ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 28/01/2014

האסטרטגיה הגלובלית לצמצום נזקי האלכוהול

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
28/01/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 13>
מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
יום שלישי, כ"ז בשבט התשע"ד (28 בינואר 2014), שעה 12:30
סדר היום
<האסטרטגיה הגלובלית לצמצום נזקי האלכוהול>
נכחו
חברי הוועדה: >
מוחמד ברכה – היו"ר
עפו אגבאריה
מוזמנים
>
יאיר גלר - מנכ"ל הרשות, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

עו"ד אתי כהנא - ראש אגף אכיפה ברשות למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

אורית שפירו - ראש אגף חינוך ומניעה ברשות, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

איריס יוגב - המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

רפ"ק סוני אינגר - קצין נוער, המשרד לביטחון פנים

ד"ר טוני דואק שור - מנהלת תחום בריאות העובד, משרד הבריאות

אפי שפר - מנהל תחום פיקוח ואכיפה, משרד הבריאות

ד"ר מיקי אריאלי - מנהל היחידה למאבק בפשע הפרמצפטי, משרד הבריאות

ד"ר פאולה רושקה - מנהלת המחלקה לטיפול בסמים והתמכרויות, משרד הבריאות

ד"ר אילן שמש - מפקח ארצי בתחום קידום נוער, משרד החינוך

קרן רוט-איטח - ממונה על מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משרד החינוך

תמי דיסקין - מפקחת ארצית התמכרויות, משרד הרווחה

עו"ד יפעת רווה - ממונה בכירה - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

שירלי אביבי - כלכלנית - רשות המיסים, משרד האוצר

שולי דוידוביץ - מנהלת אגף ארב"ל, משרד החוץ

אלינה חובוקובסקי - עמותת "אליס"

זכריה רייך - לוביסט, חב' "פרילוג", לונדבק
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
יעקב סימן טוב
<האסטרטגיה הגלובלית לצמצום נזקי האלכוהול>
היו"ר מוחמד ברכה
טוב, אני פותח את הישיבה. ברוכים הבאים. הנושא שלשמו התכנסנו היום, על המסך: האסטרטגיה העולמית להפחתת השימוש לרעה באלכוהול. תציג אותו הגברת איריס יוגב.

אבל לפני כן, לפני כמה שבועות הורחב המנדט של הוועדה על מנת לטפל גם בנזקי האלכוהול. ולפני כמה ימים קיבלתי פנייה מבחור, מבת ים דומני, שאומר לי: אם אתם הרחבתם למה לא להרחיב מעבר לכל גם לנושא של העישון על צורותיו השונות, כולל נרגילות וכולי וכולי? אני חושב שיש מקום לעשות התייעצות גם עם משרד הבריאות וגם עם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. וכמובן בשלב מסוים, אם תתגבש דעה בעניין הזה בינינו, אנחנו נפנה לנשיאות הכנסת. יכול להיות שגם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול צריכה להרחיב בצורה זו או אחרת, כי הדברים קשורים. למשל: נרגילות וסמים זה רץ ביחד.
יאיר גלר
יש חיבור, כן.
היו"ר מוחמד ברכה
רץ ביחד.

בכל אופן, אני אזום, אולי לא בישיבה הזו, בשלהי או בתחילת הישיבה הנוספת, התייעצות קצרה בעניין הזה. אני אומר את זה עכשיו על מנת שהחברים שסובבים את השולחן יגבשו עמדה בעניין הזה ואז יבואו אלינו עם דעה מוכנה.
טוב, כפי שאמרתי, הישיבה הזו מוקדשת לנושא של הפחתת השימוש לרעה באלכוהול, ומתוך אסטרטגיה או תפיסה גלובלית. הגברת איריס יוגב, בבקשה, תעני.
יאיר גלר
ברשותך, שלוש מילים וניתן לה את כל הבמה.
היו"ר מוחמד ברכה
אוקיי. מר יאיר גלר, בבקשה.
יאיר גלר
היא אחראית אצלנו בעניין הזה של אלכוהול ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, אבל רק מספר מילות פתיחה: לפני שעתיים השתתפתי בכנס בנתניה של סיכום שנת העבודה של עיר ללא אלימות, ששם הופיעו גם מפכ"ל המשטרה, גם השר לביטחון פנים, כמוביל את כל התכנית הזו, והוגדר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים – ואני משתמש, אני ממש מצטט, כי זה כבר גם נאמר בחדשות ב-12:00 – שאלכוהול מהווה איום אסטרטגי על החברה הישראלית ועל מדינת ישראל.
אותנו כמובן אין צורך לשכנע. אנחנו הבנו את זה כבר לפני ספר שנים ופעלנו. כשאני אומר פעלנו זה כלל השותפים פה. כמובן שהכנסת הייתה פה גורם מוביל, ונתנו לנו הרבה רוח גבית: גם יושב ראש הוועדה וגם הוועדה שבמהלך השנים התכנסה. ועל כן כל כך חשוב שנבוא ונציף פה את הפעולות כפי שגם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול עושה וגם כמובן כל הגורמים, כל משרדי הממשלה, והמשטרה כמובן שעושה רבות בעניין הזה.
ממש מספר מילות פתיחה
אנחנו אבל לא פעלנו בחלל ריק. כשנכנסנו לכל הנושא של התכנית הלאומית למניעת צריכה מופרזת של אלכוהול, הבנו שבעולם המערבי כבר נעשו הרבה מאוד פעולות והרבה מאוד ערוצי עשייה שבמהלך השנים הביאו לתוצאות כאלה ואחרות, בעיקר כמובן אני מדבר על העולם המערבי. אנחנו עשינו הרבה מאוד אדפטציות מאותן פעילויות. כמובן עשינו התאמה למדינת ישראל. אבל הבנו, ואני מניח שתיכף הגברת איריס יוגב תרחיב על זה רבות, שההשקעה בנוער היא מבחינתנו המרכזית והחשובה ביותר, ולשם מכוונים עיקר מאמצינו: הנושא הזה של פעולות מניעה, של פעולות הסברה, של פעולות חינוך. יחד עם זה, כמובן המשטרה עם פעולות האכיפה הנמרצת, עם חקיקה מאוד נרחבת שהתקיימה בשנים האחרונות.

אני רוצה להגיד שיש לנו הישגים מאוד ראויים. הרבה מאוד גורמים מהעולם באים, שומעים אותנו, לומדים גם את העשייה שלנו, מתרשמים. רק לאחרונה התפרסם הסקר של ה-O.E.C.D. – אנחנו במקום הרביעי מלמטה מתוך 40 מדינות בצריכת אלכוהול מגילאי 15 עד 65, לאחר טורקיה, אינדונזיה ועוד מדינה מוסלמית אחת שחסרה לי.
היו"ר מוחמד ברכה
שזה שלוש מדינות מוסלמיות.
יאיר גלר
מוסלמיות.
איריס יוגב
סרי לנקה או משהו כזה.
יאיר גלר
לא, לא, לא.
איריס יוגב
הייתה הודו.
יאיר גלר
הודו. זהו.
איריס יוגב
בהודו.
יאיר גלר
תודה.
כך שאנחנו במקום ה-30 ו- - - -
היו"ר מוחמד ברכה
בהודו יש מיעוט מוסלמי של כמה מאות מיליונים.
יאיר גלר
אז אין ספק שהמיצוב שלנו היום במקום ה-37, כמו גם הרבה מאוד סטטיסטיקות שכבור יוצגו פה במהלך הדיון, אני חושב שהם ראויים לכל שבח, אבל אסור לנו לשנייה אחת להיות רגועים, וזה כאן המילים האחרונות: אמר לי המפכ"ל, הבוקר: אני פותח כל שנה 9,000 תיקים לבני נוער, שרובם הגדול זה נושא האלכוהול, ושימוש לרעה שמוביל כמובן לאלימות - - -
היו"ר מוחמד ברכה
וזה - - - לרישום פלילי, אגב?
יאיר גלר
כן. שוב, אצל נוער זה קצת שונה.
קריאה
- - - חוק זה חוק שאם - - -
יפעת רווה
- - -
קריאה
- - -
קריאה
- - - סביב מה?
קריאה
- - - אלימות.
יאיר גלר
על אלימות.
קריאה
על אלימות, אולי.
יאיר גלר
כאשר זה מלווה.
קריאה
מלווה.
אתי כהנא
על רקע של שימוש באלכוהול.
יאיר גלר
על רקע של שימוש באלכוהול יש למעשה אלימות רבה ברחוב, במשפחה, בבתי הספר, במגרשי כדורגל. לא חסר.
היו"ר מוחמד ברכה
המשמעות של השאלה שלי הייתה שלא צריכה להיות יד קלה על הרישום הפלילי במקרים כאלה. זו המשמעות של השאלה.
יאיר גלר
חד משמעית. מאחר ומדובר כאמור באלכוהול כגורם להרבה מאוד מקרים פליליים שאנחנו לא רוצים שייקרו, ואנחנו מדברים בסופו של דבר על שיפור איכות החיים, ועל כן באנו ללמוד הרבה מהעולם המערבי. הגברת איריס יוגב כאמור הייתה נציגתנו כבר בכמה כנסים בינלאומיים. אירחה יחד, כמובן כולנו אירחנו כמה משלחות מחוץ לארץ. יש לנו הרבה מה לשמוע. אנחנו ממשיכים ללמוד, אנחנו ממשיכים ללמד. אז, הגברת איריס יוגב, הבמה שלך.
איריס יוגב
כבוד היושב ראש, אחרי שהמנכ"ל אמר את מילות הסיכום אז אני אתחיל מההתחלה. האסטרטגיה הגלובלית למאבק באלכוהול, כאשר הנקודה המרכזית נובעת ממחשבה על מניעת מחלות לא מדבקות. עכשיו, אלכוהול הוא גורם מאוד מרכזי לבעיות בריאותיות קשות. אנחנו מכירים את הבעיה של שחמת הכבד, אבל אלכוהול אחראי על הרבה מחלות נוספות: כל מיני סוגים של סרטנים, כל מיני מחלות קרדיווסקולריות ואחרות.
עפו אגבאריה
נוירולוגיות.
איריס יוגב
מה?
עפו אגבאריה
נוירולוגיות.
יאיר גלר
כן. הרבה צרות.
איריס יוגב
יש רשימה מאוד ארוכה. יש לי מצגת נפרדת עם המון שקפים על כל המחלות שאלכוהול גורם להן. אלכוהול הוא נטל בריאותי מאוד כבד בעולם, והוא גורם סיכון שלישי למעשה לאובדן ימי אדם, אם בגלל מקרי מוות כתוצאה מאלימות, תאונות וכולי, ואם בגלל תחלואה, ופציעות ודברים כאלה.

הנתונים שיהיו במצגת שלי הם נתונים ישנים אבל הם הרקע להתעוררות הכוללת של ארגון הבריאות העולמי לקום ולעשות מעשה בכדי להילחם באלכוהול כגורם לתחלואה.

יש כאן, בשקף הזה, אנחנו רואים את המדרג. אין לך את זה במצגת, אני הוספתי את זה הבוקר בגלל מר יאיר גלר, כי הוא פקפק בנתון הזה. על כל פנים, אם אתם רואים הוא באמת הגורם השלישי לאובדן יצרנות אנושית.
היו"ר מוחמד ברכה
יצרנות או יצירתיות?
איריס יוגב
יצרנות. זה adjusted disability life years. שנות אדם, בעצם. וזה מתייחס למעשה לנזקים.

האסטרטגיה העולמית, נשתלה המחשבה לפתח אותה, נשתלה בהחלטה 61/4 של עצרת ארגון הבריאות העולמי משנת 2008, ולקח זמן מאוד קצר, שנתיים, לגבש את האסטרטגיה העולמית למאבק באלכוהול. הם עשו סיעור והתייעצו עם מומחים בתחום הבריאות, כל מיני מחזיקי עניין, גורמים כלכליים, מדינות חברות, והם באמת בחנו את מכלול ההיבטים של הנושא.
אנחנו כבר בשנת 2005 התעוררנו בנושא האלכוהול, שהיה מחובר למקרים קשים של אלימות. בשנת 2005 היה לנו פחות ידע מדעי מבוסס. האסטרטגיה הגלובלית מבוססת הרבה על מחקר ועל ידע מדעי מבוסס, ועוד מעט תראו בהמשך שאפילו מתוך 10 אסטרטגיות, 10 תכניות פעולה אפשריות לנקוט במאבק באלכוהול, יש שלושה דברים שהם הדברים המרכזיים שארגון הבריאות העולמי מכנה אותם כ-best - - - - הברירות הטובות ביותר לפעולה, ואנחנו נגיע לזה בהמשך.
האסטרטגיה מבוססת על מספר הנחות יסוד, שיש יעילות רבה לאיתור מוקדם, ולייעוץ ממוקד, ולטיפול קצר מועד באנשים בעלי דפוסי שתייה בעייתיים. נמצא שטיפול התנהגותי וטיפול תרופתי נמצאו יעילים. ההסברה בתקשורת היא דבר מאוד-מאוד חשוב כדי להניע את הקהילה בכלל להבין את הנזקים, להבין את האיומים הגלומים בתופעת השתייה הלא אחראית. התקשורת משפיעה על האווירה הציבורית.
היו"ר מוחמד ברכה
אז יש הסברה נגדית בתקשורת של הפצת פרסומות לשימוש באלכוהול.
איריס יוגב
נכון, ואנחנו נגיע גם לזה. אחד ה-best - - - זה איסור גורף על פרסום מוצרי אלכוהול.
היו"ר מוחמד ברכה
הבקבוקים מצולמים בצורה מאוד מפתה.
איריס יוגב
יצטרכו לצלם את הבקבוק בצורה מאוד מפתה, כי חוץ מהבקבוק והתמונה של המפעל לא יהיה מותר להציג שום דבר אחר. אי אפשר יהיה להציג את הבאדוויזר או את המשקאות כמשקאות שגורמים לך להיות in, ולהיות מקובל, ולהיות פופולרי, ולהיות בעל שמחת חיים. אבל זה באחד הדיונים הבאים. אם נקדיש אותם לכל הנושא של החקיקה בנושא האלכוהול, אני בטוחה שעורכת הדין אתי כהנא תשמח להציג את כל היריעה הרחבה של החקיקה.

יש ראיות שמוכיחות שאפס סובלנות לאלכוהול או סובלנות עד רמת אלכוהול 0.05 מאוד יעילה למניעת תאונות בנושא של שתייה-נהיגה. בישראל אנחנו כבר אימצנו את הנושא הזה ויש הגבלה של אפס סובלנות לנהגים צעירים ולנהגים מקצועיים – נדמה לי עד גיל 24, ונהגים מקצועיים.
אכיפה רציפה זה דבר מאוד משמעותי, מלווה בסנקציות הכרחיות. בלי אכיפה, אנחנו יודעים שכל חוק בלי אכיפה הוא אות מתה.

אחד הדברים באמת שעשינו מיד עם העברת התכנית הלאומית למלחמה בצריכה הלא אחראית של אלכוהול, שאושרה בממשלה בדצמבר 2009, הצעד הראשון אחרי מסעי ההסברה היה באמת כל הנושא הזה של ייזום חקיקה שתיתן למשטרה את הכלים הטובים ביותר להציק לאנשים ששותים או לאלה שמוכרים לקטינים או לכל תופעות האלימות בציבור על ידי הגבלת שעות שמותר בכלל לשתות במקומות ציבוריים וכולי, והגבלת מכירה וכן הלאה.
יש עוד נושא שהמחקר מלמד אותנו שהוא מאוד יעיל וזה הגדלה של הרווח. כמו שבזמנו עשו בבתי מרקחת בישראל, שגם נקודות הממכר לאלכוהול יהיו מרוחקות זו מזו, כאשר המחשבה מאחורי זה שככל שתהפוך את האלכוהול לזמין פחות הצריכה תרד.
היו"ר מוחמד ברכה
אין ברירה.
עפו אגבאריה
ההיצע והביקוש.
איריס יוגב
כן. כן.
הנה, זה, הגענו לשקף הזה שאומר: ככל שהאלכוהול נגיש יותר, המחיר יורד והצריכה גוברת בהתאמה.

עכשיו, יש מודלים כלכליים שמראים שקביעת מחיר מינימום ליחידת אלכוהול מובילה להפחתת הצריכה. ישראל, שוב, היא מהמתקדמות במדינות העולם. ביולי 2013 - - -
היו"ר מוחמד ברכה
את לא חושבת שזה מפחית את הצריכה שניתנת למדידה? יש צריכה שהיא לא נמדדת, - -
קריאה
- - -
היו"ר מוחמד ברכה
- - של תוצרת בית.
איריס יוגב
תוצרת בית – אין לנו נתונים.
קריאה
נכון - - -
איריס יוגב
אין לנו נתונים ואנחנו לא יודעים.
היו"ר מוחמד ברכה
זאת אומרת, אם המחיר עולה מדי אז זה יעודד גם דברים פיראטיים.
עפו אגבאריה
עד כמה העניין מפותח בישראל, תוצרת בית? אולי במדינות אחרות, משהו כמו מזרח אירופה, שם זה נפוץ. אבל פה לא, אני לא - - -
קריאה
במדינות אחרות, מאוד-מאוד מפותח שם.
קריאה
זה מפותח בארץ?
איריס יוגב
אני לא יודעת. הנתונים שיש לנו, שוב, הנתונים של האו"ם, לגבי צריכת אלכוהול, ויש לי כאן, אני הבאתי את מפת צריכת האלכוהול העולמית, שגם יש אותה בשקף, מראה לך שבישראל הצריכה לנפש בשנה של אלכוהול טהור היא שניים וחצי ליטרים לנפש, לעומת 12.5 ליטרים - - -
היו"ר מוחמד ברכה
לפי הצבעים מדינת ישראל משתלבת באזור.
קריאה
באזור.
היו"ר מוחמד ברכה
כן.
איריס יוגב
ישראל משתלבת באזור. בהחלט.
היו"ר מוחמד ברכה
משתלבת באזור מבחינת הצבע, הצבע של - - -
קריאה
כן.
איריס יוגב
הצבע מראה על שניים וחצי - - -
היו"ר מוחמד ברכה
כן, שזה טוב.
קריאה
- - - זה טוב.
איריס יוגב
זה מצוין, כן.
יאיר גלר
הנתונים הם טובים.
איריס יוגב
ואנחנו רוצים שזה יהיה אולי אפילו פחות, ובהמשך המצגת יש לנו גם נתונים לגבי שימוש ולגבי ירידה במכירה וכן הלאה.

זו המפה שדיברנו עליה הרגע. אם אתם רואים באמת, הירוק זה כל המדינות שהצריכה לנפש היא שניים וחצי ליטרים ופחות. הצבעים פה לא כל כך טובים אבל זה הנתון של אירופה – 12.5 ליטר.
שולי דוידוביץ
זה בעצם האזור שאנחנו שייכים בו ב-.O.H.W.
קריאה
כן.
שולי דוידוביץ
ולעומת כל האזור מצבנו מצוין.
יאיר גלר
נכון.
איריס יוגב
מצבנו מצוין.
שולי דוידוביץ
גם אם יש בעיה פה, רק יחסית לאחרים.
איריס יוגב
המחויבות להפחתת נזקי השימוש לרעה באלכוהול מספקת הזדמנות לשיפור הבריאות והחוסן החברתי ולהפחתת הנטל שנובע מהתמודדות עם הנזקים. כאמור, נזקים בריאותיים, נזקים של טיפול רפואי, של אובדן יצרנות וכן הלאה. אבל יש גם קשיים שצריך לקחת אותם בחשבון כשאנחנו רוצים לקדם תכניות פעולה בינלאומיות או לאומיות: שימוש ימשיך להוות נושא בריאותי מרכזי, ויש צורך בהכוונה בינלאומית, הידוק וקידום שיתוף הפעולה הבינלאומי כדי לתמוך ולהשלים ברמה העולמית את המאמצים האזוריים והלאומיים.
הספקטרום הרחב של בעיות שנובעות משימוש לרעה באלכוהול מחייב כמובן התייחסות משולבת, רב תחומית, של סקטורים רבים, ולכן כל הטיפול בנושא נזקי האלכוהול הוא לא בלעדי של מערכת הבריאות, הוא משלב מערכות נוספות כמו רווחה, חינוך, אכיפה וכן הלאה.

מניעה והפחתה של נזקי האלכוהול לא מקבלת קדימות ראויה, וזה מסמך שאושר ב-2010. אני חושבת שמאז קרה משהו בעולם. רק כדי לסבר את האוזן: ב-2010, למעט מאוד מדינות בעולם היו תכניות לאומיות למאבק באלכוהול, בעוד 34% מהחברות בארגון הבריאות העולמי כיום יש להן תכניות מערכתיות לאומיות למאבק באלכוהול.
המאמצים נתפסים לפעמים כעומדים בסתירה לערכי שוק חופשי, והם נתפסים כמזיקים לאינטרסים כלכליים. זה הבלנס שצריך לשקול בין טובת התעשייה, שבמקומות מסוימים נתפסת כ-the big alcohol, כמו the big brother. והתעשייה הזו כל הזמן מחפשת שווקים חדשים, והיא מנסה להגיע לאוכלוסיות חדשות. היא מגדלת את הילדים ובני הנוער להיות צרכנים טובים יותר של אלכוהול, והיא תעשייה שמגלגלת הון עתק, ויש להם את כל האמצעים המתוחכמים ביותר לקדם את האינטרסים שלהם.
אחד הדברים שהאסטרטגיה העולמית מדגישה זה שהאינטרס של טובת הציבור צריך לגבור על פני האינטרסים הכלכליים.
מדינות עניות – אנחנו נדלג. חשוב כמובן לתמוך בהן, ולסייע, ולתת את כל הסיוע ההכרחי.

יש את כל הנושא, ומי כמונו בישראל מכיר את - - -
עפו אגבאריה
זה לא נכון לגבי אוכלוסיות עניות בתוך מדינה שהיא יותר עשירה, - -
יאיר גלר
נכון.
קריאה
כן.
יאיר גלר
בהחלט.
קריאה
בוודאי.
עפו אגבאריה
- - מה שלגבי מדינות עניות זה נכון לגבי אוכלוסיות עניות במדינה שהיא יותר מפותחת.
איריס יוגב
בהחלט. בהחלט. בהחלט.
תכניות רגישות תרבות
מי כמונו בישראל שהיא ארץ באמת מגוונת מבחינת תרבויות מכיר את הצורך לדבר עם כל סקטור תרבותי בשפתו, בעולמות התוכן, בעולמות המושגים להיות רגישים תרבותית. ואחד הדברים החשובים ביותר זה הנושא של איסוף מידע. לארגון הבריאות העולמי יש מערכת ממוחשבת לאיסוף מידע. הם השיקו עכשיו נתונים עולמיים של 2010, שניתן למצוא אותם באתר של .O.H.W. יש גם מערכת מידע כלל אירופית בנושא האלכוהול. אנחנו כמובן משתפים איתם פעולה ומעבירים את כל הנתונים הנדרשים. ובהשוואה באמת למדינות אחרות ההתמודדות שלנו היא טובה.
החזון מאחורי האסטרטגיה העולמית הוא כמובן שיפור איכות החיים של הפרט, המשפחה והחברה, באמצעות הפחתת החולי והתמותה כתוצאה מנזקי השימוש באלכוהול. האסטרטגיה העולמית תקדם ותתמוך בפעילות מקומית, אזורית ובינלאומית למניעה והפחתה של נזקי השימוש באלכוהול.
ובאמת המחלקה באו"ם שעוסקת בשימוש לרעה בחומרים בכלל זאת מחלקה שעוסקת גם בנושאי הסמים, החוקיים והלא חוקיים, וגם בנושאי האלכוהול. היא מפתחת היום כל מיני מודלים ומדריכים כדי להטמיע את שיטות הפעולה שהם מייעצים לנקוט.
לאסטרטגיה הגלובלית יש חמש מטרות
המטרה הראשונה זה הגברת מודעות. השנייה, הרחבת בסיס הידע על הנזקים, ועל דרכי הפעולה היעילות למניעתן. השלישית, הגדלת הסיוע למדינות החברות וחיזוק היכולת להתמודד עם התופעה. הרביעית, חיזוק שותפויות ושיפור התיאום בין כל הגורמים בנושא. החמישית, המרצה של השקעת משאבים נדרשים, ושיפור מערך הניטור.
העקרונות המנחים זה אימוץ מדיניות ציבורית ודרכי התערבות למניעה והפחתה של נזקים; יישום מדיניות רגישת תרבות; שיתופי פעולה, כמובן, ליישום מדיניות ציבורית; הגנה על אוכלוסיות בסיכון. אוכלוסיות יכולות להיות בני נוער וצעירים, אבל גם אוכלוסיות כמו באוסטרליה. יש את הבוריג'ינים שחסר להם את הגן שמפרק, שאחראי על פירוק האלכוהול בגוף ולכן הם הרבה יותר חשופים לסיכון.
היו"ר מוחמד ברכה
לפי המפה שהצגת, אחוז הצריכה הוא מהגבוהים בעולם.
עפו אגבאריה
גדול.
איריס יוגב
בסדר. זה נכון.
יאיר גלר
באוסטרליה כן.
איריס יוגב
נכון, אבל - - -
עפו אגבאריה
החלק הצפוני ביותר והדרומי ביותר לפי - - -
איריס יוגב
נכון.
יאיר גלר
במפה.
עפו אגבאריה
במפה של, כן. דרום אפריקה ואוסטרליה, ושם אירופה הסקנדינבית.
יאיר גלר
הסקנדינביות - - -
איריס יוגב
כמובן החלת מדיניות על כל המשקאות האלכוהוליים ומוצרי צריכה אחרים שהם מכילים אתנול. אתנול זה בעצם אלכוהול.

אלה עשר תכניות ההתערבות האפקטיביות, ואני סימנתי, בריבוע הדגשתי את אלה שנחשבות כאמור ל-best - - -. קודם כל, גיבוש תכנית לאומית והקצאת משאבים; מתן שירותי בריאות. כאשר בשירותי בריאות אנחנו מדברים למעשה על בריאות ורווחה, איתור טיפול ומניעה, פעילות קהילתית שבהחלט מבוצעת היום לפחות ב-100 רשויות מקומיות שאנחנו פעילים בהן; כל הנושא של נהיגה שתייה, שמיועד להפחתת תאונות דרכים; זמינות, שיווק ומדיניות תמחר – אלה ה-best - - -, כאשר שיווק זה כל הנושא של למעשה הפרסום, אבל מתלווה אליו גם הנושא של. למשל: יש מדינות שאוסרות הצגת אלכוהול על המדף שהוא בגובה העיניים בחנות. האלכוהול צריך להיות מתחת לדלפק. שמי שרוצה לקנות אלכוהול - - -
היו"ר מוחמד ברכה
הוא צריך לדרוש את זה.
קריאה
- - -
איריס יוגב
כן.

אני לא אחזור על הדברים האלה כי למעשה כבר טיפלנו בהם בדרך. אני רק אסכם את המדיניות העולמית ואני אציין שישראל כמובן הייתה שותפה פעילה בגיבוש ואימוץ האסטרטגיה העולמית. קיים מתאם כמעט אחד לאחד בין האסטרטגיה של מדינת ישראל והאסטרטגיה העולמית. אנחנו שותפים בפורומים הבינלאומיים הרלוונטיים, ואנחנו שותפים פעילים: אנחנו תורמים, אנחנו תורמים מהידע שלנו, מהניסיון שלנו, אבל בד בבד אנחנו לומדים ממה שנעשה בעולם.
עכשיו לשיקולכם, אם אתם רוצים לראות בקצרה את התכנית הלאומית של ישראל או שהספיק לנו.
היו"ר מוחמד ברכה
כמה זמן את צריכה?
איריס יוגב
אני מניחה שעוד עשר דקות.
היו"ר מוחמד ברכה
כן, אני מעדיף שנמשיך וננהל דיון.
יאיר גלר
אז אולי רק את הסטטיסטיקות, אם את רוצה להראות.
איריס יוגב
אוקיי.

את השקף הזה כולנו מכירים. השקף הזה מלמד אותנו על מה קרה עד שנת 2009, ואנחנו רואים עלייה גדולה בשימוש באלכוהול בקרב ילדים ובני נוער. בשנת 2009 האחוז המשוקלל של בני נוער, בנים ובנות, הוא 20%, ושנתיים אחרי יישום התכנית הלאומית אנחנו רואים ירידה של 8%, ל-12% של שימוש לרעה.

אנחנו זוקפים את הירידה הזו לפעילות הרב תחומית, המשולבת, שנקטנו בה - - -
היו"ר מוחמד ברכה
הירידה הזו, החוזרת לרמה של לפני כן, של לפני 2009.
יאיר גלר
נכון.
היו"ר מוחמד ברכה
זאת אומרת, החריג הוא 2009. לכן אני לא מציע להגיד שב-2009 היה ככה ואז - - -
יפעת רווה
אבל זה בדיוק התקופה של החקיקה.
יאיר גלר
לא, זה היה בדיוק המאמצים שיש - - -
יפעת רווה
זה בדיוק התקופה - - -
איריס יוגב
אבל כאן התעוררנו.
היו"ר מוחמד ברכה
השאלה אם השתנו כלי המדידה.
יאיר גלר
אז תיכף - - -
יפעת רווה
זה בדיוק - - -
יאיר גלר
לא, לא השתנה.
איריס יוגב
לא השתנו כלי המדידה משום שמדובר על סקר בינלאומי שהוא מתקיים כאן אחת לשנתיים – ה-.C.S.B.H. הוא בודק תלמידים בבתי ספר. הוא בודק את כל ההתנהגויות הסיכוניות של בני נוער. זו אותה מתודולוגיה לאורך השנים ולכן זה בר השוואה.
יפעת רווה
אם אפשר, ב-2010 נחקק החוק שמאפשר שפיכת אלכוהול.
יאיר גלר
כן, עשו הרבה מאוד פעולות.
היו"ר מוחמד ברכה
אבל ב-2006 לא היה החוק הזה.
עפו אגבאריה
יש פיתוח של השקף הזה לגבי צפון, דרום, מרכז?
איריס יוגב
לא, אין לנו.
יאיר גלר
גילאים.
עפו אגבאריה
אוכלוסיות?
יאיר גלר
אוכלוסיות – כן. אוכלוסיות – יש.
איריס יוגב
אוכלוסיות – יש לנו.
יאיר גלר
אוכלוסיות - - -
היו"ר מוחמד ברכה
ב-2006, ב-2002, לא היה החוק של שפיכת האלכוהול - - -
קריאה
יש מגמת - - -
היו"ר מוחמד ברכה
אבל זה עומד על 10%, 12%, 13%, ו-2011 – 12%. החריג הוא 2009 שאני לא - - -
יאיר גלר
לא, יש את - - -
איריס יוגב
למה? אבל ב-2002 היה 12.2% - - -
היו"ר מוחמד ברכה
ואחר כך 13%. אחר כך - - -
איריס יוגב
בסדר, אבל יש לך כאן קפיצות - -
אתי כהנא
של ארבע שנים.
איריס יוגב
- - של שבע שנים.
היו"ר מוחמד ברכה
כן.
איריס יוגב
יש קפיצה של עלייה בשבע שנים.
יאיר גלר
חזרנו ל-2002.
היו"ר מוחמד ברכה
נכון.
אתי כהנא
חזרנו ל-2002 בעצם היום.
יאיר גלר
אנחנו היום ב-2002.
איריס יוגב
תבין, פה יש לך ירידה תוך שנתיים.
היו"ר מוחמד ברכה
חברים, מ-1998 היה נגיד 10%, בתנודות למעלה למטה. אם מוציאים את 2009 אנחנו בסביבות ה-12%, 13%. 13%. מ-10% עד 13.5%. החריג הוא 2009, שאני באמת, פעם שנייה אני לא יודע להסביר את זה.
יפעת רווה
אתם צריכים בשקף הבא לעשות כל שנה: 2006, 2007, 2008, 2009 – אז זה לא ייראה כזה יוצא דופן.
איריס יוגב
אין לנו של כל שנה.
יפעת רווה
לא ייראה כזה חריג.
איריס יוגב
אלה השנים שבוצעו הסקרים.
יפעת רווה
כי זה נראה לו כמו חריג. אבל אם - - - שממש ככה זה לא היה חריג.
יאיר גלר
אבל היום אתה יכול לראות שאנחנו בנתונים הדומים של 2002. תסתכל על הסך הכול: 12.2% מול 12.4%, מ-2002, כאשר גם הייתה מגמת עלייה כל הזמן, וזה בלימה וירידה, שכאן זה היה הפתעה לטובה כמובן.
אתי כהנא
אם מסתכלים אבל על השקף הזה רואים את זה - -
יאיר גלר
את המגמה העולה.
אתי כהנא
- - את המגמה שהיא כל הזמן עולה. כשאנחנו מדברים גם על שיש ארבע שנים או שלוש שנים בין - - -
היו"ר מוחמד ברכה
אני חושב שאנחנו כולנו רואים אותו דבר.
אתי כהנא
כן. נכון.
היו"ר מוחמד ברכה
ב-2012 הממוצע – 12.2%. אחר כך 13.7%. נדלג על 2009 – 12.4%, שזה קרוב. כל הנתונים האלה קרובים בממוצע של בני הנוער, בנים ובנות. החריג הוא 2009, שזו קפיצה של 7% לעומת הממוצע שהיה קיים.
קרן רוט-איטח
אבל השאלה הנשאלת היא אם זה לא היה ממשיך לעלות אם היינו מתערבים.
יאיר גלר
זה היה ממשיך - - -
איריס יוגב
זה היה ממשיך לעלות.
יאיר גלר
זה בוודאות היה ממשיך לעלות.
יפעת רווה
כי כשחוקקנו את החוק של שפיכת האלכוהול ראינו רק את החלק הזה, ואמרו לנו: הנה, תראו, תראו איזו עלייה, - -
קריאה
הייתה עלייה. רואים את המגמה.
יפעת רווה
- - איזו עלייה נוראית, ואם לא תעשו משהו אז זה ימשיך לעלות.
קריאה
זהו, אנחנו לא יודעים מה היה יכול לקרות.
יפעת רווה
אי אפשר לדעת.
יאיר גלר
אבל יש גם עוד כמה נתונים מצטברים שתיכף הגברת איריס יוגב תציג אותם.
היו"ר מוחמד ברכה
טוב, תמשיכי, הגברת איריס יוגב. בבקשה.
יאיר גלר
הנה, כאן אתם יכולים - - -
איריס יוגב
אנחנו בדקנו גם מה קרה משנת 2011 עד שנת 2013, - -
יאיר גלר
שזה הכי עדכני.
איריס יוגב
- - ואנחנו רואים ירידה נוספת – מ-12.5% ל-10%, ומ-21.5% ל-16% במקרים של השתכרות של בני נוער.
יאיר גלר
ככה שמגמת הירידה ממשיכה.
איריס יוגב
בעולם מדדו בין 2010 ל-2013 – במצטבר ירידה של 10%.

שאלנו כל מיני שאלות כדי לדעת מה הלך הרוח בציבור, ואנחנו רואים - - -
היו"ר מוחמד ברכה
בציבור או בקרב הנוער?
איריס יוגב
בציבור.
היו"ר מוחמד ברכה
בציבור.
יאיר גלר
בציבור.
היו"ר מוחמד ברכה
בקרב הנוער התמונה היא אחרת.
יאיר גלר
לא. לא שונה בהרבה. לא שונה בהרבה.
היו"ר מוחמד ברכה
אני - - - את הביקורת שנמתחת עליי בקרב בני נוער כשהייתי שותף לעניין הזה.
איריס יוגב
שוב, החוק של צריכת אלכוהול במקומות ציבוריים, אנחנו רואים ש-73% תומכים בחוק הזה שאוסר על צריכת אלכוהול במקומות ציבוריים. זה הכול נתונים של השנה האחרונה. וזה הנתון המדהים ביותר, של ירידה במכירת האלכוהול. יש ירידה של 5% של כלל מכירות האלכוהול ברשות השיווק ובמרכזי בילוי, כאשר הירידה החדה היא בוודקה.
יאיר גלר
שזה הכי חשוב לנו כי הנוער שותה וודקה ובירה.
עפו אגבאריה
כי זה הכי - -
יאיר גלר
בדיוק – הכי פופולרי.
עפו אגבאריה
- - פופולרי.
קריאה
זה בגלל עליית המחירים.
קריאה
פופולרי.
עפו אגבאריה
והכי נמכר.
יאיר גלר
זה חלק.
קריאה
חלק מהעניין זה עליית המחירים.
עפו אגבאריה
כן. נכון.
קריאה
גם הנגישות שפוחתת לבני נוער לכמויות חופשיות של משקה יקר.
היו"ר מוחמד ברכה
לא הייתה בחינה של השפעת העלאת המחירים שהייתה בחודשים האחרונים על הצרכן. עוד אין לנו נתונים.
איריס יוגב
עוד אין לנו נתונים.
יאיר גלר
יהיו, יהיו לנו נתונים.
איריס יוגב
אבל יהיו לנו נתונים - - -
יפעת רווה
אפשר לבודד את זה מהרוב בגלל הסיבות האחרות.
איריס יוגב
מתפרסם עכשיו - - -
עפו אגבאריה
- - -
קריאות
- - -
יאיר גלר
יהיה לך מערך נתונים בקרוב.
היו"ר מוחמד ברכה
בסדר. אוקיי.

אני חושב שזה חשוב מאוד מה שאנחנו שמענו היום, וגם מידת שביעות הרצון העצמית אני חושב שהיא חשובה, אבל היא לא צריכה להטעות.
יאיר גלר
חס ושלום.
היו"ר מוחמד ברכה
עדיין אנחנו רשמנו לפי דו"ח ששמענו – רק נדמה לי לפני שבועיים כאן – שאחוז אלה ששתו עד שוכרה, כך אומרים?
יאיר גלר
השתכרו.
איריס יוגב
כן.
היו"ר מוחמד ברכה
עד השתכרות, ממוצע הגיל שלהם הולך ויורד וזה מדאיג מאוד, ושיתוף הפעולה הבינלאומי הוא בהחלט חשוב. אל אני מודאג באמת מחוסר היכולת למדוד צריכה שהיא לא לגאלית או לא - - -
יאיר גלר
מייצור ביתי.
היו"ר מוחמד ברכה
של יצור ביתי. אני לא יודע אם אנחנו הולכים בדרך הזו בעקבות עליית המחירים, ואני חושב שיש מקום - -
יאיר גלר
אנחנו נחשוב על זה.
היו"ר מוחמד ברכה
- - לחשוב איך אפשר - -
יאיר גלר
איך נמדוד את זה. בסדר.
היו"ר מוחמד ברכה
- - לעקוב גם על התופעה הזו. לא שאנחנו כאילו נסתום את המבול מכאן, ואז יש לנו כל מיני פריצות מהצדדים ואנחנו לא נראה אותן.
מי רוצה? ד"ר מיקי אריאלי?
מיקי אריאלי
אם באמת אנחנו ניקח את הדוגמה של העישון, שגם אנחנו נורא מאוהבים בה, ראינו באמת עלייה של מחירים. הייתה לו בהחלט השפעה על המחיר. הירידה במכירות, באמת היה לו גורם ישיר על הסיפור הזה.
היו"ר מוחמד ברכה
אבל אתה יודע מה עושים עכשיו, עכשיו מגלגלים.
מיקי אריאלי
לא, לא, אני מדבר שאני מתאר לעצמי שגם באלכוהול העלאה באמת - - -
היו"ר מוחמד ברכה
קונים טבק בקילו, ויש את המכונה הזו.
מיקי אריאלי
אבל אני תמיד אומר: אנחנו מעורבים. - - - מר אפי שפר נמצא כאן על הנושא, דיברנו על השיווק. שיווק באלכוהול. אנחנו למשל אחראים על הנושא של פרסום, ואם אתה תגיע באמת לוועדת הכלכלה אתה תראה שבסופו של דבר כל החוק הזה ילך לבג"ץ. יש באמת, כל הנושא של הפרסום שאנחנו, יחד עם כל הגורמים - - -
יאיר גלר
לא, על האינטרנט הוא הלך.
אתי כהנא
- - - לאינטרנט הוא בטח - - -
קריאה
- - -
מיקי אריאלי
בסדר, בסדר, אני אומר. אתה רואה באמת את כל הנושא, זה הפרסום. האינטרנט באמת, אתה רואה באמת את ההתנגדות, גם היבואנים וגם של התעשייה המקומית עד הנושא של הגבלה. אם זה באינטרנט – אינטרנט, אבל אינטרנט - - - מרכזי כרגע מבחינת פרסום, ודווקא אנחנו חושבים שפרסום באמת יש לו בהחלט השפעה.
היו"ר מוחמד ברכה
כן.

כן, בבקשה. תציגי את עצמך, בבקשה.
שירלי אביבי
אני אחראית ברשות המיסים על תחום מיסוי האלכוהול. אז כמו שצוין, ב-1 ליולי 2013 אנחנו הקדמנו את הרפורמה שהייתה על משקאות משכרים שהייתה אמורה להתממש ב-1 בינואר 2014, אנחנו הקדמנו את זה בחמישה חודשים. כרגע שיטת המיסוי היא שיטת המיסוי שמותאמת למיסוי שקיים בעולם המערבי, במדינות ה-.D.C.E.O, כאשר אנחנו נמצאים מבחינת רמת המס בסקאלה הכי גבוהה. כלומר, בין שבע המדינות שממסות את האלכוהול בצורה הגבוהה ביותר.
בחמשת החודשים האחרונים אנחנו מנסים לגבש ונערכים בעקבות שינוי שיטת המיסוי והעלאת המס משמעותית אנחנו נערכים לאכיפה בתחום, הן מבחינת אכיפה של חומר הגלם, האתנול, שמייצרים איתו משקאות משכרים, והן הזליגה שלו מאתנול לשימוש תעשייתי לשימוש למשקאות משכרים.

מה שכן אנחנו עדים שבתקופה האחרונה – זה גם החל לפני החלת הרפורמה – אבל בשנה-שנתיים האחרונות אנחנו עדים לייצור פיראטי של משקאות משכרים, של זיופים. בתקופה האחרונה אנחנו בוחנים שימוש בחומרים שאינם אתנול בתוך משקאות משכרים, ואנחנו רואים שיש מגמה בנושא הזה. אנחנו עדיין בוחנים את זה. אנחנו חושבים שיש הרבה עוד מה לעשות מבחינת ההיערכות ומבחינת האכיפה של משקאות משכרים. ואני רוצה לחזק את הדאגה שלך בנושא הזה של הייצור הפיראטי, ואני חושבת שאנחנו צריכים להיערך לזה מבחינה מדינית. רשות המיסים בחלקת האלוהים הקטנה שלה מנסה לעשות את המקסימום ביכולות שלה, ויש לה אינטרסים שתואמים את האסטרטגיה של המלחמה באלכוהול, אבל המדיניות שלה היא גם גביית מיסים. אז צריך להיערך מבחינת המדינה והמדיניות הנהוגה למלחמה באלכוהול לעניין הזיופים, ולא ניתן לזה את הדעת עד היום בצורה מושכלת וממוקדת.
עפו אגבאריה
יש זיופים ממוסדים?
שירלי אביבי
נושא הזיוף הוא לא ממוסד.
עפו אגבאריה
פיראטי זה נכון, אבל לא בכמות של משפחה או בן אדם אחד אלא יצור מסחרי.
קריאה
מסחרי יש. יש.
שירלי אביבי
יש, יש, יש יצור מסחרי. כן.
איריס יוגב
אתה מסתובב ומחרים.
קריאה
- - -
שירלי אביבי
אני יכולה לומר שיש המון יצור מסביב, יצור פיראטי שמגיע לשימוש בפאבים, והאכיפה שם היא מאוד-מאוד בעייתית. אנחנו יודעים שמביאים, קונים בקבוק אחד של "סמירנוף" ובקבוק אחד של "פינלנדיה", ואחר כך ממחזרים אותו מאות פעמים על אלכוהול מזויף ועם אלכוהול באיכות נמוכה. עכשיו, זה לא כל כך נמצא בתחום האחריות של רשות המיסים, מזווית אחרת, אבל אנחנו רואים שיש שימוש. זה גם בעקבות העלאת המס.
עכשיו, לעניין מחירים
אם יש איזשהו מידע סטטיסטי לעניין המחירים בעקבות השינויים אז אנחנו נשמח לקבל כדי שאנחנו נוכל - -
יאיר גלר
אנחנו בודקים את זה עכשיו.
שירלי אביבי
- - לקבל גם. אנחנו - - - לעשות את ניהול הסיכונים שלנו.

מה שכן אני יכולה להגיד, שבארבע-חמש השנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית בייבוא של משקאות משכרים. מבחינה כמותית. כלומר - - -
היו"ר מוחמד ברכה
מבחינת הצריכה הכללית.
שירלי אביבי
מבחינת הצריכה.
ההתפלגות היא בין יצור מקומי לייבוא, כאשר הייבוא הוא משמעותי מאוד בהשוואה לייצור המקומי, אבל אנחנו רואים עלייה משמעותית, גם בשנים האחרונות. שנת 2013 היא קצת בעייתית כי הייתה שם שינוי השיטה, ואז באמצע היה שם איזשהו פיק ואנחנו בינתיים מחכים להשטיח אותו כדי לראות את כל הנתונים ולראות מה המגמה, אבל אנחנו רואים עלייה בייבוא וזה סממן ברור לעלייה בצריכה. לאו דווקא בקרב בני נוער כמו שהוצג, אלא מבחינת כלל האוכלוסייה.
היו"ר מוחמד ברכה
השאלה היא האם יש לכם מדידה של ההכנסות ממיסים על אלכוהול?
שירלי אביבי
כן. ברור.
היו"ר מוחמד ברכה
אם יש עלייה? זאת אומרת, יכולה להיות עלייה בגלל שהמס עלה, אבל גם העניין של הכמות. זאת אומרת, זו פונקציה של הכמות ושל המחיר.
שירלי אביבי
גם וגם.
היו"ר מוחמד ברכה
אז השאלה היא אם ההכנסות ממיסים עלו זו לא אינדיקציה דווקא לשימוש מועט?
שירלי אביבי
לא. אני יכולה להגיד שההכנסות ממסים עלו הן בגלל שהמס עלה והן בגלל שיש גידול בייבוא. זה שני דברים שמביאים לאותה נקודה של גידול בהכנסות המדינה ממסים.
עכשיו, המגמה הזו צריך לראות במה היא באה לידי ביטוי מבחינת - - -
היו"ר מוחמד ברכה
יש חשיבה אם הגידול בהכנסות – כמובן שזו שאלה ערכית – ילך דווקא למלחמה באלכוהוליזם? אם יש מחשבה כזו במשרד האוצר?
שירלי אביבי
באופן כללי, במשרד האוצר לא נוהגים לסמן הכנסות ממיסים עבור מטרה מסוימת.
היו"ר מוחמד ברכה
לא, נוהגים, נוהגים לסמן מיסים.
שירלי אביבי
לא שידוע לי.
היו"ר מוחמד ברכה
יש עניין של תאונות דרכים. כן.
שירלי אביבי
אפשר להקצות מתוך ה-pool של סך ההכנסות למטרות כאלה ואחרות, וזה כבר עניין תקציבי – איך מתקצבים נושאים מסוימים, אבל לא צובעים את המס שהתקבל מההכנסות במיסים לטובת המניעה והשימוש באלכוהול, כמו שבדלק לא - - -
היו"ר מוחמד ברכה
קודם היו דברים מעולם. אני הייתי בוועדת הכספים, אני יודע על מה אני מדבר. ואני חושב שטוב לתת רמז לרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול שתדרוש שהעלייה במיסים תבוא למלחמה באלכוהוליזם.
יאיר גלר
אנחנו נשמח.
עפו אגבאריה
שיסמנו לכם את הכסף.
יאיר גלר
אנחנו נשמח - - -
היו"ר מוחמד ברכה
אני חושב שהרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול לא תתנגד.
יאיר גלר
מאוד לא.
היו"ר מוחמד ברכה
טוב, תודה.
עפו אגבאריה
יש לי שאלה: האם המיסים שעלו זה - - - באותה פרופורציה לגבי משקאות זולים ומשקאות יקרים?
שירלי אביבי
אוקיי. המס שנקבע בעקבות הרפורמה הוא מס לפי ליטר כוהל. לא משנה מה המחיר של המשקה. זה יכול להיות - - -
היו"ר מוחמד ברכה
המחיר הבסיסי.
שירלי אביבי
לא קשור למחיר.
עפו אגבאריה
ואם זה מיובא או מקומי.
שירלי אביבי
ולא משנה אם זה מיובא או מייצור מקומי. מה שכן, אם הוודקה הייתה זולה מלכתחילה אז שיעור המס עליה ונטל המס עליה הוא הרבה יותר גבוה כי המס מבחינת המחיר הוא הרבה יותר גבוה, אבל מבחינת - - -
היו"ר מוחמד ברכה
העלייה התלולה הייתה בעיקר במחירי העראק והוודקה.
יאיר גלר
נכון.
איריס יוגב
נכון, בגלל ש-40% זה 40 שקל לליטר.
יאיר גלר
40% זה - - -
שירלי אביבי
נכון.
היו"ר מוחמד ברכה
נכון. כן, כן. כי זה משקאות זולים - - -
יאיר גלר
היו.
עפו אגבאריה
וזה היו הכי פופולריים.
יאיר גלר
כן. הם עדיין.
עפו אגבאריה
והם הכי פוגעניים.
יאיר גלר
הם עדיין. עדיין.
איריס יוגב
בקבוק שעלה 30 שקל עולה עכשיו 70 שקל.
שירלי אביבי
נכון מאוד.
איריס יוגב
מצוין.
שירלי אביבי
היום המחירים של וודקה עלו בצורה משמעותית כי מלכתחילה הם היו זולים, ועכשיו המס יש לו מרכיב מאוד משמעותי.
יאיר גלר
- - -
עפו אגבאריה
כן.
יאיר גלר
המרכיב של האלכוהול.
עפו אגבאריה
כן. ובגלל זה הכי הרבה זיופים יש - - -
שירלי אביבי
ומתחילה תעשייה של זיופים.
היו"ר מוחמד ברכה
טוב. בבקשה, אדוני.
סוני אינגר
משטרת ישראל כמובן נוטלת חלק במאמץ במסגרת התכנית הלאומית. אנחנו אמונים על נושא האכיפה, אבל אנחנו כמובן משלבים גם היבטים במישורי המניעה, ההסברה והטיפול. אבל באמת לב ליבו של המאמץ ממוקד אצלנו לנושא האכיפתי, כאשר המגמה, המטרה היא בעצם להגביר את החשיפה ואת יכולת איסוף הראיות בעבירה של מכירת אלכוהול לקטינים, עבירה שעברה גם תיקון חקיקה בדמות עבירת האספקה שנוספה והקלה עלינו את החיים בנושא הזה.

מדיניות האכיפה של משטרת ישראל בנושא המאבק באלכוהול, אדוני, אנחנו קבענו יעדים ומדדים לצורך הגברת האפקטיביות. הנושא מצוי בעדיפות עליונה מבחינת המפכ"ל. יחידות המשטרה נמדדות בנושא הזה.

אני לא אכנס להיבטים המבצעיים. אנחנו כמובן יוצאים במבצעים - - - מעת לעת: בסילבסטר, בחגים, בעוד מועדים כאלה ואחרים. בשיתוף עם רשות המיסים, עם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, עם פשיעה פרמצפטית. אנחנו עושים מבצעי רחבי היקף, שאנחנו פושטים על מקומות בכל הארץ, בכל רחבי הארץ, בכל המגזרים. פשוטים בעיקר על פיצוציות ומקומות בהם מתבצע החיכוך עם מוכרי האלכוהול לקטינים וכל מה שזה מוביל.

המדיניות שלנו היא ככלל שתיקים שנאספה בהם תשתית ראייתית מספקת יועברו על אתר ליחידות התביעה לצורך הגשת כתב אישום. וגם יחידות התביעה מונחות לטפל בתיקים האלה באופן מהיר, כאשר אנחנו הנחינו שבתיקים הללו הגניזה תהיה במשורה ורק על ידי פונקציות בכירות במשטרה. כלומר, הגניזה של חוסר עניין לציבור היא נעשית בצמצום.
מבחינת הנתונים, שוב, נתונים שיש להתגאות בהם, אדוני. אפשר באמת לטפוח לעצמנו על השכם. ככל שזה נוגע לנו, המשטרה, גם הנושא של שפיכת האלכוהול - - -
היו"ר מוחמד ברכה
בעקבות החקיקה החדשה.
קריאות
כן.
סוני אינגר
חד וחלק בעקבות החקיקה, ניתנו לנו כלים אפקטיביים להתמודד עם התופעה. קצת נתונים: אז אם בשנת 2007 הגשנו בנושא של מכירת אלכוהול לקטינים 51 כתבי אישום, כל שנה, ממש כמעיין המתגבר, ואפשר לשים את הנקודה על שנת 2010 שזו בעצם השנה שהחוק נכנס לתוקף, מ-65 כתבי אישום שהוגשו בשנת 2009, אותו שקף שהתווכחנו עליו, אז אנחנו רואים עלייה קונסיסטנטית, עקבית. בשנת 2010 כתבי האישום זינקו ל-238, ואת השנה סיימנו עם 817 כתבי אישום שהוגשו כנגד מכירת אלכוהול לקטינים. זה ממש נתון באמת יוצא מהכלל, וזה נתון עקבי. כלומר, אנחנו לא רואים, אדוני, כמו שהתעכבנו על שנת 2009, ממש כל שנה ושנה עלייה בנושא הזה.
השנה סיימנו, מבחינת שפיכות אלכוהול נשפכו השנה - - -
היו"ר מוחמד ברכה
זאת אומרת, זה לא מבטא שיש עלייה ואז אתם שמתם את היד על העלייה, אלא שיש לכם יותר כלים.
סוני אינגר
קודם כל, אתה צודק – זה נכון.
היו"ר מוחמד ברכה
אני שואל אם זה מדויק, מה שאני - - -
סוני אינגר
זה מדויק מאוד, יש לנו יותר כלים, אבל גם האכיפה יותר נחושה. האכיפה היא נחושה. כלומר, אנחנו פחות סלחניים, פחות סובלניים כלפי אלה שמוכרים אלכוהול לקטינים.
היו"ר מוחמד ברכה
זה לא ביטוי, נגיד, לשימוש יתר, של עלייה בשימוש?
סוני אינגר
שמע, זו שאלה שאולי צריך להפנות לסוציולוגים ולחבר'ה של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. אנחנו עוסקים - - -
אתי כהנא
זה דווקא לא עולה בקנה אחד עם הנתונים האחרים שיש לנו, של עלייה מאוד-מאוד גדולה של 2009 וירידה ובלימה. זאת אומרת, שדווקא פה מחברים כמויות יותר גדולות - - -
היו"ר מוחמד ברכה
כן, אם מחברים את מה שאת אומרת עם מה שאמרו ברשות המיסים אז זה ביטוי של יותר כלים של אכיפה.
יאיר גלר
הרבה יותר כלי אכיפה.
אתי כהנא
יותר אכיפה. יותר מודעות גם. כי עבירה של מכירת אלכוהול לקטין הייתה גם לפני 2010, ועדיין השימוש בה היה הרבה יותר מצומצם.
סוני אינגר
נכון. קודם כל, אנחנו גם נכנסים למקומות ומגזרים שאולי פחות. אנחנו בעצם נמצאים בכל הארץ: גם במגזר הערבי, גם במגזרים נוספים מבצעים פעילות נחושה וחושפים יותר, וכתוצאה מכך כמובן מגישים כתבי אישום.
עוד נתון לסבר את האוזן
השנה נשפכו למעלה מ-64,000 בקבוקי משקה, כאשר אדוני ודאי יודע שאלכוהול כמחולל פשיעה, אנחנו לא יודעים כמה הצלנו כתוצאה מהשפיכות וההשמדות האלה של המשקאות. כלומר, החוק עובד ועובד יפה ואסור להרפות.
תודה.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.
עפו אגבאריה
לגבי הנהיגה בשכרות יש לך איזשהם נתונים? אני לא, פשוט אולי פספסתי.
היו"ר מוחמד ברכה
הוא מדבר על הנוער בעיקר.
עפו אגבאריה
נו, נוער זה גם נהגים. המעורבות שלהם בתאונות. לא על זה אני שואל. אם יש על - - -
יאיר גלר
תאונות דרכים, אם יש לך.
סוני אינגר
אין לי נתונים על תאונות דרכים. אולי - - -
עפו אגבאריה
- - - על נהיגה בשכרות.
סוני אינגר
על נהיגה בשכרות אין לי נתונים.
עפו אגבאריה
כל שבוע אנחנו שומעים על פסילה של איזה 100 ומשהו כאלה - - -
היו"ר מוחמד ברכה
בסופי שבוע בעיקר.
יאיר גלר
סופי שבוע.
עפו אגבאריה
סופי שבוע - - -
סוני אינגר
בכלל האלכוהול כמחולל אלימות, אנחנו מכירים את הקשר בין צריכת אלכוהול גם בקרב תלמידים לבין. הנה, רק עכשיו התבשרנו שתלמיד נדקר באורח קשה בבית ספר. האלכוהול הוא מחולל פשיעה, זה ידוע, וככל שנילחם בו גם נילחם באלימות. חד וחלק.
היו"ר מוחמד ברכה
כן, בבקשה.
יפעת רווה
אני רק רוצה לעדכן, לא מבחינת נתונים, אבל שבוועדת הכלכלה מונחת עכשיו, ממש עכשיו מתחילים הדיונים בתיקון 112 לפקודת התעבורה, שבין היתר כולל מדרג ענישה מחודש בנושא של נהיגה, גם בסמים וגם בשכרות. היום זה עונש אחיד של שנתיים פסילה, ואנחנו עשינו מדרג מדורג יותר. בחלק המקרים אנחנו גם הורדנו, אבל בחלק מהמקרים העלנו, בעיקר נגיד השילוב של אלכוהול וסמים שהוא שילוב מאוד-מאוד קטלני לנהיגה, ושם יש הצעה להחמיר את זה. אז זה כרגע תלוי ועומד שם, ועומדים להתחיל - - -
עפו אגבאריה
אני שאלתי את זה על עניין הבדיקה של נהיגה בשכרות, כי הגיעו אליי מספר תלונות מאנשים מבוגרים שתפסו אותם, ותנשוף, וזה וזה. לא נעים. הם לא שיכורים ולא. בני 60 ו-70. אז בגלל זה רציתי לשמוע את זה, אבל אין לך את הנתונים. אז אוקיי.
סוני אינגר
זה שייך לאגף התנועה. אני מייצג את אגף החקירות.
עפו אגבאריה
בסדר.
יפעת רווה
תגיד להם שזה לא אישי. אנחנו מעודדים אותם, את המשטרה, כמה שיותר לבדוק ולהילחם בתופעה.
היו"ר מוחמד ברכה
גם אותו מקרה של פתח תקווה, אתם זוכרים, לא מזמן – הנער שנדקר.
יאיר גלר
כן. בלי סוף. למרות ששם לא בטוח שזה אלכוהול. לא בטוח.
היו"ר מוחמד ברכה
לא בטוח שזה אלכוהול?

כן, דוקטור מיקי אריאלי.
מיקי אריאלי
רציתי רק להגיד דבר אחד: באמת הנתונים שלך נורא מעניינים. אנחנו עשינו פעילות עם משטרת ישראל על הנושא של מעבדות גדולות בצפון - - -
יאיר גלר
דוקטור מיקי אריאלי, ברשותך, היושב ראש שאל כאן איזושהי שאלה. רב פקד סוני אינגר, אם אתה יכול להעיר קצת יותר.
סוני אינגר
לגבי הרצח של - - - זכרונו לברכה, עלתה בתקשורת איזוהי סברה שזה בוצע עקב צריכת אלכוהול, אך לא כך הוא.
היו"ר מוחמד ברכה
לא?
סוני אינגר
לא.
אתי כהנא
זו לא הייתה סברה, זאת הייתה טענת ההגנה שלו.
סוני אינגר
בסדר. הוא לא בדק, עורך הדין לא בדק את העניין הזה.
אתי כהנא
כן, זה הניסיון כאילו להפחית מאחריות בגלל זה.
סוני אינגר
יש קשר בין צריכת אלכוהול לאלימות, יש קשר, אבל לא במקרה - - -
היו"ר מוחמד ברכה
לא במקרה הספציפי הזה.
סוני אינגר
לא במקרה הזה.
היו"ר מוחמד ברכה
כן, דוקטור מיקי אריאלי.
מיקי אריאלי
פשוט רציתי להגיד על הנושא של המעבדות הפיראטיות, שבאמת דיברנו עליהן. אנחנו עשינו פעילות עם היאל"כ ועוד יחידות במשטרה, מעבדות גדולות בצפון היו, באמת גדולות, מבחינה תעשייתית. היה הסטה של אתנול – של אתנול, אלכוהול – נורא-נורא פחדנו שבאמת יהיה מתנול - - -
עפו אגבאריה
מתנול.
היו"ר מוחמד ברכה
שהוא רע.
מיקי אריאלי
לא היה.
עפו אגבאריה
הוא רעל.
מיקי אריאלי
באמת היה אלכוהול ברמה הכי גבוהה שיכולה להיות, לצערי.

וגם כן, לפי משטרת לוד, בערך לפני שנתיים היו מקרים, חשד של אלכוהול מזויף במקרי מוות. אז לכן אני פשוט מעלה את זה.
סוני אינגר
כן, אבל עדיין חשוב לי לומר, אדוני היושב ראש, שכל הנושא הזה של מעבדות פיראטיות, - - - מה שנקרא, שמייצרים יצור עצמי, אנחנו לא יכולים לדבר על תופעה בהיקף רחב, שהגשנו כתבי אישום בנושא. זו לא תופעה שהיא הובאה לפתחנו ברמה אפידמית. ממש לא כך הוא. חשוב להדגיש את הדברים.
היו"ר מוחמד ברכה
כשאני הייתי סטודנט זה היה נפוץ בקינג ג'ורג' בתל אביב. אני לא יודע מה המצב עכשיו. מזמן לא ביקרתי שם.
סוני אינגר
דברים אחרים נפוצים בקינג ג'ורג' בתל אביב.
עפו אגבאריה
עכשיו תקנה בקבוק וודקה מהדיוטי-פרי ובקבוק וודקה מהסופר פה, ותשים את שניהם בפריזר, כן? ותראה את ההבדל. אחרי שבוע אתה רואה את ההבדל – זה מזויף וזה לא מזויף.
היו"ר מוחמד ברכה
כן, מישהו עוד? דוקטור פאולה רושקה.
פאולה רושקה
אני רציתי רק להגיד שאנחנו באמת שותפים פעילים בתוך התכנית. ואם סופסוף הגיע אלינו תקציב של התכנית הלאומית, ואנחנו נכנסים עכשיו במלוא המרץ לזיהוי ואיתור מוקדם במסגרות הרפואה הראשונית. אנחנו בונים איזו ערכה מול הרופאים כדי שיהיה תשאול מהיר, זיהוי מהיר, והתערבויות קצרות לפי המודלים שהומלצו על ידי ה-.O.H.W. אז אני מקווה מאוד שבסוף השנה נוכל לתת נתונים שהם זיהוי מתוך רפואה ראשונית, שאין לנו על זה הרבה נתונים, לצערנו.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.

יש לי שאלה לנציגי משרד החינוך: באיזה מידע אתם עוקבים או שיש לכם מידע על כל מיני קיוסקים שקרובים לבתי ספר שמחוץ לתחום, שמוכרים משקאות אלכוהוליים?
קרן רוט-איטח
אין לנו מידע.
היו"ר מוחמד ברכה
בעתיד צריך לחשוב על – מי דיבר על כך שלא צריכים להיות קרובים?
קריאה
- - -
יאיר גלר
כן. כן.
היו"ר מוחמד ברכה
הגברת איריס יוגב. שצריך שיהיה מרחק מסוים.
יאיר גלר
גמישות. גמישות וזמינות.
אתי כהנא
גם אם באמת מבתי ספר - - -
סוני אינגר
מעת לעת, אדוני, אנחנו מקבלים מידעים ממשרד החינוך על קיוסקים כאלה ואחרים בצורה פרוביזורית. כמובן אנחנו מבצעים פעילות נקודתית כנגד אותו - - -
יאיר גלר
לא, אבל היושב ראש שואל שאלה אחרת: הוא מדבר על טווח - - -
קריאה
עקרונית.
היו"ר מוחמד ברכה
שברדיוס מסוים מבית הספר אסור שיימכרו - - -
יאיר גלר
טווח ברדיוס לא תהיה מכירה.
אתי כהנא
זה עניין של חקיקה.
יאיר גלר
כי זו חקיקה - - -
איריס יוגב
עניין של חקיקה, והרמת לנו להנחתה.
קריאה
חקיקה. זו צריכה להיות יוזמת חקיקה.
קריאה
זו יוזמה לחקיקה.
היו"ר מוחמד ברכה
עוד תקנות.
קריאה
כן.
איריס יוגב
לא. באמת, זה רעיון מצוין.
קריאה
מאוד.
קריאה
- - -
קריאה
חקיקה, חקיקה ראשית.
קרן רוט-איטח
זאת חקיקה חשובה, זאת נקודה חשובה מאוד בעיניי זה גם הסיפור של העישון, של מכירת סיגריות. כי הרבה פעמים התופעה היא של מכירת סיגריות בודדות לתלמידים. אז זה משהו שצריך להיות - - -
איריס יוגב
נכון.
אתי כהנא
השאלה אם המכירה נעשית בשעות הבוקר כשהם בבתי הספר.
איריס יוגב
ברור.
היו"ר מוחמד ברכה
טוב, תודה.
קרן רוט-איטח
אני רק אתייחס ואומר שהייתה המון התייחסות לסיפור של אפידמיולוגיה בהיבט הבריאותי. חשוב לי פה מאוד לציין שזה מעבר לבריאות, במיוחד כשעוסקים במתבגרים זה סיפור ערכי וחברתי, כשהנזק הוא נזק התפתחותי, ולכן כמבוגרים. אתה הבאת את הדוגמה שכועסים עליך כי סגרת פיצוציות, אז אני אומרת: התפקיד שלנו כמבוגרים באמת לייצר מקום בטוח, ושל המתבגרים לכעוס עלינו שאנחנו מגבילים אותם, - -
היו"ר מוחמד ברכה
אני אוהב את הכעס הזה. זה בסדר.
יאיר גלר
כן, בדיוק.
קרן רוט-איטח
- - וזה "המשחק" שצריך להמשיך להתקיים במובן מסוים. ולומר רק שהראייה האסטרטגית אפשרה לנו כניסה לעבודת חינוך עם ילדים צעירים שבעבר לא הצלחנו לעשות, - - - הנתונים ייפתחו דלתות של בתי ספר יסודיים לעשות עבודה בפיילוט, ועם נתונים שמראים שינוי, שזה כן, זה מחזק את עבודת המניעה.
היו"ר מוחמד ברכה
כן, בבקשה.
שולי דוידוביץ
תודה, ואני מבקשת להודות, כבוד היושב ראש, באמת על כינוס הישיבה הזאת. ובשם משרד החוץ, באמת על שיתוף הפעולה המצוין, גם של הכנסת, בעיקר של המשרדים המקצועיים שמובילים את כל הטיפול בנושאים האלה. את הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשרד הבריאות. הקשר הוא באמת יוצא מן הכלל של המשרדים והגופים האלה, גם עם ארגון הבריאות העולמי. ופרופסור אלכס לוונטל הוא יושב ראש - - - של .O.H.W אירופה. יש הערכה יוצאת מן הכלל לאנשי המקצוע שלנו. והגברת איריס יוגב הייתה שותפה וכוח רציני במעורבות הישראלית בכל גיבוש האסטרטגיה, במשא ומתן וכולי. יש באמת הערכה, גם לגבי הדיווח וגם לגבי היכולות שלנו. ובאמת אני מזמינה את כולנו להמשיך ולחשוב איפה עוד אפשר באמת לתרום ולשתף פעולה.

אחד מהיעדים היה גם שותפויות. אז באמת, יש מה ללמוד מאיתנו. כמו שאמרתי, מצבנו לעומת האירופיות, שבאירופה המצב הוא לא טוב, מן הסתם יש גם מה ללמוד מאיתנו, למרות שכמובן פנימה יש עוד מה לשפר.
תודה.
יאיר גלר
יש עוד הרבה מה לעשות.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.

כן, בבקשה.
אילן שמש
רק כתוספת למערכת החינוך גם על זמן הפנאי: זמן הפנאי באלכוהול הוא יותר קשה. בואו נהיה ברורים בנושא הזה: מכיוון שההתמודדות החינוכית, לא בבתי הספר אלא מחוץ לבתי הספר היא וולונטרית, ואתה רוצה באיזשהו מקום ליצור קשר עם הילדים האלה בשביל למשוך אותם וכן הלאה, ההתמודדות היא יותר קשה ויותר מורכבת. האלכוהול הוא בעיה מאוד קשה למערכת החינוך בזמן הפנאי. אנחנו רואים את זה גם בתכניות המסודרות, וגם במקרים שבהם אנחנו מתחברים לאזורים שבהם הם מבלים.

אני יכול להגיד דבר אחד: במשרד החינוך יש יותר ויותר מודעות והתמודדות עם הנושא הזה. זה מתבטא, קודם כל, בכך שיש אמירה מאוד-מאוד ברורה של מערכות החינוך הלא פורמליות, מתנועות הנוער וכן הלאה – לא לאלכוהול. שיהיה לכם ברור: לא פשוט להוציא נערים, נערות, סופי שבוע, טיולים, לילות וכן הלאה וכן הלאה, ולהשגיח על זה, ולעשות את זה. זו התמודדות לא פשוטה של אנשי החינוך.
הדבר השני שאני רוצה להצביע עליו – דוקטור יוסי הראל אמר את זה בצורה הכי ברורה: כמה שיהיו יותר תכניות מעצימות, משמעותיות, לנערים בחינוך הבלתי פורמאלי בזמן הפנאי, ככה אפשר יהיה להפחית את הנושא הזה של שימוש מופרז באלכוהול וכן הלאה.

אני חייב להגיד את זה: במערכת שלנו יודעים את זה בענק, כי אנחנו קושרים כל תכנית חינוכית משמעותית ומעלים בתכנית הזו את הנושא של האלכוהול וההשפעה של האלכוהול. לא משנה אם זו תכנית "אתגרים", תכנית לפיתוח פיזי. אנחנו עכשיו התחלנו לעשות עם נערות "גוף, נפש, נערות", וכן הלאה. כל דבר אתה ישר קושר את זה לנושא של אלכוהול - - - וכן הלאה.
לכן, לשמחתי אני יכול להגיד, שר החינוך הנוכחי מאוד מודע לדברים האלו. הוא טייל אצלנו בלילות בקיץ האחרון, הרבה במקומות האלו. הוא ראה את זה, הוא מודע לזה. הוא הולך להעצים - - -
היו"ר מוחמד ברכה
הרפורמות בחינוך עכשיו שמדוברות.
אילן שמש
לא, לא, זה בגרויות, עזוב.
קרן רוט-איטח
לא, זה לא.
היו"ר מוחמד ברכה
לא, לא, זה לא אמור כאילו להעסיק את התלמידים יותר זמן ואז לאפשר לכם כלים כדי להילחם בכל מיני תופעות?
אילן שמש
השר מודע לכך, והסיסמה שלו: שבעה ימים בשבוע, 24 שעות. הוא באופן חד משמעי מודע לכך שמערכת החינוך צריכה להיות אחראית על הנער ולהיות בקשר איתו מעבר לשעות שבהן הוא נמצא בבית הספר.
עכשיו, הוא צריך להקצות לזה משאבים, הוא צריך להשקיע בזה בתכניות, הוא צריך לעשות.
היו"ר מוחמד ברכה
להעלות את שכר המורים.
אילן שמש
בוודאי. - - - ולהעלות את השכר של אנשי החינוך שעובדים גם בקהילה, לא רק של המורים.
היו"ר מוחמד ברכה
נכון, נכון.
אילן שמש
כי הם מאוד פגועים באופן יחסי. הם לא קיבלו את היתרונות של "אופק חדש". עובד קידום נוער ששכרו צמוד היה תמיד לדירוג עובדי ההוראה, פתאום הוא מסתכל על המורה שמקבל 40% יותר ממנו, ולא כל כך מהר מורה ירצה להיות - - -. אבל זה בסדר, בוא נעזוב את - - -
אני חושב שהמודעות של השר דוחפת את המערכת של החינוך הבלתי פורמאלי להתמודד ולייצר יותר ויותר פעולות. זה מחייב שותפויות, זה מחייב את העבודה עם הרשויות המקומיות, זה מחייב הרבה גופים. כי משרד החינוך לא נמצא פה לבד, זה המון מערכות נוספות. יש לזה מודעות, יש לזה תנופה. אני מקווה שזה גם יהיה חלק מההסתכלות הגלובלית על ההתמודדות שנעשית.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.
רצית להוסיף?
קרן רוט-איטח
רציתי לומר שלגבי הרפורמות הדגש הוא על עבודה פרטנית בתוך בתי הספר. מבחינתנו העבודה הפרטנית מאפשרת למורים יותר להיות בקשר עם ילדים ולייצר שיח. וזה אחד הדברים שאנחנו מאוד מנסים לפתח – את הדיאלוג מורה תלמיד. ככל שיהיה יותר קשר והמורה יהיה יותר משמעותי לילד, אפשר יהיה גם להגיע ולאתר נקודות סיכון, כי גם יהיה אפשר לשתף, שזה אחד המענים של הרפורמה בעצם.
היו"ר מוחמד ברכה
כן.
אורית שפירו
אני רוצה להדגיש שבשנים האחרונות אנחנו רואים הרבה יותר גופים שפונים אלינו ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, בתחום של החינוך והמניעה, לפתח אסטרטגיות והתערבויות מקוונות לאלכוהול.
דוקטור אילן שמש, אתה הדגשת את מועצת תנועות הנוער. זה משהו שהוא לא ברור מאליו. עד לפני כמה שנים יכול היה להיות באופן כזה או אחר שיש - - - תנועה מוכנה לקחת על עצמה את הבנייה ואת ההתייחסות לנושא האלכוהול. היום זה משהו שהוא גורף עם קבוצת עמיתים שמלווה את ההתערבות הזאת לאורך שלוש שנים ביחד עם משרד החינוך.
אנחנו מוצאים את הצורך הזה נבנה גם למול כוחות צה"ל, למול החיילים. אנחנו רואים את זה בתוך המוסדות האקדמיים – במכללות ובאוניברסיטאות. כלומר, הנקודה הזאת שאנחנו התחלנו לדבר עליה, בתחילת דבריה של הגברת איריס יוגב, על הנושא של האסטרטגיה העולמית, כאן, בארץ, בהחלט מזה כארבע שנים אנחנו רואים תנופה מאוד ממוקדת לנושא של בניית התערבויות, חינוך ומניעה במקום של האלכוהול יחד עם המקום של הסמים, שלא היה קודם לכן.
היו"ר מוחמד ברכה
אוקיי.
אילן שמש
דבר קטן: פעמיים נתקלתי בשנה האחרונה בנערים שלנו, דווקא באזור הדרום, שמייצרים אלכוהול עצמי.
היו"ר מוחמד ברכה
תלמידים?
אילן שמש
לא, נוער מנותק. הם מתפרנסים מזה.
איריס יוגב
יפה להם.
יאיר גלר
- - -
איריס יוגב
יזמות.
אילן שמש
וזה גם הפתיע אותי - - -. הם מתפרנסים מזה. הפתיע אותי.
היו"ר מוחמד ברכה
טוב, רבותיי, אוקיי, תודה. אנחנו שמענו סקירה מעניינת וחשובה. זאת אומרת, יש הרבה מה לעשות על אף הנתונים שאפשר להרגיש שבעי רצון. עלו כל מיני רעיונות שאני בטוח שכל אחד מאיתנו ייקח מתחומו, גם בנושא של החינוך, גם בנושא של האכיפה, גם בנושא של המיסים, ולכן אני חושב שאנחנו נמצאים - - -, אם אני רוצה להגיד: נמצאים בדרך הנכונה, אבל אני עדיין מסכים עם מה שאמר מר יאיר גלר בהתחלה, בתחילת הישיבה, בהמשך למה שהיה בנתניה היום.
אין ספק שהאלכוהול, במיוחד בקרב הנוער, הוא מכת מדינה. וגרפים לא צריכים להטעות אותנו, כי אני חושב שגם המספרים המוחלטים וגם האחוזים הם עדיין גבוהים, ואני לא רוצה שאנחנו נשווה את עצמנו לא לצפון אירופה ולא לדרום אמריקה הלטינית, אלא למה שאנחנו צריכים מהנוער שלנו.
ואני מאוד מקווה, בהמשך לדבריה של נציגת משרד החוץ, שדווקא הקרדיט שיהיה לנו בחוץ לארץ יהיה דווקא בנושאים האלה, של מאבק עיקש, שאפשר גם כן להפיק מהניסיון הזה תועלת במקומות אחרים.

אני לא רוצה לסכם נקודות קונקרטיות. אנחנו רשמנו, ולכן אני רק מודה לכם. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:41.>

קוד המקור של הנתונים