ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 17/02/2014

הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון - ייצוג לנשים ברשימות מועמדים), התשע"ג-2013, חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
3
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
17/02/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 64>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שני, י"ז באדר א התשע"ד (17 בפברואר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<1. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון - ייצוג לנשים ברשימות מועמדים), התשע"ג-2013 של חברי הכנסת יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל, חנין זועבי – הכנה לקריאה ראשונה>
<2. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון - עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ג-2013 של חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס – הכנה לקריאה ראשונה>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
חנין זועבי

דב חנין

יעקב אשר

יפעת קריב
מוזמנים
>
ורד פאר סוייד - מנהלת המועצה לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

עו"ד מוחמד מסאלחה - עוזר משפטי, הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

יוסי ברון - המפקח על הבחירות, משרד הפנים

עו"ד רון אלמוג - משרד הפנים

עו"ד עמי ברקוביץ - משרד המשפטים

עו"ד דנה יפה - משרד המשפטים

עו"ד יפית שלו - משרד המשפטים

יוסי עדס - רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד כפיר כהן - ראש מינהל ומשפט, מרכז השלטון המקומי

מיכל יודין - יו"ר כ"ן, כוח נשי לישראל, עמותה לקידום נשים בישראל

עו"ד ליאל אבן זהר - מנכ"לית כ"ן, כוח נשי לישראל, עמותה לקידום נשים בישראל

יפעת זמיר - כ"ן, כוח נשי לישראל, עמותה לקידום נשים בישראל

עו"ד קרן גרינבלט - יועצת משפטית, שדולת הנשים בישראל

עו"ד מאירה בסוק - נעמ"ת

שרון צ'רקסי - מנהלת קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל

עו"ד ענת טהון אשכנזי - אית"ך - מעכי - משפטניות למען צדק חברתי

עאידה תומא סלימאן - מנכ"לית ארגוני נשים

גדי מאירי - ראש מטה שטח "יש עתיד"

שרה פרידמן - מפקדת כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

לאה סהלו - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

עידית זוהר - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

מומי אלבכרי - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

נטע ששון - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

סולסת יצחק - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

נבית ליפניצקי - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

ד"ר תמרה מרגולית - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

יוחאי משה - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אלי יפרח - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

רבקה ידגר - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

שירן דושן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

תהילה מציאני - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אבי סרויה - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

כוכבית יצחקיאן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

יהודית אנגלברג גבאי - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

מאיר שושן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אורי כהן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אפרת זוסמן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

שירלי בוקר טהר - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

נינה קשאה - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אורלי מורד - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

טלי רייכמן - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

רפאל ועקנין - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אבי חיינה - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

נלן בוקובזה - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

רחל שטרית - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

אביטל - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

לילך מורלי - כלא נווה תרצה, שירות בתי הסוהר

עו"ד עמליה שרייר - עוזרת ליושבת ראש הוועדה
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
1. <הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון - ייצוג לנשים ברשימות מועמדים), התשע"ג-2013 של חברי הכנסת יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל, חנין זועבי הכנה לקריאה ראשונה>
2. <הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון - עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ג-2013 של חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס הכנה לקריאה ראשונה>
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב. יום שני, י"ז באדר א' התשע"ד, ה-17 בפברואר 2014, ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.

אנחנו היום יושבים בישיבת חקיקה. הצעת חוק של חברת הכנסת יפעת קריב, שלי, של חבר הכנסת דב חנין, חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, חברת הכנסת קרין אלהרר, חברת הכנסת זהבה גלאון, חברת הכנסת גילה גמליאל, חברת הכנסת תמר זנדברג, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, חבר הכנסת נחמן שי, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, חברת הכנסת מיכל רוזין, חבר הכנסת עיסאווי פריג', חבר הכנסת משה מזרחי, חברת הכנסת מיכל בירן, חבר הכנסת מאיר שטרית, חבר הכנסת דוד צור, חברת הכנסת רות קלדרון, חברת הכנסת רינה פרנקל וחברת הכנסת חנין זועבי.

הצעת חוק הרשויות המקומיות (תיקון – ייצוג לנשים ברשימת מועמדים), הצעת חוק שמבקשת להביא ייצוג לנשים ברשימות ברשויות המקומיות.

זאת הצעת חוק חשובה, הצעת חוק שמבקשת לאפשר שינוי ובמובנים רבים להנגיש שינוי, כניסה של נשים למרחב הפוליטי, לרשימות הפוליטיות בבחירות המקומיות, מתוך רצון, כוונה והבנה שתמהיל נכון יותר של גברים ושל נשים בעמדות השונות יביא לחברה טובה יותר, ראויה יותר ונכונה יותר מהמקום של להביא את מגוון הדעות, הצרכים והיכולות.

בבחירות האחרונות, וכמובן עוד קודם להן, הנושא עלה גם במקום של הכשרה, הכנה, עצם הדיון על כך ולא מעט נשים שקפצו לזירה הפוליטית אבל תוך כדי וגם אחרי שמענו על הרבה מאוד חסמים ועל הרבה מאוד קונגלומרטים שקיימים כאן במרחב בישראל. מתוך רצון לקדם את הנושא החשוב מאוד הזה, הוגשה הצעת החוק הזאת. חברת הכנסת קריב וכל המצטרפים הנוספים מבקשים כמובן להבטיח ייצוג לנשים ברשויות המקומיות.

יש לנו כמה וכמה דיונים על ההצעה הזאת. מראש אני מבקשת שנהיה קשובים זה לזה. בוועדה הזאת אנחנו נוהגים להקשיב, ללמוד וגם לעצור עת אנחנו לא מבינים או לא מסכימים כדי באמת לקיים דיאלוג. בראש ובראשונה, בטח בהצעה שב-24 השעות האחרונות אני מקבלת לא מעט עמדות, חלק גם עמדות ששונות מההצעה כפי שעברה בוועדת השרים לענייני חקיקה, גם על זה אנחנו נדבר, כל אחד בתור שלו ובקצב שלו.

לפני הכול אני רוצה לברך את מפקדת כלא נווה תרצה, שרה היקרה שלנו, שהיה לנו הכבוד לעבוד אתכן ביום האישה הבינלאומי, להכיר את הצוות הנפלא ואת עבודת הקודש שאתן עושות בכלא. גם בביקור שערכנו בכלא נווה תרצה התרשמנו מאוד. למדנו על העבודה, גם על הקשיים וגם על התפקיד שלנו כאן כמחוקק לבוא ולסייע בידכם. ציינו את יום האישה הבינלאומי בכלא והרשמים העזים, גם של יום העיון, אבל גם של ההצגה של האסירות עדיין מפעמים בנו ומובילים גם אותנו כאן בוועדה לחשיבה לגבי המשך שיקום אסירות וכל המעטפת שצריכה להינתן כדי שהן לא תחזורנה לכלא וכדי שהסטטיסטיקה האיומה הזאת של חמישים אחוזי נשים שחוזרות לכלא תלך ותמעט.

אני רוצה לומר במאמר מוסגר שיש לנו עבודה רבה בנושא של מקלטים, וגם הנושא הזה קרוב מאוד ללבך, וכבר בשבוע שעבר הבטחנו כניסה של נשים - גם עם ילדים בנים מעל גיל 11 ועם בנות מעל גיל 11 - ותוך חודש לנשים האלה יהיה מענה כעזרה ראשונה ותוך שנתיים המקלטים יוכשרו. לא יהיה כאן מצב שנשים תאלצנה לחשוב האם לחזור לסביבה האלימה או להפקיר את הילדים. ראינו את זה בהרחבה בהצגה המאוד מאוד חזקה בה צפינו בכלא.
אם כן, ברוכות הבאות. שרה, אולי תציגי את הצוות שלך.
שרה פרידמן
נמצא אתנו סגל נווה תרצה, סוהרי ביטחון וקציני המטה. אנחנו שמחים להיות אורחי הוועדה. תודה רבה לכם.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בוקר טוב לגדי, שמחה לארח אותך. פעם ראשונה בוועדה, נכון? באופן רשמי.
גדי מאירי
נכון.
היו"ר עליזה לביא
חברת הכנסת קריב, תאמרי כמה מלים על החוק.
יפעת קריב
גברתי היושבת ראש, שותפים, את מנית את האנשים שהם חלק מהצעת החוק הזאת ואני לא אחזור על השמות, אבל זאת באמת הצעת חוק שיש לה שותפים כמעט מכל סיעות הבית ויש כאן אמירה מאוד משמעותית בכנסת הזאת שזה חוק שצריך לעבור וחייב לעבור. הרבה מאוד כנסות ניסו להעביר את החוק בסגנונו ובנוסחים שונים, וכל פעם הוא נתקע. אני חושבת שהבחירות האחרונות הן סימבול לכך שלפעמים צריך לעשות תיקון בחקיקה כדי לשנות מציאות. המציאות מראה לנו שאין עדיין מספיק נשים בזירה המוניציפאלית.

אני מגיעה מהזירה המוניציפאלית, זה הבית שלי, שם צמחתי בזירה הפוליטית. הזירה המוניציפאלית היא זירה נשית, קהילתית, חברתית שמתעסקת בדיוק בנושאים שקשורים לילדים שלנו, לקשישים, לרווחה, לחינוך, לקהילה, לגינות החול ולכל נושא שבו משרתת התפיסה והראייה שהיא ראייה נשית. מה שקורה היום בזירות המוניציפאליות זה שבגלל שעיקר חברי מועצת העיר וראשי הרשויות הם מגיעים לא מהזירה הנשית ולא מהראייה הזאת, רוב העיסוק הוא עיסוק בנדל"ן, בתקציבים, בתאגידים ובחברות כלכליות. אני, וכנראה שעוד הרבה מאוד שותפים, רוצים להביא שיח אחר לזירה הזאת. כשאנחנו נמצאים כאן, מי שנמצא שם אלה הם הילדים. כשאני כחברת מועצת עיר הבאתי את הנושאים של מה קורה עם מתנ"סים, מה קורה עם הארכת יום לימודים, מה קורה עם מפעל ההזנה ועשיתי זאת מתוך דאגה לילדים שלי, זלזלו בי, הוציאו את הנושאים האלה מסדר היום ונושאים האלה לעולם לא עלו כי הייתי בעיר במרכז הארץ בה היו 15 חברי מועצה אבל רק שתי נשים. זאת הייתה חוויה מאוד מאוד קשה שהבנתי שמשותפת להרבה מאוד רשויות מקומיות בארץ. נמצאות כאן עמותות שבאמת מקדמות את השיח הזה במפגש עם הרבה נשים. נחלנו הפסד גדול בבחירות האחרונות כאשר הרבה מאוד נשים לא נבחרו.

תיקון החקיקה הוא תיקון משמעותי. זה לא אומר שנשים ידברו חס וחלילה רק על הנושאים שציינתי ויהיו סטיגמות. נשים יכולות לדבר על הכול אבל זאת זירה שצריכה להיות שוויונית, שצריכות להיות בה חמישים אחוזי נשים וחמישים אחוזי גברים, ולא עשרה אחוזי נשים ותשעים אחוזי גברים. זה משהו שהוא לא הגיוני בחברה הדמוקרטית שאנחנו שואפים לחיות בה.

מכאן אני קוראת לכך שנעשה כאן איזושהי מהפכה. אני חושבת שדווקא הוועדה לקידום מעמד האישה היא הוועדה הנכונה ביותר לחוקק את החוק הזה ולהוביל אותו, לבוא ולשים את השוויון המגדרי על סדר היום ולומר את הדברים. אנחנו, בתהליך שלנו, עת יצאנו לדרך – וזה במקום החקיקות הקודמות – דיברנו על קנס. לקנוס רשימות שאין בהן ייצוג שוויוני לנשים. הגיעו משרדי הממשלה ודיברו בוועדת שרים לענייני חקיקה לתגמל את מי שכן מכניס נשים לרשימה שלו. השיח היה שיח מאוד לא פשוט עם כל העמותות ועם כל חברי הכנסת, האם צריך לקנוס או האם צריך לתגמל.

אני יכולה לומר לכם בשורה התחתונה, מבחינתי צריך לתקן את החקיקה או בקנס או בתגמול. כמובן שאני במקור שאפתי לקנוס אבל אני אומרת שצריך לתקן את החקיקה או בקנס או בתגמול, אבל העיקר לתקן את החקיקה. לא יכול להיות שנמשיך עם ההפקרות בעולם הזה של ייצוג בלתי הולם לנשים בזירה המקומית.
היו"ר עליזה לביא
תודה. כמו שאמרת, החוק הזה הוגש בכנסות קודמות, לא התקדם ואני מקווה מאוד שאנחנו נשלים את תהליך החקיקה כאן בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. תודה.

חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי
ב-2010-2011 יזמתי את הצעת החוק והנוסח, כמו שאמרה חברת הכנסת יפעת, דיבר על קנס. אני חושבת שמבחינת מסר לחברה יש הבדל בין קנס לתגמול לרשימות שמבטיחות שלושים אחוזי ייצוג נשים. מבחינה חברתית, אולי מבחינה חינוכית, הרעיון של קנס הוא הרעיון האופטימלי כי שוויון היא נורמה ואנחנו שואפים לו כנורמה ולא כתעדוף מתגמל רשימות או מתגמל מוסדות בגין ייצוג נשים. חברת הכנסת יפעת לא פירטה לגבי הוויכוח שהיה אתמול עם האוצר ואולי עליזה תדווח לנו על כך. בסופו של דבר אנחנו רוצים לעודד את ייצוג הנשים במישור המקומי וגם במישור הפרלמנטרי.

יש לי הצעת חוק להבטחת שלושים אחוזי נשים גם ברשימות לכנסת ולא רק ברשימות המועצות המקומיות. אם אנחנו מצליחות, ואני חושבת שנצליח, לקדם את החוק הזה במישור המועצות המוניציפאליות, אני חושבת שאנחנו צריכות להמשיך את זה לגבי הרשימות לכנסת.
היו"ר עליזה לביא
נמשיך.
חנין זועבי
זה טוב שחברות הקואליציה באות ומצטרפות ליוזמה כי אני כחברת כנסת מהאופוזיציה, אני לא חושבת שהייתי יכולה לקדם את הצעת החוק הזאת. לכן שיתוף הפעולה הזה הוא שיתוף פעולה פורה. אנחנו נצליח בחוק ונמשיך לחוק ייצוג נשים ברשימות לכנסת.
היו"ר עליזה לביא
חברת הכנסת חנין זועבי, חברת הוועדה ואת יודעת שבוועדה הזאת אנחנו עושים הרבה מאוד שיתופי פעולה ודיאלוג כאן הוא שם קוד. לא מעט פעמים אנחנו שמים את האחרות האידיאולוגית והפוליטית שלנו כדי לקדם נושאים ובמיוחד נושאים שקשורים בנשים שלצערי הרב בעשורים האחרונים, במובנים רבים, נסוגים לאחור. ככל שנלמד לשתף פעולה, קואליציה ואופוזיציה, יש נושאים שהם מעבר. הדוגמה לחוק הזה היא דוגמה מובהקת.

אני מבקשת מענת, היועצת המשפטית של הוועדה – מי עבדה הרבה מאוד לקראת החוק הזה גם בין המשרדים השונים וגם כמובן עם הארגונים – להציג בפנינו את הדברים.
ענת מימון
שלום לכולם. קודם כל, יש לנו עניין תקנוני. אנחנו צריכים למזג כי יש לנו שתי הצעות חוק שעברו בקריאה טרומית. הן היו מוצמדות בקריאה הטרומית ואנחנו צריכים למזג בין שתי הצעות החוק. הוועדה צריכה להצביע על המיזוג.

יש לנו את הצעת החוק של חברת הכנסת קריב, שהיא פ/191656 ואת הצעת החוק של חברת הכנסת חנין זועבי שהיא פ/191422.

אנחנו מצביעים על מיזוג שתי ההצעות שהצגתי לפי סעיף 81(ג) לתקנון הכנסת.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מצביעים. מי בעד מיזוג שתי ההצעות, הצעתה של חברת הכנסת יפעת קריב ואחרים והצעתה של חברת הכנסת חנין זועבי?

הצבעה

בעד – פה אחד
מיזוג שתי הצעות החוק נתקבל.
היו"ר עליזה לביא
המיזוג אושר.
ענת מימון
מהשלב הזה אנחנו נדון בשתי ההצעות במאוחד.

ההצעות המקוריות דיברו על מצב בו סיעות או רשימות שרצות בבחירות לרשויות המקומיות לא כללו אישה לפחות בכל שלישיית מועמדים ברצף ואז באמת ייגרע סכום המימון שלהן. הצעה אחת דיברה על 15 אחוזים שייגרעו והצעה אחת דיברה על גריעה של שלושים אחוזים.
זאת בעצם ההצעה שהובאה בפני ועדת השרים. ועדת שרים החליטה לתמוך בכפוף לכמה עקרונות שהותוו בהחלטת ועדת שרים כאשר העיקרון הראשון היה שסכום המימון יעלה במצב שבאמת יהיה ייצוג לפי הכלל שייקבע ולא ייגרע, ולכן הם ביקשו שסכום המימון יעלה ב-15 אחוזים. בנוסף, ועדת שרים דרשה שיהיה מדובר על כהונה בפועל של נשים במועצות ובעיריות ולא רק ברשימות. כלומר, לא די בייצוג ברשימה אלא נדרש שבאמת לאחר הבחירות תהיה כהונה בפועל ולכן גם זה צריך לבוא לידי ביטוי. הדבר הנוסף דיבר על המשך תיאום של הנוסח ובאמת בהתאם לכך קיימנו ישיבות, העברנו נוסחים וניסינו לחשוב על הנוסח הטוב ביותר שמביא לידי ביטוי את כל העקרונות האלה.

ההצעה שמונחת בפניכם מדברת על כלל של תוספת מימון ובנוסף אנחנו מדברים על מצב שאנחנו נמצאים כבר לאחר הבחירות ואנחנו בודקים את חברי המועצה שמכהנים מטעם הסיעה או הרשימה ולא די ברשימות שהוצגו. התוספת תהיה 15 אחוזים, כך שאותה סיעה או רשימה שתעמוד בכלל הייצוג תהיה זכאית ל-115 אחוזים מסכום המימון הרגיל שתקבל כל סיעה אחרת.

על שולחן הוועדה יש כמה עניינים שצריך לדון בהם ולהכריע לגביהם. אני אציג אותם ואז נפתח אותם לדיון.

הדבר הראשון הוא מנגנון התגמול עליו דיברנו, על תוספת או גריעה שזה בהתאם להחלטת ועדת שרים. לגבי זה הבנו שיש עמדות וקולות שונים. ככל שיש, צריך להביא את זה בפני הוועדה ולנסות לדון ולראות מה אנחנו מכריעים לגבי זה.

בנוסף, הכלל המקורי דיבר על אישה אחת בכל שלישיית מועמדים ברצף. במהלך הישיבות שקיימנו הובאו בפנינו נתונים על ידי משרד הפנים ומשרד המשפטים ובאמת ראינו שרוב הרשימות שמכניסות נציגים למועצות האזוריות ולעיריות, אלה רשימות קטנות של מנדט או שניים. על מנת שגם הרשימות הקטנות האלה בכהונה בפועל יוכלו לזכות בייצוג הזה, אמרנו שאולי נעשה כלל של שליש מהמועמדים, לא נבדוק את המיקום של האישה בכל שלישיית מועמדים אלא די בכך ששליש מהנציגים שנבחרו יהיו נשים. גם זה נושא בו שינינו מעט את הכלל של הייצוג.
מיכל רוזין
אם נבחרו שניים, חייבת להיות אישה אחת.
ענת מימון
אחת מהם היא אישה.

במדינות שונות בעולם ראינו דוגמאות לכללי תגמול מדורגים. זה משהו שגם הוועדה צריכה לשקול אם היא רוצה לאמץ. הבנתי שאנחנו פחות רוצים בשלב הזה אבל אני אציג את זה. לדוגמה, יש אפשרות לקבוע שייצוג של שליש יביא לתוספת של 15 אחוזים אבל גם אם יהיה ייצוג של עשרים אחוזים לדוגמה, התוספת תהיה של עשרה אחוזים. כלומר, איזושהי תוספת נמוכה למי שבכל זאת ינסה לעמוד בייצוג שהוא לא המקסימלי מבחינתנו, לא הרף שהצבנו, אבל איזושהי תוספת מופחתת לייצוג מופחת. גם על זה צריך לחשוב.

יש מדינות בהן יש תחולה הדרגתית שזאת איזושהי מגמה מתגלגלת שאומרת שבבחירות הקרובות אנחנו נבקש באמת ייצוג של שליש נשים כדי ליהנות מ-15 אחוזים אבל יכול להיות שבעתיד, כדי ליהנות מאותם 15 אחוזים של תוספת, הייצוג יצטרך להיות כבר גבוה יותר, לדוגמה של ארבעים אחוזים. על זה באמת צריך לחשוב, אם אנחנו נמצאים שם, אם באמת אנחנו בנויים לנושא הזה של התחולה ההדרגתית הזאת אבל זה משהו שקיים וכדאי לתת עליו את הדעת.

עוד נושא זה כאשר אנחנו בוחנים את זה לפי תוצאות הבחירות. בשלטון המקומי יש לנו שני מועדים רלוונטיים. יש את מועד פרסום הבחירות, שזה משהו כמו שלושה שבועות לאחר הבחירות, ויש את המועד בו מפורסם דוח מבקר המדינה שהוא בחלוף כשמונה חודשים ממועד הבחירות. המימון הרגיל ניתן ברובו – 85 אחוזים – במועד הראשון, שהוא סמוך למועד הבחירות, ו-15 אחוזים הנותרים מאותו מימון ניתנים במועד פרסום דוח מבקר המדינה. אנחנו שקלנו מתי כדאי לתת את התוספת הזאת בגין הייצוג בראייה שאנחנו רוצים באמת לוודא שהייצוג הוא בפועל ובאמת הכהונה של אותן נשים נמשכת וחשבנו שנכון לתת את זה מאוחר ככל האפשר, בסמוך לתוספת האחרונה יחד עם פרסום דוח מבקר המדינה. אי יודעת שעלה רעיון אולי גם לחלק את התוספת של ה-15 אחוזים ל-85 אחוזים שיינתנו מיד בסמוך לבחירות ואת היתרה של ה-15 אחוזים מתוך ה-15 אחוזים לשלם עם פרסום דוח מבקר המדינה. צריך לבחון את זה. במידה שבתקופה הזאת של שמונת החודשים יש שינוי באותו ייצוג, לגרוע ולהתקזז מהתוספת שצריך עוד להוסיף במשך.
נושא נוסף שעלה הוא הנושא של סיעות אם וסיעות בנות, אם אנחנו רוצים לתת את הייצוג ברמה של סיעת האם או ברמה של סיעות הבנות. כלומר, אם יש סיעת אם שיש לה סיעות בנות בכמה מועצות ועיריות רצות, האם אנחנו בודקים את הייצוג, את הכלל של השליש בכל סיעה וסיעה או מספיק שלסיעת האם בפריסה ארצית יש שליש נשים בבחירות. אנחנו חושבים שנכון יותר שזה יהיה בכל רשימה ורשימה כדי שלא יהיה מצב שבאמת סיעת אם שבאזורים מסוימים בכלל אין לה ייצוג נשים בכל זאת תיהנה מתוספת מקסימלית של 15 אחוזים בגלל שבאזורים אחרים בארץ הייצוג הוא מעל שלושים אחוזים.

הדבר האחרון שנמצא כרגע על שולחן הוועדה. כרגע ההצעה מדברת על רשימות וסיעות שזה באמת רלוונטי לבחירות בעיריות ובמועצות מקומיות. יש את הנושא של מועצות אזוריות, שם שיטת הבחירות היא טיפה שונה. שם אנחנו מדברים על נציגים שנבחרים בישובים ולא רצים מטעם רשימות מסוימות ויש את מי שרץ לראשות המועצה, כשהם רצים בנפרד וגם לא ברשימה. המימון ניתן למי שרץ לראשות המועצה. גם במועצות אזוריות צריך לעודד את הייצוג, מה גם שלפעמים הבעיה שם היא אפילו קשה יותר מאשר בעיריות ובמועצות המקומיות. כרגע הכלל שקבענו לא רלוונטי ולא מתאים אבל כמובן שההצעה הטרומית עסקה גם בזה ולכן אנחנו צריכים לנסות לחשוב איך אנחנו פותרים את הבעיה באותן מועצות אזוריות והוועדה צריכה להחליט אם היא ממשיכה לדון בנושא הזה אולי במנותק מההצעה או לחשוב אם לפצל את הנושא הזה. גם זה משהו שנמצא על שולחן הוועדה.

אלה פחות או יותר הנושאים.
חנין זועבי
אנחנו עוד לא סגורות, נכון?
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מתחילים. נמצאים כאן גם נציגי משרדי הממשלה וגם חברי כנסת וארגונים. כל מי שרוצה להתייחס, יירשם, וכל מי שרוצה, תירשם.
יעקב אשר
האם הנושא הזה של התוספת הוא הדבר המוסכם על משרדי הממשלה או הפוך?
היו"ר עליזה לביא
למה לרוץ לשם? יש לנו עוד כמה נושאים קודם לכן. החוק הוגש בצורה מסוימת וועדת שרים העבירה אותו בצורה אחרת. עכשיו האוצר רוצה לחזור כמו שההצעה הוצגה. חכה, אנחנו עוד לא שם אבל נגיע לשם.

חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה גברתי יושבת הראש. אני חייב לומר לכן שאני די מתרגש כי קידומה של הצעת החוק הזאת מהווה בשורה מאוד מאוד משמעותית לקידום שוויון לנשים בזירה הפוליטית. יש דרך ארוכה ללכת בה, גם במרחב הארצי וגם במרחב המקומי. כמו שאמרה חברת הכנסת קריב בפתיחת הדיון, הזירה המקומית צועקת במיוחד. והיא צועקת פעמיים: פעם אחת היא צועקת מכיוון שייצוג הנשים בזירה המקומית נמוך במיוחד, נמוך בצורה דרסטית, אפילו פחות מאשר הייצוג בזירה הארצית, ופעם שנייה ההיעדרות של הנשים מהזירה השלטונית המקומית צועקת מכיוון שאלה הם נושאים יום יומיים שנוגעים באופן ישיר לנשים כאימהות, כאזרחיות שחיות במרחב הציבורי וכדומה. לכן קידומה של הצעת החוק הזאת הוא מאוד מאוד חשוב.

גברתי יושבת הראש, אני רוצה להודות לך על התגייסותך לעניין הזה, כמובן לכל חברותיי היוזמות ולארגוני הנשים שיש להם הרבה זכויות בחוק הזה, כל ארגוני הנשים, ואני רוצה להזכיר במיוחד את עמותת נשים נגד אלימות שפעלה ופועלת בנושא הזה לאורך כמה שנים. צריך מיד לומר שיש קשר מאוד הדוק בין נשים במרחב השלטוני המקומי לבין מאבק נגד אלימות נגד נשים. אלה הם דברים שהם מאוד קשורים זה בזה. זה לא מקרי שעמותת נשים נגד אלימות שפעילה בעיקר בציבור הערבי הייתה מקדמת מרכזית של המאבק ושל השינוי בתחום הזה.
אני רוצה להעיר כמה הערות לגופה של ההצעה. אני מבין שיש התלבטות מסוימת בממשלה לגבי השאלה של תגמול עודף או קנס.
היו"ר עליזה לביא
באוצר.
דב חנין
החלטת ועדת השרים היא על תגמול ואגף התקציבים באוצר מתלבט אולי להפוך את זה לקנס. אולי.
קריאה
אם הופכים את זה, צריך להעלות את זה חזרה לוועדת השרים.
דב חנין
אני אומר קודם כל לאגף התקציבים באופן ידידותי שיש לכם ממשלה ואפילו יש חוק משילות בו אנחנו דנים בוועדת החוקה.
קריאה
הוא עוד לא עבר.
דב חנין
הוא עוד לא עבר אבל עדיין אתם יכולים לטפל בעניינים הפנימיים שבתוך הממשלה, אני מניח, בערוצים פנים ממשלתיים.
היו"ר עליזה לביא
יש חוקים יותר מורכבים מהחוק הזה.
דב חנין
אנא בררו ביניכם את ההבדלים.

לגופו של עניין. כמו יתר היוזמות, גם אני חשבתי שהרעיון של הקנס הוא רעיון נכון יותר אבל אני רוצה לומר לאלה שמתלבטים בנושא הזה שברמה האנליטית ההבחנה היא לא כל כך חדה כי ככל שאנחנו נקדם מצב בו הנורמה תהיה שברשימות למועצות המקומיות יש נשים, המצב הנורמטיבי יהיה שמקבלים את הסכום הגדול יותר, ומי שיקבל את הסכום הקטן יותר, בעצם ייכנס. זאת אומרת, ככל שאנחנו נתקדם למצב ראוי יותר, ההבחנה שבין תוספת לבין קנס, ברמה האנליטית הולכת ומצטמצמת.

אני אומר את הדברים לא מכיוון שאני חושב שתגמול יותר טוב מקנס. אני חושב שקנס יותר נכון מאשר תגמול אבל אני חושב שהדבר הנכון והחשוב ביותר הוא להתקדם עם החוק הזה ולהעביר אותו. אנחנו נמצאים היום ברגע שהוא רגע של הזדמנות פוליטית, יש לנו כאן שתי חברות כנסת נמרצות ממפלגה מרכזית בקואליציה, ואני מקווה שה קואליציה לא תחזיק זמן מספיק, אבל אני מקווה שלפחות החוק הזה יעבור.
היו"ר עליזה לביא
אתה רוצה להמשיך לדבר?
דב חנין
אני רוצה. אמרתי את זה בקיצור, שאני מקווה שהקואליציה לא תחזיק הרבה זמן אבל לפחות שהיא תספיק לסיים את החוק הזה.
היו"ר עליזה לביא
חשבתי שמשהו הצלחתי לשנות בך בשנה האחרונה מאז הגעתי.
דב חנין
ברמה האישית, בטח.

לדעתי אנחנו צריכים לקדם את הצעת החוק כרגע בנוסח שהוסכם על ידי ועדת שרים לענייני חקיקה. יש לנו ממילא את השלב של הכנה לקריאה שנייה ושלישית, בו נוכל להמשיך ולהתלבט וגם אגף התקציבים יוכל מן הסתם לשכנע אותנו. אנחנו נעשה את הכול בהידברות ובהסכמה עם הממשלה, כמו שהסכמנו.

נקודה שנייה, גבירתי היועצת המשפטית שזאת ההזדמנות להודות לך גם על העבודה שעשית וגם להודות לך על כניסתך לתפקיד, וגם, גברתי היושבת ראש, להודות לעמליה, העוזרת שלך, שגם כן עשתה עבודה מאוד חרוצה, מסורה וכשרונית בתיאום כל הנוסחים כאן.

לכמה הערות שאת העלית, ואני חושב שאני מדבר גם בשם היוזמים האחרים שלא מתלהבים מהרעיון של דירוג כי אחד המסרים המשמעותיים של החוק הזה צריך להיות איזשהו מסר ציבורי שאומר שיש רמת מינימום שמקבלת איזשהו סוג של תעדוף. אם נתחיל לפרוט את זה לפרוטות ואישה אחת מתוך תשע מקבלת עשרה שקלים ואישה אחת מתוך שמונה מקבלת עשרים שקלים, אנחנו נחמיץ את השינוי המערכתי הגדול אותו אנחנו רוצים לקדם בהצעת החוק הזאת.

אנחנו כיוזמי הצעת החוק מעדיפים שהתגמול יהיה לפי חישוב של סיעות הבת. סיעת האם, עם כל הכבוד, היא רלוונטית להרבה דברים אבל אנחנו רוצים שברמת הפרט – אני מתכוון לרשות המקומית הספציפית – יהיה בכל רשות מקומית תעדוף לנשים, שלא ייווצר מצב שאיזושהי סיעת אם תוכל לפצות את עצמה על ידי זה שיש לה הרבה נשים במקום אחד ובמקום אחר אין לה בכלל נשים.

הסוגיה שגברתי היועצת המשפטית העלית, סוגיית המועצות האזוריות, היא סוגיה חשובה ביותר. גם כאן יש חוסר גדול בייצוגן של נשים.
היו"ר עליזה לביא
אבל ההצעה שלנו לא מתכתבת עם הסוגיה הזאת.
דב חנין
נכון. לכן אני מציע שאנחנו בשלב זה נכתוב שהוועדה, לקראת הקריאה השנייה והשלישית, תבחן את שאלת היכולת להחיל את זה גם על מועצות אזוריות ואז, במידת הצורך, אם החוק שלנו יהיה בשל, נוכל לפצל את הסוגיה הזאת.
ענת מימון
אם רוצים, אפשר לפצל בשלב הזה. זה יכול להיעשות לפני קריאה ראשונה וגם לקראת קריאה שנייה ושלישית.
קריאה
זה כלל לא היה בהצעה המקורית.
ענת מימון
דברי ההסבר כן עסקו בכל הבחירות לרשויות המקומיות. סעיף 7 גם עוסק בבחירות לרשויות המקומיות.
היו"ר עליזה לביא
המועצות האזוריות, גם הן רשויות מקומיות.
ענת מימון
אנחנו מדברים על פיצול לפי נושא ולא לפי סעיפים. כלומר, את הנושא של ייצוג במועצות אזוריות, להשאיר על שולחן הוועדה.
דב חנין
אם יש לכם ספק בעניין הזה, אפשר לכתוב את הדברים בדברי ההסבר להכנה לקריאה הראשונה ולפצל את זה אחרי הקריאה הראשונה, כמו שאנחנו עושים פעמים רבות.
עמי ברקוביץ
אין מה לפצל כי הטקסט מדבר על תיקון חוק הרשויות המקומיות.
דב חנין
את הסוגיה נפצל.
ענת מימון
הפיצול לפי התקנון יכול להיעשות לפי סעיף, לפי נושא או לפי מועדים. כלומר, גם אם נושא לא נכתב במפורש בסעיף ואפשר ללמוד מזה שאנחנו מתקנים את סעיף 7 שעוסק גם בעיריות, במועצות מקומיות ובמועצות אזוריות, וגם מדברי ההסבר של הצעת החוק הטרומית בה ביקשו על כלל השלטון המקומי, אפשר לפצל את הנושא הזה גם אם הוא לא מתוך הסעיפים עצמם. זאת איזושהי פרשנות מעט רחבה של הפיצול לפי נושא.
קריאה
אלה לא חוקים שונים?
ענת מימון
לא. סעיף 7 עוסק גם במועצות אזוריות.
דב חנין
לכן אני אומר שזאת אכן סוגיה מורכבת ואני מציע שאנחנו נדחה את כל העיסוק בה לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

משפט אחרון. גברתי יושבת הראש, לוחות הזמנים מהווים שאלה קריטית בנושא הזה. אני מניח שבוודאי יהיו כאן לא מעט התלבטויות בהמשך הדיון ואני מציע שאת רוב ההתלבטויות האלה, אם יש הסכמה עקרונית על הקונספט, אנחנו נשאיר להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אפשר יהיה בסיומו של הדיון היום להצביע על החוק, לאשר אותו לקריאה ראשונה כך שביתר ההתלבטויות נעסוק בהמשך הדרך.

אני מתנצל, בוועדת חוקה נדון חוק הטרור אליו אצטרך לצאת, אבל אני מתחייב להגיע להצבעה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני רוצה להמשיך את הדברים שלך ולנצל את ההזדמנות הזאת להודות לעוזרת הפרלמנטרית שלי, בעצם יועצת חקיקה, עורכת הדין עמליה שרייר. תודה רבה בכלל, על ההכנות לחוק הזה בפרט ועל העבודה הרבה והמשובחת שאת עושה כאן.
יפעת קריב
אני מצטרפת לדברים שלך. עמליה, בהחלט תודה רבה. ממש תודה.
היו"ר עליזה לביא
משרד המשפטים. אתם רוצים להתייחס עכשיו או שנמשיך בהערות חברי הכנסת? אני שומעת אתכם במקטעים והייתי רוצה לשמוע בצורה יותר שלמה את הדברים מהצד שלכם.
דנה יפה
נכון לעכשיו יש לנו את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה כפי שאמרה היועצת המשפטית של הוועדה. נכון לעכשיו אין לנו מה להוסיף מעבר לכך.
היו"ר עליזה לביא
אם כן, נמשיך. משרדי הממשלה, יש מישהו שרוצה לומר משהו עכשיו? האוצר. יוסי עדס, רפרנט פנים באגף התקציבים, בבקשה.
יוסי עדס
הצעת החוק המקורית דיברה על קנס. לנו אין עניין עקרוני לא בקנס ולא בתוספת אלא רצינו לגדר את העלויות של הצעת החוק. הצעת החוק המקורית, לא היו לה עלויות. ועדת שרים החליטה שזה יהיה תוספתי, זאת אומרת, היא לא רצתה להשתמש במונח קנס. אנחנו עדיין רוצים לנסות ולמצוא את האפשרות בתוך הצעת החוק לגדר את העלויות שבמידה ורק חמישים אחוזים מהרשימות ייהנו מהתמרוץ לייצוג נשים, העלויות של זה יכולות להגיע לסביבות ה-35 מיליון שקלים. לכן אנחנו רוצים לנסות למצוא את המקום הזה בו נוכל לגדר את העלויות כך שלא יהיו כאלה גבוהות. כמובן אין לנו עניין באחוזים, אם אלה יהיו 15 אחוזים או קנס או תוספת, אלא לוודא שהעלויות לא יעלו מעבר לעלויות.
היו"ר עליזה לביא
ההצעה עברה ועברו יותר מיומיים מאז היא עברה. אולי תשתף אותנו בדרך העבודה. כלומר, אני לא אומרת את זה בביקורת אבל אני רוצה ללמוד מה קרה בינתיים. אני רוצה שתשתף אותנו כי גם לנו זה יעזור לקבל את ההחלטה.
יוסי עדס
כרגע אין לנו נוסח מוסכם וברור, אותו אנחנו עומדים לגבש. חשוב לומר שהיות והצעת החוק המקורית, לא היו לה עלויות כספיות, לא הייתי בוועדת שרים ובפני ועדת השרים לא עמדו המשמעויות הכספיות של הנושא, גם לא היינו ערים להצעת החוק הזאת ולכן איכשהו לא היינו מעורבים בכל התהליך.
חנין זועבי
גברתי היושבת ראש, זה מתקזז כי הם גם תיקנו את החוק של ייצוג בפועל. כלומר, גם אם זה ייצוג בפועל, אני לא חושבת שאתם יכולים לאמוד את התקציב.
יוסי עדס
אמרתי שאנחנו לא יודעים לאמוד את התקצוב. אם רק חמישים אחוזים מהרשימות ייהנו מהתמרוץ של ייצוג הולם לנשים, העלות של זה תהיה בסביבות 35 מיליון שקלים.
ענת מימון
אבל אלה 35 מיליון לחמש שנים. נכון? זה נעשה אחת לחמש שנים, כך שאם אנחנו מסתכלים פר שנה, אנחנו מדברים על בערך 6 מיליון שקלים.
יפעת קריב
אפשר להוסיף תיקון בחוק שכאשר נגיע לשוויון של חמישים אחוזים, החוק הזה אוטומטית יוסר.
יוסי עדס
שוב, אנחנו לא נגד.
עמי ברקוביץ
העמדה של ועדת השרים היא זאת שמחייבת את נציגי הממשלה. אם משרד האוצר רוצה לשנות אותה, הוא צריך לחזור לוועדת השרים. כרגע המשמעות היא תמיכה בתנאים האלה.
היו"ר עליזה לביא
הדברים ברורים לנו. תודה. יש עוד משהו שאתה רוצה להוסיף?
יוסי עדס
יש את הנקודות לדיון שעלו כאן. למשל, האם אנחנו יודעים מה קורה לרשימה בה אישה נבחרה ומכהנת ויום לאחר המימון היא מוחלפת על ידי נציג אחר.
היו"ר עליזה לביא
אתה חושב שיהיה כאן משהו כזה.
ענת מימון
לכן אמרנו שנדחה את זה לשמונה חודשים.
יפעת קריב
לכן הצענו לתת את התגמול בתשלום השני. אנחנו מאמינים שאישה שהיא חברת מועצת עיר תשעה חודשים, היא כבר מבססת את מעמדה ומבססת את מקומה ואחרי תשעה חודשים אתה לא בא ומעיף אותה רק כי היא הייתה שם לקישוט.
יוסי עדס
יכול להיות שאפשר לחשוב על קיזוז בבחירות הבאות, אם אישה כיהנה פחות ממחצית הקדנציה.
ענת מימון
אבל הרשימות משתנות, המועמדים שונים.
יוסי עדס
דבר נוסף הוא שליש לעומת הצעת החוק המקורית בה נאמר כל שלוש. יכול להיות שנכון להכניס לרשימות גדולות את הנושא הזה שלפחות יהיו נשים במקומות הגבוהים.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר
בוקר טוב. תודה לך גברתי היושבת ראש. יש כלל ופסוק שאומר נאה דורש, נאה מקיים. אני חושב שהדוגמה האישית הייתה צריכה לבוא קודם כל אולי מחברי הכנסת או מסיעות מסוימות בכנסת ושם אנחנו רואים שגם הנושא הזה רחוק מאוד מהדברים עליהם אתם מדברים. כרגע שמענו את דברי נציג שר האוצר אבל גם בסיעה שקיבלה ארבעה או חמישה שרים, אותה סיעה שאת נציגתה, מספר השרות מתוך חברי הכנסת הוא שרה אחת. לדעתי זה בעצם אומר את הכול. כאשר מתחילים מהלך או מתחילים תהליך, אז צריך באמת להיות החלק של הדוגמה האישית ובמיוחד בחלק שהוא בחירת שרים. זאת אומרת, שהוא לא בחירה של הציבור דווקא כי הציבור כן בחר באותן סיעות שיש בהן נשים.
יפעת קריב
החקיקה בדרך לשם. כל המפלגות יצטרכו ייצוג הולם ושוויוני לנשים. כמה נשים יש לך במפלגה, אדוני?
יעקב אשר
דווקא באותם דברים שקשורים לבחירה של המפלגה עצמה, מי יכהן אצלה בתפקידים הבכירים, מי יהיה המשפיע ביותר מתוך המפלגה שלה, דווקא המפלגה שלך, "יש עתיד", בחרה ארבעה גברים ואישה אחת.
יפעת קריב
זאת פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שיש שמונה חברות כנסת ממפלגה אחת.
יעקב אשר
את לא שומרת על זכותי לדבר.
יפעת קריב
אני רק רוצה שתדייק. אם אפשר, דבר על העיר בני ברק. אולי בני ברק הייתה במקום אחר אם היה בה ייצוג לנשים.
יעקב אשר
אני מדייק ואומר שנאה דורש, נאה מקיים. לא להפוך את העניין הזה לפופוליסטי כי הוא עניין הרבה יותר רציני מאשר פופוליסטי בלבד. אני חושב שמאחורי הדברים יש אנשים שהכוונות שלהם הן טובות והכוונות שלהם ראויות, אבל לפעמים הדברים יכולים לבוא בדיוק לכיוון ההפוך.

יש צעד נוסף והוא דבר שגם בקטע של תמריץ וגם בקטע שהוא כביכול קנס. אני חושב שזה נראה יותר מזה מבחינה מסוימת כאשר הופכים את הנושא הזה של ייצוג נשים לקטע של בונוס וקונוס. כך לי זה נראה, סתם, בלי קשר להשקפותיי לגבי ייצוג ודברים מהסוג הזה. אני חושב שמה שהדבר הזה יכול לגרום זה להוזלת הנושא של ייצוג הנשים.
היו"ר עליזה לביא
אני מסכימה אתך. גם אני בעד קנס. זאת הייתה ההצעה המקורית.
יעקב אשר
אני חושב שצריך ללכת בעניין הזה מאוד בזהירות כי לדעתי זה די פוגע, ואפילו מוזיל, מבחינה מסוימת. יש גם חשש שיכול להיות שיהיו מפלגות שירצו לקשט את עצמן לצורכי הגדלת המימון ולא ייקחו דווקא את אותן נשים. כדי לעסוק בציבוריות, או שיש לך את זה או שאין לך את זה ויש הרבה מאוד נשים שיש להן את זה, אבל מה שיקרה בסוף שיכול להיות שייקחו כל מיני ראשי סיעות כאלה ואחרות – ואני לא אביא דוגמה מסיעה שיש לה חמישה שרים – - - -
יפעת קריב
אתה רומז שחברות הכנסת של אותה סיעה לא מספיק פעילות, דומיננטיות, אסרטיביות ומקדמות אג'נדה?
יעקב אשר
למה את קופצת?
יפעת קריב
אני רוצה לברר.
יעקב אשר
את צריכה להיות שרה.
יפעת קריב
לאט לאט. בבני ברק היה צריך להיות ייצוג נשי. אתה היית ראש עיריית בני ברק.
יעקב אשר
תני לי לסיים את הדברים. הנושא הזה של הייצוג, צריך לראות שבסופו של יום יגיעו באמת נשים שמתאימות לזה, שהן טובות בזה ולא דווקא כאלה שמפלגות יבחרו כי יהיה להן נוח שמצד אחד התקציב שלהן יהיה יותר גבוה. אגב, זה קורה גם אצל גברים כאשר לפעמים בוחרים גברים שלא יאיימו על ראש אותה מפלגה מוניציפאלית.
היו"ר עליזה לביא
אתה מכיר את זה מקרוב? אתה מכיר את זה מסיפור אישי?
יעקב אשר
אני מדבר על מוניציפאלי.
קריאה
אנחנו מכירים גברים מאוד לא ראויים שיושבים שם מול נשים מאוד ראויות.
היו"ר עליזה לביא
אולי הוא רוצה לשתף אותנו בסיפור אישי.
יעקב אשר
כן. דווקא מ"יש עתיד" וראי את ההתנהגות כלפי עדי קול באותו ערב מר ונמהר בכנסת. אם את רוצה להתווכח, בואי נתווכח.
יפעת קריב
אבל אל תדבר דברי הבל. בוא נתמקד. בוא נדבר על המוניציפאלי. דווקא כראש עיר לשעבר בעיר כמו בני ברק, שם יש כל כך הרבה מצוקות.
יעקב אשר
תני לי להשלים את הדברים. לכן אני אומר שצריך לקחת בחשבון שהדבר הזה עלול להביא לכך שהייצוג הנשי שיהיה בסופו של דבר באותם מקומות, לא יהיה ייצוג נשי מוביל, חזק וטוב כי יכול להיות שהוא יהפוך לכלי משחק גם פוליטי אבל במיוחד כלכלי ושם הסיפור יכול להיות אחר.

בנושא הזה של התפטרות אחר כך. באמת אם התקציב יגיע לאחר שמונה חודשים עם דוח מבקר המדינה, לכאורה זה יכול לחסום את העניין הזה. גם כאן יכול להיות איזשהו משחק שהוא לא טוב.

אני חושב שבכלל לפני שעושים את זה בשלטון המקומי, צריך באמת לעשות את זה בשלטון המרכזי ונאה דורש נאה מקיים הוא לא רק אמירה אלא הוא באמת דבר נכון.

אני רוצה להוסיף נקודה נוספת. קחו בחשבון שברגע שיהיה ריבוי של רשימות – הרי יש פוטנציאל נשי שבוחר, יש 51 אחוזים באוכלוסייה – החוק הזה עלול לעוות. זאת אומרת, יתחילו להיות הרבה מועמדות נשים ויכול להיות שמה שיקרה הוא שאו שיהיו מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה בגלל זה כי זה יתחלק להרבה מאוד גורמים.
יפעת קריב
אתה יודע שאפשר גם להעלות את אחוז החסימה.
יעקב אשר
אפשר הכול. אפשר גם לדבר וגם זה שוויון. אני אומר דברים שאני חושב שהם דברים של טעם.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מקשיבים לך.
יעקב אשר
אני מודה לך על ההקשבה. יכול להיות שיהיה מצב של ריבוי של רשימות בהן יהיו נשים וזה יחלק את הכוח הנשי להרבה מאוד סיעות ובסופו של יום יכול להיות מצב שבו הרבה קולות של מפלגות שדווקא לקחו את האג'נדה הזאת, ייפלו בדרך כי יש לך יותר מדי רשימות ובסופו של דבר יש כאלה שלא עברו את אחוז החסימה כך שהרבה מאוד קולות הולכים לאיבוד.
קריאה
בדרך כלל יש ריבוי רשימות של הגברים ולא של נשים.
יעקב אשר
זה עלול לקרות גם עכשיו.

דבר אחרון. אני חושב שאם כבר אתן רוצות ללכת על משהו – או רוצים – שהוא נכון, זה לא כקישוט. הייתי אומר שאם רשימה הולכת כאשר בראשות הרשימה – ולאו דווקא לרשות העיר – עומדת אישה, את זה תמרצו ולא תתמרצו דבר שעלול להפוך לקישוט שלדעתי הוא רק מבזה את הנשים.
היו"ר עליזה לביא
הדברים ברורים.
יפעת קריב
כל נקודת המוצא שלך שגויה.
יעקב אשר
על הדברים הללו אתם צריכים לחשוב שוב. זה מאוד פופוליסטי, זה מאוד נחמד לבוא עם השוויון, אבל בסופו של דבר זה יכול לצאת יותר גרוע מכפי שהתכלית רוצה.
היו"ר עליזה לביא
תודה לך. אני מודה לך על הדברים וגם על הסיפא של הדברים. אני רוצה לעבור אליך, גברתי מיכל יודין. אני מניחה שיש לך הרבה מה לומר. הסתכלתי על הבעות פניך תוך כדי הדברים.
מיכל יודין
דבריו מזכירים לי את מה שנאמר בזמנו, עת הגשנו את הצעת החוק הראשונה במסגרת עמותת כ"ן, לפני 12 שנים.
היו"ר עליזה לביא
אולי מילה על עמותת כ"ן כי יש כאן אנשים שלא כל כך מכירים.
מיכל יודין
אני מקימה ויושבת ראש עמותת כ"ן, לידי יושבת מנכ"לית עמותת כ"ן והמנכ"לית לשעבר, יפעת זמיר. עמותת כ"ן כמה למטרה אחת בלבד והיא קידום נשים לפוליטיקה, כשמה כן היא, מאחר שאנחנו מאמינות שחמישים אחוזים פוטנציאל לא מנוצל, כפי שאתה אמרת, ובדרך כלל מניסיוני ב-13 השנים האחרונות נשים מאוד ראויות התמודדו ולא נבחרו מול גברים מאוד לא ראויים שיושבים היום גם בבית המחוקקים וגם ברשויות המקומיות.
מה שכואב לי במיוחד, משרד האוצר ומשרד המשפטים, כי אני חושבת שבאמת הגיע הזמן שבמדינת ישראל שמתיימרת להיות דמוקרטיה, שחמישים אחוזים מהפוטנציאל יהיו במוקדי קבלת ההחלטות. כשזה בא לנושאים שנוגעים לנשים, מעמד האישה, אם אלימות ואם סחר, הסכומים הם קטנים ומזעריים, והיום, עת אנחנו דנים על נושא מימון הרשויות המקומיות, הכול נבדק בפינצטה ובסכומים קטנים. אחת ולתמיד צריך להחליט שאם אנחנו דמוקרטיה, צריך למצוא את המימון. בדיוק כמו שימצאו מאתיים מיליון שקלים לממן את המטוס לראש הממשלה, אני חושבת שהסכומים שכאן הוזכרו הם באמת טיפה בים וצריך למצוא את הסכומים הראויים. מאחר ואנחנו מדינה לא מתוקנת ונשים מאוד ראויות מתמודדות, לא נבחרות והקשיים הם קשיים שנובעים גם ממה שנקרא תפיסת עולם אורתודוכסית, תפיסת עולם מיליטריסטית, ואצלנו שני הגורמים האלה מהווים קשיים גדולים לנשים מלהגיע למוקדי קבלת ההחלטות.

לכן עמותת כ"ן עוסק אך ורק בנושא הה ואנחנו מהיוזמות הראשונות להצעת חוק למה שנקרא ייצוג נשים בכנסת ואני מקווה שבאמת שנגיע לזה במהלך הקדנציה הזאת, מאחר ורק כאשר יהיו יותר נשים במוקדי קבלת ההחלטות, מימון בהתאם יגיע, נושאים לסדר היום הציבורי יעלו על מסלול נכון, ראוי, מתחשב ומקבל, וכל החברה תצא נשכרת.

לכן מבחינתי הצעת החוק הזאת היא אולי צעד ראשון. צריך לעשות בה הרבה תיקונים ואני אבקש מליאל שתוסיף את ההיבט וגם את הניסיון שלה ברשות המקומית אבל המסר שלנו הוא מאוד ברור. אני מברכת – עליזה, יפעת חנין, דב וכל מי שחתם על הצעת החוק – כי אכן זה ממש צעד ראשון ואני מקווה שמיד אחרי שתעבור ההצעה הזאת נפנה להגברה ולנושא של ייצוג הנשים בכנסת כי מהכנסת תבוא הברכה לרשויות המקומיות ואין לי ספק בכך. היו הרבה מאוד נשים שהתמודדו בבחירות האחרונות ולא נבחרו. הצעת החוק הזאת, אין לי ספק שתעלה את אחוז המשתתפות. כאן אני פונה לכל הנמצאות כאן – למשטרה, לצה"ל ולאחרים - כנסו לאתר עמותת כ"ן, הצטרפו אלינו כי כל קול משפיע. כמו שתמיד אני אומרת אחרי מערכת בחירות אחת, אנחנו כבר פועלות לבחירות הבאות כי תמיד צריכים להיות מוכנים ואין כמו נשים שיודעות להכין, להתכונן ודבר אחד חשוב – לפרגן. אנחנו מפרגנות, אנחנו מאמינות בנשים ואנחנו צריכות את כל אחת ואחת מכן.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני רוצה לשאול אותך לגבי עמדתכן בנושא של קנס או תמרוץ.
מיכל יודין
מה שאני למדתי מהצעות חוק שעברו בעולם, למשל בצרפת עבר הקנס וזה לא עזר והגברים הצליחו לעקוף את זה. אני חושבת שבמדינת ישראל אוהבים את התגמול, כמו שאוהבים את זה במדינות אחרות ולכן אני חושבת שצריך להיות תגמול. יחד עם זאת הייתי רוצה לראות שהאחוז יעלה. לא שלושים אחוזים אלא להגיע לארבעים אחוזי ייצוג.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בהזדמנות זאת אני רוצה לומר תודה ליפעת זמיר, המנכ"לית היוצאת, על כל העבודה הרבה שעשית יחד עם עמותת כ"ן, עם מיכל ועם כולן. רואים את העשייה בשטח ועוד תראי פירות. אני רוצה לברך אותך, עורכת הדין ליאל אבן-זהר, המנכ"לית הנוכחית. אני חושבת שזאת פעם ראשונה באופן רשמי שאת כאן אצלנו בוועדה.
ליאל אבן זהר
כמנכ"לית.
היו"ר עליזה לביא
ברוכה הבאה והרבה הצלחה בתפקיד החשוב שלך.
ליאל אבן זהר
הייתי רוצה להוסיף כמה דברים בנושא המשפטי. קודם כל, כמה דברים לגבי מה שאמר כבוד הרב אשר. הנושא של תמיכה ברשימה בראשות נשים, בשמחה רבה. אני חושבת שעצם ההגעה מיהדות התורה, לומר שהוא רוצה תמיכה נוספת ברשימה בראשות נשים, זה טוב.
יעקב אשר
אמרתי שאם מתכוונים לתמרץ ולעשות משהו נכון.
היו"ר עליזה לביא
אני מתוסכלת כי אני שומעת אותו והוא באמת כל כך מעורב ואני שואלת את עצמי למה הוא לא חבר בוועדה לקידום מעמד האישה. איך יכול להיות שאין לי אף נציג חרדי בוועדה? אולי אדוני רוצה להצטרף אלינו?
יעקב אשר
אולי תשאלי את עצמך, כי אם הייתי יכול להביא לכאן סיפורים כדי שתראו מה עושים עכשיו למורות או גננות נשים.
היו"ר עליזה לביא
אתה רוצה שנדבר על הגננות החרדיות ומי בסופו של יום עוזר להן?
יעקב אשר
יש לך בוס גבר שהוא דיקטטור ואת יודעת את זה טוב מאוד.
היו"ר עליזה לביא
לפני שאני אפתח את על הדיון על הגננות החרדיות ועל העוול ועל הפשע שאתם נוהגים כלפיהן. אלה הנשים והבנות שלכם. תתביישו לכם
יעקב אשר
בלי לצעוק עלי.
היו"ר עליזה לביא
תתביישו לכם. מי שעוזר היום לגננות החרדיות, זאת רק סיעת "יש עתיד" ושר האוצר. אלה הבנות שלך והנשים שלך.
יעקב אשר
אחיי ואחיותיי החרדים.
היו"ר עליזה לביא
ממש. שפחות של 2014 אלה הנשים החרדיות. תעזרו להן.
יעקב אשר
הכי חוסר דמוקרטיה בשליטה של גבר, מתאגרף.
היו"ר עליזה לביא
מי שבא לעזור זה שר החינוך ושר האוצר. אלה גננות שלכם שאלה האימהות שלכם לילדים שלכם. כדאי מאוד שתעשה שיעורי בית ובדק בית בבית שלך. מה קרה כשהיה יושב ראש ועדת כספים מהמפלגה שלך וכמה הפקרתם אותן. אתה יודע את זה.
יעקב אשר
תשאלי אולי את חברי העמותה שלך אם לא היה שיתוף פעולה.
היו"ר עליזה לביא
סליחה, את באמצע הדברים.
ליאל אבן זהר
רציתי לתמוך ולומר שזה רעיון מבורך ואני מניחה שבשלב הבא אפשר יהיה ליישם אותו.
מיכל יודין
אנחנו מעודדות רשימות נשים.
ליאל אבן זהר
בוודאי. קודם כל, אני רוצה להודו לכן. אני חושבת שחברת הכנסת עליזה לביא, חברת הכנסת יפעת קריב, חברת הכנסת חנין זועבי וחבר הכנסת דב חנין, זה לא רק דיאלוג ושותפות יוצאי דופן, מבורך וחשוב אלא בוודאי זה מקדם את הנושא הזה לסדר היום. אני ממש מודה לכם. אני חושבת שזה תהליך של העברת חקיקה שראוי לציון. חיכינו לזה הרבה.

כמה מלים לגבי הדברים שאמרו כאן. הנושא הראשון הוא בקשה לדחיית מועד התגמול, וזה דווקא מיועד לאוזני משרד האוצר. הבונוס בו מדובר איננו בונוס כמו שנהוג לעשות במפלגות. זה לא בונוס בלתי מופלה. זה לא כסף שמגיע לרשימה ללא קשר להוצאות שלה. כמו שכל מי שמעורב בנושא המוניציפאלי יודע, מדובר בתגמול כנגד הוצאה. לכן אני דווקא מבקשת מכן, כפי שביקשתי בנושאים המכינים, לא לדחות את התקבול הזה לסוף וזאת מסיבה מאוד פשוטה. בהנחה שרשימה שמבוססת דווקא על שוויון בנתה על כך שהיא תקבל את התגמול הנוסף והוציאה הוצאות בהתאם, בעצם דחיית התגמול יוצרת לה עונש שלא התכוונו לו. זאת אומרת, היא הוציאה את ההוצאות ואז את התגמול היא תקבל רק אחרי תשעה חודשים וזה לא סביר לאותה רשימה. לכן אני דווקא מבקשת שזה ייעשה בדיוק בדרך בה עושים את זה כלפי רשימות אחרות, זאת אומרת, כל רשימה תקבל את אותם 85 אחוזים ואפילו היית מקדימה את זה מאותה סיבה, משום שמדובר על הוצאות בפועל, בעין, הוצאות שהוצאו. אם הן לא הוצאו, לא יהיה בונוס. זאת אומרת, זה לא בונוס כלכלי אלא זה בסך הכול היתר להגדלת מסגרת.
ענת מימון
את מציאה שזה ייעשה בחלוקה של ה-85 אחוזים.
ליאל אבן זהר
אני מציעה שזה ייעשה בחלוקה הראשונית של ה-85 אחוזים כדי דווקא לומר שמעודדים את זה.
ענת מימון
כל התוספת.
ליאל אבן זהר
כן. או בחלוקה הנוהגת. צריך לזכור שבעצם יש כאן איזה הימור, יש איזו רולטה רוסית ברשויות המקומיות. אם אני הצלחתי והכנסתי את שלושת המנדטים שלי או את חמשת המנדטים שלי, קיבלתי את כולם. אם בניתי על השלושה מנדטים או על החמישה מנדטים ולא צלחה דרכי, אני בעצם הוצאתי יותר הוצאות ממה שקיבלתי. כאן יש איזה סיכון שדווקא באופן עקיף ולא במתכוון עלולים להשית אותו על כתפי נשים, ואין לנו כוונה כזאת. לכן אני אומרת שנכון להקדים.

אני מבינה שהצעת החוק כרגע עברה את ועדת השרים, פחות או יותר את משרד האוצר ובוודאי אתכם וזה מבורך, אבל עדיין צריך לזכור שמדובר בסך הכול בהגדלת מסגרת אשראי, בהגדלת מסגרת תקציבית שהיא לא מהווה מימון עודף אלא היא בסך הכול מהווה היתר להגדלת התקציב של ההוצאות. האם רשימות שיש להן יותר נשים זקוקות לזה? אני חושבת שכן, גם לגופו של עניין. בוודאי באיזושהי צורה יש כאן הצהרה דקלרטיבית מאוד משמעותית ועל כך תבורכו. אני חושבת שזה יוצא מן הכלל, זה שסוף סוף הנושא הזה של קידום נשים ברשויות המקומיות נמצא כאן על סדר היום.
הנושא של מועצות אזוריות. מועצות אזוריות ממומנות אחרת. הן לא ממומנות בכלל בשלב של הבחירה האזורית של חברי המליאה אלא הן ממומנות רק עת נבחר הציבור נבחר להיות יושב ראש המליאה. לכן אני חושבת שהתהליך הזה של תיקון סעיף 7 פחות רלוונטי שם כי בעצם אין שום משמעות לשליש נשים. זה או שנבחרה אישה או שלא נבחרה אישה. אני כן מציעה להתאים את זה לנוסח המועצות האזוריות.

אני רוצה להביא לתשומת לבכם – וגם התבקשתי במעמד הזה – שיש לנו עדיין אגודות שיתופיות בהן אין זכות בחירה לנשים, באופן פתטי, בלתי סביר ומקומם.
היו"ר עליזה לביא
שמענו על כך בוועדה.
ליאל אבן זהר
זה פשוט לא סביר. זה משהו שלא יעלה על הדעת. הולכת אגודה שיתופית בלי זכות הצבעה. אני כבר לא מדברת על מימון אלא על זכות הצבעה. אני בטוחה שתטפלי בזה, חברת הכנסת לביא, אין לי ספק בכך, אבל אני מעלה את זה כאן לסדר היום כי החוק הזה של המועצות האזוריות דורש רביזיה מחשבתית, בטח ובטח בנושא של נשים. אנחנו ב-2014. ב-1995 הוועדה הזאת נסערה עת שמעה שאין זכות בחירה לנשים בוועדות של איגודים שיתופיים, באגודות שיתופיות של מושבים, והנה אנחנו ב-2014 ועדיין הבעיה קיימת.

אני בטוחה שכאן יקרה, דווקא בגלל שיש כאן חברו כנסת אסרטיביות, ולזכותן ייאמר שהן עושות עבודה מצוינת ואנחנו מאוד גאות בהן על כך.

הנושא האחרון שהעלה דווקא הרב אשר הוא הנושא של החשש מריבוי רשימות. אני לא חושבת שזה חשש ממשי. אני חושבת שיש לנו ריבוי רשימות בתוך הרשויות המקומיות בכל מקרה, גם של גברים, גם של נשים. אם זה טוב או רע, אני לא יודעת. יש הרבה מתמודדים. זה טוב שיש הרבה מתמודדים שרוצים להתמודד לתפקיד התנדבותי. כאן אני חושבת שאני אראה עין בעין אתך – לפחות עם הרב גפני ראיתי עין בעין בנושא הזה – שבמסגרת של הוועדה הזאת הייתי מאוד שמחה שיטפלו גם בנושא של תגמול לחברי וחברות מועצה שבמובן משמעותי מקטינים גם את הכניסה של נשים לזירה, שכמובן יש לזה גם השלכה לגבי גברים. זה משהו שהוא שוויוני אבל הוא מייצר פער מאוד גדול בתוך הזירה הפוליטית המוניציפאלית לעומת זירות אחרות.

שוב, אני מאוד מודה לכן. אני חושבת שאתן עושות כאן עבודה יוצאת מהכלל וזה כצעד ראשון.
היו"ר עליזה לביא
תודה. יפעת זמיר.
יפעת זמיר
אני אוסיף כמה דברים. יש כאן איזשהו עידן מקסים בעיני בו העניין הערכי של דמוקרטיה ושוויון מקבל אמנם פנים של תגמול או תמרוץ כספי אבל הערך חייב להיות מונח על השולחן. אני תמיד מצטטת את דברי השופט מצא שאמר שחברה ששואפת שוויון וליברליות, נמדדת באמצעי הפרו-אקטיביים שהיא מוכנה להשקיע בהבאת השוויון הזה. אם מדובר כאן כרגע בשוויון שהוא כביכול מלאכותי בכך שמוסיפים או מתמרצים בכסף, אני חושבת שזה צעד ראשון ומבורך. כמובן אני לא אוסיף אלא רק אברך אתכן חברות הוועדה, חברות הכנסת, חברותיי לדרך ארוכה שעשינו.

אני רוצה לומר שאנחנו הכרנו במשך חמש השנים האחרונות נשים חרדיות – חבר הכנסת אשר – ודתיות לאומיות שנתקלו בחסמים משמעותיים, חסמים חברתיים שהשיתו עליהן חברי הישוב בו הן חיות, חברי הקהילה בה הן חיות, ולמעשה מנעו את דרכן בכך שיהיה חוק. אגב, אני מציעה לחשוב על הגבלה, כפי שהיה בזמנו בחוק שיזמנו לגבי רשימות בכנסת, לתקף את מספר הקדנציות בהן יבדקו האם החוק הזה הגיע לכלל מיצוי. זאת אומרת, יכול להיות שאחרי חמש שנים או עשר שנים נראה שבאמת החוק הזה הצליח, אנחנו לא בעד לשים את החוק הזה לתמיד. צריך לומר שאנחנו שואפות לכך שהערך של שוויון הוא ערך שיתפוס את המקום הראוי לו בחברה הישראלית ולא יצטרך לתת לא תמרוץ ולא כמובן קנס על מהלכים מהסוג הזה. זה אמור להיות בסיס להתנהלותה של חברה תקינה, ליברלית ודמוקרטית.
אני בטוחה בקיומו של ממשל – אני קוראת לזה ממשל תאגידי מוניציפאלי, כלומר, כל הדברים עליהם דיברנו כרגע – שיביאו לכך שנראה יותר נשים בזירה, נראה אותן בהתחלה עם תמרוץ כספי כלכלי. אני לא אוהבת את הקישור הזה, אבל אנחנו מבינים שכאשר חברה היא חברה שנמצאת בחסמים כל כך עמוקים, אין ברירה אלא לנקוט בצעדים הללו. שוב, אם נחזור לרגע לנשים הלו שפגשנו במהלך חמש השנים האחרונות שרצו מאוד לתרום מכישוריהן ויכולותיהן והבנתן את הקהילה למקום בו מתקבלות ההחלטות, ונחסמו – חשיבות החוק אינה מוטלת בספק ואני מברכת אתכן על כך.
היו"ר עליזה לביא
תודה. עאידה תומא סלימאן, מנכ"לית עמותת נשים נגד אלימות.
עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לברך את כל חברות הכנסת וחברי הכנסת המעורבים בהצעת החוק הזאת. אני חושבת שבהצעה כזאת אנחנו צועדות צעד ממש רציני, במיוחד לאחר המצב הקיים שהוא קיים בכלל הזירה הישראלית ובמיוחד באוכלוסייה הערבית בנושא ייצוג נשים ברשויות המקומיות, והמצב מאוד קשה.

אנחנו בעמותת נשים נגד אלימות יזמנו לפני שנתיים וחצי קואליציה די רחבה של ארגונים פמיניסטיים, ארגוני נשים וארגונים של זכויות אדם שמנסה לקדם את הנושא הזה ואני מאוד שמחה להגיע לשלב הזה בו ההצעה מונחת על השולחן.

כמה מלים לגבי מצב האוכלוסייה הערבית. בקדנציה האחרונה היו שש נשים ערבים שנבחרו לרשויות המקומיות. לאחר הבחירות האלה, כיום, נבחרו עשר נשים לקדנציה מלאה וחמש נשים ייכנסו לאחר מכן ברוטציה. זה לא בא מחלל ריק אלא עבדנו מאוד קשה ועשינו עבודה די רצינית, חברתית, בתוך החברה שלנו כדי להגיע למצב שלצערי הרב עדיין לא עונה על כל הציפיות שלנו אבל יש בו התקדמות מסוימת.

המעניין הוא שבין 304 נשים התמודדו בכלל הסיעות בתוך האוכלוסייה הערבית, 125 שהתמודדו פעם ראשונה ממוקמות עד המקום החמישי ברשימה. כלומר, הייתה קפיצה ממקומות שהם יותר אחרונים עד למקומות יותר קדמיים. אני מזכירה את זה כי אני לא מאמינה שהחוק יפתור את כל הבעיות אבל בהחלט אני חושבת שהחוק הזה יהווה בסיס או קרש קפיצה ממנו אפשר לחזק את הייצוג של הנשים.
אחרי עשרים שנים בהן אני מופיעה בכל מיני ועדות כאן והשתתפתי במאבק בכלל למען זכויות נשים, אני מאמינה שהשינוי לא בא ביום אחד ולא בא בדיוק בצורה האידיאלית בה אנחנו רוצות. הייתי רוצה לראות אפילו לא שלושים אחוזים אלא הייתי רוצה לראות שכל סיעה חייבת בייצוג שהוא ריצ'-רצ' אבל כמובן לא כל מה שאנחנו רוצות אפשר להשיג בפעם אחת ולצערי כך זה בפוליטיקה. גם לא הייתי רוצה לראות את הזכות לייצוג של נשים קשורה באופן משמעותי בעניין של כספים, בונוסים או קנסות אלא הייתי רוצה לראות את זה במקום אחר.

אנחנו, כמובן עם חברות הכנסת, הצענו בהתחלה שיהיה קנס כי מי שלא ממלא או לא נותן לנשים להשתמש בזכות האלמנטרית שלהן, אמור להיקנס ואמור להיענש. אם זאת הדרך לחוקק עקרונית את הזכות של הנשים להיות מיוצגות, אני חושבת שצריך לתת לזה יד. לא הייתי מציעה את זה בצורה כזאת, אבל אני חושבת שהיום, היכן שאנחנו עומדות היום, הדבר העקרוני הוא לחוקק את החוק, להעביר אותו מבחינה עקרונית ויהיו לנו עוד ניסיונות לשנות, לשפר ולעשות את הדבר הנכון. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. עורך דין כפיר כהן, יועץ משפטי, מרכז השלטון המקומי.
עו"ד כפיר כהן
תודה גברתי. אני מבין שבזו השעה כאן באולם זה לא כל כך פופולרי להתנגד, אבל מרכז השלטון המקומי מתנגד להצעה הזאת.
קריאה
זה מעציב אותנו.
כפיר כהן
רק אם אפשר לדבר. אפשר להימנע גם מהערות ציניות ואני אודה לכן על כך. מאוד נוח לי להתנגד מכיוון שבכובע השני שלנו במרכז השלטון המקומי אנחנו נותנים אכסניה חמה מאוד לעמותת כ"ן, מעודדים את הפעילות שלה, יפעת חברה קרובה שלי. באחד התפקידים האחרים שלי אני אחראי על כל הנושא הזה ואני חבר בוועדה המייעצת ברשות הלאומית לקידום מעמד האישה והעניין לא זר לי. אני כרגע מייצג ארגון.
היו"ר עליזה לביא
אני אעצור אותך רק כדי לברך את ורד סויד שהצטרפה אלינו. תודה שאת אתנו.
כפיר כהן
יתכן שבמגזרים מסוימים יש בעיה מסוימת אבל אני לפחות לא נתקלתי – לא בכובע האישי, לא בכובע המקצועי שלי, אני גם נבחר ציבור במקום אחר אבל זה כרגע לא רלוונטי – ולא ראיתי איזושהי מניעה שמונעים בפועל מנשים לרוץ ולהתמודד כשוות בין שווים.
לצורך העניין, אני חושב שגם שריון לנכים הוא מאוד חשוב, גם שריון עדתי כזה או אחר יכול להיות שהוא חשוב לא פחות.
יפעת קריב
אתה לא מכיר רשויות מקומיות בארץ? אתה יועץ משפטי.
כפיר כהן
עם כל הכבוד, אני לא הפרעתי לך לדבר.
יעקב אשר
כעובדת לשעבר של השלטון המקומי. לכן היא מרשה לעצמה.
כפיר כהן
יכול להיות שהראייה שלך השתנתה. השלטון המקומי שהוא כר מאוד נוח, לא רק בחלל הזה כאן אלא בכל הבית הזה, נוח מאוד להעביר הצעות חוק שהן לא פשוטות על גבו של השלטון המקומי. אם היה נעשה איזשהו ניסיון שלך להעביר הצעה דומה שבבחירות המרכזיות לכנסת יהיה ייצוג לנשים - - -
קריאה
זה נעשה שלוש פעמים.
כפיר כהן
נעשו ניסיונות והן אפילו לא הגיעו למצב שכאן התרוצצו כל מיני שתדלנים וכל מיני מצליפים כדי לגייס כאן רוב.
יפעת קריב
אתה מזכיר לי את חבר הכנסת גפני, כאשר החוק הראשון אתו באתי לגבי מינוי נשים בוועדה למינוי דיינים וחבר הכנסת גפני אמר לי לעשות זאת גם לגבי השופטים. שתי ההצעות האלה כבר בספר החוקים. אנחנו באנו לכאן לשנות.
כפיר כהן
אני מכבד. אני מכבד את העשייה וגם את הניסיון לשינוי. אני רק חושב שבהמשך למה שאמר חבר הכנסת אשר, יש כר נוסף שהוא קצת יותר קשה לטיפול אבל היה ראוי גם להחיל את החוק הזה שם. כמו שיש בחיוב אישי, הוא רק על ראשי רשויות והוא לא על שרים ולא על פקידות ציבורית כזאת ואחרת.
יפעת קריב
התחלנו. באנו לשנות.
כפיר כהן
אני הייתי דווקא מתחיל למעלה ולא למטה. אם היו מתחילים למעלה והייתה יוצאת הבשורה, יכול להיות שזה היה הרבה יותר קל.
היו"ר עליזה לביא
אני רוצה שתשתף אותנו לגבי הדברים שאתה אומר כרגע. האם תוכל לשתף אותנו ולומר באיזה פורום זה נדון? הדברים שאתה כרגע אומר לנו, מבחינת העמדה של השלטון המקומי, באיזה פורום את נדונו?
כפיר כהן
יש לנו פורום מקצועי שמביא את החלטתו ליושב ראש.
היו"ר עליזה לביא
אם אפשר לדעת, אתה לא חייב שמית, מי יושב בפורום הזה.
כפיר כהן
יועצים משפטיים, לעתים ראשי רשויות. אני לא מקבל את ההחלטה על סמך דעתי. יכול להיות שאילו זו הייתה דעתי האישית, הייתי אומר משהו אחר.
היו"ר עליזה לביא
זה ברור לי. אני בטוחה שעבדתם בסדר דברים, אבל אני שואלת אותך את השאלה הזאת כי אחת הסוגיות שדנו בהן לנוכח אי ההצלחה של נשים בבחירות האחרונות הייתה הקונגלומרט הגברי הסגור בשלטון המקומי. מאוד קשה לפצח אותו. מאוד קשה לקבל נתונים. שמענו כאן ממתמודדות על השלטון המקומי שלא מאפשר ושלא מסייע ושלמעשה הוא מהווה את החסם העיקרי. לכן מאוד חשוב לי להבין את דרך ההתנהלות הערכית שלכם. כלומר, איך למעשה חוות הדעת הזאת ניתנת. אל תגיד לי שמית אלא אם תוכל לומר לי מה הדרך. אני רוצה לדעת מי היה בחדר מבחינה מגדרית.
קריאה
אני יכולה להגיד לך. גברים.
היו"ר עליזה לביא
דיברת על ראשי רשויות וכבר ברור לי מי היה בחדר.
כפיר כהן
ויועצת משפטית אישה.
היו"ר עליזה לביא
סיימת?
כפיר כהן
אני רואה שגם אני אומר עוד הרבה דברים, זה לא יעזור. לא יכול להיות שזה ייכפה הר כגיגית.
ליאל אבן זהר
מי כופה הר כגיגית?
כפיר כהן
אנחנו ניסינו לשוחח גם עם חברת הכנסת קריב עוד לפני שהיא הגישה את הצעת החוק, רצינו שתדון עמנו באיזשהו נושא על מנת שנלך יד ביד. הרי הנושא לא זר לנו ואת יודעת את זה בדיוק כמוני. זה לא יתכן שאנחנו נשב יחד אתכן, עם עמותת כ"ן, תחת קורת גג אחת מתוך ראייה מאוד נכונה ובהירה שאנחנו מעוניינים לקדם את הנושא, אבל לא בצורה כזאת, לא בהצעת חוק כזאת ששמה את כל נושא הייצוג של נשים באיזשהו מבחן כספי, אם זה קנס או אם זה תמריץ כספי. זאת השיטה בעיניכם?
מיכל יודין
כך בכל העולם. עם הצלחות לא מתווכחים. זה הוכח.
כפיר כהן
תני לי להשלים את דבריי ואחר כך תוכלי לומר מה שאת רוצה. לכן אני אומר שמרגע שאנחנו נותנים את כל הרוח הגבית לנושא הזה, היה מקום שתבואו בדין ודברים אתנו בטרם ולא לאחר מכן.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני מודה לך. חברת הכנסת קריב, רצית להגיב.
יפעת קריב
אני רוצה לומר שלושה דברים. היועץ המשפטי של השלטון המקומי מר כהן, אני רוצה לומר לך שרק 13 כנסות מנסות להעביר את החוק הזה ורק ב-13 כנסות מרכז השלטון המקומי בולם ועוצר ולא מאפשר לחקיקה המגדרית והשוויונית לעבור. זה לא שאתם לא מכירים את זה אלא אתם מכירים את זה שנים על גבי שנים ועד עכשיו הצלחתם לבלום את זה. זה פשוט מאכזב.

הנקודה השנייה אליה אני רוצה להתייחס ולשאול אותך האם זה השינוי המרענן שמכניס ביבס. זה הקו אתו הוא בא? איזו אכזבה קשה, קשה, קשה שאנחנו נוחלות כאן היום בוועדה לקידום מעמד האישה.
כפיר כהן
ההצעה שלך הגיעה לוועדת שרים לפני התקופה של ביבס, עם כל הכבוד.
יפעת קריב
אבל ביבס הוא יושב ראש השלטון המקומי.
כפיר כהן
זה לא המקום עכשיו לחלק ציונים.
יפעת קריב
מותר לי לדבר.
כפיר כהן
אל תחלקי ציונים. הוא לא נמצא כאן.
יפעת קריב
אני מבינה שהיושב ראש החדש הוא זה שאישר את זה ואני רוצה לומר שאני מאוכזבת קשות מהרוח הרעננה והחדשה שביבס מביא אתו בדיוק לסוגיה הזאת. זה מאכזב את כל ארגוני הנשים שיושבים כאן וזה לוקח אותנו אחורה וזה בדיוק מה שהוא אמר שהוא לא יעשה.

הדבר השלישי שאני רוצה להתייחס אליו הוא לומר שהבית של השלטון המקומי הוא הבית של ראשי הערים, כף רגלה של אישה לא דורכת בו ואין בו כמעט נשים.
כפיר כהן
את יודעת שזה לא נכון. את מצהירה כאן הצהרות פופוליסטיות לחינם. את יודעת שזה לא נכון.
יפעת קריב
257 ראשי רשויות, מתוכם 250 הם גברים.
כפיר כהן
אני אשם בכך שיש ארבע ראשות רשויות?
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. תודה רבה חברת הכנסת קריב ותודה לך עורך דין כהן. אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לגדי מאירי. בבקשה.
גדי מאירי
שלום. אני מודה על שהזמנתם לדיון החשוב הזה נציגי מפלגות.
יעקב אשר
מי תפקידו של אדוני?
גדי מאירי
אני אציג את עצמי. אני מודה שהזמנתם לדיון הזה נציגי מפלגות. אני לא רואה נציגי מפלגות נוספים, חוץ ממפלגת "יש עתיד" ואני מתכוון לנציגים מהמנגנון המפלגתי.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו הזמנו מהמנגנון.
גדי מאירי
הוזמנו נציגים מהמנגנון המפלגתי ואכן הייתה פנייה לנציגי כל המפלגות. באופן יזום הייתה פנייה לנציגי כל המפלגות ואני שמח להיות כאן כנציג מפלגת "יש עתיד".
יעקב אשר
אני מנסה להבין מה לכוהן בבית הקברות.
גדי מאירי
אני אסביר לך.
יפעת קריב
אדוני, אפשר דימויים קצת אחרים?
יעקב אשר
זה פופוליסטי וגם מה שאת עונה עכשיו, זה פופוליסטי.
גדי מאירי
אני הייתי אחראי על מערך הבחירות המוניציפאליות של מפלגת "יש עתיד" בבחירות המקומיות האחרונות.
יעקב אשר
כמה נשים היו מועמדות לראשות עיר?
גדי מאירי
גם בלי החוק הזה קבענו לעצמנו כלל בתוך המפלגה שלא נאשר רשימת מועמדים שאין בה ייצוג לפחות של שלושים אחוזי נשים. כך ניגשנו לבחירות המוניציפאליות. אפרופו, דוגמה אישית עליה שאלת קודם, אני אומר לך שאנחנו מפלגה שמניפה את דגל הדוגמה האישית בעניין הזה של ייצוג נשים ואני מברך על החוק הזה. אני חושב שהוא חשוב ואני שמח מאוד שהצטרפו אליו חברי כנסת מכל סיעות הבית ואני שמח הייצוג של מפלגת "יש עתיד" בבניית החוק הזה הוא גדול וחשוב.

במקרה אני נמצא כאן גם בכובע נוסף. אני חבר במליאת המועצה האזורית עמק הירדן. אני חייב לומר שאצלנו במליאה יש נדמה לי 24 חברים מתוכם רק שלוש נשים. הבעיה בחוק המועצות האזוריות היא בעיה אחרת והיא שונה. זה חוק אחר, זה חוק שונה ואין בכלל מימון למי שמתמודד כחבר מועצה. עת התמודדתי או עת הגשתי את עצמי לבחירה, שום מימון לא היה לי. לכן זה חוק שלדעתי כדאי לנתק אותו מהחוק. אין התמודדות. ברשימות נמצאים נציגי ישובים. במועצות האזוריות המליאה בנויה על כך שכל ישוב מעמיד נציג או נציגה או שתיים, בהתאם לגודלו של הישוב.
יעקב אשר
אתה נרשם מטעם "יש עתיד"?
גדי מאירי
לא. אני נרשם מטעם עצמי, כאזרח וכתושב.
היו"ר עליזה לביא
הוא הרבה שנים חבר מועצת עיר. עוד לפני שהוקמה מפלגת "יש עתיד".
גדי מאירי
אנחנו כמובן חושבים שהחוק הזה הוא חשוב. אנחנו חושבים שראוי שתהיינה נשים מיוצגים בכל הרשויות המקומיות, ובעניין הזה אנחנו בהחלט סבורים שעמותת כ"ן מובילה מהלכים חשובים. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה לך. עורכת הדין ענת טהון אשכנזי.
ענת טהון אשכנזי
אני רוצה להוסיף על הברכות ולברך גם אותך גברתי יושבת הראש, גם את חברת הכנסת יפעת קריב, את חברת הכנסת חנין זועבי ואת חבר הכנסת דב חנין. אני רוצה לומר שאני גאה להיות שותפה קואליציה של ארגוני הנשים שקידמו את הנושא בהובלת נשים נגד אלימות, עמותת כ"ן, שדולת הנשים, אנחנו. האפליה היא מבחן תוצאתי ולא נבחנת לא בכוונות והתוצאות של הבחירות לרשויות המקומיות מלמדות אותנו שלמרות כל המאמצים הגדולים שנעשו גם בקרב ארגוני הנשים, אנחנו מחויבות למעשה בחקיקה ולכן החקיקה הזאת היא חקיקה חשובה ביותר, גם אם יש בה הרבה פשרות.

אני רוצה להתייחס לשני היבטים של הליך החקיקה. ראשית, לגבי הנושא של ההדרגתיות. אנחנו בהחלט מתנגדות לכל הדרגתיות בתוך הליך החקיקה. אנחנו חושבות שמכיוון שההצעה החשובה הזאת כבר מהווה במובן מסוים הרבה פשרות, צריך להיות שזה הרף המינימלי כאשר הייתי שמחה מאוד שגם בדברי ההסבר ייכתב שהשאיפה היא לחמישים אחוזי ייצוג כי זה למעשה היה צריך להיות הרף. גם אם אנחנו מתפשרות כרגע, זה לא צריך להיות מתחת לזה.

היבט נוסף שצריך לשים לב אליו. מכיוון שהצבנו רף שהוא מספרי, כאשר ההצעה הזאת תעבור – ואני בהחלט מאמינה שהיא תעבור – ונראה תוצאות בבחירות הבאות לרשויות המקומיות, אני מבקשת שניתן את דעתנו גם להיבט של המגוון. כלומר, לא רק לבחון כמה נשים נכללו בתוך הרשימות אלא נראה האם הצעת החוק הזאת נותנת מענה לנשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה. בהקשר הזה דיברנו על נשים ערביות, על נשים חרדיות ועל נשים נוספות וצריך יהיה לבחון האם הבונוס הזה מהווה גם תגמול עבורן או שצריכים כלים נוספים כדי לתגמל אותן להיכלל ברשימות.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. אחרונת הדוברים ורד סויד.
ורד פאר סוייד
רציתי לברך אותך גברתי היושבת ראש ואת חברת הכנסת יפעת קריב על הצעת החוק. אני רוצה ביום הזה גם לברך את מיכל יודין ששנים חרתה על דגלה את החזון הזה ואת חברי הכנסת שהיו שותפים – חנין זועבי ודב חנין.

הייתי מבקשת שבדברי ההסבר ייכלל גם בעתיד במידה ולא נראה גידול מעבר לממדים, להטיל קנסות. אני חוששת ממקומות בהן הודרו נשים. ראינו בבחירות האחרונות נשים חרדיות שניסו לרוץ ולא צלחה בידן האפשרות. בעיקר לעשות את המאמץ להגיע גם לנשים מכל קבוצות האוכלוסייה וגם לנשים עם בעיות של אמצעים כלכליים. אחד החסמים העיקריים בהם נתקלנו אלה נשים שלא יכלו לגייס את התשלום כדי לעמוד בראש רשימה ולהתמודד. לכן, כל עוד לא יהיה תשלום שניתן לחברי וחברות מועצה, אני רואה בכך חסם מרכזי לנשים. חלק חברי המועצה שנמצאים הם פורשי צה"ל או נמצאים במסלול של פנסיה שנייה, של קרירה שנייה, אבל למעט מאוד נשים מתאפשרת האפשרות להיות במקום ובמעמד הזה. לכן קבוצות גדולות של נשים, גם כאשר הן נכנסות פעם אחת למועצה, אחר כך הן עלולות לשקלל את עלות ההוצאות ולא לחזור להתמודד.

כמו שאני סומכת עליך שהעברת הרבה מאוד חוקים וכמו שעשית גם בבתי משפט וגם במערכת הרבנית, אני משוכנעת שזה חוק ראשון בסדרה שיאפשר לנשים לבצע את המהפכה האמיתית. נשים אינן חסרות הכשרות, גברים לא עושים הכשרות להיכנס למועצה, והחסם העיקרי הוא החסם שנמנע על ידי חלק גדול - את קראת לזה קונגלומרט – מהגברים שרוצים לשמר את החבר מביא חבר בהרבה מאוד מערכות. לכן חייבים לתת איזושהי דרך ואם לא יעזור התמריץ, לקבוע סנקציה. במדינות כמו צרפת החוק הזה הועיל רבות לשילובן של נשים ואני בטוחה היום שאת עושה מאבק היסטורי עם תוצאות שנוכל לראות אותן.
היו"ר עליזה לביא
תודה. תודה לך ותודה גם על כל חוות הדעת המגדריות שאתם מצרפים להצעות החוק שהן מאוד עוזרות, תומכות, מסייעות ומרחיבות דעת גם בקרב השרים בוועדת שרים לענייני חקיקה. באמת תודה רבה על העבודה הנהדרת שלכם.

אנחנו נגיע לשלב של הנקודות להכרעה. שמענו את הדברים. משרדי הממשלה, אני מבינה שכרגע הכול נעשה תוך כדי הכנות לוועדה הזאת והדברים ברורים ומסוכנים. בואו ננסה להתכנס ולהבין היכן אנחנו עומדים.

יש לנו כאן את הסוגיה של קנס או תוספת. ההצעה הוגשה בהבנה של קנס. כלומר, גריעה. ועדת שרים החליטה שזאת תהיה תוספת שזה תמריץ. שמענו את העמדה של האוצר והאוצר רוצה לחזור בחזרה להצעה המקורית. אני מציעה שנקבל החלטה ואולי תרצו, אחרי שאנחנו נכריע, להחזיר את זה לוועדת השרים.
דנה יפה
לא. נכון לעכשיו החלטת ועדת השרים היא, ואני מקריאה: "במקום סכום המימון לסיעה יופחת כמוצע בהצעת החוק, סכום המימון לו זכאית סיעה יעלה". זאת החלטת ועדת השרים.
יעקב אשר
את לא יכולה לדון בשני. אם זה משתנה, זה חייב לבוא לוועדת שרים.
היו"ר עליזה לביא
ברור.
יוסי ברון
גם העמדה של משרד הפנים היא תוספת.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו הולכים על תוספת.

עלה הנושא של הדרגתיות. אנחנו לא מאמצים את ההדרגתיות.

יש לנו נקודה נוספת שעלתה – המועד, הזמן, מועד התגמול, המועד בו תשולם התוספת. אנחנו מדברים על 85 אחוזים.
ענת מימון
דיברנו על כמה אפשרויות. יש לנו שני מועדים שכבר היום קיימים שזה, כמו שאמרנו, המועד הראשון של העשרים ימים והמועד השני של שמונה חודשים. הייתה אפשרות לדחות אבל הבנתי שיש כאן איזושהי התנגדות כי אומרים שהתגמול הזה צריך לממן את ההוצאות שהיו ואין סיבה לדחות רשימות שעמדו בזה. לכן אולי אנחנו נתלבש על מה שיש כבר היום בסעיף 7. ממילא בסעיף קטן (ב) אנחנו מדברים על סכום של 85 אחוזים מהסכום לפי סעיף קטן (א). אם בסעיף קטן (א) כבר יש את התוספת, זה אומר שפשוט ישולם 85 אחוזים מה-115 וכ-15 אחוזים מה-115 אחרי שמונה חודשים.
רון אלמוג
רק צריך לומר מה נקודת הזמן בה אנחנו בודקים את השליש. נקודת הזמן הראשונה היא פרסום התוצאות אבל אז יש בעיה של איך מחשבים. אנחנו צריכים לדעת מה המאה אחוזים.
קריאה
אבל עם אפשרות קיזוז בזמן הפרסום.
רון אלמוג
נקודת הזמן בה בודקים אם יש שליש נשים. נקודת הזמן הראשונה היא פרסום תוצאות הבחירות. אם רוצים להזיז את נקודת הזמן קדימה או אחורה.
יפעת קריב
אבל יש לכם אפשרות בתשלום השני לעשות תיקונים ולקזז.
קריאה
התשלום השני מדבר רק על 15 אחוזים.
יפעת קריב
כן, אבל עדיין יכולים לקזז. עדיין יש לך תשלום שני. בתשלום של ה-15 אחוזים בסוף, במידה והאישה פלטו אותה החוצה, אתם יכולים לעשות את הקיזוז הכספי ואפילו להטיל קנסות במידת הצורך.
יוסי עדס
אפשר לעשות את הקיזוז עת משלימים למאה אחוזים או ל-115 אחוזים. אפשר לבצע את הקיזוז.
רון אלמוג
המאה אחוזים שלנו משתנים כי כבר שילמנו 85 אחוזים של המאה אחוזים הראשונים, 85 אחוזים של התוספת.
יפעת קריב
זה ברור שאם אין נשים, אתה חוזר למאה אחוזים המקוריים.
רון אלמוג
כן, ישלמו את המאה אחוזים המקוריים.
ענת מימון
אם עמדו בכלל הייצוג.
רון אלמוג
זה יוצר לנו קושי כי אנחנו צריכים לקזז בסוף לא רק את הכסף של המימון לנשים אלא גם את הקיזוזים שאנחנו עושים עבור דוח מבקר המדינה.
היו"ר עליזה לביא
איך אתה היית רוצה לראות את זה?
רון אלמוג
אנחנו מציעים לקבוע מועד אחד שהוא פרסום תוצאות הבחירות, שהוא בערך שלושה שבועות אחרי הבחירות, ואז את ה-85 אחוזים נשלם עכשיו ואת ה-15 אחוזים אחרי הגשת דוח מבקר המדינה.
היו"ר עליזה לביא
כלומר, שלושה שבועות אחרי הבחירות לשלם 85 אחוזים.
רון אלמוג
יש כאן שני דברים. שאלה אחת היא מתי משלמים ושאלה שנייה היא מתי בודקים את השליש. אלה שתי שאלות נפרדות. אני אומר שאת השליש לבדוק עם פרסום התוצאות והתוצאות מתפרסמות 21 יום אחרי הבחירות. התשלום יהיה כרגיל – 85 אחוזים עשרים ימים אחרי פרסום התוצאות ועוד 15 אחוזים אחרי הגשת דוח מבקר המדינה.
קריאה
זה פתח למניפולציה.
עאידה תומא סלימאן
אתה אומר שהבדיקה היא 21 ימים והתשלום אחרי תשעה חודשים.
רון אלמוג
לא.
עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שבדיקת ייצוג נשים אמורה לדעתי להיות כאשר מתפרסם דוח מבקר המדינה כי אחרת ייפלטו הרבה נשים בתקופה הזאת.
היו"ר עליזה לביא
ענת, תעשי סדר.
רון אלמוג
אפשר ללכת לפי התוצאות בבחירות ולבצע קיזוז לפי דוח מבקר המדינה.
ענת מימון
אני אעשה סדר. אנחנו מדברים על שני מועדים שונים – המועד בו אנחנו בודקים והמועד שאנחנו משלמים. כמו שרון אמר, יש קושי לקבוע שאת המועד בו אנחנו משלמים יהיה 85 אחוזים בהתחלה ואז לבדוק, אחרי שמונה חודשים, ולעשות את הקיזוז. הוא אומר שיש להם את הקושי לעשות את הקיזוז כי יש להם קיזוזים נוספים שהם צריכים לעשות באותו מועד והיתרה היא רק 15 אחוזים באותו מועד. יכול להיות שבאמת ייווצר מצב שכבר אין ממה לקזז כי אנחנו נשארים עם יתרה קטנה יותר.

אולי אנחנו צריכים להתכנס לכלל שאנחנו נבדוק ונשלם את התוספת הזאת אחרי שמונה חודשים.
ליאל אבן זהר
אני הבעתי את התנגדותי והסברתי למה. אני חושבת שמי שמציע את הדברים האלה היום דואג לנשים שלא יפלטו אותן החוצה אבל לא דואג לנשים שייצרו את ההוצאה ולא מקבלות אותה.
יפעת קריב
אני ממליצה ללכת עם העמדה של משרד הפנים.
ענת מימון
הבדיקה תיעשה במועד פרסום התוצאות, 21 ימים לאחר הבחירות. התוספת תשולם 85 אחוזים מה-115 במועד הראשון ו-15 אחוזים הנותרים בחלוף שמונה חודשים. שוב, אנחנו נמצאים לקראת קריאה ראשונה. ככל שנצליח למצוא את הדרך להתקזז במועד המאוחר יותר ולבדוק שוב בחלוף שמונה חודשים את העמידה בכלל, אנחנו ננסה לנסח את זה לקריאה שנייה ושלישית. זה נמצא על שולחן הוועדה וכרגע לקריאה ראשונה אנחנו נלך לפי הכלל הזה.
היו"ר עליזה לביא
בסדר. את זה סיימנו. יש לנו עוד נקודה אחת והיא הנושא של הפיצול לגבי המועצות האזוריות. אי מציעה שנפצל את זה ונעשה זאת עכשיו.
ענת מימון
אני רק אציג. כמו שאמרנו, הכלל הזה לא מתאים למועצות אזוריות מאחר והבחירות שם הן שונות. אנחנו ניסינו לחשוב על רעיונות איך לעודד שם את הייצוג ולא מצאנו. כמובן שרעיונות יתקבלו בברכה. כרגע אנחנו משאירים את זה על שולחן הוועדה והוועדה ממשיכה לקדם את הצעת החוק ללא הנושא הזה של מועצות אזוריות אלא רק לגבי עיריות ורשויות מקומיות. ככל שיהיה איזשהו משהו שיבשיל לכדי המשך קידום ההצעה בנושא של מועצות אזוריות, הוועדה רשאית להמשיך ולקדם את זה, כמובן שבתיאום מלא.
דנה יפה
נושא המועצות האזוריות לא היה בנוסח החוק ולכן לא נדון בוועדת שרים לענייני חקיקה.
קריאה
בכל מקרה הוא מפוצל והוא לא מקודם כרגע לקריאה הראשונה.
ענת מימון
אנחנו נצביע על פיצול לפי סעיף 79(ב) לתקנון. לפי סעיף 79(ב) לתקנון אנחנו מצביעים על פיצול של נושא המועצות האזוריות מתוך הצעת החוק וזה עולה למליאת הכנסת לאישור.
היו"ר עליזה לביא
מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
הפיצול נתקבל.
היו"ר עליזה לביא
הפיצול אושר פה אחד.

אני שוב קוראת לכל מי שיש לה ולו הצעות, יוזמות, מחשבה או מומחיות בנושא הזה, להפנות אלינו. אנחנו נשמח מאוד לראות איך אנחנו מקדמים את הפיצול הזה.

לאחר כל סיעור המוחות שהיה כאן והדיון, אנחנו עוברים להקראה.
ענת מימון
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון – ייצוג לנשים ברשויות מקומיות), התשע"ד-2014

1. תיקון סעיף 7
בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993, בסעיף 7(א), בסופו יבוא:

"(3) סיעה או רשימה שלפחות שליש מבין חברי המועצה שמכהנים מטעמה במועד התשלום לפי סעיף קטן (ב)(1) הן נשים, תהיה זכאית ל-115 אחוזים מסכום המימון האמור בפסקה (1)".
רון, צריך לתקן גם את סעיף קטן (ב) או שזה ברור?
רון אלמוג
לא. אולי לתקן במקום במועד התשלום לפי סעיף קטן (ב)(1), נבחרו מטעמה.
ענת מימון
אתם בודקים במועד התוצאות, כך שאין צורך. בסדר. אני מורידה את "במועד התשלום". כל רשימה שיש לה שליש שמכהנים מטעמה, תהיה זכאית ל-115 אחוזים מהתוספת ואז התשלום יתבצע לפי סעיף קטן (ב), כמו שאמרנו, 85 אחוזים ו-15 אחוזים לפי המועדים שם.

אפשר להצביע.
היו"ר עליזה לביא
כמו שפתחת ואמרת, חבר הכנסת חנין, בהתרגשות, גם אנחנו מתרגשים ומתרגשות. אנחנו מעמידים את הדברים שכרגע אמרת להצבעה לקריאה ראשונה.

מי בעד אישור הצעת החוק כפי שהוקרא עם התיקונים?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר עליזה לביא
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.
יפעת קריב
תודה רבה ליושבת הראש ותודה רבה לוועדה לקידום מעמד האישה.
היו"ר עליזה לביא
תודה לכם חבריי חברי הכנסת ותודה לכל נציגי הארגונים. תודה לכולם על העזרה, לעמליה, לענת, לדלית מנהלת הוועדה, לרבקה הדוברת שלנו, תודה רבה לכל משרדי הממשלה. תודה לכולם והמשך יום נעים ופורה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:45.>

קוד המקור של הנתונים