ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 31/12/2013

שילוב נשים במערך הכבאות- לציון יום ההוקרה למערך כיבוי האש

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
31/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 55>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, כ"ח בטבת התשע"ד (31 בדצמבר 2013), שעה 12:00
סדר היום
<שילוב נשים במערך הכבאות-לציון יום ההוקרה למערך כיבוי האש>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
מוזמנים
>
רב טפסר שחר איילון
_
נציב שירותי כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

לילך יחזקאל - רמ"ד פרט ורווחה, נציבות כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

עו"ד קרן גל-און לבני - ס. יועמ"ש, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

עופרה בר טוב - ראש היחידה לתכנון שכר, כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

ענבל אפרגן - תקציבים, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

שלמה שניידר - קצין אג"מ מחוזי, מחוז ירושלים, כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

רונית דאחן - רע"ן פיתוח הדרכה בנציבות הכבאות, המשרד לביטחון פנים

דני ששון - ראש אגף הדרכה, נציבות הכבאות, המשרד לביטחון פנים

בועז רקיע - אגף הדרכה בנציבות הכבאות, המשרד לביטחון פנים

דוד פייביש - מפקד בית הספר הארצי לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

יאיר אלקיים - מפקד תחנה אזורית אשקלון, כבאות והצלחה, המשרד לביטחון פנים

מנחם פרל - רב הרשות לכבאות והצלחה, המשרד לביטחון פנים

יעקב שני - יועץ נציב כבאות והצלחה לפרויקטים, המשרד לביטחון פנים

חגית בנימיני - לוגיסטיקה, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

חן אוליאל - לוחמת אש, מערך כיבוי והצלה, המשרד לביטחון פנים

נינה לידיגוסטר - לוחמת אש מערך כיבוי והצלה, המשרד לביטחון פנים

חגית מלכה - לוחמת אש, מערך כיבוי והצלה, המשרד לביטחון פנים

תומר פנור - לוחם אש, מערך כיבוי והצלה, המשרד לביטחון פנים

סא"ל ינון - ראש ענף התגוננות חיל האוויר, משרד הביטחון

נאוה בוקר - יו"ר קרן ליאור בוקר לתמיכה במערך הכבאות
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר המתרגמים
<שילוב נשים במערך הכבאות-לציון יום ההוקרה למערך כיבוי האש>
היו"ר עליזה לביא
אני רוצה לפתוח את הישיבה, הישיבה המיוחדת של שילוב נשים במערך הכבאות, לציון יום ההוקרה למערך כיבוי האש. היום יום שלישי, 31 בדצמבר 2013, כ"ח טבת, תשע"ד.

אני רוצה לברך אתכם בברכת ברוכים הבאים. אני חושבת שרוב הנוכחים כאן בפעם הראשונה בוועדה לקידום מעמד האישה, ובואו תספרו לנו, נשים, כיבוי אש, מי מתחילה?
לילך יחזקאל
אני אתחיל. שמי לילך יחזקאל, אני ראש מדור פרט ורווחה במטה הנציבות.
היו"ר עליזה לביא
רגע, עברית: נציבות כיבוי אש.
לילך יחזקאל
נציבות כבאות והצלה.
היו"ר עליזה לביא
ששייכת למי? מי בעצם האורים והתומים?
לילך יחזקאל
של המשרד לביטחון פנים. אני אתן לכם פה איזו שהיא תמונה כוללת על כל שילוב נשים בתוך המערך, ואחר כך הבאתי פה פאנל נרחב, שתראי איזו איכות יש לנו בתור המערך.
היו"ר עליזה לביא
אז רגע, קודם כל עליך, אני רוצה להבין איך אישה מגיעה לתפקיד הזה.
לילך יחזקאל
אז אני נמצאת במערך 11 שנים, אני התחלתי את תפקידי כמפקחת מניעת דלקות בתחנת חולון. השלמתי תואר ראשון, תואר שני - - -
היו"ר עליזה לביא
איך הגעת למכבי אש בכלל?
לילך יחזקאל
איך הגעתי? הבית שלי נשרף כשהייתי ילדה והתגלגלו השנים, גדלתי, חיפשתי מוסד שיתאים לצרכים שלי בתור אימא, ומצד שני גם לממש את הפוטנציאל שיש בי, שיש בכל אחד מאיתנו, ומצאתי לנכון להיכנס למערך הכיבוי, בגלל זה אני שם. כל אחד והנסיבות שלו. עם השנים הפכתי להיות קצינת מנהלה של תחנה אזורית.
היו"ר עליזה לביא
יצאת לקורס קצינים מתי?
לילך יחזקאל
קורס קצינים אחרון שהסתיים לפני חודשיים, לא רק אני סיימתי, סיימו איתו עוד תשע בנות, שזו למעשה פריצת דרך מאד מאד גדולה במערך הכבאות, שעל זה גם אני אדבר.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי, למדנו.
לילך יחזקאל
טוב, אז קודם כל החל מיום כינון הרשות והמעבר שלנו לרשות הארצית לכבאות והצלה, גייסו עוד שבע לוחמות אש חדשות, מתוכן יש לנו פה שתיים שסיימו אתמול קורס כבאות. בנוסף נפתחו תקני קצונה של 10 קצינות ובשנת 2014 יש עוד קורס קצינים מנהלי, ועתידות להיכנס לתוך המערך עוד 15 קצינות. זאת אומרת זה לא בהכרח להיכנס, הן נמצאות בתוך המערך, זה פשוט להצמיח אותן. הן מתמודדות על תפקידים, חלקן זכו, חלקן בתהליך, והמטרה היא באמת להגיע לקצונה.

לאחרונה שולבו שלוש לוחמות אש בקורם מפקדי צוותים, שזו איזו שהיא פריצת דרך מדהימה, מדהימה. כשאנחנו רואים את מפקדי הצוותים אנחנו מדברים על עתיד פיקודי שהוא יכול להיות בתחום המבצעי. במהלך שנת 2013 שולבו שמונה נשים בתפקידים של הנהלה, יש לנו ראש ענף הסכמי שכר ויש לנו ראש ענף פיתוח והדרכה. יש לנו ראשי מדורים של משאבי אנוש במחוזות, במטה. זה פחות או יותר מה שהתחלנו.
היו"ר עליזה לביא
יש נשים בתפקידים הפיקודיים מבצעיים, או שרק בתפקידי מטה?
לילך יחזקאל
אז אמרתי, שלוש הבנות האחרונות שסיימו עכשיו מפקדי צוותים, בתחום המבצעי, הן הראשונות שפורצות את הדרך. כל אישה שנכנסת לקורס מבצעי, מבחינתנו זה פריצה, כי היא נכנסת לתוך תחנה חדשה, שלא בהכרח הייתה שם אישה, וזו פריצת דרך.

הדרגות במהלך הכבאות, אז קודם כל יש את הפאן של לוחמות האש, כשאנחנו מדברים על בין כבאי לסמל, זה הדרגות, ובתפקידי מנהלה אנחנו מדברים על א"בד ועד דרגות להב. זאת אומרת דרגות להב זה דרגות קצונה, שזו דרגה אחת יותר ממני. זה מבחינת הדרגות במערך.

אנחנו 291 נשים, שהן 12% מכל מערך הכבאות. 5 נשות תקציב, יש לנו פה גם אשת תקציב. רמ"די תקציבים, יש לנו 15 אנשי מטה והנהלה, יועצות משפטיות – היועצת המשפטית שלנו פה גם כן, הערכת סיכונים. יש לנו 16 עובדי מנהלה, 18 לוחמות אש, שזה יפה מאד. יש לנו 30 הנדסאיות ומפקחות מניעת דליקות, שהן יכולות בקורס הקרוב, או בקורס של שנת 2015, לצאת לקורס קצינים ולתת מענה ללקוח בצורה יפה יותר או מכובדת יותר.
יש לנו 93 סמלות מבצעים, אלה המוקדניות למעשה, ו-99 רכזות לשכה. זאת אומרת המעמד של הנשים אצלנו הוא פלח מאד מאד נכבד, שהוא הולך על כל מגוון השירותים שמערך כיבוי אש נותן.
אז באמת, האקדמיה ללשון שינתה את השם מכבאית ללוחמת אש. קליטת לוחמות האש, זה משנת 2004. תהליכי המיון שלהן: הן עוברות תהליכי מיון בדומה, בזהה לגברים, רק עם איזה שהוא שינוי לצורך התאמה לגוף הפיזיולוגי של האישה. לדוגמא, בוחן בר-אור. נכון להיום אנחנו מדברים על 18 לוחמות אש, שזה 1% מכלל הלוחמים. בקורס הכבאים האחרון, כמו שאמרתי, יש לנו את שתי הבנות שסיימו פה בהצלחה; וציינתי גם שיש לנו שלוש לוחמות אש שסיימו קורס מפקדי צוותים ואנחנו באמת צופים להן עתיד פיקודי בתחום המבצעי.
להיות אישה בתוך מערך הכבאות, בתור לוחמת אש, אני לא אדבר בשמן, אנחנו עובדים עם גברים, ולא רק העבודה עם הגברים, אלא גם הצורך להיות אמא הוא קיים. אנחנו מפלחים את החסמים לשני דברים. קודם כל החסם הראשון זה שאין הרבה ביקוש לנשים להתגייס לתוך מערך הכבאות, ואני אתן דוגמא. בגיוס האחרון הגישו מועמדות קרוב ל-4,900 איש, שמתוכם היו 65 נשים. לבסוף, מי שצלח את הקורס והגיע למעמד סיום הקורס, לעמוד שווה בין שווים, זה שתי הבנות האלה פה.
היו"ר עליזה לביא
איך שמעתן על האפשרות לשרת או לעבוד במכבי אש? איך שומעים על זה? אני בחיים לא שמעתי על זה, וגם לא הייתי חושבת על זה.
חגית מלכה
האמת היא שאני שמעתי מידיד, שכן, מישהו שגדלתי איתו בשכונה, שאבא שלו היה כבאי והוא ואחיו גם נכנסו למערך.
היו"ר עליזה לביא
איפה גדלת?
חגית מלכה
אני בצפון, בקריית מוצקין. הם אמרו לי, מההיכרות שלהם איתי בתור ילדה, באופי שלי, אמרו לי שזה יהיה קטן עלי, שאני אהיה מסוגלת לזה, ומסתבר שהם צדקו.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי, מודל חיקוי. ואיפה את שמעת?
חן אוליאל
שמי חן אוליאל, אני מאילת. הייתי לוחמת אש בצבא.
היו"ר עליזה לביא
יש למישהו נתון כמה יש לנו בצבא?
ינון
בחיל האוויר יש 70 מתוך 230, 30%.
חן אוליאל
אני שמעתי על אסון הכרמל כשהייתי בחו"ל, ומאז נפתחה באמת המודעות לכבאות, ופשוט הגשתי מועמדות, צלחתי את כל השלבים ואני פה.
היו"ר עליזה לביא
כן, שלום אדוני. אנחנו שומעים כאן ואני שואלת את הבנות, מי שסיימה לא מזמן קורס קצינות - - -
חן אוליאל
לא, קורס לוחמות.
היו"ר עליזה לביא
לוחמות. אני לומדת. שאלתי אותה מאיפה היא שמעה על זה, כי כשאני הייתי צעירה לא ידעתי שאפשר לשרת או לעבוד או להיות. אני לומדת עכשיו על דפוסי ההנגשה של הידע, כי אני מבינה שבקורס האחרון פנו 4,900, ומתוכן היו רק 65 נשים, אז אני רוצה ללמוד על דרכי המידע.

כן.
חן אוליאל
אני באמת קיבלתי את המודעות מאסון הכרמל. הגשתי מועמדות, עברתי את כל השלבים כמו כולם, ואני פה היום.
לילך יחזקאל
יש לנו את נינה שנמצאת גם שנתיים וחצי בשירות, שהיא כבר בפנים.
היו"ר עליזה לביא
שאת התחלת גם כלוחמת?
נינה לידיגוסטר
אני התחלתי גם כלוחמת. אני בעצם מהמחזור הראשון של המשרד לביטחון פנים, מיד אחרי אסון הכרמל, אז התחילו בעצם גיוסים, אז אני מהמחזור הראשון של המשרד לביטחון פנים; וכמו כולם ניגשתי למבחנים עם מוטיבציה באמת גבוהה ועשיתי את כל המוטל עלי, מינימום כמו כולם, מינימום כמו כל הלוחמים ואף יותר. יש איזו שהיא נטייה להראות שאנחנו שוות בין שווים ואפילו לתת קצת יותר. אני שנתיים וחצי במערכת, וברוך השם טוב לי ואני מרוצה שהגעתי.

בעצם אני ראיתי מודעה וחיפשתי איזה שהוא שינוי כיוון, שינוי תעסוקתי וזה בדיוק התאים לי, האתגר והמאמץ הפיזי. אני שמחה שאני נמצאת כאן היום, וכן ירבו.
היו"ר עליזה לביא
מה זה אומר להיות לוחמת אש? תספרי לנו, תנסי לתת לנו את החוויה הזו.
נינה לידיגוסטר
קודם כל זה להיות בעיקר כמובן, כמו שראינו, אבל לא ידעתי שזה 1%, תיארתי לעצמי שאנחנו מעט, אבל אני חושבת ש-1% מובחר, אם מותר לי לציין. זה לעבוד עם גברים מהבחינה הזו, אבל אני באמת משתדלת וגם מההיכרות שלי עם שאר הלוחמות, זה לעשות בדיוק את אותו הדבר ולא לבקש עזרה, לתת את המקסימום.

באירועים מבצעיים, שהם פחות, הרי השגרה היא הרוב, השגרה, האימונים, ההדרכות, יש סדר יום מאד מסוים בתחנה. לתת את המקסימום. יש אדרנלין, יש כוחות שלא ניתן לתאר מאיפה הם מגיעים באירוע, בעלייה לקומות גבוהות, באמת. אני אישית נותנת את המקסימום ומשתדלת להצדיק את השם - לוחמת אש. הילדה שלי מאד גאה בי, אני גם אמא.
היו"ר עליזה לביא
גם אני מאד גאה בך.
נינה לידיגוסטר
תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
יש תגובות מהציבור כשאת מגיעה וציפו לראות לוחם אש?
נינה לידיגוסטר
תמיד. במדי המיגון שלנו, המדעים שבעצם שאמורים להגן עלינו מפני השריפות רשום השם שלי, אז הרבה פעמים זה מעורר איזה שהן תגובות, אבל מעבר לתגובה הראשונית, את יודעת, זה איזה שהוא הלם, משהו התחלתי, אבל זה עובר מיד אחרי זה. אני ממשיכה כמו כולם, כך שאני לא חושבת שזה בעוכריי, זה שאני אישה. נהפוך הוא, יש איזה משהו גם מאד אישי, שאנחנו מביאות מעצמנו.
היו"ר עליזה לביא
מקור לגאווה, אדוני.
שחר איילון
מקור לגאווה, אין ספק. נמצאות פה שלוש נציגות מת"ן 18, לוחמות אש. מעט מאד לוחמות אש. מקצוע הכבאות ולחימה באש הוא מקצוע גברי בעיקרון. הסיבות הן רבות, בין השאר בגלל שמדובר במשקלים כבדים מאד של נשיאת ציוד, חילוץ אנשים, נושא של 24-48, צריכים להיות 24 שעות, זה קשה לאימהות להניק ולהיות בקשר עם הבית. זה מקצועי גברי, אין ספק.
הבנות הללו, שנמצאות פה, ממש נלחמו על הזכות שלהן להיות. הן עברו מבחנים מאד קשים. זה מבחנים גבריים, זה מבחנים של משקלים, של אומץ לב, של בחנים פיזיים, של בחנים מנטאליים. אני מעריך שהנשים אצלנו הן יודעות לנהוג יותר טוב, יותר זהיר מהגברים, יש להן יכולות שהן לגברים. הן חכמות, הן זהירות, הן מדויקות והן מתוחכמות, ואני מעריך שבעתיד אנחנו נקלוט לוחמות אש נוספות.

כמות הפניות אלינו היא מצומצמת, הן רואות את הדרישות, רואות את המבחנים, ואין נהירה של נשים. כפי שנאמר, מתוך 4,600 פונים, היו כמה עשרות נשים ומ-124 לוחמים שסיימו את הקורס אתמול, יש שם שתי לוחמות. בגדול זה מקצוע גברי. אנחנו עושים את הכל כדי לקלוט אותן בשמחה וברצון בתחנות, זה לא פשוט. צריך לתת להן ולאפשר להן את הפרטיות, את הנוחיות ואני חושב שגם בסופו של דבר לכבד את הצרכים שלהן כאימהות וכנשים.
היו"ר עליזה לביא
אבל אדוני, אתה יודע, שמענו כרגע את הנתון בצבא, על חיל האוויר, האחוזים שם שונים לגמרי. איך אתה מסביר את הפער את הזה בין לוחמות אש בצבא, ללוחמות אש במערך הכבאות?
שחר איילון
אני חושב שגם הצבא וגם משמר הגבול עברו תהליך מאד ארוך עד שקלטו את הלוחמות הן כמדריכות וגדודי הקרקל שהוקמו וגדודי לוחמות משמר הגבול, שבהם הוסיפו להן גם שנה נוספת לשירות, כדי שיהיה שם רצף, כמו לוחם גבר. סך הכל זה תהליך מאד ארוך.
בכבאות זה תחילתו של תהליך. אני מתאר לעצמי שאם נשב כאן בעוד עשור, אנחנו נראה הרבה יותר לוחמות אש, ויכול להיות שבכלל נצטרך לאולם אחר, לבחינת מעמדו של הלוחם-כבאי.
היו"ר עליזה לביא
אדוני, 10 שנים זה הרבה מאד זמן. כלומר, אני חושבת ותיכף נשמע גם מנציג חיל האוויר כאן, קיימת עתודה, כלומר יש נשים שמשרתות בצבא. אני, מהמעט שהכנתי את עצמי לדיון הבוקר, אני תוהה עד כמה נשים יודעות בכלל על האפשרות להיות לוחמת אש. כלומר, איפה ההנגשה של הידע? שמענו פה על התגייסות דרך מודל חיקוי שהיה בשכונה שהציע, זיהה, זה פחות או יותר המודלים שאנחנו מכירים; או על איזו שהיא הבנה כזו או אחרת, אבל איך אנחנו מאפשרים לבנות שישרתו בצבא, או בעצם מאפשרים ידע, כי הנתון הזה של 4,900-מול 65, משהו פה בתהליך הגיוס לא נכון.
שחר איילון
אנחנו נמצאים בכל אתרי האינטרנט. הפרסום שלנו לקראת גיוס מפורסם בכל הרשתות, כפי שעובדי מדינה. אנחנו למעשה עובדי מדינה ונציבות שירות המדינה מפרסמת את המכרז הזה לכולם. כולם מחכים, כולם ממתינים למכרזים, ומבחינת מבחנים שלהן בקבלה, לא רק שהן צריכות לעשות את כל המבחנים כמו כולם, יש להן נקודת זכות, בונוס, כדי שיוכלו להתגייס יותר נשים.
היו"ר עליזה לביא
שמה היא?
שחר איילון
יש להן תעדוף בוועדות. אם למשל לוחמת אש או לוחם אש יהיו באותה סיטואציה, באותן תוצאות, נקבל את הלוחמת. לכן זה קודם כל, גם חלק מהוועדה הזאת שמפרסמת את העניין לוחצת, והנושא הזה בשידור, הנושא הזה של לוחמות אש. מבחינת המבחנים, אם יהיו מבחנים שבהם לוחמות אש או נשים יהיו ברמה יותר טובה מגברים במבחנים עצמם, אז למעשה כל הקורס יהיה נשים, כי אין כאן מכסות. להיפך, הכל פתוח, אנחנו לא נמצאים במכסות.

יעידו הבנות, זה לא קל. לא קל. זה קורס של כמה חודשים, תנאי קסרטין, זה אחרי שהן סיימו צבא, זה לא בגילאים של חובה. העסק הזה הוא עסק שמחייב הרבה מאד הקרבה. ולכן מבחינתנו, מבחינת מערך הכבאות, המערך פתוח במלואו לגבי הפרסום.

את אומרת, אולי לא באו הרבה למבחנים כי לא ידעו שיש כאן מבחנים. אנחנו נעשה מאמץ נוסף כדי לפרסם את זה בין ארגוני הנשים, בין מערכות שהן אינטרנטיות, וכל המידע הזה יובא לידיעת הציבור.

אני חושב שגם בוועדה הזאת, כאן, זה חשוב מאד לדעת, שמבחינת מערך כיבוי האש, יש למעשה כרטיס כניסה לכל אישה.
היו"ר עליזה לביא
גם כרטיס כניסה, וכמו שאמרת עכשיו ,יש תעדוף. כלומר, יש הבנה ל - - -
שחר איילון
יש להן נקודת בונוס. לא רק להן - יש גם לאתיופים, יש גם למוסלמים, יש עדיפות מקפחת, שעליה הכריזה הממשלה, הכריזה מדינת ישראל, ואנחנו עושים את הכל כדי שיהיו יותר לוחמות אש.

צריך לדעת עוד דבר אחד, הנושא הזה מאד מאד תלוי גם בהתנהגות של לוחמות האש. כאשר נשים תראינה ותצגנה יכולת שהן לא מבקשות שום זכאות מיוחדת, הן כמו כל אחד, הן עושות מאמץ מיוחד, הן גם יזכו לכבוד הזה אצל הלוחמים, שיגידו רבותי, מבחינתנו אין טאבו, אין מניעה. אנחנו רואים בהן ללא הבדל מין, לוחם אש לכל דבר.
היו"ר עליזה לביא
אולי תציג לנו את האנשים שנמצאים לידך?
שחר איילון
מי שנמצא איתנו זה קודם כל הרב שלנו, שגם בתנ"ך הוא יודע להקריא ולדעת על נשים גיבורות בתנ"ך, ששמשו גיבורות, כך שהוא לתת לנו את כל המובאות.
היו"ר עליזה לביא
עשיתם שיעורי בית.
שחר איילון
ונמצאת איתנו כאן אישה, בדרגה בכירה. היום היא תקבל את הדרגה כאן בכנסת, דרגה כמו סגן אלוף, של טפסר משנה, רונית. רונית, לי נעמת, והיא למעלה מ-30 שנה בכבאות. היא מלווה את מערך הכבאות למעלה מ-30 שנה. היום כאן בכנסת, במעמד - - -
היו"ר עליזה לביא
מה תפקידה של רונית?
שחר איילון
היא אחראית על תחום ההכשרה וההדרכה, והיא יד ימינו של מפקד בית הספר - - -
היו"ר עליזה לביא
הכשרה והדרכה של לוחמים?
שחר איילון
של לוחמי האש.
היו"ר עליזה לביא
ואת עצמך היית לוחמת?
רונית דאחן
אני לא הייתי לוחמת, אבל עברתי את כל מסלולי ההכשרה. אני הגעתי לבית הספר, עבדתי בבית הספר כל השנים, וכדי להפוך לאוטוריטה מקצועית, אני הגעתי לפני 30 שנה, זה לא היה פשוט ולא היה קל - - -
היו"ר עליזה לביא
איך אתה הגעת למכבי אש?
רונית דאחן
באקראי, ממש באקראי. אבל כדי לעשות את התפקיד שלי כמו שצריך, עברתי את כל מסלולי ההכשרה מקורס כבאים, כשזה נקרא כך בעבר, היום זה קורס לוחמי אש, בעבר קראו לזה קורס כבאים, ועד קורס הקצינים, עברתי את ההכשרה המקצועית.

אני חושבת שהמערך הזה באמת פתוח לקבל את כל לוחמות האש, ונעשים גם מאמצים, אני חושבת שכן נעשים מאמצים לתת תעדוף לנשים. המערך שלנו עושה תעדוף לקבלת נשים.
שחר איילון
ישנו כאן תומר, כשתומר למעשה מטפל במתנדבים צופי אש. בתוך צופי אש וצופות אש. זאת אומרת אם אנחנו מכניסים את הלימוד, את ההסברה, את הכמיהה למקצוע כבר דרך המתנדבים בגיל בית הספר, אז למעשה - - -
היו"ר עליזה לביא
ממש כמו צופי ים יש גם צופי אש?
שחר איילון
יש לנו מאות צופי אש, שהם נמצאים בתחנות מגיל 15 עד 18, וזה היה בעבר גם כמחויבות אישית של משרד החינוך, וזה בשעות אחר הצהריים, כדי לא להפריע להם ללימודים. הם נמצאים חבורה שלמה, עם צופות אש. לכן זה נכנס כבר בשלב הראשון של בית הספר, כך שמי שמשתחררת מהצבא, יכול להיות שהיא רוצה אחר כך להמשיך. יש לנו גם מילואימניקיות.
היו"ר עליזה לביא
שהן הבנות שלרוב מגיעות, לא?
שחר איילון
לא, יש לנו מילואימניקיות, והמילואימניקיות האלה מגיעות למעשה דרך העורף. המילואימניקים של העורף, הכבאים הכתומים, משרתים אצלנו בכיבוי. הם עושים את המילואים אצלנו, הם עושים את הקורסים אצלנו, ולכן בתוכם יש גם לוחמות אש במילואים, והן למעשה מילואימניקיות.

יש לנו עוד 270 נשים פרושות במערך. לילך היא קצינת רווחה, יש לנו עוד נשים רבות בתוך המערך, מהיומנאיות, מהנדסות, הנדסאיות, מומחים לניטור. המערך הזה יש לו הרבה מאד נשים והוא נמצא למעשה פרוש בכל הארץ, כך שנשים, מבחינת מקום המגורים שלהן, אין להן מגבלה שהן צריכות לנסוע למקום מסוים. הן יכולות לשרת בכל מקום, צמוד למקום מגוריהן.
מי שנמצא פה גם זה מפקדי תחנות, יש כאן מפקד תחנת עפולה, יש מפקד תחנה של כל הצפון, זה בקריית שמונה, הגולן והגליל, רמת הגולן, האזור של קריית שמונה. יש לנו מבקר, אבינועם, המבקר, יש לנו ביקורת על התהליכים. אחראים של המניעה. מניעה זה תהליך מאד מאד חשוב, ובתוך מערך המניעה יש עשרות נשים, שהן למעשה מחנכות, הן עושות את המניעה על פי רישוי עסקים, רובן מהנדסות, הנדסאיות, בעל תארים אקדמאיים, כך שהיד הנשית מורגשת כמעט בכל מקום במערך.
היו"ר עליזה לביא
מרשים, בהחלט מרשים, אבל טעון שינוי מגדרי, בהחלט. כלומר, גם עם כל הנתונים שכרגע מוצגים, דיברנו ואני באמת אשמח שדלית, מנהלת הוועדה שלנו, תקבל אולי נתונים מסודרים משהו כמו עוד שנה לגבי התהליכים? אני מאד אשמח לעקוב אחרי זה.
שחר איילון
אין בעיה. יכול להיות שבמכרז הבא תהיה נציבת כבאות. זה תפקיד שפתוח במכרז.
היו"ר עליזה לביא
לא, לא, חלילה אדוני. אני עם כל ההערכה באמת, וזו גם הזדמנות לבוא ולומר תודה. אני חושבת שאין אזרח ואזרחית במדינת ישראל שאין להם מקום טוב בלב, וזאת הזדמנות נהדרת להודות לכם על העבודה, על הזמינות, על המסירות.

אני יכולה לשתף באירוע שהיה אצלנו לפני שנה, שבלון גז כנראה היה פתוח, לא היינו בבית והשכנים הזעיקו את מכבי האש, והחלון שפרצו, עשו את זה בצורה מאד עדינה ומאד נעימה, וזו הזדמנות לומר תודה. זה היה בתחנת ירושלים. אז אני בטוחה שלכל אחד יש את המקום הטוב בלב לכם, שאתם באמת תמיד לטובת האזרחים, עם הפנים ועם מאור הפנים, וגם כשהתקשרתי להגיד תודה וסליחה, באמת ההתייחסות הייתה נפלאה.

לפני כמה שנים הייתי בהופעה בניו יורק, ושם פתחו את ההצגה בזה שהקימו את כל הכבאים שנמצאו באולם על הרגליים, והקהל הודה ומחא כפיים. אז זו הזדמנות באמת להודות לכם על הכל, אבל, לבוא ולשמוע על שיפור מגדרי גם בגיוס, גם במודעות, גם בתפקוד. אני רוצה יותר לוחמות אש, לפחות אלו שבוחרות ורוצות לבוא ולשרת.

אולי נשמע מה קורה בצבא, לפני שנחזור אליך?
ינון
אני לא מדבר בשם הצבא.
היו"ר עליזה לביא
אה, אוקיי. אז אני טירונית.
ינון
אני אפרט. שמי ינון, אני ראש ענף התגוננות והיערכות במחלקת ההגנה של חיל האוויר, וחלק מהמשימות שאני אחראי עליהן זה תחום כיבוי האש.

היסטורית בחיל האוויר, כיבוי האש, האוריינטציה שלו הייתה כיבוי אש תעופתי, מטוסים שמתרסקים, רק שבאחרונה, בעשור האחרון המושג הוא רציפות תפקודית. רציפות תפקודית מבצעית בתחום כיבוי אש הוא חלק בלתי נפרד מהתחום הזה. זה תחום מקצועי, מציל חיים בחזית העשייה המבצעית.

בחיל האוויר נשים בתחום מאז שנת 2002, זה בערך קצת אחרי השנים שהתחילו להיות לוחמות צוות אוויר בחיל האוויר, וחיל האוויר נושא את הדגל של השוויון המגדרי, ותחום כיבוי האש הפך להיות כזה שמקבל לתוכו נשים. יש איזה שהוא סינוס, יותר או פחות, אבל אנחנו נמצאים היום במצב שמתוך 230 כבאים בכלל, 70 מהם הן נשים. תנאי הסף הם זהים לגברים בהקשר לפרופיל וקב"א, ותנאי השירות הם בהתאמה מלאה לכללי השילוב הראוי, אם המושג הזה מוכר לך?
היו"ר עליזה לביא
ברור. אני מגיעה משוויון בנטל שכבר היה הבוקר, כן .
ינון
זהו, השכירות המבצעית היא מלאה, ללא הבדל. צריך להגיד את האמת, כמו שגם אמר הנציב: גם בתחום האזרחי, גם בתחום הצבאי, זה שם עלינו חישוקים כאלה ואחרים, אבל אין הבדל בדרישות. יש לציין שבקבע, חיילות שמגיעות לשלב הקבע, יש מעט. היו בעבר, כיום אין. זה נובע משני טעמים, אחד זה דורש להגיע לשלב שבו הופכים להיות מפקדי צוותים, אחראי משמרת, קורס פיקודי. כמעט כל הבנות מוותרות על זה, כי זה מצריך חתימה נוספת והשירות הוא שירות חובה. אבל זה לא משהו שעובר בלי שיווק. אנחנו מנסים ללחוץ עליהן. בעבר היו יותר, היום יש פחות.
מקצועות, אז יש לנו כבאיות ויש נהגות של רכבי הכיבוי. נהגות יותר מגיעות גם לקבע, כי זה תחום מקצועי שהן מחוברות לכך יותר.

ובעוד מילה נציין, בחייל האוויר, צה"ל, הסוגיה של מעמד, אז אצלנו לא קוראים להם לוחמים באש, או לוחמות באש, וסוגית המעמד היא על המדוכה. מפקד חיל האוויר הנחה עבודת מטה שתגדיר את המעמד מחדש. יש סוגיות שעלו בזמנו לבג"ץ, שמפריעות לצה"ל לקרוא ללוחמים בכל מקצוע, הגדרה של לוחם. יש לזה שובל ארוך של תנאים, שצה"ל צריך לראות שהוא יודע לעמוד בהם. אנחנו לפני זה. עוד לא התחלנו.
היו"ר עליזה לביא
תודה.

נחזור אליך, עצרנו אותך.
לילך יחזקאל
בשמחה. אז כמו שהנציב באמת ציין, יש חסמים ואני אסנכרן את זה יחד עם הנתונים שיש בצבא. הוא אומר שיש 70 לוחמות אש מתוך 240. אצלנו יש 18 לוחמות אש, אבל בהתחשב שהן מסיימות את זמן השירות שלהן של השלוש שנים והן כבר לא כל כך בשלות לתפקד ולהמשיך כלוחמות אש, הן מגיעות להיות לוחמות אש מתוך בחירה, וגם הגיל כבר נכנס לתפקיד. אז גם פה יש איזה שהוא חסם. זאת אומרת נשים שמשרתות לאורך זמן כלוחמות אש, הן מתחתנות ויולדות ילדים, ואז קשה לעבוד במשמרות של 24-48. הן מבקשות לעתים לעבור לעבודת יום, אז אנחנו משתדלים באמת במקום הזה לסייע.

אבל יחד עם זאת, אמרתי וציינתי שיש לנו שלוש בחורות שיצאו לקורס מפקדי צוותים, שזו באמת פריצת דרך מבחינתנו, ואנחנו כן צופים להן איזה שהוא מסלול פיקודי. אז אלה החסמים.

אנחנו, כשאנחנו מדברות על נשים בתוך מערך הכבאות בתור לוחמות אש, אז באמת חשוב לנו להביא פה לידי ביטוי את הנושא של רווחת הלוחמת. אנחנו משתדלים לתת חדר נפרד לכל לוחמת אש. במידה ויש שתיים בתוך תחנה אז הן ביחד. נותנים להן איזה שהם תנאים להרגיש נוח וטוב, ככה לשלב אותן בתוך תחנת הכיבוי.

ב-9 בינואר עתידה להתקיים ועדת בוחנים בנושא שילוב נשים לוחמות במערך, ומהמקום הזה אנחנו כבר נצמח באמת, איך לשלב אותן, לתת להן נהלים להיריון ולידה אחרי חזרתם לתפקוד.

אנחנו כן מאמינים בשילוב של נשים, אנחנו בעד.
היו"ר עליזה לביא
גם אנחנו.
לילך יחזקאל
מאד. ותסתכלי איזה סגל יש פה. נשים איכותיות מאד.
היו"ר עליזה לביא
כן, בהחלט התרשמתי.
לילך יחזקאל
עם הרבה מוטיבציה וכוח ורצון עז להצליח.
היו"ר עליזה לביא
טוב, אז מאד מאד שמחתי. האם עוד מישהו רוצה לומר משהו? אדוני, חברים?
שחר איילון
אני רוצה קודם כל להודות לך, עליזה. את יושבת ראש אחת הוועדות שעוסקות היום בתחום הכבאות ויש לנו גם בתחום של עולים, היינו יחד עם חברי הכנסת מירי רגב ודוד אזולאי בוועדה מיוחדת, או ועדת הפנים, בנושא של מעקב אחרי התפתחות הכבאות מאז שחוקק החוק החדש ונכנס לתוקפו בפברואר, והנושא הזה שנמצא כאן בדיון, הוא חלק מיום שלם שאנחנו עושים.
אז נגיד לך כחברת כנסת, שאנחנו גאים בכם שלקחתם יום כזה, עצרתם והבטתם בעין בוחנת על מערך קטן, 2,200 איש, קטן מאד על גודלה ואתגריה של מדינת ישראל, והסתכלתם ב-zoom in, גם על נושא של תפקוד נשים ושילובן בתוך המערכת הזאת.

אז באמת תודה. נגיד לך תודה ולחבריך חברי הכנסת.
היו"ר עליזה לביא
תודה, ובאמת הוועדה היא בית. אנחנו נשמח פה לארח אתכם. עכשיו אנחנו מכירים ויודעים, זה כבר לא איזה משהו שאני שואלת רגע, מה הם רוצים? אז באמת מה שנוכל לסייע, לעזור.

אתם גם מוזמנים לישיבות ועדה שאולי מתכתבות עם נושאים שמעסיקים אתכם. בלא מעט מהנושאים שאת הזכרת, אולם עבודה, תנאים ועוד ועוד, אנחנו נשמח מאד לצרף אתכם לרשימת המוזמנים של הוועדה, ובנושאים שתרגשנה, תרגישו אתם - שיש מקום.

אולי כדאי שתהיה נציגה שלכם בוועדה, כמו שלארגונים נוספים יש – למשטרה, לקבוצות אחרות, בשמחה רבה, אנחנו נשמח מאד, ותציעו גם לנו נושאים שמשתלבים עם הנושאים של הוועדה - ברוכים הבאים.
שחר איילון
תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
הרבה הצלחה ותודה על הכל. להתראות והמשך יום נעים.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:40.>

קוד המקור של הנתונים