פרוטוקול

 
PAGE
39
הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין

השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה

ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות

30/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 28>
מישיבת הוועדה המיוחדת
לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה

ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות
יום שני, כ"ז בטבת התשע"ד (30 בדצמבר 2013), שעה 11:00
סדר היום
<הצעת חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות (הוראת שעה), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
איילת שקד – היו"ר

אריאל אטיאס

עמר בר-לב

משה גפני

צחי הנגבי

מרדכי יוגב

מאיר פרוש

דוד רותם

אלעזר שטרן

עפר שלח

איציק שמולי
מוזמנים
>
גדי אגמון - תא"ל, ראש חטיבת תכנון ומינהל כוח אדם, משרד הביטחון

אריק לביא - ראש היחידה לניהול וארגון באגף מינהל ומשאבי אנוש, משרד הביטחון

בת-חן הורוביץ - עו"ד, פצ"ר, משרד הביטחון

בן ציון - ראש תחום חקיקה, שירות בתי הסוהר

עדי אברהם - רס"ן, רמ"ד תומכ"א ונפגעים, פרקליטות צבאית, צה"ל

רותם פלג - מנכ"ל, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש ביטחון פנים, המשרד לביטחון פנים

מאיה סטולרו - ר' חוליית אוכלוסיות מיוחדות-משטרה, המשרד לביטחון פנים

משה אלפנדרי - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

איילת אלישר - המשנה ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

ליאור אריאן - סג"ד, רע"ן או"מ, המשרד לביטחון פנים

רן רידניק - רכז תעסוקה באגף התקציבים, משרד האוצר

אסף וסרצוג - רפרנט ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

רועי קונפינו - רפרנט ביטחון באגף התקציבים, משרד האוצר

באדרי אלקאסם - נציבות שירות המדינה

אחיה רוזן - נציבות שירות המדינה

איה דביר - ייעוץ וחקיקה (חקיקה), משרד המשפטים

לירון דוד - ייעוץ וחקיקה (ייעוץ), משרד המשפטים

רעות בינג - משרד המשפטים

ברכי דליצקי - המשרד לאזרחים ותיקים

יצחק בן דוד (בנדה) - סמנכ"ל, המשרד להגנת הסביבה

דוד כהן - יועץ השר להגנת הסביבה

בנימין חנוך - לשכת השר להגנת הסביבה

דלית דרור - המשרד להגנת הסביבה

שר שלום ג'רבי - מנכ"ל, מנהלת השירות האזרחי לאומי

מלכיאל דהן - מנהלת השירות האזרחי לאומי

יואב ארבל - יועמ"ש, מנהלת השירות האזרחי לאומי

מנחם בנדיקט - מנהלת השירות האזרחי לאומי

אבי עובדה - מנהלת השירות האזרחי לאומי

חובב ינאי - המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצעת חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות (הוראת שעה), התשע"ג-2013>
היו"ר איילת שקד
אני רוצה להתחיל. בוקר טוב. היום אנחנו נעבור על כל הדברים הפתוחים, אני לא מאמינה שנספיק להצביע, אולי נספיק להצביע על סעיף 1. ביום ד' הפצנו נוסח למשרדי הממשלה וביקשנו מהם, כי אמרנו שהזמן דחוק ואנחנו רוצים השבוע להצביע על החוק, להביא ביום ב' את כל ההערות. ההערות ממשרדי הממשלה התקבלו רק ביום רביעי אחר הצהריים, התקבלו קרוב ל-90 הערות. ביום ה' הייתה ישיבה מקדימה וביום ראשון, שזה אתמול, התקבלו עוד הערות. אי אפשר לעבוד ככה. לא חילקנו עדיין נוסח לחברי הכנסת, אני עברתי על החוק הזה לפני חצי שעה, לכן סביר להניח שנצביע היום רק על הסעיף הראשון.
מה שאני כן רוצה שנעשה היום, זה נסגור באופן סופי והרמטי את כל הדברים הפתוחים, המשך ההצבעות יהיה ביום שני משעה תשע עד אחת, וביום שלישי משעה תשע עד אחת. מי שלא יכול להגיע, שימצא מחליף, אני לא מזיזה את זה יותר.

אנחנו נצביע על שם החוק ועל הסעיף הראשון, ואז נעבור על כל הדברים הפתוחים. אם יסתבר שאחרי שקיבלנו את הערות המשרדים, שחלק מהערות המשרדים גם מערערות על החלטות שכבר קיבלה הוועדה, אז אני רוצה לעבור על הכול, לנקות היום את הכול וכמו שאמרתי, להצביע ביום שני.

חבר הכנסת פרוש וחבר הכנסת שטרן, יש לכם הסתייגויות לשם החוק. שם החוק: 'חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות'. ההסתייגות של חבר הכנסת מאיר פרוש, בבקשה, אתה רוצה להציג אותה?
מאיר פרוש
זו הסתייגות שבעצם חוזרת ונשנית לאורך כל מהלך נוסח החוק, כי אני חושב שזו טעות לקרוא לחוק הזה חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות. מי שמכיר את האמונה ומי שמכיר את ההתנהלות של תלמידי ישיבות, תלמיד ישיבה זה מי שקיבל על עצמו לא לעסוק בשום דבר אחר אלא להיות תלמיד ישיבה, שזו האמנות היחידה שלו. אם מישהו רוצה לעשות שירות אזרחי באופן אוטומטי הוא מפסיק להיות בן ישיבה, הוא מפסיק להיות תלמיד ישיבה. החוק הזה לא קשור ישירות לתלמידי ישיבות, כי אמרתי, תלמידי ישיבות יושבים ולומדים. אם מישהו רוצה להפסיק לשבת וללמוד והוא רוצה לעשות שירות, אז המדינה מחליטה מצדה מה היא רוצה לעשות איתו, היא רוצה לקחת אותו לצבא, היא רוצה לומר שיעשה משהו אחר, אולי יעשה שירות אזרחי, לכן במהות החוק לא יכול להיקרא חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות.
קריאה
איך אתה רוצה שיקראו לזה?
מאיר פרוש
זה יכול להיות חוק שירות אזרחי לאזרחים שתורתם אינה האמנות היחידה שלהם.
קריאה
בוגרי תורתם אמנותם.
אלעזר שטרן
אל"ף, אני דווקא רוצה ללכת עם חבר הכנסת פרוש אבל לחשוב הפוך. אני חושב שגם בוורסיות של החוק הזה, של כמה שעות אתה עושה, אנשים ימשיכו ללמוד גם. אני דווקא לא חושב שכדאי לקחת להם את הביטוי. 'בן ישיבה' יכול להיות שהוא מושג באיזה שהוא מקום, היום, שרק אם תורתך אמנותך אתה לא בן ישיבה, אבל יש אנשים שירצו להיות, אני מניח, בני ישיבות, גם כשהם יעשו שירות למדינה, לכן אני לא יודע אפילו - - -
מאיר פרוש
אז אני אסביר. מה שמקובל במגזר החרדי ומה שמקובל בציבור החרדי זה שהרבנים, רשאי הישיבות, האדמו"רים, מבקשים מהתלמידים שיישבו וילמדו, כי התורה היא תורת חיים ובה נהגה יומם ולילה. זו הדרישה שמבקשים מתלמיד ישיבה כשמבקשים ממנו שהוא יהיה מושלם. אם מישהו לא יכול לשבת וללמוד והוא מחפש לו דברים אחרים, המדינה יכולה לאתר לו דברים שהיא חושבת שהוא צריך לעשות. זה לא במסגרת ההגדרה של תלמיד ישיבה, זה בניגוד למה שמחנכים אצלנו. זה מה שאני מסביר.
אלעזר שטרן
אצלנו - - -
מאיר פרוש
הבנתי.
אלעזר שטרן
נלך להסתייגות שלי. אני לא מבין למה, חוץ מדברים פרוצדוראליים, אלא אם כן - - - אני הבנתי למה בשירות, אם היה מדובר על ערבים, למה הורידו משם את המילה לאומי. למה בשירות של החרדים, אלא אם כן זו בקשתם, ואני אכבד אותה, אבל אני לא חושב שצריך לוותר על המילה לאומי.
דוד רותם
אתה מבין שעשו את זה בגלל הערבים?
אלעזר שטרן
אני הבנתי, אבל למה צריך - - -
יואב ארבל
המילה לאומי היום מיוחדת למי שפטור מהצבא. שירות לאומי היום זה מי שפטור מהצבא, ופה אנחנו נמצאים עם אוכלוסייה שאינה פטורה מהצבא, לכן אנחנו צריכים שם אחר שאינו שירות לאומי למסלול הזה.
אלעזר שטרן
אז תגיד למי שפטור מהצבא, תצמיד שם מילה. אתה יוצר פה מציאות אחרת. עד עכשיו לא היה שירות בכלל למי שיש לו הסדר חליפי לצבא. זה הסדר חליפי לצבא, בהקשר הזה, נכון? ודרך אגב, הוא לא בדיוק הסדר חליפי רק לצבא, בגלל שאותו דבר הוא הסדר חליפי לשהות בישיבה.
היו"ר איילת שקד
חבר'ה, אני רוצה להצביע על השם של החוק. יש את ההסתייגות של מאיר פרוש. מי בעדה?
דוד רותם
אני רוצה חוק שירות אזרחי לתושבי מדינת ישראל.
היו"ר איילת שקד
חברים, בואו נסביר משהו שיהיה ברור. שירות אזרחי הוא אך ורק לחרדים תלמידי ישיבות. השירות האזרחי בחוק הזה לא יהיה פתוח לכל אזרחי מדינת ישראל. יש מחקרים רבים, דיברתי על זה גם עם גדי וגם קראתי בעצמי וגם דיברנו על זה בוועדה, שמסבירים שאם פותחים את השירות האזרחי לכולם מתמוטט המודל של צבא העם וזו לא כוונת הוועדה, ולכן ברור לכולנו שהשירות האזרחי הזה הוא אך ורק לחרדים כרגע. אתה רוצה להכניס את הערבים? תיכף נדבר על זה. כרגע זה רק לחרדים.
דוד רותם
שירות אזרחי.
אלעזר שטרן
אז אני רוצה לחדד את ההצעה שלי, חוק שירות לאומי לבני ישיבות. זה יפריד גם את מה שמקובל עד עכשיו. שירות לאומי יישאר לבנות, ושירות לאומי לבני ישיבות. אמרתי, אם לחרדים יש התנגדות לזה, אני לא אתעקש על זה, אני חושב שזה יותר מכבד את כולנו.
גדי אגמון
אני רוצה להגיד מילה ודיבר על זה יואב פה מקודם בטרמינולוגיה. שירות אזרחי לחרדים הוא חליף שירות צבאי, הוא מודל שלמעשה נוצר לפני עשור או יותר מזה כדי ליצור את החליפיות. כל מי שפטור, ערבים, בנות דתיות, או אוכלוסייה אחרת, עושה שירות לאומי. לי לא משנה איך תקראו לזה - - -
מאיר פרוש
נא להזכיר את הדרוזיות, בבקשה.
גדי אגמון
גם אם דרוזית רוצה להגיע לשירות לאומי היא תגיע לשירות לאומי כי היא פטורה. העובדה שיש כאן שירות אזרחי יוצרת לצורך העניין חלופת שירות בכל מה שקשור לשוויון בנטל בין האפשרות לשירות צבאי אל מול שירות אזרחי. דרך אגב, אם הוא מפסיק שירות אזרחי באמצע, או לא משלים את משימתו, חלה עליו חובת שירות צבאי, להבדיל משירות לאומי, שבה היא יכולה להתנדב לעשות את זה. הוא חוזר לפוקד וזה ההבדל המהותי כאן בכל המודל.
אלעזר שטרן
בסדר, גדי, אז פתרנו את זה בזה שאמרנו שירות לאומי לבחורי ישיבה. זה משתלב גם עם מה שאיילת אמרה וגם מה שאתה אמרת.
גדי אגמון
ואז זה אומר שלבנות ולכל מי שפטור - - -
אלעזר שטרן
זה שירות לאומי לבד.
דוד רותם
למה לאומי? אזרחי. ערבים לא יעשו שירות לאומי.
אלעזר שטרן
ברור, זה לא לערבים, זה לבני ישיבות, זה מה שאמרתי.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה להצביע על ההסתייגות. חברים, אני מצביעה על ההסתייגות של חבר הכנסת פרוש, ההסתייגות אומרת, במקום חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות יבוא חוק לאזרחים שתורתם אינה אמנותם היחידה. מי בעד ההסתייגות? 3, מי נגד? 4. ההסתייגות נפלה.

הצבעה

בעד ההסתייגות– מיעוט
נגד – רוב
ההסתייגות לא אושרה.
היו"ר איילת שקד
ההסתייגות של אלעזר שטרן. במקום שירות אזרחי יבוא שירות לאומי אזרחי?
אלעזר שטרן
לא, שירות לאומי לבני ישיבות.
דוד רותם
שירות אזרחי, למה לאומי?
אלעזר שטרן
היום זה שירות אזרחי לבני הישיבות.
מירי פרנקל-שור
ההסתייגות שהגשת, שירות לאומי אזרחי.
אלעזר שטרן
אין לי בעיה, שירות לאומי אזרחי לבני הישיבות. אין לי עם זה בעיה.
היו"ר איילת שקד
אתה רוצה להוסיף את המילה לאומי?
אלעזר שטרן
כן.
שר שלום ג'רבי
ולמי שפטור זה יהיה רק לאומי?
אלעזר שטרן
כן, כמו שהיום. לא נוגע בזה.
היו"ר איילת שקד
אז למה אתה רוצה להוסיף את המילה לאומי?
שר שלום ג'רבי
אני חושב שיש כאן בלבול. מה שיש היום, לפני שנתיים אנחנו ישבנו עם השר יעקב נאמן, מכיוון שהיו לנו בעיות עם המגזר הערבי לגבי המילה לאומי הייתה בעיה והם רצו להציע בכלל שכל החוק יהיה שירות אזרחי. אני התנגדתי כי חשבתי שבמציאות הדתית לא צריך להעלים את הלאומי ולכן אנחנו השארנו את הלאומי, אז קראנו לזה שם כולל, שירות אזרחי ואז היו שלושה נתיבים, נתיב אחד שירות אזרחי לבוגרי ישיבות, תלמידי ישירות, שירות אזרחי לאומי לבנות הציונות הדתית ושירות אזרחי חברתי לטובת המגזר הערבי, כדי שלא יהיה אחד שיגיד שהוא לא עושה משהו בגלל השם. זה מה שניסינו למנוע.
אלעזר שטרן
שר שלום ג'רבי, עם כל הכבוד לך, אחרי מה שהסברת, רק חיזקת את הדברים שלי. אני לא רוצה לשים את הערבים ואת החרדים באותו מקום. זה בדיוק מה שאתה אומר. אני גם לא חושב שזה טוב לחרדים מבחינת כל הדימויים שבעולם, וזה גם לא לנו כחברה ישראלית. עכשיו מה אתה אומר לי? לא רצית להכריח את הערבים להגיד שירות לאומי בגלל שהם לא חלק מהלאום, אבל החרדים הם כן חלק מהלאום, ולכן מה שאני חושב, שהטיעון הזה, ששמת אותו על הערבים, ואני מכבד אותו ואני גם לא הייתי מכריח את הערבים לעשות שירות לאומי, אבל אני חושב שאתה לא יכול לעשות את זה לחרדים.
שר שלום ג'רבי
מבחינתנו אין לנו בעיה.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש, יש לכם בעיה עם לאומי אזרחי במקום אזרחי?
מאיר פרוש
כן. אני חושב שעל השאלה הזו דיברנו בכל מיני אופנים. לנו יש בעיה בכלל בזה שמבקשים לומר שבחורי ישיבות צריכים לעשות שירות - - -
היו"ר איילת שקד
את זה הבנו, השאלה אם יש בעיה עם לאומי אזרחי.
מאיר פרוש
על אחת כמה וכמה כשאנחנו נכנסים לעוד פרט.
היו"ר איילת שקד
הבנתי.

ההסתייגות של אלעזר שטרן, במקום שירות אזרחי יבוא שירות לאומי אזרחי. מי בעד? 4, מי נגד? 3. התקבל.

הצבעה
בעד ההסתייגות – רוב
ההסתייגות נתקבלה.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת דודו רותם, יש לך איזה הסתייגות על השם? כי לא הגשת על השם.
דוד רותם
כן, אני רוצה שירות אזרחי לאזרחי המדינה.
מירי פרנקל-שור
הוא הגיש. כתבנו את זה לסעיף המהותי.
היו"ר איילת שקד
כתבנו את זה לסעיף 2, אתה רוצה את זה בשם?
דוד רותם
גם בשם.
היו"ר איילת שקד
שירות אזרחי ל-?
דוד רותם
לאזרחי המדינה.
היו"ר איילת שקד
מי בעד שירות אזרחי לאזרחי המדינה? מי נגד? בעד אחד, נגד ארבעה.
מאיר פרוש
שירות אזרחי, ולא לתלמידי הישיבות? אני בעד.
היו"ר איילת שקד
אז עוד פעם שאני אצביע, כי לא היית ערני? מי בעד שירות אזרחי לאזרחי המדינה? 2, מי נגד? 4.

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב
ההסתייגות לא אושרה.
מירי פרנקל-שור
התקבלה ההסתייגות, עכשיו שם החוק יהיה:
היו"ר איילת שקד
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד שם החוק - רוב
שם החוק אושר.
היו"ר איילת שקד
מה שאנחנו הולכים לעשות זה את הדבר הבא. אנחנו נצביע על סעיף 1, ואחרי שנצביע על סעיף 1 נעבור על כל הדברים הפתוחים בשאר הסעיפים. את סעיף 1 כבר קראנו בוועדה. התוספת היחידה שהוספנו בוועדה הייתה ש'שירות אזרחי ביטחוני יהיה שירות במשטרת ישראל, בשירות בתי הסוהר, במערך הכבאות וההצלה, או ביחידות סמך של משרד ראש הממשלה שתכלית פעילותן היא ביטחון המדינה ותושביה'. הוספנו את זה בדיוני הוועדה.

משרד הביטחון מבקש להוסיף את משרד הביטחון, השר לביטחון פנים מבקש להוסיף את הרשות להגנת עדים, השר להגנת הסביבה - - -
עמר בר-לב
לא קיבלנו את הנוסח המעודכן.
היו"ר איילת שקד
אין נוסח מעודכן. אני כרגע אומרת - - -
מירי פרנקל-שור
לאור מה שהסבירה יושבת ראש הוועדה על תהליכי העבודה של הוועדה - - -
היו"ר איילת שקד
אתה לא היית בהתחלה, עמר.
עמר בר-לב
בסדר, רק רציתי לוודא שאני קורא מ - - - בסדר.
היו"ר איילת שקד
אני אומרת ככה, על סעיף 1, מה שהוועדה החליטה זה להוסיף את יחידות סמך של משרד ראש הממשלה. מה שמשרדי הממשלה ביקשו זה להוסיף את משרד הביטחון, הרשות להגנה על עדים, השר עמיר פרץ ביקש להוסיף גופי חקירה של המשרד להגנת הסביבה, למרות שהוועדה כבר דנה בזה והחליטה להוציא את גופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה, ביקש השר לשקול להכניס את זה שוב. אז קודם כל האם אנחנו רוצים להכניס גם את משרד הביטחון?
גדי אגמון
יש לי שאלה. אני לא מצליח להבין מה ההגדרה של המחוקק, בהבדל שייווצר בין ימ"לים ושירות מוכר, כפי שדנו בעניין הזה בוועדת חוץ וביטחון, לבין שירות ביטחוני אזרחי. איזה תפקידים, או מה הדיפרנציאליות והשונות שיוצרים בין ימ"לים, מה שנקרא שירות כחיילים באותן יחידות, בין שירות ביטחוני אזרחי לבין שירות אזרחי.
עפר שלח
אתם יוצרים את ההבדל הזה. אתה הרי לא מתייחס לימ"לים, אתה קבעת שורה של תפקידים - - -
גדי אגמון
מה שייווצר, שבאותו חדר במשטרת ישראל ישרת חייל וישרת חייל בשירות ביטחוני אזרחי.
עפר שלח
אם יש לך בעיה עם זה תכניס את זה שעכשיו בשירות הביטחוני אזרחי למסגרת הימ"לים, או תוציא אותו, או תוציא את ההוא שמשרת. אתם קבעתם, ההגדרה שלכם מתפקידי ליבה.
מירי פרנקל-שור
אין שום הגדרה של תפקידי ליבה.
גדי אגמון
לא אני הגדרתי את זה, אין הגדרה של תפקידי ליבה. אתם לא מציעים פה הבחנה בין תפקידי ליבה לתפקידים רגילים.
עפר שלח
היום יש תפקידים שאתה מגייס להם לימ"לים, נגיד במשטרה או בשב"ס?
גדי אגמון
כן.
עפר שלח
וכאלה שלא. ההגדרה של השירות הביטחוני אזרחי, לצורך העניין, אני לא יודע איך היא משפטית, אבל ההגדרה היא התפקידים שאתה אינך מגייס להם בימ"ל.
גדי אגמון
זו לא ההגדרה. זו ההגדרה שאני מבקש.
מירי פרנקל-שור
אני רוצה להסביר. חוק שירות אזרחי מציע שני דברים, השירות האזרחי מוגדר לפי תחומים והשירות האזרחי ביטחוני מוגדר לפי מקומות. בשירות האזרחי ביטחוני לא מוגדר שום תחום ושום מקום, או תפקיד, ולכן כאן עולה באמת השאלה, ולכן הבאנו את זה לוועדה, האם חייל ומשרת בשירות אזרחי יכולים לבצע את אותו תפקיד בתנאים אחרים.
שר שלום ג'רבי
אני רוצה להסב את תשומת לבכם שגם היום יש מאות בנות בשירות הלאומי במשרד הביטחון, שבאותו חדר משרתת גם חיילת - - -
גדי אגמון
לא חלה עליו חובת שירות.
שר שלום ג'רבי
בסדר, אבל גם היום, שתדע את זה.
מירי פרנקל-שור
מתנדבים יכולים לשרת בכל תפקיד, אבל כאן, כאשר השירות שהוא חלופה לשירות הצבאי, האם כעיקרון יכול לשרת בשירות אזרחי חייל באותו תפקיד בתנאים שונים לחלוטין?
יואב ארבל
מירי, אנחנו רוצים לשירות אזרחי ביטחוני כמה שיותר רציני, כמה שיותר קרוב לשירות של צה"ל. אז אנחנו מתקרבים ואתם אומרים לנו 'תתרחקו'. זו בעצם השאלה.
היו"ר איילת שקד
השאלה הערכית של הסעיף הזה - - -
עמר בר-לב
אתם ממליצים בפני ועדת המשנה, במקרה זה בראשותי בוועדת חוץ וביטחון, איזה תפקידים הולכים לימ"לים.
גדי אגמון
יש הגדרות בחוק. אני לא קובע לאן.
מירי פרנקל-שור
עמר, זה לא תפקידים, זה יחידות.
גדי אגמון
גם בתוך משטרת ישראל יש הגדרה בימ"לים באיזה תפקידים.
מירי פרנקל-שור
לא, זה לא בתפקידים. החוק קובע באיזה יחידות. חייב להיות קשר, שליחידה יהיה קשר לביטחון המדינה. אי אפשר לפרוש את החיילים בכל משטרת ישראל, אלא רק ביחידות שיש להן קשר לביטחון המדינה.
היו"ר איילת שקד
למה לא? היחידה תוגבל, למה לא? זה ייתן לכם חופש.
גדי אגמון
חבר'ה, ההגדרה היא - - -
עפר שלח
ההגדרה של צה"ל זה - - - דיברנו על זה באינספור דיונים על הימ"לים, בתפקידים שאינם מבחינתכם בהגדרה שלכם תפקידי, אני קורא לזה תפקידי ליבה, אתה יודע על מה אני מדבר, אתם לא תגייסו לשם חיילים בימ"לים. אם באותו חדר נמצאים שני צעירים שהאחד מהם הוא בתפקיד מהסוג הזה שאתם מדברים עליו והוא חייל שאתה גייסת אותו ושמת אותו בימ"ל, זה סיפור אחד, ולתפקיד אחר, שאתה אינך מגייס לו, ישרת מישהו בשירות אזרחי ביטחוני.
גדי אגמון
צריך שתהיה ההבחנה הזאת. אין את ההבחנה הזאת, זה בדיוק מה שאני אומר. אני אומר, תראו, בימ"לים הגדרנו תפקידי ליבה, שעוסקים בתרומה ישירה לביטחון. זה חייל. יש לזה גם לוגיקה. אין הגדרה בימ"לים, ואני לא יכול לשבץ, כמו שגם במשטרת ישראל לא יכולים לשרת חיילים בימ"לים בתפקידים שסובבים את סביבת העבודה הישירה. אם הייתם מגדירים את זה בשירות הביטחוני אזרחי, הייתה לזה לוגיקה, כי היה שלב א', חייל שעושה תרומה ישירה לביטחון, לצורך העניין שוטר, סייר, או חייל בשירות בתי הסוהר בתפקיד ספציפי, וכל תפקידי המעטפת היו בשירות הביטחוני אזרחי.
היו"ר איילת שקד
אנחנו לא רוצים את ההבחנה הזאת, אנחנו רוצים שהם יעשו שירות משמעותי .
גדי אגמון
אז שלא יהיו ימ"לים. אז המשמעות היא שלא יהיו ימ"לים.
אלעזר שטרן
גדי, לא רק זה, חלק מהפתרונות לקיצור השירות, ואתם גם מבקשים את זה, אנחנו נרצה לראות בצמצום הימ"לים.
גדי אגמון
נכון מאוד, זו החלופה השנייה.
אלעזר שטרן
אז אותם אנשים יצטרכו לעשות את מה שאתה היום אומר על החיילים ביטחוני ישיר. אז מה תגיד להם עכשיו?
גדי אגמון
אז אני בדיוק מציע את החלופה השנייה. זה או שבאופן מוחלט או הדרגתי נצמצם את הימ"לים ולא ייווצר שוויון בין שני התפקידים האלה, כך שמי שהולך לשירות ביטחוני אזרחי זה יהיה התפקיד היחידי שהוא יעשה, במסגרת השירות הביטחוני אזרחי, ולא במסגרת הימ"לים. זה צריך להופיע פה.
עמר בר-לב
אבל זה מופיע בהמשך. הוספנו את זה בשירות הביטחוני, כולל היחס בין זה לבין הימ"לים.
היו"ר איילת שקד
בעניין היחס - - -
מירי פרנקל-שור
זה לא בדיוק סעיף 26א. סעיף 26א, יש לו את ההיגיון שלו, שהוא אומר לממשלה לבדוק על מנת שיהיה שירות אזרחי ביטחוני אמיתי, אבל מה שגדי אומר זה קביעה מעתה ואילך. זו השאלה שהוועדה צריכה להחליט, האם באותו תפקיד מעתה ואילך בגופים ששייכים לשירות האזרחי ביטחוני יכולים לבצע את אותו תפקיד, חייל ומשרת בשירות אזרחי.
יואל הדר
למשרד לביטחון פנים יש עמדה פה? כי הם אמורים לשרת אצלנו ושומעים משום מה רק את הצבא, שכמה שאני מבין, המיועדים לשירות הם לא בהכרח שייכים לצבא, אלא שהם נכס של מדינת ישראל ומדינת ישראל צריכה להחליט מה לעשות עם אותה אוכלוסייה. אם הצבא היה יכול לגייס את החרדים לפני זה אני מבין שלא הייתה בעיה, אנחנו נמצאים במצב שאי אפשר היה לגייס את החרדים ולכן נוצרה סיטואציה ואפשרות שאפשר יהיה לגייס את החרדים ואנחנו לא רוצים לגייס אותם, במשרד לביטחון פנים, בתפקידי מזכירות. התפקיד שלנו הוא לגייס אותם לתפקידים מהותיים. הם לא יהיו השוטרים, הם לא יהיו הסוהרים, אבל הם יהיו העוזרים שלהם, הם יסייעו בהחלט בתפקידים שיהיו תפקידי סו קולד תפקידי ליבה, אבל הם בהחלט יסייעו, יהיה להם תפקיד מהותי ומשמעותי.

לגבי האוכלוסייה הקיימת היום, הם יוכלו בהחלט לשבת אחד ליד השני. גם ככה צמצמו אותנו באפשרות הגיוס, הם לא יכולים לעשות אותם תפקידים מפני שהאוכלוסיות החרדיות מוגבלות, גם הגבלנו אותן מבחינת שעות, גם הן מוגבלות מבחינת אפשרות לשבץ אותם בימי שבת ומועד, גם האפשרות לגייס אותם ולשים אותם באותה משמרת יחד עם נשים. יש לנו הגבלות, אבל אנחנו רוצים כמה שיותר להפיק מהם תועלת וכמה שהם יותר יפיקו תועלת. זאת המטרה של העניין הזה, ולכן הנושא של הימ"לים הוא לא נושא לדיון, לדעתי, פה עכשיו, הוא לא קשור לנושא של השוויון בנטל, אלא איך אנחנו מתמודדים עם כוח האדם שנוכל להתמודד בעתיד גם עם כוח האדם הקיים שיש לנו במשטרה ובשירות בתי הסוהר ובכבאות, ולכן לצורך זה אנחנו לא יכולים במסגרת הזאת לצמצם את הכמות של האוכלוסייה של השח"מ ושל הסח"מ, כי אחרת תיווצר אצלנו בעיה בביטחון פנים ולא רק בעיה של ביטחון המדינה.
בעתיד כל הזמן נצטרך לבחון את הדבר הזה, אבל לא במצב של היום, שאנחנו לא יודעים מה יעלה העתיד ומה צופן בחובו העתיד. לכן בשלב הזה אני לא חושב שאנחנו צריכים לקיים על השולחן הזה את הדיון הזה. הם יישבו ביחד ונראה בעתיד האם אפשר לעשות כל מיני שינויים, וזה בהתאם להתפתחות שתיווצר.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה לסכם ושיהיה ברור, זה לא נכנס כרגע בסעיף 1, אבל שיהיה ברור ודיברנו על זה באינספור דיונים בוועדה, שאנחנו רוצים שהשירות האזרחי ביטחוני יהיה משמעותי, וכן, במידה מסוימת בעתיד, יצמצם את הימ"לים וכן גם מרגע קבלת החוק חייל בשירות אזרחי ביטחוני כן יכול לעשות תפקיד שעושה מישהו מהימ"לים.
מירי פרנקל-שור
מכאן ואילך?
היו"ר איילת שקד
זה מביא אותי לסיום החוק.
מירי פרנקל-שור
זו גם החלטה עקרונית של ה - - -
עפר שלח
באישור ועדת חוץ וביטחון.
היו"ר איילת שקד
לא צריך להכניס את זה כאן לחוק.
גדי אגמון
זו לא החלטה שלנו, זה ממשלה. זו ההחלטה עכשיו. עם זה אני צריך אחר כך לבוא לממשלה.
עפר שלח
ההחלטה אם לצמצם או לא לצמצם את הימ"לים - - -
גדי אגמון
זו לא החלטה שלנו.
מירי פרנקל-שור
לא, זה פועל יוצא אחר כך, זה לא רלוונטי עכשיו. אבל השאלה העקרונית מונחת על שולחן הוועדה.
דוד רותם
אם זה לא יהיה כתוב בחוק אז זה לא יהיה.
מרדכי יוגב
ברשותך שלושה דברים קצרים מאוד. אני חושב שביטוי המפתח הוא איך ממצים את כוח האדם, במקרה הזה מהציבור החרדי, לעשייה משמעותית לעם ישראל, עשייה ביטחונית. בי"ת, יש תקדימים כאלה גם, לא רק במה שאמר שר שלום ג'רבי. מורות חיילות משרתות עם בנות שירות באותה כיתה, אלה בתנאים כאלה ואלה בתנאים כאלה, וברוך ה', מתגייסים ומתגייסות.
גדי אגמון
מורה חיילת היא פטורה, חרדי איננו פטור, חלה עליו חובת שירות.
מרדכי יוגב
בת שירות היא פטורה והיא משרתת עם חיילת.
שר שלום ג'רבי
רגע, תמשיך, אז מה? אז הוא לא פטור? אני לא מבין מה הבעיה.
מרדכי יוגב
אני אומר, אם בעוד שנתיים יסתבר שיש בזה מוקש ועשרה חיילים הגישו עתירה לנציב קבילות חיילים ש - - -
גדי אגמון
אני רק אומר דבר נורא פשוט, תחליטו לבטל את הימ"לים, תהיה לזה קוהרנטיות.
מרדכי יוגב
זה לא המיינסטרים הסיפור הזה, זה רק ינתב עוד חרדים למקומות משמעותיים.
היו"ר איילת שקד
חברים, זה לא לעניין סעיף 2. על סעיף 2 אני רוצה שנצביע, ולפני שנצביע עליו רק נחליט, חברי הוועדה, האם לכלול את משרד הביטחון, הרשות להגנת עדים וגופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה, שכבר הוצאנו את זה.
מירי פרנקל-שור
אם הוא יהיה חלק מהשירות האזרחי ביטחוני, או שהוא יהיה חלק מהשירות ה - - -?
אריאל אטיאס
אני לא מבין, אמרת שעל החוק מצביעים ביום שני, פתאום מכניסים פה דברים, זה לא כתוב, זה כמעט נושא חדש.
היו"ר איילת שקד
מה נושא חדש?
אריאל אטיאס
כל מה שאתם מערבבים פה עכשיו. אמרתם שאתם עושים הצבעות ביום שני, עד יום שני נבין את כל התמונה, להצביע זה לוקח עוד 30 שניות. עכשיו אתם דוחפים משהו חדש, כדי לעמוד באיזה יעד? אני כמי שמצביע פה לא הבנתי מה קורה כאן עכשיו.
היו"ר איילת שקד
אז אני אסביר. אנחנו נעבור עכשיו על כל הסעיפים בחוק. התכוונו להצביע על סעיף 1 ואחר כך להפסיק עם ההצבעות ולעבור על כל הדברים הפתוחים. סעיף 1 הוא סעיף הגדרות, הוא מגדיר מה זה שירות אזרחי ביטחוני והוא מגדיר מה זו רשות ציבורית. זה סעיף הגדרות. לכן מכיוון שאין שום שינוי בסעיף ההגדרות, חוץ ממה שאמרתי, הבקשה של המשרדים השונים להכניס לשירות אזרחי ביטחוני את משרד הביטחון, את הרשות להגנת עדים וגופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה, למרות שכבר החלטנו בוועדה שהם יהיו, אבל השר עמיר פרץ - - -
עמר בר-לב
התוספת, לאיפה זה נכנס בסעיף 1?
היו"ר איילת שקד
בסעיף 1 יש הגדרה של שירות אזרחי ביטחוני, אתם רואים? זה צבוע בכחול.
אריאל אטיאס
על מה את רוצה להצביע, על התוספת?
היו"ר איילת שקד
על הסעיף ועל התוספת.
אריאל אטיאס
התוספת של מה? להכניס את הגנת הסביבה?
היו"ר איילת שקד
הגנת הסביבה והגנה על עדים ומשרד הביטחון.
אריאל אטיאס
אבל זה לא בהגדרה, זה לא קשור להגדרה, זה קשור לחלקים של החוק.
קריאה
זה קשור להגדרה, ההגדרה קובעת איפה יהיה שירות אזרחי ביטחוני, היא קובעת את משטרת ישראל בשירות בתי הסוהר, במערך הכבאות וההצלה ו - - -
אריאל אטיאס
יש לי הסתייגויות לדבר הזה.
היו"ר איילת שקד
אז למה לא הגשת אותן?
אריאל אטיאס
ברגע שמכניסים כל מיני גופים קטנים, הם לא יודעים לטפל באף אחד. נחכה עם זה לשבוע הבא, נדבר על הכול.
היו"ר איילת שקד
בסדר, אני רק רוצה שניקח עכשיו את ההחלטה ובשבוע הבא נצביע. הוועדה כבר לקחה החלטה שגופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה לא יהיו בשירות אזרחי.
דלית דרור
אנחנו מבקשים לדון בזה.
היו"ר איילת שקד
אבל אנחנו כבר לקחנו את ההחלטה. לקחנו את זה כבר. בגלל שהשר עמיר פרץ ביקש, אז אני העליתי את זה שוב. בבקשה, תגידי מה שתגידי ונחליט מה להכניס לנוסח הסופי.
דלית דרור
אנחנו מבקשים לחזור בנקודה הזו להצעת החוק הממשלתית המקורית, שכללה אותנו כחלק מגופי הביטחון. אין הבדל בין גופי החקירה שלנו, המשטרה הירוקה והיחידה שעוסקת בכך באגף ים וחופים לבין המשטרה הכחולה. הם משטרה לכל דבר, שעוסקת בעבירות מסוימות, עבירות סביבתיות.
היו"ר איילת שקד
בחוק הזה העברנו את זה לשירות האזרחי, את המשטרה הירוקה, כי אנחנו לא רואים תרומה לביטחון המדינה. זה משהו אחר. זה גם חשוב מאוד, אבל זה לא ביטחון המדינה.
משה גפני
למה? מה קשור הסביבה וביטחון המדינה?
מירי פרנקל-שור
זה ביטחון לאומי.
דלית דרור
יש לזה משמעות מבחינת אורך השירות ומבחינת התמורה שמקבלים המשרתים.
משה גפני
אני לא בעד החוק, אז את צודקת.
דלית דרור
וזאת הייתה ההצעה הממשלתית שמשרדי הממשלה מחויבים לה.
צחי הנגבי
לאו דווקא בתור השר להגנת הסביבה בעבר, אבל על פי הנימוקים הספציפיים עצמם, אני חושב שזה מאוד מאוד נכון לשבץ בתוכו את מי שאנחנו רוצים לשבץ בשירות. אני לא בקי בעניין של העניין הביטחוני - - -
היו"ר איילת שקד
אבל בשירות אזרחי. בשירות האזרחי אנחנו מסכימים.
עמר בר-לב
זה משובץ, רק באזרחי, לא בביטחוני.
צחי הנגבי
צריך לתת להם סמכויות, השאלה אם - - -
מירי פרנקל-שור
הנושא של הסמכויות זה נושא אחר. עולים פה שני נושאים, השאלה אם גופי החקירה של המשרד לאיכות הסביבה יהיו בשירות האזרחי ביטחוני, או בשירות האזרחי. הם נמצאים כאן, השאלה לאיזה קטגוריה הם ייכנסו. יש הבדל פנימי לאורך השירות, לשכר, אם משרתים בשירות אזרחי ביטחוני או בשירות אזרחי רגיל. השאלה השנייה, האם אותם משרתים בשירות אזרחי יקבלו סמכויות פיקוח או-, תסביר דלית איזה סמכויות הם צריכים לקבל.
צחי הנגבי
ברגע שיש נחיתות במעמד ובשכר ובכל התנאים, קשה להאמין שיילכו לשם אנשים.
יצחק בן דוד (בנדה)
מכל הנימוקים שנאמרו פה לפני כן צריך להכריז על המתנדבים במשרד להגנת הסביבה, ביחידות האכיפה שלנו, יש לנו שתי יחידות כאלה, במשטרה הירוקה ובאגף ים וחופים כשירות אזרחי ביטחוני. שירות משמעותי, אנחנו מציעים להם שירות משמעותי, אין ספק שאנחנו נהיה תחרות לכל מי שמתמודד פה על הציבור החשוב הזה. אנחנו ניתן להם שירות עם יכולת להשפיע, כל מתנדב - - -
צחי הנגבי
תסביר רק מה הרקע הביטחוני, כי זה מה שמפריע, אני מבין. אם יש איזה פעילות ביטחונית שעושים באכיפה.
יצחק בן דוד (בנדה)
למעט אכיפה על מערכת הביטחון, שאנחנו עושים, השירות עצמו הוא לא ביטחוני, אבל מעצם ההגדרה כשירות אזרחי ביטחוני, זה נותן להם שירות יותר ארוך, משכורת או שכר יותר גבוה, אבל מעבר לדברים האלה אנחנו נותנים להם איכות שירות, אנחנו נותנים להם שירות משמעותי, יכולת, הפקחים שלנו, השוטרים הירוקים שלנו הם שוטרים עם סמכויות שיטור כמעט כמו במשטרת ישראל, בתחומים מסוימים, ויש לנו אפילו סמכויות יותר ממשטרת ישראל, והם ישמשו כעוזרים שלהם גם. אנחנו יכולים לתת אלטרנטיבה טובה, ואני חושב - - -
עפר שלח
הדיון הוא לא אם השירות הזה חשוב. השירות הזה חשוב. הדיון הוא אם השירות הזה הוא ביטחוני ואתה אמרת בעצמך שבסופו של דבר לסמכויות האלה אין קשר לביטחון ולכן מכיוון שאנחנו רוצים לזכך את ההגדרה של השירות האזרחי ביטחוני, אז זה יהיה במסגרת השירות האזרחי ותוענק לזה כל החשיבות.
יצחק בן דוד (בנדה)
אדוני, יש קשר לביטחון הציבור, כל העיסוק בחומרים מסוכנים, כל העיסוק בזיהום מים, כל העיסוק בזיהום אוויר. זה ביטחון הציבור. אם אנחנו מדברים על ביטחון, יש פה עניין של ביטחון הציבור. זה כמו כבאות.
מירי פרנקל-שור
בנדה, אני רק רוצה להפנות אותך, שאלה בדיוק התחומים שאתה דיברת עליהם, ביטחון הפנים, חומרים מסוכנים שנכנס בטח לביטחון הפנים, בסעיף 2א. אם אתה מסתכל בסעיף 2א, שם מצוינים התחומים של השירות האזרחי.
יצחק בן דוד (בנדה)
נכון. עדיין, ברגע שאנחנו מוכרים כשירות אזרחי ביטחוני אנחנו יכוילם להיות הרבה יותר אטרקטיביים, אנחנו יכולים לקלוט אנשים טובים יותר, אנחנו יכולים - - -
עמר בר-לב
אולי תהיו פחות אטרקטיביים, כי זה אומר יותר שעות בשבוע וכן הלאה. אל תהיה בטוח, יכול להיות שזה פחות אטרקטיבי.
יצחק בן דוד (בנדה)
לדעתי זה לא פחות אטרקטיבי. אנחנו מציעים להם יכולת להשפיע, עניין.
צחי הנגבי
מה באמת ההבחנה? כבאות זה בביטחוני אזרחי?
מירי פרנקל-שור
כן.
צחי הנגבי
כי גם כבאות זה לא ביטחון, אלא ביטחון הציבור.
מירי פרנקל-שור
אבל מאז הרפורמה בכבאות יש אופי שונה לכבאות, שזו גם שאלה - - -
קריאה
זה רק תחת משרד אחר, אבל אין אופי שונה לשירות.
מירי פרנקל-שור
האופי הוא שונה מכיוון שיש דין משמעתי, הגוף הפך לגוף היררכי. זו הייתה ההחלטה של הוועדה. זה נכון, כבאות - - -
אלעזר שטרן
מה אכפת לנו שזה יהיה באמת גוף - - -? והשאלה על מכבי אש, אני חושב, היא שאלה מצוינת.
מירי פרנקל-שור
השאלה אם מכבי אש צריך להיות ביטחוני.
אלעזר שטרן
אבל הם בתוכו. אתה נותן להם סוג של אטרקטיביות דווקא עבור צרכים שגדלים והולכים של איכות סביבה, עם מסוכנות לא פחותה.
מאיר פרוש
אם נקבל את הבקשה של הגנת הסביבה, אז מה נאמר למשל על יחידת הפיצוח במשרד החקלאות?
היו"ר איילת שקד
מה הם מפצחים?

בואו נעשה הצבעה בין חברי הוועדה.
אריאל אטיאס
אני מתנגד להצבעה עכשיו, בגלל שבהגדרות יש דברים שאנחנו לא מבינים אותם.
היו"ר איילת שקד
מה אתה לא מבין? סליחה שנייה, חבר הכנסת אטיאס - - -
אריאל אטיאס
אני אגיד לך, מה בהול להצביע עכשיו?
היו"ר איילת שקד
אני אסביר לך, אנחנו השקענו לפחות 10 או 15 שעות בחוק הזה הספציפי הזה, עברנו על הסעיף, קראנו מילה במילה. אני עכשיו עוברת על הדברים השונים, אז עכשיו אני מסבירה לך מה הדברים השונים. חבר הכנסת פרוש הגיש עשר הסתייגויות שתיכף נקרא אותן - - -
מאיר פרוש
את כולן?
היו"ר איילת שקד
אתה לא רוצה שנקרא אותן? אם אתה לא רוצה אני לא אקרא אותן.
משה גפני
מאיר, בטח שצריך לקרוא את כולן.
היו"ר איילת שקד
הוא הגיש אותן על סמך הדבר הזה. חבר הכנסת אטיאס, אני מודיעה לך, אנחנו מצביעים רק על סעיף 1, אחר כך נפסיק את ההצבעה ונעבור על הדברים כי יש דברים פתוחים, אבל בסעיף 1, כבר קראנו אותו, כבר דנו בו עשר פעמים, אין סיבה שלא נצביע.
אריאל אטיאס
אני אגיד לך למה יש סיבה לא להצביע.
מאיר פרוש
הייתה התחייבות בכל אופן שנקרא את זה. אני פעם שאלתי, האם זה לקראת הצבעה? אמרו לא, כשנלך להצביע, נקרא את זה.
אריאל אטיאס
אני רוצה להגיד לך מה הבעיה שלי עם ההצבעה הזו. אתם צריכים לזכור - - -
מירי פרנקל-שור
חבר הכנסת פרוש, החוק נקרא.
אריאל אטיאס
אני רוצה להגיד לך, לא, להצביע לוקח 30 שניות, טיעונים אפשר לעשות עכשיו ולדחות את כל ההצבעה ליום שני, כי ממילא יש הצבעה ביום שני. אני אגיד לך למה זה חשוב. יש פה משהו שקצת התבלבלתם בעולם של שירות אזרחי ואני מקשיב פה ככה בשקט, לשמוע על מה - - - יש פה איזה עשרות אלפים שרוצים ללכת, האם הם יהיו בכבאים, יהיו כאן, יהיו פה או יהיו פה. כמו שזה נראה כרגע, אני לא יודע כמה יבואו, למה? בגלל שכל המטרה של השירות האזרחי הייתה לבוא וללכת בצורה יותר רכה, להכניס אותם, מה שאתם קוראים, לשוק העבודה ולתרום. זו התפיסה. עכשיו, כל מי שנכנס פה פנימה לא מסביר איך הוא יעשה את זה, באיזה צורה יהיה הצביון של אותם אנשים שרוצים לשמור על הצביון שלהם. זה לא מופיע פה בכלל וזה גם בעיניי הגדרה. אני לא משפטן, אבל לקרוא אני יודע, זו גם הגדרה. אם מחר רוצים להכניס לתוך - - -
היו"ר איילת שקד
אז למה לא הגשת הסתייגות?
אריאל אטיאס
כי אין הצבעות היום. מה זה קשור להסתייגויות בכלל?
היו"ר איילת שקד
זה קשור, כי אנחנו קראנו את החוק הזה.
אריאל אטיאס
ברגע שאת עושה את זה בצורה כזאת - - -
היו"ר איילת שקד
אתה היית בדיון כשקראנו את החוק הזה?
אריאל אטיאס
ודאי שהייתי.
היו"ר איילת שקד
אז למה לא ביקשת אישור לזה?
אריאל אטיאס
ברגע שעכשיו את מכניסה את זה בצורה כזאת ואין את ההגדרות שאנחנו מדברים עליהן, וזו המשמעות הכי מרכזית, אז אני חושב שזה נושא חדש, מה שאתם עושים עכשיו.
היו"ר איילת שקד
לא, אין פה שום נושא חדש.

בואו נחליט על המשרד להגנת הסביבה.
מירי פרנקל-שור
גם צריך לבדוק את נושא הסמכויות.
דלית דרור
למתן הסמכויות אני עוד לא התייחסתי, אני אשמח להתייחס בנפרד לנושא הסמכויות. חשבתי שאנחנו מדברים עכשיו רק על ההגדרה.
היו"ר איילת שקד
אנחנו מדברים כרגע על ההגדרה. לסמכויות נגיע.

מחברי הוועדה, זו לא הצבעה על הסעיף, רק שנחליט בינינו, מי בעד להכניס את המשרד להגנת הסביבה?
משה גפני
יש בעיה בהצבעה הזו.
היו"ר איילת שקד
למה?
משה גפני
אני לא מצביע, אבל פרוש מצביע והרב אטיאס, אבל כדי שאנחנו נצביע בעד אנחנו צריכים לדעת האם הנושא הזה שהוא מותאם לציבור החרדי הוא אכן קיים גם בזה. אני בעד הגנת הסביבה, ואני חושב שצריך להכניס אותו, אבל השאלה - - -
אריאל אטיאס
אין פה שום התייחסות להתאמה. על זה דיברתי פה קודם.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת גפני, זה לא בחוק. דיברנו בדיון, היה לנו דיון על זה ודיברו מהמשרד לביטחון פנים - - -
אריאל אטיאס
זה חייב להיות בחוק, כי זה הבסיס של הביצוע, אם זה יקרה או לא יקרה.
היו"ר איילת שקד
בסדר, אז תגיד הסתייגות ונדון בה. ככה עובדים בוועדות. דיברנו על החוק הזה כבר מספיק פעמים.
איציק שמולי
איילת, יש נקודה נוספת, שנוגעת לגופים לפני שמדברים אם לאשר אותם או לא. אני יודע שזה מופיע בסעיף הבא של החוק, אבל הדיון לא יכול להתבצע בנפרד. זה כל מה שקשור לסכנה שהצעירים האלה בסופו של דבר ימצאו את עצמם כמחליפים של עובדים קבועים.
אריאל אטיאס
גפני, הסבירו וזה לא מחייב אף אחד. כי לא כתוב פה שום דבר.
איציק שמולי
אני אומר עוד פעם, אני יודע שהדבר הזה - - -
היו"ר איילת שקד
איציק, אנחנו דיברנו על זה.
איציק שמולי
אני יודע שדיברתם על זה וזה עדיין חשוב. כי אנחנו עכשיו מונים פה שורה של גופים שחלקם גם סמויים מן העין הציבורית ואני רק רוצה לוודא שני דברים, אחד, שהוועדה בטוחה במיליון אחוז שבעוד כמה שנים, כפי שקורה למשל במערכת החינוך, באיזה שהוא שינוי ארגוני, וקוראים לזה בשמות אחרים, אותם אנשים לא יכולים למצוא את עצמם בתפקידים של הוראה בהגדרה, ודבר שני, מי באמת אמור לפקח על הדבר הזה.
היו"ר איילת שקד
איציק, דנו בנושא הזה ואתה לא היית בדיון הזה.
איציק שמולי
זה לא קשור אם הייתי או לא הייתי. את לא יכולה לאשר גופים אם את לא בטוחה ש - - -
היו"ר איילת שקד
אנחנו דנו על זה וזה יהיה בסעיפים הבאים. זה נדון.
איציק שמולי
אז לפי מה את מאשרת את הגופים האלה?
היו"ר איילת שקד
מה זאת אומרת לפי מה?
איציק שמולי
לפי איזה פרמטרים? רק לפי פרמטר של ביטחון המדינה?
היו"ר איילת שקד
כן. ההגדרה של ביטחוני אזרחי זה משהו שקשור לביטחון המדינה.
איציק שמולי
כי אני חושב שהמינימום שצריך לעשות, זה שאותם גופים יבואו ויסבירו לוועדה, גם אם זה בכתב, כיצד הם מתכוונים לוודא שלא יהיה ערבוב בין העבודה שאלה עושים לבין העבודה שהעובדים הקבועים עושים.
יואב ארבל
אני רק רוצה לציין שכבר היום כל גוף שרוצה להפעיל היום משרתים, כבר היום המנהלת בודקת את תיאורי התפקידים. אחד הדברים שהיא בודקת, שאין פה החלפת כוח אדם. זה כמובן גם יהיה בעתיד. גם לפי החוק הזה המנהלת צריכה לאשר גוף גוף וגם את תיאורי התפקיד.
מירי פרנקל-שור
הוא מדבר גם על הפיקוח.
שר שלום ג'רבי
מה שחבר הכנסת שמולי אומר, אם אני מבין, אנחנו לא יודעים בהגדרה, ואני אומר את זה כאן ביושר, להגיד מה המסלול הביטחוני אזרחי, סתם לדוגמה במשרד לביטחון פנים. מישהו צריך להגיד לנו מה המסלול הביטחוני אזרחי. לגבי הפיקוח, יש לנו פיקוח, הפיקוח עובד מאוד טוב ויש לנו מפקחים טובים ויש לנו בקרה באאוט סורסינג, ומבחינת הפיקוח אנחנו עובדים מאוד טוב. לגבי התפקידים בדיוק, מה הוא מסלול ביטחוני ומה אזרחי, אנחנו נשב ונראה בדיוק מה ההגדרה של כל תפקיד.
מירי פרנקל-שור
שר שלום, זה הוסבר בהרחבה בוועדה.
דלית דרור
בהצעה הממשלתית אנחנו היינו גוף ביטחוני.
מירי פרנקל-שור
זה הוסבר באופן נרחב מאוד.
שר שלום ג'רבי
מאה אחוז, לא הייתי.
היו"ר איילת שקד
אוקיי. אני חוזרת, אני רוצה לסיים את הנוסח של הסעיף הזה. מי בעד להכניס את הגנת הסביבה? מי נגד? זה יישאר באזרחי - - -
מירי פרנקל-שור
רגע, זה היה שלוש שלוש.
היו"ר איילת שקד
שלוש שתיים.
אריאל אטיאס
תעשי עוד הצבעה.
היו"ר איילת שקד
זה היה שלוש שתיים.

טוב, החלטת הוועדה מהדיון שדן בעניין הזה הייתה שגופי החקירה של המשרד להגנת הסביבה יהיו בשירות האזרחי. עכשיו נעשה הפוך, מי רוצה להשאיר את זה כמו שהייתה החלטת הוועדה, בשירות האזרחי? ארבע. מי רוצה להעביר את זה לשירות האזרחי ביטחוני? ארבע. טוב, זה נשאר בשירות האזרחי.
משה גפני
למה?
היו"ר איילת שקד
כי זו הייתה החלטת הוועדה, זו הצעת החוק.
משה גפני
חבל, אני נורא מצטער. לא, לא אכפת לי, אני נגד החוק. תסבירי לי מתי הייתה החלטת ועדה בעניין הזה שעכשיו את עושה ארבע נגד ארבע?
היו"ר איילת שקד
אתה לא היית.
משה גפני
מתי הייתה ההצבעה?
היו"ר איילת שקד
זה לא הצבעה, אלה היו דיונים.
משה גפני
אין דבר כזה בתקנון הכנסת. אין. לא הייתה הצבעה, לא הייתה החלטה.
מירי פרנקל-שור
אני אסביר.
אריאל אטיאס
לא הייתה הצבעה על זה. זו פעם ראשונה שיש הצבעה בכלל.
צחי הנגבי
אני לא הוזמנתי עד היום לשום הצבעה, לא הייתה הצבעה. זו לא יכולה להיות החלטת ועדה. אין החלטת ועדה בלי הצבעה, איילת.
מרדכי יוגב
זה להכניס את החרדים ל - - -
משה גפני
אני לא רוצה כלום, אני רוצה שזה יילך על פי התקנון. אני נגד החוק, אמרתי.
מירי פרנקל-שור
אני אסביר.
משה גפני
לא הייתה החלטה.
אלעזר שטרן
שנייה רגע, המקום היחיד שהייתה על זה הצבעה, לדעתי, זה בוועדת פרי.
משה גפני
לא רלוונטי מבחינתנו. הוועדה כאן צריכה להחליט.
אלעזר שטרן
זה גם היה בחוק.
משה גפני
מוטי, אני חבר הכנסת השחור הכי ירוק בכנסת.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת גפני, מי שנכח בדיונים של הוועדה - - -
משה גפני
אבל לא הייתה הצבעה.
היו"ר איילת שקד
בסדר, מי שנכח בדיונים של הוועדה - - -
משה גפני
את לא יכולה להפוך את ההצבעה.
היו"ר איילת שקד
אנחנו עברנו על המון המון פרטים, בפרטים רבים שאלנו את חברי הכנסת מה אתם רוצים והם אמרו ככה, הכנסנו ככה. נכון, לא עשינו הצבעות, אלא הלכנו לפי הרוב והלך הרוח בוועדה.
משה גפני
בסדר, עכשיו יש הצעה שאת מביאה אותה להצבעה, שזאת החלטה - - -
אריאל אטיאס
ויצא ארבע ארבע.
משה גפני
את מביאה להצבעה את הנושא הזה של הגנת הסביבה והיה ארבע נגד ארבע, לא הייתה שום החלטה אחרת. צריך או להביא החלטה אחרת או לנסות לשכנע חברי ועדה. תנסו לשכנע אותי, בלאו הכי אין לי זכות הצבעה.
היו"ר איילת שקד
הבנתי.
משה גפני
זה התקנון, לא יכול להיות אחרת.
היו"ר איילת שקד
טוב. מה עם הרשות להגנת עדים?
משה גפני
מה יש להם שם? גם שם חרדים?
היו"ר איילת שקד
המשרד לביטחון פנים ביקש להכניס את הרשות להגנת עדים.
יואל הדר
התפקיד של הרשות להגנה על עדים - - -
עפר שלח
איילת, שנייה, אני רוצה לשאול את היועצת המשפטית במצב כזה, ומכיוון שזו גם ועדה שבניגוד לוועדות אחרות מספר חבריה הוא זוגי, האם זה לא מצב שבו עומדת הצעת החוק הממשלתית, אלא אם היא שונתה על ידי הוועדה?
מירי פרנקל-שור
זה מה שאמרתי ליושבת ראש הוועדה.
משה גפני
מה פתאום? זה הפרדת רשויות מוחלטת. אה, סליחה.
עפר שלח
זו ההצעה שהתקבלה גם על ידי הכנסת בקריאה ראשונה, חבר הכנסת גפני. זה לא הפרדת רשויות.
משה גפני
זה תפקיד הוועדה, להעביר את זה.
עפר שלח
ברשותך, ועם כל הכבוד שאני רוחש לסמכותך, שהיא סמכות רוחנית משפטית ותיאולוגית, אני מבקש מהיועצת המשפטית לענות.
מירי פרנקל-שור
כאשר יש תיקו בהצבעה, הקולות הם שווים, הנוסח שמתקבל זה נוסח הצעת החוק הממשלתית.
צחי הנגבי
ומה היא אמרה בהקשר הזה?
היו"ר איילת שקד
האזרחי ביטחוני.
מירי פרנקל-שור
הצעת החוק הכחולה הייתה שהמשרד לאיכות הסביבה בשירות האזרחי ביטחוני, ועל כן מכיוון שהיה ארבע-ארבע, קולות שווים, הנוסח שיתקבל זה נוסח הצעת החוק הממשלתי.
אריאל אטיאס
שזה ביטחוני.
היו"ר איילת שקד
אזרחי ביטחוני.

מה עם הרשות להגנת עדים? בבקשה, תסביר.
יואל הדר
המטרה של הרשות להגנה על עדים זה בדיוק אותו תפקיד של המשטרה, שעושה אותם דברים בנושא של הגנה על עדים. זה ביטחון הציבור ושמירה על הסדר הציבורי. זה כל התפקיד של הרשות הזאת, באותה מידה היא הייתה יכולה להיות בתוך המשטרה, החליטו משיקולים של הממשלה, להוציא אותה ולשים אותה במשרד לביטחון פנים, אבל באותה מידה היא הייתה יכולה להיות במשטרה ואלה אותן סמכויות, אותו תפקיד, אותם נושאים שהיא עוסקת בהם. התפקיד שלה זה להגן על העדים הכי חמורים שיש במדינת ישראל ולכן זה תפקיד ביטחוני לחלוטין.
מירי פרנקל-שור
אני רוצה להסביר מה יהיה בוועדה. היום הרשות להגנת עדים בנוסח של הצעת החוק הממשלתית לא הייתה בשירות האזרחי ביטחוני. לפי הבנתנו הרשות להגנה על עדים היא חלק מהמשרד לביטחון פנים. ההחלטה שהוועדה צריכה לקבל, האם הרשות להגנה על עדים תהיה חלק מהשירות האזרחי ביטחוני, או שתישאר בשירות האזרחי. אם יהיו בהצבעה קולות שווים, היא תישאר בשירות האזרחי הרגיל.
היו"ר איילת שקד
כן, כי בהצעת החוק הממשלתית היא לא הייתה.
עפר שלח
ברשות להגנה על עדים משרתים שוטרים?
יואל הדר
גם, אבל חלק מושאלים.
עפר שלח
מה המעמד של עובדי הרשות להגנה על עדים?
יואל הדר
הם עובדי מדינה, אבל חלק מושאלים בגלל הקשר עם המשטרה, שצריך שחלק מהתפקידים, מודיעין למשל, יהיו על ידי שוטרים.
עמר בר-לב
מושאלים מאיפה לאן?
יואל הדר
מהמשטרה לרשות.
עפר שלח
הם מושאלים, אבל בהיותם שם הם לא אנשי משטרה.
יואל הדר
הם כן. שוטר הוא שוטר, הוא שוטר לצורך העניין - - -
מירי פרנקל-שור
אבל, יואל , הרשות היא מעין רשות שנמצאת במשרד לביטחון פנים, נכון?
יואל הדר
היא רשות אמיתית.
מירי פרנקל-שור
היא רשות אמיתית, אבל לא עצמאית, אלא כחלק מהמשרד לביטחון פנים.
יואל הדר
נכון, אבל חלק מהאנשים מושאלים בגלל הקשר עם המשטרה, כי חלק מהעדים הם בעצם באים על ידי זה שהמשטרה מבקשת שיהיו אצלנו, במשרד לביטחון פנים, אבל זה קשר הדוק, זה קשר שאי אפשר לנתק אותו, לצורך העניין, בגלל הקשר, שיש עדים מסוימים שמוגנים על ידי המשטרה, והחלק, שהם יותר בכירים מבחינת העדים, רוצים להגן עליהם יותר, הם נמצאים במשרד, אבל זו עוגה אחת, שרק הוציאו פרוסה, ובאותה מידה אפשר להחזיר את הפרוסה חזרה.
היו"ר איילת שקד
מי בעד להכניס את הרשות להגנת עדים לשירות אזרחי ביטחוני? 5. מי נגד? טוב. זה הוכנס לשירות ביטחוני.

מה זה משרד הביטחון? כן, בת-חן?
בת-חן הורוביץ
אנחנו עומדים על כך שמשרד הביטחון ישולב בהגדרת שירות אזרחי ביטחוני. למעשה לא ברור לנו איך אנחנו מלכתחילה לא מופיעים פה - - -
מירי פרנקל-שור
מכיוון שאתם חלק ממשרדי הממשלה.
היו"ר איילת שקד
מה התפקידים?
בת-חן הורוביץ
במשרד הביטחון קיימים תחומי פעולה רבים ומגוונים, חלקם ביטחוניים יותר, חלקם ביטחוניים פחות וכולם סביב המעטפת הביטחונית הזו. רק כדי לסבר את האוזן - - -
אריאל אטיאס
גם פקידה במשטרת ישראל זה לא תפקיד ביטחוני, אז מה ההבדל?
בת-חן הורוביץ
- - - יש לנו נושאי רכש, נושאי יצוא ביטחוני.
היו"ר איילת שקד
אז רכש ויצוא, שמנו בשירות אזרחי.
בת-חן הורוביץ
נכון, אבל יש עוד נושאים רבים ואנחנו לא רוצים להצטמצם רק לשני תחומים ספציפיים. יש תחומים של פיתוח אמל"ח, אם צריך, תחומים של שיקום משפחות, שיקום נכים בכלל. כל הנושאים האלה הם במעטפת של הנושאים הביטחוניים ואני לא חושבת שאפשר לעשות את ההפרדה. אני חושבת גם שמשרד הביטחון הוא אחד הגופים שהכי קרובים בתכליתם לשירות בצה"ל. נראה לנו תמוה שאנחנו לא מופיעים כרגע במסלול הזה.
מירי פרנקל-שור
האם שירות באגף השיקום הוא שירות אזרחי ביטחוני?
בת-חן הורוביץ
לא, אבל זאת רק אחת מיני דוגמאות רבות. כלומר יכול להיות - - -
מירי פרנקל-שור
לכן כמו שאני הסברתי בהתחלה, יש תחומים. לגבי הגופים האזרחיים יש תחומים, לכן קשה מאוד להגדיר את כל משרד הביטחון כשייך לתחום האזרחי ביטחוני, ולכן אנחנו הוספנו לכם גם תחומים, אם את שמה לב, בהתאם לבירורים שעשינו במשרד הביטחון.
בת-חן הורוביץ
כן, אבל אתם צמצמתם את זה לשני תחומים ספציפיים.
מירי פרנקל-שור
כיוון שמשרד הביטחון הוא מעין גוף כלאיים, שחלקו יכולנו לשייך לשירות האזרחי ביטחוני וחלקו הוא אזרחי פרופר. לכן אני חושבת שלקחת את כל משרד הביטחון ולהכליל אותו בשירות האזרחי ביטחוני הוא בעייתי.
היו"ר איילת שקד
איזה עוד תפקידים יש עוד חוץ מהרכש והיצוא?
בת-חן הורוביץ
יש נושאי פיקוח אמצעי לחימה, יש נושאי מלמ"מ. יש לא מעט תפקידים שאפשר לשלב שם משרתים אזרחיים, בכפוף כמובן לבדיקות ביטחוניות וכו', אבל לא הייתי רוצה לתחום את זה לאיזה שהיא רשימה סגורה. אנחנו כן מוכנים שהניסוח יהיה, לדוגמה, תחומי פעולה של משרד הביטחון, או - - -
אריק לביא
אני רוצה להסביר פה משהו. תמצית קיומו של משרד הביטחון זה הלקוח המרכזי שלו והלקוח המרכזי של משרד הביטחון זה הצבא.
אריאל אטיאס
מי כבודו?
אריק לביא
בעצם אין לנו שום זכות קיום, זה מה שאנחנו עושים, כל עובדי משרד הביטחון.
היו"ר איילת שקד
אתה יכול להציג את עצמך?
אריק לביא
אריק לביא, אני ראש היחידה לניהול וארגון במשרד הביטחון, אגף מינהל משאבי אנוש.

כמו שאמרתי קודם, תמצית קיומנו זה הלקוח המרכזי שלנו.
עמר בר-לב
הלקוח המרכזי שלכם זה אזרחי מדינת ישראל, הצבא הוא אמצעי.
אריאל אטיאס
גדי, לא מספיק לכם 3,000?
אריק לביא
זה נכון, הצבא הוא האמצעי, אבל בסוף בסוף את השירות אנחנו נותנים ל - - - אנחנו נותנים להם שירות בכל התחומים וזה לא משנה אם מדובר על בנייה או רכש או כל דבר אחר - - -
אריק לביא
יש מגוון שלם של תחומים ואנחנו רוצים להכניס אותם לכל תחומי העשייה במשרד הביטחון, וזה ממש לא משנה באיזה אגף.
צחי הנגבי
מירי, אפשר לעשות הגדרה של תחומי פעולה ביטחוניים?
מירי פרנקל-שור
אנחנו ניסינו לעשות ואכן עשינו. לפי מה שמשרד הביטחון - - -
צחי הנגבי
שלא תהיה רשימה סגורה.
מירי פרנקל-שור
אנחנו לא יודעים מה זה תחומי פעולה ביטחוניים, לכן באנו בדברים עם משרד הביטחון. את הנושא של פיקוח על היצוא הביטחוני כללנו, בהתאם למה שמשרד הביטחון העביר לנו. בזמנו זה היה כן מקובל על משרד הביטחון, שלא כל משרד הביטחון יהיה שירות אזרחי.
בת-חן הורוביץ
אני לא חושבת, אגב, שבגופים אחרים כן הוגדרו תחומי פעולה ספציפיים, לא במשטרה, לא ב - - -
מירי פרנקל-שור
כן, זה מה שהסברתי בהתחלה, החוק מלכתחילה מדבר על תחומי פעולה. הוא לא מדבר על מקום שירות, אלא מדבר על - - -
בת-חן הורוביץ
לא, אני מתכוונת שאגפים או תפקידים לא הוגדרו לגבי גופים אחרים. הוא שאל למה דווקא לגבינו.
מירי פרנקל-שור
היות שמשרד הביטחון העלה את הדברים בפנינו, ניסינו לתת את המענה ולכן הגדרנו שני תחומי פעולה שהם יהיו בשירות האזרחי ביטחוני, לאור ההבנה שלא כל משרד הביטחון יכול להיכלל בשירות האזרחי ביטחוני. כדוגמה אגף השיקום. אגף השיקום, מצאנו והוסכם על ידי יגאל בזמנו, ששירות באגף השיקום הוא לא שירות אזרחי ביטחוני אלא שירות אזרחי, מכיוון שזה יותר נוטה לתחום הרווחה מאשר לתחום הביטחון.
מרדכי יוגב
יכול להיות שאת צודקת, מירי, אבל יש לומר שמפוזרים היום חיילים בהרבה מאו מקומות. בהתאם לחזון הגדול של בן גוריון אז יש חיילים בנתיב ויש חיילים במקומות אחרים. יש חיילים בהרבה מאוד מקומות, ראיתי, ואני חושב שקשה יהיה מאוד במשרד הביטחון לתחם. משרד הביטחון, כן כל מהותו ביטחון ולא יצליחו להגיד 'החייל הזה הוא יותר ביטחוני, החייל הזה הוא פחות ביטחוני', מאוד קשה לדקדק בציציות של הסיפור הזה. אם אנחנו רוצים למצות את כוח האדם, הייתי מחריג את הסיפור של משרד הביטחון ואחר כך יכולים לבוא המפקחים ולראות האם התפקיד הוא משמעותי או לא, האם הפכו אותו לפקיד או לפקידה, או הוא עושה דבר אחר. אבל לא הייתי יוצר או מנסה ליצור את הרזולוציה בתוך משרד הביטחון, אלא נותן לתהליך לקרות ואחר כך לפקח עליו, ולא מנסה להיכנס לקרביים, כי ועדה או חוק לא יכולים להיכנס לפינות האלה. במשרד הביטחון יצטרכו לקבל את ההדגש עזה ואחר כך להיבדק עליו, אם ימצאו חייל אחד, אז לא על זה עומד או נופל חוק. אני לא חושב שהייתי בודק בתוך המשרד הביטחון, כי כולו מוכוון באמת ביטחון עם ישראל.
היו"ר איילת שקד
רותם, מנכ"ל - - -
רותם פלג
מנכ"ל המשרד לביטחון פנים. אחד, אם מכניסים את משרד הביטחון, אז ברור שהמשרד לביטחון פנים צריך להיכנס. לצורך העניין, התפקידים הם זהים.
אריאל אטיאס
כמה אתה חושב שיש לכם? לחלק לכולם?
רותם פלג
ולכן אני חושב שזה לא יהיה נכון - - -
קריאה
התפקידים של משרד הביטחון ממש לא - - - וגם מגוון העיסוקים ממש לא דומה.
רותם פלג
ולכן, יושבת הראש, אני חושב שלא נכון להכניס, בשלב הזה לפחות, לא את אלה ולא את אלה. ניסינו להתרכז בגופים שהם גופים שנותנים מ ענה בצד הביטחוני, הכנסנו את היחידות הרלוונטיות שיש להן נגיעה ספציפית וחד משמעית לנושאים האלה ולא הכנסנו גופים אחרים. אני יכול להגדיר בתוך גופי המשרד לא מעט מקומות שבהם הנגיעה היא יותר קרובה לנגיעת משרד הביטחון מאשר נושאים אחרים. אני חושב שזה לא נכון להכניס את זה כרגע.
איה דביר
קודם כל רק להדגיש שקודם כל צריך להכניס את תחום הביטחון אם רוצים להפעיל לתחומי השירות בכלל, כי המסלול הביטחוני הוא ביחס לתחומים שכבר קיימים. זו הערה טכנית.
רן רידניק
כרגע זה לא מוגדר כשירות בכלל. לפני שמתחילים לדון בשירות אזרחי ביטחוני צריך לדון בשירות אזרחי בכלל. כרגע זה לא שם.
איה דביר
זה אומר שמשרד הביטחון היום יכול להפעיל תקנים של משרתים בשירות אזרחי, נניח באגף השיקום, בתחומי רווחה, מכוח תחום הרווחה, כי הוא יהיה גוף מפעיל רגיל, אבל בעצם אם רוצים להכניס את תחומי הביטחון, הם קודם כל צריכים להיות מעוגנים בתחומי השירות ואז גם להגדיר אותם כמסלול ביטחוני. דבר שני, צריך לכתוב שבכל מקרה משרד הביטחון זה למעט צבא.

והשאלה השלישית של תפקידי הליבה היא שאלה כבדת משקל שכולם יצטרכו - - -
אריק לביא
אני חייב להגיד פה משהו, רבותיי. שיקום נכים, עם כל הכבוד, זה לא רווחה. זה שיקום נכי צה"ל, טיפול בשיקום של נכי צה"ל, זה לא רווחה סתם. זה משהו אחר לחלוטין. גם העניין של היצוא הביטחוני זה אינטרס ביטחוני מובהק של מדינת ישראל שיתקיים יצוא ביטחוני ויהיה פיקוח על היצוא הביטחוני. אי אפשר להוציא את זה מתחום הביטחון.
רותם פלג
אבל זה לא קשור לשירות הלאומי ביטחוני. עם כל הכבוד. הלכנו על תפקידי ליבה, על תפקידי ליבה, לא הכנסנו בכוונה את המשרד לביטחון פנים פנימה, מלכתחילה, בהבנה שאנחנו הולכים על תפקידי ליבה. לא הכנסנו את עיר ללא אלימות, שמתעסקת בנושא אלימות פרופר, לא הכנסנו אותם פנימה, שהם כוח עזר לגופי האכיפה האחרים.
רן רידניק
אני רק רוצה למקד את הוועדה בכך שכל הרציונל של שירות אזרחי ביטחוני, שאתם צריכים לתעדף, לדחוף את המתנדבים החרדים למקומות שבהם יש ערך ביטחוני גבוה יותר.
משה גפני
ההערה שלכם נגזרת מזה שזה עולה יותר כסף?
רן רידניק
דווקא אני חושב שמכיוון שכמו שאמר חבר הכנסת אטיאס, כנראה מספר המתנדבים החרדים של השירות הביטחוני הוא לא בלתי מוגבל, כנראה שבשאר המקומות מספר המתנדבים יהיה גדול יותר, בהתחלה לפחות, אנחנו רוצים לתעדף אותם למקומות שבאמת הם ביטחוניים, כמו משטרה, כמו שב"ס, כמו - - -
משה גפני
אבל למה לאוצר יש עמדה בעניין הזה?
רן רידניק
אני אשמח לסיים.
משה גפני
רק שנדע לפני זה, למה לאוצר יש עמדה בעניין הזה? יש לך את הצדדים המקצועיים, מה אתם קשורים לעניין?
רן רידניק
כי אני חושב שיש חשיבות תעסוקתית גם לשירות ביחידות בהן ה - - - בעבודה גבוהות יותר, ו - - -
אלעזר שטרן
תגיד את המשפט, בבקשה?
משה גפני
שאלה ערכית זה בסדר.
רן רידניק
אנחנו יודעים שיש גם ערך תעסוקתי גבוה בשירות אזרחי במקומות שאיכות ה - - -
משה גפני
השאלה תהיה לוועדה לקידום מעמד האישה. מה שייך למשרד האוצר?
רן רידניק
- - - היא גבוהה יותר, לכן יש ערך לטעמנו לשירות אזרחי ביטחוני במשטרה, על פני שירות אזרחי בדברים אחרים, לכן אנחנו גם דוחפים את זה. לכן התגמול גם יותר גבוה. לכן אנחנו כן מבקשים מהוועדה לשקול את הצורך בתעדוף המתנדבים למקומות שבהם יש ערך ביטחוני גבוה יותר. אני בטוח שמשרדים ממשלתיים עושים תפקידים מאוד מאוד חשובים, גם משרד הכלכלה יכול להגיד שיש לו תפקידי פיקוח ואכיפה מאוד חשובים ומאוד משמעותיים בהרבה מאוד כיוונים, כנראה שנכון יותר שזה לא יהיה דרך שירות אזרחי ביטחוני.
היו"ר איילת שקד
נכון, היינו יכולים להכניס גם את האכיפה של משרד הכלכלה, למה לא הכנסנו? זה אותו דבר.
אריאל אטיאס
גם ברשות המיסים.
אלעזר שטרן
איילת, אפשר אולי לומר שבין התפקידים שאישרנו עד עכשיו, כולל איכות הסביבה, זה שהעבודה שלהם בעיקרה היא לא משרדית, להבדיל מהדברים האחרים?
היו"ר איילת שקד
לא, נו, אלעזר, מה?
אלעזר שטרן
למה? אולי זה יעזור לנו.
היו"ר איילת שקד
ובמוסד ובשב"כ זה כן משרדי.
איה דביר
שתי הערות. אחת לעניין השירות ברשות להגנה על עדים. הרשות להגנה על עדים, גם בחקיקה נחשבת חלק מהגדרת מערכת הביטחון, מאז הקמתה.
היו"ר איילת שקד
הכנסנו אותה.
איה דביר
ולעניין השירות במשרד הביטחון, רציתי גם לציין שבחקיקה יש מקרים שאנחנו עושים הבחנה בין משרד הביטחון למשרדי ממשלה אחרים, כך למשל בחוק להסדרת הביטחון, היועצת המשפטית מכירה את זה היטב, יש הבחנה בין משרד הביטחון כיחידה אחת, כמשרד אחד כללי, למשרדי ממשלה אחרים, ויכול להיות שנכון לעשות את זה גם פה.
היו"ר איילת שקד
תודה.

אני רוצה להתחיל להצביע רק על סעיף 1 ועל השינויים שיש בסעיף 1 מהנוסח הכחול.
קריאה
- - -
היו"ר איילת שקד
על מד"א, מד"א זה בשירות אזרחי תחת בריאות.
קריאה
למה זה לא ביטחוני? מה עוד ביטחוני פה? כאשר נופלים טילים, מי זה שמגיע לטפל באנשים? כלומר מה זה?
עפר שלח
מזל שיש ילודה כל כך גבוהה במגזר החרדי.
קריאה
במיוחד שיש לנו מתנדבים חרדים. לכאורה זה הדבר הכי תמוה, כיבוי כן ומד"א לא? הם יעמדו מאחורה ויחכו?
היו"ר איילת שקד
מד"א, בהצעת החוק הממשלתית היא בשירות אזרחי ואין כרגע הסתייגות של חברי כנסת, זה נשאר שם. אם תהיה הסתייגות נדון בזה.

אני רוצה להצביע עכשיו על הדברים הפתוחים בסעיף 1. בהגדרת הוועדה, ועדה מוועדות הכנסת, במקום 'שהכנסת קבעה', 'שוועדת הכנסת', כי ועדת הכנסת היא זו שמתעסקת בדברים האלה. מי בעד? 6, מי נגד?
מאיר פרוש
על איזה סעיף?
היו"ר איילת שקד
ההגדרה של ועדה.
אריאל אטיאס
ועדת הכנסת תקבע מי ידון בזה.
מאיר פרוש
אבל יש לי הסתייגות.
היו"ר איילת שקד
רגע, תיכף אני אקריא את כל ההסתייגויות, לפני שאני מצביעה על כל הסעיף אני אקריא את ההסתייגויות.
משה גפני
לא, אבל לפני שאתה קוראת את הסעיפים, את צריכה להצביע על ההסתייגויות. יש טעות גם בשם, שהרב פרוש אמר.
היו"ר איילת שקד
זה לא התקבל.
תקשיבו להסתייגויות של הרב פרוש. הרב פרוש, אני יכולה להקריא בבת אחת את כל ההסתייגויות שלך, או אחת אחת?
מאיר פרוש
לכל אחד יש נימוק אחר. לכל הסתייגות יש נימוק אחר.
היו"ר איילת שקד
אז בואו נשמע אותן.
מאיר פרוש
אני ביקשתי, כאשר בהצעת החוק של השר פרי נאמר הוועדה, וועדת הכנסת תחליט, אני חשבתי שבאופן טבעי ומוחלט כל אחד יבין שהוועדה שצריכה לטפל בזה, כמו שיש לנו ועדה לעובדים זרים, אני חושב שיש לנו ועדה לאזרחים ועובדים זרים, אני חושב שבהחלט אפשר להגדיר את האוכלוסייה החרדית. ככה ההתנהגות אליה, ולאו דווקא בחוק הזה, ההתנהגות לאוכלוסייה החרדית היא כאילו הם אזרחים זרים, אזרחים סוג ב', או סוג ג', או גם אפילו חלילה סוג ד', אז מטבע הדברים, כשבאים ודנים על דבר שרוצים לשייך אותו למגזר החרדי, שידונו על זה בוועדה לעובדים ואזרחים זרים.
היו"ר איילת שקד
אוקיי.
מאיר פרוש
למה אתה אומר חס ושלום? אנחנו מרגישים אזרחים באמת סוג ב', אזרחים זרים.
היו"ר איילת שקד
זה לא נכון, חבר הכנסת פרוש, כי רק לכם נותנים אופציה של שירות אזרחי.
מאיר פרוש
אני הגשתי את ההסתייגות, אני מרגיש כך. אני חושב שככה ההתנהלות וזה הולך לאורך כל הדרך.
היו"ר איילת שקד
חכו, זה עוד כלום.
מאיר פרוש
אני רוצה לומר עוד משפט. לילד שלי, שצריך כיתת לימוד, הוא מקבל אותה מהמדינה? לא, למה? כי אני אזרח זר. אין לי הסבר אחר.
היו"ר איילת שקד
טוב, חבר הכנסת פרוש, אני רוצה - - -
מאיר פרוש
לאורך כל הדרך, ודאי בממשלה הזו, אבל אני לא רוצה לפגוע בממשלה הזו, הרי - - - אבל מה הממשלה הזו עושה? מגדירה אותנו כאזרחים זרים.
היו"ר איילת שקד
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת פרוש?
משה גפני
שיבינו קודם את מה שהוא אמר.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש מבקש שבמקום הוועדה שזה ועדת הכנסת, שזה יהיה הוועדה לעובדים זרים. מי בעד?
מאיר פרוש
עובדים ואזרחים זרים.
היו"ר איילת שקד
מי בעד? 1. מי נגד? 7.

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב
ההסתייגות לא אושרה.
היו"ר איילת שקד
אתה רוצה להמשיך עם הגוף המפעיל?
מאיר פרוש
מה שאני כתבתי, אני התכוונתי ברצינות. יש לי עוזר נאמן ואני גם עזרתי לו לנסח כל מיני דברים.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, בהגדרה של הגוף המפעיל, חבר הכנסת פרוש רוצה, במקום 'לתלמידי ישיבות', יבוא 'לאזרחים שתורתם אינה אמנותם היחידה'. הצבענו על זה כבר.
משה גפני
אבל צריך להצביע עוד פעם.
היו"ר איילת שקד
מי בעד ההגדרה של פרוש? 2. מי נגד?

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב

ההסתייגות לא אושרה.
משה גפני
למה נגד? אבל תסבירו למה אתם מתכוונים.
היו"ר איילת שקד
הלאה. הוא כבר הסביר את זה בשם.

בהגדרה משרת בשירות אזרחי, במקום 'מי שמשרת בשירות אזרחי לתלמידי ישיבות', יבוא 'מי שמשרת בשירות לאזרחים שתורתם אינם אמנותם היחידה'. זה הכול אותו דבר, מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב

ההסתייגות לא אושרה.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש, אתה רוצה את ההסתייגות של סעיף 4?
מאיר פרוש
אני חושב שזה דבר חשוב מאוד.
היו"ר איילת שקד
אז תקריא את זה אתה.
מאיר פרוש
למה אתם צוחקים? אני לא מבין. בהגדרות סעיף 1, סוגריים 1, תחת הגדרות רשות ציבורית, אני מבקש שיבוא סעיף אחד, א' בסוגריים, לרבות בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, אם אף אחד לא יודע, וגם יחידת הנופש בקיסריה, מהסיבה שראש הממשלה צריך את כל הנוחיות בעולם, את כל הרוגע, אם יש צורך בעוד מישהו שישרת וייתן לו את השירות במסגרת שירות אזרחי - - -
אריאל אטיאס
ביטחוני.
מאיר פרוש
ודאי שביטחוני, אחרת הוא יכול להחליט על דברים ביטחוניים, בלי שיהיה לו את כל הרוגע?
עפר שלח
אל תפתה אותנו פה, כי תיכף זה עובר.
משה גפני
מאיר, מה הצעת? לא הבנתי, הייתי עסוק פה.
מאיר פרוש
אני מציע שבית ראש הממשלה וגם יחידת הנופש בקיסריה יהיו בהגדרה. אם מישהו מבקש לעשות שירות אזרחי ביטחוני וראש הממשלה ורעייתו יסכימו לקבל אותם ככאלה שישרתו, אני חושב שזה באמת שירות אזרחי. בכלל מי שנמצא בקרבתו של ראש הממשלה יודע שהוא בוודאי יסכים שיהיו כמה כאלה שיסתובבו סביבו ולשרת - - -
מרדכי יוגב
בכלל זה עניין של חיים ומוות.
היו"ר איילת שקד
ההתנגדות של חבר הכנסת פרוש בהגדרה 'רשות ציבורית' - - -
מאיר פרוש
היא מהותית.
היו"ר איילת שקד
אחרי פסקת משנה (1) יבוא: מעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים וביתו הפרטי בקיסריה. מי בעד? מי נגד? אוי, זה נפל.

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב

ההסתייגות לא אושרה.
מאיר פרוש
את עזרת לזה שזה ייפול. הייתי בטוח שיעזרו לי.
אריאל אטיאס
חכי מה יעשו לך על זה.
משה גפני
אני רוצה לשבח אותך, גברתי היושבת ראש, מתברר שיש לך חוש הומור.
עפר שלח
יש אנשים שהצביעו בניגוד למצפונם.
היו"ר איילת שקד
חברים, אני מבקשת להפסיק את הדיון הזה.
אריאל אטיאס
תראי מה תשלמי על זה, שלא אישרת להם.
היו"ר איילת שקד
בסעיף 7, זו החלטת ועדה, אנחנו מורידים את האפשרות שההסתדרות, סעיף 9, 9 לא תהיה - - -
מירי פרנקל-שור
בעמוד 2, בהגדרה של רשות ציבורית, בפסקה 7(ב) 'הוא גוף מבוקר כמשמעותו בסעיפים 9(1) עד (7) או 9 לחוק מבקר המדינה'. היות שמדובר בהסתדרות הייתה הסכמה שההסתדרות לא תהיה רשות ציבורית. היא תוכל להיות גוף מפעיל, לפי ההגדרות אחרות, אבל היא לא תהיה גוף מפעיל תחת ההגדרה של רשות ציבורית.
אריאל אטיאס
תסבירי לי את ההגדרה של מפעיל. הוא מפעיל את האנשים כמו חברת כוח אדם? או שהם עובדים אצלו?
מירי פרנקל-שור
הם עובדים אצלו. צריך למצוא - - -
אריאל אטיאס
מפעיל זה כמו חברת כוח אדם.
היו"ר איילת שקד
כן.
דוד רותם
עד היום אתם שלחתם להסתדרות אנשים?
מירי פרנקל-שור
לא.
היו"ר איילת שקד
אבל אנחנו רוצים להוריד את זה, כי אנחנו סבורים שאין טעם לשלוח להסתדרות. מי בעד להוריד סעיף 9, 9? מי נגד?

שוב, בדיון בוועדה החלטנו להוסיף לשירות אזרחי ביטחוני את המוסד והשב"כ וההגדרה היא ביחידות סמך של משרד ראש הממשלה, שתכלית פעילותן היא ביטחון המדינה ותושביה. מי בעד?
משה גפני
אבל למה אתם כותבים את זה? באמת אני שואל עכשיו, למה אתם כותבים שירות אזרחי לתלמידי ישיבות? למה לא שירות אזרחי לציבור החרדי? מה זה ההגדרה הזו? אם הוא תלמיד ישיבה, ברגע שהוא מפסיק להיות תלמיד ישיבה, אז הוא לא תלמיד ישיבה. זה לא תואר שמקבלים את זה לכל החיים. זה לא נכון ל - - - אם מדובר בתלמידי ישיבות שלומדים בישיבה, הוא לא יכול להיות במוסד.
איה דביר
זה צומת הכניסה. הקבוצה היחידה שזכאית להכניס למסלול הזה היא מי שערב הכניסה למסלול היו תלמידי ישיבות.
אריאל אטיאס
אז זה בוגרי ישיבות, זה לא תלמידי ישיבות.
משה גפני
זה לא תלמיד ישיבה, זה לא נכון משפטית.
היו"ר איילת שקד
האמת שיש בזה משהו. מה עם בוגרי ישיבות?
משה גפני
תלמיד ישיבה, הוא לומד בישיבה והוא נמצא במוסד? זה לא נכון משפטית. מעבר לבדיחות שאנחנו עושים. זה משהו רציני. תסלחו לי, את היית תלמיד ישיבה או אני?
דוד רותם
גם אתה לא.
היו"ר איילת שקד
רגע, חבר הכנסת גפני, יכול להיות שאתה צודק.
עפר שלח
אנחנו מאפשרים לימודים. כיוון שאנחנו מאפשרים אותם, אי אפשר להגיד - - -
היו"ר איילת שקד
זה נכון, אבל אנחנו לא מחייבים אותם.
עפר שלח
לא מחייבים, אבל אנחנו מאפשרים, אז השאלה היא - - -
איה דביר
מה עם בוגרי ישיבות? הרעיון הוא שיהיה ברור שצומת הכניסה הוא רק למי שהיה בעבר תלמיד ישיבה.
עפר שלח
אני לגמרי איתך, אבל מכיוון שבדברים של חבר הכנסת גפני ופרוש יש גרעין של היגיון, אבל מצד שני אנחנו אומרים שאנחנו מאפשרים לימודים במקביל, האם אם נשנה את זה - - -
משה גפני
זה לא תלמיד ישיבה.
עפר שלח
גפני, אני בעדך פעם אחת, תן לגמור משפט.
משה גפני
זה כבר כמה פעמים השבוע ואני הולך לחזור בתשובה.
עפר שלח
שלא לדבר על מה קרה אתמול בוועדת הכספים, שאנחנו לא מדברים על זה.
אריאל אטיאס
יש עתיד. יש לך עתיד.
עפר שלח
איה, השאלה אם כשאנחנו נגיד בוגרי ישיבה, האם זה לא סותר את העובדה שאנחנו מאפשרים לימודים במקביל.
קריאה
זה לא קשור.
עפר שלח
יש יועצת משפטית.
איה דביר
אני חושבת שלא, וגם אם כן, אפשר לכתוב הבהרה שאין באמור - - -
עמר בר-לב
השאלה אם בוגר זה כמו בוגר תואר ראשון.
עפר שלח
זו השאלה המשפטית. מה אנחנו מבינים מזה, זה ברור לך ולי ולכל אחד.
איה דביר
בסופו של דבר הכניסה ל - - -
עפר שלח
אם זה לא פוגע וזה - - -
מרדכי יוגב
הוא גם לא חייב ללמוד בישיבה, הוא יכול ללמוד גם במקומות אחרים.
עפר שלח
וזה מאפשר להתגבר על הרגישות הזאת, אז - - -
איה דביר
בסופו של דבר הרגישות היא בכניסה לעצם המסלול של דחיית שירות לצורך לימוד תורני. פה זה צומת היציאה מהמסלול הזה. בעצם אחת מנקודות היציאה. אפשר להבהיר, כפי שאמרת, שזה לא גורע מהזכות שלו להמשיך ללמוד תוך כדי. אבל זה באמת טרמינולוגיה, אין פה היבט - - -
משה גפני
לא, אני מדבר מבחינה משפטית.
אריאל אטיאס
נו, בוגרי, את יוצאת עם משהו היום.
היו"ר איילת שקד
אז צריך לשנות גם את השם עוד פעם.
משה גפני
זה שהוא לומד בערב, זה כל - - -
קריאה
לא בוגר, הוא לא קיבל תעודת בוגר.
מירי פרנקל-שור
אנחנו ננסה למצוא איזה שהיא התנסחות, מכיוון שאני גם לא בטוחה שאני מסכימה עם הנימוק של משרד המשפטים, מכיוון שהשירות האזרחי, שמחזיר אותנו לתיקון לחוק שירות ביטחון הגדול, אומר שהשירות האזרחי יהיה למיועדים לשירות ביטחון שהפוקד הפנה. זו ההגדרה. לכן אנחנו ננסה למצוא איזה שהיא תיבה אחרת, ננסה, עד לדיון הבא, במקום 'תלמיד ישיבה'.
משה גפני
אני רק תורם את חלקי לדיון בוועדה, שתלמיד ישיבה זה מי שלומד כל הזמן. לכן זו הגדרה לא נכונה.
מירי פרנקל-שור
נכון, זה תלמיד בישיבה.
היו"ר איילת שקד
בסדר, אז נצטרך גם לשנות את השם.
מאיר פרוש
יכול להיות שאתם תחזרו על כל ההסתייגויות שלי. לאט לאט מתחילים להפנים את מה שאמרתי קודם.
דוד רותם
גפני מתחיל להסביר אותן אז אנחנו מתחילים להבין.
היו"ר איילת שקד
על השב"כ והמוסד, מי בעד?
אריאל אטיאס
בעד מה? בעד שהם ישרתו?
היו"ר איילת שקד
מי בעד שהם ישרתו בשב"כ ובמוסד.
אריאל אטיאס
כמה שיותר. תביאו כמה עוד גופים שאתם רוצים.
היו"ר איילת שקד
פרוש, אני רואה שאתה רוצה להצביע בעד.
מאיר פרוש
בסדר, אני שולט על עצמי.
היו"ר איילת שקד
מי נגד? אוקיי.
איה דביר
רק להעיר על ההסתדרות, שיש שם גם את הגופים המבוקרים הנוספים. שאולי תרצו להרחיב את זה.
היו"ר איילת שקד
לא, לא רוצים, זה בסדר.

השר, במקום שר הכלכלה, השר שקבעה הממשלה. לחבר הכנסת פרוש יש הסתייגות. במקום 'שר שקבעה הממשלה', יבוא 'השר שקבע יושב ראש הכנסת'.
מאיר פרוש
נכון, כי אנחנו נמצאים בעידן שהממשלה לא מתפקדת והיא לא יודעת בדיוק מה לעשות. למשל עפר וצחי, הממשלה לא יודעת להחליט על כל מיני דברים ואז יושב ראש הכנסת אומר 'אני לוקח את הסמכות ואני אקבע'. אני חושב שבמקום שיהיה כתוב שהממשלה קבעה, שיושב ראש הכנסת יקבע. זו המציאות של הכנסת הנוכחית.
היו"ר איילת שקד
בסדר. מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת פרוש?
מאיר פרוש
אני בעד. עפר, גם אתה וצחי, גם אתם.
עפר שלח
אני וצחי מקוזזים.
היו"ר איילת שקד
מי בעד, במקום שר הכלכלה, שר שקבעה הממשלה? תודה.

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב

ההסתייגות לא אושרה.
היו"ר איילת שקד
עכשיו ההסתייגות של חבר הכנסת פרוש, מספר 5. זה מה שאטיאס רצה, מוחות גדולים חושבים אותו דבר. בהגדרה של שירות אזרחי ביטחוני, במקום 'שירות אזרחי לתלמידי ישיבות' יבוא 'שירות אזרחי לתלמידים שתורתם אינה אמנותם' ובסופה יבוא 'ובלבד שנעשו הפעולות המתאימות של הקפדה על שמירה של צניעות, צביון חרדי והתנהגות קפדנית על פי שולחן ערוך וכל כללי ההתנהגות - - -'.
מאיר פרוש
אני אסביר. במקרה חבר הכנסת, הרב אטיאס, ביקש מקודם הגדרות, כאשר הוא באמת בכאב ובצער דיבר שאתם עושים חוק שירות אזרחי, למה? מה הכוונה שלכם? מה אתם רוצים? ואני מבקש לומר באמצעות ההסתייגות הזו - - - שוב, אני מסביר עוד פעם את מה שהתכוונתי בהסתייגות הראשונה שלי, שאין מושג שתלמיד ישיבה הוא עושה שירות אזרחי, הסביר את זה טוב יותר הרב גפני אחר כך וחברי הוועדה התחילו לקלוט ואני מסביר כאן. כאשר אתם מבקשים לעשות שירות אזרחי של הציבור החרדי, לא מי שהוא תלמיד ישיבה, תלמיד ישיבה לא עושה עוד דבר נוסף, אבל אם אתם מבקשים מהציבור מהחרדי שיבוא לעשות שירות מסוים אז אני חושב שבחוק צריך להיקבע שישנה הקפדה מלאה על איך שנהוג בציבור החרדי בכל מה שקשור לצניעות, הצביון החרדי. אם מבקשים שיבוא ציבור חרדי וכל הפרטים, אני לא יודע למה צחקת כשהקראת את זה, התנהגות קפדנית על פי שולחן ערוך. הרי אי אפשר לבקש מחרדי שיהיה באיזה שהוא מקום שלא מתנהגים לפי שולחן ערוך, שלא יקפידו עליי, אבל אין פה עניין של הדרת נשים, כמו שהסברתי, שאשתי אומרת לי, 'תשמע, זה שעובר בחצר פה ולא מסתכל עליי, כל הכבוד לו'. צריך שיהיו מחיצות בין גברים לנשים. הרי לא יכול להיות שהדבר הזה יהיה פרוץ מבחינת מי שחרדי. אז אני חושב שזה צריך להיות מוגדר בחוק.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש, אני אומר לך שהגופים המפעילים והמנהלת, שעובדים עם החרדים, עושים את זה בהסכמה. יש גם סעיף, סעיף 3(א), 'שירות אזרחי לתלמידי ישיבות יבוצע אצל גוף מפעיל בלבד, הסכמת המשרת בשירות האזרחי והגוף המפעיל'. מכיוון שזה בהסכמה של המשרת אז סביר להניח שגם ככה הגוף המפעיל ומקום השירות פועלים לפי אמנותו ומאפשרים לו לשרת לפי אורחות חייו.
משה גפני
אתם תגידו את זה גם בסעיף על האישה? מה שאמרת עכשיו?
היו"ר איילת שקד
האישה, כשנגיע לשם נדבר על זה.
שר שלום ג'רבי
לפני שאנחנו שולחים לשרת אנחנו שולחים את היועץ החרדי שלנו, הוא בודק שבאמת אותו משרת נמצא בסביבה ידידותית.
משה גפני
לא, מה שפרוש מציע - - -
שר שלום ג'רבי
חד משמעית, אנחנו מסדרים את הדבר הזה.
משה גפני
הוא מציע מסגרת, שיהיה בחוק.
אריאל אטיאס
אני חושב שמאחר שמדובר בחוק להרבה שנים קדימה וזה שאנשים באים לוועדה ואומרים מה הכוונות שלהם, זה לא מחייב אף אחד מחר בבוקר, וככל שהוועדה הזאת רוצה שהסיפור הזה יצליח, בפרט שראיתי שרבים על כמויות, כל אחד רוצה להיות גם הוא ביטחוני וזה, אז אני חושב שצריך שתהיה הגדרה. זה לא חשוב הנוסח, אני לא נכנס לנוסח, אני נכנס לתוצאה.
באמת, עכשיו אני רציני, עזבו את הליצנות רגע. צריך שתהיה הגדרה, שמי שרוצה להיכנס לסל הזה, שכולם פה רבו עכשיו מי יהיה ביטחוני ומי יהיה אזרחי, קודם כל שהוא מוגדר בחוק, בגלל שהתכלית של החוק זה לא לנסות לשנות לאנשים את האמונה שלהם ואת אורח חייהם. כל הזמן דיברו על זה, מאז שהוועדה התחילה, עוד בוועדת פרי, אז זה צריך לבוא לידי ביטוי בחוק. אם אתם לא יודעים לשים את זה עכשיו, אז צריך לשבת, גברתי היועצת המשפטית, שתהיה הגדרה שתגיד מה תנאי הסך, כמו שאמרתם תנאי סף להיכנס לשירות אזרחי זה מי שהיה תלמיד ישיבה, בוגר ישיבה, תנאי סף להיות מפעיל, לא משנה באיזה גוף, וצריך שזה יוסבר בצבא, הצבא בא ואמר פה, גם הרמטכ"ל היה כאן, 'אנחנו לא מנסים לשנות את דתו של אף אחד, אנחנו ניתן לכל אחד את ההפרדות ואת מה שהם רוצים', זה חייב להיות מוגדר גם בשירות האזרחי, בעיקר לאור ריבוי המשתתפים שהולכים להשתתף בסיפור הזה, ואני לא בטוח שכולם יכולים לעמוד בזה.
הסיפור של ההסתייגות, זה אפילו לא בהסתייגות. זה צריך להיות בהגדרות של החוק.
מאיר פרוש
ההסתייגות של האמצעי שלי כדי להגיע ל - - -
אריאל אטיאס
בסדר, אבל ברגע שאתה מתחיל עם נוסח, אתה יודע, עוד מעט הוועדה למען השבת ומשמרת הצניעות וזה, אז חושבים שזה בדיחה. אני מדבר על משהו מהותי בהגדרה משפטית, שיוסבר.
מאיר פרוש
אני לא גיחכתי ולא חייכתי ולא - - -
אריאל אטיאס
גם אני לא. בגלל שזה נושא רציני אז אני אומר, בהגדרות מאוד פשוטות.
היו"ר איילת שקד
השאלה, מכיוון שזה בהסכמה, זה לא כמו חוק שירות חובה, שזה בעצם חובה - - -
אריאל אטיאס
זה חובה, בגלל שזה חלופה לשירות ביטחון, זה לא שירות לאומי. בן אדם חייב וזו עמידה ביעדים, ואנחנו רוצים שזה יצליח, אנחנו לא רוצים שזה ייכשל, ודיברנו על זה הרבה פעמים - - -
משה גפני
הרב אטיאס, אני לא בעניין הזה.
אריאל אטיאס
בסדר, גם אני נגד החוק, אני נגד כל העליהום שקורה פה, אבל אני אומר, אנחנו נמצאים פה כדי להציל. למה אנחנו יושבים פה? למה אנחנו לא בכלל בחוץ? לא חסר לנו מה לעשות.
משה גפני
נכון.
אלעזר שטרן
איילת, לא ייצא עכשיו משפט, הבקשה מקובלת על כולם, לא בדיוק במשפט הזה, צריך לשבת אחר כך - - -
משה גפני
ניסוח, נכון.
אלעזר שטרן
איך זה דבר שבאמת אפשר לעמוד ולא כל אחד יכול לתת לו אחר כך את הפרשנויות שלו ולהימלט מלבצע - - -
היו"ר איילת שקד
טוב, אז שיעורי בית למחר, חבר הכנסת שטרן וחבר הכנסת אטיאס. תבואו מחר, נעשה דיון, כי אנחנו לא מספיקים. תבואו מחר עם נוסח - - -
מאיר פרוש
איפה מחר?
היו"ר איילת שקד
פה.
אריאל אטיאס
לא צריך דיון. גברתי היושבת ראש, לא צריך דיון. יש פה יועצת משפטית, מוכשרת, שמנסחת מהר - - - לא, אבל תביאי החלטה.
משה גפני
מחר יש ישיבה?
היו"ר איילת שקד
עכשיו קבעתי, כי אנחנו לא מספיקים לזוז.
מאיר פרוש
מתי מחר? באיזה שעה?
משה גפני
את מעבידה אותנו בפרך. מה זה עכשיו הדבר הזה?
היו"ר איילת שקד
נעשה מחר שעתיים.
משה גפני
אבל יש לנו סדר יום אחר.
מאיר פרוש
מזמן מזמן לא קיבלנו ציון פה ממשרד המשפטים.
אריאל אטיאס
זה צריך להיות כתוב גם שם, סליחה, הצבא אמר את זה כל הזמן והוא צריך לעמוד מאחורי זה. אין על זה ויכוח. הוא גם עושה את זה היום.
היו"ר איילת שקד
גפני, אנחנו נצביע על דברים שהם בהסכמה. אני חייבת להתקדם.
מאיר פרוש
באיזה שעה?
היו"ר איילת שקד
נעשה בין 11 ל - - -
משה גפני
את לא יכולה מחר. באמת.
היו"ר איילת שקד
יכולה. חברים, אין מה לעשות, אנחנו צריכים להתקדם עם החוק הזה.
משה גפני
בסדר, אני לא אמרתי לך שלא, אבל סדר יום. יש עוד ועדות בכנסת.
מאיר פרוש
היא אומרת בין 11 ל-13.
אריאל אטיאס
אז לפני ההגדרה, שהיועצת המשפטית - - -
היו"ר איילת שקד
נעשה מחר בין 9 ל-11.

אלעזר, אתה ואטיאס, בסדר? תביאו מחר?
אלעזר שטרן
כן.
היו"ר איילת שקד
הנושא האחרון של משרד הביטחון. לא החלטנו.
מאיר פרוש
לי את לא מבקשת שאני אבוא? מה?
היו"ר איילת שקד
לא, אתה בוודאי שתבוא.
מאיר פרוש
אז מה זה אלעזר?
היו"ר איילת שקד
אמרתי לאלעזר ואטיאס שיביאו לנו נוסח.
אריאל אטיאס
אני חושב שאת הנוסח צריכה להביא היועצת המשפטית. אנחנו כמובן נגיד לה מה אנחנו חושבים כחברי ועדה, אבל בסוף זה צריך להיות מנוסח בצורה שלא יהיה ויכוח.
היו"ר איילת שקד
טוב, חבר הכנסת פרוש, יש לך עוד הסתייגות, אתה רוצה להקריא אותה?
מאיר פרוש
מרכזית. שאני אקריא אותה? אני מבקש שבסיום הפסקה של שירות אזרחי לתלמידי ישיבות, כאשר כמובן אני מבקש שזה לא תלמידי ישיבות, כי אין מושג של תלמיד ישיבה שעושה שירות אזרחי, שכל זה רק אם נתמלאו התנאים הנ"ל, שביקשתי קודם, שהיועצת המשפטית תנסח לנו נוסח, ואת כל הפעילויות שיידרשו יעשו לאחר שהוצגו בפני מועצות גדולי וחכמי התורה.

אני מבקש שהציבור החרדי, לא זה שיושב ולומד, החרדי, הרי הוא ממושמע בסופו של דבר למועצת גדולי התורה ולמועצת חכמי התורה, הדבר הזה צריך להיות - - - אני חושב שאי אפשר לעשות את זה כך בהינף יד ולהגיד להם 'תבואו'. צריך הסכמה, צריך שיראו איך הדברים האלה מתנהלים.
היו"ר איילת שקד
מי עד ההסתייגות?
משה גפני
אפשר להצביע נגד מועצות גדולי התורה וחכמי התורה?
היו"ר איילת שקד
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת פרוש? מי נגד? ההסתייגות נפלה.

הצבעה
בעד ההסתייגות – מיעוט
נגד – רוב

ההסתייגות לא אושרה.
היו"ר איילת שקד
עכשיו העניין של משרד הביטחון, זה הדבר האחרון שצריך להכריע בסעיף הזה, חוץ ממה שחבר הכנסת אטיאס ושטרן צריכים להביא לנו למחר.
אלעזר שטרן
גם לי יש פה - - -
היו"ר איילת שקד
לא בסעיף הזה.
אלעזר שטרן
על חב"ד, בסוף הסעיף הזה.
מירי פרנקל-שור
על חב"ד, זה לא הסעיף הזה, זה הסעיף שמדבר על מקום השירות, שיהיה רק בארץ.
אריאל אטיאס
הצבעתם על זה? לא. זה ליום שני?
היו"ר איילת שקד
כן.
אריאל אטיאס
ביום שני זה ההצבעות. שני הבא.
מאיר פרוש
מחר מה עושים?
אריאל אטיאס
מחר זה להמשיך - - -
היו"ר איילת שקד
היועצת המשפטית רוצה להציע איזה שהיא הצעה בעניין משרד הביטחון. בבקשה.
מירי פרנקל-שור
אני סבורה שמשרד הביטחון צריך להישאר בשירות אזרחי. אני לא חושבת שכל שירות אזרחי במשרד הביטחון צריך להיות שירות אזרחי ביטחוני, לפיכך אני חושבת שעל הוועדה לא לקבל את בקשת משרד הביטחון.
משה גפני
למה?
מירי פרנקל-שור
מכיוון שלא כל שירות אזרחי במשרד הביטחון הוא שירות בעל אופי ביטחוני. המשרד הוא משרד כלאיים שיש חלק וחלק.
משה גפני
למה אי אפשר לעשות את ההפרדה?
מירי פרנקל-שור
לכן אני חושבת שאנחנו מכירים דרכים לנסות, במקום לקבל עכשיו החלטה גורפת, כי אי אפשר לפלח כרגע את היחידות במשרד הביטחון, אם תחליט הוועדה בכל זאת ללכת לכיוון שמשרד הביטחון הוא שירות אזרחי ביטחוני, אני מציעה שהשר בצו, באישור ועדת החוץ והביטחון, יקבע איזה יחידות במשרד הביטחון הן יחידות ששם השירות ייחשב כשירות אזרחי ביטחוני.
אריק לביא
אז אנחנו נבקש להכניס כאן את המשרד לביטחון פנים.
עפר שלח
בדיוק, אני חושב שאם אנחנו מתחילים את זה, אנחנו פותחים פה שער שאנחנו לא רוצים לפתוח.
מירי פרנקל-שור
זה כבר לדיון עצמו. אבל אם יש כוונה לאשר את משרד הביטחון - - -
איה דביר
רק לחדד שאין תחום ביטחון כרגע. בהגדרה שלך את כן חושבת שזה יכול להיות ביטחון כתחום\?
מירי פרנקל-שור
לא, אני חושבת שזה בא לשירות אזרחי ביטחוני, לעניין תחום ביטחון נתייחס בנפרד.
היו"ר איילת שקד
מי בעד להכניס את משרד הביטחון?
אריאל אטיאס
לביטחוני?
היו"ר איילת שקד
אתם מקשיבים?
איה דביר
אם אפשר בכל מקרה למעט את צה"ל. בכל מקרה שההצבעה הזאת תתנהל למעט צה"ל.
מירי פרנקל-שור
אנחנו לא בתחומים, אנחנו בגופים של השירות האזרחי ביטחוני.
היו"ר איילת שקד
אני אסביר שנייה לחברי הוועדה, שיבינו. משרד הביטחון ביקש להכניס בשירות אזרחי ביטחוני את משרד הביטחון. ההצעה של הוועדה הייתה להכניס בשירות אזרחי נושא ספציפי שמשרד הביטחון ביקש אותו וזה רכש ביטחוני ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון. אלה בעצם שתי החלופות, האם להכניס את כל משרד הביטחון - - -
עפר שלח
שלא להכניס את משרד הביטחון בכלל.
היו"ר איילת שקד
גם לא את הרכש?
עפר שלח
כן.
היו"ר איילת שקד
בסדר, נכון. עכשיו אנחנו מצביעים רק על החלופה הראשונה, כי היא בעצם בסעיף מספר 1. האם חברי הוועדה בעד להכניס את משרד הביטחון כגוף לתוך השירות האזרחי ביטחוני?
משה גפני
עם ההצעה של היועצת המשפטית? נכון?
אריאל אטיאס
לא, קודם כל בסעיף כללי.
מירי פרנקל-שור
לא, קודם כל העיקרון. אני מציעה שקודם כל תתקבל החלטה האם משרד הביטחון יישאר בשירות האזרחי או בשירות האזרחי ביטחוני. אם בשירות האזרחי הביטחוני, רק בתנאי שביחידות מסוימות, בהתאם לצו של שר הביטחון, באישור ועדת החוץ והביטחון.
אריאל אטיאס
זאת אומרת בכל מקרה זה לא יהיה גורף, גם לדעתך?
מירי פרנקל-שור
נכון.
אריאל אטיאס
ואז אותו מעמד אתם נותנים לבט"פ?
היו"ר איילת שקד
לא.
אריאל אטיאס
גם הוא יגיד בצו שיגיד - - -
עפר שלח
בואו נצביע על זה, נראה אם זה עובר.
היו"ר איילת שקד
מי בעד ההצעה של היועצת המשפטית וההצעה של משרד הביטחון? רק צחי.
אריאל אטיאס
לא הבנתי. סליחה, לפני שאת מתחילה להצביע, רק תעדכני, שלא יהיה סיבוב שני, כי בסיבוב השני אתם מפסידים. עכשיו אנחנו מצביעים בכלל על המושג שמשרד הביטחון ייכנס?
היו"ר איילת שקד
לא, אנחנו מצביעים עכשיו על משרד הביטחון - - -
מירי פרנקל-שור
משרד הביטחון נמצא בשירות האזרחי, כיוון ששם נמצאים כל משרדי הממשלה.
קריאה
כרגע הוא לא שם אפילו.
מירי פרנקל-שור
הוא שם, עם משרדי הממשלה. הוא רשות ציבורית.
קריאה
משרד הביטחון הוא רשות ציבורית. רשות ציבורית, משרדי הממשלה.
מירי פרנקל-שור
סליחה, הפרשנות שלנו היא אחרת. משרד הביטחון נמצא כרשות ציבורית, כמו כל משרדי הממשלה. עכשיו השאלה, כאשר אנחנו הולכים לשירות האזרחי, אנחנו שואלים מה התחום, זה יכול להיות תחום של בריאות וזה יכול להיות תחום של רווחה. לכן נתתי דוגמה, ניתן לבצע שירות אזרחי במשרד הביטחון, בתחום הרווחה, למשל באגף השיקום, נכון?
אריאל אטיאס
עכשיו ההצבעה, האם זה ייכנס לשירות אזרחי ביטחוני או לא?
היו"ר איילת שקד
נכון.
משה גפני
וזה לא כל האגפים, התוספת של היועצת המשפטית, שאם זה ייכנס, שר הביטחון יקבע בצו באישור ועדת החוץ והביטחון.
אריאל אטיאס
כן, עכשיו ההצבעה?
היו"ר איילת שקד
כן. מי בעד?
הצבעה
בעד – מיעוט
נגד – רוב

לא אושר.
היו"ר איילת שקד
3. מי נגד? 5. טוב, זה לא נכנס.
אריאל אטיאס
אז מה המשמעות? שהם לא יכולים לקבל שום דבר? רק אזרחי.
איה דביר
לא, עדיין אפשר לקבוע שמשרד הביטחון יוכל להיות גוף מפעיל בתחומי ביטחון - - -
היו"ר איילת שקד
בשירות אזרחי, נכון.
מירי פרנקל-שור
לא בתחומי ביטחון.
איה דביר
עדיין ניתן ל - - -
מירי פרנקל-שור
לא, זו שאלה אחרת, איה.
משה גפני
רגע, לא הבנתי מה שהיא אמרה. שיכול להיות גוף מפעיל בתחומי ביטחון, איך?
איה דביר
עדיין אפשר לקבוע שמשרד הביטחון יוכל לשמש כגוף מפעיל גם בתחומי הביטחון, לא דרך המסלול הביטחוני. במסלול הרגיל.
משה גפני
איך?
מירי פרנקל-שור
לא, רק רגע. זה אומר - - -
איה דביר
כרגע זה לא ככה בחוק. כרגע הוא לא יכול בתחומי הביטחון בכלל.
משה גפני
אבל את אמרת שהוא כן יכול.
אריאל אטיאס
לא, אבל עכשיו זה נפל בהצבעה.
מירי פרנקל-שור
תחומי ביטחון זו שאלה, ולא בכדי לא כללה הממשלה בהצעת החוק את תחום הביטחון, מכיוון שאם אנחנו עוסקים בתחום ביטחון, תחום ביטחון זה שירות צבאי וכאן אנחנו מדברים על שירות אזרחי. אם אנחנו יכולים ללכת לאיזה שהוא מתווה ביניים, שזה השירות האזרחי ביטחוני, אז זו הייתה הדרך לתת למשרד הביטחון את המענה. עכשיו מה שאומרת איה, אם בכלל להכניס את תחום הביטחון כתחום לשירות האזרחי. אם יושבת ראש הוועדה תחליט שזה הדיון, נתייחס לזה.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, סיימנו להצביע על - - -
משה גפני
לפי דעתי את מפספסת, גברתי היושבת ראש. יש במשרד הביטחון תחומים שהם תחומים ביטחוניים מובהקים.
מירי פרנקל-שור
לכן אנחנו אמרנו, כשבאנו בדברים מה זה תחום ביטחון - - -
משה גפני
הרי זו תהיה אפליה - - -
מירי פרנקל-שור
שנייה, אז אני אסביר לך. כשבאנו ושאלנו מה זה תחום הביטחון, תפרטו לנו אותו בפרטים, אולי כן אפשר לתת מענה - - -
משה גפני
אז הצעת הצעה טובה.
מירי פרנקל-שור
אז הצענו עוד הצעה, בסעיף 2א, בסעיף קטן (א), בעמוד 3, בפסקה (2), אחרי 'חשיפת חומר ארכיוני בגנזך המדינה', אנחנו הוספנו את תחום רכש ביטחוני ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון. זאת אומרת זו גם הצעה, אם הוועדה מעוניינת להצביע, זו הצעה שלנו, כדי לתת מענה, ששם אנחנו הבנו שמשרד הביטחון רוצה להציב - - -
קריאה
זה דרך שירות אזרחי.
משה גפני
את לא יכולה לפרט כאן את כל ה - - - אני חושב שאם יהיה מצב כזה שבו מישהו יתגייס או שיעשה שירות אזרחי במשרד הביטחון בתחומים שהם ביטחוניים מובהקים ויש במשרד הביטחון כאלה שזה לא הצבא, זו תהיה אפליה כלפיו. אז הוא יהיה במשרד לביטחון פנים, הוא יהיה במשרדים אחרים, במכבי אש, אבל במשרד הביטחון הוא לא יהיה שירות אזרחי ביטחוני.
היו"ר איילת שקד
גפני, הוא יוכל לעשות שירות אזרחי. כמו בכל משרד ממשלתי.
משה גפני
מה שירות אזרחי ביטחוני?
איה דביר
גם המשרד לביטחון פנים עושה מסלול רגיל של שירות אזרחי.
משה גפני
אז מה הוא שירות אזרחי ביטחוני?
איה דביר
זה משטרה, כבאות.
משה גפני
אז מי שהולך למשטרה?
מירי פרנקל-שור
אבל יש הבדל בין המשטרה לבין משרד לביטחון פנים.
אריק לביא
האפליה עד כדי כך בולטת שמצד אחד מכניסים - - -
משה גפני
זה אפליה, לא אכפת לי, בגלל שאני נגד החוק.
אריק לביא
מצד אחד מכניסים את השב"כ ואת המוסד ומצד שני מלמ"ב שהוא גוף מנחה לפי החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים נשאר בחוץ. מצד אחד מכניסים חשיפת חומר ארכיוני בגנזך המדינה ומצד שני חשיפת חומר ארכיוני בארכיון צה"ל - - -
מירי פרנקל-שור
אתה מבלבל, אדוני.
היו"ר איילת שקד
חברים, הייתה הצבעה, הדיון הסתיים.
משה גפני
מה, אבל אם אני הייתי חילוני והייתה לי זכות הצבעה, הייתי די תומך בו.
היו"ר איילת שקד
טוב, הדיון הסתיים.
משה גפני
זו אפליה ממש.
היו"ר איילת שקד
אנחנו לא נצביע על כל הסעיף ביחד, כי אנחנו מחכים ל - - -
משה גפני
גברתי היושבת ראש, תבדקי את זה עוד הפעם, אני אומר לך את זה - - - אלעזר, אתה גם יודע, לא?
מירי פרנקל-שור
אפשר להצביע על סעיף 1, כיוון שהבקשה של חבר הכנסת אטיאס לא תהיה בסעיף ההגדרות אלא תהיה בסעיף מהותי בהצעת החוק.
אריאל אטיאס
השאלה מה התוצאה יותר טובה.
מירי פרנקל-שור
זה עניין של סעיף מהותי נורמטיבי וזה לא עניין של - - -
מאיר פרוש
היה לנו עוד משהו שביקשנו. שזה לא תלמידי ישיבות, היית צריכה לשנות את זה.
היו"ר איילת שקד
נכון, בסדר, זה מה שאני מסבירה. אני לא מצביעה על כל הסעיף, כי גם אמרנו שנדבר על ההגדרה של תלמידי ישיבות ונצביע על כל הסעיף מחר.
אריאל אטיאס
לא מחר, הצבעה ביום שני.
היו"ר איילת שקד
לא, מחר. דקה. אני אומרת, על כל סעיף 1 אנחנו לא מצביעים עכשיו, כי יש כמה דברים שצריך לשנות, כי אמרנו שזה לא יהיה תלמידי ישיבות. אנחנו נצביע על סעיף 1 כולו כסעיף מחר.

עכשיו בואו נעבור רגע על סעיף 2. סעיף 2 נשאר כמו הצעת החוק הממשלתית. אין בו שום שינוי, לכן אפשר להצביע עליו עכשיו וכבר קראנו אותו.
דוד רותם
יש לי הסתייגות לסעיף 2.
היו"ר איילת שקד
אנחנו נצביע על ההסתייגויות. סעיף 2, תקרא, שיידעו על מה מדברים.
אריאל אטיאס
מאיפה עד איפה? תסבירי במה מדובר.
מירי פרנקל-שור
בעמוד 2.
עידו בן יצחק
(מקריא): "הניה לשירות האזרחי לתלמידי ישיבות. 2. מיועד לשירות ביטחון שהופנה על ידי פוקד לשירות אזרחי לתלמידי ישיבות ונתן את הסכמתו לכך, בהתאם להוראות סעיף 26ד(ג) לחוק שירות ביטחון, יופנה על ידי הרשות לשרת שירות אזרחי לתלמידי ישיבות בגוף מפעיל".
היו"ר איילת שקד
אוקיי, הסעיף הזה נשאר כמו שהוא. יש הסתייגויות.
מאיר פרוש
לא, מלבד שצריכים את ההגדרות של תלמידי ישיבות.
אריאל אטיאס
רק שאני אבין עוד הפעם, זה היה מזמן. מי מחליט מי משרת בשירות אזרחי?
מירי פרנקל-שור
אנחנו חוזרים לחוק שירות ביטחון, בעצם לחוק הגדול. אנחנו מדברים על תקופת ההסתגלות, אנחנו מדברים על קבוצת הגיל שבין 18 ל-22 שאמורים להיקרא לפוקד. הפוקד אמור לסנן את מי לקחת לשירות הצבאי ואם הוא לא לוקח אותם ומציב אותם בשירות צבאי הוא מעביר אותם לשירות האזרחי.
אריאל אטיאס
זה בין 18 ל-22?
מירי פרנקל-שור
בין 18 ל-22 עד להפעלת החוק.
אריאל אטיאס
אבל גם ב-2017 זה ממשיך.
מירי פרנקל-שור
נכון.
מאיר פרוש
מועד ההסתגלות, הרי כולנו - - -
מירי פרנקל-שור
זו קבוצת הגיל שאמורה לקבל פטור בגיל 24. בהתאם להצעת הממשלה, הפטור הוא בגיל 24. יש קבוצה נוספת, מגיל 22 ומעלה שהפוקד אמור לקרוא, לראות האם הוא מתאים לשירות הצבאי, אם הוא לא מעוניין לשרת בשירות הצבאי - - -
אריאל אטיאס
לא מעוניין או הצבא לא מעוניין?
מירי פרנקל-שור
הוא לא מעוניין. לגבי גיל 22, הוא לא מעוניין.
שר שלום ג'רבי
זה תלוי בו.
מירי פרנקל-שור
ב-18 עד 22 הבחירה היא של הצבא. לשרת בשירות הצבאי, אם לא, הוא יפנה אותו לשירות האזרחי. אם המיועד לשירות ביטחון אינו מעוניין לשרת בשירות האזרחי, הוא יקבל פטור.
אריאל אטיאס
זה עד 2017.
מירי פרנקל-שור
זה עד 2017. אחר כך עומדת השאלה - - -
גדי אגמון
בגיל 22 ומעלה זה חד פעמי. מרגע זה, כל מי שהוא בן 18 עד 22, לפי מה שתחליטו, או 24 או גיל אחר.
מירי פרנקל-שור
הצעת החוק הממשלתית חילקה את הזמן לשלוש תקופות, מיום חקיקת החוק עד יולי 2017 לתקופת ההסתגלות, מיולי 17' עד יולי 19', לתקופת הביניים, מיולי 19' ואילך, לתקופת הקבע. הוועדה החליטה, בחוק שירות הביטחון, לבטל את תקופת הביניים, כך שביולי 17' מתחילה תקופת הקבע, עם התנאים של תקופת הביניים. המשמעות, שבתקופת הקבע חובת הגיוס, גם במקרה של אי עמידה ביעדים תהיה בגיל 21, וגם ניתן יהיה להמשיך בשירות האזרחי בתקופת הקבע. הצעת החוק קבעה שהשירות האזרחי יופסק ביולי 20', בתחילת תקופת הקבע.

הנושא של השירות האזרחי, עד מתי, ומה אופיו של השירות האזרחי בתקופת הקבע, למיטב הבנתי עדיין לא הוכרע בוועדה.
היו"ר איילת שקד
אז אני אסביר את הנושא הזה. זה נושא גדול שאנחנו נעסוק בו ביום שני, כדי שכולם יהיו. הוועדה כאן, בפורום של הוועדה, החליטה שהשירות האזרחי לא ייפסק ב-2020. רצינו שהשירות האזרחי יימשך. היועצת המשפטית נתנה שתי חלופות ואנחנו צריכים להכריע בחלופות האלה. חלופה אחת, שהשירות האזרחי וכל החוק הזה יהיה הוראת שעה עד 2020 וב-2020 הכנסת תצטרך להחליט האם היא מאריכה את הוראת השעה.

אופציה שנייה זה שהחוק הזה לא יהיה הוראת שעה, אלא חוק קבוע ואנחנו נכתוב עקרונות שהממשלה לפיהם צריכה עד 2016 להציג חלופה רצינית לשירות צבאי על ידי שירות אזרחי ביטחוני, ושבהדרגה השירות האזרחי ביטחוני יילך ויגדל, על חשבון השירות האזרחי, ואז אפשר להשאיר את זה כחוק ולא כהוראת שעה.
אריאל אטיאס
אבל מה זה מה שדיברנו פה, המשרד הזה והגנת עדים, זה לא ביטחוני?
היו"ר איילת שקד
כן, זה שירות ביטחוני.
אריאל אטיאס
זה גם בפנים.
היו"ר איילת שקד
נכון, זה חלק מהשירות הביטחוני. אבל אנחנו אומרים, אם אנחנו רוצים לשים את זה כחוק ולא כהוראת שעה, החוק יטיל על הממשלה עד 2016 להציג תכנית איך היא מגדילה ועושה את זה בצורה רצינית. אלה שתי החלופות שנצביע עליהן ביום שני.
אריאל אטיאס
עוד שאלה. מ-2017, מה הסטטוס של השירות האזרחי? זאת אומרת מי מחליט, מה, זה כמו 18-22?
גדי אגמון
כל עוד אתה עומד ביעדים, כל מי שבתחולה, והיה והבוגר או - - -
אריאל אטיאס
בוגר ישיבה.
גדי אגמון
או עוזב הישיבה רוצה להגיע לשירות, הפוקד מפנה אותו, במידה שהוא מוצא לנכון, לשירות אזרחי. גם מ-17'. המנגנון הזה נשאר אותו דבר גם מ-2017.
אריאל אטיאס
שהפוקד מחליט או אותו - - -?
גדי אגמון
הפוקד מחליט.
אריאל אטיאס
הפוקד מחליט אם הוא הולך או לא.
גדי אגמון
כן.
אריאל אטיאס
מי מחליט לאיזה שירות אזרחי הוא הולך? גם הפוקד?
גדי אגמון
כן.
שר שלום ג'רבי
לא, מה פתאום. עם כל הכבוד לצבא, לא, השירות האזרחי מחליט ורק אנחנו מחליטים.
היו"ר איילת שקד
הם מחליטים, זה המִנהלת.
שר שלום ג'רבי
אנחנו מכבדים את הצבא, אבל עד גבול מסוים. אפילו את גדי.
אריאל אטיאס
זאת אומרת שהצבא אומר 'אני לא זקוק לאותו בוגר ישיבה', הוא נותן להם והם כמו חברת השמה, 'אתה תלך לפה, אתה לפה'?
גדי אגמון
או לביטחוני או - - -
שר שלום ג'רבי
אנחנו מתאימים את התחום שהוא רוצה, אנחנו משתדלים להתאים את זה לפי הבחור, מה שהוא מבקש, ולפי ההתאמות שאנחנו צריכים.
איה דביר
לאורך כל הדרך נדרשת הסכמה - - -
גדי אגמון
איך תחליט מי הולך לשירות אזרחי ומי הולך לביטחוני?
שר שלום ג'רבי
אם הבחור ירצה, לפי מה שהוא ירצה. לאזרחי ביטחוני אני נותן עדיפות ראשונה.
איה דביר
צריך כל הזמן הסכמה של המשרת לשרת איפה שהוא ירצה.
אריאל אטיאס
אבל זה לא מופיע פה.
איה דביר
זה מופיע.
שר שלום ג'רבי
לא, תמיד זה על פי ההסכמה של המשרת.
איה דביר
תמיד ההסכמה נדרשת. וההבדל המאוד גדול ב-2017 הוא בעצם בשאלה האם ההסכמה היא לגמרי חופשית או לא לגמרי חופשית. כי אם לא הושגו היעדים עד 2017 ותיכנס חובת שירות לתוקף, אז הבחירה של תלמיד הישיבה לשעבר תהיה בין לשרת בצבא ל-לשרת במסלול כלשהו במסלול האזרחי, אבל זו לא תהיה בחירה חופשית לגמרי, היא תהיה - - -
אריאל אטיאס
אבל כשאת אומרת הסכמה, הוא צריך - - -
מירי פרנקל-שור
היא תהיה בחירה חופשית. לגבי מקום השירות - - -
שר שלום ג'רבי
אני רוצה - - -
מירי פרנקל-שור
יש סעיף שאם מנהלת השירות האזרחי לא מצליחה להציב את הבחור בגוף מפעיל, הוא חוזר לפוקד.
אריאל אטיאס
זאת אומרת בעולם הזה של ההסכמה הוא צריך גם להסכים לאיפה אתה משבץ אותו.
שר שלום ג'רבי
נכון. אנחנו לא מכריחים אותו. כמובן למסלול הביטחוני אזרחי תהיה עדיפות.
קריאה
- - - אבל הוא צריך להסכים בסופו של דבר.
שר שלום ג'רבי
חבר הכנסת אטיאס, העניין כך, בסוף אם הוא לא מסכים לכל המקומות שאנחנו מציעים, הברירה שלו זה לחזור לצבא, אז בדרך כלל הוא מוצא מקום.
היו"ר איילת שקד
סעיף 2, שאנחנו הבאנו את זה כנוסח הצעת החוק הממשלתית, יש לחבר הכנסת דודו רותם הסתייגות, אבל הוא ביקש שנצביע על ההסתייגות רק ביום שני. אני אגיד רק מה ההסתייגות אומרת, בעצם שהשירות האזרחי לא יהיה רק לתלמידי הישיבות אלא לכולם.
משה גפני
מה זה כולם?
דוד רותם
רוצים שוויון בנטל? שוויון בנטל זה כל אזרח במדינה.
גדי אגמון
אבל אני הבנתי שהשוויון בנטל זה לגבי מי המשרתים בצה"ל.
דוד רותם
שוויון בנטל זה כולם ישרתו.
משה גפני
לא הבנתי. דודו, אתה מתכוון לערבים?
היו"ר איילת שקד
כן, הוא התכוון לערבים.
דוד רותם
אני גם מתכוון לערבים.
משה גפני
הנושא של ערבים לא מופיע.
היו"ר איילת שקד
נכון, הוא לא מופיע בחוק ודודו רוצה להכניס אותו לחוק.
אריאל אטיאס
מה הוא רוצה, שיילכו לצבא או לשירות אזרחי? למה הוא רוצה?
היו"ר איילת שקד
שירות אזרחי.
דוד רותם
אני רוצה שהפוקד יקרא להם, קודם כל.
אריאל אטיאס
שיידע כמה הם.
משה גפני
בהצעת החוק הממשלתית זה לא מופיע?
היו"ר איילת שקד
לא, זה לא מופיע.
מאיר פרוש
ליברמן לא היה שר אז.
היו"ר איילת שקד
אז אנחנו נקיים את ההצבעה הזאת ביום שני - - -
משה גפני
למה, למה? לא הבנתי על השוויון בנטל. למה זה לא היה?
היו"ר איילת שקד
כי זה עוד נושא שלא היה חלק מהצעת החוק הממשלתית.
אריאל אטיאס
זה גם לא היה נושא בבחירות, הרב גפני.
משה גפני
מה קשור לבחירות?
אריאל אטיאס
למה אתה פה?
מאיר פרוש
דווקא 'יש עתיד', לפיד היה גם בכפרים הדרוזים - - -
משה גפני
אבל למה זה לא - --
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת גפני, ככה.
משה גפני
ככה זה תשובה טובה.
היו"ר איילת שקד
סעיף 2א.
משה גפני
לא, אבל זה נראה לי התחמקות.
היו"ר איילת שקד
עשינו על זה ישיבה, חבר הכנסת גפני. אתה לא היית, עשינו ישיבה על הנושא של גיוס הערבים.
משה גפני
מתי עשיתם? על החוק הזה?
היו"ר איילת שקד
כן, לפני שבוע או שבועיים.
משה גפני
את יכולה בכל אופן להגיד לי קמצוץ, אפילו שלא הייתי, למה באמת זה לא? אני נגד החוק, אבל למה - - -
היו"ר איילת שקד
זה נושא חדש.
משה גפני
למה ועדת השרים לא החליטה?
היו"ר איילת שקד
תשאל את השר פרי.
משה גפני
מה הטלפון שלו?
היו"ר איילת שקד
סעיף 2א, זה בעצם עובר על הנושאים שיעסקו בהם - - -
משה גפני
העיקר תלמידי הישיבות. כל הכבוד.
היו"ר איילת שקד
על התחומים והתפקידים. אז - - -
משה גפני
אבל אני לא מבין, תלמידי ישיבות משרתים את עם ישראל בלימוד תורה, הערבים לא עושים את זה, אז למה הם לא בעניין?
היו"ר איילת שקד
גפני, אני אוציא אותך, די.
משה גפני
מאיר, תאר לעצמך שהיא מוציאה אותי. את צריכה להוציא את מאיר יחד איתי.
מאיר פרוש
אני כתבתי הסתייגויות, צריך לנמק אותם.
עידו בן יצחק
(מקריא): "תחומי השירות האזרחי ומקום השירות. 2א. (א) שירות אזרחי לתלמידי ישיבות יהיה באחד מן התחומים המפורטים בפסקה (1) או התפקידים המפורטים בפסקה (2) כמפורט להלן, והכול בכפוף להוראות חוק זה ולתקנות".
מאיר פרוש
למה אי אפשר לחבר את (1) ו-(2)?
מירי פרנקל-שור
מכיוון שפסקה (1) הם תחומים ופסקה (2) הם תפקידים, ולאחר שהוועדה החליטה, חשיפת חומר ארכיוני זה לא תחום, זה תפקיד.
מאיר פרוש
חומר ארכיוני לא יכול להיות מחובר לסעיף (1)?
מירי פרנקל-שור
לא, כיוון זה לא תחום, זה תפקיד.
עידו בן יצחק
(מקריא): "(1) ביטחון הפנים, שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי, הגנת העורף, בריאות, רווחה, הגנת הסביבה, סיוע לאזרחים ותיקים, בטיחות בדרכים, חינוך, קידום התעסוקה, בטיחות הציבור, קליטת עלייה והסברה ממשלתית בעניין זכויות".
מאיר פרוש
תקריא גם את ההסתייגויות שלי, אז זה יהיה - - -
עידו בן יצחק
אני קודם אקריא את הסעיף.
אריאל אטיאס
למה זה מחוק, הדבר הזה?
עידו בן יצחק
זה פשוט פוצל לשתי פסקאות, זה הכול.
אריאל אטיאס
זה שזה מחוק, לא להתייחס לזה?
עידו בן יצחק
לא, זה מופיע בפסקאות (1) ו-(2).
היו"ר איילת שקד
זה מופיע. זה כמו הצעת החוק הממשלתית, כמעט.
עידו בן יצחק
השינוי היחיד הוא התוספת של שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי בפסקה (1) ובפסקה (2) התוספת של חשיפת חומר ארכיוני בגנזך המדינה, רכש ביטחוני ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון.
(מקריא)
"(2) חשיפת חומר ארכיוני בגנזך המדינה ורכש ביטחוני ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון".
היו"ר איילת שקד
אני רוצה להסביר רגע. סעיף 2א הוספנו לפי בקשה, זה היה בקשה של המשרד לביטחון פנים, שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי, בסעיף 2א(1), ובסעיף 2א(2) אנחנו הוספנו, לפי בקשת גנזך המדינה וגם אישרנו את זה בוועדה בזמנו, דיברנו על זה. חשיפת חומר ארכיוני - - -
אריאל אטיאס
למה הגנת העורף זה לא ביטחוני?
מירי פרנקל-שור
מכיוון שהם הסבירו בוועדה מה הם אמורים לעשות בהגנת העורף. בהגנת העורף הם דיברו, נדמה לי, על תפקידי הסברה. תפקיד הסברה הוא לא תפקיד - - -
משה גפני
אבל זה לא כתוב, כתוב הגנת העורף.
היו"ר איילת שקד
נכון, אבל הם הסבירו בהגנת העורף. המשרד - - -
משה גפני
אבל זה לא כתוב. הסבירו זה לא רלוונטי.
אריאל אטיאס
תגידי, אם מישהו מהגנת העורף ירצה אותם לתפקידים ביטחוניים?
מירי פרנקל-שור
תפקידים ביטחוניים פרופר?
אריאל אטיאס
כן.
מירי פרנקל-שור
מה זאת אומרת? תפקיד ביטחוני פרופר הוא תחום שלא מצוי בשירות אזרחי. תפקיד ביטחוני פרופר, הוא יצטרך להיות בצבא.
היו"ר איילת שקד
אנחנו, דרך אגב, הצענו לשר הביטחון להקים בפיקוד העורף יחידה של - - -
משה גפני
אנחנו מדברים על חקיקה ראשית, אנחנו לא מדברים על הסברים. פה כתוב 'הגנת העורף', הכוונה היא הגנת העורף, לא ההסבר שהם נתנו.
היו"ר איילת שקד
אבל חבר הכנסת גפני, זה הגנת העורף בשירות אזרחי. מה שאתה מדבר עליו זה תחת פיקוד העורף בשירות צבאי.
משה גפני
אבל זה לא כתוב בחוק. אני הבנתי. מה שאתן מסבירות על הגנת העורף, שזה בתחום האזרחי, זה לא כתוב.
מירי פרנקל-שור
לא, אבל אם התפקיד הוא תפקיד ביטחוני פרופר - - -
משה גפני
מה זה ביטחוני פרופר? הוא יושב בפיקוד שם, כשעפים טילים הוא נמצא בעניין. אני לא יודע מה זה ביטחוני. מה זה ביטחוני?
מירי פרנקל-שור
אם זה תפקיד בפיקוד העורף עצמו, שנחשב לתפקיד ביטחון, אז זה שירות צבאי. הוא לא יכול להיות בפיקוד העורף בתפקיד צבאי בשירות אזרחי.
מרדכי יוגב
מירי, אני חושב שאת נכנסת פה לנישה שגם עוד לא הוכרעה בסמכויות ונמצאת בדיון ציבורי. אני חושב שזו תהיה טעות בחקיקה ראשית למנוע אותה, כי ייתכן שיש שם כר נרחב להפעלתם של חרדים, בוגרי ישיבות, או איך שלא תקראו להם, בשירות ביטחוני אזרחי. יש שם כר נרחב.
היו"ר איילת שקד
אבל, מוטי, זה יהיה תחת פיקוד העורף. חייל יתגייס לצבא, נניח בפיקוד העורף יפתחו יחידה של חרדים - - -
מרדכי יוגב
אני בעד, אני מאוד בעד, אבל עדיין יכול מאוד להיות שיהיו גם קולנים כאלה בכל מיני מקומות, דהיינו יש כר נרחב מאוד של כל פעילות רח"ל שלדעתי כיום נמצאת בנפילה, הייתה בתור זהב לפני שנתיים, ציינו את זה, הוא כרגע בהבניה, אני חושב שיש שם כר נרחב שחבל - - -
אריאל אטיאס
בסוף הגנת העורף לא יוכל לקבל חרדים, חוץ מבתחום ההסברה, זה הכול. זה מה שיהיה פה.
היו"ר איילת שקד
הם יוכלו בפיקוד העורף, כחיילים.
אריאל אטיאס
אבל אנחנו מדברים על שירות אזרחי עכשיו. אחרי שהוא היה אצלך ואמרת לו 'אני לא צריך אותך, לך לשירות אזרחי', הוא יכול לעזור כאן בפיקוד העורף, בשירות ביטחוני, שאתה לא רוצה אותו עכשיו.
שר שלום ג'רבי
זה לא פיקוד העורף, אני אעזור לך רגע. אני ישבתי עם השר לפיקוד העורף וגם אלוף פיקוד העורף. הם לא רצו להתייחס, בכל מה שקשור לצה"ל הוא לא רוצה שירות אזרחי. אבל אנחנו ישבנו עם רשות החירום הלאומית, מה שנקרא רח"ל, שהם עושים דברים מקבילים. הכנה למקלטים, או כל מה שקשור כשנמצאים בשעת מלחמה או בשעת - - -
אריאל אטיאס
זה סופר ביטחוני הכנה למקלטים.
שר שלום ג'רבי
נכון, אז אני רק אומר - - -
מרדכי יוגב
חלוקת ערכות מגן, פעולה בזמן חירום - - -
מירי פרנקל-שור
אז אל תחליט.
שר שלום ג'רבי
אני רק רציתי לתקן שזה לא פיקוד העורף, אלא רשות חירום לאומית, שהכנו, אגב, תכנית מסודרת בעניין.
משה גפני
יש לעניין הזה שלושה חלקים - - -
גדי אגמון
הרשות לחירום לאומי לא מפעילה כוח.
משה גפני
יש הגנת העורף, הסברה או דברים מהסוג הזה, שזה אזרחי. יש את השירות - - - זה או בצבא או בפיקוד העורף, אבל יש באמצע, מי מחליט מה זה?
אריאל אטיאס
גם בהגנת העורף יש - - - היום. ולכן יש אפשרות לזה. צריך לפצל את זה, זה הכול.
משה גפני
יש דברים שהם - - - הדברים הברורים הם ברורים, אבל אנחנו מדברים על חלקים שהם לא ברורים.

עכשיו מה זה 'שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי'?
היו"ר איילת שקד
זה משהו שהמשטרה ביקשה. רותם, אתם ביקשתם שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי.
איילת אלישר
אני אסביר. המשטרה עוסקת בשני תחומים מרכזיים, אחד זה ביטחון הפנים, שהוא יותר קרוב לביטחון, פעילות סיכול נגד פעילות חבלנית עוינת, והנושא הנוסף זה סדר ציבורי ואכיפת חוק.
אריאל אטיאס
מה זה, משטרת התנועה?
קריאה
גם.
אריאל אטיאס
זה גם ביטחוני, משטרת התנועה.
גדי אגמון
ואז יהיו לדוגמה שלושה אנשים, יהיה חייל משטרה, ש - - -
אריאל אטיאס
משטרת התנועה זה גם ביטחוני.
גדי אגמון
יהיה שירות ביטחוני אזרחי ויהיה שירות אזרחי וכולם ביחד ישמרו על ביטחון המדינה. זה נשמע הגיוני.
איילת אלישר
רצינו לכסות את כל הפעילות המשטרתית, זה הכול.
משה גפני
מה זה שמירה על הסדר הציבורי?
רותם פלג
חבר הכנסת גפני, ההגדרה של כלל תפקידי המשטרה, זה פשוט מכניס את כל תפקידי המשטרה למסגרת.
משה גפני
בסדר, מה הכוונה שמירה על הסדר הציבורי?
רותם פלג
מה שעושה המשטרה.
משה גפני
אז זה שירות אזרחי? המשטרה?
איילת אלישר
לא, זה בפיקוד העורף.
משה גפני
המשטרה זה שירות אזרחי? שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי - - -
רותם פלג
כן, אלה תפקידי המשטרה. זה תפקיד שעושה שוטר. מי שעושה תפקיד כמו שוטר, הסמכויות האלה הן שם.
יואל הדר
הוא יסייע לשוטר, זה התפקיד, שיסייע לשוטר. אתה לא רוצה ש - - -
משה גפני
כן, אני רוצה, אבל אני רוצה שההגדרות יהיו נכונות.
רותם פלג
חבר הכנסת גפני, זה ההגדרות.
יואל הדר
זו ההגדרה בפקודות המשטרה. זו פקודת המשטרה היום.
משה גפני
אבל זה לא ביטחוני.
יואל הדר
זה ביטחוני, למה לא ביטחוני?
משה גפני
בגלל שכאן זה אזרחי.
יואל הדר
זה ביטחון פנים.
היו"ר איילת שקד
חברים, אני רוצה להצביע.
מאיר פרוש
רגע, אבל לי יש הסתייגויות.
משה גפני
את לא יכולה להצביע, עם כל הכבוד. אין לי הסבר - - -
היו"ר איילת שקד
שנייה, גפני. זה אותה הסתייגות?
מאיר פרוש
לא, יש גם הסתייגויות אחרות.
משה גפני
לא, לפני הסתייגות תסבירו.
היו"ר איילת שקד
כן, חבר הכנסת גפני, על הגנת העורף?
אריאל אטיאס
הגנת העורף ושמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי. שניהם אלה דברים ביטחוניים.
משה גפני
זאת אומרת שאם המשטרה אומרת שזה כל תפקידי המשטרה, אז עכשיו יש חידוש בוועדה הזאת, שהמשטרה זה לא נושא ביטחוני בכלל.
מירי פרנקל-שור
זה נושא אזרחי - - -
אריאל אטיאס
סליחה, הרב גפני, תן לי לעזור. תהיו רציניים רגע.
משה גפני
היא לא מקשיבה לך, היושבת ראש.
רותם פלג
אני אסביר לך.
משה גפני
מה אתה אומר? המשטרה מה?
רותם פלג
שהוא יוכל לשמש בכלל תפקידי המשטרה, שכוללים גם ביטחון הציבור וגם סדר ציבורי. זהו, זה הכול.
משה גפני
בסדר. אני התגייסתי לעניין הזה, מה השירות שאני עושה? אזרחי ביטחוני או אזרחי רגיל?
רותם פלג
אזרחי ביטחוני. ברגע שאתה לובש מדי - - -
משה גפני
אבל כאן אלה הגדרות של - - -
רותם פלג
לא, זה סעיף ההגדרות, זה כלל ההגדרות של התפקידים.
משה גפני
הבנתי, עכשיו הבנתי.
אריאל אטיאס
אם צריך מחר לעצור את דומרני, זה הדברים האלה. מה, זה לא ביטחוני?
איה דביר
- - - צריך להבין שלא יכול להיות מסלול - - -
אריאל אטיאס
מפוצצים פה מכוניות, זה לא ביטחוני?
איה דביר
- - - זה התנאי סף - - - קודם כל תהיה - - -
משה גפני
בסדר, אני הבנתי, אבל לא למדתי משפטים.
היו"ר איילת שקד
חברים, אי אפשר ככה. אני מבקשת שקט.
איה דביר
אני ביקשתי לחדד לחבר הכנסת גפני. כדי להיות מסלול ביטחוני חייבים קודם כל להיות תחום שירות, כשהמסלול הביטחוני הוא סוג מיוחד של מסלול מבין תחומי השירות הקיימים. אתה לא יכול להיות מסלול ביטחוני בלי להיחשב לכל הפחות מסלול שירות - - -
מירי פרנקל-שור
לא, ההבנה שלנו היא אחרת.
איה דביר
- - - על תחום השירות של 2א.
משה גפני
אבל מירי אומרת שזאת לא ההגדרה.
מירי פרנקל-שור
אנחנו הבנו את זה אחרת. יש הבדל בין שירות אזרחי ביטחוני לבין שירות אזרחי. השירות האזרחי ביטחוני הוא בגופים, זה שירות אזרחי במשטרה, בשב"ס, ביחידות הסמך של משרד ראש הממשלה, בתפקידים השונים. לגבי השירות האזרחי, זה שירות אזרחי ברשויות הציבוריות - - -
אריאל אטיאס
זה סותר את מה שהיא הסבירה. זה אומר שאתם לא יכולים להפעיל שוטרים בסעיף הזה.
רותם פלג
נכון.
אריאל אטיאס
אתה לא יכול להפעיל שוטרים לפי הסעיף הזה בכלל.
איה דביר
ההצעה היא שכל שירות במשטרה, בגלל ההגדרה של המסלול הביטחוני, בגלל שזאת המשטרה - - - המסלול הביטחוני. על פי ההגדרה שהצעתם.
רותם פלג
נכון, לכן אין טעם להוסיף את הסעיף הזה של שמירה על שלום הציבור.
איה דביר
- - - הוא נחשב חלק מתחומי השירות, אחרת הוא בכלל לא היה יכול ל - - -
רותם פלג
ביטחון הפנים זה המטה, זה המשרד, אז למה אתה צריך לדבר על שלום הציבור?
עפר שלח
לא, זה כאילו מגדיר פה תחומים. אני לא כל כך מבין את ההבדל בין תחום ביטחון הפנים ותחום שמירה על שלום הציבור.
היו"ר איילת שקד
חברים, מספיק. אני רוצה להצביע.
משה גפני
את לא יכולה להצביע.
היו"ר איילת שקד
תן לי להסביר על מה. אנחנו רוצים להצביע על סעיף (1), כפי שהוא היה בהצעת החוק הממשלתית, ביטחון פנים, הגנת העורף, בריאות, רווחה, הגנת הסביבה, סיוע לאזרחים ותיקים וכו' וכו' וכו', אבל יש עשר הסתייגויות.
משה גפני
לא, רק שנייה, באמת. יש פה ויכוח בין הייעוץ המשפטי שלנו לייעוץ המשפטי של הממשלה. אני את הייעוץ המשפטי של הממשלה לא מבין בניסוח, אם הניסוח הוא שיש במשטרה תפקידים שהם שירות אזרחי ביטחוני ושירות אזרחי רגיל, צריך להגדיר את זה. אנחנו מדברים על חקיקה ראשית.
איה דביר
לא, זה צריך להסביר.
משה גפני
רק שנייה, תתחשבו בזה שלא למדתי - - - איפה לא למדתי? אני לא זוכר. המציאות הזאת שאם רוצים להכליל את הכול בתוך הסעיף הזה ומכאן נגזרים השירות האזרחי הביטחוני והשירות האזרחי הרגיל, צריך לכתוב את זה. זה לא כתוב. פה כתוב שירות אזרחי רגיל, שזה כל תפקידי המשטרה. כתוב. צריך לשנות את זה.
יואב ארבל
כתוב שזה שירות אזרחי רגיל, עם עוד כמה מאפיינים, לכן גם הוא - - -
משה גפני
אבל זה - - -
קריאה
זה בסך הכול מגדיר מסגרת פעילות, אלוהים, למה צריך - - -
משה גפני
אני מבין בחקיקה. ככה לא כותבים חוק לקריאה שנייה ושלישית. מצטער. זה לא כתוב נכון. זה מטעה את האזרח הרגיל שיקרא את החוק הזה, זה מטעה אותו. יכול להיות שמישהו יילך לבג"צ נגדכם, יגיד זה מה שאמר המחוקק.
היו"ר איילת שקד
חבר'ה, נגמר הזמן, אנחנו צריכים ללכת להנהלת קואליציה. יש עשר הסתייגויות.
משה גפני
כמה זמן עוד הקואליציה תחזיק מעמד?
אריאל אטיאס
בואו נצביע על זה.
עפר שלח
זו הסתייגות, גפני?
היו"ר איילת שקד
יש כעשר הסתייגויות על סעיף 2, ביניהן השירות של חב"ד בחו"ל, ביניהן זק"א ומגן דוד אדום, ביניהן הרצאה בנושא דת, שפרוש רוצה להכניס. אנחנו נצביע על זה מחר.
משה גפני
זה לא פייר, מחר יש לי ועדה. תצביעי עכשיו על חב"ד.
היו"ר איילת שקד
מחר נצביע על סעיף 1 ומחר נצביע על סעיף 2 ועל סעיף 3. זה מה שנעשה מחר.
משה גפני
הישיבה עד 11 מחר.
היו"ר איילת שקד
סעיף 1, סעיף 2 וסעיף 3.
עמר בר-לב
אפשר לקבל, שישלחו לנו את הנוסח המעודכן?
מאיר פרוש
אני באמת שואל, לפי מה אנחנו מתייחסים עכשיו? לפי זה?
היו"ר איילת שקד
כן.
מאיר פרוש
למשל כל הסעיף 'הפנה פוקד', יורד עכשיו? או שהוא לא ירד? למה הוא יורד? מה קרה שהוא יורד?
קריאה
כי העיקרון מוסכם.
מירי פרנקל-שור
אני יכולה להסביר, זו הייתה הצעה שלנו.
דלית דרור
מתי יידונו הסמכויות? בשבוע הבא?
היו"ר איילת שקד
בשבוע הבא.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים