ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 12/02/2014

חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על-תנאי ממאסר (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת המדע והטכנולוגיה
12/02/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 38>
מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
יום רביעי, י"ב באדר א התשע"ד (12 בפברואר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ד-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

דוד אזולאי

אורי מקלב
מוזמנים
>
ציון שי - מנהל יח' פיקוח אלקטרוני, שב"ס, המשרד לביטחון פנים

מישר בן ציון - ראש תחום חקיקה, שב"ס, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אבי ראש - ק' מדור חקירות, המשרד לביטחון פנים

אריאל סיזל - עוזר יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

נעמה פויכטונגר - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יורם לוי - מנהל אגף הפיקוח האלקטרוני, חברת G4S, המוקד המפעיל את האיזוק

אברהם ילינק - יועץ בכיר, חברת G4S, המוקד המפעיל את האיזוק

הרב ישראל רוזן - מכון צומת
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצעת חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ד-2014>
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה. על סדר היום הצעת חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה) (תיקון מספר 4), התשע"ד-2014, הכנה לקריאה שנייה ושלישית.

האמת היא שהכנסת אישרה כבר כמה פעמים הארכה של מה שנקרא האיזוק האלקטרוני, אני חושב שהפעם צריך לאשר את זה בלי בעיה, מכיוון שיש הצעת חוק. באותו יום שני, לפני יומיים, כשאושרה הצעת חוק כזאת להארכה לשנה, אושרה גם במליאת הצעת החוק שמדברת על הנושא כולו, שאני עדיין לא נכנס אליו, מכיוון שזה עדיין לא הגיע לכאן, אנחנו מקווים שזה יגיע לכאן. ועדת המדע עסקה בעניין הזה כל הזמן, זה עדיין נמצא בוועדת הכנסת. על כל פנים אני חושב שהפעם, בניגוד למה שהיה בפעמים הקודמות, שהיו הרבה בעיות עם העניין הזה, מכיוון שיש את הצעת החוק וזה עכשיו נמצא בכנסת, לכן אני סבור שזה שונה מפעמים קודמות, אני ביקשתי מחבר הכנסת דוד אזולאי, שעסק בעניין הזה, שיבוא לדבר על העניין הזה ואני מבקש, דוד, אם אתה יכול להשכיל אותנו בעניין. בבקשה.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, קודם כל אני מודה לך על כך, רק הייתי מבקש, ברשותך, אם אפשר, שיציגו קודם כל האנשים הנוגעים בדבר את הנושא, אחר כך אני אתייחס.
היו"ר משה גפני
בסדר. בבקשה, מי מציג את החוק?
אריאל סיזל
אני אציג ברשותך, אדוני. קודם כל אני רוצה להבהיר את המסגרת, אנחנו מדברים כאן על הוראת שעה שתפקידה הוא אך ורק להסמיך את שירות בתי הסוהר לנהל את הפיקוח האלקטרוני על כל היבטיו. במקור הנושא הזה הגיע כאן לוועדה, רצינו לתקן את פקודת בתי הסוהר ולהסמיך את השב"ס לנהל את הנושא הזה, כיוון שזה לא מופיע בפקודת בתי הסוהר וועדת המדע החליטה לחוקק את זה כהוראת שעה, על מנת לעקוב אחרי חקיקת החוק המרכזי, שעומדת להסדיר את כל ההיבטים של הפיקוח האלקטרוני. כפי שאדוני אמר בפתח הישיבה, באמת יש לנו הפעם בשורה והיא שבאמת החוק הראשי עבר קריאה ראשונה. אנחנו שמחים על כך, היו הרבה מאוד דיונים, צוותים, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה פלילי, וגם החלטות ממשלה שעסקו בנושא הזה של הפיקוח על - - -
היו"ר משה גפני
לא חשוב.
אריאל סיזל
הגענו לחוק.
היו"ר משה גפני
החוק הזה לא מוסיף כבוד לממשלה. הוא פשוט לא מוסיף כבוד, מכיוון שזה דבר שהיה צריך להיעשות לפני זמן רב והממשלה התחייבה בפני הכנסת להביא את החוק הזה. אפשר להגיד טוב מאוחר מלא כלום, אבל מכיוון שאני יודע את הוויכוחים שהיו בתוך הממשלה והוויכוחים לא היו בדיוק על רקע מקצועי, בעיקר היה מי יממן ותקציבי, ומשרד הרווחה.

לא חשוב, אתה יודע מה? אתה לא צריך להתייחס, אתה מייצג את הממשלה וזה בסדר. אני מייצג את הוועדה והוועדה מביעה מורת רוח מהעניין הזה, אבל זו לא אשמת המשרד לביטחון פנים. המשרד לביטחון פנים פה דווקא מתנהג פחות או יותר בסדר, נראה לגבי החוק הכללי, אבל בסדר.
אריאל סיזל
מה שאני רוצה לומר רק מבחינת הסקירה, הרקע, אנחנו מדברים על תכנית שהיא למעשה מוגדרת כפיילוט החל משנת 2005, על עצורים משוחררים בערובה ועל אסירים משוחררים על תנאי מ-2006.
היו"ר משה גפני
שאל חבר הכנסת דוד אזולאי במליאת הכנסת, הוא שאל למה כל כך הרבה עצירים וכל כך מעט אסירים. נכון?
דוד אזולאי
נכון.
היו"ר משה גפני
בנושא הזה, מכיוון שאנחנו מדברים, זה מתחבר למה שאמרתי בדיוק קודם לכן, אנחנו מדברים על תכנית שמוגדרת כפיילוט ויש לנו ועדת היגוי בין משרדית בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, ששותפים לוועדה הזו כל הגורמים שיש להם נגיעה לנושא הפיקוח האלקטרוני, בראש ובראשונה משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, והיו שם דיונים רבים סביב הנושא של התמהיל, מה הוא התמהיל הנכון, מה היא אוכלוסיית היעד המרכזית של הפיקוח האלקטרוני. בשלב הראשון הוחלט שלמעשה מרכז הכובד יהיה על עצורים משוחררים בערובה. לגבי אסירים משוחררים על תנאי אנחנו מדברים על אסירים בשליש האחרון שלהם והתפיסה, שאולי כאן נעמה תוכל להרחיב בעניין הזה, היא שאם מדברים על השליש האחרון לגבי אסירים, אז מדובר באמת על פלח מאוד מאוד מצומצם ולא היה מקום להרחיב אותו מעבר לאותם 10% פחות או יותר.
דוד אזולאי
נציגי החברה המפעילה נמצאים פה?
אריאל סיזל
כן.
נעמה פויכטונגר
קודם כל אני אתחיל ואומר שהתמהיל, השילוב או חלוקת תקני הפיקוח האלקטרוני בין עצורים ואסירים היא נושא שנמצא בסמכות הרשות המנהלית, גם לפי הצעת החוק, והוא יכול להשתנות די בקלות. זו החלטה שאפשר לשנות אותה לפי שיקול דעת בכל רגע נתון. שני נימוקים מרכזיים עמדו בבסיס החלוקה כמו שהיא קיימת היום. הנימוק הראשון הוא פשוט מאוד המסגרת המשפטית. נכון להיום פיקוח אלקטרוני על עצורים מהווה חלופת מעצר. לפי חוק המעצרים בית המשפט מחויב לשקול כל חלופה אפשרית לפני שהוא מחליט על מעצרו של אדם עד תום ההליכים. מעצר עד תום ההליכים חייב להיות רק אם אין שום בררה אחרת, ממילא הפיקוח האלקטרוני הוא אמצעי נוסף שמאפשר למנוע מאנשים שהם עדיין בחזקת חפים מפשע להיכנס למעצר עד תום ההליכים במתקן כליאה.

להבדיל מאסירים. לגבי אסירים, שכבר נשפטו ונגזר דינם, בררת המחדל היא שהם צריכים לקיים את גזר הדין במלואו. מי שכבר הגיע ל - - -
היו"ר משה גפני
על כל פנים מבחינת החוק אין - - -
נעמה פויכטונגר
החוק לא יוצר הגבלה.
היו"ר משה גפני
בסדר, על זה נדבר בחוק עצמו. אנחנו מביעים עמדה, כך אני הבנתי מחבר הכנסת אזולאי, וגם אני חושב כך, גם אמרתי את זה בדיון הקודם, זה צריך להיעשות גם על אסירים, אבל זה יהיה באמת בחוק הכללי. דוד.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, באמת יש לי הרבה שאלות, אבל אני שמח לשמוע שיש כרגע חקיקה ממשלתית שעברה קריאה ראשונה.
היו"ר משה גפני
כן, ביום שני.
דוד אזולאי
ואני מאמין שזה יבוא אליך לפה לוועדה.
היו"ר משה גפני
אנחנו שנינו מאמינים בקדוש ברוך הוא, אבל - - -
דוד אזולאי
זה המזל שלנו, כי אין לנו על מי לסמוך.
היו"ר משה גפני
בדיוק. יש עוד הרבה בחדר הזה שמאמינים בקדוש ברוך הוא. על כל פנים, הסיכום הוא, היה מישהו שצעק שם שזה יילך לוועדת חוקה וזה צריך להיות בוועדת המדע, זה אמור להיות בוועדת הכנסת ואני מקווה שכשזה יהיה בוועדת הכנסת זה יעבור לוועדת המדע, מכיוון שהוועדה כאן עסקה בזה, וגם ניתן לזה יותר מיקוד.
דוד אזולאי
כל השנים, אני זוכר, גם בהיותי יושב ראש ועדת הפנים, ביקשתי שזה יהיה בוועדת הפנים ובסוף השתכנעתי שזה המקום.
היו"ר משה גפני
ועדת מדע.
דוד אזולאי
לכן מן הראוי שזה יהיה פה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל החוק אושר.
דוד אזולאי
יש לי הרבה שאלות בנושא הזה, אבל מהפתיח שלך אני מבין שבעצם כל מה שאתם מבקשים היום, בואו נאשר את הוראת השעה וכל מה שיש, נתייחס לזה בדיון על הצעת החוק. אבל יש כמה דברים שבכל זאת הייתי מבקש, גם מהיושב ראש וגם מכם, אחד הדברים שתוך כדי לימוד הנושא ראיתי, שיש שם בעיה של נושא של חילולי שבת. אני הזמנתי את אנשי צומת, אני עדיין לא רואה אותם, אבל ביקשתי שהם יבואו לפה, יש שם בעיה הלכתית, לאותם שמשתמשים, וזה לפעמים כתוצאה מתקלה, לא כתוצאה מיציאתו של אותו אסיר בחלון.

דבר שני, הייתי מציע לך, אדוני היושב ראש, שאם הנושא יהיה פה בוועדה, בלי כל קשר הייתי מציע כבר עכשיו לפנות למרכז המחקר והמידע של הכנסת ולבקש שיכינו לנו חומר בנושא הזה. הפעם האחרונה שהם הכינו חומר בעניין הזה זה היה בינואר 2012 והיות שאנחנו הולכים עכשיו לחקיקה רצינית ומרכזית, הייתי מציע שיכינו לנו חומר בעניין הזה. יש הרבה מה לקרוא, יש הרבה מה ללמוד בנושא הזה, ורק אחד הדברים שעלו בדיונים הקודמים, שבסוף ינואר 2012 הסתיים חוזה ההפעלה עם החברה המפעילה והרבה פניות היו בעניין הזה לגבי חידוש חוזה ולצערי הרב לא נתקבלה שום תשובה ושום תגובה בעניין הזה. אני לא יודע מה קורה היום, אם חתמו חוזה, מתי חתמו את החוזה, מי הזכיין. כל הדברים האלה מבחינתי הם בסימן שאלה.
אריאל סיזל
אני רוצה רק להתייחס קודם כל לסוגיה הראשונה שהעלית, לגבי הנושא של מכשיר שומר שבת. בשעתו הנושא הזה נבדק על ידי צומת והמכשיר הזה הוא מכשיר שומר שבת, הטכנולוגיה, כך נאמר על ידי צומת. בזמנו זה נבדק וזה מה שאנחנו יודעים בעניין הזה.

לגבי הסוגיה השנייה שהעלית, הנושא של ההתקשרות. היה על כך דיון לפני כשבועיים בוועדה. יש מכרז של שירות בתי הסוהר, שהוא תלוי ועומד, בנושא של גם מכרז לגבי הטכנולוגיה וגם מכרז לגבי הנושא של הסיירים, ובמכרז הזה צריך להיות למעשה מוכרע בדיונים בתקופה הקרובה.
דוד אזולאי
בסוף ינואר החוזה הסתיים 2012, נכון?
אריאל סיזל
אני לא יכול להגיד בדיוק.
דוד אזולאי
אני שואל אם החוזה הסתיים בסוף ינואר 2012. האם זה נכון?
ציון שי
אני מנהל את היחידה של איזוק אלקטרוני מטעם שב"ס.
היו"ר משה גפני
מה התפקיד שלך?
ציון שי
מנהל היחידה, אני מנהל את הפרויקט. ההסכמים הוארכו מספר פעמים, במהלך השנים שזה נמצא בשב"ס, וכרגע אנחנו, כמו שנאמר, בשלבים האחרונים או הסופיים של המכרזים, שבעקבות זה גם ייחתם הסכם עם מי שיזכה.
דוד אזולאי
אדוני לא עונה לשאלה שלי. מתי החוזה הסתיים והאם חידשתם חוזה?
ציון שי
אנחנו חידשנו חוזה, כל שנה זה מתחדש עד שייצא המכרז הסופי.
דוד אזולאי
ולא יצא מכרז?
ציון שי
יצא מכרז ובימים אלה ממש - - -
דוד אזולאי
בימים אלה, אבל עד היום? מחדשים את אותו חוזה אוטומטית?
ציון שי
כן.
נעמה מנחמי
המכרז הקרוב אמור להיות מבוסס טכנולוגיית בזק או GPS?
ציון שי
דנו על זה בדיון הקודם ועלו כל האופציות, זה קיים בתוך המכרז. אנחנו יכולים לשקול להחליט אם אנחנו רוצים לעבוד עם GPS או לא.
היו"ר משה גפני
היו פה בדיון הקודם, שניהלנו כאן בוועדה, טענות של חבר הכנסת מאיר שטרית, בין היתר, עם כל הנושא הזה, כי הייתה בתקשורת ביקורת על זה שהולכים עם טכנולוגיה מיושנת, שמדברת רק על קו בזק ולא על GPS וכל מה שנלווה לעניין. הטענות שהיו בוועדה. אבל זה באמת בדיון של החוק עצמו. הטיעונים שאתם אמרתם, נציגי הממשלה שעוסקים בעניין הזה והשב"ס, שבעצם המכרז מאפשר גם GPS וכו', יש עם העניין הזה בעיות, אנחנו נדבר על זה, הכנסת תדבר על זה ברגע שידונו בחוק הכללי.

אגב, ה-GPS, אם למשל באמת הולכים ל-GPS, מה אז עם שבת? אני מבין שהטכנולוגיה הזאת, שצומת אישרה, שבן אדם לא יוצא מטווח מסוים.
ציון שי
לפחות מבחינת המערכת אנחנו בנינו את שתי האופציות, אנחנו נשקול את זה במהלך התקופה. בשלב ראשון - - -
היו"ר משה גפני
טוב, אין פתרון כרגע. הרב רוזן, אתה יכול להגיד משהו על שבת?
דוד אזולאי
תיכף, פשוט אני רוצה לדעת כרגע על מה הם עובדים, אותה חברה.
אריאל סיזל
נעשתה פנייה, השב"ס פנה לאוצר להארכת ההתקשרות מעת לעת, עד שלמעשה גורלו של המכרז יוכרע.
דוד אזולאי
כרגע יצא מכרז?
אריאל סיזל
המכרז פורסם כבר לפני חודשים רבים, הוא בתהליכים אחרונים של בדיקת ההצעות והולכים להכריז על זוכה בשני המכרזים ממש בימים הקרובים. זה מה שנמסר לנו על ידי שב"ס ומדובר על מכרזים שמנוהלים על ידי שב"ס ולא על ידי המשרד לבט"פ.
דוד אזולאי
יושב פה נציג שב"ס שהוא ודאי מכיר.
ציון שי
שני המכרזים שמדובר עליהם, מכרז הסיירים, נסגר. יש כבר זכיין ואנחנו עכשיו מטפלים בזה. בנושא הטכני, יש עוד כמה דברים קטנים שצריך לסגור אותם. כמו שאמר גם הנציב, בימים הקרובים אנחנו אמורים לסיים את זה, יש עוד כמה שאלות טכניות שעולות ועם זה אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת אזולאי ואני מצטרף לשאלה, מה קורה בינתיים, מבחינה מכרזית. איך עובדים?
אריאל סיזל
יש ועדת פטור.
היו"ר משה גפני
אז תגידו את זה. אז יש ועדת פטור, דוד. בסדר, הבנו. אני הייתי מציע לממשלה שיהיו לה ועדות פטור על עוד כמה דברים, אבל כנראה לא שומעים.
אריאל סיזל
כרגע אנחנו עובדים על - - -
היו"ר משה גפני
על ועדת פטור?
אריאל סיזל
בדיוק.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז את זה תגידו, בגלל שמה שחבר הכנסת אזולאי שואל, אם עדיין לא נגמר המכרז וזה עובד, והאיזוק האלקטרוני, אנחנו מעוניינים שהוא ימשיך, אז איך זה עובד? אז ועדת פטור. בסדר.
דוד אזולאי
חשבתי לבקש, אולי ברשותך, אדוני, את נציג צומת.
היו"ר משה גפני
כן, אם אפשר בקצרה. הרב רוזן, בבקשה. מתי בדקתם את המערכת הזאת בפעם ה אחרונה? לפני כמה זמן?
ישראל רוזן
איזה מערכת? אני באתי באמצע. אני אומר ככה, בשלושה משפטים. אנחנו קשורים בעניין עוד מלפני שנולד במשרד המשטרה ב-2003, הניירות שאתמול גירדתי פה הם מ - - -
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה שתזכור שכבר אין משרד משטרה, יש המשרד לביטחון פנים.
ישראל רוזן
אני יודע. אני אומר זה נולד עוד לפני שהתחיל היישום משום מקום, כי המדען הראשי של משרד המשטרה דאז היה חובש כיפה והיה אכפת לו והוא העלה את הנושא מתוך הבנה שהדבר הזה חשוב, לא רק למפוקחים שומרי שבת ולא רק לאלה שיושבים במוקד שהם שומרי שבת, אלא יש לא מעט כאלה שמנצלים את השבת לכל מיני trouble makers וכדומה. לכן הדברים מהתחלה לוו.

הדברים שבוצעו ונבדקו, זה היה במתקן ש - - -
היו"ר משה גפני
אז לא הבנתי כלום.
ישראל רוזן
אני עונה.
היו"ר משה גפני
לא, אמרת דברים חמורים, אני מציע למחוק את זה מהפרוטוקול, בגלל שאני לא הולך להיכנס לדיון של ה-trouble makers.
ישראל רוזן
לא, אני אומר שיש אנשים ששבת לא אכפת להם, רק הם מנצלים את העובדה שאפשר לבוא ולהתלונן ולהגיד 'תשחררו אותי' וזה, בלי קשר. זו הכוונה.
היו"ר משה גפני
אה. טוב, אני מקווה שזה לא נכון. אני מקווה שאנשים מתנהלים ביושר, אפילו אלה שהם אסורים.
ישראל רוזן
לא, המחשבה הייתה שצריך לצייד את כל הציוד כולו, לא רק למי שמבקש, אלא באופן כללי שתהיה אפשרות לשבת.
היו"ר משה גפני
לכם יש אישור על הציוד הזה?
ישראל רוזן
כן. אכן כך בוצע. ולמיטב ידיעתי זה - - -
היו"ר משה גפני
הרב רוזן, לאט לאט. אני לא מבין מהר. לכם יש אישור?
ישראל רוזן
כן. אני לא יודע איזה נייר אתה מחזיק, יש כמה וכמה - - -
היו"ר משה גפני
אני מחזיק נייר מתאריך כ' בסיוון תש"ע, ה-2.6.2010.
ישראל רוזן
כן, בסדר, זה על הציוד המסוים הזה. לא, זה היה על המוקד, יש אישורים קודמים. בסדר, לא חשוב - - -
היו"ר משה גפני
לא, חשוב מאוד.
ישראל רוזן
האישור הוא מ-2006, מ-ה' באלול, קח אותו, אם אתה רוצה, זה האישור ההיסטורי על הציוד.
היו"ר משה גפני
לא, זה יהיה בדיון הכולל. אני שואל - - -
ישראל רוזן
זה על חברת השמירה. מה שאתה מחזיק ביד זה על חברת השמירה.
היו"ר משה גפני
אז אני לא מחזיק שום דבר, אני שואל אותך שאלה. מתי בדקתם את הציוד הזה של האיזוק האלקטרוני בפעם האחרונה?
ישראל רוזן
לא, לא בדקנו. היו פגישות על ציוד שיסופק לפי תכניות חדשות שקשורות גם עם GPS ב-one piece, היו דיבורים - - -
יורם לוי
לפני יותר משנה האישור האחרון. אני מנהל היחידה בחברה המפעילה. לפני יותר משנה נפגשנו - - -
ישראל רוזן
זה הנייר שאתה החזקת.
יורם לוי
בצומת ערכו בדיקה מחודשת. למרות שלא היה צריך החמרנו וביקשנו - - -
היו"ר משה גפני
למה לא היה צריך?
יורם לוי
כי יש את האישור הקודם.
היו"ר משה גפני
אבל מה זה האישור הקודם? נעשים שינויים כל הזמן.
ישראל רוזן
לא, לא, אנחנו עוד בציוד המיושן.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז יש - - -
ישראל רוזן
עכשיו, אנחנו מודעים - - -
היו"ר משה גפני
רגע, אתה יותר גרוע ממני. אני רוצה להבין, אני לא מצוי בסוגיה הזאת. אני מבין שאם ציוד נהיה מיושן בעוד שנה, יכולות להיווצר בעיות. אם לא, אז בסדר, אני אמרתי שחייב להיות? אמרתי שזאת אפשרות. אני, אם אני הייתי נותן חותמת שאסיר שומר שבת, שלא רוצה להיפגע מהעניין הזה שיש עליו איזוק אלקטרוני והוא יחלל שבת, הוא היה מעדיף להיות בבית סוהר ולא לחלל שבת, אבל אז הייתה שאלה חוקתית למה מי שהוא אסיר ששומר שבת יופלה לרעה. לכן יש את מכון צומת, או מכונים אחרים שעוסקים בעניין הזה. לדעתי, אולי אני טועה, כשהציוד נהיה מיושן בשנה צריך המכון שאומר שזה בסדר לבדוק את זה אחת לשנה. כך אני מבין. אולי אני טועה.
ישראל רוזן
אז אני אגיד לכבודו, אנחנו, במכון צומת, כשאנחנו נותנים אישור למוצר, אז זה אישור למוצר. כל עוד ההנחה היא שהמוצר עם המודל והמספר הוא אותו מוצר, אנחנו לא דורשים חידוש מדי שנה. מבחינתנו. אנחנו נשמח כמובן לתת את השירות זה אם נידרש. אנחנו לא יכולים לעקוב אחרי שינויים, האישור הוא פר מוצר, כמו שאתה קונה מיחם עם אישור שבת, אז האישור הזה הוא תמיד - - -
היו"ר משה גפני
אוקיי. תודה.
אברהם ילינק
שלום, אני אבי ילינק, נציג חברת השמירה G4S שמפעילה, יחד עם יורם. אנחנו שנינו, מתחילת התכנית, מ-2004, הדרישה לציוד שומר שבת היא דרישה של המדינה, היא דרישה במכרז הישן - - -
היו"ר משה גפני
כן, אני יודע.
אברהם ילינק
והיא דרישה במכרז החדש. החובה לספק את הציוד שומר השבת היא עלינו, על החברה המפעילה. אנחנו נעזרנו בשירותים של מכון צומת, הבאנו את האמצעי הראשון, שהוא מבוסס על טכנולוגיית תקשורת RF, קווי בזק, והוא נבדק על ידי בזק וניתן אישור מ-2006. אנחנו שומרים על התקפות של - - -
דוד אזולאי
גם במכרז החדש אתם תשתפו את צומת ברכישת ה - - - ?
היו"ר משה גפני
הם אמרו את זה קודם.
אריאל סיזל
הם לא הוכרזו כזוכים.
דוד אזולאי
שאלה, האם אתם - - -
היו"ר משה גפני
האם המשרד לביטחון פנים.
דוד אזולאי
תדאגו לכך לשתף את צומת?
אברהם ילינק
התשובה שלנו היא כן. הדרישה של המדינה הייתה שגם הציוד החדש - - -
יורם לוי
הדרישה במכרז שהזכיין שיזכה יצטרך להביא אישור.
היו"ר משה גפני
בסדר. זה לא חייב להיות צומת.
דוד אזולאי
זה לא משנה, העיקר שיהיה פתרון הלכתי לשומרי שבת.
ישראל רוזן
גורם מוסמך.
היו"ר משה גפני
גורם מוסמך. אני דווקא סומך עליו, אבל יכול להיות ש - - -
דוד אזולאי
מקובל עליי.
היו"ר משה גפני
דוד, עוד משהו?
דוד אזולאי
בקצרה אני רוצה, היות שהנושא כרגע עובר, כפי שאמרתי קודם, לדיון יותר מורחב, אז אולי כמה דברים, להסב את תשומת לבם של מקבלי ההחלטות. דבר ראשון, הייתי מבקש לקבל עלויות של הפעלה אלקטרונית לעומת אסיר. כמה עולה למדינה להחזיק אסיר בבית הסוהר לעומת אסיר שנמצא באיזוק אלקטרוני. הדבר השני, האם לקחתם בחשבון ,מישהו לקח בחשבון, את חישוב ימי המעצר כשהוא נמצא באיזוק אלקטרוני? האם מישהו מתחשב בזה? או שפשוט, למרות שהוא נתון במעצר בית והוא נמצא באיזוק אלקטרוני הימים האלה לא נחשבים. כי אני מכיר לפחות שניים-שלושה אסירים כאלה שישבו כמעט שנה עם אזיק אלקטרוני ובסופו של יום לא התחשבו באותם ימים שהיו במעצר בית. מישהו צריך לתת על כך את הדעת.

אדוני היושב ראש, אני חושב שכדאי שתשמע את הדברים. אני הסבתי פה את תשומת לבם של אנשים כאן, שיש אנשים שיושבים שנה באיזוק אלקטרוני ובמעצר בית והימים האלה לא נחשבים בכלל ימי המעצר. מישהו צריך לתת על כך את הדעת.
היו"ר משה גפני
מה השאלה? זה בחוק הכללי, בוודאי שזה צריך ל - - -
דוד אזולאי
זה לא מופיע, היום זה לא כך.
היו"ר משה גפני
כן, בגלל שאין חוק בעניין הזה. נכון. אגב, בחוק שלכם זה מופיע?
נעמה פויכטונגר
לא, ואם אפשר אני אגיד על זה שתי מילים.
דוד אזולאי
רגע, אולי רק תיתני לי לסיים ואחר כך אני אשמח לשמוע את התשובות האלה.

דבר נוסף, ואני מפנה את זה אליכם, רבותיי, היום, כדי לקבל איזוק אלקטרוני זה שבעה מדורי גיהינום. מי שלא יודע, זה תהליך לא כל כך פשוט, זה תהליך קשה, ואם התמזל מזלו של אותו אסיר והוא צריך לקבל את האזיק האלקטרוני בימי שישי אז פשוט יש לו בעיה. ביום שישי אין מי שעובד ואז התוצאה היא שאותו אסיר, למרות שהוא צריך להיות במעצר בית, הוא צריך ללכת לבית הסוהר, לרצות את העונש שלו עד ליום ראשון. אלה דברים שאני מבקש לקחת אותם בחשבון במסגרת הדיונים הבאים עלינו לטובה.

בעניין הזה אני מסיים. תודה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אורי מקלב.
אורי מקלב
שאלה קצרה. אני יודע שהיו פניות בנושא הזה. אתם דורשים, כדי לבצע את האיזוק האלקטרוני, אני לא יודע אם אתם או החברה שמפעילה את זה, דווקא קו בזק, ויש הרבה אנשים ש - - -
היו"ר משה גפני
כן, זה היה בדיון פה בפעם הקודמת. מה שהם טוענים, שעכשיו במכרז זה גם GPS.
אורי מקלב
אבל יש את החברות האחרות שהן בעצם - - -
היו"ר משה גפני
אז זה מופיע במכרז.
אורי מקלב
לא רק GPS.
היו"ר משה גפני
לא רק בקו בזק. אבל זה בחוק הכללי, שעכשיו עומד על השולחן. אתה צודק במאה אחוז. במכרז יש את זה.
אורי מקלב
אם יש מכרז חדש, אולי אפשר להוסיף.
היו"ר משה גפני
אתם לא זכיתם במכרז, אבל אתם יודעים אם זה מופיע?
אריאל סיזל
עוד לא זכו.
היו"ר משה גפני
עוד לא זכו, אבל מה שחבר הכנסת מקלב אומר, זה מופיע במכרז, זה נאמר גם קודם.
אריאל סיזל
כן.
אורי מקלב
אולי אפשר להכניס עכשיו.
היו"ר משה גפני
לא, אי אפשר.
אורי מקלב
למה שהחברה לא - - -?
היו"ר משה גפני
אין חברה זוכה.
אורי מקלב
אבל יש מישהו שעושה את זה?
היו"ר משה גפני
יש מישהו שעושה את זה. בגלל ועדת פטור, מה שיש זהו .
אורי מקלב
והוא לא מוכן, בשביל משהו הומניטרי, סתם אני - - -
דוד אזולאי
רק שתדע, בינתיים כמעט שנתיים שמחכים לאותו מכרז מפורסם.
אורי מקלב
בכל אופן בקשה אחת - - -
דוד אזולאי
כלומר גם פה, זה שאומרים שיצא מכרז, זה עוד לא אומר שהכול סגור. עוד חזון למועד.
היו"ר משה גפני
אבל, דוד, אמרתי בתחילת הישיבה, עכשיו זה בידיים שלנו.
דוד אזולאי
בסדר, אני אמרתי, לכן אני מרפה כרגע מהרבה נושאים שהכנתי על סדר היום.
היו"ר משה גפני
נכון מאוד, אתה צודק מאה אחוז.
נעמה פויכטונגר
אני אגיד רק שני משפטים ברשותכם. בחצי משפט להערה של חבר הכנסת מקלב, כי זה באמת לא נושא שמשרד המשפטים מעורב בו באופן ישיר, אבל השאלה של איזה סוג של קו טלפון היא לא רק עניין של מגבלה טכנית כזו או אחרת שצריך לפתור, אלא צריך באופן מהותי לוודא שהציוד נותן מענה למה שאנחנו צריכים ולא כל טכנולוגיה שקיימת בשוק מאפשרת את זה. לכן זה לא רק עניין שצריך לפתור אותו בטקסט כזה.
אורי מקלב
אבל לפעמים הפתרון הוא פתרון קל שרק רצון טוב או יכולת או קצת תוספת, ולאנשים אחרים - - -
היו"ר משה גפני
אני מציע לך, אל תיקחי אחריות עכשיו על מה שאת אומרת, לא כדאי לך גם, פשוט יש בעיה. יש ציוד מיושן, הציוד המיושן, כולם יודעים שבמדינות אחרות משתמשים בציודים אחרים כבר.
קריאה
לא.
היו"ר משה גפני
לא? אז לא. לא משנה. אנחנו בעידן שונה. מה שהיה נכון לפני שנתיים-שלוש, כשהתחילו עם זה, הכול השתנה. הטכנולוגיה השתנתה, אנחנו נמצאים בוועדת המדע והטכנולוגיה, אנחנו יודעים מה שקרה, היום אני יכול להיכנס אלייך הביתה, מה שלפני שנתיים לא, ולצלם בלי שתדעי את כל הבית, להקליט את הכול ולא תדעי אפילו. אני בא עם משקפיים של גוגל, שנכנסים לי בתוך העין, זה לא היה לפני שנתיים.
נעמה פויכטונגר
תודה לאל, זה לא חלק מהפיקוח האלקטרוני.
היו"ר משה גפני
זה עוד יהיה בעזרת ה'. מה שהיה לפני שנתיים לא נכון היום. מה שהיה מיושן אז, מבחינתנו, היום יש כבר ציוד חדש וצריך לנצל את הציוד הזה כדי לעשות טוב. לצערי, יותר משתמשים בזה לרעה מאשר לטוב. אז את תיקחי אחריות, את אומרת ש - - - זה לא רק טכני, זה בעיקר טכני. זה לא רק, אבל זה בעיקר טכני וצריך להתמודד עם זה. בחוק הקבוע אנחנו נתמודד. עם המשרד לביטחון פנים, איתכם, נתמודד עם השאלה הזו. תודה רבה.
נעמה פויכטונגר
אדוני, אם אפשר, אני כן רציתי להתייחס להערה של חבר הכנסת אזולאי. חבר הכנסת אזולאי התייחס לשאלה לגבי ניכוי ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני. אל"ף, אני רוצה להגיד שגם הפרקטיקה היום של ניכוי ימי מעצר של עצור שיושב בבית מעצר מתקופת המאסר היא לא מעוגנת כחובה בחוק בכלל. זה עניין שנתון לשיקול דעתו של בית המשפט. ואם זה נכון לגבי מעצר מלא, קל וחומר שאני לא חושבת שיש מקום להצהיר הצהרות שונות או ייחודיות דווקא לגבי הפיקוח האלקטרוני.

גם לגופו של עניין, הנושא הזה, אין תמימות דעים לגבי ההנחה שהצגת, מפני שאנחנו סבורים שיש הבדל מהותי ומשמעותי מאוד בין אדם שנמצא בבית מעצר, כשכל חירותו וכל סביבתו לגמרי לא תלויים בו, לבין אדם שנמצא בביתו, גם אם הוא במעצר בית, שאנחנו בכלל לא מקלים ראש במשמעויותיו.
דוד אזולאי
בהתחשב בעובדה שזה יכול להיות גם מעצר ראשון בשבילו בחיים, שהוא לא יודע בכלל מה זה, אולי הוא רק בחזקת חשוד - - -
נעמה פויכטונגר
ממילא בית המשפט, כשהוא גוזר את הדין, יש לו את שיקול הדעת לקחת בחשבון את המכלול כולו, כולל - - -
היו"ר משה גפני
אם יש אסיר שקיבל שנת מאסר ובית המשפט, או המערכת הסכימה שהוא יילך עם איזוק אלקטרוני הביתה, זה נחשב לו - - -?
נעמה פויכטונגר
במקום המאסר כולו?
היו"ר משה גפני
שליש, חצי. שלושת רבעי. לא משנה, שלושה ימים. הוא הולך הביתה עם איזוק אלקטרוני, הוא לא עציר, הוא אסיר, קיבל שנת מאסר, האם הימים האלה שהוא בבית עם איזוק אלקטרוני נחשבים לו לשנת המאסר?
נעמה פויכטונגר
נכון להיום איזוק אלקטרוני לאסירים הוא רק בתקופת השליש, כחלק מהפרקטיקה שכבר מעוגנת בחוק של - - -
אורי מקלב
אבל הוא הרים להנחתה. אתם רואים את זה כמשהו שהוא ממול. אם לא היה איזוק אלקטרוני הוא היה בבית הסוהר, אז אתם רואים בזה משהו שווה ערך למאסר.
היו"ר משה גפני
אבל, אורי, זה מיותר עכשיו.
נעמה פויכטונגר
אתם רואים את זה כשווה ערך לשחרור ממאסר.
היו"ר משה גפני
העמדה של חברי הכנסת, כפי שהיא באה לידי ביטוי, אני לא בדקתי את ה-120 חברי כנסת, אבל בדקתי את אלה שנמצאים כאן ואלה שהיו בדיון הקודם כאן, העמדה שלנו, שאם אפשר לשלוח אנשים שקיבלו מאסר או מעצר לאיזוק אלקטרוני, זה מועדף, בגלל הרבה סיבות. סיבה אחת, שהם לא חוזרים, יש יותר שלא חוזרים, על צפיפות בבתי הסוהר, ואנחנו ביקרנו שם ואנחנו יודעים את המצב, המדינה לא בדיוק יכולה לתת את השירותים שנדרשים לעניין - - -
דוד אזולאי
זה גם יותר זול.
היו"ר משה גפני
העלויות יותר זולות. זאת אומרת העמדה שלנו היא כזאת, ואז בחוק הכללי אנחנו נצטרך להתמודד עם השאלה העקרונית הזאת. תדעי מראש, עמדתנו תהיה שאם בן אדם נמצא בבית עם איזוק אלקטרוני והוא קיבל אישור לזה זה חלק מהעניין של המאסר שלו. הוא לא בחופש, הוא לא כמו אדם רגיל, הוא נמצא במעצר בית, יש עליו איזוק אלקטרוני, הוא לא יכול לצאת לשום מקום בלי הפיקוח של השב"ס או של אלה שמפקחים עליו, ולכן זה צריך להיות חלק מהעניין. זאת עמדתנו ואני מקווה שגם אתם תשקלו את העניין הזה במשרד המשפטים ותסכימו איתנו, בגלל שזה נותן שירות, גם לאסיר, גם לשב"ס וגם למדינה וגם לעלויות.
אורי מקלב
ואיפה הסבל של כל הסביבה שלו, שהוא נמצא בבית ולא יוצא?
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אני לא רוצה לפתוח את הדיון.
אורי מקלב
וההבדל בין בתי הסוהר, מה שאמרה גברתי. יש בתי סוהר שהתנאים שם מאוד מאוד גרועים, ואת לא אומרת כאן הוא היה ואת לא משווה, את לא עושה שום שוויון, אז הבית - - -
היו"ר משה גפני
אני מציע לא להיכנס לעניין.

היועצת המשפטית, יש לך הערות? אם את יכולה להקריא את זה.
נעמה מנחמי
(מקריאה): "הצעת חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה) (תיקון מספר 4), התשע"ד-2014.
"תיקון סעיף 3. 1. בחוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה), התשס"ט-2009, בסעיף 3, במקום "כ"ט באדר א' התשע"ד (1 במרס 2014)" יבוא "י' באדר התשע"ה (1 במרס 2015)"."
היו"ר משה גפני
יש לך הערות?
נעמה מנחמי
לא, אנחנו מדברים על הארכת שעה פשוטה, כמו שאמרתי בתחילת הישיבה. אם הייתה רק עוד הארכת שעה היינו מתנגדים לזה כנראה, אבל מאחר שיש את הצעת החוק המרכזית - - -
היו"ר משה גפני
אוקיי, תודה.

לפני שאני מביא את זה להצבעה, אני מבקש, גם מהחברה שמפעילה את זה עכשיו, באמצעות ועדת הפטור, היות שיש אסירים שהיום משתמשים באיזוק האלקטרוני, אז אני מבקש ממכון צומת, אם אפשר לבדוק את המערכת הזאת. אני לא נכנס לבדיקה, בדיקה זה יכול להיות באמצעות - - - זה לא כמו קומקום, שאתה חתמת עליו.
ישראל רוזן
בסדר, אני רוצה לומר משהו אחר.
אורי מקלב
מיחם.
היו"ר משה גפני
זה לא כמו מיחם, שבו אתה אומר שזה מבחינת המספר שלו, וזה אפשר להשתמש ואני משתמש בו בשבת וזה בסדר. כאן מדובר על ציוד שאנשים הולכים איתו, זזים איתו ולפעמים גם קורה שאנשים עושים בו גם פה ושם דברים שהציוד מיושן יותר. אז אם אתה בא ואתה בודק, אתה יושב עם האנשים, אנשי המקצוע שם ועם האיש שאחראי על ה - - - אני שכחתי את שמך, מהשב"ס.
ציון שי
ציון.
היו"ר משה גפני
גם הוא, שהוא אחראי על הפרויקט הזה.
אורי מקלב
ציון, הלא תשאלי לשלום אסירייך.
היו"ר משה גפני
אסור שתהיה אפליה בין אסירים שהם שומרי שבת או שומרי מסורת לבין אסירים שלא. יכול להיות שיכולה לצאת תקלה. דבר נוסף, מה שאני מבקש מהשב"ס, ואני מבקש גם מהמשרד לביטחון פנים, אני מבקש שזה ייבדק, אני לא ידעתי מזה קודם ועכשיו התוודעתי לעניין הזה בגלל חבר הכנסת אזולאי, אני מבקש שמי שיעמוד מולך, חוץ מהשב"ס, יעמוד הרב של השב"ס. שהרב של השב"ס יוכל להגיד לוועדה בתוך שבוע שהנושא נבדק, בגלל שהוא גם אישר את מה שאתם עושים.
ישראל רוזן
כן, אנחנו מטעמו, אנחנו מופעלים מטעמו.
היו"ר משה גפני
לא, אבל, הרב רוזן - - -
ישראל רוזן
כן, אני רוצה לומר משהו - - -
היו"ר משה גפני
אבל אני לא רגוע. בגלל שאל"ף, בפוטנציאל, חבר כנסת עלול להיות ב - - - לא חשוב, לא ניכנס לעניין הזה.
אורי מקלב
מאיזה מפלגה? מהמפלגה שלך?
היו"ר משה גפני
אתה יודע, כתוב בגמרא, בבבא מציעא, הכישה נתחייב בה. אם לא הייתי יודע מהעניין, אז לא הייתי יודע. ברגע שחבר הכנסת אזולאי העיר את תשומת לבי לעניין, אז שלא תצא מתחת ידי תקלה, ולפי דעתי אין פה בעיה. אבל תשבו, תגיד אם אכן זה בסדר, אני רוצה שהרב של השב"ס בתוך שבוע יגיד לוועדה שזה בסדר. זה הכול. לא מעבר לזה.
בבקשה, דבר עקרוני, אבל דקה.
ישראל רוזן
שני דברים. אל"ף, מה שאתה אומר עכשיו, אנחנו נשמח מאוד שצריך להיות אישור שבת מתחדש, כמו שיש במעליות ודברים כאלה. זה בתקנות, לא יודע איפה זה צריך להיות.
היו"ר משה גפני
זה בחוק הכללי.
ישראל רוזן
לפי דעתי זה חייב להיות כתוב, אחרת - - -
היו"ר משה גפני
טוב.
ישראל רוזן
דבר שני, אני חייב לומר פה, בגלל שיש פה אנשי ציבור וגם האנשים יודעים, מה שקיים, גם היום, גם בקו בזק וזה יהיה גם בעתיד, התפקוד בשבת הוא קצת מינוס מאשר ביום חול. זאת אומרת מבחינת המידע. אני לא בא להשלות, אי אפשר להגיע למצב שביום חול יש - - -
היו"ר משה גפני
הרב רוזן, הבנו.
ישראל רוזן
זה פחות, ואם מישהו יבוא ויגיד שיהיה בדיוק אותו דבר - - -
היו"ר משה גפני
הרב רוזן, הבנו. לא רלוונטי לענייננו.
ישראל רוזן
לא, לידיעה. אמרתי לידיעה, שאנשים יחשבו על זה.
היו"ר משה גפני
לא, אבל חשוב מאוד שתגיד את זה כשיהיה הדיון על החוק.
ישראל רוזן
הם יודעים. זה היה כל השנים ככה.
היו"ר משה גפני
מה זה הם? הם לא הכנסת, הם לא עברו פריימריז כמונו.
ישראל רוזן
לא, לא, זה מה שקיים בפועל עד היום, וגם זה אמור להיות הלאה.
היו"ר משה גפני
הוא לא שם לב מה שאמרתי, אמרתי שהם לא עברו פריימריז כמונו.
דוד אזולאי
אני רוצה להצטרף לעוד בקשה מהבקשות שלך. עד שהזכיין החדש יזכה במכרז אנא מכם פשטו הליכים לאותם אנשים שצריכים ללכת עם האזיק. יש פרוצדורה, רבותיי, זה מסובך. אני אומר לכם שזה שבעה מדורי גיהינום. תמצאו פתרון ליום שישי. עד שיבוא המכרז החדש. יום שישי הוא בעייתי.
ציון שי
אני חייב להתייחס.
דוד אזולאי
אני אומר לך שכן. יש לי לפחות שני אנשים שאני אישית טיפלתי בהם בנושא הזה.
ציון שי
אני חייב להתייחס ליום שישי. אין דבר כזה שמישהו נשאר בגלל כניסת השבת. יותר מזה, יש אנשים שמשוחררים ביום שישי וכשמגיעים אליו עם כניסת שבת הוא אומר לך 'שבת, אני לא מוכן להיאזק' ואז לא עוצרים אותו. אז זה מטופל.
דוד אזולאי
אז אני מכיר מקרה של אדם שהיה עצור בג'למה והיה צריך להחליט בין איזוק בשבת, כלומר ביום שישי, שזה היה בלתי אפשרי, אמרו לו שלא, ואז לא הייתה לו בררה, לחזור חזרה לבית המעצר.
ציון שי
זה שיקול של בית המשפט.
דוד אזולאי
בכל אופן אני מבקש, תבדקו את הנושא הזה, עד למצב החדש, ואני מקווה ששם הדברים יבואו על תיקונם. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, הצעת חוק פיקוח אלקטרוני על משוחררים בערובה ומשוחררים על תנאי ממאסר (הוראת שעה)(תיקון מספר 4), התשע"ד-2014. מי בעד אישור הצעת החוק? ירים את ידו.
דוד אזולאי
יש לנו נציג פה?
היו"ר משה גפני
יש לכם נציג, אתה יכול להצביע.
דוד אזולאי
אני רק מבקש להכניס הסתייגות דיבור.
היו"ר משה גפני
כן. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה
בעד הצעת החוק – פה אחד
ההצעה נתקבלה.

הצעת החוק אושרה. אני מבקש בתוך שבוע, כשאני אקבל אישור, שתשבו - - -
ישראל רוזן
על מה? על הציוד שעתיד להיות?
היו"ר משה גפני
לא, רק על זה, מה שקיים עכשיו. יש אסירים שהולכים עם זה.
ישראל רוזן
הבנתי, אישור חוזר או אישור מעודכן.
היו"ר משה גפני
כן. אם אין בעיה, אז תיתן להם אישור שכרגע אין בעיה, ושהרב של השב"ס, שאכן יגיד לוועדה בתוך שבוע שאין בעיה. ציון, שבתוך שבוע שהרב ייתן לי אישור שזה באמת - - - בגלל שהוא צריך לעמוד מולם. הוא יודע את ההלכה.

תודה רבה. רבותיי, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:45.>

קוד המקור של הנתונים