ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/12/2013

חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 36), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכלכלה
23/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 147>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ' בטבת התשע"ד (23 בדצמבר 2013), שעה 9:00
סדר היום
<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 38) (מימוש תווי קנייה), התשע"ד-2013, של חבר הכנסת יוני שטבון (כ/523) (פ/1150/19)>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
רונן הופמן

יצחק וקנין

דוד צור

אורי מקלב
יוני שטבון
מוזמנים
>
תמר פינקוס - הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

חנה וינשטוק-טירי - יועמ"ש, הרשות לצרכנות וסחר הוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

אפרת רחלי מאירי - ראש תחום יעוץ וחקיקה, הרשות להגנת הצרכן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

יגאל גורביץ - יועץ מנכ"ל, משרד הכלכלה

רעות אופק - עו"ד, משרד המשפטים

סוזנה רבינוביץ - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

יורם דר - יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות, איגוד לשכות המסחר

רמי לוי - מנכ"ל ובעלים שיווק השקמה

מימון אביטל - שיווק השקמה

דור ורד - מנהל מחלקת תווי קנייה, שופרסל

ערן מאירי - יועמ"ש שופרסל

אלון פייט - מנכ"ל שופרסל פיננסים, שופר סל

עירית פיליפ - יועצת משפטית מגה קמעונאות בע"מ

אלי קרן - מנהל מח' תווי קניה מגה קמעונאות בע"מ

זהבית שחף - עו"ד מגה קמעונאות בע"מ

תומר משה כהן - היועץ המשפטי, המשביר בתי כלבו

ניר קרניצקי - מנהל מכירות ארצי תווי שי, מגה

רן ארנון - מנכ"ל פוקס, חברות המשווקות תווי קניה וכרטיסי מתנה

יובל גינסברג - מנהל שי מוצרי איכות, חברות המשווקות תווי קניה וכרטיסי מתנה

דורי היללי - מנכ"ל חברת גרופון, חברות המשווקות קופונים

ירון לוינסון - מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ארגוני צרכנים

אביטל פריזמנט - עו"ד המועצה לצרכנות, ארגוני צרכנים

דני קדרון - יו"ר ועדת ביקורת עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים

רן מלמד - סמנכ"ל עמותת ידיד

יוחאי לירון - מנהלת עמותת "לתת"

וייס עודד - מנהל עמותת נוכח

עופרה לוי - מנהלת מחלקת בקרת מחויבים, אמון הציבור

חובב ינאי - פעיל המשמר החברתי

ניר ברינגר - עו"ד

רמי רונן - רשת אתרי הגרופונים "יו-טו"

נמרוד הגלילי - איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
אביגל כספי
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 38) (מימוש תווי קנייה), התשע"ד-2013
של חבר הכנסת יוני שטבון (כ/523) (פ/1150/19)>
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו בהצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 38), (מימוש תווי קנייה), התשע"ד-2013, שמוביל חבר הכנסת שטבון. הצעת החוק עברה במליאת הכנסת בקריאה הראשונה. הוועדה מכינה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. כמו שאתם יודעים, אני בכלל מאמין ב-win win situation, לא בכיפופי ידיים או במלחמות שאולי אתה מקבל כותרת בתקשורת אבל בסופו של דבר אנשים יוצאים עם טעם מר. אנחנו רוצים להגיע לפשרה. הצענו פה פשרה. אני אתן לחבר הכנסת וקנין להציג אותה. אני רוצה לשמוע אם היא מקובלת על הנציגים של החברות. אני מעדיף שיגיעו לפשרה. חבר הכנסת וקנין, אתה רוצה להציג את הצעת הפשרה?
יצחק וקנין
כמעט ברוב הדברים הייתה הסכמה. הייתה הצעה של יוני כהצעת פשרה לרשתות. הוא הציע שהרשת תקבע לעצמה את אחת הרשתות שלה כך שההנפקה תהיה על ידי אותה רשת. שם הם יוכלו לקבוע איך שהם רוצים את כל הנושאים של ההנחות שלהם, כשכל השאר יצטרכו להתנהל על פי אמות המידה שקבענו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אם הצעת הפשרה הזאת מקובלת, אני אבקש מעו"ד בנדלר - -
יוני שטבון
רק לחדד את מה שנאמר כאן. הכוונה במה שחבר הכנסת הסביר זה שלכל מנפיק תהיה רשת אחת שהוא יוכל להחריג להנחה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תן דוגמה.
יוני שטבון
דרך הדוגמה שאני אגיד עכשיו נבין מה הכוונה בדיוק. אם למנפיק שקוראים לו "תו הזהב" יש רשת כמו שופרסל, הוא יוכל לבחור רשת או תת רשת במושגים המשפטיים שייקבעו כאן שעליה הוא יכול להטיל את ההנחה, לא לעמוד לפי סעיף (ג). הכוונה ש100% נשאר 100%. הכוונה מאחורי הקלעים היא שאם העליתם את הסוגיה של רשתות דיסקאונט, ששם יש בכל מקרה מחירים נמוכים, אז ניתנת לכם אפשרות לבחור תת רשת אחת שבה תוכלו להחריג את ההנחה. אני רוצה לציין ברשותך, אדוני היושב-ראש, שהנושא הזה עלה בשבועות האחרונים. אני הסכמתי ממש בתחילת הדרך. אדוני היושב ראש הציע את הפשרה. אמרתי ישר. לצערי לא נוצרה ההתכתבות. יכולנו להגיע לחוק הזה עם נוסח מוכן. מבחינתי הפשרה הזאת מקובלת, היא עונה על הצרכים.
ירון לוינסון
מה ההבדל לעומת המצב הקיים?
חנה וינשטוק-טירי
גם היום הם יכולים. כל מנפיק יכול לבוא ולומר שבשופרסל דיל הערך הנקוב הוא 90% ולא 100%.
יוני שטבון
לא. אנחנו נותנים אפשרות לרשת אחת. יש רשתות לוויין, יש רשתות שנמצאות בתוך התו. אנחנו מאפשרים לתת רשת אחת.
ירון לוינסון
למה אתם כותבים את השמות של הרשתות?
יוני שטבון
תעלה את זה. גם את זה נמנע.
ירון לוינסון
אתם משנים רשתות של דיסקאונט כל יום. לא ברור מה היא הרשת.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת וקנין, יש פה טענה מצד משרד הכלכלה.
יצחק וקנין
לא משנה אם ישנו את שמות הרשתות עד מחר, תמיד למנפיק תהיה אפשרות לרשת אחת. אם הוא רוצה לשנות, שישנה עד מחר, זה לא משנה לנו.
זהבית שחף
אנחנו מתנגדים להצעת הפשרה הזאת. כבר היום יש לנו 3 רשתות דיסקאונט שמצויות בתוך התו ושבגינן מקבלים 90%. יש לנו את מגה, יש לנו את מגה בול ואת זול בשפע, ששם ניתן לממש את התו ב-90%. אנחנו לא יכולים לבחור רק רשת אחת מבין הרשתות האלו, ולהגביל את התו למימוש ב-90% רק שם.
יצחק וקנין
את מציעה שבכלל לא תהיה הנחה.
קריאה
לא צריכה להיות הנחה בכלל, אדוני.
זהבית שחף
או לתת לנו את האפשרות, או - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מכיוון שאתם לא רוצים להגיע לשום הצעת פשרה אני הולך להעמיד את הצעת החוק של חבר הכנסת שטבון כלשונה. אני יכול לנסות להגיע לפשרה, אבל כוחי מוגבל, אלא אם כן מישהו רוצה לעזור לי להגיע לפשרה.
ערן מאירי
אני יכול לומר שקיימנו כמה שיחות, כולל בדיקה אצלנו. הנוסח שאנחנו בהחלט חשבנו שניתן לחיות איתו, לפחות מבחינתנו, אומר שהסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו, זולת אם העוסק הינו רשת של קמעונאות לממכר מזון שביחס לחנויות הנמנות על מותג דיסקאונט של הרשת ניתן יהיה לנקוב בסכום מימוש נמוך יותר מסכום המימוש הנקוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה יכול לתרגם את מה שאמרת? מדוע לא שלחת את זה בכתב?
ערן מאירי
הדברים הועברו.
גיל ברינגר
הדברים הועברו וחזרו - -
אתי בנדלר
לוועדה?
ערן מאירי
לא לוועדה. הייתי בדו-שיח עם חבר הכנסת שטבון ועם גיל. אנחנו יחד דיברנו על העניין הזה, כולל מה שאני מכתיב או מה שהקראתי כאן וכתבתי. מבחינתנו - בעניין הזה, צר לי אבל אנחנו לא באותו ראש עם הרשת המתחרה - ניתן לכלול מותג אחד שהוא מותג בתחום הדיסקאונט, כשלגביו לבצע את ההחלטה.
גיל ברינגר
אכן היינו בדברים עם עו"ד מאירי. הסברנו לו את הבעיה בניסוח הכוללני והלא מספיק מדויק ולא מספיק מחודד שבהצעה שלו. נדמה לי שהקשר איתו נותק ביום שלישי או ביום רביעי. הסברתי לו שבמידה ולא יהיה נוסח פשרה מדויק ומחודד, הוועדה, מן הסתם, תצביע על הנוסח המקורי.
אתי בנדלר
מר ברינגר הגיע ללשכתי וביקש ממני אם אני יכולה להכין הצעת נוסח לפשרה – היא נאמרה לי בעל-פה - על כך שמדובר בתת רשת אחת. הסברתי לו שיש מספר שאלות שאני צריכה לקבל תשובות ביחס אליהן כדי שאני אוכל להכין הצעת נוסח. אני לא קיבלתי בכתב שום מסמך, לכן לא יכולתי לראות אם יש בו כשלים או אין בו כשלים. אם הצלחתי לקלוט את מה שעו"ד מאירי קרא עכשיו במהירות - לא הצלחתי כל כך לשמוע את כל מה שהוא קרא - אז בעצם הוא מדבר על תת רשת אחת. אני לא יודעת אם לקרוא לזה תת רשת, רשת, מותג קשור. יש כל מיני אפשרויות.
ערן מאירי
קראתי לזה מותג.
אתי בנדלר
אני לא יודעת איך אתם מגדירים מותג לצורך העניין הזה. הבהרתי שיש עם זה בעיות. אני לא נכנסת כרגע לבעיות הנסח, אני נכנסת לנושא התפישה. אם הבנתי נכון, מה שעו"ד מאירי מציע זה בעצם לא להגביל בכלל את מספר תתי המותגים, תתי הרשתות, אינני יודעת איך לקרוא לזה.
ערן מאירי
אני כתבתי על מותג אחד. אני אומר את זה כאן.
אתי בנדלר
מה זה מותג אחד? תן דוגמה למוצגים שיש ברשת שלכם ומה שאתה מתכוון.
ערן מאירי
אני לוקח את הכרטיס שיש בידי. יש אותו לחלק גדול מהאנשים. זה סוג הכרטיס שמונפק על ידי שופרסל במסגרת תו הזהב. הכרטיס אומר, ואומר את זה בהבלטה בחלק החיצוני שלו, שהוא מכובד בשופרסל אקספרס, שזה מותג אחד, בשופרסל שלי, שזה מותג אחר, ב-100% מערכו הנקוב. בשופרסל דיל ובשופרסל דיל אקסטרה – עוד רגע אני אגיע למושג הזה של דיל ודיל אקסטרה- הכרטיס יכובד ב-90% מערכו. זה מה שהוא אומר כאן. הוא אומר את זה ברור ובאופן בולט לחלוטין. מה המשמעות מבחינתנו? אנחנו נתנו פירוט יתר שאומר דיל ודיל אקסטרה. דיל ודיל אקסטרה מבחינת שופרסל זה אותו דבר. תקראו לזה תת מותג, מותג או תת רשת. בעניין הזה אני מכוון לדברי הגברת בנדלר. תת רשת או רשת מסוימת זה לא משהו שאתה יכול להפריד אותו כספית, אבל הוא מזוהה מבחינת הציבור. אתה רואה שלט שכתוב עליו "שופרסל שלי", "שופרסל דיל", "שופרסל אקסטרה". כל שופרסל דיל, לצורך העניין, וזה לא משנה אם כתוב בו גם את המילה "אקסטרה", זה מבחינתי אותו מותג שהוא מותג הדיסקאונט שלגביו אני מגביל את עצמי מבחינת יכולת המימוש ל-90%.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתי, הבנת? איציק, הבנת?
אתי בנדלר
לא, אדוני. אני אומר לך מדוע. עו"ד מאירי אומר ששופרסל דיל הוא תת רשת בפני עצמו, כששם ניתן להגביל את ההנחה. הוא מוסיף ואומר שאחרי המילה "דיל" יכולות לבוא עוד מספר מילים - 1, 2 או 10, לא משנה - כשכל מה שמתחיל בשופרסל דיל ייחשב לתת רשת אחת שניתן להגדיל את שיעור ההנחה בו. זאת הצעה שלכאורה נשמעת שובת לב, אבל ברור שזה פתח להתחמקות על ידי כל הרשתות.
יצחק וקנין
מחר תראה שכל הרשת הופכת להיות שופרסל דיל אקסטרה.
אתי בנדלר
דיל שמיים, דיל כחול.
יוני שטבון
הוא מדבר רק על מזון, הוא לא מחריג. מדובר על כל הרשתות. חבל שלא עשינו את זה לפני כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד מאירי, אני נותן לך רק נזיפה קלה. אתה יודע שאני מאוד מכבד אותך. אני מאוד אוהב להגיע לפשרות. אני לא אוהב סתם מלחמות. כששאלתי את חבר הכנסת שטבון למה לא ישבתם הרי נתתי לכם כל כך הרבה זמן, הוא אמר שניסיתם. חבל שלא עשיתם את השיחות האלו בשבוע האחרון. היה שלג, היה סגור.
ערן מאירי
הדברים האלה עלו על ידי. אני הייתי זה שהציע את ההצעות. תראו, רשתות לא מתחילות לשחק עם מותגים רק בגלל התווים. עם כל הכבוד, אנחנו מדברים פה על מותגים שחיים שנים, בטח לא בשביל איזה שהוא משחק על כמה אחוזים. שיהיה ברור לגמרי. אני יכול לומר לכם שלרשת שופרסל, שיש לה כמעט 300 סניפים – 280 ליתר דיוק - יש רשת שלמה שנקראת "יש". לה כבר היום יש תווים של עצמה. זה לא תווי תו הזהב. התווים האלה מכובדים ב-100% מערכם, כמובן עם אחוז הנחה אחר. עובדה שהוצאנו אותם מהמשחק. אנחנו לא הולכים להפוך כל שופרסל לשופרסל דיל. אין מה לעשות, המשחק הוא לא על התווים. תבינו, יש מותגים שהם המותגים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זה ברור. אומר פה חבר הכנסת שטבון שאתה מדבר על מזון ולא על כלל התחומים.
ערן מאירי
אני מתייחס כרגע לגבי המזון. לגבי כלל התחומים אני מניח שזה אותו סעיף (ה) שמדבר על כל התנאים האחרים של הרשתות שהם אינם מזון. פה זה סיפור אחר לגמרי. פה היו גם הנציגים של הרשתות האחרות, שבאו ואמרו שהם במחירי סוף עונה לא יכולים לקיים. את זה אני מבין. ברשתות המזון התווים מכובדים גם במקרים של מבצעים, הנחות והכל יחד, לכן התייחסתי במיוחד לנושא המזון. הנושא שהוא לא מזון או העניין של השותפים לתו מוסדרים בסעיף אחר. אין לי בעיה עם כל תיקון ועם כל הצעה שתתקבל, רק חשוב שזה יובהר. אגב, גם הכרטיס היום מדבר על 90% באותן רשתות שהן רשתות דיסקאונט של המזון. השותפים האחרים מופיעים באותה חוברת. לכל אחד יש את התנאים שלו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני הולך להצביע ולסיים היום את החוק הזה. יש לנו פה חצי שעה של לנסות למצוא פשרה אחרת, או להצביע על החוק כמו שהוא כרגע. מר מלמד, לך יש תמיד פתרונות יצירתיים. אולי אתה מוציא אותנו מן המבוך.
רן מלמד
האמת שלא. אני רוצה לחזור למקור, ברשותכם. מבחינתי תווי השי כמו שהם מוצגים היום הם כמו כרטיסי דביט. כשמדברים היום על להשתמש פחות בכסף מזומן ולעבור לפטנטים אחרים, זה בדיוק הדבר. זה כלי שווקי מצוין לרשתות. אפשר היה להגיד שעסקים שרוצים לתת לעובדים תווים או לסייע להם בחגים, יתנו כרטיסי דביט אחרים במזומן כדי שהאנשים ילכו וישתמשו בהם איפה שהם רוצים. אני חושב שאני מדבר בשם גופים רבים שיבואו ויגידו שאין שום סיבה שהתווים האלה יהיו שווים שקל אחד פחות מהסכום המלא שהם צריכים להיות. לא מדובר בהנחות ולא שום דבר. מי שלא רוצה להתעסק עם תווי הקנייה האלה - הוא מרוויח עליהם כי זה כלי שיווקי שלכם - שלא יתעסק בהם. הכסף צריך להיות כסף מלא, בלי שום החרגות.
רמי רונן
אם תגעו פה זה באמת יהיה מהפך. אם עסקים לא יכולים לקבל את התו בערכו המלא, שלא יהיו בתו. זה הפתרון הכי פשוט. מדובר פה בכסף ענק שחלקו לא ממומש בכלל. הכסף הזה צריך להתפזר. למה לא לקחת את אותו כסף שנתנו בשובר בערכו המלא ובכל עסק לממש איתו? מה קורה היום?
היו"ר אבישי ברוורמן
המטבע עובר לסוחר.
רמי רונן
מה קורה אצל העסקים הקטנים? הם כותבים על השלט שהם מוכנים לקבל את תו הזהב. כשהם מקבלים את התו הם כמו אנשים מסכנים הולכים לסופר כדי לעשות קניות. כל זה כדי לא לאבד את הלקוח. למה ש-3 מיליארד שקלים שמונפקים בחגים לא ילכו לכלל העסקים הקטנים בישראל? למה שלא ילכו לאלה שלא שורדים את היום יום, לאלה שהופכים את העולם ונותנים הנחות כדי לקבל את הלקוחות, כדי שלא רק הגדולים ייהנו מכל אי המימושים האלה?
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה תומך בהצעה המקורית של חבר הכנסת שטבון?
רמי רונן
אני תומך בהצעה המקורית, רק אני חושב שצריך להוסיף לה סעיף שאומר שעם תו הקנייה הזה אפשר יהיה ללכת לכל מקום. זה כמו מסלקה. אם אני בא לשופרסל שהנפיקה את התו, אני יכול לקבל עליו את ערכו המלא. למה אני צריך ללכת רק לשופרסל עם התו?
ערן מאירי
לך לבנק.
רמי רונן
אני אגיד לך מה יקרה. זה יגדיל את השוק הרבה יותר. אם מכרתם עד היום 3 מיליארד, עכשיו תמכרו 6 מיליארד כי גם העסקים הקטנים יעודדו את החברות הגדולות לקנות שוברים לחגים לעובדים שלהן. העסקים הקטנים, אגב, יתנו הנחות אגרסיביות.
נמרוד הגלילי
צריך להבין שמדובר פה במשולש של הרשתות המנפיקות, הרשתות שמכבדות את התווים והמעבידים. אתה יודע מה, אולי לא רק משולש, זה גם כולל את כל הצרכנים ואת העובדים שמקבלים את התווים. כבר היום יש אופציות חלופיות. אף אחד לא מחייב את המעסיקים לרכוש תווים של שופרסל, של מגה, של ישראכרט או של חברות כרטיסי אשראי נוספות שמכבדים אותם מלא. התווים האלה נקנים בהנחה. יש גבול עד כמה ניתן להתערב באותו מוצר שעד היום היה טוב לכולם.
רן מלמד
הוא לא טוב לכולם.
נמרוד הגלילי
יש אופציות חלופיות. יש כרטיסים של חברות אשראי. אף אחד לא מכריח מעסיקים, עובדים וארגונים כאלה ואחרים לרכוש את אותם תווים.
יצחק וקנין
אתה שם לו פיתויים כאלה - -
רן מלמד
אתה עושה סיבוב על העובדים ועל המעבידים.
נמרוד הגלילי
למה?
קריאה
אתה נותן אג"חים. זה לא ממומש, זה מסתובב בציבור.
יצחק וקנין
אנחנו לא תמימים. אל תעשה את זה כל כך יפה. אתה שם לוועדי העובדים פיתיונות.
קריאה
קחו עמלה על המכירה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא אפתח את הדיון. אמרת את זה בפעם שעברה. אנחנו חוזרים על אותם הדיבורים.
נמרוד הגלילי
אני בעד להגיע לפשרה.
רמי רונן
ניסינו להנפיק, הבעיה שאי אפשר להתחרות בכם. אתם מגבילים את זה רק לשופרסל. העובדים רוצים אוכל בשופרסל. יש עוד סופרמרקטים. יש רשתות יותר קטנות משופרסל שגם הן יכולות למכור את המזון הזה. אתה יודע את זה?
עודד וייס
בחגים, בעיקר בראש השנה ובפסח, אנחנו נתקלים פעם אחר פעם בתורמים שתורמים תווי קנייה. מגיעה אישה קשת יום לסופרמרקט. היא לא יודעת לקרוא אם זה סופר x או סופר y. היא קיבלה תו קנייה לשופרסל, לצורך העניין. כשהיא מגיעה לסופר היא בוררת בקפידה רבה את כל מוצריה. כשהיא מגיעה לקופה הראשית היא מגלה לתדהמתה שהיא צריכה להוריד איזה מוצר. בביזיון גדול ליד כל האנשים היא מחפשת ממה היא תוריד מילדיה, אם מהאורז, מהשמן או אולי מעוגת הדבש שהיא קנתה לראש השנה. אני מאמין ומחזק מאוד את הצעת החוק הזאת בהיבט שבתרומות למשפחות הנזקקות ה100% שרשום הוא ה-100% שיכובד.
היו"ר אבישי ברוורמן
דיברת יפה, עודד. ברוך אתה על מעשיך עם חבריך. מכיוון שאני מבין שהצעת הפשרה שנדונה כאן נדחתה, אני הולך להעביר להצבעה את החוק כמו שהוא.
אתי בנדלר
הוועדה צריכה לאשר כל סעיף קטן לחוד, לראות אם יש לגביו הערות מעבר לנושא שבו דובר.
ערן מאירי
כבוד היושב-ראש, רציתי לומר שההצעה לא נדחתה. לפחות מבחינתנו ההצעה מקובלת. אני מבין שיש פה מתנגדים. אני גם חושב שאני צריך להסביר - -
לאה ורון
ברור שאם הצעתם ההצעה מקובלת עליכם.
היו"ר אבישי ברוורמן
האם הצעת הפשרה שנתתי לחבר הכנסת וקנין להציג מקובלת עליכם, מר מאירי?
ערן מאירי
כן. שמעתי בקשב את מה שאמר האדון לגבי אותה קונה שבאה לקניות. הוא צריך להבין מאיפה זה בא. אותו תורם שנתן לאותה נזקקת את התו בא לרשת מסוימת - לצורך העניין ניקח את שופרסל - והוא ביקש תווים בשווי של 500 שקל. הוא קיבל את זה בהנחה של 17%. במצב החדש שיכול להיווצר אם החוק פה ישונה, הוא יבוא עם מוצר שהוא לא קיבל עליו הנחה של 17% אלא 8% כי הרשת לא תוכל לתת לו את אותה הנחה. אם אותה גברת קיבלה עד עכשיו תו של 400 שקל, עכשיו היא תקבל תו של 300 שקל. נכון, היא תוכל לממש את מלוא ערכו, אבל הסיפור מתחיל בזה שקיבל את התו וקנה אותו בהנחה. כולם חושבים שהתווים משולמים אחד לאחד. זה לא המצב.
עודד וייס
התורם שלי היה מעדיף לתרום 100% ממה שהוא קנה על-מנת שהנזקקת שהוא רצה לעשות לה את החג לא תתבזה.
ערן מאירי
תן לה כסף מזומן.
רן מלמד
אם תשמרו על ההצעה כמו שהיא זה יעודד תחרות על ההנחות בין מנפיקי תווי השי. אז התורם של עודד יוכל לבחור לעצמו אם ללכת לשופרסל, למגה או למישהו אחר לפי אחוז ההנחה שהוא יקבל. מי שייתן הנחה יותר גבוהה יוכל למכור יותר תווים והרשת תהנה יותר.
ערן מאירי
זה גם היום קורה.
רן מלמד
אל תגיד, "תחזיקו אותי, תחזיקו אותי כדי שיתנו לי הנחה". אל תאיים בקטע הזה.
ערן מאירי
אני לא מאיים. אני גם לא אמרתי שתחזיקו אותי. אני מדבר בנימוס. אני חושב שאתה לא יודע שגם היום השוק הזה הוא שוק תחרותי.
רן מלמד
הוא יהיה יותר תחרותי.
סוזנה רבינוביץ
אני רוצה להוסיף תוספת על הקשר בין תו הקנייה לזיכוי. חשוב להדגיש שתווי הקנייה נרכשים בהנחה. שווי המימוש שלהם גדול יותר מהסכום ששולם עבורם, לכן גם בתקנות ביטול עסקה אי אפשר לקבל כסף בחזרה על עסקה שבוצעה באמצעות תו קנייה. עוסקים שמעוניינים בכל זאת לאפשר ביטול עסקה על עסקה שבוצעה באמצעות תו קנייה, יכולים מתוך שיקול של מדיניות או שיקולים שיווקיים לתת זיכוי. מה קורה על פי החוק בקשר לזיכויים? זיכוי על פי חוק הגנת הצרכן אי אפשר להתנות בזיכוי . מה קורה בפועל? אפשר להתנות היום תו קנייה בכך שאי אפשר יהיה לרכוש מוצר מעל 1000 שקל. כשאדם קונה משהו אחר עם אותו תו קנייה וחוזר לחנות על מנת לבטל את העסקה הוא מקבל זיכוי. עם אותו זיכוי הוא מקבל את המוצר שאי אפשר היה לרכוש עם תו הקנייה. יש פה מעין עקיפה - -
אתי בנדלר
את מייחסת תחמנות בלתי רגילה לצרכן הישראלי.
סוזנה רבינוביץ
זה קורה. אני התפלאתי.
אתי בנדלר
שייתן לו את העודף בתו קנייה.
סוזנה רבינוביץ
גם הרשות להגנת הצרכן הסכימה איתנו.
חנה וינשטוק-טירי
מה שהיא מתכוונת לומר זה שאי אפשר להגביל זיכוי. אי אפשר לבוא ולהגיד שלא תשתמש בזיכוי בתקופת מבצעים. זה החוק כבר אומר היום. אם נתנו זיכוי על רכישה שנעשתה בתו קנייה שמלכתחילה על פי החוק השימוש בו מוגבל, אנחנו נתייחס לזה בצורה שונה. זה מה שהיא אומרת. אני מסכימה איתה.
אתי בנדלר
לא הבנתי מה זה בצורה שונה. אני ביצעתי רכישה באמצעות תו קנייה בסכום של 1000 שקלים. החלטתי לבטל את העסקה. האם העוסק חייב לתת לי זיכוי, או שהוא יכול לתת לי החזר באמצעות תו קנייה?
חנה וינשטוק-טירי
הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. הוא יכול לתת זיכוי. אם נתנו לך החזר בזיכוי, אז הכללים שיחולו על הזיכוי הם לא הכללים מכוח אותו סעיף 14 בחוק הגנת הצרכן, אלא הכללים שחלים בתו.
היו"ר אבישי ברוורמן
מקובל?
חנה וינשטוק-טירי
אני חושבת שהיא צודקת בעניין הזה.
אתי בנדלר
אני רוצה לומר שזה בעייתי. הצרכן לא מודע לכל - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא מתוחכם. איציק מתוחכם.
אתי בנדלר
היום החוק והתקנות כל כך נפתלים שמעט מאוד יכולים להבין ולזכור. אני עוסקת בנושא הגנת הצרכן כל כך הרבה שנים, גם אני כבר לא זוכרת. תראו עכשיו את הצרכן שרכש באמצעות תו קנייה ורוצה לבטל את העסקה. הוא ניגש לחנות ומבקש לבטל את העסקה כפי שמתיר לו הדין. הדין מתיר ביטול עסקה בכל מיני נסיבות. יש נסיבות שמנויות בחוק של ביטול עסקה, יש נסיבות של מה שנקרא "כי מתחשק לי". הדין שונה בכל אחד מהמקרים של הביטול. אם הוא מבטל כי פשוט הוא התחרט על העסקה, לא משום סיבה שקשורה בעוסק, הוא מבקש תוך פרק הזמן הנקוב בתקנות לבטל את העסקה. הוא בא לעוסק. העוסק יכול להגיד לו שמכיוון שהוא שילם בתו קנייה הוא מחזיר לו תו קנייה, אבל הוא גם יכול להחליט שהוא נותן לו זיכוי.
חנה וינשטוק-טירי
הוא יכול גם להחליט שהוא לא מבטל את העסקה. כל עוד אין דין שחל הוא יכול לבוא ולומר: "אם שילמת בתו קנייה המדיניות שלי במקרים כאלה היא לא לאפשר ביטול". זאת גם אופציה.
אתי בנדלר
זאת גם אופציה שקיימת מכוח הדין. אם הוא נותן זיכוי הצרכן צריך להכיר את הדין ולהגיד שאם זה זיכוי שניתן לפי התקנות האלו חל הדין הזה, אם זה זיכוי שחל מכוח הסעיף הזה יחול דין אחר. איך הצרכן ידע אם הזיכוי שהוא קיבל הוא זיכוי שעומד בתנאי הדין?
סוזנה רבינוביץ
עו"ד בנדלר, זה מה שקורה. כשהצרכן היום יודע שהוא לא יכול לקנות מוצר מסוים עם תו הקנייה הוא מבטל את העסקה. הוא מתחמן.
רמי רונן
אני רק רוצה להגיד תוספת לחוק. כל עוסק מורשה במדינת ישראל כחוק יוכל לקבל את השוברים מכלל המנפיקים במועדים שיקבעו המנפיקות, לרכז, להציג את השוברים למנפיקה ולקבל בהעברה בנקאית את הסכום בניכוי עמלה שיקבעו המנפיקים עבור השיווק שהם עשו. תו הזהב יתנו 5% עמלה וייקחו 10% עמלה. זה מקובל. את זה צריך להוסיף לחוק. זאת תהיה המהפכה שלנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני את הנושא הזה לא אעביר כאן. תעביר לי אותו. יכול להיות שאני אשקול יחד עם חבר הכנסת וקנין ואולי עם שטבון, ונעביר אותו בהצעה נפרדת. אני מתכוון לקרוא את החוק כדי להתקדם להמלצה. במידה וועדת הכנסת תקבל אנחנו נצביע עליה. אני לא יכול להחליט לבד.
אתי בנדלר
הוספת סעיף 14ח 1. בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, אחרי סעיף 14ז יבוא: 14ח(א) בסעיף זה, "תו קנייה" – כרטיס או מסמך הנרכש בכסף או בשווה כסף, המאפשר לאוחז בו לרכוש טובין או שירותים אצל עוסק, בסכום הנקוב בו, למעט כרטיס או מסמך המיועד לשימוש עבור סוג מסוים של מוצר או שירות בלבד. האם לסעיף הקטן הזה יש הערות?
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר
אתי בנדלר
(ב) מנפיק תו קנייה המבקש להגביל את תוקף תו הקנייה שהוא מנפיק יציין על גבי תו הקנייה, באותיות ברורות ובאופן בולט, נוסף על שמו, גם את מועד ההנפקה ואת מועד פקיעת התוקף, ובלבד שתקופת תוקפו של התו לא תפחת מחמש שנים ממועד ההנפקה; ואולם, ניתן נגד מנפיק תו קנייה צו פשיטת רגל או צו פירוק, לא יוכל האוחז בתו לרכוש באמצעותו טובין או שירותים ממועד מתן הצו.
ירון לוינסון
למה התוספת הזאת על פשיטת הרגל? יש חוקים.
אתי בנדלר
זה נראה לך מוכר?
ירון לוינסון
אני שואל.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת שטבון אומר שזה בא מכם.
יוני שטבון
זה עלה לא מכם בדיון הקודם.
אביטל פריזמנט
זה הגיע מרשת "אייס".
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו נמחק את זה.
אתי בנדלר
רשת "אייס" מיוצגים כאן?
רן ארנון
רשת "אייס" לא מיוצגים. אני מפוקס. זה הגיע מהכיוון של הרשתות שסורקות את התווים, על מנת שלא ייווצר מצב שגם לאחר שהמנפיק פשט רגל ואנחנו לא יכולים לגבות את ערך התו, יוכלו לקוחות להמשיך ולהשתמש בו.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש דבר כזה?
אביטל פריזמנט
הצרכן שילם את מלוא הסכום.
יוני שטבון
אני הבנתי הפוך לחלוטין מהפעם הקודמת. אנחנו רצינו לבטל - -
קריאה
המנפיק כבר פושט רגל בשלב הזה.
אביטל פריזמנט
במנפיקים חזקים שיכולים לקחת חברת ביטוח - -
יוני שטבון
יש פה חוסר תשומת לב שלי. הסיפור של פשיטת רגל נבע מכך שחששנו שיהיו צרכנים שירכשו תווים, תהיה פשיטת רגל והם לא יוכלו לממש. נוצרה מציאות הפוכה שבה אנחנו מבטחים את החברה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בנדלר, מה המלצתך?
אתי בנדלר
אם המנפיקות יכולת לבטח את עצמן כפי שניתן – אני לא יודעת, לא בדקתי את הסוגיה - אז ייתכן שזה מיותר ויחולו דיני פשיטת הרגל הרגילים.
רן ארנון
המנפיק הוא זה שמכר את התו לצרכן. כאן יש גוף שלישי של הרשתות שחתמו חוזים עם המנפיק על מנת לקבל את התו ולאחר מכן לגבות חלק מערכו. כמובן שאנחנו משלמים עמלות למנפיק. הסיפור הזה, אם אני מסתכל על מקרה קלאב מרקט, בא להסדיר את הנושא שאם לצרכן יש איזו שהיא טענה, וכמובן שצריכה להיות לו טענה, שיפנה למנפיק ולא ישתמש ברשתות השותפות כאמצעי גבייה על חשבונן, כי הן לא יוכלו לאחר מכן לגבות.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד טירי, זה לא עושה שכל?
חנה וינשטוק-טירי
הכוונה פה היא לגבי הרשתות שהשמות שלהן נקובות בתו. לא תהיה חובה עליהן לכבד. הן לא יצטרכו לממן את פשיטת הרגל של המנפיק. זאת הייתה הכוונה של הסעיף.
אביטל פריזמנט
הן יבטחו את עצמן. למה הצרכן צריך?
חנה וינשטוק-טירי
השאלה אם אנחנו צריכים להטיל את המימון על הרשתות.
קריאה
יש דיני פשיטת רגל רגילים.
יוני שטבון
נכון, זה בחוק אחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בנדלר, תמליצי ואני אמליץ לוועדה.
אתי בנדלר
השאלה על מה להטיל את הסיכון בעניין הזה, האם על הצרכן או על בתי העסק.
יצחק וקנין
הסעיף הזה מאוד מסוכן, לדעתי.
אתי בנדלר
אני מתלבטת. אני אגיד לך מדוע.
יצחק וקנין
אני אגיד לך למה. אני מנסה לחשוב על הראש הקרימינאלי. מנפיק מסוים ינפיק ב-10 מיליון שקל, ייעלם עם הכסף ואני לא אוכל לממש את התווים. הוא אומר: "מה אתם רוצים ממני? לכו תתפסו מישהו אחר". זאת הבעיה. זה לא פשוט, רבותיי. זאת פרצה לגנב.
רמי רונן
בגלל שמדובר בהמון כסף היה צריך להקים גוף שירכז את העניין. זה כמו שאתה לוקח בבנק.
דוד צור
זה בדיוני פשיטת רגל.
רמי רונן
משרד האוצר כופה היום על חברות הביטוח לשים כספים בצד על-מנת שיבטחו. הן לא יכולות לבזבז אותם. מדובר פה בכסף ענק. אתם עוד לא קולטים את המשמעות. זו כמות. ענקית של כסף. המנפיקה צריכה לשים בצד בנאמנות. היא תהיה חייבת לשים חלק מהכסף הזה לטובת האזרח במצב של פשיטת רגל.
אתי בנדלר
זאת שוב הצעת חוק חדשה. אדוני מציע כאן רעיונות להצעות חוק, אבל זה לא רלוונטי להצעת החוק הזאת. לגבי הנושא של פיזור הנזק או חלוקת הנזק אני שמה לפתחכם את השיקולים הרלוונטיים. נניח שבאמת זו לא תופעה תדירה שמנפיק גדול נכנס להליכי פירוק או פשיטת רגל. זה בדרך כלל לא יחיד אלא חברה, לכן מדובר כאן על הליכי פירוק. מה קורה? דיבר כאן דן בשם רשת "פוקס". מחזיקים אלפי אנשים את תווי הקנייה האלה. לכל אחד יש תו קנייה של 500 שקלים, של 1000 שקלים. הסיכון של הפרט הוא להפסיד 500 שקלים. אם כל אלפי האוחזים ב- 500 שקלים תווים יבואו לרשת "פוקס" ויהיו חייבים לממש את התווים האלה הגם שאין להם אל מי לחזור - הם יכולים להגיש תביעת חוב לאחר מכן, אולי יקבלו איזה שהוא דיבידנד, אבל הסיכויים שלהם לראות את הכסף במקרה הזה הם סיכויים קלושים - הנזק על "פוקס", לצורך העניין הזה, הוא הרבה יותר גדול כי זה 500 כפול כמה אלפים או כמה מאות. עכשיו השאלה היא על מי מטילים. האם מטילים על היחידים שכל אחד יכול לספוג נזק של 500 שקלים, או על רשת אחת או שתיים שיבואו לממש? אלה סכומים מאוד מאוד משמעותיים שיכולים לגרום לנזק שעלול להפיל עסק במקרה כזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה המלצתך?
אתי בנדלר
הייתי אומרת להשאיר את הסעיף הזה, למרות שזה יכול לגרום נזק לצרכן. לא צריך לפגוע בצורה נואשת בעסקים.
יצחק וקנין
אתי, אני מסכים איתך, רק אני חושב שצריך לטפל בכל המכלול הזה.
דוד צור
אני חושב שצריך להוריד את זה. לא צריך להתייחס לנושא של העדפת נושים או פשיטת רגל בחוק שבכלל בא להגן על הצרכן.
אתי בנדלר
אתה אומר להטיל את הסיכון של הנזק על בית העסק.
דוד צור
יש חוקים לפשיטת רגל?
אתי בנדלר
ודאי שיש חוקים שמתייחסים לפשיטת רגל. אני אגיד לך מה דיני פשיטת רגל או פירוק חברות אומרים במקרה שהפסקה הזאת תימחק. רשת "פוקס" איתנה, הכל בסדר, אבל היא צריכה לחזור אל המנפיק כדי לקבל בחזרה את ה-450 השקלים מתוך 500 השקלים. המנפיק נמצא בהליכי פירוק. רשת "פוקס" לא יכולה לקבל את ה-450, לכן היא צריכה להגיש תביעת חוב על 450 כפול אותם מאות או אלפי צרכנים שהיא חייבת לכבד את התווים שלהם. היא צריכה להגיש תביעת חוב כמו כל הנושים של המנפיק. הסיכויים שלה לקבל איזה שהוא דיבידנד הם קלושים.
דוד צור
את בדלת אחורית מכניסה פה תעדוף של נושים. אנחנו לא יכולים לעשות חוק כזה, לדעתי.
אתי בנדלר
אני לא מכניסה תעדוף של נושים, אני בסך הכל לא מחייבת - -
רן ארנון
את מקפיאה את המצב. העדפת נושים תהיה אם הם יוכלו לממש ולהטיל את החוב על מישהו אחר.
יצחק וקנין
זה יותר לפתחו של משרד המשפטים כל העניין הזה.
יוני שטבון
זה יוצר אצלכם תקדימים לדברים אחרים.
יצחק וקנין
אבישי, זה יותר משרד המשפטים כל הנושא הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה עמדת משרד המשפטים?
רעות אופק
מבחינת העדפת נושים וכל הנושא שעלה אני דווקא סבורה באופן אישי שכדאי להשאיר את הסעיף.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו נשאיר את הסעיף הזה. אני מבקש ממך, איציק, שתעזור לי לנסח משהו פה ביחד.
אתי בנדלר
אדוני מעמיד להצבעה את סעיף קטן (ב) כפי שהוא?
היו"ר אבישי ברוורמן
כפי שהוא. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
לאה ורון
חבר הכנסת שטבון מצביע במקום חברת הכנסת איילת שקד, חבר הכנסת יצחק וקנין מצביע במקום חבר הכנסת אריאל אטיאס.

הצבעה
בעד – רוב
נמנעים – 1
אושר
אתי בנדלר
סעיף קטן (ג) הוא הסעיף שבקשר אליו הייתה המחלוקת הגדולה. (ג) הסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו. האם החלטת הוועדה לאפשר החרגה או לא לאפשר החרגה?
היו"ר אבישי ברוורמן
החלטנו כבר שזה יישאר כמו שהוא. מי בעד סעיף (ג)?
הצבעה

בעד – פה אחד
אושר
אתי בנדלר
(ד) "עוסק שנתן לצרכן שובר זיכוי כעודף בשל מימוש תו קנייה יאפשר שימוש בשובר הזיכוי בכל אחד מסניפיו, ואולם הוא רשאי להגביל את השימוש בשובר הזיכוי בסניף הנושא שם מסחרי אחר". אם הוא נותן זיכוי "בשופרסל שלי" אפשר יהיה להשתמש רק ברשתות "שופרסל שלי".
תומר משה כהן
אני מציע שאחרי המילים "בכל אחד מסניפיו" יוסיפו את המילים "בתנאי אותו תו באמצעותו שולם".
היו"ר אבישי ברוורמן
זה ברור, לא?
אתי בנדלר
לא.
תומר משה כהן
זה יתמרץ את העוסקים לאפשר לצרכנים במקום שלא חייבים לבטל עסקה בכל זאת לבטל להם את העסקה ולאפשר להם לרכוש - -
אתי בנדלר
השאלה אם אתה לא יכול לתת להם בחזרה תווי קנייה, זה מה שאני שואלת. בתווי הקנייה יש הרבה מאוד הגבלות. אי אפשר לקנות מוצרים אלקטרוניים בסכום העולה על 500 שקלים אפילו אם התו הוא 1000 שקלים. אי אפשר לקנות מוצרים במבצע, אי אפשר לקנות מוצרים בהנחת סוף עונה וכו'. האם כל ההגבלות האלו ייכללו בשובר הזיכוי?
תומר משה כהן
גברתי, התשובה מאוד מאוד פשוטה. היום עוסק לא חייב לבטל עסקה שנעשתה בתווים. עוסק אומר שהוא יבטל לטובת הצרכן את העסקה בתווים, אבל שהוא לא יוכל לרכוש יותר ממה שהוא יכול היה לרכוש עם התווים.
אתי בנדלר
אני מבינה. מדוע שלא תיתן לו בחזרה תווים?
תומר משה כהן
טכנית זה לא תמיד אפשרי.
קריאה
זה דורש ממנו לשמור תווים כל הזמן.
תומר משה כהן
זה רק מסייע לצרכן לעשות מימוש של הכסף באופן שהוא רוצה.
אתי בנדלר
איך ההגבלות שהן כל כך גדולות בתווי הקנייה יבואו לידי ביטוי בזיכוי?
תומר משה כהן
אותו אדם שבא עם התווים ויודע שהוא לא יוכל לרכוש תכשיטים, לא יקנה עם הזיכוי תכשיטים.
אתי בנדלר
איפה זה יהיה כתוב בזיכוי?
תומר משה כהן
אלה אותם תנאים שלפיהם הוא עשה שימוש באותו תו.
אתי בנדלר
איך הוא ידע איזה תנאים?
תומר משה כהן
כל בית עסק מחויב לשים את התנאים של החלפת מוצרים, את התנאים של זיכוי בגין מוצרים.
אתי בנדלר
איך הוא ידע שאלה אותם תנאים?
תומר משה כהן
אי אפשר לעשות את הצרכן בול עץ.
רמי רונן
מערכות המחשוב יכולות היום להוציא ללקוח זיכוי באותו רגע שהוא מגיע. כשהיא לוחצת תו הזהב יוצא זיכוי בצורה של תו הזהב, עם התנאים של תו הזהב ועם הסכום של תו הזהב. זה לא כזה סיפור.
תומר משה כהן
אדוני לא יודע מה הוא מדבר, הוא זורק לאוויר דברים.
סוזנה רבינוביץ
היום זה אסור על פי החוק, לכן צריך תיקון.
תומר משה כהן
זה נכון שההצעה מטיבה עם העוסקים, אבל היא מטיבה עוד יותר עם הצרכן. אני מציע להוסיף את התוספת הזאת.
היו"ר אבישי ברוורמן
שמענו. מה אתה מציע, מר מלמד?
רן מלמד
בתפישה שלי החלק השני של סעיף (ד) צריך להיות מחוק, זאת אומרת שהזיכוי הוא כמו כסף, הוא יכול להשתמש בו בכל הרשתות שבהן אפשר להשתמש. זה מה שצריך להיות. צריך למחוק את המילים האלו ולהשאיר את זה ככה.
סוזנה רבינוביץ
יש לי הצעת נוסח. אפשר לכתוב פה את התוספת הבאה: "לעניין זיכוי שניתן כנגד החזרת מוצר שנרכש בתו קנייה, ניתן לקבוע את אותם התנאים הקבועים בתו הקנייה", כשאז על הזיכוי יהיה כתוב: "זיכוי בגין תו קנייה".
היו"ר אבישי ברוורמן
זה נראה יפה, עו"ד רבינוביץ.
רן מלמד
זה עדיין לא אומר איך האדם ידע מה הם התנאים.
חנה וינשטוק-טירי
זה כתוב לו על תו הקנייה בדרך כלל.
אתי בנדלר
אין לו את תו הקנייה. איך הוא יודע שקבעו לו את אותם תנאים?
רן מלמד
זאת תהיה בעיה של הקופה של העסק.
סוזנה רבינוביץ
על הזיכוי עצמו יהיה כתוב שזה זיכוי בגין תו קנייה.
רן מלמד
יש עם זה עדיין בעיה, אדוני, אני אסביר לך מדוע. אני לא יודע מה התנאים כי החזרתי את התו וקיבלתי זיכוי. אם לא כתובים עליו התנאים אני אלך לרכוש מוצרים ואז אני אקלע לאותו מצב שעודד דיבר עליו.
קריאה
התנאים לא כתובים על התו, הם כתובים בספח שמגיע עם תו הקנייה האלקטרוני. שם יש את כל התנאים. גם כשהוא בא עם הכרטיס האלקטרוני, שזה רוב המקרים היום, בכל מקרה לא כתובים עליו התנאים.
אביטל פריזמנט
ברגע שמדובר בזיכוי, הזיכוי לפי חוק הגנת הצרכן תקף לשנתיים. ברגע שמדובר באותם תנאים כמו התו הוא יכול להיות תקף גם ל-5 שנים.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן?
אביטל פריזמנט
ולכן צריך לעשות איזה זיכוי אחר, איזה זיכוי תו קנייה. יש הסדר פשרה נהדר שניתן עם שתי מנפיקות. הוא קבע שככל הניתן יינתן זיכוי במזומן. אם יינתן זיכוי אותו צרכן יוכל להגיע אל המנפיק ולקבל תווי קנייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא עוזרת לנו.
סוזנה רבינוביץ
אני מדברת רק על התנאים, לא על תקופת המימוש.
אביטל פריזמנט
אנחנו מדברים על אותם התנאים כמו תווי הקנייה.
אתי בנדלר
אם חברי הכנסת מוכנים להגביל את הזיכוי זה בסדר. אני מציעה – אני אנסח את זה בהמשך - שקודם כל יהיה ברור שעל זיכוי כזה צריכים להופיע המילים "זיכוי שניתן בשל ביטול עסקה שנעשתה בתו קנייה", כאשר כל ההגבלות יפורטו בזיכוי עצמו.
יוני שטבון
אם כל ההגבלות יהיו בזיכוי פתרנו את הבעיה.
יריב לוין
אי אפשר על זיכוי לכתוב את כל ההגבלות. שיהיה דף נלווה.
אתי בנדלר
על זיכוי שלא יופיעו המילים האלו לא תהיה הגבלה.
תומר משה כהן
על התו המקורי אין תנאים, אז - -
אתי בנדלר
אבל אין לו את התו המקורי.
רמי רונן
שימו תמונה של התנאים בסניף.
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותיי, אני מביא להצבעה את סעיף (ד) עם תיקון רבינוביץ/בנדלר. יהיו לו בסוף ניסוחים יותר עדינים. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר
אתי בנדלר
(ה) "השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין תווי קנייה, ובכלל זה לעניין תנאים המגבילים את אפשרות מימושם, בין היתר בסוגי מכירות או לגבי בעלי הנחות קבועות אצל עוסקים או בבתי עסק מסוימים."
רן מלמד
את רוצה לחזור למילה "רשאי" שלימדת אותי בפעם הקודמת?
אתי בנדלר
כן. כאן זאת ממש לא סמכות חובה. זה רשאי במשמעות רשאי.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד?
הצבעה

בעד – פה אחד
אושר
אתי בנדלר
תחולה 2. חוק זה יחול על תווי קנייה שהונפקו מיום תחילתו ואילך.
קריאה
אנחנו לא יכולים להתארגן לדבר כזה. זה תהליך שלוקח זמן.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה מציע?
קריאה
אנחנו מבקשים להחיל את זה החל מהתווים שיונפקו לראש השנה הקרוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתם רוצים תשע"ה.
אביטל פריזמנט
מדובר פה בעיכוב של החוק בעוד הרבה שנים. אני מבקשת שזה יהיה רטרואקטיבי.
קריאה
ממש לא.
זהבית שחף
בהקשר הזה אנחנו מבקשים התארגנות של שנה. אנחנו באמת צריכים פה את עזרתכם לגבי הסכמים ארוכי טווח שיש לנו עם מוסדות ממשלתיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו נעזור לכם. הוועדה הזאת תעזור לכל דבר שיכול לקדם דברים. חבר הכנסת שטבון, מה ההמלצה שלך לגבי התחולה?
יוני שטבון
אני מציע מיום תחולת החוק.
קריאה
אנחנו טכנית לא יכולים לעשות את זה.
יוני שטבון
לגבי הסכמים שכבר נעשו מול ועדים או גורמים אחרים שיש להם תאריך וכו' – אני שואל את הגברת אתי בנדלר - אני מבין שהחוק הזה לא יחול.
אתי בנדלר
זה כן יחול, כי אתה אומר על מה שמונפק מאותו מועד. אנחנו צריכים לדעת אם אכן יש הסכמים שנעשו כבר לגבי תווים שהונפקו לקראת הפסח הקרוב.
זהבית שחף
יש לנו הסכמים ארוכים. יש לנו גם לפסח הבא.
אתי בנדלר
לגבי הפסח הבא - -
קריאה
יש לנו עם דואר ישראל לעוד שנתיים.
רמי רונן
אני לא מבין. נעשו הסכמים והם לא קיבלו את התווים?
אתי בנדלר
ודאי שלא.
זהבית שחף
עם כל הכבוד לך, אתה לא מכיר - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בנדלר, תמליצי לי על תאריך תחולה.
אתי בנדלר
אם הם אומרים שלפסח הקרוב כבר יש הסכמים חתומים - -
יוני שטבון
אנחנו לא יודעים.
ערן מאירי
התחילו להנפיק תווים.
יוני שטבון
יש פה חוסר הוגנות. אני לא סומך על כך שאומרים שהונפקו תווים.
קריאה
אני מוכן להראות לך מכרזים גם לעוד שנתיים של גופים ממשלתיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בהנחה שהם אומרים את האמת, ואני מניח שהם אומרים את האמת – אתה תראה את זה שחור על גבי לבן - אני מציע שנעשה את זה אחרי פסח. תני לי תאריך.
אתי בנדלר
ה-1 ליולי.
היו"ר אבישי ברוורמן
ה-1 ליולי 2014. מי בעד?
ירון לוינסון
לגבי הזיכוי זה ברור?
הצבעה
בעד – פה אחד
אושר
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לכם. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:40.>

קוד המקור של הנתונים