ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/12/2013

חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (תיקון מס' 4 והוראת שעה), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הפנים והגנת הסביבה
04/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 146>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, א' בטבת התשע"ד (04 בדצמבר 2013), שעה 15:00
סדר היום
<רוויזיה להצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (תיקון מס' 4 והוראת שעה), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
תמר זנדברג

חמד עמאר

משה זלמן פייגלין

רינה פרנקל

דוד צור

יפעת קריב

דב חנין

שולי מועלם-רפאלי

משה מזרחי
מוזמנים
>
דניאל סלומון - יועץ משפטי, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול

ערן דוידי - משרד הפנים
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

גלעד קרן
יוטל כהן (מתמחה)
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<רוויזיה להצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (תיקון מס' 4 והוראת שעה), התשע"ד-2013>
היו"ר מירי רגב
טוב, חברים, מי יכול להצביע? זאת אני. משה כאן?
שולי מועלם-רפאלי
כן, משה כאן.
היו"ר מירי רגב
איפה הוא?
שולי מועלם-רפאלי
הוא שקט.
היו"ר מירי רגב
משה כאן. עמאר כאן?
קריאה
כן.
היו"ר מירי רגב
עמאר כאן. רינה פרנקל? רינה כאן.
שולי מועלם-רפאלי
אני במקום זבולון.
היו"ר מירי רגב
יפעת קריב?
יפעת קריב
אכן כאן.
היו"ר מירי רגב
אה, את מצביעה? מה את אומרת? ממש לכבוד הוא לנו.
יפעת קריב
תודה רבה. גם לי.
היו"ר מירי רגב
נחמן שי – איננו. מי מצביע במקומו?
משה מזרחי
אני.
היו"ר מירי רגב
מזרחי. זבולון קלפה – שולי. אזולאי – איננו, אייכלר – איננו, דוד צור – נמצא, תמר זנדברג – כאן. טלב – איננו. ודב חנין – נמצא.
יופי. אנחנו בעצם מצביעים בשתי רוויזיות, רוויזיה אחת של חבר הכנסת דב חנין ורוויזיה שנייה של יושבת-ראש הוועדה. ואנחנו נתחיל ברוויזיה של דב חנין, בבקשה. יש לך בדיוק חמש דקות להציג את הרוויזיה ולאחר מכן אנחנו נצביע בעד הרוויזיה או נגדה. בבקשה. תמלילן, בבקשה, היועצים המשפטיים, שיהיה פה שקט בבקשה במהלך ההצבעות.
דב חנין
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש. אני ביקשתי לקיים בוועדה דיון מחודש בסוגיה אחת, שהיא הוספה של ארבע הגדרות לחוק: פליט, מבקש מקלט, אדם הזכאי להגנה משלימה ומבקש הגנה משלימה. אני אנצל פחות ממסגרת הזמן שגברתי נתנה לי, אני רק אנסה להסביר למה הדבר הזה מאוד חיוני.

זו איננה רוויזיה פורמלית, זו רוויזיה שנועדה להשיג את מה שגם הממשלה טוענת שזו מטרת החוק. הממשלה אומרת: אנחנו מעוניינים להבחין בין אנשים שהם פליטים או מבקשי מקלט, שהם ראויים להגנה בישראל מבחינת המדינה, המדינה גם מחויבת אליהם מבחינת הדין הבין-לאומי, לבין אנשים אחרים, אותם מסתננים שהם מבקשי עבודה או שבאו לישראל מטעמים אחרים ואינם זכאים לשום הגנה מטעמה של מדינת ישראל.
הדרך היחידה להבחין בחוק הזה בין שני סוגי האנשים השונים האלה היא בהוספת ההגדרות שאנחנו מציעים. אם לא יוספו ההגדרות האלה אנחנו נמצאים בסכנה שגם אנשים שהמדינה מעוניינת להתייחס אליהם על-פי אמנת זכויות הפליטים, שהם פליטים או מבקשי מקלט או אנשים שזכאים להגנה משלימה או מבקשי הגנה משלימה, יטופלו באמצעים שהחוק נותן, שהם אמצעים דרסטיים, דרקוניים, מרחיקי לכת.

בין אם מדובר בכליאה לאורך של כשנה במין מתקן כליאה סגור ללא הליך משפטי ראוי, מדובר ללא ספק בעונש שהוא מאוד קשה, קיצוני, מרחיק לכת, ובין אם מדובר בכליאה באותו מתקן כליאה שהוא מוגדר כפתוח, ואכן הוועדה עשתה תיקונים לגביו שהם בסך הכול תיקונים חיוביים, אבל בסופו של דבר עדיין אותו מתקן דומה מדי לבית-סוהר. אבל להבדיל מבית-סוהר באותו מתקן כליאה שקרוי פתוח לא קבועה מסגרת הזמן שבה האדם יכול להיות כלוא או מוחזק באותו מתקן. ולכן אנחנו עלולים להגיע למצב של סוג של ענישה אפקטיבית, ארוכה, שאיננה כפופה להליכים משפטיים ראויים וכדומה.
כל הדברים האלה הם דברים שהמדינה יכלה במידה מסוימת של הצדקה לקדם אותם כשלא מדובר בפליטים ומבקשי מקלט. אבל כדי שאנחנו כולנו נבחין בין פליטים ומבקשי מקלט לבין אותם אנשים שעליהם המדינה מבקשת להחיל את האמצעים הדרקוניים ומרחיקי הלכת שבחוק אין לנו מנוס אלא להוסיף את ההגדרות.
בהיעדר ההגדרות האלה, גברתי היושבת-ראש, החוק פגום באופן מאוד מאוד עמוק ויסודי ואיננו מאפשר להשיג מטרה שהמדינה מצהירה לפחות שהיא מעוניינת להשיג, וזה מאבק ומלחמה באנשים שאינם פליטים, אינם מבקשי מקלט, אלא הם מסתנני עבודה שבעצם נכנסים לישראל כדי לעבוד בתחומיה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, תודה רבה. מי בעד לקיים דיון מחדש בנושא שדב חנין הציע? 3 בעד. מי נגד? 7.
הצבעה

בעד ההצעה של חבר הכנסת דב חנין – 3
נגד – 7
נמנעים – אין

ההצעה לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
ההצעה נפלה.

הצעת הרוויזיה שלי. אני חשבתי רבות אחרי הצעת החוק הזאת, וחשבתי שההצעה הזאת לא מביאה לידי ביטוי אמיתי את הסוגיה של הטיפול במסתננים. יש בעצם עוד 60,000 מסתננים שאנחנו לא נותנים להם ביטוי. ואני חושבת שההצעה הזאת צריכה להיות יותר נוקשה, אני חושבת שאנחנו מעבירים את מרכז הכובד מתל-אביב לבאר-שבע ולפריפריה.

ולכן החלטתי שצריך לדון בכל החוק הזה מחדש, ולהביא מצב שבעצם החוק הזה יביא לשנתיים, מהרגע הראשון החוק צריך להיות שנתיים כליאה מלאה של כולם שבמהלכן יחליטו מי פליט ומי מסתנן. ואת זה אני בעצם מבקשת להביא להצבעה, בבקשה, את כל ההצעה כולה.
דוד צור
אני חושב שקודם כול החוק הזה הוא חוק מידתי, בהקשר שהוא נותן את הפתרון כרגע, שבג"ץ שם אותנו במקום שאנחנו היינו צריכים לפתור בעיה כרגע. לגבי הפתרון הכולל של בעיית הזרים, אני מסכים אתך שהוא לא נותן פתרון החוק הזה, אבל אי-אפשר דרך החוק הזה לפתור את כלל בעיית הזרים. אני הייתי מאוד שמח שבעיית הזרים הייתה נפתרת עם עוד כמה מתקנים כאלה אולי או בהמשך עם הסדרים, אבל בטח לא בפריזמה של החוק הזה. אני מאוד מופתע, למען האמת, אני חושב שאי-אפשר כרגע לעצור את זה.
יפעת קריב
אז מה אתה מציע בעצם?
דוד צור
אני מציע להתנגד לרוויזיה של יושבת-ראש הוועדה.
יפעת קריב
אתה מציע רוויזיה אחרת?
דוד צור
אני לא מציע שום רוויזיה. אני מציע להפיל את הרוויזיה של יושבת-ראש הוועדה ולתמוך בחוק כמו שתמכנו קודם, עם כל הכבוד לרוויזיה של חבר הכנסת חנין.
רינה פרנקל
כן, אני מצטרפת לדוד.
דוד צור
אני מבקש להפיל את הרוויזיה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אני מצביעה. אתה בהחלט הצלחת לשכנע אותי, אני אחליט איך אני מצביעה. מי בעד הרוויזיה שלי? 3. מי נגד הרוויזיה שלי? 5. מי נמנע? 1.
הצבעה

בעד הצעת הרוויזיה של יושבת-ראש הוועדה – 3
נגד – 5
נמנעים – 1
הרוויזיה לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
אכן הרוויזיה שלי נפלה. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:25.>

קוד המקור של הנתונים