PAGE
3
ועדת הכלכלה
03/03/2014
הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
<פרוטוקול מס' 225 >
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, א' באדר ב התשע"ד (03 במרץ 2014), שעה 9:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 03/03/2014
חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2014, הצעת חוק זכות יוצרים (תיקון - נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), התשע"ג-2013
פרוטוקול
סדר היום
<1. הצעת חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013 (מ/823)>
<2. הצעת חוק זכות יוצרים (תיקון - נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), התשע"ג-2013 של חבר הכנסת אילן גילאון (פ/641/19)>
מוזמנים
¶
>
נעמה דניאל - עו"ד, ייעוץ וחקיקה- אזרחי, משרד המשפטים
הווארד פולינר - ראש אשכול דיני קניין רוחני, משרד המשפטים
אילת פלדמן - עו"ד, יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים
אריאלה ישראלי - ממונה על יישום חוק שוויון לאנשים עם מוגבלויות, משרד החינוך
שולמית כהן - מפקחת באגף חינוך מיוחד, משרד החינוך
נועם קוריאט - מנהל תחום ארגון פיתוח וניהול ידע, משרד החינוך
אילן שי - עוזר ליועצת המשפטית, משרד החינוך
אדוארד ווייס - סגן היועץ המשפטי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
ישראל הבר - עו"ד, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
רחלי אידלמן - יו"ר, התאחדות הוצאות הספרים בישראל
גילה זיידל - יו"ר עמותת אופק לילדינו, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
אלאונור זרביב - פעילה עמותת אופק לילדינו, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
מריאן זרביב - חברה פעילה עמותת אופק לילדינו, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
אלנה רויטבורד - חברת הנהלה עמותת אופק לילדינו, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
עדי מרלה - עורכת דין, עמותת נגישות ישראל, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
נעמה לרנר - מנהלת המחלקה הקהילתית, בזכות, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות
אבי בלאו - יו"ר בקול, ארגוני חרשים
אביטל ישר רוזנאי - מנכ"לית מיח"א - מחנכי ילדים חרשים, ארגוני חרשים
עמוס באר - מנכ"ל הספריה המרכזית לעיוורים, ארגוני עיוורים
אילנה בניש - עיוורת, הספריה המרכזית לעיוורים, ארגוני עיוורים
תמיר אפורי - עו"ד המייצג את המרכז לעיוור, ארגוני עיוורים
נועם שגב - סרטים נרכשים, רשות השידור
דרור כהן - עו"ד ידיעות אינטרנט Ynet, מו"לים ובעלי עיתונים
אליעזר רייף - נציג צהר בכנסת, רבני צהר
דני קדרון - יו"ר ועדת ביקורת, עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים
משה בר - עמותת תנו יד לחרש ונכים למען נכים
אליאב גיל - לוביסט, אקו"ם
תמר אברמוביץ' - לוביסטית, חב' "פוליסי" מייצגת את קשת
עידית שבתאי סידס - לוביסטית, חב' "פוליסי" מייצגת את ור"ה
זכריה רייך - לוביסט, חב' "פרילוג", מייצג את הספרייה המרכזית לעיוורים
סליבן לוי - לוביסט, חב' "אימפקט" מייצג את רשת
מוטי בן סימון - מלווה
רשמת פרלמנטרית
¶
שרון רפאלי
<1. הצעת חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013 (מ/823)>
<2. הצעת חוק זכות יוצרים (תיקון - נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), התשע"ג-2013 של חבר הכנסת אילן גילאון (פ/641/19)>
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
יום שני, א' באדר. כשנכנס אדר מרבין בשמחה. אני מניח שנמשיך פה עד 19 במרס. אנחנו נמשיך לעבוד פה קצת הלאה כדי לסיים את כל הוועדות. אני בטוח שהם יהיו מלאי צלצולים ושמחות כי כשנכנס אדר מרבין בשמחה.
היום יש לנו הצעת חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013. זאת הצעה ממשלתית. עליה בנוסף יש הצעת חוק זכות יוצאים (תיקון – נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), של חבר הכנסת אילן גילאון. חבר הכנסת גילאון איננו, אבל הוא מיוצג על ידי חברת הכנסת זנדברג ממפלגתו.
הממשלה פותחת? מי מציג את עמדת הממשלה?
נעמה דניאל
¶
נעמה דניאל ממשרד המשפטים.
הצעת חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013 נועדה להקל על נגישותם של אנשים עם מוגבלות ליצירות אמנות, לתרבות ולמידע. בכך לאפשר השתתפות שווה של אנשים עם מוגבלות בעולם התרבות, וכן להגביר את חופש המידע וחופש הביטוי שלהם ולסייע להם ברכישת ידע.
כיום ביצוען של התאמות ביצירות שיובילו לנגישותן לאנשים עם מוגבלות עלולה לעמוד בסתירה לזכות היוצרים ביצירה. כך למשל, הדפסה של ספר בכתב ברייל או הקלטתו כקובץ שמע מהווים יצירה נגזרת. כלומר עשיית פעולה שמותרת אך ורק לבעל זכות היוצרים, ולכן עשייתה בלא רשותו מהווה הפרה של זכות היוצרים. הצעת החוק שבפנינו נועדה להבהיר כי הנגשת יצירות לאנשים עם מוגבלות תהא שימוש ביצירה, ובכך לאיין את החשש מפני הפרת זכות יוצרים למטרות כגון לימוד, ביקורת וכו'. הגנה זאת היא סטנדרט, וככזאת היא נתונה לפרשנותו של בית המשפט. הוספת החריג לא תגרע מתחולתה הכללית של הגנת השימוש ההוגן, אלא תוסיף לוודאות באמצעות הגנה ברורה מפני הפרת זכות יוצרים במקרים שימנה הסעיף. שימוש אחר שאינו עומד בתנאי החריג המוצע ניתן יהיה במקרים המתאים להגנה כשימוש הוגן.
הצעת החוק שלפנינו החלה את דרכה בכנסת הקודמת כהצעת חוק פרטית של חבר הכנסת אילן גילאון. ההצעה עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה בקריאה טרומית, ונערך הליך של תיאום בין משרדי הממשלה ובין חבר כנסת גילאון עד להגעה לנוסח שהוסכם על כולם. לאחר התפזרותה של הכנסת הפיץ משרד המשפטים תזכיר חוק ממשלתי בעניין שהתגבש כדי הצעת חוק ועבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, יחד עם הצעת חוק דומה של חבר הכנסת גילאון הכפופה להצעת החוק הממשלתית.
בין פרסומו של תזכיר החוק לבין הצעת החוק נחתמה במרקש ביוני 2013 אמנה בעניין זה – Marrakesh Treaty to facilitate access to published works for persons who are blind, visually impaired or otherwise print disabled.
אמנה זאת מציגה חידוש בכך שהושגה הסכמה בינלאומית רחבה על יצירת חריג לדיני זכות היוצרים למען נגישותם של אנשים עם מוגבלות ליצירות. הצעת החוק הישראלית תואמת את האמנה הבינלאומית, ולכן תאפשר הצטרפות אליה במידה שמדינת ישראל תחליט לעשות כן. עם זאת הצעת החוק קובעת הסדרים רחבים יותר מהאמנה בעניינים מסוימים. חשוב להדגיש בעניין זה כי האמנה אינה קובעת הסדרים שאין לחרוג מהם, אלא מעין "רצפה" – הסדרים גמישים שכל מדינה יכולה לאמץ לפי ראות עיניה. החידוש הגדול באמנה הוא, כאמור, הכרה בינלאומית והחובה לקבוע חריג לזכות היוצרים לשם הנגשת יצירות לאנשים עם מוגבלות אשר כל מדינה רשאית לקבוע בהסדרים שיתאמו רציונל זה. מדינות רבות ברחבי העולם כבר קבעו הסדרים חקוקים לגבי העניין אף לפני האמנה ורבים מהם מרחיבים לעומתה. הצעת החוק שלפנינו נועדה לצרף את מדינת ישראל למדינות אלה.
אתי בנדלר
¶
ברשותך, לפני שהוועדה תתחיל את הדיון בהצעת החוק אני רוצה לשאול את חברת הכנסת זנדברג שמייצגת כאן את חבר הכנסת אילן גילאון, האם חבר הכנסת אילן גילאון מעוניין במיזוג שתי ההצעות?
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אם כך אני מעלה את הנושא להצבעה. חברת הכנסת זנדברג, את מחליפה את חברת הכנסת מיכל רוזין.
אני מציע למזג את הצעתו של ידידי חבר הכנסת אילן גילאון עם ההצעה הממשלתית. מי בעד?
הצבעה
בעד מיזוג הצעות החוק – פה אחד
מיזוג הצעות החוק נתקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
כן.
אם כך אנחנו רוצים להתקדם. כולנו רוצים פה להתקדם. האם יש פה שינויים, הסתייגויות וכו'? אני פותח דיון כללי.
גברת אידלמן, יושבת-ראש התאחדות המו"לים.
רחלי אידלמן
¶
שלום. קודם כול רציתי להגיד שהחוק להנגשת ספרים לעיוורים זה דבר חשוב. אבל לנו בהתאחדות המו"לים יש הסתייגות אחת. אתם יודעים שישראל זה מדינה של דיסקט אחד. לפי הנוסח של החוק הזה, קובץ שיועבר לעיוורים – הם יכולים אחר כך להעביר את זה לכל דורש. אז בעצם זה יאיין את האפשרות של המו"לים למכור ספרים דיגיטליים.
רחלי אידלמן
¶
לא, הם יכולים גם מבחינת החוק כי זה עומד לרשותו של האדם המוגבל וגם לרשות עוזרו וגם כתוב שם שאפשר להעביר באינטרנט לכל מיני ארגונים. הלוא מה זה ספר דיגיטלי? זה הקובץ של הספר. הוא יכול לזלוג. אז אנחנו רוצים להציע שבחוק ייאמר שהקבצים יהיו מוגנים בהגנה בינלאומית מוכרת כמו הגנות של DRM. נכון שאלה הגנות שמשתכללות עם הזמן - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אולי תסבירי, אנחנו לא מבינים בדיוק. מה זה הגנות בינלאומיות? כרגע אנחנו אומרים לספריית עיוורים, הפקתם ספר דיגיטלי, הוא עובר אליהם, משתמשים בו בספרייה – הכול כשורה. איזה מין הגנות את רוצה?
רחלי אידלמן
¶
לפני כמה שנים היה מישהו שרצה להקים אתר ולשים עליו את כל הקבצים הדיגיטליים ולתת לעיוורים. ההגנה שהוא שם הייתה הגנה כזאת שכמעט כל אדם יכול היה להיכנס לאתר ולהגיע אל הקובץ. הכוונה שלנו היא שהקובץ יגיע אך ורק לעיוורים או למוגבלים.
רחלי אידלמן
¶
בדיוק. שאי אפשר יהיה להעביר את זה לכל החברים, הידידים, המשפחה וכן הלאה. ואז אם ייצא ספר חדש של עמוס עוז אז פתאום הקובץ שלו יתרוצץ בכל השוק, והמו"לים לא יוכלו למכור אותו כספר דיגיטלי.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
רחל, אני רק רוצה לחדד. את בעד שזה יהיה לאוכלוסייה של העיוורים וקשי הראייה, אבל את רוצה שתהיה פה הגנה שפיראטים לא ישתמשו בספר וייקחו לדיגיטציה שבה יפיצו אותו לאוכלוסיות אחרות, ויפגעו במטה לחמכם.
רחלי אידלמן
¶
נכון. וגם אני רוצה שאם קיים קובץ דיגיטלי אצל המו"ל אז שהגוף הזה של העיוורים ירכוש את הקובץ הזה לספרייה.
עמוס באר
¶
אני מנהל הספרייה המרכזית לעיוורים שעוסקת בהנגשת ספרים זה 60 שנה ומכירה את התחום. לגבי ההערה של גברתי בנושא ההגנות, כפי שאנחנו יודעים, ההגנות הן זמניות בדרך כלל, ואי אפשר להתחייב בחוק על הגנה שאתה יודע שהיא זמנית. אם רוצים לדעת מה קורה באינטרנט בתחום המוסיקה לדוגמה, אז ברור לה שאי אפשר להבטיח הגנה, ואי אפשר לחייב בחוק ארגון בהגנה שהוא לא יכול לעמוד בה. אין הגנות שאי אפשר לפרוץ אותן. גם הספרים הדיגיטליים שנמכרים היום על-ידי המו"לים הם ספרים שיכולים להיפרץ בקלות.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
עמוס, אתה מסכים לעיקרון של הפנייה של הגברת אידלמן. אתה רק אומר שמבחינתכם אי אפשר לעמוד בביצוע המטלה.
עמוס באר
¶
נכון. כמו כן אנחנו כארגונים שינגישו את הספרים אנחנו מנגישים אותם למנויים, לאנשים שאנחנו מכירים ויודעים מי הם. זה לא שאנחנו מפיצים את הספר ברשת לכל דורש. כשאדם מגיע לאתר שלנו וירצה להוריד ספר זה אדם שמזדהה; יש לו קוד וסיסמה, והוא מוכר. זה לא משהו שאנחנו מפיצים לכל עבר, כמו שתיארת לוועדה. אמנם זאת באמת מדינה של דיסקט אחד, אבל זה גם עולם של דיסקט אחד ולא רק מדינה של דיסקט אחד. ראוי ונכון שהספרים יגיעו לצרכנים הנכונים, אבל זה חלק מכך, כפי שנרשם בהצעת החוק, שיעשו את זה ארגונים מזוהים ולא סתם כל אחד שירצה להנגיש.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
עמוס, אני רוצה להקשות עליך. אתה יודע שאני בעדך, ואני רוצה להקשות עליך. אני טבולה רסה, אני פשוט חושב ביחד כי אני רוצה שיחד נמצא פתרון. ברור שהמטרה היא שיקבלו את זה אנשים ראויים וכו'. אתה יודע כמה אני תומך. הלוא אני הקמתי בבאר-שבע את כל הדברים האלה. אבל אתה יודע, ראשי תיבות של ציבור זה "צדיקים, בינונים ורשעים". לצערי, בישראל יש גם מספר בינוניים אבל יש גם קצת רשעים. נניח שמישהו הופך להיות פיראט בנושא הזה. ברור שאתה לא יכול למנוע את זה, אבל יש צורה שאפשר להגביל את הפיראטים? למרות שקשה להגביל פראטים. המטרה היא ברורה, הדרך היא ברורה, הנקודה של רחל אידלמן היא גם ברורה – האם יש דרך באמצעות התחיקה שאפשר להמעיט בתופעת הפיראטיות הזאת?
עמוס באר
¶
אפשר לחייב, כמובן, בתקנונים של הארגונים שאנחנו מנהלים שמנגישים ספרים ולהחתים את המנויים שלא יפיצו את הספרים. הגברת רוצה שנהפוך להיות עכשיו שוטרים - -
עמוס באר
¶
גברתי, גם הספרים המוקלטים שנמכרים היום ברשת לא על-ידי הספרייה המרכזית לעיוורים, אלא על-ידי גורם מסחרי שעובד עם המו"לים – ברגע שאתה מוריד אותם מהרשת אין לך שום שליטה עליהם. תסתכלי קצת גם על האנשים שעושים מוסיקה, כמה הם סבלו מהעניין הזה עד שנמצאו פתרונות, אבל לא פתרונות של הגנה, אלא פתרונות אחרים. יש מספיק רשעים, כמו שאומר פרופ' ברוורמן, שיידעו לפרוץ את ההגנות האלה בקלות. ואז מה יוצא? שאנחנו הארגונים לוקחים את האחריות על משהו שאין לנו יכולת לשלוט עליו.
תמר זנדברג
¶
עמוס, כשיש עותק דיגיטלי שההוצאות מוציאות, לצורך השימוש שלכם איך אתם מקבלים את זה? אתם קונים עותק דיגיטלי ועושים את פעולת ההנגשה בעצמכם?
עמוס באר
¶
אני אספר לך מה אנחנו עושים. אנחנו מנגישים את הספרים או בצורה מוקלטת, כלומר הקלטה של הספר באולפן בקולו של קריין, או בכך שאנחנו רוכשים ספר כתוב. זה יכול להיות גם דיגיטלי ברשת, אבל עדיין ספר שנרכש בצורה מסודרת. אז אנחנו ממירים אותו לכתב ברייל על-ידי כך שאנחנו סורקים את הקובץ ובודקים אם הוא הומר נכון, ורק אז מדפיסים אותו לדפי ברייל.
עמוס באר
¶
בדרך כלל הקבצים הדיגיטליים הם לא קבצי טקסט, הם קבצים שצריך להמיר אותם בכל זאת לטקסט כדי להפוך אותם לברייל. כתב ברייל יודע להיות ברייל רק אם לפניו עמד קובץ טקסט שאותו הפכו לכתב ברייל.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
תודה.
רחל אידלמן, עמוס הגדיר את הדברים בצורה ברורה. איך אפשר להקטין את הפיראטיות ולא להכביד על עמוס וחבריו?
רחלי אידלמן
¶
כשאני קונה היום ספרים בחו"ל, ואני קונה זכויות אלקטרוניות אז מחתימים אותי על כך שאני מתחייבת לדאוג לכך שהקובץ שאני אוציא לציבור יהיה מוגן בהגנה שלא יוכלו לפרוץ.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
זאת השאלה היחידה שאני שואל. מר אפורי, אתה יכול לעזור לנו? אם השאלה זה רק כסף השאלה היא כמה כסף.
תמיר אפורי
¶
אני רוצה בכל זאת לפתוח ולברך גם את הוועדה וגם את משרד המשפטים על החוק החשוב. יש לנו עוד הערות לכמה וכמה סעיפים, ונגיע אליהם; אבל אני רוצה להשיב בקצרה להערה של גברת אידלמן. בחוק זכויות יוצרים הישראלי אין הגנה על DRM.
תמיר אפורי
¶
בשמחה. DRM הם ראשי תיבות של Digital Right Management. האמת היא שהביטוי הנכון הוא TPM – Technological Protection Measure, אם כבר. אבל אמרו DRM אז חזרתי על זה.
תמיר אפורי
¶
ברמה הטכנולוגית יש אפשרויות להגן על קבצים באופן שאי אפשר יהיה לגשת אליהם, אלא בדרך מורשית. הדוגמה הכי בסיסית שאני יכול לתת היא שכשאתה עושה VOD בכבלים אתה לא יכול לשמור לעצמך עותק על המחשב, זה מוצפן באיזשהו אופן. יש מנגנוני הגנה. אז מנגנונים מהסוג הזה יש גם בעולם של הספרים האלקטרוניים, וזה ברור, כי אחרת אדם היה מוכר עותק אחד, והעותק הזה היה מופץ מיד לאין-ספור עותקים. לכן הבקשה של רחל היא מובנת. כרגע המצב המשפטי בישראל הוא שאין הגנה משפטית על DRM, אין הגדרה של DRM - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
זאת אומרת אתה טוען שאפילו שיש כוונה אין כלים משפטיים. תכף נשמע את משרד המשפטים כדי לענות על דרישתה הצודקת של רחל אידלמן.
תמיר אפורי
¶
לא אמרתי שהיא צודקת. היא מובנת. בנסיבות המסוימות שאנחנו מדברים בהן כאן כשמדברים על חריג – פטור מיוחד להנגשה של יצירות לאנשים עם מוגבלות, דווקא לכאן להמציא - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
הבנתי. מר אפורי, אתה אומר דבר פשוט. לפני שאנחנו מדברים על הכסף, אתה אומר שהפריצות הזאת לפיראטיות קיימת בהרבה מאוד תחומים אז למה להתחיל דווקא באוכלוסיית העיוורים.
אילת פלדמן
¶
בוקר טוב וחודש טוב. אילת פלדמן ממשרד המשפטים.
אני אתחיל דווקא מהנקודה השנייה שרחל העלתה וגם חברת הכנסת זנדברג לעניין רכישה של עותק. זה כבר מופיע בנוסח הצעת החוק שאותו ארגון או אדם פרטי שמנגיש צריך שתהיה לו גישה חוקית אל היצירה, ולכן דרך המלך היא לרכוש עותק.
אילת פלדמן
¶
לנושא DRM – ראשית העברה לאדם שאינו בעל מוגבלות או לארגון שעוסק בהנגשה לבעלי מוגבלויות היא עצמה מהווה הפרה של זכות היוצרים. זה ברור שכל דבר שלא עומד בגדרי החריג הוא הפרה. כפי שאין דרישה בחקיקה להוסיף DRM ליצירות באופן כללי, גם אין מקום להוסיף את זה כאן. מה גם שהוספה של חובה כזאת על ארגונים מנגישים מהווה הרעה.
אילת פלדמן
¶
לא קיימת חובה להגן על יצירות. גם במסגרת חריג השימוש ההוגן אין חובה לעשות הגנה כזאתף ולכן אין מקום לעשות את זה כאן. בנוסף לכך אין בחקיקה הישראלית הגנה באמצעות אמצעי הגנה טכנולוגיים. אין חקיקה שאוסרת לפצח אמצעי הגנה טכנולוגיים, ולא ראוי להכניס את הנושא הזה כאן.
גילה זיידל
¶
אני גילה זיידל, יושבת-ראש "אופק לילדינו" שזה ארגון ארצי של הורים לילדים עם עיוורון ולקות ראייה. אני רוצה לברך על הדיון. אנחנו מחכים הרבה זמן לחקיקה של החוק החשוב הזה. לפני קצת למעלה משנה ייצגתי את מדינת ישראל בכנס הבינלאומי של ארגון העיוורים העולמי. שם דנו בהרחבה בכל הנושא של זכויות יוצרים וקבצים למען אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בראייה. מה ששמענו מהשטח גם ממדינות שיש חקיקה וממדינות שעדיין לא קידמו חקיקה בעניין הזה לפני אמנת מרקש הוא שלא היו הפרות בקרב האוכלוסייה שלנו כבר לאורך שנים. יש מדינות שהמו"לים אפילו ללא שום חקיקה מוסרים את הקבצים, וזה עובד מצוין.
גילה זיידל
¶
אני לא זוכרת כרגע. אבל יש הרבה מדינות שיש בהן חקיקה, ויש מדינות שאין בהן חקיקה. אבל השיח הנפוץ שבלט בדיונים הוא שהשטח מראה שהקבצים מאוד חשובים לאוכלוסייה הזאת. זאת ההישרדות שלהם בעולם המודרני. והשטח מראה שאין הפרות.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני מודה לך. על הנקודה הנוספת שברור שזה לא באוכלוסייה, אבל ברור שאם מישהו תופס עליה טרמפ אז כבר ניתנו תשובות על-ידי משרד המשפטים ועל-ידי עורך דין אפורי שהבעיה הזאת היא בעיה כללית בנושא היצירות, ולכן לא נפתח דווקא בהגבלת אוכלוסיית העיוורים.
רחל אידלמן, ניתן לך את המילה האחרונה לפני שאנחנו באים להצבעה.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
חברת הכנסת זנדברג אומרת שאם אין מניעה למו"לים אנחנו חוזרים לשאלה של הכסף – מי משלם? נכון?
רחלי אידלמן
¶
לא, לא, אני לא אומרת את זה. אני הולכת להקים אתר שיהיה מוגן. אבל המצב, לפי החוק הזה, הוא שהאגודות של העיוורים לא חייבות לקנות את הספר הדיגיטלי שלי, אלא הם יכולים ללכת לחנות ולקנות עותק מודפס, לסרוק אותו ולעשות עליו מה שהם רוצים. ואז עולה השאלה של ההגנה. בשוק היום יש כל מיני אתרים שהם לא מוגנים, ויש מו"לים שאפילו לא מבינים עד הסוף את העניין של ההגנה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אז מה את רוצה, שהם יבואו אלייך בתחילה? אחרי שסיכמנו את הדיון הזה אני רוצה להבין מהי הצעת אידלמן?
רחלי אידלמן
¶
אם הם יהיו חייבים לבוא ולקנות את הספר אצל המו"ל אז אצל אותו מו"ל שזה לא מוגן זה יהיה לא מוגן, ואצל אותו מו"ל שאצלו זה מוגן זה יהיה מוגן.
תמר זנדברג
¶
לדעתי, החוק עוסק בשאלה. אחרי ההגדרות כתוב בצורה מפורשת: "עשיית פעולה ביצירה שאינה נגישה באופן הולם לאדם עם מוגבלות מחמת מוגבלותו או בעותק של יצירה לשם הפיכת היצירה למותאמת מותרת בתנאים הבאים". בזה בעצם עוסק החוק. החוק עוסק בשאלה מתי מותר להשתמש ביצירה לצורך הנגשה.
עמוס באר
¶
אין לנו בעיה לרכוש את העותק הדיגיטלי, רק ברור שגם על העותק הדיגיטלי צריך לעשות את אותה מניפולציה כדי להגיע לספר ברייל. כלומר זה לא פתר. אם אני ארכוש את הספר הדיגיטלי או בחנות - -
עמוס באר
¶
אבל עדיין יש פה עניין שברגע שאני לוקח את הספר הדיגיטלי מהאתר שלכם, לדוגמה, אני צריך לעשות עליו מניפולציה כדי שהוא יהיה ספר ברייל.
רחלי אידלמן
¶
ברייל זה לא הבעיה כי אף אחד לא יעתיק את ברייל. זה שהוא עושה קובץ אצלו במשרד, ואחר כך הופך את זה לברייל, אין לי בעיה. אני גם כל השנים נתתי את כל הספרים.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אז מה הניסוח כשנגיע לסעיף שאת רוצה לשנות פה? אנחנו מגיעים לסעיף. אני מציע לך תיקון בסעיף, נשמע שוב ונראה.
משה בר, בבקשה.
משה בר
¶
אני יושב-ראש עמותת יד לחירש ונכים למען נכים וארגון ארצנו החברתית. אני רוצה לומר דבר אחד, למה תמיד מתחילים מהנכים ולא מהאנשים הרגילים? אם לאנשים הרגילים את החוק, למה צריך להתחיל עם הנכים?
משה בר
¶
היא גם מחייבת שיקנו רק ממנה. ואם רק ממנה אז אולי יהיו גם מחירים מופקעים. אולי אפשר להשיג את זה במחירים יותר נמוכים? אם היא גם מתחייבת לתת את המחיר הנמוך ביותר לנכה. אני רוצה לשמוע גם את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
תודה, משה. עורכת הדין אילת פלדמן, הקראה, בבקשה. אם יהיה בנושא הזה תיקון אנחנו נעלה אותו אם אפשר, ואם לא – נתקדם.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): תיקון חוק זכות יוצרים
1.
בחוק זכות יוצרים, התשס"ח–2007, אחרי סעיף 28 יבוא:
"התאמת יצירה לאדם עם מוגבלות
28א.
(1) בסעיף זה -
"אדם עם מוגבלות", "הנציב" – כהגדרתם בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות;
"ארגון" – מוסד ללא כוונת רווח כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו - 1975, שאחת ממטרותיו או אחת מפעילויותיו העיקריות היא חינוך או הכשרה של אנשים עם מוגבלות, קידום רווחתם של אנשים כאמור או הנגשת מידע בעבורם;
אדוארד ווייס
¶
שמי עורך דין אדי ווייס, אני סגן היועץ המשפטי של משרד הרווחה. לגבי ההגדרה של ארגון – אחת המטרות היא "קידום רווחתם של אנשים כאמור". רק רציתי לציין שהכוונה פה היא לארגונים שנותנים שירותי רווחה - -
הערה נוספת
¶
רק רציתי להבהיר שההגדרה הזאת כוללת גם מוסד ללא כוונת רווח, וזה גם כולל משרדי ממשלה. שזה יהיה ברור. אני מבהיר את זה כי למשל משרד הרווחה מטפל גם באוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות.
אילת פלדמן
¶
אין צורך להוסיף "משרדי ממשלה" כיוון שהכוונה של מוסד ללא כוונת רווח בחוק המע"מ כולל רשות מדינה.
נועם שגב
¶
גם אנחנו.
רשות השידור, ובכלל – אני לא יודע אם יש כאן גופי מדיה נוספים – בהקשר של החוק הזה אנחנו גם givers וגם takers. מצד אחד אנחנו רוצים את האפשרות להנגיש את השידורים שלנו בעבור האוכלוסיות שזקוקות לזה, ומצד שני אנחנו גם מוכנים לתת שידורים מסוימים ולאפשר שימוש בהם.
נועם שגב
¶
כן. אבל בנושא הארגון אני רוצה שההגדרה הזאת תכלול גם את גופי המדיה המשדרים כדי שגם אנחנו נוכל לחסות תחת ההיתר הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אם מדברים על גופי מדיה משדרים אז גם האינטרנט זה גוף משדר. אני מבקש מעורך דין דרור כהן, היועץ המשפטי של אתר ynet. בבקשה.
תמיר אפורי
¶
המונח "ארגון" כפי שהוא מתואר כרגע לא מכסה את מגוון המצבים שבהם החוק התכוון לטפל. המקרים המובהקים שאני יכול לחשוב עליהם הם מורה בבית ספר שמטפל בקבוצה של ילדים עם עיוורון. המורה הזה לא נופל לקטגוריה של "ארגון", וגם בית הספר לא נופל בקטגוריה של "ארגון".
תמיר אפורי
¶
במכתב ששלחתי לוועדה ולמשרד המשפטים הצעתי תיקון נוסח. אפשר גם לנסח אחרת. חשבתי שבהגדרת "ארגון" אפשר אולי לכתוב: "מוסד ללא כוונת רווח כהגדרתו, לרבות מחלקה או יחידה בארגון, כאמור".
אילן שי
¶
עורך דין אילן שי, משרד החינוך. אני רוצה להעיר על התיקון שחברי אפורי הציע. יכול להיות שזה מבהיר את ההגדרה ביחס למוסד חינוך רשמי שהוא חלק ממשרד החינוך. יכול להיות שגם בנוסח הקיים זה חל. אבל לבד ממוסדות חינוך רשמיים שהם חלק ממשרד החינוך יש מוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים שחלקם הם בבעלות של חברות בע"מ ולא של מלכ"רים. לכן בהגדרה צריך להתייחס למוסדות חינוך כהגדרתם בחוק הפיקוח על בתי-ספר.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
גברת אידלמן, בבקשה. עורכת הדין בנדלר תסכם עם משרד המשפטים ותגיד לנו איך להתקדם.
רחלי אידלמן
¶
אני רוצה להגיד שיש לי הרגשה שברגע שכתוב ב"ארגון" "מוסד חינוך", זה כבר לא חייב להיות מוסד חינוך לאנשים עם מוגבלויות, אלא זה כל מוסד חינוך שהוא. זאת אומרת דרך החוק הזה שרוצים להגן על אנשים עם מוגבלויות פתאום כל בתי הספר יוכלו לקבל את כל הספרים הדיגיטליים בחינם. זה לא סביר.
אילן שי
¶
מרבית התלמידים העיוורים ולקויי הראייה לומדים במוסדות חינוך רגילים ולא במוסדות לחינוך מיוחד.
דרור כהן
¶
הערה בהקשר לצורכי הלימוד, ההוראה והבחינה. מאחר שסעיף 19א לחוק זכויות היוצרים ממילא מתיר לעשות שימושים בהקשרים האלה דרך שימוש הוגן, אני לא בטוח שאם מטרת הצעת החוק הנוכחית היא להסדיר את הנושא הזה בהיבט לימודי, צריך אותה. כי שימוש הוגן נמצא ממילא בחוק זכויות היוצרים.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני מאוד מודה לך. אני נותן מילה לעורכת הדין פלדמן ולעורכת הדין בנדלר, ואנחנו נתקדם הלאה כדי להצביע. בבקשה.
אילת פלדמן
¶
בהתייחס להערה האחרונה, אמנם סעיף 19 חל כאן, אבל כמו שעורכת הדין דניאל הזכירה החריג הזה חל במקביל ובנוסף, ולכן בהתייחס להערה של עורך הדין אפורי, אנחנו חושבים שאפשר יהיה להוסיף מוסד חינוכי לפי סעיף 29 וכן מוסד להשכלה גבוה. יש רשימה. אבל המקום הוא לא בהגדרת "ארגון", אלא בסעיף קטן (ב)(1)(א).
אתי בנדלר
¶
קודם כול לגבי ההגדרה "אדם עם מוגבלות" לא הייתה בעיה; לגבי הגדרה של "ארגון" אני רוצה להפנות את תשומת הלב שהנוסח הזה לא יאפשר למוסד עסקי לעשות פעילות פילנתרופית שעניינה הנגשת יצירות לאנשים עם מוגבלות כי הוא לא נכלל בהגדרת "ארגון" כי זה לא מוסד ללא כוונת רווח.
אתי בנדלר
¶
אני דיברתי על כך עם משרד המשפטים. הם ערים לזה. צריך להבחין בין שני דברים: האם המוסד שמבצע את הפעולה צריך להיות מלכ"ר או הפעילות צריכה להיות ללא כוונת רווח. אני חשבתי שבעצם צריך לשים את הדגש על כך שהפעילות תהיה ללא כוונת רווח. משרד המשפטים, לבקשתי, בדק את זה בכמה מדינות, והבנתי שיש מקרים שזה כך, ויש מקרים שזה אחרת. זאת ההחלטה של הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
נניח שבא המיליונר ג'וש מור, ניגש לעמוס באר ואומר לו שהוא נותן לו תקציב לעשות את כל הדברים האלה. זה משהו עסקי ולא גוף ללא כוונת רווח. מה הבעיה?
תמר זנדברג
¶
אם המו"לים מחליטים להנגיש? הוצאת ספרים מחליטה להנגיש מטעמם, ואולי אפילו להרוויח על זה. למה לא?
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
רבותי, אני אוהב דוגמאות. מישהו יכול לתת לי דוגמה לחברה עסקית שעושה את המעשה, ואנחנו אוסרים עליה. איך זה קורה?
אילת פלדמן
¶
במבצע של בנק הפועלים מכרו ספרים בעשרה שקלים כדי לעודד קריאה. הם לא ביצעו שום פעולה ביצירה, אלא קנו את הספרים ומכרו אותם. לכן אין כאן בעיה. נוסף לכך הייתה בכך פרסומת.
תמר זנדברג
¶
אני בעד להשאיר את זה ללא כוונת רווח בשלב הזה. זה חוק חדש. המו"לים ממילא יכולים מיוזמתם אם הם רוצים, ואז כל מו"ל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני פשוט מסתכל על זה – החברה שלנו היא לא חברה נאורה לא בארץ ולא בעולם. ביום העצמאות כל הגופים החזקים עושים ownership על יום העצמאות . מה אכפת לי שבהזדמנות הזאת שהם עושים את כל הדברים האלה, שהם יעזרו לאוכלוסיית העיוורים?
אילת פלדמן
¶
(הקראה)
"חוק שוויון זכויות" – חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח–1998;
"יצירה מותאמת" - יצירה במתכונת המותאמת לשימושו של אדם עם מוגבלות;
"עותק חוקי" - עותק שעשייתו מותרת לפי הוראות חוק זה.
דרור כהן
¶
קודם כול הערה מקדמית שלא הספקתי להגיד קודם: אנחנו מברכים על החוק באתר ynet, ואנחנו חושבים שהמטרה היא באמת ראויה.
אנחנו רוצים לנסות להבין מה הייתה הכוונה כשדובר על "יצירה מותאמת". בזמן שחוק זכויות יוצרים מונה רשימה של יצירות אדריכלית, אמנותית, ספרותית, משותפת, פיסול, צילום וכיוצא בזה, הצעת החוק הנוכחית לא מגדירה על איזו יצירה מדובר. גם אם מדובר על יצירה ספרותית, יצירה ספרותית היא יצירה שהגדרה שלה בחוק זכויות היוצרים היא מאוד רחבה. בגדול זאת יצירה שמובטאת בכתב. ממה ששמענו פה היום גם מהגברת אידלמן והגברת זיידל אנחנו שומעים פה בעיקר – וזה גם עולה מהצעת החוק של אילן גילאון – שיש מכוונות ליצירה ספרותית במובן של ספר. גם בדברי ההסבר להצעת החוק של חבר הכנסת גילאון מדובר, בין היתר, על ספר שיוצא לאור. נשאלת השאלה המקדמית האם הייתה כאן כוונה גם לעיתונות? האם הייתה כוונה לתקשורת? אנחנו חושבים שצריך לתת לזה ביטוי, אז היינו שמחים לשמוע את תשובת משרד המשפטים בעניין.
אילת פלדמן
¶
בוודאי שברגע שכתבנו "יצירה" ולא "יצירה ספרותית" דווקא הכוונה היא לכל סוגי היצירות בחוק זכויות יוצרים.
דרור כהן
¶
כשמדברים על תקשורת המחוקק צריך קודם כול לשים לנגד עיניו את העובדה שבניגוד לספרים ובניגוד ליצירות שנמצאות במוזיאון וסגורות, לתקשורת יש מספר אפיקים שמעצם טיבם מנגישים את התכנים לבעלי המוגבלויות השונים. ברדיו זה הנושא של השמע, בעיתונות זה נושא של קריאה, טלוויזיה זה ראייה ושמע ושפת סימנים וכתוביות. אנחנו לא חושבים שאפשר לראות את זה כמו ספרות.
דרור כהן
¶
הבעיה שלנו היא לא הספרייה לעיוורים ולא הגופים הללו. הרעיון הוא שבהצעת החוק הממשלתית – עוד לא הגענו לסעיף, אבל מדובר על אדם עם מוגבלות או מי מטעמו, ואז דובר על הנושא של "פתוח" ו"פרוץ". לשאלתך, לגבי ההצעה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אנחנו חייבים להתקדם כי ב-11:00 אני סוגר את הישיבה, ואני רוצה לסיים את החוק. יש לך תיקון על אחת ההגדרות: "חוק שוויון זכויות", "יצירה מותאמת" או "עותק חוקי" או שאתה רוצה להעיר לסעיף אחר?
דרור כהן
¶
אני אגיד מה הבעיה כי זה מתחבר למה שדובר עליו קודם. ברייל זאת לא הבעיה. הבעיה היא עותקים דיגיטליים של יצירות. ברגע שאנחנו מדברים על עותקים דיגיטליים, ואנחנו מדברים עכשיו פתאום גם על תקשורת ועל עיתונות כתובה, יש חשש לפגיעה במוציאים לאור של התכנים בכל מה שקשור לקידומים של התכנים במנועי החיפוש באינטרנט. לשאלתך, לגבי פתרון, אנחנו רוצים לבקש שהצעת החוק גם תכלול התייחסות להתקנת רכיב שמונע סריקה של יצירות דיגיטליות באינטרנט באופן כזה שלא יגרום למי שמייצר את התכנים במקור להידרדר בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש, כי אז נגרמת פגיעה ניכרת למוציאים לאור של אותם תכנים.
אילנה בניש
¶
אני יכולה לענות לך, אדון נכבד, שברגע שיצירות דיגיטליות מונגשות הן הופכות להיות הרבה יותר פופולריות במנועי החיפוש. אם תלמד קצת על SCO ועל נגישות כדי שתבין.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני לא הבנתי. אנחנו נעבור לסעיף הבא, ואולי זה יעלה. אני כרגע לא רואה את זה עולה פה.
דרור כהן
¶
ככל שאנחנו יודעים, תכנים שמשוכפלים באינטרנט ומועתקים באינטרנט מידרדרים בתוצאות החיפוש שלהם. עם כל הכבוד לגברת פה שמתקנת אותי - -
דרור כהן
¶
ברגע שיש עותקים של יצירה היצירה המקורית והיצירה המועתקת יכולים להידרדר במיקום שלהם בתוצאות החיפוש.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני מעוניין לגמור את החוק הזה ב-11:00. אבל אם יהיו פה שיחות אני לא אגמור את זה, אז הוא ייגמר במאי כי עכשיו אנחנו עמוסים בעניין כל הרפורמות.
דרור כהן
¶
אנחנו מציעים שהתוכן שיועתק כדי להנגיש, יותקן בו רכיב שבשפה הטכנולוגית קוראים לו "תגית" - -
דרור כהן
¶
מי שיעתיק. אם זאת הספרייה לעיוורים אז הספרייה לעיוורים תתקין רכיב על גבי הקובץ שימנע את הסריקה שלה. אין לנו שום בעיה שמוגבלים ייכנסו לאתר של הספרייה לעיוורים ויגיעו ליצירות.
נעמה דניאל
¶
אם אני מבינה נכון הטענה של עורך דין כהן היא שההנגשה לא מחייבת את בעל המוגבלות להיכנס ישירות לדף הבית של ynet. אבל אתם לא מקבלים "קליקים", והם מידרדרים בחיפוש. היו אצלנו אנשים מ"גוגל" ואמרו שיש 200 פרמטרים במנועי החיפוש שמשקללים בשביל להחליט איזה אתר יעלה ראשון. אני לא חושבת שזה המקום להוסיף את זה פה, מה גם שהחוק לא עוסק בדברים כאלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אנחנו חוזרים לפרשת אידלמן, ועכשיו זאת פרשת ynet. אם צריך לתת הגנה מסוימת – איך נותנים את ההגנה, ואם אפשר לתת את ההגנה, מי משלם עבורה? זאת השאלה, נכון? מה התשובה שלכם, עורכת הדין פלדמן?
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
תודה רבה.
רבותי, אני מעלה את הסעיף הראשון להצבעה עם תיקון ווייס וכל הניסוחים שתעשו. חברת הכנסת תמר זנדברג מחליפה את חברת הכנסת רוזין.
מי בעד? מי נגד?
הצבעה
בעד סעיף ההגדרות – פה-אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף ההגדרות נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(המשך הקראה)
א. עשיית פעולה ביצירה שאינה נגישה באופן הולם לאדם עם מוגבלות מחמת מוגבלותו או בעותק של יצירה כאמור, לשם הפיכת היצירה ליצירה מותאמת, מותרת בתנאים הבאים:
כאן רצינו להוסיף לאור הערות שעלו: "שאינה נגישה באופן הולם".
אילת פלדמן
¶
האמת שאנשי הספרייה לעיוורים יוכלו להסביר את זה בוודאי טוב ממני. אבל יש הנגשות חכמות, ויש הנגשות פחות יעילות.
אתי בנדלר
¶
לא, זה לא רק. זה מתאים. יש הרבה מאוד סוגים של מוגבלויות, ומה שמונגש לבעל מוגבלות אחת אינו מונגש לבעל מוגבלות אחרת.
אילת פלדמן
¶
המשך הקראה: (1) עושה הפעולה, בעצמו או באמצעות אחר, הוא אחד מהמנויים בפסקאות שלהלן ומתקיימים התנאים כמפורט באותן פסקאות:
(1) ארגון, ובלבד -
(1) שהפעולה נעשית שלא למטרת רווח;
(2) שבכל אחד מהעותקים של היצירה המותאמת (בסעיף זה – עותק מותאם) מובאת הודעה שלפיה העתקה או העברה של העותק המותאם בניגוד להוראות חוק זה מהווה הפרה של זכות היוצרים;
כאן דיברנו קודם להוסיף ברישא של סעיף קטן (א): "ארגון – מוסד חינוכי, לפי סעיף 29 לחוק, וכן מוסד להשכלה גבוהה".
(2) אדם עם מוגבלות או מי מטעמו, ובלבד שהפעולה נעשית לשימושו הפרטי של אדם עם מוגבלות;
שולמית כהן
¶
אני שולמית כהן, ואני עובדת באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. אני ממונה על לקויי השמיעה ועל לקויי הראייה. במערכת החינוך לומדים כ-2,500 תלמידים עם לקות ראייה. מתוכם כ-130 תלמידים שקוראים ברייל. בשנתיים האחרונות משרד החינוך הוביל מהלך להנגשת ספרי לימוד לתלמידים עיוורים ולקויי ראייה. הוא עשה את זה באמצעות הספרייה לעיוורים והמרכז לעיוור. משרד החינוך שוקד בימים האחרונים על כתיבת מכרז להנגשת ספרי לימוד, וכשמדובר כאן שהפעולה נעשית שלא למטרת רווח – אם משרד החינוך נכנס למכרז זה מישהו שלא יעשה את זה חינם.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אני רוצה להבין – משרד החינוך לא עושה את זה למטרת רווח, ואם יש גוף ביניים שהוא סוכן משנה אז הוא יכול לעשות רווח. זה בסדר?
נועם שגב
¶
בקשר לגופי מדיה, אמנם לרשות השידור אין כוונת רווח אבל יכולים להיות גופים אחרים, למשל, ערוץ 2 שיחליט להנגיש דרמה.
אילת פלדמן
¶
זה בעצם אותו עניין כמו שדיברנו קודם בהגדרת "ארגון" כשאמרנו שהוא צריך להיות לא למטרת רווח. גופים עסקיים, אנחנו חושבים שזה לא - -
תמיר אפורי
¶
יש דינים אחרים שמטילים חובה להתאים יצירות לצורכי אדם עם מוגבלות. בחוק הזה אין הלימה בין החוק האחר שמטיל חובה לבין הפטור כאן. לא בדקתי בדיוק אלו חובות מוטלות על גופי שידור, אבל אם גוף שידור מבצע את חובתו על-פי דין, וכדי להתאים יצירה הוא מוסיף, למשל, שפת סימנים או כתוביות כאלה ואחרות, הוא צריך להיות פטור. לכן הצעתי לוועדה הנכבדה להוסיף קטן לתוך הסעיף הזה. זה לב החוק - -
תמיר אפורי
¶
אני מציע להוסיף סעיף קטן בין (א) לבין (ב) או אחרי (ב), זה לא משנה. מי שמבצע התאמת נגישות ביצירה שהוא חייב לבצע, לפי הוראת חיקוק, וזאת בהיקף ובמידה המחויבים לפי הוראת החיקוק. זאת אומרת אם יש חוק חיצוני שמטיל חובה באותו היקף בחובה המוטלת גם יהיה פטור.
אתי בנדלר
¶
אני אתן דוגמה על מה מדובר. הוזכר כאן והוגדר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק הזה מטיל חובת הנגשה על הרבה מאוד גופים, וההנגשה צריכה להיות מותאמת למוגבלות של האדם. הזכרתי לפני כמה דקות מוזיאונים שחייבים לבצע חובת הנגשה מסוימת. יש חובת הנגשה אפילו של מוסדות ציבור לגבי פרסומים. הם חייבים להנגיש את הפרסומים שמפרסמים לכלל הציבור, גם לאנשים עם מוגבלות.
מצד אחד קיימת חובה חוקית לבצע את ההתאמה הזאת, ומצד שני אם לא יינתן להם פטור הם לא יוכלו לעשות את זה, אלא אם כן הם יפנו לבעלי זכויות היוצרים, יבקשו את הסכמתם, יקבלו או לא יקבלו, יצטרכו לשלם וכיוצא בזה. השאלה האם הטלת החובה בחיקוק לבצע הנגשות לא צריכה להביא מצד שני - -
אילת פלדמן
¶
אני רק רוצה להוסיף הערה אחת לגבי המחיקה שעשינו בסעיף קטן (2). בעצם הורדנו את הדרישה לציין את שמו של היוצר בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין, שזאת בעצם הזכות המוסרית לקרדיט. הזכות המוסרית והזכות הכלכלית הן נפרדות, הן זכויות שונות, ולא ראוי לתלות אחת באחרת. ככל שיש הפרה של הזכות המוסרית אפשר ללכת בכיוון ההוא. מכוח הזכות המוסרית תהיה חובה לציין את שמו של היוצר בהיקף ובמידה הראויים, ואין צורך לקבוע את זה כאן באופן ספציפי, ואין מקום לשלול את תכולת החריג ומי שמפר את הזכות המוסרית. בזכות הראויים.
אבי בלאו
¶
אני אבי בלאו, אני מ"בקול", ארגון של כבדי שמיעה. אני רציתי לוודא שמקרה שחשוב לנו נכלל בדברים האלה, אז יגיעו לי עורכי הדין. יש מקרה שסרטונים ברשת או סרטים בכלל, מוסיפים להם כיתוביות. יש על זה גם נושא של זכויות יוצרים שלא ניכנס אליו כרגע גם לגבי הסרטון וגם לגבי הכיתוביות. הכיתוביות האלה יכולות להיות מוספות גם על-ידי מתנדבים בעולם כולו וגם על-ידי אנשים שמקבלים תשלום ובכל מיני שיטות שקשה לצפות אותן פה.
אבי בלאו
¶
יכול להיות שהוא לא מטעמו של האדם כי המתנדבים האלה יכולים להיות לא קשורים לאדם. בעולם כולו יש ארגונים שעושים את זה מרצונם הטוב. הם מתנדבים, אבל הם לא מטעמו של מישהו.
אילת פלדמן
¶
אם מדברים על מתנדבים במסגרת של ארגון אז אנחנו חוזרים לנושא של ארגון. בכל מקרה אנחנו מדברים על כך שעושה הפעולה יכול לעשותה בעצמו או באמצעות אחר. אנחנו חוזרים לאותה נקודה.
אילת פלדמן
¶
אנחנו חוזרים ומדגישים שסעיף 19 חל במקביל. שימוש הוגן עדיין חל. אם זה עומד בתנאים של שימוש הוגן אז בכל מקרה - -
רחלי אידלמן
¶
שימוש הוגן זה סיפור לחוד. אנחנו לא מדברים על שימוש הוגן. הבעיה שלנו היא שייקחו יצירה שלמה, מישהו מטעמו של מישהו מוגבל – שאתה לא יודע מזה, זה יכול להיות כל מדינת ישראל – ייתנו גם לכל האחרים. זאת הבעיה שלנו.
תמר זנדברג
¶
אנחנו הולכים לסוף ומפספסים את ההתחלה. ההתחלה היא הנגשה לבעל מוגבלות. תחת זה הכול חוסה, והכול חל. אנחנו שואלים מי עושה את הפעולה לצורך הנגשה לבעל מוגבלות. אנחנו אומרים, ארגון ללא כוונת רווח או אדם, וכל זה כפוף לזה, ובלבד שזה נעשה לשימושו הפרטי של אדם עם מוגבלות. זה כל הזמן חל. אני מבינה את החשש שלכם. אתם מפחדים שדרך זה תהיה פריצה של הפרת זכויות יוצרים ברשת. אבל אותם אנשים שמעלים סרטים עם תרגום לעברית זה לא בשביל בעל מוגבלות, זה כדי שכל אחד מוריד את "בית הקלפים" ורואה אם "נטפליקס" או yes לא מעלים את זה. אנחנו הולכים להגן על המיעוט הקטן של בעלי מוגבלות שמשתמשים בצורות הנגשה מאוד ספציפיות, ואנחנו הולכים לכלל שלם שממילא קורה, ולא כאן המקום לסתום אותו. לא זה מה שיתמודד עם אותה הפרת זכויות יוצרים.
דרור כהן
¶
אבל מספיק שמתנדב מהציבור יחליט שהוא מוריד את "בית הקלפים" ומכניס שם subtitle, כתוביות בגופן קצת יותר גדול כדי שזה יתאים למישהו - -
אתי בנדלר
¶
אני מבינה את הטענה של מר בלאו. אני חוששת שלהכניס כל מתנדב, באמת אי אפשר לדעת מיהו מתנדב, מי הוא לא מתנדב, ומה המוטיבציות שעומדות מאחורי הדברים. יש בזה סכנה מסוימת. הצעת החוק עצמה, אכן עלולה להיות בה פרצה. מדברים כל הזמן על כתב ברייל ועל גופנים גדולים יותר. אנחנו יכולים גם לדבר על יצירות שמנגישים אותם בלשון, שהשפה תהיה פשוטה יותר ומותאמת להבנה של סוג מסוים של מוגבלות וכו'. הקשת של ההתאמות היא הרבה יותר רחבה, וככל שנרחיב מעבר לאלה שחייבים על-פי חוק להנגיש ומעבר למה שכתוב, יש בזה איזושהי סכנה, ולכן אני מציעה לעצור כאן.
אתי בנדלר
¶
יש שני תיקונים: תיקון אחד – לאפשר גם למוסד חינוכי לפי סעיף 29 לחוק עם מוסד להשכלה גבוהה; והדבר השני – לאפשר למי שחלה עליו חובת הנגשה בהיקף ובמידה לפי החובה החלה עליו.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
מצביעים על סעיף (1)(א), (ב). מי בעד?
הצבעה
בעד סעיף (1)(א), (ב)– פה-אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (1)(א), (ב) אושר.
תמיר אפורי
¶
אני רואה את הדבר הזה פעם ראשונה. הביטוי "יצירה שפורסמה" הוא טעות, ואני מציע לכם להשמיט אותו. אני לא יודע למה הכנסתם את זה לפה. הביטוי "פרסום" בחוק זכויות יוצרים, יש לו משמעות אחרת לחלוטין, לא רלוונטית לעניינינו.
אילת פלדמן
¶
בדיוק להפך, עורך דין אפורי. אנחנו רוצים שזאת תהיה יצירה שפורסמה לפי 11(2) משום שלא ראוי לאפשר ביצוע התאמות ביצירה לפני שבעל הזכות החליט לפרסמה בפומבי.
תמיר אפורי
¶
יש הגדרה בחוק זכויות יוצרים ל"פרסום" – העמדה של מספר סביר של עותקים לרשות הציבור. יצירה שהציבו במוזיאון לא פורסמה; סרט שהקרינו בטלוויזיה לא פורסם. זה לא נחשב פרסום.
תמיר אפורי
¶
אין בזה צורך. יותר מזה אני אגיד, הדרישה של פרסום קודם של יצירה כתנאי לשימוש הוגן זה דבר שפעם היה בארצות-הברית ובוטל. עכשיו אתם רוצים להכניס את זה לפה דווקא לחוק של הנגשה לאנשים עם מוגבלות?
תמיר אפורי
¶
אני גם חושב שהביטוי "עותק חוקי" כפי שהוא כתוב כרגע הוא גם לא נכון משום שהפעולה לא נעשית בעותק חוקי. זה לא נכון לומר את זה.
תמיר אפורי
¶
פשוט לקחתי תרגום פחות או יותר מילולי של מה שכתוב באמנת מרקש: "לעושה העותק המותאם גישה חוקית ליצירה או לעותק של היצירה".
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
עכשיו אנחנו מצביעים על תיקון אפורי בסעיף (2). מי בעד? מי נגד?
הצבעה
בעד סעיף (2) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (2) נתקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
יש פה איזו בעיה? אין בעיה. מי בעד?
הצבעה
בעד סעיף (3) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (3) נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): (4) לא ניתן להשיג עותק מותאם בתנאים סבירים; בחינת תנאים סבירים לעניין זה תיעשה בהתחשב, בין היתר, במחיר השוק של עותק חוקי של היצירה, במקום הימצאו או בכמות העותקים הזמינים.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
הערה? אין הערה. מי בעד?
הצבעה
בעד סעיף (4) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (4) נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): (2) העתקה של יצירה מותאמת שנעשתה לפי הוראות סעיף זה מותרת לארגון בלבד ורשאי הארגון להעביר עותק מותאם, ללא כוונת רווח, לכל אחד מאלה:
(1) אדם עם מוגבלות בישראל או ארגון אחר;
(2) אדם עם מוגבלות מחוץ לישראל או ארגון חוץ, ואולם לא יעביר ארגון עותק מותאם לאדם או לארגון כאמור אם ידע או היה עליו לדעת כי לאחר העברת העותק המותאם ייעשה בו שימוש עבור מי שאינו אדם עם מוגבלות; לעניין זה, "ארגון חוץ" –גוף הפועל ללא כוונת רווח מחוץ לישראל, שאחת ממטרותיו או אחת מפעילויותיו העיקריות היא חינוך או הכשרה של אנשים עם מוגבלות או הנגשת מידע בעבור אנשים כאמור.
אתי בנדלר
¶
הערה שלי: "העתקה של יצירה מותאמת שנעשתה לפי הוראות סעיף זה מותרת לארגון בלבד". לדעתי, זה צריך להיות לכל מי שמותר לו לעשות פעולה בהתאם להוראות פסקה (1). משזה לא רק ארגון אי אפשר לומר שההעתקה מותרת רק לארגון.
אילת פלדמן
¶
מוסד חינוך ומוסד להשכלה גבוהה כן, אבל אדם פרטי לא. אנחנו לא רוצים לפתוח פה פתח רחב מדי שאנשים פרטיים יעבירו - -
רחלי אידלמן
¶
יש לי ניסיון מר עם ארגונים כמו אוניברסיטאות. לכן צריך שיהיה כתוב בפירוש שלאותו ארגון אסור יהיה להשתמש בחומרים האלה ליתר חברי הארגון למטרות אחרות.
אבי בלאו
¶
אני רוצה לשאול מה קורה אם בעל זכויות היוצרים בעצמו מרשה להעתיק את היצירה באופן חופשי? למה לא לאפשר?
רחלי אידלמן
¶
למה לא להכניס באיזשהו מקום שכדי לעשות את כל ההנגשות האלה בכל זאת צריך לפנות לבעל הזכות. כי אחרת זה פרוץ לחלוטין.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
רבותי, אני חייב להתקדם כי יש לי עוד חמש דקות.
מי בעד סעיף (ג) עם התיקונים שעלו?
הצבעה
בעד סעיף (ג) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (ג) אושר.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
מי בעד סעיף (ה)?
הצבעה
בעד סעיף (ה) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (ה) נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): 2. בחוק זכויות מבצעים ומשדרים, התשמ"ד-1984 –
(1) בסעיף 4א אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
עורכת הדין פלדמן, תשמעי את אפורי. כדאי לנו. יש לנו אחד בשם פרידמן בוועדת המזון שתמיד עוזר לי בכול.
תמיר אפורי
¶
תודה רבה. לדעתי, כל התיקון הארוך הזה לחוק זכויות מבצעים ומשדרים הוא מיותר משום שחוק זכויות מבצעים ומשדרים, להבנתי, לא כל כך רלוונטי לעניינינו. משום שחוק זכויות מבצעים ומשדרים הוא עד כדי כך לא ברור, עמום ומסובך, אני מציע לא לגעת בו. לא צריך בכלל לתקן אותו. בחוק הזה יש הרבה עמימות וחוסר בהירות לגבי הזכויות. אז אחרי שחוקקו את חוק זכויות יוצרים עם הרבה מאוד סעיפים, ולא נגעו בחוק זכויות מבצעים, דווקא בהקשר המסוים הזה להכניס תיקון זה רק ייצור בלבול ותקלות. אני מציע לא לעשות את זה. אם בכלל רוצים לעשות משהו בחוק זכויות מבצעים ומשדרים צריך להכניס אליו תיקון של שורה אחת, שכל השימושים שמותרים לפי חוק זכויות יוצרים יהיו מותרים גם לפי חוק זה בשינויים המחויבים, וזהו. לא להיכנס לכל פרטי הפרטים האלה שהם רק מזיקים.
אילת פלדמן
¶
אם אפשר להשיב. בעצם התיקון שמציע אפורי מאוד רחב. הוא מציע להחיל את כל פרק השימושים המותרים שבחוק זכויות יוצרים אל חוק זכויות מבצעים ומשדרים. זה לא המקום לדון בזה, זה מאוד רחב. אנחנו מעדיפים להתמקד בתיקון הנוכחי, ולדעתנו, יש צורך בתיקון לחוק זכויות מבצעים ומשדרים כיוון שאמנת מרקש דנה במפורש גם בזכויות נלוות. אם תרצו אני אוכל להפנות אתכם.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
הבנתי. אבל קטונתי להבין בין אפורי לפלדמן, ולכן אני פונה להתייעצות עם עורכת הדין בנדלר.
תמיר אפורי
¶
הבעיה היא לא מה האמנה אומרת. הבעיה היא עם החוק המקומי שלנו. לפי החוק המקומי שלנו, אין זכות העתקה. יש זכות העתקה מאוד מסויגת, ואין זכות ליצירה נגזרת למבצעים. עכשיו תיתני את הפטור הזה, וזה ישליך על הפרשנות, ולא ייצאו מזה. זאת רק הצעה.
אילת פלדמן
¶
עורך דין אפורי, כתוב כאן במפורש "הוראות סעיפים 2 ו-4א(1)". זאת אומרת לא מדובר כאן על זכות העתקה.
אילת פלדמן
¶
סעיף 2 זה שעתוק. בעצם אנחנו אומרים שהיקף הזכויות שקיים בחוק זכויות מבצעים ומשדרים הוא גם רלוונטי לחריג שאנחנו עושים כאן.
אתי בנדלר
¶
אני מוכרחה להודות שאני בקיאה בזה הרבה פחות גם מעורך דין אפורי וכמובן גם מנציגי משרד המשפטים. ואם הממשלה סבורה שראוי בכל זאת לתקן את חוק זכויות מבצעים ומשדרים - -
אתי בנדלר
¶
את חוק זכויות מבצעים ומשדרים אנחנו לא מכירים. לא עסקנו בו אף פעם בוועדת הכלכלה. בניגוד לחוק זכויות יוצרים זה חוק שלא תוקן הרבה מאוד שנים. יש לגביו הרבה מאוד שאלות ותהיות כך וכך. אני לא בקיאה בו בצורה משביעת רצון כדי לדעת חוות דעת מושכלת.
תמיר אפורי
¶
אז רק, בבקשה, תגידו לפרוטוקול שאין לתיקון הזה שום השלכה פרשנית על הזכויות שניתנות או לא ניתנות לפי החוק. אז אף אחד לא יתלה בזה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
אז הוספנו לפרוטוקול את ההערה הזאת. מר אפורי, אני מודה לך.
תקריאי, בבקשה, את סעיף (ד).
אילת פלדמן
¶
(הקראה): "(ד)
על אף הוראות סעיף קטן (ג), מעשה בביצוע או בטביעה של ביצוע או בשעתוק של טביעה של ביצוע, הפוגע בזכות לפי סעיף קטן (ב), אינו מהווה עוולה אזרחית אם נעשה בביצוע, בטביעה או בשעתוק כאמור שאינם נגישים באופן הולם לאדם עם מוגבלות מחמת מוגבלותו, לשם הפיכתם לטביעה מותאמת, בהתאם להוראות סעיף 4ה(ב).";
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
מי בעד?
הצבעה
בעד סעיף 2(1)(ד) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף 2(1)(ד) נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): (1) אחרי סעיף 4ד יבוא:
"התאמת ביצוע או שידור לאדם עם מוגבלות
4ה.
(1) בסעיף זה-
"אדם עם מוגבלות" – כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח– 1998;
"טביעה מותאמת" – טביעה של ביצוע או טביעה של שידור, במתכונת המותאמת לשימושו של אדם עם מוגבלות.
רחלי אידלמן
¶
רציתי להעיר שכיוון שאתם לא מקבלים את הנושא של הגנה על קבצים אולי תכניסו לכאן סעיף שמי שמפר את החוק הזה, נניח אותו אדם מטעמו של מישהו שמפיץ, יהיה כפוף לקנס של 100,000 שקל, לפחות. ואז זה מוגן בדרך אחרת.
אילת פלדמן
¶
כל מעשה שחורג מהחריג שאנחנו מוסיפים כאן, הוא עצמו מהווה הפרה, לפי החוק, ועליו יש אותן סנקציות.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
תודה. אפשר להצביע על הסעיף.
מי בעד סעיף (2)(א)?
הצבעה
בעד סעיף (2)(א) – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (2)(א) נתקבל.
אילת פלדמן
¶
(הקראה): (2) הוראות סעיפים 2 ו-4א1 לא יחולו לגבי מעשה מהמעשים המנויים בהם שנעשה בביצוע, בשידור, בטביעה של ביצוע או של שידור או בשעתוק של טביעה של ביצוע או של שידור, שאינם נגישים באופן הולם לאדם עם מוגבלות מחמת מוגבלותו, לשם הפיכתם לטביעה מותאמת, ובלבד שמתקיימים התנאים לפי סעיף 28א לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 בשינויים המחויבים."
נועם שגב
¶
הערה כללית לגבי הנושא של השידורים. נושא של שידור הוא מורכב ביחס לספרים ולתכנים אחרים, אם כי יש חפיפות מסוימות. אבל צריך לקחת בחשבון שגוף משדר הוא לא תמיד בעל הזכויות של השידורים שלו. לפעמים זכויות היוצרים שייכות למפיקים, לפעמים הזכויות בכלל שייכות לגורמים בחו"ל. זה שאנחנו מחליטים לקחת פרק של "חוק וסדר" ולהנגיש אותו אחרי שהוא שודר בערוץ 1 - -
תמיר אפורי
¶
משום שנשאלתי אני אגיד לחברי מרשות השידור שזכויות המבצעים והמשדרים אינן באות לגרוע מזכויות היוצרים. זאת פסקת היסוד של החוק הזה. היא מתוספת על זכויות היוצרים. אני לא בטוח שהבנתי מה מטריד אותו, אבל ככל שמטריד אותו ניסוח של חריג לזכויות המשדרים החריג הזה לא בא במקום זכויות יוצרים. מה שתוקן כרגע על-ידי הוועדה בחוק זכויות יוצרים הוא הסדר מאוד סביר וזהיר. אני לא בטוח שהבנתי את ההערה, אבל נראה לי שגם בעלי זכויות יוצרים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
הבנתי. אם כך אני מעלה להצבעה. מי בעד?
הצבעה
בעד סעיף (2)(ב)– פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף (2)(ב) נתקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
¶
סעיף (2)(ב) אושר.
רבותי, סיימנו את החוק הזה. אני רוצה להודות גם לנציגי הממשלה, גם לכל מי שהיה פה: עורך הדין אפורי, עורך דין כהן, לרחל, לעמוס ולכל הארגונים. אני רוצה להודות מאוד נוסף לממשלה לידידי – ואני אומר את זה במובן העמוק – חבר הכנסת אילן גילאון, שנאבק ולחם וקידם את הנושא הזה ולחברת הכנסת זנדברג. אני מודה לכולכם. אני בטוח, רחל, שגם נתגבר על כל הקשיים ונסגור את הפרצות. הבעיה היא שבישראל יש כל כך הרבה פורצים וכל כך הרבה פריצים שאנחנו לא יכולים להגיע לצדק ולאפקטיביות, אבל נשתדל. תודה רבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>