ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/02/2014

הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים, הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים, הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכלכלה
24/02/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 219>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ד באדר א התשע"ד (24 בפברואר 2014), שעה 11:30
סדר היום
1. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת עדי קול
2. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת אלעזר שטרן

3. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת מיכל בירן
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור - מ"מ היו"ר
יצחק וקנין

חנא סוייד

מיכל רוזין

מיכל בירן

ישראל חסון

חמד עמאר
עדי קול
אלעזר שטרן
מוזמנים
>
אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ציון מזרחי - מנהל בכיר אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דפנה עין דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

גלעד ונגרובר - מנהל תחום כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ג'קי לוי

מנהל תחום קציני בטיחות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ברק טייכמן - עוזר מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רפ"ק שרון שלאין - ראש חוליית ייעוץ וחקיקה באגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

עו"ד אהוד סרפיאן - הסתדרות עובדי המדינה

עירית זינגר - יו"ר עמותת מורי נהיגה

אבי גולן - יו"ר ארגון מורי נהיגה, ארגון ארצי

פרוספר חזן - יו"ר מורי נהיגה ירושלים, ארגון המורים

אבי ימיני - יו"ר מורי נהיגה חולון, ארגון ארצי

אבי קרמר - דובר ארגון מורי הנהיגה, ארגון ארצי

יעקב פוני - חבר בעמותת מורי הנהיגה

איתמר לוין - חבר בעמותת מורי הנהיגה

גיל גבאי - חבר בעמותת מורי הנהיגה

שמואל שמעוני - חבר בעמותת מורי הנהיגה

שי ברק - חבר בעמותה מורי הנהיגה

יצחק שדה - חבר בעמותה, העמותה החדשה

אבנר בנדיקט - חבר בעמותה, העמותה החדשה

אלי מלכה - יו"ר ועד הבוחנים חיפה

איל אביאב - יו"ר ועד בוחנים ארצי, ועד בוחני הנהיגה

עמנואל דרעי - יו"ר ועד בוחני י-ם

מרדכי פדר - יושב-ראש "מתונה"

דן קדרון - תנו יד לחירש ונכים למען נכים וארגון ארצנו החברתית, עוזר של משה בר

ניצן שחר - משקיף, המשמר החברתי

ליאור רותם - דובר ועדת הכלכלה
ייעוץ משפטי
אביטל סומפולינסקי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<1. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת עדי קול>
2. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת אלעזר שטרן

3. הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת מיכל בירן
היו"ר דוד צור
אנחנו בהצעה לסדר של חברי הכנסת עדי קול, אלעזר שטרן ומיכל בירן כשההצעה מדברת על הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים. ראשית תתחיל חברת הכנסת עדי קול ואחרי זה נשמע גם את חבר הכנסת אלעזר שטרן וחברת הכנסת מיכל בירן.
עדי קול
בוקר טוב ותודה רבה, אדוני היושב-ראש. אנחנו ביקשנו את הדיון הזה למרות שמשרד התחבורה חוזר וטוען בתוקף שאין לו כוונה מעשית אמיתית או שאין צעדים מעשיים להפרטת מבחני הנהיגה. אבל השר התבטא לא פעם בנושא הזה ואמר שצריך להפריט את המבחנים. הטענה שלו היתה שיש עומס מאוד מאוד גדול ולחץ, גם על מועדי ההמתנה שהם גדולים, ושהפתרון הוא הפרטה. קודם כל, אני רוצה להגיד באופן נחרץ לא. הפתרון הוא לא הפרטה, הפתרון הוא לא לקחת משהו שהוא נמצא באחריות המדינה, משהו חשוב כל כך בעל השלכות עמוקות על חיי אדם. כמו שלא הפרטנו את בתי הסוהר - ניסינו, אבל הכנסת ובית המשפט לא נתנו להפריט את בתי הסוהר כי דיברו על חיי אדם והפיקוח בנושאים האלה צריך להישאר בידי המדינה - הפיקוח על רישיונות הנהיגה גם הוא נושא של חיים ומוות ולכן הוא צריך להישאר ברשות המדינה. זה זכות וכוח שצריך להישאר וקיים בכל מקום בעולם. כל מקום בעולם מפעיל בעצמו את מבחני הנהיגה ולא מפריט את זה. אני חושבת שאין שום סיבה שמדינת ישראל תעשה משהו שהעולם בדק והוכיח שהוא לא נכון.
זה לא התהליך הראשון שמשרד התחבורה עושה, מבחני התיאוריה כבר עברו הפרטה. אני מניחה שמשרד התחבורה חושב שזה תהליך מבורך. הגיעו לידיי פניות מאוד מאוד מטרידות לגבי הדרך שבה פועלים גופי התיאוריה, הזכיינים שמפעילים תיאוריה באופן עצמאי. מקרה אחד שנמצא ותמונה שיש לי ביד ואני יכולה להראות לכם הוא על אדם שנכשל פעם אחר פעם במבחני התיאוריה שבוצעו על-ידי המדינה בטענה שהוא לא יודע קרוא ומכתב. יש לי את התמונה של המבחן שהראו שהוא נכשל בו. אחרי מספר פעמים הוא ביקש להיבחן בעל-פה. גם את זה הוא לא עבר ואז הוא הולך לזכיינית ונבחן במבחן ממוחשב ושם עבר מיד בציון מאה, באופן מאוד מאוד מפתיע אחרי שהוא לא ידע עברית, לא בעל-פה, לא בכתב, לא בשום דרך.
ציון מזרחי
את מאמינה שהוא לא ידע?
עדי קול
לא, אני מאמינה שהוא ידע שאם הוא יגיד שהוא לא יודע אז ישלחו אותו לזכיין והזכיין יעביר אותו כי שם אולי יותר קל להעביר. אני מאמינה שאם יש טענה כזאת אתם צריכים לבדוק אותה וצריכים לפקח עליה. אם הפרטתם את התיאוריה ומסתבר שעולים מקרים כאלה, וזה לא המקרה היחיד וכל מי שמתעסק בנושא יודע שיותר קל לעבור תיאוריה אצל הזכיינים.
קריאה
עשרות מקרים.
עדי קול
אם אתם רוצים שאנחנו באמת נפריט גם את המבחנים המעשיים ואז יהיה יותר קל לקבל רישיון נהיגה כי באמת חסרים לנו נהגים צעירים ופרועים על הכביש במדינת ישראל אז בואו נעשה את זה. אבל כל עוד המטרה היא לא להפציץ את הכביש בנהגים שעברו מבחן נהיגה ללא אישור אני לא רואה שום סיבה להפריט את התהליך.
היו"ר דוד צור
אני לא בטוח שההפרטה של התיאוריה היתה לרעה לתהליך.
עדי קול
שוב, לא בטוח. אתה יודע למה אנחנו לא בטוחים? כי אין פיקוח מספיק.
היו"ר דוד צור
אני מזכיר לך את התקופות שאנשים היו צריכים לחכות לתיאוריה.
עדי קול
השאלה היא האם פרק הזמן הוא המבחן היחיד. תיאוריה - מדובר שבא אדם ובאה כיתה שלימה.
היו"ר דוד צור
מאה אחוז. לכן, הדוגמה היא לא אולי הכי - - -
עדי קול
בדיוק. אני חושבת שהקצב הוא משמעותי. אני חוזרת לטענה הבסיסית והעקרונית בעיניי - הזכות לתת רישיון נהיגה היא זכות שצריכה להישאר בידי המדינה, הפיקוח של המדינה באופן החלטי וברור. רישיון נהיגה זה רישיון לפגוע בחיים של אנשים.
היו"ר דוד צור
שימו לב מאיזה צד של המפה הפוליטית זה בא.
עדי קול
זה מצד המרכז. אני רוצה לשמוע את משרד התחבורה כמובן.
היו"ר דוד צור
נשמע אותם. חבר הכנסת שטרן.
אלעזר שטרן
אני אהיה אחרי מיכל.
היו"ר דוד צור
חברת הכנסת בירן.
מיכל בירן
מכיוון שחברת הכנסת עדי קול הציגה כבר את ליבת הטיעון ובאמת זה גם כן סיכון חיי אדם והפקרה של תחום כל כך חשוב שהמדינה צריכה לפקח עליו, אני דווקא אתייחס לצד היותר שטחי, ברשותכם, והוא העלויות לנבחנים. העלויות של מבחני התיאוריה מאז שהם הופרטו קפצו ב-80%, משהו כזה.
קריאה
בדיוק הפוך.
אבי גולן
הם ירדו.
מיכל בירן
יש לי את הנתונים מולי והם לא ירדו. חברים, אני תיכף אסתכל. למיטב ידיעתי, זה משהו כ-80%. לדעתי, ההנחה היא שהפרטת המבחנים המעשיים תביא בדיוק לאותה תוצאה. כולם מדברים על יוקר המחיה כל הזמן ונראה לי שגם הדיון הקודם היה קשור לזה. אין שום סיבה לאפשר שגם בתחום הזה הנבחנים שגם כך סובלים מעלויות עצומות של לימוד שיעורי נהיגה וכל מה שכלול בזה, להשית עליהם גם עלויות יותר גבוהות של המבחנים המעשיים.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת שטרן.
אלעזר שטרן
אני חושב שהשאלה היא מאיפה אנחנו מגיעים ליוזמה הזאת. כלומר, האם אנחנו באים מהיוזמה הזאת מהסתכלות על הפרטה בכלל או אנחנו מגיעים ליוזמה הזאת מהעומס מזמני ההמתנה, ואני מרשה לעצמי לומר גם מהאמינות של המבחנים היום.
משרד התחבורה פה ואני לא יכול להימלט מהדבר הבא שאני רוצה להגיד. אין מבחני תיאוריה באמהרית
אבנר פלור
עובדים על זה.
ציון מזרחי
אנחנו עובדים על זה.
אלעזר שטרן
אני פניתי בזה לשר התחבורה ואני מנצל את ההזדמנות עוד פעם. יש לנו כמעט בשש שפות וטוב שנזכרנו, מה שנקרא.
ציון מזרחי
נזכרנו בזה מזמן ביוזמתנו. אנחנו עובדים על זה. אנחנו מקווים מאוד שבעתיד הקרוב ביותר, בפסח אינשאללה, יציאת מצרים, נצא גם לחירות.
אלעזר שטרן
ראשית, אני שמח. אני פניתי על זה מעל בימת הכנסת כמה פעמים לשר האוצר. אם אתם מביאים בשורה פה אז תודה.

אני מדבר מניסיון ותצפית בחודשים האחרונים וגם על זה דיברתי עם שר התחבורה. אני חושב שהעומס הוא לא בהכרח קשור. אנחנו מכירים את מה שהיה בצפון, באזור נצרת, עפולה, עם השביתות. אתם יודעים על מה אני מדבר. אני חושב שהפתרון האוטומטי של הפרטה הוא לא בהכרח הפתרון הנכון ואני אומר למה. אני חושב שהמצוקה נבעה מזמני המתנה והאם שאלת זמני ההמתנה היא בהכרח אומרת שאם נפריט אז זה יהיה יותר מהר או בגלל שיהיו טסטרים או מכוני רישוי או בגלל שיהיה יותר קל לעבור כמו שאולי עדי רמזה כאן. האמת, אני לא נבהל אוטומטית מהפרטה. אם יש משהו היום שהוא כלי הרג, הרכב הוא לא פחות מהנהג ורכבים אנחנו עושים במכונים פרטיים היום.
חמד עמאר
בוא לא ניכנס לתחקירים שהיו בנושא.
היו"ר דוד צור
זה היה הדיון הראשון היום.
אלעזר שטרן
אני מודה שכשהסתכלתי על טסטים בשנים האחרונות, הקלות הבלתי נסבלת של בוחן בלי לתת דין וחשבון אמיתי לאף אחד היא לא גישה בוחנת, מקדמת, מלמדת. זאת אומרת, הוא והתלמיד, ולא ציית וכן ציית ועבר קו ולא עבר קו, ובאמת אין מערכת למידה. יש הרבה מאוד פעמים, לצערי הרב, אלמנטים של מזל - עבר רכב, לא עבר רכב, נכנסת למסלול השמאלי או לא.

אני חושב שאחת ההצעות שאני מודה שאני שמעתי אותה גם כאן אומרת: בואו נעשה מערכת, נאפשר למורים לנהיגה בשביל להפחית את העומס, מערכת תחקיר על הטסט. זאת אומרת, אתה עושה מבחן, אתה מקבל תוצאות חזרה.
היו"ר דוד צור
מצלמות?
אלעזר שטרן
מצלמות בתוך. מה יקרה אם תהיה מצלמה שהיא כלי ניתוח לתחקר טסט? הרי אנחנו יודעים מה קורה היום. אתה מקבל טסט, מחכה שישה שבועות, העלו את זה ליותר. מה אתם חושבים? שכל שבוע יהיו שני שיעורים כדי שתשתפר לטסט הבא? אין כלום. יש שני שיעורים במקרה הטוב לפני הטסט הבא. מה זה אומר? שאלמנט המזל ממשיך לעבוד ואין באמת למידה.
יצחק וקנין
על זה נאמר: הכול תלוי במזל, אפילו ספר תורה שבהיכל.
אלעזר שטרן
אני לא מכיר על ספר תורה שבהיכל.
יצחק וקנין
זה אימרה מפורשת.
אלעזר שטרן
אני חושב שלפני שהולכים לנושא של הפרטה צריך ללכת לנושא של בקרה שכמו שאמרתי מה שמוליד אותו זה התורים.
היו"ר דוד צור
ותקנון נוסף של בוחנים אולי. תיכף נשמע את משרד התחבורה.
אלעזר שטרן
נכון, גם למערכת לומדת. תודה.
היו"ר דוד צור
תודה. חבר הכנסת עמאר.
חמד עמאר
אדוני היושב-ראש, אני חושב שאני דיברתי על זה ואני אדבר על זה עוד הפעם קצר. משרד התחבורה ניסה לקדם בקדנציה הקודמת את כל נושא לימודי הנהיגה בישראל. אני לא יודע למה הקפיצו את הנושא הזה. חבר הכנסת שטרן העלה נקודה מאוד חשובה - לפי מצב רוחו של הטסטר כי אין דבר אחיד אין נכשל התלמיד ולמה הוא נכשל ומה הדברים שמכשילים תלמיד ומה הדברים שלא מכשילים תלמיד. האם החניה היא הבעיה שלא תעביר תלמיד, האם הוא לא עצר לפני קו עצור ואיפה הוא עצר. אין דבר אחיד לטסטים. אתה רואה מקומות שבהם יותר תלמידים עוברים כמו אילת, ומקומות אחרים, כמו בצפון, שבהם יותר תלמידים נכשלים. זה לא אומר שהתלמידים בצפון פחות טובים או שהטסטרים בצפון יותר מקפידים. העלינו את זה יותר מפעם אחת כאן בוועדת הכלכלה.
אני נגד הפרטה בכל מקרה ומשרד התחבורה יודע. ישבתי עם טסטרים עובדי משרד התחבורה. מתחקיר שנעשה, וגם משרד התחבורה יודע, הרי המדינה לא מסבסדת את נושא הטסטים. דבר שאתה בא להפריט אתה אומר שהמדינה מפסידה המון כסף. להיפך, המדינה מרוויחה המון כסף מהנושא של הטסטים. אני לא מבין למה היא רוצה להפריט את זה כאשר היא מרוויחה כאן כסף. אני לא מבין למה שהמדינה לא תמשיך להחזיק את זה במקום שהכסף הזה ילך לחברות הפרטיות. למה שהיא לא תיתן יותר טסטים ויותר תקנים לנושא הזה כך שיהיה פחות לחץ? להיפך, היא עושה את הדבר הקל ביותר כשהיא אומרת שמפריטים את הנושא הזה ומוציאים אותו החוצה.
אנחנו רוצים בטיחות, אנחנו רוצים שהנהגים הכי טובים יצאו לכביש וזאת אחרי שהם למדו נהיגה, עברו טסט כמו שצריך והגיעו לכביש. תודה רבה.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. חבר הכנסת סוייד.
חנא סוייד
אני רוצה לבקש הבהרה ממשרד התחבורה. אני רוצה שיבהירו ויתארו לנו מה הבעיה שההפרטה הזו באה לפתור. לא יכול להיות מצב שבו תהיה איזושהי קפריזה.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת סוייד, אבל אתה מניח שהם כבר לא הולכים להפרטה. הם עוד לא נתנו לנו תשובה.
עדי קול
אנחנו יכולים להקריא מהפוסט של ישראל כץ.
חנא סוייד
זו הנחת העבודה ובגלל זה נשיאות הכנסת מצאה לנכון לדון בעניין הזה. אל תבטל את הנחות העבודה שישנן כאן.
היו"ר דוד צור
זה היה בפייסבוק או בווטסאפ?
עדי קול
ישראל כץ כתב: די, נמאס מהתנהגות בוחני הנהיגה. במקום לתת שירות ראוי הם מארגנים עיצומים ושביתות ופוגעים בצעירים - - -
היו"ר דוד צור
כן, מכיר את הפוסט הזה.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אני חוזר ומבקש שמשרד התחבורה יתאר לנו מה הבעיה שהתיקון הזה, שההצעה, שההפרטה שרוצים לבצע, שמתכוונים, שחושבים לבצע, באה לפתור. דבר שני, בשביל להציע איזשהו פתרון מסוים ולהגיע לקצה של ההפרטה אתה צריך לנסות משהו אחר. זאת אומרת, אם יש איזושהי בעיה, ואני מניח שטסטים היו מאז 48' ועד עכשיו, ואם יש כשלים אז בטח ניסו איזשהן דרכים אחרות על מנת להתמודד עם הבעיה. מה הן הדרכים האחרות בהן ניסו לפתור את הבעיה שלכאורה הם באים לפתור עכשיו על ידי כך שהם זורקים את התינוק עם המים?

שלישית, אני חייב להצביע על העניין של ניסיון ההפרטה של התיאוריה. אדוני היושב-ראש, אני רואה שלטי חוצות בערבית: תבוא אלינו, שלוש שעות והעבר עלינו. אל תדאגו, תבואו - שלוש שעות. זה פדיחה, זה לא יכול להיות.
קריאה
זה לא יכול להיות.
עדי קול
ציון, אם אתה לא יודע את זה זה בעיה.
ציון מזרחי
זה קורסים, זה לא המבחן.
מיכל בירן
שלוש שעות לא מספיקות ללמוד תיאוריה.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת סוייד, השאלות שלך הן ענייניות. תחתור לסיום.
חנא סוייד
אני מעלה נקודות לעניין. בשביל מה מקיימים דיון? קודם כל מעלים את השאלות. לבקשתך, אני אסיים ואני אגיד שכנראה שיש איזושהי מגמה שמה שמרוויח מפריטים ומה שמפסיד מלאימים.
היו"ר דוד צור
כאימרה הבריטית שלif it works, don't fix it אז כנראה שיש פה בעיות, ולכן חבר הכנסת סוייד, בצדק, וגם הדוברים הקודמים, הציגו פה שאלה עקרונית שאומרת: תגידו לנו מה לא עובד כדי שנראה מה צריך לתקן והאם הפתרון שאתם מציעים של הפרטה, או לא מציעים, תיכף נשמע, אמור לתקן את המצב.
חנא סוייד
מידתי או לא מידתי.
היו"ר דוד צור
מידתי או לא מידתי - ודאי. לפני שניתן למשרד התחבורה לענות ניתן קודם כל לוועד בוחני הנהיגה.
אלי מלכה
שלום, שמי אלי מלכה ואני מוועד בוחני הנהיגה באזור חיפה. אדוני היושב-ראש, כבוד השר כל הזמן עונה בפוסטים לעניין הפרטת מבחני הנהיגה. אני רוצה לומר לך שבכל העולם מבחני הנהיגה מבוצעים אך ורק על-ידי המדינה. אין שום סיבה שבמדינת ישראל יפריטו גם את מבחני הנהיגה המעשיים. הפריטו כבר את המבחנים העיוניים, לא צלח. אני אומר לך לא צלח גם מבחינת השירות.
היו"ר דוד צור
יש ויכוח איתך.
אלי מלכה
יש מספיק חומר. לא זה העניין, העניין הוא מבחני הנהיגה המעשיים.
היו"ר דוד צור
מר מלכה, תתייחס לשאלה האם אתם נותנים שירות טוב, האם הזמינות של מבחנים לתלמידים, למורי הנהיגה, היא זמינות שהצנרת עובדת, האם לדעתך יש מספיק בוחנים או אין מספיק בוחנים. תתייחס לנקודות האלה, לא לדבר עכשיו בסיסמאות של הפרטה או לא.
אלי מלכה
בסך הכול הזמינות היא סבירה. ממתינים היום בערך בין שלושה שבועות לחודש ימים בין מבחן אחד למשנהו. הבעיה נוצרת תמיד בחגים. אני חושב שאם יוסיפו בין 10 ל-15 בוחנים בכל הארץ הבעיה תיפתר לחלוטין, ואין שום בעיה לעשות את זה.
היו"ר דוד צור
אגב, זה עלה כבר בפעם הקודמת כשהיה דיון בהשבתה.
אלי מלכה
לא יכול להיות שייקחו היום ביצי זהב וייתנו את זה לידיים פרטיות. המדינה מכניסה ממבחני נהיגה כ-80 מיליון שקל בשנה ומשלמת כ-30 מיליון שקל משכורות לבוחנים. אי-אפשר לקחת את הכסף הזה ולתת לידיים פרטיות.

דבר נוסף, אם השר רוצה לרשום על שמו ולהפוך את כבישי מדינת ישראל למרחץ דמים, שייתן את זה לידיים פרטיות.
היו"ר דוד צור
תסביר את הקטע של הבטיחות.
אלי מלכה
כיוון שהיום בידיים של המדינה יש פיקוח על זה. אלו בוחנים שעובדים בשירות המדינה. אם תוציא את זה לידיים פרטיות יהיה שם תוהו ובוהו. אסור לתת יד לדבר הזה. מבחני הנהיגה חייבים להישאר רק בידי המדינה כמו שזה בכל העולם כאמור. תודה רבה.
היו"ר דוד צור
הבנתי. מר גולן, איגוד מורי הנהיגה.
אבי גולן
כבוד היושב-ראש, לתשובה לגברת קול - במערכת חסרים כיום בדיוק ובמדויק 30 בוחנים. לא 15 כפי שהוא אמר. מי שיכול כאן לעזור באמת ולשחרר את זה זה השר שלך. בינתיים לא נראה לי שאנחנו לא נקבל - - -
עדי קול
אתה יודע שזה גם יכול להיות סתם מתקציב משרד התחבורה, לא חייב לבקש עוד כסף מהאוצר. משרד התחבורה יכול לחלק אחרת את תקציבו. לא צריך להוסיף כל דבר, יש להם כסף.
היו"ר דוד צור
חברת הכנסת קול, לא קרה כלום. אפשר גם לבקש משר האוצר הנמנה על מפלגתך בעניין הזה כי זה עלה פעם קודמת. יש פה חסר בתקנון שמייצר גם טענות כלפי הבוחנים. בסוף אנחנו באים אומרים: אל תפריטו אותם, אבל מורי הנהיגה והתלמידים בצדק זועקים שהשירות הוא לא שירות.
עדי קול
השאלה היא האם אתה יודע שמשרד התחבורה מיצה את כל האמצעים שלו במסגרת התקציב שלו ולא מבקש כל פעם עוד תוספת?
היו"ר דוד צור
לא יודע. אבל בפעם הקודמת כשדנתי בנושא לפני ההשבתה עלתה הסוגיה של החסר בתקנון. גם אז עלה שמשרד התחבורה הפנה את הבקשות האלה לאוצר לעניין התקנון. מכיוון שמדובר בעובדי ציבור אז הנוהג הוא שבדרך כלל מקצצים כל הזמן בעובדי הציבור ובסוף השירות נפגע. אי-אפשר גם לייבש את הארגון וגם לפעול אחרי זה כשמפריטים אותו.
חנא סוייד
זו בעיה.
אבי גולן
כל בוחן שהיום נפלט, שיוצא לגמלאות, אנחנו לא מקבלים אחר במקום, אז אנחנו הולכים אחורנית עוד שלושים שנה.
ישראל חסון
מה שאמרת פה זה חשוב. כל בוחן שיוצא לגמלאות לא נקלט במקומו?
אבי גולן
לא, יש ייבוש. אנחנו לא מקבלים אחר.
קריאה
יוצרים פה לחץ מדומה כדי להראות שאין מבחנים ויאללה הפרטה.
אבי גולן
אני לא הפרעתי לך, תן לי לסיים. יחס החלוקה שקיבלנו בינואר ובפברואר הוא 1 ל-3. זה אומר שלושה חודשי המתנה. בירושלים זה 1 ל-4. אחרי פסח אנחנו נגיע להמתנה של חצי שנה.
אלי מלכה
אין דבר כזה.
אבי גולן
אל תפריע לי. אני שתקתי כשאתה דיברת. אנחנו נגיע לחצי שנה ומניסיוני מהחגים הקודמים הגענו לחצי שנה, זה חוזר על עצמו. תלמיד שמגיע בבוקר להיבחן לא ישן כל הלילה. קיבתו מתהפכת לו. הוא מגיע למבחן, בוחן לא הגיע, אין כונן, אין בוחן אחר, והוא חוזר הביתה כולו בוכה.
נראה לי שהבוחנים רוצים את ההפרטה ואני אגיד מדוע. הם כל הזמן טענו ושבתו ועשו עיצומים שהם רצו את ימי השישי. קיבלו את ימי השישי, הוסיפו זוג בימי שישי, הם לא רוצים לבצע. קיבלו שעות נוספות שמשרד התחבורה הביא מהיקב ומהגורן, הם לא רוצים לעשות את השעות הנוספות, אז לאן זה יגיע באמת?
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, האם יש טענה שהבוחנים הם עצלנים, הם לא באים לעבודה, הם מתבטלים? יש טענה כזו?
אבי גולן
שיעבדו עוד זוג אחד. הם קיבלו שעות נוספות, הם לא רוצים לעשות, זה העניין.
מיכל בירן
אמרת בעצמך שחסרים בוחנים במערכת, זו הבעיה המרכזית.
אבי גולן
אבל בינתיים קיבלנו שעות נוספות במקום שלא מקיימים את זה. לכן, אנחנו נגיע להמתנה של חצי שנה בגלל זה.
היו"ר דוד צור
למה? כי יש תקציב ולא מממשים אותו?
אבי גולן
הם לא רוצים לעבוד. הבוחנים לא רוצים לעבוד את השעה נוספת הזו ואת הזוג הזה ביום שישי. הם לא רוצים לעבוד פשוט. הם לא עוזרים לנו.
אלי מלכה
אנחנו מבצעים 14 מבחני נהיגה ביום.
אבי גולן
אני פניתי למלכה ופניתי ליושב-ראש בדחילו ורחימו: תעשו לנו את המבחנים האלה, החג מתקרב, פסח מתקרב. לא קיבלתי מענה לזה.

לגבי התיאוריה - השירות הוא לא חמישה כוכבים, חמישים כוכבים.
היו"ר דוד צור
שהופרט.
אבי גולן
שהופרט. כל העניין שהמתנו בלילה לקבל תור ולקנות כרטיסים בספסור להיכנס לתור, הכול נעלם. אם יש איזושהי בעיה עם זיופים, הם נעלמו.
קריאה
הם לא נעלמו, ממש לא.
היו"ר דוד צור
מרדכי פדר, יושב-ראש ארגון "מתונה", בבקשה.
מרדכי פדר
אדוני היושב-ראש, רק הערה. יש פה גם עניין של צדק. דבר ידוע הוא במשפט מינהלי שאפשר להאציל סמכות מינהלית תפעולית, אבל אסור להאציל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית. בג"צ גם אסר הפעלת בית סוהר פרטי שכבר נבנה. לעומת זאת, תיאוריה שמדובר היום רק להושיב תלמיד לפני מבחן אמריקאי ולבדוק תוצאות שזה תפקיד תפעולי בלבד. אלה האומרים שבקבלת החלטה אם תלמיד עובר או לא עובר טסט, הטסטר מפעיל שיקול דעת. לכן, מדובר בהחלטה מעין שיפוטית ואין מנוס מלהביא לזה שאי אפשר להפריט את תפקיד הטסטר.
היו"ר דוד צור
תודה. ארגון הבוחנים, אני לא אתן לכולכם לדבר. אני נתתי לאחד, אני אתן לשני. אני בטוח שהם מייצגים נאמנה את הנושא.
אהוד סרפיאן
אהוד, הסתדרות עובדי המדינה. אדוני היושב-ראש, אנחנו לפני ארבעה או חמישה חודשים נפגשנו פה. אתה שלחת אותנו לנהל משא ומתן. אני יכול להגיד לך שלמעט פגישה אחת שהתקיימה ובה הושג המינימום שבמינימום לטובת העובדים, לטובת הבוחנים - אתה יודע, משרד התחבורה עשה לנו טובה והחליט שהוא משלם את השעות הנוספות שמגיעות לעובדים על-פי חוק, וגם זה זה הסדר זמני שנגמר השבוע. אנחנו עדיין לא ישבנו באמת ובתמים לישיבת משא ומתן כנה עם משרד התחבורה. כל פעם זה נמשך ונמשך. הנה אני אומר לך פה, אדוני, שהיום בבוקר הוצאתי מכתב למנכ"ל משרד התחבורה. יצא היום מכתב למנכ"ל משרד התחבורה ולקובי אמסלם וקובי בר נתן שאנחנו מודיעים שאם תוך חודשיים לא יישבו איתנו לנהל איתנו משא ומתן אמיתי וכנה כדי לפתור את הסוגיה אנחנו שוב נחזור לאותו סרט ושוב ייווצר פה בור ומחסור של טסטים.
אנחנו קוראים פה. בזמנו הצעת את עצמך לבוא ולהיות המגשר - כל מי שמוכן. הוועדה הזו - אני מוכן עכשיו להביא את משרד התחבורה לפה, את האוצר, לשבת ולנסות להסדיר את העניין. אני מודיע לך אדוני, אנחנו מרגישים שמהתלים בנו. אני אומר את זה פה, יושבים פה נציגים של משרד התחבורה. ישב פה מנכ"ל משרד התחבורה לפני ארבעה או חמישה חודשים והודיע לפני הוועדה שאף אחד לא מדבר על הפרטה. יומיים לאחר מכן השר שלו יצא עם הודעה שהוא מפריט את הבוחנים.
ליתר דיוק, באו הבוחנים ואמרו
אנחנו שבתנו, אנחנו מוכנים לבוא למען המערכת, והם תרמו כל יום זוג טסטים. הנה, נמצאים פה החברים שלי. אתה יכול לשאול. כל יום עוד זוג טסטים הם עשו וגם בימי שישי.
ציון מזרחי
מה זה "תרמו"? קיבלו שכר.
אהוד סרפיאן
אני אמרתי בהתנדבות? סליחה, תרמו מזמנם אמרתי. אדוני, אני אומר לך שגם היום אנחנו מוכנים לבוא למען המערכת.
היו"ר דוד צור
זה מתקשר למה שנאמר פה שקיבלתם שעות נוספות גם כדי להקטין פערים. אני חייב לומר לך, הרי מי הלקוחות שלכם? מורי הנהיגה. שומעים מהלקוח שהם ממש לא מרוצים ממה שאתם מספקים - זה צד אחד של העניין. אני רוצה לשמוע מכם מה צריך כדי שהלקוחות האלה יהיו מרוצים. יותר בוחנים, יותר שעות.
ישראל חסון
תיקון קטן ליושב-ראש. הלקוחות שלהם זה אנחנו, זה לא מורי הנהיגה.
אהוד סרפיאן
אדוני, הבוחנים הם משרתי ציבור ואנחנו עדיין עומדים על זה. אני יכול להראות לך עכשיו, ממש לפני עשר דקות קיבלתי הודעה מבוחנת שהיא מסיימת את העבודה שלה בסוף החודש והיא לא יודעת מה קורה איתה. יש כאלה ארבעה, ארבעה בוחנים שיוצאים עוד יומיים, או שיצאו, סליחה, ואין אף בוחן שנכנס במקומה. מי אלה הבוחנים האלה, אדוני? אחת מהם היא גברת בשם רחל שעבדה כמורת נהיגה. באה המערכת ואומרת לה: בואי, תהיי בוחנת, או שהיא ניגשה למכרז, סליחה. עזבה רכב, עזבה קהל לקוחות, עזבה את בית הספר שלה ובאה ונכנסה לעבודה כבוחנת. אדוני, היא הפסידה עסק. היום אחרי שנה וחצי או שנתיים המערכת אומרת לה - - -
לאה ורון
האם אתה יכול להציג את הנתון כמה בוחני נהיגה יש היום? כמה היו לפני חמש שנים?
אהוד סרפיאן
142 בוחנים, נכון להיום, גברתי.
היו"ר דוד צור
וכמה היו לפני עשר שנים?
אבי גולן
150 לפני עשר שנים.
אהוד סרפיאן
אני לא יודע את הנתון הזה ואני לא רוצה - - -
חנא סוייד
זה בעייתי מאוד. המספר לא גדל?
היו"ר דוד צור
אני חייב לשמוע את משרד התחבורה. אנחנו רוצים לדבר בתוך עצמנו?
עדי קול
צורי, אני מבקשת שתיתן למשרד התחבורה כי אני צריכה לצאת עוד שלוש דקות.
היו"ר דוד צור
זה מה שאני רוצה. אם את צריכה לצאת, צריכה לצאת. נעביר לך את הפרוטוקול. זו הצעה שלך לסדר. אנחנו עדיין עומדים במסגרת לוחות הזמנים של הדיון.
אהוד סרפיאן
אני קורא למשרד התחבורה, למנכ"ל משרד התחבורה, לשר, לבוא, לשבת איתנו, לנהל משא ומתן. בתחילת השבוע יש משהו. אני אומר לך, אדוני, מעכשיו שלא יצא מזה כלום. אנחנו באים ומבקשים כמו שאמרתי בפעם הקודמת את מה שמגיע לנו על פי חוק.
היו"ר דוד צור
אם אתה אומר שמראש לא יצא כלום אז זה גישה לא קונסטרוקטיבית.
אהוד סרפיאן
אני אומר לך מבחינתי.
עדי קול
אתה סתם עושה דיאלוג. תן להם לדבר.
היו"ר דוד צור
עדי, בואי. את רוצה לנהל דיון אחר?
עדי קול
אני רוצה לשמוע שהוא יגיד שאין הפרטה. אני הולכת לדיון אחר.
ישראל חסון
עדי, את ממהרת. בקצב שלך אני צריך הלוא לעמוד כי אני שכנך לפרוזדור, אבל לו זה קשה. תראי, עולה פה טענה שאומרת שלפני עשר שנים היו 160 בוחנים.
עדי קול
סליחה, ישראל. אני רק רוצה לשמוע. כיוון שמשרד התחבורה אמר לי שהם הולכים להגיד: אנחנו לא מפריטים אז אני אומרת - - -
היו"ר דוד צור
עדי, תני לנהל את הדיון. הוא גם רוצה להשמיע. זה שאת לחוצה עם הזמנים, אין מה לעשות. או שתישארי או שתלכי. הדיון הוא עד 12:30.
עדי קול
אבל הוא היה צריך להתחיל ב-11:30 והוא התחיל ב-40 דקות איחור. תנו לפחות למשרד התחבורה לדבר.
היו"ר דוד צור
מה הקשר?
עדי קול
אני מנהלת כי אתה לא מנהל. אני רוצה לשמוע מה יש להם להגיד, אבל - - -
היו"ר דוד צור
אז בואי תנהלי את הדיון.
עדי קול
לא, לא. אני הולכת לנהל דיון בוועדה לפניות הציבור.
היו"ר דוד צור
אז תלכי.
עדי קול
אני נשארת שלוש דקות.
היו"ר דוד צור
אוקיי. חבר הכנסת חסון.
ישראל חסון
ציון, אני מבקש שכשתתייחסו - -
עדי קול
תודה, ישראל. אני מעריכה את זה.
ישראל חסון
- - תתייחסו לעובדה שהייתם 160 לפני עשר שנים, היום אתם 142 והגרף הולך לרדת ל-125. תסבירו לי איך הדבר הזה עומד מול האוצר - - -
חנא סוייד
והציבור גדל.
היו"ר דוד צור
ולמה כשעוזבים לא נכנסים חדשים? משרד התחבורה עכשיו. אם הייתי נותן למשרד התחבורה להתייחס לפני אז חברת הכנסת קול לא היתה נשארת, היא היתה הולכת. אני רציתי שהיא תישאר עד סוף הדיון.
ציון מזרחי
בוקר טוב לכולם. אולי נזמין את כל חברי הכנסת לטסט ונראה מה יהיו התוצאות. אני לא מעז להציע את זה אפילו.
מיכל רוזין
למה אתה חושב ש - - -?
היו"ר דוד צור
אל תיעלבי, זה לא אישי.
ציון מזרחי
חברת הכנסת רוזין, אני לא יודע. אני רק הצעתי. לא אמרתי שאני עושה את זה.
היו"ר דוד צור
ציון, תתייחס לגופו של עניין.
ציון מזרחי
אומנם חבר הכנסת שטרן יצא אבל בקשר לאמהרית עניתי לו בלי שישמעו. אנחנו עובדים על זה, זה הולך להיות. תוך חודשיים ימים יהיה מבחן עיוני באמהרית - ברור לחלוטין. הבטחנו, אנחנו מקיימים. משתדלים ומצליחים.
עדי, לעניין עיוני שבמחשב.
לאה ורון
חברת הכנסת קול. תקנון הכנסת מחייב אותך לכבד את חברי הכנסת וגם לקרוא להם.
ציון מזרחי
סליחה, היא קוראת לי ציון.
עדי קול
נכון, צודק. יש לנו היסטוריה ארוכה מהוועדה לפניות הציבור. זה עדיין לא נגמר.
ציון מזרחי
חברת הכנסת קול, אני קצת התפלאתי על הדוגמה שהבאת עם אותו פונה שהלך להיבחן, לא ידע קרוא וכתוב ונכשל. אבל אחר כך הלך למחשב וצלח - אם אני מדייק בדברים, אם לא אמרי לי. מאוד מפליא אותי. אני חושב שכאן הנתונים שהוא מסר הם לא נכונים.
אני רוצה לומר עוד דבר אחד. בעניין של המבחנים העיוניים השירות יוצא מגדר הרגיל. אין המתנות, אין כלום, ואין מגע אנושי שמפריע למישהו או מטעה אותו או אומר לו לעשות שמאל או ימין.
היו"ר דוד צור
משרד התחבורה מבקש להפריט את מערך הבוחנים?
מיכל רוזין
למה אין מבחנים בעל פה?
קריאה
יש.
מיכל רוזין
אין, הם אמרו במליאה במפורש שאין. אדם כזה יעשה מבחן בעל פה.
היו"ר דוד צור
האם למשרד התחבורה יש תוכנית להפריט את מערך הבוחנים?
אבנר פלור
קודם כל לחברת הכנסת רוזין, אנחנו מחודש מרץ נתחיל מבחנים בעל פה בארבעה מחוזות.
מיכל רוזין
אז אל תגיד יש, נתחיל.
היו"ר דוד צור
אתם מוכנים אבל לענות לשאלת הדיון? אתם חוזרים לי כל פעם לתיאוריה?
מיכל רוזין
ממרץ? אוקיי, אני שמחה. אם עושים בגרויות בעל פה אפשר לעשות גם תיאוריה בעל פה.
היו"ר דוד צור
חברת הכנסת רוזין, יש הצעה לסדר. אני רוצה לקבל תשובה וכל פעם מסיתים את זה לתיאוריה. לא מעניין אותי התיאוריה עכשיו.
עדי קול
יש לך תשובה של כן ולא? זה השאלה. אני הולכת. ישראל, אתה תספר לי מה היה?
ישראל חסון
כן.
אבנר פלור
משרד התחבורה בוחן מספר חלופות בכדי לתת מענה לשיפור איכות המבחן ושיפור רמת השירות. בתקופה האחרונה אנחנו מצויים בעבודה שבוחנת את כלל ההיבטים, גם ההיבטים של רמת הבחינה כמו שהעלו פה גם מורי הנהיגה. כמו שאמר גם חבר הכנסת חנא סוייד, וזה נכון, רמת הבחינה נמוכה. אנחנו מאמינים שברגע שנעלה את רמת הבחינה גם רמת הוראת הנהיגה תעלה. לכן, אנחנו משקיעים גם מאמצים בכיוון זה. אנחנו גם בודקים מה קורה בעולם.
היו"ר דוד צור
עד אז אתם מייבשים את המערך הזה?
ישראל חסון
חבר הכנסת צור, אני רוצה ברשותך להזהיר אותך. תסלחי לי, עדי. אני רוצה להזהיר גם אותך. אני בדיון הזה השתתפתי בשש השנים האחרונות שלוש פעמים ונאמרה אותה תשובה. סליחה, לא התכוונתי לפגוע בך. אני גם יכול להראות לך עבודות ממ"מ שנעשו על הסקירה של אפקטיביות לימודי הנהיגה והשיטה שנהוגה בארץ. הלכו ובחנו כיצד מלמדים וכיצד בוחנים בהשוואה למדינות אחרות, ראו את זה. אני אומר לך, יש מחקרים ואפשר לעשות לך שליפה בדקה של הדבר הזה. זה נעשה פה בחדר הזה בשש השנים האחרונות לפחות שלוש פעמים. סטטיסטית הוכח שלמשל מדינות שהן רוויות אלכוהול בקרב בני נוער, בשיטת לימוד אחרת אחוז המעורבות של הילדים - - -
היו"ר דוד צור
בהפרטה?
ישראל חסון
לא, מדבר איתך שיטת לימוד נהיגה, שיטת בחינה. העסק הזה נבחן כבר לפחות שלוש פעמים בשש השנים האחרונות ואני אומר לך באחריות. היה על זה דיונים פה. לאה, אני טועה?
לאה ורון
לא, אדוני.
ישראל חסון
אני לא טועה. אני אומר לך שאני חושב שהגיע הזמן להחלטות. בתיאוריה עשיתם צעד שחטפתם עליו מכל הכיוונים ואני שמח שעשיתם אותו. ציון, אני זוכר נכון. אני שמח ואני תמכתי בזה שהדבר הזה ייצא לשם. יש משהו מאוד מאוד בסיסי שמחייב אתכם לקחת דברים שכבר בדקתם, שאתם לפי דעתי כבר יודעים, ופשוט לקבל החלטות. אני מצטער שהפרעתי לך.
היו"ר דוד צור
לא הפרעת, הערה חשובה. חברת הכנסת עדי קול.
עדי קול
אני כאמור יושבת-ראש הוועדה לפניות הציבור והחבורה הזו מבלה אצלי הרבה. יכולתי לא לבקש בקשה לדיון מהיר אלא פשוט לקיים דיון בוועדה לפניות הציבור כי הגיעה אליי פניית ציבור. הסיבה שבחרתי לבקש את הדיון הזה כאן היא בגלל שזה נושא שנעשה בו טיפול עמוק בוועדת הכלכלה ורציתי שאולי אתם תקבלו תשובות אחרות כי הדיון האחרון בוועדה לפניות הציבור התפוצץ כי מנכ"ל משרד התחבורה קם והלך. אחרי שלוש דקות דפק על השולחן והלך. אני לא מקבלת תשובות ממשרד התחבורה. משרד התחבורה מורח אותי כמו שהוא מורח כרגע ולא מגיע לפתרונות עם שום דבר. בנושא של משרד הרישוי בנצרת אנחנו כבר מנסים חמישה דיונים שונים ולא מצליחים לפתור. אומרים לי: זה בבדיקה, זה בתהליכים, זה יהיה.
היו"ר דוד צור
אבנר, יש לכם תשובה יותר קונקרטית? אם אומרים שני חברי הכנסת, גם עדי קול וגם חבר הכנסת חסון, שמדברים על זה שכבר שנים אתם מחזירים את אותה תשובה שזה בהליך בדיקה ואתם בודקים ובודקים - שתי שאלות: האם יש כוונה להפריט את המערך? שנית, האם עד ההחלטה אתם מייבשים את המערך כי כל מי שפורש לא נכנס? שתי שאלות, תענו תשובות.
חנא סוייד
על מנת להצדיק את המסקנה שרוצים לחתור אליה.
היו"ר דוד צור
בדיוק. כן, בבקשה.
אבנר פלור
קודם כל, לגבי הנושא של הקפאת משרות וכוח אדם - זו בעיה כלל משרדית ולאו דווקא בנושא הבוחנים. משרד התחבורה כרגע נמצא בהקפאה כללית ללא קשר לבוחנים. בכלל אין קליטת כוח אדם חדש ברמה הכללית.
היו"ר דוד צור
מה זאת אומרת? כל תקן שירד לא מאיישים אותו?
אבנר פלור
לא, אני לא אמרתי את זה.
היו"ר דוד צור
אתם מייבשים את המערך, זה התשובה שאני מבין.
אבנר פלור
מה שאמרתי - היום משרד התחבורה מצוי בהליך של הקפאה. כל משרה שיוצאת החוצה, אם זה לגמלה או כל דבר אחר, לא נקלט עובד חדש מחוץ למשרד.
היו"ר דוד צור
למה?
חנא סוייד
על מנת להצדיק את ההפרטה.
קריאות
בדיוק.
אבנר פלור
אבל אמרתי שזה בכלל המשרד. זה לא קשור.
היו"ר דוד צור
זה מדיניות? זה אילוץ תקציבי?
אבנר פלור
לא. זה כלל המשרד, לא רק לבוחנים.
היו"ר דוד צור
למה?
אבנר פלור
מכיוון שהמשרד חייב תקנים לאוצר ובתהליך העבודה כרגע אנחנו גם בתהליך קבלת פרישה מוקדמת של עובדים. ברגע שזה יסתיים - - -
היו"ר דוד צור
תיאורטית אם מחר יגיעו לגיל פרישה עשרה אחוז מהבוחנים, לא ייכנס אף אחד?
אבנר פלור
אני לא אמרתי את זה. מה שאני אומר הוא שבנקודת הזמן הזו המשרד מצוי בהקפאה של קליטת כוח אדם חדש של כלל משרדי, לאו דווקא לבוחנים.
היו"ר דוד צור
האם יש כוונה כפי שנכתב בדף הפייסבוק של שר התחבורה להפריט את המערך?
אבנר פלור
אני אענה על השאלה אבל אני רוצה להדגיש גם עוד משהו. הוספנו שעות נוספות, הוספנו טסטים. לא כל הבוחנים מנצלים את זה.
אהוד סרפיאן
מה זה הוספת שעות נוספות? אתה מצפה שבוחן יעבוד עשרים שעות ביום? זה שהם הוסיפו שעות נוספות, מה מצפים? שבוחן יעבוד עשרים שעות ביום? מה זה הבוחנים ביקשו? אתה עובד עשרים שעות?
קריאות
- - -
היו"ר דוד צור
רבותי, אני אוציא אתכם לקראת סוף הדיון.
אבנר פלור
לגבי נושא ההפרטה - אנחנו בוחנים כרגע מספר חלופות שיהיה לנו בסיס לקבל החלטה.
היו"ר דוד צור
זה לא תשובה. כמה זמן אתם בוחנים את התהליך הזה?
אבנר פלור
אני לא יודע מה זה השש שנים - - -
חנא סוייד
האם נבחנית האפשרות להוסיף תקנים לבוחנים? אתם בוחנים כל מיני דרכים, בסדר גמור. זה מה שאני ביקשתי.
אבנר פלור
אני רוצה להדגיש משהו. במסגרת הבחינה הזו גם נבחנים האם כמות הבוחנים הקיימת - - -
אהוד סרפיאן
אדוני, יש תקנים. למה אתם לא מיישמים את התקנים?
היו"ר דוד צור
הדיון הסתיים, אנחנו על זמן פציעות. מילה אחרונה.
ציון מזרחי
רבותי, אנחנו הגשנו בפירוש בקשה למכרזים כדי לקלוט במקום אלו שפרשו בוחנים חדשים. המשרד שלנו מוקפא, המכרזים האלה לא מתפרסמים. הזכיר אהוד ארבעה בוחנים שעובדים - - -
היו"ר דוד צור
אני לא מצליח להבין את המושג הזה "מוקפא". אתם לא ממלאים את האחריות שלכם.
חנא סוייד
דווקא אתם עובדים הרבה, למה אתם מוקפאים?
אבנר פלור
נותנים מענה בתקופת הביניים. הוספנו ימי שישי, הוספנו שעות נוספות.
היו"ר דוד צור
בוחן לא יכול לעבוד 15 - 20 שעות.
אבנר פלור
אף אחד לא ביקש 15 שעות, אבל שיעבדו את מה שנתנו. גם את זה הם לא עושים.
ציון מזרחי
לא 15 שעות. עניין ההקפאה עוצר אותנו. אני מקווה שנצליח לאייש את זה.
מיכל בירן
מי מקפיא?
ציון מזרחי
נציבות שירות המדינה, משרד האוצר.
אהוד סרפיאן
ציון, סליחה. גם על התקנים ש- - -
ציון מזרחי
אהוד, אני לא הפרעתי לך. אל תפריע לי.
אהוד סרפיאן
אבל הדברים לא נכונים. אני שואל, האם התקנים - - -
ציון מזרחי
אין לנו שום כוונות לעשות תעלולי התייבשות כביכול כדי ליצור מצב של משבר, לא נכון. נתנו פתרונות של יום שישי, הוספנו עוד שעה עד שייטב לנו ונוכל למלא את התקנים החסרים שלנו.
היו"ר דוד צור
יש כוונה למלא אותם?
ציון מזרחי
כן.
מיכל בירן
לא, הנה הוא אמר. נציבות שירות המדינה מקפיאה אותו.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת חסון.
ישראל חסון
חבר'ה, אני רוצה להציע לכם. הולך להיות דיון המשך לדיון הזה. אני מכיר את צורי פה הכי הרבה זמן. אני אומר לכם, אל תביאו אותו למצב שהוא כועס. אני יודע מה הוא יודע לעשות אז תרגיעו.
אבנר, הרי אתה מבין. לקחתם פס ייצור שנקרא תיאוריה, שנקרא לימודי נהיגה, ושמתם בקצה בוחנים. זה פס ייצור. אתם מבינים שאתם נמצאים בתהליך שאומר דבר פשוט: הבוחנים בעקומה יורדת לפי התיאוריה שלך והפס מהעיוני ומלימודי הנהיגה הולך ועולה יחד עם גדילת האוכלוסייה. ברור שאתם כבר כאן, ברור שאתם חציתם אחד את השני ומתחיל להיווצר פער. אני הייתי רוצה מאוד לשמוע מכם בדיון הבא שני דברים. אני מקווה, צורי, שאם תואיל לעשות עוד דיון כזה יכול להיות נפלא.
היו"ר דוד צור
חד משמעית, כן.
ישראל חסון
ראשית, מהי הנורמה או מהו המדד או היעד שאתם רוצים להגיע אליו שאזרח ממתין לטסט? בוא תגיד לי מה היעד שמדינת ישראל שמה לעצמה בעניין הזה. אני לא רוצה לשמוע את זה, לא ממורה הנהיגה. הוא בעייני בסדר, מייצג משהו. אני רוצה לתת תשובה לאזרחים. אני רוצה להגיד לאזרח: אני את השירות הזה נותן לך תוך שבוע, תוך שבועיים, תוך שלושה, תוך ארבעה מרגע הינתן קריאה. יש לך את כל הנתונים.

הדבר השני, אני הייתי מאוד שמח אם אתם הייתם בוחנים את כל המודל האם הוא אפקטיבי. מי עושה לכם את הבחינה הזו? האם אתם בוחנים את הדבר הזה? מה זה נקרא כל המודל אפקטיביות? אמרתי לך, הדבר הזה נבחן בעבר. שאלתי: איך מודדים אפקטיביות של שיטה? של לימוד נהיגה בשיטה הזו? של טסט בשיטה הזו? איך מודדים את זה? איך אתה מודד את זה? לצערי, אני אגיד לך איך אני מודד את זה. בקצה, בקצה, בקצה, במעורבות התלמידים בתאונות, כך אני מודד את הדברים. אגב, גם במידת הקרבה למועד קבלת הרישיון שלהם. זה פרמטר.
ציון מזרחי
זה יותר נכון.
ישראל חסון
אני חושב שאתם כמשרד תחבורה צריכים למדוד את זה. אתם צריכים להיות המומחים שבאים לפה ואומרים לי: אדוני, אנחנו נוהגים בשיטה הכי בטוחה עבור האזרחים שלנו. אני חושב שאלו שני נושאים שאני הייתי מאוד שמח לקבל עליהם תשובות בדיון הבא אם צורי יואיל לקבוע אותו, ואני אבוא, בלי לחץ של זמן.
היו"ר דוד צור
תודה.
חנא סוייד
הערה קצרה. אני רוצה להדגיש כאן את החשיבות של הקונספציה. במצב של הפרטת שירות כזה אל תשכח שבעצם ההצלחה וההכנסה שלי העסקית כגורם שפועל במסגרת הפרטה תהיה תלויה בהצלחה ובכישלון של מישהו. זה מסוכן, זה יכול להכניס את המערכת לסחרור שהוא בלתי אפשרי לסבול. אני גם מזכיר את מה שנאמר כאן שהמדינה לא מוותרת בנקל על סמכויות השיפוט שלה. בחינה זה שיפוט, זה תהליך שיפוטי. אני לא מכיר דוגמאות, אפילו בבתי ספר כשבוחנים אנשים בהיסטוריה המדינה לא מוסרת את הסמכות הזו של לשפוט לאנשים אחרים ופרטיים.
היו"ר דוד צור
רבותי, קודם כל, אני מזכיר לכם שהיה לנו דיון לפני חודשיים-שלושה בעת המשבר, בעת השביתה. אגב, חלק מהנתונים שחבר הכנסת חסון בצדק מבקש לראות אותם עלו גם שם, אבל לא מיצינו אז את הדיון בגלל המשבר.
אני חייב להגיד שההצעה לסדר שעלתה פה על-ידי שלושת חברי הכנסת: עדי קול, אלעזר שטרן ומיכל בירן היתה הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים ולא קיבלנו תשובה. קיבלנו תשובה מתחמקת שאומרת: אנחנו בודקים, אנחנו רוצים, נראה, נחליט. שורה תחתונה - לא היתה תשובה מהממשלה. לכן, אני כן אקיים דיון אצלי בוועדה או בוועדת הכלכלה על פי מה שמנהלת הוועדה תחליט בעניין הזה כי יש בזה גם אלמנטים של בטיחות, ולכן אני מוצא לנכון לקחת את זה לוועדה שלי ואני אוכל לקיים דיון בוועדת המשנה.
לאה ורון
חבר הכנסת צור מתכוון לוועדת המשנה לבטיחות בדרכים בראשותו.
היו"ר דוד צור
אם יחליט יושב-ראש ועדת הכלכלה לקיים פה דיון בנושא הזה פעם נוספת אז נציג את הנתונים. לדיון הזה, אני לא רוצה לחזור על מה שאמר חבר הכנסת חסון, זה דיון מקצועי שבו המדדים והפרמטרים שאנחנו צריכים לבדוק, זמני המתנה, מה הלקח והתוצאות שאנחנו רוצים להשיג, ולרבות זה שיש לנו פה לקוחות חד-משמעית לא מרוצים, איך שאתה לא מסתכל על זה.

אני לא בא רק אליכם בטענות. כנראה שאיכשהו מצליחים לייבש את המערך הזה. זה בערך כמו הטענות שיש לנו לבתי החולים. מייבשים אותם לאורך זמן ובסוף באים אליהם בטענות שהם גם לא נותנים לנו שירות. אגב, כנ"ל עם המשטרה ועם ארגונים נוספים. בסוף יש לנו אחריות כמדינה לראות שהדבר הזה לא קורה.
אנחנו שמענו תשובה ממך, ציון. פחות ממך, אבנר, אבל מכיוון שנתתם משרד אז אני רוצה לסכם אותה שהיא מקובלת. קודם כל, אין מדיניות, לא מדיניות וגם לא טקטיקה לייבש את המערך הזה. בהינתן שהאוצר, ופה מנהלת הוועדה נזפה בכם מתחת, ואני נוזף בכם מעל השולחן, אם המשמעות היא, ושאלנו קודם, אם יש פה מדיניות או איזה הנחיה של האוצר אז היינו צריכים פה את נציג האוצר כדי לשמוע באמת שזה עמדת האוצר ואז להבין האם האוצר הורה אתכם להקפיא תקנים בכלל במשרד.
ציון מזרחי
לא, סליחה - תיקון. יש הקפאה של מינוי תקנים על משרד התחבורה שהיא חלה על משרד התחבורה בגלל חובות של המשרד במשרות.
לאה ורון
בוודאי ובוודאי שהיה צריך פה את נציג האוצר
היו"ר דוד צור
היה פה מקום לשאול את נציג האוצר שיסביר לנו את העניין כי בסופו של דבר אם צריך נפנה לאוצר. יש פה מערך שאי-אפשר לייבש אותו ובסוף לבוא אליו גם בטענות שהוא לא נותן את השירות הראוי. נכון, נתתם שעות נוספות שזה לא תקנים. עדיין בשעות נוספות אי-אפשר להשלים את הפערים האלה כי בשעות נוספות אי-אפשר להשית אותן על - - -
אהוד סרפיאן
זה עבירה על חוקי העבודה מעבר למה שמותר לעובד לעבוד.
היו"ר דוד צור
כן, אבל גם במקרי חירום, וזה מקרה חירום, אפשר למצות את השעות הנוספות.
אהוד סרפיאן
מיצו את הכול, אדוני.
היו"ר דוד צור
לכן, אנחנו נקים דיון בעניין הזה כאשר המטרה שלנו לשמוע בדיון הבא כל מה שנאמר, כולל החלטה סופית אחרי כל הדיונים שאתם עושים. רבותי, מתקבלות החלטות יותר קרדינליות שלא דורשות שש שנים בדיקה.
מיכל בירן
ואפשר את נציגי האוצר שהם אמרו למנהלת הוועדה לא להביא אותם? זה היה מאוד חמור מה שקרה פה.
היו"ר דוד צור
נביא אותם ונשמע. המשמעות היא סגירת הפערים בקרב הבוחנים. וכן, מה המדיניות הלאה. כי בסוף גם מערך שכל היום חרב ההפרטה או הקיצוצים מתנופפת מעל ראשיהם, גם המוטיבציה שלהם בהתנהלות היא אפסית.
קריאה
בהחלט, יפה מאוד.
היו"ר דוד צור
זה כבר קורה חודשים ארוכים. שבו איתם ותגמרו איתם. זה אנשים שלכם, זה עובדים שלכם. זה אינטרס בראש ובראשונה אצלכם לעשות סדר בבית.

תודה, הדיון נגמר. אנחנו מתחילים בדיון הבא.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:45. >

קוד המקור של הנתונים