ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 10/12/2013

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 27), התשע"ג- 2013צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 28), התשע"ג- 2013 (העלאת מס הקניה על מוצרי יוקרה)

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת הכספים
10/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 236>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ז' בטבת התשע"ד (10 בדצמבר 2013), שעה 10:45
סדר היום
<צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 27), התשע"ג- 2013. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 28), התשע"ג- 2013 (העלאת מס הקניה על מוצרי יוקרה)>
נכחו
חברי הוועדה: >
ניסן סלומינסקי – היו"ר
באסל גטאס

מיכל בירן

בועז טופורובסקי

יצחק כהן

משולם נהרי

ראובן ריבלין

אלעזר שטרן

סתיו שפיר
מוזמנים
>
גיא גולדמן - עוזר ראשי במחלקה משפטית, רשות המסים, משרד האוצר

ערן יעקב - סמנכ"ל לתכנון וכלכלה, רשות המסים

נטליה מירצ'וק - רשות המסים

גד רגב - סמנכ"ל רשות התעופה האזרחית

רם עוזיאל - סמנכ"ל, אבניר חברה לרכב בע"מ
ייעוץ משפטי
אייל לב-ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג-2013 צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 27), התשע"ג- 2013. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 28), התשע"ג- 2013 (העלאת מס הקניה על מוצרי יוקרה)>
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אתמול קיימנו דיון בנושא הצווים. היה דיון מקיף, ארוך, ובסופו של דבר ביקשנו מערן ואנשיו שיישבו עם מי שצריך, וינסו לגבש הצעה לגבי שני נושאים שהתלבטנו לגביהם – נושא אחד הוא נושא המטוסים, והשני הוא הטרקטורונים. יש לנו לוח זמנים צפוף מאוד. סיכמנו שעכשיו תובא ההצעה, אין דיון, אין כלום, ונצביע לקבל אותה, לאשר את הצו או לא לאשר את הצו. ערן, קיימת דיונים?
ערן יעקב
אכן ישבנו עם הנציגים השונים גם לגבי התעופה וגם לגבי העניין של הטרקטורונים. לגבי הטרקטורונים, לא הצלחנו בסוף להגיע להסכמות – רק לגבי דברים שקשורים לרמה העתידית, לבחון כל מיני דברים. רצינו לבדוק את עצמנו שוב, כדי לראות באיזו קרקע אנחנו חיים. אני מביא את העובדות שבדקנו. טענו שהכלים האלה הם בעצם דואליים, שלרוב משמשים לפנאי. היות שעלה פה בוועידה, ש-70 אחוז זה חקלאות, אמרנו שנבדוק את זה שוב, ואכן זה מה שעשינו - בדקנו. בדקנו את כמות הכלים. לקחנו את קובץ הכלים שקיימים באמצעות משרד התחבורה, את כל הכלים המדוברים, שזה טרקטורונים עם אותו כידון, וניסינו לבדוק עליהם מי עוסק מהם, מי חקלאי ביניהם.

התוצאות הפתיעו גם אותי, אני חייב לומר. ראינו שמעל 80 אחוז הם לא בעולם החקלאות. חלקם בכלל לא רשומים במע"מ – אין להם תיקי מע"מ, לא תיקי מס הכנסה. מן הסתם, זה אנשים פרטיים. חלקם מושבים כאלה ואחרים, אבל לא על שם עוסק. נאמר, מושב, שקונה את זה אדם פרטי, או שם את זה מחוץ לעיסוקו. זכותו, אנחנו לא רוצים לפגוע בעניין הזה, אבל בסופו של דבר ראינו שמרבית הנתונים תומכים בכך שמדובר בכלי שמשרת בעיקר תרבות פנאי, ואין קשר, ובטח לא הנתונים שנאמרו פה, שמדובר בכלי שמשרת בעיקר את החקלאות, ממש לא. נהפוך הוא - הוא בעיקר משמש תרבות הפנאי, בעיקר אנשים פרטיים, וגם אלה שרשומים – יש כל מיני נגריות שמחזיקות את זה, כל מיני עוסקים בבנייה שמחזיקים את זה – חלקם ברמה הפרטית, חלקם לא רשומים במע"מ, ואני חושב שהנתון הזה, חשוב שיבוא לוועדה, שתבינו שמדובר בתרבות פנאי. לכן ככל שהכלי הזה הוא דואלי, אנחנו חושבים שאין מקום לא להעלות את המס על הטרקטורונים במקרה הזה. זה לגבי העובדות.
אלעזר שטרן
שאלה קצרה: יש אפשרות לבודד את ה-20 אחוז האלה?
ערן יעקב
אנחנו ניסינו לבודד את החקלאים. יש שם לולים, יש שם לעופות. אין לי הרשימה פה, לצערי. זה פחות מ-20 אחוז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו ביקשנו לבודד. שאלתי אותו אתמול.
קריאה
הנתונים שגויים.
אלעזר שטרן
יש לי כלי כזה, ואתם צודקים. יש לנו בישוב הרבה כלים אלה, ואף אחד לא חקלאות. אבל אני באמת חושב על אותם אנשים שזה עבודה שלהם, ואני יודע שיש גם כאלה, ואני אפילו חושב שהנתונים, להבדיל ממה שנאמר פה, אני לא חושב שאתם טועים, אבל האם לאותם 20 אחוז, לאותם אנשים שאתם משווים את תיקי ההכנסה ומע"מ שלהם, ורואים שהם חקלאים, יכול היות שהם נהנים מזה. יש הרבה אנשים בעלי מקצוע שנהנים- - -
ערן יעקב
החקלאים שרשומים אצלנו, שסיווג העוסק בחקלאים, זה לא יותר מ-10 אחוז, וגם שם חלק גדול מהכלים – מן הסתם, הכלי הוא דואלי. הרי מאיפה התחיל כל זה?
אלעזר שטרן
אז שיהיה דואלי. שייהנו מהדואליות.
ערן יעקב
אבל לעניין החקלאות, יש כלים – הסתכלתי גם בוועדות קודמות של ועדת כספים, וחלק מהדרישה היתה לטרקטור משא, לכלים שהם מאוד דומים, והם כלים שמשרתים את החקלאי, ובהם אנחנו לא נוגעים.
אלעזר שטרן
אבל יש טרקטורונים, שחלק מהאנשים עושים אתם טיולים, וחלק מהאנשים עובדים אתם.
ערן יעקב
אני מסכים אתך, אבל כשאתה מסתכל בעלות תועלת בסוף, זה מול זה, אין לנו יכולת כרגע להבדיל. לא יודע לעשות את זה, וגם ראינו שחלקם הגדול בכלל לא רשומים. לקחנו גם קבצים מהיבואנים – ראינו שחלקם מופיע כמושב, אבל בסוף, כשבדקנו האם יש להם תיק במע"מ, האם בכלל מדווחים – לא. יכול להיות שאצל העוסק הוא נרשם בדרך כזו, אומר לו משהו מסוים, אבל בסוף, כשאתה יורד לרמת הרזולוציה הקטנה, אתה מבין שחלקם הגדול משתמש בו להרבה דברים אחרים חוץ מחקלאות. ונכון, חלקם משמש לחקלאות. העובדה קיימת, חד-משמעית.
קריאה
סליחה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרנו שאין היום דיון.
קריאה
אבל 97 אחוז מהלקוחות שלנו הם לקוחות- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתמול היה דיון, שמענו את הדברים.
קריאה
75 אחוז של המתחרים שלי.
קריאה
הנתונים שגויים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש אפשרות שאתה, כתוצאה מזה שהם אחר כך מדווחים, החקלאים, וכו', אתה יכול לזהות את השימוש שלהם ולהחזיר לאותם חקלאים?
ערן יעקב
לא, אין לי דרך.

אני רוצה להסביר עוד משהו.
באסל גטאס
חובת ההוכחה, שהוא אכן עוסק בחקלאות.
ערן יעקב
בסוף הם משתמשים גם בכלי רכב, גם בג'יפים וגם בכלים אחרים. הכלים האלה, אנחנו לא יכולים לומר – המדינה תומכת בעולם הזה בכלים אחרים, לא בכלי הזה. בסוף משתמשים גם בכלים אחרים - זה יכול להיות ג'יפ או דבר אחר, שהוא תחליפי, לפעמים לא תחליפי, לפעמים יותר או פחות תחליפי.
יצחק כהן
אתה אומר שהכלי הזה לא לחקלאות, זהו.
ערן יעקב
הכלים האלה משרתים גם חקלאות.
יצחק כהן
הוצאת אותו מגדר כלי שמשמש לחקלאות.
ערן יעקב
לא. אפשר להשתמש בו בחקלאות. אין מניעה. ההוצאות שלו מוכרות. ככל שהוא עוסק רשום, בהנחה שהוא רשום, כי חלקם לא רשומים – ככל שהוא רשום, והוא מדווח למס ההכנסה, ההוצאות שלו מוכרות, הכול מוכר. רק המיסוי ברכישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה לגבי המטוסים?
ערן יעקב
גם, לא הסכמנו על הכול. אנחנו מסכימים להוציא את בתי ספר לטיסה, מסכימים להוציא את מטוסי הניסוי. אגב, ההליקופטרים- - - לגביהם לא עשינו כלום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על מה לא הסכמתם?
ערן יעקב
לא הסכמנו, למשל, שאם יש כלי טיס שמשמשים לתעבורה של אנשי עסקים, שזה חלק לא מאוד גדול, אבל קיים, והם רצו שנוציא את כל מה שהוא לא פרטי. כל מה שהוא מסחרי ודומה לו, ונותן שירותים, נוציא. לגבי זה אמרנו שאנחנו מוכנים כל מה שהוא קשור טיס – ניסוי, הדרכה – את הכול להוציא החוצה, למעט את זה, להוציא את זה החוצה, ולהשאיר פרטיים-פרטיים למיניהם, ונותני שירותים לאנשים פרטיים, מן הסתם.
יצחק כהן
כמה תחזית גבייה מכל המהלך הזה?
ערן יעקב
כמה הכול ביחד?
נטליה מירצ'וק
40 מטוסים, 2 מיליון.
ערן יעקב
לא מדובר במאות-מיליונים. כל המהלך של מוצרי היוקרה, כולל כלי הרכב, הוא מעל 100.
נטליה מירצ'וק
כלי רכב זה 70, זה צו נפרד. מטוסים ויאכטות – 7 מיליון. טרקטורים – 4 מיליון.
ערן יעקב
בערך 40 מיליון. אמרנו שזה לא מאות-מיליונים.
סתיו שפיר
זה סתם. זה קרוב לפופוליזם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בצו עצמו אתה צריך לתקן את מה שאמרת לגבי מטוסים?
ערן יעקב
אני מציע לאשר את הצו הזה, ונביא צו מתקן. אנחנו מתחייבים להביא צו. אין הליך כזה. נאשר את הצו, ונביא צו. נתקן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יצחק, היה אתמול דיון ארוך, והיום נתתי להם לדבר, להביא רק הצעה.
רם עוזיאל
אבל הוא לא נותן שום הצעה.
גד רגב
אני רשות ממשלתית, לכן אני מבקש להעיר משהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל דיברת אתמול.
גד רגב
הביאו פה הצעה שהיא, לדעתנו, יש לה משמעויות בבטיחות הטיסה במדינת ישראל. אני מבקש לומר את זה שוב. הצענו לרשות המסים, לרם ולאנשיו, אתמול בערב, ב-20:00, מבחן פשוט מאוד – בין מטוסים בבעלות פרטית למבחן בבעלות של מסחרית. זה המבחן. הוא פותר את כל הבעיה, הוא מבחן פשוט מאוד, ניתן להבחין בו. אנחנו רבים על 40 מטוסים בכלל במדינת ישראל. אנחנו רבים על ייבוא של 5, 6, 10 מטוסים בשנה. אין לזה משמעות. יש פה פגיעה בבטיחות הטיסה. אני מבקש - לא קיבלתי תשובה עד הבוקר, מה הסיכום מאתמול בלילה.
בועז טופורובסקי
אין מצב שנקבל פה שהעלאה של מסים ומוצרי יוקרה, גם אם זה מטוסים- - - של אנשי עסקים, זה משהו שהוא לא בסדר. יעלה מס על מוצרי יוקרה – זה משהו שהוחלט.
יצחק כהן
זה פופוליזם זול.
בועז טופורובסקי
מה פופוליזם? אתה לא רוצה להעלות את המס?
ערן יעקב
בית ספר לטיסה בחוץ.
גד רגב
זה כל הפעילות של התעופה הקלה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בית ספר לטיסה הם הוציאו.
יצחק כהן
אמרנו הגדרה הרבה יותר פשוטה.
ערן יעקב
ניסוי ומחקר ובתי ספר לטיסה יהיה בחוץ, אמרנו. קיבלנו את מה שהוא אמר.
קריאה
מבקשים הפרדה ברורה. למה צריך מטוס אחד לניסויים – כן, מטוס אחר – לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מכיר אנשים שיש להם מטוס – פעם הוא נוסע לבד ונהנה מאוד, ופעם הוא משכיר את זה בכסף. בזמנים שהוא לא נוסע, הוא משכיר את זה בכסף. זה נקרא עסק, נכון?
גד רגב
לא. יש מצב של בעל רשיון מסחרי תעופתי, שנחתם על-ידי שר התחבורה. יש עליו סל של מגבלות. בעל מטוס פרטי הוא אמנם יכול לתת אותו לחבר שלו עם רשיון פרטי, אבל הוא יישאר עם מטוס פרטי, שימוסה, לשיטתו של ערן, ואין לי בעיה עם זה. יש חברות תעופה במדינת ישראל, 26 חברות קטנות בתעופה במדינת ישראל. כולן מפוקחות על-ידי הרשות. כולן ברשיון הפעלה של שר התחבורה עם ערימה, סל של מגבלות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הם עושים? אלה קווי תעופה?
גד רגב
הן לא בחוץ, לפחות לא בהגדרה שקיבלנו הבוקר. הן קווי תעופה, בין השאר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז כולן בחוץ?
גד רגב
זה לא מה שנאמר לי לפני שעה.
גיא גולדמן
שימושים מעורבים לא בחוץ; קווי תעופה, שכל התכלית- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אף אחד לא מבקש כרגע. ערן, נעלה לאישור את הצו, כשאתם מתחייבים שלשבוע הבא תביאו את הצו המתאים, מה שנקרא. התחייבות.
רם עוזיאל
אין בידי הוועדה כל המידע הדרוש. 67 אחוזים הם אנשים לא עירוניים. איך יש נתונים אחרים? זה גורם לנזק ופגיעה בענף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשע"ג; צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 27), התשע"ג; צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 28), התשע"ג. מי בעד לאשר את הצווים, והם יביאו לנו לשבוע הבא את התיקונים שדיברנו עליהם עכשיו? מי בעד לאשר? מי נגד?
הצבעה

בעד אישור הצווים – 5

נגד – אין

נמנעים – אין

הצווים אושרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלושת הצווים אושרו. תודה רבה. נקבל את הצו המתקן. אתם תוכלו לקבל את הצו גם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:25.>

קוד המקור של הנתונים