ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/03/2014

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
06/03/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 234>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום חמישי, ד' באדר ב התשע"ד (06 במרץ 2014), שעה 11:00
סדר היום
<תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשע"ד-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
מוזמנים
>
אורי צוק בר - מנהל תחום אסטרטגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עו"ד אפרת ורד - הלשכה המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מרק פורזיקי - מנהל תחום כלכלה ותעשיות קלות, משרד הכלכלה

עו"ד לירון אדלר מינקה - משרד המשפטים

שמואל לויט - מנכ"ל המועצה לענף הלול

דני קדרון - יו"ר ועדת הביקורת, עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים

ליאור רותם - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
<תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשע"ד-2014>
היו"ר אבישי ברוורמן
בוקר טוב לכל המכובדים, נציגי כל המשרדים. מירב, אתי, לאה. אנחנו פותחים דיון קצר בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשע"ד-2014.
אורי צוק בר
אני אומר רק שתי מלים ועורכת הדין אפרת ורד תשלים.

אנחנו לקראת ביצוע של בחירות של נציגי המגדלים למועצת הלול. המגדלים הם נציגים נבחרים במועצת הלול כאשר נציגי המשרדים ממונים על ידי השרים ואנחנו מבקשים לעשות כאן איזשהו תיקון טכני בתקנות הבחירות על מנת להסדיר את רשימות המגדלים שהם יהיו בהתאם למצאי הנכון של האנשים.
אפרת ורד
לבקשת יושב ראש ועדת הבחירות אנחנו פעלנו לביצוע שני תיקונים בתקנות כאשר אחד מהם הוא שעות ההצבעה והשני הוא ההגדרה של מגדל. במועד שהחלנו לפעול היה נראה לנו שהתיקונים הם טכניים אבל לצערי בשלב שזה הגיע לוועדה זה הפך להיות מהותי כיוון שהמועדים שקבועים בתקנות הם כאלה שהם בעייתיים ואנחנו מבקשים לקבוע תחילה רטרואקטיבית ל-30 לאוקטובר 2013, שזה למיטב בדיקתנו המועד בו העביר מנכ"ל המועצה לוועדת הבחירות את רשימת המגדלים.
אתי בנדלר
מה קרה ב-30 באוקטובר 2013?
אפרת ורד
בהתאם לתקנות מנכ"ל המועצה צריך להגיש לפחות תשעים ימים לפני את רשימת המגדלים לוועדה. הוא הגיש את הרשימה הזאת ב-30 באוקטובר. הוא הגיש את הרשימה הזאת להחלטת ועדת הבחירות – אני לא אכנס כרגע לחומרת העניין אבל אנחנו בהחלט חושבים שזה חמור ואנחנו גם נפעל בהתאם בהמשך – אבל הרשימה שהועברה הועברה לפי התיקון כפי שהוא מוצע למרות שהתיקון עדיין לא אושר.
אתי בנדלר
אדוני, באתי לוועדה - למרות שמי שמתמצאת בנושא בצורה הרבה יותר טובה ממני היא עורכת דין תורג'מן – משום שאני חשבתי שראוי להפנות את תשומת לב הוועדה לנושא שבעיני הוא די חמור. משנים כאן, כפי שאתה תראה להלן, את הגדרת המגדל וכיוון שמי שרשאי לבחור, מי שרשאי להגיש את מועמדותו להיבחר הוא מגדל, ברור שההגדרה הזאת צריכה להיות בתוקף מספיק זמן כדי שאותו אדם שהוא עונה על ההגדרה הזאת יוכל הן להיכלל בפנקס הבחירות והן להציג את מועמדותו להיבחר. כידוע הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות בסיסית בחיינו. אני לא יודעת למתי נקבע מועד הבחירות.
אפרת ורד
18 במרץ.
אתי בנדלר
ב-18 במרץ. דהיינו, היום מבקשים מאתנו לאשר רטרואקטיבית את ההגדרה החדשה של מגדלים באופן שבעצם יכול להיות שהוועדה נותנת את ידה לפגיעה במישהו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אתן לך דוגמה למה שאת אומרת ולא בנושא של המועד אלא בנושא של המקום.
מירב תורג'מן
השאלה אם זה יפורסם עד ה-18 במרץ.
היו"ר אבישי ברוורמן
אחד הדברים שלעתים לקראת בחירות ברגע האחרון, לא במדינת ישראל אבל בבריטניה קרה דבר כזה, שפתאום לפני הבחירות ברגע האחרון עשו חישוב מפלגות שונות – במקרה הזה אפילו בעיר הבירה לונדון – היכן יהיו להם יותר קולות ועשו זונינג שונה לאזורי הבחירה. על הסיפור הזה היו דברים מאוד מאוד קשים כי בסופו של דבר אתה יודע בדיוק ואם אתה רוצה ואתה מביא לגודל האוכלוסייה ומי תומך בך, תביא את הקווים המתאימים ואתה יודע מי ייבחר.

אולי הכול כאן טהור לחלוטין אבל אומרת עורכת הדין בנדלר שיתכן שהשינוי הזה הוא לא רק עקב פיגורים ובירוקרטיה אלא היא אומרת שאולי ואפשר שזה גם יכול להגיע למצב הזה שיפגע באיזושהי צורה ביכולת גם להתמודד.
אתי בנדלר
אדוני, אני לא מעלה על דעתי לחשוב שמישהו עשה את הדברים האלה במטרה לפגוע במישהו ובמטרה להטות את תוצאות הבחירות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל זה יכול לפגוע בבחירות. אני הוספתי את החשד.
אתי בנדלר
ממש לא הלכתי לכיוון הזה. אני חושבת שגם כאשר הכול נעשה בונה פידה, אסור שדברים כאלה יקרו ובטח לא כאשר מדובר בזכות לבחור ולהיבחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לנו שתי ברירות. אנחנו יכולים להעניש אותם ולא להעביר את זה, או להעביר את זה ולנזוף בהם.
לאה ורון
בתקנות יש עוד נושאים.
אורי צוק בר
עוד הבהרה. למעשה מה שבפועל קרה זה שהרשימה נוצרה כבר לפי התיקון הזה. הבעיה היא שהיא נוצרה למרות שלא היה התיקון. הרשימה היא כבר כזאת. זאת אומרת, כל מי שיודע שהוא עם זכות בחירה, הוא ברשימה. זה לא שאנחנו עכשיו פתאום, שבוע לפני הבחירות, מכניסים מישהו או מוציאים מישהו. מבחינת מודעות הציבור, הציבור הוא בסדר.
אתי בנדלר
זאת אומרת, אתה אומר בוודאות שלא יכול להיות מצב שיש מישהו שנחשב למגדל לפי הצעת התיקון והוא לא כלול בפנקס הבוחרים או שנמנע ממנו להגיש את מועמדותו?
אורי צוק בר
לא. הבעיה היא רק אי התקינות שבעצם ועדת הבחירות הוציאה את הרשימה המעודכנת למרות שהתקנות לא היו בתוקף.

הטיפול בתיקון הקטן הזה של השלוש שורות מבחינת המשרד התחיל כבר בנובמבר אבל באמת לצערנו עד ששר הכלכלה חתם ועד שמשרד המשפטים אישר וכולי, אנחנו רק היום כאן.
היו"ר אבישי ברוורמן
אל תגרום לי לכאב הלב הזה.
אורי צוק בר
זה לא נעים, נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
בנושא של הגנת הצרכן, אני דורש כל הזמן. המשרדים גוררים רגליים על דברים פעוטים ופתאום הם באים לוועדה לגבי החלטות גדולות בשווי של מיליארדי שקלים ומבקשים לסיים תוך שנייה. זה בדיוק הכשל של השוק הישראלי ולא הדיון המדהים שיהיה בשבוע הבא בפרלמנט הישראלי על כך שהמשילות הישראלית תשתנה בגין שני אחוזים או שלושה אחוזי חסימה. זאת בעיית המשילות הישראלית, מה שאורי אמר.
אורי צוק בר
אתה צודק. אין לנו מה להוסיף.
היו"ר אבישי ברוורמן
למרות הכול, אתי, אני בבית הלל במקרה הזה. שמואל, אני יודע שאתה תומך בזה ולכן אתה לא צריך להתייחס. אפרת, תקראי ואנחנו נתקדם.
אפרת ורד
תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשע"ד-2014
בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 9 ו-72לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963 ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 1

בתקנה 1 לתקנות המועצה ענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים), התשס"ה-2005 (להלן – התקנות העיקריות) בהגדרה "מגדל", בסופה יבוא:

"או מי ששישה חודשים לפחות לפני מועד הבחירות רשומים במועצה כחליפיהם לעניין ייצור ושיווק אותה תוצרת לול".
2. תיקון תקנה 20
בתקנה 20 לתקנות העיקריות
(1) במקום "12:00" יבוא "10:00".
(2) בכל מקום, במקום "21:00" יבוא "19:30".
אנחנו מעוניינים להוסיף תחילה.

3. תחילה

תחילתן של תקנות אלה ב-30 באוקטובר 2013.

אני אצטרך להשלים את התאריך העברי.
אתי בנדלר
רק להסביר את הנושא הזה. גם את הנושא הזה של מי עכשיו נחשב למגדל שלא נחשב קודם וגם את הנושא של שינוי שעות הפתיחה והסגירה של הקלפיות.
אפרת ורד
כיום ההגדרה מגדל קובעת שזה מי שעסק כדין בתקופה הקובעת בייצור ושיווק של תוצרת לול. עסק כדין - יש בתקנה אבל זה מה שרלוונטי לענייננו - זה עסק כדין בשנת 2012. הבחירות הן במרץ 2014. בתקופה הזאת יכולים להיות הרבה שינויים ואכן מצאנו שיש 57 מגדלים שלמעשה החליפו או את מי שנפטר או במקרים של מכירה של מכסה. אנחנו קבענו שישה חודשים לבקשת הוועדה. תשעים הימים הראשונים הם קבועים בתקנות עצמן וצריכים להגיש לוועדה. מהמועצה נמסר לנו שלערוך את הפנקס מגדלים אורך כחודשיים-שלושה להם הם זקוקים בגלל שהם צריכים לבדוק גם החלטות של בתי משפט ולפעמים יש החלטות של בתי משפט לצווי ירושה וכן הלאה.
אורי צוק בר
את רוצה הסבר גם לגבי השעות?
אתי בנדלר
בוודאי. גם לשעות. אתם מציעים לסגור את הקלפיות יחסית בשעה מוקדמת והשאלה אם אתם יכולים להבטיח שכל מי שיש לו זכות בחירה הוא כבר אחרי שעות העבודה והקלפי תהיה זמינה לו. זאת אומרת, אנשים עובדים ושלא יצא שתימנע מהם זכות בחירה בגלל סגירה מוקדמת של הקלפיות.
אפרת ורד
בעניין הזה אני אומר שני דברים. האחד, גם שעות ההצבעה פורסמו בעוד מועד עם הודעת הבחירות, שישים ימים לפני מועד הבחירות כך ששעות ההצבעה ידועות למגדלים ולא היו עליהן השגות. למיטב הבנתי, וזה מה שהובא לידיעתי מפי יושב ראש ועדת הבחירות, הבקשה הזאת נובעת משני טעמים. האחד, המגדלים ביקשו שיקדימו את השעות כי זה היה קבוע ב-12:00, והשני, גם לוועדה עצמה היה קשה לעבוד כאשר מסיימים את ההצבעות ב-9 ומביאים אליה את הקלפיות באמצע הלילה. זה שילוב גם של בקשת הוועדה וגם בקשה של המגדלים. כך נאמר לי.
היו"ר אבישי ברוורמן
בסדר. אם כך, אני מאשר בזה את התקנות וגם את התחילה כפי שביקשה עורכת הדין ורד.

אני רושם גם לפרוטוקול שאני מפנה את תשומת לבו של השר. יש כאן שני שרים שחתומים אבל במקרה הזה זאת אחריותו של שר החקלאות. מי העיקרי כאן?
לאה ורון
שר החקלאות ופיתוח הכפר.
אתי בנדלר
שר החקלאות ופיתוח הכפר אחראי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מפנה את תשומת לבו של ידידי הטוב, ובאמת אנחנו ידידים טובים, השר יאיר שמיר לחוסר התקינות בפנייה כה מאוחרת לאישור התקנות האלה ואני מבקש שהמשרד יתנהל בצורה יותר יעילה.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:15.>

קוד המקור של הנתונים