ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 16/06/2014

מכינות קדם אקדמיות - מימוש החלטות הממשלה בנושא

פרוטוקול

 
PAGE
17
ועדת החינוך, התרבות והספורט
16/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 207>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, י"ח בסיון התשע"ד (16 ביוני 2014), שעה 11:00
סדר היום
<מכינות קדם אקדמיות - מימוש החלטות הממשלה בנושא>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר

מסעוד גנאים

בועז טופורובסקי
מוזמנים
>
מגי קורן - מנהלת אגף חינוך מבוגרים, משרד החינוך

חמדה מרק - ראש היחידה לחיילים משוחררים, משרד הביטחון

אייל דולב - ראש ענף תקציבי חיילים משוחררים, משרד הביטחון

אורנן פודם - אגף תקצוב, המועצה להשכלה גבוהה

דוד מהרט - מנהל מרכז היגוי של עולי אתיופיה

זוהר אביטן - יו"ר ועד מנהלי המכינות הקדם-אקדמיות

עומר אלוני - יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר, אוניברסיטת ת"א

ד"ר אהרון אלאור - גזבר ארגון הסגל האקדמי הזוטר, אוניברסיטת ת"א

פרופ' ראובן חן - מנהל המכינה אוניברסיטת ת"א

ד"ר רז שפייזר - יו"ר מרצי מכינת אוניברסיטת ת"א

עמר עבדאללה - מנהל מכינות מכללת תל-חי

איתי ישורון - מנכ"ל בית הספר לבגרויות יואל גבע

ארז צרפתי - מנהל תחום בגרויות, בית ספר לבגרויות יואל גבע

ליליאנה קמינר - מנהלת המכינה, המכללה האקדמית גליל מערבי

יורם רז - מנכ"ל מכללת עמק יזרעאל

שמואל הר-נוי - מנכ"ל המכללה האקדמית צפת

דפנה מדר - מנהלת המרכז ללימודים קדם אקדמיים, אוניברסיטת בן גוריון

מירית כהן-גנוד - ראש מדור הפרט בארגון הסגל האקדמי הזוטר, אוניברסיטת ת"א

ד"ר יצחק מילגרום - סגן נשיא וראש המינהל האקדמי, מכללת הדסה

משה אבלו - מנהל מכינה קדם אקדמית, מכללת לוינסקי

ורד מאור - מנהלת המכינה וחברת ועד מכללת אחוה

ישעיהו יחיאלי - האגודה לקידום החינוך, מנהל תכנית "נעל"ה"
רכזת בכירה בוועדה
רבקה וידר
רישום פרלמנטרי
יעל. חבר המתרגמים
<מכינות קדם אקדמיות - מימוש החלטות הממשלה בנושא>
היו"ר עמרם מצנע
שלום לכולם. היום הדיון בוועדה הוא בנושא: מכינות קדם אקדמיות. בעצם אנחנו רוצים להבין למה החלטות הממשלה בנושא הזה לא מתממשות וכיצד ניתן לקדם ולממש את החלטות הממשלה. זה בתמציתיות ובקיצור.
אבקש לפתוח ולומר שאנחנו עוסקים, לא רק אנחנו אלא מערכות שלמות עוסקות בסגירת פערים בחברה הישראלית, עוסקות בהנגשת ההשכלה הגבוהה. נדמה לי שאין ספק שהמכינות הקדם אקדמיות הן אולי המנוף היעיל ביותר לסגירת פערים, לקידום הנגישות. אחרי שאני עיינתי בכל החומרים ובהשתלשלות הדברים, אני מוצא שמשום מה אנחנו לא מצליחים לממש את החלטה שהתקבלה על ידי הממשלה. הוקם צוות ועדה בראשותו של ירום אריאב. רובן של המסקנות, ראיתי שיש ערעורים על חלקן, בעצם פחות או יותר מקובלות ומסוכמות על המערכות השונות. יש רצון, נכונות והסכמה של ות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב) מל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) לקבל את התחום הזה תחת חסותם. משום מה הדברים האלה לא קורים.

אני אבקש שאנחנו נברר את הדבר הזה, נשמע עליו. יתכן ולא נוכל להסתפק בדיון אחד, אבל בסופו של דבר נביא את הנושא למימוש. אני לא רוצה, אני מניח, שוועד מנהלי המכינות יעשה את זה טוב ממני, לעבור על השתלשלות העניינים מאז ששר החינוך ויושב ראש המל"ג באפריל 2010 קיבל החלטה על הקמתה של ועדת בחינה והשתלשלות הדברים, כולל החלטת הממשלה ממרץ 2011. באמת זו השתלשלות די מתמיהה, גם אי עמידה בלוחות זמנים וגם בסופו של דבר אי יישום ואי מימוש המלצות כפי שנקבעו.

אבקש את אנשי וועד מנהלי המכינות להציג בפנינו את התיקון מבחינתם.
יורם רז
>
שלום. אני מנהל המכללה האקדמית עמק יזרעאל. הייתי מעורב בנושא המכינות מתוקף היותי מנכ"ל תורן של ור"ם (ועד ראשי המכללות) הציבוריות המתוקצבות, בעצם זה שהוליך את כל המהלך של ניסיון להעביר את המכינות לניהול ופיקוח של ות"ת.

כדברי הקדמה לך אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך שאני מופתע מאוד מאוד לטובה ורחב לבבי לעובדה שאדוני קראת את כל החומרים שנתנו לך. זה לא כל כך מחזה נפוץ במחוזותינו. בעצם אתה מכיר את הנושא כמעט על בוריו כולל דיוק בתאריכים.
נמצאים כאן יחד איתי מנהלי מכינות שמייצגים אולי את כל סוגי המוסדות שעוסקים בעניין, מכללות ציבוריות, אגב רובן בפריפריה, אוניברסיטה תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון, מכללות להוראה. כך שהתרומה הזאת, כרגע נחסך מאיתנו לנסות להציג את חשיבותן של המכינות הללו שהגיבו כל השנים לכל אירוע חברתי כמעט קשה שהיה בארץ הזאת. בעיקר הרחבת הנגישות כתוצאה מהרחבת המכללות, וכן הלאה.

המכינות הללו הוקמו לפני קרוב ל-50 שנה. בתחילת דרכן הן היו בניהול של משרד החינוך, אבל משרד החינוך נמצא תמיד באיזו קונפליקט אימננטי האם הוא צריך לעסוק בחינוך של ילדים מגיל גן חובה עד גיל 18, וגם לעסוק בחינוך מבוגרים. אכן הוא הקים אגודה לקידום החינוך, שהייתה אגודה שלו. מנכ"ל משרד החינוך היה היושב ראש. לאחר מכן כשהופיע שושני הוא הבין שיש בזה סתירה והוקמה עמותה. עמותה שהתנהלה על פי כללי עמותה, אבל מחוברת לכל הנושא החינוכי והחברתי והקשר למשרד החינוך. שמואלי שהיה מנכ"ל מיתולוגי של משרד החינוך היה יושב ראש העמותה. בכל השנים הללו עבדו יחד איתם. זו עמותה שהיא מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח) אבל היא לשירות, לעזר למשרד החינוך לקיים את כל נושא מפעל המכינות.

בשלב מסוים, החשב הכללי, ראיתי שהיה לכם סעיף קודם בוועדת חינוך בנושא של מכרזים, דרש שגם משרד החינוך יבצע מכרזים לניהול הזה של המכינות. התקיימו כמה מכרזים. בשנים הראשונות האגודה עדיין זכתה, כך שמבחינתנו לא היינו מעורבים ולא היה לנו עניין. אבל, בשנה אחת לפני חמש שנים, נדמה לי, זכתה חברה שבוודאי עלתה כאן על השולחן לא מעט, חברת מרמנט. זו חברה של מיקור חוץ, חברה מסחרית לכל דבר ועניין שתפקידה לשאת רווחים לגיטימיים. אגב, היא זכתה בעשרות מכרזים במשרד החינוך בכל מיני נושאים. כשזה קרה לנו חשבנו שמבחינתנו זה סוף העולם שבו בעצם אנחנו מבינים שכל המטרות, כמו ציינת אדוני, שלשמן שהוקמו המכללות, יעברו בעצם לנושא של הגרוש הקטן ולפיקוח שאינו נכון, פיקוח שאיננו מקצועי ובכל המטרות שלשמן בעצם העסק הזה מתקיים.

צריך לזכור שהמכינות הללו גם קשורות למשרד הביטחון עוד לפני "חוק חיילים משוחררים" ואחרי "חוק חיילים משוחררים" כך שהכול מאורגן בנושא של אותן מלגות. במרבית השנים הראשונות גם הסטודנטים היו חיילים משוחררים שהיו זכאים והיו מקבלים מלגות מלאות ממשרד החינוך, ממשרד הביטחון. אחר כך הות"ת נכנס לעניין והיה פה איגום מעניין. כך הדברים רצו. כש"מרמנט" זכתה במכרז הזה אנחנו חשבנו שיש לשנות את ההחלטה. בהתחלה חשבנו אפילו להגיש בג"צ והיה ניסיון כזה. הוא כשל ובצדק. אז, כאשר הבנו שאין מנוס והמכרז נעשה כחוק וחברת מרמנט זכתה במכרז הזה כחוק, החשכ"ל (החשב הכללי) עמד על כך שאין מנוס ובשנים הקרובות עד אשר יפתח מכרז חדש זו היא החברה שאמורה לנהל את העניין.
באנו ברעיון שאומר 'אנחנו בעצם לא שייכים כל כך למשרד החינוך'. אף אחד מאיתנו, למעט המכללות להוראה וכפי שאנחנו יודעים גם הם היום בדרך למעבר לות"ת. הן היו איזה ספח באגף למבוגרים שגם הוא אגף שבסך הכול תפקידיו הולכים ומתמעטים. באנו ברעיון מאוד פשוט שאומר 'בואו נעביר את המכינות לניהול ופיקוח של הות"ת – נורא פשוט. המל"ג ות"ת מטפל ב-380 אלף סטודנטים, יטפל בעוד כמה אלפים והסיפור מאוד פשוט. הלכו לות"ת – ות"ת הסכים. הלכנו לשר החינוך דאז גדעון סער – הסכים והקים ועדה ממלכתית. כפי שאמרת ריכז אותה יורם אריאב שהיה בעבר מנכ"ל משרד האוצר. בוועדה הזאת היו נציגים לכולם, לכל הגורמים, לכל משרדי הממשלה, לכל נציגי המכללות, לכל נציגי הסקטורים היישוביים שהם פוטנציאל: אתיופים, ערבים, חרדים שהמכינות התחילו אצל הגברת עדינה בר שלום כפי שאתם זוכרים. ישבה הוועדה הזאת שנה שלמה במשרדי הות"ת, אני חושב שיש לזה לא רק סמליות אלא יש לזה חשיבות רבה מאוד, והוציאה תחת ידה את המסמך שכולנו מכירים אותו. מסמך עם החלטה שאומרת שבעצם המכינות יוצאות ממשרד החינוך באמצעות מיקור החוץ "מרמנט". אגב, "מרמנט" כל הזמן ידעה שהיא על איזה כן שיגור. באופן טבעי גם רמת המעורבות שלה הייתה די שטחית. ות"ת כמו ות"ת, היה לנו גם ויכוח בעניין הזה, הקים שתי ועדות: ועדת ות"ת וועדת מל"ג בראשות שני פרופסורים מכובדים. ישבה גם היא כמה חודשים, שמעה את כולנו, הופענו בפניהם, הצגנו ניירות, ניירות הלכו, ניירות חזרו – בסופו של דבר יצא סיכום.
בסיכום נאמר שבסמסטר א' של שנת הלימודים תשע"ג, להזכירכם שהיום אנחנו בפתחה של שנת תשע"ה, תעבורנה המכינות לות"ת. שמחים וטובי לב חזרנו הביתה. נאמר לנו אפילו את שמה של הגברת שתרכז את העניין הזה. התחלנו לבדוק את הדברים. התברר לנו שקיימת בעיה כספית כי בעצם נושא המכינות הוא איגום של כספים שצריכים להגיע ממשרד הביטחון, מות"ת, מהסטודנט שראוי לשלם. התחיל ויכוח גדול מאוד בין שני המשרדים, אנחנו כמובן לא יכולים להיות צד בעניין הזה. מי שמכיר אותנו יודע שאין אצלנו דבר כזה שזה 'לא צד'. ניסינו לגשר בין משרד הביטחון לבין הות"ת. קיימנו כמה ישיבות במשרד הביטחון יחד עם היושב ראש ויחד עם הפקידות הבכירה של האגף לחיילים משוחררים. ניסנו לקיים פגישה, זימנו את הרפרנט של האוצר כדי שיאשר את העניין. הות"ת, אני לא רוצה לדבר בשמו, הות"ת דרש סכום כסף של כמה מאות מיליוני שקלים. להערכתנו זה נראה מוגזם. משרד הביטחון היה מוכן לתת סכום כסף מסוים. בקיצור, הדברים כרגע שנתיים אחרי סיום עבודת כל הוועדות - - -
היו"ר עמרם מצנע
בתיאוריה, השאלה היא לא רק אליך ובטח לכל השותפים הנוספים, בתיאוריה בעצם הגורמים הממנים וסך כל המימון לא צריך להשתנות. בעצם זה עובר ממבנה ארגוני אחד למבנה ארגוני שני.
יורם רז
זה מה שאנחנו טענו. זה מה שאנחנו טוענים ואנחנו יודעים איך מתנהלת מכללה. אפילו אמרנו 'אנחנו נייעץ לכם איזה ארגון צריך להיות בות"ת כדי לספק לנו גם את הפיקוח, אבל גם את השירות. רגולציה לטעמי זה אכיפה, אבל גם מתן שירות. נצבר כאן ניסיון, יש כאן אנשים שהם כבר 30-40 שנה בתחום המכינות שאפשר להשתמש בהם.
הסיבות שאנחנו קיבלנו, הרי הנושא הכספי הוא כביכול תמיד שולי ועליו אפשר להסתדר. שמענו כל מיני אמירות שלמעשה נושא ההנדסאים גם בפנים וגם נושא העברת המכינות של הסמינרים לות"ת בפנים, גם בנושא ההנדסאים שלא יודעים בדיוק מה לעשות איתם, וגם נושא של אולי שינוי ומיון אחר של המכינות או חלק מהעניין הזה.

בקיצור חברים, נשאים ורוח, אפילו בירושלים, וגשם אין. לכן חזרנו לכאן אחרי חמש שנים. מכאן התחלנו. כאן ישב קודמך קודמך מר זבולון אורלב עם נציגים אחרים, אבל נציגים של כל הגורמים הללו ודפק על השולחן ואמר 'אוקיי, כולם מסכימים, תתחילו לעבוד'. סיימנו לעבוד וחזרנו לנקודה שכולנו מסכימים - - -
היו"ר עמרם מצנע
כשכולם מסכימים, כנראה מתחילה הבעיה.
יורם רז
בוודאי שכחתי הרבה דברים, אבל אני חושב שהצגתי את העניין פחות או יותר.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. יש עוד מישהו מתחום המכינות שמבקש לומר משהו. בבקשה בקיצור כי הדברים העיקריים נאמרו.
שמואל הר נוי
אני מנכל ור"ם, מנכ"ל המכללה האקדמית צפת. מעבר לסוגיה של אי קיום החלטת ממשלה, כולנו חווים עכשיו אלו בעיות קשות כי כולם מרגישים שנמצאים באיזו תקופת מעבר, הדברים לא ברורים. נתקלים בבעיות מהעברת תקציבים בעייתית, ממערכת מחשוב שלא מדברת עם מערכת המחשוב של המכללות, משינויים שנערכים במשרד החינוך בנושא בגרויות ולא מתואמים עם המכינות – כולם יושבים על הגדר ומחכים. זה נזק שיכול להיות בלתי הפיך משלב מסוים.
זוהר אביטן
אני יושב ראש ועד מנהלי המכינות ומוסדות להשכלה גבוהה.

אבקש להסב את תשומת לב החברים להתבטאות של מנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני לפני ועדת ירום אריאב. לפי דבריו משרד החינוך אינו אמור לטפל בתלמידי המכינות. המצב בפועל שבו הסטודנטים שלנו נתונים, מעבר לעניין של משרד החינוך, זה היותם שייכים לגוף שהולך ונכחד, אני מתכוון לאגף להשכלת מבוגרים שאין לו שום השפעה על מערך הבחינות של משרד החינוך. הפגיעה בסטודנטים שלנו היא גם ברמת הידע או הידיעה או האפשרויות כיצד לגשת לבחינות.

אבקש להסביר. אנחנו עושים מאמצעים אדירים למלא את חובתה של מדינת ישראל בעניין הנגשת ההשכלה הגבוהה. ברור מהו הקשר בין השכלה לבין הכנסה. אנחנו עושים במיטב מאמצנו כבר משנות ה-90, חלק מאיתנו היום. תבינו, רק 20% מזכאי הבגרות במדינת ישראל מממשים את זכאותם ללימודים גובהים. ל- 50% בממוצע אין זכאות לבגרות או כל אפשרות להגיע להשכלה גבוהה. כולם מצהירים הצהרות גדולות. כשאנחנו מנסים לשכנע תלמידים לבוא אנחנו נתקלים בקשיים, בסופו של דבר נופלים על בעיות של מלגות שלא מגיעות בזמן, לקויות למידה, תלמידים בעלי לקות למידה שאינם מטופלים ועוד ועוד כאלה דברים. זה כמובן מצב של חוסר אמינות לחלוטין.
אותי, כיושב ראש הועד מטרידה שאלה אחת והיא למעשה כותרת הדיון בוועדת החינוך היום. ממשלת ישראל החליטה ב- 23 במרץ 2011 על אימוץ דוח ירום אריאב. הורתה בהחלטה שההחלטה תיכנס לתוקף בתום שבועיים, יש כאן את ההחלטה אם אתם רוצים, נכנסה לתוקף בתום שבועיים. לא הייתה שום הסתייגות של היועצים המשפטיים. היא הורתה על קבלת המלצות ועדות איגום משאבים עד 15 באוגוסט 2011. זה לא נעשה. התחושה שלנו, שגורלם של חיילים משוחררים וחסרי תעודת בגרות מופקר בגלל ויכוחים.

הערה אחרונה. יש לי כאן את התפלגות הכספים בתקציב שעומד לרשות המכינות. רוב התקציב בא מהקרן לסיוע לחיילים משוחררים. 35 מיליון שקל בשנה באים מהות"ת – כאן אני רוצה לשים סימן שאלה – לא ברור לי, בכל חקירותיי לא הצלחתי להבין מדוע הות"ת התנדב לשלם במקום הקרן לקליטת חיילים משוחררים על פי החוק את שכר הלימוד עבור הסטודנטים באוניברסיטאות, עד היום לא הבנתי את זה. הכסף של תקציב הות"ת חלקו נמצא כאן. הוא היה אמור להגיע מתקציב משרד הביטחון. בשנת 2003 עמד תקציב משרד החינוך על 24 מיליון שקלים. בשנת 2010 הוא עמד על 8 מיליון שקלים – זה המצב גם היום. 2 מיליון שקלים מתוך התקציב שמיועד למכינות נלקחים לטובת הפעלה של חברה שנחיצותה לא ברורה. אם החברה הזאת כל כך טובה, אני מציע לות"ת לנהל באמצעותה 300 אלף סטודנטים, ושהיא תבקר את הפקולטות לרפואה ואת הפקולטות למשפטים.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. משרד החינוך. תאירי את עינינו, ראשית למה לא מתבצעת החלטת הממשלה. שנית, אני מבין שהבעייתיות היא בעניין מקורות המימון. תאירי בבקשה את עינינו בעניין זה.
מגי קורן
אני אבקש להתייחס לכמה דברים שנאמרו וקצת להעמיד דברים על דיוקם. אני מסכימה על כל ההשתלשלות, ממה שאני מכירה. אני מוכרחה לציין שנכנסתי לתפקידי בשנתיים האחרונות ואני לומדת את הנושא בצורה יסודית עד כמה שניתן. למדתי את ההיסטוריה. כל הדברים שתוארו כאן נכונים.

אני אבקש להזכיר ולומר שהועדה הוקמה לא רק על הנושא התקציבי. יש בעיות קשות בהפעלה של המכינות כמו אי הכרה הדדית, לומדים תכניות לימודים, מבחנים אחידים שלא קיימים ועל הישגי המכינות, תפוקות, השתלבות של הלומדים, נשירה. אלו נושאים שמשום מה כרגע לא מדברים עליהם, אבל אנחנו רצינו מאוד את יישום הרפורמה על מנת לקיים ולקדם את הנושאים הלאה ואי אפשר להקל ראש בהם. אני רוצה גם לומר שהאגודה לקידום החינוך פעלה כזכיין כמו חברת מרמנט ופה לא הייתה התנגדות ואף אחד לא קם ודרש - - -
היו"ר עמרם מצנע
המקור בראשיתו שהאגודה לקידום החינוך הייתה יחידת סמך והיא נבנתה בין השאר להפעיל את המערכת הזאת.
מגי קורן
נכון. כיחידת סמך שהפכה להיות זכיין של המשרד. הבקרה וכל ההתנהלות הייתה כמו חברת מרמנט היום. כלומר, ההתנגדות אליה לא הייתה כמו לחברת מרמנט. אני מוכרחה לומר שב- 4 שנים האחרונות חברת מרמנט מילאה תפקיד - - -
היו"ר עמרם מצנע
אבל זה לא הנושא.
מגי קורן
אני רק אומרת.

כעת ארצה להתייחס לגבי האגף לחינוך מבוגרים בנוגע להערה של זוהר אביטן. האגף, זה חלק מהעשייה שלו. אחת מהפעילויות של האגף זה השלמות השכלה למבוגרים שאין להם 12 שנות לימוד כולל כל האולפנים. כך שנעשית עשייה חשובה. גם בעשייה הזאת לא להמעיט.

דבר נוסף שארצה להזכיר, בשנים הללו, היום אני מכהנת כיושבת ראש ועדת היגוי במעבר. המעבר הזה הוא לא פשוט לכולם ואני מקבלת את מה שאמרת. כדי להימנע משנת מעבר עשינו כמה מהלכים במציאות הזאת כמו למשל, זוהר, אני מממנת מדריכים עם המפמ"רים (מפקחי מרכז מקצוע) של משרד החינוך על מנת ללוות את - - -
היו"ר עמרם מצנע
תסלחי לי, אבל זה לא הנושא כרגע. התקיים תהליך מסודר, רציני, מעמיק שהגיע למסקנות או להמלצות והמלצות התקבלו. למה זה לא מתבצע?
מגי קורן
היות והעניין התקציבי לא נפתר ולא הגענו באמת להסכמה מול האוצר - - -
יורם רז
זה לא אתם.
מגי קורן
כן ואני אומרת, הקרן והות"ת. הות"ת אמר שהוא לא יכול ליישם את הרפורמה ללא תוספת תקציבית. ישבנו בדיונים שלא הגענו בהם להסכמה. החלטנו בתיאום עם השותפים שאנחנו נעשה כמה מהלכים, נקים צוותים וניישם חלק מהמלצות אותן הוועדות החשובות שעשו עבודה חשובה, וזאת כדי לקדם כמה נושאים. אני חושבת שיושבים כאן סביב השולחן מנהלי מכינות שיודעים שאנחנו מקיימים דיאלוג ובמצב הזה אנחנו מנסים לעשות את המיטב. כרגע כשאין פתרון תקציבי, אנחנו - - -
היו"ר עמרם מצנע
תרשי לי. שאלתי מקודם, בהנחה שהפעילות הזאת ממומנת היום על ידי כמה גופים, הלא המעבר לות"ת לא צריך לשנות אצל אותם גופים שמממנים.
מגי קורן
לא. המודל השתנה. אולי עמיתי אורנן מהות"ת יוכל להשיב.
אורנן פודם
לאורך כל הדרך, המעבר לות"ת שהוא סעיף אחד מהרפורמה - - -
היו"ר עמרם מצנע
אבל הוא הדבר המרכזי מתוך הנחה שאתם תטפלו בנושאים שקשורים בתכנים.
אורנן פודם
ות"ת התנתה כל הזמן את המעבר של המכינות כחלק מיישום הרפורמה. יישום הרפורמה מקיף מאוד. המצב במכינות היום הוא לא כל כך טוב, אחוזי הנשירה מאוד גבוהים. רצינו להסדיר את הנושא ובשביל זה צריך כסף. הוקמה ועדת פייסל וועדת מאור שהגיעו למסקנה שכדי לקלוט את המכינות בצורה טובה ולא לחזור על העבר. כמו שאמרת, פשוט לא לקלוט כמו שזה היום כי אז אין למה. הגענו לועדת פייסל שהציעה מודל תקציבי. בדיונים מרתונים עם כל השותפים ושל האוצר לא הצלחנו להגיע באמת לתוספת שתעזור לנו לקלוט בצורה מיטבית את המכינות כמו שצריך. לכן אנחנו כן מיישמים חלק מדוח ועדת מאור, מה שלא מצריך תוספת תקציבית.
היו"ר עמרם מצנע
אבל הנקודה המרכזית היא האחריות - - -
אורנן פודם
ההעברה לות"ת היא לא הנקודה המרכזית.
יורם רז
מה לא הנקודה? זאת הנקודה היחידה.
אורנן פודם
כדי שהעברה לות"ת לא תקבע את המצב כמו היום עם אחוזי נשירה גבוהים ושהמורים - - -.
יורם רז
אתה מדבר - - -
אורנן פודם
ות"ת התנתה את המעבר לות"ת ביישום הרפורמות, ביישום ועדות מאור ויישום ועדת פייסל שנגזרת מועדות מאור.
היו"ר עמרם מצנע
אתה אומר בעצם שהמציאות הלא טובה תתוקן על ידי המערכת הקיימת ורק אז זה יעבור לות"ת? זה צריך להיות הפוך.
אורנן פודם
נכון. ברגע שנגיע להסכמה תקציבית עם האוצר ועם השותפים ונקבל תוספת אנחנו רוצים להעביר ואז - - -
היו"ר עמרם מצנע
הנקודה שעולה וגם נאמרה פה, תכף נשמע את הקרן לחיילים משוחררים, אני לא כל כך הבנתי את התעלומה שיש פה, והיא שות"ת ממן בשנים האחרונות באופן פרקטי במקום הקרן.
אורנן פודם
ות"ת מממנת את כל האירועים שהם לא חיילים משוחררים. זה באמת איזה עניין היסטורי שאני לא יודע מאיפה הוא נובע, את תלמידי האוניברסיטאות ות"ת מממנת. ות"ת מממנת את כל אלה שהם לא חיילים משוחררים ואת החיילים המשוחררים במכינות האוניברסיטאיות – אני לא יודע מאיפה זה בדיוק. זה באמת משהו היסטורי.
היו"ר עמרם מצנע
וההיסטוריה הזאת לא יכולה להימשך?
אורנן פודם
ההיסטוריה יכולה להימשך, זה נמשך. השנה אנחנו עדיין מממנים.
היו"ר עמרם מצנע
אז מהי הבעיה התקציבית? לא הבנתי.
אורנן פודם
הבעיה התקציבית, אנחנו, כדי להכניס את הרפורמה הכנסנו מספר - - -
היו"ר עמרם מצנע
כלומר, אתם רוצים בהזדמנות זו להגדיל את העוגה.
אורנן פודם
להגדיל את העוגה על מנת שבאמת המכינות - - -
היו"ר עמרם מצנע
מה זה להגדיל אותה? מכמה היום לכמה?
אורנן פודם
זה הצריך תוספת של 30 מיליון מות"ת ו- 30 מיליון מהקרן - - -
היו"ר עמרם מצנע
תוספת.
אורנן פודם
כן. וממשרד החינוך משהו כמו 12 מיליון על מנת שבאמת איכות ההוראה תהייה הרבה יותר טובה, שיהיה תקציב למוסדות ולא כמו היום שהתקציב הוא רק - - -
היו"ר עמרם מצנע
העוגה, כמה בסך הכול היא היום?
מגי קורן
65 מיליון הקרן, אני חושבת. מיד אתן - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני אתן לך מיד. כמה היום העוגה של הות"ת ושל הקרן?
מגי קורן
אני חושבת שזה משהו כמו 120 מיליון.
היו"ר עמרם מצנע
120 מיליון ואתם רוצים תוספת על ה-120 בסכום של עוד 60.
אורנן פודם
כן.
חמדה מרק
אני מנהלת את הקרן ואת היחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון.

אנחנו רואים במכינות מפעל גם ברמה הדקלרטיבית וגם ברמה האמיתית כמקפצה לחיים האמיתיים ובמיוחד לכל מי ששירת ונתן למדינה בין באמצעות שירות צבאי ובין אם בשירות לאומי אזרחי. זה דבר מאוד חשוב – אנחנו שם.

בתוך מסגרת הקרן יש לנו תקציב שנקרא 'הקרן לסיוע נוסף' בתוכו יש סעיף תקציבי שבאמצעותו מתאפשר לנו לממן חיילים משוחררים ולומדים במכינות קדם-אקדמיות. הנתונים נכון להיום, כמו שצוין כאן – 35 מיליון שקלים משולמים עבור חיילים משוחררים - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני הבנתי ש- 65 זה - - -
חמדה מרק
זה גם זה, כנראה זה אותו מספר. זה מעניין. בסך הכול לומדים כ- 12 אלף במכינות הקדם-אקדמיות - - - -
מגי קורן
13.5 אלף.
חמדה מרק
13.5. אנחנו מממנים שכר לימוד עבור כל אלה שאינם באוניברסיטאות. למי שלא יודע את ההיסטוריה, אומנם לא הייתי אבל קראתי את ההיסטוריה. נאמר לי, שבשנת 1994 היה איגום תקציבים להקמת הקרן, הרי לא הייתה קרן ולא היה כסף. הייתה היחידה להכוונת חיילים משוחררים. לכן בשם שלי עדיין מצוין 'מנהלת היחידה להכוונת חיילים משוחררים'. בזמנו היו הדברים שהם לא בכסף אלא יותר בהכוונה. כשהחליטו על הקמת הקרן בחקיקה של רענן כהן, נאמר נאגם את התקציבים מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים לחיילים משוחררים וניתן אותם לגורם אחד, לקרן, עם הנהלה ציבורית שתנהל את כל הדברים האלה.
משרד התמ"ת בזמנו, היום משרד הכללה, נתן את חלקו בנושא של הכשרה מקצועית, משרד החינוך את חלקו והת"ת אמר 'אני את חלקי לא נותן, אני אמשיך לשלם לסטודנטים באוניברסיטאות'.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת שלחיילים משוחררים שהולכים לאוניברסיטאות.
חמדה מרק
בדיוק. שעושים מכינה באוניברסיטאות. זה בעצם זכר היסטורי למשהו שהיה קודם ויכול להיות שנבע משיקולים נכונים. עובדה שחברי הכנסת דאז, עד שחוקקו את החוק הזה לא התעקשו שהכסף הזה יגיע וזה נשאר באופן הזה, אני קוראת לזה מ'קופת המדינה', לי זה לא משנה. אני לא אומרת זה חייל משוחרר שלומד במכינה של האוניברסיטה לכן הוא שונה – הוא אותו דבר.
היו"ר עמרם מצנע
אני מתעקש על זה כי אני מבין שכרגע זה הגורם שעוצר את כל התהליך.
חמדה מרק
מבחינתנו יש חוק, לקרן יש חוק והיא עובדת לפי החוק. החוק אומר שאנחנו יכולים לממן רק שכר לימוד ודמי קיום על פי הכללים שקבעה וועדת צדוק – ועדה שהוקמה לפני למעלה מעשרים שנה. עד היום בעצם עובדים לפיה באשר לדמי קיום ומלגת שכר לימוד לאותם סטודנטים. יש כאלה עם מימון של 100%, 75%, יש מדרגות.

סך הכול שכר לימוד – 35 מיליון שקלים ועוד סדר גודל של 29 מיליון שקלים, סה"כ 64.5 מיליון שקל מממנים את הנושא של מכינות הקדם-אקדמיות. מבחינתנו הכספים שלנו עושים את המרב לאלה שלומדים. 9,000 הם חיילים משוחררים תחת הקרן ושחלקם ממונים על ידי הות"ת. ביתרה, הרי אמרתי שיש בסך הכל 13.5 אלף סטודנטים, בעצם יש כ- 4,000 חיצוניים. הרוב באמת בא מהקרן. אנחנו יכולים לשלם רק שכר לימוד, אם יעלו את שכר הלימוד לכל אזרח שלומד במכינה, הקרן תענה לכך. יש גם מכתב של היושב ראש לעמנואל טרכטנברג שאין לנו שום בעיה. ברגע שתהייה ועדה שתקבע שצריך לעלות את שכר הלימוד ויש לכך הצדקה, אז בסדר, לכל אחד שיבוא ללמוד במכינות ישלמו את התוספת בשכר הלימוד ואנחנו גם נשתתף. אין לנו מצבורים בצד שאנחנו יכולים.

גילוי נאות בעניין, בות"ת אמרו לנו הרבה פעמים 'בואו תורידו את דמי הקיום' – כל מה שאני רוצה לומר ולא רק לחברי הועדה ולכל האנשים שיושבים מסביב לשולחן, חלקם מכירים את אותם חיילים משוחררים שהם באמת אנשים במעמד סוציו-אקונומי מאוד מאוד נמוך. אצלנו מתנהלות כ- 9,000 וועדות, תיק על כל תלמיד עם המצב הסוציו-אקונומי, זה מסמר שיער.
היו"ר עמרם מצנע
דמי הקיום הולכים ישירות מכם לחיילים. זה לא עובר דרך המנגנונים האלה.
חמדה מרק
ישירות לחשבון הבנק שלהם.
היו"ר עמרם מצנע
לעומת תשלום שכר הלימוד שהולך ישירות למוסדות.

ברשותך, אני חוזר לות"ת, אתם גורם המפתח כאן. בבקשה תחזור להסביר, לי ולנו, למה אי אפשר בעוגה התקציבית הקיימת לממש את ההחלטה להעברת האחריות אליכם. אחר כך תשכללו.
אורנן פודם
אנחנו לא רצינו לקלוט - - -
היו"ר עמרם מצנע
מהו בסך הכול תקציב הות"ת?
קריאה
9 מיליארד.
אורנן פודם
9 מיליארד. שוב, המכינות הן משהו שהוא באמצע בין משרד החינוך, שהוא תיכון, לבין השכלה גבוהה.
מגי קורן
לא באמצע.
היו"ר עמרם מצנע
חברים אתם סוטים מהדיון וחבל. מטרת הדיון לא לפרק ולבחון מחדש את החלטות שהתקבלו עד עכשיו על ידי הממשלה והגופים השונים. מטרת הדיון היא להבין ולנסות לסייע עד כמה שועדת החינוך יכולה לסייע, להאיץ את התהליך שתקוע. אם מסתכלים על החלטת הממשלה ולוחות הזמנים שנקבעו, שם זה תקוע כבר שנתיים מבחינת שנות לימוד. איך מביאים את ההחלטה ליישום? כולם מבינים את הצורך ואת החשש שאנחנו פוגעים בסופו של דבר בכלי החשוב הזה.
חמדה מרק
לא פוגעים.
היו"ר עמרם מצנע
יש לי חדשות בשבילך. כך אומרים אנשים שאחראים על הביצוע.
אורנן פודם
אני אומר תשבו. לאורך כל הדרך גם המועצה להשכלה גבוהה וגם מועצת ות"ת התנו את קליטת המכינות אצל בות"ת ביישום הרפורמה של הוועדות השונות בכללותן.
היו"ר עמרם מצנע
>
אבל בשום מקום לא כתוב שיש לזה משמעויות תקציביות. היום אתם באים ואומרים שכדי לחדד את זה 'אנחנו דורשים שמשרד האוצר יקצה עוד כ-60 מיליון', כפי ששמעתי ממך ולא משנה אם זה דרך א' או דרך ב' או ג', 'כדי שאנחנו נהייה מוכנים לקחת את זה תחת חסותנו'. זה מה שאתה אומר.
אורנן פודם
כדי ליישם את הרפורמה.
קריאה
אין רפורמה.
היו"ר עמרם מצנע
זה מה שאתה אומר.
בועז טופורובסקי
סליחה, אני מבקש להבין. החלטת הממשלה אמרה שהמכינות עוברות לות"ת עם תנאים מסוימים או שהיא אמרה שהן עוברות לות"ת עד תאריך מסוים?
אורנן פודם
פה רשום "יישום הרפורמה ויישום הוועדות השונות ושתקום ועדה שתבחן את הנושאים הכתובים' זה מה שיש לי בהחלטת הממשלה. נאמר שתקום ועדה שתבחן את הנושא.
בועז טופורובסקי
יישום הרפורמה אומר שהמכינות אמורות לעבור לות"ת.
אורנן פודם
אבל הרפורמה מדברת על עוד נושאים. עיקרי הדברים: המכינות תעבורנה לות"ת וזהו - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני אקריא לכם מה כתוב בהצעת מחליטים: "בהמשך לדוח הוועדה לבחינת פעילות המכינות הקדם אקדמיות שמינה שר החינוך ויושב ראש המועצה להשכלה גבוהה להקים צוות מתואם לגיבוש הפעלה, שיאפשר איגום משאבים כאמור לעיל, המיועדים להפעלת המכינות הקדם אקדמיות ואת חלוקתן באופן המיטבי. זאת מתוך הבנה שאיגום המשאבים במובן של מבט על אחיד" כלומר, כל אותם אלה שממינו עד אותו יום "על כלל התקציב המיועד למכינות הקדם אקדמיות ממקורות ממשלתיים וקביעת דרכי הקצאה וחלוקת המקורות הללו ..." אלו משפטים ארוכים. עדיין לא נגמר המשפט, "הינו תנאי בסיסי להבטחת הקצאה מיטבית של המשאבים העומדים לרשות המכינות הקדם אקדמיות, ולאפשר ליזום את ההתחדשות בהתאם לעקרונות דוח הועדה. עבודת הצוות תיעשה בהסכמה מבלי לפגוע בסמכויות ות"ת או בסמכויות הקרן לפי חוק קליטת חיילים משוחררים. מערך הפעלה ראשון, האופן בו יוטמע והשפעותיו הצפויות יגובשו עד ליום ה- 15 באוגוסט 2011 ולאחר המועד הזה הצוות ימשיך לפעול כדי ללוות את היישום" – זו בעצם החלטת הממשלה.
בועז טופורובסקי
זה לא גובש? כתוב שעד ה- 15.8 יגובשו, הם באמת גובשו?
קריאה
כן.
רז שפייזר
אני מלמד במכינה באוניברסיטה תל אביב, יושב ראש מרצי המכינה באוניברסיטה תל אביב.

אני אבקש לתת זווית אחרת, זה לא שאני - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני קראתי את מה ששלחת, זה לא משהו שקשור - - -
רז שפייזר
אני רוצה לומר משהו אחר שכן קשור לדיון.

אתם מדברים על הצד הכללי והוא בסדר. אני גם השתתפתי בכתיבת התכנית המיוחדת, בתחילת כתיבתה של התכנית המיוחדת. מה שאני אומר כאן הוא משמיעה במסדרונות ומשיחות עם אנשים.

ישנה בעיה שהיא לא בעיה כללית, והיא בעיית ההסכמה של האוניברסיטאות לתכנית מאוחדת עם המכללות. האוניברסיטאות לא מוכנות בשום באופן. זה לא עניין כלכלי לקבל סטודנטים שיעשו את המכינות במכללות. יותר מזה, אוניברסיטאות לא מוכנות לקבל סטודנטים - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני מבין שיש גם בעיה בין המכללות בינן לבין עצמן.
רז שפייזר
בין האוניברסיטאות בינן לבין עצמן. הטכניון לא מוכן לקבל סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון, בתל אביב אותו דבר. כלומר, לא רק מהסיבות הכלכליות לא מוכנים לעשות את האיחוד הזה.
היו"ר עמרם מצנע
ההערה שלך היא נכונה, אבל לפי הבנתי זה בדיוק הטעם והתכלית בלהעביר את זה למל"ג ות"ת שיודע איך לסגור למכנים משותפים.
רז שפייזר
יוצרים את התכנית לפני שמתחילים.
היו"ר עמרם מצנע
מאוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון, אתם מקשיבים?

יש למשהו עוד מה להגיד בקשר להערה הזאת? לא על הבכלל.
משה אבלו
לא. לא ברגע הזה.
דפנה מדר
אני מאוניברסיטת בן גוריון. באופן עקרוני בעצם ועדת מאור דיברה על הנושא הזה. היא אמרה שתכנית הלימודים מאוחדת על פי אותם סילבוסים כפי שהמועצה להשכלה גבוהה יודעת לעשות. מבחינה ארצית הם התייחסו לזה. כלומר, לא נכון שאין התייחסות לזה.
דוד מהרט
>
אני מבין את הדיון העקרוני ובכל זאת אני מבקש לומר משהו מצד הלקוחות של המכינות. אני דוד מהרט מנהל מרכז ההיגוי של עולי אתיופיה במערכת החינוך, גוף שפועל במסגרת האגודה לקידום החינוך. אני מציין את העובדה הזאת מבחינת גילוי נאות.

הערה ראשונה, אני מבקש לומר שלהגיד שהאגודה לקידום החינוך ו"מרמנט" זה אותו דבר, לדעתי ראשי המכינות שנמצאים כאן יעידו שזה ממש לא נכון, אני לא צריך להרבות בעניין הזה.

הערה שנייה, אדוני היושב ראש דיברת על נושא נגישות להשכלה גבוהה. אני מבקש לומר שבמכינות הקדם אקדמיות, ובמיוחד לעולי אתיופיה שמהווים קרוב ל-10% מהסטודנטים במכינות הקדם אקדמיות, עבורם זו הייתה הזדמנות שנייה כשהם סיימנו את מערכת החינוך. אתה מכיר את הנתונים של בוגרי המערכת בני הקהילה היום. אחוז זכאי הבגרות עומד על כ- 47% כאשר אחוז זכאי בגרות מכלל האוניברסיטאות עומד על כ- 23%. בעצם המכינות היוו הזדמנות אמיתית לעשות שני דברים: האחד, לשפר את איכות הבגרות לאלה שיש להם בגרות, שנית, לאפשר הזדמנות שנייה לאלה שסיימו את מערכת החינוך ללא תעודת בגרות.

בארבע-חמש השנים האחרונות, אני כאיש שעוסק בחינוך, אנחנו כ- 70 עובדים, אני רוצה לומר לך שבן הקהילה צעיר שבא ומתעניין במכינה ושואל לאן פונים, אין לו כתובת, אין גורם מרכז, אין מי שעורך כנסים, מעודד צעירים וצעירות. אתה יודע למה זה נקרא הנגשה. לציבוריים מסוימים, אולי גם זו סיבה כי לא תמיד מיצו את המקסימום ממערכת החינוך הבית ספר. צריך גם לפעול באופן אקטיבי, ללכת לשכונות ולכל מקום כדי לגייס אותם ולהגיד להם שיש כאן הזדמנות וכדומה, לספר להם על המעלות והניסים שההשכלה יכולה לעשות – זה לא קורה.
אני מבין שיש כאן מאבקים בין ענקים גדולים, אבל יש כאן ציבור גדול של צעירים שהמאבקים האלה גורמים להפסד ואיבוד דור שלם שהיה אולי יכול לרכוש השכלה גבוהה. אני מעודד, לדעתי אתה עושה מהלך נכון, באמת צריך להגיע להחלטה. אני לא מדבר על מכרז לא מכרז, אבל המכינות צריכות לפעול ולהגיע לציבור שזקוק להן ולתמוך בהם כדי שיסיימו בהצלחה את המכינות האלה. המכינות הן שער כניסה להשכלה גבוהה. תודה.
חמדה מרק
אני אבקש לומר משפט אחד רק כדי להנגיש את המידע, לכם לפחות. אנחנו עושים מאמצים גדולים כקרן. אגב, קלטתי מישהו מקצין חינוך ראשי יוצא אתיופיה רס"ן, הוא מושאל אצלי בקרן כדי לחזק את הנושא הזה, הנושא הזה הוא בנשמתי. יש לנו פרויקט אופקים להיי-טק - - -
דוד מהרט
אני לא מכיר אף אחד וזה לא הגיע לאף אחד.
חמדה מרק
אז יבוא אליך.

יש לנו פרויקט אופקים להיי-טק שמתקיים גם בטכניון וגם באוניברסיטת תל אביב וגם בבאר שבע. יש לנו עכשיו בטכניון כיתה של בני העדה האתיופית. כלומר, יש - - -
היו"ר עמרם מצנע
חמדה, יש לי הערכה רבה מאוד לקרן, על תפקידה, על הדברים שאתם עושים וזה הורחב. זה גם חיילים משוחררים וגם יוצאי שירות הלאומי אזרחי וזה בעצם אמור להקיף, אבל זה לא הנושא, זה לא נושא הדיון. הנושא מאוד מאוד ממוקד.
שמואל הר נוי
אני מקשיב כאן לדברים ואני פשוט לא מבין. אם כתוצאה מהרפורמה עלות סטודנט במכינות תעלה ב- 30%, ובא משרד הביטחון ואומר 'אנחנו נממן את זה'. זאת אומרת שצריך לשבת יחד כי זה ניתן לפתרון. מסתובבים כאן סכומים, 35 מיליון שייקחו ויממנו באמצעות הקרן את תלמידי האוניברסיטאות, ות"ת תעמיד את אותם 35 מיליון ושיתחילו לעבוד. כל המאבקים האלה פשוט לא במקומם. לכל אחד יש רצון טוב, אבל רק לא מדברים ביניהם, לא נפגשים בחדר אחד ופותרים את הבעיה.
זוהר אביטן
אני שומע ואני רוצה לדבר רק על סמך המסמכים. מנכ"ל מל"ג, ות"ת משה אביגדור כותב ב- 25 באוקטובר 2012 את הדברים הבאים: "ות"ת מוכנה ויכולה לקלוט את המכינות הקדם אקדמיות לאחריותה. כל ההכנות נעשו. מונתה לשם כך ממונה בכירה עם משרה חדשה שנוצרה ואושרה. כל הפעולות הנחוצות הסתיימו והושלמו לשם מעבר המכינות לות"ת. הדבר היחיד שמונע את הרפורמה הוא הימנעות הקרן לחיילים משוחררים להוסיף 30 מיליון שקל לתקצוב המכינות הקדם אקדמיות במסגרת מודל התקציב החדש, אשר בא להבטיח את השגת יעדי הרפורמה". וכדומה. "במסגרת הרפורמה ישבה ועדה שלמה בין אוניברסיטאית - - -
היו"ר עמרם מצנע
תרשה לי רגע. גם הוא טועה מבחינה מסוימת. אם היסטורית ות"ת מימנה את המכינות באוניברסיטאות, אז זה מצב נתון. זה מצב המוצא. לבוא היום לקרן ולהגיד 'את ה- 30 מיליון האלה שהיסטורית אתם לא משלמים תשלמו עכשיו', זה דבר לא נכון.
בועז טופורובסקי
ות"ת, זה מה שאתם טוענים?

אתם רוצים 30 מיליון שקל שעד היום יצאו מהתקציב שלכם, ועכשיו אתם רוצים את זה מתקציב אחר?
חמדה מרק
כדי ליישם את הרפורמה.
בועז טופורובסקי
בעצם אתם רוצים להיות מורווחים ב- 30 מיליון שקל.
היו"ר עמרם מצנע
את ה- 30 מיליון שלהם הם ייתנו כתוספת. הוא אומר שלדעתם צריך עוד 60 מיליון שקל כדי שהתכנית תהייה טובה יותר. 30 מיליון זה מה שהם שילמו עד היום היסטורית, לא רשמית, ו- 30 הם רוצים מהיחידה. היחידה אומרת שהיא לא יכולה אני משלמת שכר לימוד - - -
חמדה מרק
הקרן ביחידה להכוונת חיילים משוחררים.
זוהר אביטן
הערה שנייה קצרה, קודם כל "חוק חיילים משוחררים" 1994, קראתי אותו בעיון רב, זה החוק היחיד שהוצמד לו תקציב שאינו מוחזר לאוצר. הוא הוגדר כתקציב מיוחד. יש לי את המסמכים, יש לי את העדויות של חברי הכנסת שהיו ערב חקיקת החוק – כל היתר זו פרשנות. הכול כתוב.

אם הכסף כל כך יקר, על פי דוח מבקר המדינה ממאי 2013, סעיף 63ג', "מתקציב משרד הביטחון נגרעו 10 מיליון שקלים מתקציב החיילים המשוחררים בגלל תכנה שאינה פועלת שמשבשת את כל המערך הסיוע למכינות".

לעניין יוצאי אתיופיה – נכון לרגע זה 2,000 יוצאי אתיופיה מחכים לפתרון להשכלה גבוהה או מכינות. בעבר, למרות שאני חושב שצריך להפעיל את המכינות ללא גורם מתווך, בעבר האגודה לקידום החינוך העמידה רכז ארצי שתיאם את הבאתם של יוצאי אתיופיה לכל המוסדות. נכון להיום ל- 2,000 יוצאי אתיופיה אין רכז ארצי. אין רכז ארצי! אני מבקש כבוד היושב ראש לבקש מכם, אני לא וועדת חקירה. להחלטת הממשלה לא הוגשו הסתייגויות משפטיות כלשהן. מה שיש כאן אלו אנשים שהחליטו לא לבצע את החלטת הממשלה להגיש עד ה-15 באוגוסט 2011 לממשלה את החלטתם לגבי איגום המשאבים– זה מה שיש. כל היתר אלו המצאות שאני לא יודע מאיפה אורנן לוקח אותן. אנחנו מוכנים להתמודד עם כל הנתונים, עם רמת ההישגים. רמת ההישגים צוינה על ידי מבקר המדינה, המכינה מנגישה להשכלה הגבוהה פי שלוש מכל מערכת אחרת. יש את כל המסמכים האלה. מאיפה ההשתלחות הזאת חסרת האחריות במכינות?
היו"ר עמרם מצנע
אני לא שמעתי כאן השתלחות.
שמואל הר נוי
זה לא מבוסס נתונים. זה נועד לפזר ערפל.
אני רוצה להגיד לסיכום דבריי. גם בנושא יישום הרפורמה המוסדות לקחו את זה ברצינות. ור"ם (ועד ראשי המכללות האקדמיות) הכיר הדדית אחד בתכניות של השני. שנה וחצי עבדה ועדה בין אוניברסיטאית כדי לגבש תכנית אחידה לאוניברסיטאות. הם היו על סף סיום, ואז מישהו בות"ת החליט לתקוע את העסק – אני יכול לציין את שמו, יש לי מסמך על זה – מבלי להתחשב בהחלטת המנכ"ל הקודם, מבלי להתחשב בהחלטת מל"ג ות"ת.

דבר חשוב וכדאי שתדע, המכינות פועלות באישור ובסמכות המועצה להשכלה גבוהה. החלטתה תקפה כמו חוק. לכן אנחנו לא בין משרד החינוך לבין משהו אחר, אנחנו חלק מההשכלה הגבוהה בישראל בהכרת מל"ג.
אורנן פודם
אני חייב להגיד שלא באתי, קטעתם אותי באמצע משפט, אין לי שום דבר נגד המכינות. אני משקיע את מיטב זמני במכינות. סתם להגיד שאני מתקיף את המכינות זה ממש לא הוגן.

אני חייב להגיד עוד משהו, אולי זה קצת לחזור על הדברים. בדוח וועדת אריאב יש 20 סעיפים. מתוכם סעיף אחד אומר שהמכינות יעברו לות"ת. למשל אחד הסעיפים אומר שכל המורים יהיו בעלי תואר שני. לדבר כזה יש השלכות תקציביות - - --
זוהר אביטן
יש את ועדת צדוק משנת 1997, זה לא חדש. ועדת צדוק משנת 1997 קבעה - - -
אורנן פודם
כתוב שההחלטה היא מבלי לפגוע בסמכויות ות"ת. אני אשלח אליך את החלטות ועדת ות"ת אם תרצה וגם את החלטות מל"ג שהתנו כל הזמן. ות"ת גידרה את עצמה שהמכינות תעבורנה, ולא היא תצטרך להוסיף תקציבי עתק, לכן היא גידרה את זה ואמרה שברגע שנגיע לסיכום תקציבי היא תקלוט את המכינות.
זוהר אביטן
אמרתם את זה לממשלה? הייתם צריכים עד ה- 15 באוגוסט 2011 לענות. עניתם לממשלה או צפצפתם לממשלה?
ישעיהו יחיאלי
רק תרומה קטנה. אני יושב כאן מטעם האגודה לקידום החינוך. המנכ"ל שלנו לא בארץ, הוא ביקש ממני להיות כאן.

אני רוצה להזכיר חבר כנסת שהלך לעולמו בדמי ימיו, קראו לו יורי שטרן, הוא ישב בהרבה דיונים מהסוג הזה ואמר את המשפט הבא: "למינהל הציבורי יש נטייה להיטפל למה שמצליח. מה שלא מצליח לא רואים וזה יכול להיות שנים ואין שום בעיה". האגודה לקידום החינוך עסקה במכינות שנים, פיתחה את זה כמו תינוק והביאה אותו לגדולה. בא הערך הקובע, אני חוזר לדיון הקודם, הערך הקובע הוא תחרות. צריך להעמיד את האגודה לקידום החינוך מול מישהו, לא חשוב מי. ומי בא? – מי שבא זה בשביל להרוויח כסף על גבם של כל אלה שכולם כאן מדברים למענם, בשמם ושהביא אותנו עד הלום. אני אומר שצריך ללמוד מהתהליכים האלה - - -
היו"ר עמרם מצנע
ישעיהו, אני מסכים למה שאתה מנסה לומר לנו גם בעקבות הדיון הקודם, אבל אני חושב שההמלצות של יורם אריאב נכונות ללא קשר מי מפעיל את התכנית. במדינה שלנו אנחנו בכלל אמנים בלסבך את העניינים. בלבנות מבנה מורכב שלכל אחד יש יד ורגל, יש לו אולי קצת אחריות, אבל אין לו סמכות או שיש לו סמכות ואין לו אחריות וכתוצאה מכך בונים משהו שקשה לפרק אותו. לכן הרעיון שהמכללות האקדמיות והאוניברסיטאות שמקיימות את המכינות, הן קשורות בטבורן למל"ג ות"ת, שגם הן תהיינה בתחום שמל"ג ות"ת מטפל בו. הוא יודע לעשות איחוד בחינות, מבחני קבלה, מבחני הסמכה וכדומה באלה. לכן זה נכון מבחינת המהלך.
אני, ממרום גילי לא מצליח להבין את המערכות הממשלתיות הללו שבתוכן לא מצליחות לדפוק על השולחן ולקבל החלטה. הלא 30 מיליון לפה ולשם זה משהו קטן לגבי המערכות שמטפלים בהן. מדובר כאן במערכת המכינות הקדם אקדמיות, אני נחשפתי אליהן, זו מערכת חשובה, יעילה ומצליחה בדבר המרכזי שאנחנו עוסקים בו והוא סגירת פערים בתוך החברה הישראלית, נגישות השכלה גבוהה. אנחנו עוסקים בעיקר במה שנקרא 'תחת המטריה של הקרן לחיילים משוחררים', אבל מי שרוצה לקדם את החרדים לתעסוקה ואת האוכלוסייה הערבית שלא נמצאת במקום הזה, זה חלק בפני עצמו שאנחנו לא כל כך מדברים עליו פה. שם צריך להוסיף כספים כדי לאפשר להם לעבור את המכינות בהצלחה ולהיכנס לתוך המסלול. פה אנחנו מתעסקים בכל כך הרבה דברים ואת הדברים החשובים הקיימים אנחנו פשוט מפרקים לאט לאט.
מגי קורן
בנושא הזה רציתי להוסיף קודם, האוכלוסייה של הערבים והחרדים גדלה בשנים אחרונות. יש עלייה במכינות - - -
יורם רז
זה בזכות משרד החינוך?
מגי קורן
אני לא אומרת בזכות משרד החינוך. זה תקציב נוסף גם על משרד החינוך, מחוץ לות"ת.
יורם רז
הות"ת נותן הרבה מאוד כסף לעניין הזה ובצדק.
היו"ר עמרם מצנע
דרך אגב, זה בא מהכיסים שלנו.
מגי קורן
בדיוק, המדינה נותנת. זה באמת סוגיה שצריכה לדון בה.
היו"ר עמרם מצנע
עוד מישהו שלא אמר משהו חשוב שמבקש להוסיף לדיון? בועז בבקשה.
בועז טופורובסקי
זה שאין לזה עדיין פתרון זה אבסורד. אתה מיד תקבל החלטה. צריך להקציב להם זמן, שישבו בחדר ויקבלו פתרון. לא יתכן שעל 30 שקל כולם - - -
היו"ר עמרם מצנע
את התרעומת שלי למציאות הזאת כבר הבעתי ביותר מכמה מילים. זה באמת אחד הדיונים האבסורדים ביותר שאני מכיר. למדתי קצת את החומר הזה, נתנו לי סט של מסמכים.

אנחנו נקיים דיון נוסף עוד לפני פגרת החגים, כלומר בתוך כחודש. אני אנסה לקיים איזו פגישה מקדימה עם ראש ות"ת ועם שר החינוך כדי ששני האדונים הנכבדים האלה ישבו יחד וימצאו - - -
קריאה
והקרן.
היו"ר עמרם מצנע
לגבי הקרן הדברים ברורים לי, אני לא רואה משהו שם לא ברור.

ננסה להגיע לכך שבעוד חודש ניפגש או שנוכל להביא את האדונים הנכבדים לדיון. כמובן להגיע לאילו החלטות, הסמכות והבנות. זה פשוט לא עולה על הדעת שהנושא הזה לא ייפתר ויתקדם.

אני מסכים איתך ישעיהו שזה קשור בקשר אמיתי לדיון הקודם שקיימנו. שוב, הפרטות מערכת החינוך, ספקי מערכת החינוך וכדומה.

תודה רבה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:10.>

קוד המקור של הנתונים