PAGE
3
הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין
השוויון בנטל בשירות הצבאי בשירות האזרחי ובשוק העבודה
ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות
25/02/2014
הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
<פרוטוקול מס' 45 >
מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין
השוויון בנטל בשירות הצבאי בשירות האזרחי ובשוק העבודה
ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות
יום שלישי, כ"ה באדר א התשע"ד (25 בפברואר 2014), שעה 13:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/02/2014
חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19), התשע"ד-2014
פרוטוקול
סדר היום
<הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19 הוראת שעה) (שילוב תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013>
מוזמנים
¶
>
אחז בן ארי - יועמ"ש, משרד הביטחון
תא"ל גדי אגמון - ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, משרד הביטחון
רס"ן עדי אברהם - פרקליטות צבאית, משרד הביטחון
סגן נאור יחיא - עוזר ראש נציגות אכ"א דובר צה"ל, משרד הביטחון
סג"מ אלונה גלעד - נציגת דו"צ, משרד הביטחון
איתי רינגל - משרד הביטחון
עו"ד דקלה חורש - לשכה משפטית, משרד הכלכלה
רן רידניק - רכז תעסוקה באגף התקציבים, משרד האוצר
יאיר דורנפלד - אגף תכנון וארגון, המשרד לביטחון פנים
עו"ד לירון דוד - משפטנית, משרד המשפטים
עו"ד יונתן נד"ב - משרד המשפטים
שמואל ורהפטיג - מפקח ארצי שירות למתבגרים צעירים וצעירות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
עמוס צייאדה - מנהל אגף מוסדות תורניים, משרד החינוך
מרים גראזי רוזנבאום - יועצת משפטית אגף מוסדות תורניים, משרד החינוך
מלכיאל דהן - מנהל תחום פיקוח ובקרה, מִנהלת שירות אזרחי לאומי
נועם עמרן - יועמ"ש, מנהלת שירות אזרחי לאומי
איתן עוזרי - מנכ"ל, איגוד ישיבות ההסדר
נתן נתנזון - יועץ
לוי אדרעי - חב"ד
איציק הלפרין - עיתונאי ערוץ 1
עו"ד יהודה גוטמן
רישום פרלמנטרי
¶
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19 הוראת שעה) (שילוב תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013>
היו"ר איילת שקד
¶
צהריים טובים. אני מעלה להצבעה את סעיף 26יט. אנחנו נקרא אותו ונסביר. בעצם מי הוא חרדי. הסעיף הזה, גדי, אתה רוצה שלא נציין את הגילאים, גם אני חושבת שזה מיותר. אני לא יודעת אם להגיש את הזה בתור הסתייגות או - - -
גדי אגמון
¶
אני חושב שבהחלט אפשר להשאיר את בוגר מוסד חינוך חרדי, כך צה"ל נוהג, נהג, יש אינטרס לצבא כמובן לעשות הפרדה ודיפרנציאליות בין חרדים לבין ציוניים שייתכן ונכנסים לתוך המסגרת הזאת. אני חושב שהגבלת גיל, לא הייתי רואה בה תנאי לעניין ובעיניי גם אפשר להוריד אותה. צה"ל יבדוק מי שנמצא באגפים, בוגר מסגרת של אגף מה שנקרא רשמי שאיננו מוכר, או בוגר מוסד חינוכי חרדי ולפי זה הוא יחשב את הכניסה, כמובן אל תוך המסלולים החרדיים. לא ייכנס מי שהוא לא חרדי לתוך מסלול חרדי. זה חלק מהאינטרס של צה"ל בהקשר הזה.
עידו בן-יצחק
¶
אז אם ככה הדבר, אז קודם כל שני דברים. דבר ראשון, בתוך המוסדות עצמם צריך להבהיר שמדובר במוסדות על יסודיים, כי כל ההגדרות האלה נבנו על סמך הבנה שמדובר במוסדות על יסודיים. דבר שני - - -
עידו בן-יצחק
¶
בפסקה (1), לא בפסקאות (2) ו-(3). זה דבר אחד. דבר שני, האם מישהו שלמד גם תקופה מאוד קצרה במוסד חינוך מהמוסדות האלה, האם הוא גם מוגבל, האם לא צריכת להיות מגבלת מינימום של תקופה שהוא למד במוסד כזה.
היו"ר איילת שקד
¶
אז אני רוצה להצביע על סעיף (א), נקרא אותו. יש לי עוד שאלת הבהרה למשרד המשפטים - - -
עפר שלח
¶
רגע, איילת, אני רוצה לשאול את הייעוץ המשפטי. מבחינת החוק הכללי אין לי בעיה, כי כל סעיפי ההגדרה הם טיפה מסבכים את העניין, הבעיה היחידה היא שעד שאנחנו מגדירים, אז איך אנחנו נמנע מצב שבו באמת מישהו שלמד שנה במוסד כזה, כשמטרתנו היא, שוב, אני מזכיר את מטרותינו, מטרתנו היא לגייס אנשים שאחרת לא היו מתגייסים, ולא להחשיב במניין של זה אנשים שהיו מתגייסים ממילא. לכן נשאלת השאלה האם אנשים שלמדו שנה בדבר כזה, לכאורה תהיה דרישה לכלול אותם שם והנימוק 'גדי אגמון יודע להבחין בין אלה לבין אלה' הוא נימוק קצת בעייתי בהקשר הזה.
אחז בן ארי
¶
אני חושב שבחוק טל בתקנות הייתה דרישה של שנתיים לפחות לפני הגיוס. אנחנו תיכף נבדוק את זה - - -
גדי אגמון
¶
לדוגמה היום אנחנו מחשבים שוחר, כשהוא מגיע עד גיל 16 ממוסד חרדי ונכנס לצורך העניין למסלולי השוחרות החרדיים שלנו, למרות שהלימודים הם לא לימודי תורה והוא לא נמצא בישיבה גבוהה.
אחז בן ארי
¶
בתקנות דחיית שירות לפי חוק טל באמת היה כתוב 'מי שלמד מיום שמלאו לו 16 שנים, בישיבה - - -
עפר שלח
¶
אז בוא נעשה את זה עד גיל 16 ובזה כללנו גם על יסודיים וגם - - - על פי ההגדרה שפה בוגר מוסד חינוך חרדי זה מי שלמד עד גיל 16.
לירון דוד
¶
את יכולה להגיד מ- עד, נגיד מגיל 16 עד גיל 18, או מגיל 14 עד גיל 18 ושלפחות שנתיים מתוך ה - - -
היו"ר איילת שקד
¶
בגלל זה זה מיותר, אתה תחליט. אם הוא למד באחד המוסדות האלה ואתה יודע שהוא חרדי, אז תכניס אותו.
עפר שלח
¶
מי שלמד עד גיל 18 אז הוא למד גם עד גיל 16. רוב האנשים מגיעים לגיל 18 אחרי שהם הגיעו לגיל 16. רובם, לא יודע לגבי כולם... לא יודע במגזר החרדי...
איתן עוזרי
¶
יש פה סתירה בין סעיף (2) לסעיף (3). פעם אחת כתוב שאינו פקוח ממלכתי ופעם אחת כתוב עם פיקוח חינוך ממלכתי.
לירון דוד
¶
לגבי סעיף קטן (3) לנו יש הערה, אבל השאלה אם רוצים לסיים את מ- עד. אנחנו חושבים, משרד המשפטים, שזה צריך להיות מגיל עד גיל, ושיהיה ברור שזה גילאי תיכון ושתהיה מכסה מסוימת בשנים, שנתיים עד שלוש, מה שתחליט הוועדה, זה עניין של מדיניות, אבל כמות מסוימת מתוך הארבע.
אחז בן ארי
¶
האוכלוסייה שאנחנו מדברים עליה היא אוכלוסייה שבאה מתוך בתי הספר האלה, היא צריכה להיות בוגרת של בתי הספר האלה, ששנתיים לפחות היא למדה שם.
עפר שלח
¶
אנחנו רוצים לתפוס את הנושרים. ההגדרה הזאת מוצאת חן בעיניי, אם אומרים בין גיל 14 לגיל 18, לפחות שנתיים במוסד שהוא אחד מאלה.
לירון דוד
¶
אני חושבת, ואנחנו אמרנו את זה גם אז, שיכול להיות שכדאי לעשות פה איזה שהוא מנגנון חריגות כלשהו, אבל אני מבינה שזה יכול לפתוח פתח ל - - -
לירון דוד
¶
כי יש גם את הכיוון ההפוך, שיגיעו אנשים שלא מתאימים בכלל להגדרות האלה ואנחנו לא רוצים לספור אותם ביעדים.
גדי אגמון
¶
דרך אגב, על הנכנסים אין פה הגדרה, זה רק ספירה ויעדי גיוס. הנכנסים זה סיפור אחר. בנכנסים יש תנאים לדחיית שירות. התנאים לדחיית שירות זה מי שנכנס בגיל 18 למעמד תורתו, זה עמידה ביעדי הגיוס.
איציק שמולי
¶
מה שאנחנו מביעים חשש זה שאם באמת התסריט שעפר מדבר עליו יתקיים, אז תכלית החוק לא מתקיימת, יעדי הגיוס לא באמת מתקיימים. זה מה שאנחנו אומרים.
עפר שלח
¶
הספירה החשובה לצורך העניין היא 18, כי מי שיקבל דח"ש פעם ראשונה בדבר הזה באופן ברור נכנס לתוך הבריכה ואחר כך אם הוא מתגייס, אז זה ברור שזה מתוך הבריכה.
לירון דוד
¶
גם אם הוא נגיד חוזר בתשובה ובשנה האחרונה הצטרף לישיבה וקיבל דחיית שירות, אז הוא נספר ביעדים.
עידו בן-יצחק
¶
גם גדי הרי, אם היינו משאירים לו, הוא היה חותך איפה שהוא. החיתוך כשמשאירים אותו לצבא, הוא יכול להיות דינמי ופה זה קצת קשה.
לירון דוד
¶
אנחנו הצענו את הטווח וכמה שנים מתוך זה. זה למדיניות הוועדה, כמה שנים, כדי לתפוס כמה שיותר או כמה שפחות נושרים.
עפר שלח
¶
זה תופס גם את 16. מ-14 ל-18 שנתיים, זה תופס גם את מי שנשר בגיל 16 וגם את מי שהצטרף יותר מאוחר.
איילת לוי
¶
(מקריאה): "סימן ד': יעדי גיוס
"יעדי גיוס בתקופת ההסתגלות ובתקופת הקבע. 26יט. (א) הממשלה תפעל בתקופת ההסתגלות ובתקופת הקבע להגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים בפועל לשירות סדיר ולשירות לאומי-אזרחי (בסעיף זה – גיוס לשירות) מקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדים; לעניין סעיף זה "בוגר מוסד חינוך חרדי" – מי שלמד עד גיל בין גיל 14 עד גיל 18 לפחות שנתיים במוסד חינוך שהוא אחד מאלה:
"(1) מוסד חינוך תרבותי ייחודי, כהגדרתו בחוק מוסדות תרבותיים ייחודיים, התשס"ח-2008, המיועד לקבוצת האוכלוסייה המפורטת בפסקה (1) להגדרה "קבוצה תרבותית ייחודית" באותו החוק;
"(2) מוסד לימודי שניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים שאינו בפיקוח האגף לחינוך ממלכתי דתי או חלק ממוסד חינוך הכולל לימודים כאמור ובתנאי שלצורך עמידה ביעדי הגיוס ייחשבו רק הלומדים לימודים אלו, שקבע שר הביטחון, בצו, בהתייעצות עם שר החינוך או עם שר הכלכלה, לפי העניין ובאישור ועדת החוץ והביטחון או ועדה שתקבע ועדת הכנסת לעניין זה;
"(3) מוסד חינוך אחר שניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים שקבע שר הביטחון, בצו, בהתייעצות עם שר החינוך ובאישור ועדת החוץ והביטחון או ועדה שתקבע ועדת הכנסת לעניין זה ושמרבית בוגריו לומדים בישיבה".
היו"ר איילת שקד
¶
רגע, לי יש שתי שאלות. אחת, מערבא, היישוב החדש, ונהורא, שהם תחת ממלכתי דתי וברור שהם חרדים נופלים לקטגוריה (3).
היו"ר איילת שקד
¶
אפשר לספור אותם ב-(3). השאלה אם זה שהם בממלכתי דתי והם ב-(2) זה לא סותר בעצם את (3).
איילת לוי
¶
אז אנחנו מציעים מוסד חינוך אחר שאינו מוסד כאמור בפסקה (2) וניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים.
לירון דוד
¶
יכול להיות שזה טיפה מסרבל. זאת אומרת שמה שהיה נכון לכתוב זה שמוסד חינוך שהוא בפיקוח ממלכתי אבל - - -
לירון דוד
¶
אני אעיר את הערותיי לגבי זה. קודם כל, כמו שזה מנוסח עכשיו זה בעצם מרחיב את (2) ולא באמת מהדק, כמו שרצינו, על המוסדות הספציפיים, שבאמת אפשר לספור אותם על - - -
לירון דוד
¶
אז ב-(3) אנחנו גם רוצים לתחום מה זה מרבית בוגריו לומדים בישיבה. כי זה בעצם לא אלפי התלמידים שהם בוגרים לנצח ייספרו פה, אלא נגיד צריך לתת טווח, של שנה, שתספרו בוגרים מהם ובעינינו צריך היה לכתוב אולי שהם כן תחת הממלכתי דתי אבל ניתן בו חינוך טה טה טה טה ושמרבית בוגריו הם לומדים בישיבה.
איילת לוי
¶
נכון, זה עניין אחד שאתם מציעים לקבוע, ואת אומרת גם לחדד את התחילה, מוסד חינוך אחר, את אומרת שההגדרה היא - - -
לירון דוד
¶
כן, אבל הוא שונה מכל מיני טעמים, כמו שהם מוצגים בסעיף הקטן הזה, כדי להבהיר, זה מוסד שלא יכול להיכנס ל-(2) אבל הוא כן חרדי.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
אני מבקשת להתייחס גם לשני הסעיפים, סעיף קטן (2) ו-(3) כמכלול. אני חושבת שהתוצר שיצא לנו מההפרדה הזאת הוא פחות טוב מהתוצר שעמד לנו אתמול, שהתחיל בזה שאמרו תגדירו את המחוז החרדי. מה שקורה זה שבעצם מגדירים על דרך השלילה, מי שאינו בפיקוח ממלכתי דתי. יש פה גם הגדרה של מוסד לימודי, שאני לא רוצה להתייחס לזה, שוב, כי זה להתייחס למוסדות שהם מעבר למשרד החינוך, שהם באחריות משרד הכלכלה. אני לא יודעת אם ההגדרה מספיק טובה, אני מקווה שכן. בכל אופן, מוסד שניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים ושהוא לא בפיקוח, דרך אגב, המינהל לחינוך ממלכתי דתי. יש גם בתי ספר מסורתיים ומשותפים שיש להם גם חינוך יהודי שיטתי, אז זה מרחיב אותנו לצד השני. זאת אומרת השימוש על דרך השלילה פה, אני חושבת שהוא מרחיב אותנו לצד השני.
וסעיף קטן (3) הוא בעצם מין סעיף שיורי כזה, אבל הוא קובע אותו דבר, שיהיה בהתייעצות עם שר הביטחון והחינוך ושמרבית בוגריו לומדים בישיבה. שוב, צריך להתייחס כמובן לפרק הזמן הזה.
אני רואה שנותנים פה המון קרדיט לצבא שהוא יודע להבחין מי החרדים, אבל לשר הביטחון בכל אופן ולשר החינוך לא כל כך נותנים, ורוצים שהוועדה תאשר בית ספר פרטני. אני חושבת שכמו שזה נראה כבר יותר טוב הנוסח של אתמול.
איילת לוי
¶
לא, אני רוצה להגיד משהו, זה פשוט מדהים מה שקורה פה. אתמול הייעוץ המשפטי של הוועדה הציג נוסח עם פסקאות (1) ו-(2). לאור מה שקרה כאן בדיון והעירו גם חברי הכנסת וגם נציגי משרד המשפטים וגם אתם, שהנוסח לא מהודק - - -
היו"ר איילת שקד
¶
בעיניי, דרך אגב, זה סתם התייפייפות, כי הנוסח של אתמול, אפשר לסמוך על שר החינוך ועל שר הביטחון שלא יעשו שירקס. מה צריך להיכנס לכל הפרטים האלה?
עפר שלח
¶
נוריד את סעיפים (2) ו-3). (1) הוא מאוד ברור, נוריד את סעיפים (2) ו-(3) ונכתוב 'מוסד אחר שיקבע שר הביטחון, בצו, באישור', לא יודע התייעצות, כל בירוקרט פה רוצה לדחוף את האף שלו, באישור זה ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
עפר שלח
¶
זה לא יותר רחב, זה נותן שיקול דעת לשר הביטחון. אני יוצא מתוך הנחה ששר הביטחון - - - אנחנו פה יוצרים פרצות בניסיוננו מצד אחד להדק ומצד שני לכלול כל איזה מקום שיש בו ארבעה אנשים שאחד וחצי מהם מתגייס, יוצרים פה פרצות שאחר כך ינצלו אותם מאתיים פעם. אם שר הביטחון לא יכול להיות אחראי על מי חל חוק שירות, אז שיפטרו את שר הביטחון.
עפר שלח
¶
(2) מיותר לגמרי, זה מטריד. בפיקוח האגף לחינוך - - -אגב, האגף לחינוך חרדי זה פתרון מצוין, רק אתם אמרתם ברמה המשפטית שאי אפשר לתלות את זה, האגף לחינוך חרדי זה משהו שנמצא עכשיו בהקמה במשרד החינוך ואמור לכלול תחתיו את כולם.
איתן עוזרי
¶
בתקנות תרבות יהודית משרד המשפטים, הלכתי לשאול מישהו שכתב את התקנות האלה, אחרי שמשרד המשפטים בתקנות תרבות יהודית כתב את המושג מחוזות, זה לא משנה אם זה מחוז צפון או מחוז חרדי - - -
איתן עוזרי
¶
מבחני תמיכה. מופיע המושג מחוז. מחוז זה הגדרה של פיקוח, כשבית ספר מגיש בקשה, הוא מסמן וי ואיזה מחוז זה, איזה פיקוח זה.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
לעניין משרד הכלכלה אני רק רוצה שהמוסדות שלנו יהיו בהתייעצות עם שר הכלכלה, כי זה בפיקוח ותקצוב שלנו.
עמר בר-לב
¶
אני לא מבין את הסדר. מגישים הסתייגויות, יש ויכוח על עצם הסעיפים? מה קורה כאן מבחינת ה - - -?
היו"ר איילת שקד
¶
אנחנו מנהלים דיון על הצעת החוק ואנחנו תיכף נצביע על ההסתייגויות. שנייה, אנחנו עוד לפני ההסתייגות.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
אתמול ישבו כל הצוות המקצועי וכן הגיעו לאיזה שהן תובנות ולאיזה שהן הסכמות ולאיזה שהוא - - -
עמר בר-לב
¶
בסדר, אמרת שמנהלים דיון, אני רואה שכל הגורמים המקצועיים כאן, אז אני לא מבין מה שר הכלכלה פתאום נדחף הנה. זה אחת. שתיים, מה זה התייעצות עם שר החינוך? נראה לי שאם אנחנו מדברים במוסדות חינוכיים אז שר החינוך צריך לקבוע את עמדתו. אני מסכים שגם שר הביטחון, אבל שר החינוך הוא זה שבקי במוסדות החינוך השונים, הוא אמור להיות בקי והוא צריך לומר איזה מוסד חינוכי עומד בהגדרות האלה, כן או לא.
והערה שלישית, לגבי סעיף (2) ועדת חוץ וביטחון בסדר, אני לא מבין למה זה 'או ועדה שתקבע ועדת הכנסת'. אנחנו מדברים בנושאים ביטחוניים, זה נושא מאוד ברור וסגור, אני לא מבין למה להתחיל לפתוח את זה. ועדת הכנסת? בשביל שמחר בבוקר ועדת הכנסת תחליט שהיא מעבירה את זה לוועדה אחרת, שיותר נוח, כי יש שם קואליציה כזאת או קואליציה אחרת? נושא ביטחוני, ועדת חוץ וביטחון וגמרנו.
גדי אגמון
¶
אני מזכיר לך, הוא קובע מי זאת הישיבה, זה רק הסעיף על יעדי הגיוס. שר הביטחון קובע מי זאת הישיבה.
עמר בר-לב
¶
אני מבין שבפרקטיקה שר הביטחון, כמוך, מאוד בקי בכל הישיבות השונות, אבל מבחינה עניינית זו גם אחריותו של שר החינוך לקבוע איזה מוסד הוא איזה. זה צריך להיות ביחד.
היו"ר איילת שקד
¶
בסדר, בשביל זה יש שרים במדינה הזאת, אני לא מוכנה לסבול את זה שלא מאמינים לשרים. שיפטרו אותם, שיצביעו למפלגות אחרות.
עידו בן-יצחק
¶
עכשיו אנחנו מציעים פה נוסח שהוא עוד יותר רחב ממה שהיה אתמול. אז אם משרד החינוך חושב עכשיו שעדיף לו יותר רחב, אז שיהיה יותר רחב.
היו"ר איילת שקד
¶
אני הבנתי עם שר הכלכלה. תן לי לענות לעמר בר-לב על השאלות שלו. בעניין שר הכלכלה, מסתבר שיש מוסדות שהם תחת משרד החינוך, יש מוסדות של חינוך טכנולוגי חרדי שהם תחת משרד הכלכלה, ורק שתדעו, יש גם מוסדות שהם תחת שר הרווחה, שהם מוסדות רווחה שנקרא נוח"ם, נוער חרדי מנותק. המוסדות של משרד הכלכלה כרגע לא מתקשרים עם משרד החינוך ולכן אמרנו ששר הביטחון יחליט, בהתייעצות עם שר החינוך, כי שר החינוך אחראי על כל המוסדות, ובהתייעצות עם שר הכלכלה, כי שר הכלכלה אחראי על מספר מוסדות תחת משרד הכלכלה. אני מוסיפה שנדע שיש גם את משרד הרווחה, אבל לא צריך התייעצות עם שר הרווחה.
היו"ר איילת שקד
¶
מכיוון שגדי מכיר הכול אז זה הכי הגיוני שזה יהיה 'שר הביטחון יקבע בהתייעצות עם שר החינוך ועם שר הכלכלה'.
היו"ר איילת שקד
¶
עפר, אני מקבלת את ההצעה שלך, במקום הבלגן הזה, במקום (2) ו-(3) ו-(4) – 'מוסד לימודי שקבע שר הביטחון בהתייעצות עם שר החינוך או עם שר הכלכלה לפי העניין, ובאישור ועדת הביטחון של הכנסת, או ועדה שתקבע ועדת הכנסת'. עכשיו אני אסביר לחבר הכנסת בר-לב. על פי ההסכם הקואליציוני הוועדה הזאת צריכה להמשיך לחיות עוד שנה או שנתיים רק בשביל לאשר את כל התקנות. במידה שאין את הוועדה הזאת, זה עובר לוועדת הביטחון. אם שמת לב, בהסדר ובישיבות הציוניות לא הכנסתי את הוועדה הזאת, כי אמרתי שאלה כבר מסלולים קיימים, הם כבר עובדים שנים עם ועדת חוץ וביטחון, שימשיך להיות עם ועדת חוץ וביטחון, זה הסדר חדש - - -
עידו בן-יצחק
¶
לא, אנחנו פשוט לא יכולים להפנות לוועדה שהיא לא ועדה קבועה. אבל מה שאפשר לעשות זה דבר כזה, אנחנו נכתוב 'ועדת החוץ והביטחון' ונכתוב הוראת מעבר שבכנסת ה-19 זו תהיה ועדה ש - - -
עפר שלח
¶
לא, הוועדה הזאת, יש לה חיים עוד שנה. ברגעים הבאמת חשובים של הספירה הזאת היא לא תהיה. ועדת חוץ וביטחון היא ועדת חוץ וביטחון, היא מתעסקת עם זה, למה להתחיל לסבך את החיים על כל דבר קטן? אז לא יהיה בוועדה הזאת, שאני מכבד אותה מאוד, תהיה ועדת חוץ וביטחון. סעיף שלם שניתן לפרשנות אחר כך, שוועדת הכנסת תעביר את זה לוועדת המדע, ששם גפני יחליט מי עומד ביעדים ומי לא, כל זה בשביל לא להגיד ועדת החוץ וביטחון. ועדת החוץ והביטחון בהינתן שיהיה לה יושב ראש קבוע. בסדר? כמה אפשר?
עידו בן-יצחק
¶
הוראת מעבר, אפשר לקבוע לתקופה של שנה, אפשר לקבוע בתקופה של הכנסת ה-19, בכל מקום שכתוב ועדת חוץ וביטחון זה יהיה - - -
היו"ר איילת שקד
¶
עפר, נכתוב כאן בחוק ועדת החוץ והביטחון, אבל נוסיף בסוף סעיף הוראת שעה שבשנתיים הקרובות זה יהיה הוועדה הזו.
עידו בן-יצחק
¶
השאלה אם אפשר להשאיר את ההגדרה של חינוך שיטתי לימודי קודש לתוספת ששר הביטחון יחליט, אבל - - -
לירון דוד
¶
אני רוצה לחזור רגע לרציונל של הסעיף הזה. הסעיף הזה מדבר על יעדי גיוס של הקבוצה החרדית. הוועדה רצתה שלא ייכללו בו מוסדות שהם לדוגמה בציונות הגבוהה - - -
היו"ר איילת שקד
¶
בעיניי, כשיש שלושה ריבונים שונים שעוברים על הרשימה, על אחד אפשר אולי לא לסמוך, אבל שלושה, זה נראה לי מספיק מהודק.
עפר שלח
¶
איילת, ככל שאני חושב על זה יותר, סליחה שעוררתי את המהומה הזאת, אבל אני חוזר בי. כי אנחנו מנסים לרבע פה איזה מעגל. יכול להיות, שוב, שבהורדה של הוועדה שתקבע ועדת הכנסת נאשר את (1), (2), (3) כמו שהם היום, זה הכי קרוב למציאות ו - - -
לירון דוד
¶
אני רק רוצה לחדד משהו אחד, להחלטתכם. רק צריך לוודא, או שתדעו שזה פותח פתח אפשרי שחמ"ד (חינוך ממלכתי דתי) ייכנסו לדבר הזה וצריך לקחת את זה לתשומת לבכם.
היו"ר איילת שקד
¶
למה? את קוראת לגדי לא אמין? לשר הביטחון לא אמין? לשר החינוך לא אמין? לא מקובל עליי, ההתנהגות הזו.
עפר שלח
¶
מרבית בוגריו, נגיד בחמש השנים האחרונות, בהמשך למה שנאמר פה, למדו בישיבה? אני לא מכיר את המקום. גדי, מרבית בוגריו של היישוב החדש בשלוש, חמש השנים האחרונות?
עפר שלח
¶
בסדר, אז נעשה (1), (2), (3) וב-(3) נכניס שמרבית בוגריו בחמש השנים האחרונות לומדים בישיבה, זה בסדר? נראה לך?
איילת לוי
¶
אז אני רוצה להקריא את (3). "מוסד חינוך אחר, שאינו מוסד כאמור בפסקה (2) ושניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים שקבע שר הביטחון, בצו, בהתייעצות עם שר החינוך ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ושמרבית בוגריו לומדים בישיבה בחמש השנים שקדמו להוצאת הצו'.
היו"ר איילת שקד
¶
ככה, כי הוועדה הזאת התעסקה בנושא הזה. לנו יש את כל הידע ואני רוצה שנעבור על התקנות בהתאם להסכם הקואליציוני.
עפר שלח
¶
אגב, בהסכם הקואליציוני כתוב שמי שיקבע את הוועדה שבה תהיה השלמת החוק זה שר האוצר. כתוב בהסכם הקואליציוני, מה לעשות. אז זה אפילו לא לפי ההסכם הקואליציוני.
היו"ר איילת שקד
¶
אז אנחנו מצביעים על 26יט(א).
גדי, אתה בטוח שהיישוב החדש, נהורא וכל אלה לומדים אחר כך בישיבות?
היו"ר איילת שקד
¶
הם מתגייסים היום? אני קיבלתי איזה שהיא הודעה שהם פשוט מתגייסים היום, שהם חרדים שמתגייסים, או שיוצאים לעבוד.
עפר שלח
¶
לא, החזרת את (2) הקודם שרצינו לזרוק, אם את מורידה את המשפט הזה, מפני שאז כל מוסד שיש בו לימודי קודש יהודיים נגמר.
היו"ר איילת שקד
¶
עפר, מה? כאילו, הם ירמו? גם שר החינוך ירמה וגם שר הביטחון ירמה וגם ועדת החוץ והביטחון עם עשרה חברי כנסת לא יכולה להחליט? זה מוגזם.
גדי אגמון
¶
אני לא יודע מה יילד יום, אני לא רוצה להגביל אותם. אם הם יחליטו פתאום שהם מתגייסים בגיל 18? אם תהיה פה תנועה דווקא של חבר'ה צעירים? אז זה לא יהיה רלוונטי ל'מרבית בוגריו לומדים בישיבה'. אז יש לנו אינטרס - - -
גדי אגמון
¶
ההבדל הוא שהם מוסדות חרדיים ובמוסדות האלה לומדים לימודי ליבה. אלה חמישה מוסדות שלומדים לימודי ליבה ו - - -
עידו בן-יצחק
¶
הדבר היחידי שאני יכול לחשוב עליו זה משהו יותר כללי, שיש טעמים מיוחדים שמצדיקים את הכללתם ב - - -
מרים גראזי רוזנבאום
¶
הבג"צ שעסק בעניין אמר באופן כללי אורחות חיים ותפיסות עולם חרדיות, שאנחנו אימצנו את זה בקריטריונים פנימיים שלנו, אבל לתפוס את זה במשהו יותר טכני זה בעייתי.
היו"ר איילת שקד
¶
עפר, בוא נחזור לגרסה המקורית. בוא נצא מזה. זה מיותר. בשביל זה שמו שר ביטחון, שר חינוך וועדה.
עפר שלח
¶
האם אנחנו יכולים להשתמש בהגדרה מוסד לימוד חרדי למרות שהיא לא הגדרה משפטית מדויקת, שקבע שר הביטחון?
עפר שלח
¶
ואז זה לא נתפס בזה, אבל יהיה מאוד ברור ואפשר יהיה לערער על קביעה כזו או אחרת, שתכניס את חמ"ד פנימה בטענה שזה לא חרדי. אפשר יהיה להתמודד עם זה.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
יכול להיות שזה הפתרון שהוא גם יתפוס צורה במהלך הזה במובן הזה שהמחוז החרדי יהיה יותר מוגדר.
עידו בן-יצחק
¶
זה צריך להיות אבל חלק ממוסד המיועד לאוכלוסייה חרדית, כי המוסדות שלהם למשל, חלקם בתוך בית ספר חילוני שיש בו כיתות ייעודיות.
שמעון אוחיון
¶
אפשר לאמץ את ההגדרה של המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) לגבי מוסד לימוד חרדי. גם הם עושים את ההבחנה את מי הם מוכנים להכניס למסגרות לימוד חרדיות. הם לא רוצים להכניס אנשים שאולי יש להם רקע יותר חזק, אולי עם כיפות סרוגות, הם דתיים, יש להם הגדרה לגבי מה הוא מוסד לימוד חרדי ואפשר ל אמץ את זה.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
ההגדרה הזאת היא מה שאמרתי בעקבות פסק הדין בבג"צ בנושא הזה, שזה יותר פתוח, זה לפי תפיסות עולם ואורחות חיים. אני יכולה להקריא את פסק הדין.
עפר שלח
¶
אם יהיה כתוב בחוק 'בעל אופי חרדי', אז בפרשנות אפשר יהיה להסתמך על זה שהוא קיים, ואז ישאלו מה זה אופי חרדי, יבואו לוועדת חוץ וביטחון ויגידו 'זה וזה', ישאלו מה זה בעל אופי חרדי, יגידו 'הנה, הוא במינהל לחינוך חרדי'. זה להיפך, אנחנו מכניסים לפה את ההגדרה שאתם רציתם, שהיא בעייתית מבחינה משפטית, אנחנו מכניסים אותה די ברמה המעשית.
עפר שלח
¶
העברנו את החוק בעזרת ה' וקם מינהל חינוך חרדי בעזרת אותו ה' אני מניח. עכשיו מעלים את תמימי היוצקים, או איך שקוראים לדבר הזה ובא שר הביטחון ואומר 'אני רוצה שזה יהיה', הוא בא לוועדת החוץ וביטחון או בא לדיון אצל שר הביטחון עצמו, יגידו מה זה בעל אופי חרדי, התשובה תהיה 'הנה, הוא תחת המינהל לחינוך חרדי', ברגע שהמינהל הזה יהיה. ואז הכנסנו את המינהל לחינוך חרדי בדלת האחורית.
מרים גראזי רוזנבאום
¶
אני חושבת שהבעיה היא, כמו שאמרנו, במקרי הקצה, כי יש איזה שהוא רצף בין דתי לחרדי והשאלה, אנחנו פה מסתבכים בגלל מקרי הגבול. הרי המיינסטרים החרדי, אנחנו יודעים מי הוא ואפשר לעשות את ההגדרה הכללית וזה יהיה בסדר. השאלה היא איפה על הרצף שמים את הגבול ופה אנחנו מתקשים מאוד ולכן אולי במובן הזה יכול מאוד להיות שכיום מוסד על יסודי שהוא באופיו חרדי אבל רוצה לעשות בגרות, יותר מתאים לו להיות בפיקוח של חמ"ד, כי הם מבינים את המאטריה הזאת, יכול להיות שאולי עוד כמה שנים זה ישתנה, יכול להיות שלא, ולכן במובן הזה הגדרה כללית היא יותר נכונה, כי הנסיבות בשטח יכולות להשתנות תוך שנתיים-שלוש.
עידו בן-יצחק
¶
אז מה שאנחנו מציעים זה דבר כזה, במקום (2) ו-(3) מוסד לימוד חרדי או חלק ממוסד לימודי המיועד לתלמידים חרדים, ואז שקבע שר הביטחון.
עידו בן-יצחק
¶
'מוסד לימודי חרדי, או חלק ממוסד לימודי המיועד לתלמידים חרדים, שקבע שר הביטחון, בצו, בהתייעצות עם שר החינוך או עם שר הכלכלה לפי העניין ובאישור ועדת החוץ והביטחון'.
איילת לוי
¶
(מקריאה): "(ב) בפרק זה – המתגייסים בפועל – מי שהחלו לשרת בשירות צבאי או אזרחי בשנה הרלוונטית.
"(ג) לעניין זה, מספר המתגייסים לשירות בכל שנה יהיה מתוך כלל תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים שמלאו להם 18 שנים באותה שנה ולא מלאו להם 26 שנים".
היו"ר איילת שקד
¶
גדי, ולא מלאו להם 26. כשאנחנו אומרים שהיעדים ייספרו עד גיל 26, זה בעצם עד גיל 26 פחות יום.
גדי אגמון
¶
קודם כל אתם מכירים את העמדה העקרונית של הצבא. מבחינתנו אנחנו רוצים גיוס בגיל צעיר ככל שניתן ומבחינתנו ככל שהיה אפשר אני מבין שמדובר שבזה מדובר על תקופת הקבע, כי בתקופת הביניים ממילא מדובר עד גיל 24. מבחינתנו בהגדרה אנחנו נרצה אותם צעירים ככל שניתן. תחליטו כמחוקק שיהיה מדובר על ספירה עד גיל 26, אז אנחנו נספור עד גיל 26.
עפר שלח
¶
בסדר, אבל תזכור שהספירה היא של מי שגייסת בפועל. זאת אומרת אתה רשאי, לצורך העניין, אם מגיע מישהו שהוא בן 25 ואתה החלטת שלא לגייס אותו, בין השאר מטעמי גילו, הוא יוכל ללכת לשירות האזרחי ולהיספר שם.
גדי אגמון
¶
זה נכון גם לגבי חייל חילוני שלצורך העניין הוא לא עומד במדיניות סף הגיוס של צה"ל, איננו כשיר לגיוס ולפוקד יש סמכות לא לגייס אותו. בוודאי שומה על צה"ל שבשל צרכי כוח האדם שלו הוא ישמח גם לגייס חילונים כחרדים גם בגילאים מבוגרים.
עפר שלח
¶
אגב, איילת, אם ככה, למה צריך את (ג)? שהרי קבענו שבתקופת הקבע גיל הפטור הוא 26. אם אנחנו קובעים שזה המתגייסים בפועל, זה אגב ככה גם בהצעת החוק הממשלתית.
היו"ר איילת שקד
¶
לא, כי בתקופת ההסתגלות, גדי, מי שמקבל פטור ורוצה להתגייס ואתה רוצה אותו, אתה תגייס אותו.
עפר שלח
¶
אם אנחנו אומרים שזה המתגייסים בפועל, הרי מה אנחנו רצינו למנוע? ובגלל זה דיברנו על קביעת סעיף שבו ייקבע הגיל של היעדים, רצינו למנוע שתגיע כמות גדולה של אנשים שהם בגיל שהצבא לא רוצה לגייס אותם, אכן לא יגייסו אותם ואחר כך תהיה טענה שעמדו ביעדים כי האנשים האלה הגיעו והצבא לא גייס אותם.
עפר שלח
¶
יפה, אז ברגע שהורדנו, הדבר היחיד שישנו זה גיל הפטור, למה צריך להגיד שיספרו את זה עד גיל - - - אם הוא מגייס מישהו בגיל 25, ברור שהוא בפנים. למה צריך להגיד שהוא סופר אותו? אגב, ככה זה בממשלתית. בממשלתית אין בשום מקום עד איזה גיל ייספרו היעדים, כתוב רק גיל הפטור, מזה באה הפרשנות שיספרו עד גיל 26, כי זה גיל הפטור, אבל זה בסדר.
גדי אגמון
¶
דה פקטו הספירה תהיה לפי מה שצה"ל יגייס. הרי אם יבוא גאון במחשבים, חרדי כחילוני, בגיל 25, שצה"ל רוצה לגייס אותו, אנחנו נעשה את זה.
עפר שלח
¶
נכון. אנחנו רצינו למנוע תסריט מסוים וברגע שאנחנו מדברים על המתגייסים בפועל וזה ברור ש - - - מנענו אותו. ואז כשיהיה, למה צריך להגדיר שסופרים את זה עד גיל 26? זה נגזר מגיל הפטור.
עפר שלח
¶
מה זה משנה? אגב, לשירות אזרחי אין לנו בעיה שבן אדם יילך בגיל יותר מאוחר. הבעיה היא ברגע שאתה פוסל אותו לשירות צבאי מחמת גיל והוא בא וטוען, או הציבור שלו בא וטוען 'עמדנו ביעדים כי הוא בא להתגייס'. אז את זה חסמנו בזה שאמרנו שסופרים רק את מי שהתגייס בפועל, מה שמקבל את זכותו של צבא ההגנה לישראל להגיד 'אני לא מקבל אותו מטעמי גיל', ואז האמירה הזו שיש בסעיף (ג) מיותרת. יש גיל פטור בגיל 26, כל מי שמתגייס סופרים אותו, נגמר העניין. ורק מי שמתגייס.
היו"ר איילת שקד
¶
אני רוצה לבדוק את זה גם עם מירי. תיכף אני אעשה הפסקה חמש דקות ואני אבדוק את זה עם מירי.
עידו בן-יצחק
¶
רק שאלה לגבי הביטוי 'מתגייסים בפועל'. או שאדם מתגייס או שאינו מתגייס, מה נותנת המילה 'בפועל'?
עפר שלח
¶
יש צורך בהגדרה הזאת מפני שיש תסריט, והוא לא בעיניי תסריט בלתי סביר, שבו מכיוון שאנחנו מדברים פה על איזה הסדר מיוחד, אנחנו לא מדברים על משהו כללי, שבו יבואו אנשים, יבוא הציבור שלהם, מה גם שאנחנו קובעים פה במסמרות גם מספרים וגם סנקציה כבדה מאוד שחלה אם לא עומדים בהם, יבואו אנשים ויגידו, 'אנחנו באנו והתנדבנו לשירות ולא קיבלו אותנו, עכשיו אנחנו דורשים שיספרו אותנו ביעדים'. לכן צריך הבהרה שמי שאנחנו מדברים עליו זה מי שאכן התגייס.
עפר שלח
¶
זה דורש חידוד, מפני שהדבר הזה גם עלה בדיוני הוועדה. עלתה בדיוני הוועדה על ידי הח"כים החרדים השאלה - - -
עפר שלח
¶
ממש, אם הצבא היה רוצה שיחילו חובת גיוס על כולם לא היינו יושבים פה. באמת. הצבא יעשה תרגיל בשביל שהם לא יעמדו ביעדים?
עפר שלח
¶
לא, זה מה שאתה טוען. החוק צריך להמריץ את שני הצדדים. חוק טל כשל בין השאר, ולא מעט, מפני שצה"ל לא היה מעוניין בו, ולא צריך אותי הקטן בשביל להגיד את זה, בג"צ אמר את זה ב-2007. אז החשד שבו צה"ל לא יגייס איזה 100 בשביל שהם לא יעמדו ביעדים והוא יצטרך לגייס את כולם, המשיח יבוא ואני אהיה חמורו.
עפר שלח
¶
חובת ההוכחה עליך, לא עליי. אני חושב שאת זה כן יצטרכו, איילת. את הדבר הזה יצטרכו לסדר - - -
עידו בן-יצחק
¶
אם אדם מגיע לבקו"ם והצבא מחליט לא לגייס אותו, אז הוא לא התגייס. המילה בפועל לא מוסיפה.
עפר שלח
¶
מה בפועל הזה? אתה אוהד מכבי? הפועֵל הזה מפריע לך? אני אומר לך, זה לא תסריט בלתי סביר בחוק הזה, אז בואו נסגור אותו.
עידו בן-יצחק
¶
(מקריא): "(ד) לשם הגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים כאמור תחליט הממשלה, בין השאר, על יעדים שנתיים של גיוס לשירות בתקופת ההסתגלות ובתקופת הקבע, ועל אופן השגתם; היעדים השנתיים יכללו:
"(1) יעד שנתי לגיוס לשירות סדיר;
"(2) יעד שנתי לגיוס לשירות לאומי-אזרחי, לרבות החלוקה בין גיוס לשירות אזרחי-ביטחוני לבין שירות אזרחי-חברתי;
"(3) יעד שנתי כולל, שיהיה הסכום המצטבר של היעד השנתי לגיוס לשירות סדיר והיעד השנתי לגיוס לשירות לאומי-אזרחי".
גדי אגמון
¶
לא, אני מתכוון לאחוזים. חבר הכנסת שלח, אני חושב שבסעיף (ד) צריכים להיות יותר ברורים. אני גם כופר באמירות שצה"ל עד 2007 לא רצה לגייס חרדים, אני חושב שמוטלת אחריות גם על החברה החרדית בחוק הזה, לשלוח את האנשים שלא לומדים תורה לתוך צה"ל ואני מצפה שהגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים תהיה אחוזית, תעלה ותוגדר בעלייה כל שנה, לפי אחוז, גם לפי אחוז הבריכה שתתקיים עד אז וגם אל מול הגודל של השנתון. ברור לנו ש-2013 או 2014 איננו דומה - - -
נתן נתנזון
¶
שר הביטחון לא יודע את זה? אומרים לשר הביטחון 'תגדיר יעד', אז מה, אתה מפחד שהוא לא מבין את זה?
נתן נתנזון
¶
אבל זה מה שהחוק אומר, ששר הביטחון מגדיר לממשלה מה היעדים. עכשיו אתה אומר ששר הביטחון לא יודע טוב, ניתן לו אחוזים.
עפר שלח
¶
גדי, עד 2017 יש החלטת ממשלה על היעדים. בסעיף (ה) בתחילתו נאמר שיעדי הגיוס כאמור בסעיף זה יעלו מדי שנת גיוס, זאת אומרת אנחנו גם שמים רף תחתון - - -
איציק שמולי
¶
לי יש שאלה, ברשותך, איילת, לגבי הביטוי 'על אופן השגתם', מה נחיצותו פה? והשאלה השנייה, מדוע משאירים את זה בתוך המגרש הביתי של הממשלה? מקודם השתמשנו בוועדת חוץ וביטחון, למה שהדיווח לא יהיה בוועדת חוץ וביטחון, כך שכל שר מהאחראים, כמובן שר הביטחון והאחרים שציינו קודם, יבואו לוועדה ושם ייקבע אם יש עמידה ביעדים או אין עמידה ביעדים.
היו"ר איילת שקד
¶
הסעיף הזה עכשיו מדבר על קביעת היעדים, מה הם היעדים. קביעת היעדים, לפי הצעת החוק הממשלתית היא בידי הממשלה.
היו"ר איילת שקד
¶
כן, זו הייתה תוספת של הוועדה שהורדה, כי זו הצעת החוק הממשלתית. לקחנו את המילים מהצעת החוק הממשלתית.
אחז בן ארי
¶
'אופן השגתם' זה שהממשלה צריכה לקבל גם החלטה על הכלים הנוספים שהיא צריכה על מנת להגיע ליעדים, השגת היעדים האלה.
איציק שמולי
¶
אבל האם היא צריכה את הצעת החוק בשביל זה? הממשלה יכולה לקבל את ההחלטות שלה גם בלי שרשום פה 'ועל אופן השגתם'.
איציק שמולי
¶
בוא נשאל את זה אחרת, אתה רואה גם שיכולה להיות איכשהו, אני באמת שואל, לא בהתרסה, השלכה שלילית לביטוי הזה?
נתן נתנזון
¶
אני אזכיר לך מה היה בממשלה. בממשלה דיברו על זה שצריכים לפעמים לצבא לאפשר כלים כדי לגייס. הרי יבואו יותר חיילים, עכשיו הצבא יכול לטעון שם במשרד הביטחון ובממשלה, שחסר לו כסף, אז זה הכלים להשגתם - - -
לירון דוד
¶
לא, גם אפשר לתת דוגמה את החלטת הממשלה 638 שמדברת על כל ההסדר הזה, מפרטת כל מיני אמצעים שבהם נשיג את היעדים האלה.
היו"ר איילת שקד
¶
עפר, יש לך הסתייגויות. חבר'ה, אנחנו מצביעים על ההסתייגויות של חבר כנסת שלח, במקום - - -
היו"ר איילת שקד
¶
הוא ביקש התייעצות סיעתית.
<(הישיבה נפסקה בשעה 14:30 ונתחדשה בשעה 14:50.)>
אנחנו ממשיכים בוועדה. אנחנו נדחה חלק מההצבעות למחר, אבל בואו נמשיך.
בסעיף ב' המתגייסים בפועל, מי שהחלו לשרת בשירות צבאי או אזרחי בשנה הרלוונטית. היועצים המשפטיים חושבים שזה מיותר, אבל עפר ואני מסכימים על זה שזו הגדרה חדה שהיא במקומה. מי בעד? מי נגד? אוקיי.
הצבעה
בעד סעיף (ב) - רוב
הסעיף נתקבל.
סעיף (ג) עפר ביקש להוריד. על פניו לא נראה לי שיש בעיה, אבל אני רוצה להתייעץ עם היועצת המשפטית של הוועדה והיא כרגע לא זמינה. אז אנחנו נדחה את ההצבעה למחר.
בסעיף (ד).
איציק שמולי
¶
אבל אני רוצה להציע הצעה אחרת, במקום שנתיים אחת לשלוש שנים. זה נראה לי מהותי. במקום שהיעדים יהיו שנתיים, שהם ייקבעו אחת לשלוש שנים.
איילת לוי
¶
לא, זו לא הייתה ההצעה הממשלתית, זה היה בנוסחים שהייעוץ המשפטי של הוועדה הוסיף וזה לא הופיע בנוסח האחרון שמוצג בפניכם וחבר הכנסת שמולי מבקש להחזיר את הקביעה הזאת.
איילת לוי
¶
שהיעדים השנתיים ייקבעו אחת לשלוש שנים. זאת אומרת שבכל שלוש שנים תהיה קביעה על שלוש השנים הקרובות. זה מה שחבר הכנסת שמולי מבקש.
היו"ר איילת שקד
¶
כן, אבל מה ששמולי אומר כובל אותה מלשנות את היעדים מתי שהיא רוצה. זה פעם בשלוש שנים.
נתן נתנזון
¶
בין כה וכה זה יקרה, ב-2017 בין כה וכה יצטרכו לדון. כל השאלה שלך אם ב-2016 ישתנה ההרכב הקואליציוני.
נתן נתנזון
¶
בשביל זה אני אומר. אתה כל הזמן רץ שלוש שנים קדימה. אתה רוצה להגיע ל-17'? תעשה את זה מ-14'. אתה רוצה להגיע ל-18'? תעשה את זה מ-15'. אתה תמיד שלוש שנים קדימה.
לירון דוד
¶
הרעיון מאחורי הצעת החוק הממשלתית היה שבמידה שבאמת יעלו ב-1 משנה לשנה, יש פה איזה אי סבירות שאפשר גם לתקוף אותה. ברגע שאתה קובע מה בדיוק הוא צריך לעשות בכל שנה ושנה בחוק, יהיה יותר קשה לתקוף את זה. כי הממשלה תגיד, 'הנה, אני יכולה לקבוע - - -
לירון דוד
¶
אני אומרת, הוא לא יכול לעלות ב-1, כי יתקפו את זה מנהלית וזה שיקול דעת מנהלי שהוא לא סביר.
אחז בן ארי
¶
את המספרים ממילא תקבע הממשלה, אז היא יכולה לקבוע לשלוש שנים ועלייה של 1 זה ודאי לא סביר.
אחז בן ארי
¶
הגמישות? כי יש תוצאות לא פשוטות למצב של אי עמידה ביעדים, לכן צריך לעשות בזהירות, לפחות בתקופה נגיד הנראית לעין. זה חייב להיעשות בזהירות. אני מציע שזה ייעשה בזהירות כדי לא להביא את הדברים להתנגשות.
איציק שמולי
¶
בסדר, זה תסריט אחד. אני בטוח שדיברתם ודנתם בכל ההיבטים, אני רק מעלה היבט נוסף, שכפי שהוא מדבר על תסריט שבו בגלל 5 מתגייסים לא עמדו ביעד, יכול להיות גם תסריט אחר שמשנים יעד כי לא עמדו בגלל שלא עומדים - - -
איציק שמולי
¶
בדיוק כמו שעשיתם בתהליך הזה. הסתכלתם שלוש שנים קדימה ואמרתם 'יש יעדים בממשלה' ושמתם יעדים שהם סבירים מבחינת הכמויות. אני טוען שאם הייתם באים עכשיו, בשלוש השנים הקרובות, כל שנה מחדש, והייתם אומרים 'בשנה הזאת אנחנו מחליטים ככה, בשנה הזאת אנחנו מחליטים ככה', אז היכולת שלכם להעמיד יעדים סבירים לדעתי הייתה הרבה יותר מצומצמת.
עפר שלח
¶
לא, זה יכול לעבוד לשני הצדדים, נגיד שב-2017 תהיה ממשלה אחרת והיא תקבע יעד, לשיטתך, לשלוש שנים, שעולה ב-10 אנשים כל שנה ואחר כך תתחרט הממשלה ותרצה לעשות את זה יותר, הגמישות הזאת עובדת לשני הצדדים. אני מוכן להיות איתך, אין לי - - - אבל אני לא בטוח שיש יתרון לעובדה שזה ייקבע לשלוש שנים קדימה. יש לזה יתרון בירוקראטי, אבל אני לא בטוח שיש לזה יתרון ענייני.
עפר שלח
¶
אנחנו מדברים, נדמה לי, על שני דברים שונים. את מדברת על היכולת לשנות יעדים תוך כדי תנועה, זאת אומרת שאם נקבע לשלוש שנים, שיבואו אחרי שנה וישנו. כל עוד זו החלטת ממשלה, הממשלה יכולה לשנות את החלטתה, זה לא יעזור, התרופה לזה היא לשים את היעדים בחוק. זו התרופה. דבר שני שאנחנו מדברים עליו הוא זה שב-2017 תצטרך לבוא החלטת ממשלה חדשה ואתם אומרים שלא תהיה - - - זה אנחנו לא יכולים למנוע פה. כמו שאמרתי לאיציק, זה עובד לשני הצדדים. אנחנו כרגע, בגלל זה באה ההסתייגות שלי, אנחנו צריכים לעגן בחוק את המספר שהוא הכי הכי מבחינתי בתקופת ההסתגלות. אחר כך, עצם העובדה אם זה ייקבע אחת לשלוש שנים או אחת לשנה, אני לא בטוח שיש לזה משמעות.
היו"ר איילת שקד
¶
תקשיבו, אני אסביר לכם מה אומרים. להצעת החוק הממשלתית היה איזה שהוא רציונל, שהיעדים הם גמישים והממשלה יכולה לשנות אותם והסוף הוא מאוד קשיח ומאוד קיצוני. אז אם הסוף - - -
עפר שלח
¶
זה ממש לא נכון. בעובדה, לא ניתן בהצעת החוק הממשלתית לממשלה שום מנגנון לערער על היעדים תוך כדי תנועה. שום מנגנון.
עפר שלח
¶
יפה, ההסתייגות של איציק נוגעת בעיניי להסתכלות קדימה, שהרי היעדים עד יולי 17' כבר נקבעו. עכשיו אני אומר, אני מוכן ללכת עם ההסתייגות הזאת, אני לא בטוח שזה לטובת מי שרוצה שהיעדים יגדלו, כי משנה לשנה אנחנו לא יודעים מה זה יהיה. אם תחליט הממשלה אחת לשלוש שנים על יעדים שנתיים, מצדי fair enough.
איציק שמולי
¶
לגבי העניין של היעדים השנתיים. יש לזה משמעות בעיניך אם זה שנתיים או היעדים נקבעים אחת לשלוש שנים? בתקופת הקבע, הכוונה.
גדי אגמון
¶
אני אומר עוד פעם, זה עניין ארגוני, יש לו משמעות לכאן או לכאן בהיבט התכנוני, בהיבטים שלכם כדרג מדיני.
היו"ר איילת שקד
¶
זה דבר שהוא מאוד משמעותי. אני לא מוכנה להצביע עליו ככה בכלל, אלא אם כן, עפר, אתה רוצה להוריד את ההסתייגות.
היו"ר איילת שקד
¶
בואו נצביע על סעיף (ד). מי בעד סעיף (ד)? מי נגד? עבר.
הצבעה
בעד סעיף (ד) - רוב
הסעיף נתקבל.
הישיבה סגורה.
עפר, את סעיף (ג) אני מוכנה להוריד, אבל אני רוצה להתייעץ עם מירי על סעיף (ג), את ההמשך נמשיך מחר.
<הישיבה ננעלה בשעה 15:00.>