ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/03/2014

הצעה לסדר-היום בנושא: "אסון קריסת בנין בעכו "

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
04/03/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 246>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, ב' באדר ב התשע"ד (04 במרץ 2014), שעה 10:00
סדר היום
הצעה לסדר-היום בנושא: "אסון קריסת בנין בעכו"
הצעתם של חברי הכנסת מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, דוד אזולאי, אורי מקלב, חנין זועבי
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – מ"מ היו"ר
באסל גטאס

מסעוד גנאים

חנין זועבי

דב חנין

אורי מקלב
מוזמנים
>
דוד פילזר - מנהל אגף הנחיות ותקנות תכנון ובנייה, משרד הפנים

בלאל חאג' - ממונה רשויות מקומיות, מחוז צפון, משרד הפנים

רפ"ק יפעת חסון - היחידה הארצית למאבק בפשע, כלכלית, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אלון עפרי - סגן מת"ח עכו, המשרד לביטחון פנים

פקד דנה צ'רנובלסקי - עוזרת היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברצקי - המשרד לביטחון פנים

יהודה גסנר - מנהל ענייני בטיחות הגז, משרד התשתיות הלאומיות

אדהם ג'מל - סגן ראש עיריית עכו

יורם חלפון - מנהל מרחב חיפה והצפון, חברת עמידר

הגר שרן - מנהלת מחלקת קשרי ממשל, חברת עמידר

אינג' זני פארס - מהנדס מרחב ר"פ, חיפה והצפון, חברת עמידר

עו"ד יהל עמית - לוביסט, מייצג את התאחדות הקבלנים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
הצעה לסדר-היום בנושא
"אסון קריסת בנין בעכו "
הצעתם של חברי הכנסת מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, דוד אזולאי, אורי מקלב, חנין זועבי
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם. אני פותח את דיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא שעל סדר היום הוא אסון קריסת בניין בעכו, בעקבות הצעות לסדר יום שהוגשו על ידי חברי הכנסת מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, דוד אזולאי, אורי מקלב וחנין זועבי.
הדיון התקיים במליאה ואנחנו ביקשנו לקיים את הדיון כאן בוועדה. יושבת הראש הקבועה ביקשה להתנצל כי היא לא יכולה להגיע מוקדם וביקשה שאמלא את מקומה וזאת אני עושה.

למען הסדר הטוב, המציעים יציגו את הנושא ואני הולך לפי הסדר. אין ספק שזה היה אירוע קשה, אירוע בו יש לנו חמישה הרוגים ומספר פצועים. בפתיחת דבריי אני רוצה לשגר תנחומים למשפחות השכולות ולאחל החלמה מהירה לפצועים שאני מקווה שהם כבר יצאו מבית החולים והם משתקמים.

אין ספק שהיה שם אירוע קשה. נמצאים כאן נציגי משרד התשתיות, נציג משטרת עכו, סגן מפקד התחנה בעכו, ונציגי עמידר.
מסעוד גנאים
הנציגים של חברת פיתוח עכו לא נמצאים.
היו"ר דוד אזולאי
אני יודע שסגן ראש העיר עכו אמור להגיע והוא בדרך לכאן.
מסעוד גנאים
היה עליהם לבוא משום שאני חושב שהם הכתובת בכל העניין של מה שקורה בעכו העתיקה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מסכים אתך. אני חושב שנציגי חברה לפיתוח עכו העתיקה היו צריכים להגיע לכאן. אינני יודע למה הם לא באו. תוך כדי דיון אנחנו נברר את הנושא הזה ואני מניח שנציגי עמידר בוודאי יש להם חלק מהתשובות לשאלות.

אנא מכם חבריי חברי הכנסת, בואו נקפיד על לוח הזמנים מכיוון שב-11:00 מתקיים הדיון הבא של הוועדה.

חבר הכנסת מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים
תודה אדוני היושב ראש. בוקר טוב לכולם. אני חושב שהאסון שקרה בעכו לפני כשבועיים כאב לכולנו אבל הוא עורר את תשומת הלב לכל מה שקורה בעכו ולתושביה. אני חושב הדיון כאן לא רק ידון על מה שקרה בעכו ואת הצורך לעמוד לצד התושבים הערבים בעכו, לעשות הכול כדי לבנות את המבנה, לתקן את כל המבנים שניזוקו, וגם להחזיר את כל האזרחים שעזבו את בתיהם אלא גם לנסות למנוע את האסון הבא. המבנה הזה שקרס, נכון שעכשיו הסיבות לקריסתו הן לא כפי שחשבנו בהתחלה שזאת דליפת גז, לא, אלא מתברר לאט לאט שזה עניין של אנטנה, שזה עניין מכוון, אבל בכל זאת המבנה שקרס היה יכול לקרוס בגלל רעידת אדמה, בגלל רעם וברק, בגלל כל דבר אחר. המצב הרעוע החלש של המבנה הזה גרם בסוף לקריסתו ולקיפוח חייהם של חמישה אנשים. אני חושב שגם האסון בעכו עורר את העניין של האנטנות והשאלה היא מי בסוף אחראי. אם האנטנה הזאת בסוף היא שגרמה לסכסוך והיא שגרמה לקיפוח חייהם של חמישה אנשים, מי האחראי ומה צריך לעשות בעתיד כדי למנוע את זה?

אני הייתי בעכו כמה פעמים ותושבי עכו חזקים. בשבת ראיתי איך הם עובדים, איך הם מנסים לבנות מחדש את המבנים ומנסים לתקן אותם, אבל אני שואל איפה כל האחראים להזנחה ולאפליה כלפי התושבים הערבים של עכו העתיקה.

הקריאה שצריכה לצאת מהוועדה הזאת היא שכולנו צריכים לעמוד לצד תושבי עכו הערבים בעיר העתיקה וכל האחראים, כל הגורמים – אם אלה משרדים או חברות – הרלוונטיים צריכים לעשות הכול כדי להחזיר את המצב לקדמותו ולתקן עוד יותר.

אני לא אאריך. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לך. חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי
תודה רבה אדוני היושב ראש. האמת שהאסון של עכו הוא רק כניסה לנושא בו אני רוצה להתמקד ואני חושבת שהוא הנושא המרכזי והוא המדיניות של החברה לפיתוח עכו, המדיניות של עמידר והמדיניות של עיריית עכו לגבי השיפוץ והתחזוקה של הבתים.

מדובר במבנים בני מאה שנים ויותר ויש לא רק תחושה אלא כל מיני סימנים – והאמת, לפעמים אני מנסה להתעלם מהצד הלאומי אבל אין מנוס – שמדובר במדיניות שבאה לגרום לתושבי העיר עכו העתיקה לפנות את הבתים. בבתי המשפט יש יותר ממאה תיקים של בתים שמיועדים לפינוי. אנחנו דנו בוועדה הזאת לפני מספר חודשים בנושא הזה ואני חושבת שזה הנושא שלנו. הקריטריונים של עמידר לגבי שיפוץ הבתים שהם מעל ליכולת הכלכלית של התושבים שגורמים לתושבים לא לשפץ את הבתים שלהם ולהישאר בתוך בתים בהם יש סכנת חיים.
היו"ר דוד אזולאי
מה עם אותם כתבי אישום שנמצאים בבתי משפט על חריגות בנייה ופלישה למבנים?
חנין זועבי
יש כל מיני. אני מתמקדת עכשיו במדיניות של קריטריוני השיפוץ לבתים האלה כי זאת התלונה הכואבת ביותר של התושבים בעכו העתיקה.

יש תושבים שפונו, ולא רק חמשת הבתים ניזוקו מסביב. יש תושב אחד שהעירייה, הרשות לפיתוח עכו ועמידר – המשפחה של תאופיק סעדה – מסרבים להחזיר אותו לבניין ודורשים ממנו לשפץ. אני מסכימה שצריך לשפץ את הבית כי יש סכנת חיים, אבל התנאים והקריטריונים לשיפוץ הם מעבר ליכולת הכלכלית והעירייה יודעת את זה.
היו"ר דוד אזולאי
אולי את יכולה לפרט יותר בעניין?
דב חנין
מדובר בשוכר של עמידר?
חנין זועבי
כן. לעמידר יש קריטריונים לשיפוץ - אני יכולה להשאיר לך את המסמך – והם אומרים לו שבמידה ואתה לא תשפץ, וזאת המדיניות של עמידר, אנחנו נשפץ ואנחנו נחייב אותך במימון.
היו"ר דוד אזולאי
את יכולה לסבר את אוזנינו באיזה סכומים מדובר?
חנין זועבי
לא. סכומים, לא. אין לי סכומים אבל יש לי את הקריטריונים. התירוץ הוא שהחברה רוצה לשמר את הערך ההיסטורי והיא אפילו נכנסת לחומרים, איך לשפץ, באיזה חומרים להשתמש וכולי.
היו"ר דוד אזולאי
זה דבר טבעי כדי שהבניין יעמוד בתקנים הנדרשים.
חנין זועבי
נכון, אבל זה לא טבעי לדרוש מהאנשים האלה שהם נמנים על האוכלוסייה שהיא מתחת לקו העוני שהם יתחייבו במלוא סכום השיפוץ. לשפץ, כן, לשמור על הערך ההיסטורי, כן, לשמור על הארכיטקטורה, כן, זאת המורשת של עכו וזאת ההיסטוריה, אבל לתת לאנשים את שתי האופציות – או שאתם תשפצו לפי הקריטריונים האלה ובמידה ואין לכם את היכולת הכלכלית, אנחנו נפנה אתכם ונגרש אתכם – זאת מדיניות של גירוש ולא מדיניות של שמירה על ערך היסטורי ולא מדיניות של שמירה על עכו העתיקה.

אני מבקשת שלא נתחיל מההתחלה, וזאת הבעיה בוועדה שמתחילה מההתחלה. בדיון האחרון אנחנו ביקשנו מעמידר ומהרשות לפיתוח שיביאו את הקריטריונים לשיפוץ הבתים ואיזה סכום כספי נדרש מהתושבים לשיפוץ, ואם זה מעל היכולת של התושבים, האם לעירייה ולחברה יש תכנית על מנת להשתתף בחיוב כי אי אפשר להעמיד את התושבים מול שתי האופציות, או מגרשים או משפצים בסכומים גדולים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב שהוא בין יוזמי ההצעה לסדר היום, בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. אני לא אאריך בדברים. קודם כל, אני מתחבר למה שאמרה חברת הכנסת חנין זועבי. דיברנו על זה גם בהצעה לסדר. העובדה היא שבשכונת גילה בירושלים, שם היה פיצוץ גז, הבניין עומד עכשיו ריק, הדיירים לא גרים בו ואף אחד לא עושה שום דבר ומי יודע כמה זמן זה ייקח. עיין ערך נתניה שהיה כבר לפני שלוש שנים ועד היום אנשים לא גרים בבניין הזה.
היו"ר דוד אזולאי
גם בנתניה?
אורי מקלב
כן. לא גרים שם אנשים.
היו"ר דוד אזולאי
אלה דירות בבעלות פרטית?
אורי מקלב
בבעלות פרטית או עמידר, אני לא מכיר.
חנין זועבי
אני חושבת שלא בבעלות פרטית.
אורי מקלב
גם זה היה בניין ישן, זה היה בניין לשיקום. אם הוא ממש בבעלות או לא, אני לא יודע אבל זה בוודאי נבנה כבניין לשיקום, זה בניין רכבת מרובה דיירים.

אנחנו עדים לכך שאחרי אסונות כאלה, אחרי מפגעים כאלה, כולם מתנערים. ברגע הראשון אני מבין שהעיריות עבדו יפה וכך בירושלים ואני מניח שגם בעכו. ראש העיר לא הגיע?
חנין זועבי
הם לא מגיעים. אין אף נציג מהעירייה.
מסעוד גנאים
נציג העירייה ישנו אבל מחברת פיתוח עכו לא הגיעו. אני חושב שהם ברחו ואני חושב שעל הוועדה לשלוח להם מכתב בנושא הזה ולומר להם שמה שעשו, הוא לא נכון.
חנין זועבי
לשלוח להם הזמנה לישיבה הבאה.
היו"ר דוד אזולאי
נוציא להם מכתב.
אורי מקלב
כאשר יש עדיין הד תקשורתי ויש סיקור, העיריות נותנות לדיירים תחליפי דיור זמניים אבל בזה הסיפור נגמר. לכן צריך לעבור לדיון הרבה שיהיה בחוק ובחקיקה כדי לראות מה עושים עם האנשים האלה שעוברים פיגוע או אסון לאומי, נקרא לו כך, ולהגדיר מתי זה נקרא כך.

לעצם הנושא. בזמן שהעלינו את ההצעה לסדר עדיין לא היה ידוע מה הייתה הסיבה וגם היום מנהלים חקירה ולא ניכנס לזה.
מסעוד גנאים
נמצאים כאן נציגי המשטרה.
אורי מקלב
לא משנה מה הסיבות אבל כל נושא התשתיות של הגז הן תשתיות לא טובות וצריכה להיות הסדרת הנושא. זה ברור. מה שקרה – ואת זה אנחנו צריכים לקחת לתשומת לבנו, אנחנו, חברי הכנסת – זה שאנחנו עושים הפרטות של דברים מאוד חשובים, מוזילים מחירים, יש תחרות ואפשר לעבור מחברה לחברה, אבל מה שקורה זה שיחד עם זה אין מספיק רגולציה ופיקוח ויוצא שאנשים מורידים את איכות החומרה, את רמת החומר האנושי שמתקין, את המעקב אחרי זה. יכולים לראות את זה בהרבה נושאים ואפילו בנושאים שהם נניח יוקרתיים כמו סלולר. עשינו תחרות ובאמת הורדו המחירים אבל יודעים שהשירות ומה שאתה מקבל יורד בהתאם. כשזה מגיע לגז ומגיע למקומות כאשר יש סכנת חיים, שם התחרות שקיימת אולי היא טובה מבחינה צרכנית ומבחינת המחירים, אבל היא פוגעת במה שמקבל הצרכן. אם נותנים לך חומרים מאוד פשוטים, אין מספיק פיקוח ואין מספיק בקרה, לא יודעים תוך כמה זמן מגיע טכנאי ומה הוא עושה, הוא בא, מסתכל ולא בודק נקודתית מה מוליך לאותה דליפה אלה דברים שאנחנו חייבים לדרוש מהמשרדים הרלוונטיים, את הסדרת הנושא.
לפני שבועיים הייתה דליפה קשה מאוד בפסגת זאב בירושלים והיה רגע – בגלל שהדיירים לא היו בבית – לפני פיצוץ. מכבי האש שהוזעקו למקום בגלל ריח גז, הצליחו לסגור מבחוץ את ברז הגז ומנעו אסון. הדברים האלה קורים. אלה לא דברים שהם מאוד נדירים וזה מחייב אותנו להסדרת הנושא. אין ספק שהדברים האלה צלצלו בפעמון מאוד חזק, צלצול חזק ויקר מדי שעלה בחיי אדם, וזה מחייב אותנו להביא להסדרת הנושא.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אין ספק, אני מסכים אתכם שיש כאן בעיה. כאשר בניין כזה נפגע, צריך לטפל בזה והשאלה מי צריך לטפל בזה. יש דירות שהן בבעלות ציבורית ויש דירות שהן בבעלות פרטית. השאלה כאן אם צריכה להיות הבחנה או לא צריכה להיות הבחנה. אני זורק את השאלה לחלל האוויר אבל זאת שאלה שצריך לתת עליה את הדעת.

חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. הדיון הזה שורה ארוכה של שאלות אבל נראה לי שהשאלה החשובה והבוערת ביותר היא השאלה הרחבה ודיברה על כך חברת הכנסת חנין זועבי. אני חושב שהדברים שלה מאוד נכונים.

אנחנו נמצאים במצב שבו חלק גדול מאוד מהבתים בעכו העתיקה הם בתים שהם במצב לא טוב, הם דורשים שיפוץ, הם דורשים שיקום, הם דורשים חיזוק ובבתים האלה גרים אזרחים שהם אנשים עניים, אין להם את היכולת ואין להם את הכסף כדי לבצע את מה שצריך. יותר מזה, אנחנו מדברים על עיר מאוד יפה ואנחנו רוצים שהיא תישאר יפה ורוצים שהיא תישאר שמורה, אבל במצב הזה, אדוני היושב ראש, החובה חייבת להיות מוטלת על המערכת הציבורית שהדירות נמצאות בבעלותה. הדירות האלה נמצאות בבעלות של המערכת הציבורית, הן נמצאות בבעלות של עמידר או של חברות השכרה ציבוריות. יש אינטרס ציבורי בכך שהבתים יחוזקו, יש אינטרס ציבורי בכך שעכו העתיקה תשמור על אופייה ולכן הסטנדרטים הגבוהים הם סטנדרטים שיש בהם הגיון אבל אי אפשר לגלגל אותם על אנשים שלא יוכלו לבצע אותם. התוצאה של גלגול הסטנדרטים האלה על אנשים שאין להם יכולת כלכלית היא אחת מן השתיים: או שהאנשים לא יעשו שום דבר כי הם לא יכולים. גם הם רוצים לחיות בבית בטוח, אתם חושבים שהם רוצים לחיות בבית לא בטוח? אבל אין להם כסף ולכן הם לא יעשו את זה ואז בהזדמנות הקרובה הבאה שיקרה משהו, עוד פעם משהו יתמוטט ויקרוס, וחס וחלילה בני אדם ייפגעו, כולנו נחזור לדיונים נוספים בוועדת הפנים. זאת סכנה אחת. האופציה השנייה שגם היא מסוכנת מאוד מבחינה חברתית היא שהרשות תיקח, תבצע בעצמה את השיפוצים, תבוא לאנשים שלא מסוגלים לשלם עבור זה ותאמר שיזרקו אותם מהבתים שלהם. אלה שתי תוצאות בלתי נסבלות שאי אפשר להשלים אתן ואי אפשר לקבל אותן.

לכן אני חושב שההחלטה של הוועדה צריכה להיות מאוד ברורה והיא קריאה למערכות הציבוריות לבצע בדיקה של כל הליקויים בתשתיות, הצורך בחיזוק וגם בשיפוץ אבל קודם כל בחיזוק של מבנים בעכו העתיקה וקביעה ברורה שהעלות של החיזוקים האלה צריכה להיות על הבעלים. כאשר הבעלות היא בעלות ציבורית, אנחנו מדברים על חברות השכרה ציבוריות, הן צריכות לשאת בעלות. זאת צריכה להיות הקביעה העקרונית ואז אנחנו מגיעים למצב בו אנשים יכולים לחיות בבתיהם, הבתים האלה לא מסוכנים, העיר שומרת על האופי שלה וכל הדברים הטובים קורים ויש הרבה תועלות בדבר הזה. אני יודע שלדבר הזה יש משמעות כספית, אבל מה לעשות? להיות בעלים של רכוש, זה עולה כסף.
חנין זועבי
להזכיר לך חבר הכנסת חנין, אנחנו חוזרים על אותו דיון שהיה בעבר, על אותה דרישה שאנחנו נייעד ישיבה מיוחדת על מדיניות התחזוקה, אחזקת ושימור הבתים והשיפוץ שלהם, שעמידר והרשות לפיתוח עכו תחשוף בפנינו את הקריטריונים לשיפוץ ואת התקציב שלו ואנחנו נדון בזה בישיבה מיוחדת.
היו"ר דוד אזולאי
אחד הדברים שבאמת חשוב לתת עליהם את הדעת, ותכף נשמע את נציגי עמידר, קיבלתי הבוקר מכתב של נציג משרד האוצר שהודיע שזה לא עניינו בכלל והוא לא בא. משרד הבינוי והשיכון לא נמצא כאן וזה חמור מאוד ואני גם אומר לכם למה. אני יודע שעיריית עכו, מתוך הכרות אישית אני אומר את הדברים כי דיברתי עם ראש העיר באותם ימים, השקיעה הרבה מאוד כסף באותם ימים כדי לסייע למשפחות שנאלצו לפנות אותן מהבתים שלהן. העירייה העמידה לרשותן גם חדרים בבתי מלון וכל ציוד שנדרש.
חנין זועבי
אנחנו ביקרנו שם. מכירים את זה.
היו"ר דוד אזולאי
בעיקרון הם קיבלו הכול.
באסל גטאס
אבל עכשיו הם עברו מבתי המלון לדירות שהושכרו על ידי הוואקף האיסלמי, על ידי ועד נאמני הוואקף.
היו"ר דוד אזולאי
תכף אני אתן לך לדבר.
באסל גטאס
עם כל הכבוד לכך שהעירייה עשתה משהו.
היו"ר דוד אזולאי
העירייה עשתה ואף אחד לא מימן אותה. עיריית עכו, כמו רשויות אחרות, זה לא התפקיד שלה. כלומר, היא צריכה לתת את המענה הראשוני אבל אחר כך היא לא צריכה לשפץ אלא לצורך כך יש גופים אחרים. אחד הדברים עליהם דיברתי במליאה הוא לצערי הרב תמ"א 38 שמשום מה החליטו להוציא אותה מהעיר העתיקה בעכו ובאמת אין לי תשובה. אני חושב שהיה מן הראוי שנציג משרד הבינוי והשיכון יהיה כאן.
חנין זועבי
כדי להעביר את השליטה לעמידר ורשות הפיתוח.
אורי מקלב
כל הבניינים לשימור לא נמצאים בתמ"א 38.
היו"ר דוד אזולאי
אני אומר לך שדובר על כך שזה כן יקרה אבל בסופו של יום זה לא קרה.
אורי מקלב
אתה צודק. אתה אומר שיש מפרט שצריך לחזק את המבנים ואפשר לעשות את זה על ידי תמ"א 38. המדינה לא יכולה לחזק את כל המבנים אבל במקומות שהמדינה דורשת שימור ולא נותנת לגעת במבנים האלה, מישהו צריך לתת את האיזון השני, מי זה שמאפשר לחזק את הבניינים האלה. אם אתה יוצא מנקודת הנחה שאתה לא יכול להטיל על האזרחים לחזק את המבנים שלהם, אתה נותן להם שיפור בדיור, הרחבות דיור כדי שיהיה להם משוב כלכלי כדי שיוכלו לחזק את המבנה. אתה אמרת את הדבר הנכון ביותר - בתים פרטיים. ואם אלה לא מבני ציבור אלא בתים פרטיים?
היו"ר דוד אזולאי
יותר מזה. אני רוצה להגיד לך שהאוכלוסייה בעיר העתיקה היא אוכלוסייה חלשה מאוד. אלה לא אנשים שיכולים לממן את כל השיפוצים.

חבר הכנסת גטאס, בבקשה.
באסל גטאס
כפי שאמרה חברתי חברת הכנסת זועבי, העניין הוא האסון אבל הוא פתח להרבה בעיות. אני רוצה לגעת בכמה אבל בשבילי עדיין האסון, עוצמתו והתוצאות הקשות שלו, הוא זה שצריך להיות עדיין במוקד העניינים של ועדת הפנים, של הכנסת ושל הממשלה כי זה לא הסתיים. לא רק שיש חמישה הרוגים ושתי משפחות שהלכו, אלא יש עוד שבע משפחות שהוצאו מהבניין, שש מהן שוכנו בבתים שהושכרו עכשיו על ידי ועד נאמני הוואקף, ואם אתה אומר שזה לא תפקיד עיריית עכו, על אחת כמה וכמה למה הוואקף יעשה זאת? הוא עושה את זה רק מסיבות הומניטריות. אלה משפחות שאיבדו הכול.
אדהם ג'מל
היכן שהוא השכיר, הוואקף הוא הבעלים של הבתים. היכן שעמידר השכירה, היא הבעלים.
באסל גטאס
הבניין עצמו הוא לא וואקף איסלמי אלא זה וואקף שהבי.
אדהם ג'מל
זה אותו וואקף.
הגר שרן
זה לא בניין של עמידר. הבניין בו אירע האסון, הוא לא בניין של עמידר.
באסל גטאס
אתם אומרים שהבניין שנהרס הוא לא שלכם.
הגר שרן
הוא לא של עמידר.
באסל גטאס
שזה יירשם בפרוטוקול.
הגר שרן
בוודאי. יש גם הצהרה.
באסל גטאס
יש טענות שהוא שלכם.
הגר שרן
הוא לא של עמידר.
באסל גטאס
מה שאמר אדהם, ייאמר לזכות ועד נאמני הוואקף שהם לא חייבים היו לשכור בניינים על חשבונם למשפחות. הם עושים את זה מתוך סולידריות ומסיבות אנושיות כי אלה בני העם שלנו שנמצאים באסון כבד. אני אומר שחלק מהמשפחות האלה איבד הכול. אפילו תעודת זהות וכרטיס קופת חולים אין להם. הלכה אישה לקופת חולים לטיפול ואמרו לה שלא יכולים לטפל בה כי אין לה כרטיס. למשפחות האלה אין כלום. הן איבדו הכול.

עד עכשיו, אפילו ללא כל קשר עם חקירת סיבות התאונה, זה אסון. מה שקרה זה אסון וצריך להכיר בו. אני חושב שאפילו אם זה לא לפי דין אלא לפנים משורת הדין, מישהו צריך לקחת על עצמו את העניין. משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, מישהו. אי אפשר להשאיר שבע משפחות ללא כלום וללא קורת גג. אלה משפחות שאיבדו את כל עולמן. כל הבתים מסביב בשבת האחרונה הפכו למחנה עבודה התנדבותי אליו באו מאות אנשים מכל המגזר הערבי, בניהול וארגון של התנועה האיסלמית – ואני אומר כל הכבוד לכל מי שבא והתנדב – ושיפצו את הבתים מסביב. אני לא אומר שפתרו את הכול אבל לפחות תמכו ועזרו. אנשים הביאו חומר, הביאו אוכל וכולי, ואני מדבר על מאות אנשים שהשתתפו בזה. זה היה ממש לתפארת.

כל זה לא פותר את עיקר הנזק והבעיה שגרם הפיצוץ הזה והיא המשפחות איבדו את קורת הגג ואת כל הרכוש שלהן, בנייה מחדש של אותו בניין והנזקים הישירים שנגרמו לאותה שכונה.

אני חושב שאנחנו צריכים לצאת בקריאה לראש הממשלה ולממשלה לנהוג בעניין כמו שנוהגים בכל אסון טבע, בכל אסון הומניטרי ולמצוא את המקורות ואת הסעיפים התקציביים כדי לפתור את העניין ולהביא מזור לאותם אנשים ולאותן קורבנות של אותו אסון. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לך. תודה רבה. נציגי עמידר, בבקשה.
יורם חלפון
אני מנהל רף חיפה והצפון ואני אחראי על המבנים בעיר העתיקה שבניהול עמידר ובאחריות עמידר, דיור מוגן. אני רוצה לחלק את התשובה שלי לשני חלקים.
לגבי המבנה שקרס. חברת עמידר לא מנהלת אותו, לא אחראית עליו, והבעלים שלו ומי שמנהל אותו וגובה את שכר הדירה שם זה הוואקף, סדקי או לא משנה מי. זה באחריותו והוא מטפל בהם. לעמידר אין קשר לזה.
היו"ר דוד אזולאי
יש לך נתונים כמה דירות בעיר העתיקה שייכות לעמידר וכמה שייכות לוואקף? אתה יכול לעשות לנו איזושהי חלוקה? הרי חלק מהמבנים שם שייכים לחברה לפיתוח עכו העתיקה, חלק שייכים לוואקף וחלק שייכים לעמידר. אני אוכל לבקש פילוח של כל המבנים הללו?
חנין זועבי
וגם מה המשמעות שהם בבעלות של הוואקף. מה אתם מחליטים? איך לשפץ, מה לשפץ, האם זאת גם החלטה של הוואקף?
היו"ר דוד אזולאי
רגע. בואי נשמע אותו.
חנין זועבי
מה זאת אומרת בשליטת הוואקף?
יורם חלפון
אין לי נתונים לגבי כל הכול אלא רק לגבי המבנים של עמידר. לעמידר יש 847 דירות בתוך העיר העתיקה. אין לי את החלוקה. לגבי הוואקף ולגבי החברה לפיתוח עכו, אין לי את הנתונים.

לגבי המקרה שקרה. המבנים שמסביב, יש שישה מבנים שהם באחריות ובניהול עמידר והם ניזוקו כתוצאה מהקריסה של הבניין. חברת עמידר מטפלת הן בדיירים והן במבנים. יש דייר אחד שנדרש לפנות אותו, אנחנו מימנו לו שכר דירה לשלושת החודשים הקרובים ואנחנו ניכנס ונטפל בנכסים האלה. זה לעניין האירוע.
חנין זועבי
בנכס של מי תטפלו? זה תאופיק?
יורם חלפון
לא. עכשיו אני אדבר על תאופיק. הוא גר ב-11/246, זה מבנה שניזוק בנזק כזה או אחר מעצם הפיצוץ. תאופיק כרגע דייר שלא בעל זכויות בנכס ומתנהל נגדו דיון בבית משפט לגבי הזכויות שלו. מעצם היותו לא בעל חוזה, חברת עמידר לא יכולה להשתתף אתו בשכר דירה. מעצם זה שהמבנה הוא שלנו, אנחנו נתחזק אותו ונטפל בו. כרגע הוא מסרב לצאת ולאפשר לנו לעבוד.
חנין זועבי
הוא מפחד.
יורם חלפון
חברת עמידר לא מפנה וזורקת דיירים ולא משנה מעמדם, צבעם וגזעם. אנחנו לא מוציאים. במידה ועיריית עכו מוציאה צו סכנה לגבי המבנה ויש סכנה, אנחנו מחויבים לטפל במבנה ואנחנו מממנים לאותו דייר, במידה והוא מוגן, שכר דירה חלופי לאותה תקופה של השיפוץ ואנחנו מחזירים אותו חזרה למבנה. לא מוציאים אף אחד.
חנין זועבי
אתם לא דורשים ממנו את המימון?
יורם חלפון
לגבי השיקום. החברה לפיתוח עכו והשימור דורשות מאתנו להחזיר מצב בהתאם לשימור ונכון, זה מעלה את עלויות האחזקה והטיפול. חברת עמידר, בשיתוף המינהל, לא משיתה על הדיירים המוגנים את עלויות השימור אלא רק את אחזקת המבנה עצמו. כל עלויות השימור הן במימון המדינה.
היו"ר דוד אזולאי
שאלת הבהרה. לגבי אותם מבנים שנהרסו בפיצוץ, אני מבין שכפי שאדוני אמר בעצם אלו מבנים שלא שייכים לעמידר.
יורם חלפון
לא. אני אומר שהמבנה הספציפי שקרס, 11/256-55 שיושב על החלקות האלה, הוא לא מבנה שעמידר מנהלת או אחראית עליו ומי שאחראי ומנהל אותו לאורך שנים רבות זה הוואקף.
אדהם ג'מל
יש שני בתים שלכם.
חנין זועבי
אני לא הבנתי. אתה מבקש מהדיירים לבצע את השיפוצים.
היו"ר דוד אזולאי
הוא מדבר על המבנים שמסביב ולא על המבנה שנפגע. הם אומרים שהמבנים שמסביב שייכים לעמידר והם נוהגים על פי אמות מידה שעמידר קבעה.
חנין זועבי
שהן עיקר הנושא כאן. מה אמות המידה שעמידר קובעת. אתה הולך לתושב ואתה אומר לו שישפץ וישמור את הבית שלו, ואתה אומר שבמידה והוא לא יעשה זאת, רשאית העירייה לבצע את העבודות ולנקוט באמצעים ולגבות ממנו את הוצאותיה בגין ביצוע העבודות. אתה מעמיד את התושב בפני שתי אופציות – או שהוא יעשה את השיפוץ או שיעשו אותו אחרים.
הגר שרן
זה לא מה שהוא אמר.
חנין זועבי
כן, אבל זה המסמך שיש בידי.
יורם חלפון
אני אסביר. יש מסמך, בסדר. דייר מוגן הוא גם בעלים על המבנה ויש לו חלק בהשתתפות בשיקום ובאחזקת המבנה. אנחנו לא מכריחים אותו, לא מחייבים אותו. ברגע שהעירייה הגדירה את המבנה כמבנה מסוכן, הוא מסוכן לאותו אדם ואני כבעלים מחויב לעשות את עבודות התחזוקה בהתאם לרמת הסכנה.
חנין זועבי
זה נכון אבל זה לא סותר את מה שאני אומרת. אתה מחייב אותו לממן את כל תקציב השיפוץ.
יורם חלפון
לא. טעות.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא מה שהוא אמר.
חנין זועבי
זה המסמך.
יורם חלפון
טעות ביסודה. אנחנו משתתפים כבעלים, חמישים אחוזים וחמישים אחוזים בעלות הדייר כאשר כל עלויות השימור הן במימון המדינה.
היו"ר דוד אזולאי
תרגם לי את זה לשפה הפשוטה. דייר של עמידר במבנים האלה, הוא צריך לממן את כל השיפוץ?
יורם חלפון
לא.
היו"ר דוד אזולאי
את השימור הוא צריך לממן?
יורם חלפון
לא.
היו"ר דוד אזולאי
מה החלק שלו?
יורם חלפון
החלק שלו הוא לגבי הנזק הישיר, לגבי המבנה, ללא כל התוספות החברה לשימור ופיתוח עכו מעמיסה עליו. אנחנו עושים חלוקה ואנחנו מעבירים לו בדיוק את הנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
בכל זאת מדובר כאן על עלויות שאותו אזרח צריך לשלם למרות שהוא לא בעל הנכס.
יורם חלפון
לא, סליחה. הוא דייר מוגן. מעצם החוק דייר מוגן הוא בעלים בשישים אחוזים בנכס. הבעלים של הנכס, קרי עמידר ומינהל, הם בעלים בארבעים אחוזים.
חנין זועבי
הוא חייב לשלם חמישים אחוזים.
יורם חלפון
הוא חייב להשתתף על פי חוק בחמישים אחוזים. יש לו זכויות.
חנין זועבי
אין לו.
היו"ר דוד אזולאי
משהו לא מסתדר לי. הבנתי את החוק וזה בסדר. מדובר בחיי שגרה כאשר אותו בית, צריך לשפץ אותו ולסדר אותו. הבנתי את הרעיון. אבל כאן זה לא דבר שהוא הזמין אותו אלא זה אסון. זה אסון לא צפוי. למה הוא כרגע צריך לממן את ההוצאה הזאת? זאת השאלה שלי.
יורם חלפון
אני דיברתי על השוטף.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו כרגע לא עוסקים בשוטף.
יורם חלפון
אני דיברתי על השוטף. לגבי האסון, אנחנו לא פנינו ולא דרשנו. אנחנו מימנו שכר דירה מלא במימון שלנו למי שצריך לפנות אותו. אנחנו נסיר את הסכנה ואנחנו נבחן את זה בהתאם.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני הנכבד, אני מבקש. היות והרשות המקומית הוציאה צו פינוי לבית הזה בגלל חשש לסכנת חיים, למעשה הדיירים האלה נאלצים כרגע לעזוב את המבנה שלהם.
חנין זועבי
כן, ולא לחזור.
היו"ר דוד אזולאי
אלה אנשים שאין להם את היכולת. לאנשים האלה אין את היכולת לשלם. אנחנו מבקשים כרגע שאתם כבעלי הנכס, יחד עם החברה לפיתוח עכו העתיקה, יחד עם המינהל ועם כל גורם אחר, צריך לעשות הכול על מנת שאותם אזרחים לא ישלמו עבור השיפוצים והאחזקה של המבנה. זה מה שאנחנו מבקשים.
יורם חלפון
אדוני, אני הבנתי. כל מי שניזוק בקריסה של המבנה ואלה נכסים בניהול עמידר, עמידר מממנת את שכר הדירה, עמידר תשפץ ועמידר לא ביקשה שקל כרגע מאף אחד.
חנין זועבי
מה זאת אומרת כרגע?
יורם חלפון
אנחנו נפעל בהמשך בהתאם להנחיות. זה לגבי הנכסים שקרסו.

לגבי השוטף, ציינתי קודם איך זה מתבצע.
היו"ר דוד אזולאי
אני כרגע לא נכנס לשוטף. זה לא על סדר היום.
יורם חלפון
הדיירים האלה מקבלים מאתנו טיפול.
היו"ר דוד אזולאי
אני מדבר על האסון שהיה בעכו העתיקה באותם מבנים. המבנה שקרס שייך לוואקף, קיבלתי את זה ואנחנו תכף נברר גם את הנושא הזה. לגבי שאר המבנים שבסביבה ששייכים לעמידר, כאן אני מבקש שאתם כעמידר – והיות וזה הנכס שלכם – אני מבקש שהאזרחים האלה לא ישתתפו בהוצאות של אחזקה ושיפוץ המבנה עד שהם יחזרו לבתים שלהם. יש פה בעיה ובוא נשים אותה על השולחן והיא מה קורה עם אותם אנשים שיושבים בצורה לא חוקית באותו בית לזה אדוני כיוון. כנראה שגם את דיברת על אותם אנשים שהם בעצם יושבים בצורה בלתי חוקית. פולשים. אני מבקש שנעמיד את הדברים על דיוקם. כשאדם פולש, הוא לא חוקי. נקודה. הוא פלש למבנה שהוא לא שלו. כאן נשאלת השאלה בכל זאת מה קורה עם אותם אנשים. הוא גם נמצא במבנה מסוכן ואסור לו להמשיך לשבת במקום הזה אלא הוא צריך לפנות את המקום. כאן צריך לדעת להפריד בין הדברים האלה. מי שנמצא בצורה חוקית, צריך לסייע בידו והוא לא צריך לשלם שום דבר.
חנין זועבי
אדוני, זה בגלל החוק של אי ההכרה בדור השני ובדור השלישי אבל אלה הבתים שלהם ואנחנו דנו בזה גם בוועדה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
חברת הכנסת זועבי, אני לא אכנס לזה.
הגר שרן
זה החוק.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש לא לעזור לי בעניין הזה. אני יודע להפריד בין הדברים. כותרת הדיון הזה היא אסון קריסת הבניין בעכו. נקודה. אנחנו צריכים לצאת מכאן עם איזושהי אמירה לגבי אותן משפחות שנפגעו קשה והן לא יכולות להמשיך לגור במקום מכמה סיבות, או שעיריית עכו הכריזה על הבית כבית שהוא עומד להתמוטט ויש שם סכנת מגורים, או שכתוצאה מהפיצוץ. כאן הבעיה שלנו. אנחנו צריכים כרגע לדאוג אך ורק לנושא הזה. השאלה אם להרחיב את הדיון על שאר האנשים, זה כבר דיון אחר אבל לא עכשיו.
חנין זועבי
מה עם המשפחה של תאופיק? מה יקרה אתה?
יורם חלפון
אני אתייחס. היות וכרגע הבעלות שלו לא ברורה ומתנהל הליך משפטי, הוא חייב לעזוב את הנכס ולממן לעצמו שכר דירה. אנחנו נשפץ את הנכס בעלויות שלנו, נחזיר אותו עד שיתברר המצב המשפטי והחזקה על הנכס.
היו"ר דוד אזולאי
עד לגמר השיפוץ הדין יחול עליו כמו שחל על כל האחרים.
יורם חלפון
לא. הוא יצטרך לממן לעצמו את שכר הדירה. אני לא יכול לממן לו היות והוא לא דייר שלי כרגע.
היו"ר דוד אזולאי
של תקופת הפינוי.
יורם חלפון
בדיוק. אני אשפץ את הנכס.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לך. אני חושב שזה הגון. בכל אופן אני רוצה להדגיש את הדברים, אדוני נציג עמידר, לפרוטוקול כדי שיהיה ברור. בתים של עמידר שנפגעו באסון הזה, האזרחים לא ישלמו שום השתתפות. זה ברור לנו? תודה רבה.

סגן ראש עיריית עכו, מר אדהם, בבקשה.
אדהם ג'מל
בוקר טוב לכולם. אני מתחיל לגבי תאופיק סעדה.
היו"ר דוד אזולאי
לא. אני מציע שתתחיל קודם כל מאותן דירות, מי כרגע מממן ומטפל בכל הנושאים האלה.
אדהם ג'מל
מבחינת עיריית עכו עשינו את כל מה שביכולתנו כדי לעזור לתושבים, כבר מהדקה הראשונה עת שמענו על האירוע עצמו, על האסון. העירייה הגיעה עם כל הכוחות ההצלה, עם המשטרה, עם כיבוי אש, עם מד"א, כל העולם הגיע לזירה שם ועשינו הכול כדי קודם כל לחלץ את האנשים מהזירה. לצערי הרב היו שם חמש גופות. את השאר פינינו לבתי מלון. גם הבתים מסביב ניזוקו בגלל האסון עצמו, כי הבית שקרס גרם לנזק לעוד שלושים משפחות. אנחנו מדברים על אסון ולא מדברים על מקרה קריסה. האנשים האלה, טיפלנו בהם והעברנו אותם לבתי מלון. במקביל הגיעו אליהם עובדים סוציאליים ופסיכולוגים שליוו אותם גם בבתי הספר וגם באכסניה אליה העברנו אותם. במקביל עיריית עכו הקציבה כבר מיליון שקלים באופן מיידי, על פי הנחיות ראש העיר – ואני מתנצל בשמו על שלא הגיע אבל יש לו מפגש עם תורמים מארצות הבית בתקווה שיתרמו כסף גם לנושא הזה בו אנו דנים – ובזמן הזה עשינו טיפול קודם כל בנזקים של הבתים שלא שייכים לעמידר ולגבי אלה של עמידר עשינו תיאום עם עמידר, עם מהנדס עמידר ומהנדס העירייה, ושיפצנו אותם קודם כל שיפוץ יסודי, החזרת הביוב, המים, החשמל, דודי השמש וכל הדברים שיכולים לגרום לחזרתם לבתיהם. לפני שלושה-ארבעה ימים כל המשפחות חזרו לבתיהן חוץ מששת הדיירים שביתם קרס.
היו"ר דוד אזולאי
הבניין של הוואקף.
אדהם ג'מל
אני חייב להסביר כאן משהו. יש מחלוקת בין ה-ר"פ שזה לא עמידר. צריך להבדיל בין ר"פ לבין עמידר. עמידר זה סוכן שמנהל את הנכסים בשם הר"פ. הר"פ היא רשות פיתוח שזה מינהל מקרקעי ישראל. יש מחלוקת בין הר"פ לבין הוואקף. עד לפני קריסת המבנה, הייתה מחלוקת והיו התכתבויות בין הוואקף לבין המינהל כאשר המינהל טוען שהם בבעלות של הבניין. אחרי שקרס הבניין, עכשיו נראה לי שהם מנסים להתנער ולומר שזה בבעלות הוואקף. עד יום הקריסה הייתה מחלוקת ויש התכתבויות עם הוואקף. הוואקף לא רוצה לוותר על הבעלות.
היו"ר דוד אזולאי
אף אחד לא יודע מי הוא בעל הנכס שם?
אדהם ג'מל
לא, בגלל שהוואקף גובה שם שכר דירה. לפני ארבע-חמש שנים הר"פ עשה סקר נכסים בעיר העתיקה בעכו והתברר להם, על פי המידע שיש להם, שזה לא שייך לוואקף אלא זה שייך לנכסי נפקדים, שזה אמור להיות מינהל מקרקעי ישראל. הם שלחו מכתב ויש לנו את המכתב הזה שדורש מהוואקף להפסיק לגבות שכר דירה ולהחזיר את זה לבעלות המינהל. הוואקף לא מסכים לזה והוא מנסה לחפש מסמכים שיש ברשותו כדי להוכיח שזה בבעלות שלו.
חנין זועבי
מה זאת אומרת בבעלות שלו? הם גם יכולים לשלוט בשיפוץ ובתחזוקה?
אדהם ג'מל
במידה וזה שלהם, הם חייבים. הם הבעלים.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני סגן ראש העיר, אני חושב שהנקודה הזאת היא בטיפולה של עיריית עכו.
אדהם ג'מל
כן.
היו"ר דוד אזולאי
אתם הגורם שצריך לקבוע מי הבעלים.
אדהם ג'מל
אנחנו מחכים לבעלות. מי ששייך לעמידר, עמידר טיפלה בהם ומי ששייך לוואקף, הוואקף טיפל בהם ושכר להם דירות. אנחנו נתנו את הריהוט ואת כל מה שצריך. עיריית עכו קנתה את זה על חשבונה. האנשים נכנסו לדירות בהן הריהוט הוא מלא וכל זה נקנה על ידי עיריית עכו מכספה, מהכסף שראש העיר הקצה בתב"ר מקרנות עיריית עכו ועכשיו אנחנו מחפשים במשרדי הממשלה פתרון.
היו"ר דוד אזולאי
תגיד לנו מה קורה כרגע עם כל המשפחות, גם מהבניין שקרס וגם אלה מסביב.
אדהם ג'מל
אלה שגרים בבניינים מסביב, כולם חזרו לבתיהם חוץ ממשפחת תאופיק סעדה. אין סכנה לבניין עצמו אלא יש סכנה במעבר. יש לנו שם שומרים שדואגים.
היו"ר דוד אזולאי
מטפלים בסכנה
אדהם ג'מל
בטח.
היו"ר דוד אזולאי
מי מטפל בסכנה? עיריית עכו?
אדהם ג'מל
כן. יש קבלן של עיריית עכו בשם ארקדי קליימן ואני מאמין שתוך שבועיים הוא מפנה את כל ההריסות במקום. את החלק הגדול שזה היכן שהיו האנטנות, שם יש תקרה של שלושים טון של בטון, הוא כבר פינה. אני מאמין שתוך שבועיים הוא מוריד את כל ההריסות משם כדי שנתחיל אז בנושא של שחזור המבנה עצמו. במקביל המשפחות שאין להן קורת גג עכשיו והן נמצאות בשכירות, עיריית עכו חיפשה להן בתים ונתנה להן אותן והוואקף משלם להן את השכירות. עמידר משלמת לבית אחד.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אני שמח שזה כך.
אדהם ג'מל
יש לי הערה, ברשותך. הנושא של שיפוץ הבתים, האסון חשף בפנינו בעיה מאוד חשובה בעיר העתיקה. רוב המבנים שם הם מבנים עתיקים שנבנו לפני מאות שנים. לא צריך לחכות לעיריית עכו שתחפש צו סכנה. רוב המבנים הם במצב של סכנה. הגיע הזמן שהממשלה תמצא תקציב מיוחד לנושא הזה. לפי חוק הגנת הדייר, ואני מבין את עמידר, היכן שצריך לשנות, זה לא חברת עמידר אלא צריך לשנות את החוק שנעשה ב-1971, חוק הגנת הדייר, שהוא בעצמו מטיל על הדייר לשלם חמישים אחוזים. צריך לשנות את החוק ולהטיל הכול על המדינה. אנחנו מדברים במשפחות במצב סוציו אקונומי קשה מאוד שאין להן לשלם אפילו שקל אחד מהעלות של השיפוץ. בלי תקציב או משאבים שהממשלה תקציב במיוחד לעיר העתיקה שהיא מורשת עולמית, הוכרזה על ידי אונסקו כמורשת עולמית, לא יכולים מצד אחד להפקיע את הבתים ולהעביר אותם לניהול המדינה, למינהל מקרקעי ישראל, ומהצד השני להתנער מנושא התחזוקה והשימור של הבתים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. אני מחלק את זה לשני חלקים. אני חושב שיש את המקרה של האסון וכאן אני חושב שצריך לפנות למשרד הפנים ולמשרד האוצר שיסייעו לעירייה. בכל זאת העירייה כאן הוציאה סכום מכובד והיא צריכה את העזרה. אני מניח שהעירייה לא צריכה לספוג את זה. היא צריכה לתת את השירות אבל לא לספוג את זה.

לגבי הנושא השני. זה כבר דיון יותר מורחב ואני חושב שאני מסכים שצריך לדון בו.
חנין זועבי
אפשר לקבוע לפרוטוקול שאנחנו צריכים לקיים את הדיון במדיניות.
היו"ר דוד אזולאי
אני אפנה למשרד הפנים ולמשרד הבינוי והשיכון כי הם הכתובת. חבל שהם לא כאן.
מסעוד גנאים
בקשר למדיניות עליה מדברת חברת הכנסת זועבי, זה לא רק שייך לעכו. אנחנו מדברים על כל הערים בארץ כמו יפו ואחרות. לכן לפי דעתי זה שווה דיון.
היו"ר דוד אזולאי
יש לי מנדט לקיים דיון היום בנושא שעל סדר היום ואתה רוצה לסבך אותי עם מירי רגב. אל תעשה לי את זה.
אדהם ג'מל
העירייה מוכנה לקחת על עצמה – זה אני אומר בשם ראש העיר – לעשות סקר מיפוי לכל הנכסים שנמצאים במצב סכנה. הבעיה שלנו היא שלפי החוק אם אנחנו מוציאים צו סכנה לאדם פרטי, יכולים גם לגשת לבית משפט ולחייב אותו בשיפוץ כי הוא אדם פרטי, אבל נגד המדינה אסור לנו לעשות זאת. כלומר, נגד עמידר ונגד חברה לפיתוח עכו העתיקה, אין אפשרות לעיריית עכו להגיש נגדה כתב אישום או לחייב אותה בשיפוץ. זה האבסורד.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. סגן מפקד תחנת עכו. הייתי מבקש לשמוע ממך איפה עומדת כרגע החקירה, מה יש באמתחתך, האם יש חשודים, האם נעצרו חשודים או לא נעצרו חשודים או שכרגע בעצם אתם נמצאים במבוי סתום. אנחנו נשמח לשמוע מכם.
אלון עפרי
קודם כל, אני יכול לומר שהחקירה היא בעיצומה. היא מנוהלת על ידי היחידה המרכזית של מחוז חוף. יש פעילות מאוד אינטנסיבית, נבדקים כל כיווני החקירה ומעבר לזה אני לא יודע למסור פרטים נוספים. כלומר, היחידה כרגע נמצאת ביחידה המרכזית של מחוז חוף.
מסעוד גנאים
מה עם הכיוונים לחקירה עליהם אנחנו שומעים?
אלון עפרי
כל כיווני החקירה נבדקים.
היו"ר דוד אזולאי
בעצם באת לכאן ואין בידך שום דבר לומר לנו. חשבתי שתגיד לנו שיש איזה כיוון.
אלון עפרי
אני אומר שיש כיוונים שונים. יכול להיות כיוון, כפי שנאמר, שהוא רשלנות, יכול להיות גם כיוון פלילי, יכול להיות כיוון אחר. חוקרים את העניין.
חנין זועבי
יש חשודים?
אלון עפרי
לא.
חנין זועבי
יש עצורים?
מסעוד גנאים
יש עצורים.
אלון עפרי
אני יכול לומר שנעצרים אנשים ונבדקים.
חנין זועבי
זאת אומרת, כלום אתה לא יכול לומר.
אלון עפרי
אני יכול לומר שנבדקים כל כיווני החקירה.
חנין זועבי
זה כלום. אחרי שבועיים אין אינפורמציה. אין כל כיוון. כיוון זה שיש לו סיכוי יותר גדול מכל הכיוונים האחרים.
אלון עפרי
אני כרגע לא יכול למסור שום אינפורמציה. אני יכול לומר שנבדקים כל כיווני החקירה.
חנין זועבי
את זה גם אמרתם ביום הראשון ואחרי יום. אנחנו שבועיים אחרי האירוע. אחר כך שואלים למה התושבים לא בוטחים במשטרה. הנה סיבה לכך.
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע לכם חבריי חברי הכנסת. היות ויושב כאן סגן מפקד תחנת עכו, ואני מניח שאלה ההנחיות שהוא קיבל, שהוא לא יוכל לדבר בנושא, ואני מבין כי יש חקירה. הנושא רגיש.
חנין זועבי
אפילו הרצח בעכו, אין כיוון ולא עוצרים חשודים ולא מוצאים את הרוצחים.
היו"ר דוד אזולאי
אני יכול לתת לך עצה. ייעוץ חינם.
חנין זועבי
אני תמיד מקבלת.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להציע לך עצה. בואו ניתן זמן למשטרה. יש לנו כלי פרלמנטרי בכנסת שהוא נקרא שאילתה. אנחנו נוכל, גם בפגרה, להגיש שאילתה לשר לביטחון פנים ונקבל ממנו הבהרות בנושא הזה.
חנין זועבי
מה שהוא אומר, זה מדאיג.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא מודאג.
מסעוד גנאים
הוא רוצה להשאיר את זה חסוי.
היו"ר דוד אזולאי
אתמול המפכ"ל הופיע בוועדת הפנים והוא דיווח והרגשתי שאנחנו נמצאים כאן איש תחת גפנו ותחת תאנתו. הכול בסדר. לכן זה בסדר מה שאני שומע עכשיו. אני מקבל את הדברים.
שבתאי גרברציק
חברת הכנסת זועבי, החקירה בעיצומה ואנחנו לא יכולים לפרט כאן.
חנין זועבי
בלי פירוט. היה מספיק להגיד לנו שיש לנו כיוון מסוים, שאנחנו חושבים שאנחנו בכיוון הנכון.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא יכול לדרוש פירוט. הייתי רוצה לשאול את עיריית עכו. לפחות על פי השמועות, על פי הכתבות, מדובר באיזושהי אנטנה ששמו אותה שם וכתוצאה מכך היה ויכוח. אני כרגע לא מפנה את זה למשטרה אלא אני מפנה אליכם. השאלה שלי, ואני אומר את זה גם כתושב העיר עכו, האם היום, כדי להציב אנטנה באחד המקומות, נדרש היתר מהרשות המקומית או לא?
אדהם ג'מל
לא. אין צורך בהיתר בנייה. יש צורך באישור של איכות הסביבה אבל בכל זאת בעיר העתיקה האנטנות האלו לא חוקיות כי נבנו על מבנים כאלה. לחברה הסלולרית אסור לשים את האנטנה שם בגלל שהיא צריכה לדאוג שהמקום, היכן שהיא שמה את האנטנה, הוא בניין חוקי.
היו"ר דוד אזולאי
אני שואל שאלה.
אדהם ג'מל
לא, לא צריך.
היו"ר דוד אזולאי
לא צריך היתר.
חנין זועבי
לא צריך אישור של העירייה.
אדהם ג'מל
של העירייה, לא.
היו"ר דוד אזולאי
יכול כל אדם להציב אנטנה והוא לא צריך היתר מאף אחד וכך הוא גורם לסכסוך שכנים וזאת התוצאה.
יורם חלפון
לגבי האנטנה הספציפית הזאת, הוצא צו ויש פסק דין לפינוי העירייה הוציאה ולא מימשו אותו עד היום וזה כבר כמה שנים.
אדהם ג'מל
בגלל ששם הציבו את האנטנה על בניין לא חוקי.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. משרד התשתיות הלאומיות. אתם הייתם מעורבים בחקירה?
יהודה גסנר
אנחנו יחד עם המשטרה ככל שנדרשים. הצוותים שלנו נמצאים כדי לתת את הפן המקצועי. אני מבקש להדגיש שכל נושא של התקנות הגז מעוגן באמצעות תקינה ישראלית מאוד מאוד מפורטת והתקינה היא תקינה מחייבת והיא תקינה רשמית.
היו"ר דוד אזולאי
גם בתוך העיר העתיקה?
יהודה גסנר
גם בתוך העיר העתיקה.
היו"ר דוד אזולאי
זה בדוק מה שאדוני אומר עכשיו?
יהודה גסנר
כל מבנה מכל סוג שהוא, התקן מתייחס למרחקים מחלונות, מתעלות ניקוז, ממקורות הצתה וכן הלאה. כל ספק גז מורשה מחויב לעבוד על פי הסטנדרטים.
היו"ר דוד אזולאי
אתם מפקחים על העבודה של אותו ספק גז?
יהודה גסנר
עם הכוחות שיש לנו, זה עלה בדיונים הקודמים, אנחנו מפקחים ככל שאנחנו יכולים. אני מבקש להדגיש שוב את מה שעלה בוועדות אחרות. אנחנו עם שישה מפקחים בכל הארץ על למעלה מ-2.5 מיליון בתי אב וכן הלאה.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני יכול לתת לי תאריך אחרון בו ביקרתם בעיר העתיקה ופיקחתם על הנושא הזה?
יהודה גסנר
אני לא יכול לתת לך את התאריך האחרון אבל אני יכול להמציא את הנתונים מהמרחב המתאים לגבי כל הביקורות שנעשו בכל מרחב צפון.
היו"ר דוד אזולאי
לא, יש לי בקשה אליך. אני מבקש ספציפית לדעת מתי הייתה הביקורת האחרונה שלכם בעיר העתיקה בעכו.
יהודה גסנר
אני אבדוק.
היו"ר דוד אזולאי
תעביר לוועדה את התשובה בכתב. תודה.

יש עוד מישהו שרוצה להוסיף? אין. רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון. ראשית, אני רוצה להודות לכל הגורמים – עיריית עכו, הוואקף, עמידר – שפעלו ופועלים לסייע למצוקתם של אותם תושבים שנפגעו בפיצוץ בעכו העתיקה.

אני פונה למשרד הבינוי והשיכון. הוועדה פונה למשרד הבינוי והשיכון בבקשה לבדוק ולהגיש איזושהי תכנית שיקום לעיר העתיקה כאשר עיריית עכו התחייבה כאן על המיפוי של כל העיר העתיקה וזאת כבר הוצאה כספית לא קטנה ואני מאוד מעריך את זה.

אנחנו נפנה למשרד הפנים ולמשרד האוצר בבקשה לסייע לרשות המקומית בהוצאות שהיו לה כתוצאה מהפעילות והסיוע לאותם תושבים שנפגעו באסון הזה.

אני רוצה להודות לוואקף על שלקח על עצמו את המשימה לסייע למשפחות ושמעתי כאן מחבר הכנסת גטאס שהייתה איזושהי מגבית לטובת המשפחות האלה.
מסעוד גנאים
כן. היו תרומות.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שיחד עם זאת הייתי מציע לעיריית עכו שתיפנו למשרד הרווחה – אני מניח שיש שם אוכלוסיות אחרות – כדי שגם משרד הרווחה ישתתף בהוצאות החריגות של הרשות המקומית כדי לסייע לאותם משפחות.

רבותיי, אני מודה לכם. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:10.>

קוד המקור של הנתונים