ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/06/2014

סיור ברשות שדות התעופה

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
15/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 124>
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום ראשון, י"ז בסיון התשע"ד (15 ביוני 2014), שעה 10:00
סדר היום
<סיור ברשות שדות התעופה>
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר

משה גפני
מוזמנים
יעקב גנות - מנכ"ל רשות שדות התעופה

עובדיה עלי - יו"ר מועצת המנהלים, רשות שדות התעופה

שמואל זכאי - מנהל נמל התעופה בן גוריון, רשות שדות התעופה

אודי ברעוז - סמנכ"ל מבצעים, רשות שדות התעופה

מיכה ינון - ראש אגף ביקורת, רשות שדות התעופה

קלוד מלכא - מבקר ראשי, רשות שדות התעופה

מירי גרוסמן - מבקרת פנים, רשות שדות התעופה

חדוה מלמד פגדאו - סגן בכיר ליועמ"ש, רשות שדות התעופה

חיים בשארי - יו"ר ועדת ביקורת, מועצת רשות שדות התעופה

ליזה דביר - דוברת רשות שדות התעופה

לילך שחורי - עוזרת היו"ר ומזכירת המועצה, רשות שדות התעופה

מאיר מלכא-גרניט - עוזר מנכ"ל, רשות שדות התעופה

אלי פרום - רמ"ט מנכ"ל, רשות שדות התעופה

יוסף ג'ו בראל - מנהל מגדל הפיקוח, רשות שדות התעופה

זוהר גפן - מנהל חטיבת ביטחון, רשות שדות התעופה

אמנון שמואלי - מנהל אשכול נתב"ג, רשות שדות התעופה

יגאל דוכן - ראש מינהל מעבר הגבולות, רשות שדות התעופה

חיים גודמן - מנהל אגף מבצעים, רשות שדות התעופה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
נמרוד ארצי - מתמחה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור ברשות שדות התעופה>
היו"ר אמנון כהן
ברשותכם אנחנו נתחיל. קודם כל אני מודה לכם על ההיענות לביקור שלנו כוועדה. הוועדה לביקורת המדינה קיימה דיון ב-1.1.2014 בדוח מבקר המדינה שהתייחס לליקויים שגילו כאן ברשות שדות התעופה. הנושאים שעלו זה כל הנושא של מערכות בידוק ביטחוני אוטומטי, היה בג"צ בנושא הזה ואז אתם אמרתם שבחודש מרץ-אפריל הפיילוט יתחיל. אנחנו עקבנו בתקשורת, באמת עשיתם עבודה מצוינת, יותר מאוחר אנחנו נלך לראות את המסלול. גם הנושא של התשאול, הבנתי שהולך לקבל אצלכם מענה. גם עלה הנושא, על ידי פניות אלינו ולמשרד מבקר המדינה, לגבי תיירים שבאים לתיירות מרפא מסוימת.
הם לא באים רשמית, הם באים מאזורים מוסלמים ולנו כמדינה חשוב לטפל בהם, שישקיעו את הכסף שלהם פה במדינה ולא יילכו למדינות אירופאיות, שגם שם יש רמת רפואה גבוהה ביותר, ונתקלנו בפניות שהנושא הזה אצלנו לא מוסדר. זה נושא חדש, אנחנו לא מספיק ערניים לרגישות הזאת, לכן ביקשתי את ביקורת הגבולות, שיהיו כאן איתנו, כדי ללבן את הדברים. אפילו ביקשנו שיעשו איזה שהן הדרכות לכל אלה שבאים במגע ישיר עם הפונים, שלא נעשה נזק, כי באמת יש תדמית טובה למדינת ישראל, גם לרפואה במדינת ישראל, והוא אוהד את מדינת ישראל, ופתאום הוא בא ועל ידי שוטרת שם בגבול, שהיא קצת לא מתייחסת אליו כמו שצריך, הוא הופך את היחס שלו. אלה אנשים מכובדים, לפעמים הוא שר, לפעמים הוא איש פרלמנט, לפעמים איש עסקים מכובד מאוד ויש לו השפעה במדינה שהוא נמצא בה, חשוב לנו שהתדמית שלנו תיראה כמו שצריך. זה נושא אחד.
ברוכים הבאים, כבוד חבר הכנסת משה גפני. אנחנו התחלנו, זה דיון המשך של הוועדה לביקורת המדינה, ואז קבענו שנעשה סיור ואנחנו כאן. הנושא השני שדיברנו זה הנושא של מגדל הפיקוח החדש, מערכת בטיחות. תעדכנו אותנו איפה זה עומד, כי דיווחתם אז שבסוף 2014 הנושא הזה יקבל את הביטוי שלו.
נושא שלישי שעלה, הנושא של שינוי מערך המסלולים בנתב"ג וגם זה הבנתי שהתחיל לעבוד. רק אני אומר, כנראה שידעו שאני מגיע לכאן, הוצפתי במיילים בשישי ובמוצאי שבת, אלפי מיילים מדרום תל אביב, אפילו ציינו את מסלול 12. יש להם קצת בעיות שם, אני לא יודע איך זה עובד, כי הבנתי שזה עובד 24/7, זה שמים פתוחים, זה המסלול הזה. נחשפתי לזה, אז נראה אם התקדם גם שם. אנשים חוזרים הביתה, רוצים לנוח ולישון וזה מפריע להם כנראה, אז תציינו גם את הנושא הזה.

הנושא הרביעי שהיה, הקמת נמל תעופה בתמנע. גם שם זה התעכב הרבה זמן והבנתי, על פי מה שאתם מטפלים היום, שב-2017 זה צריך להיות גמור. אז תעדכנו אותנו איפה אנחנו עומדים.

הנושא החמישי הוא כל הנושא של ביקורת גבולות, שאמרת שיותר מאוחר אנחנו נראה, כניסה ויציאה של אזרחים. אדוני חבר הכנסת גפני, יש לנו הרבה פניות של אנשים שבאים לפה כתיירות מרפא, אנשים מכובדים מאוד, הם לא באים רשמית, הוא לא רוצה, אין לו אישור של אותה מדינה, זו מדינה מוסלמית, הוא יודע שהרפואה פה טובה, הוא בא, ואז מתחילים להוציא לו את הקישקעס. אולי לפעמים הוא הולך גם למדינות שעוינות לנו, זה מופיע בדרכון שלו, יכול להיות, אנחנו ודאי צריכים לבדוק, אבל את הרגישות אנחנו צריכים, כי זה נושא חדש, ואנחנו מפסידים פה גם אנשים וגם התדמית שלנו נפגעת כי האנשים האלה משפיעים במדינותיהם. עד שהם באים, הם היו פרו ישראלים, פרו מדינת ישראל, וכשהם הולכים לשם הם אומרים 'וואלה, אל תבוא לשם יותר'. אנחנו לא רוצים להגיע לזה, סך הכול המטרה של כולנו משותפת ואנחנו באמת רוצים - - -

ברגע זה אנחנו נותנים לכם את הבמה, מה שאתם רוצים, אנחנו לשירותכם.
עובדיה עלי
אני רוצה להתייחס. קודם כל ברוכים הבאים, אני מאוד שמח שאתם כאן ואני מקווה שאין טוב מראה עיניים מהלך נפש ומראה העיניים כאן יבהיר דברים. לעיתים הדברים גם ייראו אחרת אחרי שרואים את הנושאים בפועל, לא תמיד כצעקתה ולפעמים גם, אפילו אני בשיחה שהייתה לי עם היושב ראש, אמרתי לו שלעיתים אני מתרשם שהביקורות של מבקר המדינה הן מאוד הוגנות ולדעתי במידה רבה גם אנחנו מקלים עם אלה שעוברים עבירות. אני לא מדבר כרגע לצד הפלילי, אני מדבר הפוך על הפוך, אז אולי זה נשמע לא מתקבל על הדעת שמבוקר מדבר בצורה כזאת, אני לא מדבר כרגע על ההיבט הפלילי, אני מדבר על דברים שהם באמצע, דברים בתחומים של אתיקה ושל מוסר ודברים אחרים ואני חושב, ככה הערה כללית, שצריך להיות בקטע הזה יותר מחמיר כדי לתקן את זה. אני רואה את זה כדירקטור בחברות ממשלתיות, כשמתחילים להטיל אחריות אישית על מבוקרים גם ההתייחסות משתנה בצורה הרבה יותר רצינית. זו הערה כללית לנושא הזה, החברים כאן לא כל כך יאהבו אולי לשמוע את הדברים, אבל אני אומר את מה שאני חושב, כמו תמיד.
היו"ר אמנון כהן
אז מה אתה רוצה, שניתן סמכות למבקר המדינה שיוריד אנשים מתפקידם? זאת אומרת אם מישהו נכשל, נוריד אותו מתפקיד?
עובדיה עלי
אתה יודע מה, במקרי קיצון גם זה. אני לא יודע, אני לא אומר ככה - - -
משה גפני
כן, אבל הוא אומר שפה זה לא המקרה.
עובדיה עלי
יכול להיות שגם כאן המקרה, זה לא שייך. אתה יודע מה? עובדה שאני פיטרתי כאן מנכ"ל. למה פיטרתי מנכ"ל? כל כך פשוט לפטר מנכ"ל? אז כאן - - - מילא את התפקיד הזה של הביקורת בעניין הזה. חשבתי שהוא לא מתפקד טוב, הדחתי אותו.
היו"ר אמנון כהן
צריך לשים אותך בנמל אשדוד.
עובדיה עלי
לא רוצה. ביקשו ממני כבר - - -
משה גפני
באמת?
עובדיה עלי
לא, עזוב אותי. זה רק דרך אגב אני אומר את הדברים האלה.
היו"ר אמנון כהן
יש עניין, ודאי - - -
עובדיה עלי
זה לא נוגע לעניין, אבל אני אומר - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל אתה חייב לקבל תגובה. אני אומר, יש לנו התלבטות גם בכנסת, עד כמה נרחיב את הסמכות של מבקר המדינה. אנחנו גם בוחנים איך בעולם נהוג, מה הסמכויות, עד איפה אפשר, עד איפה אפשר לתת סמכות. זה עדיין בדיונים. אני חושב שהיום, לפי חוק, הם עובדים באופן מידתי, דווקא יש איזון טוב. אם צריך להוסיף עוד משהו, אני יודע שמבקר המדינה הקודם מאוד ביקש לתת לו עוד סמכויות, הנוכחי פחות, הוא חושב שיש לו מספיק כלים לנושאים האלה, אבל אנחנו נבחן. אנחנו, כמחוקקים, צריכים לבחון את הסוגיה, אם נראה שיש ביקורת שהולכת וחוזרת על עצמה ודברים לא מבוצעים, כי אין איזה שהן סנקציות קשות - - - אבל אני מתרשם עד היום, אני כבר פעם שנייה יושב ראש ועדה לביקורת, באמת אם ועדה עושה עבודתה נאמנה ועושה דיוני מעקב, כמו שאנחנו עושים פה, על תיקון ליקויים, כמעט עד הסוף, כמעט 90%-100% יש תיקון ליקויים. במערכות הביטחון בכלל 90%-100%. באמת, אני מתפלא, הם באים כבר אליי לביקורת לדיון הראשון וכבר עשו עבודת מטה, כבר עם ביצוע.
יותר קשה לנו עם משרדי הממשלה, גם שם 70%, אבל הכי קשה במשרד האוצר. משרד האוצר זה כאילו אישיות נפרדת, שם אנחנו מטפלים. אולי שם נעשה סנקציות ישר, נוריד את הראש, נוריד את שר האוצר.
עובדיה עלי
אני לא כל כך נוגע - - - בכל זאת מצאתי לנכון, לא כל יום יש הזדמנות, אדוני היושב ראש - - -
משה גפני
המסקנה של ועדת הביקורת זה להחליף את שר האוצר? אם זו המסקנה, אז זו מסקנה - - -
היו"ר אמנון כהן
לא שר אוצר שיעשה עבודתו נאמנה.
עובדיה עלי
אני מבין שלא כל יום יש הזדמנות לפגוש את חברי ועדת הביקורת וחשבתי כאזרח, כ - - -
משה גפני
אמירה נכונה.
עובדיה עלי
לתשומת לבכם. יכול להיות שזה לא לעניין, אני לא כל כך בקי בעניין ועדת ביקורת המדינה, אבל הנושא הזה בכלל בציבוריות הישראלית, יש לי רושם שההתייחסות לנושא של מבקר המדינה היא לא התייחסות - - - יש יום אחד דיבורים בעיתונים, אחר כך מאחסנים את הדוחות באיזה שהוא מקום על איזה שהוא מדף ובזה נגמר העניין. אני הערתי הערה.
משה גפני
היום יש שיפור בדבר הזה.
עובדיה עלי
בסדר, קחו את זה לתשומת לב.
היו"ר אמנון כהן
תומר, אתה רוצה להתייחס, אני מבין. היועץ המשפטי של הוועדה שלנו.
עובדיה עלי
עזוב, בוא לא נהפוך את זה לנושא.
תומר רוזנר
רק הערה קצרה. הוועדה תיקנה את החוק לאחרונה של עובד ציבור שלא מקיים את המלצות מבקר המדינה ללא הצדקה סבירה, אפשר להעמיד אותו לדין משמעתי.
עובדיה עלי
טוב מאוד.
היו"ר אמנון כהן
וזה מספיק?
עובדיה עלי
אני לא מסתפק בזה, אבל זה חשוב. בואו נמשיך הלאה.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה.
עובדיה עלי
אני לא רוצה להפוך את זה לנושא, רק דרך אגב, אגב אורחא, את העניין הזה. אני אגיד לך, בכמה נושאים כאן, בדרך כלל אחת הבעיות שלנו, של רשות שדות התעופה, אני אגיד לכם כמה מילים על הרשות ואחר כך אכנס ל - - - יש המון נושאים שבעצם לא נוגעים אלינו ישירות והם מופנים אלינו. קחו למשל נושא של דרום תל אביב, שהערת, אדוני היושב ראש. מי שקובע את נתיבי הטיסה, מאיפה טסים, איך טסים, באיזה גובה, זה בכלל לא אנחנו, זה רת"א, רשות תעופה אזרחית. אנחנו בסך הכול אופרטור שמבצע את המדיניות הזאת. יש רגולטור שקובע את הדברים האלה, אבל תבוא תעשה משאל עם, תראה ש-99% באים וטוענים רשות שדות התעופה עושה את מה שעושה. אני כבר לא מדבר, עוד לא נמצא בעולם המטוס הזה שככה נוחת אנכית ולא צריך בכלל לטוס מעל איזה שהוא אזור, בכל מקרה אתה צריך לטוס מעל דרום תל אביב או מעל ראש העין. בראש העין יצעקו, בראש העין ובמודיעין, במודיעין יצעקו, חולון תצעק. מישהו יצעק, אין לזה סוף. בעניין הזה כמובן צריכים למצוא את האיזונים הנכונים, אבל זה בדיוק לא התפקיד שלנו וכדאי שנהיה מודעים לכל הנושא הזה.

נושא שני, שתמיד מעירים נגד הרשות. יש לי הרבה ביקורת על מה שנעשה כאן, אני לא שלם עם כל מה שנעשה כאן ולא פעם אני כאן יזמתי כאן דיונים ביחס לאיך מתנהגים לנוסעים, גם ערבים, ולא רק כשמדובר על יהודים, שצריך להיות אדיב ומנומס, ואם לא, צריך לטפל בזה, ולא אחת הדחנו אנשים בגלל זה. אין כאן הנחות, עד כמה שהדברים מגיעים אליי לפחות, אני לא עובר לסדר יום על דברים. אבל יחד עם זה יש המון נושאים שנזרקים לעברנו, אבל בעצם זאת לא אחריות שלנו. יש אחריות ויש סמכות, האחריות יוצאת עלינו, הסמכות היא בכלל של גורם אחר. כל נושא הביקורות, אדוני היושב ראש, בתחום הביטחוני יש הנחיות של השב"כ, אנחנו גוף מונחה, ואם צריך לעשות כך או אחרת, זה בכלל לא בשליטה שלנו. אני מציע פעם לבחון את הדברים האלה, תקינים, לא תקינים, טעונים תיקון, לא טעונים תיקון, זו סוגיה אחרת לגמרי. תרצו? יש לי גם דעה בעניין הזה, אבל בקטע הזה לבוא ולומר איזה נוצרייה מחיפה באה לאילת ובדקו לה את מה שבדקו לה. אני מבין את זה, זה באמת נשמע דבר מאוד לא יפה, לא תקין, לא בסדר, אבל אלה ההנחיות ואם לא מבצעים את ההנחיות וחלילה קורית איזה תקלה, אתם מבינים כאן אל מי יפנו את האצבע המאשימה. כך שבקטע הזה תמיד צריך לראות את ההבחנה בין גוף מנחה, מי הרגולטור, לבין גוף מבצע, במקרה זה אנחנו.
זאת הערה כללית ביחס לביקורת גבולות. אנחנו מתעסקים בביקורת גבולות? זה בכלל לא בסמכות שלנו, זה נושא של ביטחון. אנחנו מבצעים, אבל ההנחיות לא שלנו. בנושא של נתיבי טיסה, בסוף אומרים רשות שדות התעופה, אבל זה לא אנחנו. כדאי בקטע הזה לראות את ההבחנה. לא תמיד התקשורת, במדיה, מבחינים בעניין הזה, אבל תמיד צריך לראות את האחראים לעניין הזה. אם יש ביקורת, צריך כמובן לבצע אותה, תאמינו לי, בכל נושא כזה תזמינו אותי כאזרח, יש לי מה להגיד, אבל זה לא שייך כרגע לתפקידי כיושב ראש רשות שדות התעופה. זו הערה כללית שבעצם היא תהיה שזורה על כל הדיונים במשך כל היום. את הקטע הזה כדאי תמיד להפנים, לא כולם מודעים לקושי הזה בין אחריות לסמכות.

הנושא השלישי שרציתי כאן להבהיר. לפני כמה שנים היינו גוף עם תקציב גירעוני. כשנכנסתי לכאן, הפסדנו, הביאו תקציב גירעוני, אני חושב שאתה היית יושב ראש ועדת הכלכלה, נדמה לי, כשפניתי אליך באותם ימים. נעשו כמה פעולות בעניין הזה, לא רק בתחום של האגרות, אלא גם בתחום המסחרי יותר, בתחום של תקינות, לא נותנים כאן הנחות של עשרות מיליוני דולרים לכל מיני זכיינים וכל מיני דברים מהסוג הזה, זה עבר מן העולם, חלף מן העולם. אין את התופעות האלה שהיו פעם. היום אנחנו מרוויחים הרבה כסף, אנחנו מרוויחים את זה ביושר, בעבודה מאומצת של כולם. בשנים האחרונות אנחנו אישרנו תקציב של 5 מיליארד שקל לפיתוח. 5 מיליארד שקל, אבל הכול ממקורות עצמיים.
משה גפני
מה זה מרוויחים? מה פירוש המילה מרוויחים?
היו"ר אמנון כהן
אגרות, עניינים, מסחר.
משה גפני
לא, כמה כסף.
עובדיה עלי
אני אגיד לך, בשנה האחרונה קצת למעלה מ-500 מיליון שקל.
משה גפני
רווח?
עובדיה עלי
כן. אני מבין שכאן במדינה קשה להרוויח, אתה מבין? מתי מעריכים גוף? כשהוא מפסיד וקורס. גוף שקורס, פושט רגל, מצדיעים לו. גוף שמרוויח, מנהל את זה כמו שצריך, אז צריך כאן - - -
היו"ר אמנון כהן
מי אמר לך את זה?
עובדיה עלי
כמו כל הגישה לעשירים. מי שמרוויח אז הוא כבר פסול. צריך להפסיד כסף, לתת הנחות, לבזבז כספים, להעלות שכר, ואז כולם מצדיעים. אני מקדים את העניין הזה מראש, מפני שאני מכיר את הגישה, חס וחלילה לא שלכם, אני מדבר על העיקרון. זו אותה חברה, אלה אותם אנשים, אלה אותן פעולות, אבל יש שינוי אחד, בניהול.
היו"ר אמנון כהן
אבל אל תגיד שהרווחת, כי ועד העובדים יבוא יגיד 'תביא תוספת'.
עובדיה עלי
אין לי בעיה, אני בעד העובדים. גם כאן יש איזה רושם מוטעה. סך הכול ועד העובדים כאן הוא ועד עובדים אחראי, מתנהג - - - אתם יודעים מה? אני חושב שההתנהגות שלו היא התנהגות אחראית - - -
משה גפני
כמה עובדים?
עובדיה עלי
יש ברשות הזאת קרוב ל-1,500 עובדים קבועים, יש כ-1,700 עובדים ארעים ויש עוד עובדי קבלן. בסך הכול בערך 6,000 עובדים. זה סך כל העובדים כאן וממוצע השכר של העובדים הוא לא הכי גבוה במשק. לא צריך להוציא ממחטות, השכר הוא טוב כאן, אני לא בא ו - - - יש שכר גבוה ו - - -
משה גפני
לאף אחד אין טענה על זה שמרוויחים, יש טענה אם מרוויחים לא ביושר. לאף אחד אין טענה לעשירים, להיפך, רבי מכבד עשירים, כתוב בגמרא, אבל לא כאלה שמרוויחים את כספם לא ביושר. זה העיקרון. אם פה מרוויחים את זה ביושר, אנחנו מברכים על כך.
עובדיה עלי
אני חושב שביושר גמור, אבל אני מדבר כעת על התופעה - - -
משה גפני
אתה מדבר על העיתונות? אז אני מסכים איתך.
עובדיה עלי
אני מדבר על העיתונות, לא עליכם, חברים. אני מדבר עליכם? שניכם גם חברים אישיים שלי, ככה, בשביל הגילוי הנאות, אז אני יכול לדבר עליכם? אני מדבר כעת על העיקרון, צריך להיות הדואר, או צריך להיות חברת חשמל, או צריך להיות אגרקסקו, ואז וואלאק כולם בוכים, מוציאים ממחטות, אבל אם יש חברות שמרוויחות, אז בסדר, צריך כעת להרוג אותם, למה הם מרוויחים כסף. אני אומר, בקטע הזה זה עניין של ניהול. זה משדר משהו להנהלות של חברות. אני אגיד לך את האמת, עוד פעם, אני לא זקוק לאף אחד להתפרנס כאן לכן אני יכול להגיד כל מה שאני חושב, גם דברים שלא ימצאו חן בעיני אף אחד. אני אומר את הדברים כפי שאני רואה אותם, ככה אחד על אחד. זה נותן איזה שהיא תחושה לא טובה בעניין הזה, וכדאי כאן להיות זהיר. להיפך, במדינות אחרות מי שמרוויח מצדיעים לו, לא באים והורגים אותו.
אז כל הנושא של הפיתוח 5 מיליארד שקל, הכול ממקורות עצמיים. אני חושב שאחד הדברים שאתם תתרשמו, אני מקווה, בסיור הזה, שהקיבולת של השדה, דיברו כאן על טרמינל 3, אבל לא נתנו את הדעת על כל נושא התשתיות האוויריות, על כל התשתיות לא נתנו את הדעת. לפני בניית הטרמינל היו סך הכול 24 תנועות לשעה וזה נשאר גם אחרי בניית הטרמינל, 24 תנועות לשעה, המראות ונחיתות תוך שעה. כאן עשינו עבודה מאוד יסודית ושיפצנו בין היתר את המסלולים והארכנו מסלול, סך הכול סללנו 22 קילומטר של מסלולים, מיליון וחצי טון של אספלט, 2 מיליון טון של מצעים, מיליון מטר של כבלים, 10,000 גופי תאורה ואני יכולה להמשיך הלאה והלאה, וכל זה נעשה ככה איזה שהוא - - -
היו"ר אמנון כהן
אז כמה המראות יש עכשיו בשעה?
עובדיה עלי
זה צריך להיות 50 תנועות לשעה, אבל גם בעניין הזה יש עניין של רגולציה, שמאפשרת רק 28. זה אחד הנושאים שרציתי שככה נדבר עליהם. באופן מעשי הקפסיטי 50, יכול להגיע ל-48-50 ובעצם הכפלנו את הקיבולת, אבל בגלל נושאים של רגולציה ורעש וכל מה שקשור, נתיבי טיסה ודברים אחרים, שעות המראה ונחיתה, התוצאה היא רק 28, כשבאיזה שהוא יום הנושא הזה יכול ליצור בעיה.

הדבר האחרון שאני רוצה להעיר ובזה אני גומר. דרך אגב, כל השיפוצים האלה נעשו, שיפוץ יסודי, כשהדיירת בבית. המטוסים שצריכים להמריא ולנחות על אותו מסלול כשעשרות כלים כבדים ומשאיות חוצים את המסלול, עובדים שם מאות ואולי אלפי עובדים, היו תקופות שהיו מאות רבות של עובדים וכל זה נעשה כשצריכים להנחית עם כל הסיכונים שיש בעניין. אני חושב שכאן צריך להגיד באמת הרבה מאוד הערכה ותודה לעובדים שעשו עבודה בלתי רגילה בעניין הזה.
היו"ר אמנון כהן
אני רואה שנגעת בכול, לא השארת להם מה לדבר.
עובדיה עלי
לא, לא, עדיין יש הרבה מה לדבר. אבל אתה יודע מה, אני אסתפק, אחר כך אני אמשיך את הדברים. הבנתי את הרמז.
היו"ר אמנון כהן
לא אני, החבר'ה - - -
עובדיה עלי
תמשיך הלאה. אין בעיה.
משה גפני
אתה מכיר את זה בעל פה, שמכים על הפטיש?
עובדיה עלי
מכיר. תשמע, אתה יודע מה ההבדל ביני לאחרים? ברגע שאתה לא מתפרנס ממשהו אתה חופשי, אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה. אני, אין לי מגבלות לעניין, כמובן - - -
משה גפני
כמה שנים אתה פה?
עובדיה עלי
כמעט 18.
היו"ר אמנון כהן
אין פרק זמן שצריך להפסיק? צריך מישהו אחר כבר, לא?
עובדיה עלי
טוב, אני נותן לך את הבמה.
היו"ר אמנון כהן
תהיה בריא, תאריך שנים ב - - -
משה גפני
אני מבקש שהוא ימשיך על ממלכתו.
היו"ר אמנון כהן
עד ביאת המשיח.
משה גפני
כן. זה לא הרבה זמן, אבל כן.
עובדיה עלי
בבקשה, המנכ"ל.
יעקב גנות
בוקר טוב. היום אנחנו מדברים על ביקור של ועדת ביקורת המדינה כפועל יוצא לדיווחים שאנחנו דיווחנו ובעצם זה מה שסוכם אז, שאתם תבואו לראות בעיניים את ביצוע התיקונים והתקדמות הפרויקטים כפי שאני דיווחתי בזמנו בוועדה לביקורת המדינה. אני ביקשתי, במסגרת תיאום הביקור, לעבור על כל הפרויקטים שתלויים בנו, שאנחנו דיווחנו עליהם, שדרוג המסלולים, זיהוי מוקדם, מגדל הפיקוח, וביקורת גבולות, אמרתי אז ואני חוזר היום, כפי שאמר היושב ראש, בעצם אנחנו סך הכול נותני שירות כשאנחנו מונחים, או הנושא מתבצע על ידי גוף אחר, או שמה שאנחנו מבצעים למעשה זה פועל יוצא של הנחיות הגוף המנחה.

מה שאני מבקש, אנחנו נציג בחמש דקות סרט קצר מאוד על תחומי הפעילות ועל השינויים ועל הנתונים הבסיסיים של רשות שדות התעופה. אחר כך אני מבקש, מכיוון שאנחנו יוצאים מכאן לעשות ביקור במסלולים ובמגדל הפיקוח, אבל סמנכ"ל מבצעים אמור לצאת לבית המשפט, היום אנחנו אמורים לקבל את החלטת בית המשפט בנושא מספר התנועות ושיטת התנועות ורעש שמתקיים וכל זה, אז בכמה משפטים הוא יציג פה ואחר כך נראה מה בית המשפט אומר על מה שאנחנו אומרים.
היו"ר אמנון כהן
רק לפני כן נעשה סבב, שנדע מי הנוכחים.
יעקב גנות
הנוכחים כאן, יושב ראש ועדת הביקורת.
היו"ר אמנון כהן
יש לך מספיק עבודה, אני מבין.
חיים בשארי
עורך דין חיים בשארי.
היו"ר אמנון כהן
נותנים לך לעבוד? הם מכתיבים לך מה לעשות או אתה מכתיב?
חיים בשארי
יש תכנית שנתית. יש תכנית, יש תקציב מסוים, אפילו תוספת, המבקרת, עורכת דין מירי גרוסמן, אמונה על העבודה עם הצוות שלה וברוך ה' דברים מתקדמים יפה מאוד.
היו"ר אמנון כהן
יש לך מספיק תקציב? צריך עוד כוח אדם בשביל לבדוק? אני מכיר את הבעיות.
מירי גרוסמן
אנחנו משתדלים לעמוד בתקציב.
היו"ר אמנון כהן
וכשאת מאירה את עיני הקברניטים כאן שיש איזה שהיא בעיה, הם מטפלים או שהם אומרים 'כרגע זה לא הזמן'?
מירי גרוסמן
אני צריכה לעבור משוכות כאלה ואחרות ואני צריכה כמובן להצטייד במלוא הכישרון שלי לשכנע. לפעמים מקבלים, לפעמים לא.
עובדיה עלי
תראה, אף אחד לא אוהב את המבקרים. לא יעזור לכם כלום, מבקר, כמו שלא אוהבים שוטר שנותן דוח, לא אוהבים מבקר, אבל צריך להבין שזה - - -
מירי גרוסמן
לאורך השלוש שנים וחצי אנחנו עושים כמעט 60 ביקורות, דוחות ביקורת שהוצאנו.
היו"ר אמנון כהן
יכול להיות גם 300 ביקורות, השאלה אם אנחנו מפיקים לקחים, מה שאנחנו צריכים לטובת המערכת. המערכת - - - והביקורת שלכם צריכה תכנית עבודה של המערכת.
חיים בשארי
אז אני אחדד. תוצאות הביקורת הכניסו הרבה כסף לרשות.
היו"ר אמנון כהן
פחות חשוב לי הכסף.
חיים בשארי
חשוב, חשוב.
היו"ר אמנון כהן
חשוב לי יותר שנתייעל, לראות את הכשלים לטובת המערכת. לכשמבקר המדינה יבוא הוא יגיד 'אין פה כלום', כי היא כבר עשתה את כל העבודה.
חיים בשארי
לא, 'אין כלום' זה לא יכול להיות. ימות המשיח.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה, תמשיך הלאה, מי עוד?

(המשך סבב נוכחות).
היו"ר אמנון כהן
כולם מבקרים פה.
מירי גרוסמן
כל המבקרים פה.
עובדיה עלי
שלא תהיה כאן טעות. כאן חלק מהעבודה נעשה באאוט סורסינג, כאן לוקחים מומחים בכל תחום ותחום, כך שלא כל אחד כאן מתמצא בכל הדברים, בחלק גדול אנחנו מוציאים כאן כסף בעניין הזה. שהדברים יהיו ברורים.
יעקב גנות
היועץ המשפטי נמצא כבר בבית המשפט, כך שהוא ממתין לסמנכ"ל ולעוזרת.

(המשך סבב נוכחות).
היו"ר אמנון כהן
בבקשה, אדוני.
יעקב גנות
מאיר, תתחיל, ואני מבקש, נציג את הסרט ואחר כך אודי יציג את התחום שלו, כדי שנשחרר - - -
היו"ר אמנון כהן
בבקשה. עכשיו אתה הבוס, בכבוד.

(הקרנת סרט)
עובדיה עלי
זו קופה סגורה. שלא יהיו אי הבנות, זה לא חלק מהכנסות רש"ת, יש עניין של רשת ביטחון, זו קופה סגורה שעומדת לרשות משרד האוצר לקבלני משנה.
משה גפני
174 מיליון שקל שהיה מצוין שם, זה לא - - - אתם מעבירים את זה לאוצר?
עובדיה עלי
לא מעבירים, זה נמצא אצלנו. יכולים גם להעביר לאוצר, אבל כרגע זה נמצא כפיקדון לעבודות פיתוח שאנחנו מבצעים במסופים. אבל זה לא חלק מכסף ש - - -
היו"ר אמנון כהן
זה לא מהכנסות.
עובדיה עלי
הכנסות כאן זה דבר נפרד, ומי שאמור כאן צריך לתקן את זה

(המשך הקרנת הסרט)
יעקב גנות
עצור כאן, הנתון הוא לא נכון. - - - לנושא הביטחון לגבי ביצוע הפרויקטים שאנחנו מבצעים בתיאום ובעצם בהנחיה - - -
משה גפני
פרויקטים של הפיתוח, מה שעובדיה אמר קודם?
עובדיה עלי
כן, זה נועד לפיתוח.
תומר רוזנר
בעצם אתם לא מתוקצבים מתקציב המדינה, זה מה שאתה אומר?
עובדיה עלי
אנחנו משלמים כל שנה תמלוגים לפי נוסחה 628 למינהל, שזה אחוז מהמסחר, אחוז מהאגרות. השנה זה יהיה בערך 180 מיליון שקל. זה רק למינהל. למדינה זה סכומים לא כל כך גבוהים, אבל - - - אנחנו לא רק שלא סמוכים לשולחן הממשלה, אנחנו משלמים לממשלה. אני אמרתי פעם למנהל המינהל, אפילו אדמה חקלאית כנכס מניב, הוא מקבל על זה 8%. 8% מההכנסות, אתם מבינים? אז זה, הלוואי על כל אחד כאן, שעל קרקע תקבל 8% הכנסות.

(המשך הקרנת הסרט)
עובדיה עלי
עצור רגע. אני אגיד לך, יש כאן גם תופעה נוספת שכדאי לתת עליה את הדעת. אתם יודעים מה? כאן הכול מכרזים, כל נושא הזכיינים זה מכרז, כל המרבה הרי זה משובח, בודקים את האיכויות שלהם. בקטע הזה יש גם איזה שהיא אנומליה שהיא לא סבירה ולא פעם - - - אנחנו כאן עושים מכרז וזוכה זכיין שמשלם סכום שבעיני עצמו נורא גבוה. אז מה המסקנה? שאנחנו ניתן לו את זה בחינם? ניתן לו את זה בחצי מחיר? אנחנו מקפידים לתת את זה במחיר הכי גבוה, אז מה רע בזה?
היו"ר אמנון כהן
אבל אחר כך מה קורה? את הפיצה שקונים בחוץ ב-6 שקלים הוא מוכר ב-12 שקל. אתה אמנם מרוויח, אבל הוא חייב לגבות את הכסף הזה מהצרכן בסוף. אני אגיד לך, היו גם כתבות על זה. הבן אדם בא, הוא נתקע עכשיו לכמה שעות להיות פה, הוא לקוח שבוי - - -
תומר רוזנר
זה 18 שקל.
היו"ר אמנון כהן
סתם אמרתי מחיר, התכוונתי פי שניים. אני אומר, הוא לקוח שבוי ואסור לי לתת לו הרגשה שהוא יחכה עד שיבוא המטוס, כי אין לו את הכסף הזה, כי הוא אומר 'תשמע, ליד הבית זה ככה', פי שלושה, פי שניים, לכן צריכה להיות גם סבירות. אני מבין מה שאתה אומר, למקסם את ההכנסות שלך, אבל בסופו של דבר צריך לבדוק, הוא בסוף יגבה את זה מהלקוח, מהפציינט, מהבן אדם שמשתמש בשירותים שלך, שגם ככה הוא משלם המון כסף, כל המיסים והאגרות ועניינים וסיפורים וביטוחים ו- ו- ו-.
יעקב גנות
אבל זה נכון בכל תחום. אתה לא יכול בסופו של תהליך - - - אל"ף, יש תחרות מכרזים בין מספר זכיינים, שתיים, אלוהים אדירים, כשאתה דואג שהקפה הוא בפער 2 שקלים, עכשיו מתחילים לדבר כבר על מעורב ירושלמי וכמה עולה הבשר בנתב"ג. אתה לא יכול לשבת ולפקח עליהם מצד אחד, ומצד שני, ולא לזה התכוונתי כשאמרתי שתעצור את הכול, אנחנו בין המדינות הבודדות בעולם שביקורת גבולות אנחנו משלמים מהתקציבים שלנו, פיקוח הטיסה, אבל יותר מכול את כל נושא הביטחון, בעצם מי שמשלם זה לא המדינה, אלא זה חלק מהתקציבים האלה. הרי זה דבר והיפוכו, מצד אחד אתה אומר 'תן להם את הביטחון', אתה משלם את הבודקים, את המאבטחים, את הסלקטורים, את כולם אתה משלם - --
היו"ר אמנון כהן
הצרכן משלם את זה.
יעקב גנות
זה בדיוק מה שאני אומר, הצרכן משלם את זה ואנחנו צריכים לתת את השירות הזה. אם מדינת ישראל מחר בבוקר תיקח על עצמה את נושא האבטחה, כמו בכל מדינות העולם, אנחנו יכולים לרדת. תיאורטית.
תומר רוזנר
מה זה קשור למחירי המוצרים?
יעקב גנות
זה לא קשור.
עובדיה עלי
בואו נעשה סדר. מחירי המוצרים, אנחנו שוק חופשי, יש מכרז - - -
תומר רוזנר
אבל אתם לא שוק חופשי, אתם מונופול, אין לי אפשרות לקנות במקום אחר.
עובדיה עלי
סליחה רגע, אתה רוצה לשמוע אותי? אני מוכן להתווכח, יכול להיות שיש כמה דברים שצריך להתייחס אליהם בצורה נקודתית, אם זה מחיר המים או מחיר - - - אני מדבר כרגע על העיקרון. יש מכרזים, ניגשים עשרה אנשים, נותנים מה שנותנים, אנחנו לוקחים את הכי גבוה, מטבע הדברים, מה, אנחנו ניקח את הכי זול? לא, מבחינת היגיון. יש הרי חובת מכרזים, אתה עושה מכרז, ניגשים לבית קפה עשרה אנשים, אנחנו לוקחים, מה אתם רוצים שניקח? את הכי טוב, נכון? הכי יקר. מי שנותן את המחיר הכי טוב, אז מה? ניקח את הכי זול?
תומר רוזנר
לא, עושים איזון.
עובדיה עלי
מה? אולי תגיד לי מה.
היו"ר אמנון כהן
תומר, זה לא מחיר למשתכן. הוא לא יכול לקבוע לו את הרף של ה - - -
עובדיה עלי
זה דבר אחד. דבר שני, מה זה מונופול? אנחנו מונופול? אנחנו נמצאים בשדה תעופה. אתה יודע מה? מישהו מחייב לאכול שיפודים? אז שלא יאכל שיפודים. אז מה אתה רוצה? שאני אתן לו שיפודים במחיר מסוים? השאלה גם למה אתה משווה את זה, אתה משווה את השיפודים כאן לשיפודי התקווה או שיפודים ברמת אביב או שיפודים במקום אחר? אז משווים את זה לאיזה מסעדה, אני לא יודע, זולה. אנחנו לא יכולים להיות כאן משטר בולשביקי, נתחיל כאן לפקח על מחירים. יש דברים שאני חושב שכאן צריך לתת עליהם את הדעת, עשינו את זה למשל באילת ובמקומות אחרים. אני לא מסכים שיהיה רק אדם אחד שימכור מים באילת, שם יש תחרות. אם יש כאן בתי קפה, יש חמישה, שישה, שבעה. אם יש תיאום מחירים? בשביל זה יש הממונה על ההגבלים, שיעשו מה שהם רוצים.
תומר רוזנר
זה לא עובד ככה.
עובדיה עלי
אז מה? יש שישה בתי קפה שונים. לכן בקטע הזה - - - אבל זה לא הנושא, אני מדבר על העיקרון.
משה גפני
רק אולי נעשה שנייה סדר. אני אגיד את מה שאומר יושב ראש הוועדה ומה שאומר היועץ המשפטי בעצם. אתם מקבלים את הזיכיון מהמדינה, אתם מנהלים פה את רשות שדות התעופה. תקציב הפיתוח שלכם, שנעשה כתוצאה מעבודה יעילה שלכם, הוא תקציב פיתוח שאם אתם לא הייתם עושים אותו המדינה הייתה צריכה לעשות אותו.
עובדיה עלי
בדיוק.
משה גפני
רגע. יש אליה וקוץ בה, זה לא רק הדבר ה - - - זה מעיד על יעילות של החברה, מכאן ואילך מתחיל העניין של מה מקבל בסוף הלקוח. זאת אומרת איך אתה מגיע לתקציב פיתוח כזה גדול, איך אתה מגיע לרווחים כאלה גבוהים, האם זה שמגיע לשדה התעופה וצריך לנסוע, יכול להיות תייר, יכול להיות אזרח ישראלי או יכול להיות אזרח ממדינה אחרת, האם הוא מקבל את השירות הזול ביותר והנכון ביותר והטוב ביותר? ואז השאלה, כאשר אתה מוציא מכרז אתה צריך לגבות את המחיר הגבוה ביותר, בגלל שאתה צריך את הכסף הזה, אתה לא הולך לבזבז אותו, אתה הולך לפתח דברים שהם חיוניים לרשות שדות התעופה ולמתחם שבו אתם עוסקים, האם אתם גם קבעתם כללים במכרז לגבי העניין של ה - - - ואנחנו לא מדינה בולשביקית ואנחנו לא מתערבים, יש לנו שוק חופשי, אבל האם קבעתם מחירים שלא בן אדם יבוא ויגיד, מכיוון שהוא זכה במכרז, הוא הציע הרבה כסף, עכשיו הוא בעל הבית פה לבד, אף אחד לא יכול לעשות לו כלום, הוא יכול לשים מחירים בשמים, שבסופו של דבר הנוסעים ישלמו. האם נתתם את דעתכם - - -
יעקב גנות
נתנו, עד כדי כך, אדוני - - -
משה גפני
אני לא קובע עובדה, אני שואל שאלה.
יעקב גנות
ואני עונה.
משה גפני
אני עכשיו עולה חדש, אני מכיר את העניין ממה שאתם מציגים. אומר היושב ראש, האם בסופו של דבר כשבן אדם בא לקנות פיצה, הוא מחכה הרבה זמן, יכול להיות בגלל שביתה, יכול להיות בגלל שארך הזמן עד שהמטוס נוסע, האם במשך הזמן הזה אתם נתתם את דעתכם שהמחירים יהיו מחירים נורמליים? זאת השאלה. על כל דבר. זה יכול להיות על אוכל שהוא אוכל, על כל דבר שהוא מקבל פה בשדה.
יעקב גנות
אני אתן לך דוגמה אחת. בדברים הבסיסיים - - -
היו"ר אמנון כהן
אני מודה לך, חבר הכנסת גפני, שחידדת את השאלה.
עובדיה עלי
אני אגיד לך משהו. יש בעניין הזה, אם יש לך רק בית קפה אחד, מדברים פה בעיקר על אוכל ושתייה.
משה גפני
יש עוד, אבל זה העיקר,
עובדיה עלי
זה העיקר. אם יש דיוטי פרי, הבושם יקר? תקנה בסופר פארם. הרי אף אחד לא מחייב מישהו לקנות את הבושם או את הסיגריות אצלנו בדיוטי פרי. עכשיו, שתבינו, עיקר ההכנסה שלנו זה - - -
משה גפני
אבל אתם נלחמתם מאוד שלא נפגע בדיוטי פרי.
יעקב גנות
אמת. ואני אפילו לא אמרתי - - -
משה גפני
כי אני רציתי לסגור את זה, אז אתם - - -
עובדיה עלי
נכון, מאוד הערכנו את זה.
משה גפני
בסוף לא סגרתי.
עובדיה עלי
לא משנה, אני אומר, בקטע הזה עיקר ההכנסה שלנו, בערך 25% מההכנסות שלנו זה מהדיוטי פרי, לא מהדברים האחרים. כל הנושא הזה, ההכנסה מכל הקמעונאות הזו היא יחסית נמוכה אצלנו, זה לא עיקר ההכנסה שלנו, זה אולי איזה 10% מההכנסה. לא רק זה, כל החנויות של בגדים, ספורט וכל זה ביחד, כך שזה לא העיקר. האינדיקציה לדידי, כאיש כלכלה אני אומר לך, לא כפוליטיקאי, כאיש כלכלה, אני חושב שהאינדיקציה היא אם יש תחרות או אין תחרות. אם היה בשדה התעופה בית קפה אחד או רק מסעדה אחת ואין מגוון, אתה צודק, זה לקוח שבוי, כמו שאתם אומרים, לקוח שבוי במקום סגור. זה לא עניין של מונופול או לא, אנחנו מונופול על טיסות, תיכף נגיע לעניין של המונופול, אנחנו לא מונופול למכירת קפה. לקפה יש, לא יודע, חמישה, שישה, שבעה בתי קפה שונים וחייבת להיות תחרות ביניהם.

אנחנו לא יכולים כאן להתווכח, ואני חושב שזה לא נכון שאנחנו נקבע. רק לנושאים שהם חיוניים. למשל מים, לדוגמה, יש דברים כאלה שהם חיוניים, אנחנו בקטע הזה מנסים להתערב ולבדוק תמיד - - - במקרה הבוקר ביקשתי שיהיה דיון אצלי בעקבות כתבה שהייתה השבוע ב'ידיעות אחרונות'. ביקשתי מלילך שתקיים דיון אצלי דחוף בעניין הזה, איך פותרים את העניין הזה שאנחנו נמצא את האיזון הנכון.
בעניין המונופול. אגב, מה האינדיקציה שאתם צריכים לשאול את עצמכם כחברי כנסת, לדעתי? אם האגרות שמשלמים כאן הן אגרות גבוהות ביחס ל-benchmark. תעשו benchmark למקומות אחרים בעולם, האם האגרות אצלנו הן אגרות יקרות יותר או הן בממוצע או פחות מהממוצע? זאת הבחינה הנכונה לראות אם אנחנו כאן עובדים נכון או לא נכון. לאור הבדיקה שיש לנו, אנחנו גובים את האגרות הבינוניות בעולם. לא אגיד לך הכי נמוכות, אבל הן מתחת לבינוני. זה מבחינת האגרות.
משה גפני
מי יותר נמוך? איזה מדינות?
עובדיה עלי
יש מצרים, יש ירדן.
יעקב גנות
מרב השדות הם לא שדות עיקריים.
משה גפני
מדינות מפותחות?
עובדיה עלי
לא, לא מפותחות.
משה גפני
המפותחות יקרים יותר?
עובדיה עלי
כן. למשל בהיתרו האגרה היא 80 פאונד. אצלנו היום זה בערך 25 דולר. אם אתה משווה ל-JFK. יש לנו השוואה, אם פעם תרצו לעשות, אתה כיושב ראש ועדת הכספים, בשמחה.
משה גפני
אני היום לא יושב ראש ועדת הכספים.
עובדיה עלי
לשעבר, אני יודע. אני לא עד כדי כך, אני חי במדינה, אני יודע.
משה גפני
לא, הדגשתי שאני היום לא.
היו"ר אמנון כהן
אצלנו פעם יושב ראש, זה לכל החיים.
משה גפני
אבל אני הדגשתי שהיום אני לא.
עובדיה עלי
הדבר השני שכאן, מה שהתחיל המנכ"ל - - -
משה גפני
עכשיו הממשלה עושה דברים רעים, לכן אני לא.
עובדיה עלי
אז אתה לא רוצה להיות שם.
משה גפני
בדיוק.
היו"ר אמנון כהן
בינתיים.
משה גפני
בינתיים.
עובדיה עלי
מה שהמנכ"ל אמר, על כל נושא הוצאות הביטחון שלנו הם 12.4 דולר לנוסע. כל האגרה היא בערך היום בלוקו זה 10 דולר, בזה 25 דולר, מתוך 12.4 הולך על הוצאות ביטחון, שאין לזה אח ורע במקומות אחרים בעולם.
משה גפני
אני יכול להגיד דקה משהו?
עובדיה עלי
לא, הוא מתכוון שכשעושים מכרז אז יש תקציב תקרה שלא יעלה על -. ירוויח, כן, אבל לא יעלה על. לפחות על מספר מוצרים, כוס קפה, נגיד, מים, כמו שאמרת.
משה גפני
אני רוצה להגיד לך, היות שאתה יושב ראש ועדת הביקורת, אז הסיפור הזה לא כל כך מתאים לך, אבל בכל אופן, היות שאנחנו מדברים על רשות שדות התעופה. אני אמרתי את זה במנחה בכנסת, כתוב שצריך ללמד זכות, אדם צריך ללמד זכות על חברו, אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, אז סיפרתי להם סיפור שהייתה פה בחורה שבאה לרשות שדות התעופה והמטוס שלה איחר בחצי שעה, אז היא נכנסה לדיוטי פרי וקנתה חבילת ביסקוויטים, התיישבה שם על הספסל והתחילה לאכול ביסקוויט. ישב מולה מישהו ולקח גם ביסקוויט ואכל, בסדר, היא אמרה, אחד. אחרי זה היא אכלה עוד אחד והוא לוקח עוד אחד.
היו"ר אמנון כהן
מאצלה?
משה גפני
תיכף תשמע. אכלה והיא מתעצבנת כל רגע, מה זה, גנב? מה הוא עושה? עד שהגיע הביסקוויט האחרון, אז ההוא חותך את הביסקוויט לשתיים, נותן לה חצי ואוכל חצי. בסדר, מתעצבנת, רמאי, גנב, מה הוא עושה. הגיעה למטוס, היא פותחת את החבילה, אז התברר שהחבילה שלה נמצאת בתוך החבילה שלה, היא בעצם אכלה את שלו. על זה כתוב אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו. אז ביקורת צריך לעשות עד הסוף. אבל זה על רשות שדות התעופה. יש אחד מעובדי הכנסת, כל פעם שאני עובר לידו, 'תגיד לי מה עוד קורה בדיוטי פרי'.
היו"ר אמנון כהן
זה סיפור שהיה, זה אמיתי. זה התפרסם באחד ה - - -
משה גפני
ואם זה לא אמיתי?
היו"ר אמנון כהן
בכבוד. מה יש לך עוד במצגת, אדוני?
יעקב גנות
בואו נעצור את הכול.
היו"ר אמנון כהן
למה?
יעקב גנות
אתה רוצה לצאת.
היו"ר אמנון כהן
לא, לא. יש עוד זמן.
משה גפני
יש עוד עשר דקות.
יעקב גנות
אודי יציג עכשיו את הנושא שלו לפני ש - - -
משה גפני
אגב, מי הגיש את התביעה?
יעקב גנות
יישובי הסביבה. טוב שלא שאלת איזה עורך דין. אותו עורך דין מייצג את כולם, גם את חולון שאומרים לא, גם את ראש העין שאומרים כן.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה. מה זה מסלול 12?
אודי ברעוז
שלום לכולם. אני מצטער על הלחץ של הזמן. בארבע השנים האחרונות נתב"ג עבר מהפכה, מסלולי נתב"ג שישפיעו ומשפיעים כבר מלפני שבועיים על הנתיבים באוויר. עבר מהפכה, ואני לא מגזים, מבחינה תעופתית ומבחינה בטיחותית זאת מהפכה. ועדת לפידות, הנושא המרכזי שהיא התעסקה איתו זה שדרוג המסלולים בנתב"ג כדי לשפר את הבטיחות. דוח FAA, הנושא המרכזי שהוא התעסק איתו זה שדרוג המסלולים בנתב"ג כדי להתעסק בבטיחות. ארבע שנים בנו פה את המסלולים, תוך כדי זה שאנחנו ממשיכים לתפעל את השדה. לא רק שממשיכים לתפעל את השדה, כל שנה יש יותר תנועה מהשנה שלפניה, יש פה גידול מתמיד.

הפרויקט הסתיים ממש לפני כחודשיים-שלושה ובעצם המסלול הזה, שנקרא מסלול 2-1, שהיה עד לפה, הוא הוארך עד לכאן, בקצת יותר מקילומטר. הוא בא מכיוון צפון, מכיוון ראש העין, בארות יצחק, מזור ונוחת. המסלול הזה לא שימש לנחיתות והמראות בכלל, כמעט בכלל, בשנים האחרונות אפשר להגיד בכלל. עכשיו, אחרי שהוא הוארך, אפשר לנחות עליו. זה מסלול שמיועד לנחיתות בלבד על פי התמ"א. אנחנו נצמדים לתכנית המתאר הארצית - - -
קריאה
כאן זאת המפה הישנה.
היו"ר אמנון כהן
כן, אנחנו רואים.
אודי ברעוז
עכשיו זו המפה החדשה.
משה גפני
המטוס מגיע מהכיוון ההוא?
אודי ברעוז
המטוס מגיע מצפון ונוחת.
משה גפני
ועל מה הוא עובר כשהוא מגיע מצפון?
אודי ברעוז
הוא עובר מעל יישובים בגובה יותר הגבוה, זה פחות משמעותי. בגובה היותר נמוך, ששם באמת מרגישים את זה, זה כפר קאסם, ראש העין, עינת, מזור ובארות יצחק.
היו"ר אמנון כהן
הם פנו אלינו.
אודי ברעוז
זאת הנחיתה 2-1. התמ"א מאפשרת את הדבר הזה. התמ"א נכתבה בשנת 1997, מסלול 2-1 הוא מסלול בהחלט - - -
היו"ר אמנון כהן
הסתדרתם עם היישובים שם?
אודי ברעוז
קודם כל, כמו שאמר היושב ראש, מי שאחראי על מתי נוחתים על איזה מסלול ומה המדיניות ומה הרגולציה זה רת"א. אנחנו, רשות שדות התעופה, מנהלים את מגדל הפיקוח, מנהלים את הנתיבים על פי הנחיות הרגולטור.
משה גפני
גם כן צריך לעשות בזה סדר, זה גם דבר שהוא - - - אתה עושה את המסלול והם מכריעים מי ינחת.
אודי ברעוז
לא, הוא מגדיר לי על איזה מסלול לנחות ומתי ואני מפעיל אותם בהתאם להגדרות שלו. מה שחשוב להבין - - -
עובדיה עלי
אתה הקדמת את המאוחר. יש כאן שאלה חשובה, אבל לא ראיתם מה היה לפני כן. לפני כן היה מסלול שאם נוחתים עליו נוחתים וממריאים על אותו נתיב. כדי לבטל את הקונפליקט הזה בין טיסה להמראה עשינו כאן עוד מסלול, אחד לנחיתה ואחד להמראה. לכן הרחבנו את המסלול ב-100 מטר, זה כדי לאפשר שלא יהיה קונפליקט.
היו"ר אמנון כהן
פה נחיתה ופה המראה.
אודי ברעוז
זה פעם ראשונה בהיסטוריה של נתב"ג, מאז שנתב"ג קם בשנות ה-30 שאפשר בו זמנית להמריא ולנחות על שני מסלולים נפרדים בלי שיש קונפליקט בין המטוסים הנוחתים למטוסים הממריאים. לכן זה מכפיל. כל המראה הייתה צריכה להיות מסונכרנת בזמן עם נחיתה, אם מטוס ממריא אף מטוס לא נוחת, מטוס נוחת אף מטוס לא ממריא.
משה גפני
יפה מאוד, דבר מאוד חשוב, אבל תעמוד מאחורי זה. כששאלנו אותך 'אתה עושה רעש לראש העין?' אז תסביר למה אין לך ברירה, אבל אל תגיד שזה מישהו אחר. זה באמת חשוב, כמו שאתה לוקח את הקרדיט על זה, תיקח גם את הביקורת.
אודי ברעוז
כמובן, זה - - -
משה גפני
אבל אל תגיד מישהו אחר. אמרת רת"א.
אודי ברעוז
רת"א היא זו שקובעת את המדיניות, אבל המדיניות נקבעת על פי מה שכתוב בתמ"א ואנחנו - - -
משה גפני
לכן אמרתי, הערתי פה בשקט לעובדיה - - -
עובדיה עלי
לא, לא, אני מקבל את ההערה החלקית. שני דברים, קודם כל תראה, כל מי שמתלונן צודק. אני לא יכול לבטל את מי שמתלונן, בבני עטרות או מישהו אחר או ראש העין, אבל כאן מה שאני אמרתי, היות שאנחנו כאן לא עשינו על דעת עצמנו, זה משרד הפנים ורת"א וכל מי שצריך להיות, הבנייה, זה לא שאנחנו עשינו בניגוד לדעתם, זה יחד איתם, אבל גם בקטע הזה יש איזה שהן גמישויות, זה לא בדיוק חייב להיות ככה או ככה או ככה. בעניין הזה אמרתי את הצד העובדתי משפטי, שאנחנו לא קובעים, זה הכול.
אודי ברעוז
המהפכה היא בשני היבטים. אחד, אפשר להגדיל את הקיבולת, כשנוחתים על מסלול נפרד וממריאים על מסלול נפרד, והדבר השני והיותר משמעותי, שזה מה שדוח ועדת לפידות וזה מה שדוח ה-FAA דיברו, זה הגדלת הבטיחות. כי כשאני נוחת על מסלול מסוים וממריא על מסלול אחר, שאין ביניהם שום קונפליקט, הבטיחות משתפרת משמעותית והיו לנו לא מעט אירועי בטיחות בשנים האחרונות, לפני חמש ושש שנים, שנבעו מהמראה ונחיתה אחד מול השני.
היו"ר אמנון כהן
פה אני יכול לציין שהקדוש ברוך הוא שמר עלינו.
אודי ברעוז
ככה נראים הנתיבים האוויריים. בכחול זה המטוסים הנוחתים, באים מצפון, וסגול זה המטוסים הממריאים מערבה, ויש פה בצהוב את המטוסים שממריאים משדה דב ונוחתים בשדה דב. הכול מסונכרן כדי שכל העסק יוכל לזרום רציף.

זה שקף אחרון, מראה את כל מה שנעשה בפרויקט. מה שהיושב ראש הזכיר קודם, הקילומטרים הרבים של המסלולים. כל מה שמסומן פה באדום זה הכול דברים חדשים שלא היו, כדי להגביר את היעילות של שדה התעופה, להגביר את הבטיחות של שדה התעופה, שמטוס שמסיע להמריא לא צריך להסיע על מסלול נחיתה או מסלול המראה, הוא מסיע על מסלול הסעה. כל הפרויקט הזה הוא פרויקט ששדרג באופן משמעותי את כל היכולת הבטיחותית וה - - -
עובדיה עלי
גם בטיחותית, גם זמן וגם דלק. זה גם כספית, מטוס שנוסע על הגלגלים צריכת הדלק היא פי כמה - - -
אודי ברעוז
אני מתנצל, אני חייב ללכת.
היו"ר אמנון כהן
עוד שאלה אחת, היה פה נושא של המוניות של הדר. מוניות הדר, אני אגיד, היה שירות מצוין, עומדים בזמנים ויש שירות מעולה, אבל אמרו ש - - - זה 30-40 שנה, אני לא מדבר על השירות, השירות מצוין, פשוט הייתה ביקורת ש - - - זה מוסדר, הבנתי, לא?
שמואל זכאי
קודם כל - - - מסלול 1-2. כיוון נחיתה והמראה של המטוסים נגזר בין השאר גם ממזג האוויר. לפני שפתחנו את מסלול 2-1, וכאמור פתחנו אותו לפני שבועיים בערך, המטוסים בלילה, בגלל מזג האוויר, נוחתים על מסלול 1-2, זה המסלול שבמסלול שלו לנחיתה המטוס עובר מעל חולון. עכשיו התכלית השלישית של הפרויקט הזה, כמו שאמר אודי, התכלית הראשונה הייתה קודם כל לשפר את מצב הבטיחות על ידי הפרדה בין מטוס ממריא למטוס נוחת, התכלית השנייה להגדיל את הקיבולת של נתב"ג, אבל התכלית השלישית הייתה לעשות פיזור רעש יותר הגיוני. בואו נחשוב בהיגיון, ככל שינחתו יותר מטוסים על מסלול 2-1 פחות מטוסים ינחתו על מסלול 1-2. אני לא יודע איך קוראים לזה בגמרא או במקורות, אבל אני יודע שהכי טוב שזה נהנה וזה לא חסר, נכון? מה רואים בזה? למי אני צריך לשמוע?
משה גפני
ההגדרה מהגמרא נכונה, אבל זה המצב שאם עובר הרעש לידם - - -
שמואל זכאי
אם אני רוצה להישמע לטענותיהם של תושבי ראש העין, כפר קאסם, מזור ובארות יצחק אני צריך שכל המטוסים ינחתו על 1-2 ואז מי שיוצא חסר הם תושבי חולון ותל אביב. אם אני רוצה לשמוע לטענותיהם של תושבי תל אביב, אז מי שיהיה חסר עכשיו זה תושבי ראש העין, כפר קאסם וככה.
היו"ר אמנון כהן
אתה מחלק את זה כאילו?
שמואל זכאי
יפה. כל העניין הוא לפזר נכון את הרעש, במסגרת התמ"א. התמ"א קובעת, או יותר נכון ההחלטה של ראש רת"א שעל מסלול 2-1 ינחתו מטוסים בין השעה שש בבוקר לעשר בלילה, לא יותר מ-40% מכלל הנחיתות בנתב"ג בעונה ורק בשעות עומס. מכיוון שזה משש בבוקר עד עשר בלילה, לתושבי תל אביב בלילה עדיין יש מעליהם את הרעש. זה הכול. זה לגבי ה - - -
היו"ר אמנון כהן
מתי שהוא זה ישתנה? אם אני עכשיו נותן להם תשובות, מה אני אומר להם?
שמואל זכאי
שקודם כל - - -
יעקב גנות
אנשי תל אביב, כל עוד ששדרגנו את המסלולים נהנו לגמרי, ובאותה תקופה אנשי חולון כל הזמן באו בטענות. היום, כשחזרנו למצב הקודם, לגבי הנחיתות וההמראות מעל תל אביב, אז פתאום תל אביב התעוררו. זה כל הסיפור של דרום תל אביב על רגל אחת.
שמואל זכאי
מה שאתה יכול להגיד לתושבים, כל מי שנמצא ממערב, בוודאות, שיהיה להם פחות רעש. זה הכול, זה אתה יכול להגיד להם. כל מי שממערב לנתב"ג, כי המטוסים, כמו שהסביר אודי, מגיעים מצפון, נכנסים בנתניה, צפון כפר סבא, צור יגאל וכך הלאה.
תומר רוזנר
בלילה אין להם - - -
יעקב גנות
אבל בלילה זה המיעוט שבמיעוט. אנחנו מדברים פה יום ולילה, וביום והלילה זה רק 40% או 60%.
שמואל זכאי
כמו שאמר היושב ראש, אין דרך להנחית מטוסים בצורה אנכית. מטוס עושה רעש והוא צריך להגיע מאיזה שהוא מקום, מה שאתה צריך לעשות זה לפזר את הרעש ומה שעשה הפרויקט הזה, הוא פיזר את הרעש. עכשיו תבוא ותגיד לי, למה ביום, למה בלילה, למה בשעה הזאת ולמה בשעה הזאת. אז זה נהנה וזה לא חסר.
תומר רוזנר
יש שני דברים שלא התייחסת אליהם, אחד מה עם מסלול 826 - - -
שמואל זכאי
זה מסלול 2-6, הוא מסלול ההמראות הראשי בנתב"ג. רוב המטוסים בנתב"ג ממריאים ממזרח למערב במסלול 2-6. זה המסלול הזה. כשעשינו את הפרויקט במשך ארבע שנים הפעלנו את כל נתב"ג רק על המסלול הזה ואז מה שקרה, המטוסים היו נוחתים מעל בני עטרות, ממזרח למערב, ובני עטרות ספגו את כל הרעש. עכשיו כשיש לנו שלושה מסלולים ירדנו מהם, המטוסים לא נוחתים על מסלול 2-6, עוד פעם באופן קיצוני במזג האוויר מטוסים כמובן ינחתו, כי בטיחות טיסה גוברת על הכול. רוב ההמראות הן מערב, המטוס בהמראה עושה פחות רעש מאשר בנחיתה.
תומר רוזנר
אבל בלילה - - - לא להטיל את כל העומס על דרום תל אביב.
היו"ר אמנון כהן
בלילה הוא מתכוון.
שמואל זכאי
עוד פעם, אחת המגבלות הקשות היא מגבלה של מזג אוויר, אבל בוא נגיד, וזו אפשרות, שעכשיו, חלק מהמטוסים ינחתו לא על 1-2, הם ינחתו על 3-0. אתה יודע מי יספוג את הרעש?
תומר רוזנר
לא, אז על 26, או על 08.
שמואל זכאי
או על 2-6, אוקיי? יש פה שני דברים שצריך לדעת. אחת, יש פה מגבלת ביטחון, המטוסים שמגיעים ל-2-6, כל הנחיתות אצלנו הן עם עזרי נחיתה, זה נקרא LF, אני אסביר במגדל מה זה. הם מגיעים לפיינל ארוך ומעל השטחים. אבל בוא נגיד שאתה לוקח אותם ל-3-0, מי שסובל מהרעש זה תושבי מודיעין. דרך אגב, בלילה נוחתים 1-2, ביום נוחתים 3-0 והמטוסים עוברים מעל מודיעין. אז חלוקת הרעש היא חלוקה מאוזנת. בהינתן העובדה שאי אפשר להנחית מטוסים בלי רעש, בסוף המטוסים צריכים - - - את כל שעות היממה לחלק, זה לכאן, זה לכאן וזה לכאן. ואני מסכים עם חבר הכנסת גפני, אנחנו לא צריכים להתנצל, אנחנו צריכים להסביר.
היו"ר אמנון כהן
אפשר גם על מודיעין קצת בלילה. לחלק בין תל אביב, מודיעין לבין בארות יצחק.
תומר רוזנר
הם מתנגדים.
היו"ר אמנון כהן
כולם מתנגדים, אבל - - -
משה גפני
אדוני המנכ"ל, מה שאמרת, דווקא אנחנו, עד כמה שאני יכול לדבר בשם כולם, אבל אני מאוד השתכנעתי מהעניין של פיזור הרעש. אני תמיד עושה את החשבון, תגיד לי עם יד על הלב, אם המטוסים היו עוברים בצפון תל אביב, מעל מגדלי אקירוב, האם גם היה מספיק הפיזור הזה? זה דבר אחד. דבר שני, ואני כנראה יודע את התשובה, אתה לא חייב לענות על זה, אבל אני שואל אם אי אפשר לפזר יותר. למשל כאלה שמגיעים לאילת, שלא ינחתו בכלל בשדה התעופה הזה, שינחתו בעובדה. לפתוח מקומות שבהם אנשים מגיעים - - - אי אפשר אי אפשר, אני אומר שמה שאני הייתי חושב אם הייתי מנכ"ל, הייתי חושב להתחיל מדיניות של פיזור הרבה יותר גדול, בגלל שהפיזור שלך הוא רעיון נכון, אבל פיזור הרבה יותר גדול.
יעקב גנות
אחת, חלק מבית המשפט זה ההתנגדות של כולם נגד כולם. שתיים, התמ"א מאפשרת רק שלושה מנועים, זה שארבעה מנועים פחות - - -
משה גפני
התמ"א זה גם לא הלכה למשה מסיני. תמ"א זה גם כן - - -
יעקב גנות
זה בדיוק מה שאנחנו ביקשנו. ביקשנו לקבל שימוש חורג, ובמקביל לחפש פתרונות כדי לתת מענה יותר טוב.
שמואל זכאי
אני רוצה לענות על המוניות וגם על המחירים.
משה גפני
אתה לא חייב לענות לי על צפון תל אביב.
שמואל זכאי
המדינה הפקידה בידינו זיכיון להפעיל נמל תעופה והטילה עלינו בצד הזכות גם חובה, החובה היא לפקח שהפעילות כאן בנתב"ג תתבצע כתקנה לטובת האזרח. בהיבט של המוניות אנחנו צריכים לפקח שהאזרח לא נגזל, שהוא מקבל שירות כמו שצריך, שלא מפקיעים לו מחירים וכך הלאה. כמו בכל נמל תעופה בעולם. לכל נמל תעופה בעולם יש חברת מוניות אחת, או שתיים, שהיא זוכה במכרז והיא מקבלת את הפריים לוקיישן, שאצלנו זה במפלס ג'י, במפלס של הנוסעים הנכנסים, ששם היא פועלת. הרי אנחנו במדינה חופשית, כל נהג מונית שהוא מוזמן, 'אני מכיר נהג מונית ש-30 שנה הוא מסיע אותי ואני רוצה שהוא יבוא לקחת אותי', או 'אני עובד בחברת היי טק ולחברת ההיי טק יש התקשרות עם חברת מוניות'. גם לאלה יש סידור, במפלס 2 הם מגיעים. כולם אומרים שאנחנו רוצים לגבות מהם 5 שקלים, מה שאנחנו רוצים זה לא לגבות מהם 5 שקלים, אלא זה שיירשמו, כדי שאם אחר כך מפקיעים להם מחירים או לאזרח יש תלונה, הוא יודע, הוא מתקשר אליי, ואליי הוא צריך להתקשר והוא אומר לי 'פלוני או אלמוני עשה לי עוול, תבדוק את זה'. אם הוא לא רשום, אני לא יודע לבדוק את זה, כי האחריות שלי היא לרשום. זה לגבי המוניות.
עכשיו מילה אחת לגבי המחירים. ההשוואה הנכונה לגבי המחירים היא לא - - -
עובדיה עלי
אבל, שמוליק, את המחירים לא אנחנו קובעים.
שמואל זכאי
לא על המוניות, אני מדבר על המחירים של - - - ההשוואה הנכונה לגבי המחירים היא לא בכמה מוכרים כוס קפה בנתב"ג ובתל אביב, ההשוואה הנכונה היא כמה עולה מחיר הקפה בנתב"ג לעומת נמל תעופה אחר בעולם. אני אסביר למה כן ותאמינו לי, בדוק, כוס קפה ב-JFK עולה 4 דולר, וכוס קפה בבוקרשט עולה 4 יורו, זה ה- benchmarkingהנכון בהשוואה בין מחירים. זכיין לא יכול כאן להעלות מחירים בלי רשות, זה חלק מהמנגנון שכתוב לו בחוזה. המחירים עולים אך ורק ב - - - יש לנו קודם כל 18 נקודות הסעדה בטרמינל 3. לא 2, לא 3, לא 4, 18 נקודות הסעדה.
תומר רוזנר
באולם היוצאים?
שמואל זכאי
בסך הכול. באולם היוצאים יש יותר מ-10, אם אתה שואל. יש יותר מ-10, אני חושב מהראש, יש 12 באולם היוצאים. במסלול היוצא יש לך 12 נקודות הסעדה.
היו"ר אמנון כהן
איך נקבע המחיר? בעולם איך נקבע?
שמואל זכאי
המחיר - - -
יעקב גנות
סליחה, למה אנחנו נכנסים איך נקבע ב - - - אני אומר זה פלוס מינוס, זה שני שקל יותר, שניים פחות. אני רוצה להדגיש, ברגע שחברה ספרדית באה לכאן וחשבו שהם יכולים להוציא את ההשקעות שלהם תוך שנתיים ופעלו בקשר להחלפת המרת המטבע, לא התביישנו, הפסדנו הרבה מאוד כסף, היו לי ויכוחים בתחילת הדרך, הוא אמר 'לא יהיה דבר כזה', אנחנו הוצאנו אותם מפה. מפני ששם היה מונופול. אבל לגבי קפה,שקל יותר, כשיש פה מכונות, יש פה שמונה מתקנים לאוכל, או מסעדות וכך הלאה. יש תחרות חופשית, כל אחד - - -
שמואל זכאי
לגבי מונופול, כל נמלי התעופה הבינלאומיים בארצות הברית אינם בידיים פרטיות, הם או בידיים של העיריות או בידיים של המדינה ולא סתם. שתיים, למי אתה מעדיף שיהיה המונופול הזה? לגוף פרטי שנראה לך שהוא באמת ישקיע 3 מיליארד שקל בשדרוג מסלולים? ונראה לך שהגוף הפרטי שיהיה מונופול במקומנו הוא זה שיפקח על המחירים ויפקח על המוניות ויקבע - - -
היו"ר אמנון כהן
תעשו את הסבירות, שיהיה סביר ולא לעשוק ולא שמישהו יעשה רווח קל.
משה גפני
אל תעשו השוואה למדינות אחרות. תעשו השוואה למה שקורה כאן.
היו"ר אמנון כהן
כן, משהו סביר שיהיה.
יעקב גנות
משהו קצר.
היו"ר אמנון כהן
חייבים לצאת.
יעקב גנות
משהו קצר. אל"ף, אם אתה רומז שכדאי שנעשה הפרטה, אני חושב שהפרטה זה דבר חמור מאוד.
תומר רוזנר
מי דיבר על הפרטה?
היו"ר אמנון כהן
אף אחד לא דיבר על הפרטה.
יעקב גנות
כל מי שעשה הפרטה, זה - - -
משה גפני
אנחנו יושבים פה. חבר הכנסת אמנון כהן ואני, אנחנו נגד הפרטה.
יעקב גנות
כמו בזק, שבוע אחרי שהפריטו אותה פתאום מאזנים של 4.5 מיליארד שקל. דבר נוסף, עובדיה, אם ראשי הערים מתלוננים על רעש מעל הערים שלהם והם נגד הפעילות של הרשות, אין בעיה, נודיע שכל תושבי ראש העין וחולון יפסיקו לטוס, ותראה שיהיה מרד וכולם - - -
משה גפני
על זה לא חשבנו.
היו"ר אמנון כהן
זה פתרון, פתרון מצוין...

אני רוצה לפני שנצא לברך שהקדוש ברוך הוא יברך את עמו ישראל ונתפלל שהקדוש ברוך הוא יחזיר את הבנים הביתה, את אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגלעד שאער. לזכות זה שהקב"ה ישמע את תפילתנו נגיד פרק תהלים. במהרה נשמע בשורות טובות, שיימצאו ויעשו משא ומתן וקיבלנו אותם הביתה.
עובדיה עלי
אני אומר לך, לעניין המונופול, הבעיה של מונופול שיש רק שדה תעופה אחד בארץ, וכאן אם אתה שואל אותי, הדבר הכי חשוב שיהיה שדה תעופה משלים בינלאומי - - -
תומר רוזנר
ובניהול של רש"ת.
עובדיה עלי
בניהול של גורם אחר.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו יוצאים לסיור.

(סיור במגדל הפיקוח)
יוסף ג'ו בראל
שלום. אנחנו, מגדל בן גוריון עובד בשתי יחידות, כמו ששמוליק זכאי אמר בקיצור. שתי היחידות הן, יחידה אחת זו פינת בקרת המכ"מ, זו יחידה שלוקחת את המטוסים מכל הכיוונים, מסדרת אותם בצורה של אחד אחרי השני ומביאה אותם למצב שבו הם מיוצבים לפני מסלולי הנחיתה ובכיוון ההפוך מטוס שממריא, ממריא עם המגדל למעלה, אתם תראו את המגדל למעלה, ואחרי שהוא באוויר הוא עובר ליחידת המכ"מ ויחידת המכ"מ ממשיכה לפקח עליו. מה המטוסים רוצים? המטוסים בסך הכול מעוניינים שהשליטה והפיקוח יהיו בידי פקח הטיסה, הם לא רוצים להתעסק מלבד בהטסת המטוס. זאת אומרת מרגע שפקח טיסה אומר למטוס ביחידה הזאת 'קשר מכ"מ', מרגע זה כל האחריות נופלת על הפקח, הוא מתעסק רק בהטסת המטוס ובשלבים שונים של הטיסה יש מצב שבו טייס לקראת נחיתה מבצע קשר עין עם ה - - -
תומר רוזנר
אתה פקח?
יוסף ג'ו בראל
כל אחד מהאנשים שעובדים כאן הוא פקח טיסה.
היו"ר אמנון כהן
ולמעלה?
יוסף ג'ו בראל
גם פקח טיסה, רק שהעבודה היא אחרת.
היו"ר אמנון כהן
ממתי הסנכרון ביניהם? מתי זה עובר למעלה ומתי למטה?
יוסף ג'ו בראל
אז כמו שהתחלתי להסביר, בואו תסתכלו רגע - - -
היו"ר אמנון כהן
באיזה מרחק אתה כבר מתחיל לקלוט אותו?
יוסף ג'ו בראל
אני קודם כל אתן לכם תמונה שתראו מה אתם רואים, מה בעצם התמונה שיש לפקח הטיסה. אם תסתכלו ותצליחו להבחין פה, אז אתם רואים את מפרץ חיפה, את קו חוף הים, את הכנרת וים המלח. יחידת הבקרה שלנו שולטת על כל המרחב הזה כמו שאתם רואים. בעצם מטוסים שמגיעים בדרך, ממריאים מאירופה, עוברים ליוון, נגיד ניקוסיה וכו', עוברים ליחידת בקרה שהיא יחידת בקרה צפון, תל אביב, בקרים שיושבים בהר מירון, זה סקטור אזרחי, והם מעבירים לנו את המטוסים. מרגע שהמטוסים עוברים אלינו, כרגע השטח הזה נקי, כי זה הצד המערבי - - -
משה גפני
מהר מירון הם מעבירים אליכם? הם קולטים קודם?
יוסף ג'ו בראל
כן, הם מפקחים עד התחום של ניקוסיה, בערך על טווח של 180 מעלות - - -
משה גפני
הם קולטים יותר ממה שאתם קולטים כאן.
יוסף ג'ו בראל
כן. אנחנו מבצעים עבודה אחרת. הם מבצעים עבודת מרחב, area, ואנחנו מבצעים עבודת פורט. אותו דבר, דרך אגב, אם תסתכלו, מטוסים שטסים דרומה לאילת, בנתיב לאורך ים המלח, אז הם בקשר עם יחידת בקרה דרומית, בקרת דרום, שהם יושבים במצפה רמון. שוב, בקרים אזרחיים - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל אתם רואים את כולם פה.
יוסף ג'ו בראל
אנחנו מקבלים את המטוסים - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל תחומי האחריות שלך זה במרכז, כן?
יוסף ג'ו בראל
נכון. הם מעבירים לנו ואנחנו מטפלים בזה.
היו"ר אמנון כהן
באיזה שלב מהדרום זה בא אליך ואתה אומר 'עכשיו זה שלי' - - -
יוסף ג'ו בראל
מעל ים המלח. המטוס הזה תיכף יעבור אלינו בנקודה הזאת, בעוד 10 מייל, אז הוא אצלנו ואני מטפל בו. הוא עובר רק כשהוא בשלב לפני הנחיתה, לפני המסלול.
היו"ר אמנון כהן
ממש בעיגול הפנימי. בוא נגיד ב-5 מיילים - - - כאן יש מטוס שמבצע נחיתה.
שמואל זכאי
ג'ו, זה מטוס שנוחת על 2-1.
יוסף ג'ו בראל
לא, אנחנו סיימנו 2-1 בגלל שחברת אייר פראנס לא יכולה לנחות על 2-1. קיבלנו הודעה, הם ינחתו על 3-0. מה שקרה זה שאנחנו התחלנו להפעיל את מודל נחיתות 2-1 2-6. מודל נחיתות 2-1 2-6 הוא מודל שמאפשר לנו בעצם, כמו כל שדה מודרני בעולם, להפריד את ההמראות מהנחיתות.
משה גפני
מה אתם עושים, שאייר פראנס לא יכול?
יוסף ג'ו בראל
כרגע שינינו את כל הסיקוונסים בחזרה לטובת הנחיתות והמסלול האחר שהקפסיטי שלו נמוך יותר. לצערי הרב.
שמואל זכאי
הרי איך מטוס יודע שפתחנו מסלול חדש? מפורסמים פעמיים בשנה פרסומים שפורסמו לחברות תעופה והם מוזנים לתוך מחשבי הטיסה של המטוסים. יש כמה חברות תעופה, החברות שמזינות את זה הן חברות עולמיות, ג'פרסון 1 ויש עוד חברה, אנואל, והחברה הזאת עשתה איזה שהיא תקלה לחברות התעופה שהיא נותנת פרטים והיא לא הזינה להם את זה למסלולים. אנחנו עכשיו באיזה שהיא פעילות מול החברה הזאת כדי שתזין את זה. בקיצור יש לנו שתיים-שלוש חברות תעופה שעדיין לא השלימו את כל התהליך.
משה גפני
כמה זמן זה ייקח?
שמואל זכאי
זה אמור להסתיים - - -
יוסף ג'ו בראל
להכניס את זה לכל אחד מהמטוסים שלהם, נגיד לחברת אייר פראנס יש צי ענק של מטוסים, אז אני לא יודע כמה זמן זה ייקח, אבל - - -
משה גפני
בגלל שהם שכנעו אותנו מקודם שזה חשוב מאוד לעשות את זה, גם בגלל שהרעש מתפזר.
יוסף ג'ו בראל
נכון.
קריאה
הם מכניסים את זה לכל מטוס בנפרד?
יוסף ג'ו בראל
לכל מטוס בנפרד. זה לא איכון תוכנה שמכניסים, אלא צריך לבקש את זה מתוך מטוס.
שמואל זכאי
צריך להכניס למטוס-מטוס ולהזין את זה - - -
משה גפני
אבל זה שהם לא - - - לחכות להם עד אינסוף זה רע מאוד.
יוסף ג'ו בראל
זה לא רק אייר פראנס, זה גם יונייטד לדוגמה.
משה גפני
לא משנה, זה רע.
שמואל זכאי
כל מטוס כזה, אם יש מטוס אחד שלא יכול לנחות, אתה צריך לשנות את כל התבנית - - -
משה גפני
אני שואל כמה זמן זה יקרה עד ש - - -
יוסף ג'ו בראל
אני מקווה במהרה, אבל זה ייקח זמן.
שמואל זכאי
הם הבטיחו לראש רת"א שהם יסיימו את זה עד סוף יוני. החברה הזאת, שהודתה שהייתה לה תקלה - - -
משה גפני
לא הייתם צריכים כל כך לשכנע אותם עם ההמראות והנחיתות בנפרד.
יוסף ג'ו בראל
רק שתבינו, מבחינתנו לנהל תבנית תעבורה אחד אחרי השני, זה לקחת את כל המטוסים ולנהל אותם ביחד. עכשיו באמצע להחליף את זה ולהעביר את זה למסלול אחר זה פתרון שהוא מסובך להם.
משה גפני
הקדוש ברוך הוא ברא את האדם באופן כזה שהוא יכול להגיע ליכולות אינסופיות. הבעיה רק שהרבה פעמים מנצלים את זה לרעה, אבל הניצול לטובה הוא אחת הדוגמאות. נסעתי לאילת עכשיו, לא זוכר עם מי שהיה, הוא אומר לי 'תגיד לי איך אנחנו נוסעים ככה?'
היו"ר אמנון כהן
ועל הים, אתה רואה אוניות כאלה, אימפריות.
עובדיה עלי
דרך אגב, הם ידעו מה זה 2-1, 1-2, 2-6?
משה גפני
אנחנו הבנו.
עובדיה עלי
לא הבנתם. זה הכול מעלות, 60 מעלות, 120 מעלות.
יוסף ג'ו בראל
12 מעלות, 3-0 זה 30. רק לא אומרים 12 מעלות, אומרים 1-2, 3-0.
משה גפני
החדש, המסלול של הנחיתה וההמראה, אייר פראנס לא נוסע - - - הוא עובר פה, הוא חוצה פה את המסלול הזה.
עובדיה עלי
מבחינת הראות כאן של הפקחים זה בסדר?
יוסף ג'ו בראל
שדה הראייה הוא בסדר, הבעיה שאנחנו בגדול, כשבנינו את המגדל החדש הלכנו אחורה.
עובדיה עלי
אני יודע, השאלה שלי לא במקרה.
משה גפני
כן, מה ההבדל בין המגדל הזה למגדל החדש? מה לא רואים מפה שנראה במגדל החדש?
יוסף ג'ו בראל
המגדל החדש, המבט שלו הוא אחרת על המסלולים. כדי לשלול על המסלול הזה ועל המסלול הזה צריך ללכת עוד אחורה וטיפה הצידה - - -
משה גפני
וגבוה יותר.
יוסף ג'ו בראל
ויש גם חישובים מתמטיים מדויקים של זמן התגובה של הפקח. אם אתה בניצב למסלול אז אתה מבחין בעצירה ופתיחת מהירות, אבל אם אתה באותה זווית, אתה לא יכול להבחין אם מטוס עוצר או לא.
שמואל זכאי
נגעת באחת הנקודות החשובות. מה שאתם רואים, מה שראית ועלית על זה יפה מאוד, זה שהמסלול החדש וגם המסלולים הישנים, למשל כמו המסלול הזה, יש מסלולי הסעה שחוצים אותם. אחד הקונפליקטים הכי גדולים בבטיחות טיסה, רוב התאונות מתרחשות על הקרקע, ואחת הבעיות הכי גדולות בחדירה למסלולי נחיתה והמראה של כלי טיס, או של - - - כדי למנוע את הקונפליקט הזה יש לנו כאן מערכת שהיא באמת השורה הראשונה של טכנולוגיה בעולם, שנקראת - - - ומכ"מ קרקע ששולט על התנועות של המטוסים - - -
עובדיה עלי
זה גם מכשיר חדש שהכנסנו.
שמואל זכאי
אתם רואים שהמטוס הזה שנוסע על המסלול, מופיע לפקחים על זה. כל רכב שנמצא באזור המסלולים המטוס מופיע על המכ"מ הזה, המכ"מ הזה - - -
היו"ר אמנון כהן
יש לך קשר איתו?
שמואל זכאי
בוודאי. אתם רואים את הפסים הירוקים האלה? הם נקראים סטוברים, סטוברים זה רמזורים, כשמגיע המטוס שמסיע ורוצה לחצות את המסלול כי הוא רוצה להגיע לעמדת המראה על 2-6, הוא עומד כאן על הרמזור האדום הזה והפקחית, היא משחררת לו את הרמזור האדום ואז הוא חוצה והיא סוגרת את ה - - -
קריאה
גם זה לא היה, זה חדש מלפני חמש שנים.
שמואל זכאי
כך אנחנו למעשה שולטים באופן ויזואלי, שלא תהיה כניסה של כלי טיס לא מורשה למסלול או של רכב למסלול. כל הרכבים שלנו, שנמצאים באזור המסלולים, כולם מותקנים עם קולטי רדאר, או משדרים יותר נכון, כשהם נקלטים כאן על המסך הזה שנקרא - - - זה למעשה מכ"מ קרקעי.
משה גפני
מתי בפעם האחרונה זה היה כמעט תאונה?
שמואל זכאי
כמעט תאונה זה דבר - - - אנחנו מסווגים אירועי בטיחות לשלוש רמות, קלה, בינונית וחמורה. קודם כל אני רוצה להסביר לכם, זה הרבה יותר בטוח לטוס מאשר לנסוע על הכביש, למה? מסיבה אחת מאוד מאוד פשוטה. מטוסים והפקחים והציוד נבנה בדבר כזה שטעות אחת לא תביא להתרחשות של תאונה. אם הטייס יעשה טעות, אז המכשור במטוס יתריע לו שהוא בטעות. אם גם המכשור של המטוס נניח ינמיך בקרבה לקרקע, או יתקרב למטוס אחר, הבן אדם, הטייס, עשה טעות, יש לו מכשיר שיתריע לו או מחוץ לכלי הטיס וגם אם המכשיר שלו גם הוא - - - אז הפקחים ששולטים כאן עם מכ"מים ושולטים על כל מקום, אז צריכות להתרחש הסתברויות כאלה שגם הטייס יטעה, גם המכשור שלו - - -
משה גפני
הנה, הוא נוחת.

אפשר לשאול אותם שאלה?
שמואל זכאי
היא לא, ג'ו הוא ה - - -
יוסף ג'ו בראל
כרגע היא מטפלת במטוס.
היו"ר אמנון כהן
יש להם קביעות?
יוסף ג'ו בראל
כן.
היו"ר אמנון כהן
הכול בסדר? משכורת בסדר? הטרידו אותך, הפחידו אותך?
משה גפני
לא, אני רציתי לשאול אותם מה קרה כשהייתה כמעט תאונה? מה הם עשו? באירוע חמור.
שמואל זכאי
האירוע המכונן שהביא לפה את ועדת לפידות.
משה גפני
כן, אני שואל מה הם עשו.
שמואל זכאי
שני מטוסים התקרבו אחד לשני, התקרבות מאוד - - -
יוסף ג'ו בראל
אני אסביר את מה שהיה באירוע איבריה. אירוע איבריה, שהוא האירוע שפתח כאן את נושא הבטיחות, היה שהמטוסים מבצעים גישת ראייה, מה זה גישת ראייה? שהם מסתכלים אחד אחרי השני, שומרים הפרדה בעצמם ונכנסים לנחיתה. הביצוע של גישת ראייה, בכל העולם קודם כל נוחתים בגישות מכשירים. גישת מכשירים, איך אמרתי לכם? מטוסים ממריאים, רוצים לעבור להטיס את המטוס ושאנחנו נתעסק בדברים האחרים. אותו דבר לגבי הנחיתה. בנחיתת מכשירים הוא מתייצב על קרן שנותנת לו את הזווית לנחיתה ואת ציר המסלול והוא מגיע בדיוק בתחילת המסלול לנחיתה. מה שקרה בגישת הראייה זה שאמרו לו 'יש לפניך מטוס בנקודה הזאת והזאת לפניך, אתה רואה אותו?' הוא אמר, 'כן, אני רואה אותו', אלא שבעצם הוא ראה מטוס שנמצא ממש לפני נגיעה למסלול ואז הוא חתך את המטוס שהיה לפניו. אמרו לו שזה מטוס 747, אמרו לו שהוא ישמור הפרדת - - -
היו"ר אמנון כהן
הוא בלבל.
משה גפני
זה היה כמעט התנגשות.
יוסף ג'ו בראל
ואז הוא היה צריך לחתוך ולשבור.
משה גפני
מה עשו פה האנשים שמופקדים על זה?
יוסף ג'ו בראל
פתרו את הסוגיה - - -
משה גפני
באותם רגעים.
יוסף ג'ו בראל
אחד הפנו שמאלה ואחד ימינה.
משה גפני
איבדו את העשתונות?
יוסף ג'ו בראל
לא איבדו את העשתונות.
שמואל זכאי
פה גם הטייס טעה.
משה גפני
כן, הבנתי, אני שואל על מגדל הפיקוח.
שמואל זכאי
אחד מהלקחים שעשינו, למשל הוא אמר לך שגישת ראייה היא גישה מאוד לא טובה לתעופה אזרחית. הכי נכון בתעופה אזרחית שמטוס ינחת ממכשור לנחיתה. מה זה המכשור הזה? זה קונוס, שכשאתה יושב בקוקפיט של הטייס אתה רואה על המסך קונוס שהוא צריך להכניס, המטוס - - -
היו"ר אמנון כהן
כמו שרוול בטיסה, אז הנחיתה - - -
שמואל זכאי
המטוס נכנס באופן אוטומטי לתוך הקונוס.
משה גפני
אני שאלתי על המיומנות של האנשים שיושבים פה, בגלל שהם יכולים להציל חיי אדם.
יוסף ג'ו בראל
כולם פה היו פקחי טיסה בשירות הצבאי שלהם בחיל האוויר. הם עוברים חצי שנה קורס ואחר כך עוד שנה וחצי. עד שהיא יושבת לבד בעמדה זה שנה וחצי אחרי סיום הקורס. זאת אומרת היא תשב לבד בעמדה בלי חניכה כשהיא שנתיים ב - - - סימולטורים בארץ ובחו"ל.
קריאה
אפרופו, תראה להם שמטוס עוצר לפני הנחיתה.
שמואל זכאי
אתה רואה? זו נקודת חצייה של מסלול הסעה ושל מסלול נחיתה. שים לב, אתה רואה את הסימון האדום? המטוס יעמוד שם - - -
משה גפני
מי מדבר איתו?
יוסף ג'ו בראל
פקחית הטאואר. גיל, תוכלי לשים לנו רמקול?
גיל-פקחית טיסה
כן, אני אשים רמקול.
שמואל זכאי
הנה גיל, תשמעו אותה משדרת. אחרי שהמטוס יחצה את הקו של המטוס שרוצה לחצות את המסלול היא תיתן לו רשות חציה ותפעיל לו את ה - - -
שמואל זכאי
הוא חוזר על ההוראה שלה פיזית, זה לא מספיק - - - פתוח, הוא צריך לחזור על ההוראה שנותנים.
יוסף ג'ו בראל
היא צריכה לשמוע באוזן שהוא אכן חוזר במדויק על דבריה.

הדבר האחרון שאתה אמרת, חבר הכנסת גפני, הנושא של האמון של הפקחים. אתם רואים, עכשיו שקט, הכול איזי, זה המאני טיים שלנו. אנחנו במיוחד בסימולטור מתאמנים על האירועים החריגים האלה, עושים טעויות בכוונה של חדירה למסלול כדי שהפקח יוכל בזמן אמת לפעול מיידית ולפתור את הבעיה. לכן אנחנו עושים לו גם שמטוס בא - - - וגם מטוס שחוצה את המסלול. זו הייחודיות של - - -
שמואל זכאי
שים לב שלאורך מסלול 2-1, איפה שמסיעים את המטוסים. זה גם מסלול הסעה חדש שבנינו, הוא חלק מפרויקט שדרוג המסלולים, מסלול אקו, שמוביל את כל המטוסים שחונים בחלק המזרחי של השדה לנקודת ההמראה הרבה יותר מהר.
היו"ר אמנון כהן
אולי רק משפט אחד לגבי החדש. עד סוף השנה יהיה?
שמואל זכאי
דצמבר 2014.
היו"ר אמנון כהן
כך היה כתוב.

(המשך הסיור)
שמואל זכאי
ב-9 במרץ השנה התחלנו להפעיל מערכת בידוק ביטחוני אוטומטית בנתב"ג. המערכת הזאת החליפה את השיטה ואת צורת הבידוק הביטחוני שהייתה קודם. רק נזכיר מה היה קודם, היו מכונות בידוק ביטחוני לפני התיקים, הגיעו נוסעים, עברו תהליך קצר שנקרא אפיון, הכנסנו להם את הכבודות לתוך המכונות, מכונות סי טי, ונוסעים שהיו להם התראות, לקחנו אותם לחצרות גדולות, פתחנו להם את הכבודות לעיני כל הנוסעים באולמות ובדקנו להם את מה שהתריע. הנושא הזה היה פתח קודם כל לעתירה לבג"צ, למה אזרחי מדינת ישראל נבדקים באופן שונה ועוד בפומבי. התשובה של המדינה והתשובה של בג"צ הייתה שאנחנו נבנה מערכת חדשה שתייצר נראות שוויונית, ותיכף נדבר על המערכת. הדבר השני שהמערכת הזאת יצרה, הקשיים שהמערכת יצרה, היא האריכה מאוד את זמן הטיפול הביטחוני בנוסע ולמעשה עד שלא בדקנו את המזוודה של הנוסע, הנוסע לא יכול היה להתקדם בתהליך.
המערכת הזאת היא מערכת אוטומטית. התהליך היום שמגיעים נוסעים, עוברים שיחה קצרה, ארבע-חמש שאלות ואנחנו מסמנים להם את המזוודה עם ברקוד, הם הולכים לדיילת, הדיילת גם שמה ברקוד ולמעשה על המזוודה יש שני ברקודים, ברקוד אחד שהוא ברקוד של הביטחון וברקוד שני זה תעודת זהות שיש למזוודה, קוראים לזה - - - המזוודה נשלחת. היא נשלחת למערכת מסועים והמזוודה נכנסת לתהליך השינוע שלה, מהצ'ק אין לפיינל סורטר, הפיינל סורטר זו הממיינת הסופית במקום שמשם לוקחים את המזוודה, שמים אותה על טרקטור ולוקחים אותה למטוס. המזוודה נוסעת על מערכת המסועים - - -
היו"ר אמנון כהן
סי טי קודם, לא?
שמואל זכאי
יפה. היא נוסעת על מערכת המסועים. על מערכת המסועים מורכבים גלאים שיודעים לקרוא את הברקודים, את הברקוד של הביטחון ואת הברקוד של ה - - - ברגע שהמזוודה נקראת על ידי הברקוד של הביטחון, המזוודה מופנית למכונה של הבידוק הביטחוני. היא נבדקת, אם אין לה התראה, היא חוזרת חזרה וממשיכה למטוס. אם יש לה התראה, היא הולכת באופן אוטומטי למכשיר נוסף שהוא שונה לחלוטין מהמכשיר של הסי טי וזה השכל היהודי, לקחת שתי טכנולוגיות שונות לחלוטין - - -
היו"ר אמנון כהן
קודם כל CV ואחר כך XRD ב - - -
שמואל זכאי
ולעשות להם מה שאנחנו קוראים SOS, system of system, לקחת שתי טכנולוגיות שונות לחלוטין ולגרום להן לדבר אחת עם השנייה. ואז אם זה הולך, נניח שהחפץ הזה נבדק ב-סי טי והסי טי אומרת 'אני לא יודעת מה זה, זה נראה חומר חשוד'. המזוודה נוסעת, המכשיר השני בודק את זה, הוא אומר 'זה סתם ארנק', המזוודה ממשיכה למטוס. אם גם היא לא יודעת, רק אז המזוודות מגיעות לכאן, כשהיום זה עומד על 7% מהמזוודות, זאת אומרת שתחשבו, פעם היינו פותחים כמעט כל מזוודה של נוסע, היום 93% מסך הכול המזוודות נבדקות, אבל נבדקות באופן אוטומטי בלי מגע יד אדם ונבדקות ברמת בידוק ביטחוני הכי גבוהה בעולם. אין רמת בידוק ביטחוני - - -
משה גפני
כמה זמן זה ככה?
שמואל זכאי
זה התחיל ב - - -
משה גפני
היו תקלות?
שמואל זכאי
הסיוט של נמל תעופה בעולם זה להכניס מערכת HBS. טרמינל 5 בהיתרו, הונג קונג, JFK טרמינל 4, דנבר קולורדו, אלה כולם נמלי תעופה שיהיו זכורים לדיראון עולם בחודשים הראשונים שהם הכניסו מערכות HBS. הטרמינלים קרסו. יחסית למה שעברו בעולם אנחנו עוברים את זה בצורה שאפשר להגיד - - - זה לא שאין בעיות, זה לא שאין תקלות, זה לא אומר שלפעמים בזמני עומס אנחנו עושים כאן כל מיני פעולות, אבל הנוסע למעלה, וזה מה שחשוב, לא מרגיש - - -
היו"ר אמנון כהן
בדיוטי פרי מבזבז כסף, אוכל את הפיצה פי שלושה.
יעקב גנות
אבל הוא קיבל יותר זמן, מה אתה רוצה?
שמואל זכאי
מבחינת אזרחי מדינת ישראל הערבים זאת בשורה יוצאת מהכלל. למעשה היום אין הבדלים בבידוק הביטחוני, בנראות של הבידוק הביטחוני בין כל נוסע שטס בנתב"ג, זר, ישראלי, יהודי, ערבי, כולם למעשה מבחינת התהליך עוברים את אותו תהליך. אין שום שוני בתהליך. מזוודה שמגיעה לכאן - - -
משה גפני
אתם בודקים את הכמות ש - - -
שמואל זכאי
עכשיו זוהר יסביר.
משה גפני
אולי שזוהר יסביר, יכולים אנשים מתוחכמים, שרוצים לפגוע בביטחון, להתגבר על המערכות האלה, או שיכול להיות שעובדים כדי להתגבר על זה. אין פה יד אדם.
זוהר גפן
אני אסביר, רק לא להקליט מה שאני אומר.

(המשך הסיור)
שמואל זכאי
אנחנו ממש בחצר האחורית של נמל התעופה, במסדרונות, איפה שעובדים ומנקים. אחד הדברים שהולכים לקרות פה ממש בשבוע-שבועיים הקרובים ואנחנו נהיה המדינה - - -
היו"ר אמנון כהן
כי אתה אמרת שלא יהיה מגע עוד מעט.
שמואל זכאי
המדינה הראשונה בעולם שמאשרת את זה, זה שנוסעים זרים שיש להם דרכון ביומטרי יוכלו לעבור בצורה ביומטרית בעמדות האלה. כרגע זה רק לישראלים. שימו לב, כשאנחנו טסים לאירופה אז יש לנו EU citizen, ופה יהיה בפעם הראשונה נוסעים זרים בינלאומיים שייצאו עם בדיקה ביומטרית. הרצון שלנו הוא כמובן לעשות את כל התהליך אוטומטי, לא מה שאנחנו רואים כאן כשנוסעים עומדים מול בקר גבול וכך הלאה. מה שיהיה כאן, כל העמדות - - -
היו"ר אמנון כהן
כבר אין חותמות, נכון? בפעם האחרונה שהייתי אמרו שלא צריך חותמת.
שמואל זכאי
נכון. כי יש הרבה נוסעים, למשל אנשי עסקים, מנכ"ל גרבר של המזרח התיכון, הוא עושה עסקים בסוריה, בעירק, בלבנון וגם בישראל.
היו"ר אמנון כהן
הוא יכול להיות בעייתי.
יעקב גנות
אמנון, זה המנהל של כל ביקורת הגבולות וזה מנהל נתב"ג.
היו"ר אמנון כהן
קיבלנו הרבה פניות, בעיקר מכאלה שבאים לכאן ומדובר באנשים, לפעמים שרים, לפעמים מפרלמנט, אבל הם לא באים בתפקיד, הם באים לטיפול רפואי, בן אדם מכובד, או אנשי עסקים. הם בעיקרון באים לפה כי הם אוהבים את מדינת ישראל, מעריכים אותה ומעריכים את הידע הרפואי שלה. זאת אומרת יש כאלה שרוצים לנסוע לגרמניה, לשוויץ ואלה באים לישראל. הם אוהבים את ישראל. ופתאום כשהם יוצאים מפה, בגלל תקלה פה שלפעמים אנחנו לא מטפלים בהם ברגישות - - -
אמנון שמואלי
בואו נחלק את זה לשתיים.
היו"ר אמנון כהן
אמרתי שאם כבר אני עושה דיון כאן, אז נשמע גם את הדברים הלאה, אולי אפשר לשפר. אנחנו ודאי נותנים לכם את כל הסמכות, כבר אני אומר שאנחנו צריכים להיזהר מאוד שלא ייכנסו לפה אנשים שאנחנו לא רוצים אותם, ודאי, אבל מצד שני קצת רגישות, לראות שאנחנו לא פוגעים באותה מטרה. זאת אומרת זה איש פרלמנט, הוא לא בא לפה לפגע, אבל איכשהו צריך לדעת שהוא לא אויב שלנו. אם הוא אויב, ודאי, את כל הכלים אנחנו נותנים לכם, אבל האם אפשר מבעוד מועד לטפל בפרטים שלו כמו שעכשיו, ראיתי כבודה, הוא לא נוגע, הוא בא, הולך, מבזבז כסף בדיוטי פרי והמזוודה שלו עוברת את כל התהליך, גם אם צריך לבדוק, לפתוח את התיק, יש משהו חשוד, הוא אפילו לא יודע. אז גם פה צריכים אולי לא להגיע אליו.
משה גפני
היו המקרים האלה שאתה מדבר עליהם?
היו"ר אמנון כהן
מה אתה מדבר? היו מקרים שנשיא המדינה התנצל בפני אותו בן אדם. נשיא המדינה, בדרג בכיר מאוד.
אמנון שמואלי
אנחנו נחלק את זה לשתיים, בכניסה לארץ וביציאה. ביציאה מהארץ כל מי שעובר, אנחנו לא מתעסקים עם זרים, אנחנו אפילו עוד היום בערב משדרגים את העמדות, הזרים יכולים לעבור פה, אפילו לא דרך בקרי גבול. ביציאה מהארץ אין בעיה. בכניסה לארץ, לתיירות מרפא - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל דיברו איתי, גם ביציאה יש בעיה.
אמנון שמואלי
אז היציאה - - - אני צריך לדעת.
היו"ר אמנון כהן
מי מטפל ביציאה, אתם?
אמנון שמואלי
בעיקר התלונות שמגיעות אליי זה בנושא ביטחון, בנושא ביקורת גבולות. ביציאה מהארץ הוא לא מעניין אותי, גם אם הוא שוהה בלתי חוקי אני נותן לו לצאת, כי הוא יוצא.
משה גפני
יש מקרים שאנחנו לא רוצים שהוא ייצא.
אמנון שמואלי
יש, ודאי - - -
משה גפני
אבל האם אתה אומר שעכשיו לא תבדוק אותו בכלל?
אמנון שמואלי
לא, אני לא אומר - - -
היו"ר אמנון כהן
לא, מבחינתו הוא, יש גופים אחרים שבודקים.
אמנון שמואלי
ביציאה מהארץ, מבחינה הגירתית אני לא מטפל בו. מי שיוצא, יצא - - - אם השארת לו הערה במחשב שהוא שהה בלתי חוקי, נתחשבן איתו כשהוא יגיע.
היו"ר אמנון כהן
אני לא מדבר על זה.
אמנון שמואלי
יוצא יוצא, אלא אם כן קופצת לו איזה שהיא הכללה ביטחונית, אבל זה אני לא יכול לפתוח אותו, זה רק השב"כ. בכניסה לארץ, על תיירות המרפא התלבשו ארגוני פשיעה. כשהם נכנסים, הם מביאים לנו תסקירים מרופאים - - -
יגאל דוכן
תיירות מרפא מבחינתנו זו תיירות לכל דבר ועניין, שנדע. מבחינתנו הם welcome, אבל עכשיו ימשיך אמנון את ההמשך.
אמנון שמואלי
כשהם מגיעים לפה בדרך כלל בתי החולים מתאמים איתנו, כשעושים לו הקלה במעבר הוא עובר, אף אחד לא מרגיש, בעיקר אלה שאתה אומר שהם נכבדים, אז אנחנו כמו - - - מזמביה צריכים להגיע אלינו, אנחנו כבר מטפלים בזה שהוא עובר חלק, אין עם זה בעיה. הבעיה עם אלה שלא מדווחים למה הם הגיעו ואז הם מגיעים רק ל - - - לצערי הרב הרבה אנשים מגיעים עם מחלות משונות, חולי סרטן, חולי זה, שהם נכנסים והם בכלל לא חולים בכלום, הם פשוט נכנסים ונשארים בארץ, כי אנחנו עשינו בעבר הקלות מפה עד מחרתיים לתיירות, לא שמנו עליהם את הדגש ונכנסו לזה כל מיני נישות.
היו"ר אמנון כהן
הוא בא לגוף, הוא לא בא סתם.
אמנון שמואלי
לא, הוא לא בא לגוף, הוא נותן לי מכתב של רופא פה בארץ, מאכר פה בארץ שנותן לו את זה, אנחנו כבר מכירים אותם, המאכר הזה אומר שהיא מגיעה להצרת חזה, אחרי התחקור עולה שהיא מגיעה לעבוד פה בזנות בדירה בתל אביב. התלבשו על זה אנשים - - - אז לצורך העניין מה שאנחנו עושים, אנחנו מתחקרים אותם, את אותן אוכלוסיות אנחנו מתחקרים. אני יכול להגיד לך, מי שבא לתיירות מרפא נכנס חלק.
משה גפני
שואל יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת כהן, הוא אמר את זה גם בדיון, מגיע נשיא מדינה מוסלמית, או שר לשעבר, הוא לא רוצה שיידעו מזה. הוא מגיע - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל הוא היה גם באירן, הוא היה באירן בתפקידו, אבל עכשיו בגלל - - -
משה גפני
כן, והוא לא רוצה שיידעו שהוא היה בישראל ואנחנו - - -
אמנון שמואלי
אני אומר עוד פעם, אלה שרוצים להגיע ומתאמים אנחנו יושבים מול השב"כ לפני כן, שואלים אותם אם הבן אדם הזה מגיע, אחת, שתיים, שלוש.
היו"ר אמנון כהן
כמה זמן אתה צריך לדעת לפני כן?
אמנון שמואלי
שבוע ימים.
היו"ר אמנון כהן
לא שבוע, זה הרבה זמן. הוא חולה.
אמנון שמואלי
שבוע ימים זה הרבה זמן?
היו"ר אמנון כהן
כן.
אמנון שמואלי
אבל עוד פעם, הם צריכים לעשות בדיקות שלהם. לרוב זה לא שרים, זה מהמשפחה, אנחנו מאוד רגישים בנושאים האלה.
משה גפני
יש פעמים שמדינת ישראל מעוניינת לשמור איתם על קשרים טובים, הם פרו ישראלים בשקט. הם מגיעים לפה - - -
אמנון שמואלי
אין שום בעיה, אבל איך אני יודע?
משה גפני
שבוע ימים זה הרבה זמן.
יגאל דוכן
איך אני יודע? מי זה הגוף שמדבר איתנו?
אמנון שמואלי
מי מדבר איתי? מי אומר לי שמגיע בן אדם כזה?
משה גפני
מי שסידר לו את זה. או מאכר - - -
אמנון שמואלי
בוא אני אגיד לך. מדברים איתי, לפעמים פונים לחברי כנסת כאלה ואחרים, אומרים 'תשמע, הבן אדם הזה מגיע', אנחנו בודקים את זה. האינטרס שלי שהוא יעבור הכי חלק, שהוא לא ירגיש בכלל ש - - - אבל כשהוא מגיע, הוא נוחת לי פה, פתאום מתברר שהוא היה חודש באירן, היה חודש בעירק. עם כל הכבוד אני לא הסמכות לשחרר אותו, אני לא מסוגל לשחרר אותו. אני צריך לקבל אישור מוקדם וכמעט כל אלה שהגיעו בתיאום, 99.9% נכנסו חלק.
היו"ר אמנון כהן
מה זה נאמן ביקורת?
אמנון שמואלי
נאמן בטיחות זה ביציאה מהארץ, זה לא בכניסה. קוראים לזה נוהל מוקדן של רשות שדות התעופה. אם תיתנו לנו תקציב, אני גם אעשה לך גם נוהל מוקדן לנכנסים, אבל אין - - -
משה גפני
מה-450 מיליון אפשר להוריד איזה 12 מיליון לתת להם.
היו"ר אמנון כהן
לא צריך 12 מיליון. לא, יש גוף של בוחנים, נגיד סתם מפעל טבע, שיש לו הרבה אנשים, אז שמים בן אדם אחד שהוא אדם נאמן, הוא מכיר את האיש, הוא סומך עליו כבר. יש לך את מי לתפוס. מה הפרוצדורה להיכנס לנאמן כזה?
אמנון שמואלי
זה ביציאה מהארץ, לא בכניסה. בכניסה אין לנו דבר כזה. ביציאה אנחנו עושים את זה בתקורות שלנו ובמה שמעבר לזה.
זוהר גפן
אנחנו המצאנו מכשיר שבאמצעותו אפשר להתקשר אלינו מראש ולהגיד לנו על נוסעים זרים שיוצאים, כי בכניסה אין ביטחון, הביטחון הוא רק ביציאה. יוצאים מהארץ. בכניסה לארץ אין בדיקה ביטחונית בכלל, רק מי ששב"כ אומר שצריך לבדוק. ביציאה אנחנו בודקים כל נוסע, אז כדי שאנשי עסקים זרים שמגיעים לארץ, אורחים של משרדי ממשלה, של גופים ציבוריים, של המגזר הפרטי - - -
היו"ר אמנון כהן
אז יש לכם באותו גוף מישהו נאמן?
זוהר גפן
יש בכל גוף נאמן ביטחון, הוא מדווח לנו בצורה מסודרת, במערכת מחשב מסודרת. כל משרדי הממשלה, משרד החוץ הוא לקוח מספר אחת שלנו, זה עובד כבר - - -
היו"ר אמנון כהן
הבנתי שגם לתעשייה האווירית יש.
אמנון שמואלי
לתעשייה האווירית יש שבעה נאמני ביטחון.
היו"ר אמנון כהן
רפא"ל, כל אלה.
אמנון שמואלי
בוודאי, כל המפעלים, זה עובד מצוין. אפילו התחברנו למערכת המבקרים של משרד החוץ.
היו"ר אמנון כהן
בכנסת אין בעיה.
אמנון שמואלי
יש בכנסת, יש לנו נאמנים בכנסת.
קריאה
אבל מי הנאמנים?
אמנון שמואלי
אני יכול להביא לכם, מהקב"ט. זה לא בעיה שנוסעים ישראלים, הבעיה היא לא של ישראלים.
משה גפני
זה רק דרכון ביומטרי. אם יש דרכון רגיל?
היו"ר אמנון כהן
אתה מחליף אותו עוד מעט.
משה גפני
אני לא מחליף.
היו"ר אמנון כהן
לא יעזור לך. אני אולי אפנה גופים שאתם תבדקו אותם.
יגאל דוכן
חבר הכנסת גפני, יש הבדל בין המאגר לבין הדרכון.
משה גפני
אני לא יודע, אני לא רוצה שיהיה מאגר של כל אחד - - -
יגאל דוכן
אבל יש הבדל בין המאגר לבין הדרכון.
משה גפני
בסדר, אבל הדרכון הופך להיות מאגר. מה זה הדרכון? ותעודת הזהות גם הופכת להיות. אני יודע שמשרד הפנים מנהל מלחמה על העניין הזה, אני לא חושב שזה נכון.
יגאל דוכן
אני חושב שזה לא נכון, אבל בסדר.
משה גפני
מי שרוצה רוצה, אבל לא להכריח.
יגאל דוכן
מי הכריח? מישהו הכריח? אף אחד לא הכריח. הכול וולונטרי. אני חושב שזה לא נכון ש - - -
משה גפני
זה יהיה אצלי בוועדת המדע.
יגאל דוכן
נו ו-?
משה גפני
בסדר, אבל אני לא אוהב את זה.
יגאל דוכן
למה?
משה גפני
ככה, בגלל שזה מאגרים שאחרי זה פתאום מתברר שכולם יודעים עליי את הכול. עליי לא אכפת לי, אבל - - -
יגאל דוכן
אתה יודע כמה מאגרים יש במדינת ישראל?
משה גפני
אני יודע, רע מאוד. זה מביא להרבה מאוד דברים לא טובים. נכון שזה משכלל את השיטה, מקצר את ה - - -

(ישיבת סיכום)
היו"ר אמנון כהן
אני מודה לחבר הכנסת גפני שהצטרף לסיור שלנו, למרות שהוא לא חבר ועדת הביקורת, אבל הוא חבר של ועדות הכנסת, יושב ראש ועדת המדע והנגיעה שלך כל פעם בזווית שונה בנושא הזה חשובה לנו מאוד. אז תודה רבה לך על זמנך, אדוני.

אני מודה כמובן למארחים שלנו, ליושב ראש, למנכ"לים ובאמת ראינו כאן את הסיור ואת המשך הדיון שקיימנו בינואר. לגבי כל הסעיפים שציינתי בתחילת הדיון, אנחנו יוצאים, אני חושב, כגוף שמבקר את המבוקר, כשרוב התיקונים תוקנו ובאמת כשאמרתם שאתם עומדים ביעדים לגבי מערכת הבידוק הביטחוני האוטומטי וראינו את זה בשטח לבי התמלא גם גאוות יחידה, שאנחנו המובילים בעולם בתחום הזה. זה חשוב לנו, כי אנחנו באמת מדינה שסובלת המון מבעיות ביטחון, לכן גם מהניסיון שלנו יש מה ללמוד. האחרים שילמדו מאיתנו את הניסיון החשוב הזה.

כל הנושא של מסלולים חדשים ומיילים שקיבלתי לגבי האזורים של דרום תל אביב, אני מבקש מכם לעשות חשיבה ולנתב את העבודה כך שכמו שאמרתם, זה נהנה וזה לא חסר, שתהיה כמה שפחות פגיעה באיכות החיים של האזרחים. בוודאי שהטיסות חשובות וכל הנושא הכלכלי פה חשוב, אבל גם מנוחת האזרחים חשובה.
מכאן אני הולך לפנות לשר התחבורה שיקדם את הצעת המחליטים לגבי שדה תעופה חדש בנבטים, שיהיה לנו גם כמדינה, כלאום, עוד מקום של נחיתות והמראות בינלאומיות, אי אפשר לשים הכול במקום אחד. אנחנו מדינה מוקפת אויבים וכל תרחיש יכול להיות, לכן ברמה הלאומית חייבים לקדם את הנושא הזה, שדה תעופה חדש, גם פנימי וגם חיצוני, שתהיה לנו עוד נקודה חשובה.

כמובן גם הנושא של תמנע, שרציתם לקדם. אנחנו לא היינו שם אבל קיבלנו עדכון שתעמדו בלוח הזמנים, סוף 2016, תחילת 2017, וכל עוד אנחנו בתפקידינו נעקוב, לא משנה באיזה תפקיד נהיה. חבר הכנסת גפני, גם אם תהיה מחר שר, שים עין על זה, כן? שר הבריאות, שר הכלכלה.

התרשמנו גם ממגדל הפיקוח החדש, שאתם גם הצהרתם שתעמדו בלוח הזמנים עד סוף השנה, בעזרת ה'. ראינו שגם מבחינת גובה, גם מבחינת ראייה מערכתית, הוא יהיה הרבה יותר טוב, ובאמת תאיצו את זה ואני מברך אתכם על כך שאתם עומדים בלוח הזמנים, שזה ייתן גם איכות וגם ברמה הבטיחותית זה ייתן יותר בטיחות למטוסים שממריאים ונוחתים. שכל הנושא הזה יטופל כמה שיותר, שכמה שפחות סיכונים יהיו לנו.
נחשפנו גם לנושא של הבידוק הביטחוני, המגע האישי של ידידי אמנון שנמצא פה איתנו עם הצוות שלו. בעקבות הדברים שיש פה עוד זרוע שלא יכולנו לשמוע, הזרוע של השב"כ, אני מבקש ממנהלת הוועדה לזמן דיון בוועדת המשנה לגבי למידה של כל הסוגיה הזאת, כי יש פה תחומים חדשים שמתפתחים במדינה וצריך לתת לזה את המענה, לא במסלול הרגיל אלא במסלול מיוחד. צריך לבחון את הסוגיה, בהשתתפות אנשי שב"כ שנמצאים בתחום הזה וכמובן משטרת הגבולות או משרד הפנים שמטפל בנושא הגבולות של מדינת ישראל, רשות שדות התעופה, שנשמע גם אותם, כי הנושא של כניסה זה הם, היציאה זה השני, יש דברים שהם מומחים, לא הכול הם יכולים לקבוע, לכן את כל הגופים לזמן, ואולי משרד התחבורה, כגוף הרגולטורי, שגם אותם נזמין לוועדת המשנה. נלמד את כל הסוגיה הזו.
התרשמתי שגם אלה שבאים במגע עם האנשים - - - כי זה למעשה פני מדינה. פעם ראשונה שהתייר או הבן אדם שנכנס למדינה, מי שהוא רואה זה הבן אדם בדלפק, שעומד בכניסה, לכן קבלת הפנים מאוד חשובה. גם שם לשים את הדגש, להעביר אותם סדנאות, זה מאוד חשוב, לא רק העבודה הטכנית המקצועית שהם עושים, אלא גם החיוך. זה מאוד חשוב, קבלת פני התייר למדינה, זה חשוב לנו וגם הנושא הכלכלי של מדינת ישראל טמון בנושאים האלה.

שוב אני מודה לכל אלה שהשתתפו, גם בסיור, גם המארחים, מנהלת הוועדה, תודה רבה על התיאומים, היועץ המשפטי לוועדה, מצאת זמן חשוב וכל ההערות שלך היו חשובות. היה דיון פורה, למדנו המון ואנחנו אומרים לכם יישר כוח. רצינו לדעת איפה הלכו הכספים, כמה אמרת? 450 מיליון, אנחנו ראינו שכל שקל בא למקומו בשלום ועשה עבודתו נאמנה, גאוות יחידה. אם יש לכם מעשרות קצת לתת לביקורת הגבולות, גם בנושא של היציאה - - - מה אתה מסתכל? מה קפצת? כן, אתם בסך הכול עובדים בשילוב.
משה גפני
הוא דיבר רק על מעשר, לא מעבר.
היו"ר אמנון כהן
על מעשרות, להעביר לשם, שגם שם יעשו עבודה מצוינת, כי סך הכול הבנתי שיש אנשים מצוינים, אבל צריך קצת לשפות אותם בתקציב.
יעקב גנות
מאחוריהם עומדים כל משרד האוצר, אנחנו סך הכול יתומים.
היו"ר אמנון כהן
כל אחד היה רוצה להיות יתום כמוך, עם עודף הכנסות בעזרת ה'. אבל אתם עושים עבודה מצוינת וכל ההכנסות שלכם הולכות לפיתוח, לשגשוג, לפתיחת נתיבים חדשים, לייעול לטובת האזרח, לטובת התייר ובאמת יישר כוח. אתה רוצה להוסיף משהו?
משה גפני
לא. כל מה שאמרת מקובל.
היו"ר אמנון כהן
אלא אם כן?
משה גפני
לא, הסיור היה מוצלח, אני מודה למארחים, אני מודה לך, אדוני היושב ראש, באמת סיור שתוכנן להפליא, מנהלת הוועדה, כל העובדים בוועדה, היועץ המשפטי, עובדיה עלי, יש לך במה להתגאות, יעקב גנות, יש לכם במה להתגאות,שמואל זכאי וכולם, איש איש בשמו. באמת היה מוצלח מאוד ומה שאמרת לגבי ביקורת הגבולות, אם האבא היה משרד האוצר הם מעדיפים להיות יתומים. תודה רבה.
עובדיה עלי
התרשמתי מהעניין הזה, באמת פגישה עניינית, רצינית, יסודית ואני באמת רוצה להודות לכם. אנחנו עומדים לרשותכם תמיד ואנחנו רואים בביקורת כלי ניהולי חשוב גם לנו, אני לא רואה בזה רק איזה שהן הערות שליליות שבאות לבקר אותנו, אני רואה את הביקורת הפנימית כביקורת בונה וחיובית, כך גם ביקורת חיצונית. להיפך, שמעתם את דעתי בעניין הזה של הביקורת, אנחנו עומדים לרשותכם. יש להניח שאנחנו עושים מדי פעם טעויות כאלה ואחרות ואם משהו צריך לתקן, תמיד נשמח לעשות את זה ולשמוע את הערותיכם באהבה. אז תודה רבה ותמשיכו להצליח.
היו"ר אמנון כהן
בעזרת ה'.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים