ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 22/01/2014

הגשת דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי - שנת 2013.

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
22/01/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 87>
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, י"ב בשבט התשע"ד (13 בינואר 2014), שעה 14:00
סדר היום
<הגשת דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי - שנת 2013.>
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר
באסל גטאס
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

מבקר המדינה יוסף שפירא
אלי מרזל - מנכ"ל משרד מבקר המדינה

נורית ישראלי - יועצת משפטית, משרד מבקר המדינה

שמואל גולן - מנהל חטיבת השלטון המקומי במשרד מבקר המדינה

נידל בלעום - מנהל אגף במשרד מבקר המדינה

מירי רזין - מנהלת אגף במשרד מבקר המדינה

טוביה בירן - מנהל אגף במשרד מבקר המדינה

צחי סעד - ראש מטה ועוזר למבקר המדינה

עמיחי שי - יועץ בכיר למבקר המדינה

דודי נהיר - יועץ בכיר למבקר המדינה

יהודית אקשטיין - מזכירה במשרד מבקר המדינה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<הגשת דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי - שנת 2013.>
מבקר המדינה יוסף שפירא
שלום לכולם. אני מתכבד בזאת להגיש ליושב-ראש הכנסת, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, את דוח מבקר המדינה על הביקורות בשלטון המקומי ב-2013.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה רבה. חברים, עוד רגע כי המבקר סיפר לי על איזה שהוא חידוש, ואני ביקשתי ממנו, מכיוון שהכרזנו כאן על כנסת ירוקה, אני רואה שהופיעו לנו מתחרים ואנחנו מאד שמחים על כך, אז פרט לצילום המסורתי, יהיה עכשיו עוד צילום שלנו, לפחות, הוא לא פחות חשוב. אדוני המבקר, אם אתה יכול להציג.
מבקר המדינה יוסף שפירא
כן. מנכ"ל המשרד, אלי מרזל, הוליך את המהלך לדוחות ירוקים. הכוונה היא שהדוח הזה, כפי שאתם רואים אותו כאן, החובק מאות עמודים, מצורף אליו גם דוח דיגיטאלי, בדיסק און-קי. אפשר להצטלם.
יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה אמנון כהן
בא נחזיק אותו, איזה גודל יש לו.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
יהיה קצת יותר קשה להחזיק אבל באמת, זה חוסך הרבה נייר.
מבקר המדינה יוסף שפירא
היתרון הוא לא רק חיסכון במאות אלפי שקלים על כל דוח אלא גם בכך שהוא מקל על המשתמש. אפשר לעשות cut and paste לצורך דיווחים לעיתונות, זה בוודאי יקל וגם לכל אחד אשר רוצה להחזיק את דוח מבקר המדינה ולעשות בו שימוש כל שהוא, שלא לדבר כמובן על אפקט הדוחות הירוקים לטובת הטבע גם. תודה רבה. הוא קל ונייד.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אדוני המבקר, כרגיל, אני מאד שמח לראות אותך כאן, במשרדי, יחד עם יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת אמנון כהן וחבר הוועדה, חבר הכנסת באסל גטאס שהצטרף אלינו. אני חושב שזה יהיה אך טבעי לומר שלפעמים דוחות המבקר עוסקים בנושאים שאפילו לא זוכים לפוטו. נושאים שהם חשובים מאד אבל הם לא נחלה של חיי היום-יום של האזרחים.

לגבי הדוח שנמצא לפנינו, גם בצורה של ספר וגם בצורה האינטרנטית שלו, צורה של כרטיס, עוסק במשהו שכל אזרח נתקל בו יום-יום, תפקוד של הרשויות המקומיות, אם זה בחשיפה של האזרחים לרשות, כמעט באופן פיזי אפשר לומר, אגף הרווחה ואגף הקליטה וארנונה וכל הדברים הידועים, אם זה תלות, אפשר לומר, של האזרחים בכל מה שקורה בבריאות הציבור ובחינוך, לפחות בעל-יסודי ובגנים, שיפור פני העיר והסביבה שהם חיים בה, אפרופו הסביבה, שזה עתה דיברנו עליה. אני חושב שהדוח של המבקר, כרגיל, בצורה מאד יסודית, מאד ראויה, בודק את כל התפקוד, את כל הדברים שהשלטון המקומי עוסק בהם. אני מזכיר כמה: הסדרי חנייה ומכרזים שאינם פומביים, התקשרויות וניהול אירועים, לפעמים בזבזניים צריך לומר, שמשפיעים על חיי האזרחים.
אני, יחד עם זה, כרגיל, בדוחות האלה, משתדל למצוא נושא שהוא יותר קרוב ללבי משאר הנושאים החשובים, וכאן אני כן אתייחס למה שהמבקר כותב כשהוא עוסק בנושא של בני נוער בסיכון, נוער מנותק לפעמים, אנחנו אומרים. לצערי הרב, הנושא הזה, אדוני המבקר, כפי שאתה יודע, מזעזע את כולנו פעם ב... כשקורה איזה מקרה דקירה, רצח, אלימות חריגה. לפעמים בני נוער אחרים, כמו שזה עתה ראינו, הם הקורבן. לפעמים אזרח תמים ולפעמים, אף לא נעים לומר, ערב יום השואה הבינלאומי, לפעמים גם ניצול שואה שהיה בזמן הלא נכון במקום הלא נכון או העיר משהו.
לכן, התפקוד של הרשויות המקומיות, אני אומר את זה גם על סמך ניסיוני, כמי שעסק בזה כמחנך וגם כמי שעסק בזה רבות כשר, התפקוד של הרשויות המקומיות כאן הוא קריטי. רק בטיפול הוליסטי של משרדי ממשלה, במיוחד מערכת החינוך והרשות המקומית, אם כולם ביחד יפעלו נכון, אז יש לנו אולי סיכוי למנוע מאחינו העיתונאים להוציא כותרות כאלה מכיוון שהמקרים האלה יקרו פחות, לפחות, אני לא רוצה לומר אף פעם לא יקרו אבל יקרו פחות ממה שאנחנו עדים לו עכשיו.
אז כרגיל, יישר כוח גדול ואני סמוך ובטוח שהוועדה, בראשות חבר הכנסת אמנון כהן, כפי שכבר למדת בתקופה האחרונה, תעשה עבודה יסודית ותעזור לגופים שונים להסיק, לרשויות במקרה זה, להסיק את כל המסקנות הדרושות. תודה רבה לך על הדוחות שלך.
מבקר המדינה יוסף שפירא
תודה אדוני היושב-ראש. אני אומר כמה מילים באופן כללי לגבי הדוח שהוגש היום לכבוד היושב-ראש ואחר כך, הצוות יתייחס לנושאים הפרטניים. דוח הביקורת עוסק במכלול סוגיות הקשורות בכל ובלב העשייה של השלטון המקומי בישראל, ושנוגעים גם לפרט וגם לכלל. מדובר בנושאים הקשורים בהמשך המאבק בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות, בנושאים כלכליים-חברתיים ובנושאים הקשורים באיכות החיים. אולי משהו אקטואליה: יש בדוח הזה פרק על טיפול במזיקים תברואתיים ברשויות המקומיות. שמענו והתבשרנו על האסון שקרה היום בירושלים, שקורבן אחד, ילדה, מתה כתוצאה משאיפת חומרי הדברה בדירה שבה הם מתגוררים.
בענין זה, הייתי רוצה אולי גם לציין שהנושא של היערכות העורף בשעת חירום תופס תאוצה. אתמול הודיע השר גלעד ארדן כי תוך שבועיים, אם הוא לא יקבל את הסמכות והתקציב לעסוק בתחום הזה במסגרת המשרד שהוא עומד בראשו, הוא יפנה לראש הממשלה על מנת לבדוק אם יש טעם בהמשך היות משרד זה בתחום אחריותו.
אתמול גם הייתי בסיור ברשות הכבאות וההצלה ונוכחנו שם לדעת שהרשות הזאת מגיעה לכל מקום. יש להם תחנות כיבוי והצלה במספר רב של נקודות בארץ, מרושתים בכל הארץ. אתמול גם רב-טפסר שחר אילון הודיע לכל אזרחי ירושלים או בכלל, אזרחי כל המדינה, שיש בעיות מהסוג הזה, האסון שקרה בשכונת גילה כי יכולים לפנות גם אליו. זה מעורר שוב את השאלה: האמנם משרד הביטחון או משרדים אחרים הם שצריכים להיות מופקדים על הנושא הזה, שהוא יכול להיות גם הנה, היום, בתקופה של חיים כתיקונים, האסונות רודפים אחד אחרי השני. ההתחממות בגבול הדרום. זה גורם לכך שצריך לשקול ועל הממשלה, ראוי שהיא תחליט מי מטפל בנושא הזה בצורה כוללנית ולא לגרור רגלים בענין הזה. אני מצפה שהממשלה אכן תעשה זאת בימים הקרובים. תודה.
יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה אמנון כהן
>
אני אעשה את זה קצר: תודה אדוני היושב-ראש, כבוד המבקר, אני קיבלתי את הדוח מבעוד מועד, ובאמת נגעתם בדברים החשובים שקשורים לכל אזרח ואזרח. יש לי רקע בשלטון המקומי, יש לי את הניסיון אז זה גם ייתן את המענה שלו בפרספקטיבה הזאת גם מהשטח אבל כבר, אדוני היושב-ראש, לא חיכינו ושיבצנו נושאים מתוך הדוח בדיונים של הוועדה לביקורת המדינה ונושא שנגעת, של בני הנוער, שכולנו רגישים אליו, כבר ביום שלישי הקרוב יש דיון עליו וכמובן, סימנו את הנושאים הבאים, כולל תכנון ובנייה, שעסקתי בוועדת הפנים והגנת הסביבה. גם פה יש הרבה מאד תלונות של האזרחים על עצם הניהול, על לוח הזמנים, על "לך תבוא", "לך תבוא", אנשים מתייאשים. גם בדברים האלה כמובן ניתן את המענה. יישר כוח, אדוני המבקר, גם בנושא שלא אצטרך לסחוב כל יום את הדוח הביתה. יש לי עכשיו במחשב, דיגיטאלי, אני אוכל לעבור על הדוחות ולצטט אותם באזורים שאני אהיה. יישר כוח, ואנחנו נעשה את המלאכה לטובת הציבור.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה רבה. אדוני המבקר, מישהו רוצה להוסיף?
מבקר המדינה יוסף שפירא
ראש החטיבה, שמואל גולן.
שמואל גולן
אדוני היושב-ראש, בקצרה, אני אסקור את הנושאים החשובים שנמצאים בתוך הדוח הזה: הדוח הזה עוסק, יש בו אסופה של 17 דוחות שעוסקים בתחום השלטון המקומי, שבתוכם יש נושאי ליבה שמדי שנה אנחנו בודקים אותם, ולצד זה נושאים שעומדים על סדר היום הציבורי. במערכת הזאת, שבדקנו אותה השנה, אני מזכיר לכולם שזאת היתה שנת בחירות ומטבע הדברים, חלק מהביקורות שנעשו פה הן ביקורות שיש להן זיקה כזאת או אחרת לתחום הבחירות. היושב-ראש הזכיר פה את הנושא של אירועים, שזה קיבל עצימות יתר בשנתיים האחרונות מטבע הדברים.

אנחנו פקדנו מעל 85 גופים בביקורת הזאת, שמתוכם מעל 60 הן רשויות מקומיות מתוכן עיריות, 45 עיריות, והשאר זה מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. עסקנו במגוון של נושאים שהייתי מחלק אותם ב-4 או 5 קבוצות עיקריות: 1. זה שירותים מוניציפאליים. 2. מינהל תקין וטוהר מידות. 3. מינהל כספי ותשתיות. 4. חינוך ורווחה. נושא שהוא נושא ליבה אצלנו כל שנה זה נושא של תכנון ובנייה, שמדי שנה אנחנו בודקים.
ברשותך, אדוני היושב-ראש, הייתי רוצה להתמקד ב-2,3 נושאים: 1. לגבי השירותים המוניציפאליים – עסקנו בסוגיה של שילוב הרשויות המקומיות וטיפול בתופעת שמירת הסדר הציבורי במרחב הציבורי. נתנו סמכויות לרשויות המקומיות לסייע באמצעות שיטור קהילתי, באמצעות תכניות אחרות שנמצאות פה, על מנת לסייע בשמירת הסדר הציבורי. אנחנו יודעים שהנוער מסתובב במקומות, הזכיר את זה אדוני היושב-ראש, על דקירות, על וונדליזם שאנחנו מוצאים ברשויות מקומיות כאלה ואחרות ולכן, רוב הרשויות נערכו לענין הזה בין בהקמת כוח התערבות ובין בשילוב המשטרה ובין בהקמת מערך של תצפית, מצלמות וכדומה, והדבר הזה חשוב מאד. מטבע הדברים, מצאנו כמה דברים שצריכים לתקן אותם ומצוינים בתוך הדוח הזה והם חשובים מאד.
בתחום של טוהר המידות ומינהל תקין – הייתי מתמקד בשני דברים עיקריים: 1. הנושא של ניהול האירועים. הזכרנו את זה במילה אחת. השנה היתה עצימות מסוימת בכל נושא ניהול האירועים. עירייה אחת שמצוינת שם, בפנים, הוציאה רק במהלך השנה מעל 18 מיליון שקל על ניהול אירועים, שחלקם התקשרויות לא נכונות, תשלום יתר וכל מיני תקלות אחרות שמוצגות שם.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
לפחות ראש העיר זכה בבחירות? יש הצדקה להוצאה כזאת?
שמואל גולן
כן, כן. הוא זכה. הנושא השני הוא תופעה שהמבקר נתן אותה כאחד הדגשים, זה הטיפול בנושא של מכרזים והתקשרויות. באחד מהדברים פה עסקנו בסוג מסוים של מכרזים, שזה מכרזי זוטא. זה מין מנגנון שעוקף את המכרז הפומבי ומצאנו בו ליקויים רבים, שאנחנו מקווים שמשרד הפנים ייקח את הדבר הזה וימנף את זה להנחיות כיצד לטפל.

הטיפול בנוער מנותק הוזכר על ידי היושב-ראש. זהו נושא שיש בו המשכיות מסוימת לפעולות שכבר הצגנו אותן. המשרד עסק בעבר בסוגיה של הנשרת תלמידים, נשירה, ועכשיו הגענו לקבוצה הזאת שהיא נוער מנותק. יש ליקויים רבים מאד בנוער מנותק, אנחנו לא יכולים אפילו למפות כמה נוער מנותק נמצא כי מי שצריך לעשות את העבודה הזאת הן הרשויות המקומיות, שצריכות לעקוב אחרי כל ילד באמצעות הקב"סים, באמצעות בעלי תפקידים אחרים ולטפל בהם בכל מיני תכניות שקיימות לקידום נוער, וכלה בדברים אחרים.
הדבר האחרון שהייתי רוצה למקד את כולם פה זה בתחום המינהל הכספי, התחום של המלוות. התופעה הזאת של יד חופשית שנותנת לרשויות המקומיות לקחת הלוואות מבלי להסתכל באופק קדימה, שהלוואות צריך כנראה גם להחזיר, מכניסה את הרשויות לסחרור. הרשויות היום נמצאות בעומס מלוות של מעל 14 מיליארד שקל, שהוא כמובן פרוס לאורך השנים. חלק מהמלוות האלה, מי שיצר אותם כבר לא נמצא בשלטון ומישהו אחר צריך לטפל בענין הזה. זאת גם שיטה, היום, לבצע תכניות הבראה, שהיא שיטה קלוקלת. כבר אמרנו את זה כמה פעמים, ויש לתת את הדעת לענין הזה. תודה רבה אדוני.

אני רוצה להודות, כמובן, לכל האנשים שעשו את זה, מנהלי האגפים שנמצאים פה יחד עם כל הצוות.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אם כן, אנחנו עוד פעם מודים למבקר המדינה. תודה רבה, כרגיל, על ההתמקדות בנושאים החשובים וגם על היכולת לבצע יחד עם הצוות המסור, שאנחנו רואים אותו כאן, את העבודה הראויה. אני לא יכול לומר שנצפה לדוחות הבאים. הלוואי ויום אחד תתייצב ותגיד: בדקנו, אין כל כך אלא לשבח אבל כנראה אנחנו עדין לא שם אז כן נצפה לדוחות הבאים מכיוון שאור השמש, כידוע, מחטא והעבודה שלך, מבחינתנו, זה אור השמש.
מבקר המדינה יוסף שפירא
תודה אדוני היושב-ראש. תודה גם לחברי הכנסת אמנון כהן, יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שפועל באמת להציף גם את הנושאים שבדוחות הביקורת, ועושה את זה בצורה יעילה מאד, בצורה תדירה. תודה לך.
<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים