ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 20/01/2014

מדיניות הצבת קווי החשמל

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הכלכלה
20/01/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 179>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ט בשבט התשע"ד (20 בינואר 2014), שעה 13:00
סדר היום
<מדיניות הצבת קווי החשמל – הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת חמד עמאר>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
יעקב אשר

חנא סוייד

באסל גטאס

חמד עמאר
מוזמנים
>
איגור סטפנסקי - סגן מנהל מינהל החשמל, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

רן דרסלר - יועץ למינהל התכנון, משרד הפנים

משה בן יאיר - ראש אגף הנדסה, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל

דב הירש - מנהל מחוז דרום, חברת החשמל, חברת החשמל

שמעון יופה - מנהל מחוז צפון, חברת החשמל

עדי ברוך - מנהל מחלקת תכנון רשת, חברת החשמל

רמזי חלבי - יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי

נוהאד משלב - ראש המועצה המקומית אבו-סנאן, ראשי רשויות מקומיות במגזר הדרוזי

ואסים בולוס - מזכיר יו"ר המועצה המקומית אבו-סנאן, ראשי רשויות מקומיות במגזר הדרוזי

ביאן קבלאן - ראש מועצה מקומית בית ג'ן, ראשי רשויות מקומיות במגזר הדרוזי

זיאד דגש - ראש מועצה מראר

פאני ששפורטה - מנהלת פרויקטים לאומיים, רשות מקרקעי ישראל

מאיר דויטש - רכז שטח, תנועת רגבים

ליאור רותם - דובר ועדת הכלכלה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

<<מדיניות הצבת קווי החשמל – הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת חמד עמאר>>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי חבריי חברי הכנסת, חבריי ראשי הרשויות, אהלן וסהלן. יש לנו עכשיו שתי הצעות לסדר-היום שאנחנו נדון בכל אחת כעשרים דקות. הראשונה היא מדיניות הצבת קווי החשמל - הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת חמד עמאר. אדוני, הבמה שלך, בבקשה.
חמד עמאר
צהרים טובים לכולם. קודם כל, אני רוצה להודות לך על קיום הדיון הזה שקבעת אותו מהר. לפני שאני מתחיל לדבר על הנושא עצמו, אני כבר ישבתי עם מנהל מחוז צפון בחברת חשמל לפני שהגעתי לדיון הזה. גם קבעו סיור משותף וזה כבר מקדם אותנו בשיתוף הפעולה ובפעילות משותפת לנושא.
קבעתי את הדיון לאחר שקיבלתי הרבה פניות מהרבה תושבים שעובר אצלם קו חשמל באמצע האדמה. אתה ביקרת במגזר הדרוזי ואתה הרי יודע ומכיר את המגזר הדרוזי ואת בעיות התכנון והבנייה ואנחנו מקיימים כאן דיונים עד אין סוף בקשר לתכנון ובנייה ביישובים הדרוזים. בסיורים שקיימתי עקב פניות אנשים התברר לי שיש הרבה אנשים שנכללים בתוך תוכנית המתאר, אבל הם לא יכולים לבנות. אנשים שיש להם דונם וחצי ושני דונם אפילו מטר אחד לא יכולים לבנות כי עובר אצלם קו של חברת חשמל. האישורים שקיבלו חברות החשמל היו בשנות ה-60 ומשנות ה- 60 עד היום השתנו הרבה הרבה דברים. לכן, אנחנו רוצים למקד את כל הדיון הזה בלקחת את כל קווי החשמל בשביל להקל על מצוקת הדיור ומצוקת הבנייה הדרוזי שהיא מצוקה מאוד מאוד קשה. איפה שניתן להטמין - להטמין את קווי החשמל בגבול של החלקות, בצד הכביש. איפה שלא ניתן להטמין - לקחת את קווי החשמל ולהעביר אותם לתוך כבישים מוכרזים, מוכרים, עוברים, כי משנות ה-60 השתנו הרבה תוכניות מתאר ואתה לא יכול להסתמך על מה שהיה בשנות ה-60 לגבי היום.
אני לא אדבר הרבה על הנושא. ישבתי עם מנהל המחוז וגם הוא הבין את המצוקה. הוא מכיר את המצוקה הזאת והוא בעצמו מטפל במצוקה הזאת. אני מבקש שהדיון הזה יתמקד בזה שאנחנו ניקח את חברת החשמל ושהיא תשים יד אחת עם המועצות והרשויות המקומיות, עם התושבים המסכנים. אחד מאבד דונם אדמה ששווה 300,000 - 400,000 דולר והוא לא יכול לקנות במקומו והוא גם לא יכול לבנות את ביתו, ואין לו מקום אחר לבנות את ביתו, את הבית של הילד, של הנכד שלו, של המשפחה שלו. צריך לעזור לאותם אנשים וללכת לכיוון של הטמנה איפה שניתן להטמין ולהעתקה איפה שניתן להעתיק בשיתוף פעולה של חברת חשמל והמועצות המקומיות. אנחנו ננצל את עשרים דקות שישנן עד הסוף.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה הצגת את זה בצורה מאוד מאוד ברורה. אני חושב שהבעיה ברורה והנקודה היא להתקדם מהר לפתרון. האם מישהו מראשי רשויות הדרוזיות רוצה להוסיף? ידידי קבלאן, ראש מועצת בית ג'ן, בבקשה.
ביאן קבלאן
מתנהל אצלנו בבית-משפט נגד תושב שהוסיף תוספת לבית הקיים שלו. חברת החשמל תבעה אותו על זה שהוא בנה קרוב לקו המתח. ישבתי עם מנהל המחוז שהגיע לבקר אותנו אחרי הסערה של השלג. הוא הבטיח גם לעזור בעניין הזה ואני מקווה שהעניין ייפתר. אבל המצוקה שאותה הציג חבר הכנסת חמד עמאר היא מצוקה גם לקרקעות ציבור. לדוגמה, אני אמור לבנות מועדון פיס לנוער ועובר מעל החלקה הזאת קו מתח גבוה שמונע ממני להוציא היתר בנייה. גם בעניין הזה הוא הבטיח שהוא יעזור. אני רק מבקש שהדברים ייסגרו כמה שיותר מהר.
היו"ר אבישי ברוורמן
שוכראן. כבודו, בבקשה.
נוהאד משלב
נוהאד משלב, ראש מועצת אבו-סנאן. אדוני, אני רוצה להודות לך על זה שאתה מקיים דיון על הנושא הזה ואני רוצה להודות לחבריי חברי הכנסת חנא סוייד וחמד עמאר ולכולם. אני מברך את כולם.
היו"ר אבישי ברוורמן
הבית שלי הוא הבית שלך.
נוהאד משלב
הבעיה ביישוב שלי היא דומה, אבל היא יותר חמורה. יש לי עוד כבלי חשמל שלא משוריינים שעוברים ליד תושבים. לא מדובר במקרה אחד אלא במקרים רבים. הם עוברים במרחקים של חצי מטר והם גלויים. מדובר בחמישה-שישה קווים. הם רחוקים מהמבנה חצי מטר, פחות מחצי מטר, מטר, מטר וחצי.
היו"ר אבישי ברוורמן
זו סכנה ממש.
נוהאד משלב
התושבים באבו-סנאן מתלוננים בחורף על רטיבות ועל המים ושהחשמל לא מתאים למים ושהמים לא מתאימים לחשמל כי זה אחד נגד השני, ואין לי מענה. פעמים רבות פניתי ויש לי מספר רב של מקרים כאלה של כבלים ישנים שכבר שכחנו. ביישובים אחרים אנחנו רואים שהכול משוריין והכול עטוף ומוגן מבחינה בטיחותית, אבל ביישוב שלי לא מוגן ולא בטיחותי וזו בעיה. ב-2006 הייתי גם כן ראש רשות וגם פניתי ואז: כן, כן. שלום אדוני ראש המועצה, מה שלומך? זה מאוד יפה ומכובד, אבל אני זכיתי ב-2013 והבעיה נשארה במקומה. לא נפתרה אפילו בעיה אחת של כבל קצר של מאה מטר. תודה רבה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, בבקשה.
זיאד דגש
זיאד דגש, ראש מועצת מראר. כמעט בכל היישובים שלנו זה דומה. זה אותו סיפור אצל כולם. למיטב זכרוני, לפני כמה שנים העתיקו איזשהו קו לכביש איך שהציע חבר הכנסת חמד עמאר. מאז לא המשיכו בביצוע הזה כי היתה אז החלטה. אני מבקש שוב פעם כמו שביקשו ידידיי, להעתיק את כל המתח הגבוה וגם את הגלויים השכונתיים לעטוף. תודה.
היו"ר אבישי ברוורמן
שוכראן. חבר הכנסת סוייד.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, ברשותך רציתי לחדד נקודה שהעלה חברי חבר הכנסת עמאר והיא שהחיבור המסיבי של יישובים ערביים לרשת החשמל התבצע בשנות ה-60, בשנות ה-70. באותן שנים מעט יישובים ערביים זכו בתוכנית מתאר ועמודי החשמל מוקמו, אומנם בהסכמת התושבים כי אנשים רצו חשמל בכל מחיר, והם מוקמו בהתוויות כבישים שהיו מתאימות לשנות ה-60 וה-70 שזה שני רכבים ליום בכל היישוב. כפי שאמר חברי, אנחנו היום בעידן חדש. אם רשות מקומית פונה לחברת חשמל ומבקשת העתקת עמוד חשמל אומרים לה: רגע, אבל יש לכם חתימה. המוכתר חתם, הוועד הציבורי חתם, ואתם לא יכולים. אתם צריכים לשלם בעד זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אצל יהודים ישנו משפט: עבר זמנו בטל קורבנו.
חמד עמאר
דווקא במקרים שקיבלתי יש התחייבות של חברת חשמל להעתיק את הקו בעתיד וגם זה לא ביצעו.
חנא סוייד
אז זה על אחת כמה וכמה.
היו"ר אבישי ברוורמן
הבעיה ברורה. הנקודה היא כמו שראש מועצת אבו סנאן אמר, 2006 ו-2013. הלוא הבעיה במדינת ישראל היא, ואני לא מפנה כאן לחברת חשמל, זה ביצועים שבהם גורמים מתחברים ביחד ופותרים בעיה. לכן אני פונה לאדוני מנהל המחוז, בבקשה.
שמעון יופה
שמי שמעון יופה, מנהל מחוז צפון בחברת החשמל. כפי שנאמר כאן, בהחלט חשמול הכפרים בצפון היה בשנות ה-60 המאוחרות, שנות ה-70 המוקדמות. גם לי יצא להשתתף בתהליך הזה עוד. אנחנו בנינו את הקווים כמיטב יכולתנו לפי תוכניות שהיו אז. יש לי פה אפילו דוגמה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל אף אחד לא מאשים. עזוב מה שהיה, השאלה היא איך לפתור את הבעיות עכשיו.
שמעון יופה
בהחלט קיימים מקרים שאו בגלל שינוי יעוד קרקע או בגלל התגבשות של תוכניות מתאר ואחרות השתנו דברים במקום.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבל שתטריח כי הלוא כולנו יודעים שהעולם שונה לחלוטין.
שמעון יופה
העולם שונה. הבעיה היא שהדברים האלה הם נכונים לרוב היישובים וכדי לשנות את הדברים באופן כולל - קודם כל, אנחנו מוכנים להירתם למשימה הזו, אבל צריך לממן את הפעילות הזאת. היא פעילות מסיבית, זו לא פעילות מקומית. במקום כזה או אחר אנחנו מגיעים, ואם יש לנו אפשרות, אם יש לנו סיבה טובה, או שהקו כבר ישן או שהוא נמצא במקום שאנחנו רוצים לשנות אותו בעצמנו, להוציא אותו למקום שיהיה אפשר לגשת, אנחנו בהחלט עושים בצורה נקודתית.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר יופה, אתה אומר דבר מאוד פשוט. אתה היית מתחילת הדרך בחברת חשמל. חברת החשמל הלוא לקראת רפורמה. יש לה בעיות כל כך גדולות. אתה אומר, נקודתית אנחנו נפתור בעיה. אבל כשבא ראש מועצת אבו-סנאן והוא אומר: צריך כסף - האם יש פה מישהו מהאוצר? אין.

חבר הכנסת חמד, מכיוון שאני עדיין באופוזיציה ואתה בקואליציה ויש לך משקל רב, אני מסתכל על מה שהוא אומר. הוא אומר, נקודתית צריך להמשיך ללחוץ - אני, אתם - כדי לפתור את הבעיות. ד"ר חנא סוייד הוא ד"ר לתכנון ערים. הבעיה כולה מחייבת שפעם אחת ולתמיד, ואולי תוביל את המהלך יחד איתנו, שבו משרד האוצר ייקח את הבעיה הזה של החשמול הלא תקין של הכפרים הדרוזים והערביים ויעשו תוכנית על פני תקופה עם תקצוב. כי אחרת מה יקרה פה? הוא נקודתית. אתה הרמת את הצעקה שהיא נכונה וייפתרו עכשיו את הבעיה אצל קבלאן ופה ושם, אבל הבעיה כולה לא תיפתר. צריך פה מישהו שייקח אחריות לנושא הזה ולהגיד: אי-אפשר להמשיך עם הבעיה הזאת יותר, צריך תקצוב וכל הגורמים, ואז אני בטוח שחברת החשמל תבצע.
חמד עמאר
אנחנו מדברים פה על משהו בתקצוב ענק.
היו"ר אבישי ברוורמן
בואו נתחיל, אפילו תוכנית. הלוא הדבר הזה הוא כל כך בעייתי אז בואו נגיד שהולכים על פני חמש-שש, שבע שנים, עושים תקצוב, לוקחים פרויקט.
חמד עמאר
השאלה היא האם חברת החשמל לקחה את הנושא הזה לכיוון והתחילה לבנות תוכנית להעתקה, להטמנה, לפתרון בעיה בעתיד ברגע שיתאפשר עם תקציב? הרי הבעיה ידועה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לפי מה שהוא אומר כרגע אני לא רואה שיש את זה. אבל אני אומר דבר כזה - אני לא יודע, אפשר לפנות למנכ"ל?
חמד עמאר
יש תוכנית כזאת?
איגור סטפנסקי
כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, בבקשה.
איגור סטפנסקי
איגור, סגן מנהל מינהל החשמל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

כמו שהזכיר מנהל המחוז, חברת החשמל תמיד פועלת לפי אישורים - זה נכון. המדיניות של משרד התשתיות כבר מזמן, מ-2003, שבשטח בנוי קווי החלוקה צריכים להיות תת-קרקעיים, חד וחלק. יש מקרים שהרשויות המקומיות מבקשות לעשות להיפך, לעשות אותם עילי בגלל תאורת רחוב. כולם בטח מכירים את זה.

לגבי העמודים הישנים - עמוד ישן שהוא רקוב חברת החשמל מחליפה את העמוד ללא עלות מצד הרשויות. הם מממנים את זה לבד. אם העמודים מפריעים לתאורה זה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא רוצה לקיים פה דיונים שכל אחד יגיד את הדבר המובן. אני אומר שיש פה בעיה והשאלה היא איך פותרים אותה. רק את הפתרון.
איגור סטפנסקי
הפתרון - אתה אמרת נכון. הפתרון זה התוכנית. אני יודע שחברת החשמל הכינה מזמן כבר תוכנית כוללת, ולא רק בכפרים הערביים, בכל רשת החלוקה וכמה כסף זה צריך. זה מיליארדים בפריסה לשנים. אני מבקש שבסיורים שלכם יהיו עוד כמה גורמים: צריך להיות משרד האנרגיה, צריך להיות נציג רשות החשמל מבחינתי, ובוודאי רשויות מקומיות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לכם. משה בן יאיר, ראש אגף הנדסה מהרשות לשירותים חשמל, בבקשה. זה מזכיר לי סיפור, לפני שבוע הזמנתי לכאן. ישנו הנושא של פניציה. הלוא בישראל מצאו גז. אבל מה זה חשוב אם יש גז אם לא מעבירים אותו למקום? צריך צינור אבל צינור לוקח זמן, ואז אמרו: בואו נשנע אותו במשאיות. משרד התחבורה משנע כרום, ברום, אמוניה. יושב אדם שם ואומר: אנחנו מוכנים לשנע את זה, אחרת אולי יסגרו עוד מעט את המפעל והמשקיעים ילכו והעובדים יפוטרו. במשרד האנרגיה הסכימו כולם. יש אחד שאני מאוד אוהב אותו - יאשה - הוא אומר: לא. בינתיים, אמרו, תהיה ישיבת ממשלה, אולי הדבר ייפתר. לא נפתר.

חבר הכנסת עמאר הוא חבר כנסת יסודי וחרוץ וקרוב, וגם עניי עירך קודמים, הוא קרוב גם לעדה שבקרבה הוא גדל, והוא בא ומעלה את העניין. אני שואל, מעבר לדיון הזה ששמעון יופה ייקח עוד שני אנשים וקצת יעזרו לקבלאן וקצת יעזרו לאבו-סנאן וקצת פה. אתה מעלה את הבעיה ולי כואב מכיוון שהבעיה הזאת לא יכולה להיפתר מבלי שיהיה תכלול שלה ופרויקטור שמוביל אותה. חבר הכנסת חמד עמאר, אם אתה רוצה לקחת את זה אז תחשוב. כי אחרת מה יקרה? אתה העלית את הנושא הזה, יפתרו את הבעיות בכמה מקומות נקודתיים, אבל הבעיה נשארת על השולחן. אנחנו לא יכולים לעשות יותר מזה. אני הבהרתי את עצמי? תודה.
אדוני, בבקשה.
משה בן יאיר
אני רוצה לומר שני דברים: בנושא של העתקת תשתיות בעניינים של בטיחות, למיטב ידיעתי, בדרך כלל כשחברת החשמל בונה היא בונה במרחקי בטיחות ניאותים כך שבדרך כלל האקסיומה היא שברגע שיש בניין שקרוב לקו, סביר להניח שהבניין יתקרב לבניין ולא הקו לבניין.
חמד עמאר
מדובר פה על קווים שעברו בשנות ה-60, חמישים שנה לפני.
היו"ר אבישי ברוורמן
עם כל הכבוד, תסלח לי, השיחה הזאת היא שיחה בטלה. הלוא ברור שהאוכלוסייה גדלה, הדברים השתנו. אנחנו נמצאים עכשיו בשיווי משקל שהוא לא בריא, שהוא מסוכן, וצריך לפתור את זה. היו צריכים אולי לתת לדרוזים יותר מקום להתפתח ולבנות. לא נתנו להם. אני לא חוזר, אני רק רוצה פתרונות. אנחנו כבר יודעים את הבעיות.
משה בן יאיר
כבוד היושב-ראש, אני עומד על זה שצריך להתייחס לנקודה הזאת מכיוון שאם יינתן פתרון והפתרון לא יכלול גם את הסוגיה הזאת של התקרבות בתים לא עשינו שום דבר מכיוון שניפגש בעוד עשר שנים עם אותה בעיה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לזה אני מסכים, אבל צופה עתיד.
משה בן יאיר
צופה עתיד - הרשות מקיימת את מדיניות שר התשתיות, האנרגיה והמים. ככל שהשר יכתיב מדיניות שהמשמעות שלה היא העתקת תשתיות באזורים שהם כלולים בכלל מדינת ישראל הרשות תצטרך לתקצב את הפעילות הזאת במסגרת תעריפי החשמל.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חייב להפסיק אותך. אנחנו לא באנו לדבר על המדיניות של השר. אנחנו באנו לפה לשני דברים: לנסות לפתור בעיות נקודתיות ואז אומרים לנו, שמעון יופה, שאולי כאן נפתור בכמה מקומות, ולשמוע את הצעקה בפעם המי יודע כמה שהבעיה הזאת מתמשכת. רבותי, האמת היא שכרגע אני לא רואה שום פתרון, אני לא רואה לא את המיליארדים, אני לא רואה את הפרויקטור, אני לא רואה שום דבר, וזאת האמת. בואו נקווה שלפחות מהישיבה הזאת כמה בתים וכמה דברים יחוברו. מעבר לזה, זו תהיה ישיבה פורמאלית כמו שיש המון ישיבות כשכל אחד אומר את דברו והולכים הביתה. נכון, ד"ר סוייד?
לכן, אני מסכם את הישיבה הזאת. הצעקה ממשיכה, הדברים שקורים בשטח מסוכנים, הם לא נכונים. אני מקווה שבעקבות הישיבה והיוזמה של חבר הכנסת חמד עמאר שכמה פתרונות יהיו.
חמד עמאר
אבל נתייחס רק לעניין הבטיחותי ביישוב אבו-סנאן.
נוהאד משלב
תודה רבה לכולכם, ליושב-ראש, לחברי הכנסת ולכולם. אני רוצה להבהיר משהו למנהל המחוז. פה מדובר בסכנת חיים. אני שמעתי שפה מדובר בכסף, אבל כסף אפשר לגייס מאיזשהו מקום. אנחנו יכולים לגייס בעזרת הממשלה, בעזרת שרי הממשלה. אבל פה מדובר שנים על שנים על שנים בסכנת חיים של בני אדם, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש בעיות כלליות, אבל השאלה שלנו היא מה עם אבו-סנאן?

אני מסכם ואני אומר שעדיין בסיכום הזה שנרשם בדברי ימי כנסת ישראל יש יותר מצעקה, ואני לא בטוח שיש פה שיניים.

הוועדה מבקשת מחברת החשמל לקבוע, ולקבוע בפרק זמן קצר, ביחד עם ראשי הרשויות את קווי החשמל העוברים בסמוך לבתי מגורים או מעל קרקעות המיועדות לבנייה שיש להעתיקם.

הוועדה ממליצה למשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ולמשרד האוצר, ביחד עם חברת החשמל והרשות לשירותים ציבוריים חשמל, להכין תוכנית כוללת לקווי החשמל שיש להעתיק ברשויות הדרוזיות ולפרוס את התקציב הנדרש לשם כך במספר שנים.

הוועדה מבקשת מחברת החשמל להעביר אליה בכתב את לוחות הזמנים לביצוע סעיפים 1 ו-2 האמורים.

אני מודה לכם, תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:35.>

קוד המקור של הנתונים