ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 10/02/2014

חוק חופשה שנתית (תיקון מס' 13), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
10/02/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 185>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י' באדר א התשע"ד (10 בפברואר 2014), שעה 13:00
סדר היום
<הצעת חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (תיקון - היעדרות מעבודה למשפחות שכולות ביום הזיכרון הפרטי), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
מיקי רוזנטל

ראובן ריבלין
מוזמנים
>
יעקב גבאי - ר' היח' להנצחת החייל, משרד הביטחון וצה"ל

לידיה דרורי גוהר - ר' היח' לשירותי שיקום, משרד הביטחון וצה"ל

ריקי מורד - ר' היח' לתקציבים והתקשרויות, משרד הביטחון וצה"ל

דבורה ספיר אליעזר - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הכלכלה

רן רידניק - רכז תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

ורד כהן - אגף פעולות איבה, המוסד לביטוח לאומי

ניצה אבידן - מנכ"לית, ארגון נפגעי פעולות איבה

פוזיס-שחק צביקה - יושב ראש הארגון, ארגון נפגעי פעולות איבה

נאוה שוהם סולן - יו"ר, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל

יובל ליפקין - מנכ"ל הארגון, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל

אלי בן שם - יו"ר יד לבנים, ארגון יד לבנים

יעקב גוטליב - יו"ר, עמותת צדק למשפחות הנופלים

אלי דבי - יו"ר, ארגון "לנצח אחי"

צבי שפר - הלשכה המשפטית, ההסתדרות החדשה
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<הצעת חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (תיקון - היעדרות מעבודה למשפחות שכולות ביום הזיכרון הפרטי), התשע"ד-2013>
היו"ר חיים כץ
צהריים טובים, עדיין יום שני בשבוע, י' באדר א' "ד, 10 בפברואר 2014. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר-היום: הצעת חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (תיקון - היעדרות מעבודה למשפחות שכולות ביום הזיכרון הפרטי), התשע"ד-2013, של חבר הכנסת ראובן ריבלין. בבקשה, אדוני.
ראובן ריבלין
השתתפתי בהרבה אזכרות, הרבה ימי זיכרון, ימי זיכרון קולקטיביים וימי זיכרון אישיים של כל חלל וחלל. לצערי הרב, יש לנו הרבה ימי זיכרון אישיים, שנעשים ברמה קולקטיבית, כמו אסון הע"ג, שאחד מהאנשים המובילים את המשפחות השכולות, בנו נפל חלל שם. חשבתי, כאשר הגיעו אליי האחים והאחיות של חללי צה"ל לדורותיהם, מה עוד שאותם אלה שנפלו על מזבח המולדת במלחמת הקוממיות, במלחמת סיני – אתה היום כמעט לא רואה הורים; אתה יכול לראות רק אחים ואחיות, שגם הם כבר בגילאים מאוד מתקדמים. היום האחים והאחיות שואלים ושאלו במשך שנים רבות, מדוע לא מכירים בהם כקבוצה שהיא גם נמצאת באותו אבל ויגון שהציבור בישראל לא מכיר בהם? לא מכיר בהם, אולי לא מתוך רצון לפגוע בהם, אלא לא מכיר בהם מתוך הגישה שיש הורים או יש בנים, ונשים ובעלים, ומעבר לכך לא צריך להיות.

היום, כאשר אנחנו נמצאים במצב שבו האחים והאחיות הם המשפחה, ופעמים רבות הם המשפחה היחידה, אני חושב שהגיעה העת לבוא ולאפשר לאחים ואחיות לקבל ביום השנה של נפילתו של בן המשפחה או בת המשפחה, להשתתף בטקס הזיכרון כדבר שמקנה לו זכות. אני הצעתי את הצעת החוק כאשר נאמר, שכל אחד מבני המשפחה, שהוא אח או אחות, יוכל להשתתף, בנוסף, כמובן, להורים או לבנים, אם קיימים כאלה, יוכל להשתתף מתוך כך שהמעביד יצטרך לתת לו יום חופש.
היו"ר חיים כץ
לשלם לו.
ראובן ריבלין
זה לא צריך להיות כל היום, אבל אם יש צורך באותה מידה, לקבל יום חופש כדי להשתתף ביום הזיכרון.

משרדי האוצר והכלכלה ביקשו ממני להגביל את העניין, שיוכל בן המשפחה לקחת את זה כיום בחירה, שמתוך ימי הבחירה שקיימים במערכת חוקי העבודה, הוא יוכל לומר: יום הבחירה שלי הוא לא יום תשעה באב, שהוא יום אבל לאומי – אני בוחר את יום הבחירה ביום האבל האישי שלי. אמרתי: תשעה באב. אפשר לומר תענית אסתר.
מיקי רוזנטל
1 במאי.
ראובן ריבלין
1 במאי הוא יום בחירה? מעולם לא ביקשתי את 1 במאי כיום בחירה.
אני חושב שהצעת החוק הזאת, צריך לקבל אותה כפי שהיא, כפי שנצטוויתי על-ידי המשרדים השונים, כי טוב להתקדם צעד אחד קדימה מאשר לעמוד על כל רצוננו כבני המשפחה, ולהרגיל את המדינה שאח ואחות הם חלק מהאבל, ו-וודאי שנמצא פה שוהם, והוא יוכל ודאי להרחיב כאב שכול. הוא ודאי מכיר את כל המשפחות, והיום הוא גם מייצג אותם. אני חושב שטוב עשיתי שהסכמתי בקריאה הראשונה להגביל את החוק ליום בחירה. אם היושב-ראש יבקש להכריע ולהחליט שגרסתי הראשונה היא טובה, אני לא אוכל לתמוך בו, אבל אבין מאוד את רצונו זה. בכל זאת, אני חושב שטוב שנתקדם צעד אחד נוסף לעצם ההכרה. זה נותן הרבה. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה. בבקשה.
אלי דבי
צהריים טובים. שמי אלי דבי, יושב-ראש לנצח אחי – ארגון של אחים שכולים.
ראובן ריבלין
הם היו אצלי.
אלי דבי
ראשית אבקש להודות ליושב-ראש בשם עמותת לנצח אחי ובשמי על היוזמה החשובה של חבר הכנסת ריבלין, לכבד את היום הטעון, הקשה ביותר והרגיש ביותר בשנה למשפחות השכולות, שממילא לא מתפקדים באותו יום.

בקשתי מהיושב-ראש, לאפשר לאחים השכולים לממש את הצעת חבר הכנסת ריבלין, מאחר שהם דם מדמו של החלל, והם חלק ממשפחת השכול, וברוב המקרים אחד ההורים שלנו, מבוגרים, אזכרה השנתית לחלל הנופלת על גבם, ואסביר. אחים שכולים, אין באפשרותם לממש את יום החופשה או זכויות אחרות, מאחר שאין להם שום מסמך, אישור או תעודה להציג בפני המעסיק.
היו"ר חיים כץ
לא מתייחס פה לתשלום.
אלי דבי
לא קשור.
היו"ר חיים כץ
אתה מדבר על יום בחירה, שהמעסיק לא יוכל לומר: אתה לא יכול ללכת.
אלי דבי
נכון. אין באפשרותנו לממש את יום החופשה או זכויות אחרות, מאחר שאין לנו שום מסמך, אישור או תעודה להציג בפני המעסיק כאח שכול, ואך צריך לבקש את חסדיו. לכן אבקש שאחים שכולים יקבלו אישור רשמי ממשרד הביטחון או תעודת אח שכול, שיוכלו להציגו במקום העבודה.
בנוסף, כיום קבוע בחוק כי יום הזיכרון האישי של החלל שנפל במלחמות ישראל ובפעולות איבה ייחשב יום חופשה בשכר לבני משפחה שכולה, אך רק לעובדי מדינה על-פי תקשי"ר, פסקה 411. אבקש מהיושב-ראש לא להפלות בין דם לדם, ולעגן את היוזמה לכלל המשפחות השכולות, גם אם אינם עובדי מדינה.

דבר נוסף, מאחר שאין במשרד הביטחון רשימה מעודכנת של האחים השכולים מקום המדינה, לא ניתן לעדכן את כלל האחים השכולים על יוזמת יום החופשה, ולכן אבקש לפרסם זכות זו באמצעות כלי התקשורת הנרחבים, כדי שכלל האחים השכולים והמעסיקים ייחשפו לחוק. תודה.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
צבי שפר
עו"ד צבי שפר, לשכת היועץ המשפטי להסתדרות. יש לנו שתי הערות: אחת, לפי ההצעה שכרגע מונחת על שולחן הוועדה, לא צריך את הוועדה; זו סמכות של השר להוסיף בצו. אם כבר זה מגיע לוועדה, ורוצים לעשות תיקון בחוק, דבר כזה, של להוסיף את הפרט לרשימה- - -
ראובן ריבלין
צו של שר יכול לשנות גם. כשיש חוק, רק הכנסת יכולה לשנות.
צבי שפר
זה דבר ראשון. דבר שני, לעמדתנו, צריך להוסיף יום בחירה לעובד שהוא אח שכול או אב שכול או קרוב משפחה, שכן למעשה זה בא על חשבון העובד, וזה יוצר אפליה, כי אם נשים לב, רוב ימי הבחירה הם ימים דתיים. יוצא שאדם שהוא גם דתי, לא משנה מאיזו דת, וגם אח שכול, כאילו נגרע ממנו יום בחירה אחד רק בגלל שהוא שכול או רק בגלל שהוא דתי.
היו"ר חיים כץ
אילו ימי בחירה בחגים דתיים?
צבי שפר
תשעה באב.
היו"ר חיים כץ
פורים, 1 במאי. בסדר. אצלנו בהסתדרות נשלם להם.
צבי שפר
לגבי התשלום, אפשר לקבוע שהביטוח הלאומי ישלם.
היו"ר חיים כץ
תודה. בבקשה.
נאוה שוהם סולן
נאוה שוהם סולן, יושבת-ראש ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. חבר הכנסת ריבלין, קודם כל, תודה רבה לך על הצעת החוק, אבל בקרב המשפחות השכולות יש הורים שכולים, אלמנות, יתומים ואחים. לכן כשמדברים על הצעת חוק, אנחנו מדברים על כל האוכלוסייה הזאת ולא רק על אחים שכולים. זה אחד.

אני רוצה לציין שאם מחליטים שהמשפחה השכולה תבחר יום בחירה, בסקטור הפרטי אין דבר כזה, ולכן צריך לראות איך פותרים את הסוגייה הזאת.
היו"ר חיים כץ
יפה אמרת. בבקשה.
אלי בן-שם
אלי בן-שם, יושב-ראש ארגון יד לבנים. אנחנו עכשיו את כל התקנות של כל ההטבות שנהיו לחוק, כדי שלא יוכלו כל שר או כל חבר כנסת לשנות את זה, או כל פקיד במשרד הביטחון – אנחנו עומדים על זה שתהיה חקיקה בעניין.
היו"ר חיים כץ
למה אתה מתייחס למה שהוא אמר?
אלי בן-שם
אנחנו מבקשים שזה יהיה בחקיקה, וכמו שחברתי נאוה אמרה- - -
היו"ר חיים כץ
שזה יחול על כל המשפחות השכולות באשר הן – לא רק לגבי אחים.
אלי בן-שם
נכון.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
פוזיס-שחק צביקה
צביקה פוזיס-שחק, יושב-ראש ארגון נפגעי פעולות איבה. ראשית, הארגון מברך על החוק וחושב שזה דבר חשוב. יש לי רק הערה אחת: פה בהצעת החוק כתוב: נפגע פעולות איבה. לצורך העניין, נפגע פעולות איבה זה גם נכה, גם אדם שנפצע, ואני מבקש לשנות את זה לחלל פעולות איבה.
ראובן ריבלין
היועצת המשפטית תבדוק ותגיד לנו.
היו"ר חיים כץ
כן, גברתי.
לידיה דרורי גוהר
לידיה דרורי, ראש היחידה הארצית לשירותים סוציאליים באגף משפחות והנצחה. חוק יום הזיכרון מכיל בתוכו את ההגדרה, מי זה קרוב משפחה שיום האזכרה השנתי לחלל מערכות ישראל חל עליו, והוא כולל בתוכו הורים, יתומים, אלמנות, אחים ואף סבים וסבתות. בעצם הבקשה כאן היא להוסיף יום נוסף, שיתאפשר למשפחות גם ביום האזכרה הפרטי ולא רק ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. לכן אין צורך להגדיר מחדש מיהו קרוב משפחה, כי זה מוגדר כאן. אם ההצעה היא להוסיף עוד יום אפשרי בצורה כזו או אחרת, אפשר פשוט להוסיף כאן עוד סעיף על האופציה הנוספת. אין צורך להגדיר מחדש קרוב משפחה.
היו"ר חיים כץ
טוב. למען האמת, כשחברי חבר הכנסת רובי ריבלין הגיש את הצעת החוק, דובר על יום חופשה בתשלום, על חשבון המעסיק. לאחרונה היה פה יום המגזר העסקי. היו פה התעשיינים ובעלי העסקים הקטנים, והסבירו לי שפה חוקקו 127 חוקים ותקנות, שהכול נופל עליהם. יחד עם זה, מאחר שמדובר ברובי ריבלין, אני לא מתווכח אתך ואני גם לא רוצה לכפות על המערכת, להגיד: הנה, הבאנו והיה פה משהו מתואם, ואתה ידעת שאעשה את זה יום חופשה בתשלום, ואז הם יגידו: זה תקציבי, זה לא תקציבי, וזה תקציבי בקלות, לפחות אצל עובדי המדינה. נקריא את הצעת החוק בנוסח שאתה הסכמת לו, וננסה לעשות דיבור, שזה יחול על המעסיקים, לדבר עם הגורמים השלטוניים – אוצר וכלכלה/ תמ"ת. כלכלה זה אמורפי; תמ"ת זה תעסוקה, מסחר, תעשייה – משהו חי, נושם ובועט. אנחנו אחרי הקריאה הראשונה נראה מה אנחנו יודעים לעשות. נעבור להקראה.
יעל סלנט
הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון – היעדרות מעבודה של קרוב משפחה של חלל מערכות ישראל או של נפגע פעולות איבה ביום האזכרה הפרטית), התשע"ד-2014.

בחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951, בתוספת, אחרי פרט (7) יבוא: "(8) יום האזכרה הפרטית של חלל מערכות ישראל או נפגע פעולות איבה שנפטר כתוצאה מפגיעת איבה" – הוספנו את זה – "לגבי קרובי משפחה של מי מהם; לעניין זה, "קרוב משפחה" – כמשמעותו בסעיף 4א לחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג-1963, או בסעיף 7ה לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, לפי העניין".
רק עניין קטן לגבי יום הבחירה – הוא חל גם על עובדי מדינה וגם על מי שאינו עובד המדינה. חשוב להבהיר את זה.
היו"ר חיים כץ
מי בעד הצעת החוק? היא אמרה שאתה יכול.

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת החוק אושרה.
היו"ר חיים כץ
כל שלושת חברי הכנסת כאן תמכו בהצעת החוק, והוועדה מאשרת אותה כהכנה לקריאה הראשונה. אני מקווה שתעבור במליאה בקריאה הראשונה, ואז היא תבוא לפה כהכנה לשנייה והשלישית.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:25.>

קוד המקור של הנתונים