ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/12/2013

לימודים אקדמאיים של אסירים בטחוניים

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
23/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 160>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ' בטבת התשע"ד (23 בדצמבר 2013), שעה 9:08
סדר היום
<לימודים אקדמאיים של אסירים בטחוניים>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
באסל גטאס
מוזמנים
>
יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

מיכל יצחקי - מתמחה ביועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

מיכאל אביטן - רת"ח חסיונות ומשפט בין לאומי שב"ס, המשרד לביטחון פנים

נעמה פויכטונגר - עו"ד, משרד המשפטים

אבי מילוקבסקי - עו"ד, פרקליטות המדינה

משה שוחטמן - נציג, לשכת עו"ד

דבי גילד-חיו - מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

אלון שוורצר - קשרי ממשל, תנועת "אם תרצו"

מאיר אינדור - אלמגור – ארגון נפגעי טרור ואיבה בישראל

אלון שוורצר - ראש אגף משאבי אנוש בתנועת "אם תרצו"

שירלי אברמי - ד"ר, מנהלת מרכז המחקר והמידע, כנסת ישראל

יניב רונן - ד"ר, חוקר, מרכז המחקר והמידע, כנסת ישראל
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<לימודים אקדמאיים של אסירים בטחוניים>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב, אני פותחת את הדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה בסוגיית לימודים אקדמיים של אסירים ביטחוניים. כידוע, ראש הממשלה קיבל החלטה אחרי עסקת שליט - - -
קריאה
עוד לפני.
היו"ר מירי רגב
- - - עוד לפני עסקת שליט שיש להפסיק את הלימודים האקדמיים של אסירים ביטחוניים, וטוב שכך. זה רק מראה שכאשר מפסיקים, לא קרה כלום, נכון? השמים לא נפלו ושב"כ ושב"ס עם כל הלחץ שלהם – לא קרה שום דבר. השמים לא נפלו והם לא לומדים, והכול בסדר. בסך הכול גם לא מגיע להם ללמוד, הם צריכים להירקב בכלא בלי ללמוד, לדעתי. מה הם צריכים ללמוד האסירים הביטחוניים שהם רוצחים של ילדים ונשים? אני שמחה שהופסקו להם הלימודים.

אני מבינה שיש עכשיו עתירה לבג"ץ – דיברתי על זה בזמנו עם יוכי – של אחד מהאסירים הביטחוניים. הבג"ץ אמור לדון בעניין הזה ביוני. בעצם הם רוצים לשקול שוב האם לחדש להם את הלימודים האקדמיים.

ביקשתי מחקר מהממ"מ, שיבדוק את הסוגיה הזאת של לימודים אקדמיים. המחקר הזה גם הועבר לטובת הפרקליטות, שייעזר בעניין הזה גם לטובת הבג"ץ. הבנו שעיקר הלימודים של האסירים הביטחוניים זה לימודי רצח עם – פשוט מדהים – דמוקרטיות, דיקטטורות, ישראל בעשור הראשון, בין ציון לציונות, מבוא להיסטוריה של המזרח-התיכון. בקיצור, הם לומדים איך להמשיך לפעול כנגד מדינת ישראל. זה דבר לא הגיוני. הרי לא נתאר לעצמנו שבארצות-הברית מחבלי אל-קאעידה לומדים על חשבון משלמי המסים בארצות-הברית, רק אצלנו כולם פוזלים כנראה במשרד המשפטים – היועץ המשפטי לממשלה – לכיוון ז'נבה, אז הכול מותר פה. פה מותר הכול, שגם מחבלים ילמדו פה על חשבון משלם המסים. זה ברור לחלוטין שהמצב הזה לא יכול להימשך, ולכן אני גם מקווה שהבג"ץ לא יקבל החלטה שונה מההחלטה שקיימת היום.
עצם הדיון הזה נועד כדי לשמוע את המלצת הגורמים השונים, כיצד הם מתכוונים להגיע עם זה לבג"ץ, גם לשכת עורכי-הדין שנמצאים פה, השב"ס כמובן, המשרד לביטחון פנים, היועץ המשפטי של משרד הפנים, כדי לראות אם אנחנו יכולים לעשות איזה מהלך לפני הבג"ץ כדי שלא יקבל החלטה מוטעית בעניין הזה וחס וחלילה לא יחזיר לנו את הלימודים האקדמיים לאותם מחבלים.

הייתי רוצה שראשון הדוברים יהיה השב"ס. אם יואל רוצה לפתוח, אין לי בעיה.
יואל הדר
אני רוצה לציין דבר אחד, שאנחנו לא נמצאים אפילו בתחילתו של הבג"ץ. מדובר על מסלול משפטי. זה כבר עבר את ערכאת בית המשפט המחוזי, זה כבר עבר ערכאת בג"ץ פעם ראשונה, ועכשיו זה רק דיון נוסף בבג"ץ. מה גם שהערכאה הראשונה בבג"ץ קיבלה את העמדה הזאת של המדינה, והמדינה כבר הביעה את עמדתה כנגד הלימודים האקדמיים, כך שמבחינת הצד הזה של השולחן יש אחידות דעים, ואפילו הבענו את זה בכתב ובקול בפני הבג"ץ, ואפילו הבג"ץ כבר קיבל את זה.
היו"ר מירי רגב
איפה זה עומד בפני הבג"ץ?
יואל הדר
דיון נוסף.
היו"ר מירי רגב
למה צריך להיות דיון נוסף אם הבג"ץ קיבל את עמדת המדינה? תנו לי הסבר כדי שאני אבין איפה הדברים האלה עומדים.
אבי מילוקבסקי
אני ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עובד ביחד עם - - -
היו"ר מירי רגב
יוכי.
אבי מילוקבסקי
בדיוק, עם עורכת-הדין יוכי גנסין על התיק הזה של לימודי האסירים הביטחוניים. מבחינה פרוצדורלית אנחנו נמצאים כרגע בנקודה הבאה: בבית המשפט המחוזי המדינה הציגה את עמדתה שלפיה אין זכות לאותם לימודים אקדמיים לאסירים ביטחוניים, ועמדת המדינה התקבלה. על כך הוגשו, על-ידי אותם אסירים ביטחוניים, בקשות רשות ערעור לבית המשפט העליון, ובית המשפט העליון בדיון בראשות הנשיא גרוניס קיבל שנית את עמדת המדינה וקבע שעמדתנו מוצדקת, ולאור השונות בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים, אכן לא עומדת אותה זכות ללימודים אקדמיים. על פסק-הדין הזה של בית המשפט העליון הגישו האסירים הביטחוניים ומי שמייצג אותם בקשה לדיון נוסף. דיון נוסף זהו הליך נדיר - - -
היו"ר מירי רגב
בג"ץ קיבל את החלטת המדינה שיש הבדל בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים. אסירים ביטחוניים לא יכולים ללמוד על חשבון המדינה ובוודאי לא יכולים ללמוד לימודים אקדמיים. זאת החלטת בית המשפט העליון על-ידי הנשיא גרוניס.
אבי מילוקבסקי
כן, זה פסק-דין סופי של בית המשפט העליון. קיים בחוק הליך של דיון נוסף. הליך מאוד נדיר, שבמסגרתו יכול צד שבית המשפט לא קיבל את עמדתו, לבקש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב, במקרה הזה של שבעה שופטים. לצורך זה מגישים בקשה לקיום דיון נוסף בפסק-הדין הסופי של בית המשפט העליון. במקרה הזה אכן האסירים הביטחוניים הגישו בקשה לקיום דיון נוסף.
בפרקליטות המדינה בשם המדינה חזרנו על עמדתנו ואמרנו שאין מקום לקיום דיון נוסף בפסק-הדין ושפסק-הדין הוא מוצדק והוא גם לא קבע הלכה חדשה. ציינו שההבחנה בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים מוכרת בפסיקת בית-המשפט ואין פה משהו מיוחד שמצריך דיון נוסף.
בית המשפט בכל זאת הורה על קיום דיון נוסף בהרכב של שבעה שופטים, והדיון הנוסף הזה עומד להתקיים בחודש יוני הקרוב, ב-17 ביוני. מבחינה פרוצדורלית עד אז יש לעותרים, כלומר, לאסירים הביטחוניים, זכות להגיש סיכומים בכתב. הם יגישו את זה ב-20 בינואר, זה התאריך שנקבע, ולנו תהיה זכות להגיש סיכומים בכתב מטעמנו עד התאריך 6 במרץ לקראת אותו דיון בעל-פה שייערך ביוני. במסגרת הסיכומים האלה בכוונתנו לחזור על עמדתנו שהוצגה בדיון הקודם בבית המשפט העליון והוצגה בבית המשפט המחוזי, ואכן התקבלה עד עכשיו העמדה לפיה, כפי שגברתי ציינה - - -
היו"ר מירי רגב
זה עושה לי סדר ואני מבינה כרגע על מה מדובר. כשעושים דיון נוסף כזה, ערעור, בדרך כלל ההרכב המורחב יכול לבטל החלטה של הבג"ץ?
קריאה
לא הבג"ץ, בית המשפט העליון.
אבי מילוקבסקי
למען הדיוק בניואנס, אכן מי שיושב פה זה בית המשפט העליון שדן בבקשות רשות ערעור על עתירות אסירים. זה לא בדיוק בג"ץ, אבל אלה כמובן אותם שופטים. לשאלת גברתי, כן, בהחלט ניתן להפוך את ההחלטה, ניתן גם - - -
היו"ר מירי רגב
הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים וכל המשרדים הרלוונטיים צריכים להיערך היטב לקראת הדיון הזה, כי יכול להיות בהחלט שהחלטה שהתקבלה על-ידי הנשיא גרוניס לא תתקבל על-ידי ההרכב המורחב.
אבי מילוקבסקי
בהחלט. ההרכב המורחב מונה שבעה שופטים, מתוכם שלושה שופטים הם אותם שלושה שופטים שפסקו את פסק-הדין שקיבל את עמדתנו, כולל הנשיא גרוניס, ועוד ארבעה שופטים נוספים שצורפו להרכב לשם הרחבתו בשביל לדון בסוגיה בהרכב מורחב.
היו"ר מירי רגב
עד כאן זה בסדר. נציגת משרד המשפטים, את רוצה להוסיף משהו?
נעמה פויכטונגר
אני רוצה להעיר משהו לפרוטוקול, כי היה משהו שנאמר כמה פעמים ואני רוצה לציין למען הדיוק שזה לא כל-כך משנה לגוף הדיון שהלימודים האקדמיים של אסירים בכלל, לא רק של ביטחוניים – מיכאל יתקן אותי אם אני טועה – למיטב ידיעתי הם על חשבון האסירים ולא על חשבון המדינה. זה דבר שהם נדרשים לממן בעצמם, זה לא השירותים שבית הסוהר מעניק.
היו"ר מירי רגב
גם אם הם נדרשים לממן בעצמם, הם לא צריכים - - -
נעמה פויכטונגר
כיוון שזה נאמר פה - - -
היו"ר מירי רגב
קודם כול, זו סוגיה ששווה לבדוק אותה. מי מממן להם את הלימודים?
מיכאל אביטן
למיטב ידיעתנו, גברתי, הם מממנים.
היו"ר מירי רגב
הרשות הפלסטינית.
קריאה
הרשות הפלסטינית, יש מקורות מימון לדבר.
היו"ר מירי רגב
נציג לשכת עורכי-הדין, האם אתה רוצה להוסיף משהו?
משה שוחטמן
אני אשמח להגיב אחרי עמדת השב"ס.
מיכאל אביטן
גברתי, עמדתנו היא ברורה. אנחנו לא חושבים שיש לאפשר לימודים אקדמיים ביחד עם המדינה למיטב הבנתנו. לא מצאנו חובה כזאת גם בדין הלאומי, גברתי – לימודים אקדמיים גבוהים.
היו"ר מירי רגב
אין חובה כזאת בדין? ההיפך הוא הנכון. אולי תבדקו מה קורה בארצות-הברית עם מחבלים של אל-קאעידה, מה הם מקבלים בהשוואה?
מיכאל אביטן
אין חובה לאפשר לימודים אקדמיים.
היו"ר מירי רגב
תבדקו אולי לקראת הדיון בבית המשפט העליון מה מקבלים מחבלי אל-קאעידה בארצות-הברית, הרי הם נורא רוצים לדעת מה קורה בכל העולם. תבדקו מה קורה במדינות אחרות עם מחבלים של אל-קאעידה, עם מחבלים אחרים, האם מגיעות להם איזה זכויות. תבדקו את זה. תבואו מוכנים לבית המשפט. תבואו מוכנים לבית המשפט בשאלה מה קורה בעולם עם מחבלים. אולי גם הממ"מ יוכל להכין לנו איזה מסמך בעניין הזה. הממ"מ הכינו מסמך מצוין על הלימודים האקדמיים. אולי אתם יכולים להכין לנו איזה מסמך, לעזור לגופי הממשלה שאמורים לענות ולהגן על הממשלה, אולי הכנסת תסייע להם לעשות את זה.
שירלי אברמי
אני רוצה לציין, גברתי היושבת-ראש, שבמסמך שלנו, שהכין ד"ר יניב רונן, שנמצא כאן, אכן מצוין שהאפשרות ללמוד תואר אקדמי אינה זכות מוקנית אלא טובה שניתנת לאסיר, זה מחד - -
היו"ר מירי רגב
ראיתי. קראתי את הדוח.
שירלי אברמי
- - מאידך, כפי שמציין המסמך, בעניין תנאי המאסר של אסירים מחויבת ישראל לשתי אמנות בין-לאומיות, אמנה בין-לאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות ואמנה נגד עינויים, זה באופן כללי ביחס לאסירים ולא בעניין הלימודים. כמובן לבקשתך נוכל להכין סקירה משווה.
באסל גטאס
כבוד היושבת-ראש לא סומכת על הפרקליטות - - -
היו"ר מירי רגב
שלום לך, בוקר טוב לך, חבר הכנסת.
באסל גטאס
בוקר טוב - - -
היו"ר מירי רגב
אני סומכת על כולם, אני רק רוצה, אתה יודע - - -
באסל גטאס
את מתערבת בדיון שעומד בפני חמישה או שבעה שופטים.
היו"ר מירי רגב
ודאי שאני מתערבת. זכותי להתערב.
באסל גטאס
לא.
היו"ר מירי רגב
קודם כול, אני אשמח שהממ"מ יכין מה קורה בעולם בקטע ההשוואתי עם מחבלים, מה מחבלים מקבלים בארצות-הברית, מחבלי אל-קאעידה, באירופה ובארצות-הברית, כדי למנוע את הפזילה לז'נבה. אולי אתם גם תלמדו מה קורה שם. אני מציעה שגם יוכי תכין בעניין הזה עבודת מטה נרחבת יותר מה קורה בעולם בקטע של ההשוואות, נשמע גם מלשכת עורכי-הדין תיכף מה יש להם להגיד, כדי לסייע למדינה לבוא עם איזה תפיסה יותר מערכתית ויותר כוללת בעניין הזה, כי ברור לחלוטין שההחלטה צריכה להישאר כפי שהיא, ואסור שבית המשפט - - -
באסל גטאס
מי אמר? מה ברור? למי ברור?
היו"ר מירי רגב
שנייה רגע.
באסל גטאס
למי ברור?
היו"ר מירי רגב
סליחה, אתה רוצה לדבר, אתה יכול להירשם לזכות דיבור.
באסל גטאס
את לא דיקטטור.
היו"ר מירי רגב
אני לא דיקטטור ואני אומרת את מה שאני חושבת.
באסל גטאס
מה זה, איך את יושבת פה? בתור מה?
היו"ר מירי רגב
סליחה, רגע. אתה רוצה לדבר, תירשם בבקשה לזכות דיבור.
באסל גטאס
כן, אני מבקש לדבר.
היו"ר מירי רגב
תיכף אני ארשום אותך לזכות דיבור.

אני מבקשת את התייחסות לשכת עורכי-הדין.
משה שוחטמן
תודה. קודם כול, אני מייצג את ועדת השב"ס בלשכת עורכי-הדין – סעיף 11ג לפקודת בתי הסוהר, שלא כל-כך התייחסו אליו, אלא רק במילה זה נזרק פה, קובעת שהשב"ס צריך להעניק לאסירים גם פנאי וחינוך. לכאורה הסעיף הזה נורא דל, הוא אומר: פנאי וחינוך.
נעמה פויכטונגר
הוא אומר: "פנאי או חינוך".
משה שוחטמן
"פנאי או חינוך", בהחלט. מספיק שהאסירים ישחקו שש-בש והשב"ס עמד בתנאי החוק, ואין צורך לבוא אליו בטענות. אבל יש לקיים פה דיון יותר חשוב, יותר רציני, כי לדעתנו הדיון עוד פעם בנושא של אסירים ביטחוניים הוא לסטות מהעיקר ולא להתייחס לעיקר שהוא למעשה כלל אוכלוסיית האסירים. החינוך הוא דבר מאוד חשוב. העובדה שיש בישראל קרוב ל-14,000 - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו עושים דיון על שיקום האסיר.
משה שוחטמן
זה דיון על שיקום האסיר, אבל כשאנחנו מקיימים דיון שמתייחס לנושא של סוגיית האסירים הביטחוניים דווקא, אנחנו שוכחים שיש 14,000 אסירים פליליים שלא זוכים לתואר אקדמי. יש איזה מין תפיסה כזאת שיש תואר אקדמי בישראל, שאסירים זוכים להשלים תואר - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה שתעשה לי סדר. האסירים הפליליים, האם שיקום האסיר מתייחס אליהם?
משה שוחטמן
מה זה מתייחס אליהם? מניסיוני, הדל או הרב, זו כבר שאלה של פרספקטיבה, אני יכול לומר שאין אסירים פליליים שמשלימים תואר אקדמי.
היו"ר מירי רגב
רק ביטחוניים, מעניין.
משה שוחטמן
לפי הידוע לי יש כרגע טיפול באסיר אחד, שבמקרה אני גם מטפל בו, שצריך להגיש עתירה - - -
היו"ר מירי רגב
אתה אומר שהאסירים הפליליים עד היום לא למדו בכלל, רק הביטחוניים. רק המחבלים שצריכים להירקב בכלא למדו.
משה שוחטמן
מתי מעט. יש מיליון סיבות, בגלל שהשב"ס לא רואה בערך החינוך ערך חשוב, ערך שצריך לקדם. השלמת תואר אקדמי זה מעמסה על השב"ס, ואני אשמח לשמוע נתונים כמה אסירים לומדים אצלכם, כמה אסירים יכולים לקבל - - -
היו"ר מירי רגב
נעשה דיון על אסירים פליליים.
משה שוחטמן
אני צריך להדגיש דבר נוסף. על מנת שהאסיר ישלים תואר אקדמי הוא נדרש למסכת ייסורים, ממש כך. זה ייקח לו שנים רבות, לא בטוח שהוא יוכל להשלים את זה בכלל. הוא צריך למממן את זה מכיסו והשב"ס גם מערים עליו קשיים, כי לצורך לימוד אקדמי צריך אמצעים, כגון מחשב. עכשיו מתנהלת עתירה בבית המשפט המחוזי שדן בשאלה איזה סוג מחשב אפשר בכלל להכניס. כלומר, הקשיים שהאסיר יצטרך לעבור עד שהוא ישלים את התואר הזה - - -
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה שאסיר גם יכניס מחשב?
משה שוחטמן
א', הפקודה אומרת שכן - - -
היו"ר מירי רגב
את זה נבדוק, האם זה נכנס לחפץ חשוד או לא.
משה שוחטמן
נכון, צריך לקשר את זה - - -
היו"ר מירי רגב
כשאנחנו מכניסים פלאפון זה חפץ חשוד.
באסל גטאס
אסור להיכנס עם פלאפון.
משה שוחטמן
כבוד היושבת-ראש, הדיון הזה הוא בהחלט חשוב ואני שמח ומברך על כך שהיושבת-ראש מפעם לפעם מזמנת נושאים חשובים כאלה, אבל הדיון צריך להיות דיון על כלל אוכלוסיית האסירים. ואז, לאחר שיהיה דיון רציני ומעמיק בזכות לחינוך, אפשר יהיה לקיים את הדיון הרלוונטי בשונות בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים, לבדוק האם השוני הזה רלוונטי לגבי הזכות שלהם לקבל תואר אקדמי, ואז נתכנס ונדון אם זה רלוונטי, אם זה נוגד את האמנות הבין-לאומיות או לא נוגד את האמנות הבין-לאומיות. לדעתנו הדיון קצת מוקדם ונמתין להחלטת הבג"ץ.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת באסל, אתה תיכף מדבר. אני רוצה לשמוע את ההתייחסות של משרד המשפטים לגבי הדברים של נציג לשכת עורכי-הדין בעניין של לימודים לאסירים פליליים. לא נפתח פה את הסוגיה, אבל נקיים דיון עוד במושב הזה על שיקום האסיר וגם הנושא של לימודים לאסירים פליליים. בבקשה.
נעמה פויכטונגר
אני אתייחס בקצרה. אני מתייחסת כרגע לטענות יותר עובדתיות ופחות משפטיות, אז, מיכאל, אם אני טועה במשהו, אנא תתקן אותי. באמת הסוגיה של החינוך לאסירים פליליים, אני מבינה שהוא חורג מתחום הדיון פה, וגברתי, הרי את מקיימת דיונים בכל ההקשרים האלה, כך שיהיו הזדמנויות לדבר על זה. אני לא רוצה להישמע צינית, אבל אפשר היה לשמוע במה שאתה אומר כאילו כל האסירים הם סטודנטים פוטנציאליים לסטטיסטיקה, ורק היותם במקרה במאסר מונע מהם את זה.
משה שוחטמן
זו באמת הערה צינית.
נעמה פויכטונגר
רגע. סעיף 11ג, שהוא חדש יחסית, אכן עוסק בנושא של חינוך ושיקום אסירים, כשהוא בכלל לא מתייחס להיבטים של לימודים אקדמיים שהם מין מוצר שאסיר רוכש מספק חיצוני – האוניברסיטה הפתוחה. סעיף 11ג מדבר על מסגרות החינוך שהשב"ס עצמו מעניק לאסירים, ומי שמכיר את העבודה של השב"ס יודע שהשב"ס משקיע הרבה מאוד מאמצים בתחום הזה, כאשר באופן טבעי המאמצים של השב"ס מושקעים קודם כול בלימודי קרוא וכתוב לאסירים אנאלפביתים, להשלמת שמונה שנות לימוד, עשר שנות לימוד, 12 שנות לימוד, במקרים האופטימיים בגרויות, שזה מבחינת הצרכים החברתיים קודם בהרבה ללימודים אקדמיים.
שוב, למיטב ידיעתי האפשרות ללמוד באמצעות האוניברסיטה הפתוחה על חשבונו של האסיר היא כמובן נתונה לאסירים פליליים והיתה נתונה לאסירים ביטחוניים באותה מידה. זה לא היה משהו שהיה דווקא לאסירים ביטחוניים. יכול להיות, ופה שוב אני מדברת על סמך התרשמות, שזו היתה תרבות שרווחה יותר בקרב אסירים ביטחוניים מסיבותיהם שלהם, בין היתר בגלל שיש להם פחות עיסוקים מטעם השב"ס בתוך בתי הסוהר, כך שיכול להיות שההבחנה פה היא מקרית לגמרי. היא בוודאי לא הבחנה מוסדית מושרשת.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. השב"ס, נא להוסיף, אם יש לכם להוסיף, ואני מעבירה את זכות הדיבור לחבר הכנסת באסל ואלון שוורצר מתנועת "אם תרצו".
מיכאל אביטן
אין לי מה להוסיף.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, חבר הכנסת באסל.
באסל גטאס
גברתי, אני חושב שהזימון של הדיון בתקופה הזאת, כשבית המשפט העליון החליט שוב לדון בעתירה בהרכב מורחב, אין לו מקום. זה סוג של ניסיון להתערב, לפחות כל זמן שיש דיון שתלוי ועומד בפני בג"ץ. אני מנסה להביא דברים אחרים לדיון, כמו עניין של שכונת רמייה בכרמיאל רק בשבוע שעבר. הטענה המרכזית בתשובת הממשלה היתה שזה עניין שתלוי ועומד בפני הבג"ץ ואסור להביא אותו לוועדה ולדון בוועדה, וזה יישמע סוג של התערבות בשיקולים של הבג"ץ - - -
היו"ר מירי רגב
היועץ המשפטי ידבר. לא תיאמנו מן הסתם את התשובה בינינו.
באסל גטאס
אני חושב שהגישה שלך, וזה ברור, שלא התכוונת כאן לעשות דיון מקצועי, ענייני, בכוונה לעזור למישהו. אם בכלל, צריך לסמוך על מוסדות החוק ועל בית המשפט ועל הפרקליטות ועל עורכי-הדין שיעשו את מלאכתם, אז למה בכלל לקיים את הדיון הזה בזמן הנוכחי?

אני רוצה לציין פה, א', שהחינוך הוא זכות בסיסית לאסיר, והמדינה, כשהיא מנעה מהאסירים הביטחוניים את המשך לימודיהם האקדמיים היתה בסיטואציה שהיא חשבה שזה יעזור בעניין המשא-ומתן בשחרור של גלעד שליט, ומסיבות שאני לא מסכים להן קיבלו הרשויות המוסמכות את ההחלטה. כבר שנים אנחנו אחרי סיום העסקה והמשך מניעת ההשכלה הגבוהה מאותם אסירים מהווה עינוי נוסף, מהווה ענישה נוספת, למרות שיש ויכוח אם זה זכות. יחליט בזה הבג"ץ כמובן. ישבתי עם מפקדי בתי כלא ועם בכירים בשב"ס ואני יודע מה הם חושבים על העניין. הם חושבים שזה דבר חיובי. זה דבר שמרגיע את האסירים.
היו"ר מירי רגב
השב"ס אמר פה משהו אחר.
באסל גטאס
אני יושב אתם, תאמיני לי. ביקרתי את כל בתי הכלא כמעט, ישבתי עם האסירים הביטחוניים - - -
היו"ר מירי רגב
טוב.
באסל גטאס
תני לי לדבר, אין הרבה חברי כנסת שיתחרו אתי על הזמן, בגלל שכינסת את הדיון ב-09:00 בבוקר. אני חושב שמן הראוי שהוועדה תמליץ אפילו לשב"ס להחזיר את הזכות הזאת או את האפשרות לאסירים הביטחוניים להשלים את הלימודים, זה גם נותן תקווה ונותן יכולת לאסירים לקיים את החיים שלהם בבית הכלא. יש כאלה ששפוטים להרבה מאסרי עולם, אז מה זה מזיק? זאת נקמנות? זאת נקמה בהם? מירי, מה זה?
קריאה
נקמנות. נקמנות זה דבר חיובי.
היו"ר מירי רגב
סליחה, תן לו לדבר.
באסל גטאס
הם לא זקוקים למערכת החינוך הישראלית בשביל ללמוד, הם לא זקוקים, הם יכולים גם לקיים ביניהם את הלימוד לתואר גבוה מבלי להזדקק לאוניברסיטה הפתוחה. אני מעדיף שזה ייעשה באופן ברור ובאופן שקוף ועם אוניברסיטה כמו האוניברסיטה הפתוחה במקום לעשות את זה עם אוניברסיטאות אחרות בגדה או בעולם בדרכים לא שקופות.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. "אם תרצו", בבקשה. שלוש דקות.
אלון שוורצר
לדעתי אין שום דבר לא ערכי, לא מוסרי, לא מוצדק כמובן בלימודים אקדמיים של מחבלים, ודיברנו על זה - -
היו"ר מירי רגב
היועץ המשפטי יתייחס אחר-כך לשאלה של באסל.
אלון שוורצר
- - בתחילת הדיון גברתי הציגה את זה יפה. השאלה שעלתה פה ומאוד מעניינת אותנו – הגשנו דוח של הקליניקות למשפטים מאוניברסיטת חיפה לפני חודשיים, ואם דיברנו פה, באמת השאלה שעלתה זה מי מממן את הלימודים האקדמיים, ואני שמח לשמוע שכנראה זה לא מדינת ישראל, אלא הרשות הפלסטינית או גורמים אחרים.
קריאה
זה אותו כיס.
היו"ר מירי רגב
גורמים שיש להם אינטרס.
אלון שוורצר
זה אותו כיס. אבל השאלה, ודיברנו פה על עתירה שהגישו נגד בג"ץ, זה כמובן מי עתר ובאיזה כסף. זה אותן קליניקות למשפטים באוניברסיטת חיפה במימון מדינת ישראל ובעזרה של עדאללה והאגודה לזכויות האזרח כמובן, אז כסף ישראלי שהגיע לאוניברסיטת חיפה ולקליניקות למשפטים והם אלה שמימנו לדוגמה את העתירה של כרים יונס, שהוא כמובן מחבל שרצח את אברהם ברומברג ושני מרגלים, ופואד סולטאני, כשהיתה עתירה של הקליניקות למשפטים באוניברסיטת חיפה. אם אנחנו שואלים איפה הכסף? שוב, אם הוא לא מגיע ללימודים הישירים, הכסף הישראלי של משלם המסים מגיע לאותן קליניקות למשפטים שהן אלה שעותרות לבג"ץ, לבית הדין העליון, בנושא הזה. צריך גם להסתכל ולפחות לבקש את השקיפות של הקליניקות למשפטים של אוניברסיטת חיפה כדי לראות האם באמת זה הכסף שלנו, של משלמי המסים. הוא זה שעותר לבית הדין העליון בנושא הזה. זו שאלה מאוד מעניינת, שאני אשמח אם הוועדה תוכל לעזור לי לשמוע תשובות עליה.
באסל גטאס
"אם תרצו", ככל שתוכלו, אתם רוצים לסגור הכול, את עדאללה, את האגודה לזכויות האזרח, את הקליניקות, להקים פה משטר צבאי, גם טוב - -
היו"ר מירי רגב
תודה. חבר הכנסת באסל, תודה רבה לך. בבקשה.
באסל גטאס
- - להחזיר אותנו למשטר הצבאי.
אלון שוורצר
לא. חס ושלום.
באסל גטאס
- - - מה אתם חושבים.
היו"ר מירי רגב
סליחה. תודה. בבקשה.
מאיר אינדור
אני פה נציג של ארגון נפגעי טרור "אלמגור" - - -
באסל גטאס
אני רוצה לשמוע את דעתו של היועץ המשפטי.
היו"ר מירי רגב
שנייה. הוא יתייחס לכלל הגורמים.
באסל גטאס
לנושא של הדיון עצמו.
היו"ר מירי רגב
הוא ידבר. תיכף הוא יתייחס. אל תדאג. לא נסיים את הדיון לפני שתקבל את ההתייחסות שלו. בבקשה.
מאיר אינדור
אני גם אגע בזווית המשפטית.
היו"ר מירי רגב
תיגע אתה בעניין שלך. הוא רוצה לשמוע את תשובת היועץ של הכנסת, ונכון שיועץ הוועדה ייתן תשובה ולא אתה תיתן תשובה בשם הוועדה. אתה תתייחס לעניינים שלך. בבקשה.
מאיר אינדור
גברתי היושבת-ראש, יש לנו עמדה משפטית, אנחנו כבר למודי ניסיון בעתירות בבג"ץ בנושאים האלה, אז אולי נוכל לתרום גם בזווית הזאת.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
מאיר אינדור
אני רוצה לדבר על הזווית המוסרית. בעלי הדין לא פה, הם קבורים מתחת לאדמה, הם לא יכולים לבוא ולדבר פה. לצערנו אנחנו רואים פה שרשרת של ארגונים שעוטפים במעטפת את המחבל התורן, עוד לפני שהוא ביצע את מעשיו. במהלך המרדף אחריו כבר יש שורה של ארגונים שתפקידם לייצר מעטפת על מנת שצה"ל לא יוכל לתפוס אותם והסרת עוצר מיידית, ואחרי זה שורת הארגונים שהיו צריכים להיות מעטפת לנפגעי הטרור, אם זה הקליניקות או הארגונים לזכויות אזרח וכדומה, הם היו צריכים פה לעטוף את נפגע העבירה. אנחנו עומדים ערום ועריה, לבדנו פה וצועקים לצדק.

לא סתם אמרתי "מעטפת הארגונים". חברה יכולה להיהרס, בעיקר בנושא של החוסן הלאומי והביטחון האישי של אזרחיה, על-ידי הקונספט הקבוע של טרוריסטים שהוא בבית המולדת, מרוסיה, שבו אחרי שהוא ביצע ולפני שהוא ביצע את מעשי הטרור, יש לו שורת הגנה שתפקידה להוביל אותו החוצה קודם כול, שיוכל להימלט, אחרי זה, כשהוא נשפט, יש לו שורה של עורכי-דין, וגם בכלא כמובן, מייד לייצר לו חנינה.

ולכן זו בכלל כבר לא שאלה משפטית גרידא, זו שאלה כפי שבית המשפט העליון אמר: אני אשתמש בחרב הזאת, חרב פיפיות. בית המשפט העליון כשאנחנו באים – מר אינדור, זו בכלל שאלה מדינית. ובכן, השאלה המדינית הזאת צריכה להיות לשני הכיוונים, ולכן אם המדינה רוצה להחליט להעניק, לעשות הפרדה למשל בין פושעים פלילים סתם לאנשי טרור, יכולה היא על-פי הקונספט שהוכרע בבית המשפט העליון. לא תמיד אנחנו שבעי רצון מזה, אבל בואו נכבד את הקונספט הזה שיש למדינה את הפריבילגיה להחליט, זהו עניין מדיני, צבאי וכדומה, ולכן אנחנו לא נעניק להם את תנאי היתר. אלה תנאי יתר, גם זה עבר במבחן הבג"ץ. עד כאן תרמנו את חלקנו הקטן בעניין המשפטי.
היו"ר מירי רגב
אל תיכנס לעניין הזה, כי אני רוצה לסכם.
מאיר אינדור
אני רוצה לדבר על הצד המוסרי. קודם כול, הלב מתפלץ כל פעם לראות את מערכות ההגנה, כולל חברי כנסת מסוימים, שתמיד מתייצבים איפשהו לימין אנשי הטרור. אני אומר לכם: רבותי, יש לפעמים הפרה של מאזני המוסר. כשאדם, דמו צועק מתוך הקבר לצדק, חלק מהצדק זה שמי שפגע בו לא יקבל לימודים. זה כל-כך טריוויאלי. הוא היה צריך לקבל עונש מוות. יש לנו עונש מוות. אוקיי, הוא קיבל עונש מאסר עולם, הוא גם את זה הרי לא ירצה. גם על זה יש מערכות שלמות שמתייצבות ברגע המתאים ואומרות: הוא גם ילמד. אנחנו חושבים שמדינת ישראל צריכה לשדר מסר ברור – אין תנאי יתר למי שביצע טרור.
באסל גטאס
יהודים וערבים או רק ערבים? מה עם יהודים? כולם כבר בחוץ. כולם כבר השתחררו.
היו"ר מירי רגב
כל מי שמבצע טרור.
באסל גטאס
חוץ מפופר כולם משתחררים - - -
מאיר אינדור
אדוני - - -
באסל גטאס
דם על הידיים זה דם על הידיים - - -
מאיר אינדור
אדוני, אני אכבד אותך, אבל אתה אומר דברים לא נכונים.
היו"ר מירי רגב
באסל, תן לו בבקשה לדבר.
מאיר אינדור
אתה אומר דברים לא נכונים.
באסל גטאס
אני אומר לך את השם.
מאיר אינדור
יושבים בכלא 17 אנשים יהודים שביצעו טרור, לא חוטפים עבורם. הם מרצים את עונשם, ועליהם אתה לא מגן - -
באסל גטאס
כולם יצאו.
מאיר אינדור
- - אבל על אחיך, בני עמך, שמבצעים פעולות רצח, שם אתה מתייצב.
באסל גטאס
אני נגד כל פעולה - - -
מאיר אינדור
אם אתה נגד, לצורך העניין - - -
באסל גטאס
אף פעם לא תמכנו במעשי אלימות. אף פעם לא תמכנו במעשי הרג - -
מאיר אינדור
אתם רק מבינים אותם.
באסל גטאס
- - ברצח של חפים מפשע.
מאיר אינדור
אתם רב מבינים ומתייצבים לטובתם.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
מאיר אינדור
ואני אומר לך - - -
באסל גטאס
אל תשים דברים בפה שלי.
היו"ר מירי רגב
בבקשה. תסיים את דבריך בבקשה.
מאיר אינדור
יש מה שנקרא "מכת מדינה" גם בעולם הפלילי, וגם בית המשפט אומר שזה מכת מדינה. כשזה מכת מדינה, בית המשפט מכריע. הטרור היום הוא מכת מדינה, לא הטרור במגזר היהודי. הוא לא מגיע בכלל לרמות האלה, וגם שם הם מרצים את עונשם, כפי שאמרתי. הטרור שבא מבית המדרש המוסלמי הוא מכת מדינה, רק אתמול ראינו את זה. במכת מדינה לא הולכים על-פי כללי הקרימינולוגיה הרגילים, אדוני היועץ המשפטי, נציג הייעוץ המשפטי של הכנסת. או אז, מערכת המשפט מציבה דגלים חדשים ואומרת: אנחנו מחמירים בעונש, וחלק מהחמרת העונש זה גם לשדר שאין לימודים אקדמיים, גם מבחינה מוסרית וגם קצת להקשות עליהם. אולי הם ילמדו שלא משתלם לבצע מעשי רצח, כי גם התנאים שלהם בכלא לא הכי נוחים. עד כאן, גברתי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. הייעוץ המשפטי של הוועדה, נא להשיב לחבר הכנסת באסל.
עידו בן יצחק
לשאלה האם ניתן לקיים את הדיון הזה – המגבלה התקנונית היחידה לגבי קיום דיונים בהליכים תלויים ועומדים נוגעת להליכים פליליים.
באסל גטאס
עוד פעם.
עידו בן יצחק
התקנון מונע רק דיונים בהליכים פליליים תלויים ועומדים, הוא לא מונע דיון בהליכים אחרים תלויים ועומדים, ובפרט כשמדובר בדיון בבג"ץ, כשמדובר בנושא ציבורי שהכנסת, אף מחובתה לדון בו אם היא מעוניינת בכך. אין מניעה לקיים את הדיון הזה. לפעמים קורה שהמדינה אומרת: אנחנו בשלב שעוד לא גיבשנו את עמדתנו, עוד לא הגשנו את כתבי הטענות, ולכן אנחנו מבקשים שלא לקיים על זה דיון. אני לא מכיר את הנושא הספציפי שבעניינו אמרו לך שלא ניתן לקיים דיון, אבל ברמה העקרונית דיון בבג"ץ לא מהווה מניעה לקיום דיון בכנסת.
באסל גטאס
אתה יכול לתת לנו את זה בכתב?
היו"ר מירי רגב
תעביר בקשה כתובה ונעביר, אין שום בעיה.
באסל גטאס
זו לא הפעם הראשונה שאומרים על דבר שתלוי ועומד בפני בית המשפט - - -
היו"ר מירי רגב
ביררנו את זה, גם מנהלת הוועדה ביררה את זה. הדיון הזה הוא בדין, והוא יכול להתקיים, ויש לנו זכות לקיים את הדיון הזה, ונכון שהוועדה תקיים את הדיון הזה ואין שום בעיה לקיים את הדיון הזה. שאלת שאלה, קיבלת תשובה, לא הסתרנו ממך את התשובה. אנחנו יכולים לסכם, אלא אם כן יש לעוד נציג להגיד - - -
מאיר אינדור
רציתי לבקש שוועדת הפנים תיתן גיבוי למצב הנוכחי שבו המחבלים בכלא לא מקבלים לימודים אקדמיים. צריך להמשיך את המצב הזה, וזה יהיה שדר לאותם ארגוני טרור שהיד הישראלית כן מקשיחה את ידה במידת האפשר, בעיקר על רקע הפיגוע של אתמול. אני חושב שהמסר הזה הוא הכרחי, ואני קורא לוועדה הזאת לגבות בעניין הזה את ההחלטה הזאת ואפילו להילחם ולבקר את המדיניות הזאת של תנאי היתר שלהם זוכים המחבלים בכלא, הן בתחום של ההתארגנות הפנימית, שזה שווה דיון בפני עצמו, האוטונומיה שניתנת להם, ואפילו בתנאי היתר של האוכל, למעלה מאסירים רגילים. יש להם שורת היתרים מפליגים עד כדי כך שבקהילת נפגעי הטרור אומרים לך לפעמים אנשים: מה זה שווה כל העסק? כשבאים אליהם לבשר "מצאנו את המחבל", אז הם אומרים: כן, אחרי זה הם ישבו בבית הבראה. את תנאי בית ההבראה הזה צריך לצמצם.
היו"ר מירי רגב
ברור. קודם כול, ברור. תודה שהגעת.
באסל גטאס
מצחיק לקרוא לזה "בית הבראה".
היו"ר מירי רגב
בוודאי זה בית הבראה, וכשאנחנו נעשה פה דיון בהבדלים בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים, ואמר את זה פה מאוד נכון נציג לשכת עורכי-הדין, תראה כמה ביטחוני מקבל יותר, לא בגלל שהוא צריך לקבל יותר, אלא שלשב"ס יהיה שקט. השב"ס, כדי שיהיה לו שקט, שיעשה אכיפה נכונה. בשביל שיהיה לו שקט לא צריך לתגמל את האסירים הביטחוניים שצריכים להירקב בכלא.
באסל גטאס
לכל האסירים הביטחוניים יש אפשרות לטלפן פעם בחודש למשפחה. זה כל התנאים.
היו"ר מירי רגב
אני מבטיחה לך שנקיים דיון.
באסל גטאס
איזה תנאים? על מה את מדברת?
היו"ר מירי רגב
אני מבטיחה לך שנקיים דיון. ביקרתי את האסירים הביטחוניים.
באסל גטאס
על מה את מדברת? את לא יודעת מה קורה שם.
היו"ר מירי רגב
ביקרתי את הביטחוניים ואת הפליליים וראיתי את ההבדלים בין שניהם.
באסל גטאס
בית הבראה...
היו"ר מירי רגב
בוודאי בית הבראה.
מאיר אינדור
אדוני, למה את מקלקל את התדמית של החברה הערבית כאילו כולה תומכת בטרור?
באסל גטאס
אל תהיה פטרון, אל תדבר אתי ככה.
מאיר אינדור
למה אתה מקלקל?
היו"ר מירי רגב
קודם כול, אל תרים עליו יד.
קריאות
- - -
מאיר אינדור
אתה מתייצב לטובת המחבלים שוב ושוב.
היו"ר מירי רגב
קודם כול, תכבד אותו, הוא ממשפחה שכולה.
באסל גטאס
אני אומר לו: תכבד את זקנתך, לא אני.
היו"ר מירי רגב
לשכת עורכי-הדין.
משה שוחטמן
אחת הסיבות באמת שהדיון הזה מגיע לטונים האלה ושמתכנסים פה, בגלל שאין פקודה מסודרת בסוגיה הזאת. סעיף 11ג הוא דל, הוא לא מספיק מפורט, הוא לא מספיק מסדיר תנאים ללימודים אקדמיים. צריך לקיים דיון רציני, שיתקין פקודת נציבות מסודרת, שם יהיו כל התנאים, יבואו וישמעו את כל הדעות של כל הפלגים, של הביטחוניים ושל הפליליים, ולאחר שתהיה פקודה מסודרת ומאורגנת ניתן יהיה, גם לאסירים עצמם, גם לביטחוניים וגם לפליליים, לדעת מול מה הם עומדים. כרגע יש בלגן, יש כאוס.
היו"ר מירי רגב
אין כאן עניין של בלגן. ביטחוניים לא צריכים ללמוד, נקודה. אין כאן עניין של כאוס.
משה שוחטמן
כדי שהדבר הזה יתבצע בפועל, צריך שתהיה פקודה מסודרת בעניין.
באסל גטאס
אמרת קודם שיהיה דיון.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה בבקשה לסכם את הדיון. קודם כול, אני שמחה על עמדת הממשלה ועמדת משרד המשפטים והייעוץ המשפטי לממשלה, כולל שיחתי עם יוכי - -
באסל גטאס
צריך להרוג אותם...
היו"ר מירי רגב
- - שהם רוצים להגן על ההחלטה של ראש הממשלה, החלטה נכונה, שיש לאסור לימודים של אסירים ביטחוניים. בעיני אסירים ביטחוניים צריכים להירקב בכלא, הם לא צריכים לקבל שום דבר, הם לא צריכים לקבל שום הטבות ושום לימודים, משום שהם עשו את הדבר הנורא ביותר – הם רצחו ילדים, הם רצחו נערים, הם רצחו אנשים רק בגלל שהם יהודים. זה שהם למדו בכלא רק רצח עם – זה מביא מאוד יפה המחקר של הממ"מ – הם למדו רצח עם - - -
שירלי אברמי
לא רק רצח עם.
היו"ר מירי רגב
בעיקר רצח עם.
שירלי אברמי
זה אחד מן הקורסים שהם למדו.
היו"ר מירי רגב
מי שלומד רצח עם בכלא, זה מלמד בדיוק מה התפיסה שלו.
באסל גטאס
מה זאת אומרת שהם למדו רצח עם בכלא?
היו"ר מירי רגב
הם למדו רצח עם. הם למדו באוניברסיטה לימודים אקדמיים, בלימודים האקדמיים הם לא למדו איך להיות יותר טובים אחר-כך בעתיד, הם למדו מה זה רצח עם. הם למדו לימודי רצח עם.
באסל גטאס
מירי, בחייך, קצת אינטליגנציה.
היו"ר מירי רגב
אינטליגנציה יש רק לכם.
באסל גטאס
זה אחד הקורסים. נו, אז הם לומדים על רצח עם - - -
היו"ר מירי רגב
שלא ילמדו על רצח עם. הם לומדים רצח עם כדי לשכלל את התפיסות שלהם ואת היכולות שלהם לקראת זה שישתחררו מהכלא אולי.
שירלי אברמי
המטרה של הקורס של רצח לעם להקנות לסטודנטים ידע בסוגיית רצח עם ויכולת לנתחה כתופעה היסטורית, לעורר את רגישות - - -
היו"ר מירי רגב
זה מה שהם צריכים ללמוד, רצח עם? אם הם רוצים להשתקם, הם צריכים ללמוד משהו אחר, לא רצח עם.
באסל גטאס
באיזה קורס? איזה לימודים?
היו"ר מירי רגב
באוניברסיטה הפתוחה.
באסל גטאס
לאיזה תואר?
מאיר אינדור
הם יכולים לתרום כעדים שם אולי.
שירלי אברמי
אנחנו ביקשנו את רשימת הקורסים שהם למדו, ואכן הקורס של רצח עם הוא הקורס המבוקש ביותר, אבל הם למדו גם – אני מקריאה מהרשימה שקיבלנו מהשב"ס – דמוקרטיות ודיקטטורות, ישראל בעשור הראשון, בין ציון לציונות, מבוא להיסטוריה של המזרח-התיכון בעת החדשה, האסלאם – מבוא להיסטוריה של הדת ומבוא למחשבה מדינית.
מאיר אינדור
זה במסגרת – דע את האויב.
היו"ר מירי רגב
נכון, דע את האויב. לומדים על המדינה היהודית, על העם היהודי, כדי להשתכלל אחר-כך וללמוד כלים נוספים ושיטות חדשות כדי לחזור שוב לבית הסוהר.

לכן אני אומרת שכמו שאף אחד לא מעלה על דעתו שמחבלי אל-קאעידה ילמדו בארצות-הברית, אין דבר כזה, אז גם פה אנחנו צריכים להעביר מסר. אנחנו צריכים להעביר מסר לבית המשפט שאנחנו מצפים מהם שיגבו את החלטת הממשלה ולעשות דין עם אלה שנהרגו ונרצחו בדם קר על-ידי מחבלים - -
קריאה
מי יגבה את החלטת הממשלה?
היו"ר מירי רגב
- - פושעים, מחבלים שעשו את הדבר הנורא מכול.
באסל גטאס
- - -
היו"ר מירי רגב
ולכן אני מקווה שהבג"ץ יקבל את ההחלטה הנכונה - -
באסל גטאס
את כבר נותנת הוראות לבג"ץ?
היו"ר מירי רגב
- - ב-17 ביוני. אני אשקול עם המדינה האם לקיים בסוף מאי, כשחוזרים מהפגרה, דיון נוסף של הכנסת בעניין הזה, כדי להעביר מסר של הכנסת, שהיא נציגת העם והחברה הישראלית, כיצד אנחנו רואים את סוגיית הלימודים האקדמיים של מחבלים שצריכים להירקב בכלא ולא לקבל שום הטבות, שום הטבות, ביניהן גם לא לימודים. זה בעניין הזה.

אני מבקשת שהמסמך שהכינו הממ"מ בעניין של מה הם לומדים בכלא, ושהקורס העיקרי שהם לומדים זה רצח עם, יופיע בפני הבג"ץ. צריכים להכיר מה הם לומדים. הם בוודאי יקבלו את זה גם מהשב"ס.

אני מבקשת מהממ"מ לקראת מאי, אם אני אחליט לקיים דיון, שתהיה לנו השוואה מה קורה בארצות-הברית ובאירופה עם מחבלים, מה אל-קאעידה לומדים בארצות-הברית ולמה הם זוכים, איזה הטבות יש לאל-קאעידה, אולי נלמד גם אנחנו.
שירלי אברמי
אני רוצה להזכיר, גברתי, שהמסמך שלנו עוסק באסירים ביטחוניים, אנחנו נבדוק - - -
היו"ר מירי רגב
רק אסירים ביטחוניים. אני לא מדברת על אסירים פליליים, רק על אסירים ביטחוניים. מה קורה עם אסירים ביטחוניים באירופה, עם מחבלים מהסוג הזה, מה הם לומדים ולמה הם זוכים, אולי גם אנחנו נלמד מזה משהו.
מאיר אינדור
אולי בהשוואה לאסירים פליליים.
היו"ר מירי רגב
אסירים פליליים תעזוב כרגע. אסירים פליליים, יש לנו רצון שהם ילמדו. יש לנו רצון שהם יחזרו לחברה כאסירים משוקמים, שלא יחזירו אותם לכלא, אבל מחבלים ביטחוניים אני לא רוצה, אני רוצה שיירקבו בכלא.
מאיר אינדור
אני מצטרף לדעתך, אני רק אומר שבחוץ-ארץ גם יש את - - -
באסל גטאס
מה זה יירקבו? מה המונח הזה "יירקבו"?
היו"ר מירי רגב
יקבלו את המינימום ההכרחי.
באסל גטאס
תסבירי מה זה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה שיקבלו את המינימום ההכרחי, קרי, יקבלו אוכל, יקבלו מזון, בדיוק מה שגלעד שליט קיבל כשהוא היה בעזה. אוויר הוא קיבל, גלעד שליט? הוא יצא עם הרבה אוויר גלעד שליט. אני רוצה שהם יקבלו בדיוק מה שקיבל גלעד שליט בעזה, הוא אפילו לא קיבל ביקור של הצלב האדום. פה הם מקבלים עורכי-דין, צלב אדום, רופא, הרבה חמצן, אוכל כמו שהם אוהבים לאכול. מה אתה רוצה? הם מקבלים יותר מאסירים פליליים, כי השב"ס דואג לזה שהם לא יעשו בלגן בכלא, אז הם דואגים לעצמם השב"ס.

אנחנו נקיים דיון עוד במושב הזה על אסירים פליליים והזכויות של האסירים הפליליים בדגש על חינוך של אסירים פליליים.

אני מבקשת להפנות מכתב לאוניברסיטת תל-אביב. מי הן הקליניקות של אוניברסיטת תל-אביב - - -
קריאה
חיפה.
היו"ר מירי רגב
- - חיפה שעוסקות בהיבטים המשפטיים ומי מממן אותן. אני רוצה גם על זה תשובה לגבי האסירים הביטחוניים.

צדקו כאן "אם תרצו" שהם העלו את העניין הזה. אני רוצה לדעת מי מממן אותן קליניקות שמסייעות אחר-כך לאסירים הביטחוניים להגיש עתירות.
באסל גטאס
הם מסייעים לזכויות האדם.
היו"ר מירי רגב
אין זכויות אדם לרוצחים מהסוג הזה.
באסל גטאס
את מאוד מעוניינת בזכויות אדם...
היו"ר מירי רגב
זכויות אדם אין לאנשים האלה.
באסל גטאס
את רומסת, דורסת.
היו"ר מירי רגב
אין זכויות אדם לאסירים ביטחוניים שרוצחים ילדים ונערים וקשישים. אין להם זכויות.
באסל גטאס
את לא רוצה אפילו חברי כנסת ערבים - - -
היו"ר מירי רגב
להם אין זכויות. להם אין זכויות.
באסל גטאס
את אומרת "בוגדים" - - -
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לבדוק מדוע אין פקודת נציבות מסודרת בעניין.
באסל גטאס
זה התפקיד שלך, זה תפקיד ועדת הפנים.
נעמה פויכטונגר
גברתי, אני יכולה להגיד על זה משפט?
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
נעמה פויכטונגר
ציינו בזמנו שבימים אלה השב"ס והמשרד לביטחון פנים יחד אתנו עובדים על תקנות שאני חושבת שהן שלב קודם לפקודת נציבות. בהתאם לחוק אנחנו צריכים להתקין תקנות, ואני חושבת שמבחינת רמת ההסדרה לתקנות יש עדיפות.
היו"ר מירי רגב
אז איפה התקנות?
קריאה
איזה תקנות? באיזה עניין?
נעמה פויכטונגר
לגבי סעיפים 11ג ו-11ד לפקודת בתי הסוהר.
קריאה
אין תקנות ואין פקודת נציבות. אין. יש נהלים.
יואל הדר
דווקא לשכת הסנגוריה הציבורית עכשיו ביקשה מאתנו - - -
היו"ר מירי רגב
אם יש, אין בעיה, אתם יכולים להציג את זה. תציגו לנו בבקשה את התקנות ואת ההנחיות של הנציבות בעניין של לימודים אקדמיים, התפיסה שלכם גם בעניין האסירים הפליליים - -
שירלי אברמי
יש אצלנו נתונים על כמה לומדים.
היו"ר מירי רגב
- - וגם בעניין אסירים ביטחוניים. ברור שצריך להיות הבדל מאוד גדול בין אסירים פליליים לביטחוניים. אסירים פליליים אתה רוצה לשקם, שיחזרו אחר-כך לחברה ולא יחזרו לפשע, אבל מחבלים, רוצחים, לא צריך לשקם אותם, הם צריכים להישאר בכלא עד שהם יסיימו את חייהם.
באסל גטאס
- - - לעשר שנים.
היו"ר מירי רגב
בעוד עשר שנים נדבר.
באסל גטאס
למה את היסטרית ככה?
היו"ר מירי רגב
אני היסטרית כי אני רוצה שמחבלים - - -
באסל גטאס
מישהו ששפוט לחמש שנים, בעוד ארבע שנים - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה שמחבלים.
באסל גטאס
מי שיוצא לחופשי, אסיר ביטחוני, בעוד חמש שנים. מה קורה אתו? צריך לשקם או לא?
היו"ר מירי רגב
הוא כבר למד רצח עם.
באסל גטאס
לא כולם שפוטים למאסרי עולם.
מאיר אינדור
גם הם, צריך לשדר מסר - - -
באסל גטאס
הם אלה שצריך - - -
היו"ר מירי רגב
הם לא צריכים ללמוד. הם לא צריכים ללמוד.
מאיר אינדור
כדי לשדר מסר לעולם - - -
באסל גטאס
זה לטובתך שהם ישתקמו, לטובת כל החברה שהם ישתקמו.
מאיר אינדור
אדוני, ראינו שתנאי היתר - - -
באסל גטאס
רמת הדיון בוועדת הפנים - - -
מאיר אינדור
אני תורם לך לדיון - - -
באסל גטאס
לא, אתה לא תורם.
מאיר אינדור
תנאי היתר מובילים לעוד מחבלים.
באסל גטאס
רגע, תן לי לדבר.
מאיר אינדור
תנאי היתר מובילים לעוד רוצחים.
באסל גטאס
איזה תנאי יתר?
מאיר אינדור
כשאדם רואה שיש אפשרות בכלא לעשות חיים משוגעים, גם הוא מצטרף למעגל הטרור. אתה דואג לזה - - -
באסל גטאס
אל תגיד למה אני דואג.
היו"ר מירי רגב
באסל - - -
באסל גטאס
היה לי ויכוח אדיר עם השב"כ על העניין הזה, על עניין שיקום אסירים ביטחוניים. יש אסירים שעומדים להשתחרר עוד שנה, עוד חמש שנים, עוד 10 שנים, עוד 15 שנים - - -
היו"ר מירי רגב
הרשות הפלסטינית שמממנת אותם, תשקם אותם.
באסל גטאס
אם הרמה של הדיון לא מתרוממת - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה שאסירים ביטחוניים - -
באסל גטאס
יירקבו בכלא.
היו"ר מירי רגב
- - יירקבו בכלא.
באסל גטאס
גם אם הם משתחררים בעוד שנה.
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה שיקבל שום הטבות בכלא זה - - -
באסל גטאס
שיקום זה לא הטבה.
היו"ר מירי רגב
אתה יודע שיש ארצות מסוימות שיש שם עונש מוות?
באסל גטאס
תזמני לכאן פסיכולוגים. השב"ס, האם שיקום של אסיר נחשב הטבה?
קריאות
- - -
באסל גטאס
זה לטובת השב"ס ולטובת המדינה - - -
מאיר אינדור
טובת המדינה לא נר לרגליך, בכנות.
באסל גטאס
מי אתה שתשפוט?
היו"ר מירי רגב
משרד המשפטים, אני גם מציעה להראות את כל המחבלים ששוחררו ולמדו בכלא שהם חזרו לעסוק בטרור. זאת אומרת, זה שהם לומדים בכלא לא בדיוק גורם להם – ההיפך, אולי הם משכללים את השיטות שלהם אחרי שהם לומדים בכלא מה זה רצח עם. אני מציעה שתביאו לבית המשפט כמה למדו בכלא במסגרת המחבלים והאסירים הביטחוניים שלמדו בכלא, השתחררו וחזרו לעסוק בטרור, למרות שהם למדו בכלא. הטבות לאסירים ביטחוניים לא צריכות להיות.
מאיר אינדור
משפט אחד.
היו"ר מירי רגב
אין משפט. אלמגור, דיברת.
מאיר אינדור
הערה לדברים שלך. המבחן הוא לא רק בצורה הפרטנית, כפי שחבר הכנסת באסל - - -, זאת שאלה כללית, צבאית, ביטחונית. אנחנו צריכים להקשיח את היד הישראלית אל מול ארגוני הטרור, ובמסגרת זו הפסקת הלימודים זה מסר שהכלא הישראלי - - -
באסל גטאס
אם תבוא ממשלה אחרת - - -
היו"ר מירי רגב
לא תבוא ממשלה אחרת, ממשלת הימין תמשיך לשלוט. יש לך ספק בזה?
באסל גטאס
את עושה הכול שזה לא יהיה כך בהתנהגות שלך, מירי.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת מהשב"ס שתעבירו את ההנחיות לגבי לימודים, גם פליליים וגם ביטחוניים, ובכלל איזה הטבות מקבלים. הפליליים מה מקבלים ומה מקבלים הביטחוניים.
מאיר אינדור
היינו מבקשים להציג נייר עמדה על הצד המוסרי.
היו"ר מירי רגב
תגישו נייר עמדה. אתה לא צריך אותי כדי להגיש נייר עמדה.
משה שוחטמן
צריך לבדוק מי מממן את הלימודים – מי מממן לפליליים, מי מממן לביטחוניים.
מאיר אינדור
אתה.
היו"ר מירי רגב
אם אנחנו מממנים לביטחוניים זה משהו "נהדר" – המשפחות של אלה שהורגים אותם שמשלמות מסים, הן גם מממנות לאסיר הביטחוני, המחבל, את הלימודים – זה "נהדר" – שאחר-כך הוא ישתחרר ויחזור לטרור. בקיצור, המסר פה הובן. הבג"ץ ביוני, אנחנו נשקול האם לקיים דיון נוסף או לא בוועדה. עמדת המדינה היא העמדה שצריכה להוביל והיא העמדה שצריכה לבוא עם כל הטיעונים המשווים לעולם, עם כל הטיעונים המשווים לאלה שהשתחררו ולמדו וחזרו לטרור, כדי להסביר למה אסיר ביטחוני לא צריך שתהיה לו הטבה בשום דבר, בוודאי לא בלימודים אקדמיים. תודה רבה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:57.>

קוד המקור של הנתונים