ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/02/2014

השלכות קיצור תקופת הקבלה להתמחות במשפטים- ישיבת המשך לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 4.2.2014 וב-12.2.2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לפניות הציבור
18/02/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 47>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שלישי, י"ח באדר א התשע"ד (18 בפברואר 2014), שעה 13:00
סדר היום
<השלכות קיצור תקופת הקבלה למשפטים- ישיבת המשך לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 4.2.2014 וב-12.2.2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר
מוזמנים
>
עו"ד ליאב וינבאום - מנהל המחלקה המסחרית, בפרקליטות המדינה, משרד המשפטים

עו"ד שרית שפיגלשטיין - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יהודה בן יעקב - עוזר, לשכת מנכ"לית, משרד המשפטים

עו"ד אורן פרסקי - יו"ר ועדת התמחות ארצית, לשכת עורכי הדין

עו"ד רחל אופיר - סמנכ"ל התמחות, לשכת עורכי הדין

רועי כהן - ממונה קשרי ממשל וכנסת

עו"ד אורטל לב - אחראית קשרי חוץ וקהילה, אוניברסיטת בר אילן

עו"ד הילה אפריאט - מנהלת מחלקת שיווק, "קודקס"

עו"ד עדי נחמיאס-תוינה - משרד עו"ד גורנציקי ושות'

עו"ד לילי דורון - שותפה, משרד עו"ד ש. פרידמן ושות'

עו"ד דנה דורון - מנהלת מחלקת משאבי אנוש ותפעול, משרד עו"ד גולדפרב זליגמן

עו"ד משה נאמן - שותף, מנכ"ל "שבלת"

עו"ד מורן אומן - משרד אגמון ושות' רוזנברג כהן ושות'

עו"ד יעל שחף - מנהלת המכרז לקידום אפיקי קריירה, אוניברסיטת תל אביב

ליאון ואנונו - מזכ"ל פורום מועצת הסטודנטים למשפטים

אודי אברם - יו"ר מועצת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטת חיפה

רואי צור - יו"ר מועצת הסטודנטים למשפטים אוניברסיטת תל אביב

יעל אידל - יו"ר מועצת הסטודנטים למשפטים, אוניברסיטת בר אלין

חן אברמוביץ - סגן יו"ר מועצת הסטודנטים למשפטים, המכללה למנהל

שי בלץ - יושב ראש אגודת הסטודנטים למשפטים, האוניברסיטה העברית
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל – חבר המתרגמים
<השלכות קיצור תקופת הקבלה למשפטים- ישיבת המשך לישיבות שהתקיימו>
בנושא ב- 4.2.2014 וב-12.2.2014
היו"ר עדי קול
צהריים טובים. אני שמחה לפתוח את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור. לא אספר כעת מה הועדה עושה כי אנחנו כבר חברים ותיקים.

אפתח ואומר לפרוטוקול שאני מאוד מצטערת על ההיענות הדלה מקרב משרדי עורכי הדין שקראנו להם וביקשנו אותם להשתתף בדיון. אני חייבת לומר שרבים מהם אישרו בהתחלה את השתתפותם ואחר כך ביטלו לאט לאט. היום שוב מככבים שני המשרדים שהשתתפו בישיבה הקודמת, אני מודה לכם שהצטרפתם וגם משרד נוסף משרד עו"ד אגמון. תודה רבה שבחרתם להיות כאן.

קיבלנו כמה תשובות בכתב ממשרד נשיץ ברדנס ושות' שהודיעו שהם מצטערים שהם לא יכולים להגיע והם יקבלו כל הסדר שניגע אליו. התשובה המפתיעה ביותר שאותה חשוב לי להקריא לצורך הפרוטוקול התקבלה ממשרד עורכי דין ארדינסט: "לצערנו עקב התראה קצרה לא התאפשר לגורמים הרלוונטיים אצלנו להגיע. משרדנו מברך על ההסדר להקל את הלחץ על הסטודנטים המתראיינים ועל המשרדים ויסייע לסטודנטים" וכולנו מסכימים, אבל "באשר למועד תחילת הראיונות נמשיך בזימון סטודנטים לראיונות על ידי משרדים שונים המתחרים שלנו על אותו פלח של מועמדים למוצאי שבת ה- 15 במרץ. בהמשך לבקשות שהופנו אלינו על ידינו סטודנטים שנקבעו להם ראיונות במועד זה במשרדים אחרים, נקבעו במשרדנו ראיונות למספר סטודנטים, שהיו מעוניינים בכך, למוצאי שבת". זה אומר שלא רק שלא הצלחנו לפתור את הבעיה, גרמנו לבעיה חמורה יותר. אני מאוד שמחה על ההצלחה המשמעותית. כמובן זה בציניות. מאחר והפרוטוקול לא קורא ציניות אני אומרת מציינת.
לדעתי זה מראה, רואי אני פונה אליך, שאנשים ירדו מהפסים. אמר את זה עורך דין נאמן בדיון הקודם, לדעתי השוק נכנס לסחרור שאנשים לא יודעים כבר איך לעצור אותו. נאמר שאנשים קבעו ראיונות ל- 15 במרץ, בעצם גם התחילו לקבוע במקום לבוא ולהגיד 'רגע, בואו ניקח על עצמנו את האחריות'. דיברנו בדיונים הקודמים על איזו אמנה חברתית שאומרת 'אנחנו דוחים את הראיונות של שבת ואנחנו נותנים להם פרק זמן של שבוע, שבועיים, עשרה ימים כדי לתת את התשובות, נעשה צעד הפוך. לא רק שזה חורה לי, זה מעורר תהיות על כל מה שנאמר בנוגע לכוחות השוק. אני חושבת שאין מנוס ומהתערבות הלשכה. קיימתי בעצמי שיחות, אני והעוזרות שלי השקענו את השבוע הזה בלנסות להגיע למשרדים ולקבל מענה, לנסות לרתום אותם למהלך ולא הצלחנו. לא הצלחנו כי התחרות הפכה להיות כל כך קטלנית. אני מברכת גם את משרד גרונציקי, ברכתי את המשרדים שבחרו להגיע ואני רוצה לברך גם אתכם על הצטרפותכם.

ראשית עצם זה שאנחנו לא מצליחים לכנס את המשרדים לשבת סביב שולחן אחד ולהחליט החלטה, היא מצערת כשלעצמה. אבל העובדה שאנחנו לא מצליחים לעצור את הסחף הזה מטרידה אותי עוד יותר. אני באמת תוהה איך הגענו למצב הזה. אנחנו עושים רפורמה שאמורה לשפר ולהקל על שני הצדדים, ומה שהיא עושה היא עושה הפוך.

לדעתי מה שנותר לנו במקום הזה הוא להפעיל את הלחץ על הלשכה. תודה גם לך עורך דין אורם פרסקי. ראשית אני שמחה לומר שהלשכה עשתה צעד מאוד משמעותי וכינסה באופן מהיר, למיטב ידיעתי, את ועדת ההתמחות כפי שביקשנו בפעם הקודמת. נשמע עדכונים בנושא הזה.

אציין שככל שהדבר הזה עולה לתקשורת ונדון פה, אומנם זה לא פותר את הבעיה ועולות בעיות נוספות. אחת מהן היא כמובן אנשים נוספים שהתחילו לראיין בשבת והשנייה שיש כבר גורמים שראיינו, וביניהם גם גורמים ממשלתיים, חשוב לציין - - -
ליאב וינבאום
זה ממש חריג.
היו"ר עדי קול
אני מפרגנת לכל משרד שמגיע, וגם לך משרד ש. פרידמן שהצטרף אלינו. תודה רבה ואני מעריכה את השתתפותכם.

יש משרדים שכבר ראיינו ויש גם גורמים ממשלתיים שכבר ראיינו. כלומר, קבענו תאריך, הכלל אינו כלל ואם אין דרך לפקח ואם אין שיניים, אז גם אין משמעות להחלטה. אני שואלת, מה עושים.
ליאב וינבאום
יש שיניים.
היו"ר עדי קול
זה לא רוב מכריע, אבל זו בעיה.
קריאה
יכול להיות שהסקטור הציבורי, זה חריג לחלוטין.
היו"ר עדי קול
קודם כל זה משמח. קיימנו דיון ארוך שהסקטור הציבורי לא עומד בקצב. לא רק שלא הסכימו לעמוד בקצב אלא הקדימו את האחרים – אני מאוד מאוד שמחה אם זו ההתייעלות של הסקטור הציבורי.

אני חוששת, יש פרוטוקול ומהוועדה הזאת תצא הודעה לעיתונות, זה חלק מהכללים. האם העובדה שיש עכשיו נאמר לפרוטוקול שיש אנשים שכבר התראיינו, היא תגרום לסחרור מטורף ואנשים יתחילו לראיין מעכשיו?
שרית שפיגלשטיין
לא. לכן אנחנו רוצים לציין שככל שידוע לנו מדובר במיעוט חריג.
היו"ר עדי קול
ומה אתם עושים? נתחיל אתכם לפני שנעבור לעורך דין אורן פרסקי.
שרית שפיגלשטיין
האמת, זה נודע לי רק עכשיו. במסדרון אמרה לי הסטודנטית שלי שהיא שמעה על מקרה כזה, אבל היא לא יודעת להגיד באיזה משרד במגזר ציבורי מדובר.
היו"ר עדי קול
אנחנו יודעים. אני לא יודעת אם זה תפקידנו להגיד. השאלה מי מפקח. אם אנחנו אומרים שכולם מראיינים החל מה- 15 במרץ, איך זה שמראיינים קודם?
שרית שפיגלשטיין
אני חושבת שאת השאלה הזאת צריך להפנות ללשכה.
היו"ר עדי קול
אני לא בטוחה. משה אתה מחזיק - -
משה נאמן
אני מחזיק, כי אני אומר שרק מכות לא הלכו בכנסת. כדאי אולי - - -
היו"ר עדי קול
הלכו וגם הלכו, אולי לא בישיבה שלנו, אבל מכות היו פה.
משה נאמן
לדעתי, זה רק נושא של הלשכה. אני מיום ליום מבין מה קורה, גם מהמכתב של אותו משרד עורכי דין אני יודע שהוא זימן לראיונות כבר אז, לא שהוא ביקש, מראש החבר'ה הלכו ל- 15,יכול להיות. ראשית אולי צריך לשנות את ה- 15 ליום ראשון אחריו. בשנה שעברה ה- 15 יצא ביום שישי וראיינו בשישי ואין בעיה. רק מדינה מתוקנת כמו ארה"ב הבחירות זה תמיד ביום שלישי הראשון או ביום שלישי, והחגים מוצמדים לסוף שבוע, כי אנשים צריכים גם לעבוד. אבל פה? עם עובד זה הוצאת ספרים ויגע כפיים זה רחוב, אז הכול נהדר.

לדעתי הלשכה חייבת לעשות משהו ומיידית, כי ברור כי התהליך שנעשה כאן, אני מדבר בהחלט מתוך נקודת הנחה של המשרד מהגדולים שאומר שבסופו של דבר יהיו לנו היתרונות. יכול להיות שמישהו יחטוף מישהו במוצאי שבת, אבל אולי אנשים יומיים לא יתנו תשובה, יכול להיות שלא צריך לרוץ עד ה- 1 באפריל, יכול להיות שצריך לתת שבוע, עשרה ימים. הלשכה חייבת לשנס מותניים ולקבל החלטה ומיד. אני חושב שזו תעודת עניות למוסד כמו שלנו, שבלאו הכי מרוב חברים הוא מאבד קצת מערכו הרחב, או מעוצמתו, הוא חייב לעשות את זה. אני מוכרח להודות שאני לא בקיא בהליכי הלשכה, אתה ותיק ובכיר ממני בנושא הזה, אין מה לעשות, אנחנו יכולים לדבר סחור סחור אבל זה רק אתה.
היו"ר עדי קול
ניתן למשרדים שהצטרפו אלינו את רשות הדיבור, הם לא היו בדיון הקודם, אם תרצו את רשות הדיבור אשמח לתת אותה.
מורן אומן
אני מבקשת לחזק את הדברים האלה. התיקון הנדרש, שזה יהיה ביום העבודה הראשון החל מהשעה 09:00 למשל. אני חייבת לומר שהגעתי לכאן בפעם הראשונה מכיוון שהוזמנתי. לתומי חשבתי שאנחנו הולכים לדבר על כך שהראיונות הולכים לצאת בפורים וזה לא בסדר. אצלנו במשרד, בתל אביב, בפורים הראיונות מתקיימים במתכונת מצומצמת, ביום שני הראיונות בירושלים יסתיימו בשעה 14:00.

אם מכניסים תיקון שיום העבודה הראשון הוא המועד, שהוא לא יהיה ביום של חג. זה יכול לפעמים לצאת בפורים ולפעמים בפסח.
משה נאמן
מתמחים מאוניברסיטת בר-אילן אמרו לי שזומנו, הם אמרו 'זה פורים, אני לא אגיע, אני מתחיל ראיונות ביום שני'.
היו"ר עדי קול
תודה. זה לא עלה בדיון הקודם, זה נראה לי הגיוני.
משה נאמן
הבעיה היא במקום אחר.
היו"ר עדי קול
כן, אבל בואו נאסוף עוד בעיות אחרות, לא ידענו את זה.
אורטל לב
תודה. אני מנהלת את ההכוון התעסוקתי באוניברסיטת בר-אילן, מנהלת את קשרי החוץ.

מעבר לכך שזה ערב, ערב פורים, יש כאן הפלייה ברורה באשר לסטודנטים - - -
היו"ר עדי קול
פנו אלי חברי כנסת החרדים, הם התכוונו להגיע, אך יש 17 דיונים במקביל, כמו בכל דבר בכנסת. לגבי מוצאי שבת התייחסנו בדיון הקודם, אבל מוצאי שבת שהוא ערב פורים, זו פגיעה מאוד קשה בציבור שומר השבת וציבור חוגג קריאת המגילה.
עדי נחמיאס-תוינה
אני ממשרד עורכי דין גרוניצקי. פספסתי כנראה משהו. אתם מדברים רק על קונסטלציה של שבת מוצאי שבת ועל כל התהליך שמתחיל כבר בשנה שעברה. בתור משרד, שברוך ה', מתדפקים על דלתותיו כל הזמן, יש לנו המון המון אנשים לראיין. הסיטואציה הנוראה, מבחינתנו, שקבעה את לוחות הזמנים המטורפים האלה, היא כזאת, לנו אין בעיה ונעמיד 20 איש כדי שיראיינו, אבל מי שסובל מזה באמת זה מקבל ההחלטה, זה אותו מועמד.

אוכל לומר שבשנה שעברה חמישה חבר'ה שאני ראיינתי סגרו איתי, חתמו לפי הכללים של הלשכה ועם כל הניירת יצאו, הלכו למשרד אחר, התראיינו אצלו, לא יודעת מה עשו שם, פתאום התקשרו לבטל לי. אני לא חושבת שאני צריכה להטיל סנקציות והכול, אני רוצה שהאנשים האלה יקבלו את ההחלטה הנבונה, זו באמת החלטה קריטית. באמת אני לא יודעת, כנראה שאני מרגישה את זה במשרדים הגדולים, כי אני יודעת שזאת הדינמיקה של המצטיינים, של המאוד טובים שרוצים לקבל את ההתמחות הטובה, הם אומרים 'יש לי הצעה, ראיינו אותי ב- 16 לחודש ונגיד עכשיו יראיינו אותי, הם אומרים לי תחזירי עכשיו תשובה,. יש לי משהו בטוח על העץ מה- 20 משרדים הגדולים, לעומת 10 שזימנו ויכול להיות שהם טובים, אבל אם הם לא יתנו לי הצעה. מה אני עושה'. זו מבחינתי התקלה האמיתית. לגבי השבת, לדעתי תיקון חקיקתי קטן פותר את הבעיה - - -
היו"ר עדי קול
אני אספר לך, אנחנו בדיון שלישי, הדיון החקיקתי הקטן מסתבר שהוא נורא נורא מסובך. לא השבת. אנחנו קראנו לתת שבועיים למתן תשובה.
עדי נחמיאס-תוינה
גם זו בעיה בפני עצמה. לדעתי צריך לקבוע איזו נורמה, איזה כלל של תקופה מסוימת של יום, יומיים, שלושה, שהבנאדם ישקול, אבל ראשית לא מהרגע להרגע. בשבועיים לטעמי השוק לא יצליח לעמוד. לדעתי זו פשוט תהייה פעולה לא נכונה.

אם נחזור לטרם החוק, אני מראיינת כבר עשר שנים, טרם החוק אומנם לא היה מובן וזה היה בתחילת שנה ב', עדיין איך שהוא החבר'ה קיבלו את ההחלטות, ראו שלושה-ארבעה משרדים והייתה להם את היכולת ללמוד את הדברים, לראות את היתרונות והחסרונות ולקבל החלטה. היום אין להם את היכולת הזאת. ה- 15 בחודש מתח איזה קו, חתך את זה. אני יודעת שהחבר'ה טובים ומצוינים ואני גם יודעת שכל משרד שהם יבחרו הם כנראה יעשו בחירה טובה, אבל זה איפשהו דופק גם אותנו, דופק אותנו. כי אני יודעת להגיד שזה איזה תהליך לא בריא והסטודנטים מסוחררים, הם לא יודעים מה לעשות, הם במצוקה. אני אומרת להם, עכשיו תכינו את כל החומרים, את כל המידע וכשתגיעו להחלטה באותו יום ב- 15 במרץ, תראו שניים-שלושה משרדים, קבלו החלטה. אני יודעת להגיד שבהקשר הזה אני מרגישה מאוד מאוד שלא בנוח. ברור שזה דרמטי, אין שאלה.
היו"ר עדי קול
זה אחד מהנושאים המרכזיים שעלו בדיון הקודם.
ליאב וינבאום
אני מנהל את המחלקה המסחרית בפרקליטות תל אביב. אני כעשור עוסק בגיוס מתמחים. אנחנו מגייסים 50 תקנים בשנה, זה הרבה. אני נמצא בדיוק בתחרות מול משרד גורניציקי ושות' וכל הגדולים.
היו"ר עדי קול
אתה משרד ממשלתי ומראיין בשבת.
ליאב וינבאום
ראשית, אנחנו כמובן לא מראיינים בשבת וגם אם יבקשו מאיתנו לא נעשה את זה. זה לא ראוי.

לדעתי יש קושי ברגע שיש גוף, סקטור מסוים של מועמדים שלא יכול להגיע לראיון, יש הפלייה וצריך לתקן אותה. לדעתי זה תיקון חקיקה שיחסית קל יהיה להעביר, כי אין בו בעיה גדולה למעט הקשיים הרגילים בתיקוני חקיקה.

לגופו של עניין. לדעתי, כל הסדר וולונטארי לא יחזיק מים.
היו"ר עדי קול
ראינו, ניסינו.
ליאב וינבאום
הדבר השני, שמחתי לדעת שאני לא צריך, אני לא צריך לעלות את המידע שיש לי, אפרופו, אי ציות לכללי הלשכה, היות וזה כבר על השולחן על ידי האחרים, אני כן יכול לומר שאני אוכל לאמת את העניין הזה, לרבות משרדים מאוד גדולים ומכובדים שמראיינים בקצב מטורף בלי בכלל שום דבר, ונותנים - - -
היו"ר עדי קול
סליחה, אתם תכף תראו שכל הסטודנטים יתחילו לקבל טלפונים וירוצו החוצה כי עכשיו יקבעו להם ראיונות דחוף.
ליאב וינבאום
זה מידע שקיבלתי והוא כולו מידע מכלי שלישי, והוא מטריד. זה אומר שאם יהיה כלל של שבועיים ימים, קל וחומר שאיתו לא יעמדו.

לדעתי לפני שאנחנו עושים דרמות צריך לבחון קודם כל את התוצאות של המהלך. התוצאות של המהלך עדיין לא נבחנו מפני שרק ב- 1 במרץ השנה אנחנו נתחיל לראות את הפירות של הרפורמה העקרונית. אם היום, לצורך העניין, נכניס עוד, ואתן לכם דוגמה. הרי ממה נפשך, אחד הסיבות שבאה הרפורמה הזאת, שבא פורום המשרדים הגדולים ואמר 'ראשית הם באים לעוד בוסר, שנית הם נרשמים אצל כולם והם מחליטים ברגע האחרון'.

אני אוכל לתת דוגמה אצלי, ההרגשה שלי היא שהצלחתי, דווקא בגלל המהלך הזה, לגייס אנשים מאוד טובים. שנית, לא היו לי ביטולים ולא הברזות, לא שקודם היו לי, אבל מידי פעם ופעם כו, כעת אין לי בכלל. אני רוצה להאמין שגם כולנו, וכשאני אומר כולנו, זה כל משרדי עורכי הדין, נקבל אנשים שיותר סגורים על עצמם לאן הם רוצים ללכת.

עכשיו אני אהיה נורא לא נחמד ואומר את הדבר הבא, מתמחה שלצורך העניין רוצה ללכת למחלקת ליטיגציה במשרד מוביל, אף אחד מידידיי הטובים והם באמת חברים שלי, בין אם זה גיורא ארדינסט, אלכס הרטמן או פיני רובין, לא צריך להיעלב ממה שאני אגיד עכשיו, אם הוא יתקבל לאחת מהמחלקות האלה כנראה שהוא יקבל את מה שהוא רצה, היינו, זה שהוא יבוא למשרד א' ויגידו לו , אגב אנחנו לא אומרים לו תקבל החלטה בראיון אצלנו אין דבר כזה, אנחנו כבר בדפיציט ועם זה נחיה בקלות, אבל אם יגידו לו 'עכשיו אתה צריך לקבל החלטה' אני לא רואה את הנזק הנורא לקריירה שלו. עם כל הכבוד, זה מקום התמחות, הוא הצליח להגיע לאחד מה- 20 המשרדים הראשונים והוא הגיע למחלקה שהוא רצה - - - -
היו"ר עדי קול
ואם זה היה הראיון הראשון שלו, ובכלל מעניין אותו מיסים ואולי זה משרד שהוא פחות. אתם יודעים מה, הולכים מבקשים ראיון בחמישה משרדים הגדולים - - -
קריאה
כל הרעיון היה שהם יגיעו מפוקסים יותר לשלב הראיון.
ליאב וינבאום
אגב, אני חושב שהם הגיעו מאוד מפוקסים.
קריאה
יש גם אחריות גם על מועמד.
היו"ר עדי קול
אני מסכימה, ואמר את זה בדיון הקודם באגרסיביות המתאימה לו, פרופסור דותן. אני מקבלת שיש אחריות, אני מקבלת שצריך לבדוק, אבל כמובן לא חסכתי את שבחיי על הרפורמה, דיברנו על הדברים הטובים בדיונים הקודמים.
ליאב וינבאום
אני רוצה לראות בעוד חצי שנה אם המתמחים אצלי והמתמחים בכל המשרדים הגדולים, משדרים משהו על התוצאה של המהלך.
היו"ר עדי קול
זה משהו שקצת קשה להעריך אותו, הרי לא נבדוק לפי הציונים של הלשכה - - -
ליאב וינבאום
אני חושב שהלשכה צריכה להרים את הכפפה, אגב גם ברמה של סקר בדיקה אצל אותם מתמחים, האם הם מרגישים משהו שהם יותר, האם הם החליטו החלטה יותר טובה - - -
היו"ר עדי קול
אבל הם לא היו קודם, הם לא יודעים להשוות. מאחר ואני מגיעה מהתחום הזה אומר, מחקר הערכה חברתית הוא מאוד מאוד קשה, אני מסכימה איתך שהלשכה צריכה להרים אותו.

עורך דין אורן פרסקי, אני שמחה שאתה כאן. אני יודעת שהכנסנו לסחרור בגלל הדיון הזה. אני שמחה שהסטודנטים קמו ופנו ואני חושבת שזה דיון ראוי גם אם אתם חושבים שהוא מוקדם כי עברה שנה אחת בלבד מהרפורמה. אני גם שמחה שכינסתם את הוועדה, אני מעריכה את זה. אבקש לדעת מה קורה ואיך אנחנו פותרים את הבעיה.
אורן פרסקי
אגיב לחלק המדברים. אנחנו נתנו לשוק לפעול ואנחנו רואים שבמקום שוק מושכל אנחנו מקבלים פעם אחר פעם כשל שוק. נכון שהאופן שזה התפתח זה לא טוב וצריך משהו לעשות.

אני אחזור ואזכירכם, כשאנחנו עבדנו על הכללים האלה פגשנו את קודמיכם נציגי הסטודנטים, היום הם בטח שותפים או שהם המראיינים כעת. הם אמרו לנו 'מאוד חשוב מה שאתם עושים, אנחנו רוצים, אבל דעו לכם שאם לא תהייה אכיפה יצא שמי שהוא בסדר סובל'. אמרתי להם, 'אתם צודקים והאכיפה היא באחריות שלנו'. אתם לא רואים בסעיפים הפרטניים של הכללים, אבל בסעיף כללי קודם נאמר שכל מי שעובר על הכללים האלה זו עבירת משמעת - - -
היו"ר עדי קול
תוכל להסביר למי שלא מכיר מה המשמעות של עבירת משמעת?
אורן פרסקי
כל עורכי הדין מכירים מהי עבירת משמעת. אפשר להעמיד אותו לדין משמעתי והם יכולים לקבל עונש רשמי, נזיפה, אזהרה, השעיה וכדומה. יש הרבה צעדים שניתן לנקוט. ברגע שיש לנו מידע, ואנחנו צריכים לקבל את המידע ממקור כל שהוא, אנחנו נפעל בעניין הזה.
היו"ר עדי קול
מי התלונן? מי הגיש תלונה?
אורן פרסקי
אני פונה לכל מי שיש לו מידע - - -
היו"ר עדי קול
אני אעביר את המידע שיש ברשותי כרגע.
אורן פרסקי
אתם מבקשים שנרים את הכפפה, תנו לנו בבקשה את המידע.
היו"ר עדי קול
במועד הקודם, לפני שנה, האם היה לכם מידע על אנשים שראיינו לפני ה- 15 במרץ?
אורן פרסקי
קיבלתי איזה מידע, הרמתי טלפונים והבטיחו לי שהוא לא נכון ושזה לא יהיה. לא העמדנו לדין, אבל אם זה כבר נעשה, אנחנו נעמיד לדין.
היו"ר עדי קול
אמרת שיש לזה שיניים. להרים טלפון ולומר 'אתה ראיינת' והוא יענה 'לא' וזהו, זה לא שיניים בעיניי. האם הסטודנטים נשאלו? איזו בדיקה נעשתה כדי לדעת האם - - -
אורן פרסקי
יש לנו ועדות אתיקה וקובלים שעושים ברור, שולחים הודעה על תלונה ומקבלים תגובה סטטוטורית ומקבלים החלטות, כל הדבר הזה מסודר.
היו"ר עדי קול
אמרת, 'הרמתי טלפון הבטיחו - - -
אורן פרסקי
בשנה שעברה.
היו"ר עדי קול
נכון. הרמת טלפון והבטיחו לך שלא מראיינים וזהו וזה עבר. אתה יודע, אנשים יכולים להגיד שזה בסדר - - -
אורן פרסקי
כנראה שהמידע לא היה נכון.
היו"ר עדי קול
איך יכולת לדעת? כולכם הרי עורכי דין, אם בבית המשפט ישאלו את העד 'עשית את העבירה?' הוא יגיד 'לא', ואז זה בסדר ולהתראות.
אורן פרסקי
אני שומע עכשיו רמה אחרת של מידע. מידע כמו ששמעתי היום לא קיבלתי בשנה שעברה. המידע כמו ששמעתי היום הוא בסיס, יש להעביר אותו למוסדות הלשכה שעוסקים בכך. אנחנו נעביר, תנו לנו את המידע ואנחנו נטפל בזה. זה בעניין האכיפה.
בעניין ביטולים, הצטערתי לשמוע כאן שבאופן שזה נעשה עכשיו יש עדיין ביטולים. אין ספק שמכת הביטולים הייתה מכה גדולה בשיטה הקודמת, זה היה שנתיים או שלוש מלפני ההתמחות, אנשים אמרו שזה עוד חזון למועד ויש להם זמן ואחר כך קיבלו הצעות והתחילו את הקריירה המשפטית שלהם בהפרת חוזה. את הדברים האלה כתבתי גם בדברי ההסבר לכללים והתחשבו בהם. לדעתי הקטנו את הממדים של הדבר הזה עד למינימום. אם זה קורה, המשרד שעשו לו ביטול יכול לפעול.
האם ניתן להגיע לאמנה חברתית? – זה יהיה קשה. מעציב אותי ולדעתי קל מאוד לבוא ולהגיד שבפרק זמן של שבועיים צריך לא לדרוש תשובות, לא במשך שבועיים. לעשות את זה באמנה חברתית ושתצא קריאה מהוועדה הזאת. אני לא בטוח שיהיה אפשר להשלים מהלך חקיקה.

נדבר על הליך התיקון. זימנתי את ועדת ההתמחות וקיבלתי מנדט מועדת ההתמחות ליזום תיקון מסוים בכללים אלה כדי לפתור את הבעיה. זה אומר, ראשית אני צריך לעשות מלאכת ניסוח, אני עושה. שנית - - -
היו"ר עדי קול
אתה יודע מה אתה זה אומר? זה אומר שאתה הכתובת היחידה שלנו. הם השאירו אותך לבד בצריח.
אורן פרסקי
עדיין לא אמרתי מהו השלב הבא. חוה מרצקי חזרה אתמול, היום היא תקבל ממני טלפון ומחר היא תקבל ממני מייל עם טיוטה והיא תתבקש לזמן את המועצה. אני מניח, ולא אוכל לענות בשמה של חוה, אני מקווה שהמועצה תזומן בשבועות הקרובים. המועצה דנה והרבה פעמים היא מבקשת שינוים או תיקונים ואחר כך צריך לעשות את התיקונים ולהביאם לישיבה חוזרת, בסוף אולי אתה מקבל אישור, קיבלת אישור מהמועצה זה הולך לשרית, ואז יש מחלקות - - -
היו"ר עדי קול
יש לנו כאן נציג שלהם, המנכ"לית החדשה ואני שמחה שהיא שומעת, כדאי שכולם תתגייסו ברגע שזה יעבור אליכם. איך עושים את זה הכי מהר, יש לנו עוד בעיה לפני.
אורן פרסקי
אז צריך לקבל חתימת קיום שזה נעשה. זה לא צריך להגיע לכנסת.
היו"ר עדי קול
מי חברים במועצה? אין כאן חבר מהמועצה?
אורן פרסקי
אין. 40 איש - - -
קריאה
אי אפשר לזמן אותם למועד קרוב?
היו"ר עדי קול
על זה אנחנו נעשה את כל המאמצים. אני אבקש מהמשרדים שתפנו גם אתם ללשכה. פניתי אליהם גם הבוקר לזמן את המועצה במועד קרוב. לדעתי באמת נעשתה עבודה לגייס את - - -
אורן פרסקי
אגב, הוא לא מוסמך. הוא כמו ראש ממשלה, המועצה היא כמו הכנסת. לכן זה יושב ראש המועצה הוא זה שצריך לעשות את זה.

שמעתי הרבה הצעות גם בכתב וגם בעל פה, נגיד שזה יהיה ביום הזה והזה ולא מוצאי שבת, לדעתי התיקון שצריך לעשות הוא יותר פשו,ט הוא אחד ואם הוא יעשה הוא יפתור את כל הבעיות האלה.
היו"ר עדי קול
מהו?
אורן פרסקי
לא אקדים את המאוחר, אבל אני שוקד על זה. המגמה היא להרגיע את כל המערכת כדי שכולם יפעלו במתכונת שיודעים שיש פרק זמן, יש פרק זמן ולא יהיה חשוב אם אתה מראיין ביום הראשון או ביום העשירי. גם לא תהיינה ציפיות או אפשרות לקבלת תשובות תוך כדי הראיונות, אלא שיהיה פרק זמן לאחר מכן למתן התשובות כך שהלחץ יגמר וכל אחד יוכל לפעול באופן מושכל ולקבל את ההחלטות. כל מה שנאמר כאן על הקלחת נכון, אבל לא נפתור את זה כשנגיד שזה יהיה יום עבודה, יום שני או שלישי. אנחנו נפתור את זה. אני עובד על זה, המועצה תקבל את זה ויש לנו - - -

המגמה שלי היא לתקן מה שפחות, לעשות רגולציה מינימאלית - - -
משה נאמן
גם אם התקופה לא תהייה שבועיים אלא עשרה, יהיו שבע ימים, כבר אז לדעתי ואפילו המשרדים היותר נחוצים יירגעו.
היו"ר עדי קול
אנחנו מחפשים דרך כדי להרגיע את כולם. לא רק המשרדים, אלא גם את הסטודנטים. אם נרגיע רק חצי מהמערכת לא עשינו את המלאכה.
משה נאמן
הבעיה היא הסטודנטים שלא יודעים להחליט, הם נכנסים ללחץ. אני קיבלתי טלפונים מסטודנטים שאמרו לי 'תן לי תשובה עכשיו אחרת אני אצטרך להודיע להוא, אז תן לי אתה תשובה'. הוא אומר לי 'אם אתה תיתן לי תשובה, אם אתה תבחר בי אני אודיע להוא לא, כי הוא אמר לי שאם אני לא אתן לו תוך שעה תשובה אין לי שם מקום'.
היו"ר עדי קול
אני מזכירה לך שאנחנו מדברים ברשות דיבור. ראשית אני רוצה לומר תודה לעורך אורן פרסקי ולצעד המאוד משמעותי. אשמח לשמוע את המשרדים. הייתם בדיונים הקודמים ואמרתם שזה קשה ומורכב וקשה לכנס את כולם לדיון דחוף, הצגתי את כל הבעיות ובכל זאת הצלחתם. אני מאוד מעריכה את זה. עדיין לא מברכים על המוגמר, כי אין מוגמר. לוח הזמנים קצר, חודש פברואר הוא חודש קצר, היום גם למדתי שאנחנו בפורים קטן ופורים גדול, לא ידעתי ואני כל לומדת משהו חדש. אני רוצה לנצל את ההזדמנות שכולנו יושבים כאן ועל כך שאתה שוקד על המלאכה. אבקש לשאול את הנוכחים אם יש להם דברים נוספים להגיד, כדי שתהייה לך מסגרת שיקולים. בבקשה.
ליאון ואנונו
אני לומד באוניברסיטה העברית. ראשית תודה לעורך דין אורן פרסקי על דבריו. אציין שבעבר באמת ניהלתם דיון איתנו בנוגע למספר דברים. אם כבר הזכרת את בעיית האכיפה, אני אגיד כאן שעל מנת לאכוף את המצב הקיים צריך להקים נציגות קובלנות בלתי תלויה שמקבלת תלונות ממתמחים - - -
היו"ר עדי קול
גם אנונימיות.
ליאון ואנונו
בהחלט, אנונימית. ממתחמים ומסטודנטים - - -
אורן פרסקי
ועדת התמחות בלשכת עורכי הדין תקבל את התלונות, לא צריך להקים שום דבר.
שרית שפיגלשטיין
יש גם נציבות תלונות ציבור.
היו"ר עדי קול
קודם כל אני ארצה לדעת כי בסיכום שלי אני אקרא לסטודנטים שזומנו לראיונות לפני הזמן להגיש תלונה למחלקת ההתמחות בלשכת עורכי הדין. תודה.
אורן פרסקי
מחלקת התמחות בירושלים, בית הלשכה בירושלים.
ליאון ואנונו
האם אפשר לצרף סטודנטים או מתמחים לנציבות הזאת על מנת שסטודנטים ומתמחים שיש להם בעיה ירגישו יותר נוח ושלא ירגישו שזה גוף שהם לא מכירים.
אורן פרסקי
כדי שזו תהייה אכיפה חייבת להיות תלונה, תלונה - - -
היו"ר עדי קול
לא, לא. אני אחדד. הוא מדבר על נושא שאנחנו נתעסק בו הרבה בוועדה. לוועדה הזאת קוראים הועדה לפניות הציבור. ביום הראשון שלי בכנסת שמעתי על זה אנקדוטה, ביקשתי להוסיף לשם של ועדת פניות הציבור את השם ועדת שיתוף ציבור, פניות ושיתוף ציבור, חשבתי שזה תפקיד מאוד משמעותי של הכנסת להתעסק בשיתוף הציבור שנעשה במשרדים, כמה שיתוף יש לגורמים הרלוונטיים, איזה דיאלוג נעשה בתהליך החקיקה ובתהליכים אחרים. מאז הכנסת דנה בבקשה שלי כי הם מנסים להגדיר מה המשמעות של המילה שיתוף. אני מקווה שבסוף הקדנציה בעוד ארבע שנים אוכל לקבל תשובה לבקשה שלי. קשה להאמין. למשל ועדת החוקה, אנחנו עובדים עכשיו על "חוק הטרור" הוא חוק מאוד מאוד גדול שיושב על שולחננו, איזה דיאלוג נעשה עם הארגונים הרלוונטיים, עם הסטודנטים ועם כל מי שנוגע בדבר - - -
אורן פרסקי
את ארגוני הטרור.
היו"ר עדי קול
קודם כל אני אשמח אם ארגוני הטרור יהיו מעורבים בהליך החקיקה.

איזו דרך יש לשתף בתהליכים האלה את הסטודנטים שהם המתמחים של מחר ואחר עורכי דין וחברים בלשכה וגם לשתף אותם בהליכי הפיקוח?
אורן פרסקי
בפעם הקודמת זימנו אותם לתהליך החקיקה. אם רוצים שאנחנו נוציא תיקון במהירות הבזק אני לא יודע אם יהיה מספיק זמן להזמין אותם גם הפעם. אם יהיה ברור - - -
היו"ר עדי קול
לא לעכשיו. קדימה, זו ממש לא השאלה הזאת, אני מתכוונת קדימה בשנים הבאות, על זה הוא שואל.
אורן פרסקי
על תיקון שכזה אנחנו מזמנים אותם. זימנו אותם בעניין הרפורמה הקודמת - - -
היו"ר עדי קול
הוא שואל האם יש אפשרות, אני לא יודעת מהו הפורום, אבל האם בועדת ההתמחות יש אפשרות שישב נציג הסטודנטים?
אורן פרסקי
לא. ועדת ההתמחות מורכבת מעורכי דין של לשכת עורכי דין. כל חבר בלשכת עורכי הדין יכול להתמנות.
היו"ר עדי קול
האם יש זכות שימוע לסטודנטים בדיונים של ועדת ההתמחות?
אורן פרסקי
אם יש להם עניין אישי הם מקבלים אצלי זכות שימוע בוועדה אצלי.
היו"ר עדי קול
אדוני אני עוצרת את זה. תדעו שיש לכם זכות שימוע ותשתמשו בה.
שי בלץ
אני יושב ראש אגודת סטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית. תודה רבה, לא מובן מאליו שכינסתם כאן את הועדה מהר.
בנוגע לרפורמה, בנוגע לדחיית המועד. קיימנו משאל בקרב הסטודנטים בפקולטה שלנו ונמצא שיש תמיכה רחבה לסיפור הזה. זה דבר שחשוב להגיד ספציפית לעניין זה. בנוגע למועד תחילת הראיונות, ההצעה שעלתה במסגרת נציגי הסטודנטים, היא שנעבור לתאריך עברי, כלומר במקום ה- 15 במרץ נקבע תאריך עברי, כי אם זה נפל על פסח, על פורים זה ימשיך, צריך לשקול גם את זה.
היו"ר עדי קול
מישהו רוצה להביע דעה ולהשתתף בתהליך החשיבה? אם לא אסיים את הדיון. ראשית תודה.
עדי נחמיאס-תוינה
אני אבקש לוודא, אמרתי את זה וגם אתה ציינת, אני בטוחה ששבועיים זה מועד ארוך מדי.
משה נאמן
אם המציאות עכשיו תהייה מציאות אחרת זה לא ישתנה. תחשבי על זה קצת.
עדי נחמיאס-תוינה
אין בעיה. כמו שאתה רואה מספר משרדים הגיעו לפה, לצערי יש משרדים חשובים לא פחות ממני שהיה ראוי שיהיו כאן.
משה נאמן
אבל הם כבר אמרו לך.
עדי נחמיאס-תוינה
אוקיי, אז לא פתרתי שום דבר, אז עצמתי עיניים ומה עשינו? אני רוצה לומר כשתדונו בזה תדונו גם בתקופה. התשובה היא שצריך לעשות איזה תהליך.
שרית שפיגלשטיין
אנחנו כרגע לא יודעים באיזה תיקון מדובר.
היו"ר עדי קול
ברור שאנחנו לא יודעים באיזה תיקון מדובר, אבל חייבים להשאיר טעם של עוד. אתם לא רוצים שלא נפגש יותר.

אני רוצה לוודא אם הבנתי נכון מהמשרדים שנמצאים כאן, אתם מתחייבים לא ראיין בשבת בערב?
קריאה
חד משמעית.
היו"ר עדי קול
חד משמעית. תודה. אני באמת אני מעריכה את זה. שוב תודה לאורן פרסקי ולמעמד של הלשכה.
אני מאוד אבקש, אני כמובן לא אתערב ולא אציק לך,, אני אציק לך רק בעניין הזמנים. ברגע שאתה מעביר לחוה מרצקי את התיקון שגם אנחנו נוכל לראות.
אורן פרסקי
זה עדיין לא עבר את המועצה. לא גובש. אני חושב שגם הכנסת לפני שהיא דנה בהצעה היא נדונה בוועדה - - -
היו"ר עדי קול
נכון, ולכן יש 21 יום פרסום. קודם כל יש 45 יום שהצעת חוק פרטית יושבת על שולחן של הממשלה. יש 21 יום של תזכיר ממשלתי, יש הזדמנות לציבור להגיב. אני יודעת שאנחנו לא נפתח את זה לדיון ציבורי.
אורן פרסקי
צריכים לתת לחוה מרצקי להחליט אם היא מפיצה.
היו"ר עדי קול
אני אפנה לעורך הדין חוה מרצקי ואבקש שהיא תפיץ את ההצעה לתיקון כפי שהיא תוגש אליה. אני גם אפנה לעורך הדין חוה מרצקי וליושב ראש הלשכה בבקשה להודיע על כינוס דחוף, כי אני מניחה שלכנס את כל ה- 40 איש לישיבה זה ייקח זמן, לכן להחליט על מועד.

אני קובעת את הדיון הבא לתאריך ה- 4 במרץ. ה- 4 במרץ יוצא שבועיים לפני ואני מקווה שעד אז אורן פרסקי יצליח להעביר את התיקון שלו לחוה מרצקי וחוה תצליח לכנס את המועצה ואנחנו נוכל ללחוץ ולקדם.
אני קוראת למשרד המשפטים להיות מוכנים וערוכים לקבלת התיקון כשהוא יגיע בכדי להעביר אותו בקצב מהיר לשרה ושיהיה אפשר להעביר אותו כבר לתאריך הנוכחי.

אני רוצה להביע את מחאתי למשרדים שבחרו להצטרף למשרדים אחרים במקום ללכת איתנו עם האמירה והקריאה שהמשרדים שנמצאים כאן קיבלו ללכת לאמנה חברתית, הם החליטו ללכת הפוך ודווקא לקבוע ראיונות לשבת. מאוד מאכזב בעיניי ובמיוחד שיש גופים שמתחילים לראיין לפני התאריך. אני חושבת שלמרות הרעיון של הלשכה, זו קבוצה שלוקחת על עצמה איזו מחויבת. נכון שלא תמיד אתה מאמין בגוף הנבחר כגוף מייצג, אבל עדיין זה הגוף הנבחר והוא קבע תאריך, אני חושבת שכולנו צריכים לעמוד בו. כמובן אני מעדיפה שהתלונות יגיעו מהגופים שיודעים ומכירים את השמות, אולי מהסטודנטים. אם אתם יודעים שיש גופים - - -
קריאה
אנחנו נעביר.
היו"ר עדי קול
אתם תעבירו? זה הכי טוב שזה יבוא מהסטודנטים כי הסטודנטים יודעים שמישהו מראיין לפני הזמן גם מהמגזר הציבורי וגם מהמגזר הפרטי, זו הדרך.

אני מודה לכם מאוד על שיתוף הפעולה. אנחנו נפגש שוב ב- 4 במרץ. תודה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:40.>

קוד המקור של הנתונים