ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 27/05/2014

צו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול)(ביטול), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
27/05/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 190>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ז באייר התשע"ד (27 במאי 2014), שעה 11:30
סדר היום
<צו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול)(ביטול), התשע"ד-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
אברהם מיכאלי

אורי מקלב
מוזמנים
>
איגי פז - משפטן, משרד המשפטים

אוריה שילוני - ראש תחום חקיקה, האפוטרופוס הכללי

צבי קויש - הרשם לענייני ירושה ב"ש, האפוטרופוס הכללי

מור רז - מתמחה, האפוטרופוס הכללי

ד"ר אילנה נירנברג - עו"ד, לשכת עורכי הדין

אהובה פרידמן - עו"ד, יו"ר ועדת הירושה, לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
ניצן רוזנברג
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רכזת בכירה בוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד
<צו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול)(ביטול), התשע"ד-2014>
היו"ר דוד רותם
שלום, רבותי, אני פותח את ישיבת החוקה, חוק ומשפט. אנחנו נדון היום בצו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול)(ביטול), התשע"ד-2014. כן, גברתי היועצת המשפטית, מה רוצה ממני השרה?
ניצן רוזנברג
באופן עקרוני, על פי חוק האפוטרופוס הכללי, האפוטרופוס הכללי מוסמך לנהל נכס עזוב אם ניתן צו לניהול הנכס בידי בית משפט. לצד זאת, סעיף 7 לחוק מאפשר לאפוטרופוס הכללי בעצם לנהל נכס עזוב גם ללא צו ניהול כשהשווי של הנכס הזה הוא נמוך מסכום שנקבע. הסכום נקבע בחוק, אבל סעיף 7 לחוק האפוטרופוס אומר: "נכסים עזובים ששוויים אינו עולה על" – סכום כסף מסוים – או על סכום אחר שקבע שר המשפטים בצו... רשאי האפוטרופוס הכללי לנהלם גם ללא צו ניהול". עד חוק ההסדרים האחרון הסכום שהיה קבוע שם היה 10,000 לירות.
בנוסף ישנו צו – שזה הצו שבו אנחנו דנים כיום - שקובע סכום אחר של 6,137 שקלים. בחוק ההסדרים האחרון נכנס לתוקף תיקון 5 לחוק האפוטרופוס שהחליף את הסכום של 10,000 לירות בחוק לסכום של 50,000 שקלים, ומה שקורה עכשיו שבעצם מבקשים מהוועדה לבטל את הצו.
אורי מקלב
אם היינו לוקחים את הסכום של ה-6,000 שאמרת צמוד למדד – כמה זה היה באמת? למה קיים היום הסכום 6,000?
אברהם מיכאלי
10,000 לירות – אני בטוח שזה בערך 100,000 שקל.
צבי קויש
זה 10,000 לירות ב-1978.
אברהם מיכאלי
קח את הפלת"ד, בפלת"ד היה 10,000 בפיצויים ללא הוכחת נזק, אתה מכיר את הסכומים?
צבי קויש
כן.
אברהם מיכאלי
שם זה נהיה בערך 100,000 שקל.
צבי קויש
ה-6,000 שקלים שמוזכרים בצו זה אותם 10,000 לירות בצירוף הצמדה.
אורי מקלב
יפה. לפני הרבה שנים, כמה שנים?
צבי קויש
מ-78'.
אורי מקלב
ועכשיו אתה רוצה להפוך את ה-6,000 ל-50,000?
צבי קויש
ה-6,000 כבר הפך ל-50,000. מה שרוצים לעשות זה לבטל את הצו שקבע את ה-6,000 הוא כבר חסר תוקף כי החוק קובע 50,000, אז לצו אין משמעות.
היו"ר דוד רותם
אנחנו רוצים לבטל את הצו, הצו סותר את החוק.
ניצן רוזנברג
הוא לא סותר את החוק כי החוק מאפשר שיהיה צו לצד החוק אבל הבקשה היא לבטל את הצו.
איגי פז
הוא לא סותר, החוק גובר על הצו.
אורי מקלב
אבל הצו – פג תוקפו.
אברהם מיכאלי
לא פג תוקפו, שם יש סכום נמוך ובחוק יש סכום גבוה.
אוריה שילוני
עצם העובדה שהצו עדיין קיים, מופיע בתוכנות משפטיות, עשוי לייצר בלבול מטעה. יש כאלה שיגרסו שגם בפרשנות יצירתית ניתן לתמוך בסכום שדווקא קבוע בצו. כמובן שאנחנו לא מסכימים עם הקביעה הזאת הן לאור העמדות שלנו והן לאור תיקון החוק שהעלה את הסכום אך לאחרונה. לכן אנחנו חושבים שמן הראוי ליזום תיקון שמבטל את הצו ומשאיר את הסכום העדכני והנכון על כנו.
ניצן רוזנברג
אנחנו ביקשנו מהאפוטרופוס הכללי, משרד המשפטים, לתת לנו כמה נתונים. אתם יכולים בבקשה להציג את הדברים?
אוריה שילוני
אנחנו בעצם מדברים בעיקר על חשבונות בנק. כלומר, נכסים שערכם אינו עולה על 50,000 שקלים – ברור לכולנו, אני מקווה, שלא מדובר בנכסי מקרקעין. על פי רוב אלה חשבונות בנק שהכספים שם שוכבים, יש בעלים שהוא נעדר והאפוטרופוס נכנס לנעליו ואמון על ניהול הסכומים האלה. כל היוזמה של העלאת הסכום נועדה בעצם להכניס - - -
היו"ר דוד רותם
כמה נכסים כאלה יש אצל האפוטרופוס? כמה הוא מנהל כאלה?
אוריה שילוני
בימי הצו, כשדיברנו על 6,000 שקלים?
<
היו"ר דוד רותם
לא, על 50,000.
אוריה שילוני
על 50,000 בסביבות 25,000 נכסים.
אברהם מיכאלי
שזה מין תוכניות חיסכון או קופות גמל.
אוריה שילוני
אני רק אסייג ואומר שזה על פי מדגם. יש כמה בנקים, אנחנו בדקנו לצורך הדיון היום באופן מדגמי, הלכנו בנק בנק, 3 בנקים שיש לנו שם רשומות ששחזרנו אותן לקראת הדיון, הגענו לסך של 25,000 נכסים בניהולנו, שאנחנו מנהלים אותם מכוח החלטת ניהול וללא צורך לפנות לבית משפט לקבל צו ניהול. יש עוד בנקים שאני יכולה להוציא את הנתונים להשלמה.
אברהם מיכאלי
מה מפריע לכם שזה בית משפט? בית המשפט לא נותן צווים?
אוריה שילוני
נותן את הצו.
אברהם מיכאלי
למה אתם שואפים להגיע לניהול ללא צו בית משפט, כי זה יקל עליכם?
היו"ר דוד רותם
כי זה בעייתי ללכת לבית משפט.
אברהם מיכאלי
לא בעייתי שום דבר, השאלה היא מה המגמה של בתי המשפט, להקשות?
אוריה שילוני
לגמרי לא.
צבי קויש
כלל לא, אבל אנחנו מטריחים את בית משפט מחוזי, שמבחינה כלכלית הוא דן בתיקים של 2.5 מיליון שקלים ואילך, על 10,000 שקלים. זה עניין של טרחה. מאוד חשוב להדגיש שהכספים האלה שעוברים לניהול האפוטרופוס הכללי, הזכאים להם עד עולמי עד יוכלו לקבל את הכסף חזרה. האפוטרופוס הכללי מנהל 15 שנה, אחרי זה מעביר לקניין המדינה, אבל לפי החוק, סעיף 15, גם אחרי שזה עובר לקניין המדינה התיקים שלנו נשמרים, יגיע בן אדם ויוכיח – הוא יקבל את שווי הכסף שהועבר לקניין המדינה בצירוף הצמדה וריבית.
אברהם מיכאלי
והרשימות מפורסמות? שקופות? אין חשש?
צבי קויש
כן. והכספים אצלנו גם מושקעים - - -
אברהם מיכאלי
אולי הרבה יותר קל להגיע אליכם לרשומות מאשר בבנקים כי בבנקים זה חסוי.
צבי קויש
כן.
אוריה שילוני
נכון.
אברהם מיכאלי
אורי, מה אתה אומר?
אורי מקלב
אני אומר משהו אחר, אני חושב שאתם צריכים לעשות כל מאמץ כדי שאלה לא יהיו חשבונות חסויים ונפקדים אלא לעשות כל מאמץ לפרסם את זה ועוד לפרסם ועוד לפרסם.
אוריה שילוני
בוודאי, בוודאי. על פי חוק, אני רק אציין, שהאפוטרופוס הכללי מבצע פעולות גילוי מאוד נרחבות, גם אגב הבדיקה האם אכן מדובר בנכס עזוב וגם כל פרק זמן כפי שקבוע בחוק, בפרט לפני העברת הנכסים האלה לקניין המדינה. מחלקת גילוי וניהול רכוש מבצעת בדיקות בכל רשומה אפשרית, במשרדי הממשלה, בבנקים, אנחנו עושים פניות יוזמות, פרסום בעיתונים, אפילו בחו"ל כשנדרש.
אורי מקלב
זאת אומרת, אני יכול היום בלחיצת כפתור לראות את השמות? אם אני רוצה לחפש אני יכול להגיע לזה, זה מידע שהוא נגיש, זמין?
אוריה שילוני
בוודאי, בוודאי.
צבי קויש
התשובה היא כן. אני לא יודע בדיוק איפה הרשימה, אני יודע שאפשר לשלוח כתובת, לשאול האם יש כספים על שם כך וכך וכך או לעיין ברשימה.
אברהם מיכאלי
אין בזה חיסיון כמו בבנקים?
צבי קויש
לא, לא. אין בזה חיסיון.
אברהם מיכאלי
אז זה מצב יותר טוב, בבנק יגידו לך "חיסיון" וגמרנו, אתה לא תקבל מידע.
צבי קויש
אני אגיד לאדוני שהחיפוש נעשה לפי סעיף 5, בדרך כלל הזמן מרגע שנודע לנו עד הרגע שאנחנו מנהלים נע בין 6-24 חודשים. אנחנו עושים חיפושים, את כל החיפושים שעו"ד שילוני ציינה. אנחנו גם בודקים באינטרנט, מחפשים אנשים באינטרנט. אני לא יודע סטטיסטיקה מהשנה האחרונה אבל לפני זה, מהרשימות של הבנקים, סדר גודל של שני-שליש מהרשימות שפנו אלינו – תוך חודש ימים גילינו אותם. מה קורה כשמגלים אותם? פונים לאנשים ואומרים: דע, יש לך כספים במקום זה וזה, מפנים אותם וגומרים עניין. המטרה של האפוטרופוס הכללי היא לנהל כמה שפחות נכסים, אנחנו לא רוצים.
אורי מקלב
השאלה כמה מאמצים ואיזה הליכים אתם עושים כדי למצוא את האנשים. אני לא מדבר על מי שפונה, אני מדבר על אלה שקיימים שאנחנו מקבלים את הרשימות מהבנקים, איזה פעולות נעשות כדי למצוא את האנשים שהבנק לא עשה?
אברהם מיכאלי
איזה פעולות הבנקים עושים כדי לאתר אותם?
אורי מקלב
הבנק לא עושה שום דבר.
אברהם מיכאלי
הבנק לא עושה כלום אז עדיף לי אצלם מאשר בבנק.
אורי מקלב
הבנק הוא לא אפוטרופוס, זה שזה אצלך זה בסדר. השאלה אם הוא רק מנהל את זה או שהוא גם עושה איתור. כמו שיש בנכסי השואה, יש היום איתור. אנחנו 66 שנה אחרי, היום יש לא מעט חשבונות שצריך לעשות פעולות לאיתור קרובים של אותם חשבונות שאין להם היום דורש או אין מי שמנהל אותם. הבנק, כשהוא מעביר לכם רשימות, אלה חשבונות שלא נעשתה בהם שום פעולה במשך 20 שנה?
צבי קויש
10 שנים.
אורי מקלב
10 שנים שלא נעשתה שום פעולה והבנק לא עשה שום מאמץ כדי לאתר כתובת או יורש.
אברהם מיכאלי
מי יעשה את זה?
אוריה שילוני
הוא גם לא חייב.
אורי מקלב
זה לא תפקידו, גם אין לו את הנתונים כדי לעשות את זה. האם אפוטרופוס הוא זה שעושה פעולה – זה שאתם עונים תוך חודש למי שפונה אליכם הבנתי.
צבי קויש
לא, לא הבנת אותי. אנחנו מקבלים את הרשימות, מה הבדיקה הראשונה שעושים? – מרשם האוכלוסין. סליחה, אפילו לפני מרשם האוכלוסין, אינטרנט, 144. אנחנו עושים את הבדיקות האלה. סדר גודל של שני-שליש מהרשימות שאנחנו מקבלים מהבנקים אנחנו מאתרים תוך זמן יחסית קצר, אנחנו מיידעים את האנשים ובזה מבחינתנו נגמר הסיפור.

לגבי אלה שאנחנו לא מוצאים בצורה כזאת, מתחילים לבדוק: אנחנו מזמינים את תיקי משרד הפנים לראות מתי הם באו לארץ אם במרשם האוכלוסין אני לא מוצא. דרך מרשם האוכלוסין, אם בן אדם נפטר, אנחנו בודקים אם יש לו יורשים על פי דין כדי להגיד להם: דעו, יש פה את הכספים. אנחנו עושים. הרבה מהתיקים האלה, אגב, אנחנו מגלים את האנשים ואנשים אומרים: אה, 5,000 שקל? לא שווה לי לפעול.
אברהם מיכאלי
לא שווה לי לפעול כי להוציא צו ירושה עולה יותר.
צבי קויש
נכון.
אברהם מיכאלי
בסדר. השאלה היא: ההליך אצלכם הוא כמו בבנקים, מבחינת איך למשוך את הכסף מכם?
צבי קויש
כאשר אנחנו מגלים את הבן האדם הכסף לא אצלנו, הכסף אצל הבנק. אנחנו אומרים לו: אדוני, יש לך כסף בבנק זה וזה סניף זה וזה – בבקשה. זה לא קשור אלינו.
אברהם מיכאלי
שם באמת העניין של ה-5,000 – לא שווה להם לפעול, ההוצאות יותר גבוהות.
צבי קויש
גם 10,000. לפעמים יש 20,000 שקל כיוון שהבן אדם נפטר ויש לו יורשים בחו"ל ומתחילים לחשוב כמה זמן ייקח לי כדי - - -
אורי מקלב
זה מאות יורשים, זה הרבה מאוד.
אברהם מיכאלי
לפעמים זה סיפור, מה לעשות.
אורי מקלב
אני יודע, עכשיו היה גילוי נכסים שהיו בשואה, במדינות שיהודים חיו שם. המקור שלנו הוא מבריאנסק שמליטא, מצאנו, אבל כדי לקבל את האפשרות לממש את זה זה להגיע בכל העולם – אין אפשרות בכלל, אין אפשרות להגיע לכל היורשים, לכל הצאצאים, לכל מי שבעל עניין, מדובר שם לא על מאות אלא באלפים.
אברהם מיכאלי
אורי, אתה מדבר על נכס שיש לו ערך, אני מדבר על כסף - - -
אורי מקלב
שם מדובר על אגרות חוב ממשלתיות שהיו על שמם, אנשים שעבדו והיו להם אגרות חוב כאלה או אחרות שרשומות – היום זה רוסיה – דברים שמופיעים ברשומות על שם משפחת מקלב נניח, שנמצאים בבריאנסק, אתה מבין שזו המשפחה שלך וזה המקור שלהם. הם אנשים שהיו להם דברים ממשלתיים ולא שווה לך באמת להתעסק לך – לא שלא שווה אתה גם לא יכול להתעסק עם זה, אתה לא יכול לממש את זה.
אילנה נירנברג
מה שאני רוצה, הדרך היום מאוד מאוד מסורבלת לאתר נכסים, לרבות אצל האפוטרופוס. נכון להיום יש איזו התקדמות לטובה שאתה מכניס תעודת זהות ואתה יכול מספר פעמים מאוד מוגבל לבדוק אם קיימים נכסים אצל האפוטרופוס או במקומות אחרים, וגם אם אתה מכניס תעודת זהות של קרוב שמת, או נגיד לפני 4 שנים, אז צריך לדעת מתי הונפקה תעודת הזהות. ברור שזה מצב מאוד מאוד מסורבל. אני שואלת מדוע לפגוע בזכות של היורשים ובזכות בעלי הקניין לחפש בצורה בלתי מוגבלת באותם נכסים שייתכן ויש להם זיקה?
אורי מקלב
זה עולה אגרה?
אילנה נירנברג
לא, זה לא עולה, אבל זה מוגבל לפעמיים או שלוש בלבד ואתה לא יכול יותר לחפש.
אורי מקלב
דהיינו, אם אני מגיע עם תעודת זהות - - -
אילנה נירנברג
אתה לא יכול יותר מפעמיים.
צבי קויש
באתר של האפוטרופוס הכללי?
אילנה נירנברג
באתר של גילוי נכסים, יכול להיות שזה לא האתר של האפוטרופוס הכללי.
תמי ברנע
באתר של משרד האוצר.
צבי קויש
את מדברת על עניין אחר.
אילנה נירנברג
אצל האפוטרופוס אני יכולה בצורה בלתי מוגבלת?
צבי קויש
כן. הדרך הפשוטה יותר זה לשלוח מייל – יש גם איך להעביר – עם שמות. גם אם את לא יודעת תעודת זהות אנחנו בודקים, אנחנו מבררים.
אילנה נירנברג
מה שכן, צריכה להיות שקיפות מלאה ולאפשר מספר בלתי מוגבל, בצורה מסודרת ויותר להביא לתודעת הקהל איך הוא מחפש את אותם נכסים.
איגי פז
מה שדיברת על פעמיים זה כנראה על קרנות הפנסיה.
אילנה נירנברג
לא רק על קרנות פנסיה, על הכול כולל הכול. מבחינה עניינית יש פה - - -
היו"ר דוד רותם
לא מדברים בלי לקבל רשות פה, זה לא הוועד המרכזי.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב-ראש, יש נקודה אחת שאני מבין בנושא הזה של הסכומים הקטנים, כמו שאני קורא לזה. זה יכול להיות המון כסף לאפוטרופוס הכללי למשוך ולהשתלט עליו בלי צו באותו סכום של 5,000 שקל, אם תיקח בחשבון שבאמת הרבה מאוד יורשים לא רוצים להתעסק עם צווי ירושה ל-5,000 שקל כי עורך דין עולה יותר. השאלה היא איפה פה אנחנו יכולים להצביע על טובת האזרחים בסוף שהקופה הזאת תיווצר אצל האפוטרופוס הכללי, שהאזרחים האלה ייהנו מזה בצורה כזו או אחרת?
היו"ר דוד רותם
אנחנו יכולים לעשות כמו שעשינו בהשבת נכסי שואה, עד סכום מסוים לפטור מחובת צו ירושה.
אברהם מיכאלי
עשינו את זה בזמנו.
צבי קויש
אז אני אגיד לכם שגם בלי צו ובלי חקיקה – אני כיהנתי 10 שנים בוועדת השחרורים של האפוטרופוס הכללי – בהרבה מאוד נסיבות היינו משחררים. הסכום הכי גבוה שאנחנו שחררנו בלי צו ירושה היה כ-25,000 שקלים אחרי שהוכיחו לנו את ההרכב המשפחתי והראו לנו שיצטרכו סדר גודל של 4 צווי ירושה, עם אנשים שנפטרו בחו"ל וחוות דעת דין זר, שוכנענו שהמבקשים הם אכן הזכאים ושחררנו את זה בלי צו ירושה.
היו"ר דוד רותם
כל הכבוד. נא לקרוא, ניצן.
אורי מקלב
עדיין, אם אני מגיע לטאבו, לא לאפוטרופוס הכללי, ואני מבקש - - -
היו"ר דוד רותם
הטאבו לא מכיר אותך בלי צו ירושה.
אורי מקלב
לפי מספר זהות של מישהו אני לא מקבל שום דבר.
היו"ר דוד רותם
אתה הולך למס מס רכוש.
אורי מקלב
יכול להיות מס רכוש, אבל אם הוא לא שילם מס רכוש או שהוא קנה את השטח - - - ?
היו"ר דוד רותם
נכס שרשום – רשום במס רכוש. תודה רבה, רבותי. ניצן, נא לקרוא.
ניצן רוזנברג
"צו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול) (ביטול), התשע"ד-2014
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7 לחוק האפוטרופוס הכללי" – צריך להוסיף פה את המילים: "התשל"ח-1978" – "ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:

ביטול 1. צו האפוטרופוס הכללי (ניהול ללא צו ניהול( (ביטול), התשמ"ד-1983 – בטל."
אברהם מיכאלי
כל מה שדיברנו, הכול ב"בטל" הזה נותן להם סמכות כן להוציא את זה בלי צו של בית משפט?
ניצן רוזנברג
עד 50,000 שקל, כמו שכתוב בחוק, מתחת ל-50,000 שקל.
היו"ר דוד רותם
כן. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצו בוטל.
היו"ר דוד רותם
אושר.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה בהזדמנות הזאת שאנשי משרד המשפטים שנוגעים בירושות נמצאים פה להגיד, אני וחבר הכנסת מקלב קיימנו עוד בקדנציה הקודמת דיון – אז זה היה בוועדה לפניות ציבור בחטאנו, עכשיו אנחנו בוועדת חוקה – יש צורך לעשות איזשהו דיון מעקב בוועדת החוקה על כל הנושא של פתיחת תיקים מצווי ירושות: איך נפתח, מה הזמנים.
היו"ר דוד רותם
תציע תיקון לחוק.
אברהם מיכאלי
לא תיקון, דודו, מעקב שלנו איך הם עושים היום בפועל כי התלונות שמגיעות עדיין מהשטח, מעורכי הדין שעוסקים בשטח, מצביעות על בעיות כאלה ואחרות. אני מבקש, מכיוון שאנחנו דנים פה היום - - -
דורית ואג
תלונות על מה? לא הבנתי.
אברהם מיכאלי
מעקב אחר התנהלות של רשמי ירושות והתנהלות של תיקי ירושות. זה בסמכותנו וחובותינו לפקח עליהם, לראות איך הדבר עובד. אני לא רוצה את זה בפניות ציבור, במחילה מכבודם, אני לא רוצה לפגוע בהם.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, תגיש לי הודעה ואז אנחנו נקיים דיון מעקב.
אברהם מיכאלי
מאה אחוז, תודה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, רבותי, הצו בוטל. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:50.>

קוד המקור של הנתונים