ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 03/12/2013

מדיניות רשם המהנדסים והאדריכלים לגבי בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
03/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 115>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ל' בכסלו התשע"ד (03 בדצמבר 2013), שעה 11:00
סדר היום
<מדיניות רשם המהנדסים והאדריכלים לגבי בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל>
נכחו
חברי הוועדה: >
מיקי רוזנטל – מ"מ היו"ר
יעקב מרגי

רינה פרנקל

חנא סוייד

זבולון קלפה
מוזמנים
>
בוריס סולטנוביץ - רשם מהנדסים ואדריכלים, משרד הכלכלה

ורה אופיר - מרכזת הכשרה ורישוי, משרד העלייה והקליטה

קלאודיה כץ - מנהלת אגף תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

סנדרה רג'ואן - מנהלת, מועצת ארגוני עולים

יוסף ארפרט - חבר ועד עמותה, עמותת מהנדסים עולים

אליהו גרין - מהנדס, עמותת מהנדסים עולים

הלה נר - פעילה, המשמר החברתי

יעקב נר - פעיל, המשמר החברתי

ז'נט ויינברג - יו"ר מרכז למהנדסים עולים, עמותת מהנדסים עולים

דורגאם סייף - עו"ד, בוגרי אדריכלות והנדסה

סעאדה חוסני - בוגרי אדריכלות והנדסה

מחאמיד סלאח סעיד - בוגרי אדריכלות והנדסה

ויאיל ניגים - בוגרי אדריכלות והנדסה

יוסף דראושה - בוגרי אדריכלות והנדסה

עלי דראושה - בוגרי אדריכלות והנדסה

אייל אבו סאלח - בוגרי אדריכלות והנדסה

רומן גרביץ - פוליסי, הסוכנות היהודית
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<מדיניות רשם המהנדסים והאדריכלים לגבי בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל>
היו"ר מיקי רוזנטל
בוקר טוב לכולם. היום ה-3.12.2013, ל' בכסלו התשע"ד. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בהצעה לסדר היום של חבר הכנסת חנא סוייד בנושא: מדיניות רשם המהנדסים והאדריכלים לגבי בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל. בבקשה, חבר הכנסת סויד. אתה תציג לנו את הנושא ואחר כך, מי שירצה להתייחס.
חנא סוייד
תודה, אדוני היושב ראש, חבר הכנסת מיקי רוזנטל. אני מודה לך שאתה מנהל את הדיון הזה. רציתי לדעת, לפני שאני מציג את הענין, מי יושב כאן.
היו"ר מיקי רוזנטל
בבקשה, אולי תציגו את עצמכם.
קלאודיה כץ
אני מנהלת אגף תעסוקה, המשרד לקליטת עלייה.
ורה אופיר
אני אחראית על נושא הרישוי במשרד לקליטת עלייה.
ז'נט ויינברג
אני יושבת ראש המרכז למהנדסים עולים. זה ארגון ארצי ואני חברת ועד של מועצת ארגונים עולים.
יוסף ארפרט
אני מהנדס אזרחי, מרכז המהנדסים.
אליהו גרין
אני עולה חדש, מהנדס. אני מחכה לרישיון המהנדס שלי.
ז'נט ויינברג
לא רישיון, לרישום.
סנדרה רג'ואן
אני מלשכת המסחר ישראל –ברזיל.
בוריס סולטנוביץ
ראש המהנדסים והאדריכלים במשרד הכלכלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
והחברים האחרים?
חנא סוייד
כן, הם סטודנטים חוזרים שלמדו הנדסה, אדריכלות באוניברסיטאות ברחבי העולם, מדמשק, תושב רמת-הגולן שלמד אדריכלות בדמשק ועד איטליה ומקומות אחרים.
היו"ר מיקי רוזנטל
מצטרפת אלינו גם חברת הכנסת רינה פרנקל. בוקר טוב. בבקשה, חבר הכנסת סוייד.
חנא סוייד
עוד פעם, תודה רבה לך חברי וידידי, חבר הכנסת רוזנטל, על ניהול הדיון הזה. כאמור, אני רציתי קצת להטיל אור על תחום שאני חושב שהוא מתנהל קצת בחושך. אני לא מתכוון לפגוע, חס וחלילה, אבל זה נושא שיש לו השלכות גם על אינדיבידואלים, על סטודנטים, על משפחות, על המעמד שלהם, על התעסוקה שלהם, על המחיה שלהם מבלי שזה עולה הרבה לדיון ציבורי ולבקרה ציבורית. אני רציתי, לאור פניות רבות שהיו לי גם מסטודנטים ערבים אבל גם לא פחות מסטודנטים יהודים, שלמדו אדריכלות והנדסה באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם. הונגריה, ברית-המועצות, רוסיה, ואמרתי מערב אירופה והרבה מקומות אחרות בעולם, כשהם מגיעים לארץ, כאן, ויש להם בעיה בהשגת הרישום. רישום בספר המהנדסים במדינת ישראל. אני לא מדבר על דרגות יותר בכירות של רישוי ועוד דרגים אחרים, אני מדבר על הדרגה הבסיסית ביותר שבעצם מאפשרת לך להתחיל לעסוק בהנדסה. בעיקר אני מדבר על הנושאים של הנדסה אזרחית ואדריכלות ותכנון ערים. אלה שני הנושאים העיקריים שאני חושב שהם הכי בעייתיים ושיש הרבה קליינטים, הרבה אנשים שמסתבכים עם הנושא הזה.

הבעיה היא שבחור ישראלי - -
היו"ר מיקי רוזנטל
ו/או בחורה כמובן. כל פעם שאומרים "מהנדס", הכוונה היא גם למהנדסת. אנחנו פה נזהרים עכשיו.
חנא סוייד
בגלל מרב מיכאלי?
היו"ר מיקי רוזנטל
לא, לא.
חנא סוייד
- - בחורה ישראלית שיוצאת לחו"ל ללמוד הנדסה או אדריכלות, היא כמובן יוצאת, לומדת, זה עולה לה ולמשפחתה זמן והרבה כסף. גם יש כאלה שלומדים ואחר כך עולים לארץ, זו אותה בעיה בסופו של דבר. הבעיה שהם הולכים לאוניברסיטה, בדרך כלל מוכרת, עם פקולטה להנדסה או להנדסה אזרחית או בנין ערים או ארכיטקטורה, שהיא מן הסתם מוכרת, וחוזרים ארצה ועל פי חוק, על פי חוק המהנדסים והאדריכלים, דבר ראשון, על מנת להתחיל לעבוד במקצוע, הם צריכים לקבל רישום. להירשם אצל רשם המהנדסים - -
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, רק בשביל שאני אבין כי אני הדיוט בתחום הזה: זאת אומרת, הרישום עצמו כרוך בבחינה?
חנא סוייד
רגע, זו הבעיה. אתה חושב קדימה. בהחלט. הבוגרת, לשיטת מרב מיכאלי, מתבקשת על ידי רשם המהנדסים לעבור ראיון, לעבור בחינה, וכאן טמונה הבעיה. חוק המהנדסים והאדריכלים - -
יעקב מרגי
מי ממנה את הרשם?
חנא סוייד
רגע. חוק המהנדסים והאדריכלים מסמיך את שר התעשייה והמסחר, כיום שר הכלכלה. החוק מסמיך אותו לבדוק במקרים השונים את הכשירות של המועמדת להירשם בספר המהנדסים. החוק, חוק המהנדסים והאדריכלים, מבדיל בין סוגים שונים של בוגרות ושל בוגרים. בוגרי הטכניון, המוסד שבו אני למדתי הם "תורה מסיני", אף אחד לא יכול לדבר, הם סעיף קטן 1 בסעיף 9 לחוק המהנדסים והאדריכלים והם נרשמים אוטומטית כי הם לומדים בארץ.
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת אומרת, בוגר הטכניון לא חייב לעבור בחינה נוספת. הוא נרשם כמהנדס או אדריכל אוטומטית.
רינה פרנקל
לא רק מהטכניון אלא כל מוסד מוכר גם בארץ וגם בחו"ל.
חנא סוייד
החוק מדבר על הטכניון, הסעיף הראשון. הסעיף השני, 9(2), מדבר על בוגרות ובוגרים באוניברסיטאות ופקולטות בחו"ל, שהם צריכים להמציא או השר רשאי לבדוק האם המוסד האקדמי שבו הם למדו מוכר, והתעודה שלהם היא תעודה מוכרת. במובן זה, קודם כל אתה צריך ללמוד באוניברסיטה ולא ללכת לאיזה "חור" וללמוד בו. צריך מוסד אוניברסיטאי מוכר, אבל זה לא מספיק. אתה יכול ללכת ל"הרווארד" וב"הרווארד" לא מלמדים נגיד אנתרופולוגיה של הבדואים בנגב. התעודה שאתה מוציא בנושא מסוים צריכה להיות תעודה מוכרת במובן זה שהקוריקולום, תכנית הלימודים היא תכנית ממצה ובעצם מאפשרת לך לעבוד ברמה נאותה בתחום ההנדסי שלך. כלומר, אתה צריך צירוף של שני דברים: גם מוסד מוכר וגם תעודה מוכרת.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש רשימה של מוסדות מוכרים?
חנא סוייד
כן, יש. זה הקטע הקל בענין.
היו"ר מיקי רוזנטל
בסוף אני אבין אני חושב.
חנא סוייד
אתה כבר מבין את הענין. לדעתי, הקטע של המוסד הוא הקטע הקל.
יעקב מרגי
למרות שתבין, יש דברים שלא תבין לעולם. למה הרשמים מתנהגים - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל זה החלק שאתה תסביר לי אני מניח, חבר הכנסת מרגי שהצטרף אלינו לדיון.
חנא סוייד
- - אז אמרתי: הקטע של המוסד האקדמי וההכרה בו זה הקטע הקל. הקטע הקשה זה ההכרה בתעודה. פה נכנס רשם המהנדסים בכל העוצמה שלו ובכל הכוח שלו, עם כל המכשולים האפשריים. אני לא אומר שמציבים אותם באופן מלאכותי אבל במבחן התוצאה יש הרבה מכשולים.
בא רשם המהנדסים ובוחן כל סטודנט בנפרד. הוא ואמר לו: בא, אני רוצה לבחון אותך. ליד הרשם יש ועדת בחינה. ועדת הבחינה, דרך אגב, השר ממנה וועדת בחינה שוועדת העבודה והרווחה צריכה לאשר אותה. אני לא יודע אם אי פעם הגיע דבר כזה לכאן, לוועדה.
וילמה מאור
אני לא זוכרת דבר כזה אבל מן הסתם, זה ישן.
חנא סוייד
אפשר להסתכל בתקנות ולבדוק את הדבר הזה. אני מבקש לבדוק את הדבר הזה עם היועצת המשפטית. - - אז הרשם מחליט וזכותו, זו סמכותו ואני לא מערער על הסמכות לבחון את הסטודנט, את הבוגרת, אם הוא באמת עומד בסף התחתון של עיסוק בתחום הלימודים שלו.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה הליך סביר. הרי אנחנו לא רוצים שיהיה לנו איזה מהנדס שיתכנן לנו גשר שיפול. אנחנו רוצים שמישהו יבחן את כשירותו של המהנדס.
חנא סוייד
נכון. וכאן אני נכנס לאנאלוגיה של רפואה: הרי ברפואה אותו דבר. יש הרבה אנשים שלומדים בחו"ל - -
רינה פרנקל
זה לא כל כך אותו דבר, זה קצת שונה.
חנא סוייד
בפרוצדורה. תני לי להגיד מה שאני חושב, את בסוף תגידי מה שאת רוצה. אני חושב שבעיקרון, כשמישהו לומד לא לפי השיטה הישראלית והוא בא לכאן ורוצה לעסוק במקצוע, אז זכותה של המדינה להגיד לו: תראה, אני רוצה להיות בטוח שאתה למדת לשביעות רצוני. אני לא מערער על זה, תראה כמה אני טוב בענין הזה, יותר ליבראלי מחברתי אפילו. אני אומר: בסדר, זכותה של המדינה, זכותו של הרשם. אבל מה? אני כאן עושה קצת אנלוגיה עם הרפואה. ברפואה אוספים את כל הבוגרים והבוגרות ואומרים להם: יש בחינה לכולם, יש קורס הכנה לבחינה הזאת, תעברו אותו אם אתם רוצים. אם אתם בטוחים בעצמכם אל תעברו אותו. תעברו את הבחינה, תעשו סטאז' ותתחילו לעבוד.
היו"ר מיקי רוזנטל
גם כאן חלה רפורמה בעקבות תלונות שהיו - -
יעקב מרגי
פתיחות קלה. רפורמה זה...
היו"ר מיקי רוזנטל
- - לא משנה, אבל לפחות הקשיבו לטענות ועשו איזה שינוי מסוים.
חנא סוייד
אני מסכים. אני מכדרר לשם. אני רוצה להגיד שלדעתי זה הליך שקוף, שוויוני, אחיד לכולם. לא פרטני, שכל אחד עובר בחינה לבד עם איזו ועדה שאני לא יודע מה האינטרסים של המרכיבים שלה, מי מינה אותה, כמה התחלופה שם, יש בה ייצוג הולם לעולים, לערבים, למרוקאים. אני לא יודע איך היא בנויה, אנשי מקצוע ותיקים, חדשים. לא יודע. אני לא מכיר. זה מתנהל בצל, כמו שאמרתי - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תכף נשמע מהרשם, הוא נמצא פה.
חנא סוייד
- - וכאן אני מגיע לטענה העיקרית שלי, שאני לא כופר ולא שולל את הסמכות שבידי הרשם לעשות את המבחן הזה. אני רק רוצה שהמבחן הזה, נקרא לו מבחן, פרוצדורה, נקרא לו ראיון, נקרא לו מה שאנחנו רוצים, שיהיה שקוף, שוויוני ולא פרטני כי פרטני, יכול להיות שזה יעורר כל מיני רצונות אצל זה ואצל בוחן זה ואצל ההוא. אני חותר למצב שבו יהיה מבחן אחיד, שקוף לכולם. תראה, אם ברפואה אפשר לכתוב בחינה שכולם יעשו אותה כולל אנשים שינתחו מוח ופנימאים וכולי, אפשר לכתוב בהנדסה שזה מדע, אפשר לכתוב בחינה, שלא יגידו לי שזה אבסורד ובלתי אפשרי.

אני חותר לשם. אני מאד רוצה שאנחנו נגיע בסופו של תהליך לדבר כזה. אני רק רוצה לתאר לך, ובסופו של דבר חלק מהבוגרים כאן, אני לא יכול להגיד עליהם בוגרות, לשיטת מרב מיכאלי. חלק מהבוגרים שנמצאים כאן יספרו לך על ה"ויזה דולורוזה" שעברו מאז שפגשו את רשם המהנדסים. אני לא יודע אם אנחנו מדברים על אותו אדם אבל עם המוסד של רשם המהנדסים. אני מכיר אנשים שאומרים לה: מה? מה זה אוניברסיטת "אחוות העמים" במוסקבה? לך, לך, זה לא אוניברסיטה למרות שרופאים למדו שם והם היום מנהלי מחלקות. או הוא אומר לו: לך, לך לטכניון, תלמד שנתיים, שלוש ואחר כך תחזור אלי. או הוא אומר לו: לך תעשה שנתיים ותעשה פרויקט גמר שעולה לך זמן של שנה, שנתיים והרבה כסף, עוד 200 אלף שקל. לדעתי, מסיפורים שאני שמעתי אצל בוגרים בעיקר, מתעללים בהם. אני רוצה שאנחנו נפסיק את הדבר הזה בכבוד, ושאנחנו נתווה כאן מתווה לפרוצדורה שקופה, אחידה, קולקטיבית ושאנחנו נחליף את הזמנים של כוכב עליון ואח גדול שמכתיב את כל הפרוצדורות.
היו"ר מיקי רוזנטל
חברי הכנסת, אני מציע שנשמע את הרשם קודם, נכון? ואחר כך נשמע גם אתכם.
קלאודיה כץ
אפשר להחמיר את הבעיה קודם?
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע. כל מי שירצה לדבר, ידבר. אנחנו מאד סובלניים. כשאני פה, אני איש נוח לבריות. כשחבר הכנסת כץ פה, הוא הרבה יותר דרמטי ואסרטיבי. יצא לי אמנם שם אחר אבל עכשיו אני מנסה לתקן.
אדוני הרשם, בוריס סולטנוביץ', שמעת את הטענות. נשמח לשמוע מה אתה אומר.
בוריס סולטנוביץ
מה אתם רוצים לשמוע ממני?
היו"ר מיקי רוזנטל
ברשותך, אני אחדד את השאלות: היתה טענה שההליך שאתם מקיימים איננו שוויוני, וההקבלה שניתנה היא בהסמכה ברפואה, ששם מתקיים מבחן פעמיים בשנה לכלל בוגרי הרפואה בחו"ל שמבקשים לקבל רישיון בארץ, ואתם מקיימים הליך שהוא 1. פרטני, 2. לא שוויוני ו-3. לא שקוף. זאת היתה הטענה העיקרית.
יעקב מרגי
הייתי מוסיף עוד שאלה, ברשותך: לאור המצוקות, לפעמים אנחנו מקובעים באיזה מסלול. האם לא לבחון דרכים בגלל המצוקות של המשק אבל במגבלות שהם מנו פה.
רינה פרנקל
ועוד שאלה: מדוע באמת מבקשים לעשות פרויקט גמר מהתלמידים האלה ולמה זה קשור בכלל פרויקט גמר? אם זה מוסד מוכר אז אפשר להנפיק לו תעודה, לסטודנט שלמד. אם לא מוכר, הוא צריך לעשות פה מבחנים. מה זה קשור לפרויקט גמר ועוד לימודים של שנה שנתיים למשל, לאחר שהוא סיים שם. למה זה קשור באמת? את זה לא הבנתי.
חנא סוייד
שסביר להניח שהוא עשה גם במסגרת לימודיו.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז ברשותך, בבקשה.
בוריס סולטנוביץ
א. אני רוצה להגיד שכל התהליך שקוף. יש נטייה גם לעשות מבחן לעתיד להרבה מקצועות אבל התהליך לא פשוט. לפי הניסיון משנת 2009 יש שינוי בחקיקה וארבעת המקצועות: אדריכל, אדריכל נוף, מהנדס מבנים ומהנדס כימי כבר אמורים לעבור את המבחן. תאמינו לי שהבעיות במבחן לא פחות מהבעיות בבדיקה הפרטנית, שגם חלק מהאנשים מגיעים מכל חלקי העולם, וחלק מהם כבר עשו את המבחנים הדומים וחייבים לעשות את התהליך מחדש והטענות אותן טענות, שהם כבר עשו פרויקט גמר ושוב הם חייבים לעשות את המבחן אף על פי שהם כבר עשו בעבר. אבל ארבעת המקצועות קיימים כבר 4 שנים כמעט שעשו את המבחן ויש נטייה להוסיף עוד מקצועות אבל זה תהליך לא פשוט שאנחנו מקבלים לא רק אדריכלים ומהנדסי מבנים, יש מגוון רחב של מהנדסים. לפעמים תוך שנה אנחנו מקבלים מאותו מדור מספר קטן של מהנדסים. למשל, מהנדס אווירונאוטיקה. לעשות מבחן למהנדס אווירונאוטיקה לעומת בדיקה בוועדה זה לא רציני לפי דעתי.
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, מר סולטנוביץ, בא נעשה סדר בדיון כי אתה אולי יודע הרבה דברים שאנחנו עוד לא יודעים. כמה אנשים מבקשים כל שנה רישיון מחו"ל? אנשים שמגיעים מחו"ל ומבקשים להירשם בארץ. בואו נתחיל מזה.
בוריס סולטנוביץ
להירשם בארץ? לא ביקשו ממני את - -
רינה פרנקל
זה מספר משתנה אני חושבת כי פעם ההסדר היה - -
בוריס סולטנוביץ
כל חודש אני בודק בסביבות 100,200 פניות.
היו"ר מיקי רוזנטל
100,200 פניות לחודש.
קריאה
מחו"ל?
בוריס סולטנוביץ
לא, אני לא עושה הבדל, בשבילי זה אותו מהנדס.
היו"ר מיקי רוזנטל
רק שניה, הרי בארץ הרישום כמעט אוטומטי.
בוריס סולטנוביץ
כמעט, זה רק לבוגרי הטכניון.
היו"ר מיקי רוזנטל
לבוגרים של אוניברסיטאות אחרות מוכרות?
בוריס סולטנוביץ
אני גם בודק.
היו"ר מיקי רוזנטל
מה אתה בודק?
בוריס סולטנוביץ
יש מקרים שאנשים בזמן הלימודים לקחו קורס מפה, קורס משם ובסופו של דבר הוא קיבל תעודת מהנדס אבל הוא מהנדס כללי ולא מהנדס קונקרטי - -
היו"ר מיקי רוזנטל
ואז אתה בודק את זה, בסדר גמור. אנחנו עכשיו דנים באנשים שעשו תואר בחו"ל. אנשים תוכל לומר לנו בסדרי גודל, כמה אנשים מבקשים להירשם כמהנדסים שסיימו את תארם בחו"ל?
בוריס סולטנוביץ
לפי דעתי זה בערך 30 אחוז מ-150 נאמר, כ-50 בחודש.
היו"ר מיקי רוזנטל
דהיינו 600 בשנה. כמה מהם מקבלים בסופו של תהליך רישיון?
בוריס סולטנוביץ
בסביבות 80 אחוז.
היו"ר מיקי רוזנטל
80 אחוז מהם מקבלים רישום. על מה הפסילות?
בוריס סולטנוביץ
הפסילות, כמו ששמעתם, בדיקת מוסדות. יש חלק מהאנשים שלמדו במוסדות לא מוכרים.
היו"ר מיקי רוזנטל
יופי. האם יש רשימה של מוסדות מוכרים שאתם מפרסמים אותה מראש?
בוריס סולטנוביץ
לא, אפשר להשיג את זה באינטרנט ומאד קל לבדוק.
היו"ר מיקי רוזנטל
תקשיב, אני שוקל ללמוד הנדסה בארץ, לא התקבלתי ואני נוסע לחו"ל. למה אתם לא מפרסמים רשימה של מוסדות שאתם מכירים בהם כדי שאנשים ילכו וילמדו במוסדות מוכרים? ורק אחרי 4,5 שנים של לימודים מתברר להם פתאום שהמוסד לא מוכר. למה אתם לא יוזמים בעצמכם?
חנא סוייד
דיברת על שקיפות...
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת אי שקיפות. אם אתם תפרסמו את המוסדות שאתם מכירים בהם תחסכו הרבה עגמת נפש לאנשים.
בוריס סולטנוביץ
אבל נכון להיום וגם אתמול, מאד קל להיכנס לאינטרנט, לאותו ספר שאנחנו לוקחים ולראות את כל הרשימה. כל מוסד, יש לו - -
היו"ר מיקי רוזנטל
איזה ספר?
בוריס סולטנוביץ
INTERNATIONAL HANDBOOK of UNIVERSITIES 2012. זה ספר בגודל חצי - - והוא פתוח.
היו"ר מיקי רוזנטל
וזה המוסדות שמדינת ישראל מכירה בהם?
בוריס סולטנוביץ
כן.
חנא סוייד
כמה עותקים מהספר הזה יש במדינת ישראל?
יעקב מרגי
הוא אומר שיש באינטרנט.
חנא סוייד
באינטרנט? אז תפרסמו את זה. יש לך לינק?
היו"ר מיקי רוזנטל
למה אתם לא מפרסמים את זה?
בוריס סולטנוביץ
אף אחד לא ביקש את זה.
חנא סוייד
יש לך לינק באתר שלך לספר הזה?
בוריס סולטנוביץ
לא, לספר הזה אין.
חנא סוייד
למה?
היו"ר מיקי רוזנטל
תראה, אתה מקבל משכורת מהציבור ואתה משרת ציבור. כל הכוונה שאנחנו נשרת את הציבור, זה כל הרעיון. יש דברים שאנחנו לא מסוגלים לעשות, הם מעבר לכוחותינו. אבל כאן, זה דבר מאד בסיסי. הרי אתם בסופו של דבר מתלים את הרישום בדבר הזה. למה לא תפרסמו מיוזמתכם? תרשום ותעשו. זה יהיה חלק מהדרישות שלנו בהמשך, זה החלק הפשוט.
בוריס סולטנוביץ
אפשר לענות? כרשם אני שנה. תוך שנה יש אלפי פניות של אנשים לפני יציאה ללימודים בחו"ל ששואלים האם זה מוסד מוכר או לא מוכר. הם פונים ואנחנו עונים.
יעקב מרגי
למה צריך לפנות? היום נגמר העידן של הפניות. אנחנו יושבים בבית, פעם היתה פרסומת "תן לאצבעות ללכת במקומך", לא היה מחשב היה רק "דפי זהב" אבל היום - -
בוריס סולטנוביץ
לא היה מקרה שלא ענינו לפונה.
יעקב מרגי
אבל למה? לא רוצים להעמיס עליך, זה קיים - -
חנא סוייד
למה אתה מלין על זה? זה בסדר גמור, זה שירות לציבור. מה רע בזה?
בוריס סולטנוביץ
בסדר, יש דרישה אז אנחנו מפרסמים אבל עד היום אף אחד לא ביקש.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז עכשיו ביקשנו ואתם תעשו את זה, נכון? רשמנו לפנינו שהרשם הבטיח שיפורסם בעתיד הקרוב. כמה זמן אתה צריך בשביל זה? 3 חודשים?
בוריס סולטנוביץ
אני צריך לבדוק מול המערכת.
היו"ר מיקי רוזנטל
תוך זמן סביר תדווח גם לוועדה שאכן יש פרסום באינטרנט של המוסדות המוכרים על ידי מדינת ישראל. יופי. עכשיו נמשיך – אנחנו רוצים לשאול באמת, בכנות, נשאלה פה שאלה אם ברפואה צריכים לעשות מבחן אחיד למנתחי מוח ולרופא פנימי ולרופא משפחה ולרופא עור, מדוע אתם לא מסוגלים לעשות מבחן אחיד לכל מי שמבקש להיות מהנדס?
בוריס סולטנוביץ
נדמה לי שעניתי שכבר ארבעה מקצועות עושים - -
יעקב מרגי
המגמה הולכת ומתרחבת, הוא אמר. התחילו בארבעה מקצועות אבל כשאתה אומר לנו "הולך להיות", תן לנו תחושת זמן מה המגמות, מה הכיוונים.
חנא סוייד
כאילו הבנת שכבר יש מבחנים?
יעקב מרגי
יש כבר ארבעה מקצועות שנבחנים.
קריאות
יש מבחנים כבר כמה שנים.
חנא סוייד
אני לא מכיר את זה.
וילמה מאור
מ-2009.
חנא סוייד
אני רוצה להיות בטוח שזה לא רק ברמת ההצהרה אלא בפועל יש מבחנים. אני יודע שלא קיים דבר כזה.
בוריס סולטנוביץ
קיים מבחן - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תראה, ממשרד הקליטה פה חולקים עליך - -
חנא סוייד
אין, לא קיים דבר כזה.
היו"ר מיקי רוזנטל
- - תכף ניתן להם לומר. בבקשה תמשיך.
חנא סוייד
אני לא מדבר על הרישיון, אני מדבר על הרישום.
בוריס סולטנוביץ
לא, אני דיברתי על הרישיון.
חנא סוייד
תוכיח שאני סתם מדבר, שאין מבחן כזה.
בוריס סולטנוביץ
אז צריך לשנות את החקיקה. בחקיקה לא כתוב שחייב להיות מבחן.
חנא סוייד
לא חייב. אתה טענת שיש מבחן.
היו"ר מיקי רוזנטל
לא חייב להיות. אנחנו רוצים לעזור ולסייע לאנשים.
חנא סוייד
אז אין מבחן.
בוריס סולטנוביץ
לרישום אין מבחן.
יעקב מרגי
רישוי, לא רישום.
חנא סוייד
אני לא מדבר על רישוי, אני מדבר על רישום.
קריאות
למה צריך? לעשות מבחן זה יהיה יותר חסמים לקבל את הרישום.
בוריס סולטנוביץ
גם אני מתנגד למבחן.
קלאודיה כץ
למה עוד מבחן? זה גרוע יותר.
בוריס סולטנוביץ
נכון, אתם לא מבינים. אם מתחילים לפסול אנשים בשלב הרישום, פה יהיה פורום יותר גדול פי כמה וכמה.
חנא סוייד
תראה, אני לא מסכים עם הטענה הזאת. אני רוצה שהבוגרים יקבלו וידעו על פרוצדורה הוגנת, שקופה. אתה לא מפחיד אף אחד בזה. אנשים שלמדו, כמו רפואה. לא, אני לא מקבל את טענתכם גם, אני לא רוצה לעשות חיים קלים לאף אחד. אני רוצה מסלול הוגן. אני רוצה שמי שלמד שלא יבלף פה. יבוא כמהנדס, כפי שאמר היושב ראש, אני לא רוצה לגור בבניין שיש עליו סכנת מפולת. אני רוצה שמהנדס ירשם ויבחן כמהנדס והוא יוכיח ידע בתחום שלו. זה מה שאני רוצה. אתם, במשרד הקליטה, רוצים דברים אחרים? הנה, הוא לידכם, אתם יכולים לדבר אתו, הוא פקיד ממשלה. אני רוצה לאפשר הליך הוגן, שקוף, למסיימי ולבוגרי ולבוגרות הנדסה באדריכלות בחו"ל. זה מה שאני רוצה.
קלאודיה כץ
גם אני אבל אתה הולך - -
קריאות
- - -
חנא סוייד
לא, הוא לא שקוף. עכשיו ראינו איזו מידת שקיפות יש.
היו"ר מיקי רוזנטל
כל אחד יענה בתורו. יענה הרשם ואחר כך אנחנו נמשיך לקיים את הדיאלוג.
בוריס סולטנוביץ
רק תחשבו שאם ממחר יהיה מבחן לכל המהנדסים, צריך להיות גם תנאי למבחן אבל אותו תנאי כמו שהיום לרישום. לא יהיה תנאי אחר. אותו דבר צריך לבדוק האם המוסד מוכר ואותם אנשים שנפסלו היום יפסלו גם מחר.
חנא סוייד
בסדר. אתה לא עושה לו מבחן פרטני, אתה מושיב אותו עם עוד 20 אנשים שיעבור את המבחן.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני הרשם, אם אתה נגד מבחן, הבנתי את הטיעון, אז איזה קריטריונים אתה כן קובע מי רשאי להירשם ומי לא? אמרת אחד - מוסד מוכר. מה הקריטריונים הנוספים?
בוריס סולטנוביץ
הדוגמה זה הטכניון. אם אנחנו עושים השוואה לעומת לימודים בטכניון ולעומת הדיפלומה שיש אצל אותו מבקש.
חנא סוייד
אתה מפרסם את הדברים האלה? אתה דורש ממישהו שלמד אדריכלות, כאילו שאתה למדת מקצוע ב-4 שעות שבועיות למשך שנה על תכנון מבנים או על שימוש בקונסטרוקציות ברזל או על תכנון חיפויים חיצוניים למבנים. אתה צריך להגדיר לאנשים, אתה לא יכול להביא אותם למבחן - -
בוריס סולטנוביץ
הכל פתור. הכל מפורסם באינטרנט של רשם ההנדסאים והאדריכלים.
חנא סוייד
לא נכון, זה לא קיים.
יעקב מרגי
שיציג הליך.
חנא סוייד
זה לא קיים. אתה מוסר אינפורמציה לא נכונה, זה לא קיים.
היו"ר מיקי רוזנטל
חברים, שיהיה סדר בדיון. אדוני אומר שיש קריטריונים מפורסמים באתר, בדיוק מה נדרש מכל אדם שמבקש רישום.
קלאודיה כץ
זה המכשול הכי גדול.
בוריס סולטנוביץ
ולדוגמה זה הטכניון.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה רוצה מהנדס מבנים ואתה צריך ללמוד כך וכך, יש רשימה. מה עוד?
בוריס סולטנוביץ
אחר כך בודקים האם מתאים או לא מתאים לפי נקודת זיכוי. היו מקרים שבטכניון לומדים למהנדס מבנים בסביבות 180,200 נקודות זיכוי. לפעמים מגישים אלי בקשות שאדם למד בחו"ל בסביבות 120,150 נקודות זיכוי. כמובן שיש פער גדול בין הלימודים בארץ ובין איפה שהוא למד ואז, הוועדה שלי בודקת מה חסר ומגישה את רשימת - -
היו"ר מיקי רוזנטל
זה טכני? זה רק ברמה הטכנית של שעות לימוד או יש עוד קריטריונים?
בוריס סולטנוביץ
לא, יש גם מקצועות.
היו"ר מיקי רוזנטל
בסדר, מקצועות מסוימים ושעות הלימוד. זה מה שאתם בודקים?
בוריס סולטנוביץ
כן.
יעקב מרגי
יש ראיון אישי?
בוריס סולטנוביץ
כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז למה אתה צריך לראיין את האנשים?
בוריס סולטנוביץ
לפעמים יש מקרים גבוליים, מזמינים את הבן אדם - -
חנא סוייד
אבל אתה מזמין את כולם, לא רק את המקרים הגבוליים.
בוריס סולטנוביץ
לא את כולם.
היו"ר מיקי רוזנטל
למה אתה צריך להזמין אותם? אם זה ענין טכני, אתה אומר שצריך 30 שעות לחומרים ולמדת 20 שעות, למה אתה מזמין אותו?
בוריס סולטנוביץ
לא את כולם אנחנו מזמינים. אנחנו בודקים - -
היו"ר מיקי רוזנטל
כן, את אלה שאתם מזמינים, למה אתם מזמינים?
בוריס סולטנוביץ
אנחנו לא מזמינים את כולם, רק במקרים הבעייתיים.
היו"ר מיקי רוזנטל
מה זה "בעייתי"?
בוריס סולטנוביץ
נניח שבן אדם קיבל - -
חנא סוייד
כמה אחוז מהבוגרים הבעייתיים?
בוריס סולטנוביץ
40,50 אחוז מהפונים.
היו"ר מיקי רוזנטל
רק שניה, חבר הכנסת מרגי צריך לצאת ואני רוצה שהוא יאמר את דברו. בקצרה בבקשה.
יעקב מרגי
תראה, בא אני אסביר לך משהו שאתה לא מבין: אני באתי לדיון הזה כי הכותרת משכה אותי ומסיבות נוספות. אני אומר לך מהפרקטיקה, מפניות הציבור שהתחושה היא, לאו דווקא בנושא של רשם המהנדסים, שהמדינה צריכה לעשות רביזיה בכל נושא הרשמים למיניהם. יש קיבעון מחשבתי ברשם האגודות וכל הרשמים למיניהם בין בתמ"ת ובין במשרד המשפטים ואפילו בהתאחדויות שונות שהמדינה נתנה להן סמכויות. יש תחושה לא רק במקצועות האלה אלא בהרבה מקצועות, ואני בהליך בדיקה של מהנדס חשמל אחר שהלך לקבל לפי הקריטריונים משהו לפי ותק וכולי, והדברים שם נעשים במחשכים ולא בשקיפות. - -
חנא סוייד
זה נקרא "גילדות".
יעקב מרגי
- - יש תחושה ששנים רבות, אני כבר בקדנציה הראשונה שלי בכנסת, הנושא הזה, אם בכלל וזה לא אישי, אני חושב שרשם המהנדסים לא יהיה מקרב המהנדסים. שיהיה נוטריון, שיהיה שופט בדימוס, שיהיה מישהו שלא מתוך המקצועות. יש איזה קיבעון כזה שאנחנו, המדינה, אחת הבירוקרטיות ביותר ואנחנו מוסיפים הרים על הרים על הרים של בירוקרטיה. אני לא שמעתי את הסיפור האישי של כל אחד פה ואין ספק שהמדינה צריכה לבדוק, טובת שלום הציבור זה הדבר הכי חשוב. ברפואה שלום הציבור, בריאות הציבור, זה דבר חשוב אבל לפעמים אנחנו נכנסים למסלול שהוא כמעט בלתי אפשרי, אפילו בניגוד עניינים לצרכים של המדינה, לצרכים של המשק הישראלי.
לכן, אני מבקש, כשאתה אומר לי, כשאתה יושב פה, אתה תנסה לתת לנו תחושה, אפילו מדברי הפתיחה והממצים של חבר הכנסת סוייד, גם לו היתה בעיה להציג את זה, למרות כמה שהוא פירט. יושב עכשיו בוגר, למד הנדסה באוניברסיטה, במכללה בחו"ל והשקיע - -
חנא סוייד
יש פה דוקטור.
יעקב מרגי
- - רבותי, ומי שיודע מה זה לימודי הנדסה, זה חצי משבעת מדורי גיהינום. אז גומר מהנדס, הוא צריך לבוא עם תחושה שהוא הולך למשרד ממשלתי, הוא לא יודע. בא אני אסביר לך: היום זה הכרח וזה לא טובה של מישהו. כשאתה הולך להליך מסוים, האזרח צריך לדעת לקראת מה הוא הולך, מה הוא הולך לפגוש, איזה מסלול הוא הולך לעבור. כשיש אי ודאות זה מתסכל, זה נותן תחושה של אי-שקיפות, זה נותן תחושה של כמעט בלתי אפשרי וגם זה פוגע באמון של האזרח בממסד. אני, כחבר כנסת עכשיו, אני רוצה באמת לשמוע ממך שאני, כבוגר חו"ל ניגש, מה המסלול שאני הולך לעבור?
כשאתה אומר שהם אומרים לך
תחושה של אי שקיפות, צריך כמה שיותר למזער את הנישה הזאת שאני ארגיש שזה תלוי בך, בבן אדם. - -
היו"ר מיקי רוזנטל
וגם אם הכוונות שלך טובות, אנחנו לא חושבים שהכוונות שלך לא טובות, שלא תבין.
יעקב מרגי
- - זה לא לגביך אישית. זו נוסחה אוניברסאלית לכל מי שהולך לכל הליך. אם אני, כאזרח, יודע שאחרי שעשיתי ועשיתי ועשיתי אני צריך למצוא חן בעיניך, זו בעיה.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה חבר הכנסת מרגי. יש פה בחור בשם חוסני? אני רוצה לשמוע את הסיפור שלך בקצרה. בבקשה.
סעאדה חוסני
אני תושב ישראלי, למדתי בגרמניה באוניברסיטה הכי חשובה, הכי טובה.
היו"ר מיקי רוזנטל
איפה?
סעאדה חוסני
ב-""Technische Universität בברלין.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה בית הספר הטכני של ברלין בתרגום.
סעאדה חוסני
זה כאילו שאתם אומרים "טכניון" אבל זה משופר עם אוניברסיטה. אז אני חזרתי לארץ ב-2001 וקיבלתי הערכת תארים של תואר שני. לתואר שני קיבלתי את ההערכה במידי. אחרי שלושה שבועות פניתי לרשם, שהיה בזמנו מישהו אחר, ושם התחיל סיפור ארוך. מ-2001 ועד היום עוד לא קיבלתי את הרישום שלי.
היו"ר מיקי רוזנטל
באיזה טענה?
חנא סוייד
באיזה תחום ובאיזו טענה?
סעאדה חוסני
בתחום אדריכלות. אני ארכיטקט כללי לבנין. ביקשתי להירשם וקיבלתי זימון לוועדה, שזה בחינה. אני חזרתי מגרמניה ונכנסתי עם כל הפרויקטים שלי, עם כל הקרטונים, עם כל המודלים, עם הכל. נכנסתי לוועדה ויצאתי כאילו שאני בכלל לא למדתי אדריכלות ורק האנשים שיושבים שם הם המלכים של האדריכלים, יודעים הכל, אפילו שאני הייתי בחור קטן, לא ממכללה. קיבלתי מכתב אחרי חודש, חודש וחצי, שאני אמור לחזור ללמוד עוד 20 קורסים.
היו"ר מיקי רוזנטל
20 שעות?
סעאדה חוסני
20 קורסים. יש קורסים של פרויקטים, זה שוב תואר מחדש. אני התייאשתי, אגיד לך את האמת. כתבתי מכתב, פניתי לעורך דין פרטי, ביקשו ממנו שאני ארשם בלשכת המהנדסים והאדריכלים בגרמניה, שאני יכול להירשם שם כמהנדס פרטי. נרשמתי שם, יש לי תעודה שאני רשום שם משנת 2003,2004. אני רשום כבר. עבדתי שם בתור מהנדס, בתור ארכיטקט, יש לי פיצוי מאלוהים. חזרתי לארץ, שלחתי את התעודה הזאת עם החתימה לרשם. הוא שלח לי מכתב: אדוני, אנחנו מצטערים, נפלה טעות משרדית. מה זה "טעות משרדית"? אני עבדתי על זה שנה עד שקיבלתי את הרישיון שלי. - -
היו"ר מיקי רוזנטל
עכשיו יש לך רישיון? רישום בארץ?
סעאדה חוסני
יש לי רישיון אבל בארץ לא. אין לי רישום, אין לי כלום.
היו"ר מיקי רוזנטל
בוריס, נראה לך הגיוני שאדם שיכול להיות מהנדס בגרמניה לא יכול להיות מהנדס בישראל?
חנא סוייד
אולי תגיד מה אתה עושה היום חוסני?
סעאדה חוסני
אני היום מנהל פרויקט. אני ראש מגמה של נשיא האדריכלות ואני מנחה פרויקטים לאדריכלים במכללת "שנקר" ברמת-אביב. זה אבסורד שאני מנחה פרויקטים לסטודנטים שהם מקבלים רישום ואני, בתור דוקטור, אין לי רישום.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה חוסני.
קלאודיה כץ
אני מנהלת אגף תעסוקה במשרד לקליטת העלייה. האגף שלי עוסק במלחמות רישוי של עולים ותושבים חוזרים. קודם כל, הרישום לא נותן לך שום דבר. גם אני בוגרת אוניברסיטה ומהנדסת בנין במקרה, ויש לי רישום מ-1991. הרישום לא מקנה לך זכות אבל אין צורך. - -
חנא סוייד
אפילו את זה הם לא משיגים.
קלאודיה כץ
- - אתה חייב לקבל רישוי על מנת לבנות, על מנת לחתום, כדי לתכנן. זה צעד קטן בדרך ארוכה וקשה ומייגעת. עכשיו, צריך לקחת בחשבון – מהנדסי כימיה ומהנדסי בנין זה תחומים "סופר" נדרשים בארץ. אנחנו באים ואומרים שיש הזדקנות אוכלוסייה, שהמקצועות האלה נדרשים ואין לנו עובדים אבל אנחנו לא מאפשרים להם לעבוד, לא לעולים ולא לתושבים חוזרים.
דבר נוסף
החוק ב-2009 נוצר כאן, בוועדה הזאת, כמטרה נעלה. רצו להסדיר את הרמה והרישוי של מהנדסים שלומדים בארץ. יושב כאן עולה מברזיל, 30 שנה הוא עבד כמהנדס בנין שם, בנה מגדלים, יש לו תיק עבודות כי עולים ותושבים חוזרים נאלצים לבוא עם תיק עבודות. אנחנו גם כותבים למי ששואל אותנו שיבוא עם זה. בנה מגדלים עם "סולל בונה". כאן הוא לא מצליח לקבל רישיון בארץ. רישיון זה מה שחשוב. אחרי רישום יש מבחן. הוא לא מצליח לקבל רישום אבל אחרי רישום, שזה משהו כביכול טכני, שאנחנו מאד נשמח לשתף פעולה. עם אלה לא הצלחנו אבל אולי באמת תבנה רשימת קריטריונים כמו שעשינו ברפואה, מאד ברורה, שאנשים ידעו לאן הם הולכים, מה התחומים שהם צריכים ללמוד וזה יקל על כולנו אבל רישוי זה מבחן מאד קשה בעברית, שאנשים צריכים לעשות אותו ואולי צריך להסתכל ולהגיד: בעל ניסיון, 10 שנים פלוס, כמו ברפואה, פטור ממבחן הרישוי. הוא בנה כבר את הדברים שלו, את הסכרים שלו. אנשים שלמדו אתמול יעשו איזה מבחן מוסדר, קבוצתי. אנחנו מוכנים לעשות קורס הכנה לרישוי הזה אבל אנחנו לא הצלחנו לקבל ממשרד הכלכלה דאז תנאים, מה צריך ללמד אנשים. נלקח ספר התקנים מחו"ל, תורגם לעברית, הושלם פה ואז אדם התיישב מול הספר העבה והוא צריך למצוא בעברית את התקנות המתאימות ולענות על שאלות, לבדוק שרטוטים. גם במבחן שקיים, שהוא קבוצתי או לא, אנשים לא עוברים. זה שהם יקבלו רישום, הם לא יוכלו לעבוד מחר בבוקר. זה לא פתרון. צריך להגיע למטרה גדולה יותר.
היו"ר מיקי רוזנטל
איך את מציעה לפתור את זה?
קלאודיה כץ
אני מציעה לעשות תיקון לחוק החשוב הזה, להפסיק עם הרחבה של כל המקצועות כי ההסדרה זה "לקבור" אותם אלא באמת לבוא ולהגיד: בעלי ניסיון כך וכך שנים, יהיו פטורים מזה וזה. אנשים שרוצים רישום, שזה תחילה תחילה, יקבלו הנחיה מאד ברורה באתר האינטרנט של משרד הכלכלה, ואנחנו נתרגם את זה לכל השפות, נכין לקורסים כדי שיוכלו אנשים לבוא, לפני שהם לומדים בחו"ל או כשהם באים מחו"ל, שידעו מה נדרש מהם. זה פשוט לא יתכן.
רינה פרנקל
אני חושבת שבהחלט אמור להיות איזה שהוא מבחן אחיד לכולם, עם דרישות שקופות, שבאמת מתאימות למדינת ישראל. אבל את אומרת שנותנים במבחן ספר, והוא מדפדף ומדפדף והוא לא מסוגל. אני חושבת שאם הוא לא מסוגל בספר למצוא ולתרגם ולעשות את זה, אז איך הוא יהיה מסוגל לעשות עבודה ולא לעשות טעויות שבאמת כרוכות באסון גדול. נכון, שם הוא עשה את זה בשפת האם שלו וכאן הוא חייב להיות מתאים גם לתנאים שיש כאן, במדינת ישראל, וגם איך שהוא לשלוט בשפה. 2. אני חושבת שלגבי שקיפות של מוסדות, זה דבר מאד חשוב כי אנשים שיודעים מראש שהמוסד הזה מוכר, למשל אלה שיורדים מהארץ ללמוד בחו"ל, הם ידעו שהמוסד הזה לא מוכר, אני הולך לקחת סיכון ואני לא אקבל תעודה מוכרת. אם המוסד מוכר, הם ילמדו בו ויקבלו תעודה.
חוץ מזה, אני חושבת שבארץ לא חסרים מוסדות להשכלה גבוהה בנושא של בניה ואדריכלות והמקצועות האלה שאנחנו דנים עליהם. אני חושבת שכאן הלימודים ממש מתאימים לדרישות של מדינת ישראל והם מוכרים. מה הסיבה - -
היו"ר מיקי רוזנטל
כן, אבל את יודעת. יש גם עולים, יש אנשים שלא מקבלים אותם מכל מיני סיבות וזה פחות רלוונטי גם.
רינה פרנקל
נכון, יכול להיות. אז אם לא מקבלים אותם מסיבה של ציונים ויכולת, אז אם הוא מסיים שם ברמה מאד נמוכה, אז בוודאי שכאן אי אפשר לקחת סיכון.
יעקב מרגי
רינה, אני אעזור לך מניסיון אישי של הבן שלי: יש לנו בעיה קשה במכללות להנדסה עם מרצים איכותיים. לצערי הרב אני אומר את זה. אז יש כלל אצלנו, חז"ל אומרים: אין אדם לומד אלא איפה שליבו חפץ. אם אני, אווירת הלימודים או הסביבה שלי ללימודים בגרמניה יותר קל לי או בשפה האנגלית או בשפה אחרת, אני לא עושה יח"צ לזה, אני הכי ציוני בעולם ואני לא אעשה עכשיו יח"צ למוסדות. ישנה מציאות, אנשים לומדים בחו"ל. יש צרכים, יש זכויות לאזרח. אסור לנו שתהיה תחושה שמישהו לא יכול לעבור את המשוכה הזאת.
דורגאם סייף
אני עורך דין, אני ייצגתי את ד"ר חוסני ואחרים נגד הרשם הנוכחי. אני מנהל אתם מאבק משפטי מאז 2006. רק לענין של הערטילאיות ואי הוודאות לגבי הוועדה הבוחנת הזאת, אני רוצה לצטט מעתירה מסוימת שזכיתי בה, שהשופטת שם אומרת: "בעניינינו כלולות החלטות הוועדה המייעצת המאוד סתמיות אשר לרמתם המקצועית של העותרים, אשר אינן ניתנות לבחינה ובדיקה ומונעות התמודדות עניינית עמם." זה מה שבית המשפט אומר לגבי ההתנהגות של הרשם והוועדות.

אני יכול להגיד דבר אחד: הוא טען לגבי הענין של רשמת הלימודים בטכניון, וזאת אמת המידה שלפיה הם בוחנים אם להכיר במוסד או לא. אבל זה נכון להכרה במוסד. דהיינו, כאשר הם באים להכיר נגיד ב"פוליטכניק" בטורינו, הם באים ובוחנים מה הם מלמדים שם, מה הטכניון מלמד, אם זה שווה, אז מכירים. אז כשבן אדם מסוים נוסע לאוניברסיטה הזאת, שהיא מוכרת ועבר את הבחינה של האם הוא מתאים לטכניון או לא והוא בוגר התכנית הזאת, צריכים להכיר בו באופן אוטומטי.
עכשיו החוק
סעיף 9א(2), אם נעיין בו היטב, אין שם חובה לעשות ועדה בוחנת, להבדיל מכל הסעיפים האחרים. מה שהם עושים שם זה יציר של הרשם בעצמו, זה לא יציר החוק. ולכן, אם אנחנו רוצים לעשות משהו שיעזור לכל הבוגרים האלה, זה לחדד בסעיף 9א(2) שהבוגרים של מוסדות להשכלה גבוהה שהם בעלי תעודה ממוסד מוכר, לא יעברו ועדת בחינה אינדיבידואלית. זה התיקון הדרוש.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה לך. אדוני הרשם, ראה: ברפואה היה מצב דומה ואז היה לחץ גדול ואז מדינת ישראל אמרה: תראו, שמי שבוגר רפואה מהמוסדות האלה והאלה, פטור בכלל מבחינה. אני מדבר על רישוי ולא על רישום. אני לא מבין למה אתה מבקש להקשות שמדינת ישראל זקוקה למהנדסים, ואתם יודעים שיש מוסדות בעולם שהם מוסדות מצוינים ללימודי הנדסה. אתם תפרסמו רשימת מוסדות לא ברישוי. אני מדבר עכשיו על שלב הרישום. אם אדם מסיים את הלימודים בתחום מסוים, במוסד מסוים, הוא פטור בכלל והוא נהיה אוטומטית נרשם. למה שלא תעשו את זה ותלכו לקראת אנשים במוסדות שאם יודעים שהם מוסדות מצוינים. למה לא תעשו את הדבר הזה? ואז הם ילכו למבחן לגבי הידע שלהם כי הם בין כה וכה נאלצים לעבור מבחן. הרי לא יכול להיות שהבירוקרטיה תנגוס באנשים כל כך הרבה. אם אתם חושבים שיש מוסדות מצוינים להנדסה ברחבי העולם להנדסה, והטכניון הוא מוסד מצוין אבל יש עוד כמה, למה לא תפרסמו קודם כל רשימה של מוסדות שבהם אתם מכירים באופן אוטומטי, בכל בוגר שלהן לרישום. ואחר כך, יש בחינה לרישוי.
בוריס סולטנוביץ
אבל אני שמעתי פה שעד להקשות על הבוגרים לעשות מבחן עד לרישום אוטומטי, אז צריך להחליט או-או.
היו"ר מיקי רוזנטל
תקשיב - -
בוריס סולטנוביץ
אדוני היושב ראש, כמו שהסברתי, בשלב ראשון זה בדיקת המוסדות. אם המוסד מוכר, לשלב הבא. יש מגוון כל כך רחב בין תלמיד ותלמיד, בין בוגר ובוגר. מה שהוא למד באותו מוסד, שאם לעשות רישום באופן אוטומטי או אמרו שרישום לא נותן שום דבר. זה נותן המון המון כוח. רישום זה שלב ראשון לרישוי. רישוי זה רישיון בלי הגבלה. הרישוי זה גם כוח הנדסי מאד גדול. אם אנחנו עכשיו ניכנס לפרטים, בעל רישום יכול לתכנן בארץ כל המבנים עד גובה 12 מטר, שזה 80 אחוז מהמבנים בארץ, זה 4 קומות. זאת אומרת, גם שלב הרישום הוא מאד חשוב. לכן - -
יעקב מרגי
לכן חשובה השקיפות.
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו באים ואומרים לכם: תראו, אתם תפרסמו קודם כל את המוסדות שאתם מכירים בהם.
בוריס סולטנוביץ
אוקי, קבענו.
היו"ר מיקי רוזנטל
תראה, אם אדם יכול לתכנן בנין בגרמניה או בברזיל, לא יכול להיות שהוא לא יכול להיות שהוא לא יכול לתכנן בנין במדינת ישראל. הרי אם אין קריטריונים אחידים, אם בטכניון לומדים 37.5 שעות של חוזק חומרים ושם הוא למד רק 35 ועל זה אתה תכשיל אותו - -
בוריס סולטנוביץ
לא, בטח שלא על זה.
היו"ר מיקי רוזנטל
- - יש פה משהו לא סביר. ולכן, צריכה להיות שקיפות. הרי מה חבר הכנסת סוייד אומר לך? אנחנו לא רוצים שום דבר חוץ משקיפות. אנחנו לא אומרים לכם באיזה מוסדות להכיר אבל אנחנו אומרים לכם שלא יכול להיות שלא יהיה מסד נתונים שעל בסיסו אדם סביר יקבל החלטות היכן ללמוד. זה הכל. ואת זה אתם חייבים לפתור.
חנא סוייד
ברשותך, אדוני היושב ראש: ראשית כל, אני רוצה לענות על ההערה של חברתי שנאמרה כאן, שכאילו לימודים בחו"ל - -
היו"ר מיקי רוזנטל
לא, עזוב, חבל על הזמן.
חנא סוייד
לא, אני רוצה להדגיש שמי שלא מתקבל כאן ללמוד רפואה, ויש הרבה כאלה, יוצאים לחו"ל, הם באים, עוברים מבחן והם הופכים להיות מנהלי מחלקות ורופאים מצוינים.
רינה פרנקל
- - -
חנא סוייד
- - תגידי מה שאת רוצה אבל אי אפשר להשאיר את הרושם כאן שמי שלמד בארץ הוא מלך ומי שלא למד בארץ הוא כלום.
רינה פרנקל
לא אמרתי את זה.
חנא סוייד
עכשיו, פעם אחת הרשם מעצים את החשיבות של הרישום ופעם אחרת הוא אומר שזה לא כל כך חשוב, שהרישוי דווקא הוא חשוב. חשוב, לא חשוב, אני רוצה שהתהליך הזה יהיה תהליך שקוף, הגון, הוגן, ושאנשים ידעו איזה שהוא רפרנס, איזה שהוא מישור ייחוס שיתייחסו אליו, וזה צריך להיות לא פרטני אלא ידוע לכולם. מהנדס אזרחי צריך ללמוד כך וכך מינימום שעות כאלה, בנושא זה, בנושא זה באדריכלות, בבנין ערים - -
וילמה מאור
נכון. אבל למה זה לא מפורסם?
חנא סוייד
- - אני מניח, אדוני הרשם, שאם מישהו בוגר MIT, אתה תזמין אותו אליך ותכשיל אותו, ואתה יודע למה אני מתכוון. זה לא יכול להיות מה שאתה עושה. אני מכיר מקרים קיצוניים לחלוטין.
בוריס סולטנוביץ
יש רק 5 אחוז אנשים מקרב כל הבוגרים שקיבלו סירוב.
היו"ר מיקי רוזנטל
קודם אמרת 20.
חנא סוייד
הנה, יושבים כאן 5 אחוז.
היו"ר מיקי רוזנטל
בתחילת הדיון שאלתי אותך ואמרת 20 אחוז ועכשיו אתה אומר 5 אחוז. אז או שאתה לא אמין או שאני לא מבין.
בוריס סולטנוביץ
אף אחד לא - -
היו"ר מיקי רוזנטל
מה זה 5 אחוז או 20 אחוז. אדוני, זה אנשים שמשקיעים את חייהם ואת כספם ואת זמנם בלימודים. אתה לא יכול לזלזל בזה.
חנא סוייד
אני מציע לאדוני הרשם שישתף פעולה עם המגמה שעולה כאן. אני אומר לך: אני הולך לפתוח את כל התיקים הקשורים ברשם המהנדסים, גם המועצה, גם ועדות הבחינה ומה ההרכבים ומי מרכיב ומי לא מרכיב כי אני, כפי שאמר חברי, חבר הכנסת מרגי, הענין הזה, לטעמי, מתנהל בצל והגיע הזמן לשפוך עליו קצת אור.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש לי הצעה קונסטרוקטיבית, ותכף נשמע את כולכם: נציגת משרד הקליטה אמרה שהיא מוכנה לשתף אתכם פעולה ולנסות לקבוע קריטריונים. אולי תשבו יחד, אתם שני משרדים ממשלתיים, אתם לא בשני צדי המתרס. תנסו לקבוע קריטריונים שיקלו, שיעמדו בדרישות, ואף אחד, חלילה, לא רוצה לגרום נזק מקצועי. תשמע את רוח הדברים שנאמרה פה, שאומרת שקיפות, שקיפות, שקיפות, קריטריונים ברורים ואחידים לכולם כמה שאפשר, ותבואו עוד חודש לוועדה ותגידו: תראו, הגענו להבנות וכולם יהיו מרוצים. אפשר לעשות את זה גם ברוח טובה. כדאי שתקשיב להלך הרוח שפה כי הוא לא מופרח. אני מבין את הדרישות המקצועיות ומצד שני, האוניברסיטאות התחילו בימי הביניים אבל אנחנו כבר ב-2013. יש אולם אחר, יש שקיפות, ונדרשת שקיפות, ויש דרישות ציבוריות אחרות. הציבור דורש מהשלטון דרישות אחרות וכדאי להקשיב.
אז אני מציע לך כן לעשות פגישה ואם מקובל עליך, תבואו עוד חודש ותגידו שהגעתם להבנות ותצא מפה בשורה גדולה. מה אתה אומר?
בוריס סולטנוביץ
אני יכול להסביר לכל הפורום הזה שכדי לטפל במהירות שאתם מצפים, הרשם צריך להיות במשרה מלאה. אם אתם לא יודעים, בערך 15 שנה שום רשם לא היה בתפקיד כרשם במשרה מלאה. זה הטלת תפקיד נוסף לכל התפקידים הלא פחות חשובים, אבל את זה גם צריך לפתור.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז אתה אומר שהבעיה היא תקציבית.
בוריס סולטנוביץ
אני לא יודע של מה, של מי, אבל התפקיד של הרשם - -
היו"ר מיקי רוזנטל
עכשיו הגענו למקום עוד יותר גרוע.
חנא סוייד
אוי ואבוי.
היו"ר מיקי רוזנטל
כמה חלקי המשרה שלך בתפקיד הזה?
בוריס סולטנוביץ
אני קיבלתי יום אחד בשבוע להיות רשם לתפקיד הנוסף שלי. אני סגן מנהל מחוז ירושלים במינהל הבטיחות, אבל אני עובד לא פעם בשבוע, זה לא מספיק. זאת אחת הבעיות הגדולות.
היו"ר מיקי רוזנטל
הוועדה תעשה פניה לשר הכלכלה כי זה ענין מאד חשוב. אולי אפשר להשאיל אותך לפרק זמן יותר ארוך, ואני לא צוחק. אני חושב שזה נושא רציני מאד וזה לא יכול להסתיים באיזו טובה אישית שאתה תעשה. בואו נשמע את הגברת, מה שמך?
סנדרה רג'ואן
סנדרה רג'ואן. אני רוצה להגיד שאתם די יורים בשומר בשער. - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו לא יורים, אנחנו גם אמרנו בתחילת הדיון שלא לגופו של אדם, אין לנו טענות אליו. אנחנו רוצים לפתור בעיה שנראית לנו בעיה - -
סנדרה רג'ואן
כן, אבל כל התסכול וכל האחריות וכל זה. אני אומרת שבמקרה אני עם המהנדס הזה, שבאמת הוא קרא לי. אני אומרת לכם שזה צריך לבוא מגבוה, הכדור במגרש שלכם בעצם. צריך לפנות לגורמים הממשלתיים ולא לזה שממלא את התפקיד בקושי, כמו ששמענו עכשיו כי יש גם אחריות גדולה. וגם בענין המבחן, המבחן מתבצע תמיד בשפה העברית ולדוגמה, אחותי היתה פה, היא היתה 3 שנים בארץ רופאה מנתחת, כירורגית ילדים. וכשהיא באה לעשות את המבחן והתבלבלה מכל הלחץ אחרי שהיא עבדה בברזיל כמעט 20 שנה, היא באה לעשות את המבחן והתבלבלה מכל הלחץ.
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל את מדברת על הרישוי ולא על הרישום.
סנדרה רג'ואן
על הרישוי עצמו היא גם לא קיבלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
עוד לא הגענו לשם, אנחנו עוד ברישום.
סנדרה רג'ואן
נכון אבל אני אומרת לכם שהענין הוא גם באחריות בגלל שמוטל עליו, שבקושי יש לו את השעות, מוטלת עליו אחריות של להעביר את האנשים. עכשיו, מי שיכול לבנות בגרמניה, אתה לא יכול להגיד אם הוא יכול לבנות פה או לא. יש פה חוקים אחרים, יש כל מיני - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל זה רישוי. רגע, את מדברת על הרישוי.
סנדרה רג'ואן
אבל האחריות חלה גם על חברי הכנסת, ללחוץ על הענין ולא לגלגל.
חנא סוייד
זה בסדר. נקודת המוצא שלנו היתה שרשם המהנדסים יושב באיזו מחלקה ויש לו 20,30 עובדים לפחות. רק עכשיו נפקחו עינינו.
סנדרה רג'ואן
רק לסיום, אני אומרת שהענין הזה בארץ של הטלת סמכויות והטלת אחריות וסמכות יותר מדי לגופים מסוימים, בסוף אתם פונים אליו וזה גם חומר למחשבה איך לפזר את הסמכות.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה לך.
ז'נט ויינברג
אני ממרכז מהנדסים עולים. אני מנהלת את המרכז כבר 16 שנה ואנחנו נותנים שירות למהנדסים ואדריכלים עולים. מ-2009 התחילה ההחמרה ברישוי ורישום של מהנדסים ואדריכלים. לפני זה, המהנדס מגיש את כל המסמכים שנדרשים, בודקים אם זה מוסד מוכר ואז נותנים לו רישום. זה מהנדס אזרחי או אדריכל, זה לא משנה. אחר כך, אף אחד מהמהנדסים ממשרד התמ"ת לשעבר, אף אחד לא שלח מידע למהנדסים ששיש שלב שני, קבלת הרישוי, קבלת רישיון. בגלל זה הרבה אנשים בשנות ה-90, 95 עד 2000 קיבלו רישום ולא ידעו שיש שלב של רישיון. אז כשהתחילה ב-2009 ההחמרה, בכל מקום, כשהמהנדסים מגישים את התכניות או האדריכלים, היתה מספיקה רק תעודת הרישום. עכשיו בכל מקום דורשים גם רישיון. אז כשהעולים התחילו לפנות, הבינו שיש החמרה למרות שהאנשים עלו עם ניסיון וחלק מהם עבדו כבר הרבה שנים פה, הם צריכים עכשיו לעבוד 3 שנים, לקבל סטאז', מאמנים, ואחר כך, אחרי 3 שנים, ובדיוק רשום מה הם צריכים לעשות בסטאז', הם צריכים לגשת למבחן מעשי לרישוי. המבחן עולה יותר מ-800 שקל - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תראי, את מציגה פה בעיה קשה מאד אבל זה לא נושא הדיון.
ז'נט ויינברג
כן, זה לגבי הרישום של האדריכלים. אדריכלים ממוסדות מוכרים, דורשים מהם, למרות שהם סיימו מזמן וכבר עבדו ואחר כך עלו לארץ, 20 שנה עבדו, מבקשים ברשם המהנדסים והאדריכלים להראות את תיק העבודות ועבודת הגמר באוניברסיטה. זה לא יאומן. איך אפשר לדרוש? אף אחד אפילו לא חשב לקחת את זה. זה אנשים ש- 10,20 שנה כבר עבדו ויש להם תעודת רישום, פנקס עבודה שהם עבדו.

אנחנו מבקשים ודורשים שאם מהנדסים או אדריכלים בעלי ניסיון שעלו לארץ, יש להם ותק עבודה, לפני ההחמרה היתה מספיקה שנה של עבודה. אם יש להם שנה עד 3 שנים אז הם באופן אוטומטי קיבלו גם רישום וגם רישוי.
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו לא ניכנס לסוגיה הזאת כי זאת סוגיה מאד מהותית. לצערי, אנחנו עכשיו רק בענין של הרישום.
ז'נט ויינברג
כן, עכשיו הרישום הוא גם בעיה לאדריכלים.
היו"ר מיקי רוזנטל
את צודקת.
יוסף דראוושה
אני נציג קרן איכסל לקידום ענייני חינוך וקידום לימודים אקדמיים. אני באתי לדבר לשני האנשים, ויאיל ניגים ודראוושה עלי. שניהם למדו באוניברסיטת "פרארה"
באיטליה. אוניברסיטת "פרארה" קיימת מאז 1391, זאת אומרת 622 שנה. היא מוכרת באיטליה ובכל העולם. עלי דראוושה חזר באפריל 2011 לארץ. הוא נרשם ברשם המהנדסים כדי לקבל רישיון ואחרי כמה חודשים, ביוני 2011, הוא קיבל תעודת רישום שחתומה על ידי רשם המהנדסים. אחרי ששילם את האגרה, אחרי חצי שנה, בינואר 2012, הוא מקבל מכתב שבטעות נעשה הרישום בפנקס האדריכלים מאחר שהמוסד האקדמי שבו למדת לא מוכר לענייני רישום מצד רשם המהנדסים. בשלב מאוחר יותר הוא קיבל אישור ממשרד החינוך, הוועדה להערכת תארים אקדמיים מחו"ל שהתעודה שלו שקולה לתואר שני מבין התארים האקדמיים הנהוגים בישראל.
זה מאד מאד מתסכל. הבחור התחיל בהתמחות, הפסיק את ההתמחות. אמרו לו: תחזיר את הרישיון, אסור לך להתעסק במקצוע הזה והיו לנו המון התכתבויות עם האוניברסיטה בפרארה. שלחו לנו סטטיסטיקות מ-1989, כמה אנשים מהארץ למדו באוניברסיטה. למדו כ-130 אנשים, כולם מקצועות מדעיים ולמדו שם כ-75 תלמידים או סטודנטים לפרמקולוגיה, רופאים, 34 מהנדסים, כולם מכירים בתעודות - -
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, יש 34 מהנדסים שקיבלו תואר להנדסה אזרחית בפרארה והוכרו בארץ?
יוסף דראוושה
לא, 34 רפואה.
היו"ר מיקי רוזנטל
לא, רפואה זה לא בתחום. אנחנו מדברים עכשיו על הנדסה.
יוסף דראוושה
לא, אני רוצה להגיד שאוניברסיטה שהיא מוכרת - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אוניברסיטה רצינית, אין שום ספק. אדוני הרשם, אוניברסיטת "פרארה" מוכרת להנדסה אזרחית?
בוריס סולטנוביץ
עד כמה שאני זוכר את המקרה - -
היו"ר מיקי רוזנטל
לא, עזוב את המקרה הקונקרטי.
בוריס סולטנוביץ
מתי הוא סיים את הלימודים?
יוסף דראוושה
אפריל 2011.
היו"ר מיקי רוזנטל
הוא קיבל תעודת רישום, היא מצויה גם בידי. בפברואר 2011 סיים את הלימודים.
בוריס סולטנוביץ
אם אני לא טועה, בזמן סיום הלימודים האוניברסיטה לא היתה ברשימת המוסדות המוכרים. זה מה שאני זוכר, יכול להיות שאני טועה. בפרסום האחרון הם עשו שינויים בלימודים ונכון להיום, שוב, זה מוכר . אבל שוב, אני לא - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה מבין? אתה מבין למה אמרתי לך שאם אתם תפרסמו את הרשימה של המוסדות המוכרים על ידיכם, זה ימנע בדיוק את הדברים האלה. כאן זה מאד לא סביר שפעם אחת נתנו לו תעודה ואחר כך אמרו לו שהיא לא מוכרת.
בוריס סולטנוביץ
המקרה הספציפי הזה, שוב, אני לא הכנתי, לא ידעתי אבל עד כמה שאני זוכר זה היה הרשם הקודם. המקרה פה מאד ספציפי. הוועדה בדקה את הלימודים של אותו בוגר ומצאה שלפי רשימת המקצועות שהוא למד הוא לא מתאים למדור ספציפי. זאת אומרת - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל הוא ביקש מדור ספציפי. הוא ביקש לקבל תואר מהנדס אזרחי. להירשם.
בוריס סולטנוביץ
לא, אבל אין רישום כללי. צריך להיות רישום לפני מדור.
חנא סוייד
הנדסה אזרחית, זה מה שהוא ביקש.
היו"ר מיקי רוזנטל
תקשיב, אתם אישרתם אותו כמהנדס אזרחי כללי.
בוריס סולטנוביץ
לא, היה מכתב שזה בטעות, אני שמעתי עכשיו.
היו"ר מיקי רוזנטל
מה טעות?
בוריס סולטנוביץ
טעות ברישום.
היו"ר מיקי רוזנטל
אין דבר כזה "הנדסה אזרחית"?
בוריס סולטנוביץ
לא, יש דבר כזה. יכול להיות שהלימודים שלו לא מתאימים לדרישות הרישום.
חנא סוייד
אם יורשה לי, אדוני היושב ראש, אדוני הרשם, אולי תגיד, אתה מהנדס?
בוריס סולטנוביץ
אני מהנדס בנין.
חנא סוייד
אתה בוחן את כל המהנדסים, גם את האדריכלים?
בוריס סולטנוביץ
הוועדה שלי בוחנת. במקרים הבעייתיים אני אישית בודק.
חנא סוייד
אתה מהנדס בנין ואתה בודק אדריכלים?
בוריס סולטנוביץ
בעזרת הוועדה שלי.
היו"ר מיקי רוזנטל
מהדיון פה עולות הרבה מאד בעיות. שוב, הטענות הן לא אליך, חלילה, לא אישית אליך אלא לעיקרון.
בוריס סולטנוביץ
יש המון בעיות.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה מבין שיש בעיות ואתה מודה שיש בעיות. בבקשה, תסיים.
יוסף דראוושה
בקשר לויאיל, למדו ביחד, חזרו ביחד והם נרשמו ביחד. הוא קיבל תשובה "נרשם ונפסל" וויאיל קיבל מייל ב-10.11.2011, שהבקשה שלך עדין בהמתנה. עד היום הוא בהמתנה.
היו"ר מיקי רוזנטל
מ-2011?
קריאות
כן.
חנא סוייד
אדוני הרשם, אתה למדת בחו"ל נדמה לי. נרשמת בארץ?
בוריס סולטנוביץ
כן.
חנא סוייד
באיזו שנה?
בוריס סולטנוביץ
91.
היו"ר מיקי רוזנטל
כמה זמן חיכית?
בוריס סולטנוביץ
חודשיים אולי.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה נשמע לך סביר שאדם ממתין לתשובה שנתיים?
בוריס סולטנוביץ
בטח שלא. זה לא מקובל אבל אני לא זוכר את המקרה.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש עוד מישהו שרוצה לומר עוד משהו?
אייל אבו סאלח
אני מרמת הגולן, ממג'דל שאמס. אני בוגר מהאוניברסיטה של דמשק. בית ספר מוכר, שאני לא הראשון. יש כמה מהנדסים שיש להם עכשיו רישוי והם מוצלחים וגם בכל הענפים, ברפואה וכולי. באתי לוועדה, עשו לי ועדת בירור. מה שדרשו זה קורס בהיסטוריה וקורס בתיאוריות ופרויקט גמר. לכל דבר יש סיבה - -
חנא סוייד
בהיסטוריה?
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, אתה למדת הנדסה?
אייל אבו סאלח
ארכיטקטורה.
היו"ר מיקי רוזנטל
וביקשו ממך קורס בהיסטוריה של הארכיטקטורה או בהיסטוריה בכלל?
אייל אבו סאלח
היסטוריה מודרנית של ארכיטקטורה.
היו"ר מיקי רוזנטל
אוקי, זה לא ממש מופרך.
אייל אבו סאלח
חזרתי לרשם עם פרויקט גמר, אמרו לי שלא היה בקנה מידה שרצו. היה לי פרויקט בקנה מידה של 1:200 ו-1:500, פרויקט ממש גדול והשולחן אצלם ממש קטן. אמרו לי: לא, תשים בצד את התכניות הגדולות וננתח את הקטנות. לא התייחסו כל כך שבהיסטוריה היו שאלות איפה בנה, איפה הוא חי, תספר לי ככה, לא נתנו לי לתת תשובה. אמרתי להם: מדברים בחומר פתוח שלמדתי לפני 3 שנים. אמרו לי: מה אכפת לך? גם לפני 30 שנה אפילו. ממש תיאוריות שאפשר לקרוא את זה באיזה ספר. גם בהיסטוריה אותו דבר. שאלו אותי דברים שלא קשורים לאדריכלות בכלל. יצאתי מהוועדה, לקחתי את המכתב הזה והלכתי לויצ"ו, לטכניון. הפקידה שם אמרה: אל תעשה לי כאב ראש. יש תהליך, מישהו בא, מסיים בית ספר אבל אני מספר לה שחזרתי מהרשם. אני רוצה להגיד שאין קשר בין הרשם והמכללות. אני הלכתי - -
היו"ר מיקי רוזנטל
בין הדרישות של הרשם לחומר הלימוד במכללות?
אייל אבו סאלח
לא, במכללות עצמן. הן דרשו ממני לרשום לי קורסים ואני הלכתי כמו תלמיד טוב. אמרו לי: לא, איך נכניס אותך לשנה שלישית או רביעית עם התלמידים פה?
דורגאם סייף
הוא רצה להשלים את הקורסים שבקשו ממנו להשלים ואין לו איפה. אף אחד לא נותן לו.
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי. אין לך את האפשרות להשלים את הרישום.
חנא סוייד
ויסכים אתי אדוני היושב ראש, שאין קשר בין היסטוריה של אדריכלות מודרנית לבין שלום הציבור והבטיחות שלו.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא רוצה להיכנס לענין המקצועי. אדוני הרשם, שמעת את הטענה. בעיקרון, אם אתם דורשים השלמות מסוימות - -
בוריס סולטנוביץ
להגנתי אפשר להגיד? בניתי היום ועדת אדריכלות מהאנשים הכי טובים בארץ באדריכלות, תאמינו לי.
היו"ר מיקי רוזנטל
הכל בסדר, נאמר, אני לא בטוח, אבל עצם זה שאתה בונה והקריטריונים לא שקופים ולא ברורים, זה כבר לא כל כך טוב.
בוריס סולטנוביץ
לא, הקריטריונים זה התאמה לדרישות לימודים בטכניון.
היו"ר מיקי רוזנטל
תקשיב, הטכניון הוא בית ספר חשוב אבל הוא לא היחידי בעולם.
דורגאם סייף
זה בשביל הכרה במוסד, לא בתעודה. תעשה את כל הקריטריונים האלה להכיר במוסד. ברגע שהכרת במוסד, הבוגרים שלו צריכים להירשם.
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו נתכנס לסיכום: 1. אנחנו ממליצים לך להיפגש, למרות שזמנך מוגבל ואתה עובד במשרה חלקית, אנחנו נאמר ואתה תגיד אם זה על דעתך, הסיכום הזה: לאור המצוקה במקצועות ההנדסיים במדינת ישראל ולאור הטענות שנשמעו בוועדה על תהליך הרישום של מהנדסים ואדריכלים - -
חנא סוייד
והסבל. אני רוצה להדגיש, אדוני, את הסבל של האנשים האלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, תשמע את ההצעה שלי ותוסיף מה שאתה רוצה, בסדר? או שאתה רוצה לנסח הצעה.
חנא סוייד
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת הצעה: הוועדה קוראת למשרד הכלכלה, לשר הכלכלה ולרשם 1. ראשית, להיוועד עם משרד הקליטה, שיש לו מספר הצעות בענין כדי להקל על הפונים. 2. לקבוע קריטריונים אחידים, ברורים ושקופים לדרישות לרישום. 3. לקבוע ולפרסם רשימה של מוסדות שמדינת ישראל מכירה בהם ותואר בהם, כמוהו כרישום אוטומטי כמו ברישום אוטומטי - -
וילמה מאור
הוא לא יכול. הוא חייב לבדוק תכנית לימודים.
חנא סוייד
פה צריך תיקון חוק, אדוני היושב ראש.
היו"ר מיקי רוזנטל
אחרי שאתם בודקים ורואים שהמוסדות האלה עומדים בשעות שאתם דורשים, בתנאים שאתם דורשים, תפרסמו שאלה המוסדות. אין שום בעיה. אתה לא צריך לשנות את החוק בענין.
חנא סוייד
נכון.
היו"ר מיקי רוזנטל
אם המוסדות האלה עומדים בתנאים שאתם קבעתם, בשעות שאתם קבעתם, המוסדות האלה בעולם, אתם יכולים באופן אוטומטי לרשום את האנשים ותודיעו ותפרסמו בציבור שהמוסדות האלה, מבחינתכם, כל זמן שהם עומדים בתנאים שלכם, הבוגרים שלהם מקבלים רישום אוטומטי, לא רישוי, אם הם עומדים בתנאים שלכם. אין שום סיבה שלא. כך עשו גם במקצועות הרפואה, ואנחנו מציעים לכם לאמץ את זה כי זה מקל על האנשים ואין שום סיבה חוקית או אחרת שלא תעשו את זה.

לענין של שנות הוותק, אני מבקש למכם להיפגש עם משרד העלייה והקליטה, ולנסות להגיע להבנות כיצד אפשר להקל לא בתנאים אלא בהליך עצמו כך שגם האנשים שבר עובדים במקצועות, אנשים שכבר בנו בניינים ולא אנשים שזה עתה באו מהלימודים אלא אנשים שבנו בניינים ויש להם הוכחות מוצקות ובניינים עומדים, שהדברים האלה נעשו, כדי שאתם תתחשבו בדבר הזה לכל הפחות בתנאי הרישום שלכם כי אחרת, אנחנו נמצאים בבעיה והאנשים האלה נמצאים בבעיה.
סעאדה חוסני
רק משהו קטן: בהצעה שאתה הצעת, יש בישיבה מספר 3 ומספר 4 מהרשם, לצערי הרב. ביקשו ממני להביא עבודות שכבר תכננתי פה בארץ וכבר נבנו, להציג מול הוועדה. אני הצגתי מעל 10 פרויקטים וזה לא מצא חן בעיניהם אפילו שהמבנים האלה קיבלו היתר, עברו ועדה מקומית והם קיימים 10 שנים. שאלו אותי שאלה אחת ממש משעממת בשבילי: למה התיזה שלך בגרמנית?
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא אכנס למקרה פרטני כי אני לא מכיר את המקרה הפרטני. אני מבקש, מאחר ועלו פה גם בוועדה לפחות 2,3 מקרים שנראים על פנים תמוהים, שאתם נתתם אישור ואחר כך חזרתם בכם וכולי, שאתם תבדקו את המקרים הפרטניים האלה שוב כדי לבדוק של טעיתם. גם אתם עשויים לטעות. נכון שאתם מהנדסים אבל גם מהנדסים טועים. ולכן, אני מבקש שתבדקו גם את המקרים הפרטניים שעלו פה, בוועדה, לבדיקה חוזרת שלכם. אנחנו, הוועדה, לא יכולים לדון במקרה פרטני אבל אתם יכולים לבדוק את כל המקרים שעלו פה, בוועדה, תבדקו האם לא טעיתם והאם לא נפלה פה שגגה בפסילת האנשים האלה.
בוריס סולטנוביץ
דרך אגב, לא היה מקרה שמישהו פונה אישית בטענה שנפלה טעות שאנחנו לא בדקנו.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני אומר שוב: אני לא מוסמך, אני לא רוצה להיכנס לזה, אין לי את הכלים לבדוק אבל לכם יש כלים לבדוק האם לא טעיתם.
בוריס סולטנוביץ
עוד הערה: לגבי הרישום והרישוי על סמך ותק, הכנסת קיבלה את החוק ולא אני. במקרים האלה אני פקיד, ואם כתוב שהרישוי יינתן רק לאחר מבחן שעבר בהצלחה, אין לי כלים - -
וילמה מאור
אנחנו דיברנו על הרישום.
בוריס סולטנוביץ
אבל עכשיו - -
וילמה מאור
הוא אמר שגם ברישום תהיה התייחסות לשנות ותק בעבודה.
בוריס סולטנוביץ
אבל הבעיה ברישוי, לא ברישום.
וילמה מאור
לא מדברים על הרישוי.
היו"ר מיקי רוזנטל
כל ענייני הרישוי, אמרתי שאני לא יכול לדון בהם במסגרת הוועדה הזאת וגם לא היתה טענה של חבר הכנסת סוייד, היא היתה רק לגבי הרישום. לכן, אני שוב מבקש ממך באופן אישי, שתיפגש עם נציגת משרד הקליטה וכן נציגים של הממסד הישראלי ותנסו להגיע להבנות שילכו גם בענין של התרגום, יש שורה של עניינים שיש להם טענות ואתם אותו ממשל, זה לא שאנחנו אויבים זה לזה. תנסו להגיע להבנות ובסופו של דבר הם גם יולידו יותר מהנדסים, ומהנדסים טובים, ויתכן שאתם, בגלל שאתם יושבים וגם יכול להיות בגלל שאין לך זמן כי אין לך תקן. אני קורא בענין הזה גם לשר הכלכלה, ואנחנו נוציא לו מכתב, שהוועדה למדה שהתקן לרשם הוא מאד מוגבל ואנחנו בהחלט נבקש שהתקן יוגדל כדי שאתה תוכל לעסוק בזה יותר, כדי שאנשים לא ימתינו שנים או חודשים רבים לתשובה. גם להבנתך, זה לא סביר.
דורגאם סייף
אם יורשה לי, אני חושב חידד מאד את הנקודה שבאמת בשורש המחלוקת כאן. הבעיה שרשם המהנדסים חושב שהוא יכול לשמש כערכאת ערעור אקדמית על ההישגים והלימודים של התלמידים האלה. אני יכול להביא לך דוגמה אחת מנושא אחר שטיפלנו בו, וזה בהכרה באנשים שלמדו תקשורת בירדן. באו הפקולטות כאן, בישראל, וביקשו מהאוניברסיטאות בירדן להתאים את עצמן לתכנית שלהם בישראל. כשהתאימו להם את התכניות, אמרו שכל הבוגרים שלהם נרשמים אוטומטית. זאת אומרת, ברגע שהם מקשים על אוניברסיטאות בחו"ל, מבחינת תנאים ושעות לימוד וכולי, אבל ברגע שהם מקבלים את ההכרה, כל הבוגרים שלהם צריכים לקבל פה באופן אוטומטי. זה שורש הבעיה, הכרה אוטומטית.
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו נסיים את הדיון. אני מודה לכל המשתתפים ולחבר הכנסת סוייד על העלאת הנושא החשוב הזה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:22.>

קוד המקור של הנתונים