ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 01/06/2014

תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות להשכלה גבוהה ולשירותי השכלה גבוהה שהם נותנים), התשע"ג - 2013

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת משנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
לנושא תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

01/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 12>
מישיבת ועדת משנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
לנושא תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

יום ראשון, ג' בסיון התשע"ד (01 ביוני 2014), שעה 11:00
סדר היום
<תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות להשכלה גבוהה ולשירותי השכלה גבוהה שהם נותנים), התשע"ג - 2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
יעקב מרגי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
>
הדס אגמון - עורכת דין, משרד המשפטים

אורלי בוני - מנהלת השירות הארצי לריפוי בעיסוק, משרד הבריאות

שמואל חיימוביץ' - ממונה נגישות ארצי, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות

בלהה ברג - יועמ"ש, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות

דני כץ - משרד הרווחה והשירותים הקהילתיים

נילי ויצמן - מרכזת בכירה אגף שיקום, המוסד לביטוח לאומי

שרית מוראי - מנהלת הקרן למפעלים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי

הסתר פאס - אגף השיקום, המוסד לביטוח לאומי

ניצן אלמוג - יועצת מקצועית, המוסד לביטוח לאומי

יונתן אבן טוב - אגף תקצוב, המועצה להשכלה גבוהה

שירן פדידה - אגף תקצוב, המועצה להשכלה גבוהה

נדב שמיר - לשכה משפטית, המועצה להשכלה גבוהה

דבורה מרגוליס - ראש מנהל ור"ה, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה)

מיכאל רוייטמן - יועץ נגישות מטעם ור"ה, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה)

משה קרוצ'י - דיקאן הסטודנטים, SCE

שמואל הר נוי - מנכ"ל ועד ראשי המכללות – ור"ם ומנכ"ל המכללה האקדמית צפת

מיכל סלע - אחראית מרכז נגישות, נציגי המכללות

אורית זולברג - מנהלת תחום השכלה, המכון לקידום החירש

אבי בלאו - יושב-ראש ארגון בקול

יובל גרבר - רכז פרויקט יעוץ עמיתים במרכז לחיים כעצמאי, בקול

לירית שפיר שמש - מקדמת נגישות, בקול

גיא פינקלשטיין - מנכל, עמותת לשם - עמותה לקידום סטודנטים ליקויי למידה

עדי מרלה - עורכת דין, עמותת נגישות ישראל

סטיבן לוי - עמותת נגישות ישראל

מרים בר ניר - סינגור, עוצמה - פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש

יוסף מלר - עובד סוציאלי ראשי, איל"ן

דני קדרון - יו"ר ועדת ביקורת, נכים למען נכים

יערה קלמנוביץ' - מרכזת פורום הארגונים לנגישות, פורום הארגונים לתקנות נגישות

סלי בסון - יועמ"ש, האוניברסיטה הפתוחה

אלדד פוסטן - סגן יו"ר אגודת הסטודנטים

ישראל אבן זהב - יו"ר ועדת נגישות, מטה מאבק הנכים

מיכל שכטר לרנר - מנהלת יה"ל, אוניברסיטת חיפה


אורית ויטרבו - ראש תחום עבודה סוציאלית, מכון ויצמן למדע

עודד צימנד - יועמ"ש, אוניברסיטת בן גוריון

דנה ברכפלד - יועצת משפטית, הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות

אפרת צנגן - הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות

תמוז אבואלהיג'א - הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות

מריאלה יאבו - עוזרת מנכ"ל לנושא נגישות, אוניברסיטת תל אביב

אילנה קאופמן כהן - עובדת סוציאלית שיקומית, אוניברסיטת תל אביב

סתיו טובה ניסר - יושבת ראש תא סטודנטים עם מוגבלויות, האוניברסיטה העברית

ענת טל - יועמ"ש, האוניברסיטה העברית

רונן יצחק גיל - מנכ"ל אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל

ראובן בראון - המרכז לעיוור

כפיר יקותיאלי - פעיל חברתי

ענת מנדל - המשמר החברתי

ניצן שחר - אגודת הסטודנטים

ליאור רז - המשמר החברתי

פז ברנט - פוליסי, ור"ה

גדי זאגא - לוביסט, ור"ם
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מ"מ מנהל/ת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות להשכלה גבוהה ולשירותי השכלה גבוהה שהם נותנים), התשע"ג - 2013>
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. על סדר-היום: תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות להשכלה גבוהה ולשירותי השכלה גבוהה שהם נותנים), התשע"ג – 2013. פרוטוקול מספר 12, להזכיר לכל הנוכחים שזה דיון בהמשכים.

מאז הדיון הקודם הפנינו את כל הגורמים: את ור"ה, לשכה משפטית, המועצה, להתכנס להסכמות. על חלק, אפשר לומר גדול, הגיעו להסכמות, ועל מה שלא הגענו להסכמות – נתכנס לדיון כאן ותוך כדי כך ננסה להגיע למצב שהתקנות יועברו בכנסת. כל יום שעובר, אני חושב, שאנחנו חוטאים לחוק שחוקק ועבר הרבה זמן מאז שהוא חוקק.

בטרם נתחיל לדון בתקנות, אני אתן את הרשות למוסד לביטוח לאומי להציג לנו מצגת שכותרתה: מיזם המהפכה בהשכלה הגבוהה, פיתוח מרכזי תמיכה רב נכותיים לתלמידי מכינות וסטודנטים עם מוגבלות. קראתי נכון?
בבקשה, נא להפעיל את המצגת ותאורה בהתאם.
שרית מוראי
אני מנהלת את הקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי. אני מציגה את המצגת יחד עם ד"ר ניצן אלמוג, שהיא יועצת המיזם שלנו במוסד לביטוח לאומי. אני מייצגת כאן, כמובן, את כל הצוותים ששותפים במוסד לביטוח לאומי ואת שתי הקרנות במיזם: הקרן למפעלים מיוחדים והקרן לפיתוח שירותים לנכים.
אני אצמצם את הדברים שלי לכמה דברי פתיחה ואחר כך ניצן תמשיך. אני חושבת שלנו מאוד חשוב להדגיש כאן מספר דברים בדיון הזה בכנסת, ובעיקר חשוב לי מאוד להציג בפני המשתתפים וכמובן בפני חברי הכנסת המכובדים והאורחים, את המנדט של המוסד לביטוח לאומי בחלק הזה של פיתוח מרכזי התמיכה.

אני מייצגת כאן אגף שנקרא קרנות הביטוח הלאומי. זה אגף שמטרתו פיתוח שירותי רווחה. האגף הזה מקצה כל שנה כ-200 מיליון שקל לנושא של פיתוח שירותי רווחה. הכוונה היא לפיתוח, זאת אומרת שהמוסד לביטוח לאומי מסייע לגופים שיש להם מעמד משפטי בחלק של תשתיות פיזיות ובחלק של מודלים של הפעלה של שירותי רווחה.

זה בעצם המנדט. המנדט הוא לחלק של הפיתוח. בחלק של ההפעלה, מדובר על הפעלה עד שנתיים-שלוש מקסימום. כך היה המצב גם במיזם הזה.
היו"ר יעקב מרגי
היום תציגו לנו מה הקרנות או מה האגף עושה בנושא הנגשה.
שרית מוראי
בהחלט. אלה היו דברי מבוא ומנדט.

המוסד לביטוח לאומי, במסגרת הנגשה של המוסדות להשכלה גבוהה, השקיע בעשור האחרון כ-18 מיליון שקל בחלק של ההנגשה הפיזית. ההנגשה הפיזית והתוצאות של כל המהלך הגדול הזה, שלא לדבר על הנושא של שיקום ביחד עם אגף השיקום, להערכתנו המקצועית ומתוך ממצאים מחקריים, לא הביאו לגידול המיוחל במספר הסטודנטים עם מוגבלות בהשכלה הגבוהה. לכן הוחלט שאנחנו מגדילים את המיזם כולו לנושא של מרכזי התמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מציע שנציג את המצגת כי הזמן שיועד לכך מצומצם. בבקשה.
ניצן אלמוג
כמו שאמרה שרית, באמת יצאנו למיזם אחרי כמעט עשור של השקעה בתשתיות של הנגשה פיזית וחושית והיה לנו מאוד ברור שההשקעה הזו לא שינתה כמעט את מצבם של סטודנטים עם מוגבלויות מבחינת מספר הסטודנטים, מבחינת מניעת נשירה שלהם.
החזון של המיזם, לפיכך, היה גידול במספר הסטודנטים שיתקבלו למוסדות השכלה גבוהה, ירכשו השכלה אקדמית וישתלבו בתעסוקה בתפקידים שהולמים את יכולותיהם ואת הפוטנציאל.

מבחינת ההגדה של אוכלוסיית היעד, הגדרנו גם תלמידי מכינות וגם סטודנטים, עם מוגבלויות שונות: לקויות למידה, נכויות פיזיות, חושיות ונפשיות. בעצם, כל אדם עם מוגבלות, כפי שמגדיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ללא קשר אם הוא מקבל תכנית שיקום כזו או אחרת מגורם כזה או אחר.

התחומים שהמוסד לביטוח לאומי סייע בהם במיזם, מבחינת הסיוע הכספי, היו גם שיפוץ פיזי של מרכז התמיכה, גם הצטיידות בכל מיני אביזרי עזר, השתתפות בהפעלה השוטפת, הכשרה שאנחנו עורכים Ongoing לצוותי מרכזי התמיכה שבמיזם, וזה באמת אחד הדברים החשובים כדי לייצר את התשתית הזו בצורה המקצועית ביותר, בניית מודל מקצועי וליווי והערכה מחקרית שייצא לשטח בחודשים הקרובים.
מבחינת היקף הסיוע
היקף הסיוע להשתתפות היה ביחס למספר הסטודנטים במוסד. יש כאן את הסיוע המקסימלי של הקרן למפעלים מיוחדים וקרן נכים – תוכלו לראות את זה – חילקנו לכם את המצגת בדפים.
מוסדות שמשתתפים במיזם
בהתחלה, כשפתחנו, הגישו 12 מוסדות השכלה גבוהה, ביניהם 3 אוניברסיטאות והיתר מכללות, הרשימה מונחת לפניכם. בשלב ב', הגישו עוד 20 מוסדות, שחלקם פועלים ביותר מקמפוס אחד ככה שיש עוד 23 אתרים בהם התפתחו מרכזי תמיכה.

כמו שאתם רואים, אנחנו על המפה עם עוד מרכזי תמיכה פעילים כבר בכל המוסדות שמשתתפים בשלב א', בשלבי הקמה של המוסדות שמשתתפים בשלב ב' וכבר אושרו וגם המוסדות שבשלב ב' כבר עם הפנים קדימה ואנחנו מקווים לאשר את כולם בשנה הקרובה.
מבחינת הלמידה שערכנו, היה לנו מאוד ברור שההנגשה של הקמפוס היא תנאי הכרחי אבל לחלוטין לא מספק בשביל לשלב סטודנטים עם מוגבלויות ולכן נדרשים מרכזי תמיכה שמהווים את המכשיר העיקרי להנגשה של הלימודים על כל המרכיבים שלהם ולהכלה שוויונית של סטודנטים עם מוגבלויות בהתאם לרוח החוק.
להנגיש השכלה גבוהה זה משהו לא פשוט, זה לא כמו סוגי הנגשה אחרים. אני קוראת לזה הנגשה אקדמית, אבל אם תחשבו על מוסד להשכלה גבוהה, הוא עשיר בסביבות שונות: אם זה סילבוסים, אם זה מצגות, אם זה שיעורים, אם זה מעבדות, קפיטריות ומרחבים חברתיים אחרים – כל מרכיב כזה צריך להיות מונגש בנפרד. וכמובן תהליך ההרשמה והקבל ללימודים וכמובן שתהליך הסיום.

מרכז התמיכה נותן מענה לכל הדברים האלו. אנחנו מגדירים את מרכזי התמיכה כמפעילים שירותים בארבעה תחומי ליבה עיקריים: הראשון זה ליווי פרטני והתאמת תכנית תמיכה לכל סטודנט על פי הצרכים. בהמשך לדיון שהיה כאן ביום חמישי, ההסתכלות על מה הצרכים של הסטודנט, לא מה המוגבלות אלא מה בפועל משפיע על התפקוד שלו בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה ומתוך זה נגזרות ההנגשות וההתאמות.

הנגשה פיזית, חושית ואקדמית של מרכיבי הלמידה השונים, וכמו שאמרתי, זה באמת מורכב. קיום פעילויות שונות לשינוי עמדות והגברת המודעות לסטודנטים עם מוגבלויות בקהלים השונים בקמפוס. אנחנו עובדים של השיווק של מרכז התמיכה, גם עם אנשי הסגל האקדמי שיש להם חלק מאוד חשוב בשילוב של הסטודנטים: מספיק מרצה אחד עם עמדות שליליות בשביל להיות חסם מאוד משמעותי לסטודנט עם מוגבלות.

שיווק של השירותים גם לאנשים עם המוגבלות עצמם כי הרבה מתוכם לא מודעים שיש שירות כזה שבא לתת להם תמיכה בתוך הקמפוס. הרבה פעמים קורה שסטודנטים, רק במהלך הלימודים, בשנים מתקדמות יותר, מגלים את מרכז התמיכה בגלל שהמרכזים כמעט לא פורסמו עד עכשיו ואז פתאום אומרים: איזה יופי, אני יכול ללמוד, לקבל התאמות. החיים נהיים הרבה יותר קלים כאשר יש תמיכה מותאמת.

זה מאוד-מאוד חשוב. אנחנו עובדים עם המרכזים גם על השיווק של השירות הזה לתלמידים שמשולבים במערכת החינוך, מסיימים 12 שנות לימוד בשילוב, ואנחנו מקווים שזה גם יגביר את היקף הסטודנטים בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה.
מבחינת השותפים במיזם
השותפים העיקריים הם אגף הקרנות, אגף השיקום – נילי ויצמן נמצאת כאן – מלווה אותנו משרד הבריאות, האגף לבריאות הנפש, המל"ג, הנציבות, עמותות סנגור ופיתוח שירותים. זה היה רמז שנגמר הזמן?
היו"ר יעקב מרגי
אם יש לך מה להוסיף – תוסיפי.
ניצן אלמוג
לא. אני חושבת שבזה סיימנו. המרכזים, כמו שראיתם, פועלים כבר בשטח, נותנים שירות מאוד ייחודי ומאוד מקצועי ומאוד חשוב לנו שהם יוטמעו גם בהמשך בזכות התקנות ויתנו שירות טוב לקהל הזה ואלי באמת ישנו קצת את המצב של אנשים עם מוגבלויות בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל אותך מספר שאלות. מאז שהמוסד תקצב את ההנגשה, אתם לא נתקלים במצב של ניצול הסעיף התקציבי ובמגבלה בגלל תקציב ייעודי?
ניצן אלמוג
שרית, את רוצה לענות.
שרית מוראי
לא הבנתי את השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה היא אם המוסד לביטוח לאומי מגיע לניצול מרבי של הכספים שיועדו לנושא ההנגשה?
שרית מוראי
בהחלט, בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה בהחלט? תפרטי. כל שנה המוסד לביטוח לאומי מנצל את מה שהוקצב? אני מדבר בכל נושא ההנגשה.
שרית מוראי
הנושא של ההנגשה, זה לא שיש בקרנות הביטוח הלאומי סעיף הנגשה. באגף הקרנות קובעים כל שנה מה תהיה תכנית העבודה ובהתאם לתכנית העבודה יש ניצול. אני אגיד לך בדיוק, בפרויקט הזה של מיזם המהפכה, הוקצו לפני כשלוש שנים 10 מיליון שקלים. 5 מיליון לקרן שלנו ו-5 מיליון לקרן השנייה. אנחנו היום במצב שבו אנחנו נידרש לבוא ולבקש תוספת תקציב בשביל שלב ב' של המיזם הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני הבנתי את מה שקשור בתכניות העבודה שלך. אני רוצה לדעת: מאז שחוקק החוק, מאז שהוחלט להיכנס לסוגיית ההנגשה, יש תמיכה של המוסד לביטוח לאומי בנושא הנגשה פיזית והנגשות אחרות.
שרית מוראי
על פי פרויקטים שמוגשים אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
זה גם דרך הקרנות? אך ורק דרך הקרנות?
שרית מוראי
אך ורק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אז עדיין מי שמתכנן את זה ואת הגודל של זה ואת הקצב של זה עושה את זה על פי תכניות העבודה שלכם?
שרית מוראי
זה על פי תכניות העבודה ובהתאם - - -
היו"ר יעקב מרגי
עוד שאלה: אנחנו עוסקים בהנגשה של מוסדות להשכלה גבוהה, האם מוסד לביטוח לאומי יש מידע כמה סטודנטים בעלי מוגבלויות נקלטים ואם אתם כל-כך יעילים והמערכות יעילות, כמה מהם מגיעים ליעד בסוף הלימודים או נושרים בדרך?
ניצן אלמוג
זאת שאלת מיליון הדולר. לצערי, בישראל לא סופרים סטודנטים עם מוגבלויות. עד לפני תחיל המיזם אולי היה קשה אפילו לומר. יש לנו נתונים מאוד חלקיים - -
היו"ר יעקב מרגי
כשנגיע לאופטימום בהנגשה, גם אנחנו נפסיק לספור.
ניצן אלמוג
- - יש לנו נתונים מאוד חלקיים היות והמוסדות אוספים נתונים על פי קריטריונים מאוד שונים. היום בבוקר ניסינו לגבש איזשהו מספר לכל מוסד – כל מוסד אוסף נתונים בצורה אחרת. הנתונים היחידים שיש לנו הם נתונים של אגף השיקום על פי מי זכאי לקבל תכנית שיקום במסגרת השכלה גבוהה. נילי תוכל לתת את הנתון.
על פי נתונים של אגף השיקום במשרד הביטחון. אנחנו יודעים כמה סטודנטים שם מתוקצבים ועל פי נתוני אגף השיקום במשרד הבריאות שגם שם אנחנו יודעים כמה רשומים. נכון ל-2011 אני יכולה לומר שהיו כמעט 300 אלף סטודנטים בכל מערכת ההשכלה הגבוהה, ב-66 מוסדות, בכל התכניות של השיקום היו לנו בסביבות 4,000 סטודנטים עם מוגבלויות: ביטוח לאומי, אגף השיקום של משרד הביטחון ומשרד הבריאות. אין לנו נתון אמתי אחד שאנחנו יכולים להתייחס אליו ולומר שזה המספר הסופי, מכל מיני סיבות.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו יכול להחכים אותנו יותר?
נילי ויצמן
אני מאגף השיקום בביטוח הלאומי, מהמטה. אני יכולה להגיד שיש ברשימות שלנו 4,000 סטודנטים זכאי שיקום. זה אומר שמדובר באנשים שפנו לשיקום ונמצאו זכאים והתחילו ללמוד בהשכלה גבוהה. יש כאלה שפונים ואנחנו לא מאשרים את התכנית ואותם אנחנו לא סופרים. אני יכולה להגיד שלמעלה מ-90% מהם מסיימים את התכניות בהצלחה ומקבלים מאתנו עזרה בעבודה.
יש עוד אלמנט שחשוב להזכיר
אנחנו יודעים מי נמצא אצלנו ומקבל מאתנו את כל התכנית המאוד-מאוד רחבה של כל התמיכות וההנגשה לאורך כל תכנית הלימודים. יש כמובן סטודנטים שלא פונים אלינו ויכולים להיות זכאים. אנחנו מנסים לעשות שיווק כל הזמן, כדי למצוא אותם, או דרך מרכזי התמיכה או בדרכים אחרות.
היו"ר יעקב מרגי
ראינו במצגת את הצורך להטמעה.
נילי ויצמן
אצלנו רשומים היום כ-4,000.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
גיא פינקלשטיין
אני מנכ"ל עמותת לשם. קודם כל אני רוצה לעשות פה סדר היסטורי וסדר מקומי בכמות הסטודנטים עם מוגבלות. חוק שוויון שבו אנחנו מטפלים מגדיר אדם עם מוגבלות לא רק כאדם שזכאי לשיקום על-ידי הביטוח הלאומי או זכאי להכרה כאדם עם מוגבלות.

עמותת לשם היא העמותה שהקימה את המרכזים האלה בשנת 94' ולמעשה, כשהמיזם נכנס, כבר היו כ-55 מרכזים שהמיזם בא לשדרג אותם ולסייע להם להיות מרכזים גם לכלל האנשים עם מוגבלות. אבל המחויבות והמרכזים עצמם כבר קמו כמעט 20 שנה קודם, לפי התפיסה שהוצגה, פחות או יותר, כאן.
על פי דוח מחלקת המחקר של הכנסת מאמצע שנות האלפיים הראשונות וגם ממה שאנחנו יודעים ועל פי חוק שוויון, היו כבר כעשרים ומשהו אלף סטודנטים עם מוגבלות בהשכלה הגבוהה נכון לסוף 2010 או משהו כזה.
נילי ויצמן
אתה מדבר על רוב של לקויות למידה.
גיא פינקלשטיין
אני מדבר על סטודנטים עם מוגבלות על פי חוק שוויון.
נילי ויצמן
בסדר, עדיין הרוב הוא עם לקויות למידה.
היו"ר יעקב מרגי
איך אתה מזהה אותם? זרקת מספר ואתה קובע בקביעה "זכאים על פי חוק שוויון", איך המידע הזה מגיע אילך?
גיא פינקלשטיין
כי כל הסטודנטים – ויש פה נציגי מרכזי תמיכה, מנהלי מרכזי תמיכה – כל הסטודנטים שלמעשה מוכרים באקדמיה צריכים להציג אבחונים מאוד מסודרים עבור מוגבלותם ועבור הצרכים שלהם. הות"ת בעצמו, המל"ג בעצמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
גיא, תתמקד. אני לא רוצה עכשיו שיעור על כל מרכזי התמיכה. שאלתי שאלה מאוד ממוקדת.
גיא פינקלשטיין
המל"ג עצמה השקיעה בפיתוח מערכת אבחון ממוחשבת ואחידה למוסדות. יש עליה ויכוחים – זה לא משנה כרגע. המערכת הזאת אחידה ומוכרת על-ידי כל המוסדות להשכלה גבוהה, היא נקראת: המת"ל.
נילי ויצמן
היא רלוונטית רק ללקויות למידה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא ארשה – זו הייתה התפרצות אחרונה בלי רשות. מי שיתפרץ – אני אתעלם ממנו כל הדיון. אני באמת רוצה לעשות דיון פתוח. אני אבקש להצביע ואני אתן רשות דיבור. כל מי שיכול לתרום לדיון יקבל את רשות הדיבור, לכן אין צורך להתפרץ.
אני מתאמץ לקבל ממך תשובה אבל אני לא מצליח.
גיא פינקלשטיין
למה? אני אומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
הלכת סחור-סחור. אני שואל אותך: המוסד לביטוח לאומי אמר נתון: מי שניגש אליו, קיים אצלו ומי שלא מבקש, לא קיים. אתה נותן נתון מסוים – אני רוצה לדעת איך אתה מגיע אליו. אתה קובע בקביעה חד משמעית שהם זכאים על פי חוק השוויון.
גיא פינקלשטיין
אגף המחקר של הכנסת בעצמו עשה סקר כבר באמצע שנות האלפיים הראשונות, 2006-2005, עבור כל הסטודנטים עם מוגבלויות, לא רק ליקויי למידה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנתי. תודה.
רבותי, נעשה סדר
אנחנו רוצים להתכנס לתקנות, אבל לפני שניכנס לתקנות אני לא אחרוג ממנהגי ואני אתן סבב התייחסויות. אני לא אתן לעשות פיליבסטר כי אני ורצה להתקדם. אם זה דברים שנאמרו בפעם שעברה – אני לא רוצה לשמוע אותם בחזרה כי הפרוטוקול לא שוכח כלום והכול רשום ואין טעם לחזור ולכלות את הזמן של הכנסת ושלנו ושל החוק הזה.

לכן, אני אתן סבב התייחסויות ממש קצר, עניין של 10 דקות, ותוך כדי קריאה של התקנות, אם יהיו הערות, אי הסכמות או נקודות לדיון – נפתח את זה לדיון. ראשון מבקשי רשות הדיבור: שמואל הר נוי, בבקשה.
שמואל הר נוי
שלום. אני מנכ"ל ור"ם ומנכ"ל המכללה האקדמית צפת. אני מייצג פה 20 מכללות ציבוריות נתמכות על-ידי המדינה, קרי מל"ג ות"ת.
היו"ר יעקב מרגי
היית בדיון הקודם?
שמואל הר נוי
לא הייתי בדיון הקודם, נבצר ממני להגיע. אני גר בכרמיאל והייתה איזו בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושש שאתה הולך לתת לי עכשיו נאום מוטיבציה.
שמואל הר נוי
לא, לא. לא נותן נאום.
היו"ר יעקב מרגי
אז בבקשה.
שמואל הר נוי
אני אומר רק דבר אחד: יש פה אינטרס משותף. אנחנו כמכללות קהילתיות בחלקן, שמשרתות את הקהילה, רוצים להגדיל את מספר הלומדים במכללות. הדבר העיקרי שצריך לקחת בחשבון הוא שלא היו לנו היכולות לבצע את זה, וזה אני יודע שעלה.
אני מנכ"ל מכלל שכל הבתים שם הם בתים לשימור, ויש קשיים אדירים בהכשרתם. גם את זה צריך לקחת בחשבון גם בתהליכים. אני אתן דוגמה קצרה: יש לנו בניין משטרה משנת 1936 - - -
היו"ר יעקב מרגי
מר שמואל הר נוי, קח את התקנות, תחרוש אותן, תלמד אותן – החששות שלך ימוזערו. אני לא אומר לך שיתבטלו לגמרי.
שמואל הר נוי
קראתי. אין שם מענה מלא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, אתה מסכים אתי: ימוזערו, אמרתי.

בבקשה, אדוני.
רונן יצחק גיל
אני מאס"י – קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל. אני רוצה להגיד שגם במצגת שראינו וגם בדברים שכבר נאמרו כאן עד עכשיו, אם אנחנו נישאר, ואני אגיד את זה גם בדיון על הסעיפים עצמם בהערות מאוד קונקרטיות, אבל ברמה העקרונית, אם אנחנו נישאר מצומצמים כפי שראינו כאן עד עכשיו לתוך המודל הרפואי של מוגבלות ולא נחרוג קצת מהמסגרות שלו לכיוון הגישה הביקורתית למוגבלויות, ואחת הדוגמאות היא עצם הכינוי שכאן של חוק שוויון והשמטה של המילה החשובה ביותר בחוק הזה, גם בכינוי שלו, זה איננו חוק שוויון – זהו חוק שוויון זכויות. אם אנחנו לא נחרוג קצת מהמסגרת הזאת ונלך לכיוון האנשים עצמם ומומחיותם, אנחנו לא נגיע לשירותים מונגשים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אתה יודע, ישנה דילמה בהרבה תחומים, במיוחד סביב השולחן הזה בוועדת העבודה והרווחה עם הארגונים, לפעמים אנחנו מכלים את הזמן שלנו. היה נושא אחר עם הרבה מאוד כסף לטובת ארגוני הנכים שישב פה שנתיים בגלל אי הסכמות סמנטיות ואי הכללת האופטימום - -
רונן יצחק גיל
אני לא רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - ובסוף מה קרה? האוצר היה מבסוט: שנתיים לא מומשו הכספים. אם מישהו יבטיח לך שזה הולך לתת לך שוויון מלא בזכויות, הוא מטעה אותך.
רונן יצחק גיל
זה לא מה שאני מחפש.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו הולכים ליצור מצב חדש במדינה. יכול להיות שכשנסיים את יצירת המצב הזה, יצטרכו התאמות ותיקונים. לכן, אני רוצה לשמוע ממך, מעבר לעוצמות של הביקורת, גם קצת אופטימיות. זה מה שיהיה, בעזרת השם.
מרים בר ניר
אני מעוצמה.
היו"ר יעקב מרגי
מי לא מכיר אותך, מרים?
מרים בר ניר
תודה. מפריע לי שהזכאות מותנית בעוצמה של הנכות. כשהיא אומרת: לא כולם זכאים. השוויון צריך להיות שכל מי שהוא נכנס לתוך קטגוריה של נכות, צריך להיות זכאי להנגשה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

בבקשה, יש עוד התייחסויות? תיגש בבקשה לשולחן. קשה לך? בבקשה. יש פה כיסא. בבקשה, תזדהה ותאמר את מה שיש לך לומר. בקשה.
יובל גרבר
יצא לי טוב.
היו"ר יעקב מרגי
לקחת אוויר.
יובל גרבר
אדוני יושב-הראש, יש כאן הרבה מאוד נציגים של ארגונים והם כולם יודעים טוב מאוד לבטא את הדרישה הארגונית שלהם. יש כאן מעט מאוד נציגי סטודנטים והם לא יצעקו.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו כאן בשבילם.
יובל גרבר
אם לא תבקש מהם להגיד את מה שהם רוצים להגיד, הם לא יביעו את עמדתם. הם יושבים שם, הם יושבים מאחור שם. אם לא תפנה אליהם, הם לא יגידו מה שהם רוצים להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
קריאתך נענתה: אני קורא לנציגי הסטודנטים, תוך כדי דיון, לפני דיון, אחרי דיון, אם תרצו להביע, להשמיע – הבמה הזו שלכם.

בבקשה, עוד התייחסות לפני התקנות? כן, בבקשה, תיגשי למיקרופון.
סתיו טובה ניסר
אני סטודנטית מהאוניברסיטה העברית. אני חושבת, ראשית, שבשביל להגדיל את המספרים היבשים, צריך לשקול טוב גם את השלבים שלפני ההשכלה הגבוהה, כגון פסיכומטרי, אשר לא בהכרח מותאם כראוי לסטודנטים עם מוגבלויות בימינו.

שנית, מספרים יבשים זה לא הכול: בואו נגדיל את המספרים היבשים כשאנחנו ערוכים לעשות את זה וכשאנחנו ערוכים לדאוג לפחות נשירה ושהכול יהיה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך, סתיו. אני חושב שמהשאלות שלנו הרגשת שיש לנו חתירה אל היעד. אנחנו חותרים להגיע אל היעדים שדיברת עליהם. אנחנו נשמע גם נתונים לגבי הפסיכומטרי בהמשך וכמה הוא מונגש, אם בכלל.

אני אעביר את רשות הדיבור ליועץ המשפטי של הוועדה להתחיל להקריא את התקנות באותו סדר, כפי שהיה בעבר, סעיף-סעיף. בתום סעיף או נושא נתכנס להתייחסויות והצבעה, אם צריך. בבקשה.
אייל לב ארי
נתחיל בעמוד 1 תקנה 8: נושא מרכז התמיכה.

"8.
(א)
מרכז תמיכה הוא גורם המתמחה במתן סיוע לתלמיד ולמוסד באמצעות אנשים

בעלי ידע וניסיון מתאימים, וישמש אמצעי לקיום חובות המוטלות על מוסד לפי פרק ג'
וד' ולרבות באמצעות הפעולות הבאות
(1)
ייעוץ תמיכה וליווי מקצועי לתלמיד בקשר ללימודיו במוסד וכן מתן


חוות דעת לוועדה לקביעת התאמות אישיות בדבר ההתאמות הנדרשות;


(2)
הדרכה וסיוע פרטני או קבוצתי, לפי הצורך, להקניה ושיפור הרגלי



למידה ואסטרטגיות למידה;


(3)
ליווי ותמיכה במתן התאמות ובשימוש בהן בלימודים במוסד;


(4)
ליווי, הדרכת והכשרת צוות ההוראה והצוות המנהלי: ייעוץ לצוות



המוסד בנוגע למתן התאמות ותמיכה בתלמיד;


(5) אספקה, תחזוקה והפעלה של אמצעי עזר ושירותי עזר הנדרשים לתלמיד.


(ב) מוסד יספק שירותי מרכז תמיכה והוא רשאי לספקם גם באמצעות רכישת השירותים

המפורטים בתקנת משנה (א).".
היו"ר יעקב מרגי
עד כאן יש התייחסויות? כמובן, מימין לשמאל – יש כלל. בבקשה. מימין שלי.
רונן יצחק גיל
כמו שאמרתי קודם, אם אנחנו מכניסים כאן אנשים בעלי ידע וניסיון מתאימים ואנחנו לא כוללים את האנשים עצמם ולא כוללים מסנגרים עצמיים – אנחנו עדיין נשארים תלויים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לעזור לך. כדי שאני אבין ויבינו אחרים: הגדרת את זה "מסנגרים עצמיים" מה זה אומר?
רונן יצחק גיל
מסנגר עצמי הוא אדם עם מוגבלות שעוסק במאבק ועידוד לזכויות של אנשים עם מוגבלות, בדרך כלל מתחום המוגבלות שלו.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר ולא היית בדיונים הקודמים – הייתי זוכר אותך כי אתה דומיננטי - - -
רונן יצחק גיל
לא הייתי פה מכיוון שלא חדשו את תו הנכה שלי, זה הכול.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא בא בטענות. אני רק אומר שהנושא עלה. אנחנו לא נוכל להכניס למרכזי התמיכה ולכל הגופים שיוקמו בעקבות החוק מומחים שמספרם – אני לא יודע את המספר - - -
רונן יצחק גיל
לפחות חובת התייעצות.
היו"ר יעקב מרגי
תן לי רגע להתבטא, גם לי יש איזו מוגבלות, אני צריך להתבטא. יש עשרות אם לא מאות של סוגי לקויות ומגבלות, אתה לא תוכל לשים נציג של כל סוג וסוג. כשאנחנו אומרים "מומחה" זה מומחה שלא יישען רק על בינתו, אין ספק שהוא ייעזר. האינטרס שלו הוא לא בניגוד עניינים אתך.
רונן יצחק גיל
זהו, שכן. הרבה פעמים כן. זאת בדיוק הבעיה. כאן זה בדיוק עולה והעליתי את זה גם ביום חמישי. לפחות שתהיה איזושהי חובת התייעצות עם ארגונים שעוסקים בסנגור עצמי.
היו"ר יעקב מרגי
בעבר, הסעיף הזה כבר שופר ואנחנו הלכנו להגדרה יותר רחבה, כמו שאומר לי היועץ המשפטי. לקחנו אנשים בעלי ידע וניסיון. אם אין לו ידע בתחום הנגשה ויזואלית או שמיעה או אקוסטית או כל דבר אחר, מרכז התמיכה יצטרך להישען על אנשים שיש להם ידע וניסיון בתחומים האלה. אנחנו לא נוכל לפרט פה את כל סוגי הלקויות.
רונן יצחק גיל
אני לא רוצה לפרט את כל סוגי המוגבלויות, נהפוך הוא, אני הראשון שבא עוד בתקנות נגישות השירות וביקש להפסיק את ההפרדה לפי סוגי מוגבלויות. אני הייתי הראשון שביקש את זה. אני מבקש שתהיה לפחות חובת התייעצות עם ארגוני סנגור עצמי.
במצב הנוכחי, אם אנחנו מקבלים את הניסוח הזה כפי שהוא וניגש מועמד מהספקטרום האוטיסטי ונרשם ללימודים, אנחנו מגיעים למצב שמי שנחשב למומחה זה אך ורק הפסיכיאטר או הנוירולוג ולא שומעים בכלל את האדם עצמו כי הם אלה שנתפסים היום כמומחים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, שמעתי. ניקח את זה להתייחסויות בסוף.

גיא, קלטתי את השם שלך, אני בדרך כלל לא קולט שמות מהר.
גיא פינקלשטיין
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
זאת מחמאה, מה אתה רוצה?
גיא פינקלשטיין
כפי שהבנת, היושב-ראש, חשוב לנו מאוד סעיף מרכז התמיכה. הוא, כמו שנאמר קודם על ידי נציגי הביטוח הלאומי, לדעתנו הגוף העיקרי שיכול לעשות נגישות. לכן, אני לא הייתי מקל ראש - -
היו"ר יעקב מרגי
טרום הישיבה הגדרתי שעליו יעמוד או ייפול כל הנושא.
גיא פינקלשטיין
אז אם כיוונתי לדעת גדולים, מי אני?

- - חשוב לי שהסעיף הזה יהיה עמוק ולכן אני אעיר כמה הערות. אם השתמע קודם שיש לי ביקורת כלפי מיזם המהפכה, חס וחלילה - -
היו"ר יעקב מרגי
לא שמענו.
גיא פינקלשטיין
- - אני חושב שהוא דבר חשוב מאוד שקרה לנו פה. אבל כמו שאמרה שרית, מיזם המהפכה בא לשנתיים ולנו חשוב שאחרי שנתיים מרכזי התמיכה ימשיכו להתקיים – החוק הוא המכשיר לעשות את זה ולכן הוא מאוד חשוב לנו.
אילו הייתה אוטופיה, הייתי אומר להוסיף עוד עשרות סעיפים אבל היות וישיבתי פה בעשרות ישיבות ואני רוצה לגמור את זה היום כדי ללכת הביתה – גם ככה אני בא בהתנדבות וזה מעל ומעבר למה שאני יכול כבר לעשות - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה שבטוח זה שאי אפשר לפטר אותך.
גיא פינקלשטיין
זה נכון. אי אפשר לפטר ואי אפשר להוציא אותי, כמו דבק, אתה יודע.

אני אוסיף כמה הערות כלליות ומדויקות: ניסינו לעשות פה איזשהו קוד גנטי שלוקח את כל ההערות האדירות למשהו קטן ומה שהיועץ המשפטי העביר ביום חמישי, אחרי הדיון הפנימי, כמעט עושה את זה אבל אני אוסיף על זה כמה מילים.
היו"ר יעקב מרגי
למה לא הוספת את זה ביום חמישי?
גיא פינקלשטיין
כי נכנסה השבת.
היו"ר יעקב מרגי
תעשה את זה זריז וממוקד.
גיא פינקלשטיין
זה ממש קצר, זה במסגרת הקוד הגנטי הזה. ייעוץ, תמיכה וליווי, בסעיף 1 – אני אומר ייעוץ, תמיכה וליווי אישי ומקצועי ולא רק מקצועי. אמר קודם רונן שאנשים עם מוגבלות הם חלק מהעניין הזה והייעוץ האישי הופך את זה לקהילה.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה אישי? תפרטו, כשאתם זורקים סיסמאות. מבחינתי זו סיסמה.
גיא פינקלשטיין
מקצועי זה: אני אדבר אתך רק על החומר הלימודי ותו לא. אישי זה: אני אדבר אתך על איך אתה מרגיש פה ואני אתן לך ביטוי במקום הזה ואני אקח אותך כבן אדם, לא רק כאיזה קליינט מקצועי שעכשיו אם אני לא אתן לו את השיעור במתימטיקה אז הכול ייגמר.

אני אחזור לסעיף 8(א): אנשים בעלי ידע וניסיון מתאימים. עלי זה לא מקובל אבל כמובן אני לא זה שיחליט בסוף. רבותי, תמיכה בסטודנט עם מוגבלות זו פרופסיה. אני מכבד את מה שאמר רונן וצריכים להיות פה איפשהו נציגים של אנשים עם מוגבלות - - -
היו"ר יעקב מרגי
גיא, מאחר ואנחנו רוצים להיענות פחות או יותר ולהגיע לאיזה אופטימום: כשאתה אומר "ליווי מקצועי" את זה כולנו מבינים. אבל אישי – מה חוץ מלחייך ומילה טובה? תפרט למה אתה מתכוון, מי ייתן את זה? איך?
גיא פינקלשטיין
אישי זה לטפל באדם לא רק במקצוע שהוא לומד אלא בכללותו כסטודנט, באווירה הכללית. ניצן אמרה קודם – אני לא זוכר את המילים המדויקות – הסטודנט הוא חלק מהמרקם של הקמפוס. הוא לא אדם שבא רק ללמוד, הוא בא להתבגר, הוא בא לגדול, הוא בא להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם לא היו סטודנטים – לא היה קמפוס. אנחנו כרגע עוסקים במרכז תמיכה, תעזוב עכשיו את הגדרות - - -
גיא פינקלשטיין
מרכזי התמיכה מגדלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה החטא הקדמון. אני אומר לך לא ליפול במלכודת הזו. אנחנו רוצים להתקדם למשהו אופטימלי. אני שואל אותך: כשאתה אומר לי במרכז התמיכה "ליווי אישי", למה אתה חותר? מי ייתן את זה? הרי בני אדם עוסקים שם, זה לא מכשיר אוטומטי שאתה מקליד עליו.
גיא פינקלשטיין
אני התכוונתי יותר לצד הרגשי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנתי.
גיא פינקלשטיין
אני אמשיך לקרוא: "לתלמיד בקשר ללימודיו במוסד". ייעוץ, תמיכה וליווי אישי ומקצועי לתלמיד בקשר ללימודיו במוסד הכוללת הכנת תכנית עבודה אישית לכל תלמיד ומעקב אחר ביצועה. אני חושב שההערה שלי הנוספת על הכנת תכנית כוללת לכל תלמיד ומעקב אחר ביצעה, היא אינטרס של המוסדות ובוודאי של הביטוח הלאומי.

אנחנו לא רוצים לזרוק אנשים ולא לקבל משוב על מה שקרה אתם. ולכן, כשמכינים להם תכנית עבודה אישית – וגם את זה הזכירה ניצן – אנחנו מתעמקים בצרכים שלו ואנחנו גם עושים על זה משוב.
היו"ר יעקב מרגי
זו הכוונה במרכזי התמיכה. מרכזי התמיכה מלווים את הסטודנט ברמה האישית.
גיא פינקלשטיין
אני חושב שזה חשוב שהם יכינו תכנית עבודה אישית ויעקבו אחר ביצועה.
היו"ר יעקב מרגי
אם אין צורך, אז אין צורך. אבל אם זה מורכב ויש צורך, אני חושב שזו הכוונה.
גיא פינקלשטיין
אני מנסה לקחת המון הערות שהגיעו גם ממרכזי התמיכה, עשרות הערות. אנחנו מנסים למצות אותם לדבר העיקרי שמרכז התמיכה עושה: זה אנשי מקצוע או אנשים אחרים, אבל הם אנשים שעובדים עם אנשים באופן אישי.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. להערה הבא.
גיא פינקלשטיין
כמו שאמרתי בהתחלה, לדעתי זה אנשי מקצוע ולא אנשים בלעי ניסיון מתאים. אני לא מכיר את זה בשום מקצוע. לגבי הסוף: השירות יסופק "באמצעות רכישת השירותים". ברור שלכל מוסד קל להוציא מכרז ולרכוש שירותים, המכון לקידום החירש מומחה בארץ, ואולי בעולם, לסיפוק שירותים לאנשים חרשים ועם מוגבלות בשמיעה.
ברור שהמוסד רשאי לרכוש את זה, אבל מרכז התמיכה חייב לדעתנו להיות חלק אינטגרלי מהמוסד. הוא לא יכול לרכוש מרכז תמיכה כולו מגורם חיצוני וזה חייב להיות ברור ומסויג.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל אותך שאלה אפיקורסית: למה אתה מאלץ אותי, אני המוסד, לעשות משהו שאני לא מומחה בו ולעומת זאת אני יודע שמישהו קנה, סלח לי על הביטוי, על הגב של מישהו אחר, התגלח כבר על זקן של אחרים, ויש לו את המיומנות ואת היכולות ואת המקצועיות – למה אתה רוצה שאני אתקבע או אתכנס לאיזו מציאות חדשה?

אז, עד שהקמפוס יתחיל להבין עם מי יש לו עסק, יעברו עוד שנתיים-שלוש. למה אני צריך? הצדקנות הזו, לפעמים היא בעוכרינו. אני חושב שזה מחטיא את המטרה.
גיא פינקלשטיין
קודם כל, רוב מרכזי התמיכה כבר קיימים במוסדות להשכלה גבוהה, מועצה להשכלה גבוהה, זה לא משהו שימציאו אותו מחר. בלפחות ב-55 מהמוסדות מהשישים ומשהו, יש מרכזי תמיכה. השאר הם מוסדות קטנים מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אתה יודע באיזה דחילו ורחימו המוסדות להשכלה גבוהה הולכים על התקנות האלה? אם יש להם את המיומנות – שיהיו חלק אינטגרלי. אבל אם אין להם – תאפשר להם לרכוש.
גיא פינקלשטיין
אז אני אסביר את הדבר השני שקשור לתמיכה האישית שדיברתי עליה קודם. הסטודנט יכול לקבל את התמיכה המרבית רק כשאדם שעובד אתו הוא איש אינטגרלי של המוסד, יגידו את זה גם אחרים, לא רק אני.

הוא איש של המוסד ומכיר את נבכי המוסד. זה דבר מאוד מסובך. הוא יודע לדון עם כל מרצה והסטנדרט האקדמי שלו על ההתאמות הקטנות שהמרצה יכול או לא יכול לספק. זה המון משא ומתן, זו לא מלחמה אין סופית של הסטודנט עם מוגבלות נגד האקדמיה. זו עבודה מאוד אישי.
היו"ר יעקב מרגי
גיא, אני חושב שמיצית אבל אני אתן לך דוגמה מהחיים: אתה מכיר את חיל האוויר שלנו?
גיא פינקלשטיין
קצת.
היו"ר יעקב מרגי
גוף מאוד חכם ומורכב. אתה יודע שחלק גדול מהעבודה שאתה ואני מתגאים בה, הם רוכשים? יחידות שלימות נמצאות בבסיס חיל האוויר והם מכירים והם חיים, ואתה יודע מה, הם אזרחים של גופים גדולים כמו שאתה מכיר אותם, בעלי שם.
גיא פינקלשטיין
הם יכולים לרכוש שירותים מהמקום - - -
היו"ר יעקב מרגי
יפה, תודה. הגעתי אתך להסכמה.

בבקשה, אדוני. מרגע זה התייחסויות קצרות של דקה.
יוסף מלר
אני מאיל"ן. יש לי שתי הערות קצרות. אחת שמשלבת את מה שאמרו החברים. אני חושב שהפתרון הוא שבכל מרכז תמיכה כזה, העבודה בו יפה ופרטי פרטים יש בה, צריכה להיות איזו ועדה מלווה ומפקחת. צריך להיות נציג המוסד, זה יפתור את השירות הקנוי; צריך להיות נציג סטודנטים שהם אנשים עם מוגבלות; וצריך להיות מישהו נציג מומחיות של נגישות.
היו"ר יעקב מרגי
מכובדי, להקים ועדה מכניס את כולם לחששות.
יוסף מלר
לא ועדה, מבנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ראשי האוניברסיטאות והמכללות מאוד מרוצים – יש להם עוד אינסטנציה. עזוב, למה ועדה? יש לך מרכז תמיכה, יש לך חוק שמדבר בעד עצמו. מה באה ועדה לשרת?
יוסף מלר
לפתור את העניין המבני: אין פה נציגות של הסטודנטים שיביעו את דעתם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. בשביל זה צריך להקים ועדה?
יוסף מלר
ואיש מומחה של נגישות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מכיר את התקנות? אתה מכיר את כל חוק השוויון והתקנות? את ועדת ההתאמות אתה מכיר? תגלו רצינו, רבותי. אני בא לדיון, תגלו רצינות, חבל על הזמן. תודה על ההערה.
יוסף מלר
ההערה השנייה היא הערה לנוסח: "וישמש אמצעי למיצוי החובות או ההתחייבויות המוטלות על המוסד" לא "לקיום החובות". קיום החובות מנציח את החובות אבל לא ממצים את מה שהן אמורות למצות.
היו"ר יעקב מרגי
זה קריטי? טוב, תוך כדי דיון נראה אם הולכים על שינוי הנוסח.
נילי ויצמן
אני רוצה להמשיך את מה שגיא אמר על רכישת השירותים. מרכזי התמיכה מלווים את הסטודנט לאורך כל הלימודים, לא רק באיזשהו מפגש בהתחלה. סטודנטים עם מוגבלות, להבדיל ממה שאמרת על חיל האוויר, אני לא רואה אותם מטיילים למרכזי תמיכה במקומות אחרים כדי לרכוש שירותים של חונכות, שיעורי עזר, קבוצות שונות שמרכז התמיכה עושה.

זה חייב להיות נגיש להם בתוך הקמפוס שבו הם בלומדים. אני לא חושבת שהם יוכלו לנסוע למקומות אחרים כדי לרכוש את השירותים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
לא הצלחת לשכנע אותי עדיין. הכול אפשר לעשות. אם יש צורך ויש מומחה ויש לו מיומנויות – לא הבנתי את המגבלה הזאת אם הוא רוכש שירותים הוא לא יכול ללוות? אם הרכישה מפורטת וצריכה לתת מענה על הכול והוא צריך, תסלחי לי, לקפוץ שלוש פעמים, הוא יקפוץ, לא רק להסתובב וללוות את הסטודנט.
נילי ויצמן
אם הוא רוכש את השירותים ממקום אחר אבל מביא אותם פיזית אל תוך הקמפוס, זה משהו אחד. אבל אם הוא מצריך את הסטודנט לנסוע ולקנות במרכז תמיכה אחר, זה משהו אחר.
היו"ר יעקב מרגי
היית חוסכת לנו את האנרגיות וגם את הזמן שאין לנו ממנו הרבה והיית מחדדת ואומרת זאת – זו הערה גם לדוברים הבאים.

היא חוששת, אני עכשיו מסביר את מה שקימצת בדיבור, היא חוששת שמה שאנחנו רואים בסעיף פה, רכישת השירות, זה יאלץ את הסטודנט ללכת לבניין עזריאלי בתל אביב שם נמצאים המשרדים של אותה חברה ולטרטר את הסטודנט. זאת לא המטרה.
היא שואלת
האם, כשאת כותב "המוסד יספק שירותי מרכז תמיכה" הוא רשאי לספקם, גם לצורך רכישת שירותים, בתוך הקמפוס?
אייל לב ארי
בתחומו.
היו"ר יעקב מרגי
תרמת לנו לדיון אבל למה לא קצר?
נילי ויצמן
זה היה מאוד קצר.
היו"ר יעקב מרגי
מרים, יש לך משהו להוסיף?
מרים בר ניר
בסעיף הראשון, המילה "והיוועצות" צריכה להיות "באמצעות ובהיוועצות" כי אני חושבת שהאמירה שיש צורך להיוועץ היא חשובה. ובמקום "מתאימים" הייתי כותבת "רלוונטיים לנכויות" כי בעלי ניסיון מתאימים – למה מתאימים?
היו"ר יעקב מרגי
הסעיף פה מדבר במתן סיוע. את רוצה שאני אצמצם אותו רק להיוועצות?
מרים בר ניר
באמצעות ובהיוועצות. להוסיף את המילה היוועצות, כי יכול להיות - - -
שמואל חיימוביץ'
זו אחת הפעולות, אפשר להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
באמצעות אנשים בעלי ניסיון. למה אני צריך רק להיוועץ? מרים, אני הולך לחומרא ואת הולכת לקולא. את אומרת שרק ההיוועצות תהיה מה מתבצע, אני אומר שכל השירות במתן התמיכה יינתן באמצעות אנשי מקצוע. הלאה, הלאה.
מרים בר ניר
במקום "מתאימים" ייכתב: "רלוונטיים לנכויות".
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

עכשיו רק תוספות. לא תוספות על התקנות – להוסיף הערות, בבקשה.
ניצן אלמוג
להוסיף הערות שאולי ישכנעו אותך בחשיבות שהמרכז חייב להיות חלק אינטגרלי מהמוסד. אני לא יודעת כמה אתה מכיר את המבנה הארגוני וההיררכי בתוך המוסדות להשכלה גבוהה, כשסטודנט עם מוגבלות מבקש התאמה, הרבה פעמים זה יכול להיתקל בהתנגדויות של אנשי הסגל האקדמי. רק מי מישהו מתוך המוסד, שהוא כפוף לדיקנט הסטודנטים, הוא בעל הכוח המתאים לשנות את ההחלטות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
ואיפה את רוצה למקם אותו פה בתקנות?
ניצן אלמוג
אני אומרת שמרכז התמיכה חייב להיות אינטגרלי למוסד ולא קניית שירותי של מישהו חיצוני, היות ויש עניין של כוח פוליטי בתוך המערכת - - -
היו"ר יעקב מרגי
היית בישיבה ביום חמישי?
ניצן אלמוג
בוודאי, כן.
היו"ר יעקב מרגי
היה ליקוי, משהו?
ניצן אלמוג
אבל אתה אמרת שלא השתכנעת שזה חייב להיות חלק אינטגרלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה זה לא עלה ביום חמישי?
ניצן אלמוג
זה עלה ביום חמישי.
היו"ר יעקב מרגי
לא הגענו להסכמות?
ניצן אלמוג
זה עלה ביום חמישי ודיברנו על זה.
היו"ר יעקב מרגי
ומה סוכם ביום חמישי? תודה, הבנתי את התשובה.
ניצן אלמוג
לא סוכם.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם משהו להוסיף? בבקשה.
סלי בסון
אני מהאוניברסיטה הפתוחה ומייצגת את ור"ה. אנחנו הינו ביום חמישי וגם ישבנו הרבה שעות גם עם הארגונים וגם עם הנציגים פה בשולחן. יש לנו הערות. קודם כל, אנחנו רוצים להגיד שמרכז התמיכה, כמו שרשום פה בתקנות, הוא מרכז תמיכה בראי של המבנה של הביטוח הלאומי.
באוניברסיטה הפתוחה בבן גוריון כבר יש מרכזי תמיכה שהקים הביטוח הלאומי. אלא מה? הם ממנים את מרכז התמיכה שנותן את כל השירותים האלו. כך או אחרת, תכף יהיו לנו תיקונים לעניין הניסוח של המילים.

אנחנו רוצים לדעת ולוודא מה קורה ביום שביטוח לאומי יגיד: זהו, אנחנו לא כי זה עולה הרבה כסף מרכז תמיכה. מדובר על מיליונים כדי להקים מרכז תמיכה. זה בעניין השירותים שמוציאים החוצה.
היו"ר יעקב מרגי
גיא כבר חשש לזה.
סלי בסון
עוד דבר אני אגיד: כשאתם מדברים על רכישת שירותים, תדעו שלמשל באוניברסיטה הפתוחה יש את עמותת על"ה – שירות לעיוור – אנחנו רוכשים מהם שירותים כי מרכז התמיכה שלנו, עם כל הכבוד, לא מסוגל לתת את כל ההתמקצעויות ואת תת-ההתמקצעויות.
היו"ר יעקב מרגי
אין לי ספק. תודה.
סלי בסון
רגע. עכשיו לגופו של עניין.
היו"ר יעקב מרגי
עד עכשיו לא דיברת לגופו של עניין? מאחר וחידדתם לי את הרגישויות לניסוחים של "באמצעות" ו"ייעוץ", אז נהייתי - - -
סלי בסון
לא. יש לנו התייחסות ספציפית. בסעיף 8(א)(1) כתוב: "ייעוץ, תמיכה וליווי", אנחנו מבקשים להוריד את המילה "מקצועי" ואז זה יענה גם לעניין שגיא העלה, איזה ליווי יכול להיות גם אישי, גם מקצועי? להוריד את המילה מקצועי - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולהכניס "אישי"?
סלי בסון
לא להכניס כלום.
היו"ר יעקב מרגי
למה לא?
סלי בסון
כי ליווי זה גם אישי.
היו"ר יעקב מרגי
ליווי לבד, זה מישהו שילווה אותי מהשער עד לקפיטריה. לא תימחק המילה "מקצועי". זה או מקסימום או שאנחנו מוסיפים את המילה "אישי" יחד עם המילה "מקצועי" או "אישי" בלי המילה "מקצועי". גם על זה ספק אם נוכל להתפשר.
אין ליווי סתם. אני מתקן תקנות, אני לא רוצה לחיות באוויר והסטודנטים לא צריכים לחיות באי-ודאות. אנחנו רוצים לחדד.
סלי בסון
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
סלי בסון
עוד לא סיימתי את ההערות. רשום: "וכן מתן חוות דעת לוועדה לקביעת התאמות אישיות". אני חייבת להגיד לכם שזו הערה שהעלו הארגונים ביום חמישי, ועכשיו כשהכנסתם את הניסוח הזה ש\לא היה ביום חמישי, אני גם כבר מבולבלת. מה היחס בין מרכז התמיכה לוועדת ההתאמות או רכז ההתאמות? ותדעו, כשאנחנו נמשיך לשבת על הסעיפים הבאים, אנחנו כבר לא הבנו מה היחס.
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת במילים פשוטות שיש פה כמעין כפילות.
סלי בסון
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז למה את הולכת - - -
סלי בסון
אנחנו לא יודעים, תדעו ותיקחו את זה בחשבון.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך או אייל, אתה רוצה לענות לה?
אייל לב ארי
ועדת ההתאמות היא הקובעת. החומר מובא בפניה, בין היתר, חלק - - -
היו"ר יעקב מרגי
החוות דעת.
סלי בסון
זאת אומרת, כשסטודנט בא לבקש התאמה, הוא הולך לוועדה, מחכים שמרכז התמיכה ייתן חוות דעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא חייבים. אם זה לא רלוונטי - - -
סלי בסון
לא הבנתי. אני אומרת לכם שאני לא הבנתי.
היו"ר יעקב מרגי
אם סטודנט עובר דרך מרכז תמיכה ומרכז התמיכה חושב שיש צורך בחוות דעת מקצועית כזאת או אחרת בגלל מורכבות הנושא, וזה יבוא בפני ועדת התאמות, בסך הכול זה יכול לעזור למוסד לעזור לסטודנט? רבותי, זה תחום חדש שכולנו הולכים להיכנס אליו.
סלי בסון
אז אולי נוסיף בסעיף (א) "לפי הצורך".
היו"ר יעקב מרגי
כשמדברים לעניין, בדרך כלל אנחנו נוטים לאשר.
סלי בסון
בסעיף 8(א), אם תתנו "לפי הצורך" אז אנחנו נדע שזה לפי הצורך ולא חוות דעת לכל סטודנט שמגיע.
היו"ר יעקב מרגי
סיימת?
סלי בסון
לא. רק עוד הערה לסעיף 8(2).
ענת טל
אנחנו מבקשים למחוק את סעיף 8(2). אם אני מבינה נכון את הסעיף הזה, הוא מחייב אותנו לתת שיעורים פרטיים והדרכות פרטיות לתלמידים עם מוגבלויות. אם המוסד לביטוח לאומי עושה את זה היום, ואני מבינה שהוא עושה את זה מתקציבו, זה מצוין. ברגע שזה עובר להיות חובה של האוניברסיטאות לעשות את זה, זה הרבה מאוד כסף וזה חוזר להערה הראשונה של סלי אבל זה מתחזק דווקא - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה נמצא בתוך מרכזי התמיכה, נכון?
סלי בסון
- - - אני גובה על זה כסף. אני גובה על זה היום כסף מסטודנטים. אני כרגע בררתי, היום אנחנו גובים לא שכר לימוד שלם אלא משהו סמלי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך חד-משמעית, שבי טוב על הכיסא, אני לא הולך למחוק את הסעיף הזה. הוא סעיף חשוב ומהותי בתקנות.
עדי מרלה
זה לא מה שסיכמנו גם ביום חמישי.
היו"ר יעקב מרגי
אתם לא עוזרים לי, למרות שזה תנא דמסייע את לא עוזרת לי. את מנתקת אותי מקו המחשבה וחבל. תרימי יד ותאמיני לי שאנחנו נהיה נדיבים.

אני אומר לך חד-משמעית, אני א הולך למחוק את הסעיף הזה. עם כניסת התקנות תהיה מחויבת לעשות זאת. אני לא רואה איך סטודנט נכנס, תסלחי לי, לג'ונגל הזה במובן החיובי, של קמפוס זה או אחר, בלי הליווי. ואם יש לו מגבלה מסוימת – הוא יצטרך גם את ההדרכה הפרטנית.
סלי בסון
על חשבון המוסדות?
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך משהו שאמרתי אותו בכל דיון ואמרתי אותי אותו גם בדיונים לא רק של השכלה גבוהה: למזלנו, אין לנו כל כך הרבה. אבל אם זה היה משאב רציני, האוניברסיטאות היו ממציאות את התקנות האלה. מה לעשות? סליחה, אל תאלצו אותי לומר את זה עוד פעם.
שמואל הר נוי
כדי להרגיע את הארגונים אפשר להוסיף בסעיף (ב): "באחריות המוסד לספק שירותי מרכז תמיכה והוא רשאי". אז האחריות נשארת.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שהמילה "בתחומו" מספקת את כל החששות ואת כל האיזונים.
שמואל הר נוי
הסוגיה השנייה היא שיפוי עתידי, אבל זו סוגיה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
הלאה, בבקשה.
אורית זולברג
אני מנהלת תחום השכלה במכון לקידום החירש. אנחנו מלווים סטודנטים חירשים וכבדי שמיעה זה למעלה מ-20 שנה. הטמענו את כל נושא ההנגשה במוסד לביטוח לאומי. אני רוצה לחזק את הדברים של מי שדיבר פה על התייעצות עם גוף מקצועי ואני חושבת שכדאי גם לחדד מה זה גוף מקצועי.

בדרך כלל נתפס הגוף המקצועי כרופא או כפסיכיאטר. אבל אצל אנשים, לפחות באוכלוסייה שלנו – אנשים חירשים וכבדי שמיעה – הם לא המתמחים בהשלכות הלימודיות שיש לירידה בשמיעה על הסטודנטים.

אני חושבת שזה צריך להיות בהתייעצות עם גוף שמכיר את האוכלוסייה, את ההשלכות ואת החסמים שיש לה בהשכלה גבוהה.
היו"ר יעקב מרגי
אחר כך תתייחסו גם לזה.

בבקשה, אחרון המתייחסים לפני שנשמע את המועצה.
יובל גרבר
יש כאן איזשהו פער. לכאורה ברור מהדברים בחוק, אבל אני חושב שיש פער בינו לבין מה שעשוי לקרות בשטח. זה שכל השירותים של מרכז התמיכה קורים במקום אחד, במרכז אחד, כמו שנאמר כאן. באוניברסיטה הפתוחה או באוניברסיטה העברית, לכאורה יש מרכז תמיכה, אבל יש הרבה מאוד גופים שנותנים את מרכז תמיכה. במצב כזה זה לא מרכז תמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
לא הבנתי את החשש.
יובל גרבר
החשש הוא שמרכז התמיכה יהיה מפוזר בגופים שונים כמו המצב היום. המוסדות יגידו: יש לנו מרכז תמיכה, שם מספקים שירות לעיוורים ושם מספקים שירותים לכבדי שמיעה. בעצם, ככה כבד שמיעה לא יכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
כשנשאלה השאלה, כשעלה החשש לגבי רכישת השירותים – אמרנו שנעשה בתחום המוסד, בתחומו.
רונן יצחק גיל
אני יכול להבהיר, כבודו?
היו"ר יעקב מרגי
ור"ה, שמעתם את החשש?
סלי בסון
כן. אצלנו החשש לא תקף כי יש לי גם מרכזי תמיכה מרכזיים ארציים, אז אולי נשאל את עמיתי ממוסדות אחרים. אני מהאוניברסיטה הפתוחה אז זה לא רלוונטי.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי שלא. בבקשה.
ענת טל
נכון להיום, יש לאוניברסיטה את עמותת על"ה שנותנת את השירות לכבדי ראייה ועיוורים. יש לנו מרכז לתמיכה לבריאות הנפש שניתן בו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בתוך הקמפוס?
ענת טל
בתוך הקמפוס אבל במקום אחר, בחדרים נפרדים. מרכז הלמידה לעיוור נמצא בפורום - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין.
יובל גרבר
אדוני יושב-הראש, אם השירותים יינתנו בצורה כזאת, סטודנט כבד שמיעה לא יקבל שירות ייעוץ נפשי מכיוון שהוא מוגדר ככבד שמיעה.
היו"ר יעקב מרגי
זו בעיה אחרת. החשש של המיקום לא קיים כי אם אתה מתמקד במגבלה מסוימת, הוא יקבל את זה במקום ספציפי. מי שיש לו לקויות מספר - - -
רונן יצחק גיל
אם אפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - - לא, האופטימום - - -
יובל גרבר
אם לא ניגע בסוגיה הזאת - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שזה יתקע את החוק.
יובל גרבר
- - המצב יישאר כמו שהוא כיוון שהאוניברסיטאות, ימשיכו לקנות את השירותים מעל"ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יובל, שמעתי. ניתן לנציבות להתייחס לאחר מכן.
רונן יצחק גיל
אני רוצה בנקודה הזאת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני רוצה לשמוע את הנציבות לשוויון ולאחר מכן נראה. בבקשה.
בלהה ברג
אני היועצת המשפטית של הנציבות. יש לי מספר רעיונות לפתרונות לסוגיות שעלו כאן. לגבי שאלה של איך מכינים את התכנית ומי אחראי עליה: ההצעה שלי היא שהתכנית תוכן באופן שמותאם לתלמיד בשיתוף וליווי של התלמיד במהלך לימודיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לאיזה סעיף קטן את מתייחסת?
בלהה ברג
אני מדברת על שני שלבים. אחד – נושא הכנת התכנית והכנת ההתאמות. זה חייב להיעשות בשיתוף ובליווי התלמיד. זה לא יכול להיות שהוא בא למרכז תמיכה וקובעים לו איזה התאמות הוא צריך וזהו ואין מה להגיד בעניין.
נדב שמיר
הוועדה קובעת את ההתאמות.
בלהה ברג
הוועדה יכולה להמליץ על התאמות. היא קובעת את ההתאמות, אבל התלמיד אומר: זה לא מתאים לי, מה לעשות. אנחנו צריכים לבדוק אפשרות של תכנית מותאמת לתלמיד. אם זה מוגבלות בראייה ואם זה מוגבלות בשמיעה, יכול להיות שהדברים מאוד ברורים. במוגבלות פיזית הדברים מאוד ברורים.

ישנן מוגבלויות שההתאמה צריכה להיעשות. צריך להיות הרבה יותר שיתוף והתייעצות עם האדם עצמו. לכן, חשוב שתהיה אמירה לתלמיד בקביעת התכנית שנקבעת לגביו. יש פה אינטרס - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא שלב שקיים בוועדת ההתאמות?
רונן יצחק גיל
לא בהכרח.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב ששאלתי את בלהה, נכון? אז למה אתם עוזרים לעצמכם?
בלהה ברג
בדרך כלל, אדם פונה ומבקש התאמות וקובעים לו התאמות. יש פחות התייעצות אתו והוא פחות משותף בקביעת התכנית לגביו. אני שומעת את ההערות כאן וזאת בהחלט אחת ההערות שחשבנו להוסיף שתכנית כזאת צריכה להיעשות בשיתוף התלמיד.
היו"ר יעקב מרגי
נשמע מה יש למשרד המשפטים לומר.
הדס אגמון
אני חושבת שההערה הזאת רלוונטית לנושא של ועדת ההתאמות שעוד הגענו אליה. היא בסעיפים המתקדמים יותר ואפשר יהיה להכניס את זה שם. אפשר להוסיף כאן הוראה - - -
היו"ר יעקב מרגי
השאלה שלי, בסדר העבודה, מרכז התמיכה בא אחרי ועדת ההתאמות? הוא מלווה את הסטודנט - - -
הדס אגמון
אנחנו מניחים שיכולים להיות כמה תסריטים: יכול להיות, כמו שאמרנו קודם על חוות הדעת, המוסד אמור ליידע את כל הסטודנטים לגבי הקיום של מרכז התמיכה. וסטודנט שמודע מן הסתם למוגבלות שלו, טוב יהיה מבחינתנו אם התחנה הראשונה שלו בלימודים או אפילו בשלב המועמדות שלו תהיה במרכז התמיכה שבו יושבים האנשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
שם הוא יהיה שותף?
הדס אגמון
- - - להגיד לו מה האפשרויות. שם הוא צריך להישמע. אבל ההתאמות: הארכת זמן, מקריא ועוד, אלו דברים שייקבעו בוועדת ההתאמות.
שמואל חיימוביץ'
אפילו הפנייה לוועדת ההתאמות צריכה להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מקדימים את המאוחר, כך הבנתי.
שמואל חיימוביץ'
מרכז התמיכה צריך לעזור - - -
בלהה ברג
אנחנו סבורים שמרכז התמיכה צריך ללוות את התלמיד לא רק בשלבים הראשוניים אלא בכל תקופות הלימודים.
היו"ר יעקב מרגי
בלהה, הגענו כבר להסכמות. תעברי לסעיף הבא.
בלהה ברג
בכל אופן, אני רוצה לחדד שהתפקיד של מרכז התמיכה הוא לא רק בשלב ההתחלה אלא לאורך הלימודים.
היו"ר יעקב מרגי
יש הסכמה.
בלהה ברג
לגבי המיקום: הוזכר שהוא יהיה בקמפוס. יש קמפוסים שמחולקים בין פריפריות שונות. חשוב לציין שזה יהיה בכל קמפוס. אם למשל יש אוניברסיטה שהקמפוס מחולק בין שני מקומות – חשוב לציין שזה יהיה בכל מקום. אם יש סניף ברחובות וסניף בירושלים, שזה יהיה גם בסניף ברחובות וגם בסניף בירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי. השאלה היא גבעת רם והר הצופים והדסה?
בלהה ברג
הייתי אומרת שבירושלים זה בסדר. אם זה באותה עיר זה בהחלט סביר מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
סיימת, בלהה?
בלהה ברג
לא. רצית את העמדה שלנו בעניין גוף מומחה בתחום המוגבלויות. אני חושבת שחשוב לציין שמרכז תמיכה כזה לא בהכרח יהיה לו את המידע אז הייתי מוסיפה שבמידת הצורך יתייעץ עם מומחים בתחום המוגבלות הספציפית.
היו"ר יעקב מרגי
כשאנחנו אומרים בסעיף 8(א): "באמצעות אנשים בעלי ידע וניסיון", מה זה אומר?
בלהה ברג
יש מרכז תמיכה. אני חושבת על הקיים.
היו"ר יעקב מרגי
האם הניסוח הזה לא מכיל את מה שאת אומרת?
בלהה ברג
מאחר שבמרכז תמיכה יש הרבה פעמים בעלי מקצוע ספציפיים שמומחים למוגבלויות ספציפיות, ניתנו לזה כאן דוגמאות, מאוד יכול להיות שלא כל המומחים נמצאים במרכז התמיכה - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה את רוצה להוסיף את הנוסח שלך?
בלהה ברג
במקום שכתוב: "מרכז תמיכה הוא הגורם המתמחה במתן סיוע לתלמיד ולמוסד באמצעות אנשים בעלי ידע וניסיון מתאימים" הייתי מוסיפה: "ובמידת הצורך, בהתייעצות עם גופים מומחים במוגבלות הספציפית".
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
רונן יצחק גיל
אפשר לשאול שאלה, כבוד היושב-ראש?
היו"ר יעקב מרגי
לא. כי יש כאלה שמרימים הרבה פעמים כבר את היד.

בבקשה, סתיו.
סתיו טובה ניסר
מרכז תמיכה הוא לא אי. אני מתכוונת לומר שמרכז תמיכה צריך להיות מאוד ברור למי הוא ברור למי הוא כפוף. כרגע נראה שכל אחד מהגופים האלה במוסדות להשכלה גבוהה הוא אי. כלומר, מה שקורה באי, קורה באי ונשאר באי. זה לא צריך להיות ככה.

אני לא אומרת שלא צריך לעשות איגוד ושיתוף פעולה בין גופים מומחים. אני אומרת שצריך ליצור את הקשר ביניהם. אני אומרת שצריך להקפיד על זה שהיה קשר ביניהם, גם בשביל התחום הרגשי. כי למה שאני, בתור סטודנטית עיוורת ונכון לרגע ראשת תא סטודנטים עם מוגבלויות, לא אצור קשר עם סטודנטים עם מגבלות אחרות בשביל לעשות איזה תיאום ציפיות לגבי צרכים, בשביל לגבש אסטרטגיות, לקבל כלים? אני חושבת שזה חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
איפה זה מפריע לך? לא הבנתי.
סתיו טובה ניסר
זה לא מופיע בתקנה כרגע.
היו"ר יעקב מרגי
אולי לא ניסחת את זה כמו שצריך או שאני לא הבנתי אותך: כרגע התקנה לא מגבילה את מה שביקשת לעשות.
סתיו טובה ניסר
אני יודעת, בגלל זה הוספתי את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אם היא לא מגבילה – למה צריך להוסיף את זה? תעשו זאת, אדרבה. כל יוזמה היא ברוכה, השאלה היא אם התקנה מגבילה אותך או לא.
רונן יצחק גיל
האוניברסיטה לא תעשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
האוניברסיטה מחויבת, להערת ביניים שנזרקה לחלל, היא מחויבת לתקנות. אם התקנות לא מגבילות אותך – תעשי.
אפרת צנגן
אני גם סטודנטית בעברית. אני יחד עם סתיו בתא סטודנטים עם מוגבלות ובקליניקה בפקולטה למשפטים. הנקודה היא על העניין הזה של הפיקוח. פחות דובר פה על כל העניין של המימון של המוסד לביטוח לאומי למרכזי תמיכה כשמה שבאמת חשוב – סתיו, תקני אותי אם אני טועה, ומה שסתיו מתכוונת להגיד זה שצריך להיות גם קשר בין מרכזי התמיכה השונים בגלל העניין הזה של החשיבות של היכרות של סטודנטים עם מוגבלות ובגלל זה עלתה פה כמה פעמים הנקודה של הקרבה של מרכזי תמיכה זה לזה ככל האפשר.
גם העניין של הפיקוח של האוניברסיטה, הקשר בין האוניברסיטה ויחידת הנגישות או דיקנט הסטודנטים, על מרכזי התמיכה כי סטודנטים צריכים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אנסה לענות לך. בפרקטיקה של החיים, כשאני נתקל במשהו חדש לי, אני בודק מי עשה את זה. אני לא מאמין שלא תהיה היוועצות הדדית בין האוניברסיטאות או הפרייה הדדית או בין מרכזי תמיכה שונים.

יש מניעה שמרכזי תמיכה ייוועצו זה עם זה? ילמדו מהניסיון של האחר? לא. לכן אני לא מבין. לגבי פיקוח, כל חוק, אם אין עליו פיקוח - - - יש את הנציבות, יש לה סמכויות. כרגע, אנחנו ממוקדים בסעיף 8 שכותרתו: מרכזי תמיכה.

אם ניקח את סעיף 8 ונעשה אותו מהות הכול, אז זה לא נכון. אנחנו עושים עוול לדיון כי החוק הוא מכלול אחד שלם שיש בו התייחסויות גם לזה. מנדט החוק מקנה סמכויות פיקוח ואפילו סנקציה. אז למה אני צריך היום - - -
אפרת צנגן
לא מדובר על סנקציה, לא מדובר גם עם על הנציבות, מדובר על הקשר בין האוניברסיטה לבין סטודנטים. האוניברסיטה ככתובת אחרי מרכז התמיכה, אם מרכז התמיכה לא פועל כמו שצריך או לא כמו שסטודנט צריך שיפעל, שתהיה את הכתובת הבאה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם סטודנט מן השורה חושב שהוא לא מקבל את המגיע לו מהמוסד, מה הוא עושה? עזבי מוגבלות כרגע, מה הוא עושה?
אפרת צנגן
לא קיים היום מנגנון שבו סטודנט עם מוגבלות מרגיש - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא מוגבלות. סטודנט שנרשם ללימודים, אושר לו הכול ונכנס – הוא חושב שהאוניברסיטה לא מספקת לו את האמצעים או את הכלים הנדרשים לפי מה שהוא היה צריך? ברגע שהתקנות מאושרות, זו דרישה לגיטימית ככל הדרישות האחרות.
סתיו טובה ניסר
אדוני, זה קצת שונה כי סטודנט ללא מוגבלות יכול לקום וללכת, לתפוס רגליים וללכת אבל סטודנט עם מוגבלות קצת יותר מוגבל לאיזה מקום הוא ילך.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא יקום וילך. את יודעת למה? כי אנחנו מחנכים את האזרח במדינת ישראל עמוד על זכויותיו. ראית במצגת הטמעה? זה דבר שהולך להיכנס חזק, להטמיע זאת בחברה: דע את זכויותיך, עמוד על זכויותיך. זה דבר שאנחנו רוצים לחנך לו את החברה בישראל. לכן, אם נחשוש ונחשוש, לא נעשה כלום. תודה.

ארגון בקול, בבקשה. בזה אנחנו מסיימים.
אבי בלאו
רציתי להעיר בקשר לסמכויות של אותו מרכז. קורה לפעמים שמרצים או חברי סגל לא משתפים פעולה עם הצורך בהנגשה ויש צורך באיזושהי צורה להכניס אותם לזה, אולי אפילו לכפות עליהם את זה – אני לא יודע איך להתנסח בבהירות – אבל אני לא רואה בסעיפים האלה את המקום שבו אותו מרכז יכול להביא את אותו חבר סגל או מרצה לשתף פעולה עם הנגישות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני אספר לך. סעיף קטן (4) לא מספק אותך? אבל לפני כן, אני אספר לך על מכתב שקיבלתי בשבוע שעבר מאזרח עם מוגבלות שהגיע לחוף ים באשדוד. הוא ראה שהחוף הזה באשדוד מונגש עם שבילים עד לים וגם היה ליווי מטעם העירייה של אדם מיוחד לאנשים עם מוגבלות.

הוא כותב לי בסוף המכתב שהוא הגיע למסקנה שהנגשה זה לא רק בטונים ורמפות ולא רק מכשירי עזר אלא את ההנגשה עושים בני אדם. כשאני אומר בני אדם – עם כל הדגש, שים אותם בכל האותיות שאתה רוצה.
אנחנו כאן בשביל זה. תבין טוב, לא תהיה ברירה לאוניברסיטאות ולמוסדות ההשכלה הגבוהה לקיים. לא תהיה להם פריווילגיה אחרת כשהאינטרס שלהם יהיה לעשות את זה בצורה הכי טובה שתהיה. אני אומר לך, אנחנו לא מסיימים את העבודה בתיקון התקנות. הוועדה הזו תתקיים בכנסת הזו, בכנסת הבאה, בכל הכנסות. לא הולכים לבטל אותה.

לכן אני אומר לך שהוועדה הזו היא אגרסיבית כשהיא רוצה להיות אגרסיבית. אנחנו עושים דבר חדש, דבר טוב. מה לכתוב?
אבי בלאו
אני יודע מהשטח שיש מרצים באוניברסיטה שמסרבים לשים עליהם את המיקרופון שמאפשר לכבדי שמיעה לקלוט את מה שהם אומרים. המכשור הזה נקרא FM. הם מסרבים.
היו"ר יעקב מרגי
יש אגודות סטודנטים, נכון? יש תא סטודנטים עם מוגבלויות – אל תזלזלו בכוח שלכם, אני אומר להם. כשיש סטודנט כזה, ראינו אוניברסיטאות מושבתות או נסערות, שסטודנטים מרימים על אמירה של מרצה. כל שכן כשמדובר בזכות בסיסית כזו.

לכן, כשתהיה הטמעה, אתה לא תוכל לשים ממונה או אחראי יתחיל לעשות הטמעה של זה ולא נגמור עם זה. כמה שאני רוצה לדחוף את הנושא, לפעמים הצדקנות הזו רק מסייעת בידי אלה שלא רוצים למהר.
אבי בלאו
לא כדאי לתת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא חושב. אני חושב שסעיף (4) נותן מענה.
אבי בלאו
רציתי לוודא שהסטודנט שצריך את שירותי המרכז, לא יצטרך לשלם ושנית לא יצטרך להציג תעודה שמעידה על המוגבלות שלו.
היו"ר יעקב מרגי
אתה נכנס עכשיו לדיון אחר. אני לא נכנס לזה. רבותי, מי שלא מלווה את הסוגיה הזו מתחילתה עד סופה – אני לא אתחיל לפתוח דיונים חדשים. נקודה. יובל, הערה אחרונה וניגש להקראה ולהצבעה.
יובל גרבר
התחלנו כאן לדבר על פטור לקמפוסים מסוימים כמו לקמפוסים מסוימים בירושלים. לא צריך לתת את כל השירותים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא נותן שום פטור. לא אמרנו פטור.
יובל גרבר
חלק מהשירותים, אם הם לא יהיו קיימים בקמפוסים, פשוט אי אפשר יהיה ללמוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
יובל, בתקנה הסכמנו והתאמנו בתחום המוסד.
אפרת צנגן
אבל אם המוסד מפוזר, זאת השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
אם הוא מפוזר ברמות כאלה שאם יש לו שלוחה קטנה במכון הביולוגי שנמצא איפה שלא היה, אני לא אכריח אותו להקים שם מרכז תמיכה. אבל אם הקמפוס רבתי, ליבת הקמפוס – אנחנו מדברים על ליבת הקמפוס.
אייל לב ארי
לתשומת לבה של הוועדה שעמדת הנציבות כפי שהיא הוצגה לפני מספר דקות היא שאם המרכזים יהיו מפוזרים במספר קמפוסים באותה עיר, זה סביר. אבל מבחינת שלוחות שנמצאות בערים אחרות – אז באותה שלוחה בעיר אחרת של אותו מוסד יצטרך להיות מרכז תמיכה.
סלי בסון
- - - 50 מרכזי לימוד חברים. 50 מרכזי לימוד. תהיו קצת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לגבי האוניברסיטה הפתוחה, זה חוזר על עצמו כמעט בכל סעיף, יש ועדת חריגים. שמואל, אתה תתייחס לזה?
סלי בסון
לא. אין ועדת חריגים. יש לי 50 מרכזי לימוד - - -
בלהה ברג
יש לך 50 מרכזי לימוד או 50 קמפוסים?
היו"ר יעקב מרגי
אין לה קמפוסים.
סלי בסון
50 מרכזי לימוד.
שמואל חיימוביץ'
יש לכם שני קמפוסים.
סלי בסון
אבל יש 50 מרכזי לימוד. כשאתם מדברים על קמפוס, אצלי במרכז לימוד באילת ובבאר שבע ובתל אביב ובכפר הירוק ובמג'דל שמס - - -
היו"ר יעקב מרגי
תעצרי. אין לי זמן לקרוא את כל הרשימה.
בלהה ברג
כמה תלמידים לומדים בכל אחד מהם?
סלי בסון
אני לא יודעת כרגע, אבל יש מאות. בחלקם גם אלפים. אני כרגע מתייחסת למוסד רגיל, חוץ מבסעיף המדשאות ששיניתם למרכז לימוד בסעיף (ד), כל היתר מוסד זה הכול. אני מוסד. לכל מרכזי הלימוד שלי אנחנו מתייחסים כאל מוסד. הכול היה בסדר עד שעכשיו באת עם זה. יש לנו מרכז תמיכה, אגב. יש לנו מרכז תמיכה אזורי אבל אין לי מרכז תמיכה בכל מרכז לימוד. זה לא סביר.
בלהה ברג
מה זה אזורי? כמה קילומטרים - - -
סלי בסון
בבאר שבע, בצפון אחד, במרכז אחד, ברעננה הראשי ובירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
אז יש לך את המרכזיים.
סלי בסון
אבל לא בכל מרכזי הלימוד.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא התייחסנו למרכז לימוד.
סלי בסון
לא משנה. כשאתם אומרים מוסד – אם לא תחריגו את מוסד כמרכז לימוד אז חל עלי הכול. אני חושבת, חברים, השטח עובד, אי אפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב. תעצרי פה. משימה לדיון הבא: תנסו למצוא התאמה לגבי האוניברסיטה הפתוחה. תודה רבה.

התייחסות אחרונה, בבקשה.
אורלי בוני
אני ממשרד הבריאות. אני רוצה להגיד שחייב להיות איזהו קשר בין כל מרכזי התמיכה. מרבית הסטודנטים הם בעלי לקות מורכבת, יותר מלקות אחת., אנחנו יודעים את זה. לפחות שיהיה איזשהו גוף מקשר.

יש גם רכז נגישות, חייב להיות גם רכז נגישות בכל מקום שיש בו מעל 25 עובדים. לדעתי, רכז הנגישות יכול לרכז את העבודה של מרכזי התמיכה. הוא יכול להיות הכתובת שפונים אליה ואומרים: אני צריך.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת, נציג בקול? שמעת את התשובה שלה?
אורלי בוני
- - - אני חושבת שגם ההתפצלות – במקרה אני מכירה את האוניברסיטה העברית – למוגבלים בראייה, מוגבלים נפשית ועוד, חייב להיות איזשהו גוף שיהיה נציג של כל מרכז שישבו יחד. יש הרבה אנשים שיש להם מוגבלות - - -
היו"ר יעקב מרגי
השאלה היא אם אני צריך להקים את הגוף הזה בתקנות?
אורלי בוני
אני לא יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
המוסד לביטוח לאומי? תודה, תודה. חבל שישבת בשקט, ראשית, ענית לחשש של ארגון בקול ושנית, נתת למוסד לביטוח לאומי הצעת ייעול טובה. אם יש לכם מנגנון של פרסי הצעות ייעול – תכניסו את זה.

אייל, הקראה.
אייל לב ארי
אקריא לפחות את העקרונות שעלו או את ההערות שעלו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע ישר הקראת הסעיפים. אני לא רוצה לפתוח דיון מחדש.
אייל לב ארי
אני רק מציג בפני הוועדה את הנקודות שעלו ושהוועדה תכריע מה מבחינתה נכנס לנוסח, ככל שהיא לא קבעה פוזיטיבית במהלך הדיון על תקנה 8.
בנושא סעיף 8(א): "מרכז תמיכה הוא גורם המתמחה במתן סיוע לתלמיד ולמוסד באמצעות אנשים בעלי ידע וניסיון מתאימים, ובמידת הצורך, תוך התייעצות עם אנשים עם מומחיות ספציפית למוגבלותו של התלמיד ותוך שמיעת התלמיד". זה לגבי הרישה של תקנה 8(א). "וישמש אמצעי לקיום או למיצוי חובות המוטלות על מוסד לפי פרק ג' ו-ד'.". לטעמי אפשר לחיות גם עם המילה "לקיום", אבל הוועדה תחליט.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני מבקש מהמשפטנים שיחליטו.
אייל לב ארי
לטעמי, די במילה "לקיום".
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו ניגשים להקראה.
אייל לב ארי
זה מה שהקראתי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע שתקריא את התיקונים סעיף-סעיף.
אייל לב ארי
"8.
(א)
מרכז תמיכה הוא גורם המתמחה במתן סיוע לתלמיד ולמוסד באמצעות אנשים בעלי ידע וניסיון מתאימים, ובמידת הצורך, תוך התייעצות באנשים עם מומחיות ספציפית למוגבלותו של התלמיד ותוך שמיעת התלמיד וישמש אמצעי לקיום החובות המוטלות על מוסד לפי פרק ג' ו-ד', ולרבות באמצעות הפעולות הבאות לפי הצורך:

(1)
ייעוץ תמיכה וליווי."

האם אנחנו מוסיפים את המילה אישי מקצועי או מורידים בעצם את המילה מקצועי ואז זה יהיה מספיק רחב לומר: "ייעוץ תמיכה וליווי לתלמיד בקשר ללימודיו במוסד". זה לכפי שהוועדה תחליט כעת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מציע בלי אישי ובלי מקצועי? למה, מה זה נותן?
אייל לב ארי
הוא מספיק רחב כדי לכלול את מה שנאמר כאן. זאת אומרת, שהוא צריך לבוא ולתת את המכלול לתלמיד, גם את האישי וגם את המקצועי.
בלהה ברג
אנחנו מעדיפים שזה יהיה אישי ומקצועי.
היו"ר יעקב מרגי
לא להשאיר את זה עלום?
בלהה ברג
לא להשאיר את זה עלום.
אייל לב ארי
בכל מקרה, הרי הליווי הוא בקשר ללימודים, בקשר לשירות של ההשכלה העל-תיכונית.
בלהה ברג
זה יותר מדי כללי. אם אנחנו לא מכניסים את המילים אישי ומקוצי זה יותר מדי כללי.
היו"ר יעקב מרגי
אני גם חושב. אישי ומקצועי, הוכרע. הלאה. התייעצתי עם חברי הכנסת הנוכחים כאן.
אייל לב ארי
וכן תכנית עבודה כוללת לכל תלמיד וביצועה זה נושא שעלה כאן. השאלה אם לאור הייעוץ, תמיכה וליווי אישי ומקצועי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא צריך להכניס. זו כפילות.
אייל לב ארי
בסדר, זה ירד.

"וכן מתן חוות דעת לוועדה לקביעת התאמות אישיות בדבר ההתאמות הנדרשות לפי הצורך;".
היו"ר יעקב מרגי
בסעיף קטן (2) יש שינוי?
אייל לב ארי
אין שינוי.
"(2)
הדרכה וסיוע פרטני או קבוצתי, לפי הצורך, להקניה ושיפור הרגלי למידה ואסטרטגיות
למידה;". בסעיף קטן (3) אין שינוי, בסעיף קטן (4) אין שינוי, ב-(5) אין שינוי. סעיף קטן(ב), נושא
המקום שבו יינתנו שירותי מרכז התמיכה: "מוסד יספק בתחומו שירותי מרכז תמיכה והוא רשאי
לספקם גם באמצעות רכישת השירותים המפורטים בתקנת משנה (א).".

הנושא שנשאר פתוח הוא ההתייחסות כאן, לאור העמדה של הנציבות וההערה של האוניברסיטה הפתוחה, כיצד אנחנו מפרשים בין מרכז לימוד לבין מוסד אחד.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא מכניס פה את המילה "בתחומו"?
אייל לב ארי
המושג "בתחומו" צריך לבוא בהתייחסות למקרה של פיזור מרכזי לימוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין לזה מענה במקום אחר?
אייל לב ארי
זה נושא שצריך לחזר, אם כך, לוועדה. הנושא של ריבוי מרכזי לימוד.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נצביע על סעיף 8 עם המילה "בתחומו" ובמידה ותגיעו לנוסח מספק לגבי האוניברסיטה הפתוחה – שמעתי את "האם לא", את יודעת, מקושיה לא מתים. ככה למדנו בגמרא. יש קושיות, לפעמים יש קושיות – אבל נשתדל להגיע. יש רצון להגיע. לא תכננתי להשקיע שעה וחצי בסעיף 8, מזה תראי כמה רצון יש.

אנחנו מביאים את סעיף 8 כפי שהוקרא להצבעה והוא מוצבע על ידי, כמובן.

הצבעה

בעד סעיף 8 – פה אחד
סעיף 8 עם התיקונים שהוקראו, נתקבל.
היו"ר יעקב מרגי
פה אחד. תרתי משמע. עברנו את סעיף 8.

הלאה, אייל, למשימה הבאה.
אייל לב ארי
אנחנו עוברים לפרק ג' – נגישות השירות.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם, בפרקטיקה שלי בדיונים, מי שרוצה לשמוע, זה לא תלוי בהגבהת הקול של המדבר - - -
יערה קלמנוביץ'
אפשר לשאול שאלה אחרונה?
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אני מדבר. חינכו אותי לא להתפרץ, למרות שאני חבר כנסת, כי זה לא יפה וזה גם מפריע.

אני אומר לכם מניסיון, אם הוא ינמיך את הקול שלו עוד יותר ואתם תתאמצו לשתוק ולשמוע, עוד תשמעו יותר טוב. תשאלו מומחים בנושא, הם יגידו לכם שאני צודק.

בבקשה, אייל.
אייל לב ארי
"תחולת תקנות נגישות השירות
11.
על מוסד יחולו הוראות תקנות נגישות השירות בשינויים המחויבים לפי העניין ובכפוף להוראות אלה:

(1)
שילוט חדרי ההוראה יעמוד בהוראות ת"י 1918 חלק 4 לעניין ניגוד חזותי ומישושי בשילוט;".
עדי מרלה
סליחה, יש לי הערה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא עוד לא סיים להקריא.
עדי מרלה
לסעיף הזה, סעיף (1).
היו"ר יעקב מרגי
אבל היית פה בתחילת הדיון. אמרנו שאנחנו נקריא ואם יש הערות, תרשמו לכם.
אייל לב ארי
"(2)
התקיים הפטור האמור בתקנה 25(ג) במכונת צילום, יעמיד המוסד אדם שיסייע לאדם עם מוגבלות בהפעלת מכונת הצילום;".
יש כאן מספר עניינים לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו, מי שאתנו ידבר. מי שלא אתנו לא חייב לדבר. מי שאתנו ועדיין, למרות השעה וכובד הנושא, ויש הערות על מה שהוקרא, בבקשה.
עדי מרלה
אני מעמותת נגישות ישראל. לעניין תקנה 11(1), חשוב לציין כאן את כל הנושא הטכנולוגי. בגלל שאנחנו מתקדמים לעניין טכנולוגי ויש גם כל מיני עזרים ואמצעים טכנולוגיים שלא מחייבים ניגוד חזותי או מישושי, כדאי גם לציין את זה. אז לרשום או קובץ קולי או טכנולוגי אחר.
סלי בסון
זה מקובל עלינו.
עדי מרלה
לתת ביטוי לפן הטכנולוגי כי אנחנו מתקדמים קדימה ואנחנו לא רוצים להיתקע מאחור בתקנות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא רוצה להגביל את זה רק לחזותי?
עדי מרלה
בדיוק. שזה יהיה גם קובץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. על מה שיש הסכמה לא רבים.
יערה קלמנוביץ'
עלתה פה השאלה מי ימנה את מרכז התמיכה. מי בדיוק ממנה. אנחנו יודעים שאלו אנשי מקצוע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני עכשיו בפרק ג'.
יערה קלמנוביץ'
אני יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אני לא פותח.
ראובן בראון
אני מהמרכז לעיוור. הסעיף הראשון הזה בא לתקן מגבלה שישנה בתקנות נגישות השירות, בתקנה 16(א)(5)(א), שאומרת ששילוט מישושי או ספרור מישושי של כיתות או פתחים יהיה רק כאשר ישנם יותר מחמישה בקומה. התיקון הזה בא להגיד שאמורים להיות ספרורים מישושיים, ניתנים למישוש, בכל הפתחים.

לכן, מה שכתוב פה לא בדיוק מתאים. קודם כל, הוא מתייחס רק לכיתות או למקומות הוראה. אני חושב שגם חדרי מרצים, כאשר מישהו בא לחפש את המרצה שלו, מן הראוי שהוא ידע למצוא את הכיתה.

לכן הייתי כותב את המשפט הקטן הזה בצורה אחרת, בסגנון הבא: למרות הכתוב בתקנה 16(א)(5)(א) לתקנות נגישות השירות, לא תהיה מגבלה של מספר הפתחים.
היו"ר יעקב מרגי
לא מבין.
אייל לב ארי
האמור בתקנה 16(א)(5)(א) לא יחול פה.
היו"ר יעקב מרגי
המגבלה לא תחול?
אייל לב ארי
בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו צריכים לשאול את הכלה מה היא אומרת. בבקשה, אגף שמאל.
עודד צימנד
אני מהלשכה המשפטית בבן גוריון, ור"ה. כמובן שיש קושי להרחיב כאן ולעשות פה מקצי שיפורים למה שלא נעשה בתקנות הכלליות. יחד עם זה, ברור לנו לגמרי שצריך להנגיש ואדם צריך להיות מסוגל להגיע ליעדו עם הסיוע שדרוש, וגם ההערה כאן לגבי האמצעים הטכנולוגיים היא בסדר גמור ומתיישבת עם הקו הזה.
אנחנו מציעים בנקודה הזאת זה שילוט לאיתור או זיהוי חדרי ההוראה. זה הולך עם הקו הכללי שלנו שאמר כל הזמן: בואו נראה את האדם ולא את החדרים. לא נספור חדרים אלא נספור את הצרכים של האנשים ולכן שילוט לאיתור וזיהוי ונמשיך משם את התקנה ומה שהיא אומרת.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחס למה שאמר מר בראון ראובן.
עודד צימנד
לדעתי, האיתור וזיהוי צריך להגיע אל חדרי ההוראה. מה שקשור - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק לחדרי ההוראה?
עודד צימנד
חדרי ההוראה.
ישראל אבן זהב
למה? גם למנהלה צריך להגיע לפעמים, לא?
היו"ר יעקב מרגי
ואם הוא רוצה להגיע לספריה, למנהלה?
עודד צימנד
מה הציפיה? שלכל חדר מכול סוג - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מבין שזה יחייב אותו להתאים את השילוט בקמפוס עכשיו. אני גם רוצה - - -
קריאה
שירותים זה דבר אלמנטרי.
עודד צימנד
ראובן, אם תהיה הכוונה קולית זה יסייע? אני מבין שיש מערכת טכנולוגית שמספקת - - -
ראובן בראון
זה יעלה פי כמה - - -
בלהה ברג
חירשים לא צריכים שילוט מישושי. חירשים רואים.
היו"ר יעקב מרגי
החירש קורא.
עודד צימנד
אני מבין שהקושי הוא לעיוור בנקודה הזאת.
שמואל חיימוביץ'
הנגשה קולית היא חלופה לניגוד מישושי וניגוד חזותי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שמישושי יעלה לכם יותר זול מטכנולוגיות קוליות.
סלי בסון
מישושי לא. האמצעי הטכנולוגי הוא הפתרון הגנרי הכללי הנראה לי - - -
שמואל חיימוביץ'
ואז השילוט הקולי יהיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נחיל את זה על הכול, לא רק על חדרי הוראה.
סלי בסון
תדעו שלפי הסקרים שעשינו, אחד הסעיפים בהנגשת השירות, השילוט הוא הסעיף הכי יקר שיש. הכי יקר.
שמואל חיימוביץ'
מדובר רק על מספר החדר.
סלי בסון
זה כל חדר, זה מנהלה, יש חדרים פה ושם – באמת הכי יקר.
היו"ר יעקב מרגי
אל תגזימו.
עודד צימנד
נדמה לי שבכל מקום שניתן שירות לסטודנט. אנחנו לא נסיים עם זה.
היו"ר יעקב מרגי
הנציבות, אני חושב שזה מאזן.
בלהה ברג
אתה מדבר על השילוט?
היו"ר יעקב מרגי
על השילוט.
בלהה ברג
מבחינתנו החלופה הטכנולוגית היא בסדר גמור.
סלי בסון
- - - לאן היא מפנה. כרגע זה מנוסח "חדרי הוראה".
היו"ר יעקב מרגי
כרגע הם מחויבים לפי הניסוח רק בחדרי הוראה.
בלהה ברג
למעשה, כל מקום שהשירות ניתן זה כולל הכול.
סלי בסון
לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
בלהה ברג
מה יכול להיות לא?
סלי בסון
מדור שכר לא, למשל. הרבה חדרים, מחסנים, מחסן לוגיסטיקה - - -
רונן יצחק גיל
לעובדים הם לא צריכים להיות נגישים?
בלהה ברג
אני חייבת להגיד לכם שהתקנות האלה מראש לא מחייבות אתכם אם יש מקומות שהם רק לעובדים שלכם והם לא מיועדים לסטודנטים – התקנות האלה בכל מקרה לא חלות על המקומות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
בלהה ברג
התקנות חלות רק על מקומות שהם פתוחים לציבור, משמשים את הציבור ושנותנים שירות לציבור.
היו"ר יעקב מרגי
אז אנחנו נצטרך להתאים את הניסוח כי הניסוח מצמצם. הניסוח כרגע מצמצם לחדרי הוראה. אם התקנות לא מחייבות אותם למקומות – צריך לתקן את הנוסח או לבטל את חדרי ההוראה ולכתוב שבכל מקום שהשירות ניתן.
בלהה ברג
אנחנו בדילמה לגבי הדרישה של שילוט מישושי כי אנחנו חושבים שלא בכל מקום עושים שימוש ואפשר לעשות שימוש בשילוט מישושי. בחללים מאוד גדולים שאדם צריך לחצות את החלל הגדול ובסופו יש איזשהו מקום של שילוט מישושי – שום סטודנט עיוור לא יעשה בזה שימוש.

אנחנו לא רוצים שיהיה מצב של דרישת יתר. לכן, אם הפתרון הוא פתרון טכנולוגי, אז ראוי שהוא יגיע לכל מקום שבו אפשר לעשות שימוש והוא גם ריאלי. לעומת שילוט מישושי שהוא מיותר לעשות אותו בכל חדר וחדר.
היו"ר יעקב מרגי
אם יש הסכמה, למה צריך ללכת הלאה? אנחנו הגענו להסכמה. הניסוח יהיה בהתאם, נוריד את המילים "חדרי הוראה" ונוסיף "באמצעים טכנולוגיים בכל מקום שהשירות ניתן".
אייל לב ארי
נעשה חלופה: או חזותי מישושי או שלט קולי, אלקטרוני - - -
בלהה ברג
אבל אם זה חזותי מישושי, אני הייתי מסתפקת בחדרי ההוראה כי בחללים הגדולים אין ערך לשילוט מישושי.
ישראל אבן זהב
למה, בספרייה את לא צריכה?
היו"ר יעקב מרגי
טוב, מי שיצר את הבעיה רוצה להרגיע. בואו נשמע.
ראובן בראון
קודם כל, ממילא התקנות מחייבות שרק כאשר ישנם מעל 5 חדרים בקומה, חייב להיות שילוט. כלומר, כל הדיון פה מיותר. אני מדבר רק על המקומות המוזרים, הקטנים, שיש שם פחות מ-5 חדרים. דבר נוסף, אני מזכיר לכם את תקנות נגישות השירות, שם כתוב שהספרור המישושי צריך להיות רק בחדרים שנהוג בהם ספרור.

אני לא חושב שאולמות להרצאות יש להם גם ספרור. כך שאם אין ספרור – לא צריך שהוא יהיה מישושי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שאי אפשר לרדת לרזולוציות כאלה. אני חושב שהניסוח "כל מקום שבו השירות ניתן" מספק בכול ואמצעים טכנולוגיים אנחנו לא נוותר עליהם כי ראיתי שכולם מרוצים מזה. אתה מקריא את התיקון ונתקדם.
עודד צימנד
הקראת כבר את סעיף 2?
היו"ר יעקב מרגי
כן, אלא אם יש הערה.
עודד צימנד
במבוא של סעיף 11 ביקשנו שייכתב "ובלבד שלא תפגע מהות השירות". הייתה נכונות לשמוע, להכניס את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תעצור פה. אתה משפטן, נכון? זו המומחיות שלכם – לסבך עניינים. תסביר לי מה זה "מהות השירות"? למה אתה מתכוון, ממה אתה חושש? אבל אני מבקש: ללא פילוסופיות. תן לי דוגמה ממשית.
סלי בסון
אני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
תני לו, סליחה.
סלי בסון
אנחנו חברים.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא פייר. תני לו.
סלי בסון
אני עורכת דין, אני אסנגר עליו.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שאם זה הייתי אני, הייתי נפגע במקומו. אז תני לו בבקשה.
עודד צימנד
זה בוער בעצמותיה. בבקשה.
סלי בסון
פשוט היה לנו דיון על זה ביום חמישי והסברתי את זה, אני אחזור על דברים שאמרתי. תקנות השירות הותקנו בלי מל"ג וור"ה. הם לא הותקנו באספקלריה של המוסדות להשכלה גבוהה.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי לי, גברתי, אני עייף מלשמוע מבוא והקדמות. תני לי דוגמה לפגיעה במהות השירות.
סלי בסון
כשהם עשו שם סעיף בפרק הדרכה, סעיף 69, ובסעיף כרגע רשום שהוא לא חל על מוסדות להשכלה גבוהה, רשום שמתאימים את הבחינות. אנחנו חוששים שהתאמת בחינות, כל עוד זה כתוב כך, אנחנו נהיה מחויבים לרמה אקדמית.
היו"ר יעקב מרגי
מהי ההתאמה? אל תדברי סתם, דברי ממוקד. מה החשש שלך? מה יתאימו?
סלי בסון
יבקש: תעשו לי בחינה חדשה, תעשו לי בחינה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, סליחה. אף אחד לא יבקש מהמוסד להתאים את הבחינה לרמת הידע. לרמת המגבלה תתאימי את המבחן.
סלי בסון
לא, לא. כרגע, בנוסח של תקנות השירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה? הנה משפטנים, תפני את תשומת לבם.
סלי בסון
בסדר. מיד אנחנו נראה. בקיצור, אנחנו חוששים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין מיד, אין לנו זמן. השעון ממשיך.
עודד צימנד
ביום חמישי היה דיון סוער סביב הדבר הזה. יש הבדלי גישות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני הפקתי לקח. בפעם הבאה, בדיונים המקדימים, אני בא. לא תרמתם כלום, כיליתם את זמנם ובזבזנו עוד שעתיים על המוסכם. על המוסכם לכאורה, בזבזנו שעתיים.
עודד צימנד
אנחנו מקבלים את ההערות האלה באהבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
באהבה – אז קדימה.
עודד צימנד
- - - אני חושב שלא אנחנו צריכים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ור"ה, בן גוריון – אל תגן על יום חמישי, תגן עכשיו על האוניברסיטאות.
עודד צימנד
אנחנו קולטים פה בשורה, בשש וחצי מילים - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה המהות?
עודד צימנד
שנייה אחת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. אני מנווט, אני קובע את הדיון. תסבירו לי איפה הפגיעה במהות.
סלי בסון
הנה, אני מקריאה סעיף 69(ג): בבחינות או במטלות שמשתתפים בהדרכה או בהכשרה נדרשים לעמוד בהן או בבחינות המוצעות לציבור כאמור ברישה של תקנת משנה (ב), יאפשר החייב בביצוע התאמות נגישות לבקשת אדם עם מוגבלות לבצע מטלה או לגשת לבחינה בסיוע אמצעי עזר או שירותי עזר.
וכמו שאמרת, אמצעי עזר או באמצעות התאמות נגישות סבירות אחרות לרבות התאמות הנהלים, הנוהגים – בזה אין בעיה – או הליך הבחינה, בזה יש לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
למה את מדלגת על הכתוב: "ובכפוף להוראות תקנה 71"?
סלי בסון
עוד לא הקראתי את זה.
היו"ר יעקב מרגי
ראיתי שלקחת אוויר. עצרת.
סלי בסון
עצרתי בהליכי בחינה. לא דילגתי.
היו"ר יעקב מרגי
מה אומרת תקנה 71?
סלי בסון
תקנה 71 מתחילה לדבר על החלטות על אמצעי עזר שיסופקו לאדם.
היו"ר יעקב מרגי
אמצעי עזר – ריבונו של עולם, על מה אנחנו מדברים?
סלי בסון
אבל אני אגיד לכם את האמת, חבר הכנסת, כבודו, אני מסבירה לכם: אנחנו הולכים לאמץ את כל החבילה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לבי, לבי יוצא אליכם, בסדר? אנחנו מדינה בהקמה בכל מה שקשור בהנגשה. אני לא משפטן, מה לעשות, אבל למדתי בבתי מדרש שיש בהם פלפול, אז תקשיבי - - -
סלי בסון
יש לי בגרות בתלמוד, לא שזה עוזר לי.
היו"ר יעקב מרגי
תאמיני לי שזה עוזר לך. אני רואה כמה שזה עוזר לך, כמה את מתפלפלת.
תקשיבי
"ואולם, החייב יהיה פטור מביצוע התאמת נגישות המהווה פגיעה מהותית באופיו של שירות ההדרכה.".
סלי בסון
מה זה "פגיעה מהותית"?
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אנחנו דנים על המהותי, בסדר. קודם כל, הסכמת אתי על הפגיעה – על המהות יש לנו הגנה.
סלי בסון
חבר הכנסת מרגי, אני רק מבקשת שתקשיב לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תני לי הצעה חלופית. אל תגידי לי יש חשש וזהו. יש לך פתרון?
סלי בסון
כן. אם אתה רושם לי - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, תני לי להתבטא. אני אומר לך שגם המשפטים, גם אני, גם הנציבות, רגועים בהגנה שיש לך בסעיף 71.
סלי בסון
אנחנו לא.
היו"ר יעקב מרגי
למה? תני לי פתרון.
סלי בסון
אני באה מהשטח ויש לי פעילות עם סטודנט וסטודנט. חברים, אני רוצה שתבינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. אומרים לך בסעיף 19(יג) סעיף קטן (4): "התאמת הנגישות מחייבת שינוי יסודי במהותו של מקום ציבורי קיים או של שירות ציבורי".
סלי בסון
זה הכותרת - - -
עודד צימנד
אנחנו רוצים להבטיח - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מובטחים.
עודד צימנד
לא. אנחנו רוצים להבטיח משהו אחד.
היו"ר יעקב מרגי
מה?
עודד צימנד
שבסופו של יום, אחרי ששומעים את האדם ושומעים את כולם ונשארה מחלוקת – כל עוד אין מחלוקות, הכול זורם – המוסד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין מחלוקת כי החוק והתקנות מגנים עליכם.
עודד צימנד
יש מחלוקת בשאלה האם בנקודה הזאת ניתן - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש פגיעה מהותית?
עודד צימנד
ביקשת למקד, אני משתדל למקד אל לב לבו של העניין עבורנו וזה הבחינות שאדם מבקש בהן התאמות מסוג מסוים והמוסד אומר: עד כאן, כאן עברנו את הרף, אני יורד כבר למשהו אחר, אני הופך את התואר שלך. גם אם אני אתן לך, אני מחליש את התואר שלך.

איפה אנחנו נשארים במקום שבו המוסד הוא שה שקובע את הקביעה האחרונה שלא נפגעה מהות השירות, שאפשר לתת הארכת זמן, שאפשר לשים אדם שיקריא, שאפשר לעשות עוד התאמה כזאת ועוד התאמה אחרת וכל מה שצריך עד לנקודה שבא המוסד אומר: אני יורד מרף אקדמי שאליו כיוונתי.
שמואל חיימוביץ'
אז אפשר להוסיף: בלי לפגוע - - -
עודד צימנד
בואו נחפש פתרון.
שמואל חיימוביץ'
- - - לצמצם את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אומר לי היועץ המשפטי, וזה המשפט ההתייחסות האחרון – אני לא דן בזה יותר – הוא אומר שיש לזה הגנות בכמה מקומות. מאח ואני הלכתי לאיבוד, הוא יקריא לכם. יש לא הגנה אחת ולא שתיים – יש כמה הגנות. הוא יקריא לכם את זה. אייל, בבקשה. אל תפריעו יותר.
אייל לב ארי
אני חושב שהחששות מובנים, החשש מובן. אני חושב שהן החוק והן תקנות השירות וגם הניסוח שכרגע בפני הוועדה, מספקים. אני מניח שאין כוונה גם בתקנות עצמן לפרוץ את הגדר מבחינת שירות ההשכלה הגבוהה. מבחינת החוק, יש לכם את זה, כפי שהדס אמר, דרך סעיף 19(יג) - -
סלי בסון
זה לא נכון.
אייל לב ארי
- - הסעיף הראשי של הפטורים - -
היו"ר יעקב מרגי
את מפריעה.
אייל לב ארי
- - סעיף (א)(4) - - -
סלי בסון
אבל יש לנו סימן מיוחד, נפרד - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לך את זה ב-71, יש לך את זה בחוק, יש לך בפטורים.
סלי בסון
אני צופה מה הסטודנט יכול לטעון, ויש פה פרצות. עכשיו רק דוגמה אחרונה: מחר מסכמים את החוק, מחר מתקנים את תקנות השירות, המל"ג הוא לא חלק מתקנות השירות הכלליות. אין לנו שום זווית ראיה שנכנס סעיף או נמחק סעיף או מוסר סעיף עם זווית ראייה של מוסדות להשכלה גבוהה.

חסרה פה אמירה אקדמית או התייחסות אקדמית, אחרת היו מחילים עלינו את תקנות השירות מלכתחילה. אנחנו מאמצים תקנות, ספר של תקנות, שבחלקן אנחנו לא יודעים מה כתוב בהן. הבטחה קטנה שאנחנו נדע שלא ייפגע מהות השירות – זה מה שאנחנו צריכים - - -
היו"ר יעקב מרגי
הנה אני אומר לך: ואולם החייב יהיה פטור מביצוע התאמת נגישות המהווה פגיעה מהותית באופיו של השירות. אני חושב שמיציתי את זה.
סלי בסון
חברי המשפטנים - - - יש פה פרצות - - -
היו"ר יעקב מרגי
את מפריעה. מה יש לך להוסיף, אייל?
אייל לב ארי
אם נעשה כאן סדר, מבחינת מה שהתקנות מפנות אליהם, זה קיים.
היו"ר יעקב מרגי
הם אומרים, במילים אחרות, כמו שאמר הנביא: ויאמר לדבק טוב הוא ויחזקהו במסמרים. הדבק טוב, אבל רוצים לשים עוד מסמר על הדבק. אני לא מבין, זה מיותר.
אייל לב ארי
- - - הדרישות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין משהו. יש לך ניסוח?
אייל לב ארי
השאלה, אם נעתיק את - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. מבלי לפגוע בדרישות האקדמיות.
בלהה ברג
לנו אין כל בעיה עם זה.
היו"ר יעקב מרגי
כל התקנות לא באו לפגוע בדרישות האקדמיות. אתם הולכים להכניס את זה עכשיו – אתם משפטנים – מלאו שומעים הן, מתוך שאת אומרת הן יש גם לאו והפוך: אם תכניסי את זה רק פה, בכל השאר אפשר לפגוע בדרישות האקדמיות? יש לך סעיף שאומר - - -
עודד צימנד
הגענו לפרק השירות, לכן זה עלה. זה סעיף המהות - - -
סלי בסון
- - - המהות שלי כאוניברסיטה זה לתת את התואר האקדמי. זו המהות שלי. המדשאות, מה אני צריכה אקדמי או לא אקדמי? זה לא משנה. סיורים, כן. כבודו, בסיורים אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. סיימנו. אייל ייתן לך את הנוסח המוצע.
אייל לב ארי
כיוון שהיה חשש של המוסדות מפני היעלמות אולי של הסיפה של תקנה 71(1) לתקנות השירות, חשש שנראה לי כרגע כחשש בעלמא כיוון שהוא פטור מהותי גם בנושא של הדרכה והכשרה השירות עצמו, גם בגלל שתקנות הכשרה מקצועית מפנות, למיטב זכרוני, לתקנה 71. הנושא שגם משרד הכלכלה עמד עליו היה הנושא של הסיפה: החייב יהיה פטור מביצוע התאמת נגישות שהיא מהווה פגיעה מהותית באופי השירות של ההדרכה, הכשרה או באופי הבחינה.

ככל שמבחינת הנציבות אין התנגדות שהנושא יופיע עוד פעם, למרות שלדעתי זה מיותר, רק כדי שאם שם זה ייעלם, זה עדיין יופיע ביחס למוסדות להשכלה גבוהה. אני אישית לא רואה שזה מעלה או מוריד. זה מבחינת המהות.
היו"ר יעקב מרגי
נציבות, הבנת? אין מניעה?
בלהה ברג
אין מניעה.
היו"ר יעקב מרגי
אין מניעה. קדימה אייל.
גיא פינקלשטיין
תגידו גם לקהל. לא הבנו, אדוני היושב-ראש. לא הבנו וזה משמעותי עבורנו, אנשים עם מוגבלות גם.
היו"ר יעקב מרגי
גיא, לא שכחתי. מארגון לשם, נכון? לא שכחתי. תאמין לי, שכשתשמע את ההקראה של הנוסח המתוקן - - -
גיא פינקלשטיין
אני רק אגיד לך שהחשש שלנו, אנשים עם מוגבלות - - -
היו"ר יעקב מרגי
חכה עם החשש, עוד אין לנו את המוצר, איך אתה חושש ממנו? חכה.
אורית זולברג
אני מבקשת גם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו אחרי שלב הבקשות.
אורית זולברג
יש פה משהו מהותי לסטודנטים חירשים.
היו"ר יעקב מרגי
אייל, תכניס את זה איפה שצריך.
אייל לב ארי
אפשר יהיה להוסיף, לצורך העניין - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסעיף 11(2).
אייל לב ארי
בסעיף 11(2), אבל לכל היותר נוסיף פסקה נוספת: "לעניין התאמות הנגישות, יהיה המוסד פטור אם התאמת הנגישות מהווה פגיעה מהותית באופיו של שירות ההשכלה או שירות או באופי הבחינה.".
קריאה
לא, לא.
גיא פינקלשטיין
אפשר ביטוי אחד של אנשים עם מוגבלות לעניין?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. אתה רואה שאפילו אייל הקריא את זה בהססנות. חכה. שמעת לא בצעקה.
גיא פינקלשטיין
אני מחכה לגזר דין, אתה יודע.
היו"ר יעקב מרגי
אייל, תנסח את זה במקום הנכון.
אייל לב ארי
אנחנו מוסיפים עוד פסקה.
היו"ר יעקב מרגי
פסקה (3).
אייל לב ארי
פסקה (3) בסוף תקנה 11: "המוסד יהיה פטור מביצוע התאמת נגישות המהווה פגיעה מהותית באופיו של השירות.". השירות הוא שירות ההשכלה העל-תיכונית.
היו"ר יעקב מרגי
באותו נוסח שכתוב בתקנה 71.
קריאה
זה לא אותו נוסח, אדוני.
בלהה ברג
זה אותו נוסח. יש לי אותו כאן ממול.
היו"ר יעקב מרגי
אני רואה אותו – אתה אומר לי לא אותו נוסח?
גיא פינקלשטיין
אדוני היושב-ראש, מילה אחת בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
חכה.
גיא פינקלשטיין
מילה חשובה, מהותית.
היו"ר יעקב מרגי
ור"ה, תקשיבו, יש לכם בדיוק שנייה וחצי להסכים, אם לא – אני אחזור לסעיף כפי שהוא מופיע. מבחינתי הוא מוגן. מסכימים? הנציבות, סיכמנו שאין בעיה? אין בעיה.
גיא פינקלשטיין
מילה אחת על חשש. כבוד היושב-ראש, השאלה היא, בסופו של יום את מי אתה שולח לבית המשפט, זו השאלה, לבית המשפט העליון או לבית המשפט שיתערב בעניינים האלה. זו שאלה חשובה. האם אתה שולח את המוסד להגן על הסטנדרט האקדמי או האם אתה שולח את האדם עם המוגבלות, שהוא חלש מלכתחילה, להגן על עצמו?

הרי מה יקרה בסוף היום? בסוף היום, כשאני אבקש התאמת נגישות כלשהי שאני מאמין שהיא מגיעה לי ולא פוגעת במהות השרות, כך אני מאמין, והמוסד יגיד: אדוני הנכבד, אתה אדם עם מוגבלות, כל הכבוד, מותר לך את זה ואת זה אבל את זה לא ניתן לך כי המרצה אומר – המרצה, זה מאוד חשוב מי אומר את זה בסוף – שזה מפר את הידע האקדמי ואת המהות.
ואז, מה יעשה הסטודנט? הוא לוקח את עצמו לבית המשפט אבל הוא לא יעשה את זה לעולם. זו הבעיה. כי הסטודנט חלש.
היו"ר יעקב מרגי
גיא, אני אשאל אותך שאלה: אם מדובר לא בפגיעה במהות אלא בסעיף אחר של חוק השוויון, את מי אתה שולח?
גיא פינקלשטיין
אני, לצערי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא עונה לי, נכון? אתה לא עונה לי.
גיא פינקלשטיין
אני עוד פחות משפטן ממך.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא עונה לי. אני לא משפטן בכלל.
גיא פינקלשטיין
אז אני עוד פחות. זאת אומרת, שולחים אותי לסעיף שעוד לא ראיתי אותו, סעיף 71, כמו שנאמר יכול להיות שהוא נכון, הוא שם איפשהו רחוק. שכאתה שם את זה פה, ואני אומר לך מייצוג של סטודנטים עם מוגבלות, הם לא הולכים לבית משפט, הם פשוט נשחקים ונעלמים ברגע שהמטלה היא כל-כך כבדה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי אותך, למה החשש הזה שלך לא קיים בדברים אחרים?
גיא פינקלשטיין
הוא קיים, אבל כששמים את זה פה, את זה אני מבין.
היו"ר יעקב מרגי
די. יש לו את זה בסעיף האם. גיא, יש להם את זה באב העורקים של החוק. אין חשש בגלל שלא קראת אותו? נו, בחייך.
גיא פינקלשטיין
כי שם אני כבר לא יכול לשנות.
רונן יצחק גיל
אני רוצה להתייחס בבקשה, כבוד היושב-ראש, בדיוק לשאלה ששאלת את ור"ה ולענות מהצד שלנו: אני חושש שגם זה יהיה קיים גם פה, בנוסף לזה שזה קיים בחוק וקיים כבר בתקנות, אני חושש שעכשיו יבואו אנשים מהאקדמיה ויגידו לי: יש לך אמצעי עזר, יש לך כיסא גלגלים, את המבחן אני לא מוכן להתאים למוגבלות שלך. ואז המבחן לא יהיה מותאם ומזה אני חושש.
אורית זולברג
אני מבקשת להחריג ולשאול על משהו שאולי הוא פוגע במהות השירות: אנשים חירשים וכבדי שמיעה יש להם חסם אינהרנטי - - -
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מה יוצא בסוף? – אני אתן לך להמשיך, זה על חשבון הזמן שלי – מה שקורה, ואני רואה שזה חוזר כחוט השני בכל הדיונים, מי שתוקע את ההטבות לארגונים ולנזקקים אלו הארגונים: אין סוף חששות, דקדקנות.

היום אין להם כלום ואנחנו רוצים להביא להם, אתה לא מתיימר לומר 90%, אופטימום ודאי שלא, גם לא 70%, בסדר? גם את ה-60% אתם מונעים מעצמכם. עכשיו דברי מה שאת הרוצה, אני אמרתי מה שמתסכל אותי.
גיא פינקלשטיין
אנחנו לא אלה שהורסים את האקדמיה הישראלית ואת הסטנדרט שלה. אנחנו לא נותנים לה את התקציב ואנחנו לא תוקעים אותה גם בתקנה הזו.
היו"ר יעקב מרגי
גיא, אני נדיב אתך היום וזאת הפעם האחרונה שדברת בלי רשות.
אורית זולברג
לסטודנטים חירשים וכבדי שמיעה יש קושי אינהרנטי מעצם המגבלה לרכוש את השפה האנגלית, הם צריכים התאמות ואותו דבר בעברית. אם מבחן אמריקאי שבנוי על דקויות של השפה, הם לא יכולים לעבור אותו. הם נכשלים בשלב הבנת הנקרא של ההוראות למרות שהם יודעים את החומר. זה צריך התאמה.
רונן יצחק גיל
בלי שום קשר לידע.
אורית זולברג
אם המוסדות יוכלו להתכסות תמיד תחת חופש אקדמי ומהות השירות, הסטודנטים החירשים וכבדי השמיעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עצרו פה. תודה.

ור"ה, נתנו לכם הגנה על הגנה קיימת, אני חושב שהיא מיותרת. עכשיו תאלצו אותי לתת איזון לארגונים, לנסח את האיזון. כמו שאני ביקשתי מהם שאני אכתוב במפורש תקנות השירות, לכן תחשבו פעמיים לפני שאניח מכניס את זה פה. אני חושב שיש לכם את ההגנה הזו באב העורקים של החוק ובעוד מקומות אחרים.
אתם רוצים? כמו שאני כותב פה שלא תהיה פגיעה במהות האקדמית, באופי האקדמי, אני צריך לומר ובלבד שהמבחנים והשירות – אני מדקדק ואני ממשיך לדקדק – יהיו מונגשים ומותאמים.
סלי בסון
יש להם זכות ערעור בכל מקרה.
סתיו טובה ניסר
בואי נדבר על זה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, סתיו, אני עוזר לך, למה את מפריעה לי?
יערה קלמנוביץ'
יגישו עתירה לבג"ץ אולי?
סלי בסון
ערעור במוסד, חברים.
רונן יצחק גיל
גם לכם יש זכות ערעור - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא נתתי רשות דיבור לאף אחד. ברירת המחדל זה לא הערעור. האוטומט הולך הכול למי שירים לפי התקנות, לכן תענו לי למה ששאלתי: ביקשתם פה הגנה, אני אצטרך לתת התאמה או איזון להגנה שקיבלתם, שהיא מיותרת לדעתי ולדעת המשפטנים. עכשיו תחליטו אתם מה אתם רוצים.
ענת טל
אדוני, כל התקנות האלה הן האיזון בין הדרישות האקדמיות שהמוסדות באו אליהן מלכתחילה, ואז אומרים הארגונים והסטודנטים, בצדק: תעשו לנו את ההתאמות, תאפשרו לנו להגיע לאותה רמה, להגיע אלל אותן זכויות. אנחנו בעד.

אז הפסקה הקטנה שאני שמחה שאדוני השתכנע שתכנס היא קצת - - -
היו"ר יעקב מרגי
הסכמתי, לא השתכנעתי. הסכמתי.
ענת טל
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא משוכנע שהיא נדרשת.
ענת טל
היא שומרת על זה מפני התדרדרות. עכשיו אומרת פה הנציגה של המכון לקידום החירש שלמשל יש בעיות לכבדי שמיעה בדקויות בלשון. זאת דוגמה נהדרת כי אם סטודנט חירש ירצה ללמוד לשון וחלק מהדרישה של הקורס, של הבחינה, זאת האבחנה הזאת – הנה בדיוק איפה זה פוגע במהות השירות. אני לא אוכל לתת לו את ההטבה זאת.
אורית זולברג
לא בא ללמוד לשון, זה גם מתמטיקה. במתמטיקה הוא נכשל בהבנת הנקרא, במבחן בלחץ של זמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא יום כנסת, יש פה חדרים פנויים, לכו החוצה - - -
רונן יצחק גיל
זאת אומרת שסטודנט חירש לא יכול ללמוד לשון.
היו"ר יעקב מרגי
קיבלתי החלטה: אני מוריד את תוספת סעיף קטן (3).
רונן יצחק גיל
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
או שאני מכניס אותה עם איזונים או שאני לא מכניס אותה בכלל. אני חושב שהיא מיותרת וסתם מסבכת את העניינים. תודה רבה. אני מביא את סעיף 11 – סיימנו את 11? מה יש עוד לדיון?
אייל לב ארי
יש את הנושא של מכונת הצילום: היכן יעמיד המוסד אדם שיסייע לאדם עם מוגבלות בהפעלת מכונת צילום, האם ביחס לכל מקום שנמצאת בו מכונת צילום או במקום שמרוכזות בו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בו ניתן השירות – נאמץ את הניסוח - - -
אייל לב ארי
בשירות יש פטור מסוים לעניין 25. תקנה 25(ג) בשירות אומרת: "חייב בהתאמות נגישות לפי תקנה זו יבדוק את קיומן וזמינותן של מכונות נגישות כאמור בתקנת משנה (א)", שם מפורט הנושא של נגישות המכונות האוטומטיות, שניתן לרכוש או לייבא אותן באופן סביר. "לא היו מכונות כאמור בנמצא, יהיה פטור מביצוע תקנה זו.".
ההפניה לתקנה 25(ג) אומרת: אם יתקיים הפטור, זאת אומרת, אם המכונות צילום נגישות – שמותאמות לאנשים עם מוגבלות – יעמיד המוסד אדם שיסייע לאדם עם מוגבלות - -
היו"ר יעקב מרגי
במכונות לא נגישות.
אייל לב ארי
- - להפעלת מכונת הצילום.
היו"ר יעקב מרגי
איפה? השאלה איפה? רבותי, אל תחזירו אותי לדיון פילוסופי: יש בעולם או בסין או בקטמנדו, לא מעניין אותי, אני אומר לכם כרגע: איפה? אין למוסד מכונה, קיבל פטור לפי תקנה 25(ג), איפה יעמיד המוסד את האדם? זה הדיון, אל תפתחו לי אותו למקומות אחרים. על זה אתה הולך לדבר?
עודד צימנד
כשתגיד לי שאני יכול - -
היו"ר יעקב מרגי
רק אם על זה.
עודד צימנד
- - אני אגיד ספרייה. אני אגיד ספרייה כשתגיד לי שאני יכול לדבר.
היו"ר יעקב מרגי
דבר.
עודד צימנד
ספריה. ואני מבקש שכל עוד התקנה שמה בנויה כך שיש מכונה – כל עוד יש אדם שעומד לרשותו של האדם עם המוגבלות לצלם עבורו בספרייה, יתקיים התנאי. אני מבקש מכם, זה סביר - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עד כאן.
נציבות?
בלהה ברג
זה נראה לנו סביר.
היו"ר יעקב מרגי
כן, סתיו?
סתיו טובה ניסר
אני חייבת להגיד שבתור בחורה עיוורת יהיה לי מאוד קשה להגיע לספרייה ולמצוא את מכונת הצילום - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואם ישימו אותה - - -
סתיו טובה ניסר
- - - אדם שיעמוד לידה. לכן אני חושבת - - -
היו"ר יעקב מרגי
סתיו, ספרייה היא אמצעי עזר לכל הסטודנטים, אני חושב - - -
סתיו טובה ניסר
אני לא נכנסת אליה כי זה קשה לי.
היו"ר יעקב מרגי
ואם ישימו את זה בהנהלה, זה יהיה לך קל? זה גם יהיה לך קשה.
סתיו טובה ניסר
אני צריכה את זה במקום קטן, שאני אוכל להגיע אליו, שאני אדע שזה שם באופן ממוקד ולא בכניסה לספרייה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל סתיו, בקמפוס שאת נמצאת בו, הרי את ראש התא של הסטודנטים עם מוגבלות ולא באת לדאוג רק לסתיו, באת לדאוג לכל הסטודנטים. אז יכול להיות שלך יהיה קשה בספרייה ויכול להיות שלסטודנטית אחרת או לסטודנט אחר הספרייה נוחה.
לכן אני חושב שספרייה זה מקום שמיועד לסטודנטים ומגיעים לשם ואני חושב שזה מאזן בין כל הצרכים. תודה.
ראובן בראון
יש שתי בעיות בסעיף קטן (2). אחת - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לך הערה לגבי מכונת הצילום והאדם?
ראובן בראון
כן. ראשית, זה מצמצם כי מדובר במכונה למתן שירות שהיא רק מצלמת. אני לא יודע איזה מכונות יכולות להיות עוד שאין סיבה שיהיה עליהן פטור.
היו"ר יעקב מרגי
את הכיסאות האלה עם המסאז' עוד לא חייבנו אותם להכניס, סליחה שאני אומר את זה. איזה מכונות?
ראובן בראון
מצד שני, לא הייתי רוצה לחייב את המוסדות להעמיד אדם מסוים שיעשה את זה, כי יכול להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש להם פטור למכונה נגישה. זה רק במידה וקיבלו פטור.
ראובן בראון
מסכים אתך. אם הם לא קיבלו פטור, מדובר פה על מכונת צילום, אני אומר שאפילו אל תעמידו אדם מיוחד שיעשה את הצילום הזה, לא בספרייה ולא במקום אחר, אלא תהיה מכונה, ואם יבוא סטודנט שלא מסוגל להפעיל את המכונה, ייגש למשרד מזכירות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא מוכן לוותר להם עד כדי כך. תודה. לא, ראובן, סליחה. זו פגיעה בסטודנט. ודאי שלא. נגמרו הנקודות לדיון?
נילי ויצמן
יש כאן דיון על ההתאמות של הביטוח הלאומי.
היו"ר יעקב מרגי
איפה?
נילי ויצמן
- - - דיון נוסף.
אייל לב ארי
זה בעצם כבר יהיה דיון שאנחנו נקיים, ברשות הוועדה יחד עם הנציבות, ביחס לכל הנושא של היחסים - - -
נילי ויצמן
ההתאמות שאנחנו נותנים לסטודנטים שמוכרים על ידנו.
היו"ר יעקב מרגי
אבל זה לא הדבר היחיד ואין טעם לעשות את זה כל פעם.
נילי ויצמן
יש.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. לכן סיימנו את סעיף 11?
אייל לב ארי
נשאר עוד נושא אחד, כמדומני - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל פעם נוסף משהו.
אייל לב ארי
לא, לא. הכול כתוב. נושא אחרון - - -
היו"ר יעקב מרגי
רוחב המעברים. סתם התלוצצתי עם אייל.
אייל לב ארי
אם תוכל הנציבות לחדד את העניין הזה שנותר מבחינתם פתוח, רוחב המעברים, לחדד ולהבהיר את זה לוועדה.
שמואל חיימוביץ'
באיזה סעיף?
אייל לב ארי
בסעיף השירות. תקנה 15 לתקנות השירות קובעת שני דברים בתקנות משנה (א) ו-(ב) שרלוונטיים למוסדות להשכלה גבוהה: התאמות במעברים שבין פריטי ריהוט שהציבור עושה בהם שימוש במסגרת קבלת השירות. ההתאמות יעשו לפי ת"י 1918 חלק 3.2 הדן במעברים בין רכיבי ריהוט קבועים.
תקנת המשנה הנוספת
חייב יימנע ככל האפשר מהנחת עצמים באופן זמני במעבר נגיש, כגון: כבלי חשמל, צינורות, עציצים, כסאות. ואם הונחו מכשולים במעבירים נגישים, הוא יסמן אותם בהתאם להוראות ת"י 1918 חלק 1 בסעיף הדן במכשולים בדרך.
שמואל חיימוביץ'
אני לא חושב שצריך להחריג פה בקשר להשכלה הגבוהה את הסעיפים האלה. זה בסך הכול נועד לתת את האמצעים כדי להבטיח נגישות משלימה להנגשת המבנה, ככל שמדובר בהנגשה של ריהוט, של דברים זמניים או קבועים שמוצבים בכל מיני מקומות וזה דבר שמתבקש, אי אפשר בלי זה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מיכאל רוייטמן
אני יועץ נגישות לור"ה. אני מסכים עם שמואל חיימוביץ, אבל צריך לחדד: אני חושב שהתהייה פה היא שהנושא הזה לא חל על חדרי הלימוד ששם יש משנה סדורה מה צריך להיות. לגבי המעברים המשותפים לכולם אין שום בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מתפלא שבכלל יש בעיה?
ישראל אבן זהב
לחדר לימוד לא צריך להגיע?
מיכאל רוייטמן
לא, הפוך, זה מטופל בנפרד, יש התייחסות. זה למעברים המשותפים.
היו"ר יעקב מרגי
אז איפה הבעיה?
מיכאל רוייטמן
אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אין בעיה, הוא אומר. אם יש עצמים שמפריעים להנגשה, אז בוודאי שזה מחייב אותם להזיז אותם.
ענת טל
למה זה לא קשור?
מיכאל רוייטמן
כי זה לא קשור, זה למעברים.
ענת טל
זה חל על חדרי לימוד?
מיכאל רוייטמן
למען הסדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
רוחב המעברים פה. גם וגם, אל תתמקד לי רק בפרוזדורים.
מיכאל רוייטמן
אדוני, אם זה גם וגם, יש לנו בעיה טכנית בנושא ודנו בזה בדיון מקדמי עם אנשי הנציבות.
היו"ר יעקב מרגי
התפלאתי שזה הלך חלק.
מיכאל רוייטמן
אם זה על החללים המשותפים והמעברים – אין בכלל דיון בנושא. הסיבה שכן יש בעיה בחדרי הלימוד היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
הרציונל הוא שהסטודנט עם המוגבלות הוא חלק אינטגרלי מהכיתה. הוא לא צריך לעמוד ליד הדלת ולא - - -
מיכאל רוייטמן
ודאי, ודאי, אין ויכוח.
היו"ר יעקב מרגי
לכן, אם הגעתי רק עד לדלת ולא התייחסתי לתוך הכיתות – לא עשיתי כלום.
מיכאל רוייטמן
בזה כבר דנו עם אנשי הנציבות.
היו"ר יעקב מרגי
אז איפה הבעיה? אתה יועץ הנגישות, יש לך תקנות, איפה הבעיה?
מיכאל רוייטמן
אם מחילים את הסעיף הזה, זה סעיף טכני, אם מחילים אותו על חדר לימוד, הוא יוצר לנו מידות וסטנדרטיים שאינם בהכרח רלוונטיים לחדר לימוד, במיוחד לאותם חדרי לימוד שבהם יש דברים קבועים כמו טריבונות ושולחנות מחשב ודברים מהסוג הזה. חלל לימוד רגיל, לסמינריונים, שפיזרו בו שולחנות, אין בעיה – מזיזים.
שמואל חיימוביץ'
אם אני יורד לסוף דעתכם, יש לכם בעיה כשיש ריהוט קבוע כחלק מכיתה, ממקום יותר גדול, והפתרון לכך, לכאורה, אמור להיות על-ידי כך שיגדירו גישה לחלק מהמקומות בלבד.
מיכאל רוייטמן
נכון.
שמואל חיימוביץ'
בזה נפתור את הבעיה, נכון?
בלהה ברג
בכל כיתה, בכל כיתה.
שמואל חיימוביץ'
בתוך מקום שיש בו הרבה עמדות, חלק - - -
מיכאל רוייטמן
יש לנו התייחסות לזה בסעיף נפרד.
שמואל חיימוביץ'
אותו דבר יש לנו בקשר לאולם מופעים, תיאטרון וכו'. בחלק 3.2 יש התייחסות לכמות, נכון? שם יש איזו התייחסות לגבי מקום שיש בו כיסאות מקובעים, להבדיל ממקום בו הכיסאות לא מקובעים ואז פשוט מזיזים אותם.
מיכאל רוייטמן
אין ויכוח.
בלהה ברג
הבנתי שבישיבה המקדימה היה רעיון להתייחס לזה כאל מקום התקהלות וזה בעצם היה הפתרון האפשרי.
שמואל חיימוביץ'
אם יש שם ריהוט קבוע, מקובע - - -
היו"ר יעקב מרגי
להנגיש נקודה אחת או שתיים, לא את כל הנקודות, אם הבנתי טוב.
שמואל חיימוביץ'
ולהפנות לסעיף הרלוונטי בחלק 3.2.
מיכאל רוייטמן
בסדר. ככל שזה יהיה רלוונטי. פיזור מקומות הישיבה נובע מהתקנים של מקום להתקהלות, אז שם יש משנה סדורה.
היו"ר יעקב מרגי
אפילו אני הבנתי את ההבהרה. לכן אנחנו מסיימים פה את סעיף 11 בתחולת תקנות נגישות השירות. נביא אותו להצבעה או שאתה צריך להקריא תיקון כלשהו?
אייל לב ארי
יש תיקון בפסקה (1).
היו"ר יעקב מרגי
שילוט.
אייל לב ארי
כן. בכל מקום שניתן בו שירות לסטודנט, יש שילוט לאיתור או זיהוי, יעמוד בהוראות ת"י 1918 חלק 4 לעניין ניגוד חזותי ומישושי או שיותקן אמצעי של שלט קולי או אלקטרוני אחר שבעצם - - -
היו"ר יעקב מרגי
או אמצעי טכנולוגי.
רונן יצחק גיל
או אמצעי טכנולוגי אחר.
אייל לב ארי
אם הוא - - - האמצעי הטכנולוגי, לא יידרש המוסד להתקין, לצורך העניין, את העניין של - - -
ישראל אבן זהב
ברור. זה במקום.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מצביעים על סעיף 11.

הצבעה

בעד סעיף 11 – פה אחד
סעיף 11 עם התיקונים שהוקראו, נתקבל.
היו"ר יעקב מרגי
כמובן הוא הוצבע פה אחד.

אנחנו מתקדמים.
נילי ויצמן
אפשר שאלת סדר-יום? מבחינת סדר-היום.
היו"ר יעקב מרגי
הדיון יימשך עד השעה 14:00.
נילי ויצמן
הנושאים להיום הם רק מה שקיבלנו מודפס?
היו"ר יעקב מרגי
מה שנספיק.
נילי ויצמן
לא מעבר לזה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. אם יהיה לנו זמן, נתחיל לגעת גם בנושאים שלא היו. נתחיל לדון כי ממילא תתישו אותנו בשלב הבא, אז בואו נתחיל את ההתשה מהיום, אם נספיק.
אייל לב ארי
אנחנו עוברים לתקנה 12, מקומות ישיבה במקומות לימוד.
"12.
(א)
בחדרי לימוד יחולו הוראות פרט 28 לתוספת הראשונה לתקנות מקום קיים


לעניין מקומות ישיבה מיוחדים במקום להתקהלות; בחדר לימוד כאמור יוקצו שני


מקומות ישיבה מיוחדים לפחות.

(ב)
ליד תלמיד עם מוגבלות המלווה באדם אחר יובטח מקום ישיבה נוסף למלווה.

(ג)
במידת הצורך יובטח, באמצעות מרכז התמיכה, כי לתלמיד הזקוק לכך, יובטח

מקום ישיבה בקדמת מקום הלימוד; בחדרי הלימוד יוצב שלט לפיו לאדם עם מוגבלות

קיימת עדיפות לשבת במקומות שבקדמת מקום הלימוד.

(ד)
על תלמיד עם מוגבלות המסתייע בחיית שירות יחולו ההוראות העוסקות בחיית

שירות שבתקנות נגישות השירות, למעט אם קבעה ועדת ההתאמות כי נוכחות חיית


השירות פוגעת באופן בלתי סביר בשירות; קבעה כך ועדת ההתאמות, היא תקבע התאמה

חלופית שתבטיח נגישות סבירה לתלמיד עם מוגבלות ויוקצה מיתקן שתוחזק בו חיית

השירות במהלך מתן השירות.".
היו"ר יעקב מרגי
זה סעיף שהייתה עליו הסכמה.
ישראל אבן זהב
יש לי הערה קטנה.
רונן יצחק גיל
הערה.
היו"ר יעקב מרגי
הייתי אופטימי מדי. בבקשה, נתחיל מימין לשמאל.
רונן יצחק גיל
ביום חמישי, במסגרת ההסכמה, ביקשתי – על כך הייתה הסכמה – למחוק את המילים "קוגניטיבית, נפשית או חושית" - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה אתה קורא? איזה סעיף?
רונן יצחק גיל
סעיף קטן (ג).
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא הקריא אותו.
רונן יצחק גיל
ביקשתי למחוק את המילים "קוגניטיבית, נפשית או חושית". הם מחקו קצת יותר מדי - - -
היו"ר יעקב מרגי
המילים נמחקו.
רונן יצחק גיל
בסדר, רק מחקו עוד שתי מילים לפני כן. אני לא עומד להתעקש על זה אבל אני חושב שיש מקום להדגיש שמדובר פה על תלמיד עם מוגבלות.
אייל לב ארי
תלוי אם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו כרגע עוסקים בתקנות השוויון.
רונן יצחק גיל
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
ההערה נשמעה וקיבלת הבהרה.
ישראל אבן זהב
אני רכז תחום נגישות במטה מאבק הנכים. בסעיף (ג), אותו סעיף, אתם דורשים להציב שלט לפיו אדם עם מוגבלות תהיה לו עדיפות. באחריות מי ליישם את העדיפות הזו? למשל, באוטובוס זו אחריות הנהג להקים מי שיושב במקום לא לו.
היו"ר יעקב מרגי
המוסד יביא - - -
ישראל אבן זהב
אני חושב שכדאי להכניס "המרצה" ולא "המוסד". המרצה שישנו באותו - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואז תנקה את המוסד מאחריות?
ישראל אבן זהב
לא. זה ברור שהמוסד - - -
היו"ר יעקב מרגי
המוסד זה המרצה והחצרן - - -
נדב שמיר
זה לא חדר של המרצה. המרצה מתחלף - - -
ישראל אבן זהב
הוא אחראי - - -
היו"ר יעקב מרגי
האחריות של המוסד להטמיע זאת בקרב עובדיו.
ישראל אבן זהב
בסדר. אני חושב שכדאי להוסיף באחריות מי זה.
היו"ר יעקב מרגי
ואם זה לא יהיה מרצה? אם זה יהיה מתרגל?
ישראל אבן זהב
אין לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אם אתה נכנס לדקויות משפטיות, לא נסיים. המוסד אחראי.
רונן יצחק גיל
המוסד אחראי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מצביע על תקנה 12 כפי שהקראנו אותה.

הצבעה

בעד תקנה 12 – פה אחד
תקנה 12 נתקבלה.
היו"ר יעקב מרגי
הוצבע פה אחד בעד. אני מדגיש כי גם בפעמים שעברו זה היה בעד פה אחד.
אייל לב ארי
"מדשאות

13.
(א)
אל מדשאה המותרת לשימוש הציבור תוביל דרך נגישה לפי הוראות ת"י 1918

חלק 2 סעיף 2.1; הפרש הגובה בין מפגש הדרך הנגישה לתשתית המדשאה לא יעלה על 2

סנטימטרים, היישום ייעשה באחד מאמצעים אלה: קטע מרוצף, מפולס עם הדשא,


משטח דשא על תשתית מהודקת, קטע דשא מלאכותי, קטע ממשטח גומי ממוחזר, פתרון

אחר המאפשר תנועה אל תוך המדשאה.

(ג)
קיימת במדשאה או בצמוד אליה פינת ישיבה מוצלת, תהיה הפינה האמורה


נגישה.

(ד)
הוראות תקנה זו יחולו על 50% משטחי המדשאות של המוסד המיועדים לשימוש

הציבור.

(ה)
תקנה זו תחול על מדשאה של מוסד מרכז לימוד שלומדים בו 150 תלמידים


לפחות.".
היו"ר יעקב מרגי
גם כאן יש הסכמות.
ישראל אבן זהב
בסעיף (ד) אני חושב שכדאי להוסיף את המילה "לפחות". "50% לפחות".
אייל לב ארי
ה-50% הוא בכל מקרה מינימום. אם ניתן יותר אז כבר מרצונם.
היו"ר יעקב מרגי
ישראל אומר לך, יכול היות שיש, את היודע - - -
ישראל אבן זהב
49%.
היו"ר יעקב מרגי
אומרים שבראש הסרגל הכי ישר יש חור, היצרן עושה חור. יש כאלה שיבואו וימדדו רק 50%, אז תכתוב "לפחות".

בבקשה, יועץ נגישות.
מיכאל רוייטמן
לא המהות אלא הניסוח, כדי שלא נכשל ונגביל את עצמנו. אני ממליץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
באיזה סעיף אתה עוסק?
מיכאל רוייטמן
בסעיף 13(א) כתוב: "אל מדשאה המותרת לשימוש הציבור תוביל דרך נגישה לפי הוראות ת"י 1918 חלק 2 סעיף 2.1" כפי שכתבת. ואז למחוק את המילים: "הפרש הגובה בין מפגש הדרך
הנגישה לתשתית המדשאה לא יעלה על 2 סנטימטרים", ובמקום זה לכתוב: "מפגש פני השטח של הדרך הנגישה עם המדשאה יהיה בהתאם להוראות ת"י 1918 חלק 1 וחלק 2 בחלקים הרלוונטיים ולפי העניין.". זה מאפשר לנו להשתמש בחומרים שונים, בגישות שונות, ובלבד שהפתרון יתקיים.
היו"ר יעקב מרגי
איך הניסוח, בלי לסבך אותנו במחיקות ותיקונים, מפריע לך?
מיכאל רוייטמן
הניסוח הזה: קטע מרוצף, מפולס עם הדשא, משטח דשא, תשתית מהודקת. זו לא רק תשתית, יש גם תכסית. זה נכנס לרזולוציה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אומר לך: "פתרון אחר המאפשר תנועה אל תוך המדשאה". נתן לך סעיף כולבויניק, תעשה בוא איך שאתה רוצה העיקר תאפשר תנועה אל תוך המדשאה.
מיכאל רוייטמן
כן, אבל הפירוט - - -
היו"ר יעקב מרגי
תאמינו לי, אם הייתם לומדים תלמוד – אפילו התנאים ואמוראים לא חשבו להתפלפל כמוכם.
מיכאל רוייטמן
זה לא איפכא מסתברא אלא פשוט לפשט את - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל יש לך את זה.
מיכאל רוייטמן
אבל אדוני, כשאתה מתחיל להיכנס לרזולוציה של קטע מרוצף ו-2 סנטימטרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ובסוף בסוף לתת לך מטריה - - -
מיכאל רוייטמן
אומר לך משהו אדוני, שני סנטימטרים יכולים להוות מכשול יותר גדול מ-20 סנטימטר. אין לנו טעם להיכנס לדברים האלה, יש תקנים מאוד ברורים.
שמואל חיימוביץ'
מאיפה הבאת את זה?
היו"ר יעקב מרגי
אומר לך: "פתרון אחר המאפשר תנועה אל תוך המדשאה".
שמואל חיימוביץ'
מיכאל, מה שכתבו פה לוקח בחשבון שדשא הוא דבר שגדל, שוקע כשדורכים עליו וכולי ואני חושב שהניסוח הוא בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
אם לא היה הניסוח בסוף שנותן לך פתרון אחר המאפשר תנועה, הייתי מסכים אתך, למה לפרט, אולי יש דברים אחרים? אבל זה נותן לך - - -
מיכאל רוייטמן
דקדוקית אדוני, אין תשתית. יש תכסית.
היו"ר יעקב מרגי
תאמין לי, הבלשנים הכי טובים - - -
שמואל חיימוביץ'
יש תשתית ויש תכסית.
היו"ר יעקב מרגי
הלאה. עוד משהו?
מיכאל רוייטמן
כן, ברשותך אדוני, לגבי סעיף (ג): "קיים במדשאה או בצמוד אליה". במקום הניסוח הקיים אני מציע ניסוח חלופי: קיים מקום ישיבה הכולל - - -
היו"ר יעקב מרגי
היית ביום חמישי?
מיכאל רוייטמן
לא הייתי ביום חמישי, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
הנציגים שלך היו?
מיכאל רוייטמן
ודאי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. זה רק שינוי נוסח – עזוב. הלאה, יש לך הערה מהותית? תודה רבה. אני מצביע על תקנה 13.

הצבעה

בעד תקנה 13 – פה אחד
תקנה 13 נתקבלה.
היו"ר יעקב מרגי
בעד פה אחד. נתקדם.
אייל לב ארי
בתחתית עמוד 4.

"סיורים
14
(א)
תלמיד שמשתתף בסיור במסגרת השירות זכאי, לפי בקשתו, להתאמות הנגישות
המפורטות בתקנה זו, לפי העניין
(1)
מערכת עזר לשמיעה המותאמת לשירותי הדרכה, תמלול, או תרגום


לשפת סימנים;


(2)
תיאור הסיור והסבר בקול של הדברים הנראים בסיור, ובמידת האפשר


באמצעות מישוש;


(3)
הסעה בכלי רכב המותאם למוגבלותו של התלמיד, ככל שניתנת הסעה


על-ידי המוסד;


(4)
שימוש בלשון ובאופן המותאמים למוגבלותו של התלמיד;



(5)
מתן הסבר מראש על הצפוי להתרחש בסיור;

(ב)
הסיור ייערך, במידת האפשר, במקומות נגישים לאנשים עם מוגבלות.

(ג)
נעזר התלמיד במלווה, יאפשר המוסד את השתתפותו של המלווה בסיור.

(ד)
תלמיד המבקש לקבל ההתאמות המפורטות בתקנה זו יידע את המוסד מראש

על הצורך בהתאמת הסיור ויאשר את השתתפותו בסיור עד למועד שקבע המוסד לשם

כך.".
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
דנה ברכפלד
אני מהקליניקה באוניברסיטה העברית. חסרה פה התייחסות להגעה של התלמיד לסיור. בסדר שזה יהיה במקום נגיש ובסדר שהסיור עצמו יהיה נגיש, אבל איך הוא אמור להגיע אל המקום של הסיור?
היו"ר יעקב מרגי
איך מגיעים כל הסטודנטים?
ישראל אבן זהב
כמו שהוא מגיע לאוניברסיטה.
דנה ברכפלד
לו יש מוגבלות.
שמואל חיימוביץ'
למה, כמו כולם.
היו"ר יעקב מרגי
הרציונל הוא: הוא חלק בלתי נפרד מכלל הסטודנטים. אם יש הסעה מאורגנת של המוסד, אז הוא בהסעה מאורגנת מונגשת. אם מגיעים לאתר כל הסטודנטים – גם הוא יגיע לאתר.
דנה ברכפלד
איך הוא יגיע?
היו"ר יעקב מרגי
איך הוא הגיע לאוניברסיטה?
דנה ברכפלד
לאוניברסיטה הוא רגיל, זה המקום שהוא מגיע אליו ללימודים שלו תמיד. כאן זה מקום מיוחד שמבקשים ממנו להגיע אליו באופן חד פעמי.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא חושב. לא הבנת אותי.
דנה ברכפלד
למה?
היו"ר יעקב מרגי
אם האוניברסיטה תעשה סיור מודרך ויציאה מהקמפוס לאותו מקום – אז הוא יהיה כמו כולם. אם כל אחד מגיע לאותו מקום בכוחות עצמו – הוא חלק מכולם. תודה.

בבקשה, אסי, איך קראת - - -
רונן יצחק גיל
אסי – קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל.
היו"ר יעקב מרגי
קשה לי - - -
רונן יצחק גיל
אין בעיה, יש לי סבלנות. סבלנות זה התחום שלי.

מצד שני, אחד התחומים בספקטרום האוטיסטי זו העבודה שאנחנו חד-ערוציים ולכן ביום חמישי ביקשתי, אבל לא קיבלתי, בסעיף (2): ובמידת האפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם לא קיבלת ביום חמישי, אתה פונה לסעד שלי?
רונן יצחק גיל
כן.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, נראה. אתה מהמר אבל בו ננסה.
רונן יצחק גיל
נכון. בסעיף (2) ביקשתי שייכתב: ובמידת האפשר בכל ערוץ בנפרד. בכל ערוץ, זאת אומרת בכל ערוץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא להגביל את זה למישוש.
רונן יצחק גיל
לא רק לא להגביל את זה למישוש אלא כשמסבירים בקול, אז לא בזמן שאני צופה בזה אלא להפריד בין הערוצים, לתת לי אפשרות לראות בלי שקול יפריע לי ולתת לי אפשרות לשמוע את ההסבר בלי שהדבר החזותי מפריע לי.

אנשים אוטיסטים נוטים להיות חד-ערוציים ולא רק אנשים אוטיסטים. ולכן ביקשתי שייכתב: ובמידת האפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא פונה אל ור"ה ולא למשפטנים – נציבות, פה מידת האיזון שלכם.
שמואל חיימוביץ'
אני לא יודע אם אפשר להגדיר פה דבר כזה בתוך התקנה. זו התאמה מסוימת שאותו מרכז תמיכה יכול להגדיר ויצטרכו להתחשב בהתאמה הזאת. אני לא יודע - - -
סלי בסון
כתוב "לפי העניין" גם.
היו"ר יעקב מרגי
יצטרכו לתת מענה. אם הסטודנט - - -
שמואל חיימוביץ'
מרכז התמיכה יצטרך להגדיר את ההתאמה הזאת, יצטרכו ללכת לפי זה.
רונן יצחק גיל
אז כל מה שאני מבקש שזה יהיה אפשרי.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא יכול להכניס את זה בנפרד פה.
בלהה ברג
אני רוצה להבין יותר: כשאתה מגיע לסיור ואתה צופה במשהו ובא מדריך ומסביר לך את מה שאתה צופה.
רונן יצחק גיל
ההסבר הקולי הזה עלול להפריע לי לקלוט את מה שאני רואה ולהפך. עצם זה שאני כרגע רואה את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל עומדת לך הפריבילגיה לבחור מה עדיף לך, הוויזואלי או - - -
רונן יצחק גיל
אבל נותנים את שניהם ביחד ואחד מפריע לשני. כל מה שאני מבקש הוא במידת האפשר שזה יהיה בערוץ אחד בלבד באותו זמן.
שמואל חיימוביץ'
המושג ערוץ אחד בלבד הוא ידוע לך מוכר לך. אני חושב שפעם ראשונה אנחנו שומעים עליו, לפחות אני. הכוונה שלך היא שאם נותנים לך זמן להתבונן עכשיו, ימתינו רגע ואז ידברו אתך ויסבירו לך וחוזר חלילה.
רונן יצחק גיל
בנפרד.
שמואל חיימוביץ'
אבל זו התאמה ייחודית מאוד שצריך להסביר אותה דרך מרכז התמיכה והיא צריכה להגיע למי שצריך להידרש לך ולתת את זה.
רונן יצחק גיל
למה אי אפשר להגיד: ובמידת האפשר יינתן בנפרד?
בלהה ברג
כי זה לא מובן. אני אגיד לך מה לא מובן בזה: נגיד שעכשיו אנחנו נמצאים ברגע זה בסיור בחדר הזה והמטרה של המדריך היא להסביר את החלונות שנמצאים פה ממול. אם הוא מסביר לך בלימודי היסטוריה את החלונות שנמצאים פה ממול ואת הפיתוחים שיש מסביב לחלונות, הוא צריך להיות מול החלון, מול הפיתוח, ולהסביר לך כשאתה צופה ואתה גם תשמע את מה שהוא מסביר לך. אם אתה לא תצפה, אתה לא תבין את מה שהוא משמיע לך.
רונן יצחק גיל
זה את, זה לא אני.
ענת טל
אפשר קודם לצפות ואחר להסביר, כי גם אנשים חירשים וכבדי שמיעה לא יכולים להסתכל גם על הזכוכית וגם על המתורגמן. חייבים להסתכל על הזכוכית ואז לשמוע את - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. הוא לא חייב. שישמע את המתורגמן.
ענת טל
אז הוא לא יראה את הזכוכית - - -
רונן יצחק גיל
אז הוא לא יראה את הזכוכית. הוא צריך זמן לזה וזמן לזה בנפרד.
ענת טל
- - - כי אם נגיד שזה איזה פסל או תמונה שצריך לראות אותה ולהבין אותה - - -
רונן יצחק גיל
אני לא מבין מה הבעיה להפריד את זה?
ענת טל
- - - כי המתורגמן מסביר משהו מופשט שהוא לא ראה.
בלהה ברג
האם שימוש בלשון "באופן המותאם למוגבלותו של התלמיד" לא מכסה את - - -
רונן יצחק גיל
לא, לא.
בלהה ברג
למה?
היו"ר יעקב מרגי
תראה, רונן, הדרישה שלך מובנת, שלא תבין אותנו אחרת, הדרישה שלך מובנת. יש לנו, קודם כל, רתיעה מלרדת לרזולוציה של מגבלה מסוימת.
רונן יצחק גיל
את זה אני מקבל.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא חכם ולא נכון לעשות את זה.
רונן יצחק גיל
אני מסכים.
היו"ר יעקב מרגי
לכן, המענה הוא בזה, אני חושב, שהכתוב: "תלמיד המבקש לקבל ההתאמות המפורטות בתקנה זו יידע את המוסד מראש על הצורך בהתאמת הסיור ויאשר". תלמיד שיש לו בעיה עם קליטה רב-ערוצית, נקרא לזה, הוא יודע את זה.
רונן יצחק גיל
אבל אז יבוא המרצה ויגיד לו: אבל זה לא קיים בתקנות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. תאמין לי שהמרצה לא מכיר את התקנות – תאמין לי, אני ראיתי שאלה שמתיימרים פה להגן על התקנות לא מתמצאים – עם מה שמשלמים לו לסגל הזוטר, גם יידע את התקנות? בחייך. החכמנו, הפנית את תשומת לבנו, קיבלת גם הבהרה בדיון וזה נרשם בפרוטוקול. זה נכנס לך במסגרת - - - לא סיימנו?
ישראל אבן זהב
לא. יש לי הערה אחת.
היו"ר יעקב מרגי
הערה נוספת. אחרי זה יובל, כדי שאני לא אשכח אותך גם הפעם.
ישראל אבן זהב
בסעיף (ב) כתוב: "הסיור ייערך, במידת האפשר". כבר בדיון הקודם הורדנו את המילים "מדת האפשר" אני חושב שמן הראוי להוריד את זה גם פה.
היו"ר יעקב מרגי
באיזה סעיף אתה?
ישראל אבן זהב
בסעיף 14(ב), במילים "במידת האפשר". אבל אם זה חלק ממטלות הלימוד אז יגידו: לא היית בסיור אז לא סיימת את המטלות שלך. אז או שיעשו את זה נגיש לכולם או שלא.
היו"ר יעקב מרגי
מי עונה ראשון? ור"ה, בבקשה.
סלי בסון
זה עם דרישה אקדמית, אם חלק מהסילבוס של הלמודים זה ללמוד באתר ארכיאולוגי ולבקר - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואתם תעשו שהאתר יהיה מונגש?
סלי בסון
אנחנו לא יכולים להנגיש - - -
ישראל אבן זהב
אז אל תקבלו את התלמיד לשם.
סלי בסון
רגע, סליחה. אבל במידת האפשר, אנחנו נערוך את הסיורים במקומות מונגשים, אבל אם אי אפשר להנגיש אותם, אנחנו לא נבטל - - -
קריאה
יש תקנות אתרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא דיון פתוח.
שמואל חיימוביץ'
לפעמים, בשביל להגיע לאותו יעד של דרישה אקדמית, אפשר לתת חלופה שכן אפשר לעמוד בדרישת תוך מתן אפשרות לנגישות. אני אתן לכם דוגמה מהלימודים שלי: אני למדתי בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. זה בבניין הישן שבנו פעם, בטכניון המקורי בחיפה – בעיות עם מדרגות וכולי. אם אני לא צריך להסביר למישהו איך להנגיש ולמה צריך להנגיש זה לאלה שהעלו אותי במדרגות, הסטודנטים שכמה מהם הגיעו להיות גם מהנדסי ערים. אבל לא זה העניין.

בקומת הגג, הכי למעלה, היו מדרגות טרפזיות, אי אפשר היה להרים אותי לשם. שם היה שיעור של ציור דו-ממדי: היו מודלים והיו מציירים אותם. לא יכולתי להגיע לשם, אז בגלל זה אי אפשר שאני אהיה אדריכל? אז פעם בכמה זמן נפגשתי עם המרצה בחדר נפרד והיא נתנה לי מטלות, ביצעתי אותן, סיפקתי את הדרישות האקדמיות שלה ובזה נגמר הסיפור.
סלי בסון
נכון, אבל ברשותך אני אשיב. זאת לא אותה דוגמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא נראה לי שזה חלחל.

יובל, בבקשה.
יובל גרבר
חבר הכנסת, אני חושב שנציגי ור"ה מייצגים נאמנה את העמדה - -
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. הם עושים את זה יפה.
יובל גרבר
- - שבעצם סטודנטים עם מוגבלויות שלומדים באוניברסיטה עושים להם סוג של טובה.
סלי בסון
לא, לא, ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. חשבתי שאתה הולך לומר משהו אחר.
יובל גרבר
אני הולך להגיד משהו אחר. הגישה שמיוצגת כאן היא שאם הם הולכים לאתר ארכיאולוגי נגיש, אז לא חיפשו את האתר הארכיאולוגי הנגיש, לא עשו מאמץ לחפש את האתר הארכיאולוגי הנגיש אלא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הם הולכים, לצורך העניין, למערות בר כוכבא - - -
סלי בסון
- - - אתה לומד עכשיו על קומראן, אני אקח אותך למצדה?
יובל גרבר
לכן אני חוזר להערה של אפרת - - - אנחנו יושבים כאן בדיון על התקנות, יש כאן אישה עיוורת בחדר ואין כאן כתב ברייל - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה? פורמט.
יובל גרבר
נכון להיום, החברה הישראלית לא נגישה, הרחוב הישראלי לא נגיש - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי קודם שאנחנו מדינה בהקמה.
יובל גרבר
- - סטודנט שצריך להגיע היום למקום מסוים, מכין את זה מראש. הוא מתכנן מראש לאן הוא יגיע ואיך הוא יגיע לשם ולכן אני חושב שכאשר צריך להגיע לסיור, אם הסטודנט לא יכול להגיע לשם אז מוטלת על המוסד החובה לאפשר לו את ההגעה.
היו"ר יעקב מרגי
או חלופה, כמו ששמואל אמר.
רונן יצחק גיל
או חלופה.
סלי בסון
אבל פה אתם מדברים על סיור - - -
שמואל חיימוביץ'
אבל אם המטרה היא להגיע למערות קומראן היא מטרה אקדמית מסוימת, אולי אפשר לאותה תכלית להגיע בסיור למקום אחר?
סלי בסון
שמואל, ההתאמה האישית שלך היא התאמה אישית, אבל אתה לא יכול לשנות לי את סילבוס הלימודים. אני אתאים לך אישית, אפתור לך אישית את הבעיה, אבל אתה לא יכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
את זוכרת את הפגיעה המהותית? את זוכרת את הדיון הארוך, המתיש - - -
סלי בסון
כן, אבל המהותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, עוד לא אמרתי. את זוכרת את הדיון בקנאות, אפילו התיש אותי, על הפגיעה המהותית? במהות האקדמית? באותה קנאות של הפגיעה המהותית שהגנתי עליה והיא מוגנת – לא הייתי צריך להגן עליה, היא מוגנת – אני רוצה לוודא שאכן במגבלות האלה אני רוצה לבוא אתכם שאי אפשר לרדת לרזולוציות של כולם, כל המוגבלויות. אבל אני גם לא רוצה שתהיה פגיעה מהותית בזכאות שלו לתואר.
סלי בסון
זה לא קשור.
היו"ר יעקב מרגי
איפה אני מקבל את זה?
סלי בסון
הפרק הוא פרק סיורים, הוא לא פרק על איך התלמיד לומד.
היו"ר יעקב מרגי
כל הסיורים לא מגבילים?
סלי בסון
אם זה יהיה חלק מהדרישות, נמצא פתרון פרטני. אנחנו בכל הפרק הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
סלי בסון
אי אפשר שתשנו לנו את - - -
קריאה
אפשר להוסיף משהו?
היו"ר יעקב מרגי
תודה, לא. אין לי ספק שיש לך מה להוסיף ולתרום, אבל לא. אין צורך. סיימנו. מאחר ואנחנו עוסקים רק במטלה של סיורים, במידה וזה חלק מהמטלות המחייבות, אז או חלופה או פטור. תני לי חלופה. תמצאי חלופה.
סלי בסון
אני לא יודעת. אני לא יכולה לתת עכשיו את כל האפשרויות הקיימות, לא של הפקולטה לרפואה ולא של לימודי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר חלופה באופן כללי.
סלי בסון
- - - לא לימודי אדריכלות. אפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל איך אמרת קודם? זה רק סיור.
סלי בסון
אבל זה לא רק סיור. אולי זה סיור בחוג לארכאולוגיה? סיורים מהותיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בואו נראה, אולי למשרד הבריאות יש פתרון?
אורלי בוני
אני חושבת שהטעות כאן היא בהתייחסות לסיור ולא בהתייחסות להתאמות. אני חושבת שבמידה וייערך סיור במקומות שאינם נגישים, האוניברסיטה חייבת לבצע את מירב ההתאמות שהיא יכולה לבצע ולא לפטור את האדם. למשל, גם היום בבתי ספר, כשיש ילד עם מוגבלות, מוציאים מכונית מיוחדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תעצרי פה. ברגע שהלכת לקטע של הניידות והגעה למקום – תקשיבי טוב, לקחו דווקא את הדוגמה של מערות קומראן, את אמרת את זה, נכון?
סלי בסון
שמואל אמר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אמרתי מערות בר כוכבא ואתם זרקתם לי קומראן – אני עדיין מפוקס. אז נלך לשם, בסדר? אתם לא יכולים לשנות את המפה, אתם לא יכולים לשנות את האתר.
סלי בסון
אנחנו לא רשות הטבע והגנים.
היו"ר יעקב מרגי
אם זו מטלה שהוא חייב, היא תנאי הכרחי לקבלת התואר בסוף, לא יעזור לכם כלום – תיכנס פה חלופה. זה הרציונל, סליחה. יש פה משפטנים? איך זה המושג? תכלית החוק? תכלית החוק.
סלי בסון
כבודו צריך להבין, זה נכון מה שאתה אומר, אלא אם – הדס, זה נכון מה שאתם אומרים אבל נקודת המוצא היא שזה תלוי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מפריעים לעצמכם. ברגע שכולכם מדברים – מפריעים. אנחנו רוצים להגיע לזה, מה המשפטנים אומרים?
סלי בסון
הניסוח היה גם שלכם של "במידת הצורך".
הדס אגמון
נכון, אבל עכשיו עלתה פה השאלה מה קורה אם גריעת הסיור פוגעת ביכולת של סטודנט להשלים קורס. נראה לי שאפשר במקרה כזה להחזיר את זה לוועדת ההתאמות. אמרנו שוועדת ההתאמות היא גורם מקצועי שגם קשור עם החוג, זאת אומרת הוא כן יודע את המהות האקדמית.
היו"ר יעקב מרגי
נלך לשם, נלך לשם.
הדס אגמון
נראה אם אפשר לייצר חלופה.
עודד צימנד
ככל הניתן בוודאי. ככל שניתן - - -
סלי בסון
העיקר שלא תבטלו לכיתה את הסיור.
עודד צימנד
אנחנו מדברים קצה. מה קורה בקצה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. זה לא יעלה על הדעת.
סלי בסון
- - - במידת הצורך לא יהיה סיור.
עודד צימנד
הסיור הוא גם לא הפתעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
סלח לי, בן גוריון – אני לא זוכר את השם לכן אני אומר לך בן גוריון – עודד?
עודד צימנד
בן גוריון, כן.
היו"ר יעקב מרגי
לא. לבן גוריון היה שער בצדדים. אני איש הנגב, אני יודע איך נראה בן גוריון: בכל מקום יש לנו את הפסל שלו, בבית החולים, באוניברסיטה. עודד, כרגע נגמר הדיון, אנחנו מנסחים.
אייל לב ארי
ההערה הזאת, ההערה של ישראל והדיון שהתפתח, המקום שלה צריך להינתן דרך ועדת ההתאמות.
היו"ר יעקב מרגי
איך זה בא לידי ביטוי פה?
אייל לב ארי
כאן זה לא יבוא לידי ביטוי, זה יתבטא בתקנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא יבוא לידי ביטוי. תודה רבה.
אייל לב ארי
התקנה הבא שאנחנו, אם אתה רוצה, נתחיל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נתחיל את הדיון.
בלהה ברג
אנחנו רק נצטרך לתת את הדעת בוועדת ההתאמות שלא ייווצר מצב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל למה נכלה את הזמן עכשיו? ניתן את הדעת, את לא עוזבת אותנו, נכון? תודה.

אני מצביע על סעיף 14, סיורים.

הצבעה

בעד סעיף 14 – פה אחד
סעיף 14 נתקבל.
היו"ר יעקב מרגי
הוצבע בעד פה אחד. יש לנו כ-10 דקות נוספות - - -
רונן יצחק גיל
על סעיף 15 לא היה דיון ביום חמישי.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. הדיון המקדים זה צ'ופר של הוועדה, אל תהפוך את זה לחובה עד כדי כך שתבוא אלינו בטענות. לכן, אנחנו נתחיל את הדיון, יכול להיות שנסכים על זה תוך כדי קריאה, מה אכפת לך?

אייל, תן לנו רקע על תקנה 15, דברי פתיחה. האורחים ביציע, התחלנו בתקנה 15. איזה חיוך מפה לאוזן, ור"ה, יצאתם ומלוא תאוותכם בידכם.
עודד צימנד
רגע, אנחנו לא יכולים להכיל. אנחנו מנסים להכיל.
היו"ר יעקב מרגי
אני אזכיר לכם את המבטים בתחילת הדיונים על ההנגשה במוסדות להשכלה גבוהה. נכון, סלי, את לא מתגעגעת אליהם?
סלי בסון
לא.
היו"ר יעקב מרגי
יפה.

קדימה, תן לנו רקע, מה אומר פרק ד'.
אייל לב ארי
פרק ד' הוא פרק ההתאמות האישיות. הוא הפרק שקובע את החובה למנות ועדה לקביעת התאמות. בנוסח שהוא כרגע בטיוטת התקנות שבפני הוועדה: הוועדה תהיה מורכבת משלושה חברים ובהם מורשה נגישות השירות.
אני מזכיר הערה שעלתה מכיוון ור"ה בדיון הראשון לתקנות: הם ביקשו שזה יהיה אדם אחד מתוך המוסד, כמי שמכיר את המכלול של ההתאמות שניתנות במוסד, גם בקשר למרכז התמיכה, אם אני זוכר נכון. זאת תקנה 15. תקנה 16 קובעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
חכה עם תקנה 15. תקנה 15 מדברת על זה שתהיה ועדה עם שלושה חברים לפחות, נכון? שריינו בהם את מורשה נגישות השירות. מי השניים הנותרים?
אייל לב ארי
זה נותר בידי המוסד לקבוע. זה נשאר רחב, כתוב: "המוסד ימנה".
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, הוא ימנה. כתוב גם "השר ימנה" ואנחנו מכתיבים שלפחות אחד יהיה מקרב זה והשני מקרב זה, כמו שעשינו עכשיו.
עודד צימנד
יש לנו פתרון.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך הצעה? אתה יכול להציע, אנחנו נקבע אם זה פתרון.
עודד צימנד
פתרון מוצע.
היו"ר יעקב מרגי
עודד, אתה משפטן – תציע.
עודד צימנד
אנחנו מציעים הצעת ייעול, בעיקר, שזה יהיה רכז ולא ועדה כדי שהעסק ירוץ הרבה יותר מהר. צריך לזכור שיש ערר עליו בתוך המערכת ושם לשים את אנשי המקצוע, אבל לא להפוך את היומיום לוועדה שצריכה להתכנס עם אנשים מבחוץ ועם אנשים מבפנים, וההוא בא וההוא לא בא וכל הסיפור הזה. משהגענו עד הלום, אנחנו רוצים להיות יעילים ואנחנו מציעים שזה יהיה רכז.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שיקפצו עליך אחרים - - -
סלי בסון
לא קפצו.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חכי. זה רק נדמה לך. אני יש לי – את יודעת, עקרבים, יש להם צילום פנורמי – את פשוט לא ראית את הידיים ואת תנועות הגוף.

אני שואל: מה יהיה תחום ריכוזו, עיסוקו, של אותו רכז? האם זו הגדרת התפקיד הבלעדית שלו?
סלי בסון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. מה יהיה תחום ההתמחות שלו? כשזה בוועדה, אמרנו שיהיה בה מורשה לנגישות השירות. תני לו, הוא הציע, תני לו לאכול את מה שהוא הציע. עודד, בבקשה.
עודד צימנד
כמו שיש במרכז אנשים בעלי ניסיון ומומחיות בעניין, כמו שהוגדר בתקנה 8 - - -
היו"ר יעקב מרגי
מרכזי תמיכה.
עודד צימנד
איך הוגדר במרכז התמיכה? כמו במרכז התמיכה, אדם שמתאים למרכז התמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
יהיה רכז בעל ידע.
עודד צימנד
נכון. מי שמתאים למרכז התמיכה מתאים גם לכאן.
היו"ר יעקב מרגי
הצעת – בוא נשמע את הנציבות ונשמע את הסטודנטים. אני רוצה לשמוע מה הסטודנטים עוברים, ואת הארגונים.
גיא פינקלשטיין
- - - גם אנשי מקצוע.
היו"ר יעקב מרגי
גיא, חשבתי שיצאת קודם. חזרת ולא הרגשתי שחזרת.
גיא פינקלשטיין
עשיתי את זה במהירות, בסעיף שהסכמתי עליו מראש.
היו"ר יעקב מרגי
כדרכך בקודש. אבל חכה.

נציבות, הספקתם להכיל את זה או שנעבור למישהו אחר בינתיים?
בלהה ברג
נשמח לשמוע עוד. אני לא הבנתי את ההסתייגות שלך.
היו"ר יעקב מרגי
אין לו הסתייגות. הוא אומר: למה לעשות - - -
שמואל חיימוביץ'
אז מי יטפל בזה?
סלי בסון
הרכז.
שמואל חיימוביץ'
מה הוא יעשה?
היו"ר יעקב מרגי
הוא אומר במקום ועדה.
שמואל חיימוביץ'
מה הוא יעשה?
בלהה ברג
רכז של מה?
אייל לב ארי
הוועדה תהיה בת אדם אחד.
היו"ר יעקב מרגי
ועדה לקביעת התאמות, נכון? כשמה כן היא. השאלה אם חשוב שתהיה ועדה? אני חושב, למרות שזאת הצעה מפתה ולכאורה יעילה, כשאני קובע התאמות אתה לא יכול לשים אדם אחד – למרות השעה ושלא אכלו צהריים, יכולנו ליפול בהצעה הקוסמת שלך – לדעתי, כשקובעים התאמות אתה לא יכול.

רכז זה מפקח. מפקח כן אחד ולא ועדה שתפקח, מלווה אחד. כשאתה קובע התאמות, וראינו כמה אנחנו חלוקים ורואים אחרת וחוששים, השאלה אם יש פה ייעול?
עודד צימנד
אנחנו מאוד חלוקים פה. אנחנו הרבה פחות חלוקים בשטח, כשאנשים מקבלים את ההתאמות. תשאלו את האנשים שמקבלים את ההתאמות, הרוב הגדול עובר חלק. האדם אומר מה שהוא צריך ומוצאים את ההתאמה ודואגים לו. הרוב הולך בלי בעיות, יש בעיות – אז יש ועדת ערר.
היו"ר יעקב מרגי
שמענו. תודה.

גיא, בבקשה. אתה יודע שיש פרסונה, במקרה אצלך, בשם גיא לשם.
גיא פינקלשטיין
גיא פינקלשטיין הוא לפעמים גיא לשם. אבל פינקלשטיין זאת אבן יקרה וגם לשם, כך שזה הולך בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
קדימה.
גיא פינקלשטיין
אני חושב שיש פה בלבול בכל הסעיף הזה לגבי מהם התאמות בכלל. אם תפקידה של ועדת ההתאמות, וגם צריך להבין את השטח ולראות איך זה הולך היום בשטח, אם תפקידה של ועדת ההתאמות לקבוע רק התאמות בבחינות או דרכי הערכה כמו שקוראים להן מבחינה מקצועית, אז נדון מי הוועדה שקובעת את דרכי ההבחנות. אבל התאמות, למעשה, הן כל הטיפול - - -
היו"ר יעקב מרגי
הכול. הכול, מכל, כל.
גיא פינקלשטיין
אז אנחנו רחוקים מהמציאות ורחוקים מהמציאות המקצועית שצריכה להיות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול להתייחס? גיא, למה אתה תמיד - - -
גיא פינקלשטיין
אני דיסלקטי גמור, אין מה לעשות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, תאמין לי, הלוואי ואנחנו היינו ברמה כזו שיכולים לרדת לדקויות שאתה יורד אליהן. יש פה הצעה: או ועדה של שלושה או רכז. מה אתה, עם הפרקטיקה והניסיון שלך, מעדיף?
גיא פינקלשטיין
בוודאי שצריכה להיות פה ועדה מקצועית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
גיא פינקלשטיין
ובוודאי שהיא ועדה תהליכית. התאמות הן לא דבר שנקבע ברגע מסוים בחייו של אדם בנושא אקדמי, זה דבר שכל הזמן מתגלגל לפי היכולות וההתפתחות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

סתיו, מיד אני פונה אליך. את קנית אותי, סתיו, אני לא יכול לדלג עליך.
ענת טל
אני חוזרת שוב, אני לא יודעת איפה זה נכנס בדיוק, אבל אנשי המקצוע של הוועדה הם לא אנשי מקצוע שמבינים ויכולים להתמקצע בכל תחום של מוגבלות. אני חושבת שצריך לכתוב שהוועדה הזאת מחויבת - - -
היו"ר יעקב מרגי
את חוזרת עוד פעם לדיון הפילוסופי הראשון. רכז שכל כולו ייעודי או ועדה – מה את מעדיפה?
ענת טל
ועדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני לא עושה הצבעה, רק לשמוע.

בבקשה, אדוני.
רונן יצחק גיל
כמו שאמרתי בסעיף 8, אני חוזר על אותה הסתייגות שיש לי גם בסעיף הזה, גם בסעיף 15. אני חושב, בהמשך לשאלה שלך מיהם השניים הנוספים, אז אחד מהם צריך להיות נציג של האדם המבקש את ההתאמות או לפחות איש מקצוע שמקובל על האדם עצמו.
היו"ר יעקב מרגי
יש 80 ארגונים.
רונן יצחק גיל
איש מקצוע שמקובל על האדם עצמו.
היו"ר יעקב מרגי
תכנית כבקשתך?
רונן יצחק גיל
לא. איש מקצוע. איש מקצוע המקובל על האדם עצמו, שיהיה חלק מאותה ועדה.
ישראל אבן זהב
שיהיה מומחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
עדי מרלה
אני חושבת שיש צורך בוועדה ולא ברכז, בתוך הוועדה יישב הרכז, יישב מורשה לנגישות השירות וכמובן איש מקצוע שמבין בהתאמות בהשכלה הגבוהה.
היו"ר יעקב מרגי
עוד פעם.
עדי מרלה
אחד זה רכז, שני זה מורשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה רכז? למה אני צריך רכז?
עדי מרלה
הרכז שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה רכז שלהם?
עדי מרלה
רכז התמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרנו: מורשה נגישות השירות במוסד.
עדי מרלה
לא. יש להם רכז שלהם שעוסק בהתאמות, תקנו אותי אם אני טועה, נכון? זה רכז הנגישות אצלם. השני זה מורשה נגישות השירות שמן הסתם מגיע מהתחום ומכיר ומבין בהתאמות האלה. השלישי הוא אדם שיש לו ניסיון והוא מומחה עם אנשים עם מוגבלות והתאמות במוסדות חינוך.
היו"ר יעקב מרגי
ביטוח לאומי, בבקשה.
נילי ויצמן
אני האמת לא מאמינה שאני אומרת את זה אבל לדעתי, אני רואה איך זה עובד היום ואיך הקשר שלנו עם מרכזי התמיכה, זה תמיד רק עם אדם אחד. ברוב מרכזי התמיכה יש רכזי נגישות, זה לא מורשה נגישות, זה משהו אחר לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
תתנתקי ממרכזי התמיכה. אנחנו עכשיו בקביעת התאמות.
נילי ויצמן
קביעת התאמות תעשה בסופו של דבר על-ידי מרכז התמיכה. זה לא רק כשהוא נכנס ללימודים, יש לו עכשיו קורס בסטטיסטיקה והוא צריך יותר שעורי עזר, הוא צריך יותר חונכות, בשנה ג' הוא צריך יותר עזרה בהכנת עבודות.

כשזה עובד מול אדם אחד, זה הרבה יותר נגיש. לוועדה ייקח זמן להתכנס. אני מנסה לחשוב על איזשהו פתרון – כשאנחנו מפנים סטודנט ללמוד ואנחנו מבקשים ממרכז התמיכה שיגיד לנו מה ההתאמות שהסטודנט הזה צריך עונה לנו אדם אחד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אבי בלאו
אני מארגון בקול. שומעים אותי? אני רגיש לאנשים כבדי שמיעה, לכן אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מדבר בטון סביר. דבר.
אבי בלאו
רציתי להגיד שצריכה להיות ועדה ולא אדם אחד, ושאחד מהמשתתפים בוועדה יהיה נציג של הסטודנטים בעלי המגבלה באותו מוסד עצמו.
היו"ר יעקב מרגי
יש תא סטודנטים עם מוגבלויות בכל הקמפוסים?
רונן יצחק גיל
לא. ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
אז יש לכם אתגר, עד שהתקנות יאושרו, להקים את זה בכל הקמפוסים. סתיו?
סתיו טובה ניסר
האמת שגם אני חושבת שצריך - - -
היו"ר יעקב מרגי
כאילו שחסרה לך עבודה.
סתיו טובה ניסר
אני גם צריכה ללמוד ברקע.

אני גם חושבת שצריכה להיות ועדה ושמי שצריך לשבת בוועדה יהיו: ראשית, רכז הנגישות, רכז תמיכה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אותו רכז שדיברתם עליו.
סתיו טובה ניסר
בעברית זה רכז נגישות.
היו"ר יעקב מרגי
אל תמציאי לנו עוד איזו אינסטנציה שלא קיימת. יש לנו מורשה נגישות השירות.
סתיו טובה ניסר
בסדר. השני זה מומחה במגבלה הספציפית המקובל על הסטודנט. השלישי זה מישהו אולי מהדיקנט או מישהו אקדמי. אם מדובר בקורס מסוים – אז כמובן שהמרצה או ראש המחלקה צריכים להיות מעורבים.

לי לא משנה, אני חושבת שהוועדה צריכה להתכנס בשבועות הראשונים של הסמסטר ולי נראה יותר חשוב שבמקום לחשוב איך היא תתכנס מהר, איך היא תעשה את העבודה שלה נכון. כי אם היא תתכנס מהר ותיתן את ההתאמות הלא נכונות, לא עשינו כלום.
היו"ר יעקב מרגי
צודקת, סתיו.
יערה קלמנוביץ'
בעיני, מרכז התמיכה צריך להיות גם מרכז להתאמות ושם יכולה להיות ועדת ההתאמות. יש פה איזושהי כפילות ואני חושבת שצריך לאחד את הדברים.
בלהה ברג
אנחנו מסכימים.
היו"ר יעקב מרגי
גם אני חשתי בזה בהתחלה.
שמואל הר נוי
שידברו בינם לבין עצמם, אחרת זה שתי מערכות שיתנגשו כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
הנציבות מסכימה?
בלהה ברג
בגלל זה אני הצבעתי. אנחנו חושבים שזה כמו One-Stop Center – אנחנו רוצים שיהיה גורם אחד מרכזי שיקבע את ההתאמות, שיקבע אם יש צורך בשינוי התאמות - -
היו"ר יעקב מרגי
אז למה שתקת?
יערה קלמנוביץ'
ביקשתי ולא נתת לי.
בלהה ברג
- - שיציע אחר כך ליווי בהמשך, שזה יהיה גורם מרכזי אחד.
היו"ר יעקב מרגי
הפעם, כשהיה לך מה לומר, לא ביקשת רשות דיבור.
בלהה ברג
אני רוצה להוסיף שזה לא רק צריך להיעשות בתחילת השנה. יש אנשים שנהיים מוגבלים באמצע השנה ולכן מאוד משמעותי שאותו מרכז תמיכה, שיהיה חי ופעיל ולא משהו חד-פעמי בתחילת השנה. אפשר יהיה גם לפנות אליו באמצע השנה כאשר נוצרת מוגבלות באמצע שנה.
אורלי בוני
מכיוון שבמרכז התמיכה ממילא יש היוועצויות, מאוד חשוב, כי זה נותן טווח יותר רציני של היוועצות במידת הצורך אם יש משהו יותר מורכב ולא אדם אחד צריך להחליט על הכול, זה לא נשמע הגיוני.
שמואל הר נוי
אני מציע שיהיה כתוב שבמסגרת מרכז התמיכה תוקם ועדת התאמות שתכלול בעלי מקצוע.
עודד צימנד
ותיתן את השירות - - -
סלי בסון
מרכז התמיכה הוא הגורם ורכז התאמות עושה את הסדר - - -
שמואל הר נוי
ועליהם ועדת ערר. אסור להפריד פה בין מערכות כי אחרת הסטודנט יתבלבל.
גיא פינקלשטיין
הסכמה בין הארגונים לבין ור"מ וור"ה, זה - - -
אורית זולברג
לא, אני לא מסכימה.
היו"ר יעקב מרגי
לא הייתי אתך. אני מתנצל ומבקש שתחזור על הדברים.
שמואל הר נוי
יש הסכמות כבר.
היו"ר יעקב מרגי
כן, ראיתי.
שמואל הר נוי
במסגרת מרכז התמיכה תוקם ועדת התאמות או רכז התאמות ויהיה קשר ביניהם. אסור להפריד, כי מי שיתבלבל זה הסטודנט.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מסכים שצריך לאחד.
שמואל הר נוי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מי יעשה את זה בתוכה?
שמואל הר נוי
היות ובמרכז התמיכה יש גורמים מקצועיים, אז לא צריך כפל מערכות.
אורית זולברג
מרכז התמיכה, עם כל הכבוד ובאמת יש הרבה כבוד, איננו מבין בסטודנטים חירשים וכבדי שמיעה. אני מבקשת שיהיה כתוב שצריך להתייעץ, לפחות במקרה של אי-הסכמה.
בלהה ברג
זה מופיע בסעיף של ועדת התמיכה.
היו"ר יעקב מרגי
אז אנחנו חוזרים. היית פה בדיון על ועדת התמיכה.
אורית זולברג
אבל אמרתי, כמה פעמים אמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שנעשה איחוד רשויות, בואו נשמע את משרד המשפטים.
הדס אגמון
אני רוצה לשאול שאלה, בגלל שזה באמת רעיון שלא דיברנו עליו עד עכשיו. מה שמטריד אותי, אנחנו חשבנו שמרכז התמיכה צריך להיות מקום שנותן שירותים לסטודנט והוא לא הגורם שמחליט אם הוא יקבל או לא יקבל.

צריך לחשוב גם על הסיטואציה שב הרכז הזה מחליט גם שמשהו שהסטודנט חשב שמתאים לו והוא זקוק לו, הוא מונע ממנו.
ענת טל
בשביל זה יש ערעור מקצועי.
הדס אגמון
בסדר, ואז יש ערר. יכול להיות שאנחנו מפסידים פה משהו בקשר לסטודנט שמרכז התמיכה היה אמור להיות הבית שלו בתוך הבלגן הזה של ההשכלה הגבוהה.
יערה קלמנוביץ'
יהיה מרכז אחד שאחראי על נגישות במוסד בעצם. הוא גם יהיה בית והוא גם - - -
רונן יצחק גיל
מה הבעיה?
ענת טל
גם היום זה עובד כך.
רונן יצחק גיל
שבתוך המרכז שתהיה ועדה.
ענת טל
למעשה, הם באים לאותו מרכז תמיכה.
הדס אגמון
בסדר. אני לא פוסלת - - -
היו"ר יעקב מרגי
בגדול, רבותי, אנחנו סיימנו את הדיון. הצפנו את הסוגיה אבל לא הכרענו בה. למועד שכמובן ייקבע - -
אייל לב ארי
24 ביוני.
היו"ר יעקב מרגי
- - עד אז יש לכם את כל המגרש. עד אז יש לכם זמן להגיע להבנות ולהסכמות. לא תתאפשר פתיחת הסכמות כמו שהיה היום, מה שהוחלט בפגישות המוקדמות. וגם מה שלא תסכימו עליו – יוכרע פה בוועדה. מה שנראה שהוא מהותי, נביא למליאת הוועדה, לזירת ההתגוששות.

הישיבה נעולה. תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:05.>

קוד המקור של הנתונים