פרוטוקול

 
הכנסת התשע-עשרה

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני

<פרוטוקול מס' 166>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, י"ז באדר ב התשע"ד (19 במרץ 2014), שעה 9:30
סדר היום
<הצעת חוק לתיקון פקודת העדה הדתית (המרה) (מס' 3) (מערך הגיור ובתי דין לגיור), התשע"ד-2014 – של חה"כ אלעזר שטרן, חה"כ עמרם מצנע, חה"כ מאיר שטרית, חה"כ דוד צור, חה"כ דב ליפמן, חה"כ עליזה לביא (פ/795)>
הכנה לקריאה שנייה ושלישית – הצבעות בלבד – כולל הצבעה בבקשה לרביזיה לסעיף ההגדרות
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר

ג'מאל זחאלקה

יריב לוין

שולי מועלם-רפאלי

משה מזרחי

אברהם מיכאלי

מרב מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק

אלעזר שטרן
יעקב אשר

מסעוד גנאים

משה גפני

רונן הופמן

אחמד טיבי

דב ליפמן
מוזמנים
>
עו"ד מורן שניידר - יועצת שרת המשפטים, משרד המשפטים

עו"ד רוני נויבואר - ראש תחום ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים


עו"ד איגי פז - משפטן (ייעוץ וחקיקה), משרד המשפטים

משה לאופר - קצין בית-הדין לגיור, משרד הביטחון

עו"ד דסי דנגן - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה

עו"ד רינה נשר - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה

ג'ק קורקוס - אגף הזכאות, הסוכנות היהודית

רבקה כספי - מנכ"לית, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה

דוד דנקר - נציג, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה

לורן פוריס - מנהלת קשרי כנסת, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

יזהר הס - מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל

גלעד קריב - מנכ"ל התנועה הרפורמית

עו"ד אסתר ביסוור - יועצת משפטית, עמותת עתים

עו"ד נעמה ספראי כהן - נציגת קואליציית עיקר

עדי שטיין - רכזת, מכון "על משמר הכנסת"

מיכאל טורפלד - עיתונאי, רדיו 103

שלמה קוסטינר - מבקר

רומן גרביץ - לוביסט, חב' "פוליסי", מייצג את הסוכנות היהודית
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

<הצעת חוק לתיקון פקודת העדה הדתית (המרה) (מס' 3) (מערך הגיור ובתי דין לגיור), התשע"ד-2014 – של חה"כ אלעזר שטרן, חה"כ עמרם מצנע, חה"כ מאיר שטרית, חה"כ דוד צור, חה"כ דב ליפמן, חה"כ עליזה לביא (פ/795)>
הכנה לקריאה שנייה ושלישית – הצבעות בלבד – כולל הצבעה בבקשה לרביזיה לסעיף ההגדרות
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה.
משה גפני
הצעה לסדר.
היו"ר דוד רותם
שמעתי אותך.
משה גפני
למה אתה צועק עלי? מה עשיתי לך רע?
היו"ר דוד רותם
מספיק לבלבל את המוח. אתה מבין?
אברהם מיכאלי
על החרדים הוא צועק. מאחרים הוא מבקש סליחה ומחילה. הוא התנצל בפתיחת ישיבה.
היו"ר דוד רותם
אנחנו היום בישיבה של הצבעות בלבד, על הרביזיה של אתמול ועל הסתייגויות.
משה גפני
הצעה לסדר, אדוני היושב-ראש.
היו"ר דוד רותם
כן, בבקשה.
משה גפני
איים הרפורמי הזה שיושב שם, אני לא יודע את השם שלו, על חבר הכנסת זחאלקה, והיא שמעה את זה, שהוא אמר: אם אתה מצביע נגדנו, אני הולך לפרסם כתבה בעיתונות הערבית שאתה הולך יחד עם הבית היהודי. היא שמעה את הדבר הזה. אני מבקש להוציא אותו. זה דבר חמור.
היו"ר דוד רותם
אני לא אוציא אף אחד.
משה גפני
תעשה מה שאתה רוצה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
משה גפני
אני רק אומר לך שזאת סחיטה באיומים. זה דבר חמור מאין כמותו.
היו"ר דוד רותם
בסדר, אז תגיש תלונה במשטרה. יש משטרה - - -
משה גפני
לא, אין משטרה. יש יושב-ראש ועדה, וצריך להוציא אותו על דבר כזה.
היו"ר דוד רותם
תגיש תלונה במשטרה.
משה גפני
אני לא רוצה להגיש שום תלונה.
היו"ר דוד רותם
אתה לא רוצה? אני יודע שאתה לא רוצה.
משה גפני
מאה אחוז.

הוא מאיים על חבר כנסת שאם הוא מצביע כמו שהוא חושב שצריך להצביע, הוא יכתוב עליו כתבה בעיתונות הערבית שהוא הולך עם הבית היהודי.

הוא, אגב, לא הולך עם הבית היהודי, הוא הולך אתנו. אנחנו גם הולכים אתו.
היו"ר דוד רותם
זה הרבה יותר גרוע - - -
רונן הופמן
למה רק בעיתונות הערבית?
משה גפני
איך הוא יכול להגיד דבר כזה פה?
היו"ר דוד רותם
זה הרבה יותר גרוע - - -
משה גפני
מה זו החוצפה הזאת?
היו"ר דוד רותם
זה הרבה יותר גרוע שהוא הולך אתכם.
משה גפני
מאה אחוז.
רונן הופמן
למה רק בעיתונות הערבית?
משה גפני
אתה יודע מה, תעשה צחוק, אתה יכול לעשות צחוק מהכול. אני חושב שזה דבר חמור, אני חושב שאם זה היה על משהו אחר - - -
היו"ר דוד רותם
אז אתה חושב, בסדר גמור. תודה רבה.
משה גפני
אני אגיש תלונה באמת. איזה מין דבר זה? מגיע לפה בן-אדם, אני לא יודע מי הזמין אותו בכלל.
אורית סטרוק
למה אתה לא יודע מי הזמין אותו? אלעזר שטרן הזמין אותו.
אברהם מיכאלי
הוא כל-כך פוחד מהם, שהוא בפתיחת ישיבה פתח - - - התנצלות, סליחה שאמרתי לכם משהו, פגעתי בכם. הוא נאלץ להתנצל בפניהם.
משה גפני
חוצפה שכזאת. זה פשוט סחיטה באיומים. האיש הזה מושחת, משקיע פה כסף על ימין ועל שמאל. אני אעשה הכול על-מנת שהוא יגיש נגדי תלונה. אולי ככה נגיע לאיזשהו מקום. חצוף - - -
קריאה
איזה אהבת ישראל - - -
משה גפני
אלעזר, מה אתה עושה ככה? הוא אומר על זחאלקה, הוא אומר לו - - - כתבה בעיתונות בערבית - - -
שולי מועלם-רפאלי
למה אני משקרת, אלעזר? למה אני משקרת? זה לא היה? - - - זה לא היה? למה אלעזר אומר שאני משקרת?
אלעזר שטרן
לא דיברתי עליך.
קריאה
חס וחלילה משקרת.
משה גפני
יפי נפש.
אורית סטרוק
אז מי משקרת? זה לא אני, זה שולי אמרה.
שולי מועלם-רפאלי
זה אני אמרתי את זה.
אלעזר שטרן
אבל לא דיברתי על זה בכלל, שולי.
היו"ר דוד רותם
אלעזר, תודה רבה לך.
קריאות
- - -
משה גפני
- - - מושחתים.
היו"ר דוד רותם
שמעתי אותך.
משה גפני
לא יודע למה אתה מתייחס לזה בשוויון נפש.
היו"ר דוד רותם
עוד צעקה אחת שלך, ואני קורא אותך לסדר.
משה גפני
מאה אחוז. אני יודע, אתה תלך עם הרפורמים נגדי. זה בסדר.
אורית סטרוק
- - -
משה גפני
חוצפה. חוצפה.
אורית סטרוק
אני לא דיברתי בכלל.
שולי מועלם-רפאלי
היא לא דיברה.
קריאה
הרב גפני, עוד מישהו יחשוב שאתה באמת מתרגז.
אורית סטרוק
אבל ישר, אני משקרת - - - אולי גם לי מגיעה התנצלות.
משה גפני
מושחת שמשקיע פה כסף. אני לא יודע מה הם השקיעו בך. אני לא יודע.
קריאה
מי הוא המושחת?
משה גפני
מושחת, האיש הזה מושחת.
קריאה
מי זה?
אלעזר שטרן
שתי דירות לילדים.
משה גפני
מושחת. אנחנו עוד נברר כמה כסף הם השקיעו פה.
אלעזר שטרן
על פחות משתי דירות - - -
משה גפני
נברר כמה כסף הם השקיעו פה. מושחתים.
היו"ר דוד רותם
טוב, תברר.
משה גפני
מושחתים.
קריאה
- - - לקופת המדינה.
משה גפני
מושחתים. קופת המדינה – יושבים בארצות-הברית על סיר הבשר. אף אחד מהם לא פה.
שולי מועלם-רפאלי
אלעזר שטרן אמר עליה שהיא משקרת.
היו"ר דוד רותם
הוא לא אמר עליה.
שולי מועלם-רפאלי
בטח שכן. כשאני טענתי שהוא אמר את זה עלי, הוא אמר שהוא לא אמר את זה עלי, אלא אמר את זה עליה.
אורית סטרוק
הוא אמר שאני משקרת בשעה שאני בכלל לא דיברתי על זה, ואני מבקשת שהוא יתנצל.
היו"ר דוד רותם
טוב, רבותי, תודה רבה. עד כאן. אני עכשיו מתחיל - - -
משה גפני
אתה מוציא אותו?
היו"ר דוד רותם
אני תיכף אוציא אותך.
משה גפני
אני יודע. זה ברור.
אברהם מיכאלי
כי ממנו הוא פוחד וממך לא, אתה מבין? זה ההבדל.
אורית סטרוק
אלעזר, אתה חוזר בך?
אחמד טיבי
גפני, אני פה.
משה גפני
אה, הנה, יום שחור ליהדות.
אחמד טיבי
ליהדות, בדיוק.
אברהם מיכאלי
נכון, אתה צודק.
קריאה
אבל זו לא יהדות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני מתחיל, קודם כל, עם הבקשה לרביזיה - - -
אורית סטרוק
סליחה, רק שנייה אחת. אלעזר, אתה לא חוזר בך?
אלעזר שטרן, אלעזר שטרן, שאמרת שאני משקרת – אתה חוזר בך או לא חוזר בך? אתה חוזר בך או לא חוזר בך, שאמרת שאני משקרת?
אלעזר שטרן
- - -
אורית סטרוק
אין בעיה, בסדר.
רונן הופמן
היום הפיליבסטר מתחיל - - -
היו"ר דוד רותם
רבותי, אתמול היתה בקשה לרביזיה על סעיף ההגדרות - - -
יריב לוין
סעיף ההגדרות אושר. עזוב את הרביזיה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, יש לי רביזיה. קודם כל, אני מצביע על הרביזיה.
אורי מקלב
אבל סליחה, אתה יכול להסביר מה סדר הדיון?
היו"ר דוד רותם
כן. קודם כל, אני מצביע על הרביזיה ואחר כך על ההסתייגויות.
אורי מקלב
עם כל הכבוד לכם, שאתם מסתכלים בקואליציה - - - מה הצביעו, מה לא הצביעו, על מה יש רביזיה, אנחנו צריכים לדעת. יש לנו - - -
היו"ר דוד רותם
אתה ביקשת את הרביזיה.
אורי מקלב
בסדר, אבל צריך לדעת על איזה רביזיה - -
היו"ר דוד רותם
על סעיף ההגדרות.
אורי מקלב
- - מה כן אישרת, מה לא אישרת, על איזה דברים אתה רוצה הסתייגות. תסביר. החברים צריכים לדעת על מה הם מצביעים. אחר-כך יגידו לי שהם לא ידעו.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
חבר הכנסת מקלב, אני אסביר.
ג'מאל זחאלקה
אני מבקש זכות להגיד כמה מילים.
היו"ר דוד רותם
כן, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
מאז שאני בכנסת, משנת 2003, מעולם לא הצבעתי על חוקים של גיור שנוגעים ליהדות. אני חושב שצריך להפריד דת ממדינה. אני חושב שאנשי הדת, לא רק הממסד, טועים, כשהם מכפיפים את עצמם לממלכה. אבל זה עניין אחר.

היום אני מצביע עם גפני מסיבה אחת ויחידה, שנעשתה עסקת חבילה שמריחה רע מאוד.
אברהם מיכאלי
צודק.
ג'מאל זחאלקה
מעובשת - -
משה גפני
"תרגיל מסריח", קוראים לזה.
ג'מאל זחאלקה
- - מסריחה - -
משה גפני
נכון.
ג'מאל זחאלקה
- - שפוגעת בסדרי הדיון הדמוקרטיים, שפוגעת בזכויות של חברי הכנסת, שמשנה סדרי עולם מבחינת דיון פוליטי בכנסת. והחבילה הזאת – אנחנו הלכנו יחד בשבוע שעבר, כל האופוזיציה. יש חברי כנסת שתומכים בהעלאת אחוז החסימה, הם התנגדו בגלל העסקה. יש חברי כנסת שיש להם עמדה בעניין משאל עם, גם הם לא באו להצבעה בגלל שנעשתה עסקה, ואני ממשיך בקו הזה. אני מתנגד להבאת חוקים בצורה כזאת. החוק הזה הוא חלק מהעסקה הזאת, ולכן התנגדותי אינה נוגעת לחוק גופא, אלא לדיל.

למותר לציין שאני בעד זכויות של רפורמים ושל קונסרבטיבים - - -
משה גפני
רק שלא יאיימו עליך.
יריב לוין
אני אתרגם את זחאלקה - - -
היו"ר דוד רותם
לא, לא, אל תרגם אותו - - -
משה גפני
אל תתרגם אותו, תאמין לי, הוא יודע להגיד בדיוק. ההוא, המושחת הזה, מאיים עליו. מושחת.
רונן הופמן
גפני, זחאלקה רפורמי.
משה גפני
מושחת, מושחת.
דב ליפמן
עוד פעם, עוד פעם.
היו"ר דוד רותם
אם תמשיך לצעוק – אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
משה גפני
לא, אני רק עזרתי לו. זה הכול.
היו"ר דוד רותם
אל תעזור לאף אחד. כשאתה מתחיל לעזור למישהו, הוא בצרה צרורה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
אני אסביר על מה אנחנו מצביעים.
ג'מאל זחאלקה
אם אתם רוצים שאני - - - אני מוכן לדבר.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
יש בפני הוועדה עכשיו שני דברים: דבר אחד, אתמול היתה הצבעה אחת בוועדה לגבי סעיף ההגדרות, והוגשה על זה בקשת רביזיה, על אחת ההסתייגויות של חברת הכנסת סטרוק הוגשה בקשת רביזיה.
אחמד טיבי
זו אותה הצבעה שאמרתי שזה יום שחור ליהדות?
משה גפני
כן, כן. זה ההמשך.
אברהם מיכאלי
אבל אתה יכול להגיד את זה עוד פעם.
היו"ר דוד רותם
תגיד עוד פעם.
משה גפני
זה כבר יומיים שחורים ליהדות.
אחמד טיבי
אני רק שואל, אני רק שואל.
דורית ואג
לא, הוא אמר את זה בוועדת הכנסת.
אורית סטרוק
"שחורים", באיזה מובן?
אורי מקלב
זה על אותו דבר. בסופו של דבר, זה אותו דבר. הדברים לא השתנו.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
נקבע אתמול דיון להצבעה ברביזיה הזאת, והיא נדחתה בהנחיית היושב-ראש. זה הדבר הראשון שאנחנו נצביע עליו היום.
אורי מקלב
סליחה, היתה הצבעה על הרביזיה, או לא?
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
לא, לא היתה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא היתה.
אורי מקלב
היתה רביזיה על הצבעה אחת שהיתה בתוך הוועדה, על סעיף הגדרות.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
זה הדבר הראשון שנצביע עליו. ואחרי זה נעבור להצביע על ההסתייגויות בנוסח שמונח לפניכם. הן ממוספרות כדי להקל על ההצבעה.
אורי מקלב
ואחרי ההסתייגויות אנחנו הולכים להצביע גם על הנוסח של החוק?
היו"ר דוד רותם
מי בעד - - -
אורי מקלב
רק שנייה, אני שואל.
היו"ר דוד רותם
סליחה, אני לא עונה לך עכשיו. כשאני אגיע לזה, אתה תראה מה אני עושה.
אורי מקלב
רק שנייה. אני מבקש להגיד משהו. אני הגשתי את הרביזיה, אני יכול לנמק אותה.
היו"ר דוד רותם
לא, אתה כבר נימקת את הרביזיה.
אברהם מיכאלי
לא, לא דיברנו, דודו. לא דיברנו על הרביזיה.
היו"ר דוד רותם
דיברתם.
אברהם מיכאלי
לא נכון.
אורי מקלב
לא דיברנו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר - - -
אורי מקלב
אני יכול לדבר? אתה יכול לתת לי לדבר על הרביזיה שתי דקות, לנמק אותה?
היו"ר דוד רותם
לא, אתה דיברת אתמול על הרביזיה.
אורי מקלב
לא נימקתי אותה. אני ביקשתי, אבל לא נימקתי אותה. עכשיו אתה דן בזה, תן לי שתי דקות, לא יותר מזה, בעניין הזה.

בכל אופן, הדיון הרי לא נפתח עכשיו רק ברביזיה. היה גם שיח לפני כן של חברי כנסת, ואני רוצה להגיד שאנחנו לא הולכים להצביע יחד עם הבית היהודי במקרה הזה, להוציא מלבם של צדוקים - - -
יש לנו עמדה קבועה בחוק הזה, לא קשורה לבית היהודי. בין כשהם הסכימו, בין כשהם לא הסכימו, אנחנו דבקים בעמדתנו.

ואני רק רוצה להגיד לך, אתה יודע שאותה אישה שבכל פעם ששמעה בפרשת השבוע איך שהאחים לקחו את יוסף ומכרו אותו, כל שנה מחדש כשהיא שמעה את הקריאה בתורה, היא בכתה; איך זה יכול להיות דבר כזה שהאחים הולכים למכור אח אחר? בשנה אחת, לפני הקריאה, היא אמרה: הפעם לא יעזור לו. אם הוא ידע משנה שעברה שהולכים למכור אותו והוא לא נזהר, אני מפסיקה, אני לא מרחמת עליו יותר.
ואני אומר את זה גם לבית היהודי: אם אחרי כל-כך הרבה מקרים עדיין אתם מאמינים להבטחות של מי שמבטיח לכם דברים, ולא הספיקו לכם חוקים אחרים שגם בהם הבטיחו לכם שלא יהיה פלילי ולא יהיו דברים כאלה, והכול יהיה בסדר, וגם בחוק הזה, אמרנו לכם מראש – ואני רוצה להגיד את זה לפני קהל עם ועדה – אמרנו לכם מראש: אל תסכימו לקדם את החוק הזה. החוק הזה אושר בוועדת שרים בכפוף להסכמה של סגן השר לענייני דת - -
שולי מועלם-רפאלי
אתה צודק.
אורי מקלב
- - והייתם צריכים אז להטיל וטו, ואמרתם: לא. אבל היתה לכם מחשבה, נאיביות שבאה ממקום טוב – אנחנו נסתדר, יש הבטחות שילכו ביחד, ותראו איפה אתם נמצאים.

ההסכמה שלכם, גם אם אתם לא מסכימים, יצביעו בעד ההסתייגויות, יצביעו בעד החוק, תהיה רביזיה, כפי שידוע, ולא יקדמו בעניין הזה הלאה, תדעו לכם, כפי שאני רואה את זה וכפי שהמציאות מוכיחה, זה נקרא שהחוק הזה מאושר ואתם חברים באותה קואליציה. ואני לא בא להתריס. אתם חברים באותה קואליציה שבאה לאשר את החוק הזה, שבא לפגוע במיוחד בכם מכיוון שהדעה שלנו לגבי הגיורים שקיימים כבר היום היא גם דעה מגובשת וידועה. זה בא לפגוע ברשות הגיור כפי שנאמר כאן על-ידי מציעי החוק, בכאלה שרשות הגיור לא נותנת פתרון.
ואתם הרי יודעים שברשות הגיור יושבים הרכבים שכולם מאוישים, וכל ההרכב הוא של אנשי הציונות הדתית שיושבים בהרכב. ולאותם אלה שלא מצאו, שהולכים בגישה של בית הלל, שלא מחמירה, ולאותם אלה שלא יכולים לקבל, מתוך גישה לקרב, אבל לא יכולים לעבור את הגיור ולא מתכוונים להתגייר בכלל, אותם אלה רוצים שיהיה בהצעת החוק הזאת משהו סיטונאי על המדף, בקונספציה שכל אחד יכול לבחור לו גיור איך שהוא רוצה. ולא סתם נמצאים פה האנשים האלה שמלווים את החוק הזה, בין בפיתויים ובין באיומים.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
משה גפני
מי האנשים האלה?
אורי מקלב
גם אסתר לא אמרה מי זה. למה היא לא אמרה מי זה?
משה גפני
כן, אבל אני לא אסתר. אתה מתכוון לרפורמים המושחתים?
אורי מקלב
לא בגלל שזה הסתר פנים. כאן זה לא הסתר פנים.
רונן הופמן
גפני, מספיק עם זה כבר, נו. זה ניצול ציני של המעמד שלך - - - הוא הרי לא יכול לענות לך.
היו"ר דוד רותם
גפני, אם עוד פעם אחת, אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
שולי מועלם-רפאלי
אז למה הוא פנה ואמר את מה שהוא אמר לחבר הכנסת זחאלקה?
רונן הופמן
זה ניצול ציני של מעמדו כחבר כנסת.
שולי מועלם-רפאלי
גלעד הוא בן-אדם מבוגר, אם הוא בוחר לעשות מה שהוא - - -
רונן הופמן
הוא הרי לא יכול לענות לך, ואתה יודע, ואתה מנצל את זה.
היו"ר דוד רותם
סליחה. הופמן, תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי
- - - גלעד, אתה בחרת לעשות את זה - - -
קריאות
- - -
קריאה
שולי, תגידי "הרב גלעד", לא יקרה כלום.
שולי מועלם-רפאלי
- - - הרב גלעד.
משה גפני
תמיד אני אומַר את האמת.
רונן הופמן
הוא לא יכול לענות לו.
משה גפני
תמיד אני אומַר את האמת.
היו"ר דוד רותם
אני אקרא לך לסדר פעם שלישית, ואתה תהיה בחוץ. אתה לא תפריע לי פה.
רונן הופמן
- - - הוא לא יכול לענות לך, ואתה מנצל את זה. תתבייש.
אורית סטרוק
איך הוא לא יכול לענות? לאיים הוא כן יכול, ולענות הוא לא יכול? איך הוא לא יכול לענות?
שולי מועלם-רפאלי
הוא בחר לאיים על חבר הכנסת זחאלקה.
קריאה
הוא לא איים. הוא ציין עובדה.
שולי מועלם-רפאלי
זה מה שהוא בחר לעשות.
קריאה
הוא לא איים.
שולי מועלם-רפאלי
זה מה שהוא בחר לעשות.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. תודה רבה, הופמן.
קריאות
- - -
אורי מקלב
זה לא - - - זו דרך שלהם בעניין הזה, בעניינים אחרים. אנחנו מכירים את הדבר הזה.
אברהם מיכאלי
רגע, רגע, על ראש הממשלה לא איימו? ראש הממשלה עיכב את החוק של דודו רותם רק בגלל האיומים שלהם. זה לא חדש.
היו"ר דוד רותם
טוב, תודה רבה.
אורי מקלב
לכן אנחנו מצביעים באופן עקבי נגד החוק הזה. אנחנו יודעים מה התוצאות, שזה באמת יום שחור ליהדות. והם לא מייצגים את היהדות, מבחינתי, לכן הם לא רלוונטיים בעניין הזה.
משה גפני
יום שחור ליהדות.
אורי מקלב
ים שחור ליהדות.

ואני פונה שוב פעם לבית היהודי, לכל מי שנמצא פה – אנחנו היינו חברים בקואליציה, אנחנו מכירים מה זה קואליציה, לא היינו נותנים לזה להתקדם לשלב הזה, וגם בשלב הזה, גם היום, אתם צריכים לשים וטו.
שולי מועלם-רפאלי
כבר שׂמנו.
אברהם מיכאלי
שׂמו, שׂמו.
שולי מועלם-רפאלי
כבר שׂמנו.
אורית סטרוק
שׂמנו וטו.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת מקלב, גמרנו - - -
קריאות
- - -
אברהם מיכאלי
אבל שמים עליהם כרגע פס בקואליציה, לא הבנת?
אורי מקלב
אני רוצה לסיים, אדוני היושב-ראש.
אורית סטרוק
- - -
היו"ר דוד רותם
- - - אני לא אתחיל לשאול אותך.
אורית סטרוק
לא, רשות תגובה קצרה, בבקשה.
היו"ר דוד רותם
לא.
אורית סטרוק
לא, אי אפשר. הוא לא יכול לשבת ככה - - -
אורי מקלב
אתם לא פחות חשובים בקואליציה. אתם מרכיב מרכזי. אתם לא פחות מהתנועה. אלעזר שטרן מקרקס בכם לכל אורך המשחק הזה ולכל אורך הדרך.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. מספיק. גמרנו.
אורי מקלב
סליחה, משפט, ובזה אני אסיים.
היו"ר דוד רותם
משפט אחרון.
אורי מקלב
אין ספק, הדברים האלה שבשלבים – אם זה היה תהליך מדיני והיה נעשה בשלבים, האם הייתם מסכימים? איפה בנט שלא שמעתי אותו? גם אם היה בעניינים מאחורה. אם היה תהליך מדיני שהיה נעשה בשלבים, היו מסכימים והיו אומרים: לא, אנחנו רק ברביזיה, נאשר את הרביזיה, להגיד רביזיה ולא נקבל הסכמה. הוא היה מסכים להגיד את זה? זה בדיוק התוצאה של הדברים. כפי ששם הוא לא היה מסכים, הוא היה שׂם וטו – אין פה נחישות, אתם משדרים רפיסות בעניין הזה. תודה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה לך. תודה רבה.

אני שואל עכשיו - - -
אורית סטרוק
אדוני היושב-ראש, אנחנו רוצים זכות תגובה.
היו"ר דוד רותם
לא, סליחה. אני רוצה לדעת מי בעד הרביזיה שביקש - - -
דורית ואג
רגע, רגע. רק לוודא: דב ליפמן מחליף את קארין אלהרר, רונן הופמן מחליף את עדי קול, ואחמד טיבי מחליף את אברהים צרצור.
היו"ר דוד רותם
טוב, רבותי, מי בעד הרביזיה, ירים את ידו. יריב, תוריד את היד.
יריב לוין
לא, בעד הרביזיה.
אורי מקלב
בעד הרביזיה. אני הצעתי את הרביזיה. אתה הצבעת הרי בעד, ואני נגד. אני רוצה לפתוח את זה. אני נגד ההצבעה שלכם.
יריב לוין
תפתח את הכול. תפתח את הכול, ואז אנחנו נאשר את הסעיף מחדש, נצביע על ההסתייגויות ועל הסעיף הזה, שהם יוכלו להגיש את הרביזיות שלהם על ההסתייגויות. זה מסודר. לא נקפח אף אחד.
אורי מקלב
והכול בכאילו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, מי בעד הרביזיה?
דורית ואג
שמונה בעד.
אורי מקלב
הם בעד הרביזיה, אבל בעצם - - -
היו"ר דוד רותם
מי נגד הרביזיה?
דורית ואג
אחד.
היו"ר דוד רותם
מי נמנע?

הצבעה 1

בעד הרביזיה – 8

נגד – 1

הרביזיה נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר עכשיו להסתייגויות.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
יש לי שתי הבהרות לגבי ההסתייגויות: הבהרה אחת – ההסתייגויות לפניכם ממוספרות. חברת הכנסת סטרוק הודיעה לי הבוקר שבכל מקום בו כתוב: חברת הכנסת סטרוק, זה אמור להיות: כל הבית היהודי.
אז בכל מקום שכתוב בו
חברת הכנסת סטרוק, ישונה ל: כל קבוצת הבית היהודי.
אורי מקלב
האם לפני חברי הוועדה ולפניך גם ההסתייגויות של יהדות התורה?
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
בוודאי, כל ההסתייגויות נמצאות פה בפנים.
שולי מועלם-רפאלי
יש לך את זה בסוף הנוסח.
דורית ואג
בעמוד 9.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
מעמוד 9 והלאה, ההסתייגויות ממוספרות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר להצבעה על ההסתייגויות.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
רק עוד הבהרה קטנה: לגבי ההסתייגות הראשונה, מספרי החלטות הממשלה שנמצאות פה ישונו גם כן, לפי בקשת חברת הכנסת סטרוק, לנוסח קצת יותר רחב.
אורית סטרוק
שיבינו על מה מדובר.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
לא, אתמול אמרו.
אורית סטרוק
לא אמרו.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. רבותי, אני עובר להצביע על ההסתייגויות.

הסתייגות מס' 1 לסעיף 2 – מי בעד?

הצבעה 2

בעד הסתייגות מס' 1 לסעיף 2 – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 2, של יהדות התורה, ש"ס, אורית סטרוק וכל הבית היהודי – מי העד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 3

בעד הסתייגות מס' 2 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות לא נתקבלה.
שולי מועלם-רפאלי
מתי מגישים את הרביזיה?
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
בסוף.
היו"ר דוד רותם
בסוף תבקשי על הכול.
אורית סטרוק
לא, אבל אני מגישה רביזיה על כל הסתייגות.
משה גפני
גם אני מצטרף.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 3 – מי בעד? מי נגד?

הצבעה 4

בעד הסתייגות מס' 3 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות לא התקבלה.
משה גפני
רביזיה, אורית.
שולי מועלם-רפאלי
בסוף, בסוף. על כל ההסתייגויות יש רביזיות של הבית היהודי.
אברהם מיכאלי
היא מתכוונת על כל אחת בנפרד.
שולי מועלם-רפאלי
נכון, נכון.
היו"ר דוד רותם
רבותי, הסתייגות מס' 4 – מי בעד? מי נגד?

הצבעה 5

בעד הסתייגות מס' 4 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, ההסתייגות לא התקבלה.
אורית סטרוק
רביזיה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 5 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 6

בעד הסתייגות מס' 5 לסעיף 2 – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
אברהם מיכאלי
איך ארבעה?
דורית ואג
אני סופרת ארבע ידיים שהורמו. מה אתם רוצים ממני?
אברהם מיכאלי
אחמד, לא גמרת לעיין?
שולי מועלם-רפאלי
הנה, הוא הצביע, דורית.
דורית ואג
זחאלקה לא הרים את היד. סליחה, שולי. הוא יושב קרוב אלי, אני רואה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה.
אורית סטרוק
זה נופל. זה לא סופי. מה שחשוב פה זה שהחבר'ה של בוז'י הרצוג לא מצביעים.
שולי מועלם-רפאלי
כן, מדהים.
אורית סטרוק
זה מה שחשוב.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 5 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 7

בעד הסתייגות מס' 5 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
דורית ואג
חמישה בעד, שבעה נגד.
תעשה לי טובה, אורי, זה נורא קשה. משה, תעשה לי טובה, אתה מפריע לי ברצף.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 6 - - -
אברהם מיכאלי
הוא מפריע לטיבי להצביע.
משה גפני
אתה מפריע לו.
אורי מקלב
- - -
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
גפני, אני מבקש ממך לצאת החוצה.
אברהם מיכאלי
מה אתה רוצה ממנו? רגע.
היו"ר דוד רותם
גמרנו. יש גבול למה שאתה תעשה פה בוועדה. זה לא ועדת המדע.
משה גפני
אני לא מבין. יושב פה פקיד ומפריע לחבר כנסת להצביע.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת יכול להגיד לו שלא יפריע לו.

רבותי, אני עובר להסתייגות מס' 6. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 8

בעד הסתייגות מס' 6 לסעיף 2 – 5
נגד – 7
ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
יש גם "לחלופין".
היו"ר דוד רותם
"לחלופין" בסעיף 6 – מי בעד ה"לחלופין"? ירים את ידו. מי נגד?
הצבעה 9

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 6 לסעיף 2– 5

נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
אחמד טיבי
סליחה, זו עיר שהיא מעל 200,000? אין אף עיר ערבית כזאת, אז אני בעד.
אורי מקלב
אתה יכול להיות בעד ההסתייגות. אבל רב עיר יש להם גם אם פחות מ-200,000. מדובר על רב עיר, לא על 200,000.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר להסתייגות מס' 7. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 10

בעד הסתייגות מס' 7 לסעיף 2 – 5
נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה.

הסתייגות מס' 8. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 11

בעד הסתייגות מס' 8 לסעיף 2 – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 9. מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 12

בעד הסתייגות מס' 9 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה.
משה גפני
אתה לא מצביע, דודו?
היו"ר דוד רותם
אני מצביע נגד ההסתייגויות.
אורית סטרוק
הוא מצביע נגדנו כל הזמן.
שולי מועלם-רפאלי
כל הזמן נגד.
היו"ר דוד רותם
מי בעד הסתייגות מס' 10?

הצבעה 13
בעד הסתייגות מס' 10 לסעיף 2 – 4
נגד – 7
ההסתייגות לא נתקבלה.
אורית סטרוק
רביזיה.
אברהם מיכאלי
אורי, אתה אתנו?
אורי מקלב
אני אתכם. אבל מרחוק קשה לי, מה לעשות.
דורית ואג
אתה רק לא מצביע.
אברהם מיכאלי
היא לא סופרת אותך.
אורי מקלב
אני מנסה לשכנע אותו. אני מקוזז אתו.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 11 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 14
בעד הסתייגות מס' 11 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 12 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 15
בעד הסתייגות מס' 12 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

הסתייגות מס' 13 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 16
בעד הסתייגות מס' 13 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

הסתייגות מס' 14 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 17
בעד הסתייגות מס' 14 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
אחמד טיבי
אפשר תיקון כאן, אדוני? אחד, שניים, שלושה, ארבעה, חמישה, יש כל-כך הרבה נציגים. בחיפה, למשל, יש אוכלוסיית מיעוטים, אז אני מבקש שיהיה כתוב שגם נציג של אוכלוסיית המיעוטים בעיר מעורבת יבחר את הרב. זה חשוב. כי יש יהודים שבוחרים קאדים שרעים בכנסת.
היו"ר דוד רותם
טוב, בסדר.
אחמד טיבי
כשאתם מתערבים, אנחנו גם רוצים להתערב.
שולי מועלם-רפאלי
זה כשבוז'י יהיה ראש ממשלה, בזכות דרעי - - -
אחמד טיבי
אני אהיה לפני בוז'י.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות מס' 15? מי נגד ההסתייגות?
אורי מקלב
אתה יכול להעמיד את ההסתייגות שלו?
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
לא, עכשיו זה רק הצבעות.
היו"ר דוד רותם
עכשיו רק הצבעות.
אורי מקלב
אבל זה הבהרה בתוך ההסתייגות.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
זה ברור.

הצבעה 18

בעד הסתייגות מס' 15 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
להסתייגות 15 יש "לחלופין". מי בעד ההסתייגות "לחלופין"? מי נגד?

הצבעה 19

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 15 לסעיף 2– 5
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה. גם ה"לחלופין" לא.
הסתייגות 16 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה 20

בעד הסתייגות מס' 16 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
אורי מקלב
אני מציע שתצביע בעד כל ההסתייגויות ביחד, עד הסוף.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
זה תלוי - - -
היו"ר דוד רותם
זה תלוי - - -
אורית סטרוק
לא, לא, לא.
אורי מקלב
את רוצה על כל הסתייגות בנפרד?
אורית סטרוק
ודאי.
שולי מועלם-רפאלי
כן, כדי שנגיש רביזיה על כל הסתייגות.
אורי מקלב
את לא מצביעה בעד ההסתייגות שלנו?
אורית סטרוק
אני מצביעה רביזיה, גם על כל הסתייגות בנפרד.
אורי מקלב
כמו שהרביזיה היא כוללת - - -
אברהם מיכאלי
לא, רביזיה על כל סעיף.
אורי מקלב
על כל סעיף בנפרד, אבל היא ביחד.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 17 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 21

בעד הסתייגות מס' 17 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה.

הסתייגות מס' 18 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 22

בעד הסתייגות מס' 18 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה. ההסתייגות לא התקבלה.

יש "לחלופין" בסעיף 18 – מי בעד ההסתייגות "לחלופין"? מי נגד?

הצבעה 23

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 18 לסעיף 2– 4
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה. ההסתייגות "לחלופין" לא נתקבלה.

הסתייגות מס' 19 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד?
הצבעה 24

בעד הסתייגות מס' 19 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
גם כאן יש "לחלופין". מי בעד ה"לחלופין"? מי נגד?

הצבעה 25

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 19 לסעיף 2 – 5
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 20 – מי בעד ההסתייגות?

הצבעה 26

בעד הסתייגות מס' 20 לסעיף 2 – 5
נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. ההסתייגות לא התקבלה.

הסתייגות מס' 21 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 27

בעד הסתייגות מס' 21 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 22 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 28

בעד הסתייגות מס' 22 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
לחלופין – מי בעד ה"לחלופין"?

הצבעה 29

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 22 לסעיף 2– 4
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
גם ה"לחלופין" לא נתקבל.

הסתייגות מס' 23 – מי בעד ההסתייגות?

הצבעה 30

בעד הסתייגות מס' 23 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 24 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 31

בעד הסתייגות מס' 23 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 25 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 32

בעד הסתייגות מס' 25 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 26 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 33

בעד הסתייגות מס' 26 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 27 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 34

בעד הסתייגות מס' 27 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
דורית ואג
אורי, אתה מצביע גם וגם? בעד ונגד?
אורי מקלב
אולי יעקב אשר הוא גם חלק ממציעי ההסתייגות.
דורית ואג
לא, אבל תחליט אם אתה בעד או נגד. לא שניהם.
אורי מקלב
אני נותן לך להחליט. את לא מבינה מה שאני עושה? יש ספק בעניין הזה?
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין, אתה רוצה שגפני יצעק על יעקב אשר?
אורי מקלב
גם הסתייגות שלו, אני מצביע לו. אולי יש שם עוד אצבע בעניין הזה. יש כאן משקל סגולי.
אורית סטרוק
אולי פתאום תיוולד עוד אצבע.
משה גפני
מה, החלטת לסכסך בתוך דגל התורה?
היו"ר דוד רותם
לא, בתוך דגל התורה אי אפשר לסכסך. היא כל-כך מסוכסכת שחבל על הזמן.
אורי מקלב
לא הצלחת.
משה גפני
שמעת מה שהוא אמר?
אורי מקלב
שמעתי.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 28 – מי בעד ההסתייגות?
משה גפני
שבלאו הכי מסוכסכים בדגל התורה. הוא חושב שזה ישראל ביתנו, שכולם רועדים מפחד.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות בסעיף 28? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 35

בעד הסתייגות מס' 28 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה.
אורי מקלב
אני מבקש החלפה עם גפני, מנהלת הוועדה.
דורית ואג
גפני מצביע במקומך.
משה גפני
עכשיו אני רוצה לראות מי מצביע נגד ההסתייגות, שהדיין יהיה עם מאור פנים והכול. אני רוצה לראות מי מצביע נגד. מרב, את בעד מאור פנים? מאור פנים – שהוא צריך שהוא יקבל את המתגייר בסבר פנים יפות. זאת ההסתייגות.
אורית סטרוק
לא צריך לשאול את מרב. תשאל את בוז'י.
משה גפני
את בוז'י אני אשאל.
דורית ואג
שלושה בעד.
אברהם מיכאלי
מה, שלושה?
משה גפני
רגע, מה שלושה?
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
דורית ואג
ארבעה היו בעד.
משה גפני
אתה נגד מאור פנים?
מרב מיכאלי
- - - מאור פנים זה אובר-רייטד.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 29 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 36
בעד הסתייגות מס' 29 לסעיף 2 – 4
נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה.
משה מזרחי
אנחנו דווקא היינו בעד החלבן בסעיפים הקודמים.
משה גפני
לא, אבל מאור פנים פה - - -
משה מזרחי
החלבן עם מאור פנים.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 30 – מי בעד הסתייגות מס' 30, ירים את ידו. מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 37

בעד הסתייגות מס' 30 לסעיף 2 – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

הסתייגות מס' 31 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 38

בעד הסתייגות מס' 31 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
"לחלופין" בהסתייגות מס' 31 – מי בעד?

הצבעה 39

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 31 לסעיף 2– 4
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
גם ה"לחלופין" לא התקבלה.

הסתייגות מס' 32 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 40

בעד הסתייגות מס' 32 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 33 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 41

בעד הסתייגות מס' 33 לסעיף 2 – 4
נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
שולי מועלם-רפאלי
שישה, לא?
אברהם מיכאלי
- - -
דורית ואג
אם אתה לא תרים את היד, אני לא אספור.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 33 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 42

בעד הסתייגות מס' 33 לסעיף 2 – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 34 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 43

בעד הסתייגות מס' 34 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
פה יש הסתייגות נוספת שלא נרשמה, שחברת הכנסת סטרוק ביקשה להוסיף. אני רק אגיד מהי. ההסתייגות היא שגם לגבי ערעור על החלטות בית-הדין, שגם ראש מערך הגיור יהיה רשאי לערער על החלטות בית-הדין.
היו"ר דוד רותם
טוב, מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?
הצבעה 44

בעד ההסתייגות של חברת הכנסת אורית סטרוק – 4

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
משה גפני
רגע, על הסתייגות 20 הצביעו?
דורית ואג
מזמן.
היו"ר דוד רותם
על הכול הצבענו. לא דילגנו על שום דבר.
משה גפני
הסתייגות 20, אם חבר בית-הדין הוא חלבן – הצבעתם על זה?
אורית סטרוק
הצבענו, כן.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 35 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 45

בעד הסתייגות מס' 35 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 36 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 46

בעד הסתייגות מס' 36 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
"לחלופין" בהסתייגות מס' 36 – מי בעד? מי נגד?

הצבעה 47

בעד "לחלופין" בהסתייגות מס' 36 לסעיף 2– 5
נגד – 7

ההסתייגות לחלופין לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הסתייגות מס' 37 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 48

בעד הסתייגות מס' 37 לסעיף 2 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
סעיף 4, הסתייגות מס' 38 – מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה 49
בעד הסתייגות מס' 38 לסעיף 4 – 5

נגד – 7

ההסתייגות לא נתקבלה.
אורית סטרוק
אני הגשתי רביזיה על כל אחד מהסעיפים.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
הגישו כבר רביזיה על כל אחד ואחד.
אברהם מיכאלי
רביזיה על כל אחד ואחד.
היו"ר דוד רותם
על כל אחד ואחד. בסדר.
אורי מקלב
לקבוצת יהדות התורה וש"ס יש 22 הסתייגויות נפרדות שלא קשורות להסתייגויות של הבית היהודי. אנחנו מבקשים רביזיה בנפרד גם על אלה. שזה יהיה ברור. שלא יגידו שרק הבית היהודי ביקש. מתוך ה-38, 22 הסתייגויות הן של יהדות התורה וש"ס.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. על הכול יהיה רביזיות. אנחנו נקבע דיון מיוחד לצורך עניין הרביזיות.
אורי מקלב
מתי? בעוד חצי שעה?
היו"ר דוד רותם
לא היום.
אורית סטרוק
לא היום ולא בכלל.
היו"ר דוד רותם
לצורך הרביזיות זה יהיה בתאריך אחר.
אורית סטרוק
לא היום, ולא בכלל.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
אלעזר שטרן
אני רוצה להגיד משהו לפני ההצבעה על החוק, בסעיף 18 - - -
היו"ר דוד רותם
אין הצבעה על החוק. אני לא יכול להצביע על החוק - - - רביזיה.
יריב לוין
לא, אפשר להצביע על החוק.
אברהם מיכאלי
איך? אז תעשה הפסקה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
אפשר להצביע על החוק. אי אפשר להניח אותו, אבל אפשר להצביע עליו.
אלעזר שטרן
אלעזר, ברשותך, בסעיף 18, ומשרד הפנים כאן יאשר, ואני מודה למשרד הפנים, למשרד המשפטים, וגם לזרמים ולפדרציות - - -
אורית סטרוק
"לזרמים"?!
אברהם מיכאלי
מה זה, "זרמים"? למה, הם חברי כנסת - - -
אלעזר שטרן
בסעיף 18(א): נפקות של גיור לפי פרק זה תהיה לעניין הוראות פקודה זו בלבד. ובסעיף (ב) יהיה: אין בהוראות פרק זה כדי לשנות את המצב המשפטי הקיים ערב תחילתו של חוק לתיקון פקודת העדה הדתית (המרה) (מס' 3), התשע"ד- 2014, לעניין נפקותו של גיור בישראל.
משה גפני
מה זה? זה משהו חדש?
יריב לוין
לא, לא, זה מה שמופיע במסמך שמונח כאן. שום דבר חדש.
דורית ואג
הוא הקריא את הסעיף.
אברהם מיכאלי
לא, זו תוספת שלא היתה אתמול.
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי
סעיף (ב) לא היה.
אברהם מיכאלי
לא, לא, אני רוצה הסבר, היועץ המשפטי.
שולי מועלם-רפאלי
סעיף (ב) לא היה, דורית. סעיף (ב) לא היה אתמול.
אורית סטרוק
- - - אנחנו מבקשים להבין את המשמעות.
דורית ואג
הבוקר, כן.
שולי מועלם-רפאלי
בסדר, אבל בואו נדבר על זה.
אברהם מיכאלי
מה זה, "הבוקר"? לא דנו בזה אתמול.
משה גפני
מה זה, "היה"? איפה זה היה? זה לא היה.
אורי מקלב
זה נושא חדש.
יריב לוין
מונח בפנינו - - -
קריאות
- - -
משה גפני
לא היה. לא היה. איפה זה היה?
קריאות
- - -
אברהם מיכאלי
לא היה. יש לי את הנוסח מאתמול.
אורית סטרוק
לא היה. זה שינוי.
שולי מועלם-רפאלי
זה לא היה.
אורי מקלב
הרב גפני, זה נושא חדש.
משה גפני
ברור. זה לא היה.
שולי מועלם-רפאלי
אלעזר היועץ המשפטי אומר שזה לא היה. אלעזר, תגיד את זה.
אברהם מיכאלי
אני אראה לכם שזה לא היה, הנה.
אורית סטרוק
ברור שזה לא היה. גם כתוב פה בדף שאלעזר שלח לנו שזה לא היה.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
סעיף קטן (ב) לא היה אתמול.
ג'מאל זחאלקה
זה נולד בלילה?
אברהם מיכאלי
כן, ממש בלילה. כמו המן הרשע.
אורית סטרוק
זה נולד בלילה. אני אפילו ראיתי איך זה נולד. הייתי בחדר הלידה.
אורי מקלב
אתה יכול - - - בלידה או ביציאה. זה לא משנה מה זה. זה אותו דבר, אותה משמעות.
אורית סטרוק
חדר הלידה היה במליאה, ראינו את זה. ואני הייתי רוצה להבין מה קרה פה ומהן המשמעויות, ולפי דעתי זה בכלל נושא חדש.
היו"ר דוד רותם
טוב.
משה גפני
לא, זה לא רק נושא חדש. גם לא יכולים להביא את זה עכשיו. כבר היה דיון. כבר היו הסתייגויות.
יריב לוין
אם יש טענה של נושא חדש, נכנס את ועדת הכנסת - - -
היו"ר דוד רותם
אז אנחנו נעבור לוועדת הכנסת ונטען שזה נושא חדש.
משה גפני
אי אפשר להביא את זה עכשיו. היה צריך להביא את זה בתור הסתייגות.
אורי מקלב
לא, היום זה לא יעבור. הייעוץ המשפטי יצטרך להחליט לפני זה אם מגיע לוועדת הכנסת. הוא לא יכול להביא את זה - - -
אורית סטרוק
אבל אנחנו רוצים להבין קודם מה המשמעויות של זה.
שולי מועלם-רפאלי
מה המשמעות של זה, זה מה שאנחנו מבקשים.
אורית סטרוק
סליחה, רגע, יריב.
יריב לוין
דודו, - - - לוועדת הכנסת, נעשה עשר דקות דיון, שהם יבינו את המשמעות. נצביע שם, ונחזור.
אורית סטרוק
לא. אני רוצה, קודם כל, להבין את המשמעות.
שולי מועלם-רפאלי
נו, זה מה שיריב מבקש. זה מה שיריב מבקש.
אורית סטרוק
זה - - - שאני מבקשת, להבין את המשמעות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני רוצה עוד נקודה אחת: בכפוף לרביזיות, מי בעד הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית?
משה גפני
לא, אבל יש רביזיות. לא הצבעת.
היו"ר דוד רותם
אני בכפוף לרביזיות.
משה גפני
אין, אתה לא יכול להצביע.
אורית סטרוק
סליחה, רגע. לא, לא , לא.
היו"ר דוד רותם
אני יכול להצביע.
משה גפני
אתה לא יכול להצביע.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
חבר הכנסת גפני, אפשר להצביע על החוק. אי אפשר להניח אותו.
שולי מועלם-רפאלי
אבל דודו, תן לנו רגע להבין את סעיף (ב) שנוסף, ונצביע.
אורית סטרוק
רגע, נוסף פה נושא. אנחנו רוצים להבין נושא.
משה גפני
אבל אולי ההסתייגויות יתקבלו.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
אפשר להצביע על החוק. אי אפשר להניח אותו כל עוד יש רביזיה. אפשר להצביע על החוק.
משה גפני
אבל יש הסתייגויות.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
ההסתייגויות נפלו בוועדה. הרביזיה לא מונעת מלהצביע על החוק.
שולי מועלם-רפאלי
אז תסבירו לנו מה לא טוב בו, או כן טוב בו. אתה אומר: הוא לא טוב, אבל יש פה אנשי מקצוע.
היו"ר דוד רותם
רבותי, תודה רבה לכם.
שולי מועלם-רפאלי
יריב, אפשר לקבל הסבר על סעיף (ב)?
היו"ר דוד רותם
לא, אני עכשיו הולך להצביע על החוק. מי בעד - - -
אורית סטרוק
רגע, רגע.
שולי מועלם-רפאלי
אתה הולך להצביע בלי להסביר לנו את התוספת?
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
אני מצביע על החוק בכפוף - - -
משה גפני
אנחנו טוענים שזה נושא חדש.
שולי מועלם-רפאלי
דודו, אתה לא יכול להצביע בלי שנקבל הסבר מה זה סעיף (ב).
אורית סטרוק
אנחנו רוצים להבין מה זה השינויים האלה.
שולי מועלם-רפאלי
ולא הגשנו עליו שום הסתייגות. אנחנו צריכות להבין מה זה בשביל לדעת אם גם על זה צריך להגיש התנגדויות.
קריאות
- - -
משה גפני
איך אפשר להביא את זה בכלל?
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
אם יש טענת נושא חדש - - -
משה גפני
לא, אבל איך אפשר להביא, אפילו לא נושא חדש, איך אפשר להביא את זה בכלל? זה לא היה בדיון.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
להביא את זה אפשר. טענת נושא חדש מונעת מלהצביע על זה.
שולי מועלם-רפאלי
נכון. אז אנחנו רוצים לטעון טענת נושא חדש.
אורית סטרוק
אבל לפני זה, אפשר, קודם כל, להבין מה המשמעות - -
משה גפני
אבל לפני נושא חדש וטענו נושא חדש, השאלה היא מה זה בכלל.
אורית סטרוק
ואז נדע מה אנחנו רוצים לעשות.
היו"ר דוד רותם
אני אעביר את זה לוועדת הכנסת, שהיא תחליט.
אברהם מיכאלי
לא, שיסביר לנו קודם.
משה גפני
שיסביר מה זה.
יריב לוין
היושב-ראש, רגע, אני יכול להציע הצעה לסדר? אני מציע, מאחר שיהיה דיון בנושא חדש בוועדת הכנסת ואחר-כך תצטרך לחזור לכאן לקיים הצבעה, אם ועדת הכנסת תאפשר את זה - - -
היו"ר דוד רותם
אני מציע שבשעה 11:00 אני מחדש את הישיבה.
אברהם מיכאלי
איך תחדש? אין לך - - -
שולי מועלם-רפאלי
יש מליאה. יש מליאה.
אורית סטרוק
אנחנו רוצים, קודם כל, להבין.
יריב לוין
אדוני היושב-ראש, אני מציע, מאחר שהתבקשו הסברים על הסעיף הזה, אני מציע שנקיים כאן איזשהו דיון שיאפשר את ההסברים, כמה דקות, כולם ישמעו את ההסברים, ואחר-כך נעבור לוועדת הכנסת ונוכל לחזור לכאן ולקיים הצבעה.
היו"ר דוד רותם
ב-10:45 אני אחדש את הישיבה.
אורית סטרוק
אבל אתה לא יכול לעשות את זה.
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
אני יכול לעשות - - -
שולי מועלם-רפאלי
לא, אתה לא יכול - - -
אורית סטרוק
אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. בסדר?
שולי מועלם-רפאלי
אי אפשר להצביע על משהו שלא קיבלנו עליו הסבר, דודו.
היו"ר דוד רותם
אתם תקבלו הסבר ממי שביקש את הסעיף הזה.
שולי מועלם-רפאלי
אבל עכשיו, כל הוועדה פה.
אורית סטרוק
עכשיו אנחנו רוצים הסבר פה, על שולחן הוועדה.
שולי מועלם-רפאלי
אז אנחנו רוצים להבין מי ביקש את הסעיף הזה. משרד הפנים?
קריאות
- - -
אברהם מיכאלי
לא, לא. אורי מבקש נושא חדש אחרי. מה זה משנה? - - -
אורית סטרוק
לא, אנחנו לא הגשנו נושא חדש. אבל יריב, לא הגשנו. מי הגיש? מי הגיש?
דורית ואג
מדובר בסעיף 18, נפקות גיור?
שולי מועלם-רפאלי
לא, אבל ביקשנו הסבר.
יריב לוין
אתם טוענים לסעיף חדש, בסדר?
אורית סטרוק
סליחה, אבל אני רוצה להבין על מה מדובר. אתה לא יכול לעשות את זה.
שולי מועלם-רפאלי
אבל יריב, אפשר להסביר לנו את הסעיף הזה? אז נו, אז תסביר לי אותו.
אורית סטרוק
דודו, תעשה מה שאתה רוצה, בסדר? ואנחנו נחליט מה שאנחנו רוצים, כי אפשר גם מחדש לעשות בלגן. אני רק אומרת, אנחנו ביקשנו לקבל פה הסבר מסודר במה מדובר כדי להחליט אחר-כך אם זה כן נושא חדש, או שרוצים על זה הסתייגות, או מה רוצים לעשות עם זה. אז אנחנו מבקשים, קודם כל, לקבל הסבר.
היו"ר דוד רותם
גפני כבר אמר שזה נושא חדש.
משה גפני
אבל אנחנו לא יודעים מה זה.
אברהם מיכאלי
אני רוצה להבין דבר אחד - - - באמצע הלילה. לא יודעים מה זה. מי ביקש את הסעיף הזה? - - -
שולי מועלם-רפאלי
דודו, יש פה אנשים, שהם אנשי המקצוע שביקשו את הסעיף הזה, או מטעם השר שביקש את זה.
אברהם מיכאלי
לא, לא, אנשי המקצוע לא ביקשו. אנשי המקצוע ביקשו אתמול - - - את הסעיף הזה.
קריאה
תקשיב להם, תשמע.
אברהם מיכאלי
מה זה, "תקשיב"? הם לא ביקשו את זה.
שולי מועלם-רפאלי
היא אומרת שהם לא ביקשו את זה. אז תחליטו.
אברהם מיכאלי
מה, אתם מכניסים להם לפֶּה?
שולי מועלם-רפאלי
אז מי ילד את הסעיף הזה?
אברהם מיכאלי
מאיפה הסעיף נולד?
שולי מועלם-רפאלי
הזרמים מולידים פה סעיפים? נו, באמת.
אורית סטרוק
אנחנו רוצים להבין את זה, דודו. זה לא יכול להיות.
משה גפני
בסדר, הוא יחדש את הישיבה ב-10:45.
אורית סטרוק
הוא יגיד את זה, לא אתה. סליחה.
משה גפני
הוא אמר.
היו"ר דוד רותם
אני הודעתי שב-10:45 אני אחדש את הישיבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:20.>

קוד המקור של הנתונים