ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/12/2013

חוק הרשויות המקומיות (השעיית ראש רשות מקומית בשל הגשת כתב אישום) (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
72
ועדת הפנים והגנת הסביבה
11/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 151>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, ח' בטבת התשע"ד (11 בדצמבר 2013), שעה 8:00
סדר היום
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (השעיית ראש רשות מקומית בשל הגשת כתב אישום) (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד צור – מ"מ היו"ר
דוד אזולאי

תמר זנדברג

חמד עמאר

רינה פרנקל

זבולון קלפה

יפעת קריב

נחמן שי
יעקב אשר

דב חנין

אחמד טיבי

יריב לוין

משה מזרחי

מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
שר הפנים גדעון סער
סגנית שר הפנים פניה קירשנבאום
יהודה זמרת - יועמ"ש משרד הפנים

דרור לוינגר - לשכה משפטית, משרד הפנים

ערן דוידי - רשות האוכלוסין, משרד הפנים

עמי ברקוביץ - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אריאל צבי - יעוץ וחקיקה-אזרחי, משרד המשפטים

ברק לייזר - יועמ"ש הנהלת בתי המשפט

שירי לנג - עו"ד בלשכה המשפטית, הנהלת בתי המשפט

חלי ברכה - עו"ד בלשכה המשפטית, הנהלת בתי המשפט

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

נועה בן אריה - היועצת המשפטית, מרכז השלטון המקומי

אורי בוסקילה - ממלא מקום ראש עיריית בת ים

אלי יריב - עיריית בת ים

ליאון בז'רנו - עיריית בת ים

בנימין אלחרר - עיריית בת ים

אירנה גנין - עיריית בת ים

קטי פיאסצקי - עיריית בת ים

מיקה קונר - קרטן - מנהלת ליטיגציה כלכלית, התנועה למען איכות השלטון

שמחה רוטמן - עו"ד, התנועה למשילות ודמוקרטיה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (השעיית ראש רשות מקומית בשל הגשת כתב אישום) (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב. נפתח כבר את הדיון. למרות שהדוברים שנרשמו אינם – אנחנו ניתן להם זכות דיבור כשיגיעו. מר דוידי, גמרתם לדבר על החוק? בוקר טוב לכולם, תודה לכבוד השר שנמצא פה אתנו בשעה מוקדמת זו. הוא מגיע לדיונים כדי להביע את עמדותיו באופן ברור.
אנחנו מחכים לאנשים מבת ים. כולם בכניסה שם?
אירנה גנין
אנחנו פה.
היו"ר מירי רגב
אתם פה אבל החלק השני לא פה. יגידו לנו שאנחנו עושים מחטפים. אבל הם יגיעו. אני מתחילה עם הצעת החוק ששמה הצעת חוק הרשויות המקומיות (השעיית ראש רשות מקומית בשל הגשת כתב אישום) (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013.

אחרי דיון קצת צפוף אתמול, הגענו למספר נושאים שאנחנו עוד צריכים לקבל עליהם התייחסויות. הנושא המהותי הוא בעניין מי בוחר את ממלא המקום של ראש העיר. האם בעצם על פי ההמלצה - - -
זבולון קלפה
תמיד המועצה בוחרת.
היו"ר מירי רגב
מי בוחר, מי ממליץ או מי שקובע, מי יהיה ממלא מקומו של ראש העיר המושעה. העמדה של שר הפנים, שמקובלת עלי כיושבת-ראש הוועדה, היא שהמועצה היא זאת שתקבע מי ימלא את מקומו של ראש העיר המושעה וכמובן כל המשך הפעילות היא בהתאם לחקיקה שנאשר היום, בהסתייגויות ובתוספות כאלה ואחרות.

העמדה השונה שהוצגה פה היא של השלטון המקומי, שהוצגה על-ידי עורכת הדין נועה בן אריה שאמרה: אנחנו מעדיפים את סעיף 14 לחוק. הסעיף קובע שראש העיר ממליץ והמועצה מאשרת.

יש לנו כאן פערים. האמירה הזאת או ההמלצה שלכם לא מקובלת עלינו. אמרנו שנפתח את זה פה שוב לדיון. ביקשת גם רשות דיבור ולכן את תהיי ראשונת הדוברים, לפני שהשר יגיד את דבריו.
רינה פרנקל
יש לי עוד הצעה.
היו"ר מירי רגב
רגע, נוסיף עוד הצעות אחר כך.

מבחינת סדר הדוברים, כפי שגם שלחתי בדוא"ל, ראשון הדוברים מבחינת חברי הכנסת הוא נחמן שי, לאחר מכן – דב חנין, לאחר מכן – יעקב אשר שאיננו כאן, פריג' ומזרחי. מי שנמצא פה, נרשם. אבל בגלל שאת האחרים כבר רשמתי, ידברו לפניכם אם הם יגיעו. אני רושמת את דב, אני רושמת את רינה - - -
דוד צור
מי זה דב?
היו"ר מירי רגב
אתה דוד – לא יעזור כלום, אתה דב, תחליף את ראש עיריית ראשון וזהו. שר הפנים, זה טוב לנו שהוא יחליף את - - -
שר הפנים גדעון סער
אתמול בערב שוחחתי עם חבר הכנסת דוד אזולאי ששאל אותי מה השם, אמרתי לו: כמו השם שלך. אז הוא אמר לי: לא נכון.
דוד צור
אני מקווה שהייתה לך השראה ממני.
היו"ר מירי רגב
כל אחד חושב שההשראה ממנו.
שר הפנים גדעון סער
ההשראה שלי מסבא שלי זכרונו לברכה.
נחמן שי
זה הכול – הדרמה נגמרה.
היו"ר מירי רגב
יפה. מזל טוב שיהיה בבחירת השם ושהילד יצליח ותרוו נחת ממנו.

כבוד השר, אני מבקשת את אישורך שנועה תפתח עם אמירה שלהם ולאחר מכן אתה תציג את דבריך, נעבור לחברי הכנסת ולהתייחסויות של מנהל בתי המשפט – היועץ המשפטי הגיע? – הייתה לי שיחה ארוכה אתמול עם שפיצר והוא לא שכנע אותי. אני מקווה שהים אתם תשכנעו אותי.

לאחר מכן התייחסות של משרד המשפטים ומשרד הפנים, אם היה לכם מה להוסיף אחרי מה שהשר יגיד, ואז אנחנו עוברים להצבעה היום על החוק, אלא אם יהיו כאן דברים שלא נקבל עליהם תשובות. נועה, בבקשה.
נועה בן אריה
חברים, בוקר טוב. אחרי הדיון אתמול במהלך שעות הערב והלילה, עשינו חשיבה מחודשת ודיונים במרכז השלטון המקומי. אנחנו סבורים שהחוק הזה חשוב מאוד ומביא הישג מאוד משמעותי ולכן הוא חשוב מכדי להיכנס לפולמוס סביב נושא הבחירה.

רצינו לוודא מניעה של כלנתריזם אחרי בחירת ממלא המקום, ווידאנו שאכן לא יהיה מצב כזה אחרי מינוי ממלא המקום. לכן הנושא של מינוי מקרב חברי המועצה, לפי הצעת השר, מקובל על מרכז השלטון המקומי ואנחנו נבקש מאוד לקדם את החוק לקראת הצבעות היום.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך.

כבוד השר, בבקשה. ולאחר מכן ראשון הדוברים, חבר הכנסת נחמן שי.
שר הפנים גדעון סער
תודה גברתי יושבת-הראש, דברי נציגת מרכז השלטון המקומי מייתרים במידה רבה את דברי ולכן אני אקצר. הופתעתי מאוד משינוי החזית בעמדה של מרכז השלטון המקומי וחשבתי שההצעה שהובאה כחלופה תשדר מסר ציבורי מאוד רע, לפיה גם בהעדרו, ראש רשות שהוגש נגדו כתב אישום ושהוועדה מצאה חומרה בעבירות שלכאורה מיוחסות לו – הוא ימשיך ויקבע מי ימלא את מקומו בתקופת ההשעיה. חשבתי זה יוצר איזון לא נכון.

לכן אני אומר לפרוטוקול שאני עומד על ההצעה המקורית שלי שמשקפת עמדה עקרונית. אני מאוד מקווה שזו גם העמדה של הוועדה. אני חושב שכל דבר אחר ישדר לציבור מסר לא נכון. אם יהיה צורך, אני אוסיף אחרי זה עוד.
אני מנצל את רשות הדיבור לציין עוד שתי נקודות שראיתי עכשיו בחומר: אחת, בסעיף 19א(ב) יש אזכור: "בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין לפני שהחל לכהן כראש רשות" – קודם כל, אני מבהיר שהחוק בהחלט חל גם על מצבים בהם נעברה עבירה מאוד חמורה אבל היא לא קשורה לכהונתו כראש רשות. אני לא רוצה לתת דוגמאות – כל אחד ידמיין.

אבל אני חושב שלא נכון לציין את זה בצורה שזה נמצא פה במפורש מהטעם שבג"ץ בפסק דינו, ואנחנו כשבאנו לחוקק את החוק – התייחסנו כאחד המרכיבים, לחומרה, לעובדה שאלה עבירות שנעברו תוך כדי מילוי התפקיד הציבורי. זה שיקול. בוודאי זה לא שיקול בלעדי, אבל זה בהחלט שיקול שהוועדה, כאשר היא תדון בנושא הזה, היא תשקול.

כאשר אנחנו מנסחים את הדברים באופן הזה אנחנו יוצרים מעין אקוויוולנטיות בין המצבים: בין עבירה שאין לה שום זיקה למילוי התפקיד הציבורי – גם אפשר לחשוב על הרבה דברים מינוריים שאין להם שום קשר לתפקיד הציבורי – לבין עבירה שכרוכה במילוי התפקיד הציבורי. לכן אני חושב שהתוספת הזאת מיותרת.

הנקודה השנייה שנמצאת לקראת סוף החוק, מתייחסת לפרסום פרוטוקולי דיוני הוועדה. אני בהחלט חושב שההחלטות צריכות להתפרסם, אני חושב שהוועדה צריכה לעבוד בשקיפות. אבל נראה לי שיכול להיות שאנחנו הולכים פה כמה צעדים רחוק מדי במובן הזה שאנחנו מדברים על טריבונל מעין שיפוטי – אני לא יודע כמה טריבונלים מהסוג הזה, הפרוטוקולים שלהם - - -
היו"ר מירי רגב
ההחלטות בוודאי. לגבי הפרוטוקולים אמרנו שנבדוק. בגלל שזה עניין שלך, אתה יכול לפרט יותר.
שר הפנים גדעון סער
אני רק אומר שצריכה להיות שקיפות. עיקרי הדברים צריכים לבוא לידיעת הציבור, בוודאי ההנמקות למה להשעות או לא להשעות ראש עיר מסוים. אבל להגיע למצב של פרסום מלא של הפרוטוקולים – אם תתנו לי דוגמה מחקיקה אחרת של טריבונלים מעין שיפוטיים שזה קורה בהם, אז יכול להיות שאני אגיד שזה בסדר וזה הגיוני. אני פשוט לא מכיר.
היו"ר מירי רגב
מיקי, תכף תוכל להתייחס בעניין הזה וגם תומר. אני שמחה, קודם כל, ששר הפנים ומשרד הפנים קיבלו שאפשר ונכון לפרט את ההחלטות.

אני מבקשת מנחמן שי לדבר. לאחר מכן – בוסקילה איננו, הוא היה ראשון הדוברים – אז התנועה למשילות ודמוקרטיה. נחמן, בבקשה. אתה הבא, חבר כנסת דב חנין, אל תסתכל עלי ככה. אחריך – מזרחי.

תחלק את הנוסח – מקסימום נצביע על נוסח מתואם פה.
נחמן שי
תודה רבה גברתי יושבת-הראש, למה התחלת כל כך מאוחר? חשבתי שאפשר להקדים את זה ל-07:00. אני זוכר דיונים אצלך - - -
היו"ר מירי רגב
רציתי שתספיק את חדר הכושר, תספיק להתקלח, לאכול בריא.
נחמן שי
תודה. בכל מקרה, אנחנו נבוא מתי שתזמיני אותנו.

אני רוצה להביע תמיכה בהצעת החוק הזאת. אני חושב שהיינו שמחים אם לא היינו צריכים לעסוק במצבים כאלה אבל מאחר שהמציאות מגלה שמקרים כאלה חזרו ונשנו, אז אין ספק שצריך להתייחס למצב הזה וגם לעדכן אותו בהתאם להתפתחויות, בהתאם למה שאנחנו מאמינים שנכון לישראל ב-2013. יש לי כמה הערות - - -
היו"ר מירי רגב
ההערות שלך נרשמות כהסתייגויות, בסדר?
נחמן שי
הגשנו את זה.
היו"ר מירי רגב
אלו אותן הסתייגויות, בסדר. אם יש הסתייגות שאתה לא דיברת עליהן, נא רשום אותן, היועץ המשפטי. בבקשה.
נחמן שי
קודם כל, בעניין המרכזי: מי מחליט – אני חושב שנכון לתת את המשקל למועצת העירייה. היא משקפת בצורה הכי מדויקת את הלכי הרוח ואת דעת הקהל או דעת הציבור בעיר או באזור הנתון. אני שמח שגם המרכז לשלטון מקומי התאים את עמדתו ושישנה פה הסכמה סביב העניין. גה גם מאוד עוזר לחוקים מהסוג הזה שהם באמת רגישים מאוד כי הם מתערבים אולי באיזשהו תהליך דמוקרטי.

יש להערה לעניין הוועדה והשילוב של איש פוליטי בוועדה – כאן דובר על תקופת צינון מסוימת - - -
היו"ר מירי רגב
של שנתיים.
נחמן שי
אז אולי כדאי אפילו תקופה יותר ארוכה, פשוט כדי שהוא יהיה רחוק ככל האפשר מעיסוק בעניינים פוליטיים. טוב שיש שם מישהו שרכש ניסיון ומכיר פוליטיקה – זה לא חטא לעסוק בפוליטיקה וזה בהחלט תרומה, אבל שיהיה אדם שיהיה מנותק ככל האפשר מההוויה הפוליטית. יביא את ניסיונו אבל לא בהכרח יהיה קשור לדמויות הפועלות.
דוד צור
יש הסכמה לשנתיים?
היו"ר מירי רגב
כן. פרק הזמן של שנתיים הוכנס לסעיף – הראנו לכם את ההצעה. זאת ההצעה שנמצאת בפניכם. יש לה תיקונים ויש כמה ורסיות כי לא ידעתי מה נסגור פה. יש כאן כמה ורסיות שאחת מהן אנחנו ניקח. אבל שנתיים זאת תקופה שכבר הוטמעה בחקיקה.
נחמן שי
אני מציע אפילו 5 שנים.
שר הפנים גדעון סער
אדם שהיה פעיל בחיים הפוליטיים בעבר, זה עדיין לא עבירה פלילית במדינת ישראל.
נחמן שי
אמרתי שזה יתרון.
שר הפנים גדעון סער
עם כל הכבוד, אם רוצים שאנשים טובים יבואו לחיים הציבוריים – אין לי דמות של מי שימונה כמשפטן לעניין הזה ובכלל לא בטוח שזה יהיה אדם שיש לו עבר. קיבלתי גם את הבקשה של היועץ המשפטי לממשלה – בנוסח המקורי של התזכיר זה לא הופיע – אבל קיבלתי את ההגבלה של השנתיים. ללכת על 5 שנים ו-10 שנים ו-20 – אני חושב שזה לא נכון.
דוד צור
ראוי מאוד.
זבולון קלפה
השנתיים חלים רק על סעיפים 1 ו-2.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. על כולם.
שר הפנים גדעון סער
זה חל אך ורק על המשפטן. זה לא חל על ראש רשות לשעבר. שופט בדימוס - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה. אנחנו סיכמנו אתמול, אמנם השר לא היה אבל דיברנו אתו לאורך כל הדיון, ערן דוידי אמר בשם השר שהוא מקבל – האם אני טועה, ערן, שהשר מקבל תקופת זמן של שנתיים על כולם?
ערן דוידי
מה פתאום?
זבולון קלפה
בקטע הזה אני חושב שהעמדה של השר נכונה.
שר הפנים גדעון סער
בשום אופן לא. אני רוצה להחזיר למושכלות יסוד לפני שזה יגיע פה לכיוונים לא נכונים לדעתי. היה ויכוח והייתה שאלה גדולה מאוד: מי יהיה הפורום שייקבע לגבי ההשעיה? בדיונים שהיו עם מרכז השלטון המקומי ועם משרד המשפטים ועם אנשי משרדי, היו כאלו שאמרו זה יהיה בית המשפט. בסופו של דבר גברה הדעה שצריך פורום אחר מעין שיפוטי, הדיסציפלינה המשפטית היא הדומיננטית בו, ובראשו יישב שופט בדימוס ובנוסף יישב שם משפטן. אני חשבתי שחיוני שיהיה שם גם ראש רשות לשעבר.

כאשר אנחנו מתייחסים להכרעה כשיש מתח בין הזכות לבחור ולהיבחר, בין הממד הדמוקרטי של בחירה ישירה של הציבור לבין הממד של טוהר המידות בשלטון המקומי ואמון הציבור בו, שההכרעה הזאת תשקף הסתכלות קצת יותר רחבה.

זה מה שהיה ולא הייתה בתזכיר החוק שום מגבלה שאומרת אם אדם היה בעברו פעיל או לא פעיל בחיים הפוליטיים. היועץ המשפטי לממשלה, בשלב שלפני הגשת החוק לכנסת, ביקש שנוסיף מגבלה של שנתיים על המשפטן שיושב בוועדה.
מיקי רוזנטל
ראש העיר.
שר הפנים גדעון סער
לא, לא. ראשית, אמרנו שלא נמנה ראש עיר מכהן כי הוא מכהן כרגע - - -
מיקי רוזנטל
משפטן – סליחה, סליחה.
שר הפנים גדעון סער
אבל נגיד שראש עיר לשעבר היה בכל זאת דמות פוליטית – איך אני אמצא ראש עיר לשעבר שאין לו שום זיקה פוליטית? הכוונה הייתה להחיל מגבלה על המשפטן. אני חושב שהמגבלה שביקש היועץ המשפטי לממשלה סבירה – אני לא חושב שצריך ללכת מעבר לזה ואני גם מודיע שתבחר ועדה שהציבור הרחב יוכל לתת אמון בה ובשיקוליה.
זבולון קלפה
אדוני השר, אבקש לקבל הבהרה – מה המשמעות של פעיל בחיים - - -
היו"ר מירי רגב
רגע. יש פה סדר, גדעון. יש פה אנשים שנרשמו מראש – תשיב רק על השאלה הזאת ואחר כך, אחרי הדוברים שנרשמו מראש, אני אתן לחברי הוועדה עדיפות: לדוד צור, מיקי רוזנטל וזבולון קלפה.
חמד עמאר
אני לא חבר ועדה אצלך?
היו"ר מירי רגב
סליחה, לא ראיתי אותך, מר עמאר.
דוד צור
יכול להיות, למשל, חבר כנסת?
שר הפנים גדעון סער
מה פתאום?
דוד צור
חבר כנסת מכהן שהיה ראש עיר?
שר הפנים גדעון סער
מכהן? לא. ודאי שלא. לא עולה בדעתי.
נחמן שי
מה פתאום.
שר הפנים גדעון סער
שאל חבר הכנסת קלפה מה "איש פוליטי" או מה זו הזיקה הפוליטית שהוגדרה – הזיקה הפוליטית היא, נגיד, חברות במוסד מפלגתי.
תומר רוזנר
גוף בוחר, למשל.
שר הפנים גדעון סער
חברות במפלגה כשלעצמה – חברות פסיבית – לא פוסלת. עכשיו אני גם אומר לכל אחד מאתנו, לא שיש לי כוונות כאלה, יש הרבה משפטנים שהיו בעבר בחיים הפוליטיים ואף אחד לא מפקפק ביושר שלהם: דוד ליבאי, דן מרידור, משה נסים ועוד הרבה מאוד אנשים שהם משפטנים בדיסציפלינה שלהם.

ברור לחלוטין שחבר כנסת, אם אמרנו שחברות במוסד מפלגתי היא זיקה, זה סוג כזה של זיקה – אתה תחיל את אותה מגבלה. אבל זה לא חל על אדם שהוא חבר פסיבי במפלגה.
זבולון קלפה
זאת אומרת שהאספקט הוא רק במישור הארצי – לא המקומי, לגבי הפוליטי?
היו"ר מירי רגב
גם מקומי.
זבולון קלפה
פעיל פוליטי ברשות המקומית?
שר הפנים גדעון סער
מה הייתה הגדרה - - -
היו"ר מירי רגב
אין הגדרה.
דוד צור
השר, לגבי ראש רשות אין שום סייג – לכאורה יכול להיות חבר כנסת מכהן.
שר הפנים גדעון סער
יש בחקיקה הגדרות ברורות. החקיקה בעבר, במקרים כאלה, דיברה על גוף בוחר. בימים שבהם מרכזי המפלגות בחרו אז הייתה חזקה שאדם שהוא חבר במוסד מפלגתי הוא כבר פעיל ברמה יותר גבוהה. אני לא יודע מה זה אומר לגבי המישור המקומי.
היו"ר מירי רגב
מה אתה אומר, תומר?
שר הפנים גדעון סער
גם אם אדם חבר באיזושהי מועצת סניף כזאת או אחרת, אז יכול להיות שזה גם גוף בוחר.
תומר רוזנר
כרגע אין הגדרה. בהצעה לא מוגדר. כתוב: לא פעיל בחיים הפוליטיים וחברות במפלגה לא תחשב.
שר הפנים גדעון סער
לא פעיל – בוא נגיד שכל אדם שנבחר למוסד מפלגתי הוא כבר פעיל בחיים הפוליטיים.
היו"ר מירי רגב
מה אתה אומר בחוק, שירות המדינה - - -
תומר רוזנר
יש חוק שתכף נסתכל עליו בצורה יותר - - -
היו"ר מירי רגב
תסתכלו בינתיים מה קורה בחוק שירות המדינה ותעדכנו אותנו ואז נחליט מה אנחנו עושים עם זה.
עמי ברקוביץ
היועץ המשפטי של הכנסת מדבר על פעיל בחיים הפוליטיים, לכן אני חושב - - -
יהודה זמרת
לקחו את זה משם, זה אותו דבר - - -
עמי ברקוביץ
- - - יושב-ראש ועדת האיתור - - -
היו"ר מירי רגב
טוב. תכף נחליט איך אנחנו ממשיכים. נחמן שי, קטענו אותך, תמשיך בבקשה בדבריך. אני מבקשת לאפשר לאנשים לדבר. כל הגופים שאמורים לתת לנו תשובות – לרשם את השאלות שמעלים חברי הכנסת כדי לתת אחר כך תשובות במרוכז, גם להיום וגם למה שעלה אתמול. בבקשה, נחמן.
נחמן שי
אני גם מבקש לבחון שוב את השאלה אם ראש עירייה שהושעה יכול להמשיך ולשמש כחבר מועצה, כי זה - - -
שר הפנים גדעון סער
אני חושב שכן.
מיקי רוזנטל
אנחנו העלינו את הסוגיה האם שר שהושעה לא יכול לכהן כשר? לא יכול לכהן כחבר כנסת?
שר הפנים גדעון סער
כחבר כנסת הוא יכול – כשר הוא לא יכול.
היו"ר מירי רגב
בסדר. הוא לא ראש עיר – אבל חבר מועצה כן.
משה מזרחי
- - - את העלית את העובדה שהנושא בעייתי - - -
היו"ר מירי רגב
נכון, מזרחי, יש לנו סייגים. הכנסנו את זה לתוך החוק, מצאנו את הפתרון בגלל שזה עלה אתמול.
משה מזרחי
אז נשמע.
היו"ר מירי רגב
אחרת קצת, מזרחי – הוועדה המייעצת תקבע אילו תפקידים ראש העיר המושעה יכול למלא. לדוגמה, הוא לא יכול לכהן שיושב-ראש ועדת תכנון ובנייה, הוא לא יכול - - -
משה מזרחי
- - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה נכנס לחוק.
מיקי רוזנטל
- - - לפי מה ביקשנו - - -
שר הפנים גדעון סער
כל עוד מטילים מגבלות על תפקידים מהסוג הזה זה הגיוני ולא מפקיעים את עצם חברותו במועצת העיר.
היו"ר מירי רגב
אנחנו לא נתקדם כך. השר, אני מבקשת ממך שניתן להם לדבר ותכתוב את התשובות, אחרת לא נגיע להצבעה היום. אם אתם רוצים הצבעה היום – תנו לי לתת לחברי הכנסת לדבר, תרשמו את השאלות ותתנו תשובות במרוכז.
השאלה הנוספת של נחמן
האם ראש העיר יכול להיות חבר מועצה ובאילו תפקידין. בבקשה, נחמן, הלאה.
נחמן שי
הדבר האחרון – האם יש איזשהו גבול ולוח זמנים עד כמה יכולה להימשך תקופת ההשעיה הזאת? הליכים משפטיים במדינת ישראל יכולים להימשך שנים, ציבור בעיר מסוימת אמר את דברו – בתהליך הזה זה יכול לגרום עוול או פגיעה ברצון הציבור. אני יודע שאנחנו לא אמורים להגיד לרשות השופטת מה לעשות ואיך לזרז הליכים אבל מצד שני זה צריך להיות מוגבל באיזשהו מקום בזמן. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. אני רואה שבוסקילה הגיע – יש לך 3 דקות, בבקשה. לאחר מכן – חבר הכנסת דב חנין.
אורי בוסקילה
בוקר טוב, אני חושב שנאמרו פה כמעט כל הדברים, גם הסתייגויות. אבל אני חושב שאת הדבר המשמעותי ביותר אני רוצה להציג מהזווית שלנו, של חברי מועצה, של מי שנמצא בשלטון המוניציפלי. זוהי הפרקטיקה של השלטון המוניציפלי.
אחד הדברים שתמיד מתפארים בהם, גם בכנסת, זה שמדברים על השלטון המוניציפלי כעל אי של יציבות שיש בו שלטון משמעותי, שיש בו ראש רשות עם סמכויות, שמייצר יציבות של החוק. אני חושב שבנושא שדברנו עליו אתמול בנוגע למניעת כלנתריזם, יש מדרון חלקלק: הולכים להחזיר את השלטון המוניציפלי, לעניות דעתי, למקומות שאנחנו לא רוצים להיות בהם.

בואו נשאל את השאלה, אולי יש פתרון לזה, אני לא יודע – גם השר נמצא פה – מה יקרה מחר? יש היום קוניוקטורה פוליטית של 13 אנשים שהם ממנים את הממלא מקום, יום לאחר מכן לא מוצא חן בעיני הרעיון של גדעון ואני מייצר איזו מציאות שונה ואז אני אחליף את הממלא מקום הזה וחוזר חלילה.
זאת אומרת, מה יקרה במציאות הזאת שאין ראש עיר שהוא זה שמציע, כמו שיש בתיקון 14א, אלא המועצה בוחרת? לעניות דעתי זה מדרון חלקלק שמחזיר אותנו לימים אפלים ואני בטוח שאף אחד מאתנו לא רוצה להגיע לשם.
לכן אני חושב שזו המציאות שצריך לתת עליה את הדעת. אני אומר במקום הזה שאנחנו צריכים לזכור שאנחנו לא דנים על ניירות – אנחנו דנים באנשים שחזקת החפות עומדת להם. שמעתי פה מהרבה מהמחוקקים שלנו אמירות – חז"ל אמרו כבר: חכמים, היזהרו בדבריכם.

מדובר פה האנשים שחזקת החפות עומדת להם: הם עדיין לא נשפטו, הם בקושי התחילו את ההליך המשפטי. לכן אני אומר שצריך לבדוק איך לא משנים את החוק, לא משנים את תיקון 14א שבו בפועל בשורה התחתונה, מי שממנה את ממלא המקום זו המועצה. אם לראש העיר לא יהיה רוב במועצה – היא לא תמנה את ממלא המקום או את הסגן.

לכן שאני חושב שהאיזונים שאתה מדבר עליהם הם נכונים, להביא את החוק הזה עכשיו זה נכון, זה איזון נכון. לעת הזאת זה נכון. אבל צריך גם לא לשפוך את התינוק עם המים. לא מזמן, לפני פחות מחודשיים, 60% מהציבור – דיברו תמיד על הציבור, הציבור – הציבור אמר: אני רוצה את ראש הרשות הזה. לכן אסור להלקות ראש רשות פעמיים.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך.

חבר הכנסת דב חנין, בבקשה. לאחר מכן – התנועה למשילות ולדמוקרטיה.
דב חנין
תודה גברתי יושבת-הראש, החוק שבפנינו עוסק בסוגיה מורכבת מאוד ולכן גם הפתרונות מורכבים. אבל לפני שאני אגיע לרעיונות ולהצעות לגבי הפתרונות, אני רוצה להגיד כמה מילים על נקודות המוצא.

קדום כל, נקודת המוצא הראשונה שלי היא שאסור לבטל במדינת ישראל את חזקת החפות גם כשמדובר באנשי ציבור.
זבולון קלפה
זה חידוש?
דב חנין
אני לא יודע אם זה חידוש, אבל יש מגמה מדאיגה ואני חושב שצריך לשים אליה לב. המשמעות של חזקת החפות היא שאדם הוא חף מפשע כל עוד בית משפט לא הרשיע אותו.

הנקודה שהשנייה היא שלא המשטרה – שיש לי הרבה הערכה אליה – וגם לא הפרקליטות, עם כל הכבוד לה, יכולה לקבוע מי יהיה ראש עיר או מי יהיה נבחר ציבור בישראל, כי אם אנחנו נקבל את העיקרון הזה אנחנו נגיע למצב שבו המשטרה מחליטה מי בכלל מכהן ומי לא.

מצד שני, אני מסכים עם קביעתו העקרונית של בית המשפט העליון שלא ייתכן שאנשים שמואשמים בכתבי אישום בעבירות חמורות ימשיכו לכהן בתפקיד ציבורי כאילו לא קרה דבר, ולפעמים הדברים האלה גם מתמשכים שנים רבות וזה פוגע במערכת הציבורית, באמון הציבור במערכת השלטונית וכדומה.
לכן אין ברירה אלא לייצר מנגנון החלטה שלא יהיה טייס אוטומטי, גברתי יושבת-הראש, הוא יהיה מנגנון החלטה עם שיקול דעת שיוכל לקבל החלטה מי ומתי צריך בעצם להשעות אותו מהתפקיד. יש לי הרבה מאוד הערכה, אדוני שר הפנים, למחשבה שהושקעה בהצעת החוק הזאת. אני גם התלבטתי בכמה נקודות וברגע מסוים - - -
היו"ר מירי רגב
במקום להגיד מה ההתלבטויות שלך – תגיד מה ההסתייגויות שלך כדי שנרשום אותן, בסדר?
מיקי רוזנטל
הוא רוצה לשתף אותנו בהתלבטויות שלו.
דב חנין
חשבתי, בשלב מסוים, שאולי בגלל האופי של מהלך ההשעיה, הוא צריך להיות חלק מההליך המשפטי, אולי כסוג של איזשהו קדם משפט. שוחחתי אתמול עם שר הפנים בעניין הזה ובעקבות השיחה אתו השתכנעתי שיש בזה חיסרון גדול כי בעצם אנחנו גורמים לאותו בית משפט שדן בהליך העיקרי לקבל החלטה מאוד מוקדם, עוד בלי הראיות, שאחר כך כבר מכוונת את שיקול הדעת שלו בהמשך הדרך. לכן אני מקבל גם את ההצעה הבסיסית של ועדה.

גברתי יושבת-הראש, מכיוון שאני מציע השלכות שבמובנים מסוימים יותר מרחיקות לכת להחלטת ההשעיה, אני מציע לחזק את האופי השיפוטי של הוועדה: להפוך אותה לפחות מנהלית ויותר שיפוטית.
היו"ר מירי רגב
תרשמו את זה. זאת כבר הסתייגות, כן?
דב חנין
כן.
היו"ר מירי רגב
זאת הסתייגות – הוא אומר: ועדה שיפוטית, לא מנהלית.
שר הפנים גדעון סער
באיזה מובן? הוא צריך להגיד מה הוא רוצה.
היו"ר מירי רגב
עכשיו הוא יגיד – בבקשה.
דב חנין
אני מציע שלמשל, בראש הוועדה יעמוד שופט מחוזי לשעבר שימונה על ידי נשיא בית המשפט העליון כדי שהאופי יהיה יותר שיפוטי ופחות פוליטי. אני חושב שלא נכון לחזק בדרך הזו את הריכוזיות בממשל המקומי על ידי זה שגם ההחלטות האלה יגיעו לשר הפנים או לאנשים ששר הפנים ממנה.

ההצעה שלי היא שכאשר כתב אישום מוגש בעבירה מסוג פשע או בעבירה מסוג עוון – היא תועבר באופן אוטומטי לאותה ועדה ואז מאותו רגע אנחנו ניכנס לסוג של עבודה בלו"ז כמו של ערעור בחירות – ערעור בחירות הוא הליך מאוד מיוחד: למרות כל הדברים אנחנו מבינים שיש אינטרס ציבורי ולכן כולם עובדים מהר מאוד עם לוחות זמנים קבועים.
אני מציע שמסגרת הזמן של עבודת הוועדה, עד קבלת ההחלטה שלה, יהיה 30 יום. על ההחלטה הזו ניתן יהיה להגיש ערעור – לא תקיפה מנהלית אלא ערעור – בתוך 7 ימים לבית המשפט העליון. בית המשפט העליון יקבל החלטה בתוך שבועיים והחלטתו תהיה סופית.
זאת אומרת שאנחנו נגיע למצב שתוך זמן לא רב תהיה לנו החלטה סופית בשאלת ההשעיה אחרי דיון בוועדה ובמידת הצורך, אם הוא לא משלים אתה, יוכל לערער ולהגיע לבית המשפט העליון שההחלטה שלו תהיה סופית.
המשמעויות של ההחלטה הזו שאני מציע הן השעיה מוחלטת לכל דבר ועניין מתפקיד של ראש העיר או מחברות אקטיבית בוועדות שבהן יש השפעה משמעותית על התהליכים, כמו ועדה לתכנון ובנייה. השעיה מוחלטת.

ההשעיה לא שוללת מאותו אדם את חברותו במועצת העירייה – הוא חבר במועצת העירייה – אבל מעבר לחברות במועצת העירייה הוא לא יכול להיות פעיל בוועדות דרכן הוא יכול להשפיע על מה שמתרחש בעירייה באופן משמעותי.

כיוון שהשעיה היא השעיה מוחלטת אני לא רואה מקום לתת בתקופת ההשעיה שכר. השכר הוא שכר על עבודה - - -

<(היו"ר דוד צור, 08:55)>
מיקי רוזנטל
אבל זה לא הגון – זה נכפה עליו.
היו"ר דוד צור
עזוב את זה, מיקי, תן לו להשמיע.
דב חנין
שלילת השכר לטעמי איננה עונש אלא היא חלק מזה שהשכר הוא תמורה לעבודה שאדם עושה.
היו"ר דוד צור
אבל היא מתנגשת עם מה שאמרת קודם על התמשכות ההליך, אז אתה לא מצפה שהאיש - - -
דב חנין
לכן אני מציע לצמצם מאוד את התמשכות ההליך – אני תכף אמשיך בעניין הזה – אני מציע הליך מאוד קצר יחסית - - -
היו"ר דוד צור
ואם הוא יזוכה – יוחזר לו הכסף?
מיקי רוזנטל
זה בכל מקרה. בחוק נכתב שכל - - -
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אני לא חושב שהמשכורת היא זכות שמגיעה למישהו. היא תמורה לעבודה שהוא עובד בתור ראש מועצה. לפי תפיסתי היא לא זכות שמגיעה לו, ולכן חברי מועצה לא מקבלים היום שכר. כיוון שהוא חבר מועצה – הוא לא מקבל שכר, כמו כל חברי המועצה. אלא אם ייקבע – ואני מקווה שייקבע – שחברי מועצה גם יקבלו שכר.

<(היו"ר מירי רגב, 08:58)>
היו"ר מירי רגב
יש לך עוד שלוש דקות מתוך 10 הדקות.
נחמן שי
אני החזרתי לך 7.
דב חנין
תקבענה הוראות, גברתי, שתהיינה תיקון לחוק בתי המשפט. אני יודע שההוראה הזאת כתובה בחוק לגבי משפטים בכלל, שמשפט פלילי ייערך מיום ליום - - -
היו"ר מירי רגב
אז מה אם היא כתובה?
דב חנין
היא לא מיושמת. אבל אני אומר שכאן יש אינטרס ציבורי – אני לא יודע בדיוק איך לנסח את הדברים – אבל האינטרס הציבורי הזה מחייב שהמשפט הזה יזכה לקדימות - -
היו"ר מירי רגב
זה יכנס לנו בוועדה.
דב חנין
- - מבחינת המערכת המשפטית, יזכה לקדימות. תקופת ההשעיה הבסיסית צריכה להיות לחצי שנה וניתן להאריך אותה. אבל המסר צריך להיות שכל המערכת צריכה להזדרז ולהתנהל מהר יותר. אני מסכים לגמרי עם עמדת השר, אני מבין שכולם מסכימים אתו, שמי שיבחר את מחליפו של המושעה זה אך ורק מועצת העיר ברוב קולות. זה גם ההליך הדמוקרטי, זה ההליך הראוי.
אני מציע להכניס עוד נקודה אחת: מבחינת החברות – שמעתי את דבריו של השר בעל-פה, אבל הם לא במאה אחוז תואמים את הכתוב בטקסט הכתוב – אומר השר שמבחינתו, השתתפות בחיים הפוליטיים משמעה, למשל, חברות במוסדות של מפלגה, אבל בניסוח הכתוב נאמר: "השתתפות בפעילות במוסדותיה". זאת אומרת, נניח שחבר מרכז שלא מגיע לישיבות – הוא לא נחשב לפעיל.
שר הפנים גדעון סער
אל תדאגו, לא ימונו חברי מרכז - - -
מיקי רוזנטל
למה שלא ניקח את זה כמשמעו בחוק שירות המדינה? מקובל עליך, אדוני השר?
שר הפנים גדעון סער
אני רוצה להבין מה המשמעות.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מחכים לתשובת היועץ המשפטי של הוועדה – הם יציעו את הנוסח ואנחנו נראה אם זה מקובל. תוסיף את זה עכשיו כהסתייגות.
דב חנין
אני בינתיים אומר שהנוסחה הזאת – "השתתפות בפעילות במוסדותיה" – היא מאוד גמישה: מה זו פעילות? כמה זה פעילות? אם הוא בא לישיבה אחת בחודש, זה נקרא פעיל? זה נקרא סביל? אני מציע שמי שחבר במוסד של מפלגה נחשב כפעיל בחיים הפוליטיים. אני מסכים עם השר, זה לא כולל חברות במפלגה, אבל זה כולל חבר במוסדות של מפלגה.
היו"ר מירי רגב
דב, תודה רבה לך.

שלוש דקות לתנועה למשילות. בבקשה, תציג את עצמך. לאחר מכן – חבר הכנסת מזרחי.
שמחה רוטמן
אני שמח מאוד לדבר היום ולא אתמול בגלל שחבר הכנסת דב חנין אמר כמעט אחד לאחד את הדברים שרציתי לומר וחסך לי הרבה זמן.
היו"ר מירי רגב
בכל מקרה יש לך שלוש דקות.
שמחה רוטמן
גם כבוד השר אמרת את אותם דברים.

ההליך הזה שבו לוקחים לנבחר ציבור את הזכות לבחור ולהיבחר, לוקחים לו את חזקת החפות הוא הליך פוגעני – אף אחד לא יכול לברוח מזה. אם זה מסתיים בהדחה, בוודאי זה הליך עוד יותר פוגעני. לכן חייבים לתקן את החוק ולהפוך את ההשעיה – זה מוסכם על כולם.

ההחלטה הזאת, כמו במדינות אחרות בעולם, חייבת לערב בתוכה, לדעתי, איזון בין רשויות: לא ייתכן שהרשות המבצעת, ובוודאי השלטון המרכזי, יחזיקו את המושכות להדיח נבחר ציבור שנבחר פרטנית על ידי אדם.
אמר את זה חבר הכנסת דב חנין. אנחנו כולנו מעריכים וחוששים מסיטואציה של נבחרי ציבור שלוקים בשחיתות אבל לא יתכן להגיד שנבחרי ציבור הם אוטומטית בחזקת מושחתים ומי שיעמוד בראש התביעה נעלה מכל חשד, אף פעם לא יהיה לו שיקול זה.
אנחנו לא מדברים פה פרסונלית, חס ושלום, זה לא ייתכן שבידיים של היועץ המשפטי לממשלה תהיה היכולת להדיח נבחר ציבור, זה לא ייתכן, ולכן הוקמה הוועדה - - -
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע? יש לך עוד שתי דקות.
שמחה רוטמן
יש לי את השעון שלי ואני מחזיק ראש על זה.

לכן אנחנו אומרים שההחלטה הזאת היא החלטה שפוגעת בזכויות יסוד והיא חייבת להיות בידיים של הרשות השופטת – אסור שהיא תהיה בידיים של הרשות המנהלית. צודק השר שזה מסבך את העניין אם נותנים החלטה להחליט מוקדם יותר בנושא ההליך שבידיה.
שר הפנים גדעון סער
בסוף הרי הכול ניתן לתקיפה ישירה בבג"ץ ובסוף במקרים האלה יהיו בג"צים ואי אפשר את כל הכוחות להעביר לרשות השופטת – בסוף היא מכריעה.
שמחה רוטמן
הנקודה הזאת חשובה. ההליך הזה הוא הליך פוגעני וצריך את כל כולו למקם בידיים של הרשות השופטת, החל משלב ההחלטה על הגשת כתב אישום. צריך שתהיה שם ביקורת שיפוטית על עצם ההחלטה להגיש כתב אישום כמו שקיים בהרבה מדינות בעולם לגבי אנשים פרטיים. לגבי נבחרי ציבור זו חובה.

אני מציע שזה יהיה הרכב מיוחד עם סמכויות של בית משפט מחוזי שיוכל להחליט שלושה דברים: ראשית, האם להגיש כתב אישום בכלל – היועץ המשפטי הוא רק גורם ממליץ – האם להגיש כתב אישום נגד נבחר ציבור, שוקל את כל השיקולים הרלוונטיים.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
שקט שיהיה פה.
שמחה רוטמן
האם בהתחשב בכתב האישום הזה, צריך להשעות את ראש העיר – זאת החלטה שנייה. אם החלטנו להגיש כתב אישום ולהשעות – אותו הרכב שהוא הרכב של בית משפט מחוזי ייתן הוראות דיוניות מאוד-מאוד מפורטות - -
היו"ר מירי רגב
מה הסיכום שלך?
שמחה רוטמן
- - להרכב שידון בנוגע להתמשכות התהליך.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.
שמחה רוטמן
הערעורים על ההחלטות שלו יתנהלו כמו ערעורים על החלטות של בית משפט מחוזי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.
דב חנין
הבחינה שעושה הוועדה עכשיו היא בחינה שיש בה חולייה קריטית חסרה: כאילו שאנחנו מקבלים את מסקנותיה של המשטרה או של הפרקליטות ואנחנו רק בוחנים אם זה מספיק חמור מה שכתוב שם. אני חושב שהוועדה הזו חייבת לבחון גם את השאלה אם יש לפחות ראיות לכאורה למה שטוענים כלפי אותו אדם.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת מזרחי, בבקשה. לאחר מכן – חבר הכנסת דוד צור. מזרחי, בבקשה, 10 דקות לרשותך.
משה מזרחי
אני לא אנצל את כולן.
היו"ר מירי רגב
מצוין – זה יותר טוב. יהיה יותר זמן לנציגים לענות.
משה מזרחי
אני רוצה לחזור ולהזכיר פה לאנשים ולחזור אחורה. בג"ץ מסוגל לפטר ראש רשות שהוגש כנגדו כתב אישום חמור, כזה או אחר, לא נשכח את זה. עומדת לפני החלטת בג"ץ, אני רוצה להזכיר את זה גם לשר, הצעת חוק שיצא שהיא מאוד מידתית שדיברה על השעיה של ראש רשות ולא על פיטורין.

זה בא ונפל בדיוק על הרקע של החלטת בג"ץ שהחליט לפטר ראש רשות – לא להשעות אותו – לפטר. זאת אומרת הייתה כבר מראש קומה אחת למטה. אני מזכיר את זה כי ההחלטה הייתה מאוד דרסטית מבחינתי, מאוד ערכית, מאוד חד-ערכית וגם מאוד ראויה לטעמי.

אני מזכיר עוד איזושהי נקודה – פה דברו על הסחרחורת שההחלטה הזאת הכניסה למערכת. מצד אחד אפשרה למי שיש נגדו כתב אישום חמור להמשיך ולהתמודד ולחזור למצב של השעיה גם לאחר שהוא נבחר. זה מין מצב אבסורדי.

זה בא כתוצאה מזה שבג"ץ פשוט לא יכול היה להישען על שום נקודת מוצא משפטית כי אחרת הוא היה מקבל גם החלטה שמי שתלוי נגדו כתב אישום, לא יכול היה גם להתמודד. פשוט היה לו פלונטר, לא מצא לזה בסיס חוקתי ולכן זה נשאר כאילו תלוי באוויר. אני מסביר את זה כדי להגיד שהסחרחורת הזאת שבג"ץ חולל אותה נבעה פשוט ממחסור במה להיתלות בגורם משפטי.

אני חוזר עכשיו להצעת החוק – אנחנו כמובן בעד. ברמה העקרונית היא מאוד מידתית כי הצעת החוק שאנחנו הגשנו, כמובן שאותה הזכרתי קודם, גם כן דיברה על השעיה. אני רק מאוד מוטרד, בזמנו כאשר - - -
היו"ר מירי רגב
מזרחי, אתם בעד הצעת החוק אבל - - -
משה מזרחי
בזמנו אני שוחחתי עם השר לפני שהצעת החוק שלי עלתה לוועדת שרים ובאמת הייתה בעיה בשני תחומים. הצעת החוק ההיא דיברה על השעיה אוטומטית מכוח החוק ולא להעביר את זה לשיקול דעת מנהלי וכולי. ועלתה בעיה שאני גם קיבלתי אותה, בעיה של עבירות עוון ויש גם סוגי תיקים שבאמת בלתי ראוי אולי להביא להשעיה, ואז העברנו רשימה ארוכה של עבירות שבתוספת.

אחרי ההקדמה הזאת, עוד מילה אחת על חזקת החפות: אין לזה שום קשר לחזקת החפות. כשמוגש כתב אישום חמור, ראינו את זה תוך כדי תנועה, יש נזק סביבתי גדול מזה שהוא מתנהל במשפט ארוך ומתמשך תוך כדי שהוא משמש בתפקיד ציבורי. אני עוזב עכשיו את החלק הנורמטיבי של העניין.

אדרבה, חזקת החפות – שישתחרר מעבודתו הציבורית שנגרם לה נזק כביר מזה שהוא מנהל משפטים תוך כדי עבודה. הוא נמצא באותה במה שמרבית התיקים האלה הפכה להיות הפלטפורמה הראייתית נגדו בכתבי האישום והוא יושב שם ליד עדים וראיות ומפעיל את השפעתו. לא צריך להרחיב את זה. זה הרציונל המרכזי למה הוא לא צריך להיות שם, במקום שבגללו מוגש נגדו כתב אישום.

בגלל שממילא היה צריך, ולכן אני מקבל את העניין של הוועדה, למרות שאני מסתייג בכל לבי מההרכב שלה – זה לא הרכב כי תמיד, אדוני השר, יהיו לזה קונוטציות של פוליטיקה והתערבות ותמיד העניין הזה של מישהו שמרוויח פוליטית, שהיה חבר במפלגה זאת ואחרת, שר הפנים מינה אותו - - -
שר הפנים גדעון סער
מי אמר שיהיה בכלל? מי אמר שיהיה בכלל מישהו? יצרו סייג לאפשרות למנות.
היו"ר מירי רגב
יש לך 10 דקות להתייחסות בסוף.
משה מזרחי
אני רק סבור שמזה אי אפשר יהיה לחמוק, כאילו אנחנו אישרנו והנצחנו את הבעיה הזאת ובסופו של דבר גם כדררנו את זה חזרה לבית המשפט העליון, במקום שאנחנו כמחוקקים נעשה חיתוך.

אני לא מתווכח עם הוועדה הזאת ואני רוצה לעשות הפרדה בין מה שדיברנו אז על סוגי עבירות שבאמת צריך להפעיל שיקול דעת כדי שזה יהיה מידתי. אני חושב שזה ראוי מאוד לא לתת שיקול דעת ושמישהו יביא לפה עבירה מסוג פשע למשל שאתה צריך להיות שנוי במחלוקת.

לכן אנחנו הצענו, ואני מתעקש שאנחנו נעמד על זה, שבמקום שבו מוגש כתב אישום בעבירת פשע, שלא יהיה שיקול דעת אלא ההשעיה תהיה אוטומטית, על זה לא צריך להידיין. בעבירות פשע, אני לא חושב שיש פה מישהו שיכול להתווכח או להמציא לי עבירת פשע שעליה תהיה שניות ומחלוקת אם ראוי ומחלוקת אם ראוי להשעות או לא להשעות.

אז אם אנחנו כמחוקקים רוצים גם להראות שאנחנו חותכים במקום שבו לא צריך - - -
היו"ר מירי רגב
תרשום את זה כהסתייגות נוספת להסתייגויות של מיקי.
משה מזרחי
הגשנו את זה כבר.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, אני לא רוצה שתהיה כאן אי הבנה.
יפעת קריב
גם אני הגשתי את זה.
משה מזרחי
בעבירות פשע שההשעיה תהיה אוטומטית. תצרפו את זה כקריטריון לוועדה הזאת, כקריטריון אבסולוטי, או כמו שאנחנו הצענו: להוסיף את זה בסעיף הראשון שקובע שראש רשות או סגנו – על זה דיברתם - - -
תומר רוזנר
אני הזכרתי - - -
משה מזרחי
צריך להוסיף לחוק הזה - - -
היו"ר מירי רגב
תרשום הסתייגות לחוק - - -
משה מזרחי
בכל מקום שבו מצוין ראש רשות, צריך גם לציין את סגנו. אני חושב שצריך להפריד את זה מהחלק של הוועדה ולא להוסיף את זה כקריטריון אלא להציב את זה כסעיף עצמאי, שעומד בפני עצמו, כסעיף 19א למשל, שראש רות או סגנו שהוגש נגדו כתב אישום של עבירה מסוג פשע יושעה מתפקידו.
היו"ר מירי רגב
הסתיים לך הזמן – אני נותנת לך עוד דקה לסיום דבריך.
משה מזרחי
אני רוצה לומר שצריך שכל התנאים של השעיה יחולו גם במקרה הזה של הארכה של ועדה – את זה אנחנו לא יכולים לקת מהעניין.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, מזרחי.
משה מזרחי
רגע, רגע.
היו"ר מירי רגב
אבל עברו 10 דקות.
משה מזרחי
אני מאוד בעד ואני חושב שזה נחוץ שראש מועצה וראש רשות שהורשע לא ישמש בכל תקפיד אחר במועצה. לא יכול להיות שאנחנו נכניס אותו בדלת האחורית ולמחרת הוא יאושר כראש ועדת תכנון ובנייה, יהיה ראש ועדת מכרזים, ישב במליאה - - -
תומר רוזנר
גם במליאה לא? אתה רוצה שלא יהיה חבר מועצה?
משה מזרחי
דבר אחרון, חברי מועצה צריכים – ולא להוריש את זה מאחד לשני – חברי המועצה הנותרים צריכים להחליט מי יהיה ראש העיר.
תומר רוזנר
לגבי ההסתייגות שלך, אתה מציע שהוא לא יהיה חבר מועצה?
משה מזרחי
שלא יהיה חבר מועצה בכלל.
היו"ר מירי רגב
זה בעצם מצטרף - - -
משה מזרחי
אין לי עם זה בעיה – זאת בחירה ישירה, הוא תמיד יכול לחזור ולהצטרף כחבר מועצה - - -
היו"ר מירי רגב
טוב, מזרחי, הבנתי. תודה רבה.

דוד צור, בבקשה בקיצור. לאחר מכן – רינה פרנקל. עמאר, אם יש לך הערה אז גם אתה. מיקי. לאחר מכן אנחנו עוברים להתייחסות הגופים.
חמד עמאר
למה הערה?
היו"ר מירי רגב
אם יש לך איזושהי התייחסות – גם לך אני נותנת לדבר.
דוד צור
טוב שהשר נכנס באומץ ותפס את תפוח האדמה הלוהט הזה ולקח יוזמה כי יש פה גם עניין של הפרה באיזון העדין שבין הרשויות. אני חושב שבעניין הזה, בניגוד לחברי משה, החלטת בג"ץ הייתה מאוד מבולבלת, בטח לציבור, וגם לנו כאנשי ציבור, בעובדה שמצד אחד היא השעתה או פיטרה ראש עיר מכהן אבל אפשרה לו להתמודד ובמקום אחר אפשרה לראש עיר מכהן, כמו צבי בר, להמשיך ולכהן אבל בהתניה שהוא לא יתמודד. היה פה בלבול גדול מאוד וטוב שנכנס פה שר הפנים והביא את ההצעה הזאת בפני הכנסת.
יחד עם זאת, יש לי כמה הערות בנושא הזה שהן, לדעתי, מפרות איזון - - -
היו"ר מירי רגב
מה שמכניס את זה כהסתייגויות עכשיו?
דוד צור
אפשר להכניס אותן כהסתייגויות.
היו"ר מירי רגב
נא לרשום את ההסתייגויות של דוד צור, בבקשה.
דוד צור
יש פה בחירה ישירה, להבדיל מבחירה של ראש ממשלה, שרים. הבחירה הישירה היא אמירה חזקה של הציבור. זאת אומרת, לדעתי אנחנו לא נותנים כאן ביטוי בחוק לבחירה הישירה. יש פה הצעה מרוככת יותר שהוועדה הביאה, של גרסה ג' בסעיף (ז) שאני יכול יותר להשלים אתה - - -
תומר רוזנר
זה נמצא בדיון.
דוד צור
אני לא הייתי בדיון - - -
היו"ר מירי רגב
מה ההצעה?
דוד צור
הגרסה אומרת שימלא את מקומו סגנו, כאמור בסעיף 14 ובלבד שמונה לפני הגשת כתב האישום נגד ראש הרשות.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מתנגדים לזה.
דוד צור
אני מבין. כפי שהשר מתנגד, ואני דווקא מהקואליציה ואני אומר את ההסתייגות הזאת, כי אני חושב שהעניין - - -
שר הפנים גדעון סער
מה קורה אם יש מינוי אוטומטי של הסגן ואין לסגן רוב במועצה? אתה חי במציאות של מועצה לעומתית. מה רע בלתת למועצת העיר - - -
דוד צור
אני אגיד לך איפה החשש שלי.
שר הפנים גדעון סער
מועצת העיר היא גוף שמייצג את הציבור ונבחר על ידי הציבור.
דוד צור
כשבחר הציבור בראש עיר הוא בחר במועצה שיכול להיות שתרסן אותו ובחר בראש עיר כאוות נפשו. אז הגיע מצב שראש העיר נבצר ממנו כהן או שהוא הושעה, אז באה המועצה ששמה שם אדם שבעצם העם לא התכוון אליו.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת שיהיה פה שקט. זוהי ההערה הראשונה – הוא תומך בגרסה ג' של ההצעה שלנו.
דוד צור
אני חושב שגם עקרון חזקת החפות נפגע פה באופן משמעותי ואני נגד הפגיעה הנוספת בהורדת השכר כפי שהוצע פה. נשאיר את זה כמו שהחוק מאזן.
היו"ר מירי רגב
זאת לא הסתייגות. אתה המקבל את המלצת הוועדה לגבי 70%?
דוד צור
חשבתי להגיש הסתייגות אבל אני מסתפק באמירה של השר לעניין הכהונה במועצה של ראש העיר עם הסתייגויות שהוא לא יהיה בוועדות מסוימות.
היו"ר מירי רגב
הכנסנו את זה לתוך החוק. הוועדה טיפלה בזה והכנסנו את זה.
דוד צור
לגבי ההסתייגות של דב חנין, אני חושב שיש משהו בעניין של המינוי של השופט. אני חושב שאם הוועדה תכניס בהסכמה – אם השר בעניין הזה עומד על הרגליים האחוריות – אני לא מסתייג בעניין, אבל אני חושב שאם תהיה התייעצות עם בית המשפט העליון או נשיא בית המשפט העליון במינוי השופט, אז בעניין הזה אפשר יהיה להוריד את ההסתייגות של דב חנין.
היו"ר מירי רגב
תוסיף את זה כהסתייגות.
דוד צור
אין פה אמירה ואני גם מבין שהיא לא יכולה להכניס לחוק הזה אבל אני אומר אותה לפרוטוקול: אני חושש שניהול המשפטים כמו שהיה לנו עם ראש מועצת גן יבנה, 8-7 שנים, זה דבר שכמעט אין שליטה עליו, אבל לכאורה המצב הזה שבו יכול ראש עיר שנה ואחרי זה עוד שנה ובסופו של דבר אנחנו לא מביאים לידי ביטוי את האמירה של הציבור, זה מאוד בעייתי.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, תודה רבה, דוד.

רינה פרנקל, בבקשה. לאחר מכן – עמאר ומיקי רוזנטל והתייחסות הגורמים.
רינה פרנקל
החשיבה שעומדת מאחורי החוק היא נכונה וחשובה לדעתי. השאלה מי יכהן במקום ראש העיר הנוכחי שנחשד בעבירות והוא גם פגע כבר באמון הציבור בזה שהוא עשה עבירות? אני חושבת שהצעה אחת שלי שיכול להיות מישהו מהאופוזיציה שיש לו רוב במועצה או ששר הפנים - - -
היו"ר מירי רגב
מה את מציעה?
תומר רוזנר
שהמועצה תמנה.
היו"ר מירי רגב
שהמועצה תבחר ראש עיר שיש לו רוב?
רינה פרנקל
לא. שהמועצה תבחר מישהו מהאופוזיציה שיש לו רוב במועצה - - -
היו"ר מירי רגב
מה זה רוב? שהמועצה תבחר.
תומר רוזנר
למי שיש רוב במועצה.
היו"ר מירי רגב
איך יודעים אם יש לו רוב מראש או לא?
רינה פרנקל
מהאופוזיציה.
חמד עמאר
היא רוצה אופוזיציה.
רינה פרנקל
דבר שני, ששר הפנים ימנה מישהו בדומה לראש ועדה קרואה.
היו"ר מירי רגב
אז זאת הסתייגות. תרשום את ההסתייגות של רינה פרנקל ששר הפנים ימנה ועדה קרואה לעיר.
שר הפנים גדעון סער
אני חייב להגיד שזה כיוון מרענן שלא חשבתי עליו.
היו"ר מירי רגב
כן, יהיו לנו עוד מינויים. מה יש? אולי תיתן לי פעם איזה מינוי?
דוד צור
זה מייתר את החוק.
היו"ר מירי רגב
הדובר הבא הוא חבר הכנסת עמאר, ואחרון הדוברים – מיקי רוזנטל.
חמד עמאר
בוקר טוב כולם, אדוני השר, סגנית השר. אני חושב שהחוק הזה נולד אחרי המצב שנקלענו אליו אחרי החלטת בג"ץ - - -
היו"ר מירי רגב
ברור. הוא נולד אחרי זה, אתה צודק.
חמד עמאר
אחרי החלטת בג"ץ החוק הזה נולד.
יפעת קריב
ולפני היישום.
חמד עמאר
ראינו שהחלטת בג"ץ הייתה לאותם ראשי רשויות ספציפיים, גברתי היושבת-ראש, וראינו שהציבור גם נתן להם אמון אחרי מה שהיה וגם אחרי הגשת כתב אישום הציבור עוד פעם נתן להם אמון. לכן אנחנו עומדים כאן במצב שהציבור החליט את שלו, בחר את ראש הרשות שלו, והמצב שנוצר הוא מצב מאוד-מאוד מסובך.

לכן, הנקודה הראשונה כאן של ראש רשות שנבחר אחרי שכבר הוגש כתב אישום נגדו ואנחנו כאן באים ומחוקקים חוק ומחליטים להשעות אותו מתפקידו. אני תומך בהצעת החוק, אבל אני מעלה את הבעייתיות בנושא של זכות הציבור לבחור את הנציג שלו ומצד שני אנחנו צריכים לאזן בהצעת החוק שאנחנו מחוקקים עכשיו עם ההשעיה.

אנחנו יודעים כולנו כאן שהמשפט יכול להתנהל תקופה ארוכה והחוק מתייחס להשעיה של שנה עם סמכות ליועץ המשפטי להאריך בעוד שנה - - -
היו"ר מירי רגב
לוועדה.
חמד עמאר
לוועדה, אבל היא תפנה ליועץ המשפטי.
תומר רוזנר
לא. הוא יבקש ממנה. הוא צריך לבקש.
שר הפנים גדעון סער
בשביל להאריך אחרי השנה הוא צריך ליזום והוועדה היא זאת שמחליטה.
חמד עמאר
אבל הוועדה יכולה להאריך ליותר משנה.
היו"ר מירי רגב
כן.
שר הפנים גדעון סער
מבחינה תיאורטית כן.
חמד עמאר
גם כאן יש לנו מצב. ואני חושב שהצעת החוק מאזנת את הנושא כי אותו ראש רשות שיכול להיות שהוגש כתב אישום הכי חמור נגדו בסופו של דבר יצא זכאי והצעת החוק נותנת קצת איזון בנושא. הנקודה שהשלישית שאני רוצה להעלות היא נקודת השכר: אני בעד לתת שכר והצעת החוק נוגעת בנושא הזה - - -
יפעת קריב
רק על חשבון מי - - -
היו"ר מירי רגב
על חשבון העירייה. כמו שהיא משלמת לעובדים מושעים.
חמד עמאר
יש רשויות חלשות. אתמול ישבתי עם ראש רשות שמגיע לו למנות סגן והוא אמר לי שהא עושה את המקסימום כדי לא למנות סגן בשביל לחסוך כסף למועצה כי היא בגרעון ובתהליך הבראה. אני לא יודע אם אנחנו יכולים בחוק, ואני מעלה נקודה, שבמועצות חלשות שבהן באמת אין להן את האפשרות לשלם לעוד ראש רשות את ה-70% או ה-50% - - -
היו"ר מירי רגב
שתהיה תוספת תקציבית.
חמד עמאר
שתהיה איזושהי תוספת שמשרד הפנים שייקח על עצמו למועצות חלשות. אני לא מדבר על מועצות חזקות.
היו"ר מירי רגב
אתה מעלה את זה כהסתייגות?
חמד עמאר
אני מעלה את הנושא – השר יכול לתת לנו תשובה כאן.
הנקודה הרביעית שאני רוצה לדבר עליה: אני חושב שאם כבר ראש רשות מושעה, בשום אופן לא לאפשר לראש רשות למנות את המחליף שלו. מי שאמור למנות את המחליף שלו – ממילא אני גם לא הולך עם חברת הכנסת רינה פרנקל שהשר ימנה – זאת מועצת העיר, היא צריכה לבחור את המחליף שלו לתקופה של ההשעיה.
הנקודה החמישית
תקופה של 45 יום היא תקופה ארוכה מאוד, לדעתי. אנחנו לא מדברים על מקרים שקורים כל יום, אנחנו לא מדברים על לחץ ועומס על הוועדה. לכן אני מציע שאם כבר מכניסים ראש רשות למצב הזה, צריך ללכת על תקופה קצרה של 14 יום שהוועדה תשב, אין לה כל-כך הרבה עבודה ואני מקווה שלא תהיה לה עבודה בכלל. שהיא לא תסחוב אותנו 45 יום.
תומר רוזנר
זאת הסתייגות?
חמד עמאר
זאת הסתייגות: להוריד את זה ל-14 יום.
היו"ר מירי רגב
יש כבר הסתייגות אחת ל-30 יום ועכשיו הוא אומר 14 יום.
חמד עמאר
אדוני השר, אני חושב שתקופה של 45 יום – לא מדברים על עומס כזה לוועדה. אני מקווה שלא תהיה עבודה לוועדה, אבל במצב הנוכחי רואים שיש עבודה לוועדה. אבל תקופה של 45 יום היא תקופה מאוד ארוכה - - -
יפעת קריב
ואחריה יהיה גם בג"ץ - - -
שר הפנים גדעון סער
אני חושב לרדת ל-30 – אבל לרדת ל-14 יום?
היו"ר מירי רגב
30 יום נראה לי טוב. נראה סביר.
דוד צור
הוא מדבר – אני רק רוצה לעזור לו – לא מדובר על התכנסות הוועדה, מדובר על ההחלטה.
חמד עמאר
כן. להחלטה, 45 יום זה המון.
היו"ר מירי רגב
30 יום מקובל?
חמד עמאר
30 יום – אני מוכן לקבל.
היו"ר מירי רגב
אז אין הסתייגות.
חמד עמאר
בסדר.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.

מיקי רוזנטל, בבקשה.
מיקי רוזנטל
אני מודה לך גברתי היושבת-ראש, העניינים שהעליתי פה אתמול חלקם תוקנו. השר ביקש הבהרה לגבי סוגיית פרסום הפרוטוקולים – החשש מפני פרסום פרוטוקולים הוא בגלל פגיעה בשמם הטוב של אנשים. זאת הסיבה העיקרית, בדרך כלל, אין פה סודות מסחריים ואין פה דברים אחרים.
שר הפנים גדעון סער
גם יכולת להתבטא באופן חופשי לחלוטין בוועדה.
מיקי רוזנטל
נכון, אבל לגבי העניין של השם הטוב אין בעיה כי החשדות בעיקרן פורסמו – זה אחד. שתיים, בהליך השיפוטי שיהיה מן הסתם, כל הטענות - - -
קריאה
הפרוטוקולים לא מתפרסמים - - -
היו"ר מירי רגב
חברים, גמרנו עם ההתייחסויות. תנו למיקי לדבר – הוא ביקש לענות לשאלת השר. מרגע זה עונים לתשובות של המשרדים. אני מבקשת עכשיו שקט.
תומר רוזנר
אפשר להגיד למעט דיונים פנימיים.
מיקי רוזנטל
מדובר על פומביות הדיון.

דבר שלישי, אני חושב שהנושא של השקיפות חשוב לעניין זה ובכלל בכל מקום שאפשר, הממשלה צריכה לתמוך בעניין כי אנחנו יודעים מה קורה וחבל - - - זה לא המקרה שיש איזושהי עילה, לטעמי, להסתיר מהציבור כי כאמור כל המידע בעניין הזה יעלה בין כה וכה בהליך השיפוטי שיבוא בין אם תהיה השעיה או בין אם לא תהיה השעיה ולכן אין עילה.

בנושא הזמן שהוועדה צריכה לתת את ההחלטה: 30 יום זה זמן סביר מאוד. אין בחוק התייחסות למה קורה אם הוועדה לא מגיעה להסכמות או אין לה המלצות - - -
שר הפנים גדעון סער
אז הוא לא מושעה בינתיים.
היו"ר מירי רגב
הוא לא מושעה.
מיקי רוזנטל
צריך לתת את הדעת על העניין הזה.

הדבר האחרון – אני שמח מאוד שבעקבות בקשתנו נכנס התיקון לגבי תפקידיו הנוספים של ראש העיר, אבל אני מבקש שבמקום הכתוב: "רשאית הוועדה לקבוע סייגים", לכתוב שהיא "תקבע סייגים". אם היא החליטה להשעות אותו, היא צריכה - - -
תומר רוזנר
ואם לא צריך?
היו"ר מירי רגב
ואם לא צריך, אומר היועץ המשפטי?
מיקי רוזנטל
אז היא תקבע שאין סייגים - - -
יפעת קריב
אבל אם הוא הושעה – תמיד יהיה צורך.
היו"ר מירי רגב
היועץ המשפטי תכף ידבר על זה.
מיקי רוזנטל
זה מה שאני מציע. תודה.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת תשובות של הגורמים הרלוונטיים, כל אחד בעניינו הוא – השר כבר דיבר על ממלא מקום – על תקופת צינון של שנתיים לראש עיר; לא יכהן בתפקידים – אילו תפקידים ואיך מכניסים את זה לתפקיד הוועדה; תקופת השעיה של ראש עיר – עד מתי היא יכולה להיות?
שר הפנים גדעון סער
תקופה של שנתיים לא הייתה בהצעה המקורית.
היו"ר מירי רגב
אנחנו ביקשנו – תענה אחר כך.
שר הפנים גדעון סער
אם עכשיו אנחנו עושים את זה – המשמעות היא צינון של 6 שנים, כי פסלנו את כל ראשי הרשויות לשעבר - - -
היו"ר מירי רגב
בסדר, אז נמצא פתרון.

תקופת השעיה – עד מתי היא יכולה להיות? בתי משפט – אני כן אכניס שנה לוועדה. בית המשפט יביא בתוך שנה – אם תוך שנה הוא לא הביא התייחסות מבחינה משפטית, הוועדה יכולה להחליט אחרת; ועד שיפוטית ולא מנהלית – כל מה שביקש דב חנין; רשימת העבירות – מה שביקשו כאן בהסתייגויות.

אלו הנושאים העקרים שנשארו פתוחים. מרגע זה – תשובות. בבקשה.
דב חנין
מישהו בדק למה צריך תקופת השעיה לראש עיר לשעבר? מה ההנמקה?
היו"ר מירי רגב
לא לשעבר – אין הנמקה. אני לא בעד זה. אני אמרתי פה - - -
מיקי רוזנטל
אני לא אמרתי את זה.
היו"ר מירי רגב
אתם העליתם את זה, צינון של שנתיים - - -
חמד עמאר
גם אני לא הבנתי את הנקודה הזאת.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. אם זה לא עלה אז אין בכלל בעיה.
יפעת קריב
זה עלה, זה עלה.
היו"ר מירי רגב
זה עלה אתמול, חברים. יש הסתייגויות כאלה – נענה על זה.


היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, בבקשה.
ברק לייזר
ברשותך, גברתי, לעניין הפרוטוקולים – גם בבתי המשפט הפרוטוקולים לא מתפרסמים לציבור וכאשר מי שאינו בעל דין רוצה לעיין בפרוטוקולים – הוא צריך להגיש בקשה לבית משפט. הרציונל הוא, כפי שהזכיר כבוד השר, שאנשים רוצים להתבטא בחופשיות והרעיון הוא שהדברים שאנשים אומרים לא מיד יהיו בתקשורת. אני חושב שאפשר לאמץ את הרציונל הזה גם פה.
היו"ר מירי רגב
אתה אומר שחשיפת ההחלטות והסיבות להחלטות – כן. חשיפת הפרוטוקולים – לא, אלא אם יבקשו.
שר הפנים גדעון סער
זה נכון אפילו להחלטות ביניים – לא רק את ההחלטה על ההשעיה.
מיקי רוזנטל
אני לא מבין את ההתנגדות, גם לא הבנתי את העניין הזה. פרוטוקול של בית משפט מתפרסם במלואו באתר - - -
ברק לייזר
באיזה אתר?
היו"ר מירי רגב
הוא שואל אותך באיזה אתר.
ברק לייזר
הוא לא מתפרסם, אדוני. זה שגורמים לא מכבדים את החוק ומפרסמים פרוטוקולים - - -
מיקי רוזנטל
הדיון הוא פומבי – כל אחד יכול לבוא ולרשום לעצמו. במובן זה הוא חשוף לכל אחד ולכן אין שום סיבה, גם במקרה הזה, אם תקיים את הדיון פומבי, פתוח – אז אל תפרסם את הפרוטוקולים. זה הכול. זה או זה או זה.
שר הפנים גדעון סער
- - - טריבונל משפטי - - -
היו"ר מירי רגב
בבקשה - - -
שר הפנים גדעון סער
שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה הוא שיפוטי? הפרוטוקול שלו מתפרסם? החלטה מעין שיפוטית בשימוע - - -
היו"ר מירי רגב
זה לא דומה. הבנו.
ברק לייזר
באשר להסתייגות שהועלתה פה על ידי כמה מהחברים, גם עמדתנו היא כי מינוי שופט בדימוס צריך להיעשות בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון - - -
היו"ר מירי רגב
עמדתו של מי זה?
ברק לייזר
עמדתו של נשיא בית המשפט העליון, עמדתו של מנהל בתי המשפט, הנהלת בתי המשפט. זו רוח החוק.
היו"ר מירי רגב
השר לא מסכים ושרת המשפטים לא מסכימה.
ברק לייזר
סעיף 16 לחוק בתי המשפט מדבר על כך מפורשות – זה הרציונל שקבוע כשממנים שופט בדימוס מן הראוי להתייעץ בעניין הזה עם נשיא בית המשפט העליון. אני חושב שזה גם אינטרס של הבית הזה על מנת שלא יהיה דימוי של פוליטיזציה של המהלך.
שר הפנים גדעון סער
לבית הזה אין רגשי נחיתות. שרת המשפטים יכולה ללכת להתייעץ עם נשיא בית המשפט העליון. נשיא בית המשפט העליון נמצא בקצה שני של ההליך הזה כי התיקים האלה יגיעו לבג"ץ. לא צריכים גם להיות בעל סמכות המינוי וגם בעל סמכות האכיפה הסופית וגם וגם. לא – זאת ההחלטה שלי ואני עומד עליה.
ברק לייזר
אני אבהיר את דברי: לא מדובר על סמכות אלא על התייעצות - - -
שר הפנים גדעון סער
התייעצות שרת המשפטים במינוי – זכותה ללכת להתייעץ עם הנשיא.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, לגבי השנה.
ברק לייזר
ברשותך, גברתי, תבהירי בדיוק את הצעתך – את מדברת על כך שלו לא תהיה הכרעה שיפוטית בטווח של שנה תוכל הוועדה לשקול - - -
היו"ר מירי רגב
אתם תבואו - - -
ברק לייזר
אנחנו לא מתנגדים.
היו"ר מירי רגב
ההליכים המשפטיים מאוד ארוכים לגבי נבחרי ציבור. אנחנו צריכים לקצר את התהליכים - - -
מיקי רוזנטל
לגבי כלל הציבור.
היו"ר מירי רגב
כלל הציבור – אתה צודק. אבל נבחרי הציבור גם.
דב חנין
לגבי נבחרי הציבור יש אינטרס ציבורי מיוחד לגמור את זה לכאן או לכאן.
היו"ר מירי רגב
נכון.

אם תוך שנה אתם לא מסיימים את ההליך, יכולה הוועדה המייעצת שמינה שר הפנים לקבל החלטה שהיא מחזירה אותו בגלל שהיא לא מקבלת את עמדתכם. זה יכנס לתוך החקיקה.
ברק לייזר
אין לנו התנגדות.
היו"ר מירי רגב
יפה מאוד.
ברק לייזר
אני רק מבקש להעיר, ואם גברתי תנחה בהתאמה, אני אמציא נתונים מתאימים. ראשית, נאמר פה על ידי אחד מחבר הכנסת שסעיף 181 לחוק סדר הדין הפלילי ממילא מחייב שמיעת דיונים מיום ליום - - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא קורה.
ברק לייזר
הוא מתחיל להתבצע יותר ויותר - - -
היו"ר מירי רגב
זה לא מתבצע – זה התחיל.
שר הפנים גדעון סער
אז החוק לא מתקיים.
היו"ר מירי רגב
כשאתם לא מקיימים את החוק – חבל לנו לבזבז את הזמן על זה.
שר הפנים גדעון סער
אני מסביר למה אין לנו רגשי - - -
היו"ר מירי רגב
יש לך עוד משהו להגיד? לא? תודה רבה.

משרד המשפטים, יש לכם תגובה? בבקשה.
דב חנין
- - - העירה יושבת-ראש הוועדה: יש סוג של אינטרס ציבורי מיוחד בזה - - - בגלל הציבור. האם יש אפשרות לייצר איזושהי הוראה, להבדיל מאותה הוראה שלא מקוימת של דיון מיום ליום, שתגרום לכך שבתי המשפט יתנהלו בקצב יותר מהיר במשפטים כאלה שהאינטרס הציבורי הוא לסיים אותם - - -
נחמן שי
אני העליתי את זה קודם.
דב חנין
אני יודע.
ברק לייזר
אם גברתי תנחה, אני אמציא לוועדה הנחיות של נשיא בית המשפט העליון בהקשר הזה. יש הנחיות של נשיא בית המשפט העליון - - -
דוד אזולאי
אבל הן לא עובדות.
ברק לייזר
אלו הנחיות חדשות. שרת המשפטים ונשיא בית המשפט העליון קיבלו על עצמם לטפל בנושא הזה. הייתה ישיבה רבת משתתפים לא מזמן בהשתתפות פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה וגורמים נוספים. הכוונה היא לנהל משפטים פליליים במדינת ישראל מיום ליום.
דב חנין
אבל זה באופן כללי.
משה מזרחי
מדובר על אישי ציבור – יש העדפה של - - -
ברק לייזר
אני אשיב - - -
היו"ר מירי רגב
לא, לא. אנחנו לא דנים עכשיו על בתי המשפט – אני לא אפתח את זה פה. אני ביקשתי להכניס לתוך הסעיף הזה של החוק שתוך שנה תהיה החלטה משפטית. לא תהיה? תהיה זכות לוועדה, ליושב-ראש הוועדה, להחליט להחזיר אותו לתפקידו.

ללא קשר לזה, טוב שאתם צריכים, כמו של אזרח במדינת ישראל, לקיים את החוק. זהו. אם נרצה לעשות על זה דיון – נעשה לא בוועדה הזאת. יש לכם משהו נוסף לגבי החקיקה הזאת? לא? תודה. משרד המשפטים, בבקשה.
עמי ברקוביץ
ביחס לנקודה של מילוי המקום – אני רוצה להבהיר שעמדתנו כעמדת שר הפנים ומשרד הפנים. זה מה שנקבע בהצעה הממשלתית. מעבר לזה, שרת המשפטים בקשה באופן מיוחד להביע את תמיכתה בהצעה הזאת שעולה בקנה אחד עם העיקרון הדמוקרטי וזאת ההצעה הראויה ביותר.

ההסדר לגבי סעיף 14 הוא גם הסדר שהוא בדרך כלל זמני ונועד - - -
היו"ר מירי רגב
מצוין. הלאה.
עמי ברקוביץ
לגבי הפרוטוקולים – במצב הקיים בבתי המשפט, כפי שהוצג, אנחנו חושבים שאין מקום ליצור כאן הסדר שונה שיאפשר גם בהקשר הזה את העיון בפרוטוקולים. במיוחד אמורים הדברים, כמובן, בהתייעצויות פנימיות של הוועדה שאין כל הצדקה לכך שיהיו פומביים.
לגבי הנושא של רשימת עבירות – אנחנו לא חושבים שיש מקום לסטות מהצעת החוק הממשלתית. יש להישאר בהקשר של רשימת העבירות: עבירה של פשע זה מ-3 שנים ומעלה, זה יכול לתפוס גם עבירות רשלנות ואנחנו לא חושבים שאפשר בצורה מוחלטת להכניס אותן לתוך ההסדר הזה.

לגבי הנושא של הצינון של ראש עיר – ההסדר לגבי משפטנים נקבע בכוונת מכוון ולא לגבי ראש העיר בדיוק מהסיבות שנאמרו כאן ולכן אנחנו חושבים שאין לזה מקום, יש לנו עוד שתי הערות לגבי סדרי העבודה של הוועדה, שכפי שהוצע, שר הפנים יקבע אותה.
אנחנו הבנו שמדובר בסדרי הדיון בפני הוועדה. אנחנו חושבים שאת סדרי העבודה של הוועדה – מדובר באמת בהתנהלות טכנית – הוועדה יכולה לקבוע בעצמה - - -
היו"ר מירי רגב
בוודאי. איזו שאלה.
עמי ברקוביץ
אבל ההצעה היא להסמכה. אנחנו חושבים שלא צריך להיות.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. זה ברור לחלוטין.
עמי ברקוביץ
לגבי התוספת שנאמרה לגבי עבירה לפני הכהונה או אחריה, כפי שציין שר הפנים בתחילת הדיון, אנחנו גם חושבים שהתוספת הזאת מיותרת ולא תורמת..
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. היועץ המשפטי של משרד הפנים – השר ידבר. שלטון מקומי – נועה, יש לכם משהו להוסיף לפני התייחסות השר? אנחנו עוברים להצבעות.
נועה בן אריה
אני רק אבקש לוודא שהנושא של הכלנתריזם מיושם - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה מה את מדברת על הכלנתריזם עכשיו.
נועה בן אריה
החשש הוא, להבנתנו – לכן לא חשבנו שצריך להבהיר את זה במפורש בחוק – שברגע שנבחר ממלא המקום לתקופת ההשעיה, הוא נכנס בנעליו של ראש הרשות גם לעניין ההגנה מפני הדחה ברוב מיוחד, דהיינו כמו הרוב שקיים בסעיף 22. כששוחחתי עם נציגי משרד הפנים, זה לא בטוח אם זה לגמרי ברור - - -
היו"ר מירי רגב
מה זאת אומרת? זה ברור לחלוטין. מה הבעיה, יהודה?
יהודה זמרת
הוא ראש רשות - - -
היו"ר מירי רגב
הוא ראש רשות לכל דבר.
יהודה זמרת
- - - ממלא את מקומו. לא ראש רשות לכל דבר - - -
היו"ר מירי רגב
אז צריך לתת לו את הגנות. אנחנו פה עושים מהלך מאוד בעייתי, יהודה. מאוד בעייתי, דיברנו על זה פה כולנו. מצד אחד, אנחנו יודעים שהוא לא הורשע, מצד שני אנחנו רוצים בזמן ההאשמה להדיח אותו – בעצם זה הדחה שלו מתפקיד – תכלס, הוא לא ממלא את מקומו למרות שהציבור בחר בו. עכשיו אנחנו קובעים שהמועצה תבחר ממלא מקום ואתה לא רוצה להגן על הממלא מקום הזה.
יהודה זמרת
לא אמרתי את זה – ראוי ונכון לכתוב את זה מפורשות ולא להשאיר את זה - - -
היו"ר מירי רגב
אז נכתוב את זה מפורשות.
תומר רוזנר
אנחנו מציעים לקבוע הוראה שתאמר: יראו בממלא המקום כראש רשות לכל דבר ועניין.
היו"ר מירי רגב
יראו בו.
יהודה זמרת
- - - השאלה הגדולה היא אם במקרה כזה, שהוא לא נבחר לגמרי, לא לתת למועצה שום יכולת?
היו"ר מירי רגב
זה כמו ראש עיר לכל עניין.
דב חנין
אני חושב שהיועץ המשפטי של משרד הפנים צודק בהיבט הזה. אי אפשר, לגבי אותו אחד שנבחר על ידי המועצה, ליצור מצב שהמועצה תהיה יותר חלשה כלפיו מאשר - - -
היו"ר מירי רגב
לא, כמו ראש עיר. יראו אותו כראש עיר לכל דבר. זאת אומרת שכל הכללים שחלים על ראש עיר חלים גם על ממלא מקום.
חמד עמאר
מועצה לא יכולה לפטר ראש עיר. מועצה לא תוכל להדיח אותו.
נועה בן אריה
- - -
היו"ר מירי רגב
נועה, בסדר, תודה על ההערה.
יהודה זמרת
- - - רף גבוה - - -
חמד עמאר
כמה צריך?
שר הפנים גדעון סער
אני הייתי עושה שני שליש ולא שלושה רבעים.
דב חנין
נכון, נכון.
היו"ר מירי רגב
מקובל, תומר, מבחינה משפטית?
תומר רוזנר
זה שינוי מהמצב שקיים – אגב, הבעיה הזאת קיימת גם לגבי ראש עיר שמושעה לאחר הרשעה בפסק דין בבית משפט. המחוקק התייחס לזה בסעיף 20 לחוק הקיים.
דב חנין
יש הגיון רב במה שאומר השר, אדוני היועץ המשפטי וגברתי יושבת-הראש, יש הגיון במה שאומר השר – הנמכה מסוימת של הרף. מכיוון שראש העיר המקורי נבחר על ידי הציבור הרחב, ראש העיר הזה, ממילא המנדט שלו הגיע מהמועצה.
היו"ר מירי רגב
נכון.
דב חנין
לכן, יכולתה של המועצה להתמודד עם מצבים חריגים שבהם רוצים להעביר אותו מתפקידו, צריכה להיות - - -
תומר רוזנר
אבל זו התנהגות לא הולמת.
דב חנין
בסדר.
היו"ר מירי רגב
אז מה, אתה רוצה להוריד משלושה רבעים לשני שליש?
דב חנין
כן, כן.
היו"ר מירי רגב
לא אכפת לי – מה שהוועדה אומרת. מה רוב הוועדה אומרת? חבר ועדה, זה שני חברי ועדה, מיקי עכשיו אתה חבר ועדה?
מיקי רוזנטל
אין לי עמדה עקרונית.
היו"ר מירי רגב
תמר? אזולאי?
דוד אזולאי
בסדר.
היו"ר מירי רגב
שני שליש מהמועצה יכולים להדיח ולא שלושה רבעים במקרה של התנהגות לא הולמת. אני מציעה להשאיר את הסטנדרט.
תומר רוזנר
שלושה רבעים באישור השר.
שר הפנים גדעון סער
אני מקבל – אם הסטנדרט הוא - - -
היו"ר מירי רגב
שלושה רבעים ואישור השר.
שר הפנים גדעון סער
כדי לעגן מפני מצב שמחליפים בתקופה של השנה. אבל לא צריך להגן מעבר לכלל העקרוני - - -
היו"ר מירי רגב
אז זה יישאר כמו שזה היום. אנחנו רק נוסיף את זה לסעיף בעקבות ההמלצה שלך והדברים שלך שצריך לכתוב את זה במפורש. נוסיף שממלא מקום שנבחר על ידי מועצה יראו אותו כראש רשות לכל עניין ודבר, גם בעניין של ההגנה, החקיקה וכל מה שזה אומר.
דב חנין
- - - יירשמו כהסתייגות שלי.
היו"ר מירי רגב
אז תרשום את הדברים שלו כהסתייגות של שני שליש.
דוד אזולאי
יש לי שאלה לגבי האצלת סמכויות: האם ראש העיר הנבחר, החדש, יוכל להאציל סמכויות בדיוק כמו ראש העיר הקודם?
היו"ר מירי רגב
אותו דבר. אותו דבר לכל עניין.

אנחנו עוברים לדובר האחרון שאמור לתת לנו תשובות לרוב השאלות שעלו פה, לשר הפנים. אני אגיד כמה מילים ולאחר מכן אנחנו עוברים להצבעות.
תומר רוזנר
נציג את השינויים המהותיים – הקראה שלהם.
היו"ר מירי רגב
הקראה של השינויים המהותיים ואז הצבעה.
דוד אזולאי
- - - נקבע ששר המשפטים ושר הפנים אמורים למנות את הנציג שלהם. באין הסכמה בזמן מסוים, מי יכריע בעניין הזה?
תומר רוזנר
יש תקנון - - -
דוד אזולאי
אם אין שיתוף פעולה עם שר המשפטים, ששר הפנים ימנה.
שר הפנים גדעון סער
אז זה כבר לא בהסכמה – זה הופך להתייעצות.
היו"ר מירי רגב
אבל אם לא תהיה הסכמה?
שר הפנים גדעון סער
זה קיים בהרבה מאוד חוקים: אם אין הסכמה, באים לישיבת ממשלה ומכריעים.
דוד אזולאי
אין לי בעיה אם אדוני אומר להביא את זה לישיבת ממשלה והממשלה תכריע בעניין. אני מוכן לקבל את זה. אני לא רוצה להגיע למצב שכתוצאה מחילוקי דעות בין שר הפנים לשר המשפטים - - -
שר הפנים גדעון סער
הסיכוי שזה יהיה כך הוא - - -
תמר זנדברג
יש בזה משהו. זה חשוב להגיד את זה. היועץ המשפטי, יש מקומות בחקיקה שהנושא הזה - - -
שר הפנים גדעון סער
אני רוצה להיות ישר בעניין הזה. בהתחלה, בהצעת החוק המקורית שגיבשנו, הצעתי שזה יהיה בהתייעצות עם שר המשפטים. משרד המשפטים ביקש הסכמה. מאחר שמדובר בשופט בדימוס, קיבלתי את העניין הזה. גם לא רציתי שיחשבו שרק אני רוצה למנות.
אני מניח שאפשר להגיע להסכמה. אני לא רוצה לפתוח את ההסכמה עם שרת המשפטים כי לבוא לממשלה תמיד אפשר, לא צריך את החקיקה בשביל זה. בממשלה, שרת המשפטים מייצגת סיעה קטנה, אני מייצג סיעה קצת יותר גדולה - - -
דוד צור
אבל חשובה.
היו"ר מירי רגב
זה נכון במקרה הזה, אבל אולי בעתיד תהיה אתה שר המשפטים?
שר הפנים גדעון סער
יש פרוצדורה שמתקיימת כשלא מגיעים להסכמה בין שרים – זה דבר שקורה – אז הולכים לראש הממשלה או הולכים לממשלה או שוברים את הראש.
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע, דוד?
שר הפנים גדעון סער
אני לא חושב שכל דבר צריך להיות בחקיקה.
היו"ר מירי רגב
תשובת השר נראית לי בסדר.
שר הפנים גדעון סער
אני חושב שדוד מעלה חשש אמתי, הוא קיים , אבל - - -
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה להגיע להצבעה היום?
שר הפנים גדעון סער
את רוצה שאני אתייחס?
היו"ר מירי רגב
כן. עכשיו השר מדבר.
יעקב אשר
אני רוצה להתייחס לדברים כאן בקצרה.
היו"ר מירי רגב
שלום גם לך. אתה בא אחרי שהתפללת שעתיים - - -
יעקב אשר
מה קורה בנושא ערעור?
שר הפנים גדעון סער
אני אתייחס לזה. זה עלה על-ידי דב חנין.

אני רוצה להתייחס לנקודות העקרוניות שעלו: ראשית, התמשכות תקופת ההשעיה – דברים שעלו על-ידי חבר הכנסת נחמן שי. משך ההליך המשפטי יילקח בחשבון על-ידי הוועדה אם ההליך המשפטי לא מסתיים תוך שנה.

כולם מבינים את המשחק שזה נתון מרכזי בשיקול הדעת. זאת אומרת, אם יש שינוי דין בבית משפט אז הוועדה יכולה גם לא להאריך את תקופת ההשעיה והוא יחזור. לכן היא צריכה לשקול ולראות מי משך את ההליך – הסניגור ביקש דחיות? בית המשפט לא ניהל את ההליך בצורה מספיק יעילה? אז רואים את העניין.
אני חושב שההסדר כפי שהוגש, נותן מענה לזה. אני מאוד מקווה שבתי המשפט – אף על פי שאנחנו יודעים שהתמשכות הליכים היא מכה באופן כללי – פה יש התמשכות הליכים שנוגעת לרשות מקומית שענייניה מושפעים מזה ולכן אני מקווה שלא יהיו תיקים שיגיעו בכלל לשלב שיצטרכו הארכה.

דב חנין דיבר על ועדה שיפוטית – בסך הכול אני לא מסכים אתו. אני מסכים אתו שזו ועדה מעין שיפוטית, היא לא ועדה שיפוטית. מאוד חשוב שהיא לא תהיה ועדה שיפוטית מהטעמים שדובר בהם בנושא הקודם.

מינוי יושב-ראש ועדה – אמרתי את מה שאמרתי בהערה לנציג הנהלת בתי המשפט. לוח זמנים מהיר – אני מסכים, נאמר פה 30 יום, זה מקובל. ערעור, לפי דעתי, זה לא נכון. אני חושב שזאת החלטה. הליך של ערעור צריך להיות הליך – בסך הכול אתה מגיע לאותו פורום, לבית המשפט העליון – זאת החלטה מנהלית או החלטה מעין שיפוטית.

יש הרבה החלטות מעין שיפוטיות; גם החלטה של ועדת הכנסת על הסרת חסינות זו החלטה מעין שיפוטית והיא נתקפת בתקיפה ישירה בבג"ץ. אני חושב שזה הדבר הנכון.
מיקי רוזנטל
מה קורה במקרה והוועדה לא מחליטה תוך 30 יום?
היו"ר מירי רגב
אמר היועץ המשפטי: הוא ממשיך לעבוד, הוא לא מושעה.
שר הפנים גדעון סער
יש הוראה של החוק. הוועדה הזאת, יכול להיות שיהיה עליה עומס מסוים בתקופה הראשונה.
מיקי רוזנטל
בוא נקווה שלא.
שר הפנים גדעון סער
בתקופה הראשונה יהיה עליה עומס – זה הדבר שמטריד אותי – אבל בשוטף, לא כל יום מוגש כתב אישום והיא אמורה לעמוד בלוח הזמנים הזה. אני מציע לשקול אם לא לעשות איזושהי הוראה לגבי התקופה הראשונה. אני אקבל את עמדת הוועדה – אני לא רוצה להביע עמדה. אני מצב שבתקופה הראשונה נצטרך לדון ב-4 מקרים.
דב חנין
השר צודק לגמרי.
שר הפנים גדעון סער
לא בטוח שתוך 30 יום - - -
היו"ר מירי רגב
אז אפשר להגיד בהוראת מעבר שבשנה הראשונה 45 יום ואחרי שנה – 30 יום. מקובל על חברי הוועדה? נא להוסיף את זה.
תמר זנדברג
המקרים האלה הם הכי לוחצים, הם הכי עומדים - - -
שר הפנים גדעון סער
יש כבר עוד מקרה אחד של ראש רשות שמתנהל – ידוע לי – עליו שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר מירי רגב
טוב. הוראת מעבר – 45 יום לשנה. ואחרי שנה – 30 יום.
שר הפנים גדעון סער
דב חנין העלה גם את שאלת השכר בתקופת ההשעיה – גם עובד בתקופת השעיה מקבל שכר. פה מצאנו, לפי דעתי, הסדר מופחת לעומת הסטנדרט לגבי עובדים. צריך לראות את המצב, כמו שאמר חבר הכנסת חמד עמאר, לגבי רשויות חלשות.

אבל זה לא דבר שצריך לעגן אותו בחקיקה – אם השר רואה שיש רשות שהושתו עליה עלויות בגין ההליך המשפטי והיא מאוד חלשה, יש לו את הדרכים: באמצעות מענק שר למשל. יש כלים גמישים, לא רבים לצערי, אבל יש כלים גמישים לתת מענה לרשות שהיא מאוד חלשה.
זבולון קלפה
יכול להיות שכדי לזרז את תהליך השימוע אולי כדאי להשית את התשלום על משרד המשפטים ואז יבוא לציון גואל.
היו"ר מירי רגב
רגע. מה שאומר פה השר – אני מבקשת שזה יהיה רשום בפרוטוקול – נכון שלא ייכנס לחקיקה, אבל בהמשך של מה שאמר חבר הכנסת חמד עמאר, באמת רשויות חלשות, אם אפשר יהיה לבחון אפשרות של משרד הפנים לסייע במענקי שר וכדומה כדי שזה לא יושת על העם.
שר הפנים גדעון סער
90% או 95% של מענק שר ניתן לרשויות החלשות והן מקבלות את התקציבים האלה.
דוד אזולאי
אתמול העליתי את הנושא של השכר הרטרואקטיבי - - -
היו"ר מירי רגב
כן, כן. את זה סגרנו. אנחנו סגרנו אתמול את הדבר הבא לגבי השכר: 70% בזמן השעיה, ואם הוא זוכה – הוא מקבל את הכול.
דוד אזולאי
תודה.
דב חנין
ההבדל המעשי, לטעמי, הוא הבדל בעיקר של לוחות זמנים. אם אנחנו מקבלים ערעור – אנחנו יכולים לקבוע מסגרת זמן לערעור כמו בערעור בחירות. הרי האינטרס הציבורי הוא שזה ייפתר לכאן או לכאן. לבג"ץ אין מגבלות זמן – הוא יכול להחליט בזה גם בתוך שנה, ואז כל לוח הזמנים המקוצר שאנחנו קבענו לא יהיה רלוונטי.
היו"ר מירי רגב
לא יהיה שווה כלום. מה אתה מציע שיהיה?
דב חנין
אני מציע שזה יהיה כמו ערעור בחירות.
שר הפנים גדעון סער
האם אפשר לתת זמנים להליך של בג"ץ? להשאיר את זה הליך בג"ץ, לא הליך ערעורי?
דב חנין
זה בעייתי מאוד-מאוד.
יהודה זמרת
ערעור בחירות הוא באמת משהו מיוחד כי הוא אומר שבעצם הגוף המכונן לא נמצא - - - או שזה יהיה החלטה לא להשעות אותו - - - ואז אין הצדקה מבחינת - - - אם אדם הושעה – הרשות מתפקדת בשלב הזה.
שר הפנים גדעון סער
אני מציע שתחשבו בינתיים, תוך כדי שאני ממשיך בהתייחסויות, אם אפשר לתת להליך של בג"ץ איזושהי מסגרת זמנים. תחשבו, וכשאני אסיים – תגידו את עמדתכם.
היו"ר מירי רגב
תחשוב גם אתה, גלעד.
שר הפנים גדעון סער
עורך הדין רוטמן אמר שהכול צריך להיות ברשות השופטת – אני לא מקבל את זה. על זה היה אחד הדיונים שעשינו בהתייעצויות עם מרכז השלטון המקומי ומשרד המשפטים. המילה האחרונה בסופו של דבר היא תקיפה ישריה בבג"ץ. אבל צריך לתת את התחושה שיש את כל המרכיבים שנשקלים ולכן אנחנו הלכנו על העניין הזה של הוועדה, שגם החלטותיה ניתנות לתקיפה ישירה בבג"ץ.

חבר הכנסת מזרחי דיבר על נושא של רשימת עבירות - - -
מיקי רוזנטל
לא רק הוא.
היו"ר מירי רגב
כולם.
שר הפנים גדעון סער
אני מתייחס להערות ששמעתי היום – לא הייתי אתמול. אני חושב שזאת שגיאה חמורה שאנחנו נעשה אם נכבול את הידיים והרגליים של הוועדה הזאת במצב דיכוטומי – אני יכול לתת דוגמאות כדי לסבר את האוזן: לפעמים יש עבירת עוון שהיא הרבה יותר חמורה מעבירת פשע.

יש עבירת פשע כמו נטישת חומר ההצבעה על ידי יושב-ראש ועדת קלפי לאחר ספירת הקולות, דינה מאסר 5 שנים. דהיינו, לפי הקלסיפיקציה זאת עבירה מסוג פשע. זה מסלול אוטומטי? אני מזכיר לוועדה - - -
תמר זנדברג
העבירות האלה - - -
שר הפנים גדעון סער
חברת הכנסת זנדברג, בבקשה תני לי להשיב.
הנושא של רשימת עבירות שנכלל בהצעת חוק פרטית של חבר הכנסת מזרחי, שקלנו אותו והגענו למסקנה שהוא לא נכון. אני רוצה לתת לכם עוד דוגמה: שר בממשלת ישראל, רפול זכרונו לברכה, הועמד לדין על עבירה לפי חוק הגנת הפרטיות מסוג פשע וזוכה ב-No case to answer – אני לא רוצה להיכנס לפרטי המקרה שהיה - - -
דוד צור
הוא לא מונה להיות שר.
שר הפנים גדעון סער
לכן אני אומר: לא כל עבירה. יש לפעמים עבירה עם נסיבות. למשל, עבירת הפרת אמונים שהיא עבירת עוון היום – יש הצעה לשנות אותה לעבירת פשע – בנסיבות מסוימות היא יכולה להיות מאוד חמורה ובנסיבות אחרות פחות. יש עוד שאלות לגבי נסיבות העבירה פה. אמרנו אחת מהן: האם זה כרוך או לא כרוך במילוי התפקיד הציבורי? האם הוא עשה את העבירה הזאת תוך כדי שהוא מכהן או לא.

את כל הדברים האלה אני מציע לשקול בוועדה מכיוון שאנחנו לא יכולים פה לתת מענה מושלם לכל סיטואציה שיש בחיים. לכן אני נגד גיליוטינה אוטומטית.
יפעת קריב
אבל יש מספר עבירות - - -
שר הפנים גדעון סער
יש עבירות שאין לגביהן ספק.
יפעת קריב
אז למה לא נסכים עליהן?
שר הפנים גדעון סער
אני אסביר לך למה לא, חברת הכנסת קריב, כי אם את עכשיו תתחילי להיכנס לחוק העונשין ולכל החיקוקים הפליליים האחרים בכל חוק מרישוי עסקים ועד תכנון ובנייה – את לא תצאי מזה. אנחנו שקלנו את זה כאחת האפשרויות והגענו למסקנה שזה לא מעשי. לכן אני מציע לאפשר מרחב שיקול דעת.

היו פה כל מיני שאלות של הפקעה – אני בעד ההסדר שהוועדה גיבשה, זה לא היה בחוק המקורי, לגבי תפקידים אחרים שהם לא ראשות עיר. אני נגד ההצעה שהעלה חבר הכנסת מזרחי להפקיע חברות במועצה. אני חושב שזה דבר חמור ואנחנו נמצאים בשלב של ההליך הפלילי שבכלל זה נשמע לי הזוי להפקיע את החברות במועצת העיר.
יפעת קריב
אבל התחלת משפט, סליחה אדוני השר, ואמרת שלגבי הגדרה של מה מותר ומה אסור בזמן ההשעיה – גם פה, למה להשאיר את הכול לשיקול דעת - - - ועדת תכנון ובנייה - - -
זבולון קלפה
- - - תפקידים ביצועיים.
היו"ר מירי רגב
לא התעלמנו מזה
שר הפנים גדעון סער
זה תלוי בעבירה.
היו"ר מירי רגב
הוועדה המייעצת תחליט.
שר הפנים גדעון סער
אם ראש העיר הזה מואשם בעבירה כלכלית, בעבירה של שוחד בנושא של תכנון ובנייה, למשל, אז בטח רלוונטי לתכנון ובנייה.
יפעת קריב
או שוחד עם קבלות – אתה יודע, זה - - -
שר הפנים גדעון סער
החיים הם לא אוטומטיים.
מיקי רוזנטל
אדוני השר, אנחנו קיבלנו את עמדתך. אנחנו רק מבקשים שתתייחס לעניין שבמקום לכתוב שהוועדה רשאית לכתוב "הוועדה תקבע".
תומר רוזנר
לפעמים לא צריך.
היו"ר מירי רגב
אם לא צריך אז היא לא תקבע.
תומר רוזנר
אבל הוא מחייב אותה לקבוע.
מיקי רוזנטל
נכון.
היו"ר מירי רגב
אבל היא אומרת שלפעמים היא לא צריכה לקבוע.
מיקי רוזנטל
אז היא צריכה לקבוע שאין סייגים – זה גם חשוב.
היו"ר מירי רגב
בגלל זה נכתב "רשאית".
שר הפנים גדעון סער
היום, "רשאי" זה חייב לפי הפסיקה, לא?
מיקי רוזנטל
אני חושב שבמקרה הזה חיוני שהוועדה תקבע את עמדתה לגבי הסוגיה הזאת. אם היא לא תקבע - - -
היו"ר מירי רגב
זה נוסח. אנחנו מסכימים - - -
תמר זנדברג
ניסוח שמחייב את הוועדה לדון בנושא.
יעקב אשר
או שתשקול.
היו"ר מירי רגב
מה אמרת? תחייב אותה לשקול?
יעקב אשר
הוועדה תשקול.
תמר זנדברג
אנחנו מבקשים נוסח שיחייב את הוועדה לתת את דעתה לנושא.
היו"ר מירי רגב
בסדר. תחייב את הוועדה לדון בסוגיה זו. ואז כשאתה אומר "תחייב את הוועדה לדון בסוגיה זו" המשמעות היא לקבוע אם רשאי או לא.
תומר רוזנר
בדיוק – תיתן דעתה ורשאית לקבוע.
היו"ר מירי רגב
יפה. תמי, ניקח אותך לייעוץ המשפטי שלנו. התקבל.
שר הפנים גדעון סער
עלה פה נושא שדיבר על קונוטציות של פוליטיקה. אני רוצה להבהיר שהוועדה הזאת לא אמורה להיות ועדה פוליטית, היא לא תהיה ועדה פוליטית. אני גם צריך למנות ועדה – בחלקה עם שר המשפטים ובחלקה לבד – שתזכה לאמון הציבור.

אבל יש הבדל בין לעשות כל אדם – ראיתי שם את ההגדרות בחוק שירות המדינה – שהיה אי פעם בהפגנה בימי חייו לפוליטי והוא לא כבר לא יכול. רבותי, פוליטיקה זו לא עבירה פלילית. אסור שתהיה ועדה פוליטית אבל לכל אדם יש דעות ויש לו מחשבות ומישהו שהשתתף במחאה החברתית, לשם דוגמה, אם הוא עשה את זה - - -
היו"ר מירי רגב
זה דווקא כן כי אני רוצה שכל מי שהשתתף במחאה החברתית מצד השמאל – תמי וחבריה – דווקא כן הייתי רוצה שתהיה שם איזו עבירה. בואו נעשה עם זה משהו. דב, גם אתה, מה אתה צוחק?
שר הפנים גדעון סער
- - - יש אנשים שיש להם דעות פוליטיות, נתתי כמה דוגמאות קודם בדיון, והם אנשים מאוד ישרים – אף אחד לא יטיל ספק ביושרם – וזאת בדיוק הכוונה. אני לא מציע דווקא לבית הזה להחמיר מעבר למה שאנחנו קבענו בסיכום עם היועץ המשפטי לממשלה.
תמר זנדברג
אנחנו ביקשנו תקופת צינון גם לראש הרשות.
שר הפנים גדעון סער
אני נגד זה ואני אסביר למה אני נגד - - -
תמר זנדברג
אבל יש תקופת צינון לשופט.
שר הפנים גדעון סער
לשופט לא. יש למשפטן, על פי בקשת היועץ המשפטי לממשלה - - -
תומר רוזנר
גם לשופט.
שר הפנים גדעון סער
בסדר, גם לשופט. השופט יושב בראש הוועדה.
תמר זנדברג
אבל למה לא לראשי ערים?
שר הפנים גדעון סער
ראש העיר מלכתחילה בא ממקום ציבורי. נגיד שהיום אנחנו מחילים את המגבלה, מראש הצינון הוא לא של שנה – כי היו עכשיו בחירות מוניציפליות – הצינון הוא 6 שנים. אתה צריך ללכת ולחפש מישהו שלא נבחר – יכול להיות שייבחר מישהו לפני 6 שנים, אבל רבותי, או שאפשר להאמין שיכול להיות אדם שכיהן בראש רשות, נגיד חבר הכנסת אשר אם הוא לא היה יושב פה בכנסת, אז מה? הוא לא היה יכול לשבת בטריבונל כזה ולהחליט באופן ענייני?
לכן אמרתי
לא ראש רשות מכהן. כדי שלא יישב בישיבות של מרכז השלטון המקומי בתוך הקהל הזה.
תמר זנדברג
אבל הוא יכול היה לפני חודש לשבת אתו במרכז השלטון המקומי או בוועדה מחוזית או - - -
שר הפנים גדעון סער
אני לא אמנה לפני חודש, אבל המשמעות של צינון היא ללכת 6 שנים אחורה.
יעקב אשר
קדנציה.
שר הפנים גדעון סער
רבותי, אני אומר לכם – לא צריך להגזים. להיות ראש רשות לשעבר זה לא כתם והוא לא צריך לנקות את עצמו מאיזשהו כתם ואני מתנגד - - -
תמר זנדברג
צינון זה לא מכתם - - -
היו"ר מירי רגב
די, בסדר. הוא הסביר את העניין.
שר הפנים גדעון סער
אבל הוא כיהן ברשות אחרת והוא עבד בעניינים אחרים ואין לו קשר בכלל למקרה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נצביע על זה.
יפעת קריב
אבל אדוני השר, כל הסיטואציה - - - ראש עיר לוועדה המקצועית שזו ועדה שצריכה לקבל החלטות משפטיות - - -
שר הפנים גדעון סער
מעין משפטיות.
היו"ר מירי רגב
אבל יש שם שופט.
שר הפנים גדעון סער
אבל זה מאזן, יש שם איזון – הגוון הדומיננטי של הוועדה הוא משפטי: יש שם שני משפטנים עם כשירות לבית משפט מחוזי, בראשה עומד שופט בדימוס. רצינו מישהו שיגלם את סוג הערכים המתנגשים פה בדילמה, אנחנו צריכים גם תמיכה ציבורית רחבה.

רבותי, היו בתי משפט ובית המשפט העליון קבע, ובשלוש רשויות מקומיות החליטו בניגוד לעמדת בית המשפט. מה זה אומר? שהכול יהיה מפה והנה זה לא מקבל אמון של הציבור, למה?
קריאה
אז נחליף את הציבור.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נחליף את הציבור?
שר הפנים גדעון סער
מי שאומר לך את זה - - - מ-77' אנחנו מכירים את זה.
זבולון קלפה
דילגת על הערה אחת קודם: לגבי משך התהליך, האפשרות של הוועדה היא בעצם השעיה של שנה ועוד שנה?
היו"ר מירי רגב
עד כמה הוועדה יכולה להשעות? כמה זמן?
זבולון קלפה
למה לא לתחום את זה?
שר הפנים גדעון סער
אני מוכן למצב - - -
זבולון קלפה
אני רוצה להוסיף עוד משפט - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, הוא מנסה לענות.
זבולון קלפה
משפט אחד קצר - - -
שר הפנים גדעון סער
הבנתי אותך. לפני שדברת הבנתי אותך. אני הייתי הולך על האפשרות של שנה ועוד שנה. אבל אני לא מציע את זה מכיוון שאז יכול להיות מאוד שמי שיהיה לו אינטרס למשוך את ההליך המשפטי זה ראש הרשות.
היו"ר מירי רגב
ימשוך אותו.
שר הפנים גדעון סער
למה לא לתת שיקול דעת ולראות אם הייתה משיכה של הזמן – אנחנו מקווים שלא תהיה – ומי אחראי לזה ולקבוע לפי זה אם ראוי או לא ראוי.
זבולון קלפה
אז למה לא ליצור בחובת ההוכחה על הוועדה שבמידה וראש הרשות - - -
שר הפנים גדעון סער
ברגע שעצרנו אחרי שנה וזה חוזר אליה – גם יצרנו לבית המשפט, גם בית המשפט הכיר בסעיף הזה בחוק, והוא יודע שהוא צריך - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו צריכים להתחיל את ההצבעות.
שר הפנים גדעון סער
אז אני אענה בקצרה. יש עוד שתי נקודות אחרונות: ראשית, אני מאוד מבקש מהוועדה לדבוק בעניין הזה שמועצת העיר תכריע. יש גם הצעה אחרת של חברת הכנסת זנדברג – חבל שלא היית כאן חברת הכנסת זנדברג כשהתייחסתי לעניין הזה.
תמר זנדברג
אני מתנצלת.
שר הפנים גדעון סער
זה בסדר.

מהטעם הענייני שלא טוב לקבוע מצב שמותיר את מה שהיה בתקופת ראש העיר, אם היה לו סגן מסוים, שהוא אוטומטית ייכנס. אפילו מהטעם הפרקטי שבסיטואציה החדשה זאת תהיה מועצה לעומתית לאותו סגן.
יש סיטואציה – אנחנו מצאנו הסדר מאוד מאוזן, אמרנו: אם אנחנו באים לפני בחירות – אז מספר 2 ברשימה. ואז הציבור יודע, כשהוא הולך לראש עיר מושהה, שהוא מצביע כמו שיש נשיא וסגן נשיא – כל עוד הוא לא יכול, אז מספר 2 שלו יכהן.
אבל יש סיטואציה של אחרי בחירות. בסיטואציה הזאת הפורום הדמוקרטי ביותר הוא מועצת העיר ויש בה ייצוג של הציבור והיא גם קשובה להלכי הרוח בציבור והיא גם מייצגת את הציבור. לא הייתי מציע, לא בדרך של מתן אפשרות, כפי שהוצע קודם, לראש הרשות שהושעה ולא בדך של ללכת למה שהיה קודם.
אגב, יש רשויות שיש בהן יותר מסגן אחד. אני נגד הכבילה ואני בעד להשאיר את זה למועצת העיר ואני חושב שזה - - -
תמר זנדברג
אני מקבלת את זה בתנאי שבכל מקרה זה למועצת העיר. זאת אומרת, גם אם זה לפני הבחירות - - -
היו"ר מירי רגב
בכל מקרה זה מועצת העיר.
תומר רוזנר
אם זה לפני הבחירות – זה מספר 2.
שר הפנים גדעון סער
לפני הבחירות יש מועצת עיר יוצאת - - -
תמר זנדברג
מדובר על מינוי ממלא מקום לפני הבחירות - - -
שר הפנים גדעון סער
יושבת-ראש הוועדה, אני חייב להסביר את זה - - -
היו"ר מירי רגב
היא גם מגיעה מאוחר ועכשיו צריך להסביר לה וממילא היא תצביע נגד – אז למה? חבל לי על הזמן – אני צריכה הצבעות היום.
תמר זנדברג
זה ממש לא בטוח וחוץ מזה אני הצגתי את זה אתמול - - -
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
שר הפנים גדעון סער
מה קורה אם זה לפני הבחירות: נגיד שהתקבלה החלטה לפני חצי שנה ולא הסתיימה תקופת ההשעיה ויש בחירות. הוא עדיין לא הורשע – על פי פסיקת בג"ץ רשאי הוא רשאי להתמודד. אז מה אנחנו עושים במצב הזה? אנחנו אומרים לציבור: שימו לב, הציבור הוא מעל למועצת העיר, עכשיו אתם מכריעים – הממלא מקום שלו הוא מספר 2. ואז אנחנו מפשרים לציבור להכריע על ממלא המקום.
אם זה בא אחרי הבחירות – אני לא יכול עשות בחירות מיוחדות – הדבר הכי הוגן זה ללכת למועצת העיר. אני לא יכול לפני הבחירות ללכת למועצת העיר היוצאת ולתת לה לקבוע את מלא המקום.
תמר זנדברג
מדובר על מינוי ממלא מקום בתקופה של לפני הבחירות, אלא אם כתב האישום לא הוגש לפני הבחירות.
שר הפנים גדעון סער
אז המינוי מקום בתוקף. ברגע שהושעה יש לו כבר ממלא מקום, המועצה החליטה. אבל הלכנו לבחירות, בתוך תקופת ההשעיה יש שנה? אז כשהולכים לבחירות מספר 2 אנחנו מציעים הסדר מלא. זה המצב.

נקודה אחרונה – הייתה שאלה חשובה בנושא פרסום ההחלטות. אני יודע שכשצועקים שקיפות, שקיפות – קשה להשחיל טיעון. אבל אני אומר לכם שיש הרבה מאוד סיטואציות, לדוגמה, שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה: יצא לי בתפקידי הקודמים לשבת בשימועים אצל היועץ המשפטי לממשלה ואצל פרקליטת המדינה – בא סניגור וחושף קו הגנה.

בשימוע יש, חבר הכנסת חנין יודע, לסניגור ולנאשם תועלת ויש עלות: הוא חושף את קו ההגנה בשלב מוקדם יותר אם הוא בוחר להשתמש בזכות השימוע כדי לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה למה אין טעם להגיש כתב אישום.

אנחנו בפורום מעין שיפוטי – ההחלטות צריכות להיות חשופות. לא רק ההחלטה המנומקת בסוף התהליך אלא גם החלטות ביניים. יש החלטות ביניים תהליך כשאתה מסיים ישיבה נותנים סדרה של הוראות לצדדים. אני לא חושב ואני לא מכיר את זה מטריבונלים אחרים ואני מציע, בוודאי בשלב ראשון, לא ללכת לפרסום גורף של פרוטוקולים כי אני לא חושב שזה נכון ואני לא חושב שזה מאוזן.
מיקי רוזנטל
אתה מסכים שיהיה בחוק שכל ההחלטות, כולל החלטות ביניים - - -
היו"ר מירי רגב
הכול ייכנס. בזה הרגע אני מבקשת שקט.
אורי בוסקילה
אפשר להוסיף עוד שאלה אחת?
היו"ר מירי רגב
לא. אין שאלות.

כרגע אני מקריאה את השם של מי שיכול להצביע. היועץ המשפטי יציג את השינויים המרכזיים, אנחנו נצביע על ההסתייגויות ועל החוק עצמו.

מי שמצביע במקום פייגלין – יריב לוין, חמד עמאר, רינה פרנקל, יפעת קריב. במקום נחמן שי – לפרוטוקול בבקשה – מיקי רוזנטל, זבולון קלפה, דוד אזולאי, ישראל אייכלר איננו – במקומו אשר יעקב, דוד צור תמר זנדברג, טלב איננו - - -
אחמד טיבי
טלב איננו אבל יש אדם צנוע שממלא את מקומו.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, אחמד טיבי – תיזהר לך אתי היום, אם אתה לא אתי, אני מתנגדת לחוק שאני מביאה אחר כך להצבעה בעניין טייבה – וחבר הכנסת דב חנין.
אחמד טיבי
היה צליל של איום.
היו"ר מירי רגב
שקט, שקט. איזה צליל של איום?

היועץ המשפטי, בבקשה.
תומר רוזנר
לגבי בקשת השר לגבי הפרוטוקולים, אני חושב שלמרות שיש טריבונלים אחרים אני חושב שאני לפחות אמליץ לוועדה לקבל את ההצעה של השר כשמדובר בהחלטות והחלטות ביניים בגלל שמדובר בפורום חדש - - -
מיקי רוזנטל
אני כבר הסכמתי והורדתי את ההסתייגות.
תומר רוזנר
מצוין.
היו"ר מירי רגב
תומר, חבל לחזור על זה – אני רוצה להגיע להצבעה, חברים.
תומר רוזנר
לגבי הערת השר בין לפני הכהונה לבין אחריה – הנוסח הזה הוא הנוסח שקיים בסעיף 20 לגבי השעיה של ראש רשות לאחר שבית המשפט הכריע. השיקול של הזיקה לתפקיד הוא אחד השיקולים שמופיעים במפורש בין שיקולי הוועדה ולכן זה ברור שהוועדה צריכה לשקול כמובן את הזיקה לתפקיד.
אני אבקש מגלעד להקריא את השינויים שהוועדה קיבלה לגביהם החלטה אתמול.
שר הפנים גדעון סער
למה אתם צריכים את התוספת של זה בתוך הנוסח?
תומר רוזנר
כי זה מה שמופיע גם בסעיף 20. אבל אם אתם לא - - -
היו"ר מירי רגב
בסדר. מה הבעיה? תכניסו את זה לנוסח. תשבו אחר כך יחד - - -
תומר רוזנר
זה לא משנה את המהות.
היו"ר מירי רגב
זה לא משנה את המהות. שבו אחר כך – אל תסתכל ככה, זמרת – שבו אחר כך אתה והיועץ המשפטי ותסגרו ביניכם את הנוסח. גלעד, בבקשה. העיקרון ברור.
גלעד קרן
יש פה שינויי נוסח שאני לא אקריא אותם – רק שינויים מהותיים.

בעמוד 2 בנוסח שמונח בפניכם – אנחנו מוסיפים פה את סעיף קטן (ג) שנוסחו: "חברי הוועדה לבחינת השעיה ימונו לתקופה אחת של 7 שנים".

בסעיף קטן (ב) – כמובן שהמספור ישתנה – למטה אנחנו מוסיפים לכתוב: "בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין לפני שהחל לכהן כראש רשות". ואנחנו מוסיפים את זכות הטיעון, שההחלטה תתקבל לאחר שהוועדה נתנה לראש הרשות הזדמנות להשמיע את טענותיו.

בעמוד 3, מה שמופיע כפסקה (2): "החליטה הוועדה לבחינת השעיה להשעות ראש רשות מכהונתו לפי פסקה זו" – אנחנו מתקנים קצת את הנוסח בהתאם למה שהוחלט עכשיו – "תיתן את דעתה לעניין התפקידים שיהיה רשאי למלא כחבר המועצה בתקופת ההשעיה ורשאית היא לקבוע סייגים לעניין תפקידים אלה".
היו"ר מירי רגב
בסדר, מקובל? הלאה.
גלעד קרן
פסקה (3) – השינוי שהתקבל עכשיו שזה יהיה 30 יום ולא 45 ימים עם הוראת מעבר לשנה של 40 יום - - -
היו"ר מירי רגב
הוראת שעה ל-45 יום לשנה.
תומר רוזנר
בשנה הראשונה.
גלעד קרן
בעמוד 4, בסעיף קטן (ה) – אנחנו מציעים להוסיף שכאשר הוועדה מחליטה אם להאריך את משך ההשעיה היא תשקול, בין היתר, את משך ההליך המשפטי המתנהל נגד ראש הרשות ואת הנסיבות שהביאו לכך שטרם הסתיים.
היו"ר מירי רגב
הנהלת בתי המשפט, תזדרזו ממחר.
גלעד קרן
בסעיף קטן (ז) אני מבין שהוועדה מבקשת להצביע על גרסה א' ולא על שתי גרסאות אחרות שמופיעות ולכן אני לא אקריא - - -
היו"ר מירי רגב
המועצה תבחר למלא מקום – זאת ההצבעה של הוועדה. מי שיש לו הסתייגות לעניין הזה היא תהפוך להסתייגות. אנחנו מצביעים על נוסח הוועדה שאומר שהמועצה היא זו שמחליטה על ממלא המקום.
גלעד קרן
רק תיקון אחד למה שמופיע פה: צריך להיות מבחינת הנוסח בסוף גרסה א': "ראש הרשות בבחירות לפי הוראות חוק זה" ולא לפי סעיף 3, כפי שכתוב.
היו"ר מירי רגב
היועצת המשפטית של השלטון המקומי – את אתנו? הכנסנו פה גם את העניין של הממלא מקום עם ההגנות שלו?
תומר רוזנר
אנחנו צריכים להוסיף שיראו בממלא המקום כראש רשות לכל דבר ועניין.
היו"ר מירי רגב
תוסיף את זה.
שר הפנים גדעון סער
למה זה בספק?
תומר רוזנר
למרכז השלטון המקומי יש ספק.
היו"ר מירי רגב
נכניס את זה. זאת הצעה שאנחנו מצביעים עליה עכשיו, כן?
תומר רוזנר
כן.
היו"ר מירי רגב
אז איפה היא תירשם?
תומר רוזנר
בסעיף הזה.
שר הפנים גדעון סער
הוא לא ראש רשות לכל דבר ועניין?
תומר רוזנר
לי ברור שכן.
היו"ר מירי רגב
זה ברור אבל בואו נכניס את זה.
שר הפנים גדעון סער
אני רוצה להבין עד הסוף את המשמעות של מה שאנחנו מכלילים. בסופו של דבר הוא לא ראש רשות לכל דבר ועניין – אם מחר ראש העיר יזוכה או אם פגה תקופת ההשעיה.
תומר רוזנר
בתקופת ההשעיה.
יהודה זמרת
הוא בעצם ממלא תפקיד ראש העיר – הוא לא ממלא מקום - - -
היו"ר מירי רגב
הנוסח שיהיה: ממלא תפקיד ראש העיר - - -
תומר רוזנר
יראו אותו - - -
היו"ר מירי רגב
יראו אותו בתקופת ההשעיה כראש עיר לכל דבר. בסדר?
שר הפנים גדעון סער
בתקופת ההשעיה.
היו"ר מירי רגב
זה ייכנס לנוסח עליו נצביע.
גלעד קרן
בעמוד 5 אנחנו מוסיפים בסוף פסקה (2): אם זוכה ראש הרשות בפסק דין סופי מכל האישומים נגדו – ישולם לו החלק היחסי של שכרו בתקופת להשעיה, שלא שולם באותה תקופה, בניכוי הכנסתו מעיסוק נוסף בתקופת ההשעיה.
היו"ר מירי רגב
אזולאי, זה בסדר?
דוד אזולאי
זה בסדר.
גלעד קרן
בסעיף 2(א) זה לגבי תנאי השירות של ראש הרשות: "ראש הרשות שהושעה זכאי בתקופת ההשעיה לתנאי השירות שמגיעים לו לפי הוראות סעיף 15(א)(1) או שוויים, כולם או חלקם כפי שיורה השר, ובלבד ששיעורם לא יעלה על השיעורים הנקובים בפסקה (2) לתנאי השירות שהיה זכאי להם אלמלא הושעה מכהונתו".
תמר זנדברג
אני מתנצלת שאני חייבת לחזור אחורה לגרסה א' בנושא ההחלטה של המועצה, בסיפא של הסעיף כתוב שהממלא מקום יכהן עד תום תקופת ההשעיה או עד בחירות ראש רשות בבחירות לפי סעיף 3.
תומר רוזנר
פה מתקנים את זה.
היו"ר מירי רגב
אני כבר מודיעה לחברי הכנסת, חברי הוועדה: פעם אחרונה שאני נותנת לחברי כנסת שמגיעים באיחור להתייחס לדברים שהתייחסנו אליהם לפני. אני מוציאה מראש לו"ז ואומרת מתי יש התייחסויות ומתי לא – אי אפשר ככה כל פעם לחזור ולחזור.
תמר זנדברג
אנחנו לא עורכי דין ולא משפטנים ולא ייעוץ משפטי - - -
תומר רוזנר
אני אבהיר שוב: בעקבות ספק שהתעורר אם הבחירות יכולות להתקיים לאו דווקא במועד הבחירות הכלליות אלא במועד מוקדם יותר, למשל במקרה של פטירה חס וחלילה של ראש הרשות או התפטרות של ראש הרשות שנבחר, ולכן אנחנו משנים שזה יהי בבחירות לפי חוק זה ולא בחירות לפי 3, כך שבכל הנסיבות שבהן מתחייבת עריכת בחירות – תיפסק - - -
תמר זנדברג
תודה וסליחה.
שר הפנים גדעון סער
הבחירות גוברות על השעיה.
גלעד קרן
בעמוד 7 אנחנו מוסיפים סעיף קטן (ז) החלטות והחלטות ביניים של הוועדה לבחינת ההשעיה יפורסמו באתר אינטרנט של משרד הפנים ללא הפרוטוקול.
היו"ר מירי רגב
החלטות, לרבות החלטות ביניים. מאה אחוז, יופי.
גלעד קרן
באותו עמוד למטה, סעיף 22(ד) החדש, אנחנו מציעים לכתוב: "הוגש כתב אישום, לא יחולו הוראות סעיף זה לעניין המעשים המיוחסים לראש הרשות בכתב האישום".
דב חנין
לא הבנתי.
גלעד קרן
הכוונה היא שאם הוגש כתב אישום, אנחנו הולכים להליך הזה של הוועדה והמועצה לא יכולה על אותם מעשים להשתמש בסעיף שקיים היום לגבי התנהגות - - -
דב חנין
אני מתנגד לסעיף הזה.
יהודה זמרת
הסעיף אומר שמרגע שיש את המנגנון הזה, לא יחול המנגנון של - - -
דב חנין
זה לא אותו דבר, לא אותו דבר - - -
שר הפנים גדעון סער
על אותה סיטואציה - - -
תומר רוזנר
על אותם מעשים.
היו"ר מירי רגב
על אותם מעשים אתה רוצה שאותו אדם יישפט פעמיים? גם במועצה וגם בוועדה המייעצת?
שר הפנים גדעון סער
הוכח שמועצות הערים, בעניין הזה, לא בדיוק התנהגו כשומר סף אלא יותר כגורם קואליציוני. לכן אנחנו אומרים שבמקום להשאיר את זה למועצת העיר – הוועדה תקבע את העניין הזה.
היו"ר מירי רגב
זה לא הוגן.
שר הפנים גדעון סער
סיכון כפול.
דב חנין
בסדר, דב, זאת הסתייגות שלך. נצביע עליה ונפיל אותה.
דב חנין
זה לא סיכון כפול כיוון שיש פה ממד ציבורי - - -
היו"ר מירי רגב
זה סיכון כפול.
נועה בן אריה
- - - זה סיכון כפול.
דב חנין
לא, כיוון שיש דיון ציבורי - - -
היו"ר מירי רגב
נועה, מותר לו להגיש הסתייגות.
גלעד קרן
אנחנו מציעים להחיל את אותו תיקון בדיוק בעמוד 8 לעניין מועצות אזוריות כמו שמופיע כסעיף 6(ד) למטה.
היו"ר מירי רגב
עוד שינויים?
תומר רוזנר
לא. אלו השינויים.
היו"ר מירי רגב
יופי. זאת הצעת החוק. אני רוצה להודות לך השר, קיבלתם את עיקרי ההסתייגויות או ההערות של חברי הכנסת, של הוועדה, וזה מראה שבאמת יש שיח רציני בינינו לבין משרד הפנים וזה לא משרד שלא מקשיב ובא עם הצעת חוק – ככה אנחנו פועלים.
אני חושבת שגם חברי הכנסת פה עשו עבודה מאוד רצינית במשך יומיים לא פשוטים – באו, העירו הערות, קראו את החוק, העבירו הסתייגויות, גם באו בשעות מוקדמות, בדרך כלל לא מגיעים להצבעות כל כך מוקדם. אני מודה לכל חברי הכנסת שבאו במזג אוויר כזה והשאירו את הילדים בבית, יפעת קריב, ובכל זאת יצאו לדרך ואפילו ביום חופש.

אני מודה לכל חברי הכנסת, אני באמת מודה לכל אלו שהגיעו, אני מודה לך השר על כך שהגעת היום ועל כך שקיבלת את ההערות. אם לא הייתה כאן החלטה של בית המשפט, אני באופן אישי לא הייתי אוהבת את החוק הזה. אני חושבת שלא נכון להשעות מתפקידו מישהו שיש כתב אישום נגדו והוא לא הורשע.

אבל משום שבית המשפט שם לנו רף של הדחה של ראש עיר אז ברור לנו שאנחנו מעדיפים השעיה וחוק שהוא מידתי והוא ציבורי וחכם. אני חושבת שהחוק הזה עושה באמת תמהיל נכון של כל הרכיבים האלה.

מרגע זה אנחנו עוברים להצבעה.
דוד אזולאי
לא קיבלתי תשובה על הקמת הוועדה. אני יודע שכרגע יש לחץ ציבורי אדיר להקים את הוועדה ויקימו אותה, אין לי בזה ספק. הדאגה שלי היא מקורה אחרי הוועדה הזאת. צריכים להקים ועדה חדשה – תוך כמה זמן?
היו"ר מירי רגב
אמרנו – תוך 7 שנים.
דוד אזולאי
הוועדה היא ל-7 שנים – מה קורה אחרי 7 שנים?
היו"ר מירי רגב
אז תקום ועדה חדשה.
דוד אזולאי
רבותי, אני מבקש להגביל בזמן את הקמת הוועדה - - -
שר הפנים גדעון סער
אני לא מבין מה הוא רוצה.
היו"ר מירי רגב
הוא רוצה שאחרי 7 שנים, ועדה תוקם תוך 14 יום.
דוד אזולאי
יפה.
תומר רוזנר
14 יום ממתי?
היו"ר מירי רגב
מרגע שהוועדה סיימה את תפקידה.
יהודה זמרת
היא צריכה, לכאורה, להיות מוקמת עוד לפני שהוועדה ההיא הולכת.
דוד אזולאי
יפה. מה שאני מבקש זה שתוך 14 יום תוקם ועדה חדשה.
שר הפנים גדעון סער
אפשר לכתוב שאם סיימה את כהונתה, תוך 30 יום תוקם ועדה חדשה. אבל אני מציע שכל עוד לא הוקמה ועדה חדשה – תמשיך הקודמת, כדי שלא יהיה ואקום.
דוד אזולאי
דבר נוסף שעדיין לא קיבלתי עליו תשובה - - -
קריאה
זה דבר פנימי.
שר הפנים גדעון סער
אני מסכים שלא צריך, אבל זאת ההצעה.
דוד אזולאי
מה קורה, אדוני השר, לגבי חילוקי דעות במינוי של נציג שר - - -
היו"ר מירי רגב
הוא אמר שזה יגיע להחלטת ממשלה.
דוד אזולאי
לפרוטוקול שיגיד.
שר הפנים גדעון סער
ראשית, אני מתכוון להגיע להסכמה עם שרת המשפטים.
דוד אזולאי
אני מאחל לך. אבל אנחנו לא יודעים - - -
שר הפנים גדעון סער
אם אני לא אגיע להסכמה עם שרת המשפטים, אני אלך לראש הממשלה או לממשלה.
דוד אזולאי
תודה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו עוברים להצבעה. הקראתי את השמות של המצביעים. אנחנו מתחילים להצביע על ההסתייגויות. האם חברי הכנסת מוכנים להצביע על כל ההסתייגויות יחד? שמענו אותן ודיברנו עליהן, דב, אתה יכול לדבר עליהן גם במליאה.
דב חנין
לא. יש פה נושאים שונים וההצבעה שלי שונה בנושאים שונים. אני לא מצביע - - -
היו"ר מירי רגב
לא. כל סיעה, כל קבוצה.
מיקי רוזנטל
את ההסתייגויות שלנו, של סיעת העבודה - - -
תומר רוזנר
נתחיל עם כל ההסתייגויות של סיעת העבודה.
היו"ר מירי רגב
טוב. נתחיל עם ההסתייגויות של סיעת העבודה. בבקשה.
תומר רוזנר
הוא אמר שנצביע על כולן ביחד.
היו"ר מירי רגב
כל ההסתייגויות ביחד. אז מי בעד ההסתייגויות של סיעת העבודה?

הצבעה

בעד ההסתייגויות של סיעת העבודה – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגויות של סיעת העבודה לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגויות של סיעת העבודה – 2. מי נגד? 8 נגד. ההסתייגות נפלה.
תומר רוזנר
האם בסיעת יש עתיד מסכימים שההסתייגויות - - -
היו"ר מירי רגב
סיעת יש עתיד?
יפעת קריב
אני מסירה.
היו"ר מירי רגב
את מסירה את ההסתייגויות?
תומר רוזנר
מסירה.
יפעת קריב
כל מה שרצינו התקבל.
היו"ר מירי רגב
אילו עוד הסתייגויות יש?
תומר רוזנר
של חברת הכנסת רינה פרנקל.
היו"ר מירי רגב
רינה פרנקל, ההסתייגות שלך לגבי ועדה – להצביע על שתי ההסתייגויות יחד?
רינה פרנקל
כן.
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגויות של רינה פרנקל?
מיקי רוזנטל
אנחנו לא יודעים מה ההסתייגויות.
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות הייתה שהשר ימנה ועדה קרואה.
רינה פרנקל
ראש הרשות, שר או שיהיה מהאופוזיציה - - -
דוד אזולאי
מנגנון של ועדה קרואה.
היו"ר מירי רגב
אז מי בעד ההסתייגות של רינה פרנקל?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חברת הכנסת רינה פרנקל – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – 1
ההסתייגות של חברת הכנסת רינה פרנקל לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות של רינה פרנקל – 1. מי נגד – 8 נגד. ההסתייגות נפלה.
יפעת קריב
אני נמנעת.
היו"ר מירי רגב
את נמנעת – אחת נמנעת.
תומר רוזנר
ההסתייגויות של סיעת מרצ.
היו"ר מירי רגב
סיעת מרצ - - -
תמר זנדברג
בשם סיעת מרצ אני מבקשת להסיר את ההסתייגות לגבי גרסה ג' הזאת שביקשתי. אני מקבלת את הבחירה במועצה. על שאר ההסתייגויות אני מבקשת להצביע.
תומר רוזנר
אפשר להצביע על כולן יחדיו?
תמר זנדברג
כן.
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגויות של מרצ?

הצבעה

בעד ההסתייגויות של סיעת מרצ – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגויות של סיעת מרצ לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגויות של מרצ – 1. נגד – 8 נגד. ההסתייגויות נפלו.
דוד אזולאי
אני גם מסיר את ההסתייגויות שלי מאתמול.
היו"ר מירי רגב
נגיע אליך.
תומר רוזנר
רגע, יש לנו סדר.
היו"ר מירי רגב
זבולון קלפה, ההסתייגויות שלך, האם נצביע עליהן?
זבולון קלפה
למה לא? ממילא תפילי אותן.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תדבר על הנקודות של ההסתייגויות.
זבולון קלפה
לא צריך.
תומר רוזנר
כולן ביחד?
היו"ר מירי רגב
כולן ביחד – מי בעד ההסתייגויות של זבולון קלפה?
מיקי רוזנטל
לא יודעים מה הן. איך ניתן להצביע ככה?
גלעד קרן
אתה צריך להבהיר לנו בהסתייגות – ביקשת שתהיה רשימה של עבירות ולא אמרת לנו - - -
שר הפנים גדעון סער
תוותר, תוותר.
זבולון קלפה
על הרשימה אני מוותר, אבל על ההסתייגויות הבאות - - -
תומר רוזנר
אין הסתייגויות אחרות.
היו"ר מירי רגב
איזה עוד הסתייגויות יש?
תומר רוזנר
ההסתייגויות האחרות – אפשר להצביע על כולן יחדיו?
היו"ר מירי רגב
כן, אבל רק תציג את נקודות ההסתייגויות.
גלעד קרן
שלא תהיה אפשרות להאריך מעבר לשנה, שהשופט ימונה על ידי נשיא בית המשפט העיון ושהוועדה עצמה תחליט בהליך הפלילי עצמו.
יריב לוין
מה אתה רוצה? לתת לנו - - -
היו"ר מירי רגב
אתה מסיר את ההסתייגויות או שאתה - - -
זבולון קלפה
אם אתה הולך אתי בחוק הבא. אני אתך.
היו"ר מירי רגב
אתה מסיר את ההסתייגויות.
גלעד קרן
חבר הכנסת דוד אזולאי.
דוד אזולאי
מסיר את ההסתייגויות.
היו"ר מירי רגב
דוד אזולאי מסיר את ההסתייגויות של סיעת ש"ס.
גלעד קרן
ההסתייגויות של חבר הכנסת דב חנין ואחרי זה של פייגלין שלא נמצא פה.
היו"ר מירי רגב
פייגלין הודיע לי שהוא מסיר את כל ההסתייגויות. דב חנין, בבקשה, נצביע על כל הסתייגות והסתייגות.
דב חנין
אני מבקש הצבעה על שישה דברים.
יעקב אשר
שישה בלבד.
דב חנין
הדבר הראשון שאני מבקש להצביע זה שיושב-ראש ועדת ההשעיה יהיה שופט מחוזי בדימוס שימונה - - -
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 2. מי נגד? נגד – 6. ההסתייגות נפלה. ההסתייגות הבאה.
דב חנין
ההסתייגות הבאה היא שראש הרשות המושעה יישאר חבר מועצה אבל מעבר לזה לא יהיה חבר בשום ועדה של הרשות.
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 2. מי נגד? נגד – 8. ההסתייגות נפלה. ההסתייגות הבאה.
דב חנין
הסתייגות שלישית – לא יהיה שכר למושעה.
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 1. מי נגד? נגד – 8. ההסתייגות נפלה.
דב חנין
הסתייגות רביעית – הוועדה תצטרך לשקול לא רק את כתב האישום על פניו אלא אם יש ראיות לכאורה - - -
היו"ר מירי רגב
הפך אותה לבית משפט. מי בעד ההסתייגות של דב חנין?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 1. מי נגד? נגד – 7. ההסתייגות נפלה.
דב חנין
חמישית – אני מבקש להשאיר את סמכות המועצה בסעיף 22(ד).
תומר רוזנר
התנהגות בלתי הולמת – היא יכולה גם להפעיל אותה במקביל.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 1. מי נגד? נגד – 8. ההסתייגות נפלה.
דב חנין
הסתייגות אחרונה – לא קיבלתי תשובה – השר ביקש שהנושא ייבדק – על מסגרות זמנים או לערעור או לעתירה על החלטת הוועדה.
יהודה זמרת
גם היום בערעור שמוגש על החלטה במחוזי אין זמנים לעליון.
שר הפנים גדעון סער
אני בעד להשאיר את זה בג"צי.
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה להסיר?
דב חנין
אני מבקש מסגרת זמנים – אני מבקש שהערעור יהיה לבית המשפט העליון בתוך 7 ימים - - -
תומר רוזנר
אמרת את זה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מכירים את הדברים.
דב חנין
אני רק אגיד מה אני מציע.
תומר רוזנר
זה כבר נאמר.
דב חנין
הערעור יהיה לבית המשפט העליון בתוך 7 ימים מההחלטה. ההחלטה של בית המשפט העליון תינתן בתוך 14 ימים נוספים ותהיה החלטה סופית.
היו"ר מירי רגב
מי בעד ההסתייגות הזו?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד ההסתייגות – 2. מי נגד? נגד – 6. ההסתייגות ל התקבלה.
אחמד טיבי
ביקשתי להצטרף להסתייגות.
היו"ר מירי רגב
כל ההסתייגויות של דב חנין, גם אחמד טיבי הצטרף אליהן.
דב חנין
רק לאחרונה – לא להסתייגויות האחרות.
היו"ר מירי רגב
עכשיו אנחנו מצביעים על כל ההסתייגויות האחרות של דב חנין. מי בעד?

הצבעה

בעד ההסתייגויות של חבר הכנסת דב חנין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – אין

ההסתייגויות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
בעד – 2. מי נגד? נגד – 8. ההסתייגויות שלכם נפלו.
היו"ר מירי רגב
דוד צור?
דוד צור
מסיר את ההסתייגות.
היו"ר מירי רגב
דוד צור מסיר את ההסתייגות. יש לנו עוד הסתייגויות?
תומר רוזנר
פייגלין מסיר?
היו"ר מירי רגב
פייגלין אמר לי – אני אקרא את זה שוב כדי של יגידו שאני לא מדייקת בדברים שלי – שי, פייגלין הסיר את ההסתייגויות שלו, נכון? הוא לא הסיר? אז בואו נצביע על ההסתייגות של פייגלין.
תומר רוזנר
גלעד יגיד לנו מה ההסתייגות.
היו"ר מירי רגב
מיקי, לאן אתה הולך?
מיקי רוזנטל
אני צריך להגיע לוועדה אחרת.
היו"ר מירי רגב
אבל אתה צריך להצביע על החוק.
מיקי רוזנטל
מזרחי יצביע במקומי.
היו"ר מירי רגב
מזרחי מצביע כמוך?
מיקי רוזנטל
כן.
היו"ר מירי רגב
תוסיפו שמיקי רוזנטל התחלף עם מזרחי – לפרוטוקול.
תומר רוזנר
ההסתייגות של פייגלין – רגע, הוא יגיד מהי.
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות של פייגלין היא שממלא המקום ייבחר על ידי ראש העיר - - -
תומר רוזנר
לפי המלצת ראש הרשות – ימונה על ידי המועצה - - -
היו"ר מירי רגב
כמו במצב הנוכחי.

מי בעד ההסתייגות של פייגלין?

הצבעה

בעד ההסתייגות של חבר הכנסת משה זלמן פייגלין – מיעוט
נגד – רוב
נמנעים – 2

ההסתייגות של חבר הכנסת משה זלמן פייגלין לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
מי נגד? נגד – 8. ההסתייגות של פייגלין נפלה. שניים נמנעים.
חמד עמאר
לא סופרת אותי.
יפה שפירא
הוא טוען שאת לא סופרת אותו.
היו"ר מירי רגב
לא סופרת? אני לא רואה אותך.
חמד עמאר
מה לא רואה אותי? אני יושב כאן כל הזמן.
היו"ר מירי רגב
שניים נמנעים.
תומר רוזנר
יש נושא שביקשתם לבדוק – מעורבות בחיים הפוליטיים. אכן זה קיים בחקיקה אחרת ואפשר למצוא לזה פירוט יותר נרחב אבל במסגרת אילוצי הזמן אני חושב שאפשר להסתפק גם בתשובת השר ולהסתפק בנוסח הקיים.
שר הפנים גדעון סער
זה חל לגבי המשפטן.
תומר רוזנר
המשפטן והשופט.
יפעת קריב
חל על ראש העיר, לא?
היו"ר מירי רגב
אנחנו עוברים להצבעה על החוק כולו.
תומר רוזנר
כנוסח הוועדה והשינויים שנשמעו.
היו"ר מירי רגב
כנוסח הוועדה והשינויים שנשמעו והוקראו על ידי היועץ המשפטי של הוועדה. מי בעד החוק?

הצבעה

בעד החוק – פה אחד
הצעת חוק הרשויות המקומיות (השעיית ראש רשות מקומית בשל הגשת כתב אישום) (תיקוני חקיקה), התשע"ד-2013, נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
בעד החוק – 13. פה אחד. אני לא מגישה רביזיה. 13 בעד החוק.
אחמד טיבי
מירי, שמת לב איך אני הצבעתי?
היו"ר מירי רגב
שמתי לב, כי יש לך את טייבה עכשיו.

13 בעד החוק, אפס מתנגדים, אפס נמנעים – פה אחד. תודה רבה, החוק עבר.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים