ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/06/2014

זמן נשים - ההתמודדות עם החסמים והאתגרים שבפתח: א. הדרת נשים. ב. שיפור ניהול ההון האנושי בשירות המדינה (דו"ח הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה)

פרוטוקול

 
PAGE
3
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
23/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 90>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שני, כ"ה בסיון התשע"ד (23 ביוני 2014), שעה 13:00
סדר היום
<זמן נשים - ההתמודדות עם החסמים והאתגרים שבפתח: א. הדרת נשים. ב. שיפור ניהול ההון האנושי בשירות המדינה (דו"ח הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה), בהשתתפות שרת התרבות והספורט, חה"כ לימור לבנת>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
מוזמנים
>
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
גאיה פולת - יועצת שרת התרבות והספורט

יעל שנער - יועצת שרת התרבות והספורט

גיל פכט - יועץ מנכ"לית משרד התרבות והספורט

תא"ל רחל טבת ויזל - יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, משרד הביטחון

מירב גרנות סטולר - דוברת אכ"א, משרד הביטחון

עו"ד עדי ליברוס - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חגי שליזנגר - מתמחה, משרד המשפטים

גילאת סקיטל - ממונה על מעמד האישה, משרד המשפטים

תנ"ץ יעל אידלמן - יועצת המפכ"ל לענייני נשים, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אסף דקל - יועץ המפכ"ל לענייני נשים , המשרד לביטחון פנים

אילנית קליימאן - אגף החקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

ויויאן אייזן - מנהלת תחום תכנון והערכה, משרד החוץ

חמוטל בן דור - סגנית הממונה על השכר, משרד האוצר

עו"ד יעל ישראלי-נבו - לשכה משפטית אגף השכר, משרד האוצר

עזרא כהן - מנהל אגף משאבי אנוש, משרד הכלכלה

עו"ד אינה דויד-סולטנוביץ - נציבה אזורית,נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה

יוספה גולן - ממונה על מעמד האישה, משרד הכלכלה

עו"ד שרון מאיר - ממונה על מעמד האישה, משרד התיירות

דולי דדון איזנברג - ממונה על מעמד האישה, משרד התקשורת

יעקב בליטשטיין - סמנכ"ל בכיר מינהל ומשאבי אנוש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

כרמלה מגן - ממונה על מעמד האישה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יוספה גולן - ממונה על מעמד האישה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אושרה לרר - הממונה על השוויון בין המינים בחינוך, משרד החינוך

ורד סוויד-פאר - מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

מוחמד מסאלחה - הרשות לקידום מעמד האישה

דלית שטאובר - יו"ר הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה, נציבות שירות המדינה

טלילה שחר רוזנפלד - מנהלת אגף לקידום ושילוב נשים בשירות המדינה, נציבות שירות המדינה

איריס אלפסי - יועצת ראש העיר לעניין קידום מעמד האישה, עיריית מעלה אדומים

צביה מזרחי - פורום נשים עירוני, עיריית מעלה אדומים

מרינט וקנין - חברת מועצת העיר דימונה

עו"ד מינה קלמן חדד - חברת מועצת העיר באר-שבע

אורנה דותן - חברת מועצת מצפה רמון

ד"ר ריקי שי - חברת מועצת העיר אשקלון

שושי כחלון-כידור - חברת מועצת כפר יונה

עו"ד ליאת קליין - איגוד מרכזי הסיוע

עו"ד דנה נאור מנדאל - מנהלת המחלקה המשפטית, שדולת הנשים בישראל

עו"ד מאירה בסוק - לשכה משפטית, ארגון נעמ"ת

שרון צ'רקסקי - מנהלת קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל

עו"ד רבקה שפירא רוזנברג - המחלקה המשפטית, "קולך"

עו"ד אורלי ארז לחובסקי - המרכז הרפורמי לדת ומדינה

תהילה מאיר - מתמחה, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

תמר אדלשטיין זקבך - מנהלת שוות ערך- לקידום שכר שווה, שתי"ל

עו"ד אורית רישפי - דירקטוריון עמותת כ"ן – כח נשי לישראל - ארגון אח"מ

שני אלדן-חיימי - כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

רונית רפאלי - כ"ן - כח נשי לישראל -עמותה לקידום נשים בישראל

יפעת ניימן - רכזת אזור דרום, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

גלית הנביא אלנקווה - מנהלת תחום מוניציפלי, כ"ן כח נשי בישראל- עמותה לקידום נשים בישראל

יהלומה זכות - כ"ן -כח נשי בישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

חלי פרידמן - יו"ר עמותת "פנים חדשות", פרלמנט נשים ישראליות

פיאנה רוזן - אדריכלית, עמותת "פנים חדשות", פרלמנט נשים ישראליות

יהודית סידיקמן - מנכ"לית עמותת "אל הלב"

אסתר לוי - תקציבאית, משרד יחסי ציבור ש. קרימלובסקי במגזר החרדי

שפרה קרימלובסקי - מנכ"ל קרימלובסקי כהן, תקשורת שיווקית

יהודית סטלמך - מנהלת פרויקטים, קרן פרידריך אלברט

מיכל כפרי - חברת הנהלה, שדולת הנשים בישראל

עו"ד רות פרמינגר - לוביסטית (פרילוג)

עו"ד ענת אלון - לוביסטית, ארגון לה"ב
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים
<זמן נשים - ההתמודדות עם החסמים והאתגרים שבפתח: א. הדרת נשים. ב. שיפור ניהול ההון האנושי בשירות המדינה (דו"ח הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה)>
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב. היום יום שני כ"ה בסיון תשע"ד, 23 ביוני 2014. ישיבת הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בנושא: זמן נשים – התמודדות עם החסמים והאתגרים שפתח: א. הדרם נשים. ב. שיפור ניהול ההון האנושי בשירות המדינה, בהשתתפות שרת התרבות והספורט חברת הכנסת לימור לבנת יושבת ראש וועדת השרים לקידום מעמד האישה, תודה גם לך דלית שטאובר, מיד נשמע בהרחבה על הדוח ועל הדברים שהשרה תציג בפנינו.
גברתי השרה, ראשית אני מבקשת להודות לך על הישיבה ועל הועדה הזאת ובכלל על העבודה רבת השנים למען הנשים. יש כאן שיתוף פעולה יוצא מן הכלל בין הוועדה לבינך. אני רוצה להודות, לברך ולהבין שהעבודה מתחילה בכלל רק בהתבוננות שלנו. נזכור שרק בשנה האחרונה היו הוועדות: ועדת פרי, ועדת שישנסקי, ועדת לוקר – ועדות שלא נולדו לפני עשר-עשרים שנה, אלו ועדות כאן ועכשיו כשיש 27 חברות כנסת, ארבע שרות בממשלה, שיש יותר מודעות ויותר הבנה. יש וועדות ציבוריות, וועדות ממשלתיות שיכולות להתקיים ללא נשים. אנחנו כאן על המשמר.
אנחנו לא יכולות לעצום עיניים, לא יכולות לעצור רגע. אנחנו צריכות להבין שאם לא נהייה כאן, נמשיך ונעקוב אחר הדברים אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו. חקיקה כן, אנחנו ממשיכות, הבנה כן, מודעות, יותר חינוך, יותר הסברה, יותר שיתופי פעולה, אבל חייבים להבין שאם אנחנו נעצור לרגע אחד במקום זה לא יקרה. זה לא יקרה. אני אומרת את זה כאן בשולחן הזה שיש בו הרבה מודעות, גם לכל מיני לוויינים ששואלים את השאלה למה צריך ולמה בדיוק ואיך הדברים קורים. אני מזכירה, הרבנים הראשיים, כמה נלחמנו כדי שיותר נשים תבחרנה, אני מזכירה את הוועדה למינוי רבנים ועוד ועוד ועדות שאנחנו ממש ממש ממש לא נמצאות שם.
"זמן נשים", הכותרת של הדלקת המשאות, זו יוזמה מבורכת שלך גברתי השרה לבוא ולסמן באחת את הנשים המדהימות ופורצות הדרך בחברה הישראלית. הורגלנו ב-65 השנים האחרונות שכמעט ולא היו נשים. אנחנו רואים את זה גם בהדלקת המשואות וגם בפרס ישראל, גם בשמות הרחובות. גברתי, את יודעת שאנחנו פותחות כאן כל ישיבה בדמות של אישה שתרמה רבות, לרוב הן לא מוזכרת בדפי ההיסטוריה שלנו, בידע, בדעת ובידיעה, אבל המקום הוא לא רק לדבר על אותה דמות אישה אלא להבין איך זה לחיות ולגדול בתהליכי סוציאליזציה כשאין לנו את הניסיון והידע של הנשים הקודמות, מהן המודלים לחיקוי המוצבים למולנו, מה הוא אותו ניסיון נשי שיכולנו להיות יותר עשירות איתו. רק לפני יומיים דיברה הסופרת דורית רביניאן שבבחינות הבגרות בספרות אין מודלים של נשים לא של כתיבה ולא של יצירה ולא מודלים להזדהות. אנחנו רואות את ההנצחה, לכו לראות בשבוע הספר ספרים לגיל הרך מהם התפקידים המסורתיים, מי מוצג איך. נכון שיש מקומות שחל שינוי וחל שיפור, אבל יש עוד הרבה מקומות שלא.
יש עוד אזורים בחברה בישראל שחוזרים בכלל אחורה. כאן בתוך הוועדה שלנו אנחנו מבינות שבכל מה שקשור לעולם העבודה בישראל הדרך עוד ארוכה ורבה. צריך לבוא ולדבר על מודלים חדשים, על נורמות ועל סדר יום של יום עבודה.
גברתי השרה, זה לא סוד שעולם העבודה נקבע על פי ערכים ונורמות של גברים, לא כי הם יותר טובים אלא פשוט כי הם הגיעו קודם ואנחנו הגענו מאוחר יותר. אנחנו רואים את זה היום בהרבה מאוד מישורים בעולם העבודה שנשים הצטרפו אליהם. יום העבודה והנורמות נשארו אותן נורמות מבלי שאף אחד בא ושאל או שאף אחת לא באה ושאלה האם זה נכון, האם זה טוב, האם סדר אחר של הדברים לא יניב תוצרים יותר נכונים ויותר ברוכים. מחקרים מלמדים שבתמהיל אנושי התוצאות הן יותר טובות, בעולם העסקים כבר מבינים את זה, אומנם לא מספיק. ראינו את מדד 100 של החברות תל אביב, ראינו עד כמה הדרך ארוכה לעשות גם במגזר הפרטי. כשאנחנו מדברים על המגזר הציבורי לנו יש את הכלים להתמודדות, גם שם הדרך היא עוד ארוכה.
גברתי השרה, את לקחת את המציאות הזאת ואותה את מבקשת לשנות בעזרת החלטת ממשלה. אני מעבירה אליך את רשות הדיבור כדי ללמוד, כדי לשמוע וכמובן לבחון איך אנחנו מיישמים את הדברים שהעלתם בדוח הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה שאנחנו מבקשים שתציגו בפנינו. בבקשה גברתי.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
תודה רבה לך יושבת ראש הוועדה חברת הכנסת דוקטור עליזה לביא. משום מה מקדימים לציין את התואר האקדמי הזה לגברים וממעיטים להקדים אותו כשמדובר בנשים, את זה ראוי לעשות ולומר ולכן אני מקפידה להקדים ולומר אותו.

שלום לכל חברות הוועדה, נמצאות איתנו חברות מועצות ערים מהדרום, ברוכות הבאות תהיו, לכבוד לי, לנו ולכולנו שאתן כאן איתנו. כמובן שלום לכול האורחות והאורחים שנמצאים כאן. נמצאת כאן דלית שטאובר לשעבר מנכ"לית משרד החינוך שגם עומדת בראש הוועדה שמיד אומר עליה כמה דברים.

ברשותך יושבת ראש הוועדה היום ארצה לגעת בשתי נקודות. הנושא הראשון הוא נושא הדרת נשים והנושא השני הוא מסקנות ועדת שטאובר. למעשה הועדה היא החלטת ממשלה להתמודדות עם חסמים ואתגרים שבפתח, זו החלטת ממשלה. אתחיל בנושא הדרת נשים. מדובר כאן על החלטת ממשלה שאנחנו קיבלנו ב-30 במרץ השנה ושתובא שוב לדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב כדי לעקוב. למעשה זו ישיבת מעקב כדי לראות מה נעשה בהתאם למה שהחלטנו. אתם יודעים שהחלטות ממשלה ישנן מלא הטנא ואחר כך הן יכולות לשכב ולעלות אבק על המדפים.

לפני כן כמה מילים על הדרת נשים וכהמשך לדברייך את. אנחנו מדברים על הדרת נשים, לנו בכלל חסר משהו. חסרות לנו אלפי שנים במשך הדורות כדי שנוכל להיות באותו מקום בו נמצאים גברים מבחינת היכולת שלנו להיות באותם מקומות, להשיג את אותם הישגים, שיהיה לנו אותו שוויון הזדמנויות שיש לגברים. התרבות היא כזאת, בכול המקומות אנחנו עכשיו צריכות להדביק פערים עצומים כדי שנקבל את אותו שוויון בהזדמנויות שיש לגברים, לא משום שאנחנו פחות טובות אלא משום שאנחנו לא מקבלות את אותן אפשרויות כמו אחרים. הדרת נשים עלתה לכותרות לפני כשנתיים, אני לא רוצה לחזור כי כלום מכירים את הסיפורים שעלו לראש המהדורות והכותרות, אם מדובר כאן על אוטובוסים או על עוד נושאים, הכול מוכר לכולנו. בעקבות זאת הקמתי צוות בין משרדי שבעקבותיו היועץ המשפטי של הממשלה הקים גם הוא צוות שפעל. אני מקצרת את הפרוצדורה כי היא פחות חשובה. מה שחשוב הוא להגיע למהות.
בעקבות אותן פעילויות שכאמור ננקטו התכנסה הממשלה ב-30 במרץ וקיבלה שורת החלטות. אני מיד אחזור עליהן. חשוב לדעת וחשוב שיעמוד כל הזמן לנגד עינינו, החלטות שהממשלה קיבלה נוגעות לאותם נושאים אקוטיים שעלו על סדר היום. הממשלה או ההחלטות לא נגעו בנושאים שלא עלו על סדר היום בחריפותם או במלא חריפותם באותם ימים. בואו נראה מה כן עלה על סדר היום ובאילו נושאים הממשלה קיבלה החלטות שתבואנה כאמור לדיון ביום ראשון. השרים הרלוונטיים אמורים לדווח ביום ראשון הקרוב לממשלה מה הם פעלו וכיצד הם פעלו. החלטת הממשלה 1526 מה-30 במרץ חתומה, על ידי שרי התחבורה, בריאות, פנים ושירותי דת, בחודש בו חל יום האישה הבינלאומי, הוא חל ב-8 במרץ. אנחנו לא הספקנו את הכול, אבל ממשלת ישראל, אנחנו אוהבים הצהרות וזה חשוב, הביעה מחויבות לשוויון זכויות, חתירה לשוויון מגדרי ולקידום מעמדן של נשים בישראל מכול שכבות האוכלוסייה ובתחומים רבים ככל הניתן. היא גם מכירה בכך שתופעות הדרת נשים במרחב הציבורי היא תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים באשר הן נשים ושהיא מחייבת פעולה ממשלתית אקטיבית לביעורה, ועוד כהנא וכהנא.
לאחר עיון בדוח הצוות הבין משרדי לבחינת הדרת נשים במרחב הציבורי שמינה היועץ המשפטי של הממשלה ושהופעל במשרד המשפטים, גם אומץ על ידי היועץ הממשלתי של הממשלה, קובעת הממשלה להטיל על שרי התחבורה והבטיחות בדרכים, הפנים, הבריאות ושירותי דת העברת דוח לממשלה בתוך 90 יום מאישורה של ההחלטה לפעול, מדובר גם על הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על החסמים ברדיו 'קול ברמה'. כפי שאנחנו זוכרים הוא נמנע מלהעסיק נשים ולאפשר לנשים לראיין ותראיין ולהיות באיזו צורה קשורות. זה כבר קרה, אנחנו כמובן נשמע את הדיווח בעניין הזה מהשר הרלוונטי, שר התקשורת. כפי שכבר אמרתי כל אחד מהשרים יצטרך כרגע לבוא ולדווח לממשלה בעניין זה.
מה קרה כאן בהמשך, או במה למעשה לא דנו – את הזכרת קודם את עניין שבוע הספר ואת הספרים לילדים שבהן נשים עדיין בעלות התפקידים המסורתיים שלהן. הנה הדרת נשים מהמרחב הציבורי בצורה טיפה שונה, כאן לא מדובר שלא מאפשרים להן לנסוע בקווי אוטובוס ציבוריים למקום שהן רוצות, מדובר כאן על משהו שהוא טיפה שונה, איזה טוייסט קטן בעלילה של ספרי הילדים. ראו איזה פלא, הנשים בתפקידן המסורתיים שם, אותן מדירים מתפקידים אחרים שהן יכולות להיות בהם לא פחות מגברים. אני אספר כאן, כאשר אני הייתי שרת חינוך, יושבת כאן מיכל כפרי שהייתה היועצת שלי למעמד האישה, היום היא עומדת בראש המועצה לקידום ספורט נשים במשרד הספורט, מיכל המון שנים פעילה בשדולת הנשים ובכלל בכל הנושאים הללו. מיכל סייע אז ולוותה את כל הפעילות של ועדה במשרד החינוך. התפקיד שלה היה לבער סטריאוטיפים בתוך ספרי הלימוד. ישבה הוועדה הזאת ספר ספר, כל ספרי הלימוד אחד לאחד ופשוט סימנה אותם. כל ספר שהיו בו סטריאוטיפים של 'אימא קמה בבוקר הכינה ארוחת בוקר, בצהריים הכינה שניצל עם צ'יפס וכשאבא חזר מהעבודה הוא עזר לילד להכין שיעורי בית'. אני עושה את זה כמובן - - -
היו"ר עליזה לביא
והיא חלצה לו נעליים.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
לא עד כדי כך, אבל כן זה קרה במציאות. כל ספר לימוד כזה לא קיבל אישור הדפסה מחדש, אי אפשר היה להוציא אותו מהמערכת תוך כדי.
דלית שטאובר
העבודה הזאת קיבלה הרבה מחמאות, אני הצגתי את זה באו"ם, מאוד החמיאו על העבודה שנעשתה בתקופתך.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
לא ידעתי, אני לא יודעת מה קרה מאז במשרד החינוך. כנראה שהיום יש קצת רפיון בעניין הזה. גברתי היושבת ראש, ראוי וחשוב שתדברו על זה בוועדה. אני מציע שתדונו בזה.

אני מבקשת לעבור הלאה, הנושא של הדרת נשים במרחב הציבורי, כאמור זה יחזור ביום ראשון לממשלה. אנחנו עוקבים, אני מציעה שאתם יחד איתנו תעקבו אחרי מה שקורה. כל השרים הרלוונטיים יודעים, הם קיבלו מכתבים מהשרה ציפי לבני או ממני על הצורך שלהם להיערך לקראת יום ראשון ולתת דווח לממשלה.

החלק השני עליו נדבר היום, להערכתי הוא יתפוס את רוב הישיבה, הוא בעניין הוועדה שנקראת על שמה של דלית שטאובר, ועדת שטאובר לקידום ושילוב נשים בשירות המדינה.
היו"ר עליזה לביא
גברתי ברשותך, רק כדי לסגור את הנושא הראשון, "טבלת המלצות וניהול תהליך יישומן" בתוך עמנו אנחנו חיות, המעקב שלנו כאן בוועדה, איך אנחנו באמת יודעים שדברים קורים.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
זה בדיוק העניין. עליהם לדווח בתום 90 יום מה-30 במרץ, המועד בו התקבלה החלטת הממשלה בעניין הדרת נשים, כל שר קיבל מטלה בתחומים השונים: תחבורה, תקשורת, בריאות בסניפי הקופות השונים, שר הדתות כדי שלא תהייה הדרת נשים בבתי העלמין, כל אחד מהשרים האלה קיבל מטלות על דברים קיימים - - -
היו"ר עליזה לביא
על דברים שאנחנו יודעים עליהם, אבל מה התהליך - -
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אני מיד אפרט. מאותו רגע נקבע שתוך 90 יום השרים אמורים לדווח לממשלה. הנה קבענו ישיבת ממשלה בתום 90 יום בדיוק, הישיבה נקבעה ל-29 ביוני, יום ראשון הקרוב. השרים כבר קיבלו הודעות מהשרה ציפי לבני או ממני שהבאנו את כל זה לממשלה ושהם יצטרכו לדווח ביום ראשון הקרוב איפה זה עומד.
היו"ר עליזה לביא
מה התחנה הבאה?
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אני רוצה להבהיר ולענות לשאלתך. מי שסייע לנו רבות, באמת צריך לתת לה קרדיט, לא עשיתי את זה ואני מתנצלת, זו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עורכת הדין דינה זילבר שבלעדיה כל זה לא היה קורה, היא לא נמצאת כאן איתנו - - -
היו"ר עליזה לביא
היא לא יכלה להגיע, היא הודיעה על כך. היא גם כתבה על כך מאמר בעיתון הארץ.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
באמת זה לא היה יכול לקרות בלי עורכת הדין דינה זילבר, היא פשוט מגויסת מעבר לתפקידה הפורמאלי, היא כמי שרואה בזה עניין חשוב ביותר, כמו שכל אחת מאיתנו מגויסת, דינה זילבר ממש מגויסת לעניין. אני אגיד מה אני עושה כשמגיעה אלי תלונה אחרת חדשה על כל מהתחומים עליהם מדובר. אני מפנה את המכתב לעורכת הדין דינה זילבר. אני אפילו לא מפנה ליועץ, אני מפנה ישירות לעורכת הדין דינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היא הממונה בדיוק לעניין זה. ואז תוך, ממש כהרף עין, אני לא רוצה לומר שתוך יום אז תוך יומיים, מגיע ממנה מכתב לאותו גורם שמוזהר מידית ומיד הדברים מסתדרים. מסתבר שכאשר רואים שישנה פעילות, שיש כאן אצבע על הדופק, שיש כאן כל הזמן מעקב, הכול מסתדר והאנשים מבינים שצריכים לטפל בזה. זה לא אומר שהכול כאן גן עדן, כאן לא הכול דבש, אבל מתחיל להיות ברור לגורמים, לגופים שהם לא יוכלו להמשיך באותה דרך. אני חושבת שיש - - -
עדי ליברוס
בהמשך לדברים הללו, השרה יחד עם שרת המשפטים פועלות להקים קו חם בנושא וגם תיבת דואר חמה שתוכל לקלוט כל תלונה מכול גורם שהוא. כמו שהשרה תיארה התלונות שיתקבלו שם יועברו באופן מידי לטיפולה של דינה זילבר ויקבלו מענה.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
זה בעניין פרוצדורה. אני עוברת הלאה.

לפני כשנה הביאה ניצבות שירות המדינה לממשלה עבודה מאוד מקיפה שהיא עשתה. עבודה שערכה שנה שנתיים, אינני יודעת כמה אבל זמן הרבה מאוד, עבודה שעסקה בשיפור ההון האנושי בשירות המדינה – דוח שירות נציבות המדינה – כשגמרו להציג מצגת שלמה, נציב שירות המדינה ואנשיו יחד עם אנשי משרד ראש הממשלה בנושא שיפור ההון האנושי בשירות המדינה, הרמתי את היד ושאלתי איפה הנשים, איפה שילובן של נשים, איפה קידומן של נשים ואיפה פערי השכר בין נשים לגברים בשירות המדינה? שאלתי, 'אתם התייחסתם לנושא הזה, אתם עסקתם בו?'. אמרו 'לא'. אז שאלתי 'למה אתם נציבות שירות המדינה חושבים שנשים שמהוות את רוב עובדי המדינה, אין מקום לעסוק בכל זה?' אני כיושבת ראש ועדת השרים לקידום מעמד האישה בכמה קדנציות, בכול פעם מחדש קראתי לשירות נציבות המדינה וביקשתי תשובות לשאלה הבלתי ניתנת להסבר, איך יכול להיות שבתוך שירות המדינה יש פערי שכר כל כך גדולים בין עובדות לעובדים ולא הצלחתי לקבל תשובות. עד היום אני לא מצליחה להבין את התעלומה המוזרה הזאת. מסבירים לי שזה כתוצאה משעות נוספות, מסבירים את זה ובזה.
יש תשובות, אבל עדיין הן לא מסבירות את הפערים הכול כך גובהים ולמה לא מצליחים לפתור אותם כל השנים. שאלתי 'האם שאלתם את עצמכם את השאלה כשעשיתם את העבודה'. קיבלתי תשובה, הממשלה קיבלה תשובה שכמובן היא איננה תשובה. אמרתי באותה ישיבה לראש הממשלה שאני מבקשת לא לאשר את ההצעה שהביאה הנציבות, לשלוח את הנציבות להכין שיעורי בית ושהם יחזרו אלינו רק עם דוח לשיפור ההון האנושי בשירות המדינה שכולל בתוכו גם, רחמנא ליצן, את העובדות בשירות המדינה ולא רק משהו שכולל רק גברים. ראש הממשלה אמר שיש לו הצעה אחרת, הוא מציע שאנחנו נאשר את זה, אבל שהנציב יקיים למשך חצי שנה ועדה שתעסוק בנושא ושתוך חצי שנה תביא את מסקנותיה בנושא קידום ושילוב נשים בשירות המדינה. אני הסכמתי וכך עשינו.
הנציב אכן הקים ועדה שבראשה הוא העמיד את דלית שטואבר, אז היא הייתה מנכ"לית משרד החינוך. לאחר שהיא סיימה את תפקידה כמנכ"לית משרד החינוך היא נתבקשה להישאר בתפקידה. היא באמת עשתה עבודה בלתי רגילה. אין אומרים את שבחו של אדם בפניו ואת מקצת שבחה אני אומרת, זה מותר. הוועדה הזאת ישבה על המדוכה. אני חייבת לומר לזכותו של אודי פראוור,משרד ראש הממשלה והנציבות שכאן באמת הבינו שהם עשו פאשלה אדירה והם צריכים לתת את המקום. הם נתנו ונכנסו לתוך כל העניין. הוועדה הזאת ישבה קצת יותר מחצי שנה, זה לא משנה כי מה שחשוב בסופו של דבר זו התוצאה. התוצאה היא תוצאה טובה שהממשלה אימצה אותה. החלטתה לפני כמה שבועות, 8 ביוני 2014, החלטה שמאמצת את כל החלטות הוועדה, החלטות שכוללות שורה של נושאים אותם דלית תפרט מיד. אני אבקש להתייחס לכמה נקודות בקצרה ואחר כך תפרט אותן דלית.

הדבר שעורר הכי הרבה תשומת לב ציבורית, הוא המורכב ביותר ואולי החשוב ביותר, והוא ההכרה בעבודה מהבית כשעות נוספות. יוקם צוות ישום שיקבע קריטריונים ודרכים להכרה בעבודה מהבית. המדינה כבר באוקטובר 2014 תצא לפיילוט בעניין זה. אני מבקשת להבהיר, למעשה כבר היום בפרקליטות המדינה יש לחלק מהעובדות והעובדים, למעשה זה נוגע לגברים ולנשים, אבל התועלת שתופק מכך תסייע בעיקר לנשים. כמובן שזה לא יכול להתאים לכולם, כמובן לא לבעלי תפקידים בכירים מסוימים. עבודה מהבית יכולה לאפשר לנשים ביתר קלות להגיע לתפקידים בכירים. נ
שים בתנאים מסוימים תעבודנה כשעות נוספות מהבית באמצעות המחשב וכדומה. השעות נוספות יוכרו, הרי בין היתר זו הבעיה לחלק מפערי השכר. לכן הפיילוט הזה אושר על ידי הממשלה, אין צורך לומר שהאוצר לא במיוחד התלהב מהעניין. אני מאמינה שככל שהוא יהיה מוצלח יותר נוכל להרחיב אותו זה יותר ויותר. כאמור, כרגע זה קיים כמה שנים בפרקליטות, אנחנו נרחיב את זה מעבר לפרקליטות, אני מאמינה שלאחר מכן נוכל להרחיב אותו יותר ויותר. יכול להיות שזו תהייה מהפכה של ממש.
היו"ר עליזה לביא
יש לנו נתונים על הפרקליטות, בכמה אחוזים מדובר?
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אולי דלית תפרט בנושא הזה. אני אגיד כמה כותרות וברשותך אני אעביר את רשות הדיבור לדלית.

אנחנו מדברים על הכנת תכנית חומש על ידי הנציבות להשגת יעד תוך חמש שנים, עד 50% נשים בדרגי הניהול היותר בכירים. השרים יהיו חייבים לביצוע התכנית, הם יחויבו בדיווח על התקדמות המשרדים שלהם ועל הצעדים שהם נקטו בכל שנה. צריך כאן לקחת בחשבון שהאחריות תהייה על סמנכ"לי משאבי אנוש ומי שלא יעמדו במחויבויות הללו לא יוכלו לקלוט כוח אדם חדש למשרדים. בשיטת המקל והגזר, זה יהיה המקל והגזר יהיה שלשרים מצטיינים יוענק פרס בישיבת הממשלה וכדומה. אפשר לחשוב גם על נגזרים נוספים בתקנון או בדברים מהסוג הזה.

מופיעים כאן הפרטים של התכנית, אני אשאיר את הדברים הללו לדלית. מדובר כאן על קייטנות יום וגני ילדים והרחבת היצע הקייטנות ומעונות היום לילדים. בכל משרד תוקם וועדה משרדית, יחידת סמך, המנכ"ל ימנה ועדה משרדית לקביעת רכיבי שכר משתנים. שוב, אנחנו יודעים שזו בעיית פערי שכר, אותם רכיבי שכר משתנים הם אלה שיוצרים את הפער שאיתו אנחנו מנסים להתמודד בכל פעם. כאן יש התמודדות מעשית, פרקטית עם פתרונות ולא רק דיבורים בעלמא.

כמו בכול דבר, מה שבסופו של דבר עיכב את הבאת הנושא לישיבת הישיבה, לא תאמינו, תאמינו ועוד איך תאמינו, היה כמובן תקציב התנעת היישום שהסתכם במשהו כמו בין שלושה לחמישה מיליון שקל ושני תקנים. אני נאלצתי להתערב מול השר. קשה להאמין על מה מדובר כאן. בסופו של דבר הצלחנו להגיע לאיזה קונצנזוס והבנות וכל זה אכן אושר וסוכם. הנה הממשלה קיבלה כאן החלטה, זו החלטה ממש דרמטית, אני רואה אותה כדרמטית ולא פחות מזה.
ברשותך היושבת ראש, אני מציעה שדלית שטאובר תכנס לרזולוציות יותר מפורטות. אני מעבירה את השרביט.
היו"ר עליזה לביא
תודה גברתי. אני חושבת שזה באמת ציון דרך ממשמעותי שהממשלה מאשרת את הדוח כמות שהוא. זה לא מובן מאליו, ממש לא מובן מאליו. כמי שמלווה במשך השנים את כל הניסיונות וההתפתחות, אני חושבת שמשהו קרה בממשלה הזאת, ההבנה וההתבוננות בנושאים הללו שזו לא הבעיה של נשים אלא זה נושא חברתי. הסוגיה של נשים והון אנושי זה אובדן לחברה כי החברה מפסידה כשנשים לא באות לידי מיצוי, בעניין הזה זו לא רק הסוגיה הנשית. אגב, אנחנו רואות את הנשיא אובמה הולך ונרתם לנושאים. הבית הלבן הוציא סרטון על הטרדות מיניות, הוא ובכירי משרדו וממשלתו נרתמים לעניין זה. אנחנו שומעים את קולו בנושא פערי השכר בארה"ב. אגב, הם מאוד דומים באחוזים לפערי השכר במדינת ישראל. כשאני מקשיבה לך ורואה, בתוך עמי אני חיה, אני חושבת שיש היום באמת הזדמנות פז בתוך הממשלה הקיימת להבנה שהנושא של קידום נשים הוא לא בעיה של נשים אלא באמת הוא עניין של הון אנושי לטובת החברה כולה.

קודם כל, תודה לך וכמובן לך דלית על העבודה הנהדרת שעשית. הייתה לנו גם את הזכות לשבת איתך תוך כדי כתיבת הדוח ולתרום את תרומתנו. בבקשה, הבמה שלך.
דלית שטאובר
תודה רבה על ההזדמנות. נמצאות איתי כאן גם נציגות, חלק מחברות הוועדה. באמת הייתה לי זכות להכיר אנשים. לא רק נשים היו חברות ועדה, היו גם נציגים מהנציבות מלבד הנציגה שיושבת כאן, עורכת הדין טלילה שחר רוזנפלד, יושבת כאן עורכת הדין אינה דויד-סולטנוביץ נציבה אזורית במשרד הכלכלה. טלילה הייתה בוועדה יחד עם רונן האחראי על הרפורמה כך שהייתה הרבה חשיבות לנושא, אני חושבת שיש בזה משהו, באמת הייתה לי הזדמנות. כמנכ"לית משרד החינוך בעת שהתמניתי לתפקיד לא הכרתי לחלוטין את העבודה של נציבות שוויון הזדמנויות. היה לי עונג רב להכיר את הגורמים המקצועיים שעובדים שם ואת העבודה שנעשית, לכן גם המסקנות נוגעות בשיתוף שלהם ביישום החלטות. היו עוד נציגים מאוד מקצועיים של משרד האוצר, גם מאגף התקציבים וגם מאגף השכר. ראיתי אותה בישיבה הקודמת, אני לא יודעת אם נמצאת כאן.
השרה חברת הכנסת לימור לבנת, שמה חזק את הרגל על הברקס, נגיד את זה במילים מאוד מאוד פשוטות, ואמרה 'לא תעבור רפורמה מבלי התייחסות להיבטים המגדריים'. זה לא דבר מובן מאליו, אני רוצה לומר את זה דווקא כאישה שהגיעה לתפקיד מנכ"לית משרד, יש עדיין מיעוט נשים בתפקידי מנכ"ליות. לא אחת אנחנו שומעות את חברותינו הנשים שהצליחו להגיע לעמדה, "סליחה, היא אישה מוכשרת היא יכולה להגיע". אני רוצה לומר, נכון, יש נשים מוכשרות שמגיעות, אבל צריך להסתכל, מי שמוביל מדיניות ומי שרוצה לעצב פני חברה חייב להסתכל על המספרים. המספרים משקפים מציאות. כאשר מספרים משקפים פערים בין גברים נשים, למובילי המדיניות יש מה לעשות. כאן אני חושבת שמגיע שפו ענק לשרה לימור לבנת כי בזכותה העבודה הזאת התבצעה. אני לא אשכח ואני אציין גם את העזרה המאוד מאוד אמיצה שקיבלנו ממנכ"ל משרד ראש הממשלה אראל לוקר שתמך בצורה מאוד נמרצת בעבודת הועדה. כמובן את שיתוף הפעולה שזכינו בסופו של דבר בנושא הקונספט של הפיילוט.
לפני שאני נכנסת לפרטים אני רוצה לומר משהו בעניין, אם נשים רוצות שדברים יצליחו, אמרת חברת הכנסת דוקטור עליזה לביא, אם אנחנו לא נעשה לעצמנו אף אחד לא יעשה, אני רוצה לומר מדוע עבודת העבודה לקחה שמונה חודשים. אני חושבת שזה חשוב, הסיפורים האלה מאחורי החדר חשובים.

אנחנו סיימנו את כתיבת ההמלצות שלנו בארבעה חודשים, העבודה הייתה מאוד אינטנסיבית, ידעו איפה אנחנו רוצים להיות. ארבעה חודשים, אני כיושבת ראש הוועדה הייתי עסוקה בהכשרת הלבבות כדי שהחלטה הזאת תעבור פה אחד וכדי שבסופו של דבר, באמת בזכותה של השרה, היא תתוקצב בהתאם כי היא תוקצבה תקצוב חלקי שלא היה מאפשר יישום מוצלח.
היו"ר עליזה לביא
מה זאת אומרת 'הכשרת הלבבות'?
דלית שטאובר
אני אסביר מה זה 'הכשרת הלבבות'. 'הכשרת הלבבות' כשאתה יודע מי הם האנשים מובילי דעת הקהל בממשלה ומי הם האנשים באגף השכר שצריכים להשתכנע שחשוב לעשות פיילוט, כמו שפגשתי אותך במהלך הדרך הלכתי לפגוש את מנכ"ל משרד ראש הממשלה והצגתי בפניו ושמעתי את הערותיו. את השרה לימור לבנת שמעתי פעמיים והשכלתי מאוד, עשינו גם התאמות. כל העבודה של היזון חוזר חזרה אל חברות הוועדה ואל חברי הוועדה כדי לחדד את ההמלצות. נפגשתי עם הממונה על השכר מר קובי אמסלם שסיפר לי שההמלצה לעבודה מהבית כבר הייתה בעבר. אני רוצה לומר שוועדות קודמות עשו דברים רבים לקידום נשים בשירות המדינה. הדברים כתובים כאן בדוח - -
קריאה
דברים לא נעשו.
דלית שטאובר
>
נכתבו, אבל דברים גם קרו. יש חופשת לידה, יש הכרה בילד חולה. מדינת ישראל היא לא האחרונה בעולם למרות שהיא מתקדמת, נעשו בה דברים. אני חוזרת ואומרת המספרים מדברים בעד עצמם. כשהלכתי לפגוש את הממונה על השכר פעם ועוד פעם, הוא הבין שאנחנו מאוד נחושות בעניין הזה, הוא אמר במילים האלה: "הרבה פעמים ההמלצות האלה הגיעו עד פתחי ואני שללתי אותן בגלל חששות השלכות כלל מגזריות" 'השלכות רוחב' היא הגדרה מאוד אהובה על אוצר. אנחנו חושבות שהשלכות רוחב זה סמן ימיני שאפשר ללמוד ממנו, דיברת על הוועדה הזאת כסמן ימני ועל כך שהחלטות שלה הן בהחלט סמן ימיני ולאחר מכן גם למגזרים אחרים. אם מדברים על פיילוט, זה איזו פריצת גדר, פריצת שער של התנהלות אחרת שתיבחן אם היא באמת מקדמת נשים. אם כן, היא בוודאי תהווה דוגמה גם למגזרים האחרים. את שואלת מה זה 'הכשרת הלבבות', כאן בשיחה אחד לאחד, הסבר מאוד מפורט גם אל מול הנתונים שממונה על השכר מכיר אותם, אבל גם התעקשות איך הדבר הזה יכול לעזור, גם הליכה לקראת האוצר באיזה תנאים תהיה המוגנות להשלכות מגזריות מהן חוששים. דרך כל זה הגענו לתוצאה הזאת. את התהליכים האלה חייבים לעשות לפני ששמים דוח של ועדה. אם שמים דוח של ועדה לפני שמעצבי המדיניות משתכנעים שהדברים יכולים להתבצע באחריות הוא יישאר בסופו של דבר על המדף כמו שהשרה אמרה.
כשאנחנו התחלנו לעבוד אנחנו החלטנו על דרך העבודה שלנו. בוועדה שיש בה רוב נשים מוחלט, החלטנו שהוועדה תהייה מאוד פרקטית. היא תעסוק בהמלצות מאוד יישומיות שניתן ליישם אותן בטווח זמן סביר, שהתקציבים שנבקש יהיו תקציבים שיאפשרו שינוי המצב, אבל גם כדי שלא יוכלו לומר לנו שמשום שאנחנו מבקשות מיליארדים אין בכלל היתכנות. אנחנו התחלנו בניתוח החסמים. קודם כל למדנו את הנתונים, למדנו את הנתונים לעמוק. אמרה השרה לימור לבנת, כששאל גם אותה ראש הממשלה 'מה, יכולים להיות פערי שכר בשירות המדינה. מה, אישה שעושה את אותו תפקיד לא מקבלת את אותו שכר - - -
היו"ר עליזה לביא
איפה הוא חי? הוא לא שומע את הדברים שאנחנו משמיעים?
דלית שטאובר
השאלה נשאלה בממשלה, השרה ענתה. אני רוצה לומר מה אומרים המספרים - - -
היו"ר עליזה לביא
זה מאוד מדאיג אם ראש הממשלה לא מכיר - - -
דלית שטאובר
היום הוא יודע היטב והוא גם תמך מאוד בהחלטות.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
ראש הממשלה לא מכיר כל נתון והוא לא מכיר כל דבר, הוא באמת התפלא.
היו"ר עליזה לביא
אבל גברתי, זה לא נתון נוסף. זו מציאות מעוותת.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
בוודאי שזו מציאות מעוותת. את באמת חושבת שזה מה שעומד בראש סדר היום של ראש הממשלה? אני לא בטוחה ששר האוצר מכיר את המציאות שבשירות המדינה נשים מרוויחות פחות מגברים ושהוא יודע למה ואיך זה קורה. אם הוא היה יודע את זה, יכול להיות שהוא היה עוסק בעניין הזה באופן אינטנסיבי. אז לשאול איך ראש הממשלה לא יודע, נו באמת. הוא לא יודע את הפרטים האלה לפרטי פרטיהם.
דלית שטאובר
ראוי לציין שברגע שהדברים הובאו מיד ניתן אור ירוק לעבודה.

אנחנו בחנו את תנאי השכר ותנאי עבודתן של נשים בשירות המדינה. נאמר כבר כאן, הנשים הן רוב מכריע בשירות המדינה, מכלל העובדים והעובדות למעלה מ-65% הן עובדות. היינו מצפים, אגב, גם המושג 'ייצוג שוויוני והולם' ראוי שיבחן משום כשמדברים על 'ייצוג שוויוני והולם' מדברים על ייצוג של 50, 50 כי זה השיעור שלנו באוכלוסייה. פחות או יותר יש 50% נשים. היינו מצפים לראות את זה לאורך כל הדרגים, אם זה היה זה סימן שאין חסמים. אבל אם המצב לא כך, נתחיל קודם כל בפערי השכר כי זה דבר מאוד מאוד חשוב. בכל דרך שנרצה לבחון ממוצעים, המספרים צריכים לדבר כי הם מדברים בקול רם, יש פערים לרעת הנשים. השכר החיצון, השכר הממוצע, השכר הפנסיוני ושיעור הנשים המקבלות שכר נמוך משכר המינימום לעומת הגברים.
בכל אחד מההיבטים שתשאלו הנתונים הם לרעת נשים. , הנתונים כאן לפנינו. איך זה? – גם בעולם בו יש הורות יותר שוויונית, אולי ממה שהיה בדור הקודם, עיקר הנטל נופל על נשים ולכן נשים בוחרות לעבוד משרות שאינן מלאות. הן עוצרות את הקידום שלהן מתוך המחויבות שלהן לבית ולמשפחה.
הסתכלו לא רק על מספרי השכר אלא איפה נמצאות נשים בסולם הדרגות, גם זאת הייתה משימה מאוד לא פשוטה, מסתבר שיש יותר מדרך אחת לבחון את זה. יש דרוג המח"ר ויש דרוג בכירים ויש חוזה בכירים, היינו צריכות לצלול עמוק לתוך העניין הזה כדי להבין וכדי שהמספרים לא ישקרו אותנו. בסופו של דבר גם כאן התמונה התבהרה, והתמונה עגומה. יש הרבה מאוד נשים בדרגות הנמוכות, קל לנשים להתקבל לשירות המדינה, מה פלא, השכר הוא בסך הכול שכר נמוך, אבל כשעולים בדרגות שיעורן של הנשים הולך ופוחת ככול שבכירות המשרה הולכת ועולה. החסם הברור התגלה בשלושת הדרגות העליונות, שם הפער הוא מאוד מאוד גדול. נשים בדרגה השלישית יש רק 38%, דרגה שנייה 16%, וכך הולך ויורד.

בשירות המדינה ישנן שתי נקודות קיצון אחרות שצריך לציין אותן. אחת לטובה ואחת לרעה. הטובה היא הפרקליטות. בפרקליטות יש רוב נשי ברוב הדרגות. שאלנו את עצמנו האם זה בזכות הסידור שקיים בפרקליטות שפרקליטות יכולות לעבוד מהבית. רבותיי, אני כבר אקדים ואומר, אין תשובות פשוטות. שום דבר הוא לא תשובה אחת כמענה לכל. יש כאן תמונה הרבה יותר מורכבת, לכן גם ההמלצות שלנו הן תמונה מורכבת של המלצות ולא המלצה אחת. אני אסביר איך ראינו את כתיבת ההמלצות בראיית הקונספט של קידום תרבות ארגונית וקידום נשים.
נקודת הקיצון השנייה, שם התמונה פשוט מזעזעת, אין לי מילה אחרת, זה שירות הבריאות. אם אנחנו מסתכלים על התמונה של מנהלי בתי חולים, רבותיי, יש כאן מישהו שיודע את המספרים או שאבקש לנחש? שתי נשים מנהלות בתי חולים. סגני מנהלי בתי חולים, יש לנו 28% מכלל סגני בתי חולים. יש הרבה רופאות בשירות המדינה, החסם מגיע בניהול מחלקה. למה, אומנם אני עובדת עכשיו וגם שוחחתי עם פרופסור רבקה כרמי, עובדת הוועדה מטעם הר"י (הסתדרות רופאי ישראל), פרופסור כרמי מאוד שמחה לשמוע את ההמלצות שלנו והיא הרגישה שהן תומכות מאוד בעבודה שלה. בשירות הבריאות יש חסמים אחרים לגמרי והם באמת דבר שראוי שיבחן בפני עצמו.
ראשית כדי לסבר את האוזן רבותיי, מנהלי בתי חולים מתמנים לכל חייהם. כלומר, תחשבו איזה דבר אבסורד עד שתתפנה משרה כדי שגם נשים תתמודדנה, בואו נאמר כשיתרחש נס. תכף אני אדבר על החסם שבניהול מחלקות, כיצד יקרה שתבחר אישה במקומו.
היו"ר עליזה לביא
גם אלו כללים שנקבעו על ידי גברים.
דלית שטאובר
על ההגמוניה הגברית נדבר תכף. מה אומרות הנשים בוועדות המיקוד שעשינו - - -
היו"ר עליזה לביא
אגב, גם הוועדות שבוחרות נמצאים בה לרוב גברים, את יודעת שגם זה חלק מהעניין.
דלית שטאובר
קודם כה סקרתי בפניכם גם את נושא הרקע לעבודת הוועדה, גם את נושא הנתונים על פערי השכר וקידום נשים. כשאנחנו מדברים על תרבות ארגונית, כמו שאמרת עכשיו. בדקנו מה נשים חשות, יש את האובייקטיבי ויש את הסובייקטיבי, הכלים שהוועדה השתמשה בהם הם מעבר לניתוח כל הנתונים עם אזמל. כדי שאף אחד לא יוכל לבלבל אותנו אל מול העובדות עשינו גם קבוצות מיקוד, קבוצות חתך של נשים בכול הדרגות. ראינו גם מה נשים חושבות מי הם החסמים ומה הן חושבות שיסייע להן בקידום. גם זה היה מאוד מאוד חשוב. גם אם זה לא מייצג מחקרית זה בהחלט נותן תובנה על מה נשים חשות בשירות המדינה.

אני רק אסבר את האוזן של תחושות שעלו מתוך קבוצות המיקוד, הדבר הזה גם מופיע בדוח, נשים דיברו שאין עידוד לקידום, שאם הדבר לא מונע על ידי המנהל, יש אפילו נשים שחוששות גם בשל החסמים. במבנה וועדות מכרזים מסוימות שולטת שם ההגמוניה גברית בצורה כמעט מוחלטת, שלטה שם לפחות עד להחלטות של הוועדה, וייצוג נשי בוועדה היה ייצוג של אישה אחת. יש חמישה חברים בוועדה, אישה אחת בוועדה נחשב כבר שיש ייצוג נשי. תבינו כשרוצים לעשות שיפור, איך אמרת השרה, קודם כל נשים צריכות לרוץ הרבה יותר מהר כדי להגיע לקו, אז בוודאי שזה לא מאפשר את זה.
כשהמשכנו ולמדנו את הנושאים עשינו גם סקר מאוד מאוד מקיף מה קורה בעולם. איך אמרנו, המצב בשירות המדינה הוא קודם כל כן תמונת מראה של השירות הציבורי. השירות הציבורי לא מצטיין בהרבה יותר, גם שם יש פערים כאלה, אבל ראינו שינוי במנויים לדירקטוריון כשהייתה מדיניות מוסדרת. רצינו לראות מה קורה בעולם - -
קריאה
סליחה, לא מדיניות. חקיקה ופרשנות בג"צ על זה.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
החוק קבע ייצוג הולם. ייצוג הולם התפרש על ידי השרים כדירקטורית אחת מתוך 15,17, דוגמית כזאת. בעקבות זאת הייתה אז עתירה לבג"צ של שדולת הנשים ובג"צ פסק שייצוג הולם לא ייפול, הוא לא פסק הוא קבע שלא ייפול, הוא קבע שאישה אחת לא מספיקה. הוא לא קבע בדיוק כמה. הוא דיבר על ייצוג הרבה יותר גבוה מאשר אישה אחת. היה ברור שמדובר כאן על משהו שהוא יותר משמעותי. אחר כך זה הלך בהדרגתיות מסוימת. זה לקח כמה וכמה שנים. היום כבר וועדת ברנר, שופט תמיד עומד בראש, הוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי לא מאפשרת פחות מ-50%.
זה לקח הרבה מאוד שנים כי החקיקה שקבעה ייצוג הולם התפרשה בהתחלה אישה אחת כדוגמית. זה גם לגבי וועדות איתור ובוועדות מכרזים. כשאת אומרת שהייתה אישה אחת מתוך חמישה חברי וועדה אני רוצה להזכיר, גם זה לא נולד עם בראשית ברא אלוקים את השמיים והארץ. בתחילה לא היו בכלל נשים ואחר כך נקבע, אגב, לא כל כך מזמן זה לא לפני הרבה שנים, שחייב להיות ייצוג הולם לנשים בוועדות. עכשיו אישה אחת מתוך חמישה, אבל אחרי ההלכה החדשה שאתם קובעים כבר לא תהייה דוגמית של אישה אחת מתוך חמישה או יותר חברי וועדה., עכשיו כבר ברור שצריך להיות חצי חצי - - -
דלית שטאובר
מינוס אחד פלוס אחד.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
כן, אבל כמחצית.
דלית שטאובר
הקדשנו זמן ניכר ללמוד מה קורה בעולם. ראינו שהדברים אפשריים ולא רק שהם אפשריים, הם מתחוללים מהר מאוד, אבל מתחוללים מהר מאוד בכמה תנאים. ראשית שהמדיניות תובל על ידי המדינה ועל ידי השלטון המרכזי. כשהמדיניות הזאת מגובה ביעדים מאוד ברורים ובתמיכה, במקומות האלה רבותיי, גם במקצועות, אני לא אכנס לזה כי זה בפני עצמו הרצאה מרתקת של מה קרה בשוודיה, פינלנד, נורווגיה שקידמו בהצלחה רבה רפורמות כאלה. אגב, גם בארה"ב קרתה מהפכה בכול מה שנוגע לנשים בעסקים קטנים אחרי ששינו את מדיניות מתן ההלוואות. אני רק אעיר הערה אחת לפני שאני אגיד מה הצליח שם. חברת הכנסת דוקטור לביא התייחסה לעניין שנשים תורמות לכלכלה. היום המחקרים של ה-OECD', מדד קטליסט, כל המדדים הבינלאומיים מראים שבכל מדינה שיש נגישות רבה יותר לשוויון זכויות לנשים, הרווח הוא הרווח של החברה והכלכלה. זה דבר הגיוני ביותר כי נבחרים אנשים מתאימים לתפקידים מתאימים ברגע שאין חסם נשי. לא רק שזה מיצוי ההון האנושי, זו תרומה בלתי רגילה לכלכלת המדינה, זה רווח לכולם.

אני בהחלט רוצה לציין שבמדינות בהן הייתה מדיניות מובלת הדברים השתנו גם במקצועות מאוד גבריים. זה נוגע לאחת ההמלצות שלנו שמדברת על מדיניות עם יעדים שתובל על ידי הממשלה, תכנית חומש. אנחנו יודעים שיש מקצועות מאוד גבריים, יש שב"כ, יש בטחון ויש כבאות, יש רבנות. רבותיי, גם שם צריך להציב יעדים. אני אספר לכם שבנורווגיה כוחות השיטור, תוך שלוש שנים כוח אדם שהיה גברי בעליל הוחלף ב-40% נשים תוך שלוש שנים. כלומר, השינוי הזה בהחלט אפשרי אם הוא מנוהל.
רחל טבת ויזל
>
בנורווגיה עברה עכשיו הצעת חוק שמדברת על גיוס חובה לנשים החל מהשנה הבאה לצבא הנורווגי. הם הלכו קדימה עם השוויון בצורה מדהימה. זו תהייה המדינה השנייה בעולם שבה יהיה שירות חובה לנשים.
דלית שטאובר
נגיע להמלצות כדי לאפשר לשאול אחר כך שאלות וגם לחוות דעת, אנחנו נתייחס גם לדברים שיעלו. היה ברור לנו בוועדה שלא נוכל להסתפק בהמלצה אחת שאומרת 'רבותיי, הנה המלצה לגבי פערי שכר, הנה המלצה לגבי ייצוג הולם'. זה לא יעשה את השינוי. הבנו שמדובר כאן ברבדים רבדים שמתחילים כמובן במדיניות שמובלת על ידי ממשלת ישראל. אמרתי שאושרה ההמלצה לתכנית חומש. הנציבות שוקדת בימים אלה על הכנת תכנית דיפרנציאלית, לכל משרד יהיו יעדים דיפרנציאליים כי השונות בין המשרדים רבה מאוד, גם בנושא של קידום נשים וגם לגבי נושא צמצום פערי שכר – אלה שני דברים שהם מאוד מאוד חמורים.

ההמלצה השנייה מעבר למדיניות וליעדים הברורים נוגעת באופן מאוד מאוד רחב בנושא של איזון חיים-עבודה. אמרה כאן כבר השרה, ההמלצה שמאוד התפרסמה היא המלצה שאומרת שבחלק מהשעות הנוספות יוכלו לעבוד מהבית. מדובר גם על שעון גמיש ומדובר גם על חזרה מדורגת מחופשת לידה. ההמלצה שנוגעת לשעות עבודה נוספות מהבית נוגעת להורים לילדים עד גיל 12. אני רוצה לומר שבעיננו הזכות שניתנת לגברים ולנשים כהורים יש בה משום קידום נשים. פעם יכולה האישה לצאת ופעם האב יוכל לצאת, זה דבר שמקדם את הממשלה כמקום תומך משפחה. מקום עבודה תומך משפחה הוא בהכרח מקום עבודה שתומך יותר בנשים, אמרנו כבר שהנטל נופל יותר על נשים.

אם דיברנו על כך שיש הרבה מאוד נשים עד 42, שם יש חסם, היה ברור שיצטרכו להינקט צעדים כדי שסך כל המועמדות מהדרג בו התגלה החסם ומעלה, הן מעומדות רבות וראויות, תוכלנה להיבחר במכרזים הבאים עליהם אנחנו מדברים. מכאן הייתה המלצה מאוד ברורה על כל התכניות של סגל בכיר, שההרכב שלהם יכלול 50% נשים ו-50% גברים. אני בהחלט רוצה לומר שזו מדיניות שהנציב מקדם עוד לפני החלטת הוועדה, אבל חשבנו שחשוב מאוד לאשר אותה על ידי הממשלה.

הרכב הוועדות גם של האיתור וגם של המכרזים יהיה חצי חצי, 50% גברים ו- 50%ו נשים או מינוס אחד פלוס אחד. דובר על כך שלהרבה מאוד מכרזים, זאת תמונת מצב, לא נגישות מספיק נשים או שמספר המועמדים קטן, לכן אנחנו המלצנו על הקמת מאגר של נשים מכל משרדי הממשלה שאפשר לפנות אליו לאיתור נשים למשרות בכירות. אחד הדברים שעלה מאוד חזק, הוא הנושא 'לא אכלנו כנראה מאותו מסטינג, זה נראה כמו אחד מהדברים שנקבעו על ידי אותם אלה שחוקקו את החוקים לפני אלפיים שנה. נשים נחשבות פחות חזקות ב Networking-(רישות עסקי) והן פחות מקושרות. מכאן הן מרגישות שהן פחות זוכות משום שהן פחות נחשפות והן פחות מקושרות.

כל ההמלצות שלנו אושרו כך שמיותר שאחזור על זה. המלצה להקמת קבוצה דרג ביניים כדי שהיא תייצר את Networking הזה, כדי שהיא תלמד מהצלחות, כדי שתדבר על הקשיים וכדי שתתמוך אחת בשנייה. בנוסף, נשים רבות הביעו את הצורך במנטורים, אני חושבת שכל מנהל זקוק למנטורים ועד אחת כמה וכמה נשים. אנחנו עסקנו בסגירת הפערים והתקבלה החלטה לגבי מנטורינג לנשים בכירות, מנטוריות בשכר ולא בהתנדבות. גם זאת החלטה שמקודמת בימים אלה.
ההחלטות הן כל כך רבות כך שאפילו הנושא של הרפורמה לקידום ההון האנושי בשירות המדינה שבנה איזו פירמידה שהייתה אמורה לטייב את ההון האנושי בדרגים הבכירים לא עונה על הצורך. אנחנו גילנו שכבר בתום הרפורמה שאמורה לטייב את ההון האנושי בדרגות הבכירות יש חסם לנשים כי צריך קודם כל לעבור למשרד אחר בתפקיד בכיר בכדי להיות מסוגל לחזור למשרד שלך. בקשנו שהפירמידה הזאת תיפתח לנשים ושלא תהייה להן - - -
היו"ר עליזה לביא
היה צורך ללכת למשרד אחר כדי שהיא תתקדם במשרד שלה?
דלית שטאובר
כן. כן זה היה חלק מרפורמה ואנחנו הצלחנו לשנות את ההחלטה הזאת ולפתוח את החסם הזה עבור נשים. תראו, יושבים כאן יועצים משפטיים, הם שואלים למה רק לנשים ולמה לא לכולם. אנחנו יודעים שאת הנשים צריך להריץ יותר מהר. הוועדה הזאת לא קיבלה החלטה על מכסות כמו שבחלק מהעולם קיבלו, הרי ניתן לקבוע מכסות, אנחנו לא קיבלנו החלטה כזאת. אנחנו קיבלנו החלטה על יעדים כמיתיים ומדידים כדי לומר שאנחנו בהחלט חושבים שניתן להגיע למקום הזה עם נשים מצוינות, לא שיגידו שאישה נבחרה רק כי היה צריך אישה ושהיה שם בעצם מישהו אחר יותר טוב. לא. יש נשים מצוינות והן תקבלנה את התמיכה להגיע למקום הזה לא פחות מגברים.
כל תיאורי התפקיד, רבותיי, יש הרבה מאוד עבודה שהיא עבודה של מאחורי הקלעים שתצטרך להיעשות, זו עבודה רבה של הנציבות כמו תיאור התפקידים כדי שתוך כדי הגדרת התפקיד לא תהייה הפלייה. כשבדקנו ראינו את תיאורי המשרות במכרזים, ראינו שיש תפקיד שקוראים לו 'מזכירה' ויש דברים שקורים להם משהו אחר, אבל כשאתה בודק את תנאי הסף וכשאתה בודק מה נדרש לצורך ביצוע התפקיד, אתה לא מבין איפה הדבר הזה נפל. לכן, כל תיאורי התפקיד האלה יבחנו מחדש וינוסחו בשפה מגדרית, שוויונית והולמת. גם פה, כל הפרקים הרלוונטיים בתקשי"ר, אני לא צריכה לספר לכם עד כמה התקשי"ר הוא לא ידידותי למשתמש, תודה לאל, זכינו שהוא כבר עלה לאוויר ואפשר לחפש לפי שם קוד. המטלה הבאה של הנציבות היא לבחון את הפרקים הרלוונטיים שבתקשי"ר ולראות שאין בהם הפלייה.
הרבה מאוד מההמלצות עוסקות בתרבות הארגונית. תראו, ארגון שאין בו מודעות מגדרית הוא לא מקדם נשים. אנחנו רוצים שמשרדי הממשלה יהיו ארגון עם מודעות מגדרית. לכן יש הרבה מאוד המלצות שעוסקות בהסברה והכשרה גם של גברים וגם של נשים, גם שחברי וועדות המכרזים לא יוכלו להיות חברים בוועדות כאלה בין היתר ללא הכשרה להיבטים מגדריים. גם הסברה בתוך המשרדים אחת לשנה בתוך ההדרכות שמתבצעות שם, גם התכנים של יום, מה שהיה נקרא יום האישה שהפך להיות יום השוויון המגדרי, בתכנים של העצמה, תכנים שעוסקים בקידום התרבות הארגונית ולא תכנים שאינם ראויים.
לא ראינו את עצמנו כבעלי מנדט לבחון את הנושא של הטרדות המיניות, אבל לא יכולנו להתעלם ממנו. חשבנו שזה באמת נושא שהוא בפני עצמו, אבל כשהוא עלה על ידי נשים בקבוצות החתך וכשלמדו שיש נשים שסוברות שהן לא רוצות להגיש מועמדות משום שהדבר הזה שם אותן במקום מאוד לא נוח מול ממונה, אנחנו ביקשנו שהנושא הזה יבחן. תבחן גם ההפרדה בין תפקיד הממונה על קידום מימד האישה לבין תפקיד ממונה על הטרדה מינית. מטרידים ומטרידות צריך להיות נושא אחד וקידום מגדרי צריך להיות נושא אחר. גם הנושא הזה יבחן לעמוק.

אחד הדברים שמאוד הטריד אותנו, אני מוכרחה לומר שאותי במיוחד כי אני מכירה היטב את העבודה הממשלתית, כדי שההמלצות האלה לא תתקענה בשום מגירה, גם עם כל הרצון הטוב אנחנו חיים במדינה שלעיתים אין בה יציבות פוליטית לאורך, הוכנה טבלת יישום מאוד מאוד ברורה ומפורטת. אני רוצה לומר שזה לא מובן מאליו שמנכ"ל משרד ראש הממשלה ושרים מקבלים הנחיות מחברי וועדה מה הם צריכים להביא עד לאיזה תאריך. יש הרבה מאוד אחריות שניתנה לשרים ליישום המדיניות.
יש שתי בקרות. השרה התייחסה למעקב. אני אציין שתי בקרות. האחת על ידי וועדת ההיגוי של הרפורמה, אחת לשלושה חודשים יעקבו אחר ההתקדמות. אחת לחצי שנה השרה, חברת הכנסת לימור לבנת יושבת ראש וועדת השרים לקידום נשים בחברה הישראלית, הנציב יבוא בפניה וייתן עדכונים. מעבר לזה יש המון דברים, אחת לשנה לפני יום האישה מדווחים בממשלה, באמת שווה לקרוא את זה. נעשתה כאן עבודה שהיא עבודה שנותנת המלצות היקפיות גם להיבטים הארגוניים, גם להיבטים התרבותיים, גם להיבטים של עקירת הרגלים רעים וקידום תרבות חיובית וגם יצירת תשתיות, גם יצירת מאגרים. כלומר, לכל נושא שהיה בו חסם יש כאן פתרון. אנחנו כולנו צופות בצפייה שהדברים באמת ילכו ויתרחשו.
אני רוצה לומר לכם שהופתעתי מאוד ממספר הטלפונים שקיבלתי מאנשים, גברים ונשים שקראו את הדוח באתרים הממשלתיים, לא ידעתי שכל כך מרתק להיכנס לשם ולקרוא את הדברים. אנשים הגיבו לזה כולל להגיד מה קיים ולהציע עזרה. אני אתן דוגמה, עמותה פנתה אלי ואמרה שהיא עשתה לפני כשנתיים-שלוש איזה מחקר, בדיוק באחד מההקשרים האלה. היא עשתה כבר מאגר של נשים, יש לה כבר מאגר כזה, היא מיד אמרה 'אני מעמידה אותו לרשותכם כדי שתוכלו להשתמש'. אני כבר הפניתי את זה - - -
קריאה
זו עמות "כן" – כח נשי.
דלית שטאובר
הוועדה הזאת מאפשרת אינטגרציה גם של עבודה במגזרים אחרים. אנחנו בשמחה, אני לא יודעת אם הנציבות שמחה שהיא הציבה אותי בראש הוועדה. כל כך אכפת לי שזה יקרה, כל שבוע אני מתקשרת ובודקת איך מתקדמים הדברים. זו בטח הוועדה הראשונה והאחרונה שנתנו לי לעמוד בראשה, בטח אחרי הדבר הזה.
היו"ר עליזה לביא
כנראה לא בכדי. הרי כל הדוחות האחרונים של המבקר כשהוא מדבר על הנושא שלנו, על מה הוא מדבר? על כך שיש דוחות ויש המלצות, אבל אין יישום והדברים האלה נדחקים מסדר היום. את יודעת, בתוך עמנו אנחנו חיות. דיברת קודם על הכשרת הלבבות, אז אחרי הכשרת הלבבות כנראה צריך החדרת לבבות או חדירת הלבבות.
דלית שטאובר
לכן יש שתי וועדות שעוסקות ביישום. אני אבקש לומר שאני מתרשמת, אוכל לומר רק מהתרשמות, שיש רצון רב ליישם את הדברים ושיש נכונות רבה ועבודה מאוד רצינית שנקבעה. הדוח אושר ביום ראשון ובאותו שבוע כבר נקבעה ישיבת יישום. הדברים מעודדים ובאמת הדברים נראים כמתקדמים בכיוון הנכון. כמובן שצריך להמשיך ולראות שהדברים קורים, אבל כל השותפים מבינים את חשיבות העניין, כך נראה לי.
יהודית סטלמך
אני עובדת בקרן פרידריך אברט ישראל. השאלה מי הן שתי הוועדות האחראיות ליישום.
דלית שטאובר
נציבות שירות המדינה היא הממונה על יישום. ישנה טבלת מעקב שהיא חשופה וגלויה לציבור, כל הדוח הוא שקוף גם מי הוא האחראי וגם התאריכים. הכול כתוב ומפורט שם. זה יישום של המדינה. זו הייתה ועדה בין משרדית של המדינה אז המדינה אחראית ליישום, זה קידום נשים בשירות המדינה.
אורית רישפי
יש תאריך יעד לתהליך הזה?
דלית שטאובר
התאריך מפורט בטבלה. התהליך הוא לחמש שנים, זו תכנית חומש. אבל בתוך חמש השנים יש פירוט מלא - - -
היו"ר עליזה לביא
אני חושב שבתוך החמש שנים נעשה צמתים של בחינה.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אין סיום. כאן אני חייבת הערה, כפי שאמרתי קודם בקריאת ביניים התהליך שעל פיו יש היום דירקטוריות, בחברות הממשלתיות, לפחות בחברות הממשלתיות מחצית הן דירקטוריות, זה לא התחיל בהתנדבות זה התחיל בתהליך מאוד סיזיפי וארוך שארך שנים רבות, כך גם אישה אחת בוועדת איתור וועדת מכרזים, גם זה לא מובן מאליו. כל התהליכים האלה, כאן אני אומרת את זה כזקנת השבט, הם תהליכים מאוד מאוד ארוכים ומתישים ולפעמים אפילו מייאשים, לא אותי, אבל יש כאלה שמייאשים אותם. הם בוודאי צריכים המון סבלנות, הם דורשים סבלנות אין קץ, נחישות והתמדה. לכן לדבר בכלל על מסיבת סיום, אין כאן מסיבת סיום ולא תהיינה מסיבות סיום. התכנית הזאת היא תכנית חומש, בסוף תכנית החומש הזאת, בהנחה שנוכל לממש את רובה המכריע ואני מקווה שאת כולה, אני מבטיחה לך שתהייה עוד תכנית חומש כי יש כאן כל כך הרבה יעדים לכבוש. כשאני הגיתי את 'זמן נשים' קראתי לזה 'זמן נשים, הישגים ואתגרים'. יש כאן אין סוף אתגרים והחכמה היא ללכת את הצעדים האלה ולדעת שעם כל יעד שאנחנו כובשים יש לנו עוד שיא ועוד יעד לכבוש. אנחנו צריכים לעשות את העבודה הזאת. בתחילת הישיבה כאן פירטה היושבת ראש שורה של יעדים שנכבשו, אבל עדיין יש כל כך הרבה דברים לעשות.
היו"ר עליזה לביא
אני אומרת לך בפירוש, אני מרגישה שאנחנו כל הזמן על המשמר. אבל זו תחושה שברור שהזמן חשוב, אבל צריך ללכת - - -
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
נמשיך להילחם, אני מבטיחה לך.
היו"ר עליזה לביא
ראשית, אסור לבנות לגדול בהבנה שהמלאכה הסתיימה. חלק גדול, גם מהסטודנטיות שלי שמגיעות ממערכת חינוך יותר שוויונית ומצבא יותר שוויוני, יושבת כאן היוהל"ן, זה להן לוקח זמן. המחקרים מראים שנשים במדינת ישראל בגיל 30 הופכות פמיניסטיות. כלומר, הרבה מאוד דברים טובים קרו, אבל זה שאנחנו מאבדות את הדור הצעיר או לתקופה מסוימת, אי אפשר לעצור. לא סתם נקבתי בשמות הוועדות שהתמנו כאן רק בשנה האחרונה, לכאורה יש יותר הבנה ויותר רגישות ויותר שוטרים חברתיים, אנחנו רואות את הוועדות.
הזמן שלנו מתקצר. לכולנו יש ישיבות סייעה. אני מבקשת לעבור אליך עורכת הדין טלילה שחר רוזנפלד הממונה על קידום ושילוב נשים בשירות המדינה, נציבות שירות המדינה. רוב הדברים הוצגו, בבקשה בקצרה.
טלילה שחר רוזנפלד
רוב הדברים הוצגו ולכן אומר בקצרה. קודם כל אני רוצה לציין שמה שהיה לנו כאן בוועדה הוא חלון הזדמנויות מדהים. נעשית כל הזמן עבודה בנושא קידום נשים גם בשירות המדינה. אני כן חושבת שצריך לציין שיחסית שירות המדינה מוביל בנושא של ייצוג נשים בתפקידים בכירים, ועדיין מהפכה כמו שהייתה לנו כאן לא הייתה. קודם כל זה בזכות השרה לימור לבנת שבכלל העלתה את הנושא הזה ובזכותה קמה הוועדה.
אמרה כר דלית, עניין 'הכשרת הלבבות' הוא היה קריטי בנושא הזה כי יש המלצות ויש דברים שכבר הכנסנו לפני וגם רצינו לעשות לפני והם לא קרמו עור וגידים. בלי עבודת השטח הזאת שהייתה באמת באמת חיונית זה לא היה אותו דבר.

אפרט בקצרה כי הרבה דברים נאמרו ואני ולא ארצה לחזור עליהם. הוועדה כמובן עשתה עבודה מעמיקה. כל מימוש ההמלצות ישולב בתוך המלצות הוועדה לניהול ההון האנושי, זאת אומרת בכל הרפורמה בשירות המדינה. אנחנו רוצים לעשות תפיסת עולם מתכללת בכדי לעשות תהליך שיהיה מאוד יעיל ושיגיע לכלל שירות המדינה.

אציג כמה נתונים קטנים שגם הוצגו בפני הוועדה. למי שמעוניין ומעוניינת לראות יש נתונים הרבה יותר מפורטים בדוח הוועדה. אנחנו מודדים את ייצוג של נשים בכמה מדדים. דלית קצת התייחסה לזה. בדרגות העליונות אפשר לראות שיש קידום לאורך השנים. נכון לסוף שנת 2012 הגענו ל-48% ייצוג בארבעת הדרגות העליונות ול-46% ייצוג נשים בשלושת הדרגות העליונות. הבעיה שהמדד הזה לא תמיד משקף היררכיה, זאת אומרת הוא לא תמיד משקף בכירות. אנחנו מודדים כמה נשים יש בדרגה העליונה בכל מקצוע בכל דרוג. למשל בגלל שיש לנו הרבה מאוד משפטניות בשירות המדינה שנמצאות בדרגה העליונה בדרוג המשפטנים, זה מטה לנו קצת את הגרף למעלה.
קריאה
זה היה 20 שנה.
טלילה שחר רוזנפלד
לכן אנחנו בודקים בכל מיני מישורים כדי לקבל תמונת מצב יותר מדויקת. אנחנו בודקים גם את נושא דרגי הניהול שמשקפים יותר את ההיררכיה. למשל, דרג א' זה מנכ"ל ומקבילים למנכ"לים, דרג ב' סמנכ"לים ומנהלי אגף בכירים. דרג ג' הם מנהלי אגף שאינם בכירים ומנהלי תחום בכירים. כלומר, הדרגים הבכירים אליהם בעיקר התייחסנו בוועדה הם דרג א' ודרג ב'. אני אתמצת. יש 38% נשים בדרגים האלה שגם זה לאחר שיפור במשך השנים, לטעמנו הוא באמת איטי מדי. כמו שאמרתי הדרג המשפטי מאוד משפיע כי כשמורידים את הדירוג המשפטי אפשר לראות שהסטטיסטיקה צונחת ויש לנו הרבה פחות נשים בתפקידים הבכירים.

נושא בתי חולים, גם אליו דלית קצת התייחסה. אנחנו יודעים שבבתי חולים התמונה מאוד משתנה לפי המקצוע. בבתי חולים יש לנו תפקידים בהם יש המון נשים: אחיות, עובדות סוציאליות וכל נושא הפר-רפואי, אבל כשמדברים על ההנהלה הרפואית הבכירה יש לנו הרבה פחות נשים והרבה יותר גברים. בגרף הזה מוצגת ההנהלה הרפואית, כלומר מנהלי מחלקות. בתפקיד סגני מנהלי בתי חולים אפשר כבר לראות שיש לנו רק 24% נשים. אם מדברים על מנהלי בתי חולים ממשלתיים רק שתי נשים מנהלות בתי חולים מכל בתי החולים הממשלתיים. כלומר, מתוך 25 בתי חולים רק שתי נשים. יש עוד הרבה עבודה.
היו"ר עליזה לביא
ואלו בתי חולים פריפריאליים. אחד בית חולים גריאטרי ואחד פסיכיאטרי.
טלילה שחר רוזנפלד
אני לא אתייחס לדברים שדוברו כאן. הוועדה התייחסה למכלול נושאים. אני ארוץ על זה. אנחנו התחלנו כבר ביישום, אנחנו לא מחכים וגם הלוח זמנים מאוד מאוד צפוף. בניינו מפת דרכים של כמה צירי עבודה גם בנושא קידום מול המשרדים. אחד הדברים במסקנות הוועדה הוא הנטל המוטל על המשרדים החל מהשרים שצריכים לדווח, המנכ"לים והסמנכ"לים צריכים לדווח. זה לא מצב שהיה עד עכשיו שהיו כן צריכים לדווח אבל פחות דיווחו ולפעמים אמרו 'כן, זו הממונה על מעמד האישה', הטילו את הנטל למטה. המטרה שלנו הייתה שזה יבוא מגבוה ושתהייה מדיניות מלמעלה, לכן יש גם ציר של קידום מול המשרדים שאומר שיצטרכו לתת דיווחים ולעמוד ביעדים דיפרנציאליים שאנחנו נקבע למשרדים. גם עבודת מטה בכל מיני מישורים שדלית הרחיבה עליהם, גם בנושא צמצום פערי שכר שעד לאחרונה התפיסה הייתה שאין פערי שכר בשירות המדינה כי יש כללים- - -
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
>
טלילה, לא הייתה תפיסה כזאת. אני עומדת בראש וועדת שרים למעמד האישה כבר 15 שנה בערך, אני מגזימה אבל הרבה מאוד שנים. אנחנו כל השנים עוסקים בזה ואנחנו יודעים שיש פערי שכר בשירות המדינה והם בקירוב ל-30%. אני לא יודעת מאיפה לקחת את זה עכשיו, סליחה שאני מעירה לך על דברייך שכאילו עד לאחרונה הייתה תפיסה שלא היו פערי שכר, זה לא נכון.
טלילה שחר רוזנפלד
התפיסה הייתה אחרת, שבגלל שיש הגדרות אחידות של שכר אין פערים. בבדיקה של הוועדה נמצא שרכיבי השכר היו רכיבים שבלטו כמו הרכיבים הנוספים של שעות נוספות, של אחזקת רכב, של כונניות שהם אלה - - -
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אולי בנציבות הייתה תפיסה שזה לגיטימי, אבל בהחלט זה לא היה לגיטימי.
טלילה שחר רוזנפלד
אני אסכם. נציבות שירות המדינה עד עכשיו לא התעסקה בכלל בנושא של שכר, זה נושא לממונה על השכר. כמובן שאנחנו לקחנו על עצמנו את הנטל ובאהבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. תמר אדלשטיין זקבך בבקשה.
תמר אדלשטיין זקבך
תודה. שלום. ראשית אני מבקשת לברך את הוועדה, וועדת שטאובר, את כל היושבות ואת כל העושות במלאכה. נושא פערי שכר הוא ערך בישיבות לקידום שכר שווה. בהשתתפות שדולת הנשים ונציבות שוויון הזדמנויות עשינו עבודת חקר מעמיקה. שמחנו שהנתונים האלה הצליחו לשמש את הוועדה ושהם הביאו לכאלה מסקנות מרשימות. אנחנו מקיימות גם תהליכים עם משרדי ממשלה, עם ממונות לקידום מעמד האישה שכבר פנו אלינו וביקשו את עזרתנו. התחלנו קודם ואנחנו בטוחות שהמלצות הוועדה ישמשו דחיפה עבור הממונות, הן בהחלט צריכות את הגיבוי מסמנכ"לי משאבי אנוש גם לבדיקת הפערים וגם לצמצום הפערים. אנחנו שמחות לדווח לוועדה שנפגשנו עם טלילה ועם רונן כבר ביום ראשון אחרי שאושרו ההמלצות.
יחד איתם נוכל לשבת ולדווח על התהליכים אותם אנחנו רואים, איפה הקשיים בשטח, איפה המשרדים מתקשים בשטח. לפעמים אלו דברים שקשה להאמין שסמנכ"לי משאבי אנוש לא יכולים לקבל דוחות בגלל הפער בין הממונה על השכר לבין נציבות שירות המדינה בעניין הקצאת הרכיבים. הם אפילו לא יכולים להסתכל על הנתונים כדי לדעת לתקן גם במקום שבו המודעות נמצאת, כמובן נשמח לקדם. קבענו כבר עם טלילה ורונן שנוסיף ונשב יחד איתם על הדברים האלה שנעדכן ונראה איך אפשר לתת בשטח את המענים המאוד פשוטים.
אני מבקשת להתייחס לאחד הדברים שעליו דיברה הגברת שטאובר בנוגע למודעות מגדרית. מהניסיון שלנו אנחנו רואות שגם במקומות ברחבי העולם שעשו תהליכים לצמצום פערים, ברגע שהתהליכים נעשו נקודתית, שנתיים-שלוש אחרי זה הפערים שבו וחזרו. יש מחקר על "זיקורס" שעשו מהלך מאוד מרשים ואחרי שנתיים מצאו את עצמם שוב עם אותם פערים. העניין של מודעות מגדרית על איך מחדירים לראש בין אם זה דרך ספרי הלימוד, אולי ואני אומרת אולי כי זה לא הנושא שאני מודעת אליו לכן אני אומרת אולי, אנחנו רואים תהליכים מקבילים שמתרחשים היום בין אם זה בוועדה לבחינה מגדרית לתקציב המדינה. לנושא הזה של החשיבה מגדרית להיות מודעים לו כל הזמן, זה הנושא שצריך לקדם אותו. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. עורכת הדין מאירה בסוק בבקשה.
מאירה בסוק
אני אבקש להעיר כמה הערות. ראשית, הנושא של טרמינולוגיה. אני חושבת שצריך לשים גם הדבר הזה על השולחן, הנושא שהאישה היא העוזרת והגבר הוא היועץ. אפשר לבדוק בכול נושא המכרזים שטרמינולוגיה תהייה קצת אחרת.

שנית, בנושא של ייצוג הולם, זה נושא שדיברנו עליו כל הזמן בכנסת עד שהצלחנו, רק עכשיו מבינים מה זה ייצוג הולם כי בכנסת לא הסכימו לתת ייצוג של 50%, 50%. זה היה כמה שנים. עכשיו כשחברת הכנסת עליזה לביא כשהיא מנסה לשנות היא ישר אומרת 50%, 50% כי היא יודעת שעם ייצוג הולם לא קרה כלום.

הנושא השלישי הוא נושא פערי השכר, דבר שאותו אנחנו רואים בכל מוסד ושעל, במיוחד ברכיבים הנוספים. אישה כשהיא מקבלת, אני זוכרת כשחנה רונן הייתה מנכ"לית התברר שאחזקת הרכב שלה פחותה משל גבר. אני חושבת שצריך לבדוק ממש ברכיבים ולפרט את זה מאוד מאוד כי בגדול אנחנו לא רואים שפערי השכר נמצאים בשעות, ברכב, באש"ל.
אושרה לרר
אני ממשרד החינוך. אני מבקשת להעיר שכל ספרי הלימוד מאז הוועדה שאת השרה לימור לבנת הקמת, כל ספר עובר הערכה מגדרית. ללא תחימת העורכת המגדרית הוא לא מקבל אישור. אני לא אומרת שפה ושם אין פיקשושים, אבל ברגע שמגיעה אלינו תלונה אנחנו מיד פוסלים את הספר.
היו"ר עליזה לביא
אם אפשר ליישם את זה גם על בחינות הבגרות. כי בבחינות הבגרות למשל אין נשים.
רחל טבת ויזל
תודה. זו עבודה שרלוונטית גם לנו בכל הנושאים שעלו פה למעט נושא פערי השכר כי אצלנו אין, זו רק נגררת של משהו אחר. הנושאים שרלוונטיים לנו הם Networking, מאגר נשים וכדומה. אני לא אכנס לכל זה. אני אבקש לגעת בנקודה אחת שדיברתם עליה והיא מגדר ונשים.

חזרתי מכנס נטו בו השתתפו רוב צבאות העולם, אין יועץ למעמד ענייני נשים, אין יוהל"ן, יש כבר כלל, כלומר כל העולם עבר כבר לכלל ולא מתעסק בענייני נשים. העירה הגברת דלית שטואבר מאוד מאוד נכון שאנחנו נלך לכיוון של מגדר אפילו בנושא של זכויות הוריות, זה מאוד מקדם לנו נשים. אני אתן דוגמה קטנה, היום בצבא ישנה אפשרות חופשת לידה לגברים. אני רוצה לומר לכם שזה מקדם נשים כי זה מאפשר. זכויות הוריות לגברים גרושים קידמו לנו מאוד מאוד נשים כי יש את הלגיטימציה לצאת פעמיים בשבוע בארבע להוציא ילד מהגן מה שלפני כן רק נשים היו בצד הזה. אני חושבת שזה מהלך שצריך ללכת עליו בגדול, ללכת באמת בכיוון מגדר ופחות שימוש במילה 'נשים'.
היו"ר עליזה לביא
תודה. שתי הערות ואנחנו מסכמות את הדיון.
יעל ישראלי-נבו
אני עורכת דין מאגף הממונה על השכר. הוזכר ונאמר כאן שנדרשה עבודה של 'הכשרת לבבות'. יכול להיות שנדרשה עבודה נוספת, אבל אני חושבת שדווקא הממונה השכר הספציפי הזה, הוא מאוד רתום לעניין הזה - - -
דלית שטאובר
אני ציינתי את זה, אני רוצה לומר שזכינו, ראשית אני ממש מבקשת להזכיר אותו שמו, לא הממונה השכר קוראים לו, מר קובי אמסלם, אני רוצה לומר שהוא הלך איתנו לאורך הדרך - - -
היו"ר עליזה לביא
קובי הוא ידיד הוועדה, לא?
דלית שטאובר
הוא אמר 'אני הולך לפיילוט, אבל החכמה לנסח יחד את ההגדרות'. הוא היה יוצא מן הכלל.
יעל ישראלי-נבו
גם בדוח ממונה על השכר, נאמרו פה בוועדה מספר פעמים, הנתונים מובאים פה בצורה מאוד שקופה מתוך מטרה לעורר את העניין הזה.
דלית שטאובר
שבחנו אתכם על זה.
יעל ישראלי-נבו
הנושא השני, הוזכרה כאן הרעה החולה במערכת הבריאות והעובדה שמנהלי בתי חולים מקבלים את התפקיד שלהם לכל החיים, זה קושי מאוד גדול, אין ייצוג לנשים. נעשית עבודה גם בראשותו של הממונה השכר עם חברי הקדנציות של בתי החולים, זה נתקל בקושי לא מבוטל וצפוי. נעשית עבודה מצד כל הארגונים, כן נעשית שם עבודה מאוד משמעותית.
הערה אחרונה, אני חושבת שהדוח הזה הוא נקודת מפנה. אני רוצה לקוות שהוא יהווה נקודת מפנה, אבל חבל שמבחינה טקסית, אפילו כאן אנחנו רואים את אותן חיילות, כמעט אין כאן גברים, אין כאן התייצבות של מנכ"לים שהיית מצפה שיבואו ויראו את המציאות - - -
היו"ר עליזה לביא
אל תדאגי, ראשית אנחנו יצאנו לדרך ושנית אין מה לעשות, מי שכואב לו הוא זה שעושה. אגב, את רואה את זה גם במחקר האקדמיה. הראשונים שיוצאים לחקור אלו הן נשים. הראשונות שהולכות ובודקות מה זה לב נשים או לב גברי, אפילו האזמל שמנתח בחדרי ניתוח - - - -
יעל ישראלי-נבו
צריך ליזום את הדברים - - -
היו"ר עליזה לביא
אל תחכי שמישהו אחר יעזור ואל חתכי שמישהו אחר יעשה את העבודה בשבילך כי זה לא יקרה.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
אנחנו לא מצפים, אנחנו עושים. אם לא היינו עושות בכל השנים הללו הדברים לא היו קורים. אנחנו מגייסים אותם בעל כורחם.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מזכירים להם, וגם מזכירים להם שיש להם בנות. כך זה עובד.
שרון צ'רקסקי
לפני ארבע שנים אנחנו התחלנו תהליך מאוד דומה. כתבנו דוח, נפגשנו עם טלילה, נפגשנו עם מי שרק אפשר בנציבות שירות המדינה כדי לנסות להוביל מהלך שבסופו של דבר יקדם נשים לתפקידים בכירים ביותר ויעשה כל הסדר שנדרש. אנחנו מאוד מקוות שהפעם זה יצליח. אני מדברת מתוך תסכול מפני שבאמת יש פרקטיקות שהן כל כך ברורות וכל כך קשה לפרק אותן.
יש המון התנגדויות בתוך שירות המדינה. אני הייתי מקווה שלא האגף לשילוב נשים יצטרך לאכוף את זה כי זה לא יקרה. זה בהמשך למה שהיוהל"ן אמרה. זה לא יכול להיות נושא נשי באחריות של נשים. זה נושא שהוא חוצה וכולם צריכים ליישם אותו.
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
הבדל אחד, כאן מדובר על החלטת ממשלה וכחלק מתוך רפורמה שנציבות שירות המדינה עושה. זה בתוכה, זה נעשה על ידי הנציבות, זו החלטת ממשלה, זה במעקב. מה שעשיתם, תבואו על הברכה ואולי חלק גדול מזה סייע למה שקורה כאן עכשיו. עכשיו זה במקום אחר.
היו"ר עליזה לביא
קודם כל אני מבקשת להודות לכן. רק התחלנו ואנחנו נחזור ונפגש, נעקוב ונעיר. כמו שהייתם פרוז'קטור וגם פנס.

גברתי השרה, הוועדה מברכת אותך שרת התרבות והספורט ואותך גברתי דלית שטאובר על העבודה החשובה שאתן עושות ומובילות. אנחנו אתכם.

הוועדה תקיים ישיבת מעקב אחת לשנה בסמוך ליום האישה הבינלאומי לדיווח ולבחינת יישום.

הוועדה תזמין את מנכ"לי משרדי הממשלה לישיבות נפרדות לדיווח על התכנים ועל הדיפרנציאציה בכל משרד ומשרד בנושאים הנקודתיים שגם הוצגו בדוח. אנחנו נעקוב כאן לגבי נושא פערי השכר ובכלל..
שרת התרבות והספורט לימור לבנת
יש נושא אחד שהוועדה עסקה בו, לדעתי הוא דורש דיון ואני מציעה שאולי תדונו בו בוועדה, עניין תפקידן של הממונות במשרדי הממשלה. לדעתי תפקיד הממונות, אני תמכתי בו ואנחנו היינו המשרדים הראשונים, יזמנו אותו, תפקיד שבצורתו הנוכחית התוכן שלו הוא לא תוכן נכון לרבות יום האישה במשרד שנהפך ליום כיף עם קוסם, עוגת יום הולדת. אני אומרת את זה בקצרה כי זה נאמר שנייה אחרי שיושבת ראש סיכמה את הישיבה. אני מציעה שיתקיים כאן דיון בנושא. זה נושא מאוד חשוב.
היו"ר עליזה לביא
הערה נוספת, אני יודעת שאין לי מספיק זמן, אבל גם כל הנושא של ההטמעה. נשאלה כאן עוד שאלה וגם היא תעלה לדיון, שאלה בעניין הטמעת כל הנושאים שהוצגו בשלטון המקומי. אנחנו נגיע לזה וזה יהיה דיון נפרד.

תודה רבה גברותי, תודה רבה לכולם. המשך יום נעים.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:35.>

קוד המקור של הנתונים