ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/12/2013

תיקון אכרזה על חלק מגן לאומי צור נתן, לפי תכנית המתאר של טייבה, טב/3400

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הפנים והגנת הסביבה
11/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 152>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, ח' בטבת התשע"ד (11 בדצמבר 2013), שעה 10:00
סדר היום
<תיקון אכרזה על חלק מגן לאומי צור נתן, לפי תכנית המתאר של טייבה, טב/3400>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
טלב אבו עראר

דוד אזולאי

אחמד טיבי

ג'מאל זחאלקה
מוזמנים
>
אפרת ברנד - לשכה משפטית, משרד הפנים

יסמין טלמון - יעוץ סביבתי למינהל התכנון, משרד הפנים, משרד הפנים

דקלה פרסיקו - מנהלת תחום קידום תוכניות מתאר, משרד הפנים

יהודה רייך - אגף מקרקעין, רשות הטבע והגנים הלאומיים

ג'ומעא יוסף - מהנדס עיריית טייבה

אבו ראס עבד - טייבה

חאג' יחיא רפא - טייבה

חאג' יחיא רמי - טייבה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<תיקון אכרזה על חלק מגן לאומי צור נתן, לפי תכנית המתאר של טייבה, טב/3400>
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, בוקר טוב. אני מבקשת להביא להצבעה את תיקון אכרזה על חלק מגן לאומי צור נתן לפי תכנית המתאר של טייבה, טב/3400. לפני שאני אקריא את הצו להצבעה, אני רוצה להגיד כמה דברים ואני חייבת להגיד פה כמה דברים על אחמד טיבי, למרות שדעתי עליך ידועה. אבל מה לעשות? העקשנות משתלמת, אחמד.
אחמד טיבי
הפעם כן.
היו"ר מירי רגב
- - הפעם העקשנות שלך השתלמה בנושא הקרקעות של טייבה. עשית לי ולשר, איך אני אומרת? במרוקאית אומרים "סדע ראס". אתם יודעים מה זה "סדע ראס"? כאבי ראש. הוא עשה לי ולגדעון, הרג אותנו עם האדמות. ואני כבר אמרתי לגדעון: די, בא ניפטר מזה, הצביע כדי שנשלח אותו למרות שמצד שני, אני שמחה שהוא מטפל בטייבה, ככה הוא לא מטפל בפלסטינים. כשהוא מטפל בטייבה, הוא מטפל בערביי ישראל. נכון, המהנדס?
אחמד טיבי
את לא יכולה להגיד דברים טובים בלבד?
היו"ר מירי רגב
- - כשהוא מטפל בענייני ערביי ארץ ישראל, בענייני טייבה, תראה איזה טוב, גם יוצא לו טוב מזה כי מאשרים לו דברים. במצב רגיל מי היה מאשר לו? זחאלקה לא היה יקבל פה שום דבר.
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
איך טלב, לא יעזור כלום, תמיד זה ייכנס אבל באמת, אני רוצה להגיד אחמד, יישר כוח על כל הפעילות שלך. גם כשהיית בחו"ל התקשרת לוודא שהדבר הזה מגיע להצבעה, שזה חשוב. לחצנו על השר, הצו הגיע ואני חושבת שמן הראוי להביא את זה להצבעה. באמת יישר כוח על כל הפעילות שלך בענין הזה, ואם אתה רוצה להגיד כמה מילים אז בבקשה בגלל שבכל זאת, עשית כאן מאמצים ונביא את זה להצבעה.
אחמד טיבי
גברתי היושבת ראש, אני רוצה להודות לך. אני גם רוצה להודות לצוות הוועדה, היועצים המשפטיים. לא היה קל. אנשים לא יודעים שזה נדחה מספר פעמים בגלל סיבות שונות כי כבר שנים שהטעות הזאת באכרזה קיימת. היא אף חודשה בפברואר 2013 באכרזה נוספת, בשטח לבן, גן לאומי וכדומה. בינה שוורץ הודתה שמדובר בטעות. רק כדי להעניש את - - , בשטח הזה, שהוא 22 דונם, אמנם זה מספר קטן, חיים אנשים, עובדים אנשים. עבד אל ג'באר, רפעת, רמי, שנמצאים - -
היו"ר מירי רגב
ברוכים הבאים למהנדס העיר טייבה ולאנשיו פה, לצוותו.
אחמד טיבי
- - כ-80 משפחות חיות מהאזור הזה. אנחנו שוקדים כדי לפתח את אזור התעשייה, זה צעד ראשון. אני חושב שמדובר בהחלטה היסטורית. בדרך כלל אנחנו רגילים שמפקיעים אדמות אבל כדי להיות הגון, ואמרת משהו עליך ועל השר, אני רוצה להודות לשר הפנים שהיתה לו הקשבה פעם אחר פעם אחר פעם, גם לו וגם למנכ"ל, וראה שמדובר בטעות, בזכות של האנשים היקרים האלה תושבי טייבה, ושהפעם מה שהעלינו, יש לו סימוכין. גם העמדה של כלל תושבי טייבה, שהביעו מחאה ורצון להחזיר את האדמה הזאת, שתמיד היתה של טייבה. אגב, בתוך שטח השיפוט של טייבה היתה מכרעת. אני רוצה להודות לכל תושבי העיר, גם לבעלי המקומות, לך, לחברי הוועדה ולחברי הוועדה שנמצאים כאן, תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. מהנדס העיר, בבקשה.
יוסף ג'ומעה
אני רוצה להתנצל בשם ראש העיר שהוא לא כאן. אני מדבר היום בשמו. בגלל השיטפונות שפקדו היום את העיר, בשעה רבע לחמש הוא היה בתוך העיר, בעיריית טייבה. - -
דוד אזולאי
מי ראש העיר היום?
יוסף ג'ומעה
- - -
היו"ר מירי רגב
ועדה קרואה.
יוסף ג'ומעה
הוא התקשר לכולנו ואסף את כולנו ואנחנו מהבוקר מטפלים בכל הבעיות והשיטפונות בעיר. לכן, הוא לא יכול היה להגיע לפה.

בקשר לתיקון אכרזה של הגן, אני חושב שהיום הצדק ייעשה, אני מקווה שאתם תאשרו את זה בגלל שהתכנית הזאת מאושרת בטייבה משנת 1983 והאנשים שם כולם בהיתרים וכולם פועלים ובנו את המוסכים שלהם על פי חוק. משום מה, קרתה טעות במדינה והיום אנחנו מקווים שהטעות הזאת תתוקן. אנחנו מודים לכם.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. משרד הפנים, נא להציג את הבקשה של הצו.
יסמין טלמון
אני ממינהל התכנון במשרד הפנים. הבקשה מוגשת פה לפי סעיף 26ב לחוק גנים ושמורות. אנחנו מבקשים לבטל את האכרזה על קטע מגן לאומי צור נתן. על פי הסעיף יש לנו אישור של ראש המועצה המכהן, הסכמה של השר להגנת הסביבה ומועצת גנים, ומה שנותר זה לקבל את הסכמת הוועדה המכובדת הזאת.
תומר רוזנר
המסמכים מונחים על השולחן. תסבירו איך קרתה הטעות.
יסמין טלמון
מה שקרה במקרה הזה, חלה כאן איזו שהיא טעות סטטוטורית. ב-1980 אושרה תכנית של מועצה אזורית דרום השרון וייעדה את השטח שאנחנו מדברים עליו ועוד שטח מסביבו לגן לאומי. ב-1983 אושרה התכנית לאזור תעשייה, טב/1112א.
דוד אזולאי
של רמת השרון?
קריאות
של טייבה.
יסמין טלמון
של טייבה, באזור התעשייה של טייבה, כשהיא חופפת חלק קטן מסוים, 22.8 דונם עם הגן הלאומי שעוד לא היה מוכרז. האכרזה נעשתה רק ב-2003 אבל בגלל שהכרזנו על בסיס סטטוטורי שהיה מונח לפנינו, לא עלינו על זה שבעצם באותו מקום כבר מאושרת תכנית לאזור תעשייה והשטח הוכרז. זו טעות. כל מי שמתעסק עם זה מבין שזו טעות והכוונה היום לתקן את המצב הסטטוטורי, להסדיר אותו.
אני רוצה רק להעיר הערת תיקון קטנטנה: לא היתה אכרזה מחודשת על הגן הלאומי, השטח הלבן זה משהו אחר.
היו"ר מירי רגב
היועצים המשפטיים, יש לכם משהו להגיד בענין?
תומר רוזנר
מה שאנחנו רוצים, מכיוון שבכנסת הזאת הנושא הזה מועלה בפעם הראשונה, הנושא הזה של טעויות בכך שמכריזים ואחר כך תכניות סותרות את הדבר הזה, זה נושא שעלה בפני הוועדה הזאת מספר רב של פעמים. הנושא הזה הוא תופעה של מה שנקרא "קלקול" במערכת הממשלתית. אנחנו כבר לפני שנתיים, הוועדה בעצם דרשה שהנושא הזה יטופל במסגרת נוהלי התכנון כך שלא ייווצר מצב כמו שקרה בטייבה, שהתושבים נפגעים מטעויות תכנוניות בלתי ברורות ובמשך 30 שנה הם לכאורה מפרים את החוק, מה שכמובן שהם לא עושים. לכן אנחנו דרשנו שהנושא הזה יטופל. מעבר למכתב שנשלח למתכנני המחוזות בזמנו לא נעשה דבר, לצערנו.
אנחנו ממליצים לוועדה שתדרוש שברשימת התיוג של כל תכנית מעתה ואילך, כפי שמופיע בדיקת הכניסה של התכנית לאזורי מגן של מים ולאתרי עתיקות וכולי, ברשימת התיוג תהיה חובה על מגיש התכנית לבדוק האם התכנית נופלת באזור אכרזה של גן לאומי או לא, וכך לפחות ימנעו רוב הטעויות. אני מניח שגם בעתיד יהיו לנו טעויות אבל למנוע את מרביתן, אני מציע שהוועדה תדרוש שהדבר הזה יתבצע כתנאי לדיונים נוספים בגריעות מהסוג הזה.
היו"ר מירי רגב
אז קודם כל, אני מקבלת את ההערה של היועץ המשפטי. אני לא הייתי מודעת לזה אלא לאחר הבקשה של אחמד אלי, ואז אני פניתי לשר וביקשתי מתומר לקבל הסבר ואז כל הדברים האלה עלו שוב. אני מבינה שהוועדה כבר דנה בזה בעבר. יושב פה יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה לשעבר, דוד אזולאי. אני חושבת שהדרישה של הוועדה בעבר וגם עכשיו מה שאומר תומר היא נכונה, ואני מבקשת להכין - -
יסמין טלמון
יש פתרון טכנולוגי לענין הזה. יש חוברות מידע שפתוחות לציבור ולציבור המתכננים בעיקר. יש גם שכבת מידע של שמורות טבע וגנים לאומיים.
תומר רוזנר
כן, אבל לא חייבים לבדוק אותן. אנחנו מבקשים שזה יופיע ברשימת התיוג בכל תכנית, כפי שמופיע אזורי מגן, אתרי עתיקות ודברים אחרים.
דקלה פרסיקו
אנחנו מקדמים במקביל את תכנית המתאר של טייבה, וחשוב לי להדגיש שהסיבה שהטעות נחשפה זה בגלל שהדבר הזה נותק. זאת אומרת, כשאנחנו קידמנו את תכנית המתאר של טייבה ועברנו על רשימת - - עלינו על זה.
היו"ר מירי רגב
בכל מקרה, שזה ייכנס בנוהל ואני מבקשת מהיועץ המשפטי להוציא מכתב מסודר בענין הזה לשר הפנים ולמינהל התכונן. יפה, להוציא מכתב בקשה של הוועדה.
אני רוצה לעבור להצעה.

להקריא את הצו בבקשה. קדימה, כי יש לנו ב-11 מליאה והצבעות לא תופסות על חשבון המליאה. תקריאי את הבקשה.
ורד קירו-זילברמן
"תיקון אכרזה על חלק מגן לאומי צור נתן, לפי תכנית המתאר של טייבה, טב/3400. בהתאם לסעיף 26(ב) לחוק גנים לאומים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ו-1998, יכול שר הפנים לבטל הכרזה על שטח מגן לאומי או משמורת טבע, בהסכמת השר להגנת הסביבה, המועצה לגנים לאומיים, שמורות טבע ואתרים לאומיים והרשות המקומית, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
הגן הלאומי צור נתן הוכרז לפי תכנית שד/1000, תכנית המתאר של מוא"ז דרום השרון, בשטח של כ-1,140 דונם, ודבר הכרזתו פורסם בקובץ התקנות 6233 מיום 26.3.2003.

התכנית שבנדון מבקשת לגרוע מהגן הלאומי שטח של 22.8 דונם וליעדה לאזור תעסוקה בישוב טייבה. השר להגנת הסביבה נתן הסכמתו לתיקון ההכרזה" המכתב תוקן בעקבות בקשתנו אז התאריך פה הוא לא התאריך המקורי. "מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע נתנה הסכמתה לתיקון ההכרזה בישיבתה מס' 130 מיום 13.3.08. ראש עיריית טייבה נתן הסכמתו לתיקון ההכרזה ביום" שוב, אנחנו ביקשנו מכתב מתוקן מראש העירייה המכהן וכל הניירת מצורפת ומונחת לפניכם.
"בהתאם לסעיף 26(ב) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה התשנ"ו-1998, מתבקש אישור הועדה בראשות חברת הכנסת רגב לתיקון ההכרזה כאמור."
תומר רוזנר
להבא אנחנו מבקשים שנוסח הצו יונח על שולחן הוועדה ולא רק נוסח הבקשה.
היו"ר מירי רגב
אוקי. מי בעד הצו?
הצבעה

בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
3 בעד, מתנגדים אין, נמנעים אין.
הצו עבר. מזל טוב. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:51.>

קוד המקור של הנתונים