ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/01/2014

שמירה על הסטטוס קוו של מתחם קבר דוד - דיון מעקב

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
15/01/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 184>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, י"ד בשבט התשע"ד (15 בינואר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<תחזוקת ואבטחת הר הזיתים והגישה להר>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
יחיאל חיליק בר
נסים זאב
אברהם מיכאלי

אורי מקלב
מוזמנים
>
איזי לרר - מנהל אגף הביטחון, משרד הבינוי והשיכון

מיכאל מרש - ראש תחום מזרח ירושלים, משרד הבינוי והשיכון

עו"ד אלי ליפשיץ - יועמ"ש משרד התיירות, משרד התיירות

עו"ד גבריאלה פיסמן - ממונה, ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

עו"ד רעות בינג - משרד המשפטים

עו"ד יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון הפנים

תנ"צ אמנון אלקלעי - ממ"ר ציון, המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק מוניר בדר - מ' נק' הר הזיתים, המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק מיכה פרנקנוברג - יועמ"ש מחוז ירושלים, המשרד לביטחון הפנים

משה איבגי - מנהל מח' אבטחת מתקני העירייה ומוסדותיה, עיריית ירושלים

ענר עוזרי - ממונה על אגן העיר העתיקה בהרל"י, הרשות לפיתוח ירושלים

הלל הורוביץ - מנהלת מועצת בתי העלמין בירושלים, מועצת בתי העלמין

מאיר טל - קצין ביטחון, עטרת כהנים

אלעזר גלבשטיין - מנכ"ל חברה קדישא ירושלים

שלמה מאיר אייזנמן - מורה דרך בבית העלמין

יענקי ביכלר - מנכ"ל ביכלר יחסי ציבור

ג'פרי דאובה - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

הרווי שוורץ - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

מלכה רובין - הוועד להגנת הר הזיתים

דוד דהאן - הארגונים החברתיים

הרב יצחק כהן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<תחזוקת ואבטחת הר הזיתים והגישה להר>
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, בוקר טוב. אני פותחת את דיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בסוגיות תחזוקה ואבטחת הר הזיתים והגישה להר. זה דיון שני, אם אני לא טועה, שקיימנו בסוגיות אלו. אני מבקשת לשמוע מה התקדם מאז בהר מבחינת כמה נושאים שסיכמנו אותם. קודם כל, המשטרה התבקשה להסביר איך ייתכן שידוע לה שמבית-ספר סמוך מיידים אבנים, מה המשטרה עשתה עם בית-הספר הסמוך. השר לביטחון הפנים התבקש להסביר את הסוגיה של שיטור עירוני בהר הזיתים. בעניין הזה הוא היה צריך לתת תשובה. עכשיו אנחנו מאשרים לכם את השיטור העירוני. אני כבר מודיעה לך, לא יאושר שיטור עירוני אם אני אדע - - -
יואל הדר
אין בירושלים.
היו"ר מירי רגב
כשיהיה שיטור עירוני בירושלים.
יואל הדר
אין, אין היום.
היו"ר מירי רגב
תעשה שיהיה. תפיסת ההפעלה במזרח ירושלים היא סוגיה אחרת שנצטרך לדון בה. משרד המשפטים פה? הייתם צריכים לתת לנו תשובה לגבי מספר האנשים שהועמדו לדין בגין יידוי אבנים בהר הזיתים. אלה הדברים העיקריים, אבל בואו נשמע איפה הדברים עומדים.

שלום לחברי הכנסת שנמצאים כאן. נציגי ועד הר הזיתים, מה חדש לנו? שלום וברוך הבא.
הרווי שוורץ
שלום, בוקר טוב. שמי הרווי שוורץ ואני יושב-ראש הארגון הישראלי של הוועד הבין-לאומי להגנת הר הזיתים.

אני יליד ניו-יורק ועד לפני כשש שנים גרתי כל ימיי בשכונת ניו-יורק שם הייתי עורך-דין למסים וירושות, אבל שם זה היה נגד הממשלה. ברוך השם היתה לי ולאשתי אפשרות והזכות לעלות לארץ ועכשיו אנחנו תושבי ירושלים קצת יותר משש שנים.

ראשית כל, אני רוצה להודות ליושבת-ראש הוועדה מירי רגב שהיא מאוד מאוד מעוניינת בדבר הזה והיא מאוד מאוד מבינה כמה חשוב הר הזיתים לחיי היהודים. בגללה הדיון הזה קורה היום. יהי רצון שישיב לך הקדוש ברוך הוא כגמולך הטוב.

אנחנו באים לכאן, ולא בפעם הראשונה, והתחושה היא שאין שום התקדמות בנושא אבטחת הר הזיתים וסביבתו. אנו בוועד הבין-לאומי להגנת הר הזיתים עובדים יומם ולילה בהתנדבות ומנסים לעשות הכול כדי שההפקרות בהר הזיתים תיפסק, אבל המשטרה אפילו שהיא גוף שמבחינה חוקית חייב לעשות הכול, אבל הכול, כדי שהאזרחים יהיו בטוחים, ובטח בירושלים, נראה שהיא לא פועלת מספיק להפסיק את האלימות, ובפרט את זריקת האבנים יום יום בדרכי הגישה להר הזיתים.
היו"ר מירי רגב
נמצא פה הרב יצחק כהן שרק אתמול נרגם באבנים כשרצה לעלות לקבר בנו. תיכף אתן לו את האופציה לדבר.
הרווי שוורץ
לג'ף דאובה שיושב לימיני הוא סגן יושב-ראש הארגון יש דוח של אירועים מהשבועות האחרונים שמראה שכל יום יש בממוצע כמה אירועים של זריקות אבנים של ערבים לעבר אנשים שמגיעים לפקוד את הר הזיתים, אבל בגלל איזושהי סיבה לא נעשה כלום לטפל בעניין.

אני מגלה שהרבה מאוד לא מגישים תלונה מסודרת וכשאני שואל למה אז הם עונים כי המשטרה ממילא לא עושה כלום, הבנתם? שאזרחים יאבדו אמון במשטרה? למה? חברי הוועד בעולם לא מבינים למה המצב עדיין נמשך. האחים לובינסקי מייסדי הוועד אינם מבינים, מלקולם הונליין מוועידת הנשיאים וחבר הוועד לא מבין. יהדות ארצות-הברית וקנדה אינה מבינה.
עכשיו חזרתי מארצות-הברית. כולם יודעים מה שקורה פה והם שואלים אותי: איך זה יכול להיות שבארץ-ישראל היום דברים כאלה קורים?
חברי ועדת הפנים, עד מתי? עד מתי? המשטרה על אף שהבטיחה כבר מזמן שהיא תעמיד 24 שוטרים במשמרות לאורך היום כולו ממשיכה להפקיר את הזירה ועושה צחוק מהאזרחים ומהכנסת. המשטרה לא באמת עושה מאמץ להפסיק את האירועים. במקרה הטוב היא מגיעה לאירועים אחרי שהם קרו ולא מצליחה למנוע אותם, ואפילו לא באמת לצמצם אותם.
כבר דיברו פה בדיונים קודמים על בית-הספר במזרח ירושלים שגורם באופן תמידי לבעיות ועל עוד מקומות שמועדים לפורענות, אבל שום דבר לא באמת זז ואנשים שבסך הכול מבקשים להגיע לפקוד את קברי יקיריהם או קברי הצדיקים בהר הזיתים ממשיכים לסבול מחוסר ביטחון. אנחנו מאמינים שהמשטרה, אם היא באמת תרצה, היא יכולה למנוע כמעט לחלוטין את האירועים. כשהמשטרה רוצה היא יודעת את הדרכים.
ישבנו כאן בוועדה ויושבת-ראש הוועדה דרשה מהמשטרה לעשות יותר, אבל עד היום אין שום שינוי וזריקת אבנים נמשכת. למה? הרי אנו מדברים על אתר קדוש השני ביהדות. תארו לעצמכם איך הר הזיתים יכול להפוך למרכז תיירות ליהדות העולם. אנו משערים שיש בו פוטנציאל למיליון תיירים בשנה וכל השקעה בביטחון של ההר תחזור פי כמה.

לכן, אנחנו ממשיכים להתחנן ולדרוש שהמשטרה תקים את הבטחתה ותציב כוח משמעותי של שוטרים בתחנה בהר הזיתים לאורך כל שעות היממה ותטפל ברצינות המלאה בכבישים המובילים להר הזיתים ואז יחזור הר הזיתים ליושנה. יהדות העולם לא תשקוט עד אשר יושג השקט בהר הזיתים. תודה.
היו"ר מירי רגב
ישר כוח, תודה רבה לך.

אני מבקשת מחבר הכנסת זאב נסים ואחר כך מחבר הכנסת חיליק בר. לאחר מכן נרצה כמובן את התייחסות המשטרה ונשמע עוד כמה גורמים כאן. חבר הכנסת זאב, בבקשה.
נסים זאב
לפני מספר חודשים העליתי יחד איתך את הצעת חוק העונשין, הנושא של דרכי גישה. כיוון שראיתי שהממשלה מהססת אם כן לתמוך או לא לתמוך, בסופו של דבר הורדתי את זה ואמרתי תשובה והצבעה במועד אחר. צריך להבין מה המשמעות של כל העניין הזה.

הצעת החוק שהבאנו יחד איתך באה לתת מענה למצב שהוא בלתי נסבל כאשר נדמה שמדינת ישראל מאבדת את כוח ההרתעה שלה על-ידי חוסר שליטה בדרכי הגישה לאתרי הפולחן. אני לא אאריך פה בדברים, אבל לא מדובר אך ורק לגבי הר הזיתים. הר הזיתים מחייב דיון והתייחסות באופן מיוחד. אבל יש כמעט 23 אתרים שאני כתבתי בהצעת החוק שיש איזה מין תחושה של חוסר שליטה בדרכי הגישה לאותם אתרי פולחן. כוח הרתעה לא נמדד רק מול האויב החיצוני, הוא נמדד קודם כל בתחושת הביטחון והפתיחות בתחומים שבשליטת המדינה. כאשר מדובר בעיר הבירה ירושלים כשכל עם ישראל, וגם מכל העולם מגיעים להר הזיתים, וכל אחד מהסיבות שלו, היום אין למשטרה כוח הרתעה מול מתפרעים בדרכי הגישה לאתרי הפולחן שמהווים מעין שטח הפקר.
הייתי פה בדיונים רבים במהלך השנים האחרונות ותמיד דיברו שכבר יש תחנת משטרה והיא סמוכה ועצם הנוכחות שלה כבר תרתיע. אנחנו רואים שהרבה פעמים נתפסים הפורעים, המשטרה מטילה איזשהו קנס על המבוגרים וקנס על ההורים. ברוב המקרים מדובר בנערים שעל-פי רוב ההורים מגישים בכלל ערעור ומקבלים בחזרה גם את כספי הקנס. זאת אומרת, אין שום אפשרות להרתיע גם מבחינה כספית. לכן, אני אומר שחייבים לעשות לזה סוף. אם האחריות היא של הגורמים השונים, ופעם משרד השיכון אמר שהוא אחראי על העניין, ובעבר זה היה משרד הדתות, אז שיתאחדו פה כל הגורמים ויגידו: אנחנו מובילים, אנחנו נושאים באחריות. לא יכול להיות שיהודים עולים להר הזיתים ומקבלים חבטות ואבנים. לא פעם קיבלתי אבנים. אני נמצא שם בסדרה של ביקורים כשזה יוצא כמעט תמיד בימי שישי. זה משהו מאוד מעניין. לא פעם באתי עם עשרה אנשים להתפלל ואנחנו נתקענו ונתקלנו בהתפרעויות. אסור שזה יקרה. אנחנו רוצים לדבר על ירושלים משוחררת, ואת בכלל מדברת על בקעת הירדן, אז אם אנחנו רוצים שמדינת ישראל לא תעביר את הביטחון על בקעת הירדן, על אחת וכמה וכמה שאנחנו מדברים בתוך מרכז ירושלים עיר הקודש.
היו"ר מירי רגב
ישר כוח. חבר הכנסת חיליק בר, בבקשה.
יחיאל חיליק בר
ממש בדקה כי אין לי הרבה מה להוסיף. אני לא אתן פה נאום על כמה המקום הזה קדוש וחשוב ועד כמה 3,000 שנה נקברים בו גדולי העם היהודי ממנחם בגין בדורנו ועד נביאים כמו זכריה ואחרים. מדהים לחשוב קודם כל איך אתית אנחנו מזניחים את המקום הזה גם מבחינת גישה וגם מבחינת טיפוח. אבל נעזוב את האתיקה והאסתטיקה כי כנראה לא מספיק חשוב כמדינת ישראל לשמור על הכבוד. אם תמנו רק חלק ממי שקבור שם תבינו כמה המקום הזה ענק. זה צריך להיות אתר שעולים אליו עשרות ומאות ואלפי ישראלים ביום, כולל בתי-ספר ואחרים, שהיום לא יעזו בגלל המצב הביטחוני.
אני רוצה לדבר על הביטחון. אני מקבל פה רשימה של אירועים מהחודשיים האחרונים של אבנים, של פחיות צבע, של בק"תבים. יש שם כבר סמטה שקיבלה את השם סמטת הבק"תבים בגלל שהיא מקבלת בק"תבים באופן קבוע על הדבר הזה.

מה יקרה, גברתי היושבת-ראש? מה שיקרה הוא שמתי שהוא בקרוב מישהו לא רק יפצע חלילה, אולי אפילו יותר מזה. איזה ג'יפ יעלה באש ואיזה חייל או שוטר חלילה יהיה במצב קשה או אנוש או איזה אזרח ייפגע, ואז גם יהיו שם מהומות. המדינה אז בטוח תעשה משהו והיא תעשה משהו קיצוני. היא תביא המון משטרה למשך כמה חודשים.
אני מציע וקורא לוועדה הזאת לא לחכות לרגע הזה וגם לא לבזבז טונות של כסף שלא צריך על אירועים קיצוניים של אבטחה אלא פשוט למצוא את דרך הביניים ולדאוג שתהיה שם אבטחה קבועה מסודרת ונורמלית של משטרה, של מג"ב, של סיור עירוני - אם יש או אין, אני לא יודע - ולעשות את זה כדרך קבע, גם כדי לחסוך כסף שייזרק אם יקרה משהו קיצוני וגם כדי לכבד את המקום הזה שהוא אולי יוכל להפוך למקום שאנחנו ותלמידנו נוכל לעלות אליו לרגל בצורה ראויה וכפי שצריך. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. הרב יצחק כהן, בבקשה.
יצחק כהן
אני עליתי אתמול עם אשתי וילדיי הקטנים לקבר בני שבהר שנהרג במרכז הרב. אני קצת מתרגש.
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה עוד מים?
יצחק כהן
יש לי הכול.

עליתי להר וכשהגענו לא-טור היו שלוש פעמים של מטחי אבנים. זרקו אבנים אבל הצלחנו להתחמק עם הרכב. אני אומר לכם, נסעתי ממש בזיגזגים. זה קרה אתמול. ושוב פעם זרקו אבנים ואחרי זה התחילו לרדוף אחריי. אני יודע מה זה זריקת אבנים, אני גר בעיר העתיקה הרבה שנים. הם בורחים אבל במקרה הזה הם לא ברחו. התחילו לרדוף אחרי הרכב עד שפגעו ברכב. רק כשיצאתי מהרכב עם נשק שלוף הם ברחו. אני לא יודע מה הייתי עושה, יכול להיות שהייתי משתמש בנשק. הרי ברוך שהייתי מסתבך, אבל כך הייתי עושה. זו התחושה. כבר נדקרתי פעם אחת ועברתי כמה דברים בחיים שלי, בחיים שלנו. אדם צריך להגיב, זה נורמאלי. אבל פה הם לא מפחדים בכלל. ולא מדובר בילדים, זה לא ילדים. זה בני 17 ממכללה. בני 17 רודפים אחריך. האמת היא שהרגשתי מאוד שפל שיהודי צריך לברוח מפני זריקות אבנים של ערבים. הילדים שלי שהיו ברכב פחדו. רואים שם חידלון. התקשרתי למשטרה והם באו אחרי ארבעים דקות. אמרו שהיה אירוע נוסף לפני כן.
נסים זאב
אגב, תמיד זה התשובות.
יצחק כהן
כן, כך זה עובד. אם לא היה קורה, אם הייתי מצליח לברוח כמו עכבר אז זה בסדר. למשטרה זה לא אומר כלום. פה שאלו אותי אם אני נוסע בלי ליווי. רבותי, אני לא נוסע בירושלים בליווי ואיפה שאני גר אני לא הולך בליווי. אני גר בירושלים כיהודי גאה בארצו ובעיר בירתו ולא נוסע עם ליווי. אבל משטרה אין. הם לא פוחדים בכלל והם יודעים שלא יטפלו בהם. אני הרגשתי את זה אתמול. יכלו לפגוע בילדה הקטנה שלי, מה הייתי עושה אז? זה שלוש קבוצות, זה לא מטח..
נסים זאב
הם מתוכננים כך.
יצחק כהן
הם מתוכננים, זה קבוצות. גם רודפים אחריך. הצלחתי להתחמק, הם המשיכו לרדוף. הצלחתי להתחמק ורק אז עצרתי. איזה הפקרות נוראית פה במקום הזה. הבן שלי קבור שם. היום הבת שלי רצתה לעלות והיא לא עולה כי היא פוחדת. זה לא נורמאלי הדבר זה. זה ירושלים? זה עיר הבירה שלנו? ככה המשטרה מתנהלת ביחס לאזרחיה? זה לא נורמאלי, זה משגע בצורה מטורפת.
היו"ר מירי רגב
הלל הורוביץ, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת אורי מקלב, חבר הכנסת מיכאלי, ולאחר מכן משטרת ישראל תגיב על מה שנאמר כאן.
הלל הורוביץ
בחודשים האחרונים נכנסתי לנהל את מועצת בתי העלמין היהודיים בירושלים. למועצה הזאת יש אחריות על הר הזיתים כמו על הר המנוחות וסנהדריה ושיח' באדר כאן בכנסת. אנחנו נכנסנו כאן למסלול של עבודה יחד עם המשטרה ועם משרד השיכון ועם משרד ראש הממשלה איך אנחנו מצליחים בזמן סביר וקצר לשנות את כל ההתמודדות עם הביטחון בהר הזיתים.
היו"ר מירי רגב
אולי במקום את הכול בוא נשנה שרק לא יזרקו אבנים.
הלל הורוביץ
יפה. אז יש עכשיו איזושהי ועדה אצל מזכיר הממשלה שהם רוצים באמת להתעסק עם כל ביטחון מזרח ירושלים והר הזיתים. עושים שם עבודה חשובה, מרחב חדש באזור שם, זה נקרא תוכנית של עוד מצלמות ועוד טלוויזיות. הכול דברים טובים וחשובים, אבל זה ייקח זמן.
במסקנה שאליה הגעתי בחודשיים האחרונים אני חושב שהבעיה המרכזית כרגע בהר זה ציר א-טור שהוא הציר שאליו עולים למעלות הר הזיתים, למעלה, מהאוניברסיטה שעולים מהר הצופים לכיוון הר הזיתים, לכיוון מלון שבע הקשתות, לחלקת הנביאים. לחלקות המרכזיות של הר הזיתים עולים דרך ציר א-טור. זה ציר קשה, בעייתי, שכל יום זורקים שם אבנים. כל יהודי שנוסע שם יודע שהוא פשוט מסתכן. הרב יצחק כהן דיבר על זה וזה דברים מהלב.
היו"ר מירי רגב
אז מה אתה מציע לעשות? מה אתה אומר בוועדה שלך?
הלל הורוביץ
צריכים כרגע להתמקד נקודתית בציר הזה. אפשר לפתור את הבעיה הזאת. אם אנחנו נציב שם שלושה תרנים עם מצלמות ועם כוח, עם נוכחות קבועה של משטרה ומג"ב, להערכתי פתרנו את הבעיה. זה מרתיע, יש נוכחות. זה גם ביטחון וגם הרגשת ביטחון - דבר שלהערכתי אפשר בחודשיים-שלושה של עבודה. זה לא תוכנית ענקית, זה לא כל מזרח ירושלים. הכול חשוב ועושים את זה. הולכים להקצות הרבה כסף למזרח ירושלים ואביחי מנדלבליט מרכז את זה, וזה טוב. אנחנו חלק מהוועדה הזאת. אבל צריך כרגע להתמקד בבעיה הקונקרטית הכואבת והקשה שזה יום יום. ואמר יפה חבר הכנסת חיליק, יכול לקרות שם אסון.
היו"ר מירי רגב
לצערי, כשיקרה שם אסון כולם יתעוררו.
הלל הורוביץ
אני נוסע שם הרבה ואני חוטף אבנים בציר הזה, אפשר לראות ולבוא את הרכב הזה. אפשר להתמקד בזה.

קל לתקוף את המשטרה. הם עושים עבודה. אין מספיק כוח-אדם. צריך להעמיד שם עמדות נייחות. אנחנו גרים בחברון ובחברון יש שקט כי יש עמדות נייחות, יש פילבוקסים בקיר. יש בבית עומר, יש בעין- ערוב. זו הרתעה, זו נוכחות, גם הרגשת ביטחון לנוסעים וגם מרתיע את האויב, מרתיע את מי שרוצה לירות. הם רואים שיש חיילים, יש כל הזמן נוכחות. כמבקר אנחנו צריכים לראות שתהיה הרגשת נוכחות. יש עוד בעיה וזה הפקקים שם והחניות שם. אי-אפשר לדבר על הכול, זה מרכב שלם של בעיות שיש שם. יהודי לכול לנסוע שם ציר של קילומטר, זה לוקח שם בערך עשר דקות ברוב שעות היום כי זה פקוק ועמוס ואתה חוטף אבנים. משאית קדימה ואוטובוס מאחור ואין לך אין לאן לברוח. הם רודפים אחריך ולא מוותרים לך ועוד אבן. אתה מנסה ימינה אבל אין לך לאן לברוח. אם יהיו שם שתיים-שלוש עמדות נייחות קבועות ומצלמות להערכתי זה ייתן פה. זה לא יפתור את כל הבעיות.

כבוד היושבת-ראש, אני חושב שיש כוח לוועדה, והוועדה מייצגת פה את כל סיעות הבית, לדרוש גם תקציב לדבר הזה מהמשרד לביטחון הפנים. מישהו פה גם צריך לתקצב את נושא המצלמות. זה לא הרבה כסף, זה כסף קטן, אפילו לא מרגישים אותו. אם משרד השיכון או הרל"י או שייתנו את זה לנו, למועצת בתי-העלמין, למצוא את הפתרון המידי למצלמות ואישור לשים שם מצלמות. יש בהר הזיתים מצלמות. הציר הזה לא התעסקו בו עדיין וצריך להתמודד גם עם הדבר הזה.

בנוסף, אני רק רוצה לספר שאנחנו מבינים שכדי שיהיה ביטחון צריך להניע תנועה, צריכים להביא אנשים להר הזיתים. ככל שיהיו יותר אנשים יביא ביטחון. אנחנו, מועצת בתי העלמין, התחלנו עכשיו במכלול של אירועים ציבוריים.
אברהם מיכאלי
הם לא יבואו כל עוד רוגמים אותם באבנים.
הלל הורוביץ
אז הכול יחד, להביא אנשים וביטחון. אנחנו התחלנו, עשינו שבוע שעבר אירוע גדול שנקרא הילולת הרש"ש. בלילה שישי עשינו אירוע גדול והגיעו כמה אלפי אנשים עם רבנים ומקובלים חשובים. הולכים לעשות יחד עם העמותות שם עוד חודש עוד אירוע. אנחנו הולכים להפיק כמה וכמה אירועים כדי להתחיל להעצים את התנועה. התנועה היא חלק מהמכלול.
נסים זאב
צריכים לקחת את הרשימה שיש בהר הזיתים וכל יום תהיה הילולה שם.
הלל הורוביץ
נכון, כדאי להתחיל להניע תנועה. זה ביצה ותרנגול. ביטחון יביא אנשים, אנשים יביא ביטחון. אבל אני אומר, להתמקד בציר א-טור. יש פתרון שכולם מסכימים שזה פתרון, מעט כסף, אישורים, ולהניע את זה מיד. יש לך את הכוח לזה, מירי.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת אורי מקלב, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת מיכאלי ותגובת המשטרה. השר יבוא לפה.
אורי מקלב
תודה רבה לך, גברתי היושבת-בראש. אני מודה לך באופן מיוחד על מתן רשות הדיבור. גם כשאני לפעמים מעיר על אי-מתן רשות הדיבור כשמבקשים, קל וחומר שאני מודה שלפני שביקשתי את כבר נותנת. אבל לא רק בגלל זה. אני חושב שאני מודה לך על קיום הדיון הזה בגלל שכאן גם נמצא הפתרון. הוועדה בראשותך הפנימה או רואה לנכון או רואה כפתרון דיונים רצופים כדי לקבל מענה על הנושא הזה של זריקת אבנים בהר הזיתים, ואני חושב שיש רשויות שעדיין רואות את הנושא של הר הזיתים כמכלול שיש לנו בעיית ביטחון שאולי אפילו בחודשים האחרונים התגברה. גם ב-443 זורקים אבנים, ולא מעט אבנים. אולי הציבור לא יודע, אבל אלה שגרים ועוברים שם יודעים יותר.
אברהם מיכאלי
יש הבדל. התגובה של צה"ל היא כל כך חריפה במקומות האלה שהם חושבים עשר פעמים אם הם מיידים אבנים.
אורי מקלב
אבל זה קיים, זו בעיה קיימת. אנחנו לא חושבים שאין פתרון לזריקת אבנים בהר הזיתים, אנחנו לא מאמינים בזה, רק אם תבוא המשטרה והיא תגיד שהיא לא יודעת לתת פתרון. ואז אנחנו נפנה אולי לצבא ונחשוב על דרך אחרת. כל זמן שלא נאמר על-ידי המשטרה שאין פתרון אז אנחנו באמת דורשים והמשטרה מחויבת לפתרון הזה. איך עושים את זה? אני לא איש ביטחון, אני מניח שיש כן מצלמות, לא מצלמות, כן מארבים, לא מארבים. לא יכול להיות שאין פתרון. זה באמת לא הבעיה הכי גדולה שמדינת ישראל מתמודדת איתה.
היו"ר מירי רגב
לא, יכול להיות שנעביר את מזרח ירושלים לאחריות הצבא והצבא יעשה את זה יותר בצורה מסודרת. לא, יואל? מה אתה אומר? נראה לי שזה לא רע - צבא. תשים שם ביטחון, משטרה, תראה איך זה עובד. זה הצעת החוק יכולה להיות, ולא רעה דרך אגב. נשקול להעביר את זה לשר לביטחון הפנים.
אורי מקלב
או הר הזיתים. אני חושב שאנחנו נחטא לאמת, ואולי גם לפתרון, אם אנחנו נכלול את הבעיה של הר הזיתים בתוך כל הבעיות שיש במזרח ירושלים שקשורות לזריקת אבנים. יש גם זריקת אבנים גם על אוטובוסים שנוסעים לכותל, יש שם זריקת אבנים בכמה מקומות. אנחנו כן מבקשים להפריד את הנושא הזה מכיוון שאנחנו יודעים שאם חתן ביום חופתו לא יכול לבוא לקבר הוריו או שהוא כבר הגיע לקבר הוריו אז ביום חופתו הוא יצא פצוע וחבול, אם אב שכול לא מספר סיפורים מפעם אלא מספר מאתמול סיפור שהוא לא יכול לבוא לקבר בנו, אם זה כן יום השנה, או לא יום השנה, יום הולדת של הבן - - -
היו"ר מירי רגב
זה צריך להיות יום הולדת של הבן? כל אחד רוצה לעלות מתי שהוא רוצה לקבר של הבן ושל ההורים והסבים והאנשים שהוא מאמינים בהם. לא צריך שבשביל זה יהיה יום הולדת או יום זיכרון כזה או אחר.
אורי מקלב
אז הדרישה שהיא הראשונה במעלה בשבילנו - זה לא נושא של ריבונות, זה לא נושא של נוכחות של כל יהודי יכול להיות נוכח בירושלים בכל מקום, או אחיזה בירושלים. זה לא הנושא, אנחנו לא רוצים להביא את זה למקום הזה. אנחנו רוצים לעבור לחלק הרגשי שצריך להיות המינימליסטי שיש דרישה של זכויות שצריכות להיות לאדם מעבר לעוד דברים, וזה לא קשור לדת או לא. לכן, אני חושב שאנחנו לא הצלחנו להפנים לרשויות, במקרה הזה למשטרה, שהמקרה הזה נמדד אצלנו במדדים אחרים שאנחנו מודדים את כל הנושא הביטחוני וכל נושא של זריקת אבנים תחת בעיות כאלה ואחרות.

מה הפתרון שלנו? ואני מדבר כוועדת הפנים ומה אני יכולים להציע. כן צריך לדרוש מהמשטרה כל שבוע דיווח לוועדה מה האירועים שהיו בהר הזיתים. אנחנו רוצים דיווח שבועי לוועדה, שהיושבת-ראש תגיד: אנחנו רוצים לדעת את זה. אנחנו גם צריכים לקרוא לציבור לדווח. אנחנו יודעים שחלק מהציבור מיואש כבר והוא אינו רוצה. הוא גם עבר זריקת אבנים והטראומה השנייה היא שהוא צריך להמתין בתחנת המשטרה בזמן הזה ואיך מתייחסים אליו כשהוא בא להתלונן על זריקת אבנים. הציבור מגיע אליי ואני שואל אותו: למה אתה לא מתלונן?
הדברים האלה הם הכלים שיש לנו כחברי ועדה, ולך כיושבת-ראש בוודאי, כדי להעלות את הנושא הזה של המדדים של משטרת ישראל. בכוחה ובמקצועיותה של משטרת ישראל להתמודד עם בעיות ביטחוניות, ובעיניי לא עם הבעיות הכי קשות שיש במדינה. יש בעיות יותר קשות. זו תהיה הדרישה כשחובתה של המשטרה לפתור אותן.

החלק שלנו בזה הוא באמת הישיבות שאת קובעת גם בזמנים קשים גם בתוך הרצף והלחץ של קיום ועדות הכנסת כך שאנחנו נשב באופן קבוע. הדיווחים של המשטרה אמורים להיות קבועים ומדווחים לוועדה. אז אולי נגיע לכך שמישהו יפנים למעלה שהמדדים האלה באמת ינחו את המשטרה במקצועיות שלה וביכולת שלה לפתור בעיות.
היו"ר מירי רגב
אורי מקלב הוא חבר בוועדה? אני יכולה אותו לוועדת משנה? לא. אבל אפשר לעשות כמו יעקב אשר, לא? כאילו לבקש את אייכלר ואז ממלא מקום.
אורי מקלב
רעיון מצוין. אני לא חבר ועדה, אני לא יכול.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת מיכאלי, בבקשה.
אברהם מיכאלי
גברתי היושבת-ראש, ראשית, אני באמת משבח אותך על ההתמדה שלך לכנס עוד ישיבה ועוד ישיבה כדי שאנחנו לא נחשוב שעשינו וי, עוד דיון אחד, והלכנו. אין ספק שיש לאתר הזה חשיבות והסברנו את זה כל כך הרבה פעמים. אני לא רוצה לחזור על זה מחדש. אבל אנחנו חייבים בישיבות האלה לחתור כבר לתוצאה על מנת שנוכל לבשר לכל מי שמגיע לאתר הקדוש הזה שעשינו משהו.
אני חושב שכבר הבנו שלמשטרה יש רצון, אבל אין לה כלים. הקימו שם תחנה ונתנו לה פריסה של כמעט מחצית מירושלים שבה הם כבר עושים פטרולים. כנראה שלהר הזיתים לא נותר להם כוח-אדם. אני חושב שצריך להיות פתרון ממוקד כרגע להר הזיתים. את לא יכולה לעלות היום לחלק העליון מבלי לעבור את השביל הזה של א-טור. חוץ מזה, יש שם מקום אחד שמה שקורה זה דבר מצחיק. ראש ממשלתנו מנחם בגין זכרונו לברכה קבור מול תחנת משטרה. זה מקום שהוא כמעט חשוף לכול וגם שם יש סכנה בהגעה היום כי יש שם שביל עלייה לקבר בגין מצד ימין ולחלקה גורז'ית מצד שמאל. אנשים שמגיעים לשם מתקשים לא רק למצוא חנייה אלא גם אם הם מחנים את הרכב אני לא יודע אם הרכב שלהם יישאר חי לאחר כמה זמן. כמובן שאנשים שעולים לשם גם חוטפים בשביל הקטן הזה אבנים מכל מיני כיוונים.

חייבים לעשות את הכול, אולי בתיאום עם מועצת בתי העלמין החדש שבראשה עומד הרב הלל הורוביץ. יש שתי הצעות חוק שמונחות פה בכנסת, אבל אני כבר לא מאמין בחוקים. אם לא אוכפים את החוקים האלה אז מה זה שווה? גם אם נקים רשות זה לא יהיה שווה אם בסוף לא ניתן כלים. הכלים צריכים האלה להיות גם במישור של תגבור משטרתי וגם במישור של תקצוב של משרד הדתות שכרגע ממונה על אותה מועצה. צריך לתת להם כלים, לא לכתוב שיש מועצה ושמו את הרב הלל הורוביץ בראש המועצה, זה לא מספיק. נשב ונבחן איתם מה הכלים שלהם הם זקוקים כדי שהם יוכלו לתחזק את האתר הזה בצורה מקסימאלית. אני לא נכנס כרגע לפרטים. תודה.
היו"ר מירי רגב
משטרת ישראל, אני מבקשת את התייחסותכם גם לגבי האירועים שקורים לאורך דרכי הגישה להר הזיתים. איך יכול להיות שאתם לא מסוגלים להשליט סדר שם? יכול להיות שאתם מרימים ידיים ואתם אומרים: אנחנו לא מסוגלים לעשות את זה. נעביר את זה לפיקוד מרכז והם יעשו את זה אולי יותר טוב, אני לא יודעת. אבל כרגע המציאות היום היא בלתי אפשרית. אין סדר ואנשים שעולים להר הזיתים מוצאים את עצמם בסכנת חיים מיידוי אבנים של ערבים שגרים שם בסביבה.

דבר שני, מה לגבי ציר א-טור לגבי מצלמות ונוכחות של מג"ב ומשטרה לאורך הציר בכל שעות היממה, לפחות עד השעה תשע בערב שמגיעים אנשים לשם? ובימים שיש הילולות אז כמובן בימים שיש גם הילולות. אולי זה ייצור איזושהי הרתעה לכיוון אותם ערבים שפוגעים בסדר הציבורי.
אמנון אלקלעי
שמי אמנון, אני מפקד מרחב ציון. אני אחלק את התשובה למספר חלקים כדי להבהיר את הדברים: ראשית, פועלים כל הזמן במשך כל הימים כדי באמת לאבטח את כל הבאים להר הזיתים. הפעילות מתבצעת בכמה מישורים: פעם אחת, עושים פעילות נוכחות. כן יש שם נוכחות בהר. באופן קבוע הנקודה פועלת. באופן קבוע יש ניידת סיור שמסיירת שם, יש ניידת מג"ב שמסיירת שם.
היו"ר מירי רגב
אז אלה שזורקים אבנים לא שמים על זה? איך זה יכול להיות שהם ממשיכים לפעול כך כל יום, כל יום?
אמנון אלקלעי
יש ירידה בכמות הדיווחים על יידויי אבנים. לגבי מי שלא מדווח קשה לבוא ולאמוד את זה. אבל יש ירידה בכמות הדיווחים של יידוי האבנים. בנובמבר היו 22 דיווחים, בדצמבר היו 16, בינואר היו שלושה עד אתמול שהיו שני הדיווחים של האדון פה.
יצחק כהן
היה אתמול כל מה שהיה לך בחודשים הקודמים.
אמנון אלקלעי
אתמול היו דיווחים של שני אנשים, שלך - - -
היו"ר מירי רגב
אנשים לא מדווחים פשוט, הם התייאשו.
יצחק כהן
בא אליי נהג מונית ואומר לי: תראה מה עשו לי.
אמנון אלקלעי
זה כתוצאה מפעילות, פעם אחת, של מניעה ונוכחות גם בציר א-טור, כולל בפיזור של בתי-הספר. אחרי זה נתייחס קונקרטית לבית-הספר. פעם שניה, בפעילות אכיפה, כולל שפיתחנו פרשיות בפעם האחרונה על ציר א-טור. אם כן, כולל פעילות, כמו שאמרתי, שפיתחנו שתי פרשיות - אגב, צדק מי שאמר פה, רובם קטינים - לאחרונה גם בינואר עד סוף דצמבר על יידויי אבנים: אחד, בציר א-טור, השני בציר השני התחתון יותר, כיכר - - -, ציר התחנות בכינוי שאנחנו מכנים אותו. בהם הגישו כתבי אישום בכל מה שקשור בזה כנגד החשודים הללו, כולל האבטחה של הרש"ש. נתנו פה את הדוגמה ואני חושב שאם אנשים יהיו הגונים הם יגידו את הדברים.
אורי מקלב
כשיש הילולות אין בעיה. נעשה כל יום הילולה. אתה צודק, אמת.
הלל הורוביץ
המשטרה באמת הקצתה כוח-אדם והיה אירוע גדול ויפה. מפקד המשטרה היה איתנו 24 שעות.
היו"ר מירי רגב
אבל צריך להיות בשוטף.
אמנון אלקלעי
כמו שיש פעילות בשוטף, ולך יש פעילות ממוקדת כשיש אירוע או הילולה, ואנחנו ממקדים כוחות ועושים את הדברים.
היו"ר מירי רגב
מה קורה עם נוכחות של מצלמות?
אמנון אלקלעי
אין ספק שנוכחות מצלמות בציר א-טור יסייע מאוד. בחלק מהזירות בהר יש מצלמות וזה מסייע כמו בזירות אחרות. זה גם חלק מהצורך. יש עבודה גדולה שנעשית כמו שנאמר.
היו"ר מירי רגב
אתה יודע שברגע שמישהו ימות שם ויש שם בעיה אז פתאום יהיו מיד מצלמות ויהיה מי הכול. למה לא למנוע את זה? זה הרי ציר בעייתי, האזור הזה חם ובעייתי, אז למה לחכות עם זה?
אמנון אלקלעי
ברור. אנחנו גם חושבים שככל שיוקדם ויוצבו מצלמות שם כך ייטב.
היו"ר מירי רגב
מה זה "אנחנו"? במי זה תלוי? בצבא?
הלל הורוביץ
זה לא המשטרה עושה מצלמות. זה משרד השיכון, צריך כסף.
היו"ר מירי רגב
אז צריך להביא את מי שאמון על זה.
אמנון אלקלעי
למיטב ידיעתי, יש עבודה שנעשית במזכירות הממשלה בעניין הזה של מצלמות בכלל, מזרח ירושלים בין השאר לעניין הזה.

לגבי החלק השני של הדברים שרציתי לומר - אנחנו בחודש מרץ פותחים את מרחב קדם שכל ייעודו זה התעסקות עם מזרח ירושלים. המטרה של זה היא באמת למקד פעילות באזורי החיכוך האלו כמו בהר הזיתים. כמות הסיורים רק תעלה במקום הזה, מעבר למיקוד הפיקודי של זה.
היו"ר מירי רגב
מה זה מרחב קדם מעבר לזה שממנים עוד מישהו למפקד ונותנים לו קידום במשטרה? השאלה היא האם האנשים שיעלו להר הזיתים ירגישו יותר ביטחון כשיהיה מרחב קדם?
אמנון אלקלעי
אנחנו מתייחסים ברצינות לדברים. יש תוספת של סיורים. הכוונה שבנקודת הר הזיתים שתהיה נקודה עם - - -
היו"ר מירי רגב
מתי מרחב קדם יוקם?
אמנון אלקלעי
אמור לקום בחודש מרץ.
היו"ר מירי רגב
ועד חודש מרץ מה יקרה?
אמנון אלקלעי
אנחנו ממשיכים את הפעילות כמו שאמרתי לך.
היו"ר מירי רגב
בחודש מרץ. זאת אומרת, שאנחנו יכולים כבר בסוף פברואר להזמין את השר לביטחון הפנים לתת לנו סקירה על מרחב קדם, ואז להזמין לשם את שר השיכון, שר הדתות, שבכלל ידברו איתנו על מה קורה במזרח ירושלים ועל חלוקת האחריות שם. אולי בכלל נביא את מנכ"ל משרד הביטחון גם או את סגן הרמטכ"ל.
אורי מקלב
מרץ זה אחרי דחייה של כמה חודשים, זה היה צריך להיות כבר קודם. מרחב קדם היה צריך להיפתח כבר לפני כמה חודשים.
אמנון אלקלעי
מרחב קדם נפתח בחודש מרץ על-פי ההחלטה של מפקד מחוז.
אורי מקלב
אבל ההיערכות שלכם היתה אמורה להיות קודם. אולי בגלל בעיה תקציבית יש דחייה. חשוב שנדע שדוחים את הדבר הזה. היעד הסופי והתאריך הסופי היה כבר.
נסים זאב
שלוש שנים דיברו על זה. הייתי פה בדיון לפני שלוש שנים ודיברו על זה.
אמנון אלקלעי
כמו שאמרתי, ראשית, פועלים בצורה משמעותית בגזרה ואני חושב שיש פעילות ויש בכל אופן בדיווחים שמדווחים לנו. שנית, כמו שאמרתי, מרחב קדם. אנחנו מניחים ומאמינים שתוספת השיטור שתהיה שם באזור תיתן עוד שיפור לאזור הזה. שלישית, הסיפור של המצלמות באמת יכול לסייע ולתת שיפור נוסף בכדי גם להשיג ראיות וגם לאבטח את המקום הזה בצורה יותר טובה.
היו"ר מירי רגב
יש לי תחושה שבגלל שזה מחולק בין משרד הדתות, משרד השיכון והמשרד לביטחון הפנים, כך זה נראה. יש שם בלגן שלם. בואו נשים את הדברים על השולחן. בסופו של דבר, אזרחים במדינת ישראל ויהודים בעולם חוששים לעלות להר הזיתים. נמצא פה אבא שלא יכול לעלות ולבקר את קבר בנו וזה דבר שהוא לא יעלה על הדעת. משטרת ישראל לא יכולה להגיד: אנחנו נשים, אנחנו נשים. בסוף היא צריכה לפתור את הבעיה הזו. זה כמו שהצבא יגיד: אני לא יכול לפתור את בעיית הקאסמים מעזה. תפתור אותם, והם עושים את מה שהם צריכים. לא יכול להיות מצב שהיום אנשים לא יכולים לעלות להר הזיתים בגלל שהם חוששים. מרוב שיש פה כל כך הרבה משרדים שאחראים על זה זה מה שקורה. זה עושה ועדה וזה עושה ועדה וזה עושה עוד ועדה. מה קשור משרד הבינוי והשיכון בכלל לזה?
אורי מקלב
העלית בעיה נכונה. מה הפתרון?
היו"ר מירי רגב
צריך להביא לפה שינוי, או שינוי שמי שייקח את האחריות על זה זה באמת פיקוד מרכז או שמי שייקח את האחריות על זה זה המשטרה אבל באופן כזה שהיא תמנע את הבעיה שיש שם.
אברהם מיכאלי
זה לא התחיל היום, זה כבר שנים.
היו"ר מירי רגב
זה שיש משהו שנים זה לא אומר שאנחנו צריכים להמשיך לעשות את זה.
נסים זאב
אם את רוצה את ההעברה את צריכה עוד שלוש שנים.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. אפשר לעשות העברה ומיד. מה זה הדבר הזה? צריך להחליט מי אחראי על המתחם של מזרח ירושלים. לא יכול להיות שכרגע שם זה גם משרד הביטחון, גם משרד הדתות, גם המשרד לביטחון הפנים וגם משרד השיכון, אבל בסוף המציאות היא שאנשים לא יכולים לעלות להר הזיתים כראוי. לא יכול להיות מצב כזה.
אברהם מיכאלי
מבחן התוצאה.
אורי מקלב
אמנון הוא איש עדין, אבל הוא באמת אומר שהמצלמות זה לא באחריותו.
היו"ר מירי רגב
אז זה לא באחריותו, לא יודעת מה לא באחריותו. בסוף מישהו צריך לטפל באזור הזה של מזרח ירושלים.
נסים זאב
צריכים לטפל בהסתה, זה הסימפטום של כל הבעיה שלנו.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת מה זה הסתה. אני רוצה שאנשים יבינו שיש שם נוכחות של משטרה ונוכחות מג"ב והם לא יכולים ליידות אבנים.
נסים זאב
כשיהיו מצלמות הם יבואו רעולי פנים.
יצחק כהן
אני גר ברובע המוסלמי ולפני המצלמות היו הרבה מאוד דקירות, היו הרבה יותר זריקות אבנים. מאז ששמו מצלמות זה ירד בצורה משמעותית.
היו"ר מירי רגב
המציאות של היום לא עולה על הדעת.
אורי מקלב
אפשר לקבוע שהוועדה הבאה תהיה בנושא המצלמות עם משרד השיכון?
היו"ר מירי רגב
לא, לא המצלמות. אני רוצה שהשר יבוא וששר השיכון יבוא וששר הדתות יבוא ושמזכיר הממשלה יבוא, ושיעשו פעם אחת ולתמיד סדר מה קורה עם הר הזיתים.
אלעזר גלבשטיין
ברשותך גברתי היושבת-ראש, כמנכ"ל חברה קדישא, בדיון הקודם העלו כאן שבית-הספר ששוכן ליד בית-החולים מוקסד על ציר ראס אל עמוד - מנהל בית-הספר מודע ומאפשר לתלמידים לצאת בשעות ההפסקה כדי ליידות אבנים ברכבים יהודיים.
אורי מקלב
חלק מתוכנית הלימודים.
אלעזר גלבשטיין
דיברנו על כך שהשער ייסגר מהצד המזרחי של בית-הספר והכניסה תהיה רק ממערב.
היו"ר מירי רגב
זה אחריות של מי שהשער נסגר?
אלעזר גלבשטיין
משרד החינוך מסבסד אותו, עיריית ירושלים עוזרת לו, ואנחנו לא נכנסים לשם כדי לתפוס את אותם המתפרעים והפושעים שגרים במקום אחד. הם לא גרים בשכונה, הם באים מעיסוויה, הם באים מיותר למטה. שם הם מצטברים ושם הפעילות שלהם יוצאת אל הפועל. במקום שניידת תעמוד בצומת שיורד למטה לכיוון מכבי-האש, שתהיה מוצבת בין מוקסד לבין בית-הספר.
היו"ר מירי רגב
למה המשטרה לא סוגרת את השערים?
אמנון אלקלעי
אנחנו לא סוגרים שערים, אנחנו לא מתעסקים בשער של בית-הספר.
היו"ר מירי רגב
מה זה אתה לא מתעסק עם שער של בית-הספר?
אלעזר גלבשטיין
זה הקטע הפרובלמטי.
היו"ר מירי רגב
שקט. אתה תדבר תיכף כשנדבר על מחירי בתי העלמין. שם אתה תדבר ונראה אותך מדבר.
אלעזר גלבשטיין
גם שם אני מוכן לדבר.
אורי מקלב
המחירים בהר הזיתים ירדו לגמרי. היום נותנים בחינם ואף אחד לא רוצה לקחת. המחירים לא גבוהים.
אמנון אלקלעי
אנחנו פועלים מול בית-ספר בצורה הבאה: ראשית, אנחנו בקשר מול העירייה בעניין של בית-הספר, כולל להחלטתם לגבי בעלי תפקידים כאלה ואחרים. אני לא ארחיב פה בעניין הזה. שנית, אנחנו בקשר עם העירייה לגבי התנהלות של בית-הספר כי אם אנחנו נכנסים לבית-הספר - - - הידברות. שלישית, אנחנו מבצעים פעילות אכיפה. כמו שאמרתי לך לפני כן, גם נוכחות שם בהגעה, ובעיקר בפיזור, וגם כל מה שקשור לאכיפה כמו שנתתי לך דוגמה. יש לי פה כתבי אישום שהגשנו נגד תלמידים שזרקו אבנים.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל צריך לסגור שערים אם יודעים שמשם זורקים אבנים בצהריים.
אמנון אלקלעי
אנחנו באופן קבוע מדברים גם עם קב"ט העירייה וגם עם כל גורמי העירייה.
היו"ר מירי רגב
אתם לא נוהגים לדבר, אתם נוהגים לעשות. עכשיו אתם מפנים את גבעת עמל ואת כולם. בחייכם חבר'ה, תעשו דברים כדי למנוע חס וחלילה את האירוע הבא.
קריאה
עושים הרבה.
הלל הורוביץ
פילבוקס קבוע, עמדה נייחת. אין פתרון, זה ההרתעה. זה לא יעזור שום דבר אם יעשו מבצע יסגרו, יפתחו. נוכחות קבועה שם מול בית-הספר. הממשלה לא רוצה כי זה ריבונות, לא רוצה ריבונות שם.
היו"ר מירי רגב
מיכאל, בבקשה. אני חייבת לסכם את הדיון כבר השעה 11:00.
מיכאל מרש
אני רוצה לעשות סדר. למשרד הבינוי והשיכון יש אחריות על בתי היהודים במזרח ירושלים. אם את רוצה לדעת את ההיסטוריה אני אגיד את ההיסטוריה.
היו"ר מירי רגב
לא רוצה לדעת היסטוריה, אני רוצה לתקן עיוותים.
מיכאל מרש
בסופו של דבר, האחריות על כל מה שקורה גם בהר הזיתים וגם בכל זריקות האבנים היא לא על משרד השיכון. אנחנו לא גוף שיטורי.
אורי מקלב
המצלמות באחריות מי זה?
מיכאל מרש
הפרויקט החדש, פרויקט קדם, וזה היה ביוזמה של משרד השיכון, שהפרויקט הזה יהיה באחריות משטרת ישראל.
אורי מקלב
מי מציב? מי מממן את המצלמות?
מיכאל מרש
באחריות משרד רוה"מ. משרד רוה"מ אמור לתקצב את זה.
אורי מקלב
מצאנו עוד משרד כבר. זה רץ ממשרד למשרד וזה הגיע כבר עד רוה"מ.
ענר עוזרי
הרשות לפיתוח ירושלים הקימה את פרויקט הביטחון בהר הזיתים. במסגרת הפרויקט הוצבו כ-137 מצלמות.
היו"ר מירי רגב
למי אתם כפופים?
ענר עוזרי
משרד ראש הממשלה אחראי על הרשות באופן עקרוני, ועל תוכניות הממשלה משרד ירושלים והתפוצות. במסגרת ביטחון הר הזיתים, הפרויקט עצמו, הוקם המוקד. הוצבו 137 מצלמות והן מתופעלות ומתוחזקות כיום על-ידי משרד השיכון.
אורי מקלב
והתפוקות שלהן מצוינות, התועלות. צריך להגיד את זה, התועלות מצוינות.
ענר עוזרי
הן פועלות באופן מצוין. הליוויים מתבצעים בהתאם לזה. כמות האירועים פחתה אבל עדיין האירועים האלה קיימים. ללא נוכחות שתהיה קיימת בהר וסביבו האירועים האלה לא ייפסקו. הם יפחתו, אבל הם לא ייפסקו.

במסגרת פרויקט המשך שאנחנו מבצעים כרגע אנחנו מציבים מצלמות נוספות בציר א-טור, בציר הזה, אבל זה פרויקט שלוקח לו זמן כמו כל דבר. אנחנו עושים את המרב. היום כבר הצוות עצמו כבר מגובש כי זה כבר צוות מהשלב הראשון.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת מה זה זמן. להציב מצלמות זה מהיום למחר.
ענר עוזרי
לא, זה טיפה יותר מורכב. כשאנחנו מקימים פרויקט אתה צריך תיאום תשתיות מול התשתיות הקיימות. זה לא מצלמות אלחוטיות, מדובר בכבילה ובעבודות.
היו"ר מירי רגב
הכול יכול להיעשות יותר מהר.
ענר עוזרי
הכול יכול להיעשות מהר ולכן הצוות עצמו זה הצוות המקורי. אנחנו עושים את זה ככל שניתן בצורה המהירה. מצלמה היא טובה ואנחנו רואים את זה גם במקומות אחרים, אבל אפשר לבוא עם קפוצ'ון על הראש כמו שאמר חבר הכנסת. צריך נוכחות במקום.
היו"ר מירי רגב
בקיצור, הכול חוזר למשטרה. אין נוכחות של המשטרה שם. למשטרה קשה במקומות מהסוג של מזרח ירושלים, כמו בעכו, כמו עם הבדווים. קשה לה מקומות כאלה. לא, יואל?
יואל הדר
מה זה "קשה"?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת, לבד תחשוב למה אני אומרת שקשה לה.
יואל הדר
המשטרה צריכה להתמודד.
היו"ר מירי רגב
המשטרה לא מתמודדת. אם היא צריכה להתמודד צריכים להיות שם מתחמים קבועים.
אברהם מיכאלי
אנחנו מדברים על זה שנים. מה, אנחנו נגד משטרה? חס ושלום.
יואל הדר
אני חושב שזה נכון שהוועדה מבקרת ויש ביקורת שהיא בהחלט נכונה. המשטרה מסרה פה שהולך להיות מוקם מרחב חדש שיטפל בנושא הזה.
היו"ר מירי רגב
הוא אומר שהמרחב החדש ייתן מענה ליותר סיורים, לא שיהיו שם יותר עמדות נייחות.
יואל הדר
מפקד המרחב החדש שיהיה באותו אזור ייבחן את הדרך המיטבית ביותר כדי לגרום לכך שיופחתו. זה לא רק שיהיו יותר סיורים, הוא יצטרך לבחון ולתת מענה. זה התפקיד של המשטרה, לא תפקיד של הצבא. זה התפקיד של המשטרה והיא תצטרך לתת את המענה הנדרש.
אברהם מיכאלי
יש לי הצעה. עד שהם יחליטו לגבי מרחב ותהיה היערכות מחדש, שיתייחסו כרגע למקום הזה כמו בהילולות שאליהן מביאים אבטחה מיוחדת.
היו"ר מירי רגב
לא, הם לא יכולים להתייחס כמו בהילולות.
אברהם מיכאלי
מצדי שיביאו שוטר אחד או מאה שוטרים, העיקר שלא תהיה שם בעיה ביטחונית - זה הכול. אני לא מתערב להם.
היו"ר מירי רגב
שתהיה יותר נוכחות.
מאיר טל
יש היום שלוש ניידות סיור בהר הזיתים. אם יצטרף אליהן שוטר הן ישפרו את מצב הביטחון שם.
היו"ר מירי רגב
תודה. אני מבקשת שבתחילת מרץ תהיה כאן סקירה של השר לביטחון הפנים, שר הדתות, שר השיכון והבינוי, מזכיר הממשלה, עיריית ירושלים, מנכ"ל משרד החינוך, הרשות לפיתוח ירושלים. פעם אחת נעשה סדר במה שקשור להר הזיתים. הגיע הזמן ששרים שנבחרים על-ידי ציבור יבואו ויגידו למה המקום הזה מופקר. כמו כן, למה אין מצלמות, למה לוקח כל כך הרבה זמן למצלמות על ציר א-טור, למה עדיין זורקים אבנים מבית-הספר הערבי הסמוך ולא סוגרים את הדלתות, למה אין שם שוטר עם ניידות, למה אין עמדות נייחות בכמה מקומות שהם צמתים לטובת העניין הזה. הקמת המרחב היא דבר טוב וחשוב, אבל עד אז שייתנו מענה לזה.
אם מדינת ישראל חושבת שהר הזיתים לא ממוקם במקום הנכון אז בואו נזיז אותו משם. אבל כל עוד הר הזיתים הוא שם צריך לאפשר לכל יהודי מהארץ ומהעולם ללכת ולבקר ולנחם את משפחתו ואת יקיריו - כל אחד לפי ההקשר האישי שלו. זה לא יכול להיות. אין מדינה מתוקנת בעולם שדנים בכנסת בנושאים מהסוג הזה.

אני חייבת להגיד למשטרה שאני מאוכזבת ממה שקורה שם. זה לא דיון ראשון ולא דיון שני. היה צריך להיות שיפור שם לפחות בהיבט של בית-הספר, לפחות בהיבט של ציר א-טור. אי-אפשר לבוא ולהגיד: אנחנו רוצים יותר ויותר, וכשצריך לעשות את הדברים אז: אנחנו לא יכולים.

גם כל הערבוב של משרד השיכון והבינוי, משרד הדתות. צריך להיות משרד אחד אחראי. אם הם לא יגיעו להבנה אולי נציע לראש הממשלה שזה יהיה אלוף פיקוד המרכז.
אברהם מיכאלי
הצעתי הקמת רשות, לא רוצים.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת הקמת רשות או לא הקמת רשות. יש פה שר לביטחון הפנים שצריך להיות אחראי על הסדר הציבורי גם במזרח ירושלים והוא צריך לבצע שם את תפקידו כראוי.
נסים זאב
אבל זה אחריות מגוונות, ולכן צריך רשות שכל אחד ייתן את חלקו.
היו"ר מירי רגב
נושא של פיקוד מרכז זה צחוק. זה עדיין לא הפך להיות משהו רציני. אם הם לא יביאו את הסחורה אז אולי זה מה שנציע.

אני מבקשת עד הסקירה לבדוק את נושא של ציר א-טור עם אפשרות לזרז את המצלמות שם. אני מבקשת מהמשטרה שעד שיוקם מרחב קדם כן לדאוג ולבדוק איפה אפשר להעמיד איזושהי עמדה נייחת במקום אסטרטגי שניתן לראות אותה ואז לחשוש. זה יכול להרתיע אותם. שנית, לבדוק מה קורה עם הסוגיה של בית-הספר, להיכנס יותר ברצינות לגבי מה שקורה עם סוגיית בית-הספר.

אני מבקשת להקים ועדת משנה שתבדוק אחת לשבוע את המצב הביטחוני ואת זריקת האבנים. מי שיעמוד בראש הוועדה זה חבר הכנסת אייכלר. אני מבקשת להביא את זה ביום שני לאישור ועדת הפנים. אנחנו נאשר את הוועדה ואחת לשבוע. אתם תעשו את מה שאתם צריכים לעשות. אין ברירה, אם אתם לא מבינים כשאנחנו מדברים נשים עליכם כל שבוע ועדה. אנחנו לא רוצים שיקרה אירוע ונגיד: אמרנו לכם. לא רוצה להיות במצב שאני אומרת: אמרנו לכם. אני רוצה למנוע את האירוע. אני רוצה שכל אב שכול וכל משפחה שכולה וכל מי שרוצה לבקר שם יוכל לבקר שם. כל אחד מהיושבים פה היה רוצה את זה לגבי עצמו. צריך לעשות את זה לגבי הר הזיתים. ואם הר הזיתים נמצא במקום שבו הוא נמצא והוא דורש היתכנות והיערכות אחרת אז שתהיה היערכות אחרת לעניין הזה, אין ברירה.

אני גם מבקשת לשלוח מכתב לשר החינוך לגבי סבסוד של בית-הספר. אני מבקשת לקחת את כל הפרטים על בית-הספר מהמשטרה או מדני, מה שם בית-הספר וכד'. בית-הספר שממנו מיידים אבנים לעבר העולים להר הזיתים מסובסד על-ידי משרד החינוך. אני מבקשת לבחון את המשך הסבסוד של בית-הספר הזה.
אורי מקלב
לא מסובסד, זה בית-ספר ממומן על-ידי משרד החינוך. המורים של משרד החינוך, הכול משרד החינוך.
היו"ר מירי רגב
מכתב גם לראש הממשלה. בגין קבור שם, באמת גדולי האומה קבורים שם. אין לנו כבוד. מי שאין לו כבוד למייסדים שלו אין לו גם עתיד. צריך שיהיה לנו כבוד למייסדים שלנו.
אברהם מיכאלי
נרצחי תרפ"ט קבורים שם.
היו"ר מירי רגב
כבר היום לקבוע מועד עם השר לביטחון הפנים לתחילת מרץ. מזמן הוא לא היה אצלנו בוועדה. שר הפנים מגיע לפה כל שני וחמישי, השר לאיכות הסביבה מגיע לפה, שר הדתות, אז שגם השר לביטחון הפנים יגיע. התגעגענו אליו.
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:15>

קוד המקור של הנתונים