ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/03/2014

צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של נותני שירותי מטבע למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
18/03/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 164>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ט"ז באדר ב התשע"ד (18 במרץ 2014), שעה 11:30
סדר היום
<צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של נותני שירותי מטבע למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
קארין אלהרר

ג'מאל זחאלקה
יריב לוין

מרב מיכאלי
משה מזרחי

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק

אלעזר שטרן
דב ליפמן
טלב אבו עראר

יוני שטבון

איילת שקד
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של נותני שירותי מטבע למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ג-2013>
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני מחדש את הישיבה. אנחנו נעסוק עכשיו ברביזיה לפי בקשתו של חבר הכנסת מיכאלי על עניין - - -
אברהם מיכאלי
גם של מקלב.
היו"ר דוד רותם
גם שם מקלב.

- - של צו איסור הלבנת הון.
אלעזר שטרן – הלשכה המשפטית
נותני שירותי מטבע.
היו"ר דוד רותם
כן, בבקשה.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב-ראש, היום הוועדה הצביעה על צו איסור הלבנת הון של נותני שירות מטבע, והצו הזה מתגלגל בוועדה כבר שנה וחצי. מתגלגל בוועדה בנסיבות כל-כך חשודות, כשפעם ראשונה שאני ואתה נתקלנו בזה היינו עוד בקואליציה הקודמת. יום לפני הבחירות פתאום האוצר, רשות הלבנת הון, הביאו את הצו הזה כדי לחטוף ולהעביר את זה, הם חשבו בקלות, ופתאום הם גילו שהוועדה לא הסכימה לזה. שאלנו אותם שאלות, ולא היה נעים להם ששאלו שאלות.
היו"ר דוד רותם
ואז שלחנו את עו"ד שטרן שניהל משא-ומתן עם שני הצדדים, והם הגיעו בהסכמה לנוסח של הצו.
אברהם מיכאלי
עו"ד אלעזר שטרן עשה עבודה טובה ושיבחנו אותו על כך. עם זאת, גם עו"ד שטרן יודע שהצו הזה בסוף מנוסח בצורה כזאת שזאת גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה. מדובר שם בהוראות חדשות שמטילים על אנשים שלא קיבלו את הרישיון שלהם היום, הם קיבלו את הרישיון שלהם לפני עשרות שנים, והם מנהלים את העסק שלהם במשך עשרות שנים בצורה מסוימת. היום תוך כדי תנועה או תוך כדי העבודה שלהם באים ומלבישים עליהם הוראות חדשות, כאשר מי שקורא את הצו יודע שאנשים שעובדים בעסק הזה, בצורה החוקית, הם לא יוכלו להתמודד עם זה בכוחות עצמאיים לבד, אלא יצטרכו לקחת בעלי מקצוע. בעלי מקצוע זה עורך-דין, בעלי מקצוע זה רואה חשבון, ואין לאף אחד היום, על-פי כל הכללים, גם לפי חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו וגם לפי התעסוקה, אפשרות להנחתות על אדם לשנות את צורת ההתנהלות שלו. כאשר כולנו יודעים שאנשים מתכננים את העסק שלהם על-פי הוצאות מסוימות, היום אומרים להם: תשנו את ההתנהגות שלכם, וזאת לא מן הנימוק שהם עבריינים, אלא המדינה רוצה להחמיר אתם כמו שמחמירים עם גופים גדולים. על גופים גדולים אני לא מרחם, כי גופים גדולים יודעים להתמודד עם ההוראות החדשות והם ייקחו בעלי מקצוע והם ישתלטו על ההוראות האלה. לכן מה שעו"ד שטרן עשה, שהוא הגיע אתם להבנות, כמה שניתן היה להגיע. אם הוא לא היה מתערב בכלל, הצו היה הרבה יותר קטסטרופלי. היום עדיין אותם פרקים שקראנו בוועדה, של הצו, אותם פרקים עדיין קשים לביצוע. אנשים יהפכו לעבריינים היום, דבר שלא קרה עד היום, ואין כוונה להטיל פה על אותו ציבור צו שבסוף לא רק שלא יוכל לעמוד בו, אלא שמדי יום יתבעו אותו בבתי משפט.
ולכן אני מבקש בצו הזה לעשות רביזיה ולא לאשר אותו, ולעשות מאמץ נוסף עם הממשלה, עם האוצר, כדי שיתאימו את הצו למציאות, ולא ימציאו דברים שלא יהיו ברי ביצוע. תודה.
היו"ר דוד רותם
תודה. הצו נעשה בהסכמה של עורך-הדין אלעזר שטרן יחד עם עורכי-הדין של הנש"מים ויחד עם משרד האוצר, ולכן הגיעו למסקנות הטובות ביותר שאפשר היה להגיע אליהן. אם הרביזיה הזאת תתקבל, הרי נעביר את הצו השני. מי בעד הרביזיה?
אברהם מיכאלי
רגע.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה לנמק?
אורי מקלב
אני רוצה לנמק. תן לי לנמק.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
אברהם מיכאלי
קודם כול, ההערה שלך, אדוני היושב-ראש, עם כל הכבוד לעורכי-הדין של הנש"מים, אנחנו גרמנו לזה שיהיה להם ייצוג, כי בהתחלה לא נתנו להם ייצוג ולא נתנו להם אפילו להתדיין בדבר הזה. עכשיו כשאתה אומר לי שעורך-הדין שלהם מודיע, אז אנחנו כוועדה צריכים לקבל את מה שעורך-הדין שלהם מודיע? הוא יצא באמצע הישיבה ועזב את הדיון, עם כל הכבוד.
אורי מקלב
תודה רבה, אדוני, שאתה מאפשר לנו לדבר ולנמק את בקשת הרביזיה שלנו. קודם כול, ודאי צריך מילות הערכה לעו"ד אלעזר שטרן על המאמץ הגדול שהוא עשה כדי להגיע לפשרות. לא היו הבנות. אנחנו, שהשתתפנו בכל הדיונים, יודעים שהיתה ברירה של נותני שירותי מטבע בין דבר לכולרה. זה מה שהם היו צריכים להחליט, אז הם בחרו בדבר בסוף, אבל לא בגלל שהיו להם הרבה אפשרויות.

כפי שהם הופיעו פה, והם לא חזרו בהם בעניין הזה, ההגבלות שיוטלו על נותני שירותי המטבע יחסלו את הענף הזה. לא האוצר, לא משרד המשפטים ולא אף אחד, לא הציג שיש להם עניין לחסל את הענף שנותן שירותים הרבה יותר זולים לכלל תושבי מדינת ישראל, אחד המקומות הבטוחים להחלפת מטבע לתיירים, בשונה ממדינות אחרות שאומרים להם לא להיכנס. גם בהסבר שמקבלים תיירים כשהם נכנסים לארץ, אומרים להם: אם אתם רוצים להמיר מטבע, תיכנסו לנותני שירותי מטבע ואל תלכו לבנקים, מכיוון שמעבר לכל ההגבלות האלה אנחנו יודעים שנותני שירותי מטבע נותנים שירות אמין וזול.

לנסות ולהציג שכל הלבנת ההון וכל הגברת הטרור נעשים דרך נותני שירותי המטבע, זה ממש לא נכון. מדובר על פעילות מזערית שנעשית דרך נותני שירותי מטבע. אם נעשית פעולה כזאת או אחרת, מכאן צריך לבוא משרד המשפטים וכל הרגולטורים ולאכוף ולהגיע לאלה שמבצעים הלבנת הון דרך הנש"מים.

אדוני היושב-ראש, מי כמוך? בכל דיוני הוועדה אתה מבקש שלא תהיה זילות בשם הזה של הלבנת הון. ללכת כפי שמצטייר פה, שהעלמות מס נעשות דרך נותני שירותי מטבע, ולכן להכניס את זה בחוק הזה, זו זילות.
לוקחים חוק שנקרא "הלבנת הון ומניעת פעולות טרור" ומעבירים את זה דרך חוק על אולי, בחלק מהמקרים, העלמות מס. נגד העלמות מס צריך לפעול בהעלמות מס, ואי-אפשר לערבב בין שני התחומים. ואנחנו בחוק הזה מערבבים בין שני התחומים.
כל מה שנעשה וכל מה שנאמר פה בנושא הפעילות הכספית שנעשית דרך הנש"מים, דרך נותני שירותי מטבע , זה לא נעשה דרכם. לכן זו טעות גדולה מאוד להטיל עליהם את זה.

גם אם היתה פעילות מאוד-מאוד חשובה של עו"ד אלעזר שטרן, היא נעשתה בכפייה מול נותני שירותי המטבע. זה יחסל את הענף הזה, ענף שהושקעו בו הרבה, הוא מפרנס אלפי איש, שרוב רובם, גם הפעילות הזאת, היא פעילות שנעשית באחוזים קטנים מאוד.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
אורי מקלב
לכן אנחנו מבקשים להצביע בעד הרביזיה הזאת, ולכן אני פונה אליך. מכיוון שלכאורה מסתבר שיש פה רוב בעד הרביזיה הזאת, השאלה אם אתה באמת מבקש לקיים את ההצבעה?
היו"ר דוד רותם
כן, אני אקיים את ההצבעה. מי בעד הרביזיה, ירים את ידו.
דורית ואג
שבעה.
היו"ר דוד רותם
מי נגד הרביזיה?
דורית ואג
שישה.
היו"ר דוד רותם
גם קארין.
דורית ואג
ספרתי אותה.
אורי מקלב
הרביזיה התקבלה.
יריב לוין
הרביזיה התקבלה.
אורי מקלב
איך התרגיל של האופוזיציה לשלוח את מרב מיכאלי ולא לספור אותה?
ג'מאל זחאלקה
ולהביא אותה ברגע האחרון.

הצבעה

בעד הרביזיה – 7
נגד – 6
נמנעים – אין

הרביזיה נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
הרביזיה נתקבלה. תודה רבה.
דורית ואג
זה לא חוק, זה צו. הוא מבקש לדון בצו מחדש, צריך לקבוע מועד.
היו"ר דוד רותם
נדון בצו מחדש. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:43.>

קוד המקור של הנתונים