ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 17/12/2013

חוק שירות המדינה (גמלאות) (תיקון מס' 54), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
15
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
17/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 131>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י"ד בטבת התשע"ד (17 בדצמבר 2013), שעה 14:00
סדר היום
<הצעת חוק שירות המדינה (גמלאות) (תיקון מס' 54), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
מוזמנים
>
גיא ירמיהו - ר' מדור פנסיה ביטוח וחסכון, משרד הביטחון וצה"ל

חוסן חוסייסי - ר' ענף תכנון שכר וגמלאות, משרד הביטחון וצה"ל

סרן דור פישר - ע' יועמ"ש פרט - פרקליטות צבאית, משרד הביטחון וצה"ל

אילנה לייבוביץ - רמ"ח בקרה אגף תכנון ותקצוב ובקרה, המשרד לביטחון פנים

נפתלי שמולביץ - ראש ענף תנאי שכר וגמלאות, המשרד לביטחון פנים

נצ"מ יאיר סער - רמ"ח שכר וגמלאות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

מיכל שור אדלר - מרכזת בכירה שכר וגמלאות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

עו"ד אסי מסינג - סגן היועץ המשפטי, משרד האוצר

חמוטל בן דור - סגנית לממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

רבקה ראבילו - סגנית היועץ משפטי לאגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

רון טחן - מתמחה בלשכה המשפטית, משרד האוצר

שרה זילברשטיין - המשרד לאזרחים ותיקים

דוד עטר - יו"ר האיגוד, איגוד גמלאי המשטרה ושב"ס

יעקב פיטוסי - מ"מ יו"ר האיגוד, איגוד גמלאי המשטרה ושב"ס

חיים שרעבי - מנכ"ל, איגוד גמלאי המשטרה ושב"ס

תנ"צ יורם שחל - יועץ לשכר וגמלאות
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד
<הצעת חוק שירות המדינה (גמלאות) (תיקון מס' 54), התשע"ד-2013>
היו"ר חיים כץ
צהרים טובים, היום יום שלישי בשבוע, י"ד בטבת, ה-17 בדצמבר 2013. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא: הצעת חוק שירות המדינה (גמלאות) (תיקון מס' 54), התשע"ד-2013. פנה אלי שר האוצר וביקש לעשות דיון מהיר על מנת שהגמלאים יוכלו לקבל כסף, אני באתי במיוחד, במיוחד, ניסיתי לעשות את זה אתמול, אבל לא יכולנו להגיע לכנסת, פגעי הטבע, ואני לא רוצה שהגמלאים של המשטרה יפגעו אז אני רוצה לעשות דיון כמה שאפשר מהיר, אחרת זה לא יגמר החודש, אז בוא נראה איך זה הולך. נציג האוצר, בוא תן לנו סקירה על החוק, מה קורה. אני מקווה שלא יהיו פה הסתייגויות, נקריא, נאשר, נמשיך הלאה.
אסי מסינג
התיקון הזה נחלק למעשה לשני תיקונים שהם תיקונים משלימים למהלכים הכוללים שנעשו למעבר גמלאי שירות המדינה, למעט אנשי שירותי הביטחון, לשינוי שיטת ההצמדה שלהם, מהצמדה לפעיל להצמדה למדד. יש 3 תיקונים שתוקנו בשנים האחרונות וכאן מוצעים למעשה שני תיקונים משלימים: התיקון הראשון, ועליו אנחנו נפרט קצת במהלך הקראת התיקון, מוצע לגבי גמלאים שפרשו במהלך תקופת הסכם שכר, הסכם השכר האחרון - - -
היו"ר חיים כץ
עוד פעם, לא הייתי אתך, תחזור עוד פעם.
אסי מסינג
התחלתי ואמרתי שמדובר בשני תיקונים משלימים למהלך של שינוי שיטת ההצמדה למדד, מהלך שנעשה לגבי שוטרים, סוהרים, חיילי קבע ועובדי מדינה ב-3 תיקונים.
היו"ר חיים כץ
למעט, למעט משרד ראש הממשלה.
אסי מסינג
למעט עובדי שירותי הביטחון, כן. התיקון בגדול אמר שהחל משנה מסוימת הצמדת הקצבה תהיה למדד וגמלאים שפרשו עד מועדים מסוימים קיבלו תוספות לקצבה, מספר תוספות. כעת מה שמוצע, בעקבות הסכמי השכר שנחתמו במהלך השנים האחרונות ושכללו מתן תוספות שכר נדחות למעשה בעד תקופת הסכם, הן משולמות מטבעם של הסכמי שכר בתקופה מאוחרת יותר.
היו"ר חיים כץ
בדחיית מועדים.
אסי מסינג
מוצע לתת לגבי מי שפרש במהלך תקופת הסכם וכתוצאה מזה עבד בחלקה של התקופה, בעד תקופת העבודה שלו באופן יחסי, אני אומר את זה בצורה הפשטנית ביותר מבחינת החישוב. וכמוצע, יש כאן שורה של טבלאות שמתייחסות לכל הסכם בהתאם למוסכם שם. זה החלק הראשון של ההצעה. החלק השני של ההצעה הוא לגבי מתן תוספות לקצבה שניתנו לשוטרים וסוהרים במסגרת התיקון שנעשה לגביהם. מוצע כעת להשוות אותם מבחינת השיעורים שניתנים להם בעד תוספות רטרו מלפני התיקון לשיעורים דומים במהות שלהם לשיעורים שניתנו לגבי צה"ל. זה תיקון שבזמנו עמד ברקע.
היו"ר חיים כץ
למה צה"ל פה?
אסי מסינג
צה"ל פה מכיוון שאנחנו מתקנים את התיקון הראשון גם לגבי חוק שירות הקבע בדומה לעובדי המדינה, התיקון שמי שפרש בתקופת הסכם יקבל - - -
היו"ר חיים כץ
יקבל את החלקים היחסיים. אוקיי, יש פה מישהו שרוצה להגיד משהו? אף אחד לא רוצה, אנחנו נעבור להקראת החוק.
נעה בן שבת
"הצעת חוק שירות המדינה (גמלאות) (תיקון מס' 54), התשע"ד–2013

תיקון סעיף 9
1. בחוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל–1970‏ (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9 –


(1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:



"(א1)
בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), מי שדורג ערב פרישתו בדירוג מהדירוגים המפורטים בתוספת שלישית א' ופרש בתקופות כמפורט באותה תוספת, תעודכן משכורתו הקובעת לא יאוחר מיום א' באדר א' התשע"ד (1 בפברואר במרס 2014) גם בעדכון הנוסף החל לגביו, בעד קצבאות החודשים כמפורט בתוספת האמורה ואילך.";


(2) בסעיף קטן (ב), אחרי ההגדרה "המדד הקודם" יבוא:


""העדכון הנוסף", לגבי אדם פלוני – עדכון כמפורט להלן, בהתאם לדירוג שבו דורג אותו אדם ערב פרישתו:"
אסי מסינג
רק לגבי הפסקה הראשונה, הכוונה היא לנסות לשלם את ההפרשים הללו כבר אם ניתן יהיה עוד החודש הזה.
היו"ר חיים כץ
בשביל זה אנחנו עושים את זה.
אסי מסינג
כן, אבל ליתר ביטחון, אם בכל זאת אילוצי מחשוב לא יאפשרו את התשלום, אני מבקש רק להזיז את המועד שקבוע כאן במקום 1 בפברואר ל-1 במרץ, כלומר לכל המאוחר עד 1 במרץ 2014. המטרה שלנו היא לנסות לעשות את זה קודם.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
נעה בן שבת
אז אנחנו משנים את זה עכשיו ל-1 במרץ.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. תמשיכי לקרוא לגבי מי.
נעה בן שבת
""העדכון הנוסף", לגבי אדם פלוני – עדכון כמפורט להלן, בהתאם לדירוג שבו דורג אותו אדם ערב פרישתו:
(1) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהדירוגים המפורטים בפסקאות (1) עד (5), (6) למעט סניגורים ציבוריים, (8), (9), (12) עד (14) ו-(16) עד (19) לרשימת הדירוגים הבסיסית וכן בדירוג מעברי הגבול או בדירוג קלדניות שופטים – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק א' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו; לעניין פסקה זו יקראו את פסקה (6) לרשימת הדירוגים הבסיסית כך שבמקום "ערב מועד המעבר" יבוא "ערב מועד הפרישה";" – כאן אנחנו מדברים על רשימת הדירוגים הבסיסית.
"(2) לגבי מי שערב פרישתו היה עובד כבאות בפנסיה תקציבית כהגדרתו בסעיף 107ג(ב) ודורג בדירוג הכבאים או בדירוג עובדי המינהל והשירותים (דירוג אחיד) – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום כ"ח בשבט התשע"ג (8 בפברואר 2013) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק א' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;" – זה עובדי הכבאות שנכנסו.
אסי מסינג
כן, כאן אני אבהיר בנוגע לעובדי הכבאות שדורגו בדירוג הכבאים או בדירוג עובדי המינהל והשירותים, הם למעשה יקבלו את העדכון כאן משני מקורות: מי שפרש בתקופה שלפני הקמת רשות הכבאות הוא למעשה נחשב גמלאי של איגודי הכבאות או הרשות המקומית והועבר למדינה, אבל מה שחל שם זה הסדר הפנסיה שהיה חל לגביו קודם לכן, שזה אימוץ הסכמי של הוראות חוק הגמלאות, ולכן זה המקור שייתן לו את התוספות הללו; ומי שפרש לאחר מכן הוא גמלאי והוא נקלט להיות עובד מדינה בפנסיה תקציבית, התוספות הללו יינתנו לו במישרין מכוח הוראת החוק הזה.
נעה בן שבת
"(3) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג כאמור בפסקה (7) לרשימת הדירוגים הבסיסית, וכן מי שערב פרישתו שירת כסניגור ציבורי – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ב' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו; לעניין פסקה זו יקראו את פסקה (7) לרשימת הדירוגים הבסיסית כך שבמקום "ערב מועד המעבר" יבוא "ערב מועד הפרישה";" – אלה פרקליטים, נכון?
אסי מסינג
כן.
נעה בן שבת
"(4) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהדירוגים המפורטים בפסקאות (10), (11) או (15) לרשימת הדירוגים הבסיסית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ג' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;" – אנחנו מדברים פה על פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק והפרה-רפואיים.
"(5) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג עובדי הוראה – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ד' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;

(6) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג הרופאים – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ג' באב התש"ע (14 ביולי 2010) עד יום כ"ט בתמוז התשע"א (31 ביולי 2011) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ה' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;

(7) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג כאמור בפסקה (16) לרשימת הדירוגים הבסיסית" – אנחנו מדברים על עובדים סוציאליים – "עדכון כמפורט להלן, לפי העניין:


(א) אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – תיווסף למשכורתו הקובעת תוספת בסכומים הקבועים לגביו בחלק ו' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;" – פה מדובר בתוספת שקלית, תוספת בסכומים.

"(ב) אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011), וערב פרישתו שירת במשרד הבריאות – תעודכן משכורתו הקובעת, לאחר עדכונה כאמור בפסקת משנה (א), בשיעורים מהמשכורת הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ז' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;" – אנחנו מדברים פה עובדים סוציאליים במשרד הבריאות, הם מקבלים תוספת אחוזית בנוסף לתוספת השקלית ועל גביה.

"(ג) עדכון כאמור בפסקאות משנה (א) ו-(ב) יבוצע לפני העדכון כאמור בפסקה (1);" – שהם מקבלים אותו מכוח היותם ברשימת הדירוגים שבאותה פסקה.
אסי מסינג
פשוט מה שמוצע כאן זה סדר הפעולות, מאחר ויש פה 3 תוספות שאותו דירוג מקבל אז פשוט מה שמוצע זה הסעיף הזה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, מצוין.
נעה בן שבת
"(8) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות שירת כעובד מינהל ומשק בבית חולים, ודורג בדירוג מהדירוגים המפורטים בפסקאות (1) עד (4) לרשימת הדירוגים הבסיסית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ט בתמוז התשע"א (31 ביולי 2011) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ח' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו ולדרגה שבה דורג באותו מועד; עדכון כאמור בפסקה זו יבוצע לפני העדכון כאמור בפסקה (1);" –גם הם מקבלים את העדכון מכוח זה שהם באותם דירוגים: זה מח"ר, מינהלי, מהנדסים והנדסאים וטכנאים, והם מקבלים את זה לפי הדרגות, יש טבלאות שונות.
היו"ר חיים כץ
לפי טבלאות השכר.
נעה בן שבת
כן.
"(9) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות דורג בדירוג כאמור בפסקה (19) לרשימת הדירוגים הבסיסית בדרג מזכיר שני, מזכיר ראשון, יועץ, ציר-יועץ, ציר או שגריר – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ט' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו ולדרג שבו דורג כאמור; עדכון כאמור בפסקה זו יבוצע לפני העדכון כאמור בפסקה (1);" – אנחנו מדברים על שירות החוץ, הוא חלק מהדירוגים שבפסקה (1) גם כן אז הם מקבלים גם את התוספת הזאת והיא לפי הדרגים. יש הפרדה בין התפקידים, בין הדרגים שבהם מדובר.
"(10) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות דורג בדירוג המשפטנים או בדירוג הפרקליטים ומשכורתו הקובעת חושבה באותו מועד לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת הקבועים לגביו בחלק י' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו." – כאן זה לא לפי הסכם קיבוצי, התוספת הזאת, נכון?
אסי מסינג
כן, כאן מדובר בדירוג לגבי מי שהמשכורת הקובעת שלו מוגבלת לשכר של שופטים והעדכון שם נעשה לפי הצמדה לשכר הממוצע במשק וכאן ניתן החלק היחסי לגבי מי שפרש באותה תקופה לפי העלייה של השכר הממוצע במשק.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, אוקיי.
נעה בן שבת
"תיקון סעיף 9א
2.
בסעיף 9א לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

"(ז) הוראות סעיף זה לא יחולו לעניין קצבה של שאיר של זכאי לקצבת פרישה, הזכאי לקצבה לפי סעיף 28, ויחולו עליו הוראות אותו סעיף לעניין חישוב התוספות לקצבה כאמור בסעיף זה."
אנחנו מדברים על שאיר של זכאי לקצבת פרישה, אנחנו מבהירים פה שהתוספות ניתנות לקצבה של מי שהיה זכאי, התוספות, אותן תוספות שמוזכרות בסעיף 9א, ניתנות לקצבה של הזכאי ולא ניתנות שוב לקצבה של השאיר.
אסי מסינג
לא, והקצבה שיקבל שאיר של גמלאי תיגזר גם מהתוספות הללו, זו המשמעות.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
אסי מסינג
זה תיקון מבהיר למעשה.
נעה בן שבת
זה התיקון שעכשיו מופיע פה בסעיף 28.
"תיקון סעיף 28 3. בסעיף 28(ב) לחוק העיקרי, בסופו יבוא "בצירוף תוספות לפי סעיף 9א, ככל שהיה זכאי להן"." – זו ההוראה המשלימה.

אני רק רוצה להעיר שפה יש לנו איזושהי הערה ניסוחית, אנחנו נבדוק אותה. היה איזה תיקון קודם שהפנה לסעיף שלא קיים, אם אפשר אנחנו ננסה להבהיר את זה בנוסח.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
נעה בן שבת
"תיקון סעיף 71א1
4. בסעיף 71א1 לחוק העיקרי – " – הסעיף הזה מחיל לגבי שוטרים את ההוראות של חוק שירות המדינה (גמלאות).
"(1)
בסעיף קטן (א) –


(א) ברישה, במקום "אחרי סעיף קטן (א)" יבוא "אחרי סעיף קטן (א1)";


(ב) סעיף קטן (א1) המובא בו יסומן "(א2)", ובו, בכל מקום, במקום "סעיף קטן (א)" יבוא "סעיפים קטנים (א) ו-(א1)";

(2) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:


"(ג)
ההגדרה "העדכון הנוסף" שבסעיף 9(ב) תיקרא כך:


""העדכון הנוסף", לגבי שוטר פלוני – עדכון כמפורט להלן, בהתאם לדירוג שבו דורג אותו שוטר או לאופן חישוב משכורתו הקובעת, לפי העניין, ערב פרישתו:



(1) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהדירוגים המפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק א' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו; לעניין פסקה זו יקראו את פסקה (6) לרשימת הדירוגים הבסיסית כך שבמקום "ערב מועד המעבר" יבוא "ערב מועד הפרישה";

(2) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג הרופאים – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ג' באב התש"ע (14 ביולי 2010) עד יום כ"ט בתמוז התשע"א (31 ביולי 2011) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ה' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו;

(3) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות חושבה משכורתו הקובעת לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת הקבועים לגביו בחלק י' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו."
5. בסעיף 71א2 לחוק העיקרי –

(1)
בסעיף קטן (א) המובא בו, ההגדרה "השיעור הקובע" – תימחק;


(2)
בסעיף קטן (ח) המובא בו –

(א) ברישה, במקום "גם לתוספות כמפורט להלן, לפי העניין (בסעיף זה – תוספות ההפרשים)" יבוא "לתוספת בשיעורים ובמועדים כאמור בסעיף קטן (ט) מסך התוספות המפורטות לגביו בפסקאות שלהלן ובעד הקצבאות כמפורט באותן פסקאות, לפי העניין";

(ב) בפסקה (1), במקום הרישה עד המילים "תשולם לו תוספת" יבוא "לגבי מי שזכאי לתוספת שחיקה – תוספת השחיקה שהיתה משולמת לו", ובמקום "בשיעור הקובע מתוספת השחיקה שהיתה משולמת לו בעד הקצבאות האמורות לפי סעיף קטן (ב), אילו הסעיף הקטן האמור" יבוא "אילו סעיף קטן (ב)";

(ג) בפסקה (2), במקום הרישה עד המילים "תשולם לו תוספת" יבוא "לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנת 2008 – תוספת בשל המדד לשנת 2008 שהיתה משולמת לו", ובמקום "בשיעור הקובע מהתוספת בשל המדד לשנת 2008 שהיתה משולמת לו בעד הקצבאות האמורות לפי סעיף קטן (ג), אילו הסעיף הקטן האמור" יבוא "אילו סעיף קטן (ג)";

(ד) בפסקה (3), במקום הרישה עד המילים "תשולם לו תוספת" יבוא "לגבי מי שזכאי לתוספת בשל הסכמי שכר – תוספת בשל הסכמי שכר שהיתה משולמת לו" ובמקום "בשיעור הקובע מהתוספת בשל הסכמי שכר שהיתה משולמת לו בעד הקצבאות האמורות לפי סעיף קטן (ד), אילו הסעיף הקטן האמור" יבוא "אילו סעיף קטן (ד)";

(ה) בפסקה (4), ברישה, במקום "מי שזכאי" יבוא "לגבי מי שזכאי", במקום "כאמור בסעיף קטן (ה)(1) או (2), תשולם לו תוספת" יבוא "כאמור בסעיף קטן (ה)(1) או (2) – תוספת", במקום "בשיעור הקובע מהסכום" יבוא "בסכום" ובמקום "מהתוספת האמורה" יבוא "מהסכום האמור";

(ו) בפסקה (5), ברישה, במקום "מי שזכאי" יבוא "לגבי מי שזכאי", במקום "כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (3), תשולם לו תוספת" יבוא "כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (3) – תוספת", במקום "בשיעור הקובע מהסכום" יבוא "בסכום" ובכל מקום, במקום "מהתוספת האמורה" יבוא "מהסכום האמור";

(3) במקום סעיף קטן (ט) המובא בו יבוא:" – פה עיקר השינוי של ההשוואה של השוטרים והסוהרים וצבא הקבע אבל בשינויים מסוימים.
"(ט) התוספות לפי סעיף קטן (ח) יהיו בשיעורים כמפורט בפסקאות שלהלן וישולמו במועדים כמפורט בהן:

(1) סכום השווה ל-50% מסך התוספות לפי סעיף קטן (ח) ישולם בתשלומים במהלך השנים 2014 עד 2018, במועדי תשלום הקצבה בעד חודש פברואר בכל אחת מהשנים האמורות, כך שבכל שנה ישולמו 20% מהסכום האמור בתוספת שיעור עליית מדד חודש ינואר של השנה שבה שולם כל תשלום כאמור לעומת מדד חודש אפריל 2012;" – זה 50% אבל הם ממדדים רק מתחילת כל שנה לחודש אפריל 2012, בניגוד לצבא שכל חודש ממדדים אותו יחסית לינואר 2012.
"(2) סכום השווה ל-52% מסך התוספות לפי סעיף קטן (ח) ישולם בתשלומים במהלך השנים 2014 עד 2018, במועדי תשלום הקצבה בעד חודש פברואר בכל אחת מהשנים האמורות, כך שבכל שנה ישולמו 20% מהסכום האמור בתוספת שיעור המדד השנתי של השנה שקדמה לשנה שבה מבוצע התשלום." – כאן, בניגוד לצבא שבו מדובר על 55%, מדובר פה ב-52%, אבל הפריסה היא של 4 שנים בלבד.
אסי מסינג
5.
נעה בן שבת
של 5 שנים בלבד, כן.
אסי מסינג
שיטת ההצמדה פה היא הצמדה כמו שנעשתה בצבא, רק מדד אחד אחרון לפי התשלום כל פעם. זו ההצעה שהוצעה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
נעה בן שבת
"(י) על אף האמור בסעיפים קטנים (ז) ו-(ט), נפטר מי שזכאי לתוספות כאמור באותם סעיפים קטנים, ישולם ליורשיו של אותו זכאי סכום חד-פעמי בגובה התשלומים לפי אותם סעיפים קטנים שטרם שולמו לזכאי שיהוונו לפי שיעור ריבית של 0.64%." – בגלל שזו תקופה קצרה אז ההיוון הוא רק באחוז אחד, נכון?
אסי מסינג
זה האחוז המתאים לתקופה הזו.
נעה בן שבת
לתקופה הרלוונטית.

"(יא)
הוראות סעיף זה לא יחולו לעניין קצבה של שאיר של זכאי לקצבת פרישה, הזכאי לקצבה לפי סעיף 28, ויחולו עליו הוראות אותו סעיף לעניין חישוב התוספות לקצבה כאמור בסעיף זה."
החלפת סעיף 78א
6. במקום סעיף 78א לחוק העיקרי יבוא:" – אנחנו מדברים פה תיקון הנושא של הקופה הציבורית, כפי שנעשה בצבא.

""קצבה ומשכורת
78א.
סעיף 35 ייקרא כך:

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:





"(א)
זכאי לקצבת פרישה שהוא שוטר, שחזר לשירות במשטרה או החל לשרת בשירות בתי הסוהר, והכנסתו הכוללת עולה על המשכורת הקובעת, תשולם לו קצבה בשיעור שני שלישים מקצבתו הרגילה או בשיעור הקצבה הרגילה בניכוי שליש מהסכום שבו עודפת ההכנסה הכוללת על משכורתו הקובעת, הכל לפי הסכום הגבוה יותר; לא עלתה ההכנסה הכוללת על משכורתו הקובעת, לא תופחת קצבתו מכוח סעיף קטן זה";




(2) סעיף קטן (ב), המילים "או מקופה ציבורית" – לא ייקראו;




(3) בסעיף קטן (ד)(1), המילים "או בגוף שנקבע כקופה ציבורית לעניין סעיף זה" – לא ייקראו;




(4) בסעיף קטן (ה), המילים "או מקופה ציבורית" – לא ייקראו;




(5) בסעיף קטן (ז), אחרי ההגדרה "משכורת קובעת" יקראו:





""הכנסה כוללת" – המשכורת הקיימת בצירוף הקצבה הרגילה;





"המשכורת הקיימת" – המשכורת שאותה מקבל הזכאי לקצבת פרישה, מאוצר המדינה;





"קצבה רגילה" – קצבה שהיתה מגיעה אילולא הוראות סעיף זה.""
אני רוצה להעיר שיכול להיות שצריך לעשות איזה תיקון נוסח בסעיף 32 בגלל זה שאנחנו מחליפים את - - -
היו"ר חיים כץ
תשבו בסוף היום.
אסי מסינג
כן, רק להבהיר שבדומה לצבא ימשיך הסדר ניכוי קופה ציבורית ממי שמקבל גמלה, גמלת כפל גם מהמשטרה והשב"ס וגם יקבל מקופה ציבורית.
היו"ר חיים כץ
כמו בצבא.
אסי מסינג
כמו בצבא, צריך כאן לראות אם נצטרך - - -
היו"ר חיים כץ
תראו את הניסוחים אבל שזה לא יעכב, היום תסיימו. היום, שיהיה ניתן להניח את זה מחר.
נעה בן שבת
"תיקון סעיף 81
7. בסעיף 81 לחוק העיקרי, בסופו יבוא:

"(7) בסעיף 78א(1), בסעיף קטן (א) המובא בו, במקום הרישה עד המילים "בשירות בתי הסוהר" יבוא "זכאי לקצבת פרישה שהוא סוהר, שחזר לשירות בשירות בתי הסוהר או החל לשרת במשטרה." – זו ההחלה גם על הסוהרים.
"תיקון סעיף 105 8. בסעיף 105 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ג1) על אף האמור בסעיף קטן 24(ב) לחוק רשות השידור, התשכ"ה–1965‏ (בסעיף קטן זה – חוק רשות השידור), הוראות סעיף 9(א1) לא יחולו על עובדי רשות השידור שפרשו משירותם, שחוק זה חל לגביהם מכוח סעיף 24 לחוק רשות השידור, אלא אם כן קבע שר האוצר אחרת, והכול במועד שקבע ובשינויים שקבע."" – אתה רוצה להסביר לגבי רשות השידור?
אסי מסינג
כן, ברמה העקרונית התוספות שאנחנו מדברים עליהן כאן בהסכמים לא ניתנו עדיין לפעילים ברשות השידור ומשכך לא מוצע כעת לתת אותם בשלב זה לגבי גמלאים שפרשו באותה תקופה, מוצע להסמיך את שר האוצר להחיל את זה במידה שזה יהיה רלוונטי.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
נעה בן שבת
אוקיי, עכשיו מגיעה התוספת השלישית.

"הוספת תוספת שלישית א'
9. אחרי התוספת השלישית לחוק העיקרי יבוא:"

אנחנו לא נקרא את התוספת, אנחנו רק נזכיר אותה. יש לה 10 חלקים לפי אותן טבלאות של הדירוגים השונים, הכול לפי מה שקבוע בסעיף 9(ב), לפי ההגדרה "העדכון הנוסף" בסעיף 9(ב), אז אנחנו לא נקרא את הטבלאות.
אסי מסינג
אני רק רוצה אם אפשר עוד הערה אחת קטנה בקשר למה שהסברתי. התיקון הראשון, התיקון של תוספות הפרשים במהלך תקופת הסכם למי שפרש, בעיקרון לפי תיקוני החקיקה הקיימים אין חובה לתת את זה אבל אנחנו, על סמך ההסכמים, החלטנו במקרה הזה כן לתת את זה באופן חד פעמי.
היו"ר חיים כץ
אבל אתם נחמדים והחלטתם לתת את זה, מצוין, זו תוספת שהיתה במקום. ולכן אנחנו עוברים להצבעה על החוק?
נעה בן שבת
לא, רגע, עדיין לא.
היו"ר חיים כץ
למה?
נעה בן שבת
עברנו על התוספות ועכשיו אנחנו עוברים לחוק שירות הקבע, אנחנו עושים את אותו תיקון לגבי שירות הקבע, התיקון הראשון שדובר, מתן ההפרשים.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
נעה בן שבת
"תיקון חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות)
10. בחוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה– 1985‏ –

(1)
בסעיף 6 –


(א) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:


"(א1) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), מי שדורג ערב פרישתו בדירוג מהדירוגים המפורטים בתוספת ראשונה א' ופרש בתקופות כמפורט באותה תוספת, תעודכן משכורתו הקובעת לא יאוחר מיום באדר א' התשע"ד" – אנחנו גם את זה נשנה ל-1 במרס, נכון?
היו"ר חיים כץ
כן.
נעה בן שבת
"(1 במרס 2014) גם בעדכון הנוסף החל לגביו, בעד קצבאות החודשים כמפורט בתוספת האמורה ואילך.";


(ב) בסעיף קטן (ב), בכל מקום, במקום "סעיף קטן (א)" יבוא "סעיפים קטנים (א) ו-(א1)";

(ג) בסעיף קטן (ג), אחרי ההגדרה "המדד הקודם" יבוא:


""העדכון הנוסף", לגבי אדם פלוני – עדכון כמפורט להלן, בהתאם לדירוג שבו דורג אותו אדם או לאופן חישוב משכורתו הקובעת, לפי העניין, ערב פרישתו:



(1) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהדירוגים המפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית, למעט דירוג כאמור בפסקה (8) לרשימה האמורה – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק א' לתוספת ראשונה א', בהתאם למועד פרישתו; לעניין פסקה זו יקראו את פסקה (6) לרשימת הדירוגים הבסיסית כך שבמקום "ערב מועד המעבר" יבוא "ערב מועד הפרישה";



(2) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג כאמור בפסקה (8) לרשימת הדירוגים הבסיסית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ב' לתוספת ראשונה א', בהתאם למועד פרישתו; – זה דירוג הפיזיותרפיסטים.


"(3) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג הרופאים – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ג' באב התש"ע (14 ביולי 2010) עד יום כ"ט בתמוז התשע"א (31 ביולי 2011) – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת, הקבועים לגביו בחלק ג' לתוספת ראשונה א', בהתאם למועד פרישתו;



(4) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות חושבה משכורתו הקובעת לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011) – עדכון בשיעורים מהמשכורת הקובעת הקבועים לגביו בחלק ד' לתוספת ראשונה א', בהתאם למועד פרישתו."
עכשיו יש פה תיקונים שהם בעצם נוספים לגבי הצבא, לגבי אנשי קבע.
אסי מסינג
שני תיקונים.
נעה בן שבת
אתה רוצה להסביר את פסקה (2)?
אסי מסינג
כן, סעיף 6א(י) מדבר על מתן התשלומים אם הזכאי לקצבה נפטר במהלך התקופה שבה יפרסו התשלומים, שנפרסים שם על סדר גודל של עד 10 שנים, אז היורשים שלו יקבלו את הסכום בסכום חד פעמי. תיקון דומה הצענו עכשיו לגבי המשטרה. מה שנעשה בצבא זה שבמסגרת מהלך של תאגידים בנקאיים נתנו הלוואות לאותם גמלאים על סמך הסכום שהם אמורים לקבל מהמדינה ויכול להיווצר מצב שבו אם הוא נפטר תהיה זכאות ליורשים משני מקורות: הוא קיבל במקור את ההלוואה והוא עכשיו יצטרך לקבל את הסכום המהוון במישרין במדינה. מה שכאן מוצע זה לנכות את ההחזרים שהיה צריך להחזיר לצורך ההלוואה ולאחר מכן את הסכום שנותר להעביר ליורשים, ככל שיש סכום שנותר.
היו"ר חיים כץ
בסדר גמור, מאה אחוז.
נעה בן שבת
צריכים לראות, יכול להיות שיהיה פה צורך בניסוח בסעיף הזה אבל ננסח, זה עיקרון.
היו"ר חיים כץ
לא חשוב, אתם תנסחו את זה אחר כך.
נעה בן שבת
"(2) בסעיף 6א(י)אחרי "לפי העניין" יבוא "בניכוי הסכומים שהיה על הזכאי להשיב לתאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981‏ , אילולא נפטר, בעד הלוואה שקיבל מהתאגיד הבנקאי בשל התשלומים לפי סעיפים קטנים (ז) ו-(ט)";


(3) בסעיף 62, בסופו יבוא "ואם ביקש זאת הזכאי – גם לשם ביצוע תשלום אחר שנקבע בפקודות הצבא כי ניתן לעשות כן לגביו";

כאן גם יש לכם תיקון, אתם רוצים בעצם לאפשר להעביר סכומים מהגמלה גם לתשלומים אחרים שהם לא רק מזונות.
אסי מסינג
סעיף 62 לחוק שירות הקבע קובע איסור העברה של סכום כלשהו מהקצבה למעט לעניין מזונות. מה שמוצע כאן כתיקון מבהיר, הגם שאפשר היה לפרש את הסעיף הקודם כך, זה שאם יש משהו שהזכאי לקצבה מבקש להעביר לגביו והצבא מסכים – במובן הזה שמדובר במטרה שהיא מנויה בפקודות הצבא –אז ההעברה הזאת תתבצע.
נעה בן שבת
אוקיי. עכשיו מופיעה פה פסקה (4):

"(4)
אחרי התוספת הראשונה לחוק העיקרי יבוא:
"תוספת ראשונה א'"
כאן יש תוספות בהתאם לדירוגים שמדובר בהם, שהסכומים הם בסך הכול זהים לסכומים שהיו בטבלאות המקבילות לאותם דירוגים לגבי שירות המדינה, חוץ מנושאי משרה שיפוטית. נושאי משרה שיפוטית, הסכומים הם אותם סכומים אבל מקוצרים, כי אני מבינה שנושא המשרה השיפוטי בצבא כבר פרש - - -
היו"ר חיים כץ
כמה אנשים במשטרה נוגעים בעניין הזה? סדר גודל, כמה אלפים?
קריאה
11.
חיים שרעבי
לא, 19.
היו"ר חיים כץ
כמה בצבא, סדר גודל? אותו דבר?
גיא ירמיהו
בצבא זה קצת פחות אבל גם הרבה אלפים.
היו"ר חיים כץ
כ-20,000.
אסי מסינג
לא, התיקון השני חל לגבי הגמלאים, התיקון הראשון - - -
קריאה
עשרות אלפים זה מספיק.
היו"ר חיים כץ
עשרות אלפים.
נעה בן שבת
יש לנו רק סעיף תחילה ותחולה.
"תחילה ותחולה
11. תחילתם של סעיפים 78א ו-81 לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיפים 6 ו-7 לחוק זה, ביום ו' בטבת התשע"ב (1 בינואר 2012), ואולם החזר תשלומים שנוכו לפי סעיף 78א או סעיף 81 לחוק העיקרי, כנוסחם ערב תחילתו של חוק זה, בעד קצבאות חודש ינואר 2012 עד חודש נובמבר 2013" – זה לא צריך לכלול עד דצמבר 2013?
אסי מסינג
זה צריך להיות למעשה עד חודש ינואר 2014.
היו"ר חיים כץ
עד ינואר 2014.
נעה בן שבת
"ואשר לפי סעיפים 78א או 81 לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיפים 6 ו-7 לחוק זה אין לנכותם, ישולם לא יאוחר מהמועד שבו משולמת קצבת חודש פברואר 2014."
היו"ר חיים כץ
פברואר, אבל הזזנו את זה למרץ.
אסי מסינג
אבל במרץ משולמת קצבת חודש פברואר.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
אסי מסינג
רק עוד דבר אחד, נפלו כמה טעויות סופר בטבלאות, אנחנו נתקן אותם.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, טעויות סופר זה חשוב, זה לא משהו דרמטי.
וילמה מאור
כמה זו העלות.
היו"ר חיים כץ
מיליונים, ודאי, כ-20,000 איש יקבלו תוספת.
חיים שרעבי
גמלאי משטרה ושב"ס כ-20,000.
היו"ר חיים כץ
כמה יקבל כל אחד?
חיים שרעבי
כל אחד לפי השכר שלו.
היו"ר חיים כץ
כמה בערך, ממוצע?
חיים שרעבי
ממוצע, הכי נמוך זה בין 40,000 עד - - -
היו"ר חיים כץ
מאות מיליונים.
יורם שחל
400 מיליון שקל.
היו"ר חיים כץ
זה משטרה?
יורם שחל
משטרה ושב"ס.
היו"ר חיים כץ
400 מיליון זה רק משטרה ושב"ס, כמיליארד שקל. אוקיי, מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת החוק אושרה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. כל חברי הכנסת שיש להם זכות הצבעה, והם אחד במספר, אישרו את הצעת החוק פה אחד כהכנה לקריאה השנייה והשלישית והיא תונח מחר על מנת שבשבוע הבא נוכל להעביר את זה במליאה בקריאה שנייה שלישית, ותקבלו את מה שמגיע לכם בדין והתעכב יותר מדי זמן. תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 14:45.>

קוד המקור של הנתונים