ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/12/2013

הצגת המלצות לחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום הסחר והפצת סמים באמצעות רשת האינטרנט

פרוטוקול

 
PAGE
11
הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים
11/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 8 >
מישיבת הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים
יום רביעי, ח' בטבת התשע"ד (11 בדצמבר 2013), שעה 12:30
סדר היום
<הצגת המלצות לחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום הסחר והפצת סמים באמצעות רשת
האינטרנט – בהשתתפות נציג הארגון UNODC בווינה, ד"ר ג'ילברטו ג'רה>
נכחו
חברי הוועדה: >
מוחמד ברכה – היו"ר
מוזמנים
>
רעיה שטנר - עוזרת יועמ"ש עוזרת יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

גלעד בנט - יועץ לענייני חקירה ומשפט יחידת הסייבר, המשרד לבטחון פנים

ירון שטרן - ק' צח"מ ארצי, המשרד לבטחון פנים

תמר מלא - מדור אינטרפול באח"מ, המשרד לבטחון פנים

נעה דוד אוקון - חוליית סמים באח"מ, המשרד לבטחון פנים

יאיר גלר - מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

איתן גורני - סמנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

יוסי הראל-פיש - מדען ראשי ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול

רות אלרועי - ראש אגף קשרי חוץ וגיוס משאבים, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

אתי כהנא - ראש אגף אכיפה ברשות למלחמה בסמים

מיקי אריאלי - מנהל היחידה למאבק בפשע הפרמצבטי, משרד הבריאות

פאולה רושקה - מנהלת המח' לטיפול בסמים והתמכרויות, משרד הבריאות

אלינה פופרנו - רוקחת אגף אכיפה, משרד הבריאות

יהודית רוזנטל - מנהלת מרכז עופרי, משרד החוץ

אילן פלוס - מנהל תכנון וקשרי חוץ, משרד החוץ

שולי דוידוביץ - אגף ארב"ל, משרד החוץ

קרן רוט-איטח - ממונה על מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משרד החינוך

יסמין ליסמן - מדריכה באגף טכנולוגיית מידע, משרד החינוך

זאב ציגלברג - ממונה יחידת הסמים והלבנת הון, מכס

אהוד אורטל - ראש מדור בכיר יחידת מבצעים, מטה סמים, מכס

ד"ר ג'ילברטו ג'רה - נציג הארגון UNODC

ג'יובנה קרפלו - אגף מניעה, טיפול ושיקום, ארגון UNODC

שילה וויכנסקי - רופא
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצגת המלצות לחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום הסחר והפצת סמים באמצעות רשת
האינטרנט – בהשתתפות נציג הארגון UNODC בווינה, ד"רג'ילברטו ג'רה>
היו"ר מוחמד ברכה
בוקר טוב לכולם וברוכים הבאים. תרשו לי בשם כולנו לקדם בברכה את ד"רג'ילברטו ג'רה, נציג הארגון UNODC, הוא הארגון של האומות המאוחדות שעוסק במלחמה או המאבק בנגע הסמים. אני רוצה לומר לאורח הנכבד שסביב השולחן יושבים נציגים של משרדי הממשלה השונים, כמובן של הרשות במלחמה בסמים ואלכוהול, המכס, המשטרה, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד החוץ. משרד החוץ הוא אורח חדש אצלנו, לכבודך כמובן.

אני חושב שהיום המאבק בנגע הסמים אינו יכול להיות מאבק לאומי, של ארץ אחת, אלא הוא חוצה גבולות וחוצה עמים וחוצה השקפות פוליטיות. בכנסת כאן יש אנשים מימין ומשמאל, יש יהודים ויש ערבים. אנחנו חלוקים בהרבה דברים, אבל בעניין הזה יש אחדות דעים כמעט מוחלטת לגבי הצורך במאמץ משותף על מנת לנסות למגר את התופעה של סמים, במיוחד בקרב הדור הצעיר. לכן שיתוף הפעולה הבינלאומי הוא קריטי, במיוחד בעידן הקדמה הטכנולוגית שקיימת בכל העולם ובמיוחד לאור העובדה שחלק לא מבוטל מהמסחר וההברחות הוא בין מדינות פיזית והוא גם דרך האינטרנט.

אני רוצה להודיע לך, אדוני, שבחודש וחצי האחרון קיימנו שלוש ישיבות שהתמקדו בסוגיה של הפצת סמים דרך האינטרנט ושמענו על הנושא הזה מכל מיני נקודות מוצא. היום תהיה לנו הזדמנות לשמוע את הגורמים השונים שיש להם המלצות שאנחנו מאוד מבקשים שאתה תיקח לארגון על מנת להפיץ את זה בקרב המדינות שעוסקות בעניין הזה ולדעתי יש אפשרות לייסד ולייצר שיתוף פעולה שהוא מאוד קריטי להצלחת המערכה שעומדת בפנינו כולנו.

אני לא יכול ביום כזה שלא לבקש מכבודך גם לרשום לפניך, וגם בפני הארגון שאתה מייצג, את מורת הרוח, אני אשאל את משרד החוץ אם מותר לי להשתמש במילה הזו, מורת רוח, מההחלטה של אורוגוואי, שהיא חברה באומות המיוחדות, שהודיעה שנותנים לגליזציה, גם לגידול וגם להפצה וגם למסחר במריחואנה. אני חושב שזה דבר חמור, וחלק מהעמדות בנושאים האלה צריכות להיות עמדות בינלאומיות ולא עמדות לאומיות או של מדינה אחת. לכן האמנות שמחברות את כל מדינות העולם למאבק הזה, אם זה האמנה של בודפשט או של האיחוד האירופאי, אני חושב שהן צריכות לקבל צורה של מחויבות אצל כל המדינות, כי ברגע שהנושא של ההפצה נפרם במקום מסוים, זה לא משפיע רק על הארץ עצמה, אלא מעבר לזה. מה גם שלפי מה שאנחנו עוקבים ומה שאנחנו יודעים, אותן מדינות שהתירו שימוש במה שקרוי סמים קלים, אגב, סביב השולחן הזה אנחנו לא מכירים במושג סמים קלים, באותן מדינות שהתירו סמים כאלה, עכשיו הם מנסים לבדוק אפשרויות של תיקון האסונות והבעיות שנוצרו כתוצאה מההיתר ההוא.

אני מקווה שהפגישה הזו היא לא רק פגישת נימוסים ופרוטוקול, עם כל הכבוד, אנחנו רוחשים לך ולארגון שלך הרבה כבוד, אני מקווה שזה יקבל, על אף הזמן הקצר, אופי של ישיבת עבודה. אנחנו מאוד נשמח לשמוע על הדברים שלך ואחר כך הגורמים השונים ייתנו את ההמלצות שאנחנו מאוד מבקשים שתישא אותם איתך לארגון שלך, UNODC. תודה רבה וברוכים הבאים.
ג'ילברטו ג'רה
(אומר דברים באנגלית, להלן התרגום החופשי)
שלום לכולם, אני מאוד שמח להיות כאן וברצוני להודות לממשלת ישראל על שהזמינה אותי ונתנה לי הזדמנות להיות נוכח בישיבה זו. זה כבר הפך למסורת, שאנו באים הנה כדי לתרום את הידע והנסיון שלכם, על מנת לסייע לאותן מדינות בעלות הכנסה נמוכה, המשתתפות ביוזמה זו. הבוקר פגשתי את המשתתפים כאן, כולם הפגינו עניין רב והרבה כשרון.
אני חושב, שכל הרעיונות הטובים שאנו מפיצים ברחבי העולם בתחום הטיפול בהתמכרויות ותופעת השימוש בסמים, הם כמו "וירוס", בהיבט החיובי, תמיד תהיינה השלכות הרבה מעבר למה שאתה מצפה, מפני שרעיונות מהסוג הזה תמיד יגרמו לשרשרת של תגובות בקרב אותם אנשים הפועלים במדינות העניות האלה ומפיצים את הגישה הנכונה.

ברצוני להעביר לכם את ברכותיו של מר יורי פדוטוב, שהוא מנכ"ל הגוף שאותו אני מייצג UNODC, שזה המשרד לסמים ופשיעה של האו"ם. מר פדוטוב מודע היטב להתחלת שיתוף הפעולה בין ישראל ל- UNODC, אולי שיתוף הפעולה אינו נרחב אבל לדעתי הוא גשר איתן. אני חושב שהתחלנו ברגל ימין, כשנתנו לאותן מדינות את ההזדמנות ללמוד, אבל אנו יכולים לעשות יותר. אמרת לנו כאן דברים מאוד מעודדים. העובדה שכיום אתם מכירים בחשיבות האמנה הזאת, האומרת שיש להמשיך בפיקוח ובקרה על נושא הסמים שבפיקוח, כדי שזה לא יהפוך לאובייקט בשוק החופשי.

כשהגעתי לכאן בפעם הראשונה ונפגשתי עם מר גלר, הבנתי מייד שאנו משדרים על אותו גל. ישראל מאוד תומכת בנושא, לא בגישה אידיאולוגית או פוליטית, אבל בגישה מאוד פרגמטית. לדוגמא: היום, אורוגוואי מפקחת על הקנביס, הרבה פחות ממה שהיא מפקחת על הפרוזק. כשאתה צריך פרוזק, אתה חייב במרשם של רופא, בדיוק כמו בכל מדינה אחרת, אבל כשאתה צריך קנביס, הנחשב לסם פסיכואקטיבי רציני, סביר להניח שתוכל לקנות זאת בסופר מרקט ובדוכני מכירה שונים.

אם נחשוב על כך מזווית ראייה מעשית של הורה, מחר יכול להיווצר מצב שהבן שלי ייסע לאמסטרדם במסגרת לימודית, כששם יפגוש בעל בית קפה שאין לו שום מיומנות ברפואה אבל יאפשר לבן שלי לקנות מריחואנה. עד עכשיו, הפצת מריחואנה היה חוקי בהולנד, עכשיו זה חוקי גם באורוגוואי.

דמיינו לעצמכם, נער מתבגר הסובל ממספר בעיות, במיוחד מחלקה פסיכיאטרית כמו למשל הפרעה דו קוטבית וכד', מתכוון להתאבד באותו ערב במרפסת בית המלון. נשאלת השאלה, על מי מוטלת האחריות, על אותו בעל בית הקפה או על הרופא הפסיכיאטר? מה לגבי האלכוהול? גם האלכוהול הוא פסיכואקטיבי וגם הוא נגיש לכולם. עלינו לשאול את עצמנו, האם אנו רוצים להכפיל את הבעייה הקיימת עם האלכוהול?

כולנו רגישים לנושא האלימות כנגד נשים, במיוחד האלימות כנגד נשים מצד בן הזוג. ממחקרים שנעשו עולה, שהגורם הראשון לאלימות הוא האלכוהול והשני הוא סמים, אולם, כאשר אנו אומרים סמים הכוונה היא לא סמים כמו קוקאין, או הרואין או אמפטמינים, הכוונה היא הקנביס. גם כשמדברים על סמים כגורם לתאונות דרכים, מדברים בעיקר על הקנביס.
מי ירצה שנהג האוטובוס המסיע את תלמידים לבית הספר, יהיה תחת השפעת הקנביס? למי יש את האינטרס להכפיל את הבעייה שהאלכוהול כבר יצר?

אשמח מאוד אם מדינת ישראל תצטרף ל- CND. כאשר המשלחת הישראלית תגיע לשם, אשמח לראות שיש עוד מדינה השותפה לברית הזו עם יתר המדינות. כפי שאנו מודעים לכך שעלינו להיות זהירים כלפי האמנה הבינלאומית בעניין איסור הפצת נשק גרעיני, כך עלינו להיות מודעים לשלושת האמנות הנוגעות לעניין הסמים. יש יותר ויותר חברות ציבוריות, ארגונים ממשלתיים ומשפטיים, האומרים שאנו מתעלמים מהאמנות הנוגעות לסמים, מה שיגרום בדיוק לאותן טעויות שייגרמו אם נתעלם מהאמנה בעניין הפצת הנשק הגרעיני, שזה מהלך נוראי כלפי החברה, הביטחון, הבריאות והתפתחותן של המדינות.

בעיני כל האנושות, אנו מוצגים ומתוארים כמשטר אפל ופרוויזיוניסטי. אנו יכולים להשתמש במילה "משטר" כשאנו מדברים על היטלר או מוסוליני, אבל, לא כשאנו מדברים על מר פדובוב, הוא לא עומד בראש משטר אפל ופרוויזיוניסטי, אנו בסך הכל מערכת בקרה. כל שאנו אומרים הוא, שסמים רפואיים צריכים להינתן רק על ידי רופאים או מומחים בתחום הרפואה. הרי המורפין ניתן בבתי חולים, יש רופאי שיניים המשתמשים בקוקאין להרדמה, כדי למנוע דימום וסביר להניח שיהיה פיתוח של המריחואנה לשימוש רפואי.

האם לדעתם, ניתן יהיה להמשיך באישור השימוש במריחואנה רפואית, לאחר תקופת הסתגלות אל על ידי משאל עם? תארו לכם, שיש איזשהו כלי חדש בתחום התרופות פסיכיאטריות, או שנמצאה תרכובת חדשה על ידי חברת תרופות, שמעוניינת לצאת עם זה לשוק והיא רוצה לשווק את אותה תרכובת אצלכם, או בקנדה, או באפריקה. היא צריכה קודם לעבור תהליך קפדני ומעמיק, הכולל בדיקות מרובות וניסויים בבעלי חיים, בדיקות בשלב הקליני, בשלב הקליני המורחב ובשלב שלאחר הקליני. לאחר כשמונה שנים והוצאות כספיות גדולות, אותה חברה תוכל לרשום את התרופה החדשה אצלכם, כי אתם כבר בטוחים שהיא מועילה ולא מזיקה לבני האדם. אחרי כל זאת, האם תאשרו את השימוש במריחואנה רפואית על ידי משאל עם או תקופת הסתגלות? זה נכון לגבי כל תרופה אחרת.

אנחנו בעד השימוש במריחואנה רפואית, אבל צריך לבדוק תחילה מה באמת יש בתוך הצמח, ממה הוא מורכב. רוב הצמחים האלה, לא יכולים לשמש כתרופה פסיכיאטרית. כמובן שלא תוכל לרשום מריחואנה לעישון, אבל כן תוכל לרשום גלולות שיש להם מרכיב אחד של צמח המריחואנה ואז לאחר הליך רגיל אבל קפדני, אפשר יהיה לאשר זאת לשימוש בדיוק כמו כל תרופה אחרת.

אנו באמת מנסים להוציא זאת מתחום האידיאולוגיה והפוליטיקה ולהכניס זאת לתחום הרפואה והמדע. אני מרגיש שישראל היא בת ברית חזקה התומכת מאוד בארגון שלנו. אני חש הערכה רבה כלפי מדינת ישראל, כי אצלכם מנהיגות המדינה מכבדת את אזרחיה וזכויותיהם, היא דואגת לבריאותם ולרווחתם של האנשים הפגיעים יותר והאנשים שלא היו להם היתרונות שהיו ליתר החברה.

באוירה הזאת של לגליזציה או של לא לעשות דבר בעניין הסמים, מי לדעתכם משלם יותר על כך? בטח לא הילדים שיש להם אפשרות ללכת וללמוד בשוויץ, אלא דווקא אותם ילדים המסתובבים ברחוב. אותם חסרי המזל, שלא קיבלו את החינוך כפי שצריך או שלא היתה להם משפחה שתתמוך בהם, או אנשים עם הפרעות נפשיות. אלה האנשים שמשלמים מחיר כבד עבור הגישה של המדינה שלא משקיעה שם משאבים בנושא הסמים, או שלא מקבלת את גישת הלגליזציה.

לדעתי, התגייסות העולם כולו לגישת המודעות לבריאות הציבור, זכויות האדם והטיפול בהתמכרויות, במקום הטלת סנקציות וענישה, מקרבת בינינו ושמה אותנו ביחד על אותו ענף. לדעתי, זה מה שאנו צריכים להביא בוועדה הבאה בנושא סמים נרקוטיים, שתערך בחודש מרץ.

יש כאן סביב שולחן הוועדה, ייצוג מולטי דיסציפלינרי: חינוך, בריאות, פנים, משטרה, יחסי חוץ וכד', שעבורנו זה דבר מאוד מעודד. אנו מאוד מנסים לקדם ייצוג דומה לזה סביב שולחן בכל המקומות האחרים, בדרך כלל זה נעשה במשרד ראש הממשלה, מאחר והוא המתאם בין המשרדים. אמנם זה נעשה בסיוע מתאם מדיני, אבל העבודה נעשית ביחד. את זה צריך להעתיק גם ברמה המוניציפלית וברמה המחוזית, כך שניתן יהיה לבנות איזושהי מערכת שתעסוק בכל מה שקשור למאבק בסמים, לא רק יוזמות בודדות של מערכת הבריאות, או בריאות הציבור, שלפעמים זה סותר את פעילות המשטרה, משרד הרווחה או השרותים החברתיים. רק אם נאגד כוחות, נוכל לנצח במאבק המורכב הזה של התמכרות לסמים.

תודה רבה לכם.
היו"ר מוחמד ברכה
אני מודה לכבוד האורח, מר ג'רה, על הדברים. כמובן השכלת אותנו בכמה נקודות ואני מקווה שדווקא הניסיון הטוב שלנו גם יהיה מועיל למאבק בנגע הסמים, שזו המטרה של כולנו.

למרבה הצער הזמן שלנו קצר, ננסה להשתמש בו ביעילות. אני מבקש ממר גלר שיתחיל, ואחר כך נציגי המשרדים השונים ייתנו את ההמלצות במרוכז. בבקשה.
יאיר גלר
הדבר הראשון שאני רוצה להגיד זה קודם כל תודה ליושב ראש הוועדה למלחמה בנגע הסמים, שמוביל במשך שנים רבות את הוועדה, כבר קדנציה שנייה, ואתה כבר ציינת, מר ג'רה, שבאמת יושבים פה כל נציגי הגופים ונציגי הממשלה על מנת לנסות ולקדם את אותו מאבק בנגע הסמים. לישראל, כפי שאתה יודע, יש הישגים רבים בתחום הזה, ואני חושב שלכנסת וליושב ראש הוועדה יש בהחלט תרומה נכבדת מאוד לאותה הצלחה, לאותם הישגים.

מאחר שהזמן קצר הייתי מבקש להתמקד בנושא הזה של סחר באינטרנט, משום שהנושא הזה מטריד היום מאוד אותנו, גם במדינת ישראל וגם הרבה מאוד במדינות המערב בעיקר, ששם האינטרנט נמצא בעצם בכל בית. שיתוף הפעולה המצוין שלנו, וכבר הזכרת את זה, גם עם ה-UNODC וגם עם ה-INCB, אני חושב שבאמת הם ראויים לציון משום שכאן יש ניתוק לחלוטין מפוליטיקה ואנחנו מתמקדים בסוגיה בתחום מאוד מאוד מקצועי שעליו יש קונצנזוס כמעט מלא. פרט לכמה חריגים, כפי שהזכרתם, אורוגוואי, או וושינגטון קולוראדו או מדינות אחרות בודדות, בסך הכול רוב רובן של המדינות מסכימות שהאמנות האלה והנגזרות שלהן כמובן יהיו המובילות, מאחר שמדובר במאבק גלובלי.

הנושא של סחר באינטרנט מטריד אותנו מאוד משום שבעיקר הוא מופנה לכיוון הצעירים, לכיוון הנוער, ואנחנו יודעים שהנוער משתמש היום באינטרנט, הוא חי בתוך האינטרנט והאינטרנט לא רק מהווה דרך התקשרות חיובית, אלא גם לגבי הרבה מאוד נושאים שליליים. בגלל זה אנחנו חייבים לעשות משהו גלובלי שיחייב את כלל המדינות בשיתוף פעולה אמיתי.

אנחנו מדברים על שני ערוצים. הערוץ הראשון זה מניעה, חינוך, הסברה, והראיתי לך הבוקר למשל את הסמים הסינתטיים. זה עיתון לנוער שנקרא 'ראש אחד', זה לגילאי 12, 13, 14, הנה, כאן מדובר על סמים סינתטיים שהם רעל באריזה מגניבה, עם cool covering, אם אפשר להגדיר, משום שהנושא הזה של הסברה הוא קריטי עבורנו. הערוץ השני, היותר חשוב אפילו, זה הערוץ של אכיפה. בעניין הזה אין פשרות, אנחנו מחפשים כל דרך להכות את הסוחרים, לתפוס את הסחורות שלהם, אם זה דרך האינטרנט, אם זה דרך הטלפון, בכל דרך אפשרית, על מנת להחרים, להשמיד ולהביא את אותם סוחרים לדין.

החשיבה חייבת להיות כלל לאומית משום שבאינטרנט אנחנו יודעים שיכול הספק לשבת באמסטרדם, השרת במדריד והצרכן בישראל, ועל כן מחויב פה שיתוף פעולה גלובלי. אני הייתי מבקש, ואני יודע שיש לנו באמת שיתוף פעולה מצוין, לקיים מספר כנסים כבר אם אפשר במהלך השנה הקרובה, בהובלה שלך, של התחום של הענף שאתה עוסק בו, על מנת לקיים כנס בינלאומי מיוחד רק לנושא הזה, אם אפשר אנשי אכיפה ולצדם אנשי הסברה, אנשי מניעה. אלה שני הערוצים שמחייבים את היוזמה, כפי שאני מבקש ממך, משום שאנחנו חייבים להבין שני דברים. האו"ם ב-2009 הוציא guide lines, הנחיות, אנחנו היינו רוצים ללמוד את הכישלונות ואת ההצלחות של כלל המדינות ואני חושב שבכנס הזה נוכל לעשות שני דברים, גם לעשות שיתוף פעולה וגם ללמוד את ההצלחות והכישלונות של כל מדינה ומדינה. זה הייתי מבקש שיתבצע.

אני הייתי גם מזמין את הסקטור הפרטי אליכם. הסקטור הפרטי, ספקי האינטרנט, כל החברות שמתעסקות גם בסופו של דבר בהגעת המסרים אל כל בית ובית, לשתף אותם, על מנת לשמוע מהם רעיונות ואמצעים שלדעתם נכונים על מנת למנוע את התופעה הזו.
היו"ר מוחמד ברכה
בזה אפשר לשלב גם את הפשע בכלל, לא רק - - -
יאיר גלר
את זה עושים. בהחלט, אתה צודק, אדוני היו"ר, אבל זה היום מטריד אותנו מאוד, הנושא של מכירות באינטרנט.

הדבר האחרון, ההמלצה פה זה להשתמש באתר האינטרנט של האו"ם, על מנת להפיץ את המידע און ליין, עדכני יום יום, איפה זה קורה, עם מי זה קורה. אם אפשר פה את שיתוף הפעולה, הוא קריטי למאבק שלנו, להתקדמות שלנו.

ואני שוב רוצה, כמו היום, להודות לך מאוד על ביקורך פה. הקורס שהיום אתה פעם שנייה מחלק את התעודות ל-15, 16 מדינות, אני חושב שהנוכחות שלך מביאה כבוד רב. הקורס עצמו כמובן מביא כבוד רב לישראל, הוא מייצר לנו שיתופי פעולה מצוינים, ואני חושב שיש לנו הרבה מאוד דברים שאפשר להנחיל לאותם נציגי מדינות שמגיעות, על מנת ליצור שיתופי פעולה מצוינים בתחום הזה של מניעת שימוש בסמים. תודה רבה.
יוסי הראל-פיש
אני יכול להוסיף רק משפט אחד חשוב. אחת הסיבות שהנושא של האינטרנט כל כך מטריד אותנו היום, זה שבישראל, בהשוואה ל-47 מדינות באירופה וצפון אמריקה, יש לנו את השיעור הגבוה ביותר של בני נוער שיושבים ארבע שעות ויותר מול המחשב וגולשים באינטרנט. כלומר הגישה שלהם, הנגישות שלהם, לאינטרנט פורצת כל גבולות, וברגע ששמנו יד על הנושא של הפיצוציות והמכירה במקומות הללו, זה עובר לאינטרנט וזו נקודה שאנחנו מאוד מאוד מוטרדים ממנה.
היו"ר מוחמד ברכה
אוקיי.

המכס, בוא ניתן את ההמלצות הקונקרטיות. מכס, בבקשה.
זאב ציגלברג
שמי זאב זיגלברג, אני ממונה היחידה למלחמה בסמים והלבנת הון של המכס. המכס כמובן שותף למלחמה בהברחות סמים. אנחנו קוראים לתופעה סמים באינטרנט, אבל בואו לא נשכח שבסוף הסמים צריכים להגיע והם בדרך כלל מגיעים בחבילות או במשלוחים או באמצעים אחרים והם עוברים את המכס. אנחנו כמובן גם בקשר דרך ה-WCO עם רוב ארגוני המכס בעולם בנושא הזה, ואני רוצה לציין שבשיתוף הפעולה הבינלאומי בנושא סמים, כמו שכבוד יושב ראש הוועדה אמר, אין חילוקי דעות, לא פוליטיים, לא מדיניים, לא שום דבר אחר, וכשאנחנו פונים למכס אחר אנחנו מקבלים סיוע בדרך כלל בלי שום בעיה, כולל משלוחים מבוקרים שאנחנו עושים עם ארגוני מכס בעולם.

לגבי המלצות, אנחנו העברנו את ההמלצות שלנו לוועדה לגבי זה, אבל אודי, שהוא הקב"ט של היחידה רוצה לפרט.
אהוד אורטל
שלום, אדוני. תודה ליושב ראש שהזמנת אותנו לכאן. לכבוד הוא לנו וזו הזדמנות באמת ראויה ונאותה על מנת לברך אותך בוודאי ואת המשתתפים כאן. יחד עם זאת יש כאן מספר הצעות שהעברנו דרך היושב ראש, הם יועברו אליך. מפאת קוצר הזמן וגם הפרסום בתקשורת, שהיו או נמצאים פה, לא נפרט יתר על המידה. יחד עם זאת, אנחנו נתקלים, לפחות בשנה, שנה וחצי האחרונה, בהרבה הרבה הברחות, או לפחות ניסיונות הברחה של סמים סינתטיים שמגיעים למדינת ישראל. אני מדבר על המכס, אנחנו מקבלים את החבילות. הרבה חבילות מגיעות מסין ומהרבה מקומות בעולם.

עם זאת נתקלנו בבעיה עקרונית, דהיינו כשאני מדבר עם שותף קולגה בחו"ל, אם זה בגרמניה, בלגיה או בכל מקום אחר, כשאני מדבר איתו על קוקאין, הרואין, מריחואנה, אל.אס.די, אנחנו מדברים באותה שפה, כשאני מדבר איתו על ביבי, אנחנו קצת בבעיה, בלי קשר לביבי. כשאנחנו מדברים על חומרים כימיים וחומרים סינתטיים שלא מוכרים, יש בעיה של ידיעת החוק הישראלי. מכיוון שהחוק לא מפורסם, לצערי, ולא מתורגם בצורה מוכרת לפחות בחו"ל, לכן אני ביקשתי סיוע של משרד הבריאות, ונמצאת כאן גב' אלינה, שנמצאת פה מאחורה, ואני אשמח אם היא תוכל לתת מספר מילים על התרגום שהיא ערכה לחומר על החומרים הסינתטיים ובעזרתך אנחנו נשמח להפיץ את זה לכל גורם אפשרי בעולם, כי נוצר מצב אבסורדי מסוים, שמתקשר אליי האוול מבלגיה ואומר לי 'ידידי, יש לי כאן חומר שקוראים לו כך וכך, האם זה סם אצלך?' וזה כשהוא מתקשר ואני אומר לו שזה סם, אז זה בסדר, אז יש לנו control delivery, אבל אם הוא לא יודע או שהוא לא מכיר אותי, ופה אני צריך את העזרה שלכם, החומר עובר מתחת לרדאר, ואת זה אנחנו רוצים למנוע. אז אם אפשר, אלינה, בכמה מילים להסביר על התרגום שעשית, על המהות, אני אשמח אם זה אפשרי.
אלינה פופרנו
אני ממשרד הבריאות, אגף אכיפה ופיקוח. לפי בקשה של אודי עשינו רשימה של החומרים ושל הקבוצות של חומרים שהכנסנו לפקודה לאחרונה, וגם החומרים הישנים, וגם תרגמנו את כל העדכונים האחרונים והחוק החדש של temporary class drug, לא כמו שיש במדינות אחרות. עשינו את זה בצורה פשוטה, באנגלית עד כמה שאפשר נוחה. אבל עדיין אם רואים איזה שהוא קיצור של סם חדש, עדיין צריך איזה שהיא עזרה מאולי כימאי, בשביל להבין את הקבוצה, אם זה שייך לקבוצה הכימית המסוימת שבתוך החוק. אבל זה רק בסך הכול תרגום עדכני. אני מקווה שזה יעזור למדינות אחרות להבין מה קורה אצלנו.
אהוד אורטל
הסך הכול הזה, להערכתי, יעזור לנו מאוד לתפוס סמים סינתטיים שנכנסים למדינת ישראל. וכאמור, שאר הבקשות אנחנו העברנו. תודה רבה.
היו"ר מוחמד ברכה
מיקי, משרד הבריאות, בבקשה.
מיקי אריאלי
תודה, היושב ראש. פגשתי את האורחים במקרה אתמול ברמת רחל, אני אמרתי להם שאיזה מזל יש לנו שיש לנו את המנהיגות שלך בוועדה.

יש לנו בערך שלוש הצעות קונקרטיות. דבר ראשון, בתור פשע פרמצבטי, האינטרפול פעם בשנה עושה פעילות של שבעה ימים, 99 מדינות ב-2013 השתתפו, גם ארגון המכס העולמי, גם הארגונים הפרמצבטיים שלנו. בתוך השבוע הזה, לא רק שהיו מיליוני תרופות מזויפות, כולל סמים מסוכנים, שנתפסו, אבל יותר מ-13,700 אתרים נסגרו בתוך שבוע. אני מציע, דבר ראשון, שמישהו ייקח את המנהיגות, אם הפרויקט כבר נמצא, את המסגרת אנחנו יודעים, אני אומר שבאותה מידה אנחנו יכולים לעשות פרויקט דומה עולמי עם באמת מנהיגות שלכם ולסגור כמות גדולה ביותר, גם של אתרים וגם לעשות תפיסות וגם לעשות חזרות על כל הסיפור וגם מודעות לציבור. זה דבר אחד.

דבר שני, בתוך המסגרת שלנו, של פשע פרמצבטי, ואני עושה את זה בתוך סמי הפיצוציות, הסמים הסינתטיים ודברים אחרים, אנחנו שולחים חזרות או alerts, לקחו חברים באירופה וגם בארצות הברית חומרים חדשים. זה בדיוק מה שאודי אמר, ואני חושב שזה חשוב ביותר שיהיה מידע על דבר כזה.

דבר שלישי ואחרון, כרגע במסגרת של מועצת אירופה, שאנחנו נורא מעורבים בזה, בתוך הסיפור של פשע פרמצבטי, אנחנו מובילים איזה שהוא פרויקט שנקרא signals of harm, זאת אומרת שאם אין קורבנות, ואנחנו יודעים שבפשע פרמצבטי יש, גם השופט וגם בית משפט, אף אחד לא מגיב לשום דבר. אנחנו יודעים שלמשל עם חומרים סינתטיים יש קורבנות, אנחנו היינו רוצים לראות פרויקט דומה ופרסום על הסיפור הזה. אני חושב שזה יעזור לכולנו. תודה.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.

גלעד בנט, חברת הסייבר במשטרה, בבקשה.
גלעד בנט
בוקר טוב. שמי גלעד בנט, אני היועץ המשפטי של חברת הסייבר במשטרה. אנחנו שוחחנו, על ההמלצות לקידום שיתוף הפעולה הבינלאומי בתקיפת הסחר הבינלאומי בסמים באמצעות רשת האינטרנט, גם עם הנציג של משרד המשפטים, שלא נמצא פה היום, וההמלצות שלנו הן די חופפות. התקיפה המשטרתית נמצאת על הצומת שבין חקירת הסייבר, חקירת הסמים ושיתוף הפעולה הבינלאומי עם ארגוני אכיפה זרים. ההגדרה היא הרבה יותר איטית. ההליך הפלילי הוא הרבה יותר איטי מקצב התקדמות העברה, בגלל המאפיינים הסייבריים, בגלל מאפייני הסחר באינטרנט. לכן ההצעות שלנו מתרכזות ביכולת של האו"ם לנסות ולהאיץ את התהליכים האלה באמצעים שונים.

יש לנו ארבע המלצות עיקריות, אנחנו העברנו אותן גם לוועדה, אני אגע בהן בקצרה. ההמלצה הראשונה נוגעת למישור הדקלרטיבי, שבעצם UNODC יפעל לקידום הצהרה במסגרות הרשמיות של הארגון, שתכליתה חיזוק השת"פ והורדת חסמים בירוקרטים בתהליכי שיתוף פעולה מודיעיני וחקירתי בעולם הסייבר במאבק בנגע הסמים.
ההמלצה השנייה נוגעת לבסיס המחקרי. אני חושב שהמשטרה ושאר הארגונים, החברים פה יכולים להיעזר בהרחבת הבסיס המחקרי בנושא תופעת הסחר הבינלאומי בסמים ברשת האינטרנט לסוגיו, מאפייניו, הפלטפורמות הייעודיות שלו, לרבות ברשת הדארק-נט, ברשתות החברתיות, בין צרכנים קטנים ובין ארגוני פשיעה שעוסקים בסחר. אנחנו חושבים שה-UNODC יוכל לסייע במימון של מחקר בתחום הזה.

ההמלצה השלישית נוגעת לסטנדרטיזציה של השת"פ בין רשויות אכיפה בעולם לבין התאגידים הגדולים, כמו פייסבוק, רשתות חברתיות, ספקיות אינטרנט, חברות סלולריות, חברות אחסון וחברות דואר בינלאומי. מהניסיון שלנו שיתוף הפעולה כיום הוא פועל יוצא של קשרים אישיים, אין סטנדרטיזציה בינלאומית של הקשרים. אנחנו חושבים שהאו"ם יכול לפעול לסיוע במישור הזה.

ההמלצה האחרונה נוגעת לאיזה שהיא הצעה שהייתה פה, שדווקא משרד הבריאות הציג פה לפני שני דיונים, היכולת של ארגונים פרטיים ובסקטור הציבורי לפעול להסרה וולונטרית של תכנים, שלא במסגרת הליך פלילי. אני חושב שה-UNODC יכול לפעול למסד את השת"פ הבינלאומי בתהליכים האלה, בדומה לתהליכים שמתבצעים היום במישור של תרופות מזויפות. תודה רבה.
היו"ר מוחמד ברכה
בהמשך לדברים, ההתמקדות בשיתוף הפעולה, אמרת כמה פעמים סביב השולחן הזה, שהוא קיים, אבל העניין של האון ליין, המיידיות. המיידיות זה הדבר העיקרי.

קרן, את רוצה להגיד משהו על משרד החינוך?
קרן רוט-איטח
אני רק רוצה לומר שמבחינתנו הדבר המרכזי זה חינוך והסברה ונשמח ונברך על כל למידה מהצלחות, ודברים שקורים במדינות אחרות בהקשר הזה זה מאוד יקדם גם אותנו.
היו"ר מוחמד ברכה
משרד החוץ בסוף בסוף בסוף. לא בגלל שהוא בסוף, בגלל שהוא המארח של כולנו.

ד"ר פאולה, בבקשה, משרד הבריאות.
פאולה רושקה
אני רוצה להוסיף עוד משהו למה שמיקי אמר, וזה גם הנושא של זיהוי של המקרים ושל הקורבנות, שזו גם בעיה מאוד קשה. לא תמיד מצליחים לזהות אותם. אם יש כן התקדמויות בתחום הזה, בינלאומיות, שיהיו גם פה הבהרה ופרסום, כדי שאנחנו נוכל להצליח יותר. שגם המסגרות הרפואיות יהיו מחויבות לדווח, שזו גם בעיה קצת, שלא כל כך מדווחים, כי גם לא תמיד מזהים.

ודבר שני, שדרך הכנס, אולי, המפגש עם האנשים בתחום מכל מיני מדינות, נדע לפתח פרוטוקולים טיפוליים והתייחסות לנושא.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.

בבקשה, הבמה שלך.
שולי דוידוביץ
שמי שולי דוידוביץ, אני מנהלת מחלקת ארגונים בינלאומיים וסוכנויות מיוחדות במשרד החוץ. אני מבקשת להודות ליושב ראש הוועדה על קיום הדיון החשוב הזה ועל אירוח ד"ר ג'רה. זו דוגמה מצוינת לשיתוף הפעולה המתהדק בינינו לבין הארגון. ישראל היא חברה מאוד אקטיבית בוועדה למלחמה בסמים, שהיא חלק מ - - -
היו"ר מוחמד ברכה
צריך להאיץ את החתימה על אמנת בודפשט, לעשות את זה מהר.
שולי דוידוביץ
כמו שאמרתי, אנחנו חברים מאוד פעילים בשנים הקרובות והגשנו מועמדות להמשך החברות בארגון. בשנתיים האחרונות העברנו הצעות החלטה ביחד עם מדינות חשובות כמו רומניה, צ'כיה ומדינות האיחוד האירופי ואנחנו מקווים להמשך שיתוף פעולה פורה.

רק רציתי לומר, עלה רעיון, לאור באמת העניין הרב שד"ר ג'רה מגלה בשיתוף הפעולה הייחודי בין המשרדים פה במדינה, אולי לקיים דיון דומה במסגרת ה-INBC פה בארץ ואני חושבת ששווה לקיים דיון, שישראל תארח מפגש כזה כדי לשתף בניסיון שלנו וללמוד גם מהניסיון של אחרים.
אילן פלוס
שמי אילן פלוס, גם ממשרד החוץ. אני ממש"ב (מרכז לשיתוף פעולה בינלאומי), אז תודה רבה לך, אדוני היושב ראש, גם על ההזמנה ועל המפגש היום וברוך הבא לאורח. למעשה המסגרת של הביקור הזאת היא במסגרת של תכנית הסיוע של ישראל למדינות מתפתחות, שמתקיים בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים, במקרה הזה שיתוף פעולה מאוד מאוד טוב עם UNODC. בהקשר הזה אני באמת רוצה להודות לרשות על שיתוף הפעולה, כי אנחנו כמש"ב, כמשרד החוץ, איזה שהוא גשר של שיתוף בין הידע והניסיון הייחודי הישראלי לבין מדינות העולם ובעיקר המדינות המפתחות, שבהן יש פערים מאוד מאוד גדולים של ידע וניסיון ואנחנו כמש"ב מאוד שמחים לתת את הפלטפורמה הזאת ואת הכלים כדי להעביר את הידע. הידע הזה הוא חלק ממהלך של הרבה שנים ואנחנו מקווים מאוד גם להעצים אותו בקרוב, כי יש לנו מנהלת מרכז, שיושבת פה, שהם למעשה הגוף המבצע של הפעילות. אנחנו יושבים במשרד החוץ.
למעשה היום אחרי הצהריים תהיה לנו פגישה נפרדת כדי לדבר על המשך שיתוף הפעולה. רציתי לעדכן אותך, אדוני היושב ראש, שאנחנו עומדים לפני חתימה על הסכם שיתוף פעולה בין מש"ב לבין ה-UNODC, רק אתמול סיכמנו למעשה את הניסוחים האחרונים של המילים האחרונות וההסכם עכשיו מוסכם ואנחנו מאוד מקווים לחתום על ההסכם הזה ברבעון הראשון של שנה הבאה וההסכם הזה יהיה פלטפורמה מאוד נוחה, באמת כמסגרת לשני הארגונים לעבוד ביחד בצורה יותר ממוסדת, ואולי יותר אסטרטגית, כדי להביא את כל ההצעות האלה למדינות העולם. אז תודה רבה.
היו"ר מוחמד ברכה
אני מזמין את האורח, אם הוא רוצה להגיד כמה מילים, אחר כך אני אסגור את הישיבה בכמה מילים ונגמור בדיוק בזמן.
ג'ילברטו ג'רה
נמצאת כאן עמיתתי דר' ג'יובנה קרפלו, שרוצה לומר מספר מילים.
ג'ובנה קרפלו
(אומרת דברים באנגלית, להלן התרגום החופשי)
תודה לכם על כל הרעיונות שהבאתם, האינטרנט הוא נושא מאוד קרוב לליבנו, בגלל הפיתוח המתקדם שלו. אני באה יותר מכיוון עולם המניעה, ששם עדיין יש לנו מה ללמוד.

אני רוצה להוסיף לכל הרעיונות הנהדרים שאתם חושבים עליהם ומיישמים אותם, גם את נושא ההורים. אנו יכולים לבנות על מספר נסיונות מוצלחים, באמצעות המדיה ובצורה שקופה, על מנת להגיע לכל ההורים והאינטרנט לכשעצמו, כדי לסייע קודם כל להעלאת המודעות של ההורים בכל מה שקורה ומה הם יכולים לעשות כדי לפקח על ילדיהם ולסייע להם בגלישה בטוחה.

דר' ג'רה דיבר כאן על גיל התבגרות מוקדמת. מדובר בגיל שבו הילדים מתחילים לגלות עצמאות, אבל השפעת ההורים היא עדיין מאוד חשובה עבורם ושם נפתח לנו חלון ההזדמנויות. אני מצפה לעבודה המשותפת שלנו במחקר הזה, תודה רבה.
יסמין ליסמן
אני מדריכה ארצית לגישה בטוחה ברשת. במסגרת תפקידי במשרד החינוך אנחנו מובילים לוח שידורים מקוון להורים בנושא של גלישה בטוחה ברשת וכרגע רשומים ללוח השידורים מעל ל-3,000 הורים. השידור הבא, הקרוב, מתקיים ב-18 בחודש, בנושא של סיכונים והזדמנויות ברשת האינטרנט ואנחנו יוצאים לדרך. המפגש השני עוסק במיניות ופרטיות ברשת ובשיתוף האינטרנט הישראלי ומשרדים נוספים בתוך משרד החינוך.
היו"ר מוחמד ברכה
מאוד חשוב מה שאמרת. תודה.
ג'ילברטו ג'רה
ראיתי הרבה תומכי לגליזציה ברחבי העולם ובסנט הבינלאומי שלי, שממש התאהבו ברעיון החדש הזה של תרופות פסיכיאטריות והאינטרנט, סחר והפצת סמים באמצעות האינטרנט. אבל בזמן שהם מתלהבים מהרעיון, טונות של קוקאין, הרואין וקנביס נסחרים בפארק ואנשים מתים מזה.
אני מבקש שתבטיחו לי, שהאינטרס שלכם של קנייה והפצת תרופות פסיכיאטריות או סמים רפואיים חדשים דרך האינטרנט , לא יהרוס את מאבקה של ישראל נגד הסחר בסמים הרגילים. אבל, כפי שציינתי קודם, הסמים הם דבר פרובוקטיבי.

כאמור, יש לנו מעבדות ומדור מחקר ומר גלר יכול לשמש כאיש הקשר עם מדור המחקר והמעבדות שלנו, כי אמרת כאן דבר מאוד חשוב, תמיד יש הפצה של סמים ותרופות חדשות. יש לנו כאן שתי בעיות עיקריות: 1 - סחר באמצעות האינטרנט; 2 - תרופות פסיכיאטריות החדשות שרובן אינן מפוקחות. אמרתם שהמערכת מאוד איטית, אבל, על מנת לשנות אותה צריך שתהייה איזושהי ועדה לסמים נרקוטיים. הוועדה הזאת לא צריכה להיות מרכז שאליו אנשים יכולים להגיע רק על ידי קריאת איזושהי הצהרה, אלא מקום שאליו אתה מגיע ונלחם על מנת להשיג שינויים.

לא קשה להגיע לרוב שאומר, "עלינו לשנות את השיטה", מאחר וכעת אתה יכול ללכת ל- WHO על מנת להשיג זאת. הקטאמין נדחה ואילו ה- GHB אושר כתרופה שכנגד, אולם, בצרפת נדרשו לכך חמש שנים. תארו לעצמכם שיש לפניכם 250 תרופות חדשות, ועבור כל אחת נדרשות חמש שנים על מנת להגיע לג'נבה ולחזור עם אישור ה- WHO שזה בפיקוח. כמובן, שהמדינות החברות ב- WHO, יכולות לפקח על כך בעצמן, אולם עלינו גם לבקש מה- CND, הוועדה, להתאים עצמה למנגנון הבירוקרטי לצורך השינויים האלה. איטליה כמובן מעוניינת בכך, למשל, ב"קמפלונה" יש מקום קטן העוסק במכירה והפצה של סמים פסיכיאטריים ורפואיים באמצעות האינטרנט.

זה נפלא שאתם מקדמים את הרעיון למפגש בינלאומי בישראל, לדיון בסוגיה זו. אנו יכולים לחשוב ביחד על דרכי שיתוף הפעולה והמימון, לפחות חלקית, של מפגשים כאלה לצורך העלאת העניין, מאחר ויש להבטיח שהעתיד לא יהיה הרסני בגלל סמים קלים. שימו לב לעתיד, מאחר והעתיד הוא קנייה והפצה של סמים נרקוטיים חדשים דרך האינטרנט.

בארצות הברית, יש האומרים "ההרואין והקוקאין כבר לא מדאיגים אותי", נגזרות העלים האלה כבר מיושנים. אפילו כשהילדים שלי מתלבשים, הם אומרים "אני לא רוצה נעלי "ניו בלאנס", אני רוצה נעלי "פומה". לילדים יש את צו האופנה שלהם. אז אנחנו אומרים, איך "נגזרות העלים האלה" הפכו להיות חלק מהעבר? היום, אתם רוצים שהכדורים האלה שמוכנסים אליכם במעמדים שונים, כמו למשל בסרט "מטריקס". אנשים רוצים את זה כאן ועכשיו, ואתם עושים זאת באמצעות כדורים ולא על ידי עישון או עיבוד הקנביס, כך שזה מאוד חשוב.

אדוני היו"ר, ברצוני לסיים במסר שהוא משעשע, אבל בו בזמן גם טרגי. אנו השקנו יוזמה של סטודנטים צעירים ואנו מקווים שאחד מהם יוכל להצטרף ולהשתתף השנה במשלחת של ה- CND. יש לנו כיום פורום נרחב ממגזר ברמה גבוה. הם המציאו שקופית שבה הם הכניסו את כל התרופות שאתה צריך עבור כל הפעילויות שלך בחיים. האם זה יתכן שאנו חיים בתוך בית מרקחת? שכל הפעולות שאנו עושים הן באמצעות תרופות? כי מחר יש לי מבחן במתמטיקה ואימי אמרה שאקח וליום להרגעה, או, מחר אני יוצא בפעם הראשונה עם חברה חדשה אז אקח קצת קנביס כדי שלא יהיו לי עכבות, או, אני צריך ללכת לחדר כושר אז עלי לקחת "אופדרין", אני צריך לנהוג אז אשתה "רד-בול", המורכב מטאורין וקפאין, או, עלי לצאת לרקוד אז אקח אקסטזי, או, אני צריך לעבוד אז אקח אמפטמינים, או, כאשר מקיימים יחסי מין, קוקאין כדי להיות "יצירתיים" וויאגרה עבור הביצועים.

אנו לא יכולים להוקיע את בני הנוער שלנו, כשגרים בתוך בית מרקחת, שכל הפעולות שלהם בחיים נעשות תחת השפעה של תרופות. המסר הזה לא בא ממני, לא מארגון ה- UNOD, אלא הוא בא מהנוער המתבגר ואנו מסתובבים ברחבי העולם אם יוזמת הצעירים הזו. במובן מסויים, הם יביאו איזושהי מרדנות, מהפכה, קודם כל כנגד אותן חברות לייצור תרופות, אבל כמובן גם יצרני וסוחרי סמים, שבאמת רוצים להרוס את הדור ההומניטרי הזה, או לעשות מהם אנשים כנועים. לא יצירתיים ובקורתיים, אלא לגמרי כנועים ללא שום יכולת להגיב. אנו צריכים להיות מודעים לכך וצריכים להגן על הדור החדש שלנו מהדבר הזה.

תודה רבה לכם.
היו"ר מוחמד ברכה
אני מודה על הדברים, גם של החברים שלנו כאן. אותו בחור שסיפר את הסיפור הזה שכח לומר לך שהוא גם בסוף צריך כדור כדי לישון.
כל ההמלצות של כל המוסדות וכל הארגונים והמשרדים שישנם כאן כמובן יועברו דרך הרשות אליכם. אני חושב שהדיון היה ענייני, על אף הזמן הקצר. אני רוצה להודיע כאן ואני חושב שאני יכול לשכנע בקלות את יושב ראש הכנסת לארח כאן בכנסת, בפרלמנט של מדינת ישראל, כל כינוס בינלאומי, כמובן אם יסכים משרד החוץ, שיעסוק ויקדם את הסוגיה שעומדת בפנינו, במיוחד העניין של ההפצה והמסחר באינטרנט.
אני רוצה הערה שליוותה אותנו בחודש האחרון, על אף הצורך בחסימה וענישה של אותם מפיצים אנחנו חושבים שיש להיזהר בצנעת הפרט, יש להיזהר בלהבדיל בין האסור לבין המותר ושלא יהפוך העניין של האיסור ככלי לא ליגלי לאסור דברים ליגליים. על אף שאני חושב שכל מסחר בסמים, אין לו מקום, אני רוצה להזהיר מגלישה לאותם מקומות חשוכים שיכולים להתבצע.

אני רוצה להודות לך ותודה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:20.>

קוד המקור של הנתונים