ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 10/03/2014

חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
10/03/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 71>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שני, ח' באדר ב התשע"ד (10 במרץ 2014), שעה 8:30
סדר היום
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014>
הצעתם של חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס, יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארי אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר

דב חנין – מ"מ היו"ר

חנין זועבי

אורי מקלב

יפעת קריב
מוזמנים
>
יוסי ברון - מפקח ארצי על הבחירות, משרד הפנים

עו"ד עינת מעוז - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

רון אלמוג - משרד הפנים

עו"ד דנה יפה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד עמי ברקוביץ - משרד המשפטים

יוסי עדס - רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד מוחמד מסאלחה - עוזר משפטי, הרשות למעמד האישה, משרד ראש הממשלה

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז שלטון מקומי

עו"ד מאירה בסוק - הלשכה המשפטית, נעמ"ת

עו"ד קרן גרינבלט - יועצת משפטית, שדולת הנשים בישראל

עו"ד ענת טהון אשכנזי - אית"ך-מעכי, משפטניות למען צדק חברתי

עו"ד עמליה שרייר - עוזרת ליו"ר הוועדה
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון - חבר המתרגמים
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014>
הצעתם של חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס, יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארי אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל
היו"ר דב חנין
בוקר טוב לכן ולכם. בוועדה הזאת אנחנו תמיד אומרים לכן ולכם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. על סדר יומנו אכן עניין מובהק של שוויון מגדרי.

בוקר טוב לחברי הכנסת אורי מקלב וחנין זועבי. בהמשך יצטרפו אלינו חברי כנסת נוספים.

אנחנו נמצאים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בהצעת החוק הזאת. גברתי היועצת המשפטית, אם את יכולה להביא בפני חברי הוועדה את תמונת ההידברויות שהיו מאז הקריאה הראשונה ולהציג את השאלות שעומדות על סדר יומנו לקראת הקריאה השנייה והשלישית.
ענת מימון
כפי שנאמר, ההצעה מבקשת לעודד ייצוג של נשים בבחירות לרשויות המקומיות והכלי באמצעותו נעשה העידוד הזה הוא מימון המפלגות. בקריאה ראשונה עבר נוסח שכלל שינויים שהוכנסו בוועדה וגם בעקבות עמדת ועדת השרים. הנוסח שעבר קובע שאנחנו בודקים כהונה בפועל של נשים, כלומר, לאחר הבחירות את תוצאות הבחירות ולפי התוצאות אנחנו בודקים אם סיעה עמדה בכלל הייצוג שקבענו כאשר הכלל הוא שליש מהנבחרים של אותה סיעה הן נשים. שינוי משמעותי שנעשה הוא שמדובר על תוספת של 15 אחוזים לסכום המימון ולא גריעה מסכום המימון, וגם זה בעקבות עמדת ועדת שרים. במהלך הדיון הקודם דנו במספר סוגיות גם לגבי הכלל, גם דיברנו על מנגנון תגמול מדורג, מנגנון תחולה מדורג והדברים האלה נדחו על ידי חברי הוועדה. כרגע הנוסח קבע שאנחנו בוחנים את העמידה בכלל במועד פרסום התוצאות של הבחירות, כלומר, בסמוך לבחירות, משהו כמו עשרים ימים לאחר הבחירות. בודקים איזו רשימה נבחרו מטעמה שליש נשים ואם באמת נבחרו שליש נשים, הרשימה זכאית לתוספת של 15 אחוזים מסכום המימון הכולל לו היא זכאית.
מה שכרגע בעיקר עומד על הפרק זאת באמת ההחלטה אם אנחנו משאירים את מועד הבחינה והתשלום כמו שקבוע בקריאה הראשונה, כלומר, כשבועיים לאחר פרסום תוצאות הבחירות כאשר גם אז תיעשה הבדיקה וגם אז ייעשה התשלום, או שאנחנו רוצים לקבוע מועד מאוחר יותר, בין אם זה המועד של דוח מבקר המדינה שמפורסם כשמונה חודשים לאחר תוצאות הבחירות, או מועד אחר שנקבע.

בנוסף התעוררה סוגיה מבחינה ניסוחית. כרגע הסכום הזה נמצא כחלק מסכום המימון שהסיעה זכאות לו, כלומר, ככל שיהיו אחר כך קיזוזים לפי דוח מבקר המדינה, גם הסכום הזה יהיה כפוף לכל השינויים. השאלה אם אנחנו רוצים לקבוע את זה כסכום חיצוני צבוע שבו אי אפשר יהיה לגעת או שאנחנו קובעים שסיעה זכאית לסכום מימון כולל, כולל ה-15 אחוזים האלה, וכל הסכום הזה כפול יהיה כפוף לכללים של מימון המפלגות.
אלה שני הדברים העיקריים לגביהם אנחנו צריכים להכריע ובהתאם לזה נצטרך לשנות את הנוסח.
אורי מקלב
מה זה המועד האחר?
ענת מימון
היום יש שני מועדים.
היו"ר דב חנין
במימון בחירות יש שני חלקים, במימון בחירות בכלל ובמימון בחירות עירוניות. החלק הראשון הוא 85 אחוזים שהם משולמים יחסית בסמוך למועד הבחירות. החלק השני הוא 15 אחוזים שמשולמים רק לאחר שמבקר המדינה משלים את הבדיקה ואת הביקורת שלו לגבי ההוצאות שנעשו ומתוך הכסף הזה, כמו שאמרה היועצת המשפטית, לעתים יש גם החלטות של המבקר לקנוס, לקזז ולצמצם.

גדר הספקות שעומדים בפני הוועדה קשורים לדילמה הבאה. מצד אחד יש רצון לתגמל את הרשימה מרגע שנבחרו אנשים למועצה. מצד שני המטרה היא לא לייצר מצב של כאילו בו רשימות בוחרות גם נשים למועצה, מקבלות את הכסף וביום אחרי שקיבלו את הכסף הנשים מתפטרות והולכות הביתה. לכן ההצעה שנדמה לי, גברתי היועצת המשפטית, שרוב חברי הוועדה נטו אליה בישיבות הקודמות הייתה שהתשלום הנוסף יהיה חלק מהתשלום האחרון כדי לגרום למצב שהנשים לא רק ייבחרו אלא בפועל גם יכהנו תקופת זמן מסוימת ויראו שהן באמת חלק מעבודת המועצה ולא איזשהו מנגנון של קומבינה כזו או אחרת.
ענת מימון
אני רק אעיר שבנוסח שעבר לראשונה נקבע מועד הפקעה מוקדם יותר.
היו"ר דב חנין
נכון.
ענת מימון
צריך כרגע להחליט אם אנחנו רוצים לשנות את זה. יכול להיות שמבחינת החישוב יהיה דווקא יותר נכון לעשות את זה במועד הראשון, כך שמראש יודעים מה הסכום הכולל, המאה אחוזים, ומוסיפים את ה-15 אחוזים כבר באותו מועד כי ככל שאנחנו נחכה למועד המאוחר יותר, בעצם ייעשה החישוב שוב או מלכתחילה כבר תעשו את החישוב במועד. צריך לבדוק.
קריאה
צריך לבדוק את הזכאות ואז אנחנו נאשר.
ענת מימון
אנחנו רוצים לבדוק אחרי שמונה חודשים אם יש ייצוג של נשים. כלומר, המאה אחוזים הראשונים שייקבעו יהיו מאה אחוזים מצומצמים יותר ללא הכלל של הייצוג ורק אחרי שמונה חודשים נצטרך להוסיף 15 אחוזים.
חנין זועבי
כלומר, אלה לא יהיו 85 אחוזים ו-15 אחוזים אלא יהיה פחות.
קריאה
זה יהיה 85 ו-30 אחוזים.
ענת מימון
בדיוק. לכן אולי כן נכון להשאיר את המועד הראשון שהחישוב ייעשה בהתחלה. זה מפשט מעט יותר את העניין. שוב, זה עניין של הכרעה. הכול אפשרי.
אורי מקלב
ה-15 אחוזים הם למי שנבחרה או לרשימה?
ענת מימון
לרשימה.
אורי מקלב
לגבי כל אחת, אלה עוד 15 אחוזים?
היו"ר דב חנין
לא. פעם אחת.
ענת מימון
כל רשימה בה שליש מהנבחרות הן שנים, תקבל 15 אחוזים.
קריאה
לא אדם בודד.
אורי מקלב
לא אותה אחת שנבחרה תקבל 15 אחוזים אלא כל הרשימה תקבל עוד 15 אחוזים.
ענת מימון
בדיוק.
אורי מקלב
לגבי המועד. אם הולכים לגישה שזאת מתנה וזה לא קשור לא לחוק מימון הבחירות ולא למועדים, זה סיפור אחד מכיוון שאת אומרת שאנחנו נותנים מענק של 15 אחוזים ואז אנחנו גם רוצים להתנות את זה בזמן כהונה. לא יכול להיות שנותנים מענק ואחרי חצי שנה המועמדת מתפטרת. איפה יש הצדקה לעניין הזה? איפה הצדק בדבר הזה? לא זו אף זו. השאלה היא אם אנחנו חושבים שישלבו נשים בהתניה של התפטרות, ילחצו עליהן להתפטר וראש המפלגה גם לא ייתן לה תפקידים משמעותיים אלא העיקר שהיא תכניס לו יותר כסף למימון הבחירות ובסוף היא לא תכהן בכלל אלא זה יהיה חלק מהדיל. אני רוצה להגיד לך שברשויות מקומיות הכול יכול להיות. אני לא מדבר על תל אביב, ירושלים וחיפה.
היו"ר דב חנין
גם בתל אביב הכול יכול להיות.
אורי מקלב
נכון. אחרי שחוק המשילות עלול להתקבל, אנחנו יודעים מה יכול להיות. אולי תל אביב תזכה, על אף שאנחנו רוצים שאתה תהיה אתנו בעניין הזה.
יפעת קריב
אם אתה רץ עכשיו לתל אביב, יש לך תמיכה של החרדים.
אורי מקלב
היה לו את זה גם כשהוא רץ בתל אביב. אנחנו ודאי לא אמרנו אחרת. שיבחנו אותו ולא יצאנו נגדו עת הוא רץ בתל אביב. היום כשרוצים להעביר את חוק המשילות, איפה זה בא להשפיע? על החרדים זה לא משפיע כי אנחנו מפלגה קטנה כך שגם בחוק החדש אין לזה משמעות.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, אתה עוסק בשאלות מעניינות ומורכבות.
אורי מקלב
באופן עקרוני אני חושב שדבר שנקרא מענק נשים זה דבר לא טוב ואמרתי את זה גם במליאה. זה יבוא לידי ביטוי בעוד דברים שאני אומר בהמשך. אם כבר רוצים להגיע למשהו, אני מניח שהמציעות והמציעים צריכים להביא משהו שישתלב. אם יש קנסות, הכול צריך להיות. יחידת המימון הוא יותר גבוהה במידה שנבחרה בסוף אישה.
חנין זועבי
ממילא הם יקזזו. אם יש את הסכום השני של ה-15 אחוזים, אם היא תתפטר, יהיה קיזוז.
ענת מימון
לא. אם כבר שולמה התוספת ואנחנו קובעים שהמועד הוא המועד הראשון, אנחנו כרגע לא בודקים במועד השני.
חנין זועבי
אבל זה לא צבוע.
ענת מימון
כרגע זה לא קבוע.
אורי מקלב
זה צריך להיות כיחידה. אסור שזה לא יהיה כמו מימון הבחירות אבל זאת צריכה להיות תוספת שמגיעה. זאת אומרת, בהתחלה מסתכלים על זה כמו כל המפלגות, גם אם משולבות נשים. אנחנו יודעים מתי התאריך הקובע, אבל אין ספק שחלק מההתפטרויות של חברי מועצה קורה בשלב הזה של הקמת הקואליציה או הקמת המועצה.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, תודה רבה. אתה אומר את זה גם מתוך הרבה ניסיון בזירה המקומית ואני מאוד מעריך את עצתך. אני חייב לומר שאני נוטה לעמדתך שנכון יותר שזה יהיה חלק מהתשלום האחרון, אבל בוא נשמע גם את משרדי הממשלה ברמה המעשית האם יש לכם איזשהו קושי בעניין הזה, האם זה מייצר איזושהי מורכבות והאם יש לכם איזה שהן הערות.
יוסי ברון
אין לנו נפקא מינא מבחינה זאת של המנגנון. מה שתקבעו, אנחנו ניצור את הכלי לחשב את זה או אחרי שמונה חודשים או לפני כן. איך שתחליטו.
אורי מקלב
מתי נותנים את ה-15 אחוזים?
היו"ר דב חנין
אחרי הביקורת של מבקר המדינה.
אורי מקלב
אני חושב שזה הזמן שגם היה נכון לתת את ה-15 אחוזים האלה. זה הזמן המתאים לנקודת הזמן הכי מתאימה והכי אמיתית ובתנאי שלא רק יעמדו בזמן של הביקורת אלא גם בזמן שבאמת המועמדת מכהנת.
ענת מימון
כרגע אנחנו נמצאים במועד של שמונה חודשים.
היו"ר דב חנין
זה צריך להיות חלק ממימון הבחירות.
ענת מימון
שמונה חודשים זה המועד המאוחר ביותר.
יפעת קריב
אני רוצה לפתוח את הבוקר ורק להודות על ההתכנסות הזאת היום. זה יום לא פשוט ואני יודעת זאת גם מדב שמוביל את הוועדה ומחברי האופוזיציה. אני רוצה להודות לחברת הכנסת עליזה לביא שהכניסה את הדיון הזה היום ב-8:30 בבוקר ולחברי הוועדה שכולם התכנסו ובאו לכאן. אני חושבת שדווקא לפתוח את השבוע הדרמטי בדיון כזה חשוב שדווקא מאחד בין קואליציה לאופוזיציה, בין החברה הערבית לחברה הישראלית, יש כאן איזושהי אמירה לגבי הדמוקרטיה הישראלית ועל מגדר, על שוויון בין נשים לגברים ושוויון בין חברות. אני חושבת שאנחנו עושים כאן מהלך מבחינתי היסטורי. כבר לא משנה איפה התשלום יהיה כמו המהלך הזה של להעביר אותו, כמו שקבענו וכמו שאמרנו. בעיני זאת התחלה מאוד מאוד טובה לשבוע הזה ואני מקווה שבסוף הישיבה אנחנו כמובן נצביע ונכין את זה לקריאה שנייה ושלישית.

אני חושבת שבכלל להיות חלק מקביעת מהלכים בדמוקרטיה זה לא דבר פשוט. חבר הכנסת מקלב, ברור לי מה הסיעות החרדיות חושבות על הצעת החוק הזאת ואני שמחה על כך שאתה נמצא כאן, אבל הדברים שאתה אמרת, יש לנו היום מהלך מאוד מאוד חשוב להגיע לשוויון מגדרי ולחזק נשים וזה לא פשוט.
עוד דבר אחד ברור לי והוא שהצעת החוק הזאת, אני מקווה שביום מן הימים תתבטל. זאת לא הצעת חוק לנצח.
חנין זועבי
היא לא תתבטל.
יפעת קריב
היא תתבטל ויהיה לנשים חמישים אחוזי ייצוג שוויוני לנשים. הדברים צריכים להשתנות אבל כאן, בניגוד למה שאני חושבת בדרך כלל, צריך לתת דחיפה שוויונית ולחוקק חוק שיש בו תשלום כספי. זאת אמירה מאוד מאוד משמעותית דווקא השבוע ודווקא הבוקר.
לגבי הדיון הספציפי הנקודתי. חד משמעית אני בעד לשלם כמה שיותר מאוחר. ברור לי שיש המון משחקים ובאמת בשלב הראשון של הרכבת הקואליציה והרכבת הסיעות אנשים נפלטים מתוך סיעות האם שלהם. אנשים מבינים לאן הם הגיעו, אולי כמו חברי הכנסת החדשים שמבינים לאן הם הגיעו בכנסת. אנשים כשהם מגיעים להיות חברי מועצה, מבינים להיכן הם הגיעו אחרי איזושהי תקופה ואנחנו לא רוצים לראות את הנשים בשעת משבר עוזבות. לכן התשלום צריך להיות מאוחר וללכת עם הנוסח אליו הגענו שהוא נוסח יפה ונכון. אני מקווה שבעתיד נשנה אותו ולא נצטרך אותו.
חנין זועבי
אני חושבת שנלך על ההחלטה הזאת ונחשב את התקציב מהמאה אחוזים המקוריים המצומצמים יותר ואז התקציב הזה המיועד לנשים ישולם אחרי שמונה חודשים, אחרי דוח מבקר המדינה ולא בהתחלה.
יפעת קריב
חד משמעית.
דנה יפה
צריך להבהיר אם הסכום המשולם יחפוף לסנקציות של מבקר המדינה.
היו"ר דב חנין
לפי הבנתי הסכום הזה הוא חלק בלתי נפרד ואמר את זה חבר הכנסת מקלב.
עמי ברקוביץ
אבל אז אתה מחפיף את כל התוספת. אתה צריך להחליט מה מתוך זה אתה מחפיף .
אורי מקלב
15 אחוזים מתוך זה.
היו"ר דב חנין
הוא הופך להיות חלק ממימון הבחירות לכל דבר ועניין מרגע שהוא ניתן. זה לא מפרט את מימון הבחירות.
עמי ברקוביץ
בעצם בשלב שהוא יינתן, יש את ה-15 אחוזים שמצטרפים ל-85 אחוזים מהמאה אחוזים מהם המבקר יכול לנכות, לקזז ולקנוס. כאן אתה משלם עוד 15 אחוזים והשאלה אם כל ה-15 אחוזים האלה ייכנסו לפול הזה או רק 15 אחוזים מה-15. צריך להחליט על זה.
אורי מקלב
היום המבקר לא יכול לקנוס מכל המאה אחוזים?
עמי ברקוביץ
לא.
ענת מימון
רק מהיתרה.
היו"ר דב חנין
המבקר יוכל להמשיך לקנוס רק מ-15 אחוזים מסכום מימון הבחירות.
עמי ברקוביץ
זאת אומרת, בעצם את ה-15 אחוזים הנוספים אתה נותן להם חסינות.
היו"ר דב חנין
לא. הם מתווספים לסך הכול.
עמי ברקוביץ
אבל אתה לא מחפיף אותם.
קריאה
אני לא בטוחה שצריך שהם יהיו חשופים לאופציה.
יוסי ברון
אתם נותנים מעמד של מענק מיוחד כך שאם יש נשים, תקבלו אוטומטית 15 אחוזים.
חנין זועבי
אני חושבת שלא יהיו כפופים לקנסות מבקר המדינה.
ענת מימון
15 אחוזים מתוך המאה אחוזים משתלבים יחד עם ה-15 אחוזים.
אורי מקלב
15 אחוזים מתוך ה-15 אחוזים כן חייבים בביקורת. מה שאני עושה כאן זאת התערבות מקצועית ולא עקרונית כי אני נגד כל החוק ואת דבריי אני אומר אחר כך. אני אומר שאם כבר התערבות, התערבות מקצועית. זה גם לא נכון - זה משתלב בדברים שאני רוצה להגיד – לתת לזה דין אחר וחסינות בתקציב הבחירות. אני גם לא בטוח שזה יכול להיכנס. מה שצריך להיות אמיתי, 15 אחוזים מתוך ה-15 אחוזים שגם הם בתוך הדבר הזה כי אחרת זה גם ברמת הסיכון. לקחנו 15 אחוזים כדי למנוע מאנשים לעשות עבירות בחירות. אם לא ישתלם לו לעשות יותר, יש לו עוד כסף והוא יכול לא לעמוד בתנאי הבחירות. יש כאן גם חלק עקרוני בתוך העניין הזה ואסור לוותר על זה.
עמליה שרייר
אני חושבת שהתכלית של ה-15 אחוזים האלה היא שונה מהתכלית של יחידת המימון ולכן הם לא צריכים להיות כפופים לאותן סנקציות. 15 אחוזים, גם מבחינתנו פשרה, מבחינת כמות הכסף שמוסיפים ואני חושבת שעליה צריך לשמור כי אחרת זה מאוד מאוד מסוכן שהכסף ילך לאיבוד.
אורי מקלב
זה נכנס להגדרה של מימון בחירות. זה צריך לעמוד בכל התנאים. זה צריך לעמוד בתנאים של מימון בחירות. ה-15 אחוזים בתנאי שיעמדו בכל התנאים.
חנין זועבי
המטרה של מאת האחוזים של המימון המקורי היא מימון לבחירות לכל דבר ועניין. ה-15 אחוזים הם לא לעניין מימון הבחירות אלא הם לעניין מסר חברתי. זאת התכלית. לתכלית הזאת יש מסר חברתי שאנחנו מחזקים את הרשימות להכניס אליהן נשים.
אורי מקלב
אבל נכנסים בתוך החוק של מימון בחירות, בתוך התהליך, בתוך כל החוקיות ובכל ההתנהלות של מימון בחירות. אם כך, אני מבקש שב-15 אחוזים האלה, צריך להתמקד בפנייה לנשים להצביע. כדי שלא ישתמשו בזה למשהו אחר.
היו"ר דב חנין
חברת הכנסת קריב, יש לך עמדה בעניין הזה?
יפעת קריב
אני חושבת שלא צריך לכרוך את הדברים אחד בשני. אני חושבת שהתקציב צריך להיות תקציב לטובת נשים, כמו שאמרנו בהצעה המקורית ולא צריך אחר כך להתחיל לקזז מזה ולהוריד מזה. אנחנו לא צריכים לכרוך אחד בשני כדי שלא יהיו סנקציות על התקציב זה. אני חושבת שאם מבקר המדינה רוצה לקנוס סיעה, הוא יכול לקנוס אותה מהתקציב כמו שבדרך כלל הוא עושה. עדיין כשהוא משלם את ה-15 אחוזים בסוף והוא רוצה לקנוס אותה ב-25 אחוזים - כמה פעמים אנחנו מכירים סיעה שהייתה צריכה להחזיר עוד מאה אלף שקלים ועוד חמישים אלף שקלים ועוד סכומים – שיעשה את זה. מה שניתן כאן לנשים כאמירה, זאת אמירה בפני עצמה ולא צריכה להיות כרוכה בזה שסיעה תלתה שלטים לא כחוק או פרסמה בעיתון לא כחוק או עשתה מהלכים לא חוקיים.
אורי מקלב
זאת שערורייה אם תיתנו כסף בלי שזה יעבור בחוק.
יפעת קריב
ברור, אבל זה לא אחד מתוך השני.
אורי מקלב
זה צריך לעמוד בכל החוקים של תעמולת בחירות ומימון בחירות.
קריאה
זה עומד.
ענת מימון
זה כן יהיה בחוק אלא שזה לא יהיה חלק מה-15 אחוזים האחרונים שניתנים לקיזוז.
אורי מקלב
בן אדם קיבל עוד כסף והוא צריך לעמוד בחוק הבחירות.
היו"ר דב חנין
ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון.
אורי מקלב
צריכה להיות ביקורת. איפה נשמע שזה לא יעמוד בביקורת?
דנה יפה
מזווית הראייה של מבקר המדינה, בכל הדוחות שלו הוא חוזר ואומר שה-15 אחוזים האלה הם בעצם כלי שהוא לא מספיק כדי להרתיע התנהגות אחרת.
יפעת קריב
מה שאת מציעה כרגע, זאת הצעת חוק חדשה.
דנה יפה
לא. אני רק מציינת.
אורי מקלב
זה קשור.
היו"ר דב חנין
חברים, אני רוצה לסכם את הדיון.
אורי מקלב
בחלק הזה. מה שיהיה, יהיו רק עשרה אחוזים ואם אתה מחפיף את כל ה-15 אחוזים שם הקנסות לא חלות, בעצם אולי בחשבון אבל נניח בסופו של דבר זה רק יהיה שהקנס האפקטיבי של המבקר באותן רשימות הוא רק עשרה אחוזים, מה יעשה אדם ולא יחטא?
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, זה עובד לשני הכיוונים. המטרה של הצעת החוק היא לעודד ייצוג נשים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב בו רשימה בה יש נשים תוכל לקבל קנס יותר גדול כי לה יש שלושים אחוזים בסוף.
אורי מקלב
היא מקבלת רק 15 אחוזים.
היו"ר דב חנין
היא מקבלת יותר כסף אבל גם הקנס יכול להיות יותר גדול.
אורי מקלב
הוא יישאר 15 אחוזים מתוך ה-115 אחוזים.
רון אלמוג
אנחנו מגדילים את סכום המימון לרשימה עם ייצוג נשים. כלומר, גם את ה-85 אחוזים אנחנו מגדילים וגם את ה-15 אחוזים מגדילים. לפי הנוסח הזה את ה-85 אחוזים מהתוספת, היא בכל מקרה תישמר ותשולם לרשימות וה-15 אחוזים מתוך התוספת, 15 מתוך ה-15, עדיין יעוכבו לפי הדוח החיובי או השלילי של מבקר המדינה.
אורי מקלב
נכון.
יפעת קריב
זאת אומרת שמיד אחרי הבחירות יש את הטוטל שלה שהוא ה-115 אחוזים.
ענת מימון
את הייצוג אנחנו בודקים אחרי שמונה חודשים. זאת אומרת שיהיה חישוב מחדש.
יפעת קריב
הייצוג נבדק מיד.
ענת מימון
לא. אמרנו שאנחנו רוצים למנוע מצב שאחרי עשרים ימים כן יהיו נשים ובחלוף שמונה חודשים אותן נשים כבר לא תהיינה במועצה.
היו"ר דב חנין
יש חישוב שנעשה אחרי שמונה חודשים והחישוב הזה הוא בעצם חישוב של סך כל מימון הבחירות החדש. סך כל מימון הבחירות החדש הוא 115 אחוזים אם אכן יש בו נשים, ולפי מה שאומרים לנו נציגי משרד המשפטים, אם אני מבין אתכם נכון, הסכום החדש הזה הוא סכום מימון הבחירות. מתוך סכום מימון הבחירות החדש הזה אפשר יהיה לקזז 15 אחוזים במקסימום.
דנה יפה
בדיוק.
ענת מימון
גם מתוך אותה תוספת רק 15 אחוזים ניתנים לקיזוז ולפגיעה ו-85 אחוזים יהיו מוגנים כמו כל מימון המפלגות.
היו"ר דב חנין
115 זה המאה החדש.
דנה יפה
בדיוק.
ענת מימון
אבל זה יהיה רק בחלוף שמונה חודשים.
דנה יפה
כן.
חנין זועבי
גם התוספת תהיה נתונה למבקר המדינה.
ענת מימון
לא כולה.
היו"ר דב חנין
רק 15 אחוזים ממנה. היא פשוט תוספת של מימון בחירות לכל דבר ועניין.
אורי מקלב
דרך אגב, במפלגות חדשות הולך אותו הדבר ל-85 אחוזים? אני פשוט אף פעם לא הייתי במפלגה חדשה. שם הזמנים קצת אחרים. מפלגה חדשה מקבלת מיד את ה-85 אחוזים?
קריאה
כן.
חנין זועבי
את ה-85 אחוזים מחשבים לפי הסכום המצומצם?
ענת מימון
בהתחלה ממאה אחוזים ראשונים ללא ייצוג. אחר כך עושים חישוב מחדש.
היו"ר דב חנין
עוד הערות?
אורי מקלב
לפני ההערות יש לי גם הסתייגויות. לא הבנתי בסופו של דבר מה יקרה אחרי שמונה חודשים ומה קורה אם אותה מועמדת נאלצת להתפטר לאחר תשעה חודשים?
ענת מימון
אחרי שכבר שולמה התוספת?
אורי מקלב
כן.
ענת מימון
אין מה לעשות.
אורי מקלב
אנחנו היום פותחים פתח שלדעתי הוא פתח מסוכן מאוד. יכול להיות בהרבה רשויות, ואנחנו מדברים על כמה מאות רשויות בארץ, פתח לקומבינציה.
ענת מימון
הרחקנו את זה הכי רחוק שאפשר. מעבר לזה, הבנתי שזה לא כל כך פשוט להחליף. היא נבחרה וכדי שהיא תפנה את מקומה, היא צריכה להתפטר.
היו"ר דב חנין
היא כבר חלק מהמערכת. היא בוועדות והיא חלק מעבודת העירייה.
אורי מקלב
היא לא נבחרה, ביקשו ממנה להיות והיא בכלל לא רוצה להיות והיא לא אמורה להיות. מסמנים אותה בתוך הרשימה. היא ברשימה שלי כשאני לא רוצה – סתם, במירכאות, ואני גם לא אכניס – ותחשבו מה התוצאה של זה.
יפעת קריב
לכן חנין תילחם בחברה הערבית ואני אלחם יחד עם חברותיי בחברה הישראלית. אנחנו נילחם על כל אחת ואחת בארץ.
אורי מקלב
אני אציג סיטואציה שאמורה להיות. באותו מקום עליו את מדברת באום אל פאחם או במקום אחר, בטייבה, שם יש רשימה שתרצה לשלב אישה ולכן תרצה לקבל יותר מימון מפלגות – תכף אומר במה זה יעזור, אם זה יעזור, לשלב אישה והאם אישה תרצה בכך מאחר ויקבלו מימון מפלגות – היא תיבחר ונניח שהם לא ידרשו ממנה להתפטר אבל יעמדו המתחרים שלהם שגם הם ירצו יותר כסף. אני חושב שמתן כסף למפלגה אחת זה לא שוויוני באופן כללי, לדרבן מפלגה על ידי מתן כסף, כאשר יש מפלגה אחרת שמתמודדת בבחירות דמוקרטיות שוות בין כולם ואז נותנים למפלגה אחת יותר ולא משנה מה הסיבה לכך, בעצם בתהליך דמוקרטי כאשר אתה רוצה לנהל מערכת בחירות שוויונית, אתה גורם לכך – ולא משנה מאיזו סיבה – שברשות אחת עם ארבע מפלגות, שתי מפלגות משלבות נשים וכל מועמד שלישי זאת אישה ושתי מפלגות אחרות לא משלבות נשים מסיבות כאלה ואחרות אבל למפלגה אחת יש יותר כסף מאשר למפלגה השנייה. בסך הכול אותה מפלגה ממומנת יותר.

גם אם את לא מסכימה אתי בדברים, בסך הכול אני חושב שאני עוד לא אומר דברים שמבזה את השקפת העולם שלי אלא אני מדבר אתך באופן אמיתי עם השקפת עולם של אחרים – גם שלך וגם של היושב ראש – שבחירות צריכות להיות שוויוניות.

בחלק הזה של הבשורות, מפלגה אחת כדי לקבל את אותו מימון תבקש מאשתו של מועמד, מאשתו של ראש המפלגה שהוא עצמו לא מתמודד או שכן מתמודד, להיות משולבת ברשימה ואחר כך היא תתפטר. היא כבר הפקידה את מכתב ההתפטרות שלה ובטוח שהיא תעשה זאת. אנחנו פותחים פתח. בחלק הזה ודאי צריך להיות שמינימום היא תכהן חצי שנה כפי שאנחנו יודעים שיש עוד דברים בחוקי הבחירות שחצי שנה מהווה אינדיקציה.
ענת מימון
כאן מדובר בשמונה חודשים.
היו"ר דב חנין
יש לנו חודשיים נוספים מעבר לחצי שנה.
אורי מקלב
אבל חצי שנה או שמונה חודשים, זה לא מה שיעשה. זה מספיק כסף, אלה עוד 15 אחוזים על כל המועמדים וזה כסף רב שלכן שווה להשאיר את אותה אישה שמונה חודשים בתפקיד ובסופו של דבר היא תתפטר ויבוא מועמד אחר במקומה. הייתה תופעה של סגני ראש עיר והיו עושים רוטציות ביניהם כדי להרוויח ואז גילו שעושים מסחרה שלמה.
היו"ר דב חנין
אני רוצה שנתכנס לסיום כי יש לנו מסגרת זמן. אם יש לך הסתייגויות או הצעות קונקרטיות, מעבר לטענה העקרונית שנשמעה ותירשם, אני אשמח לשמוע.
יפעת קריב
אני רוצה להתייחס במשפט. חבר הכנסת מקלב, אני רוצה לומר לך כמה דברים ובקצרה. אני הייתי חברת מועצה במועצה שמרביתה היו גברים, היינו שתי נשים מתוך 15 חברי מועצה, ובשתי הרשימות שהיינו, שתינו היינו בראש רשימה כי אף גבר שלא הכניס לרשימה שלו נשים. סדר היום שאנחנו הובלנו היה כל כך שונה מסדר היום שהובילו הגברים. פעם ראשונה התייחסו לנושאים משפחתיים, קהילתיים, חינוכיים, של קשישים, של ילדים וכולי. אני יכולה לומר לכם שאני נאבקתי במשך שנתיים על הצללת הגינות כך שיהיה צל בגינות העיר ושיחליפו את החול בארגזי החול, שאלה נושאים כאילו לא חשובים כי כל הזמן מדברים על תאגידים, על מים ועל בינוי ובאיזה גובה יהיו הבניינים אבל החול בגינות או המרכזים הקהילתיים או מצבם של בני הנוער ומקומות הבילוי, אלה הרבה פעמים נושאים שדווקא נשים מובילות אותן לסדר היום מתוך המקום שלהן ומתוך סדר היום של חינוך ורווחה שהם נושאים לא פחות חשובים בשלטון המקומי. צריך לזכור שמשלמי המסים בשלטון המקומי ובכלל במדינת ישראל, חמישים אחוזי נשים מהם הן נשים. אם אני לא טועה, בחברה החרדית אלה אפילו יותר מחמישים אחוזים נשים משלמות מסים כאשר הן יוצאות לעבודה. לכן כאשר מקבלים מהמסים שלנו תגמול עבור בחירות מקומיות ואנחנו משלמות את הכסף, אנחנו רוצות להיות שותפות גם לכסף שמשולם וגם לכסף שמקבלים. הווה אומר שאי אפשר להתעלם מהנשים בשלטון המקומי.
היו"ר דב חנין
תודה רבה. אני מבקש מהיועצת המשפטית להציג את הנוסח וניתן זמן להסתייגויות.
אורי מקלב
רק התייחסות בדקה.
יפעת קריב
אני לא מגיבה יותר לפרוטוקול.
אורי מקלב
על סמך מה מישהו קבע שמה שידרבן נשים להיות משולבות ברשימה זאת תוספת המימון לבחירות? זה בדיוק הפוך. אנחנו יודעים שאיך שלא יהיה, גם אם יש שילוב, בראש המפלגות העירוניות, המוניציפאליות, לא עומדות כרגע נשים.
היו"ר דב חנין
יושבת לידך מועמדת שהתמודדה בבחירות ופרשה לא מזמן.
אורי מקלב
יפה. אתה רואה מה היו התוצאות. בסופו של דבר היא הייתה מועמדת גם בלי התוספת הזאת. לא התוספת תגרום לנשים להיות משולבות בתוך הרשימה.
היו"ר דב חנין
אתה מעלה רעיון יפה. אולי ניתן תגמול למפלגות ששמות מועמדות בראש הרשימה.
אורי מקלב
מה דינה של מפלגה שכולן בה נשים?
היו"ר דב חנין
היא תקבל את התגמול הזה.
אורי מקלב
אני שואל את היועצת המשפטית. השאלה השנייה היא מה קורה עם רשימה שכולה נשים ומשלבת גבר אחד בתוכה.
היו"ר דב חנין
היא זכאית לתגמול כי המטרה היא קידום ייצוג נשים. ייצוג הגברים כנראה מסודר פחות או יותר.
אורי מקלב
היא מקבלת פעמיים.
היו"ר דב חנין
זאת הצעה יפה. אתה מוזמן להציע אותה.
אורי מקלב
זה אצלי בהסתייגויות.
היו"ר דב חנין
גברתי היועצת המשפטית, נא לקרוא את הנוסח.
ענת מימון
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014
1. תיקון סעיף 7

בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993, בסעיף 7(א)(1), בסופו יבוא: "ואם לפחות שליש מנציגי הסיעה או הרשימה שנבחרו ומכהנים במועד האמור בסעיף קטן (ב)(2) הם נשים – 115 אחוזים מסכום המימון כאמור".

כיוון שאנחנו משנים את המועד למועד של שמונת החודשים, המועד המאוחר יותר, ובנוסף אנחנו כן רוצים להכניס לאותו פול, אנחנו למעשה צריכים רק לציין את האמור לעיל. כמו שאמרנו, הסכום כולו הופך להיות המאה אחוזים.
קריאה
נצטרך לעשות התאמה.
ענת מימון
כן, ואז יהיו הפרשים שישולמו במועד המאוחר יותר.

בנוסף הועלתה בקשה שתהיה הוראת תחילה, שתחילתו של חוק זה ממועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות שייערכו לראשונה לאחר פרסומו של חוק זה – כדי שאם במהלך התקופה הזאת יהיו בחירות חוזרות, זה לא יחול אלא רק מהבחירות הכלליות לפי סעיף 4 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) כאשר אז בעצם החוק הזה יתחיל לחול.
רון אלמוג
מהבחירות הכלליות הבאות.
ענת מימון
כן.
היו"ר דב חנין
מהבחירות העירוניות הבאות.
רון אלמוג
אני מבהיר לפרוטוקול שאנחנו מדברים באופן כללי על שמונה חודשים. יש סמכות לוועדת הפנים להאריך לתקופות מיוחדות את המועד.
היו"ר דב חנין
כן. המועד שקבוע בסעיף (ב)(2).
רון אלמוג
זה לא תמיד שמונה חודשים.
היו"ר דב חנין
ברור.
ענת מימון
אנחנו כפופים למועד הזה.
קרן גרינבלט
הערה מאוד קצרה. רציתי לומר שאני מבינה את החשש של חבר הכנסת מקלב לגבי מפלגות שיעשו ניסיונות להיפטר מהנשים אחרי המועד בו נעשה התשלום, אבל אני חושבת שכולנו שניסינו לקדם את החוק הזה מבינים שהתכלית שלו היא לא איזשהו הסדר קבע אלא מתוך כוונה שבסופו של דבר כולם יתרגלו לכך שנשים נמצאות ברשויות המקומיות ושבסופו של דבר זה לא ייראה כל כך מוזר לאפשר להן להיות חלק ממוקדי קבלת ההחלטות. לכן זה איזשהו הסדר זמני שנועד לתקן את העוול ההיסטורי על כך שנשים בכלל לא נמצאות במקומות האלה, כפי שחברת הכנסת קריב תיארה. יוכלו גם לנצל את הזמן הזה כדי להכניס את האג'נדה החדשה הזאת והרשויות המקומיות יתחילו לטפל בנושאים שלא מטופלים עד היום בשל הדרתן של הנשים מאותם מקומות.
אורי מקלב
אני מאוד מעריך את התגובה הנימוסית שלך. יכול להיות שלפעמים זה לא קורה. את אמרת רק חצי דבר ולא את כל הדבר.
היו"ר דב חנין
הדיון הזה הוא דיון מעניין אבל הוא דיון אקדמי. אם יש לך הצעה להסתייגות, בבקשה.
אורי מקלב
אני גם אמרתי שאי אפשר לכסות על זה, שזה לא רק שהם יכריחו אותן אחר כך להתפטר אלא מלכתחילה זה יהיה. זה לא שיגרמו להן להתפטר אלא לכתחילה ישלבו נשים שבאופן אמיתי לא אמורות להיות ולא רוצות להיות.
חנין זועבי
זה לא נכון.
אורי מקלב
זה יהיה כדי לקבל כסף.
ענת מימון
ההסתייגות שלך אומרת שככל שבמועד מאוחר למועד התשלום לא יהיו כבר נשים לפי הכלל הזה, אתה מבקש שהם יחזירו את התוספת? זאת ההסתייגות?
אורי מקלב
ודאי. צריכה להיות החזרת הכסף. עשינו את זה גם בכל ההסכמים לגבי סגני ראש עיר. קבענו שחצי קדנציה תהיה המינימום שאפשר להגיע למישהו אחד.

לפני ההסתייגות, אני אומר מה המשמעות. אני מדבר כאן לטובת העניין הזה גם לטובת כאלה שרוצים לקדם את הנושא של מועמדות נשים כדי שלא יעשו מזה סתם.
היו"ר דב חנין
ההסתייגות של חבר הכנסת מקלב היא שאם לא תהיינה נשים אחרי שנתיים וחצי, הכסף יוחזר.
אורי מקלב
יהיה מנגנון.
חנין זועבי
יהיה קיזוז. כלומר, הכסף לא יוחזר במלואו.
היו"ר דב חנין
הצעות נוספות.
אורי מקלב
מה קורה כאשר יש הסכמי רוטציה? ביהדות התורה יש למשל הרבה הסכמי רוטציה. מה דינם של הסכמי רוטציה?
היו"ר דב חנין
מה אתה מציע.
אורי מקלב
אני קודם כל שואל. יש הסכמי רוטציה שהם גלויים והם על השולחן. זה קורה.
היו"ר דב חנין
אני רוצה לעזור לך, כעורך דין מתנדב. ההצעה שלך אם כך היא שגם הסכמי רוטציה לצורך העניין הזה ייחשבו ואם התוצאה שלהם תהיה שאין ייצוג נשים, הכסף יצטרך להיות מוחזר. נכון?
אורי מקלב
זאת הצעה אחת כעורך דין אבל במקרה הזה אתה מייצג את עצמך ולא אותי. כאחד שיושב הרבה ליד עורך דין חנין, אני רוצה לומר שבמידה שהרוטציה כבר על השולחן ויש הסכמי רוטציה והם גלויים, לא יינתן ואחרי כן יוחזר אלא אם אלה באמת הסכמי רוטציה של חצי שנה, התוספת של ה-15 אחוזים צריכה להיות רק חמישים אחוזים.
היו"ר דב חנין
הדבר לא יחול במקרה של הסכמי רוטציה שפוגעים בייצוג הנשים. בכלל לא יקבלו את המימון. זאת הצעתו של חבר הכנסת מקלב.

הצעות נוספות.
ענת מימון
אם כן, יש לנו שתי הסתייגויות של חבר הכנסת מקלב.
היו"ר דב חנין
יש לך עוד הסתייגות?
אורי מקלב
יש לי הסתייגויות רבות.
יפעת קריב
ההסתייגות השנייה שלך היא הסתייגות נהדרת.
אורי מקלב
אתם מכינים חוק אבל לא נגעתם בבעיות שעשויות להתעורר. יש לכם את הלהט הזה לחוקק חוק כזה ולכסות על כל מיני דברים ותופעות. אני קודם כל דיברתי מקצועית ולא עקרונית.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, יש לך הסתייגויות נוספות?
אורי מקלב
כן. יש לי הסתייגויות נוספות.
היו"ר דב חנין
בבקשה.
אורי מקלב
אני הייתי כאן ב-8:30 בבוקר. אנחנו נמצאים היום בימים כאלה ואני מבקש שתהיה רגיש ליום הזה.
היו"ר דב חנין
אני ער ולכן אני שואל. אני רוצה לשמוע את ההסתייגויות הנוספות.
אורי מקלב
ליהדות התורה אין אפילו חבר בוועדה הזאת.
היו"ר דב חנין
אני מאוד מכבד אותך. מה ההסתייגויות הנוספות שלך?
אורי מקלב
אדוני, כפי שאתה נוהג וכפי שנוהגים אחרים, גם כשאתה רוצה הסתייגויות, היה לי גם סיכום בדבר וזה דבר שמקובל, אני אומר את ההסתייגויות העקרוניות ובתוך זה חלק מהדברים שלי הן הסתייגויות.
ענת מימון
צריכים להצביע עליהן
אורי מקלב
אני מביא ראיה למה אני נגד כל הגישה הזאת.
היו"ר דב חנין
זה ברור, אבל מה ההסתייגויות?
אורי מקלב
דב, גם אם אתה עושה את זה בנימוס, אתה פשוט סותם פיות.
חנין זועבי
זה לא נכון.
אורי מקלב
אנחנו לא נעשה את זה דורסני ובצורה הזאת. אחת ההסתייגויות היא לקנוס ולא להעלות, ואני חייב להסביר גם למה. מכיוון שאף אחד לא הסביר כאן מדוע ועדת השרים לא הסכימה לנושא של הפחתה אבל היא הבינה שבנושא הפחתה יש משהו שמציף את חוסר השוויוניות ואת חוסר ההיגיון שיש בהורדה למפלגה בזה שאתה מפלה הפליה אמיתית בין כאלה שמשלבים ולא משלבים – והסיבות לכך לא משנות – נשים. יכול להיות שהרשימה לא משלבת נשים כי הוא לא ראה לנכון, זה לא באג'נדה שלו ולא משנה מה, אבל כאשר בן אדם עושה את זה בצורה הזאת, זה לא חוקתי. אין הבדל בין הוספה למיעוט. אתם, המציעים, כאשר באו וחוקקו חוק לתת תוספת מענק ליוצאי צבא בקבלת דיור, כמה התקוממתם נגד זה? מה אמרתם? תן למי שעשה שירות אזרחי או למי שעשה שירות צבאי. יש מסלול שזוג צעיר שאמור לקבל הלוואה או הטבה בשיכון - - -
חנין זועבי
למה אתה משווה לזה?
אורי מקלב
זאת השוואה מדויקת.
חנין זועבי
אתה לא צריך להגיד את זה.
אורי מקלב
אני אומר את זה כי כאן בדיוק הדמיון
היו"ר דב חנין
לכן ההצעה שלך לחזור למסלול של קנסות.
אורי מקלב
לא.
היו"ר דב חנין
יש לך עוד הסתייגויות?
אורי מקלב
יש לי דף הסתייגויות.
היו"ר דב חנין
תעביר אותן ונעבור עליהן.
אורי מקלב
אני רוצה לנמק אותן.
היו"ר דב חנין
בבקשה.
אורי מקלב
אחת ההסתייגויות שלי היא במקום לתת תוספת שכר למי שתכהן כחברת מועצה - - -
יפעת קריב
אין שכר בחוק הזה.
אורי מקלב
אני מציע שכר.
יפעת קריב
זה לא רלוונטי להצעת החוק הזאת.
היו"ר דב חנין
הוא מציע את זה.
אורי מקלב
מה זה לא רלוונטי?
יפעת קריב
הצעת החוק לא עוסקת בשכר.
אורי מקלב
מימון מפלגות או כשכר.
היו"ר דב חנין
הוא מציע להוסיף גם את זה.
אורי מקלב
אני גם מציע שזה יהיה שליש משכר המינימום במשק.
היו"ר דב חנין
הצעה יפה.
אורי מקלב
לחילופין, חצי משכר המינימום במשק ואני גם אסביר למה. אף אחד לא חקר, לא קבע, לא עשה סקר ואין מסמך על כך מה הסיבות לכך שנשים לא משולבות ברשימות המוניציפאליות. כשמדברים אתי על מעורבות קהילתית, את לא צריכה לספר לי. לי ברשימה אין נשים אבל אני הפעלתי בכל השכונות בירושלים ועדות שכולן היו מורכבות מנשים ולא נשים, ועדות שליוו את כל הנושא של שיפור חזות השכונה, שילוב של הילדים, פעולות תרבות, פעולות חברה ונוער. היו נשים שהיו משולבות והן היו במעורבות קהילתית מאוד מאוד טובה.
היו"ר דב חנין
יושבת ראש הוועדה, ברוכה הבאה. בוקר טוב. אנחנו נהנים לשמוע דברי תורה מחבר הכנסת מקלב שמסביר לנו שאנחנו לא מספיק הלכנו עד הסוף.
אורי מקלב
שום דבר תורה לא נאמר כאן. לא אמרתי לכם מה עברתי הבוקר, מה קראתי בקריאת התורה. מאוד לא הוגן לומר שזה פיליבסטר. זה שעברתם מהר ולא חיכיתם, זה בסדר, אבל אני חושב שזה היה שווה דיון הרבה יותר מעמיק. לבוא ולומר שאני עושה פיליבסטר, זה ממש לא הוגן להציג את זה כך.

אני שאלתי למה נשים לא משתלבות. נשים לא משתלבות מכיוון שבאופן טבעי, כמו שחלק מחברי מועצה לא משקיעים במועצה מכיוון שהם עובדים, אישה שרוצה להשתלב ולשלב את עצמה בעבודה מעבר לעבודה שלה או מחוץ לשעות הפעילות הרגילות שלה, יש לה עוד נושא של שמירת ילדים וכולי.
חנין זועבי
אם זה כך, צריך לתת שכר לכולם.
אורי מקלב
אני חושב שלאישה צריך לתת שכר מינימלי, תקרא לזה שכר, תקרא לזה תוספת, כדי שהיא תוכל למלא את תפקידה.
היו"ר דב חנין
הסתייגות ראויה.
אורי מקלב
מה תעזור תוספת בחירות? מימון מפלגות, על פי רוב ראשי המפלגות אחראים לכך ולא מישהו אחר. אין שום קשר לנבחרת הציבור, חוץ ממך שאת עמדת בראש רשימה אבל זה דבר נדיר כי ברוב המקרים גם אם יהיה שילוב, מי שאחראית זאת המפלגה עצמה וראש הרשימה. לא יהיה לו שום עניין שנשים ישתלבו אם לא תיתן קודם כל שכר.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, אני מודה לך על ההסתייגויות. בינתיים נרשמו ארבע הסתייגויות שלך. אתה משתמש בזכותך כחבר כנסת וזה לגמרי לגיטימי.

יושבת ראש הוועדה, אני מבין שהוועדה צריכה עכשיו להתחיל בדיון אחר אליו מוזמנת שרת הבריאות. לכן הצעתי, כדי לכבד גם את היכולות הפרלמנטריות של חבר הכנסת מקלב, שנעצור כאן את הישיבה. אנחנו נבקש אישור להמשיך את הישיבה בהמשך היום.
יפעת קריב
לפני כן, לפני שאתה מקבל החלטה, אני חייבת לומר לך משפט.
אורי מקלב
ציינו את זה שיש אופוזיציה מגובשת ונראה לי שאתם האופוזיציה היחידה בעניין הזה.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, כמה הסתייגויות ענייניות יש לך?
אורי מקלב
עוד הרבה. באמת ענייניות.
היו"ר דב חנין
כמה?
אורי מקלב
מודפסות לי כאן 17 הסתייגויות. הוספתי אתמול ב-3 לפנות בוקר עוד כמה הסתייגויות.

הסתייגות אחת שאני רוצה להעלות היא שאני חושב שאם תהיינה שליש מחברות המועצה, אפשר לבטל את השכר. אני אומר כל כך ענייני. היום אתם רוצים לשלב נשים כחברות מועצה, זה לא הרבה כסף.
חנין זועבי
זה לא שהנשים עצמם הן חסם בפני כניסתן אלא ראש הרשימה.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, לא צריך להסביר לנו. אני מפנה את תשומת לבך להוראת סעיף 86(א) שאומרת שההסתייגויות הן תיקונים להצעת חוק שהוועדה דנה בה. במסגרת הזאת אני מבקש ממך עכשיו להעביר אלינו בכתב את ההסתייגויות שהכנת. אני מבטיח לך – והדבר ייעשה בתיאום גם עם יושבת ראש הוועדה – שתהיה לך הזדמנות להמשיך ולנמק את הסתייגויותיך. המועד להגשתה הסתייגויות הסתיים אבל אני מאפשר לך באופן יוצא דופן להגיש את ההסתייגויות שלך גם בכתב עכשיו מכיוון שהן נמצאות בידיך.
אורי מקלב
זכותו לבוא לוועדה ולהציג את ההסתייגויות שלי.
ענת מימון
ההסתייגויות צריכות להיות תיקון להצעה. כלומר, אם זה משהו שלא קשור להצעת החוק, אין טעם להכניס את זה. זה צריך להיות משהו שנגזר מהנוסח של הצעת החוק שמונחת על שולחן הוועדה.
אורי מקלב
אם אני רוצה להוסיף עוד קבוצת מיעוט, זה קשור?
היו"ר דב חנין
כל הסתייגות שאתה רוצה.
יפעת קריב
נשים הן לא קבוצת מיעוט. אני לא יודעת על מה אתה מדבר.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, כל הסתייגות שאתה רוצה לכתוב אותה, יש לך עד השעה 10:00. כך גם לגבי כל מי שרוצה. עד 10:00 אפשר להגיש הסתייגויות. אני מבקש, עד השעה 10:00 תוגשנה הסתייגויות בכתב כדי שאפשר יהיה לערוך אותן בצורה מסודרת לקראת הדיון. אנא, הגישו עד השעה 10:00 את ההסתייגויות שלכם.
אורי מקלב
מקובל בכל הוועדות להגיש את ההסתייגויות תוך כדי הדיון בוועדה.
היו"ר דב חנין
כיוון שיש הרבה הסתייגויות, נבקש להגישן.
אורי מקלב
מה שאני אוכל להכניס, אני אוכל להכניס אבל יש דברים שהשארתי לעצמי. אני עדיין לא משפטן ואין לו משפטן שעומד לצדי, לא לימיני ולא לשמאלי.
היו"ר דב חנין
חבר הכנסת מקלב, אתה משפטן מלידה.
אורי מקלב
אני לכן מבקש את עזרת הייעוץ המשפטי.
היו"ר דב חנין
יעזרו לך. תקבל עזרה.
אורי מקלב
מה שכתבתי כאן, אין לי בעיה. אני לא מסתיר את זה ממך ואני יכול להכניס את זה, אבל יש עוד הסתייגויות שהוספתי.
היו"ר דב חנין
בסדר גמור. הייעוץ המשפטי של הוועדה יסייע לך בעניין.
אורי מקלב
בתוך הדיון האמיתי שהתקיים כאן, אני חושב שאני גם רוצה להגיש הסתייגויות נוספות אבל לא הספקתי לנסח אותן. אני לא אספיק עד 10:00 לנסח אותן. יש נושא של אגרות של מגן דוד אדום בוועדת הרווחה, נושא בו אני מטפל ואני צריך להשתתף באותה ישיבה.
אורי מקלב
בואו נעשה סדר. הדיון בוועדה להכנה לקריאה שנייה ושלישית נקבע להיום בשעה 08:30 בבוקר ובשעה זאת באופן עקרוני היית צריך להגיע ולהגיש את ההסתייגויות שלך. אני מבין שהן רבות וזה בסדר גמור ואתה יכול להעביר אותן ליועצת המשפטית של הוועדה גם במתכונת של רעיונות כלליים אותם רצית לפתח כדי שהייעוץ המשפטי ידע לנסח לנו אותן.

אנחנו נעצור כאן את הדיון. אני מניח שאנחנו נמשיך ונתכנס בהמשך היום לדיון בהסתייגויותיו המעניינות של חבר הכנסת מקלב.

אני מודה לחבר הכנסת מקלב על התרומה שלו לדיון הזה.
אורי מקלב
אני עדיין תלמיד שלך.
היו"ר דב חנין
תודה רבה. ניפגש בהמשך היום.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:35.>

קוד המקור של הנתונים