ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 21/01/2014

ועדת משנה של הוועדה המשותפת לעניין הכרזה על מצב חירום - בנושא פעולות משרדי הממשלה לניתוק זיקתם של דברי חקיקה שונים מההכרזה על מצב חירום.

פרוטוקול

 
עותק 2 מתוך 2
PAGE
עמוד 2 מתוך 5

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת משנה של הוועדה המשותפת
של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, החוק ומשפט

לעניין הכרזה על מצב חירום
יום שלישי, כ' בשבט התשע"ד (21 בינואר 2014), שעה 14:00
סדר-היום
ועדת משנה של הוועדה המשותפת לעניין הכרזה על מצב חירום - בנושא פעולות משרדי הממשלה לניתוק זיקתם של דברי חקיקה שונים מההכרזה על מצב חירום.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם מיכאלי – היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
עמי ברקוביץ - עו"ד, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
יפתח שבת (מתמחה)
ראש תחום בכיר לביטחון
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק
ועדת משנה של הוועדה המשותפת לעניין הכרזה על מצב חירום - בנושא פעולות משרדי הממשלה לניתוק זיקתם של דברי חקיקה שונים מההכרזה על מצב חירום.
היו"ר אברהם מיכאלי
צהריים טובים, אני פותח את ישיבת ועדת המשנה, הוועדה המשותפת לעניין הכרזת מצב חירום של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון. תראו, רבותי, היום הישיבה הזאת תוכננה בפורמט מסוים, זימנו היום שישה מנכ"לים של משרדי ממשלה: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו; אלוף דן הראל מנכ"ל משרד הביטחון; מר עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה; מר עמית לנג מנכ"ל משרד הכלכלה; מר דוד לפלר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה; ועורך-דין גיא רוטקופף המנכ"ל הנוכחי של משרד המשפטים, ויצוין שבעקבות הפניות הישירות שלנו למנכ"לים קרה משהו - פתאום המשרדים התחילו להבין שמצד אחד פתרונות אין להם, אבל לו"ז יותר מוגדר ויותר ספציפי לפחות התחלנו לקבל מהם.

החלטתי היום בשלב הזה, יחד עם צוות הוועדה, לשחרר חלק גדול מהמנכ"לים שביקשו להשתחרר כי הם הרגישו, כך חשתי, שהם לא מוכנים לישיבה הזאת. חלילה, אין לי שום כוונה להביך ואין לי שום כוונה לגרום להם לשבת פה אצלי בחדר הוועדה ולחוש אי-נוחות. אבל מכיוון שהנושא חשוב, חשוב מאוד ולא סובל הרבה דיחוי, עורך-דין ברקוביץ, אתה כוותיק פה במערכת, יחד עם גברת גאל, עורכת-דין גאל, שבאמת מלווה אותנו כבר כמה שנים, אמרנו: נתייחס למכתבים שהם העבירו, כל אחד מהם העביר מכתב – מעבר לזה שגם מנכ"ל משרד המשפטים העביר מכתב, אבל אני רוצה כרגע כשאתה יושב אתנו כנציג משרד המשפטים להתקדם שלב בעקבות המכתבים שלהם, ובעקבות לוח הזמנים הצפוף שיש לנו עד ההכרזה הבאה. ההכרזה הבאה שתבוא מהממשלה – ואתם כמשרד המשפטים שותפים בוודאי בתיאומים המתאימים לזה – תבוא עוד חודש-חודשיים.
עידו בן יצחק
לא, במאי.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, אבל הבקשה תגיע כבר.
עידו בן יצחק
הבקשה כן, הבקשה צריכה להגיע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מדבר כרגע על זה שההליכים הרי יתחילו - - -
אסף פרידמן
תוך חודש וחצי תהיה פנייה של הממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. אסף צודק בכך שאנחנו נכנסים פה לסיטואציה שבעוד חודש וחצי-חודשיים נצטרך לעמוד מול משרדי הממשלה ולשאול: טוב, בסדר, מה עשינו מאז ההכרזה הקודמת? אני חושב שהמצב המגוחך הזה שאני או יושב-ראש ועדה משותפת עולה לבמה ומתחיל לנמק עוד פעם למה – מי שיצלם את זה ברצף של כמה שנים אחרונות - אפשר לעשות מזה "ארץ נהדרת".

נכון שהכנסת מתקדמת, נכון שהכנסת עשתה מהלכים בשנים האחרונות, אבל הכנסת נראית הכי מגוחכת בכל הסיפור הזה, כי אנחנו אומרים למשרדי הממשלה: תתקדמו, כל אחד מביא הסברים כאלה או אחרים, לא אקרא לזה חלילה "תירוצים", אבל התוצאה שמצב החירום היום במדינה מוכרז כתוצאה מכך שהפקידות לא מתקדמת בקצב הנאות.
עמי ברקוביץ
יש טעמים ביטחוניים להכרזה על מצב – יש לך תשתית חקיקתית ביטחונית שאתה חייב - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מודיע לך שבניתוחים שלנו, עורך-דין ברקוביץ, אנחנו יודעים בדיוק איזה חוקים ביטחוניים יש.
עמי ברקוביץ
והם מתקיימים בוועדת החוקה עכשיו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
דקה, תקשיב רגע, עוד מעט נגיע לוועדת החוקה. ועדת החוקה היא בסוף השעיר לעזאזל של כל הטיעון הזה, ואנחנו ככנסת מטפלים בזה מול יושב-ראש ועדת החוקה, מול הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה, אבל דוד לא רוצה שימצאו את זה כתירוץ. זה לא התירוץ. בשביל זה אנחנו לא מכריזים היום על מצב חירום במדינה, כי אם נניח היינו מחר בבוקר פותרים את בעיית הפקודה למניעת טרור, ששם זה מעוכב, יש פה רשימת חוקים שעורך-דין עידו מטפל בהם, נראה לי שהוא יודע כבר בעל-פה את הרשימה - אלה כולם יפלו לפי ההיגיון הזה.
עמי ברקוביץ
אז זה יחדד את הבעיה, אבל כרגע ההכרזה היא בעיקר על הסעיף הביטחוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי זה טיעון בשביל לבוא להתריס כלפי הכנסת, שהיא לא עושה כביכול את מה שהיא צריכה לעשות. את הקטע של הכנסת אני לוקח על עצמי כחבר כנסת, כיושב-ראש ועדת משנה, כחבר ועדת החוקה, שאת העניין הזה נפתור, אני כבר אומר לך שכנראה בימים הקרובים – עקב הלחץ שאנחנו מפעילים על המחלקה המשפטית, על הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה – נתחיל לדון כבר בחוק הזה. החוק הזה קשה, מורכב, מסובך, אבל נפתור אותו.

אבל אני עדיין רוצה לגרום לאותם משרדי ממשלה אחרים, שהם את שלהם לא עושים, אתה מבין, אם היו מדברים אתי במשהו, אני יודע מה, כוח עליון, לא ניתן להתגבר, לא יכולתי לבוא בטענות לבני-אדם כי הם בני-אדם.
עמי ברקוביץ
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל פה אנחנו כבר שומעים את אותם הסברים ותירוצים שנים, זה לא בקדנציה הזאת, זה כבר התחיל בקדנציה הקודמת, ואני מנסה להיעזר בכם כמשרד המשפטים, כיועץ המשפטי לממשלה. מחלקת ייעוץ וחקיקה, שאתם באמת עושים עבודה גדולה וחשובה, איך נגרום לזה, ליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים שיזוזו, שיתקדמו.
עד לפני כמה זמן שלחנו מכתבים לשרים, הם בקושי הגיבו. עכשיו אני לא יכול לשלוט בשרים בדרך המקובלת כי זה תפקידו של ראש הממשלה. רציתי להחזיר את הכדור חזרה למזכיר הממשלה, ולהגיד לו: אדוני מזכיר הממשלה, אדוני ראש הממשלה, טפל בשרים שלך אתה. אנחנו ככנסת לא משחקים פה בהענשות, אבל זה לא זז, הם לא מגלים נכונות אפילו להתערב בזה. לא ראיתי מהיועץ המשפטי לממשלה איזו תגובה ויחס מיוחד בקטע הזה של נכונות לעזור, והליועץ המשפטי לממשלה יש כלים מאוד חשובים לבוא ולנער את המשרדים השונים להתקדם.
עוד מעט נשמע גם את ההסתייגויות שלך ושל משרד המשפטים - מה יכולים לעשות, אבל עכשיו כשפניתי פתאום למנכ"לים, המנכ"לים הבינו שאם הם נקראים פה לישיבה, לא נעים להם להופיע פה. ואני אומר לך עכשיו, התקשרו אלי אישית כמה שרים וכמה מנכ"לים, ואמרו: תשמע, אנחנו מתביישים שזה המצב. אז אני רוצה שנעבוד על איזו תוכנית. עכשיו לא ארפה, מעכשיו עד הבקשה הבאה נכנס ישיבות פה מדי שבועיים ומדי חודש כדי שבסוף לא אשמע את ההסברים שעוד מעט נקרא במכתבים - איך היום לא הספיקו, וזה לא התחיל הרי מהבקשה האחרונה של לפני חודש-חודשיים, זה שלוש שנים-ארבע שנים.
תשמע, כוותיק במערכת אתה יודע שלהליכי חקיקה יש, בוא נגיד כך, מסלולים, אבל אי-אפשר כשמישהו בא ומסביר לי שתזכיר החוק מסתובב כבר ארבע שנים, כל הכבוד, אם זה משהו לא פתיר אז תחליטו באיזו דרך אתם רוצים לפתור אותו כמחלקת הייעוץ של החקיקה, וכנראה שצריך להדריך את היועצים המשפטיים במשרדים הממשלתיים השונים איך מגיעים לתוצאות טובות. לא יודעים להגיע לתוצאות? אז מצדי מצב חירום לא יוכרז ושיעבדו בזמן החופשי שלהם, שלא יהיה להם שום כלי במשרד לתפקד אתו, שיעבדו בקצב שלהם, ואז אולי יחפשו את הפתרונות יותר מהר.
תראה, הכנסת עומדת פה במצב מביך. הכנסת מבקשת מחברי הכנסת להצביע על משהו שמשרדי הממשלה לא עושים מספיק. בישיבה הקודמת התבטאתי במילה יותר חריפה אפילו, שכל אחד כנראה חושב שהוא עובד עד שעה מסוימת והולך הביתה. אז אני חוזר בי מהמשפט הזה, אני יודע שהעבודה קשה ויש להם הרבה עומסים, אבל מכיוון שהחלטנו גם בגלל נזיפת בג"ץ וגם בגלל זה שהכנסת לא מתפקדת שהכנסת לא יכולה לעבור על זה לסדר-היום. מבחינתנו באנו גם ליושב-ראש הכנסת, ואמרנו: כבוד הכנסת חשובה לנו. חבר הכנסת מקלב, בבקשה. לכן, אני עושה היום את ההקדמה הזאת דווקא אתך, כי עורכת-דין גאל באמת יושבת פה בכל ישיבה, והיא חוטפת את הנזיפות, והיא לא אשמה בזה.
עמי ברקוביץ
אני יודע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני יודע שהיא מנסה, כוותיקה פה, בכל משרדי הממשלה היא מכירה כבר את כל הצוות שמופיע פה, גם ביקשתי היום לא להזמין אפילו את הצוות, כי אין לי מה לשבת כבר עם הצוות.
עמי ברקוביץ
איזה צוות?
היו"ר אברהם מיכאלי
צוות של משרדי הממשלה. כי אמרו: המנכ"ל לא יגיע, אז יגיע הצוות. אמרתי לחברים פה בוועדה: אם המנכ"ל כבר כותב לי את התשובות, ונקרא כל תשובה של כל מנכ"ל, אז בעצם אני מבין מזה שהוא לוקח אחריות על עצמו וניתן לו מהיום לו"ז מוגדר לא כפי שהם מבקשים, שאם לא מתקדמים, נצטרך אולי בעוד חודש לקבל החלטה מה עושים לקראת ההכרזה הבאה.

ופה אני רוצה את הייעוץ שלך, של ותיק במערכת, איך נפתור את העניין הזה. לא מדובר פה במשהו בלתי אפשרי, מדובר פה או בתזכיר חוק או בתקנות, שלדעתי זה הרבה יותר קל. אם זה עניינים מקצועיים שהם – פעם באו אלינו, ואמרו לנו לדוגמה: תחום של בורסת היהלומים זה תחום מאוד רגיש למדינת ישראל, ואם נשנה את התקנות – תקנות יש שם, נכון?
עידו בן יצחק
שם זה צו שהם הולכים להפוך אותו לחוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
עכשיו הופכים אותו לחוק. אמרו: אם נחליף את זה ונשנה את זה יהיה פה זעזוע בין-לאומי, ככה הגדירו לי את זה ראשי הענף, אז אמרתי: רבותי, אנחנו מתחשבים בזה כמו שמתחשבים בחוקים ביטחוניים, כלכלה במדינת ישראל - הם היצואנים הכי גדולים של המדינה. בסוף פתאום ראיתי שהם כן מתקדמים, יש פתרונות.

בעיני זה בסדר העדיפות הראשון להושיב את כולם עד שיצא העשן הלבן, ואז אם השר או המנכ"ל במשרד יודע שעכשיו יש לו שבועיים במשרד שכל המשרד, שכל הייעוץ המשפטי בעזרת כל מי שקשור בזה עובד על הדברים האלה, אני חושב שאפשר לפתור את זה. איפה שנגיע לפלונטר הגדול, כמו הפקודה למניעת טרור, ששוכב בכנסת כבר שנתיים-שלוש - - -
עמי ברקוביץ
זאת אומרת, ברמה הפרטנית אני מבין שיש גם עוד כמה תקנות שנמצאות בוועדות השונות של הכנסת.
עידו בן יצחק
כן.
אורי מקלב
מה שכבר הגיע, על זה אתה לא מדבר, נכון? תקנות שכבר הגיעו לוועדות. זו ישיבה מיוחדת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו חייבים לדבר, חבר הכנסת מקלב, זהו, אתנו ועם הכנסת ועם ראשי הוועדות. לכן, האמן לי שלנו מפריע בלי שמישהו יגיד לנו, אבל הכנסת מתקדמת עכשיו, אני לא רוצה שמישהו ישתמש בזה כתירוץ כל הזמן, ויגיד: מכיוון שבכנסת לא מספיק התקדמו בקצב – אגב, פקידי ממשלה לא תלויים כמו הכנסת בבחירות. פה היו בחירות ובגלל שנת בחירות - שנה הלכה פה בכנסת, אבל אני לא מסביר את זה כתירוץ, צריך להתקדם, כי כולנו בסוף מגיעים לאותה מטרה.
עמי ברקוביץ
בוודאי, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם עוד חודשיים-שלושה עוד פעם נצטרך לעלות על הבמה, ולהגיד: רבותי, מבקשים עוד פעם, כי אגב, בפעם האחרונה הארכנו את זה לחצי שנה.
עמי ברקוביץ
אני יודע.
היו"ר אברהם מיכאלי
הייתה פה הצעה בוועדה שרצו להאריך את זה לשלושה חודשים, פה התקבלה בסוף שבשלושה חודשים לא יספיקו כלום. רק להגיש בקשה זה חודשיים מראש, אז שכנענו את חברי הוועדה שיסכימו להצביע לחצי שנה, אבל חצי השנה הזאת, הנה, או-טו-טו. אני רוצה היום - - -
עמי ברקוביץ
חצי שנה זה באמת גם זמן קצר במובן הזה שכמו שנאמר קודם - הפער בין ההכרזות, אבל כל הליכי ההכנה ועד שההצעה מגיעה היא כבר קודם, אז זה גם מצמצם את טווח הזמן ומצד אחד מאפשר לך להיות עם יד על הדופק ועם מעקב.
היו"ר אברהם מיכאלי
עורך-דין ברקוביץ, אם הם היו מתחילים היום את ההכנות, הייתי מבין, הם התחילו את ההכנות האלה לפני שלוש שנים או ארבע שנים.
עמי ברקוביץ
זה נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואגב, אותו תירוץ שחוזר לנו כבר בכמה וכמה ישיבות מאותם אנשים, אני חושב שהם בעצמם מתביישים בעצמם. מה הסיבה האמיתית? אני כבר לא יודע.
אורי מקלב
הסיבות שונות בכל משרד ומשרד?
היו"ר אברהם מיכאלי
אגב, התירוץ הוא אותו תירוץ כל הזמן: החזרנו וקידמנו.
אורי מקלב
יש חלק סחבת וחוסר תשומת לב, יש חלק שבאמת נתקלים באיזו חומה, איפה שהוא יכול להיכנס זה בעצם איפה שיש להם חומה משפטית, ואז עושים להם את האיגוף ומלמדים אותם. מי שעצלן אז צריך להיות טיפול אחר - סדר עדיפויות.
עמי ברקוביץ
סדר עדיפויות, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב, בהקדמה שלי שלא שמעת אמרתי שהיום שישה מנכ"לים היו מוזמנים לפה, - -
עמי ברקוביץ
אולי זו השיטה.
היו"ר אברהם מיכאלי
- - בסוף אחד אחד שחררתי אותם, כי הרגשתי שהם באים לפה בבושת פנים, הם אמרו: אנחנו מתביישים לבוא לפה. מצד שני שלחו תשובות.
עמי ברקוביץ
אולי זה הקטליזטור.
אורי מקלב
זו אזהרה. כשהוא מסתכל על העתיד באמת אין לו זמן, כשהוא מסתכל אחורנית, אתה אומר לו: תשמע, מה קידמת? כמה דברים עברו את כבר את התקנות והחוקים? יש כאן חומר מאוד מאוד גדול. בתלמוד כתוב: אין אדם מעיז בפני בעל חובו. דווקא ראיתי את הישיבות האלה ובאתי לכאן לא בגלל שהייתי כאן יכול להשפיע הרבה, רק כדי לומר לו: איפה היית? האי-נעימות הזאת מביאה אותך - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב, אני לא פותר את זה היום מכיוון שהם כתבו תשובות בכתב, אמרתי: אני רוצה לשבת עם משרד המשפטים שנבין, הרי פה בסוף כולנו שואפים לאותה מטרה, והיועץ המשפטי לממשלה צריך להיות הראשון שיהיה יחד אתנו בזה. דוקטור רוטקופף ביקש היום לא להגיע כי הבנתי שהוא או-טו-טו עוזב את התפקיד, אז למה אזמין אותו? אבל גם אותו חשבתי להזמין לפה היום.
עמי ברקוביץ
ב-1 בפברואר הוא מסיים את התפקיד.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מעריך אותו ואנחנו מוקירים אותו, אני רוצה פה לקבל משהו מתואם בינינו. משרד המשפטים הוא הבכיר במשרדים בדברים האלה, ולכן ביקשתי שהם דווקא ישבו אתי, ולשאר אמרתי: היום נשחרר אתכם, בעזרת השם בעוד שבועיים-שלושה נזמן אותם, אני לא הולך לוותר למנכ"לים. יכול להיות שצריך לזמן גם את השרים כדי לגרור את בושת הפנים הזאת, כמו שאתה אומר, שהמשרד שלהם נראה לא טוב. אם יש להם בעיה אמיתית, בואו נבדוק כולנו ביחד איפה הבעיה האמיתית. אבל אני חושב שהבעיה האמיתית היא שהם לא מתפנים לזה, שהם לא נותנים לזה את סדר העדיפות הנכון ואת תשומת הלב הנכונה.
אשמע אותך לפני שנתחיל לקרוא את מכתבי המשרדים השונים, איך אתה חושב שתוכל לסייע לנו בזה, כי אמרתי לך, ראיתי כל פעם שעורכת-דין גאל באמת עשתה פה מאמצים גדולים, והיא ממש בקיאה כבר כמעט בכל משרד - איפה התקנות עומדות, איפה החוק עומד, אבל זה לא עוזר לי.
אורי מקלב
אם זה תיאומים בין המשרדים ושם נתקעים – יש הרבה תקנות של תיאומים, נכון שזה גם שם, זה אחד - - -
עידו בן יצחק
רוב הדברים שמתעכבים זה בגלל שכל מיני גורמים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב, אבל בסוף הם המתאמים הכי גדולים, הם יודעים איפה בדיוק כל דבר עומד במשרדים עד שהוא מגיע אליהם. לשבחם ייאמר, כל מה שמגיע אליהם לא מתעכב שבוע-שבועיים, אז אם אצלם לא מתעכב כשיש להם פי אלף עומס - - -
אורי מקלב
היועצים המשפטיים במשרדים כן המעכבים.
היו"ר אברהם מיכאלי
הם טוענים כל מיני הסברים.
עמי ברקוביץ
הרבה פעמים זה גם גורמים מקצועיים, זה לא - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, גם גורמים מקצועיים, בואו, חברים.
אורי מקלב
יש גם דברים בעייתיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני משווה את זה לזה, אנחנו לא במערכת צבאית, אבל אם ראש הממשלה היה אומר על השולחן: רבותי, אני רוצה שתוך חודש תפתרו את הסוגיה הזאת, אני לא רוצה לראות שר אחד פה – - -
עמי ברקוביץ
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
- - תראה איך לשרים פתאום יש גב, זה מה שחשבתי שיגרום לזה.
עמי ברקוביץ
יש החלטות ממשלה כאלה, אומנם לא מדברות ברמה של – זה נכון, אתה צודק.
אורי מקלב
נכון, יש החלטה, זה לא שוטף, זה דברים שמתקיימים.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן בקטע הזה אני מוכן גם לשמוע את ניסיונך, ואחר כך אני רוצה להתייחס ספציפית לכל שר ושר, לכל מנכ"ל ומנכ"ל מה הוא כתב לי, ולפי זה נגיב לו.
עמי ברקוביץ
ברמת העיקרון אני באמת מחליף היום את גאל כי היא נמצאת בחופשה, אבל אני חושב שבאמת כמו שאמרת בצדק, גאל עושה באמת מאמץ רב. אני חושב שהתהליך הזה שאתה מבצע את המעקבים אחרי משרדי הממשלה – ועכשיו העלית את הדרג באמצעות המנכ"לים – בהחלט נראה לי מהלך נכון, מפני שהוא באמת צריך לשמש קטליזטור ותמריץ לגרום לכך שבאמת ישנסו מותניים ויתנו – באמת זה עניין של סדרי עדיפויות, והמטרה להביא את הדברים לראש סדר העדיפויות.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה מה עוד, איזה כלים קיימים מניסיונך – כל זה חקיקה, כל זה דברים לא ליצור יש מאין.
אורי מקלב
אולי באמת תקרא את זה ואז נוכל להחליט לפי זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לי בעיה.
עמי ברקוביץ
כן, אולי נתקדם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אגיד לך למה אני חותר - נתייחס למה שכל משרד ומשרד כתבו וסעיף סעיף נגיב להם, אין לי שום כוונה לוותר להם, אבל ציפיתי ממשרד המשפטים, דווקא את הכלים שיש לכם - היועץ המשפטי לממשלה.
עמי ברקוביץ
לאיזה כלים אתה מתכוון?
היו"ר אברהם מיכאלי
היועץ המשפטי לממשלה, רבותי, לקרוא להם, לא נסבול יותר שבמשרדים השונים הדבר הזה לא מסתיים. זה לא משהו שהתחיל אתמול-שלשום, זה כבר שנים, שנים לפני שהתחלנו לטפל בזה, עשרות שנים.
עמי ברקוביץ
לא, זה התחיל ב-2000.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם יש כלי של היועץ המשפטי לממשלה, מעבר לזה שאני לא פוטר את ראש הממשלה ואת משרד ראש הממשלה על האחריות הכוללנית על משרדי הממשלה.
עמי ברקוביץ
זה בעיקר עניין של סדרי עדיפויות, ולכן מהבחינה הזאת באמת זה יותר ברמה של עבודה ממשלתית כוללת. יחד עם זאת, אני יודע שכמו שאתה אומר, גם בעבר הוצאו פניות של היועץ המשפטי לממשלה, של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עוד כשמר שופמן היה בתפקידו וגם הגב' קורן כינסה את היועצים המשפטיים, אז זה גם בהחלט מסלול אפשרי. אבל נראה לי שגם לפי התגובות שאנחנו מקבלים עכשיו – אני חושב שזו עובדה שיש לזה אימפקט, עובדה - - -
אורי מקלב
אתה צודק, אבל צריך לראות גם וגם.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוא נראה, התגובות עדיין לא נותנות לי תחזית לעוד חודש-חודשיים, זו בדיוק הנקודה. בוא נעבור משרד משרד ונראה את ההתייחסות לזה, מה הגיוני ומה לא הגיוני.
עמי ברקוביץ
בסדר גמור.
היו"ר אברהם מיכאלי
המשרד הראשון זה משרד התחבורה?
עמי ברקוביץ
יהיה אפשר לקבל אחר כך את המכתבים האלה?
היו"ר אברהם מיכאלי
בוודאי. אני חושב שכן כי זה לא משהו חסוי, יש לנו עותקים שנוכל גם לתת.
עידו בן יצחק
יש מכתב ויש מכתב המשך.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מכתב השלמה, יש לנו את המכתב הראשוני?
עידו בן יצחק
זה המכתב הראשון וזה מכתב ההשלמה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוא נתחיל לראות את המכתב הראשוני. כמה סעיפים שעדיין פתוחים יש לנו במשרד התחבורה?
עידו בן יצחק
למשרד התחבורה יש כרגע חוק אחד וחמישה צווים. כמובן שאני שם בצד את מה שבכנסת, מה שאצלו ביד זה כרגע - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לכנסת כרגע אני לא מתייחס.
עידו בן יצחק
- - זה חוק אחד וחמישה צווים שאמורים להיות מוסדרים. החוק זה חוק להארכת תוקף של תקנות שעת חירום פיקוח על כלי שייט, אמור להיות מוסדר בחוק חדש.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה היה בפעם הקודמת שנפגשנו?
עידו בן יצחק
תזכיר החוק של הנושא הזה הופץ כבר ב-2007. מאז - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
2007, פשש, יש תוצאות מאז התזכיר?
עידו בן יצחק
כן, בדיון הקודם הם אמרו שאולי הם בכלל יצטרכו להוציא תזכיר חדש בגלל כל הזמן שעבר. בדיון הקודם הם אמרו שהם עדיין עוברים על הערות של משרדים וכל מיני דברים כאלה, ולא ידעו להגיד מתי הם מסיימים.
עמי ברקוביץ
אני חושב שהם עורכים איזשהו מיפוי של הסוגיות.
עידו בן יצחק
כן. העמדה שהציג מנכ"ל משרד התחבורה, שהם יסיימו את העבודה בנושא הזה עד סוף חודש פברואר, ואז יראו איך מתקדמים הלאה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הוא מבטיח לנו עד סוף פברואר?
עידו בן יצחק
שהוא יסיים את העבודה הפנימית במשרד.
אורי מקלב
שעד סוף אפריל הוא יגיש הצעת חוק.
עידו בן יצחק
לא, זה נושא אחר.
אורי מקלב
אה, זה לא זה?
עידו בן יצחק
זה נושא אחר. אני מסתכל במכתב הראשון.
היו"ר אברהם מיכאלי
על זה הוא מדבר אתנו בסעיף 1. אז הוא רוצה שניתן לו ארכה עד סוף פברואר כדי להציג - - -
עידו בן יצחק
כדי לסיים את עבודת המטה המחודשת, אפשר לקרוא לזה ככה, בעקבות הערות המשרדים וחלוף הזמן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז זה עדיין לא תזכיר.
עמי ברקוביץ
זה כן, כי זה בעצם בא בעקבות התזכיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם הוא יכול להגיש את זה לוועדת שרים, זה מה שאני שואל עכשיו. אני רוצה לוח זמנים בשביל לדעת לאן אני מתקדם, כי לפי מה שהוא אומר, הוא רוצה חשיבה חדשה, הוא רוצה חודש וחצי.
עמי ברקוביץ
אם יהיה מדובר בהצעה חדשה לגמרי, אני חושב שיהיה נכון להפיץ תזכיר, אבל ככל שההצעה תהיה בשלה - 21 יום שיהיו לתזכיר זה כבר יהיה פחות קריטי בהנחה שזה יהיה משהו בשל ומגובש. אני לא בטוח שזה מה שיהיה, אבל - - -
עידו בן יצחק
זה תלוי עד כמה הם יהיו רחוקים ממה שהם הציעו בהתחלה.
עמי ברקוביץ
כן, כי אני מבין שזה באמת מורכב.
היו"ר אברהם מיכאלי
עם כל הכבוד לתשובה הזאת, מבחינתי אני רוצה לקבל תוך שבועיים הערכת מצב – אני לא מסכים שיהיה חודש וחצי הערכת מצב – ואחר כך לארגן, להגיש את זה כתזכיר חוק, אתן לו עד סוף פברואר. הוועדה תקבל תשובת מנכ"ל משרד התחבורה - האם הבדיקה שהוא רוצה לערוך לגבי המשך הדרך – אין שום סיבה שזה לא יהיה תוך שבועיים, אין שום סיבה. אני רוצה עד נניח 10 בפברואר, בסדר? ב-10 בפברואר אני רוצה לדעת מה הקו שהם החליטו ללכת עליו, ובעקבות זה יחליטו אולי הם בכלל רוצים חוק חדש אחר, אני לא יודע מה. עד 10 בפברואר תשובת מנכ"ל לוועדה – הפעם לא סתם – שאכן הוחלט מה שהוחלט בעקבות התשובה הזאת, בסדר?
עידו בן יצחק
אוקיי, בסדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה החלק השני לתשובה? זה הכול בסעיף 1?
עידו בן יצחק
הראשון זה חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
עד 10 בפברואר עמדה, ולאחר מכן נחליט האם אנחנו מקבלים את מה שהם החליטו, ואז לראות איך מתקדמים לתזכיר חוק, זה מה שאני רוצה לדעת.
עידו בן יצחק
נושא שני זה שלושה צווים שאמורים להיות מוסדרים בתיקון חקיקה של פקודת התעבורה. פה הם התחייבו להביא לממשלה את הצעת החוק עד סוף חודש אפריל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתמול הביאו פה במליאה הצעת חוק די מקיפה בנושא של תיקוני תעבורה, השאלה היא אם זה לא זה.
עידו בן יצחק
לא זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא זה, נכון?
אורי מקלב
הצעות לחירום היו אתמול? היו כל מיני החמרות בענישה. החמרות בנהיגה - - -
עידו בן יצחק
לא, זה לא קשור לזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא קשור לזה? הנה, תבין, מה שהם רוצים להביא הם מביאים.
עמי ברקוביץ
הופץ תזכיר?
עידו בן יצחק
הופץ תזכיר ב-2010.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה מבין?
עידו בן יצחק
אבל פה הם אומרים שעד סוף אפריל 2014 יביאו הצעת חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא נותן, לא מאשר. חבר הכנסת מקלב, מה אתה אומר? אני רוצה לדעת את העמדה שלהם עד 10 בפברואר, גם מה הסיבה שזה מתעכב מ-2010 עד היום. לא נותנים לי הסברים. ההסברים שלהם לא מקובלים. הוא מסביר מה?
עידו בן יצחק
סיבה אפשר לבקש מהם עוד לפני 10 בפברואר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתן לו להתארגן. אני מבין שהמנכ"ל כרגע נכנס לתמונה, אני רוצה תשובת מנכ"ל - למה עד 10 בפברואר לא יינתן לנו הסבר מלא שהתזכיר הזה יקודם.
אורי מקלב
עוזי יצחקי?
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, עוזי יצחקי.
עמי ברקוביץ
אתה מדבר על הצווים של המוניות ואלה, נכון?
עידו בן יצחק
מוניות, רכבלים והכול.
היו"ר אברהם מיכאלי
עד 10 בפברואר אני רוצה פה תשובה, ואחר כך נחליט לפי זה אם אני מזמן אותו עוד פעם. בסוף כל מכתב נכתוב: לפי התשובות שלהם תישקל זימונם מחדש לוועדה. אין לי פה כלי אחר, אלא אם כן נחשוב על איזה משהו חדש.
עידו בן יצחק
הנושא השלישי זה שני צווים שאמורים להיות מוחלפים - - -
אורי מקלב
נעשה ישיבה עם המנכ"לים או שנביא את מנכ"ל ראש הממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
נעשה את זה, חכה, בשביל זה אני רוצה עכשיו תגובה לזה, נתתי להם עוד עשרה ימים-שבועיים להתארגן, אם לא, תהיה ישיבה נוספת, אני לא מוותר לאף אחד.
עידו בן יצחק
הנושא השלישי זה שני צווים גם בתחום השייט, שאמורים להיות מוחלפים בתקנות. הם הפיצו להערות הציבור טיוטת תקנות בנובמבר וההתחייבות שלהם - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
נובמבר האחרון?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל כבר שנים הם עובדים על זה.
עמי ברקוביץ
אבל עכשיו הם מתחייבים.
עידו בן יצחק
וההתחייבות של המנכ"ל כעת היא להעביר את הנוסח הסופי שלהם למשרד המשפטים עד סוף פברואר.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה הרבה זמן, כי הם כבר עובדים על זה מזמן, הם עובדים על זה שנים. אני זוכר את התשובות שהם נתנו לי, לפני שנים גיבשו משהו, למה לא העבירו עד עכשיו למשרד המשפטים אני לא יודע. אין שום סיבה שזה יידחה לסוף פברואר. גם פה 10 בפברואר, בדברים האלה אני כרגע קצר, אין מה לעשות.
אורי מקלב
כתוב אצלנו גם כן: מר כדאתרא ומר כדאתרא ולא פליגי - אני רואה את חבר הכנסת מיכאלי מגיע לכל מקום עם התיק הגדול שלו, כותב מכתבים, אצלו סוף פברואר, אצלי עד שאני רואה את המכתבים כי אני הולך בלי זה, אז כל אחד - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, זה הצוות הנפלא פה כותב מכתבים.
אורי מקלב
מבחינתך סוף פברואר זה הרבה זמן, מבחינתי זה לא כל כך.
היו"ר אברהם מיכאלי
אגיד לך למה, חבר הכנסת מקלב, כי אם לא ניכנס בחשיבה של עוד חודשיים, - -
אורי מקלב
אתה צודק בזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
- - מאריכים מחדש את זה, תשמע, אתה לפעמים גם – איך צעק לי כמה פעמים - - -
עמי ברקוביץ
אתה מצפה, אתה רוצה לדרוש ממני עדכון עד 10 בפברואר.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא רק עדכון, מצדי אני אומר לך, פה התקנות מוכנות, רוצים להעביר אליכם בסוף פברואר, למה שלא יניחו - - -
עידו בן יצחק
אני לא יודע אם הן מוכנות, הם קיבלו כל מיני הערות שהם צריכים להטמיע.
אורי מקלב
לגבש על זה נוסח.
עמי ברקוביץ
אני רואה שזה אמור לעבור עוד לאישור משרד המשפטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, מצדי שיגיע אליך עד 10 בפברואר. ואגיד לך, גם לך יש עבודה, אולי גם תעיר ותחזיר לו חזרה. תבין, צעק לי מלמטה – לא פעם ראשונה אלא פעם שלישית שאני עולה עם הדבר הזה – חבר הכנסת ברכה, ואמר: תגיד, אתה לא מתבייש לעמוד פה עם התירוצים? אני לא מתבייש כי אני לא עושה שום דבר רע, אבל הכנסת נראית מגוחכת. אמרתי לך, תחבר את כל זה, יש לך פה משהו לפורים.
אורי מקלב
זה משהו שמדליק את כולם, כשמגיעות הערכות תוקף של מצבי חירום, הכנסת היום לא ערוכה לקיים אותן, במיוחד האופוזיציה, והשמאל עוד יותר, רואים את זה בהקשר אחר, אבל זה מקבל קונוטציה של הארכת תוקף של שעת חירום לגבי ערבים, לגבי אחרים, אבל גם שהחלק הזה לא מעניין אותנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, הקשר אחר, נכון.
עמי ברקוביץ
הוועדה בעצם תבקש לזרז, זאת אומרת, אם המנכ"ל מודיע שעד תאריך מסוים, אז למה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לקצר את לוח הזמנים כדי שהם ישבו מהיום בדחיפות יותר גדולה עד 10 בפברואר, מצדי שיעבירו לך את הנוסח ב-10 בפברואר, ואז אני מרוויח את 20 היום הנוספים שאתם תעירו, אז אולי סוף סוף בתחילת מרץ יניחו את זה לשר לחתימה.
אורי מקלב
אתה גם נוסע לפולין בשבוע הבא?
עמי ברקוביץ
כן.
אורי מקלב
כל הכנסת, ואני שומע שגם מנכ"לים נוסעים. זה נקרא "שבוע שלא נספר", נמחק מהלוח.
עידו בן יצחק
תאמין לי שהמנכ"ל לא יושב על הנוסח של תקנות השעה.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרדי הממשלה עובדים בלי הפסקות, חוץ משבת וחג הם עובדים כל הזמן. בסדר, אז גם פה אני רוצה לקצר את לוח הזמנים שהוא מבקש, במקום זה ייכתב 10 בפברואר, ואז את כל מה שהוא רצה לקדם לסוף פברואר, שיקדם ל-10 בפברואר. מה עוד יש לו?
עידו בן יצחק
זהו, סיימנו עם משרד התחבורה.
עמי ברקוביץ
אבל הייתה תוספת, לא?
עידו בן יצחק
זו הבהרה, כי במכתב הראשון הוא לא התחייב על מועד מדויק לגבי התקנות האלה.
עמי ברקוביץ
אה, הבהרה.
אורי מקלב
משרד הבריאות הם הצרכנים ולא - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
דקה, נגיע, חכה, גם הם מתקדמים. בסוף כל מכתב נעשה את הנוסח הזה, לפי התשובות תישקל המשך הישיבה שבה הוא היה צריך להיות נוכח, שלא יחשוב שאני פוטר אותו.
אורי מקלב
בסדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
הלאה, משרד אחד זה משרד התחבורה. עמי, יש לך משהו להוסיף על הזירוזים האלה?
עמי ברקוביץ
לא, אני בעד.
היו"ר אברהם מיכאלי
נשקול שוב את הקטע של פגישה משותפת עם היועץ המשפטי לממשלה או המשנה. מי מטפל בזה היום? אורית קורן?
עמי ברקוביץ
אורית קורן.
היו"ר אברהם מיכאלי
המשרד השני?
עידו בן יצחק
משרד הביטחון.
היו"ר אברהם מיכאלי
כמה דברים יש לנו במשרד הביטחון?
עידו בן יצחק
במשרד הביטחון יש כרגע חוק ושני צווים. הצו הראשון הוא הנושא האקוטי של מכירת כרטיסי עינוג, פה המנכ"ל התחייב שבחודש הקרוב הוא יביא את הנושא להחלטה של שר הביטחון.
אורי מקלב
האם נבטל את החוק הזה?
עידו בן יצחק
העמדה שלהם היא שצריך לבטל אותו, האם לבטל אותו אקטיבית או לחכות שהוא יפקע מעצמו.
אסף פרידמן
הם מפחדים להתעסק עם ארגון נכי צה"ל.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם פה אני רוצה שהתשובה תתקבל - - -
עמי ברקוביץ
החודש הקרוב זה אומר עד סוף ינואר, לא?
אורי מקלב
אבל אז זה אומר שזה אקטיבי.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אני רוצה תשובת מנכ"ל בעניין מה שהוחלט ב-1 בפברואר - תאריכים מוגדרים, לא משהו עם ספק. שהיועצים המשפטיים – שלא היו מעזים בבית-משפט לאחר יום אחד בלי רשות – יתרגלו.
עידו בן יצחק
הנושא השני: עיסוק באמצעי הצפנה, זה צו שאמור להיות מוחלף בחוק - היה קצת קשה להבין מהנוסח הזה. עמי, אולי תדע אם הטיוטה כבר הועברה אליכם או עוד לא.
עמי ברקוביץ
למיטב בדיקתי עם אריאלה קלעי היום, עדיין לא הועבר. נאמר שיועבר, לא עבר, ואנחנו מדברים על טיוטת קדם תזכיר, כמו שהוא כתב כאן, זה לא עבר.
עידו בן יצחק
עוד לא הועבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
קדם תזכיר מבחינתך אומר שאתה כרגע אפילו עוד לומד את כל ההערות שלך, כי בשלב ב' עוד תצטרך להעיר הערות.
עמי ברקוביץ
בעצם רוצים אישור עקרוני לפני הפצת התזכיר, זה גם יחייב בחינה משפטית.
היו"ר אברהם מיכאלי
הם כותבים לוח זמנים? לא כותבים. מה זה "שלב ראשון"?
עידו בן יצחק
הם כתבו: נעשה ככל האפשר כדי להניחה על שולחן הכנסת כבר במושב זה.
עמי ברקוביץ
קודם כול נעבור את השלב הראשון של - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה מהם תשובה שנוסח התזכיר שהם מתכוונים להעביר – למה "קדם"? לא הבנתי. למה לא מעבירים?
עמי ברקוביץ
כי הם עוד רוצים להתייעץ עם משרד המשפטים, ככה אני מבין.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה תשובה ב-1 בפברואר שהנוסח כבר נמצא במשרד המשפטים. תשובת מנכ"ל לגבי נוסח השלב הראשון שהוא כותב פה, שזה נמצא במשרד המשפטים, ואחר כך לפי ההתקדמות נחליט הלאה מה אני עושה אתו, כי משרד המשפטים לא יעכבו את זה. הנקודה אם זה ניתן או לא ניתן - הנוסח שהם יציעו.
אגב, אתם במקדמי כבר כותבים אם זה בכלל בא בחשבון ללכת לכיוונים האלה או משהו כזה או לא?
עמי ברקוביץ
אני חושב שכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אז 1 בפברואר. אין לי כרגע כבר מה לבקש לגבי המשך, כל עוד אני לא יודע שהנוסח הועבר.
עידו בן יצחק
הנושא האחרון זה חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום. פה הם הפיצו תזכיר חוק בנובמבר, אני יודע שקיבלו הערות ממשרדי הממשלה, הם גם כותבים את זה פה.
עמי ברקוביץ
כולל משרד המשפטים.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אומר שאפשר להגיש את זה כבר לוועדת שרים?
עמי ברקוביץ
זה בשלבים של ליבון ההערות לקראת ועדת שרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל גם פה הם לא מתחייבים לתאריך, אני רוצה לו"ז.
עידו בן יצחק
הם אמרו: להביא לאישור לוועדת שרים לחקיקה לאחר ליבון ההערות במהלך מושב הכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
"במהלך מושב הכנסת" זה לא מתאים לי. אני רוצה לקבל מהם תשובה גם כן ב-1 בפברואר - מה מעכב שזה יונח בוועדת השרים לקראת תחילת חודש פברואר, זה הכול - זה בין 1 ל-5 בפברואר. אין שום סיבה, אלא אם כן יש בעיות וצריך – אני רוצה לקבל - - -
עידו בן יצחק
זה לא פשוט.
היו"ר אברהם מיכאלי
שום דבר לא פשוט, גם את הפקודה למניעת טרור לא היה פשוט להכין. עמי, הדוגמה של הפקודה למניעת טרור שבזמנו התחלנו והפחידו אותנו: חבר'ה, זה – ופתאום הניחו נוסח, ופתאום הניחו במליאה אשרור קריאה ראשוני עם כל ההתנגדות שהייתה, אז מבחינתי אין יותר מפחיד מזה. אני רוצה פה דיווח עד 1 בפברואר בדיוק מה עשו עם זה.

לגבי החוק הרביעי שהם כותבים פה, תכתוב להם שהכנסת סוף סוף אישרה את זה כידוע לכם, שידעו שהכנסת לא מעכבת פה. חוק הפיקוח אושר בשבוע שעבר בוועדה וזה הועלה כבר?
עידו בן יצחק
לא, זה אתמול אושר בוועדה.
אסף פרידמן
אתמול.
היו"ר אברהם מיכאלי
מצוין, דווח: הוועדה אישרה.
עידו בן יצחק
הוא גם כותב את זה שאנחנו מאשרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה, מצוין, אז שיגידו שהכנסת גם מזרזת ככל שניתן.
עידו בן יצחק
כן, כשיש לנו איך לכנס את הוועדה. משרד הבריאות.
עמי ברקוביץ
אפשר לקבל את המכתב? פשוט שנוכל לראות. אה, אין לך עותק?
עידו בן יצחק
אחר כך נעשה פה סדר ואביא לך.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא יצלם לך את הכול וייתן לך.
עמי ברקוביץ
אין בעיה.
עידו בן יצחק
משרד הבריאות - נושא ראשון, שלושה צווים: איכות מזון, הסחר במזון, סימון מוצרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנתי. שירות המזון הארצי? למה? אין פה מכתב מנכ"ל? הוא לא כתב לנו מכתב?
עידו בן יצחק
המנכ"ל צירף את המכתבים שקיבל.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש עוד מכתב? אני רוצה לדעת שהוא בעניינים, לא שהוא מעביר לי דרך שליח.
עידו בן יצחק
הוא העביר מכתב, שהוא צירף את זה. אין לנו את המכתב של המנכ"ל עצמו?
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לנו מכתב של המנכ"ל? תסדר לי את זה גם, אני רוצה בסוף לראות את כל המכלול יחד. היא כותבת לפרופ' גמזו, והוא שלח לנו את תגובתה. בסדר, היא מופיעה אצלנו כל הזמן, אז אותה כבר ראיתי ושמעתי.
עידו בן יצחק
הנושאים של איכות מזון, הסחר במזון וסימון מוצרים, אלה שלושה צווים שאמורים להיות מוסדרים בחוק. יש החלטת ממשלה משבוע שעבר שאומרת שהמשרד יסיים את הכנת הצעת החוק הזאת, ויביא אותה לאישור הממשלה עד 16 בפברואר, זה בעניין הזה.
עמי ברקוביץ
ב-16 בפברואר זה מוגש לוועדת שרים?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אגב, באיזה פורום של ממשלה זה הוחלט?
עמי ברקוביץ
הוא אמר שזו החלטת ממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ממשלה כללית, זו לא ועדת שרים לחקיקה.
עמי ברקוביץ
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אגב, שים לב פה, מה שהיא כותבת זה סגנון שמישהו הלחיץ אותם: "לצורך יישום החלטת הממשלה נקבעו מועדים צפופים לגיבוש סופי של תזכיר החוק בזמן, ונקבעו מספר ימים לתגובת כל משרד". זה לא מקובל "מספר ימים", נכון? אז כשמישהו רוצה להלחיץ מישהו זה עובד. אז למה פתאום פה עושים ובדברים אחרים לא עושים? לכן פה זאת דוגמה בדיוק לכך שאני טוען שהכול עניין של סדרי עדיפות, וכשיש לחץ במשרד אז מזיזים מימין לשמאל תיקים ומטפלים במה שדחוף יותר. אגב, הבעיה של תקנים שכל פעם שמעתי, בדקתי, זו לא בעיה של תקנים, זו בעיה של סדרי עדיפות, ממש כך אמר לי השר.
עמי ברקוביץ
אני מניח שעוד תקנים יכלו לעזור, אבל זו בעיה של סדרי עדיפויות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, זה בכל משרד.
עידו בן יצחק
אגב, החוק הזה הוא די חוק מפתח כי מלבד הצווים שיוסדרו בו עצמו, אחרי שהוא ייחקק יהיה אפשר להתקין תקנות שיחליפו עוד עשרה צווים אחרים, ולכן יש חשיבות גדולה בחוק הזה, וטוב שיש בו את החלטת הממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מכיוון שיש פה החלטת ממשלה ותאריך לדיון, בואו נקבע שנקבל דיווח מלא ועדכון מדויק עד 20 בפברואר מה בדיוק קרה. אם ועדת שרים אישרה את זה אז בטח יביאו את זה כבר לכנסת, זה סעיף אחד.
עידו בן יצחק
נושא נוסף: סימון קוד של מזון ארוז מראש, פה הם היו צריכים לשבת עם משרד הכלכלה ולהחליט באיזה פורמט הם מביאים את זה, והם החליטו להטמיע את זה בתוך אותה הצעת חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
שהיא למעלה?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אומר שגם הבעיה הזאת תיפתר.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
על דעת משרד המשפטים, כך כתוב פה. עמי, סעיף 4ב, לא ראית את זה? בסעיף 4ב הם כותבים שהחליטו להסדיר נושא זה בתוך תזכיר החוק ההוא. אם ככה אז גם פה נוכל ב-20 בפברואר לדעת שזה אושר במסגרת האישור של ועדת שרים.
עמי ברקוביץ
4ב מתייחס למכתב שלכם.
עידו בן יצחק
זה מתייחס למכתב שאנחנו כתבנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן.
עמי ברקוביץ
זה מדבר על צו סימון קוד.
עידו בן יצחק
כן. הנושא הנוסף שמוזכר פה: הובלת לחם, בעניין הזה הם החליטו גם לחכות לחוק ההוא.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה נקרא "הובלת לחם", סעיף 4ג?
עידו בן יצחק
כן. אחרי שייחקק החוק הגדול - -
היו"ר אברהם מיכאלי
הגדול זה למעלה, בריאות הציבור מזון.
עידו בן יצחק
כן. - - אז תהיה להם סמכות להתקין תקנות יותר מקיפות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אז בעצם גם פה אני לא יכול להתקדם בלי אישור החוק.
עידו בן יצחק
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז החוק הזה פותר לנו פה הרבה דברים.
עידו בן יצחק
יש עוד עשרה צווים שהוא פותר לנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
מצוין. אז 4ג מתייחס שוב לאותו חוק שנקרא "פקודת בריאות הציבור מזון" והתקנות שיותקנו, מה שכתוב אצלנו ב-4ג במכתב שלנו, שהפרוטוקול גם יבין, בעצם התקנות יותקנו אם החוק ההוא יאושר. יאושר זה אחרי הכנסת, כפי שנעשה לגבי צווים אחרים, כגון בשר טחון וגלידה, בסדר, זו דוגמה. זה חלק אחד של המכתב של משרד הבריאות?
עידו בן יצחק
כן. עכשיו יש לו חלק אחר כי זה אגף אחר. נושא של תכשירים להדברת מזיקים לאדם, פה הם אומרים שהכנת התקנות תסתיים עד סוף יוני 2014.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא מקובל עלי. יש פה תקנות?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הסיבה שזה לא יאושר? ממתי הם כבר מטפלים בזה? שנים. אין שום סיבה שזה יידחה ליוני.
עמי ברקוביץ
תקנות שמחליפות את הצו.
עידו בן יצחק
הם אומרים שיש פה איזושהי תקינה אירופית שנכנסה לתוקף רק לאחרונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה פורסם לאחרונה לפני שנה וחצי, במאי 2012, סליחה, זה עוד מעט שנתיים, אין שום סיבה שזה יידחה. אני רוצה גם פה לקבל ב-20 בפברואר הודעה שלהם שהם הולכים להגיש את התקנות האלה מיידית. אין שום סיבה שתקנות שאושרו באירופה כמעט לפני שנתיים, במאי 2012, שזה יעכב אותם היום לגבש תקנות. אני רוצה לשמוע את עמדת המנכ"ל בעניין הזה, שהמנכ"ל יגיד לי למה לא ניתן להסדיר את זה לפני כן.
עמי ברקוביץ
עד מתי? עד 1?
היו"ר אברהם מיכאלי
הם ביקשו את זה עד יוני, לא אתן כי יוני זה אחרי ההכרזה. אנחנו רוצים לשמוע שזה הוגש לכנסת, עד 20 בפברואר אני רוצה לשמוע את עמדתם, אם הם יצטרכו אחרי זה איזה שבוע-שבועיים ניתן להם עוד, אבל לא מעבר לזה. זה המכתב השני?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה עוד יש?
עידו בן יצחק
אני יכול רק לעדכן מדברים שהיו בכנסת, תקנות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני כן, במכתבים האחרונים ששלחנו להם זה מכסה את הכול?
עידו בן יצחק
כן, זה מכסה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מבחינת המכתב שלנו זה מכסה את הכול, ועל זה אני מחכה ממנו לתשובות.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה שקשור לכנסת לא קשור אליו.
עידו בן יצחק
אבל אני רוצה לעדכן את הוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אז בוא נפריד מבחינת הבנה - המכתב שנשלח אליו הוא על מה שדיברנו עכשיו, אתה יכול לעדכן אותו שגם בכנסת התקדמו דברים, אני מתאר לעצמי שהוא יודע - אבל מה התקדם?
עידו בן יצחק
הוא יודע, פשוט שיהיה לנו לפרוטוקול.
היו"ר אברהם מיכאלי
איזו ועדה זו? ועדת הכלכלה?
עידו בן יצחק
בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות אושרו תקנות שיחליפו את הצו של שמן מינרלי בייצור מזון, על התקנות של תחליף דבש התחילו לדון, אבל עוד לא אישרו אותן.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, אבל בכנסת מתקדמים.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
כי אנחנו במקביל שוב נפעל בכיוון של ראשי ועדות, יושבי-ראש ועדות עם יושב-ראש הכנסת, שהם יזרזו את הטיפול בכל מה שנמצא אצלם על השולחן. אני חושב שרוב יושבי-ראש הוועדות שמחים לשתף פעולה ומתקדמים. עם משרד הבריאות סיימנו?
עידו בן יצחק
כן. משרד הכלכלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כמה דברים יש לנו במשרד הכלכלה?
עידו בן יצחק
יש להם חוק אחד, ותלוי איך סופרים, בערך ארבעה או חמישה צווים.
היו"ר אברהם מיכאלי
חוק אחד של תזכיר חוק.
עידו בן יצחק
לא, חלק מהצווים יוחלפו בחוקים. מה שמלכתחילה חוק זה רק הנושא של חוק שעות עבודה ומנוחה, היתר זה צווים שחלקם הוחלפו בחוקים וחלקם בתקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. נתחיל מהקל.
עידו בן יצחק
בוא נלך לפי הסדר שלו - נושא של צעצועים מסוכנים, מה שהוא כותב: "טיוטת החוק תובא לאישור ועדת השרים לחקיקה תוך שבועיים לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה יסמוך ידו על טיוטת החוק".
היו"ר אברהם מיכאלי
בוא נבין, קודם כול התזכיר הופץ ביולי 2013. למה הוא קורא לזה "טיוטת החוק"?
עמי ברקוביץ
כי זה מה שמובא לאישור ועדת השרים.
עידו בן יצחק
זה מה שמובא לאישור ועדת השרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. הוא קורא לזה "טיוטת חוק", בסדר. ועדת שרים בעצם מקבלת כבר תזכיר מגובש, כך אני קורא לזה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, למי מתכוונים פה? עמי, פה תוכל לעזור לנו. אורית קורן?
עמי ברקוביץ
לא, אני חושב שזה דווקא אבי ליכט.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבי ליכט?
עמי ברקוביץ
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז פה אני רוצה שתי כתובות, אחר כך נוציא מכתב גם למנכ"ל משרד המשפטים, או שלא צריך?
עמי ברקוביץ
מהדיווח האחרון שנמסר לי מהרפרנט שמטפל אצלנו, היו דברים שבאמת חלה בהם עוד התקדמות, הייתה גם איזו בעיה עם האוצר שנפתרה, אז עכשיו כנראה שיש דברים שהועברו בתוך משרד המשפטים לעוד מחלקה, אני מקווה שזה באמת – זו כנראה ההערכה שלי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם הוא מבטיח לי שתוך שבועיים, אין לי בעיה, אבל אני רוצה במקביל שנוכל לבדוק שאין תקלה ושעוד שבועיים זה לא יידחה לעוד שבועיים, אם אפשר לבדוק מי מטפל בזה כמשנה - אם זה אבי ליכט אז לבדוק דרכך. אני יכול דרכך?
עמי ברקוביץ
הרפרנט - - - , הוא ידע טוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רוצה פה עיכוב, אם זה תוך שבועיים זו בשורה טובה.
עמי ברקוביץ
בסדר גמור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם זה מגיע לוועדת שרים, התקדמנו - זה סעיף אחד. אגב, גם פה אני רוצה שיהיה לו ברור שאני רוצה דיווח עוד שבועיים פלוס כמה ימים, שזה הוגש וכו', כי אתה צריך לקבל עדכונים, אתה לא עוקב אחרי כל ועדת שרים - מה אישרו שם, מה לא אישרו. תעדכן לך שתוך שבועיים הוא מדווח, נניח עד 10 בפברואר.
עידו בן יצחק
ב-10 בפברואר אבדוק אתו שידווח לי שזה הועבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון. אני מקווה שזה יאושר גם שם, אלא אם כן תהיה שם דחייה.
עידו בן יצחק
הנושא השני: מעליות, זה צו שאמור להפוך לחוק, הם החליטו לפצל את החוק לשניים: חוק אחד בהיבט הבטיחותי וחוק אחד בהיבט הצרכני. בהיבט הבטיחותי הוא מתחייב פה תוך חודש להפיץ תזכיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
להפיץ, זה אומר שזה ייקח חודשים עד שיחזירו לו חזרה. מה הסיבה שהוא לא מפיץ?
עמי ברקוביץ
עוד 21 יום.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא עוד לא הפיץ בכלל.
עמי ברקוביץ
נכון. תוך חודש הוא מפיץ ואז הוא נותן 21 יום ללמוד.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אתה יודע שזה לא יהיה 21 יום. אני רוצה לדעת מה הסיבה שהוא לא יכול להפיץ את זה מיידית. אם תוך חודש זה יופץ, זה אומר שהוא לא עשה כלום מהישיבה הקודמת, הרי כבר דיברנו על זה בישיבה הקודמת.
עידו בן יצחק
בישיבה הקודמת היו להם די הרבה בעיות בתוך המשרד שהם הציגו, וכנראה שחלק מהם הם לפחות פתרו.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקשיב, אני רוצה פה דיווח – לא לתת את התאריך שהם מבקשים בעוד חודש – אני רוצה לתת להם גם עד 10 בפברואר, 20 יום זה מספיק, 20 יום שהתזכיר יופץ וידווחו לנו שהתזכיר הופץ. אם מישהו יכול להספיק את זה בחודש, הוא יכול להספיק גם ב-20 יום, אין שום סיבה. עכשיו, מה זה בכל הנוגע להיבטים צרכניים?
עידו בן יצחק
ההיבטים הצרכניים - הם החליטו להעביר את זה לרשות להגנת הצרכן, פשוט קיבלנו את המכתב הזה היום, אנחנו צריכים לפנות לרשות להגנת הצרכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
למי יש שליטה ברשות להגנת הצרכן?
עמי ברקוביץ
לשר.
עידו בן יצחק
הרשות כפופה לשר הכלכלה, אבל היא עצמאית.
עמי ברקוביץ
היא עצמאית מבחינת הכפיפות למנכ"ל. אני חושב שיש לה מנכ"ל משלה, והיא בעצם כפופה במישרין לשר הכלכלה, אז זה בשלב ראשון דרך האחראי על הרשות הזאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מציע ככה - קודם כול אם הם מעבירים את הכדור אליהם, אני רוצה ממנה גם לשמוע עד 10 בפברואר שמה שהעבירו אליהם נפתר, לא להתחיל לנהל אתם משא-ומתן. מכיוון שכבר עבדו על זה ו- ו-, אני רוצה תשובה עד 10 בפברואר שהיא עשתה כל מה שנדרש ממנה, והעתק מהמכתב הזה לשר הממונה עליה, יש לזה רשות, זה שר הכלכלה.
עידו בן יצחק
כן, זה שר הכלכלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז גם פה עד 10 בפברואר גג. הנה, יהלומים.
עידו בן יצחק
הם התחייבו להעביר טיוטת תזכיר למשרד המשפטים בשבוע הקרוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. זה אומר שאנחנו יכולים כבר לקבל מהם עדכון גם כן עוד עשרה ימים-שבועיים? קודם כול כשהם יעבירו שידווחו לנו.
עמי ברקוביץ
קודם כול שיהיה עדכון שהעבירו.
היו"ר אברהם מיכאלי
עדכון ראשון שהם העבירו למשרד המשפטים, אחר כך נעקוב כמובן שמשרד המשפטים יעברו על זה בזמן סביר, עד 10 בפברואר ניתן להם לעדכן גם פה. כמובן שגם משרד המשפטים ידווחו.
עידו בן יצחק
אבל אפשר להתחייב על - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
איך נוכל לפני?
עידו בן יצחק
שהם ידווחו שהעבירו למשרד המשפטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה שבוע. אני מדבר על אחרי. בנוסף לזה, עד 10 בפברואר לדווח לנו אם הם כבר קיבלו חזרה ממשרד המשפטים את ההערות ואם אפשר להגיש את התזכיר, זה תזכיר חוק כבר. אגב, פה אני לא יודע, לאחרונה אין את הלחצים כבר מראשי הענף, הם באו לכנסת כמה פעמים והזהירו שזה הולך להיות חורבן.
עידו בן יצחק
ישבו אתם בכנסת ובנו את זה ביחד אתם.
היו"ר אברהם מיכאלי
כנראה ישבו אתם ופתרו את כל הבעיות הבין-לאומיות, אז מה הבעיה לפתור את העניין של הובלת לחם? לא הבנתי. אתה מבין?
אסף פרידמן
גם עם הדבש היו פה איזה סיפורים, עם העוקץ ועם האבוקדו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז פה שני שלבים: אחד משרד המשפטים, ואחר כך לשמוע מהם איך התקדם עם זה, עד 10 בפברואר לדעת אם הם מגישים תזכיר חוק לוועדת שרים.
עידו בן יצחק
הנושא הרביעי שהוא כותב פה זה מה שדיברנו קודם על משרד הבריאות בנושא של סימון קוד של מזון שהם החליטו להעביר את - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לשלב.
עידו בן יצחק
לשלב את זה בתוך החוק של משרד הבריאות.
היו"ר אברהם מיכאלי
ושמשרד הבריאות כרגע מביא את מה שמשרד הכלכלה עושה. איך הוא יכול להכין תקנות? עד אחרי החוק לא יהיו תקנות.
עמי ברקוביץ
לפי מה שאני מבין, החוק אמור לתת את ההסמכה שמכוחה יותקנו התקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה, אז מתי מכינים את התקנות? כבר בשלב הזה?
עידו בן יצחק
הם כבר התחילו לעבוד על תקנות.
עמי ברקוביץ
כבר מכינים טיוטה, לכשתעבור ההסמכה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
את החקיקה יכול להיות שיביאו כבר עם החוק.
עמי ברקוביץ
או מייד לאחר מכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז יש לנו משהו לבקש מהם כרגע?
עידו בן יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש טעם עכשיו לבקש מהם את הנוסח של התקנות תוך כך וכך זמן?
עידו בן יצחק
לא, כי אם החוק ישתנה אז הם גם יצטרכו לעשות תקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שאני אומר. אז בנוגע - - - טיוטת תקנות על בסיס הצעת החוק האמורה, אז בעצם מכינים כבר שיעורי-בית לקדימה. אז פה גם נשים את זה במעקב, כשנראה במשרד הכלכלה את סעיף 4 נדע שהם קשורים לזה, שלא נפספס בסוף. תגיד להם, לגבי התקנות אנחנו רוצים לקבל עדכון מכם, תן להם חודשיים עד 10 במרס - איך אתם מתקדמים עם טיוטת התקנות, כי עד אז אני כבר בטוח שאם זה יוגש לכנסת לקריאה ראשונה, זה יאושר פה תוך שבוע, כמה זמן ייקח? במליאה לא צריכה להיות בעיה.
עידו בן יצחק
בקריאה ראשונה, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אחרי זה בקריאה שנייה ושלישית זה בטח בוועדת הכלכלה, לא?
עידו בן יצחק
אולי לא, אולי בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בעצם.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא יודע, עכשיו אנחנו עושים סדר בוועדות, מחלקים את הוועדות מחדש. היום היינו צריכים לקיים דיון עקרוני, בסוף דחינו את זה לעוד כמה ימים.
עמי ברקוביץ
לשנות נושאים, תחומים?
היו"ר אברהם מיכאלי
בנושא הזה אנחנו הולכים לעשות רוויזיה בכל הסוגיה של חלוקת תפקידי ועדות. לחוץ והביטחון, לדוגמה, ניקח את החוץ.
אסף פרידמן
או, כבר מדברים על זה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני צוחק. הולכים לדון בכל הוועדות.
אסף פרידמן
מדברים על זה כבר. יש ועדות שזה טירוף מבחינת גודל.
היו"ר אברהם מיכאלי
מכיוון שהן יעבירו את זה לכנסת, לאחר מכן יחליטו על הארגון. זה סעיף 4, וסעיף 5?
עידו בן יצחק
הנושא האחרון: חוק שעות עבודה ומנוחה.
היו"ר אברהם מיכאלי
פה יש עכשיו את הברוך הזה שדיברנו עליו. עמי, אתה חייב להיות פה גם בתמונה, כי את גאל שאלנו בזמנו מה עמדת משרד המשפטים. עידו, תתאר לנו כרגע מי הגורמים שקשורים בזה.
עידו בן יצחק
משרד הכלכלה כמובן, משרד האוצר, משרד המשפטים, - -
היו"ר אברהם מיכאלי
ההסתדרות.
עידו בן יצחק
- - ומולם ההסתדרות וארגוני המעסיקים. כמו שדווח לנו בפעמים הקודמות הוקם צוות בין-משרדי לבחינה של כל הסוגיה של שעות עבודה ומנוחה, פה מדווח לנו המנכ"ל שהישיבה הראשונה התקיימה בשבוע שעבר, ושהם צריכים להגיש את ההמלצות שלהם תוך שישה חודשים.
היו"ר אברהם מיכאלי
עכשיו השאלה היא - שישה חודשים זה בטוח אחרי ההכרזה.
עידו בן יצחק
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה היא איך אני יכול לזרז את הוועדה הבין-משרדית הזאת, את הצוות הבין-משרדי לשבת לפני כן. אני צריך להגיד להם: הכנסת דורשת מכם לשבת תוך שלושה חודשים? תבין, פה זו כבר סוגיה, שוב, זה יחסי עובד-מעביד ומשק וסכסוכים עם ההסתדרות, אני לא רוצה לעשות בלגן. אבל מצד שני, הם לקחו שישה חודשים כי הם יודעים שזה לא בוער לאף אחד, כי הרי הם מנהלים כבר שנים דיונים על הקמת צוות כזה - עד שהקימו סוף סוף צוות דחו את זה לעוד שישה חודשים. מי ממונה על הצוות הבין-משרדי הזה?
עידו בן יצחק
מי עומד בראש הצוות?
עמי ברקוביץ
אני יודע שדן אורן חבר בו, אני חושב שזה ממשרד הכלכלה, אודיע לך.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוא נבדוק את זה, כי אני רוצה שמי שאחראי על הצוות הזה, על הפעלתו - - -
עמי ברקוביץ
אולי שהוא יעדכן אותך.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא רק שיעדכן אותנו, מי שאמור לעדכן אותנו זה עמית לנג בעצם, הוא הישיר, אבל אני רוצה לצמצם שם את לוח הזמנים בשל דחיפות הדברים. כרגע אנחנו רואים שזה יכול להימרח שנים לפי הקצב הזה, אלא אם כן מישהו ייקח את הסוגיה הזאת בידיים בצורה אינטנסיבית ויאשר. בוא נבדוק את זה, ואז להודיע לעמית לנג. אנחנו רוצים שהוא יגרום לכך שהדיונים האלה יוקדמו ככל האפשר, לא פעם בשישה חודשים דיון, כי זה לא יגמר.
עמי ברקוביץ
לפי מה שאני מתרשם העבודה כן אמורה להיות – כך הבנתי מדן אורן.
היו"ר אברהם מיכאלי
הלוואי, אם אנחנו יודעים שזה מתקדם לכיוון של הסכמות, לא יודע מה אמור להיות שם. הלאה, מה המשרד הבא?
עידו בן יצחק
המשרד להגנת הסביבה, פה אין לנו מכתב.
היו"ר אברהם מיכאלי
פה אין לנו מכתב, השר ביקש היום לשחרר את המנכ"ל מהישיבה הזאת כי הוא חייב אותו לאיזה עניין אליו הוא כבר התחייב מזמן. יחד עם זאת, השר לקח את זה על עצמו שתוך חודש יוגשו לנו כל התשובות עם לוח הזמנים המוגדר. תגדיר לנו רק מה נשאר למשרד להגנת הסביבה כדי שתוציא להם את הסיכום.
עידו בן יצחק
נשאר להם הנושא של הדברת מזיקים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הם התחייבו לנו בפעם הקודמת?
עידו בן יצחק
הם כבר הפיצו תזכיר. פעם שעברה הם התחייבו להביא את הצעת החוק לאישור ועדת השרים עד ינואר.
היו"ר אברהם מיכאלי
ינואר הזה?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
ינואר עבר.
עידו בן יצחק
נכון, זה לא יקרה. בשיחה שקיימתי אתם הם העריכו שייקח להם עוד חודשיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא נותן להם עוד חודשיים, אני לא מאשר להם. ואני אומר לך, אם תוך חודש זה לא יוגש לוועדת שרים - - -
עמי ברקוביץ
אבל השר התחייב.
היו"ר אברהם מיכאלי
השר התחייב תוך חודש לתת לי לו"ז, אבל השר לא יודע את מה שקורה.
עמי ברקוביץ
אה, לתת לו"ז.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רוצה פה לפרוטוקול הרשמי להגיד מה שהשר אמר לי על שיטת העבודה, גם לא מקובל עליו שככה הדברים נמרחים ונדחים. אמרתי לו שזו כבר הרבה יותר מהפעם העשירית שהם דוחים אותנו בעניין הזה, הם כבר דחו אותנו שנתיים-שלוש בעניין הזה. אני רוצה תוך חודש להודיע לוועדה שתזכיר החוק כבר הונח לוועדת השרים לחקיקה. משרד המשפטים, ראיתם את זה כבר?
עמי ברקוביץ
כן, אני יודע שהם נעזרים במשרד המשפטים בהצעה הלא פורמלית, זה כבר כמעט - - -
עידו בן יצחק
הבנתי שמבחינת משרד המשפטים יש להם מחלוקת עם שני גורמים שמעכבים את הדברים האלה כרגע: משרד החקלאות והשב"כ.
עמי ברקוביץ
הבנת את זה מאורן תמיר?
עידו בן יצחק
מיואל בן עמוס.
עמי ברקוביץ
הבנתי שמבחינת משרד המשפטים זה מתקדם, זאת אומרת שאין - - -
עידו בן יצחק
מה שהם אמרו לי, שיש להם שני גורמים שמעכבים אותם.
היו"ר אברהם מיכאלי
תראה, גם להגיד לי "שב"כ" ולכן הם לא מתקדמים, לא מקובל עלי. גם עם אנשי השב"כ אפשר להגיע להבנות.
עמי ברקוביץ
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכול נדחה בגלל שלא נוח להם כנראה להתמקח. אני רוצה שהמכתב הזה יצא גם הפעם לשר ולמנכ"ל בעקבות ההסכמה שלי לפתור אותם מלהופיע פה היום, וגם לא הגישו מכתב כי, בינינו, הם לא היו מוכנים להגיש, מבחינת תוכן הם לא ידעו מה לכתוב והתביישו לכתוב את הדברים האלה, אז השר אמר לי את זה. אני מצפה מהם שבדבר הזה עקב הדחיות החוזרות ונשנות – ואתה יכול לתאר להם את זה כמה פעמים כבר – אני רוצה שתוך חודש תזכיר החוק יונח בוועדת שרים לחקיקה.
עמי ברקוביץ
אבל עוד לא הופץ תזכיר.
עידו בן יצחק
תזכיר הופץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
יונח לוועדת שרים. איזו סיבה יש?
עמי ברקוביץ
תזכיר הופץ?
עידו בן יצחק
כן, לפי מה שכתוב לי פה.
עמי ברקוביץ
מתי הופץ?
עידו בן יצחק
ב-2011 או 2012.
עמי ברקוביץ
אתה מדבר על תקנות רישוי עסקים להדברת מזיקים.
עידו בן יצחק
כן.
עמי ברקוביץ
אז יכול להיות שהם צריכים להפיץ תזכיר מחדש.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקנות או חוק? לא הבנתי.
עידו בן יצחק
חוק.
עמי ברקוביץ
בעדכון שקיבלתי רשום לי שמדובר על הפצת תזכיר.
עידו בן יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז בוא נוודא את זה.
עמי ברקוביץ
אברר גם את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בכל אופן, אם התזכיר כבר אחרי ואם יש מחלוקות, שיפתרו את המחלוקות, ונוסח החוק המוצע על-ידי הממשלה יונח על-ידי המשרד לוועדת שרים עד 22 בפברואר, זה חודש בדיוק.
עמי ברקוביץ
ואם התזכיר עוד לא הופץ?
היו"ר אברהם מיכאלי
אם הוא לא הופץ אז זה בכלל סיפור.
עידו בן יצחק
הוא הופץ, בטוח.
היו"ר אברהם מיכאלי
עידו באמת בקטע הזה עוקב אחריהם, אבל תבדוק גם אתה כדי שלא יהיו פספוסים, זה דבר ראשון. מה הדבר השני שהמשרד לאיכות הסביבה חייב לנו?
עידו בן יצחק
הנושא השני הוא יסודות רדיואקטיביים, נושא שאמור להיות מוסדר בחוק הקרינה.
היו"ר אברהם מיכאלי
קרינה מייננת.
עידו בן יצחק
המייננת, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואיפה החוק הזה מונח היום?
עידו בן יצחק
פה הדיווח שלהם מהישיבה הקודמת, שלא השתנה, הוא שעבודת המטה שלהם תסתיים בחודש יוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
איזה יוני?
עידו בן יצחק
2014.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אין להם. אני לא נותן להם יוני 2014, אני רוצה שיגישו תוך חודש לוח זמנים קרוב עם דיווח מפורט איך הם מספיקים בתקופה הקרובה את תזכיר החוק. איפה זה חוק הקרינה המייננת? יש לנו נוסח של חוק קרינה מייננת שכבר עבר בכנסת?
עידו בן יצחק
לא, יש חוק קרינה בלתי מייננת.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי.
עידו בן יצחק
זה יותר האנטנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז הדחייה הזאת כבר נעשתה, במשך שנתיים-שלוש כבר שומעים על זה, נכון? כל פעם ביקשו חצי שנה. אז נכתוב לשר: עקב כל הדחיות החוזרות ונשנות, הוועדה קובעת שתוך חודש יוגש לוח הזמנים המוגדר להגשת תזכיר חוק, זה הכול. אם לא, מצדי שיישארו בלי חוק. איך הסתדרו פעם כשלא היו להם צווים? או שתמיד היה להם צו.
עידו בן יצחק
תמיד היה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ידוע לך משהו אצלך בחוק הזה?
עמי ברקוביץ
כתוב לי גם שמדובר על הפצת תזכיר חוק, שהכדור בידי המשרד.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר? זה ברור? עם כל ההדגשות, לכל משרד מה שצריך להדגיש.
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה המשרד האחרון? זה משרד המשפטים שמוזמן להיום? מה יש לנו במשרד המשפטים חוץ משיתוף הפעולה המבורך שלהם בכל החוק?
עידו בן יצחק
יש את חוק הסדרי משפט ומינהל, אתה רוצה?
היו"ר אברהם מיכאלי
איפה זה עומד?
עמי ברקוביץ
עד כמה שאני מבין זה עדיין נבחן, זה אומנם תיקון לא מורכב באופן מיוחד מבחינה משפטית, אבל יש לו גם הרבה מאוד היבטים אחרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה, לא בגלל שאתה יושב פה מולי, הבנתי כמה פעמים בהצהרה כללית כזאת, בואו תקדמו לנו את הפקודה למניעת טרור, מבטיח לכם – כך גם גאל חזרה על זה וגם כמה משרדי ממשלה, במיוחד משרד הביטחון – לא נהווה מכשול אחרי אישור הפקודה למניעת טרור, בוועדת החוקה לא נהווה מכשול להכרזה. השאלה אם חוק כזה שאתם רוצים להביא, אם יקרה מצב תיאורטי שתוך חודש-חודשיים הכנסת תאשר אותו, תישארו בלי החוק הזה?
עמי ברקוביץ
מבחינה משפטית החוק הזה פוקע.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת בדיוק השאלה, איזה נזק יכול להיגרם בכך שהחוק הזה לא יהיה קיים.
עמי ברקוביץ
אבל אני מתאר לעצמי שככל שהמהלכים האלה יתקדמו, באמת אז אפשר יהיה לגבש עמדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
במי תלוי היום גיבוש העמדה - בגורם במשרד המשפטים או שזה בכלל משרדי הממשלה?
עידו בן יצחק
עד כמה שהבנתי זה תלוי בשרה בעצם.
עמי ברקוביץ
בשלב זה כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה מונח אצל השרה שזה לא נכתב עד היום?
עמי ברקוביץ
מדובר על תיקון החוק.
עידו בן יצחק
תזכיר החוק.
עמי ברקוביץ
התזכיר, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
השרה צריכה להחליט אם היא רוצה לקדם את זה?
עמי ברקוביץ
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך השרה תקדם אם מישהו לא יושב אתה ומראה לה מה, מו, מי? דבר עם הושע גוטליב על זה, צריך לדבר אתו על זה, כי הוא זה שיושב עם השרה ואומר לה. זה חשוב לכם או לא? זה מה שאני רוצה להבין. אם למשרד זה פחות חשוב ולשרה לא חשוב, אז מבחינתי שזה יפקע, ואז לא יהיה להם חוק, לא יהיה לכם כלום.
עמי ברקוביץ
עד כמה שאני מבין זה תיקון שאי-שאפשר לומר שניתן לוותר עליו, לוויתור עליו עלול להיות מחיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה.
עמי ברקוביץ
מצד שני גם לקידום החקיקה בעניין יש רגישויות ומורכבויות שמחייבים שיקול. בכל מקרה, מאחר שמדובר בתיקון שהוא לא תיקון ארוך, אלא בעצם תיקון די נקודתי, אני חושב שיוחלט ככל שתהיה התקדמות במישורים האחרים. ולכן כבר נראה באופק בעצם את סיום מצב החירום, אני לא חושב שיהיה קושי להביא אז את הדברים. אם נביא דוגמה מזה אנחנו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מישהו צריך לקחת את כל השיקולים האלה ולהחליט לאיזה כיוון זה מתקדם.
עמי ברקוביץ
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
מישהו בא לשרה, ואומר לה: גברתי השרה, ועדה משותפת דורשת תשובה?
עמי ברקוביץ
אני חושב שכתבת בעצמך מכתב לשרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כתבנו, נכון?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכתוב עוד מכתב. מה ענה על זה המנכ"ל?
עידו בן יצחק
המנכ"ל לא ענה על זה, הוא רק ביקש לא להגיע. הוא לא התייחס לעניין.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. מסיבות שלו אני מבין, אבל נוציא עוד מכתב למשרד המשפטים בעניין הזה כדי לדעת ולקבל עמדה תוך חודש, אין שום סיבה לא לקבל עמדה. מותר לשרה לקבל איזו עמדה שהיא רוצה, אני לא מתערב לה. בקטע הזה אני רוצה את עמדת השרה. אתה יודע מה, להוציא מכתב גם למנכ"לית הנכנסת ולמנכ"ל היוצא, אני רוצה שאחד יעביר לשני.
עמי ברקוביץ
אני לא חושב שיש טעם למנכ"ל היוצא כי ב-1 בפברואר הוא מסיים, הוא כבר יקבל אותו בבית.
היו"ר אברהם מיכאלי
עד שהוא יקבל מכתב הוא כבר לא יהיה. אבל מצד שני מותר לנו להוציא מכתב שהמנכ"לית - - -
עמי ברקוביץ
לכן הייתי כותב: למנכ"ל משרד המשפטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
למנכ"ל משרד המשפטים ולשרה כדי לדעת. זה הדבר היחיד שנותר לנו במשרד המשפטים מבחינת צווים?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש בכנסת דברים שקשורים?
עמי ברקוביץ
זה לא צווים, זה תיקון לחוק.
עידו בן יצחק
זה תיקון חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
תזכיר חוק, כן. מבחינת דברים אחרים שיש פה בוועדות, יש לנו דברים שמשרד המשפטים מצפה לקבל?
עידו בן יצחק
חוק מניעת טרור.
היו"ר אברהם מיכאלי
את זה כבר יודעים. כרגע כיסינו פחות או יותר?
עידו בן יצחק
כן, אני רק רוצה לעדכן לגבי משרדים שלא הזמנו לפה מלכתחילה, כי הם מתקדמים יותר.
היו"ר אברהם מיכאלי
איזה משרדים?
עידו בן יצחק
אחד, משרד האנרגיה, הצעת חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מס' 4), הוחל עליו דין רציפות והוא הועבר לוועדת הכלכלה; הצעת חוק משק הדלק עדיין לא הוחל עליה דין רציפות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הנה, זה דברים טכניים, למה? כי עוד לא עברו שבועיים פה או שלא העבירו?
עידו בן יצחק
לא, זה כבר הרבה זמן מונח בכנסת. עד כמה שהבנתי ממשרד האנרגיה - כל מיני בעיות צצו פתאום מכיוון של משרד הביטחון.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הביטחון מנסה כרגע לעצור מה שאישרו בקדנציה הקודמת? זה מה שיוצא?
עידו בן יצחק
הם רוצים להביע אתם להבנה לפני שהם ממשיכים לקדם את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שזה כבר, לא רוצה להגדיר פה מילה לא יפה, משחקים של משרדי ממשלה. אני רוצה שתוציא שוב מכתב למנכ"ל, אני לא רוצה לחכות פה יותר, מה שתלוי בהם שיעשו, שיגישו את זה לכנסת. מונח פה בכנסת?
עידו בן יצחק
זה מונח לדעתי כמעט חודשיים בכנסת.
עמי ברקוביץ
רק לא מוצבע.
עידו בן יצחק
רק לא הצביעו עדיין.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך מוצבע אם לא הציגו את זה?
עידו בן יצחק
הציגו. הממשלה הודיעה שהיא רוצה להחיל דין רציפות.
היו"ר אברהם מיכאלי
רק הודיעה, לא עשו הצבעה.
עידו בן יצחק
רק לא הצביעו.
עמי ברקוביץ
לא התקיימה הצבעה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז תכתוב להם שאני רוצה לקבל מהם תשובה תוך שבועיים, לא תוך חודש, עד 5 בפברואר אני רוצה לקבל תשובה. אם במשרד הביטחון זה לא פורמלי, אז אני לא יכול לפנות למשרד הביטחון בקטע הזה, שמשרד האנרגיה ייתן לנו תשובה.
עידו בן יצחק
זו אחריות שלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואז אם יש צורך, אדבר עם יושב-ראש הקואליציה להוות קטליזטור לפתור סכסוכים ונרכז בסוף. אם יש בעיות בתוך הקואליציה, כי הקואליציה מביאה את החוקים לנשיאות וכו', אז נרכז מכתב כזה, אוציא את זה ליושב-ראש הקואליציה ואגיד לו שישב עם כל מי שצריך כדי לפתור את אי-ההבנות ביניהם.
עידו בן יצחק
ונושא נוסף: צו הגז (בטיחות ורישוי), שזה צו שאמור להחליף שני צווים אחרים. השר חתם עליו השבוע, וזה צריך לעבור לוועדת הכלכלה במהלך השבוע.
אסף פרידמן
לך תדע, עם האסון שקרה עכשיו לא - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
יכול להיות שיפחיד אותם. בסדר, שבוועדת הכלכלה ידונו בזה.
עידו בן יצחק
אולי הם יגידו: הנה, תראו, רציתם משהו – זה על מכלי גז.
היו"ר אברהם מיכאלי
ועדת הכלכלה תחמיר עם זה. תגיד להם שגם על זה יעדכנו אותנו תוך שבועיים גג, שזה הונח כבר בכנסת.
עידו בן יצחק
הייתי נותן להם אפילו פחות מזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז תן פחות. כמה?
עידו בן יצחק
נראה לי שאפשר שבוע.
היו"ר אברהם מיכאלי
שבוע, מצוין.
עידו בן יצחק
גורם נוסף: הרשות להגנת הצרכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
שזה שייך ל?
עידו בן יצחק
זה שייך למשרד הכלכלה, הם היו צריכים להעביר תקנות לגבי ההיבטים הצרכניים של צו הסחר במזון, שהוא צו שבגדול באחריות של משרד הבריאות. הם העבירו את התקנות האלה לוועדת הכלכלה לפני כשבועיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
העבירו?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש עוד משהו שתקוע אצל הרשות להגנת הצרכן?
עידו בן יצחק
לא. אנחנו צריכים לברר אתם לגבי הסיפור של המעליות שנודע לנו רק היום, ומעבר לזה אין לנו יותר.
היו"ר אברהם מיכאלי
נוציא להם עכשיו מכתב יחד עם השר שממונה עליהם. מי עוד?
עידו בן יצחק
משרד החקלאות – הצעת חוק פיקוח על מזון לבעלי-חיים, התחילו דיונים בוועדת העבודה והרווחה, עוד לא סיימו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אצלם יש משהו תקוע?
עידו בן יצחק
יש אצלם עוד חוק של הדבש שהם התחייבו להעביר אותו לממשלה עד 31 בדצמבר, זה לא קרה עדיין.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אני רוצה דחוף תזכורת על זה, תוך שבוע אפילו, לא רוצה יותר, כי השר פגש אותי קודם, אמר לי: אני חייב לך משהו? אמרתי לו: לא יודע.
עידו בן יצחק
פטרנו אותם מפה, כי סך הכול רוב הדברים שלהם התקדמו, אבל יש את הסיפור הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, צריך להכניס אותם למעגל של המעקב, בוודאי.
עידו בן יצחק
נושא שני, יש להם שני סטים של תקנות בנושא של החלב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אגב, אתם בכל הדברים האלה, אתה במקביל מעודכן בכל?
עמי ברקוביץ
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר גמור.
עידו בן יצחק
יש להם שני סטים של תקנות בנושא של חלב, אחד התחילו לדון בוועדת הכלכלה, עדיין לא סיימו את הדיונים; את הסט השני של התקנות הם בזמנו התחייבו להעביר עד סוף פברואר.
היו"ר אברהם מיכאלי
ועדת הכלכלה, שוב, אין לי מה לבוא אליה בטענה כי זו ועדת הכלכלה.
עידו בן יצחק
נכון. הסט השני בזמנו התחייבו להעביר עד סוף פברואר לוועדת הכלכלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה? תקנות?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מתי התחייבו?
עידו בן יצחק
בדיון הקודם.
היו"ר אברהם מיכאלי
עכשיו אני רוצה לקבל מהם דיווח איפה זה עומד. תגיד להם לתת לי דיווח עד 10 בפברואר. מפברואר זה יכול להידחות לעוד חודש, ואחרי זה נכנס פסח.
עידו בן יצחק
בסדר. נושא אחרון - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
עדיין חקלאות?
עידו בן יצחק
לא, סיימנו חקלאות. נושא אחרון, יש את הצעת החוק של משרד הפנים בנושא של יציאה לחוץ-לארץ, הנושא הזה למיטב ידיעתי עדיין לא הועלה לוועדת שרים - אולי אתה יכול לעדכן, עמי?
עמי ברקוביץ
זה לא עלה לוועדת שרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה?
עידו בן יצחק
גם בגלל אותן מחלוקות.
עמי ברקוביץ
בגלל מחלוקת, אני מבין שנבחנות עכשיו הצעות למציאת איזשהו פתרון שיוכל בכל זאת לגבש הסכמה בנושא, אני מבין שזה נמצא במשרד הפנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז תן לי להבין, על המחלוקת הזאת גם מדברים פה שנים.
עידו בן יצחק
לא שנים, אבל חודשים.
עמי ברקוביץ
לא, היא דווקא התעוררה בעקבות חילופי השרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
חוק המסתננים?
עמי ברקוביץ
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא קשור?
עמי ברקוביץ
לא, זה בעצם בעקבות חילופי השרים. דווקא אני חושב שזה התעורר יותר בממשלה החדשה, עד כמה שאני מבין.
היו"ר אברהם מיכאלי
המחלוקת היא מול מי? משרד הפנים מול?
עמי ברקוביץ
משרד הפנים מול משרד המשפטים בעיקר, אבל יכול להיות שגם משרד הביטחון, אבל בעיקר הייתה שאלה של קיום סמכויות מקבילות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז מי תופס את כולם במעגל ומושיב אותם? כי אם לא, הם לא ישבו.
עמי ברקוביץ
אני חושב שיש כוונה ורצון לסיים את זה כדי להביא את זה לוועדת שרים - יושבים וכדומה, אבל אוכל לעדכן אותך.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מציע שתוציא מכתב למי שאחראי קודם כול כלפינו, זה שר הפנים, נכון?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מנכ"ל משרד הפנים, אני רוצה ממנו תשובה - - -
עידו בן יצחק
מנכ"ל רשות האוכלוסין אני חושב שיותר - - -
עמי ברקוביץ
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אותו גם תביא הנה, אם לא, תגיד לו שאני לא מאשר לו ביומטרי. הוא צריך לחזור אלינו עוד בעניין הביומטרי, הרי זה ניסיון. אני יושב-ראש הוועדה המשותפת של הביומטרי, אבל עוד לא בחרנו עכשיו מחדש, אז נביא אותו אם צריך להביא אותו. קודם כול מנכ"ל, יש מנכ"ל היום, יש ממלא-מקום.
עמי ברקוביץ
אבל יכול להיות שזה יסתיים עוד קודם, כנראה זה משהו נקודתי, אם אתה רוצה אוכל לברר לך את זה, אין בעיה, אתה יכול לפנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה תשובות מהמנכ"ל כדי שירגיש שאני רוצה אותן ממנו. איפה שזה לא נפתר אז תעזרו לי.
עמי ברקוביץ
מאה אחוז, אבל אנחנו רואים שזה כבר – יכול להיות שאין צורך. בקיצור, אברר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין בעיה, תעדכן את עידו, תגיד לי.
עמי ברקוביץ
אעדכן את עידו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שהוא ידע שאני עדיין מצפה ממנו לתשובה. יש שם ממלא-מקום מנכ"ל היום שהוא מנכ"ל בפועל. איך קוראים לו? שוקי?
אסף פרידמן
באיזה משרד?
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הפנים, שוקי עמרני הוא המנכ"ל היום.
עמי ברקוביץ
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא עזב.
עמי ברקוביץ
רשות האוכלוסין היא - - -
עידו בן יצחק
רשות האוכלוסין מטפלת בזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מנכ"ל רשות האוכלוסין זה אמנון בן עמי. לדעתי, תוציא למי שאתה מתכתב מולו, אבל ברמה הביצועית הפעם שהמנכ"ל יהיה אחראי כלפינו, וגם אם הוא רשות או רשות להגירה תוציא גם לו. תוציא העתק לשר.
עמי ברקוביץ
את התשובה תדע לתת לך אודליה אדרי.
עידו בן יצחק
כן, היא הייתה אצלנו בוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז משרד הפנים כרגע חייב לנו את זה חוץ ממה שיש פה בוועדות. יש בוועדות עוד משהו שלהם?
עידו בן יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לנו. תראה, אנחנו מתחילים כבר לרכז את כל הדברים האלה. אני רוצה את כל רשימת הדברים שבוועדות, יש לנו הרי סימונים, יודעים בדיוק, נכון?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואז נעשה שוב סבב חדש. מתי שלחנו בפעם האחרונה מכתב? לפני חודש וחצי? מאיזה הכרזה? לקראת ההכרזה?
עידו בן יצחק
נדמה לי שבנובמבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אם אפשר בבקשה לשחזר לי את המכתבים האלה, נוציא להם מחדש - ליושב-ראש הכנסת מחדש, הוא כבר לא בעניינים, הוא ביקש מאתנו משהו, הוא אמר: תנו לי, איך הוא קרא לזה בזמנו? מתווה קלינטון, לא יודע מה הוא אמר על זה. הוא אמר: תנו לי - - -
עידו בן יצחק
מפת דרכים.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא רצה מפת דרכים. אז נגיד מפת דרכים שהוא יקרא לכל יושבי-ראש הוועדות, ויגידו: אחת, שתיים, שלוש. בסדר?
עידו בן יצחק
בסדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לגבי ועדות. לגבי ועדת החוקה, אני מבקש דחוף לשבת שוב עם איל ועם סיגל ועם מי שצריך. בפעם הקודמת נתתי לכם לשבת במשפחה, עכשיו אני חודר למשפחה. אני רוצה לבוא לשם, אני רוצה להבהיר שלא יכול להיות שאנחנו כל שבוע נשמע - כי דודו רותם הבטיח לי שזה נכנס כבר לסדר-היום, אז כנראה מונעים ממנו, כי אומרים לו: לא מוכנים. אני רוצה פגישה הכי דחופה עם איל כדי שנשב ביחד ונשמע איך אנחנו מתחילים כבר לדון. תבין, יש גם איזו השפעה פסיכולוגית אפילו כשמתחילים לדון בחוק הזה, אז תוך כדי תנועה.
אסף פרידמן
זה הדבר הכי אפקטיבי במשרדים.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן אני אומר לך, אני כרגע יכול לשבת עם איל ואתכם ביחד, הצוות שלנו, הצוות של ועדת החוקה, ושם נקבל החלטות. משרד הביטחון טען ש-14 ישיבות תיאום, אני לא יודע על מה הם מדברים, אני לא נכנס לכל ישיבות התיאום, אני רוצה שהדבר הזה יובא כבר, הרי הנוסח כבר קיים, אני לא בא כרגע לכתוב נוסח. המליאה כבר אישרה קריאה ראשונה.
עמי ברקוביץ
כן.
עידו בן יצחק
אתה יודע, הכנסת - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, הכנסת לא כותבת את החוק מחדש, עם כל הכבוד, הכנסת באה לדון במה שהממשלה מבקשת. יכול להיות שהממשלה תמשוך את החוק, זה משהו אחר, אבל כרגע אני לא רואה שהולכים למשוך את החוק. אז את זה נעשה בלי קשר לזה, נעשה לאיל פגישה הכי דחופה, תגיד לכל הצוות שלכם, למירי, עם כולם נשב, גם שסיגל מצדי תבוא עם הצוות שלה. אני רוצה לוח זמנים איך ועדת החוקה מתקדמת. עם דודו אני מדבר כל הזמן, אבל דודו אומר לי: תעזור לי עם הייעוץ המשפטי. עוד משהו להיום? תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:20.

18/02/2021

17:19

קוד המקור של הנתונים