ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 26/01/2014

סיור במתקן חולות

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים
26/01/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 28 >
מישיבת הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים
יום ראשון, כ"ה בשבט התשע"ד (26 בינואר 2014), שעה 10:30
סדר היום
<סיור במתקן חולות>
נכחו
חברי הוועדה: >
מיכל רוזין – היו"ר

משה מזרחי – מ"מ היו"ר
שמעון אוחיון

שמעון סולומון

איילת שקד
מוזמנים
ענבל משש - ר' תחום קציעות, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

טליה אברבוך - יועצת השר, המשרד לביטחון פנים

אשר שריקי - מפקד המחוז, שירות בתי הסוהר

מנחם יוסף - מנהל המחוז, שירות בתי הסוהר

אלברט אבוחצירה (אבו) - מפקד מתקן סהרונים, שירות בתי הסוהר

מיכאל זלודובסקי - קצין תעסוקה, לשכת התעסוקה במתקן, שירות בתי הסוהר

סימה פרבר - מדריכת אמנות, שירות בתי הסוהר

סופית קויימן - קצינת מבחן, שירות בתי הסוהר

מיה - קצינת חינוך, שירות בתי הסוהר

מוחמד - מתורגמן לערבית

דנה ביטן - עו"ד, המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

סיגלית זהר - אגף הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

מירב שמואלי - עו"ד, ד"ר, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

יעל רלוי - מתמחה, משרד המשפטים

חן זורע - בן שירות לאומי, משרד המשפטים

גיא נגר - עו"ד, הסנגוריה מחוז דרום, הסנגוריה הציבורית

מיקי דור - ד"ר, ראש אגף רפואה כללית, משרד הבריאות

ויקטוריה קסלר - ממונה ארצית על יישום סטנדרטים בקהילה, משרד הבריאות

ברכה וייס - מפקחת ארצית, הנהלת שירות מבחן למבוגרים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

שקד מורג - ע. פרלמנטרית של ח"כ רוזין

איילה פנייבסקי - ע. פרלמנטרית של ח"כ רוזין

תומר בן מאיר - ע. פרלמנטרי של ח"כ משה מזרחי

חנה אמיניה - ע. פרלמנטרית של ח"כ משה מזרחי

משה שטיינמץ - ע. פרלמנטרי של ח"כ שמעון אוחיון

חגית סולומון - ע. פרלמנטרית של ח"כ סולומון

טל בנש - ע. פרלמנטרי של ח"כ שקד

נטע משה סעדון - חוקרת הוועדה, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שמעון מלכה - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור במתקן חולות>
(מחוץ למתקן – מול כלי התקשורת)
היו"ר מיכל רוזין
אני חברת הכנסת מיכל רוזין, יושבת ראש הוועדה לעובדים זרים, אני יזמתי את הביקור פה היום. חשוב לומר, אנחנו באים מכל סיעות הבית, יש לנו עמדות אידיאולוגיות שונות לגבי הנושא של מבקשי המקלט, הפליטים, אבל אני חושבת שיש אחדות דעים לגבי העובדה שאם כבר מדיניות הממשלה היא לכלוא כאן את האנשים, מן הראוי שיהיו להם את התנאים הבסיסיים ההולמים והראויים. אנחנו שמענו בשבועות האחרונים עדויות קשות לגבי המצב, גם מבחינת חימום, גם מבחינת ביגוד, גם מבחינת מזון. אנחנו באנו היום לראות את הדברים בעיניים שלנו, לשמוע באמת, גם ממנהלי המקום וגם כמובן מהשוהים בו, ואנחנו מקווים שאנחנו כמובן נגלה מציאות אחרת.
שמעון סולומון
בוקר טוב. חבר הכנסת שמעון סולומון מ'יש עתיד'. אני גם באותה ועדה ובאנו לפה באמת לאחר שהתקבלה החלטה להביא לכאן את המהגרים, מבקשי מקלט, כל ההגדרות שישנן, זה גם אומר משהו, שאין הגדרות ברורות, אנחנו באים לבדוק ולראות שמטפלים בהם כמו בני אדם, כי בסופו של דבר אנחנו יודעים שהאנשים האלה, יש להם בעיות, יש להם מצוקות, והם נמצאים במקום הזה, ולראות כיהודים, כישראליים, כבני אדם בכלל, שיש להם את הטיפול המתאים וההולם, כי כך צריך להיות. עד שיהיו פתרונות, עד שיהיו הגדרות ברורות ועד שיהיו מהלכים ברורים מה עושים איתם, אנחנו חייבים לדאוג, כתושבים, כאזרחים, שיש להם את הטיפול המתאים ומתנהגים אליהם כאל בני אדם. אני בטוח בכך, אבל אנחנו באים לראות, כי יש תלונות, ובתקופה הזו שיש קור, שעוד מעט אמור להיות גם חום, צריך באמת לבדוק שהדברים מטופלים ושהאנשים האלה זוכים ליחס הוגן.
שמעון אוחיון
בוקר טוב לכולם. כמובן כחבר הוועדה אני בא לוודא, דבר ראשון, שחוק המסתננים, שנקבע על ידי כנסת ישראל, מכובד ושהתהליך ממשיך ומתקדם. כמובן נבדוק גם כאן את תנאי שהייתם, אם באמת נשמרים התנאים ההומניים הרגילים, אבל המגמה היא ברורה, המתקן הוא זמני והרעיון הוא בסך הכול, בסופו של דבר, שהמסתננים יעזבו את הארץ בצורה מסודרת ומאורגנת. תודה.
עיתונאי
מה אתם בעצם יודעים על התנאים שלהם? אמרתם ששמעתם שיש עדויות מאוד קשות, אז בואו נשמע מה אתם יודעים.
איילת שקד
תראיינו אותנו אחרי שנצא מהמתקן, זה יהיה יותר נכון. גם אני, כמו חבר הכנסת אוחיון וחברת הכנסת רוזין וחבר הכנסת סולומון, הגעתי לכאן כדי לראות במו עיניי את התנאים במתקן השהייה הפתוח. שוחחתי עם שר הפנים, הוא עדכן אותי שהתנאים באמת ראויים, אנחנו באנו לראות את זה במו עינינו ובאמת כדאי שנדבר אחר כך. אני חושבת שמדינת ישראל צריכה לאכוף את חוק ההסתננות ולהעביר לכאן את השוהים ממרכזי הערים למתקן כאן ומכאן באמת לעודד יציאה מרצון. בחודש האחרון יצאו כמה מאות מרצון, המספרים עולים וגדלים ואני מקווה שהתהליך יימשך.
קריאה
בבקשה, הצלמים, תלכו אחורנית טיפה, אפשר יהיה לצלם תמונה אחת נורמלית של חברי הכנסת. אתה יכול לענות לשאלות שלהם. זה בסדר.
איילת שקד
כשנצא אנחנו נדע מה התנאים.
עיתונאי
כמה זמן אתם הולכים להיות שם?
איילת שקד
שעה וחצי.
עיתונאי
אנחנו לא נכנסים איתכם.
קריאה
לא אישרו לנו הכנסת תקשורת למתחם.
עיתונאי
למה?
קריאה
הם לא מנמקים.

(לפני הסיור)
היו"ר מיכל רוזין
בוקר טוב לכולם. אני חייבת לומר שהפעם אנחנו ביקשנו להפוך את הסדר, על מנת שלא נדבר קודם ונגיד טענות ומענות וכדומה ורק אחר כך נראה בעיניים, ביקשנו להתחיל כן בסיור, אחרי שכמובן נשתה משהו ונאכל משהו, אבל אני חושבת שהרבה יותר נכון יהיה קודם כל לראות בעיניים את כל הדברים. אני כבר אומרת שאנחנו נרצה לבחון היום גם - - - אנחנו רוצים לבקר פה גם במגורים, גם לראות את תנאי המחיה. אנחנו קיבלנו עדויות, אני אמרתי את זה, אני חושבת שחשוב להגיד את זה פה, אמרתי כל הזמן, בשביל זה אנחנו באים לפה, לראות בעיניים. אנחנו יכולים להיות בתפיסות עולמנו במגוון דעות, אבל בסופו של דבר כולנו חושבים שנכון, כולל אתם, אני בטוחה, שהתנאים שיהיו פה יהיו תנאים ראויים והולמים למגורים ולחיי בני אדם, בעיקר כשאנחנו לא יודעים כמה זמן הם ישהו כאן. לכן אנחנו רוצים לראות את התנאים.
קיבלנו עדויות לגבי מחסור במזון, בתרופות, בביגוד חם, בחימום בחדרים, לכן אני חושבת שיהיה חשוב להתייחס לזה. אני נאלצתי ביום שישי לפני שבועיים גם להתערב בעניין הזה, אבל לא חשוב, אנחנו נפתח את הדיון אחרי שנעשה פה סיור ונדבר על הדברים. אני חושבת שאני רוצה לומר מה אנחנו רוצים לבחון, לראות, אנחנו כן נרצה לראות את המקום שבו נאמר לנו על ידי משרד הפנים שאפשר להגיש בקשות, בקשות מקלט, כאן, איפה זה מתבצע, איך זה מתבצע, הבנתי שפתחו פה לשכת תעסוקה פנימית, של המקום.

בקיצור, אנחנו נשמח באמת להתחיל בסיור, אחרי אם תרצו לומר משהו לפתיחה, וחברי הכנסת, אם ירצו להגיד משהו לפתיחה, אבל אני באמת מציעה שנשמור את הדברים אחרי שנראה בעיניים.
אשר שריקי
ברשותך. אל"ף, ברוכים הבאים, בוקר טוב לכולם, שבוע טוב. מי שלא מכיר, שריקי אשר, מפקד המחוז. אלברט שיושב משמאלי הוא מפקד מתקן סהרונים וכרגע הוא גם נושא באחריות על המתקן הזה, ממלא המקום של המפקד כרגע במתקן חולות, מנחם, יושב פה משמאל, וענבל, נציגת משרד הפנים, שכולכם, להערכתי, מכירים. אני מציע ואני מצטרף לדעתה של חברת הכנסת מיכל רוזין, שנצא ונראה את הדברים בעין קודם. רק לפני זה, ב-60 שניות על אלברט יראה לכם פה על המפה שנמצאת בגב שלכם איך נראה כל המתקן הזה בגדול, ממבט על, ממעוף הציפור, ואחר כך אנחנו נצא לסיור בשטח. אלברט, בבקשה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
ברוכים הבאים. אני אציג את מתקן חולות, שהתחלנו באכלוס שלו ובהפעלתו. כמובן שהכול הולך אפילו לא כמו שחשבנו, חשבנו שבהתחלה יהיה קשה, אבל נכנסנו לתהליך ואני יכול להגיד לכם שגם השוהים כבר אומרים לי, כי אני מכיר אותם מסהרונים, יותר טוב שמש והתחלנו להתרגל.
היו"ר מיכל רוזין
כן, בהתחלה המעבר היה להם מאוד קשה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, אבל היום אני חושב שהצלחנו למסד את זה. אנחנו מדברים על מתקן חולות. פה זה מתקן חולות, כאשר איפה שהצבעוני אנחנו מדברים על מגורים. כיום מה שאנחנו מאכלסים זה פלח 3, את A ו-B, כאשר ב-A יש את הסודנים. אנחנו עושים הפרדה, כי הם רוצים את זה. היתר, כאשר נצטרך לאכלס, אנחנו נאכלס את פלח 3 כולו, כאשר כולו מוכן. אם היום מגיעים 1,120 אנחנו יכולים לאכלס את כולו, כמובן שאנחנו כבר מכינים את פלח 6, 8 ו-9 גם לאכלוס. סך הכול כל שלושה הפלחים אמורים לאכלס 3,360.

פלח 2 הוא פלח מנהלה, כל מה שקשור במרפאה, משוכללת, וכל מה שקשור ברשות ההגירה, משרדי ממשלה, משרדי שב"ס, כאשר חשוב לציין שכל התנועה במתקן, מ-6 בבוקר עד 10 בלילה פתוח לצאת מהמתקן, בתוך המתקן, להסתובב, להגיע לרשות ההגירה, להגיע למרפאה, להגיע לכל תחום שהוא צריך בתוך המתקן.
אשר שריקי
רק הארה פה, ב-א', התנועה כוללת מעבר בין הפלחים. זאת אומרת שוהה שנמצא בפלח 3 יכול ללכת לפלח 8, לראות את החברים שלו, כשנתחיל לאכלס אותו.
איילת שקד
כמה יש היום?
אשר שריקי
303.
איילת שקד
ועוד 67 מגיעים היום?
אשר שריקי
אמורים להגיע.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא רק זה, אנחנו התחלנו עם 480 פה, מי שהפר את הכללים עבר לסהרונים ובימים האלה אנחנו מתחילים להחזיר. עבר חודש ואנחנו מתחילים להחזיר.
איילת שקד
הם מועברים רק לחודש לסהרונים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
תלוי בנסיבות.
היו"ר מיכל רוזין
מי מועבר לחודש לסהרונים? פספסתי.
איילת שקד
מי שמפר את התנאים.
היו"ר מיכל רוזין
כן, המינימום זה חודש ואחר כך.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, אנחנו כבר נמצאים בתהליך של חזרה לפה.
שמעון סולומון
האם המנהיגים של המחאה, כולם נכנסו לכלא?
ענבל משש
לסהרונים. הם הועברו לסהרונים לשלושה חודשים.
שמעון סולומון
בגלל ההנהגה שלהם.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא בגלל ההנהגה, כל מי שהיה בירושלים, על פי רשות ההגירה - - -
ענבל משש
אם יורשה לי, ההעברה למשמורת היא כמובן צריכה להיות כנגד איזה שהיא הפרה. החוק קובע בדיוק אילו הפרות שוהה - - -
שמעון סולומון
אני שואל מי זה, זו ההנהגה או שזה - - -?
ענבל משש
אנחנו לא בוחנים הנהגה או לא הנהגה, אנחנו בוחנים באופן פרטני. ככל ששוהה, דייר בתוך המשמורת, הפר את כללי ה - - -
היו"ר מיכל רוזין
מי שעבר את ה-48 שעות.
ענבל משש
קרי יצא מעל 48 שעות ולא חזר, מוחזר למשמורת. כמובן שמפעילים שיקול דעת בנסיבות ומי שהפר באופן חוזר ונשנה את הכללים גם הועבר למשמורת. אמרתי, כמובן בהתאם לשיקול דעת.
אלברט אבוחצירה (אבו)
חשוב לציין שכמו שאנחנו רואים, הצבעים זה מגורים של השוהים, בכל מבנה מגורים כזה יש 14 חדרים, כאשר בכל חדר עשרה שוהים, כאשר אני יכול להגיד שהחדרים האלה הכי מרווחים בכל מתקני שב"ס שאנחנו מכירים.
היו"ר מיכל רוזין
עשרה בחדר, לא שמונה. בהתחלה דובר על שמונה. עם שירותים ומקלחת לעשרה איש?
אלברט אבוחצירה (אבו)
עם שירותים ומקלחת, ויש עוד פינה שם.
היו"ר מיכל רוזין
טוב, אנחנו נראה את זה בעיניים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שחשוב לי, שלא תלכו לאיבוד שם. אנחנו רואים את המתקן כזה קטן, אבל - - -
היו"ר מיכל רוזין
כולנו נלך אחריכם. יש לי שאלה אליך לסיום ואז באמת נצא לראות בשטח. הסוהרים, הבנתי שהייתה בעיה עם סוהרים מסהרונים, מינו סוהרים על ידי השב"ס לבוא להיות כאן במתקן, הבנתי ששולמה תוספת, אני בודקת אם זה נכון, של 30% בשכר, כי היה באמת קושי להביא לכאן כוח אדם, האם זה נכון?
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, אנחנו לא מכירים דבר כזה. מה שחשוב, אני חייב לציין, שכל מי שנמצא היום במתקן הזה, כל סוהר, עבר הכשרה של חמישה ימים רצופים מכל מיני גורמים.
היו"ר מיכל רוזין
מי העביר את ההכשרה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
שב"ס, רשות ההגירה, כל מי שנמצא במקום.
היו"ר מיכל רוזין
גם משרד המשפטים היה מעורב?
אשר שריקי
היועץ המשפטי שלנו.
אלברט אבוחצירה (אבו)
היועץ המשפטי שלנו העביר את כל הנושא של החוק. מה שהיה חשוב לנו זה התפיסה של הסגל, התפיסה בין שוהים, בין מתקן פתוח לסגור. אנחנו רואים שהסגל פה וגם האוכלוסייה יותר משוחררת מאשר היו במתקן סהרונים.
היו"ר מיכל רוזין
לא מתקשים במעבר?
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא. אני יכול להגיד שאני פה ושם, יש גם שינוי בתפיסה, גם של השוהים וגם של הסגל. כך שמהבחינה הזאת אני רגוע.
שמעון אוחיון
אתה יכול להגיד משהו על ההתנהלות של התזונה שלהם?
היו"ר מיכל רוזין
נשמור את זה לאחרי?
שמעון אוחיון
טוב.
היו"ר מיכל רוזין
נצא. נראה לי נכון יהיה לסייר ואז לשאול את השאלות.
(בסיור – בדרך למרפאה
היו"ר מיכל רוזין: אני רוצה להבין, אם כל המתחם, אני מבינה שהוא נסגר ב-10, מדוע יש גדרות בין לבין מתחמים, אם אתה אומר שאפשר לעבור.
אלברט אבוחצירה (אבו)
הוא יכול לעבור עד 10 בלילה. עכשיו, בפנים הוא יכול לעבור עד 10 בלילה, לצאת מפה עד 10 בלילה, הכול חופשי, מ-10 בלילה סגור, אנחנו יכולים לדעת מי בפנים ומי בחוץ.
היו"ר מיכל רוזין
בוא נדבר על המרפאה, אם אנחנו פה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
המרפאה בשלב זה מופעלת על ידי מד"א, כאשר הם בליווי שלנו. התרופות שלנו, כל מה שצריך זה שלנו. אם יש תלונות של חוסר בתרופות, אפשר לשלול את זה, כי לא חסרות תרופות, בשב"ס יש הכול.
היו"ר מיכל רוזין
ביום שישי בצהריים אני הרמתי אליו טלפון ואמרתי לו, 'תראה, היו פה מרופאים לזכויות אדם שבדקו אנשים - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני גם הייתי שותף לזה.
היו"ר מיכל רוזין
ואנשים היו חולים והיה חסר להם תרופות, לא קיבלו ולא הסכימו להכניס להם. אני מדברת איתך על אקמול וכאלה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
והסכמנו להכניס.
היו"ר מיכל רוזין
נכון. ואחר כך נאמר לי, שוב, אני בודקת איתכם, שזרקו להם את התרופות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אף אחד לא זרק. הוראה שלי ניתנה - - -
אשר שריקי
הוא היה במקום.
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, בשביל זה אני התקשרתי על המקום.
אלברט אבוחצירה (אבו)
באותו יום שישי הייתי פה והייתה שאילתה אם כן להכניס או לא להכניס, קיבלתי הנחיה להכניס, הם נכנסו עם זה. הם נכנסו עם התרופות, אף אחד לא לקח להם ואף לא ייקח להם ואף אחד לא יזרוק להם.
היו"ר מיכל רוזין
תיכף אני אשאל שאלה רחבה יותר על העניין של מה נכנס ומה לא, כי אם זה מתקן פתוח והם יכולים לצאת, אז השאלה מה נכנס ומה לא, אבל לפני זה תאמר לי, עוד דבר שנאמר, שהיו כמה אנשים ששכבו במיטה ולא היו מסוגלים אפילו להגיע למרפאה ולא היו מסוגלים לצאת באמת, שהרופאים יבדקו אותם. האם יש איזה שהוא סבב, האם יודעים שאנשים שוכבים ולא מסוגלים לקום, להיבדק פה במרפאה וניגשים אליהם לבדוק אותם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני יכול להגיד לך שהחבר'ה שלהם בפנים, ברגע שהם אומרים שמישהו לא מרגיש טוב, ואני הייתי עד לכמה מקרים שהגיע הרופא והחובשים והפרמדיק לתא שלו, למיטה שלו, הביאו אותו לפה לבדיקה ומפה לקחו אותם לבית חולים, ובדקו אותם. אין שום תלונות על טיפול רפואי.
שמעון אוחיון
מה גודל הצוות הרפואי פה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
פה נמצא רופא, יש איש שב"ס, חובש, שהוא מלווה אותם ויש פרמדיק.
מיקי דור
כן, שלושה איש.
היו"ר מיכל רוזין
כל היום? בלילה?
מיקי דור
כל היום, בלילה יש פרמדיק.
שמעון אוחיון
וזה יהיה בכל פלח?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן. אני יכול להגיד לך שאנחנו רוצים שהטיפול הרפואי פה יהיה על בסיס שב"ס, כי שב"ס יודע לתת את הטיפול הרפואי הכי טוב שיכול להיות.
היו"ר מיכל רוזין
ולמה הוא לא על בסיס שב"ס כרגע?
אלברט אבוחצירה (אבו)
למה? כי נכנסו גופים ממשלתיים. כל גוף ממשלתי צריך לתת את ה - - -
מיקי דור
- - - אנחנו נדרשנו לעשות את זה, עם כל הארגון מסביב, אז עשינו את זה דרך מד"א, זה הגוף היחידי שיכול היה להעמיד כוח אדם. הבעיה זה כוח אדם. אנחנו היינו שמחים אם השב"ס - - -
היו"ר מיכל רוזין
שאלת המשך, הרי מותר להם לצאת מפה, הם יכולים גם לנסוע לבאר שבע, נדבר בהמשך האם הם יכולים באמת לנסוע, אבל הם יכולים להיכנס לסופר פארם ולקנות לעצמם לא משנה מה, דאודורנט ושמפו ואקמול. מי בודק מה הם מכניסים? האם בודקים מה הם מכניסים, איך מחליטים מה לא נכנס ומה - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
כל מי שמגיע לשער הכניסה מגיע עם הכרטיס שלו, עם האשרה שלו, אם הוא מביא איתו ציוד בודקים מה הוא מכניס. אם זה מזון, אנחנו לא מכניסים מזון, כי אם מחר תהיה פה איזה הרעלה, אני לא יודע מה הוא הביא איתו ומאיפה הוא הביא איתו, שיאכל את זה בחוץ. ציוד, מאפשרים להכניס, ביגוד, הנעלה - - -
היו"ר מיכל רוזין
תרופות?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כמובן שאם הוא מביא תרופה, אנחנו מביאים את זה פה למרפאה, רופא בודק, אם כן, הוא יקבל את זה.
מיקי דור
למה הוא צריך להביא תרופות? שאני אבין.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא חסר.
היו"ר מיכל רוזין
לא, אני שואלת, בן אדם נכנס - - -
מיקי דור
הם מקבלים בחינם הכול פה, הרופאים לזכויות האדם, זו הצהרה יפה, אבל יש פה - - -
היו"ר מיכל רוזין
לא, זו לא הצהרה יפה, כנראה שהיה קושי.
אשר שריקי
תסלח לי, זו אמירה היפותטית, אף אחד לא קונה תרופות.
היו"ר מיכל רוזין
לא, אני שואלת - - - היפותטית? אל"ף, הנה, נתקלנו בזה שלא הכניסו תרופות.
קריאה
מיכל, כדאי שניכנס.
היו"ר מיכל רוזין
כן, בואו ניכנס, השאלה לאן ניכנס, לא נראה לי ש - - -
שמעון אוחיון
רופא אחד? אז זה כמו הממוצע הארצי, זה 1 לכל 1,000 איש.
מיקי דור
עכשיו אומרים 300, זה בערך פי שלושה.
שמעון אוחיון
פי שלושה מאשר הממוצע הארצי של אזרחי מדינת ישראל.
ויקטוריה קסלר
אני ממשרד הבריאות, מפקחת ארצית על רפואה בקהילה. למרות שפה זה לא בקהילה. אני גם נציגה בשב"ס בכל מיני פורומים.
היו"ר מיכל רוזין
נזוז למקום הבא? אתם צריכים מטריות? זו הכנה לפולין הלילה. לא לדאוג.
שמעון אוחיון
מיכל, אני מוחה על ההשוואה.
היו"ר מיכל רוזין
לא, לא הבנת מה אמרתי, על הגשם.
שמעון אוחיון
מה לעשות? אני רגיש.

(הקנטינה)
אלברט אבוחצירה (אבו)
הם יוכלו לשבת, לקנות מה שהם רוצים.
היו"ר מיכל רוזין
איפה הם אוכלים עכשיו את הארוחות?
אלברט אבוחצירה (אבו)
את תראי. רק סבלנות. בינתיים פתחתי להם קנטינה, הם יכולים לבוא עם הכסף שיש להם, מזומן, לקנות מה שהם רוצים. לא רק ופלה, אתם יכולים לראות, יש שמפו, הכול.
קריאה
שלום. את מכירה את חברת הכנסת מיכל רוזין?
קריאה
כמה עולה קוקה קולה?
איילת שקד
השוקולית אצלי עולה 15. אני יכולה לעשות קניות?
קריאה
במזומן רק.
קריאה
- - - הם מקבלים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
500 שקלים לחודש.
קריאה
ויש כבר את הגמול שהם מקבלים על עבודות תחזוקה גם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש גם, אבל עוד לא מוסדר.

(המועדון)
אלברט אבוחצירה (אבו)
המועדון הזה פתוח 24 שעות ביממה, הוא ממוצג, 24 שעות ביממה, הם באים, יושבים, יכולים לראות טלוויזיה. החדרים פתוחים 24 שעות ביממה.
משה מזרחי
יש תחנה אריתריאית פה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש אריתריאית, סודן, יש. יש 12 ערוצים.
היו"ר מיכל רוזין
למה אין ספות? אפשר לתרום לפה ספות, משהו? שייראה כמו מועדון. אפילו בצבא היה לנו קצת - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
רבותיי, יש כיסאות. גם הכיסאות האלה הם זמניים, אנחנו קונים כיסאות איכותיים, כך שכל מה שיצטרכו יהיה פה. אני יכולה להגיד לך שיהיה פה.
קריאה
למה הקנטינה במבנה מוגן?
היו"ר מיכל רוזין
לא, זה זמני, הוא בונה קנטינה שאפשר יהיה לשבת לאכול.
אלברט אבוחצירה (אבו)
זה גם מוגן בגלל שזה נמצא בתוך האגף וחשוב לי שחס וחלילה לא יפרצו את זה, כי חברה חיצונית מנהלת את זה.

פה זה 24 שעות ביממה וגם ממוזג.
היו"ר מיכל רוזין
מה שאני אומרת, זה ריק, אפשר קצת לשים פה כורסאות או משהו, אחרת היו יושבים פה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שחשוב, שלכל 140 שוהים יש את המבנה הזה. כך שבמבנים השניים אנחנו נמצא עוד מבנה כזה ועוד חדר אוכל.
קריאה
למה 140?
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, יש פה 280, אבל זה מחולק לשתיים, כך שלכל 140 יש מועדון כזה. מה שאת תראי פה עכשיו, יש אותו רק ל-140. כל 140 יש. בכל פלח של 1,220 יש שמונה מבני מגורים, כאשר בכל 280 יש איש סגל אחד, שאם יש בעיות, משהו, פונים אליו.
היו"ר מיכל רוזין
תגיד לי, יש פה איזה שהיא פעילות שהיא מעבר ללשבת מול טלוויזיה. יש פעילות ספורטיבית? מתקני ספורט להפעיל את הגוף? חוג אחרי הצהריים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש. את תראי הכול. יש לנו פה קצינות חינוך, שאמורות - - -
היו"ר מיכל רוזין
מהצבא?
אלברט אבוחצירה (אבו)
תיכף תראו כיתת לימוד שפתחנו, הם יהיו פה.
היו"ר מיכל רוזין
של השב"ס?
אלברט אבוחצירה (אבו)
של שב"ס. אנחנו מספקים להם ציוד ספורט, הכול בהתחלה. איך שפתחנו סיפקנו להם שש בש, דומינו, הכול. אני יכול להראות לך תמונות, לקחו את הכול, שברו וזרקו.
היו"ר מיכל רוזין
מהכעסים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, מהכעסים. אבל עכשיו לאט לאט אנחנו מתחילים לספק להם את זה. כדורים. עכשיו מתחיל להיות שיתוף פעולה.
היו"ר מיכל רוזין
ייכנס פה, כמו שיש בערים, שאפשר - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו נראה לך הכול. תאמיני לי, קצת סבלנות.
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, אני נותנת את הפרומואים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני יכול להגיד לך שאני רגוע, כי יש פה הרבה שהם דוברי עברית.
היו"ר מיכל רוזין
כן, כי הם הרבה שנים בארץ, בהבדל מאלה שהיו בסהרונים. כי לפה נכנסו גם כאלה שכבר היו בחוץ.
אלברט אבוחצירה (אבו)
בשביל להתפלל צריך לשטוף את הרגליים, לשטוף את הכלים, אנחנו ניכנס לחדר האוכל, שלוש ארוחות ביום.

זה חדר האוכל. עוד פעם, אנחנו מדברים על 140. בצד השני יש עוד חדר אוכל כזה.
היו"ר מיכל רוזין
באיזה שעות אוכלים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו מתחילים אפילו מחמש וחצי, על מנת שאם הם רוצים לצאת בשש בבוקר הם יוכלו לצאת.
היו"ר מיכל רוזין
ואז הם גם יכולים ולצאת בשש בבוקר?
שמעון אוחיון
לאן הם יוצאים?
היו"ר מיכל רוזין
אני הבנתי שההחתמה בשש וחצי בבוקר.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא. הרי אם הוא יוצא, אז הוא חתם כבר בשער, אז אין בעיה עם זה. אני מספק לו את האוכל, שהוא לא יילך רעב. מצדי אם הוא רוצה את האוכל, גם בחמש בבוקר אני נותן לו אותו. בחמש וחצי אוכלים ארוחת בוקר. כמובן שלא מחמש וחצי עד שש, אלא אפילו יכול להיות עד תשע, על מנת לאפשר לאנשים לצאת. לאחר מכן מ-12 ועוד פעם משש וחצי או שבע בערב עד עשר בלילה, כדי שיוכלו לחזור ולאכול ארוחת ערב.
היו"ר מיכל רוזין
והאוכל, הוא לא מבושל פה, זה אוכל שאתם מביאים קייטרינג מבחוץ?
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, זה אוכל מבושל מקציעות, כמו שאוכלים בסהרונים אוכלים גם פה. אני יכול להגיד לכם - - -
היו"ר מיכל רוזין
ומי שמחלק זה השוהים עצמם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
זה השוהים.
איילת שקד
ומי מנקה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש לנו בעיה כיום שהשוהים לא כל כך משתפים פעולה. יש לנו חברה חיצונית שמנקה.
היו"ר מיכל רוזין
משה, חשוב שתשמע את ההסברים על האוכל.
איילת שקד
חברה חיצונית מנקה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש לנו חברה חיצונית שמנקה את כל המקומות הציבוריים פה בתוך המתקן. אם הם היו רוצים לשתף פעולה, הם היו עושים את כל העבודות האלה והיינו משלמים להם, ומשלמים להם שכר יותר טוב מסהרונים, יותר מכל בתי הסוהר. יש כאלה שרוצים לעבוד, אבל הם עובדים מחוץ לפלח. יש לנו 16 שעובדים, אני מתכוון להרחיב את זה, כי בסך הכול אני יכול להעסיק פה קרוב ל-200 שוהים, ואדרבא, מעבר לדמי הכיס שהם מקבלים, ה-500 שקל לחודש, הם יכולים להגדיל את זה בצורה משמעותית ויכולים להיות להם - - -
היו"ר מיכל רוזין
מה מקבלים פה לאכול? זה כמו בסהרונים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כמו בסהרונים, כמו בקציעות.
היו"ר מיכל רוזין
הייתה טענה שהם לא מקבלים כל יום בשר או חלבון. הם מקבלים בעיקר אורז, הרבה מאוד אורז, מה שיצר גם קושי ביציאות וכדומה. כלומר באמת היה פה קושי של מזון מגוון וכמות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שמקבלים פה מקבלים בסהרונים. זה אותו מטבח מבשל, גם לקציעות, גם לסהרונים וגם לפה. אותו תפריט.
היו"ר מיכל רוזין
השאלה אם הייתה בעיה של כמויות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
שום דבר. אדרבא, אני יכול להגיד לך עוד משהו, היה פה נציג של האו"ם והיו נציגי הצלב האדום. הם אמרו לי, 'מה, את הכמות הזאת הם אוכלים?' הרי אני מביא אוכל גם לאלה שיצאו, כי אם הוא יבוא, או שהוא לא יוצא, אז מה שנשאר הם אוכלים. אני יכול להגיד לך, לא חסר אוכל, בכלל לא. הם מקבלים פה אפילו יותר מסהרונים, על בסיס הכמויות של - - -
היו"ר מיכל רוזין
הטענות, גם כמות, שמעתי, וגם סוג האוכל, מגוון. כלומר הם אכלו מדי יום אורז עם לחם עם גבינה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, לא. חבל שאתם לא יכולים להיות פה.
אשר שריקי
תישארו ותראו כמה אוכל.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אוכל זה הדבר שלא חסר, אני יכול להגיד לך בכל שב"ס. אוי ואבוי אם מפקד בית סוהר, חסר לו אוכל בבית הסוהר. אני לא אתן ששוהה יהיה רעב, כי אם הוא רעב המיצים מייצרים לי אירוע. אני לא אתן לו.
משה מזרחי
מה התפריט היום? אין מישהו שיכול להשיב לשאלה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אתם תראו.
משה מזרחי
מה אוכלים היום בצהריים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני אביא לכם את התפריט.
קריאה
בואו נראה, נטעם ו - - -
היו"ר מיכל רוזין
לא, נטעם לא, לא נאכל להם אוכל, אבל אנחנו נשמח לראות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
גם אם תאכלו לא יחסר לאף אחד אוכל, אני מבטיח לכם.
שמעון אוחיון
כי אתה ממילא מכין ל-300 ולא כולם נמצאים פה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, הם יוצאים, אז האחרים אוכלים. אני לא אזרוק את זה לזבל, בטוח.
היו"ר מיכל רוזין
אפשר להראות לנו תפריט?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, אתם תקבלו את התפריט.
שמעון אוחיון
כלומר אם אנחנו נאכל, עדיין יישאר להם.
היו"ר מיכל רוזין
אנחנו לא נאכל, אבל - - -
שמעון אוחיון
לא התכוונתי.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שכן חשוב לציין, וחשוב שתדעו, אני מרגיל אותם לאכול בחדר האוכל. אין את הדבר הזה לשבת ברצפה ולאכול. זה קצת קשה, אבל היום ברוך ה' הם יושבים ואוכלים והם מתחילים להפנים את המדיניות.

בכל מבנה מגורים יש שתי כיתות לימוד, לכל 140 יש שני ממ"דים. מה שאין בשדרות, יש פה. ל-140 יש שלושה ממ"דים, שניים לבגירים - - -
קריאה
הוא היה חייב להכניס את שדרות.
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, צודק, הוא תושב שדרות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
ויש אחד לאלה שקרובים למועדון ולסגל.

עכשיו ניכנס למגורים.
קריאה
שתי כיתות לימוד ל-140 אנשים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש פה שתי כיתות ל-140 ויש גם - - -
שמעון אוחיון
כל 140 יש שתי כיתות.
היו"ר מיכל רוזין
מה מלמדים אותם?
משה מזרחי
יש מערכים יזומים? שפה, מה? עברית? יצירה, מקרמה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני יכול להגיד לך, המלחמות שלי לא עם הסודנים, המלחמות שלי עם האריתריאים.
היו"ר מיכל רוזין
הוא יכול להסביר לך למה, הם יותר משכילים, יותר חזקים, אוכלוסייה יותר חזקה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, אני אסביר. אחד הדברים שאני מנסה להכניס פה זה את הניקיון. אני לא יכול להיכנס לחדר שלו ולהתחיל לשטוף לו את החדר, אבל להכניס את הנושא של ניקיון חייבים, כי זה היגיינה וכל מה שקשור. מה שאתם תראו פה במקומות הציבוריים, הכול יהיה מבריק, אבל בחדרים?
שמעון סולומון
אני יודע דבר אחד, האריתריאים הם משכילים, הם יכולים לשים בכיס הקטן הרבה אנשים מאיתנו, מבחינת היכולת, מבחינת החשיבה שלהם. עכשיו הם יעשו כל דבר כדי להראות לך שהם לא יעשו מה שאתה אומר להם. מרדנות. עם הזמן הם - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
אבל אנחנו באים בגישה - - - אני לא בא בגישה של איום או משהו, אני בא בגישה של היגיינה.
היו"ר מיכל רוזין
כן, אבל עד שהם מגיעים אליך יש להם את כל המדיניות שמביאה אותם לפה.
שמעון סולומון
בסוף הם יבינו.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן. אני יכול להגיד לך שבסהרונים הם מבינים. בסהרונים אין לי איתם בעיה.
היו"ר מיכל רוזין
דרך אגב, הם אמרו שהיה להם יותר טוב בסהרונים מאשר פה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, לא, לא.
היו"ר מיכל רוזין
הם אמרו שהיה יותר מסודר, האוכל היה בזמן. היה פה כנראה בהתחלה ברדק. כנראה היה פה בהתחלה בלגן, הם עברו, חלק שכחו שם את מברשות השיניים, לא היו להם דברים, הם באו לכאן, הם אמרו, מבחינתנו כלא זה כלא ולכן המעבר הזה - - - הם לא הבינו מה ההבדל ולמה ופה עוד לא היה מאורגן מספיק, אז הם הרגישו שיש פה - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
אם הזכרת את הנושא של מוצרי היסוד האלה, אז אני יכול להגיד לך שכל מי שנמצא במתקן הזה קיבל אימונית, קיבל טריקו, גופיות, תחתונים, קיבל מברשת שיניים, משחת שיניים.
היו"ר מיכל רוזין
מה עם נעליים? הם הולכים, הבנתי, בלי נעליים. עם כפכפים וסנדלים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
נעלי בית, כל אחד קיבל מעיל אזרחי, שהוא יוכל ללכת איתו ולא יסתובב עם מעיל שב"ס. כל אחד שיצא מסהרונים קיבל באופן אישי מעיל אזרחי ואתם יכולים לראות את ה - - -
היו"ר מיכל רוזין
אבל מה עושים עם נעליים? הבנתי שאין להם נעליים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
נעליים הזמנו. אבל אני יכול להגיד לך, עכשיו תסתובבי בחטף, אני לא סיפקתי להם, תראי לי אחד שאין לו נעליים. אולי בודדים, והזמנו והם יקבלו.

בואו נעשה פה סיבוב.
משה מזרחי
אם הם במתקן כלא והם באים לחופש, לחירות פה, אז זה טראומטי.
היו"ר מיכל רוזין
לא, אני מבינה, אבל אין להם נעליים.
משה מזרחי
אני הייתי אומר לך משהו, אמרתי את זה אז כשביקרנו בסהרונים, מה שהם מקבלים פה זה הרבה יותר טוב ממה שיש להם ברחובות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לכל 140 שוהים יש מכונת כביסה, חצי תעשייתית, מייבש כביסה, כמובן מתקנים לייבוש כביסה. יש פה שוהה שעובד, הוא מכבס להם ואנחנו משלמים לו שכר. חשוב לי שלא כל אחד ייגע במכונות, אז אני משלם לו.
היו"ר מיכל רוזין
וחומרים והכול?
אלברט אבוחצירה (אבו)
הכול אנחנו מספקים.
היו"ר מיכל רוזין
נקווה שהוא לא עושה מסחרה של למי אני אסגור את המכונה ולמי לא.
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא, זה לא עובד ככה. אצל הפליליים אפשר, פה לא. יש להם פה מספרה. פה מתוכננת להיות מספרה, צריך להגיע הכיסא של הספר וזה יעבוד כמו בעיר.
היו"ר מיכל רוזין
תאמין לי, בית מלון.

אפרופו פסח, אתם תשמרו כשרות?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אם הם ירצו, כן.
היו"ר מיכל רוזין
מה זה אם הם ירצו? אני שואלת ברצינות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שאנחנו מספקים זה על פי בקשתם.
היו"ר מיכל רוזין
זה יהיה אוכל כשר?
אשר שריקי
לא, זה יהיה במתכונת כמו של הביטחוניים. הם לא מקבלים כשר. אני לא יכול להכריח אותו לאכול מצות.
היו"ר מיכל רוזין
זהו, אני חושבת על כמות האנשים שיעמדו בתור למרפאה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו מספקים לארבעה ימים לחם ולאחר מכן זה מצות. בעבר בעבר זה היה על בסיס מצות, לא היו ארבעה ימים ולא שלושה ימים.
אשר שריקי
את יודעת, אפרופו, חברת הכנסת רוזין, להבדיל אלף הבדלות, הביטחוניים מעדיפים מצות.
היו"ר מיכל רוזין
באמת? למה?
אשר שריקי
הם אוהבים את זה הרבה יותר.
קריאה
הם מטורפים על מצות.
אשר שריקי
נכון, גם הביטחוניים, תושבי השטחים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה שחשוב, אנחנו מדברים על חדר לעשרה שוהים כאשר בכל חדר, אמרנו, יש מקלחת, יש שירותים. מה שאין ב - - -
איילת שקד
הם מנקים את החדר שלהם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
הם מנקים את החדר שלהם. לכל שוהה יש חדר - - -
שמעון אוחיון
זה סודנים או אריתריאים בחדר הזה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
פה זה סודנים.
היו"ר מיכל רוזין
תגיד לי, אם יש לכם הרבה מקום, למה לצופף עשרה בחדר? לא בגלל המקום של החדר, אלא בגלל השירותים והמקלחת. שירותים לעשרה אנשים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני יכול להגיד לך שגם אצלי בבית יש מקלחת ושירותים ואנחנו שמונה בבית.
היו"ר מיכל רוזין
אוי ואבוי.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מה נעשה?
היו"ר מיכל רוזין
ההורים שלי פעם אמרו לי, כשגרתי עם החבר, אנחנו חושבים שהגיע הזמן שתצאי החוצה, יש גבול ל - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
את יודעת מה היתרון? שבבית אצלי אני צריך לחכות שהדוד יידלק ושיהיו מים חמים, פה יש 24 שעות מים חמים, על בסיס גז.
היו"ר מיכל רוזין
אבל שירותים לעשרה אנשים? או שיש גם שירותים ציבוריים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
לא. אבל אני לא מרגיש שחסר למישהו שירותים.
היו"ר מיכל רוזין
לא, סתם אני שואלת, כי יש מרחב כרגע, אין צפיפות.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אין צפיפות מבחינת גודל התא.
היו"ר מיכל רוזין
לא, זה אני הבנתי, אבל אני אומרת שיש לכם - - -
שמעון אוחיון
לא, היא אומרת שאם אתה מכניס עשרה ויש שירותים אחד, השאלה אם לא כדאי להוסיף שירותים ציבוריים, למקרי חירום. זה נכון. אני לא יודע איך הסתדרו, גם אנחנו היינו שמונה, שישה ילדים וזוג הורים ושירותים אחד.
קריאה
אנחנו בינתיים חמישה עם אחד.
אשר שריקי
אפרופו הטלכרדים, מותר להם להחזיק פה פלאפונים.

(בחצר)
היו"ר מיכל רוזין
בואו נדבר איתם. שלום. אני מיכל רוזין, שמעון סולומון.
שוהה
יש לנו בעיה פה, במשרד הפנים אמרו 5,000 שקל וישחררו.
קריאה
מיכל, לא הבנתי מה זה ה-5,000 שקל.
היו"ר מיכל רוזין
מי אמר לכם - - -
שוהה
יש עורך דין.
שמעון סולומון
5,000 למי שילמתם?
שוהה
למשרד הפנים.
היו"ר מיכל רוזין
לעורך דין או למשרד הפנים?
שוהה
למשרד הפנים.
שמעון אוחיון
בשביל?
שוהה
בשביל שמשחררים.
קריאה
יש לו דוגמה של הקבלה.
היו"ר מיכל רוזין
תראה לנו.
ענבל משש
הוא מסתנן שהיה מעורב בפלילי, תקף את אשתו, ריצה עונש מאסר, ישב במשמורת בסהרונים, סברנו שלא צריך לשחרר אותו, בית הדין סבר שצריך לשחרר אותו והוא הופנה בהתאם למדיניות ולהוראות החוק למתקן הזה.
היו"ר מיכל רוזין
אז מה זה ה-5,000?
ענבל משש
בית הדין קבע לו ערבות לצורך שחרורו ממשמורת.
קריאה
אבל העברה לפה? זה מה שהיא אומרת.
שוהה
לא העברה, לשחרור.
קריאה
אבל מישהו לא ציין שזה לא ערבות, זאת אומרת שהם שילמו גם את זה וגם סכום של ערבות.
שמעון סולומון
אפשר לבדוק את זה? שנייה רגע. בבית המשפט מה פסקו לך?
שוהה
הייתי שפוט לשלוש חודש, סיימתי ובאתי לסהרונים, יש לי שנה וחצי פה.
ענבל משש
הוא ריצה עונש מאסר - - -
שוהה
אני יכול לספר לך. הלכתי לבית משפט לפני שישה חודשים, בבית משפט, אני לא עשיתי כלום, אמרו לי ש'עשית בלגן, עשית, דרבת משהו'. בבית משפט, אם עשיתי בלגן היו שופטים אותי, אבל אני לא שפוט, אמרו לי 'לך הביתה'. כאילו אפילו מי שעשה את - - - נחתך בסכין, לא יודע, הלבן הזה, נראה לי ערבי, חתכו אותו בסכין, לחבר, אבל אני נכנסתי לכלא, בכלא שופט אמר לי שחרור. בבית המשפט השלום באבו כביר. השתחררתי ואז פתאום הגיע משרד הפנים, 'יש חוק חדש אתה הולך לסהרונים'. בסדר, הלכנו. אני עשיתי עורך דין, עורך דין דניאל, שילמתי לו כסף 8,500, תוך שישה חודשים הגעתי למצב שחרור, לא מצב של חולות. שילמתי, ועוד אמרו במשרד הפנים, הוא דיבר עם המשרד הפנים, אמרו לו 'תשלם כסף, 6,000 שקלים ו-10,000 שקל ערבות ואתה תשתחרר'. אפילו שב"ס אמר לי, אני יכול להראות לך, קצין בסהרונים, אמר - - - קיבלתי את הקבלה של האוטובוס, כדאי לי ללכת לבחוץ. הוא שאל אותי 'לאן אתה נוסע?' 'לבאר שבע'. 'מבאר שבע?' 'לחיפה', אמרתי. זה מה שאמרתי, פתאום הגיע משרד הפנים אמר לי 'תחכה שם', שב"ס אמר לי להמתין, 'משרד הפנים מביא לך בחזרה את הוויזה שלך'. בסדר, חיכיתי חיכיתי, משרד הפנים הגיע פתאום, לקח אותי. אמרתי למה? למה זה קרה? הראיתי את הפרוטוקול שלי, רשום הכול. אמר לי 'זה בית משפט עשה לך, בית משפט ומשרד הפנים זה לא אותו דבר', אמר לי, אבל למה? שילמתי כסף לזה. כדי לשלם את הכסף הזה, מאיפה חיפשתי?
שמעון אוחיון
למה הוא הגיע לבית משפט?
ענבל משש
זה בית דין לביקורת משמורת, שכנראה הורה - - - אני לא מכירה את המקרה באופן ספציפי, אבל זה בית הדין, כפי הנראה, לפי הסיפור שהוא מספר, הורה על השחרור שלו ובהתאם להוראות החוק ובהתאם למדיניות, שוהים שהיו מעורבים בפלילים מופנים לחולות.
היו"ר מיכל רוזין
אבל בית המשפט שחרר אותו.
שוהה
בית המשפט שחרר אותי. תוך חמישה ימים משוחרר.
ענבל משש
הוא היה מעורב בפלילים. אני לא מכירה, אני מוכנה לבדוק את המקרה באופן ספציפי, אבל לפי מה שהוא מספר הוא היה מעורב בפלילים.
שמעון אוחיון
מה עשית? למה בית המשפט שפט אותך?
שוהה
אבל אמרו לי התערבת, אבל אני לא התערבתי.
ענבל משש
באיזה עברות? מכות?
שוהה
כן, במכות, אמרו לי. אבל אפילו, הם חתכו בסכין לבן אדם.
ענבל משש
ואתה לא?
שוהה
אני לא עשיתי כלום. אני נעצרתי, מי שעשה לא הלך לכלא. מי זה? ערבי ישראלי, כאילו זה לבן. אבל הגעתי לבית משפט. אם אני עשיתי בלגן הייתי הולך לכלא, לא לשפוט - - - אבל למה אני לא שפוט? למה תוך חמישה ימים קיבלתי שחרור? אם אני עשיתי בלגן? תוך חמישה ימים קיבלתי שחרור.
ענבל משש
אני מוכנה לבדוק. אבל אין פה - - -
שוהה
אתה שומע? שחררו אותי, הביאו אותי לסהרונים.
ענבל משש
אתה מיוצג על ידי עורך דין?
שוהה
לא, בבית משפט לא.
ענבל משש
עכשיו אתה מיוצג על ידי עורך דין?
שוהה
עורך דין ממשלה. כאילו שופט שפט אותי בבית משפט שלום. פה, עורך דין ייצג אותי, אמרו לעורך דין 'תגיד לו לשלם כסף', שילמתי 6,000 שקל ו-10,000 ערבות - - - אבל למה הגעתי לפה?
ענבל משש
בית משפט השלום שחרר אותך?
שוהה
מזמן זה בית משפט שלום.
ענבל משש
אוקיי, זו ערבות שלא אנחנו קבענו. שילמת את זה במזכירות בית המשפט.
שוהה
לא, במשרד הפנים שילמתי.
משה מזרחי
דברים מהסוג הזה שהם מתארים פה אמורים להיות מתועדים אצלך בתיק?
ענבל משש
בוודאי.
משה מזרחי
הוא היה, נשפט, היה בכלא, השתחרר בערבות, החלטות של בית דין.
ענבל משש
בוודאי, בוודאי, בוודאי.
משה מזרחי
כלומר תיקחי את שמו ואת שמו של זה שדיבר - - -
ענבל משש
אותו אני מכירה. כן.
משה מזרחי
ותוכלי להגיד לנו בדייקנות על מה הוא מדבר?
ענבל משש
בוודאי. זה לא מפתיע, כי יש פה 79 מסתננים שהיו מעורבים בפלילים.
שמעון סולומון
אל תתגונני, אנחנו רוצים לדעת - - -
ענבל משש
אני לא מתגוננת, אני מדברת על עובדות. אני לחלוטין לא מתגוננת.
שמעון סולומון
אנחנו באנו ללמוד פה.
משה מזרחי
אני שואל, אבל - - -
ענבל משש
על פניו - - -
משה מזרחי
לכן אני שואל אם יש תיק, תוכלי לתת לנו תשובה ניצחת על מה שהוא אומר.
ענבל משש
בוודאי, אבל אני לא מבינה את עצם השאלה. מה השאלה.
היו"ר מיכל רוזין
זה הגיוני, הוא שואל האם מי שנמצא פה מתועד בגלל שהוא סודני, הסתנן, על פי המדיניות, או שאת יודעת גם את כל ההיסטוריה, מה הוא עבר, מה קרה איתו. זו הייתה השאלה, שאלה תמימה.
ענבל משש
אז אני אסביר.
משה מזרחי
גם אם היא לא תמימה, היא צריכה לענות עליה. גם על שאלות לא תמימות.
שמעון סולומון
אנחנו שואלים שאלות, אנחנו לא באנו לחינם פה. לא באנו בשביל שתגידי לנו ואנחנו נצדיע ונלך. אנחנו בודקים דברים. לכן תסבירי לנו לפרטי פרטים, אנחנו רוצים לדעת. האם עכשיו תוכלי להסביר לנו בדיוק מה המצב שלו אחרי שתבדקי?
ענבל משש
אני יכולה להסביר לך ככלל.
שמעון סולומון
אין ככלל. את לא מבינה מה שאני שואל.
ענבל משש
לגבי שני מקרים ספציפיים, שלא הכרתי, ואני מסבירה לך - - -
משה מזרחי
סתם בתור דוגמאות, לקחת ולהגיד - - - אנחנו שומעים פה כל מיני טענות. מאוד יכול להיות שיש לך תשובות נורא טובות לתת לנו, מתוך התיק.
ענבל משש
לא, אז אני מסבירה שוב - - -
משה מזרחי
ובזה נגמר העניין.
ענבל משש
לא, אני מסבירה - - -
משה מזרחי
אני רוצה להקל עלייך ואת ממשיכה.
שמעון אוחיון
אני מציע שהיא תיקח את המקרים הללו ותיתן לנו תשובות.
ענבל משש
אני לא הבנתי את עצם השאלה, אבל בסדר.
שוהה
אני לא הגעתי לכלא, זה אותו כלא, נשבע לכם, תדעו, אנחנו נראים פה עכשיו אנחנו חמודים, כאילו בפנים, אבל פה מאוד קשה. למה שילמנו כסף - - - ? למה - - -? זה כלא.
ענבל משש
אני לא הבנתי בכלל, מה השאלה? למה הוא כאן? החוק קובע שכל מי שיש קושי בגירושו יכול להיות מופנה למרכז לפי החוק. מה השאלה עכשיו?
משה מזרחי
היית בסהרונים?
שוהה
כן.
משה מזרחי
יכולת לצאת מסהרונים?
שוהה
לא יכולתי לצאת.
משה מזרחי
מפה אתה יכול לצאת?
שוהה
אבל לאן אני יוצא?
שמעון סולומון
איך קוראים לך.
ענבל משש
ענבל משש.
שמעון סולומון
מה התפקיד שלך?
ענבל משש
אני ראש תחום, אחראית על הפעילות של רשות ההגירה.
שמעון סולומון
אז אני רוצה שתדעי, אנחנו לא מקבלים פה תשובות כאלה. למה את מתגוננת? אנחנו - - -
ענבל משש
אני מדברת איתך - - -
משה מזרחי
עכשיו אם היו אומרים לך, שם בסהרונים או פה, איפה היית רוצה?
שוהה
- - -
שמעון סולומון
מה הסיפור שלהם? מה הייתה הנקודה שבה הבאתם אותם לפה, בעבור מה?
ענבל משש
הוראות החוק ומדיניות הממשלה. אם הוא היה מגיע ללשכה בתל אביב ומקבל - - -
היו"ר מיכל רוזין
בוקר טוב, שלום. חברת הכנסת מיכל רוזין, נעים מאוד. מתורגמן?
מוחמד
כן.
היו"ר מיכל רוזין
לאיזה שפה?
מוחמד
ערבית.
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש אפשרות לכל שוהה שנמצא היום במתקן להגיע לפה ולהגיד 'אני רוצה לעבוד', הוא נרשם פה ויש לו כרטיס עבודה. הוא מקבל פנקס עבודה, נרשם לו על ידי מי שמעסיק אותו בתוך המתקן מאיזה שעה עד איזה שעה הוא עבד, לא מרמים אף אחד ולא יבוא ויגיד כן עבדתי/לא עבדתי, הכול נרשם, כמה הוא עבד, ולפי זה הוא מקבל את השכר.
איילת שקד
והיום אתה אומר שהם בינתיים לא רוצים לעבוד.
אלברט אבוחצירה (אבו)
היום הם לא רוצים. יש 16 שמוכנים לעבוד, אבל בגלל הלחץ החברתי הם עובדים מחוץ למגורים, בכל מיני עבודות, תחזוקה, ניקיון. אני באמת שהייתי רוצה, כמו בסהרונים, להעסיק כמה שיותר. כי איך אני אומר? אם הם עסוקים הם לא מעסיקים.
היו"ר מיכל רוזין
אז איך אתה באמת פועל ביחד איתו? למה הם לא רוצים לעבוד?
מוחמד
אני לא יודע. אנשים צריכים עבודה יילכו לפה, לא צריך עבודה - - - יש אנשים שצריכים עבודה, יש אנשים שלא צריכים.
היו"ר מיכל רוזין
לא צריכים כי הם לא צריכים כסף, או שהם לא רוצים לעבוד פה, כי זה בתוך המתקן?
מוחמד
הם לא צריכים - - -
היו"ר מיכל רוזין
מה אתם עושים כדי לעודד אותם לעבוד?
מיכאל זלודובסקי
קודם כל סתם דוגמה, אם בן אדם הגיע לכאן והוא מבקש עבודה, קודם כל יש נהלי בטיחות בכל השפות, שפה ערבית, אמהרית, תיגרית, אנגלית, עברית, הוא קורא את הכללים, חותם על זה, אחר כך קורא וחותם על ההסכם שהוא מוכן לעבוד. סתם דוגמה, הנה, פה, כללי בטיחות בשפה העברית. זה אותו דבר.
היו"ר מיכל רוזין
זה מוקרא להם בעל פה גם?
מיכאל זלודובסקי
כן, הוא קורא את זה, אני מסביר לו. אחר כך הוא יקבל כרטיס, אחר כך אני אלך איתו לרופא, אני אקח אותו לרופא, הרופא ייתן לו אישור ואנחנו שואלים אותו - - - ניקיון, ספרות, גינון, עבודות שטח.
היו"ר מיכל רוזין
כמה הוא מקבל?
מיכאל זלודובסקי
20 שקלים ביום.
אלברט אבוחצירה (אבו)
זה בינתיים.
היו"ר מיכל רוזין
מה זה בינתיים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
עד שהשר לא יחתום על התקנות, הם מקבלים 20 שקלים. במידה שזה יהיה יותר הם יקבלו - - - זה יותר נכון מקדמה. אם יוחלט שזה יהיה 40 שקל, הם יקבלו את הכול.
קריאה
הם יקבלו אחורה גם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, בטח.
היו"ר מיכל רוזין
לא הבנתי, למה מראש זה לא משולם?
אלברט אבוחצירה (אבו)
היום, באין תקנות, אז אנחנו - - -
היו"ר מיכל רוזין
מי צריך להתקין את התקנות?
אלברט אבוחצירה (אבו)
השר אמור לחתום עליהן.
היו"ר מיכל רוזין
השר לביטחון פנים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן.
היו"ר מיכל רוזין
בחוק, דרך אגב, הכול היה שר הפנים. הוא התעקש שבכול הוא יהיה. אנחנו הכנסנו מדי פעם 'בהתייעצות', אבל הוא התעקש שזה הכול יהיה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
בכל מקרה, היות שיש חילוקי דעות אנחנו משלמים 20 שקלים בינתיים. אם יוחלט שיהיה יותר הם יקבלו יותר.
היו"ר מיכל רוזין
כמה הם מקבלים בסהרונים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
תלוי איפה. אם זה בתחזוקה, אם זה בחדר האוכל. בדרך כלל בחדר האוכל זה 12 שקל ליום, כי זה מזון ו - - -
היו"ר מיכל רוזין
ובמקומות אחרים? מה השכר הכי גבוה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
הוא יכול להגיע ליותר. אם לדוגמה יש פרויקט שאני צריך לשפץ אגף או משהו, אז אני משלם לו בהתאם לפרויקט והוא יכול להגיע להרבה כסף, הרבה הרבה כסף.
איתי עצמון
השר לביטחון פנים, בהסכמת שר האוצר.

(סיור בחצר)
אלברט אבוחצירה (אבו)
לכל 140 יש כזה מתקן.
היו"ר מיכל רוזין
הביומטרי זה חובה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
הביומטרי, ברגע שהוא יוצא מהאגף, על מנת שהדלת תיפתח לו, הוא רק שם אצבע והוא יוצא. אנחנו צריכים לדעת איפה הוא, אם הוא בפנים או בחוץ. אם הוא יוצא מהשער החוצה הוא לוחץ ביומטרי, אנחנו יודעים אם הוא בפנים או בחוץ. היום הכול ידני, ברגע שזה יהיה ביומטרי - - -
אשר שריקי
ההיפך, זה בא להקל עליו.
קריאה
ואם הוא לא רוצה, הוא חייב?
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן.

(סיור במועדונית)
היו"ר מיכל רוזין
שלום. אתם מלמדים אותם על מה? אנחנו אחרי סוכות, לקראת מה?
סופית קויימן
עכשיו אנחנו עושים עבודות על עץ השדה בשבעת המינים, אז צובעים ועשינו איתם יצירה, מכינים פרחים, עוטפים אותם, אחרי זה לוקחים לחדרים, בשבוע הבא, כשזה יתייבש, הם צובעים, יש לנו פה עצים מהמורה לאמנות.
היו"ר מיכל רוזין
ולמה כל כך מעט מגיעים?
מיה
מה שקורה זה שגם יש לנו חוג אמנות שמגיע לפה, הם פשוט אומרים אחד לשני לא להגיע. הם מעבירים אחד לשני 'אל תגיעו, אנחנו לא רוצים, אנחנו לא רוצים להגיע לחינוך', ואנחנו מבחינתנו מביאים להם גם את המדריכים ויש לנו גם מדריך לספורט שמגיע לפה. הזמנו עכשיו את כל הציוד והכיתה פה שלידנו תהיה כיתת ספורט, עם כל הציוד, ואנחנו קוראים להם. השיטה עובדת שאני שמה שלטים, הם מורידים אותם, אני אומרת להם, אני ממש מגיעה כל בוקר, אם זה לבוא לאחד אחד ולהגיד להם להגיע והם אומרים לי שהם לא רוצים.
היו"ר מיכל רוזין
טוב, יש התנגדות לשתף פעולה.
מיה
הם לא רוצים. בדיוק.
שמעון אוחיון
ואיך אלה מגיעים בכל זאת?
מיה
יש כאלה שמגיעים.
היו"ר מיכל רוזין
אז לא מתנכלים להם או משהו? אין התנכלות למי שכן מגיע, למי שמשתתף?
מיה
לא.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אם אני אדע שיש התנכלות, אני לא ארשה.
היו"ר מיכל רוזין
לא, עצם זה שהם באו זה אומר שאין התנכלות.
שמעון אוחיון
זה משנה אם זה סודני או אריתראי? מי בא לפעילות כזאת?
מיה
הסודנים. האריתריאים - - -
שמעון אוחיון
האריתריאים לא.
מיה
ממש בצורה - - - היה פה והגיעו שבעה והלכו.
אלברט אבוחצירה (אבו)
בסהרונים זה ההיפך, האריתריאים משתפים פעולה.
סימה פרבר
בדיוק. אני עובדת בסהרונים כבר שש שנים. שם אנחנו פשוט עוצרים את ה- - - היו נכנסים עשרים והיינו מבקשים - - - כי הכיתה מלאה. פה זה מצב הפוך.
שמעון אוחיון
וחוץ מהפעילות האמנותית מה עושים?
מיה
אני מביאה להם כדורי ספורט, ספרים.
שמעון אוחיון
יש תכנית ללימוד כללים, לימוד פרונטאלי, שיעורים בתחומים שונים?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו נותנים פה רק חינוך בלתי פורמלי.
מיה
הם מעל גיל 18. מעל גיל 18 לא נותנים פה

(המשך הסיור)
אלברט אבוחצירה (אבו)
בפלחים 8-9 אנחנו נראה יותר מבנים כאלה, אלה מבנים להכשרה מקצועית. יכול להיות שבהמשך, אם יוחלט שתהיה הכשרה מקצועית וילמדו אותם מקצועות שיש במדינות שלהם, אז יש לנו מספיק - - -
היו"ר מיכל רוזין
למה יש כוונה להכשיר אותם? מה המטרה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני לא יודע אם יש מטרה כזו, אני אומר שאם תהיה מטרה כזו, אז יש כבר את המבנים מוכנים להכשרה מקצועית. מה שיוחלט, אנחנו מוכנים בהתאם.
היו"ר מיכל רוזין
אפשר להכשיר אותם לבניין וחקלאות, צריך ידיים עובדות בישראל.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו מדברים על הפלח הזה, שהוא מאכלס כ-1,120, בסך הכול המבנים האלה עדיין לא מאוכלסים אבל - - -
היו"ר מיכל רוזין
רגע, איפה האריתריאים שאמרת שהם - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
האריתריאים נמצאים באגף פה. נלך לשם?
היו"ר מיכל רוזין
כן. יש לנו את שמעון שהוא יכול לדבר איתם.

(אגף האריתריאים)
היו"ר מיכל רוזין
מדברים עברית קצת?
שוהה
אנגלית.
שמעון סולומון
אני יכול לדבר איתם.
שוהה
זה לא הגיע בכלל, זה לחמישה בבוקר הגיע, לאחרי צהריים זה לא הגיע ככה.
היו"ר מיכל רוזין
לא הבנתי, זה לארוחת בוקר?
שמעון סולומון
זה הגיע לארוחת בוקר?
היו"ר מיכל רוזין
זה קר, זה עכשיו הגיע.
שוהה
זה לא היה בבוקר, אני לא אכלתי עדיין ארוחת - - -
היו"ר מיכל רוזין
רגע, רגע.
ישי
זה היה במקרר. אני פה מלווה את המקום הזה. זה כאן כל הבוקר. הייתה החלטה ביניהם לא להוציא את זה, כי הם ידעו שיש ביקור. לא להוציא את ארוחת הבוקר. האוכל הגיע עוד אתמול בלילה.
היו"ר מיכל רוזין
מי אתה?
ישי
אנחנו גם נפגשנו, ישי.
היו"ר מיכל רוזין
תזכיר לי מאיפה?
ישי
בקיבוץ. אני אגיד לך משהו. אני אחד הממונים במשרד הפנים.
שוהה
אף אחד לא - - -
משה מזרחי
מה הם טוענים שם?
שוהה
זה הגיע היום. עכשיו זה הגיע. אני לא אכלתי בבוקר. אנחנו קמים בשעה 6. אני קם בשעה 6, כדי לחתום. אז למה אני לא ראיתי אוכל?
היו"ר מיכל רוזין
כולם צריכים לקום כדי לחתום ב-6?
קריאה
זה מגמתי עכשיו להביא את זה לפה ולהראות את זה.
שוהה
תשמעי, קודם כל אנחנו לא ראינו את זה. גם כן אנחנו לא מחלקים אוכל, הם צריכים לחלק לנו. אנחנו לא אוכלים, כל הזמן, גם כן זה אחר. כל הזמן בבוקר אנחנו לא אוכלים, ארוחת צהריים מביאים לנו אוכל.
משה מזרחי
מי הביא את זה לפה?
שוהה
אנחנו לא יודעים.
משה מזרחי
לא יודעים מי הביא את זה?
שוהה
לא יודעים, מתי אתם באתם - - -
משה מזרחי
באתם עכשיו ראיתם את זה פה ככה?
שוהה
כן, כן.
משה מזרחי
אה. אין לכם מושג מי הביא לפה. באתם, מצאתם פה ארגזי אוכל. תתפזרי מפה. יאללה. ממזרים, החבר'ה האלה. באו מצאו פה את הארגזים.
היו"ר מיכל רוזין
זה הערבות של ה-7,000 שקל.
משה מזרחי
של מי?
שוהה
תראה, 7,000 שילמנו.
משה מזרחי
ראיתי. הייתה פה בעיה, תיכף נעלה את זה בסיכום, אני בדקתי גם עם העורך דין של הצד השני.
היו"ר מיכל רוזין
אני יכולה לקחת את זה?
שוהה
את יכולה לקחת, כן.
היו"ר מיכל רוזין
יש לך העתק?
שוהה
יש לנו, כן.
משה מזרחי
בטוח?
שוהה
כן, כן.
היו"ר מיכל רוזין
שלא תישאר בלי זה. קח.
שמעון סולומון
צלמי את זה.
משה מזרחי
הם נפלו בקו התפר. הוא והשני. דיברנו עם עורך הדין שלו. הם נפלו בקו התפר, בין החוק, יש החלטת בית משפט כולל הפקדה, מה שקורה, הכסף שלהם שבוי שם, מישהו צריך לטפל שהכסף ממשרד הפנים יחזור - - -
היו"ר מיכל רוזין
יחזור אליהם.
משה מזרחי
או לבחון משפטית איך באמת - - -
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, אנחנו נטפל בזה.
משה מזרחי
החוק הצליח ללכוד אותם.
שמעון סולומון
יש עוד עניין, איך שהם משתחררים, הם מחכים ומביאים אותם לפה. בית המשפט משחרר אותם ומיד מביאים אותם.
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, אבל זה מותר על פי החוק. אין מה לעשות.
משה מזרחי
זו לא ערבות לשחרור להגיע הנה.
היו"ר מיכל רוזין
טוב, חבר'ה, תודה, אנחנו רואים אתכם, שומעים אתכם, אנחנו מעלים את כל הטענות ואנחנו נמשיך להיאבק ולהעלות את הטענות ועכשיו אנחנו נשב איתם ונגיד את הדברים בצורה ברורה. תחזיקו מעמד. היום אתם מקבלים חברים חדשים שמגיעים לכאן. תחזיקו מעמד.
שוהה
תודה.
משה מזרחי
בתיאבון.
שוהה חדש
אני כמעט שש שנים.
היו"ר מיכל רוזין
ומה, קיבלת זימון להגיע לכאן?
שוהה חדש
כן.
היו"ר מיכל רוזין
תוך 30 יום, והתייצבת היום, אני רואה.
שוהה חדש
כן.
היו"ר מיכל רוזין
כמה עוד התייצבו איתך? כמה הגיעו?
קריאה
כרגע חמישה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
מאיפה אתם, מאילת?
שוהה חדש
מאילת.
היו"ר מיכל רוזין
למה? יש הבדל? כי תל אביב הגיעו יותר מאוחר?

טוב, תחזיקו מעמד. אנחנו פה כדי לבדוק את תנאי המחיה, אבל אנחנו גם נמשיך במאבק שלכם לזכויות אדם.
שוהה חדש
תודה.

(סיכום הסיור)
היו"ר מיכל רוזין
אני רוצה לעשות איזה שהוא סבב ממש קצר, כדי שכולנו נוכל להגיע למרכז בשעה סבירה ולאן שצריך. אני רוצה לעשות סבב של משרדי ממשלה, אם יש משהו להוסיף, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, משרד הבריאות, משרד הרווחה, רשות האוכלוסין. מירב, את רוצה להתחיל?
מירב שמואלי
אני אגיד רק שעוד לפני הביקור מה שעניין אותי, בסהרונים, בגבעון, אנחנו עשינו הכשרות לזיהוי קרבנות סחר בבני אדם לפי נוהל של השב"ס, אז מאוד עניין אותי לדעת אם ניתן לעשות הכשרות כאלה גם פה לצוות, אבל נאמר לי שהסגל פה עבד קודם בסהרונים ועבר את כל ההכשרות וכולם מכירים את הנוהל, אז במובן הזה זה בסדר. מעניין אותי לדעת מה היה בהכשרה הזאת של החמישה ימים, אם הייתה התייחסות לנפגעי תקיפה מינית, גם אם זה לא סחר, כי חלקם עברו דברים מאוד קשים.
אלברט אבוחצירה (אבו)
גם הנושא הזה, במהלך ההכשרה של הסגל - - -
אשר שריקי
לכלל הסגל, לאו דווקא לעובדים הסוציאליים. כולם.
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן. על ידי קלרה.
היו"ר מיכל רוזין
מי זו קלרה?
אלברט אבוחצירה (אבו)
קלרה, ראש תחום עבודה סוציאלית, היא הייתה בסהרונים והבאנו אותה לפה.
שמעון אוחיון
היא פה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אנחנו בכוונה העברנו אותה לפה.
היו"ר מיכל רוזין
זאת אומרת שבהכשרה הזאת הנושא הזה עלה, גם הנושא של העינויים, כי אנחנו יודעים שיש גם השפעות של בריאות הנפש.
מירב שמואלי
לפעמים אחרי הרבה זמן.
היו"ר מיכל רוזין
בדיוק, שזה יכול לצוץ דווקא עכשיו, במיוחד כאלה שכן היו חופשיים, לאו דווקא אלה מסהרונים, שהיו חופשיים ופתאום מכניסים אותם לכאן, זה יכול לעורר את הפוסט טראומה בצורה מחודשת, לכן חשוב מאוד דווקא להידרש במקום הזה. ואתם יודעים, לפעמים זה יכול להיות מישהו שבא ומתלונן כל היום על כאבים ולא מוצאים לו שום דבר, כאבים פיזיים, כשבעצם העניין נפשי. אני יודעת שברווחה הקדישו לזה תקציב, אבל לא לגבי פרטני, אלא יותר קבוצות. מה קורה עם זה?
ברכה וייס
הנושא הזה בהחלט בתהליך. ללא ספק הפניות הן מעטות מאוד והדרך היא דרך ריצ'ינג אאוט. זה סיפור תהליכי שהוא ממש בראשיתו.
אשר שריקי
פה במתקן אין אף אחד ממשרד הרווחה.
היו"ר מיכל רוזין
שזה לא בסדר, יש 11 תקנים שמשרד הרווחה תיקן למקום.
אשר שריקי
אנחנו כרגע תקננו, אני חייב להגיד את זה לפרוטוקול, לאור זה שמשרד הרווחה לא הצליח להעמיד פה עובדים סוציאליים, תקננו אנשי שב"ס, שלוש עובדות סוציאליות במשרה מלאה, שלנו, כי חשוב שיקבלו פה מענה, קודם כל. אחר כך נראה מי ייתן מה ייתן, אבל קודם כל שתהיינה פה שלוש עובדות סוציאליות.
היו"ר מיכל רוזין
אז למה בעצם זה המצב?
ברכה וייס
ככל שאני יודעת זה ההסכם. ההסכם הוא כזה שהשב"ס מביא לכאן את התקינה ומשרד הרווחה מתקצב את זה.
אשר שריקי
ההסכם היה הפוך. לא שאנחנו ניתן את השירותים הסוציאליים, אתם, אבל לא חשוב.
היו"ר מיכל רוזין
אני אבדוק את זה עם מנחם וגשל, אני מבינה שהוא זה שהנהיג את הנושא. אני אבדוק איתו. בהחלט גם הבנתי מווגשל, שכן תהיה פה נציגות של משרד הרווחה.
ברכה וייס
כפיקוח.
אשר שריקי
גם פיקוח אין.
היו"ר מיכל רוזין
נבדוק את זה איתו. נאמר פה שגם פיקוח אין. כלומר זה לחלוטין בידיים של השב"ס.
משה מזרחי
הוא מדבר על עובדות סוציאליות ואת מדברת על פיקוח. זה משהו שונה.
שמעון אוחיון
לא, היא אומרת שהיא מתקצבת לשב"ס את אותם תקנים והיא אמורה לפקח, ופה הוויכוח.
אשר שריקי
- - - כי אף אחד אחר לא נתן מענה.
היו"ר מיכל רוזין
קצינות חינוך זה משהו אחר. משרד החינוך לא הקציב סכום למתקן חולות, לעומת זאת משרד הרווחה, אני יודעת שהוא הקציב סכום מאוד גדול וגם היה אמור להיות צוות פה.
משה מזרחי
וזה יהיה סידור הקבע?
אשר שריקי
כנראה שכן.
היו"ר מיכל רוזין
אני אבדוק את זה.
אשר שריקי
הרעיון הראשוני היה שהעובדים יהיו עובדי משרד הרווחה.
היו"ר מיכל רוזין
על זה צריך לשאול את משרדי הממשלה, מה הוא התכנון. טליה, אני חושבת שזה חשוב להבין את זה, מי פה מממן ומי צריך לנהל, כי אם אומרים פה מהכלא שהם הבינו - - -
טליה אברבוך
אני מבינה מי מממן, אבל אני רואה שבפועל הם אפילו לא איישו את התקינה שאושרה להם.
היו"ר מיכל רוזין
לא, אבל יש פה אי הבנה, כי היא טוענת 'אתם צריכים לאייש ואנחנו מעבירים תקציב'. אני הבנתי מווגשל שגם מתקננים את האנשים ומאיישים אותם. אז בואי נבדוק את זה, זו נקודה חשובה לבדיקה בין משרדי הממשלה. תמיד איכשהו זה נופל בין משרדי ממשלה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אבל נכון לרגע זה לא חסר אנשי - - -
היו"ר מיכל רוזין
בסדר, הפניות זה חלק מהעניין.
טליה אברבוך
יכול להיות שעל הרקע הזה קרה משהו, אבל צריך לבדוק את זה.

(היו"ר משה מזרחי)
דנה ביטן
אם אפשר לשאול. ראיתי שיש פה אנשים עם כל מיני סממני דת כאלה ואחרים. האם יש פה אפשרות תפילה? האם יש אנשי דת שמגיעים לבקר פה? איך זה עובד מבחינת הנוהל?
אלברט אבוחצירה (אבו)
יש פה חופש דת לכל דת. אני יכול להגיד לך שהאריתריאים והסודנים מתפללים, הראיתי את זה, אפילו ירדנו לפרטים בבנייה של המתקן הזה, אפילו לשטוף רגליים. כל מה שצריך. אנשי דת שמגיעים לפה זה רק בתיאום מול הרבנות של שב"ס. אין שום בעיה, יש חופש דת, הכול.
דנה ביטן
זאת אומרת אפשר לתאם עם רבנות שב"ס - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
כן, בטח.
אשר שריקי
אני אגיד לך יתרה מזאת, למרות שלא נשאלנו. אתמול הגיע לפה איש דת, ללא תיאום, והוא רצה להיכנס ולהתפלל יחד עם השוהים. עשינו ההיפך, הודענו לשוהים שמי שרוצה שייצא החוצה, ויצאו משהו כמו 150 שוהים והתפללו איתו בחוץ.
היו"ר משה מזרחי
מה זה איש דת? מי זה שבא למשל אתמול?
אשר שריקי
כומר, למשל.
אלברט אבוחצירה (אבו)
יכול להגיע כומר.
היו"ר משה מזרחי
מקומי, ישראלי?
אשר שריקי
כן, ברור.
אלברט אבוחצירה (אבו)
למה אנחנו עושים את זה דרך רבנות שב"ס? שלא כל אחד ישים לי כפייה וייכנס לפה.
אשר שריקי
במקרה של אתמול הוא הגיע ולא תיאם. אם הוא היה מתאם הוא היה גם נכנס.
היו"ר משה מזרחי
יפה. טוב, אני לא רואה שהם יפתחו פה ישיבה, אבל לא חשוב.

כן, גברתי?
ויקטוריה קסלר
ממשרד הבריאות. היו מספר דברים בסיור היום, גם מאנשי המרפאה וגם מהשוהים במתקן, אל"ף, עוד לא מולאו כל ההתחייבויות של שב"ס כלפי המרפאה, ואת זה ביקשנו לקבל ממנהל אזור של מד"א בכתובים. עוד חסר להם - - -
שמעון אוחיון
מה למשל?
ויקטוריה קסלר
מחשוב רשומה רפואית, למשל. אנחנו ידענו שבהתחלה יהיה עיכוב, אבל כרגע עדיין הרשומה מתנהלת - - -
אלברט אבוחצירה (אבו)
בשלב הזה זה מתבצע ידנית, מי שאמור לעשות את זה הוא מד"א, החוזה עם מד"א מול משרד הבריאות, מד"א צריך לעשות את כל הדברים האלה. עד לאחרונה הייתה פה ניידת טיפול נמרץ - - -
ויקטוריה קסלר
לא קשור. ניידת טיפול נמרץ זה משהו אחר וזה משהו אחר.
מיקי דור
זה מחשוב וכמה דברים טכניים במרפאה.
ויקטוריה קסלר
בכל מקרה אנחנו נעביר לכם ברגע שנקבל ממד"א את רשימת המכולת.
היו"ר משה מזרחי
יש לי שאלה, הסידור הזה עם מד"א יהיה סידור קבוע? או שאמור להיות סידור קבע מול משרד הבריאות?
מיקי דור
תראה, לא היה לנו אף ספק אחר שיכול היה להרים את הפרויקט בלוח הזמנים שקבענו.
היו"ר משה מזרחי
זה ברור לי, זה אני מבין.
מיקי דור
לכן זה נקבע איתו, קיבלנו את הפטור המתאים. אם זה יעבוד זה יהיה סידור קבוע.
ויקטוריה קסלר
אנחנו נעקוב כמובן אחרי שביעות רצון של כל הצדדים והאיכות של השירות הרפואי הניתן במקום.
היו"ר משה מזרחי
כי זה אמור להתרחב פה.
ויקטוריה קסלר
התכנית היא מודולרית.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אני יכול להרחיב בנושא הזה. אנחנו עוקבים אחרי ההתנהלות של מד"א. אם ההתנהלות תימשך ככה, אנחנו נצטרך לקחת את זה אלינו ולתת את הטיפול כמו שאנחנו יודעים לתת.
ויקטוריה קסלר
קודם כל התכנית שהוגשה היא תכנית מודולרית. כרגע עוד לא הגענו אפילו לשלב הראשון שיהיה לי שוהים.
מיקי דור
אנחנו מהתחלה רצינו שזה יהיה השב"ס, השב"ס סירב, וזה היה הפתרון - - -
היו"ר משה מזרחי
הם כנראה לא מספקים את השירות כמו שצריך.
ויקטוריה קסלר
רגע, אני רוצה להמשיך להגיד מה לא בסדר.
אלברט אבוחצירה (אבו)
סליחה, לא שהם לא מספקים את השירות.
היו"ר משה מזרחי
אם יש בעיה, בשביל זה יש משרד הבריאות.
מיקי דור
אבל אני אשמח לשמוע.
אלברט אבוחצירה (אבו)
אם אני מספק את התרופות ואני מספק את כל המחשוב ואת כל הדברים האלה, אז אני, שירות בתי הסוהר, הייתי מעדיף גם לספק את האנשים שלי - - -
ויקטוריה קסלר
אבל זו לא הייתה העמדה של נציב השב"ס.
אלברט אבוחצירה (אבו)
זה לא אומר שחסר תרופות וזה לא - - -
מיקי דור
ההנחיה שקיבלנו, לאחר ששב"ס סירב בתוקף לעשות את זה - - -
אשר שריקי
מיקי, הוא מדבר מהגיגי לבו. זה לא נוגע אליו, זה לא ברמה שלו.
מיקי דור
גם לא שלנו. בתרופות, אנחנו משפים את השב"ס על כל הוצאה, כל גרוש.
היו"ר משה מזרחי
- - - היא עומדת מול משרדי הממשלה והיא צריכה, יש לה את האחריות לקיים את מה שנקבע.
ויקטוריה קסלר
בדיוק, כי יש מִנהלת. לא צריך להיבהל מזה, זה לא ביקורת. זה מאוד קונסטרוקטיבי, מה שאנחנו עושים.
ויקטוריה קסלר
שני נושאים נוספים שנשמעו. אחד, שמי שמגיע בלילה, כביכול לכאורה המרפאה סגורה. מהשיחות שלי עם השוהים הם פשוט לא יודעים מה הם אמורים לעשות בלילה. הם לא יודעים שהם צריכים לפנות לשוער או לתורן, כדי שיקרא לחובש. הם פשוט לא יודעים מה לעשות, הם מגיעים למרפאה, דופקים בדלת והמרפאה סגורה, כאשר דלת ממול נמצא החובש. לכן חשוב מאוד שכל השוהים יידעו, אולי לשים כרזות, אולי על המרפאה עצמה, אולי מסביב, וגם לחדד. גם היו כאלה שאמרו שהם פנו לשוערים ושוערים לא ידעו לכוון אותם, אמרו להם שהמרפאה סגורה. לכן אני חושבת שיש מקום לרענן את הנוהל לפנייה למרפאה, כשיש חובש כונן, גם לסוהרים וגם לשוהים, כדי שכולם יידעו מה צריך לעשות.

(היו"ר מיכל רוזין)
היו"ר מיכל רוזין
סליחה, אם אני יכולה להוסיף על זה ותענה ביחד על הכול. האם אין אפשרות שאותו פרמדיק יעשה, אני לא יודעת, פעם בשעתיים או בשלוש שעות, או פעמיים ביום, אני לא יודעת, נחליט, שיעשה איזה שהוא סיבוב.
מיקי דור
שלילי לחלוטין. מבחינה מקצועית אין שום סיבה לעשות את זה.
ויקטוריה קסלר
הטענה השנייה שהעלו כמה שוהים, וזה, אני חושבת, שייך למשרד האוכלוסין ולאו דווקא לשב"ס. כשהם מקבלים הפניה לבית חולים לא מאריכים להם את זמן השהות בחוץ והם חייבים לחזור להחתמה בזמן, לפעמים מפספסים את התור, לפעמים לא מקבלים אותם בזמן ואז עוד פעם הם צריכים להמתין לזמן. זה מה שכרגע עלה משיחות של אנשים ואני חושבת שצריך לאפשר להם זמינות, השירות הרפואי בבית חולים לפעמים יכול להיות קריטי.
היו"ר מיכל רוזין
את מתכוונת לאלה שמגיעים כבר, צריכים טיפול בבית חולים, או מחוץ למתקן ו - - -
ויקטוריה קסלר
ומחויבים תוך איקס זמן לחזור למתקן - - -
היו"ר מיכל רוזין
ואנחנו מכירים את התורים, שלפעמים אתה נתקע בקופת חולים במשך שעות.
ויקטוריה קסלר
בדיוק, והם רואים שהם לא יספיקו. סיפר לי מישהו שהוא עזב באמצע, הוא הגיע לבית חולים, התור היה יותר ארוך - - -
משה מזרחי
את זה אפשר לפתור בקלות. אפשר לבקש מהרופא זמן טיפול או מה - - -
ענבל משש
אם אפשר להתייחס לזה. כל דייר שמציג זימון לתור אני לא קוצבת לו כמה זמן הוא צריך לצאת לחופשה. אני אומרת 'צא, קבל את הטיפול ותגיע לכאן עם אסמכתא רפואית מתאימה'. הוא יכול לחזור אחרי יום, אחרי יומיים, או חלילה אם הוא היה מאושפז, אחרי שבעה. בהנחה שהוא מציג איזה שהוא מסמך רפואי שהוא היה מאושפז שבעה ימים, הרי שהוא חוזר ולא קרה כלום. אני מאחלת לו רפואה שלמה והוא נכנס פנימה, אנחנו לא קוצבים את הזמן למי שהולך לטיפול רפואי. אני לא יכולה מראש להעריך לכמה זמן או מה הוא יידרש - - -
היו"ר מיכל רוזין
השאלה אם הוא יודע את זה. השאלה אם מראש זה מידע שנגיש לו, ולא כפי שקרה, וגם אני שמעתי עדויות כאלה, שמהלחץ, כי אם הוא לא יגיע יקרה לו משהו, הוא עוזב את התור וחוזר.
ענבל משש
אם הוא מגיע אלינו עם איזה שהיא אסמכתא רפואית והוא אומר לי שיש לו טיפול כזה או אחר, אז אני מסבירה לו שהוא יכול לצאת, לקבל את הטיפול הדרוש לו ובסיום הטיפול לשוב למתקן עם איזה שהיא אסמכתא רפואית שהוא שהה בבית החולים או - - - כמו כל אחד מאיתנו שנעדר אפילו מהעבודה וצריך להציג אישור. ברגע שהוא מציג אישור מתאים הוא מוחזר פנימה.
שמעון אוחיון
כל בקשה כזאת אתם מעבירים למינהל?
ענבל משש
לא, הם פונים אלינו באופן עצמאי.
ויקטוריה קסלר
הם פונים ישירות. שאלתי, הם אמרו ישירות.
ענבל משש
אתם ראיתם, יש נגישות, השערים פתוחים, המשרדים פתוחים.
היו"ר מיכל רוזין
כמה אנשים יש לרשות ההגירה בקבלת קהל?
ענבל משש
36.
היו"ר מיכל רוזין
בו זמנית עכשיו?
ענבל משש
לא. 36, יש מספר משימות. העמדות מאוישות, אם ספרתם נכון אז יש לנו לפחות 15 חדרים פתוחים, גם רופאים שדוברים את השפות, גם מתורגמנים שאנחנו מזמינים מדי יום, שערים פתוחים, יש דפי מידע שחולקו מבעוד מועד בשפות, יש לוחות מודעות עם נגישות להליכי המקלט, לבקשות חופשה, הם יודעים שהם יכולים להגיע, הם מגיעים, מראיינים אותם ומי שמבקש, לדוגמה, חופשה, מקבל אסמכתא שהוא רשאי לשהות בחוץ לאיקס זמן, תלוי בנסיבות שהוא תיאר. מי שמבקש מקלט, יש טפסים, הוא מקבל אישור שהוא הגיש בקשת מקלט. יש נגישות והם פונים, הם אכן פונים.
היו"ר מיכל רוזין
תודה.

עוד מישהו ממשרדי הממשלה? אם לא, אני רוצה לתת לחברי הכנסת. שמעון, אתה רוצה להתחיל?
שמעון אוחיון
מהרושם שעולה כאן בסך הכול זו באמת התרשמות חיובית ביותר. אני יודע שאולי לחלק מהאנשים אני לא נשמע אובייקטיבי, אבל באתי באמת עם רצון לראות ולסייע מבחינה הומנית, למרות שהמטרות והיעדים הסופיים הם שונים אצל חלק מחברי הוועדה, בסך הכול כאן התרשמתי בצורה חיובית ביותר מן השירות, מן המודעות של הצוות. בוודאי ישנן טענות שבעיניי הן מינוריות, אם זו שאלה כמו שנציג משרד הבריאות או נציג אחר, שבוודאי יש כאן אוזן קשבת כדי לטפל, כדי לשפר את השירות. בסך הכול אני חושב שההתרשמות היא חיובית. צריך להמשיך בזה, לשפר את כל תנאי השהייה שלהם. אני יכול לצאת מהמפגש הזה מאוד מאוד מרוצה כנציג של מדינת ישראל, כולנו נציגים,שמטפלת בצורה הומנית במתקן שהוא מתקן שהייה לאנשים שנמצאים במעמד המיוחד הזה שלהם.

אני חוזר, יש בוודאי, וגם מצאתי אוזן קשבת שמוכנה לשמוע ולשפר את השירות של אנשים ששוהים כאן. אנחנו העלינו את האפשרות הזאת, גם בפגישות שלנו עם האנשים, כמו, אני בעצמי אמרתי, אולי יש מקום להוסיף עוד שירותים במתקן המגורים, למרות שגם קצין השב"ס וגם אני גדלנו וברוך ה' יצאנו בריאים ונורמליים גם אם היינו במשפחות עם שישה ושבעה ילדים והיו לנו שירותים אחד בבית. בכל זאת, היום התנאים השתנו, אז הבענו גם משאלות כאלה.

לסיכום, אני מאוד מרוצה מתנאי השהייה והדברים שצריכים תיקון הם בעיניי מינוריים ביותר.
שמעון סולומון
קודם כל תודה על האירוח. סך הכול, אנחנו יודעים מה קורה בעולם, אז למי שהסתובב קצת, זה לא כצעקתה, יש פה טיפול. אנחנו כל הזמן אומרים, בעיקר האוכלוסייה האריתריאית, כל הנושא של חופש זה משהו בעצמות, זה משהו בדם, ולפעמים גם כשאתה נותן תנאים טובים, עצם זה שהם מרגישים כלואים, אז זה מביא להרבה מחשבות.

כמו שאמרתי מקודם בסיור, אני חושב שהשתלמויות מאוד מאוד חשובות. כי בסך הכול יש לנו אינטרס שאנשים פה ירגישו שמטפלים בהם ואני יודע שמטפלים בהם, ושלא ייווצר מצב כזה שהם נדחקים לפינה ואז כשאנחנו נראה כל מיני הפגנות ושביתות רעב וכו', ישראל לא יכולה לעמוד כנגד ההפגנות האלה. את זה אנחנו צריכים לדעת, לצאת מהקופסה של ישראל וזהו. יש פה השפעות בינלאומיות, אנחנו יודעים שזה קשה, במיוחד לנו. אני אומר לכם, מה שראיתי בסעודיה, מה שעשו, מי שראה, זה משהו מזעזע. שחטו אנשים, ובכל זאת העולם מעלים עין. כל מה שקורה בישראל, אפילו הדבר המינימלי, זוכה ל - - - זה טוב, כי אנחנו אנושיים, כי הסטנדרטים הם אחרים - - -
היו"ר מיכל רוזין
אנחנו לא רוצים שישוו אותנו לסעודיה.
שמעון סולומון
לא צריך שישוו אותנו וטוב כך ואנחנו מקום אחר. יחד עם זאת - - -
משה מזרחי
טוב שתובעים את זה מאיתנו. תאר לך שהיו אדישים כלפינו כמו לסודנים, למשל. או הסורים.
שמעון סולומון
ההשתלמויות, אני מצטרף למי שדיבר על ההשתלמויות, זה חשוב מאוד, יש בין האריתריאים, בין הסודנים, יש כל כך שוני ביניהם, שוני במנטליות, שוני בתפיסה, שוני בעבודה, חשוב שיהיו השתלמויות לטובתנו.

הדבר הנוסף הוא תרגום. כמו שראיתי, יש הרבה תרגומים, חלקם זה תרגום ממש ישיר, שזה בעצם לא אומר כלום להרבה מהם.
שמעון אוחיון
תעתיק, אתה מתכוון.
שמעון סולומון
תעתיק. למשל כשראינו את ההוראות זה בסדר, משהו מודפס, אבל משהו בכתב יד הוא תעתיק והוא כמעט ולא אומר כלום, לכן חשוב - - -
משה מזרחי
מה, כמו התפריט בקנטינה?
שמעון סולומון
כן.
היו"ר מיכל רוזין
מה זה אומר? מה למשל?
שמעון סולומון
אז אפשר לתרגם את זה.
שמעון אוחיון
לא, הוא אומר שלא רק תכתוב תעתיק של 'טעמי', אתה כותב את זה בערבית, אלא תגיד לו ש'טעמי' זה וופל עם שוקולד.
משה מזרחי
אם הוא לא יודע מה זה 'טעמי' אני צנונית.
שמעון אוחיון
ברוך ה', תתגאה בכך שזאת הבעיה שלנו.
משה מזרחי
נכון, אתה צודק.
היו"ר מיכל רוזין
שמעון בזכות דיבור.
שמעון סולומון
דבר נוסף, יש לי אמירה כוללת, גם כמנהל, בכל מקום שעבדתי פה, לפעמים צריך להיות גדול כדי לקבל ביקורת ולא להתגונן כל הזמן. חשוב מאוד שכשאנשים באים מבחוץ, ככה חינכתי וככה כלפי עובדים שלי בכל מקום שהייתי בו, אני לא כל כך מעריך אנשים שכשמבקרים אותם ישר טק טק, כמו אוטומט כזה. לא, תפתח את הראש, אנחנו באנו מבחוץ, יש אנשים ששומעים, משוחחים, מדברים. תראו איזו הזדמנות, כשאנחנו באים ואומרים מה שאנחנו יודעים, מה שאנחנו שומעים, אולי מה שלא אומרים לכם, אולי זה לא נכון, אולי זו פיקציה, לא משנה, אבל לקחת, לשים את זה פה ולרשום את זה ואולי גם אפשר לשפר כי יש לכם הזדמנות מצוינת שאנשים באים מבחוץ. גופים אחרים שותלים אנשים מבחוץ, כדי לדעת מה קורה בתוך הארגון. גופים מקצועיים מסודרים, בדרך כלל חברות כלכליות, שותלים בתוך הארגון שלהם אנשים מבחוץ בכדי לדעת מה קורה, כדי לשפר. זאת המטרה.
לגבי חופשות, זה באמת עלה הרבה פעמים, זה בנוסף למה שאמרה נציגת משרד הבריאות, ויקי. גם לגבי חופשות של אירועים של קרובי משפחה וכו', אמרו לי בתיגרית, בשפה שלהם, שוב, יכול להיות שזה לא נכון, א בל מה שאמרו לי, להביא לידיעתכם, שהם לא מקבלים מספיק חופש, נותנים 24 שעות או חצי יום, או משהו כזה, ולפעמים הם לא מספיקים לחזור ואז הם מפחדים להיות עריקים וכו'.

אז תיקחו לכם ככה את הדברים. באופן עקרוני אני באמת מאוד מתרשם, יישר כוח על העבודה שאתם עושים.
היו"ר מיכל רוזין
חבר הכנסת מזרחי, בבקשה.
משה מזרחי
באמת עשיתם עבודה טובה מאוד פה בזמן קצר באופן יחסי. אנחנו מפרידים, מר אוחיון, בין הערכים שאנחנו מדברים עליהם באופן גלובלי לבין איך מקיימים את הוראות החוק, כפי שהוא, ושב"ס הלך עם זה מאוד יפה. באמת, באופן יחסי,ונזכרתי לגבי סהרונים, שביקרנו שם, שלפעמים אני חושב שאולי יותר טוב להם בתנאי הקיום שאנחנו מספקים להם מאשר שיתגוללו שם ברחובות ובגנים, בלי רצועה, נקרא לזה ככה, במילה קשה. אני יודע שאת לא אוהבת את זה. אבל תנאי קיום סבירים ונורמליים פה מספקים, באופן יחסי. לכן זה שאנחנו לא אוהבים את ההמצאה הזאת, זה סיפור אחד, מר אוחיון, ודבר שני זה לבדוק שכוונת המחוקק פה נעשית בדרך הכי ראויה ותקינה, ואני מאוד שמח להגיד שאתם בדרך הנכונה.

לי יש הצעה, למשרד לביטחון פנים. לדעתי, ואתה צודק, אלברט, לא צריך לכעוס עליך.
אשר שריקי
אני לא אמרתי שאני כועס ולא אמרתי שהוא לא כועס.
משה מזרחי
מה שאני אומר, כמו שעשיתם עם הרווחה, מאחר שאני מכיר - - -
היו"ר מיכל רוזין
פספסתי פה איזה מחלוקת?
משה מזרחי
לא, חלילה וחס. יש סוגיות שהן כאילו לא ברמה של civil servant, שזה במינויים מיניסטריאליים. יש סוג של בעיה שנוגעת לממשק של גורמים שונים שהם מתוקצבים, כמו התקינה של עובדים סוציאליים וכו'. אותו דבר תלכי עם החוכמה הזאת, שלוקחים את מד"א, כי זה מה שיש מתחת ליד. אני מאוד ממליץ שהמשרד לביטחון פנים ייקח את האחריות טוטאלית. אם הם אחראים על המרפאה, שתהיה להם אחריות שהיא מלאה ולא להיות שעונים על איזה קבלת שירות חיצוני, שפעם יש להם או אין להם והם צריכים לתת תשובות. אז יש תקצוב, כמו שעשו עם משרד הרווחה, אני מבין שכך זה יילך, גם לשב"ס זה נוח, הם מקבלים ככה עוד תקנים, יכולים לתמרן, לשחק עם זה ולא להוריד מהסד"כ הקיים.
לדעתי את כל המערכים האלה, ששב"ס יכול לתת מעצמו, כי הוא מיומן בזה, הוא יודע גם לעסוק בזה. יש דברים שהוא לא מיומן, שנשארים מחוץ למערכת, אבל רווחה, רפואה, חינוך, אלה דברים שבמיומנות שלו. תנו לו את התקציבים ושהוא ייקח את האחריות עד הסוף. אני חושב שזה ראוי ונכון לעשות.

סוגיה נוספת שעלתה בביקור, אלה שנלכדו ואלה שהתלוננו בפנינו, שבזמן היותם משוחררים וכו', למרות זאת נלכדו, מה שנקרא, בקו התפר. בדקנו את זה תוך כדי, גם עם עורך הדין של הבחור הזה עם ה-5,000 וגם עם הבחור של ה-7,000. איפה הגברת שכל הזמן מתרגזת כששואלים אותה שאלות ומתגוננת?
ענבל משש
אני לחלוטין לא מתרגזת.
משה מזרחי
אז גברתי, זו סוגיה שאולי נוגעת לכם ולמשרד הפנים. אלה אנשים שבית הדין למשמורת החליט לשחרר אותם, בהפקדה ובתנאים. הם הפקידו את הכסף ונלכדו מיד ב - - -
היו"ר מיכל רוזין
הם שילמו ערבות ותפסו אותם.
משה מזרחי
הם שילמו את זה, הפקידו את הכסף ונלכדו בחקיקה החדשה. קיבלו צו להגיע למתקן פתוח, כמו שתי הדוגמאות שיש כאן.
היו"ר מיכל רוזין
את הכסף לא החזירו ואת ה - - -
משה מזרחי
אז שני דברים עולים פה. אחד זו תחושה באמת שצריך לתת להם הסבר ראוי לשמו, כי הם מבחינתם מחזיקים - - - ועשו מלאכה קלה, שחררו אותם, אבל הם היו מתחת ליד, יאללה אודרוב, תישארו פה. תחושה של אי הגינות מאוד חריפה, אני לא צריך לספר את זה, אני מדבר על זה שחוטף את ההחלטה הזאת. מה שכן, אתם צריכים למצוא פתרון, הכסף מוחזק במשרד הפנים.

יש לא מעט מקרים כאלה, דרך אגב, אם פה סטטיסטית נתקלנו בשלושה, אז אני יכול להגיד כבר שמדובר במכפלות. אז שלא יהיה גם הרצחת וגם ירשת. טפלו בזה, אנחנו נעקוב. אני מציע שנעקוב - - -
היו"ר מיכל רוזין
אלה האבסורדים שלא מובנים.
משה מזרחי
יש לנו שמות ושתי דוגמאות פה, כולל מסמוך, הכול, שכבר קיבלנו אותו תוך כדי התנועה פה.
היו"ר מיכל רוזין
צריך לבדוק אם יש עוד כאלה.
משה מזרחי
ולראות איזה פעולה יזומה עושה המשרד למי שכבר הוחלט ואתם יודעים. למה שאלתי על התיק שלך? אם מופיע שם שבית הדין למשמורת שחרר אותו בהפקדה במזומן, של 5,000 שקל, והוא הפקיד ובו זמנית אתם, אותה יד, הוציאה החלטה שהיא מחזיקה אותו פה, תחזירו לו את הכסף.
ענבל משש
אז אנחנו מוכנים לבחון כל מקרה לגופו ולהשיב עניינית, הגם שנמסרה הודעה מבעוד מועד, בטח למי שמיוצג. זה לא שהוא נלקח מבלי שעורך הדין שלו ידע, מבלי שמסרנו הודעה לבית הדין - - -
משה מזרחי
לא, השאלה היא הכסף, הכסף, הכסף. המקרה הזה הוא מ-25 בדצמבר, האיש הפקיד את הכסף, נדמה לי, הפקיד 5,000 שקל. אנחנו עכשיו עוד מעט מתקרבים לסוף ינואר. לא חשוב, זה כסף של הבן אדם. אם הוא מקבל את הכסף חזרה, אז הוא גם מבין שלא עיוולו אותו.
ענבל משש
אין כל כוונה בטח לעוול - - -
משה מזרחי
ברור, חלילה, מי מטיל דופי?
ענבל משש
הערבות לא נקבעה על ידי משרד הפנים, אלא על ידי בית הדין למשמורת. אנחנו כן מוכנים לבחון כל מקרה לגופו.
היו"ר מיכל רוזין
אז אל"ף, נבחן את שני המקרים האלה. ובי"ת, אנחנו קוראים לכם, יותר מכך, לבחון מקרים שבהם בית דין למשמורת שחררו אותם והכניסו אותם בכל זאת, האם יש ערבות שהושארה במשרד הפנים.
ענבל משש
דווקא בגלל אותם מקרים אנחנו מודיעים לבית הדין, מבעוד מועד, לפני שהבן אדם משוחרר ממתקן סהרונים, על הכוונה להעביר אותו, כדי שבין יתר השיקולים שהוא שוקל, שגם השיקול הזה יילקח בחשבון. אנחנו מודיעים עוד בטרם ההעברה, ככל שהוא מיוצג, לעורך דין שלו, שיש כוונה כזו, ואמרתי, אנחנו מוכנים לבחון כל מקרה לגופו - - -
היו"ר מיכל רוזין
אם קרה, זה אומר שיכול לקרות והיו מקרים, אז צריך לבדוק אותם.
ענבל משש
אנחנו מוכנים לבדוק אותם. אמרנו.
היו"ר מיכל רוזין
נבדוק את שני אלה כמקרי מבחן, אבל אנחנו כן נרצה שתבדקו מעבר לזה גם.
ענבל משש
אז אני מתחייבת שאנחנו נבדוק כל מקרה לגופו וככל שיידרש, ואם לא תהיה מניעה אז נשיב את הערבות שהופקדה.
משה מזרחי
אני מודה לכם על קבלת הפנים היפה.
היו"ר מיכל רוזין
אני רוצה לסכם, או שאתם רוצים להגיד משהו לפני שאני מסכמת?
אלברט אבוחצירה (אבו)
מילה אחת. אני רוצה באמת להודות לוועדה שהגיעה לפה וראתה מקרוב. בסך הכול אני יכול להגיד לכם ששירות בתי הסוהר בזמן קצר מאוד, זמן קצר מאוד, להגיע להישג הזה, אני לא הייתי מאמין לזה, אבל אני יכול להגיד לכם שגם להכשיר את הסגל, מ-12 בדצמבר להכשיר את הסגל ולהפעיל את המכונה הזו, זה לא פשוט כשעובדים פה עשרות קבלנים על מנת לצמצם למינימום את החוסר שיש פה לכל מיני - - - אבל ככל שעובר הזמן אנחנו רק מפיקים לקחים ופועלים לשפר ולהנעים את זמנם של השוהים פה. אני יכול להגיד לכם, אתם מדברים על ביקורת/לא ביקורת, כל טענה שעולה, של שוהה, שהוא לא קיבל מוצרי היגיינה וכל מיני דברים, אני אפילו לא הולך לבדוק אם הוא קיבל או לא קיבל, אני קודם כל אומר 'תנו להם' ובשפע, שלא יהיה מחסור. בדברים האלה אסור שיהיה מחסור.

שירות בתי הסוהר, אם אני הייתי צריך להעביר לפה שוהה ואין לו מעיל והיה קר, אני רוצה להגיד לכם שתוך 24 שעות רכשנו 1,000 מעילים כדי להוציא לפה שוהים עם מעיל אזרחי ולא עם ציון של שב"ס או סמלים של שב"ס על מנת להעניק להם תנאים.

אנחנו נעשה הכול להמשיך, כשירות בתי הסוהר, כדי להעניק להם תנאים טובים, כי החוק מחייב אותנו, אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, וכמובן אני רוצה להודות לכל הגופים הממשלתיים שמשתפים פעולה. תודה רבה.
אשר שריקי
לפני שתסכמי, רק במשפט אחד. אל"ף, אני מצטרף לכל התחושה של הגאווה והסיפוק שאלברט פה אמר אותה. אלברט ואנשיו באמת עשו פה עבודת קודש, הן בשלב ההכנות והן בשלב הקליטה והן בשלב התפעול. אני באמת שמח על כל המאירים והמעירים, אנחנו נלמד ונמשיך לשפר ולשדרג את מה שמתנהל פה.

אני רק רוצה לשתף אתכם בסוגיה אחת קטנה. אחת הבעיות המורכבות ביותר הייתה לקחת סוהרים שמשרתים בבתי סוהר פליליים וביטחוניים ובד.נ.א הארגוני שלהם הם רגילים שהכול סגור, הכול עם ביטחון והכול בתפיסה נוקשה והיררכית ותקראו לזה איך שאתם לא רוצים, ופתאום להפוך אותם לעובדי מתקן בחמישה ימים, שהכול פתוח ואנשים יכולים לצאת ולחזור ולהתנהל בצורה מתורבתת מאוד, באווירה חופשית. אני חושב ששירות בתי הסוהר עמד בזה בגאווה ואתם ראיתם את זה.
אלברט אבוחצירה (אבו)
תהיה לך בעיה להחזיר אותם אחר כך לשם.
אשר שריקי
כן, תהיה בעיה קשה, זה בניגוד למה שאמרו שהיה קשה להביא לפה אנשים, יש ביקוש.
משה מזרחי
תתפלא, זה יכול לעשות רק טוב במקום השני.
אשר שריקי
אני מודה לך ולחברי הוועדה שאתם כבר פעם שנייה פה בתקופה די קצרה, נשמח לארח אתכם תמיד. תודה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה. אז קודם כל אני רוצה באמת להודות על האירוח והוא תמיד מכבד ובאמת מראה לנו את כל מה שאנחנו מבקשים לראות ולבדוק, ואני חייבת לומר, אנחנו פה חלוקים על המדיניות של הממשלה בדעותינו, אבל תפקידנו בוועדה בכנסת וכחברי כנסת לפקח על פעילות הרשויות וזה חשוב.

אני רוצה להגיד משהו לרגע בנימה אישית. מפה אני נוסעת להביא למנוחות אישה מדהימה, זיכרונה לברכה, שולמית אלוני, שאין ספק שבשבילי ובשביל רבים במדינת ישראל היא הסמל לזכויות האדם, זכויות האישה ולעמידה על עקרונות, גם אם לא תמיד באופן נחמד או מתנחמד, או שאפילו לא היה נעים לאוזן פעמים רבות, אישה שאפשר לחלוק על דעותיה אבל אין ספק שהיא הייתה חלק מעיצוב ההיסטוריה של מדינת ישראל ובוודאי ובוודאי של השיח על זכויות אדם ואני באמת נרגשת במידה מסוימת להמשיך את דרכה ולהיות חלק מתפיסת העולם שלה ושל האידיאולוגיה של כולנו, של הבית שממנו אני באה.

זה לא סוד שאני התנגדתי גם להקמת המתקן הזה, גם למעצר של אנשים שכל חטאם הוא שהסתננו או נכנסו ללא אישור למדינת ישראל, אבל מרגע שחוקק החוק אנחנו מכבדים את החוק ולכן אנחנו באים לכאן כדי לבחון האם נעשים הדברים באופן כשורה ואני שמחה מאוד שבאתי. אני אומרת שוב, קיבלנו הרבה עדויות, אני גם שמחה שיש תקשורת ישירה ואני יכולה להרים טלפון ולהגיד 'תקשיב, כך וכך מדווחים מהשטח עכשיו, הכצעקתה?' או 'בוא תטפל, בוא תעזור' ואני שמחה שיש מענה ואני נעזרת.

אני יודעת שקיבלתם משימה לא קלה, ואולי משימה שלחלקנו נראתה שלא צריכה להיות משימה לפתחו של המשרד לביטחון פנים. אני חושבת שהביקורת הזאת נשמעה גם בתוך ועדת הפנים, מהמשרד לביטחון פנים, ואני בטוחה שזה לא קל, גם לשנות תפיסה מלהיות סוהר של עבריינים, להפוך להיות סוהר בכלל. גם בסהרונים דיברנו על זה, סוהר של אנשים שבאמת כל חטאם, גם אם חושבים שהם מסתננים למטרות עבודה, שהם ביקשו חיים טובים יותר, אז בוודאי ובוודאי לא האנשים שנמצאים כאן במתקן פתוח, ואין ספק שהמשימה היא משימה לא פשוטה ואתם משתדלים לעשות אותה כראוי. אני חייבת לומר, אי אפשר להתכחש לזה שיש פה תחושה, שוב, אמרנו את זה כל הזמן, של כלא. עם כל זה שהמתקן פתוח, העובדה שהם מחויבים להיות פה ולא יכולים להיות חופשיים, הם לא חופשיים, נאמר את זה ככה, לכן המרדנות שהצגתם היא מובנת, היא גם לא מפתיעה. היא מובנת, היא קיימת פה, אני מזכירה לכם שאלה גם אנשים שלא יודעים לכמה זמן הם ישהו פה, אם הם היו יודעים שהם שוהים לשלושה חודשים, חמישה חודשים, חצי שנה, שנה, לא חשוב, חמש שנים, אם הם היו יודעים, אני בטוחה שההתנהגות שלהם הייתה שונה, כפי שאסיר שיודע לכמה זמן הוא נכנס, הוא לא מתעסק עכשיו במתי הוא יוצא, הוא מתעסק עם איך אני מעביר את הזמן. נאמר את זה כך. לכן אני חושבת שהתסכול, הייאוש, חוסר התקווה, שהם אינם יודעים מה עומד לקרות איתם, זה משליך גם על ההתנהגות שלהם וכמובן זה בסופו של דבר משליך גם על האפשרות שלכם לנהל את המקום הזה. כי גם אם אתם רוצים לנהל אותו, כפי שאמרתם, בסדר ובניקיון ובתעסוקה פה בפנים וחוגים ואמנות, והקימו להם מועדון שהם לא משתמשים בו, חשוב שגם אתם תבינו שיש פה תסכול מאוד מאוד גדול של אוכלוסייה שכרגע אני לא נכנסת לוויכוח אם הוא מוצדק או לא, אבל האוכלוסייה מאוד מתוסכלת ולא רואה תקווה והיא מאוד מיואשת.

אני שמחה שעמדנו על חלק מהדברים, זה היה חשוב מאוד לשמוע, גם בעניין של רפואה. אני מצטרפת פה לעניין שלא ברור לי כל כך הסידור של מד"א, אבל אני לא בטוחה, יכול להיות שאנחנו צריכים לדון בזה יותר לעומק, מה נכון שיהיה פה - - -
מיקי דור
זו החלטת ממשלה. כל שינוי פה, כמו שנאמר בצדק, לא ברמה של - - -
היו"ר מיכל רוזין
נכון, לדעתי גם חלק מהעניין הוא שהמשרד לביטחון פנים, חלק גדול מהדברים הוא לא רצה שיהיו באחריותו, כמו למשל הרפואה, כמו למשל אולי הרווחה, חינוך בכלל לא נכנס לחוק, ויכול להיות שהיום - - -
משה מזרחי
שיעשו עוד פעם חושבים.
היו"ר מיכל רוזין
- - - מנהלים כבר את המקום, יכול להיות שעדיף שהתקציב אולי יבוא ממשרדים אחרים אבל הסמכויות יהיו פה, כי בסופו של דבר אתה תלוי באמת במד"א, אם הוא הביא או לא, ואתה תלוי ברווחה, אם הם שלחו עובדת סוציאלית או לא וכדומה.
משה מזרחי
וממך יבקשו דין וחשבון, לא ממד"א.
היו"ר מיכל רוזין
אני רק מבקשת, שוב, אל"ף, לקבל את התפריט של הארוחות פה, אני חושבת שזה חשוב, כי נשמעו טענות.
משה מזרחי
שאלתי אתמול, דרך אגב, את המהגרים, הם אכלו אתמול בצהריים שניצל.
שמעון אוחיון
הוא כבר רצה להחליף את התפריט בכנסת.
היו"ר מיכל רוזין
אני כן רוצה לומר באמת שיש חשיבות לראות שלכולם יהיו נעליים. הבנתי שאתם מכירים את הנושא ונדרשים לעניין. אני יודעת כמה קר פה בלילה, אתם בוודאי יודעים ולהסתובב עם כפכפים זה לא נראה לי משהו שהוא נכון. בוודאי גם זה שאין חימום בחדרים, נראה לי בעייתי, ובטח בקיץ, עם החום שיש פה במשך היום, אם אין צורך במיזוג.

אני מצטרפת לעניין של הכשרה תעסוקתית, אני בכלל הייתי רוצה להצטרף לשר לביטחון פנים, שקרא לאפשר להם לצאת לעבוד פה, לא רק בתוך המתקן, גם מחוץ למתקן, והכשרה תעסוקתית הייתה מאפשרת את זה.

ולגבי העניין של הממשקים בין המשרדים, אנחנו בהחלט נדון בזה בהמשך בוועדה, זה חשוב ביותר. תשקלו גם את מה שחבר הכנסת אוחיון אמר, ודיברנו עליו. יש תנאים הרבה יותר גרועים ואולי גדלנו כך או אחרת, אבל בסופו של דבר ייתכן שלהוסיף שירותים ציבוריים יקל את הלחץ או את התחושה של באמת מצוקת הצפיפות.

אני רוצה שוב מאוד להודות לכם שאתם מקבלים אותנו ומכבדים אותנו, חשוב לנו להגיע לכאן ולכבד אתכם. אנחנו יודעים שאתם לא קבעי המדיניות, אתם מבצעי המדיניות. אנחנו משתדלים תמיד, גם אצלי בוועדה, אנחנו לא תוקפים, לא פקידות ולא את המבצעים, אם אנחנו תוקפים זה מדיניות, ומדיניות יש מי שמחליט ומולו אנחנו נשאל את השאלות הקשות, נאמר ככה.

תודה לכולם שהגיעו, תודה על המאמץ ושיהיה לכולנו המשך יום טוב.

(ביציאה – מול כלי התקשורת)
היו"ר מיכל רוזין
- - - ממלא שם את התפקיד זה נציגים של מד"א, ייתכן שיש להעביר את זה לשב"ס, אנחנו נמשיך ונבחן את הממשקים בין משרדי הממשלה השונים. זה לא טבעי שהשב"ס מנהל מתקן כזה, אבל מהרגע שהוא קיבל על עצמו את המשימה אזי ראוי לתת לו באמת סמכויות ואת האפשרות לנהל את זה בצורה הטובה ביותר. תודה.
שמעון אוחיון
ואם להגיד עוד משהו בקטע הזה, כחבר הוועדה, אני ממש גאה במדינה שלי, על השירות שהיא נותנת כאן למסתננים. זאת גאווה, השירות הזה. כמובן יש מקום תמיד להוסיף וכמו שאמרה יושבת ראש הוועדה, אנחנו כחברי הוועדה נמשיך לעקוב כדי שהשירותים ישתפרו ויינתנו כאן במקום, עד שאחרון המסתננים יעזוב את המדינה.
שמעון סולומון
אני מוכרח להוסיף פה. מבחינה אובייקטיבית ברור שיש היערכות, ברור שרואים פה שהשקיעו. יחד עם זאת, אולי היתרון שלי שאני דובר את השפה שלהם, התחושה היא תחושה של כלא, היא קשה מאוד, עצם זה שהחירות שלהם נשללה, אמנם זה פתוח אבל הם לא מסתובבים והתחושה היא תחושה לא פשוטה ולא קלה. יש פה גם סיפורים אינדיבידואליים של חופשות, של אנשים שיוצאים לקבל משהו ואם חורגים בכמה שעות או ביום אחד, בגלל מרפאה או משהו אחר, אז הם נחשבים גם לעריקים. אנחנו ראינו ושמענו ודיברנו איתם מעבר לתרגום, אני באופן אישי דיברנו איתם, אנחנו נמשיך כמובן עד שהאחרון יעזוב, כמו שחבר הכנסת שמעון אומר, אנחנו פה חייבים, כיהודים, כאנשים, כאזרחים טובים, לתת להם את התנאים הבסיסיים כדי שנשמור בעיקר על הצלם שלנו. לכן יש הרבה מה לעשות, אנחנו נמשיך לקיים את הדיונים.
עיתונאי
כשאתם אומרים תנאים בסיסיים, למה אתה מתכוון? לשניים בחדר? מקלחת עם ג'קוזי? מה הכוונה?
שמעון סולומון
למשל.
היו"ר מיכל רוזין
לא, אבל עשרה אנשים בחדר, שירותים על עשרה אנשים ואין שירותים ציבוריים, אז אתה מבין שיש פה בעיה. גם אם אתה היית צריך להיות בחדר עם עשרה אנשים עם שירותים לכל העשרה, יש פה בעיה. אם היית מסתובב פה בלילה כשקור אימים, עם כפכפים ולא עם נעליים ואין חימום בחדרים, ועוד מעט יהיה קיץ ואין קירור בחדרים, אני חושבת שאלה לא תנאים מספיק הולמים. אנחנו עומדים על הדברים האלה כי אנחנו חושבים שזה חשוב. כמו שאמרתי, אני מקבלת הרבה עדויות במהלך השבועות האחרונים על תנאים קשים. אנחנו בדקנו את התנאים האלה בפועל, אנחנו נמשיך לבדוק, אנחנו נמשיך לעמוד בקשר עם מנהלי המתקן ונבדוק כל תלונה ותלונה.
עיתונאי
לסיכום, איך את מתרשמת באופן כללי? בסדר, לא בסדר? איזה ציון היית נותנת?
היו"ר מיכל רוזין
שוב, כמו שאני אומרת, אני חושבת שיש פה מאמץ לאפשר באמת שהות הולמת, עם זאת יש טענות, העלינו את הטענות, אנחנו נקבל תשובות עליהן, ולצערי, כל עוד זו מדיניות הממשלה, שאני כמובן מתנגדת לה וחושבת שלא צריך לעצור אנשים על לא עוול בכפם, כשכל חטאם הוא שביקשו לעצמם חיים טובים יותר, אז אם זו המדיניות אנחנו נדאג שיהיו פה התנאים הטובים ביותר.
עיתונאי
כמה שנים אפשר להחזיק אותם ככה?
היו"ר מיכל רוזין
לפי החוק בלי גבול.
עיתונאי
מה בלי גבול?
היו"ר מיכל רוזין
בלי גבול, לפי החוק.
עיתונאי
הם יכולים להיות כאן עוד עשר שנים?
היו"ר מיכל רוזין
כן, עשרים. זו אחת הבעיות.
עיתונאי
אבל זה לא אנושי.
היו"ר מיכל רוזין
ולכן אין תקווה.
שמעון אוחיון
אם אפשר לתת ציון, הייתי נותן בין 8 ל-9. זה הציון שאני נותן. מצאנו פה שלוש ארוחות מסודרות, תנאי שירותים, רפואה כמו שצריך, רופא, פרמדיק, חובש, מועדונים ופעילות חוגים, אמנות, ספורט. מצאנו ברוך ה' פעילות למכביר כדי להתקיים כאן בצורה מכובדת.
שמעון סולומון
בקיצור, יש בקשה לחזור לפה.
שמעון אוחיון
תמיד אפשר להוסיף. תמיד אפשר להוסיף.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים