אצלה במאגרים. אני לא יכול לתת לו משהו שלא מופיע ברשות הרישוי. לכן אם יש לאזרח טענה בגלל עדכון בנקודות שלא עדכנו אותו מספיק מהר, הוא צריך ללכת לרשות הרישוי ולא אלינו.

לגבי הסיפה, "ואחרי 'או נוספות' יבוא 'לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני'", אני מסכים לרישה של חוה, מה שהיא אמרה. הסעיף הזה מדבר על החובות של השר לביטחון פנים לגבי עדכון נקודות בעבירה ספציפית. שם אין בעיה, כי השוטר כותב בדוח את מספר הנקודות. צריך למחוק את הסיפה כי היא לא מוסיפה דבר, היא לא משפרת את מתן השירות לאזרח לגבי הסך הכולל של הנקודות. סעיף קטן (ד) מדבר רק על העבירות הספציפיות והנקודות שניתנות פר עבירה, ושם אין לנו בעיה. זה גם מופיע בדברי ההסבר של הצעת החוק.
אמנון כהן
חוה, זה בסדר?
חוה ראובני
בדרך הזאת אתה מוריד את ההתייחסות - - -
חיים אמיגה
החובה מוטלת על השוטר.
חוה ראובני
אם הנוסח כמו שהוצע כאן, לא הוספנו חובת מסירת מספר נקודות כולל.
חיים אמיגה
למה?
חוה ראובני
בשום מקום זה לא נאמר.
אמנון כהן
עכשיו הכולל. השאלה איך מוסיפים.
חיים אמיגה
לשוטר שנותן את הדוח כתוב "וכן מספר הנקודות הכולל שנרשמו לחובתו". לפי הנוסח כרגע השוטר מחויב לתת את מספר הנקודות הכולל כמו שרשות הרישוי העבירה למשטרה. חוץ מזה, אין שום חובות. לא צריך להקים אתר אינטרנט, שהמשרד לביטחון פנים יקים, יש כבר הכול במשרד הרישוי. לכן הסיפה של סעיף קטן (ד) צריכה להימחק.
אמנון כהן
חוה, את מבינה בזה. אם אני מוריד - - -
חוה ראובני
הוא צודק. אני מקבלת.
מרדכי פדר
אתה רוצה לחייב מתן אינפורמציה באינטרנט או בטלפון, ומה שכתוב פה שהשר לביטחון פנים לאחר התייעצות רשאי לקבוע דרכים אחרות. אני חושב שאדוני רצה להגיד שעל שר לביטחון פנים לקבוע כך וכך ורשאי לקבוע דרכים אחרות. אם אתה מוסיף את הנוסח כפי שהוצע, הוא לא מחייב, הוא רק אומר "השר לביטחון פנים לאחר התייעצות עם שר התחבורה ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת רשאי לקבוע דרכים אחרות או נוספות, לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני", אבל אתה לא מחייב אותו. אם אדוני רוצה לחייב אותו, צריך לכתוב "על השר לביטחון פנים לאחר התייעצות עם שר התחבורה ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת לקיים מנגנון של מסירת מידע באינטרנט ובמוקד טלפוני, ורשאי לקבוע - - -".
סימונה זילבר
זה לא השר לביטחון הפנים, זה שר התחבורה.
חיים אמיגה
אם רוצים לקבוע חובה כזאת על שר התחבורה, שיחשבו לעשות סעיף כזה על שר התחבורה, זה לא קשור לשר לביטחון פנים.
חוה ראובני
סעיף קטן (ד) מדבר על החובות של המשטרה. הצעת החוק הנוכחית מבקשת להוסיף חובה אחת על המשטרה, והיא לתת את המידע המצטבר בדוח. לגבי רשות הרישוי ההצעה היא בסעיף הקטן הבא לגבי סעיף קטן (ה). לא ראיתי בהצעת החוק כמו שהיא נוסחה עד היום דרישה להטיל חובה פוזיטיבית על רשות הרישוי למסור את המידע בדרכים נוספות על מספר הנקודות הכולל. אני מקווה שאדוני מסתפק במה שקיים ומה שהוצהר פה שמתוכנן שיהיה קיים.
אמנון כהן
לקראת הקריאה השנייה והשלישית נחשוב על זה. כרגע נשאיר כך.
חיים אמיגה
מה זאת אומרת?
אמנון כהן
יהיה דיון פנימי בוועדה.
חוה ראובני
זה להטיל חובה עלינו.
מרדכי פדר
זה הסיפור. זה מה שאדוני רצה לעשות.
אמנון כהן
נשכנע אחד את השני, נלמד את זה לעומק.
חיים אמיגה
האם סוף סעיף קטן (1) נמחק?
אמנון כהן
חוה, אני לא רוצה למחוק כלום.
חוה ראובני
הסיפה.
אמנון כהן
אני לא רוצה למחוק כלום כרגע.
חוה ראובני
"עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס, כפי שנמסרו מאת רשות הרישוי."
מרדכי פדר
אדוני רצה להכניס את הנושא של הגישה באינטרנט והמוקד טלפוני.
חיים אמיגה
זה סעיף אחר. זה שר התחבורה, זה לא אנחנו.
אמנון כהן
אני לא רוצה למחוק כרגע.
חוה ראובני
האינטרנט והמוקד הטלפוני – אתה רוצה להטיל עליהם להקים מערך מקביל?
אמנון כהן
לא. שלכם.
חוה ראובני
זה הנוסח עכשיו. אם אדוני מבקש להטיל עלינו את מתן המידע באמצעות אינטרנט ומוקד טלפוני זה לא בסעיף הזה.
אמנון כהן
צריך להוסיף פה לסעיף שמתייחס אליכם. אני לא רוצה לייתר את זה. אני צריך שאתם תעשו, אבל אם האכסניה לא מתאימה בסעיף הזה, צריך להוסיף בסעיף הבא.
חוה ראובני
יכול להיות שאת סעיף קטן (ה) צריך יהיה לנסח אחרת, שרשות הרישוי תמסור מידע בדרכים הבאות או משהו כזה.
אמנון כהן
אני לא רוצה למחוק משהו בלי שפתרתי אותו באכסניה אחרת.
חיים אמיגה
שר התחבורה רשאי לקבוע דרכים נוספות, כמו שכתוב - - -
מרדכי פדר
על שר התחבורה לקבוע.
היו"ר יצחק וקנין
נסכם את זה, כדי שלא נייתר את הסעיף האחרון.
אמנון כהן
בואו נלמד את סעיף קטן (ה), נוסיף שם ואז נפתור את הבעיה. בבקשה, היועצת המשפטית. הם יוסיפו בסעיף קטן (ה) מה שהם רוצים לגרוע מסעיף קטן (ד).
חיים אמיגה
מסעיף קטן (1). בואו נסכם את סעיף קטן (1) קודם.
אביגיל כספי
מה שאנחנו רוצים לעשות, דבר ראשון, בסעיף קטן (ד), שהוא עוסק בשר לביטחון הפנים, זה יכלול את ההצעה של חבר הכנסת אמנון כהן. זה יהיה כך "נמסרה לאדם הודעת תשלום בשל עבירת תעבורה" – אני קוראת את פקודת התעבורה, סעיף 69א(ד) – "יצוין בטופס ההודעה מספר הנקודות שיירשמו לחובתו של אותו אדם, אם יורשע בעבירה" – פה אנחנו מדברים על העבירה הספציפית. ועכשיו אנחנו מוסיפים – "וכן מספר הנקודות הכולל שנרשמו לחובתו של אותו אדם עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס."
חוה ראובני
"כפי שנמסרו מאת רשות הרישוי."
אמנון כהן
"כפי שנמסרו מאת רשות הרישוי." בסעיף קטן (2) נוסיף.
אביגיל כספי
פה ייגמר סעיף קטן (ד), ובסעיף קטן (ה) - - -
מרדכי פדר
גברתי, פה ייגמר השינוי בסעיף קטן (ד), כי את משאירה את השר לביטחון הפנים וכו'.
חוה ראובני
כן, לא מוחקים מהקיים.
חיים אמיגה
נוסיף את "הנקודות התקפות", כמו שחוה ציינה. "וכן את מספר הנקודות התקפות הכולל."
היו"ר יצחק וקנין
אני מציע שתקראי עוד פעם את הסעיף.
אביגיל כספי
אף-על-פי שהיום המידע שנמסר ממשרד התחבורה הוא של כלל הנקודות?
חוה ראובני
הוא מפצל. הוא מוסר את כלל הנקודות, אבל לשוטר שימסור את התקפות בשנת 2025, עוד פעם, לא יהיה מעניין הנקודות שנרשמו בשנת 2005.
אביגיל כספי
המידע שתעבירו יהיה מידע מופרד.
חוה ראובני
אנחנו יודעים להגדיר, אבל גם זה משהו מאוד דינימי.
היו"ר יצחק וקנין
את רוצה לקרוא עוד פעם כדי שהכול יהיה ברור? אנחנו קוראים עוד פעם, רבותי.
אמנון כהן
סעיף קטן (1).
אביגיל כספי
זה לא סעיף קטן (1).
היו"ר יצחק וקנין
את ההפניה.
חיים אמיגה
"וכן כלל מספר הנקודות התקפות." מבחינת עברית תקנית זה הכי מובן.
אביגיל כספי
אני אקרא את זה בפעם האחרונה. סעיף קטן (ד) יהיה בנוסח הבא: "נמסרה לאדם הודעת תשלום קנס בשל עבירת תעבורה, יצוין בטופס ההודעה מספר הנקודות שיירשמו לחובתו של אותו אדם אם יורשע בעבירה, וכן מספר הנקודות הכולל שנרשמו לחובתו - - -".
חוה ראובני
"הנקודות התקפות."
אביגיל כספי
"וכן מספר הנקודות - - -".
חיים אמיגה
"וכן כלל מספר הנקודות התקפות."
אביגיל כספי
"וכן כלל מספר הנקודות התקפות כפי שיועבר למשרד התחבורה, שנרשמו לחובתו של אותו אדם עד למועד מסירת הודעת תשלום הקנס; השר לביטחון פנים לאחר התייעצות עם שר התחבורה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת רשאי לקבוע דרכים אחרות או נוספות" ​– פה אני מורידה "לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני", כי זה ייקבע אחר-כך בסעיף קטן (ה) – "למתן מידע בדבר מספר הנקודות שבהן מחויב אדם בשל הרשעתו בעבירת תעבורה." אם נאשר את זה, נגעי לסעיף קטן (2) ששם משנים את סעיף קטן (ה).
היו"ר יצחק וקנין
אנחנו מצביעים על סעיף קטן (1), כולל התיקונים שהוצעו. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף קטן(1), בכפוף לתיקונים, אושר.
היו"ר יצחק וקנין
אושר, כולל התיקונים. נקרא את סעיף קטן (2).
אביגיל כספי
(2)
אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:



"(ה)
בעת חידוש רישיון נהיגה, תציין רשות הרישוי בטופס חידוש הרישיון את מספר הנקודות שנרשמו לחובתו של הנהג."


פה, בהתאם למה שאמרנו לגבי הסעיף הקודם נאמר - - -
חוה ראובני
גם פה צריך להוסיף "הנקודות התקפות".
אביגיל כספי
גם פה אני מוסיפה "התקפות". זה יהיה כך: "בעת חידוש רישיון נהיגה, תציין רשות הרישוי בטופס חידוש הרישיון את מספר הנקודות התקפות שנרשמו לחובתו של הנהג." ואחר כך נוסיף "שר התחבורה רשאי לקבוע שהמידע יועבר באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני".
מרדכי פדר
גברתי "על שר התחבורה לקבוע", לא "רשאי".
חיים אמיגה
"רשאי" זה "חייב".
אביגיל כספי
"רשאי" זה גם במשמעות של "חייב".
היו"ר יצחק וקנין
הבהרנו את זה כמה פעמים בוועדה.
חוה ראובני
"השר רשאי לקבוע דרכים נוספות"?
חיים אמיגה
אני מציע את הנוסח שמופיע היום בסעיף קטן (ד).
אביגיל כספי
זה מה שקראתי. כמובן אחר כך נעדן את הנוסח.
אמנון כהן
תקראי עוד פעם את סעיף קטן (ה). איך תהיה התוספת? שר התחבורה - - -
אביגיל כספי
"שר התחבורה רשאי לקבוע דרכים - - -".
אמנון כהן
למה "רשאי"?
היו"ר יצחק וקנין
"רשאי", רשמנו. זה הנוסח.
אמנון כהן
החוק שלי אומר שהוא חייב להתקין.
היו"ר יצחק וקנין
"רשאי" זה לא גורע מהחובה שלו.
אמנון כהן
"רשאי" זה גורע. "רשאי" ו"חייב" זה לא אותו דבר. שיניתי חוק בגלל זה.
היו"ר יצחק וקנין
כבר אמרנו את זה פה כמה פעמים.
אמנון כהן
זה לא נכון. שיניתי חוק בגלל זה. הוא חייב לקבוע, לא רשאי.
היו"ר יצחק וקנין
"שר התחבורה יקבע".
אמנון כהן
לא "רשאי". "על שר התחבורה לקבוע".
היו"ר יצחק וקנין
"שר התחבורה יקבע".
אביגיל כספי
נשנה את זה ל"שר התחבורה יקבע", למרות שאני יכולה להביא פסיקה שהרבה פעמים "רשאי" זה גם במשמעות "חייב".
אמנון כהן
לא "רשאי". אני מבקש לא לכתוב "רשאי".
אביגיל כספי
נשנה אם זה מה שחבר הכנסת מבקש. "שר התחבורה יקבע דרכים נוספות" – או "אחרות", יותר נכון - - -
חיים אמיגה
"אחרות או נוספות." כך זה מופיע בסעיף.
לאה ורון
מה שכתוב פה זה "דרכים אחרות או נוספות", בנוסח הקיים.
אביגיל כספי
נכון, בנוסח הקיים זה "דרכים אחרות או נוספות", בגלל שזה הנוסח של סעיף קטן (ד). עכשיו כשמוסיפים בסעיף קטן (ה), אפשר אפילו להוריד את המילים. "שר התחבורה יקבע דרכים אחרות - - -".
חיים אמיגה
"אחרות או נוספות."
אמנון כהן
לא צריך "נוספות". יקבע באינטרנט - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, בואו לא נדבר כולם.
אביגיל כספי
"יקבע דרכים נוספות או אחרות." בסעיף קטן (ד) השר לביטחון פנים רשאי לקבוע שהשוטר בעמדה בכלל לא ימסור את הנקודות. הסעיף הזה תוקן בשנת 2002. הבנתי שהמשטרה אז אמרה שיש לה בעיות להכניס את התיקון באופן מיידי והיו תקנות שהיו הוראת שעה, כשבמידע לא היה כתוב כמה נקודות העבירה שווה, כשהיה תדפיס ההודעה, אלא רק מאוחר יותר. בגלל שהיום אנחנו לא מתייחסים למצב העניינים הזה השר לביטחון פנים לא צריך לקבוע הוראות אחרות, אלא מספיק שהוא יקבע הוראות נוספות, כי הדרכים האחרות הן בסדר.
אמנון כהן
שר התחבורה כן צריך לקבוע. זה למעלה, אבל למטה - - -
אביגיל כספי
הסברתי למה בסעיף קטן (ד) היה כתוב "השר לביטחון פנים יקבע דרכים אחרות".
אמנון כהן
"שר התחבורה." לא הבנתי מה את עושה.
לאה ורון
מה מוצע לגבי סעיף קטן (ה), שזה סעיף קטן (2).
אביגיל כספי
מההתחלה. "בעת חידוש רישיון נהיגה, תציין רשות הרישוי בטופס חידוש הרישיון את מספר הנקודות התקפות שנרשמו לחובתו של הנהג;" - ואז נוסיף – "שר התחבורה יקבע דרכים נוספות, לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני - - -".
אמנון כהן
זה חוק. אני לא רוצה להשאיר "נוספות" או "לרבות". אני רוצה לקבוע אינטרנט. לא "לרבות", לא "רשאי", בלי דברים אחרים.
חנן אהרון
אתה מצמצם.
היו"ר יצחק וקנין
אתה מצמצם.
אמנון כהן
אינטרנט הוא חייב. שלא יגיד: מצאתי משהו אחר, אני לא שם עכשיו. אני לא רוצה לתת לו סמכות כזאת.
אביגיל כספי
אני מעדיפה את הניסוח של "לרבות", כי עו"ד ראובני הזכירה דבר חדש - - -
אמנון כהן
את האינטרנט הוא חייב.
אביגיל כספי
נכון. כשאני אומרת "לרבות", זה אומר שאינטרנט ומוקד טלפוני בטוח יהיו. אני אומרת שחוץ מהאינטרנט ומוקד טלפוני יכולים גם להיות - - -
אמנון כהן
זה משהו אחר.
חנן אהרון
כשאתה אומר "חייב" לגבי האינטרנט, אם הוא לא עושה הוא מפר את החובה שלו. אם בסופו של דבר לא מצאנו את אמצעי הזיהוי - - -
חוה ראובני
חנן, אתה שואל שאלה אחרת. השאלה היא, האם כשאתה אומר "חייב באמצעות האינטרנט" זה שאדם יכול להיכנס לאינטרנט ולקבל שם או כמו במתכנות שהצגתי קודם, שייכנס לאינטרנט ויזמין? יש לי בעיה של זיהוי לעשות את זה באמצעות האינטרנט, שבן-אדם ייכנס ויראה מולו על המחשב שלו בבית, כי אני לא יודעת מי עושה את זה.
אמנון כהן
את תכניסי אמצעי זיהוי שאת חושבת לנכון.
חוה ראובני
אין לי. שנים אני מתלבטת עם זה.
אמנון כהן
סליחה. עשרות עסקים אנחנו עושים דרך האינטרנט, אנחנו קונים מחוץ-לארץ דרך האינטרנט. אל תגידי לי פתאום שאי-אפשר.
חוה ראובני
אדוני הסכים אתי לתיקון. הסברתי מדוע.
אמנון כהן
אני רוצה למגן את האזרח כמה שאפשר, אבל אני לא יכול למנוע ממנו את החובה. את אומרת לו שבשביל להגיע לאינפורמציה הזאת, יש לך כרטיס אשראי שידוע לנו, כן, אז מספר - - -
חוה ראובני
אנחנו לא יודעים את כרטיסי האשראי של הציבור.
אמנון כהן
משהו שאת כן יודעת. מספר הרישיון שלך.
חוה ראובני
ו-5,000 אנשים נוספים יודעים את מספר הרישיון שלי.
אמנון כהן
תמצאי עוד משהו.
חוה ראובני
אין לי. אני כבר שנים מתלבטת עם הבעיה הזאת - -
אמנון כהן
זה לא נגיש.
חוה ראובני
- - ולכן אמרנו שהמשלוח הביתה.
היו"ר יצחק וקנין
אני מקבל את מה שהם אומרים. זה יכול להיות דבר פרוץ מאוד.
אמנון כהן
לא פרוץ, שימצאו - - -
חוה ראובני
אנחנו שנים מתלבטים עם זה.
היו"ר יצחק וקנין
ביישום אני נכנס לאינטרנט, מקליד את תעודת הזהות שלך - - -
אמנון כהן
איך אתה נכנס לחשבון הבנק שלך? איך אתה מעביר מחשבון לחשבון?
היו"ר יצחק וקנין
לחשבון הבנק שלי יש קוד זיהוי.
חוה ראובני
אני אנהל את המערכת שלי בסטנדרטים של מערכת בנקאית? עכשיו אני אגיד שזה תקציבי ואני אשים שובר של 10 מיליון שקל. זה מחייב אותי לעשות שינוי דרמטי להתחיל לנהל מערך סיסמאות.
אמנון כהן
אז איך זה יתנהל?
חנן אהרון
אמרנו בהתחלה שהאזרח יכול להזמין, זה מה שאמרה חוה בהתחלה והסכמת עם זה.
חוה ראובני
סליחה, שאדם ידאג לעדכן את הכתובת שלו.
היו"ר יצחק וקנין
אתה רוצה לדעת מה מספר הנקודות שיש לך, נכון?
אמנון כהן
במענה הקולי, מה שואלים?
היו"ר יצחק וקנין
דקה. למה אתה קופץ הלאה?
אמנון כהן
זה אותו דבר.
חוה ראובני
אני רוצה לעשות את זה בדיוק כמו המענה הקולי.
היו"ר יצחק וקנין
אתה רוצה להעביר חקיקה, צריך להיות איזה רציונל. אני רוצה לדעת כרגע כמה נקודות יש לי באינטרנט. אני בא כשאני צריך לקבל את המידע הזה. מה שהם אומרים: אתה תקבל את המידע דרך הכתובת שלך הביתה. לא באותה שנייה תראה את זה באינטרנט, לא תוכל לראות את זה על המסך, כי אם תראה את זה על המסך, גם אני יכול לראות על המסך מה עשית, מה הוא עשה, מה השלישי עשה, מה שכולם עושים פה. לכן ההגנה המינימלית שהם רוצים לתת לדבר הזה, שזה יישלח אליו הביתה, ואז זה נשלח לכתובת של הנמען בלבד, זה לא יכול ללכת למישהו אחר. והם צודקים, כי אחרת כל אחד יכול להיכנס לאתר.
מרדכי פדר
אדוני, סליחה, עם כל הכבוד, כל אחד יש לו היום סיסמה, הוא יכול לבחור סיסמה, יש כל מיני דרכים לנהל סיסמאות.
חוה ראובני
אני לא מנהלת סיסמאות.
מרדכי פדר
סליחה, גברתי. דבר שני, יש היום מאות אלפי אזרחים שלא עדכנו מסיבות שונות ומשונות את כתובותיהם במשרד הפנים, לכן יש המון אנשים היום שאין להם בכלל גישה למספר הנקודות שלהם במערכת הנוכחית, בגישה הנוכחית. אני עומד מאחורי מה שהציע חבר הכנסת כהן.
חנן אהרון
מי שלא מעדכן כתובת, לא צריך לקבל פרס.
מרדכי פדר
זה לא נכון, אדוני. מי שלא מעדכן כתובת, אתה לא אוסר עליו לנהוג.
חנן אהרון
שום דבר לא מגיע אליו.
מרדכי פדר
לא מגיע לו לנהוג?
חוה ראובני
יש לו חובה חוקית לעדכן כתובת, יש לו אופציה לתת כתובת דואר - - -
היו"ר יצחק וקנין
עם כל הכבוד שאנחנו רוצים לדאוג לאזרח, גם לאזרח יש חובה לעדכן את הכתובת שלו.
מרדכי פדר
זו המציאות שיוצרים - - -
היו"ר יצחק וקנין
מצד אחד, אנחנו יכולים להטיל על משרדי הממשלה עד אין סוף, אבל אם האזרח לא אחראי לעצמו בדברים מינמליים של כתובת, מה אתם רוצים?
מרדכי פדר
אדוני, יש כל מיני סיבות שאנשים לא מעדכנים כתובת.
אביגיל כספי
אני אקדים כמה מילים ונדבר על הנוסח. אני רוצה לדבר על מה שעו"ד ראובני העלתה, זו באמת נקודה מאוד-מאוד חשובה, כי חלק מהמידע זה מידע שהוא חלק מהמרשם הפלילי, והמרשם הפלילי, נקודת המוצא שהוא חסוי. לכן, אם אנחנו נותנים פה אפשרות לגשת למידע הפלילי - - -
אמנון כהן
מה זה פלילי? יש לי 2 נקודות אני פליליסט? מה קרה? לאיפה לקחתם אותנו? חוה, עם כל הכבוד, 2 נקודות שאזרח עשה הוא נהיה פלילי?
חוה ראובני
עבירות תעבורה הן עבירות פליליות.
יפעת רווה
תעבורה זה מרשם פלילי.
חוה ראובני
עבירות תעבורה הן עבירות פליליות.
אמנון כהן
כולם במדינה הפכו להיות עבריינים. עם 2 נקודות אני נהיה עבריין, פליליסט. ר"פ תשימי עוד מעט.
יפעת רווה
זה ר"פ.
חוה ראובני
זה ר"פ.
אמנון כהן
2 נקודות?
חוה ראובני
העבירה שהביאה את 2 הנקודות.
יפעת רווה
עבירות תעבורה זה ר"פ. זה אומנם מרשם נפרד - - -
אמנון כהן
הוא לא רצח בן-אדם, עם כל הכבוד.
חנן אהרון
אם הוא הורשע בתאונת דרכים שבה נהרג אדם - - -
אמנון כהן
לא תאונת דרכים, זה 2 נקודות. איפה הרג בן-אדם?
יפעת רווה
עבירות תעבורה, קלות ככל שיהיו, זה המרשם.
היו"ר יצחק וקנין
בואו נאשר את הסעיף.
אביגיל כספי
בגלל שאנחנו מדברים פה על מידע מהמרשם הפלילי, אנחנו רוצים שלא יהיה מאוד פשוט להשיג את המידע. אנחנו לא רוצים להיתקל בסיטואציה שאפשר יהיה להכניס רק את מספר תעודת הזהות ומספר רישיון - - -
אמנון כהן
מי אמר את זה? אף אחד לא אמר את זה. אמרתי שתמצאו את המיגונים הנכונים, המתאימים, הראויים.
חוה ראובני
המיגון שאני מציעה, לשלוח אליו הביתה.
אמנון כהן
אני לא יודע. לקראת הקריאה השנייה והשלישית נשב ונלמד. כרגע מה יהיה כתוב?
אביגיל כספי
אני מציעה שיהיה כתוב "שר התחבורה יקבע דרכים נוספות, לרבות באמצעות האינטרנט והמוקד הטלפוני", ואני רוצה אולי להוסיף ששר התחבורה יקבע את הדרכים להבטיח שהמידע יגיע לאותו אדם. אני רוצה לשמוע את דעתה של - - -
חוה ראובני
לא שמעתי.
אביגיל כספי
האם אחרי שאנחנו כותבים ששר התחבורה יקבע דרכים נוספות שבהן הוא יעביר את המידע, שהוא יקבע גם דרכים שבהן המידע יועבר בצורה מאובטחת?
מרדכי פדר
זה מיותר.
חוה ראובני
אני רק רוצה לוודא שהאדם לא יראה את זה מול המסך, שהוא לא יוכל להיכנס ולראות את זה, אלא בדרך שתבטיח את שמירת סודיות המידע או משהו כזה.
אמנון כהן
זה בסדר גמור.
היו"ר יצחק וקנין
אני מסכים אתה לחלוטין.
מרדכי פדר
שיהיה באישור ועדת הכלכלה.
אמנון כהן
אדוני, אל תמציא. אתה לא מציע החוק, עם כל הכבוד.
חוה ראובני
אתה רק תעכב את התקנות.
אמנון כהן
תשגע אותנו עכשיו?
אביגיל כספי
חוה, את רוצה שנקבע גם תקנות או שזה יהיה באופן כללי בדרך שתבטיח - - -
אמנון כהן
בכלכלה זה עוד שלוש שנים.
חוה ראובני
שר התחבורה יקבע דרכים, לרבות באמצעות האינטרנט ומוקד טלפוני, בדרך שתבטיח את שמירת הסודיות. בתוך התקנות כנראה אני אצטרך לקבוע את זה. אני כבר מנסה לחשוב מה אני כותבת שם.
אביגיל כספי
אני מפנה שאלה ליושב-ראש. האם אתה רוצה שהתקנות שאנחנו מדברים יהיו באישור ועדת הכלכלה?
חוה ראובני
השר יקבע אז את התקנות.
אביגיל כספי
אני אביא דוגמה, בעניינים של עיצומים כספיים יש בדרך כלל סעיף של פרסום ובדרך כלל כשמטילים עיצום כספי צריך לפרסם את דבר הטלת העיצום הכספי.
היו"ר יצחק וקנין
זה באישור ועדה.
אביגיל כספי
התקנות האלה לגבי הפרסום באישור - - -
חוה ראובני
דבר ראשון, זה יעכב את התקנות, ואני חושבת שפה רוצים שיהיו תקנות. דבר שני, אנחנו מדברים כאן על תקנות של נתינת שירות ולא על תקנות של הטלת סנקציה. אני חושבת שמבחינת "האיזונים החוקתיים", נקרא לזה - - -
אמנון כהן
מה את מציעה?
היו"ר יצחק וקנין
לא צריך את אישור הוועדה.
חוה ראובני
אני לא חושבת שצריך את אישור הוועדה.
אביגיל כספי
אנחנו מדברים על איך המידע - - -
אמנון כהן
מה יהיה?
חוה ראובני
יהיו תקנות שיקבעו דרכים נוספות למסירת המידע, לרבות באינטרנט ומוקד טלפוני, באופן שיבטיח את שמירת סודיותו, או משהו כזה. זה התוכן.
אמנון כהן
אנחנו עוד נשב על זה. בינתיים תשאירי.
היו"ר יצחק וקנין
עוד הערות?
לאה ורון
הוחלט שזה בלי אישור הוועדה כל המידע הזה?
אמנון כהן
כרגע לא צריך.
יפעת רווה
המידע הזה זה מרשם פלילי, אז אני מבקשת שגם בדברי ההסבר ייאמר שכל הנושא של מרשם פלילי עוד צריך להיבחן.
היו"ר יצחק וקנין
אני מציע שאם בסופו של יום אותן תקנות יובאו לוועדת הכלכלה לאישור, הייתי מציע - - -
לאה ורון
אבל החלטתם שזה לא יובא לאישור הוועדה.
היו"ר יצחק וקנין
אמרנו שלא, אבל אם עד לישיבה בהכנה לקריאה השנייה והשלישית יגיעו להסכמה שאכן כן צריך את הדבר הזה מכל מיני סיבות אחרות, אני לא יודע, תיקחו בחשבון - - -
אמנון כהן
זה פתוח.
היו"ר יצחק וקנין
זה פתוח. אנחנו נאשר כרגע שהשר יתקין את התקנות ללא אישור ועדת הכלכלה, אלא אם נחשוב אחרת בישיבה הבאה. מי בעד, רבותי, כולל התיקונים והתוספת?
הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף קטן (ה), בכפוף לתיקונים, אושר.
היו"ר יצחק וקנין
אושר.

אם כן, רבותי, סיימנו. הצעת החוק הוכנה לקריאה הראשונה, היא תועבר למליאה, אחרי כן תוחזר לוועדה. בעזרת השם נגמור בקריאה השנייה והשלישית. תודה, רבותי. אני נועל את הישיבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:08.>
13/07/2014

11:06

קוד המקור של הנתונים